nyhetstest

Princess 56 är den senaste nyheten från engelska Princess Yachts. Båten kommer, enligt tillverkaren, att sätta en ny standard för flybridgebåtar. Båten kombinerar en rymlig interiör med ett stort socialt utrymme för gemenskap med familj och vänner både inne i båten och på däck.

Det stora utrymmet för mat och gemenskap har ett rejält matbord i teak. Där finns också väl tilltagna sittytor och en teakbesatt trappa som leder ner till badplattformen, som kan utrustas med hydraulik för höjning och sänkning. Detta är en lyxig men intressant detalj som gör det lättare att använda båtens alla utrymmen, sjösätta jollar med mera.

Ända sedan lanseringen av den första Princessbåten, 1965, har Princess varit i ledningen vad gäller tekniska innovationer, sjövärdighet och tidlös design. Många båtbyggare tittar extra på varje ny modell från det engelska varvet för att hämta inspiration och se hur trenderna utvecklas.

Princess första flybridgebåt lanserades 1973, det var Princess 37. Den revolutionerade märkets huvudmarknader och den Plymouthbaserade båtbyggare inledde en fantastisk expansion med den modellen som grund.

För designen av den nya Princess 56 svarar företagets egna designers och konstruktörer. De har lagt all energi på att utveckla en båt som ska motsvara marknadens högt ställda krav och förväntningar.

Den stora flybridgen ger en fin panoramautsikt och här finns även plats för att äta middag. Här finns en stor wetbar komplett utrustad med handfatm kyl och grill. Förarplatsen är hopbyggd i en L-soffa tillsammans med passagerarsätet.

I salongen har många exklusiva material använts. Den stora sittgruppen är i form av ett U och pentryt väldigt väl utrustad.

Under däck är ägarkabinen placerad akteröver/midskepps för att kunna dra fördel av stora panoramafönster i båtens sidor. I fören finns en rymlig gästkabin. En tredje kabin (tillval) har plats för fler gäster eller besättning.

Skrovet har en djup V-form för att garantera goda sjöegenskaper. Enligt Princess är planingströskeln låg och båten har en god bränsleekonomi.

Skrovet har byggts med den senaste vakuumtekniken (Resin Infusion Technology) för att få ett starkare och lättare slutresultat och bättre räckvidd.

Tekniska specifikationer
Längd: 18,11 m
Bredd: 4,7 m
Vikt: 26,8 ton
Bränsletank: 2 650 liter

Info: www.princessyachts.com
Info: www.svensktbatcenter.se
Info: www.inamarin.se

Camper knappar nu in på ledande Puma (bilden), som har svårt att hålla undan i ledningen av Leg 6. Med 2 300 Nm kvar till målet i Florida skiljer det bara 6,5 Nm mellan de båda ledande båtarna medan Groupama, som ligger sist, har 99 Nm till ledaren. Vädret har varit varierande de senaste dygnen med hård storm nattetid.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

It has been a long, hard night for PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA), who have been fighting to stay in pole position on Leg 6 of the Volvo Ocean Race to Miami. As the leading trio of PUMA, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) and Telefónica (Iker Martínez/ESP) fought against black, wind-sucking clouds in the midst of the Doldrums, PUMA bled miles continuously throughout the night.

PUMA’s lead of 30 nautical miles (nm) from Telefónica at 1300 GMT on Monday was eroded painfully when, at 1900 GMT, CAMPER swept into second position, 26 miles astern. Throughout the night, hard-pushing CAMPER and Telefónica continued to apply the pressure, closing to within seven nm at 0400 GMT this morning. By 0700 GMT, the margin had narrowed a fraction more to just 6.2 nm, with third-placed Telefónica just a mile astern of CAMPER.

As the squalls rolled through, bringing rain with them, the crew of PUMA tried every sail they had on board to keep the black boat moving, but to no avail. A final squall brought CAMPER and Telefónica within sight, while PUMA lay becalmed with only the mainsail hoisted. There was not enough breeze even to unfurl a headsail. With the keel canted to one side to prevent the boom from sweeping uncontrollably across the deck, the PUMA crew could do nothing.

“We still hate clouds. We hate them – even the pretty ones. They ruin our days and plague our nights and they’ve just done it again”, wrote Media Crew Member Amory Ross. “One massive, unavoidable green glob on the radar and an ominously dark splotch on the horizon indicate imminent doom. Nothing can prepare you for the gut-wrenching conclusion once its run its course and stolen your wind, hopes and in this case, your hard-fought lead.”

Meanwhile, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) have been able to bring their deficit back under 100 nm and at 0700 GMT were 82.7 nm adrift of the leaders. Groupama (Franck Cammas/FRA), who have also been struggling for much of Leg 6, are poised to break through the 100 nm barrier too, as both teams continue to make good speed while the leaders hit the wall in the Doldrums.

The leading pack is 290 nm southeast of Cayenne in French Guiana, making a miserable average speed of three to four knots. Today is set to be another painful once as the fight to reach the steady northeast trade winds continues.

“Swedish Yacht Crew School” har startat en extra tilläggsutbildning för sina kunder, gamla och nya elever – ”Swedish Air Jet School” – där de utbildar kabinpersonal för privata jetplan. Anledningen är olika förändringar inom yachtvärlden där utvecklingen av yachter har gått från allt ifrån jacuzzis till helikoptrar och privata jetplan.

Pressrelease:

– Varför ska inte jag ha en sådan extra utbildning att kunna erbjuda mina kunder, elever och andra människor som drömmer om att arbeta ombord på en Privat Jet?, berättar Malin Linder, grundare av Swedish Yacht Crew School.

