Intresset ökar för Drakklassen i Marstrand. Förra årets 13 anmälda har detta år ökat till 17. Sju av dessa är Stockholmare som packar upp sina segel på västkusten helgen 16-17 juni. Inför det andra Grand Prix i Cupen leder Team Lumme med Olle Jo Johansson som skeppare. Men Lumme deltar inte i helgen och lämnar därmed plats åt andra favoriter.
Förra året var det Göteborgarna från GKSS som dominerade tävlingen. I år är det inte lika självklart. 7 av Stockholmsbåtarna har detta år valt Marstrand som ett viktigt Grand Prix för i år. Bland annat är Jakob Wallenbergs Team Ming med i årets upplaga. Mellan nuvarande ledaren, Lumme, och tvåan Team Linda skiljer det bara två poäng, medan det är ett lite större hopp till nulägets trea Team Sweet Alice.
Whyshore Yachting & Marketing arrangerar Audi Dragon Cup som startades år 2010 och har i år över 35 anmälda deltagare. I år har cupen fem Grand Prix både på väst- och ostkusten. Whyshore delger hela cupens händelser med foton, filmintervjuer, filmklipp från racen och resultatlistor under hela helger. Gilla oss på facebook för att få senaste nytt:https://www.facebook.com/AudiDragonCup
När Internationella Seglarförbundets senaste världsranking i matchracing nu har släppts så har Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team klättrat till sin bästa ranking någonsin. På världsranking återfinns KSSS-teamet nu på andra plats med endast regerande världsmästaren Ian Williams, Storbritannien, framför sig.
– Det känns givetvis inspirerande när man känner att vår drygt ettåriga satsning börjar ge resultat. Kontinuitet i besättningen har varit ett ledord och vi känner att vi är betydligt tryggare i det vi gör nu än vad vi var för ett år sedan. Nu laddar vi stenhårt för att göra ett bra resultat på hemmaplan i Marstrand i början av juli, säger Björn Hansen.
Nästa världscuptävling i matchracing avgörs i Marstrand 2-7 juli.
ISAF:s världsranking 13 juni 2012.
1 Ian Williams
GBR 12103
2 Bjorn Hansen
SWE 10868
3 Torvar Mirsky
AUS 10816
4 Pierre-Antoine Morvan
FRA 10750
5 Philip Robertson
NZL 10542
6 Keith Swinton
AUS 10055
7 Laurie Jury
NZL 10008
8 Johnie Berntsson
SWE 9942
9 Jesper Radich
DEN 9842
10 Francesco Bruni
ITA 9022
VM-ställningen efter två av nio tävlingar:
Björn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 31pts
Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team – 31pts
Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 28pts
Laurie Jury (NZ) Kiwi Match – 27pts
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 26pts
Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 24pts
Torvar Mirsky (AUS) Team Korea – 20pts
Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racing Team – 19pts
Den första i en serie av fem mycket avancerade kustbevakningsfartyg har nått sin slutliga hemmahamn i Falkenberg. Med hjälp av Volvo Pentas innovativa drivssystem kommer fartygen att kunna minska bränsleförbrukningen med omkring 30 procent jämfört med traditionella installationer.
Efter lyckade testkörningar på Östersjön hos Baltic Workboat i Estland och efterföljande namngivningsceremoni i slutet av maj 2012 bär fartyget KBV312 nu svensk flagg. Det är det första fartyget i en serie av fem mångsidiga kustbevakningsfartyg som kommer att användas huvudsakligen för maritim övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, miljöskydd och räddningstjänst, övervakning och dykuppdrag.
Effektivt framdrivningssystem och stora bränslebesparingar
För att ge fartyget bästa totala prestanda valdes Volvo Pentas drivsystem med framåtriktade propellrar, IPS (Inboard Performance System). Systemet består av tre fullt integrerade drivenheter baserade på 3 x D13-800 rating 4-motorer på 588 kW vardera.
Detta ger en total framdrivningseffekt av totalt 1764 kw.
Den låga bränsleförbrukningen över hela varvtalsregistret ger stora kostnadsbesparingar för Kustbevakningen och med lägre utsläpp av koldioxid och kväveoxider minskas den negativa miljöpåverkan. Motorerna uppfyller redan miljölagkraven EPA Tier 3 som träder i kraft 2014. Systemet är typgodkänt av DNV.
Under testkörningarna uppnådde fartyget 32 knop med full belastning och tiden att accelerera från tomgång till 20 knop var endast 7.5 sekunder.
Hög manöverbarhet och låg ljudnivå
Framåtriktade motroterande propellrar och styrbara drivenheter har visat sig vara överlägsna i prestanda, köregenskaper och bränsleförbrukning. Eftersom de arbetar i ostört vatten blir drivkraften effektivare än för konventionella inombordssysten. Eftersom propellerströmmen är horisontell tas hela kraften till vara för att driva båten framåt. Detta ger både bra grepp i vattnet och ökad acceleration och låg ljudnivå.
Kombinationen av Volvo Penta D13-motorer med dubbla turbo och Duopropteknik ger fartyget bra dragkraft, vilket är mycket användbart för ett fartyg i olika typer av räddningsoperationer.
Joystick styrning, autopilot och integrerad kontroll
KBV312 är utrustat med det senaste inom Volvo Penta elektroniska kontrollsystem – EVC-E. Utöver joystickmanövrering och satellitbaserat positioneringssystem,är KBV312 också utrustad med joystickstyrning vid kontinurerlig körning. Ingen ratt används och styrspaken är bekvämt installerad i armstödet i rorsmannens stol. Fartyget är dessutom utrustat med ytterligare tre manöverplatser med styrspakar och motorinstrument placerade på olika ställen för att kunna utföra manövrering i många olika situationer.
EVC-E systemet är anslutet till detintegrerade bryggkontrollsystemt (Integrated Alarm Monotoring and Control System – IAMCS) via ett nyutvecklat gränssnitt från Volvo Penta. Larm, övervakning, larmbekräftelser och roderindikation hanteras på IAMCS-displayen.
Ett nytt Autopilotgränssnitt ansluter EVC systemet för styrning till fartygets autopilot.
Brandbekämpning
En annan ny EVC-funktion är att mittmotorn kan kopplas bort från normal körning under hamnmanövrar, så att motorns kraft kan användas till fartygets brandpump som används för extern brandbekämpning. I detta läge, kan fartyget drivas med de yttre motorerna med styrspaken eller de normala reglagen, detta ger stor flexibilitet att operera i alla typer av sjö- och vindförhållanden.
Fem fartyg totalt
KBV 312 är det första fartyget som kommer att följas av ytterligare fyra motsvarande fartyg under nästa år. De kommer att vara stationerade runt den svenska kusten.
