nyhetstest

Teleflex Marine har lanserat vad som kan bli en riktig höjdare för alla med dubbla utombordsmotorer på båten. Optimus 360 från SeaStar är en nyskapande joystick med både styrning och gas, som gör båthanteringen väldigt mycket enklare och säkrare. Särskilt vid tilläggning och backning har liknande system (Volvo Penta IPS med flera) visat sig väldigt viktiga.

Med Optimus 360 från SeaStar kan båtägare själva uppgradera sina styrsystem och njuta av hur enkelt det bör vara att köra båt. Teleflex lanserar Optimus 360 efter flera års utveckling och testning. De har använt SeaStars fina elektronik för att möjliggöra 360-graders manövrering med joystick, på samma sätt som i till exempel Volvo Pentas IPS-system för inombordsmotorer.

Även mindre erfarna båtägare ska kunna hantera en båt utrustad med dubbla utombordare och Optimus 360 Joystick Control. Det är enkelt och lätt att begripa hur man backar, lägger till och får båten att gå både diagonalt och rakt i sidled. Liksom med IPS gäller det att tänka som systemet och lita på det.

Det är första gången som någon leverantör har tagit fram ett sådant här program för dubbla utombordare. Andelen båtar med utombordsmotorer ökar hela tiden och dubbelmontage är vanliga på RIB-båtar, stora plast- och aluminiumbåtar.

Det första steget för detta avancerade system är den nya Optimus Electronic Power Steering System (EPS), som ersätter den traditionella hydraulstyrningen i båten. Optimus patenterade styr system kopplas samman med Pump Control Module (PCM), som styr individuella hydrauliska pumpar. Dessa pumpar är i sin tur kopplade till specialdesignade elektro-hydrauliska ”SmartCylinders” som kontrollerar varje rörelse hos utombordarna.

Optimus 360 system bygger på Optimus EPS system. I tillägg till EPS elektroniska styrning är Pump Control Module även kopplad till Teleflex omdesignade Optimus Electronic Shift/Throttle Control och nya Optimus 360 Joystick som ersätter båtens konventionella kontrolelr och kabelkablage.

Med start i Nordamerika kommer Teleflex Marines Optimus Electronic Power Steering att bli tillgängligt för båtbyggare och återförsäljare från och med april. Optimus 360 Joystick Control System börjar säljas i juli.

Info: www.teleflexmarine.com

Hur mår Sveriges grundvatten, sjöar, vattendrag och kustvatten? Den frågan hoppas Havs- och vattenmyndigheten få svar på och anslår nu drygt 150 miljoner kronor till länsstyrelsen, SMHI och SGU. – Målet är att få ett bra underlag för beslut om åtgärder som kan förbättra våra vattenmiljöer, säger Lennart Sorby, chef för vattenförvaltningsenheten.

Totalt delas 151 800 000 kr ut. Större delen av anslaget går till landets 21 länsstyrelser som får totalt 130 800 000 kronor att dela på. I den summan ingår också anslaget till vattenmyndigheterna, vilket avser fem av länsstyrelserna med särskilda uppgifter.

SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, får 15 Mkr och SGU, Sveriges geologiska undersökning, får sex miljoner kronor.

De tre län som får mest pengar är Västra Götaland med nästan 20 Mkr, Norrbotten med nästan 16 Mkr och Kalmar med drygt 14 Mkr.

– Medlen har fördelats med hänsyn till yta, befolkning och miljöpåverkande verksamheter, vilken har fastställts av regeringen. Årets anslag är i samma nivå som fjolårets, säger Lennart Sorby.

– Skälet till att Länsstyrelsen i Västra Götaland får mest beror på att de är ett av landets största län, har stor befolkning och många miljöpåverkande verksamheter samt att Länsstyrelsen samtidigt är Vattenmyndighet för Västerhavets vattendistrikt.

Enligt Lennart Sorby visar tidigare kartläggning att ungefär hälften av Sveriges vattenmiljöer – grundvatten, sjöar, vattendrag, kustvatten – mår bra, medan andra halvan är påverkad av olika verksamheter.

– I de flesta fall rör det sig om måttliga försämringar men det finns också vattenmiljöer där vi ser stora problem, exempelvis påverkar dammarna i Göta älv ålvandringen till Vänern, och Mälaren påverkas alltför mycket av övergödning från jordbruk och hushållen .

Ett av de största hoten mot vattenmiljön är rent fysisk påverkan, dammbyggen och andra grävarbeten som kan påverka fisk och djurarters livsmiljöer. Utsläppen från jordbruk, industrier, reningsverk och enskilda avlopp leder till övergödning av sjöar och vattendrag. Årets anslag ska därför användas till kartläggning av vattenmiljöer, analys av tillståndet i dessa och att ta fram åtgärdsunderlag inför vattenmyndigheternas beslut.

– Det är viktigt att ta fram och beskriva helheten och inte fokusera på enskilda miljöer. Vi vill snarare veta så mycket som möjligt om alla vattenmiljöer i exempelvis Västra Götaland än att veta allt om Göta älv, säger Lennart Sorby.

Länsstyrelserna, SMHI och SGU är redan igång med verksamheten och kommer i februari 2013 att redovisa till Havs- och vattenmyndigheten hur de använt anslagen.

Sebago Technical Trench är en modern kappa för tjejer i tekniska material. Skalet är av 3-lagers polyester, fodret i kropp och huva av polyestermesh och polyester Tafetta i ärmar.

Mjuk lycra på insida muddar. Sömmarna är tejpade, trenchen är både vattentät och andas. Finns i svart, storlekar 34–44. Pris 1 995 kr.

Info: www.sebago.se

För att skydda båten mot beväxning används ofta bottenfärg som innehåller kopparoxid. Det fungerar väldigt bra om båten är byggd av gelcoat, trä eller stål men inte om man har en aluminiumbåt, eller om man vill måla aluminiumdrevet.

Pressrelease:

Kopparoxid framställs av metallisk koppar och det finns alltid en risk att en liten mängd metallisk koppar finns kvar efter processen. Genom åren har man lyckats minska mängden men den kan fortfarande ligga >2% vilket kan leda till korrosion på aluminium.

Aluminiumbåtsägare på ostkusten har tidigare kunnat använda sig av zinkbaserade färger. Då de nya miljökraven från Kemikalieinspektionen sedan februari 2012, förbjuder försäljning av bottenfärger som är baserade på endast zinkoxid lämnas bottenfärger baserade på Koppartiocyanat kvar som det enda alternativet, för den som vill ha ett beväxningsskydd.

Koppartiocyanat tillverkas genom en kemisk reaktion där ingen metallisk koppar ingår så här finns ingen risk för korrosion. Oavsett material måste botten rengöras och slipas innan man målar på en lämplig grundfärg (Primocon eller Interprotect) som gör att bottenfärgen fäster som den ska och så att båtbotten skyddas.

Följande produkter från International innehåller alla Koppartiocyanat och går alldeles utmärkt att måla på aluminiumbåtar.

