nyhetstest

Trots att det varje år transporteras miljontals passagerare med färjor och kryssningsfartyg på svenska vatten finns fortfarande inget bra system för massräddning. Sjöräddningssällskapet har därför utvecklat ett system som gör att stora mängder människor snabbt kan räddas ur vattnet vid stora olyckor ute till havs.

Pressrelease:

Natten mellan den 14 och 15 april är det 100 år sedan Titanic förliste och i samband med detta vill Sjöräddningssällskapet uppmärksamma massräddningsfrågan.

– Det handlar om två saker. Det ena är vikten av gemensamma regelverk, genomarbetade rutiner och krav på träning. Det är först när en besättning är tränad som den har förutsättningar att klara en riktig olycka. Det andra är utrustning. Vi måste se till att fartyg är utrustade för att klara både evakuering vid egen sjönöd och att kunna bistå andra fartyg i sjönöd, säger Rolf Westerström, vd på Sjöräddningssällskapet.

Ett system för massräddning
Sjöräddningssällskapet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola och Stena Line arbetat aktivt för att ta fram en hållbar lösning på massräddningsproblematiken. Detta har resulterat i massräddningssystemet FIRST (First Independent Responder Safe Transfer), som går ut på att det första fartyget som når fram till en olycksplats ska kunna bärga ett stort antal människor. FIRST består av såväl teknisk utrustning som träning av besättning. Mer information finns på projektets hemsida: www.first-rescue.org

Världskonferens i Göteborg den 3-5 juni
Sjöräddningssällskapet ligger i framkant och jobbar även för att påverka internationellt. Förhoppningen är att med FIRST-projektet ska kunna rekommendera FN-organet IMO (International Maritime Organization) att utveckla internationella regelverk för de nya systemen för massräddning. En världskonferens i Mass Rescue hålls i Göteborg den 3-5 juni 2012 där Sjöräddningssällskapet står som värd. Här kommer FIRST-projektet att visas för internationella intressenter. www.international-maritime-rescue.org

Miljoner passagerare i en växande industri
Det finns idag inget säkert sätt att rädda många människor från livbåtar, flottare eller från sjön. Antalet passagerarfartyg ökar, liksom antalet passagerare som dessa fartyg bär med sig. Enligt uppgifter från Financial Times rapport från årets kryssningskonferens i Miami så har kryssningsfartygen i världen mer än fördubblats mellan år 2000 och 2011. Resorna har ökat från 7,2 miljoner till 16,3 miljoner, 143 nya fartyg togs i bruk och 14 till står inför leverans i år.

– Internationellt så tittar man på hur Sjöräddningssällskapet och Sverige arbetar med massräddningsfrågan och vi ligger i absolut framkant med FIRST. Sverige kan spela en högst väsentlig roll i arbetet med att påverka reglerna IMO, vilket också är vårt mål, fortsätter säger Rolf Westerström.

Info: www.ssrs.se

Diva har alltid varit synonymt med fina seglingsegenskaper, enkel hantering och innovativa lösningar. Den nya Diva 24 har allt det positiva med en Diva, nedkokat till ett koncentrat för att bjuda seglingsupplevelser. Här är fullt fokus på seglingsegenskaper, komfort på däck och enkel hantering.

Pressrelease:

Diva 24 är optimerad för dagsegling. Utvecklad för dagar fyllda av aktiv segling med en sittbrunnsplanering som en effektiv kappseglingsbåt. På en båt optimerad för komfortabel dagsegling är naturligtvis sittbrunnen det viktigaste ombord, Diva 24 har två stycken.

Akterut en effektiv brunn där rorsman har högsta komfort under segling och själv når alla funktioner på klassiskt Diva vis. Den främre brunnen ger plats åt en aktiv besättning så väl som en oöverträffad komfort för de som bara vill åka med och njuta.

Divabåtar är kända för att bjuda sina ägare härliga seglingsupplevelser. Nya Diva 24 blir inget undantag, här finns erfarenheter alla våra modeller inbyggda. Båten bjuder hanterbarhet som ingen annan båt i storleksklassen. Ett modernt lättdrivet skrov med linjer som ger maximal fart på kryss såväl som undanvind gör ingen besviken. En effektiv köl som sticker djupt i nedfällt läge ger höjd och stabilitet.

Konstruktionsmålet har varit att oavsett erfarenhet skall seglaren känna största seglingsglädje i nya Diva 24 DC. Surfa fram i 14 knop med gennaker eller spinnaker. Eller njut av lata dagar där solen flödar och att bara vara på sjön är det viktigaste. Glid fram bekvämt halvliggande i den trygga främre sittbrunnen optimerad för komfort.

Diva 24 är en ny sorts båt som erbjuder nya möjligheter, en båt du lätt seglar ensam men med plats och trygghetskänsla för vänner, barn eller barnbarn. DIVA 24 DC tar dig in i vikar dit ingen annan når. Ombord finns fyra fullängdskojer, pentry och wc. Inombordare och båten är trailerbar.

Det smidiga formatet gör att du känner kontakt med havet och den vikbara kölen ger ett grundgående på 30 cm och du får drömviken för dig själv. Som seglare kan du uppleva hela arkipelager i utskärgårdarna som tidigare inte var möjliga att nå.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 7,54 m
Skrovlängd: 7,26 m
Bredd: 2,54 m
Djupgående: cirka 0,28 / 1,86 m
Vikt: 1 000–1 300 kg
Storsegel: 17,50 m2
Fock: 10,3 m2
Kojer: 4
Motor: 5 kW / 6 hk
Pris: från 285 000 kr
Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Göran B 15:21:48 2012-04-08

Ser ut att bli en riktigt läcker liten båt.
Har bestämt mig för ett enklare båtliv och tittat mycket på Campus 7.4. I den båten har man försökt få in så mycket komfort som möjligt i ett smidigt format. I Divan verkar man gjort tvärt om, stor sittbrunn med komfort under segel och i hamnoch möjlighet till övernattning.
Inte ett helt lätt val.