Sedan lanseringen 2005 har fler än 14.000 IPS-enheter levererats över hela världen, främst för fritidsbåtar, men miljöfördelarna gör IPS till ett alltmer attraktivt alternativ även i kommersiell sjöfart, exempelvis i olika typer av båtar för gods-och persontransporter, patrull- och lotsbåtar samt båtar för serviceunderhåll till havs.
Tekniska specifikationer
LOA: 25,5 m
Max beam: 6, 2 m
Djupgående: 1,5 m
Deplacement: 52 ton
Total effekt: 1.764 kW
Fart vid full belastning: 32 knop
Räckvidd: 600Nm
Idag går båtarna i Volvo Ocean Race i mål i franska Lorient efter delsträcka åtta. Det var nära att spanska Telefonica fick ge upp på grund av en roderskada på båten. De lyckades dock reparera båten och kunde segla vidare mot målet.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
In an adrenaline-filled afternoon in the North Atlantic Telefónica (Iker Martínez/ESP) overcame damage to their starboard rudder and regained first place, while CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) overhauled PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA), snatched third place and logged a distance of 565.82 nm in the previous 24 hours. The top four protagonists are all within 20 minutes of each other and not giving an inch.
It doesn’t seem possible that the final 350 nautical miles to the finish line in Lorient can be any more action-packed, however this afternoon as the wind increased, Telefónica were forced to back off in spite of previously notching up a 24-hour run of 564 nm, in order to replace their starboard rudder. With the wind rising to 40 knots and huge seas, the crew of Telefónica replaced their broken rudder with a spare carried as part of the mandatory inventory. Although their speed was temporarily reduced by 90 per cent, they were quickly back in the running and at 1900 GMT this evening they were back in their customary first place.
Telefónica navigator Andrew Cape described the current situation as ‘hairy’, with gale force winds predicted to continue until at least midnight. “It’s on the edge,” he said, adding that the team will be sailing with high boat speed until late evening when they gybe on to port tack for the approach to the Lorient finish.
Franck Cammas and his crew on board Groupama are still struggling with the mainsail headboard car, which jammed at the top of the mast yesterday. Bowman Brad Marsh managed to install another car so that the crew could shorten sail to two reefs. “We will see how things go on Friday morning when we try to shake a reef because right now, the profile of the mainsail doesn’t look great,” said skipper Franck Cammas.
Meanwhile, a serious arm wrestle is in progress as CAMPER with Emirates Team New Zealand race side by side with their three closest competitors. The team’s earlier run of 565.82 nm may yet be good enough to claim the IWC Schaffhausen 24-hour Speed Record Challenge, and the thought of winning the prized IWC Schaffhausen timepiece is keeping every sailor on board fully motivated. Tonight, the team were deliberating when to gybe and which sail to use to survive the night and maintain their podium position.
The crew of PUMA Ocean Racing powered by BERG in fourth place had hoped to gybe during daylight hours, but at 1900 GMT the fleet was still powering downwind at breakneck speeds on starboard tack into fading light.
“The worst is still to come. We just have to try to keep it all together,” said PUMA navigator Tom Addis said. “If you’re too conservative, your chances of winning are pretty slim because you’ve got very little time to make up the extra distance. We will see how we go,” he added.
At 1900 GMT, the first four boats were separated by 9.9 nm, so close that the margin for error was zero. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) were still very much in touch, 18.4 nm astern of the front-runners, while Sanya (Mike Sanderson/NZL) were 69.2 nm adrift.
The first boat is expected to finish in Lorient on Friday at around 1000 GMT.
Franska Groupama vann delsträcka åtta i Volvo Ocean Race med målgång idag i franska Lorient. Telefonica såg länge ut att ta hem delsträckan, men en roderskada satte stopp för de förhoppningarna.
Här är den senaste pressreleasen ffrån tävlingsledningen:
A heartbroken Iker Martínez/ESP saw his dreams of a fourth leg win evaporate overnight when during the much anticipated and much feared gybe towards the finish in Lorient, Telefónica damaged their port rudder. As Telefónica limp carefully towards France, Groupama (Franck Cammas/FRA) have regained the lead and are smoking towards a leg win in in their home port of Lorient, at around 1100 GMT today.
At 1800 GMT on Thursday, 14 June, and after fixing the broken starboard rudder, Telefónica regained the lead of Leg 8 from Lisbon to Lorient. As the expected wind shift arrived, around 2000 GMT, Telefónica were the first to gybe, followed by Groupama.
Leading the fleet, and with less than 300 miles to Lorient, the Spanish boat landed awkwardly off a huge wave in a seething seaway and suffered damage to the port rudder as well as a breakage in the spare starboard rudder fitted as a replacement on Thursday afternoon. Fortunately, the single effective rudder is the port one needed to sail on starboard gybe towards Lorient.
“It’s the first time that something like this has happened to me and it will be difficult to accept, but I’ll have to worry about that once we reach land and any risk is over. I can’t say much more for now. It’s a sad day for Telefónica and tomorrow is my birthday. It’s the right moment, then, to ask as a present that we are all on land safely,” the skipper said.
Meanwhile, the race goes on and the new leaders Groupama have changed from survival to racing mode again as they hoist more canvas and fend off attacks from both CAMPER with Emirates Team new Zealand CAMPER (Chris Nicholson/AUS).
At 0600 GMT, the breeze had dropped to 35 knots although the waves are still big enough to careen down with only a semblance of control. With 117 nm to go to the finish, Groupama lead PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) by 24.3 nm. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are just under a mile astern. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are in fourth place 28.2 nm adrift of Groupama, while Telefónica have slipped to fifth place, now 78.5 nm behind. Completing the fleet is Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) who are 139 nm in arrears.
Spänningen stiger. Det är 30 förare från 10-talet länder som kommer att köra hårt och svindlande fort på Riddarfjärden i helgen. Erik Stark vill stå överst på podiet i Formel 2 och det är flera svenska aspiranter till EM titeln för F4s.
Formel 2 VM körs i en serie över fyra deltävlingar, som körs i Italien, Sverige, Norge samt England. Erik Stark är regerande Världsmästare. Norrmannen Pål Virik Nilsen vann den första deltävlingen i Italien nyligen. Johan Österberg blev tvåa i fjolårets VM-serie, han blev fyra i Italien senast. En mycket intressant svensk start gör debutanten i Formel 2, Bimba Sjöholm. Enda svenska tjejen i F2, hon är tidigare Europamästare i Formel 1000 och har tävlat i 16 år. Bimba siktar inte på prispallen, men att ta hem sin första VM poäng i F2.
Formel 2 är katamaraner på drygt 5 meter med en 200 hk utbordare på akterspegeln. Båtarnas toppfart är över 100 knop.
Formel 4s Europamästerskapet körs med en direkt avgörande tävling på Riddarfjärden. Regerande mästare är Manuel Saueressig från Tyskland, han är med i Stockholm. Bäste svensk i EM var ifjol Jesper Forss med en 10:e plats, men i fjolårets VM-serie var Oskar Samuelsson tvåa och Daniel Sparring fyra. I årets VM serie leder Tobias Söderling.
