nyhetstest

Garmin presenterar en ny familj av termiska värme- och lågljuskameror – GCT 30, GCT 20 och GCL 20. Dessa kameror kan panorera, tilta och zooma och ger dig ökad medvetenhet eftersom de kan användas dygnet runt. Lågljuskameran GCL 20 är speciellt användbar vid gryning, skymning och i lätt dimma och värmekamerorna, GCT 20 och den högupplösta GCT 30, hjälper dig vid navigering i totalt mörker.

Pressrelease:

– Oavsett om det gäller navigering på natten, i dimma och regn eller vid sök och räddningsinsatser, är visuell information ovärderlig för den som står vid rodret säger Dan Bartel, Försäljningschef på Garmin International.

– Vi är mycket glada att kunna erbjuda våra kunder dessa nya lågljus och termiska värmekameror som – integrerade i ett Garmin system – erbjuder fantastiska möjligheter och hög prestanda.

Varje kamera kan kontrolleras från en kompatibel Garminplotter via NMEA 2000. Flera kameror kan användas samtidigt för att söka ett specifikt mål på plottern – välj helt enkelt var genom att markera på plotterns skärm så kommer GCT 30, GCT 20 eller GCL 20 automatiskt att låsa bilden på denna punkt och följa den. Värmekamerorna GCT 30 och GCT 20 kan tack vare sin innovativa målsökningsteknik till och med upptäcka en varm punkt, markera den och sedan automatiskt panorera och tilta för att följa den identifierade punkten. Ett ovärderligt verktyg när man skall söka någon som fallit överbord (MOB).

Kopplar man dessutom in en heading sensor kan kameran även söka mål som AIS och MARPA.

Garmins ”top-of-the-line” termiska värmekamera, GCT 30, kan stoltsera med en VGA-bild (640×480), och en fortlöpande digital zoom från 1x till 12x. Den panorerar, tiltar och zoomar samtidigt som den bibehåller en tydlig, mjuk termisk bild i rörelse, kontinuerligt med en uppdateringshastighet på 9Hz eller 30Hz. Den termiska värmekameran GCT 20 har en QVGA+ upplösning (384×288), vilket ger 44% fler pixlar än vad standardlösningar med QVGA ger. GCT 20 har en oavbruten digital zoom från 1x till 8x, med en uppdateringshastighet på 9Hz eller 30Hz. Både GCT 30 och GCT 20 har fem olika visningsalternativ och sju olika färgval. Garmins kraftfulla nya lågljuskamera, GCL 20, ger dig extraordinära zoomningsmöjligheter med en optisk zoom på 28x och en digital zoom på 12x, det ger en total zoomningseffekt på 336x. GCL 20 har en minimum ljusspecifikation på .0004 lux på 10iRE och finns tillgänglig i både PAL och NTSC format.

För optimal medvetenhet roterar och vrider sig Garmins kameror automatiskt så att du kan hålla ögonen på vad som finns runt omkring dig. När kameran är integrerad med Garmins system, kan man från en kompatibel plotter uppdatera mjukvaran via NMEA 2000, detta sparar tid och gör det enkelt att alltid ha den senaste uppdateringen tillgänglig. Med en vikt på endast 1,2 kilo, kan dessa kompakta lättviktskameror monteras antingen ståendes eller hängandes. GCT 30, GCT 20 och GCL 20 är kompatibla med Garmins plotterserier GPSMAP 4000/5000/6000/7000.

GCT 30 och GCT 20 kommer ha ett rekommenderat ca pris på 125 495 kr respektive 85 495 kr. Båda kommer finnas som 9Hz eller 30Hz. GCL 20 kommer ha ett rekommenderat ca pris på 28 495 kr och finns tillgänglig i PAL eller NTSC format. Garmins nya kameror förväntas finnas tillgängliga i juni 2012.

Info: www.garmin.se

Garmin presenterar BlueChart Mobile Marine App för iPad och iPhone. Med BlueChart Mobile får du samma noggranna sjökort och många av de smarta funktioner som finns i Garmins sjökortsplottrar, fast på en iPad eller iPhone. BlueChart Mobile App ger dig också full tillgång till ActiveCaptain, ett webbaserat community med realtids information som skapas av andra användare.

Pressrelease:

– BlueChart Mobile App tar reseplanering till en ny nivå och ger dig alla de nödvändiga verktygen du behöver, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Genom att integrera ActiveCaptain erbjuder vi inte bara den senaste sjökortsdatan från Garmin utan också en uppsjö av information direkt från andra användare.

BlueChart Mobile använder samma BlueChart-data som finns till Garmin-plottrar. Du kan planera och skapa rutter, visa djupkurvor och tidvattenszoner med lodade djup och kan söka på gästhamnar för att ta reda på telefonnumret, öppettider, samt information om bekvämligheter och tillgängliga tjänster. Med BlueChart Mobile, kommer du få uppleva samma vektoriserade kartdata som finns på Garmin-plottrar – på en iPad eller iPhone. Det är lätt att interagera med sjökortet genom att använda den innovativa nya menyn för att markera waypoints, skapa rutter, och lära sig om funktioner på sjökortet.

I Garmins BlueChart Mobile App har du också tillgång till ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community, som i realtid ger dig marin data, recensioner, lokalkännedom, ankringsplatser och varningar för faror som skapats av andra användare. Med BlueChart Mobile kan alla använda ActiveCaptain data för att ta del av andras och bidra med egen information och recensioner om sina erfarenheter på vattnet.

– Vi är så glada över att ha med ActiveCaptain i Garmin BlueChart Mobile App, säger Jeffrey Siegel, skaparen av ActiveCaptain.

