Groupama, med två svenska besättningsmän, drar ifrån det övriga fältet i Volvo Ocean Race. Efter en blåsig start med starka vindar och båtfarter på cirka 25 knop har vädret lugnat ner sig lite. Fältet seglar nu i farter runt 20 knop. Tvåa ligger Puma och trea är Telefonica.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
The North Atlantic is a playing field that Franck Cammas/FRA and Groupama sailing team know well and today they played Tropical Storm Alberto to perfection, extending their lead by gybing at the critical time.
“We might actually be faster than this low,” said CAMPER with Emirates Team New Zealand navigator Will Oxley earlier today. “If it is stationary and we move off it won’t be so good. If it moves with us we could see some fast 24-hour runs for sure. For now we’re concentrating on this particular system – there’s another low ridge at the end so there’s plenty of stuff going on. We don’t care how long the leg takes as long as we’re first.”
Earlier, Groupama and PUMA set off down wind at high speeds while the chasing pack of four struggled with upwind conditions. By 1900 GMT tonight, CAMPER with Emirates Team New Zealand had risen to second position as PUMA Ocean Racing powered by BERG paid heavily for an expensive hitch to the north, losing 24 nm in the past three hour period. Although speeds have settled at around 18 knots for the leaders, the chasing pack of five in the Volvo Ocean Race fleet have yet to engage in a really high-speed chase.
Abu Dhabi Ocean Racing’s skipper Ian Walker/GBR is looking for a break, although spirits on board are high after winning the PortMiami in-port race on Saturday.
“With a bit of luck we’ll be able to stay in the south east quadrant of it [the storm], and, as the depression moves northeast we can ride with it giving us a good angle up to the north east,” he said. “It really then depends on whether we can stay with the depression up towards the ice exclusion zone or whether we try to hop across the Azores High. It’s all very uncertain at the moment.”
At 1900 GMT, Groupama led by 47.3 nm over CAMPER with Emirates Team New Zealand, while the rest of the fleet struggled to keep pace. Mike Sanderson’s Sanya suffered heavily, losing 35 nm and after just over 24 hours at sea, the fleet is now split by 87.20 nm from Groupama in first, to Sanya in sixth.
Havs- och vattenmyndigheten vill lyfta fram barnens perspektiv i samband med EU-konferensen, European Maritime Day, i Göteborg. Hur ser barn på haven och framtiden? På måndagen får därför några barn möjlighet att ställa sina frågor direkt till EU-kommissionären Maria Damanaki och miljöminister Lena Ek.
En av dem är Sebastian Hedar, 11 år, från Göteborg. Han undrar bland annat om det kommer att gå att bada i havet i framtiden.
– Jag tycker det är en viktig fråga för jag brukar bada om somrarna, både i havet och i sjöar. Det är spännande och jag är lite nervös inför att träffa ministrarna, men det är också roligt för det är ju inte alla som får chansen att göra det, säger Sebastian Hedar.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arrangerar mötet mellan barnen och beslutsfattarna i syfte att lyfta fram barnens perspektiv under firandet av Europas Maritima Dagar i Göteborg. I morgon är alla barn välkomna till HaV:s nya huvudkontor vid Gullbergsvass för att skicka flaskpost med frågor om havet. Svaren kommer senare att publiceras på HaV:s hemsida.
På måndag, 21 maj, får ett tiotal barn lämna sin flaskpost direkt till två av de personer som beslutar om frågor som rör Sveriges och Europas hav, Maria Damanaki, EU-kommissionären för sjöfart och fiske, och miljöminister Lena Ek.
– Det är ett väldigt bra initiativ med flaskposten och Maria Damanaki ser fram emot att få träffa barnen och höra deras frågor, säger Oliver Drewes, talesperson för EU-kommissionären.
– Det ska bli spännande att höra barnens frågor. Vi vet att havet och en god havsmiljö är viktigt för människor, inte minst för barnen, säger miljöminister Lena Ek.
EU-konferensen pågår 21-22 maj och deltagarna kommer bland annat att diskutera hur de ser på framtiden inom sjöfart, havsmiljö och forskning. Båda dagarna hålls seminarier och workshops kring årets tema “blå tillväxt”. På måndag finns även landsbygdsminister Eskil Erlandsson, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och danske näringsministern Ole Sohn på plats i Eriksbergshallen i Göteborg.
Europas Maritima Dag, EMD, firas för femte året och för första gången står Nordsjöregionen som värd. Göteborg är utsedd till värdstad av EU-kommissionen och arrangörer är Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och regeringen.
Franska Groupama, med två svenskar i besättningen, ligger i ledningen efter ett halvt dygns segling från Miami. Team Abu Dhabi vann In-Port-Race innan delsträckand startade, men ligger nu på tredje plats när fältet med de fembåtarna i Volvo Ocean Race drar ut över Atlanten.
Här är resultaten från In-Port-Race:
PortMiami In-Port Race results:
1. Abu Dhabi Ocean Racing, 74:09
2. Groupama sailing team, +00:33
3. Puma Ocean Racing powered by BERG, +02:02
4. Camper with Emirates Team New Zealand, +02:11
5. Team Sanya, +2:35
6. Team Telefónica, +6:28
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
The Volvo Ocean Race fleet headed out of Miami and straight towards a tropical storm on Sunday after making a slow start to Leg 7, potentially one of the most critical stages of the 39,000 nautical mile marathon.
With a gentle breeze blowing off Miami’s famous South Beach it was Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing, winners of Saturday’s PORTMIAMI In-Port Race, who lead around the six-mile course, although by the time of the 1900 position report overall leaders Team Telefónica held the slimmest of advantages.
The boats were headed out into the North Atlantic where the first major obstacle they will face will be Tropical Storm Alberto, the first of the 2012 hurricane season, lying off the east coast of the United States and holding winds of up to 45 knots at its centre.
Points have never been more crucial as the race reaches a critical juncture with the 3,590nm leg from Miami to Lisbon, Portugal.
After more than six months and thousands of miles of extreme racing, Telefónica still lead with 165 points but Groupama are snapping at their heels just seven points behind on 158, while CAMPER with 152 and current form team PUMA on 151.
Following their Miami in-port win, their third of the inshore series, Abu Dhabi started the leg fired up for battle, while Team Sanya were relishing being back alongside their rivals after pulling out of Leg 5 with boat damage and sitting out Leg 6.
The formation of Tropical Storm Alberto may have put an end to the traditional route up the coast using the Gulf Stream as a catapult but it will reward the teams with fast sailing in decent breeze if they play it correctly. Get it wrong, and they could quickly find themselves in dangerous conditions.
Navigator Tom Addis, mastermind of PUMA Ocean Racing powered by BERG’s back to back leg wins, said the race to pick up the winds generated by Alberto could prove critical in the bid to get an early advantage.
“The storm is the source of pressure for us to get north and east on so it’s important to try to feed into that pressure first,” he said.
“You don’t want to be the wrong side of that low because the current against wind in the Gulf Stream would give quite a heinous sea state. It looks like there will be plenty of good downwind in the next leg, a reasonably fast leg, which we always enjoy.”
Abu Dhabi navigator Jules Salter said he hoped to use the weather system to fire them into the Atlantic Ocean.
“In some ways it’s quite good – it’s giving us some downwind conditions once we get up past Cape Canaveral and up towards Cape Hatteras so we’re kind of cutting the corner and probably sailing a more direct route that we would have done if the storm wasn’t there.
“It’s quite light for the first part of the forecast so it will be about finding wind in the first 48 hours. The closer we can get to it the better – it will give us a bit of a catapult out of the way.”
After the disappointment of finishing last in the PORTMIAMI In-Port Race, Telefónica navigator Andrew Cape said his team were looking forward to getting back to rediscovering the form which saw them win the first three offshore legs.
“We’re an offshore boat, an offshore team, and yeah, sure we had a bad day yesterday but that was yesterday and we’ll just get on with it,” he said.
Volvo Ocean Race meteorologist Gonzalo Infante said the key to early success depended on how well the teams use Tropical Storm Alberto.
“The fleet face a tricky first few hours of the race in light, unstable winds while trying to maximise the effects of the Gulf Stream,” he said.