Formel 4s är katamaraner på drygt 4 meter och med en 60 hk 4-taktsmotor på akterspegeln. Toppfarten är ca 60 knop.
Tävlingarna körs på lördag och söndag, 16-17 juni, med början kl 14.
Helgens Grand Prix 3 utanför Sandhamn i Volkswagen X-35 Cup bjöd på dramatik och fart. Team Matrisen var nära att tappa greppet, men visar i race 3 att de håller samma vinnarnivå som förra säsongen. Vid näst sista rundningen ligget teamet sist, men lyckas passera hela fältet på näst sista sträckan och vinner racet. Det gör dem till ledare för cupen.
Tredje Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup innehöll allt som en kappsegling ska innehålla. Bra vindar, öppet vatten, sol, regnstänk och äkta seglingsdramatik. Det öppna vattnet och skiftande vindar gjorde seglingen bitvis till en riktig utmaning. Teamen var rejält fokuserade på att vända först och kombinationen av vinnarhunger och vindskiftningar orsakade kollisioner mellan flera båtar.
En av de som blev påverkade av kollisionen var Team Swallow som efter två race ledde helgens Grand Prix. I de två sista racen förlorade de dock sin placering.
Team Matrisen klarade sig undan dramatiken och tog sig i mål som vinnare av hela Grand Prix 3. Anders Karén, rorsman för Matrisen tycker ändå inte att det var en lätt match:
– Det var fina förhållanden idag men jag tycker samtidigt att det har varit rätt kämpigt, vi har fått kriga hårt för att komma dit vi har kommit.
I tredje racet hamnar Matrisen sist i fältet efter näst sista rundningen. Men teamet lyckas mot all förväntan göra en enorm upphämtning på sista kryssen där de som belöning tar sig först över mållinjen. Team Escape som tidigare varit ledare i Cupen får därmed lämna plats åt Matrisen. Det är dock mycket jämt dem emellan, i nuläget har de har samma poäng. Matrisen har tagit ledningen enbart för att de vunnit fler race än Escape. På tredje plats totalt ligger nu juniorerna Volkswagen Sailing Team.
På Facebook (https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup), kan racen följas. Cupen rapporterar här alla händelser under racen samt sammanfattar hela Grand Prix med filmintervjuer, resultat och bilder.
l information om årets program, presentationer av teamen och resultatlistor finns på: http://www.volkswagenx-35cup.se/
Med knappt en månad kvar till Stena Match Cup Sweden, 2-7 juli 2012, är startfältet i princip klart. Marstrandsön har alltid varit ett populärt tillhåll för världseliten i matchracing och årets tävling blir inget undantag. Sju av de tio högst rankade seglarna kommer att mötas i matchracingdueller på vattnet framför klipporna med hundratusen nyfikna åskådare. Bland dem återfinns fjolårsmästaren Ian Williams från Storbritannien och de svenska hoppen Björn Hansen, som vann senaste deltävlingen i Korea, och Johnie Berntsson.
Totalt kommer 14 herrteam att segla i Stena Match Cup Sweden 2012, en av nio deltävlingar i världsmästerskapsserien Alpari World Match Racing Tour. Åtta seglare fick sin startplats genom tourkorten för 2012. Bland dem finns britten Ian Williams som vann på Marstrand i fjol och dessutom tog hem VM-titeln 2011.
Andra välkända ansikten är veteranen Peter Gilmour som har inlett säsongen övertygande, nyblivna tourledaren Björn Hansen som vann senaste i Korea och också vann på Marstrand 2007 och Johnie Berntsson, hemmaseglaren som gjort många starka insatser på världstouren de senaste åren och tog brons i sammanställningen 2011.
Två team har tagit sig till tävlingen via tuffa kvalseglingar. Åländske Staffan Lindberg, som seglar med flera göteborgare i teamet, vann Carlos Aguilar Match Race i slutet av 2011. Nyligen tog nya zeeländske Reuben Corbett hem GKSS Spring Cup i Göteborg och tog därmed den sista kvalplatsen.
De återstående fyra platserna är wildcards som delas ut av arrangörerna och två av dessa är redan utdelade. Det första gick till stjärnskottet Torvar Mirsky från Australien. Andra kortet gick till Laurie Jury, nya zeeländaren som har inlett säsongen 2012 strålande och som nu kommer att få uppleva den berömda marstrandspubliken för första gången.
Alla seglare möter alla i grundomgången, en så kallad Round Robin, som pågår måndag till torsdag. Därefter får de fyra bäst placerade välja sin motståndare i kvartsfinalerna som seglas på fredagen, följt av semifinaler och final under lördagen. Seglingarna fredag och lördag sänds live i Sverige och i stora delar av världen för den som inte har möjlighet att själv ta sig till tävlingen.
Utöver den sportsliga tävlingen så seglas också en Pro-Am för evenemangets partners onsdag morgon följt av den populära kändisseglingen Childhood Race på torsdag eftermiddag. Evenemanget kring tävlingen lockade förra året över 12 000 ackrediterade gäster och runt hundratusen åskådare. Flera nya långsiktiga sponsorer är klara för 2012, bland andra Handelsbanken och it-leverantören Knowit. Stena gruppen är sedan 2010 evenemangets Titelsponsor.
Klara skeppare Stena Match Cup Sweden 2012
Seglare: Land:
Ian Williams GBR
Pierre-Antoine Morvan FRA
Björn Hansen SWE
Johnie Berntsson SWE
Phil Robertson NZL
Simone Ferrarese ITA
Peter Gilmour AUS
Keith Swinton AUS
Staffan Lindberg NZL
Reuben Corbett NZL
Torvar Mirsky AUS
Laurie Jury NZL
Följ tävlingen på:
www.stenamatchcupsweden.com
Facebook:
Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se
Att traila båten ger oanade möjligheter för den som älskar båtlivet. Både i Sverige och Norge finns kanaler som erbjuder ett vackert och rogivande miljöombyte. Båtar upp till 25 fot håller vanligtvis till i sina hemmavatten och används sällan till mer än kortare turer och helgutflykter. För de flesta båtägare kan längre sjöresor i öppna farvatten skapa mer besvär än glädje eftersom båtarna är mindre än 6 -7 meter.
Vad många glömmer är att båten lätt kan placeras på båtvagnen och trailas till nya vatten, antingen söt- eller saltvatten. Bara i Skandinavien finns det elva stora kanalsystem endast några timmars bilfärd bort, vilket ger båtfolket många möjligheter till miljöombyte.
– De flesta människor med egen båt har aldrig varit på en kanal, och få är medvetna om hur lätt det är att traila båten på semestern, säger Benny Ruus, chef för Dalslands kanal och ordförande för Föreningen Sveriges och Norges kanaler.