– Garmins otroliga räckvidd kommer generera mycket ny information till ActiveCaptain community. Via internet hjälper BlueChart Mobile dig att hålla koll på väderförhållanden. När du planerar en tur kan du utnyttja BlueChart Mobile för att få tillgång till temperatur, vindriktning, vindhastighet, väderradar och molntäcke – allt ritat ovanpå sjökortet. Med BlueChart Mobile får du också aktuell data om tidvatten och strömmar.

Väl ombord kan du trådlöst föra över rutter, waypoints och spår som skapats med BlueChart Mobile till en Garmin nätverksplotter. För att kunna föra över informationen måste du ha en router installerad och ansluten till din kompatibla Garminplotter. När du väl har åkt iväg kan du följa din båt på din iPad eller iPhone genom att trådlöst dela GPS-signalen från Garmin Marine Network. Denna funktion möjliggör exakt GPS-positionering även på en iPad som inte har GPS-mottagare.

Garmin BlueChart App beräknas finnas tillgänglig via iTune under sommaren 2012. Appen kommer vara gratis att ladda ner. Priset på sjökorten kommer att variera beroende på storlek.

Info: www.garmin.se

Nu kör IVL Svenska Miljöinstitutet i gång ett fullskaligt pilotprojekt i Trelleborg för fosforåtervinning ur alger som sköljts upp på land. Projektet kommer att utveckla en teknisk lösning för fosforåtervinning av kadmiumkontaminerat organiskt avfall. Effekten av den förbättrade fosforåtervinningen ökar även chanserna att använda algerna till biogasframställning.

Regeringen meddelade den 2 februari att den vill att återvinningscykeln för fosfor förbättras, bland annat eftersom fosfor är ett viktigt näringsämne och samtidigt en ändlig resurs som kan ta slut fortare än beräknat. Att få ett fungerande kretslopp för fosfor är också viktigt för att få mindre övergödning i Östersjön och förbättra situationen på stränder där algerna sköljs upp och ligger och ruttnar.

Dessutom kan organiskt avfall som är renat från kadmium användas till biogasframställning. Därför har IVL Svenska Miljöinstitutet nu dragit i gång PhosCad – ett fullskaligt pilotförsök där processen för återvinningen av fosfor ur alger ska optimeras.

– Det är väldigt roligt att vi genom projektet bidrar till att hantera ändliga naturresurser på ett hållbart sätt. Att sluta fosforkretsloppet och reducera kadmiumhalterna är viktigt. Det gör att vi kan minska övergödningen i våra hav och gå mot en giftfri miljö i jordbruket och slutligen i våra livsmedel, säger Björne Olsson, enhetschef Naturresurser & Miljöeffekter, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Försök med att använda tång och fintrådiga alger som förnybar källa genom biogasframställning och slamproduktion pågår redan i Trelleborgs kommun. Resultaten verkar lovande, men återvinningen av fosfor ur algresterna hindras av att de innehåller alltför höga kadmiumhalter. Återvinningsmetoden ska framför allt minska mängden kadmium i algresterna, eftersom det producerade slam som ska användas för gödsling på åkrar ska innehålla så låga halter som möjligt av kadmium.

Återvinning av fosfor är även relevant för kommunala avloppsreningsverk. Resultaten från PhosCad kommer att kunna användas för att nå maximal återvinning av fosfor från kadmiumkontaminerat avloppsslam i Östersjöländerna. Den möjligheten har hittills varit väldigt begränsad. Detta är speciellt viktigt eftersom återföringen av fosfor sker främst genom spridningen av avloppsslam till åker- och skogsmark.

De tekniska lösningarna som projektet tar fram kommer även att kunna hjälpa alla de kommuner som har allvarliga problem med uppsköljda stinkande alger på stränderna.

Projektet PhosCad leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och finansieras av Nordiska Investeringsbanken.

IVL Svenska Miljöinstitutet arbetar sedan tidigare med flera olika projekt för att försöka hitta lösningar på fosfor- och övergödningsproblematiken. Bland annat pågår ett projekt med dikesfilter där kalkpellets håller kvar fosforn som läcker från jordbruksmark så att den inte går ut i sjöar och vattendrag. Resultat visar att upp till 60 procent av fosforn kan samlas upp via filtren.

På Båtmässan i Göteborg arrangerade Svenska Båtunionen en tävling där vinnaren fick en segeljolle. En liknande tävling hålls även på Allt för sjön i Stockholm. Tävlingen gick ut på att svara på några enkla frågor och komma med en vinnande motivering till vad som är det roligaste med båtlivet. Vinnare i Göteborg blev Sture Magnusson.

Den slogan som vann i Göteborg var en variant på ”Det är inte målet som är det viktiga utan vägen dit” – ” Så fort man kommer ut på sjön så är man framme” .

Vinnaren själv säger så här om sitt båtliv:

– Att vinna segeljollen var en glad överraskning. Jag är en 63-årig Göteborgare och vi har vårt andra hem i Lysekil. Jag var helt båttokig redan som litet barn och började segla eka vid tolv års ålder. Efter ekan följde en rad andra båtar med en del kappsegling. Sedan jag träffat min hustru förstod jag med tiden att jag skulle bli ganska ensam i segelbåt.

– Nu för tiden har vi en Crescent 42 för fiske och en Nimbus 340 Commander, som vi är väldigt nöjda med. Jag gillar att åka motorbåt också, men det har allt värkt lite i seglingstarmen emellanåt, så nu ser jag fram emot att komma ut på Gullmarn i den nya båten.

– När ungdomarna kommer på besök från USA kommer den säkerligen att bli till glädje även för dem. Min anknytning till SBU har jag genom medlemskap i Kolholmens Båtägarförening i Lysekil. Den stora båten ligger vid Kolholmarna.

På bilden syns Ola Kvarnström från Svenska Båtunionen och Nfb (t. v.) och Sture Magnusson.

