Efter konkursen i juli har Nimbus Boats som bekant fått nya ägare. I dagarna ska det nya företagets namn offentliggöras och den nya organisationen som ska leda Nimbus kommer att ta över verksamheten. Produktionen och försäljningen av båtar har inte stannat av under konkursen utan gått på sparlåga. Nu ökas dock tempot och i slutet av 2012 ska produktionen åter vara igång för fullt.
– Nystarten av bolaget har varit extremt positiv. Jag ensam har fått 100–150 E-mails, sms och telefonsamtal från kunder och kollegor som vill gratulera oss, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats, till Båtliv.
– Många är glada för att företaget, som idag omfattar Nimbus Boats och Paragon Yachts, stannar i Sverige.
Enligt Magnus Andersson har de nya ägarna till företaget ett genuint båtintresse.
– Vi var dock inte beredda för det stora intresse som företaget har bland så många personer. Våra varumärken går direkt in i hjärtat hos många båtälskare.
Formellt startas Nimbus Boats om idag, 26 september. Under de kommande dagarna ska en ny ledning, inklusive en ny vd, presenteras. Fram till dess drivs företaget med samma vd som innan konkursen.
Nimbus har redan presenterat planerna för vinterns båtmässor. Efter mässan i tyska Friedrichshafen nu i höst väntar de internationella båtmässorna i Düsseldorf, Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors.
– Våra fabriker har gått på en tredjedels fart, men nu ökar vi produktion noch hoppas att ha fullt kapacitetsutnyttjande i slutet av 2012. Vi har märkligt nog haft en bättre försäljning under perioden juli–augusti i år än under samma tid ifjol, så våra lager är mer eller mindre tömda, säger Magnus Andersson.
3 746 ansökningar har kommit in till den första omgången av Volvosteget, Volvokoncernens ettåriga yrkesinriktade utbildning inom industriproduktion riktat till arbetslösa ungdomar. 400 platser finns på utbildningen som inleds i början av november. ”Detta är en investering för framtiden” säger Olof Persson, Volvos vd och koncernchef.
”Jag är glad att intresset för Volvosteget är så överväldigande stort. Vi ser detta som en investering för framtiden, både för oss som företag men också för ungdomarna som deltar” säger Olof Persson, Volvos vd och koncernchef.
Sista ansökningsdag till årets utbildningsprogram var den 16 september. Nu inleds en urvalsprocess bland de sökande. Flest ansökningar har kommit in till Volvokoncernens anläggningar i Skövde, Göteborg och Umeå. Mer än en fjärdedel av de sökande är kvinnor.
Sammanlagt innebär Volvosteget en satsning på 450 miljoner kronor under tre år som kommer att ge totalt 1 200 ungdomar chansen till en betald utbildning och en framtid inom produktionsindustrin.
Programmet löper under ett år och varvar teoretisk utbildning med praktik. Vid utbildningens slut får deltagarna ett certifikat som visar att de har tillräckliga kvalifikationer för att kunna klara ett produktionsjobb inom industrin.
Volvokoncernen kommer inte att garantera deltagarna någon anställning efter utbildningens slut men utbildningen är generell och är utformad för att vara en dörröppnare för jobb inom hela industrisektorn.
FMV har levererat 48 nya kustspaningsradarstationer utplacerade längs Sveriges långa kustlinje. Det ger förbättrad övervakning av de fartyg som rör sig i svenska farvatten.
De 48 radarstationerna är sammankopplade i ett datanät och ersätter helt och hållet flera gamla system som togs i bruk från 1960-talet fram till början av 80-talet. FMV överlämnade nyligen den nya generationens kustspaningsradar till Försvarsmakten.
– Vi har nu radarstationer som ger en bättre lägesbild över kusten vilket ger ett viktigt bidrag till en heltäckande bild över svenskt territorialvatten, säger Mattias Alfredsson, projektledare för Kustspaningsradar PS-640 vid FMV.
Underlag till sjölägesbild
De nya radarstationerna är i drift dygnet runt 365 dagar om året. De vakar över alla fartygsrörelser i svenskt territorialvatten och skickar informationen till Sjöinformationscentralerna, som samlar in och bearbetar informationen från de nya radarstationerna och sammanställer en sjölägesbild. Med hjälp av de AIS-system som finns ombord på de flesta handelsfartyg kan man dessutom identifiera fartygen.
Förutom Försvarsmakten använder civila myndigheter som Kustbevakningen, tullen och polisen information ur den sammanställda sjölägesbilden för sitt arbete. Informationen från radarstationerna ligger också till grund för ett samarbete där Sverige utbyter sjölägesinformation med andra Östersjöländer.
Obemannade stationer
– En stor fördel med det här nya systemet är att alla stationer är sammankopplade i ett datanät, vilket gör att flera ledningscentraler samtidigt kan få tillgång till informationen från radarstationerna, säger Mattias Alfredsson.
De äldre radarstationerna sköttes till stora delar manuellt av personal på varje radarstation. De nya radarstationerna fjärrstyrs från Sjöinformationscentralerna.
Driftövervakning och tekniska larm hanteras av en teknisk driftcentral. Där identifieras fel så att rätt underhållsåtgärd kan sättas in.