– Kanalerna erbjuder en helt annan miljö än kusten, som ofta har överfulla och trånga hamnar under sommarmånaderna. Dessutom behöver man inte oroa sig för väder, vind och höga vågor. Inlandet ger en annan dimension till båtupplevelsen, säger Benny Ruus. Flexibel semester
Alla de stora kanalerna i Skandinavien, såsom Dalslands kanal, Göta kanal, Strömsholms kanal, Telemarkskanalen och Haldenkanal har båtramper för sjösättning av båtar i centrala lägen. På det sättet kan man bestämma vilken del av kanalen man vill resa på och hur länge man vill vara ute.
Kollektivtrafiken gör det också möjligt att åka tillbaka till avgångsorten för att hämta bilen, vilket ger båtlivet nya möjligheter och en annan flexibilitet. Flera av kanalerna erbjuder också ett stort utbud aktiviteter som cykling, guidade turer, utställningar och museer, och om du inte vill bo eller äta i båten finns både camping, vandrarhem och hotell längs flera av kanalerna.
Max 3500 kg
Med ett vanligt körkort kan man traila båtar upp till 26-27 fot så länge som den tillåtna totalvikten på bilen, trailern och båten inte överstiger 3500 kg. Det är viktigt att säkerställa att lasten, det vill säga båten, inte sticker ut över sidorna på båttrailern. Det är inte tillåtet att köra över 80 km/h med en båttrailer på bilen.
– Om man inte har en egen släpvagn eller har planer på att köpa en så finns det flera aktörer på marknaden som hyr ut båttrailers. Ett bra tips är att träna lite i förväg om du inte är van vid att köra en trailer eller att sjösätta båten från en släpvagn, säger Benny Ruus.
Ta båten till utlandet
För de som vill resa utomlands är det enkelt att ta med sig båten på trailer över gränsen till Norge. Kom bara ihåg att ta med alla handlingar om det skulle vara så att du måste bevisa att båten är svensk på tillbakaresan. Handlingar från försäkringsbolaget fungerar bra, ta även med registreringsbevis för trailern.
Läs mer om Föreningen för Sveriges och Norges kanaler www.sverigesochnorgeskanaler.com
För att hejda förlusten av biologisk mångfald och minska de ekologiska fotavtrycken krävs ännu mer insatser och nya metoder. Världsnaturfonden WWF delar ut bidrag till innovativa naturvårdsprojekt med potential att utvecklas vidare. För 2011 har 2,6 miljoner delats ut till olika projekt. Nu är det är dags att söka medel för lovande projekt och idéer för 2013.
– Syftet är att stödja innovativa projekt och idéer som ligger i naturvårdens frontlinje och som kan bidra till värdefullt nytänkande inom svensk naturvård. Om projekten vidareutvecklas ska de ha en potential att främja biologisk mångfald och/eller minska de ekologiska fotavtrycken i Sverige, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.
Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc.
Ansökan ska vara inskickad till WWF senast 15 september 2012.
Ansökningshandlingar, kriterier samt information om innovativ naturvård, tidigare års projekt samt de tre stiftelserna Stiftelsen Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne, Stiftelsen Florafonden och Stiftelsen Skogsfonden STORA-WWF finns på:
www.wwf.se/innovativnaturvard
Ett nyinstiftat pris, Allt för sjöns veteranbåtspris, gick till havskryssaren Josephine, byggd 1966. Ägaren, Ulf Aronsson, fick ta emot prischecken på 10 000 kronor från Allt för sjöns projektledare Thomas Sandberg.
Juryns motivering löd: “För ett enastående originalskick och som en representant för en tidsepok som ofta förbises i veteranbåtssammanhang”. Priset Allt för sjöns veteranbåtspris, är nyinstiftat och delades ut i juni vid Veteranbåtsträffen i Båthall 1 i Stockholm.
– Den svenska marina kulturskatten med alla fantastiska fritidsbåtar är ju unik. Den måste bevaras och det vill mässan Allt för sjön bidra till. Med priset vill vi också visa vår uppskattning av att vi får visa de gamla yachterna i vår Classic Boat Show avdelning varje år, säger Thomas Sandberg, prisutdelare och projektledare på Allt för sjön på Stockholmsmässan.
Bildtext: Ulf Aronsson (t.h.) mottar checken på 10 000 kronor av Allt för sjöns projektledare, Thomas Sandberg. T.v. Pierre Dumbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.
MSFs (Museiföreningen Svenska Fritidsbåtar) hedersomnämnanden gick till båtarna:
Däckaren Vinö som en representant för bruksbåten som förvandlats till fritidsbåt.
Viking plym som en representant för ett sällan sett olympiskt spel i Sverige
Silva för sin fantastiska dukade veterankajak i signalmasten.
Eystra för ett resultat av enträgen succession av Petterssonbåtar genom generationer.
Var femte båtägare har någon gång fått saker stulna ur båten. Åror och teknisk utrustning som gps och kompass är det som stjäls mest. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.
Nu inleds högsäsongen för alla båtälskare. Tyvärr innebär det också att tjuvarna blir mer aktiva. 22 procent av de 1 683 båtägarna i Ifs undersökning uppger att de någon gång fått besök av tjuven i båten. Åror är det som stjäls mest, följt av teknisk utrustning som gps och kompass.
De skånska båtägarna verkar vara mest stöldutsatta. 35 procent uppger att de fått saker stulna ur båten, jämfört med nio procent av båtägarna i Västernorrland.
– Stölder är tillsammans med grundstötningar de vanligaste skadorna som anmäls till oss på sommaren, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.
För att slippa bli av med saker bör man ta med sig värdefulla saker när man lämnar båten. Fastmonterad teknisk utrusning är mindre stöldbegärlig än sådant som ligger löst.
– Sen får vi hoppas på att det blir en riktigt fin sommar. Då kan man vara ute på sjön med båten stället för att ligga i hamn. Det är bästa sättet att slippa tjuvar! säger Dan Falconer.
Topp 5 som stjäls ur båten*:
1. Åror
2. Teknisk utrustning som gps, kompass, dvd eller liknande
3. Kläder/solglasögon
4. Sjökort
5. Segel eller liknande utrustning
*I undersökningen ingick inte alternativet båtmotor.
Enligt Ifs undersökning har drygt fjärde svensk tillgång till en båt. 16 procent har motorbåt, 13 procent roddbåt och fyra procent har tillgång till en segelbåt.
1 683 båtägare mellan 18 och 74 år deltog i undersökningen som gjorts av YouGov på uppdrag av If i mars-april 2012.
Det är rena match racet som pågår i Volvo Ocean Race. Efter starten i Lissabon på söndagen har båtarna nu snart avverkat halva delsträckan mot målet i franska Lorient. Spanska Telefónica med skepparen Iker Martínez har fortfarande ledningen, men det är verkligen jämnt mellan båtarna. Ledningen före franska Groupama (bilden) är bara några hundra meter.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Overnight, Telefónica (Iker Martínez/ESP) relinquished their lead to Groupama (Franck Cammas/FRA) in a game that will only intensify as the fleet makes the approach to the turning mark of São Miguel in the midst of the light air Azores High. At 0700 GMT, Telefónica had inched ahead of the French by 0.2 nautical miles, while PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) were well positioned in third, just 2.6 nm off the lead and ready to take advantage of any opportunities heading their way.