Cruiser® Polishing Antifouling
Cruiser® Polishing Antifouling är en polerande bottenfärg som lämpar sig för alla typer av båtar och material. Den är godkänd för användning på västkusten (mellan Trelleborg och norska gränsen). Cruiser® Polishing Antifouling finns i kulörerna vit, svart, grå, röd, blå och mörkblå.

Trilux Hard Antifouling – ALTERNATIVET FÖR ALUMINIMUMBÅTAR PÅ OSTKUSTEN
Redan på 90-talet målades aluminiumbåtar med bottenfärg som innehöll koppartiocyanat. Trilux Hard Antifouling har funnits tillgänglig för båtar på västkusten under flera år och nu har den också blivit godkänd för att använda på båtar i Östersjön (från Örskär till norska gränsen).

Trilux Hard Antifouling är en hård bottenfärg som håller beväxningen borta från båtbottnar av alla typer och material. Att den är just hård och inte polerande gör att den fungerar för alla fartområden och färgen spolas inte av utan sitter kvar på botten även om man tvättar med högtryckstvätt. Många kappseglare vill slipa och polera botten innan en tävling, och det går bra det också.

På ostkusten räcker det med ett skikt per säsong, på västkusten rekommenderas två skikt. Trilux Hard Antifouling finns i kulörerna vit, svart och navy.

Trilux Propeller
Beväxning på propeller och drev upplever många båtägare som ett stort bekymmer. Den nya Trilux Propeller löser problemet för båtägare på såväl västkusten som ostkusten.

Eftersom Trilux Propeller levereras i en aerosolflaska är det enkelt att komma åt och måla på svåråtkomliga ställen, i alla skrymslen och vrår. Finns i svart och grå kulör.

Info: www.yachtpaint.com

Alla teamen i Volvo Ocean Race är nu framme i Auckland, seglingens huvudstad i världen. Franska Groupama kom, som väntat, fram först och ligger nu tvåa i sammandraget efter ledande Telefonica. Se filmen här nedan för att följa arbetet i hamnen i Auckland, som nu går för högtryck inför den tuffa seglatsen söderut.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG won an epic battle for second place on Leg 4 of the Volvo Ocean Race on Sunday, clinching the runner’s up spot on a rainy morning in Auckland to complete a memorable comeback and secure their first offshore podium place in 2011-12.

Team Telefónica followed them in just under 50 minutes later for third after holding off CAMPER with Emirates Team New Zealand in a scrap that continued gybe-for-gybe all the way to the finish line.

Just around 93 seconds separated Telefónica, winners of the first three legs, and CAMPER — a tiny margin after a leg that took the teams over 5,220 nautical miles from Sanya in China to the sailing-mad city of Auckland in New Zealand.

Abu Dhabi Ocean Racing came in just under 34 minutes later for fifth, with Team Sanya the sixth boat in just over 35 minutes after that.
“I don’t really know what we could have done better to improve our position,” said Abu Dhabi skipper Ian Walker. “We got up to third place at one point. It was disappointing to finish fifth and now it’s time for some downwind sailing.”

Thousands of fans jammed into spectator craft to welcome the boats in and thousands more packed Auckland Viaduct Harbour after a drag race through the churning water completed a fantastic set of arrivals to mark the race’s return to the city after a gap of 10 years.

“My God, I feel good to be in Auckland,” said PUMA’s American skipper Ken Read after the team had received a traditional Maori welcome into the harbour.

“From day one of this leg, ever since we sailed into the South China Sea, it’s been tough. I know that’s what we signed up for but man this was a challenging leg. This result is something we can build on. We just wish we had a couple more weeks to hang around in Auckland.”

While Groupama sailing team were making a triumphant entry into the City of Sails on Saturday night, PUMA were nursing a slim advantage over the pack, with just 40 nautical miles separating the five boats as a tense, tactical race for the best way to play the currents and to avoid wind holes raged through the night.

PUMA managed to protect their lead, coming in at 10:33:47 UTC for a total elapsed time of 20 days 3 hours 57 minutes over the two stages of Leg 4, which began back on February 19 in Sanya, China with a short race around the bay and a delay to keep the fleet from the worst of the conditions in the South China Sea.

Telefónica now lead the overall standings with 121 points despite losing their perfect record offshore. Groupama have 103 points and take over second place from CAMPER, now back in third on 98, with PUMA fourth on 78.

“It’s a really good result,” said Telefónica skipper Iker Martínez. “The level is so high that to get on the podium is very difficult. The teams are so strong.”

CAMPER skipper Chris Nicholson was not too downhearted after just failing to overtake Telefónica in a race that was as close as their run in to the finish in the Maldives on Leg 2.

“It was a really close race but we just ran out of runway at the end,” said Nicholson, whose CAMPER team count Auckland as one of their two base ports. “It was the toughest leg so far. Now we’re really tired and we’re just looking forward to being home.”

Sunday’s result confirms that PUMA are back in business after the broken mast that saw them forced to retire from Leg 1, and gave them little time to prepare for Leg 2.

Second place into Auckland marks their first podium finish in an offshore leg and it came courtesy of a terrific comeback.

They started the leg with a 39 minute deficit after being hit by a windless patch while leading on Stage 1 and watching the fleet sail past them. It looked like ill luck was set to stay with them as they were forced on a more and more northerly course.

Their strategy worked, bringing them back in touch with the fleet after days of ever more lonely sailing towards Japan, before Groupama took control in a strong easterly position on day seven.

CAMPER hopes of challenging for the lead suffered a devastating blow when they tore their vital J2 headsail, losing 60 miles to Groupama in the process, and it became increasingly clear that this was all about the race for second.

The three boats behind Groupama stayed neck and neck all the way through to the finish, as behind them Abu Dhabi and Sanya closed the gap significantly.

Sanya, stranded 393 nm off the pace on day 17, were within 30 nm of PUMA by the final morning — not quite close enough to challenge for a podium place but satisfied to have been part of a terrific scrap.
“It’s very cool to be home and to have everyone out supporting us,” said New Zealand native Sanderson. “I couldn’t be any more proud of the leg we sailed. The fact that we kept up with and finished so close to the new boats just shows that we can be competitive.”

Foto: Ian Roman m. fl.

Groupama kom först fram till Auckland i Leg 4 av Volvo Ocean Race. Efter nästan 20 dygn till havs och en riktig spurt på slutet stod Groupama som segrare före Puma, som valde en annan rutt än resten av båtarna. Team Telefónica ser ut att komma trea på delsträckan, där ett enormt välkomnar skepparen och Nya Zeeländaren Brad Marsh.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama sailing team survived a late scare to secure a dramatic victory on Leg 4 of the Volvo Ocean Race on Saturday, crossing the finish line shortly before midnight in Auckland to end Team Telefónica’s winning streak and give New Zealander Brad Marsh a homecoming of a lifetime.

The French team, appearing in the race for the first time, had to isolate a leak and furiously pump out around a ton of water after suffering damage to the bow within hours of the finish line, following repeated upwind pounding in eight-metre waves over recent days.

