nyhetstest

Stockholms Hamnar fick ett glädjande besked idag när Högsta domstolen meddelade att planeringen av godshamnen på Norvikudden i Nynäshamn kan fortsätta, och hela länet kan sjövägen förses med miljövänlig frakt. – Med den nya godshamnen på Norvikudden säkrar vi varuförsörjningen för den snabbt växande Stockholmsregionen och ökar andelen miljövänlig frakt i hela länet, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar.

Högsta domstolen valde att inte meddela prövningstillstånd för de överklaganden som kom efter den positiva domen för Norvikudden i Miljööverdomstolen i december 2010. Beskedet innebär att Miljööverdomstolens dom ligger fast och att planeringen av hamnen kan gå vidare. Nu går ärendet tillbaka till Mark- och miljödomstolen för fastställande av villkor för hamnbygget. Villkoren förväntas att tas upp till prövning inom ett halvår.

– Dagens beslut är mycket glädjande. En lång process närmar sig sitt slut. Vi har nu fått tillstånd att bygga den nya godshamnen på Norvikudden och ser fram emot att Mark- och miljödomstolen tar upp målet angående villkoren så snart som möjligt, säger Johan Castwall.
Stockholms Hamnar bygger en godshamn på Norvikudden för att trygga effektiv varuförsörjning till den starkt växande Stockholmsregionen. Hamnen behövs för att på ett hållbart sätt möta framtidens krav på ökade volymer och större fartyg.

Hamnen i Nynäshamn kommer att ägas av Stockholms Hamnar, som är ett helägt dotterbolag till Stockholms stadshus AB.

Navigare Yacht Service har verkat som kvalitets varv under flera år i Lavrion/Grekland. Syftet har främst varit att serva, hantera och projektleda Navigare Yachtings stora charterflotta över hela världen. De ständigt varierande uppdragen har gjort att varvet idag har en stor kunskap inom samtliga områden som berör båtar i alla storlekar. Nu har varvets faciliteter vuxit tillräckligt mycket för att hantera och serva andra båtar.

Navigare Yacht Service kan åtgärda allt ifrån att bygga båtar från grunden till enklare service arbeten, vinterförvaring och marinaplatser. Vilket alltid sker med rimliga, försiktiga och fasta prissättningsprinciper. Allt för att göra kunden trygg, nöjd och viljan att komma tillbaka.

Navigare Yacht Service erbjuder även 24 timmars service, oavsett var kunden befinner sig när ett problem uppstår finns det möjlighet för personalen att ta sig dit för att på plats göra en besiktning av skadan och hjälpa till med bogsering samt om möjligt minimera kostnader och problem. Som ett stort och erkänt skandinaviskt bolag vet man att man som kund eller partner inte vill ha obehagliga överraskningar i form av justerade priser i efterhand. Därför tillämpas alltid fasta priser och tydliga ramar för när arbeten skall vara klara.

Info: www.navigareyachtservice.com

Besättningen ombord på PUMA Ocean Racing har tagit en knapp ledning i Volvo Ocean Race Leg 6. Båtarna har nu seglat en femtedel av sträckan med drygt 3 500 Nm kvar. De gör cirka 10 knop under fina förhållanden och fältet är ganska väl samlat med ett totalt avstånd mellan ledaren och sista båten på 63 Nm.

Här är den senaste bloggen från Team Abu Dhabi och Ian Walker:

Team Blog – Ian Walker – 26th April 2012

At the start of this race one of the things I was looking forward to most was some close racing in similarly matched boats. So far in this race that has eluded us in all but short bursts but finally we have a nice battle on our hands with Camper.

Downwind there is not much between us so we are hoping the wind stays as far aft of the beam as possible. After losing some miles last night we have benefitted from the light air transition and sailed up right behind them. We are still shadowing each other in the West which seems to have been working out well for us – long may that last!

The key to this leg was always likely to be trying to get into the trade winds first and that is the prize for whoever gets through this patch of light wind. So far we have managed to keep moving but we are under no illusions that any boat could park up at any time. One good thing is that we have managed to get much further East than once looked likely.
That puts us closer to those out to sea which should help us in the medium term when we finally get clear of this transition.

Last night was another beautiful night of sailing with more stars than you could ever imagine. Today has dawned clear and with a nice smooth sea. I am not sure how long things will last but so far leg 6 is being kind to us. Maybe it is good karma for the Aussies and Kiwis we have onboard who have not let us forget that it is ANZAC day. Nocka has not only brought an Aussie flag but has also been practicing his marching on deck – maybe the sun is getting to him.

Info: www.volvooceanraceabudhabi.com

Facebook (www.facebook.com/abudhabioceanracing);

YouTube (www.youtube.com/abudhabioceanracing) and

Twitter (www.twitter.com/adorlog)

Här är ännu en snygg motorbåt med klassiska linjer från italienska Cantieri Estensi. Båten heter 360 Goldstar Sport och är tillverkad med högsta kvalitet som målsättning. Den är även godkänd för Klass A enligt CE-reglerna, vilket visar att den är ett högklassigt bygge, Enligt tillverkaren uppfyller den även miljömålen tack vare relativt sett låg bränsleförbrukning.

Båtens längd är 11,65 meter och bredden 3,90 meter. Det gör den intressant i ett storleksområde där det gäller att erbjuda mycket utrymme i förhållande till yttermått.