Att svenskar är kända för sitt rykte om att vara lojala och hårt arbetande är något som Malin med glädje kan erbjuda sina kunder runt om i världen.

– Som det ser ut idag vet vi att vem som helst kan få arbete på en privat jet utan någon tidigare erfarenhet eller kunskap, men det gäller andra regler för kabinpersonal ombord privata jet från och med april 2012, tillägger hon.

– Jag skulle inte vilja skicka i väg människor från min privata skola utan ordentlig erfarenhet och kunskap vilket gjorde att jag i samband med starten av den nya tilläggsutbildningen inledde ett samarbete med utbildningsföretaget CAT of Sweden, Cabin Aviation Training, i Sollentuna. Jag anser att de har ett likvärdigt arbetssätt, etik- och moraltänkande som mig och mitt företag vilket känns både betryggande och stabilt, fortsätter hon.

– Hela tanken kring detta är att få mina elever att känna sig fullärda och fått med sig ett starkare självförtroende på vägen mot sin nya yrkesroll så att de kan ta steget ut i världen och börja arbeta som Cabin- eller Yachtpersonal och känna att både Swedish Air Jet School och Swedish Yacht Crew School finns med om det uppstår olika komplikationer eller dylikt framöver, säger hon.

Malins företag har inte bara svenska samarbetspartners utan också har fått många utländska.

– Att även kunna förbereda redan utbildade flygvärdinnor och stewards in i vår yachtvärld till havs är otroligt roligt. Men vi står för säkerhet och hög arbetsmoral så jag skickar inte iväg någon på jobb utan vårt etiska synsätt. Rätt person på rätt plats – sen kan vi inget annat än att njuta av att de har fått jobb och vi på skolan av våra elever som har hittat rätt val i livet, avslutar hon.

Info: www.swedishyachtcrewschool.net

I sommar drabbar världens främsta dambesättningar återigen samman i rafflande matchracingmöten på Kyrkviken i Lysekil. Den 6–11 augusti är det dags för sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, med en prispott på hela 300 000 kronor.

– Den härliga stämningen och det starka stödet från åskådarna på Släggö lockar minst lika mycket som prispengarna, skrattar danska fjolårssegraren Camilla Ulrikkeholm, som givetvis återkommer för att försvara sin titel.

2004 seglades Lysekil Women’s Match för första gången. I morgon lördag är det 100 dagar till 6 augusti, då årets tävling drar igång. I fjolårets final vann Camilla Ulrikkeholm över australiensiskan Nicole Souter med tre raka matchsegrar, och i sommar laddar hon med VM i Långedrag för att komma i toppform till Lysekil Women’s Match:

– Ja, det blir två stora tävlingar för oss på den svenska västkusten i sommar, men det har vi förstås inget emot, säger Camilla Ulrikkeholm, som tillsammans med sina fem besättningsmedlemmar tävlar för KDY i Skovshoved.

Vid detta danska matchracingcenter i Öresund drillas besättningarna i likadana båtar som tävlingsbåtarna i Lysekil Women’s Match. Det handlar om 11 meter långa och 4 ton tunga kappseglingsredskap av typen DS 37, speciellt utvecklade för snabba manövrer och täta möten i matchracing:

– Det är förstås en fördel för oss att få segla i likadana båtar som på hemmavattnen, men vind, ström och det taktiska spelet på banan påverkar ju också resultatet en hel del, påpekar Camilla Ulrikkeholm.

För initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White och hennes stab från arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar, är det 100 bråda dagar som nu återstår till tävlingsstarten:

– Det är roligt att vara igång med förberedelserna, som går planenligt. Många av de inbjudna seglarna vill gärna komma tillbaka till Lysekil och försöker få in evenemanget i sin späckade tävlingsplanering, kommenterar Anna Holmdahl White, och ber att få återkomma med presentation av fler deltagande världsstjärnor under våren.

– Ja, vi har några riktigt intressanta namn på gång, som säkerligen kommer att ge den initierade publiken en lika spektakulär seglingsshow som de har vant sig vid att få i Lysekil under matchracingseglingarna, avslutar Anna Holmdahl White.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 kr i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Hallberg-Rassys webbsida har fått en rejäl ansiktslyftning. Företaget har varit online i 16 år och var ett av de första båtvarven i på nätet. Redan från start var webbsidan ovanligt innehållsrik. Efterhand kompletterades den med mer och mer information. Idag finns hela 6 000 undersidor med filmer, broschyrer, ingående instruktionsböcker för båt, motor och mast.

Där finns fullskärms-360-gradersvyer av inredningar och maskinrum, tusentals stillbilder och detaljerad information om alla modeller Hallberg-Rassy någonsin byggt. Här finns även vaggskisser, farttabeller, bränsleförbrukningstabeller och transportmått.

En särskilt omtyckt avdelning är Owner’s Gallery, dit Hallberg-Rassyägare får skicka in sina egna bilder. I Owner’s Gallery finns över 2 000 bilder från jordens alla hörn: bilder på Hallberg-Rassy-båtar vid kameler, isberg, pingviner, vattenfall, palmer och vit sandstrand, för att nämna något.

Info: www.hallberg-rassy.com

Företagets ägare, Steve Franzén, har mer än 30 års erfarenhet av segling på olika nivåer och karaktär långsegling såväl kappsegling i och nära skärgård som havskappsegling. Sedan årsskiftet 2005 -06 är Apollo Sails Sverige representant/återförsäljare för välrenommerade polska segelmakaren Apollo Sails.

– Vi är glada att fortsatt kunna erbjuda landets seglarskolor, båtklubbar och privatpersoner ett Optimistjollesegel till sensationellt lågt pris, säger Steve Franzén.

