nyhetstest

Pampas Marina AB tecknade i veckan avtal om att köpa Gillesviks fastigheter i Västervik, där marinhandlaren Huges driver sin verksamhet i Västervik. Huges kommer fortsättningsvis att vara hyresgäst i marinan med fokus på försäljning av båtar. Nu planeras för en ny restaurang och utökad service på marinan.

Marinan kommer att namnändras till Pampas Marina Västervik AB. Det nya bolaget kommer att bedriva service och hamnverksamhet, och de tidigare Huges-anställda mekanikerna har erbjudits arbete i det nya bolaget

– Nu planerar vi för att öppna en restaurang och butik och erbjuda fler marinföretagare lokaler här i Västervik, och för att anlägga ett nytt område med villor på vattnet, säger Anders Johansson, vd för Pampas Marina AB och Pampasgruppen.

I marinan finns förutom Huges även reservdelsbutiken Mekonomen AB med dotterbolaget Marinshopen R. M. AB. Marinshopen specialiserar sig på att sälja reservdelar till motorer, inombordare samt utombordare och övriga marintillbehör.

My2Mobile lanserar sin populära mobiltjänst My2Mobile Båtliv som Android app. My2Mobile Båtliv ger användaren uppdaterad information om kustväder för hela Sveriges kust samt de större sjöarna. Med den nya versionen av My2Mobile Båtliv får miljoner svenskar tillgång till den här mobiltjänsten genom sina Androidtelefoner och surfplattor.

Sedan 2008 har många använt tjänsten på sina mobiltelefoner för att lätt få tillgång till de senaste kustväderprognoserna och väderobservationerna längs de svenska kusterna.

Applikationen ger överskådligt presenterat kust- och båtvädret för hela sveriges kust samt de större sjöarna. Tjänsten levererar väderprognoser för fem dygn framåt och 4 prognoser per dygn. Kompletterat med ständigt uppdaterde väderobservationer längs kusterna så har användaren en bra bild av rådande väderläge.

– Användarna kommer att känna igen sig i den nya versionen, men samtidigt får de en ny användarupplevelse då Androidplattformen ger många fler möjligheter som inte finns i de äldre plattformarna, säger Lars Sanne, My2Mobile AB.

Tjänsten är tillgänglig på Android Market gratis under namnet My2Mobile Båtliv via följande länkar market://details?id=com.my2mobile.batliv och https://market.android.com/details?id=com.my2mobile.batliv. Vidare finns den också tillgänglig på Appland, www.appland.se.

Det nederländska varvet Breedendam, som grundades 1976, har blivit ett känt namn inom fritidsbåtar byggda i aluminium. Nya Breedendam MTB är en vackert formgiven daycruiser med rejäla mått. Hon är byggd i retrostil med designen hämtad från en Motortorpedbåt från andra världskriget. Varvet har redan byggt flera stycken MTB 30 och MTB 33 i samma stil och bestämde sig förra året för att förnya modellserien.

Den senaste modellen, MTB fourzero (bilderna) är helt och hållet byggd i aluminium, vilket ger henne en väldigt stark konstruktion och en vikt på i sammanhanget måttliga 12,6 ton. Båten har en totallängd på 13,37 meter och en bredd på 4,00 meter, vilket ger generösa innerutrymmen.

Båten är utrustad med dubbla IPS-motorer från Volvo Penta, vilket garanterar bra fartresurser och enkel hantering. Två stycken IPS600 motorer på 435 hk vardera ger Breedendam MTB fourzero en toppfart på hela 38 knop.

Skrovet erbjuds i flera olika färger med ”trälook” för att förstärka retrokänslan. Även fönsterramarna har träkänsla men tack vare aluminiumet är allt enkelt att underhålla. På skrovet finns en rejäl fender i rostfritt märkt med ”fourzero”.

Inredningen är tillverkad i högglansigt lackad teak. Ståhöjden är hela 2,00 meter och i pentryt finns alla önskvärda bekvämligheter inklusive kylskåp, en tvålågig spis, kombinationsugn och diskmaskin. Mitt emot pentryt finns en L-formad soffa i läder.

Förkabinen has en stor dubbelbädd med ergonomiska madrasser.

Båten är även utrustad med ett Can Bus elsystem och all elektronik ombord, inklusive multimedia, kan kontrolleras via en iPad.

Med ny patenterad teknik utvecklar INOVA sin kraftfulla lampa INOVA T3R till den mest avancerade uppladdningsbara LED ficklampan på marknaden. Tekniken ger dig möjlighet att arbeta med vetskap om att lampan är fulladdad under hela insatsen.

Alltid laddad. Överallt. INOVA T3R är en av de första lamporna med Lithium-Ion batteri som använder sig av en egen USB-port för att ladda batteriet. USB-porten sitter väl skyddad under lampans främre hölje. Genom att skruva det cirka 2,5 varv exponeras den tillsammans med en laddningslampa som indikerar när batteriet är fullt uppladdat. Lampan kan laddas hundratals gånger och batteriet behöver inte vara tomt för att laddas på nytt. Lampan kan laddas via ett vägguttag, datorn, i bilen eller till exempel genom en liten solpanel.

INOVA T3R är en av de mest avancerade och starkaste lamporna från den välrenommerade amerikanska ficklampstillverkaren INOVA. Lampan är konstruerad och designad för taktiska insatser som kräver snabb och ljudlös växling mellan olika ljuslägen, extrem ljusstyrka och räckvidd. Materialet är flygplansaluminium och lockar med sin höga kvalitet och höga finish. Med en delvis ny reflektor har lampans effekt ökat markant med mycket höga lumental och en snygg, proffsig ljusbild som resultat. Den senaste innovationen, INOVA T3R som nu introduceras på den svenska marknaden, är ännu vassare än sina föregångare med en en USB-port för snabb och smart laddning av lampans batteri.

