nyhetstest

Engelska Fairline planerar för en ny Targa Open Express Cruiser på 45 fot. Båten ska enligt planerna sjösättas våren 2013, men redan nu har vi fått ta del av de första skisserna. Den nya 45-fotaren är försedd med dubbla kabiner och fortsätter utvecklingen mot båtar med mer ”sociala” utrymmen, där både båtägaren och familjer eller vänner har gott om plats för att umgås.

– Det är vårt fokus att skapa stora sociala utrymmen ute på Targa 45. Vi har till exempel en stor solbädd ovanför det aktre förvaringsutrymmet, en generöst stor yte vid matbordet och gott om plats kring förarplatsen. På insidan har båten en stor ägarkabin och föröver en gästkabin, båda försedda med badrum, säger Andrew Pope, chefsdesigner hos Fairline Boats.

45-fotaren förses med Volvo Penta IPS dieselmotorer. Bland finesserna hos Targa 45 Open märks ett jollegarage för båtar upp till samma storlek som en Williams 285 Jet RIB.

Tekniska specifikationer
Längd inkl. badplattform: 13,94 m
Bredd: 4,04 m
Kojer: 4–5
Djupgående: 1,0 m
Vikt torr: 10 000 kg
Bränsletank: 1 100 liter
Vattentank: 320 liter
Motorer: 740–870 hk
Info: www.fairline.com

Finska Grandezza bevisar åter igen att företaget ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari hade det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd har presenterat under det senaste året.

Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.

Vid utvecklingen av båten har Grandezza fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.

Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycellsandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda.

Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex-tyg. Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wetbar.

Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.

Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, vilket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.

Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat duschkabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har Grandezza valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng.

Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Tekniska specifikationer
Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400

Info:
www.finnmarin.fi
www.marinedpan.se
www.gbm.se

Dagens svenskar är mer intresserade av hälsofrågor än någonsin tidigare. Är det bättre att äta enligt GI eller LCHF? Hjälper yoga mot huvudvärk? Går det att få personlig tränare som löneförmån? Men det finns en stor grupp svenskar som på egen hand upptäckt en effektiv metod att må bättre: skaffa båt. Om du inte har möjlighet att köpa en egen, se då till att du får vistas på sjön lite då och då.

Enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning häromåret tycker 75 procent av Sveriges båtägare att livet till sjöss påverkar deras hälsa mycket eller ganska positivt. Det handlar om frihetsupplevelsen och naturupplevelsen, men också om möjligheten till tystnad och lugn ute på vattnet. Och även de som saknar båt håller med – 57 procent av dem tror att båtliv är positivt för hälsan.

– Båtar har traditionellt varit ett manligt område, men vi ser tydligt att alltfler kvinnor blir intresserade. De kanske inte är ute efter snabba båtar i första hand, utan av båtliv som ett sätt att må bra både för dem själva och för hela familjen, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Stockholmsmässans stora båtmässa Allt för sjön.

Även när det gäller att bedöma det egna hälsotillståndet syns skillnaden mellan båtfolk och andra tydligt. Bland icke båtägare uppskattade 79 procent att de hade god eller mycket god hälsa, medan motsvarande siffra för båtägare var 87 procent.

– Som båtägare är man mer ute i naturen med alla de positiva effekter det för med sig, men det gör också att man rör på sig mer. Ett smidigt sätt att få både naturupplevelser, frisk luft och motion som hela familjen gillar, säger Thomas Sandberg.

Läs hela undersökningen på: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Fakta-om-batlivet/Batlivsundersokningen-2010/

Kommentarer

Barbro 08:53:05 2012-02-23

Båtlivet ÄR livet ….

Det svänger igen i gruppen som ligger i täten av Leg 4 i Volvo Ocean Race 2011 – 2012. Fortfarande återstår närmare 5 000 Nm på vägen från Sanya i Kina till Auckland på Nya Zeeland, men besättningarna fajtas verkligen om ledningen. Efter drygt 500 Nm seglade skiljer det på tisdagsmorgonen bara 35 Nm mellan ettan och sexan i fältet.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

After tacking north around midday today, at 2200 UTC tonight Chris Nicholson/AUS and CAMPER with Emirates Team New Zealand were the leaders of the pack as Volvo fleet bashes upwind across the South China Sea towards the ominous Luzon Strait, 446 nautical miles (nm) ahead.

The crew of CAMPER has always felt confident about the conditions faced on this leg, having trained in the rugged waters off Auckland, however there is no room for complacency in this fleet and Nicholson has to protect his position from a challenging Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) who is just 0.7 nm astern and averaging one knot faster.

In third place, Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing is seven nm back and has overall race leader Telefónica nipping at his heels just .30 nm behind. PUMA in sixth has yet to make up their earlier deficit and is 22 nm adrift.

Mike Sanderson, skipper of fifth-placed Team Sanya, reported huge waves of around four metres tonight, but fortunately not accompanied by 40-knot winds. Instead, the maximum wind speed has been 17 knots. Sanderson and his men are 33 nm further south than PUMA’s Mar Mostro in the north, with tactical leverage over the fleet.

It’s been a horrible day of upwind slamming, the crew holding their breaths as the boats launch off steep waves and land with a sickening thud. Firehose conditions are back and several teams are suffering from seasickness, which does not add to the pleasure of this opening upwind stretch.

1929 fick konstruktören Ruben Östlund i uppdrag att rita en racerbåt som skulle skulle slå alla befintliga fartrekord till sjöss och erövra titeln “Världens snabbaste båt”. Men börskraschen på Wall Street 1929 och den följande Kreuger-kraschen kom emellan.

83 år senare byggs Sverige, som båten heter, färdig. Beställare är två fartglada Stockholmare, som ser det som en utmaning att förverkliga den gamla drömmen om en riktig svensk rekordbåt med fartresurser upp mot 100 knop.

Båten var från början tänkt att bestyckas med två Packard V12-motorer på 1000 hk vardera, men kommer nu att vara utrustad med två Rolls Royce Meteor-motorer på totalt drygt 2000 hk.

– Detta är det absolut roligaste vi någonsin har byggt, säger Christer Johansson på varvet Johansson & Son som bygger henne.

– Men vi lever ju så kort tid, så det gäller ju att passa på att leva ordentligt.

Båten kommer att premiärvisas i Museihusets monter ÖH:03 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 2-11 mars.

