nyhetstest

Nya siffror från Smittskyddsinstitutet (SMI) visar att 284 människor insjuknade förra året i fästingöverförd hjärninflammation, TBE. Det är en ökning med 63 procent, jämfört med antalet rapporterade fall under 2010 (174). Risken för fästingar är extra stor i skärgården på syd- och ostkusten upp till Stockholm och en bit längre norrut.

De främsta riskområdena för TBE-smitta är skärgårdarna och kusterna vid Stockholm, Södermanland och Uppland samt områden kring Mälarens östra och mellersta delar. TBE-smitta förekommer även vid Östersjökusten från Kalmar, Blekinge och Österlen, Vätterns och Vänerns kuster samt västkusten mellan Göteborg och Strömstad1.

Rekordökning av fall i Sverige
I Sverige har antalet TBE-smittade fall ökat med hela 63 procent 2011 jämfört med 2010. De flesta personerna smittades vid Östersjökusten och utmed Mälarens mellersta och östra delar i Stockholms, Södermanlands och Uppsala län1.

TBE kan vara vanligare hos barn än man tidigare trott
– TBE hos barn kan vara både vanligare och allvarligare än vad man tidigare har trott. Många barn visade tecken på irritabilitet och trötthet vid uppföljning ett år efter en TBE infektion, säger barnläkaren Mikael Sundin vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Den nyligen publicerade svenska studien visar att en fjärdedel av de barn som sökte vård för neurologiska symtom i Stockholm hade drabbats av borrelios eller TBE. Barnen i studien uppvisade ospecifika och diffusa symtom som exempelvis huvudvärk och feber. Det är de ospecifika symtomen hos barn som kan bidra till att TBE-infektionen inte diagnosticeras2.

Ett enda fästingbett kan innehålla virus som orsakar TBE
TBE, fästingöverförd hjärninflammation, är en allvarlig sjukdom som kan ge en svår infektion i hjärnan och nervsystemet. Sjukdomen orsakas av ett virus som överförs genom fästingbett. Av de vuxna som insjuknar får cirka 40 procent bestående men som t.ex. minnes- och balansstörningar, huvudvärk, hörselnedsättning, koncentrationssvårigheter eller förlamning. Risken är stor att livet förändras i grunden för många drabbade. Ofta krävs lång sjukskrivning och rehabilitering. Idag finns ingen medicin som botar TBE, men det finns vaccin som skyddar.

Vaccin skyddar effektivt
Vaccination rekommenderas i första hand till alla som ofta vistas i riskområden i Sverige eller i övriga Europa1. Vaccin skyddar mot TBE. När det är dags att ta nästa dos bör det ske före fästingsäsongen för att ge bästa möjliga skydd.

Idag flyttar Sjöfartsverkets VTS och lotsbeställning ihop med Göteborgs Hamns anlöpsplanering. Syftet med det nya samarbetet är snabbare, säkrare och grönare fartygsanlöp.

Pressrelease:

Varje år anlöper cirka 11 000 fartyg Göteborg Hamn, Nordens största hamn. Det är alltifrån stora containerfartyg och fraktfärjor till bilbåtar, tankers och passagerarfärjor.

Ett anlöp är en omfattande process och många aktörer är inblandade. Fartyget behöver till exempel ha kontakt med Sjöfartsverket för att beställa lots och få information om trafiksituationen i angöringen och i farlederna. Kontakt behövs även med Göteborgs Hamn för att bli tilldelad ett kajläge, beställa kringtjänster med mera. Styrande för hela processen är tidsfaktorn.

Gothenburg Approach
För att erbjuda sjöfarten en effektivare anlöpsprocess till Göteborg fördjupas nu samarbetet mellan Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn. I praktiken innebär det att Sjöfartsverkets VTS-funktion (sjötrafikinformation) och lotsbeställning flyttar ihop med hamnens anlöpsplanering, Port Control. Den gemensamma driftscentralen går under namnet Gothenburg Approach.

– Snabbare, enklare och grönare fartygsanlöp, det är målet med samarbetet mellan Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket. Nu startar samarbetet på allvar med att verkställa processförbättringar med kunden i fokus, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Medarbetarna från de båda organisationerna sitter nu tillsammans i en anpassad och ombyggd driftcentral på Amerikaskjulets fjärde plan med bra uppsikt över älven och kan lätt kommunicera med varandra.

– Genom att sitta tillsammans hoppas vi kunna förbättra och effektivisera anlöpsprocessen ytterligare. Våra kunder kommer att tjäna på ett fördjupat samarbete, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Samarbetet innebär på sikt också miljövinster eftersom fartygens anlöp effektiviseras med förbättrad tidsstyrning och ett planerat trafikflöde vid angöring.

Läs mer om Gothenburg Approach på www.goteborgshamn/gothenburgapproach eller på www.sjofartsverket.se/gothenburgapproach

Den populära segelbåten Dehler 35 (bilden ovan) introduceras nu även i en version med dubbelrattsutförande (Dehler 35SQ). Båten har presenterats under våren och även fått en rad positiva bedömningar i båttester. Prisskillnaden mot enkelrattsvarianten av Dehler 35 är knappt 100 000 kr.

Dehler 35SQ är en välseglande och välutrustad båt. Som standard har den bland annat 1,95 m T-köl med bulb ( som option finns även 1,95 m L-köl eller grundare sådan). Den har Seldén 9/10 dels 2-spridarrigg med Dyform wire och Seldéns Through Deck TD200 furlingsystem.

Båten är även utrustad med rodkick, fall i dynema, fyra Harken självskotande winschar, teak på durk och bänkar i sittbrunnen samt i mittsektionen.

Den nya båten har vidare försetts med LED-lanternor, dacron storsegel och fock från North Sails samt en Volvo Penta D35: D1-20, D35SQ: D1-30 med segelbåtsdrev och 2-bladig propeller.

Dehler 35 blev utnämnd till testvinnare i tidningen Seglings 35 fots test (nr2).

Pris standard båt sjösatt i Västerås:
Dehler 35 1 325 000 kr.
Dehler 35SQ 1 438 000 kr.

Info: http://www.sjomanyachting.se/nyheter.html

Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda ett stopp för fiske som slängs överbord i Skagerrak. Förhandlingar pågår mellan Sverige, Norge och Danmark. En svensk fråga som fått gehör är att införa krav på redskap som sorterar fisk.

– I dag slängs död fisk överbord. Med hjälp av dessa redskap kan fisk sorteras ut levande redan i vattnet, säger utredaren Bengt Kåmark.

Fisk som slängs överbord, så kallad utkast av fisk, diskuteras nu på flera nivåer inom EU och nationellt. Den 1 mars fick Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag av regeringen att undersöka möjligheten till utkastförbud i ett område – Skagerrak.

Sverige, Danmark och Norge har därför den senaste tiden fört samtal i frågan. Målet är att få till stånd ett avtal som ska ersätta det gamla tillträdesavtalet från 1966. Utredaren Bengt Kåmark från Havs- och vattenmyndigheten deltar i arbetet.

– Det behövs nya gemensamma regler för att Sverige, Danmark och Norge ska kunna fortsätta så nära kusten man gör nu. Normalt får man bara gå in till tolv sjömil, säger utredaren Bengt Kåmark.

En av frågorna som diskuteras är fiskerikontrollen. Norge arbetar med stickprover och kontroller via fartyg medan EU-länderna arbetar med elektroniska loggböcker, satellitövervakning och kameraövervakning. Sverige prioriterar också redskapsfrågan.

– Länderna är i stort sett överens om vilka redskap som man ska använda på gemensamt vatten för de viktigaste fisketyperna. Sverige har också fått gehör för sina sedan länge utprovade modeller för selektivt fiske av räka och kräfta. Dessa redskap kommer inom kort att användas av alla danska, norska och svenska fartyg i Skagerrak, säger Bengt Kåmark.

Parallellt planeras ett förbud stegvis träda i kraft för samtliga av EU:s vatten, med start 2014. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson prioriterar nu frågan i diskussioner med EU-parlamentet.

Ledarbåten i Leg 5, Groupama, har nu passerat den ötsliga isgränsen och susar på i nästan 20 knops fart mot rundningen av Kap Horn. Nu måste båtarna segla på en sydligare kurs igen och det redan utdragna fältet kan delas upp ännu mer.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Earlier today, Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) led PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) past the eastern ice waypoint and both teams are powering towards Cape Horn. At 1000 UTC, PUMA was hot on the heels of Groupama, 30.2 nautical miles (nm) astern, racing in 30-35 knots of wind. Meanwhile, Telefónica (Iker Martínez/ESP) is taking it extra cautiously as the team is anxious about the damage sustained to their bow. They hold third place, 301.2 nm behind the Franck Cammas and his men.