Optimistjollesegel kostar från 995:-/st. Vid köp av fem eller fler segel leverans fraktfritt inom Sverige.

Apollo Sails erbjuder även rullsystem för gennaker och Code 0 segel. Rullen är gediget byggd i rostfritt med underhållsfria kapslade lager och finns i två storlekar. Den mindre, Apollo Xs, för segel upp till 30 m2 Pris 3.995:- inkl moms. Den större modellen, Apollo Xm, passar segel i storlek 30 – 60 m2 Pris 4.995:- inkl moms. Antitorsionslina och ändlös lina ingår ej.

Info: www.apollosails.com

Regeringen har beslutat att Kustbevakningen får ställa ett av sina sjöövervakningsflygplan med personal till förfogande för deltagande i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Kustbevakningens deltagande kan inledas under andra halvåret 2012 och ska pågå under högst fyra månader.

– Kustbevakningen deltog med ett sjöövervakningsflygplan med stor framgång i operation Atalanta under våren 2010, det är bra att Sverige åter kan ställa upp med en resurs som är mycket efterfrågad inom insatsen. Kustbevakningens bidrag kommer utöver huvuduppgiften, skydd av FN:s mattransporter, även bidra till att skydda såväl svensk som övrig internationell handelssjöfart. Kustbevakningen kan utöver flygets tekniska kapacitet även tillföra insatsen kompetens inom “Law Enforcement-området” säger försvarsminister Karin Enström.

Det svenska bidraget från Kustbevakningen kommer att ställas under EU:s operativa ledning. Bidraget utgör ett efterfrågat stöd till insatsen. Den totala kostnaden för Kustbevakningens insats får uppgå till 60 Mkr.

För en säker och hållbar utveckling så vänder sig nu sjöfarten till Sverige och Sjöfartsverket. Sjöfartsverkets projekt MONALISA har väckt stort internationellt intresse och världens största kryssningsrederi, Carnival Corporation & plc, ansluter sig nu till projektet.

EU-kommissionen har lyft fram vikten av att ta fram kraftfulla åtgärder för att i framtiden undvika fartygsolyckor och genom en ny ansökan till EU-kommissionens TEN-T program tar nu Sjöfartsverket initiativ till en utökning av det pågående MONALISA-projektet. Sjöfartsverket ska tillsammans med Carnival Corporation & PLC utvidga projektets testområde från Östersjön till att även omfatta Medelhavet. Ett flertal fartyg från Carnival Corporation & plc olika bolag kommer att delta i testfasen av projektet.

– På grund av vårt geografiska läge är Sverige i högre grad än andra länder beroende av en stark och effektiv infrastruktur. Att leda ett projekt som syftar till att effektivisera sjövägarna, höja sjösäkerheten samt skapa en ekologisk hållbarhet är något vi på Sjöfartsverket är mycket stolta över. Omvärldens intresse för projektet bekräftar också att vi är på rätt väg, säger Jonas Vedsmand, Sjöfartsverkets marknadsdirektör.

MONALISA är ett innovations- och demonstrationsprojekt med mål att effektivisera och optimera sjöfarten samt minska såväl bränsleförbrukning som utsläpp. MONALISA 2.0 är ett direkt resultat av den positiva respons som Sjöfartsverket fått främst när det gäller utvecklingen av ett nytt koncept för dynamisk och proaktiv ruttplanering.

– Carnival Corporation är positiva till att få vara med i den fortsatta utvecklingen av ett projekt som vi tycker är mycket intressant. Vi ser fram mot att tillsammans med övriga partners utveckla ett övergripande europeiskt system för sjötrafikkontroll som på många sätt kommer att vara bra för sjöfarten, säger Andrew Paul, ansvarig för EU-projekt på Carnival Corporation & plc.

Internationella organisationer och företag har redan visat stort intresse för projektet som leds av Sjöfartsverket. Danska, norska, spanska och italienska myndigheter har redan anslutit sig till MONALISA 2.0 och samtal pågår med myndigheter från ett flertal andra länder.

– Vi på Sjöfartsverket är beredda att ta ansvar för framtidens sjöfart och koordinerinsansvaret för MONALISA 2.0. Vi räknar med ett stort antal partners i form av myndigheter, näringsliv och forskningsvärlden i flera EU-länder, säger Magnus Sundström, projektledare för MONALISA.

Info: www.monalisaproject.eu

Ålö vid Gamla Oxelösund blir ett nytt besöksmål i Oxelösunds skärgård. Skärgårdshemmanets byggnader restaureras och inreds för dagbesök och enklare övernattningar. Bryggor renoveras så att besökare kan komma med turbåt eller egna båtar. Ålö kommer att användas för rekreation, lärande, friluftsliv och kulturturism.

Nu är det klart att Oxelösund får 800 000 kronor från EUs strukturfonder för att återställa Ålö skärgårdshemman. Tillsammans med medfinansiering och ideellt arbete omfattar projektet insatser beräknade till 1,8 miljoner.

Nu börjar också utmärkning av stigar och vandringsleder så att besökare kan hitta till badplaser, lämpliga tältplatser och naturupplevelser. Det behövs också åtgärder för att återställa delar av jorbrukslandskapet vid skärgårdshemmanet.

– Det kommer att ta tre somrar att genomföra projektet men du kan besöka Ålö redan i år om än i begränsad omfattning. Från 2015 beräknas 100 övernattningar, dagbesökare och grupper på Ålö. Oxelösunds hembygdsförening är glada över att Ålö, som är Oxelösunds andra ö i storlek, återigen ska kunna besökas och bli ett levande besöksmål i Oxelösunds skärgård, berättar Christer Marklund.

