Fredag den 10 augusti kl 15 möter Marinens övningsskonert Gladan briggen Tre Kronor af Stockholm i matchracing på yttre redden i Karlskrona. Det blir ett möte mellan fartyg från olika epoker och där utgången inte på något vis är given. Fartygen är ungefär lika långa men har olika riggar och skrov. Skonerten Gladan är smäckrare och modernare och förväntas ha bättre egenskaper på kryss medan Tre Kronor med sin större rigg förväntas nå högre hastighet på undanvinden.
Det blir också ett möte mellan två olika besättningar. Medan Gladan har en samtrimmad besättning kommer Tre Kronors, visserligen kunniga besättning, att kompletteras av hugade blekingebor som får vara med och hugga i.
I normala fall seglas Tre Kronor av en besättning på 14 personer men när det blir tal om kappsegling behövs fler händer för att snabbt kunna dra i alla tampar ombord. Därför bjuds allmänheten in att delta som extra besättning under racet. En förutsättning är dock att man deltagit i någon av seglingarna dagarna innan så att man vet lite om hur det fungerar ombord.
Mer information om seglingen kommer att publiceras på Briggen Tre Kronors hemsida www.briggentrekronor.se
Briggen Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2008 i Stockholm. Dess förlaga kommer dock från Karlskrona och var den vackra skeppsgossebriggen Gladan som blev klar 1857. Inte att förväxla med dagens skonert Gladan.
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.
Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.
Team Westerlund Racing med Claes Westerlund och Johan Kumlin bakom spakarna på deras X-Cat kom ut som totalsegrare i årets Roslagslopp. Med ett rekordstort antal startande i Roslagsloppets firande av 50 år som Sveriges och kanske världens största motorbåttävling så blev förhandsfavoriten en värdig totalvinnare.
Team Westerlund, som normalt tävlar i X-Catserien, startade i år med träningsbåten och fullkomligen flög fram bland 200 andra tävlanden och 100.000 åskådare.
Öregrund fick i helgen som var ett kanonväder och den lilla skärgårdsstaden var full med åskådare och racingfans.
Team Westerlund kom i mål med rekordfarten 84,92 knop!
Info: www.svera.org
SVERA på facebook:
www.facebook.com/svera.org
Den 8 augusti visas det första programmet av Segling – Seglingens Grand Prix 2012 i TV4 Sport. I fokus står kappseglingstävlingar i Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup och SeaCart 26 Multi Cup. Inslag från internationell segling och reportage om seglingseliten visas också.
Inspelningarna av programmet ”Segling – Seglingens Grand Prix” är i full gång. Monday Production och exekutiv producent Andreas Odén följer kappseglingarna. Programmet kommer sändas onsdagar 22.00 i TV4 Sport. Totalt produceras 8 halvtimmeslånga program med sammandrag från Sveriges kappseglingssäsong.
Det blir fram för allt sammandrag från Whyshore Yachting & Marketings tre cuper Volkswagen X-35 Cup, Audi Dra-gon Cup och SeaCart 26 Multi Cup samt presentationer av teamen, mid-season round up, inslag från Americas Cup och mycket mer som visas.
– Det här är en möjlighet att komma nära kappsegling som håller väldigt hög klass. Det känns också väldigt kul att det produceras ett tv-program som bygger på just svensk kappsegling. Vi kommer att få se delar av svensk seglingselit, kommenterar Klabbe Nylöf VD på Whyshore Yachting & Marketing.
Programmet blir som att följa en fotbollserie på TV, med återkommande lag som möts i olika Grand Prix/matcher och på olika arenor. Finalen är gemensam för alla tre cuper och håller till på Riddarfjärden 21-23 september i Stockholm Sailing Grand Prix. Inspelningarna pågår från säsongen 2012 och målet är att skapa ett kvalitativt, tävlingsinriktat seglingsmagasin med mycket spänning i.
Med 19 båtar på plats i Båstad och ett antal länder representerade får svenskarna tufft att ta titeln. Av tre genomförda seglingar första dagen blev det en svensk vinst. Amerikanarna och holländarna seglar enormt stabilt. Men allt kan fortfarande hända. Seglingarna pågår fram till söndag och Hamnen.se producerar film varje dag.
Se filmen:
Det blev ett OS-guld till de båda svenska seglarna Fredrik Lööf och Max Salminen i Starbåt vid OS i London. Lööf och Salminen hade säkrat en medalj redan innan söndagens finalseglingar, men få hade vågat hoppas på ett guld. För den oerhört rutinerade Fredrik Lööf kom guldet som ett kvitto på att han är en av världens främsat seglare i den finaste klassen – Starbåt.
Svenskarna tog ledningen direkt i finalseglingen, men det var inte förrän efter målgång som det stod helt klart att de hade säkrat guldmedaljen.
De flesta trodde ända in i mål att den ledande engelska besättningen hade guldet helt klart. Men efter en tabbe strax innan målgång missade engelsmännen guldet och Lööf (42) och Salminen (23) fick sin guldmedalj.
För de svenska OS-seglarna var guldet ett skönt bevis för att de verkligen tillhör världstoppen. De har seglat i motvind de senaste åren och fått svårt att få til ldet i de viktigaste tävlingarna. Till skillnad från i Triatlon och längdhopp hade dock de svenskarna tävlarna marginalerna på sin sida i Starbåt.
Läs mer och hör intervjuer på Ekots hemsida:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5219517
Foto: onEdition,
562 Vasaloppsstarter fanns på Bryggan häromdagen med Sture Andersson och Evald Karlsson SK Hylte, 52 resp. 51 Vasalopp vardera samt Carina Hammarstrand, redan legendarisk med sina 100 starter!
Hemlig “Gäst på Bryggan” 31 juli – Johan Staël von Holstein – “Internet i framtiden och fina investeringsmöjligheter”
Dagen före underhöll Ian Wachtmeister med sunt förnuft och skickar med ett citat till er – ”Media är en vinklad åsiktsmaskin som låtsas söka sanningen”!
Boris Lennerhov, VD Gekås berättade 24 juli hur lågprisbutiken numera är Sveriges största destination med 4,6 milj besökare årligen!
Nu återstår sex Gäster på Bryggan, alltså har vi med Vasaloppsspråk passerat halvvägs mellan Berga by i Sälen och målet i Mora!
