nyhetstest

Ledarduon i Volvo Ocean Race kämpar tätt intill varandra och det skiljer ytterst lite mellan de båda båtarna med knappt 1 000 Nm kvar till etappmålet i Brasilien. Puma har gått upp i ledningen medan Groupama ligger på en andra plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The tactical battle between leg leaders PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) continued today with PUMA maintaining a separation of 5.1 nm at 1000 UTC as the pair race towards Brazil’s Itajaí.

Since 0400 GMT yesterday, the top two have been trading places in a scrap set to get even more intense as they enter the final 1000 nautical miles (nm) of this 6,705 nm leg from Auckland.

A spell of upwind sailing during Saturday night and early Sunday morning saw both teams engage in a series of fast and furious tacks that had both crews on deck throughout.

The arrival of the three-hourly reports containing vital information about the fleet continue to be anxious moments as the crews wait to see the outcome of their efforts. Trimming, tweaking, stacking and tacking make life on deck a serious business.

Incredibly after 6,245 nm covered so far on Leg 5 by Groupama the French crew have PUMA clearly in sight. Covering each other move for move, there are no thoughts of taking fliers now.

“Keep them close, sail fast and they shouldn’t have a chance to break away,” said PUMA’s Media Crew Member Amory Ross.

PUMA and Groupama are today sailing downwind in a 20-knot south-westerly breeze, clicking off the miles to the finish at an average speed of 18 knots. They are currently 277 nm east of Puerto Madryn in Argentine Patagonia.

Meanwhile, in third place and back racing full bore, Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) have shaved their deficit to 247 nm, sailing 416 nm in the 24 hours to 0700 GMT today.

Back in the Southern Ocean sailing at the same latitude as the leaders, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are just a day from arriving at Puerto Montt in Chile where they will meet their shore team who will help repair the boat.

Also nursing damage, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) is heading cautiously in the same direction as CAMPER as they continue to assess their leg 5 options.

I samband med att Stockholms hamnar renoverat Strömkajen har Sjöhistoriska museets marinarkeologer gjort ett stort antal välbevarade fynd. Utgrävningen vid Grand Hotel har frilagt flera skeppsvrak och stora delar spännande Stockholmshistoria. Den 3 april öppnar Showroom Grand på Sjöhistoriska museet med fynd, bilder och filmer från utgrävningen.

Under hösten och vintern har Stockholms hamnar genomfört renoveringar av Strömkajen. Schaktningarna har skurit genom lager efter lager av historia och ger Sjöhistoriska museets marinarkeologer nya inblickar i Stockholms 1500-, 1600- och 1700-tal. Bland annat har fem skeppsvrak, en fiskerianläggning och en lång rad mindre fynd påträffats.

– Jag har aldrig varit med om att hitta så många välbevarade fynd. Förutom skeppsvraken har vi hittat olika typer av verktyg, riggdetaljer, keramik, kritpipor, handblåst glas, mynt från olika perioder och mycket annat, säger projektledaren Jim Hansson, intendent på Sjöhistoriska museets arkeologienhet, som ingår i myndigheten Statens maritima museer.

Området har skiftat i karaktär över seklen. Under ungefär 80 år från 1560-talet låg Kronans örlogsvarv på Blasieholmen. Här byggdes flera kända krigsfartyg, bland dem regalskeppet Vasa. På 1640-talet donerade Drottning Kristina området till adeln och åtta palats byggdes på ön. Här låg också t ex Amiralitetskyrkan. Senare under 1700-talet blev holmen en plats för slakthusbodar och fiskeriverksamhet och ett ökänt tillhåll. Skeppsvraken och en stor del av övriga fynd gör tiden för örlogsvarvet speciellt intressant för marinarkeologerna.

På Sjöhistoriska öppnar Showroom Grand den 3 april. Där visar museet fynd, bilder och filmer från den uppmärksammade utgrävningen vid Grand Hotel.

Det är ett väldigt tryck på de fyra kvarvarande båtarna i Volvo Ocean Race. Sanya har redan tidigare gett upp den pågående delsträckan och nu har Telefonica (bilden) nått hamn för reparationsjobb. I ledningen ligger Groupama före Puma med cirka 1 500 Nm kvar till målet i Brasilien. Se filmen som visar när Groupama kom till hornet.

Här är den senaste presreleasen från tävlingsledningen:

Leg 5
31/03/2012 10:05:15 UTC

Telefónica (Iker Martínez/ESP) reached Cape Horn at 0405 GMT today and the team have now suspended racing in order to make a 12-hour pit stop for repairs.

Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) lead PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) by 37.2 nautical miles (nm) and are beam reaching 100 nm north-west of the Falkland Islands.

Telefónica suspended racing at 0427 GMT and, in a change of plan, are carrying out their repairs at Martial Creek, a cove in Herschel Island in the Cape Horn National Park, where they were met by their shore crew. Repairs in the pit lane began at 0640 GMT today. The team have been observed closely by the Chilean Navy, who have been in contact and even sent a plane up to look for the team. They have also been offered assistance by the Chilean Maritime Authority.

On the racetrack, the first tactical play of the second stage of this leg to Itajaí in Brail was made overnight. Between 1900 and 22000 GMT yesterday, Ken Read and PUMA took a short cut in an effort to close the margin between Groupama. While Cammas and his men sailed extra miles to leave Staten Island to port in a fickle breeze ranging from 10 to 30 knots, Read sailed PUMA through the narrow Le Maire Strait between Staten Island and Tierra del Fuego.

It didn’t pay, and by 0100 GMT this morning, Groupama were 35 nm ahead in a lead that by 1000 GMT today had stretched to 37.2 nm.

Still in the Southern Ocean, one of two damaged and limping boats, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) have temporarily moved up the leg leaderboard to third place, due to the brief suspension of Telefónica. They have 900 nm to sail before they reach Puerto Montt in Chile, where they will make a stop for repairs.