Trött på jobbet , vill segla mera!

Lars 21:49:39 2012-04-11

Men är det inte väl dyrt när man gämför med begagnadut utbudet av 70 och 80- talsbåtar.
Här får du Mycket båt för pengarna!

martin 22:13:35 2012-04-11

Har du verkligen kollat in båtar från den tiden?
Jag har letat och det är ingen rolig syn!
Renovering är inget för mig.
Med en modern båt (finns fler än Divan) vinner du dessutom trailerbarhet, snabb rolig segling, enkel vinterförvaring och lägre underhållskostnader,
Priset är ändå ungefär hälften av vad en ny 32-fotare kostar

För en vecka sedan flyttade två vackra förmodade sjuryggskillar in i läppfiskakvariet på Havets Hus. De skänktes av fyra elever från Gullmarsgymnasiet i Lysekil. De har funnit sig väl tillrätta i akvariet. Hur de trivs går att avgöra genom att studera sjuryggarnas aptit. Redan första dagen åt de fem räkor var vilket är ett gott betyg.

Sjuryggen (Cyclopterus lumpus) har ett mycket karakteristiskt utseende med sin ballongliknande kroppsform, namnet har den fått då den har ”sju ryggar”, försedda med taggiga knölar. Bukfenorna är ombildade till en rund sugskiva som sjuryggen använder sig av för att suga fast sig på klippor och stenar. Sugskivan är så stark att man kan lyfta en 10 kilos sten bara genom att lyfta fisken! Honan kallas kvabbso och blir störst (≈ 42 cm), medan hanen kallas stenbit och kan bli uppemot 35 cm lång.

Sjuryggen lever oftast ensam på steniga bottnar ner till omkring 150 meters djup. Arten var vanlig på den svenska västkusten men är idag upptagen på den svenska rödlistan under kategorin ”Nära hotad”. Sjurygg finns också i Östersjön och där ser läget lite mer stabilt ut för arten. Favoritfödan består av kräftdjur, maskar och småfisk.

Leken förekommer om våren på grunt vatten. Hanen får då en röd lekdräkt och vaktar äggen tills de kläcks efter ca två månader.

Sjuryggens rom är mycket populär och säljs som stenbitsrom i affären – trots att den kommer från honan!

Sjuryggarna går att ses varje dag på Havets Hus, öppet 10-16.

Info: www.havetshus.se

Lördagen den 26 maj gläntar Statens fastighetsverk (SFV) på dörren till några av Sveriges hemligaste rum. Utöver de 13 platser Statens fastighetsverk valt ut för allmänheten att besöka, har svenska folket fått välja ut två i omröstningen Folkets favorit. Vinnare är fängelsehålorna på Bohus fästning i Kungälv och våtmagasinet samt bensalen på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

För tredje gången anordnar Statens fastighetsverk Hemliga rum – 2004 och 2008 ringlade köerna långa till de upplåsta platserna. Nytt för i år är att låta allmänheten vara med och påverka utbudet. Gensvaret i omröstningen blev stort.

– Närmare 3 000 personer har varit inne på hemligarum.se och röstat på sin favorit. Med Bohus fästning får vi en plats som ansluter till årets Hemliga rum-tema maktbalans medan våtmagasinet och bensalen på Naturhistoriska riksmuseet blir ett annorlunda tillägg, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.

Övriga kandidater i omröstningen Folkets favorit var Tumba bruk, Tuna gård utanför Linköping och Turkiska kiosken i Hagaparken i Stockholm.

Våtmagasin, bensal och fängelsehålor
Den som den 26 maj vill bege sig till Naturhistoriska riksmuseet – Sveriges största museibyggnad förvaltad av Statens fastighetsverk – kommer att mötas av spännande synintryck, annorlunda dofter och sällsamma föremål. Våtmagasinet är platsen där man bevarar djur i vätskefyllda behållare. Bensalen är ett gigantsikt rum med tiotusentals ben och monterade skelett, insamlade under hundratals år. Här finns ben från såväl mammut som dvärgnäbbmus.

Bohus fästning i Kungälv har mycket spännande att berätta. Den 26 maj låser Statens fastighetsverk upp fängelsehålorna i Fars hatt. Under sin 700 år långa historia sägs fästningen ha motstått hela 13 belägringar utan att falla. Fästningen grundlades 1308 av den norske kungen Håkon Magnusson. Under 1500- och 1600-talen var borgen en viktig del av Danmark-Norges försvar mot svenskarna. Genom århundraden har många personer dömts och placerats som fångar i tornen Fars hatt och Sven Halls torn.

Hemliga rum – 15 hemligheter på en enda dag
Vid sidan av sitt förvaltningsuppdrag arbetar Statens fastighetsverk med att på olika sätt levandegöra kulturarvet.

– Hemliga rum är en dag då vi bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. Varje plats har sin egen historia som vi på olika sätt åskådliggör denna dag. Genom att låna ut nyckeln till dessa platser bjuder vi på något unikt samtidigt som vi ger våra besökare ökad kunskap om kulturarvet och berättar om oss som sköter om det, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.

Hemliga rum 2012 hålls lördagen den 26 maj mellan klockan 11.00-16.00. Fri entré på samtliga platser.

Årets 15 nycklar går till:
1) Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben
2) Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen
3) Göteborg: Oscar II fort
4) Karlsborg: Karlsborgs fästning – Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum
5) Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort
6) Boden: Bodens fästning, Södra Åberget
7) Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö
8) Uppsala: Uppsala slott, bastionerna
9) Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsön och Havstoudd
10) Gotland: Tingstäde fästning
11) Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen
12) Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum
13) Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen
14) Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet – våtmagasinet och bensalen
15) Kungälv: Bohus fästning – fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn

Fakta och trailer om hemliga rum: www.hemligarum.se

Som teknisk partner till Allseas utvecklar och konstruerar Bosch Rexroth driv- och styrsystem till världens största mobila lyftmekanik för offshore-anläggningar. Allseas fartyg ”Pieter Schelte” är utrustat med Rexroth TLS som kan lyfta och transportera offshore-plattformar på öppet hav med vikter på upp till 48 000 ton i ett stycke.

