nyhetstest

Stena Match Cup Sweden är som vanligt en av årets stora höjdpunkter för Berntsson Sailing Team då teamet på hemmaplan för möjlighet att utmana världseliten inför sponsorer och vänner som samlas i båtar, på klipporna och på läktaren.

Det som gör Marstrand till en av de bästa tävlingarna i VM-Touren är den fantastiska arenan där seglare och publik kan mötas på ett unikt sätt. Tävlingen och dess sponsorer erbjuder alla besökare att se seglingarna utan entré-biljett, vilket inte tillhör normaliteten i ett evenemang av den här storleken. Normalt bjuder Marstrand på det bästa västkustvädret och rapporten för de närmaste dagarna ser lovande ut med mycket sol och fina vindar.

Berntsson Sailing Team har haft ett tufft träningsprogram inför årets Stena Match Cup Sweden och de har jobbat hårt på att finslipa de detaljer som inte riktigt stämde under Korea Match Cup.

I år har teamet kunnat träna mycket på hemmaplan inför Stena Match Cup Sweden och de har fått bra sparring i form av Magnus Holmberg, Reuben Corbett och Viktor Ogeman. Teamet har gått igenom hela vindregistret i allt från riktigt lätt vind till hårdast tänkbara förhållanden. De har också tränat en hel del i höga vågor, vilket kan vara avgörande då den karaktäristiska västliga vinden i Marstrand ofta drar med sig rejäl sjögång.

Årets startfält i Marstrand är som vanligt stenhårt och hela världseliten är på plats.

-Faktum är att alla top 8 rankade teamen i världen är med, så det gäller att prestera på topp hela vägen från start, säger teamets fördäckare Björn Lundgren.

Tävlingen börjar på måndagen vid 11:30 och håller på fram till lördag eftermiddag då finalseglingarna går av stapeln. Följ seglingarna online på www.wmrt.com och på www.stenamatchcupsweden.com

Drygt 12.000 besökte Nostalgia Festival i Ronneby, där det bland annat bjöds på Fri Fart med båtar i Ronnebyån. Peter Fredrikssons Cadillac tog hem titeln Sveriges Snyggaste Bil 2012.

Årets upplaga av tävlingen Sveriges Snyggaste Bil avgjordes under lördagen i samband med motorträffen Nostalgia Festival i Ronneby. Närmare 3.000 personer hade röstat i årets upplaga av skönhetstävlingen för bilar och när alla röster räknats samman hade en Cadillac från 1947 erövrat den prestigefyllda utmärkelsen.

Det är Peter Fredriksson från Kode som äger vinnarbilen och han strålade ikapp med solen i Ronneby Brunnspark när han höjde den stora pokalen mot den klarblåa himlen.

Den vackra Cadillacen är resultatet av flera års renovering där man verkligen frångått originalet.

– Bilen har bland annat luftfjädring, specialsydd inredning och mängder med detaljer som formats om för att få ge en coolare look, säger Peter och tillägger att lackeringen är en egen blandning av guldbas och svart pearl som toppats med mängder av klarlack.

Läs hela reportaget om Peters Cadillac i nästa nummer av Bilsport Classic!

People’s Choice för bilar vanns av Per Olsson med sin Mercedes 300 SL från 1955. För motorcyklar tog Göran Martinsson hem det ärofyllda priset med sin Victoria 115 från 1961. För båtar segrade Mark-Peter Rosendahl med sin Dahlin Wood från 1979.

Liselott Spåre från Fjälkinge vann tillsammans med maken Magnus och Axellina Concours de Charme för bilar med sin MG1300 från 1969.

Priset Best in show för båtar gick till Calle och Margareta Anderssons Marieholm Canberra, 1966.

Som vinnare i Blekingerallyt korades Sture Svensson och Lars Olsson i en Cadillac Coupé Deville från 1956.

Bilderna:
Nostalgia Festival i Ronneby 2012. Foto: Joachim Cruus, Bilsport Classic.

Peter Fredriksson från Kode äger Sveriges Snyggaste Bil 2012. En superbil som Charles och Anders Jakobsson i USA samt Kungälv hjälpt till att bygga. Foto: Joachim Cruus, Bilsport Classic.

När VM avslutades 30 juni i Långedrag så är Lysekil Women’s Match den 6-11 augusti nästa stora matchracingevenemang för damer på den svenska västkusten. Årets upplaga blir en drabbning mellan flera av världens främsta skeppare, och kan även bjuda på en efterlängtad återkomst. Marie Björling Duell, världsetta i nästan fyra år 2001-2005, gör comeback på matchracingscenen.

– Vi ska vara med, vi ska ha roligt och vi ska göra vårt bästa i varje sekund och varje moment, deklarerar hon med eftertryck.

Sedan påpekar Marie Björling Duell med ett leende att hon faktiskt aldrig lämnat matchracingen helt och hållet, bara pausat sin närvaro några gånger. Det senaste uppehållet har varat sedan 2009, då Marie & Co sensationellt var en hårsmån från att slå australiensiskan Nicole Souter i finalen av Lysekil Women’s Match. Det året hade evenemanget dessutom VM-status, så resultatet innebar ett VM-silver för svenskorna. För Marie Björling Duell var det hennes femte!

Ytterligare två svenskor från Göteborgs Kungliga Segelsällskap har accepterat inbjudan till årets Lysekil Women’s Match; Anna Kjellgren och Caroline Sylvan. Dessutom kommer förstås titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm, även hon med stor erfarenhet av de i Norden så populära DS 37-båtarna. De är 11 meter långa och 4 ton tunga kappseglingsredskap som kräver dubbelt så stor besättning som OS-båtarna, hela sex personer. Dessutom är DS 37 speciellt utvecklad för snabba manövrer och täta möten i matchracing:

– Det är förstås en fördel för oss att få segla i likadana båtar som på hemmavattnen, erkänner Camilla Ulrikkeholm.

