nyhetstest

Nu ska det bli en ändring i badvattenförordningen som innebär att allmänheten kommer att få enhetlig och tydlig information om kvaliteten på våra badvatten. Bakgrunden är EU:s badvattendirektiv från 2006 som genomförts i Sverige genom badvattenförordningen. Den ger kommunerna ett ansvar för kvaliteten på vattnet vid våra större badplatser.

– Jag välkomnar ett tydligt och enhetligt system för att informera allmänheten om badvattnens kvalitet i Sverige och i övriga Europa, säger miljöminister Lena Ek. Sverige har generellt sett mycket höga andelar badvatten som klassificerats som utmärkta eller bra. Med enhetlig skyltning får allmänheten tydlig och jämförbar information om alla badplatser som uppfyller kraven på en god miljö och skydd för människors hälsa, avslutar miljöminister Lena Ek.

Genom provtagningar och bedömningar av vattnet ska kommunerna se till att sådana föroreningar som kan skada hälsan identifieras och åtgärdas. Kommunerna har även ett ansvar för att årligen klassificera badvattnen enligt en fyrgradig skala som sträcker sig från “utmärkt” till “dålig” och att informera allmänheten om vattnets kvalitet.

Europeiska kommissionen har i ett beslut 2011 bestämt utformningen av tydliga och enhetliga skyltar, som ska användas vid Europas badplatser för att informera allmänheten om badvattnets kvalitet och – om det skulle vara nödvändigt – avrådan från bad.

Genom regeringens beslut kan Havs- och vattenmyndigheten meddela föreskrifter om hur kommunernas skyltar med information om badvattnens kvalitet ska se ut.

Bilden är från Sandhamn.

Avantime Cup är ett nytt sätt att kappsegla. Den främsta målsättningen med Avantime CUP är att öka intresset för havskappsegling i Sverige samt att sprida havskappsegling till flera som vill ta steget att börja tävla och ha riktigt kul tillsammans på havet. Den första deltävlingen är Lidingö Runt, som seglas i helgen.

Själva tävlingsmomentet är också lika enkelt. Du deltar i alla eller några av regattorna som ingår i cupen, samlar poäng och är där med bland de lyckliga seglare som kan kamma hem något från vårt välfyllda prisbord med priser för 100-tusentals kronor.

Följande regattor ingår i AVANTIME CUP 2012:
• Lidingö Runt, 12 maj 2012
• Ornö Runt, 26 maj 2012
• Sandhamn Open, 9-10 juni 2012
• ÅF Offshore Race, 30 juni-4 juli 2012
• ORCi-VM i Helsingfors, 4-11 augusti 2012
• Tjörn Runt, 18 augusti 2012
• DataCom Cup Sandhamn, 25-26 augusti 2012

Prisutdelning sker på DataCom Cup i Sandhamn den 25 augusti 2012.

Läs mer om cupen och priserna på www.avantimecup.se

AVANTIME CUP är ett samarbetsprojekt mellan, Avantime Group och BMW Sverige.

Partners: Nexus Marine, Sceenbolaget, FinnFlyer och Iveo.

Suppliers: Halda Watch Co, UK Syversen, Liros, Benn’s, Tellint och Infanta Ribbåtar.

Turistmyndigheterna i Abu Dhabi slår på stora trumman och utlyser en tävling med en resa till Miami i första pris. Målet är förstås att besöka Abu Dhabi Ocean Racing och de pågående förberedelserna inför Leg 7. Förutom resan, som sker i Business Class, får vinnaren och en vän segla med på Azzam yacht i Pro-Am Race.

För att vara med i tävlingen behöver du bara gå in på teamets Facebooksida och gilla den:

www.facebook.com/abudhabioceanracing

Tävlingen pågår till och med lördag 12 maj. Vinnaren får resa med Etihad Airways och bo i Miami med tre övernattningar betalda och får dessutom tillgång till Abu Dhabis VIP-paviljong i Miami Race Village.

Härär övriga uppgifter på engelska:

In the May 18th Pro-Am Race the winners will race alongside Abu Dhabi Ocean Racing’s international crew including the UAE’s Adil Khalid, the first Gulf national to take part in the Volvo Ocean Race.

On May 19, the lucky duo will also experience the amazing ‘Everest of Sailing’ up-close as six crews battle it out off the Florida coast in a points-scoring In-Port Race. Having shown solid In-Port Race form with two stage wins to date, Abu Dhabi Ocean Racing is aiming to claw back points before Leg 7 – an Atlantic sprint from the States’ eastern seaboard to Lisbon, Portugal – which starts the next day (May 20). Following Lisbon, stopovers in L’Orient, France and Galway, Ireland, round-out the crews’ global voyage.

“This will be a truly memorable experience for race fans to celebrate Abu Dhabi’s history making involvement in this global sailing odyssey, to learn about the emirate’s rich history and culture and to meet the team before its final push to Europe,” said Faisal Al Sheikh, Events Manager, Abu Dhabi Tourism & Culture Authority, the first Official Destination Partner of the race and the principal entity behind the emirate’s inaugural Volvo Ocean Race hosting last January – the first-ever Arabian host in the event’s 39-year history.

A fortnight of UAE-themed heritage celebrations will welcome fans at the Miami stopover, with Abu Dhabi Tourism & Culture Authority leveraging the emirate’s ‘Travellers’ Welcome’ slogan in a specially-developed Race Village pavilion.

Topping the list of crowd-pullers is a troupe of Emirati Ayalla dancers. Set to the sound of drums, the traditional, celebratory dance features chanting from national songs and draws on centuries of history in a physical representation of Abu Dhabi’s deep-rooted horsemanship past and the notion of bravery in battle.

Elsewhere, calligraphy artists will be on hand to turn fans’ names into Arabic works of art, while henna specialists will paint intricate designs on visitors’ hands. The pavilion will also feature a dedicated area where spectators can get their photographs taken with an exquisite Arabian falcon – the UAE’s national symbol and the emblem of Abu Dhabi Ocean Racing.

Pictures

1. A fortnight of UAE-themed heritage celebrations will welcome fans at the Miami stopover in a specially-developed Race Village pavilion. Credit Paul Todd/Volvo Ocean Race

2. The pavilion will feature a dedicated area where spectators can get their photographs taken with an exquisite Arabian falcon. Credit Abu Dhabi Tourism & Culture Authority

3. The winners will race alongside Abu Dhabi Ocean Racing’s international crew in the Miami Pro-Am Race. Credit Ainhoa Snachez/Abu Dhabi Ocean Racing

4. Emirati Ayalla dancers will perform live at the Abu Dhabi pavilion in Miami. Credit Abu Dhabi Tourism & Culture Authority

Kommentarer

Anna Forsgren 20:17:54 2012-05-12

which amazing adventures! can not wait would love to experience this, need to be shaken. Fingers crossed for me I’ll win, I’m worth it and I am a Swedish woman.

Italienska Sessa Marin expanderar både österut (Kina) och västerut. Det senaste greppet är att de har börjat bygga båtar i Brasilien. De första bilderna som vi har fått ta del av är på den nya Key Largo 27 med inombordare.

Key Largo 27 är en mycket modern och tufft formgiven båt avsedd för sköna dagar på sjön. Som framgår av bilderna har den stora sociala utrymmen och ett förhöjt soldäck. Förarplatsen är uppbyggd ungefär som i en skandinavisk Walk Around, ett koncept som Nimbus förde in på våra breddgrader för snart 20 år sedan.

Soldäcken både i aktern och föröver är väl tilltagna. Även på badplattformen finns det gott om plats för den som vill njuta av det fina sommarvädret och kunna bada på ett enkelt sätt.

För designen svarar Sessa Marines konstruktör Christian Grande. Han menar att båten har mycket karaktär från 70-talet med ett kraftfullt skrov men ända skarpa och fina linjer.

I vanliga fall satsar Sessa Marine ofta på utombordsmotorer, även i montage med upp till tre stora maskiner på akterspegeln. I den här versionen av Key Largo 27 sitter det dock en Volvo Penta bensin inombordsmotor, en GXi 5,7 V8-motor.

