nyhetstest

Anna Tunicliffe, USA, med besättning Molly Vandemoer och Debbie Capozzi är regerande världsmästare I match racing för damer och också nummer ett på rankinglistan. Deras senaste triumf är att vinna Women’s Match Racing ISAF Sailing World Cup för andra året i rad. Nu kommer de till Göteborg och Långedrag för att försvara sin titel.

– Det här världsmästerskapet är en av de tre största tävlingarna för vår del i år. Det är det sista före OS och vi kommer att finslipa vår teknik på vattnet. Alla våra motståndare är i toppform, så det kommer att bli fantastiska seglingar. Vi älskar att komma till Sverige och vi vet att tävlingsorganisationen kommer att vara av högsta klass. Vi ser verkligen fram mot att komma dit och fightas med de bästa i världen! säger Anna Tunicliffe.

Som Anna säger så blir konkurrensen stenhård och alla som kommer till GKSS i Långedrag kommer att få se häftiga seglingar från klipporna eller åskådarläktaren.

Lucy Macgregor och Claire Leroy – tvåa och trea på ISAF:s rankinglista: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/News/Placeholder/Lucy-Macgregor-and-Claire-Leroy/

ISAF Women´s Match Racing Worl Championship 2012: http://www.gkss.se/wmrwc

Rörelsehindrade och synskadade får i en unik satsning möjlighet till upplevelser utöver det vanliga under ytan. Snorkelleden, som självklart är öppen för alla, har anpassats för personer med speciella behov. Förra veckan invigdes Skärgårdsstiftelsens nya snorkelled på Björnö, längst ut på Ingarö i Värmdö kommun. Den 200 meter långa undervattensleden går från en tillgänglighetsanpassad brygga och vidare längs klipporna invid badplatsen Torpesand. Projektet är finansierat av WWF och Skärgårdsstiftelsen vill med detta ge fler möjlighet att upptäcka Östersjöns marina miljö.

– Det är roligt att kunna erbjuda en så spännande och samtidigt så pedagogisk upplevelse. Jag är övertygad om att det här kan vara ett nytt sätt för nya målgrupper och nya åldersgrupper att upptäcka skärgården och förstå betydelsen av ett levande skärgårdshav, säger Skärgårdsstiftelsens styrelseordförande Gustav Andersson som själv hoppade i vattnet och invigningssnorklade.

Det behövs bara cyklop och badkläder för att ta sig runt snorkelleden. Ned till bryggan går en hårdgjord stig anpassad för rullstolar och vid bryggan finns även en omklädningshytt. Längs klipporna och i vattnet finns mycket vackert och intressant att se och uppleva t.ex. tångsnällor, blåstång och musslor och området är som gjort för en trevlig snorklingstur.

Skärgårdsstiftelsen har sedan tre år tillbaka även en snorkelled på Nåttarö i Nynäshamns kommun. Leden på Björnö har liksom Nåttaröleden skyltar på förankringsblock av cement, som ligger längs botten. Precis som vid Nåttarös snorkelled finns det handtag och diskborstar förankrade i skyltarna för att besökaren ska kunna hålla sig fast och borsta bort eventuell påväxt. På Björnö finns det även skyltar med taktil text och blindskrift/punktskrift fastsatta på bojarna vid ytan. Mellan varje skylt löper en bottenlina som visar stigens dragning.

Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, är mycket glad över satsningen vid Björnö:

– Skärgårdsstiftelsen uppdrag är att skapa förutsättningar för alla att kunna få njuta av Stockholms skärgårds vackra natur. Genom denna snorkelled kan vi både skapa förutsättningar att se Björnö naturreservat under ytan och dessutom öppna möjligheten för personer med funktionsnedsättning att uppleva något de inte tidigare kunnat uppleva, säger hon.

Havs- och vattenmyndigheten måste snarast finna en lösning för det småskaliga fisket i Stockholms skärgård i sommar. Det säger Miljö- och skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C) efter att ABC rapporterat om att Havs- och vattenmyndigheten endast tillåter storskaligt fiske under resten av sommaren.

Enligt beslut från Havs- och vattenmyndigheten får endast två procent av fisket i Stockholms skärgård ske genom det småskaliga fisket. Resterande rättigheter har gått till det storskaliga fisket som till stor del utförs av företag från västkusten.

– Det småskaliga fisket i Stockholms skärgård är inte bara en viktig kulturfråga för skärgården, det har också en viktig miljöaspekt. Det kustnära skärgårdsfisket belastar inte de samlade fiskbestånden i Östersjön tillnärmelsevis lika hårt och transporterna blir kortare, säger Gustav Andersson.

Miljö- och skärgårdslandstingsrådet kräver nu att Havs- och vattenmyndigheten ändrar sitt beslut och hittar en lösning.

– Det småskaliga fisket måste tas tillvara, både för miljöns skull och för att boende och besökare i skärgården ska kunna njuta av bland det bästa skärgården har att bjuda. Att dra undan mattan för ett lokalt fiske som har en betydande lokal efterfrågan och mervärden i besöksnäringen, till förmån för fiskmjölsproduktion på västkusten är en vansinnig värdeförstöring, säger Gustav Andersson (C).

Barn och ungdomar, boende och besökare, får chansen att uppleva OS i Nynäshamn. I samband med Jubileumsregattan kommer Olympic Day att arrangeras i Svandammsparken i Nynäshamn måndag-fredag 23-27 juli. Olympic Day är ett arrangemang av Nynäshamns kommun på initiativ av Sveriges Olympiska Kommitté tillsammans med Samsung, GB Glace, Arla och Vattenfall

Under Olympic Day kan barn och ungdomar besöka Olympic Day-området och prova på olika idrotter med lokala idrottsföreningar. På plats i parken finns också ett antal av Sveriges olympiska stjärnor och talanger, som dubbla OS-medaljören i ishockey, Danijela Rundqvist, för att inspirera och väcka den olympiska drömmen. Syftet med Olympic Day är att ortens föreningar och barn/ ungdomar ges möjlighet att hitta varandra. Samtidigt inspirera, få barn och ungdomar att våga utmana sig själva och sprida de olympiska värderingarna.

– Det finns en idrott för alla, det gäller bara att upptäcka den. En sådan här dag kan vara ett sätt för en framtida OS-medaljör att hitta sin, säger Stefan Lindeberg, ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté.

Förutom Danijela Rundqvist (OS-silver och OS-brons i ishockey) kommer bland andra Jalmar Sjöberg (brottning) och talangerna Emma Wengberg och Emelie Lennartsson (badminton) till Nynäshamn för att inspirera och väcka drömmar.

Olympic Day är en del av Dröm – en olympisk framtidssatsning. Olympic Day anordnas på många olika orter i Sverige med lokala arrangörer. Den första Olympic Day anordnades i Forshaga 2009 och under 2012 kommer cirka 50 dagar att hållas.

