nyhetstest

Båtklubbarnas Dag i Stockholm är inne på tredje året och hålls i är lördagen 25 augusti. Det som började som ett litet hugskott har nu vuxit till en fest för hundratals båtåkande och publik. Från cirka 110 båtar i paraden år 2010 ökade det till över 250 båtar förra året.

Programmet på Stockholms vatten omfattar en stor båtparad med musik och galanta båtekipage, en omfattande båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och allehanda aktiviteter.

Det började med några klubbar i det inre av Stockholms vatten, men idén borde passa alla med båtintresse! Det är framför allt fest och parad, men det finns en allvarlig bakgrund.

De ideella båtklubbarna har funnits tätt intill och inne i städerna sedan över hundra år och utgör ett starkt inslag i såväl stadsbild som för innevånarnas rekreation. Idag lever dessa båtklubbar ett alltmer osäkert liv på grund av bygg- och exploateringsplaner. När nya stadsdelar växer fram intill vatten glöms fritidsbåtarna bort, båtklubbar trängs ut och på betongkajerna står det ”förtöjning förbjuden”.

I Stockholm samordnar Föreningen Båtklubbarnas Dag aktiviteterna. Men alla som vill delta över hela landet är välkomna att ansluta sig, få råd och tips för egna evenemang eller ”stjäla idén” och göra något helt eget för att uppmärksamma båtlivet lördagen 25 augusti.

Programmen på de olika båtklubbarna kl 11-15 beror på vad man ha resurser för. Men den stora båtparaden kl 15-ca 16 är gemensam.

Programmet den 25 augusti omfattar:
• Storståtlig båtparad (med segelbåtar, motorbåtar, flottar och andra flytande företeelser)
• Musicerande besättningar
• Öppet hus/brygga, båtturer för allmänhet, musik, café etc. OBS! Varje klubb har eget program.

Båtparaden har i år vuxit och en paradväg har blivit FYRA :
1. Från Ulvsundasjön, runda Lilla Essingen, till Riddarfjärden
2. Från Ålsten till Riddarfjärden
3. Från Eriksdal upp genom Årstaviken till Riddarfjärden
4. Från Stadshuset runt Kungsholmen och Lilla Essingen, till Riddarfjärden

Paradvägarna går utmed kajer, broar, bryggor och stränder och går utmärkt att följa för åskådare på land!

Festligaste båtekipage koras! Årets Bästa Parad Ekipage (en, eller flera båtar i kombination) belönas i flera klasser, med fina priser till både klubben och ekipaget. Prisgivningsceremoni blir det på Allt för Sjön i vår.

Stor avslutning med tuutfanfar klockan 16.00!

När alla båtar samlats på Riddarfjärden avslutas årets Båtklubbarnas Dag med en stor tut och mistlursfanfar, förstärkta av Strömma Kanals ångvisslor!

Mer finns att läsa på www.båtklubbarnasdag.se och på facebook Båtklubbarnas Dag.

Den engelska motorbåtstillverkaren Fairline Boats presenterar en rad nya båtar på höstens båtmässor. Bland annat två helt nya båtar, den lyxiga Squadron 60, som får sin premiär på Festival de la Plaisance i Cannes, och Targa 62 GRAN TURISMO, som får premiär på PSP Southampton Boat Show i september.

Förutom de här båda båtarna, som båda är på drygt 18 m totallängd, kan besökarna på btmässorna i Cannes och Southampton se följande modeller från Fairline:

Cannes: Targa 38 GRAN TURISMO, Targa 44 GRAN TURISMO, Targa 50 GRAN TURISMO, Squadron 42, Squadron 60, Squadron 65 och Squadron 78 CUSTOM.

Southampton: Targa 38 GRAN TURISMO, Targa 50 GRAN TURISMO, Targa 62 GRAN TURISMO, Squadron 42, Squadron 50, Squadron 60, Squadron 65 och Squadron 78 CUSTOM.

Squadron 60 är, enligt varvet, en dröm av lyx. Den har väldigt stora innerutrymmen med en extremt lyxig interiör som ska ge högsta stdndard även vid lång cruising. Fairline har vidareutvecklat sin båtserie med namnet Squadron de senaste åren och skapat en ny stilikon. Trenden är allt mer utrymme i båtarna och allt mer lyx i inredning och materialval.

Den enorma flybridgen har till exempel utvecklats till rena nöjesplatformen, där det finsn plats för solbad, måltider och avkoppling med vänner.

Under däck finns tre rymliga kabiner inklusive en fullutrustad ägarkabin och dubbla gästkabiner. Som tillval finns även en kabin för besättning. Bland lyxen märks även hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform, air coditioning (tillval) med mera.

Targa 62 GRAN TURISMO är en helt ny modell som även den håller hög lyxklass. Denna kraftfulla sports cruiser är den största båten i Targaserien, perfekt för alla soldyrkare som vill ha stora båtar med mycket motorstyrka och all lyx ombord.

Targa 62GT har bland annat ett garage för en mindre båt, avsett för en Williams 325 jet tender.

Tekniska specifikationer

Fairline Squadron 60
Pris från £957,200 ex moms med 2 x Volvo Penta D13-800 dieselmotorer.
Längd ö a: 19,35 m
Bredd: 4,85 m
Kojer: 6 – 8
Djupgående: 1,39 m
Vikt:: 23,5 ton
Bränsletank: 2 600 liter
Vattentank: 928 liter

Fairline Targa 62GT
pris från £892,300 ex momes med Volvo Penta D13-800 dieselmotorer på 800 hk vardera.

Längd ö a: 19,33 m
Bredd: 5,03 m
Djupgående: 1,31 m
Vikt: 24,61 ton
Bränsletank: 2 558 liter
Vattentank: 718 liter
Info: www.fairline.com
Twitter: twitter.com/fairlineboats

Engelska Princess Yachts har oerhört starka ägare och presenterar nya modeller i ett högt tempo. De två senaste modellerna har en helt ny layout och design men fortfarande med Princess klassiska linjer. Även priserna är mycket konkurrenskraftiga jämfört med både skandinaviska och engelska kvalitetsvarv.

Till viss del är det den höga kursen på den svenska kronan som slår igenom. Men Princess har även lyckats hålla låga priser genom rationell produktion och smart design.

Princess 56 (bilderna) visas under hösten medan nya Princess 52, kommer till våren.

Priset för en 52:a med 2 x Volvo Penta D9 à 575 beräknas till 7,3 Mkr inkl moms (kurs 10,50).

Princess 56 med 2 x Caterpillar à 715 hk beräknas till 9,8 Mkr inkl moms (kurs 10,50).

Här är fabrikens engelska pressrelease för Princess 56:

NEW PRINCESS 56 – SETTING NEW STANDARDS
IN FLYBRIDGE CRUISING

Ever since the launch of their first craft in 1965, Princess have been leading the way in technical innovation, exceptional seakeeping and timeless design. The first flybridge boat in 1973, the Princess 37, revolutionised the brand’s core market and the Plymouth builder has remained at the very forefront of the sector ever since, producing many iconic and market leading models along the way.

Following this impressive line of craft the new Princess 56 understandably arrives with some very high expectations but, being designed and engineered by one of the largest and most experienced in-house development teams in the industry this new Princess flybridge yacht will not just meet these high standards – it will set new ones.

The new Princess 56 perfectly combines a spacious and exquisitely appointed interior with an exhilarating performance and highly sociable exterior deck layout. The expansive cockpit features a teak dining table and generous seating and teak-laid steps either side lead to the bathing platform which can be fitted with an optional hydraulic raise/lower mechanism to ensure easy stowage, launch and recovery of a tender.

For panoramic views, dining can also be enjoyed on the spacious flybridge where further seating surrounds a second al fresco dining table which is serviced via the large wetbar complete with sink, refrigeration and electric barbecue. Sight lines from the upper helm are exceptional and controls mirror those of the lower station. Twin helm seats are complemented by a versatile ‘L’ shaped companion seat to starboard which can also be easily converted into a sun bed.

As with all Princess craft, the interior is crisp and contemporary and finished to the highest quality to create an interior ambience of a much larger vessel. The beautifully styled main saloon is bright and airy with large wrap-around windows providing panoramic views. The open-plan arrangement features a U-shaped sofa and coffee table, with a sofa opposite, and a separate raised dining area. The highly equipped galley is also located here ensuring a highly sociable layout for all.