The leading pair, while racing as hard as they dare, are deliberately keeping the speeds manageable in a messy sea which is preventing very high numbers. Explaining Groupama’s speed compromise on this leg, helmsman/trimmer Laurent Pagés, said:

“The way we are sailing has been the same since we entered this part of the Southern Ocean, where the sea state is really bad. It’s what has allowed us not to break anything yet, as opposed to some of our competitors.

“It was good ‘speed compromise management’ – a compromise between our speed compared with our competitors and the condition of our boat and crew. We had a day where the sea became choppy again – boat breaking conditions – and we took our foot off the pedal.

“We indeed gave some miles to PUMA, who seem to have kept on more sail area and have taken 15 miles or so. But it’s all fine, there is no problem on board.”

Groupama are now down to latitude 55 degrees south, where the wind is heavy with snow and rain, and the wind freezes hands if on deck for more than an hour.

Brief spells of sunshine have made life more bearable, but below deck, it is freezing. Amory Ross, media crew member (MCM) with PUMA, reported icicles forming on the hatch.

“Working down below is like taking your office onto the porch, but in the middle of winter. Hands are too stiff to type and the trackpad on my laptop struggles to distinguish frigid fingertips from freezing air,” he wrote.

On board Telefónica, MCM Diego Fructuoso said that it is so cold that the four crew on watch for a two-hour period are taking it in turns to go below and have a hot drink during their watch before returning on deck for another stint.

Further back still, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) has picked up speed and is making 17.6 knots towards the central ice waypoint, but is 1380 nm behind. Conditions have yet to heat up for the team, who are gliding downwind in weather reminiscent of Long Island Sound in the summer, but the team is very aware of how alone they are.

“We are the furthest you can get from land in any ocean, and if something very serious does happen, it’s all up to you,” wrote MCM Nick Dana.

CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are still around eight days from Puerto Montt in Chile, around 2,000 nm ahead, where they will stop for repairs before re-joining the race. Sanya (Mike Sanderson/NZL) having suspended racing, has arrived safely in Tauranga, New Zealand. The boat will be shipped on Thursday to Savannah in the United States and be back in the race for the in-port race in Miami and Leg 7 to Lisbon.

Groupama and PUMA are about to encounter some of the worst weather so far on Leg 5 as a storm force depression moving eastwards gathers pace in their path. It will be another two days or so before they can point north and head towards the relative safety of warmer climes.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team.

Stockholm får en ny kappsegling för seglande träbåtar i samband med Veteranbåtsmötet och Skärgårdsmässan i Vasahamnen den 1 – 3 juni 2012. Det är meningen att det ska bli en trivsam kappsegling under lättsamma former öppen for alla klassiska seglande fritidsbåtar. 


– Stockholm har förmodligen fler klassiska båtar än någon annan huvudstad i världen. Sjögårdsregattan etableras särskilt med tanke på de mindre båtarna som inte lämpar sig för långa tillfartseglingar, säger arrangörernas presstalesman Olle Appelberg.

– Vi hoppas Sjögårdsregattan med åren ska utvecklas till Stockholms motsvarighet till Sveaborgstopet i Helsingfors, som brukar ha uppemot 200 deltagande båtar. Finland har bara 600 seglande träbåtar jämfört med 7000 i Sverige, men ändå finns det bara i Helsingfors flera regattor än här. Båtarna uppskattas mer i Finland och många ägare lägger väldigt mycket pengar på båtar som i Sverige knappt får någon uppmärksamhet alls. Svenskarna är i allmänhet märkligt likgiltiga inför detta fantastiska kulturarv, fortsätter Olle Appelberg.

– Det är de mindre båtarna som löper störst risk att försvinna och vi vill därför särskilt visa upp dem för Sjögårdsregattans publik.

Namnet Sjögårdsregattan ar tänkt att bidra till att ge Stockholms Sjögård uppmärksamhet, ett unikt område för maritim kultur.

Seglingen kommer att gå den 2 juni från Wasahamnen ut i Värtan runt Fjäderholmarna och tillbaka. Den 3 juni blir det defilering utmed kajerna i samband med att båtarna lämnar Wasahamnen och seglar hem.



Sjögårdsregattans arrangeras gemensamt av Skärgårdsmässan, www.skargardsmassan.se,
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar,MSF, www.veteranbaten.se
, North Sails, Sail Yacht Society, SYS, www.sailyachtsociety.se
och Scandinavian Classic Yacht Trust, SCYT, www.sailtrust.org/swe.

Bildtexter:
Den största bilden:
Sjögårdsregattan vill särskilt uppmärksamma de små båtarna. Här syns Lungströmmaren Caresse från början av 50-talet. Båten har fjärilsvingar, dvs ett dubbelt storsegel som rullas upp på masten. Fpto: David Pettersson.

Teknikhamstern.se lanserar automatiska bladsäkringar för enkel uppgradering av befintlig säkringspanel. Säkringen följer standardform och passar direkt i kontakten för vanliga bladsäkringar. Allt du behöver göra är att dra ur den gamla och sätta i den nya automatiska.

Den automatiska bladsäkringen kommer i två modeller. En helautomatisk och en som återställes genom att man trycker på en knapp. Den helautomatiska slår inte bara ifrån strömmen vid kortslutning utan den slår även på strömmen igen när kortslutning eller överbelastning är borta.

Bladsäkringspaneler är standard i många modeller av bil, båt, husbil och husvagn. Men det är ofta pilligt och besvärligt att byta ut en säkring – helt i onödan.

Riksrevisionen har överlämnat sin första revisionsberättelse om Havs- och vattenmyndigheten. Enligt riksrevisionens uppfattning ger inte årsredovisningen en rättvisande bild av Havs- och vattenmyndighetens finansiella ställning efter myndighetens första sex månader.

– Naturligtvis tar vi allvarligt på kritiken. Vi är väl medvetna om våra brister och konstaterar samtidigt att förbättringsinsatser är i full gång, säger generaldirektör Björn Risinger.

Riksrevisionen kritiserar Havs- och vattenmyndigheten bland annat för att det saknas underlag för ledningens uttalande om den interna styrningen och kontrollen.

– Arbetet med att ta fram en fungerande process för intern styrning och kontroll har tagit längre tid än vi räknat med. Nu har vi fått den på plats och den är integrerad i vår verksamhetsplanering och uppföljning. Förordningen om intern styrning och kontroll är naturligtvis ett av våra viktigaste styrinstrument, säger Björn Risinger.

Havs- och vattenmyndigheten får också kritik för att myndigheten har överskridit sin bemyndiganderam, d v s att myndigheten gjort utfästelser om framtida betalningar utöver de belopp som anges i regleringsbrevet för 2011.

– Att vi överskridit gränsen är vi väl medvetna om. Det beror framförallt på att vi fick sena besked under hösten vad gäller vilka belopp som var uppbundna redan före myndighetens start. Så snart vi insåg detta ansökte vi hos regeringen om en utökad anslagsram men fick avslag. Det är därför naturligt att vi får kritik på den punkten, säger Björn Risinger.

Andra brister som Riksrevisionen bedömt som väsentliga gäller hur Havs- och vattenmyndigheten redovisat immateriella tillgångar (datasystem mm) och ett EU-bidrag för genomförda undersökningar av fiskebestånd.

Svenska Båtunionen, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren två år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2 promillelagen.

SBU har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hela Sverige. Unionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.
Svenska Båtunionen anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder.

Fotnot: Den 1 juni 2010 infördes ny lag med en maxgräns på 0,2 promille alkohol i blodet för att framföra en båt i Sverige.

Kommentarer

Jim Huzell 15:17:32 2012-03-26

Glädjande besked. Det minsta vi kan begära av våra politiker är att lagar stiftas på saklig grund. Båtfolket.se ställde ut på båtmässan i Stockholm. Trots en undanskymd monter fick vi över tretusen personer som protesterade. Förutom oss "vanliga båtsvenssons" protesterade sjöpoliser, myndighetspersoner, politiker, sjöräddare, branschfolk och t.o.m nykterister mot lagen! Även den sistnämnda gruppen ansåg att lagar skall baseras på fakta och vill inte nödvändigtvis pådyvla en självvald livsstil på andra. Imponerande!

Nu kära folkvalda. Nära en halv miljon båtägare väntar på en ändring!

