nyhetstest

Svenska Sail Racing lanserar ett helt nytt program vindtäta produkter. Plaggen är tillverkade i en teknisk trelagers Windstopper. Kvaliten är extremt lätt, smidig och vindtät med hög andningsförmåga.

I programmet finns jacka, väst, shorts och spray top. Produkterna finns tillgängliga i vit, grå, blå
hos återförsäljare samt på onlinestore.sailracing.com från april.

Info: www.sailracing.se

Den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvobilen ut ur Lundbyfabriken i Göteborg. 85 år senare är Volvokoncernen en av världens största tillverkare av kommersiella fordon och Volvo Personvagnar närmar sig 500 000 sålda bilar om året. Volvo Penta ingår idag i AB Volvo.

Klockan var tio på morgonen den 14 april 1927 när försäljningschef Hilmer Johansson körde den första serietillverkade ÖV4:an genom fabriksportarna i Lundby, Göteborg. 85 år senare, rullar samma bilmodell genom exakt samma port för att fira Volvos födelsedag. Bakom ratten sitter Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar, och Olof Persson, vd och koncernchef för Volvokoncernen.

”Det är en fantastisk bil, men man kan väl konstatera att det hänt en del på 85 år”, säger Stefan Jacoby, som nyligen premiärvisat den nya V40:n på bilmässan i Genève.

Volvokoncernen och Volvo Personvagnar är två företag med en lång gemensam historia. Men det då gemensamma bolaget började som ett högst osäkert projekt då Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson saknade direkt erfarenhet av bilar och bilbranschen. Under det första produktionsåret sålde Volvo blygsamma 300 bilar. Året därpå tog affärerna fart på allvar när företaget började tillverka även lastbilar och bussar. Redan vid den här tiden insåg Volvo att nyckeln till framgång låg i export. ”Våra rötter är fortfarande väldigt viktiga. Idag arbetar 30 000 av Volvokoncernens cirka 120 000 medarbetare i Sverige, men 95 procent av vår försäljning sker utomlands”, säger Olof Persson. Motsvarande siffror för Volvo Personvagnar är 14 500 medarbetare i Sverige av totalt 21 500 globalt. 87 procent av alla personbilar säljs utomlands.

1999 sålde Volvokoncernen personbilsverksamheten. Sedan dess har de båda företagen fortsatt att expandera på var sitt håll. Volvo Personvagnar tillhör idag premiumsegmentet och sålde förra året cirka 450 000 bilar i 120 länder med USA som sin enskilt största marknad. Volvokoncernen producerar lastbilar under varumärkena Volvo, Renault Trucks, Mack och UD Trucks, samt bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer och komponenter för flygmotorer. Med en omsättning på 310 miljarder kronor är Volvokoncernen världens näst största tillverkare av tunga lastbilar och Sveriges största företag. Koncernen har produktion i 20 länder och försäljning i 190.

Med anledning av Volvos födelsedag håller Volvo Museum i Göteborg öppet hus den 14 april klockan 11.00-16.00. Vid fint väder arrangeras en parad med både nya och gamla fordon till Göteborgs centrum.

Franska Beneteau satsar stort på att ta ledningen bland världens båtföretag. Beneteau ska bland annat bygga motorbåtar upp till 100 fot och har kört igång en produktutveckling som håller högsta möjliga tempo. En av de storleksmässigt mindre nyheterna är denna Beneteau Barracuda, som hade premiär på båtmässan i Düsseldorf.

Barracuda är en mycket intressant båt på flera sätt. Planlösningen är väldigt enkel men smart utförd. Och båten är försedd med en stor utombordsmotor (enkel- eller dubbelmontage), vilket ökar rymligheten på ett fint sätt.

Båtens layout påminner på väsentliga punkter om kabinbåtarna från finska Targa men med utombordsmotor. Beneteau fortsätter därmed på den trend som en del varv har startat tack vare de nya stora utombordsmotorer som har lanserats de senaste åren.

Barracuda finns dessutom med eller utan flybridge för två personer. Skrovet har så kallad Air-step tekniken från Beneteaus Monte Carlo-serien. Det innebär som är luftsmort och är godkänd för singel- eller dubbelmontage upp till 400 hk.

Beneteaus egna argument för båten är att ”Vi vänder oss till dig som vill ha en sjövärdig och stabil båt för fiske utan att för den saken skull kompromissa på komfort, prestanda och användbarhet. Skrovet har fått den berömda Air-step tekniken. Arbetsytorna i fören och på akterdäck har gjorts stora och användbara för ett aktivt fiske. I den välinredda hytten tar du dig bekvämt mellan fiskeplatserna i farter på upp 40 knop.”

Den båt som visades på mässan i Düsseldorf var inte helt färdig för produktion, men enligt den svenska generalagentens hemsida kommer Barracuda att presenteras på den svenska marknaden till sommaren.

På båtmässan kostade Beneteau Barracuda 63 500 Euro plus moms och motor. I Sverige landar priset på knappt 1,2 Mkr med en Suzuki 300 hk inklusive moms.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,78 m
Bredd: 2,98 m
Vikt: 3 200 kg
Max motor: 400 hk
Bränsletank: 285 liter
Pris: från 1 190 000 kr med Suzuki 300 hk och riklig standardutrustning
Info: www.dreammarine.se

Jag välkomnar Miljö- och jordbruksutskottets förslag om att man ska införa allmän jakt på skarven. Det säger Gustav Andersson (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd efter Miljö- och jordbruksutskottet beslut i går eftermiddag.

Utskottet tog i går ställning för en översyn av reglerna av jakt på skarv för att allmän jakt införs. Utskottet konstaterar att Sverige har haft en mycket kraftig ökning av skarv under de senaste åren som medfört att fågelarten numera häckar i stora delar av vårt land. Skarven har en stor negativ inverkan på naturen och är även en betydande konkurrent till yrkesfisket, menar utskottet.

– Skarven har stor lokal inverkan på miljöer i skärgården och skarvens tillväxt är sannolikt en av orsakerna bakom den kraftiga nedgången i de kustnära fiskebestånden. Skarven breder ut sig och äter stora mängder fisk vilket driver bort andra naturligt förekommande sjöfåglar. Det rubbar ekosystemet, påverkar fisket och möjligheten att bo och verka i skärgården, säger Gustav Andersson.

Allmän jakt på skarv är inte tillåten enligt ett EU-direktiv om bevarande av vilda fåglar. Viss möjlighet finns till undantag från reglerna, och länsstyrelsen kan besluta om skyddsjakt på skarv, till exempel för att förhindra allvarlig skada. Utskottet anser att Sverige bör verka för att allmän jakt på skarv införs inom ramen för en översyn av EU:s fågeldirektiv. Ställningstagandet gjordes med anledning av en S- och en C-motion från allmänna motionstiden 2011.