Holländskan Mandy Mulder, OS-silvermedaljör i Ynglingklassen i Beijing 2008, vill vara med och slåss om 300 000 kronor i prispengar i Lysekil. Det vill även schweiziska stjärnskottet Alexa Bezel och välmeriterade spanjorskan Silvia Roca Mata, som slutade sexa i fjolårets tävling. Petra Kliba från Kroatien är den senaste skepparen att acceptera en inbjudan, och fler kvalificerade kvinnor är på ingång de närmaste veckorna.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto och Svitzer är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Info: http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden: Seglingarna 2011. Copyright & photo – Dan Ljungsvik/LWM.

En perfekt start för levande legenden Peter Gilmour i Stena Match Cup Sweden. Med fyra raka segrar visade han de yngre förmågorna hur det ska seglas i Marstrand redan första dagen på VM-seglingarna. Ian Williams, Keith Swinton och Björn Hansen gick också obesegrade från första seglingsdagen, Hansen med två raka segrar.

– Nu måste jag vässa mig i starterna om vi ska kunna vinna här, sa Björn efter racet.
Marstrand bjöd på sköna seglingsförhållanden första dagen med vindar uppåt 10 m/s och sol.

Regerande världsmästaren Ian Williams, Storbritannien, och sjufaldige Stena Match Cup Sweden-mästaren Peter Gilmour, Australien, visade klass och vann sin fyra respektive tre matcher idag.

Björn Hansens Mekonomen Racing Team seglade mot unge stjärnskottet Viktor Ogeman och hade inga problem att vinna den första matchen. Ogeman, som seglar sin första VM-tävling på Alpari World Match Racing Tour och har siktet inställt på att lära mer.

Björn, som seglar för KSSS, vann även sin andra match mot Johnie Berntsson, GKSS, men var inte helt nöjd med sina egna insatser.

– Teamet jobbar bra, vi har maxfart på banan, men jag har startat dåligt, jag måste vara med bättre från början för att vi ska kunna vinna det här, sa Hansen.

Johnie Berntson vann två och förlorade två matcher men var ändå nöjd med inledningen.

– En bra dag på sjön med två vinster och två förluster, men vi hade otur med vinden över startlinjen mot Williams. Imorgon ska vi jaga mer båtfart, sa Johnie Berntson.

Seriematcherna i Round Robin fortsätter till torsdag, då alla 14 team har mött varandra. På fredag seglas kvartsfinaler och på lördag semifinal och final.

Ställning efter första dagen:
Peter Gilmour
4 1 4
Ian Williams
3 0 3
Pierre-Antoine Morvan
2 0 2
Keith Swinton
2 0 2
Björn Hansen
2 0 2
Joachim Aschenbrenner
2 1 2
Johnie Berntsson
2 2 2
Phil Robertson
2 2 2
Laurie Jury
1 2 1
Staffan Lindberg
1 3 1
Simone Ferrarese
0 1 0
Victor Ogeman
0 3 0
Torvar Mirsky
0 3 0
Reuben Corbett
0 3 0

Magnus Woxén, en av Sveriges mest erfarna seglare med bland annat fyra Jorden Runt-kappseglingar på meritlistan, stack ut hakan inför årets ÅF Offshore Race och sa att han var ute efter ”line honor” – det vill säga först över mållinjen.

– Det var en kaxig målsättning. Men vi gjorde det, sade KSSS-seglaren Magnus när hans ”Solsidan” som första båt nådde Sandhamn på måndagskvällen.

– Det har varit kul hela vägen. Vi har haft jättebra segling och vi är inte ens trötta, säger Magnus.

Det var i de hårda undanvindarna från Gotlands sydspets Hoburgen upp mot rundningen utanför Visby som de två Farr 30:orna Solsidan och S/Y Maskinen kämpade om ledningen.

– Det var jobbig sjö och jobbig segling just då. Men besättningen kämpade stenhårt och det gick på några timmar, sedan hade vi en bra ledning, säger Magnus som har stått vid rodret större delen av tiden.

Magnus har hunnit bli 41 år. Som yngre tonåring deltog han i sin första kappsegling runt Gotland, i en entonnare som var en stor klass på den tiden.

Han har kappseglat i allt från optimister till 100-fots båtar och såväl enskrov som flerskrov. Det är förmodligen den mixen som gjort honom så bra, tror han själv.

– Den troliga anledningen till jag har varit ganska framgångsrik är nog att jag har seglat väldigt många olika typer av båtar från unga år, säger han.

I förra årets ÅF Offshore Race seglade Magnus på DataCom som då blev totalsegrare. I år valde han att tävla med sin egna Farr 30:a Solsidan.

Foto: Oskar Kihlborg.

Lördagen bjöd på en perfekt seglingsdag; sydlig byig vind 8 – 9m/s och sol. I semifinalerna hade Silja Lehtinen (FIN) inga problem att besegra Claire Leroy (FRA) 3-0. Anna Tunnicliffe (USA) vann över Sally Barkow (USA) 3-1 i fyra täta och intensiva matcher.

Striden om tredje pris var enormt spännande; Leroy och Barkow vann en match var och det slutade med att Barkow tog den sista efter tuffa gippdueller hela vägen till mållinjen.