The crew of Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR), the most recent casualty, are doing the most un-natural of things; trying to rein in a boat that clearly has the bit between her teeth.

“These boats just don’t know how to go slow. Imagine driving your town road speed limit in a Ferrari on the Nürburgring – it just wouldn’t feel right and it doesn’t,” wrote Media Crew Member Nick Dana.

Only 1.5mm of flexing carbon separates the team from the frigid waters of the Southern Ocean and the crew cannot risk compromising the hull by letting Azzam have her head. They are heading north-east to find more favourable conditions and although the reinforcement to the hull appears to be holding up, contingency plans are still being considered. They are currently 1,733 nm from Groupama.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

Igår gick startskottet för stadsutmaningen Earth Hour City Challenge som tar ett kliv ut i världen. WWF bjuder in städer från Kanada, Indien, Italien, Sverige och USA att delta i utmaningen där en stad kommer att koras till Earth Hour Capital – världens klimatsmartaste stad – i mars nästa år.

Genom att bredda initiativet hoppas WWF få större global spridning av lösningar för hållbar stadsutveckling som redan finns på många håll.

– Städerna står idag för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen, men är också nyckeln till förändring. Deras förmåga att fatta kraftfulla beslut blir avgörande för hur vi kan tackla farliga nivåer av klimatförändringar och bygga en hållbar framtid, säger Jim Leape, generalsekreterare på WWF International.

De städer som anmäler sig till Earth Hour City Challenge kommer att rapportera in data, åtaganden och handlingsplaner till en internationellt erkänd klimatplattform. Materialet kommer sedan analyseras av konsultbolaget Accenture och en internationell expertjury. Initiativet drivs tillsammans med ICLEI, en internationell organisation för städer och kommuner som vill gå före på hållbarhetsområdet.

2011 lanserades Earth Hour City Challenge för första gången i Sverige. Malmö erhöll titeln Earth Hour Capital för sin heltäckande och inspirerande plan för att åtgärda klimatproblemen.

– I motsats till de misslyckade globala klimatförhandlingarna kan många städer visa konkreta framsteg. Malmö kommer nu att utmana städer i utvalda pilotländer att öka användningen av hållbara, effektiva och förnybara energilösningar, säger Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu, som idag deltog vid lanseringen av den globala stadsutmaningen i Köpenhamn.

Juryn kommer att lägga särskild tonvikt på hur städerna planerar att tillgodose människors dagliga behov (av bostäder, transport, energi) och samtidigt göra städerna grönare och attraktiva att bo i. Den internationella juryn kommer att utse fem nationella pristagare och en Global Earth Hour Capital i mars 2013.

– Det handlar om att lyfta städernas möjligheter att gå före med lösningar som gör attraktiva och hållbara livsstilar möjliga för alla. Städer har stora fotavtryck men enorma möjligheter att minska dem samtidigt som människor får det bättre, säger Carina Borgström Hansson, expert på ekologiska fotavtryck på WWF.

Info: www.wwf.se

Ett säkert vårtecken är Sjöfartsverkets årliga översyn av farledssystemet. I år gick startskottet vecka 12 i flera områden runt Sveriges kust. – Egentligen tjuvstartade våröversynen för drygt två veckor sedan. Farledsbåt Arkö 833 påbörjade då arbetet i Hanöbukten i samband med ett annat uppdrag i området, berättar Ulf Smith, affärsområde Transport och Farledsservice.

Den här veckan har våröversynen satt igång ordentligt. På Västkusten samarbetar arbetsfartyget Scandica med Vänerfartyget Candela. Där räknar man med att vara färdiga med innerskärgården inom 3-4 veckor. Farledsbåten Sektor har satt igång med vårutprickningen kring Gotland, Gina är igång i Stockholms skärgård med början kring Dalarö, medan farledsbåt Arkö 833 fortsätter sitt arbete på Blekingekusten.

– Som vanligt är det isläget som styr tid och plats för vårutprickningsarbetet, säger Ulf Smith. Vi ska ersätta de prickar och bojar som har försvunnit och positionerna ska kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material ska bytas ut och statusen på förankringar ses över.

Det går inte att lita på de flytande säkerhetsanordningarna i farlederna fullt ut förrän våröversynen är klar. På Sjöfartsverkets webbplats kommer information om vilka områden som är färdiga publiceras kontinuerligt. När våröversynen är klar kommer det också att meddelas i Underrättelser för sjöfarare.

Foto: Jan-Åke Sköld

Info: www.sjofartsverket.se

Gästhamnsguiden har tagit fram en ny smart sökapp för både Iphone och Androidtelefoner. Den är gratis och laddas ner från respektive marknader. Appen heter ”Gästhamnsguiden” i App Store. I appen kan du antingen söka direkt från din position eller på namnet på Gästhamnen.

Du ser din position direkt på satellitkartan och alla gästhamnar inom 30 sjömils radie. Sen är det bara att klicka på gästhamnen. Du får upp info och bilder om hamnen, klickbara telefonnummer. Avstånd från din position till hamnen och andra uppgifter. Du kan betygsätta hamnar. Du ser naturhamnar på samma sätt.

Du kan också tipsa om din egen naturhamn – och ta del av andras tips. Du tar en bild, den skickas från appen till databasen. Automatiskt anges koordinater och longitud-latitud. I appen anges den sedan med markör på satellitkartan.

Båttidningen Vi Båtägare har i sitt marsnummer jämfört vad det kostar att försäkra fyra olika båtar hos tolv olika försäkringsbolag. Liksom i de jämförelser som försäkringsförmedlaren Insplanet och båtmagasinet Segling publicerat under januari och februari varierar premierna kraftigt mellan bolagen. Svedea är i Vi Båtägares test det bolag som är mest förmånligt.