– Det finns inget jämförbart som har skapats tidigare och det är en spännande uppgift för våra erfarna ingenjörer, säger Peter Hellborg, branschansvarig på Bosch Rexroth.

Allseas kan därmed minska sina kostnader och riskerna vid ned- och uppmontering av offshore-anläggningar. Pieter Schelte byggs för närvarande i Sydkorea och kommer att vara klar för användning i början av 2014.

För mer information: http://www.boschrexroth.com/corporate/en/company/press/press_releases/corporate_information/archive_2012/pi_013_12_en/index.jsp

PÅ bara några dygn har Telefonica tagit in det stora försprång som Puma och Groupama hade i Volvo Ocean Race och nu skiljer det bara cirka 50 Nm mellan ledarduon och den spanska båten. Team Abu Dhabi är dock långt efter på fjärde plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) have closed down Groupama (Franck Cammas/FRA) to take the lead at 1900 GMT tonight by 0.10 nautical miles (nm). Telefónica (Iker Martínez/ESP) is back in contention for the lead, but a secure third place on the podium in Itajaí, even if Groupama posts another win, would be enough to keep the Spanish team at the head of the overall table, if only by five points.

The dramatic gains of the past three days, which have seen Telefónica reduce a deficit of 412 nm to 88.20 nm at 1900 GMT tonight, ceased earlier today as the team are now almost sailing in the same weather system as the frontrunners, on the wind, but 98 nm to leeward.

This afternoon only moderate gains were achieved as Telefónica’s boat speed dropped in line with Groupama and PUMA, but, during the past three hours, their boat speed has climbed to 13.3 knots, two knots faster than their rivals. The frontrunners are close-hauled, racing each other boat for boat, while Telefónica are 161 nm offshore, with nothing to lose and everything to play for.

At the head of the fleet, the tactical intensity deepens as PUMA and Groupama race 61 nm off Argentina’s Mar del Plata.

“This kind of close contact racing is really enjoyable. However, the wind is due to shift round before Itajaí and we will be able to make the most of Groupama 4’s speed when sailing with sheets eased,” skipper Franck Cammas said.

The crew of PUMA continue to watch Groupama, waiting to see how the crew react to shifts in wind angle. “Even at night, they’re on the lookout and 10 minutes after our change of tack under the cover of darkness, they’ve mirrored our movements. They can keep an eye on us with both binoculars and radar. I don’t think we are going to leave each other’s sides until the finish,” the French skipper added.

Still in the Pacific, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) who suspended racing earlier, are due to arrive in Puerto Montt later tonight when repairs will begin. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are also headed towards the coast of Chile, but were this evening still assessing their options.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

Ännu en båt har brutit masten i det pågående Volvo Ocean Race. Den här gången är det Groupama som har knäckt masten och därmed tvingas bryta sitt deltagande i delsträckan. Extra synd var det för Groupama som fajtades om slutsegern på etappen. I ledningen på delsträckan ligger nu Puma före Telefonica.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

April 4, 2012 – 1645 UTC

GROUPAMA SUSPEND RACING WITH BROKEN MAST

Groupama sailing team suspended racing from the fifth leg of the Volvo Ocean Race after the mast broke just above the first spreader.

The crew are all safe with the team 60 nautical miles south of Punta del Este.

“We just lost the rig now, all the crew is safe. We are working to stabilize the rig on the boat. Not easy,” skipper Franck Cammas told Race HQ.

“We suspend the race now and have a look at what doing. We are 59 miles to Punta del Este.”

Groupama 4 was holding a narrow lead over PUMA’s Mar Mostro in the leg from Auckland to Itajaí in southern Brazil when the incident was reported to Race control around 1540 UTC.

Volvo Ocean Race will release more information as it becomes available.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race

Här är ett fräschare alternativ för den som absolut vill ha ett mysplagg men inte gillar campingmodellen. Enligt företaget Rivall Promotion passar de här kläderna lika bra som mysbyxor hemma som för den som vill mysa i båten.

Kläderna saknar, enligt tillverkaren, egenskaper som ger noppor och hängrumpa. De är tillverkade i 100 procent bomull i Portugal.

Info: www.rvall.se

Kommentarer

Mats 15:56:46 2012-04-03

Jätte snygga!
Var kan jag köpa dem?

Navy Camp’s 18:25:09 2012-04-03

Hej skicka mail till: peter@rvall.se eller ring 0709 484852. Båtlivs läsare har ett specialpris på 900 kr för ett komplett set plus ev frakt.

Denna jubileumsupplaga är endast tillverkade i 77 ex och lanserades under båtmässan i Älvsjö.

/ Peter
ps på www.rvall.se kan du läsa mer om Navy Camp

Puma är tillbaka i ledningen i Volvo Ocean Race. Men det är en knapp ledning på bara någon Nm och under de 900 Nm som återstår till etappmålet kan förstås mycket hända i det som liknar ett match race. På tredje plats ligger fortfarande Telefonica.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

It’s all change again tonight as the nip and tuck battle between first and second place on Leg 5 of the Volvo Ocean Race from Auckland to Itajaí plays out. Telefónica (Iker Martínez/ESP) in third continues to make steady gains, while CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) and Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) close on the coast of Chile.

At 1300, GMT PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) had the whip hand, leading Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) by 6.5 nautical miles. Three hours later, the lead had whittled away to 1.5 nm as the French team applied the pressure and PUMA led by a short head.

At 1900 GMT tonight Groupama stuck their necks out to lead PUMA by just 0.4 nm. The leading pair are 322 nm south east of Mar Del Plata, an Argentine city 400 km south of Buenos Aires, where the race had a leg finish in 1981-82 Whitbread, and continuing to sail downwind in an easing south-southwesterly breeze of 10 knots.