Fakta:
Kustspaningsradar KSRRS 640 heter det nya systemet som ersätter de radarstationer som nu har avvecklats. De system som avvecklats är PS-239 och PS-15 från 1960 talet samt PS-615 och PS-619 från 1980-talet.
På flera platser har antennmaster från de gamla PS-15 systemen kunnat återanvändas som antennbärare till den nya utrustningen.
Den nya kustspaningsradarn är uppbyggd av civil teknik, vilket resulterat i många radarstationer till en konkurrenskraftig kostnad och med bättre täckning över havsytan.
Radarstationerna är uppbyggda av ett fackverkstorn med vidstående containrar för all kringutrustning. Där finns bland annat styrsystem, extraktor för omvandling av radarns information till datameddelanden, telekommunikationsutrustning, signalskyddsmateriel, radiolänkutrustning samt utrustning för kommunikation över IP-nätet.
Volvo Pentas senaste generation av den klassiska V8-motorn är laddad med modern teknik och överlägsen prestanda. Den är lättare, renare, snabbare, starkare och med ett vikt-/effektförhållande i absolut världsklass. Inför årets säsong lanserar Volvo Penta en ny toppmodern generation av V8-bensinmotorer som är laddad med prestanda och ny teknik – och som med god marginal möter EPA:s nya Tier 3-krav.
Den nya generationen V8-motorer från Volvo Penta, V8-380, är frukten av flera års intensivt utvecklingsarbete och innebär ett verkligt tekniksprång för marina bensinmotorer.
Det nya kraftfulla motorpaketet på 380 hästkrafter är kompakt och lätt och väger drygt 100 kilo mindre än jämförbara motorer på marknaden, vilket innebär ett mycket konkurrenskraftigt vikt- och effektförhållande. Samtidigt är den nya motorn tåligare, bränslesnålare, oljesnålare och, tack vare den nya katalysatorlösningen, har den fått markant lägre utsläppsnivåer. Nya V8-380 uppfyller således med god marginal, EPA:s nya Tier 3-krav.
Motorn har även utrustats med VVT-teknik, så kallad Variable Valve Timing. Denna teknik optimerar vridmomentet vid låga varvtal och maximerar effektuttaget vid höga varvtal, vilket ger snabbare acceleration och högre maxfart samt en jämnare, bättre respons i mellanregistret.
Lättinstallerad och snygg
V8-380 har ett skyddat avgassystem byggt i aluminium för låg vikt och avgasflödet är optimerat för högsta möjliga prestanda. Motorn och avgassystemet kyls, som standard, med glykol.
V8-380 har katalysator som standard. Ovanpå alla dessa prestandaförbättringar, är motorn, precis som övriga bensinmotorer, fullt integrerad med EVC – Volvo Pentas elektroniska plattform – lättinstallerad och följer det senaste designspråket framtaget speciellt för Volvo Pentas bensinmotorserie.
Bildtext:
Det nya kraftfulla V8-motorpaketet på 380 hk är kompakt och lätt.
Kommentarer
Är det inte det gamla jänkarjärnet från 60-talet?
Och så VP:s elektronik på det, ingen lustig historia!
Sea Ray Signature 260
Missade ni den mycket uppmärksammade filmen Vildmarkshav, med Northern Light i Södra Oceanen, förra vintern, eller vill se den igen. Ni kan nu se den i erat eget hem. Rolf och Deborah har nämligen släppt den på DVD och Blu-ray.
Många har frågat om Deborah och Rolf även denna höst och vinter kommer att resa runt i landet och visa sin mycket uppmärksammade film Vildmarkshav. Tyvär har de inte möjlighet att göra det. För att det ändå skall gå att se filmen har de släppt den på DVD och Blu-ray.
Under våren har Chalmers och Sjöfartsverket byggt ett helt nytt fartygssimulatorcenter där det numera är möjligt att koppla samman flera olika simulatorer. – Tillsammans har vi skapat en anläggning som kommer att bli en viktig tillgång i både svenska och internationella forskningsprojekt, säger Mikael Hägg, avdelningschef för Maritime Operations på Institutionen för sjöfart och marin teknik vid Chalmers.
I den nya anläggningen kan fartygsbryggorna användas var för sig eller i samspel med varandra. Här får sjöbefälsstudenter och yrkesverksamma till exempel studera interaktion mellan människa och maskin, kommunikation, avancerad manövrering, navigering och sjöräddningsledning. Upp till 20 personer kan öva i samma spel. Realismen är mycket hög – det är lätt att känna igen sig i simulatorernas över 40 olika svenska och utländska hamnar med tillhörande farleder. Dessutom är det möjligt att simulera sjögång och fartygsrörelser så verklighetstroget att ovana deltagare kan bli sjösjuka.
– Det nya centret kommer att bidra till ännu högre sjösäkerhet i våra farvatten genom att vi kan öva på situationer man inte vill vara med om ute till havs. Etableringen innebär stora fördelar för Sjöfartsverkets personal som får tillgång till en toppmodern träningsanläggning, men det är också ett stort lyft för vår forskning och utveckling som är ett växande område för oss, säger Fredrik Karlsson, innovationskoordinator på Sjöfartsverket.