FAKTA OLYMPIC DAY NYNÄSHAMN
Datum: Måndag-torsdag 23-26 juli kl 11-16, fredag 27 juli kl 11-15
Plats: Svandammsparken, Nynäshamn

Kontaktpersoner:
Nina Munters, Nynäshamns kommun
Tel 08-520 737 02

Info: www.olympicday.se

Jubileumsregattan 20 juli-5 augusti firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn. Förutom Olympic Day arrangeras internationella och nationella seglingstävlingar med hundratals deltagare, 250 båtar från början av 1900-talet är på plats – varav några deltog 1912. Det blir även 100-årsfest med artistuppträdanden, veteranbilsparad, uppvisning med veteranflygplan, SM i berättarslam med mera.

Det blir två unga stjärnskott som får wildcards till VM-seglingarna i matchracing i Marstrand 2-7 juli, Stena Match Cup Sweden. Göteborgsseglaren Viktor Ogeman, 23, har tränats i ett år av ingen mindre än America’s Cup-skippern Magnus Holmberg och får nu chansen att utmana världseliten. Den talangfulle dansken Joachim Aschembrenner, 19 år, får det andra wildcardet i Marstrand.

Sverige har haft gott om unga svenska gastar ombord på VM-segelbåtarna i matchracingserien Alpari World Match Racing Tour. Men nu kliver en ny ung seglare fram på scenen för att utmana världseliten i matchracingsegling i Stena Match Cup Sweden. Lägg namnet Viktor Ogeman på minnet, han är den svenska skeppare som siktar på att ta över vinnarpinnen från Magnus Holmberg, Björn Hansen och Johnie Berntsson och de internationella stjärnorna.

– Det här är självklart motivationshöjande att få vara med och köra mot de största. Vi kommer hit för att lära och se hur vi behöver utvecklas, men givetvis siktar vi på att ta en och annan skalp också, säger Viktor Ogeman, 23, skeppare i teamet från GKSS i Göteborg.

Viktor och hans team, Patrik Sturesson, storskot och taktik, Johan Cervell, trim, Herman Andersson, sittbrunn och fall, Erik Larsson, fördäck och sjättemannen Oscar Jönsson, stor och taktik, har tränat matchracing i fyra år. De senaste två åren har de tränats av Magnus Holmberg och Keith Swinton i Holmbergs elitsatsning GKSS Youth Squad.

– Målet i år är att göra ett avstamp och visa att vi förtjänar att få starta i fler Tour-tävlingar. Det blir en stor utmaning att segla i mot världseliten i Marstrand och se på vilken nivå vi ligger. Och visst vore det ett minne för livet att slå Williams eller Gilmour, menar Viktor.

Teamet har visat klass, i de senaste två tävlingarna. I en Grade 2-tävling i Slovenien för en vecka sedan gick teamet till final och blev tvåa, och i Italien för två veckor sedan slutade de fyra.

– Vår styrka är teamet, att vi jobbar som ett lag och har en stark sammanhållning. Dessutom känner vi självförtroende i båten vi kör i Marstrand, DS37, den kan vi hantera, förklarar taktikern Patrik Sturesson.

Det andra wildcardet fick den endast 19 år unge och talangfulle skepparen Joachim Aschembrenner, som är Danmarks främsta stjärnskott på seglingshimlen. Han har satsat hårt sedan 16 års ålder och är redan rankad som världens 23 främste seglare efter en rad framgångar i internationell matchracing.

– Vi har följt Joachim sedan två år och hans utveckling är fantastisk. Det är svårt att som ung bli duktig i matchracing för det är mycket att lära sig, och Joachim har visat att han tillhör en ny generation stjärnor, säger Martin Sohtel, partner i Brandspot som arrangerar tävlingarna i samarbete med GKSS.

14 av världens främsta matchracingseglare, däribland svenskarna Björn Hansen och Johnie Berntsson, engelsmannen och regerande världsmästaren Ian Williams gör upp om segern i den tredje av nio deltävlingar i World Match Racing Tour 2-7 juli i Marstrand.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Det finns grund som båtar går på riktigt ofta, trots att sjökortet stämmer och utmärkningen är korrekt. En sådan plats har varit grunden innanför Svinbådans fyr i Öresund. Genom ett samarbete mellan Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet har grunden nu försetts med två nya prickar. Satsningen kommer att följas upp.

Läs hela nyheten på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Okanda-grund-i-Oresund-kartlagda-och-prickningen-forbattrad/

Hamnguiderna som ges ut av norska Skagerrak Forlag har hittills täckt kustområdet från Kirkenes i Nordnorge till Arholma norr om Stockholm. Hamnguiderna 1 – 8 sträcker sig tillsammans över den svenska ostkusten, sydkusten och västkusten, danska farvatten och hela den norska kusten.

Serien, som blivit en internationell succé med flera delar översatta till tyska och engelska, kompletteras nu med två helt nya och mycket efterfrågade delar:
Hamnguiden 9 Göta kanal, Vänern och Vättern samt Kinda kanal, Vikingaleden, Dalslands kanal, Trollhätte kanal och Göta älv.

De största svenska insjöarna med sina anslutande kanaler är mycket populära färdmål för båtfarare. Hittills har det dock inte funnits någon samlad guide över dessa sevärda och välbesökta vatten. Men i Hamnguiden 9 beskrivs nu 209 natur- och gästhamnar i Sveriges inre utförligt:

– I Hamnguiden 9 har vi använt våra egna erfarenheter, men också tagit intryck från alla färgstarka personligheter vi mött, alla entusiaster som håller kanaler och sjöar levande. Vi har pratat med kunniga kanalfarare och med inbitna insjöfantaster. Med tillsynsmän, krogägare, vandrarhemsvärdar, hamnkaptener och turistbyråvärdinnor, berättar Emma Glaumann, en av författarna.

– Sedan har vi googlat och läst böcker, ringt tusentals telefonsamtal, sorterat, bearbetat och sammanställt all den viktigaste och mest användbara informationen i Hamnguiden 9, fortsätter hon.

– Karska kustseglare fnyser gärna lite föraktfullt när kanaler och sötvattensfärder kommer på tal. Själva båtlivsfostrade vid havet har vi väl nickat med, men efter några egna kanalturer och insjöseglatser har vi verkligen charmats, säger Joakim Hermansson, medförfattare till Hamnguiden 9.

Läckö slott är en av de populära hamnarna som beskrivs utförligt i Hamnguiden 9

I Hamnguiden 9 presenteras varje hamn med ett detaljerat sjökort, en flygbild, en beskrivande text och en faktaruta. Markeringarna på flygbilderna och sjökortet ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Texten i Hamnguiden 9 beskriver platsens historia och tipsar om olika aktiviteter som finns att tillgå i hamnen. Den ger också information om ankarfäste, var det är lugnt och tryggt att ligga, hur du förtöjer säkrast och vad du bör vara speciellt uppmärksam på.