– Jag har länge verkat för att få upp skarvfrågan på agendan och för en reducering av skarven till ungefär en tredjedel av dagens nivå. Skarvens tryck på ekosystemet måste lättas. Jag är glad att Centerpartiets motion i riksdagen nu får gehör, säger Gustav Andersson.

Med nya Virtess 420 ger sig Bavaria in i ett lyxigare segment på allvar. Virtess (tidigare med arbetsnamnet Zircon) innebär att det tyska varvet lanserar en ny serie motorbåtar. Båtarna får en kraftfull design och stora innerutrymmen.

Vid framtagningen av de nya flybridgebåtarna har Bavaria arbetat tillsammans med det italienska designföretaget Too Design. De har skapat en rymlig flybridgebåt med 360 graders sikt från förarplatsen. Bakom förarplatsen, med plats för två personer, finns en rymlig sittgrupp med plats för sex personer.

Sittgruppen kan även användas som sittplats vid middagen och utrymmet är utrustat med wet bar, kyl och ismaskin.

I salongen finns bland annat ett pentry med mikrougn, diskavdelning och gott om stuvutrymmen. Man kommer ut till akterdäck via skjutdörrar i glas och för den som vill ta sig ner i vattnet för en simtur har båten en stor hydraulisk badplattform med integrerad badstege.

Bavaria har satsat på lyxigare material än vanligt i inredningen i Virtess 420. Under däck finns en ägarkabin, två gästkabiner och stora badrum med separata duschutrymmen. Som tillbehör finns även en tvättmaskin.

Båten får sin världspremiär på båtmässan i Cannes, som hålls i september.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,39 m / 13.60 m
Bredd: 4,21 m
Höjd ovanför vattenlinjen: 5,72 m
Djupgående Z-drive/IPS: 1,11 m / 1,09 m
Vikt: 11 400 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3
Bäddar: 6
Höjd i kabinerna: 1,95 m
Passagerare: 12
Motorer: 2 x Volvo-Penta D6-370 EVC (370 hk)
2 x Volvo-Penta D6-400 EVC (400 hk)
2 x Volvo-Penta IPS-500 D6-370 (370 hk)
2 x Volvo-Penta IPS-600 D6-435 (435 hk)
Pris: Med 2 x Volvo-Penta D6-370 EVC ( 2 x 370 hk) – från 299 000 Euro plus moms.
Info: www.bavariasverige.se

Vid oljeutsläpp i hav och sjöar är det är det viktigt att snabbt få en prognos över hur oljan sprids och var och när den når kusten. Det gör det lättare att sanera till havs och ökar beredskapen längs kusten. Havs- och vattenmyndigheten ger nu 400 000 kr i bidrag till SMHI för att utveckla projektet ”Seatrack Web, prognossystem för oljeutsläpp i havet”.

Med Seatrack Web kan man animera hur strömmar, vindar och isläggning ändras timme för timme och hur utsläppen av olja förändras och förväntas driva. Verktyget används i dag av ett 80-tal aktörer runt Östersjön inklusive östra Nordsjön och Brofjorden. Det har utvecklats av SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, i samarbete med sina danska och tyska motsvarigheter.

Det stora oljeutsläppet utanför Västkusten i höstas gav nya erfarenheter och väckte önskemål om förbättringar av systemet, bland annat nya funktioner, snabbare beräkningar och att det ska vara enklare att använda. Målet är att alla länder i Nordsjön i framtiden ska använda verktyget .

Havs- och vattenmyndigheten ger också bidrag till länsstyrelsen i Halland för projektet med terassdikning i Sandabäcken, Törlans avrinningsområde. Det projektet får 150 000 kronor.

Länsstyrelsen i Östergötland får 500 000 kronor till projektet ”Åtgärder för att förbättra vattenmiljöer på och omkring Vikbolandet”. Halvön i det nordöstra hörnet av Östergötland är omgivet av vatten på tre sidor. På norra och södra sidan ligger två av Sveriges största havsvikar, Bråviken och Slätbaken och i öster ligger Östersjön.

I dag bedrivs ett intensivt jordbruk på Vikbolandet och övergödning utgör det största miljöproblemet. Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet tar ett brett grepp för att minska negativ påverkan från jordbruk, enskilda avlopp och fritidsbåtar på miljön.

Länsstyrelsen i Östergötland får också bidrag till projektet ”Biomanipulering av små övergödda sjöar: En snabb och effektiv metod för att förbättra näringsstatusen”. Det projektet får 255 000 kronor. Bidragen från Havs- och vattenmyndigheten tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

Tjörns kommun slutar att använda det miljöfarliga kallavfettningsmedlet vid oljesaneringen. I stället övergår man till att grovsanera bort olja från klipp- och stenstränder med hjälp av spadar, skrapor och andra handredskap. – Det är glädjande att kommunen lyssnat på det vi och länsstyrelsen framfört, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen på Havs- och vattenmyndigheten.

Beslutet togs efter rekommendationer från Havs- och vattenmyndigheten, länsstyrelsen och direktiv från kommunens egen samhällsbyggnadsavdelning.

Oljeutsläppet i höstas orsakade stora skador på kommunens klippor och stränder. Saneringsarbetet har varit omfattande och kräver fortfarande stora resurser. För en månad sedan beslöt Tjörns kommun att använda sig av kallavfettningsmedel som bland annat innehåller lacknafta och beskrivs som ”giftig för vattenlevande organismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön”.

Miljöavdelningen sa ja till metoden efter att ha fått lugnande besked om miljöriskerna i en konsultrapport. Havs- och vattenmyndigheten och länsstyrelsen menar att riskerna inte är tillräckligt utredda. I förra veckan uppmanades kommunen därför att omedelbart sluta använda medlet.

Miljöavdelningen i Tjörns kommun lyssnade på kritiken, stoppade medlet och fortsätter istället med grovsanering. Under vecka 16 ska kommunen dessutom påbörja nya inventeringar av oljeskadade områden.

I går beslöt samhällsbyggnadsnämnden i Tjörns kommun också om ett föreläggande om skyddsåtgärd enligt miljöbalken.

– Det är glädjande att kommunen lyssnat på det vi och länsstyrelsen framfört och nu stoppar användandet av kallavfettningsmedel i saneringsarbetet. Kommunen efterlyser också en dialog kring det fortsatta saneringsarbetet, en dialog i vilken vi gärna deltar, säger Björn Sjöberg och fortsätter:

– Kommunen har genomfört grovsaneringen på ett föredömligt vis och vi tror att saneringen kan slutföras utan att riskera vattenmiljön.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap , MSB, har tagit fram en saneringsmanual för olja på svenska stränder. I denna avråds bestämt från användningen av dispergeringsmedel, dvs den slags medel som Tjörns kommun använde. Enligt MSB är effekterna på ekosystemet för stora.