Info: http://www.c2safety.com/

Dåliga kopplingar och tunna kablar gör att många båtar endast får en bråkdel av den laddning de kan få. Vi vet att det kan vara svårt att veta vad som behövs för att ens elsystem ska fungera bra. Därför har vi samlat de viktigaste produkterna för att komma i gång i tre olika startpaket, anpassade till storleken på din båt.

Skyllermarks grundsatser monteras enkelt i båten, sen är det bara att mäta hur långa kablarna ska vara mellan kopplingspunkterna, beställa färdigpressade kablar och skruva fast dem i kopplingspunkterna. Resultatet är ett elsystem av hög kvalitet som ger minst dubbel laddning för de flesta. Oöverträffad hållbarhet får du på köpet.

Pris: från 1998:-

Info: www.watski.com

Det blir en utbyggnad av Gäddeholms småbåtshamn utanför Västerås samt en ny badplats i anslutning till hamnen. Småbåtshamnen byggs ut i flera etapper. I den första etappen förses småbåtshamnen med en pir bestående av schaktmassor från husbyggnation och ledningsarbeten samt kompletteras med en flytande pir. Småbåtshamnen är avsedd för 150-160 småbåtar.

Den blivande badplatsen kommer att bestå av grönytor för aktivitet, en liten lekplats för de yngsta, en enkel omklädningsombyggnad med toaletter och en sandstrand med brygga.

Byggstarten är planerad till september och bygget beräknas vara färdigt till midsommar 2013.

En färsk försäkringsjämförelse i tidningen Båtnytts majnummer visar att de flesta båtägare vinner på att byta till Svedea Båtförsäkring. I jämförelsen har Båtnytt tagit reda på vad det kostar att försäkra fem motorbåtar och fem segelbåtar hos tolv olika försäkringsbolag. Svedea erbjuder i sju fall av tio den lägsta premien.

Pressrelease:

Tidningen Båtnytt jämför i sitt majnummer vad det kostar att försäkra tio olika segel- och motorbåtar hos tolv svenska försäkringsbolag. Testet visar på stora premievariationer mellan bolagen och är det fjärde i ordningen där Svedea erbjuder de mest konkurrenskraftiga försäkringarna. Tidigare under 2012 har försäkringsförmedlaren Insplanet och båttidningarna Vi Båtägare och Segling visat på samma resultat.

– Vi märker när vi pratar med båtägare att de flesta vinner på att byta båtförsäkring till Svedea. Det bekräftas också av denna jämförelse, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring. Vi gläds också åt att det är många som börjar jämföra sina försäkringar och ser en stark tillströmningen av kunder just nu.

Bilden: Jonas Roberts.

Kommentarer

Zoltan Horvath 12:38:26 2012-05-17

Hej! Jag försöker komma till sidan där jag skulle kunna lämna en förfrågan till en båtförsäkring, men jag hittar ingen sån! Ni skriver om allt mellan himmel och jord, men det saknas en entydlig fält där man kan klicka för att kunna lämna en förfrågan om en båtförsäkring!!!! Hälsn. Zoltan

Båtlivs redaktion 08:05:10 2012-05-21

HeJ!
Det är inte tidningen Båtliv som lämnar offerter på försäkringar. Du ska vända dig till försäkringsbolaget Svenska Sjö www.svenskasjo.se

Puma har tagit ledningen i Volvo Ocean Race Leg 6 när båtarna är på väg mot USA. På andra plats med 4 500 Nm kvar till målet ligger Telefonica och Abu Dhabi Racing är trea. På den här delsträckan kan teamen se fram emot betydligt bättre förutsättningar än under den föregående, stenhårda prövningen på sydliga och kalla breddgrader.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG have sustained their lead on the opening night of the Leg 6 race to their home country as the teams sail a straight-line trajectory towards a low in the South Atlantic.

Ken Read’s men have held a commanding position since blasting with assertion around yesterday’s 7.8 nautical mile quick-fire inshore course at Itajaí, and at 0700 UTC on Monday held a three nautical mile lead.

PUMA Media Crew Member Amory Ross said the team were abuzz with the reality of holding first place, racing home and the prospect of sailing the final 10-plus day leg of this race.

“The familiarity of our destination is exciting, and everyone’s looking forward to returning our Mar Mostro to the waters of the North Atlantic, the very same waters this adventure began so many months ago,’’ he said.

The secondary fleet positions have continued to shuffle overnight as the sailors settle back into routines, with Groupama sailing team jumping from last to third at 1900 UTC before returning to the back of the fleet just eight hours later.

CAMPER with Emirates Team New Zealand managed to shift from last to fourth at 0100 UTC, before jumping to second at 0700 UTC. Abu Dhabi Ocean Racing are in third place and Team Telefónica are fourth, just 3.9 nm behind the leaders.

The five teams have ticked off more than 200 nm since the 4,800 nm race started at 1700 UTC on Sunday, and have revelled in the first downwind start of this edition of the race Abu Dhabi MCM Nick Dana reported.

“Conditions couldn’t be any better for the moment; fast reaching, flat seas and warm water,’’ he said.

“It was difficult to get everyone into the watch routine, as they all seem to want to stay on deck and keep sailing. Azzam is off like a rocket and we are just holding off CAMPER who is about a mile to leeward of us.”

On board CAMPER the crew had an eerie sense that they had never been ashore, having spend just six days in Itajaí after an epic 31-day Leg 5 that was marred with hull damage and a pit-stop at Chile.