Meanwhile, with nothing to lose and everything to gain, Telefónica are sailing closer to the shore and are 158 nm offshore and 185 nm south-east of Puerto Madryn in Argentine Patagonia. They are still making an average speed of 15.8 knots and have taken another 23 nm out of lead by sailing on a faster angle, two knots faster than those sailing further up the track. However, an area of high pressure is forming ahead, which may hinder progress later tonight.

The top three boats in this leg are all from the board of Argentinean designer Juan Kouyoumdjian and are very similar in speed. In order to make further inroads into their deficit of 220.7 nm, Telefónica will be reliant on sailing in different weather systems and being able to look ahead to avoid any snares the leaders may fall into. The last 300 nm into Itajaí are notoriously fickle could easily produce a surprise leg winner should the race start again in the dying hours of the leg.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

Bavaria har nu släppt de första bilderna av en seglande Bavaria Vision 46. Vision är Bavarias serie med däcksalongsbåtar, men varvet understryker att den här båten är framtagen för erfarna seglare som verkligen vill ha en båt som har goda seglingsegenskaper. I konceptet får de även en båt med mycket stora innerutrymmen.

Pressrelease:

– Nya Vision är utvecklad för att svara upp mot högt ställda krav från erfarna seglare. Seglare som lärt sig vad smidighet och lätthanterlighet betyder för glädjen att vara till sjöss. Seglare som lärt sig att uppskatta genomarbetad komfort. Seglare som vill segla långt och tillbringa mycket tid i sin båt. Farr Yacht Design har gett Vision 46 ett slankt skrov som borgar för fart och kommer att skänka långa sköna seglatser, säger Bernt Lindquist hos den svenska generalagenten, Bavia Yacht AB.

– Utvecklingen av Vision 46 har genomgått en process som när ett bilmärke tar fram en ny bilmodell. Man startade med kundundersökningar i hela Europa. På ”work shops” tog man fram kundgrupper och underlag för vad dessa kunder krävde av sin nya båt, därefter utvecklades båten som koncept och vid möten med återförsäljare visades mock-ups på inredning och sittbrunn. Här diskuterades båtens planering, design och detaljutformning. Varenda detalj på båten har byggts upp i dator och vridits och vänts på. Arbetet har letts av Bavariavarvets utvecklingschef för segelbåtar Daniel Kohl. Förutom stor erfarenhet av utvecklingsarbete är Daniel en mycket erfaren seglare med kappseglingsmeriter.
Bavaria Vision 46 är en exklusiv båt med fokus på prestanda, modern harmonisk formgivning, boendekomfort och innovativa lösningar. 
Fräcka former från Farr Yacht Design och Design Unlimited ger långa seglande linjer för fart och en helt ny känsla invändigt. Samarbetet med Design Unlimited har resulterat i en båt med många finurliga lösningar och en ombonad känsla ombord, man trivs i båten omedelbart.
Bland finesserna i båten märks Bavaria Docking System. Det är ett system med två bogpropellrar som samverkar med motor, autopilot och plotter och gör att båtägaren kan förflytta båten i princip i vilken riktning som helst. Båten har även ett Auto Tack system som tillval vilket gör att man kan stagvända genom att endast trycka på en knapp. Båten skotar då focken på den nya kursen.

Versionen med två hytter har en härligt stor ägarhytt i förskeppet. Här finns en inbjudande ”master bed”, stora garderober och förvaringsskåp. Längst förut, bokhylla för den viktiga litteraturen. Ett litet sminkbord för den i besättningen som vill bättra på finishen kan ju aldrig skada. Akter ut om babord en hytt med två separata bäddar som kan konverteras till en dubbelsäng. Här finns bekväm sittplats för vila eller ombyte. Garderob och förvaring med rymd så att gästerna kan stanna länge om du vill. Styrbord om nedgångstrappan finner du våtutrymmet. Det är uppdelat på rymligt wc med handfat och ett helt separat duschrum som ger hemkomfort. Akter om duschrummet ett stort stuv rum med lucka från däck och dörr från duschutrymmet.
Versionen med tre hytter får en extrahytt akter om duschrummet och wc i förpiken.

Tekniska specifikationer
Längd: 13,99 m
Bredd: 4,19 m
Djupgående: 2,14 m/1,70 m
Vikt: 12,3 ton
Segelyta: Totalt 103 kvm
Vattentank: 600 liter
Bränsletank: 210 liter
Motor: Volvo Penta D2-55 eller D2-75
Info: www.bavariasverige.se

Foto och copyright: Peter Meyer / Boatyard Solutions.

Målsättningen med Congressional Cup var i första hand att få till mycket segling med bra motstånd inför starten av årets Alpari World Match Racing Tour. Under tävlingen blev det hela 18 matcher för teamet och bland deltagarna fanns fyra av 2012-års tourkorts-innehavare representerade. Många av matcherna var riktigt jämna och fyllda av dueller med tighta situationer och teamet är därmed mycket nöjda med tävlingen i stort. Däremot är de inte alls nöjda med åttondeplatsen.

– Vi har gjort alldeles för många misstag under regattan, men vi vet vad vi behöver arbeta med och detta har ändå varit en bra genomkörare inför kommande Tour-tävlingar. Nu är vi igång efter vinteruppehållet och vi kommer förhoppningsvis snart ikapp konkurrenterna som har seglat på södra halvklotet, summerar teamets fördäcksgast Anders Dahlsjö.

Vinnare av Congressional Cup blev till slut regerande världsmästaren Ian Williams som i finalseglingen besegrade den fyrfaldiga Congressional Cup-vinnaren Gavin Brady.

Berntsson Sailing Team bestod denna gång av Johnie Berntsson, Johan Barne, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg, Björn Lundgren och Anders Dahlsjö.

För första gången någonsin i Skandinavien arrangeras den populära Världsmästerskapsklassen “Farr 30” (30-fots racingyachter) i segling, i Båstad. Under veckan genomförs även SM och Master SM i Laser. 29 juli till 5 augusti pågår tävlingarna, som väntas locka upp till 500 seglare och tusentals andra besökare.