Hamnguiden 10 Skandinavia
I Hamnguiden 10 Skandinavia finns 700 av seriens populäraste hamnar

Hamnguiderna 1 – 9 beskriver tillsammans fler än 3 300 hamnar i Sverige, Danmark och Norge. I Hamnguiden 10 har vi samlat ett urval ur de tidigare utgivna guiderna, med seriens 700 mest populära hamnar. Hamnguiden 10 ger dig den perfekta översikten över hela det här spännande seglingsområdet. Svenska hamnar presenteras med svensk text, danska hamnar med dansk text och norska hamnar med norsk text. Vid varje hamn finns dessutom en sammanfattning på engelska.

Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökortsutdrag, en flygbild, en beskrivande text och en faktaruta. Texten är en sammanfattning av den som finns i de andra Hamnguiderna. Bilder och sjökortsutdrag har förminskats i förhållande till hur de presenteras i Hamnguiderna 1 – 9. Hamnguiden 10 är inbunden med hårda pärmar och hamnarna i den presenteras löpande.

I Hamnguidernas sjökortsutdrag finns fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. Inseglingsleder, förtöjningsmöjligheter, bränningar och grund är markerade både i bilderna och i sjökortsutdragen.

Hamnguiden 10 är 545 sidor i formatet 210 x 300 mm. Den omfattar 700 hamnar och kostar 598 kronor.

Info: www.havneguiden.no

Info: www.skagerrakforlag.no

På fredag styr många svenskar kosan mot skärgården för att fira midsommar. Men vilken skärgård är egentligen Sveriges bästa? När svenska folket själva får bestämma är Stockholms skärgård favoriten följt av Bohusläns skärgård och Göteborgs skärgård på tredje plats. Det avslöjas i en ny undersökning från webbsidan Utflykt i Sverige.se.

I midsommarhelgen går startskottet för många som ska på båtsemestern. Utflykt i Sverige.se är en webbsida som uppmanar svenskarna att lämna sina egna tips om utflyktsmål över hela landet – exempelvis där det går att fira midsommar eller där det är vackert att lägga till med båten.

För att kartlägga svenskarnas preferenser inför båtsäsongen har Utflykt i Sverige.se genomfört en statistiskt säkerställd undersökning i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Yougov. 1023 svenskar har svarat på frågor om både utflykter och om båtliv. Ett svar visar alltså att svenskarnas favoritskärgård ligger utanför Stockholm.

– Traditionellt finns en rivalitet mellan Stockholms skärgård och Västkusten. Därför tyckte vi att det var intressant att låta svenskarna själva lista sin egen favoritskärgård. Det visar sig alltså att Stockholms skärgård är vinnaren följt av skärgården i Bohuslän och skärgården i Göteborg, säger Torbjörn Rolander, talesperson för Utflykt i Sverige.

Hela 28 procent av svenskarna har listat Stockholm som sin favorit. Tvåan Bohusläns skärgård får 14 procent följt av Göteborgs skärgård på åtta procent. Övriga placeringar på topp-5 tas av Blekinges skärgård med sex procent och Orusts skärgård på tre procent.

– På Utflykt i Sverige.se har vi redan fått in flera tips om smultronställen i olika skärgårdar där det vankas midsommarfirande. Men oavsett vilken skärgård man föredrar så kan vi ju hoppas att midsommarvädret blir förlåtande. En vacker skärgårdsmiljö i solsken är svårt att slå – var i Sverige man än befinner sig, säger Torbjörn Rolander.

Utflykt i Sverige är en nylanserad webbsida som samlar svenskarnas egna utflyktstips. På webbsidan kan besökarna både tipsa om sina egna favoriter och läsa tips från andra. Bakom sidan ligger Fondberg och det nylanserade vinet Grand Sud Merlot på 1-liters PET-flaska.

Info: www.utflyktisverige.se

Vilken är Sveriges bästa skärgård?
Alla Kvinnor Män
Stockholms skärgård 28 % 26 % 30 %
Bohusläns skärgård 14 % 14 % 14 %
Göteborgs skärgård 8 % 9 % 7 %
Blekinge skärgård 6 % 6 % 6 %
Tjusts skärgård 3 % 2 % 3 %
Öresund 2 % 2 % 2 %
Luleå skärgård 2 % 2 % 1 %
Fjällbacka skärgård 2 % 2 % 1 %
Oskarshamns skärgård 1 % 1 % 2 %
Sörmlandskusten 1 % 2 % 1 %
Kalix skärgård 1 % 1 % 1 %
Kållands skärgårdar 1 % 0 % 1 %
Mariestads skärgård 1 % 0 % 1 %
Lurö skärgård 0 % 0 % 1 %
Haparanda skärgård 0 % 0 % 0 %
Annat 5 % 4 % 5 %
Vet ej 26 % 30 % 23 %

Bilden:
Bra väder i Stockholms skärgård. Foto: Skärgårdsstiftelsen/Magnus Wegler.

Förekomsten av torsk har minskat dramatiskt vid Västkusten de senaste årtiondena. Men nu ska torskbestånden återställas. – Vi vill restaurera förlorade torskbestånd i en eller flera fjordar, säger forskaren Carl André vid Göteborgs universitet.

Torsk är en av Skagerraks och Kattegatts viktigaste fiskarter. Ny forskning visar att torsk har en nyckelroll i näringskedjan och motverkar effekter av övergödning i kustområden.

– Torsken bidrar alltså med stora socioekonomiska värden och är en av de viktigaste arterna i Skagerraks kustområden Den är en väsentlig resurs för yrkesfiske och sportfiske, säger professor Carl André vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Återvänder till födelseplatsen
Torsk är uppdelad i olika bestånd. I fjordarna är den ofta stationär och stannar där i hela sitt liv. Men det finns också bestånd som leker ute i Nordsjön. Larverna driver med vattenströmmar till Skagerraks kustområden där torsken växer upp. Vid två års ålder vandrar den tillbaka till Nordsjön för att reproducera sig. Så de torskbestånden bidrar inte till fisket i Skagerrak.

– Förekomsten av torsk har minskat dramatiskt i Kattegatt och Skagerrak de senaste 30 åren och i dag finns endast lekmogen torsk i två av östra Skagerraks fjordar. Dock finns det ofta stora mängder juvenil torsk, alltså ung torsk som ännu inte fortplantat sig och som troligen kommer från Nordsjön, säger forskaren Carl André.

Gemensamt för fiskarna är att de söker sig till den plats där de själva är födda när det är dags att reproducera sig. Att fisk vidtar lekvandringar till den plats där de är födda är väl känt hos till exempel lax.

Ny genetisk forskning avgörande
Oslo Universitet har nyligen kartlagt hela torskens arvsmassa. Det här är viktig kunskap som forskarna kan använda sig av när torskbestånden ska återställas.

