nyhetstest

Engelska Princess Yachts har haft premiärtur med sin största yacht hittills, den helt nya Princess 40M. Yachten annonserade första gången för tre år sedan av det Plymouthbaserade varvet och efter en lång tid av planering och byggnation är nu alltså skrov nummer ett färdigt och på väg till sin hemmahamn på varmare breddgrader.

Princess 40M är den största serieproducerade yachten någonsin i England. Skrovet är troligen det största vakuuminjicerade skrovet i sitt slag i världen. Princess har använt denna metod tidigare också och drar nu fördelarna av vakuuminjicering även för sina större skrov.

Princess Yachts var först av de europeiska varv som bygger större yachter med att få ISO 14001 miljöcertifiering 2010. Nyligen fick för företaget även den nya notifieringen RINA Green Plus (Y) för hela sin flotta under 90 fot.

Princess 40M är en 130-fots yacht med tre däck och plats ombord för upp till tolv gäster i lyxiga kabiner. Dessutom finns det plats för åtta personers besättning. 40M är den andra båten i denna serie, som startade med 32M som hade sin premiär på London International Boat Show 2011.

Skrov nummer två är redan under byggnation i Plymouth, och skrov nummer tre är färdigt vad gäller vakuminjicering av skrovet.

Princess har mycket starka ägare och håller därför på att förnya sitt varv och modernisera hela sin flotta. De har också haft stora framgångar med sin nya V39, Princess 98 Motor Yacht och den nya Princess 32M, av vilken skrov nummer sju håller på att byggas.

Världens fyra bästa matchracingseglare seglar idag semifinal i Stena Match Cup Sweden. Efter de inledande två matcherna ligger Björn Hansen lika med Ian Williams, 1-1, och Peter Gilmour har 1-1 mot Phil Robertsson. Johnie Berntsson slogs ut i kvarten i svenskmötet mot Björn Hansen. Semifinalerna fortsätter på lördag morgon.

Efter en spännande och oerhört dramatisk kvartsfinal mellan svensktoppen Björn Hansen och Johnie Berntsson gick Hansen knappt segrande ur striden. Det var seglingar som hade allt som matchracing kan bjuda på, luriga tricks och taktik, hårdvindssegling, protester och straff, och med det en spänning som höll sig ända in på sista mållinjen.

– Det var otroligt tufft mot Berntsson med många tajta situationer och det handlade om att göra minst misstag och det lyckades vi med, men vi var helt slut efter kvartsfinalen, menade Björn Hansen.

I semifinalen mötte Björn Hansen regerande världsmästaren Ian Williams, som han slog i Korea men förlorade mot i finalen i Stena Match Cup Sweden i fjol. I den första semifinalmatchen fick Ian Williams ett straff direkt före starten, som han lyckades ta vid sista toppmärket. Därefter seglade svensken och engelsmannen jämnt mot mål, men Hansen tog den första segern.

I den andra matchen blev det mer dramatiskt när Hansen ryckte förbi Williams strax före mållinjen på sista länsen. Men domaren ansåg att Hansen inte var förbi utan hindrade Williams så att Hansens backstag snuddade spinnakern på Williams båt. Hansen tilldelades ett straff och semifinalen är nu utjämnad till 1-1.

– Jag tycker att vi har seglat bättre än Williams hittills. Vi har bra fart i båten och har seglat förbi honom på sista länsen i båda seglingarna. I den sista matchen fick vi tyvärr ett straff av domaren när båtarna hade kontakt i en situation där jag tycker att vi redan hade seglat förbi Williams. Vi ansåg att straffet skulle gått till honom men det höll inte domaren med om, menade Björn Hansen.

Även Peter Gilmour fick ett straff för att ha hindrat Phil Robertson i den andra matchen., vilket utjämnade även den matchen till 1-1. Imorgon lördag fortsätter semifinalerna.
Resultat

Kvartsfinaler:
Keith Swinton(AUS) – Peter Gilmour(AUS) 1-3
Phil Robertson(NZL) – Reuben Corbett(NZL) 3-0
Björn Hansen(SVE) – Johnie Berntsson(SVE) 3-0
Pierre-Antoine Morvan(FRA) – Ian Williams(ENG) 0-3
Semifinals:
Phil Robertson(NZL) – Peter Gilmour(AUS) 1-1
Björn Hansen(SVE) – Ian Williams(ENG) 1-1

Foto: Dan Ljungsvik.

Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team tog sin andra seger i Stena Match Cup Sweden inför fullsatta åskådarklippor och kajer i Marstrand. Med klara 3-0 fick veteranen och legenden Peter Gilmour se sig besegrad i finalen.

– Det här var fantastiskt, vi seglade båten extremt bra och läste spelet och vinden på banan, vi gjorde allt rätt idag, sa en strålande glad Björn Hansen.

Finalen i Stena Match Cup Sweden var något av en drömfinal. Två veteraner på Touren, båda seglade i den första Match Cup-tävlingen i Marstrand 1994, båda har segrat i Marstrand och både Peter Gilmour, Australien, och Björn Hansen har visat stark form hela veckan. Svensken gick igenom hela slutspelet med bara en matchförlust, mot Williams i andra semifinalmatchen.

I finalen mot Gilmour hade Hansen ett litet övertag i alla tre matcher även om Gilmour provade allt för att skaffa sig ett bättre läge. Men i första matchen lyckades Gilmour attackera med en gipp på länsen mot mållinjen och fick Hansen ur kontroll. Spinnakern hamnade i vattnet och det gjorde också taktikern Gustaf Tempelman som för en gångs skulle befann sig på fördäck för att hala hem förseglet.

Men det räckte inte för att ta ifrån Hansen segern. Peter Gilmour var imponerad av Björns segling.

– Björn har seglat riktigt bra idag och hela veckan. Jag är inte förvånad att han nollade och slog ut både Berntsson och Williams innan finalen. Vi lyckades bara ligga före honom en gång idag, men Björn lyckades med allt han gjorde och de är värdiga vinnare, berömde Peter Gilmour.

– Det är min tionde eller elfte final, men någon måste väl någon annan vinna också, sa Gilmour och skrattade.

Björn Hansens Mekonomen Sailing Team, med taktikern Gustaf Tempelman, fördäckaren Mattias Bredin, Sebastian Wedel, pitman och Philip Kaj Gule, trimmer, tog nu sin andra seger i Marstrand, där de vann i hårda vindar 2007, och sin andra på Touren i år. För en knapp månad sedan vann Hansen den andra deltävlingen i Korea före Ian Williams.

– Det är en dröm att få vinna här i Marstrand, den bästa tävlingen på Touren, med de här grabbarna, med dem kan vem son helst vinna, berömde Hansen sin besättning.

– Nu har vi fått revansch för förra årets förlust i finalen. Det här betyder otroligt mycket för ställningen i VM eftersom Stena Match Cup Sweden ger extra mycket poäng liksom Korea. Vi har nu fått lite andrum inför nästa tävling i Chicago, säger Björn som nu utökar sin ledning till 62 poäng, åtta före Gilmour och tio före Williams.

Björn Hansens team vann 34 000 US dollar för segern och har nu fått vittring på en slutseger i VM i matchracing, Alpari World Match Racing Tour.

