nyhetstest

Det blir en spännande slutspurt mot målet i Lissabon för de sex båtarna i Volvo Ocean Race. Team Abu Dhabi har minskat sin ledning, men har fortfarande ett försptrång på 13 Nm före tvåan, Puma. Med drygt 200 Nm kvar till målet seglar tätbåtarna i nio knop.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama (Franck Cammas/FRA) have closed to within 11 nautical miles of leg leader Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) as the wind fades for the final 300-nm push to the finish of this Atlantic leg from Miami in the United States, to Lisbon in Portugal.

In the path of the fleet lies a no-wind ridge around 200 nm wide and running more or less north/south. It’s a fairly unusual feature in this part of the world and the entry and exit points for this penultimate stumbling block could be the leg decider. The bets have been placed and the fleet has split accordingly, committing to their strategies.

In the south, and shaving the corner towards the finish, are Groupama, Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). In the north are Abu Dhabi, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Sanya (Mike Sanderson/NZL). It will be around midnight when the fleet will be in the lightest winds as they reach the centre of the ridge.

Speaking on a live video call from the boat this afternoon, PUMA skipper Ken Read commented that he thought the south was looking promising and that Groupama’s positioning in particular was “sweet”. Abu Dhabi’s watch leader, Rob Greenhalgh said today that his team had already chosen their entry point to the north some days ago.

Tonight has the potential to be a ‘hero to zero’ situation, where an element of luck is certainly involved. The team that reaches the Portuguese trade winds on the other side of the ridge first will have a huge advantage, however there is one final obstacle still to overcome. The finish line is set in the River Tagus, close to Lisbon’s harbour entrance. The river is narrow with a strong current, which will add a final element of complexity to what has not been a straightforward dash across the Atlantic on the 3,590 nm seventh leg.

Already the breeze is down to around 11 knots as the fleet reach towards the coast with as much canvas as they can set: full mainsails, genoa staysails and large code zeros. At 1900 GMT Groupama were 10.4 nm behind Abu Dhabi in second place. PUMA had remained static in third place (+14.6 nm), but sailing a knot faster than the Emiratis, while CAMPER, sailing faster still, had gained a mile and risen above Telefónica to occupy fourth place (+26.1 nm). Telefónica, the current overall race leader were 28.4 nm off the lead, with Sanya 13 miles astern and 41.5 miles adrift of Abu Dhabi.

CAMPER skipper Chris Nicholson summed up the play when he said, “It’s one where you should keep your enemies fairly close. It will go down to the wire, but there’s still an awful lot to play out.”

The first boat is expected to cross the finish around 2200 GMT on Thursday, with the possibility of the entire fleet finishing with an hour of each other.

Kustbevakningen har nu tagit emot sitt nya fartyg, KBV 032, från varvet. Fartyget får Lysekil som hemmahamn.

Pressrelease:

Kustbevakningen tod den 22 maj över KBV 032 från varvet. KBV 031 förbereds för sjöprover. På KBV 033 och 034 arbetar varvet intensivt med målning och olika täthetsprover av tankar och värmesystem.

KBV 031 DJURÖ
Hydrauloljesystemet med rör och komponenter spolas dygnet runt. Målning utvändigt och invändigt färdigställs. Många system provas vid kaj (HAT) och förbereds inför kommande provtur. Samtliga maskiner är provkörda.

KBV 032 LYSEKIL
Kustbevakningen tog formellt över fartyget onsdagen 22/5. Fartyget färdigställs nu inför leverans. Halkskydd har applicerats och därefter ska alla däcksytor slutmålas. Invändig slutmålning och övrig slutbesiktning av alla utrymmen pågår. Kvarvarande anmärkningar besiktigas och avslutas.

KBV 033 OSKARSHAMN
Målning och isoleringsbesiktningar pågår i många utrymmen. Värmesystemet har provkörts och ballastsystemet är testat. Täthetskontroller sker i flera av tankarna. Elektriska komponenter provas.

KBV 034 HÄRNÖSAND
Målning och isoleringsbesiktningar pågår i många utrymmen. Tankarna provtrycks. Skrovbesiktningar och målningsbesiktningar äger rum i hela fartyget.

BIlden:
Flygvy över det fasta oljeupptagningssystemet under provkörning.

Kommentarer

Goran 09:59:47 2012-06-03

Varför informerar KBV om att man inspekterar och målar nya fartyg på varvet. Det vore bättre att de informerade om vad de ska användas till och hur mycket de kostar i investering och drift.

Ola Ljungberg 17:59:28 2012-06-03

Tummen upp Goran ! När jag sitter på exvis akuten, hör politiker tala om jobba till 75, att kommande pensioner är ett bekymmer etc, så tänker på KBV. Miljarder rätt ut i sjön..lägg därtill att man kan halvera antalet knapptryckare i Riksdagen. Vilket enormt resurs-slöseri vi beskådar.

Racerföraren Bimba Sjöholm är nyligen hemkommen ifrån Rouen, Frankrike, där hon och sitt “Womens Team” går till historien som det första teamet med endast kvinnliga förare som startat och lyckats genomföra det 24 timmar långa loppet! – Jag är stolt och tacksam att ha fått äran att delta i detta unika och tuffa race tillsammans med Marie-Line, Mette, Tammy och självklart vår Team Manager Albert, säger Bimba Sjöholm.

– Ända sedan vi anlände till Rouen, har vi blivit varmt bemötta medmassa uppstånd kring vårt team. Media, intervjuer och fotograferingar har varit en daglig syssla såsom att besöka VIP tältet för mingel och sponsormiddagar varje kväll. Utöver detta har vi också kört 24 timmar racerbåt på den otroligt stökiga floden Seine tillsammans med 31 andra racerbåtar.

– Vi genomförde racet, vilket var vårat första mål. Totalt i racet kom vi på nionde plats av 32 startande. Sedan var förstås en pallplats vårt nästa mål, det räckte inte riktigt då vi slutade på en fjärde plats i vår klass – S2000, där 9 ekipage startade.

Trots att teamet missade pallen så är de otroligt nöjda med sina insatser i racet. De fick lite bekymmer med oljetrycket och blev tvungna att ta upp båten vid fyra tillfällen under söndagens tolvtimmars pass.

– Extra kul var att jag fick veta genom en tävlingsfunktionär som klockade tävlingen, att jag hade bäst varvtider av förarna i vår båt. Nu pratas det redan om den andra deltävlingen i Endurance VM som går 7 juli i Augustow, Polen. Vår manager vill fortsätta med vårat framgångsrika team och välkomnar mig att köra nästa race som verkar bli ett 8 timmars lopp. Även till nästa år önskar han att jag kommer tillbaka till Rouen. Och jag ska göra allt för att få köra här igen, det har varit en otrolig upplevelse och ett oförglömligt race. Rouen 24 Hour Race är ett magiskt race som jag hoppas överlever i minst 50 år till, säger Bimba.

Info: www.facebook.com/bimbasjoholm

Berntsson Sailing Team är på plats i Korea för årets andra deltävling i Alpari World Match Racing Tour. Touren startade under förra veckan i Tyskland, men utan Berntsson Sailing Team.

– Av de åtta deltävlingarna får vi välja ut sex stycken att deltaga på och vi har då valt de tävlingar där vi tror oss ha bäst möjlighet att prestera på topp och därmed samla värdefulla poäng inför finalen i Malaysia, säger Johnie.

Teamet har lagt upp följande seglingsplan under året:

26 mars – 31 mars: Congressional Cup, Long Beach, USA, Grade 1

21 april – 22 april: Ice Breaker Cup, Långedrag, Sverige, Grade 3

4 maj – 6 maj: CPH May days, Köpenhamn, Danmark, Grade 2

29 maj – 3 juni: Korea Match Cup, Gyeonggi, Korea, WMRT

3 juli – 7 juli: Stena Match Cup Sweden, Marstrand,Sverige, WMRT

24 juli – 29 juli: Portugal Match Cup, Portimao, Portugal, WMRT

18 aug: Tjörn Runt, Tjörn, Sweden, Fleetrace

28 aug – 2 sept: St. Moritz Match Race, St Moritz, Switzerland, WMRT

24 sept – 29 sept: Match Race France, Marseille, France, WMRT

1 okt – 7 okt: Argo Group Gold Cup, Hamilton, Bermuda, WMRT

4 nov – 9 nov: Monsoon Cup, K.Terengganu, Malaysia, WMRT

Som uppladdning har teamet genomfört ett antal mindre tävlingar varvade med mycket träning under våren.

