nyhetstest

Greenline 40 Hybrid är en av de många båtar som har premiär i Düsseldorf på båtmässan, som startar i morgon lördag 21 januari. Greenline 40 Hybrid är en uppföljare och storasyster till Greenline 33 Hybrid, som har gjort stor succé med över 200 sålda båtar.

Greenline 40 Hybrid är designad med samma filosofi som lillasyster. De stora skillnaderna är att salongen är större och att båten har fått en extra kabin. Därutöver har volymen vuxit i hela båten tack vare det nästan 3 m längre skrovet. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.

40-fotaren har samma typ av ”superdeplacerande” skrov som sin föregångare. Hon kan utrustas med en eller två dieselmotorer samt dieselelektrisk drift.

Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.

Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 120 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik.

Den nya modellen har bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.

Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).

Tekniska fakta
Längd: 11,99 m

Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m

Kojer: 5

Vikt: 8 000 kg

Dieseltank: 700 l

Vattentank: 300 l

Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop


Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop

Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop

Design J & J Design

Builder Seaway

Info: www.bavariasverige.se

Info: http://www.greenlinehybrid.com/index.php?id=greenline_40

Mycket talar emot etableringar av vindkraft i Natura 2000-områden till havs. För att bevara de skyddsvärda miljöerna bör man i första hand söka upp områden som är mindre känsliga för påverkan. Det framgår i ett inrapporterat regeringsuppdrag som Naturvårdsverket ansvarat för, i samråd med Havs- och vattenmyndigheten.

Vid nyår redovisade Naturvårdsverket ett regeringsuppdrag om möjligheter till vindkraftsetablering i Natura 2000-områden. Havs- och vattenmyndigheten har varit en av de samrådande myndigheterna.

– Vi har svårt att se att det finns så stora möjligheter att etablera vindkraftverk inom Natura 2000-områden till havs, eftersom områdena är utpekade som biologiskt mycket värdefulla. I första hand bör man titta på andra alternativ. Det finns så många andra havsområden att tillgå att man inte bör ta skyddade eller skyddsvärda områden i anspråk, säger Malin Aarsrud, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Natura 2000 kallas det nätverk av skyddsvärda områden som EU-länderna skapat, enligt EU:s habitatdirektiv och fågeldirektiv. I Sverige finns 274 stycken Natura 2000-områden till havs. Här ingår ett flertal utsjöbankar, som ofta har en stor artrikedom, med flera ovanliga och rödlistade arter.

Samtidigt är dessa områden intressanta för företag som vill etablera vindkraftverk till havs – bland annat på grund av grunda vattendjup och goda vindförhållanden. Exempelvis finns en godkänd etablering på utsjöbanken Stora Middelgrund.

Särskilda krav för etablering
Allmänt sett är Natura 2000-områden svåra att etablera verksamhet i. De är omgärdade av särskilda krav enligt miljöbalken, som innebär att verksamheter inte får tillåtas om de påverkar miljön på ett betydande sätt. Regeringen kan under vissa förutsättningar bevilja undantag.

Naturvårdsverkets rapport visar att vindkraftsetablering i Natura 2000-områden är tillståndspliktigt och att tillstånd kan ges endast om de utpekat skyddsvärda livsmiljöerna eller arterna inte skadas, eller utsätts för störning.

– Det kan i vissa fall finnas delområden som inte är lika skyddsvärda. Inventeringar är inte gjorda överallt. Samtidigt menar vi att även dessa och omkringliggande områden oftast gynnar de skyddsvärda arterna och livsmiljöerna till havs, säger Malin Aarsrud.

Ofta är komplicerade överväganden inblandade när olika behov i den marina miljön ska vägas samman. Under våren väntas regeringen att lämna sin proposition om havsplanering till riksdagen. Därmed kan Havs- och vattenmyndigheten få bättre verktyg för att hantera olika intressen till havs.

Kommentarer

Sneseglaren 16:06:21 2012-01-19

Vindkraft är nog bland det sämsta sätten vi har att producera el på. Snurrorna är dyra, förfular enormt vårt vatten och kulturlandskap, utrotar stora fåglar, låter illa (inklusive ohörbart "infraljud"), kastar is på vinterna och sänder blinkande sol och skuggeffekter när solen är uppe, måste helst byggas i stora kluster för att den statssubventionerade "notan" skall "gå ihop" (annars glöm det), har en livslängd på bara 20-25 år och lämnar i princip aldrig mer än 27% av teoretisk effekt. Energin kan heller ej lagras. Vindkraft är marginell som effektkälla men en avsevärd miljöförstörare. De nya förordade  vindverken på 150 meters höjd är 50% större än Frihetsgudinnan över New York. Blir fint att vila ögonen på i skärgården… Se till och få stopp för snurrigheterna!

Segla rakt (undvik spriten) 13:22:10 2012-01-21

Du har en klart subjektiv syn på detta och dessutom felaktiga siffror. (Bor du kanske rentav rakt under en snurra ?) Resten av världen har inte lika gynnsamma elpriser (dom som bara har fossila bränslen att tillgå) Det går faktiskt att lägga dom på platser som inte stör gnällspikar………. dessutom så tror jag inte att nån e’ korkad nog att ens fundera över att lägga dom i en skärgård. (70% av jordens yta är vatten – gott om plats att lägga dessa fula verk på utan att du blir störd) Du kan ju tipsa om vilken annan ren energiform som är billigast och minst korkad och som kan produceras till ett vettigt pris???

Sneseglaren 17:10:40 2012-01-22

Vattenkraft, kärnkraft ligger närmast till hand. Vi behöver inte dyr vindkraft i sverige alls. Även Danmark skall nu sent omsider uttöka "säkerhetsavståndet" från 1 km till 5 km p.g.a oljudet som anses ohälsosamt. Tyvärr byggs det i vacker skärgård. Norra Väner har 10 nu och skall få 20 till som förfular.

Segla rätt 10:52:42 2012-01-26

Om du ser kärnkraft som en ren och problemfri energikälla behöver du lite fortbildning! Det räcker med att fråga någon av de 10 000-tals tvångförflyttade (fd) Fukushima bor som bodde nära kärnkraftsverken där innan Fukushimakatastrofen för mer än ett halvår sedan..

Segla rätt 10:53:40 2012-01-26

Partiella härdsmältor är inte att leka med.

Sneseglaren 09:51:22 2012-01-27

Kärnkraft är inte en 50 år. De i Japan (och sverige) tillhör generation 1b. Modellerade efter Manhattanprojektet och U-båtsreaktorer och körs med uran. Motivet (även i Sverige) var att få plutonium till atombomber. Man slutade inte bygga dammar när de började rasa (har skördat betydligt mer liv än någonsin kärnkraft). Vi behöver nya generationer kärnkraft. De körs inte på Uran, är säkra (tar lång tid att redogöra för), har inte ens strålningspotential och kan hjälpa till att återvinna (och minska halveringstiden) på det som nu kallas "atomsopor". Gärna ett modernt kärnkraftverk så slipper vi 10.000 snurror som ändå inte ger energi när det är kallt eller blåser för mycket.