Peter Eriksson 18:13:37 2012-03-26

Är det verkligen en halv miljon båtägare som är emot lagen? Var kommer den undersökningen ifrån?

Håkan 18:17:16 2012-03-26

På tiden att det görs något mot denna lobbyistprodukt från Kustbevakningen. Dags att gå tillbaka till att lagstifta med fakta som grund.

Jim Huzell 19:32:13 2012-03-26

@ Peter OK. Du har rätt, vi skall hålla oss till fakta. Det är närmare en halv miljon som omfattas av lagen. Vi har starka skäl att tro att den övervägande andelen är emot den. När sedan besättningen räknas in (som också omfattas) är vi med stor säkerhet klart över en halv miljon.

Det väsentliga är att inga fakta talar till lagens förtjänster för sjösäkerheten.

Göran Gabrielsson 19:39:46 2012-03-26

@PE: -Bra ifrågasättande där, Peter! 😉 …- Min och mångas känsla är, att det är betydligt FLER som är knäckta över denna ologiska och märkliga lag. 😛

Ola Ljungberg 20:46:25 2012-03-26

Underbart om politikerna får en gränsmarkering att lagar inte stiftade på sakliga grunder hör inte hemma i en demokrati. Vi vet alla denna lags egentliga syfte och inte var det ökad sjösäkerhet. Där försökte politikerna föra oss bakom ljuset.

Ola Ljungberg 21:40:50 2012-03-26

TRPT-styrelsen uppskattar att 400.000-500.000 båtägare omfattas av lagen lägg därtill de som vistas på båten. Familjemedlemmar etc som kan haffas för att på rent godtycke ha utfört en sjösäkerhetsmässig uppgift. Eftersom detta i lagen inte är definierat så blir det upp till KBV/Polis att tycka vad de vill om vad de anser är en sjösäkerhetsmässig uppgift. Detta gör lagen extremt rättsosäker. Så lag-omfattningsvis lär det vara över 1/2 miljon.

Björn Molin 07:55:24 2012-03-27

Klart att vi ska hålla oss till fakta när vi debatterar. För mig och de flesta av mina vänner som är båtfolk är fakta att vi inte längre besöker sjökrogarna när vi inte längre kan ta ett par glas vin till maten. Inte heller åker jag och besöker vänner i skärgården med båten eftersom det är trångt att sova i vår båt. Midsommarfirandet på Ingmarsö blir inte av i år av samma anledning. Hoppas att ingen bemöter detta med argumentet att man kan ha lika trevligt utan sprit…För oss är det livskvalitet att kunna dricka ett par glas vin till maten i goda vänners lag – lika naturligt som att ta ett par snapsar till sillen på midsommarafton. Det känns tungt att det är en borgerlig regering som drivit igenom lagen, men det beror förmodligen på att det är ett gäng nykterister och landkrabbor som sitter i riksdagen – förutom Rune Wikström

Peter Eriksson 16:33:20 2012-03-28

Snälla Ola-sist du skrev att man kunde fällas för sjöfylleri bara för att man tog i en tamp, bad jag dig visa upp en sådan dom. Eftersom du aldrig svarade så antog jag att det inte fanns någon. Eftersom du fortsätter att skriva att det verkligen förhåller sig så måste jag än en gång be dig att att visa upp en sådan dom. För det finns väl en sådan? Eller fantiserar du fritt för att det gynnar din åsikt?

Olof Malmlöf 01:34:42 2012-03-29

Peter. T.ex Uddevalla B 3023-10. Yamarin som lade loss tamparna, startade motorn men lade inte in en växel. Den har fått predjucerande effekt. Har sett fler exempel men hittar inte i denna sekund. Dock hade de tur. Blev endast c:a 10.000 i böter. Det var 2010 innan man började tillämpa bilpraxis fullt ut.

Peter Eriksson 07:52:21 2012-03-29

Men den handlar ju om en ensam båtägare som just ska lämna kajen och ge sig av (båtfolket.se/rättsfall). Inte att en annan person som befinner sig på båten blir fälld för sjöfylleri bara för han tar i en tamp. Alla brott i Sverige är straffbara på försöksstadiet elller om brottet inte fullbordats pga av tillfälliga omständigheter som gärningsmannen inte kunnat rå över. T.ex att någon ska åka iväg med sin båt, fast han har för mycket alkohol i blodet, men polisen stoppar honom innan han hunnit lägga i växeln. Eller finns det någon annan, rimlig, förklaring till att man startar båten och lossar förtöjningarna än att man ska köra iväg? Nä, du får nog leta efter de där andra domarna innan jag tror er.

Olof Malmlöf 14:14:29 2012-03-29

Förstår. Jag vet inte själv heller någon som blivit bötfälld bara för att han höll i en tamp berusad och det är nog tveksamt om det finns. Inte så intressant heller för min del eftersom det väsentliga är att lagen som sådan är av förmyndarkaraktär och att den ändå har element av rättsosäkerhet.

Ola Ljungberg 11:23:57 2012-04-03

Till P.Eriksson. Du ber mig visa upp en sådan dom. det finns ingen exakt sådan men snarliknande. Då lagen omfattar "den som utför en sjö-säkerhetsmässig uppgift" och vad det i lagtexten inte framgår så är det upp till godtycke. Jag har talat med Prof. i sjörätt om detta. Det kan vara allt som att lägga ut morgondagens waypoints, hjälpa någon av eller på båten etc. Lagen är därmed mycket rättsosäker, men så här stolligt blir det när "tyckarna" ska framhärda istället för sakliga grunder och vetenskapliga belägg.

Peter Eriksson 20:50:19 2012-04-03

Tack för det Ola. Det stämmer att det inte framgår exakt vad som är en "sjösäkerhetsmässig uppgift". Man ska nog inte överdriva denna formulering. Glöm inte att det är åklagaren som har hela bevisbördan i en domstolsförhandling. Han ska bevisa, bortom allt rimligt tvivel, att just en person har utfört en sådan uppgift. Dessutom kräver det att polis eller kustbevakning tar in hela besättningen för provtagning. Har det hänt? Vi snackar om ett brott som i de allra flesta fall bara ger böter. Det kräver ganska omfattande utredning hur besättningen agerat innan båten stoppats för kontroll. Sedan skall alla som sagt genomgå provtagning, alltså transporteras in till närmsta polisstation, de ska förhöras etc. Det är inte rimligt att tro att det skulle kunna gå till så. Och mycket riktigt bevisar ju det uteblivna domarna att det inte är så heller. Eller hur? Kanske lite fakta för eran vitbok;-)

Mats Edenius 09:46:20 2012-04-04

Peter, du har nog rätt i att hålla i en tamp aldrig blir en stor fråga – det finns dock så många tokigheter med lagen så det räcker och blir över. Ännu vet t ex ingen vad som gäller om man kör med hjälpmotorn och har huvudmotorn avslagen (det finns domar i gränslandet som visar otydligheten) osv. Men det stora problemet är lagen i sig och med vilken rätt vi kriminaliserar människor utan att de utgör någon faktiskt fara för andra och att man nu alltmer går på bilpraxis utifrån luddiga förarbeten då jämförelsen blir grotesk i många fall – biltrafik är sällan sjöliv. Det är vad vi bör diskutera. Hur långt ska vi gå i att kriminalisera människor i preventivt syfte? Till vilket pris? Du vänder dig till Ola och skriver "er" vitbok. Jag har varit med och bidragit till vitboken och vet att Ola inte har har skrivit en rad i den. Ola är inte heller med i Båtfolket. Men han stöder oss på olika sätt såsom alla de som bl a bidragit med en slant för kommande aktiviteter osv. Har vi skrivit fel i vitboken när det gäller fakta så rättar vi naturligtvis till det.