Dålig vägledning och otillräckliga resurser gör att Sveriges kommuner inte klarar vatten- och fiskevårdsarbetet och därmed inte heller miljömålen. Det visar en enkätundersökning utförd av Sportfiskarna bland Sveriges kommuner.

– Man kan sätta kommunernas svårigheter i direkt samband med att vi inte når flera av våra vattenrelaterade miljömål och att Sverige därför får kritik för stora brister i arbetet med EU:s vattendirektiv, säger Christina Lindhagen, ansvarig för kommunrapporten.

Mer resurser behövs
Av landets 290 kommuner svarade 152 på frågorna om deras vatten- och fiskevårdsarbete. Rapporten visar att behovet av att restaurera vattenmiljöer och fiskbestånd är mycket stort och att det behövs mer resurser för detta arbete. Studien bekräftar slutsatser som dragits från tidigare studier, exempelvis att just otillräckliga resurser och bristande stöd från staten är ett stort hinder för arbetet med miljömålen. Sportfiskarnas syfte med den nyligen sammanställda enkätundersökningen var att kartlägga kommunernas fiskevårdsarbete, föreslå förbättringar och inspirera till ett utvecklat fiskevårdsarbete. Kommunerna har en nyckelroll i det lokala fiskevårdsarbetet, men har ofta begränsade möjligheter att arbeta med frågorna.

Otydligt uppdrag
Enligt EU:s vattendirektiv ska alla vatten uppnå god ekologisk status. Många kommuner har en otydlig bild av vad deras roll är i arbetet med vattendirektivet. Samtidigt lämpar vattenmyndigheterna över ansvaret på kommuner och länsstyrelser för att genomföra åtgärdsprogram. Förlegad vattenlagstiftning och subventioner till vattenkraft i form av elcertifikat är andra avgörande faktorer som hindrar vattenvårdsarbetet.

– Utifrån kommunernas svar på enkäten kan man konstatera att överlag blir väldigt lite fiskevårdsarbete utfört. Många kommuner menar att deras uppgift inom vattenförvaltningen är begränsad till att arbeta med avlopp och dricksvatten, men vattenförvaltningsarbetet ska även omfatta restaurering av vattendrag såsom åtgärdande av vandringshinder, berättar Christina Lindhagen.

– Vår undersökning visar dock även på några mycket goda exempel på enskilda kommuners fiskevårdsarbete. Dessa kommuner har insett värdet i att satsa på friska vattenmiljöer och att ett bra sportfiske lockar nya invånare och turister till kommunen. Vår förhoppning är att dessa goda exempel ska inspirera fler kommuner att gå samma väg, avslutar Christina Lindhagen.

Goda exempel
Kommuner som på olika sätt arbetar målinriktat med vatten- och fiskevårdsarbete är exempelvis Söderhamn, Örnsköldsvik, Habo, Sollefteå och de kommuner som samverkar i projekten 8 Fjordar och Oxunda vattensamverkan. Fler exempel på bra kommunalt vatten- och fiskevårdsarbete nämns även i rapporten.

Mellan åren 2007 och 2011 anmäldes nära 1 300 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Och båtägarna ersattes med sammanlagt 57 miljoner kronor. Den största risken tar de som ställer upp sina båtar på fritidsstället, långt från sitt permanenta boende.

Vårrustningen är i gång inför sjösättningen. Nu strömmar också anmälningarna in om stulna båtmotorer eftersom det för många är första gången de tittar till båten efter vintern. Flertalet av de som drabbats hade sin båt på tomten till fritidsstället.

– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän långt senare, säger Rikard Elleberg, båtchef på Länsförsäkringar. Det bästa rådet för att slippa stöld är att ha båten vinterförvarad inlåst inomhus där den inte syns eller att montera av motorn/drevet från båten om den skall förvaras utomhus. Titta till båten även vintertid.

Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.

– Det är väldigt trist att komma ut till båten och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor. Och även om man får ersättning så är det här ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på, säger Rikard Elleberg.

– Om det absolut inte går att låsa in båten, så är nästa råd att åtminstone låsa in motorn. Då finns ett hinder som gör det svårare för tjuvarna, avslutar Rikard Elleberg.

Stölderna är välorganiserade och det är professionella ligor som står för merparten av stölderna.

Länsförsäkringar har 82 000 båtar försäkrade. De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 293 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 57 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2007-2012 (per den 111231):

Yamaha, 525 st
Mercury, 201 st
Suzuki, 194 st
Honda, 154 st
Evinrude, 54 st
Johnson. 58 st
Mariner, 38
Tohatsu, 63 st

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Lägg båten på en plats som du kan besöka kontinuerligt.
• Förvara båten/motorn inomhus.
• Samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Märk motorn med en stöldskyddsmärkning, gärna på flera ställen på motorn.

Kommentarer

Sneseglaren 17:00:18 2012-04-27

Vi kan trösta oss med att trots att vi har mest stölder i västvärlden har vi alltid resurser att jaga seglare som druckit två pilsner eller att jaga "fartsyndare" på vägar. Toppenprioritering!

Chappe 22:00:01 2012-04-27

Tycker det är bättre att staten övervakar trafiken än att den vaktar din båtmotor.Den får du vakta själv

I samband med säsongen 2012, erbjuder hyrrib.se uthyrning av RIB-båtar. Båtarna är 4,85 respektive 6,20 meter långa och är utrustade främst med tanke på behovet från segelklubbar för följebåtar och coachbåtar. – Med hyrrib.se fyller vi en lucka i båtlivet och inte minst inom seglingen där behovet är stort under säsongen att kunna hyra en extra båt, säger Mats Friis-Liby, grundare och ägare av Oceanmarine Nordic AB samt Hyrrib.se.

Pressrelease:

Båtarna kommer att utgå från Göteborg, och är kompletta med trailer. Båttypen är Sportis MC-4700 med 50 hk fyrtaktsmotor, samt Sportis S-6200 med 150 hk fyrtaktsmotor. Sportis båtar är mycket säkra och gediget byggda, och uppskattas inte minst av den krävande professionella marknaden.

Priserna startar på 1100 kr/dygn för MC-4700.

Info: www.oceanmarine.se

Havs- och vattenmyndigheten ger 10 Mkr till projektet ”Digitalisering av djupdata”. Därmed kan Sjöfartsverket fortsätta arbetet med att bygga upp den nationella databasen för svenska farvatten.