“The first boat to reach the lower part of Tropical Storm Alberto will stretch their lead but the big question facing the fleet is how close to the centre of the system to go. Winds are forecast to hit 45 knots, which are no good for anything apart from breaking boats. This storm needs to be treated with plenty of respect.”
Leg 7 is expected to take around 11 days to complete.
Fiskars utvidgar det populära Buster Pro -modellsortimentet, avsett för krävande användning. Nykomlingen i Pro -serien som lanseras för 2013 är en nästan sex meter lång pulpetbåt som är byggd med tanke på fiske och nyttobruk. Pro -seriens senaste nykomling Buster XL Pro är speciellt planerad för fiske.
Pressrelease:
Föregångarna i Pro -serien har varit den sju meter långa Magnum Pro och Lx Pro i den populära femmetersklassen. Buster XL Pro presenteras för publiken på Helsingfors flytande båtutställning i augusti 2012, varefter leveranserna till marknaden startar.
Lösningarna i Buster XL Pro är planerade i tätt samarbete med den finska fiskeguiden Kalle Paavola. Båtens prototyper är utvecklade och testade i hård användning under de två senaste åren.
– Marknaden saknade en båt som har en bra planlösning för kastfiske och ett rymligt akterparti för trollingfiske, beskriver Paavola utgångspunkten.
Paavola som arrangerar fiskeresor i Pro Kalastus Oy är känd som en mångsidig fiskare, med lång erfarenhet av såväl trolling- som kastfiske i både havs- och insjöförhållanden. På senare tid har jiggfiske blivit hans favorit.
– Kalles erfarenhet och visioner syns överallt innanför skrovet; fastsättningspunkter, pulpet- och sittlösningar, räcken och stuvutrymmen, berättar produktutvecklingschef Anders Kurtén.
I nya XL Pro har man utnyttjat de tidigare Pro -modellernas bästa egenskaper. Båten är byggd i helaluminium, från skrov till durk.
– Vi tror att XL Pro kan bli seriens mest sålda modell. Båten har rejält stora öppna ytor, vilket gör att den förutom för fiske utmärkt lämpar sig som förbindelsebåt i skärgården, för transport av byggmaterial och för myndighetsbruk. En tvåmeters bår ryms in utan problem, nämner Kurtén.
Enlig Kalle Paavola är Buster XL en utmärkt utgångpunkt för en fiskebåt.
– Skrovets egenskaper är de bästa tänkbara i alla väder. Om man inte kommer ut med den här, så fiskar man inte med någon annan båt heller, säger Kalle Paavola.
Den mångsidiga universalbåten passar bra som utgångspunkt för påbyggnad enligt egna behov.
– Man kan inte göra en fiskebåt av en universalbåt, men XL Pro är däremot en bra universalbåt. Din egen utrustning styr användningen: Yrkesfiskaren utrustar sin båt på ett annat sätt än hobbyfiskaren, som också vill ut på sjön med familjen, konstaterar Paavola.
Båtens specialitet är den fällbara aktertoften, som vid behov ger gott om extra utrymme. Den tudelade klafftoften utökar vid behov sittplatserna till sju. Som nerfällda utgör toften luckor för teknikutrymmet.
– De stabila, vändbara klaffarna fungerar också som kastplattform, nämner Paavola.
Båten har en styrpulpet i aluminium, som kan leveraras fabriksinstallerad till höger eller i mitten. Det stora stuvutrymmets lucka finns framför pulpeten.
I pulpeten finns plats för en integrerad plotter och i targabågen, som är försedd med genomföringar för kablage, kan man lätt fästa tilläggsutrustning.
Skålformad off-shoresits ingår som standardutrustning. Som fabriksinstallerad tilläggsutrustning finns en tvåpersoners bänk, som också kan användas som stöd.
Till standardutrustningen hör rostfri reling, som lämpar sig för fastsättning av spötuber och tilläggsutrustning runt om på båten. Som tilläggsutrustning finns dubbel räckesserie i rostfritt som ger ytterligare möjlighet att fästa utrustning.
– Det behövs inga hål i båten, då de extra räckena möjliggör tvåpunktsfastsättning av tilläggsutrustning. Dessutom gör de relingen högre, vilket gör att de är tryggare att luta sig mot i hårdare väder, förtydligar Paavola.
Paavola betonar vikten av väl uttänkta stuvutrymmeslösningar.
– Det får inte ligga någonting som inte används på durken. Den utrustning som inte behövs ska kunna stuvas undan i ordning, så att den inte är i vägen.
Tekniska specifikationer
Buster XL Pro 2013
Längd: 5,94 m
Bredd: 2,17 m
Vikt: ca 620 kg
Personer: 7
Motoreffekt: 70–115 hk
Nästan hälften av fartygsbefälen somnar vid rodret, visar nya europeiska forskningsresultat. − Det är överraskande och alarmerande. Inte i våra vildaste fantasier kunde vi föreställa oss att det var så allvarligt, säger Margareta Lützhöft vid Chalmers.
Pressrelease:
Under två års tid har forskarna mätt tröttheten hos fartygsbefäl från flera europeiska länder i EU-projektet Horizon. Resultaten visar att 45 procent av befälen somnade på bryggan. Förklaringen tros vara de tuffa arbetstider som tillämpas ombord idag med 6-6-vakter, alltså sex timmars arbete följt av sex timmars vila.
− Har man gjort sina tolv timmar på ett dygn behöver man vila resten av tiden. Man får absolut inte jobba mer. Vi såg en dramatisk ökning av trötthet när befälen jobbade mer än så, säger Margareta Lützhöft, docent och sjökapten.
Siffrorna oroar forskarna, eftersom människors säkerhet, den marina miljön och värdefull last står på spel. I en tidigare rapport har det slagits fast att trötthet är en av de vanligaste orsakerna till att olyckor sker, men man vet för lite om hur vaktsystemen påverkar prestationen hos de vakthavande befälen. Forskarna har nu studerat hur olika vaktsystem påverkar tröttheten hos chefer i besättningen, både däcksbefäl och maskinbefäl. Experimenten har utförts i simulatorer som är i stort sett identiska med riktiga fartygsbryggor. Olika scenarier har simulerats, till exempel fartygsmöten, undanmanövrar och objekt i vattnet.
– Befälen blir speciellt trötta de sista timmarna på nattvakten. Om man dessutom har fått arbeta på frivakten, vilket är vanligt, kan effekterna bli förödande, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och föreståndare vid Stressforskningsinstitutet.
I verkligheten på sjön kanske ingenting farligt händer.
– Men man kan undra hur många som sitter och sover och klarar sig på ren tur, säger Margareta Lützhöft, som vill se en ändring både vad gäller arbetstid och arbetsbelastning.
Även om befälen inte har hunnit somna finns det andra allvarliga risker med trötthet, som är svårare att mäta.
− Under arbetsveckan i simulator observerades incidenter som hade lösts bättre om man inte var trött. Det går ju att sätta in ett larm, men man fattar inte så bra beslut när man är nyvaken, säger Margareta Lützhöft.
Horizon är ett samarbete mellan bland annat Chalmers, Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och Warsash Maritime Academy, Southampton Solent University, UK.
Tillsammans med ansvariga myndigheter planerar nu Chalmers att skriva en inlaga med rekommendationer till FN:s organ för sjöfartssäkerhet, IMO.
Den helt nya Southerly 420 med centre cockpit är en yacht för riktig långfärdssegling i klass med de välkända båtarna från varv som Hallberg-Rassy, Malö, Najad med flera. Båten är designad av Northshore Yachts Ltd och Rob Humphreys och den hade världspremiär på London Boat Show i januari i år, men har nu visats i sjön.
Southerly 420 är byggd för att enkelt kunna seglas av enbart två personer. Hon har en hög fraktionsrigg med dubbla svepta spridare i kombination med självslående fock och ett väl tilltaget storsegel.
Skrovet är modernt formgivet med en lång vattenlinje för att ge Southerly 420 så god sjövärdighet som möjligt. Styrningen beskrivs av företaget som direkt med två balanserande roder, som ger snabb respons och bra bett i vattnet. För den som vill ha maximal kontroll finns bogpropeller med på tillbehörslistan.
