nyhetstest

I de svaga vindar som råder för deltagarna i Volvo Ocean Race har nu Telefonica tagit över ledningen från Groupama, som ligger på andra plats 9 Nm efter ledaren. Med drygt 2 000 Nm kvar till etappmålet börjar fältet spridas ut allt mer och det finns rum för chansningar från de deltagande teamen.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 7 had a new frontrunner early on Thursday in the form of overall race leaders Telefónica, who snatched the top spot from French rivals Groupama as the teams were forced to head north to dodge a high pressure system blocking the direct path towards Lisbon.

Iker Martínez’s men were almost 10 nautical miles ahead of Franck Cammas’ team at the 0700 UTC position report and travelling more than a knot quicker after all six boats had gybed north in search of better breeze.

CAMPER with Emirates Team New Zealand were the first of the chasing teams to gybe north on Wednesday, and this morning Sanya, PUMA Ocean Racing powered by BERG and Abu Dhabi Ocean Racing followed suit.

Telefónica and Groupama were the last of the fleet to make the move, and at the latest position report all six teams were sailing north-easterly courses.

CAMPER skipper Chris Nicholson said that while costly, the split was a necessary move to keep them in the game. At 0700 it seemed to be paying as they averaged 15.5 knots, the quickest boat in the fleet, pulling back more than six miles in three hours.

“The boats to the north of us were continuing gaining on us in more pressure, and we are going to have to take a loss to go there, but the future wasn’t looking good staying in the south,” Nicholson said.

“We are going to take some more losses to get back into pressure and try to get back in touch with these guys.”

Abu Dhabi Ocean Racing, this morning in third place almost 50 nm behind the leaders, were banking on a leaderboard reshuffle in their favour as they relished being in the thick of the action.

“For a few days we have clung to the hope that we could just about ride the southwesterly wind east and connect with the westerly flow round the Azores High that would deliver us to Lisbon,” skipper Ian Walker said. “It was a dream scenario – a very direct and downwind route that avoided the ice gates to the north.

“Sadly reality is now being faced by the fleet as we gybe north one by one. Ahead of us we face a very light wind high pressure zone to cross, a day of upwind sailing, much colder temperatures and a few more days at sea. At least it will feel like a ‘real’ Atlantic crossing.

“I suspect we could see a real shake up in the standings with some big gains and losses. After getting ourselves into a good position thus far our priority is to put ourselves in as safe a position as we can relative to the others.”

Foto: PAUL TODD/Volvo Ocean Race.

Havs- och vattenmyndigheten ger nu bidrag till flera projekt för att bevara och öka bestånden av flodkräfta i Sverige. Projektet ”Astacus”, som drivs av Hushållningssällskapet i Värmland får 300 000 kronor i bidrag. Länsstyrelsen i Gävleborgs län får 325 000 kronor för att rädda flodkräftan norr om Dalälven.

I Sverige är flodkräftan, Astacus astacus, rödlistad och starkt hotad av kräftpesten som sprids främst genom att signalkräftan sätts ut olagligt.

Flodkräftan är den enda sötvattenlevande storkräfta som förekommer naturligt i Sverige. Den antas ha invandrat till Skandinavien för drygt 10 000 år sedan och förekom tidigare i sjöar och rinnande vatten i större delen av landet, nedanför fjällkedjan. Sedan början av 1900-talet har bestånden minskat kraftigt, främst på grund av kräftpest, men också försurning, föroreningar, vattenreglering samt konkurrens och smittspridning från signalkräftan

Idag finns knappt tusen kända vatten med flodkräfta i landet. Hushållningssällskapet i Värmland har sedan 2003 arbetat med att bevara och utveckla flodkräftbestånden i Dalsland, Dalarna, Värmland och Västmanland. Bidraget från HaV på 300 000 kronor går till att fortsätta det arbetet under 2012.

I Gävleborgs län har signalkräftan brett ut sig stort de senaste åren. HaV:s bidrag går till länsstyrelsen där går till att sätta in akuta åtgärder för att rädda flodkräftan norr om Dalälven .

Länsstyrelsen i Uppsala län får 183 000 kronor till sitt åtgärdsprogram för flodkräfta i länet under 2012. Länsstyrelsen i Jämtlands län får 200 000 kronor för att återintroducera flodkräfta i ett par vatten i länet där den försvunnit.

Vällans fiskevårdsområdesförening får 110 000 kronor för att kunna sätta ut flodkräftyngel i flera omgångar i sjön utanför Falun. Målet är att kunna återfå livskraftiga bestånd i sjön och på sikt skapa ett fiske av flodkräfta.

Bolaget Fiskhälsan FH SB i Älvkarleby får 30 000 kronor för att kunna erbjuda frivillig hälsokontroll av flodkräftor.

Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projekten är viktiga i arbetet med att bevara arter som som är utrotningshotade i Sverige. Pengarna tas från anslaget “Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

I helgen 26-27 maj anordnas Västerås Skärgårdsdagar och Västerås Flytande Båtmässa vid gästhamnen. Området kommer att bubbla av aktiviteter inför sommarens högsäsong och ett besök på Skärgårdsdagarna kommer ge dig möjlighet att upptäcka nya aktiviteter som pågår intill och i Västerås skärgård.

– Vi kör för tredje året i rad och tidigare Skärgårdsdagar har varit mycket populära och uppskattade. Vi vill fortsätta att lyfta den Mälarstad som vi är och att visa upp aktörer som har fokus på båtlivet och aktiviteter kring och i Mälaren säger Jan Johansson, Marknadsföringschef på Västerås & Co.

Ett 15-tal utställare kommer att finnas på plats med båttillbehör, begagnade segel, kläder, motorer och reservdelar samt nya och begagnade båtar som kommer att kunna ses och provköras under dagarna. Möjlighet finns också att bekanta sig bland annat med kajaker, både hopfällbara och fyllda med luft. Västerås Turistbyrå med vänner är på plats och tipsar dig om olika utflyktsmål på och runt Mälaren.

Det kommer även att finnas möjlighet att prova på en mängd aktiviteter med anknytning till Mälaren. Delar ur programmet; flottbygge och blåsrör med aktiva upplevelser, prova på kajak, kanot och radiostyrda båtar, ponnyridning, spela golf & tävla med Frösåkers golfklubb, åk en tur med Sjöevents taxibåt ToR till Lövudden Mälarkonferens, uppvisning av Sjöräddningen, tävla i skärgårdsquiz, båtrace och uppvisningar, prova på vattenskoter, se Fritidsbåtsmuseets cykelbåt, pröva Jollekappsegling, ansiktsmålning med Östra Holmen och konstutställning på Elbafärjan, besök Ooops Hotell, åk en tur med båten Napoleon, helikopterturer, prova Segways och mycket mycket mer… Programmet hittar du på: http://www.vasterasmalarstaden.se/sv/vasteras_skargardsdagar_26_27_maj_a2912_s640.html

Fri entré
Tid: 26-27 maj. Öppettider: kl.10.00-16.00
Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn

Båtmässan arrangeras av Västerås & Co i samarbete med Sjöevent och andra aktörer från näringslivet.

Imorgon, fredag 25 maj, är det dags för årets upplaga av Kalmar Båtmässa. Under tre dagar kommer Kalmar Gästhamn att sjuda av liv. Precis som förra året är programmet brett; från försäljning av båtar och tillbehör till uppvisningar och roliga prova-på-aktiviteter.

– Intresset från utställarna har varit stort. I år kommer ca 45 utställare att finnas på plats i Kalmar Gästhamn, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

– Extra roligt är det att vi får hit Marinen. På lördagen kommer besökarna att kunna gå ombord på marinens korvett HMS Stockholm, som bland annat har varit insatt i antipiratoperationen utanför Somalias kust, berättar hon.