360 Sport Goldstar sägs erbjuda mer komfort och större utrymmen än jämförbara båtar i samma kategori. Den har två kabiner och är anpassad för ett eller två par. Takhöjden i salongen är över 2 m och i båda kabinerna 194 cm.

För designen svarar Zuccheri Yacht Design. Salongen är rymlig och i båtens för finns ett stort utrymme för solbadare.

Båtägaren kan välja mellan två olika dubbelinstallationer med motorer från FPT Industrial (Iveco). Det ena alternativet är 2x 280 hk, vilket ger en marschfart på 24 knop och en toppfart på 27,5 knop. Ett mer effektfullt alternativ är 2×370 hk common rail FPT dieselmotorer för en toppfart på 33 knop. Dessa motorer ingår i Ivecos så kallade NEF (New Engine Family) från Fiat Powertrain Industrial.

Ljudnivån i båten anges till låga 70 dBA vid 2000 rpm.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 11,65 m 38′ 03″
Bredd: 3,90 m 12′ 10″
Djupgående: 1,20 m 3′ 11″
Vikt: 8,00 t 17.636 lbs
Bränsletankar: 900 l 238 US g.
Vattentank: 400 l 106 US g
Motorer: FPT N67 MNT M28, 2×206 kW, 2×280 hk
Optional engines FPT N60 ENT M37,2×272 kW, 2×370 hk
Backslag: ZF 80 IV 2,008:1
CE-klass: A
Personer (Ce: A-B-C): 10-12-14
Design: Zuccheri Yacht Design
Info: www.cantieriestensi.it

Ejdern visade 2011 på en fortsatt snabb minskning och för svärtan blev resultatet det lägsta under de 26 år som räkningarna pågått. För tordmulen och sillgrisslan ser utvecklingen betydligt bättre ut och de senaste årens utveckling mot en utjämning i kurvorna för säl, havsörn och skarv verkar hålla i sig.

Pressrelease:

– Alla områden där vi tidigare haft stora bestånd av ejder har ytterligare minskat kraftigt. Samtidigt verkar bestånden öka något eller ligga mer stabilt längre in i skärgården. Men trots det är den totala bilden att läget för ejder är fortsatt dystert, säger projektledaren Karin Strandfager.

Att läget för ejdern verkar betydligt sämre i ytterskärgården än längre in är något som observerats under några år. Dessa observationer ledde till att det 2011 även gjordes en linjetaxering från innerskärgården till ytterskärgården i ett begränsat skärgårdsområde (Stavsnäs, Maderö och österut). Resultaten visar att de flesta häckningarna skedde i den innersta skärgårdsdelen.

Tyvärr visar studien också på ett uruselt häckningsresultat där man kan undra om merparten av ejderhonorna verkligen ens har försökt häcka. De få ungar som kläcktes hade också mycket låg överlevnad, hela 70% av de kläckta ungarna hade dött inom två månader.

Projekt Levande skärgårdsnatur startades redan 1985 och hade förutom miljöövervakning och dokumentation i syfte att vara en snabb väckarklocka för miljöfrågor. Något som Gunnar Hjertstrand, fältsamordnare för projektet känner igen sig i. – När vi i vårt jobb räknar, mäter, väger, märker, registrerar och rapporterar känns det meningsfullt att tänka sig som en kugge i det maskineri som jobbar för ett friskare Östersjön. Om inte våra företrädare haft samma inställning så kanske vi nu varken haft säl eller örn kvar i skärgården.

För Skärgårdsstiftelsen är projektet ett flaggskepp för det stora naturvårds- och miljöarbete som genomförs på våra områden i Stockholms skärgård. Där rapporterna inte bara är viktiga i form av resultat och siffror utan även genom att stiftelsen hela tiden har personal som ser, hör och upplever naturmiljön i sitt arbete i projektet (och i sitt ordinarie arbete som tillsynsmän eller naturvårdare).

– Skärgårdsstiftelsens personal finns på plats ute i skärgården året runt och kan göra unika observationer. Genom Projekt Levande skärgårdsnatur fortsätter vi att sätta stiftelsens naturvårds- och miljöarbete i fokus, säger vd Lena Nyberg.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Statens fastighetsverk (SFV) förvaltare av Södra Strandverket på Marstrand, har idag slutit ett femårigt avtal med Kulturcentrum Söder på Marstrand AB. Det nybildade bolaget ska tillsammans med Statens fastighetsverk skapa en ny, spännande scen för skulptur, glas och fotokonst på fästningen. Redan på försommaren väntas den nya konsthallen ta emot sina första besökare.

– Det här känns som en fantastisk lösning för Södra Strandverket. Statens fastighetsverk arbetar mycket med att skapa och vidareutveckla våra fastigheter till intressanta och spännande besöksmål och välkomnar därför Konsthallen Strandverket som hyresgäst. Genom konsthallen kommer fästningen att bli tillgänglig för många – både svenska och utländska besökare – och stärka Marstrand som destination, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Sedan tiden som försvarsanläggning har Södra Strandverket på Marstrand använts för en rad olika verksamheter, senast som restaurang och som kansli- och kurslokal för Marstrand Segelsällskap. De senare kommer att vara kvar, nu som andrahandshyresgäster till Konsthallen Strandverket. Till konsthallen kommer även att knytas ett café som ska drivas genom ett samarbetsavtal med en av Marstrands lokala aktörer.