Finalen mellan Lehtinen och Tunnicliffe var helt enastående, så tät och intensiv att varje match avgjordes med bara ett par decimeter på mållinjen! Så här svarade Silja på frågan om när hon var säker på segern:

– När vi såg flaggan på startfartyget!

Världens två bästa kvinnliga matchraceseglare gav en fantastisk föreställning utanför GKSS i Långedrag. Silja Lehtinen vann guld med 3-0 före Anna Tunnicliffe, som hon inte mött tidigare under tävlingarna, då Anna lämnade WO till Lehtinen igår. Silja förlorade bara en enda match i det här mästerskapet; mot Sally Barkow i Round Robin Gold. Silja Lehtinen, Silja Kanerva och Mikaela Wulff hade ett mål inför 2012; att bli bland de sex bästa i världen. Nu är de världsmästare!

Resultat: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/Section/Results/

Bild: Team Lehtinen efter målgång i tredje finalmatchen. Foto: Alf Tornberg.

På söndagen lämnade de sista ÅF Offshore Race-båtarna av totalt 225 Stockholms ström på sin färd runt Gotland till Sandhamn. Satsningen på start i Stockholm visade sig bli en succé. Rent sportsligt var strömstarten en utmaning som gick hem. Men lika viktigt blev det också den fest för besökarna som arrangörerna bakom racet hade hoppats på.

Drygt 40 000 besökare på lördagen, och än fler på söndagen. 225 båtar på Östersjön och bra vindar.

– Både sportsligt och publikmässigt har detta varit jättelyckat. Start i Stockholm är fantastiskt för seglingssporten, seglarna och KSSS medlemmar. Mest nöjd är jag med att seglarna känner sig så glada, säger KSSS klubbdirektör Therese Ahlström.

För första gången hade starten av tävlingen runt Gotland flyttats in till hjärtat av Stockholm. Tio procent av racet utgörs av den nya bansträckningen mellan Skeppsholmen och Sandhamn.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

En stark, byig sydostlig vind, 9 – 11 m/s tvingade besättningarna på Dam-VM i Långedrag att hålla rejäl koll på byarna. Vilken sida av banan man valde blev avgörande.

Alla omgångarna vara fruktansvärt täta med massor av slag- och gippdueller. Efter lunch ökade vinden till 12 m/s med byar på 15.

En sydostlig vind från land bygger ganska lite sjö, så Elliotarna surfade iväg i 15 knop på länsen medan åskådarna höll andan. Många var snubblande nära att broacha och flera gjorde det. Det hördes många spontana utrop från åskådarna.

Matcherna var enormt påfrestande för besättningar och båtar och massor av limaflaggor hissades. Sedan ökade vinden ytterligare och seglingarna blev uppskjutna när det var tre matcher kvar. Efter en timma seglades de tre sista matcherna.

På grund av en skada lämnade Anna Tunnicliffe (USA) WO till Silja Lehtinen(FIN). Dessa fyra går vidare till semifinal: Silja Lehtinen (FIN), Anna Tunnicliffe (USA), Sally Barkow (USA) alla med 5 vinster och Claire Leroy (FRA) 4.

Övrigas resultat:
Olivia Price (AUS) 3, Lucy Macgregor (GRB) 3, Ekaterina Skudina (RUS) 2, Renée Groeneveld (NED)1

Bild: Team Lehtinen. Foto: Alf Tornberg.

I helgens seglarfest med start på Strömmen, seglar Bertil Söderberg och Team Samsung Challenge med Klabbe Nylöf som förstärkning i tvådygnsregattan. Ombord är man 30 till antalet varav hälften är gäster.

Det är på söndagen klockan 11.00 som den stora Super Maxi 100 startar från Strömmen med fullt fokus på att gå först i mål.

– Det ser bra ut vädermässigt, det blir bra förutsättningar och vi kommer gå i mål på under två dygn. Målet är att vara först men konkurrensen är hård. Med båtar som startar ett dygn före så gäller det att segla väl och göra rätt strategiska beslut på den nya korta banan runt Gotland. Vi kommer att få jobba hårt men jag ser att vi har alla förutsättningar för att lyckas, berättar Klabbe Nylöf.

Teamet har 15 personer i besättning och 15 gäster ombord. Bland annat är legendaren Pelle Pettersson med och seglar. Några av gästerna är vana seglare andra är debutanter i seglingssammanhang.

– Vi har en fantastisk båt, den vill vi gärna dela med oss. Gotland-regattan är en fantastisk naturupplevelse dessutom. Det vore synd att bara låta ett litet team få njuta av detta, säger Bertil Söderberg ägare till båten. Bertil tycker också att det är ett lyft för racet att starta mitt i Stockholm istället för i Sandhamn.

– Det gör att det kommer mer folk och blir ett bättre race.

Havskappseglingen är 353 Nautiska Mil lång och tar 1,5-3 dygn att segla. Super Maxi 100 är en utpräglad havskappseglingsbåt och passar perfekt för ändamålet.

Med sin 40 meter höga mast och kapacitet för 950 kvadratmeter stora segel kan båten göra upp till 30 knop.

I den nya radiostationen Radio ÅF Offshore Race 91,8 får du reda på allt som händer runt kappseglingen ÅF Offshore Race. Du kan följa starterna direkt och få all aktuell information om både racet och vad som händer på plats i Race Village i centrala Stockholm.

– Man kan säga att vi är kappseglarnas egen radiostation. Det är första gången som racet har en alldeles egen radio som bevakar kappseglingen live. Förutom bevakning av racet sänder vi också intervjuer med de tävlande, pratar med besökare i Race Village, förmedlar information från tävlingsledningen och mycket annat, säger Martin Loogna som är en av programledarna.