Peter Eriksson 10:54:57 2012-04-05

Tack Mats. Jag håller med dig om att det finns ett problem med att det rent statistiskt inte finns någon dokumenterad fara och att det därmed inte skulle vara någon problem med att köra båt med upp till 1 promille. Jag kan leva med att vissa tycker så och om reglerna skulle ändras tillbaka (vilket jag inte tror att de kommer att göra) så skulle jag aldrig sluta med att vara på sjön för det.
För mig som har familj med småbarn känns det inte som en uppoffring att jag inte kan dricka så mycket alkohol då jag kör båt. Jag tror dessutom att vi som har båt måste inse att attityder förändras över tiden. Det är krävs mer av båtfolket idag än det gjorde på sjuttiotalet och man kan inte längre bara vara emot allt, från bottenfärger och toatömning till att vattnet är en fredad zon där man öppnar en starköl så fort man lagt ut och ingen har med det att göra.
Sen tror jag ni (Båtfolket.se) tjänar på att driva er kampanj med fakta, vilket jag förstår att du är mån om. Jag kan dock inte låta bli att bemöta kommentarer från andra, som bygger på överdrifter och okunskap om juridiska spörsmål. Ska ni nå framgång med era argument ska man nog inte underskatta den juridiska kompetensen som Riksdagen har till sitt förfogande. Det duger inte med att kalla alla riksdagsmän för "landkrabbor" som inte förstår något av sjöliv.Alla lagar som skall införas gås nogsamt igenom av högt ansedda och utbildade jurister i Lagrådet innan det klubbas igenom i Riksdagen.

Ola Ljungberg 00:44:08 2012-04-18

hej igen Peter Eriksson.
Jag läser att du har familj med småbarn. Jag har barn med barnbarn. Som du säkert förstår skulle jag aldrig heller utsätta dem för risk, (det syns sagt i statistiken) men har valt att sätta ned foten mot denna förmynderilag. Lagar ska stiftas på saklig grund inte på hjärnspöken eller andra dolda och kamouflerade avsikter som nu. Det är en grundbult i all demokrati. Hälsar Ola

Peter Eriksson 08:55:03 2012-04-18

Jag vet inte vilka dessa "dolda och kamouflerade avsikter" du syftar på. Vad jag vet så röstade inget parti emot förslaget. Det finns några ledamöter i Centerpartiet (som för övrigt skulle åka ur riksdagen om det var val idag) som vill att lagförslaget ska utvärderas. Jag tror inte att man kommer att göra någon utvärdering efter så kort tid efter att lagen infördes. Kan jämföras med den nya sexualbrottslagen som infördes 2005 och som fått mycket kritik. Det finns inget som antyder att den kommer att utvärderas de närmsta åren.
Sen vill jag bara citera Mark Twain: -Det finns tre typer av lögn. Lögn-förbannad lögn och slutligen statistik.

Ola Ljungberg 01:09:16 2012-05-14

@ Peter E. Kamouflerade avsikter = Existensberättigande till KBV+ Politiskt populism+ Kammarrätten om lagen: "nykterhetspolitiskt" = gå IOGT/MHF tillmötes plus pinnplocka=fejka upp brotts-statistik.

Jim Huzell 20:15:20 2012-08-20

@ Peter. Intressant att en man som gav råd till sin fru när hon skulle lägga till vid en polisbåt nu fällts för sjöfylleri. Värre än tampen alltså!

Peter Eriksson 14:26:32 2012-08-21

Jag kunde inte hitta någon fällande dom i detta fall. Som jag förstår har saken inte prövats i domstol. Det finns en bra artikel i SVD om saken .
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/atalas-for-sjofylla-nar-frun-korde_7431536.svd
Om man inte kan lägga till bredvid en annan båt mitt ute på havet utan hjälp så får det nog anses som att den andra personen utfört en väsentlig uppgift i lagens mening. Något som Hugo Tiberg för övrigt håller med om i artikeln.

Ola Ljungberg 20:25:06 2013-08-31

det ska inte vara 500.000, det ska vara 400.000 tusen enligt en politiker.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/missnoje-i-sjofyllelagens-kolvatten/
Intressant att det är på den här nivån somliga anser vi ska samhällets knappa resurser till. Vilket problem har de tänkt lösa samtidigt som vardagsbrotten åker direkt ned i källaren?Leif GW Persson: Lättare att plocka pinnar genom att låta hundratusentals nyktra förare lämna utandningsprov än att finka vanliga busar.Lättare att omhänderta en vanskött hamster än att utreda en våldtäkt. Och så vidare, och så vidare med kursen stadigt bort från det som riktigt polis­arbete handlar om

Det är oerhört hård segling i Volvo Ocean Race för tillfället. Båtarna har varit tvunga att hålla igen i vindar på upp till 60 knop i helgen för att inte utrustningarna ska gå sönder och besättningarnas säkerhet äventyras. I ledningen ligger nu Groupama medan Sanya har dragit sig ur delsträckan.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 5 leaders Groupama and PUMA extended their advantage over the fleet in strong winds and huge seas on Sunday, as Telefónica made cautious progress and CAMPER accepted they would have to make a brief pit-stop in Chile for repairs.

While the leaders were passing the central waypoint in the Southern Ocean ice exclusion zone, CAMPER with Emirates Team New Zealand were settling on Puerto Montt on the west coast of Chile as the best place to repair damage to their bow.

CAMPER skipper Chris Nicholson, who pledged to complete Leg 5 from Auckland in New Zealand to Itajaí in Brazil once the work is done, said their predicament had begun to snowball after repairs were needed to a forward bulkhead earlier in the leg.

“We repaired that only for that repair to fail again probably about three days ago,” he said. “Then we were trying to stem the flow in terms of stopping the problem getting any worse.

“The bulkhead offers a lot of support to our longitudinals (hull supports) and we have to keep the longitudinals intact. Unfortunately some of the secondary bonding let go of the longitudinal and that’s when seamanship has to take over and basically call enough is enough.

“We will suspend racing once we get closer to Puerto Montt, do our repairs and get back in the race,” he added. “We estimate it will be three days of repairs and then we will be on our way to Itajaí.”

At 1300 UTC, Groupama sailing team were 48 nautical miles ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG, with Team Telefónica 120 nm off the pace.

Telefónica skipper Iker Martínez confirmed the Spanish crew were concentrating on protecting their boat and themselves against the harsh conditions in order to complete the leg safely.

“Everyone’s security comes first,” Martínez said. “We had a problem in the bow that we don’t want to escalate. It’s a shame having to go slowly, we don’t like it at all, especially when you’re fighting.

“The boat is going well now, but there is a danger that it could be damaged, so that is why we have decreased our speed.”

Groupama skipper Franck Cammas said the French crew were taking every precaution necessary after sailing in 30 to 40 knots of breeze for more than 24 hours.

“It is true we have more a foot on the brake than on the accelerator,” Cammas said. “We know we are on the limit and the boat’s structure is bearing a lot of load. We don’t really know where the limit is and that is why it is a bit stressful for the helmsman and the crew to sail as smoothly as they can.”

Second-placed skipper Ken Read said his PUMA team were holding up well, “touch wood”, in conditions he reckons even the saltiest of old sea-dogs would agree were classic Southern Ocean.

“It’s windy, wild, with massive waves, yeah, everything you’ve ever read in a travel brochure,” he said.

“The boat is holding up spectacularly so far. I like to think we’ve picked our times really well on when to throttle down and when to ease off on the throttle. It’s very easy to let these boats get away on you. You just take off. Certainly there are wind conditions that you have to reel them in.”

Meanwhile, over 900 nm behind the leaders fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing were still languishing in light winds having passed the eastern end of the ice exclusion zone.

Abu Dhabi skipper Ian Walker said the Roaring Forties had so far been more of a whimper. “We have finally reached the Western ice gate waypoint and must now try and head due east,” Walker said.
“Unfortunately as we expected we are now totally becalmed as the centre of the high pressure passes over the top of us but in 24 hours we should be clear and can start making proper progress towards Cape Horn.



“We cannot help but look at the position and wind reports of the boats ahead to even wonder if we aren’t in the best place,” Walker said.

Det står helt klart att Dalslands kanal blivit ett mycket populärt besöksmål. Flera år i rad har seglationen ökat kraftigt. Seglationssäsongerna 2006 och 2008 kom att bli några av de bästa sedan toppåren i mitten av 1980-talet. Även om de senaste åren slagit hårt mot fritidsbåtlivet är Dalslands kanal ett mycket attraktivt resmål.

– Under flera år har kanalbolaget jobbat målmedvetet med att utveckla service och miljö, säger
Kanaldirektör Benny Ruus. Vi ser med tydlighet att detta arbete givit resultat. Våra besökare ger oss mycket gott betyg och ryktet sprider sig…

Vad är det då som gör Dalslands kanal ökat så popularitet? Så här svarar trafikanterna när;

Här slipper man en timmes kö till duschen
Dalslands kanal är en rofylld och stilla upplevelse. Här finns fortfarande de genuina naturhamnarna som man minns den från 70- och 80-talet – före båtinvasionen på västkusten.