Resultat Stena Match Cup Sweden 2012
1. Björn Hansen
2. Peter Gilmour
3. Ian Williams
4. Phil Robertson
5. Keith Swinton
6. Johnie Berntsson
7. Pierre-Antoine Morvan
8. Reuben Corbett
9. Joachim Aschenbrenner
10. Staffan Lindberg
11. Torvar Mirsky
12. Simone Ferrarese
13. Laurie Jury
14. Viktor Ogeman

Resultat final
Björn Hansen – Peter Gilmour 3-0
Resultat petit final, match om tredje pris
Ian Williams – Phil Robertson 2-1

Ställning i VM, Alpari World Match Racing Tour 2012
1.Björn Hansen, 62 p
2.Peter Gilmour, 54
3.Ian Williams, 52
4.Phil Robertson, 44
5.Pierre-Antoine Morvan, 43
6.Keith Swinton, 29
7.Laurie Jury, 27
8.Torvar Mirsky, 20
9.Simone Ferrarese,19
10.Johnie Berntsson, 18

Foto: Dan Ljungsvik.

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com
Facebook: Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 2–7 juli 2012 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

I juni, bara några dagar innan säsongsstarten och ORCi-VM i Helsingfors, gick masten på tävlingsbåten Avantiime 2 av under en färjetransport mellan Åbo och Kapellskär.

Pressmeddelande:

– Paniken var total. Säsongen låg bara dagar bort och vi hade storsatsat och investerat massor i både träning och utrustning. Vi visste att kolfibermastar av vår modell är svåra att få tag i, så hela säsongen stod på spel, säger Cedrik Leijon på Avantime 2.

Avantime 2 är försäkrad hos Atlantica och sent en fredagskväll kontaktade Avantime 2 Atlanticas jour.

– Vi insåg direkt att det var riktigt bråttom om vi skulle klara starten i ORCi-VM. Dessutom finns mastar av kolfiber vanligtvis inte på lager hos tillverkare och reparatörer i Sverige även om de blivit vanligare på kappseglingsbåtar, säger Per Ingberg, skadereglerare på Atlantica.

Under samma helg sökte Atlantica och Avantime 2-teamet febrilt efter en lösning. Till sist lyckades man hitta en möjlighet hos en masttillverkare i England där man gjorde en lucka i produktionen för att tillverka och skicka det speciella maströr som behövdes till Avantime 2.

– Det var en lättnad när vi insåg att säsongen var räddad. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Atlantica som förstod vår situation och agerade snabbt för att hjälpa oss, säger Cedrik Leijon på Avantime.

Avantime 2, en FinnFlyer 42 är en av de absolut snabbaste 42-fotarna i IRC- och ORCi-klasserna med unika egenskaper fokuserade på seglingsprestanda och kvalitet. ÅF Offshore Race 2012 är även en del i den egna satsning Avantime CUP med främsta målsättning att öka intresset för havskappsegling i Sverige. Följande tävlingar ingår i Avantime CUP 2012:

• Lidingö Runt, 12 maj 2012

• Ornö Runt, 26 maj 2012

• Sandhamn Open, 9-10 juni 2012

• ÅF Offshore Race, 30 juni-4 juli 2012

• ORCi-VM i Helsingfors, 4-11 augusti 2012

• Tjörn Runt, 18 augusti 2012

• DataCom Cup Sandhamn, 25-26 augusti 2012

Tisdagen den 24 juli kommer evigt unge rockaren Jerry Williams till Stenungsund för en efterlängtad utomhuskonsert på Stenungsbaden Yacht Club.

Jerry firar i år 50-årsjubileum som artist och följer nu upp fram-gångarna med det senaste albumet med en sommarturné. På spellistan står såväl odödliga klassiker som I Can Jive och Did I Tell You, men fansen kan självklart också räkna med aktuella radiohits som Cancel The Wedding och mycket mer från de fem decennierna.

– Vi är väldigt glada över att få hit en så folkkär artist som uppskattas i alla åldrar. Jerrys bredd imponerar och hans enorma energi på scenen är som klippt och skuren för vår utomhusscen, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden.

Under Västerhavsveckan kommer det hända saker runt om i kommunen; politisk debatt, hajsläpp, båtturer, krabbfiske och nattvandringar bland havets djur är några av aktiviteterna som står till bjuds och såväl T/S Kvartsita, Havsfiskelaboratoriet SLU, Lovéncentrets forskningsstation Kristineberg och fiskebåtarna bjuder in till öppet hus. Allt detta och mycket mycket mer finns att göra och uppleva i årets upplaga av Västerhavsveckan! Detaljerat program finner ni på www.vasterhavsveckan.se

Pressmeddelande:

Vad händer?

Varje dag kommer det hända saker runt om i staden, här finns något för alla. Alla dagar utom onsdag kan man följa med forskningsfartyget R/V Oscar von Sydow ut på exkursion och se vilka djur man hittar på havets botten. Havets Hus kommer hålla tema-guidningar för den lite vuxnare publiken varje morgon och krabbfisketävling varje eftermiddag för de lite yngre. Nytt för i år är Havets Hus nattvandring, efter stängningsdag kan hugade komma och få en guidad tur i ficklampornas sken, vad gör fiskarna egentligen efter stängning?

Måndag

Måndagen börjar med traditionsenligt hajsläpp från Havets Hus brygga. Fyra småfläckiga rödhajar ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är uppfödda på Havets Hus och kommer förhoppningsvis bidra till att stärka beståndet av arten ute i det fria och ge oss mer information om hur de lever.

Tisdag – Västerhavsveckan extra

Under tisdagen kommer det vara lite extra, Kvartsita kommer ligga vid Anderssons kaj och ombord kommer en bemannad interaktiv utställning om havet finnas. På kajen kommer forskare från Lovéncentret Kristineberg visa upp provtagningsredskap och i Kyrkvik är det som vanligt full aktivitet hos Havets Hus och Havsfiskelaboratoriet SLU håller öppen trädgård. Passa på att besöka forskarna och få reda på mer om fisk och fiske! Vid fiskhallen kommer Fiskareföreningen Norden visa upp fiskebåtar och -redskap och berätta om sina räk- och kräfttrålar med rist. Såväl redskapsutvecklare som fiskare finns på plats för att visa upp och berätta om de selektiva redskapen.

Onsdag

På onsdag kommer Kvartsita fortsatt ligga vid kaj och nya utställare kommer ombord. På andra sidan fjorden slår Lovéncentret Kristineberg upp portarna och många forskare kommer finnas på plats för att berätta om sin forskning. Dessutom visas en fjärrstyrd filmade undervattenfarkost (ROV) upp och film från havets djup kommer visas. Passa också på att få gå en guidad tur på stationen mellan de populärvetenskapliga föreläsningarna.

Torsdag

På torsdagen intar politikerna Lysekil. Vi arrangörer i Lysekil vill lyfta miljöfrågorna till diskussion och har därför bjudit in företrädare för samtliga riksdagspartier. Vi är glada över att ha medverkande från samtliga partier, dock inte Sverigedemokraterna, de har inte svarat på inbjudan. Debatten äger rum på utomhusscenen i Havsbadet torsdagen den 12 juli, kl 17.00. Vi dåligt väder hålls debatten inne på Oscars.

Pressplatser ombord

Politikerna ges möjlighet att åka med forskningsfartyget R/V Oscar von Sydow på en tur. Tills havs kommer prover att tas från djupet. En marinbiolog från Havets Hus medverkar. Det finns några platser kvar och därför erbjuder vi pressen att åka med. Båten avgår från Havets Hus brygga kl 15.15. Eftersom båten endast tar 14 passagerare så måste vi få en föranmälan. Anmälan skickas via mail till ingegerd.thornadtsson@lysekil.se.

Vad är Västerhavsveckan?

Västerhavsveckan 2012 är ett initiativ av Västra Götalandsregionens miljönämnd för att uppmärksamma Västerhavets betydelse. Miljönämnden samordnar och marknadsför arrangemanget, ett stort antal medarrangörer fyller det med aktiviteter.