Andra exempel ur programmet är:
•Kvällsrace med C55:or på fredagskvällen.
•Barn i två lag bygger en egen kanot under fredagen och lördagen, som de sedan tävlar med på söndagen.
•Seglingsregatta på lördagen.
•Kanotlopp på lördagen.
•Kalmars medeltidsreplik Aluett finns på plats och rustas för segling.
•Kalmar Marina erbjuder turer med sin snabba RIB-båt både på lördagen och söndagen.
•Olika dansuppvisningar på lördagen och söndagen.
•Brandkåren har dykuppvisning och visar upp sina båtar på lördagen och söndagen.
•Modevisning med marint mode på lördagen och söndagen.
•Sjöräddningssällskapet visar en helikopterräddning på söndagen.
•Jolletävling för ungdomar på söndagen.
Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn 25–27 maj.
Mässan invigs fredagen den 25 maj kl. 12:00. Vid invigningen talar landshövding Stefan Carlsson och det blir underhållning av musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson.

Förra året, som var premiäråret, hade Kalmar Båtmässa ca 30 000 besökare under tre dagar. Arrangörer är Destination Kalmar, Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering. Även regionens båtklubbar är väldigt engagerade och kommer att medverka på olika sätt under mässdagarna.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Lördagen den 26 maj 2012 gläntar Statens fastighetsverk (SFV) på dörren till några av Sveriges hemligaste rum. För en enda dag får svenska folket möjlighet att besöka rum och platser som har spelat en avgörande roll, genom krig och fred, för Sveriges historia och framtid. De 15 utvalda hemligheterna är denna gång platser där hot och makt har härskat. En av dessa platser är Oscar-Fredriksborg på Rindö, en del av ”Stockholms lås”.

Det är i år tredje gången som Statens fastighetsverk låser upp hemliga dörrar och bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. 2004 och 2008 ringlade köerna långa, sammanlagt 110 000 svenskar valde då att besöka Hemliga rum. I år samlar Statens fastighetsverk de hemliga rummen under temat maktbalans. Det handlar om våra svenska befästningar och spänner över hundratals år av befästningskonst. På Rindö, strax utanför Vaxholm, öppnas den annars stängda fästningen Oscar-Fredriksborg.

Stockholms lås
Stockholm skyddades väl av sin skärgård men det fanns två infartsleder där fientlig flotta kunde tränga in. Oxdjupet hade vid mitten av 1800-talet spärrats med sten för att stänga den vägen in till Stockholm. Samtidigt hade de moderna fartygen ökat så mycket i storlek att de inte längre kunde komma igenom de smala sunden vid Vaxholm. Man blev därför tvungen att rensa upp Oxdjupet igen så att sjöfarten åter kunde nå Stockholm den vägen. För att skrämma fienden uppfördes under slutet av 1800-talet det moderna bergsfortet Oscar-Fredriksborg, väster om sundet. Fästningen öppnas exklusivt för allmänheten under Hemliga rum 26 maj.

– Det är en för sin tid toppmodern bergsanläggning som besökarna kommer att få ta del av. När fästningen byggdes var det första gången i Sverige som man använde nitroglycerin för att spränga in befästningen i berget. Den 26 maj öppnar vi även den branta och fantasieggande trapptunneln som förbinder Övre och Nedre verket på fästningen. Spanar man riktigt noga kan man få syn på fladdermöss som gömmer sig i taket, säger Hanna Edsman vid Statens fastighetsverk.

Hemligt och svårtillgängligt
I år visar Statens fastighetsverk bitvis ganska råa och otillgängliga miljöer under Hemliga rum, platser som en gång var den militära vardagen.

– En del av våra hemliga rum, däribland trapptunneln mellan det Övre och Nedre verket på Oscar-Fredriksborg, är trånga och svårttillgängliga. Av säkerhetsskäl får vi bara släppa in ett visst antal besökare åt gången. Det gör att vi inte kan garantera att alla får plats. Däremot lovar vi att göra vårt bästa för att samtliga besökare ska få med sig en minnesvärd upplevelse av platsen och dess berättelse, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.

Just trapptunnel har en begränsning när det gäller att ta emot besökare men fästningen är stor och det finns mycket att upptäcka på fästningsområdet.

Sprida kunskap om kulturarvet
Vid sidan av sitt förvaltningsuppdrag arbetar Statens fastighetsverk med att levandegöra och tillgängliggöra vårt gemensamt ägda kulturarv. Det sker bland annat genom besöksmålsutveckling, appen Sevärt, objektsskyltning och genom publika evenemang som Hemliga rum.

– Hemliga rum är ett sätt för oss på Statens fastighetsverk att visa upp vilket fantastiskt uppdrag vi har – att vårda, bevara, förvalta och utveckla många av de finaste kulturbyggnaderna och kulturmiljöerna i Sverige. Under Hemliga rum bjuder vi på något unikt samtidigt som våra besökare får lära mer om det kulturarv de faktiskt är delägare i, säger Thomas Norell, generaldirektör på Statens fastighetsverk.

Hemliga rum hålls lördagen 26 maj kl 11.00-16.00. Det är fri entré på samtliga 15 platser.
Årets 15 nycklar går till:
1) Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben
2) Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen
3) Göteborg: Oscar II fort
4) Karlsborg: Karlsborgs fästning – Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum
5) Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort
6) Boden: Bodens fästning, Södra Åberget
7) Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö
8) Uppsala: Uppsala slott, bastionerna
9) Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsö och Havstoudd
10) Gotland: Tingstäde fästning
11) Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen
12) Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum
13) Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen
14) Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet – våtmagasinet och bensalen
15) Kungälv: Bohus fästning – fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn

Vädret är nu mycket lugnare för deltagarna i Volvo Ocean Race och båtarna seglar i farter kring 15 knop. Groupama slåss nu för sin ledning och har bara 1 Nm försprång före tvåan, Telefonica. Team Abu Dhabi är nu uppe på en tredjeplats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The pressure has been intense for Franck Cammas and his men on board Groupama who have been unable to prevent the fleet compressing as the wind softened ahead.

Overnight, Iker Martínez/ESP and Telefónica were able to reel in the French boat to take the lead for a short period, however at 0400 GMT, Cammas was back in front again. The team pulled out a three-mile lead by sailing two knots faster, only for Telefónica to come back at them again in the next three hours and at 0700 GMT, they cut the French team’s advantage in half.

Telefónica has led the race overall since finishing in first place on Leg 1 in Cape Town, South Africa, but, as the event has progressed around the world, Groupama has become an increasingly serious threat to the Spanish lead.

Separated by just seven points, the 30 points on offer for a first place leg finish and 25 for second on this 3,590 nm leg to Lisbon, Portugal, could be very significant, with two offshore legs and three in-port races still to complete.

Meanwhile, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) is keeping the third placed crew of PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) on their toes. At 0700 GMT they were less than a mile astern and sailing significantly faster.

The match race being played out 22.4 nm from Groupama is proving to be equally intense as PUMA push hard for a third consecutive leg win and hold off Ian Walker’s men onboard Azzam who are hungry for a first offshore podium finish.

In fifth place, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are still smarting from losing 25 nm during the chaos of tropical storm Alberto on Monday. Now 36.10 nm adrift of the lead, skipper Chris Nicholson commented, “Will Oxley [navigator] is going bald, and I am going grey – that’s the Volvo Ocean Race for you.”

According to Media Crew Member, Hamish Hooper, the pair are spending long hours in the nav station, patiently scouring weather maps, currents and just about anything that could give the team a chance of regaining the lost miles.