Bäver, älgkalv och kantareller
Gamla genuina kulturhistoriska slussmiljöer varvas med fantastiska naturscenerier. Här möter du bäver och älgkalv. Vill du plocka blåbär till frukosten eller kantareller till kvällsmackan, är skogen full

Inget ”ooa hela natten”
Det är en så annorlunda upplevelse. Idylliska slusstationer och trevliga slussvakter. Rofyllt!

Man får pengar över…
Man upplever att avgifter för slussning och gästhamnar är mycket rimliga. Dessutom är det billigare här om man ska bunkra bränsle, handla mat eller ”äta ute”. För ca 2500 kan du köpa ett TUR & RETUR-kort för samtliga slussar i hela sjösystemet. En gästhamnsplats kostar mellan ca 70-100 kronor.

Nu arbetas det för fullt i kanalbolaget med förberedelserna inför seglationsstarten i juni; marknadsföring, personalrekrytering och utbildning, service och besiktning av anläggningar och översyn/kontroll av farleder och farledsmarkeringar hör till de sedvanliga arbetsuppgifterna. Under vårvintern kommer kanalbolaget också att återmontera de slussportar som varit uppe för reparation under vintern.

Dalslands kanal är öppen för seglation mellan 11 juni – 30 augusti, 2012.

Bilden är från Håverud.

Info: www.dalslandskanal.se

Det blev ett tydligt ja till att fortsatta arbetet för en sammanslagning mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet vid årets Båtriksdag i Stockholm sista helgen i mars. Röstetalen blev 119 röster för och 62 röster mot fortsatta diskussioner. I framtiden blir det alltså ännu mer naturligt med motor- och segelbåtar sida vid sida.

Diskussionerna har varit intensiva runt om i Båtsverige inför helgen 24–25 mars 2012. För första gången sedan mitten av 80-talet stod frågan om ett samgående mellan landets två största båtorganisationer – SBU och SSF – på agendan.

Båtriksdagen tog ställning till det arbete som den styrgrupp som har utsetts av SBU och SSF har tagit fram. Där finns många detaljer, men den allra viktigaste texten var den här:

”Unionsstyrelsen hemställer härmed att Båtriksdagen fattar beslut om att US tillsammans med Svenska Seglarförbundet ges i uppdrag att fortsätta arbetet med att bilda en gemensam båtlivsorganisation 2014 att tillhöra Riksidrottsförbundet.”

Arbetet klart 2014
Båtriksdagen sa ett tydligt ja till Unionsstyrelsens proposition och därmed kan arbetet mot en ny, stor båtorganisation fortsätta. Enligt tidsplanen ska den nya organisationen – oklart vad den ska heta – sjösättas 2014, men först återstår en hel del arbete och diskussioner.

– Det fanns en klar majoritet för en fortsatt diskussion för en eventuell sammanslagning med Seglarförbundet. Styrgrupperna ska utarbeta ett färdigt förslag för samgående, säger Bengt Gärde, ordförande för SBU med 170 000 medlemmar.

– Förslaget ska ligga färdigt till den extra Båtriksdag som hålls i november 2012.

Det var med god majoritet som besluten togs på Båtriksdagen. 119 röster – däribland Saltsjön-Mälarens Båtförbund och Västkustens Båtförbund – gick till ja-alternativet medan 62 gick till nejsidan.

Kritiska åsikter
Debattörerna på Båtriksdagen gick stundtals på djupet i detaljer inför en kommande sammanslagning. Detta innebar att diskussionerna ofta kom att röra detaljer som ännu inte är färdigutredda. Det var dock inte ett helt färdigt ja- eller nejförslag som förelåg utan ett beslut om fortsatt utredning av samgående.

Det mesta av detaljkritiken framfördes av Östergötlands Båtförbund med sin ordförande, Harald Mårtensson, och Blekinge Båtförbund med sin ordförande, Tommy Engvall. Dessa pekade på möjligheterna för organisationen att bli toppstyrd och att även den regionala indelningen kan bli fel.

Möjligheter att tycka till
Bengt Gärde betonar att det finns stora möjligheter för medlemmar i SBU att påverka det kommande utredningsarbetet.

– Vanliga båtmänniskor kan agera genom båtklubbar, båtförbund och upp till SBU:s styrelse fram till Båtriksdagen 2013. Det kommer även att gå ut en skrivelse för att få in viktiga synpunkter.

– Jag tror att det här beslutet blev bra. Vi var inte mogna för att ta ett definitivt beslut än eftersom alla frågor inte har besvarats, säger Bengt Gärde.

Positivt hos SSF
På SSF:s Seglardag, motsvarande SBU:s Båtriksdag, var tongångarna mer positiva.

Thomas Wrande, ordförande i Stockholms Seglarförbund, var med om att formulera det förslag som röstades fram:

– Vi fick ett tydligt mandat från våra medlemmar att SBU-frågan måste utredas ytterligare. Frågan är särskilt viktig eftersom det kan bli svårt att reversera om ett par år, det vill säga gå ur organisationen igen om det inte blir som man hade tänkt sig, säger han.

SSF:s förbundsdirektör och sportchef, Stefan Rahm, var nöjd med distriktens och klassförbundens tydliga viljeinriktning i samgåendefrågan:

– Nu har vi en intensiv sommar framför oss, där vi ska ta fram mer detaljerade dokument och verksamhetsplaner på hur den nya organisationen kan komma att byggas upp, säger han.

I höst kallar Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet till var sin extra Båtriksdag respektive Seglardag där frågan om en sammanslagning slutligen ska avgöras. I SBU:s fall inträffar detta i november.
Text: Lars-Åke Redéen och Lasse Bengtsson

Läs mer om SSF:s Seglardag här:

http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2012/1akvartal/JatillvidareSBU-utredning/

Bildtext:
SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2012. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands BF, Sten Olsson, Bottenvikens BF, Lennart Wendt, SMBF, Lasse Carlsson, Västkustens BF, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö BF, Inge Bramer, SMBF, Carina Nylander, Västerbottens BF, Lars Afzelius, Västkustens BF, och Christer Friedh, Blekinge BF. Saknas på bilden gör Gitte Nählinder och Kjell Holst, båda från Skånes BF.

E.ON har invigt en unik mobil mätmast på varvet i Landskrona. Masten ska nu bogseras ut i havet mellan Sverige och Baltikum för att undersöka vind, vågor och strömmar på Södra Midsjöbanken.

Pressrelease:

– Det finns inget beslut att bygga några vindkraftverk på Södra Midsjöbanken, men platsen är intressant och därför genomför vi en rad undersökningar, förklarar E.ON Vinds VD Mark Porter och tillägger att den grundläggande frågan är hur mycket det blåser.

Mätmasten står på en plattform av stål och är byggd som en stor båt, men utan motor – ungefär som en oljeplattform. Den väger 670 ton, har tre 48 meter långa ben. I hamn och under transport är benen upphissade, men väl på plats sänks benen ned så att plattformen står på botten. Mitt på plattformen står en 80 meter hög mast som ska mäta vinden.

­– Vinsten med att bygga en mobil mätmast, i stället för att bygga en stationär direkt på havets botten, är att vi kan använda masten igen någon annanstans, vilket sparar såväl pengar som miljö, säger Mark Porter och fortsätter:

– Dessutom kan detta vara en intressant teknik även för havsbaserade vindkraftverk – inte bara mätmaster.

E.ONs målsättning är att driftsätta en stor vindkraftspark till havs var 18:e månad. E.ON har redan börjat bygga Kårehamn utanför Öland: 16 turbiner ska 2013 producera el nog till att försörja 50 000 hem med hushållsel eller hälften av den el som i dag förbrukas på ön.

– Därefter bygger E.ON Humber i brittiska vatten, följd av tyska Amrum Bank. Totalt kommer då 170 turbiner till havs att producera förnybar el till omkring en halv miljon hushåll, berättar Mark Porter och undertryker att de tre projekten är en investering på 2 miljarder euro.

I början av mars skickade E.ON in en ansökan om miljötillstånd till Miljödepartementet och en ansökan till Näringsdepartementet om att få disponera havsbotten – en så kallad rådighetsansökan. Ansökan gäller att få bygga vindkraftverk på Södra Midsjöbanken i havet mellan Sverige och Baltikum.

Trots ansökan finns inget investeringsbeslut för projektet, men väl ett beslut att aktivt arbeta för att parken en dag ska kunna byggas. Ett konkret steg i det arbetet är bygget av den mobila mätmast som nu står färdig i Landskrona.

E.ON beräknar att det finns teoretiskt utrymme för upp emot 300 verk på Södra Midsjöbanken.

