Mellan åren 2010 och 2011 syns en kraftig ökning av antalet stölder av båtmotorer och motorbåtar. Detta visar ny statistik från Brottsförebygganderådet (BRÅ). Efter att stöldförebyggande åtgärder som till exempel startspärrar fick antalet stölder att sjunka kraftigt är stölderna nu uppe på samma höga nivåer som i mitten av 2000-talet igen.
En förklaring kan vara de ekonomiskt kärva tiderna, som gör att även “vanliga” medborgare förleds att medverka till att motorer säljs till tjuvar och sedan anmäls som stulna. En annan förklaring kan vara att det är en lönsam aktivitet. Det senare styrks av att allt fler motorer hittar tillbaka till Sverige efter att de har stulits.
I många år har bland andra polisen och Larmtjänst önskat att motorerna skulle märkas bättre som en del i stöldskyddet. Tyvärr har detta inte gett så stor effekt. Fortfarande är de flesta nya utombordsmotorer dåligt märkta och saknar instansad märkning, typ chassinummer som finns på alla bilar.
Störst ökning har stölderna av båtmotorer. År 2011 stals 2 619 motorer i hela landet, en ökning med nästan 20 procent jämfört med år 2010. Antalet stölder av motorbåtar visar en något ”snällare” siffra. Under 2011 stals 2 365 motorbåtar, en ökning med cirka nio procent jämfört med föregående år.
Den organiserade brottsligheten är en anledning till det ökande antalet stölder. Att fler båtmotorer än båtar stjäls förklaras med att en motorbåt kräver mer logistik än en motor.
Mycket av det som stjäls försvinner ut ur landet. En trend som blivit tydlig under hösten är att id-märkningen på båtmotorerna har plockats bort och ersatts med falska märkningar.
Tidigare har id-märkningen enbart tagits bort vilket gjort det enklare för polisen att beslagta stulna motorer eftersom de saknar märkning. Genom falska id- märkningar är det svårare att bli stoppad. De falska märkningarna ställer till ytterligare problem när de anträffas i annat land eftersom de blir svåra att identifiera.
Statistiken visar att de län som har flest anmälda stölder av båtmotorer och motorbåtar är av naturliga skäl de som ligger vid vattnet. I topp ligger Stockholms län som följs av Västra Götalands län, Södermanlands län, Skåne län och Östergötlands län. Klicka på bilderna nedan för att få statistik för respektive län.
Käll: Larmtjänst.
Info: https://www.larmtjanst.se/Aktuellt/Nyheter/Stold-av-batmotorer-okar-kraftigt/
Hellas webbsida om belysning, som lanserades hösten 2010, innehåller nu även Hella marines LED-belysning. Sortimentet innehåller lanternor, däcksbelysning, belysning för motorrum och stuvutrymmen, läslampor, innerbelysning och instegsbelysning.
Många av marinprodukterna som nu finns på www.hella.se kommer att visas på båtmässan ”Allt för sjön” i Älvsjö 2-12 mars i monter C16:20.
Utvecklingen av marina produkter startade 1925 av Hella i Tyskland och 1993 flyttades produktionen till Österrike. Idag har Hella marine sitt huvudkontor i Auckland, Nya Zeeland – ett land med stora kappseglingsframgångar och rik maritim historia inom båttillverkning. Hella Nya Zeeland är specialiserade på LED-teknik och tillverkar, marknadsför och distribuerar marin belysning över hela världen med innovativa belysningslösningar.
Samtidigt har Hellas innovativa online-verktyg ELIVER, där man på ett mycket enkelt sätt kan se vilken ljusbild olika arbetsstrålkastare ger, uppdaterats med samma fina funktion för extraljusen. Strålkastarna visas i ett datoranimerat landskap med ljuslängd, bredd och ljusfärg.
Hella, som är ett familjeägt företag, har utvecklat och producerat produkter till framtidens bilar i mer än hundra år. Det började 1899 i en liten mekanisk verkstad i tyska Lippstadt och redan då var fordonsbelysning specialiteten. Hella har satsat stora resurser på forskning och utveckling genom åren och har idag en mycket stor produktbredd inom kärnområdena belysning, elektriska och elektroniska komponenter samt reserv- och servicedelar till klimatsystem. Hella har 23 000 anställda i 30 länder, omsätter över 3,2 miljarder Euro och är en av de 50 största leverantörerna i världen av bildelar och biltillbehör.
Experter i EU:s medlemsländer träffas i dag för att diskutera problemet med att stora mängder fångad fisk kastas över bord. De så kallade ”utkasten” har vuxit till en stor fråga inom fiskeripolitiken och Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag att medverka vid införandet av utkastförbud i Skagerrak.
– Hur stora mängder fisk som kastas överbord är svårt att uppskatta, säger Bengt Kåmark vid Havs- och vattenmyndigheten. EU befarar att det är mycket stora mängder. Anledningen till att yrkesfiskarna slänger fisken överbord är att de saknar tillstånd att ta all fisk som fångas i land. Kvoterna är i många fall inte tillräckliga för att man skall kunna landa all fisk och en del fisk är inte tillräckligt stor för att med dagens regler få landas.
Två stora internationella samarbeten pågår just nu för att råda bot på problemet. Från 1 januari 2013 ska Sverige, Danmark och Norge enligt planerna införa ett utkastförbud i Skagerrak. Sedan tidigare är utkast redan förbjudna för norska fiskare.