Konst i världsklass
Bakom initiativet till Marstrands nya konsthall står Peter Hjörne genom familjen Hjörnes stiftelse för kultur. Konstnärlig ledare blir Hasse Persson, tidigare chef för bland annat Borås Konstmuseum och Hasselblad Center i Göteborg. Med Konsthallen Strandverket ska Marstrand få en kulturell attraktion av högsta rang.

– Den nya konsthallen för foto, skulptur, glaskonst, video och design kommer att göra Marstrand till ett kulturellt utflyktsmål med såväl nationell som internationell dragningskraft. Världsberömda storheter är redan vidtalade för utställningar under de närmaste åren säger Hasse Persson.

Kort historik – Södra Strandverket
Södra Strandverket är den sista förstärkningen av försvaret i södra inloppet till Marstrands hamn. Anläggningen, som byggdes i mitten av 1800-talet, ersatte äldre kanonbatterier vid hamnen. Södra Strandverket består av två byggnader med kanonbatterier som kunde skjuta både mot Albrektsunds kanal och södra hamninloppet. Bestyckningen bestod av 46 kanoner och antalet soldater uppgick till 170 man. Runt fästningen fanns en vallgrav som idag är igenfylld. 1882 avfördes Södra Strandverket och Carlstens fästning som rikets fasta försvar.

Södra Strandverket är ett statligt byggnadsminne. I början av 2000-talet uppgraderades byggnaden med modern teknik som t ex bergvärme. Statens fastighetsverk har även sett till att byggnaden idag har bättre tillgänglighet.

Info: www.sfv.se

Här är ett nytt vindkraftverk som passar båtar över 8 m. Det heter Rutland 914i. Det krävs endast lite vind för att det ska starta, vilket medför att den nästan alltid tillför laddning till batterierna. Vindkraftverkeket är enkelt att montera och är mycket tystgående.

Rutland är det enda vindkraftverket som får användas i visa av Floridas hamnar där övriga är förbjudna p.g.a den höga ljudvolymen. Rutland 914i producerar 140 W i 11 m/s.

Info: www.watski.com

Det här är en ny drivmedelsförstärkare som enligt generalagenten fungerar på alla slags motorer – bensin, diesel, etanol och metanolmotorer. Tidigare användes bly i bensin och svavel i diesel som smörjande ämnen. De har bytts ut mot mer miljövänliga i dagens drivmedel. Utvecklingen har kommit långt men faktum kvarstår – bly och svavel gav bättre smörjning, fram till nu. Triboron Drivmedelsförstärkare innehåller Bor som sätter sig fast på alla metallytor och skapar en extremt glatt yta.

Triboron sägs effektivt rengöra spridare, insprutare och förbränningsrum. Smörjer effektivt och ger ett mycket starkt slitageskydd av förbränningslinjens alla komponenter: bränslepumpar, regulatorer, spridare, kolvringar, foder och ventiler. Det mekaniska slitaget har reducerats med 60-70 % i laboratorium. Skyddar effektivt mot korrosion, oxidation och syraangrepp, även kondensvatten elimineras.

Produkten förhindrar även tillväxt av dieselbakterier. Produkten eliminerar även befintliga bakterier vid högre inblandning. Se förhållanden nedan.

Drivmedelsförstärkaren optimerar förbränningsprocessen vilket oftast visar en hög reducering av förbrukning och rökutveckling. Detta gör produkten mycket ekonomisk. Tester i bromsbänk har visat effektökningar på flera procent.

Medlet är miljövänlig och biologiskt nedbrytbar.

Lagom till högsäsongen för båtar kommer nu en uppdatering av Sjöräddningssällskapets populära kustväder-app. Appen ger dig väderprognoser samt visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor och väderförhållanden. Du kan också enkelt via ett sms skicka din position till den som behöver den. Den finns tillgänglig både för android och Iphone. Ladda ner den helt kostnadsfritt via andriod market eller appstore.

I den uppdaterade appen har SSRS lagt till flera orter och en positioneringsfunktion som både kan vara social och sjösäkerhetshöjande. Du kan lätt ange korrekt longitud och latitud om olyckan är framme om du behöver larma. Eller skicka ett sms med din position till dina vänner så att de vet vart du befinner dig på exempelvis semestern.

Att kunna uppge en korrekt position när du seglar, paddlar eller skinnar är en viktig faktor för att hjälpen ska komma fram så snabbt som möjligt.

– Om vi ska vi nå vår vision om noll omkomna till sjöss räcker det inte med att de lokala frivilliga sjöräddarna är ute ur hamnen på 15 minuter, eller når en nödställd inom en timme. Det måste till förebyggande åtgärder. Att tydliggöra effekten av olika vädertyper och att lätt kunna skicka sin position är ett sätt. Av den anledningen är vår app också helt kostnadsfri att ladda ner. Vi vill att så många som möjligt använder den, säger Camilla Vargman, marknadsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Info: www.ssrs.se

Clas Ohlson har börjat lanseringen av en ny e-handelsplattform som ska introduceras på samtliga marknader. Satsningen är ett led i den multikanalstrategi som bolaget gör för att nå fler kunder via fler kanaler och att guida till smarta lösningar på praktiska problem.

Den nya e-handelsplattformen lanseras initialt i Sverige och Norge under april och med utrullning även i Finland och Storbritannien under sommaren 2012.