– Vi kommer att försöka identifiera gener som kan vara kopplade till anpassningar till lokala miljöförhållanden, och även till vandringsbenägenhet, säger Carl André.

Med hjälp av den genetiska informationen kan forskarna välja ut lämpliga individer för utsättning i fjordarna. Torsk med genetiska rötter i Västkustvatten är alltså att föredra.

Torskprojektet startar 1 juli och pågår fram till 2014. Målet är att ta fram vetenskapligt underlag och de tillstånd som krävs för att kunna sätta igång en restaurering av minst ett förlorat fjordbestånd av torsk i Skagerrak. Dessutom ska man utforma förslag till förvaltningsplaner för långsiktigt hållbara fjordbestånd av torsk i Skagerrak och Kattegatt.

Det var en tight start i helgens race för de tre SeaCart 26 som deltog i Multi Cup. Hela fältet fortsatte hålla ihop och samtliga team var uppe i ledning under racet vid något tillfälle. De välmeriterade seglarna Klabbe Nylöf, Calle Hennix, Lars Linger och Stefan ”Sunkan” Sundqvist kämpade i hårt regn och skiftande vindar. Samsung Challenge visade sig till slut vara strået vassare.

Det var svårt seglarväder på Stockholms Ström i helgen. Lätta vindar med varierande vindstyrka och vrid gjorde seglingen svårplanerad. Klabbe Nylöf, skeppare på vinnarbåten Samsung Challenge kommenterar:

– Med dessa vindförutsättningar och spöregn är det svårt att ha någon långsiktig strategi. Man får istället vara extremt uppmärksam på vinden just nu och segla på det man har framför sig.

SeaCart 26 är en helt ny båtmodell och besättningarna har knappt kört in sig på varken de nya seglen från North Sails, eller båtarna i sin helhet. I kappseglingssammanhang har de aldrig tidigare testats. Det var en risk för att utrustningen inte skulle hålla i det hårdare kappseglingssammanhanget. Men teamen i Multi Cup har erfarenhet från bland annat Americas Cup, Volvo Ocean Race och flera VM. Med den rutinen vände man risk till fördel och kunde snabbt anpassa seglingen till materialet och kunde skapa en livfull och kvick känsla i seglingen.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 2 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 4 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

Efter en jämn segling hittade Samsung Challenge bästa vindarna och kunde med ett litet försprång ta hem segern. Calle Hennix, skeppare för SeaCart Allstar Team, kommenterar:

– Vi hamnade i ett vindhål, tappade fart och gick sist i mål. Ändå känns det jättekul att materialet i samtliga båtar funkade över förväntan. Det här var ju ett premiärrace och viktigast är att allt fungerar för kommande Grand Prix.

Whyshore Yachting & Marketing arrangerar Multi Cup som har premiär i år. Journalister och besökare är välkomna vid samtliga tävlingar.
Intervjuer bokas hos Sofie Magnusson, pressansvarig Whyshore AB.

Det pågår diskussioner om en ny Göta älvbro i Göteborg och hur hög den ska vara. Sjöfartsverket vill klargöra sin ståndpunkt, som tar sin utgångspunkt i sjöfartens och industrins intressen. Farleden i Göta älv genom Göteborg är av riksintresse, eftersom den är en viktig sjötransportled för Vänerregionen och hamnarna längs älven. Industrins konkurrenskraft i området är beroende av en effektiv sjöfart.

– Vi håller fast vid samma ståndpunkt, som vi har haft hela tiden. Sjöfarten måste flyta effektivt för industrins skull. Dessutom är Göta älv och Trollhätte kanal en viktig del av fritidsbåtssektorns vattenväg till Vänern och Göta kanal, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör och ansvarig för Sjöfartsverkets infrastrukturplanering.

Därför förordar Sjöfartsverket samma brohöjd som idag, eftersom det medför få broöppningar och därmed minsta möjliga störningar för både sjöfarten, fritidsbåtstrafiken och lokaltrafiken över bron. En lägre brohöjd skulle få negativa konsekvenser för sjötrafiken norrut.

Att värna om en effektiv sjöfart ligger också i linje med EU:s framtida transportmål, där det har slagits fast att inre vattenvägar ska användas i större utsträckning och att 30 procent av vägtransporterna ska flyttas över till andra transportmedel till 2030.

Sjöfartsverket har ansvar för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet i svenska farleder och farvatten. Sjöfartsverket arbetar dessutom för hög transportkvalitet, god miljö, regional utveckling och ett jämställt transportsystem. I Sjöfartsverkets uppdrag ingår att bevaka sjöfartens transportleder och hamnterminaler, inklusive dess anslutningar till landbaserad infrastruktur.

På lördag 30 juni startar kappseglingen ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) mitt på Stockholm Ström. Men festen inleds redan torsdag 28 juni då eventområdet på Södra Blasieholmen och på Skeppsholmen öppnar.

Det kommer att bli ett evenemang av sällan skådat slag där cirka 225 vackra segelbåtar står i centrum. Men det bjuds också underhållning från scenen på Skeppsholmen där det även kommer att finnas restaurangtält och en mängd utställare som visar upp sina varor och tjänster.

Redan från torsdagen kommer båtarna att anlända till Stockholms Ström och förtöja vid fem tillfälliga flytbryggor som Stockholm Stad lagt ut norr och söder om af Chapman på Skeppsholmen. Kl 18:30 på torsdagen blir det en festlig invigning av evenemanget.

Båtarna ska ta sig ut från Stockholm, genom skärgården och runt Gotland innan de når mål utanför Sandhamn i Stockholms östliga skärgård drygt två dygn efter starten. Eftersom det är trångt i området och vid startlinjen, utanför Fotografiska Museet, kommer båtarna att starta i mindre klasser om 10-15 båtar i taget.

Starterna sker under lördagen 30 juni mellan kl 11.00 och 12.30 och under söndagen 1 juli under samma tid. Det kommer inte att gå att följa starten från egen båt på vattnet, men det finns gott om bra åskådarplatser på land. Bra platser att stå på är Skeppsholmen Kastellholmen, Stadsgården, Katarinavägen, Fjällgatan, Fåfängan och södra Djurgården.

Det går också att följa eventet i Radio ÅF Offshore Race (91,8). Där sänder radioprofilerna Jesse och Loogna, i samarbete med Skärgårdsradion (90,2), live varje dag inför och under kappseglingen. Det går även att följa förberedelserna, starten och kappseglingen via webb-TV på www.kssss.se

Bilderna visar starten 2011 då 25 båtar startade i Stockholm. Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

SUP-tävlingen, Stand Up Paddling, som hölls i regi av Outnorth på Kajakdagarna i Stockholm i helgen, är avgjord. Reglerna var enkla. Snabbast runt en boj med SUP-bräda vann. Och snabbast var Jakob Westman som vann ett Handpresso Outdoor Set.

Övriga belönades med varsin t-shirt! Stort grattis till samtliga tappra deltagare i regnet!