Tidigast någon gång runt 2018 skulle parken kunna stå färdig.

Plattformen ska mäta vind, vågor och strömmar på Södra Midsjöbanken för att ge svar på huruvida området är lämpligt för produktion av förnybar el.

Svenska Ryds F528 Sport vann pris som mässans båt på den pågående båtmässan i Oslo, tillsammans med den norska nyheten Viknes 930. Även i Sverige på Allt för sjön belönades den nya Rydsbåten då den utsågs till MiljöBästaBåt av Svenska Båtunionens Miljökommitté.

Ryds Future Line F528 har valts till MiljöBästaBåt 2012. Bakom den prestigefyllda utmärkelsen står SBU:s miljökommitté.

Småländska Ryds, som är en Skandinaviens största båtproducenter, har lagt stor vikt vid miljön när de har tagit fram sin nya modellserie, Future Line. Båtserien är byggd till 100 procent med vakuuminjicering, vilket minskar miljöfarliga utsläpp högst väsentligt. Även miljön i fabriken blir mycket bättre med vakuumteknik.

Ryds, som ägs av Nimbus Boats, är först i Skandinavien med att utnyttja vakuumtekniken till samtliga delar i båten, vilket gör skillnad med den omfattande produktion som företaget har. Även luckor och smådetaljer är tillverkade med vakuum.

– SBU:s miljöutmärkelse brukar gå till en större familjebåt där inte minst komfort och utrustning är av betydelse. Man får då även tillfälle att utvärdera alla de extrautrustningar som antingen är nödvändiga eller av andra skäl följer i dess spår, säger Thore Hansson, ordförande i Miljökommittén.

– I år har vi gått en annan väg. Vi menar att detta val i ett miljöpåverkansperspektiv får stora konsekvenser för miljön. SBU:s utmärkelse för MiljöBästaBåt år 2012 har just därför tillfallit en av de större tillverkarna i denna kategori, nämligen Ryds, med sin dagtursbåt F528 Sport.

Den norska juryns motivering lyder:

“I en tid der båtbransjen sliter i stor motgang, er det ytterst prisverdig at noen velger å tenke nytt og sette tankene ut i praksis. Vinneren i denne kategorien har vist stor vilje til å fornye småbåtkonseptet på en oppsiktsvekkende måte. Til tross for at produsenten produserer under strenge krav til miljøpåvirkning, har man utviklet produksjonsteknikker som gjør det mulig å tilby sluttbruker en serie småbåter med høyt utstyrsnivå til en meget gunstig pris. For rundt 200.000 kroner får man en familievennlig, praktisk, trygg og komfortabel dagsturbåt i et friskt, moderne design. Vinneren er Ryds F528 Sport!”.

Nordkapklippan allra längst upp i Nordnorge lockar med både midnattssol och norrsken under året. För den som är nyfiken på den säregna platsen finns nu nya spännande sidor att ta del av på www.visitnordkapp,net.

Här kan du bland annat ta del av allt som händer kring resedestinationen Nordkap, samt njuta av rykande färska panoramabilder, som uppdateras var tionde minut, dygnet runt.

Under vintermånaderna är chansen stor att få ta del av norrskensbilder – ett fenomen som förekommer ända in i april.

Från och med 1 juli 2012 är dessutom den närmare sju km långa Nordkapptunneln gratis att färdas igenom.

Info: www.visitnordkapp.net

Hydro Power Sportswear från Helly Hansen är en ny kollektion designad för sportigt liv på segel- och motorbåten samt på land. Kollektionen består av överdelar som den ultralätta Hydro Power X-Over Jacket, värmande Hydro Power Fleece Jacket, snabbtorkande Hydro Power Polo och stretchiga Hydro Power Tee med perfekt passform.

Pressrelease:

Kollektionen kompletteras med snygga nederdelar i de snabbtorkande och lätta Hydro Power Quickdry ¾ Pants och badshortsen Hydro Power Trunk med UV-skydd. Vid varmare temperaturer på båten och till bad passar Hydro Power Bikini, en överdel designad som sportbehå med tillhörande bikinitrosa med skön passform. Kollektionen finns i färgerna azur, marint, vitt och begonia och kan matchas fint ihop med varandra.

Storlekarna i kollektionen är XS – XL.

Priser:
Hydro Power X-Over jacket 1 700 SEK
Hydro Power Fleece jacket 1 000 SEK
Hydro Power Polo 600 SEK
Hydro Power Tee 500 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 800 SEK
Hydro Power Trunks 500 SEK
Hydro Power Bikini 550 SEK

Polska Delphia har tagit fram ännu en variant på konceptet med lättdrivna skrov och båtar med stora innerutrymmen. Varvets senaste motorbåt är en båt utan motor och ratt, där kunden har möjlighet att påverka väldigt mycket, beroende på om han eller hon vill ha något enkelt eller mer påkostat.

Baspriset fritt varv för Delphia 800 är cirka 450 000 kr inklusive moms. Sjösatt och klar med 21 hk dieselinombordare i Stockholm kostar hon 721 000 kr.

Vi väåntar på mer information om den här båten och kommer att lägga ut den så snart vi har tillgång till detta.

Info: www.delphia.se

Kommentarer

Lobuz 19:48:08 2012-03-25

Jag har set båten och tycker trots priset så är det ingen bra köp. Köp annat bättre. Varför inte en begagnad nordwest eller nimbus

nobuz 16:53:30 2012-04-11

Vad menar du inta är bra? Var har du sett den?

Den här helgen hålls årsmöte för både Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet, samtidigt men på var sin plats i Stockholm. På agendan står bland annat frågan om en eventuell sammanslagning mellan dessa båda stora båtorganisationer. Diskussionen har pågått i Båtsverige under en lång tid och under helgen kan SBU och SSF vara ett steg närmare ett samgående. På bilden syns SBU:S styrelse som den såg ut efter Båtriksdagen 2011. Ordförande är Bengt Gärde, som syns mitt i bilden med ljusblå skjorta.

Mycket verkar dock återstå att diskutera innan det slutliga avgörandet kommer. En rad praktiska frågor bör besvaras och många av delegaterna på organisationernas årsmöten har säkert laddat upp med frågor.

Här är en text av Lars Afzelius i SBU:s styrelse kring samgåendet som lublicerades i tidningen Båtliv nr 1-2012.

En avsomnad organisation som har piggnat till?

Diskussionerna om en sammanslagning har verkligen engagerat Båtunionen. Senast frågan var föremål för diskussion, var för ca 25 år sedan men då stöp det hela på klassförbundens nej. Samme man som då anförde nej-anhängarna var 25 år senare med och skrev den motion som vi idag håller på att behandla. Bättre tur nästa gång, kanske.

Nu verkar det som att ingen litar på någon och många misstror varandras egna och väl dolda avsikter. Antingen hävdas att det är en kraftfull ekonomisk satsning på kappsegling eller så kommer SBU att ta över hela verksamheten. Att just mitt förbund ska försvinna i någon slags region, otänkbart! Plötsligt dyker det också upp beröm över SBU arbete i diverse inlagor, något som normalt inte hör till vanligheterna. Kan en sammanslagning upplevas som ett yttre hot svår att bedöma eller är det bara en ovilja till förändringar. Mycket känslor är det i alla fall.

Många har varit med och under lång tid byggt upp sina båtklubbar runt om i landet. Och sitter fortfarande kvar i styrelser, ibland för att det inte finns någon annan som vill ta över. Efter att ha rest runt i landet och informerat i den stora frågan så har vi, som träffats på olika platser, en gemensam nämnare, nämligen hårfärgen.

Kan det vara så att många, till åren komna, är lite rädda att släppa taget? En och annan tittar nog mer i backspegeln än framåt in i framtiden. En sak är säker, det kommer att bli en stor utmaning för oss om vi ska slås ihop. Det kommer då inte att fungera med två läger – vi och dom – som jag tidvis upplever diskussionerna. De som försöker blockera alla vettiga diskussioner och de som säkert gillar idén men inte deltager i debatten.

Ekonomin då? Inga problem tycker en båtklubb uppe norr som ser att lösnummerpriset på tidningen Båtliv är 40 kr, att medlemmarna får sex nummer per år och bara betalar 56 kr till SBU. En ren vinst på drygt 180 kr.

Å ena sidan pratar vi om höjningar av medlemsavgiften per individ och år med vad en halv kopp kaffe kostar. Samtidigt vill vi ha support och stöd i hela landet utan ökade kostnader. Det gäller alltså att hitta de samordningsvinster vid en sammanslagning som kan betala det önskvärda stödet. En del klubbar är väl omhändertagna av sina båtförbund och andra nöjda med det lilla som bjuds, väl medvetna om den strama budget som styr utbudet.