Quick work from the crew averted a potential disaster, ensuring bowman Marsh would be the first New Zealander into Auckland, with PUMA still more than 100 nm behind them and locked in a tense battle with Telefónica — winners of the first three offshore legs — and CAMPER for the remaining podium places.

“I’m feeling very excited. It’s a great day for Groupama 4 and it’s great to arrive here first into Auckland,” said Groupama skipper Franck Cammas after the crew had been greeted by two Waka Hourua – traditional double-hulled Polynesian sailing canoes – as they entered Auckland’s Viaduct Harbour.

“I’m pretty sure we’re going to have a good time here with all the sailing fans. It’s a good place to win for sure.”

Leg 4 began in Sanya back on February 19 with a Stage 1 sprint designed to keep the fleet out of the worst of the weather in the South China Sea.

Stage 2, over 5,220 nm, began with a staggered start based on finishing positions in that first stage. Groupama finished Leg 4 at 10:3347 UTC (local Auckland time: 23:33:47) in a total elapsed time of 19 days 15 hours 35 minutes 54 seconds, with the result confirming that they are serious challengers for the overall title.

1200 UTC on Saturday, PUMA Ocean Racing powered by BERG were holding on to second place, followed by Team Telefónica in third and CAMPER with Emirates Team New Zealand in fourth.

Going into Leg 4, Telefónica were 18 points ahead of second-placed CAMPER on the overall leaderboard and 28 points clear of Groupama. With the French team taking 30 points for the leg victory, they briefly went to the top on Saturday, though barring accidents Telefónica will regain the lead when they come in on Sunday.

There was no one more delighted on board Groupama 4 than Marsh, the Auckland native who won the informal race to be the first of the 20 Kiwi sailors in the race into New Zealand.

“It feels amazing,” Marsh said. “It’s a childhood dream for me. I didn’t allow myself to think about winning up until today. But the excitement set in as we came down the coast and I realised it was all going to happen.”

It was also a fantastic moment for Cammas as Groupama became the first French boat to take line honours coming into Auckland in a Whitbread/Volvo Ocean Race, though 33 Export, skippered by Alain Gabbay, did win here on handicap back in 1977-78.

After finishing third in the Stage 1 day race, Groupama 4 led the fleet out into the South China Sea, probably the most dangerous section of the 5,220 nm leg.

On day two, skipper Cammas took the decision to go south and by 2200 CAMPER had taken a slim lead after a day of horrible upwind slamming.

The wind soon died but the sea state remained big and sloppy and the exit of the South China Sea looked to be a painful affair.

A change of waypoint dropped Groupama to fourth on day four but they were back in front the following day as the fleet tracked north towards Japan.

The key move from Groupama came on day seven as they split from CAMPER to a more northerly position. It set them back on the leaderboard in terms of distance to finish but gave them a position from which to control the fleet, by moving north or south according to the wind pressure.

They led the fleet through the Pacific Ring of Fire and never relinquished the advantage.

“The key thing for this leg was to be quick and to make good decisions,” Cammas said today. “We knew we had to do both of those things and we did. This is where we ended up.

“The turning point in the leg was when we made a very bold call with PUMA in the north and it paid off. That was the decisive moment.”

Groupama’s victory marks the Volvo Ocean Race’s eighth visit to Auckland and the first since the 2001-02 edition stopover in the city.

Foto: Ian Roman / Volvo Ocean Race med flera.

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt utmanar statsminister Fredrik Reinfeldt att minska Sveriges koldioxidutsläpp med 45 procent till 2020. Kända artister lovar att minska energianvändningen och göra mer för miljön. Utmaningarna ingår i WWFs klimatkampanj Earth Hour. Lördagen den 31 mars 20:30-21:30 släcks ljuset över hela jordklotet som en signal till makthavarna att agera.

WWF hoppas på ett brett stöd för årets Earth Hour-kampanj som pågår under mars.

– Förra året deltog 52 procent av svenska folket. Utmaningarna inför framtiden är stora, men alla kan bidra. Vi uppmanar nu politiker, företag och privatpersoner att utmana varandra – allt från hur vi reser till jobbet till att politiker fattar klimatsmarta beslut, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt vill gå en klimatrond med statsministern om höjda klimatambitioner. Melodifestivalaktuelle Danny Saucedo utmanar Eric Saade att spara energi genom att duscha snabbare , källsortera och äta vegetariskt under mars månad.

På löftesgeneratorn på wwf.se/earthhour kan alla göra en enkel miljöutmaning till en person, organisation eller en öppen utmaning till alla.

– Vi hoppas att det blir tryck i klimatfrågan och att många både vill ge och anta utmaningar, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på WWF.

I Sverige stöds manifestationen av bland annat kung Carl XVI Gustaf, en lång rad städer, kommuner, företag och skolor. Många aktiviteter planeras.

Årets Konditor bakar en Earth Hour-bakelse. Konstnärsduon Bigert & Bergström skapar ett särskilt konstverk i form av bojor, där de kommer att kedja sig fast i 12 timmar. För att befria sig ur bojorna krävs att vi alla samarbetar enligt devisen ”Lovar du så lovar jag”. Först när löftet antas blir man fri.

Earth Hour Show
Artister som Danny Saucedo, Kajsa Grytt och Money Brother ställer upp på WWFs gratiskonsert Earth Hour Show. Den äger rum i Filadelfiakyrkan i Stockholm lördag 31 mars kl 20.00-22.00. Stearinljus kommer att vara den enda ljuskällan under Earth Hour-timmen, då alla uppträder akustiskt.

Ikonbyggnader släcks
Hundratals ikonbyggnader kommer att släckas runt om i Sverige. En vecka innan Earth Hour har Ericsson Globe en projektion av Earth Hour-logon på sin fasad. Gröna Lund, Stockholms slott, Hilton Slussen, Visby ringmur och Kalmar slott släcker också ned. Gatubelysningen slocknar i delar av Jokkmokk, Åre, Södertälje, Borlänge, Örebro, Karlstad, Eksjö och på många andra håll runt om i landet.

Globalt släcker också Operahuset i Sydney, Burj Khalifa, Gate of India, Eiffeltornet, London eye, Jesusstatyn i Rio de Janeiro med flera. Förra året uppmärksammades Earth Hour i över 5 000 städer i 135 länder. Över en miljard människor deltog. I år beräknas Earth Hour växa ytterligare.

Earth Hour äger rum: Lördagen 31 mars 20.30-21.30 lokal tid.

Bilden:
China World Trade Center i Beijing, Kina, före släckning. Foto: Jonah M. Kessel.

Var tredje fritidsbåt på Göta kanal har en barnfamilj ombord. Det framkom i sommarens kundundersökning bland gästande båtar på Göta kanal. Barnfamiljerna tar det lugnt och stannar gärna länge på kanalen, 5-10 nätter dominerar. Man ägnar sig också åt aktiviteter i land i gästhamnarna, man äter gärna på restaurang och besöker caféer. Fiske under resan är också en populär aktivitet bland barnfamiljerna.