Although they have slipped to 44.8 nm behind Groupama, Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) are still very much in contention and enjoying the downwind sailing, which is propelling the fleet quickly towards the Lisbon finish.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race.

Från och med 23 maj startar Taxi Stockholm för andra året i rad båttaxi på vattnet kring Stockholm. Tanken är att förenkla vägen till en trevlig upplevelse tillsammans med medarbetare, kunder eller goda vänner.

För andra sommaren i följd är det möjligt att transportera sig tillsammans med Taxi Stockholm också till sjöss. Med målet att göra vägen till lyckade möten, konferenser och evenemang ännu kortare startas återigen båttaxi på vattnet kring Stockholm.

– Vi upplever att många av våra kunder allt oftare efterfrågar tjänster som sträcker sig bortom den traditionella taxiresan och satsningen från förra året har fallit väl ut. Fler och fler tar chansen att på ett enkelt sätt skapa trevliga upplevelser tillsammans med arbetskamrater, kunder eller goda vänner i Stockholms vackra skärgård, säger Kicki Erkers, pressansvarig på Taxi Stockholm.

Initiativet till båttaxiverksamheten har tagits tillsammans med sjötransportföretagen Gustafs Taxibåtar & Charter och AweCon Båttjänst. Båda är pålitliga och servicemedvetna partners som har god vana av båttrafiken i Stockholm.

Taxi Stockholms taxibåtar har plats för 12 personer och finns att hyra under hela sommarsäsongen. Båtarna kan beställas via Taxi Stockholms bokningsväxel; 08-15 00 00.

Kommentarer

Roland 14:19:01 2012-05-24

Det är inte mycket miljötänk när det gäller taxi på sjön, när man använder båtar från 60-70 talet. Jag som todde att Taxi Stockhom alltid satte miljön i första rummet.

Claes 20:12:54 2012-05-24

Håller med Roland. Rimmar illa med Taxi Stockholms miljömål. För jag antar att Sjötaxi kör med ful-diesel.

Taximannen 04:56:03 2012-05-25

Så dj-ä typiskt att hitta på marginellt miljögnäll runt detta initiativ. Med Stockholms trafik och transportsituation och vår mängd vatten är klar vi skall ha mer båttrafik i olika former! BRA initiativ!

I höst blir det ännu enklare, snabbare och bekvämare att köpa reservdelar och tillbehör av Mekonomen. Då lanseras Mekonomens nya webbhandel, som erbjuder fler än 70 000 olika produkter.

Pressrelease:

”Med vår webbhandel stärks vårt serviceerbjudande ytterligare och vi blir ännu mer tillgängliga för våra kunder”, förklarar, Marcus Larsson, vice VD i Mekonomen AB.

E-handeln i Sverige har exploderat under det senaste året. Undersökningar har visat att hela 90 procent av alla svenskar med internetanslutning har köpt varor eller tjänster via nätet under det senaste halvåret.

”Vår moderna plattform för webbhandel kommer att erbjuda Mekonomens sortiment, med lättillgänglig information om våra produkter. Det kommer också att bli enklare att hitta till våra butiker och att boka tid för service och reparationer i verkstäderna via mekonomen.se”, säger Alexandra Prusic E-handelschef Mekonomen AB.

Att handla via nätet eller i butik kommer inte att prismässigt göra någon skillnad för konsumenten. Egna undersökningar visar att möjligheten att kunna handla via nätet till största del är en fråga om bekvämlighet. Betalningen kan göras med kort, faktura, direktbetalning via bank eller med Mekonomenkortet och varorna levereras hem till dörren, till närmaste Mekonomenbutik, via företagspaket eller till Postens utlämningsställen.

Öka skyddet för viktiga havsområden kring Antarktis. Det uppmanar en rad naturvårdsorganisationer och kända personer inför Internationella dagen om biologisk mångfald 22 maj. De uppmanar regeringarna att bevara denna unika och värdefulla miljö som utsätts för press från kommersiellt fiske, föroreningar, gruvdrift och inte minst klimatförändringar. För att öka uppmärksamheten lanserar WWF samtidigt en digital karta över oceanerna.

– Internationella avtal är fortfarande inte tillräckliga för att skydda dessa magnifika marina miljöer, hävdar organisationerna i rapporten som vill att ytterligare 19 marina områden skyddas i Antarktis.
Oceanerna runt Antarktis är några av världens mest orörda områden. De är hem för 10 000-tals arter, varav många inte finns någon annanstans. Några av världens mest orörda områden är under stark press från kommersiellt fiske, föroreningar, gruvdrift och klimatförändringar.

– Världen måste agera nu för att bevara områden på internationellt vatten utanför nationell lagstiftning innan det är för sent. Havens globala ekosystem behöver allt stöd som världens regeringar kan ge, säger John Tanzer, global marin chef på WWF International som idag deltar på den internationella havskonferensen vid Eriksbergshallen i Göteborg.

För att öka kraven på ett starkare skydd av marina områden på internationellt vatten, släpper WWF idag en digital karta över oceanerna. Med hjälp av den kan besökaren göra en upptäcktsresa kring Antarktis, Arktis och Sargassohavet som är barnkammare för Europas enda bestånd av ål.
– Den digitala kartan ger oss möjlighet att göra en spännande upptäcktsresa av mindre utforskade områden i världen. Ingen äger de internationella vattnen och de utsätts för växande hot från exploatering och föroreningar, säger Risa Rosenberg, ansvarig för djuphavsfrågor på WWF i Sverige.

John Tanzer och forskaren Henrik Sharin från BalticSTERN och Stockholm Resilience Centre deltar idag på den internationella havskonferensen i Göteborg för att presentera nya trender och värdet av en sund och motståndskraftig marin miljö.
– Vi hoppas på klokt stöd från svenska regeringen och andra länder i vårt globala arbete för att skydda våra hav, säger John Tanzer.

Sverige har två sommarbaser för forskning i Antarktis – Wasa och Svea – och är ordförande för Arktiska rådet. Sverige har också varit inblandade i det oceanografiska arbetet i Amundsenhavet under de senaste två säsongerna. WWF vill se mer åtgärder för polarfrågor och internationellt vatten från den svenska regeringen.

WWF har under åren drivit på för upprättandet av det första skyddet på internationellt vatten i Atlanten, Charlie Gibbs. Det föreslagna nätverket av marina skyddsområden i Antarktis finns på den nya digitala kartan.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har i dag beslutat om nya bestämmelser för fiske efter lax på kusten. Myndigheten har tidigare beslutat att fasa ut fisket med drivlinor och krok i Östersjön och styra över fisket till fiske med fällor nära älvarnas utlopp. Nu har beslut tagits om ytterligare åtgärder för att stärka laxbestånden.

HaV sände den 11 april ut ett förslag till ändrade föreskrifter för kustfisket efter lax i Östersjön, syftet med förslaget var att öka möjligheterna att bevara och restaurera de vilda laxstammarna och få ett hållbart fiske på sikt.

25 yttranden har inkommit till myndigheten.

– De flesta myndigheter och organisationer är positiva och tillstyrker förslaget. Det finns också några som avstår från att yttra sig i frågan. Yrkesfiskets organisationer avstyrker, dom vill hellre se en lösning som bygger på individuella kvoter, säger Martin Rydgren, utredare vid enheten för Biologisk mångfald och fiske vid HaV.

– Vi har dock ansett att en sådan reglering inte styr fisket mot odlad lax eller skyddar svaga bestånd av vild lax på det sätt myndigheten anser vara nödvändigt, fortsätter han.

Hav har idag beslutat att anta förslaget i dess helhet. Ett förtydligande om när fisket får börja förberedas införs så att det framgår att icke fiskande delar av redskapen får sättas ut innan fisket är tillåtet, dock får fiskhusen inte sättas ut innan fisket är tillåtet. De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 juni 2012.