CAMPER MCM Hamish Hooper said the crew were in the worst physical shape they had been in so far, but mentally they were strong and focused on the race.

“There is no point sweating the stuff you can’t control or getting frustrated at things that can’t change, you just have to keep focused on doing as best as you possibly can every time there are points up for grabs,’’ Hooper said.

“It’s a relatively short leg, 14 days maybe, but there is going to be a lot on.

“From what our trusty navigator Will Oxley tells me, this leg is going to be a virtual minefield of opportunities for big loses, and alternatively big gains so anything can happen.”

Oxley reiterated that indeed it was going to be a tough race to call for navigators.

“It’s quite a tricky leg actually, the next four or five days will be very, very tricky; light and shifty with potential for big changes on the leaderboard,’’ he said.

“It could be for a long time any boat in the west looks better, but long term it looks like an easterly set up should pay.”

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Måndagen 23 april presenterades Young Voices på Ljusterö skola på Norra Ljusterö. I ett tvåårigt samarbetsprojekt mellan Ålands och Stockholms skärgård ska ungdomar i åldern 12 till 18 år berätta om sina liv och om vad som skulle kunna bli bättre i skärgården.

Nu satsar Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län ihop med SKUNK, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland, på att lyssna på ungdomarnas åsikter och förslag. I Sverige omfattas projektet Young Voices (Young People´s Voices in the Archipelago) av kommunerna Haninge, Norrtälje, Nynäshamn, Österåker och Värmdö.

– Vi har inte träffat några yngre skärgårdsbor på det här sättet tidigare. Skärgården ska bli bättre på att tillvarata barn och ungdomars intressen, så att de vill bo kvar och utveckla skärgården även som vuxna, säger Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg.

Projektet är finansierat av EU-medel och ska ge skärgårdsungdomar i Stockholms och Ålands skärgårdar möjligheter att påverka sina liv och nå ut till politiker och andra beslutsfattare.

– Vi vill skapa möten där unga tas på allvar och tillåts utveckla lust och förmåga att påverka och engagera sig i sin närmiljö. I förlängningen hoppas vi att efter projektets slut kan anställa en eller flera gemensamma ungdomsledare till skärgårdskommunerna, säger Sara Strandberg, ordförande för SKUNK Åland.

Österåkers kommun är delfinansiär i projektet. De kommer att arbeta med projektets resultat. Ungdomar har ofta lösningar på problem som vuxna ofta inte ens har reflekterat över.

– Det här är en unik chans att ta tillvara på och stötta de ungas åsikter och drömmar om en skärgård för alla. Genom att ha träffat många unga skärgårdsbor ser jag redan vilka utvecklingsområden som finns. Jag ser fram mot att tillsammans med ungdomarna hitta förslag och idéer som vi presenterar längs vägen och i slutrapporten, säger Sandra Löfgren, projektledare i Sverige.

Young People’s voices of the Archipelago Projektet fokuserar på ungdomar mellan 12-18 år som är fastboende i Stockholm och Ålands skärgård. Friluftsfrämjandet är delaktig i projektet och bistår med aktivitetsledare.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Årets upplaga av GKSS Ice Breaker skulle visa sig att vara en svårseglad tillställning. Visserligen var det isfritt på havet men med extremt svaga vindar och stora vindskift blev varje race en nagelbitande historia. Berntsson Sailing Team, som gjorde sin första tävling på hemmaplan för i år, hade favorittrycket på sig då Teamet var högst rankat av deltagarna.

– Hög ranking i all ära men när det är så lätt vind som vi haft under helgen så kan man aldrig känna sig säker. Är vi inte på tårna hela tiden så är det lätt att ta fel beslut,, säger teamets taktiker Daniel Wallberg.

Teamet stod dock för en stabil insatts under helgen och vann alla sina matcher.

Berntsson Sailing Team bestod denna helg av Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Oscar Angervall, Magnus Lundgren och Anders Dahlsjö.

Nästa tävling för Teamet är CPH May Days i Köpenhamn 4-6 maj.

Skepparen Ian Walker och hans Abu Dhabi Ocean Racing (bilden) är trots skadorna under den förra delsträckan väl förberedda inför Leg 6 i Volvo Ocean Race, som ska starta idag från brasilianska Itajaí. Den här gången ska båtarna segla till Miami i USA. Starten går 14.00 lokal tid.

Här är Ian Walkers senaste blogg:

ABU DHABI ‘CHOMPING AT THE BIT’ TO PROVE METTLE IN VOLVO OCEAN RACE LEG 6
Team Wants To Repay Heroic Return To Action With Strong Showing

Itajai, Brazil, 22nd April 2012: A resurgent Abu Dhabi Ocean Racing, the Volvo Ocean Race contesting outfit, is determined to ‘come out of the blocks with all cylinders firing’ in Leg 6 of the 39,000 nautical mile round-the-world sailing odyssey – a 3,590 nautical mile voyage from Itajai in Brazil to Miami, USA.

Having defied the odds to steer its repaired Volvo Open 70 race yacht, Azzam, to fourth in last Saturday’s DHL Itajai In-Port Race, Abu Dhabi Ocean Racing must now negotiate a two-and-a-half week journey through an unpredictable minefield of tropical Atlantic Ocean weather systems.

Eager to overturn a run of bad luck and claw back up the overall standings, skipper Ian Walker revealed his crew is chomping at the bit to get offshore and fight for a Leg 6 podium position.

“To be here competing on time and fully repaired is a mega achievement and thanks must go to everyone involved in making it happen. We must now show the same grit and determination that got us here in the next leg. We know we have what it takes to be pushing the fleet hard, so we’ll come out the blocks raring to go and won’t let up,” said the double Olympic medal winning Briton.

