nyhetstest

Bavaria kämpar inte bara på med nya motor- och segelbåtsmodeller. Nu kommer även en helt ny kappseglingsklass från det stora tyska varvet. Den nya kappseglingsbåten heter B/One och är designad av Farr Yacht Design.

Bavaria menar att detta är en kombination av fördelarna från både jollar och större båtar och kallar därför båtmodellen ”Dinghy Yacht”.

Den nya båten ska vara lätt att hantera både på land (trailer) och i vattnet. För produktionen har Bavaria valt moderna metoder och hög kvalitet i alla detaljer. Besättningen är begränsad till tre personer och mycket har gjorts för att hålla kostnaderna nere och därmed göra båten tillgänglig för många.

För den som inte enbart ska kappsegla kan fyra personer övernatta i den nya båten, som även är utrustad med kemtoa.

Tekniska specifikationer:
Längd: 7,00 m
Bredd: 2,49 m
Djupgående: 1,60 m (sänkköl nere)
Segelyta: stor 21 m², fock 11m², gennaker 46 m²
Vikt: 1 020 kg
Ballast: 370 kg
Pris: cirka 250 000 kr
www.bavariasverige.se

Kommentarer

Göran T. 21:27:12 2012-01-29

Kan detta bli en ny stor klass?

Bella Boats i Finland gör en riktig storsatsning på Helsingfors båtmässa, som öppnar 10 februari och pågår till och med 19 februari. Den finska mässan har byggts ut och därför har Bella en enorm monter på 2 200 kvadratmeter för alla sina varumärken: Bella, Flipper, Aquador och numera även MV Marin. En av båtarna som får världspremiär blir Flippers nya båtserie. På bilden syns nya Flipper 670 DC.

Helsingforsmässan är av tradition en snygg och intressant båtmässa. Den är dessutom enkel att besöka via flyg eller färja från Sverige.

Bella visar ett 40-tal båtar i sin monter. Den modell av Flipper som vi har fått ta del av hittills är den helt nya Flipper 670 DC. Som syns på bilden här ovan är det en mycket modernt formgiven sportbåt. För designen står norrmannen Espen Thorup, som även ligger bakom flera andra kända motorbåtar.

En annan stor nyhet är att Bellas hybridbåt äntligen ska lanseras för publik. Det har pratats en hel del om den här båten i båtbranschen, men nu är det alltså dags för premir.

På Helsingforsmässan visas även Aquador 35C, som är flaggskeppet för inte bara Aquador utan hela Bellas båtfamilj.

Info: http://www.bellaboats.com/sv

Det har varit slagit i täten för Volvo Ocean Race de senaste dagarna. Båtarna är ute på Leg 3 och för tillfället leder spanska Telefónica efter att Puma hade ledningen i början. Men det är tätt mellan de sex båtarna, endast 60 Nm skiljer första och sista båt.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

TELEFÓNICA FEND OFF CHALLENGERS IN TIGHTEST OF RACES

Telefónica (Iker Martínez/ESP) leads from PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA), CAMPER (Chris Nicholson/AUS) and Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) in a fight that will last at least 25 nautical miles to Statue Point situated on the northern tip of Pulau We, the island the fleet must leave to starboard before entering the Malacca Strait.

Overnight the weather played a big part in juggling the leaderboard. At 0700 UTC this morning, Team Telefónica were clinging onto a lead of 1.5 nm ahead of CAMPER with Emirates Team New Zealand. PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) had regained third place after a cloud captured Groupama 4 and brought her to a standstill.

By 1000 UTC this morning, it was all change again as PUMA Ocean Racing powered by BERG deposed CAMPER to take up second, just 1.10 nm astern of the leg leader. In the closest of races, CAMPER is still just .4 of a mile behind PUMA’s Mar Mostro and Groupama 4 is less than 5 nm further back.

The wind in lee of Sumatra only shifted 30 degrees to the right overnight, which let Telefónica retain her leading position and, while the top four fight it out, the split in the fleet has extended to over 60 nm to Team Sanya in sixth position.

“The racing is still locked tight so there is no room for error,” commented CAMPER’s co-skipper Stu Bannatyne. “You have to be on your game, but it’s hard going. It’s more puffy out here than a 1970s perm, and things aren’t going to get any easier once we reach the Malacca Strait.”

Groupama had a tough night, losing third place after spending 45 minutes trapped by a cloud. Cammas was pragmatic. “It’s annoying, but it’s just starting,” he said. “We have to expect lots of unstable areas in the next days.”

Meanwhile, the sheets on the winches of Groupama are burning bright red as the crew attempt to capitalise on any gains they can make and minimalise any losses. “Much like a salesman on commission,” remarked bowman Brad Marsh today.