Mästerskapen arrangeras av svenska Farr ”ORCA” och Sailing Båstad. Event i Skåne är också med som arrangör, och ser stora möjligheter för Båstad och Skåne i och med denna etablering:

– Båstad Sailing Week blir ett nytt viktigt återkommande event som stärker Skånes position som en ledande eventregion, säger Pehr Palm, VD på Event in Skåne.

Seglarveckan är en festvecka för alla, omgärdat av duktiga seglare som kämpar om Mäster­skapstiteln. Varje dag är en Hamnfest med uppträde, prova på, segling, vattensporter och mycket annat. Båstad, med vana att anordna stora evenemang som ATP Tennis Pro Tour, kommer att erbjuda besökarna många upplevelser även utanför själva seglingstävlingarna.

Havs- och vattenmyndigheten anslår en miljon kronor till ideella nätverket Clean Shipping Network för att utveckla deras miljöindex för fartyg och rederier. Bolag som HM, Ericsson och ABB använder sig redan av indexet vid upphandling av transporter vilket fått rederinäringen att minska utsläppen i luft och vatten.

– Det här är ett projekt som verkligen fungerar, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på HaV.

Pengarna tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö” som enligt regeringen ska användas för insatser att förbättra, bevara och skydda Sveriges hav, sjöar och vattendrag. 200 000 kronor är öronmärkta för att utveckla konceptet inom Östersjön.

Hittills har Clean Shipping Index, CSI, bedrivits som ett projekt men medlemmarna i nätverket bildade nyligen en ideell organisation för att kunna utveckla konceptet internationellt. I nätverket ingår i dag ett 30-tal kända företag som ABB, Astra Zeneca, Lindex, KappAhl, Indiska, Volvo, SKF och Preem. Målet är att nätverket inom tre år ska ha 150 företag som medlemmar.

– Det som är speciellt med det här projektet är att allt bygger på frivillighet. Sjöfarts- och rederinäringen behöver ta ett större miljöansvar. Projek som CSI visar att det kan gå snabbare med marknadsdrivet arbete än genom lagstiftning och regler, säger Jessica Hjerpe Olausson.

CSI-projektet startade 2006 och har utvecklats i Västsverige av bland andra länsstyrelsen i Västra Götaland, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och näringslivet. Enskilda fartyg och rederier poängsätts utifrån vad de gjort för att bli mer miljövänliga, exempelvis minskade utsläpp, val av bränsle, smörjoljor och bottenfärger. Resultatet läggs in i en databas där företag snabbt får en bild av vilka rederier som bryr sig om miljön.

I dag innehåller databasen uppgifter från över 1 600 fartyg från ett 40-tal rederier, exempelvis danska Maersk som är världens största containerrederi. Målet är att inom tre år ha 5 000 fartyg registrerade i databasen. Dessa data ska vara granskade och godkända av en oberoende tredje part.

Det är kostnadsfritt för rederierna att logga in och redovisa miljödata för sina fartyg.

CSI beskrivs som unikt för att såväl utsläpp till luft och vatten samt att avfall och kemikalier redovisas och bedöms. Världsnaturfonden har också pekat ut CSI som ett av de fyra mest intressanta miljöindexen för internationell sjöfart.

– Hittills har projektet varit mest kopplat till Västkusten men vi hoppas att fler rederier och företag som verkar längs Östersjökusten blir intresserade. I framtiden hoppas vi också få in fler ansökningar om stöd till marknadsdrivna miljöprojekt inom sjöfarts- och rederinäringen, säger Jessica Hjerpe Olausson.

Stockholmsmässan kommer att slå ihop sina båda båtmässor, dels vårmässan Allt för sjön och dels höstmässan Scandinavian Boat Show. Nu samlar arrangörerna krafterna till en enda stor mässa, som kommer att ligga på den inarbetade tiden i början av mars. 2011 års upplaga av Scandinavian Boat Show blev därmed den sista.

– Det här tror vi blir positivt för hela branschen. Vi har fått många synpunkter från utställare på att det finns för många båtmässor i dag och att man har svårt att mäkta med två inomhusmässor med bara fyra månaders mellanrum. Bland besökarna är det säkert en del som kommer att sakna höstmässan, men å andra sidan blir vårmässan en ännu starkare upplevelse för dem när vi verkligen kan vara säkra på att samla hela branschen på en gång, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektledare för Allt för sjön och Scandinavian Boat Show.

– Det är viktigt för oss att hela tiden följa de branscher vi samarbetar med och att anpassa utbudet av mässor till de behov som finns vid olika tidpunkter. Vi har haft en bra dialog med båttillverkarnas organisation Sweboat och är övertygade om att den här kraftsamlingen kommer att bli riktigt bra. Allt för sjön är redan i dag vår största publika mässa med över 100 000 besökare varje år, men nu kommer den att lyfta till en ny nivå, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Första tillfället att besöka den ”nya” sammanslagna båtmässan blir den 1-10 mars 2013.

Foto: Roland Brinkberg.

Ledarduon i Volvo Ocean Race kämpar tätt intill varandra och det skiljer ytterst lite mellan de båda båtarna med knappt 1 000 Nm kvar till etappmålet i Brasilien. Puma har gått upp i ledningen medan Groupama ligger på en andra plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The tactical battle between leg leaders PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) continued today with PUMA maintaining a separation of 5.1 nm at 1000 UTC as the pair race towards Brazil’s Itajaí.

Since 0400 GMT yesterday, the top two have been trading places in a scrap set to get even more intense as they enter the final 1000 nautical miles (nm) of this 6,705 nm leg from Auckland.

A spell of upwind sailing during Saturday night and early Sunday morning saw both teams engage in a series of fast and furious tacks that had both crews on deck throughout.

The arrival of the three-hourly reports containing vital information about the fleet continue to be anxious moments as the crews wait to see the outcome of their efforts. Trimming, tweaking, stacking and tacking make life on deck a serious business.

Incredibly after 6,245 nm covered so far on Leg 5 by Groupama the French crew have PUMA clearly in sight. Covering each other move for move, there are no thoughts of taking fliers now.