Planerings- och informationsmöten ska genomföras under maj månad och onsdagen den 13 juni planeras en natur- och kulturvandring på Ålö. För dig som inte har egen båt kommer båtturer att gå mellan Gamla Oxelösund och Ålö.

Projektägare är Oxelösunds hembygdsförening och medfinansiärer är Oxelösunds kommun, PROMARINA, Oxelösunds Båt & Motor samt Dykarklubben Aquatic.

Modellerna Clean Land och Walker är i gummi med foder i neopren. Riktigt gummi färgar inte av sig – detta kan vara viktigt att informera de båtägare om, som är rädda om båtdäcken.

Dessa skor tål det mesta och kan tvättas – inte över 40 grader. Pris Clean Land ca 480 kr och Walker ca kr.

Info: www.bengt-ymen.com

Bygget av de fem nya kustbevakningsfartygen i Estland fortskrider med allt högre itensitet. Fyra fartyg är nu under byggnation i olika stadier, samtidigt. De byggs vid Baltic Workboats i Saaremaa i Estland. Det första fartyget, KBV 312, körs med varvsprovturer inför leveransprovturerna som beräknas ske i början på maj.

Pressrelease:

De prover som har gjorts så här långt ser bra ut, fartyget fungerar bra i sjön och med manövrering och navigering.

På KBV 313 är snickarna i full gång med inredningen, det görs system och kabelinstallationer. Ett mycket snyggt elinstallationarbete. Fartyget sjösätts denna vecka och levererans sker i sommar.

På KBV 314 slutförs svetsjobb och isolering av fartyget innan kabeldragning kan börja. Maskinerna är på plats och målning pågår.

KBV 315 ligger fortfarande i jiggen, däcket är pålagt och man har påbörjat svetsning av däcksutrustningen såsom räckverk, pollare med mera.

De flesta plåtarna till KBV 316 är tillskurna och väntar på att få svetsas ihop i jiggen, när den blir ledig för nästa fartyg.

Källa: Kustbevakningen.

Den pågående seglingen från Brasilien till USA (Florida) i Volvo Ocean Race är en helt annan upplevelse än den tidigare delsträckan. Båtarna har en fin segling i 10-15 knop under fina förhållanden och fältet är ganska väl samlat. I ledningen ligger Puma, 20 Nm före Camper.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

In complete contrast to the atrocities of the Southern Ocean, Leg 6 of the Volvo Ocean Race from Itajaí to Miami is a breeze, particularly for PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA). Overnight PUMA steadily extended their lead over CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS, by averaging a steady 15 knots on a broad reach towards the turning point at Recife some 235 nautical miles ahead on the north east coast of Brazil.

At 0700 GMT this morning, CAMPER had improved their boat speed to 15.2 knots to reduce PUMA’s lead by a mile to 19.20 nm and the rocket ship that is Telefónica (Iker Martínez/ESP), in third place to leeward of the pack, gained four miles on PUMA, averaging 16 knots. Meanwhile, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) and Groupama (Franck Cammas/FRA) had all made losses, Groupama slipping back a further 12 nm to languish 94 nm behind the leader and only making a worrying 10.5 knots.
As PUMA continues to set the pace, the crews are making the most of the near-perfect conditions. The sea is flat, it’s warm and dry on deck and, as sleep is easy and plentiful, it’s no hardship to wake up for a watch or sail change. What could almost have been considered a boring leg has been made fun for the crew by on-the-rail chitchat and planning for the future. It will, however be short lived as according to PUMA navigator Tom Addis the fleet are approaching an area of the racetrack that will be largely dominated by clouds. “We’ll be active at all hours of the day and night from here on in,” he said.

Once round the north east corner of Brazil, the wind should become more favourable, allowing the fleet a choice of where to cross the equator and then pass through the Doldrums for the final time. The Doldrums are usually fairly narrow in the west Atlantic, so the passage through should be without too much difficulty, just a narrow band of squalls and calms for the crews to negotiate before finding the trade winds on the other side. The equatorial current will also give them a helping hand as they head towards the Caribbean next week.

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Nu kommer en helt ny 10 m båt från danska X-Yachts, som lanserade sin första 33-fotare, X-102, 1981. Båtmodellen vann de officiella världsmästerskapen för ORC Offshore racingbåtar (The Three Quarter Ton Cup) totalt sju gånger på 80-talet och blev därmed legendarisk på kappseglingsbannorna. Nu lanseras en helt ny 33-fotare med namnet Xp 33.

Sammanlagt har 250 X-102s och X-3/4 Tons byggts genom åren.

Nästa 33-fotsmodell var X-99, som blev en helt egen klass och fick officiell status som egen klass av det internationella seglarförbundet, ISAF. Över 550 exemplar byggdes av denna framgångsrika modell.

Även de senare X-332 och X-har blivit väldigt populära med närmare 450 båtar byggda totalt av de två modellerna och 2007 introducerades även X-34.

Denna helt nya 33 fots X-Yacht bär vidare arvet från X-Yachts allra senaste kunskaper inom kompositteknologin. Skroven är hellaminerade sandwichkonstruktioner där vakuum används vid tillverkningen för att få bästa förhållande mellan vinylester och skrovets fiberstruktur.

Denna teknologi introducerades 2008, när X-65 utvecklades och används nu alltså till fullo i i samtliga nya Xp modeller. Dessa omfattar nya Xp 44 (april 2011), Xp 38 (augusti 2011) och den helt nya Xp 50, som lanseras i april i år.

