nyhetstest

Var femte båtägare har någon gång fått saker stulna ur båten. Åror och teknisk utrustning som gps och kompass är det som stjäls mest. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Nu inleds högsäsongen för alla båtälskare. Tyvärr innebär det också att tjuvarna blir mer aktiva. 22 procent av de 1 683 båtägarna i Ifs undersökning uppger att de någon gång fått besök av tjuven i båten. Åror är det som stjäls mest, följt av teknisk utrustning som gps och kompass.

De skånska båtägarna verkar vara mest stöldutsatta. 35 procent uppger att de fått saker stulna ur båten, jämfört med nio procent av båtägarna i Västernorrland.

– Stölder är tillsammans med grundstötningar de vanligaste skadorna som anmäls till oss på sommaren, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.

För att slippa bli av med saker bör man ta med sig värdefulla saker när man lämnar båten. Fastmonterad teknisk utrusning är mindre stöldbegärlig än sådant som ligger löst.

– Sen får vi hoppas på att det blir en riktigt fin sommar. Då kan man vara ute på sjön med båten stället för att ligga i hamn. Det är bästa sättet att slippa tjuvar! säger Dan Falconer.

Topp 5 som stjäls ur båten*:
1. Åror
2. Teknisk utrustning som gps, kompass, dvd eller liknande
3. Kläder/solglasögon
4. Sjökort
5. Segel eller liknande utrustning
*I undersökningen ingick inte alternativet båtmotor.

Enligt Ifs undersökning har drygt fjärde svensk tillgång till en båt. 16 procent har motorbåt, 13 procent roddbåt och fyra procent har tillgång till en segelbåt.

1 683 båtägare mellan 18 och 74 år deltog i undersökningen som gjorts av YouGov på uppdrag av If i mars-april 2012.

Det är rena match racet som pågår i Volvo Ocean Race. Efter starten i Lissabon på söndagen har båtarna nu snart avverkat halva delsträckan mot målet i franska Lorient. Spanska Telefónica med skepparen Iker Martínez har fortfarande ledningen, men det är verkligen jämnt mellan båtarna. Ledningen före franska Groupama (bilden) är bara några hundra meter.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Overnight, Telefónica (Iker Martínez/ESP) relinquished their lead to Groupama (Franck Cammas/FRA) in a game that will only intensify as the fleet makes the approach to the turning mark of São Miguel in the midst of the light air Azores High. At 0700 GMT, Telefónica had inched ahead of the French by 0.2 nautical miles, while PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) were well positioned in third, just 2.6 nm off the lead and ready to take advantage of any opportunities heading their way.

Current race leaders Groupama are desperate strengthen their grip on overall honours by winning this sprint leg, which is set to conclude in their home port of Lorient on Friday. Meanwhile, Telefónica are determined to pull off another leg win, their first since their hat-trick of victories in the first three legs.

As the fleet rounds the Azores Island of São Miguel, the weather is set to complicate matters, and could well bring the rest of the fleet into play as the breeze fades and the fleet races upwind before turning towards France and the downwind sleigh ride that awaits.

Already the fleet has entered the high pressure system. The exit from the light wind area and the entry into the new low pressure system will be critical. Sailing close to the centre of the depression will produce testing conditions with potentially 40 knots of wind and huge seas. “No doubt we will all see high speeds, but keeping it all together might be what wins you the leg,” remarked Nick Dana, Media Crew Member with fourth-placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR).

Although the depression could easily produce conditions capable of ending a leg in pieces, and managing the speed of the boat is key, the chasing pack are looking forward to the chance to take on the leaders in conditions more suited to the non-Juan Kouyoumdjian-designed boats in the fleet. “We just have to focus on keeping up enough with the leaders so that we can make it back on the run later on,” said Walker.

For the past day or so, Abu Dhabi have been protecting the margin between themselves and fifth-placed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS).

“It sucks,” said a disgruntled CAMPER co-skipper Stu Bannatyne, whose team is fed up with constantly being slower and bleeding miles almost constantly. “We have just got to hang in for another day and then we have light air and the chance to get back at the fleet,” Bannatyne said.

For Ken Read and his men on board third-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG, it is a question of keeping in touch with the leading duo in reaching conditions which PUMA has always struggled with. They too are looking forward to the wind easing today and the chance to make up ground on the two boats they need to beat to keep them in contention for the overall lead, the closest it has ever been in the 39-year history of the race.

Already boat speeds have dropped to a more manageable 12-13 knots, the fire hose has been turned off temporarily and the crews have been able to rest, eat and mentally prepare for the final push to France in conditions which could produce some of the most testing in the race.

At 0700 GMT today, with 131 nm to go to the Azores turning point, the first three boats were separated by 2.6 nm. Abu Dhabi were 10.1 nm off the lead, with CAMPER just 3.4 nm astern. Mike Sanderson and Sanya were taking a more southerly approach and were 31.7 behind.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race.

Timmermännen som byggde Vasa kom från Holland och Sverige och arbetade med tumstockar med olika mått. Det är en av förklaringarna till att Vasa är så asymmetrisk till sin konstruktion.

Det stora dokumentations- och mätningsprojektet av Vasas timmer som pågått under fyra års tid är nu färdigt och äntligen finns en digital tredimensionell bild av Vasa. Hela skeppet har mätts upp med en avancerad digital metod där över 80 000 punkter i detalj berättar om Vasas inre hemligheter.

En överraskning som kom fram var hur pass asymmetriskt byggd Vasa faktiskt är. Bland annat ser man att skeppet lutar mer än man trott och att kanonportarna sitter mer ojämnt än man förväntat sig på babord respektive styrbords sida.

När Vasa byggdes fanns ingen ritning att gå efter, så det var svårt att trimma skeppet. En annan förklaring till skevheterna, är att snickarnas tumstockar helt enkelt hade olika mått. Timmermännen kom från Sverige och från Holland. En svensk fot och en holländsk fot skiljde sig och bygglagen hade olika lösningar för olika problem.

– Vi visste att det var skillnader mellan babord och styrbord men att det var så stora skillnader visste vi inte. De fakta som kommer fram väcker nya frågor och påminner oss om att Vasa är ett projekt i ständig förändring, säger Vasamuseets forskningsledare Fred Hocker.