The leading boats now face a 25-mile beat to Statue Point on the north tip of the island of Palau We in 10-15 knots of breeze before they can contemplate what lies ahead in the Malacca Strait. This stretch of water will present some complex navigational and tactical challenges, which will cause many lead changes.

“The Strait promises to be a minefield of opportunities and losses,” Marsh explained. “Like a game of snakes and ladders, one wrong move will drop you a long way back and one lucky move will make you look famous.”

In the Volvo Ocean Race 2008-09, the eventual overall winner, Torben Grael’s Ericsson 4 entered the Strait in first place, but ultimately finished the leg in Singapore in fourth. Leg 3 this time finishes in Sanya, allowing a longer runway to make up lost miles.

Already the hazard of fishing boats is making itself known. Most of the fleet have seen the small craft trailing long nets, but as yet no one has become ensnared, although ground is lost while altering course to avoid them.

For Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) and Team Sanya (Mike Sanderson/NZL), it has been tough going, with huge changes in wind direction and pressure. Both teams now trail the leaders significantly, but in the minefield of the Malacca Strait, anything can happen and often does.

Info: www.volvooceanrace.com

På Båtmässan i Göteborg, som öppnar nästa lördag, är det världspremiär för en ny båt från norska Askeladden. Det är Askeladden P80 Weekend som då får möta båtmässans besökare. Det här är en helt nyutvecklad storasyster till kabinbåten P66 Weekend. Båten är på 8,0×2,90 m och lämplig för både utombordare på 150–250 hk och inombordare, beroende på kundens önskemål.

Kabinbåtar med utombordsmotor är ett smart och hett koncept som passar dagens båtköpare. Båtarna har relativt gott om plats ombord är kul att köra. Det är praktiskt med en kupé, om gör att det bara är att kasta loss från bryggan och dra iväg ut på sjön.

Askeladden P80 Weekend har full ståhöjd i kabinen och sittplatser för fem personer i färdriktningen. Sittplatserna kan snabbt göras om till liggplatser och båten har totalt sex kojer. Ombord finns även pentry med kök, vask och kylskåp. Vid förarplats finns plats för en 10” kartplotter.

Skrovet är designat med en tunnel för bogpropeller som standard. För den som vill fiska finns det även plats för vinschar i för och akter.

Båten är helt felxibel vad gäller motorval. Antingen inombordare eller utombordare på 150–250 hk, vilket ger en toppfart på 35 knop. Dieselversionen med 220 hk och drev har också en toppfart på 35 knop.

Askeladden understryker att deras P-serie är byggd för nordiska förhållanden och därmed betydligt starkare än båtar från europeiska konkurrenter. De har en annan typ av glas i rutorna, för att minska reflexer, extra skrovförstyvningar och kraftiga förtöjningspunkter.

Tekniska specifikationer:
Designkategori: C
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,90 m
Vikt: 2 200 kg
Personer: 8
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 78 liter
Hålltank: 40 liter
Info: www.askeladden.no

Svenska Baltic Race SL 150 har utsetts till “Best Buy” av den engelska båttidningen Practical Boat Owner. Tester genomfördes både ombord på en segelbåt och i RNLI:s övningsbassäng för att testa säkerhet, komfort och användarvänlighet.

Testpersonerna berömde västen bland annat för bästa passform, vändningsförmåga och för testets bästa sprayhood.

Baltic Race SL 150 är en uppblåsbar räddningsväst med flytkraft på 150N, integrerad säkerhetssele godkänd för internationell havskappsegling, grenband, inspektionsfönster samt stabil meshklädd rygg vilket gör att västen inte hänger på nacken utan sitter bekvämt i alla situationer.

SL står för sprayhhod & light och betyder att västen är utrustad med sprayhood som skyddar användaren från vågor och vatten och livvästljuset är M.E.D./SOLAS godkänt och aktiveras direkt när det kommer i kontakt med vatten.

Storlek: One size 50-110kg

Pris: 1 998 kr.

Västen visas på Båtmässan i Göteborg, som öppnar nästa helg.

Info: www.baltic.se

Sjösportskolan bjuder in navigationslärare och båtfolk till konferens på Båtmässan i Göteborg och Allt för sjön i Stockholm. Årets tema är myndigheter som styr sjölivet.

Flera av de viktigaste myndigheterna som styr sjölivet medverkar: Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Sjöpolisen och Länsstyrelsen. De kommer att berätta om sin verksamhet och dela med sig av nyheter inför säsongen som väntar.

Ur programmet: Sjökarteavdelning berättar om kommande förändringar i Sjökorten, NFB berättar om nyheter i båtlivsintygen, Transportstyrelsen berättar om den nya strategin för säkrare båtliv 2020 och mycket mer.