Segla rätt 19:48:21 2012-01-29

Fantastiska saker du pratar om..
Du låter lite som ormtämjaren på Kiviksmarknad som hade glömt ormen men berättade om den så publiken svimmade.

Oväntat blåser det upp några timmar efter ni lämnat hemmahamnen. Färden till sjöss blir allt mellan himmel och helvete. Till slut kommer ni i hamn. Efter en sen måltid är det äntligen dags att krypa till kojs. Vad möter er där? Gamla lakan från bostaden – eller nya fräscha satinlakan som är formgivna för livet ombord i svenska farvatten.

Pressrelease:

Tygmönstret ”Svenska fyrar” tar dig med på en resa till tolv fyrplatser runt Sveriges kust. Fyren står för många som en symbol för trygghet, en vän att lita på i alla väder som lyser din väg i mörker och varnar för faror.

Fyrljusets karaktär har fått stå modell för ramen runt varje bild, stjärnan är symbolen för fyr i sjökortet. På tygmönstret hittar du fyrarna Malören, Söderarm, Landsort, Häradsskär, Fårö, När, Ölands södra udde, Utklippan, Godnatt, Falsterbo, Vinga och Nordkoster.

Produktfakta
Modell: Påslakan 210×150 cm, öppning med mangelsäkra knappar, vit baksida och mönstertryck ”Svenska fyrar” på framsidan, med en vit kant med knäppning nertill. Örngott 50×60 cm med vinge, utförd i mönstertryck ”Svenska fyrar”.

Material: 100 % bomullssatin, tryckt mönster, Öko-Tex Standard 100. Skötselråd: Maskintvätt 60 grader. Förpackning: Tygpåse med knytband.
Svensk design. Tillverkad i Lettland.

Utklippan Design Sweden AB är ett svenskt företag som designar och säljer textila produkter för alla som älskar kust, sjöar och hav. Inspirationen hämtar de främst genom båtfärder i svenska och nordiska vatten. Utklippans fyrplats, som ligger på Sveriges sydostligaste ögrupp, är en säregen och fantasieggande utpost i havet som har gett upphov till företagets namn.

Info: se.utklippandesign.se

En enda persons misstag kan när som helst vålla svåra skador på Östersjöns redan sargade miljö. Dagens sjösäkerhet är undermålig med över 100 olyckor om året. Risken för ett större oljeutsläpp är ständigt överhängande. Det behövs en övervakning av sjöfarten för att förebygga olyckor – och ett stöd för de mer än 2 000 sjökaptener som ensamma bär huvudansvaret för fartyg och last.

Costa Concordia var nytankad och innehåller över 2 000 ton bunkerolja. Revan i skrovet är enligt de första rapporterna över 50 meter lång – och när vädret friskat i har fartyget som ligger intill en brant börjat glida. Vid storm är risken överhängande att det sjunker ned till ett stort djup, med risk för oljeutsläpp. Allt detta på grund av att kaptenen på eget initiativ ändrade rutten för att gå närmare en ö.

– För högtrafikerade hav som Medelhavet och Östersjön är möjligheten att en ensam människa gör fel – på ett fartyg med tusentals ton bunkerolja, lastat med kemikalier eller olja – en oacceptabelt hög risk, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

I Östersjön är ständigt omkring 2 000 fartyg på väg och ingen utom kaptenerna själva vet vilken rutt de planerar att ta. Samtidigt pekar trenden på att sjöfarten i Östersjön kommer att fördubblas om tjugo år, att havsbaserad vindkraft har byggts ut med flera 1 000 procent, att turismen har ökat kraftigt – vilket leder till att marginalerna för att göra fel minskar.

För tåg och flyg finns avancerade system för övervakning och stöd för att minska effekterna av en enskild persons misstag, men inte för fartygstrafiken.

– För att nu och i framtiden drastiskt minska olycksriskerna i högtrafikerade områden som Östersjön, måste vi ha liknande system som dock är utformade efter sjöfartens unika förutsättningar. Om ett av Östersjöns många kryssningsfartyg vill ta en närmare titt på Fårö, finns inget som hindrar eller varnar. Måste vi vänta på ”en Costa Concordia” i Östersjön innan vi agerar, undrar Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden, WWF.

Norska Windy Boats har fått till en riktig fullträff med sin nya retroklassiker, den snabba daycruisern Windy 31 Zonda. Vid den nyligen avslutade båtmässan i London utsågs Windy 31 Zonda till ”Motor Boat of the Year” av en expertpanel från båttidningarna Motor Boat & Yachting och Motor Boats Monthly.

Zonda 31 är även nominerad till 2012 ”European Powerboat of the Year Awards”, som tillkännages på Düsseldorf Boat International Boat Show, som är öppen 21–29 januari.

Dragen hos Windy 31 Zonda är klassiska med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats har gjort en ”back to the future” med denna nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.

– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.

Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry. Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.

Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.

Info: www.windy.no

Helsingborgs Hamn överlåter arrendet av småbåtshamnen i Norra hamnen till medlemmarna i Helsingborgs Yacht Club. Därmed får föreningen fullt inflytande över småbåtshamnen. Beslutet har fattats i samförstånd med Kommunstyrelsen, Mark- och Exploateringsenheten och Helsingborgs Yacht Club.

Redan vintern 2010 bad Helsingborgs Yacht Club om att få ta över driften av småbåtshamnen. Nu blir det verklighet. HHAB är ett affärsdrivande bolag, med HYC som arrendator finns det möjligheter att lägga in ideellt arbete i förvaltning och underhåll. Överlåtelsen innebär att medlemmarna i föreningen får större möjligheter att påverka driften av verksamheten och fatta beslut om båtplatser, hamnavgifter, gästplatser, underhåll och investeringar.

Med föreningens ideella krafter tror vi att HYC kan höja servicenivån och bli mer lyhörda för medlemmarnas önskemål framöver. Helsingborgs Hamn AB vill tacka båtplatsinnehavarna för tio år av gott samarbete och önska HYC lycka till. Det är ett viktigt förtroendeuppdrag att förvalta en av landets finaste stadsmarinor och rekreationsområde för Helsingborgarna, säger Mats Rosander, trafikchef på Helsingborgs Hamn.

– Helsingborgs Hamn kommer att behålla arrendeavtalet med Helsingborgs Stad men överlåter det i andra hand till HYC. Helsingborg Yacht klubb har ungefär 600 medlemmar och disponerar 300 fasta platser och 100 gästplatser till uthyrning.