Info: sjoexpress.se/sjoexpressen

Info: www.jsbab.se

Viking Line Abp har tecknat avtal med AGA Gas AB gällande leverans av flytande naturgas (LNG) till Viking Lines nya passagerarfartyg, som med sin miljöprofil blir banbrytande inom sjöfarten.

Pressrelease:

– Viking Lines och AGAs satsning på LNG innebär stora miljömässiga vinster i jämförelse med traditionellt maritimt bränsle, säger Viking Lines VD Mikael Backman.

Viking Lines nya fartyg med projektnummer ”NB 1376” kommer att trafikera på rutten Stockholm-Åland-Åbo från och med januari 2013. Fartyget, som byggs på STX Europes varv i Åbo, blir Viking Lines största fartyg och kommer att drivas av LNG. Den flytande gasen förvaras i specialbyggda behållare utomhus i fartygets akter och har en temperatur på cirka -150 grader då det bunkras och förvaras ombord.

LNG innehåller varken svavel eller tungmetaller och genom att använda detta bränsle reduceras koldioxidutsläppen med 20–30 procent jämfört med olja. LNG tillmötesgår IMO’s (International Maritime Organization) kommande direktiv att svavelinnehåll i fartygsbränsle inte får överstiga 0,1 viktprocent från och med den 1 januari 2015.

– Viking Lines miljömedvetna satsning är ett viktigt ”flaggskepp” för sjöfarten och för ett renare Östersjöområde. Såväl närheten till LNG-terminalen med flexibla och tillförlitliga leveranser som AGAs kunskap gällande kryogent miljövänligt bränsle och bunkringsteknik, gör AGA till en naturlig partner i detta pionjärprojekt, säger VD Mikael Backman.

Fakta om LNG:
• Naturgas är färglös samt gift- och luktfri. Den används som stadsgas i Helsingfors och Stockholm samt som bränsle i fordon. På Sveriges vägar rullar omkring 35 000 bilar som drivs med biogas och naturgas.

• Inom petrokemisk industri är naturgas en viktig råvara vid tillverkning av saftflaskor, leksaker, tvättmedel, plastgolv, mediciner med mera. Även livsmedels- och stålindustrin använder naturgas.

• I dag står naturgas för ungefär 25 procent av Europas energiförsörjning. Europeiska kommissionen lyfter i ”Energy Roadmap 2050” fram naturgasen som avgörande för energiomställningen fram till år 2050.

• LNG-tankarna på Viking Lines nya fartyg är placerade utomhus på däcket i aktern. Om gasen kommer i kontakt med luft stiger den upp, eftersom den är lättare, och ventileras på så sätt bort. I nedkyld form är trycket i tank- och rörsystemen mycket lågt. Rören är dubbelmantlade vilket betyder att ingen gas släpps ut vid eventuellt läckage. Fartygets heltäckande gasdetektorsystem stänger dessutom av systemet om en läcka skulle uppstå.

AGA kommer att leverera den flytande naturgasen från AGAs LNG-terminal i Nynäshamn som invigdes under 2011. Planering, projektering och tillståndsprocess för bunkring (tankning) av fartyget vid Stadsgården i Stockholm är under arbete.

Den svenske båtdesignern Peter Keerberg håller på med en ny svenskutvecklad och trailerbar båt. Han kallar den för “Design/Racer” LIFE 7.5 och hoppas kunna nå ut till en stor marknad med den här nydanande båten.

Pressrelease:

Ideen till LIFE 7.5 föddes för ett antal år sedan när jag själv inte fann “en snabb, enkel, trailerbar & snygg båt med fyra kojplatser”, som jag ville ha.

Många av de trailerbara båtarna är “husvagnar på hjul” eller rena racers som är tomma under däck. Målbilden för LIFE 7.5 var Volvo Ocean båtarna mixat med design renheten i Wally yachts, men i fick format till en rimlig kostnad.

Wally lancerade strax efter vi startat med LIFE 7.5 en båt som heter Highland Fling (82 fot) som blev lite av en ide bild i mindre format (se nedan viedo klip).

Det finns visserligen snygga båtar som Brenta 30 och några liknande båtar som är enormt dyra (plus 1,1 miljon SEK), med de är ofta med sina relativt smala skrov optimerade för insjö/skärgårds segling och plockar inte upp de planande egenskaperna från Volvo Ocean båtarna. Eftersom formstabiliteten i skroven är låg kompenseras detta men en högre kölvikt vilket gör båtarna relativt tunga och svåra att dra på trailer med B-körkort. Efter att framgångsrikt ha seglat en Viper 640 under 2011 och 2010,

så vill jag inte kompromissa vad det gäller de planande egenskaperna. Min övertygelse är att fler och fler seglare uppskattar att segla enskrovsbåtar i nära flerskrovs farter, därför kommer vi se allt fler enskrovs kölbåtar med planande egenskaper på marknaden.

I början av april kommer den första LIFE 7.5 segla i Göteborg. Båtarna byggs i Polen. Skrov, däck och inredning görs i vakum baggad sandwich med E-glas och foam. Många varv bygger fortfarande idag med balsa som visserligen är ett billigare material men också mer oberäkneligt och okontrolerbart i lamineringen. Att vi valt vakuum injicerad foam sandwich konstruktion ger oss ett otroligt styvt, starkt och mycket lätt skrov. Vi har parat detta med en rejäl segelyta up- och downwind samt en två meter djup föllköl, där ca 50% av båtens vikt sitter. Allt för att säkra underbara seglingsegenskaper.

För att hålla däcket rent så leds samtliga trim tampar och skot i dränerade kanaler under däck vilket gör LIFE till den renast båten på däck i sin storlek, utan att kompromissa på funktion. I fören sitter ett integrerat center placerat kolfiber peke som seglas fullt utdraget med genneker och halvt utdraget med Code 0.

För att hålla nere kostnaderna vid “one design” seglingar har vi begränsat segeluppsättningen till “fyra”, Stor, Fock, Gennaker och Code 0. Sittbrunnen kommer som standard med teakdäck och resten av däcket går att få i teak som en option. Under däck finns fyra kojplatser och plats för ett litet kök med vask. Vi har inga ambitioner på att inredningen skall kunna fungera som en mini familjecruiser men nivån är så bra att man lätt kan ta långweekends och nattseglingar, dvs som den gamla folkbåten men med mer plats. Genomgående har vi valt en mycket hög nivå på material, konstruktion och all däcksutrustning (Harken, Spinlock och Facnor).