“Keep them close, sail fast and they shouldn’t have a chance to break away,” said PUMA’s Media Crew Member Amory Ross.

PUMA and Groupama are today sailing downwind in a 20-knot south-westerly breeze, clicking off the miles to the finish at an average speed of 18 knots. They are currently 277 nm east of Puerto Madryn in Argentine Patagonia.

Meanwhile, in third place and back racing full bore, Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) have shaved their deficit to 247 nm, sailing 416 nm in the 24 hours to 0700 GMT today.

Back in the Southern Ocean sailing at the same latitude as the leaders, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are just a day from arriving at Puerto Montt in Chile where they will meet their shore team who will help repair the boat.

Also nursing damage, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) is heading cautiously in the same direction as CAMPER as they continue to assess their leg 5 options.

I samband med att Stockholms hamnar renoverat Strömkajen har Sjöhistoriska museets marinarkeologer gjort ett stort antal välbevarade fynd. Utgrävningen vid Grand Hotel har frilagt flera skeppsvrak och stora delar spännande Stockholmshistoria. Den 3 april öppnar Showroom Grand på Sjöhistoriska museet med fynd, bilder och filmer från utgrävningen.

Under hösten och vintern har Stockholms hamnar genomfört renoveringar av Strömkajen. Schaktningarna har skurit genom lager efter lager av historia och ger Sjöhistoriska museets marinarkeologer nya inblickar i Stockholms 1500-, 1600- och 1700-tal. Bland annat har fem skeppsvrak, en fiskerianläggning och en lång rad mindre fynd påträffats.

– Jag har aldrig varit med om att hitta så många välbevarade fynd. Förutom skeppsvraken har vi hittat olika typer av verktyg, riggdetaljer, keramik, kritpipor, handblåst glas, mynt från olika perioder och mycket annat, säger projektledaren Jim Hansson, intendent på Sjöhistoriska museets arkeologienhet, som ingår i myndigheten Statens maritima museer.

Området har skiftat i karaktär över seklen. Under ungefär 80 år från 1560-talet låg Kronans örlogsvarv på Blasieholmen. Här byggdes flera kända krigsfartyg, bland dem regalskeppet Vasa. På 1640-talet donerade Drottning Kristina området till adeln och åtta palats byggdes på ön. Här låg också t ex Amiralitetskyrkan. Senare under 1700-talet blev holmen en plats för slakthusbodar och fiskeriverksamhet och ett ökänt tillhåll. Skeppsvraken och en stor del av övriga fynd gör tiden för örlogsvarvet speciellt intressant för marinarkeologerna.

På Sjöhistoriska öppnar Showroom Grand den 3 april. Där visar museet fynd, bilder och filmer från den uppmärksammade utgrävningen vid Grand Hotel.

Det är ett väldigt tryck på de fyra kvarvarande båtarna i Volvo Ocean Race. Sanya har redan tidigare gett upp den pågående delsträckan och nu har Telefonica (bilden) nått hamn för reparationsjobb. I ledningen ligger Groupama före Puma med cirka 1 500 Nm kvar till målet i Brasilien. Se filmen som visar när Groupama kom till hornet.

Här är den senaste presreleasen från tävlingsledningen:

Leg 5
31/03/2012 10:05:15 UTC

Telefónica (Iker Martínez/ESP) reached Cape Horn at 0405 GMT today and the team have now suspended racing in order to make a 12-hour pit stop for repairs.

Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) lead PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) by 37.2 nautical miles (nm) and are beam reaching 100 nm north-west of the Falkland Islands.

Telefónica suspended racing at 0427 GMT and, in a change of plan, are carrying out their repairs at Martial Creek, a cove in Herschel Island in the Cape Horn National Park, where they were met by their shore crew. Repairs in the pit lane began at 0640 GMT today. The team have been observed closely by the Chilean Navy, who have been in contact and even sent a plane up to look for the team. They have also been offered assistance by the Chilean Maritime Authority.

On the racetrack, the first tactical play of the second stage of this leg to Itajaí in Brail was made overnight. Between 1900 and 22000 GMT yesterday, Ken Read and PUMA took a short cut in an effort to close the margin between Groupama. While Cammas and his men sailed extra miles to leave Staten Island to port in a fickle breeze ranging from 10 to 30 knots, Read sailed PUMA through the narrow Le Maire Strait between Staten Island and Tierra del Fuego.

It didn’t pay, and by 0100 GMT this morning, Groupama were 35 nm ahead in a lead that by 1000 GMT today had stretched to 37.2 nm.

Still in the Southern Ocean, one of two damaged and limping boats, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) have temporarily moved up the leg leaderboard to third place, due to the brief suspension of Telefónica. They have 900 nm to sail before they reach Puerto Montt in Chile, where they will make a stop for repairs.

The crew of Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR), the most recent casualty, are doing the most un-natural of things; trying to rein in a boat that clearly has the bit between her teeth.

“These boats just don’t know how to go slow. Imagine driving your town road speed limit in a Ferrari on the Nürburgring – it just wouldn’t feel right and it doesn’t,” wrote Media Crew Member Nick Dana.

Only 1.5mm of flexing carbon separates the team from the frigid waters of the Southern Ocean and the crew cannot risk compromising the hull by letting Azzam have her head. They are heading north-east to find more favourable conditions and although the reinforcement to the hull appears to be holding up, contingency plans are still being considered. They are currently 1,733 nm from Groupama.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

Igår gick startskottet för stadsutmaningen Earth Hour City Challenge som tar ett kliv ut i världen. WWF bjuder in städer från Kanada, Indien, Italien, Sverige och USA att delta i utmaningen där en stad kommer att koras till Earth Hour Capital – världens klimatsmartaste stad – i mars nästa år.

Genom att bredda initiativet hoppas WWF få större global spridning av lösningar för hållbar stadsutveckling som redan finns på många håll.

– Städerna står idag för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen, men är också nyckeln till förändring. Deras förmåga att fatta kraftfulla beslut blir avgörande för hur vi kan tackla farliga nivåer av klimatförändringar och bygga en hållbar framtid, säger Jim Leape, generalsekreterare på WWF International.