Nu lanseras eldkorgen Eldröret. Eldröret kan placeras på vilket underlag som helst, till och med på ett trädäck, eftersom det kraftiga betongfundamentet förblir svalt. Askan samlas upp i en stor separat behållare under ett eldgaller och den generösa storleken på behållaren möjliggör eldning under en längre tid utan behov av tömning.

Pressrelease:

Eldröret består av ett enda massivt stycke stål som tillskurits med hjälp av laser. Stålet korroderar med tiden vilket ger en vacker patinering.

− En eldkorg är fantastiskt effektfullt, året om. Under sommarhalvåret blir Eldröret en flammande fyr som kan ställas på bryggan för att markera för de sjöburna vännerna var kräftskivan äger rum. Eldröret har inte bara en vacker skulptural form, den löser även alla de problem som konventionella eldkorgar har; aska och glödande kol som annars förstör underlaget och riskerar brand samlas här i cylindern, säger designern Klas Holm.

Eldröret är en kvalitetsprodukt från traditionell svensk tillverkningsindustri vid Häfla Bruks och är framtagen med stor miljöhänsyn.

Eldröret är 80 cm hög och väger 65 kg, och består av stål och betong. Priset är 4 900 kr inklusive moms och levereras hem till dörren inom Sverige.

Eldröret är en del av Vedladan (Klas Holm Design). Vedladan lanserades 2009 för att lösa problemet med en snygg och praktisk vedförvaring, och blev snabbt en succé. Vedladan monteras enkelt direkt på marken bredvid huset och gör veden tillgänglig samtidigt som förvaringen blir en vacker del av gårdsbilden.

Info: www.vedladan.se

En undersökning från Lunds universitet visar att kostnaden för fysisk inaktivitet uppgår till ca 6 miljarder kronor varje år, det är ungefär lika mycket som rökningen kostar samhället. Hur var det med dina barn under julen? Blev det nya skridskor eller skidor i julklapp? Eller ett nytt datorspel eller telefon med pekskärm?

Sveriges friluftslivsorganisationer har i decennier gjort stora insatser för folkhälsan med knappa resurser. Tyvärr är resursbristen stor och hindrar organisationerna i sin utveckling.

Regeringen presenterade 2010 ”Framtidens friluftsliv”, Sveriges första friluftslivsproposition. Detta är ett vällovligt initiativ – men det saknas resurser.

Miljoner barn har lärt sig vara ute med Skogsmulle. Tusentals har deltagit Scouternas hajker och många miljoner vuxna ägnar sig åt friluftsliv varje år. Friluftsrörelsen bjuder ut barn och vuxna att berika sina liv med upplevelser i naturen som bjuder fysisk aktivitet på en nivå där alla kan delta. Friluftslivsorganisationernas stora engagemang och viktiga bidrag till samhällsbygget tas för givet. Men faktum är att det saknas en tillräcklig grundfinansiering och att friluftslivets infrastruktur är på väg att falla sönder.

Den svenska friluftsrörelsen genomför årligen cirka 60 miljoner aktivitetstimmar för medlemmar och allmänhet. Ett stort bidrag till samhället, som utförs med mycket knappa resurser. Nu är det hög tid att uppmärksamma friluftsrörelsens roll som ett av de främsta verktygen för att nå folkhälsomålen.

Friluftslivet innebär kontakt med naturen på ett sätt som inte bara förbättrar folkhälsan utan dessutom bidrar till förståelse för och ödmjukhet inför naturens villkor och miljön. Ett ökat anslag till friluftslivets organisationer skulle göra det möjligt för fler – inte minst barn och ungdomar – att utöva friluftsliv och därmed förbättra sin hälsa.

Friluftsrörelsens stora engagemang innebär ett guldläge för den svenska regeringen att nyttja kostnadseffektiva förebyggande strategier för att förbättra folkhälsan och minska kostnaden och lidandet för ohälsa i Sverige. Regeringen bör därför skyndsamt tredubbla stödet i ett ”friluftslyft”, från dagens 28 Mkr, till 100 Mkr årligen. Det kommunala aktivitetsstödet till ungdomsverk¬samhet bör kunna ges till alla friluftsorganisationer och friluftslivets organisationer bör likställas med idrotts¬organisationer när det gäller all form av beskattning.

Sverige behöver ett friluftslyft. Och vi behöver det nu.

Stefan Nyström
Ordförande Svenskt Friluftsliv

Ligga på mage på en solvarm brygga och fiska krabbor. Ro över en kvällsstilla insjö i en knirkande eka. Sitta i aktern på en ångbåt och titta på vågsvallet. Titta mamma, där kommer en mås till! Nästa fina chans att få en försmak av sommaren blir på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, som öppnar 3 mars.


Vi är många som har fina barndomsminnen från miljöer som på ett eller annat sätt har med vatten att göra. Ungar älskar att bada, simma, fiska och åka båt – och mamma och pappa vill förstås gärna ge sina barn lika fina upplevelser som man själv hade som liten. Med närmare 900 000 fritidsbåtar i landet är chansen stor att det finns en egen båt antingen i familjen eller hos mormor och morfar.

Men det finns också en annan sida av båtlivet, som gör att framför allt yngre föräldrar ibland tvekar inför att ge sig ut på sjön. Båtar ska tas upp och läggas i, de ska bottenskrapas och målas och vinterförvaras. Hunden tycker att landgången är läskig, det är trångt i sittbrunnen, den som lagar mat slår huvudet i rufftaket och ankaret är för tungt. Måste båtlivet vara så krångligt?

– Nej, det måste ju inte det. Båtbranschen har varit konservativ i många år, men nu börjar det komma lösningar som på olika sätt underlättar sjölivet vare sig man har egen båt eller inte, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Stockholmsmässans stora båtmässa Allt för sjön.