Under däck finns en kabin med en stor L-soffa som kan ändras till två kojer, här finns även badrum med toalett och handfat. Alla trämaterial i båten är tillverkade i valnöt.

I utombordarversionen är samma båt kapabel till farter uppåt 44 knopå med två stycken Yamaha 150 hk fyrtaktsmotorer. Den kan även förses med en Yamaha V8 F350 utombordare.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,80 m
Bredd: 2,64 m
Max motoreffekt: 400 hk / 296 kW
Personer: 8
Bränsletank: 500 liter
Vattentank: 45 liter
Info: www.sessamarine.com
Info: www.lysmarine.se

Nu har svavel- och järnföroreningar hittats i skeppsvrak både i Östersjön och på västkusten. Resultaten presenteras i tidskriften Journal of Archaeological Science och bakom studierna står bland annat forskare från Göteborgs och Stockholms universitet.

För några år sedan kunde forskare rapportera om stora mängder svavel- och järnföroreningar i regalskeppet Vasa med följden att svavelsyra och sura saltutfällningar utvecklades vid ytan av skrovet och på lösa träföremål.

Fler fartyg drabbade
Nu har även liknande svavelföreningar påträffats i flera andra skeppsvrak både i Östersjön och på västkusten. Det rör sig bland annat om 1600-talsskeppen Kronan, Riksnyckeln, Götavraket, Stora Sofia och vikingaskeppen i Skuldelev.

– Det här är ett resultat av naturliga biologiska och kemiska processer som sker i syrefattiga vatten och i sediment, säger Yvonne Fors, på institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet, som är en av forskarna bakom studien i samarbete med Stockholms universitet.

Insatser kan förhindra problemen
Förutom på skeppet Vasa har liknande problem tidigare rapporterats för Henrik VIII:s flaggskepp Mary Rose i England, som sänktes utanför Portsmouth 1545 och i Batavia från Australien som sjönk 1629, året efter Vasa.

– Efter vår forskning om Vasa och Mary Rose är vi väl insatta i svårigheterna. Med rätt insatser, till exempel nya konserveringsrutiner, kan vi bättre förhindra att de här skeppsvraken utvecklar lika omfattande problem med svavelsyra, säger Yvonne Fors.

Giftigt svavelväte reagerar med trä
Även i syrefattigt vatten kan bakterier bryta ner organiskt material, bland annat i trä i skeppsskroven. Sulfat som förekommer naturligt i vattnet omvandlas av bakterier till giftigt svavelväte som reagerar med träet. I närvaro av järn bildas svavel- och järnföreningar som, efter att träet bärgats, gärna oxiderar till svavelsyra och sura saltutfällningar i fuktig museimiljö.

– För några av vraken, till exempel vikingaskeppen i Skuldelev och Götavraket är konserveringen redan avslutad. Där gäller det att hålla kontroll över den kemiska utvecklingen, vilket kräver extraresurser, säger Yvonne Fors.

De många kemiska analyserna i studien har bland annat utförts vid de avancerade strålningsanläggningarna SSRL i Stanford i USA och vid ESRF i Frankrike.

Pumas ledning höll ända in i mål och teamet lyckades vinna Leg 6 med slutmål i Miami. Men det var en strid på kniven. Under de sista timmarna skiljde det stundtals väldigt lite mellan de båda ledarbåtarna. Camper koma tvåa, Groupama trea och Telefonica fyra. Abu Dhabi anlände sist av de fem teamen som deltog. Totalledare är Telefonica med Groupama på andra plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama completed a massive comeback to beat arch-rivals Telefónica to the final podium position of Leg 6 by 37 minutes, leaving the Volvo Ocean Race poised on a knife-edge with just 17 points splitting the top four boats.

Franck Cammas’ French team overcame a slow start to oust Telefónica, their closest rivals on the overall leaderboard, from third position in the final few days of the 4,800-mile race from Itajaí, Brazil, to Miami in one of the most compelling duels of the 2011-12 event.

The leg was won late on Wednesday by PUMA Ocean Racing powered by BERG, with CAMPER with Emirates Team New Zealand taking second.

Telefónica now sit at the top of the leaderboard with 164 points. Second, third and fourth positions are split by just six points with Groupama on 153, CAMPER on 149 and PUMA on 147.

“I’m very happy to finish in front of Telefónica,” said a relieved Cammas. “The fight with them was very good for two days.

“It was very good for the spirit of the crew to fight against Telefónica — we gained five points on the overall leaderboard and this is very good. It’s very exciting now to have this close fight between four boats.”

The victory over Telefónica was all the more sweet for Groupama who carried it off with a new rig after they dismasted 500 miles from the Leg 5 finish while in the lead.

Adjusting to the new set-up initially hampered progress and Groupama found themselves fighting their way out of fifth place while Telefónica challenged for the lead, but clever sailing through the Caribbean saw Cammas’ men shoot through the rankings to third as Telefónica, skippered by Spaniard Iker Martínez, fell foul of light winds.

Once into third, it was a position Groupama never relinquished, crossing the finish line in Miami at 00:29:04 UTC on Thursday, 20:29:04 local time on Wednesday in Miami.

With three offshore legs and four in-port races still to sail, Telefónica’s control of the overall leaderboard is now under threat heading into the PortMiami In-Port Race and Leg 7 from Miami to Lisbon, Portugal.

“It wasn’t a good result, we’re not happy at all,” said Martínez. “It was the first time we did an offshore leg and didn’t get a result. We knew this would happen at some point and it happened in Leg 6.

“We didn’t manage the situation with these leg wins very well and we’ve paid a big price. But that’s it, we’ve finished, and now we have to think about the future.”

Telefónica were a consistent threat to PUMA and CAMPER at the head of the fleet for the majority of the leg until they came undone in fickle winds east of the Turks and Caicos Islands.

Groupama took a gamble going west of the islands and it paid, sending them straight into third place and leaving Telefónica playing catch-up.

Try as they might, Martínez’s crew couldn’t catch their French rivals and had to settle for fourth place at 01:06:39 UTC, the first time they have failed to finish on the podium in an offshore leg.

The results mean that all four top boats will enter the transatlantic Leg 7 with a realistic chance of winning the Volvo Ocean Race 2011-12.

Abu Dhabi Ocean Racing were set to take fifth place and 10 points with an estimated time of arrival into Miami of 0700 UTC on Thursday.

Foto: Ian Roman, Marco Oquendo/Volvo Ocean Race.

Promarina vässar sitt utbud av servicetjänster. Från och med i sommar kommer alla Promarinas gästhamnar att ha VHF-stationer. Det innebär att alla båtägare med VHF kan ha direktkontakt med gästhamnen, till exempel för att redan på morgonen boka båtplats till kvällen – även om man befinner sig utan mobiltäckning ute till havs.

Pressrelease:

– Vi har sett ett allt större behov av att snabbt och smidigt kunna boka plats i våra gästhamnar. Tidigare har det varit möjligt via telefon och e-post, men från och med i sommar kan våra gäster även kontakta oss via VHF. Det är en bra service till alla båtägare, säger Calle Söderberg, driftansvarig på Promarina.

Med VHF höjer Promarinas gästhamnar kommunikationsmöjligheterna till internationell standard. Promarina har åtta gästhamnar längs Sveriges kuster, bland annat i Furusund, Västervik och Uddevalla, samt en nionde gästhamn i polska Sopot.

Det är Stockholmradio som ser till att systerföretaget Promarina kan utöka sin service till att omfatta VHF-kommunikation. Alla båtägare med ett VHF-abonnemang hos Stockholmradio kan länkas via VHF-nätet till Promarinas gästhamn även om båten befinner sig utanför egen radioräckvidd.

– Förhoppningsvis leder det också till att fler båtägare upptäcker fördelarna med VHF, till exempel att det ökar tryggheten till sjöss genom att man i princip alltid är nåbar och kan anropa vid behov, säger Jens Johansson, vd för Stockholmradios ägarbolag NMSS.