Det nya simulatorcentret är byggt kring Chalmers uppgraderade anläggning och Sjöfartsverkets brygg-, land- och sjöräddningssimulatorer som flyttats från Arkö i Östergötland till Lindholmen i Göteborg under våren och sommaren. Centret består nu av tio fartygsbryggor, två landcentraler och en sjöräddningscentral. Lägg därtill två maskinrumssimulatorer med kontrollrum i naturlig storlek och en lasthanteringssimulator som numera kan kopplas ihop med bryggsimulatorerna. Resultatet blir ett av norra Europas största fartygssimulatorcenter. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus har bidragit med fem miljoner kronor till moderniseringen av Chalmers navigations- och maskinrumssimulatorer.
Engelska Princess har premiär för två helt nya båtar vid båtmässan i Southampton, som pågår till och med söndag 23 september. Nyheterna är Princess V62-S och Princess 56, två båtar som tillhör toppskiktet bland lyxiga vackert-väders-båtar.
Princess V62-S är en rejäl båt på 19,35×4,99 m. Den kan förses med motorer från 2×1015 hk (CAT) till MTU 2×1217 hk.
Detta ger goda fartresurser, men som vanligt är det designen, inredningen och materialvalen som många vill titta på när Princess kommer med en helt ny båt.
Princess V62-S har väl tilltagna bo- och levnadsutrymmen. Badplattformen i aktern är extremt stor och bred och passar bra för den som vill ha med sig en massa leksaker ut på sjön. Även salongen och övriga utrymmen under däck är väl tilltagna för ett liv i lyx.
Tekniska specifikationer:
Längd: 19,35 m
Bredd: 4,99 m
Vikt: 29 500 kg
Bränsletank: 3 409 liter
Vattentank: 500 liter
Info: www.princessyachts.com
Whyshore avslutar säsongen med en stor final på Riddarfjärden 21-23 september. De tre egna cuperna Audi Dragon Cup, Volkswagen X-35 Cup och SeaCart 26 Multi Cup har alla sin final denna helg. Men utöver det är även vindsurfingfinalen i Kona Nordic Cup med i Stockholm Sailing Grand Prix.
130 seglare och 45 vindsurfare deltar i den stora finalen som har sitt säte på Norr Mälarstrand Kajplats 464 vid Preems bensinstation. Här ifrån går starten och är således en perfekt publikplats. Speaker Carl-Magnus Sörensson har varit med på många seglingsevent och menar att Riddarfjärden är en av de bästa platser som kan användas för detta typ av arrangemang och ser som sin huvuduppgift att förmedla hur spännande det faktiskt är med segling.
Många namnkunniga seglare är på plats. Magnus Olsson är en av de största världsomseglarna i Sverige. Hans uppdrag i X-35 klassen är som taktiker ombord på Nautiska Racing Team vilka lyft sig i cupen under säsongen. Olle Jo Johansson har med sin OS-erfarenhet lotsat sig och Team Lumme till SM-guld i år. Olympiern Jonas Häggbom är också med som coach för de unga talangerna som satsar på VM 2013 i Volkswagen Sailing Team.
Totalt har 14 Grand Prix hittills seglats i seglingscuperna och det är mycket jämnt i topp i samtliga klasser.
Gilla Audi Dragon Cup och Volkswagen X-35 Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder. Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se och www.volkswagenx-35cup.se.
Inför 2013 lanserar den amerikanska motorbåtstillverkaren Chris-Craft en ny 32 fot lång daycruisermodell inom Corsairserien – Corsair 32. Båten är utvecklad för att tillfredsställa dem som vill ha en snabb, lättmanövrerad och elegant båt med mycket komfort och utrymme för både korta dagsutflykter som för långa vistelser på sjön med bekväm övernattning.
– Corsair 32 är en mycket vacker och kraftfull båt med mycket teak, krom och andra exklusiva detaljer som starkt framhäver Chris-Crafts klassiska och tidlösa stil. Det är också en praktisk, rymlig och bekväm båt med många finurliga stuvutrymmen och lösningar som till exempel ett teakbaserat bord som enkelt fälls ut och ihop och göms under den teakklädda midskeppsgången över motorrummet i aktern. Båten har också en generös skylight som löper midskepps över hela den teakomgärdade fören, vilket skapar en ljus, öppen och hemtrevlig salong under däck, långt ifrån den däckförslutna känsla de flesta båtar erbjuder, framhåller Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.
Chris-Craft Corsair 32 mäter 10,4 meter (inklusive en valfri teakbaserad badplattform) på längden och 3,1 meter på bredden. I ruffen har du gott om plats med ett välutrustat pentry och ett vackert snidat mahognybord som enkelt kan fällas ned för att omvandla den V-formade soffan till en väl tilltagen dubbelkoj med plats för två vuxna och ett barn. Under däck finns även ett rymligt toalettutrymme med egen dörr, dusch, infällt handfat i en snygg och praktisk kommod samt elektrisk toalett med inbyggd kvarn.