Inget annat skepp i världen har mätts upp med en så stor detaljnivå. Mätmetoden som är unik kommer sannolikt att bli världsledande för andra forskare. Det stora dokumentationsarbetet blir också avgörande för hur den nya stödkonstruktion som håller på att tas fram ska se ut, som bättre ska stötta Vasa i framtiden.

Den årliga våröversynen av Sjöfartsverkets 6023 flytande sjömärken är avslutad. Årets vårutprickning inleddes i Blekinges skärgård i slutet av mars och avslutades i områdena utanför Kalix och Haparanda några dagar in i juni. Under våren har 6023 prickar och bojar som Sjöfartsverket har driftansvar för utmed Sveriges kust kontrollerats och positionerats.

Skadad eller försvunnen materiel har ersatts och förankringarna har setts över. Sju arbets- och farledsbåtar samt en handfull lotsbåtar med besättningar har deltagit i arbetet.

Årets förhållandevis milda vinter har gjort att skicket i stort varit bättre än efter de två föregående vintrarna. Men en mild isvinter betyder inte att prickarna per automatik står där de ska när det börjar våras.

– Under milda vintrar när skärgårdarna inte blir helt isbelagda händer det att större isstycken flyter omkring och skapar oreda bland prickarna. Det kan hända att rejäla isvintrar med helt igenfrusna skärgårdar resulterar i färre flyttade prickar, säger Ulf Smith, driftchef för transport- och farledsservice på Sjöfartsverket.

Kontaktperson: Ulf Smith, driftchef, transport- och farledsservice på Sjöfartsverket, 010-478 48 03

Info: www.sjofartsverket.se

Under veckan 11-17 juni arrangerar Svenska Livräddningssällskapet, SLS, en landsomfattande Vattensäkerhetsvecka. Många av landets kommuner kommer under veckan att ge allmänheten information och kunskap om hur man kan bli tryggare i och vid vatten.

Sverige har nära 100 000 sjöar, en lång kuststräcka och otaliga vattendrag. Fantastiska platser för fritid och rekreation. Men det gäller att ha vattenkunskap för att kunna vistas tryggt och säkert i och på vatten. Under de senaste tio åren har fler än 1 200 personer drunknat i Sverige.

Vattenkunskap är att kunna simma men också veta hur man undviker risker vid vatten. Fler än 2 miljoner vuxna svenskar tror inte att de kan simma 200 meter enligt SLS attitydundersökning 2012. Många av de som tror att de kan klara av det har inte provat på tio år. Många känner också oro i och vid vatten och skulle önska att de hade mer kunskap. Med ökad kunskap och vattenvana hoppas Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med landets kommuner kunna minska antalet omkomna.

Det är under månaderna juni, juli och augusti som de flesta drunkningsolyckor sker. Det är nu hög tid att förbereda sig för sommaren. Testa simkunnigheten genom att simma 200 meter och ta Simborgarmärket. Se till att flytvästarna är funktionsdugliga och kontrollera båtens säkerhet. Vi kan hjälpas åt att se till att de fler än 70 000 livbojar som finns i Sverige är hela och skulle kunna fungera om du eller någon annan skulle behöva dem.

Vattenkunskap är din bästa livräddningshjälp – den har du alltid med dig.

Havstensfjorden i Bohuslän är känd för sina ålgräsängar, ostron- och musselbankar. Nu föreslår Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att den pekas ut som skyddsvärt område i Nordostatlanten. – Området är redan marint naturreservat men det här ger en större internationell betydelse, säger Lena Tingström, utredare på HaV.

Havstensfjorden utgör sista avsnittet av innerskärgården som löper flera landmil mellan öarna Tjörn, Orust och fastlandet. Till stora delar består området av grunda mjukbottnar med blåmusselbankar och ålgräsängar. Sedan 2010 är fjorden ett marint naturreservat och till stora delar även skyddat som ett Natura 2000-område, det vill säga att den ingår i EU:s nätverk av särskilt värdefulla naturområden.

– Havstensfjorden är ett artrikt grundområde i den inre skärgården. Ålgräsängarna och ostron- och blåmusselbankarna är uppväxtområden för ett flertal arter, säger Lena Tingström, utredare för Marint områdesskydd vid HaV.

Havs- och vattenmyndigheten föreslår nu att Havstensfjorden i Uddevalla kommun ska ingå som marint skyddsområde inom OSPAR, den internationella havskonventionen för skydd av den marina miljön i Nordostatlanten.

– Fjordens betydelse som barnkammare för torsk och plattfisk samt dess oförstörda bottnar gör att området passar väl in i OSPAR:s nätverk av skyddade områden, säger Lena Tingström.

Sedan tidigare har Sverige pekat ut åtta områden i Kattegatt och Skagerrak som ska skyddas enligt OSPAR. Tidigare i år föreslog Havs- och vattenmyndigheten Bratten, ett utsjöområde utanför Tanums kust, som ett internationellt skyddat område.

– Förhoppningen är att regeringen skickar iväg förslaget till OSPAR:s sekretariat innan sommaren, säger Lena Tingström.

Oron för havsmiljön har seglat upp på tredje plats bland svenskarna, enligt det oberoende undersökningsorganet SOM-institutet.* Oron kan vara befogad. Åttiosju procent av alla världens fiskbestånd är antingen överfiskade eller fullt utnyttjade, enligt FN:s jordbruks- och livsmedelsorganisations (FAO) senaste årsrapport om fiskets status i världen, som släpptes förra månaden. Med detta följer utarmade bestånd, marina ekosystem ur balans och en yrkesfiskarkår som inte längre kan förse konsumenter med fisk.

Men lyckligtvis ser allt inte helt mörkt ut, på både internationell och nationell nivå arbetar företag och miljöorganisationer med att förbättra utsikterna för världshaven. MSC, Marine Stewardship Council, arbetar med miljömärkning av vildfångad fisk och skaldjur för att komma tillrätta med överfiske. MSC:s blåa miljömärke hittar vi nu på allt fler och fler produkter runt om i världen.