– Vi har fokuserat på att få till träning mot bra motstånd och vi har bl.a. sparrat en del mot Björn Hansen, Staffan Lindberg och Keith Swinton under våren, säger teamets fördäckare Björn Lundgren.

På plats i Korea är nu följande laguppställning: Johnie Berntsson, Johan Barne, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg och Björn Lundgren.

Tävlingen inleds på onsdagen och håller på fram tills finaldagen på söndag.

Följ seglingarna på www.wmrt.com och på www.berntssonsailingteam.se/

Bilden här intill är tagen vid målgången i förra årets Watski 2star, då vindarna var med seglarna. Idag onsdag 30 maj går starten för årets segling.

Seglingen var rekordsnabb och många av de tävlande gick i mål under fredagnatten. Det enda som står klart i förväg är att det blir samma stora seglarfest i Oxelösund som det varit de senaste åren med denna shorthandedtävling (Shorthanded betyder att man seglar båten på två personer).

Onsdag 30 maj smäller första startskottet kl 13 och sedan ger sig seglarna iväg mot Visby, vidare till Oskarshamn och tillbaka till Oxelösund. Oxelösunds segelsällskap, OXSS arrangerar för fjärde året denna tävling med hjälp av klubbar på de andra stoppen.

Pirarna vid Östersviken är utmärkta platser att följa starter och målgångar ifrån. Vi ordnar med transporter ut på sjön för fotografer och streamar starterna med hjälp av Solidtango. Alla båtar har AIS ombord vilket gör att tävlingsledningen kan följa dem ute på havet och på tävlingens positionssida visas hur det går. 115 båtar kommer till start.

Info: http://watski2star.se/2012/

Ljusvägar är en ny bok om svenska fyrlandskap från då till nu. Boken uppmärksammar 100-årsminnet av uppfinnaren Gustaf Dalén, som 1912 fick nobelpriset för sina uppfinningar inom fyrtekniken. Svenska Fyrsällskapet som nämns i början av boken verkar för att kunna bevara våra svenska fyrar ,som utgör ett kulturarv men samtidigt hotas av nedläggning då handelssjöfarten inte längre har något behov av dem.

”Detta är en bok att bara älska från första till sista sidan. Bilderna är vackra och texten informativ, varierad och lättläst”, skriver förlaget bakom boken, Empatia Bok & Bild.

Info: www.empatiabokochbild.se

Info: www.bokrondellen.se

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt fritidsbåtar på prov sedan 2009. Ifjol utvärderades projektet som nu blir en bestående del av museets verksamhet och under sommaren kan ägarna till de 67 båtar som hittills klassats som kulturhistoriskt värdefulla skaffa ett specialtillverkat emaljmärke som bevis på utmärkelsen.

Den här våren k-märks de nio båtarna Britt-Marie, Äntligen II, Finn, Silva, Finiekette, Missan, Clytie, Nornan IV samt Hillmarina.

– Jag tycker att blandningen av båtar av olika karaktär är intressant bland vårens nya k-märkta båtar. Här finns både den enkla lilla Trissjollen, men också ett par eleganta Skärgårdskryssare från 1900-talets första årtionden. Även bland motorbåtarna är kontrasterna spännande. Här finns bland annat ett par påkostade 1-stycks Petterssonkonstruktioner på över 10 meter – tillsammans med en campingbåt av en typ som det byggdes hundratals av, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

K-märkning av fritidsbåtar har görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

Projektet har varit mycket framgångsrikt. Hittills har 67 båtar k-märkts och fått mycket uppmärksamhet.

– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har varit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

Mer detaljer om k-märkningens kriterier se www.sjohistoriska.se

K-märkta fritidsbåtar våren 2012

Motorbåten Britt-Marie, byggd 1963, ägaren bosatt i Nyköping, Södermanlands län
Typ: Motorbåt, Solö Ruff nr 907
Konstruktör: Einar Runius
Byggd: 1963, Storebro varv, Västervik
Material& mått: Mahogny, längd 7,25 m, bredd 2,25 m.
Motor: Volvo BB 140A, 115 Hk (1978 års modell), ursprungligen en Volvo BB70
Ägare: Åke Karlsson.

Motivering: Britt-Marie är en Solö ruff från 1963 av klassisk modell. Det är en välbevarad och välskött båt, där reparationer och underhåll gjorts med stor medvetenhet, så att den behållit sin ursprungliga karaktär. De tillägg som gjorts för säkerhet och komfort har väl anpassats till båtens utseende – vilket gör att det kulturhistoriska värdet inte minskar. Tack vare ägarens engagemang är båtens historia, ägare och hemmavatten väldokumenterade. Affärsidén att serietillverka träbåtar hänger samman med det allt bredare ägandet av fritidsbåtar. Solöserien som skapades av Storebro bruk – blev en av de mest lyckade satsningarna. Den aktuella båten är byggd under den period då en del av produktionen låg i Västervik. Modellen Solö ruff tillverkades 1951-1964. Statens maritima museer anser sammantaget att Britt-Marie är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Äntligen II, byggd 1963, ägaren bosatt i Skövde, Västra Götalands län
Typ: Segelbåt, Trissjolle Typ 1
Konstruktör: Per Brohäll
Byggd: 1963, ABC-fabrikerna, Kungälv
Material& mått: Plastskrov, fördäck, reling och tofter i trä (mahognyplywood)
Rigg: Ostagad trämast
Ägare: Lennart Lundquist.

Motivering: Trissjollen Äntligen II har noggrant skötts om av sin nuvarande ägare som haft båten i 45 år. Detta exemplar är en välbevarad segelbåt från ABC-fabrikerna i Kungälv. Senare trissjollar byggdes helt i plats – men Äntligen II tillhör den 1:a generationen där skrovet är i plast medan däck och mast är i trä. Tack vare sitt intresse och engagemang finns uppgifter om båtens historia sedan dess. Tack vare en försiktig användning är båten fortfarande till största delen i original sedan 1960-talet. Fortfarande finns de ljusblå seglen från 1967 i behåll och används då båten seglas idag. Ägaren kan berätta om ett liv med båten – som nyttjats på sjön Örlen i Västergötland sedan 1960-talet. Genom att ta så väl hand om sin båt har ägaren sett till att en relativt enkel båt fortfarande kan ses i samma skick som då dessa båtar var vanliga bland ungdomar. Statens maritima museer anser sammantaget att Äntligen II är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Finn, byggd 1911, ägaren bosatt i Stockholms stad och län
Typ: Segelbåt, 6-metersjakt
Konstruktör: Gunnar Stenbäck
Byggd: 1911, Åbo Båtvarf, Åbo, Finland
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 9,20 m bredd 1,76 m
Rigg: Bermuda/slup
Motor: 1:a motorn från 1920-talet var en konverterad Austin
Ägare: Lars Edman.

Motivering:
Sexmetersjakten Finn från 1911 är en välbevarad och väl underhållen båt av den första generationens fritidsbåtar. Finn byggdes vid Åbo båtvarv efter konstruktion av Gunnar Stenbäck – sedan 1920-talets slut har båten dock sin historia i Sverige. De efterforskningar som nuvarande ägaren genom åren gjort, har givit båten sin historia åter. Noggrannheten och omsorgerna vid de mindre ändringar och vid underhållsarbetet som utförts under de senaste trettio åren gör att båtens kulturhistoriska värden bibehålls på ett förtjänstfullt sätt. Statens maritima museer anser sammantaget att Finn är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Salongsmotorbåten Silva, byggd 1923, ägaren bosatt i Ekerö, Stockholms län
Typ: Salongsmotorbåt
Konstruktör: C G Pettersson (ritning nr 630)
Byggd: 1923 på Landin & Johansson, Långedrag
Material& mått: Trä, längd 12,60 m, bredd 2,60 m.
Motor: Yanmar 100 Hk, ursprungligen en Wisconsin bensin 6:a, 35 Hk
Ägare: Anders & Viola Widström.