I år anordnas Västerhavsveckan för fjärde gången och i Lysekil kan vi erbjuda ett stort antal aktiviteter. Forskare, fiskare, fartygsföreningar och många andra visar upp sina verksamheter för stora och små. Det mesta är gratis eller rabatterat för besökaren!

Syftet med Västerhavsveckan är att öka intresset och engagemanget för havsmiljöfrågor och uppnå ett hållbart utnyttjande av havets resurser. Ett friskt och levande Västerhav är en förutsättning för en positiv utveckling i Västra Götaland.

Detaljerat program finner ni på www.vasterhavsveckan.se

Havs- och vattenmyndigheten stoppar årets laxfiske i Östersjön från och med måndag. All tillgänglig svensk kvot av lax är nu i det närmaste uppfiskad. – Fisketakten har varit så pass hög att vi måste stoppa nu för att inte överskrida årets kvot, som är halverad jämfört med tidigare. Spöfiske är dock fortfarande tillåtet, säger Fredrik Nordwall.

Stoppet, som beslutades i dag, träder i kraft på måndag. Sista möjliga dag att fiska lax i år blir därför på söndag. I år får 34 000 laxar fångas av det svenska yrkesfisket i hela Östersjön.

Tidigare i veckan stoppade Havs- och vattenmyndigheten laxfisket i Bottenviken, med några undantag. Efter dagens beslut är stoppet nu utvidgat att gälla all svenskt laxfiske i hela Östersjön året ut. Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk.

Beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar har efter en uppgång planat ut. Under senare år har en långsam försämring skett. Successivt har antalet laxar som nått fångstbar storlek och återvandrar för lek blivit allt färre. Det har skett trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.

Sedan tidigare, redan inför årets fiske, stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt. Anledningen är att EU:s fiskeministrar har beslutat att minska Östersjöns laxkvot med 51 procent under 2012.

Under några veckor i sommar får Marinmuseum fint besök. Detta när Sjöhistoriska museet visar upp delar av sin båtsamling på andra våningen i Slup- och barkasskjulet.

Nu på lördag öppnar Sveriges fjärde fritidsbåtsmuseum i Slup- och barkasskjulet på Stumholmen. Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Marinmuseum och Föreningen Carlscrona Veteranbåtar.

Varje helg fram till slutet av augusti kan besökare ta sig en titt på fritidsbåtar från Norrland till Blekinge, varav de äldsta är från 1800-talet.

– Vår vision är att kunna visa ännu fler och större båtar i flyghangaren i en nära framtid, förklarar Hans-Lennart Ohlsson som är chef på Sjöhistoriska museet.

Båtutställningen slår upp portarna samtidigt som Carlscrona Veteranbåtar har en träff vid Marinmuseum. Veteranbåtsföreningen har som mål att visa upp och sprida kunskap om det flytande kulturarv som många privatpersoner vårdar och brukar.

– Jag själv kommer ner till Karlskrona med en Tore Herlin-ritad liten pojkbåt och är alltså på plats i helgen. Det ska bli riktigt roligt, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Sjöhistoriskas båtutställning är öppen varje helg klockan 12.00-17.00 från den 7 juli till den 26 augusti. Fri entré gäller samtliga besökare.

Foto: Joakim Johansson och Annelie Karlsson, SMM.

Det gick som planerat. Vindarna låg rätt och den 100 fot långa båten kunde hålla rätt strategi genom hela racet. De var snabbast och vann nästan. Det blev en andraplats i klassen och teamet var mycket nöjda med hela racet.

På 31 timmar, 39 minuter och 2 sekunder tog sig Hyundai runt banan i ÅF Offshore Race. Efter att tävlingsledningen räknat om tiden enligt ett handikappsystem fick Hyundai den korrigerade tiden 63h 54 m och 8 s vilket gav teamet en andraplats i sin klass.

Super Maxi 100 är trots sina 35 ton, bevisligen smidig och snabb. Man passerade förbi båt efter båt under racet och kom in som snabbaste båt bland alla deltagare. Naturupplevelsen var fantastisk även för den vane seglaren och glädjen höll även den hela vägen in till målet i Sandhamn.

– Vi har haft ett riktigt bra race med superbra team ombord. Vädret har varit lätt att bygga seglingsstrategi på och vi har haft en kanonbra upplevelse. Jag är jättenöjd! säger Klabbe Nylöf som var rorsman ombord.

Klabbes Whyshoreteam kunde tillsammans med Bertil Söderberg, Pelle Petterson och resterande besättning och gäster, dra fördel av båtens storlek alla de 353 Nautiska Milen. Ett lyckat samarbete som sannolikt kommer att upprepas.

Torsdagen bjöd på fantastisk segling i Stena Match Cup Sweden inför klippor fulla av solande och badande åskådare. Svenskhoppen Björn Hansen och Johnie Berntsson gick båda vidare med nio poäng och kommer att mötas i kvartsfinalseglingarna imorgon.

Berntsson kom tillbaka övertygande efter en tung inledning och avslutade med sju raka vinster för att säkra sitt avancemang. Phil Robertson från Nya Zeeland vann den mycket jämna grundomgången på 10 poäng, samma som tvåan Peter Gilmour. Bakom Robertson och Gilmour följde fyra seglare som gick vidare med nio poäng vardera. På tredje plats kom regerande världsmästaren Ian Williams och fyra slutade Keith Swinton från Australien tätt följd av Hansen och Berntsson.

De två unga nordiska skepparna Joachim Aschenbrenner från Danmark och svenske Viktor Ogeman har seglat färdigt. Göteborgsseglaren Ogeman tog endast en vinst under Round robin-serien, men gjorde det å andra sidan mot seriens kanske tuffaste motståndare, britten Ian Williams. Aschenbrenner gick klart bättre mot världseliten och var millimetrar från att få segla vidare med fem inseglade poäng. Det danska teamet slutade på nionde plats, precis på fel sida om kvartsfinalsträcket.

De fyra högst placerade seglarna fick sedan välja sina motståndare till kvartsfinalerna. Det spetsar till stämningen ytterligare i de tuffa seglingsduellerna på vattnet när tävlingen går in i vinna eller försvinna-fasen, mot semifinalen på lördag.

Ettan Phil Robertson valde att segla mot Reuben Corbett, ett val som han baserade på att Corbett haft tuffast att ta sig till kvartsfinal. Nya Zeeländaren hade dock en förklaring till resultatet under veckan:

– Jag har haft tandvärk hela veckan, men det är åtgärdat nu, så vi har sparat segrarna till resten av regattan.

Veteranen Peter Gilmour kommer att segla mot Keith Swinton som han tog en övertygande seger mot under dagen.

– Vi gav Peter en enkel poäng idag, men imorgon ska vi vara vassare i våra starter, det är dags för Gilmour att lämna över till oss yngre seglare, sa Swinton.

Ian Williams valde att möta fransmannen Pierra-Antoine Morvan i sin kvartsfinal, och visste precis hur han skulle lyckas:

– Vi har lärt oss av Peter Gilmour att alltid vinna mer än vi förlorar och det är så vi ska försvara titeln här på Marstrand, sa den regerande världsmästaren.

Valen av motståndare ledde till ett helsvenskt möte i den fjärde kvartsfinalen där Björn Hansen tar sig an Johnie Berntsson i ett möte som kan bli hur tufft som helst.

– Vi känner oss starka och har bra fart i båten, det hade naturligtvis varit roligare att möte Johnie i en final, men nu har vi i alla fall säkrat svenskt deltagande i semifinalerna, berättade Hansen.

Kvartsfinalerna inleds fredag kl 09:00 och pågår under hela dagen. På lördag följer semifinal- och finalseglingar följt av prisutdelningsceremoni.

Foto: Dan Ljungsvik.