Går det att ordna en skyddad zon för allt levande i havet. Det var en fråga från barnen till beslutsfattarna vid EU-konferensen, European Maritime Day. – Ja, det går men det är en fråga som alla länder i EU måste lösa tillsammans, det är något som jag och bland annat er minister Lena Ek diskuterar, svarade Maria Damanaki.

Barnens frågor blev ett uppskattat inslag vid gårdagens EU-konferens, European Maritime Day, i Eriksbergshallen i Göteborg. Ett tiotal barn hade med sig frågor om havet till EU-kommissionären Maria Damanaki, miljöminister Lena Ek och kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén.

På scen fanns även artistduon “Vattenmannen och Speed” som ägnar stor del av sin tid med att undervisa barn och ungdomar om övergödning, vågor, vattnets kretslopp och olika former av fiske.

Evenemanget med “flaskposten” var del i Havs- och vattenmyndighetens arbete med att lyfta fram barnens perspektiv under firande av Europas Maritima Dagar, EMD, i Göteborg.

Lena Ek fick frågan om vad som är farligast för havsmiljön och pekade bland annat på klimatförändringar som ett stort problem. Anneli Hulthén fick frågan om vad barn kan göra för att skydda och bevara våra hav och vatten.

– En viktig sak är att inte kasta skräp i våra hav och sjöar, var ett av hennes tips till barnen.

Även barnen fick svara på frågor. Maria Damanaki ville exempelvis veta om några av dem brukar fiska och alla tre ville veta om barnen kunde simma.

Artistduon “Vattenmannen och Speed” överlämnade dessutom en flaskpost med fler frågor till Maria Damanaki innan duon fick med sig alla på scen och i Eriksbergshallen i allsång med deras egen låt “H2O”, som handlar om hav och vatten.

– Jag hinner inte svara på alla frågor nu men lovar er att ni ska få svar, lovade Maria Damanaki barnen som avslutning.

Evenemanget med “flaskposten” var del i Havs- och vattenmyndighetens arbete med att lyfta fram barnens perspektiv under firande av Europas Maritima Dagar i Göteborg.

Bilden:
Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, och miljöminister Lena Ek tillsammans med artistduon “Vattenmannen och Speed” på European Maritime Day i Göteborg, 21 maj .

Hyundai-båten är med sina 100 fot (30,5 m) Sveriges största segelbåt. Den kommer att segla runt om Sveriges avlånga land under sommaren. Båten väger 32 ton, storseglet har en yta på 290 kvadratmeter, spinnackern 700 kvadratmeter. En helt fantastisk skapelse, väl värd att beskåda.

På följande orter kommer Hyundai-båten att göra hamn:
3 juni Sundsvall
5 juni Örnsköldsvik
9 juni Umeå
11 juni Skellefteå
13 juni Piteå
15-16 juni Luleå
19 juni Hudiksvall
30/6-1/7 ÅF Off Shore Race (Gotland Runt)
6 juli Nyköping
7 juli Linköping/Norrköping Valdemarsvik
8 juli Linköping/Norrköping Fyrudden
11-12 juli Visby
15 juli Karlskrona
18 juli Kristianstad/Åhus
21 juli Helsingborg
23 juli Ängelholm (Höganäs)
25 juli Halmstad
27 juli Varberg
1-3 aug. Göteborg
7 aug. Marstrand
10 aug. Lysekil
12-15 aug. Marstrand
16 aug. Stenungsund
18 aug. Tjörn Runt
21-23 aug. Västervik
25 aug. Hyundai Cup, Nynäshamn

Riksantikvarieämbetet och BringitoLife producerar dokumentärfilm om de arkeologiska undersökningarna vid Motala ström. Sedan upptäckten av boplatskomplexet från äldre stenåldern vid vattendraget Motala ström 1999 (som dateras till ca 6000-4000 f Kr) har Riksantikvarieämbetet bedrivit uppdragsarkeologiska undersökningar norr och söder om strömmen i omgångar. Det pågående arbetet kommer att avslutas under 2013.

För att sprida berättelsen om det arkeologiska arbetet brett och till nya målgrupper, väljer nu Riksantikvarieämbetet att lägga filmen på YouTube. Filmen, som dessutom är textad på engelska, är 18 minuter lång och gjord tillsammans med produktionsbolaget BringitoLife som har följt arkeologerna under två fältsäsonger.

Kranium spetsade på pålar och ”stenåldersdildo”
Man har bland annat funnit ett rikt och mångfasetterat material av ben och horn vilket är mycket sällsynt vid den här typen av stenåldersundersökningar. Detta beror på exceptionellt goda bevaringsförhållanden. När föremålen som legat i en syrefri, kall och fuktig miljö hittas ger de sken av att vara tillverkade igår och inte att de bevarats i gyttjelager i 7000 eller 8000 år.

Undersökningarna vid Motala ström har fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt inom såväl den vetenskapliga världen som i massmedia. Dels i samband med upptäckten av ett tiotal kranium i en våtmark 100 meter norr om strömmen som undersökts av Stiftelsen Kulturmiljövård. Två av dessa var spetsade på pålar. Dels i samband med att ett fallosliknande hornredskap för bearbetning av flinta vilken felaktigt beskrevs som en ”stenåldersdildo”. Det undersökta områdets struktur och det mångfasetterade fyndmaterialet i kombination med projektets tvärvetenskapliga uppbyggnad, där förutom arkeologi även osteologi och paleoekologi ingår, skapar breda tolkningsramar för hur platsen har använts men vidgar också våra föreställningar om äldre stenålderns samhälle.

Se dokumentärfilmen ”Här har aldrig varit tomt…” på Riksantikvarieämbetets uppdragsarkeologiska YouTube-kanal: http://www.youtube.com/watch?v=OLmVfUUwBq4

Fakta utgrävningar Motala ström
Riksantikvarieämbetet har sedan upptäckten av stenåldersboplatsen år 1999 bedrivit uppdragsarkeologiska undersökningar norr och söder om Motala ström i två omgångar; mellan åren 2000-2003 respektive 2009-2013. Stiftelsen Kulturmiljövård undersöker också delar av lämningarna. Det uppdragsarkeologiska projektet är en del av Trafikverkets satsning BanaVäg Motala – Mjölby. Det arkeologiska fältarbetet pågår under 2012 fram t o m augusti och avslutas under 2013.

Helgens Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup seglades bland annat av världsomseglaren Magnus Olsson. Leder i cupen gör Team Escape med Peter Pohl som skeppare. Team Matrisen ligger tätt efter på en andraplats.

I strålande solsken och med målgång utanför Restaurangholmen i Saltsjöbaden kämpade åtta X-35:or om segern i helgen Grand Prix 2. Volkswagen X-35 Cup är därmed igång på allvar. Team Matrisen med Anders Karén som rorsman vann både lördagens distanssegling och söndagens bankappsegling som bestod av 6 race. (Andreas Karéns kommentar efter vinsten i distansseglingen finns här:https://www.facebook.com/video/video.php?v=4091419170796)

Vinnarlaget kommenterar racet som tryggt och stabilt. Helt förvånade över deras skicklighet bör vi nog inte vara, Team Matrisen vann förra årets Volkswagen X-35 Cup och har även deltagit i VM 2010.