LIFE 7.5 kommer att finnas i två rigg alternativ, aluminium mast med dyform eller kolfiber och rod som stående rigg. Varianten med aluminummast lanseras för 455 000 kr.

Mitt mål är att vi kan få igång en entypsklass och köra lite “raid” liknande race. T. ex. Tour Scandinavia (NO/SE/DK), Marstrand-Skagen-Hankö-Marstrand, en kombination av inom-skärs och utom-skärs segling.

Självklart finns det massor av potential för motsvarande östkust och internationella seglingar. Fram till vi har ett par båtar i vattnet så kommer vi segla SRS seglingar, shorthand och full crew.

Info: www.life-yachts.com

Helly Hansens seglarinspirerade kollektion Oslo Fjord för henne består av en mix av jackor, tröjor, blusar, klänningar, byxor, shorts och sneakers som kan matchas ihop för en sportig och casual look.

Pressrelease:

Coastal Catalina Jacket har en klassisk siluhette och är tillverkad i det vattenfrånstötiga materialet Helly Tech gör att man kan använda den både till sjöss och på land utan att bli blöt när det duggar lätt. Jackan finns i 3 härliga färger med en rand över bröstet; vit med lila/blå rand, kornblå med röd/vit rand och marinblå med vit rand. Inspiration och mönster på jackan kommer från den första norska svanbåten, Berge Viking, som seglade Whitbread Around The World Race mellan 1981-82 och som var sponsrad av Helly Hansen.

Som komplement till jackan finns Faerder Knit, en långärmad stickad tröja med båthals och en Faerder klänning i slimmad modell i skön jersey med likadan rand som på jackan samt en blus med fina puffärmar, Coastal Shirt.

Till nederdelar finns både byxor, Oslo Fjord Linnen Pants, i linne, samt sportiga korta shorts, Faerder Shorts, i bomull. Navigare Salt Low sneakers är tillverkade i canvas och finns i tre olika färgkombinationer i storlekarna 36-42.

Priser
Coastal Catalina jacket 1500 SEK
Faerder Knit 800 SEK
Faerder Dress 700 SEK
Coastel Shirt 700 SEK
Olso Fjord Linen Pants 900 SEK
Faerder Shorts 700 SEK
Navigare Salt Low Sneaker 600 SEK

Den lilla fisken tånglaken ska få en viktig roll när det gäller att övervaka tillståndet i Östersjön. Forskningsresultat visar bland annat att det blivit vanligare att tånglaken drabbas av störningar i fortplantningen än vad som tidigare varit känt.

– Resultaten är mycket intressanta och kan komma till god nytta i arbetet med att begränsa miljögifters negativa inverkan på våra hav, säger Anna Jöborn, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten, som är en av finansiärerna av forskningen. En av svårigheterna med miljöövervakningen är att veta vilka kemikalier som orsakar de skador man ser.

Det aktuella forskningsprojektet studerar hur tånglaken mår och hur deras fortplantning fungerar på olika platser i Östersjön. Meningen är att göra tånglaken till en modellorganism, ett slags termometer eller varningssignal för hur livet i havet påverkas av det moderna kemikaliesamhället.

Projektet samordnas av professor Lars Förlin på Göteborgs Universitet.

– En sådan här modellart är något som saknats hittills. Det gör att man snabbt ska kunna se när det händer något i miljön. Och det gör också att vi kan jämföra graden av kemisk påverkan på olika platser i Östersjön, säger Lars Förlin.

Under arbetet har man bland annat upptäckt att det är vanligare att tånglaken drabbats av störningar i fortplantningen än vad man tidigare känt till. Det innebär till exempel att ynglen får missbildningar, att det kan bli en ojämn könsfördelning bland ynglen, och att hanar utvecklar äggceller.

Tånglaken är en liten fisk som lever i tångbältet nära botten i hela Östersjön. Den blir cirka 2-3 decimeter lång. En av de saker som gör den lämplig som modellart är att den föder levande ungar och kan studeras i hela fortplantningscykeln.

Balcofish heter forskningsprojektet, och det är en del av BONUS-programmet – EU:s forsknings- och utvecklingsprogram för Östersjön. Programmet är den största gemensamma forskningssatsningen i Östersjön hittills på hundra miljoner kronor mellan 2009 och 2016.

Havs- och vattenmyndigheten är med om att finansiera forskningen tillsammans med en rad andra forskningsfinansiärer runt Östersjön.

Förra året hölls Kalmar Båtmässa för första gången. Det blev en succé, med ca 30 000 besökare i Kalmar Gästhamn. Nu laddar vi för årets mässa. Den 25–27 maj är det dags!

Konceptet är detsamma som tidigare: en flytande båtmässa med försäljning av båtar och tillbehör, uppvisningar, underhållning och prova-på-aktiviteter.

– Vi fick ett väldigt positivt gensvar förra året, både från besökare och utställare, men några förbättringar kommer vi såklart att göra i år. Mässområdet blir större och öppettiderna utökas på lördagen. Dessutom kommer vi att ha kvällsunderhållning. Vi kommer också att utöka marknadsföringen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Redan nu är flera utställare klara.

– Många återkommer från förra året, men vi har också helt nya utställare, som t.ex. Biltema och JKM Marin. Nytt för i år blir också en modevisning, som anordnas av en av utställarna. Det blir också fler uppvisningar i vattnet, berättar Maria Sampson.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Team Telefónica var i ledningen ut från kinesiska Sanya när båtarna på måndagsmorgonen gav sig iväg på den hittills mest krävande etappen i Volvo Ocean Race. Efter 5 500 Nm ska båtarna preliminärt nå fram till Auckland på Nya Zealand 8 mars. Men mycket kan hända på Leg 4. (På den stora bilden ovan syns besättningen på Pumabåten.)

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Race organisers split Leg 4 into two stages and held the fleet in Sanya for over 12 hours because of dangerous weather conditions in the South China Sea, with forecasts of waves breaking over eight metres.

Leg 4 Stage 2, which will take the fleet over 5,220 nautical miles to Auckland in New Zealand, got underway at 0700 local time on Monday (2300 GMT/UTC on Sunday) and was staggered according to finishing times in Stage 1 along the Chinese coast.

That gave Telefónica a two minute 32 second head start over Groupama sailing team, who placed second in the 43.2 nautical miles sprint, and an even bigger advantage over the rest of the fleet.