Nya Xp 33 är lättare än många av sina konkurrenter land produktionsbåtarna på kappseglingsbanorna. Förutom den nya lamineringsteknologin har varje detalj i båtarna analyserats och undersökts för att få helt rätt balans och viktförhållande. På däck är bland annat trimlinorna helt friliggande för att hålla konstruktionen så enkel som möjligt. Båten har inga skrovventiler och ett begränsat antal öppningar i däck.

Under däck är hela interiören bygd i lättviktsmaterial. Enligt varvet kommer idén med en enkel och effektiv båt att ge Xp 33 mycket goda prestanda.

Jämfört med gamla X-99 väntas den nya Xp 33 segla minst 10% snabbare VMG (velocity made good) mot vinden i medelvindar och mellan 10 och 15% snabbare i friska vindar.

Xp 33 får även nästan 70% högre stabilitet för att bära sitt 15% större segelplan (racingstor och asymmetrisk spinnaker).

Kolfiber används som standard i bland annat främre bommen och rorkulten. Båten levereras med aluminiummast och bom samt rodrigg.

Info: www.x-yachts.se

Regeringen har i dag beslutat att tillåta att Naturvårdsverket ger tillstånd till bekämpning av stickmygglarver med VectoBac G såvitt avser vissa s.k. Natura 2000-områden i Dalälvens översvämningsvåtmarker. Beslutet avser delar av Heby, Tierps, Älvkarleby, Sala, Avesta, Gävle och Sandvikens kommuner. Bekämpningen får genomföras utifrån vad som är nödvändigt för att göra situationen uthärdlig under sommarsäsongen 2012.

Massförekomsten av stickmyggor vid nedre Dalälvsområdet är ett allvarligt problem. Förhållandena har vissa år varit olidliga för människor, som inte längre har kunnat vistas utomhus.

– Om det blir en stor mängd stickmyggor kan det innebära en fara för människors hälsa. Det är ett väsentligt allmänintresse att begränsa kläckningar av stickmyggor, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har vänt sig till regeringen efter en ansökan från NEDAB, Nedre Dalälvens Utvecklings AB. Ansökan gäller bekämpning från helikopter och för hand. Ärendet har beretts av Miljödepartementet, eftersom det rör en prövning enligt miljöbalken.

I förhållande till ansökan får bekämpning endast ske där mängden stickmyggor vid något mättillfälle under de senaste 10 åren uppgått till minst 5 000 per fälla och fångstnatt. Områdenas närmare avgränsning ska fastställas av Naturvårdsverket vid den fortsatta tillståndsprövningen.

För att öka kunskapen om eventuella negativa effekter av bekämpning med VectoBac G i området har regeringen ställt villkor om att bekämpningen ska följas upp.

– Vi har varit angelägna om att kunna ge boende i området snabbt besked om en bekämpning av områdena för en bättre boendemiljö. Vi ger därför nu beskedet att Naturvårdsverket kan gå vidare att ge tillstånd för myggbekämpning. Samtidigt är det viktigt att vi försöker hitta sätt att hantera detta mer långsiktigt, säger miljöminister Lena Ek.

Ett omfattande arbete för att hitta alternativa lösningar pågår inom det landskapsstrategiprojekt som Länsstyrelsen i Gävleborg driver. Syftet med projektet är bl.a. att finna långsiktiga lösningar för att komma till rätta med grundorsakerna till problemen i området. Det handlar bl.a. om restaureringsåtgärder som ökad hävd av älvängar och ett samarbete med berörda aktörer för att kunna få till stånd en förändrad vattenföring, vilket förväntas ha en positiv effekt på den biologiska mångfalden och samtidigt påverka stickmyggsproduktionen negativt.

Återkommande bekämpning med VectoBac G är varken ekonomiskt eller ekologiskt hållbart. Det är därför viktigt att arbetet med regionala landskapsstrategier och skötselinsatser som kommit igång genom länsstyrelsens regi för att finna mer långsiktiga lösningar fortsätter.
Vectobac G är ett biologiskt bekämpningsmedel som är avsett att användas mot stickmygglarver. Kemikalieinspektionen godkände medlet, med vissa villkor, för bekämpning av stickmygglarver den 19 mars 2010.

Stockholms Hamnar fick ett glädjande besked idag när Högsta domstolen meddelade att planeringen av godshamnen på Norvikudden i Nynäshamn kan fortsätta, och hela länet kan sjövägen förses med miljövänlig frakt. – Med den nya godshamnen på Norvikudden säkrar vi varuförsörjningen för den snabbt växande Stockholmsregionen och ökar andelen miljövänlig frakt i hela länet, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar.

Högsta domstolen valde att inte meddela prövningstillstånd för de överklaganden som kom efter den positiva domen för Norvikudden i Miljööverdomstolen i december 2010. Beskedet innebär att Miljööverdomstolens dom ligger fast och att planeringen av hamnen kan gå vidare. Nu går ärendet tillbaka till Mark- och miljödomstolen för fastställande av villkor för hamnbygget. Villkoren förväntas att tas upp till prövning inom ett halvår.

– Dagens beslut är mycket glädjande. En lång process närmar sig sitt slut. Vi har nu fått tillstånd att bygga den nya godshamnen på Norvikudden och ser fram emot att Mark- och miljödomstolen tar upp målet angående villkoren så snart som möjligt, säger Johan Castwall.
Stockholms Hamnar bygger en godshamn på Norvikudden för att trygga effektiv varuförsörjning till den starkt växande Stockholmsregionen. Hamnen behövs för att på ett hållbart sätt möta framtidens krav på ökade volymer och större fartyg.