På årets mässa, som öppnar för allmänheten den 3 mars, visas bland annat elektriska ankarspel, rullsegel och justerbara stävstegar som underlättar hanteringen. På mässan finns också idébåten All Aboard, ett båtkoncept som tagits fram enligt samma principer som Volvos tidigare ”tjejbil” YCC. Den visar praktiska lösningar på vardagsproblem till sjöss, som våta kläder, tunga ankare och läskiga landgångar. Tanken är att inspirera båttillverkare till att integrera de nya lösningarna i sin framtida produktutveckling.

– All Aboard är ett riktigt smart initiativ, och jag hoppas att många kommer att se med nya ögon på sina båtar efter att ha besökt tjejerna här på mässan. Har man inte egen båt så kan man istället spana på utflyktsmål i skärgården, snygga kläder eller olika båtutbildningar, säger Thomas Sandberg.

Okej, mamma och pappa är övertygade. Men finns det något för ungarna att göra på en båtmässa?

– Massor! Vi vill att hela familjen ska känna sig lika välkommen, så vi har laddat upp med en rad barnaktiviteter. Vi har piratskepp, radiostyrda båtar och filmhörna, och så kan man bygga egna båtar av mjölkkartonger och piprensare. Eller varför inte hälsa på hos polisen och Sjöräddningssällskapet?

För mer information kontakta:
Thomas Sandberg, projektledare, 08-749 44 94, thomas.sandberg@stockholmsmassan.se

Bella har talat om att göra en hybridmotorbåt i ett par år, men det är först på årets båtmässa i Helsingfors, som pågår den här veckan, som båten verkligen visas upp för allmänheten. Det är en typisk familjemotorbåt med moderna linjer. Båten är på 9,12×3,3 m och försedd med både dieselmotor och en elmotor.

Med Bella 9000 Hybrid plockar det finska båtföretaget fram lite av det som var ett så framgångsrikt koncept tills för några år sedan: motorbåtar med kabiner i för och akter. I Bellas fall har båten totalt fem kojer, varav tre finns i akterkabinen.

Idag är det inte många tillverkare som klarar att bygga sådana båtar till överkomligt pris, frånsett norska Marex som har haft stora framgångar de senaste åren med den här lösningen.

Båten säljs i två versioner. Antingen med en singelinstallerad Yanmar 4BY2-180 på 180 hk, en lösning som bara medger dieseldrift. Den versionen kostar 139 900 Euro.

I hybridversionen är Bella 9000 Hybrid försedd med en Steyr dieselmotor på 164 hk och en hybrid elmotor på 7 kW, som laddas av dieselmotorns generator. Detta är en betydligt dyrare lösning med ett totalpris på 199 000 Euro.

För designen står den norske designern Espen Thorup, som även har ritat de nya Flipperbåtarna, Nordkapp med flera båtmodeller. Thorup är även inblandad i designen av en Marexmodell.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,12 m
Bredd: 3,3 m
Vikt: 2 300 kg
Bränsletank: 270 liter
Vattentank: 100 liter
Dieselmotor: 164–200 hk
Elmotor: 7 kW
CE-kategori: C
Personer: 8
Info: www.bella.fi

På båtmässan i Göteborg i början av februari lanserades I en miljödeklaration för fritidsbåtar som underlättar för konsumenterna att se hur stor miljöpåverkan olika fritidsbåtar har. Initiativet kommer från Svenskt Marintekniskt Forum – en branschorganisation för den maritima näringen.

Projektledare Jacqueline Widström är mycket nöjd med den uppmärksamhet som systemet fått.

Miljödeklarationen, eller Eco Boat Index, som systemet också kallas för t består av en femgradig skala där grönt eller ”bästa val” är bäst och rött eller ”oacceptabelt” är sämst. Systemet omfattar tre områden; omvärldsfrågor, drift och tillverkning.

Alla områden kartläggs och allt från materialval till bränsleförbrukning graderas på skalan. Systemet ska hjälpa konsumentens att välja en båt med reducerad miljöpåverkan.

På båtmässan i Stockholm Allt för Sjön kommer systemet att presenteras på nytt. Det är unikt i sitt slag och ger näringen en ny dimension i sin marknadskommunikation.

Vad berättar föremål som hittas på havets botten? Vad letar vi efter och vad ska vi tro? Vissa föremål väcker fler frågor än de besvarar, förvånar eller rent av besvärar oss. Den 16 februari öppnar en tillfällig utställning på Vasamuseet där originalföremål från de tre skeppen Mary Rose, Vasa och Kronan visas.

Det engelska krigsskeppet Mary Rose sjönk 1545. De svenska örlogsskeppen Vasa och Kronan sjönk 1628 respektive 1676. I en tillfällig utställning visar Vasamuseet originalföremål från de tre skeppen,varav några visas för första gången.

– Vi söker likheter, skillnader, överraskningar och mysterier, och framför allt individerna bakom. Vi har samlat föremål som visar fysiska spår av människorna som fanns med ombord på dessa tre skepp, deras personliga vardagssaker och ting som ger känslan av deras närvaro. Det är föremål som leder till fantasi och associationer, säger utställningsproducent Ylva Lewenhaupt.

Mynt, fröer, tobak, ingefära, sprit, kläder, ett litet månur, en syfilisspruta, men också mänskliga kvarlevor är några av de totalt cirka 75 originalföremål som ställs ut.

Utställningen ”Tre sjunkna skepp” pågår 16 februari-30 april 2012.

Bilden:
“Rumpkon” funnen ombord på skeppet Kronan. Förmodligen användes den i samband med lavemang. Få skepp hade en akademisk utbildad läkare, istället förlitade man sig på barberaren för behandling av sår, skador och vanliga sjukdomar.