The extra space created by positioning the galley on the main deck also allows for three very spacious and beautifully appointed cabins below. The master stateroom is situated aft to make use of the full beam and features large hull windows either side to create an exceptionally light space and provide wonderful views. Both the master and the spacious forward guest cabin have generous en-suites and ample storage throughout. The optional aft cabin, with its own WC, incorporates a single bed for crew or occasional guests.

Every Princess craft is the result of a rigorous and uncompromising approach to design and manufacture from pioneering hull designs to cutting-edge engineering and production techniques – the new Princess 56 is no exception. The trademark Princess deep-V hull ensures confident seakeeping and the very latest hull design delivers lower planing speeds, improved efficiency and superior performance.

The hull itself has been created using the very latest Resin Infusion Technology to deliver a much lighter and stronger structure resulting in higher speeds, improved fuel efficiency and an extended cruising range. Computer profiled spray rails roll water away to keep the boat drier at high speeds and advanced sound-deadening materials, and a bespoke exhaust system minimise engine noise and emissions to produce an exceptionally quiet performance.

The new Princess 56 is the latest in a long line of market leading Princess flybridge models and with her uncompromising design, exceptional quality of build and exhilarating performance she is sure to continue the family tradition and set new standards for the sector.

Length overall (incl. pulpit) 59″ 5in (18.11m)
Length overall (excl. pulpit) 57″ 6in (17.53m)
Beam 15″ 7in (4.76m)
Dra” 4″ 3in (1.29m)
Displacement approx. (Twin Volvo D13-800) 26,800kgs* (59,084lbs)
Fuel capacity 582 gal/699 US gal/2650L
Water capacity (incl. calorifier) 130 gal/156 US gal/592L

Utanför Västra Hamnens Turning Torso i Malmö trängdes sju X-35:or i Grand Prix 4 av 6 i Volkswagen X-35 Cup. Båtarna kunde komma nära land och ge publiken en riktig uppvisning. Det var inget tvivel om att danskarna från andra sidan sundet var solklara vinnare, unika rentav.

Det var till en början mycket lätt vind i helgens Grand Prix och något svårare seglingsförhållanden var att vänta. Men vinden tilltog och i en regatta med hela fem race under lördagen och tre ytterligare på söndagen kunde X-35:orna kämpa om poängen i helgen.

Lördagens seglingar var placeringsmässigt unika i sitt slag. Under de fem racen tog danska Swegon vinster i samtliga. I årets upplaga av Volkswagen X-35 Cup har detta aldrig tidigare hänt. Dag två låg teamet också i topp men fick med sig en tjuvstart då den svarta flaggan var rest och blev diskvalificerade därav. De tog dock revansch i nästa race genom att återigen vara först över mållinjen.

Nautiska Racing Team fick ett lyft i helgen och placerade sig tvåa i totalen för detta Grand Prix. Magnus Olsson som är taktiker ombord var mycket nöjd:

– Vi är nybörjare känner vi och går långsamt och säkert framåt och har blivit bättre. Vi har haft kanonförhållanden i helgen, korta banor, många starter, trångt , nära båtarna, nära varandra, jättekul!

Cupen var denna gång en del av Malmö Sail Week. Kommentatorer bjöd publiken på intressant kuriosa om X-35 och delgav ställningsläget i racen.

Malmö är en ny seglingsarena för Volkswagen X-35 Cup och tanken är att VM i X-35-klassen ska hållas här. Klabbe Nylöf som i sitt bolag Whyshore arrangerar cupen är mycket nöjd med arenan:

– Malmö bjuder in till så många möjligheter. Det är publikvänligt och det är fina seglingsförhållanden. Vi har haft en jättefin regatta här i Malmö. Vi ser fram emot ett eventuellt VM på samma plats nästa år.

På plats var även TV-4 Sport som i sitt program “Segling – seglingens Grand Prix 2012” sänder från Volkswagen X-35 Cup i Malmö. Programmet har ordinarie sändningstid onsdagar klockan 22.00 i TV4 Sport, just denna tävling sänds dock klockan 23.00 den 15 augusti i samma kanal.

https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup

I tuffaste konkurrens tog KSSS-seglaren Thomas Blixt och hans 14-mannabesättning på TP52:an Blixt Pro Sailing hem VM-silvret i ORCi, havskappseglingens elitklass, efter en veckas tävlingar i Helsingfors. Blixt fortsatte sin starka resultatserie i VM med en andraplats i den avslutande bankappseglingen.

– Det är helt fantastiskt, jag kan knappt tro att det är sant, men vi har seglat väldigt bra den här veckan och är enormt nöjda, jublade Thomas Blixt.

VM-guldet i stora klass A tog den regerande världsmästaren Alberto Rossi, Italien, med sin Farr 40 Enfant Terrible.

Havskappseglaren Thomas Blixt har ett av sina bästa år i havskappsegling. Han är regerande svensk mästare och blev totaltvåa i ÅF Offshore race (f d Gotland Runt).

– Men det här är mitt bästa resultat någonsin, säger Thomas Blixt som för andra året seglar en TP52, en 17 meter ren tävlingsbåt byggd i kolfiber. Vi hade nog inte ens kunnat drömma om att ta VM-silver när vi åkte hit till Helsingfors.

I VM i ORCi har Blixt haft sju man ur sin basbesättning och sju finska seglare som inte tidigare seglat på båten.

– Vi har haft en väldigt fin teamanda, alla har jobbat som ett lag, förutom att vår taktiker Stefan Winberg har läst vindarna otroligt bra i ganska svåra förhållanden och våra trimmare har hållit bra fart i båten.

Lördagens bankappsegling gick i lätta vindar med omkring 4 m/s. Blixt Pro Sailing fick en bra start och hittade fina vinklar och vindstråk både på första länsen och andra kryssen. Efter en timme och två minuter hade man seglat den åtta distansminuter långa kryss-läns-banan, vilket ger en medelfart på ca åtta knop.

– Vi seglade rätt på alla vindvrid och lyckades ta andraplatsen i mål, berättar Blixt

KSSS firade triumfer även i de mindre båtklasserna. Patrik Forsgren seglade sin First 36,7 Team Arken Zoo till en fjärdeplats i den sista bankappseglingen och lyckades därmed ta hem VM-bronset i klass B Gold Fleet. Paul Nord, Arcona 340, blev 14:e man och Per Lundqvist, X-332, 18:e i samma klass.

Men också Jonas Wiström, till vardags vd för ÅF, seglade hem ett VM-silver i klass B Silver Fleet med sin Grand Soleil 37 BC Amarone.

Det har aldrig hänt förr och det kan aldrig hända. Men det har hänt. Under en och samma helg har svenska racerbåtförare kört hem tre = tre VM-guld. Svenska Racerbåtförbundets egen målsättning är att våra förare ska köra hem ett VM Guld om året. Det slogs med råge bara under helgen.

Nya Världsmästare är:

Roland Sjögren och Erik Stark, kör tillsammans Thundercat klassen.

Rolle Sjögren från Vaxholm har tidigare fler VM & EM medaljer samt Världsrekordet för klassen. Det här var hans första VM Guld i Thundercat. Det var en oerhört jämn tävlingsvecka i Norge där avgörande föll i finalkörningen där han med djärvhet, skicklighet och god taktisk förmåga klarade av att vinna.

Erik Stark vann den tredje VM-deltävlingen i Formel 2 och är där redan klar Världsmästare, även om en deltävling återstår.

Erik Stark från Täby utanför Stockholm, vann tidigare i år Stockholms GP i F2m, trots att han kraschade dagen innan. Därmed försvarade Erik sin titel från ifjol i denna klass som är den snabbaste vi kör i Sverige.

Anton Wigarthsson vann VM för GT 30.

Ifjol vann unge Anton från Kil Europamästerskapet för klassen. I år har han genom seriös satsning bland annat genom RF Elitsatsning utvecklats vidare och tog i Finland sin första VM titel.

Info: www.svera.org

Fredrik Lööf och Max Salminen seglar Tjörn Runt på lördagen den 18 augusti 2012 och får samsas med både världsmästare och familjeseglare på samma vatten och under liknande förhållanden. Fredrik och Max kommer att delta med en katamaran och möter bland annat matchracingseglaren Mattias Rahm och Volvo Ocean Race vinnaren Martin Strömberg.

Martin kommer även att vara prisutdelare på Lilla Tjörn Runt.

2011 års upplaga av Tjörn Runt lyckades Arne Goksöyr att åter vinna Tjörn. Då var 428 seglare anmälda, 403 registrerade sig och 340 korsade mållinjen.