– Vi är väldigt glada över att nu ha fått besked om pengarna, i dag är 16 personer sysselsatta på heltid i projektet, säger Patrik Wiberg på Sjöfartsverket.

Mätningar och analyser av havsdjupen har gjorts ända sedan 1800-talet och allt finns lagrat i Sjöfartsverkets arkiv. Sedan 2008 pågår arbetet med att omvandla all analog information, totalt cirka 8 000 djupkartor, till en digital databas.

– Flera av de större havsmiljöprojekten är beroende av information om hur det ser ut under vattenytan. Det handlar om hur djupt det är, lutningen på botten, salthalten, siktdjupet och vilken typ av botten det rör sig om, säger Patrik Wiberg.

– Med hjälp av den digitala databasen kan man lätt och snabbt modellera fram var det kan exempelvis kan finnas växt- och djurliv.

Det går inteatt göra kartor av havsbottnar med hjälp av exempelvis flygbilder och satellitbilder. Istället kommer informationen om växter och djur på och i marina bottnar från fältobservationer eller provtagning från separata punkter eller så kallade transektlinjer. Med hjälp av modellering kan den informationen omvandlas till heltäckande kartor.

– Vi märker ett ökande behov av detaljerad detaljerad digital vattendjupsinformation, inte bara från sjöfarten och försvaret utan även centrala myndigheter, kustlänsstyrelser, kustkommuner och marina forskningscentra. Också inom den privata sektorn ökar behoven, säger Patrik Wiberg.

Projektet ”Digitalisering av djupdata” inleddes 2008 och ska avslutas 2013. Hittills är informationen om havsdjupen i Västernorrlands, Östergötlands, Blekinge och Skåne län digitaliserade.
Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet är av stor vikt för genomförandet av havsmiljödirektivet, havsplanering och livsmiljödirektivet. Bidraget på 10 Mkr tas från anslaget “Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

– Databasen blir till stor hjälp för forskare och andra aktörer som sysslar med havsmiljöfrågor i kust- och kustnära områden. Den ingår i arbetet med svenska delen av Baltic Sea Action Plan, säger Bertil Håkansson, chef för vattenförvaltningsenheten på HaV.

Sjöfartverkets databas blir inte offentlig då information om Sveriges havsdjup är sekretessbelagd.

Havs- och vattenmyndigheten anser att Tjörns kommun använt sig av fel metod i saneringen efter det stora oljeutsläppet i september. – De har använt sig av kemikalier som inte är godkända att användas utomhus i naturmiljö, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen.

Den 15 september upptäcktes olja som drev in mot nordvästra Tjörn. Så småningom visade det sig vara det största utsläppet som någonsin drabbat västkusten. Mellan den 15 september och 3 oktober 2011 omhändertog Kustbevakningen och Tjörns räddningstjänst närmare 750 ton olja.

I saneringsarbetet har Tjörns kommun använt sig av ett så kallat kallavfettningsmedel för att få bort oljan. Medlet innehåller bland annat lacknafta och beskrivs som ”giftig för vattenlevande organismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön”. Användare uppmanas att ”förhindra att produkten rinner ner i avloppsledningar, kulvertar och på marken eller öppna vattendrag.”

Tjörns kommun lät ett konsultföretag göra en översiktlig bedömning av miljöriskerna. Stickprover av havsvattnet visade då inga spår av kallavfettningsmedlet och kommunen sa ja till den saneringsmetoden.

Havs- och vattenmyndighetens egen granskning är kritisk till konsultrapporten och menar att miljöriskerna inte är tillräckligt utredda. Medlet löses inte upp i vatten utan tas upp av djuren i havet och förs sedan tillbaka i näringskedjan. Det riskerar också att skada och förstöra ekosystemen på klipporna.

I torsdags uppmanade därför Havs- och vattenmyndigheten, i samråd med länsstyrelsen, Tjörns kommun att sluta använda medlet.

– Vi har förståelse för att kommunledningen i Tjörn vill bli av med de synliga oljefläckarna och städa upp på stränderna. Men det är viktigt att saneringen görs så att det som är under vattenytan inte skadas. Det här kan röra sig om ett miljöbrott, säger Björn Sjöberg.

Efter Havs- och vattenmyndighetens uppmaning har Tjörns kommun beslutat att fortsätta saneringen utan det farliga medlet och i stället använda sig av grovsanering genom att borsta och skrapa klipporna och gräva bort oljeskadad sand.

Victorinox färgglada produkter bra perfekt till sommarens aktiviteter. De högkvalitativa och hållbara produkterna innefattar Schweiziska Arméknivar, Köksknivar, Klockor, Resväskor och Kläder.

Pressrelease:

Victorinox Cadet 5 fickkniv kommer i en limiterad upplaga och lanseras i fem färgglada färger. Den behändiga accessoaren har flera praktiska funktioner som underlättar vardagslivet och kommer i ett vackert skinnfodral som slits fint med tiden.

Med rätt verktyg blir arbetet lättare. Victorinox serie SwissClassic har ergonomiska handtag för maximal bekvämlighet och denna japanska Santoku Swiss Classic 125 kniv är gjord av fibrox som säkrar ett fast grepp. Kniven tål diskmaskin och är framtagen med lasertest för att uppnå bästa vinkel på bladet och skapa perfekt stadga, för bra hållbarhet och kvalitet.

Vad passar bättre för sommarens sjönära äventyr än Victorinox praktiska badbyxor? I klara, somriga färger och funktionella material är de en självklar del av semesterpackningen.

Victorinox Dive Master 500 är med sina klassiska och utmärkande egenskaper främst gjord för undervattensdykning men fungerar minst lika bra på land. Med tydliga visare och stora markörer försäkrar den läsbarhet på de djupaste vatten. Dive Master använder sig av en top-tier vilket gör att klockan inte behöver något batteri eftersom den drivs av armens rörelse. Urtavlan i slitstarkt stål kommer i flera fina färger och passar lika bra till våtdräkten som till kavajen.

Franska Groupama stod för en hjältemodig insats när de trots mastbrott lyckades ta sig in på en tredje plats i Volvo Ocean Race Leg 5.Groupama kom i mål fyra dygn efter Puma och Telefonica, men bedriften att ta sig seglande i mål innebär att teamet får några mycket viktiga poäng i sammanställningen.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama sailing team kept their hopes of overall victory alive on Tuesday, overcoming the loss of their rig to claim the final podium position — and a crucial 20 points — for Leg 5.

Groupama raced over the finish line under a cleverly jury rigged mast at 1358 UTC on Tuesday after a painfully slow final approach which saw their speed drop to as low as three knots in the fickle winds off the Brazilian coast.