Abu Dhabi Ocean Racing started third, followed by Team Sanya, CAMPER with Emirates Team New Zealand and finally PUMA who set off 39 minutes and 17 seconds after Telefónica.

“No doubt there will be some very big leftover waves,” said Team Telefónica watch leader Neal McDonald. “Despite the wind being a more manageable breeze I suspect there will be boat breaking conditions and we’ll need to be careful.”

Abu Dhabi skipper Ian Walker said his team had been especially careful in their preparations to make sure they were covered for the expected tough conditions.

“We’re ready for this,” said the British skipper. “We’ve worked through what we think are our weak points and we’ve moded the boat a little bit differently for stronger air and upwind for this leg.

“We’ve also made our life jackets more accessible and all our personal gear is set up for easy access in difficult conditions.’’

The fourth leg’s second stage is likely to prove the most tactically challenging of the race so far. Up to three weeks of testing sailing lie ahead of the six crews as they navigate their way through the South China Sea, out into the Philippine Sea, through the Doldrums and into the Tasman Sea.

Summing up the leg, race meteorologist Gonzalo Infante said, “It is going to be very tricky with many unknowns due to the dynamic nature of this section of the world’s oceans.

“From the tropics to the Tasman, the weather systems are fast moving and variable. It’s going to be one of the most tactical legs of the race so far with plenty of opportunities to reward bold tactical manoeuvres.”

According to Infante perfect timing will be required over the first three days to negotiate the tricky stretch of the South China Sea between Sanya and the Strait of Luzon.

Infante expects the extreme conditions of the previous few days to begin to lessen as the southerly located low dissipates over the next day or so.

However, this could leave behind a difficult sea state making it imperative that the fleet makes it through the Strait of Luzon as quickly as possible to hook into stronger steadier breezes from a newly developing low pressure system to the north east.

Infante says he sees a northerly route through the straits as the only viable option. “This way they can avoid the worst of the current, stay in the strongest breeze and avoid the chance of a wind shadow from the northerly tip of the Philippines,” he said.

Once out of the strait the fleet could have an opportunity to set themselves up perfectly for some fast sailing in the north east trade winds by making early rapid progress to the east.

“East is best,” Infante said. “A well timed exit from the strait will enable the boats to take advantage of strong winds from a new, easterly moving low pressure system.

“If they get it right it will be like taking an eastbound train to line up perfectly for the north east trade winds.

“If they miss the train then they will be forced south closer to the island land masses of the Philippines, Papua New Guinea and Indonesia where the trades are less stable and harder to predict.”

The current ETA for the arrival of the six teams in Auckland March 8.

Spanska Team Telefónica fortsätter att dominera i Volvo Ocean Race. Båtarna befinner sig för närvarande i kinesiska Sanya, där Team Telefónica idag besegrade sina konkurrenter i Sanya Haitang In-Port Race. Marginalen till tvåan, PUMA Ocean Racing, var inte stor, men Team Telefónica tog segern och sex ytterligare poäng.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Team Telefónica held off a fierce challenge from PUMA to win the Sanya Haitang Bay In-Port Race on Saturday and extend their overall lead to 18 points before the start of Leg 4 to Auckland.

Telefónica went into the race under some pressure after a last minute change of rigging and with two poor performances in the three previous in-port races. But a smart decision to drive hard right off the start line took them clear of the fleet and despite the relentless challenge of PUMA Ocean Racing powered by BERG they went on to seal another valuable win. Abu Dhabi Ocean Racing took the third podium place.

It was the second victory in four in-port races for Iker Martínez’s men, who have also won all three offshore legs. CAMPER with Emirates Team New Zealand, their closest challengers in the overall standings, fought their way back up from sixth to fourth but it was a disappointing day for Chris Nicholson’s team, who lost another three points to the leaders.

“Today the tactics were what made the difference,” said Telefónica skipper Iker Martínez. “We were really in the right place for the upwind legs and the first downwind too. Even if we weren’t great at manoeuvres, we were in the right place and that’s what mattered.”

PUMA skipper Ken Read was also satisfied with a performance that meant Telefónica could never quite be comfortable.

“We are pleased,” said Read. “I think we did a really good job of it today. In a fleet like this we’ll take second every day of the week.”

Mike Sanderson’s hometown heroes on Team Sanya fought an incredible battle but were just edged into sixth by Franck Cammas’ Groupama sailing team.

Flat waters and winds gusting up to 20 knots provided perfect conditions for the fourth in-port race of the 2011-12 edition, allowing the teams to put on a spectacular show for the thousands of spectators who turned out to watch the action over a fast 10.8 nautical mile course.

Telefónica took the lead early, rounding the first mark with a 28-second lead over their rivals before a slow rounding at the second mark saw Ken Read’s PUMA close the gap to just three seconds.

For a while it was neck and neck and PUMA appeared set to pounce but Telefónica’s superior speed saw them pull away and such was their dominance they were able to sail conservatively over the closing stages to ensure the win by a margin of 41 seconds. Abu Dhabi Ocean Racing were four minutes and 20 seconds behind the leaders with CAMPER trailing by five minutes and 35 seconds.

The overall rankings remain unchanged. Telefónica now lead with 101 points, followed by CAMPER with Emirates Team New Zealand on 83 and Groupama sailing team on 73. PUMA Ocean Racing powered by BERG have 53, followed by Abu Dhabi on 43 and Team Sanya on 17.

Sunday sees the start of the 5,220 nautical mile Leg 4 from Sanya to Auckland at 1400 local time (0600 UTC). The leg start will be streamed live at www.volvooceanrace.com and www.livestream.com/volvooceanrace. Coverage will start 15 minutes prior to the race start.

Sanya Haitang Bay In-Port Race results:
1. Team Telefónica 58 minutes 37 seconds
2. PUMA Ocean Racing powered by BERG +0:41 seconds
3. Abu Dhabi Ocean Racing +4 minutes 20 seconds
4. CAMPER with Emirates Team New Zealand +5:35
5. Groupama sailing team +6:51
6. Team Sanya: +7:13

Foto: PAUL TODD/Volvo Ocean Race, IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Med vindar på uppemot 40 knop och 8 m höga vågor är det osäkerhet som råder inför starten av Volvo Ocean Race Leg 4 från Sanya. Ingen i tävlinsledningen glömmer troligen Leg 1 i årets tävling, där vädrets makter fick flera båtar att bryta seglingen. Troligen skjuts starten upp i max 24 timmar. Närmast väntar en etapp på 5 220 Nm till seglingsmetropolen Auckland i Nya Zeeland.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Volvo Ocean Race organisers will split Leg 4 into two stages and hold the six boats in Sanya after Sunday’s leg start to allow enough time for dangerous conditions to clear, with fears that waves of up to eight metres could wreak havoc with the fleet.