– Vår satsning på e-handel är en viktig del i vår multikanalstrategi för att erbjuda ännu större tillgänglighet, service och inspiration till våra kunder och att guida till smarta lösningar på praktiska problem. Genom en attraktiv mix av butiker och e-handel, kan vi attrahera ännu fler kunder både på befintliga och på nya marknader, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Clas Ohlson.

Clas Ohlsons multikanalstrategi innefattar att erbjuda ett integrerat erbjudande och service genom butiker, e-handel, sociala medier, söktjänster samt via telefon och katalog.

–Projektet har engagerat över 100 personer under de två senaste åren och omfattar förutom en ny teknisk plattform även utveckling av andra kringsystem, förstärkt organisation och anpassning av processer. Målet är att erbjuda våra kunder en riktigt bra, praktisk och användarvänlig sajt som är lätt att handla på och som innehåller massor av nyttig information. Det blir också ett bra hjälpmedel för dem som vill förbereda sitt köp på nätet men som väljer att handla i våra butiker, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

En viktig del av den nya e-handelsplattformen är satsningen på reservdelar med över 9 000 artiklar som gör det möjligt att förlänga livslängden på olika produkter.

– Många kunder blir positivt överraskade när de får höra att vi erbjuder både reservdelar och verkstadstjänster och kan förlänga livslängden på en favoritprodukt, allt från maskiner, verktyg och elektronik till hushållsprodukter, multimedia och fritid. Det handlar både om service och om hållbarhet, dvs. att hushålla med resurser och inte slänga saker i onödan, säger Sven-Åke Östberg, kundtjänstchef på Clas Ohlson.

Info: http://www.clasohlson.se

M-track är en spårsändare som larmar till larmcentralen, som ringer upp dig vid larm oavsett tid på dygnet. Vid larm tar sökpersonal vid med de rätta kontakterna.

Produkten är väl beprövad och används av bland andra den engelska polisen. Den uppfyller alla krav från försäkringsbranschen samt även godkänd av skattemyndigheten som elektronisk körjournal. Testad och godkänd av Thatcham i England samt Norska FG. Finns sedan tidigare i bland annat USA, Norge, England, Sydafrika och Jordanien m.fl.

Info: www.marineprotect.se

Pampas Marina AB tecknade i veckan avtal om att köpa Gillesviks fastigheter i Västervik, där marinhandlaren Huges driver sin verksamhet i Västervik. Huges kommer fortsättningsvis att vara hyresgäst i marinan med fokus på försäljning av båtar. Nu planeras för en ny restaurang och utökad service på marinan.

Marinan kommer att namnändras till Pampas Marina Västervik AB. Det nya bolaget kommer att bedriva service och hamnverksamhet, och de tidigare Huges-anställda mekanikerna har erbjudits arbete i det nya bolaget

– Nu planerar vi för att öppna en restaurang och butik och erbjuda fler marinföretagare lokaler här i Västervik, och för att anlägga ett nytt område med villor på vattnet, säger Anders Johansson, vd för Pampas Marina AB och Pampasgruppen.

I marinan finns förutom Huges även reservdelsbutiken Mekonomen AB med dotterbolaget Marinshopen R. M. AB. Marinshopen specialiserar sig på att sälja reservdelar till motorer, inombordare samt utombordare och övriga marintillbehör.

My2Mobile lanserar sin populära mobiltjänst My2Mobile Båtliv som Android app. My2Mobile Båtliv ger användaren uppdaterad information om kustväder för hela Sveriges kust samt de större sjöarna. Med den nya versionen av My2Mobile Båtliv får miljoner svenskar tillgång till den här mobiltjänsten genom sina Androidtelefoner och surfplattor.

Sedan 2008 har många använt tjänsten på sina mobiltelefoner för att lätt få tillgång till de senaste kustväderprognoserna och väderobservationerna längs de svenska kusterna.

Applikationen ger överskådligt presenterat kust- och båtvädret för hela sveriges kust samt de större sjöarna. Tjänsten levererar väderprognoser för fem dygn framåt och 4 prognoser per dygn. Kompletterat med ständigt uppdaterde väderobservationer längs kusterna så har användaren en bra bild av rådande väderläge.

– Användarna kommer att känna igen sig i den nya versionen, men samtidigt får de en ny användarupplevelse då Androidplattformen ger många fler möjligheter som inte finns i de äldre plattformarna, säger Lars Sanne, My2Mobile AB.

Tjänsten är tillgänglig på Android Market gratis under namnet My2Mobile Båtliv via följande länkar market://details?id=com.my2mobile.batliv och https://market.android.com/details?id=com.my2mobile.batliv. Vidare finns den också tillgänglig på Appland, www.appland.se.

Det nederländska varvet Breedendam, som grundades 1976, har blivit ett känt namn inom fritidsbåtar byggda i aluminium. Nya Breedendam MTB är en vackert formgiven daycruiser med rejäla mått. Hon är byggd i retrostil med designen hämtad från en Motortorpedbåt från andra världskriget. Varvet har redan byggt flera stycken MTB 30 och MTB 33 i samma stil och bestämde sig förra året för att förnya modellserien.

Den senaste modellen, MTB fourzero (bilderna) är helt och hållet byggd i aluminium, vilket ger henne en väldigt stark konstruktion och en vikt på i sammanhanget måttliga 12,6 ton. Båten har en totallängd på 13,37 meter och en bredd på 4,00 meter, vilket ger generösa innerutrymmen.