“The guys all did a fantastic job and I am very happy with our podium place,” said skipper Franck Cammas. “The mood among the guys is very good and we’re still right in this race.”

Just six days ago Cammas’ crew were questioning what they had done to deserve their ill fortune after a broken mast ended dreams of a second consecutive leg win.

They had looked to be winning their duel with eventual leg winners PUMA Ocean Racing powered by BERG through the South Atlantic when disaster struck.

They suspended racing at 1542 UTC on April 4 after their mast snapped in two, just level with the first set of spreaders, around 10 metres above the deck.

The sailors were able to recover most of the rig and made for the Uruguayan city of Punta del Este, around 60 miles from where the incident happened.

A round-the-clock repair effort saw a makeshift rig fashioned from the bigger of the two broken parts of the mast in just three days.

The team resumed racing at 0500 UTC on April 7 with seven crew on board including bowman Brad Marsh, who had five staples put into his wrist after accidentally plunging a knife into it while cutting away the mainsail from the broken mast.

Victory in the 6,700 nautical mile leg from Auckland to Itajaí would have seen the French team move within touching distance of overall leaders Team Telefónica.

However third place was consolation enough for Cammas’ men, who are now just 20 points behind the leaders.

They also extend their lead over third-placed CAMPER with Emirates Team New Zealand, who should finish Leg 5 in fourth.

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Fenderkungen.se har tagit fram ett snyggt överdrag till bildäck som får bryggan att se välkammad och sjömansmässig ut. Dessutom slipper slipper båtägaren få fula svarta märken på båten.

Slitstark PVC väv borgar för lång livslängd och gamla bildäck finns hos närmaste däckshandel. Pris 195 kr styck.

Info: www.fenderkungen.se

Våra hav täcker närmare tre fjärdedelar av jordens yta. Det är en egen värld fylld av liv med en terräng av berg och djupa sprickor. På sina håll är det en hel mil ner till botten. Genom det nya kandidatprogrammet för marina vetenskaper på Göteborgs universitet finns nu möjligt att studera havet ur ett helhetsperspektiv.

För att förstå havet som en helhet behövs kunskap om hur processerna och livet i världshaven fungerar och hur människan på olika sätt använder den här alldeles unika miljön. Havet rymmer stor biologisk mångfald och många speciella kemiska, geologiska och fysikaliska processer.

Tar fasta på helheten
-Studenterna på programmet får lära sig vilken roll strömmar och vindar har, hur koldioxid och näringsämnen transporteras mellan luft och hav, inom vattenmassan och till och från havets botten. Vi studerar havens organismer, hur de fungerar och samspelar med varandra, och hur de reagerar på förändringar i miljön, säger Sten-Åke Wängberg, professor på Institutionen för biologi och miljövetenskap.

I det nya kandidatprogrammet för marina vetenskaper har man tagit fasta på helheten. De två första åren ägnas åt den kemi, biologi, geologi och fysiska oceanografi som behövs för förstå havet som system. Kurserna har utgångspunkt i olika marina miljöer och är tänkta att, i tillägg till helhetsperspektivet, även ge en bra bas för fortsatta mer specialiserade studier inom något eller några av de ingående ämnena.

Unik utbildning
– Det här är både nytt och unikt vad det gäller grundläggande utbildning i Europa. Den grundläggande utbildningen är annars strikt uppdelad med fysiska oceanografer för sig, som bland annat räknar på vattenrörelser och temperaturförändringar, och kemister och biologer för sig, säger Sten-Åke Wängberg.

Det nya programmet ligger i tiden. Inom modern marin forskning, marin förvaltning och övervakning av havet är det idag självklart att se havet som en helhet.

– Genom att vi ger studenterna det perspektivet lär de sig att redan från början se havet ur ett helhetsperspektiv, säger Sten-Åke Wängberg.

Efoy Comfort heter en ny serie bränsleceller från Thermoprodukter i Kalmar. Det är en uppdatering av tidigare modeller och precis som tidigare produceras el av metanol genom en katalytisk process. De nya modellerna är tystare, effektivare och har en modernare manöverpanel som bland annat ger nivå på drivmedel och en enklare hantering av data och inställningar.

Bränslecellen kan monteras inne i båten och ger bara ifrån sig värme, vattenånga och koldioxid motsvarande utandningsluften hos ett barn som restprodukter. Efoy finns i tre storlekar och ger upp till 8.8A kontinuerligt. Bränsle finns i 5 eller 10L behållare och är tillgängligt över hela Europa.

Pris från 28 490 kr.

Info: www.thermoprodukter.se

Furuno sätter en ny standard för den innovativa och integrerade marinelektroniken i och med introduktionen av NavNet TZtouchTM. Denna nya plattform tar Furunos, sedan tidigare vinnande TimeZeroTM teknik, till nya höjder i och med branschens första multi-touchkontrollerade multifunktions display (MFD). Vi har tidigare visat den här nyheten, men här är mer detaljerad information.

Pressrelease:

TZtouchTM erbjuder en “nyp-och-zoom” funktion, två-fingers rotation och andra multi-touch funktioner i marknadens mest intuitiva och användarvänliga produkt på dagens marknad.

NavNet TZtouchTM integrerar en högkänslig kant-till-kant multi-touch glasskärm, vilken ger Dig total kontroll med fingertopparna. Navigationen är förenklad tack vare användningen av enbart fingertopparna med vilka man t.ex. kan zooma, vrida och panorera runt i kortet men också sköta menyhanteringen. Så snart som Dina fingertoppar vidrör skärmen, förvandlas direkt en knackning, ett nyp eller en svepning till användbara kommandon. Från standarden ”drag-och-släpp” till egendefinierade multi-touch funktioner, kommer Du att vara igång med navigeringen på nolltid med ett interface som är så enkelt att förstå.

För att förenkla den praktiska navigeringen, har Furuno byggt in den sedan tidigare kända RotoKeyTM knappen som med sin vrid-och-tryck funktion som låter Dig på ett enkelt sätt justera till exempel avstånd och förstärkning eller göra menyval antingen direkt på skärmen eller med Din RotoKeyTM.

Denna nya navigationsserie är ett komponentbaserat system som utnyttjar Furunos prisbelönta nätverksprodukter. NavNet TZtouchTM systemets hjärna är placerat i multifunktionsdisplayen (MFD), vilken utnyttjar de allra senaste och högpresterande Intel Sandy Bridge Dual-Core processorerna.

Välj mellan en 9 tums WVGA eller en 14.1 tums WXGA multi-touch display beroende på din båts storlek och behov. Härifrån kan ett stort antal olika komponenter läggas till för att komplettera Ditt navigationssystem.