Sjösportskolans seminarier har under mer än 20 år hållits i Göteborg i samverkan med Båtmässan, men sedan förra året sker de även i Stockholm i samarbete med Allt för sjön. Seminariet vänder sig till navigationslärare och båtfolk som vill höra om senast nytt i båtvärlden. Alla är välkomna.

För program och anmälan: www.sjosportskolan.se/utbildning/larartraff.html

Kosin Voravattayagon, som studerar på masterprogrammet i transportdesign vid Designhögskolan i Umeå, har vunnit första pris i den finska marina designtävlingen ”Visions of Future Boating”.

Med sitt koncept om framtidens seglingsbåt vann Kosin Voravattayagon den prestigefyllda tävlingen och en prissumma på 3 000 EURO.

Det nyskapande med hans projekt är idén om att få in mer naturligt ljus till boytorna på en segelbåt. För att uppnå detta har Kosin inspirerats av asymmetrisk arkitektur och asiatisk kultur.

Om tävlingen ”Visions of boating”

https://blogs.aalto.fi/visionfutureboating/

HRO har ett brett program av watermakers med olika utrustningsnivåer med tillverkning från 18 till 285 liter/timme. Nu introducerar HRO en watermaker, Seafari Escape, som gör livet enklare för användaren genom att automatiskt reglera trycket samt att den även kan förses med automatisk renspolning efter användning. Dvs inget extra att tänka på förutom att tillverka vatten när behovet uppstår.

Pressrelease:

Seafari Escape finns i tre storlekar: 200 (30l/h), 400 (65l/h), 600 (95l/h). 200 och 400 finns i 12/24/115/230V utföranden och 600 i 24/115/230V.

Det billigare Seafari Mini modellerna har manuell inställning och finns från 25 till 117 liter/timme där den minsta finns att få med 12 eller 24V drift.

För att en watermaker ska fungera behöver arbetstrycket justeras bla beroende på havsvattnets salthalt vilket innebär att det gäller för användaren att ha koll på manometrarna när man förflyttar sig från väst- till östkust etc. Seafari Mini har manuellt reglage för detta. Efter varje tillverkning av färskvatten rekommenderas det även att man kör en renspolning av membran och filter för att öka livslängden på dessa. Det görs vanligtvis genom att man tar en del av det tillverkade färskvattnet och kör watermakern “baklänges”.

Pris från 72 900 kr.

Info: www.thermoprodukter.se

Nu kommer Nimbus 34 Nova med Coupé tak. Den påminner om den klassiska och uppskattade 35 Nova men mycket är nytt. – Vi har ändrat design och formspråk för att få en bättre helhetskänsla och passa in i modellprogrammet, säger Fredrik Bergström, vd för Nimbus Boats Stockholm.

Pressrelease:

Bland nyheterna märks följande:
Integrerat peke, i enlighet med Nimbus designspråk, för säker och behaglig ombordstigning.

Rostfri pulpit som förstärker båtens linjer och ger fartkänsla. Pulpiten är delad vilket ger möjlighet till säker ombordstigning när båten ligger ”long side”. Rostfritt luftintag på akter skrovsida i ny design.

Rundad badplattform med stuvfack. Hel akterstam med integrerad fenderhållare och smart stuvfack likt en ”bagagelucka” för tampar och tillbehör.

Dörr mellan akterdäck och badplattform ger ökad säkerhet vid gång och stillaliggande.

Breda trappsteg till skarndäck och integrerade spygatter med förbättrad avrinning i samma stil som storasyster 43 Nova. Rostfri rutram i ny design med svepande linjer och kraftigt handtag på insidan för att öka säkerhet vi sjögång, dvs att du kan hålla i dig var man än står eller sitter i cockpit. Stora sociala ytor på akterdäck med en ordentligt tilltagen L-soffa.

Elektriskt höj- och sänkbart teakbord som i nedsänkt och utfällt läge, i kombination med iläggsdyna, ger en magnifik solbädd. En stor nyhet är ”wet baren” på akterdäcket som är utrustad med grill, varm- och kallvatten, vask, rostfritt kylskåp och skyddande glasfiber lock. Smarta stuvfack på akterdäck i ”wet bar” och sittbänkar för att utnyttja tillgängliga utrymmen på bästa sätt. Pentryt i cockpit har formats för att ge mer utrymme och bättre passage.

Ny färgsättning på instrumentpanel som är tåligare och ger förarmiljön lyxigare känsla. Under utvecklingen av 34 Nova har Nimbus Design Team arbetat mycket med att minska vibrationer och resonansljud för att sänka ljudnivån i hela båten.