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se

2012 års kändissegling i Stena Match Cup Sweden, Childhood Race, är avgjord. Stenakoncernens ägare, Dan Sten Olsson tog hem spelet med seglarproffset Torvar Mirsky vid rodret och kändisar som Sigrid Bernson från Let’s Dance och hockeyproffset Victor Stålberg i besättningen.

– Bara en kan vara nummer 1. Och eftersom min hustru är ordförande i Childhood Foundation Sverige så måste det bli vi, sade Dan Sten Olsson efter racet.

Hockeyspelarna Fredrik Pettersson, Fredrik Sjöström, Philip Larsen och Rickard Demen, knep tillsammans med den mystiske tv-stjärnan ”The Stig” från Top Gear, och toppseglaren Keith Swinton som skipper, tävlingens andraplats.

Det satt hårt åt. Samma poäng som vinnarbåten efter fullbordade seglingar, men med tävlingsreglerna emot sig – tufft för utpräglade vinnarskallar.

– Vi har ingen erfarenhet av segling, men lärde oss snabbt och borde nog ha vunnit, sade hockeykillarna vid prisceremonin.

Alpari, med en internationell besättning från tävlingens sponsorer, kom trea.

Childhood Race är en årlig seglingstävling som äger rum under Stena Match Cup Sweden och i år arrangerades för femte gången.

Totalt tävlade åtta båtar med proffsskeppare och kändisbesättning mot varandra i två korta fleet race där alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas.

Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race.

Foto: Gustaf Lindman, Stena Match Cup Sweden.

Resultatlista, Childhood Race 2012
1. Stena Röd
Dan Sten Olsson
Sigrid Bernson
Victor Stålberg
Torvar Mirsky, skipper
1. Audi
Fredrik Pettersson
Fredrik Sjöström
Philip Larsen
Rickard Demen
”The Stig”
Keith Swinton, skipper
1. Alpari
James Hughes
Kirsten Hyde
Helena Saar
Matt Strachan
Aex Carr
Peter Gilmour, skipper
4. Stena Blå
Molly Nutley
Calle Sterner
Ian Williams, skipper
5. Childhood (Skuld)
Anders Bagge
Anna De Geer
Staffan Lindberg, skipper
6. Handelsbanken
Kenneth Andersson
Erik Linder
Björn Hansen, skipper
7. Knowit
Sara Lumholdt
Martin Frändesjö
Viktor Ogeman, skipper
8. PelleP
Lasse Kronér
Mange Olsson
Pelle Petterson
Peter Apelgren
Daniel Biveson
Ulf Ekberg
Johnnie Berntsson, skipper

Följ seglingarna på: www.stenamatchcupsweden.com

Facebook: Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se

Havs- och vattenmyndighetens vägledning till bland annat länsstyrelser om hur fiske i marina skyddade områden ska regleras blir klar i år. Det lovar HaV:s generaldirektör Björn Risinger. – Jag bedömer också att vi kan ha en bra fiskereglering på plats i alla marina Natura 2000-områden till 2015 i samarbete med länsstyrelserna, sa han vid HaV:s seminarium i Almedalen på onsdagen.

Havs- och vattenmyndigheten hade bjudit in till debatt på Miljöaktuellts arena i Almedalen. Förutom Björn Risinger deltog Staffan Danielsson, fiskerådgivare åt EU-parlamentarikern Isabella Löwin (mp), Maria Kilnäs, marinbiolog på länsstyrelsen i Västra Götaland samt Jan Isaksson, havsmiljöansvarig på Greenpeace. Frågeställningen var ”Hur kan vi se till att naturskyddade havsområden inte skadas av fiske?”.

Miljöorganisationen Greenpeace driver sedan några år en kampanj om att länsstyrelserna ska kräva tillstånd av yrkesfiskare som vill fiska i marina Natura 2000-områden. Under våren har de också varit på turné för att informera om skyddade havsområden.

Vid dagens HaV-debatt höll Jan Isaksson kvar vid kravet på tillståndsprövning men öppnade också för andra lösningar.

– Viktigast är att stoppa det destruktiva fisket i marina skyddsområden, vilka verktyg som används är sekundärt, förklarade Jan Isaksson.

Staffan Danielsson pekade på att överfiske i marina skyddsområden inte är en lokal, svensk fråga utan ett gemensamt problem för alla EU-länder. Och att några medlemsländer, Irland och Storbritannien, lyckats gå längre i sitt skydd. Han och miljöpartiet stödjer kravet på tillståndsprövning enligt miljöbalken.

Maria Kilnäs menade att tillståndsprövning är ett begränsat verktyg och att det går att nå längre med fiskerilagstiftning i kombination med miljöbalken och en dialog med yrkesfiskarna. Hon gav flera exempel från diskussionerna med yrkesfiskare kring Natura 2000-området Bratten i Bohuslän utanför Tanums kommun, ett unikt utsjöområde med rev och ett stort antal hotade arter.

Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att samordna det marina områdesskyddet. Björn Risinger menar att det behövs fler insatser för att skydda marina värdefulla naturområden i havet.

– När det gäller regelverk i öppna hav så tror jag inte att tillståndsprövning är den slutliga lösningen utan här krävs det förhandlingar med andra länder för att komma fram till hållbara överenskommelser och bra regelverk. Här är vi på HaV självklart beredda att bistå regeringen, säger Björn Risinger.

Upplev livet på stort djup i Gullmarn och Kosterfjorden. Var med när alger och djur plockas upp från havsbottnarna. Göteborgs universitet bjuder på mängder av spännande aktiviteter under Västerhavsveckan som inleds den 7 juli.

Pressmeddelande:

Under temaveckan om havsmiljön anordnar Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet, i samarbete med bland annat Havets Hus och Kosterhavets nationalpark, en stor mängd aktiviteter.

Följ i undervattenfarkostens spår
Forskningsstationen Lovéncentret Kristineberg i Fiskebäckskil slår upp dörrarna för allmänheten. Akvarier visas på onsdag 11 juli och man kan lära sig mer om Västerhavets maneter. En fjärrstyrd undervattensfarkost med videokamera visas upp vid kaj, och en film från botten i Gullmarn visas på storbild i hörsalen på Lovéncentret Kristineberg.

Under hela veckan kan de som är intresserade boka en tur från Anderssons kaj i Lysekil till Gåsörännan med forskningsfartyget Oscar von Sydow för att få se vad som finns på havsbottnarna. En guide från Havets Hus visar och berättar under resan.

Lär om livet i Kosterhavet
Akvariet på Lovéncentret Tjärnö nära Strömstad håller öppet varje vardag under Västerhavsveckan. Där kan man fördjupa sina kunskaper, bland annat genom att delta i experimentverkstaden på måndagen. Här avslöjas vad som gömmer sig på havsbotten, hur musslor filtrerar och hur man kan få ett okokt ägg att flyta.

På tisdag är det exkursion med ett forskningsfartyg. Under Barnens sommarlabb kan barnen på onsdag – torsdag upptäcka livet på grunt vatten och göra egna experiment. På torsdag finns även möjlighet för alla att låna vattenkikare, vadarbyxor och håv och ta med fångster från havet till labbet för att undersöka närmare.

Kosterhavets djup kan även ses av den som är ovan vattenytan. På fredag 13 juli filmas livet på 100 meters djup och visas direktsänt på skärm ombord på forskningsfartyget Nereus.
– Under denna exklusiva båttur visar vi det som är mest spektakulärt med Kosterhavets nationalpark – djur på stora djup som i Sverige endast finnas här, säger marinbiolog Martin Larsvik på Lovéncentret.