Den justerbara förarplatsen i cockpiten erbjuder plats för två personer. På passagerarplatsen finns en likadan stol för en person. Ratten och den perforerade instrumentpanelen i kromat stål, med Chris-Crafts egna mätare i 50-talsstil, andas racerbåt, hög fart och romantik. I sittbrunnen ryms 7-8 vuxna ledigt i den djupa och mjuka U-soffan. Det teakförsedda skarndäcket skapar en elegant inramning och bryter vackert mot det höga fribordet samt erbjuder halkfria ombord- och avstigningar.
Bland nyheterna är också möjligheten att välja något av Chris-Crafts nya färgprogram som den nya vassa Cashmere Metallic-färgen och någon av de tre Heritage Edition Teak-varianterna natur, svart eller ljus. Invändigt kan man välja mellan körsbärs- eller valnötsträ till skåpsluckor, lister och andra inredningsdetaljer.
Info: www.vatt.se
Turismtermometern, som mäter utveckling och framtidstro i svensk besöksnäring, ligger inför hösten 2012 på +2. Det är en nedgång från före sommaren då indexet var uppe på +13. Turismtermometern presenteras av Svensk Handel, Transportgruppen och Visita.
– Förväntningarna har dämpats, men trots trist sommarväder och svag internationell konjunktur går svensk besöksnäring fortfarande bra, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
Inför hösten 2012 är optimismen i besöksnäringen störst inom restaurang, handel och hotell där flest företag tror på ökad omsättning. Sannolikt blir effekterna på sysselsättningen inte lika stora. Restaurangerna tror dock att antalet anställda kommer att öka i höst.
Vädret är viktigt för svensk besöksnäring. Fyra av fem turistföretagare uppger att sommarvädret 2012 hade stor eller viss betydelse för omsättningen. I alla delbranscher utom camping och persontransporter har en majoritet av företagen ökat sin omsättning under sommaren 2012 jämfört med 2011.
Mindre sol och bad leder till en ökad efterfrågan av andra aktiviteter som att besöka museum, science centers eller nöjesparker. Ökat intresse för inomhusattraktioner kan vara en förklaring till att det har gått så pass bra för delbranschen besöksmål och sevärdheter. Utbudet av aktiviteter är större i en storstad och de tre storstäderna kan därför påverkas positivt av en regnig och kall sommar.
– Storstäderna är viktiga turistmagneter. Men för att utveckla turismen krävs mer än bara sevärdheter. Städerna behöver en helhetssyn där även boende, god citylogistik, fungerande infrastruktur, spännande shopping och matupplevelser är komponenter som bygger destinationen, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
För första gången har mängden läkemedelsrester som riskerar spridas via markbaserade enskilda avlopp i Sverige beräknats. Studien, som är gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet, visar också att enskilda avlopp generellt sett fungerar relativt bra i jämförelse med stora reningsverk.
– Det som slår en är hur mycket läkemedel som är i omlopp. Eftersom enskilda avlopp står för en betydande del av avloppsflödet i Sverige, och därmed en betydande del av flödet av läkemedelsrester och andra kemikalier, så är det viktigt att se hur väl avloppen fungerar och vilken miljöpåverkan det får. Vi trodde att det skulle vara mycket mer som läckte ut i naturen, men studien visar att de enskilda avloppen fungerar relativt väl, säger Heléne Ejhed, forskare och projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
I Sverige finns cirka 700 000 fastigheter med enskilda avlopp, varav cirka 75 procent utgörs av markbaserade anläggningar där det renade avloppsvattnet direkt eller via grundvattnet når ytvattenrecipienter. Det är ungefär 20 procent av befolkningen i Sverige som har enskilt avlopp i sina permanentboenden, med variationer i olika län från 4 procent i Stockholms län till 42 procent i Gotlands län. Dessa avlopp tar därmed emot en betydande del av det totala flödet av läkemedelsubstanser i Sverige. I flera tidigare screeningprojekt har läkemedelsrester detekterats i referenssjöar, vilket tyder på att enskilda avlopp är en källa till läkemedelsrester i recipienter.
– Vissa läkemedelssubstanser hittar man överallt och är väldigt svårnedbrytbara. Vi vet fortfarande inte riktigt om och hur de bryts ner i marken, så det skulle vi behöva studera vidare för att se hur miljön påverkas på lång sikt, säger Heléne Ejhed.
Reduktion av läkemedelsubstanser i markbaserade anläggningar beror på avloppsanläggningens utformning och hur väl den sköts. God syresättning och lång uppehållstid i markbaserade anläggningar är gynnsamma förutsättningar för reduktion av flertalet läkemedelsubstanser. Reduktionen sker dock inte i lika hög grad för samtliga substanser och anläggningar som brister i utformningen kan ge utsläpp till vattenmiljön och grundvatten, vilket studien bekräftar.
Utsläppen från de enskilda avloppen innebär risk för spridning av ämnen som inte bryts ner i miljön och risk för uppbyggnad av antibiotikaresistens hos markorganismer och dessutom risk för transport av substanserna till dricksvatten. Paracetamol är substansen med störst total utgående mängd från enskilda avlopp, av de beräknade substanserna i studien, med cirka 12 ton totalt i Sverige år 2010.