NavNet TZtouchTM håller Dig mer uppkopplad än Du tidigare kunnat vara tack vare WiFi funktionen. Skapa ett eget eller anslut till ett existerande nätverk med din TZtouchTM för att exempelvis i realtid gratis kunna ladda hem NavCenters väderprognoser för upp till 16 dagar framöver.

En ny kraftfull funktion är möjligheten att trådlöst kunna såväl se som styra Din TZtouchTM med appar avsedda för Din tablet eller smarta telefon. Gratis kan Du ladda hem ”NavNet Viewer App” och ”NavNet Remote App” från Apple App Store.

”NavNet Viewer” appen låter Dig bekvämt kunna se och övervaka alla navigations- och motordata i Din smarta telefon. Du kan till och med själv skapa egna informationsrutor med den information som är mest intressant för Dig. ”NavNet Remote” appen låter Dig ta full kontroll över Din NavNet TZtouchTM genom att trådlöst hantera den via Din tablet uppkopplad via WiFi nätet (till att börja med är apparna avsedda för Apple produkter men flera mobila plattformar kommer att tillkomma vartefter).

NavNet TZtouchTM hanterar ”C-Map by Jeppesen” och ”Navionics” vektorkort inklusive dess batymetriska data vilka konverterats till MapMedia formatet. Sjökort kan alltså erbjudas för hela världen. Sjökorten kan presenteras såväl i traditionellt 2D läge som i det nya 3D läget, med sömlösa kort och snabb zoomning och skrollning.

Som tillägg till korten kan även erbjudas satellitfoton som kan överlagras raster- och vektorkorten med den patenterade ”Satellite PhotoFusionTM” tekniken.

Alla Furunos prisbelönta nätverksutrustningar fungerar tillsammans med NavNet TZtouchTM. Tillsammans med upp till sex displayer kan Du komplettera Ditt system med en UHDTM radar, digitalt FDFTM ekolod, AIS, väderfax, IP kameror, såväl som andra NMEA2000 och FURUNO CAN bus enheter. Om Du vill ansluta en NMEA0183 enhet, erbjuder Furuno en NMEA0183-CAN bus konverterare.

Info: www.furuno.se

De nya kopplingsboxarna från Phoenix Contact för kristallina kiselpaneler eller tunnfilmspaneler har utvecklats som ett komplement till Sunclix produktutbud för solenergi inom förnyelsebar energi. Företagets ingenjörer inriktade sig speciellt på att optimera automatisering, processsäkerhet samt installation av boxen på panelen.

Den patenterade termineringstekniken garanterar säker och stabil kontakt med metallbanden. Installationen kan inte bli enklare; positionera och snäpp fast när banden är på plats. Kontakterna kan öppnas och användas igen. De klarar olika avstånd och storlekar på band. Som alternativ till fjäderfastsättning kan användaren även välja att löda eller svetsa fast banden.

Solpanelboxarna passar både för manuella och automatiska monteringsprocesser. Produktprogrammet rundas av med den nya ingjutna Sunclix DC-kontakten med VDE-godkännande. Dessa kontakter är utvecklade speciellt för applikationer till solpanelsboxar.

Info: www.combicon.se

Havs- och vattenmyndigheten har nu beslutat om bidrag till flera åtgärder för en bättre havs- och vattenmiljö. ”Havstulpanprojektet” får 800 000 kronor och projektet ”Krafttag ål” får totalt tre miljoner kronor. Andra exempel är miljöprojekt i Lögde och Råne älvar i Västerbottens län samt Gamlebyviken i Västerviks kommun.

“Havstulpanprojektet” är ett samarbete mellan Skärgårdsstiftelsen, Informationscentralen för egentliga Östersjön och stiftelsen Håll Sverige Rent. Sedan starten 2001 har de undersökt och informerat om när havstulpanerna sätter sig fast på båtbottnar i Östersjön. På så vis får båtägare reda på när det är dags att tvätta båten, det är lätt att få bort havstulpanerna och de kan undvika användning av giftig båtbottenfärg.

Havs- och vattenmyndigheten ger nu 800 000 kronor till Skärgårdsstiftelsen i Stockholms till fortsatt arbete med ”Havstulpanprojektet”.

”Krafttag ål” är ett program för ålens bevarande som Havs- och Vattenmyndigheten (HaV) och vattenkraftföretagen driver gemensamt.

Det pågår under åren 2011-2013 och målet är att den genomsnittliga turbindödligheten för utvandrande blankål ska halveras i prioriterade vattendrag som Göta älv, Motala Ström, Mörrumsån och Lagan.

Åtgärderna i vattendragen består i att fånga ål, transportera den och släppa den nedströms nedersta kraftverket, så kallad ”trap-and-transport”. ”Krafttag ål” innehåller också en forsknings- och utvecklingsdel. HaV:s bidrag på tre miljoner kronor till Elforsk AB fördelas med 1 500 000 kronor i år och med lika mycket nästa år. Elforsk AB är Svenska elföretagens forsknings- och utvecklingsaktiebolag.

Havs- och vattenmyndigheten ger 80 000 kronor till länsstyrelsen i Västerbottens län för projektet ”Ansökan till LIFE+ för åtgärder i Lögde och Råne älvar”. Pengarna ska gå till att upprätta en komplett ansökan till EU-fonden LIFE+ för att kunna sätta in de åtgärder som krävs för att uppnå en god ekologisk status. Åtgärdsbehovet i älvarna bedöms i dag till 50 miljoner kronor.

Projektet ”Gamlebyviken” i Västerviks kommun genomfördes under perioden 1995 till 2005. Det visade hur övergödningen i kustvattnet kan åtgärdas med en helhetssyn på vattenplanering och miljö. Bland annat gav kommunen bidrag till fastighetsägare som har åtgärdat och kretsloppsanpassat enskilda avlopp och lantbrukare som har anlagt våtmarker och dammar fick projekterings- och anläggningsstöd. Man satsade också på att utbilda och informera politiker, allmänhet och företagare.

Havs- och vattenmyndigheten ger nu en miljon kronor till Västerviks kommun för projektet ”Åtgärdsgenomförande i samverkan – Havsmiljö i Gamlebyviken del 2, under perioden 2012-2014”.