Hur många kommer till start i år? Hur blir vädret? Och vem vinner 2012 års upplaga? De senaste fem åren har vi sett olika båttyper som totalsegrare: Accent, Neptunkryssare, Starbåt, Koster och One-Off. Så det är alltid ovisst vem som står som totalvinnare.

För att informera och inspirera seglarna hålls skepparträffar fredagen den 17 augusti. Vid tre tillfällen under kvällen lotsas seglarna mellan årets nyheter, tips och säkerhetsinformation.

Meteorolog Lage Larsson ger detaljerade och lokala prognoser för vind och strömmar.

Webbanmälan ligger öppen för efteranmälan till och med onsdagen den 15 augusti. För närvarande är 410 st. seglare anmälda.

Mer information på www.stss.se.

Foto: onEdition.

Sir David Beckham och den 16-åriga fotbolsstjärnan Jade Bailey kom i en riktig speedboat till OS vid invigningen för drygt två veckor sedan. Båten, som hade med sig den olympiska flamman, är god för över 70 knop och angjorde Olympia Stadium. Båten var försedd med säten från svenska Ullman Dynamics.

Minst 900 miljoner sportintresserade över hela världen såg Beckham och båten när de kom med den olympiska flamman, som startade sin färd i Aten i Grekland 17 maj. Därefter färdades flamman bland annat över hela Storbritannien innan fotbollens superstjärna David Beckham styrde 70-knopsbåten mot Olympia Stadium.

Båten Beckham körde heter Bladerunner och är designad av Lorne Campbell och byggd av det engelska varvet Ice Marine. Den valdes inte bara för sin futuristiska design utan även för sina goda sjöegenskaper.

En av anledningarna var fjädrande stolar från svenska Ullman, som är bland de allra mest respekterade i världen. Ullmans säten används bland annat av USA:s Navy Seals i deras landstigningsfarkoster, en uppgift som ställer extremt höga krav. Ullman Dynamics byggde även ett extra säte för fackelbäraren i båtens för.

Bladerunner är försedd med två stycken Verado 300 hk utombordsmotorer, vilka ger en toppfart på 72 knop.

Info: www.ullmandynamics.com

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm har gjort det igen. Efter rafflande seglingar i lördagens perfekta förhållanden i Lysekil Women’s Match, säkrade hon finalsegern genom 2 – 0 mot Alexa Bezel. Det resultatet visar dock inte hur hårt motstånd det schweiziska stjärnskottet faktiskt bjöd:

– Nej, vi hade verkligen svårt att rå på Alexa, hon seglade fint. Men vi vann, och nu känns det riktigt dejligt, jublar en strålande glad Camilla Ulrikkeholm, som fick ta emot publikens hyllningar från berget i Kyrkeviksbuktens naturliga arena.

– Vi har överraskat oss själva, erkänner en måttligt besviken Alexa Bezel. Det här var vårt första stora evenemang, så vi visste ju inte alls vad vi kunde förvänta oss. Det är förstås tråkigt att förlora finalen, men vi får se det som att vi har vunnit andraplatsen.

För Marie Björling Duell från Göteborgs Kungliga Segelsällskap blev holländska Mandy Mulder en för svår motståndare i matchen om tredje pris. Redan i en intensiv sekvens före starten lyckades Mulder pressa svenskan över linjen för tidigt, och när Marie sedan tvingades vända för att starta om kändes matchen redan avgjord. Den svenska båten gjorde visserligen tappra försök att komma ikapp, men lyckades ändå inte:

– Att bli fyra känns alltid snöpligt, men vi gav i alla fall Camilla en ordentlig fight om finalplatsen, säger Marie och syftar på semifinalen som krävde fem matcher för att till sist avgöras till danskans fördel.

Ännu tuffare var det i semifinalmötet mellan Bezel och Mulder, som gick till sex matcher för att en finalist skulle kunna koras. Det berodde på att holländskan inledde första matchen med att krascha rakt in i sidan på Bezels båt, och därför tilldömdes både två straffsvängar och dessutom ett poängavdrag. Det är konsekvensen när domarna bedömer att man inte gör allt man kan för att undvika kollision.

Camilla Ulrikkeholm tycker att hennes vecka i Lysekil blev svårare och svårare, i takt med att motståndarna kom in i den båt som hon själv seglar till vardags hemma i KDY i Skovshoved.

– Våra manövrer var hela tiden bättre, men de andra närmade sig. Och när vi inte hade det taktiska spelet helt klart för oss blev det tufft, analyserar hon.

– Vi saknar en bra sparringpartner hemma, så vi får träna mycket själva. Killarna vill inte segla mot oss längre för vi vinner bara hela tiden, skrattar hon.

Marie Björling Duells återkomst till matchracingscenen gav henne och besättningen mersmak.

– Vi har väldigt roligt tillsammans ombord och känner att vi inte har så långt upp till den absoluta toppen. Jag är mycket tacksam mot familjen att jag får hålla på med det här, säger fyrabarnsmamman och nämner att det går en tävling i Danmark om några veckor…

Slutresultat i Lysekil Women’s Match 2012. Placering/namn/nationalitet/prispengar:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 100 000 SEK 2. Alexa Bezel, SUI, 47 000 SEK 3. Mandy Mulder, NED, 39 000 SEK 4. Marie Björling Duell, SWE, 31 000 SEK 5. Caroline Sylvan, SWE, 27 000 SEK 6. Sally Barkow, USA, 24 000 SEK 7. Silvia Roca Mata, ESP, 19 000 SEK 8. Petra Kliba, CRO, 13 000 SEK 9. Anna Kjellgren, SWE, 0 SEK

Semifinalresultat i Lysekil Women’s Match 2012:
Marie Björling Duell, SWE – Camilla Ulrikkeholm, DEN 2 – 3 Mandy Mulder, NED – Alexa Bezel, SUI 2 – 3

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden:
Camilla Ulrikkeholm, Danmark, vid fredagens seglingar. Klar för semi-final på lördagen. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Med tolv segrar var i den dubbla round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match, säkrade danskan Camilla Ulrikkeholm och Mandy Mulder från Holland varsin semifinalplats. 21-åriga överraskningen Alexa Bezel från Schweiz fick ihop 11 segrar och tog den tredje platsen, medan svenska Marie Björling Duell inte blev klar för semi förrän efter segern i fredagens allra sista match, över klubbkamraten Caroline Sylvan:

– I matchracing är det ofta inte klart förrän sista seglingen, så det kändes skönt att knyta ihop säcken. Jag är mycket nöjd med vår laginsats idag, säger Marie Björling Duell.

Björling Duells semifinalplats satt dock långt inne. Inför sista omgången matcher var hon tvungen att vinna över Sylvan. Men inte nog med det. Tuffa – och enda – konkurrenten om den åtråvärda semifinalplatsen, amerikanskan Sally Barkow, behövde dessutom förlora sin sista match mot spanjorskan Silvia Roca Mata. Den matchen inleddes på värsta tänkbara sätt för Barkow, som först tilldömdes två straffsvängar redan före starten. Och när man har fått två straff måste det ena tas direkt efter starten. Sedan lyckades spanjorskan dessutom, genom en smart manöver, tränga Barkow över startlinjen för tidigt.

– Att tjuvstarta och behöva vända tillbaka är egentligen illa nog i så svaga vindar som vi hade på fredagkvällen. När vi sedan omedelbart var tvungna att göra en straffsväng så stod vi nästan helt still medan Silvia stävade iväg ut på banan. Vi gjorde vad vi kunde, men det visade sig omöjligt att ta ikapp, suckade Barkow och tyckte att de kanske inte ens förtjänade en semifinalplats med tanke på att de faktiskt flög in alldeles för sent och missade måndagens träningstillfälle.

– Nej, det var väl inte bästa sättet att förbereda sig för ett så här konkurrenskraftigt startfält.

För Björling Duell var den amerikanska förlusten förstås goda nyheter, men först efter segern i en tät och spännande match mot Caroline Sylvan blev alltså semifinalplatsen klar.

– Nu känns det fint att vi börjar på ny kula. I semi och finaler handlar det ju om att vinna eller försvinna, och där har vi historiskt sett varit starka, tycker Marie, som 2001 – 2005 toppade världsrankingen.

Lysekil Women’s Match är Alexa Bezels första Grade 1-tävling (Internationella seglarförbundets högsta klassificering) men hon har ändå gått från klarhet till klarhet under tävlingen, och är förstås nöjd med vad laget åstadkommit så här långt.