– Men även Norge har utkastproblem, så Skagerrakområdet kommer troligen att få ner utkasten i alla länder. Vi har i nuläget listat de fiskarter som tas upp, och nästan alla ska bli förbjudna att slängas tillbaka. Ett fåtal arter som har stor chans att överleva kan dock få kastas ut, säger Bengt Kåmark.
På EU-nivå ligger samtidigt ett förslag om utkastförbud, som ingår i arbetet med den framtida fiskeripolitiken, för den närmaste tioårsperioden. Tanken är att fasa ut utkasten i tre steg. År 2014 ska förbudet omfatta arter som lever i det öppna havet, som sill och makrill. År 2015 ska de viktigaste bottenlevande arterna, som torsk, omfattas och från 2016 ska alla arter ingå.
I dag ska experter från Havs- och vattenmyndigheten och Landsbygdsdepartementet träffa övriga EU-medlemsstater i Bryssel för att tillsammans med EU-kommissionen diskutera utkastfrågan och den framtida fiskeripolitiken.
– Från svensk sida kommer vi bland annat att ta upp hur vi ska kunna kontrollera att rätt arter slängs tillbaka. Det gäller att få en rättvis bild av hur mycket som slängs över bord, vilka fiskarter som det rör sig om och sedan fastställa nya regler för hur mycket fisk man kan ta i land utan att äventyra fiskebestånden, säger Bengt Kåmark.
De olika teamen i Volvo Ocean Races Leg 4 har gjort lite olika vägval de senaste dygnen. Mest utslagsgivande har detta varit för Puma, som dock har återhämtat sig efter att ha legat sist i ett par dygn. Ny ledare är franska Groupama.
Efter ett par dygns segling skiljde det som mest 200 Nm mellan ettan och sista båten i fältet. Detta är nu helt förändrat och på måndagsmorgonen fanns hela fältet inom 60 Nm.
Det återstår fortfarande över 4 000 Nm till etappmålet i Auckland, så väldigt mycket kan förändras unde de kommande dygnen. Båtarna seglar i farter mellan 13 och 20 knop, så om någon av dem väljer att dra iväg åt något håll för att försöka få bättre vind kan det skapa helt nya förutsättningar och förvirrning bland övriga team.
Telefónica är för närvarande den båt som ligger längst söderut med en genomsnittsfart på 13,8 knop medan PUMA Ocean Racing powered by BERG ligger cirka 170 Nm till nordost och seglar i 20,1 knop.
På Allt för sjön visas nya produkter av alla mjöoga sorter upp. Här är en ny sorts badlakan, som är designade av Peter Rosvall. De är gjorda som ponchos och ska både fungera som badlakan och för den som vill byta om diskret på stranden eller i båten.
Navy Camp lanserar ett nytänk inom badlakan, inspirirat av vinterns ponchomode & lösningen på ett enklare ombyte på båten, stranden eller vid poolen.
Badlakanet är extra stort, 1×2 meter, och med en skåra i mitten förvandlas det lätt från ett härlig strandfilt till en poncho, som döljer vid ombyte eller värmer vid kalla svenska sommardagar.
Det lanseras i 500 ex och säljs endast under båtmässans tio dagar. Två nya versioner är på gång och lanseras under våren. Dessa baserade på efterfrågan främst från företag som sommarpresent till personalen och kunder.
Storlek 100 x 200 cm
100% bomull (400 gr)
Info: peter@rvall.se
Nu kan den som har sin båtförsäkring hos Svedea få fördelar när han eller hon låter installera CoastKey i sin båt. Med CoastKey installerat i båten får båtägaren 10% i premierabatt på sin försäkring och slipper självrisken om båten blir stulen.
Om du dessutom har ett godkänt spårsystem som till exempel DEFA Tracking får du ytterligare 15% rabatt (totalt 25%).
Med CoastKey kan båtägaren både känna sig säker i båten, styra motorfunktioner och få billigare försäkring. Inför båtsäsongen har priset tillfälligt sänkts på CoastKey från 5 995 kr till 4 995 kr (montering tillkommer).
Info: www.svedea.se
För mer information om CoastKey: www.coastkey.se
Nu startar Båtliv en Facebook-sida för att ytterligare öka tempot i nyhetsfloden via Internet. Tidningen har redan ett kraftigt nyhetsflöde om båtar, tillbehör och båtpolitiska frågor, men det finns säkert mycket annat som våra läsare vill diskutera. Därför öppnar vi en Facebook-sida.
Den nya sidan finns från och med förra veckan på adress:
http://www.facebook.com/tidningenbatliv
– Flödet via Facebook är tills vidare ungefär detsamma som på vår ordinarie hemsida. Men med tiden och ju fler som gillar vår sida så kommer både antalet nyheter och diskussioner med läsarna att öka markant, säger Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör.
Möjligheterna är nu mykcte större att publicera nyheter från båtmässor, båtvisningar, reportage med mera.
Info:
http://www.facebook.com/tidningenbatliv
Risörs Träbåtsfestival på det norska Sörlandet är en av Nordens finaste båtfestivaler. Särskilt för alla som vill uppleva härlig stämning runt klassiska båtar. En av de båtar som kommer på besök i år är den så kallade Shetlandsbussen. Detta med anledning av att festivalen vill hedra krigsminnen. Norska “KNM Hitra”, som även har en svensk anknytning, är en av de båtar som finns på plats i Risör 2-5 augusti.
Den svenska anknytningen kommer mest av att Hitra tillhörde en svensk privatperson i några år. Sista tiden i svenska vatten låg hon mest under vatten, men därefter har de nuvarande ägarna restaurerat henne till ett fantastiskt skick.