På midsommarafton var det premiär för Radio ÅF Offshore Race 91,8. Radioprofilerna Jesse & Loogna direktsänder just nu från Race Village på Kastellholmen i Stockholm inför publik. När båtarna startat på lördag den 30 juni tar studion i Sandhamn över. Därifrån bevakas seglingen runt Gotland och tillbaka till Sandhamn, målgången och den stora målfesten på bryggorna. Sändningarna pågår ända till efter målgång torsdag den 5 juli.

Sändningarna från 91,8 MHz hörs över hela Storstockholm. Dessutom sker samsändningar med Skärgårdsradion 90,2. Du kan även lyssna via gratisappen Skärgårdsradion i din mobil eller via webbradion.

Ratta in 91,8 för att vara säker på att inte missa senaste nytt om ÅF Offshore Race!

Info: www.skargardsradion.se

Inför ögonen på tiotusentals entusiastiska åskådare inleddes en av årets största publikfester på lördagen i Stockholm, starten på havskappseglingen ÅF Offshore Race, den klassiska Gotland Runt-seglingen. För första gången i tävlingens drygt 70-åriga historia gick starten på Stockholms ström.

Under två dagar ska drygt 225 kappseglingsbåtar skickas iväg på en segling, arrangerad av Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS). Under normala väderomständigheter ska det ta cirka tre dygn, från Strömmen, runt Gotland och med mål i Sandhamn.

Under goda vind- och väderförhållanden, sydliga vindar 3 – 5 meter/sekund, startade de tävlande i tio startgrupper under lördagen. Inga incidenter eller olyckstillbud har rapporterats och samspelet med den kommersiella trafiken har fungerat perfekt. Många stockholmare hade lockats till att följa det spännande skådespelet. Hela Södermalms norra skyline var fullt av folk, från Slussen över Fjällgatan ända bort till Ersta kyrka.

KSSS ordförande Staffan Salén är entusiastisk: ”Det här har gått över alla förväntningar. Vi på KSSS vill tillsammans med huvudsponsorn ÅF och Stockholms stad göra seglingssporten synlig för alla stockholmare, liksom att visa att den verkligen är en sevärd publiksport. Det här är ett världsunikt evenemang som kommer att ge eko internationellt.”

Skeppsholmen har under tre dagar verkligen gjort skäl för sitt namn. Fem tillfälliga pontonbryggor har byggts upp och tusentals människor har besökt seglingsområdet. Under söndagen sker ytterligare starter från Strömmen. Första båt beräknas nå målet i Sandhamn måndag kväll eller natten till tisdag.

ÅF:s vd Jonas Wiström, som själv seglar sin elfte Gotland Runt-segling, säger att engagemanget i tävlingen har flera syften: ”Vi vill använda de gröna värdena i seglingssporten för att marknadsföra Stockholm som en miljövänlig stad i nära kontakt med vatten. Det här är också rätt sammanhang att puffa för vårt eget varumärke, som arbetsgivare och som ett framstående teknikkonsultföretag.”

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Linda Forsmark från Mölndal och Tobias Ekeroth från Halmstad uppfann verktyg för att vända kapsejsad fritidsbåt

Drunkningsolyckorna minskar, enligt Svenska Sjöräddningssällskapet. Men det finns fortfarande ett problem – eller rättare sagt, det har funnits ett problem fram tills nu, när Tobias Ekeroth och Linda Forssmark har löst det.

Att vända en kapsejsad båt, för att säkerställa att ingen är fast under båten, går lätt med Tobias Ekeroths och Linda Forssmarks verktyg. Det som tidigare var knuten då det gällde att rädda liv, är nu löst.

Verktyget TELF är resultatet av det examensarbete som Tobias Ekeroth och Linda Forssmark har gjort vid Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Halmstad.

Bilden:
Linda Forssmark (bilden) och Tobias Ekeroth, utvecklingsingenjörer från Högskolan i Halmstad, har konstruerat ett verktyg som vänder kapsejsade fritidsbåtar – enkelt och smidigt. Många liv kan därmed räddas. Bild: KATHINKA LINDHE.

Kan man återvinna tid? I återvinningsbolaget Stena Recyclings ögon är det fullt möjligt. I en kampanj i samband med Stena Match Cup på Marstrand tar bolaget återvinningen ett steg längre och satsar på återvinning av tid. Tid som ska användas av Kusträddarna för att rensa våra kuster från skräp.

Mellan den 2:a och 7:e juli lockas besökare och elitseglare från hela världen till det årliga seglingsevenemanget, Stena Match Cup, på Marstrand utanför Göteborg. I samband med detta går Stena Recycling ut med kampanjen ”No time to waste” där varje besökare räknas i kampen om en mer hållbar utveckling.

– Vi är redan branschledande på att återvinna allt från gamla kylskåp och tidningar till tv-apparater och spillolja. Hela vår verksamhet bygger på innovativ återvinning. Nu är det dags att ta återvinningen till en ny nivå. Med glimten i ögat vågar vi påstå att vi nu också kan återvinna din tid, säger Lovisa Andersson projektledare för Stena Match Cup Marstrand.

­– Det här blir premiär för No time to waste och återvinning av tid, men i fortsättningen kommer vi använda konceptet på andra håll också där vi vill vara med och stötta goda initiativ för miljön, återvinning och resurshushållning.

Så går det till
Med ett livesänt räkneverk på Marstrand och på webbsidan www.stenarecycling.se/notimetowaste kan man följa hur antalet besökare och deras timmar på ön stiger under veckan. Slutsumman återvinns och skänks till Kusträddarna – ett kampanj inom Håll Sverige Rent som syftar till att städa kusterna och manifestera mot nedskräpning.