Motivering: Silva tillhör den äldre generationen fritidsbåtar som tillverkades i ett exemplar med egen ritning. Genom åren har den genomgått en del ombyggnader. Efter över 15 år på land har nuvarande ägare genomfört en omfattande nödvändig upprustning. Tack vare ägarens erfarenheter och det dokumentationsmaterial som finns kvar, har resultatet blivit en båt som nu fått ett utseende nära ursprunget. Det dokumentationsmaterial med bland annat i form av fotografier, som ägaren visat gör att båtens historia kan följas på ett förtjänstfullt sätt. Statens maritima museer anser sammantaget att Silva är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Finiekette, byggd 1935, ägaren bosatt i Hjälteby (Tjörn), Västra Götalands län
Typ: Segelbåt, Skärgårdskryssare (22 kvm)
Konstruktör: Harry Becker
Byggd: 1935, Rödesunds båtvarv, Karlsborg
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 11,76 m bredd 2,01 m
Rigg: ¾ Marconi
Ägare: Leif Caspersson.

Motivering: Finiekette konstruerades och byggdes som lottbåt åt Göta segelsällskap på Långholmen i Stockholm. Segelsällskapet hade inriktning på en ”folkligare” medlemskår – vilket gjorde att man beställde en ”folkligare” båt. Det är en elegant och välhållen båt som seglats i flera Skärgårdskryssarepokaler och även SM. Finiekette är en klassisk kappseglare – som seglats både i både på ost- och västkusten. Ägaren kan även redogöra för de förändringar som gjorts – vilket gör att de blir del av båtens historia. De insatser som nuvarande ägaren gjort bidrar till att båten både bevaras och kan användas. Statens maritima museer anser sammantaget att Finiekette är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Motorbåten Missan, byggd 1929, ägaren bosatt i Västerås, Västmanlands län
Typ: Motorbåt, Inomskärskryssare
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1929 på Abrahamsson & Börjessons varv, Ramsö, Vaxholm
Material& mått: Mahogny, längd 11,0 m, bredd 2,40 m
Motor: Yanmar 4JH 4 HTE, 110 Hk, insatt 2007
Ägare: Bo & Annabel Eriksson.

Motivering: Missan är en elegant välbehållen inomskärskryssare byggd på Ramsö, Vaxholm. Den nuvarande ägaren har genom sitt engagemang stor kunskap om hur båten använts genom åren. Dessutom har han genomfört en föredömlig upprustning – som genom välgenomtänkta beslut förvandlat en mycket nedgången båt till ett välskött exemplar av de tidiga fritidsbåtarna. Den första ägarfamiljen dokumenterade nogsamt sin användning av båten. Bland annat finns kopior av de loggböcker som fördes från byggåret ända fram till 1970. Även båtens namn förklaras tack vare kunskaperna om de första ägarna. Tack vare den kompletta ägarlängden kan även båtens hemmavatten utläsas. Statens maritima museer anser sammantaget att Missan är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Clytie, byggd 1962, ägaren bosatt i Stockholms stad och län
Typ: Segelbåt, koster
Konstruktör: Arvid Laurin
Byggd: 1962 av Tore Gustafsson på Rosättra Båtvarv, Norrtälje
Material& mått: Mahogny på ek och ask, längd 8,34 m, bredd 2,47 m
Rigg: Bermuda Masthead, 35 kvm, spruce
Motor: Volvo Penta MD6a (1990), ursprungligen en Ford Marin 4 cyl, 25 Hkr,
Ägare: Bo Willén.

Motivering: Den välskötta segelbåten Clytie från 1962 är en välbevarad typisk Laurinkonstruktion. Både valdäcket och det litet kortare och kraftigare skrovet berättar om vilka egenskaper man ville ha då båten byggdes. Clytie är en välskött båt – med en medveten ägare. I ansökan redogör ägaren bland annat för de beslut och ändringar som genomförts under hans egen 20-åriga ägartid. Till det kulturhistoriska värdet hör även den kompletta ägarlängden. Det kan konstateras att båten har en medveten ägare som är mån om att skötseln sker med hänsyn till båtens ålder och karaktär. Statens maritima museer anser sammantaget att Clytie är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Nornan IV, byggd 1924, ägaren bosatt i Påryd (Kalmar), Kalmar län
Typ: Segelbåt, Skärgårdskryssare 30
Konstruktör: Karl Einar Sjögren
Byggd: 1924 på Bröderna Erikssons varv i Strängnäs
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 12,92 m, bredd 1,78 m
Rigg: Marconi
Ägare: Ulf Magnusson.

Motivering: Skärgårdskryssaren Nornan IV från 1924 är en båt med en drastisk historia.Det är en välkänd båt i skärgårdskryssarkretsar – både för sin eleganta form och konstruktion – och för att båten ägts och rustats av Svenska Skärgårdskryssarförbundets renoveringsfond. Idag är Nornan IV i ett mycket gott skick – och även de snabbseglande egenskaperna är på topp. Det kan konstateras att den satsning som några av båtens senare (och nuvarande)ägare gjort på reparationer och underhåll lyckats bra. Vad gäller båtens historik – som delvis är höljd i dunkel – har även den nuvarande ägaren fått upp några nya spår. Statens maritima museer anser sammantaget att Nornan IV är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Motorbåten Hillmarina, byggd 1946, ägaren bosatt i Borlänge, Dalarnas län
Typ: Motorbåt, campingbåt
Byggd: 1946 på Karlssons båtbyggeri, Söderköping
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 5,40 m, bredd 1,65 m
Motor: Johnson 33 Hk ursprungligen en Evinrude 50 Hk, senare även en Mercury 60 Hk
Ägare: Maj-Lis Hillerström.

Motivering: Campingbåten Hillmarina är en väl underhållen, välskött båt med väldokumenterad historia. En gång i tiden var sådana båtar vanlig i hela landet. Den båttyp som Hillmarina är exempel på byggdes på flera olika varv runt om i Sverige – med flera olika välkända konstruktörer. Campingbåten kan sägas vara den båttyp som satte svenskarna på sjön – främst tack vare att den inte behövde förbeställas och hade ett relativt överkomligt pris. Hillmarina har sedan inköpet på 1940-talet rört sig i sjösystemen i Dalarna. Statens maritima museer anser sammantaget att Hillmarina är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Engelska Spinlock, som bland annat tillverkar högklassiga flytvästar, lanserar ett nytt, unikt SOLAS-godkänt nödljus—PylonTM. PylonTM är en 23 cm lång antenn med nödljus i toppen som fälls ut när västen blåses upp och ger ett väl synligt runtomlysande ljus. Den aktiveras vid kontakt med vattnet och går att manuellt stänga av och sätta på.

PylonTM blinkar med en ljusstark LED-lampa med minst 0,75 candela under drygt 10 timmar. En indikator för batteriet varnar om batteriets kapacitet skulle underskrida 10 timmar. Lampa, batteri och elektronik är vattentätt inkapslat med fem års garanterad hållbarhet. Formgivningen är extremt kompakt och smidig och PylonTM är enkel att fästa vid flytvästen.

PylonTM ger en avsevärt förbättrad synlighet vid MOB-situationer. PylonTM finns också som tillbehör och kan monteras på tidigare modeller av Deckvest och de flesta andra uppblåsbara räddningsvästar med elastiska remmar på marknaden.

Pris från 669.

Info: www.lirosropes.se

Team Abu Dhabi behåller greppet om ledningen i Leg 7 av Volvo Ocean Race. Teamet ligger ett 30-tal Nm före tvåan, Puma, men var igår uppe i dubbelt så stor ledning under ett tag. Mycket kan förändras fram till målgången, dit det återstår nästan 1 000 Nm.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

At 1900 GMT, Ian Walker and his men on board Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam were still leading Leg 7 of the Volvo Ocean Race from Miami in the United States to Lisbon in Portugal, but it is a nervous time for the Emirati team as the fleet dig into their margin, which grows smaller with every position report. As Walker himself predicted earlier, the fleet is compressing and now is no time for complacency.

PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) in second, are reeling in Abu Dhabi hour by hour as the chasing pack rides the front, clicking off the miles to the finish later this week. Tonight at 1900 GMT, PUMA had gained another seven miles in past three hours and had closed to within 56.10 nautical miles (nm) by averaging a boat speed of 22.9 knots, nearly two knots faster than Azzam and the fastest in the six-boat fleet.

CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) were clinging onto third place, gaining four miles on the leader and lying 22 nm astern of PUMA. But only seven miles astern of PUMA were Mike Sanderson and Team Sanya, hungry for a podium finish and only sailing .4 of a nautical mile slower than PUMA.