Vi Båtägares försäkringsjämförelse är den tredje på kort tid som visar på stora premieskillnader mellan bolagen. Att till exempel försäkra en Flipper 700, som är en vanlig båtmodell i Sverige, är exempelvis mer än dubbelt så dyrt hos det dyraste bolaget som hos Svedea. Detta trots att Svedea enligt tidningens uppgifter erbjuder en mer omfattande försäkring.

– Vi Båtägare lyfter precis som Insplanet och Segling fram det som många bolag talar tyst om; att man tar ut oskäligt höga premier av försäkringstagare som inte bryr sig om att jämföra, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring.

Kommentarer

Sven Janzon 07:32:30 2012-04-24

Jag såg att på <a href="http://www.batforsakring.eu" title="Detaljerad jämförelse av båtförsäkringar">båtförsäkring</a> att det fanns jämförelse mellan alla bolagens försäkringar av båtar. Är den någon som har koll på fler försäkringsbolag?

Under vintern 2011-2012 har en komplett marin anläggning vuxit fram i Lysekil. Idag står vår 7000 m2 uppvärmda vinterförvaringshall med fullständig rekonditioneringsavdelning färdig. Mitab Marin Industriteknik med dotterbolaget AB Drevia är båda sedan många år auktoriserade serviceverkstäder för Volvo Penta.

– Motorservice, tillsammans med egen upptagningskapacitet för båtar upp till 37 ton vid nybyggd slip, gästplatser och fasta platser vid egen brygga i sjön, gör att vi nu kan kalla oss för västkustens mest kompletta marina, säger Fredrik Häller på Mitab.

– I rekonditioneringsavdelningen kan vi utföra alla tänkbara tjänster, som t.ex. lackning, lagning, plast- och träarbeten, lackrengöring, gelcoatreparationer etc. Vi utför självklart även motorbyten.

Den 28 april 2012 har Mitab officiell invigning av de nya lokalerna.

Info: www.mitabmarin.se

Igår kväll hade Groupama och PUMA Ocean Racing powered by BERG närmat sig Kap Horn väsentligt samtidigt som de dragit ifrån övriga fältet en bit. Mellan ledarbåtarna skiljer det bara ett tiotal Nm samtidigt som avståndet till trean är 300 Nm. Till målgången i Brasilien är det dock fortfarande nästan 2000 Nm.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

At 1900 UTC today as Groupama (Franck Cammas/FRA) and PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) close on Cape Horn, conditions have improved temporarily for the series of gybes required to set them free of the Southern Ocean.

Groupama reported sailing with 25 knots of west north-westerly wind in a much less violent sea. “We are heading towards the southern tip of South America, but not directly towards Cape Horn, since we will have to gybe several times along the coast,” said skipper Franck Cammas. It will be touch and go as to whether Groupama and PUMA will both escape the punchy weather still due in the region of Cape Horn tomorrow when the leading pair will be in the vicinity.

The fleet will not be sorry to leave the Southern Ocean behind. Cammas said that it was only yesterday that the waves dropped below seven metres, and admitted to broaching Groupama twice during the heaviest of conditions. “We haven’t been really frightened at any point, but it was stressful for a long time,” he said.

Groupama is expected to enter Drake’s Passage, the expanse of water that separates Cape Horn from the South Shetland Islands of Antarctica tomorrow. Cape Horn marks the northern boundary of Drake’s Passage, the area notorious for shipwrecks and known as the ‘sailor’s graveyard’.
“It’s not a deciding factor that we will still be leading on exiting Drake’s Passage. However, it is not a deciding factor to be leader. What matters is to make it back into the Atlantic with a boat in her absolute prime and with a crew which is great shape,” the French skipper explained.

While Groupama and PUMA keep up their duel, 41 nautical miles (nm) apart, third-placed Telefónica (Iker Martínez/ESP) are continuing to sail cautiously with a gaping 363 nm between them and first place. However, the crew is still looking forward to rounding the historic landmark.

“Despite how the racing is going, rounding this Cape is always an important maritime passage and it is a symbol of great personal achievement for all of us, because of the tough conditions, the cold and because of the risk undertaken when you sail down in these latitudes,” the Spanish skipper said.

Further back still and also sailing slowly due to possible damage, Abu Dhabi Ocean Racing have 1475 nm to claw back to still be in the game. Some of this will be achieved when Telefónica make their pit stop in Ushuaia, but whether it will be enough to give Walker and his men a podium position remains to be seen.

CAMPER with Emirates Team New Zealand is maintaining a steady speed towards Puerto Montt in Chile, where she too will make a pit stop for damage repairs.

Sebago har tagit fram en helt ny kollektion med damskjortor i marin stil. Färgerna är klara och typiskt marina och stilen känns är ny och fräsch.

Pressrelease:

Sharon Poplin i 100% bomull finns i färgkombinationerna Light Blue/White Smallcheck och Navy/White/Pink Check, Finns i storlekar 34-44. Pris 795 kr.

Daisy Shirt Dress även den i 100% bomull. Finns i White, storlekar 34-44. Pris 895 kr

Info: www.sebago.se

Idag är det dags för årets premiärfiske av lax och öring i Mörrumsån och på söndag är det premiär för havsöringsfisket på västkusten. – Jag tror att det blir bra fiske i ån i år. Det tyder vattenföringen i ån och vädret på, säger Conny Elg, tillförordnad chef för Mörrums Kronolaxfiske.

Klockan nio på fredag morgon går startskottet för de cirka 150 lyckliga sportfiskare som får chansen att pröva fiskelyckan i Mörrumsån. I fjor fångades 230 fiskar på premiären men många av dem sattes tillbaka i ån.