– Vi har visserligen mycket som måste förbättras, men inga stora saker. Besättningsarbetet fungerar excellent och vi har god fart i båten, tycker hon, men erkänner att hon helst slipper riktigt svaga vindar under lördagens semi- och finalseglingar.

Som segrare i round-robin har Camilla Ulrikkeholm favören att få välja semifinalmotståndare, vilket sker vid skepparmötet på lördag morgon.

– Vi får diskutera i besättningen vem vi helst vill möta, säger hon hemlighetsfullt utan att avslöja något.

Resultat efter dubbel round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. De fyra främsta går vidare till semifinal. Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 12 – 4
2. Mandy Mulder, NED, 12 – 4
3. Alexa Bezel, SUI, 11 – 5
4. Marie Björling Duell, SWE, 10 – 6
5. Sally Barkow, USA, 9 – 7
6. Caroline Sylvan, SWE, 6 – 10
7. Silvia Roca Mata, ESP, 5 – 11
8. Petra Kliba, CRO, 4 – 12
9. Anna Kjellgren, SWE, 3 – 13

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden:
Marie Björling Duell, Sverige (Midroc-båten) i närkamp med Silvia Roca Mata, Spanien. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Efter en ny seger i bankappseglingen på torsdagen klättrar KSSS-seglaren Thomas Blixt och hans finsk-svenska besättning på TP52:an Blixt Pro Sailing upp till en total andra plats i VM i havskappsegling klass ORC i Helsingfors.

– Två spikar på ett VM är ju inte dåligt, det visar att vi kan vara med i toppen och slåss, säger Thomas Blixt.
VM i segling ORC har samlat Europas bästa havskappseglare, och regerande världsmästare Alberto Rossi på Farr 40:an Enfant Terrible har hittills visat sin klass genom att leda VM-seglingarna från start. Igår fick han dock för andra gången se sig slagen med sju sekunder av Thomas Blixt och hans blandade besättning på TP52-båten från svenska KSSS och finska NJK.

– Vi gjorde en rätt dålig start och hamnade i lä om de andra i den lätta och ojämna vinden, men sedan lyckades vi väldigt bra med att läsa vindstråken så vi fick till snabba kryss- och länsbogar mot slutet, och kunde då segla ifrån italienarna och gå i mål sju sekunder före Rossi på korrigerad tid.

I VM ligger nu Blixt Pro Sailing tvåa eftersom man får räkna bort sitt sämsta resultat, vilket var andra dagens segling som man tvingades bryta.

Norska TP52:an Wolfpack fick åter se sig slagen av Blixt Pro Sailing och gick i mål som trea på omräknad tid.

– Vi är oerhört nöjda med VM:et så här långt, Stefan Winberg är suverän som taktiker, vi har bra team spirit ombord och killarna trimmar så att vi får hög fart i båten, förklarar regerande svenska mästaren Thomas Blixt.

KSSS ligger i topp även i den mindre klass B i ORC, där Patrik Forsgren ligger i topp med en poängs ledning med sin First 36,7 Team Arken Zoo. Forsgren har vunnit två race, haft två andraplatser, en tredje och igår en fjärde. Mats Wictorin i X-332:an Boxer blev tvåa i gårdagens race.

Nu återstår en lång havskappsegling under fredagen och en bankappsegling på lördag innan segrarna kan utses i årets VM i ORC.

Enligt Svenska livräddningssällskapets undersökning, genomförd på 1 500 personer mellan 19-70 i år boendes i Sverige, vill 85 % av svenska folket se en lag om flytvästar för barn och 60 % en lag om flytvästar för vuxna.

År 2011 omkom 95 personer genom drunkning i Sverige. 40 av dessa olyckor, 42 %, var fritidsbåtolyckor, alltså olyckor som har skett i samband båtar på sjöar eller hav. Det är den enda olyckstyp som ökat sedan 2008 och den kraftigaste ökningen har skett mellan 2010 och 2011 – då ökade antalet drunkningar genom fritidsbåtolyckor med 38 %.

Svenska livräddningssällskapet har som en del i Sjösäkerhetsrådet, sedan några år tillbaka fastslagit att ökat flytvästanvändande är en av de tre viktigaste punkterna för att minska antalet fritidsbåtolyckor. Vi bedömer att minst åtta av tio som omkommit i fritidsbåtsolyckor skulle ha överlevt om de använt flytväst.
En annan undersökning, presenterad av Trygg-Hansa i dagarna, pekar på att flytvästanvändandet är mycket lågt.

Svenska livräddningssällskapet har vid ett flertal tillfällen de senaste åren påpekat att en lag om flytvästar måste genomföras. För varje månad beslutet fördröjs dör ytterligare 2-3 personer. Nu måste lagen verkställas – innan fler människor omkommer i fritidsbåtsolyckor.

Kommentarer

Olof Malmlöf 22:21:50 2012-08-09

Liknande lag finns i Norge och den har inte haft någon effekt. En ny flytvästlag blir bara ett nytt förmynderi över oss medborgare att lägga till "sjöfyllerilagen" och andra dumheter som inte påverkar sjösäkerheten

Carl Peter Carlsson 15:14:29 2012-08-13

Om nu 85% anser att en lag behövs, borde det väl betyda att åtminstone dom och deras barn alltid använder flytväst? En lag behövs inte!

Sneseglaren 23:27:58 2012-08-13

Så kallade "opinionsundersökningar" är på inget sätt en bra grund för ny lagstiftning oavsett sakfrågan! Svenskar är trygghetsnarkomaner. Vi som vill leva vårt liv utan förmynderi måste ha vår demokratiska rätt att göra så. Annars pratar vi förtryck!

Mandy Mulder har med tio segrar och endast tre förluster tagit täten i Lysekil Women’s Match. Därmed petar holländskan ner titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm, som har 9 – 2 i matcher, till andraplatsen. Dock haltar tabellen något, då flera av besättningarna har seglat olika antal matcher.

– De svagare vindarna är taktiskt utmanande, men vi har löst det fint och tagit fyra raka segrar idag, strålar Mulder, som bara förlorade dagens första match mot Marie Björling Duell.

Svenskan vann även sitt möte mot klubbkamraten Anna Kjellgren från GKSS, men förlorade mot Sally Barkow, USA, och Alexa Bezel, Schweiz. Efter dagens 2 – 2 i matcher har Björling Duell totalt vunnit fem och förlorat sju matcher, samma resultat som amerikanskan. Tack vare seger i deras senaste inbördes möte ligger Barkow på fjärde plats, medan Marie halkat ner till femteplatsen så här långt.

– Vi drog på oss ett väldigt onödigt straff i matchen mot Barkow, efter att inte ha hållit undan när hon hade rätt till väg. Sedan var den matchen över, suckar Marie, som verkar stridslysten inför fortsättningen.

– Ja, vi blir bättre hela tiden och nu ska vi plocka fram en ännu högre växel. När det kommer till semifinaler handlar det om utslagning, och då blir det ett annat mentalt spel där vi kan ha nytta av vår stora rutin, tror den 45-åriga sexfaldiga VM-medaljörskan, som alltså fortfarande hoppas nå semin.

Blott 21-åriga Alexa Bezel seglar sin första Grade 1-tävling (Internationella Seglarförbundets högsta klassificering) och har rimligen inte samma rutin, men med stor entusiasm och glädje ombord har hon lyckats ta sig till en tredjeplats så här långt.

– Vi hade inga som helst förväntningar, utan ville bara ha kul och skaffa oss mer erfarenhet. Men nu ska det bli spännande att se hur långt vi kan gå, skrattar hon.

Lysekil Women’s Match fortsätter under fredagen med avslutningen av round-robin (alla möter alla) och därefter går man direkt på semifinal med de fyra främsta.

Ställning i Lysekil Women’s Match. Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Mandy Mulder, NED, 10 – 3
2. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 9 – 2
3. Alexa Bezel, SUI, 8 – 5
4. Sally Barkow, USA, 7 – 5
5. Marie Björling Duell, SWE, 7 – 5
6. Caroline Sylvan, SWE, 4 – 7
7. Silvia Roca Mata, ESP, 4 – 8
7. Petra Kliba, CRO, 3 – 9
9. Anna Kjellgren, SWE, 2 – 10

Resterande program för Lysekil Women’s Match:
Fredag 10 augusti förmiddag, round-robin avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik.

Nu är det äntligen dags att dra igång en seglingstävling i Malmö. Den 9-12 augusti arrangeras Malmö Sail Week i Västra Hamnen där det hålls tävlingar i olika klasser. Tävlingarna sker i form av sprint och korta kappseglingar – nära land för att göra det så publikvänligt som möjligt.