Båten är utrustad med dubbla IPS-motorer från Volvo Penta, vilket garanterar bra fartresurser och enkel hantering. Två stycken IPS600 motorer på 435 hk vardera ger Breedendam MTB fourzero en toppfart på hela 38 knop.

Skrovet erbjuds i flera olika färger med ”trälook” för att förstärka retrokänslan. Även fönsterramarna har träkänsla men tack vare aluminiumet är allt enkelt att underhålla. På skrovet finns en rejäl fender i rostfritt märkt med ”fourzero”.

Inredningen är tillverkad i högglansigt lackad teak. Ståhöjden är hela 2,00 meter och i pentryt finns alla önskvärda bekvämligheter inklusive kylskåp, en tvålågig spis, kombinationsugn och diskmaskin. Mitt emot pentryt finns en L-formad soffa i läder.

Förkabinen has en stor dubbelbädd med ergonomiska madrasser.

Båten är även utrustad med ett Can Bus elsystem och all elektronik ombord, inklusive multimedia, kan kontrolleras via en iPad.

Med ny patenterad teknik utvecklar INOVA sin kraftfulla lampa INOVA T3R till den mest avancerade uppladdningsbara LED ficklampan på marknaden. Tekniken ger dig möjlighet att arbeta med vetskap om att lampan är fulladdad under hela insatsen.

Alltid laddad. Överallt. INOVA T3R är en av de första lamporna med Lithium-Ion batteri som använder sig av en egen USB-port för att ladda batteriet. USB-porten sitter väl skyddad under lampans främre hölje. Genom att skruva det cirka 2,5 varv exponeras den tillsammans med en laddningslampa som indikerar när batteriet är fullt uppladdat. Lampan kan laddas hundratals gånger och batteriet behöver inte vara tomt för att laddas på nytt. Lampan kan laddas via ett vägguttag, datorn, i bilen eller till exempel genom en liten solpanel.

INOVA T3R är en av de mest avancerade och starkaste lamporna från den välrenommerade amerikanska ficklampstillverkaren INOVA. Lampan är konstruerad och designad för taktiska insatser som kräver snabb och ljudlös växling mellan olika ljuslägen, extrem ljusstyrka och räckvidd. Materialet är flygplansaluminium och lockar med sin höga kvalitet och höga finish. Med en delvis ny reflektor har lampans effekt ökat markant med mycket höga lumental och en snygg, proffsig ljusbild som resultat. Den senaste innovationen, INOVA T3R som nu introduceras på den svenska marknaden, är ännu vassare än sina föregångare med en en USB-port för snabb och smart laddning av lampans batteri.

Info: http://www.c2safety.com/

Dåliga kopplingar och tunna kablar gör att många båtar endast får en bråkdel av den laddning de kan få. Vi vet att det kan vara svårt att veta vad som behövs för att ens elsystem ska fungera bra. Därför har vi samlat de viktigaste produkterna för att komma i gång i tre olika startpaket, anpassade till storleken på din båt.

Skyllermarks grundsatser monteras enkelt i båten, sen är det bara att mäta hur långa kablarna ska vara mellan kopplingspunkterna, beställa färdigpressade kablar och skruva fast dem i kopplingspunkterna. Resultatet är ett elsystem av hög kvalitet som ger minst dubbel laddning för de flesta. Oöverträffad hållbarhet får du på köpet.

Pris: från 1998:-

Info: www.watski.com

Det blir en utbyggnad av Gäddeholms småbåtshamn utanför Västerås samt en ny badplats i anslutning till hamnen. Småbåtshamnen byggs ut i flera etapper. I den första etappen förses småbåtshamnen med en pir bestående av schaktmassor från husbyggnation och ledningsarbeten samt kompletteras med en flytande pir. Småbåtshamnen är avsedd för 150-160 småbåtar.

Den blivande badplatsen kommer att bestå av grönytor för aktivitet, en liten lekplats för de yngsta, en enkel omklädningsombyggnad med toaletter och en sandstrand med brygga.

Byggstarten är planerad till september och bygget beräknas vara färdigt till midsommar 2013.

En färsk försäkringsjämförelse i tidningen Båtnytts majnummer visar att de flesta båtägare vinner på att byta till Svedea Båtförsäkring. I jämförelsen har Båtnytt tagit reda på vad det kostar att försäkra fem motorbåtar och fem segelbåtar hos tolv olika försäkringsbolag. Svedea erbjuder i sju fall av tio den lägsta premien.

Pressrelease:

Tidningen Båtnytt jämför i sitt majnummer vad det kostar att försäkra tio olika segel- och motorbåtar hos tolv svenska försäkringsbolag. Testet visar på stora premievariationer mellan bolagen och är det fjärde i ordningen där Svedea erbjuder de mest konkurrenskraftiga försäkringarna. Tidigare under 2012 har försäkringsförmedlaren Insplanet och båttidningarna Vi Båtägare och Segling visat på samma resultat.

– Vi märker när vi pratar med båtägare att de flesta vinner på att byta båtförsäkring till Svedea. Det bekräftas också av denna jämförelse, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring. Vi gläds också åt att det är många som börjar jämföra sina försäkringar och ser en stark tillströmningen av kunder just nu.