Promarina AB har tretton marina anläggningar: Arkösund, Furusund, Mariefred, Norrköping, Norrtälje, Oxelösund, Rindö, Sandhamn, Strängnäs, Uddevalla, Västervik, Wallhamn, samt Sopot, Polen. Promarina tillhör Viamarekoncernen i vilken bland andra även Nimbus Group, Stockholmradio, Sjöassistans, Sjöklar Kustakademi, Scandinavian Resort och Seglarhotellet i Sandhamn ingår.

Kommentarer

Hej 17:07:35 2012-05-28

Jag har slutat att besöka hamnar som drivs av Promarina.
2011 besökte jag Oxelösund, Arkösund och Västervik.
Riktigt dåligt och dyrt. Spelar ingen som helst roll ifall de har VHF-motagning eller inte. Två per sommar kommer att använda denna tjänst och det vet "stekarna" på Promarina. Att Båtliv är positiva eller lata och bara tar in en pressrelease utan vidare när större delen av oss båtmänniskor har dåliga erfarenheter av Promarina.
De städer och orter där promarina huserar får finna sig i att båtturisterna väljer andra hamnar.
Ska man ta ut högre avgifter får man fanimej leverera högre service.
Ni som vill ha kvar era båtturister, lämna inte över ansvaret till dessa "stekare".

Wind in Mind AB:s kunder, facebookgillare och mässbesökare har länge önskat ett iPhonefodral i segelduk. Stolt presenterar nu Wind in Mind iPhonefodralet iSail, med ny smart konstruktion. En gummicord håller telefonen på plats och lyfter upp den ur fodralet när man för gummicorden till sidan – en enkel konstruktion med smart dubbelfunktion.

Pressrelease:

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer med hantverk lånat av segelmakare.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

iSail är ett skyddande fodral till din iPhone som passar både om du har telefonen som den är eller med skal på. Segelduken är vävd i vitt och laminerad med kolfibertrådar. Den är vattenavvisande och lätt att torka av. En gummicord håller telefonen på plats och lyfter upp den ur fodralet när man för gummicorden till sidan, en enkel konstruktion med smart dubbelfunktion. Det finns en extra öljett på kanten om man vill kroka i ett band eller något annat att bära den i. Fodralet passar till både iPhone 3, 4 och 4s.

iSail finns i tre olika färgställningar och har måtten 130 x 75 mm. Pris: 200 kr.

Info: www.windinmind.se

Nu har alla verkliga samlare en unik chans. RM Auctions, världens största auktionshus för bilauktioner, kommer tillbaka till Monaco den här veckan för en försäljning vid Grimaldi Forum 11-12 maj. Förutom diverse exklusiva bilar och Ducati mc blir en av huvudattraktionerna denna rekordsättande Ferrari-motoriserade Hydroplanebåt, “Arno XI”.

Denna världskända racingboat konstruerades i samarbete med Ferrari och välkända Grand Prix-förare för att sätta världsrekord, vilket också sattes med drygt 150 mph (241, 70 km/h).

Här är autkionshusets alla uppgifter om båten:

RM AUCTIONS OFFERS THE WORLD FAMOUS, RECORD-BREAKING, FERRARI-POWERED HYDROPLANE, “ARNO XI”, IN MONACO
Monaco

• RM Auctions offers the famous and truly exceptional 1953 ARNO XI Hydroplane alongside a stunning collection of motor cars and motorcycles at its Monaco sale, 11th – 12th May, 2012
• This world-famous racing boat was constructed with assistance from Ferrari and the great Grand Prix drivers of the period and went on to establish a world water speed record of over 150 mph (241.70 km/h)
• Arno XI boasts a continuous, well-documented history, including just three owners from new

LONDON (17 February, 2012) – RM Auctions is delighted to announce the consignment of the world-famous Ferrari-engined Hydroplane racing boat, ARNO XI, to its highly anticipated Monaco auction, 11th – 12th May, 2012.

A unique piece of history, ARNO XI joins an elite roster of blue-chip automobiles and motorcycles slated for the multi-day sale at the Grimaldi Forum. Held during the same weekend as the Grand Prix de Monaco Historique, RM’s two-day, biennial Monaco sale follows a record-setting debut auction in 2010 which saw the Company achieve over €33 million in sales, with bidders representing more than 33 countries from around the world. This year’s event is set to continue the momentum, bringing together a magnificent roster of collectible vehicles with the world’s most discerning collectors.

“We are thrilled to be offering the historic ARNO XI at our Monaco sale. This awe-inspiring racing boat has beauty, history, provenance and performance; it simply ticks every box for any serious collector,” says Peter Wallman, specialist at RM Europe.

ARNO XI was the brainchild of Achille Castoldi, who, wanting to establish a world water speed record, set about developing the ultimate powerboat. During 1952 and 1953, Mr. Castoldi, a friend of the famous Ferrari Grand Prix drivers Alberto Ascari and Luigi Villoresi, succeeded in convincing Enzo Ferrari to provide knowledge and technical assistance to develop the boat. The result was horsepower provided by a 12-cylinder, 4,500 cc V12 Ferrari engine, the same as that installed in the Type 375 Grand Prix car that gave José Froilán González Ferrari’s first ever World Championship Grand Prix Victory at Silverstone in 1951, with the only addition being twin superchargers that developed in excess of 502bhp at 6000rpm. On 15th October, 1953, ARNO XI achieved 241.70 km/h (150.19 mph) on Lake Iseo in northern Italy, establishing a world speed record for an 800kg boat. The record, incredibly, still stands today.

When Castoldi was finished with ARNO XI, it was sold to Nando dell’Orto, who went on to race it with great success for more than 10 years, securing numerous wins. The boat went through various aerodynamic improvements during that time, including a modified nose and the addition of a fin, finishing its competitive racing career in 1960 with a European championship victory and numerous fastest laps, many of which still exist.

The current owner acquired the racing boat over 20 years ago, restoring it to concours condition. ARNO XI has been in the water many times since and is not only an impressive sight when seen in action but also sounds magnificent. Well-documented, its sale is accompanied by an extensive history file including numerous period photographs and hand-written notes from the great Ferrari engineer, Colombo, during tests on Lake Iseo and during bench testing at Ferrari’s Maranello factory. This remarkable and unique machine is estimated to achieve between €1.000.000 – €1.500.000 when it crosses the auction podium in May.

“It’s an exceptional piece of history, made even more famous by the countless models one sees of it in important collectors’ libraries and is likely to appeal to serious car collectors as much as it will to traditional boat collectors,” adds Wallman. “It has that alluring mix of ’50s Ferrari grand prix car with the sheer beauty and simplicity of the hydroplanes of the period. We are honoured to have been entrusted with its sale,” he continues.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 9 personer omkom genom drunkning under april i år jämfört med 10 personer under april 2011.

Under åtets fyra första månader har totalt 22 personer drunknat mot 19 under samma period förra året.

2012 mars 2011
9 övriga 5
– fritidsbåt 5
8 totalt 10

Havs- och vattenmyndigheten genomför inför årets fiske en större översyn av fisket efter lax. Målet är att öka fisket av odlad lax och att i övrigt i första hand fånga vild lax från starkare bestånd. Nu föreslås även begränsningar för trollingfisket efter lax i Östersjön.

I vintras beslöt Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att yrkesfisket efter lax i öppet hav i Östersjön skulle fasas ut. Ett förslag som rör begränsningar av kustfisket av lax är ute på remiss. Trollingfisket, liksom yrkesfisket i Östersjön, bedrivs på en blandning av vilda och odlade bestånd. Som ett led i arbetet att se till att bevarandestatusen för alla laxälvars bestånd är gynnsam och att förutsättningarna finns för ett hållbart nyttjande anser Havs- och vattenmyndigheten att trollingfisket i Östersjön behöver begränsas.

Enligt en undersökning från SLU kan de behållna fångsterna i detta fiske ha uppgått till 7500 laxar under 2011, huvudelen i uppväxtområdena i södra Östersjön.

– Det är inte möjligt att skilja lax från svaga och starka vildlaxbestånd vid fiske i havet. Det är däremot möjligt att skilja vild lax från odlad lax, då den odlade laxen märks genom att fettfenan klipps bort, säger Martin Rydgren, utredare Havs- och vattenmyndighetens enhet för biologisk mångfald och fiske.