– Vi tycker det är roligt att barnfamiljer väljer Göta kanal, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på AB Göta kanalbolag. Vi vet att de lite större barnen gillar att vara delaktiga i slussningen och snabbt lär sig slusstekniken och gärna hjälper till med att lägga tamparna rätt. Kanalresan kan på så sätt vara en kul båtsemester för hela familjen.

– Under senare år har det också skett en utveckling av service och utbud av olika upplevelser längs kanalen, som barnfamiljer uppskattar, säger Anna Meyer. Jag tänker bland annat på Barnens minikanal vid Norrkvarns gästhamn, som är en kanal i miniformat bredvid den riktiga kanalen, där de minsta barnen kan plaska och leka. För de lite äldre barnen blev den spännande upplevelsejakten efter en guldskatt på Karlsborgs fästning, som hade premiär förra året, en riktig höjdare.

Göta kanal öppnar portarna för årets kanalsäsong den 4 maj och kanalen håller sedan öppet till 30 september. För de som vill lära sig slussa innan resan, erbjuder Göta kanalbolag slusskurser i Berg och Sjötorp den 9 och 12 maj.

Foto: AB Göta kanalbolag.

Info: www.gotakanal.se

Med Vector Carbon kan alla autopiloter och navigationssystem, oberoende av märke, som är baserade på kompassinformation att kunna öka sin prestanda till att bli i det närmaste 100% perfekta.

Borta är radaroverlay som inte ligger perfekt och trails i radar som är sneda och på andra sätt inte så bra som man förväntar sig. Den enda begränsningen är navigationssystemets interna prestanda. Dessutom ökar autopiloter sin prestanda med 50–60% tack vare den i princip helt korrekta informationen som Vector Carbon ger i princip hela tiden.

Med den prisbild som Vector Carbon har så är det troligt att många kommer att välja en satellitkompass istället för en fluxgatekompass med rategyrosensor (i vanligt tal även kallad ”ratekompass”) för att få sitt navigationssystem och sin autopilot att kraftigt öka sin prestanda.

Vector Carbon ger bland annat snabbare uppdatering av kompasskursen, kräver ingen deviation och ingen missvisningsberäkning. Enheten är enkel att koppla in via antingen NMEA2000 eller NMEA0183.

Info: www.trueheading.se

Det är verkligen tuff segling i Volvo Ocean Race Leg 4 på väg mot Auckland. Franska Groupama, där svensken Martin Krite är en av besättningsmedlemmarna, går mot en seger på delsträckan om inget oförutsett inträffar. Fredag lunch var det cirka 240 Nm kvar till målgång. Då låg Groupama etta med Camper på andra plats, 131 Nm efter.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Conditions overnight for the fleet have been some of the worse experienced so far in the 11th Volvo Ocean Race, with six-metre swells and 25 knots of wind on the nose. Leg leader Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) is surviving the conditions and continues to make impressive speed of around 13 knots, extending their lead to 131.30 nautical miles (nm) at 0700 UTC this morning.

Although the fleet is within 460 nm of the finish, these last few miles are proving to be some of the hardest. The crews are exhausted. “This leg is starting to feel like we are running in mud. The closer we get to the finish, the more resistance we encounter,” reported Abu Dhabi’s Media Crew Member (MCM) Nick Dana today.

The fleet is hard on the wind making slow progress to Cape Reinga in a sea state that has worsened with the strong current. Onboard Groupama it has been a steady rhythm of reefing the mainsail, changing headsails and tacking.

“The boat is slamming violently into the waves. It is reminiscent of the state of the leg in the South China Sea,” reported Groupama’s MCM Yann Riou. The crew are quiet as they concentrate on keeping Groupama safe and in the lead under leaden skies.

As the high-pressure moves east tonight, it will bring light northerly winds for the chasing pack, which are in an intense battle for the remaining podium positions.

CAMPER with Emirates Team New Zealand has managed to squeeze into second place (based on distance to finish) ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Team Telefónica (Iker Martínez/ESP). The CAMPER crew saw albatross gliding among the big rollers. “I could have sworn I was smack bang in the middle of the Southern Ocean, having skipped the Auckland stopover altogether,” wrote MCM Hamish Hooper.

In a leg that is, according to Hooper, seeming to take forever, CAMPER is running on reserve food from a bag hastily stowed at the last minute when estimates of the leg duration increased due to the delayed start from Sanya. Other teams have run out of snacks and are splitting their daily rations in half in a bid to fuel the final hours.

Onboard PUMA, skipper Ken Read reported a terrible sea state and a huge swell. “Today was a really big swell, probably six or seven metres. We looked at each other on deck and said, ‘what the hell did we do to deserve this?’” he said.

But although conditions are not good, the spirit onboard PUMA has been buoyed by the intensity of the three way fight for second and third place. Read’s team is very much in the hunt, crossing the bow of Telefónica and in sight of the Spanish team, who are now two nautical miles astern.

“We couldn’t have gone more in two opposite directions to get here. It’s a bizarre game, this game that we play,” Read added.

“CAMPER and Telefónica are too close to cover both, and they have incentives of their own,” PUMA’s MCM Amory Ross remarked. “CAMPER is undoubtedly feeling the hometown pressure, and Telefónica hasn’t finished a leg anywhere but first,” he said.

Meanwhile, Sanya (Mike Sanderson/NZL) and Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are engaged in their own battle 40 nm behind. Both are still a threat and in close enough range to mount an attack on the trio ahead. “We are fighting for every inch right now,” reported Nick Dana from on board Abu Dhabi, who was 15 nm ahead of Sanya, but 48 nm behind Telefónica at 1000 UTC today.

Traditionally there have always been some battles down the coast of New Zealand coast right into the finish in Auckland. “This is shaping up to be no different,” CAMPER skipper Chris Nicholson, said.

Svenska Fyrsällskapet arrangerar en utställning och en serie föredrag på Frölunda Kulturhus under samlingsnamnet Möten med våra fyrar. Möten med Fyrar öppnar lördag 10 mars kl 13.00 på Frölunda kulturhus. Det är ett arrangemang av Svenska Fyrsällskapet

I utställningen visas fotografier av fyrar och föremål från fyrvärlden. En samling av de populära miniatyrfyrar som GP gett ut, visar den variation av fyrar som finns i vår närhet. Konstnärer från föreningen visar sina verk och berättar om sitt skapande.

Svenska Fyrsällskapet är en ideell förening som verkar för att bevara det kulturarv som fyrar och sjömärken utgör. Åtta fyrföreningar från Västkusten visar upp” sina” fyrar och presenterar aitt arbete i bild och text samt i kortare föredrag.

Medverkande föreningar är Föreningen Nidingens Vänner, Föreningen Hållö Fyr, Pater Noster Vänner, Winga Vänner, Föreningen Ensfyrarnas Vänner, Stiftelsen Måseskär, Föreningen Väderöbod, Bråtavikens Båtsällskap, med flera.

Flera längre föredrag ges i samband med utställningen. Esbjörn Hillberg, ordförande i Svenska fyrsällskapet, berättar t ex historien om de första fyrarna i Medelhavet till dagens lysdioder.