De städer som anmäler sig till Earth Hour City Challenge kommer att rapportera in data, åtaganden och handlingsplaner till en internationellt erkänd klimatplattform. Materialet kommer sedan analyseras av konsultbolaget Accenture och en internationell expertjury. Initiativet drivs tillsammans med ICLEI, en internationell organisation för städer och kommuner som vill gå före på hållbarhetsområdet.

2011 lanserades Earth Hour City Challenge för första gången i Sverige. Malmö erhöll titeln Earth Hour Capital för sin heltäckande och inspirerande plan för att åtgärda klimatproblemen.

– I motsats till de misslyckade globala klimatförhandlingarna kan många städer visa konkreta framsteg. Malmö kommer nu att utmana städer i utvalda pilotländer att öka användningen av hållbara, effektiva och förnybara energilösningar, säger Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu, som idag deltog vid lanseringen av den globala stadsutmaningen i Köpenhamn.

Juryn kommer att lägga särskild tonvikt på hur städerna planerar att tillgodose människors dagliga behov (av bostäder, transport, energi) och samtidigt göra städerna grönare och attraktiva att bo i. Den internationella juryn kommer att utse fem nationella pristagare och en Global Earth Hour Capital i mars 2013.

– Det handlar om att lyfta städernas möjligheter att gå före med lösningar som gör attraktiva och hållbara livsstilar möjliga för alla. Städer har stora fotavtryck men enorma möjligheter att minska dem samtidigt som människor får det bättre, säger Carina Borgström Hansson, expert på ekologiska fotavtryck på WWF.

Info: www.wwf.se

Ett säkert vårtecken är Sjöfartsverkets årliga översyn av farledssystemet. I år gick startskottet vecka 12 i flera områden runt Sveriges kust. – Egentligen tjuvstartade våröversynen för drygt två veckor sedan. Farledsbåt Arkö 833 påbörjade då arbetet i Hanöbukten i samband med ett annat uppdrag i området, berättar Ulf Smith, affärsområde Transport och Farledsservice.

Den här veckan har våröversynen satt igång ordentligt. På Västkusten samarbetar arbetsfartyget Scandica med Vänerfartyget Candela. Där räknar man med att vara färdiga med innerskärgården inom 3-4 veckor. Farledsbåten Sektor har satt igång med vårutprickningen kring Gotland, Gina är igång i Stockholms skärgård med början kring Dalarö, medan farledsbåt Arkö 833 fortsätter sitt arbete på Blekingekusten.

– Som vanligt är det isläget som styr tid och plats för vårutprickningsarbetet, säger Ulf Smith. Vi ska ersätta de prickar och bojar som har försvunnit och positionerna ska kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material ska bytas ut och statusen på förankringar ses över.

Det går inte att lita på de flytande säkerhetsanordningarna i farlederna fullt ut förrän våröversynen är klar. På Sjöfartsverkets webbplats kommer information om vilka områden som är färdiga publiceras kontinuerligt. När våröversynen är klar kommer det också att meddelas i Underrättelser för sjöfarare.

Foto: Jan-Åke Sköld

Info: www.sjofartsverket.se

Gästhamnsguiden har tagit fram en ny smart sökapp för både Iphone och Androidtelefoner. Den är gratis och laddas ner från respektive marknader. Appen heter ”Gästhamnsguiden” i App Store. I appen kan du antingen söka direkt från din position eller på namnet på Gästhamnen.

Du ser din position direkt på satellitkartan och alla gästhamnar inom 30 sjömils radie. Sen är det bara att klicka på gästhamnen. Du får upp info och bilder om hamnen, klickbara telefonnummer. Avstånd från din position till hamnen och andra uppgifter. Du kan betygsätta hamnar. Du ser naturhamnar på samma sätt.

Du kan också tipsa om din egen naturhamn – och ta del av andras tips. Du tar en bild, den skickas från appen till databasen. Automatiskt anges koordinater och longitud-latitud. I appen anges den sedan med markör på satellitkartan.

Båttidningen Vi Båtägare har i sitt marsnummer jämfört vad det kostar att försäkra fyra olika båtar hos tolv olika försäkringsbolag. Liksom i de jämförelser som försäkringsförmedlaren Insplanet och båtmagasinet Segling publicerat under januari och februari varierar premierna kraftigt mellan bolagen. Svedea är i Vi Båtägares test det bolag som är mest förmånligt.

Vi Båtägares försäkringsjämförelse är den tredje på kort tid som visar på stora premieskillnader mellan bolagen. Att till exempel försäkra en Flipper 700, som är en vanlig båtmodell i Sverige, är exempelvis mer än dubbelt så dyrt hos det dyraste bolaget som hos Svedea. Detta trots att Svedea enligt tidningens uppgifter erbjuder en mer omfattande försäkring.

– Vi Båtägare lyfter precis som Insplanet och Segling fram det som många bolag talar tyst om; att man tar ut oskäligt höga premier av försäkringstagare som inte bryr sig om att jämföra, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring.

Kommentarer

Sven Janzon 07:32:30 2012-04-24

Jag såg att på <a href="http://www.batforsakring.eu" title="Detaljerad jämförelse av båtförsäkringar">båtförsäkring</a> att det fanns jämförelse mellan alla bolagens försäkringar av båtar. Är den någon som har koll på fler försäkringsbolag?

Under vintern 2011-2012 har en komplett marin anläggning vuxit fram i Lysekil. Idag står vår 7000 m2 uppvärmda vinterförvaringshall med fullständig rekonditioneringsavdelning färdig. Mitab Marin Industriteknik med dotterbolaget AB Drevia är båda sedan många år auktoriserade serviceverkstäder för Volvo Penta.

– Motorservice, tillsammans med egen upptagningskapacitet för båtar upp till 37 ton vid nybyggd slip, gästplatser och fasta platser vid egen brygga i sjön, gör att vi nu kan kalla oss för västkustens mest kompletta marina, säger Fredrik Häller på Mitab.