Race director Jack Lloyd informed the teams on Saturday that Leg 4 to Auckland would be split for reasons of safety after forecasts of unsailable conditions in the South China Sea.

The first stage will start as scheduled at 1400 local time (0600 GMT/UTC) and will see the boats complete an inshore course in Sanya Bay before sailing past the famous Guanyin Buddha of South China Sea statue and finishing at Sanya Bay lighthouse which marks the entrance to Sanya Marina.

The fleet will then wait until conditions are deemed safe enough for them to sail. The delay will not be for more than 24 hours.

The re-start will be staggered, with the boats leaving in the order they finish Stage 1.

“It could be that we re-start the in the hours of darkness on Monday morning,” Lloyd told the teams.

Forecasts of winds gusting above 40 knots and waves of eight metres prompted the decision, according to Race CEO Knut Frostad.

“We will re-start the race some time on Monday and it could be in darkness,” Frostad said. “Our delay will not be more than 24 hours.

“We are doing this because of the weather advice issued by experts both from our own Race HQ in Alicante and the teams’ experts.

“They all believe we have conditions which will be dangerous up to 12-18 hours after the Leg start, with waves that can break boats if you sail into them.”

He added: “This has been a very, very difficult decision for us which we’ve waited as long as possible to make so that we make the right one.”

Iker Martínez, skipper of overall race leaders Team Telefónica, said he supported the decision.

“We have to trust those forecasts,” the Spaniard said. “It was very difficult to make this decision but it is clearly a case of safety first and we don’t want to go up against a wall.”

Fresh in the minds of organisers were the problems suffered by the fleet in the Strait of Luzon in the last race, when most of the boats suffered serious damage in conditions described at the time as carnage.

The current edition has seen the fleet take plenty of knocks already, with Team Sanya, Abu Dhabi Ocean Racing and PUMA Ocean Racing powered by BERG all forced to retire from Leg 1 because of damage. Team Sanya were also forced to make major repairs again in Madagascar in Leg 2, missing the shipping of the fleet through piracy-affected waters in the Indian Ocean.

Leg 4 is due to take the fleet 5,220 nautical miles to Auckland in New Zealand. No points will be awarded for the first stage of the leg.

Team Telefónica won Saturday’s Sanya Haitang Bay In-Port Race and lead the overall standings with 101 points, followed by CAMPER with Emirates Team New Zealand on 83, Groupama sailing team on 73, PUMA Ocean Racing powered by BERG on 53, Abu Dhabi Ocean Racing on 43 and Team Sanya on 17.

Volvo Anläggningsmaskiner och Volvo Bussar ansluter sig till Volvokoncernens samarbete med WWFs program Climate Savers. Samarbetet innebär att Volvokoncernen kommer att minska koldioxidutsläppen med 30 miljoner ton från de anläggningsmaskiner, bussar och lastbilar som tillverkas till och med år 2014.

Pressrelease:

Även Volvos samriskbolag SDLG, som tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, blir som första kinesiska bolag någonsin medlem i Climate Savers.

”Genom att utvidga samarbetet med WWF till att omfatta även våra bussar och anläggningsmaskiner visar Volvokoncernen att vi verkligen menar allvar med att hela tiden höja våra mål när det gäller minskningen av koldioxidutsläpp från våra produkter, och med att följa vår vision att framtidens transporter ska vara hållbara och koldioxidneutrala”, säger Volvos koncernchef Olof Persson.

WWFs globala program Climate Savers involverar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid. De företag som är med i Climate Savers lovar att minska sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan WWF och företaget. Resultaten granskas av oberoende tekniska experter. Det överenskomna målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för, och ska också innebära att företaget är ledande i sin bransch när det gäller minskningen av växthusgaser.

” Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och här behövs kraftfulla initiativ. Det är därför mycket positivt att Volvokoncernen nu vill bredda miljösamarbetet med WWF och ytterligare minska klimatutsläppen inom fler affärsområden”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Volvokoncernen anslöt sig hösten 2010, som världens första fordonstillverkare, till Climate Savers. Överenskommelsen innebär att koncernens lastbilsvarumärken förbinder sig att minska den totala mängden CO2 som lastbilar tillverkade mellan 2009 och 2014 släpper ut under sin livstid med 13 miljoner ton, jämfört med 2008 års modeller. Detta genom att lansera den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet.

I nästa steg, som gäller från och med den första januari 2012, ingår även Volvo Anläggningsmaskiner och Volvo Bussar i överenskommelsen. Tack vare förbättrad bränsleeffektivitet kommer nu den totala mängden CO2 som lastbilar, anläggningsmaskiner och bussar tillverkade inom Volvokoncernen fram till år 2014 släpper ut under sin livstid att minska med mer än 30 miljoner ton, jämfört med om fordonen hade varit av 2008 års modeller. 30 miljoner ton är lika mycket koldioxid som hela Sverige släpper ut under sju månader.

– Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och här behövs kraftfulla initiativ. Det är därför mycket positivt att Volvokoncernen nu vill bredda miljösamarbetet med WWF och minska klimatutsläppen från fossila bränslen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Överenskommelsen mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens varumärken Volvo Anläggningsmaskiner, Volvo Bussar, Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks, UD Trucks, och SDLG. SDLG tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, och blir det första kinesiska bolag någonsin att ansluta sig till Climate Savers.

”Jag är otroligt stolt över alla skickliga och engagerade medarbetare över hela världen, som gör det möjligt för Volvokoncernen att ständigt göra de framsteg som krävs för att gå i täten när det gäller att minska utsläppen av koldioxid. Genom att sätta tuffa miljömål bidrar vi till en hållbar utveckling samtidigt som våra produkter blir konkurrenskraftiga och vi sänker bränslekostnaderna för våra kunder”, säger Volvos koncernchef Olof Persson.

Volvo Bussar har dessutom åtagit sig att utöka antalet fältförsök med plug-in hybridbussar under åtagandeperioden. Plug-in teknik har en mycket god bränslebesparingspotential för stadsbussar.