1. Jakob Westman, 1,26 min
2. Daniel Johansson, 1,38 min
3. Kristian, 1,40 min
4. Anders Terén, 1,42 min
5. Peter Engman, 1,46 min
6. Johan från Outnorth, 1,49 min
7. Martin, 1,54 min
8. Kristin Tasen, 1,57 min

Jacob Wallenberg, skeppare i Team Ming SWE 345, lyckades ta sitt team till inte mindre än tre av sex möjliga segrar i helgens Grand Prix i Marstrand. I två av racen kom Ming dessutom tvåa. Sista racet tappade dock teamet rejält när de skördade spinnackern.

Goda vindförhållanden och lagom mycket sjö gav fina seglingar. Det är dock strömt i Marstrands vatten. På sina ställen låg strömmen på en knop. Något Team Ming och taktikern Sputte Baltscheffsky drog nytta av:

“Vi har noga förberett oss för strömförhållandena här i Marstrand. Det är nyckeln till att kunna komma rätt kant.”

I sista racet hade teamet grova problem med spinnackern, som vid näst sista rundningen fastnade under båten och skördades. Reservspinnacker sattes upp, men teamets ledning byttes drastiskt ut mot en 4:e plats.

Danskarna, med båten My way DEN 266, höll sig i tight strid med Team Ming men fick slutligen vika sig och skeppare Frank Berg fick nöja sig med en andraplats.

På tredjeplatsen tog Team Molse plats som gick i mål som med vinst i sista racet efter en något svajande placeringshistorik i helgens Grand Prix.

Gilla Audi Dragon Cup på Facebook för att följa racen live. Här finns filmklipp direkt från seglingen, bilder och liverapportering av racen.https://www.facebook.com/AudiDragonCup

Mer information om cupen finns här: http://www.audidragoncup.se

Opera på Ungskär växer. I år blir det tre operaföreställningar, Stenshamn, Marinmuseet och Hanö samt två konserter på Ungskär. Till detta kommer smygpremiär, offentligt genrep och hamnkonsert samt premiär. Allt det sistnämnda på Stenshamn som även i år är basen för boende och intrimning av den krävande operan ”Trubaduren” av Verdi. Biljettsläpp blir den 26 juni.

Nytt för i år är att smygpremiären blir offentlig med båt från Torhamn den 18 juli.

Årets opera är en mäktig och krävande föreställning. Nytt är att det kommer att bli ett samarbete med delar av Manskörer eftersom det i operan förekommer just manskörer.

Nytt för i år är också att konserten i Karlskrona förläggs till Marinmuseum. En fantastisk inramning för ett succéverk.

– Vad har jag gett mig in i, utbrister Helena Janzén med tanke på den mäktiga utmaningen att sätta upp Verdis ”Trubaduren”.

Artistlistan är klar och är imponerande. Förutom Helena Janzén många av förra årets sångare. Bl a Stockholmsoperans stjärnbaryton Tord Wallström. En orkester av mycket hög klass är också kontrakterade. Samt berömde musikaliske ledaren Mikael Nellborn

Programmet i sommar blir enligt följande:
10 juli en konsert för öborna och en för båtgäster från Karlskrona.
13 juli hamnkonsert i Stenshamn
17 juli Offentligt genrep på Stenshamn på dagen där det är möjligt att använda ordinarie båtturer.
18 juli Smygpremiär på Stenshamn som blir offentlig. Här avgår båt från Torhamn
20 juli Premiär för operan. Båt från Karlskrona kvällstid.
22 juli Föreställning på Marinmuseum Karlskrona
23 juli Föreställning på Hanö i Bygdegården.

Trubaduren (opera)
Trubaduren (italiensk originaltitel Il trovatore) är en opera i fyra akter av Giuseppe Verdi till libretto av Cammarano (och Bardare, då Cammarano dog innan verket blev klart) efter det spanska dramat El trovador av Antonio García Gutiérrez. Uruppförandet var i Rom på Teatro Apollo den 19 januari 1853.
Trubaduren, liksom Don Carlos, har en mycket komplicerad och föga trovärdig handling. Operans spansk-zigenska miljö bidrar till effektiv färgsättning och uppskattades av den tidens folkliga publik. Musiken befinner sig i ett slags mellanläge där Verdi å ena sidan följer Gaetano Donizettis form och klichéer men samtidigt fått med nya musikaliska idéer i till exempel hanteringen av zigenerskan Azucenas sångstämma. Verket når inte till samma höjder som Rigoletto, som borde ses som Verdis starkaste opera från denna produktivitetsperiod (se artikeln Giuseppe Verdi).
Handlingen är förlagd till inbördeskriget i 1400-talets Spanien. Greve di Luna av Aragon (baryton och Manrico av Biscaya (tenor) är fiender från kriget och råkar tävla om samma dam, Leonora (sopran) som såklart dör för att rädda Manrico. Genom att återberätta en gammal historia med traditionella fördomar om romer, häxbränning etc blir det så småningom klart, efter det att di Luna dödat Manrico, att de var bröder, och Azucena (mezzosopran) får därmed hämnd för sitt eget barn och för sin mor som brändes som häxa av di Lunas far.

För besöksnäringen är sommaren den viktigaste säsongen och förhoppningarna inför 2012 är höga. Företagen tror på en återhämtad nordisk marknad och därmed fler nordiska besökare än sommaren 2011 samt på ökat antal besökare från Europa och övriga världen. Det visar den senaste Turismtermometern från Svensk Handel, Transportgruppen och Visita.

Turismtermometern är ett mått på företagens framtida förväntningar på det egna företagets och branschens utveckling. Turismtermometern har ökat med 14 enheter sedan den senast publicerades i februari. Samtliga branscher visar ett positivt nettotal första tertialet 2012 trots global ekonomisk oro och avvaktande konsumenter.

Med denna tredje turismtermometer går det att följa upp hur väl företagen hittills har lyckats förutspå det egna företagets och branschens utveckling. Det visar sig att företagen inom svensk besöksnäring i hög grad kunnat förutspå utfallet för den egna verksamheten vad gäller både omsättning och sysselsättning.

Sannolikt kommer fler svenskar att jobba inom besöksnäringen sommaren 2012 – i alla fall om det blir som företagen tror. Detta gäller främst besöksmål och sevärdheter, camping, hotell och restaurang.

Vilka omvärldsfaktorer som styr förutsättningen för tillväxt varierar något mellan branscherna. Vädret är den viktigaste faktorn anser camping och handel, medan hotell, restaurang, besöksmål och sevärdheter anser att stabil ekonomi är den viktigaste faktorn. För persontransporter är drivmedelspriserna av störst betydelse. På andra plats hamnar ränteläget, stabil ekonomi och konjunktur medan campingföretagen enligt undersökningen anser att infrastruktur har stor betydelse.