– Jag skulle tro att cirka 65 procent av all fisk som fångas återutsätts, det kan exempelvis röra sig om fisk som inte håller måttet, säger Conny Elg.

Fisket i Mörrumsån går tillbaka ända till 1200-talet och lockar varje år sportfiskare från hela Sverige och Europa. Här har kungligheter och andra storheter vadat i de starka strömmarna för att försöka dra upp en lax eller öring.

Men, den eftertraktade vildlaxen blir allt mer sällsynt och de flesta premiärfiskare får i stället nöja sig med öring på kroken. Allt färre laxar vandrar upp i ån och den vilda laxen är hotad i hela Östersjön. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, införde därför i början av mars ett totalförbud mot laxfiske med drivlinor för att skydda Östersjölaxen.

– Att de flesta fångar öring på premiären beror inte bara på att laxbeståndet försämrats. Egentligen är det lite för tidigt på året, bara ett fåtal laxar har återvänt från havet vid den här tiden. De brukar inte komma förrän en bit in i april månad, säger Håkan Carlstrand, på enheten för biologisk mångfald och fiske vid HaV.

Han ser Mörrumsån som ett bra exempel på hur man under lång tid och lokalt arbetat för att återställa den naturliga vattenmiljön och fiskebeståndet så mycket som möjligt

– Bland annat med så kallade omlöp, bäckar som löper bredvid vattenkraftverken och som tillåter laxen och andra arter att tryggt vandra upp och ner i ån, säger Håkan Carlstrand.

På Västkusten är söndagens premiär inte så fokuserad till en plats utan sker från Kullen i söder till Strömstad i norr.

– Jag tror det kommer att fångas mycket fisk längs Västkusten på söndag . Den kommer dessutom att vara i ovanligt bra kondition på grund av den varma vintern i kombination med en tidig vår, säger Håkan Carlstrand.

Foto: Carl Johan Eriksson, Sveaskog.

Nu finns Tensons vår- och sommarkollektion för 2012 i butikerna, med ännu bättre funktionsmaterial, starka kontrastfärger och en minimalistisk design med rena detaljer. Årets stora nyhet är en kollektion för träningskläder, Outdoor Experience. Även fler leisure-plagg och nya produkter som till exempel strandshorts gör kollektionen bredare än tidigare år.

– Med årets kollektion utvecklar vi vår identitet ytterligare och vågar lite mer. Vi vänder oss till en aktiv målgrupp och träningskollektionen förstärker ytterligare det aktiva i Tenson-varumärket. Hela kollektionen kombinerar snygg design med hög funktion i kläder som kan bäras såväl i skogen, på havet som på stan, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Vår- och sommarkollektionen 2012 innehåller flera delar – marint, barn, leisure, outdoor och en helt ny del med träningskläder under namnet Outdoor Experience. Outdoor Experience innehåller träningskläder för utomhussporter som löpning, cykling och trail-walking, bland annat underställ, softshelljackor, vindtäta träningsställ och löptights i stretch för utomhusmiljö.

Genomgående i kollektionen är de starka kontrastfärgerna som ska lätta upp basfärgerna svart, vitt och marinblått. Designen är väl genomtänkt och synliga detaljer som dragkedjor, sömmar och stickningar har gömts undan för att ge ett renare intryck.

– Vi har fortsatt starka färger i kollektionen som i år har en betydligt mer avskalad design. Vi har satsat mycket på att få den rätta tuffa och spänstiga känslan i materialet utan att tumma på funktion eller kvalitet, säger Catharina Carlander, designchef på Tenson.

Under hösten 2011 lanserade Tenson sin första barnkollektion. Vår- och sommarkollektionen 2012 följer samma anda men med lite tuffare design.

– Vi ser mycket mönstrade tyger i barnkollektionen och vi har lagt fokus på att plaggen ska vara slitstarka och användbara. Inga barn ska frysa eller bli blöta i våra kläder, säger Catharina Carlander.

I båtmässan Allt för sjöns tävling ”Årets nyhet 2012” har Van Wijk 621 Classic tagit hem segern med 30% av rösterna i konkurrens av 11 andra nominerade. I tävlingen Årets Nyhet vill Allt för sjön speciellt lyfta fram produkter som har ett nyhetsvärde inom design, innovation och miljö. En expertjury har nominerat 12 bidrag som sedan besökare på www.alltforsjon.se och i Årets Nyhet montern på Allt för sjön 2012 röstat på fram till mässans slut.

– Man hoppas ju alltid att man ska vinna sådana här utmärkelser men vågar bara hoppas. Vi började Allt för sjöns första dag med ett fint reportage i TV4s Nyhetsmorgon och avslutar den med att bli Årets nyhet. En bättre start på vår Skandinaviensatsning hade vi inte kunnat drömma om, säger WSL Marins VD Anders Wännerdahl.

– Van Wijk 621 Classic är en stor säljare i Holland med mer än 1 000 sålda båtar. Ritad av den kände båtdesignern Pieter Beeldsnijder är hon inte bara iögonfallande stilig och elegant, utan ni kan ta henne till havs i farter upp till 17 knop.

Trossfendern runt skrovet, teakdurken, båtens namn och hemmahamn i guldbokstäver, den stora flaggan i aktern och stävens markerade språng borgar för att det är en Van Wijk. Det integrerade stävmärket i fören är en av flera detaljer som förstärker känslan av elegans. Här färdas hela familjen, vänner och bekanta bekvämt med en hög komfort utan att trängas.