Idag den åttonde juni är det dags för den årliga Världshavsdagen, som firas världen över. En dag som denna beaktar vi den överhängande oron för våra havs framtid, samtidigt som vi även bör uppmärksamma lösningarna som växer fram. ”De miljömedvetna svenskarna verkar redan ha anammat visionen bakom MSC:s miljömärkning. Den svenska marknaden är i dagsläget den tredje snabbast växande i världen i antal MSC-märkta produkter och det är inspirerande att se svenskarnas engagemang i dessa frågor”, säger Minna Epps, verksamhetschef för MSC:s östersjökontor.

Så genom rätt val i fiskdisken kan vi tillsammans påbörja resan mot ett hållbart fiske och sundare världshav.

Positiva siffror från en nyligen publicerad rapport om MSC-programmets miljöpåverkan visar bl.a. att:

• MSC:s certifieringsprogram har lett till att fler marina skyddade områden har skapats.

• MSC:s certifieringsprogram har bidragit till minskade bifångster av småfisk, däggdjur och sjöfåglar. Blå fisk uppmärksammar Världshavsdagen

Hans Broman, Täby BK, i ”Epsilon Nemo” leder SM i ORC Int. som avgjordes under helgens seglingar i Sandhamn Open. Amerikanske skepparen James Richardson, seglande för New York Yacht Club, vann Farr-30 klassen. Arrangerande KSSS vann tre av klasserna.

Årets Sandhamn Open med bland annat SM i ORC International och klassmästerskap för Farr 30 och X-35, genomfördes under helgen 9-10 juni med ban- och havskappseglingar öster om Sandhamn. Dessutom deltog klasserna F18 och J80. SM i ORC Int. delades upp på två delar. Sju bankappseglingar under Sandhamn Open och havskappseglingen tre veckor senare i ÅF Offshore Race med början 1 juli och start på Stockholms Ström.

Helgens seglingar genomfördes i typiskt försommarsvenskt molnigt och svalt väder som så småningom lättade. Inledningsvis på lördagen friska vindar på 7 – 9 m/s, därefter mojnande och vridande, till banläggarnas stora förtret och till slut sol och stiltje, varför bara tre seglingar kunde genomföras. Söndagens tävlingar gick i lätta, sydliga vindar. Sammanlagt deltog drygt 100 båtar i de båda tävlingarna.

Hans Broman, TÄBK, i ”Epsilon Nemo” leder ORC International före ”Epsilon-Xplor”, Per Lundqvist, KSSS. Totalsegrare Hav SRS blev ”La Dolce Vita”, Per Lindstedt, KSSS före ”Blå´s”, Peter Olsén, SIBK som också vann tre av delseglingarna. ”Epsilon Nemo”, Hans Broman, TÄBK vann klassen HAV, ORC International före ”Du Soleil”, Fredrik Hertzman, KSSS.

HAV Coastal SRS vanns av ”Pac-Man”, Jimmy Hellberg, JBSS som också var första båt i mål i Sandhamn. Två i klassen kom ”La Dolce Vita”, Per Lindstedt, KSSS. I entypsklassen för Farr 30 vann ”Barking Mad” med skeppare James Richardsson, New York Yacht Club före ”Farrbar 2”, Mikael Stamming, MSS. X-35-klassen vanns av välkända ”Matrisen”, Robert Szabo, KSSS före ”Volkswagen Stockholm”, Martin Kastenfors, NYC.

För mer information besök www.ksss.se eller kontakta pressansvarige Mats Olsson på mats@ksss.s eller 070 – 633 6130

Foto: Carl Lundborg.

Bild 1: Klass X35 i närkamp vid ett av rundingsmärkena kring banan.
Bild 2: F18-seglarna fick bra fart allt eftersom vinden tilltog under söndagseftermiddagen.
Bild 4: Söndagen bjöd på såväl moln som sol. Vinden tilltog under eftermiddagen, vilket X35 utnyttjade.

Buller i havet stör både fisk och däggdjur och kan leda till att naturliga instinkter för jakt, flykt och parningslek rubbas. Havs- och vattenmyndigheten, Hav, ger nu nästan 11 Mkr till två projekt som ska mäta ljudnivån i Östersjön och i Västerhavet.

– Bullernivån i haven runt Sverige är ganska okänd i dagsläget och bättre underlag för att bedöma risker med för höga nivåer är efterlängtat, säger Bertil Håkansson, chef för Havsförvaltningsenheten på HaV.

Ljudnivåerna i havet har ökat i takt med ökad fartygstrafik, pålning för vindkraftverk och muddring för anläggning av nya hamnar.

– Det rör sig dels om så kallat transienta eller korta ljud, vid exempelvis pålning, dels om ständigt malande ljud från exempelvis fartygstrafiken, säger Peter Sigray vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, som står bakom projekten.

– Vi ska ta fram en standard, en modell för att kunna göra enhetliga mätningar i den marina miljön.

Ljudet sprider sig mycket snabbare och längre i vattnen än på land, ibland flera mil. I EU:s Marina havsmiljödirektiv anges ljudnivån som en viktig faktor för att uppnå god miljöstatus 2020.

Ett av FOI:s projekt, ”Baltic Sea Information on the Accoustic Soundscape, BIAS, handlar om ljudnivån i Östersjön och är ett samarbete mellan Sverige, Finland, Estland, Litauen, Polen, Danmark och Tyskland. Under ett år kommer mätningar att göras på 40 platser för att kunna beskriva ljudlandskapet för hela Östersjön.

– När det gäller Östersjön krävs ett samarbete mellan länder, att vi är överens om hur vi ska göra för att få en effektiv och gemensam förvaltning av havet. De andra länderna är medfinansiärer i projektet som totalt beräknas kosta 45 miljoner kronor, säger Peter Sigray.

Projektet vill ge en bättre helhetsbild av ljudnivån och dess skador på fisk och däggdjur. I dag görs ansökningar för exempelvis havsbaserade vindkraftverk och seismologiska undersökningar var för sig.

– Det känns väldigt kul att kunna sätta igång, att äntligen komma i vattnet så att säga. Ansökan är klar och godkänd av granskarna. Det enda som återstår nu är att den ska läggas fram för EU-kommissionen för ett slutligt godkännande, säger Peter Sigray.