Under Västerhavsveckans populärvetenskapliga föreläsning på Lovéncentret Tjärnö kan allmänheten dessutom öka sitt vetande om havet; öka kunskaparna om japanska jätteostron.
Dessutom kommer en rad andra aktiviteter att arrangeras längs västkusten under Västerhavsveckan.

Utförligt program finns här: http://www.loven.gu.se/samverkan/allmanheten/vasterhavsveckan-2012/

Senare under sommaren fortsätter Lovéncentret Tjärnö med akvarieöppethållande, exkursioner med fartyg, Barnens sommarlabb och föreläsningar. Man får till exempel veta vad som finns i en kallsup och lära sig om havstulpanernas hemliga liv.

Vattenbrukets utvecklingsmöjligheter är i fokus på ett seminarium fredagen den 6 juli i Almedalen där Göteborgs Universitet är en av arrangörerna. Sverige har en stor potential för odling av marin fisk genom sina långa kuster och många vattendrag, där ett ökat vattenbruk innebär nya möjligheter för tillväxt i kust och landsbygdskommunerna. Det är tankegångar som ventileras under seminariet.

Pressmeddelande:

Ökad fiskodling nödvändig
Dessutom är en ökad odling av fisk nödvändigt för att klara livsmedelsförsörjningen till världens växande befolkning och Sverige har en stor potential för odling av marin fisk.
Inom flera områden ligger Sverige i framkant när det gäller biologisk forskning och tekniskt kunnande och kan bli föregångare när det gäller utveckling av modern odlingsteknologi.

Utvecklingsmöjligheter presenteras
På seminariet kommer vattenbrukets utvecklingsmöjligheter att presenteras och diskuteras med forskare, myndighetspersoner och representanter från näringslivet.

En av föreläsarna är forskaren och marinbiologen Kristina Sundell.
Seminariet anordnas av Göteborgs universitet /Vattenbrukscentrum Väst, Vattenbrukarnas Riksförbund och Västra Götalandsregionen.

Medverkande:
Kristina Sundell, professor Inst biologi och miljövetenskap föreståndare, Vattenbrukscentrum Väst Göteborgs universitet. Anders Alanäära, professor Inst vilt fiske och miljö, SLU. Anna Blomqvist, enhetschef, Fiskeenheten Jordbruksverket. Henrik Hammar, Vattenbrukarnas Riksförbund. Hiroshi Tanaka, inköpschef, Lerøy. Christina Stenberg, seminarieledare, Kungsfenan. Niklas Wennberg, moderator för debatten, Hylapond.

Kontaktpersoner:
Susanne Lindegarth, forskare och marinbiolog, Göteborgs universitet, 0761-145757, susanne.lindegarth@bioenv.gu.se
Jenny Lööf Braticevic, kommunikatör, Göteborgs universitet, 0709-817955, jenny.loof@gu.se

Länk: http://www.vbcv.science.gu.se/

Skärgårdsstiftelsen erbjuder havstulpanvarning via en gratis sms-tjänst som tidigare administrerades av Håll Sverige rent. Det innebär att Skärgårdsstiftelsen nu ansvarar för alla delar i havstulpanprojektet. Sms-tjänsten startades för fyra år sedan och har nu 6000 användare.

– Det är roligt att hela projektet är samlat hos oss nu. Nytt blir också att alla som anmäler sig till tjänsten får ta del av rapporter längs hela kusten. Det betyder att även om du har hemmahamn i norra skärgården får du information om när havstulpanerna sätter sig i södra skärgården vilket är en viktig service för allt båtfolk som gett sig ut långt från sina hemmahamnar, säger Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

Skärgårdsstiftelsens havstulpanprojekt hjälper båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Målet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger. Genom att ta reda på när havstulpanerna sätter sig fast och informera båtägare om när det är dags att tvätta båtbotten kan båtägare slippa använda giftig bottenfärg som påverkar våra grunda vikar och andra vattenmiljöer negativt.

– Sms-tjänsten är ett enkelt sätt för båtägare att hålla sig informerade om när det är dags att tvätta båten. Att välja tvätt istället för bottenfärg är en bra insats för en friskare miljö i Östersjön, säger Skärgårdsstiftelsens miljöchef Karin Strandfager.

Sms-tjänsten i kombination med båtmiljöappen, som talar om var det finns båtbottentvättar, gör att fler får nytta av infromationen. Det blir enklare att värna om Östersjöns ömtåliga miljö.

Havstulpanprojektet har drivits av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län under tio års tid. Totalt 150 frivilliga observatörer längs ostkusten från Trelleborg till Umeå undersöker när havstulpanerna sätter sig fast. Projektet finansieras genom medel från Havs- och Vattenmyndigheten.

Anmäl dig till tjänsten sms:a Havstulpan till 72 007. Du kan även anmäla dig på www.båtmiljö.se.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Volvo Lastvagnar presenterar en motor anpassad för de tuffa miljökraven Euro 6. Utsläppen av kväveoxider sänks med 77 procent och partikelutsläppen halveras. Euro 6 kommer på Volvos D13-motor med 460 hk, som i dag utgör hjärtat i mer än en tredjedel av alla Volvo-lastbilar.

– Volvo FH får en ny Euro 6-motor på 460 hk, optimerad för snabba, bränsleeffektiva transporter på bra väg. De första lastbilarna med den nya motorn kommer att levereras under våren 2013, säger Mats Franzén ansvarig för motorstrategi på Volvo Lastvagnar.

Kundefterfrågan på lastbilar för Euro 6 är ännu låg. Sedan början av 2012 går det att certifiera fordon enligt de nya reglerna, men det dröjer ytterligare två år innan kraven blir obligatoriska för alla nytillverkade lastbilar. De tuffa emissionskraven innebär tekniskt avancerade lösningar på motorn med flera nya komponenter, vilket också medför en högre kostnad för kunderna. Den ökade kostnaden kan dock begränsas genom ekonomiska stimulansåtgärder, framför allt inom regional trafik och fjärrtransporter i Europa.

– Det är idag svårt att avgöra hur stor efterfrågan kommer att bli. Genom att erbjuda vår mest populära motor i Euro 6-utförande så täcker vi behovet för en stor andel av våra kunder. Det övriga motorprogrammet kommer att lanseras för Euro 6 i god tid innan kraven blir obligatoriska den 1 januari 2014, säger Mats Franzén.

Beprövad teknik
Volvo D13 för Euro 6 är baserad på Volvos beprövade Euro 5-motor. Precis som denna är den nya motorn en rak sexa med enhetsinsprutare och katalytisk avgasrening (SCR). För att möta de nya emissionskraven används dessutom avgasåterföring (EGR) och dieselpartikelfilter (DPF), lösningar som Volvo Lastvagnar sedan flera år använder i USA och Japan. Jämfört med Euro 5 sänks utsläppen av kväveoxider med 77 procent, medan partikelutsläppen halveras.
Fokus på bränsleekonomi och tillförlitlighet
SCR-systemet, som omvandlar avgasernas kväveoxider till ofarlig kvävgas och vattenånga, är integrerat med partikelfiltret i en kompakt enhet för att ta så liten plats som möjligt. Partikelfiltret, som fångar upp och förbränner de mikroskopiska partiklarna i avgaserna, regenereras automatiskt under drift. EGR används i detta fall för att hålla uppe avgastemperaturen då motorn inte är tillräckligt varm. Avgaserna behöver
vara minst 250 grader för att SCR-systemet ska jobba optimalt. Till skillnad från konventionella EGR-lösningar som kyler ner de återförda avgaserna för att sänka förbränningstemperaturen, och därigenom minska utsläppen av kväveoxider, är Euro 6-motorns EGR i stort sett inaktiv vid landsvägskörning och påverkar då heller inte bränsleförbrukningen.
– Vi har utvecklat en tillförlitlig teknisk lösning som inte bara uppfyller emissionskraven, utan också ger kunderna fördelar i form av god bränsleekonomi och ett bekymmersfritt ägande, säger Mats Franzén.
Se en film om Euro 6 på http://youtu.be/UbBsYbNj2GA.
Fakta Volvo D13 460 för Euro 6
• Rak sexcylindrig 13-litersmotor med 460 hk.
• Max effekt vid 1400 till 1900 varv/min 338 kW.
• Max vridmoment vid 1000 till 1400 varv/min 2300 Nm.
• Automatiserad växellåda, Volvo I-Shift.
• Engine brake VEB+ vid 2300 varv/min: 375kW.
• Finns till Volvo FH, 4×2/6×2, dragbil och jämnlastare, inklusive fordon för transport av farligt gods (ADR).
• Finns både till vänsterstyrda och högerstyrda fordon.
Fakta Euro 6
• En femtedel så stora utsläpp av kväveoxider som Euro 5.
• Hälften så stora utsläpp av partiklar som Euro 5.
• Det blir obligatoriskt att uppfylla emissionslagstiftningen ner till en omgivande temperatur på minst minus sju grader.
• Emissionslagstiftningen omfattar kväveoxider (NOx), partiklar (vikt), partiklar (antal), ammoniak (NH3), kolmonoxid (CO) och kolväten (HC).