Båten har centre cockpit, vilket ger en komfortabel och torr segling. All segelhantering för storseglet är dragen till rorsman för att underlätta hanteringen. Han eller hon kan också lätt nå winschar och trimlinor för att justera stor och fock.
Kabinen har gjorts ljus och luftig. I akterkabinen finns en mittplacerad dubbelkoj och gott om stuvutrymme. Förutom en toalett finns det även som tillbehör en dusch.
Den stora salongen är tänkt att fungera som social mittpunkt för båten med en stor matplats för sex personer. Det finns även gott om ljusinsläpp på flera platser och från matplatsen har besättningen panoramautsikt runt båten.
Southerly 420 har en svängköl, vilket gör att hon kan seglas på de mest olika vatten och ta sig in i hamnar med litet djup. Med kölen helt nedsänkt är djupgåendet 2,67 m medan kölen i uppfällt läge ger ett djup på endast 0,77 m.
Båten är klassad för CE-klass A Ocean.
Tekniska specifikationer:DIMENSIONS
Length Overall 12.86m 42ft 2 ins
Length Waterline 11.11m 36ft 5 ins
Beam 4.03m 13ft 3 ins
Draught, keel up 0.77m 2 ft 7 ins
Draught, keel down 2.72m 8 ft 11 ins
Displacement 11,800 kg 26, 000 lbs
Ballast weight 2,037 kg 4,491 lbs
Keel weight 1,493 kg 3,291 lbs
Total Ballast 3,530 kg 7,682 lbs
Engine Yanmar 4JH5E 53hp
Tanks: Fuel 280 litres 62 gallons
Tanks: Water 536 litres 118 gallons
Sail Areas:
Mainsail 43.44 sq m 468 sq ft
Self tacking jib 30.18 sq m 325 sq ft
Genoa (136%) 54.18 sq m 583 sq ft
Optional gennaker 68.62 sq m 738 sq ft
Mast height above WL 18.73 m 61ft 5 ins
Info: www.southerly.com
Förra helgen gick startskottet för kvalet till Youth Match Cup Sweden. Kvalet arrangerades av, GKSS, Göteborgs Kungliga Segel Sällskap. Nio lag var anmälda, varav fyra kvalar in till YMCS.
I kvalet seglar teamet CB66, som är en kölbåt på 6,6 meter. De seglar matcher där endast två båtar möts och vinnaren får poäng.
Varje team består av tre personer. En rorsman, en taktiker som även sköter storskotet samt en fördäcksgast vars huvudsakliga uppgift är att sköta sättning och nertagning av gennacker som är ett större ballongsegel som används när man seglar med vinden.
Lidköpingskillen Kevin Olsson (taktiker/storskot) och hans team Gustav Gabinus (rorsman) och Hannes Jernmark (fördäck) lyckades med sex vunna, sex förlorade matcher och lite otur med domaren kvala in till Youth Match Cup Sweden.
Med svenska ungdomseliten i matchracing och internationella team så satsar Team Olsson att placera sig i övre halvan av fältet under vecka 27 i Marstrand.
På bilden från vänster: Hannes Jernmark, Kevin Olsson, Gustav Gabinus.
Nu är det enklare än någonsin att hålla sig uppdaterad med marina nyheter. Båtliv är redan den snabbaste nyhetssajten för båtnyheter. Med den sajt som lanseras idag 18 maj ska du kunna läsa hemsidan lika snabbt i din dator, smartphone eller läsplatta. Alla funktionerna ska vara igång i mitten av nästa vecka.
Sajten fungerar oberoende av operativsystem. Den version vi lanserar idag är dock inte fullt utvecklad så vi tar gärna emot reaktioner och förslag till förbättriongar från läsare.
Maila era synpunkter till: info@batliv.se
Båtliv finns även som pdf-tidning och på Facebook.
Info: www.batliv.se/pdf
Ett riktigt fan av Volvo Ocean Race och dessutom en framgångsrik seglare – irländaren Kenneth Rumball – vann den eftertraktade resan till tävlingen i Miami. På bilden syns Kenneth Rumball med sin pappa, Alistair. Nu ska Kenneth få segla med Volvo Ocean Race och Abu Dhabi Ocean Racing.
Här är pressreleasen om tävlingen:
Abu Dhabi, UAE. 17th May 2012: Life-long Volvo Ocean Race fan and one of Ireland’s most promising young sailors, Kenneth Rumball, has won a trip to Miami, USA, to sail with Abu Dhabi-backed outfit Abu Dhabi Ocean Racing this weekend. And the 24-year-old, from Dundrum, Country Dublin, says the chance to meet his heroes and sail on the team’s Volvo Open 70 race yacht, Azzam (determination), in the gruelling round-the-world sailing event is a dream come true.
Hoping to follow in the footsteps of one of his heroes, Abu Dhabi Ocean Racing’s Irish bowman, Justin Slattery, a three-time Volvo Ocean Race veteran and event winner, Kenneth is relishing the chance to jump onboard and pick up some pointers from one of the sport’s toughest professionals.
“I am a massive fan of the race and given the opportunity I would love to compete in it. I have followed the current and last two races in depth and have read and researched a lot about it when it was known as the Whitbread. I am very much looking forward to meeting Justin and all the crew of Azzam as well as the Abu Dhabi shore team; this is the pinnacle of the sport and I’m sure there is so much I can learn from them,” said Kenneth, who runs and manages the Irish National Sailing, Powerboat School & Club, Eire’s largest sailing school.
Kenneth entered a facebook competition run by Abu Dhabi Tourism & Culture Authority (TCA Abu Dhabi), which manages the Volvo Ocean Race contesting outfit, to win an ultimate VIP trip to Miami, USA, for the global sailing event’s seventh stopover from May 18-20, 2012.
An accomplished sailor, he also works with Des McWilliam as part of the group of sailmakers UK-Halsey Worldwide.
Having started sailing aged four under the guidance of his father Alistair, who will join him on the Miami trip, Kenneth has gone on to represent the ‘Emerald Isle’ at top international level in various classes including the Optimist World Team, Corpus Christi Texas 2002, ISAF Youth Worlds Korea 2005 in the 420 Class and the 420 Junior Europeans in Lake Garda Italy in 2005, where he picked up the bronze.
A determined sailor and boat builder, Kenneth choose to hold off going into the Olympics to concentrate on his studies, but is chomping at the bit to get some more offshore sailing under his belt so he can maybe one day be a part of the Volvo Ocean Race, which ends in Galway, Ireland in July.
“I chose not to go down the Olympic route in a 49er as I became too busy with studies in college. I have been competing at international level in the Fireball class since and have done some offshore classic races including the Rolex Fastnet Race and Rolex Middle Sea race this year as helmsman, bowman and trimmer in a semi-professional capacity. In the future I would like to gain more offshore experience and compete in the Volvo Ocean Race for sure, maybe this chance in Miami with Abu Dhabi might just be that springboard,” said Kenneth, whose younger brother and sister are also into sailing.
No stranger to Azzam and the team’s double Olympic medal winning skipper, Ian Walker, Kenneth was on the water when the Abu Dhabi team powered to victory in the 2011 Rolex Fastnet Race in the UK, where it smashed the monohull record on its first outing.
“I was in the same race as Azzam in the UK last year; she is a striking looking yacht. It’ll be a totally different experience being onboard though, I can’t wait. Also, although he might not remember, Ian Walker presented me and my 420 crew, the Champion of Champions trophy at my yacht club, the Royal St. George Yacht Club, in Dublin a few years ago. It’ll be nice to line-up with him shoulder-to-shoulder in Miami,” added the youngster, who finished third in the Fireball Regional events last year.
Having landed in Miami last weekend following the round-the-world race’s sixth leg – a testing 4,800 nautical mile route from Itajai, Brazil, in which the team finished fifth – Walker and his crew now face the points-scoring In-Port Race on Saturday and the global sailing odyssey’s Leg 7 start to Lisbon, Portugal, on Sunday.