Efter Johan Stael von Holstein på tisdag, kommer på onsdag Ben Olander, VD och ägare av Buttericks att berätta om Raoul Wallenberg, hans liv och verk, – 100 år efter födelsen.
På torsdag sommartalar Henrik von Sydow i Grötvik och i nästa vecka avslutas årets “de ardeton” med
7 aug Lars Danielsson, ambassadör – “Är Kina på väg att ta över världen”?
8 aug Amir Emamverdi Baigi, Epidemiolog – “Varför är hallänningen odödlig”
9 aug Christina Bengtsson – världsmästarinna i skytte “Mindre oro – mera fokus… Reflektioner i världsklass”
Info: www.bryggcafeet.com
Sveriges Starbåtsförbund har genomfört ett lyckat SM. Med allt friskare vindar genomfördes på tisdagen Starklassens 81:a SM. Sol och bra seglingar avslutade regattan. För 2:a året i rad tog Philip Carlsson och Benjamin Pettersson hem SM-bucklan och SM-guldet.
Två blev Tompa Lövstedt och Håkan Lundgren. Tre kom Henrik Jörhov och Karl Kristensson.
Sjöfartsverket har tagit fram en rapport över hur den svenska sjöfarten utvecklades under år 2011. Rapporten ger en bild av hur sjöfarten bidrar till en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i landet. Sjöfarten bidrar till ökad tillgänglighet och ständigt sker ett arbete för förbättrad säkerhet, miljö och hälsa.
Hur står sig svensk sjöfart i den internationella konkurrensen? Vilka alternativa bränslen och metoder finns tillgängliga? Hur löser vi den långsiktiga kunskapsförsörjningen inom branschen? Sjöfartsverket tar ett helhetsgrepp om sjöfarten i rapporten om sjöfartens utveckling 2011.
– Vi tycker att det är viktigt att också låta våra kunder komma till tals i rapporten och därför får fem olika representanter från den marina sektorn ge sin bild av året som gått och hur de ser på framtiden, säger Anna Staaf, chef för sjöfartspolitiska enheten på Sjöfartsverket.
Länk till rapporten:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartssektorn/Sjofart–hamnar/SjofartensUtveckling/
Audi Twin Cup är premiumbiltillverkaren Audis världsmästerskap i service och teknik. Förra helgen samlades 234 Audimekaniker och servicerådgivare från 41 länder runt om i världen i Berlin för att kora världsmästarna i den internationella finalen av Audi Twin Cup 2012. Enastående teknikkunskaper och fokus på kunden var även i år avgörande faktorer för att lyckas i tävlingen. I år togs segern i kategorin service hem av det svenska teamet från Audi Göteborg.
– Förstklassig service handlar om lagarbete. När mekaniker och servicerådgivare arbetar hand i hand och använder sina produktkunskaper och är kundorienterade, blir verkstadsbesöket till en serviceupplevelse, sa Bernd Hoffmann, chef för Service och Originaldelar Audi AG, vid prisceremonin i Berlin på lördagen.
Varje år ställer mekaniker och servicerådgivare från olika Audiåterförsäljare världen runt upp i Audi Service World Championship och tävlar med sina kunskaper och färdigheter i olika grenar. Från avancerad feldiagnostisering till kundkontakter och optimal avhjälpning av simulerade fel – vid Audi Twin Cup sätts hela servicespektrat på prov.
78 lag från 41 länder hade i år kvalificerat sig till finalen i Berlin. Efter mer än sex månaders intensiva förberedelser och hård konkurrens hade dessa först gått vidare genom att vinna de nationella deltävlingarna i vilka ca 3 000 lag med fler än 9 000 mekaniker och servicerådgivare deltog.
Det svenska serviceteamet från Audi Göteborg gjorde en imponerande insats och segrade i kategorin service.
– Vi är mycket stolta och glada över segern och gratulerar Audi Göteborg till en enastående insats. Inställning, uppträdande, fokusering, kompetens och inte minst samarbetet inom hela teamet är imponerande och var några av de faktorer som låg bakom vinsten, säger Anders Andreasson Servicemarknadschef Audi Sverige som var på plats i Berlin.
Totalvinnare i 2012 års upplaga av Audi Twin Cup blev teamet från ”Porsche Inter Auto Vienna” i den österrikiska huvudstaden.
Det svenska teamet från Audi Göteborg bestod av:
Cristian Bogatu
Thanassis Psaris
Robin Westermark
Mattias Östling
Carl-johan Arvidsson
Tommy Axelsson
Håkan Bodeklint
Henrik Hasselgren
Robert Hellman
Årets tredje Grand Prix i Audi Dragon Cup startar i helgen. Det är SM som står på tur och i år är tävlingen lagd som en del i Jubileumsregattan för OS 1912 i Nynäshamn. Tävlingen är även öppen för andra nationer. Danska och finländska båtar kommer därför också stå på startlinjen. Men de får tufft motstånd, förra årets SM-vinnare har redan vunnit Grand Prix 2 och har fullt fokus på att vinna tävlingen.
Nynäshamn är seglingsarenan för Grand Prix 3 och tävlingen är en del av Jubileumsregattan för OS. 1912 hölls de olympiska seglingstävlingarna i Nynäshamn och till minne av detta anordnas i år en stor regatta. Audi Dragon Cup är en del av detta evenemang och Grand Prix 3 som även är årets SM i Drake tar plats på området 2-5 augusti.
Förra årets SM-vinnare, Team Ming, med Jacob Wallenberg som skipper, visade i årets andra Grand Prix i Marstrand att de inte slagit av på takten för i år. De berättar att de har fullt fokus på att försvara sin SM-titel och kommer satsa hårt för vinst.
På torsdagen hålls ett Tune Up Race och på fredagen 3 augusti sätter SM-tävlingen igång på allvar. Tävlingen fortsätter på lördagen och söndagen är reservdag. Utgångspunkten för tävlingen är vid Nynäshamns Segelsällskap på Strandvägen 26 i Nynäshamn. Tävlingen hålls i så landnära vatten som vädret tillåter.
Whyshore delger hela cupens händelser med foton, filmintervjuer, filmklipp från racen och resultatlistor under hela tävlingen. Gilla tävlingen på facebook för att få senaste nytt: https://www.facebook.com/AudiDragonCup
Mer information om cupen finns här: http://www.audidragoncup.se.