“KNM Hitra” är en av tre stycken ubåtsjägare som den norska marinen fick av USA 1943. Fartygstypen var ursprungligen konstruerad som kustubåtjägare för den amerikanska marinen redan 1917. Fartyget kom dock snart att hamna hos den norska specialavdelningen “Shetlandsgjengen”.
Etter kriget kom fartyget i tjänst som kustvakt fram till 1953, då hon lades upp. 1959 såldes fartyget och upptäcktes igen 1981 som halvt sjunket i Sverige där en privatperson ägde Hitra.
Nu är det dock en helt annan fason på Hitra, som ägs av en förening vars medlemmar har putsat upp henne till sin forna glans. I augusti kan alla som är intresserade ta del av fartyget i Risör.
Risör Trebåtfestival hålls i år 2-5 augusti.
Info: www.trebatfestivalen.no
Nu finns det en helt ny app med data om massor av segelbåtar. Det är svenska My2Mobile som lanserar appen med namnet My2mobile Boatguide. I dagsläget har den data om över 1 500 segelbåtar för Android telefoner och plattor.
Segelbåtarna är kategoriserade i olika grupper för att göra det enkelt att söka mellan olika kategorier. Varje segelbåt har information om längd, djupgående, rigg, segel med mera.
Appen sägs vara uppdaterad hela tiden med senaste fakta och nya båtar. Fakta synkroniseras via en server som ser till att materialet är fräscht.
Appen är gratis på Android Market under namnet My2Mobile Boatguide.
Info: market://details?id=com.my2mobile.batguide and https://market.android.com/details?id=com.my2mobile.batguide.
Honda visar den nya prisbelönta fyrtakts utombordsmotorn BF250 på Allt för sjön den 2-11/3. Montern fylls även av allt från BF2,3 till helt nya BF250. Honda har stark närvaro på mässan. I montern finns i princip full uppställning, allt från BF2,3 till nya flaggskeppet BF250.
Hondas samarbetspartner, den svenska båttillverkaren Micore står i montern brevid och visar full lineup. En Honda Edition version av Micore 570cc finns självklart på plats! I denna version får man bl a Garmin GPSmap 521, Baystar hydraulstyrning och kromad 4-mätarsats på köpet.
I montern brevid finns en annan samarbetspartner, nämligen aluminiumbåttillverkaren Arronet som visar helt nya Arronet 24 5 cx med nya BF250 i akterspegeln. Även samarbetspartnern Silver finns i närheten Hondas monter. Där visas Silver Fox 485 DC med BF50 samt nyheten Silver Wolf 510 BR med BF60.
Nya BF250 har fått pris för att den symboliserar ett innovativt och kontinuerligt engagemang för att utveckla båtlivet.
Fakta om BF250:
• Ny 3,6-liters V6-motor, den största i Hondas produktportfölj.
• Världens första* system för direktluftinsugning för utombordare.
• Slankare och smalare design.
• Kraftigt förbättrad accelerationsprestanda.
• ECOmo levererar en utmärkt bränsleekonomi.
• Hög universalprestanda.
*Hondas egna tester och beräkningar per utgången av september 2011.
Info: www.honda.se
Två svenska seglare har tilldelats Tourkort till världstouren i matchracingsegling. Både Johnie Berntsson, VM-trea 2011, och Björn Hansen, finalist i fjolårets deltävling Stena Match Cup Sweden, är nu garanterade start i alla nio VM-deltävlingar. Seglarna gör upp om världsmästartiteln och en prispott på 1,75 miljoner USD.
Med ny femårig titelsponsor, onlinetradingbolaget Alpari, två nya deltävlingar i Chicago och Marseille, en svensk deltävling och två svenska utmanare på startlinjen blir Alpari World Match Racing Tour en av seglingsvärldens starkaste VM-serier ur svensk synvinkel.
Nio av världens mest framgångsrika Matchracing-skeppare har fått ett tourkort, som garanterar en startplats i de nio deltävlingarna på världstouren. Av dessa finns det två svenska utmanare, dels förra årets utropstecken Johnie Berntsson, som slutade trea totalt i VM 2011 och nyligen utsågs till Årets svenska seglare, och dels Björn Hansen. Björn stod utan tourkort förra året men gjorde flera framstående resultat, bland annat en seger i Koreas deltävling och en andraplats i Sverige, Stena Match Cup Sweden.
– Jag har ju varit säker på min plats efter vårt VM-brons i december, men det är skönt nu när man ser sina motståndare, kommenterar Johnie Berntsson.
– Vi har i stort sett samma team som förra året och ett bra upplägg inför säsongen. Vi börjar med ett par tävlingar hemma och i Kalifornien på försäsongen i jakten på VM-guldet som är vårt mål i år.
Björn Hansen ger sin bild av Tourkortet:
– Det är riktigt kul att ha ett tourkort 2012 igen, vi hade ju ett 2010. Det är en stor fördel i planeringsarbetet inför säsongen, säger Björn från sitt hem på Åland.
– Förra årets säsong var ju verkligen blandad för oss med seger i Korea och final i Marstrand men sen mindre lyckade resultat mot slutet. Kan vi bli lite jämnare så har vi absolut chansen på pallen. Vårt mål är att stå överst i Malaysia i december.
Årets Matchracingtour startar 23-28 maj i Tyskland. Sveriges Stena Match Cup Sweden är årets tredje av nio VM-deltävlingar och seglas i Marstrand 2-7 juli.