Efter knappt två dygn till havs tog Thomas Blixt hem segern i SM i havskappsegling, samtidigt som teamet tog en andra plats totalt i årets ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt). – Det känns skönt att få visa vad TP52:an och teamet verkligen går för. Vi har väntat på den här segern, sa Thomas Blixt efter målgången i Sandhamn.

SM-klassen ingick som en del av årets ÅF Offshore Race. Inför den avgörande tävlingen låg Blixt Pro Sailing från KSSS trea efter första SM-deltävlingen i Sandhamn Open.

Thomas Blixt och hans vassa TP52 kolfiberbåt Blixt Pro Sailing var en av favoriterna i årets ÅF Offshore Race, som samlat fler potenta 50-fots racerseglare än någonsin. Efter en svag inledning, där vindarna gynnade de mindre båtarna, låg Blixt på 14:e plats efter skärgårdsseglingen från starten i Stockholm och ända ner till Fårö.

– Från Östergarn på Gotland kryssade vi sedan hela vägen till Hoburgen och klättrade till andra plats. Vi seglade in 45 minuter på svåraste konkurrenten Ralf Aspholm, berättar Thomas Blixt som förklarar att TP52:an går som bäst på kryssbogar och i hård vind.

Utanför Visby hade Blixt Pro Sailing kommit ikapp och förbi Ralfs Sinergia 40 DataCom och behöll sedan SM-ledningen och andraplatsen totalt i ÅF Offshore Race efter Johan Frost´s Camilla ända in i mål.

– Vi är mycket nöjda med racet och SM-segern. Allt har fungerat perfekt ombord, bra strategi av Stefan Winberg och fantastiskt bra teamarbete. Nu är det VM i Helsingfors i augusti som gäller, och helt klart har vi fått blodad tand och segervittring, avslutar Thomas Blixt.

Foto: Oskar Kihlborg.

Pelle Petterson har valts in i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame. Den idag 80-åriga seglarlegenden erövrade 1964 ett OS-brons i starbåt tillsammans med Holger Sundström och 1972 ett OS-silver med Stellan Westerdahl. 1969 vann han ett VM-guld.

Hall of Fame-juryns motivering lyder:

“Pelle Petterson är inte bara en ikon inom svensk idrottshistoria med medaljer i både världsmästerskap och olympiska spel. Han har också varit en drivande kraft bakom de svenska utmaningarna i America’s Cup 1977 och 1980, vilket blev en språngbräda för modern svensk matchracingsegling. Hans arv har hjälpt till att fostra många svenska skeppare till framgång på den globala arenan inom matchracing. Pelles breda erfarenhet inom kappsegling och design har legat nära utvecklingen för Stena Match Cup Sweden och hans namn har synts på tävlingsbåtarna under många år.”

– Jag känner mig mycket hedrad att få plats i den här samlingen av fantastiska seglare. Stena Match Cup Sweden har betytt oerhört mycket för seglingssporten och i synnerhet för matchracing. Det gör mig därför särskilt stolt och varm i hjärtat att få bli utvald till Hall of Fame i det här sammanhanget, sa Pelle Petterson i sitt tacktal.

Vid sidan av seglingsframgångarna är Pelle Petterson mest känd för att ha konstruerat Volvo P1800 och en lång rad båtar, bland annat klassiska Maxi. Totalt har fler än 85 000 båtar tillverkats efter Pettersons ritningar.

Pelle Petterson är den tredje seglaren som väljs in i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame. Peter Gilmour, Nya Zeeland, och Magnus Holmberg, Sverige, valdes in 2009.

Från och med torsdag stoppar Havs- och vattenmyndigheten fiske efter vild lax i Bottenviken. Anledningen är att den tillgängliga kvoten är uppfiskad. – Det är dock fortfarande tillåtet att fånga odlad lax i vissa områden, säger Martin Rydgren på Havs- och vattenmyndigheten.

I år får 12 000 laxar fångas i Bottenviken. 4 000 av dessa är reserverade för fiske efter odlad lax utanför älvarna där fisken sätts ut.

Efter några få veckors fiske är 8 000 laxar uppfiskade, och Havs- och vattenmyndigheten stoppar därför fisket efter vild lax. Stoppet träder i kraft på torsdag.

Fisket får därefter endast fortsätta i några begränsade områden. I de så kallade terminalfiskeområdena och i Umeälvens fredningsområde tillåts fiske efter odlad lax som är märkt genom att fettfenan är bortklippt.

– Vi har i år försökt att styra fisket mot den odlade laxen och i ökad grad bort från svaga vilda laxbestånd. Tills vidare kan vi tillåta ett mindre fiske i några begränsade områden, eftersom det främst fångas odlad lax där, säger Martin Rydgren.

Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk. Allt annat fritids- och yrkesfiske än det som är nämnt är nu förbjudet i Bottenviken året ut.

Bakgrunden till beslutet är att beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar efter en uppgång har planat ut och en långsam försämring har skett under senare år. Antalet laxar som uppnått fångstbar storlek och återvandrar för lek har successivt blivit färre, trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.

Redan inför årets fiske stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt eftersom EU har beslutat att minska laxkvoten i Östersjön under 2012 med 51 procent.

Även laxfisket i övriga Östersjön väntas stänga tidigare än vanligt. Där är gränsen satt till 6 000 laxar, och av dessa återstår ca 2 500 laxar.

Njut av solen på ett klokt sätt och bränn dig inte. Med Strålsäkerhetsmyndighetens nya app, Min soltid, kan du hålla koll på din soltid. De flesta av oss vet att risken att få cancer ökar ju mer man solar. Trots det förändras inte våra solvanor.

– Många tycker det är skönt att sola och i Sverige har vi ett brunbränt skönhetsideal. Men det kan vara svårt att veta hur länge man kan vara i solen, utan att bränna sig. Många kanske blir förvånade över hur kort tid det går att vara i direkt solljus när UV-strålningen är stark, säger Hélène Asp, enhetschef på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Därför har Strålsäkerhetsmyndigheten tagit fram en ny app, ”Min soltid”, som gör att du enkelt kan kolla hur länge du kan vara i solen. Soltids-appen är kopplad mot en gps vilket gör att du enkelt får reda på hur länge du kan vara i solen på den plats du befinner dig på för tillfället. Den soltid du får fram är ett riktvärde som visar hur länge du kan vara ute utan skyddande kläder eller solkräm, i direkt sol eller skugga.