– Det är glädjande att vi kan se så positiva siffror för i år, samtidigt kommer detta innebära ett ökat tryck på redan överbelastad infrastruktur. Regeringens senaste satsning på turistdestinationer är välkommen och självklart hoppas vi att även framkomlighet ses som en konkurrensfördel, ingen vill sitta i kö på semestern, varken i en bil, ett tåg eller på ett flyg, säger idag Maria Nygren, vice vd Transportgruppen

Definition av Turismtermometern (index)
Turismtermometerns framåtriktade index åskådliggörs via en termometer. Detta index beräknas som det genomsnittliga nettotalet för fyra frågor som handlar om företagens förväntningar på omsättning och sysselsättning för den egna verksamheten samt för sin bransch under den kommande fyramånadersperioden. Turismtermometern redovisas för besöksnäringen som helhet samt för de sex branscherna; Camping, handel, hotell, restaurang, transporter samt besöksmål/sevärdheter.

Turismtermometern har genomförts av Svensk Handel, TransportGruppen och Visita.

Det ser ljusare för fisken i Östersjön. Bestånden av torsk, strömming och skarpsill ökar och även för flera plattfiskar är utvecklingen positiv. Det framgår av Internationella Havsforskningsrådet, ICES, som nu presenterat sina biologiska råd för hur fisket i Östersjön bör förvaltas under 2013.

Rådet, som presenteras varje år i juni, ligger till grund för de beslut om fiskekvoter som tas av EU:s ministerråd i oktober. ICES råd gäller i första hand torsk, skarpsill, sill/strömming, rödspotta, piggvar, slätvar, skrubba och lax. Piggvaren anses överfiskad och ICES rekommenderar att fångsterna minskas från 316 ton till 220 ton. För övriga arter är utvecklingen positiv.

Trots klimateffekter och relativt svag rekrytering av ung torsk har torskbestånden stärkts i Östersjön. För 2013 föreslås en kvot för östra beståndet på 66 000 ton och för västra beståndet på 21 000 ton.

– Det ser ljust ut för flera av bestånden i Östersjön, både torsk, sill och skarpsill. Utvecklingen visar att med en bra förvaltning kan man få både bra bestånd och ett lönsamt fiske, säger Joakim Hjelm, chef för internationella enheten vid Havs- och vattenmyndigheten.

När det gäller skarpsill och strömming föreslår havsforskarna en ökning av fiskekvoterna. Kvoten för laxfisket föreslås ligga kvar på samma nivå som i år.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, genomförde i maj landsomfattande dialogmöten om vattenkraftens miljöeffekter och möjligheter. Då framkom att Sverige inte når miljömålet om Levande sjöar och vattendrag och inte heller kraven i EU:s ramdirektiv för vatten om inte vattenkraften blir miljövänligare.

– Vi behöver modernisera vår syn på vattenkraften och anpassa den till dagens miljökrav. Idag saknar exempelvis cirka 90 procent av alla vattenkraftverk fiskvägar för fiskens vandring upp och nedströms i vattendragen, konstaterar Björn Sjöberg avdelningschef på HaV.

Regeringen har gett Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att, i samråd med berörda myndigheter, samla berörda intressenter i en dialog för att få en ökad samsyn kring de mål som är fastställda om förnybara energikällor samt miljömål för vatten- och vattenförvaltning. Resultaten från dialogen ska redovisas till regeringen senast den 31 oktober 2012.

Havs- och vattenmyndigheten har tillsammans med Energimyndigheten, Kammarkollegiet och företrädare för de regionala vattenmyndigheterna bjudit in till dialogmöten i Örebro och Umeå. Vid mötena deltog representanter från bland andra kraftbolagen, Svenskt näringsliv, Svensk Energi, Svenska Kraftnät, Svensk Vattenkraftförening, regionala vattenmyndigheter, länsstyrelser, SMHI, Fiskevattenägarna och miljöorganisationer såsom Svenska naturskyddsföreningen, Älvräddarna och Sportfiskarna. Varje deltagare bidrog med egna anförande om hur de ser på vattenkraften som energikälla.

När det gäller miljömålet ”Levande sjöar och vattendrag” kunde Havs- och vattenmyndighetens visa att det inte är möjligt att nå målet till år 2020 med dagens styrmedel. Det ser mörkt ut för exempelvis våra fiskar, musslor och uttrar, konstaterar HaV. Det blir också mycket svårt att leva upp till EU:s ramdirektiv för vatten eftersom dammar och vattenregleringar försvårar möjligheten att uppfylla de beslutade miljökvalitetsnormerna om god ekologisk status till, i de flesta fall, år 2021.

– Det krävs handlingskraft och effektivitet för att få till stånd fiskvägar och en mer naturlik reglering av våra älvar och åar om vi ska ha en rimlig chans att nå målet om Levande sjöar och vattendrag till år 2020, säger Havs- och vattenmyndighetens utredare Niklas Egriell.

– Några ljuspunkter som kom fram vid dialogmötena var de återställningsprojekt som kraftbolagen redogjorde för. Det blev också flera spännande diskussioner om möjligheter och hot gällande vattenkraften som energikälla.

Dialogmötena visade också att kraftbolag och miljöföreningar är överens om en hel del, exempelvis att vi systematiskt måste åtgärda kraftverkens skador på sjöar och vattendrag.

– Däremot fanns det vissa motsättningar gällande hur långt man ska gå med åtgärder för vattenorganismerna i förhållande till dagens och framtidens behov av den förnybara vattenkraftselen, säger Niklas Egriell.

Energimyndighetens redovisning av läget kring förnybar energianvändning visar att Sverige troligen kommer att nå målet som är satt till år 2020. Sverige har också en målsättning att fordonsflottan ska vara fossiloberoende till år 2030. En betydligt större utmaning är målet om ett Sverige utan utsläpp av växthusgaser till år 2050, För att nå detta mål så är det viktigt att hela energisystemet utvecklas gynnsamt, det vill säga att energianvändningen kan reduceras kraftigt samtidigt som energitillförseln sker från förnybara energikällor. Vattenkraften är en värdefull resurs för att detta ska bli möjligt.

I dag föreslagna vindkraftprojekt uppgår, enligt Svenska Kraftnät, till 45 000 megawatt ( MW). Det motsvarar cirka 100 terawattimmar (TWh) och kan jämföras med att vattenkraften i Sverige idag producerar i snitt cirka 65 TWh per år. Motsvarande siffra för kärnkraften är cirka 70 TWh i snitt per år.

Svenska Kraftnät konstaterar i sitt anförande att även om bara en del av dessa planerade vindkraftprojekt slutförs så kommer elsystemets egenskaper att förändras drastiskt så att det blir svårare att hålla balansen mellan elproduktion och förbrukning.

– I samband med denna utveckling behövs vattenkraftens reglerförmåga eftersom vindkraftens produktion varierar på ett sätt som inte alltid sammanfaller med variationerna i industrins och hushållens behov av el konstaterar Niklas Egriell.