Under utvecklingen av bränslebesparande teknik kommer Volvo Anläggningsmaskiner att ta fram en ny prototyp med ytterligare förbättrad bränsleprestanda jämfört med befintliga modeller.

Överenskommelsen mellan Volvo och WWF innebär också sedan tidigare att:
• Volvo kommer att ta fram en lastbilsprototyp med 20 procents lägre bränsleförbrukning än motsvarande lastbil av 2008 års modell.

• Innan 2014 kommer Volvo att kunna erbjuda den kommersiella marknaden lastbilar som körs på förnyelsebar gas.

• Volvokoncernen kommer också att minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,2 miljoner ton (12 procent) innan 2014, jämfört med 2008.

Oberoende tekniska experter kommer att följa upp och kontrollera så att Volvokoncernen lever upp till sina åtaganden.

Nu kommer det en ny hamnguide om Vänern och Vättern. Det finns mång a aktiva båtklubbar runt Vänern men turister som besöker sjön tar ofta raka spåret mellan Göta älv och Trollhätte kanal och mot Göta kanal. Men ger man sig av bara lite åt sidan från allfarvägen är chansen stor att man kan hitta en egen ö eller svajvik.


Boken visar vägen till författarnas favoriter och inspirerar till att lägga semestertid i vår största insjö. Den innehåller också hamnar och sevärdheter vid Göta älv och Trollhätte kanal, samt i Landsort-Skanör tidigare publicerade Vättern och Göta kanal.

Boken guidar till 28 naturhamnar med detaljerade tilläggningsanvisningar och mätningar av Hydrographica samt 70 gästhamnar och klubbhamnar med information om tillgänglig service och sevärdheter. Dessutom underlättar 80 flygfotograferingar navigeringen.

Boken är skriven av Angelica Parling-Lindström, Catharina Söderbergh, Ann Ardebrant, Torbjörn Ardebrant och Lars Granath.

Info: www.norstedts.se

I flera år har Dalslands Kanal AB arbetat med ett omfattande utvecklingsarbete. Flera av delprojekten har varit direkt riktade mot förbättrad service till båttrafikanter. Inför 2012 har detta arbete fortsatt med bland annat två nya slussportar i Upperud.

Två gamla slussportar ligger på torra land och ett öppet gapande hål lyser i slussbassängen i Upperud. Det är ett omfattande arbete att reparera en slussport. Särskilt när den stått i vatten i flera decennier. Så blir det med en slussport som är utsatt för extrem påverkan av väder och vind, vatten och mekaniskt slitage. Så, i december var det aktuellt. Då lyfte kanalbolaget de två slussportarna för transport till reparation. Just nu pågår ett febrilt arbete med att reparera de två slussportarna. Sista veckan i april ska de vara på plats igen. Och då är tanken att de ska stå i flera årtioden igen. Samtidigt väntar bolagets reparatörer på att det ska våras för att även själva slussbassängen ska kunna ses över.

Vårförberedelserna är i full gång. Innan kanalen öppnar för passagerartrafik, den 1 maj, ska alla slussar servas och kontrollköras. Samtliga farleder skall ses över och positioneras så de stämmer med sjökortet.

– Fritidsbåtarna är välkomna 11 juni, det är då kanalen öppnar för säsongen, säger kanaldirektören, Benny Ruus. Sen har vi öppet för trafik ända till den 30 augusti.

Kanalbolaget har jobbat med ett omfattande upprustningsarbete under en följd av år. Det har handlat om att förbättra service för trafikanter och besökare, skapa förutsättningar för bättre miljöhantering och – inte minst- se till att det värdefulla kulturarvet, som den gamla transportleden egentligen är, bevaras för framtiden. Sedan 2010 kan kanal- och sjösystemet bjuda på hela fem nya gästhamnar. En av dessa är Holmerudsfors gästhamn, mycket vacker belägen i den norra delen av sjösystemet.

– En absolut pärla säger kanaldirektör Benny Ruus som själv var med och invigde gästhamnen 2010. Båtklubben jobbar nu med att färdigställa det sista i hamnens servicehus. I denna idylliska vik kan du bl.a. handla, glass, dricka och färska frukostfrallor. Är du sugen på ett bastubad är även detta möjligt. De andra två gästhamnarna som bör omnämnas är Käglans gästhamn i Östervallskog – i den absolut nordligaste delen av sjösystemet – som fått en rejäl ansiktslyftning och Signebyns gästhamn – också idylliskt belägen i en vackra sjön Östra Silen. Den fjärde gästhamnen Sillebottens gästhamn, ligger inte långt från Signebyn.

Vart femte år genomför kanalbolaget och Sjöfartsverket en revidering av gällande sjökort. Förra årets översyn kom att resultera i en ny upplaga i maj 2011. Några större farledsändringar står inte att finna. Men, däremot har justeringar har gjorts gällande informationen till navigeringsdelen. Sjökortet kan beställas hos kanalbolaget eller inhandlas hos de flesta försäljningsombud för sjökort.

Info: www.dalslandskanal.se

Saneringen av Valdemarsviken är ett av de största miljöprojekten i landet. Valdemarsviks kommun skrev i januari under avtalet med den belgiska entreprenören DEC cv om de omfattande muddringsarbetena. I ett nyhetsbrev informeras kommuninvånarna och de sommarboende kontinuerligt om hur projektet framskrider.

I Nyhetsbrev nummer 4, som i dagarna distribueras till hushållen, inviterar kommunen bland annat till Öppet Hus den 25 februari. I nyhetsbrevet redogörs också för de höga krav på säkerhety som omgärdar projektet. En marinakeoligisk undersökning beskrivs – och den belgiska entreprenören presenterar sig.

Idag är det 100 dagar kvar till invigningen av nya fartyget MSC Divina, det tolfte fartyget i MSC Cruises flotta och tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen. Arbetet med den sista byggnadsfasen och påklädningen av MSC Divina pågår för fullt på STX Europes skeppsvarv i Saint-Nazaire i Frankrike inför dopet i Marseille den 26 maj.

Slutmonteringen och påklädningen av MSC Divina har inletts vid STX Europes varv i Frankrike. Över 1 400 personer kommer att ha arbetat i totalt 3,2 miljoner timmar för att få det nya fartyget färdigt till dopet i Marseille den 26 maj.