– Så kort och gott, besökarnas tid på Marstrand blir ett bidrag till renare kuster. Ju fler besökare på Stena Match Cup, desto mer tid och resurser till Kusträddarna. Därför hoppas vi såklart att extra många passar på att åka ut till Marstrand, säger Lovisa Andersson.

– Med No time to waste-kampanjen sätter vi fokus på nedskräpningen i den marina miljön inför sommarsäsongen. Mycket av skräpet som hamnar i vikar och på stränder är egentligen en resurs som kan återföras till kretsloppet om det tas om hand och återvinns.

Kampanjen kommer synas i annonser i dagspress, på webben, på Stena Recyclings fordon och reklamskyltar på Marstrand.

Följ återvinningen av tid på www.stenarecycling.se/notimetowaste

Round Robin Silver, 28 juni Ännu en solig dag som startade med en lätt vind, 3 m/s V-SV som sakta ökade till 4-5 m/s. Det var täta matcher trots den lätta vinden och vid lunchpausen efter fyra omgångar var fältet mycket jämnt. Efter lunch och båtbyte ökade vinden en del men före den sista avgörande omgången ändrades banan cirka 20° åt syd med en avtagande vind. Julie Bossard (FRA) såg till att vinna Round Robin Silver med sex vinster och bara en förlust mot landsmaninnan Anne-Claire Le Berre, som kom tvåa med fem vinster.

– Första dagen förlorade vi fyra matcher och när vi visste att vi inte kunde gå vidare tappade vi sugen och seglade dåligt andra dagen också. Idag passade den lätta vinden oss bättre och vi är jättenöjda med vår insats, konstaterade Julie Bossard.

Anna Kjellberg var besviken, men tyckte ändå att hon och teamet lärt mycket inför OS de här tre dagarna.

Resultaten för de övriga besättningarna: Mandy Mulder (NED) 4, Tamara Echegoyen (ESP) 4, Rita Gonçalves (POR) 3, Anna Kjellberg (SWE) 3, Camilla Ulrikkeholm 2, Silke Hahlbrock 1.

Resultattabell: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/Section/Results/

Bilden: Kjellberg-Bossard. Foto Alf Tornberg

Grand Prix 2 hålls i samband med Stockholmsstarten på det årliga racet runt Gotland. Cupens tre trimaraner deltar med kamp om bra vindar. Teamen leds som vanligt av mästarna Klabbe Nylöf, Calle Hennix och Anders Levander.


Fredag förmiddag den 29 juni, kör Multi Cup SeaCart 26 sin andra kappsegling. Denna gång tävlar man på Strömmen och Nacka Strand. Detta är i anslutning till starten av den stora havskappseglingen och cupen blir en del av båtfesten i Stockholm.

Calle Hennix, skeppare på SeaCart Allstar Team ser fram emot ett så publikvänligt arrangemang:
– Vi vill ju växa och bli fler i klassen. Det är ett bra sätt att båtfolk och företag ser det spektakulära med SeaCart 26 och flerskrovsbåtar och blir sugna på att vara med.

– Det är lättare än man tror att segla trimaraner av den här storleken, berättar Calle Hennix vidare,
de grundläggande seglingskunskaperna är samma som vid segling av enskrovsbåtar. Sen är det några trix man lär sig. Det är lite som att gå till nästa ”level” i dataspelet, klivet är inte så stort. Seglingsupplevelsen blir så mycket starkare och resultatet är bara äkta glädje. Det är riktigt, riktigt kul med flerskrov, alla borde segla SeaCart 26!

Deltar i Grand Prix 2 gör Samsung Challenge Sailing Team, North Sails Team och SeaCart Allstar Team.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 2 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 4 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

Lördagen 30 juni startar Sveriges största kappsegling ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) mitt på Stockholm Ström. Net 1 har flera år i rad funnits med på startlinjen, så även i år. Både i form av Net 1-båten som deltar i årets race, men även i form av sitt mobila bredband som finns ombord på flera av båtarna som deltar. Dessutom ingår Net 1 i ett unikt samarbete, där man tillsammans med flera företag och seglingssiter har målsättningen att göra svensk segling mer publik. Detta i något man valt att kalla för “Världens största TV-produktion”.

ÅF Offshore är ett perfekt tillfälle för Net 1 att visa fördelarna med sin mobila bredbandstjänst och samtidigt bjuda seglingspubliken på något alldeles extra. Tack vare sin unika täckning ute i skärgården och långt ute till havs kan Net 1 sända live-video direkt från flera båtar som är med i racet, trots att de befinner sig långt ut från kusten.

– Vi gillar utmaningar och att tänja på gränserna. Tidigare har vi visat att vårt mobila bredband klarar av att sända live-video inifrån rallybilar som kör i 200 km/h i Värmlands djupaste skogar, och från båtar som kappseglar på stormande hav. Nu tar vi allt ett steg längre och visar vad som går att göra med en bra uppkoppling ute till havs, säger Mikael Ryking som är ansvarig för radionätet på Net 1, men även skeppare på den av Net 1 sponsrade X-332:an, som deltar i årets upplaga av ÅF Offshore Race.