In turn, Sanya is being pushed by Groupama (Franck Cammas/FRA), two miles astern, and overall leaders, Iker Martínez and Telefónica are six miles behind the French as the racing hots up across the fleet.

The next 1,000 miles will be a drag race straight towards the finish, but before victory is theirs, Abu Dhabi Ocean Racing has to traverse a light air ridge for about 12 hours. Abu Dhabi’s need for speed is to enable them to reach the light air patch 100 or so miles from the finish in Lisbon in first place.

“My gut feeling is that the whole fleet will be within an hour of each other,” explained skipper Ian Walker in a live video call from the boat earlier today. “I think the whole race is likely to close right up and possibly start again in the light winds off Lisbon. I just hope that we can get out first, because during the last 200 miles into Lisbon we are probably going to need a 10 or 20 mile cushion to our lead,” he said.

Out on the race track it’s fast sailing, but not fire hose conditions. The water is a warm 19 degrees and the wind is aft of the beam. According to Walker, it should be a fast, but not too intimidating 1000 nm to sail.

“One thing is for certain, it is going to be a very tight finish from first to last place in Lisbon. The weather gods have scripted that,” Walker said.

Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Kommentarer

isaac 10:58:23 2012-05-29

ok. cheap and quality brand shoes such as cheap timberland shoes, cheap prada shoes, polo shoes from http://www.tbuycheap.com .

whoelsale snapback hats 16:54:48 2013-05-27

yes, agree. share a good snapback hats online shop http://www.sportsnapback.com, which offer thousands of mlb snapback hats, nba snapback by new era, mitchell and ness etc.

Den globala fiskekrisen visar på det internationella samfundets bristande förmåga att hantera de stora globala miljöutmaningarna. Men det finns andra möjligheter. En ny studie från Stockholm Resilience Center visar hur ett unikt samarbete mellan miljöorganisationer, fiskeföretag och regeringar har lett till ett kraftigt minskat illegalt fiske runt Antarktis.

Studien visar att globalt miljösamarbete är möjligt. Den pekar även på ett antal kritiska mekanismer för att få olika aktörer att bidra med olika kompetenser för effektiv problemlösning.

Bristen på framsteg i klimatförhandlingarna understryker svårigheterna med ett väl fungerande internationellt miljösamarbete. Nu visar forskare vid Stockholm Resilience Centre att det även finns goda exempel på väl fungerande internationella miljösamarbeten, genom deras dokumentation av hur fiskbestånd förvaltas kring Antarktis.

– Vi har studerat hur det internationella samfundet har hanterat ett av de största hoten mot marina ekosystem, nämligen illegalt fiske, säger Henrik Österblom som har lett studien.

Illegalt fiske i Antarktis har bedrivits av aktörer som opererar över hela världen och som kontinuerligt anpassat sig till vidtagna åtgärder. Genom ett samarbete mellan miljöorganisationer, legala fiskeoperatörer och regeringar världen över, har dock det illegala fisket enligt officiella uppskattningar minskat med mer än 90 procent runt Antarktis. Forskarna har gjort en omfattande kartläggning av hur mer än hundra organisationer samarbetar för att minska illegalt fiske.

– Vår globala organisatoriska nätverksstudie är troligen den första i sitt slag och hjälper oss att förstå hur det internationella samarbetet är uppbyggt. Studien visar tydligt hur viktiga icke-statliga aktörer (miljöorganisationer och fiskeindustrin) är för ett väl fungerande samarbete, säger Henrik Österblom

Samarbetet har byggts upp under en längre tid och fungerar nu väl tack vare ett antal väl fungerande mekanismer, bland annat ett system för att öka spårbarheten av fångsterna och för att kunna svartlista illegala fiskefartyg. Studien visar att internationellt samarbete inte behöver innebära en konstruktion av nya institutioner – , i stället kan man bygga på befintliga samarbeten. I det här fallet har sekretariatet för CCAMLR (Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources), som förvaltar naturresurser i området, en kritisk roll.

– Sekretariatet fyller en central plats i nätverket av organisationer och underlättar därmed samarbetet mellan organisationer över hela planeten, säger Örjan Bodin, medförfattare till studien.

Bakom Stockholm Resilience Centre står Stockholms universitet, Stockholm Environment Institute och Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi vid Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm. Centret är finansierat av Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra.

Resultaten publiceras i Conservation Biology. Studien finansierades av FORMAS genom ett post doc stipendium till Henrik Österblom. Studien har bedrivits vid University of British Colombia, Kanada, University of Tasmania, Australien och vid Stockholm Resilience Centre. Stockholm Resilience Centre finansieras av Mistra.

Nu är några artister klara till 100-årsfesten i Nynäshamn 27-28 juli. En jazzig hiphopare, en singer-songwriter, två soulsångare och en gangsterkabarésångerska står på scenen under 100-årsfesten som är en del av den 17 dagar långa Jubileumsregattan som arrangeras till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn.

100-årsfesten är en festival under bar himmel i Svandammsparken med plats för 7 500 personer i centrala Nynäshamn. Bland artisterna märks sångerskan Amanda Jenssen, kritikerrosade soulartisten Albin Gromer, ”Årets nykomling” Aleks och utpräglade livebandet Movits!.

Amanda Jenssen – en av Sveriges absolut hetaste artister – har vunnit både Rockbjörnar och Grammisar. Recensenterna beskriver Amanda Jenssen, hennes musik och framträdanden med ord som ”popsoul med varietékänsla” och ”gangsterkabaré”.

Soulartisten Albin Gromer, Malmösonen som i februari släppte sitt debutalbum som kritikerkåren hyllade. Med soul på svenska kom genombrott på P3 Guld-galan 2011.

Movits! är Luleåbandet med det karakteristiska soundet – en blandning av swingjazz och hiphop. Med stora internationella framgångar i ryggen kommer det utpräglade livebandet till Nynäshamns stora scen.

Soulsångaren Aleks tog hem priset Årets nykomling på Grammisgalan 2012. Under flera år har han hållit sig i bakgrunden som gästartist till bland annat Ison & Fille men i slutet av 2011 släppte han sitt debutalbum.

Theresa Andersson, sångerskan och multiinstrumentalisten uppfödd på Gotland men boende i New Orleans. Nyligen släppte hon albumet Street Parade som fick fina recensioner. Singer-songwriterns Youtube-klipp där hon barfota framför låten ”Na na na” har för länge sedan passerat miljongränsen.

–100-årsfesten är ett viktigt och stort inslag under Jubileumsregattan. Flera av artisterna tillhör de mest bokade i landet just nu och vi tror att de ska locka en stor och bred publik, säger Nina Munters, Nynäshamns kommuns projektledare för Jubileumsregattan.

Jubileumsregattan firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn och pågår 20 juli-5 augusti. Hundratals båtar deltar i flera internationella och nationella seglingstävlingar och 250 båtar från början av 1900-talet är på plats – några var med i OS-seglingarna 1912. Det blir 100-årsfesten med artistuppträdanden, veteranbilsparad, uppvisning med veteranflygplan, barn och ungdomar får prova på idrotter under ledning av svenska olympier, med mera. Jubileumsregattan är ett samarbete mellan Nynäshamns kommun, Sveriges Olympiska Kommitté, Nynäshamns Segelsällskap och Sveriges Klassiska Fritidsbåtar.

Info: www.jubileumsregattan.se

– Vi är stolta över att arbeta med Initiativet Hållbara Hav och Briggen Tre Kronor. Det är ett fantastiskt projekt. Östersjön berör oss alla och som företag har vi under flera år följt vad som händer och träffat forskare som arbetar med Östersjöfrågor för att få veta mer. Samarbetet är en möjlighet för oss att hjälpa till med vår kompetens i en speciell miljö. Briggen Tre Kronor af Stockholm är ett fantastiskt fartyg och för att segla henne krävs frekvent arbete i masterna. Vi vet att vi kan bidra med högre säkerhet i det arbetet, säger Mattias Åkesson, vd C2 Vertical Safety.

Initiativet Hållbara Havs viktigaste ambassadör för Östersjöregionen är briggen Tre Kronor af Stockholm, ett unikt 46 meter långt fartyg från 2008 byggt enligt förlaga från 1850-talet. I juli och augusti kommer skeppet att besöka 10 hamnar i sommarsverige med start i Visby under Almedalsveckan för att skapa fokus kring Östersjöns framtida utveckling och hållbarhetsfrågor.