Current race leaders Groupama are desperate strengthen their grip on overall honours by winning this sprint leg, which is set to conclude in their home port of Lorient on Friday. Meanwhile, Telefónica are determined to pull off another leg win, their first since their hat-trick of victories in the first three legs.
As the fleet rounds the Azores Island of São Miguel, the weather is set to complicate matters, and could well bring the rest of the fleet into play as the breeze fades and the fleet races upwind before turning towards France and the downwind sleigh ride that awaits.
Already the fleet has entered the high pressure system. The exit from the light wind area and the entry into the new low pressure system will be critical. Sailing close to the centre of the depression will produce testing conditions with potentially 40 knots of wind and huge seas. “No doubt we will all see high speeds, but keeping it all together might be what wins you the leg,” remarked Nick Dana, Media Crew Member with fourth-placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR).
Although the depression could easily produce conditions capable of ending a leg in pieces, and managing the speed of the boat is key, the chasing pack are looking forward to the chance to take on the leaders in conditions more suited to the non-Juan Kouyoumdjian-designed boats in the fleet. “We just have to focus on keeping up enough with the leaders so that we can make it back on the run later on,” said Walker.
For the past day or so, Abu Dhabi have been protecting the margin between themselves and fifth-placed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS).
“It sucks,” said a disgruntled CAMPER co-skipper Stu Bannatyne, whose team is fed up with constantly being slower and bleeding miles almost constantly. “We have just got to hang in for another day and then we have light air and the chance to get back at the fleet,” Bannatyne said.
For Ken Read and his men on board third-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG, it is a question of keeping in touch with the leading duo in reaching conditions which PUMA has always struggled with. They too are looking forward to the wind easing today and the chance to make up ground on the two boats they need to beat to keep them in contention for the overall lead, the closest it has ever been in the 39-year history of the race.
Already boat speeds have dropped to a more manageable 12-13 knots, the fire hose has been turned off temporarily and the crews have been able to rest, eat and mentally prepare for the final push to France in conditions which could produce some of the most testing in the race.
At 0700 GMT today, with 131 nm to go to the Azores turning point, the first three boats were separated by 2.6 nm. Abu Dhabi were 10.1 nm off the lead, with CAMPER just 3.4 nm astern. Mike Sanderson and Sanya were taking a more southerly approach and were 31.7 behind.
Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race.
Timmermännen som byggde Vasa kom från Holland och Sverige och arbetade med tumstockar med olika mått. Det är en av förklaringarna till att Vasa är så asymmetrisk till sin konstruktion.
Det stora dokumentations- och mätningsprojektet av Vasas timmer som pågått under fyra års tid är nu färdigt och äntligen finns en digital tredimensionell bild av Vasa. Hela skeppet har mätts upp med en avancerad digital metod där över 80 000 punkter i detalj berättar om Vasas inre hemligheter.
En överraskning som kom fram var hur pass asymmetriskt byggd Vasa faktiskt är. Bland annat ser man att skeppet lutar mer än man trott och att kanonportarna sitter mer ojämnt än man förväntat sig på babord respektive styrbords sida.
När Vasa byggdes fanns ingen ritning att gå efter, så det var svårt att trimma skeppet. En annan förklaring till skevheterna, är att snickarnas tumstockar helt enkelt hade olika mått. Timmermännen kom från Sverige och från Holland. En svensk fot och en holländsk fot skiljde sig och bygglagen hade olika lösningar för olika problem.
– Vi visste att det var skillnader mellan babord och styrbord men att det var så stora skillnader visste vi inte. De fakta som kommer fram väcker nya frågor och påminner oss om att Vasa är ett projekt i ständig förändring, säger Vasamuseets forskningsledare Fred Hocker.
Inget annat skepp i världen har mätts upp med en så stor detaljnivå. Mätmetoden som är unik kommer sannolikt att bli världsledande för andra forskare. Det stora dokumentationsarbetet blir också avgörande för hur den nya stödkonstruktion som håller på att tas fram ska se ut, som bättre ska stötta Vasa i framtiden.
Den årliga våröversynen av Sjöfartsverkets 6023 flytande sjömärken är avslutad. Årets vårutprickning inleddes i Blekinges skärgård i slutet av mars och avslutades i områdena utanför Kalix och Haparanda några dagar in i juni. Under våren har 6023 prickar och bojar som Sjöfartsverket har driftansvar för utmed Sveriges kust kontrollerats och positionerats.
Skadad eller försvunnen materiel har ersatts och förankringarna har setts över. Sju arbets- och farledsbåtar samt en handfull lotsbåtar med besättningar har deltagit i arbetet.
Årets förhållandevis milda vinter har gjort att skicket i stort varit bättre än efter de två föregående vintrarna. Men en mild isvinter betyder inte att prickarna per automatik står där de ska när det börjar våras.
– Under milda vintrar när skärgårdarna inte blir helt isbelagda händer det att större isstycken flyter omkring och skapar oreda bland prickarna. Det kan hända att rejäla isvintrar med helt igenfrusna skärgårdar resulterar i färre flyttade prickar, säger Ulf Smith, driftchef för transport- och farledsservice på Sjöfartsverket.
Kontaktperson: Ulf Smith, driftchef, transport- och farledsservice på Sjöfartsverket, 010-478 48 03
Info: www.sjofartsverket.se
Under veckan 11-17 juni arrangerar Svenska Livräddningssällskapet, SLS, en landsomfattande Vattensäkerhetsvecka. Många av landets kommuner kommer under veckan att ge allmänheten information och kunskap om hur man kan bli tryggare i och vid vatten.
Sverige har nära 100 000 sjöar, en lång kuststräcka och otaliga vattendrag. Fantastiska platser för fritid och rekreation. Men det gäller att ha vattenkunskap för att kunna vistas tryggt och säkert i och på vatten. Under de senaste tio åren har fler än 1 200 personer drunknat i Sverige.
Vattenkunskap är att kunna simma men också veta hur man undviker risker vid vatten. Fler än 2 miljoner vuxna svenskar tror inte att de kan simma 200 meter enligt SLS attitydundersökning 2012. Många av de som tror att de kan klara av det har inte provat på tio år. Många känner också oro i och vid vatten och skulle önska att de hade mer kunskap. Med ökad kunskap och vattenvana hoppas Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med landets kommuner kunna minska antalet omkomna.