Andra projekt som nu får pengar från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö” är:

•850 000 kronor ges till Institutionen för tillämpad miljöteknik, ITM, vid Stockholms universitet för projektet ”TBT-färger på båtskrov, utveckling av mätmetodik, fas 2.”
•1 220 000 kronor till länsstyrelsen i Södermanlands län för projektet ”Dikesfilter Kiladalen”
•650 000 kronor till Göteborgs universitet för projektet ”Fjordbox- Syresättning av Byfjordens djupvatten”.
•600 000 kronor till Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, för projektet ”Kompensationsodling av sötvattenmusslor som åtgärd mot eutrofiering och för en ekologiskt hållbar foderproduktion”.
•100 000 kronor till stiftelsen Biodynamiska forskningsinstitutet för projektet ”Baltic Ecological Recycling Agriculture and Society (BERAS) Implementation”.
•300 000 kronor till länsstyrelsen i Västernorrlands län för projektet ”Utrivning av dammar i två nationellt särskilt värdefulla vatten”.
•71 200 kronor till länsstyrelsen i Västra Götalands län för projektet ”Digital miljöatlas för västra Götalands län – Insatsplaner för prioriterade områden”.

Det blev Puma som vann i delsträckan som gick i mål i Brasilien på långfredagen. Telefónica seglade mer eller mindre ikapp Puma på avslutningen av Leg 5 inför målgången i brasilianska Itajaí och har ett bra läge för att ta hem slutsegern inför de fortsatta seglingar.

Här är de senaste pressreleaserna från tävlingsledningen:

Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) have the bit between their teeth tonight after making more gains on leaders PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and are pushing hard for the lead.

“We’re going for them,” said Telefónica’s helmsman Pablo Arrarte as the Spanish upped the pressure today on PUMA. Not exactly music to the ears for PUMA’s skipper Ken Read, but unsurprising nonetheless, given the intensity of the final section of Leg 5 from Auckland to Itajaí in Brazil.

For most of the morning, PUMA had the edge in boat speed and were able to keep the Spanish team at bay. However, since 1700 GMT Iker Martínez and his men, who have maintained their course just shy of 100 nm off the coast, have had better breeze with a faster angle and impressive boats speeds of around 23.3 knots have seen the miles clicking down fast as the team draws closer to PUMA.

At 1900 GMT, PUMA was 320 nm from the final waypoint on this leg at Florianópolis, some 30 miles south of Itajaí and 41.10 nm ahead of Telefónica. The leg winner is expected to cross the finish at 1600 GMT tomorrow.

Meanwhile, there are still 20 points on offer for third place and both Groupama (Franck Cammas/FRA) and CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) would like to claim them.

In a race against time, it looks likely that Groupama, who dismasted on Wednesday and limped to Punta del Este, Uruguay, to fashion a jury rig, will be the first of the two teams to resume racing. While Groupama are hampered by a much smaller sail area, they will have only 580 nm nautical miles to sail to the finish.

CAMPER however, face a much harsher passage from Chile, south around the fearsome Cape Horn and will have 2,800 nautical miles of sailing before they reach Itajaí

A powerful South Atlantic weather system could propel Telefónica to within striking distance of current leaders PUMA in the final 24 hours of racing — as dismasted Groupama attempt to secure the remaining podium position with a makeshift rig.
PUMA Ocean Racing powered by BERG were within 400 nautical miles of the Itajaí finish line at 1300 UTC on Thursday with a 63 nm lead over Team Telefónica, who have clawed back from a 400 nm deficit after suspending racing on March 31 for 17 hours to repair structural damage.
Local squalls packing gusts in excess of 50 knots have battered both teams, but their attention has now turned to a massive low pressure system in the South Atlantic predicted to travel north and compress the pair to within two miles of each other in then next 24 hours, Volvo Ocean Race meteorologist Gonzalo Infante said.
Telefónica watch captain Neal McDonald said his team would do all they could to overhaul PUMA in the final few hundred miles of the leg.
“We’re certainly going to give it a good go,” McDonald said. “It’s going to be in the hands of the weather gods as much as anything else. If we get them in our sights we’ll have a good shot at giving them a run for their money.”
With a photo finish on the cards, PUMA skipper Ken Read said these were tense times for his team as they clung to the lead.
“We’re terrified,” he admitted. “Nobody’s had any sleep in the last day. We’re working our asses off, that’s all we can do. Sometimes the wind gods bless you, and sometimes they don’t.
“Telefónica have had a day and a half shorter journey up from the Horn. There’s nothing we can do apart from work our asses off and hope for the best.”
Just hours after Groupama sailing team dismasted in relatively calm conditions while leading the fleet, PUMA and Telefónica were smashed by storm-force winds.
“Groupama’s dismasting certainly makes us aware that the leg is by no means over,’’ Telefónica’s McDonald added. “That gust we had half an hour ago could have put us finishing in serious jeopardy.
“It’s just an indication that on these legs you get through the bits that are supposedly going to be the most difficult, and all of a sudden you’re in the strongest winds you’ve seen.”
With the podium far from decided, Groupama sailing team were mounting their own comeback today from Uruguay’s resort port of Punta del Este, where they are currently constructing a jury rig as a temporary solution they hope could see them to third place.
The French team suspended racing at 1542 UTC on Wednesday after their mast snapped level with the first spreader, about 10 metres above deck, as they led Leg 5 by 2.2 nm.
Groupama were 59 nm from Punta del Este, and opted to motor to port. The team considered waiting for their spare mast to be sent from the Netherlands before stepping it, but this morning decided to continue under jury rig.
“We will try to keep racing to Itajaí with a jury rig to take the third place,” Cammas said. “It’s a beautiful hope — there are 20 points to take and we are hanging on to that hope. We will do everything to make it happen with the shore team, who are coming to Punta del Este, and find a way to do this.”
Meanwhile, CAMPER with Emirates Team New Zealand were making “exceptional progress” on the repair of their damaged hull and were hopeful of a quick return to the racecourse.
The team suspended racing at 0130 UTC on Tuesday before reaching the Chilean city of Puerto Montt at 2240 UTC that day.
“Progress right now is exceptional,” shore manager Neil Cox said. “We’ve got back to ‘ground zero’, our starting point, and now we’re beginning to piece the puzzle back together.
“The state of the boat was actually a lot better than I’d hoped,” Cox said. “You envisage all kinds of things, and we see the photos sent off the boat, but you don’t know the full extent of the damage.
“The work done at sea was done well enough and tidy enough that it didn’t create any additional work for us when they got here.”
Cox said his six-strong team had worked round the clock to carry out the repairs in the shortest time possible.
“It’s been a 30-hour stretch for the shore team so far and we’re just starting to send guys home to get a shower, get the carbon off them,” he added. “They’ll probably be at home for an hour and a half at the most and then come back in for a full night getting the componentry back in.”
The most recent ETA for the leading pair is 1600 UTC on Friday, April 6.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

En ESS-båt från 1956 sken ikapp med alla fräckt lackade bilar på Bilsport Performance Show i Jönköping. Mässan öppnade på Långfredagen och pågår till och med Annandagen på det stora Elmia mässområde i Jönköping.