Ett vinnande koncept som förädlats och förfinats, en härlig båt att vara ombord på.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,49 meter
Bredd: 3,32 meter
Vikt: 5 650 kg
Batterier: 4x12V-75 Ah
Bränsle: 600 liter
Vatten: 120 liter
Kylskåp: 2 x 65 liter

Motoralternativ:
D6-370/DPH 272kW (370hk),
2xD4-260/DPH 191kW (260hk)

Info: www.nimbus.se

Svenska Kryssarklubben har fått en ny ordförande. Han heter Anders Persson och efterträder den avgående ordföranden, Torbjörn Berg.

Svenska Kryssarklubben har direktanslutning, båtägare har alltså eget medlemskap i denna enorma båtklubb. En stor andel av SXK:s medlemmar är även medlemmar i Svenska Båtunionen, via sina lokala båtklubbar och båtförbund.

Info: www.sxk.se

Intresset för vinterförvaring i Wallhamn Marina fortsätter att öka. Under den pågående vintern har Promarina ökat sin kapacitet i marinan lokaler för varm och kallförvaring i Wallhamn.

– Intresset för en bra förvaring med tillgång till alla kringtjänster som båtverkstad, riggverkstad, motorverkstad och båtvård är mycket stort. Vi har fått en ökning med drygt 30% på förvaringar denna vinter, säger Janne Drotz, säljansvarig vid Wallhamn Marina.

Wallhamn marina ligger väl skyddat på Tjörns insida. Hamnen har ett bra läge bara nio naturiska mil till seglingsmetropolen Marstrand, sex nautiska mil till Tjörn runtstarten och har dessutom en fantastisk fin skärgård alldeles inpå knuten. Dessutom är det endast en femton minuters avstickare från E6:an och 40 minuters bilväg från Göteborg.

– En gång räknade jag ut att jag varje sommar tillbringar åtta timmar per dag i, under eller på vattnet. Om jag inte seglar så dyker eller vindsurfar jag. Så har det varit sedan jag var tio år. Wallhamn skiljer sig lite från Promarinas andra hamnar. Vi har bara fasta båtplatser och fokuserar på vinterförvaring och service. Vi tar en ära i att sätta kunden först och att alltid leverera i tid. Kontakten med båtägarna är ledig. Jag känner nästan alla våra kunder vid förnamn, säger platschef Ian Hostetter.

Matbok från Svenska Högarna är både en kokbok och en spännande skildring av livet på en av Sveriges mest isolerade ögrupper. Boken är även 2012 års vänbok för medlemmarna i Skärgårdsstiftelsen. Den lanseras lagom till båtmässan Allt för sjön i Stockholm i början av mars.

Pressrelease:

Kocken Sarah Anderin bor med sin familj på Svenska Högarna, längst ut i Stockholms skärgård. Med en fyr som enda granne och med många sjömil till närmaste matbutik har Sarah blivit en mästare på att planera matinköp, improvisera menyn och ta vara på allt som växer i trädgårdslandet. Hennes recept följer årstidens rytm och präglas av skärgårdens råvaror och möjligheter. Vårens ankomst firas med ramslökssnurror till drinken rabarbertini. Den grillade abborren och färskpotatisspetten är som gjorda för att avnjutas på sommarvarma klippor. I höstrusket bjuds vännerna på kryddig lammstek med chèvregratinerade rödbetor. Och till adventsmyset serveras chokladkolapaj med julnötter.

Det är på samma gång en loggbok med recept från Sarahs inspirerande kök och en berättelse om livet på en unik plats. Boken är rikt illustrerad med Per Ranungs stämningsfulla bilder.

Sarah Anderin har tidigare arbetat som kock på olika restauranger, bland annat fisk- och skaldjursrestaurangen Lisa Elmqvist i Stockholm. Hon arbetar till vardags som tillsynsman för Skärgårdsstiftelsen och medverkar också regelbundet som matskribent i Stiftelsens tidning Stångmärket.

Per Ranung fotograferar mat, inredning och trädgård för en rad internationella tidskrifter. Han har tagit fotografierna till en lång rad böcker, bland annat I kökslandet och Längtans mat.

Pris 299 kr.

Info: www.maxstrom.se

Paragon, som ursprungligen designades i Finland, har blivit en framgång för svenska Nimbus, som äger Paragon idag. På Allt för sjön 2012 lanseras Paragon 25 med ett nytt utseende. Skrovet och konceptet är detsamma som föregångaren, men överbyggnaden har helt designats om för att följa samma strama ”Paragonstil” som storasystern Paragon 31.

Pressrelease:

På den nya båten har badbryggan förlängts och blivit större vilket ytterligare ökar möjligheterna med denna året-runt-båt. Paragon 25 levereras under 2012 med Volvo Penta motorer.