– Men tänk på att solkräm ger en falsk trygghet. Bästa sättet att skydda sig är med kläder och att vara i skuggan, särskilt när solen är som starkast. Solkräm ska endast användas som komplement där kläderna inte täcker, säger Hélène Asp.

Förutom din soltid får du i ”Min soltid” även Strålsäkerhetsmyndighetens solråd direkt i mobilen.
Soltids-appen fungerar utan uppkoppling mot mobilnätet och du kan därför även använda den utomlands. ”Min soltid” finns för både Iphone och Android.

Mer om hur appen fungerar, www.stralsakerhetsmyndigheten.se/minsoltid
Ladda ner appen: Android-version eller iPhone-version
Ladda ner pressbilder:
Pressbilder på Strålsäkerhetsmyndighetens soltidsapp
Ytterligare information:
Hélène Asp, enhetschef på Strålsäkerhetsmyndigheten: 08-799 41 98.
Solråd:
De två viktigaste faktorerna som avgör hur länge du kan vara i solen är hur känslig du är för solen och hur stark solen är. UV-index är ett mått på styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning.

Tänk på att:
• Det bästa skyddet är att undvika solen när den är som starkast (kl 11–15) till exempel genom att vara i skuggan. Var hellre ute en längre tid på förmiddagen och eftermiddagen.
• Kläder, hatt och solglasögon ger ett mycket bra skydd.
• Använda solkräm med medelhög eller högre solskyddsfaktor (SPF 15 och högre) där kläder inte skyddar.
• Undvika att använda solkräm som enda solskydd.
• Solen oftast är starkare vid en strand med fri horisont. Försök därför att vara i skuggan när du är på stranden.
• Solen kan vara stark på andra platser än på stranden. Skydda dig mot stark sol även när du till exempel är på sjön, i skidbacken, i trädgården eller på balkongen.
• Det är bra att gradvis vänja huden vid solen. Sola däremot inte solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.
• Om du bränner dig, låt huden vila helt från solen några dagar så att huden hinner läka. Skydda dig med kläder eller var i skuggan. Mer solkräm är ett dåligt alternativ.
• Skydda barnen, i första hand med kläder, hatt och skugga.
• Barn under ett år ska inte vistas i direkt solljus över huvud taget!
Du kan se hur stark solen är genom att titta på din egen skugga. Kort skugga betyder att solen är stark. Lång skugga betyder att solen är mindre stark.

Vad är UV-index:
Om du vill veta hur stark solen är ska du ta reda på vilket UV-index som råder där du är. UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast, vanligen mitt på dagen. Ett högt UV-index betyder att UV-strålningen är stark och man bör tänka på att använda lämpliga solskydd. UV-index varierar framför allt med årstiden och tiden på dygnet. Andra faktorer som påverkar är väder och ozonskiktets tjocklek.

23-årige göteborgsseglaren Viktor Ogeman tog en rejäl skalp under Stena Match Cup Sweden då han vann sin första VM-match i matchracingsegling. Han slog ingen mindre än Ian Williams, världsmästare och förra årets vinnare här i Marstrand. Det blev en rejäl svenskdag, Björn Hansen tog ledningen i tävlingen tillsammans med Keith Swinton, båda utökade till fem raka segrar.

Unge Ogeman sensationsvann mot världsmästaren

– Det här blir ett minne för livet, helt fantastiskt att vinna över Williams.

Marstrand hade högsommar, men med det följde svaga vindar hela förmiddagen, så VM-tävlingarna i matchracing kom igång först vid lunch. Men det berörde inte Björn Hansen som först slog Reuben Corbett och därefter Simone Ferrarese och Torvar Mirsky och därmed tog ledningen i Stena Match Cup Sweden.

I matchen mot Mirsky tog Hansen ledningen övertygande, men drog på sig ett straff som han tog genom en 360-graders snurr inför rundningen till sista länsen mot mål. Mirsky smet förbi men Hansen var strået vassare och lyckades ta tillbaka ledningen och vinna med knapp marginal.

– Vi känns nästan 100-procentiga i våra manövrar och till skillnad mot igår satte vi starterna med bättre tajming. Grabbarna seglar båten fantastiskt bra, stabilt och lugnt, berömde Björn Hansen.

Den hittills oslagbare Hansen delar ledningen i Stena Match Cup Sweden med australiensaren Keith Swinton och närmar sig nu en kvartsfinalplats. Men det avgörs imorgon då Hansen möter ålänningen Staffan Lindberg och yngste seglaren i Marstrand, 18-årige Joachim Aschenbrenner, Danmark. Även Keith Swinton är obesegrad med fem segrar, och ligger på samma poäng som Hansen.

23-årige Viktor Ogeman från Göteborg hade förlorat alla sina matcher hittills när han ställdes inför regerande världsmästaren Ian Williams. Redan i starten var Ogemans team hett, och överraskande tog han starten från Williams som också begick ett par taktiska misstag kring vägvalet. Ogeman kunde därmed vinna matchen klart med fem båtlängder.

– Det var skitroligt att slå just honom, extra roligt för att det var vi som tog starten. Vi har en del att förbättra, på den här nivån finns inget utrymme för misstag, sa Sveriges nästa stjärnskeppare.

Ställning i Stena Match Cup Sweden, dag 2
1 Björn Hansen (Sverige), 5-0
Keith Swinton (Australien), 5-0
3 Ian Williams (England), 5-1
4 Pierre-Antoine Morvan (Frankrike), 4-1
5 Phil Robertson (Nya Zeeland) 4-2
6 Peter Gilmour (Australien) 4-2
7 Joachim Aschenbrenner (Danmark) 3-2
8 Johnie Berntsson (Sverige) 2-3
9 Laurie Jury (Nya Zeeland) 2-4
10 Staffan Lindberg (Sverige) 1-4
11 Simone Ferrarese (Italien) 1-5
12 Victor Ogeman (Sverige) 1-5
13 Reuben Corbett (Nya Zeeland) 1-5
14 Torvar Mirsky (Australien) 1-5

Foto: Dan Ljungsvik

Röd båt: Björn Hansen, Svart båt: Viktor Ogeman

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 2–7 juli 2012 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Utredaren och departementsrådet Jan Hyllander har idag överlämnat sitt betänkande Maritim samverkan, SOU 2012:48 till försvarsminister Karin Enström. Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag på möjligheterna till utökad samverkan och samordning av statliga myndigheters maritima resurser.

Utredaren har skapat en överblick över de statliga sjöverkande myndigheternas maritima verksamhet genom en kartläggning av ansvar, uppgifter, organisation, resurser, lokalisering och nuvarande samverkan. Fokus har varit på den operativa verksamheten. Till kartläggningen hör även en genomgång av relevant författningsreglering.

Till utredarens övergripande slutsatser hör att det finns utrymme för ett antal förbättringar och att svenska staten saknar en samlad strategisk överblick av myndigheternas maritima verksamhet. Därmed blir det svårt att driva en samlad långsiktig strategisk inriktning och utveckling av verksamheten.

Förslagen tar fasta på ett antal utvecklingsområden som handlar om merutnyttjande av myndigheternas operativa resurser, infrastruktur, personalfrågor, sjöövervakning och sjöinformation samt investeringsplaner. För att få en mer strukturerad gemensam hantering av dess frågor föreslås inrättande av ett särskilt Råd för Maritim Samverkan, kallat MARSAM. Rådet kommer bidra till den strategiska överblick som staten saknar och förbättra statens möjligheter till strategisk inriktning av den maritima verksamheten. Vidare föreslår utredaren att regeringen överväger att på sikt förändra huvudmannaskap för sjö-och flygräddningen inklusive ansvar för räddningshelikopterverksamheten. Utredaren lämnar även vissa förslag avseende personal och materiel inom de sjöverkande myndigheterna som bör inkluderas i försvarsplanering för krig och höjd beredskap.