I oktober kommer Havs- och vattenmyndighetens rapport från dialogen att vara klar och skickas in till regeringen.

– Men dialogen slutar inte där, utan detta är bara starten. Alla på mötena var eniga om att dialog är vägen framåt och att vi måste träffas i samma konstellation mer de kommande åren, säger Niklas Egriell.

Skärgårdsgalleriet, ett av Sveriges mest välsorterade gallerier av skärgårdskonst, öppnar i nya lokaler på Möja, 1 juli. Galleriet som grundades 1984 är specialiserat på Stockholms skärgård med ett mycket stort urval av skärgårdsböcker, skärgårdsmotiv och marint hantverk.

Skärgårdsgalleriet som ligger i Långvik, på norra Möja, expanderar denna sommar och välkomnar den nya säsongen med utställning i ny större lokal för att möta behovet av mer utrymme för en ständigt växande kollektion av skärgårdskonst.

Sortimentet av antikvariska skärgårdsböcker som har utökats väsentligt med ett mycket stort urval böcker om Stockholms skärgård är troligen det största i Sverige. Några av de större konstnärerna som galleriet ställer ut och som har en mycket central plats är Roland Svensson, en av Sveriges mest älskade skärgårdsmålare och som bodde och verkade på Möja under lång tid, Björn Lindroth och Carin Adler m.fl.

“Skärgårdsgalleriet har alltid haft en stark motivation att underhålla och sprida kunskap och kultur om Stockholms skärgård och är en unik plats för alla skärgårdsfantaster att njuta av dess konst” säger Ove Lindenås, grundare och ägare. Skärgårdsgalleriet öppnar sommarverksamheten den 1:a juli och har öppet alla dagar juli månad ut. Under lågsäsong har galleriet öppet enligt överenskommelse.

Info: www.skargardsgalleriet.se

Malmö stad driver kampanj mot Malmöborna för att marknadsföra Malmö som en attraktiv sommarstad vid havet. Under vinjetten Hitta till havet – Sommarkul från Centralen till Sibbarp – lyfts alla aktiviteter och arrangemang som äger rum på och vid havet t.o.m augusti. Även den natursköna miljön i sig är en väsentlig del.

– Med kampanjen vill vi förmedla en positiv och glad bild av Malmö, säger Mia Stendahl, marknadsförare på Gatukontoret. Det gör vi genom att lyfta en av Malmös bästa sidor – närheten till havet och det fantastiska utbud av aktiviteter och arrangemang som finns där, och som till stora delar är helt gratis.

I kampanjen ryms allt från stora evenemang som Malmö beach Event, Sommarscen Malmö, Betongcupen, Triathlon, Malmö Derbyfestival och Malmö city horse show till aktiviteter som golf, bågskytte och en rad olika vattensporter. Som grädde på moset ger vi också tips om sköna picknick och grillplatser samt alla härliga möjligheter till rekreation och motion.

Den gedigna listan över Malmös havsnära utbud innehåller såväl arrangemang i Malmö stads regi som föreningsaktiviteter och privata initiativ. En del känns igen, men flera nya härliga upplevelser väntar ex. Malmö Sailweek i Västra hamnen, Malmö beach event vid Ribersborgsstranden samt en ny kabelsportarena för wakeboad vid Ön i Limhamn. Några har valt att arrangera aktiviteter enbart för kampanjens skull ex Sveriges kiteskola som bjuder på prova på aktiviteter och Night Skate Malmö, som ordnar en rullskridskotur från Posthusplatsen till Sibbarp. I det sistnämnda ingår också att klä ut sig i bästa beach utstyrseln.

-Alla verksamma inom området vill vara med och dra sitt strå till stacken. Det känns jättekul, säger Mia Stendahl . För att ladda varumärket Malmö med massa positiv energi är det viktigt att vi samarbetar över gränserna. Det har känts givet att ta fram en gemensam profil och agenda för det som händer vid havet. Det är vår sommarpresent till malmöborna.

Kampanjen pågår v 25-28 och kommer att synas i form av affischer, bussreklam, annonser och programblad. Strandbagar och infoblad delas ut av Skridskoklubben Skrinnaren som rullar runt längs kusten och i city. På fem platser vid havet kommer det att finnas informationsplank och runt om i stan kan man hitta finurliga skyltar lite här och där. Kopplat till allt detta finns en webbsida med karta, utförligare information om allt som händer samt även om hur man bäst tar sig med bussen och cykeln till stranden från olika håll i Malmö.

Reklamkampanjen är anpassad för att gå hand i hand med Malmö Turism kampanj Hitta ditt Malmö som riktar sig mot turister och besökare. Byrån som anlitats för båda kampanjerna heter Guts and Glory.

Info: www.malmotown.com/hittatillhavet

Trots att sommarsäsongen ännu inte har börjat på riktigt kan Marinmuseum stoltsera med besöksrekord. – Vi har haft 50 procent fler besökare än förra året vid den här tiden, säger publikchefen Ann-Britt Christensson.

Våren har varit bra för Marinmuseum i Karlskrona med ovanligt höga besökssiffror. De första fem månaderna 2011 hade cirka 22 000 personer besökt museet. I år är det drygt 46 000 som klivit in genom dörrarna under samma period.

– Vi ser att fler och fler kommer även när vi har lågsäsong. Samtidigt har antalet besökare under sommarmånaderna ökat konstant de senaste åren, förklarar Ann-Britt Christensson.

Förra året hade Marinmuseum ungefär 210 000 besökare totalt vilket också var rekord. Men i år lutar det alltså åt betydligt bättre siffror.

– Om detta håller i sig kan vi se en ordentlig stegring av antalet besökare när 2012 är till ända, säger publikchefen.

Att besöksantalet har ökat så markant just i år beror enligt Ann-Britt Christensson på flera saker.

– Det handlar om att Marinmuseum har utvecklat sin programverksamhet på ett sätt som nu börjar märkas. Tillsammans med bra marknadsföring och fler samarbeten kan vi se de här effekterna. Sedan har vi märkt av en rejäl ökning av polska turister. Det hjälper såklart också till, säger Ann-Britt Christensson.

Info: www.marinmuseum.se

Karnag samlade hela sitt båtracingteam en solig måndag i juni. Teamet består av inte mindre än 9 tävlingsekipage och 13 aktiva representerade både inom offshoreracing och rundbaneracing. i åldrarna 10-72 år, varav fem är tjejer! Tre generationer båtförare finns i teamet.

Säsongen började för några helger sedan. På rundbanesidan tävlade syskonen 10-åriga Adam Wrenkler och 11-åriga Matilda Wrenkler i Grisslinge. Premiär var det även på offshoresidan i Öregrund där Fredrik Groth Fyrö tillsammans med navigatören Hanna Thorén vann i sin klass V50.