Bilden: Jonas Roberts.

Kommentarer

Zoltan Horvath 12:38:26 2012-05-17

Hej! Jag försöker komma till sidan där jag skulle kunna lämna en förfrågan till en båtförsäkring, men jag hittar ingen sån! Ni skriver om allt mellan himmel och jord, men det saknas en entydlig fält där man kan klicka för att kunna lämna en förfrågan om en båtförsäkring!!!! Hälsn. Zoltan

Båtlivs redaktion 08:05:10 2012-05-21

HeJ!
Det är inte tidningen Båtliv som lämnar offerter på försäkringar. Du ska vända dig till försäkringsbolaget Svenska Sjö www.svenskasjo.se

Puma har tagit ledningen i Volvo Ocean Race Leg 6 när båtarna är på väg mot USA. På andra plats med 4 500 Nm kvar till målet ligger Telefonica och Abu Dhabi Racing är trea. På den här delsträckan kan teamen se fram emot betydligt bättre förutsättningar än under den föregående, stenhårda prövningen på sydliga och kalla breddgrader.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG have sustained their lead on the opening night of the Leg 6 race to their home country as the teams sail a straight-line trajectory towards a low in the South Atlantic.

Ken Read’s men have held a commanding position since blasting with assertion around yesterday’s 7.8 nautical mile quick-fire inshore course at Itajaí, and at 0700 UTC on Monday held a three nautical mile lead.

PUMA Media Crew Member Amory Ross said the team were abuzz with the reality of holding first place, racing home and the prospect of sailing the final 10-plus day leg of this race.

“The familiarity of our destination is exciting, and everyone’s looking forward to returning our Mar Mostro to the waters of the North Atlantic, the very same waters this adventure began so many months ago,’’ he said.

The secondary fleet positions have continued to shuffle overnight as the sailors settle back into routines, with Groupama sailing team jumping from last to third at 1900 UTC before returning to the back of the fleet just eight hours later.

CAMPER with Emirates Team New Zealand managed to shift from last to fourth at 0100 UTC, before jumping to second at 0700 UTC. Abu Dhabi Ocean Racing are in third place and Team Telefónica are fourth, just 3.9 nm behind the leaders.

The five teams have ticked off more than 200 nm since the 4,800 nm race started at 1700 UTC on Sunday, and have revelled in the first downwind start of this edition of the race Abu Dhabi MCM Nick Dana reported.

“Conditions couldn’t be any better for the moment; fast reaching, flat seas and warm water,’’ he said.

“It was difficult to get everyone into the watch routine, as they all seem to want to stay on deck and keep sailing. Azzam is off like a rocket and we are just holding off CAMPER who is about a mile to leeward of us.”

On board CAMPER the crew had an eerie sense that they had never been ashore, having spend just six days in Itajaí after an epic 31-day Leg 5 that was marred with hull damage and a pit-stop at Chile.

CAMPER MCM Hamish Hooper said the crew were in the worst physical shape they had been in so far, but mentally they were strong and focused on the race.

“There is no point sweating the stuff you can’t control or getting frustrated at things that can’t change, you just have to keep focused on doing as best as you possibly can every time there are points up for grabs,’’ Hooper said.

“It’s a relatively short leg, 14 days maybe, but there is going to be a lot on.

“From what our trusty navigator Will Oxley tells me, this leg is going to be a virtual minefield of opportunities for big loses, and alternatively big gains so anything can happen.”

Oxley reiterated that indeed it was going to be a tough race to call for navigators.

“It’s quite a tricky leg actually, the next four or five days will be very, very tricky; light and shifty with potential for big changes on the leaderboard,’’ he said.

“It could be for a long time any boat in the west looks better, but long term it looks like an easterly set up should pay.”

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Måndagen 23 april presenterades Young Voices på Ljusterö skola på Norra Ljusterö. I ett tvåårigt samarbetsprojekt mellan Ålands och Stockholms skärgård ska ungdomar i åldern 12 till 18 år berätta om sina liv och om vad som skulle kunna bli bättre i skärgården.

Nu satsar Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län ihop med SKUNK, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland, på att lyssna på ungdomarnas åsikter och förslag. I Sverige omfattas projektet Young Voices (Young People´s Voices in the Archipelago) av kommunerna Haninge, Norrtälje, Nynäshamn, Österåker och Värmdö.

– Vi har inte träffat några yngre skärgårdsbor på det här sättet tidigare. Skärgården ska bli bättre på att tillvarata barn och ungdomars intressen, så att de vill bo kvar och utveckla skärgården även som vuxna, säger Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg.

Projektet är finansierat av EU-medel och ska ge skärgårdsungdomar i Stockholms och Ålands skärgårdar möjligheter att påverka sina liv och nå ut till politiker och andra beslutsfattare.

– Vi vill skapa möten där unga tas på allvar och tillåts utveckla lust och förmåga att påverka och engagera sig i sin närmiljö. I förlängningen hoppas vi att efter projektets slut kan anställa en eller flera gemensamma ungdomsledare till skärgårdskommunerna, säger Sara Strandberg, ordförande för SKUNK Åland.

Österåkers kommun är delfinansiär i projektet. De kommer att arbeta med projektets resultat. Ungdomar har ofta lösningar på problem som vuxna ofta inte ens har reflekterat över.