Info: www.maritima.se

Världsnaturfonden WWF får i år ta emot ett rekordstort bidrag på 55 Mkr från Postkodlotteriet. Utmaningen Earth Hour City Challenge, som ska kora den bästa staden ur klimatsynpunkt 2013, stöds med 10 extra Mkr.

– Tack alla lottköpare för ett fantastiskt bidrag till människor, djur och natur runt om i hela världen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Pengarna går bland annat till arbetet med att stärka ett hållbart fiske i Östersjön, pandaprojekt i Kina och globalt klimatarbete. Totalt har WWF fått ta emot cirka 280 miljoner kronor sedan Postkodlotteriet startade för sex år sedan. Stödet har bland annat gått till att minska tjuvjakten, stoppa skövlingen av tropikskogar, bevara Östersjöns unika miljö och minska klimatpåverkan.

– Några glädjande resultat som vi bidragit till är att torskbestånden i östra Östersjön vuxit till sig och blivit MSC-certifierade. Världens största klimatmanifestation Earth Hour slog nytt rekord förra året och 5 000 städer deltog. Värdefulla skogsområden för orangutanger på Borneo har fått ökat skydd liksom kustregnskogarna i Afrika, säger Håkan Wirtén.

I år fick WWF också ta emot ett extra stöd till den internationella stadsutmaningen Earth Hour City Challenge. 2011 genomfördes tävlingen enbart i Sverige och Malmö utsågs till vinnare. I år lanseras tävlingen internationellt och då deltar även bland annat USA, Indien, Canada, Italien och Sverige i utmaningen. Prisutdelningen lokalt och internationellt sker i mars 2013.

– Vi står nu inför stora miljöutmaningar. WWF arbetar över hela världen för att bevara den biologiska mångfalden och minska det ekologiska fotavtrycket. De resurser som finns på vår planet måste även räcka för framtida generationer, säger Peter Westman, naturvårdschef på WWF.

WWF är en av 40 förmånstagare som fått ta del av 2011 års utdelning.

Kanadensiska Doral har varit aktiva i 40 år. Detta firas bland annat genom en specialutgåva av företagets populäraste model, Doral Venezia 275 Limited Edition. Denna kommer endast att vara möjlig att beställa under 2012. Det har även tillkommit nya inredningsalternativ i samtliga modeller.

Tillverkningen sker i Quebec, Kanada, och båtarna är därför väl lämpade för det nordiska klimatet. Deras vackra design och innovativa lösningar gör dem mycket uppskattade hos sina ägare.

I det breda modellutbudet ingår Daycruisers från 17 fot upp till Lyxyachter på 45 fot.

JvM Marin AB är sedan januari 2010 generalagent och exklusiv återförsäljare av DORALs hela sortiment av Daycruisers och Lyxyachter i Sverige.

Doral finns med på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, 2-11 mars.

Nu har vi fått tag i fler bilder på de nya Flippermodellerna, som har premiär på Helsingfors båtmässa. Totalt handlar det om fem nya Flippermodeller som är modernt och snyggt formgivna. För designen står norrmannen Espen Thorup, som bland annat har designat norska Nordkapp.

Bella Boats i Finland gör en riktig storsatsning på Helsingfors båtmässa, som är öppen 10 februari till och med 19 februari. Den finska mässan har byggts ut och därför har Bella en enorm monter på 2 200 kvadratmeter för alla sina varumärken: Bella, Flipper, Aquador och numera även MV Marin. En av båtarna som får världspremiär blir Flippers nya båtserie. På bilden syns nya Flipper 670 DC.

Den nya Flipepr 670 är på 6,66×2,48 m och väger cirka 1 300 kg. Båten är lämplig för 135-250 hk och kostar från 31 900 Euro med den minsta motorn. Det är ett bra pris, men till detta kommer en rad tillägg för den som vill ha en normalutrustad båt.

Bella visar ett 40-tal båtar i sin monter. Den modell av Flipper som vi har fått ta del av hittills är den helt nya Flipper 670 DC. Som syns på bilden här ovan är det en mycket modernt formgiven sportbåt. För designen står norrmannen Espen Thorup, som även ligger bakom flera andra kända motorbåtar.

En annan stor nyhet är att Bellas hybridbåt äntligen ska lanseras för publik. Det har pratats en hel del om den här båten i båtbranschen, men nu är det alltså dags för premiär.

På Helsingforsmässan visas även Aquador 35C, som är flaggskeppet för inte bara Aquador utan hela Bellas båtfamilj.

Info: http://www.bellaboats.com/sv

Repslagarbanan flyttar tillfälligt till Båtmässan i Älvsjö första veckan i mars. Båtmässan pågår mellan 3 mars och 11 mars. Det är tredje gången som Varvshistoriska föreningen Karlskrona visar upp sig på Båtmässan i Älvsjö. Vi vill visa mässbesökarna vad vi har att bjuda på här nere, säger Sten Swedlund. Levande världsarv är vårt tema.

Sammanlagt deltar fyra personer från VHFK i aktiviteterna och en gång i timmen ska det slås rep i montern. Mässbesökarna kan också köpa rep med den berömda blåa tråden som visar att det är rep från Karlskrona.

– Vi vill ha fler besökare till Lindholmen och Repslagarbanan och det här är ett av många sätt att visa upp oss på, säger Sten Swedlund i Varvshistoriska Föreningen.

Havs- och vattenmyndigheten bidrar till att trygga dricksvattenförsörjningen i landet genom att inrätta riksintressen. Myndigheten har skickat ut en remiss till bland andra länsstyrelserna i landet, för att starta ett arbete med att föreslå vilka områden för dricksvattenanläggningar som bör klassas som riksintressanta. Hittills har endast Bolmentunneln som förser 700 000 människor i Skåne med dricksvatten blivit klassad som riksintresse.