Hur ska Sveriges behov av fartygskapacitet för forskning och utredning tillgodoses? Det är en av frågorna som regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att utreda.
Sverige har varit utan oceangående forskningsfartyg sedan U/F Argos togs ur bruk 2011. Nu har Sjöfartsverket fått i uppdrag att undersöka om behovet av fartygskapacitet för forskning och undersökning kan lösas genom att till exempel använda Trafikverkets, Kustbevakningens, Försvarsmaktens och Sveriges geologiska undersöknings fartyg, eller genom att hyra in fartygskapacitet.
– Nu tar vi ett samlat grepp om statens alla maritima resurser för att hitta en optimal lösning för svensk maritim forskning, säger Peter Fyrby, direktör för Sjöfartsverkets rederi.
Andra frågor som ska besvaras i utredningen är hur det kommande behovet av maritim undersökningsverksamhet förväntas se ut och vad som styr det, och om hur kostnaderna för forsknings- och undersökningskapaciteten ska finansieras.
Utredningen kommer att ske i samråd med Havs- och vattenmyndigheten, SMHI, Sveriges lantbruksuniversitet, Sveriges geologiska undersökning, Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Umeå universitet. Utredningen ska redovisas till regeringskansliet senast den 15 december 2012.
Nu är det klart att Nimbus Boats får nya svenska ägare. Varken de två kinesiska konsortier som hade bjudit på bolaget eller finska Bella gav det bästa budet. Investeringsbolaget R12 blir ny majoritetsägare till Nimbus och Paragon. I och med denna och den tidigare offentliggjorda försäljningen av Ryds Båtindustri har samtliga verksamheter i Nimbus-Gruppen i konkurs nu sålts till nya ägare.
Investeringsbolaget R12 har från konkursförvaltaren förvärvat bland annat Nimbus-Gruppens verksamheter i Göteborg, Mariestad och Storebro samt varumärkena Nimbus Boats och Paragon Yachts. I den nya ägargruppen ingår bland andra även den tidigare styrelseledamoten i Nimbus Fredrik Strömholm.
I samband med detta förvärvas även den tidigare delägda återförsäljaren Nimbus Stockholm, för att ytterligare kraftsamla kring varumärket och marknadsföringen i Stockholmsområdet som ett komplement till den redan helägda försäljnings- och serviceverksamheten i Göteborg.
– Vi vill utveckla verksamheten inom Nimbus och Paragon som har slagkraftiga modellutbud och nöjda kunder. Vi ser stora möjligheter med tydligt fokus på segmentet 20 – 40 fot, två starka varumärken, en enda hypermodern produktionsanläggning och riktade insatser vad avser geografisk marknadsbearbetning samt med rätt kostnadskostym, säger Per Hesselmark, delägare i R12.
Nimbus kommer under en övergångsperiod att ledas av tidigare verkställande direktören Magnus Andersson.
R12 kommer att vidareöverlåta verksamheten i Storebro till Roger von Haugwitz, som avser att fortsätta att vidareutveckla detta varumärke och produktionen i Storebro.
R12:s köp sker genom ett inkråmsförvärv från konkursförvaltaren i Nimbus-Gruppen, som tidigare avyttrat Ryds Båtindustri till den tidigare företagsledningen i detta bolag.
– Genom försäljningen till R12 och den tidigare genomförda försäljningen har arbetstillfällen bibehållits och utrymme och bra förutsättningar skapats för fortsättande och utveckling av verksamheterna vid samtliga rörelsedrivande enheter i Nimbus-koncernen, säger Rickard Ström, konkursförvaltare och delägare i Advokatfirman Lindahl.
Investeringsbolaget R12 äger och utvecklar en grupp mindre och medelstora företag, bland annat underklädeskedjan Twilfit, hissföretaget Cibes Lift AB, kretskortstillverkaren NCAB, återvinningsbolaget MEWAB, rullstolstillverkaren You-Q och blomstervårdsbolaget Chrysal.
Kommentarer
Kul! Glad att det varken blev Kineser ller Bella backad av Brunswick. Hoppas nu de kan omge sig med industriella tänkare!
På sin resa med Initiativet Hållbara Hav för ett renare Östersjön har briggen Tre Kronor även passat på att sätta två nya rekord. Under 8 timmar (två vakter) seglade hon 88,8 sjömil. Farten pendlade länge mellan 14 och 15 knop och toppade i en surf nerför en vågdal med 17,3 knop. Ganska bra för ett 330 tons fartyg med en beräknad maxhastighet på 14 knop.
Seglingen är en fortsättning på det seminarium ”Östersjön – vem bryr sig…” som genomfördes i Kolskjulet den 29 augusti i närvaro av miljöminister Lena Ek och kronprinsessan Victoria. Forskare, miljöorganisationer, politiker och näringsliv samlades då för att ta del av den senaste informationen om Östersjöns miljöstatus. Seminariet filmades och finns att se på SVT Forum.