Bland nyheterna ser vi:

• Kraftigare bumperlist

• Nytt däck och däckshus med ett formspråk som känns igen från Paragon 31

• Nytt räcke i mer renodlad design samt något höjt för ökad säkerhet ombord

• Förlängd badplattform

• Uppdaterad interiör med ny headliner och innerliner i salong och förkabin ger ett ljusare intryck.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 3,00 m
Djupgående: 1,15 m
Vikt: 3 494 kg
Motoralternativ: D4-225, -260, -300
Bränsletank: 320 liter
Färskvattentank: 42 liter
Hålltank: 40 liter
Batterier: 2x 80 Ah, 2 x 77 Ah

Info: www.nimbus.se

Nu lanseras en helt ny Paragon med beteckningen 25 Ranger. – Designen är unik och kommer att ta det extrema båtåkandet till en helt ny nivå. Vi räknar med succé igen, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats. Paragon 25 Ranger visas för första gången på Allt för Sjön i Stockholm.

Paragon har blivit välkända för sina tuffa båtar med väldigt fina skrov, som har sjöegenskaper i världsklass.

Paragon 25 Ranger är ytterligare en båt i den nya generationen kompromisslösa motorbåtar med överlägsen prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara förhållandena till sjöss.

Paragons säkerhet och kvalitet bygger på mångårig båtbyggartradition och gedigen hantverkskunskap kombinerat med ett omfattande samarbete med yrkesmän så som sjöräddning, kustbevakning och tävlingsförare.

– Ända sedan starten har vi funderat på en öppen version av Paragon för att tillfredställa den växande målgruppen som klär sig efter vädret, och verkligen vill njuta av hav och skärgård året runt utan att göra avkall på säkerheten, säger Magnus Andersson.

Tekniska specifikationer:
Längd: 8,17 m
Bredd: 3,00 m
Djupgende: 1,15 m
Vikt: 3 494 kg
Motorval: Volvo Penta D4-225, -260, -300
bränsletank: 320 liter
Vattentank: 42 liter
Hålltank: 40 liter
Batterier: 2×80 Ah, 2×77 Ah

Info: www.nimbus.se

Den 8-11 mars är det dags för alla äventyrslystna friluftsälskare att bege sig till Vildmarksmässan i Älvsjö. På mässan kan besökarna hitta de senaste prylarna, få tips om spännande platser och ha massor av upplevelser bland alla de aktiviteter mässan erbjuder. En nyhet i år är att Svenska Flugfiskemässan kommer att ingå som en integrerad del av Vildmarksmässan.

Förra året hade Vildmarksmässan närmare 50 000 besökare varav cirka 25 000 var intresserade av fiske och flugfiske. Av dessa var ungefär 14 000 personer i första hand på plats för att besöka Svenska Flugfiskemässan 2011, som då gick som parallell mässa.

– I och med att flugfisket nu blir en integrerad del ökas också synligheten och flugfisket kommer att få en tydligare plats på de olika mässcenerna, säger Lena Bergman, som åter är projektledare för Vildmarksmässan.

Förändringen innebär bland annat att hela fiskeavdelningen flyttar närmare båtmässan Allt för Sjön, som pågår samtidigt, och öppnar upp mellan mässorna med kastbassängen, där besökarna kan prova på nya spön och lära sig nya tekniker. Som vanligt erbjuder mässan också aktiviteter såsom Flugbindargatan och Flugfiskescenen. Café Flugan är som tidigare mötesplatsen för alla entusiaster.

Till Flugfiskescenen kommer i år bland andra Sveriges främste flugfiskeprofil, Gunnar Westrin. På mässan premiärvisas hans film ”Rostu”.

Vildmarksmässan består av avdelningarna; friluftsliv, fiske/flugfiske, kanot, dykning, turism och utbildning. Mässan erbjuder besökarna flera aktiviteter, bland annat ett digert seminarieprogram, filmvisningar, klättervägg, fotoutställningar. Vildmarksmässan arrangeras samtidigt som de fyra sista dagarna av Allt för sjön, Nordens största båtmässa.

Under Båtmässan i Göteborg blir det bland annat information om hamnar på Västkusten. Fredagen 10 februari har Promarina samlat det bästa av Uddevalla nu och i framtiden i sin monter, C01:42.

Promarina har sedan 2011 underledning av hamnkapten Jerry Fors hand om driften av Uddevallas gästhamn och marinor. Mässan besökare kommer att få möjlighet att lära känna vad som Promarina beskriver som Bohuskustens blivande nav på ett nytt sätt.

Centralt belägen längst inne i Byfjorden vid Södra Kajen ligger Uddevallas gästhamn. Från ett lugnt läge i den inre skärgården har du den perfekta utgångspunkten för turer i hjärtat av Bohusläns skärgård. Behöver du proviantera är du inom bekvämt gångavstånd från centrumhandeln som kan erbjuda allt du behöver av service och shoppingmöjligheter.