– Vi är glada att välkomna C2 Vertical Safety som partner i Initiativet Hållbara Hav. Den givna kopplingen är utbildning och säkerhetstänkande ombord på ett segelfartyg, discipliner där C2 Vertical Safety är marknads-ledande i Sverige. Vidare lever man efter samma värderingar som vi med kvalitet, ansvarstagande och miljöfokus. Vi ser fram emot ett långt och kreativt samarbete med ett professionellt företag som satsar på en hållbar tillväxt, säger Anders Mannesten, marknadschef på Briggen Tre Kronor.

I slutet av augusti går startskottet för den internationella delen av Initiativet då Briggens gudmor HKH Kronprinsessan Victoria deltar vid ett seminarium på Kastellholmen i Stockholm. Briggen beger sig sedan till Helsingfors, Tallinn, Riga, Hamburg och Köpenhamn.

– Kvalitet och hållbar utveckling är två värdeord som hänger ihop för oss. Vi har ett högt kvalitetstänk i allt vi gör. Briggen Tre Kronors inriktning och vision passar oss som hand i handsken och vi ser fram emot att få arbeta tillsammans med övriga partners för Östersjöns framtid och Hållbara Hav, säger Mattias Åkesson, vd C2 Vertical Safety.

FAKTA Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav påbörjades i september 2011 och är ett gränsöverskridande och tvärvetenskapligt samarbete mellan kommersiella aktörer, ideella organisationer, utbildningsvärlden och offentlig sektor. Medverkande i Initiativet är för närvarande förutom C2 Vertical Safety bland andra det svenska Hovet, WWF, Stiftelsen Håll Sverige Rent, MSC, Baltic Sea Action Group, Miljödepartementet, och Stockholms Universitet. Huvudpartner för Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera.
Info: www.hallbarahav.nu

Stiftelsen BalticSea2020 fick under våren klartecken från Länsstyrelsen att genomföra pilotprojektet Levande Kust i Värmdö kommun. Stiftelsen har avsatt betydande belopp till projektet som syftar till att, med åtgärder på land och i vattnet, motverka övergödning och dess effekter. Idag den 28 maj inviger miljöminister Lena Ek, Levande Kust vid en ceremoni på Moderna Museet i Stockholm.

Levande kust är ett pilotprojekt som syftar till att genomföra beprövade åtgärder som ger konkret resultat i ett avgränsat kustområde, och som därmed skulle kunna trappas upp för att förbättra miljön i större skala. Projektet genomförs vid Björnöfjärden, Säbyviken och Torpe-Ingfjärden i Värmdö kommun med planerad start i slutet av maj.

”Bakgrunden till projektet är att vi tror att ett stort integrerat projekt i kustzonen är ett demonstrativt sätt att visa på effekterna av restaureringsåtgärder. Jag hoppas också att projektet ska leda till lösningar som kan användas i större skala”, säger Björn Carlson, grundare BalticSea2020.

Projektet ska kombinera åtgärder på land och i vattnet för att nå lokala förbättringar i vattenkvalitet och fiskproduktion och samtidigt generera ny kunskap om möjligheterna att förbättra situationen för hela Östersjön. De åtgärder som behöver genomföras är bland annat att minska tillförseln av näringsämnen från avlopp och diken, men också att binda tidigare fosforutsläpp till bottensedimentet i vikarna, samt att återställa ett naturligt fisksamhälle.

Den slutliga målsättningen med Levande kust är att skapa en ”vitbok” med rekommendationer över hur skadade kustområden kan restaureras samt till vilka kostnader detta låter sig göras.

Den 28 maj inviger miljöminister Lena Ek, tillsammans BalticSea2020s grundare, Björn Carlson, Levande Kust vid en ceremoni på Moderna Museet i Stockholm. Under invigningen kommer projektet att beskrivas mer i detalj av projektledarna. Programmet avslutas med dryck och snittar och möjlighet till ytterligare frågor och mingel.

Om BalticSea2020
Stiftelsen BalticSea2020 grundades av Björn Carlson genom en privat donation om 500 miljoner kronor. Stiftelsens tillgångar ska finansiera projekt som är åtgärdsorienterade, innovativa och som bidrar till att förbättra kunskapen om Östersjön. Kapitalet kommer att användas kontinuerligt till år 2020, därav namnet på stiftelsen. Sedan stiftelsen påbörjat sitt arbete 2006 har styrelsen fattat beslut om anslag motsvarande drygt 200 MSEK till projekt inom övergödning, fiske, levande kustzon och opinion & film. Totalt har 60 projekt initierats varav 40 är avslutade och 20 pågår.

Info: www.balticsea2020.org

Lilla Bilden: Björn Carlson.

Stora bilden: Björnöfjärden.

Byggföretaget Peab har det senaste året gjort en medveten satsning tillsammans med Nyx Security för att minska brott på byggarbetsplatserna med hjälp av Nyx Securitys lösningar inom intelligent kamerabevakning med videoanalys av händelseförlopp i realtid. Nu kan man se resultatet av samarbetet och införandet av den nya tekniken: Hittills har över 100 olika försök till brott avvärjts på Peabs olika anläggningar.

Enbart under de senaste dagarna har fem personer gripits på olika platser när de försökte göra intrång. Samtidigt har ytterligare tre försök till inbrott avvärjts på Peabs byggarbetsplatser runt om i Sverige.
Inbrott, skadegörelse och annan åverkan på byggarbetsplatser kostar den svenska byggindustrin stora belopp varje år. Enbart stölder från byggarbetsplatser uppgår till 1,4 miljarder kronor per år, enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ).

Peab har fokus på att reducera antalet brott och incidenter som stör arbetet och effektiviteten ute på arbetsplatserna. Därför har Peab valt att arbeta med kamerabevakning i realtid, för att snabbt kunna förhindra brott innan de sker. Det har lett till att över 100 olika försök till brott avvärjts på Peabs olika anläggningar.

– Jag är mycket nöjd med resultatet av implementeringen av Nyx Securitys lösningar. De är helt avgörande för att Peab ska minska antalet försök till brott på arbetsplatser runt om i Sverige. Med Nyx lösningar minskar vi förseningar i produktion och sparar stora belopp genom detta, säger Mattias Önnerdal, säkerhetsansvarig, Peab.

– Nyx Security har lång erfarenhet och mycket goda resultat från installationer av intelligenta kamerabevakningslösningar till byggsektorn. Vi ser snabbt hur försök till inbrott minskar och hur vi kan fånga tjuvar effektivt. Det är mycket glädjande att se att Peab nu når konkreta resultat i form av avvärjda brott med vår lösning, och att de sparar reda pengar med det, säger Andreas Johansson Österberg, VD, Nyx Security.

Det finska företaget Oy Finn-Marin Ltd har under en kort tid lanserat såväl en 27- som en 39-fots familjebåt i premiumklassen under varumärket Grandezza. Vid flytande båtmässan i Helsingfors 16.8.2012 är det dags att lansera den nya modellen i Grandezza-familjen, Grandezza 33 OC.

Nya Grandezza 33 OC är en representativ sportcruiser vars goda egenskaper grundar sig i välplanerade planlösningar samt smarta detaljer. Vid planeringen har man betonat funktionalitet och bekvämlighet. För- och mittkabinen är skräddarsydda för avkoppling och vila, medan det i cockpiten finns gott om utrymme för umgänge.

Det är enkelt och bekvämt att stiga ombord Grandezza 33 OC via den breda badplattformen i aktern. I aktern finns det även stora förvaringsboxar för fendrar samt förtöjningsutrustning som hör till båtens standardutrustning.

Tack vare praktiska fotsteg, samt att för- och sidoräcken är placerade på rätt höjd är det lätt att röra sig på skarndäcket mellan badplattformen och fören. Det långa taket och den stora tackluckan med tre fönster ger stor flexibilitet i alla väder, både i hamn och ute till havs. Det långa taket gör att kapellet som försluter cockpiten är mycket lätthanterlig.

Körkomfort prioriteras även i Grandezza 33 OC och därför är förarplatsen ergonomisk med en justerbar förarstol samt fotstöd. Kartplottern och andra instrument är strategiskt välplacerade. De mörka sidorutorna och den mörkgrå instrumentpanelen motverkar effektivt ljusreflektioner. Den rekommenderade motorn är Volvo Pentas D6-370 DPH EVC-EC, men båten fås även med dubbelmotormontering.