Projektet som rör Östersjön omfattar totalt 5 034 810 kronor. Projektet som rör ljudnivån i Skagerakk, Kattegatt och Öresund, ”Studie av ljudbilden i Västerhavet”, får totalt 5 955 902 kronor. Pengarna tas från HaV:s anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

– Bullernivån i haven runt Sverige är ganska okänd i dagsläget och bättre underlag för att bedöma risker med för höga nivåer är efterlängtat. Likaså saknas i dag riktlinjer för hur man ska hantera bullernivåer i tillståndsansökningar för verksamhet i kust- och havsmiljö, säger Bertil Håkansson, chef för Havsförvaltningsenheten på HaV.

Onsdagen 20 juni inviger skärgårdslandstingsrådet tillika Skärgårdsstiftelsens styrelseordförande, Gustav Andersson, stiftelsens nya snorkelled på Björnö. Här finns det möjligheter för alla som är intresserade av undervattensliv att med våtdräkt, cyklop och fenor ta en djupare koll…

Skärgårdsstiftelsen har med ekonomiskt stöd från WWF skapat en tillgänglig snorkelled på Björnö, längst ut på Ingarö.

På 1-3 meters djup ligger leden som är öppen för alla och som särskilt anpassats för personer med speciella behov. Här finns även en anpassad brygga i anslutning till den 200 meter långa snorkelleden. Vattenområdet runt bryggan och längs klipporna är fint och som gjort för en trevlig snorklingstur.

Syftet med projektet är att öka kunskapen och förståelsen för den biologiska mångfalden i Östersjöns marina miljö. Snorkelleden gör det möjligt för fler att upptäcka havsmiljön på ett enkelt och roligt sätt.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län är offentlig markägare i Stockholms skärgård. Dess uppgift är att hålla skärgården öppen för alla. Genom betesdrift bevarar stiftelsen skärgårdens naturvärden och landskapsbild. Stiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Stiftelsens tillsynsmän, naturvårdare och jordbruksarrendatorer är bofasta i skärgården.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Telefonica verkar ha kopplat greppet på Leg 8 i Volvo Ocean Race. Båtarna är nu på väg från Lissabon i Portugal, där starten för delsträckan gick på söndagen, via Azorerna till franska Lorient. Telefonica leder knappt (2,3 Nm) före Groupama och Puma på andra respektive tredje plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama (Franck Cammas/FRA), who snatched the overall race lead from Telefónica after finishing second on the transatlantic leg from Miami to Lisbon, entered the Leg 8 reckoning in a menacing third place this morning at 0500 UTC as the fleet raced towards a high pressure zone hovering around the Azores, just shy of 600 nautical miles ahead.

The first night of the leg from Lisbon to Lorient in France produced plenty of variety at the top of the leg leaderboard as PUMA (Ken Read/USA), then Abu Dhabi (Ian Walker/GBR) and finally Telefónica (Iker Martínez/ESP) all took turns to lead the fleet towards the Azores at a steady 18-20 knots.

Bunched tightly in the middle of the race track are Team Telefónica, PUMA Ocean Racing powered by BERG and Groupama sailing team. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are following the same course, but are struggling to keep pace with the leading three boats who are all from the board of Argentine designer Juan Kouyoumdjian. Three miles to windward are Abu Dhabi Ocean Racing, while Mike Sanderson/NZL has taken Team Sanya 10 nm to leeward.

According to Stu Bannatyne, CAMPER’s co-skipper and watch leader, there is a pretty high chance that his team will be within eyesight of at least one other boat for the entire 1,950 nm leg to Lorient. “There aren’t that many options in terms of routing to get us to the Azores,” he explained as the team continued to fight for every boat length.

Ken Read and his men on board PUMA’s Mar Mostro have not been off the podium since they finished second in the Sanya Haitang Bay in-port race. A serious contender for overall honours, the team are trying not to enter the ‘how many points to whom’ game. “It would be easy to do this because in an ocean race covering isn’t always an option, and thinking that way is more distracting than anything else,” remarked Media Crew Member Amory Ross. “The rational thing to do is to sail the boat as fast we know how, be tactically aggressive while minimising the risks, and hope for success.”

As the teams approach the expected high-pressure slow-up around the Azores, it is likely that the fleet will compress, giving CAMPER an opportunity to get back in the mix. “The realistic objective is to arrive in ‘coo-ee’ of the others at the turning mark, then set up for what is now looking like some very heavy downwind running to reel them in again,” said CAMPER’s MCM Hamish Hooper.

At 0700 GMT today, the fleet was split by just short of 20 nm from Telefónica in first place, to Sanya in sixth, with 260 nm covered since the start from Lisbon at 1200 UTC on Sunday.

Trots att Vänern tillhör de allra största sjöarna i världen är det först nu som Vänern uppmärksammas internationellt av forskare runtom i världen. En av arrangörerna är Göteborgs universitet. Vänern tillhör världens 30 största sjöar, men forskningen om Vänern har inte uppmärksammats internationellt förrän nu.

Den 11 – 14 juni samlas, i Vänersborg, forskare från skilda länder för att lära sig mer om Vänerns historia och miljö.

Vattenkvaliteten skärskådas
Det internationella symposiet tar upp Vänerns historiska utveckling, den mänsklig påverkan samt framtida hotbilder. Man fokuserar också på vattenkvaliteten (närsalter och miljögifter), strandvegetation, fågelliv och effekter av vattenreglering och skärskådar vattenkvaliteten utifrån EUs vattendirektiv.

Även forskning kring fiskar och fiske presenteras, liksom bottenfauna och främmande arter, samt primärproduktion och plankton.

Hållbar utveckling i fokus
I centrum ställs hållbar utveckling av stora sjöar. Symposiet, är förlagt till Mötesplats Vänersborg och innefattar även en utflykt med båt på Vänern tillsammans med internationellt erkända forskare. Dessutom görs ett besök på Vänermuseet i Lidköping.

Symposiet innefattar ett 50-tal presentationer, uppdelat på 10 sessioner med olika teman, och arrangeras av Göteborgs universitet, Högskolecentrum Vänersborg och Aquatic Ecosystem Health and Management Society, Canada.

Information om programmet med föredrag och föredragshållare finns på www.vanern2012.se

Det svenska företaget Brodit har utvecklat en ny hållare med yttre antennanslutning som ger betydligt bättre och pålitligare mobiltäckning för iPhone och iPad i bilen. Den starkare antennsignalen överförs trådlöst från hållaren, som också laddar telefonen.