Annat mål än fartrekord
Årets segling som gått mellan Helsingfors, Tallinn och Riga, har genomförts i samarbete med Baltic Sea Waste Campaign, Håll Sverige Rent och TeliaSonera. Målet med resan har varit att fästa uppmärksamheten på utsläpp av miljögifter och den pågående nedskräpningen i Östersjön. Varje år slängs enorma mängder plast och annat skräp i Östersjön samtidigt som allt fler miljögifter upptäcks i våra vatten.
Under besöken i hamnarna har man bjudit in till seminarier och möten och skräpdykningar där man filmat bottnarna och även plockat upp skräp för att visa vad folk dumpar i havet.
Initiativet Hållbara Hav startades av Briggen Tre Kronor 2011. Huvudpartner från och med 2012 är TeliaSonera.
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.
Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.
M/S Västan, byggd 1900, är ett av Stockholms skärgårds klassiska passagerarfartyg. Efter omfattande renovering är hon åter i trafik och k-märks nu av Sjöhistoriska museet.
M/S Västan är ett av Stockholms skärgårds klassiska passagerarfartyg. Hon tillhör sedan över 70 år Waxholmsbolaget och trafikerar Stockholms skärgård. Fartyget byggdes på Motala Verkstad år 1900 med namnet S/S Nya Svartsjölandet och trafikerade först Mälaren mellan Svartsjölandet och Stockholm.
Fartyget köptes av Waxholmsbolaget 1937 och döptes då till Västan. Som så många andra ångfartyg motoriserades hon i början av 1950-talet och har genomgått ett flertal ombyggnader för att kunna fungera till sitt ursprungliga syfte. Västan har genom åren tjänstgjort på många olika trader inom Waxholmsbolaget och är det äldsta av de tre klassiska fartyg som rederiet ännu har i trafik. De övriga två, S/S Storskär och S/S Norrskär, är byggda 1908 respektive 1910. Alla tre är nu k-märkta.
Under 2011-2012 har Västan totalrenoverats vid Simrishamns varv. Renoveringen har bland annat inneburit att fartyget fått ett nytt miljövänligt dieselelektriskt maskineri, en stor del av skrovplåtarna utbytta, nya eleganta trädäck och upprustad inredning.
Stockholms läns landstings beslut att bevara och rusta upp Västan och att låta henne fortsätta i reguljär trafik i skärgården tillsammans med den hänsynsfulla renoveringen, har varit goda skäl för Statens maritima museer, där Sjöhistoriska museet ingår, att godkänna Waxholmsbolagets ansökan om k-märkning av fartyget.
Ta en bild på Västan
Alla Sveriges k-märkta fartyg ingår bland årets motiv i fototävlingen Wiki Loves Monuments.
Läs mer om tävlingen och vilka fartyg som är k-märkta på www.sjohistoriska.se.
Erik Stark, båtracingmästaren från Täby som ifjol vann de mesta han ställde upp i, har gjort det igen. Världsmästartiteln i F2 är återigen hans. 2011 blev ett kanonår för 23 åringen som tävlar för KMK-R, Kungliga Motorbåtsklubben, när han tog världsmästartiteln i både F2 rundbana samt offshoreklassen 3C.
Årets tävlingar har gått lika bra och förutom en guldmedalj i F2 har också Erik hunnit köra Thundercat med Rolle Sjögren och tillsammans fick de en välförtjänt världsmästartitel i klassen P750 när tävlingen gick i norska Grimstad i början av augusti.
Världscupen i Formel 2 har i år körts i Cagliari, Stockholm, Grimstad, Auronzo och nu senast i Nottingham. Redan innan sista tävlingen hade Erik Stark kopplat greppet om titeln och hade kunnat köra lugnt och försiktigt. Nu är det inte Eriks stil att ta det lugnt utan laddade fullt även i England.
Med pole position inför finalheatet stod Erik som favorit men fick se sig slagen av Uvis Slakteris från Lettland samt Rupert Temper från Österrike. Erik kom över mållinjen som nummer tre, Johan Österberg tog fjärde platsen, Ola Pettersson som nummer fem och Bimba Sjöholm på en sjätteplats. Ett mycket gott resultat från svenskarna.
Tommy Wahlsten crashade tyvärr sin båt under lördagens fartrekordförsök i närmare 200km/h och kunde inte ställa upp i finalheatet, han klarade sig med några blåmärken men båt var det sämre med.
Totalt har vi nu efter den sista världscuptävlingen är färdig, Erik Stark på förstaplatsen, Johan Österberg på andra, Ola Pettersson som nummer sex och Tommy Wahlsten samt Bimba Sjöholm på åttonde respektive nionde plats.
Hav har nu tagit fram riktlinjer och riktvärden för hur tvätt av båtar bör göras för att minimera miljöpåverkan. Riktlinjerna har varit efterfrågade främst av kommuner och hamnägare och är tänkt att vara ett stöd i deras arbete med borsttvättar, spolplattor och tvätt på land.
– Alla båtbottenfärger innehåller miljöfarliga ämnen, somliga mer än andra. Spolplattor och borsttvättar är ett sätt att se till att gifterna i det spillvatten och skräp som bildas när man tvättar sin båt inte kommer ut i naturen, säger Janna Ekholm, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.