– Trots det geografiska läget har det varit brist på större seglingsevenemang i Malmö de senaste åren. Detta vill vi på Malmö stad gärna ändra på och har därför valt att skapa Malmö Sail Week tillsammans med Malmö Segel Sällskap. Vi vill skapa ett större intresse kring seglingen i regionen och framförallt ta seglingen till publiken, och inte tvärt om. Därför har vi valt att lägga tävlingarna så nära land som möjligt. På så vis kan vi göra det till en större upplevelse för såväl publik som deltagare.

– En viktig aspekt för att skapa ett större intresse för segling i Malmö är att Malmöborna faktiskt ges möjlighet att prova på segling. Därför kommer besökarna att erbjudas gratis prova-på segling under ledning av kunniga instruktörer, säger David Östberg, projektledare Malmö stad. Flytvästar finns till utlån.

Tävlingarna sker alla dagar och på fredagen hålls det en Stadskamp. När man avnjutit seglingen väntar flertalet andra aktiviteter under Malmö Sail Week. Allt äger rum på eller kring Scania plattan i Västra Hamnen.

De som är nyfikna på hur det är att jobba till havs, och rycka ut till räddning får tillfälle att gå ombord på en av Sjöräddningssällskapets båtar som kommer att finnas på plats. Sjöräddningssällskapet kommer även att bjuda på spektakulära uppvisningar ute på havet. Alla träningssugna kan delta i Kockums Fritids pass som hålls varje morgon.

– Vi vill erbjuda annat vid sidan om seglingen också så det kommer att finnas något för hela familjen. I en pool på Scaniaplattan kan man vara med i en radiostyrd båttävling. Eller så kan man titta på norra Europas elit i fotbollsfreestyle som tävlar och kör uppvisningar samt workshops. Det finns även tillfälle för avkoppling. Efter aktiviteterna kan man hänga i loungeområdet som kommer ha inretts med härliga strandmöbler.

Som avlutning på fredagens och lördagens aktiviteter välkomnas alla till ”After sail”. En härlig avslutning på dagen med picknick på plattan till melodier av trubadur.

Malmö Sail Week arrangeras av Malmö stad i samarbete med Malmö Segel Sällskap.

Hela programmet finns på malmo.se/msw

Västra Hamnen i Malmö är platsen för Grand Prix 4 i Volkswagen X-35 Cup. Detta lockar tre danska båtar att gå in i cupen. Det är första gången cupen flyttas utanför Stockholmsregionen och Malmö har hittills lockat 3 danska starka X-35:or.

Volkswagen X-35 Cup har haft uppehåll under hela juli, men nu är det dags igen. I helgen 10-11 augusti väntas 10 båtar stå på startlinjen och fajtas i anda halvlek av Cupen. Tre Grand Prix är avklarade och 3 kvarstår innan cupvinnaren kan ta emot sitt pris.

Det är mycket jämnt i toppen mellan de olika teamen. Matrisen leder men har samma poäng som tvåan Escape Racing Team. Ett poäng över dessa två har Volkswagen Sailing Team som just nu ligger på tredje plats.

Danskarna som nu går in i cupen har placerat sig bra på VM 2011 och kommer ge Volkswagen X-35 Cup ytterligare ett lyft.

Peter Pohl, skeppare i Team Escape satsar på Malmö.

– Vi ser mycket fram emot denna segling och kommer att hyra in Martin Fridh som gästrorsman.

Malmö som seglingsarena är särskilt intressant eftersom VM 2013 kommer hållas här och seglarna därmed får möjlighet att känna på strömmar och andra avgörande förhållanden för att lättare kunna bygga sin taktik.

https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup

Är strandsnäckor olika känsliga för förändringar i vattnets salthalt och spelar underlaget någon roll för strandsnäckors förmåga att sitta fast? Det är några av de frågor som gymnasister undersöker på forskarlägret Summer Science Camp 2012. Lägret anordnas av Göteborgs universitet och pågår just nu på Tjärnö.

Under fem dagar kommer 23 ungdomar från gymnasieskolor runtom i hela Sverige att ägna sig åt forskning på Tjärnö. Under lägret planerar, genomför och utvärderar ungdomarna en egen vetenskaplig studie. Det har blivit tio olika projekt där ungdomarna själva bestämmer vilka frågor de vill undersöka medan forskare vägleder som handledare.

Både fysik och biologi för förståelsen
I år finns, förutom forskare i marinbiologi, också bland andra fysikern Hanna Karlén på plats som handledare.

– Vi arbetar med fysikaliska lagar för att testa biologiska beteenden och ungdomarna får förståelse för att många naturvetenskapliga discipliner hänger ihop, säger projektledaren Elisabet Brock, forskare i marin ekologi vid Göteborgs universitet.

I några experiment kommer ungdomarna bland annat att undersöka hur kraften att hålla sig fast på olika underlag varierar för olika marina djur och jämföra hur det ser ut i mera skyddade omgivningar jämfört med djur som lever i vågexponerade miljöer. Bland annat ska man studera strandsnäckor.

– Under Summer Science Camp samarbetar många olika naturvetenskapliga forskare. Vi kommer att hjälpa eleverna att lösa var sitt vetenskapligt problem utifrån en vetenskaplig frågeställning, säger Elisabet Brock, som är glad att ha fått med representanter från institutionerna för fysik och matematik som handledare.

Forskar under fem dagar
I sommar är det andra året i rad som forskarskolan Summer Science Camp arrangeras på Lovéncentret Tjärnö på initiativ av Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

Eleverna forskar, bor och äter gratis på Tjärnö under Summer Science Camp och får också träffa flera framstående forskare, uppleva världsarvet Tanums hällristningar och göra utfärd med forskningsfartyg i Kosterhavets Nationalpark. Lägret pågår under fem dagar från den 6e till och med den 10e augusti.

http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//unga-sommarforskare-pa-tjarno.cid1091702

Den lilla staden Henån på Orust utanför Uddevalla kommer till helgen, den 11-12 augusti, att bli invaderad av jetskis och vattenskotrar. Detta blir den största jetskitävlingen i Norden med över 120 anmälda till årets andra deltävling i Svenska Mästerskapet.

Orust Jetski Klubb anordnar för sjunde året i rad Sveriges populäraste tävling med rafflande action bara några meter från strandkanten. På land finns det utställare och underhållning och på vattnet blir det full fart med jetskitävlanden på boj-banan, freestyle-uppvisningar och slalomkörning.

Intresset för Henånracet är i år större än på länge, allt ifrån miniorer på 7år som tävlar i Knatteklasserna till VM-förare från Förenade Emirat Staterna i GP-klasserna har anmält sig, även Tyskland, Norge och Finland är representerade. Från Sverige har vi bl a världsmästarna Jessica Borgström och Pontus Andersson, båda från OJK, som skall kämpa för SM poängen.

Upplev spänningen med jetski-racing på riktigt nära håll vid Henånracet den 11-12 augusti.

Mer info: www.ojk.se

Den danska titelförsvararen Camilla Ulrikkeholm från KDY i Skovshoved har genom säker segling drygat ut sin ledning i Lysekil Women’s Match. Hon vinner den första kompletta round-robin (alla möter alla) efter bara en enda förlust, som kom i onsdagens möte mot holländskan Mulder:

– Mandy tvingade oss över startlinjen för tidigt så att vi tvingades vända om, och sedan lyckades vi aldrig riktigt komma ikapp, berättar Camilla Ulrikkeholm.

– Vi trodde inte att vi skulle ha så stora chanser mot Camilla om hon fick närkontakt ute på banan, så vi var tvungna att försöka skaffa oss ett rejält försprång redan från start, förklarar Mandy Mulder leende den vinnande taktiken.

Onsdagseftermiddagens vindförhållanden gjorde att tävlingsledningen valde den kortare banvarianten med tre varv, istället för den normala med endast två varv. Därmed blev det tätare mellan de tre samtidigt pågående matcherna, och fler båtar för varje matchpar att ta hänsyn till. På en kortare bana kan det också vara svårare för den som hamnar i underläge att hitta på taktiska finter för att ta sig ur greppet, något som Marie Björling Duell från Göteborgs Kungliga Segelsällskap fick erfara. Hon inledde visserligen onsdagen fint med tre segrar, men avslutade sedan med två raka förluster. Unga Caroline Sylvan rundade av en förlusttyngd dag med att tvåla till sin klubbkamrat ordentligt och ta onsdagens enda seger i den absolut sista matchen:

– Vi hade det tufft i början och gjorde för många misstag, men i matchen mot Marie stämde allt och vi höll kontrollen från start till mål, tycker Caroline, som slutar på tre segrar och en sjätteplats efter den första kompletta round-robin.