Trots ett väl utbyggt mobilnät finns det i Sverige fortfarande områden med svagare täckning. I glesbygden står masterna glesare och i städerna kan signalerna blockeras av höga byggnader.

Brodits lösning på problemet är en ny hållare med yttre antennanslutning som gör det möjligt att prata i mobilen utan avbrott på de flesta vägsträckor, surfa mobilt med vettig hastighet även på platser där bredband saknas och t ex lyssna på Spotify utan irriterande avbrott.

Hållaren monteras på ett fäste på instrumentbrädan och ansluts till en yttre antenn utanpå bilen eller i fönsterrutan. Den yttre antennen fångar upp även svaga signaler som telefonens egen antenn inte känner av och överför dem trådlöst till telefonen via hållarens inbyggda induktiva antenn. Den yttre antennen ger avsevärt bättre och pålitligare mobiltäckning än telefonens antenn.

Utöver bättre mottagning ger hållaren även laddning till mobilen. Den är enkel att montera och lätt att använda. I de flesta fall kan användaren göra installationen själv. En kulled gör att mobilen lätt kan vridas till önskat läge så att den hamnar inom bekvämt syn- och räckhåll.

Inledningsvis lanseras de nya hållarna för de senaste iPhone- och iPad-modellerna och de finns för telefoner både med och utan skal/skin. Eftersom Brodit både utvecklar och tillverkar sina hållare i Sverige, kan företaget även ta fram hållare till andra typer av mobiltelefoner och surfplattor om efterfrågan finns. Brodit har snart 30 års erfarenhet av produkter för fordons­montering av mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning.

– Vi tror mycket på vår nya hållare med yttre antennanslutning. Den erbjuder en lösning på ett stort problem som funnits så länge mobilen har använts. Det är också extra roligt att vara först med en så avancerad produkt som är helt framtagen i Sverige, säger Ebbe Johansson, som är Brodits grundare och vd.

– Idag är många beroende av sin mobiltelefon och nu får alla som har dålig mobiltäckning helt nya förutsättningar att använda mobilen. De flesta kommer att använda hållaren i bilen men den fungerar lika bra i t ex båten eller – i kombination med ett bordsställ och bluetoothhandsfree – hemma, i sommarstugan eller på jobbet.

Hållaren är mönsterskyddad och kan köpas i tele­fackhandeln. Den kostar från ca 800 kr.

Bryggan i Väst – Svensk Marinimport AB tar över Sverigeförsäljningen av Tarac 33, den svensktillverkade snabbseglaren. Tarac 33 som är konstruerad av båtdesignern Håkan Södergren breddar sortimentet för Bryggan i Väst som sedan flera år säljer de tyskbyggda segelbåtarna från Hanse.

Tarac 33 genomsyras av Håkan Södergrens idéer och syn på segling. Vid arbetet med att konstruera båten har seglingsupplevelsen varit prioriterad. Det gör att Tarac 33 har slanka, smidiga linjer som gör henne till en av de vackraste båtarna som finns på marknaden i dag.

Låga fribord
Tarac 33 har låga fribord som gör att besättningen kommer nära vattnet. Båtens låga överbyggnad ger dessutom mycket god sikt åt alla håll. Vidare är Tarac 33 en snabb, lättmanövrerad båt med måttligt djupgående som enkelt kan hanteras av en ensam skeppare.

– Tarac 33 är en segelbåt för den som är ute efter den absolut bästa seglingsupplevelsen. Med denna båt så får vi ett heltäckande program med allt från performancebåten/dagseglaren Tarac 33, via de prisvärda och välseglande cruising/familjeseglarna från Hanse ända upp till världsomseglaren Hanse 630, säger Michael Luft, säljansvarig på Bryggan i Väst.

Tävlingsprestanda
Designern Håkan Södergren insåg tidigt att marknaden har saknat en snabb lättseglad dagseglare med kölbåtsegenskaper och det var därför han ritade Tarac 33.

– Hon är en bekväm kappseglare med tävlingsprestanda och den stora båtens bekvämligheter. Tarac 33 passar lika bra för kappsegling som för skärgårdssegling och tilltalar både ensamvargar och sällskapsmänniskor, säger Håkan Södergren.

Tarac 33 har hävdat sig mycket bra på kappseglingsbanorna ända sedan hon lanserades. Under sommaren 2012 ska Tarac 33 bland annat vara med i enmanskappseglimgen Harken Solo Challenge som går i Stockholms skärgård den 18 augusti. I kappseglingen ska Håkan Södergren själv segla sin skapelse. En annan kappsegling som Tarac 33 deltar i är Tjörn Runt den 18 augusti.

NK-80 är en adapter som gör det möjligt för marina användare att ansluta till NMEA 2000-nätverket med sina befintliga NMEA 0183-enheter.

Tekniska specifikationer:

• Uppgradera NMEA 0183 utrustning till NMEA 2000
• Omvandlar NMEA 2000 och NMEA 0183
• Helt NMEA 2000 kompatibel
• Helt NMEA 0183 kompatibel
• Liten, kompakt och enkel att installera
• Isolerar NMEA 0183 från NMEA 2000
• Användarvänlig mjukvara
• Fokus har lagts på att konvertera AIS-, VDO-, och VDM

Pris 1 499 kr.

Sportfiskarna lanserar nu en ny webbfunktion för att landets sportfiskare på ett enkelt sätt ska kunna registrera sina fångster. Syftet med Fångstdatabanken är att få in mer fångstdata som kan ge ett bättre underlag för forskning och förvaltning av våra fiskbestånd och för utveckling av sportfisket. Ett annat viktigt syfte är att möjliggöra för sportfiskare att bli delaktiga i framtagandet av ett korrekt kunskapsunderlag.

– De fångster som registreras i vatten som omfattas av fritt handredskapsfiske kommer att lämnas vidare för forskning och förvaltning som gynnar och utvecklar vårt sportfiske. I arbetet med att ta fram de webbformulär som används har vi samverkat med SLU Aqua, berättar Peter Belin, projektledare för fångstrapportering hos Sportfiskarna.