– Vi föreslår därför att det vid trollingfiske i Östersjön endast skall vara tillåtet att behålla sådan fenklippt fisk. Ett minskat utsjöfiske är biologiskt fördelaktigt för vildlaxen.

Förslaget skickas nu på remiss till bland annat länsstyrelserna, jordbruksverket och fiskets organisationer. Senast 15 juni ska yttranden ha kommit in till havs- och vattenmyndigheten.

Nu är det klart att den svenska marinen gästar Kalmar Båtmässa! Marinens korvett HMS Stockholm är på besök under lördagen, 26 maj, och allmänheten är välkommen ombord mellan kl. 10 och 16. – Vi ser fram emot att möta alla sjöintresserade människor på Kalmar Båtmässa och få tala med dem om både marinen och livet till sjöss, säger Jimmie Adamsson, som är informationschef på Sjöstridsflottiljen i Karlskrona.

Korvetterna är mångsidiga fartyg, som med stor uthållighet kan genomföra många olika typer av uppdrag. HMS Stockholm har t.ex. varit insatt i antipiratoperationen utanför Somalias kust.
HMS Stockholm och HMS Malmö byggdes 1984–1985 på Karlskronavarvet som ledningsfartyg för de dåvarande ytstridsflottiljerna. Fartygen modifierades 2000–2002, då de bland annat utrustades med ett toppmodernt stridsledningssystem. Att verka i en internationell miljö tillsammans med andra nationer är en del av vardagen. Fartygen har sensorer och vapensystem med långa räckvidder. För strid på långa avstånd används sjömålsrobotar. För självförsvar samt för strid på kortare avstånd finns en 57 millimeters allmålspjäs. Mot ubåtar är fartygen utrustade med sjunkbomber och målsökande ubåtsjakttorpeder.

– Det är fantastiskt roligt att kunna välkomna marinen, säger Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa. Hon tillägger att det blir flera nyheter vid årets mässa.
– På fredagskvällen blir det t.ex. ett kvällsrace med C55:or och på söndagen visar Sjöräddningssällskapet en helikopterräddning. Dessutom blir det modevisning med marint mode både på lördagen och söndagen, berättar hon.

Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn den 25–27 maj. Mässan invigs av Stefan Carlsson, landshövding i Kalmar län. Vid invigningen underhåller musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Foto: Försvarets Bildbyrå.

Hyundai Bilar AB sponsrar Sveriges största segelbåt som fått namnet Hyundai och startar sommarsäsongens tävlingar med Lidingö Runt. Lördagen 12 maj går första start klockan 10.00 och Hyundai-båten finns då på plats för att medverka i kappseglingstävlingen.

Hyundaibåten är en Super Maxi 100, den mäter 100 fot (30,5 meter) i längd, 6,5 meter i höjd och 40 meter i masthöjd. Skeppare för den gigantiska båten är den före detta handbolls-spelaren Bertil Söderberg.

Hyundai båten kommer att delta i flera tävlingar under sommaren, bland dem Gotland Runt, där den legendariske Pelle Petersson står vid rodret. Pelle Petterson är Sveriges genom tiderna mest prisbelönta seglare.

Segelbåten är designad av Ron Holland och byggdes av Pendennis varvet i Storbritannien. Båten väger 32 ton, storseglet har en segelyta på 290 kvadratmeter (spinnakern 700 kvadratmeter) och besättningen vid tävling är 20-25 personer.

Info: www.hyundai.se

I september 2009 startade projektet ”Miljömusslor”, under ledning av Odd Lindahl vid Kungliga Vetenskapsakademien och med finansiering av BalticSea2020. Syftet med projektet var att utveckla musselodling till en kostnadseffektiv miljöåtgärd för att förbättra vattenkvalitén vid kusten i Östersjön. Men resultaten visar att musselodling i Östersjön är förenat med höga kostnader och tekniska svårigheter som ännu inte är lösta.

Blåmusslor är effektiva vattenfiltrerare och musselodlingar kan lokalt bidra till ett klarare vatten. När musslorna skördas plockas gödande näringsämnen ur havet, som efter bearbetning kan användas i foder. Målsättningen med projektet ”Miljömusslor” var att undersöka om musselodling kan vara en kostnadseffektiv åtgärd för att minska halterna kväve och fosfor i Östersjöns kustvatten.

”Vi ville undersöka om musselodlingar kunde vara en kostnadseffektiv åtgärd för att skynda på förbättringen av kustvattnets vattenkvalitet, och beviljade ett anslag på 6 miljoner kronor till projektet. Men förutsättningarna i Östersjön visade sig vara komplicerade och därför var projektets målsättningar svåra att uppnå”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

Under projektperioden 2009 till 2012 upprättades två fullskaliga musselanläggningar, en i Hagby Hamn i södra Kalmarsund och en i Hållsviken söder om Trosa. Projektet skulle mäta tillväxten av musslorna i odlingarna och uppskatta det möjliga upptaget av näringsämnen ur Östersjön. Odlingsteknik och skördeutrustning från västkusten skulle anpassas till Östersjöns musslor som är mindre och ömtåligare – och metoder utvecklas för återanvändning av näringen i musslorna på land, exempelvis i form av hönsfoder.

Projektets målsättningar kunde inte uppnås

Men kalla vintrar med tjock is och kraftig isdrift under projektperioden (2009-2012) störde tillväxten av musslor och förstörde odlingarna. Mängden musslor i odlingarna räckte därmed inte till för säkra jämförelser i tillväxt för olika typer av nät och inte heller till teknikutveckling för musselmjölproduktion av Östersjömusslor. Då det inte fanns tillräckligt med musslor att skörda, blev den planerade utvecklingen av en prototyp för skördemaskin inte heller aktuell.

Under projektets gång har ändå flera viktiga erfarenheter framkommit. Bland annat att odlingstekniken idag är kostsam och kräver vidareutveckling och anpassning till tjock is och isdrift för att fungera i Östersjön. Underhåll och skörd av storskaliga odlingar kräver dessutom stora och speciellt utrustade arbetsbåtar.
Settlingen och tillväxten av musslor i Östersjön är osäker och oförutsägbar – i projektet settlade musslorna bra på odlingarna, men tillväxten varierade och vid ett tillfälle lossnade en stor mängd musslor. Förutom variationen i mängden musslor syntes att havstulpaner, istället för musslor, ibland kan bli dominerande.

Projektet kunde inte förklara olikheter i tillväxt, varför musslorna lossnade eller varför havstulpaner konkurrerade ut musslorna på vissa lokaler. En analys av andra musselodlingsprojekt i bland annat St Annas skärgård visade att musselmassan var riktigt bra på vissa lokaler efter två år, medan andra hade lite musslor eller till och med inga alls. Det krävs vidare undersökningar för att fastställa varför vissa lokaler fungerar bra för musselodling och andra inte.

BalticSea2020 konkluderar att musselodlingar är en av många åtgärder som kan hjälpa våra hav, men att utmaningarna i Östersjön är många. Att musslor har potential att rena vatten från kväve och fosfor är belagt, men med dagens teknologi och kunskap är musselodling ett finansiellt riskprojekt och inte en kostnadseffektiv miljöåtgärd för Östersjön.

Våren är här och båtspekulanterna ser sig om efter säsongens båtar och båttillbehör. När det kommer till val av båtbottenfärg är det miljöaspekten som är viktigast för de allra flesta av svenskarna – men 10 procent anser ändå att det är priset som avgör. Det visar en undersökning genomförd av byggvaruhuskedjan BAUHAUS som från och med i år tillhandahåller båttillbehör som en del i det ordinarie sortimentet.

Miljöaspekten är av stor vikt för svenska båtägare, de allra flesta (72 procent), uppger att det är viktigt att båtbottenfärgen som skrovet målas med är miljövänlig. Men 10 procent uppger också att det är priset som styr valet av båtbottenfärg snarare än miljöaspekten.

Resterande 18 procent uppger att det varken är viktigt eller oviktigt. Sett till enskilda län är det stockholmarna som allra mest låter priset styra valet av båtbottenfärg, hela 32 procent uppger detta som svar.