Det är under månaderna juni, juli och augusti som de flesta drunkningsolyckor sker. Det är nu hög tid att förbereda sig för sommaren. Testa simkunnigheten genom att simma 200 meter och ta Simborgarmärket. Se till att flytvästarna är funktionsdugliga och kontrollera båtens säkerhet. Vi kan hjälpas åt att se till att de fler än 70 000 livbojar som finns i Sverige är hela och skulle kunna fungera om du eller någon annan skulle behöva dem.
Vattenkunskap är din bästa livräddningshjälp – den har du alltid med dig.
Havstensfjorden i Bohuslän är känd för sina ålgräsängar, ostron- och musselbankar. Nu föreslår Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att den pekas ut som skyddsvärt område i Nordostatlanten. – Området är redan marint naturreservat men det här ger en större internationell betydelse, säger Lena Tingström, utredare på HaV.
Havstensfjorden utgör sista avsnittet av innerskärgården som löper flera landmil mellan öarna Tjörn, Orust och fastlandet. Till stora delar består området av grunda mjukbottnar med blåmusselbankar och ålgräsängar. Sedan 2010 är fjorden ett marint naturreservat och till stora delar även skyddat som ett Natura 2000-område, det vill säga att den ingår i EU:s nätverk av särskilt värdefulla naturområden.
– Havstensfjorden är ett artrikt grundområde i den inre skärgården. Ålgräsängarna och ostron- och blåmusselbankarna är uppväxtområden för ett flertal arter, säger Lena Tingström, utredare för Marint områdesskydd vid HaV.
Havs- och vattenmyndigheten föreslår nu att Havstensfjorden i Uddevalla kommun ska ingå som marint skyddsområde inom OSPAR, den internationella havskonventionen för skydd av den marina miljön i Nordostatlanten.
– Fjordens betydelse som barnkammare för torsk och plattfisk samt dess oförstörda bottnar gör att området passar väl in i OSPAR:s nätverk av skyddade områden, säger Lena Tingström.
Sedan tidigare har Sverige pekat ut åtta områden i Kattegatt och Skagerrak som ska skyddas enligt OSPAR. Tidigare i år föreslog Havs- och vattenmyndigheten Bratten, ett utsjöområde utanför Tanums kust, som ett internationellt skyddat område.
– Förhoppningen är att regeringen skickar iväg förslaget till OSPAR:s sekretariat innan sommaren, säger Lena Tingström.
Oron för havsmiljön har seglat upp på tredje plats bland svenskarna, enligt det oberoende undersökningsorganet SOM-institutet.* Oron kan vara befogad. Åttiosju procent av alla världens fiskbestånd är antingen överfiskade eller fullt utnyttjade, enligt FN:s jordbruks- och livsmedelsorganisations (FAO) senaste årsrapport om fiskets status i världen, som släpptes förra månaden. Med detta följer utarmade bestånd, marina ekosystem ur balans och en yrkesfiskarkår som inte längre kan förse konsumenter med fisk.
Men lyckligtvis ser allt inte helt mörkt ut, på både internationell och nationell nivå arbetar företag och miljöorganisationer med att förbättra utsikterna för världshaven. MSC, Marine Stewardship Council, arbetar med miljömärkning av vildfångad fisk och skaldjur för att komma tillrätta med överfiske. MSC:s blåa miljömärke hittar vi nu på allt fler och fler produkter runt om i världen.
Idag den åttonde juni är det dags för den årliga Världshavsdagen, som firas världen över. En dag som denna beaktar vi den överhängande oron för våra havs framtid, samtidigt som vi även bör uppmärksamma lösningarna som växer fram. ”De miljömedvetna svenskarna verkar redan ha anammat visionen bakom MSC:s miljömärkning. Den svenska marknaden är i dagsläget den tredje snabbast växande i världen i antal MSC-märkta produkter och det är inspirerande att se svenskarnas engagemang i dessa frågor”, säger Minna Epps, verksamhetschef för MSC:s östersjökontor.
Så genom rätt val i fiskdisken kan vi tillsammans påbörja resan mot ett hållbart fiske och sundare världshav.
Positiva siffror från en nyligen publicerad rapport om MSC-programmets miljöpåverkan visar bl.a. att:
• MSC:s certifieringsprogram har lett till att fler marina skyddade områden har skapats.
• MSC:s certifieringsprogram har bidragit till minskade bifångster av småfisk, däggdjur och sjöfåglar. Blå fisk uppmärksammar Världshavsdagen
Hans Broman, Täby BK, i ”Epsilon Nemo” leder SM i ORC Int. som avgjordes under helgens seglingar i Sandhamn Open. Amerikanske skepparen James Richardson, seglande för New York Yacht Club, vann Farr-30 klassen. Arrangerande KSSS vann tre av klasserna.
Årets Sandhamn Open med bland annat SM i ORC International och klassmästerskap för Farr 30 och X-35, genomfördes under helgen 9-10 juni med ban- och havskappseglingar öster om Sandhamn. Dessutom deltog klasserna F18 och J80. SM i ORC Int. delades upp på två delar. Sju bankappseglingar under Sandhamn Open och havskappseglingen tre veckor senare i ÅF Offshore Race med början 1 juli och start på Stockholms Ström.
Helgens seglingar genomfördes i typiskt försommarsvenskt molnigt och svalt väder som så småningom lättade. Inledningsvis på lördagen friska vindar på 7 – 9 m/s, därefter mojnande och vridande, till banläggarnas stora förtret och till slut sol och stiltje, varför bara tre seglingar kunde genomföras. Söndagens tävlingar gick i lätta, sydliga vindar. Sammanlagt deltog drygt 100 båtar i de båda tävlingarna.
Hans Broman, TÄBK, i ”Epsilon Nemo” leder ORC International före ”Epsilon-Xplor”, Per Lundqvist, KSSS. Totalsegrare Hav SRS blev ”La Dolce Vita”, Per Lindstedt, KSSS före ”Blå´s”, Peter Olsén, SIBK som också vann tre av delseglingarna. ”Epsilon Nemo”, Hans Broman, TÄBK vann klassen HAV, ORC International före ”Du Soleil”, Fredrik Hertzman, KSSS.
HAV Coastal SRS vanns av ”Pac-Man”, Jimmy Hellberg, JBSS som också var första båt i mål i Sandhamn. Två i klassen kom ”La Dolce Vita”, Per Lindstedt, KSSS. I entypsklassen för Farr 30 vann ”Barking Mad” med skeppare James Richardsson, New York Yacht Club före ”Farrbar 2”, Mikael Stamming, MSS. X-35-klassen vanns av välkända ”Matrisen”, Robert Szabo, KSSS före ”Volkswagen Stockholm”, Martin Kastenfors, NYC.
För mer information besök www.ksss.se eller kontakta pressansvarige Mats Olsson på mats@ksss.s eller 070 – 633 6130
Foto: Carl Lundborg.
Bild 1: Klass X35 i närkamp vid ett av rundingsmärkena kring banan.