Currently lying in fifth overall, the outfit – which boasts the first Gulf national to ever compete in the global sailing odyssey, Adil Khalid – is hoping to capitalise on its solid In-Port Race form, which has seen it win two of the ‘stadium’ style races to date, in Alicante and at home in the United Arab Emirates capital last January.
Ends
Caption: ‘Luck of the Irish’ – Kenneth Rumball and father Alistair are heading to Miami after winning a competition to sail with Volvo Ocean Race-contesting outfit, Abu Dhabi Ocean Racing.
Svenska Bimba Sjöholm och ’Women’s Team” skriver historia vid det klassiska 24-timmars racet för motorbåtar i franska Rouen. För första gången i evenemangets historia kommer ett internationellt team bestående av enbart kvinnliga förare där alla deltagare är från olika nationer.
Det är Bimba Sjöholm ifrån Sverige som ackompanjeras av Tammy Wolf från Kanada, Mette Bjerknaes från Norge och franska Marie-Line Hericher. Förarna blev handplockade av Olympic Team Rouennais teammanager – Albert Hericher och Operations Manager – Carl Kinder, tidigt i höstas och förberedelserna inför eventet har sedan dess varit i full gång.
– Det är en fantastisk möjlighet att få delta och jag har äran att representera Sverige. Jag är förstås enormt stolt över att vara en del av detta historieskrivande team med duktiga kvinnliga racerbåtsförare och att få tävla på detta prestigefyllda evenemang, Säger Bimba Sjöholm, 30, racerbåtsförare ifrån Ingarö.
Rouen 24 Hour Race | 26-27-28 maj
I snart ett halvt sekel har racerbåtsförare rest till floden Seine ca 15 mil väster om Paris för att delta i Rouen 24 Hour Race. Det omtalade racet anses ofta som ”den tuffaste tävlingen inom racerbåtssporten” och eventet har sett sin andel av triumfer och tragedier. Racet körs under totalt 24 timmar och förarna kör i obligatoriska två timmars skift i intervaller. Rouen är ett unikt och utmanande race där tidvattnet ifrån atlanten drar in och stökar till lite, då det bildar flera meter höga dyningar på floden.
Förarna måste dessutom ta itu med kommersiell trafik såsom transportfartyg och pråmar samtidigt som de konkurrerar med ett 40-tal andra lag. Bara att avsluta racet är en seger i sig för förare och utrustning.
Det internationella teamet av kvinnor, kommer köra en Moore katamaran byggd i kolfiber som drivs av en 2,5-
liters Mercury OptiMax två-takts utombordare i världens tuffaste båtrace.
Förutom att vara en av deltagarna i det första ’all-female teamet’ någonsin, är Bimba också den första kvinnliga svenskan att delta i racet.
– Jag är jätteglad att få delta på detta historiska prestigefyllda event. Det blir olikt allt jag gjort tidigare och kommer att bli en otrolig utmaning. Jag försöker aldrig att ha förväntningar då detta är en sport där allt kan hända. Jag har mål. Inga förväntningar. Jag fokuserar fokus på förberedelserna inför Rouen och har sedan i januari tränat otroligt hårt för att uppnå de fysiska krav som racet kommer att ställa på mig, säger hon.
Info:
www.24hourrouenpowerboatrace.com
www.bimbaracing.com
www.facebook.com/bimbasjoholm
Bildtext:
Fr. v. Mette Bjerknes, Bimba Sjöholm, Marie-Line Hericher och Tammy Wolf.
Sommaren 2010 ger sig Lars Hässler med sin S/Y Jennifer, en 50 fots Beneteau Oceanis, återigen ut på en jorden runt-seglats som ska vara i tre och ett halvt år. Drygt ett decennium har förflutit sedan han kom hem från sin första världsomsegling som varade i 10 år.
I mellantiden har han hunnit med att segla på alla Europas stora kanaler och floder samt besökt länderna runt Medelhavet och Svarta havet.
Dessa seglatser har han skrivit om i Yrke: Världsomseglare, Medelhavet tur och retur, Seglingar i Medelhavet och Med båt på Europas kanaler. Dessutom har han skrivit den populära bästsäljaren, hamnguiden Arholma Landsort med Gotland och även Mot Söderhavet,om sin seglats på ett segelhippiekooperativ i Söderhavet under 1970-talet.
Denna bok beskriver första delen av den nya seglingen och täcker delar av jordklotet som Lars inte besökte förra gången, bland annat Röda havet, Indien, Borneo, Filippinerna, Taiwan, Kina, Japan och Alaska, och sträcker sig ett och ett halvt år från 2010 till och med 2011. Det är en spännande och ovanlig rutt som ingen svensk hittills skrivit om.
S/Y Jennifer är för övrigt en av de första utländska segelbåtarna att besöka Kina, Taiwan, Nagasaki och Kyoto i Japan.
Höjdpunkterna är flera; den gastkramande seglingen genom Röda havets piratvatten, besöken i Jemens fantastiska huvudstad Saana, Omans huvudstad Muscat och Indiens Mumbai, för att inte tala om Maldivernas turkosfärgade atoller.
Boken innehåller inte bara seglingsbeskrivningar, utan även politiska och historiska bakgrundsbilder från de i Sverige ofta relativt okända länder som besöks. Den ger dessutom en utmärkt inblick i hur det är att segla som deltagande besättningsmedlem, en möjlighet att mot betalning segla med erfaren skeppare till spännande platser och delta i samtliga sysslor ombord.
Boken utkommer i juni.
På Havets Hus finns över 100 arter från Västerhavet. Akvariet ligger på kajkanten i Lysekil. Barnens rum Ålgräsängen heter årets stora nyhet. Där kan barnen leka en stund och samtidigt lära sig något om vårt spännande liv under ytan. I rummet intill finns Havets Hus populäraste aktivitet – klappakvariet som bytts mot ett helt nytt i storformat. Från och med i sommar erbjuds också undervattenssafari, en världsunik möjlighet att se havets invånare i sin egen miljö.
Det finns över 1500 olika djurarter som går att se med blotta ögat i Västerhavet. T.ex. ca 16 hajarter och av dessa återfinns två på Havets Hus, pigghaj och småfläckig rödhaj. Av 12 bläckfiskarter har Havets Hus två, 10-armad och 8-armad bläckfisk. Många djur har en fascinerande livshistoria. Visste ni att det finns läppfiskar som kan byta färg och kön? Att det finns tagghudingar som återbildar kroppsdelar och att det finns kräftdjur som kan promenera över tio mil för att lägga sina ägg? Det och mycket mer finns att upptäcka dagligen mellan sportlov och höstlov samt varje helg året runt. Under högsäsong pågår också Strandskolor, Sälsafari, Hav & Landläger, återutsättning av småfläckig rödhaj och mycket mer.
Barnens Ålgräsäng – årets stora nyhet på Havets Hus.
Ålgräs är ett sjögräs som växer utefter våra kuster. Det växer tätt ihop och breder ut sig som en äng under vattnet. Där finns det gott om mat och gömställen. Därför bor många av havets invånare här när de är små. Utan ålgräsängar skulle många djur få svårt att klara sig. Man brukar kalla ålgräsängarna för havets barnkammare och skafferi. I Havets Hus ålgräsäng finns gott om roliga upptäkter och nöjen anpassade till små barn men även vuxna har roligt.
Nytt fint klappakvarium
Att känna på livet i havets uppskattas av både stora och små. I början av maj blev det nya klappakvariet klart som både är större och finare än det gamla. Det är också mycket bättre för djuren som bor i akvariet.
Undervattenssafari
Havets Hus har nöjet att först i världen kunna erbjuda högkvalitativt undervattenssafari tillsammas med Soten Sea Vision. Varje söndag mellan v26-32 avgår båten kl 15 från Havets Hus brygga. Med hjälp av en undervattensrobott genomförs en undervattenssafari där djur och växter visas på flera skärmar i båten allt medan mycket kunniga marinbiologer berättar om vad som visas.
Aldrig mer stå i kö
Att Havets Hus lockar många gäster är glädjande men att behöva stå i kö är inte roligt. Därför finns lagom till sommaren ett nytt kösystem på plats. Man tar en nummerlapp och kan i lugn och ro fika, spela bangolf eller gå en sväng i butiken innan det är dags för entré till Havets Hus.