– Det glädjer mig att miljöaspekten när det kommer till båtbottenfärg är så pass väsentlig för de flesta, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige. Viktigt är att även lågt prissatta varor håller utsatta miljökrav, på så vis behöver ingen välja bort en försvarbar båtbottenfärg.

Bland svenska båtspekulanter är det en motorbåt som lockar mest (54 procent), därefter segelbåt (17 procent) efterföljande av snipa (9 procent). Flest båtägare finns inte helt osannolikt i Stockholms län och Västra Götalands län. Att snipan finns bland svenskarnas tre populäraste båtsorter beror på att den är mycket populär i Västa Götaland.

I andra län som Stockholm eller Skåne är både RIB, jolle och sportbåt mer populär än snipan. Drygt hälften, 49 procent, av de som i dag saknar en båt uppger att de planerar att skaffa en, medan 51 procent inte kommer att göra det.

Det finns tydliga likheter mellan bilägare och båtägare, de lägger årligen ner lika mycket pengar på köp av till tillbehör – både när det kommer till båt- och biltillbehör lägger majoriteten mellan 1000-5000 kronor per år. Majoriteten av de som äger en båt uppger dock att de kommer att lägga mer pengar på båttillbehör detta år än det förra, vilket inte är fallet bland bilägarna.

Fakta om undersökningen
1 208 deltagare i en webbpanel svarade på undersökningen.
Undersökningen pågick mellan den 13 mars 2012 och den 13 april 2012.

Undersökningen har genomförts av byggvaruhuskedjan Bauhaus.

Centerpartiets vallöfte om en nord-sydlig tvärförbindelse kommer att bli verklighet. Det är oerhört välkommet för boende och besökare. Det säger Skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C) och Centerpartiets gruppledare i Trafiknämnden Lars Carlsson.

Sommaren 2014 införs en nord-sydlig tvärförbindelse mellan öarna i Stockholms. Först på prov för att sedan kunna utvärdera resandeunderlaget.

– Tvärförbindelsen är en viktig del av utvecklingen av näringsliv och turism i Stockholms skärgård. Om det finns väl utvecklade besöksmål längs linjen ökar resandet och om resandet och besökarna ökar stärks livskraften i skärgården, säger Gustav Andersson.

Önskan och behovet av en tvärförbindelse i sjötrafiken har framkommit från många i den informationsinsamling som skett inför beslut om upphandling av skärgårdstrafiken.

– Vi är oerhört glada att vårt vallöfte har så starkt stöd i skärgården och att det nu blir verklighet. Tvärförbindelser behövs lika mycket till sjöss som på land och vi ser fram emot mer och bättre sjötrafik och fler som reser i Stockholms vackra skärgård, säger Lars Carlsson.

Kommentarer

Kalle Eke 20:56:00 2012-05-19

Nämen va kreativt!
Äntligen kan båtluffarlivet bli verklighet!
Skönt också att verkligen kunna röra sig mellan olika delar av den finfina skärgården.

Vind & Vatten och Bistro Solsidan inleder från och med i sommar ett samarbete, där man erbjuder en spännande kombination av seglingsupplevelse med kvinnlig skeppare, helpension med god mat på hamnkrogen och övernattning i båt på Dalarö.

Pressrelease:

Tanken med samarbetet är att erbjuda gästerna en njutningsfull helhetsupplevelse av Dalarö med omnejd, med ett personligt omhändertagande från ankomst till hemresa. Helgen börjar med en heldagssegling med skeppare, där lunch från Solsidan ingår, därefter tvårättersmiddag på bistron, som ligger i gästhamnen.

Övernattning sker på egen hand i båten och frukost serveras ombord eller på Solsidan. Den andra dagen kan man välja mellan ytterligare en dagssegling eller att på egen hand upptäcka sekelskiftesmiljön på Dalarö.

– Vi tycker att Dalarö är en så fantastisk plats och önskar att fler upptäcker den! Och så är det en bra idé att kombinera två njutningar – segling och god mat. Vi tror att den här helgupplevelsen kan passa par, familjer eller vänner som vill uppleva något utöver det vanliga tillsammans. Vi har båda under lång tid utvecklat våra verksamheter till det de är idag, där personligt engagemang och fingertoppskänsla ger en unik upplevelse av exklusivitet, säger Birgitta Silfverhielm på Vind & Vatten.

Till Dalarö tar man sig enkelt med bil från Stockholm på 35 minuter. Med tåg och buss tar resan en dryg timme. Segelturen kräver inga förkunskaper och det ingår lån av sjöställ och flytvästar, liksom lån av sängkläder.

Vind & Vatten Seglingskurser och seglingsupplevelser drivs av Birgitta Silfverhielm och har sin bas på Dalarö. Båten som används i detta arrangemang är en Linjett 35, en vacker och välbyggd båt med gott om utrymme i sittbrunnen och med fyra bekväma kojplatser i två separata hytter, samt salong.

Bistro Solsidan är en liten intim restaurang med fullständiga rättigheter som ligger i gästhamnen på Dalarö, och är känd för sin lokala prägel och sin personliga meny. Solsidan är en populär plats att äta och umgås på för såväl Dalaröbor som gäster från land och sjö.

Info: www.solsidandalaro.se

Det är en kamp ända in på mållinjen om vem som tar etappsegern på Leg 6. Puma har länge sett ut som en klar segrare, men Camper kryper allt närmare och med knappt 40 Nm kvar till målet skiljer det bara några hundra meter mellan båtarna. Camper (bilden) har bättre båtfart och kan med lite tur sno etappsegern framför näsan på Puma.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Ken Read and the team on PUMA Ocean Racing powered by BERG are flying into the last 100 miles to the Miami finish line at average speeds of almost 20 knots, with CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) in their rear view mirror, 18.10 nm behind. But it has been a tortuous night and Ken Read and his men came perilously close to losing the lead.

As PUMA and CAMPER drifted towards the turning point at Eleuthera on Tuesday evening, the PUMA crew prepared for the worst, as they became becalmed close to the beach, sitting dead in the water. After a quick gybe and a change to a different sail, the team tried their chances further offshore, but again ran out of wind as CAMPER appeared on the horizon.

“At this point we’re watching them sail down our line in utter amazement. We’re drifting in complete glass-off conditions. There is not a ripple on the water and all eyes are on the advancing red sails,” wrote PUMA’s Media Crew Member (MCM) Amory Ross.

Then, as the PUMA crew sat drifting helplessly, CAMPER too ran out of wind. When the sun set, the wind returned and although CAMPER were now too close for comfort, PUMA had held on to the lead.

The leading pair clawed their way around the Eleuthera Light just an hour apart at 0210 and 0310 GMT this morning, and PUMA is now stretching away towards a finish later today.

For CAMPER with Emirates Team New Zealand, the finish can’t come quickly enough, having spent 70 of the last 88 days on board due to their pit stop in Chile to repair the boat during Leg 5 and their subsequent late arrival into Itajaí in Brazil.

Meanwhile, the fight for the third podium place continues between Groupama (Franck Cammas/FRA) and Telefónica (Iker Martínez/ESP). After choosing different tactics to pass Cat Island on Tuesday, they have reconnected and Groupama still leads Telefónica on the approach to Eleuthera Light, but only by eight miles. They are both over 100 nm behind PUMA.

Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are watching the action from the sidelines over 160 nm astern. “The pressure should build the longer we are out here, so perhaps we can come flying up from behind to make it a tight finish,” said MCM Nick Dana wistfully.

As PUMA and CAMPER count down the final hours of the 4,800 nm Leg 6 from Itajaí in Brazil to Miami, Ken Read and his men will attempt to apply the basketball adage of keeping themselves between their opponent [CAMPER] and the hoop. “Sure sounds easy, but when you can’t see your opponent anymore it is like playing basketball in the pitch black and trying to stay with your man,” Read said today.

The leading boat is expected to arrive in Miami around 1600 GMT today.

Foto: Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race.