2012 Alpari World Match Racing Tour:
Datum Event Plats
1 23 – 28 Maj Match Race Germany Langenargen, Tyskland
2 29 Maj – 3 Juni Korea Match Cup Gyeonggi, Korea
3 2 – 7 Juli Match Cup Sweden Marstrand, Sverige
4 10 – 15 Juli Chicago Match Cup Chicago, USA
5 24 – 29 Juli Portimao Portugal Match Cup Portimao, Portugal
6 28 Aug – 2 Sep St. Moritz Match Race St. Moritz, Schweiz
7 24 – 29 Sep Match Race France Marseille, Frankrike
8 1 – 7 Okt Argo Group Gold Cup Hamilton, Bermuda
9 4 – 9 Dec Monsoon Cup K.Terengganu, Malaysia
2012 års Tourkort:
Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team, Sverige
Simone Ferrarese, Ferrarese Racing Team, Italien
Peter Gilmour, YANMAR Racing, Australien
Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team, Sverige
Laurie Jury, Zoke Kiwi Match, Nya Zeeland
Pierre-Antoine Morvan, Extreme Team Morbihan, Frankrike
Phil Robertson, WAKA Racing, Nya Zeeland
Keith Swinton, Black Swan Racing, Australien
Ian Williams GAC, Pindar, England
Bilden:
Fr. v. David Stuart, Andrey Vedikhin och Jim O’Toole avtäcker Alpari World Match Racing Tour logo. Foto: Ben Radford.
Nikon har tagit fram en ny kamera som är tänkt för hela familjen. COOLPIX S30 är en stötsäker kamera med intuitiv meny, stora färgrika knappar och en hel del kul specialfunktioner.
COOLPIX S30 är vattentät ner till 3 m djup, vilket kan vara bra för alla som tar med barnen i båten. Den är dessutom stötsäker från 0,8 m höjd. Den har avtryckarknapp på båda sidor – en för video och en för foto.
Kamerans blixt är placerad så att fotografens fingrar inte ska komma med på bild. Det är en förbisedd detalj som blir allt viktigare ju mindre kamerorna blir.
Trots sin lilla storlek är det här en “riktig2 kamera och ingen leksak. COOLPIX S30 har en sensor på 10 megapixlar, den har tre gånger optisk zoom och ett förhållandevis lågt pris på cirka 1 000 kr.
Kameran har även finesser som elektronisk bildstabilisator, rörelsesensor och en rad olika program. Skärmen är en 2,7 tums högupplösning LCD-skärm och kameran kan filma i HD (720 p.
Info: www.mypicturetown.com
Det fortsätter att vara snabba skiften i ledningen av Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Fälttet har nu dragits ut och det skiljer närmare 200 Nm mellan första och sista båt (Puma). Camper har seglat upp i ledningen medan gårdagens ledare, Sanya, nu ligger trea.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
“It’s been a bizarre day of racing today,” said Ian Walker, skipper of Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam. “Anybody looking at our tracks on the computer must think the navigators have gone mad – or that we do not know the way to Auckland. The route we are taking is so far off the scale of any historical routes it isn’t funny.”
Walker is referring to the need to get east in order to gain a much faster angle when they finally turn southeast to Auckland.
Walker’s navigator Jules Salter explains that the fleet is heading northeast to pick up a surge off China which will then translate into the longed for trade winds. Salter says that earlier today, there was a barrier to this. Around the bottom of Taiwan was an old weather system, which was stuck in the way. It was possible to sail downwind on one side of it with quite good breeze, or upwind on the other side.
“The key today has been trying to get as far east or northeast as we can using that old weather system before it fully decays and then finding a really nice time to cross over it and to get into the new breeze,” Salter explained. However, it is likely to be another 20 hours or so before the fleet tacks on to port for the long haul down to New Zealand.
Once into the new breeze, there will always be one or two light spots ahead, which will give hope to those further back in the fleet and opportunities to get back in the mix. It will be interesting to see how the fleet shapes up once they reach the position where they can tack on to port and start heading southeast towards New Zealand.
Tonight at 2200 UTC, five of the six-boat fleet could be covered by a pocket handkerchief, with just 36 nautical miles (nm) lateral separation between CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) in the north from Mike Sanderson’s Team Sanya in the south.
Ken Read/USA and sixth-placed PUMA’s Mar Mostro powered by BERG, who broke away from the pack soon after leaving the Luzon Strait yesterday is now over 100 nm north of Team Sanya. Today the crew has been in sight of both Taiwan and the southernmost Japanese islands, which seemed very strange to the crew racing on a leg to Auckland, New Zealand.
Spirits are low on the overall leader, Telefónica (Iker Martínez/ESP), in fifth place. They were the only team to head south after the Luzon Strait, a move that later proved disastrous. When the door to the south closed, they cut their losses and tacked to re-join the fleet, a move that they are now paying for dearly. “It’s been a very tough day,” said João Signorini. “We haven’t really found our pace. It is very tricky here, but we are doing our best,” he said.
Abu Dhabi Ocean Racing are, however, upbeat and enjoying their spell near the top of the leader board. “In essence, spirits are high onboard Azzam,” wrote Ian Walker earlier this evening. “This morning we were staring at big overnight losses to the fleet, and tonight we are in a solid third place. What a difference a day makes.” At 2200 tonight, the situation had improved further as the team rose up the order to take second place.
All Aboard är ett nytt båtkoncept som tar fasta på vad kvinnor vill ha i en fritidsbåt. Ett team har skapat 50 lösningar på de tio vanligaste problemen på en båt. Allt ifrån att hoppa i land säkert till att få upp en person som trillat överbord. Den 2 mars premiärvisas båtkonceptet på Allt för sjön i Stockholm.