– Det var svårlästa vindar på slutet och vi sinkades av ett trasigt block till förseglet och att skotet trasslade sig på en vinsch, ursäktar sig Marie och berömmer samtidigt motståndarinnan.

– Caroline fick en lucka som hon verkligen förvaltade väl, säger Marie, som ligger trea totalt på fem segrar, en mindre än Mulder och två från Ulrikkeholm.

Alexa Bezel är hemifrån Zürichsjön van vid vindar som skiftar kraftigt i både riktning och styrka, precis som på Lysekilsvattnen under onsdagen. Med tre vinster och bara en förlust under onsdagen har hon nu samma poäng som Björling Duell, men får fjärdeplatsen på grund av förlust i deras inbördes möte:

– Vi hade en bra dag idag, men det var tröttande med mycket väntan, tycker schweiziskan och syftar på många båtbyten och flera banändringar.

Den amerikanska stjärnan Sally Barkow från Wisconsin flög in sent och missade måndagens träningstillfälle i de elva meter långa och fyra ton tunga DS 37-båtarna, som i princip bara seglas i Danmark och Sverige. Men i onsdagens race började hon hitta rätt i båten och ligger nu femma i tävlingen på fyra segrar och lika många förluster:

– Vi är en ny besättningskonstellation som inte seglat ihop förut, men för varje dag lär vi oss både varandra och båtarna bättre. I slutet av veckan kommer vi att vara farliga, lovar hon.

Lysekil Women’s Match fortsätter under torsdagen med round-robin (alla möter alla).

Ställning i Lysekil Women’s Match efter dag 2, komplett första round-robin (alla möter alla).

Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 7 – 1
2. Mandy Mulder, NED, 6 – 2
3. Marie Björling Duell, SWE, 5 – 3
4. Alexa Bezel, SUI, 5 – 3
5. Sally Barkow, USA, 4 – 4
6. Caroline Sylvan, SWE, 3 – 5
7. Petra Kliba, CRO, 2 – 6
8. Silvia Roca Mata, ESP, 2 – 6
9. Anna Kjellgren, SWE, 2 – 6

Resterande program för Lysekil Women’s Match:
Torsdag 9 augusti round-robin (alla möter alla) avslutas Torsdag 9 augusti eftermiddag, “kvartsfinal” en ny round-robin med de sex bästa inleds Fredag 10 augusti förmiddag, “kvartsfinal”-round-robin med de sex bästa avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Vindstilla, regn, sol, framgång, tjuvstart, glädje, svart flagg, krockar, protester och vinnarglädje. Årets SM i Drake var en del av Audi Dragon Cup och hade allt. Med 35 startande båtar i Nynäshamns Jubileumsregattas avslutande tävling SM, visade Team Lumme att de är värdiga mästare.

Det är vindstilla första dagen i årets SM. I timmar ligger Drakarna och väntar på startbåtens nedräkning för att i exakt rätt läge få pressa sig över linjen och sträcka ut mot SM-framgång. Det är glad stämning ändå, men viss iver kan skönjas under ytan.

Det var ett år sedan sist och vinnarskallarna har tagits fram i varje team. Det är hårt tryck på linjen när båtarna äntligen får starta. Omstart. En svart flagga hissas i nästa start och den som nu tjuvstartar blir direkt diskvalificerad i racet. Så blir också fallet. En hel del båtar går över linjen och missar sin chans att vinna. Det blir två race denna dag och leder gör nu Team Linda, SWE323, som vann det andra racet för dagen.

Dramatiken fortsätter andra dagen då ivern och guldjakten leder till att ett antal båtar krockar med lättare skador som följd vid kryssmärket. Senare i race 5 har vi en större krock då en styrbord-babord -situation uppstår och SWE330 kör rakt in i Sweet Alice, SWE358, som får masten bruten och tvingas avbryta. När Sweet Alice beviljas gottgörelse av tävlingsledningen tilldelas de den 6:e placering de hade vid krocken i racet. Eftersom de tvingas till avbrott i tävlingen, räknas en snittplacering ut för det sista racet baserat på deras tidigare placeringar i tävlingen. De ges en 5:e plats i sjätte racet. Det ger dem i sin tur en bronsmedalj. Tur i oturen konstaterar de sannolikt själva.

Vinner gör Team Lumme som med sina erfarna seglare Patrik Salén, Olle Johansson och Staffan Salén. I tre av racen går de ut som segrare och själva hävdar de att det handlar om tur:

– Ibland funkar det, ibland funkar det inte, säger rorsman Olle Johansson.

Lumme vann hela Audi Dragon Cup förra året och även om de nu ligger på femte plats har de goda förutsättningar att avancera då man får räkna bort resultatet från ett Grand Prix vid deltagande av minst 4 deltävlingar. Lumme har vunnit de två tävlingar de deltagit i och missat ett GP som de följaktligen får räkna bort.

SM i Drake avslutade Jubileumsregattan i Nynäshamn. Jan Klingeborn, ansvarig för tävlingsdelen i Jubileumsregattan, är nöjd med SM:et och hela regattan i sin helhet:

– Vi har haft en fantastisk stämning, både bland seglare och bland funktionärer. Det känns som det här är århundradets arrangemang här i Nynäshamn med över 70 000 besökare under regattan.

Resultatlistor och mer info: www.audidragoncup.se

Bryggleverantören AlfaBryggan AB har efter förfrågan från Norrtälje kommun tagit med tagit fram en riktig ”Miljöbrygga” och Norrtälje kommun är antagligen först i världen med att erbjuda båtfolket i skärgården ett lättillgängligt och fräscht ställe att göra sig av med både sopor och latrin.

Pressmeddelande:

Miljöbryggan Rti-septi™ ”combi” är ett resultat av befintlig teknik och innovationshöjd, d.v.s. välja rätt teknik och sätta ihop det till en ny produkt.

Norrtälje kommun måste som alla andra kommuner i Sverige på grund av en ny lag fr.o.m. 2015 som förbjuder att man släpper ut toalettavfall från fritidsbåtar erbjuda båtfolket möjlighet att tömma latrintanken.

Norrtälje kommun tog redan 2010 kontakt med AlfaBryggan AB för att se vad det fanns för möjligheter att kombinera latrintömning med en sopstation. AlfaBryggan AB har specialiserat sig på innovativ modern marin miljö och har genom sina underleverantörer mer än 30 års erfarenhet i ämnet och resultatet lät inte vänta på sig.

Som en extra bonus blev det dessutom en modern WC med vattenspolad toalett och handfat, ventilation och pissoar. Toalettbyggnaden är hög, ljus, luftig och är självklart målad i falurödfärg med vita knutar. När bryggans nya trädäck snart har grånat så kommer bryggan att smälta in fint i skärgårdsmiljön.

Miljöbryggan Rti-Septi™ ”combi” är 3 m x 15 m och har 3 funktioner. Sugtömma latrin från båtar, förvara hushållssopor samt en toalett med handtvätt. Latrintankarna är 6 kbm och djupsopbehållaren är 5 kbm. Bryggan är mycket stabil och två båtar kan använda stationen samtidigt, den är fristående och oberoende av el. Alla pumpar är handdrivna, ventilationen vinddriven och nivåavkännaren som skickar sms till ansvariga är soldriven. Miljöbryggans pontoner är polyeten med luft som är det miljövänligaste materialet för flytbryggor. Trädäcket är kådig sibirisk lärk. Miljöbryggan Rti-septi™ ”combi” är en riktig vän för dig som gillar en ren skärgård!

Info: www.pontoner.se

För sjunde gången sedan premiären 2004 är det på tisdagen tisdag dags att köra igång Lysekil Women’s Match igen. På det årliga matchracingprogrammet är evenemanget en höjdpunkt som lockar ett stort antal av världens främsta kvinnliga seglare. 300 000 kronor i prispengar, varav segraren får en tredjedel, ska fördelas under veckan.