Info: www.hyc.nu

Svedea Båtförsäkring lyssnar på kunderna och slopar det för försäkringsbranschen typiska undantaget för frys- och isskador. Istället inför man en regel om att båtägaren ska göra sitt för att skydda sin båt. Ligger båten i isfri hamn och har värme med avbrottslarm så gäller försäkringen ifall skadan ändå skulle vara framme.

Nu när vintern till slut börjar få ett grepp om vårt avlånga land är det många båtägare med båten i sjön vintertid, så kallade vinterliggare, som funderar över sin båt och risken för frysskador. Traditionellt har båtförsäkringar inte erbjudit något skydd för skador uppkomna genom frysning och is.

– Vi har fått flera påstötningar från vinterliggare som upplever sin situation otrygg vintertid. Försäkringsbranschen har gjort det bekvämt för sig genom att friskriva sig för frysskador. Synsättet verkar ta sikte på att alla båtägare som drabbas av frysskador skulle ha lämnat sin båt vind för våg vintertid vilket inte stämmer, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Svedea Båtförsäkring presenterar nu en lösning som gör att skötsamma vinterliggare kan vara helt trygga. Undantaget för frys- och isskador slopas och ersätts med en regel om att båtägaren ska göra sitt för att skydda båten mot frysning och is. Ligger båten i isfri hamn och har uppvärmning med avbrottslarm på landströmsförsörjningen så beviljas full ersättning ifall skadan ändå skulle vara framme.

– Vi på Svedea har en ärlig ambition att göra försäkring enklare och lösa praktiska problem för båtägare. Därför ändrar vi på en branschstandard som inte ser till båtägarnas behov. Om man har gjort vad man kan för att skydda sin båt så ska även vinterliggare kunna sova gott om natten, säger Jonas Roberts.

Info: www.svedea.se

Kommentarer

Jonas R 16:56:05 2012-01-18

Kul att ni observerar vår produktnyhet! Vinterbilden ovan är ju vacker, även om just den båtägaren inte riktigt verkar ha gjort sin hemläxa för att undvika frysskador… Mvh, Jonas Roberts, Svedea Båtförsäkring

Lanseringen av Van Wijk 830 Classic Silver Shadow är nu genomförd. I lördags 14 januari avtäcktes den eleganta snipan framför förväntansfulla gäster på varvet i Leiden i Nederländerna.

– Som båtbyggare känner man ibland att en framgångsrik båt borde göras till något alldeles speciellt. Ge den en själ och ett tidlöst namn. Därför har vår båtdesigner Pieter Beeldsnijder gjort sitt yttersta när han nu designat Van Wijk 830 Classic Silver Shadow. Och han såg mycket nöjd ut på premiären i lördags, säger Mathias Henningsson hos den svenska generalagenten.

– Vi har genom åren sett klassiska båtar som ”Mellow Yellow” ”Amazing Grey” ”The King of Bling” och ”Villa Vanilla” representera tidsandan. Van Wijk 830 Classic Silver Shadow ställer nu in sig i denna skara för att representera dagens tidsanda. Utrustad med stilelement som inte tidigare kombinerats på en klassisk holländsk snipa; bred teak durk, white-wash panel, senaste Sunbrella-tyger i kapell och dynor, och som namnet antyder är skrovet i silver och detaljer i robust borstat stål. Motorn är en kraftig Yanmar på 125 hk och med Raymarine E7 nätverksnavigation, säger Mathias Henningsson.

– Vi lanserade Van Wijk 830 Classic Silver Shadow nu istället för i mars då rykten och förväntningar tilltog allt mer, men att premiären skulle bli så här välbesökt kunde jag bara drömaa om, säger Peter Wieringen, vd på Van Wijk Maritiem b.v.

– Det är fantastiskt kul att Silver Shadow fått ett mottagande över alla förväntningar och jag ser ingen anledning till att den inte skulle få det i Sverige heller, snarare tvärtom, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB.

Info: www.vanwijk.se

Trots helgens stora olycka med ett passagerarfartyg i Medelhavet inträffar sjöolyckor tack och lov inte särskilt ofta. När de inträffar för de dock med sig stora konsekvenser, som nu senast olyckan med kryssningsfartyget Costa Concordia utanför den italienska kusten.

Den snabba utvecklingen inom IT- och kommunikationsteknik ger möjligheter till vidareutveckling av dagens sjötrafikledningssystem.

Dagens system för övervakning av sjöfarten medger bara att man kan avläsa ett fartygs kurs och fart i realtid men inte dess planerade färdplan. Ett naturligt nästa utvecklingssteg är därför att fartygens planerade färdplan blir tillgänglig för övervakningscentraler och andra fartyg. Detta kan jämföras med den flygtrafikledning som sedan länge finns för flyget.

– Det är nu dags att sjöfarten tar lärdom av det trafikledningssystem som finns inom flyget säger Ulf Svedberg, innovationskoordinator på Sjöfartsverket. Detta kommer inte bara att öka sjösäkerheten, utan också göra sjöfarten mer konkurrenskraftig.

Sjöfartsverket har tagit initiativ till, och leder, ett EU-finansierat projekt under namnet MonaLisa, där en viktig komponent är att utveckla, testa och demonstrera nyttan med ett system för dynamisk och proaktiv ruttplanering för sjöfarten. Systemet bygger på att en trafikcentral med hjälp av datorstöd levererar den optimala färdvägen och fartrekommendationer till de enskilda fartygen. Målet är att nå fram till ett system där befälhavaren måste uppge sin färdplan så att den är tillgänglig både för övervakning från land och för andra fartyg i det aktuella området. Färdplanen är anpassad efter fartygsstorlek, djupgående, fart samt önskad ankomsttid till hamn. Systemet ska även ha en larmfunktion om ett fartyg avviker från sin planerade färdväg, vilket kan tolkas som att något är fel ombord.

– Det går inte att säga att fartygsolyckor inte skulle ha inträffat med MonaLisa-systemet, men möjligheten att i förväg upptäcka riskfyllda rutter ökar kraftigt, konstaterar Ulf Svedberg.

Systemet kan bidra till högre sjösäkerhet, optimera bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp samt till effektivare sjöfart. MonaLisa-projektet, som har en totalbudget på cirka 200 miljoner kronor pågår till och med år 2013.

Info: www.sjofartsverket.se

Info: www.monalisaproject.eu

Finska Sarins Boats Ltd lanserar under augusti 2012 Minor Offshore 36. Minor Offshore 36 är en helt ny robust allvädersbåt byggt enligt samma koncept och med samma utmärkta prestanda som övriga Minor Offshore modeller. Styrhytten i Minor Offshore 36 består av tre bekväma säten vända föröver, en stor L-soffa med god runtomsikt samt ett stort kök med glaskeramikspis och mikrovågsugn/ugn som standard.