Många har nytta av fångstdata
I Sverige råder fritt handredskapsfiske i kustvattnen och de fem stora sjöarna, Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland. Bland annat Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Havs- och Vattenmyndigheten och olika länsstyrelser kommer att ta del av Fångstdatabankens information från dessa vatten. Statistik från övriga vatten kan användas av bland annat fiskevårdsområden för att bland annat bedöma fisketryck, sätta fiskeregler och utveckla sportfisket.

– Vi lanserar nu en första version av Fångstdatabanken och vi vill gärna ha sportfiskares hjälp för att kunna utveckla den. Det är viktigt att du som sportfiskare känner dig delaktig. Kontakta oss gärna och lämna synpunkter så kan vi tillsammans förbättra funktionerna, uppmanar Peter Belin.

Följ fiskelyckan på Fångstdatabanken
Förutom att registrera fångade fiskar kan man även se sina samlade fångster och följa sitt fiske. Man kan bland annat se hur mycket man fiskat i olika vatten och följa sin statistik över fångster av olika arter. Fångstdatabanken kan därmed fungera som en digital fiskedagbok.

– Vi har strävat efter att göra det enkelt för sportfiskarna att registrera sina fångster. En funktion som vi är speciellt nöjda med är att det går att lägga in många fångster innan man laddar upp och sparar. Fångstdatabanken fungerar som en bank: ju mer man sätter in desto mer får man ut. Och räntan här kan vara ett bättre fiske i framtiden vilket inga andra banker kan erbjuda, avslutar Peter Belin.

Fångstdatabanken finns på: http://www.svenskafiskevatten.se/ (menyn längst upp till vänster)

I helgen startar bland andra Magnus Olsson, Jonas Häggbom och Klabbe Nylöf i Volkswagen X-35 Cup. Leder gör Escape Racing Team med skeppare Peter Pohl. Team Matrisen är dock inte långt efter. Tio X-35:or startar i helgens Grand Prix. Hittills i cupen är det jämnt med endast 2 poängs skillnad mellan ledaren Escape och tvåan Matrisen. Tätt därefter kommer Team Rio och Volkswagen Sailing Team.

Världsomseglaren Magnus Olsson är taktiker på Nautiska Racing Team som är en ny deltagare i cupen för i år. Även Jonas Häggbom och Klabbe Nylöf finns i ett av teamen, Volkswagen Sailing Team, som i år består i år av talangfyllda juniorer som coachas av Jonas och Klabbe med syfte att lyckas på VM nästa år.

Klabbe som också är VD för Whyshore Yachting & Marketing, arrangören för Volkswagen X-35 Cup, ser fram emot seglingen på det klassiska kappseglingsvattnet i Sandhamn:

”Vi kör bankappsegling på havet båda dagarna i helgen. Efter två Grand Prix i lättvind finns det nu förutsättningar att i vattnet utanför Sandhamn möta större utmaningar. Det ska bli riktigt kul att se hur seglarna anpassar sig till förutsättningarna på här.”

26 nationer har under tre dagar diskuterat potentiella lösningar på hur massräddningsoperationer kan bli mer effektiva. International Maritime Rescue Federation’s världskonferens i massräddning i Göteborg avslutades i tisdags.

Mellan 3 och 5 juni stod det Sjöräddningssällskapet för andra gången värd för IMRF:s världskonferens om massräddning. 26 nationer med representanter från sjöräddningsorganisationer, myndigheter ansvariga för sjöräddningsfrågor samt redare fanns på plats och utbytte erfarenheter och kom med förslag på konkreta lösningar som ska leda till ett effektivare massräddningsarbete.

– Vi behöver en verktygslåda. Fartyg i närheten av en olycka är ett verktyg, helikoptrar är ett annat. Verktygen måste anpassas till den specifika situationen som storskaliga olyckor innebär. Det viktiga är att aldrig bli beroende av ett alternativ. Det finns ingen garanti att en helikopter finns tillgänglig vid det tillfälle du behöver den. Sanningen är den att vi idag inte är beredda om en olycka inträffar på avlägsna platser, så som Arktiska havet. Därför är det angeläget att vi tittar på vad som faktiskt kan göras i detta nu, säger Mary Landry, director of Incident Management & Preparedness Policy på US Coast Guard och en av huvudtalarna på konferensen.

Vikten av god kommunikation på fartyg och mellan fartyg och räddningscentraler framhävdes som särskilt viktigt i grupp- och paneldiskussioner som behandlade tidigare händelser samt tänkbara scenarion.

Vidare framhölls att närliggande fartyg, så kallade ships of opportunity, bör engageras i räddningsarbetet. Närliggande fartyg kommer utgöra de viktigaste plattformarna vid räddningsarbete både på närliggande och avlägsna platser, så som Arktiska havet, när andra räddningsinsatser är långt borta. Fartygen måste betraktas som en central resurs vid större räddningsoperationer var de än inträffar. Många delegater var eniga kring att fartygen måste ha kapacitet och förses med rätt utrustning för att kunna delta i räddningsaktioner i framtiden.

En annan utmaning upplevs vara att upprätthålla en god kunskapsnivå och beredskap hos besättningen. Träning och rätt utrustning i kombination med ett fungerande system för kommunikation beskrivs som viktiga, avgörande steg för ett effektivare massräddningsarbete.

– I Sverige finns det redan pågående projekt, till exempel FIRST, där man tittar på hur man genom att utveckla teknik och utrustning kan göra massräddningen mer effektiv. En dag hoppas jag att vi kommer att känna oss helt säkra när vi reser till sjöss. Men vi är inte där än, berättade infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd i sitt tal.

Tillsammans med IMRF kommer Sjöräddningssällskapet att fortsätta arrangera världskonferensen i massräddning vartannat år till dess att krav och regler införs som leder till en högre sjösäkerhet – i Sverige såväl som internationellt. Nästa konferens kommer att äga rum i slutet av maj 2014.

Efter premiären för Världsmästerskap i Formel 2 båtar utanför Cagliari, Italien, den gångna helgen har regerande världsmästaren Erik Stark en tuff utmaning att försvara sin fjolårstitel i nästa tävling som går på Riddarfjärden i Stockholm den 16-17 juni. Erik körde mycket bra i Italien och startade på pole position men kunde inte rå på den snabba norrmannen Pål Virik Nilsen.