Volkswagens egna team kom på en total andraplats i Grand Prix 2 som i år består av ett ungt team talanger. De får coaching av erfarna Klabbe Nylöf och Jonas Häggbom för att nå VM-klass. Martin Castenfors, storskotstrimmer, kommenterar teamets insats ”Vi har haft en riktigt bra dag idag. Det har känts bra och stabilt och varit bra förhållanden och arrangemang.” (Hela intervjun med delar av Volkswagen Sailing Team:https://www.facebook.com/video/video.php?v=4092961809361)

Klabbe Nylöf tycker att det varit en superbra Grand Prix med mycket bra segling. ”Det roliga är att det under dagens bankappseglingar har varit stora variationer i fältet med många olika vinnare i de olika racen. Det gör att det blir tajt och spännande. Det är precis det som vi önskat oss av årets Grand Prix-tävlingar.”

Nästa tävling sker vid Sandhamn 9-10 juni och är en del av Sandhamn Open. Då med nio deltagare och många av dessa revanschsugna. Besök oss då eller följ racen via Facebook:https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup, här läggs resultat, intervjuer och bilder ut direkt i samband med racen.

All information om årets program, presentationer av teamen och resultatlistor finns på:
http://www.volkswagenx-35cup.se/

Groupama, med två svenska besättningsmän, drar ifrån det övriga fältet i Volvo Ocean Race. Efter en blåsig start med starka vindar och båtfarter på cirka 25 knop har vädret lugnat ner sig lite. Fältet seglar nu i farter runt 20 knop. Tvåa ligger Puma och trea är Telefonica.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The North Atlantic is a playing field that Franck Cammas/FRA and Groupama sailing team know well and today they played Tropical Storm Alberto to perfection, extending their lead by gybing at the critical time.

“We might actually be faster than this low,” said CAMPER with Emirates Team New Zealand navigator Will Oxley earlier today. “If it is stationary and we move off it won’t be so good. If it moves with us we could see some fast 24-hour runs for sure. For now we’re concentrating on this particular system – there’s another low ridge at the end so there’s plenty of stuff going on. We don’t care how long the leg takes as long as we’re first.”

Earlier, Groupama and PUMA set off down wind at high speeds while the chasing pack of four struggled with upwind conditions. By 1900 GMT tonight, CAMPER with Emirates Team New Zealand had risen to second position as PUMA Ocean Racing powered by BERG paid heavily for an expensive hitch to the north, losing 24 nm in the past three hour period. Although speeds have settled at around 18 knots for the leaders, the chasing pack of five in the Volvo Ocean Race fleet have yet to engage in a really high-speed chase.

Abu Dhabi Ocean Racing’s skipper Ian Walker/GBR is looking for a break, although spirits on board are high after winning the PortMiami in-port race on Saturday.

“With a bit of luck we’ll be able to stay in the south east quadrant of it [the storm], and, as the depression moves northeast we can ride with it giving us a good angle up to the north east,” he said. “It really then depends on whether we can stay with the depression up towards the ice exclusion zone or whether we try to hop across the Azores High. It’s all very uncertain at the moment.”

At 1900 GMT, Groupama led by 47.3 nm over CAMPER with Emirates Team New Zealand, while the rest of the fleet struggled to keep pace. Mike Sanderson’s Sanya suffered heavily, losing 35 nm and after just over 24 hours at sea, the fleet is now split by 87.20 nm from Groupama in first, to Sanya in sixth.

Havs- och vattenmyndigheten vill lyfta fram barnens perspektiv i samband med EU-konferensen, European Maritime Day, i Göteborg. Hur ser barn på haven och framtiden? På måndagen får därför några barn möjlighet att ställa sina frågor direkt till EU-kommissionären Maria Damanaki och miljöminister Lena Ek.

En av dem är Sebastian Hedar, 11 år, från Göteborg. Han undrar bland annat om det kommer att gå att bada i havet i framtiden.

– Jag tycker det är en viktig fråga för jag brukar bada om somrarna, både i havet och i sjöar. Det är spännande och jag är lite nervös inför att träffa ministrarna, men det är också roligt för det är ju inte alla som får chansen att göra det, säger Sebastian Hedar.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arrangerar mötet mellan barnen och beslutsfattarna i syfte att lyfta fram barnens perspektiv under firandet av Europas Maritima Dagar i Göteborg. I morgon är alla barn välkomna till HaV:s nya huvudkontor vid Gullbergsvass för att skicka flaskpost med frågor om havet. Svaren kommer senare att publiceras på HaV:s hemsida.

På måndag, 21 maj, får ett tiotal barn lämna sin flaskpost direkt till två av de personer som beslutar om frågor som rör Sveriges och Europas hav, Maria Damanaki, EU-kommissionären för sjöfart och fiske, och miljöminister Lena Ek.
– Det är ett väldigt bra initiativ med flaskposten och Maria Damanaki ser fram emot att få träffa barnen och höra deras frågor, säger Oliver Drewes, talesperson för EU-kommissionären.

– Det ska bli spännande att höra barnens frågor. Vi vet att havet och en god havsmiljö är viktigt för människor, inte minst för barnen, säger miljöminister Lena Ek.

EU-konferensen pågår 21-22 maj och deltagarna kommer bland annat att diskutera hur de ser på framtiden inom sjöfart, havsmiljö och forskning. Båda dagarna hålls seminarier och workshops kring årets tema “blå tillväxt”. På måndag finns även landsbygdsminister Eskil Erlandsson, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och danske näringsministern Ole Sohn på plats i Eriksbergshallen i Göteborg.

Europas Maritima Dag, EMD, firas för femte året och för första gången står Nordsjöregionen som värd. Göteborg är utsedd till värdstad av EU-kommissionen och arrangörer är Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och regeringen.

Franska Groupama, med två svenskar i besättningen, ligger i ledningen efter ett halvt dygns segling från Miami. Team Abu Dhabi vann In-Port-Race innan delsträckand startade, men ligger nu på tredje plats när fältet med de fembåtarna i Volvo Ocean Race drar ut över Atlanten.

Här är resultaten från In-Port-Race:

PortMiami In-Port Race results:
1. Abu Dhabi Ocean Racing, 74:09
2. Groupama sailing team, +00:33
3. Puma Ocean Racing powered by BERG, +02:02
4. Camper with Emirates Team New Zealand, +02:11
5. Team Sanya, +2:35
6. Team Telefónica, +6:28

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The Volvo Ocean Race fleet headed out of Miami and straight towards a tropical storm on Sunday after making a slow start to Leg 7, potentially one of the most critical stages of the 39,000 nautical mile marathon.

With a gentle breeze blowing off Miami’s famous South Beach it was Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing, winners of Saturday’s PORTMIAMI In-Port Race, who lead around the six-mile course, although by the time of the 1900 position report overall leaders Team Telefónica held the slimmest of advantages.

The boats were headed out into the North Atlantic where the first major obstacle they will face will be Tropical Storm Alberto, the first of the 2012 hurricane season, lying off the east coast of the United States and holding winds of up to 45 knots at its centre.

Points have never been more crucial as the race reaches a critical juncture with the 3,590nm leg from Miami to Lisbon, Portugal.

After more than six months and thousands of miles of extreme racing, Telefónica still lead with 165 points but Groupama are snapping at their heels just seven points behind on 158, while CAMPER with 152 and current form team PUMA on 151.

Following their Miami in-port win, their third of the inshore series, Abu Dhabi started the leg fired up for battle, while Team Sanya were relishing being back alongside their rivals after pulling out of Leg 5 with boat damage and sitting out Leg 6.

The formation of Tropical Storm Alberto may have put an end to the traditional route up the coast using the Gulf Stream as a catapult but it will reward the teams with fast sailing in decent breeze if they play it correctly. Get it wrong, and they could quickly find themselves in dangerous conditions.

Navigator Tom Addis, mastermind of PUMA Ocean Racing powered by BERG’s back to back leg wins, said the race to pick up the winds generated by Alberto could prove critical in the bid to get an early advantage.