Standardutrustningen är riklig med bland annat kartplotter, ekolod, bogpropeller, landström/Inverter 220V, dieselvärme, automatiska drev & trimplan mm.

I fören finns en stor sovkabin med skild toalett och duschrum. I akterkabinen finns det sovplats för tre personer och möjlighet till separat toalett. Däcket är på en nivå runt hela båten och omges av kraftiga räcken. Akterdäcket har en rymlig L-soffa och stora plana ytor. Det öppningsbara akterpartiet i salongen skapar en rymlig helhet.

Ett stort arbete har lagts ned på att skapa en tystgående och bekväm båt som klarar mycket tuffa väderförhållanden.

Minor Offshore 36 har en total längd på 11,8 m och en bredd på 3,6 m. Motoralternativen varierar från en singel installation på 400hk upp till dubbel installation på 800 hk. Fart upp till 40 knop.

Minor Offshore svenska agenter är INA Marin AB i Täby samt Gillholms Marina AB i Kornhall.

Info: www.minoroffshore.fi

Abu Dhabi Ocean Racing med skepparen Ian Walker tog en seger på hemmaplan när Inport race avgjordes där idag. Tusentals åskådare följde de fina seglingarna i den första hamnen i Mellanöstern som besöks av Volvo Ocean Race. Team Telefónica leder dock fortfarande tävlingen totalt med 68 poäng inför nästa delsträcka.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Abu Dhabi, skippered by Ian Walker, produced a faultless performance along the eight nautical mile course to win in a time of 57 minutes 51 seconds ahead of Groupama sailing team in second and CAMPER with Emirates Team New Zealand in third.

Walker, twice an Olympic silver medallist for Britain, was joined on board by HRH Prince Andrew and Sheikh Shakhboot bin Nahyan bin Mubarak Al Nahyan for what was a second victory in three in-port races following their success in Alicante.

The enduring image of that victory in Spain was of a jubilant Adil Khalid, the first Emirati sailor to take part in the race, and the 23-year-old Abu Dhabi crewman was at the heart of the action again as waved a giant United Arab Emirates flag to the home crowd before being launched into the water by his team mates.

PUMA Ocean Racing powered by BERG were fourth and Team Telefónica, the overall race leaders, came in fifth.

Walker said victory made up for the disappointment of arriving into Abu Dhabi at the end of Leg 2 in fifth place.

“We so wanted to win the race so we were prepared to take risks,” said Walker, whose team picked up a maximum six points for their victory against the spectacular Abu Dhabi cityscape. “We knew if we could win it would be very special for everyone.

“We’re involved in a nine-month odyssey around the world but today is the most important day for Abu Dhabi. We have never seen this many boats out on the water to watch racing, and there are lots of people out who are new to sailing. Right now all they are seeing is their country flag being waved. It’s a real thrill for that to happen.”

Franck Cammas’ Groupama sailing team, winners of the Leg 2 second stage sprint into Abu Dhabi, took five points for second place. Chris Nicholson’s CAMPER with Emirates Team New Zealand took the final podium position and four points, their fifth podium finish of the race so far.

“I’m very pleased with the result but the thing I’m most pleased with is all the work of the team, which is something we set out to improve over the Abu Dhabi stopover,” Cammas said.

“In this race things can turn around really quickly,” added Nicholson. “It’s on a real knife edge. It only takes one bad result and that changes everything. We feel like we’re nicely in the middle and we’re poised to get it right. I can’t wait until that moment.”

A light southerly breeze of around seven knots greeted the teams as they took to the racetrack in the waters off the Abu Dhabi Destination Village.

In an unusual downwind start, PUMA led off the line but their dreams of a win were all but ended shortly after the start when Ken Read’s team had to take a penalty turn for an infringement involving Team Telefónica.

Abu Dhabi snuck round the first mark ahead, chased by Groupama. The two teams exchanged the lead on the way to the second mark before Abu Dhabi emerged in front. Nothing was going to tear victory from Ian Walker’s hands as he and his crew sailed a perfect race, winning by 57 seconds.

“People will ask whether this win will restore our confidence but we never lost confidence,” Walker added. “We feel we’re only just getting started in this race. Sometimes it’s your day, sometimes it isn’t. The main thing is to enjoy the moment.”

Despite today’s results, the overall leaderboard remains unchanged although CAMPER are now within six points of overall leaders Telefónica.

Saturday sees the start of Leg 3 from Abu Dhabi to Sanya in the Chinese province of Hainan. As with Leg 2 of the race, Leg 3 will be split into two parts to prevent the boats from sailing through dangerous waters off the coast of Africa. Early forecasts are tipping fresh north-west winds of 13 to 16 knots inshore, building to 18 to 22 knots offshore.

Leg 3 Stage 1 starts at 1400 local time (1000 GMT) with the boats racing a short sprint to the northern United Arab Emirates before being loaded onto a ship and transported to a safe haven port in the Indian Ocean. Once the boats are unloaded, racing will resume to Sanya.

Results:
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 57 minutes 51 seconds – 6 points
2. Groupama sailing team — 58:48 – 5pts
3. CAMPER with Emirates Team New Zealand – 60:47 – 4pts
4. PUMA Ocean Racing powered by BERG – 62:22 – 3pts
5. Team Telefónica – 62:47 – 2pts

Overall standings:
1. Team Telefónica 68 points
2. CAMPER with Emirates Team New Zealand 62
3. Groupama sailing team 47
4. PUMA Ocean Racing powered by BERG 31
5. Abu Dhabi Ocean Racing 25
6. Team Sanya 4*
* If Team Sanya complete Leg 2 Stage 1 under racing conditions they will receive four points for that stage, plus 1 point for Leg 2 Stage 2, and 2 points for the Etihad Airways In-Port Race.

Princess V52 har utsetts till Boat of the Year 2012 i sin klass. Det är det engelska tidningsförlaget IPC, som bland annat ger ut Motorboat Monthly och Yachting World, som står bakom utmärkelsen. Princess V52 blev juryns vinnare i klassen “Sports Cruisers”. Utmärkelsen delades ut vid på den pågående båtmässan i London.

V52 är enligt juryn den vinnande båten i den mest konkurrenskraftiga kategorin för den här utmärkelsen. Det var också den båt som juryns medlemmar helst hade köpt själva – om de hade haft råd.

“V52 är en båt som erbjuder en välbalanserad kombination av hanterbarhet, prestanda, bokomforrt och praktisk hanterbarhet”, skriver juryn bland annat i sin motivering.