Rundbane-esset Angelica ”Bimba” Sjöholm hade sin rundbanepremiär i franska Rouen där hon körde ett 24-timmarslopp med ett tjejteam som slutade på en mycket hedrande fjärdeplats.

För de övriga i teamet väntar en spännande säsong med flera mästerskap i kalendern. Magnus Petterson med navigatören Caroline Wigerman tävlar i EM i Öregrund i sin klass och paret Thomas och Annika Wrenkler åker till Tvedestrand i Norge för att försöka vinna ännu ett VM-guld.

I en nybyggd 28-fotskatamaran med dubbla Mercury 200 hästarsmotorer ska Thomas tillsammans med Claes Ehlén även köra i Nynäshamn där EM går i den klassen. Fredrik Zander kommer att ratta denna båt vid övriga tävlingar. 72-åriga Leif Wrenkler med jämngamla Leif Johansson ska köra med sin klassiska Fjordling i Roslagsloppet som firar 50 år i år.

Teamet satsar på att ha kul på och vid sidan av banan och att hjälpa och lära av varandra. De som har tävlat länge kan hjälpa de som är yngre i sporten som ett ”mentorskap”.

Med detta hoppas man i team Karnag att bidra till att fler inspireras och börjar med båtracing oavsett ålder och ambitionsnivå.

Wikens Båtselskap är stolta och glada att stå som värd för årets SM i C55. C55 är en båttyp som på kort tid vuxit till en av landets största och populäraste entypsklasser med mellan 40-50 startande båtar på ett svenskt mästerskap. Med sin enkelhet i kombination med goda och fartfyllda egenskaper lockar C55:an seglare i alla åldrar och olika nivåer.

Bland årets deltagare återfinns därför en blandning av alltifrån glada debutanter i mästerskapssammanhang till rutinerade seglare av Sveriges yttersta elit. Vissa med både VM- och OS-meriter. Vi hoppas även på några deltagare från Tyskland.

WBS har som arrangör högt ställda ambitioner för att få till ett lyckat mästerskap. 
Förutom att naturligtvis arrangera förstklassiga seglingar vill WBS även erbjuda deltagare och åskådare en festlig inramning som är lite ut över det vanliga. Mästerskapet har därför lagts i samband med den välbesökta och gemytliga Vikenfresten i hamnen, som erbjuder underhållning och aktiviteter för alla åldrar. Besökarna i hamnen ska kunna följa resultaten via bildskärm och få kontinuerliga rapporter från dramatiken ute på banan.

Banområdets placering styrs av väder och vind, men vid gynnsamma förhållanden kommer banan läggas publikvänligt nära hamnen. För dom som önskar uppleva seglingarna på riktigt nära håll finns möjligheten att hänga med ut på åskådarbåtar.

Program för SM i C55
Torsdag 2/8
13:00–21:00 Registrering
18:00 Träningssegling (ingår inte i SM)

Fredag 3/8
09:00–13:30 Registrering
14:00 Rorsmansmöte
15:00 Första start för dagens seglingar
18:00 Öppningscermoni med After Sail och prisutdelning för dagens seglingar.

Lördag 4/8
10:00 Första start för dagens seglingar.
19:00 Regattamiddag och prisutdelning för dagens seglingar

Söndag 5/8
11:00 Första start för dagens seglingar
15:00 After Sail och prisutdelning

Volvo Ocean Race har öppnat ett museum i Alicante i Spanien. De gör det tillsammans med regeringen i Valencia. Museet öppnades i tisdags och ska bli ett dynamiskt tillskott till regionens kultur, utbildning och sportevenemang. Volvo Ocean Race har redan sin permanenta bas i Alicante.

Museet är först i sitt slag i hela världen med att erbjuda besökare extrema utmaningar med elitseglare och tävla mot dessa i Volvo Ocean Race, som är världens längsta och tuffaste professionella sporthändelse.

Vid invigningen fanns bland andra Alberto Fabra, president i Valencian Regional Government, Sonia Castedo, borgmästare i Alicante, och Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race på plats.

Både vuxna och barn kan få en unik upplevelse genom att se insidan av kappseglingsbåtarna som tävlar under nio månader på en 39 000 Nm lång bana.

Museet ligger vid Alicantes före detta maritima station. Det är fulladdat med den senaste tekniken så att besökarna kan få en bra inblick i förhållandena under Volvo Ocean Race. Här visas bland annat den senaste kommunikationstekniken, livet ombord, marina ekosystem med mera.

Museet ska också erbjuda ett utbildningsprogram för seglingsintresserade. Här finns även kafé och andra faciliteter

– Vi är väldigt stolta för att kunna öppna dörrarna till det nya Museo Volvo Ocean Race. Det är ett unikt projekt som kommer att förvåna och underhålla tusentals besökare under de kommande åren, säger Knut Frostad, som själv har deltagit i Volvo Ocean Race fyra gånger.

– Alicante är vårt hem och vi tycker att det känns bra att kunna välkomna även våra grannar på besök när det tajtaste racet i tävlingens 39-åriga historia håller på att avgöras.

Info: www.museovolvooceanrace.com

Foto: Volvo Ocean Race.

Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.

Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Många större f.d. bemannade fyrars framtid är på sikt osäker då alla troligtvis inte kommer att kunna bevaras. Med största sannolikhet kommer inte heller några fler bemannade fyrplatser att uppföras. Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året hölls 72 fyrplatser i Sverige öppna vilka besöktes av tillsammans fler än 12.200 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår det även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser. På vissa fyrplatser kan man köpa något att äta och dricka men annars rekommenderar vi att man tar med egen förtäring. Kom ihåg att flera av ovan nämnda fyrar är belägna på öar. Kontrollera hur du tar dig dit och vad det kostar. Vädret kan också orsaka att vissa platser inte kan besökas.

Under samma augustihelg arrangerar även världens radioamatörer sin årliga fyrradioweekend. De bemannar ett flertal fyrplatser (år 2011 bemannades 464 fyrplatser varav 20 i Sverige) runt världen med radioamatörer som talar med varandra via kortvågsradio. Läs mer om radioamatörernas fyrweekend på hemsidan: http://www.illw.net

Svenska Fyrsällskapet hoppas att du under helgen 18-19 augusti besöker någon eller några av nedanstående 70-tal fyrar. Vi har listat deltagande fyrar med början längst upp i norr från finska gränsen sedan runt vår kust upp till gränsen mot Norge och avslutar med några fyrar i Vänern och Vättern. Fyrarna är normalt öppna mellan 12 – 16 men viss lokal variation av öppettider kan förekomma och i så fall har vi skrivit detta efter fyrnamnet. Flera fyrar är öppna både på lördag och söndag och i så fall står det (L+S) efter fyrnamnet. Det finns även ett par fyrar som är öppna en annan dag istället för 18-19 augusti men det finns i så fall angivet på respektive fyr

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida.

Info: www.fyr.org

Klicka på knappen FYRAR i vänster kolumn.