Erik slutade på andra plats, Johan Österberg på fjärde samt Tommy Wahlsten som nummer tio. Det var blåsigt och mycket gropig sjö i Italien. Det passade norrmannen och hans båt bra.

Samtidigt med F2 VM i Stockholm körs även ett direkt avgörande Europamästerskap i F4s med flera duktiga Svenska deltagare. Med två tävlingar körda i serien så har Tobias Söderling tagit första platsen, Daniel Sparring på tredje plats och Oskar Samuelsson på nionde plats.

Den senaste tävlingen gick i Franska Epinay med vinst för Tobias och en andra plats för Daniel. Oskar Samuelsson har tre VM silver i klassen, nu är han sugen på ett guld.
Nu hoppas teamet på fortsatta framgångar på hemmaplan för de duktiga svenskarna när Kungliga Motorbåt Klubben arrangerar F2 VM samt F4s EM den 16-17 juni på Riddarfjärden.

Ett fyrtiotal deltagare förväntas komma och kämpa om mästerskapstitlarna på en av båtracingens vackraste och mest centrala arenor som finns, Riddarfjärden. En fartfest utlovas med hastigheter upp mot 100 knop, mitt i Stockholm framför Stadshuset.

Info: www.svera.org

Norska Saga Boats är välkända för sina fina familje- och salongsbåtar. Den mest klassiska modellen från företaget är långköraren Saga 27. Den allra senaste nyheten är Saga Suntop 320, som håller på att introduceras på marknaden. Det är en rymlig däcksalongsbåt med hög bokomfort med plats för tolv personer.

Saga har, liksom många andra båtproducenter, siktat in sig på de sociala faktorerna kring båtlivet. Nya båtar bör vara välutrustade för gemenskap med familj och vänner och stora sociala utrymmen är viktigare än många kojer i båtarna.

Den nya Saga Suntop 320 är inget undantag. Båten har en salong och matplats som kan öppnas upp ordentligt när det är sol och vackert väder samtidigt som den ger skydd mot vind och regn. I akterdelen av salongen finns en kapelllösning, som gör att båten kan stängas till.

Saga skriver i ett pressmeddelande att båten har en modern förarplats med antirefleksbehandlade material och modern stil. Navigationsutrymme för traditionella papperssjökort finns vid passageraren, men här finns också gott om plats för elektroniska instrument.

Skrovet är halvplanande med köl och rak axel samt en propeller som är väl skyddad. Marschfarten anges till max 20 knop.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,78 m
Bredd: 3,25 m
Vikt: 4 800 kg
Motor: Diesel 225 – 300 hk
Bränsletank: 420 liter
Vattentank: 220 liter
Hålltank: 100 liter
Kojer: 4 + 2
Pris i Norge: 1,6 MNOK med Volvo Penta D4-225 (218 hk)
Info: http://sagaboats.no

Inför sommarens båtsäsong lanserar Eniros populära planeringsverktyg På sjön i Android. Eniro på sjön är ett snabbt och enkelt hjälpmedel för dig som är på sjön. På appens sjökort kan du med hjälp av kompassen och GPS:en i din Androidtelefon snabbt se var restauranger, varv, gästhamnar med mera finns i förhållande till där du befinner dig.

I appen finns även snabbuppringning till Sjöräddning för allvarliga nödsituationer samt till 118 118 om du behöver svar på andra frågor.

– Många njuter av sjön på sommaren och när vi nu finns i iPhone, iPad och i Android kommer de flesta att ha tillgång till Eniro På sjön. Vi jobbar hela tiden för att skapa nya relevanta mobila lösningar som möter konsumenternas behov. Med Eniro På sjön kan man enkelt söka efter restauranger, hamnar eller butiker direkt i sjökorten, allt är samlat på ett ställe, säger Mattias Wedar, vd Eniro Sverige.

Alla basfunktioner finns samlade i menyraden och inkluderar att söka på förinställda val som till exempel:

X Naturhamnar
X Gästhamnar
X Bränsle
X Mataffär
X Logi
X Varv
X Restaurang
X Frisök på platser
X Snabbknappar på sjöräddningen och 118118

Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.
Appen är gratis och finns för nedladdning i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar#?t=W251bGwsMSwxLDIxMiwiY29tLmVuaXJvLm5hdXRpY2FsYXIiXQ

Eniro På sjön finns sedan tidigare för iPhone och för iPad.
Info: www.eniro.com

Nu lanserar KALA ännu en värdefull och intressant nyhet i den så kallade MobX- serien. USB Booster är en liten anspråkslös, men mycket effektiv snabbladdare till smarttelefoner och läsplattor.

Tack vare USB Booster kan du ladda din mobiltelefon tre gånger snabbare än på annat sätt. Du kan också garantera att batterispänningen behålls i ungarnas IPAD när de tittar på en film i baksätet, om din bil har ett USB-uttag.

Medan vanliga USB-kontakter är spärrade till 0,5 ampere för att kunna ta hand om både ström- och dataöverföring, ökar MobX USB Booster strömstyrkan till 1,4 ampere för snabb laddning. Denna USB Booster, som kopplas in mellan datorns USB-port och laddkabeln, gör om kontakten till en ren strömutgång och ökar alltså strömstyrkan med upptill 1,4 ampere.

Ett tryck på knappen i mitten av USB Boostern synkroniserar den med PC’n så att överföringen garanteras, samtidigt som enklare enheter fortfarande laddas – dock bara med begränsad hastighet, eller som med en vanlig USB-kontakt.

MOBX USB Booster fungerar med alla PC/Mac med USB 2,0 eller 3,0. Den är utrustad med överspännings- och kortslutningsskydd för ökad säkerhet för såväl PC:n som den mobila enheten och konstruerad för att inte bara vara estetiskt tilltalande utan också portabel samt extremt praktisk och lätthanterlig. Pris 199 kr.

Info: www.kala.se

Solen sken över Klädesholmen när flera tusen personer firade Nationaldagen och Sillens dag. Dagen inleddes med att ständige ordföranden i juryn för Årets Sill, Peter Harryson, presenterade Årets Sill 2012 “Tranbär och citrontimjan” och lämnade över en symbolisk check till Sjöräddningssällskapet. Sammanlagt gav försäljningen av Årets Sill 2011 och förra årets Sillens dag 104 500 kronor.