Det blev Johan Frost från västkustens seglarmetropol Marstrand som tog totalsegern i årets ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt). På onsdagsförmiddagen stod det klart att Johans båt Camilla från KNS (Kongelig Norsk Seilforening) vunnit.

– Vi har jobbat hårt på förberedelserna och litat på vår väderplan. Och så är vi ett härligt kompisgäng. Det är en väldigt demokratisk båt, säger Johan.

När hela ÅF Offshore Race för första gången hade en delsträcka i Stockholms skärgård så var det alltså en besättning från västkusten som seglade hem totalseger. 35-årige Johan, med Marstrand som hemmaklubb, deltog med Camilla för tredje gången.

– Vi har varit totaltrea de två senaste åren och jag kände att här fanns möjligheter att ta totalsegern. Redan när vi kryssade ut på havet på söndagskvällen efter skärgårdsseglingen så kände vi att vi hade bra fart i båten, säger Johan.

I de lätta undanvindarna, efter rundningen av Hoburgen, tappade Camilla till konkurrenterna ”Pace” och de andra TP 52:orna samt tyska Varuna. Men när vinden ökade kom de tillbaka och efter Visby valde de en mer ostlig kurs än konkurrenterna, vilket var ett lyckat drag.

Camilla är en av få större båtar som inte har ett företagsnamn utan är döpt efter ägarens fru.

– Ägaren är den norske finansmannen Ole Martin Vordahl. Han seglade själv 2010 men i fjol och i år har jag och Ole Martins son Ole Chistian fått låna henne, säger Johan som till vardags jobbar som båtman, dvs tar han om Camilla.

Camilla, som är en Cookson 50:a med svängköl, slog TP 52:an Blixt Pro Sailing med skepparen Tomas Blixt som Johan har seglat för på Ericssons hospitalitybåt under flera år.

– Det är klart att det är extra kul att slå Thomas. Och jag tycker han tar det bra, säger Johan och skrattar.

Thomas Blixt har vunnit fyra kappseglingar runt Gotland. Och tack vare andraplatsen idag blev han svensk mästare i ORC Int 2012 där sju bankappseglingar under Sandhamn Open för några veckor sedan ingick.

– Jag unnar verkligen Johan att vinna. Han är en bra yrkesman och har ju aldrig vunnit tidigare. Vi sa alla ombord att låt Johan vinna ÅS Offshore Race så vinner vi SM, säger Thomas.

Förutom skipper Johan Frost består Camillas besättning av två norrmän och tio svenskar: Ole Christian Vordahl, Espen Myklebust, Erik Lindsten, Peter Olsson, Liane Arnerud, Calle Glaumann, Patrik Bladh, Ulf Dolfei, Karl Lindsten, David Jonsson och Sören Karlsson.

Foto: Oskar Kihlborg.

I höst kommer ännu en stor nyhet från Karlebyföretaget Oy Finn-Marin Ltd. Denna gång lanseras en helt ny typ av båt inom Finnmaster-familjen. PILOT 7.0 går rakt in i segmentet lättplanande bruks-, fiske- och utflyktsbåt. Nya modellen är en praktisk bruks- och fiskebåt med professionella egenskaper, som med ett Comfort-paket kan förändras till en trivsam utflyktsbåt för hela familjen.

Pressmeddelande:

Enligt Oy Finn-Marin Ltd kommer så kallade pilot-house båtar utrustade med stora akterdäck även framöver att bli mera populära i de nordiska länderna. Den nya modellen kompletterar den befintliga Finnmaster- serien på ett ypperligt sätt.

Vid planeringen av båtens skrov har man fäst speciell uppmärksamhet vid användningssyftet och det som förutsetts av en båt med långt framskjuten tyngdpunkt. Skrovet är planerat av den rutinerade båt konstruktören Hjörvald Sundkvist.

Skrovet är bärande och skrovvinkeln i aktern är svagt, vilket kraftigt reducerar behovet av motoreffekt och sänker planingströskeln markant. Skrovvinkeln blir snabbt brantare mot fören, vilket gör färden behaglig även vid kraftigare sjögång. Man har speciellt tagit hänsyn till de krav som t.ex. fiske ställer på en stillastående båt.

Tack vare det breda bärande skrovet och det specialdesignade slaget är båten mycket stabil, vilket även gör rörligheten och olika aktiviteter ombord på båten tryggt och trivsamt. Den viktiga längsgående stabiliteten vid låga hastigheter är säkerställd med en speciell köl, kölens bakdel är rundad för att säkerställa trygga trailerlyft.

Akterdäcket har planerats så att man, tack vare de smala friborden, lätt når båtens yttre kanter och samtidigt maximerar däcksytan. Under akterdäcket finns tre stora förvaringsutrymmen. Det är lätt att röra sig runt båten tack vare styrbord sidas nersänkta sidodäck i walkaround stil. Det främre däcket har två sittplatser och det bakre däcket kan även utrustas med sittplatser och ett bord.

Båtens cockpit och förkabinen bildar en kompakt helhet. Hytten rymmer sittplasts för fyra personer, två kojplatser, en kyllåda, pentry med tryckvatten samt vattentoalett, och möjlighet till värmare. Styrkabinens skjutdörr är praktisk och lätt att använda. Att röra sig mellan kabinen och akterdäcket är enkelt och sikten från hytten är utmärkt i alla riktningar. Den öppningsbara takluckan gör att styrkabinen känns rymligare.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,50 m
Vikt: 1 250 kg
Personer: 7
Kojplatser: 2
Bränsletank: 139 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Motor: 90–150 hk
Kategori: C
Info: www.finnmarin.fi

Efter en vindfattig förmiddag kom seglingarna i Stena Match Cup Sweden igång med full styrka efter lunch. På soldränkta vågor fortsatte Björn Hansen att imponera inför hemmapubliken. Efter 15 seglade flighter i grundomgången hade han som obesegrad maximala åtta poäng. Även Keith Swinton från Australien och britten Ian Williams är klara för kvartsfinal på sju poäng vardera.

Seglingarna fortsatte långt in på onsdagskvällen i perfekta förhållanden på Marstrand. I skrivande stund har 15 av 23 omgångar seglats i Round robin där alla segrare ska möta varandra en gång. Björn Hansen fortsätter att visa toppform och är hittills ensam obesegrad seglare efter åtta raka vinster. Förutom framgångarna för Swinton och Williams bjöd onsdagen på framgångar för stenungsundsseglaren Johnie Berntsson som står på fem poäng och fortfarande har goda chanser att gå till kvartsfinal. Även seglingslegenden Peter Gilmour ser bra ut med sex inseglade poäng hittills.

Ung dansk imponerar
Ytterligare tre seglare nosar på kvartsfinalplatser. Danska framtidslöftet Joachim Aschenbrenner seglar utan respekt för alla storheter omkring honom. Han leder en klunga på ytterligare tre seglare som med fem poäng har ena benet i kvartsfinalen, förutom Aschenbrenner även fransosen Pierre-Antoine Morvan och Phil Robertsson från Nya Zeeland.

Grundomgången Round robin seglas preliminärt klart imorgon torsdag, följt av kvartsfinalen på fredag och semi och finalseglingar under lördagen.

På torsdagen seglas även kändistävlingen Childhood Race, en välgörenhetssegling med sportstjärnor, artister och andra kända personer som tävlar med tävlingsskeppare från Stena Match Cup Sweden.

Foto: Dan Ljungsvik

Följ seglingarna på:

www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se