Målet för All Aboard är att öka antalet kvinnor på sjön och därmed bredda kundunderlaget för fritidsbåtar. Projektägare till All Aboard är Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF) som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige.
Det är inte någon färdig båt som ska visas utan ett koncept där båtbranschen ska kunna plocka idéer.
– Vi visar lösningar på en rad problem. Det är främst praktiska lösningar i båtar, säger Tatiana Butovitsch på Ampersand, pressansvarig för projektet.
– Vi gör ett båtkoncept, som en idésamling. Vi ska inte sälja något utan levererar ett antal idéer som vi menar att båtbranschen kan vidareutveckla. Vi har jobbat tillsammans med bland andra Ryds, Nimbus, Seldén Mast, Båtsystem Volvo Penta, Dacap konstruktionsbyrå och White arkitekter som har gjort inredningen.
Väldigt många lösningar för nya båtar kommer från kvinnor och det är främst detta som projektet har tagit fasta på.
– Vårt mål är att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Det innebär ett tänk som kan ge båtbranschen åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.
När familjer bestämmer sig för att sälja båten och köpa sommarstuga eller husbil, är det ofta kvinnan som är den drivande parten. Kvinnorna har även stor påverkan när familjen köper båt. Bastu och dusch, en köksö för gemensam matlagning, ett utskjutbart golv i sittbrunnen som dels ger rum för fler att umgås och dels har en ramp som är både vattenrutschkana och räddningsramp är några av de innovativa och smarta lösningar på kända båtproblem som teamet tagit fram.
Idébåten All Aboard har utvecklats efter samma principer som Volvos konceptbil YCC, populärt kallad tjejbilen. Den lanserades för några år sedan och blev väldigt uppmärksammad i Sverige och internationellt.
Bildtexter:
En del av personerna bakom All aboard: fr. v. Camilla Palmertz, Tatiana Temm, Maria Widell Christiansen och Elna Holmberg.
I Nederländerna har stålbåtsvarvet Linssen tagit fram en eldriven version av sin Linssen Grand Sturdy 25.9 SCF. Båten kommer att användas som patrullbåt i området kring Venlo, rakt österut in i landet från Amsterdam.
Det här är en ganska liten version av eldriven motorbåt och den kommer att köras i låga farter. Men det är en intressant lösningen, inte minst för att den elpropellerförsedda Linssen Grand Sturdy 25.9 SCF, som introducerades 2008, är försedd med en standardlösning för båtar som finns att köpa på marknaden.
Elmotorpaketet, komplett med propeller och kopplingar, är en Mastervolt DriveMaster 7.5 Ultra elektrisk motor, i kombination med ett 48 V Mass Combi och fyra LI-ION batterier. Enligt Linssen är detta ett mycket effektivt framdrivningspaket, som dessutom är i stort sett helt underhållsfritt.
Info: www.linssenyachts.com
Info: www.mastervolt.se
På båtmässan Allt för sjön, som startar nästa helg, blir det bland annat världspremiär för skärgårdsfotografen Sören Colbings nya Skärgårdsströvare på 24 fot. Den representerar ett nytänkande – det finns ingen liknande båt på marknaden. Båten är skapad av Sören Colbing och designern Micael Palmgren. Den är en säregen kombination av båtglädje och miljöfördelar.
Konceptet som ligger till grund för Skärgårdsströvaren ser till helheten – design, funktion, säkerhet och miljö är viktiga beståndsdelar i detta koncept.
Att båten ska gå att köra mycket bränslesnålt är en självklarhet. Till detta kommer: Tyst gång, behagligt fartområde, liten vågbildning, praktiskt taget underhållsfri, små utsläpp, samt mycket goda sjöegenskaper.
Säkerheten högsta prioritet, inte minst i detaljerna. En upptäckarbåt för strövtåg i skärgården, samt för en mängd olika intressen och uppdrag året runt. Skärgårdsströvaren har klassiska linjer i modern tappning och är byggd av återvinningsbart material.
Båtmässan Allt för 2012 pågår från och med lördag 3 mars till och med söndag 11 mars.
Info: www.colbing.se
Viktiga knopar, som ges ut på Norstedts inom kort, är en omfattande knopsamling för den som vill öva upp knopslagningen inför våren. Det är en engelsk handbok i översättning av Eva Andreasson, som tar upp ett 70-tal knopar som kan komma väl till pass vid båtliv, camping och fiske. Boken har enkla och tydliga instruktioner och foton.
Råbandsknop och i bästa fall skotstek och pålstek – det är nog ungefär vad de flesta som en gång varit scouter kommer ihåg. Men vare sig man är på båt, fiskar, slår upp ett tält eller surrar lasten på en släpkärra kan det vara bra att kunna några fler knopar.
Viktiga knopar är en praktisk och snygg liten handbok med ett 70-tal knopar som kan komma väl till pass vid dessa tillfällen. Vid varje knop finns en symbol som visar om den är användbar för seglare, campare, scouter, klättrare eller vid fiske. Vid varje knop specificeras också vid vilka tillfällen den är lämplig att använda och varför, till exempel tilläggning med båten eller fastknytning av fiskekrok på lina.
Steg för steg-instruktionerna är illustrerade med mycket tydliga fotografier som gör det enkelt att förstå och öva själv. I ett fack i pärmen finns dessutom en hoprullad lina, perfekt att träna med.
Boken inleds med en enkel genomgång av olika sorters tågvirke, tagling, splitsar och uppkransning. Efter det delas knoparna upp i stoppknopar, surrningar, ögleknopar, sammanbindningsknopar, fastgörningsknopar och scoutsurrningar.