– I ett första skede är vi mest intresserade av att länsstyrelserna föreslår vilka områden med befintliga anläggningar som behöver klassas som riksintressen. I vårt fortsatta arbete kommer vi också att titta på vilka områden för anläggningarna som behöver skyddas med hänsyn till framtida behov, säger Margareta Lundin Unger, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

Ett mycket viktigt arbete som redan pågår runt om i landet för att skydda nödvändiga dricksvattenresurser är inrättandet av vattenskyddsområden. Det är kommuner och länsstyrelser som inrättar vattenskyddsområden för kommunala dricksvattentäkter. Ett riksintresse är ett planeringsverktyg som ska skydda ett allmänt intresse, medan vattenskyddsområden ett skyddsverktyg där en avvägning gjorts mellan allmänna och enskilda intressen. Det finns många riksintressen i Sverige men, som sagt, bara ett enda som gäller dricksvattenförsörjning.

– Fler anläggningar för vattenförsörjning borde skyddas. Visserligen har Sverige generellt sett god kvalitet på dricksvatten men vi möter ju redan nu problem som t ex i Östersund och Skellefteå. Genom att riksintresseklassa dricksvattenanläggningar får vi ett stärkt skydd vid kommunernas planeringarbete och minskar risken för att vattenförsörjningen får stå tillbaka för andra intressen, säger Margareta Lundin Unger, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

Havs- och vattenmyndigheten kommer besluta om riksintresse för anläggningar för vattenförsörjning under 2012 och 2013.

Äventyr är temat på årets Vildmarksmässa, 8-11 mars. Det kommer att synas på flera sätt. Bland annat har mässan en ny scen, Camp Äventyr, och besökarna bjuds på flera spännande aktiviteter, som att klättra på klättervägg och hänga i isyxa. På mässan delas också priserna ut till Årets Äventyrare manlig/kvinnlig, Årets Äventyr samt Årets europeiska Äventyrare. På bilden syns Annelie Pompe.

– Vi vill lyfta fram och utveckla äventyrsdelen på mässan. Äventyr omfattar så mycket, allt från att klättra i berg till att gå vandringsleder och cykla. Det finns något för alla, nybörjare som avancerade och det lockar ut ungdomar i naturen. Äventyr är det moderna friluftslivet, säger Lena Bergman, som är projektledare för Vildmarksmässan

Nytt på Vildmarksmässan är scenen Camp Äventyr som anordnas av Discovery Channel, tidningen Outside och föreningen Årets Äventyr. Här blir det fokus på äventyrsföreläsningar av bland andra yrkesäventyraren Ola Skinnarmo, Sven Yrvind, som åkte jorden runt i en segelbåt och Gunnika Isaksson – Lutteman som bestämde sig för att göra ett äventyr i veckan. Flera filmer från Discovery Channel visas också på Camp Äventyr.

Mer äventyr blir det på mässans aktivitetsområde som erbjuder massor av upplevelser; besökarna kan prova att klättra på klätterväggen, mässans mest populära aktivitet, hänga i isyxa, Jakobs Stege, som en stege av timmerstockar, testa att gå på slacklina och prova på att dyka.

På mässan delas också fyra priser ut. Årets Äventyr, som är ett stipendium vars syfte är att inspirera och uppmuntra fler svenskar att ge sig ut i naturen och uppleva sitt livs äventyr. I år uppgår summan upp till 50 000 kr och kan sökas för alla typer av projekt. Pris delas också ut till Årets europeiska Äventyrare samt utmärkelsen Årets Äventyrare som varje år tilldelas en man och en kvinna för enastående prestationer inom begreppet äventyr.

Nominerade 2011 är:

Nicklas Lautakoski, Albin Isaksson och Alexander Gustafsson, som tog sig på MC under sex månader från Nordkap, den nordligaste punkten i Europa, de 3600 milen ned till Kap Aghulas, den sydligaste punkten i Afrika.

Milo Dahlmann, som under två år har seglat över Atlanten som första svenska.

Andreas Fransson, som lyckades att åka skidor ner för en oåkt rutt på Mount McKinleys, Denali’s sydsida. Den har kallats för “the baddest unskied line in North America.

Anneli Wester, som besteg berget Muztagh Ata solo och den högsta solobestigningen i alpin stil som gjorts av en svensk.

Annelie Pompe (bilden) för Projektet DeepEverest. Hon är den svenska som dykt djupast och klättrat högst upp.

På Vildmarksmässan deltar dessutom PEAK-IT Adventure Academy, som är en kurs i äventyr där deltagarna bland annat får lära sig planering, samarbete, självmotivation, medieträning och dokumentation av den erfarne äventyraren Fredrik Sträng och projektledaren Fredrik Erixon, som också är grundare till Årets Äventyrare.

Vildmarksmässan är Nordens största publika mässa för friluftsliv. Mässan arrangeras samtidigt som de fyra sista dagarna av Allt för sjön, Nordens största båtmässa.

Berntsson Sailing Team (bilden) har utsetts till årets seglare 2011. Utmärkelsen, vilken är den finaste som delas ut av Svenska Seglarförbundet, får teamet för sin bronsmedalj vid årets World Matchracing Tour. – När vi får den här hedrande utmärkelsen så förstår vi att vi lyckats med något stort, säger en glad Björn Lundgren.

Inför säsongen 2011 hade Berntsson Sailing Team satt som mål att ta en medalj inom en tre-års period. Det är inget lågt mål i sig men med 2011 års facit så har teamet höjt sina ambitioner. Nu är det endast ädlare valörer som räknas.

Berntsson Sailing Team har även tilldelats Jan Stenbecks minnespokal. Pokalen har upprättats efter Jan Stenbeck, en sann seglingsfantast som hade en speciell passion för match racing och Americas cup i synnerhet. Det är med stor stolthet teamet tar emot minnespokalen då flera av medlemmarna har sin bakgrund i Jans seglingsteam.