Bild 2: F18-seglarna fick bra fart allt eftersom vinden tilltog under söndagseftermiddagen.
Bild 4: Söndagen bjöd på såväl moln som sol. Vinden tilltog under eftermiddagen, vilket X35 utnyttjade.
Buller i havet stör både fisk och däggdjur och kan leda till att naturliga instinkter för jakt, flykt och parningslek rubbas. Havs- och vattenmyndigheten, Hav, ger nu nästan 11 Mkr till två projekt som ska mäta ljudnivån i Östersjön och i Västerhavet.
– Bullernivån i haven runt Sverige är ganska okänd i dagsläget och bättre underlag för att bedöma risker med för höga nivåer är efterlängtat, säger Bertil Håkansson, chef för Havsförvaltningsenheten på HaV.
Ljudnivåerna i havet har ökat i takt med ökad fartygstrafik, pålning för vindkraftverk och muddring för anläggning av nya hamnar.
– Det rör sig dels om så kallat transienta eller korta ljud, vid exempelvis pålning, dels om ständigt malande ljud från exempelvis fartygstrafiken, säger Peter Sigray vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, som står bakom projekten.
– Vi ska ta fram en standard, en modell för att kunna göra enhetliga mätningar i den marina miljön.
Ljudet sprider sig mycket snabbare och längre i vattnen än på land, ibland flera mil. I EU:s Marina havsmiljödirektiv anges ljudnivån som en viktig faktor för att uppnå god miljöstatus 2020.
Ett av FOI:s projekt, ”Baltic Sea Information on the Accoustic Soundscape, BIAS, handlar om ljudnivån i Östersjön och är ett samarbete mellan Sverige, Finland, Estland, Litauen, Polen, Danmark och Tyskland. Under ett år kommer mätningar att göras på 40 platser för att kunna beskriva ljudlandskapet för hela Östersjön.
– När det gäller Östersjön krävs ett samarbete mellan länder, att vi är överens om hur vi ska göra för att få en effektiv och gemensam förvaltning av havet. De andra länderna är medfinansiärer i projektet som totalt beräknas kosta 45 miljoner kronor, säger Peter Sigray.
Projektet vill ge en bättre helhetsbild av ljudnivån och dess skador på fisk och däggdjur. I dag görs ansökningar för exempelvis havsbaserade vindkraftverk och seismologiska undersökningar var för sig.
– Det känns väldigt kul att kunna sätta igång, att äntligen komma i vattnet så att säga. Ansökan är klar och godkänd av granskarna. Det enda som återstår nu är att den ska läggas fram för EU-kommissionen för ett slutligt godkännande, säger Peter Sigray.
Projektet som rör Östersjön omfattar totalt 5 034 810 kronor. Projektet som rör ljudnivån i Skagerakk, Kattegatt och Öresund, ”Studie av ljudbilden i Västerhavet”, får totalt 5 955 902 kronor. Pengarna tas från HaV:s anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.
– Bullernivån i haven runt Sverige är ganska okänd i dagsläget och bättre underlag för att bedöma risker med för höga nivåer är efterlängtat. Likaså saknas i dag riktlinjer för hur man ska hantera bullernivåer i tillståndsansökningar för verksamhet i kust- och havsmiljö, säger Bertil Håkansson, chef för Havsförvaltningsenheten på HaV.
Onsdagen 20 juni inviger skärgårdslandstingsrådet tillika Skärgårdsstiftelsens styrelseordförande, Gustav Andersson, stiftelsens nya snorkelled på Björnö. Här finns det möjligheter för alla som är intresserade av undervattensliv att med våtdräkt, cyklop och fenor ta en djupare koll…
Skärgårdsstiftelsen har med ekonomiskt stöd från WWF skapat en tillgänglig snorkelled på Björnö, längst ut på Ingarö.
På 1-3 meters djup ligger leden som är öppen för alla och som särskilt anpassats för personer med speciella behov. Här finns även en anpassad brygga i anslutning till den 200 meter långa snorkelleden. Vattenområdet runt bryggan och längs klipporna är fint och som gjort för en trevlig snorklingstur.
Syftet med projektet är att öka kunskapen och förståelsen för den biologiska mångfalden i Östersjöns marina miljö. Snorkelleden gör det möjligt för fler att upptäcka havsmiljön på ett enkelt och roligt sätt.
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län är offentlig markägare i Stockholms skärgård. Dess uppgift är att hålla skärgården öppen för alla. Genom betesdrift bevarar stiftelsen skärgårdens naturvärden och landskapsbild. Stiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Stiftelsens tillsynsmän, naturvårdare och jordbruksarrendatorer är bofasta i skärgården.
Telefonica verkar ha kopplat greppet på Leg 8 i Volvo Ocean Race. Båtarna är nu på väg från Lissabon i Portugal, där starten för delsträckan gick på söndagen, via Azorerna till franska Lorient. Telefonica leder knappt (2,3 Nm) före Groupama och Puma på andra respektive tredje plats.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Groupama (Franck Cammas/FRA), who snatched the overall race lead from Telefónica after finishing second on the transatlantic leg from Miami to Lisbon, entered the Leg 8 reckoning in a menacing third place this morning at 0500 UTC as the fleet raced towards a high pressure zone hovering around the Azores, just shy of 600 nautical miles ahead.
The first night of the leg from Lisbon to Lorient in France produced plenty of variety at the top of the leg leaderboard as PUMA (Ken Read/USA), then Abu Dhabi (Ian Walker/GBR) and finally Telefónica (Iker Martínez/ESP) all took turns to lead the fleet towards the Azores at a steady 18-20 knots.
Bunched tightly in the middle of the race track are Team Telefónica, PUMA Ocean Racing powered by BERG and Groupama sailing team. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are following the same course, but are struggling to keep pace with the leading three boats who are all from the board of Argentine designer Juan Kouyoumdjian. Three miles to windward are Abu Dhabi Ocean Racing, while Mike Sanderson/NZL has taken Team Sanya 10 nm to leeward.
According to Stu Bannatyne, CAMPER’s co-skipper and watch leader, there is a pretty high chance that his team will be within eyesight of at least one other boat for the entire 1,950 nm leg to Lorient. “There aren’t that many options in terms of routing to get us to the Azores,” he explained as the team continued to fight for every boat length.
Ken Read and his men on board PUMA’s Mar Mostro have not been off the podium since they finished second in the Sanya Haitang Bay in-port race. A serious contender for overall honours, the team are trying not to enter the ‘how many points to whom’ game. “It would be easy to do this because in an ocean race covering isn’t always an option, and thinking that way is more distracting than anything else,” remarked Media Crew Member Amory Ross. “The rational thing to do is to sail the boat as fast we know how, be tactically aggressive while minimising the risks, and hope for success.”
As the teams approach the expected high-pressure slow-up around the Azores, it is likely that the fleet will compress, giving CAMPER an opportunity to get back in the mix. “The realistic objective is to arrive in ‘coo-ee’ of the others at the turning mark, then set up for what is now looking like some very heavy downwind running to reel them in again,” said CAMPER’s MCM Hamish Hooper.