Det finns även ett kapitel om dekorativa knopar och några enkla men effektfulla reptrick. I det praktiska registret kan man både söka på knopens namn, men också bakvägen på användningsområde. Pris 99 kr.
Humminbird uppdaterad programvaran i sina instrument med många nya funktioner och förbättringar. I år är 34 nya funktioner och förbättringar gjorda och även äldre produkter får del av nya funktioner där det är möjligt. 2012 har stor vikt lagts på navigeringsfunktioner på produkter med en kombination av plotter och ekolod. Även ekolodsfunktionerna har fintrimmats för bästa möjliga funktion till glädje för sportfiskaren.
NMEA 2000 fungerar nu på samtliga Humminbird produkter med nätverksmöjlighet tack vare ett nyutvecklat interface. Det gör att även äldre produkter genom en uppdatering kan bli NMEA 2000 kompatibla via interfacet. Radar kan anslutas till 1100, 900 och 800 seriens produkter. Humminbirds HD radar finns i två versioner 2kW och 4kW och tillverkas av Koden som har en lång erfarenhet av kvalitetsradar både för fritidsbåt och yrkesbåtar.
En av de förbättrade plotterfunktionerna är att det numera är möjligt att få båtikonen 2/3 från skärmens centrum. Positionen justeras automatiskt beroende på fart, så vid lägre farter är ikonen i centrum. Det är en stor fördel speciellt för snabbgående båtar där man vill ha så mycket kartbild som möjligt framför båtikonen. Humminbirds skärmar har mycket hög upplösning vilket gör att sjökortsinformationen blir mindre på skärmen. I den nya uppdateringen kan texten på sjökortet förstoras för att göra den mer lättläst.
En helt ny funktion är även Waypoint manager som gör det möjligt att gruppera, sortera och döpa sina waypoints efter behov.
Kastringar på waypoints som är justerbara från 1-50m och stoppur är ytterligare funktioner. Lika viktigt som det är att hålla sina sjökort uppdaterade är att uppdatera sin elektronik ombord. Vid registrering på Humminbirds hemsida www.humminbird.com får användaren kostnadsfri tillgång till de senaste funktionerna.
Info: www.comstedt.se
På torsdagen togs första spadtaget till Marinmuseums efterlängtade ubåtshall på Stumholmen i Karlskrona. Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk och Robert Olsson, överintendent vid Statens maritima museer, satte gemensamt skopan i marken för att sätta igång bygget. En byggnation som sommaren 2014 ska ge Sverige en ny museiattraktion med en riktig, svensk ubåt som placeras inomhus och kan beskådas grundligt.
I december stod det klart att regeringen godkänt Statens fastighetsverks (SFV) finansieringsplan för en ny ubåtshall intill Marinmuseum i Karlskrona. Därmed kunde byggprocessen inledas på allvar. Idag togs första spadtaget.
– Många har engagerat sig och arbetat hårt för en ny ubåtshall. Det känns därför tillfredställande att vi nu är igång. Ubåtshallen kommer att bli ett spännande och viktigt tillskott för Marinmuseum och Karlskrona, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.
För SFV:s hyresgäst, Statens maritima museer, är glädjen stor.
– Det är en härlig känsla att vi nu kommer igång med bygget av ubåtshallen och jag vill tacka alla som har bidragit till att vi har nått så här långt. Det betyder att Sverige får ett mycket spännande museum i världsklass, säger Robert Olsson, överintendent vid Statens maritima museer.
Byggproduktionen kommer att ske i två etapper där grundläggning och grundkonstruktion görs i den första. Därefter ska ubåten HMS Neptun levereras på plats, en utmaning då den väger över tusen ton. I etapp två ingår överbyggnad – ett yttre skal som så nära som möjligt ska följa ubåtens form – samt färdigställandet av byggnaden.
– För att få den mycket tunga ubåten på plats behöver marken intill Marinmuseum förstärkas. En tillfällig transportväg kommer också att byggas. Därefter ska en 1 300 kvadratmeter stor betongplatta gjutas och ett stort antal pålar sättas i marken. Inledningsvis kommer det att väsnas en hel del, det är tyvärr omöjligt att undvika. Vi vågar dock lova att resultatet blir bra, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Marinmuseum, som stod klart 1997, är en omtyckt byggnad, både av karlskronabor och av turister. För Statens fastighetsverk var det naturligt att ge arkitektuppdraget om en ny ubåtshall till HMXW arkitekter och Björn Malmström eftersom de varit med och ritat huvudbyggnaden.
– Vår arkitektoniska utmaning har varit att tillfoga en så stor tillbyggnad till Marinmuseum, dessutom på en mycket trång tomt med närliggande byggnadsminnen. Lösningen fick bli en självständig form som för tankarna till modern fartygs- och smygteknik. Vår förhoppning är att tillbyggnaden ska uppfattas som ett skal snarare än en byggnad, säger Björn Malmström.
Arkitekterna har även tagit stor hänsyn till tillgänglighet, ubåtshallen ska vara besöksvänlig för alla. En annan viktig aspekt har varit att skapa ett bra flöde mellan Marinmuseum och ubåtshallen, det ska vara lätt att röra sig mellan de båda byggnaderna. Väl inne i hallen ska besökaren få en förnimmelse av att befinna sig i en av de torrdockor där ubåtarna en gång byggdes. Materialet som används är framförallt betong och stål.
Info: www.marinmuseum.se
Allt för sjön i Stockholm – Nordens största båtmässa räknat i antalet besökare – vill locka både dagens och morgondagens båtköpare. Därför satsar mässan ännu mer på aktiviteter som riktar sig till alla i familjen. Allt för sjön har i år öppet 2–11 mars.