Som extrautrustning till dubbelmotormonteringen finns Joystick- styrning, vilket gör båten ännu mer lätthanterlig. I cockpit finns mycket rymliga och bekväma sittplatser för åtta personer. Bordet är justerbart, vilket ger utmärkta möjligheter att även använda sittgruppen som soldäck eller som en extrasäng för två personer.

Pentryt är välutrustat och på rätt höjd ergonomiskt, det har ett arbetsbord som går att förlänga och det finns även gott om förvaringsutrymmen. Som standardutrustning finns en keramisk spis (dieseldriven), kylskåp med frysfack, en integrerad diskho och draglådor för matporslin.

Kabinerna under däck är skräddarsydda för vila. Solida dubbelbäddar i såväl för- som mittkabinen ger en känsla av exklusivitet och lyx. Mittkabinen har ett stort modernt panoramafönster som ger volym och ljus. Förkabinen känns rymlig tack vare att det är full ståhöjd i utrymmet.

Kabinerna är även utrustade med varsin divan samt gott om förvaringsutrymme. Toalett- och duschutrymmena är placerade mitt i båten. Duschutrymmet är avskilt med en genomskinlig dörr och har även en bänk för förbättrad säkerhet och funktionalitet, toalettstolen är placerad under bänken.

Toaletten har även stiliga spegel- och tvättfatsskåp samt ett skålformat tvättfat. Färgerna, mönstren och materialen i inredningen är harmoniskt stiliga och representerar de senaste internationella trenderna. Träinredningen är satinvaxad valnöt och överdragen är av Silvertex-tyg.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Teknisk information:
Längd: 10,03 m
Bredd: 3,23 m
Vikt: 4600 kg
Skrovvinkel 21°
Antal personer: 8
Kojplatser: 4 + 2
Bränsletankens volym: 500 liter
Vattentankens volym: 100 liter
Septiktankens volym: 100 liter
CE-kategori: C
Uppskattad maximal hastighet: 35 knop (D6-370)
Uppskattad färdhastighet: 22-28 knop
Motoralternativ:
Volvo Penta D6-330 DPH EVC-EC
Volvo Penta D6-370 DPH EVC-EC
2 x Volvo Penta D3-200 DP-S EVC-EC
2 x Volvo Penta D3-220 DP-S EVC-EC

Info: www.finnmarin.fi

Då Statens fastighetsverk (SFV) under lördagen lånade ut nyckeln till 15 hemliga rum runt om i Sverige var det många som tog chansen. Över 44 600 personer övergav majsolen och gav sig ner i underjordiska kalla kriget-anläggningar eller in i mörka och kylslagna bergrum. Andra stannade ovan jord och njöt av borggårdar från stormaktstiden eller av utsikten från de strategiskt belägna befästningarna. De 15 utvalda hemligheterna var denna gång platser där hot och makt har härskat.

Intresset för historia och kulturarv är stort i Sverige. Det visade sig då Statens fastighetsverk under lördagen bjöd in allmänheten till en dag fylld av upplevelser och berättelser under rubriken Hemliga rum. I år med temat maktbalans – våra svenska befästningar och hundratals år av befästningskonst.

– Gensvaret från svenska folket har varit fantastiskt vilket gläder oss mycket. Bakgrunden till Hemliga rum är att vi vill väcka intresse för vårt gemensamt ägda kulturarv hos en bredare allmänhet. Under Hemliga rum lånar vi på Statens fastighetsverk ut nyckeln till kulturmiljöer runt om i Sverige som normalt inte är tillgängliga, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk, för dagen på Oscar-Fredriksborg på Rindö.

Oscar II:s fort lockade flest besökare
Allra flest besökare lockade Oscar II:s fort i Göteborg, hit sökte sig 9 852 personer och Artillerigården i Stockholm som besöktes av 6 038 personer.

Hemliga rums allra minsta och kanske mest hemliga utrymmen fylldes snabbt av ivriga besökare. Skyddsrummen under Artillerigården i Stockholm, kalla kriget-anläggningarna på Aspö, vid Hemsö fästning och på Landsort samt fängelsehålorna vid Bohus fästning – överallt var trycket från besökare stort.

– Tyvärr har en del av våra hemligheter en begränsning i hur många som får vistas i lokalen. Det handlar dels om att de är svårtillgängliga – t ex Kläffsö vid Hemsö fästning som man bara når genom en lodrätt stege – men också om säkerhet och brandskydd. På samtliga hemliga rum har vi dock arbetat med att förmedla berättelsen om platsen. Vi hoppas därför att alla besökare har fått en fin och annorlunda upplevelse, säger Madeleine Ödquist, projektledare vid Statens fastighetsverk.

Det är i år tredje gången som Hemliga rum arrangeras. Tidigare år, 2004 och 2008, besöktes de hemliga rummen av totalt 110 000 besökare.

Antal besökare per plats 26 maj 2012:
Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben – 1 750
Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen – 5 032
Göteborg: Oscar II fort – 9 852
Karlsborg: Karlsborgs fästning, Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum – 2 514
Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort – 285
Boden: Bodens fästning, Södra Åberget – 3 512
Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö – 2 817
Uppsala: Uppsala slott, bastionerna – 2 011
Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsö och Havstoudd – 301
Gotland: Tingstäde fästning – 688
Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen – 1003
Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum – 6 038
Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen – 3 950
Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet, våtmagasinet och bensalen – 3 645
Kungälv: Bohus fästning, fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn – 1 238

Korthistorik om varje plats: www.hemligarum.se

Stora bilden är från Bohus fästning.

Abu Dhabi Ocean Racing med skepparen Ian Walker håller undan i täten av VOlvo Ocean Race Leg 7 och har även dragit ifrån en del. Teamet ledde söndag lunch (svensk tid) med 31 Nm före tvåan, amerikanska Puma.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 7
27/05/2012 7:03:25 UTC

After a frustrating night trapped by the high-pressure, at 0700 GMT Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) had sniffed the new breeze and while the chasing pack wallowed, Ian Walker and his men pulled out an advantage of 31 nautical miles (nm) over second-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA). Meanwhile, with nothing to lose and everything to gain, Mike Sanderson has taken Sanya to with 60 nm of the ice limit in search of strong breeze.

It was a frustrating night for Walker and his men as the weather gods flirted with the team, first producing breeze and then taking it away as the high pressure moved east, leaving Abu Dhabi becalmed and sailing backwards in the current.

“The important thing is that we have negotiated a very tricky part of the race course and are still leading,” said a relieved Walker this morning. The team has begun the curve to the east as is 29 nm to leeward of second-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG, but sailing three knots faster.

But as Azzam picks up her skirts, the losses for the chasing pack have been significant. Third placed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) has had a particularly torrid time. With the exception of Sanya, Nicholson and is men are the furthest to the north, but suffered a loss of 25 miles in the past three hour period, leaving them 50 miles adrift of the lead.

“We have swapped sides with everyone, from being the southernmost boat, fighting to get back up here. Now they [the fleet] have all gone back down where we didn’t want to be. I don’t know what’s right, but it’s very interesting,” said CAMPER navigator Will Oxley.

From their position midway between CAMPER and Abu Dhabi, PUMA is in a good position to pounce on the new breeze, but for now they can only watch as the stern of Azzam disappears over the horizon.

“We’re committed to the north and there’s really not much to do other than keep the old girl going as best we can. Eventually the high will move on and we’ll get to punch our ticket for the fast ride east towards Lisbon,” explained Media Crew Member Amory Ross.

Although they are bringing up the rear, 112 miles behind the leaders, the crew of Sanya are enjoying the wildlife as they trek north in search of breeze. Turtles, whales and abound and the sunsets have been among the best ever seen by the crew. The northern course means more miles, but experienced Atlantic sailor and skipper Mike Sanderson, and his navigator Aksel Magdahl, have a plan up their sleeves, but it will take time for it to play out.

Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Kalmar Båtmässa är en av landets mer lokala, flytande båtmässor. Det är andra året mässan hålls, i år med ett 30-tal utställare.

– Många återkommer från förra året, men vi har också helt nya utställare som t.ex. Nord West & Najad och JKM Marin. Det märks att mässan börjar bli etablerad och att det pratas om den runt om i landet, säger Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Precis som förra året kommer besökarna att hitta det senaste inom båtar och tillbehör. Men det blir också flera nya aktiviteter, bland annat fler uppvisningar i vattnet.