Uddevalla kan erbjuda det mesta av storstaden kombinerat med närkontakten till skärgården. Västkustens pulserande hjärta ligger i Uddevalla.

– Det bästa med hamnen är att man kommer direkt in till city där det är gångavstånd till allting, dessutom via en vacker fjord. Jag har bott i Uddevalla i 35 år och började som hamnkapten då Promarina tog över hamnen 2011. Det är ett jättekul och härligt jobb eftersom jag älskar att träffa människor och att driva projekt, gärna nystartade som man kan vara med att ro i hamn. Och det är roligt att kommunen välkomnar en privat aktör att driva hamnen. Staden har många visioner, bland annat finns planer på att utveckla hamnområdet med en ny gästhamn och bostäder, säger Jerry Fors.

International Färg utökar sitt utbud av trävårdsprodukter genom att introducera Woodskin. Introduktionen av Woodskin medför att International stärker sitt breda utbud av trävårdsprodukter.

Pressrelease:

Woodskin är en korsning mellan träolja och fernissa och fungerar som ett skydd för trä. Microporösa egenskaper gör att träet andas – små hål i lackfilmen gör att den kan krympa och expandera i takt med att träet rör sig vilket gör att Woodskin inte spricker eller flagar. Hålen är så väldigt, väldigt små att ytan fortfarande stöter ifrån sig vatten – vilket annars skulle kunna orsaka mögel och röta.

Woodskin är väldigt enkel att stryka med pensel, utan förtunning eller slipning mellan skikten. Ytan flyter ut jämnt och fint till en lätt genomskinlig halvblank yta. Underhållet är minimalt, det enda som normalt behövs är en enkel rengöring och sedan ett nytt skikt inför en ny säsong.

Den ljusa teaknyansen framhäver träets lyster och är särskilt lämplig för feta träslag som t.ex. teak och annat ädelträ. UV-skydden som ingår i Woodskin gör så att träet skyddas mot nedbrytning hela säsongen.

Info: www.yachtpaint.com

Eberspächer lanserar en “app” som tillsammans med Telefonstart Easy Start GSM gör att du med en lätt tryckning på displayen kan starta din värmare i båten eller bara kolla vilken temperatur du har där.

Pressrelease:

I din display ser du en bild av en fjärrkontroll. Om du trycker på grön knapp skickas ett sms till din Easy Start GSM som ger startsignal till värmaren. Inom kort får du ett sms-svar med bekräftelse på att värmaren startat samt vilken temp det är i båten just nu. Om du trycker på röd knapp stannar värmaren och du får åter en bekräftelse på att så skett.

Easy Start GSM kopplas med fördel ihop med det digitala minireglaget “801”, då den då även aktiverar termostaten och värmaren går efter den temperatur du ställde in när du lämnade båten. Annars går den enligt den tid du ställt in på din telefonstart.

Eberspächer-appen finns att ladda ner gratis i Appstore och Android Market. Pris 4 995 kr.

Info: www.thermoprodukter.se

Anytec har lanserat sin nya kabinbåt – Anytec 860 CAB. Det är en väl skyddad båt med mycket fantastiska sjöegenskaper för alla årstider. Båten har vuxit fram utifrån Anytecs kunders önskemål och utvecklingen av båten har pågått i snart två år.

– Resultatet är en handbyggd pärla som är väl anpassad för den skandinaviska skärgårdens alla möjligheter, säger Torbjörn Begner, marknadsansvarig på Anytec.

Målet med 860 CAB har varit att skapa en tilltalande och övernattningsklar båt med alla bekvämligheter. För att leva upp till de höga krav som Anytec ställer på sina båtar har även design, funktion, fartresurser och hög säkerhet stått i centrum.

Grunden till båten är det väl beprövade skrovet från Anytec 960 CAB. Resultatet är en snabb och bränslesnål båt som trivs lika bra i vattnet under såväl sommar som vinter.

– Helhetsintrycket har alltid varit avgörande för våra båtar. Den råa och avskalade exteriören gör att båten både ser och känns robust. Väl inne i båten möts man av en skön inredning där både förare och passagerare kan njuta av färden, fortsätter Torbjörn Begner.

Båten riktar sig till den som har behov av en transportbåt, för en skön weekend ut i skärgården samt till familjen som vill åka bekvämt med sina barn i alla typer av väder.

– Vår målsättning har alltid varit och kommer alltid vara att bygga de bästa aluminiumbåtarna som finns på marknaden. Anytec 860 CAB är det senaste steget i den utvecklingen, säger Torbjörn Begner.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,48 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 3 685 kg
Hastighet: 25–41 knop
Motorstyrka: 330–370 hk
Bränsletank: 290 liter
Hålltank: 40 liter
Vattentank: 40 liter
Personer: 8
Info: www.anytec.se

Foto: Anytec.