Allt för sjön är mässan för den breda publiken och har därför många roliga aktiviteter och intressanta seminarier för hela familjen.
– Den som påverkar båtköpet i mycket hög grad i familjen är kvinnan. Det visar flera undersökningar. Mannen kanske tar initiativet till att köpa båt, men kvinnan avgör i slutändan vilken båt det blir, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.
Den hall som inrymmer flest aktiviteter för hela familjen är Charlie-hallen. Här finns Barnens Hörna som bjuder på roligheter för såväl de yngsta som de lite äldre barnen. Här kan de prova lyckan i fiskdammen, öva balansgång, rita sin drömbåt eller teckna en egen sommardröm. Här får barnen också träffa mässans kelgris, måsen Måsart.
– En spännande och rolig aktivitet är Sjörövarskeppet som Sjösäkerhetsrådet ställer ut tillsammans med Allt för sjön. Här får barnen på ett lekfullt sätt lära sig grundläggande sjökunskaper. Hur viktigt det är att ha flytväst på sig och hur man gör enkla knopar. De får också kasta lasso runt en knap. Kul ska det vara, säger Marie-Louise Johansson, biträdande projektledare på Allt för sjön.
Här finns också en bassäng för den som vill prova flytvästen i sitt rätta element. I bassängen demonstreras, flera gånger om dagen, olika typer av flytvästar och besökaren får lära sig vilken flytväst som passar olika åldrar och situationer.
Sjöräddningssällskapet, SSRS, finns på plats i en stor monter med namnet Juniortrossen som riktar sig till barn. Här får barnen bland annat leta sig fram i en labyrint och klättra i en klätterställning av rep.
Svettiga efter leken kan de vila ut i Glasscaféet, för att sedan ta sig an ingenjör Lundström klurigheter. Han bjuder på en ny tävling där det gäller att bygga en farkost av Skånemejeriers mjölkförpackningar och sedan köra den i en vattenbana på kortast tid. En mycket uppskattad pyssel- och tävlingsaktivitet.
I Charlie-hallen finns också Classic Boat Show, en avdelning som lockar båtälskare från hela Norden. I år är temat OS-båtar 100 år. Utställningen bjuder på en kavalkad av olika kappseglingsbåtar som deltagit i OS-sammanhang under de senaste 100 åren. Allt sedan OS i Stockholm 1912.
Andra roligheter i Charlie-hallen är segelbåtsbassängen där alla familjemedlemmar kan kappsegla med radiostyrda båtar. I montern Det enkla båtlivet, visar Allt för sjön tillsammans med Marina Läroverket i Danderyd samt Sweboat att det inte alls behöver kosta många tusenlappar för att komma ut på sjön. I montern rustas två båtar upp, en segel- och en motorbåt som auktioneras ut under mässans avslutande dag den 11 mars. Skolan har också en nybörjarskola som tar besökaren igenom de viktigaste marina kunskaperna. Till mässan bjuds också flera hundra skolbarn in.
I montern Årets nyhet visas tio produkter som skickats in av utställare och som nominerats av en jury. Besökarna röstar sedan och Årets Nyhet 2012 kan koras.
I Alfa-hallen kommer Svenska Kryssarklubben att bjuda på flera hundra seminarier om allt ifrån manöverbord-räddning till hur man förbereder sig bäst för långseglatser över de sju haven.
För att besökarna ska stanna och trivas på mässan finns flera ”vattenhål”, till exempel Glasscaféet, Regattabaren samt restauranger med hamburgare och sushi. Ute på entrétorget ligger en lite mer exklusiv restaurang, Svedea skärgårdskrog, som serverar allt från klassisk stekt strömming med skirat smör till ostron med champagne. På entrétorget huserar Skärgårdsradion som tillsammans med nätportalen Hamnen.se intervjuar besökare och utställare.
– Så det finns väldigt mycket för hela familjen att se på och uppleva även i år. Och jag skulle vilja tipsa alla utställare att ta sig en runda i hallarna. Ofta hinns inte det med. Vår stora satsning på hela familjen tror jag gynnar båtlivet både på kort och på lång sikt, avslutar Thomas.
Mer info: www.alltforsjon.se
Kommentarer
Älskar båtar äldre fina mahogny båtar.
Båt folk är trevliga människor.
Lycka till med mässan. Ha det underbart
Alla ni som kommer att vara där.
Här är en ny liten lampa med stor kraft. Den passar lika bra i båten som i bilen. Led Lenser M8 är det senaste stjärnskottet i M-serien, där M står för Microcontrol och är grunden till de idag populära SLT, Smart Light Technology. Användaren kan själv programmera lampan till att jobba med två olika energikonsumtionslägen.
Lampan kan till exempel ställas in med enkla knapptryck till det arbetsläget du önskar att arbeta med. M8 drivs med 2 CR123A batterier vilket gör att känsligheten i väder och temperatur inte påverkar driften av lampan.
Brinntid 2-17 timmar. Pris 879 kr.
Info: www.swtab.se
Var är den riktiga kaptenen? Det är titeln på en helt ny bok om en tjejsegling på Atlanten. Den ges ut på Norstedts förlag och är skriven av Maria Ingerup. Detta är en livsbejakande seglingsskildring – fyra unga, entusiastiska tjejer korsar Atlanten och seglar ett år på Cantare i Västindien och Bahamas.
På vägen möts de av beundran, respekt och en och annan fördom! Var är den riktiga kaptenen?