– Exempelvis kommer Brandkåren att göra en räddningsuppvisning med sina nya hävare och med största sannolikhet kommer Sjöräddningssällskapet att visa en räddningsmanöver med helikopter, berättar Maria Sampson.

– Dessutom kommer Kanotklubben att ha ett kanotlopp och det blir en jolletävling för ungdomar, tillägger hon.

I år hålls Kalmar Båtmässa den 25–27 maj. Det är en flytande båtmässa, men eftersom det även finns båtplatser på land kommer det att sjuda av liv i hela området kring Kalmar Gästhamn. Förra året hade Kalmar Båtmässa hela 30 000 besökare!

Arrangörer är Destination Kalmar, Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering. Även regionens båtklubbar är väldigt engagerade och kommer att medverka på olika sätt under mässdagarna.

Det är verkligen hård kamp om ledningen i Volvo Ocean Race. Team Abu Dhabi har legat i ledningen det senaste dygnet, men efter en kollision med en sköldpadda (!) fick de dra ner på farten. Fortfarande känns det som en helt öppen fråga vem som komemr att vinna den här delsträckan.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

In a sea state that is horrible and air that is cold, the six-boat Volvo fleet is enduring something of a tack fest as they battle to keep with the Gulf Stream, thrashing their way around the fringe of the pesky high pressure centre. At 0700 GMT today, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) deposed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) once again to take the lead, and Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) re-joined the party.

Approximately halfway between Newport, Rhode Island in the United States and the Atlantic islands of the Azores, the fleet is experiencing 60 degree wind shifts with massive changes in velocity. All on board are fed up with sailing upwind and for them the wider angle of the fresher westerly breeze can’t come quick enough.

Overnight CAMPER had an unexpected encounter with a turtle, which became entangled in their foils, causing the boat to slow from 13 knots to nine knots fairly abruptly. The boat was backed down and the turtle quickly freed and although the incident was unrelated, Abu Dhabi Ocean Racing is now 10.7 nautical miles ahead.

“The racing is extremely tight right now, and perhaps the most heated all race for us yet, what a cracker,” exclaimed Abu Dhabi’s bowman Wade Morgan.

As the fleet continues to short tack and slam upwind, Team Telefónica has ended their lonely sojourn in the south and is now positioned midway between CAMPER, the most southerly of the fleet and Groupama who are following in the wake of Abu Dhabi. Although 37.5 nm behind and having to think carefully about the moves from Groupama away to their north but only 2.3 nm astern, Telefónica’s position in closer proximity to the fleet is certainly a safer option.

Although it is unusual to spend so much time on the wind in the Atlantic, the fleet has no option other than to go north to skirt the high pressure and wait for the westerly wind to set them free. The team to reach the new breeze first will have a big advantage, which could be carried almost to the finish in Lisbon later next week.

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Nu är det väldigt snabba förändringar i VOlvo Ocean Race på väg mot Europa. Igår över Telefonica ledningen från Groupama, men nu på morgonen har Team Abu Dhabi (bilden) gått upp i ledningen. FOrtfarande återstår cirka 2 000 Nm till målet i Europa och väldigt mycket kan bevisligen hända längs vägen. Båtarna ligger väl samlade med bara ett 50-tal Nm mellan ettan och sista båt.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 7
24/05/2012 19:01:14 UTC

DTL DTLC BS DTF
1

TELE 0.00
0 12.5 2260.8
2

ADOR 21.30
0 11.5 2282.2
3

CMPR 27.80
1 12.7 2288.7
4

PUMA 34.10
2 11.2 2295.0
5

GPMA 47.40
18 6.8 2308.2
6

SNYA 65.50
3 13.5 2326.4

The quick Atlantic crossing to Lisbon, Portugal, has taken an unexpected twist, as the cold front the fleet had been hoping to hook into for a fast ride fast across the North Atlantic was moving too quickly, slamming the door shut and forcing some quick thinking.

“We all missed the train and we’re waiting for the next one, which is expected to come in from the northwest and that’s while we are climbing up,” explained Xabi Fernandez, trimmer with leg leaders Telefónica (Iker Martínez/ESP).

Having missed the opportunity for a fast ride towards the finish, the fleet has gybed north and are heading towards the ice gates put in place to keep the fleet south of the ice brought south on the cold Labrador current.

“The latest bit of ice was spotted at latitude 46 degrees north. At the moment we’re headed to get above it. Bring on the freeze,” said Abu Dhabi Ocean Racing’s navigator, Jules Salter.

“The boats behind have a bit more breeze right now, so they’ll be notching up some good data in the next few hours. The situation we have coming up is quite thorny indeed. We’re going to hit a high pressure system tomorrow and then we will get the next squall, where we hope we’ll get away again. It will be interesting,” said Telefónica navigator Andrew Cape, who made the call to head east again shortly after 1300 GMT.

For CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS), who found themselves further south than they wanted, it has been a particularly painful two days following the decision by the afterguard to abandon the south and take the high road north.

“We took a couple of big shifts to the north. The remains of tropical storm Alberto were still around, so we got a bit of a shove from that. Right at the moment, we are reaping some of the benefits from it,” explained navigator Will Oxley earlier.

The leaderboard reshuffled at 1600 GMT today, with Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) moving up to second place, with CAMPER eight miles behind and Groupama slipping to fourth. At 1900 GMT Groupama had slipped further down the field to fifth place. Having hit a light spot, the team was sailing at almost half the speed of the rest of the fleet. They are positioned midway between Telefónica who is heading east and the rest of the fleet who are continuing to claw northeast. The fleet is now spread 65 nm from Telefónica in first to Sanya in sixth place, with a north/south divide of 68 nm.

So far, the course from Miami to Lisbon has produced flat water downwind sailing under clear blue skies, unexpected conditions enjoyed by all. “Normally it’s grey, miserable and cold and probably freezing at this stage, as we are usually up around Newfoundland, so we will definitely take this,” said Justin Slattery, bowman with Abu Dhabi Ocean Racing.

Far from being a drag race to the finish, the current weather situation, although tricky, has presented plenty of options for the chasing pack who are picking their way through the minefield. Fortunately, although many miles have been lost in the claw north, there is still over 2,000 nm left to run in this 3,590 nm leg to Lisbon, which is plenty enough runway to provide for some changes in the leaderboard.

Mark- och miljödomstolen meddelade torsdagen 24 maj 2012, en positiv dom gällande miljötillstånd för utvecklingen av Kapellskärs hamn. Stockholms Hamnar kan nu fortsätta planeringen av hamnutvecklingen. – Vi välkomnar dagens besked från domstolen, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Nu får vi möjlighet att utveckla Kapellskärs hamn till en modern hamn med förbättrad effektivitet och säkerhet.

Kapellskärs hamn ska byggas om och få en ny pir med två färjelägen. Totalt får hamnen fem kajlägen för gods- och passagerartrafik till länder inom Östersjöregionen. Dessutom blir det förbättringar av hamnplanen med en bättre trafiklösning samt en ny hamn för lotsarna. Anläggningarna för el, vatten och mottagning av fartygens avloppsvatten moderniseras, vilket kommer att förbättra möjligheterna för ett bra miljöarbete.

– Kapellskärs hamn är mycket viktig för godsflödet i regionen, säger Johan Castwall. Efter ombyggnaderna gör vi det möjligt för framtidens fartyg att anlöpa hamnen.

Domstolen gav Stockholms Hamnar tillstånd för hamndrift och vattenverksamhet samt fastställde de villkor som ska gälla för bland annat hamnens bullernivåer.

Enligt planerna ska Stockholms Hamnar börja med ombyggnaderna under 2013 och kommer att inviga den nya hamnen under 2015.

Miljötillstånd för hamndrift och ombyggnader regleras enligt Miljöbalken. Hamnen i Kapellskär är den senaste i raden av Stockholms Hamnar som fått godkända miljötillstånd. Tidigare i år gav Mark- och miljööverdomstolen tillstånd för hamnbygget i Värtahamnen och i april gav Högsta domstolen besked att Miljööverdomstolens dom gällande miljötillstånd till godshamnen i Nynäshamn står fast. Detta innebär att Stockholms Hamnars satsningar för att förbättra hamninfrastrukturen i Stockholmsregionen nu är på god väg att realiseras.