Sedan lanseringen av MinnKota i-Pilot till de frontmonterade elmotorerna PowerDrive V2 och Terrova har efterfrågan varit mycket stor och produkten har blivit väldigt populär i USA. Även i Sverige har det skapat en ny marknad där många sportfiskare nu monterar en front monterad elmotor. Många beskriver i-Pilot som sin ”nya fiskekompis” tack vare de unika funktionerna som Spotlock, Autopilot, CoPilot och inspelning av spår.

Pressrelease:

Nyheten 2012 är en ny uppdaterad fjärrkontroll med en förbättrad belyst knappsats, 20% större skärm samt att batteribytet kan göras utan att skruva isär fjärrkontrollen.

Funktionerna Spotlock (ankringsplatser) och lagring av spår utökas till 6, tidigare 3. Fjärrkontrollen är kompatibel med tidigare i-Pilot mottagare som sitter på toppen av motorn. Dock kan inte de utökade lagringsplatserna för ankring och spår användas på äldre mottagare.

Pris komplett i-Pilot system till PowerDrive V2 och Terrova: 6 985 kr. Endast den nya i-Pilot fjärrkontrollen: 2 295 kr.

Info: www.comstedt.se

Jefas nya autopilot AP-1 är en fristående mycket lättanvänd och prisvärd autopilot. Jefas långvariga erfarenhet med sina framgångsrika drivenheter har varit en viktig faktor vid utvecklandet av denna autopilot enhet. Stor fokus har lagts på att göra den 100 % vattentäta kontrollpanelen, intuitiv och användarvänlig.

Pressrelease:

Med integrerad tredimensionell kompass och en styralgoritm som utvecklats tillsammans med den Marina avdelningen vid Danmarks Tekniska Universitet, är det en autopilot som garanterar mycket stadig och precis kurs i även mycket grov sjö.

JEFA AP-1 autopilot är designad för såväl rorkult så som rattstyrda båtar, med en drivenhet som är monterad under däck så som Jefas linear drive, direct drive, transmission drive och compact drive. Alla de drivenheterna kan fås med integrerad roderlägesgivare. Jefas AP-1 autopilot är lämplig för båtar upp till 45 ft.

Jefa har tagit fram ett autopilot paket komplett med AP-1 och drivenheten linear drive DU-LD-12 med integrerad roderlägesgivare. Pris 24 375 kr.

Info: www.batsystem.se

Puma gjorde en riktigt bra start från Abu Dhabi vid starten av Leg 3 i Volvo Ocean Race. Enligt den senaste informationen leder Puma före Camper och Groupama. Leg 3 har målgång i Kina i början av februari.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA’s Mar Mostro (Kenny Read/USA) is the new leader tonight at 1900 UTC, having forced early leader CAMPER (Chris Nicholson/AUS) into second place. However, the entire fleet is split only by 2.90 nautical miles and CAMPER is only 0.10 nm behind Mar Mostro.

It is with universal relief that the six crews started Leg 3 Stage 2 from the Maldives to Sanya today. Everyone is happy to get back in the groove after the stop-start nature of past weeks, which was a necessary interruption to the racing action to avoid any possible interference by pirate activity.

This 3,051nm leg will certainly throw in some curve balls in the shape of uncharted atolls, shallows, shipping and ocean debris, but for now, the fleet is enjoying a relatively straightforward first night at sea, on a port tack stretch across to Pulau We, an island on the northwest tip of Sumatra, Indonesia.

As the crews settle into their watch systems, the navigation lights of those around them are clearly visible as the fleet races in warm air and flat water at around 12 knots.

All six boats are currently south of the rhum line in order to avoid the effects of a wind shadow from the Sri Lankan coast. Mike Sanderson (NZL) has taken Sanya the furthest south, while PUMA’s Mar Mostro is 4.21 nm to weather of the fleet.

Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) lost some valuable miles earlier in the day when a fitting on their code zero headsail failed, leaving the sail flogging and threatening to self-destruct. The crew has assessed the damage and is now hard at work on repairs, but is still well in touch and lies in fourth place tonight.s, but is still well in touch and lies in fourth place tonight.

Foto: Amory Ross/PUMA med flera.

Efter lanseringen av den spännande kartplottern e7 har Raymarine nu lanserat ett par till skärmar i samma serie. Premiären skedde på Düsseldorf Boat Show i lördags, där Raymarine e95 och e125 multifunction displays (MFD) visades upp för första gången. Priserna på de nya skärmarna beräknas ligga på cirka 28 000 kr och uppåt.

De här två större skrmarna är en naturlig fortsättning på e7, som stod för mycket nytänkande. Raymarine e7 Multifunktionsdisplay är synkad med Apple iPad, iPad 2 och iPhone 4. Med instrumentet ombord kan till exempel en iPad användas som repeater.