Det är inte första gången som Princess har fått den här utmärkelsen i den här klassen. Både princess V62 och Princess V45 tillhör de tidigare vinnarna.

Bland de svenska framgångarna i London märks att Nord West har vunnit ett par gånger i en av flybridgeklasserna. I år var det dock inga svenska pristagare.

Info: www.inamarin.se

Info: www.www.batcenter.se

LongIsland Shipyards från Nederländerna kör nu igång produktionen av den här eleganta motorbåten med klassiska linjer. Den heter LongIsland 40 Runaboutoch byggs i närheten av lyxyachtsvarvet De Vries yard som bygger yachter under varumärket Feadship. LongIsland är välkända i Nederländerna är välkända för sina klassiska motorbåtar med hög kvalitet.

LongIsland 40 Runabout ärbyggd för dem som vill ha en snabb motorbåt med eleganta linjer och stor sittbrunn. Vi tycker att den är väldigt lik salig avsomnade Fjord Terne, men det nederländska varvet hävdar att konstruktioner inte har något släktskap. Den första båten i serien ska levereras till en holländsk kund i maj i år.

På samma sätt som Fjord Terne har LongIsland 40 Runabout en kombination av öppen båt och bobåt med kojer under däck. Den 12,0×3,85 m stora båten har mer utrymme än man kan tro vid en snabb anblick. Under däck finns en ägarkabin med gott om plats och en gästkabin samt toalett med dusch.

Hela interiören är försedd med ljus teak och plastytor i off-white enligt samma höga standard som i superyachter.

Båten har ett djupt V-skrov och är byggd för farter på närmare 40 knop. Standardmotoriseringen är dubbla Yanmar 315 hk med axeldrift. Bland övriga motoralternativ finns dubbla Volvo Penta 500 IPS med 370 hk dieselmotorer, som ger en räckvidd på 1 000 Nm vid 20 knop tack vare två bränsletankar på vardera 700 liter.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,00 m
Bredd: 3,85 m
Motorer: 2 x Volvo Penta IPS 500
Toppfart: 38 knop
CE-klass: B
Design: Studio Delta / LongIsland Shipyards
Info: www.longisland.nl

Kommentarer

Pelle 16:19:43 2012-01-12

Likheten med Fjord Terne (från början Hankö Terne) är ganska begränsad. Ternen gick utmärkt med en Yanmar på 89 hk, ca 20 kn. Denna båten har 630-1000hk. Vad skall det vara bra för?

Pelle 16:21:23 2012-01-12

OBS inte 1000 hk utan 740, men ändå.

Arne 18:13:09 2012-01-12

Mycket snygg båt och det går ju att hålla igen på gasen.

Efter en lång period av stora ekonomiska svårigheter står det klart att ett kinesiskt företag köper italienska Ferretti, som är en av världens största bolagsgrupper för att bygga fritidsbåtar. Det är koncernen Shandong Heavy Industry Group-Weichai Group som köper 75 procent av det italienska konglomeratet. Shandong Heavy tillverkar vanligen anläggningsmaskiner och utrustningen till dessa, men får nu tillgång till ett förnämligt båtsortiment i den yttersta lyxklassen.

Shandong Heavy betalar totalt 374 miljoner Euro för sin andel i Ferretti, som kommer att drivas vidare med sin nuvarande ledning och fabriker i Italien. Övriga ägare i bolaget blir The Royal Bank of Scotland Group Plc och Strategic Value Partners LLC, som köper 12,5 procent vardera. Dessutom skjuter de nya ägarna till 25 miljoner Euro i nytt kapital, något som det blödande Ferretti verkligen behöver.

I Ferrettigruppen ingår varumärken som Riva, Pershing, Mochi Craft, CRN och Custom Line. Företaget har cirka 2 000 anställda.

Hondas produktion av Power Equipment-produkter världen över nådde milstolpen 100 miljoner* enheter under 2011. Sortimentet består bland annat av motorer, jordfräsar, elverk, utombordare, pumpar, gräsklippare, trimmers och snöslungor. Hondas Power Equipment-produkter spelar en viktig roll i människors liv världen över genom att underlätta i olika situationer; både arbete och fritid.

Affärsområdet Honda Power Equipment sträcker sig tillbaka till 1953 och bygger på Hondas ursprungliga anda att använda teknik för att hjälpa människor. Den första produkten var en motor för jordbruksmaskiner som Honda lanserade för att minska de manuella arbetsmomenten för lantbrukarna.

Energisnåla produkter
Allt sedan dess har Honda använt sin kärnkompetens dvs motorer till att bredda sitt sortiment inom Power Equipment.

I sin strävan att förverkliga ett samhälle med låga koldioxidutsläpp har Honda speciellt på senare tid varit proaktiva när det gäller produktutveckling inom områdena energibesparing och energiproduktion. T ex har Honda tillverkat en kombinerad generator och värmepanna vid namn ecoPOWER, som drivs med naturgas, avsett att användas av hushåll.

Honda har även tillverkat ett solenergisystem som använder sig av CIGS-tunnfilmssolceller**.

Honda kommer att fortsätta sitt arbete för att erbjuda ett brett utbud inom miljövänliga, säkra och praktiska produkter för att uppfylla kraven från allt mer medvetna kunder världen över.

Tillverkning över hela världen
I Japan tillverkas Power Equipment produkter i Hamamatsu-fabriken. Utanför Japan startade Honda produktion av gräsklippare 1984 i USA. 1986 öppnandes Honda France Industries med tillverkning av gräsklippare, trimmer, röjsågar och elverk för Europamarknaden. I dag tillverkas mer än 1 700 enheter per dag vid fabriken och 2008 firade man 3 miljoner tillverkade enheter.

I dag tillverkas Power Equipment produkter vid elva produktionsanläggningar i nio länder. Produkterna används regelbundet av människor i mer än 150 länder, vilket gör affärsområdet Power Equipment till en av hörnstenarna i Hondas verksamhet, jämte MC och Bil.

*Hondas egna data. Solcellsprodukter ingår inte i de 100 miljoner enheter som fastställts utifrån antalet tillverkade motorer.

**Genom att använda kiselfri tunnfilm tillverkad av en förening bestående av koppar, indium, gallium och selenium (CIGS), minskar Hondas solceller miljöpåverkan markant till följd av den sänkta energiförbrukningen under tillverkningsprocessen.

Honda är världens största motortillverkare. Oavsett på vilket sätt du vill ta dig fram så finns det ett omfattande utbud från Honda att välja mellan. På land, till sjöss och numera även i luften återfinns det förstklassiga produkter framtagna av Honda. Honda Power Equipments utbud består av gräsklippare, åkgräsklippare, trimmers, elverk, vattenpumpar, jordfräsar, snöslungor och båtmotorer för både privatkund och proffs. Senaste verksamhetsåret såldes 5 600 000 Power Equipment-produkter över hela världen.