MSC Divina, som är 333 meter långt och 38 meter brett, har 1751 hytter varav 97 är sviter, 1125 är balkonghytter, 124 är fönsterhytter och 405 är insideshytter. Totalt kommer fartyget att rymma 4 363 passagerare. Fartyget har 18 däck varav 14 är avsedda för passagerare.

Ombord kommer det att finnas flera restauranger, pooler och vattenrutschkana, barer, kasino, bowlingbana, gym, MSC Aurea Spa samt det exklusiva området MSC Yacht Club. En av nyheterna för MSC Divina är den så kallade Garden Pool i aktern på däck 15 som har designats om så att gästerna kan njuta av den fantastiska havsutsikten från poolen.

MSC Divina ger sig ut på sin jungfrutur från Marseille till Venedig den 27 maj och kommer sedan att påbörja sin första veckokryssning från Venedig den 2 juni för att under perioden juni till oktober besöka även Bari, Katakolon, Izmir, Istanbul och Dubrovnik under 22 veckokryssningar.

Trots minusgrader, snöbyar och vind upp till 15 meter per sekund kunde KBV 003 Amfitrite under natten bogsera fartyget Phantom till Oskarshamn. Fartyget ligger nu till kaj och har kopplats loss. Klockan 06.58 förtöjdes fartyget Phantom vid kaj i Oskarshamn. Fartyget förtöjdes med babord sida mot kajen för att underlätta lossning av däckslasten och länspumpning, samt för att stabilisera fartyget och minska riskerna för kantring.

Bogseringen av haveristen har inte varit problemfri men genomförts med framgång under förhållanden som har varit ganska svåra. Under natten har det varit vindar på 15 m/sek, snöbyar och minusgrader i området. Operationen har varit en stor framgång för Kustbevakningen, både beslutet att nödbogsera haveristen och själva operationen med bogseringen.

KBV 003 har visat sig uppfylla de förväntningar som ställs på denna typ av fartyg, det vill säga att kunna förhindra miljökatastrofer och kunna bogsera haverister under svåra förhållanden.

Ansvaret för fartyget övertas nu, efter avlämningen från Kustbevakningens räddningsledare, av kommunal räddningsledare och Kustbevakningens enheter kommer succesivt att lämna platsen. Någon eller några enheter kommer att vara kvar på plats för att bistå den kommunala räddningsledaren om så skulle behövas. Risk för oljeläckage föreligger när fartyget ska länspumpas.

Under dagen kommer även personal från ägaren till fartyget att finnas på plats för att bistå med expertkunskap vad gäller fartyget. Vilka åtgärder för att stabilisera fartyget och när dessa kommer att sättas in är inte känt i nuläget. Åtgärderna kommer dock att påbörjas så fort som möjligt.

Foto: Kustbevakningen.

Med ny givare och programvara i Humminbird XD ekolod ser båtägaren ner till djup på 750 m. Att nå de stora djupen med enklare ekolod har tidigare varit svårt. Tack vare en nyutvecklad givare och finjustering av programvaran har Humminbird lyckats att presentera unika produkter. Med 50kHz frekvens nås djupen och med 200kHz kan fisken identifieras i en klar och tydlig högupplöst 640×640 display.

XD ekoloden finns i tre 5” versioner, 778cx HD XD som är ett ekolod, 597cxi HD XD och 788cxi HD XD som är kombinerade plotter/ekolod.

Humminbird modellerna i 800, 900 och 1100 seriens kombinerade plotter/ekolod har med 2012 års programuppdatering förbättrade funktioner för att nå djupare. De är kompatibla med Humminbirds nya XD givare och även Airmar givare som finns i många olika utförande och monteringsalternativ.

Pris från 7 795 kr (ekolod 778cx HD XD), 1 095 kr (givare XD akterspegelsgivare).

Info: www.comstedt.se

Sjökortsspecialisten Hydrographica ger i år ut nio nya specialsjökort. I Blekinge kommer två nya kort, 822-03 och 04 över Tjärö–Spjutsöarkipelagen. De ansluter till de två tidigare utgivna korten i Karlshamnsområdet. Hydrographica har påbörjat en långsiktig utgivning av specialer i Vänern, där sjömätningarna på många håll är otillförlitliga.

Den första specialen 133-01 Läckö är klar, det första i en serie över hela Ekens skärgård. Övriga Ekenkort väntas bli färdiga under 2013.

I Gryts skärgård fortsätter utgivningen från Harstena och söderut, i år kommer fem kort som når ner mot Fyrudden. Korten heter: 622-15/16 Orren/Snäckevarp, 622-17 Bondekrok, 622-18 Kråkmarö, 622-19/20 Grönsö/Gråbådarna, 622-23 Laxvarp.

I Stockholms skärgård utkommer ett nytt dubbelkort 616-10/11 Jungfruskär/Skeppskobben, som fyller ut en lucka i utgivningen av specialer utanför Nämdöskärgården. Det blir nu möjligt att navigera obrutet på 10 000-dels specialer från Fjärdlång i söder till Ormskär/Långviksskär i norr.

Info: www.hydrographica.se

Raymarine har tagit fram en ny PC app som gör det möjligt att synka waypoints och rutter via multifunktionsdisplayer och datorer via Internet. Nyheten presenteras på den nu pågående Miami International Boat Show, världens största flytande båtmässa där det alltid är en flod av nyheter. Det nya verktyget heter Raymarine Voyage Planner PC software.

Voyage Planner tillåter Raymarine användare att på ett enkelt sätt hantera waypoints och rutter mellan sin båts navigationsutrustning och deras egen PC. Båtägare kan därmed planera sjöturen hemma med sin PC och importera eller exportera waypoints och rutter i realtid med hjälp av det inbyggda Wi-Fi som finns i Raymarines nya c-Series och e-Series multifunktionsinstrument.

Alternativt kan waypoints och rutter synkas genom SeaTalkhs (Ethernet) eller med minneskort. Voyage Planner stöder Raymarine waypoints format samt stöder GPX och KMZ.

Voyage Planner fungerar med Navionics, Gold, Platinum+ och HotMaps sjökort. Ägare till Raymarine multifunktionsdisplayer kan gratis ladda ner Navionics Ready-to-Navigate sjökort till sin Voyage Planner app.

Info: www.raymarine.se

Till hösten kommer en nordisk variant av en motorbåt som har fått stort intresse i länderna kring Medelhavet. Föregångaren är den väldiga Azimut Magellano 74, som är designad för att kunna användas för miljövänlig cruising över långa sträckor. Den nya modellen blir på 42 fot och en mer nordisk trålarvariant av de extremt formgivna båtarna i Azimuts Magellano-serie.