Förutom skepparen Johnie Berntsson så bestod 2011 års team av Björn Lundgren, Anders Dahlsjö, Magnus Lundberg, Niklas Carlzon, Nils Bjerkås, Oscar Angervall, Daniel Wallberg samt Johan Barne.

Besättningen är samstämmig när de säger att de hade aldrig lyckats med den här bedriften utan sina sponsorer.

Förutsättningarna för 2012 års tour ser riktigt goda ut då hela teamet fortsätter i nuvarande konstellation. Även Lasse och Ullastina Wikander samt Dag och Görel Palmér har meddelat att de kommer att fortsätta stötta teamet under 2012.

Tack vare tredjeplatsen på touren så är teamet nu garanterat ett tour-kort även under 2012.

Det innebär att teamet kan välja 5 tävlingar från 2012 års tour samt planera sin träning i lugn och ro inför säsongen. Årets förberedelser inför World Matchracing Tour börjar redan i mars med Congressional Cup.

Läs mer om utmärkelsen på Svenska Seglarförbundets hemsida.

Info: http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2012/1akvartal/2011arspristagarekorade/

Foto: Svenska Seglarförbundet.

Med trollingmotorn Vantages unika 4:1 utväxling går det snabbt att växla från fram till back. MinnKotas Vantage trollingmotor för akterspegelsmontering har en helt unik design. Den kraftiga robusta konstruktionen tillsammans med 4:1 utväxling skapar ett nytt sätt att manövrera båten. I många typer av det moderna sportfisket önskar fiskaren att backa båten för bättre kontroll.

Pressrelease:

Med Vantage är det möjligt att rotera motorn 180 grader så att den drar båten bakåt, vid en 45 gradig justering av rorkulten vänds motorn 180 grader och driver båten framåt. Manöverbarheten blir oslagbar och att snabbt få stopp på båten blir nu mycket enklare.

En annan fördel är om trollingmotorn sitter nära huvudmotorn då är det ingen risk att huvudmotorn är i vägen vid kursjustering eftersom det krävs lite utslag för att ändra kurs.

MinnKota Vantage har steglös varvtalsreglering med Maximizer vilket gör att strömförbrukningen blir lägsta möjliga och hastigheten kan justeras exakt efter önskemål.

Motorn kan höjas och sänkas elektriskt och en batteriindikator finns på toppen av motorn för att ge information om batteristatus. Rorkulten är teleskopisk för bästa möjliga räckvidd. MinnKota Vantage finns i två modeller, 80lb (24V) och 101lb (36V).

Info: www.comstedt.se

Finska AMT Boats presenterar en helt ny 23 fots daycruiser på Helsingfors Internationella Båtmässa, som startade i fredags. Båten har en väldigt stor sittbrunn med generösa sociala utrymmen och visas på mässan upp med en Honda utombordsmotor på 250 hk.

AMT har vuxit sig starka och etablerat ett nytt varumärke på bara några år. All produktion och utveckling sker i Finland.

Den nya båten är på 6,80×2,60 m och väger 1 350 kg. Den är godkänd för åtta personer, som alla fårplats i den väldigt stora sdittbrunnen, som känns modern och välkomnande med stora sittytor och plats för båtliv tillsammans med vänner och familj.

Vi har inte fått så mycket mer information om båten än, men återkommer så snart vi vet mer. På Helsingforsmässan angavs priser från 29 900 Euro exklusive motor till och med 49 900 Euro med Honda BF 250 hk.

Info: www.suzukimarin.se

Stikkan Design har under våren lanserat en härlig livbojskudde. Den är en egen livboj fylld med polystyrenkulor. Perfekt för det marina livet på båten, eller i utemöblerna och i hemmet då den inte drar åt sig fukt.

Kudden är mycket skön att lägga dubbelvikt under huvudet i sittbrunnen, soffan eller i grön gräset. Mått: 40 cm diameter. Tyg: spandex/polyster

Info: www.stikkandesign.se

Kustbevakningens fem nya övervakningsfartyg i serien 312 byggs av Baltic Workboats i Estland. De nya fartygen ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget ska levereras hösten 2012. Nu har Baltic Workboats sjösatt det första fartyget, KBV 312, och tester av systemen vid kaj pågår under de närmaste veckorna. Leverans är planerad till mitten av april.

Nästa fartyg, KBV 313 är inte långt efter och framskridandet går fort. Leverans är planerad till slutet av maj. Det mesta av svetningen är gjord på KBV 314 och Ljods klassningssällskap ska inspektera skrovet i nästa vecka. KBV 315 har påbörjats ihopsättning i jiggen, IPS ringarna är på plats.

Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.

312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Längd över allt (LÖA) på fartygen blir 24,6 meter och största bredd 5,68 och de får en topphastighet på cirka 32 knop. Den totala budgeten för de fem fartygen är 200 Mkr.

Fartygen kommer att förses med bränslesnåla motorer från Volvo Penta med framåtvända propellrar av typ IPS. Skrovet har anpassats till IPS och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart, 25 knop.

Kommentarer

Ola Ljungberg 00:51:15 2012-02-14

Mera pengar i sjön för pilsnerkontroller således.

Bella Boats stod för den största nyhetsfloden när Helsingfors båtmässa invigdes i fredags. Fem nya Flippermodeller och ett antal andra nyheter fanns med i den rekordstora montern på över 2 000 kvadratmeter. Det nya Flipperprogrammet är modernt och snyggt formgivna båtar. För designen står norrmannen Espen Thorup.

Bella Boats i Finland gör en riktig storsatsning på Helsingfors båtmässa, som är öppen 10 februari till och med 19 februari. Den finska mässan har byggts ut och därför har Bella en enorm monter på 2 200 kvadratmeter för alla sina varumärken: Bella, Flipper, Aquador och numera även MV Marin. En av båtarna som får världspremiär blir Flippers nya båtserie. På bilden syns nya Flipper 670 DC.