Info: www.honda.se

Norskamerikanska Nor-Tech slår till med en riktig superbåt, som får premiär på båtmässan i Düsseldorf. Nor-Tech 420 MC (Monte Carlo) är en häftig båt som är god för farter uppåt 55 knop med dieseldrift. Båten har i grunden samma skrov som Nor-Tech 390 Sport.

420 Monte Carlo är den första versionen av den nya båten. Den är försedd med dubbla motorer från antingen Yanmar eller MerCruiser, beroende på kundernas önskemål. Den allra första båten har två stycken Yanmar 8LV på 370 hk styck i motorrummet. Det är den senaste V8:an från Yanmar med 4,46 liters slagvolym.

Nor-Tech vänder sig dock till kunder som ofta har extrema önskemål om både utseende och prestanda. Båten kan därför förses med motorer ända upp till Mercury racing 1350.

Nor-Tech 420MC byggs i en kombination av glasfiber och kevlar.

Tekniska specifikationer
Längd: 13 meter
Bredd: 3 meter
Vikt: 5200 kg
Bränsletankar: 1200 liter
Vattentank: 113 liter
Kojer: 2

Mer info: www.speedboats.no

Info: http://www.nor-techboats.com/nor-tech-models/v-bottoms/420-monte-carlo/

Delphia Escape 750 är den allra senaste modellen från polska Delphia. Det är en mindre familjebåt i samma serie som inleddes med Delphia Escape 1050 och Delphia Escape 1350. Den nya modellen är designad för att kunna transporteras på trailer och har stora innerutrymmen för sin storlek.

Delphia Escape 750 är avsedd för att kunna transporteras på trailer. Båten har en vikt på cirka 2 200 kg och är 2,90 m bred. Djupgåendet är blott 0,45 m.

Liksom sina storasystrar är den här modellen försedd med en ytterst försiktig motor. Delphia Escape 750 ska kunna köras med enbart 12 hk motor, vilket lär ge en oslagbar bränsleekonomi. Frågan är bara om den lilla motorn räcker för att ge båten en tillräckligt god manöverförmåga. Fler och kraftigare motoralternativ finns.

Under däck finns bland annat två dubbelkojer plus sovutrymmen vid dinetten. Badrummet innehåller både vattentoalett och dusch.

Premiären hålls på båtmässan boot 2012 i Düsseldorf i slutet av januari.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,50 m
Bredd: 2,90 m
Djupgående: 0,47 m
Vikt: 2000 kg
Motor: 12 hk
Bränsletank: 70 liter
Vattentank: 150 liter
CE-kategori: C
Design: Andrzej Skrzat

Info: www.delphia.se

På Londons båtmässa, som pågår den här veckan, är det premiär för en av de mest omtalade båtarna på mycket länge: nya Princess V39. Här är en film från avtäckningen av den nya båten.

Engelska Princess Yachts International återvänder till marknaden under 40 fot när de lanserar sin nya V39, som är en del i Princess V Class serie med sportbåtar. Det visar att båtar under 40 fot (12 m) är en viktig marknad och att många kunder vill ha båtar som inte är allt för stora. Premiären sker på Southampton Boat Show i början av september.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Enligt företagets pressrelease öppnar detta en helt ny marknad för Princess.

Skrovet är unikt och framtaget för att passa med de kraftfulla dieselmotorerna Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle..

Den nya V39 har ett pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).

I vinterrusket här hemma är sommarens myggplåga ett minne blott. Men många av oss har dock en skön och efterlängtad solsemester inbokad i vinter. Låt då inte den och solbrännan förstöras av blodsugande mygg och andra tropiska insekter. Ta med Aftonbladets testvinnare, Sjö&Hav Mygg- och fästing Spray eller Roll-on på resan och njut ordentligt av de varma nätterna.

Sjö&Havs Mygg- och fästingprodukter är ett naturligt alternativ till de traditionella syntetiska produkterna och är mer skonsamt mot människa och miljö. Den aktiva substansen – Citriodiol® – är en olja som utvinns ur citroneukalyptusträdet och skyddar effektivt mot alla typer av bitande och blodsugande insekter.

Därmed minskar också risken att bli smittad av sjukdomar som Malaria, Gula febern och andra smittor som sprids via insektsbett. Citriodiol® är framtaget vid The London School of Hygiene and Tropical Medicine och citroneukalyptusträdets blad är ett väl beprövat skydd och har under lång tid använts i tropiska områden som Australien och Kina.

– Vi vill att våra produkter från Sjö&Hav ska vara det miljömedvetna valet. Då är det självklart för oss att vi använder oss av naturliga substanser som har så lite inverkan som möjligt på människa och miljö. Citriodiol® är en väl beprövad naturlig ingrediens och dessutom bevisat mycket effektiv. Med andra ord, ett naturligt val för oss, sSäger Kim Persson, VD och en av grundarna av Sjö&Hav.

Kunderna kan välja mellan Sjö&Hav Mygg- och fästing Spray, som är lätt att spraya över kläder och hår eller Roll-on med lätt och smidig applicering i t.ex nacke, på ovansidan av händer och fingrar. Produkterna varken klibbar eller ger missfärgningar på textil och plast.

Info: www.sjohav.se

I maj 2012 öppnar Estland det nya sjömuseet Sjöflyghamnen i Tallinn, vars utställningsexemplar är lika världsunika som regalskeppet Vasa i Stockholm. Museets 6500 m2-stora utställningen kommer att berätta Estlands sjöfartshistoria på ett modernt och gripande sätt. Sjöflyghamnen är en skattkista av marin historia som presenterar flera stora gamla skepp, en berömd sjöflygplan, gamla sjövapen och spännande flygsimulatorer.

Sjöflyghamnens största attraktion är den legendariska ubåten Lembit, som är en av de äldsta ubåtar i världen och det enda bevarade fartyg i sin serie. Lembit var mot slutet av 1930-talet en kronjuvel i Estlands lilla krigsflotta, som 1940 togs över av Sovjet. Våren 2011 var Lembit världens äldsta ubåt som fortfarande var i vatten. Nu har Lembit renoverats och ubåtens interiör är återställd till originalskick. På museet kan man gå in i fartyget och föreställa sig en ubåtsman liv på 1930-talet.

Ett annat unikt utställningsexemplar är en exakt kopia av sjöplanen Short Type 184, ett av de vanligaste brittiska krigsflygplanen under första väldskriget. 1915 blev Flight Commander Charles H. K. Edmonds med hans Short Type 184 den förste flygare som lycktes att genomföra ett torpedangepp med ett flygplan. Inga kompletta Short 184 finns i dag bevarade och det enda fullstora flygplanet visas i Sjöflyghamnen i Tallinn.