Kassören är en nyckelperson i hela processen. Han är den som ser hela påsen med pengar försvinna iväg till någonting som han inte riktigt kan ta på och som vill ha svar på vad man får för pengarna. Ofta har dessa svar tyvärr varit svävande och otydliga.

Hur ska man få någon rätsida på debatten och på vilka frågor som är viktiga för båtklubben och dess framtid? De vanligaste skälen i dag till ett medlemskap i SBU är tidningen Båtliv, försäkring, BAS och den främjandeverksamhet som berör sjösäkerhet, miljö och politikerpåverkan. Kan den verksamheten utvecklas om det blir en sammanslagen organisation och den största företrädaren för hela båtlivet? Glöm inte att segling och kappsegling också är en del av båtlivet. Som klubbmedlem kan du ställa dig följande frågor:

X Hur påverkas båtklubben rent konkret vid en sammanslagning?
X Kommer någon annan att bestämma över klubbens verksamhet?
X Ges möjlighet att vid behov få tillgång till mer support i framtiden?
X Kommer vårt inflytande att öka eller minska i en ny organisation?
X Hur viktig är avgiftsnivån för medlemmen?
X Vilka möjligheter har vi att få aktivitetsstöd i vår verksamhet?

Riksidrottsförbundet (RF) finns över oss som en mörk och okänd skugga. Måste klubben vara en idrottsförening där alla byter om och tävlar eller räcker med att jogga runt några varv för att sedan varva ner i baren? Det finns många förbund inom riksidrottsförbundet som i huvudsak är just främjandeorganisationer och där tävlingsdelen är den mindre delen.

Det finns också en tydlig politisk vilja att öka främjandeverksamheten inom RF. Några hinder för att forma en ny organisation med de mål och verksamheter som den utskickade broschyren beskriver finns inte.

De flesta klubbar har sin egen historia att beakta. Den kan ingen rå på. Mycket tid och kraft har lagts ned under många år och historiens vingslag sitter ofta på väggar och i arkiv. Hur ska allt detta förvaltas och förädlas? Det kan bara modiga och framsynta medlemmar svara på.

Frågan om ”SBU + SSF= sant” har skapat ett nytt liv i SBU. Ett engagemang har väckts och många kommunikationskanaler inom SBU, har vaknat och smorts upp. Båtägare, klubbar och förbund har på olika sätt förmedlat sina uppfattningar och när drevet går nästa gång, i vilken fråga det än må vara, är vi ännu bättre på att kommunicera med varandra. Vår kärnverksamhet kommer alltid att vara viktig oberoende av hur vi organiserar oss.

Ny information i den viktiga frågan om sammanslagning eller inte kommer efter hand att läggas ut på SBU hemsida. Där finns också möjlighet att lägga in egna synpunkter. Unionsstyrelsens proposition inför Båtriksdagen bör finnas på hemsidan när denna tidning når dig som läsare.

Text: Lars Afzelius

Nu erbjuds en guidad skärgårdstur till ett mästerverk – Sveriges äldsta träbåk som i mer än 250 år dirigerat sjöfarare rätt. Känn historiens vingslag och doften av sältan i båkens furubjälkar. Upplev Hävringe som en natur-, kultur- och arbetsplats.

Ett av svensk sjöfarts äldsta sjömärken är den 22 m höga träbåken på Hävringe, vilket är den enda kvarvarande båken i sitt slag. Ön fick båken uppförd på kronans bekostnad redan 1751 och kan ses på 14 sjömils avstånd. Förutom fyrplats har ön varit en betydande lotsplats. Lotsvaktstugan med tornet övergavs av lotsarna 1979, medan båtsmännen fanns kvar ända till 1986.

En guidad kultur- och naturpromenad på skärgårdens sista utpost ges av öbor på Hävringe som återger berättelser och skrönor från flera lotsgenerationer bakåt i tiden.

Turerna, som är ett samarbete mellan Oxelösunds turistbyrå, Hävringebor och Trosa Rederi – Sörmlandskustens skärgårdsleverantör, kommer i år att utökas till sex stycken och genomförs under perioden 19 juli – 3 augusti.

Datum: 19-20 juli, 26-27 juli, 2-3 augusti 2012 (max 12 personer per tur)
Tid: 11.00 – 16.00
Plats: turerna utgår från Oxelösunds gästhamn
Pris: vuxen 660 kr (inklusive moms samt bokningsavgift 40 kr), barn (1-16 år) 490 kr, i priset ingår båttur, guidning, flytväst, picknic samt kaffe på Hävringe
Bokning: Koordinaten Oxelösund, visitoxelosund.se eller trosarederi.se

Team Sanya, som lider av en roderskada, har nu tagit sig upp i ledningen för Volvo Ocean Race medan Camper ligger på andra plats. Telefonica ligger fortfarande femma medan Team Abu Dhabi har knappat in på tätbåtarna och hela fältet rör sig i över 20 knop på väg mot hela tävlingens tuffaste seglingssträcka.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Team Sanya are working to repair damage to their Volvo Open 70 racing yacht after a broken windward rudder caused the aft compartment of the boat to take on water.

Sanya, who were leading Leg 5 from Auckland to Itajaí in Brazil at the time, reported the damage to Race Control in Alicante at 0800 UTC.

The team, skippered by the experienced New Zealander Mike Sanderson, said they were working through the aft deck hatch to pump water from the aft watertight compartment. There is no water leaking into the main compartment of the boat.

The reasons for the broken rudder were not immediately clear.

The damage occurred while the boat was doing between 20 and 25 knots in waves of between 2.5 and 3 metres.

Volvo Open 70s have two rudders and each boat also carries one extra emergency rudder. This rudder can be mounted either on the stern or through the same bearings as the original rudders.

The problem occurred on Thursday, Day 5 of Leg 5 from Auckland in New Zealand to Itajaí in Brazil.

At the time, Sanya held a slim lead over four other boats in the main pack with over 5,500 nautical miles to go to the finish line.

It is the third big setback suffered by Sanya since the start of the race. Shortly after leaving Alicante on Leg 1 they suffered major bow damage that meant they had to be shipped to Cape Town.

Then, while leading the fleet on Leg 2, a key piece of rigging broke, forcing them to head to Madagascar for repairs.

Latest estimates say the first boats will arrive in Itajaí on April 4.

Här är den senaste bloggen från Team Abu Dhabi:

Team Blog – Ian Walker – 22nd March 2012

Despite an exciting day or two gaining many miles over the fleet, it is now clear that the leaders are escaping in strong downwind conditions to the south east of us. We have to head north to evade some light winds and the gap between us and the leaders will grow considerably. Everyone onboard knows the likely scenario so we begin our own race against time.

We still hope to catch the fleet up – it may just take a little longer than we had hoped. For a start the weather has a habit of changing… plus 6,000 miles is a long way to Brazil! Right now it looks like there is unlikely going to be an easy way back into this leg – probably not until after Cape Horn.

One result of this is that it means we are going to be all alone across the Southern Ocean. Our safety net – the other boats – will be hundreds of miles away downwind. This is not ideal but it is a situation we knew was very likely when we left Auckland 24 hours after the fleet. It is something we will consider in every decision and move we make.

Another result is that as a team we will need to work hard to maintain the intensity required to sail these boats fast. No longer will motivation be provided by the three hourly position reports that help us judge how we are doing against the other teams – these are meaningless with no boats in the near vicinity or in similar wind. We will continue set our own goals and to work together to maintain our own high standards.

It is typical that we have now finally got the conditions we have been waiting all race for with 17 knots downwind sailing but the fleet are 250 miles away!

There is some good news though. It may be foggy and damp on deck but the sea is still 16 degrees so it is far from cold. Conditions below are ideal and are probably the best we have had for sleeping all race. Azzam and the sails are in perfect shape and it sounds like the crew is less battered than on some other boats.

In other news we were chased by a juvenile albatross today – these birds never cease to put a smile on your face whatever is happening in the race. The team on Azzam is as determined as ever. Spirits remain high – we will just need a bit more patience than normal!