Matchracing är spännande kappsegling mellan två båtar åt gången, med prestigefyllda America’s Cup som förebild. Lysekil erbjuder med fina vindförhållanden och naturliga läktare på bergen kring Kyrkeviksbukten en fantastisk arena för både seglare och publik. Seglingarna inleds i morgon tisdag och avslutas sedan med lördagens rafflande finalrace. Så här ser programmet kortfattat ut:

Tisdag 7 augusti, round-robin (alla möter alla) inleds Onsdag 8 augusti, round-robin (alla möter alla) fortsätter Torsdag 9 augusti förmiddag, round-robin (alla möter alla) avslutas Torsdag 9 augusti eftermiddag, “kvartsfinal” en ny round-robin med de sex bästa inleds Fredag 10 augusti förmiddag, “kvartsfinal”-round-robin med de sex bästa avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Det här är tjejerna som ska göra upp i Lysekil:

Camilla Ulrikkeholm, Danmark, titelförsvarare För 15 år sedan ledde jolleframgångarna till att Camilla Ulrikkeholm fick utmärkelsen som Danmarks bästa unga kvinnliga seglare. Efter ett par års seglingsuppehåll har det sedan hösten 2003 bara varit matchracing på dagordningen för denna ständigt leende och lakritsälskande danska, i alla fall vid sidan av jobbet som arkitekt i Helsingör. Camilla är en badkruka som tycker att vattnet ska man inte simma i utan segla på. Och detta gjorde hon så bra i fjolårets Lysekil Women’s Match att hon nu kommer till årets evenemang som titelförsvarare. Team Ulrikkeholm har inte satsat på OS utan gått in för segling i större båtar såsom DS 37, men ändå lyckats behålla en placering bland de absolut främsta på världsrankingen.

Mandy Mulder, Nederländerna
Får man tro Mandys svenske tränare Mikael Lundh så är holländskan en supertalang som med stor envishet och alltid högsta fart i båten sätter konkurrenterna på plats. Redan som 20-åring tog hon sin första OS-medalj, ett silver i Ynglingklassen i Beijing 2008. I fjol kvalificerade hon Nederländerna till OS genom sin sjundeplats i för-OS, men blev sedan inte själv OS-uttagen. Till Lysekil Women’s Match har hon förstärkt besättningen med rutinerade Klaartje Zuiderbaan, själv rorsman vid premiärtävlingen 2004. Mulder är ett traditionellt holländskt efternamn för dem som sköter väderkvarnar, så det kan kanske vara till hjälp för att hitta de rätta vindarna i Lysekil.

Anna Kjellgren, Sverige
Som junior tog Anna inte mindre än fem guld i JSM i Optimist och 420. Hon har också varit femma på EM i matchracing och som högst nummer 18 på världsrankingen, men det var innan medicinstudierna tog över. Nu specialiserar hon sig inom ortopedi, åker skidor på vintrarna och kör nya OS-klassen kitesurfing, men bara när det blåser mycket. Och så ska sambon Johan omvändas från golfare till seglare… Anna är även matchracingdomare och har pluggat båtdesign på Nya Zeeland. Sedan 2011 bor denna Kullavikstjej åter i Göteborg och har nu formerat en matchracingbesättning med en blandning av hungriga jolletjejer och erfarna matchracingseglare, som ska göra allt för att nå toppresultat i Lysekil i år.

Alexa Bezel, Schweiz
Strax söder om Zürich, på den västra stranden av den långsmala Zürichsjön och precis där färjan går över till Meilen på ostsidan, där har detta schweiziska stjärnskott sin hemmahamn. Alexa Bezel är en språkbegåvning som med den äran fixar att hålla ihop sin besättning av unga lovande landsmaninnor, trots att de kommer både från alplandets tyskspråkiga och från de franskspråkiga delarna. Deras seglingsbakgrund finns i såväl jollarna 470 och Laser som i kölbåtar och katamaraner. Tjejerna i Team ChicaCER har mestadels seglat lokala matchrace i bland andra Bodensjön och Genevesjön, så Lysekil Women’s Match blir deras första evenemang med ISAF Grade 1. Ska de kunna rå på de mer rutinerade damerna?

Caroline Sylvan, Sverige
Som ”alla” andra inledde Caroline sin seglingskarriär i Optimist och E-jolle och deltog i såväl nordiska och europeiska som världsmästerskap. I OS-klassen Laser Radial har hon vunnit SM två gånger, och när hon för bara ett par år sedan började segla matchracing så blev det seger direkt i ungdoms-SM. I fjol vann Caroline och hennes besättning även ungdomstävlingen i Match Cup Sweden på Marstrand, fick ett wildcard till Lysekil Women’s Match men slutade på jumboplatsen efter en tuff vecka i de stora DS-båtarna. VM i australiensiska Perth i vintras gav detta unga lag – New Sweden Match Racing Team – från Göteborgs Kungliga Segelsällskap ytterligare nyttig erfarenhet att ta med sig till årets tävling i Lysekil.

Marie Björling Duell, Sverige
Hon toppade 2001-2005 världsrankingen fyra år i sträck och hon har sex VM-medaljer i matchracing, varav den senaste ett silver i Lysekils-VM 2009. Nu gör Marie Björling Duell comeback igen, och ska med hjälp av flera besättningsmedlemmar från de fornstora dagarna försöka upprepa framgångarna. Marie är barnmorskan som sadlat om till mental rådgivare och coach i egna bolaget Kompetenshamnen. Motståndarna ska besegras med rutin, erfarenhet och en hög lägstanivå, men så mycket träning har det inte blivit för Marie & Co. Åtminstone inte seglingsträning. Däremot har det här gänget aldrig tidigare kommit så fysiskt starka till ett evenemang som till årets Lysekil Women’s Match.

Silvia Roca Mata, Spanien
Efter en tidigare jollekarriär i Optimist, Laser Radial och E-jolle samt även en OS-satsning i Yngling, började Silvia Roca Mata med matchracing efter den förra olympiaden i Beijing då klassen utsågs till OS-gren. I fjol tog spanjorskan från Barcelona en fjärdeplats i EM i matchracing och hon håller just nu en tiondeplats på världsrankingen. Silvia och hennes besättningsmedlemmar är egentligen specialiserade på OS-båten Elliott 6, men klarade vid sin Lysekilspremiär i fjol av att nå en sjätteplats med dubbelt så stor besättning – sex personer – i DS 37. Den placeringen ska de göra allt för att förbättra i år, då de vältränade och efter gedigna förberedelser återkommer till Lysekil Women’s Match.

Petra Kliba, Kroatien
Segelklubben Vega i kroatiska Pula har fostrat flera duktiga matchracingseglare och 35-åriga Petra Kliba är en av dem. Hon har seglat sedan fyraårsåldern men började inte kappsegla förrän i tonåren. En knäskada förstörde hennes chanser att nå OS i Atlanta 1996, och istället fokuserade hon på havskappsegling. Petra Kliba har rundat jorden i Hong Kong Challenge Round the World Race och även seglat med en dambesättning i Baltic Sprint Cup. Hon är också en språkbegåvning och arbetar som översättare mellan kroatiska, engelska, italienska och tyska. Petras stora intresse för entypskappsegling, med ett flertal VM i 505, J 22 och E-jolle, ledde fram till en matchracingkarriär som även den utvecklats framgångsrikt.

Sally Barkow, USA
Riktigt roliga seglingar, utmanande båtar, en fantastisk arena och så några trevliga fester. Där har ni anledningarna till att amerikanska superseglaren Sally Barkow gärna återkommer till Lysekil. Sally Barkow är 32 år och en av världens absolut mest rutinerade kvinnliga matchracingskeppare. Två gånger har hon utsetts till Rolex Yachtswoman of the Year; årets seglare. Redan 2004 kom hon till premiärupplagan av Lysekil Women’s Match som nybliven världsmästarinna, en titel som hon försvarade året därpå. Efter OS-deltagande i Yngling i Qingdao 2008 var hon tillbaka i Lysekil för VM 2009. Ska det i år bli tredje gången gillt för Sally Barkow, som ännu inte lyckats ta hem segern i Lysekil Women’s Match?

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik.

Återigen var det i Sveriges reservhuvudstad Karlsborg som 2012 års ROC-mästare skulle utses och det blev en upprepning – Pontus Andersson får nu en ny inskription i ROC-priset.

Tävlingen lockade 54 förare, många förare deltog i flera klasser så i de åtta klasserna blev det hela 80 startande som körde i strålande solsken på lördagen.

I den populära FUN-klassen körde bland andra Thomas af Klinteberg, Almöns Jetski Academy som vann finalen mot Adde Jansson från Askersund.