Tillsammans med Solidtango, Blur.se – Sveriges största seglingsblogg, med flera ingår Net 1 i en satsning som man kallar ”Världens största TV-produktion”. Idén är enkel. Ombord på båtarna under ÅF Offshore Race finns tusentals människor utrustade med smartphones och surfplattor och på land finns ännu fler som kommer att följa racet. Målet är att med hjälp av dessa människor skapa ”Världens största TV-produktion” räknat i antal kameramän och -kvinnor. Allt detta är möjligt tack vare teknik från Solidtango och Net 1s oslagbara täckning, som räcker upp till 65 sjömil (12 mil) från kusten och hela vägen runt Gotland.

Alla kommer kunna titta på de uppladdade videorna från de tävlande och fyra av båtarna kommer man även kunna följa live från starten i Stockholm, hela vägen runt Gotland till målgången i Sandhamn. Varje livesändning innehåller även en chatt, så att alla som vill kan diskutera det som händer med andra som tittar. Förutom Net 1-båten kommer även båtarna Blur, PacMan och Solidtango att vara utrustade med videokameror som sänder live.

– I slutänden handlar allt om att skapa en bra upplevelse, ett mobilt bredband med pålitlig täckning och tillgänglighet, fortsätter Mikael. Det bidrar vi även med till alla som använder en smartphone eller surfplatta. När täckningen saknas hos våra konkurrenter, så fortsätter man enkelt att surfa genom att vårt smarta modem har inbyggd WiFi.

För att följa Net 1-båten och övriga båtar live, besök: http://www.net1.se eller http://blurlive.solidtango.com

För att ladda upp egna videos, besök: http://blur.solidtango.com/upload

Net 1-båten finns att besöka i Race Village på Skeppsholmen i Stockholm från och med den 28 juni.

Det råder minst sagt skiftande förhållanden vid VM i match racing för damer, som den här veckan seglas i Långedrag. Under onsdagen fick seglarna uppleva både svårbemästrade svaga vindar och hårdare vindar, som gav tuffa matcher.

Förmiddag 27 juni: Skiftande vindar och svåra förhållanden

En underbar morgon – men inte för segling; sol och ingen vind. Så småningom kom en svag sydlig bris så att det gick att starta seglingarna vid tolvsnåret. Ett par matcher fick dock avbrytas och seglas om i mer vind. I den svaga vinden var varje misstag kostbart och svårt att ta igen. När vinden gick på väst och ökade till 6 – 8 m/s blev villkoren lite bättre. Matcherna blev också tätare och mer spännande för de många åskådarna på piren.
Följande fyra seglare från grupp B går vidare till Round Robin Gold som seglas på fredag 29 juni: Silja Lehtinen (FIN), som seglade mycket starkt och vann 7 av 7 matcher, Claire Leroy (FRA) 5, Renée Groeneveld (NED) and Lucy Macgregor (GRB) 4 var. De övriga fyra besättningarna går vidare till Round Robin Silver som seglas 28 juni.

Eftermiddag 27 juni: Hårda, häftiga och härliga matcher

De tre sista omgångarna i grupp A fick toppenförhållanden. En stadig vind kring 7 m/s som växlade mellan väst och nordväst gav funktionärerna i bojbåtarna mycket jobb med att flytta kryssmärket ideligen. Alla matcherna var täta och spännande, men den mest nervpirrande var den allra sista mellan Ekaterina Skudina (RUS) och Anna Tunnicliffe (USA), där det skulle avgöras vem som förblev obesegrad. Det blev Anna Tunnicliffe, så de fyra besättningarna som går vidare till Round Robin Gold på fredag från grupp A är: Anna Tunnicliffe (USA) 7, Ekaterina Skudina (RUS) 6, Olivia Price (AUS) 5 och Sally Barkow (USA) 4. De övriga fyra besättningarna seglar Round Robin Silver för placeringarna 9 till 16 idag, 28 juni.

Foto: Alf Tornberg.

Torsdagen den 28 juni seglas Mekonomen/Centigo Celebrity Race på Stockholms Ström. Det blir matchracing mellan några kända svenska fotbolls- respektive hockeyspelare. Rorsmän kommer att vara Björn Hansen från KSSS och Torvar Mirsky från Australien.

De två rorsmännen är rankade två respektive trea på Internationella Seglarförbundets världsranking i matchracing. Kapten ombord på fotbollsbåten blir Daniel Majstorovic och på ishockeybåten blir det Tomas Sandström.

Mekonomen/Centigo Celebrity Race kommer att seglas precis söder om Skeppsholmen med utmärkta publikplatser på Skeppsholmens södra sida och Kastellholmens västra sida där man också får hjälp att följa tävlingarna av ÅF Offshore officiella speaker Johan Davidsson och expertkommentator Lasse Tapper.

Tävlingen mellan fotboll- och hockeyspelarna startar kl 15 och kommer att seglas i bäst av tre matcher på en så kallad kryss/läns bana som seglas 2-3 varv. En domarbåt följer de tävlande och dömer direkt på vattnet, vilket innebär att först i mål vinner.

Bilderna:
Starten 2011 då 25 båtar startade i Stockholm. Fotograf: Oskar Kihlborg.

Anna Tunicliffe, USA, med besättning Molly Vandemoer och Debbie Capozzi är regerande världsmästare I match racing för damer och också nummer ett på rankinglistan. Deras senaste triumf är att vinna Women’s Match Racing ISAF Sailing World Cup för andra året i rad. Nu kommer de till Göteborg och Långedrag för att försvara sin titel.

– Det här världsmästerskapet är en av de tre största tävlingarna för vår del i år. Det är det sista före OS och vi kommer att finslipa vår teknik på vattnet. Alla våra motståndare är i toppform, så det kommer att bli fantastiska seglingar. Vi älskar att komma till Sverige och vi vet att tävlingsorganisationen kommer att vara av högsta klass. Vi ser verkligen fram mot att komma dit och fightas med de bästa i världen! säger Anna Tunicliffe.