Van Wijk 621 Classic erbjuder också övernattningsmöjligheter och kan utrustas exempelvis med toalett och pentry. Toppklass kan inte förnekas, Van Wijk 621 Classic ger dig livskvalitet.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6.21m Motor: 14-54 hk
Bredd: 2.35m Hastighet: 7.5-17 knop
Djupgående: 0.50m Design: Pieter Beeldsnijder
Vikt: ca 900kg Lloyds CE-märkt: Kustfarvatten, 6 personer
Material: Polyester

Info: www.alltforsjon.se

Info: www.vanwijk.se

Kommentarer

johan 15:58:12 2012-03-30

Otroligt vacker båt

Det blir stor seglarfest – Owners Meeting 2012 – i Oxelösund 13–15 juli. Den svenska generalagenten för två av världens största segelbåtsmärken samlar ägare till dessa båtar och deras besättning i Oxelösund i sommar. Det är Beneteau och Lagoon som gett oss förtroendet att sköta den svenska marknaden, denna träff är ett led i deras satsning på Sverige.

– Dessa franska båtbyggare är världens största tillverkare av enskrovs segelbåtar respektive katamaraner. 15 olika Beneteau och 7 Lagoonmodeller, där dessutom varje modell har två–tre varianter, vilket gör uppemot femtiotalet olika varianter. I Sverige finns ca 1800 Beneteau och 25 Lagoonägare. Det kommer även båtar från våra grannländer, säger Örjan berg på Oxelösunds Båt & Motor.

– Det finns i Sverige en aktiv Beneteauklubb sen tidigare och bland Lagoonägare finns ett nätverk sedan tidigare ”Owners Meeting”. I Visby 2008 samlades 14 Lagoon och den var så lyckad så den har upprepats två gånger efter det, på Djurgården i Stockholm och på Bornholm.

Nu ska det bli en gemensam träff – Lagoon är dotterbolag till Beneteau. Det passar då alldeles utmärkt att förlägga träffen till Oxelösund, med nybyggd gästhamn, väl centrerat för landets båtintresserade på ostkusten, med ett genuint båtintresse i stan och inte minst säte för generalagenten Oxelösunds Båt & Motor. Huvudkontoret i Frankrike kommer förstås att vara representerat.

– Vad passar bättre än att förlägga vår seglarfest med fransktillverkade båtar än på Frankrikes nationaldag den 14 juli. Så har vi nu gjort tidigare och det är ett datum so är lätt att komma ihåg för framtida träffar.

Den här gången blir det förstås mycket större än tidigare, kanske 50–100 båtar, och ett program som spänner över tre dagar.

Med hjälp av engagerade båtägare och våra samarbetspartners tror vi att det kommer att bli en av sommarens höjdpunkter i seglarstaden Oxelösund. Kombinationen av en fantastisk skärgård och nybyggd gästhamn kommer säkert att locka många till Oxelösund.

Info: www.oxbom.se

Det finns stålbåtar som planar och går att köra lite snabbare med utan att de drar för mycket bränsle. Här är ett exempel – holländska Tryvia GT. Varvet har flera modeller på 11–15 m totallängd och det finns dessutom flera olika versioner av respektive båt.

Tryvia försöker själva leva upp till epitetet ”Båtarnas Jaguar”. Alla båtar byggs helt efter kundernas önskemål vad gäller inredning och layout medan skroven är desamma oberoende av inredning.

Tryvia GT finns i tre olika versioner:
The 12.50 Sport
The 12.50 Family
The 13.00 Hard-Top.

Den senaste versionen är Tryvia 1300 GT Hard-Top. Båten är på 13,45 m längd och den är försedd med en Steyr 6-cylindrig motor på 205 KW med en 5 KW generator.

Tekniska specifikationer:
Längd: 13,45 m
Bredd: 4,10 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 12,5 tons (tom)
Skrov och däck: 4 mm stål med hardtop i aluminium
CEklass: B
Dieseltank: 2 x 362 liter
Vattentank: 608 liter
Hålltank: 247 liter

Priser inklusive 19,5 % moms::
Tryvia 1100 OK € 343.500,=
Tryvia 1250 OK € 470.000,=
Tryvia 1350 OK € 545.000,=
Tryvia 1500 OK € 665.000,=
Tryvia 1100 Cabrio € 350.000,=
Tryvia 1250 Cabrio € 425.000,=
Tryvia 1250 GT Sport € 480.000,=
Tryvia 1250 GT Family* € 495.000,=
Tryvia 1300 GT Hardtop* € 575.000,=

Info: www.tryviajachten.com

Film:

Det är dags för Berntsson Sailing Team att återvända till Long beach för 7:e gången. Med en seger, två andra- och en tredjeplats som placeringar i tidigare tävlingar är förväntningarna i laget höga. Inför tävlingen har laget hunnit med några träningspass både i Långedrag och på plats i Long Beach.

– Förra året var vi dåligt förberedda efter den långa vintern i Sverige och vi fick då inte riktig till det i början av tävlingen och missade därför semi-finalplatserna. I år är vi bättre förberedda och hoppas att det också skall visa sig i resultatlistan, säger en förhoppningsfull Björn Lundgren.

Det är som vanligt ett tufft startfält och bland huvudkonkurrenterna ser vi bl.a. fjolårssegraren och regerande världsmästaren Ian Williams samt Gavin Brady som också han har vunnit Congressional Cup tidigare. En annan intressant utmanare är den unge William Tiller som gjorde mycket bra ifrån sig på WMRT-finalen i Malaysia i höstas.

Berntsson Sailing Team representeras den här gången av Johnie Berntsson, Johan Barne, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg, Björn Lundgren och Anders Dahlsjö.

Tävlingarna började 27 mars och sänds live på www.lbyc.org/concup/

Azimut presenterade för en tid sedan sin minsta och nyaste flybridgebåt: Azimut 40 Fly. Denna ”lilla” båt på 12,5 m visar på hur det stora Azimutvarvet tycker att båtar i den här klassen kommer att se ut framöver. Italienarna, tillsammans med de stora engelska varven, är ledande vad gäller nya trender.