– Det här är en unik chans att ta tillvara på och stötta de ungas åsikter och drömmar om en skärgård för alla. Genom att ha träffat många unga skärgårdsbor ser jag redan vilka utvecklingsområden som finns. Jag ser fram mot att tillsammans med ungdomarna hitta förslag och idéer som vi presenterar längs vägen och i slutrapporten, säger Sandra Löfgren, projektledare i Sverige.

Young People’s voices of the Archipelago Projektet fokuserar på ungdomar mellan 12-18 år som är fastboende i Stockholm och Ålands skärgård. Friluftsfrämjandet är delaktig i projektet och bistår med aktivitetsledare.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Årets upplaga av GKSS Ice Breaker skulle visa sig att vara en svårseglad tillställning. Visserligen var det isfritt på havet men med extremt svaga vindar och stora vindskift blev varje race en nagelbitande historia. Berntsson Sailing Team, som gjorde sin första tävling på hemmaplan för i år, hade favorittrycket på sig då Teamet var högst rankat av deltagarna.

– Hög ranking i all ära men när det är så lätt vind som vi haft under helgen så kan man aldrig känna sig säker. Är vi inte på tårna hela tiden så är det lätt att ta fel beslut,, säger teamets taktiker Daniel Wallberg.

Teamet stod dock för en stabil insatts under helgen och vann alla sina matcher.

Berntsson Sailing Team bestod denna helg av Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Oscar Angervall, Magnus Lundgren och Anders Dahlsjö.

Nästa tävling för Teamet är CPH May Days i Köpenhamn 4-6 maj.

Skepparen Ian Walker och hans Abu Dhabi Ocean Racing (bilden) är trots skadorna under den förra delsträckan väl förberedda inför Leg 6 i Volvo Ocean Race, som ska starta idag från brasilianska Itajaí. Den här gången ska båtarna segla till Miami i USA. Starten går 14.00 lokal tid.

Här är Ian Walkers senaste blogg:

ABU DHABI ‘CHOMPING AT THE BIT’ TO PROVE METTLE IN VOLVO OCEAN RACE LEG 6
Team Wants To Repay Heroic Return To Action With Strong Showing

Itajai, Brazil, 22nd April 2012: A resurgent Abu Dhabi Ocean Racing, the Volvo Ocean Race contesting outfit, is determined to ‘come out of the blocks with all cylinders firing’ in Leg 6 of the 39,000 nautical mile round-the-world sailing odyssey – a 3,590 nautical mile voyage from Itajai in Brazil to Miami, USA.

Having defied the odds to steer its repaired Volvo Open 70 race yacht, Azzam, to fourth in last Saturday’s DHL Itajai In-Port Race, Abu Dhabi Ocean Racing must now negotiate a two-and-a-half week journey through an unpredictable minefield of tropical Atlantic Ocean weather systems.

Eager to overturn a run of bad luck and claw back up the overall standings, skipper Ian Walker revealed his crew is chomping at the bit to get offshore and fight for a Leg 6 podium position.

“To be here competing on time and fully repaired is a mega achievement and thanks must go to everyone involved in making it happen. We must now show the same grit and determination that got us here in the next leg. We know we have what it takes to be pushing the fleet hard, so we’ll come out the blocks raring to go and won’t let up,” said the double Olympic medal winning Briton.

“For the first time, the weather forecast looks nice. This part of the world can be stormy but it looks predominantly downwind, which is unusual in this race, and it won’t be too cold — in fact it will be the opposite problem. Everyone will be sad to leave Itajai but we’re looking forward to sailing downwind against some actual boats and not dots on the computer.”

Abu Dhabi Ocean Racing’s heroic shore team produced a herculean effort to get the damaged Azzam Volvo Open 70 race yacht repaired in record time for the Brazilian In-Port race and today’s Leg 6 start (Sunday 22 April).

Forced to retire from the previous Southern Ocean leg with hull delamination, Azzam was shipped to Itajai from Porte Montt in Chile to undertake emergency on-shore repairs. Poor weather delayed the arrival of the ship, meaning the team had to undertake three days work in less than 40 hours. Remarkably, they achieved the task with two hours to spare.

Despite managing two wins in five previous In-Port Races, the team was unable to complete a fairytale return in a close-fought Itajai battle. Azzam secured a fourth place finish behind winners Groupama sailing team (FR), CAMPER With Emirates Team New Zealand (NZ) and Puma Ocean Racing powered by Berg (US).

Abu Dhabi’s Emirati star, Adil Khalid, believes there is more to come from the Abu Dhabi Tourism & Culture Authority-backed outfit on the voyage to Miami.

“The last month has tested us to breaking point and I think this has just made us stronger. What everyone achieved to get Azzam ready for Itajai is unbelievable. I don’t think you can truly appreciate just how big a mountain we climbed to make that happen, unless you were in the thick of it. I am very proud to be part of a team that can stay determined in the face of adversity like that. Now we need to turn that passion into on-water results,” said 23-year-old Khalid, the first Gulf national to compete in this ‘Everest of Sailing’.

The race to the iconic North American port of Miami takes the fleet north along the Brazilian coast, past Rio de Janeiro on the way to Recife at the northwest corner of Brazil. From there, the boats will cross the Equator as they continue north, passing the Caribbean islands and the Bahamas on their way to the leg’s Florida finish.