Kappseglingsschema 2012
Grand Prix 1 Saltsjöbaden 2-3 juni
Grand Prix 2 Marstrand 16-17 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn Svenskt Mästerskap i Drake 2-5 augusti
Grand Prix 4 Båstad Nordiskt Mästerskap 24-26 augusti
Grand Prix 5 Stockholm Sailing Grand Prix på Riddarfjärden 21-23 september
Till helgen arrangeras Norges viktigaste kustarrangemang: Träbåtsfestivalen i Risör på Sörlandet. Festivalen har utvecklats till en internationell seglarfest och är en av de främsta möjligheterna att få se många av de fina motor- och segelbåtar iträ som fortfarande byggs och som bevaras som veteraner.
– Jag känner verkligen av förväntningarna, säger festivalledaren Odd Sverre Aasbø.
– Detta är en festival som i år arrangeres för 29:e gången. Vi vill gärna att årets festival ska bli lika lyckad som sina föregångare.
Båtliv har i många år bevakat Träbåtsfestivalen och anser att den är en fantastisk möjlighet för alla som vill ta del av träbåtsivet. Här finns främst norska båtar, men även en del svenska klassiker och ofta bjuds det även på en del internationella båtar.
Årets festival bjuder på allt från en hyllning till krigsseglare och emigrationen till Amerika, det blir besök av Jarle Andhøy och Tangerudbakken, samt artister som Hellbillies, Jonas Alaska och Thom Hell.
Under årets festival får publiken även uppleva Kon-Tiki, som ska komma seglande in på torsdagen.
Risør Trebåtfestival arrangeras 2- 5 augusti.
Info: www.trebatfestivalen.no
Nu är det snart dags igen för fjolårets succe-tävling, vald till 2011 års bästa Jetski-arrangemang. I år hoppas vi se ännu fler av nutidens och dåtidens Jetski-fantomer för att träffas, umgås och rejsa!
Konceptet är hämtat från bilsportens Race Of Champions som är ett årligt återkommande event som TV-sänds över hela världen. Världens bästa racing och rally-förare möts två och två och kör en bana där man växlar spår. Vinnaren i varje omgång går vidare i tävlingen.
En JetSki-fantast, DTM-mästaren Mattias Ekström har vunnit Bilsportens ROC flera gånger. I år är några av bilsportens stora mästare speciellt inbjudna till RACE OF jetski CHAMPIONS….
Jetski-sportens ROC har hittat sin Arena – återigen är det Sveriges reserv-huvudstad Karlsborg som blir skådeplatsen för årets bataljer och festligheter.
Tävlingformen ger alla förare möjlighet att mötas i korta dueller där skickligheten betyder mer än konditionen – vilket kan öppna för sensationer!
I och med denna roliga tävling så firar även Jetski sporten sitt 25 års jubileum i Sverige och hoppas på ytterligare 25 år till med denna snabba och actionfyllda sport.
Roslagsloppet är ett av världens äldsta och största racerbåttävlingar. En tävling som erbjuder något för alla, med farter upp mot 100 knop. Allt från Thundercats, snabba gummibåtar, vattenskotrar och toppmoderna fartvidunder till klassiska veteranbåtar och vanliga standardbåtar.
Med fler än 200 anmälda båtar till det femtionde Roslagsloppet så har Öregrunds Racerklubb, ÖRK, fullt upp med förberedelserna inför detta enorma startfält.
Fredagen den 3 augusti sker den obligatoriska besiktningen och förarmötet utanför Sjöhistoriska museumet i Stockholm. På gräsplanen och i vattnet visar alla förarna upp deras ekipage för allmänheten och det bjuds på prova-på åkningar samt uppvisningar av thundercats, jetskis och andra båtar. Passa på att gå runt bland 50 års racinghistoria!
Starten går sedan på lördag den 4 augusti i marchfart från centrala Stockholm till Trälhavet utanför Åkersberga där den officiella starten för Roslagsloppet går kl 10.30.
De första tävlanden beräknas gå i mål utanför Öregrund redan kl 13.30 där de möts av Öregrunds festivalvecka, Båtveckan, och tio tusentals åskådare.
Årets största båtfest börjar alltså vid Sjöhistoriska museumet den 3 augusti kl 10.00 och festligheterna fortsätter sedan långt in på småtimmarna på lördag den 4 augusti i Öregrund med marknad, musik och underhållning.
Mer info hittar ni på:
www.roslagsloppet.com
www.båtveckan.se
Idag vid 21-tiden lämnade Ostindiefararen Götheborg Bremerhaven i Tyskland efter en mycket lyckad turné som har lockat närmare 40 000 besökare i tre länder. Skeppet är nu på väg tillbaka till Göteborg där man kommer att ligga vid Stenpiren mellan den 3 – 26 augusti.
Efter en veckans segling från Brest i Frankrike kom Ostindiefararen Götheborg fram till Bremerhaven i Tyskland den 25 juli och har sedan dess deltagit i Bremerhaven Festival Week, ett evenemang som arrangeras varje år.
– European Tour 2012 hade inte kunnat avslutas på ett bättre sätt, säger Emanuel Persson, Expeditionsledare för Ostindiefararen Götheborg. Här i Bremerhaven har vi varit huvud-attraktionen och intresset från allmänheten och media har varit mycket stort.
Lördag kväll den 28 juli sände den tyska tv kanalen, Radio Bremen, live från kajen nedanför skeppet och förutom ett långt inslag från Götheborg så sjöng även en av besättningsmännen, Per Strängberg som också är gitarrist och sångare i bandet Immanu El, live från relingen.
– Det känns fantastiskt att Ostindiefararen Götheborg vill använda mig och min musik vid sådana här tillfällen, säger musikern Per Strängberg. Att få möjligheten att sjunga min egenskrivna musik i tysk nationell tv och dessutom få möjligheten att förknippas med Ostindiefararens varumärke är väldigt värdefullt. Hela projektet ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
Seglatsen tillbaka till Göteborg beräknas ta fem dagar och skeppet kommer att lägga till vid Stenpiren i centrala Göteborg den 3 augusti klockan 17.00. Där kommer man sedan att ligga i fyra veckor, fram till och med den 26 augusti då man kommer att gå tillbaka till hemmapiren på Eriksberg. För nästa år väntas en längre turné på cirka fyra månader och redan nu har det kommit in förfrågningar från intresserade städer runt om i Europa.