Som Anna säger så blir konkurrensen stenhård och alla som kommer till GKSS i Långedrag kommer att få se häftiga seglingar från klipporna eller åskådarläktaren.

Lucy Macgregor och Claire Leroy – tvåa och trea på ISAF:s rankinglista: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/News/Placeholder/Lucy-Macgregor-and-Claire-Leroy/

2009 införde Sverige och Danmark ett områdesskydd uppdelat i tre olika zoner för att skydda torsken i Kattegatt. På uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten har nu Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Danmarks tekniska universitet, DTU, gjort en utvärdering av de stängda områdena.

Den visar att områdesskyddet, i kombination med selektiva redskap, minskat dödligheten för torsk och lett till en ökning av torskbeståndet.

Torskbeståndet i Kattegatt har under lång tid befunnit sig i en allvarlig situation. Avsikten med skyddet var att förbättra förutsättningarna för att lekbiomassan – det vill säga mängden lekmogen fisk – av det lokala beståndet skulle öka samt att förbättra rekryteringen av Kattegattorsken.

I ett regeringsuppdrag till Havs- och vattenmyndigeten, HaV, har områdesskyddet utvärderats, främst av en grupp forskare på Havsfiskelaboratoriet, Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och danska forskare på Danmarks Tekniska universitet. DTU Aqua. Huvudsyftet med regeringsuppdraget är att utvärdera effekten av områdesskyddet på torskbeståndet men också hur stängningen av detta område kan bidra till god miljöstatus enligt EU:s havsmiljödirektiv.

Utvärderingen visar att områdesskyddet, i kombination med användandet av selektiva redskap, har minskat dödligheten för torsk i fisket och resulterat i en ökning av torskbeståndet. Trots att det rör sig om en relativt kort tidsperiod. Men, beståndet är fortfarande bara en bråkdel av vad det har varit och under säkra biologiska gränsvärden.

– Det är positivt att beståndet ökar och att åtgärderna får effekt men vi får räkna med att det tar tid innan beståndet har återhämtat så väl att det inte är hotat längre, säger Mattias Sköld på SLU.

Utvärderingen föreslår nu att skyddet för torsk i området bibehålls och förstärks genom att trålfiske förbjuds under leken i fyra månader i stället för tre i början på året, vilket gäller i dag. Vidare konstateras att skyddade områden kan bidra positivt till god miljöstatus enligt EU:s havsmiljödirektiv avseende biologisk mångfald, födovävar och havsbottnarnas skydd från bottentrålning.

HaV väger i sin rekommendation till regeringen inte bara in hur torskbeståndet mår utan även andra havsmiljöaspekter, de svenska miljömålen och andra internationella överenskommelser. Utifrån detta föreslår HaV att skyddet utökas genom en återgång till forskarnas förslag från 2008 rörande Kattegattorsken, vilket innebär permanent fiskeförbud i ett större område och ett större säsongsskydd runt omkring det stängda området under lekperioden.

– HaV gör i grund och botten samma bedömning som SLU, men eftersom myndigheten måste väga in även andra miljöaspekter föreslår vi att området där det råder trålförbud utökas, säger Joakim Hjelm på HaV.

Med utgångspunkt från SLU och DTU Aqua:s rapport samt HaV:s rekommendation blir det i höst en förhandling mellan Sverige och Danmarks fiskeministrar om hur arbetet med skyddsområdet i Kattegatt skall fortsätta.

“Illustrerad Sail & Rigg Trim” som redan har sålt mer än 14 000 exemplar i Sverige, är nu tillgänglig som e-bok för iPad. Info: http://www.dedekam.com/segeltrim.html

En marina kan vara långt mer än båtbensin, bryggvila, strandhugg och proviantering. Det kan även vara en konstupplevelse. På Tjörns nordvästra udde startar nu Björholmens Marina en ny konsthall. Först ut är utställningen Västkustmåleri, där verk av en rad kända göteborgkolorister visas.

Alldeles vid havsvattnet, de karga klipporna, stränderna och lugnet ligger Björholmens konsthall. Mitt i en miljö där konstnärer i alla tider funnit inspiration och motiv. Inrymd i den gamla båthallen som varsamt förvandlats till ett luftigt utställningsrum. Där båtarna förr rullades in, vetter stora glaspartier mot havet och släpper in ljuset. På framsidan står de väldiga portarna öppna för konst och besökare att mötas.

-Vi har haft utställningar här under flera år, men nu satsar vi ännu mer på konsten , säger vd Jörgen Rudbäck, som tillsammans med hustrun Ann Rudbäck äger Björholmens Marina. Deras tanke är att lyfta fram konsten, och att göra den ständigt närvarande i marinans miljö. Konst finns i restaurangen, i konsthallen och under deras första år på marinan ställde mindre etablerade konstnärer ut i de hundraåriga sjöbodarna längs bryggstråket.

-Dels är vi intresserade av konst själva, dels vill vi skapa en kreativ plats här och ett mervärde för våra gäster, säger Jörgen Rudbäck.

Konsthallens första sommar visar utställningen Västkustmåleri med verk av kända göteborgskolorister såsom Inge Schiöler, Ragnar Sandberg, Karin Parrow och Ivar Ivarson med flera, som alla haft sin bas i de bohuslänska trakterna. Även verk av andra västkustmålare visas på utställningen som görs i samarbete med Fahlnaes Konsthandel.

-Vi har specialiserat oss på göteborgskoloristerna, ett måleri som är en explosion av färger. Där varje kolorist använder sin metod, sitt uttryck, säger Angelica Törnqvist.