Havets Hus klassiker strandskolan nu med påbyggnad – Strandskolan junior
Havets Hus Strandskola har utbildat minormarinbiologer i många år. Från och med 2012 går det även att bli juniormarinbiolog. För att kunna gå junior måste man ha genomfört en miniorkurs. v30 sker 2012 års juniorläger.
På Havets Hus pågår två spännande utställningar.
Havet – vår skattkammare
Precis i början av akvariet har ArtDatabanken skapat en spännande utställning Havet – vår skattkammare, riktad till både stora och små. Utställningen berättar om det myller av liv som finns i våra hav men som också i vissa fall är på väg att försvinna. Här får man lära sig mer om det okända djurlivet under ytan, samt det arbete som pågår inom Svenska artprojektet med att kartlägga och tillgängliggöra den marina mångfalden.
Utställningen Havet – vår skattkammare. Foto: Roger Jansson / Havets Hus
HAVSMONSTER nu med SILLKUNG
I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand. Tack vare detta unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång. En avgjutning av sillkungen är nu infogad i havsmonsterutställningen. Modellen är skapad av Bo Wessman.
Öppettider 2012
Öppet varje helg – året runt! 10-16 Entrén stänger kl15.30
Öppet dagligen 11/2-4/11
11/2-15/6 10-16 Entrén stänger kl15,30
16/6-19/8 10-18 Entrén stänger kl17,30
20/8-4/11 10-16 Entrén stänger kl15,30
26-30/12 10-16 Entrén stänger kl15.30
Alla dagar även helgdagar gäller öppettiderna.
Midsommarafton stänger Havets Hus kl 13.00 och på Jul- och nyårsafton är Havets Hus stängt.
Dagsprogram
Dagligen16/6-19/8
10.00 Akvariet öppnar
11.00 Klappa djuren i havet, visning vid klappakvariet
12.00 Fråga mig! Guide finns inne i akvariet
13.00 Filmvisning
14.00 Matning vid dagens akvarium.
Tisdagar och fredagar matar dykare djuren.
15.00 Fråga mig! Guide finns inne i akvariet
16.00 Klappa djuren i havet, visning vid klappakvariet
17.00 Filmvisning
17.30 Entrén stänger
Kalendarium 2012
V1-5 Öppet varje helg
v.6, 11/2 Säsongsstart
v.7-8, 11/2-26/2 Sportlovsaktiviteter på Havets Hus
v.7 19/2 Invigning av Ålgräsängen, kl 10.30 av Julia Messelt.
v.15, 6/4-15/4 Påsklovsaktiviteter på Havets Hus
v.25-33, 16/6-19/8 Sommarlovsaktiviteter
v.26-32 Undervattenssafari söndagar kl 15.00 – NYHET
v.26-33 Sälsafari dagligen kl 13
v.29-32 Sälsafari, liten båt, dagligen kl 15
v.28 Västerhavsvecka
v.28, 9/7 Hajsläpp, återinplantering av märkta småfläckiga rödhajar
v.26-29 samt v.31 Strandskola minior
v.30 Strandskola junior – NYHET
v.29 Hav & Land sommarläger
v.38 Hummeraktiviteter
v.40-44 Höstaktiviteter på Havets Hus, Norge, Danmark och Sveriges höstlov.
v.40 Havet och friluften – temaaktiviteter på och under ytan i samband med Lysekils havsfest.
v.42 Skaldjursresan- temadag om havets mat.
v.45-52 Öppet varje helg
Info: www.havetshus.se
Foto: Havets Hus.
God havs- och vattenmiljö förknippas ofta med kostnader och problem. Men miljöarbetet kan också vara lönsamt, både för den enskilde företagaren och samhället. Nästa vecka sätts ”Blå tillväxt” i fokus i Göteborg. “Vi visar exempel på företag som kombinerar havsnära näringsliv med arbetet för havsmiljöfrågor”, säger Catarina Hedar, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Onsdagen 23 maj, dagen efter Europas Maritima Dagar, EMD, ordnas ett dialogmöte på temat “Innovation för blå tillväxt och levande vatten och hav” i Göteborg. Arrangörer är Havs- och vattenmyndigheten, regeringskansliet och Verket för innovationssystem, VINNOVA. Mötet riktar sig bland annat till hamnar, forskare, regioner, vattenreningsföretag, konsulter och kommuner.
– Tanken med blå tillväxt är att använda havet på ett hållbart sätt och hitta en balans mellan ekosystemen och näringen. Nu vill vi få fokus på frågan även i Sverige, säger Catarina Hedar, utredare vid HaV.
Blå tillväxt är ett begrepp som börjar få allt större genomslag internationellt. Grundidén är att kombinera havsnära näringsliv med arbetet för havsmiljöfrågor. Det kan röra företag inom sjöfarten och den maritima sektorn, eller verksamheter som berörs av övergödning och farliga ämnen i havet. Frågan är hur vi kan förbättra vatten- och havsmiljö och skapa möjligheter till jobb- och välfärd.
– Intresset är väldigt stort för dessa frågor, så stort att vi fått byta till en större lokal. Det är väldigt roligt, vi vill ha möte som är aktivt och bygger på dialog. Deltagarna kommer snabbt att kastas in i frågorna och efteråt ska de ha känslan av att “det här är viktigt och användbart för vår organisation”, säger Catarina Hedar.
Under onsdagen kommer ett antal havsnära innovationer kommer att presenteras. Dialogen ska ge ett inspel till regeringens arbete med en nationell innovationsstrategi som ska presenteras i höst.
– Vi kommer bland annat att visa exempel på företag som bidrar till mindre övergödning genom produktion av marin biogas eller genom syresättningar av bottnar vid vindkraftverk. Ett annat är golfbanor som utnyttjas som våtmarker, säger Catarina Hedar.
Mötet om Blå tillväxt äger rum den 23 maj kl 10:00-15:30 i Nya Ullevi.
Sommaren är på intåg och längtan efter havsbris är total. Det är med andra ord hög tid att se över båtens, kajakens eller kanotens skick, fixa vad som fixas bör och ge sig ut till sjöss. Paddlabbet ger dig tips på hur du på egen hand kan snygga till ojämnheter och reparera olika skador.
En rejäl bottenskråma kan sabba den efterlängtade kajakturen eller i värsta fall göra dig strandsatt. Här kan du se hur multisportaren Martin Nordstrand får lära sig hur han snabbt och enkelt kan laga sin skadade kajak så den blir ”som mint”.
Om Paddlabbet
Paddlabbet är en trilogi av kortfilmer där Plastic Padding används för att laga kajaker, båtar, surfingbrädor, innerdörrar och andra saker som inte är så hela eller snygga som de skulle kunna vara.
Först ut i denna serie av instruktionsfilmer är Paddlabbets marinspecial, där Martin Nordstrand får tips på hur han kan laga revor och hål, ovan eller under vattenlinjen på kajaker, kanoter eller båtar med hjälp av olika produkter ur Plastic Paddings marinsortiment.
Är du intresserad av fler tips på hur man kan använda Plastic Padding för att laga saker? Håll i så fall ett öga på Plastic Paddings Youtubekanal, där Paddlabbets surfingspecial och Paddlabbets hemmafixspecial kommer att läggas upp inom kort.
Robin Olofsson från Borås vann förstapriset i spelbolaget Pafs tävling Vinn ett eget fiskevatten. Nu är han förmodligen Sveriges bästa fiskekompis som tar med tre kompisar till unika fjällsjön Tjårrojåkka med allt inkluderat som helikopterresa, utrustning, proviant och en naturupplevelse utöver det vanliga.
– Jag trodde inte att det var sant, det är en dröm som gått i uppfyllelse, säger Robin Olofsson, 21 år gammal från Borås efter att han fått beskedet om att han vunnit förstapriset.
Spelbolaget Pafs tävling om ett eget fiskevatten har lockat tusentals fiskeintresserade att anmäla sig till lotteriet som pågick mellan 13 mars och 30 april.