Båtförsäljningen i Italien går riktigt uselt för tillfället. De senaste åren har nybåtsförsäljningen gått ned med cirka 70 procent och ingen vändning på marknadentycks vara i sikte.

Detta har fått de varv som har tillräcklig ekonomisk styrka att ta fram nya modeller i ännu högre takt än tidigare. De har också öppnat blickarna till nya marknader och hela Ferrettigruppen, som Azimut är en del av, har fått en ny kinesisk storägare efter att nästan ha gått i konkurs.

För många är Azimut detsamma som båtar med flybridge. De är kända för att bygga flybridgebåtar med elegans och modern teknik, men har även en rad andra modeller från mindre öppnar båtar upp till riktigt stora yachter på sitt modellprogram.

Azimut 40 Fly är designad för att vara både elegant och bekväm. Sex personer får till exempel plats runt matbordet i salongen. Båten är byggd för en ägarfamilj och har två kabiner med fyra kojer plus två till extrakojer som kan bäddas vid behov.

Tekniska specifikationer:
Längd: 12,24 m
Bredd: 3,86 m
Djupgående: 1,15 m
Vikt: 12,5 ton
Motorer: 2xCummins QSB 5.9 à 355 hk (265 kW)
Marschfart: 24 knop
Maxfart: 31 knop
Bränsletankar: 1 100 liter
Vattentankar: 390 liter
Kabiner: 2
Skrovvinkel: 17,9 grader

Lördag 31 mars släcker världen för femte året i rad. Det gör även Stenungsbaden Yacht Club. – Earth Hour symboliserar vikten av att arbeta med miljö- och klimatfrågor. För oss är det självklart att Stenungsbaden Yacht Club är med, för vi arbetar med dessa frågor 365 dagar om året. Nordic Choice gröna satsning har redan gett goda resultat. Våra hotell har minskat elförbrukningen med hela 10 % de senaste fyra åren. Under samma period har restavfallet på hotellen reducerats med 43 %. Därför är det helt naturligt för oss att delta, säger Fredrik Janson, hotelldirektör för Stenungsbaden Yacht Club.

Tillsammans med de andra Nordic Choice-hotellen i Norge och Sverige är Stenungsbaden Yacht Club miljöcertifierat enligt ISO14001-standarden. Standarden ställer krav på att reducera förbrukningen av energi, vatten och kemikalier.

– Transport- och resesektorn står för 20 % av världens totala klimatgasutsläpp. Vårt Nordic Choice-hotell vill bidra till en bättre utveckling och det arbetet pågår året runt. När vi släcker ljuset på lördag är det inte för att spara ström, utan för att inspirera oss själva och Stenungsund till att göra ännu mer för klimatet, säger Gustav Stenbeck, Miljöchef för Nordic Choice Hotels.

Earth Hour har blivit världens största klimatkampanj, med mer än 1,8 miljarder engagerade människor som deltar. Från att vara en stad 2007, deltog alla världens kontinenter och hela 5251 städer 2011. Varannan svensk och 70 % av Sveriges kommuner var med under förra året.

I Stockhiolm blir det brobyte under påskhelgen. En marin kran lyfter bort den gamla Stadshusbron och sätter dit en ny. Stadshusbron stängs därför för trafik på skärtorsdagen den 5/4 klockan 18:00 och öppnas för trafik tisdagen 10/4 klockan 06:00.

Lyftkranen beräknas lyfta bort det gamla brospannet vid 14-tiden på Långfredagen. Arbetet med att lägga det nya brospannet på plats påbörjas vid midnatt mellan Långfredag och Påskafton. Lodbrok anlöper Riddarfjärden redan på onsdagen den 28/3 för att göra ett provlyft.

Det gamla brospannet läggs på kajen vid Norr Mälarstrand (vid bensinmacken) där det demonteras och fraktas bort för återvinning.

Det är stora vikter det handlar om: Det gamla spannet väger 100 ton och det nya 200 ton. Provlyft genomförs med Lodbrok vid Norrmälarstrand onsdagen den 28/3.

Gråsälarna i Östersjön konkurrerar med yrkesfiskarna om fisken. Sälarna äter lokalt ungefär lika mycket torsk, sik, lax, öring och ål som yrkesfiskarna fångar. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Till stor del äter gråsälarna i Östersjön samma arter och storlekar av fisk som yrkesfiskarna fångar. Så även om den totala mängd sälarna äter är liten i förhållande till all fiskefångst i Östersjön så har deras matvanor stor betydelse för tillgången av fisk lokalt, i gråsälarnas utbredningsområden.

– Om man jämför hur mycket gråsälarna uppskattningsvis äter i sitt huvudsakliga utbredningsområde i Sverige, det vill säga norr om Kalmarsund, så är det i samma storleksordning som det sammanlagda svenska yrkes- och fritidsfisket i samma område, säger forskaren Karl Lundström.

Sälstammen växer
Gråsälen, som var vanlig i början av 1900-talet, drabbades hårt av jakt och miljögifter och bara en spillra återstod på 1970-talet. Men sedan mitten av 1980-talet så har sälstammen växt igen, vilket lett till ökade konflikter med fisket.

– Konflikterna har huvudsakligen handlat om att sälarna äter från och förstör fiskeredskap, men i takt med att sälarnas antal har ökat så har sälarnas eventuella konkurrens med fisket hamnat allt mer i fokus, säger forskaren Karl Lundström.

Matvanor studeras
För att förstå gråsälarnas roll i ekosystemet och hur de påverkar omgivningen har sälarnas matvanor studerats. Dels genom att undersöka bytesrester från mag- och tarminnehåll och dels genom att titta på sammansättningen av fettsyror i sälarnas späck. Fettsyrasammansättningen i sälarnas späck avspeglar sammansättningen av fettsyror i de fiskarter som är sälarnas föda och kan ge en bild av sälarnas födointag under en längre tid.