Rubriken för hans föredrag är Fyrarnas historia, nuläge och framtid. Har våra fyrar en lysande framtid? Måndag 12 mars, 18:00.

För mer information om föredrag och presentationer, se www.frolunda-kulturhus.goteborg.se

Utställningen öppnar lördag 10 mars och pågår t o m 5 april 2012.
Den hålls i utställningshallen, Frölunda Kulturhus.

Bilden:
Nidingen. Foto: Göran Sernbo.

Svenska Delta Powerboats är ett av de mest framgångsrika båtföretagen på senare år, bland annat tack vare innovativ design och hög kvalitet i kombination med ett starkt miljötänk. Nu tar företaget ännu ett stort kliv uppåt i storlek, med sikte på att ge både italienska och engelska tillverkare en match. En ny och stor 80-fots Delta är under byggnation.

Med hela båten i vakuuminjicerad kolfiber vinner Delta ronden om att vara lättast i klassen. På köpet blir man också snabbast, mest bränsleekonomisk och kommer därmed också längst på samma mängd bränsle.

Båten är alltså 24 meter lång och drygt 6 meter bred. Den är bestyckad med tre stycken Volvo Penta IPS/1200. Marschfarten är beräknad till 30 knop och toppfarten ca 38 knop.

Salong, pentry och förarplats är disponerade utan skymmande mellanväggar, med stora glasytor åt alla håll. Även den rymliga ägarhytten en trappa ner har stora fönster åt båda sidor. Framför ligger två kabiner med två bäddar och längst förut en VIP-kabin. Samtliga med exklusiva badrum.

Framför motorrummet har besättningen sin egen avdelning, med två sovhytter. Och högst upp finns en stor flybridge med flexibel planlösning.

I den här storleken av båt är utrustningen omfattande, med två stora generatorer, luftkonditionering, tvättstuga, avsaltningsanläggning och till med gyro-stabilisering som begränsar gungning även vid stillaliggande.

I aktern finns ett garage för vattenskotern och en höj- och sänkbar badbrygga för tenderbåten. Dessutom en inbyggd hydraulisk landgång.

Inredningen i båten är exklusiv och sparsmakad på samma gång, med sidenmatt teak, läder, Corian och rostfritt i en tidlös design. Förarplatsen har en så kallad Glass Bridge med tre stora integrerade skärmar som innehåller all information och givetvis den magiska IPS-joysticken som även finns på flybridge och på varsin sida av akterdäcket.

Första exemplaret byggs nu till kund och ska levereras sommaren 2013.

Design: Lars Modin.

Info: http://www.deltapowerboats.se/

Få tillbaka vattennivån i sjöar. Återställa vattendrag kring jordbruksmarker. Öppna upp vikar som stängts vid vägbankar. Flera åtgärder för fiskevården i hav, sjöar och vattendrag kan nu dra igång, sedan Havs- och vattenmyndigheten har fördelat 15 Mkr till länen.

Havs- och vattenmyndigheten tog nyligen beslutet att fördela 15 miljoner till fiskevård i länen. Pengarna kommer från anslaget för åtgärder för havs- och vattenmiljö. De ska bland annat användas till lokala fiskevårdsprojekt som återskapar en naturlig miljö för fisken.

Det är länen själva som ansvarar för att fördela ut pengarna till utvalda projekt. Fokus ska ligga på konkreta åtgärder, som gynnar fiskmiljön på lång sikt.

– De flesta projekt handlar om att återställa förändrade vattenmiljöer. Det kan handla om att åtgärda förändringar som byggnader, uträtade vattendrag vid jordbruksmark, rensade flottleder, nedsänkta sjöar och vikar som stängts av vid vägbankar. Av stor betydelse är att återskapa de små vattendrag som mynnar ut i havet, eftersom nära hälften av all lek äger rum där. Det är insatser som gynnar arter som abborre, gädda och lax, säger utredaren Charlotta Stadig.

Mest resurser går till Västra Götalands, Norrbottens, Jönköpings, Stockholms och Västerbottens län. Storleken på länen har viss betydelse, men även andra faktorer har styrt fördelningen.

– Vi har gjort bedömningen utifrån var de största behoven för fiskevård finns. Men vi har även utgått från inriktningen. De län som fokuserar på konkreta, långsiktiga åtgärder för återställande av vattenmiljöer till naturligt skick har prioriterats, säger utredaren Håkan Carlstrand.

I potten ingår även pengar för fisketillsyn, som utförs av länens fisketillsynsmän. Här får Jönköpings län omfattande resurser, eftersom de samordnar tillsynen för alla län runt Vättern.

På internationella kvinnodagen den 8 mars tar kvinnorna över rodret på Allt för Sjön. Då är det seminarium för kvinnor med kvinnor av kvinnor som jobbar på sjön. På bilden syns några av tjejerna i projektet All aboard. Fr. v. En del av personerna bakom All aboard: fr. v. Tatiana Temm, Kerstin Hindrum och Camilla Palmertz.

– Vi vill inspirera andra kvinnor att ta för sig mer inom båtlivet, säger Stina Jansson, Sjöklar Kustakademi.

På seminariet medverkar sjöräddare, företagare och kappseglare i världsklass. Alla har de en sak gemensamt – de älskar att vara på havet.

Allt fler kvinnor har upptäckt båtlivet. Många har egen båt. I dag finns det ett stort utbud med kurser för enbart kvinnor, som förarintyg, kustskepparintyg och båtmanövrering med segel- och motorbåt.

– Kvinnor är i dag en allt viktigare och växande faktor inom båtlivet, säger Stina Jansson, projektledare Sjöklar Kustakademi.

För många grupper i samhället är havet inte tillgängligt. Främst på grund av okunskap. Det vill Sjöklar Kustakademi ändra på.

– Kunskap är nyckeln. Vi vill göra havet tillgängligt för alla. Vi har vår bas i utbildningsbranschen, men båtlivet tillhör också upplevelsebranschen. För väldigt många är båtlivet det absolut största fritidsintresset, säger Karl Nordström. Det är vår mission att skapa glädje och självförtroende hos både landkrabbor och sjöbjörnar, från kust till kust, vd för Sjöklar Kustakademi.

Sjöklar kustakademi har framgångsrikt i 25 år samlat navigationslärare från studieförbund och kollegor i branschen för att informera och utbilda om det senaste både från myndigheter och nyheter på sina lärarträffar i samband med Båtmässan. Samma koncept som vi har använt för att skapa neutrala mötesplatser för navigationslärare använder vi nu för att skapa mötesplatser för kvinnor inom båtlivet, säger Stina Jansson.

När: 8 mars, kl. 16-20
Var: mässan Allt för sjön, Älvsjö, sal K 11

Vi har skrivit om nya Princess V39 flera gånger på www.batliv.se På Allt för sjön, som pågår den här veckan, är det äntligen premiär för båten. Det första exemplaret har vitsigt nog döpts till Princess Estelle. Hon är dock inte ensam om att bära ett prinsessnamn, även nya Paragon Ranger har fått namnet Estelle. Den nya V39 är dock en stor nyhet där ny design och modern teknik erbjuds i en båt som har ett relativt sett bra pris.