Den Ocke Mannerfelt-ritade racingbåten 77 Lucas Oil MAVTV har stora framgångar på tävlingsbanorna i USA. Vid 22nd Annual Miami Grand Prix, som var årets tredje race och presenterades av Super Boat International vid Bayfront Park nära centrala Miami, gick det riktigt bra för båten och dess team.
Den 6,5 mile långa banan mellan 8th och 44th Streets runt South Beach kallas för SoBe. 13 båtar deltog i racet som omfattade drygt 82 miles.
Resultatet blev att 77 Lucas Oil MAVTV inte bara stod som segrare i Super Boat Extreme class, utan också blev första båt med V-skrov över mållinjen. Bland de båtar som fick se sig slagna fanns norska Supercat Unlimited #8 MTI 50′ försedd med dubbla Mercury 1350 turbomotorer och körd av Tor Staubo med Johnny Tomlinson bredvid gasreglagen.
77 Lucas Oil MAVTV SilverHook 48GP har gått riktigt bra hela säsongen och tar sjön väldigt fint, enligt Ocke Mannerfelt. Förare är svenskamerikanen Michael Silfverberg.
Teamet planerar nu att bygga två stycken SilverHook båtar för att sälja till allmänheten nästa år. Det bölir antingen 48GP (race) eller 48GT (fritidsbåtsversionen).
Se mer racing på webben: http://new.livestream.com/sbi/miami12
Tävlingsdatum
• Cocoa Beach, Florida May 18-20
• Sarasota • June 29 – July 1
• Miami • July 13-15
• Mich City • Aug 3-5
• NYC • Sept 7-9
• Clearwater, Florida Sept 28-30
• Key West • Nov 4-11
Foto: NikonMiami.com.
Vattenintaget till motorerna är längst ner på akterkant roderbladet – man kan just skönjs det !
Flera av de vanligaste fiskarterna ökar i Europas hav och i några fall är bestånden uppe i nivåer som kan anses biologiskt hållbara. – Vi ser en tydlig trend med lägre fiskeridödlighet, säger Bengt Kåmark, utredare på Havs- och vattenmyndighetens internationella enhet.. Inför 2013 väntas EU-kommissionen föreslå ett ökat fiske på flera bestånd.
Med fiskeridödlighet menas den fisk som dör på grund av fiskeverksamhet. Att siffran nu sjunker har flera förklaringar; fiske tillåts färre dagar om året eller stoppas under vissa säsonger, långsiktiga förvaltningsplaner i EU-länderna har lett till fler skyddade havsområden och användning av nya redskap som släpper ut mindre fiskar och oönskade bifångster.
– En viktig del i den långsiktiga förvaltningen är planeringen av de totala årliga uttagen. Om bestånden skulle öka kraftigt från ett år till ett annat så tillåts numer normalt inga jätteuttag utan kanske högst 10-15 procentiga ökningar även om det biologiskt finns utrymme för mer, säger Bengt Kåmark.
– Beslutet om utkastförbud i Skagerrak från och med första januari 2013 är ett annat exempel på ett bra internationellt samarbete.
Enligt Internationella havsforskningsrådet, ICES, minskar fiskeridödligheten nu för flera bestånd, både vad gäller arter och olika geografiska områden.
– När det gäller torskbestånden ser vi att trenden med ständigt minskande bestånd nu ser ut att vända. Vi har en positiv utveckling i östra Östersjön(norr om Bornholm), i det betydligt mindre västra torskbeståndet (söder om Bornholm) är inte ökningen lika tydlig men en viss ökning sker även här. Torsken i Nordsjön och Skagerrak ökar nu från mycket låga nivåer. Även för Kattegatt-torsken som befinner sig på historiskt låga nivåer kan vi nu påvisa en liten men ändå positiv trend, säger Bengt Kåmark.
EU:s ministerråd fastställer varje år en högsta tillåten fångst, (Total Allowable Catch, TAC) för de viktigaste fiskarterna. Totalen fördelas sedan mellan medlemsländerna i form av nationella fångstkvoter.
Enligt EU-kommissionären Maria Damanaki har ökade fiskekvoter under 2012 lett till ökade intäkter för yrkesfiskare på 135 miljoner euro, det vill säga drygt 1,1 miljarder svenska kronor. Inför 2013 vill hon se ytterligare ökningar av kvoterna för bland annat skarpsill i Östersjön, från dagens 242 000 till 278 000 ton. Hon vill även tillåta ökat fiske av vissa bestånd av torsk, tunga, sill och havskräfta i andra havsområden i Europa..
– Det här är ett bevis på att ett hållbart nyttjande av haven på lång sikt också kan ge ekonomiska fördelar på kort sikt, skriver Maria Damanaki i sin blogg.
Kunskapen om och metoderna för att mäta fiskbestånd har också förbättrats de senaste åren.
– Ju mer vi vet om olika fiskbestånd desto säkrare analyser kan vi göra för att kunna nyttja dem på ett hållbart och biologiskt försvarbart sätt. Men, den positiva trenden betyder inte att vi kan slå oss till ro, nu gäller det att fortsätta och utveckla EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Bengt Kåmark.
Nyligen hölls ett EU-seminarium i Bryssel med forskare samt representanter från fiskerinäringen och fiskeriförvaltare från hela Europa. Huvudfrågan var om det går att nå målet med en fiskeflotta som är i balans med fisk- och skaldjursbestånden.
– Vi har långt kvar till den dagen, frågan är om det ens går att uppnå. Men klart är att fiskeaktiviteten minskar, det vill säga tiden som fiskeflottan är ute till havs. Det leder till bättre fisk- och skaldjursbestånd, säger Bengt Kåmark.
Här är några av de rapporter som presenterades på EU-seminariet och information från EU-kommissionen om utveckling av fiskebestånd och fångstmöjligheter 2013,
•Perceptions and Experiences with Effort Management, Kenneth Patterson
•EU Fishing Effort Seminar, David Brew
•Analysis of fishing effort management, including effects on discarding, Hans-Joachim Rätz
•Control on fishing effort, Marta Janakakisz
•Communication from the Commission to the Council concerning a consultation on Fishing Opportunities for 2013 Directorate-General for Maritime Affairs and Fisheries European Commission, rapport.