Den nya Flipepr 670 är på 6,66×2,48 m och väger cirka 1 300 kg. Båten är lämplig för 135-250 hk och kostar från 31 900 Euro med den minsta motorn. Det är ett bra pris, men till detta kommer en rad tillägg för den som vill ha en normalutrustad båt.

Bella visar ett 40-tal båtar i sin monter. Den modell av Flipper som vi har fått ta del av hittills är den helt nya Flipper 670 DC. Som syns på bilden här ovan är det en mycket modernt formgiven sportbåt. För designen står norrmannen Espen Thorup, som även ligger bakom flera andra kända motorbåtar.

En annan stor nyhet är att Bellas hybridbåt äntligen ska lanseras för publik. Det har pratats en hel del om den här båten i båtbranschen, men nu är det alltså dags för premiär.

På Helsingforsmässan visas även Aquador 35C, som är flaggskeppet för inte bara Aquador utan hela Bellas båtfamilj.

Info: http://www.bellaboats.com/sv

Nu är programmet klart för sommarens opera på Ungskär, Stenshamn och Hanö i Blekinge skärgård. Det blir tre operaföreställningar på Stenshamn, Marinmuseet och Hanö samt två konserter på Ungskär. Till detta kommer smygpremiär, offentligt genrep och hamnkonsert. Allt detta på Stenshamn som även i år är basen för boende och intrimning av den krävande operan ”Trubduren” av Verdi.

Årets opera är en mäktig och krävande föreställning. Nytt är att det kommer att bli ett samarbete med delar av Sandgrenska Manskören eftersom det i operan förekommer just manskörer. Nytt för i år är också att konserten i Karlskrona förläggs till Marinmuseum. En fantastisk inramning för ett succéverk.

– Vad har jag gett mig in i, utbrister Helena Janzén med tanke på den mäktiga utmaningen att sätta upp Verdis ”Trubaduren”.

Programmet i sommar blir enligt följande:
10 juli en konsert för öborna och en för båtgäster från Karlskrona.
13 juli hamnkonsert i Stenshamn
17 juli Offentligt genrep på Stenshamn på dagen där det är möjligt att använda ordinarie båtturer.
18 juli Smygpremiär på Stenshamn även detta på dagtid.
20 juli Premiär för operan. Båt från Karlskrona kvällstid.
22 juli Föreställning på Marinmuseum Karlskrona
23 juli Föreställning på Hanö i Bygdegården.

Artistlistan är klar och är imponerande. Förutom Helena Janzén många av förra årets sångare. En orkester av mycket hög klass är kontrakterad, liksom den berömde musikaliske ledaren Mikael Nellborn.

Karlskrona får snart ett spännande besöksmål att visa upp turister och andra intresserade. Det är Varvshistoriska föreningen i Karlskrona som sätter igång upprustningen av pumphuset till Polhemsdockan inne på det gamla varvsområdet.

Kommande vecka inleds arbetet i den gamla byggnaden och tanken är att det ska bli ytterligare en spännandesevärdhet i anslutning till Repslagarbanan på Lindholmen. Bland annat ska BTH (Blekinge Tekniska Högskola) levandegöra och beskriva de olika tekniska lösningar som använts.

Polhemsdockan beskrevs på sin tid som ”världens åttonde underverk” och meningen är att besökarna ska kunna se hur dockan har fungerat under nära 300 år. Dockan är ett teknikhistoriskt underverk och verkligen värd att visas upp, säger projektledaren Tom Olsson, som vill skapa ett intresse för de tekniska lösningarna som togs fram under 1700-talet.

Bland annat har handkraft, ångkraft och elkraft använts för att fylla och tömma dockan.

– Det byggdes ju till och med ett vindkraftverk som drev pumparna, säger Tom Olsson.

Info: www.lindholmen.org

Lange Maritime specialiserar sig mer på båtar för tur- och långfärdssegling genom att kunna erbjuda båtar från 28–66 fot från fler franska varv. Det är båtar byggda i aluminium från Allures Yachting och Boréal och det är båtar byggda i plywood/epoxy från RM Yachts. Allures Yachting tillsammans med Garcia och katamaranvarvet Outremer bildar Grand Large Yachting Group. I bolagsgruppen ingår också ett serviceföretag för gruppens båtar och GLY är därmed en betydande leverantör i Europa av båtar för långfärdssegling.

Grand Large Yachting Group blir nu representerade i Skandinavien genom Lange Maritime.

– Vi möter alltmer krävande kunder som har mycket olika önskemål om prestanda, design, planlösning och funktion, säger Bo Lennström, som ansvarar för den svenska delen av Lange Maritime.

– Därför är det bra att vi nu kan erbjuda olika båtar för både bekväm skärgårdssegling, lång kust- och havssegling till segling under extrema förhållanden.

Både Allures Yachting och RM Yachts har, under några år, varit representerade på den svenska marknaden av SeaPaw Marine. Lange Maritime har i många år sålt franska segelbåtar i aluminium och företagen har nu kommit överens om att både Allures Yachting och RM Yachts i fortsättningen skall representeras av Lange Maritime.

Lange Maritime har redan beställt en Allures 45 och en RM 1260, som skall premiärvisas på Öppna Varv på Orust i augusti 2012.

Lange Maritime sålde direkt ett exemplar av den helt nya Allures 39.9, som presenterades på ritning på Parismässan i december 2011. Den första färdiga Allures 39.9 kommer att visas på Parismässan i december 2012. Lange Maritime kommer därefter att ta leverans av en av de första Allures 39.9 till våren 2013.

Info, www.langemaritime.se