Båtarna är döpta efter världens första jorden-runt-seglare, Ferdinand Magellan (1480-1521). Det är lite speciellt att en av världens främsta producenter av kvalitetsmotorbåtar – Azimut – har tagit fram en båt med det här konceptet där utrymmen och miljö är i centrum.

Redan när den första båten i serien presenterades 2009 fick Azimut Magellano 74 ta emot priset ”UIM environmental award” 2011 av den internationella motorbåtssportorganisationen UIM.

74-fotaren följdes därefter upp av Magellano 50. Båda de förstnämnda båtarna är väldigt dyra med svenska mått mätt och även 42-fotaren lär knappast bli någon billig båt. Idén bakom båten är dock att det även ska vara en båt för äventyrslystna, så den vänder sig till en kategori som både har gott om pengar och gott om tid för att kanske göra livets längsta båttur.

Magellano 42 har skrov, motorer, inredning och tankvolym som är anpassat för långfärd. Båten är dessutom mycket ekonomisk vid relativt låga marschfarter. För den som har mer bråttom klarar båten upp till 24 knop.

Magellano 42 kommer att erbjudas med tre eller två kabiner, vart och ett med bad och such beroende på kundens önskemål. Den är rymlig i alla utrymmen och försedd med en stor flybridge i traditionell trålarstil.

Info www.italmarin.no.

Tekniska specifikationer
Azimut Magellano 42
Längd ö a: 13,63 m
Bredd: 4,40 m
Vikt (fulltankad): 17,5 ton
Kabiner: 2 eller 3
Kojer: 4–6
Bränsletank: 1 800 liter
Motorer: 2 x Cummins QSB 380 hk
Framdrift: Axeldrift
Toppfart: 24 knop
Pris: Ej bestämt
Info: www.italmarin.no

Motorbåten Bella 9000 Hybrid och segelbåten Xp 38 (bilden) har tagit hem hederstitlarna på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det är nu för fjortonde gången som Mässans motorbåt och Mässans segelbåt utses.

Sju finalister gjorde upp om titeln Mässans motorbåt. Bella 9000 Hybrid charmade domarna med sin chosefrihet. Särskilt uppskattade rådet båtens fina och välfungerande grundkoncept. De funktionella inredningslösningarna fick också massor av beröm.

Domarna tyckte att den asymmetriska däckslayouten var en genial lösning. Särskilt uppskattades de skäliga driftkostnaderna och det moderata priset, särskilt för basversionens del. Positivt var också att båten kunde köpas antingen med driftsekonomisk diesel eller i miljövänlig hybridversion.

Om titeln Mässans segelbåt kämpade sex yachter. Nästan enhälligt utsågs danska Xp 38 till vinnare. Motiveringen var att båten var en mångsidig, om än dyr seglare. Xp 38 är snabb och utrymmena utmärkta för långfärdssegling. Särskilt båtens nordiska design, den heltäckande segelgarderoben och den läckra finishen vann rådets gillande. Det berömdes också båtens lätta konstruktion, som ändå ansågs vara både styv och hållbar.

De vinnande båtarna kan beses på båtmässan Vene 12 Båt i Helsingfors Mässcentrum fram till kl. 17 söndagen den 19 februari. Bella 9000 Hybrid ses i monter 7b21 och Xp 38 i monter 7h19.

Med valet av Mässans motorbåt resp. segelbåt vill arrangörerna främja båtbranschen och betona betydelsen av lyckad produktutveckling. Vandringsprisen har donerats av Vator Oy och Nyländska Jaktklubben NJK.

Domarna var specialforskaren vid VTT Markku Hentinen, chefredaktör Ari Inkinen från tidskriften Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidskriften Kippari, gruppchef Kimmo Patrakka från Trafi, chefredaktör Jan Sjölund från tidskriften Venemestari samt chefredaktör Kari Wilén från tidskriften Frisk Bris.

Mästerskapsserien “The RC44 Championship Tour” återvänder till Sverige i sommar för andra året i rad. Kampen om titeln RC44 Sweden Cup kommer att hållas på vattnen utanför Marstrand 18-22 juli. Stena är med som ny sponsor för att ytterligare visa sitt engagemang i internationell segling.

– RC44 Sweden Cup är ett fantastiskt event med ultimata förutsättningar för sponsring med fokus på ”business to business” och därför passar det oss så bra, säger Ulf G. Ryder, vd för Stena Bulk.

– Vi ser vårt samarbete med RC44 Sweden Cup som en direkt koppling till vår internationella verksamhet inom energiindustri, där det här hjälper till att stärka vårt varumärke.

Här är de team som komemr att delta i 2012 RC44 Championship Tour:
AEZ Sailing Team (AUT44)
Rene Mangold (AUT) / Markus Wiser (GER)

AFX Capital Racing (ITA7)
Massimo Barranco (ITA) / Gabriele Bruni (ITA)

Aleph Sailing Team (FRA17)
Hugues Lepic (FRA) / Mathieu Richard (FRA)

Artemis Racing (SWE44)
Torbjorn Tornqvist (SWE) / Tom Burnham (USA)
Ironbound (USA 1)
David Murphy (USA) / Andy Horton (USA)
Katusha (RUS 007)
Gennadi Timchenko (RUS) / Brad Butterworth (NZL)
No Way Back (NED 18)
Pieter Heerema (NED) / Ross MacDonald (CAN)

Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR 1)
John Bassadone (GBR) / Vasco Vascotto (ITA)
Islas Canarias Puerto Calero (ESP 1)
Daniel Calero (ESP) / Jose Maria Ponce (ESP)

RC44 TEAM CEEREF (SLO 11)
Igor Lah (SLO) / Michele Ivaldi (ITA)

RUS-7 Sail Racing Team powered by AnyWayAnyDay.com (RUS7)
Kirill Podolsky (RUS) / Sergui Chevtsov (RUS)
Synergy Russian Sailing Team (RUS 13)
Valentin Zavadnikov (RUS) / Ed Baird (USA)
Team Aqua (GBR 2041)
Chris Bake (GBR) / Cameron Appleton (NZL)
Team Nika (RUS 10)
Vladimir Prosikhin (RUS) / Tomislav Basic (CRO)

Info:
www.rc44swedencup.com
www.stena.com
www.brandspot.com