Hamnen i Nynäshamn kommer att ägas av Stockholms Hamnar, som är ett helägt dotterbolag till Stockholms stadshus AB.

Navigare Yacht Service har verkat som kvalitets varv under flera år i Lavrion/Grekland. Syftet har främst varit att serva, hantera och projektleda Navigare Yachtings stora charterflotta över hela världen. De ständigt varierande uppdragen har gjort att varvet idag har en stor kunskap inom samtliga områden som berör båtar i alla storlekar. Nu har varvets faciliteter vuxit tillräckligt mycket för att hantera och serva andra båtar.

Navigare Yacht Service kan åtgärda allt ifrån att bygga båtar från grunden till enklare service arbeten, vinterförvaring och marinaplatser. Vilket alltid sker med rimliga, försiktiga och fasta prissättningsprinciper. Allt för att göra kunden trygg, nöjd och viljan att komma tillbaka.

Navigare Yacht Service erbjuder även 24 timmars service, oavsett var kunden befinner sig när ett problem uppstår finns det möjlighet för personalen att ta sig dit för att på plats göra en besiktning av skadan och hjälpa till med bogsering samt om möjligt minimera kostnader och problem. Som ett stort och erkänt skandinaviskt bolag vet man att man som kund eller partner inte vill ha obehagliga överraskningar i form av justerade priser i efterhand. Därför tillämpas alltid fasta priser och tydliga ramar för när arbeten skall vara klara.

Info: www.navigareyachtservice.com

Besättningen ombord på PUMA Ocean Racing har tagit en knapp ledning i Volvo Ocean Race Leg 6. Båtarna har nu seglat en femtedel av sträckan med drygt 3 500 Nm kvar. De gör cirka 10 knop under fina förhållanden och fältet är ganska väl samlat med ett totalt avstånd mellan ledaren och sista båten på 63 Nm.

Här är den senaste bloggen från Team Abu Dhabi och Ian Walker:

Team Blog – Ian Walker – 26th April 2012

At the start of this race one of the things I was looking forward to most was some close racing in similarly matched boats. So far in this race that has eluded us in all but short bursts but finally we have a nice battle on our hands with Camper.

Downwind there is not much between us so we are hoping the wind stays as far aft of the beam as possible. After losing some miles last night we have benefitted from the light air transition and sailed up right behind them. We are still shadowing each other in the West which seems to have been working out well for us – long may that last!

The key to this leg was always likely to be trying to get into the trade winds first and that is the prize for whoever gets through this patch of light wind. So far we have managed to keep moving but we are under no illusions that any boat could park up at any time. One good thing is that we have managed to get much further East than once looked likely.
That puts us closer to those out to sea which should help us in the medium term when we finally get clear of this transition.

Last night was another beautiful night of sailing with more stars than you could ever imagine. Today has dawned clear and with a nice smooth sea. I am not sure how long things will last but so far leg 6 is being kind to us. Maybe it is good karma for the Aussies and Kiwis we have onboard who have not let us forget that it is ANZAC day. Nocka has not only brought an Aussie flag but has also been practicing his marching on deck – maybe the sun is getting to him.

Info: www.volvooceanraceabudhabi.com

Facebook (www.facebook.com/abudhabioceanracing);

YouTube (www.youtube.com/abudhabioceanracing) and

Twitter (www.twitter.com/adorlog)

Här är ännu en snygg motorbåt med klassiska linjer från italienska Cantieri Estensi. Båten heter 360 Goldstar Sport och är tillverkad med högsta kvalitet som målsättning. Den är även godkänd för Klass A enligt CE-reglerna, vilket visar att den är ett högklassigt bygge, Enligt tillverkaren uppfyller den även miljömålen tack vare relativt sett låg bränsleförbrukning.

Båtens längd är 11,65 meter och bredden 3,90 meter. Det gör den intressant i ett storleksområde där det gäller att erbjuda mycket utrymme i förhållande till yttermått.

360 Sport Goldstar sägs erbjuda mer komfort och större utrymmen än jämförbara båtar i samma kategori. Den har två kabiner och är anpassad för ett eller två par. Takhöjden i salongen är över 2 m och i båda kabinerna 194 cm.

För designen svarar Zuccheri Yacht Design. Salongen är rymlig och i båtens för finns ett stort utrymme för solbadare.

Båtägaren kan välja mellan två olika dubbelinstallationer med motorer från FPT Industrial (Iveco). Det ena alternativet är 2x 280 hk, vilket ger en marschfart på 24 knop och en toppfart på 27,5 knop. Ett mer effektfullt alternativ är 2×370 hk common rail FPT dieselmotorer för en toppfart på 33 knop. Dessa motorer ingår i Ivecos så kallade NEF (New Engine Family) från Fiat Powertrain Industrial.

Ljudnivån i båten anges till låga 70 dBA vid 2000 rpm.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 11,65 m 38′ 03″
Bredd: 3,90 m 12′ 10″
Djupgående: 1,20 m 3′ 11″
Vikt: 8,00 t 17.636 lbs
Bränsletankar: 900 l 238 US g.
Vattentank: 400 l 106 US g
Motorer: FPT N67 MNT M28, 2×206 kW, 2×280 hk
Optional engines FPT N60 ENT M37,2×272 kW, 2×370 hk
Backslag: ZF 80 IV 2,008:1
CE-klass: A
Personer (Ce: A-B-C): 10-12-14
Design: Zuccheri Yacht Design
Info: www.cantieriestensi.it

Ejdern visade 2011 på en fortsatt snabb minskning och för svärtan blev resultatet det lägsta under de 26 år som räkningarna pågått. För tordmulen och sillgrisslan ser utvecklingen betydligt bättre ut och de senaste årens utveckling mot en utjämning i kurvorna för säl, havsörn och skarv verkar hålla i sig.