Ett av Sjöflyghamnens äldsta utställningsexemplar är vraket Maasilinn som är även äldre än regalskeppet Vasa. Det byggdes i Estland på 1500-talet, hundra år innan Vasa blev färdigt, och vraket är ett fascinerande exempel på skeppsbyggning under medeltiden.

Sjöflyghamnens display ligger under sjöflyghangarer som ursprungligen konstruerades som en del av Peter den Stores sjöfästning 1916-1917, då Estland var en del av det ryska imperiet. Sjöflyghamnens hangarer byggdes för att rymma sjöflygplan som patrullerade över kustbefästningar i södra Finland och norra Estland. Tack vare sin storlek och innovativa konstruktion var byggnaden flera år före sin tid och fram till idag är hangarerna unika i sitt slag över hela världen. Hangarerna var eftersatta under Sovjet-tiden, men efter långa och komplicerade arbeten har den hundraåriga byggnaden renoverats.

Historiska hangarerna och de mer än par hundra utställningsexemplar gör Sjöflyghamnen ett av de mest ovanliga maritima museer i Europa. Museet kommer att öppnas den 11 Maj 2012.

Ta en titt i det kommande museet: http://www.youtube.com/watch?v=J5aQln0ge9k&feature=player_embedded

Sjöflyghamnens hemsida: www.lennusadam.eu

Holländska Heesen yachts har i dagarna sålt en ytterst exklusiv båt i sitt projekt Ventura, som är den tredje båten i en helt ny 50 m klass helt byggd i aluminium. Den första båten i serien sjösattes i februari 2011. Heesen är stolta för att de har lyckats säljs tre båtar av en mycket avancerad yachtserie i rådande tuffa ekonomiska tider. Varvet har totalt tolv yachter under konstruktion och byggnation för tillfället.

Den nya yachten har en totalvikt på 499 ton och en toppfart på 23 knop. Project Ventura är därmed en av världens snabbaste halvplanande 50 m yachter. Hennes linjer är designade av Frank Laupman från Omega Architects. Det företaget har stor erfarenhet av 17 liknande yachter på 44 till 47 m som byggs helt kundanpassade.

Skrovet till den nya 50 m båten är, enligt konstruktörerna, det mest effektiva på marknaden. Det har skapats i ett samarbete mellan Van Oossanen Associates och Heesens egna konstruktörer. I kombination med Heesens erkänt skickliga viktreduceringsexperter används två stycken högeffektiva MTU 2 720kW dieselmotorer. Förutom sina goda prestanda har Project Ventura en ekonomisk marschfart vid tolv knop och en räckvidd på 3 200Nm.

För interiören i yachten står italienaren Francesco Paszkowski tillsammans med kunden. Enligt varvet har de kombinerat minimalism med elegans på ett nytt sätt. Inredningen är baserad på endast två stycken träslag, som används i kontrast till varandra.

Project Ventura har plats för tolv gäster i sex kabiner plus besättningsutrymmen och ägarens boutrymmen. Båten kommer att levereras till sin ägare våren 2013.

Tekniska specifikationer
Konstruktörer: Heesen Yachts / Van Oossanen & Associates
Exteriör designer: Omega Architects
Interiör Designer: Francesco Paszkowski
Klassifikation: ABS  A1 Yachting Service  AMS
Skrov: Aluminium
Överbyggnad: Aluminium
Längd ö a: 49,80m / 163ft 4in
Bredd ö a: 9,00m / 29ft 6in
Djupgående: 2,50m / 8ft 2in
Deplacement (50% last): 295 ton
Toppfart (50% last): 23 knop
Räckvidd vid 11 knop: 3 200Nm
Bränsletankar: 68 800 liter / 18.200 US gallons
Vattentankar: 16 200 liter / 4.300 US gallons
Huvudmotorer: 2 x MTU 16V 4000 M90
Maxeffekt: 2 x 2.720kW
Backslag: 2 x ZF 7600
Motorkontroller: MTU Blue Vision
Vattensmorda axlar: Rostfritt 431 Ø 145mm
Propellrar: Schaffran fembladiga fasta pitch Ø 1.450mm
Generatorer: 2 x Kilo-Pak
Bogpropeller: HRP 90kW, hydraulisk
Styrsystem: Northrop Grumman Sperry Marine, type 2.S.25.35.2
Stabilisatorer: VT Naiad type 720 med 2 fenor på 3,5 m2

Info: www.heesenyachts.nl

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, sammanställning har 95 personer omkommit i drunkningsolyckor i Sverige under 2011. Det är 16 fler än under 2010 då 79 personer omkom.

SLS har som ett delmål arbetat för att antalet omkomna genom drunkning ska vara under 100 personer. Ett mål som nu för tredje året uppfyllts.

Ett annat mål är att inga barn ska drunkna. Tyvärr klarade vi inte detta mål 2011. Av de 95 omkomna var 9 barn och ungdomar under 19 år. Under de två föregående åren har antalet drunkande barn varit åtta respektive 12 per år.

Drunkningsolyckor i samband med fritidsbåtar är den största olycksgruppen också under 2011. Det kan till del förklaras av fler fritidsbåtar och att många inte båtvana personer har skaffat en fritidsbåt. För att kunna minska dessa olyckor krävs mer utbildning och ökad användning av flytväst. Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att få en lag som innebär att det måste finnas flytväst för alla ombord på svenska fritidsbåtar.

SLS sammanställning över antalet drunknade visar på en långsiktig minskning. Under 1990-talet redovisades164 omkomna genom drunkning i snitt per år. Motsvarande tal för 2000-taltets första tio år är 115 drunknade per år.

Kommentarer

Olof Malmlöf 21:35:26 2012-01-05

Tror inte för ett ögonblick på "fler fritidsbåtar och brist på utbildning". I så fall redovisa statistiken i detalj. De första 8 månaderna var det som vanligt ekor, kajaker och segelbåtar där det var båtrelaterade drunkningolyckor. Styrpulpet, racerbåt, salongs och flybridgebåtar nästan problemfritt! Sluta trakassera båtägare med påbud!!!!

En rad naturvårdsprojekt runt om i landet – från Kristianstad i söder till Kalix i norr – får dela på 2,6 miljoner kronor från Världsnaturfonden WWF. Lärkrutor på åkrarna, älv-och fjällprojekt och drakbygge för att öka intresset för sol och vind, är några av dem.