“For the first time, the weather forecast looks nice. This part of the world can be stormy but it looks predominantly downwind, which is unusual in this race, and it won’t be too cold — in fact it will be the opposite problem. Everyone will be sad to leave Itajai but we’re looking forward to sailing downwind against some actual boats and not dots on the computer.”

Abu Dhabi Ocean Racing’s heroic shore team produced a herculean effort to get the damaged Azzam Volvo Open 70 race yacht repaired in record time for the Brazilian In-Port race and today’s Leg 6 start (Sunday 22 April).

Forced to retire from the previous Southern Ocean leg with hull delamination, Azzam was shipped to Itajai from Porte Montt in Chile to undertake emergency on-shore repairs. Poor weather delayed the arrival of the ship, meaning the team had to undertake three days work in less than 40 hours. Remarkably, they achieved the task with two hours to spare.

Despite managing two wins in five previous In-Port Races, the team was unable to complete a fairytale return in a close-fought Itajai battle. Azzam secured a fourth place finish behind winners Groupama sailing team (FR), CAMPER With Emirates Team New Zealand (NZ) and Puma Ocean Racing powered by Berg (US).

Abu Dhabi’s Emirati star, Adil Khalid, believes there is more to come from the Abu Dhabi Tourism & Culture Authority-backed outfit on the voyage to Miami.

“The last month has tested us to breaking point and I think this has just made us stronger. What everyone achieved to get Azzam ready for Itajai is unbelievable. I don’t think you can truly appreciate just how big a mountain we climbed to make that happen, unless you were in the thick of it. I am very proud to be part of a team that can stay determined in the face of adversity like that. Now we need to turn that passion into on-water results,” said 23-year-old Khalid, the first Gulf national to compete in this ‘Everest of Sailing’.

The race to the iconic North American port of Miami takes the fleet north along the Brazilian coast, past Rio de Janeiro on the way to Recife at the northwest corner of Brazil. From there, the boats will cross the Equator as they continue north, passing the Caribbean islands and the Bahamas on their way to the leg’s Florida finish.

An early tactical decision will be whether hugging the coast of Brazil or venturing well offshore will offer the best breezes on the way to Recife. Perceived wisdom suggests that crews will need to fully commit to one strategy or the other, as those trying to hedge their bets on the middle ground are unlikely to reap any rewards.

At Recife, the fleet faces more crucial decisions as they prepare to face the Doldrums yet again. The challenges centre on how long to follow the prevailing winds around the north coast of Brazil, and then finding the quickest route through the Doldrums. Following the haul north to the course turning point at Eleuthera Island in the Bahamas, the boats are likely to face light winds on the final run in to Miami, making crossing the strong northerly-running Gulf Stream a potentially tricky manoeuvre.

Picture:
Azzam makes dramatic return for Volvo Ocean Race Leg 6. Photo: Ainhoa Sanchez/Abu Dhabi Ocean Racing.

Någon vecka för krigsutbrottet 1939 invigdes den ur ett gammalt stenbrott anlagda unika småbåtshamnen i Grötvik mellan Halmstad och Tylösand för att omedelbart stängas och mineras vilken den förblev hela kriget.

Grötviks Segelsällskap som idag förvaltar den kommunägda hamnen firar den 7 juli sitt halvsekel och samma dag ordnas också för 50e året den traditionella hamnfesten.

Under hela sommaren från tvåårsjubileet på Nationaldagen har BryggCaféet öppet dagligen och ordnar bryggdans fredagar och argentinsk tango på måndagar. Tre kvällar i veckan kommer spännande gäster med lokal anknytning och viss kändisskap att gästa bryggan och engagera publiken i ett aktuellt ämne.

Varje dag finns möjlighet till optimistjollesegling och lyckat krabbfiske!

Info: www.bryggcafeet.com

Bilden: BryggCafeet Grötvik från masttoppen. Foto: Johan Sölve.

I morgon lördag 21 april är det Kusträddardagen. På tolv stränder utmed kusten – från Strömstad till Simrishamn – genomför Håll Sverige Rent en manisfestation mot den marina nedskräpningen. I Helsingborg genomförs projektet tillsammans med I love HBG.

Anna Jähnke, miljönämndens ordförande och Erika Karlsson från Håll Sverige Rent samtalar om hur vi får nerskräpningen i hav och stad att minska, det ges även möjlighet för allmänheten att ställa frågor.

– Det är viktigt att vi tillsammans tar ansvar för att minska nedskräpningen. Havet och stränderna är några av Helsingborgs största tillgångar och de betyder mycket för helsingborgarna. Genom att öka medvetenheten kring nedskräpningens konsekvenser hoppas vi att människor tänker efter en extra gång innan saker slängs i havet, säger Anna Jähnke, ordförande i miljönämnden.

Tid: Lördagen den 21 april, klockan 11:30

Plats: Fria bad (vid restaurang Barfota)

Medverkar gör: Erika Karlsson, Håll Sverige Rent, Anna Jähnke, Miljönämndens ordförande, Ola Paulsson, I love HBG

Medverkar gör också anställda i Helsingborgs stad, politiker och 12 föreningar som förutom Fria bad även röjer stränderna på Råå, i Hittarp, Domsten och Laröd. Men också Örby ängar, piren vid Kallbadhuset, Vikingstrand, Norra stranden och Strandpromenaden.

Nedskräpningen av våra hav och våra kuster är ett allvarligt miljöproblem. Många tusen ton skräp, mest plast, slängs i våra hav och på våra stränder varje år – skräp som utgör ett dödligt hot mot det marina djurlivet och vår natur. Den marina nedskräpningen orsakar också många skador på både fritidsbåtar och yrkestrafiken.