Det visade sig att gråsälarnas diet skilde sig mellan norra och södra Östersjön. Strömming var den viktigaste födan för alla sälar, följt av sik i Bottniska viken och skarpsill i egentliga Östersjön. Det fanns även skillnader i diet mellan yngre och äldre sälar samt mellan honor och hanar.

– Vi har nu tagit fram metoder och skapat en god utgångspunkt för att fortsätta studera sälarnas matvanor och vilken betydelse de har som fiskätande rovdjur i toppen av våra marina ekosystem. Genom att kombinera de metoder som jag använt mig av hittills med kompletterande tekniker är det möjligt att förbättra kunskapsläget ytterligare. Det finns även ett behov att göra mer fokuserade undersökningar i särskilt intressanta områden, både när det gäller gråsäl och vikarsäl i Östersjön samt knubbsäl i Västerhavet, säger forskaren Karl Lundström.

Det här är den första undersökningen av gråsälens diet i Östersjön sedan 1970-talet.

Avhandlingen Assessment of dietary patterns and prey consumption of marine mammals: Grey seals (Halichoerus grypus) in the Baltic Sea har försvarats framgångsrikt vid en disputation vid Göteborgs Universitet. Handledare: Olle Karlsson, Naturhistoriska riksmuseet

Länk till avhandlingen: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/28131

Efter ett lyckat resultat av projektet “Spöknät i Östersjön” tar nu BalticSea2020 nästa steg och anslår utökade medel för ett projekt i större skala. Under ledning av WWF i Polen tillsammans med Litauiska Naturskyddsföreningen kommer spöknät att fortsätta rensas från Östersjön under åren 2012 och 2013.

Förlorade fiskenät är ett bortglömt problem. De tappade näten fortsätter att fånga fiskar, fåglar och marina däggdjur under många år vilket leder till ett onödigt lidande för djuren, samtidigt som det förorenar Östersjön.
I Pilotprojektet (Spöknät i Östersjön) som genomfördes under 2011 uppskattades att upp till 10 000 nät förloras per år, bara i Östersjön. Dessutom uppskattades att närmare 450 ton spöknät finns intrasslade på 3 000 skeppsvrak, bara utmed de polska territorialvattnen. Dessa nät utgör ett betydande hot för fisk och havsdäggdjur, men också för sportdykare.

Målsättningen med projektet “Rensa spöknät i Östersjön” är att under 60 dagar till havs hämta upp 25 ton spöknät från Polska och Litauiska territorialvatten samt rensa totalt fyra skeppsvrak. Vidare skall projektet löpande bedriva en upplysningskampanj riktad mot allmänhet, skolor, fiskare och lokala politiker.

För att förhindra att fiskeredskap förloras och mildra effekterna av spöknäten, kommer även en databas skapas för att ge yrkesfiskare möjlighet att rapportera alla fall av förlorade fiskeredskap. Databasen kommer att bidra till att skapa en interaktiv karta som visar var fiskenäten förlorats eller ligger intrasslade.

”Det här projektet kommer inte bara resultera i en omedelbar förbättring av Östersjöns marina ekosystem, utan förhoppningsvis även påverka politiker och fiskare att fortsätta arbeta för bättre regler och rutiner som minskar spöknätens skadliga inverkan på Östersjöns ekosystem” säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

Projektet “Rensa spöknät i Östersjön” kommer att avslutas med ett seminarium i mars 2013, där de viktigaste slutsatserna och resultaten av projektet presenteras.

Deltagarna i Volvo Ocean Race är nu uppdelade i tre fält. Först finns de tre ledande båtarna, som fortfarande är kvar i tävlingens Leg 5 på allvar. Därefter kommer två eftersläntare och sist Team Sanya, som ju befinner sig på väg mot hamn för att laga båten och transportera den till starten av Leg 6 i Brasilien.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledning.

Leg leaders Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) were within 700 nautical miles (nm) of the infamous Cape Horn on Tuesday evening as the fleet hurtled east towards Leg 5’s major milestone.

With boat speeds averaging around 20 knots, the southernmost tip of South America should be less than two days sailing away for the French frontrunners, who were tonight pushing hard under a reefed mainsail, staysail and heavy gennaker.

Refusing to be shaken off, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) kept the delta between his Mar Mostro and Groupama 4 hovering around 50 nm back in second.

However for overall leaders Telefónica (Iker Martínez/ESP), a more conservative approach to preserve their damaged boat saw them slip 383 nm behind. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) continued their progress towards Puerto Montt in Chile where they will repair structural damage to their boat.

Despite being almost 1,400 nm adrift of the leaders, fifth-placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) were working hard to reel in their rivals, hitting speeds of up to 40 knots down the Southern Ocean swells.

“With the wind finally getting above 25 knots and then gusting 30, it feels like dropping down a gear in an Aston Martin,” helmsman/trimmer Simon Fisher said in call to race headquarters today.

The team is hoping for some close quarters racing with Telefónica, who will pull into the Argentine port of Ushuaia to make repairs, for a podium position in the closing stages of the race to Itajaí next week.

Bilderna är från Abu Dhabi Ocean Racing. Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing.

Marinhandlaren och entreprenören Johnny Leinonen är en av årets deltagare i Robinson – revanschen på TV4. Johnny, som driver företaget Marin & Fritid i Laxå, har varit med i Robinson två gånger tidigare och nu är det dags för den slutliga (?) revanschen. Mitt i högsäsongen för båtbranschen drar den 45-årige Leinonen iväg för att tampas med ett gäng äventyrare. På bilden ovan syns programledaren, Paolo Roberto.