ESS-båten – med namnet Sabrina – stod vackert uppställd på en trailer i en snygg monter tillsammans med en lämplig dragbil, en Hudson Hornet från 1952.

Båten är i ett fantastisk fint skick, trots sin ålder. Hon är tillverkad i hondurasmahogny och ritad av legendariske Owe Forslund. Båtens mått är behändiga 6,60×2,20 m. Hon ägs av Marion och Marcus Pettersson och har renoverats av Janne Pettersson.

Sabrina har genomgått en totalrenovering under cirka 1,5 år på totalt 1 200 timmar. För inredningen svarar Hansa Marin. Fernissan i den högblanka båten är Epifanes. All krom är gjord hos BG Metallsliperi i Turnbo och för designen av båtkärran står Hans Marklund hos Wasa Yachts i Södertälje.

Den Hudson Hornet 1952 som visades i montern var utrustad med en V8-motor på fem liters volym och 195 hk.

Bilsportmässan skiljer sig ganska mycket från båtmässorna. En stor skillnad är att det kommer hela 80 000 betalande besökare under mässans fyra dagar och det ungdomliga är mycket stort, trots att killarna är i dominans även här. Möjligheterna till olika upplevelser på mässan är väldigt varierat, vilket säkert bidrar till det stora intresset.

I år fyller också tidningen Bilsport 50 år vilket firas och inramas av årets tema, som är en hyllning till den evige rocklegenden Elvis Presley. Kvällsunderhållningen är därmed självklar, och ja: det blir Elvisshow. Även dagarna kommer att fyllas med toner från ”The King”. Tolv utsedda deltagare tävlar i Elvis Song Contest. Fyra bröllop i sann Elvis-anda med en kuliss av Graceland kommer att förgylla påskaftonen.

Antalet utställande företag är 172 med tio länder representerade. Cirka 600 bilar och motorcyklar kommer att visas upp, och antalet klubbar som deltar är 35.

Fjällrufse, tumlare, sjönajas och flodpärlmusslan är några av de arter som är hotade i Sveriges hav, sjöar och vattendrag. Havs- och vattenmyndigheten ger nu 8,5 miljoner kronor till vattenrelaterade åtgärdsprogram. Pengarna går till länsstyrelserna som i sin tur fördelar pengarna till olika projekt.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har som expertmyndighet ansvar för bevarande av vattenlevande arter och stammar. Bara i de marina systemen – hav, brackvatten och kustområden – finns över 700 av Sveriges rödlistade arter, alltså att de är hotade på ett eller annat sätt. Bland de mest kända är tumlaren, Östersjöns lilla säl vikaren och den inhemska flodkräftan.

– Bidragen till länsstyrelserna ligger på samma nivå som tidigare år. Större delen av pengarna går till projekt för att rädda flodpärlmusslan och flodkräftan från utrotning, säger Susanne Viker på enheten för biologisk mångfald och fiske på HaV.

– Det finns flera projekt som rör hotade vattenväxter, exempelvis kransalger, jättemöja och småsvalting, som får pengar.HaV ser också över åtgärdsprogrammen för hotade fiskarter som asp, mal och havsneonöga inför nästa års fördelning.

Åtgärdsprogrammen ska innehålla en kunskapsöversikt, vilka konkreta åtgärder som behövs, vem som ansvarar för vad, hur det finansieras samt en plan för uppföljning.

– Åtgärdsprogrammen skapar likvärdiga och tydliga styrdokument för länen i arbetet med hotade arter. Det är viktigt att försöka få alla att sträva mot samma mål, säger Susanne Viker.

ArtDatabanken vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) bedömer om en art ska anses hotad eller inte och i så fall varför. Därefter upprättas rödlistor som följer ett internationellt system där även risken för utdöende tas med. Rödlistorna ligger till grund för förvaltning och andra insatser för artskyddet och uppdateras vart femte år.

Av de nästan 95 000 personer som besökte båtmässan Allt för sjön nyligen planerade 18 procent* fler att göra sitt inköp på båtmässan jämfört med förra året. Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, spår att 2012 blir en återgång till ett ”normalår” efter några år med ovanligt stark försäljning.

Att leva ”båtliv”, sitter starkt rotat i den svenska folksjälen. Med cirka en miljon fritidsbåtar i Sverige och med fyra miljoner svenskar som vistas i skärgården varje sommar är båten starkt förankrad i svenskens hjärta. Intresset för att köpa båtar och tillbehör på Skandinaviens största båtmässa, Allt för sjön, till och med ökade i år trots att antalet besökare minskade en aning jämfört med föregående år, till knappt 95 000. Allt för sjön arrangeras av Stockholmsmässan.

– Det var jättekul att se och höra hur nöjda de flesta utställarna var under mässan. Mungiporna pekade ordentligt uppåt eftersom de sålt så bra. En båtutställare sålde hela 28 båtar. Och på de utställare som säljer utrustning och tillbehör pekade mungiporna ännu mera uppåt, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.

Förra året såldes det 19 100 båtar i Sverige. Av dessa var 13 000 småbåtar, typ rodd och styrpulpet. 5 700 var motorbåtar och 400 var segelbåtar.

– Att köpa båt är sällan ett impulsköp. Ofta planerar hela familjen köpet under hösten och vintern. Sen jämför man de utvalda objekten och slår till under båtmässan. Nästa år planerar vi för en ännu maffigare mässa eftersom vi kommer att integrera Scandinavian Boat Show i Allt för sjön, så då får familjen ännu fler båtar att titta på här, säger Thomas Sandberg.

Söker idéer och inspiration
Men alla som besöker mässan planerar inte enbart att köpa båt. Enligt undersökningen* bland besökarna vill 73 procent också få inspiration och nya idéer inför den kommande båtsäsongen. Idéerna gäller allt från förslag på nya hamnar att besöka, ny utrustning för navigation samt tillbehör och sjökläder och det leder till en hel del inköp också.

Det blir brobyte under påskhelgen. En marin kran lyfter bort den gamla Stadshusbron och sätter dit en ny. Stadshusbron stängs därför för trafik på skärtorsdagen den 5/4 klockan 18:00 och öppnas för trafik tisdagen 10/4 klockan 06:00.

Lyftkranen beräknas lyfta bort det gamla brospannet vid 14-tiden på Långfredagen. Arbetet med att lägga det nya brospannet på plats påbörjas vid midnatt mellan Långfredag och Påskafton.

Det gamla brospannet läggs på kajen vid Norr Mälarstrand (vid bensinmacken) där det demonteras och fraktas bort för återvinning.

Det är stora vikter det handlar om: Det gamla spannet väger 100 ton och det nya 200 ton.