Ett av de bästa exemplen på framgångsrik fiskeriförvaltning gäller torsken i i Barents hav. 2007 rekommenderade ICES fångstkvoter på 300 000 ton, nästa år är rekommendationen 940 000 ton. Under samma period har den del av torskbeståndet som uppnått lekmognad ökat från 700 000 ton till drygt 2 000 000 ton. Förklaringen är att länderna som fiskar där, bland annat Ryssland och Norge, kunnat enas om en långsiktig strategi och fått bort det mesta av det olagliga fisket som tidigare var ett stort problem i området.
FAKTA/Fiskeridödlighet. Med fiskeridödlighet menas den fisk som dör på grund av fiskeverksamhet. Den totala dödligheten fås om man lägger till naturlig dödlighet på grund av exempelvis hög ålder och sjukdomar samt att en del av beståndet äts upp av annan fisk, fågel, säl med mera.
På söndag inleds den dansk-svenska forskningsexpeditionen LOMROG III med Sjöfartsverkets isbrytare Oden. Under sju veckor kommer 46 polarforskare att utforska havsbotten norr om Grönland. Sjöfartsverkets mest kända isbrytare är just nu på väg till Svalbard och på söndag går startskottet för den dansk-svenska forskningsexpeditionen LOMROG III. Arktisexpeditionen är ett samarbete mellan den danska forskningsinstitutionen Geus, Polarforskningssekretariatet och Sjöfartsverket.
– Från Sjöfartsverkets sida är vi glada att kunna bidra till att Sveriges mångåriga forskningsverksamhet i Arktis kan fortgå och det också en fördel att fartyget kan nyttjas även när det inte är is runt våra egna kuster, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytaravdelning.
Forskningsinstitutionerna har inrett sina laboratorier i 20-fots containers ombord på Sjöfartsverkets isbrytare och kommer främst att arbeta med att samla in uppgifter om kontinentalsockeln. Med hjälp av Odens avancerade flerstråliga 3D-ekolod, seismik och provtagning av sediment och vatten ska forskarna samla information om havsbottnens utseende och uppbyggnad.
– Odens unika egenskaper och utrustning tillsammans med en erfaren och kompetent besättning gör att forskningen kan bedrivas på ett säkert och miljömässigt sätt i dessa känsliga områden, säger Johny Lindvall.
Tre svenska forskargrupper kommer att arbeta ombord på Oden med forskningsprojekt inom paleoceanografi och marinekologi. Kajsa Tönnesson från Göteborgs universitet, som även var med på Odens Arktisexpedition 2009, ska studera vilken funktion djurplankton har i födoväven i de fria vattenmassorna och vilken roll djurplankton spelar för de frivattenlevande organismsamhällenas struktur.
– Oden är en fantastiskt bra plattform för polarforskning. Besättningen är hjälpsam och det är lätt att jobba ombord, säger Kajsa Tönnesson.
Oden byggdes 1988 och är den enda svenska isbrytaren med arktisk isklass. Fartyget har fungerat som basfartyg för internationella forskningsexpeditioner till Arktis och Antarktis.
Expeditionen pågår 31 juli–14 september och är en del av det svenska Arktisforskningsprogrammet SWEDARCTIC 2012.
Den 28-29 juli arrangeras årets upplaga av Luleå Segelsällskaps kappsegling ”Luleregattan”, med mångåriga anor. – Jag hoppas att det ska bli riktigt stor uppslutning och i år har vi anpassat kappseglingen så att både vana och ovana kappseglare ska kunna vara med och känna sig säkra, säger tävlingsledaren Bengt Johansson.
Centrum för kappseglingen Luleregattan är Luleå Segelsällskaps klubbanläggning på Liggskär. Den ligger mitt emot Klubbviken på andra sidan huvudfarleden in till Luleå. Det är också i farleden mellan två stora ljusfyrar som några av seglingarnas starter under helgen kommer att äga rum. Det blir en minst 200 meter lång startlinje, med gott om plats för många båtar.
– Jag hoppas på minst 20 deltagande båtarmed besättning. Vår tanke är att det ska vara lätt även för ovana kappseglare att också vara med i en stor kappsegling som Luleregattan. Därför kommer några av seglingarna ske med så kallad jaktstart, säger tävlingsledaren Bengt Johansson. Han har varit aktiv medlem och styrelseledamot i segelsällskapet under många år.
Kappsegling bra seglarskola
Att vara med och kappsegla är en effektiv seglarskola för både skeppare och besättning. Man lär sig mycket om sin egen båt och segling just när det är kappsegling. Att trimma seglen för att få båten att segla optimalt.
Vid en traditionell kappsegling startar alla båtar samtidigt över en startlinje efter fem minuters nedräkning. Det kan bli trångt och väldigt spännande när alla ska över samtidigt och det gör att den ovana seglaren drar sig för att vara med.
Varje segelbåtstyp är klassad enligt SRS-regler (tidigare LYS-regler). Det är en sorts handikappsystem, som gör att alla segelbåtar i teorin har samma chans att vinna en kappsegling om de seglas optimalt.
Samtidig målgång väntas
Båttyperna är olika snabba beroende på konstruktion och segelytor och kommer därför i mål olika tider efter gemensam start. Trots det kan en båt långt ner i fältet vinna. Den totala seglade tiden multipliceras nämligen med den aktuella båttypens SRS-faktor och på så sätt räknas tiderna ut i efterhand och de slutgiltiga placeringarna i tävlingen fastställs.
Vid så kallad jaktstart, som nu under Luleregattan, sker seglingen tvärtom. De olika båttyperna startar på olika tider, teoretiskt uträknade efter båtarnas SRS-tal och ska i teorin komma i mål samtidigt allihop. Det gör att jaktstartsseglingar är enklare i starten, eftersom det bara är några båtar av samma typ som startar tillsammans. Det blir också mer spännande för publik, eftersom målgången blir helt avgörande. Först över mållinjen vinner seglingen.
Teorigenomgång redan fredagkväll
Själva kappseglingarna under Luleregattan består av två kortare banor under lördagen och en längre distansbana under söndagen.