Nya Princess V39 är på 39 fot enligt marknadsföringen, men för den som tittar närmare står det klart att den här båten är på närmare 42 fot. Anledningen är att Princess vill ge mer för pengarna i denna klass som är viktig som instegsklass för alla som senare vill köap större båtar.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Skrovet är framtaget för att passa med dubbla Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle.

Med en elektriskt manövrerad sufflett kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Sufflettlösningen gör att nästan hela taket kan öppnas upp.

Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner, toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla.

Under hardtopen finns även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl.

Tekniska specifikationer
Längd 12,65 m
Bredd 3,81 m
Vikt 9,1 ton
Bränsle 700 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 330/DP

Pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).
Utställaren, INA Marin, visar även Princess V52 och Windy 31 Zonda i sin monter.

Info: www.inamarin.se

Svenskt Friluftsliv har färdigställt fördelningen av statsbidrag till friluftsorganisationer för 2012. Svenska Livräddningssällskapet tilldelas 2 500 000 kr, varav 1 950 000 i organisationsbidrag och 550 000 kr i verksamhetsbidrag.

– Bidraget stärker ytterligare Svenska Livräddningssällskapets position som en av landets mest betydande friluftsorganisationer. 2,5 miljoner är ett gediget kvitto på det arbete vi har bedrivit kontinuerligt i mer än 100 år. Statliga medel är en ovärderlig stöttepelare för att genomföra den mångsidiga verksamhet våra aktiva idag gör runt om i landet, säger Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet

Den totala summan av statsbidraget är 27,8 miljoner kr och har fördelats över 25 organisationer, se fördelningslista nedan. För att få bidrag krävs att organisationen värnar om det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet. Barn och ungdomar, naturen och folkhälsan är tre av de områden som prioriterats särskilt 2012. Just barn- och ungdomsverksamhet är ett av Svenska Livräddningssällskapets viktigaste fokus under 2012.

Fördelning av organisationsbidrag, kr
Svenska Ornitologiska föreningen, 266 000
Naturskoleföreningen, 260 000
Botaniska föreningen, 160 000
Svenskt Friluftsliv, 2 000 000
Cykelfrämjandet, 570 000
Friluftsfrämjandet, 9 980 000
Riksförbundet Hälsofrämjandet, 335 000
Sportfiskarna, 3 000 000
Båtunionen, 300 000
Svenska Folksportförbundet, 33 000
Svenska Livräddningssällskapet, 1 950 000
Svenska Turistföreningen, 500 000
Cykelsällskapet, 12 000
Kryssarklubben, 60 000
Fjällklubben, 12 000
Summa organisationsbidrag, 19 438 000

Fördelning av verksamhetsbidrag, kr:
Sportfiskarna, 855 000
Svenskt Friluftsliv, 300 000
Svenska Turistföreningen, 256 000
Fältbiologerna, 400 000
Svenska Scoutrådet, 355 000
Svenska Gång- och vandrarförbundet, 130 000
Svenska Orienteringsförbundet, 500 000

Årets Sill är en premium-sill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. 
Försäljningen av Årets Sill 2011 ”Purjolök och svartpeppar” gav 75 000 kronor till Sjöräddningssällskapet. 
Årets Sill 2012 utses den 20 mars av en ny jury under ledning av ständige ordföranden Peter Harrysson.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en enda uppgift – att rädda liv till sjöss. Man står för 70 procent av all sjöräddning i Sverige, förra året genomförde de frivilliga sjöräddarna över 7 000 uppdrag.

– Vi är beroende av gåvor och vi är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag. 75 000 kronor är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

– Sjöräddningssällskapet gör ett mycket viktigt arbete längs kusten med att rädda liv och att hjälpa människor i sjönöd. Att vi med Årets Sill 2011 kan bidra med 75 000 kronor känns oerhört roligt. Nu tar vi sats mot Årets Sill 2012 och hoppas kunna bidra med en ännu större summa nästa vår, säger Per-Aste Persson, vd på Klädesholmen Seafood, som producerar den vinnande sillinläggningen.

Årets Sill utses bland fyra nominerade sillinläggningar på restaurang Salt & Sill på Klädesholmen. I Årets Sill-juryn 2011 ingick skådespelaren Peter Harrysson (juryns ständige ordförande), matkreatören och kokboksförfattaren Monika Ahlberg, kocken Håkan Thörnström, matbloggaren Jennie Benjaminsson samt Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström. 


Årets Sill 2012 utses den 20 mars av Peter Harrysson och nya spännande jurydeltagare och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 
6 juni, samtidigt som Sillens Dag firas på Klädesholmen.

– I år är det fjärde gången vi arrangerar Årets Sill och det har blivit ett projekt som ligger oss varmt om hjärtat, säger Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill.

Stora boken om båtreparationer är en komplett handbok för segel- och motorbåtar. Boken går igenom de vanligaste typerna av skador på både motor- och segelbåtar och förklarar med steg för steganvisningar hur man handskas med såväl propellerbyte som segelreparationer.

Detaljerade fotografier, förklarande diagram och en praktisk ordlista över tekniska termer hjälper till att ta sig igenom de utförligt beskrivna arbetsuppgifterna. Boken lämpar sig för såväl nybörjare som mer vana reparatörer.

Ryds nya styrpulpetbåt, Future Line 528, har valts till MiljöBästa Båt av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Prisutdelningen ägde rum på Båttinget på båtmässan Allt för sjön på onsdagen. Ryds får priset för det miljömässiga sätt som den helt nya båtserien byggs på. Alla plastdelar i Future Line är byggda med vakuuminjicering, något som är unikt i skandinavisk båttillverkning.

Båten har även fått stort nyhetsvärde eftersom den har tagits fram i samarbete med en panel bestående av tjejer. Deras sunda förnuft och praktiska sätt att se på båtlivet gav upphov till många nya idéer och förbättringar. Ryds F528 har fått höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. Allt på bara 5,5 x 2,2 meter.

Ryds kallar den själv den perfekta styrpulpetbåten och den finns i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför. På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt förarplatsen – perfekt för bad och fiske. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning.

Ryds 528 lanseras i tre modeller: Sport, WA och Duo. Det som kännetecknar alla modellerna är en modern och genomarbetad design som samtidigt knyter an till Ryds starka traditioner. Båtarna är byggda för att vara snygga, säkra, lättanvända och roliga.

Ryds är idag Sveriges största producent av medelstora motorbåtar. Det är en position man byggt upp under en lång period och vårdat genom åren. Ryds har även alltid legat i framkant vad gäller både miljö och säkerhet.

När båten har utvecklats har Ryds behållit de traditionella värdena samtidigt som man vidareutvecklat båten för den moderna båtmänniskan. Man har också medvetet involverat betydligt fler kvinnor i hela utvecklingsarbetet än vad som tidigare varit norm i branschen, eftersom båtar idag oftast är hela familjens angelägenhet.