Men för att det ska fungera som tänkt måste anläggningen skötas på rätt sätt. Spillvattnet måste samlas upp och renas enligt vissa metoder, filter måste bytas med viss frekvens beroende på hur anläggningen ser ut och hur mycket den används.
Efterfrågade riktvärden
De nya riktvärdena sätter en gräns för halterna av TBT, koppar, irgarol och zink i det vatten som släpps ut från tvättanläggningarna.
– Det finns mellan 100 och 200 spolplattor och borsttvättar i Sverige idag. Reningen av dem varierar stort; från dem som saknar rening eller enbart har slamavskiljning till dem med filter och fullgod två-stegs rening. Men på många ställen finns bra möjligheter att enkelt förbättra reningen och förhoppningsvis kan våra riktlinjer vara ett stöd i det arbetet, säger Janna Ekholm.
Rapporten med riktlinjer och riktvärden är en redovisning av ett regeringsuppdrag som Havs- och vattenmyndigheten fick i juni 2011 och som har utförts i samråd med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen.
Ett nytt nummer av Båtliv har kommit ut fulladdat med nyheter om allt från båtar till båtpolitik, båtklubbar och praktiska gör-det-själv-artiklar. Det är lika enkelt att läsa tidningen här på hemsidan som att bläddra i papperstidningen. Det aktuella numret av Båtliv finns på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb
Det enklaste är att rulla ner på den här sidan och trycka på tidningen som dyker upp i rutan “Interaktiv tidning – Bläddra i Båtliv”.
Båtliv nummer 5 innehåller bland annat reportage från Båtklubbarnas Dag i Stockholm. I tidningen finns också ett omfattande reportage från jubileumsregattan i Nynäshamn i somras, det senaste i fallet med mannen i Bohuslän som blev åtalad för onykterhet på sjön trots att han inte körde båten och mycket mer.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb
Regeringen föreslår vissa ändrade punktskattebestämmelser för tillsatser i motorbränsle. Syftet är att anpassa de svenska bestämmelserna till EU:s regler. Detta förslag lämnas till Lagrådet idag.
De aktuella tillsatserna beskattas redan i dag när de ingår som en del av ett färdigt drivmedel och förslagen påverkar därmed inte beskattningen av drivmedel. För att underlätta hanteringen av tillsatserna föreslås i lagrådsremissen att de ska följa de förfaranderegler som gäller för drivmedel.
Genom förslagen i lagrådsremissen klargörs att energiprodukter som säljs, förbrukas eller är avsedda att förbrukas som tillsatser i motorbränsle eller som medel för att öka motorbränslets volym ska omfattas av bestämmelserna om energiskatt och koldioxidskatt redan innan de blandats i drivmedlet. Tillsatser som säljs i förpackningar om högst en liter omfattas inte av detta. Förslagen är en följd av en dom i EU-domstolen.
De aktuella tillsatserna, ofta kallade additiv, tillsätts exempelvis för att hålla bränslesystemen renare eller motverka knackningar i motorn.
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2013.
Årets näst sista Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup äger rum i Nynäshamn. Leder just nu gör Team Rio med tre poäng till godo, men Matrisen, Escape och Nautiska ligger tätt efter och är klart segersugna inför Nynäshamn som erbjuder en fin arena med goda seglingsförutsättningar. Nio X-35:or är med i helgens kamp.
Det börjar dra ihop sig för final och teamen i Volkswagen X-35 Cup sträcker upp sig inför slutspurten. Team Rio har ledningen. Men Matrisen, Escape och Nautiska ligger alla bara 3 poäng efter Rio. Även Volkswagen Sailing Team har en god chans på topplacering, men i segling kan allt hända och ännu är ingenting avgjort.
Nynäshamns Segelsällskap står som medarrangör för detta femte Grand Prix i cupen och ser fram emot teamens ankomst. Racen går nu i helgen 15-16 September med start kl 11.00.
Resultatlistor och mer info finns på www.volkswagenx-35cup.se.
Skärgårdsströvaren som katamaran är ett komplement till enskrovarna i Skärgårdsströvarserien och en naturlig utveckling av konceptet. Det starka miljökonceptet är själva kärnan för vad en Skärgårdsströvare står för: lättdrivna skrov ger låg bränsleförbrukning och liten vågbildning samt en tyst och sjövärdig gång.
Materialet marinaluminium ger fördelar som till exempel enkelt och billigt underhåll, samt att det är återvinningsbart. Miljögodkända motorer och möjlighet att utrusta båtarna med hybriddrift eller elmotor.
Skärgårdsströvarkattan är med sina dryga nio meter i längd och nära fyra meters bredd en rymlig båt för bekväma dag- eller helgturer såväl som långfärder. Och utrymmena är stora både utvändigt och invändigt.
Behagligt mjuk gång även i krabb sjögång uppnås bland annat tack vare de skarpa förskeppen. Det tåliga utförandet och ringa djupgåendet gör det möjligt att färdas i, och göra upptäcksfärder, även i relativt grunda arkipelager. Möjligheten att med lätthet ta med kajaker och/eller cyklar ombord uppskattas av många.