– Det är ingen föranmälan till kappseglingarna utan det är bara att dyka upp med båt och besättning och anmäla sig på plats under helgen. Vi kommer att samla besättningarna redan på fredagkvällen den 27 juli och ha genomgång av kappseglingsreglerna och förutsättningarna för tävlingarna, så att alla ska vara välinformerade, berättar Bengt och fortsätter:
– Sedan har vi inledande rorsmanmöte på lördag klockan 09.00 och första banseglingsstarten klockan 11.00. Att vara med och kappsegla leder till personlig utveckling och skicklighet. Det är många seglares erfarenhet, hävdar Luleregattans tävlingsledare Bengt Johansson.
Text & bild: Håkan Sjunnesson
Bildtext:
Tävlingsledaren Bengt Johansson i Luleå Segelsällskap hoppas på minst 20 deltagande båtar i årets kappsegling Luleregattan på samma vatten som de legendariska VM-seglingarna hölls 1988.
Finaldagen för årets inofficiella VM för nordiska folkbåtar, vandringspokalen Gold Cup, avgjordes på söndagen i strålande sol och lätta vindar på banor öster om Sandhamn.
Efter fem seglingar och inför sista dagen ledde sammanlagt två danska båtar, ”Geppeline”/Per Buch och ”SIF”/Sören Kaestel före tyska ”Chiquita”/Christan Nielsen. Bäste svensk var ”Panik”/Per-Arne Johansson på nionde plats.
Slutresultatet för årets segling blev nästan identisk: Vinnare blev danska ”Geppeline”, på andra plats kom tyska ”Chiquita” och trea slutade danska ”SIF”. De tre båtarna stod i en klass för sig. Bästa svenska båtar blev ”Olivia”/Lars-Gunnar Lindberg på nionde plats och ”Panik” på tionde plats.
Tävlingen, som nu genomförts för första gången i Sverige och arrangerats av KSSS, får höga betyg av de 35 deltagande båtarnas besättningar som särskilt uppskattat bra banor, jämna seglingar och professionell hantering av program, logi och underhållning.
Bilden är inte tagen vid årets Gold Cup. Foto: Malcolm Hanes.
Svenska Hallberg-Rassy 55 kommer att ha premiär på världens största båtmässa, boot Düsseldorf i Tyskland 19-27 januari 2013. Redan på Öppna Varv på Orust finns en chans till en första smygtitt på 55:an.
Nya Hallberg-Rassy 55 anknyter till den enligt varvet stora framgången med Hallberg-Rassy 64, med mängder av naturligt ljus genom de stora härdade glasrutorna i salongen, genom de fyra skrovfönstren och de sju flushmonterade skylightluckorna. Av dessa finns tre skylights i salongen. Vitlackade träpaneler i salongsalkoverna bidrar ytterligare till den inbjudande luftighets- och ljuskänslan.
Jämfört med Hallberg-Rassy 54, har nya 55:an längre sittbrunn, så mycket som 30 cm längre. Rorsmanssitsen är lite upphöjd som på Hallberg-Rassy 64. Överbyggnaden är lägre i framkant och mer kilformad, och mer elegant än på 54:an.
Liksom på Hallberg-Rassy 64 är det inte nödvändigt med något garage för skjutluckan till nedgången. Även det bidrar till det rena utseendet på däck. Överdelen av sidopanelen till vindrutan är lite kurvad, som på nya 412. Styrpiedestalen har plats för “allt”, med mängder av knappar och en 14 tums plotter.
Förutom bekvämligheten med begreppet knappsegling som på en Hallberg-Rassy, kommer den nya modellen även att erbjudas med tryckknappsopererad kick och akterstagssträckare, bog- och häckpropellrar samt fram- och backgående försegelvinschar.
Båten byggs med inbyggd storartad komfort för en liten besättning, och har en osedvanligt ljus och inbjudande inredning.
Första båten kommer att vara i produktion under Öppet Varv 24-26 augusti 2012, då det finns chans till en första smygtitt.
Info: www.hallberg-rassy.com
Våren och försommaren är en het tid för sportfiskare runt om i landet. Med ökad intensitet vid vattnen runt om i riket kommer också riktigt stora fiskar upp. Två av dem är nu officiellt utsedda till nya svenska rekord av Sportfiskarna. Två namnkunniga fiskare har lurat två eftertraktade arter.
Det ena rekordet var kanske väntat, det andra mer av en överraskning. Fiskarterna det gäller är karp och id. Karp – nytt rekord för andra gången i år I mars satte Anders Idarsson nytt svenskt rekord med sin karp på 23 400 gram. Nu har kände karpfiskaren Niclas Nilsson bräckt rekordet med dryga tre hekto. Den karp han fångade den 24 juni var 96 centimeter lång och vägde 23 720 gram. Precis som då var det skånska Tegelbruksdammen som var arena för rekordet. Niclas berättar att han hade en noga uträknad plan för hur han skulle lura någon av de mastodontiska Tegelbruks-karparna under midsommarhelgen.
− Det var en rätt hektisk natt, så jag först fick en gräskarp på 10,6 kilo, plus några fina karpar runt 10-12 kilo. Men det var på morgonen, vid åttatiden som den stora nappade. Ett rejält hugg, en stadig fisk och en oviss kamp följer. När Niclas mäter och väger fisken inser han att fisken, som kallas ”Sofia” är tyngre än någonsin. Han får assistans med vägning och fotografering av den tidigare rekordhållaren Johan Emmertz och snart kan de båda, plus ett antal andra metare, jubla över ett förmodat nytt rekord. Betet var, som brukligt vid karpfiske, en boilie.
− Efter laboratoriekontroll av vågen och övriga uppgifter är karpen nu utsedd till svenskt rekord och Sportfiskarna gratulerar Niclas till en mycket fin fisk, berättar Nicka Hellenberg, Sportfiskarnas storfiskregistrerare.
Om karpen:
Karpen: (Cyprinus carpio) är en av våra största sötvattensfiskar och en mycket populär sportfisk. Det finns åtskilliga sportfiskare som använder all sin fisketid till karp – och inget annat. Förtrollningen kan vara livslång för den bitne karpmetaren.
Idrekord efter 23 år
Med en id från Flästasjön i Gävleborgs län skriver Jonathan Nordin, från Umeå, in sig i historieböckerna som svensk rekordhållare. Tillsammans med sina fiskekamrater Filip Grahn och Jesper Lundin var Jonathan på en tvåveckorresa med olika fiskar och fiskevatten som destination. Vid midnatt den 19 juni metar Jonathan med maggot och krokar en id av rejäl storlek.