Marknadsstånd, sillunch på hamnpiren, sång och musik, besök i sillfabriken, ribbåtsåkning och uppvisning av Sjöräddningssällskapet. Det blev en strålande nationaldag och Sillens dag på Klädesholmen, och besöks- och sillunchrekord då flera tusen personer gästade ön dagen till ära.


– Det har varit en fantastisk dag och vi har sålt över 1 550 silluncher, det är en 50 procentig ökning från förra året. Försäljningen av luncherna och ribbåtsåkningen idag ger ytterligare ett värdefullt tillskott till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Dessutom hoppas vi på att över 100 000 burkar av Årets Sill 2012 “Tranbär och citrontimjan”, ska säljas under året och ge lika många kronor till sjöräddningen, säger en mycket nöjd Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill och en av initiativtagarna till Årets Sill och Sillens dag.

Sillens dag är ett initiativ av restaurang Salt & Sill och Klädesholmen Seafood. En del av försäljningen under Sillens dag går till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Försäljningen av Årets Sill 2011 gav 75 000 kronor, försäljningen under förra årets Sillens dag 29 500 kronor, sammanlagt 104 500 kronor, allt till sjöräddningen.

– Vi är beroende av gåvor och vi är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag. Pengarna är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet och den som tog emot den symboliska checken av Peter Harryson.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en enda uppgift – att rädda liv till sjöss. Man står för 70 procent av all sjöräddning i Sverige, 2011 genomförde de frivilliga sjöräddarna över 7 000 uppdrag.

Info: www.aretssill.se

Den här 6 m långa och helt soldrivna båten från Vripack Solar Team är en av de båtar som ställer upp i ”Frisian Solar Challenge 2012”. Tävlingen är den största i sitt slag i Nederländerna, där utvecklingen av sol- och eldrivna har kommit långt. Tävlingen fokuserar på design och konstruktion av ultralätta soldrivna båtar. Själva tävlingen är 220 km lång och går genom elva städer i Friesland 8–14 juli.

Det gick bra för Vripack Solar Team i den förra upplagan av samma tävling.

– 2010 kom vi tvåa med vår förra båt, ”Sunny Side Up II”. Den gången var vi främst fokuserade på design och båtens tekniska lösningar. I år spelar det fortfarande en viktig roll, men nu har vi lagt mer vikt vid teknisk utveckling och olika förbättringar, säger Joost Mertens, kapten för Vripack Solar Team.

Vripack Solar Team har utvecklat sina system i båten tillsammans med teamets sponsor, ”Whisper Power”. Mertens säger att den nya soldrivna båten kommer att gå betydligt snabbare än sin föregångare.

Ett exempel på förbättringarna är båtens nya propellersystem, som drivs av en permanentmagnetmotor. Energin till motorn kommer från ett batteri, som laddas via fyra solpaneler. Olika utväxlingar gör det möjligt att nå högre topphastigheter. Den optimerade propellern ska ge båten en toppfart på 24 knop.

Även båtens skrov har utvecklats jämfört med den förra generationen. Vripacks konstruktörer och designers har noga studerat olika skrovformer och sedan testat olika modeller med dragprover för att få rätt resultat. Skrovet håller för närvarande på att byggas färdigt hos företaget Epomat.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6 meter
Bredd: 1,65 meter
Djupgående: 0,11 meter
Material skrov: glasfiber och epoxy
Elmotor: Whisper Power
Klassificering: A
Designer: Vripack Solar Team
Konstruktör: Vripack Solar Team
Byggare och skrov: Epomat
Propellerdesign: Marin
Info: www.vripack.nl

Det EU-finansierade projektet BERAS Implementation är inbjudet av Nordiska Ministerrådet till FN-konferensen Rio+20 för att presentera sin utveckling av ekologiska kretsloppssamhällen (Sustainable Food Societies). Projektets sekretariat finns i Järna i Södertälje där man under flera års tid utvecklat ett framgångsrikt samarbete mellan aktörer från hela livsmedelskedjan också inkluderat kultur och turism. Med gården i centrum etableras ekologiska kretsloppssamhällen i samtliga länder kring Östersjön för att skapa en långsiktigt hållbar utveckling i regionen.

FN-konferensen Rio +20 om hållbar utveckling kommer att äga rum i Brasilien i juni 2012. Då samlas världens ledare tillsammans med en bred skara deltagare från ideella organisationer, näringslivet och andra grupper med det mål att forma en hållbar strategi för vår gemensamma planet. BERAS Implementation kommer att representeras av Jostein Hertwig, chef BERAS sekretariatet och Johan Ununger, VD Saltå Kvarn.

BERAS Implementation – ett brett partnerskap för en renare Östersjön

BERAS Implementation är ett EU-projekt som medfinansieras av EU:s Östersjöprogram. Projektet har ett starkt partnerskap med 10 länder i regionen samt Norge. Bland partner och associerade organisationer finns ministerier, regionala och lokala myndigheter, universitet och forskningsinstitut, ideella organisationer och företagssektorn. Projektets mål är att bidra till en god miljömässig status i Östersjön, stärka jordbrukets hållbarhet och bidra till landsbygdsutveckling i regionen. En del i projektet är att utveckla ekologiska kretsloppssamhällen i hela Östersjöregionen. Kommunen deltar i projektet både inom ramen för vatten- och kostfrågor och har bland annat blivit uppmärksammad för den höga andel ekologisk mat som köps in av de kommunala storköken ” Östersjövänlig mat”( ”Diet for a clean Baltic”). Södertörns högskola är projektets Lead Partner och ansvarig för projektet. Mer information om projektet finns på www.beras.eu.

Kort fakta om ekologiska kretsloppssamhällen

•Ett helhetligt och fullskaligt ekologiskt alternativ för hela livsmedelkedjan från jord till bord
•Integrerar ett nätverk av universitet, privata aktörer från näringsliv och civilsamhället samt från offentlig sektor

Det ekologiska kretsloppssamhället i Järna/Södertälje har utvecklats under 50 år. Idag består det av mer än 70 initiativ med aktörer från hela livsmedelskedjan; ekologiska kretslöpsgårdar och trädgårdar, livsmedelsförädlare, distributörer, butiker, restauranger och turismentreprenörer med starkt stöd från kommunen.