I juli 2009 lämnade fyra Skånetjejer mellan 20 och 25 år Sverige för många seglares dröm: en årslång segling via Biscaya, Kanarieöarna och Las Palmas till Västindien och därifrån vidare till Bahamas och Bermuda. Mellan Kanarieöarna och Västindien deltog de i ARC (Atlantic Rally for Cruisers) som enda båt av 225 med helt kvinnlig besättning. Båten, enB31:a, Cantare, var dessutom den tredje minsta i tävlingen.
I boken får vi följa dem över havet både i vardagslivet på båten och på festerna i hamnarna i en seglingsskildring som inspirerar både manliga och kvinnliga läsare.
Ett unikt område med branta sluttningar, stora djup och ovanliga arter. Havs- och vattenmyndigheten föreslår nu att havsområdet Bratten i Bohuslän ska pekas ut som skyddsvärt område i Nordostatlanten.
Havs- och vattenmyndigheten har skickat in sitt förslag till Miljödepartementet, som väntas ta beslut i vår. Enligt förslaget ska skyddsområdet införas i havsområdet Bratten utanför Tanums kommun.
Bratten är ett unikt utsjöområde med spricklandskap, rev och bubbelstrukturer och innefattar ett stort antal ovanliga och hotade arter. Området är 200-500 meter djupt och 121 000 hektar stort.
– Vi vill skydda det ovanliga området som är mycket artrikt. Eftersom havslandskapets sprickdalar är så speciella där innebär det att vissa områden är relativt opåverkade av mänsklig verksamhet, säger Lena Tingström på Havs- och vattenmyndigheten. Detta har fått till följd att arter som är känsliga för fysisk störning kan frodas i området.
Området föreslås bli ett marint skyddsvärt område inom OSPAR, den internationella havskonventionen för skydd av den marina miljön i Nordostatlanten. Sedan tidigare har Sverige pekat ut åtta områden i Kattegatt och Skagerrak som ska skyddas enligt OSPAR.
Sedan tidigare är Bratten ett så kallat Natura 2000-område, vilket innebär att det ingår i EU:s nätverk för skyddsvärda områden.
Nytt skydd för marin miljö i Uppsala län
På nationellt plan har samtidigt ett nytt marint naturreservat inrättats, i Gräsö i Uppsala län. I området finns bland annat 4 600 öar och skär med höga naturvärden och värdefulla undervattensmiljöer.
Beslutet innebär att områdets skyddsvärda natur bevaras. Ytan är på 54 000 hektar och blir därför det näst största i landet. Sedan tidigare är 26 marina naturreservat utsedda i Sverige.
Ett halvår är en kort tidsrymd, men ändå så fylld av verksamhet. Under sitt första halvår har Havs- och vattenmyndigheten successivt utvecklats för att motsvara sitt uppdrag som en pådrivande, samlande och stödjande miljömyndighet.
– Det är inte helt lätt att starta en ny myndighet, men samtidigt väldigt inspirerande. Vi startade med många vakanser och halvåret har därför präglats av hårt arbete och en stor portion rekryteringsarbete, säger generaldirektör Björn Risinger.
Läs bland annat om hur vi arbetat med att kartlägga båtbottentvättar, fredat torsken i Gullmarsfjorden, förberett arbetet för havsplanering, beslutat om bidrag för att minska övergödningen och genomfört fiskerikontroll. Och hör av dig om du har synpunkter på vad vi borde göra mer.
Info: http://www.havochvatten.se/download/18.64f5b3211343cffddb2800026003/%C3%85rsredovisning+2011.pdf
Under Båttinget 7 mars på Stockholmsmässan kommer trendanalytiker Göran Adlén ta en titt på framtidens båtliv. Båttinget firar 10 år och temat är ”Det glada båtlivet”. Båtlivets alla positiva aspekter kommer att lyftas fram. Hälsa och rekreation, att båtlivet bidrar till en levande skärgård och skapar arbetstillfällen för varv och marinor för att nämna några områden.
Förutom Göran Adlén kommer riksdagsledamot Edward Riedl att berätta om det nybildade fritidsbåtnätverket. Björn Risinger från den nybildade Havs- och vattenmyndigheten informerar om vad deras uppgift innebär.
Ann-Catrine Zetterdahl från Sjöfartsverket och Judith Melin från Kustbevakningen berättar om vad deras verk gör för att göra båtlivet trivsammare och tryggare liksom Lars-Göran Nyström, nyanställd på Transportstyrelsen och ansvarig för Sjösäkerhetsrådet.
Lena Nyberg från Skärgårdsstiftelsen och Bisse Alm från Visit Skärgården visar upp hur båtfolket tas om hand i våra skärgårdar. Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.
Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller vd Mats Eriksson,
Sweboat, me@sweboat.se
Info: www.sweboat.se
Kommentarer
Undrar om man kommer att ta upp vad den onödiga 0.2 promille-lagen har inneburit för "den levande skärgården"? Skärgårdsborna måste bli nykterister för annan transport finns inte och sjökrogarna har tagit ordentligt med stryk och flera stänger nu permanent. Allt bara för man inte får dela en flaska vin och segla hem så småningom sedan lika säkert som alltid.
Kommentarer
Ser ut som en vanlig segelbåt utan mast, fusionerad med en gammal Croupier 24 och kittad med gamla soljalusier från en Volvo 343 årsmod -86. I övrigt kul med nya idéer!
När kvinnor konstruera en båt för den en köksö…ser ut som att Volvos tjejgrupp här har för avsikt att konservera könsrollerna.
@Krister Karlsson Såväl kvinnor som män kan väl använda en köksö? Så är det iaf hemma hos oss.