– Sportfiske är en typisk aktivitet som passar oss på Paf som står för Play among friends och i detta fall med ett pris som verkligen var larger than life, säger Kristian Lundgren, chef för Paf i Sverige.
Så här säger Robin själv om att vinna ett unikt fiskevatten.
När gick du med i tävlingen?
– Jag gick med i tävlingen sista veckan. Var ute och surfade, såg en annons för fisketävlingen, klickade in och skrev upp mig. Jag trodde inte att det var sant först, men sedan när ni ringde och berättade det så fattade jag.
Vilka kompisar tar du med dig?
– Ja det är nog redan klart, jag vet i alla fall vilka som kan vara intresserade av att följa med upp och fiska. Men det var ju några som var ganska avundsjuka på Facebook när jag la upp länken till vinnarsidan.
Hur stort är ditt fiskeintresse?
– Fiske är bland det roligaste man kan göra på fritiden, jag har hållit på sedan jag var liten. På senare år har jag inte haft lika mycket tid, men jag var ute hela tiden när han var yngre i sjöarna runt Borås och hemmavattnen i Horred.
Läs mer om tävlingen och se alla vinnare:
www.paf.com/fiskevatten
Vattenstaden Valdemarsvik i Östergötland satsar på kappsegling i Volkswagen X-35 Cup. År 2013 hålls ett av Cupens Grand Prix i Valdemarsvik. Kommunen med sin 700 km långa strandlinje kan leverera ett sjöliv utöver det vanliga. I år sponsrar Valdemarsviks kommun och Valdemarsviks Sparbank en av båtarna i tävlingen. Detta visar att orten både levererar duktiga seglare och är en båtstad att räkna med.
Pressrelease:
Volkswagen X-35 Cup inleder i mitten av maj 2012 sin tredje säsong. Cupen har stadigt vuxit från 6 deltagande båtar första säsongen till 15 i år. Till nästa år blir Valdemarsviks kommun tillsammans med Valdemarsviks Sparbank två nya partners till cupen. Här kommer ett av Grand Prixerna hållas.
Valdemarsviks Sparbank har sedan 2010 sponsrat Claes Falk med sin X-35:a med namnet ”Valdemarsvik”. I år strävar Teamet efter att nå en jämn placering på övre halvan för att vara som starkast i augusti 2013 på VM i Malmö.
Både kommunen och Valdemarsviks Sparbank har en gemensam strävan att bygden ska utvecklas med fler invånare och fler arbetstillfällen.
”För oss är det stort att synas under årets samtliga sex tävlingar. De ger oss tillfälle att beskriva vår vackra skärgårdsidyll och havsnära boende i Valdemarsvik”, säger vd Håkan Eriksson, Valdemarsviks Sparbank.
”Valdemarsviks Sailing Team och Volkswagen X-35 Cup är mycket bra ambassadörer för vad vår kommun kan erbjuda. Vår förhoppning är att tävlingarna ska öka den lokala pulsen och locka många nya besökare till kommunen. Vi har en fantastisk skärgård, en bra infrastruktur och nära till storstäderna. Dessutom – kanske det viktigaste av allt – lediga tomter med havet som granne”, säger näringslivschef Hans Lorentzon, Valdemarsviks kommun.
Under 2012 seglas merparten av Grand Prixerna i Volkswagen X-35 Cup i Stockholmsområdet. När Cupen år 2013 stannar till i Valdemarsvik gör man det med syfte att kappseglingarna ska bli årligen återkommande på orten och att även andra seglingstävlingar ska flytta in i Valdemarsviken.
”Vi på Whyshore är mycket glada och tycker det är kul att kommunen och Sparbanken i Valdemarsvik är så intresserade av segling. Att få segla ett Grand Prix inne i Östergötlands Valdemarsvik med sin fantastiska skärgård är unikt.” säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.
Klabbe ser att Volkswagen X-35 Cup kommer finnas på ännu fler seglingsorter i landet framöver. Man söker ständigt fina hamnar som vill locka seglare till sig för att kunna utvidga sporten ytterligare.
För mer information om partners
http://www.valdemarsvik.se/sv/
http://www.volkswagenx-35cup.se/
http://www.valdemarsvikssparbank.se/
http://www.whyshore.com/
Iguana 29 är en märklig båt som passar för alla möjliga behov. Förutom att den planar och kan köras som en vanlig motorbåt i farter upp till 30 knop är den försedd med larvfötter. Den här båten kan därmed vara idealisk för alla som vill komma iland på grunda stränder eller köra grejer direkt med båten från hamnen upp till sommarstuga.
Iguana är en fransk båt, som har ett skarpt och V-format skrov som skär genom sjön. Det första intrycket man får av bilderna här intill är att Iguana 29 främst är en amfibiebåt, men enligt tillverkaren är det en lyckad blandning av båt och amfibiefordon.
För designen svarar Antoine Fritsch, som verkligen har lyckats med sin konstruktion att fälla in amfibiedelen i båtens skrov. Systemet beskrivs som ”enkelt” och är patenterat i hela världen.
Den första prototypen presenterades 2007 och produktionen kom igång under 2008. En hel del strukturella förändringar har därfefter gjorts innan båten fick sitt slutliga, nuvarande utseende.
När Iguana 29 snart börjar säljas till allmänheten har den en rad förbättringar jämfört med prototypen. Båten har bland annat ett speciellt bandsystem för att kunna köras på land. Detta drivs med en 40 hk motor. Till sjöss drivs båten av en 300 hk utombordare.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,6 meter
Bredd: 2,5 meter
Djupgående: 0,45 meter
Vikt: 2 ton
Passagerare: 10
CE-klass: C
Toppfart på sjön: 35 knop
Fart på land: 8 km/h (begränsad)
Motor till sjöss: 300 hk utombordare
Motor på land: 40 hk motor med hydraulik och pumpsystem
Designer: Fritsch-associés
Konstruktör: Tanguy Le Bihan
Båtvarv: Iguana Yachts
Info: http://iguana-yachts.com/
Beror försämrad hälsa hos kustfisk på miljögifter eller annan stress? Havs- och vattenmyndigheten ger nu en miljon kronor till Göteborgs universitet för att få svar på den frågan. Pengarna kommer bland annat att användas till inventering av området kring det marina naturreservatet Kvädöfjorden i Östergötland. HaV ger också pengar till forskning kring laxsjukdomen M74.
Mätningar av hälsotillståndet hos kustfisk har gjorts sedan 1980 och 90-talet. Senaste 5 – 10 åren är det tydligt att abborre och tånglake mår allt sämre med en ökande aktivitet av avgiftningsenzymet EROD, förhöjda mängder vita blodceller och störd jonbalans. Även när det gäller reproduktionen märks störningar, exempelvis mindre gonadstorlek hos abborre och störningar på yngelutvecklingen hos tånglake. I vissa fall klassas förändringarna som allvarliga.
När det gäller Kvädöfjärden finns ett samband mellan EROD-aktivitet och vattenföring från den närliggande älven Vindån.
Forskare vid Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet vill nu försöka förklara och bryta utvecklingen med försämrad fiskhälsa.
Pengarna från HaV kommer att gå till tre delprojekt:
•Inventering av befintliga miljögiftsdata, fiskeeffektdata och olika omgivningsfaktorer.
•Inventering av området kring Kvädöfjärden, särskilt data rörande Vindån och dess avrinningsområde.
•Screening av miljögifter hos fisk från Kvädöfjärden.
Målet är att få fram underlag för att kunna vidta åtgärder för att begränsa utsläpp av miljögifter eller annan verksamhet som påverkar fisken i kustmiljön.
Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet är prioriterat inom programområde ”Miljöfarliga ämnen” och att det är viktigt för arbetet med havsmiljödirektivet och aktionsplanen för Östersjön, Baltic Sea Action Plan. Pengarna tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.
Havs- och vattenmyndigheten ger också 75 000 kronor till Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och deras projekt ”Monitoring av M74”. Fisksjukdomen M74 upptäcktes i en svensk laxodling år 1974. Den yttrar sig genom att nykläckt yngel dör innan de börjar äta och orsaken är brist på B-vitaminet tiamin. Sjukdomen drabbar bara avkomman till fisk som vistats ute i Östersjön och plötsliga utbrott kan få allvarliga konsekvenser för de vilda bestånden.