För att öka intresset för marina avfalls- och miljöfrågor startar The Baltic Sea Waste Campaign (BSWC), med stöd från BalticSea2020 och Nordiska Ministerrådet. Håll Sverige Rent är med och projektleder och marknadsför kampanjen. Folke Rydén Production, FRP, producerar film- och multimediamaterial. Tillsammans kommer de att leda en turné – en roadshow – till cirka tio orter runt Östersjön med syfte att informera och engagera politiker, medier och allmänhet om det akuta läget i vårt innanhav.

”Målsättningen är att uppmärksamma marina avfalls och miljöfrågor i Östersjön ur olika perspektiv och synvinklar. Vi vill dessutom visa vad som kan göras för att förbättra tillståndet för vårt känsliga innanhav”, säger Folke Rydén.

Under turnén, som kommer pågå under sommaren och hösten 2012, kommer såväl nyproducerat material som tidigare filmat material att presenteras. Bland annat kommer BalticSea2020s samarbeten med Folke Rydén, Mattias Klum och Joakim Odelberg att uppmärksammas – till exempel Folke Rydéns och Mattias Klums tioåriga medieprojekt ”The Baltic Sea Media Project”, med de prisbelönade filmerna Alla torskar och Vårt grisiga hav, samt Joakim Odelbergs omtalade film Spöknät i Östersjön.

Bilder och filmer i form av video och webb, korta reportage, utställningar samt seminarier och work shops om marina avfalls- och miljöfrågor kommer att presenteras. Även forskare och vetenskapsmän kommer att närvara och dela med sig av sina erfarenheter.

I samband med projektet kommer FRP producera en hemsida som pedagogiskt redovisar BSWC:s innehåll och som ger uppdaterad information om de kommande turnéerna. I anslutning till hemsidan kommer även en blogg att tas fram där projektet kan följas.

BSWC:s närvaro på de utvalda platserna borgar för att intresset för de marina avfalls- och miljöfrågorna förstärks lokalt och regionalt, så att betydelsen för frågorna ökar.

Orter som BSWC avser att besöka är:
Mariehamn, Åbo, Helsingfors, St Petersburg, Tallinn, Riga, Gdansk, Köpenhamn, Visby, Simrishamn, Kalmar och Stockholm. Se bild nedan.

När Göta kanal öppnade portarna 4 maj, kunde man för första gången segla både Göta kanal och Trollhätte kanal på en och samma biljett. När Göta kanal åter öppnas för trafik, kan man segla ända från Mem i öst till Göteborg i väst på samma biljett. Det har blivit möjligt genom ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag och Sjöfartsverket, och har tillkommit för att förenkla båtresan för alla som vill ta sig från kust till kust.

Göta kanal öppnade slussarna den 4 maj

När Göta kanal öppnade portarna 4 maj, kunde man för första gången segla både Göta kanal och Trollhätte kanal på en och samma biljett. När Göta kanal åter öppnas för trafik, kan man segla ända från Mem i öst till Göteborg i väst på samma biljett. Det har blivit möjligt genom ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag och Sjöfartsverket, och har tillkommit för att förenkla båtresan för alla som vill ta sig från kust till kust.

Till att börja med kan man köpa en gemensam biljett i Göta kanals första sluss i Mem för resa västerut.

Servicen för båtturister längs Göta kanal har utökats på flera platser inför säsongen 2012.
Göta kanalbolag har byggt hela 400 meter nya bryggor längs kanalen, och servicen i flera gästhamnar utökas med nya elplatser och vattenposter på bryggorna. Karlsborgs gästhamn har fått hela 25 nya gästplatser till sommaren 2012.

Göta kanal kan också i år erbjuda en mängd aktiviteter och arrangemang längs vattenvägen. Omkring 250 kulturevenemang står på programmet, bland annat Göta Kanal Rock den 14-18 augusti, allsångskvällar i Karlsborg och Brådtom sluss, festival i Töreboda, veteranfordons-träffar i Hajstorp och vis- och körfestival i Sjötorp. Dessutom finns det en rad konstinstallationer längs kanalen, något som gör årets Göta kanal till en enda lång konstutställning.

– Vi kan inte påverka vädret, men i övrigt ska vi göra allt för att ge våra besökare en så bra sommarsäsong som möjligt på kanalen. Vårt mål är att alla åldersgrupper ska trivas, för det är den viktigaste förutsättningen för en lyckad familjesemester, säger Anders Donlau, VD på
AB Göta kanalbolag.

Några höjdpunkter längs Göta kanal sommaren 2012
Läs mer på www.gotakanal.se och www.kulturvag.se
• Firande av 100-åriga kanalfartyget M/S Wilhelm Tham 16/5. Vid ankomst till Motala firas fartyget med salut och tal, m m.
• Forsviks bruk är hemmahamn för Hjulångaren Eric Nordevall II, som under juni gör sin Ericsgata på kanalens västgötadel, se www.ericsgata.com. Under sommaren bjuds det in till teater, musik och fordonskvällar i Forsvik. Datum för fordonsträffar i Forsvik: 14/6, 12/7 och 11/8. www.forsviksbruk.se
• Hajstorpsträffarna. Fler än 300 veteranfordon samlas vid idylliska Hajstorps slussar utanför Töreboda. 30/5, 13/6, 27/6, 11/7, 1/8 och 15/8.
• Visioner vid vatten. Längs hela kanalen dyker konstinstallationer av framstående konstnärer upp. Den 10/5 invigs det senaste tillskottet vid Norrqvarn utanför Lyrestad. www.gotakanal.se
• Cykla med guide längs Göta kanal Söderköping-Mem. Åtta lördagar under sommaren. Söderköpings Turistbyrå, 0121-181 60.
• Törebodafestivalen – en av Sveriges största familjefestivaler går av stapeln i Töreboda den 5-7/7. www.torebodafestivalen.se
• Fästningsäventyr, Jakten på den försvunna guldreserven – äventyr för barn och ungdomar på Karlsborgs fästning där historia möter 3D-film, datorspel och multimediautmaningar. www.karlsborgsfastning.se
• ”Fri fart på Göta kanal”, race för veteranbåtar den 28/7 vid Museihuset i Ljung. www.frifart.se
• Allsångskvällar finns på flera platser längs Göta kanal, exempelvis i Karlsborg
6/7, 13/7, 20/7, 27/7. och vid Brådtom sluss, nära Norsholm 28/6, 5/7, 12/7, 19/7, 26/7 och 2/8.
• Vis- och körfestival, Sjötorp. Hela Sveriges och Nordens körer inbjuds till Sjötorp vid Vänern och Göta kanal 18-19/8. www.korfestivalen.se
• Göta Kanal Rock– artister ombord på 100-åriga M/S Wilhelm Tham turnerar längs med kanalen 14-18/8. www.gotakanalrock.se
• Rock’ n roll helg med 50-60-tals musik och skön stämning. 24-25/8.

SkepparGuide Göta kanal och Resemagasin Göta kanal,
läs online och beställ på www.gotakanal.se

Läs allt om Sveriges längsta Kulturvåg på www.kulturvag.se

Info: www.gotakanal.se

Foto. Göran Billeson.

Finishen på Leg 6 i Volvo Ocean Race har utvecklat sig till ett dubbelt match race mellan de fyra ledarbåtarna. Puma (ledare) gör upp med Camper om förstaplatsen medan Camper och Groupama kämpar om tredje och fjärde plats. Den första båten väntas in till Miami vid onsdag lunch (lokal tid).

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Having emerged from a windless day with their precious lead still intact, PUMA are still fending off second-placed CAMPER as the pair approach what could be the final strategic milestone in Leg 6 — the Eleuthera Island lighthouse at the top of the Bahamas.
At 1300 UTC on Tuesday, PUMA Ocean Racing powered by BERG had eked out a 14 nautical mile (nm) lead over CAMPER with Emirates Team New Zealand. Groupama sailing team were a further 27 nm back in third, 16.2 nm ahead of fourth-placed Team Telefónica in a second hugely significant match race to the finish.

Abu Dhabi Ocean Racing remained in fifth, 111 nm off the lead.