Info:
www.volvooceanraceabudhabi.com

• Facebook (www.facebook.com/abudhabioceanracing);
• YouTube (www.youtube.com/abudhabioceanracing) and
• Twitter (www.twitter.com/adorlog)

Det italienska båtkonceptet Wider presenterades först som en 33 respektive 42 fots motorbåt med många spännande idéer. Bland annat blir båtens durkyta dubbelt så stor när sidorna fälls ut på ett raffinerat sätt. Den senaste nyheten från Wider är en ännu större och vidare båt – Wider 150 maxi yacht. Det är en mycket exklusiv och speciell yacht som än så länge bara finns på ritbordet. Men de teckningar på båten som har presenterats visar på dagens möjligheter för yachtbyggare.

Upphovsman till Wider är Tilli Antonelli, som baserar sina visioner på längtan efter det speciella och nya koncept. Efter den stora succén som Wider 42 har inneburit har Antonelli tillsammans med sina partners, yachtmäklaren Camper and Nicholsons International, globalpresenterat det nya konceptet Wider 150.

Denna maxi yacht är av förklarliga skäl inte lika enkel att vika ut sidorna på. Dessutom är den så stor i sig själv att den mer än väl rymmer både skeppare med besättning och gäster. Båten är dock extremt mångsidig och lyxig för sin storlek.

Själva hjärtat i Wider 150 är faktiskt framdrivningssystemet. Yachten är helt och hållet konstruerad för att kunna köras så energieffektivt som möjligt med hybriddrift (dieselelektrisk drift), vilket ska garantera en mycket ekonomisk drift även vid Atlantkörningar och liknande långturer.

Detta system är helt och modulärt. Yachten har en räckvidd på cirka åtta timmar och 56 Nm vid körning enbart med hjälp av el och batterier med full besättning. Med dieselmotorerna inkopplade har yachten tre olika alternativa räckvidder. Genom att kombinera dieselgrupperna med eldrift och lägga till en särskild ”diesel booster” kan Wider 150 nå toppfarter på över 20 knop trots sin miljövänliga framfart vid marschfart.

Hela båtens konstruktion är gjort i lättvikts kompositmaterial och hon har ett halvplanande skrov med goda sjöegenskaper.

För designen står Fulvio De Simoni, som ville göra en modern yacht med eleganta och tidlösa linjer. I yachtens utrustning ingår en 33 fots Wider tender.

Interiören rymmer bland annat fyra gästkabiner, fyra besättningskabiner och en ägarkabin på övre däck. Bad och solutrymmen är i yttersta lyxklass.

Info: www.wider-y.it

De senaste dagarna har varit tuffa för deltagarna i Volvo Ocean Race och inneburit hårda påfrestningar. Rollerna är idag ombytta mot tidigare med Groupama som ny ledare och den förra ledaren, Telefonica, först på femte plats. Bilden ovan är från Abu Dhabi Ocean Racing Team.

Skepparen hos Abu Dhabi Ocean Racing Team – Ian Walker – har skrivit så här i sin blogg från 21 mars:

You couldn’t have had two more contrasting nights than our first two at sea on Leg 5. The first was spent in survival conditions with driving rain, strong winds and terrible seas. The second was a beautiful night with clear skies, an improving sea but sadly only about 5 knots of wind.

The good news is that it has allowed us to dry things out, check over Azzam and get some rest. For some it should mean they can eat their first food after a lot of sea sickness on night one. The bad news is a distinct lack of progress towards Brazil. Still today has dawned with a bit more wind and we are making about 14 knots towards the corner of the ice gate.

The outlook doesn’t look too bad for the next few days so we must just find our rhythm and keep the pedal down. Nocka is settling in well after what can only be described as a baptism of fire. He must surely have been wondering what he had signed up to!

Wind in Mind ställer ut ett antal nya produkter på båtmässan Sjøen for alle i Oslo, som startar idag. Bland annat visar de flera segelduksnyheter – väskan Monsoon och iPadfodralet iSea i två nya färger.

Wind in Mind AB ställer för första gången ut på Sjøen for alle, Norges största båt- och tillbehörsmässa i Lillestrøm utanför Oslo. Från 22 till 25 mars hittar ni dem och alla deras fräcka segelduksprodukter på avdelningen Sjølyst Marina i Hall E. Färskaste nyheten är väskan Monsoon i segelduk – lätt, praktisk och vattenavvisande. iPadfodralet i Sea, som i höstas kom i färgen svart, visas nu för första gången i blått och rött – snyggt och maritimt.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Väskan Monsoon, volym ca 45 liter, är praktisk som t.ex. weekendbag eller träningsväska. Packa den för helgens segling eller en tur till stranden – passar fint då segelduken den är gjord av tål väta bra. En avtagbar axelrem följer med. Pris: 800 kr.

Fodralet iSea finns nu också i färgerna blå och röd. Tillverkat av hållbar segelduk passar det till både iPad 1 och 2. En gummicord håller iPaden på plats och på utsidan finns ett extra fack. Kantband med segelsömmar blir fina detaljer. iSea iPadfodral har måtten 28 x 20 cm. Pris: 480 kr.

Info: www.windinmind.se

Båttillverkarna bakom Shipman har en ny modell på gång. Än en gång är det designteamet J&J Design som tillsammans med företaget Seaway tar fram en ny modell. Shipman har sina rötter i de svenska båtarna med samma namn, men skillnaden mot dagens Shipmanbåtar är enorm. Idag byggs Shipman uteslutande med kompositmaterial och hela flottan består av extremt kompetenta segelbåtar.

Den första Shipman 50 lanserades 2004 på Düsseldorf Boat Show i Tyskland. Hon fick ett väldigt gott mottagande och fick motta utmärkelsen ”European Boat of the Year”.

Storasyster Shipman 63 sjösattes två år senare och fick samma utmärkelse – European Boat of the Year – vid Düsseldorf Boat Show 2006. Därefter har flottan utökats till att idag bestå av modeller på 50, 63, 72 och 80 fot. Över 50 moderna Shipmanbåtar seglar idag på världens hav, trots att detta är ganska dyra och påkostade konstruktioner. De ligger dock i absolut framkant tekniskt sett och Seaways har lovat att fortsätta den tekniska utvecklingen.

Konceptet för Shipman innebär kolfiber och i seriebyggda cruisingbåtar med höga prestanda. Den nya 57-fotaren ska fortsätta inom detta koncept. Bland båtens kännetecken märks:

X Cruisingbåt för långfärdssegling av två personer eller fler.

X En riktig salong med navigationsplats, perfekt placerad för bästa sikt och kommunikation med sittbrunnen.

X Sittbrunn desgnad för både komfort och aktiv segling av två personer.

X En symbol mellan ekologisk hybrid och kommande tekniska lösningar för långdistanssegling.

Premiären för Shipman 57 är planerad till Düsseldorf Boat Show 2013.

I designarbetet med den nya 57-fotaren finns även konstruktören Doug Petersen med för att göra så bra hydrodynamiska beräkningar som möjligt.

Info: www.seawaygroup.eu

På Oslos båtmässa blir det bland annat premiär för denna stora motorbåt. Det är Elan 48, som vi rapporterade om efter årets båtmässa i Düsseldorf. Elan 48 är en stor långfärdsbåt som närmar sig yachtklassen. Den är utrustad med två stycken stora dieselmotorer från Cummins. Båten är 14 m lång och designad av Tony Castro, som även ligger bakom bland andra polska Galeon.

Hela boendemiljön i båten är ombonad och snyggt utförd i ljusa material och ljusa träslag. Under däck finns tre stycken rymliga kabiner, två stycken badrum och kojplatser för sex vuxna.

E48 är försedd med elektriskt manövrerade skjutdörrar och tak i glas, vilket gör det enkelt att hålla rätt temperatur och även kunna öppna upp båten vid vackert väder. Det går även bra att stänga för den om det börjar regna…

Båten är försedd med ovanligt gott om stuvutrymmen för passagerare och besättning. Akteröver finns en stor, hydrauliskt manövrerad badplattform som gör det enkelt och säkert att ta sig i och ur vattnet. Den passar även bra för alla som har med sig olika former av vattenleksaker och småbåtar, till exempel vattenskotrar och jollar.

48-fotaren är den första Elan Motor Yachts modellen med Cummins MerCruiser Diesel motorer. Försedd med 2 x Cummins QSC 8,3 – 600 hk och Zeus drev har den enligt Elan mycket goda prestanda. Båten är försedd med Zeus pod system, vilket gör den extremt lätthanterlig på samma sätt som Volvo Penta joystick och IPS. E48 finns även tillgänglig med två stycken Volvo Penta D9 eller två stycken IPS 600.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Vikt: 16 400 kg
Bränsletank: 1 800 litter
Vattentank: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Kojer: 6

Info: www.jpmarine.no