“The storm is the source of pressure for us to get north and east on so it’s important to try to feed into that pressure first,” he said.

“You don’t want to be the wrong side of that low because the current against wind in the Gulf Stream would give quite a heinous sea state. It looks like there will be plenty of good downwind in the next leg, a reasonably fast leg, which we always enjoy.”

Abu Dhabi navigator Jules Salter said he hoped to use the weather system to fire them into the Atlantic Ocean.

“In some ways it’s quite good – it’s giving us some downwind conditions once we get up past Cape Canaveral and up towards Cape Hatteras so we’re kind of cutting the corner and probably sailing a more direct route that we would have done if the storm wasn’t there.

“It’s quite light for the first part of the forecast so it will be about finding wind in the first 48 hours. The closer we can get to it the better – it will give us a bit of a catapult out of the way.”

After the disappointment of finishing last in the PORTMIAMI In-Port Race, Telefónica navigator Andrew Cape said his team were looking forward to getting back to rediscovering the form which saw them win the first three offshore legs.

“We’re an offshore boat, an offshore team, and yeah, sure we had a bad day yesterday but that was yesterday and we’ll just get on with it,” he said.

Volvo Ocean Race meteorologist Gonzalo Infante said the key to early success depended on how well the teams use Tropical Storm Alberto.

“The fleet face a tricky first few hours of the race in light, unstable winds while trying to maximise the effects of the Gulf Stream,” he said.

“The first boat to reach the lower part of Tropical Storm Alberto will stretch their lead but the big question facing the fleet is how close to the centre of the system to go. Winds are forecast to hit 45 knots, which are no good for anything apart from breaking boats. This storm needs to be treated with plenty of respect.”

Leg 7 is expected to take around 11 days to complete.

Fiskars utvidgar det populära Buster Pro -modellsortimentet, avsett för krävande användning. Nykomlingen i Pro -serien som lanseras för 2013 är en nästan sex meter lång pulpetbåt som är byggd med tanke på fiske och nyttobruk. Pro -seriens senaste nykomling Buster XL Pro är speciellt planerad för fiske.

Pressrelease:

Föregångarna i Pro -serien har varit den sju meter långa Magnum Pro och Lx Pro i den populära femmetersklassen. Buster XL Pro presenteras för publiken på Helsingfors flytande båtutställning i augusti 2012, varefter leveranserna till marknaden startar.

Lösningarna i Buster XL Pro är planerade i tätt samarbete med den finska fiskeguiden Kalle Paavola. Båtens prototyper är utvecklade och testade i hård användning under de två senaste åren.

– Marknaden saknade en båt som har en bra planlösning för kastfiske och ett rymligt akterparti för trollingfiske, beskriver Paavola utgångspunkten.

Paavola som arrangerar fiskeresor i Pro Kalastus Oy är känd som en mångsidig fiskare, med lång erfarenhet av såväl trolling- som kastfiske i både havs- och insjöförhållanden. På senare tid har jiggfiske blivit hans favorit.

– Kalles erfarenhet och visioner syns överallt innanför skrovet; fastsättningspunkter, pulpet- och sittlösningar, räcken och stuvutrymmen, berättar produktutvecklingschef Anders Kurtén.

I nya XL Pro har man utnyttjat de tidigare Pro -modellernas bästa egenskaper. Båten är byggd i helaluminium, från skrov till durk.

– Vi tror att XL Pro kan bli seriens mest sålda modell. Båten har rejält stora öppna ytor, vilket gör att den förutom för fiske utmärkt lämpar sig som förbindelsebåt i skärgården, för transport av byggmaterial och för myndighetsbruk. En tvåmeters bår ryms in utan problem, nämner Kurtén.

Enlig Kalle Paavola är Buster XL en utmärkt utgångpunkt för en fiskebåt.

– Skrovets egenskaper är de bästa tänkbara i alla väder. Om man inte kommer ut med den här, så fiskar man inte med någon annan båt heller, säger Kalle Paavola.

Den mångsidiga universalbåten passar bra som utgångspunkt för påbyggnad enligt egna behov.

– Man kan inte göra en fiskebåt av en universalbåt, men XL Pro är däremot en bra universalbåt. Din egen utrustning styr användningen: Yrkesfiskaren utrustar sin båt på ett annat sätt än hobbyfiskaren, som också vill ut på sjön med familjen, konstaterar Paavola.

Båtens specialitet är den fällbara aktertoften, som vid behov ger gott om extra utrymme. Den tudelade klafftoften utökar vid behov sittplatserna till sju. Som nerfällda utgör toften luckor för teknikutrymmet.

– De stabila, vändbara klaffarna fungerar också som kastplattform, nämner Paavola.

Båten har en styrpulpet i aluminium, som kan leveraras fabriksinstallerad till höger eller i mitten. Det stora stuvutrymmets lucka finns framför pulpeten.

I pulpeten finns plats för en integrerad plotter och i targabågen, som är försedd med genomföringar för kablage, kan man lätt fästa tilläggsutrustning.

Skålformad off-shoresits ingår som standardutrustning. Som fabriksinstallerad tilläggsutrustning finns en tvåpersoners bänk, som också kan användas som stöd.

Till standardutrustningen hör rostfri reling, som lämpar sig för fastsättning av spötuber och tilläggsutrustning runt om på båten. Som tilläggsutrustning finns dubbel räckesserie i rostfritt som ger ytterligare möjlighet att fästa utrustning.

– Det behövs inga hål i båten, då de extra räckena möjliggör tvåpunktsfastsättning av tilläggsutrustning. Dessutom gör de relingen högre, vilket gör att de är tryggare att luta sig mot i hårdare väder, förtydligar Paavola.

Paavola betonar vikten av väl uttänkta stuvutrymmeslösningar.

– Det får inte ligga någonting som inte används på durken. Den utrustning som inte behövs ska kunna stuvas undan i ordning, så att den inte är i vägen.

Tekniska specifikationer
Buster XL Pro 2013
Längd: 5,94 m
Bredd: 2,17 m
Vikt: ca 620 kg
Personer: 7
Motoreffekt: 70–115 hk

Nästan hälften av fartygsbefälen somnar vid rodret, visar nya europeiska forskningsresultat. − Det är överraskande och alarmerande. Inte i våra vildaste fantasier kunde vi föreställa oss att det var så allvarligt, säger Margareta Lützhöft vid Chalmers.

Pressrelease:

Under två års tid har forskarna mätt tröttheten hos fartygsbefäl från flera europeiska länder i EU-projektet Horizon. Resultaten visar att 45 procent av befälen somnade på bryggan. Förklaringen tros vara de tuffa arbetstider som tillämpas ombord idag med 6-6-vakter, alltså sex timmars arbete följt av sex timmars vila.

− Har man gjort sina tolv timmar på ett dygn behöver man vila resten av tiden. Man får absolut inte jobba mer. Vi såg en dramatisk ökning av trötthet när befälen jobbade mer än så, säger Margareta Lützhöft, docent och sjökapten.

Siffrorna oroar forskarna, eftersom människors säkerhet, den marina miljön och värdefull last står på spel. I en tidigare rapport har det slagits fast att trötthet är en av de vanligaste orsakerna till att olyckor sker, men man vet för lite om hur vaktsystemen påverkar prestationen hos de vakthavande befälen. Forskarna har nu studerat hur olika vaktsystem påverkar tröttheten hos chefer i besättningen, både däcksbefäl och maskinbefäl. Experimenten har utförts i simulatorer som är i stort sett identiska med riktiga fartygsbryggor. Olika scenarier har simulerats, till exempel fartygsmöten, undanmanövrar och objekt i vattnet.