Resultatet är en båt som är snyggare, mer praktisk, säkrare och också roligare att köra. Du kommer att kunna känna igen 528:an så fort du sett den. Den har en bred och rak förstäv som ger bättre utrymmen och flytförmåga samt rejäla badplattformar och enkel istigning från aktern efter till exempel bad.

Förutom den nya designen är den stora skillnaden mot förr att Ryds har satsat på den allra modernaste byggtekniken fullt ut.

Tidigare innebar båtproduktion mycket manuellt arbete med att rulla och spruta ut plast. I nya Future Line använder Ryds den allra senaste vakuumtekniken med fasta verktyg och formar för alla detaljer ombord. Det gör att utsläppen från tillverkningen är så låga som man kan komma idag, något som bidrar till en bättre miljö både för båtbyggarna och för båtköparna.

Även precisionen är mycket högre i Ryds Future Line än vid båttillverkning med traditionell teknik.

Alla nuvarande och kommande Ryds Future Line båtar inom samma storleksklass har samma skrov och samma däck. Båtserien är uppbyggd med plattformar och moduler på samma sätt som moderna bilar är konstruerade. Det innebär att samma skrov kan användas till flera olika båtmodeller. Varje modell kan dessutom skräddarsys efter varje båtköpares önskemål om vilken sida som styrpulpeten ska sitta på, hur luckor och stuvfack ska se ut och så vidare.

När en av världens vackraste skärgårdar ska säljas på Vildmarksmässan i Älvsjö handlar det mycket om paketering. Entreprenörer från Gryts, S:t Anna och Arkösunds skärgårdar samverkar genom att paketera sina erbjudanden. De kommunala turistorganisationerna ställer upp med marknadsföringsinsatser.

Skärgårdsliv, paddling, båtturer och spännande vandringar i Kolmårdens urskogar – det är något av det som står på menyn när Östgötaskärgården (Gryt, S:t Anna och Arkösund) och Bråvikslandet (Kolmården och Vikbolandet) presenterar sig.

På Vildmarksmässan i Älvsjö samverkar Östgötaskärgården och Bråvikslandet med en handfull entreprenörer, som sedan förra året jobbat hårt med att skapa attraktiva paket för besökarna.

De paket man nu presenterar är prissatta från början – och kan antingen bokas i förväg eller på ett stort antal av de hotell och pensionat som finns i regionen.

Spännande paket
Under 2011 träffades företrädare för kommunernas turistbyråer och skärgårdsentreprenörer vid flera tillfällen för att diskutera just paketeringen – och nu ser vi resultatet:

– Vi har gemensamt skapat paket som gäller alltifrån spännande vandringar i Kolmårdsskogarna till kajakpaddling, båtturer i skärgården och sälsafari, säger Göran Trysberg, turistchef i Valdemarsvik.

Resultatet har blivit ett antal prisvärda paket som vi nu lanserar på Vildmarksmässan men också bland annat via Östgötaskärgårdens, Bråvikslandets och entreprenörernas egna hemsidor.

Något för alla
Cecilia Karlsson på Upplev Norrköping är projektledare för det EU-finansierade projektet ”Bråvikslandet” som omfattar Kolmården och Vikbolandet.

– De paket vi presenterar ger det bästa av detta fantastiska utbud – allt ifrån båtfärden kring ytterskärgårdens öar till vandringarna i de djupa Kolmårdsskogarna. Här finns paket för den som bara vill ha en dagsutflykt liksom för den verkligt äventyrslystne som kanske vill kombinera olika paket och leva vildmarksliv en hel vecka eller ännu längre.

Känner produkten
I Söderköping ansvarar Malin Amér för kommunens turistverksamhet.

– Att paketera upplevelserna är det rätta sättet att närma sig besökaren. Det känns bra att kunna erbjuda ett så brett utbud att välja bland. Det är de många kompetenta turismentreprenörerna som själva känner sin produkt bäst som skapat paketen, säger Malin Amér.

Lagom till båtsäsongen släpper hemsidan Båtmiljö.se en gratis app som är perfekt för båtägare som vill värna miljön. Här går det att ladda ned kartor med alla sugtömningsstationer och båtbottentvättar längs kusterna och i Vänern och Vättern. I appen ingår även havstulpanvarningen för Östersjökusten, som informerar om när det är dags att tvätta båten. Båtmiljöappen fungerar både på iPhone, iPad och androida mobiler.

– Genom att göra informationen tillgänglig via en app hoppas jag att fler använder sig av de befintliga sugtömningsstationerna och båtbottentvättarna, säger Anna Ehn, redaktör på Båtmiljö.se som välkomnar alla insatser för en bättre miljö i våra hav och sjöar.

Båtmiljö.se är en hemsida med senaste informationen om lösningar och tips på hur du som båtägare kan bli miljövänligare i ditt båtliv. Ambitionen har varit att skapa en trovärdig och oberoende webbplats som ska vara lättillgänglig och ge praktisk och konkret vägledning till båtlivsutövare. Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län startade projektet Båtmiljö.se för två år sedan tillsammans med Baltic Sea 2020 och WWF för att skapa en plats med samlad information om hur man som båtägare kan vara mer miljövänlig.

-– Skärgårdsstiftelsen driver även Havstulpanprojektet där vi undersöker och informerar om när havstulpanerna sätter sig fast. När man får havstulpanvarningen bör man tvätta båtbotten inom två veckor. Då har havstulpanerna inte hunnit bygga sitt hårda skal av kalk och är därmed enkla att få bort, säger Anna Ehn.

Båtmiljöappen är finansierad av medel från Havs- och vattenmyndighetens Havsmiljöanslag.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Sneseglaren 11:26:21 2012-03-06

Appen är väl OK men skulle bli betydligt mer använd och värdefull om även info om vatten och drivmedel lades till …. Finns miljöaspekt även på det!

Under nästan tre år har Sjöhistoriska museet k-märkt fritidsbåtar på prov. Nu görs märkningen permanent. Det finns ett behov av förståelse för förutsättningar för att kunna bevara en välhållen äldre fritidsbåtsflotta. Sjöhistoriska hoppas genom k-märkningen att det generella intresset för äldre båtar ökar.

Museet genomförde under hösten en utvärdering av projektet tillsammans med den ideella veteranbåtsrörelsen, en del offentliga institutioner samt ägarna till de mer än 50 redan k-märkta båtarna.

– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har varit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Märkningens princip bygger på frivillighet – båtägarna ansöker själva och Sjöhistoriska gör sedan en kulturhistorisk bedömning. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

Efter fjolårets utvärdering har Sjöhistoriska museet dessutom tagit fram ett emaljmärke som ska kunna sättas upp i k-märkta fritidsbåtar.

På båtmässan Allt för Sjön informerar Sjöhistoriska om k-märkningen av fritidsbåtar under Veteranbåtsforum 7 mars kl 17.00 i lokal K 13.

Kommentarer

Sneseglaren 11:19:32 2012-03-06

Mycket bra initiativ!