Pressrelease:

– Alla områden där vi tidigare haft stora bestånd av ejder har ytterligare minskat kraftigt. Samtidigt verkar bestånden öka något eller ligga mer stabilt längre in i skärgården. Men trots det är den totala bilden att läget för ejder är fortsatt dystert, säger projektledaren Karin Strandfager.

Att läget för ejdern verkar betydligt sämre i ytterskärgården än längre in är något som observerats under några år. Dessa observationer ledde till att det 2011 även gjordes en linjetaxering från innerskärgården till ytterskärgården i ett begränsat skärgårdsområde (Stavsnäs, Maderö och österut). Resultaten visar att de flesta häckningarna skedde i den innersta skärgårdsdelen.

Tyvärr visar studien också på ett uruselt häckningsresultat där man kan undra om merparten av ejderhonorna verkligen ens har försökt häcka. De få ungar som kläcktes hade också mycket låg överlevnad, hela 70% av de kläckta ungarna hade dött inom två månader.

Projekt Levande skärgårdsnatur startades redan 1985 och hade förutom miljöövervakning och dokumentation i syfte att vara en snabb väckarklocka för miljöfrågor. Något som Gunnar Hjertstrand, fältsamordnare för projektet känner igen sig i. – När vi i vårt jobb räknar, mäter, väger, märker, registrerar och rapporterar känns det meningsfullt att tänka sig som en kugge i det maskineri som jobbar för ett friskare Östersjön. Om inte våra företrädare haft samma inställning så kanske vi nu varken haft säl eller örn kvar i skärgården.

För Skärgårdsstiftelsen är projektet ett flaggskepp för det stora naturvårds- och miljöarbete som genomförs på våra områden i Stockholms skärgård. Där rapporterna inte bara är viktiga i form av resultat och siffror utan även genom att stiftelsen hela tiden har personal som ser, hör och upplever naturmiljön i sitt arbete i projektet (och i sitt ordinarie arbete som tillsynsmän eller naturvårdare).

– Skärgårdsstiftelsens personal finns på plats ute i skärgården året runt och kan göra unika observationer. Genom Projekt Levande skärgårdsnatur fortsätter vi att sätta stiftelsens naturvårds- och miljöarbete i fokus, säger vd Lena Nyberg.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Statens fastighetsverk (SFV) förvaltare av Södra Strandverket på Marstrand, har idag slutit ett femårigt avtal med Kulturcentrum Söder på Marstrand AB. Det nybildade bolaget ska tillsammans med Statens fastighetsverk skapa en ny, spännande scen för skulptur, glas och fotokonst på fästningen. Redan på försommaren väntas den nya konsthallen ta emot sina första besökare.

– Det här känns som en fantastisk lösning för Södra Strandverket. Statens fastighetsverk arbetar mycket med att skapa och vidareutveckla våra fastigheter till intressanta och spännande besöksmål och välkomnar därför Konsthallen Strandverket som hyresgäst. Genom konsthallen kommer fästningen att bli tillgänglig för många – både svenska och utländska besökare – och stärka Marstrand som destination, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Sedan tiden som försvarsanläggning har Södra Strandverket på Marstrand använts för en rad olika verksamheter, senast som restaurang och som kansli- och kurslokal för Marstrand Segelsällskap. De senare kommer att vara kvar, nu som andrahandshyresgäster till Konsthallen Strandverket. Till konsthallen kommer även att knytas ett café som ska drivas genom ett samarbetsavtal med en av Marstrands lokala aktörer.

Konst i världsklass
Bakom initiativet till Marstrands nya konsthall står Peter Hjörne genom familjen Hjörnes stiftelse för kultur. Konstnärlig ledare blir Hasse Persson, tidigare chef för bland annat Borås Konstmuseum och Hasselblad Center i Göteborg. Med Konsthallen Strandverket ska Marstrand få en kulturell attraktion av högsta rang.

– Den nya konsthallen för foto, skulptur, glaskonst, video och design kommer att göra Marstrand till ett kulturellt utflyktsmål med såväl nationell som internationell dragningskraft. Världsberömda storheter är redan vidtalade för utställningar under de närmaste åren säger Hasse Persson.

Kort historik – Södra Strandverket
Södra Strandverket är den sista förstärkningen av försvaret i södra inloppet till Marstrands hamn. Anläggningen, som byggdes i mitten av 1800-talet, ersatte äldre kanonbatterier vid hamnen. Södra Strandverket består av två byggnader med kanonbatterier som kunde skjuta både mot Albrektsunds kanal och södra hamninloppet. Bestyckningen bestod av 46 kanoner och antalet soldater uppgick till 170 man. Runt fästningen fanns en vallgrav som idag är igenfylld. 1882 avfördes Södra Strandverket och Carlstens fästning som rikets fasta försvar.

Södra Strandverket är ett statligt byggnadsminne. I början av 2000-talet uppgraderades byggnaden med modern teknik som t ex bergvärme. Statens fastighetsverk har även sett till att byggnaden idag har bättre tillgänglighet.

Info: www.sfv.se

Här är ett nytt vindkraftverk som passar båtar över 8 m. Det heter Rutland 914i. Det krävs endast lite vind för att det ska starta, vilket medför att den nästan alltid tillför laddning till batterierna. Vindkraftverkeket är enkelt att montera och är mycket tystgående.