An early tactical decision will be whether hugging the coast of Brazil or venturing well offshore will offer the best breezes on the way to Recife. Perceived wisdom suggests that crews will need to fully commit to one strategy or the other, as those trying to hedge their bets on the middle ground are unlikely to reap any rewards.

At Recife, the fleet faces more crucial decisions as they prepare to face the Doldrums yet again. The challenges centre on how long to follow the prevailing winds around the north coast of Brazil, and then finding the quickest route through the Doldrums. Following the haul north to the course turning point at Eleuthera Island in the Bahamas, the boats are likely to face light winds on the final run in to Miami, making crossing the strong northerly-running Gulf Stream a potentially tricky manoeuvre.

Picture:
Azzam makes dramatic return for Volvo Ocean Race Leg 6. Photo: Ainhoa Sanchez/Abu Dhabi Ocean Racing.

Någon vecka för krigsutbrottet 1939 invigdes den ur ett gammalt stenbrott anlagda unika småbåtshamnen i Grötvik mellan Halmstad och Tylösand för att omedelbart stängas och mineras vilken den förblev hela kriget.

Grötviks Segelsällskap som idag förvaltar den kommunägda hamnen firar den 7 juli sitt halvsekel och samma dag ordnas också för 50e året den traditionella hamnfesten.

Under hela sommaren från tvåårsjubileet på Nationaldagen har BryggCaféet öppet dagligen och ordnar bryggdans fredagar och argentinsk tango på måndagar. Tre kvällar i veckan kommer spännande gäster med lokal anknytning och viss kändisskap att gästa bryggan och engagera publiken i ett aktuellt ämne.

Varje dag finns möjlighet till optimistjollesegling och lyckat krabbfiske!

Info: www.bryggcafeet.com

Bilden: BryggCafeet Grötvik från masttoppen. Foto: Johan Sölve.

I morgon lördag 21 april är det Kusträddardagen. På tolv stränder utmed kusten – från Strömstad till Simrishamn – genomför Håll Sverige Rent en manisfestation mot den marina nedskräpningen. I Helsingborg genomförs projektet tillsammans med I love HBG.

Anna Jähnke, miljönämndens ordförande och Erika Karlsson från Håll Sverige Rent samtalar om hur vi får nerskräpningen i hav och stad att minska, det ges även möjlighet för allmänheten att ställa frågor.

– Det är viktigt att vi tillsammans tar ansvar för att minska nedskräpningen. Havet och stränderna är några av Helsingborgs största tillgångar och de betyder mycket för helsingborgarna. Genom att öka medvetenheten kring nedskräpningens konsekvenser hoppas vi att människor tänker efter en extra gång innan saker slängs i havet, säger Anna Jähnke, ordförande i miljönämnden.

Tid: Lördagen den 21 april, klockan 11:30

Plats: Fria bad (vid restaurang Barfota)

Medverkar gör: Erika Karlsson, Håll Sverige Rent, Anna Jähnke, Miljönämndens ordförande, Ola Paulsson, I love HBG

Medverkar gör också anställda i Helsingborgs stad, politiker och 12 föreningar som förutom Fria bad även röjer stränderna på Råå, i Hittarp, Domsten och Laröd. Men också Örby ängar, piren vid Kallbadhuset, Vikingstrand, Norra stranden och Strandpromenaden.

Nedskräpningen av våra hav och våra kuster är ett allvarligt miljöproblem. Många tusen ton skräp, mest plast, slängs i våra hav och på våra stränder varje år – skräp som utgör ett dödligt hot mot det marina djurlivet och vår natur. Den marina nedskräpningen orsakar också många skador på både fritidsbåtar och yrkestrafiken.

Våra hav är fulla med skräp. Det är ett allvarligt miljöproblem som påverkar det marina livet negativt. En del av lösningen är att engagera yrkesfiskare. Nu utvidgas projektet Fishing For Litter till hela den svenska kusten. Projektet går ut på att yrkesfiskare tar med sig det skräp som fastnar i fiskeredskapen in till hamnen.

Fishing For Litter är ett projekt som drivs av KIMO Baltic Sea i samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Syftet med projektet är att skapa förståelse för problemet med nedskräpning i havet genom att samla in, väga och mäta det skräp yrkesfiskarna får med sig in från havet.

Under perioden september 2011 – mars 2012 samlades totalt 3,6 ton skräp in av yrkesfiskare längs kusten av sammanlagt 35 båtar. Yrkesfiskarna får in allt från tvättmaskiner och oljefat till textilier.

– Fiskarna får upp sönderskurna behållare och sopsäckar som visar att personer faktiskt avsiktligt sänker sitt avfall i havet. Därför är det viktigt att höja medvetenheten om problemet genom projekt som Fishing for Litter – ett superkoncept som KIMO tagit fram, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent.

I dagarna har Havs- och vattenmyndigheten beviljat medel för utvidgning av projektet längs hela Sveriges kust. Målet är att bygga upp en permanent verksamhet.

– Vi är mycket glada över att kunna engagera fler yrkesfiskare i Fishing for Litter, säger Ida Wingren projektledare på KIMO Baltic Sea. Vi hoppas att all kunskap som samlas in kan användas till att väcka opinion och på sikt ändra attityder bland alla som färdas på sjön. Fiskarnas ideella insats utgör hela fundamentet i projektet och vi är mycket tacksamma för alla fiskare som väljer vara med.

Info: www.kimobaltic.eu