– Det handlar om många spännande projekt – allt från att göra förbättringar i biflödena till Umeälven till att restaurera gamla trädgårdar i Skåne som är rika på växter och biologisk mångfald, berättar Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Totalt får 17 projekt stöd för 2012. Sveriges Ornitologiska förening med säte på Öland får pengar för att göra så kallade lärkrutor på böndernas åkrar. Genom att avstå från att så på 20 kvadratmeter i en åker kan den hotade sånglärkan åter lockas att häcka i jordbrukslandskapet. Naturskyddsföreningen i Skåne får i samarbete med andra aktörer pengar för att titta närmare på kopplingen mellan hävdade stubbskottsänger och resistens mot almsjuka. Mellanfjärdens teaterförening i Hälsingland ska bygga en drake i skogen och öka intresset för vind- och solkraft.

Älvräddarnas samorganisation får stöd för att titta på vattenkraftens roll i ett hållbart energisystem. Samernas riksförbund har beviljats 200 000 kronor för att bygga upp kompetensen och bevaka exploateringen av Sameland, samernas traditionella bosättningsområden.

– Det är viktigt att lokalbefolkningar blir delaktiga i en långsiktigt hållbar förvaltning av naturresurserna där de bor och verkar. WWF för att naturen ska brukas på ett sätt som gynnar djur, växter och människor. Flera av de utvalda projekten passar väl in i vårt globala arbete, säger Mats Forslund, ansvarig för projektet nyskapande naturvård på WWF.

Projekten som stöds ligger i Kristianstad, Kalix, Västra Götaland, Göteborg, Nyköping, Västerbotten, Skåne, Öland, Västergötland, Hudiksvall, Mälarregionen Västerås – Uppsala, Höga kusten och Svenska fjällen. Det finns också projekt som omfattar hela landet.

Fakta: WWFs projekt för nyskapande (innovativ) naturvård vill bidra till nytänkande – allt från tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning till kunskapsuppbyggnad och fältprojekt. Tanken är att projekt och idéer ska testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. De första projektpengarna delades ut 2011. Medlen kommer från Innovativ naturvård samt de anknutna stiftelserna Skogsfonden STORA-WWF, Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne samt Florafonden.

Läs mer på: http://www.wwf.se/om-wwf/innovativ-naturvrd/1380625-innovativ-naturvrd-initiativ-frn-vrldsnaturfonden-wwf

De senaste åren har Sjöräddningssällskapet satsat stora resurser på vidareutbildning av våra frivilliga sjöräddare. En av de viktigaste kurserna är Räddningsman SAR (Search And Rescue). Utbildningen ger fördjupade kunskaper i sjöräddning, sjömanskap och räddningstjänst. Sjöräddarna tränar bland annat eftersök, medicinsk evakuering, sjukvård och bärgningstekniker i autentiska övningar under krävande förhållanden.

Pressrelease:

Unikt med Räddningsman SAR är att den genomförs på plats vid sjöräddningsstationerna, med stationens egna båtar. Det stärker samverkan både inom gruppen och mellan stationerna.

Att Sjöräddningssällskapets utbildningssatsningar ger resultat har bevisats flera gånger om under det gångna året. Ett fall där en nyligen genomförd Räddningsman SAR-utbildning verkligen gjorde skillnad, inträffade utanför Räfsnäs i somras.

Larmet går om att en person har hittats livlös i vattnet. Två räddningsbåtar från Räfsnäs station rycker ut, och anländer till platsen samtidigt som räddningshelikoptern. När helikoptern vinschar upp personen och går mot sjukhuset, kommer uppgifter om att personen flugit ur en racerbåt som setts hoppa i vågorna bakom en Finlandsfärja.

De frivilliga sjöräddarna inleder eftersök och hittar snart båten. Ombord finns två personer med mycket allvarliga skador och en tredje som är svårt chockad. Tack vare en extremt sammansvetsad och tränad besättning vet alla precis vad de ska göra. De lyckas borda båten i grov sjö och kan på ett mycket professionellt sätt ta hand om de skadade. När räddningshelikoptern återvänder är en av personerna redan säkrad och fixerad på bår och kan vinschas upp i helikoptern. Snart är även den andra skadade klar för transport. Det är mycket ovanligt att under ett och samma fall vinscha upp och transportera två bårliggande personer samtidigt. Insatsen kräver både stor kunskap och ett väloljat samarbete mellan all inblandad personal i båtar och helikopter. Sjöräddarnas insats den här dagen kan ha räddat liv.

2011 har varit ett normalt år, sett till antalet sjöräddningsinsatser. Men vi har också tvingats konstatera ett par riktigt allvarliga olyckor till havs, där flera har inneburit dödsfall. (I fallet ovan avled den person som hittades i vattnet. De andra överlevde trots mycket svåra skador.)

Att våra frivilliga sjöräddare har den kunskap och kompetens som krävs för att hantera svåra situationer på rätt sätt kan vara rent livsavgörande. Utbildningssatsningen, som pågått sedan 2008 och med ökad intensitet under 2011, har vi kunnat utveckla och utvidga tack vare bidrag från Svenska Postkodlotteriet.

Sveriges frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet ryckte ut på 859 sjöräddningsuppdrag (SAR) under 2011. Men räknar man det totala antalet gånger som Sjöräddningssällskapets räddningsenheter var ute på uppdrag blir det mer än sju gånger så ofta – 7 081 gånger. Av dem var 602 fall sjöambulanstransporter och övrig räddningstjänst, som miljöräddning, brandbekämpning och eftersök av försvunna personer. 1 944 gånger lämnade vi kaj för förebyggande utryckningar, då vi hjälpte båtfarare ur besvärliga situationer innan läget blivit akut. Därtill har stationerna övat eller utfört allmännyttiga uppdrag 3 676 gånger. Sjöräddningssällskapet har 1 800 frivilliga sjöräddare fördelade på 66 stationer runt hela vår kust och i de stora sjöarna. Besättningarna är redo att rycka ut inom femton minuter, året runt, dygnet runt.

Info: www.ssrs.se

Foto: SSRS.

SwedeStar 415 är en helt ny båtmodell från Lidköpings Båtsnickeri AB. Denna 41-fotare blir företagets nya flaggskepp och bygger vidare på succén med SwedeStar 370, som har designats av Håkan Södergren. Den första båten i serien sjösätts tidigt i sommar på Vänern.

– Filosofin med SwedeStar 415 är att den ska vara både styv och elegant med moderna linjer, en kombination av säkerhet och fart med ett lättskrivet skrov. Hon är tänkt för cruising med familjen och kappsegling, säger Håkan Södergren.

Som standard får den nya modellen en elektrisk självslående fock och en inredning byggd i mahogny byggd efter högsta standard, modell Orustbyggena.

Tekniska specifikationer:
Längd: 12,61 m
Längd vl: 11,3 m
Bredd: 3,75 m
Djupgående: 2,07 m
Segelyta: 92,5 m2
Vikt: 8,0 ton
Pris: 3,7 Mkr
Info: www.swedestar.se