− Under tre dygn i Flästasjön fick vi uppleva ett idfiske vi aldrig kunnat drömma om, med bland annat en jättefisk på hela 3 300 gram, som vi trodde skulle bli resans största id, säger Jonathan. Men natten därpå fångar alltså Jonathan den fisk som nu utsetts till svenskt rekord. Den 61,5 centimeter långa iden vägdes till hela 3 718 gram och rekordet var ett faktum.
− Det gamla idrekordet har stått sig sedan 1989 och har varit föremål för vissa tvivel och rykten. Idfisket är ofta den tidiga vårens första riktiga utmaning för landets metare. Fisken är ofta registrerad i Storfiskregistret, men den riktiga fullträffen har saknats. Det är extra roigt att en fisk som så många metare sökt efter nu tar över förstaplatsen från en mer slumpfångad spinnfisk, informerar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Sportfiskarna gratulerar de båda nyblivna rekordhållarna.
Om iden:
Iden (Leuciscus idus) är en karpfisk som påminner om mörten, men som blir mycket större. Den finns i strömmande vatten, i sjöar och i Östersjöns brackvatten och förekommer ofta i stora stim. Den fångas ofta som bonusfisk vid spinnfiske, men är framför allt villebråd för metare runt om i landet.
Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 26 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.
Havs- och vattenmyndigheten ger sju miljoner kronor till Baltic Nest Institute, BNI, vid Stockholms universitet. Pengarna går bland annat till att beräkna hur stora utsläpp av kväve och fosfor som sker från land till Östersjön, Skagerrak, Kattegatt och Öresund. – Polen är det land som står för mest utsläpp av kväve och fosfor i Östersjön. Sverige står för cirka en tiondel, säger Bo Gustafsson vid BNI.
Baltic Nest Institute arbetar sedan 2007 med att ta fram modeller för att beskriva hur stora utsläpp som havsmiljön väntas klara av och visa vad som händer om inget görs. Informationen kommer från offentliga databaser och från forskare runt hela Östersjön.
BNI:s beräkningar ligger till grund för de utsläppsmål som länderna i Helsingforskommissionen, Helcom, satt upp för att återställa och skydda havsmiljön i Östersjön, den så kallade Baltic Sea Action Plan. Enligt denna ska Östersjön ha god ekologisk status år 2021. Målet ska nås genom nationella åtgärdsprogram inom fyra prioriterade områden; övergödning, farliga ämnen, biologisk mångfald samt miljövänlig sjöfart. I dag beräknas en sjättedel av Östersjöns botten vara död, en yta större än Danmark.
BNI tittar bland annat på flöden av näringsämnena fosfor och kväve från luften och i vatten, vattenkvalitet och syresbrist, algblomning och jämför situationen i olika delar av Östersjön.
– Totalt släpps det ut cirka 700 000 ton kväve och 30 000 ton fosfor i Östersjön. Sverige står för ungefär en tiondel av detta medan Polen står för cirka en tredjedel. Ryssland står också för en stor del av utsläppen, säger Bo Gustafsson.
– När det gäller utsläppen av fosfor tror vi att utbyggnaden av reningsverk i Polen kommer att göra stor skillnad. Även i Ryssland är arbetet med olika åtgärder igång. Här i Sverige kan vi inte göra så mycket mer vad gäller reningsverken, i stället handlar det om åtgärder inom exempelvis jordbruket.
Enligt utsläppsmålen har den som förorenar mest också hårdast krav på sig att sätta in åtgärder för att minska utsläppen. För Sveriges del ligger utsläppen av kväve i Östersjön på cirka 120 000 ton per år, målet att minska det med 20 780 ton. När det gäller fosfor släpps cirka 3 500 ton ut per år från Sverige och målet är att minska med 290 ton.
– Det är en stor utmaning för Sverige nå målet till 2015, säger Bo Gustafsson.
BNI gör också beräkningar av hur åtgärder för våtmarker, enskilda avlopp, musselodlingar och hantering av dagvatten kan förbättra situationen.
– Bidraget på sju miljoner kronor gör att vi kan fortsätta arbetet med att uppdatera och förbättra våra modeller. Utsläppsmålen för Baltic Sea Action Plan ska revideras nästa år, ett arbete vi håller på med just nu, säger Bo Gustafsson.
– Jag tror att vi kommer att ligga på ungefär samma nivå för Sveriges del men det är för tidigt att gå ut med några mer exakta uppgifter.
Bidraget på sju miljoner kronor tas från Havs- och vattenmyndighetens anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.
Två uppmärksammade projekt testar en ny metod att syresätta bottnar genom att pumpa ytligare vatten ned till botten. Nu har metoden utvärderats av en grupp oberoende forskare. Metoden fungerar, men det saknas kunskap om vilka effekter den får för ekosystemet, är deras slutsats.
Havs- och vattenmyndigheten är en av bidragsgivarna till projekten, som kallas Box och Proppen, och som båda testar om man kan syresätta bottnar genom att pumpa ned vatten från ytligare lager. Syresatta bottnar kan minska problem med övergödning eftersom en syresatt botten binder fosfor. Fosfor som annars blir gödning för alger.
– Metoden som testas är helt ny och man vet ännu inte vilka ekologiska effekter – positiva och negativa – som den kan ha, säger Bertil Håkansson, chef för havsförvaltningsenheten på Havs- och vattenmyndigheten.
Därför har en utvärdering av metoden beställts. Forskarna som gjort utvärderingen konstaterar att metoden fungerar – det går att öka syrehalten i bottenvattnet genom att pumpa ned vatten från ytligare lager. Och man ser att fosfor binds till sedimenten. Men de pekar också på risker med att testa Box och Proppen i större skala och över längre tid eftersom ingen ännu vet vilka effekter det kan få på ekosystemen. Kan det frigöras ämnen som är skadliga för ekosystemet? Kan det virvlas upp näringsrikt bottenvatten till de ljusare ytlagren, där det blir tillgängligt för alger? Hur förändras temperaturen och salthalten i vattenmassan?
– Vi läser noga det som står i den här utvärderingen, som beställdes av Naturvårsverket/Havs- och vattenmyndigheten, och vi följer även andra rapporter som kan ge mer kunskap om vad som händer med ekosystemet när man pumpar mer ytnära vatten ner till syrefria bottnar. Vi behöver bästa möjliga underlag för beslut om insatser framöver, säger Bertil Håkansson.