Våra hav är fulla med skräp. Det är ett allvarligt miljöproblem som påverkar det marina livet negativt. En del av lösningen är att engagera yrkesfiskare. Nu utvidgas projektet Fishing For Litter till hela den svenska kusten. Projektet går ut på att yrkesfiskare tar med sig det skräp som fastnar i fiskeredskapen in till hamnen.

Fishing For Litter är ett projekt som drivs av KIMO Baltic Sea i samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Syftet med projektet är att skapa förståelse för problemet med nedskräpning i havet genom att samla in, väga och mäta det skräp yrkesfiskarna får med sig in från havet.

Under perioden september 2011 – mars 2012 samlades totalt 3,6 ton skräp in av yrkesfiskare längs kusten av sammanlagt 35 båtar. Yrkesfiskarna får in allt från tvättmaskiner och oljefat till textilier.

– Fiskarna får upp sönderskurna behållare och sopsäckar som visar att personer faktiskt avsiktligt sänker sitt avfall i havet. Därför är det viktigt att höja medvetenheten om problemet genom projekt som Fishing for Litter – ett superkoncept som KIMO tagit fram, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent.

I dagarna har Havs- och vattenmyndigheten beviljat medel för utvidgning av projektet längs hela Sveriges kust. Målet är att bygga upp en permanent verksamhet.

– Vi är mycket glada över att kunna engagera fler yrkesfiskare i Fishing for Litter, säger Ida Wingren projektledare på KIMO Baltic Sea. Vi hoppas att all kunskap som samlas in kan användas till att väcka opinion och på sikt ändra attityder bland alla som färdas på sjön. Fiskarnas ideella insats utgör hela fundamentet i projektet och vi är mycket tacksamma för alla fiskare som väljer vara med.

Info: www.kimobaltic.eu

År 2013 är det 120 år sedan DS Vesteraalen lade ut från Trondheim för första gången som en del av Hurtigruten. 120 år senare är konceptet och naturen desamma, medan upplevelserna har blivit ännu starkare. Söndagen den 2 juli 1893 klockan 08.30 lade DS Vesteraalen ut från kaj i Brattöra i Trondheim. Man satte kurs mot Hammerfest, och 67 timmar senare, den 5 juli klockan 03.30, lade man till kaj – 30 minuter före annonserad tid.

Pressrelease:

Grundaren Richard With var nytänkande och kombinerade kustrutten för lokalpassagerare och gods med internationell turism ända från den första turen. Han tryckte upp marknadsföringsmaterial och sålde norska naturupplevelser till världen. Det gör Hurtigruten än i dag.

Nästa års katalog är full av Världens vackraste sjöresa – oavsett när på året man vill resa. Hurtigrutens reseupplevelser längs den norska kusten har anpassats efter årstiderna.

Sommaren är fortfarande klassikern, men har de senaste åren fått stor konkurrens från aktiva vinterupplevelser genom programmet ”Hunting the light”. Vårprogrammet ”Arctic Awakening” har nyligen lanserats.

Bara på Hurtigruten kan man uppleva tre årstider längs världens vackraste kust på bara några få dagar. Medan det är sommar i Bergen kan vintern fortfarande ha sitt grepp om Finnmarken. Däremellan ligger Lofoten och njuter av vårsolen. Samtidigt tycker många att hösten är den vackraste tiden med sina färgsprakande akvareller och klara luft. Längst upp i norr är fjälltopparna redan pudrade av snö.

Hurtigruten vill vara det bästa sättet att uppleva Norge på. Tack vare vår snart 120 år långa tjänst längs kusten känner Hurtigruten till farvattnet och platserna som vi anlöper. Vi besöker totalt 34 hamnar på seglatsen Bergen–Kirkenes, och som gäst får man möjlighet att utforska naturen och kulturen.

2013 blir också det första året som vi tillämpar ett nytt musik- och kulturkoncept på alla elva fartyg i rutten. Artister med lokal anknytning kliver ombord och erbjuder gästerna unika kulturupplevelser i utvalda hamnar. För Hurtigruten som kulturbärare är det viktigt att bidra till utvecklingen även inom kulturlivet, och samarbetet med institutioner i hamnarna är viktigt.

Hurtigrutenupplevelsen kräver inte på något sätt att man har en hel vecka till sitt förfogande. Man bestämmer själv hur länge man vill vara ombord. Hurtigrutens fartyg seglar varje dag under hela året. Använd gärna Hurtigruten för en helgtur med familjen eller på egen hand. Hurtigrutenkänslan och upplevelserna kommer när fartyget lägger ut från kaj.

Läs mer i 2013 års katalog:
http://viewer.zmags.com/publication/b9ac98b8#/b9ac98b8/1

Båtägare som vill satsa på den underhållsfria däcksbeläggningen Flexiteek har nu sex olika kulörer att välja mellan. Flexiteek har funnits sedan år 2000. Materialet framställs av ett PVC-komposit som är 100 % återvinningsbart.

I produktionen används miljövänliga mjukgörare och i övrigt är miljöpåverkan försumbar, i jämförelse med användning av teak som däcksmaterial.

Flexiteek lämnar inga skruvhål i däcket utan limmas dit. Det är underhållsfritt och fläcktåligt och ger ett bra halkskydd.

Alternativet till Flexiteek är gör-det-själv-produkten Isiteek. Den levereras på rulle med ett spont- och fjädersystem som limmas ihop. Isiteek lämpar sig bäst för mindre och lite enklare paneler.