Rutland är det enda vindkraftverket som får användas i visa av Floridas hamnar där övriga är förbjudna p.g.a den höga ljudvolymen. Rutland 914i producerar 140 W i 11 m/s.

Info: www.watski.com

Det här är en ny drivmedelsförstärkare som enligt generalagenten fungerar på alla slags motorer – bensin, diesel, etanol och metanolmotorer. Tidigare användes bly i bensin och svavel i diesel som smörjande ämnen. De har bytts ut mot mer miljövänliga i dagens drivmedel. Utvecklingen har kommit långt men faktum kvarstår – bly och svavel gav bättre smörjning, fram till nu. Triboron Drivmedelsförstärkare innehåller Bor som sätter sig fast på alla metallytor och skapar en extremt glatt yta.

Triboron sägs effektivt rengöra spridare, insprutare och förbränningsrum. Smörjer effektivt och ger ett mycket starkt slitageskydd av förbränningslinjens alla komponenter: bränslepumpar, regulatorer, spridare, kolvringar, foder och ventiler. Det mekaniska slitaget har reducerats med 60-70 % i laboratorium. Skyddar effektivt mot korrosion, oxidation och syraangrepp, även kondensvatten elimineras.

Produkten förhindrar även tillväxt av dieselbakterier. Produkten eliminerar även befintliga bakterier vid högre inblandning. Se förhållanden nedan.

Drivmedelsförstärkaren optimerar förbränningsprocessen vilket oftast visar en hög reducering av förbrukning och rökutveckling. Detta gör produkten mycket ekonomisk. Tester i bromsbänk har visat effektökningar på flera procent.

Medlet är miljövänlig och biologiskt nedbrytbar.

Lagom till högsäsongen för båtar kommer nu en uppdatering av Sjöräddningssällskapets populära kustväder-app. Appen ger dig väderprognoser samt visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor och väderförhållanden. Du kan också enkelt via ett sms skicka din position till den som behöver den. Den finns tillgänglig både för android och Iphone. Ladda ner den helt kostnadsfritt via andriod market eller appstore.

I den uppdaterade appen har SSRS lagt till flera orter och en positioneringsfunktion som både kan vara social och sjösäkerhetshöjande. Du kan lätt ange korrekt longitud och latitud om olyckan är framme om du behöver larma. Eller skicka ett sms med din position till dina vänner så att de vet vart du befinner dig på exempelvis semestern.

Att kunna uppge en korrekt position när du seglar, paddlar eller skinnar är en viktig faktor för att hjälpen ska komma fram så snabbt som möjligt.

– Om vi ska vi nå vår vision om noll omkomna till sjöss räcker det inte med att de lokala frivilliga sjöräddarna är ute ur hamnen på 15 minuter, eller når en nödställd inom en timme. Det måste till förebyggande åtgärder. Att tydliggöra effekten av olika vädertyper och att lätt kunna skicka sin position är ett sätt. Av den anledningen är vår app också helt kostnadsfri att ladda ner. Vi vill att så många som möjligt använder den, säger Camilla Vargman, marknadsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Info: www.ssrs.se

Clas Ohlson har börjat lanseringen av en ny e-handelsplattform som ska introduceras på samtliga marknader. Satsningen är ett led i den multikanalstrategi som bolaget gör för att nå fler kunder via fler kanaler och att guida till smarta lösningar på praktiska problem.

Den nya e-handelsplattformen lanseras initialt i Sverige och Norge under april och med utrullning även i Finland och Storbritannien under sommaren 2012.

– Vår satsning på e-handel är en viktig del i vår multikanalstrategi för att erbjuda ännu större tillgänglighet, service och inspiration till våra kunder och att guida till smarta lösningar på praktiska problem. Genom en attraktiv mix av butiker och e-handel, kan vi attrahera ännu fler kunder både på befintliga och på nya marknader, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Clas Ohlson.

Clas Ohlsons multikanalstrategi innefattar att erbjuda ett integrerat erbjudande och service genom butiker, e-handel, sociala medier, söktjänster samt via telefon och katalog.

–Projektet har engagerat över 100 personer under de två senaste åren och omfattar förutom en ny teknisk plattform även utveckling av andra kringsystem, förstärkt organisation och anpassning av processer. Målet är att erbjuda våra kunder en riktigt bra, praktisk och användarvänlig sajt som är lätt att handla på och som innehåller massor av nyttig information. Det blir också ett bra hjälpmedel för dem som vill förbereda sitt köp på nätet men som väljer att handla i våra butiker, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

En viktig del av den nya e-handelsplattformen är satsningen på reservdelar med över 9 000 artiklar som gör det möjligt att förlänga livslängden på olika produkter.

– Många kunder blir positivt överraskade när de får höra att vi erbjuder både reservdelar och verkstadstjänster och kan förlänga livslängden på en favoritprodukt, allt från maskiner, verktyg och elektronik till hushållsprodukter, multimedia och fritid. Det handlar både om service och om hållbarhet, dvs. att hushålla med resurser och inte slänga saker i onödan, säger Sven-Åke Östberg, kundtjänstchef på Clas Ohlson.

Info: http://www.clasohlson.se

M-track är en spårsändare som larmar till larmcentralen, som ringer upp dig vid larm oavsett tid på dygnet. Vid larm tar sökpersonal vid med de rätta kontakterna.

Produkten är väl beprövad och används av bland andra den engelska polisen. Den uppfyller alla krav från försäkringsbranschen samt även godkänd av skattemyndigheten som elektronisk körjournal. Testad och godkänd av Thatcham i England samt Norska FG. Finns sedan tidigare i bland annat USA, Norge, England, Sydafrika och Jordanien m.fl.

Info: www.marineprotect.se