According to race meteorologist Gonzalo Infante, whoever rounds Eleuthera first will be able to breathe a little easier as steadier southerly winds fill in, meaning fewer passing opportunities on the way to the finish line in Miami.

Infante said that the high pressure system which slowed the boats on Monday is moving south east, meaning the leading pair will be sailing downwind to the turning mark as the wind veers progressively from north east to south east.

“After they reach the mark, 10-14 knots of southerly breeze should fill in between there and Miami making it harder for overtaking,” Infante said. “If this scenario plays out, it looks increasingly unlikely that these two can be caught now.”

Infante said the battle for third place between Groupama and overall race leaders Telefónica could also be decided by the time they reach the lighthouse on the north east corner of the Bahamas.

PUMA Media Crew Member Amory Ross said that at one point the previous day the leaders had been left drifting helplessly in a complete flat calm off the Bahamas, before fresh breeze arrived to get them back on their way.

“We managed to make an escape, barely hanging on to a small but meaningful 10-mile lead over CAMPER in the race to the Eleuthera waypoint,” he wrote.

Ross said that, relieved as they were to have kept the lead they have had virtually since the start of Leg 6 in Brazil, the PUMA crew were far from complacent about closing out what would be a second successive offshore victory.

“It’s hard to know whether we’ve seen the worst,” he said. “Weather systems like this can evolve quickly and according to our navigator Tom Addis, it’s a case of so far so good, but we’re not out of the woods just yet.

“The winds are still light and variable and the potential for big losses to the trailing boats still exists. With just 350 miles to go it would be easy to overlook the remaining distance, but nobody seems to be making that mistake.

“The proper mindset, and one we’re all emphasising, is that each mile is just as important as the next. Don’t look too far beyond the horizon because this race is far from over.”

For Groupama skipper Franck Cammas, hopes of catching the leading pair have faded, leaving them to focus on defending the final podium position on the leg.

“We don’t have real lateral stretch with the two leaders, so we can’t expect to carry on getting nearer and nearer to them,” Cammas said. “At some point, we will get the same wind as them.

“After the south-southeast wind comes when we are crossing the Bahamas this should allow us to reach Miami in a more established breeze – about 10 knots – meaning more straight tacks until the end for everybody.”

Telefónica skipper Iker Martínez said it had been difficult to watch PUMA and CAMPER sail away in new breeze which never materialised for the overall race leaders, also leaving them unable to defend against Groupama.

Nevertheless, Martínez said he and his crew would fight until the end to get back to third before the finish, particularly given that Groupama are their closest rivals in the overall standings.

“I don’t really know about catching Groupama but for sure we’re going to try our best,” he said. “We need a little help from the wind and some opportunities.

“We have to be patient now. We are just waiting for a good shift to be able to be back in the game.

“For sure, it’s very important. We’re going to fight with Groupama because they are the boat in front on this leg and they are just behind on the overall scoreboard.

“Every point counts and we have to work hard.”
As it stands, Telefónica lead overall by 16 points from Groupama. CAMPER are nine points further back and PUMA are a total of 32 points off the pace.
The winners of each of the remaining four offshore legs, inlcuding the one to Miami, will pick up 30 points, with 25 on offer for second, 20 for third and so on down to five points for sixth. The four remaining in-port races deliver six points for the winners, with five for second, four for third down to one point for sixth.
The Leg 6 winner is expected to arrive in Miami around 1130 UTC on Wednesday, May 9.

Foto: Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race.

Mark- och miljööverdomstolen, MMÖD, slår nu fast att gamla privilegiebrev inte kan jämställas med tillstånd enligt miljöbalken. Därmed är en flerårig tvist mellan länsstyrelsen i Västmanland och tre vattenkraftbolag avgjord. – Domarna har stor betydelse även för Havs- och vattenmyndighetens åtgärdsarbete för en bättre vattenmiljö. Vid tillståndsprövning kan man driva krav på exempelvis fiskvägar, och minimitappning av vatten, säger Anders Skarstedt, på tillsynsavdelningen på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Domarna gäller tre bolag och vattenkraftsverk i Hedströmmen i Västmanland; Kungsådran Kraft AB och deras kraftverk i Färna, Relatera AB och deras kraftverk i Kedjebohammar samt Mälarenergi Vattenkraft AB och deras kraftverk i Gisslarbo. Alla tre bolagen hävdar att de har rätt till vattenverksamhet med stöd av privilegiebrev från 1600- och 1700-talet eller ännu längre tillbaka, så kallad urminnes hävd.

Enligt länsstyrelsen har kraftbolagens verksamhet påverkat vattenmiljön negativt. Vid Gisslarbo rör det sig om en vattensträcka från utloppet av sjön Lillsvan till Gisslarboåns mynning. Det aktuella vattnet har i dag en otillfredsställande ekologisk status. Detta dels på grund av att det tidvis släpps väldigt lite vatten i den naturliga åfåran, dels för att bolaget Mälarenergi Vattenkraft AB använder sig av för glesa galler vilket är negativt för fisken i ån.

– I extremfallet kan det i dag vara så att inget vatten släpps förbi vid exempelvis driftstopp, det blir alldeles torrt i vattendragen vilket får negativa konsekvenser för fiske, musslor och annan vattenmiljö nedströms, i strid med de krav som följer av vattenförvaltningsförordningen, säger Anders Skarstedt.

I april 2010 förbjöd länsstyrelsen i Västmanland bolaget att fortsätta verksamheten i Gisslarbo eftersom de anser att bolaget saknade tillstånd för vattenproduktion. Något som krävs enligt lag och är en förutsättning för att länsstyrelsen ska kunna utöva tillsyn. Bolaget överklagade och menade att deras privilegiebrev från 1700-talet ska anses som tillstånd enligt miljöbalken. De fick rätt i mark- och miljödomstolen, MMD, som upphävde länsstyrelsens beslut. Även Kungsådran Kraft AB och Relatera AB belades med förbud, överklagade och fick rätt i MMD. Länsstyrelsen överklagade i sin tur alla tre beslut.

Nu har alltså Mark- och miljööverdomstolen, som sista instans, sagt sitt och deras beslut kan inte överklagas.

Så här skriver MMÖD i domarna: ”En rätt enligt privilegiebrev utgör en särskild rättighet att förfoga över vattnet men kan inte jämställas med ett tillstånd enligt miljöbalken”. MMÖD menar vidare att det är svårt för länsstyrelserna att sköta tillsyn om det saknas tillstånd för verksamheten. MMÖD-domarna gör att länsstyrelsen nu kan förelägga kraftbolag att ansöka om tillstånd till verksamheten.

Syftet med länsstyrelsens förbud var att få till en tillståndsprövning. MMÖD menar att det finns skäl att anta att de tre kraftbolagens verksamheter skulle bli lagligförklarade vid en sådan prövning och därför ses besluten om förbud som för stark åtgärd. MMÖD väljer därför att upphäva både mark- och miljödomstolens domar och länsstyrelsens tidigare beslut. I stället skickas frågan om de tre kraftbolagens verksamhet i Hedströmmen tillbaka till länsstyrelsen.

– Det är väldigt glädjande att MMÖD går på vår linje. Det här är en problematik som inte bara vi, utan hela vatten-Sverige, brottats med i många år. Nu kan kraftverken inte längre åberopa att de av gammal hävd har tillstånd för vattenproduktion. Vårt syfte var aldrig att förbjuda verksamheten utan att bolagen ska söka nya tillstånd, säger Lars Edenman, avdelningsdirektör på miljöenheten vid länsstyrelsen i Västmanland.

Vid en tillståndsprövning kan verksamheten bedömas mot det allmänna intresset i vattendragen. Då kan det väckas krav på exempelvis fiskevägar och minitappningar av vatten. I södra Sverige är det ganska vanligt med dammar där tillståndsfrågan är oklar.

– Domarna berör en viktig principfråga kring vad som är tillstånd, hur långt man kan driva gamla rättigheter till en verksamhet och på vilka villkor den ska bedrivas. Bolagen har åberopat rättigheter från 1600- och 1700-talen för sin drift i dag, ofta saknas också papper där man kan läsa ut vilka villkor som gäller. Då bedrevs verksamheten med kvarnar, i dag sker den på annat sätt och med andra förutsättningar, säger Anders Skarstedt på HaV.