Info: www.flexiteek.com

Nedskräpningen av våra hav och våra kuster är ett allvarligt miljöproblem. Många tusen ton skräp, mest plast, slängs i våra hav varje år. Skräp som sköljs upp på våra kuster, som utgör ett dödligt hot mot det marina djurlivet och som orsakar kostsamma skador på både fritidsbåtar och yrkestrafiken. Stiftelsen Håll Sverige Rent har nu dragit igång kampanjen Kusträddarna för att manifestera mot nedskräpningen.

Tanken med Kusträddarna är att alla som vill ska ge sig ut på stränder längs sträckan Strömstad till Simrishamn och plocka skräp på Kusträddardagen den 21 april. Kusträddarna kan också dokumentera skräpet, genom att till exempel fotografera det och sedan skicka in bilderna till Håll Sverige Rent. Dokumentationen ska sedan användas för att sprida kunskap om problemet och på så sätt lyfta frågan.

– Kusträddardagen är en manifestation mot den marina nedskräpningen, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. Genom kampanjen hoppas vi att fler människor får upp ögonen för problemet och tar ställning mot nedskräpningen.

Skräp i havet ställer till stora problem för det marina djurlivet. Ett exempel är att stormfåglar som lever i Nordsjön i genomsnitt har 30 skräpbitar, mest plast, i magsäcken. Fåglarna uppfattar plastbitarna som mat och låter bli att äta mat, vilket leder till att de svälter ihjäl.

Sälar kan trassla in sig i plastskräp, vilket orsakar svårt lidande för djuren. Uppskattningar som gjorts visar att runt 1 miljon sjöfåglar, mer än 100 000 marina däggdjur och ett okänt antal fiskar och andra havslevande djur dör eller skadas varje år. Det finns även undersökningar som visar att vanliga musslor, som utgör föda för många människor, tar upp mikroplaster i sitt cirkulationssystem, vilket innebär att plasten kan finnas i maten du äter.

Plast som flyter runt i haven orsakar även skador på sjötrafiken, både yrkestrafik och på fritidsbåtar. Skräpet trasslar ofta in sig i propellrar och andra instrument, vilket kan leda till kostsamma haverier.

Genom att delta i Kusträddarna gör vi tillsammans en insats mot den marina nedskräpningen. Gör som artisten och fritidsfiskaren Pernilla Andersson – bli en Kusträddare.

FAKTA:
Kampanjen Kusträddarna arrangeras av Håll Sverige Rent med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten
Kusträddardagen går av stapeln den 21 april på stränder från Strömstad till Simrishamn.

Anmälan sker på www.kustraddarna.se och där finns även alla övrig information.

Vinn upp till 10 000 kronor i Kusträddarnas fototävling – bästa bilden på skräpet vinner.

Kommentarer

Sneseglaren 11:27:47 2012-04-20

Undrar vem mottagaren till kampanjen är? Båtfolket skräpar inte ner

100-årsjubileét Jubileumsregattan som firas till minne av OS-seglingarna i Nynäshamn 1912, närmar sig. Under 17 dagar med start 20 juli, firar Nynäshamn med mängder av internationella och nationella seglingstävlingar och en stor 100-årsfest med artistuppträdanden. Barn och ungdomar får prova på OS-grenar under ledning av svenska olympier och cirka 250 båtar från början av 1900-talet finns på plats. Just Classic Boat Meet brukar locka tiotusentals besökare.

Tävlingsdeltagarna kommer från bland annat Nya Zeeland, Canada, USA, England, Schweiz, Tyskland och hela Norden. De klasstävlingar som genomförs är Six Metre European Championship, Neptunkryssarpokalen, SK30 European Cup, A22 Skärgårdskryssarpokalen, SM Finjolle, SM Starbåt och SM Drake.

Dessutom genomförs seglingar med de äldre segelbåtarna, bland dem märks bland annat 10 Rm Kitty och 8 Rm Taifun som båda vann olympiskt guld i sina respektive klasser 1912.

Mer info: http://www4.idrottonline.se/NynashamnsSS/Kappsegling/RegattorRaces2012/

Här finns mer information om hela arrangemanget samt om Classic Boat Meet: http://www.jubileumsregattan.se
http://www.cbm2012.se

Foto: Jan Klingeborn.

Nya BWA 22′ Sport GT är den hittills mest avancerade båten från italienska BWA i företagets Sportserie. Det är en välutrustad båt med hög kvalitet. Båten har förhållandevis stora tuber och gott om plats för förare, passagerare och solbadare.

GT står för Gran Turismo och företagets utvecklingsteam har eftersträvat en riktigt sportig stil med tvåfärgade tuber, ergonomiska säten och flera tillbehör.

Båten är mångsidig, särskilt i den akterliga delen. Den U-formade soffan erbjuder två fler sittplatser än en vanlig sittbänk och hela ytan kan enkelt förändras till en solbädd. Även ett litet bord finns som tillbehör.

Åtta personer har sittplatser ombord, men enligt företagets egen pressinformation är båten godkänd för 13 personer. En siffra som låter väldigt hög.

22′ Sport GT är avsedd för en utombordsmotor på 115 hk för den som vill cruisa med familjen. Max motor är 200 hk.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,65 m
Bredd: 2,75 m
Tubdiameter: 58 cm
Tubmaterial: Hypalon-neoprene Orca 1670 dtex
Vikt: 690 kg
Bränsletank: 185 liter
Vattentank: 50 liter
Max motor: 200 hk
Personer: 13
CE-klass: B/C
Info: www.bwa.it

Trots att de flesta av oss tänker på miljö, ekonomi och bränsleförbrukning i dessa tider så finns det de som tänker tvärt om. Vad sägs om ägaren av denna superyacht, som sägs vara världens snabbaste superyacht. Toppfarten är nästan 70 knop för denna 42 m långa yacht.