At 0700 GMT today, the fleet was split by just short of 20 nm from Telefónica in first place, to Sanya in sixth, with 260 nm covered since the start from Lisbon at 1200 UTC on Sunday.
Trots att Vänern tillhör de allra största sjöarna i världen är det först nu som Vänern uppmärksammas internationellt av forskare runtom i världen. En av arrangörerna är Göteborgs universitet. Vänern tillhör världens 30 största sjöar, men forskningen om Vänern har inte uppmärksammats internationellt förrän nu.
Den 11 – 14 juni samlas, i Vänersborg, forskare från skilda länder för att lära sig mer om Vänerns historia och miljö.
Vattenkvaliteten skärskådas
Det internationella symposiet tar upp Vänerns historiska utveckling, den mänsklig påverkan samt framtida hotbilder. Man fokuserar också på vattenkvaliteten (närsalter och miljögifter), strandvegetation, fågelliv och effekter av vattenreglering och skärskådar vattenkvaliteten utifrån EUs vattendirektiv.
Även forskning kring fiskar och fiske presenteras, liksom bottenfauna och främmande arter, samt primärproduktion och plankton.
Hållbar utveckling i fokus
I centrum ställs hållbar utveckling av stora sjöar. Symposiet, är förlagt till Mötesplats Vänersborg och innefattar även en utflykt med båt på Vänern tillsammans med internationellt erkända forskare. Dessutom görs ett besök på Vänermuseet i Lidköping.
Symposiet innefattar ett 50-tal presentationer, uppdelat på 10 sessioner med olika teman, och arrangeras av Göteborgs universitet, Högskolecentrum Vänersborg och Aquatic Ecosystem Health and Management Society, Canada.
Information om programmet med föredrag och föredragshållare finns på www.vanern2012.se
Det svenska företaget Brodit har utvecklat en ny hållare med yttre antennanslutning som ger betydligt bättre och pålitligare mobiltäckning för iPhone och iPad i bilen. Den starkare antennsignalen överförs trådlöst från hållaren, som också laddar telefonen.
Trots ett väl utbyggt mobilnät finns det i Sverige fortfarande områden med svagare täckning. I glesbygden står masterna glesare och i städerna kan signalerna blockeras av höga byggnader.
Brodits lösning på problemet är en ny hållare med yttre antennanslutning som gör det möjligt att prata i mobilen utan avbrott på de flesta vägsträckor, surfa mobilt med vettig hastighet även på platser där bredband saknas och t ex lyssna på Spotify utan irriterande avbrott.
Hållaren monteras på ett fäste på instrumentbrädan och ansluts till en yttre antenn utanpå bilen eller i fönsterrutan. Den yttre antennen fångar upp även svaga signaler som telefonens egen antenn inte känner av och överför dem trådlöst till telefonen via hållarens inbyggda induktiva antenn. Den yttre antennen ger avsevärt bättre och pålitligare mobiltäckning än telefonens antenn.
Utöver bättre mottagning ger hållaren även laddning till mobilen. Den är enkel att montera och lätt att använda. I de flesta fall kan användaren göra installationen själv. En kulled gör att mobilen lätt kan vridas till önskat läge så att den hamnar inom bekvämt syn- och räckhåll.
Inledningsvis lanseras de nya hållarna för de senaste iPhone- och iPad-modellerna och de finns för telefoner både med och utan skal/skin. Eftersom Brodit både utvecklar och tillverkar sina hållare i Sverige, kan företaget även ta fram hållare till andra typer av mobiltelefoner och surfplattor om efterfrågan finns. Brodit har snart 30 års erfarenhet av produkter för fordonsmontering av mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning.
– Vi tror mycket på vår nya hållare med yttre antennanslutning. Den erbjuder en lösning på ett stort problem som funnits så länge mobilen har använts. Det är också extra roligt att vara först med en så avancerad produkt som är helt framtagen i Sverige, säger Ebbe Johansson, som är Brodits grundare och vd.
– Idag är många beroende av sin mobiltelefon och nu får alla som har dålig mobiltäckning helt nya förutsättningar att använda mobilen. De flesta kommer att använda hållaren i bilen men den fungerar lika bra i t ex båten eller – i kombination med ett bordsställ och bluetoothhandsfree – hemma, i sommarstugan eller på jobbet.
Hållaren är mönsterskyddad och kan köpas i telefackhandeln. Den kostar från ca 800 kr.
Bryggan i Väst – Svensk Marinimport AB tar över Sverigeförsäljningen av Tarac 33, den svensktillverkade snabbseglaren. Tarac 33 som är konstruerad av båtdesignern Håkan Södergren breddar sortimentet för Bryggan i Väst som sedan flera år säljer de tyskbyggda segelbåtarna från Hanse.
Tarac 33 genomsyras av Håkan Södergrens idéer och syn på segling. Vid arbetet med att konstruera båten har seglingsupplevelsen varit prioriterad. Det gör att Tarac 33 har slanka, smidiga linjer som gör henne till en av de vackraste båtarna som finns på marknaden i dag.
Låga fribord
Tarac 33 har låga fribord som gör att besättningen kommer nära vattnet. Båtens låga överbyggnad ger dessutom mycket god sikt åt alla håll. Vidare är Tarac 33 en snabb, lättmanövrerad båt med måttligt djupgående som enkelt kan hanteras av en ensam skeppare.
– Tarac 33 är en segelbåt för den som är ute efter den absolut bästa seglingsupplevelsen. Med denna båt så får vi ett heltäckande program med allt från performancebåten/dagseglaren Tarac 33, via de prisvärda och välseglande cruising/familjeseglarna från Hanse ända upp till världsomseglaren Hanse 630, säger Michael Luft, säljansvarig på Bryggan i Väst.
Tävlingsprestanda
Designern Håkan Södergren insåg tidigt att marknaden har saknat en snabb lättseglad dagseglare med kölbåtsegenskaper och det var därför han ritade Tarac 33.
– Hon är en bekväm kappseglare med tävlingsprestanda och den stora båtens bekvämligheter. Tarac 33 passar lika bra för kappsegling som för skärgårdssegling och tilltalar både ensamvargar och sällskapsmänniskor, säger Håkan Södergren.
Tarac 33 har hävdat sig mycket bra på kappseglingsbanorna ända sedan hon lanserades. Under sommaren 2012 ska Tarac 33 bland annat vara med i enmanskappseglimgen Harken Solo Challenge som går i Stockholms skärgård den 18 augusti. I kappseglingen ska Håkan Södergren själv segla sin skapelse. En annan kappsegling som Tarac 33 deltar i är Tjörn Runt den 18 augusti.
Kommentarer
Kul att vi får lite action i vår annars lite sömniga stad! 🙂