– Befälen blir speciellt trötta de sista timmarna på nattvakten. Om man dessutom har fått arbeta på frivakten, vilket är vanligt, kan effekterna bli förödande, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och föreståndare vid Stressforskningsinstitutet.

I verkligheten på sjön kanske ingenting farligt händer.

– Men man kan undra hur många som sitter och sover och klarar sig på ren tur, säger Margareta Lützhöft, som vill se en ändring både vad gäller arbetstid och arbetsbelastning.

Även om befälen inte har hunnit somna finns det andra allvarliga risker med trötthet, som är svårare att mäta.

− Under arbetsveckan i simulator observerades incidenter som hade lösts bättre om man inte var trött. Det går ju att sätta in ett larm, men man fattar inte så bra beslut när man är nyvaken, säger Margareta Lützhöft.

Horizon är ett samarbete mellan bland annat Chalmers, Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och Warsash Maritime Academy, Southampton Solent University, UK.

Tillsammans med ansvariga myndigheter planerar nu Chalmers att skriva en inlaga med rekommendationer till FN:s organ för sjöfartssäkerhet, IMO.

Den helt nya Southerly 420 med centre cockpit är en yacht för riktig långfärdssegling i klass med de välkända båtarna från varv som Hallberg-Rassy, Malö, Najad med flera. Båten är designad av Northshore Yachts Ltd och Rob Humphreys och den hade världspremiär på London Boat Show i januari i år, men har nu visats i sjön.

Southerly 420 är byggd för att enkelt kunna seglas av enbart två personer. Hon har en hög fraktionsrigg med dubbla svepta spridare i kombination med självslående fock och ett väl tilltaget storsegel.

Skrovet är modernt formgivet med en lång vattenlinje för att ge Southerly 420 så god sjövärdighet som möjligt. Styrningen beskrivs av företaget som direkt med två balanserande roder, som ger snabb respons och bra bett i vattnet. För den som vill ha maximal kontroll finns bogpropeller med på tillbehörslistan.

Båten har centre cockpit, vilket ger en komfortabel och torr segling. All segelhantering för storseglet är dragen till rorsman för att underlätta hanteringen. Han eller hon kan också lätt nå winschar och trimlinor för att justera stor och fock.

Kabinen har gjorts ljus och luftig. I akterkabinen finns en mittplacerad dubbelkoj och gott om stuvutrymme. Förutom en toalett finns det även som tillbehör en dusch.

Den stora salongen är tänkt att fungera som social mittpunkt för båten med en stor matplats för sex personer. Det finns även gott om ljusinsläpp på flera platser och från matplatsen har besättningen panoramautsikt runt båten.

Southerly 420 har en svängköl, vilket gör att hon kan seglas på de mest olika vatten och ta sig in i hamnar med litet djup. Med kölen helt nedsänkt är djupgåendet 2,67 m medan kölen i uppfällt läge ger ett djup på endast 0,77 m.

Båten är klassad för CE-klass A Ocean.

Tekniska specifikationer:DIMENSIONS

Length Overall 12.86m 42ft 2 ins
Length Waterline 11.11m 36ft 5 ins
Beam 4.03m 13ft 3 ins
Draught, keel up 0.77m 2 ft 7 ins
Draught, keel down 2.72m 8 ft 11 ins
Displacement 11,800 kg 26, 000 lbs
Ballast weight 2,037 kg 4,491 lbs
Keel weight 1,493 kg 3,291 lbs
Total Ballast 3,530 kg 7,682 lbs

Engine Yanmar 4JH5E 53hp
Tanks: Fuel 280 litres 62 gallons
Tanks: Water 536 litres 118 gallons

Sail Areas:
Mainsail 43.44 sq m 468 sq ft
Self tacking jib 30.18 sq m 325 sq ft
Genoa (136%) 54.18 sq m 583 sq ft
Optional gennaker 68.62 sq m 738 sq ft
Mast height above WL 18.73 m 61ft 5 ins

Info: www.southerly.com

Förra helgen gick startskottet för kvalet till Youth Match Cup Sweden. Kvalet arrangerades av, GKSS, Göteborgs Kungliga Segel Sällskap. Nio lag var anmälda, varav fyra kvalar in till YMCS.

I kvalet seglar teamet CB66, som är en kölbåt på 6,6 meter. De seglar matcher där endast två båtar möts och vinnaren får poäng.

Varje team består av tre personer. En rorsman, en taktiker som även sköter storskotet samt en fördäcksgast vars huvudsakliga uppgift är att sköta sättning och nertagning av gennacker som är ett större ballongsegel som används när man seglar med vinden.

Lidköpingskillen Kevin Olsson (taktiker/storskot) och hans team Gustav Gabinus (rorsman) och Hannes Jernmark (fördäck) lyckades med sex vunna, sex förlorade matcher och lite otur med domaren kvala in till Youth Match Cup Sweden.

Med svenska ungdomseliten i matchracing och internationella team så satsar Team Olsson att placera sig i övre halvan av fältet under vecka 27 i Marstrand.

På bilden från vänster: Hannes Jernmark, Kevin Olsson, Gustav Gabinus.

Nu är det enklare än någonsin att hålla sig uppdaterad med marina nyheter. Båtliv är redan den snabbaste nyhetssajten för båtnyheter. Med den sajt som lanseras idag 18 maj ska du kunna läsa hemsidan lika snabbt i din dator, smartphone eller läsplatta. Alla funktionerna ska vara igång i mitten av nästa vecka.

Sajten fungerar oberoende av operativsystem. Den version vi lanserar idag är dock inte fullt utvecklad så vi tar gärna emot reaktioner och förslag till förbättriongar från läsare.

Maila era synpunkter till: info@batliv.se

Båtliv finns även som pdf-tidning och på Facebook.

Info: www.batliv.se/pdf

Info: http://www.facebook.com/tidningenbatliv

Ett riktigt fan av Volvo Ocean Race och dessutom en framgångsrik seglare – irländaren Kenneth Rumball – vann den eftertraktade resan till tävlingen i Miami. På bilden syns Kenneth Rumball med sin pappa, Alistair. Nu ska Kenneth få segla med Volvo Ocean Race och Abu Dhabi Ocean Racing.

Här är pressreleasen om tävlingen:

Abu Dhabi, UAE. 17th May 2012: Life-long Volvo Ocean Race fan and one of Ireland’s most promising young sailors, Kenneth Rumball, has won a trip to Miami, USA, to sail with Abu Dhabi-backed outfit Abu Dhabi Ocean Racing this weekend. And the 24-year-old, from Dundrum, Country Dublin, says the chance to meet his heroes and sail on the team’s Volvo Open 70 race yacht, Azzam (determination), in the gruelling round-the-world sailing event is a dream come true.

Hoping to follow in the footsteps of one of his heroes, Abu Dhabi Ocean Racing’s Irish bowman, Justin Slattery, a three-time Volvo Ocean Race veteran and event winner, Kenneth is relishing the chance to jump onboard and pick up some pointers from one of the sport’s toughest professionals.

“I am a massive fan of the race and given the opportunity I would love to compete in it. I have followed the current and last two races in depth and have read and researched a lot about it when it was known as the Whitbread. I am very much looking forward to meeting Justin and all the crew of Azzam as well as the Abu Dhabi shore team; this is the pinnacle of the sport and I’m sure there is so much I can learn from them,” said Kenneth, who runs and manages the Irish National Sailing, Powerboat School & Club, Eire’s largest sailing school.

Kenneth entered a facebook competition run by Abu Dhabi Tourism & Culture Authority (TCA Abu Dhabi), which manages the Volvo Ocean Race contesting outfit, to win an ultimate VIP trip to Miami, USA, for the global sailing event’s seventh stopover from May 18-20, 2012.