En pumpanläggning av modell Box kostar cirka 200 miljoner kronor att bygga och för att få någon bestående effekt måste den köras under lång tid.
– Det handlar om pumpning under decennier. Sedan kan jag inte nog understyrka att de här med att syresätta bottnar inte kan göras istället för att minska utsläpp av kväve och fosfor. Man kan se det som ett sätt att lindra symptomen, men för att bota sjukan finns bara en väg, nämligen att minska utsläppen, säger Bertil Håkansson.
Utvärderingen, som till stor del bygger på de två projektens slutrapporter, är gjord av en referensgrupp med oberoende forskare från bland annat universiteten i Lund, Stockholm och Åbo. Den är beställd av Naturvårdsverket och mottagare är Havs- och vattenmyndigheten. Utvärderingen var färdig i början av juli 2012 och har titeln ”Reference group evaluation of the Box and Proppen projects aimed at oxygenation of bottom water and sediments in the Baltic to improve phosphorus retention”
Cirka 60 000 besökare, över 250 klassiska båtar från 1879 och framåt, cirka 30 stycken byggda 1912 eller innan, flera av ”originaldeltagarna” från 1912. Liksom vid ”originalet” 1912, är omdömet om den nyligen genomförda Classic Boat Meet, en del av Jubileumsregattan till minne av de Olympiska seglingarna för 100 år sedan, samstämmiga: succé!
Det var en svårslagen samling med fantastiska klassiska båtar från inte mindre än elva nationer som fyllde den väl tilltagna hamnen till bredden. Här låg alltifrån den mäktiga R12:an Heti (1912) från Tyskland, den svenska olympiaguldmedaljören 1912 i 10mR-klassen Kitty (Finland) och den norska guldmedaljören i 8mR klassen år 1912, Taifun (Schweiz), och många andra yachter på dryga 20 meter ner till båtar på bara några meter.
Över 250 båtar, byggda från 1879 fram till mitten av 1960-talet, hade anmälts att delta i Classic Boat Meet och festligheterna omkring. Dessutom tillkom ett stort antal klassiska båtar spontant. Ett hundratal av båtarna deltog i de olika delkappseglingar.
1912 var det 24 anmälda båtar varav 20 deltog i den Olympiska regattan, och ytterligare ca 120 deltog i den Internationella regattan som hölls samtidigt.
Enligt polisens beräkningar kom 45 000 besökare under lördagen och söndagen för att njuta av de vackra båtarna och seglingarna. Till detta kommer cirka 15 000 som beskådade båtarna vid bryggorna redan på fredagen.
Arrangören, Föreningen Sveriges Klassiska Fritidsbåtar med ordförande Lars Strömberg i spetsen, kunde alltså glädjas åt inalles cirka 60 000 åskådare under Classic Boat Meet.
Text & foto: Stefan Iwanowski.
Med mindre än två veckor till starten av Lysekil Women’s Match bekräftar nu flerfaldiga världsmästarinnan i matchracing, Sally Barkow från USA, att hon kommer till seglingarna. Nu kan titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm, hemmahoppet Marie Björling Duell och övriga deltagare se fram emot ännu tuffare matcher på Lysekilsvattnen den 6-11 augusti: – Vi kommer för att vinna, helt klart. Men också för att det alltid är så roligt att segla i Lysekil, deklarerar Barkow på telefon hemifrån Nashotah i Wisconsin.
– Sally är ett toppnamn inom dammatchracing och det känns fantastiskt att hon kommer till Lysekil igen, kommenterar Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.
Sally Barkow är 32 år och en av världens absolut mest rutinerade kvinnliga matchracingskeppare. Två gånger har hon utsetts till Rolex Yachtswoman of the Year; årets seglare. Redan 2004 kom hon till premiärupplagan av Lysekil Women’s Match som nybliven världsmästarinna, en titel som hon försvarade året därpå. Efter OS-seglingarna i Yngling i Qingdao 2008 var hon tillbaka i Lysekil när tävlingen hade VM-status 2009.
Nu får vi alltså se den framgångsrika amerikanskan på bohuslänska vatten igen, i årets tävling den 6-11 augusti. Ska det bli tredje gången gillt för Barkow, som ännu inte lyckats vinna Lysekil Women’s Match och förstapriset på 100 000 kronor?
– Besättningen är en ny konstellation, men tillsammans har vi mycket stor erfarenhet av matchracing. Utmaningen i Lysekil blir att få ihop laget och tillsammans lära känna de stora båtarna som seglas där. Vi tycker att det ska bli väldigt roligt och ser fram emot att prestera på toppnivå, säger Sally Barkow.
Intresset för de ”vanliga” tävlingarna världen över i matchracing för damer, med Lysekil Women’s Match som den mest tongivande, kommer att öka nu när dammatchracingen försvinner från OS-programmet efter årets seglingar i Weymouth. Det tror åtminstone Sally Barkow, som ser årets Lysekilstävling som avstampet på en ny satsning:
– Framöver kommer jag och min nya besättning att segla fler tävlingar på världstouren i matchracing. Jag gillar att segla större båtar, avslöjar hon.
Vilka är då Sally Barkows bästa Lysekilsminnen?
– Riktigt roliga seglingar, utmanande båtar och den fantastiska arenan. Och så några trevliga fester förstås, tillägger hon med ett skratt.
Fakta Sally Barkow:
Ålder 32 år
Hemort Nashotah, Wisconsin
Hemmaklubb Pine Lake Yacht Club
Världsranking 5
Rolex Yachtswoman of the Year 2005 och 2007
Världsmästarinna i matchracing 2004 och 2005
Har seglat Lysekil Women’s Match 2004 (slutade nia) och 2009 (sjua)
Övriga klara deltagare i Lysekil Women’s Match 6-11 augusti 2012:
Camilla Ulrikkeholm, Danmark, titelförsvarare
Marie Björling Duell, Sverige
Alexa Bezel, Schweiz
Silvia Roca Mata, Spanien
Petra Kliba, Kroatien
Mandy Mulder, Nederländerna
Anna Kjellgren, Sverige
Caroline Sylvan, Sverige
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.
Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.
Info:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Foto: Dan Ljungsvik/LWM.
Lilla bilden:
Sally Barkow. Foto: The International Sailing Federation (ISAF).