The World is Not Enough är en Millennium 140, en lyxig 42 meters superyacht som har designats av Mulder Design. Hon byggdes redan 2005 av Millennium Superyachts i Florida, USA.

Yachten har ett skarpt V-format skrov i aluminium, som gör att båten skär genom vattnet som gamla tiders jagare, även under hårt väder. Som syns på filmen här intill så går hon lugnt och fint i höga hastigheter, även om hon inte alls är nära topphastigheten på filmen.

Denna kraftfulla yacht är väldigt välisolerad för att gå tyst och bekvämt även i höga farter. Marschfarten sägs ligga på drygt 50 knop.

Motoriseringen består av två stycken brittiska (ägs dock av MAN) Paxman 18-cylindriga huvudmotorer med dieseldrift. De ger totalt 10 870 hk. Detta räcker dock inte för att hålla närmare 70 knop utan motorrummet är också utrustat med dubbla TF80 Lycombing turbiner på 9 200 hk styck. Alla denna effekt ger förstås en extrem bränsleförbrukning. Enligt uppgift är bränsletankarna på cirka 57 000 liter, vilket ger en räckvidd på cirka 3 800 Nm.

Vid en mer behaglig marschfart på 12 knop är räckvidden 3 000–3 500 Nm.

Tekniska specifikationer
Varv: Millennium Superyachts
Toppfart: 68 knop
Bränsleförbrukning: 1 99 liter per timme
Längd: 42,40 m (139,1 fot)
Bredd: 8,25 m (27,0 fot)
Konstruktör: Mulder Design
Interiördesign: Evan K Marshall
Djupgående: 1,88 m (6,2 fot)
Pris: 200 Mkr

Med anledning av att Fritidskontoret i Skellefteå i dagarna ska ta beslut om höjd åldersgräns på kommunens badanläggningar har en diskussion startat kring åldersgränsen för när barn får tillträda till badet utan en vuxens sällskap. Bakgrunden till ärendet är det allvarliga drunkningstillbudet som inträffade på Vitbergsbadet i Skellefteå sommaren 2011.

Frågan har debatterats de senaste dagarna, vilket Svenska Livräddningssällskapet tycker är viktigt. De vill ytterligare förtydliga vår ståndpunkt:

– Det finns idag inga garantier för att en person är simkunnig vid en viss ålder. Simkunnigheten i Sverige är generellt sett hög, men sett över hela landet uppger fortfarande 3 av 10 personer att de inte kan simma 200 meter. Ser vi på särskilt utsatta grupper är siffran för simkunnigheten lägre. Ska man därför prata om krav på inträde till bad, bör man prata om ett simkunnighetskrav, snarare än ålder, säger Karin Brand, Generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

Det här är en otroligt viktig fråga, där ansvarsfrågan är central och måste både debatteras och tydliggöras.

Äventyrsbaden i Sverige kommer att granskas av Konsumentverket i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet och MSB under 2012 och 2013. Svenska Livräddningssällskapet ämnar lyfta åldergränsfrågan i samband med denna granskning. Vi hoppas på en bra dialog med badanläggningar och kommuner i Sverige.

Medan vi håller på med sjösättningar så förbereder sig teamen i Volvo Ocean Race för fullt inför nästa etapp. Här är en blogg från Team Abu Dhabi, som visar på allt det arbete som ligger framför.

Team Blog – Jamie Boag – 18th April 2012

The Volvo Ocean Race is all about man and machine against nature. It is at once both a sporting challenge and a test of human endeavor and adventure. Racing in the depths of the Southern Ocean in a carbon fibre shell doing 50kph and leaping of seven metre waves is in itself something that most of us will never experience but I’m sure many of us would like to try it for an hour or two. On the other hand, being on a boat, hearing tearing noises from the hull and realising that you and your team mates are six days away from rescue, is something that none of us would want to experience. Never mind having to drill 35 holes in the bottom of the boat lying on its side in a gale 1,700 miles from land as the only means of repair. That was a race against Mother Nature and she won that battle. Not the war though

Our rescue mission to get the broken Azzam on a ship from Puerto Montt in Chile to Itajai was always going to be tight. Originally we estimated a 72hr fix to try and get the boat repaired and prepared to take part in the In-Port Race on Saturday and the restart the day after. Mother Nature has not been kind to us, throwing adverse weather conditions in front of the Thorco Emipire ship that is carrying our boat to Itajai. The ship was originally due to discharge her on the 17th, and our latest estimate is now the morning of the 19th.

That gives us about 40 hours to do a 72 hour repair. We also have to factor in that normally we would take three days to prepare the boat and systems for an ocean leg, time we just do not have on this occasion. Yet nothing is impossible.

Since the ship left Chile we have, like the famous scene in Apollo 13, been running scenarios and looking at the different critical paths involved with the repair on the boat.

Every time we go over the process we manage to shave a few minutes here or there. As of yesterday we had managed to get our estimate down to around 55 hours. For example:

• Moving the steel cradle from the ship to the base had originally involved dismantling, trucking and reassembling. We managed to find a small car ferry in the river that could barge the container from the ship to the shore base (about 2 miles). This has saved us 45 minutes a day.
• The repair to the hull requires the core and the inner skin to be cut out. This leaves only a flimsy 1.5mm of carbon skin over a large area which we need to work on. This necessitates a splash, or exact mould being constructed and vacuumed to the outside of the boat over the area where we will do the repair. As we have to repair not only the broken side of the boat, but effect remedial work to the “good” side of the boat we had to build a second splash for the starboard side. After careful study and because the area affected here is smaller the engineers have determined that a second splash, or mould is not required for starboard side of the boat, saving another four hours of work.