-Sen är det särskilt roligt att visa detta måleri på just kusten, och i den speciella omgivningen på Björholmen, tillägger hon.

Fakta/ utställningen Västkustmåleri
Pågår på Björholmens Marina 7.7-5.8
Med verk av: Karin Parrow, Ragnar Sandberg, Inge Schiöler, Ivan Ivarson, Åke Göransson, Ragnvald Magnusson, samt Tor Bjurström, Birger Simonsson, Mauritz Karström, Roland Tilajcsik (skulptur)

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har inför årets fiske gjort en större översyn av fisket efter lax. I maj föreslogs begränsningar för trollingfisket efter lax i Östersjön. – Vi har fått väldigt varierande reaktioner på förslaget. Vi behöver analysera svaren mer och fattar därför inget beslut förrän efter sommaren, säger Martin Rydgren, utredare på HaV.

Målet med HaV:s översyn av laxfisket är att öka fisket av odlad lax och att i övrigt i första hand fånga vild lax från starkare bestånd.

Hav föreslog i en remiss i maj begränsningar för trollingfisket efter lax i Östersjön, remissen skulle vara besvarad senast den 15 juni och de nya bestämmelserna föreslogs träda i kraft den 1 juli. Remissinstanserna har nu inkommit med sina svar. Förslaget innebar att det vid trollingfiske i Östersjön endast skall vara tillåtet att behålla fenklippt, dvs odlad, lax.

– Reaktionerna varierar kraftigt, vissa tillstyrker och andra avstyrker, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

– Bland de som avstyrker är det vanligaste argumentet att man hellre vill se en begränsning av antalet laxar som får behållas än att lax med fettfenan kvar skall återutsättas. Vi kommer nu att analysera svaren och göra en bedömning om det finns anledning att göra några justeringar av förslaget mot bakgrund av de argument som framförs, fortsätter han.

HaV avvaktar därför med att fatta beslut till efter sommaren och de nya reglerna träder därför inte i kraft den 1 juli.

Den populära navigerings-appen Seapilot har seglat upp till första plats i svenska App Stores lista över “Bästsäljare”. Det gäller såväl Seapilot for iPad, som Seapilot for iPhone. För att behålla en placering högt i App Stores bästsäljarlista fortsätter därför arbetet kontinuerligt med förbättringar och nya funktioner.

Exempel på nyheter är:

•Nya sjökort som in-app-purchase. (Danmark och Finland finns redan) Norge släpps inom kort och målet är att därefter kunna täcka in hela Östersjöns kuster under innevarande år.

•Väderprognoser. Redan idag redovisas realtidsobservationer från det sextiotal fasta väderstationerna med AIS-uppkoppling Sjöfartsverkets kustradionät. Småningom kommer möjlighet ges att prenumerera på flerdygnsprognoser för en mängd väderstationer – presenterade direkt i Seapilot-appens sjökort.

•Facebook-koppling. Se direkt i sjökortet var dina Seapilot-vänner (Facebook-vänner med Seapilot aktivt i sin iPad/iPhone) befinner sig.

•Förbättrad hantering av ruttplanering, waypoints och förbättrade sökmöjligheter mot ortsnamn och AIS-mål.

•Sjökortsrättelser. Den som betalar årsavgift för sjökortsprenumeration får automatiskt tillgång till online-rättelser från de myndigheter som står bakom respektive lands sjökort, ett par gånger om året. Lagom till midsommar släpptes ett nytt paket rättelser från svenska Sjöfartsverket.

Seapilot är en unik produkt med professionella S57-sjökort presenterade enligt yrkessjöfartens vedertagna S52-standard, AIS-data från Sjöfartsverket och en kundtjänst/support tillgänglig dygnet runt, året om. Seapilot är utvecklad i samarbete mellan Stockholmradio och TrueHeading.

Appen finns idag för iPad och iPhone (iOS 5). I planerna finns anpassning till andra operativsystem för surfplattor och smartphones – Windows Phone 8 och Android.

Info: www.seapilot.se

Svenska Livräddningssällskapet, SLS, har genomfört en undersökning* om vuxna svenskars attityder till vattensäkerhet. Det finns tydliga skillnader mellan olika målgrupper och med den stundande midsommarhelgen tycker vi det är extra viktigt att påpeka ökad riskbenägenhet – i synnerhet hos män.

– Generellt sett är åtta av tio som drunknar män – en häpnadsväckande siffra. Förklaringen, som bekräftas av vår undersökning, är att män utsätter sig för fler och större risker vid vatten, säger SLS generalsekreterare Karin Brand.

Riskbenägenheten består i en mängd olika faktorer, men undersökningen visar bland annat att dubbelt så många kvinnor använder flytväst jämfört med män och dubbelt så många män dricker mycket alkohol i samband med bad och båtliv.

Män och risker
Undersökningen visar att män utsätter sig för fler och större risker än kvinnor:

• 12 procent av männen har badat efter att ha druckit alkohol motsvarande minst fem starköl jämfört med 4 procent av kvinnorna

• 19 procent av männen har åkt båt efter att ha druckit alkohol motsvarande minst fem starköl jämfört med 10 procent av kvinnorna

• 26 procent av männen att de använder flytväst i större motorbåt jämfört med 52 procent av kvinnorna

Fritidsbåt och flytväst
Fyra av tio använder aldrig eller sällan flytväst i fritidsbåt samtidigt som sex av tio (män: 50 procent kvinnor:70 procent) anser att det borde vara lag på flytväst för vuxna i båt.