Handhavandet är enkelt och flera nya nätverksmöjligheter är inbyggda. e7 har Bluetooth och WiFi, vilket öppnar många möjligheter.

De nya skärmarna har många möjligheter med nätverk, WiFi och Bluetooth. Raymarine e7 var världens första 7” (17,78 cm) MFD med nätverk för upp till sex skärmar.

Med den nya Raymarine Viewer App får e och c serierna samma möjligheter att streama live direkt till Apple iPad (1&2) och iPhone (4 och nyare) i realtid.

De nya skärmarna har produktbeteckningarna e95/e97 och e125/e127.

Raymarine har även utvecklat ett nytt gränssnitt för användarna, kallat Lighthouse. Det är till för att utnyttja de bästa fördelarna hos både touchskärmar och knappskärmar.

Info: http://www.raymarine.se/

Honda premiärvisar den helt nya 4-takts utombordsmotorn BF250 på Båtmässan i Göteborg, som startar den 3februari. Hondas monter fylls av allt från BF2,3 till helt nya BF250 samt fyra båtmodeller från Micore, varav en specialversion “Honda Edition”.

Hondas starka närvaro med flera samarbetspartners
Honda har stark närvaro på mässan. I montern finns full lineup från Hondas samarbetspartner, den svenska testvinnande båttillverkaren Micore.

En Honda Edition version av Micore 570cc finns också på plats! I denna version får man bl a Garmin GPSmap 521, Baystar hydraulstyrning och kromad 4-mätarsats på köpet.

I montern brevid finns en annan samarbetspartner, nämligen aluminiumbåttillverkaren Arronet som premiärvisar nya Arronet 24 5 cx med nya BF250 i akterspegeln.

Även samarbetspartnern Silver finns brevid Hondas monter. Där visas Silver Fox 485 DC med BF50 samt Silver Wolf 510 BR med BF60.

Info: www.hondamarine.se

I morgon, lördagen 21 januari, startar världens största båtmässa, boot Düsseldorf 2012. Trots de tuffa tiderna satsar båtbranschen ordentligt på den här mässan, som har 1 656 utställare från 62 länder och därmed är Europas viktigaste marknadsplats för båtlivet. Alla företag som vill synas i marinbranschen finns med i Düsseldorf. Mässan har i år även en egen app, som kan laddas ner från iTunes och Android market. Sök efter “Messe Düsseldorf” på Market.

boot Düsseldorf 2012 täcker 17 stora utställningshallar på det enorma mässområdet. För den som bara är intresserad av båtar eller enbart tillbehör går det att sortera bort flera hallar direkt, men den här mässan tar ändå ett par dagar att gå igenom.

För den tyska marknaden är boot mycket viktig. Efter en rejäl nedgång i försäljningen för de senaste åren så har den tyska båtmarknaden återhämtat sig en del och har nu två år av tillväxt bakom sig. Tillväxten går generellt sett snabbare i norra Europa än i södra Europa, där en del länder som bekant har det riktigt dåligt.

Antalet utställare i Düsseldorf har i år ökat med fem procent jämfört med 2011. Även antalet uthyrda kvadratmeter har ökat jämfört med ifjol.

Totalt är det 945 tyska och 711 internationella utställare som finns på plats. Minst 50 000 båtintresserade kommer från andra länder än Tyskland för att besöka mässan. Det är i och för sig ganska naturligt eftersom det bor över 50 miljoner människor inom två till tre timmars bilresa från mässan…

För den som främst är intresserad av båtar finns elva välfyllda hallar, där det visas 1 700 sorters båtar av alla typer och i alla storlekar. Av utställarna är 350 internationella företag.

Särskilt seglingsavdelningen av boot har sett en positiv utveckling de senaste åren. Hela hallarna 16 och 17 är fyllda med segelbåtar och även i hall 15 finns det en avdelning med segel. Motorbåtarna är fortfarande helt dominerande och här finns utställare från världens alla betydande tillverkare. Över 250 motorbåtstillverkare finns representerade.

Även lyxyachterna finns med i Düsseldorf, där de har en helt egen hall. I år visas cirka 40 större yachter från italienska, engelska och amerikanska varv. Tillverkare som Azimut, Fairline och Drettmann finns på plats.

För den som vill se riktigt stora yachter finns The Superyacht Show i Hall 7a, där cirka 100 utställare från hela världen finns med, bland andra Deutsche Yachten, Superyacht France och Holland Yachting Group.

boot Düsseldorf är öppen dagligen från 21 till och med 29 januari. Det går enkelt att komma dit med flyg från Stockholm och Köpenhamn dagligen.

Info: www.boot.de