And the list goes on. Today we have the white board cleaned again a fresh pair of marker pens, and the thoughts of Apollo 13 in the back of our minds. How can we save more time?

Despite all of the good work above we are constrained by the laws of physics. Resins have cure times, there is a limit on the amount of people who can actually work in a combined space, and there are only a certain amounts of hours in the day. We are also conscious of the old adage that more haste less speed. At the end of the day the repair has to be seaworthy. Our team mates will be launching off to do battle with Mother Nature again in four days time, and we need to sleep safe in our beds knowing that the repairs are as good as they can be.

Will we make it? It won’t be for the lack of trying.

Facebook: www.facebook.com/abudhabioceanracing

YouTube: www.youtube.com/abudhabioceanracing

Twitter: www.twitter.com/adorlog

Engelska Sunseeker International har passerat ännu en viktig milstolpe i varvets historia. Företagets grundare och före detta vd, Robert Braithwaite, la igår den första gelcoaten i det som ska bli Sunseekers största båt hittills. Sunseeker 155 Yacht beräknas stå klar i december 2013. En av de hittills största Sunseekers är 80 Yacht (stora bilden).

Sunseeker 155 Yacht är det största bygge som startats hittills vid Sunseekers Poole Shipyard på den engelska sydkusten. Sunseeker är därmed det enda produktionsvarvet i världen som kan bygga båtar i kompositmaterial i storlekar från 40 till 155 fots (46,5 m) totallängd.

Med en räckvidd på 4 500 Nm, boutrymmen för upp till tolv gäster och tio besättningsmedlemmar är det här en riktig bjässe på knappt 500 ton. Sunseeker 155 Yacht är byggd för att ge ett avtryckis och som företagets nya flaggskepp är hon utrustad med balkonger, flera olika garage för mindre båtar och vattenleksaker och annat som är helt nödvändigt för ägare av den här typen av skepp.

Robert Braithwaite gav ingenjörerna och konstruktörerna vid varvet en särskild eloge. De har arbetet med konstruktionen av 155-fotaren de senaste tre åren.

Tekniska specifikationer för lillasyster Sunseeker 40 Metre Yacht
Prestanda: upp till 25 knop
Räckvidd: Upp till 1 500 Nm vid 10–12 knop med halv last

Längd: 40,05 m
Bredd: 8,09 m
Djupgående: 2,7 m
Deplacement: 189 000 ton
Bränsletank: 23 560 liter
Vattentankar: 4 950 liter
Hålltankar: 1 450 liter
Gråvatten: 1 350 liter
Motorisering: 2x MTU 12V 4000 M93
Generatorer: 2x70kW 400/230v 3 fas 50Hz (Euro)
2x 80kW 400/230v 3 phase 60Hz (US)
Maxfart: 25 knop
Info: www.sunseeker.com

Nu är det snart dags igen för Öppet hus på Marina läroverket. Det är Marinteknisk gymnasieutbildning på Marina läroverket i Danderyd som bjuder in til ldetta.

Pressrelease:

Om du är båtintresserad och vill vara säker på att få jobb direkt efter gymnasiet ska du söka till Marina läroverket nu. Du kommer under utbildningen även segla med skolans långseglingsfartyg och lära dig manövrera olika typer av båtar samt få möjlighet att ta Maskin- och Fartygsbefälsexamen klass VIII.

Välkommen på Öppet hus den 8 maj kl 17-20. Vill du kan du följa en marinteknikelev hela dagen för att få en bättre inblick i vad vi gör en vanlig skoldag. Skolan ligger vid Stocksund i Danderyd.

Info: www.marinalaroverket.se

Havs- och vattenmyndigheten ger två miljoner kronor till den ideella organisationen Fiskesekretariatet, FISH. Pengarna går till att försöka skapa ett hållbart nyttjande av fisk och skaldjur utan att skada den marina miljön. Det sker genom lobbying, information och samarbet med andra europeiska miljöorganisationer. HaV ger också bidrag till projekt som räddar flodpärlmusslan och vildlaxen.

Fiskesekretariatet bildades 2003 av Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden, Svenska Sportfiskarna och i dag är även Fältbiologerna medlemmar. Organisationen arbetar internationellt för att sprida information samt skapa nätverk kring vad vad som krävs för att skapa ett miljömässigt hållbart fiske.

Det sker bland annat genom diskussioner om utformning av en ny och gemensam fiskeripolitik. Sedan 2007 har Fiskesekretariatet satt särskilt fokus på att samarbeta med ideella miljöorganisationer i Polen.

Andra projekt som nu får pengar av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, rör flodpärlmusslan i Hedströmmen i Västmanland och laxfisket i Vindelälven.

Länsstyrelsen i Västmanland får 587 500 kronor för första året av projektet ”Fria vandringsvägar i Hedströmmen”. Syftet är att öppna upp Hedströmmens huvudfåra i Malingsbo-Kloten området för att gynna den utdöende flodpärlmusslan och öring. Hedströmmen har tidigare varit känd för sitt fina fiske men de senaste 20, 30 åren har fisket har successivt försämrats. HaV bedömer att projektet är prioriterat inom programområdet Biologisk mångfald och fiske och att det bidrar till att uppnå miljömålen ”Levande sjöar och vattendrag”. Ansökan omfattar totalt 4 317 500 kronor och projektet pågår i två år.

Vattenfall Umeälven AB får 500 000 kronor för genomförande av projektet ”LIFE-SALPASS”. Syftet är att riva bort konstgjorda vandringshinder i Umeälvens avrinningsområden så att vild lax och öring kan nå sina lekområden i Vindelälvens Natura 2000 område. HaV anser att projektet också gynnar den utrotningshotade flodpärlmusslan.