Pressrelease:

Alla har varit där. Ingen har vunnit. Bara en kan få sin upprättelse. Årets Robinson blir den ultimata revanschmöjligheten för deltagare från tidigare säsonger. Nu får de en sista chans att erövra Robinsonstatyetten och äran de gått miste om.

Idag är det dags för årets deltagare i Robinson, 6 kvinnor och 6 män, att bege sig till äventyret på andra sidan jordklotet. Inspelningarna kommer att ske i El Nido i sydvästra Filippinerna och Paolo Roberto är programledare för fjärde säsongen. Årets inspelning av Robinson blir den ultimata revanschmöjligheten för deltagarna från tidigare säsonger. Nu får de en sista chans att erövra Robinsonstatyetten och äran de tidigare gått miste om.

Årets deltagare
Tjejer:

Mia Laaksonen, 33, Göteborg, singel, var med 1998 & 2003

Anna Lundh, 24, Lidingö, sambo, stuntkvinna, var med 2009

Sophie Uppvik, 40, Stockholm, sambo, sjuksköterska, var med 1998

Mariana “Mirre” Hammarling, 44, Salt-Sjöboo, singel, frisör, var med 2002 & 2003

Susanne Rittedal, 41, Göteborg, singel, konsult inom design, var med 1998

Suzanne Benjaminsson, 42, Skara, singel, hotellansvarig, var med 2009

Killar:

Leif Svensson 40, Lindesberg, gift, kranförare, var med 2002 & 2003

Christian Ternstedt, 31, Växjö, singel, egenföretagare, var med 2009 (Träsket)

Robert Andersson, 37, Stockholm, sambo, vägtransportledare, var med 1999, 2003 och 2005

Deniz Özen, 41, Stockholm, gift, egenföretagare, var med 1999

Johnny Leinonen 45, Motala, gift, egenföretagare, var med 1999 & 2004

Hjalmtyr Daregård, 22, Stockholm, singel, studerande, var med 2011

Robinson kommer att sändas hösten 2012 i TV4.

För mer information, kontakta pressansvarig Martin Nersing, martin.nersing@tv4.se eller 076- 898 85 38

Info: www.tv4.se

Till sensommaren presenteras en ny båtmodell från Forbinabåtar i Karlstad. De visar en helt ny Forbina 42 Flybridge på båtmässan Öppna Varv på Ellös, som hålls 24–26 augusti. Båten är en vidareutveckling av Forbina 40, men många detaljer är helt nya på 42-fotaren.

Forbina 42 Fly får bland annat en ny och förändrad förpik. Den får vidare en helt ny toalettmodul med separat dusch och dörr, ny styrplats, akterdäcket är större med separata förvaringsluckor och även badbryggan är större.

– Dessutom är båten förberedd för en kran på badbryggan. Det är många som frågar efter den sortens lösningar, säger Mikael Thunberg på Forbinabåtar.

Forbina 42 Flybridge får även en förändrad flybridge med ny targabåge och ny layout. Motorerna är två stycken Volvo Penta D4-300 hk. Båten är utrustad med elektronik från Garmin.

Andra kända Forbinamodeller är Forbina 9000, Forbina 10000 samt Forbina 36 CC/DC och 40CC.

Info: www.forbina.se

Det ser ut som om även Team Telefonica måste gå i nödhamn för att reparera båten. Sedan tidigare är Sanya på väg tillbaka till Nya Zealand för att laga ett trasigt roder. Under tiden ökar Groupama sin ledning inför rundningen av Kap Horn, då alla teamen i Volvo Ocean Race förväntar sig extremt tufft väder. För tillfället seglar ledarbåtarna i farter på cirka 20 kbop, men besättningarna håller igen för att spara på båtarna.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama sailing team extended their advantage at the head of the fleet, moving 46 nautical miles clear of PUMA Ocean Racing powered by BERG at 1900 UTC on Tuesday as race leaders Team Telefónica, 335 nm off the lead in third, revealed a plan to make a pit stop for repairs.

Now free of the restrictions of the ice exclusion zone the leading pair have continued to power south east in winds gusting over 45 knots at average speeds over 20 knots.

Fourth placed CAMPER with Emirates Team New Zealand who themselves committed to a repair stop in Chile two days previously continue slow but steady progress towards Puerto Montt now less than 2,000 nm away.

Meanwhile fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing are fast approaching the eastern end of the ice exclusion zone with their sights set on a possible podium result in Leg 5. At 1900 UTC Abu Dhabi were 1,426 nm off the lead travelling at an average speed of 20 knots.

Team Sanya, who were forced back to New Zealand by a broken rudder, today arrived in Tauranga. The team announced yesterday that the boat will be shipped to Savannah in the United States and then sailed to Miami ahead of the start of Leg 7.

Overall race leaders Team Telefónica will make a stop at the Argentine port of Ushuaia to repair bow damage and give themselves the best chance of holding on to a podium position in Leg 5.

Telefónica announced several days ago that they were slowing down to prevent further damage and skipper Iker Martínez confirmed today that delamination to the bow, sustained when a huge wave crashed down on them last week, would make a stop necessary before the finish line in Itajaí in Brazil.

“As you can see, we’ve got no problems in terms of continuing to sail, but if we continue to violently crash against the waves like this the damage could worsen and we want to rule out the possibility of that happening,” said Martínez, who is determined to go on and complete the leg.

CAMPER skipper Chris Nicholson said his crew had up to eight more days of cautious sailing to go before they make landfall and still needed everything to go well if they were to make a quick return to the action.



“We still have a bit under 2,000 miles to travel and you can still see a lot of bad weather in that time,” Nicholson said.

 “Weather wise you can just call this a hostile part of the world with regards to the severity of the weather fronts and we have got to keep this in mind.



“It’s a big expanse of water. Hopefully everything goes according to plan.”

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.