I strålande solsken invigdes på torsdagen den nya tillgänglighetsanpassade bryggan på södra Grinda i Stockholms skärgård. Tack vare bidrag från Europeiska regionala utvecklingsfonden, Värmdö kommun och Landstingets skärgårdsanslag har Skärgårdsstiftelsen nu kunnat slutföra arbetet som påbörjades redan i vintras.

– Vi vill tacka alla som har bidragit till att bryggan nu har iordningsställas till sommarens besökare anländer, säger Skärgårdsstiftelsen Vd Lena Nyberg. Grinda är ett av våra mest välbesökta områden och att vi även kan tillgänglighetsanpassa bryggan betyder mycket för både besökarna och Skärgårdsstiftelsen.

På plats för att förrätta invigningen fanns Waxholmsbolagets Vd Anders Lindström som tyckte att byggnationen av bryggan är ett strålande exempel på vad det går att åstadkomma när många aktörer samverkar. – Alla vi som är här idag jobbar för en Levande skärgård som ska kunna utvecklas. För att få till det, måste vi jobba tillsammans och också bli ännu bättre på det framöver.

Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun Lars-Erik Alversjö, klippte invigningsbandet och höll ett invigningstal, vilket även Länsstyrelsens miljödirektör Lars Nyberg gjorde. Också de framhöll i sina tal betydelsen av att samverka. För Värmdö kommun är Grinda en av de allra största öarna i kommunen och ett viktigt besöksmål. – För oss var det inget svårt politiskt beslut att vara med och stötta detta projekt. Vi satsar även lite extra på Grinda i sommar då kommunen skickar ut sommarjobbare som kan möta besökarna på plats och guida och informera, sa Lars-Erik Alversjö.

Direktsänd radio fanns också med under hela invigningsresan. Med ombord på Waxholmsbåten Väddö fanns Skärgårdsradioprofilerna Jesse och Loogna som intervjuade alla som varit med och arbetat med projektet och finansieringen.

Från vänster Waxholmsbolagets Vd Anders Lindström, Länsstyrelsen miljödirektör Lars Nyberg,
Kommunstyrelsens orförande Värmdö Lars-Erik Alversjö samt Skärgårdsstiftelsen Vd Lena Nyberg.

Byggnationen av Grinda brygga är en del stiftelsens infrastrukturprojekt där EU-medel gjort det möjligt att utveckla flera av stiftelsens områden. Projektledare Pia Hedenstedt ser stora vinster med projektet för stiftelsen, näringsidkarna och inte minst för besökarna på våra öar. – Infrastrukturprojektet handlar inte bara om bryggor utan också om vägar, vatten- och avloppsanläggningar, mulltoaletter och toatömningsstationer för båtar. I en enkätundersökning anser en majoritet av näringsidkarna på de berörda öarna att projektets investeringar gör att de kommer att kunna ta emot fler besökare och ge dem god service.

Infrastrukturprojektet
Uppbyggnaden av Grinda södra brygga har varit möjligt genom att Skärgårdsstiftelsen har fått medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Pengar som även möjliggör ett antal andra byggnationer och installationer på stiftelsens områden fram till mitten av 2014.

“Tidigare har jag kört i dryga 70 knop med en cockpit båt, nu körde jag uppåt 100 knop i slutet på rakorna!” Bimba Sjöholm är lyrisk efter första provkörningen och nu är det inte långt kvar till 24-timmars i Rouen och VM på Riddarfjärden. 24-timmarsloppet i franska Rouen är en stor sporthändelse i Frankrike som följs av en stor publik.

Den senaste veckan har Bimba haft fullt upp med att rigga båten inför premiärturen som genomfördes på Norasjön lördags. Ett viktigt depåstopp på resan dit var i Västerås, där motorn hämtades upp och som testats i bromsbänk.

– Det var en otrolig lättnad att äntligen stå starklar inför min första provkörning i nya båten då endast fyra veckor kvarstår till STHLM Grand Prix 16-17 juni på Riddarfjärden. Det kändes även skönt att ha rattat en F2 med OptiMax i åtminstone någon timme inför helgens stora utmaning, då jag ska köra 24-timmars racet i Rouen, Frankrike, dit jag reser på onsdag, berättar hon.

Med pirr och förväntan samt ett stort gäng av nyfikna supporters och sponsorer hade samlats för att se Bimbas premiärtur i F2 båten. Bimba tog det förstås lugnt ett par varv för att känna in sig i ekipaget och banan som hon delade med de andra F2 förare som anslutit sig till helgens träning.

Det behövdes inte lång tid i båten innan hon visade vad hennes 18-års tävlande med båtracing lärt henne. Eftersom F2 båten är knappt 2 meter längre, 200 kg tyngre och mer än dubbla hästkrafterna så gick det även att vrida om riktigt hårt i svängarna.

– En fantastisk känsla, båten kändes stabilt och säker att köra och verkar otroligt tålig. Nu längtar jag bara tills nästa provkörning. Lite nya inställningar och fix skall göras i båten till nästa testkörning så att jag kan få optimera min körning, förklarar Bimba.

Följ Bimba på:
www.facebook.com/bimbasjoholm
www.bimbaracing.com

Trots att Bohuskusten bara utgör två procent av Nordsjöns kustlinje så hamnar cirka tio procent av det marina avfallet här. Skräp från havet hotar både turist- och naturvärden. Nu får Bohusläns kommuner totalt 800 000 kronor i bidrag av Havs- och vattenmyndigheten för att hålla kusten och stränder rena under 2012.

I Bohusläns och Göteborgs skärgårdar och kustområden finns ett stort antal naturrreservat och Natura 2000-områden. Att området drabbas så hårt av avfall från havet beror till stor del på att vindar och ytvattenströmmar för en stor del av Nordsjöns skräp till Skagerrak. Skräpet kan orsaka stora skador både på kust- och vattenmiljön.

Mikroskopiska partiklar och fibrer av plast i havet har visat sig tas upp av djur som lever av bottenslammet eller filtrerar havsvattnet. Vid stranden utsätts plastskräpet för sol, vind och vågor som gör att det bryts ner till mindre plastpartiklar som förs tillbaka ut i havet av regn eller vågor.

Målet med projektet ”Ren kust i Bohuslän” är att skapa Europas renaste skärgård. Det ska ske genom samarbete mellan Strömstad, Tanum, Sotenäs, Lysekil, Kungälv, Uddevalla, Orust, Tjörn, Stenungsund, Öckerö och Göteborg i samarbete med bland annat Oslofjordens Friluftsråd och Håll Sverige Rent.

Projektet planeras pågå mellan 2012 och 2015 och beräknas totalt kosta drygt 12 Mkr. Havs- och vattenmyndigheten ger nu bidrag för att stödja verksamheten under första året. Bidraget delas upp på två delprojekt, norra och södra delen av Bohuskusten, varav de norra kommunerna får 320 000 kr och de södra får 480 000 kr.

Pengarna tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

Den 28 maj inviger Miljöminister Lena Ek projektet Levande kust på Moderna Museet i Stockholm. Projektet drivs av stiftelsen BalticSea2020, som grundades av Björn Carlson. Levande kust är en storskalig satsning av stiftelsen BalticSea2020. Med projektet Levande kust vill stiftelsen visa att det är möjligt att restaurera utsatta viksystem så att de återfår god vattenkvalitet, ett naturligt fisksamhälle och syrerika bottnar.

Målen uppnås genom att konkreta och kraftfulla åtgärder vidtas, både på land och i vattnet. Projektet är också långsiktigt viktigt då det kan agera förebild för hur liknande initiativ kan genomföras i framtiden. Det senare aktualiseras särskilt då vattendirektivet, inom en snar framtid, kommer ställa nya krav på kommuner runt hela Östersjön.

Projektet genomförs vid Björnöfjärden, Säbyviken och Torpe-Ingfjärden i Värmdö kommun med start i mitten av juni 2012.

BalticSea2020 startade projektet Levande kust för att visa att åtgärder, inom ett stort integrerat demonstrationsprojekt i kustzonen, kan ha tydliga och positiva effekter på bottnar, vattenkvalitet och fisksamhällen.

Projektet är också långsiktigt viktigt då det kan bana väg för flera liknande initiativ.

Den slutliga målsättningen med Levande kust är att skapa en ”vitbok” över hur skadade kustområden kan restaureras samt till vilka kostnader detta låter sig göras. Vitboken ska innefatta hur BalticSea2020 gått till väga samt lämna rekommendationer till framtida användare.

Info: www.balticsea2020.org

Lilla bilden: Björn Carlson.