De tre kraftverken finns alla i Hedströmmen, en vattenmiljö som Havs- och vattenmyndigheten är mån om att skydda. HaV gav nyligen 587 500 kronor till Länsstyrelsen i Västmanlands län för det första året av projektet ”Fria vandringsvägar i Hedströmmen” Syftet med det projektet är att öppna upp Hedströmmens huvudfåra i Malingsbo-Kloten området för att gynna öring och den hotade flodpärlmusslan. Hedströmmen har tidigare varit känd för sitt fina fiske men de senaste 30 åren har fisket successivt försämrats.

Kommentarer

Skepparn 10:15:17 2012-06-10

Inget av kraftverken ligger i Hedströmmen. Stationerna ligger i ett biflöde till Hedströmmen. Stationerna påverkar inte Hedströmmens fiskförekomst.

Robert Lefébure visar i sin avhandling hur potentiella klimatförändringsscenarion kan komma att påverka fiskproduktion i Östersjön. Sina resultat la han fram vid Umeå universitet fredagen den 4 maj. Ökad vattentemperatur och större tillgång till markbundet kol i Östersjön. Båda är tänkbara effekter av klimatförändring.

– Det råder komplexa förhållanden mellan temperatur och landbaserade närsalter såsom kol, kväve och fosfor och hur dessa interagerar är avgörande för hur fiskproduktionen kommer påverkas i framtiden, sammanfattar Robert Lefébure sina resultat.

Hans undersökningar visar dessutom hur en av våra vanligaste fiskar, storspigg, generellt äter och växer bättre vid högre temperaturer än vad vi finner i Östersjön i dag.

Tätheten av storspigg har ökat i Östersjön under de sista åren och till stor del påverkat flera havsområden negativt, på grund av att de äter stora mängder djurplankton samt yngel av andra fiskarter.

– Denna effekt kommer troligen att förstärkas om temperaturen i Östersjön skulle öka, säger han.

De marina fältförsöken har Robert Lefébure utfört på Umeå marina forskningscentrums mesokosmanläggning. Mesokosmer består av stora tankar med vatten där temperatur och ljus kan detaljstyras.

Robert Lefébure är född och uppvuxen i Stockholm och har en masterexamen i naturresurshållning från Stockholms universitet.

Går det att få liv i syrefria bottnar i Östersjön? Ja, menar en forskningsgrupp vid Göteborgs universitet som vill utveckla en anläggning som både kan syresätta djupvattnet och producera el med hjälp av vindkraft. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu 2 Mkr till projektet för att forskarna ska kunna ta fram en studie om vad som krävs för att kunna genomföra idén och vilka effekter det har på miljön.

Hittills har forskargruppen, ledd av professor Anders Stigebrandt vid institutionen för geovetenskap i Göteborg, satsat på småskaliga projekt om av syresättning av djupvattnet. Bland annat i projektet Fjordbox i Byfjorden, vilket har visat sig vara väldigt effektivt. Där har vattenmassorna under tröskeldjupet bytts ut och syrenivåerna i vattnet är högre än de någonsin varit.

Nu vill forskarna gå ett steg längre och testa sina idéer i stor skala i projektet “BOXWIN – vinddriven syresättning + elkraft”. De vill utveckla ett självförsörjande, flytande vindkraftverk som ska testas i Bornholmsbassängen öster om Bornholm. Anläggningen ska vara utrustad med en vattenpump som pumpar syrerikt så kallat vintervatten på 40-50 meters djup ner till botten. Forskarna räknar med att anläggningen ska klara av att pumpa 10 000 kubikmeter vatten per sekund.

– För att få ekonomi i projektet vill vi kombinera pumpningen med vinddriven elproduktion. Det ger miljöfördelar i form av minskad övergödning av Östersjön och utvinning av förnyelsebar energi, säger Holger Eriksson, civilingenjör och den som leder den tekniska och kommersiella delen av projektet ”BOXWIN”.

Tekniken tänker de hämta från offshoreindustrin och byggandet av oljeborriggar och oljeplattformar för öppet hav. Förebilden är det flytande vindkraftverket Hywind, utanför Norges sydkust. Men först måste forskarna ta fram ett underlag om vilka effekter en sådan anläggning har på vattenmiljön.

– Totalt räknar vi med att det krävs cirka sju miljoner kronor för att genomföra studien. Tack vare att vi nu får pengar från HaV till studien tror vi att det blir lättare att få in resterande pengar, säger Holger Eriksson.

Nordiska investeringsbanken, NIB, och Nordiska miljöfinanseringsbolaget, NEFCO anslår också pengar till studien som förväntas ge ett tekniskt, ekonomiskt, juridiskt och miljörelaterat underlag till beslutsfattarna. Tanken är att den ska kunna ingå i en större åtgärdsplan för Östersjön.

– Jag beräknar att en sådan anläggning kostar cirka 200 miljoner kronor att bygga och att det behövs 100 stycken för att kunna rädda Östersjön. Så det är inte en fråga för ett enskilt land utan något som flera länder måste vara med och betala, säger Holger Eriksson.

Arbetet med studien startar nu i maj och forskarna ska avrapportera sina resultat i februari 2013. Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet är prioriterat inom programområdet ”Övergödning” och att det medverkar till att uppnå Sveriges åtaganden i aktionsplanen för Östersjön, Baltic Sea Action plan. För en månad sedan gav HaV 650 000 kronor till samma forskargrupp för att kunna fortsätta hålla Byfjordens djupvatten syresatt fram till och med nästa år.

Förutom sol och kyla bjöd första dagen på lätta och skiftiga vindar. Teamet hade stora svårigheter med att hitta rätt på banan samt att få ordentlig fart i båten. Trots detta slutade dagen med fyra vinster och tre förluster. Under andra dagen, som bjöd på betydligt mer vind, syntes det på Johnny Berntsson (bilden) Sailing Team att de hade analyserat föregående dag och gjort sin hemläxa. Teamet kunde lämna bryggan med sju vinster och fyra förluster, vilket tog dem vidare till söndagens semifinaler.

Sista tävlingsdagen bjöd åter på lätta och skiftiga vindar. Nu hade Berntsson Sailing Team fått bra fart i båten och självförtroendet såg ut att vara på topp.

Efter en övertygand seger med 2-0 i semifinalen mot Peter Wibroe ställdes teamet mot Björn Hansen i finalen. Finalen skulle visa sig bli en riktig nagelbitare. Efter att de två teamen vunnit två matcher var skulle segern i CPH May Days avgöras i ett femte och sista race.

Team Hansen vann starten, dock med ett straff som de måste ta innan målgång. Då vindarna blivit ännu mer varierande lyckades de redan på första kryssen skapa sig tillräkligt med distans för att kvitta sitt straff. Berntsson Sailing Team hade dock inte gett upp.

Teamet seglade ikapp ett par båtlängder under första länsen och Vid länsrundningen skiljde det endast två båtlängder mellan teamen. En distans som Berntsson Sailing Team tog in snappt under andra kryssen. Strax innan sista kryssmärket kunde teamet passera sina motståndare för att defilera in i mål.

“Det känns speciellt roligt att vinna under så utmanande förhållanden som det har varit och det stärker oss som team inför kommande tour tävlingar” -säger en nöjd Johnie Berntsson.
Berntsson Sailing Team tävlade med följande lag i Köpenhamn:
Skeppare: Johnie Berntsson
Taktiker: Daniel Wallberg
Trim: Oscar Angervall
Tail/Pit: Niclas Carlzon
Fördäck: Björn Lundgren
Resultat, CPH May Days
Johnie Berntsson SWE
Björn Hansen SWE
Peter Wibroe DEN
Joachim Aschenbrenner DEN
Nicolai Sehested DEN
Staffan Lindberg FIN
Camilla Ulrikkeholm DEN
Rasmus Viltoft DEN
Olli-Pekka Lumijärvi FIN
Martin Boidin DEN
Viktor Ogeman SWE
Jurjen Feitsma NED