SLU vill i projektet fortsätta den insamling av data som skett från kompensationsodlingar för lax och öring längs Östersjökusten sedan 70-talet. Vid Fiskeriförsöksstationen i Älvkarleby görs också mer detaljerade studier av samband mellan olika faktorer som påverkar förekomsten av M74.
Söndagen 20 maj går startskottet för Europas Maritima Dagar i Göteborg. Det firar Havs- och vattenmyndigheten med massor av aktiviteter. “Vi ställer till kalas med havet som tema vid våra nya lokaler i Gullbergsvass vid Göta älv. Vattenmannen och Speed underhåller, vi har akvarium med krabbor och sjöstjärnor, gratis ansiktsmålning, sagoläsning för barnen och mycket mer”, säger Pia Ahnlund vid HaV.
20 – 23 maj, sätts havets roll i fokus i Göteborg. Då firas Europas Maritima Dag, EMD, för femte året och för första gången står Nordsjöregionen som värd. Göteborg är utsedd till värdstad av EU-kommissionen och arrangörer är Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och regeringen. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är involverad på många olika sätt under dagarna.
På Allmänhetens dag, söndagen den 20 maj, planeras en mängd maritima aktiviteter för alla åldrar vid HaV:s nya huvudkontor vid Gullbergsvass.
Vattenmannen och Speed kastar loss så det blir ljudvågor åt alla håll, Bokbussen är laddad med havsinspirerade kulturupplevelser, det blir frågesport om för både barn och vuxna med chans till fina priser, ballonger till alla barn och det går gratis båt mellan Gullbergsvass och Eriksberg varje timme. HaV:s aktiviteter sker i samarbete med ArtDatabanken, Stadsbiblioteket Bokbussen och Universeum.
– Havsmiljön är en viktig fråga för människor, det visar flera studier. Vår myndighet arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla. För att vi ska lyckas med vårt uppdrag är det viktigt att vi träffar allmänheten och får deras syn på havsfrågor. Vad är deras oro och förväntningar kring havsmiljön? Särskilt spännande är att få höra hur barn och ungdomar ser på havets roll, säger Pia Ahnlund.
Tanken med EMD är att visa upp havets betydelse för vardagslivet, ekonomin och sysselsättningen i Europa. 21 och 22 maj hålls en två dagar lång EU-konferens, under måndagen deltar ministrar, generaldirektörer och företagsledare från flera EU-länder. Maria Damanaki, EU-kommissionären för sjöfart och fiske, är en av huvudtalarna och på plats är även de svenska ministrarna Lena Ek, Eskil Erlandsson och Catharina Elmsäter-Svärd. Båda dagarna hålls seminarier och workshops kring årets tema “blå tillväxt”. 23 maj är dessutom Havs- och vattenmyndigheten medarrangör till ett dialogmöte om blå tillväxt.
Alger, havstulpaner, musslor och annan påväxt är ett stort problem både för fritidsbåtar och handelstonnage. I ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet och Chalmers har nu forskare utvecklat nya miljöanpassade och effektiva båtbottenfärger som förhindrar den skadliga påväxten. Den 14-15e maj ordnar Marine Paint en konferens i Göteborg för att visa upp sina resultat.
Marin påväxt är ett stort problem som innebär ökad bränsleförbrukning och därmed ökade utsläpp av luftföroreningar. Dessutom kan påväxten orsaka spridning av främmande arter som inte passar in i den lokala marina miljön.
Hittat effektiva substanser
I forskningsprogrammet Marine Paint har man under nio års tid strävat efter att utveckla nya miljöanpassade och effektiva båtbottenfärger.
Programmet, som är ett samarbete mellan forskare på Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, har fokuserat på substansen medetomidin, som visat sig vara mycket effektiv mot havstulpaner, som betraktas som den mest problematiska påväxtorganismen.
För att få bukt även med andra typer av påväxt (alger, musslor, sjöpungar, mossdjur med flera) så har forskarna utvecklat ett koncept för att göra optimerade kombinationer av olika antipåväxtmedel (biocider).
Idén med optimerade blandningar bygger på att i färgen använda många olika typer av biocider, som är effektiva i varierande grad mot flera av påväxtorganismerna, och att anpassa relationen mellan substanserna för att bli av med all påväxt.
För att få fram recept på optimala blandningar har forskarna utvecklat ett modellsystem där man väger olika biociders effekt på de olika typerna av påväxtorganismer mot deras förväntade miljörisk. Blandningarna är alla är lika effektiva men det skiljer i förväntad miljörisk.
Blandats med högteknologiska färger
Dessa optimerade blandningar har kombinerats med högteknologiska färgsystem som bland annat baseras på så kallade mikrokapslar vilka utgörs av en mikroskopisk kapsel av polymermaterial. Inne i kapseln finns det biocider som läcker ut från färgen i vattnet.
Fältförsök med målade testpaneler vid Lovéncentret på Kristineberg visar att konceptet med optimerade blandningar i båtbottenfärger fungerar utmärkt för att motverka påväxt.
Forskningsresultat från Marine Paint kring medetomidin har gått vidare till en kommersiell samarbetspartner I-Tech AB för att säkra att resultaten kommer till användning och marknadsförs nu under namnet Selektope.
Den 14-15e maj ordnar Marine Paint en konferens i Göteborg för att visa upp sina resultat och sätta det i ett större sammanhang med inbjudna talare och publik från universitet och högskolor, industrin, myndigheter, redare, fritidsbåtsägare och andra intressenter från främst Sverige och Europa.
Info: www.marinepaint.se
Ta med familjen till Långedrag 26 maj för en heldag vid havet! GKSS AccessAbility Center bjuder in alla barn och ungdomar till en kostnadsfri prova på dag med segling. Med GKSS anpassade båtar blir seglingen funktionell vilket gör att alla kan vara med, oavsett funktionsnedsättning, stora som små.
Alla som vill kan komma och flanera längs bryggorna och passa på att se världseliten i matchracing göra upp på vattnet utanför stenpiren. Där kämpar de om första platsen vilket ger en direkt plats till den ärofyllda regattan, Stena Match Cup Sweden 2012.
Utöver härlig segling bjuder dagen på smarrig mat och dryck, bra musik, lurig poängpromenad, fiskedamm och massor av andra roliga aktiviteter. Du kan bland annat spela in din egna låt i vår musikdusch!
Plats: Göteborg Kungliga Segelsällskap, Talattagatan 10, Långedrag
Datum: Lördag 26 maj
Tid: kl. 11.00 – 16.00
Info: http://www.gkss.se/sv/nyhet/Sida/Valkommen-till-VATTENDAGEN/
Foto: GKSS.
Norrköping är Årets Båtkommun 2012. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens riksförbund – låtit göra. – Norrköping har ett väl utvecklat båtliv, där kommunen, båtklubbar och privata företag bidrar till att skapa goda förutsättningar. Tack vare gott samarbete mellan olika aktörer finns det plats för alla som vill ha båt i Norrköping, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Undersökningen visar att Norrköping det senaste året genom väl genomtänkta investeringar förbättrat möjligheterna avsevärt för båtintresserade i kommunen. Norrköping är en av endast två kommuner som helt lyckats bygga bort sin båtplatskö.
– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgängligheten som en av de främsta faktorerna. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som lyckas bäst. I Norrköping har kommunen bland annat genom ett samarbete med privata aktöerr gjort det enkelt för kommuninvånarna att förverkliga drömmen om en egen båt, säger Mats Eriksson.
I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
• I Norrköping har kommunen de senaste åren rustat upp och utvecklat fritidsbåthamnen i Arkösund, som arrenderas och drivs av en privat samarbetspartner, Promarina.
• Lindö småbåtshamn alldeles utanför Norrköpings tätort har också rustats upp och fått nya bryggor med moderna, funktionella båtplatser.
• Kommunen har ansökt om och beviljats statligt ekonomiskt stöd för en ny båtbottentvätt till anläggningen i Arkösund, en investering på 1,2 miljoner kronor.
• Vid sidan av kommunen erbjuder flera klubbar båtplatser och service i skärgårdsnära anläggningar.