– I rekonditioneringsavdelningen kan vi utföra alla tänkbara tjänster, som t.ex. lackning, lagning, plast- och träarbeten, lackrengöring, gelcoatreparationer etc. Vi utför självklart även motorbyten.

Den 28 april 2012 har Mitab officiell invigning av de nya lokalerna.

Info: www.mitabmarin.se

Igår kväll hade Groupama och PUMA Ocean Racing powered by BERG närmat sig Kap Horn väsentligt samtidigt som de dragit ifrån övriga fältet en bit. Mellan ledarbåtarna skiljer det bara ett tiotal Nm samtidigt som avståndet till trean är 300 Nm. Till målgången i Brasilien är det dock fortfarande nästan 2000 Nm.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

At 1900 UTC today as Groupama (Franck Cammas/FRA) and PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) close on Cape Horn, conditions have improved temporarily for the series of gybes required to set them free of the Southern Ocean.

Groupama reported sailing with 25 knots of west north-westerly wind in a much less violent sea. “We are heading towards the southern tip of South America, but not directly towards Cape Horn, since we will have to gybe several times along the coast,” said skipper Franck Cammas. It will be touch and go as to whether Groupama and PUMA will both escape the punchy weather still due in the region of Cape Horn tomorrow when the leading pair will be in the vicinity.

The fleet will not be sorry to leave the Southern Ocean behind. Cammas said that it was only yesterday that the waves dropped below seven metres, and admitted to broaching Groupama twice during the heaviest of conditions. “We haven’t been really frightened at any point, but it was stressful for a long time,” he said.

Groupama is expected to enter Drake’s Passage, the expanse of water that separates Cape Horn from the South Shetland Islands of Antarctica tomorrow. Cape Horn marks the northern boundary of Drake’s Passage, the area notorious for shipwrecks and known as the ‘sailor’s graveyard’.
“It’s not a deciding factor that we will still be leading on exiting Drake’s Passage. However, it is not a deciding factor to be leader. What matters is to make it back into the Atlantic with a boat in her absolute prime and with a crew which is great shape,” the French skipper explained.

While Groupama and PUMA keep up their duel, 41 nautical miles (nm) apart, third-placed Telefónica (Iker Martínez/ESP) are continuing to sail cautiously with a gaping 363 nm between them and first place. However, the crew is still looking forward to rounding the historic landmark.

“Despite how the racing is going, rounding this Cape is always an important maritime passage and it is a symbol of great personal achievement for all of us, because of the tough conditions, the cold and because of the risk undertaken when you sail down in these latitudes,” the Spanish skipper said.

Further back still and also sailing slowly due to possible damage, Abu Dhabi Ocean Racing have 1475 nm to claw back to still be in the game. Some of this will be achieved when Telefónica make their pit stop in Ushuaia, but whether it will be enough to give Walker and his men a podium position remains to be seen.

CAMPER with Emirates Team New Zealand is maintaining a steady speed towards Puerto Montt in Chile, where she too will make a pit stop for damage repairs.

Sebago har tagit fram en helt ny kollektion med damskjortor i marin stil. Färgerna är klara och typiskt marina och stilen känns är ny och fräsch.

Pressrelease:

Sharon Poplin i 100% bomull finns i färgkombinationerna Light Blue/White Smallcheck och Navy/White/Pink Check, Finns i storlekar 34-44. Pris 795 kr.

Daisy Shirt Dress även den i 100% bomull. Finns i White, storlekar 34-44. Pris 895 kr

Info: www.sebago.se

Idag är det dags för årets premiärfiske av lax och öring i Mörrumsån och på söndag är det premiär för havsöringsfisket på västkusten. – Jag tror att det blir bra fiske i ån i år. Det tyder vattenföringen i ån och vädret på, säger Conny Elg, tillförordnad chef för Mörrums Kronolaxfiske.

Klockan nio på fredag morgon går startskottet för de cirka 150 lyckliga sportfiskare som får chansen att pröva fiskelyckan i Mörrumsån. I fjor fångades 230 fiskar på premiären men många av dem sattes tillbaka i ån.

– Jag skulle tro att cirka 65 procent av all fisk som fångas återutsätts, det kan exempelvis röra sig om fisk som inte håller måttet, säger Conny Elg.

Fisket i Mörrumsån går tillbaka ända till 1200-talet och lockar varje år sportfiskare från hela Sverige och Europa. Här har kungligheter och andra storheter vadat i de starka strömmarna för att försöka dra upp en lax eller öring.

Men, den eftertraktade vildlaxen blir allt mer sällsynt och de flesta premiärfiskare får i stället nöja sig med öring på kroken. Allt färre laxar vandrar upp i ån och den vilda laxen är hotad i hela Östersjön. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, införde därför i början av mars ett totalförbud mot laxfiske med drivlinor för att skydda Östersjölaxen.

– Att de flesta fångar öring på premiären beror inte bara på att laxbeståndet försämrats. Egentligen är det lite för tidigt på året, bara ett fåtal laxar har återvänt från havet vid den här tiden. De brukar inte komma förrän en bit in i april månad, säger Håkan Carlstrand, på enheten för biologisk mångfald och fiske vid HaV.

Han ser Mörrumsån som ett bra exempel på hur man under lång tid och lokalt arbetat för att återställa den naturliga vattenmiljön och fiskebeståndet så mycket som möjligt

– Bland annat med så kallade omlöp, bäckar som löper bredvid vattenkraftverken och som tillåter laxen och andra arter att tryggt vandra upp och ner i ån, säger Håkan Carlstrand.

På Västkusten är söndagens premiär inte så fokuserad till en plats utan sker från Kullen i söder till Strömstad i norr.

– Jag tror det kommer att fångas mycket fisk längs Västkusten på söndag . Den kommer dessutom att vara i ovanligt bra kondition på grund av den varma vintern i kombination med en tidig vår, säger Håkan Carlstrand.

Foto: Carl Johan Eriksson, Sveaskog.