Franska Groupama 4 med Franck Cammas behåller ledningen och har ökat avståndet till tvåan, Puma Ocean Racing powered by BERG, i Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Med knappt 1 000 Nm kvar av Leg 4 verkar Groupama 4:s ledning vara stabil, men mycket kan fortfarande hända innan målgång.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama 4 and Franck Cammas have yet again put more distance between PUMA Ocean Racing powered by BERG, as they begin what’s expected to be an 800 nautical mile drag race towards North Cape at the tip of New Zealand’s North Island. At 0700 UTC this morning, Groupama had drawn out a comfortable lead of 94.90 nm, which increased to 105 nm at 1000 UTC as the team averaged speeds of 16.5 knots, while PUMA had dropped 10 nm and were sailing three knots slower.

As the leaders begin what will be a fast and furious 800 nm drag race, the effect of a low-pressure originating off Fiji will be a big influence on the approach to North Cape. To sail high and avoid much of the upwind work will carry the risk of sailing too close to the centre of the system where the breeze is slight. Sailing low in more pressure for longer could involve more than 200 nm on the wind in order to get round the cape. It is a trade-off between how close to the centre of the low to go and how many miles to sail upwind.

Presently the system has not moved dramatically, although it remains unstable. Once round North Cape, provided the low-pressure stays stationary and does not spin over the centre of New Zealand, the last miles for the fleet could be in a wind corridor, which will make for a dramatic finish on Saturday morning UTC.

At 1000 UTC today, the leaders were clear of the wind shadow caused by the French island of New Caledonia, passing 120 nm to leeward. PUMA (Ken Read/USA) meanwhile is keeping a good eye on Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). With Groupama now so far ahead the only opportunity for the American team to overthrow them is if they run into light airs on the southern side of the North Island, something that has won and lost previous races.

Presently CAMPER in fourth place are contending with unseen reefs in their path, requiring them to alter course substantially to avoid the shallow areas of seven – 10 metres.

“We’re trying to sail fast and keep in the pressure and make some gains on the guys behind and the guys ahead,” said race veteran Tony Rae this morning. “Hopefully they [Groupama 4] will soften up and we can carry on with a bit of pressure.”

Fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) lost power and lights on board briefly when a switch cover in the engine bay melted. Crisis was averted by helmsman/trimmer Simon Fisher tracing the problem and replacing the switch, but at 1000 UTC today the team was 244 nm in deficit.

Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) in sixth position are disheartened by losing so many miles. They are now 383 nm off the lead, not knowing where they went wrong having been in touch with the pack for most of this leg.

“There is plenty of time after the leg to go over and pinpoint the spot where we hurt the most and attempt to debrief it, but for now, it’s looking forward, getting to Auckland and possibly chasing down some boats,” said navigator Aksel Magdahl.

Arbetet med Viking Lines nya passagerarfartyg M/S Viking Grace fortskrider enligt planerna. Kölsträckningen äger rum idag den 6 mars på STX Europes varv i Åbo och sjösättningen planeras till mitten av augusti. Viking Lines nya gaselektriska passagerarfartyg kommer att trafikera rutten Stockholm–Åland–Åbo och trafikstarten beräknas till den 15 januari 2013.

Intresset för det nya fartyget är stort och redan nu har resor bokats med M/S Viking Grace.

Kölsträckningsceremonin är en uråldrig tradition som anses medföra lycka för fartyget. Vid ceremonin lyfts det första byggnadsblocket ned i byggnadsdockan där nio mynt, präglade år 2012, placeras under blocket. Mynten är från jubileumsserien Sveaborg med bruksmynten 2 euro, 1 euro, 50 cent, 20 cent, 10 cent, 5 cent, 2 cent och 1 cent samt dessutom en jetong som präglats till minne av det svenska 1700-talsfortet Sveaborg i Finska viken. När skrovet är färdigt och fartyget är klart för sjösättning flyttas mynten och svetsas fast under fartygets mast.

Kölsträckningen är en markering för att det första byggnadsblocket är klart och att fartyget nu ska fogas samman med övriga block till ett färdigt fartyg. Samtidigt räknas det som en officiell händelse som innebär att fartyget från och med nu skall uppfylla alla de regler, lagar och förordningar som är gällande vid kölsträckningsdatumet. Kölsträckningsdatumet kunde betecknas som fartygets ”födelsetid”.

Fakta om M/S Viking Grace:
Längd 214 + 4 m
Bredd 31,8
Fart 22 knop
GT 57 000
Rutt: Stockholm-Mariehamn/Långnäs-Åbo
Klassificering: Lloyds register
Flaggstat: Finland
Passagerarkapacitet: 2 800
Längdmetrar: Fraktfiler1 275 meter, personbilarna 500 meter på däck 4 samt
500 m på däck 5
Planerad leverans: 10 januari 2013

Kommentarer

Sarah 14:51:01 2013-01-27

Jag fattar fortfarande inte vad kölsträckning är

Nisse 09:51:48 2013-01-28

Första etappen i ett fartygsbygge, då kölen sträcks.

Va 21:58:21 2015-07-12

Då kölen sträcks? Det är bara att kasta om orden. Hur sträcker man en köl?

Italienska Absolute lanserar ett nytt flaggskepp med beteckningen 72 Fly. Det är den mest påkostade båten hittills från Absolute och en ganska annorlunda båt vad designen beträffar. Absolute såldes 2001 av familjen Gobbi till Azimut-Benetti Gruppen, som döpte om båtarna från Gobbi till Atlantis. Familjen Gobbi gick dock vidare och har därefter lanserat båtmärket Absolute.

Idag är Absolute ett etablerat varumärke, som även har en importör i Norge. Företaget har flera HT- och flybridgemodeller på totalt nio olika skrov.

Den senaste modellen är dock den mest påkostade och största båten hittills från Absolute. Absolute 72 Fly beskrivs som en miniyacht som ska ta upp kampen med etablerade storvarv som Azimut, Ferretti, Riva och Sunseeker. Det är ingen helt enkel uppgift, men nyheter säljer och här har Absolute sin möjlighet.

– Absolute vill inte vara någon lillasyster i Italien och satsar därför hårt i marknaden för båtar upp till 100 fot. Som privatägd akötr har de länge legat i skuggan av Azimut-Benetti och Ferretti-grupperna. Med båtar som Absolute 72 Fly siktar de på att komma ut ur den skuggan för gott, säger Bjørn Vidar Lund hos den norska importören, Italmarin AS.

Absolute 72 Fly, som lanseras i vår, blir en stilren, elegant och praktisk 72-fotare med fyra kabiner och tre stora badrum. Salongen omfattar en stor soffgrupp i aktern, matavdelning för åtta personer vid matbordet på styrbord sida med mera. Flybridgen är är designad för att vara bland marknadens största.

Absolute har sedan starten utrustat sina båtar med Volvo Penta IPS, vilket även gäller nya 72 Fly. Standard på Absolute 72 blir motorer från IPS 600 (2 x 435 hk).

Info: www.italmarin.no