Bland FUN-förarna hittade vi två av Sveriges mest kända bilracing förare. Båda tävlar för VOLVO teamet POLESTAR och visade sig ha riktiga vinnarskallar. Mästerskapsledaren i TTA-serien, elitserien i Racing, Fredrik Ekblom slutade på en 7:e plats i finalomgångarna. Team-kamraten Thed Björk hamnade längre ned i listan.

Vintage klassen fylldes med gamla härliga maskiner. Finast var nog Mats “Harra” Örtendahls JS550 från början av 90-talet , en nästan oanvänd maskin som Harra lyckats hitta och dagen till ära lät gamle kombattanten Mattias ”matson” Dahlgren köra.

Till slut var det SM-klassernas tur att avgöra sina race i Vätterns fina vatten. Dagens uppkörning såg vi i Lite klassen där Jessica Borgström kvalade in som åtta, men eliminerade bort konkurrent efter konkurrent. Till sist blev hon utslagen av Norske gutten Stian Schjetlein som därmed fick uppgiften att möta kvalettan Marcus Engvall. Marcus slog till med två raka segrar vilket resulterade i en andraplats för Norges elitförare.

Sist ut var GP-klassen, nu var det dags för Pontus Andersson att starta upp sin 170 hästars Hydrospace som han kvalade in till förstaplatsen. Först skulle det avgöras vem som eliminerade sig upp att möta Pontus. Liksom förra året var det Gävles stolthet Marcus Engvall som fick det tvivelaktiga nöjet att med en 80-hästars Lite maskin möta Pontus i bäst av tre åk. Pontus gjorde processen kort med två raka segrar och eftersom dessa förare även hade de två bästa tiderna i finalomgångarna var det mellan dessa två ROC-titeln avgjordes.

För andra året i rad står nu Pontus Anderssons namn inskrivet i det ärofyllda vandringspriset.

Info: www.svera.org

I veckan som gick avgjordes VM i jolleklassen Zoom 8 i Saltsjöbaden. 140 båtar deltog från ett stort antal länder. På pojksidan vann Sverige guld genom Simon Weideskog och på flicksidan blev det en svensk silvermedalj genom Ella von Melen. Båda är födda 1996 och seglar för Nackaklubben Boo SS.

Seglingarna avgjordes efter tolv race och det var oerhört spännande ända till slutet. Inte förrän efter sista racet gick det att kora någon av de sex medaljvinnarna. Inför sista dagen låg även Sam Stenman, också seglande för Boo SS, på medaljplats men tappade chansen bland annat genom en olycklig diskvalificering vid starten, en s k ”Black flag disqualification”. Sam slutade fyra. Tvåa blev Juuso Roihu från Estland.

Simon inledde de första två kvalseglingsdagarna med sex raka segrar. I finalseglingarna blev det mer spännande med en hel del taktiska drag från övriga medaljörer, men Simon höll ihop de sista seglingarna och tog hem guldet.

Ella von Melen visade upp en oerhört jämn serie och slutade på samma poäng som den vinnande danskan, Anna Munch, som dock knep guldet genom fler racesegrar.

Zoom 8 är en växande jolleklass som ligger i storlek mellan Optimistjollen och den större E-jollen. Den är rekommenderad juniorbåtklass av Svenska Seglarförbundet och den naturliga jollen för seglare som vuxit ur Optimistjollen. De flesta seglarna är mellan 13-17 år. Den passar lika bra för både tjejer och killar och över en tredjedel av seglarna är tjejer. KSSS stod tillsammans med Svenska Zoom 8 förbundet för VM- arrangemanget.

Foto: Malcolm Hanes

Hela resultatet finns på: http://www.ksss.se/Kappsegling/Kappseglingar/WC-ZOOM8/Resultat{

För mer information besök: www.zoom8.se

Efter en inledningsdag med mycket vind i Lysekil Women’s Match är det två rutinerade damer som helt obesegrade toppar resultatlistan. Danska titelförsvararen Camilla Ulrikkeholm leder på tre segrar, med Marie Björling Duell från GKSS i Göteborg hack i häl på två vinster. – Det var rimligt säkra segrar, som vi bäddade för redan genom att göra fina starter idag. Vi har tränat mycket hemma i Skovshoved och får glädje av det nu, analyserar Ulrikkeholm och konstaterar att åtta års erfarenhet av båttypen spelar stor roll.

För Marie Björling Duell och hennes besättning från Göteborgs Kungliga Segelsällskap är det visserligen första tävlingen sedan VM avgjordes i samband med Lysekil Women’s Match 2009. Då tog den forna världsettan, som toppade rankingen fyra år i sträck mellan 2001 och 2005, sitt sjätte VM-silver. Men trots det långa uppehållet visade Marie & Co i Lysekil idag att de är att räkna med:

– Vi har tränat en hel del inför vår återkomst till tävlingsarenan, men träning och tävling är ju helt olika saker. Med de snabba beslut som krävdes i dagens matchracing rasslade hjärnan igång ordentligt, säger Marie, som tycker det är roligt att kappsegla igen.

I vindar med kulingstyrka sköts förmiddagens seglingar upp, och inte förrän vid 13-tiden kunde de första matcherna dra igång. Schweiziskan Alexa Bezel är ensam om att ha seglat i dagens samtliga fyra flighter (grupp om tre matcher), och med två segrar och lika många förluster skuggar hon holländskan Mandy Mulder och hemmaseglaren Caroline Sylvan som delar tredjeplatsen så här långt med två vinster och en förlust vardera:

– Vi hade bra fart i båten men lite problem att få in manövrerna helt korrekt, och kände oss också lite sena alldeles för ofta, summerar Bezel, som hemifrån Zürichsjön är van vid att styra femmannabåten Blu 26.

– Kryssfarten var det inget fel på, men vi behöver mer tid för att få till snabba undanvindar också. Vid några tillfällen råkade vi tappa spinnakerskoten under båten, och det är ju inget som direkt ökar farten, konstaterar Mandy Mulder med ett snett leende.

– Det känns jättebra trots några småmissar och att vi var lite stressade ibland. Vi har bra samarbete och kommunikation i båten, så vi ser verkligen fram emot fortsättningen, säger Caroline Sylvan.

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdagen med round-robin (alla möter alla).

Ställning i Lysekil Women’s Match efter dag 1, inledningen av round-robin (alla möter alla).

Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 3 – 0
2. Marie Björling Duell, SWE, 2 – 0
3. Mandy Mulder, NED, 2 – 1
3. Caroline Sylvan, SWE, 2 – 1
5. Alexa Bezel, SUI, 2 – 2
6. Sally Barkow, USA, 1 – 2
7. Silvia Roca Mata, ESP, 0 – 2
7. Petra Kliba, CRO, 0 – 2
7. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 2

Resterande program för Lysekil Women’s Match:
Onsdag 8 augusti, round-robin (alla möter alla) fortsätter Torsdag 9 augusti förmiddag, round-robin (alla möter alla) avslutas Torsdag 9 augusti eftermiddag, “kvartsfinal” en ny round-robin med de sex bästa inleds Fredag 10 augusti förmiddag, “kvartsfinal”-round-robin med de sex bästa avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik.

En oerfaren nittonåring kontaktar Sven Yrvind −en legend bland långfärdseglare, snart sjuttio år gammal − för att få råd inför en långfärdsseglats. Det hela slutar med att de bestämmer sig för att segla tillsammans.

Resan blir en unik kamp mot alla odds. Efter att ha kämpat mot stormar, en näst intill pensionerad motor, sönderblåsta segel, läckande båt och byråkrater, går de triumferande i land i Florida efter en på många sätt unik seglats.

Efter en vinter i Florida och Bahamas seglar den unge kaptenen ensam sin båt tillbaka till Sverige. Han är då tjugo år gammal och blir Sveriges yngsta ensamseglare. Sven Yrvind blir ordentligt kritiserad. Han sägs ha tagit ett förhastat beslut att följa med en oerfaren seglare i en Vega. En intressant debatt följde.

Den unge, den gamle och havet skildrar den strapatsrika resan från det första trevande samtalet till landstigningen i Florida.

Sven Yrvind är designer, båtbyggare och seglare. Just nu bygger han en båt på tio fot som han planerar att segla jorden runt non stop med. Efter seglingen med Vegan har han också hunnit med att designa, bygga och segla en båt på 15 fot från Irland till Florida.

Thomas Grahn har även han hunnit med ett par långseglingar efter äventyret i Vegan. I juni 2012 fi ck han sin legitimation som ortopedingenjör vid universitetet i Jönköping.