An accomplished sailor, he also works with Des McWilliam as part of the group of sailmakers UK-Halsey Worldwide.

Having started sailing aged four under the guidance of his father Alistair, who will join him on the Miami trip, Kenneth has gone on to represent the ‘Emerald Isle’ at top international level in various classes including the Optimist World Team, Corpus Christi Texas 2002, ISAF Youth Worlds Korea 2005 in the 420 Class and the 420 Junior Europeans in Lake Garda Italy in 2005, where he picked up the bronze.

A determined sailor and boat builder, Kenneth choose to hold off going into the Olympics to concentrate on his studies, but is chomping at the bit to get some more offshore sailing under his belt so he can maybe one day be a part of the Volvo Ocean Race, which ends in Galway, Ireland in July.

“I chose not to go down the Olympic route in a 49er as I became too busy with studies in college. I have been competing at international level in the Fireball class since and have done some offshore classic races including the Rolex Fastnet Race and Rolex Middle Sea race this year as helmsman, bowman and trimmer in a semi-professional capacity. In the future I would like to gain more offshore experience and compete in the Volvo Ocean Race for sure, maybe this chance in Miami with Abu Dhabi might just be that springboard,” said Kenneth, whose younger brother and sister are also into sailing.

No stranger to Azzam and the team’s double Olympic medal winning skipper, Ian Walker, Kenneth was on the water when the Abu Dhabi team powered to victory in the 2011 Rolex Fastnet Race in the UK, where it smashed the monohull record on its first outing.

“I was in the same race as Azzam in the UK last year; she is a striking looking yacht. It’ll be a totally different experience being onboard though, I can’t wait. Also, although he might not remember, Ian Walker presented me and my 420 crew, the Champion of Champions trophy at my yacht club, the Royal St. George Yacht Club, in Dublin a few years ago. It’ll be nice to line-up with him shoulder-to-shoulder in Miami,” added the youngster, who finished third in the Fireball Regional events last year.

Having landed in Miami last weekend following the round-the-world race’s sixth leg – a testing 4,800 nautical mile route from Itajai, Brazil, in which the team finished fifth – Walker and his crew now face the points-scoring In-Port Race on Saturday and the global sailing odyssey’s Leg 7 start to Lisbon, Portugal, on Sunday.

Currently lying in fifth overall, the outfit – which boasts the first Gulf national to ever compete in the global sailing odyssey, Adil Khalid – is hoping to capitalise on its solid In-Port Race form, which has seen it win two of the ‘stadium’ style races to date, in Alicante and at home in the United Arab Emirates capital last January.

Ends

Caption: ‘Luck of the Irish’ – Kenneth Rumball and father Alistair are heading to Miami after winning a competition to sail with Volvo Ocean Race-contesting outfit, Abu Dhabi Ocean Racing.

Svenska Bimba Sjöholm och ’Women’s Team” skriver historia vid det klassiska 24-timmars racet för motorbåtar i franska Rouen. För första gången i evenemangets historia kommer ett internationellt team bestående av enbart kvinnliga förare där alla deltagare är från olika nationer.

Det är Bimba Sjöholm ifrån Sverige som ackompanjeras av Tammy Wolf från Kanada, Mette Bjerknaes från Norge och franska Marie-Line Hericher. Förarna blev handplockade av Olympic Team Rouennais teammanager – Albert Hericher och Operations Manager – Carl Kinder, tidigt i höstas och förberedelserna inför eventet har sedan dess varit i full gång.

– Det är en fantastisk möjlighet att få delta och jag har äran att representera Sverige. Jag är förstås enormt stolt över att vara en del av detta historieskrivande team med duktiga kvinnliga racerbåtsförare och att få tävla på detta prestigefyllda evenemang, Säger Bimba Sjöholm, 30, racerbåtsförare ifrån Ingarö.

Rouen 24 Hour Race | 26-27-28 maj
I snart ett halvt sekel har racerbåtsförare rest till floden Seine ca 15 mil väster om Paris för att delta i Rouen 24 Hour Race. Det omtalade racet anses ofta som ”den tuffaste tävlingen inom racerbåtssporten” och eventet har sett sin andel av triumfer och tragedier. Racet körs under totalt 24 timmar och förarna kör i obligatoriska två timmars skift i intervaller. Rouen är ett unikt och utmanande race där tidvattnet ifrån atlanten drar in och stökar till lite, då det bildar flera meter höga dyningar på floden.

Förarna måste dessutom ta itu med kommersiell trafik såsom transportfartyg och pråmar samtidigt som de konkurrerar med ett 40-tal andra lag. Bara att avsluta racet är en seger i sig för förare och utrustning.

Det internationella teamet av kvinnor, kommer köra en Moore katamaran byggd i kolfiber som drivs av en 2,5-
liters Mercury OptiMax två-takts utombordare i världens tuffaste båtrace.

Förutom att vara en av deltagarna i det första ’all-female teamet’ någonsin, är Bimba också den första kvinnliga svenskan att delta i racet.

– Jag är jätteglad att få delta på detta historiska prestigefyllda event. Det blir olikt allt jag gjort tidigare och kommer att bli en otrolig utmaning. Jag försöker aldrig att ha förväntningar då detta är en sport där allt kan hända. Jag har mål. Inga förväntningar. Jag fokuserar fokus på förberedelserna inför Rouen och har sedan i januari tränat otroligt hårt för att uppnå de fysiska krav som racet kommer att ställa på mig, säger hon.

Info:
www.24hourrouenpowerboatrace.com
www.bimbaracing.com
www.facebook.com/bimbasjoholm

Bildtext:
Fr. v. Mette Bjerknes, Bimba Sjöholm, Marie-Line Hericher och Tammy Wolf.

Sommaren 2010 ger sig Lars Hässler med sin S/Y Jennifer, en 50 fots Beneteau Oceanis, återigen ut på en jorden runt-seglats som ska vara i tre och ett halvt år. Drygt ett decennium har förflutit sedan han kom hem från sin första världsomsegling som varade i 10 år.

I mellantiden har han hunnit med att segla på alla Europas stora kanaler och floder samt besökt länderna runt Medelhavet och Svarta havet.

Dessa seglatser har han skrivit om i Yrke: Världsomseglare, Medelhavet tur och retur, Seglingar i Medelhavet och Med båt på Europas kanaler. Dessutom har han skrivit den populära bästsäljaren, hamnguiden Arholma Landsort med Gotland och även Mot Söderhavet,om sin seglats på ett segelhippiekooperativ i Söderhavet under 1970-talet.

Denna bok beskriver första delen av den nya seglingen och täcker delar av jordklotet som Lars inte besökte förra gången, bland annat Röda havet, Indien, Borneo, Filippinerna, Taiwan, Kina, Japan och Alaska, och sträcker sig ett och ett halvt år från 2010 till och med 2011. Det är en spännande och ovanlig rutt som ingen svensk hittills skrivit om.

S/Y Jennifer är för övrigt en av de första utländska segelbåtarna att besöka Kina, Taiwan, Nagasaki och Kyoto i Japan.

Höjdpunkterna är flera; den gastkramande seglingen genom Röda havets piratvatten, besöken i Jemens fantastiska huvudstad Saana, Omans huvudstad Muscat och Indiens Mumbai, för att inte tala om Maldivernas turkosfärgade atoller.

Boken innehåller inte bara seglingsbeskrivningar, utan även politiska och historiska bakgrundsbilder från de i Sverige ofta relativt okända länder som besöks. Den ger dessutom en utmärkt inblick i hur det är att segla som deltagande besättningsmedlem, en möjlighet att mot betalning segla med erfaren skeppare till spännande platser och delta i samtliga sysslor ombord.

Boken utkommer i juni.