Fartområdet upp till cirka 14 knop gör att man kan göra rejäla dagsetapper. Och om så önskas, eller krävs, kan man köra på lite extra. Gångläget passar annars för alla farter upp till maxfarten eftersom det inte finns någon planingströskel. Vill man köra i ekonomiska och behagliga marschfarter på till exempel 6, 10 eller 12 knop går det bra. Två motorer ger extra säkerhet och motorerna är placerade så att de är lätta att komma åt vid till exempel service.
Med Skärgårdsströvarkattan är det fullt möjligt att köra in mot en sandstrand och med stävstege kunna gå torrskodd iland och ombord igen, som en sorts landstigningsbåt.
Tekniska specifikationer
Längd, skrov: 9,10 meter
Bredd: 3,95 meter
Djupgående: 0,45 meter
Material: Marinaluminium
Vikt: Cirka 3,5 ton
Motor, standard: 2 x 40 hk (utombordsmotorer, fyrtaktare)
Fartområde: Upp till cirka 14 knop
Originalide och koncept: Sören Colbing
Design: Micael Palmgren
Info: www.colbing.se
Kommentarer
cg pettersson x2 på något vis.
Lördag den 15e sep startar finalen i F2 Världsmästerskapet. Av de 18 tävlanden i mästerskapet finns på den svenska sidan Erik Stark, Johan Österberg, Ola Pettersson samt Bimba Sjöholm.
Favoriten Erik Stark från Täby, som tävlar för KMK, Kungliga Motorbåt Klubben, har redan visat sin enorma vilja och körskicklighet genom att vinna det flesta tävlingar som han har ställt upp i år.
Johan Österberg ligger på en andra plats i serien och är en snabb konkurrent till Erik. Ola Pettersson kämpar vidare med sin aggresiva körstil och skånska temperament.
Bimba har som målsättning i år att ta en plats bland de tio första. Hon har hittills lyckats riktigt bra och kör mycket bra ihop med killarna i sin första säsong i F2.
Följ tävlingen på F2s hemsida: http://f2worldchamp.com/
Den 26 september inviger miljöminister Lena Ek (C) Ystad hamns nybyggda anläggning för landström. Satsningen med fyra stationer som levererar ström till färjorna är en investering på cirka 35 miljoner kronor för hamnbolaget och är ett led i att göra hamnen i Ystad till Sveriges grönaste. Fartygen i hamnen kan därför inom kort stänga av sina dieseldrivna kraftverk och i stället få sitt behov av kraft via miljövänlig el från land under uppehållet i hamnen.
– Landström betyder att vi minskar buller och utsläpp från färjorna när de ligger i hamn, säger Björn Boström, vd för Ystad Hamn Logistik AB.
Den nybyggda landströmsanläggningen är världens idag största och levererar el motsvarande behovet av 500 normalstora villor en vinterdag. Kapaciteten på cirka 5 megawatt är lika mycket som två normalstora svenska vindkraftverk producerar.
Invigningen sker klockan 9.15 onsdag den 26 september och är öppen för allmänheten.
Regeringen skapar nu möjlighet för fler sjöfartselever att genomföra praktikperioder till sjöss genom att anslå 2 250 000 kr till elevers mönstringsresor till fartyg under utländsk flagg. Pengarna går till Chalmers Tekniska Högskola och Linnéuniversitet.
– Välutbildade och kunniga sjöbefäl har länge varit ett signum för svensk sjöfart. En förutsättning för behörighet och jobb är att studenterna kan genomföra praktik till sjöss, något som försvårats p.g.a. omflaggning utav fartyg. Staten tar nu över kostnaden för fler elevers mönstringsresor, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Då praktiken förläggs på fartyg under andra länders flagg belastar kostnaden för dessa studenters mönstringsresor i dagsläget respektive lärosäte p.g.a. att sjöfartsstöd endast beviljas för svenskflaggade fartyg och därmed inte kan bidra till att minska rederiernas resekostnader för studenterna.
Volvo Pentas ägare, AB Volvo, har genomfört den tidigare aviserade transaktion där bolaget ökar sitt ägande i Deutz AG från 6.7 % till drygt 25 %. Totalt har AB Volvo köpt 22 117 693 aktier från Same Deutz-Fahr Group för ett belopp på 130 miljoner euro. Affären gör AB Volvo till den största aktieägaren i Deutz AG.
Sedan mer än ett decennium är Deutz AG en strategisk leverantör av medeltunga motorer till Volvokoncernen. Tidigare i år undertecknade AB Volvo och Deutz AG en icke bindande avsiktsförklaring med syftet att undersöka förutsättningarna att förlänga bolagens långsiktiga samarbete genom en gemensam utveckling av nästa generation medeltunga motorer för industri- och anläggningsmaskinssegmentet.
Avsiktsförklaringen syftar också till att undersöka möjligheterna att etablera ett gemensamt samriskbolag i Kina för tillverkning av medeltunga motorer för industri- och anläggningsmaskinssegmentet.
Affären förväntas inte ha någon betydande påverkan på Volvokoncernens resultat eller finansiella ställning.
Kommentarer
Härligt med företag som vågar ta ut svängarna och pröva lite nytt. Hedersvärt.
Mvh Thomas