Bildtext:
Eva Andersson, vice ordf kommunstyrelsen, och Patrik Brisander, chef Kultur- och fritidsförvaltningen, tar emot ett diplom som bevis på utmärkelsen Årets Båtkommun 2012 av Sweboats vd, Mats Eriksson. Foto: Fredrik Schlyter.
ÅRETS BÅTKOMMUN 2012 – TOPP 50
1 Norrköping (20)
2 Nynäshamn (2)
3 Mariestad (1)
4 Strömstad (3)
5 Karlskrona (5)
6 Söderhamn (NY)
7 Gotland (4)
8 Valdemarsvik (12)
9 Västerås (21)
10 Hjo (6)
11 Sotenäs (8)
12 Trosa (17)
13 Orust (25)
14 Lysekil (11)
15 Örebro (9)
16 Helsingborg (7)
17 Österåker (13)
18 Uddevalla (15)
19 Tanum (22)
20 Karlshamn (16)
21 Oskarshamn (NY)
22 Kalmar (28)
23 Haparanda (23)
24 Östhammar (19)
25 Kristianstad (10)
26 Falkenberg (NY)
27 Stenungsund (35)
28 Västervik (38)
29 Karlstad (24)
30 Värmdö (37)
31 Trelleborg (NY)
32 Skellefteå (NY)
33 Kristinehamn (34)
34 Vaxholm (29)
35 Säffle (33)
36 Umeå (NY)
37 Göteborg (NY)
38 Öckerö (NY)
39 Vadstena (NY)
40 Bengtsfors (NY)
41 Stockholm (40)
42 Simrishamn (50)
43 Kungsör (NY)
44 Eskilstuna (36)
45 Kungälv (32)
46 Tranås (NY)
47 Ronneby (43)
48 Varberg (30)
49 Åmål (NY)
50 Malmö (42)
På bara några timmar samlade runt 1500 lördagslediga människor in mer än elva ton skräp på tolv av alla de tusentals stränder som finns på sträckan Strömstad till Simrishamn. Kusträddarna samlade in mellan 400 och 3500 kg per strand. Farligt avfall, fiskeredskap, plastdunkar, träspill och mycket annat plockades upp på Kusträddardagen den 21 april. Värst var det i norra Bohuslän.
– Det här visar att människor är mycket engagerade nedskräpningsfrågan, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. Att så många människor är beredda att ta av sin fritid en lördag för att plocka skräp är fantastiskt. Samtidigt är det sorgligt att det är så mycket skräp på våra stränder.
På de tolv stränderna där Håll Sverige Rent anordnade aktiviteter på Kusträddardagen samlades allt från föreningar, scoutkårer, surfare, enskilda medborgare, barnfamiljer till politiker och tjänstemän för att plocka skräp. I kampanjen har många kommuner, företag och enskilda aktörer varit med och stöttat och bland annat hjälpt till att sprida kunskap kring frågan.
– Vi uppskattar verkligen det stora engagemang som alla våra samarbetspartners visat i kampanjen, säger Anna Linusson. Det krävs en rad åtgärder för att kunna få stopp på nedskräpningen av våra hav och stränder – ett sätt är att sprida kunskap kring problemet för att på så sätt få människor att sluta kasta skräp.
Mycket av skräpet som samlades var ilandflutet, men även skräp som slängts på stranden förekom flitigt. Kusträddarna samlade in runt 100 kubikmeter skräp, som sammanlagt vägde drygt elva ton.
Det mest frekventa skräpet var plast, följt av trä och skrot. Hela 177 kg farligt avfall samlades in, som spillolja, sprayburkar och batterier. Mycket av skräpet bestod av fiskredskap, förpackningar och plastdunkar, men bland annat möbler, en rökgranat, lampor, bildäck, bilbarnstolar, tvättställ, fyrverkerier, kläder, cyklar och skor hamnade i de gula säckarna. Mest skräp samlades in i norra Bohuslän, men på alla orter fylldes sopsäckarna snabbt med skräp.
Enligt Stena Recycling, som hämtade skräpet på nio av de tolv stränderna, var mjukplasten som samlades in så förorenad att den inte gick att återvinna, utan gick till förbränning istället. Även träet energiåtervanns, alltså förbrändes till värme. Oljeresterna förbrändes i speciella anläggningar för farligt avfall.
Marint skräp utgör ett av de stora miljöhoten i havet och längs våra kuster. Och havet är fullt av skräp. Endast 15 procent av skräpet i havet flyter upp på våra kuster, resten sjunker till botten eller flyter runt ute till havs.
Italienska Wider fortsätter att utvecklas och presenteras i nya versioner. Den senaste nyheten är Wider 42’ Cote D’Azur Edition, som har tagits fram i samarbete med Monaco Boat Service. Den nya modellen under Monaco Historic Grand Prix. Wider 42’ Cote D’Azur Edition är en utveckling av en daycruiser för solvarma dagar med finesser som utfällbar durk.
Det har gått ett år sedan premiären av Tilli Antonellis och hans konstruktionsteams nya daycruiser. Båten är utrustad med allehanda nya idéer som förenklar båtlivet och ger maximala utrymmen ombord. Här finns bland annat nya lösningar för energibesparning och den unika, utfällbara durken som ökar båtens yta till den dubbla när båten ligger still.
Den nya Wider 42’ Cote D’Azur Edition representerar en utveckling av ursprungsmodellen. Förslagen till förändringar kommer från både Monaco Boat Service och Mrs. Lia Riva.
Wider 42 har i sin nya version bland annat blivit ljusare i innerutrymmena tack vare mer kolfiber. Förarplatsens nya layout är mer flexibel tack vare ett system med utbytbara delar som ett modulsystem och cockpit har försetts med en ny dinette.
Den nya layouten gör det möjligt att ha med upp till tolv personer ombord.
– Efter att ha presenterat Wider 42’ för allmänheten vid flera tillfällen i USA och Europa och att sålt ett antal båtar har vi lyssnat på reaktionerna och gått vidare med vårt koncept, säger Tilli Antonelli, vd för Wider.
Båtens linjer är ritade av designern Fulvio De Simoni. Durken i Wider 42’ kan utökas till det dubbla vid stillaliggande på tolv sekunder med hjälp av två utriggare på var sida om skrovet och ett patenterat system.
Skrovet är bland annat försett med två luftsmorda steg. Bakom den konstruktionen finns bland andra Mark Wilson, en expert på racingyachter som tillsammans med sin son har vunnit världsmästerskapen tre gånger i klass P2 och två gånger i klass P1.
Båten har ett mycket bra vikteffektförhållande och har en topphastighet på 50 knop och en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på 110 liter per timme med dubbla 480 hk Cummins dieselmotorer.
Svenska Rupert Marine har blivit kända för att ta fram spektakulära båtar efter sitt eget koncept. Nu har företaget skrivit kontrakt om ett nytt flaggskepp med en kund. Den helt nya och imponerande Rupert 80 är redan under produktion. Rupert Marine beskriver den nya båten som “Rupert Marines senaste design är en exklusiv 80-fots motoryacht avsedd för superyachtmarknaden och andra köpare med mycket höga krav”.
Pressrelease:
Rupert 80 är designad i samarbete med världskända designers och naval architects och den exteriöra designen är signerad Ted Mannerfelt. Rupert 80 är den första modellen i Rupert Yachts-serien som nu är under utveckling.
Rupert 80 byggs i Sverige av skickliga hantverkare till högsta arbetsbåt- och yachtstandard och med en överlägsen finish såväl exteriört som interiört.
Rupert 80 kommer att utrustas med högsta tekniska standard och med alla de bekvämligheter och utrymmen för gäster och besättning som man kan förvänta sig av en verkligt exceptionell yacht.
Fartområde mellan 32 – 46 knop och relevant bränslekapacitet kommer att säkerställa tillräcklig räckvidd. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att uppnå låga ljud/vibrationsnivåer, hög tillförlitlighet för alla system och låga underhållskostnader.
I likhet med andra Rupertbåtar kan Rupert 80 anpassas enligt kundens specifikationer.
Info: www.rupertmarine.com