nyhetstest

Finska Oy Finn-Marin Ltd förnyar Grandezza familjens minsta båt, en 23-fots Day Cruiser i premiumklassen. Grandezza 23s presenteras i augusti på Flytande mässan i Helsingfors 16-19.8.2012. Nyheten grundar sig på Grandezza 23 DC modellen som utgår från kollektionen. Tack vare de signifikanta förändringarna är båten förutom snygg och funktionell också prismässigt mycket konkurrenskraftig.

Pressmeddelande:

Skrovets strukturer för 23s förblir oförändrad, så båtens sportiga och robusta prestanda behålls på en utmärkt nivå. De största förändringarna som gjorts är synliga material val på däck och i sittbrunnen.

Dessa förändringar har möjliggjort en mycket mer konkurrenskraftig prissättning än tidigare. Den uppdaterade 23s följer samma färgschema och material som de nyligen presenterade 27- och 39-fots båtarna.

Standardutrustningslistan för båten är omfattande och innehåller t.ex. Raymarine E7-plotter, teaklaminat, kapell, skrovfönster och trimplan.

Nya Grandezza 23s levereras enbart med MerCruisers 4.3L MPI V6 bensinmotor på 220 hk. Grandezza 23s modellen ligger i den populära klassen för stora Day Cruiser båtar. Grandezza 23s inhemska rekommendationspris inklusive standardutrustning är 59 900 euro.

TEKNISK DATA
Längd: 6,96 m
Bredd: 2,48 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 1950 kg
Personer: 6
Kojplatser: 4
Bränsletank volym: 157 L
Vattentank volym: 10 L
Septitank volym: 35 L (tillbehör)
CE-kategori: C

Info: www.grandezza.fi

Svenska Rupert har levererat en 50-fots RIB som tender till S/Y Indio, en 100-fots Wally yacht. Wally är npgra av de designmässigt och tekniskt mest avancerade båtar som produceras idag och en föfegångare för många andra varv. RIB:en är 15,5 m lång och försedd med dubbla dieselmotorer på 800 hk styck samt vattenjet.

Denna 50-fots yacht tender, döpt till ”Indi Jones” är baserad på Rupert 50 Wheel House. Akterdäcket är förlängt och anpassat till kundens specifikationer. Interiör och exteriör håller yachtstandard. Båten är lackerad med Awlgrip och färgmatchad med moderfartyget S/Y Indio.

”Indi Jones” är trustad med ett avancerat navigationssystem, luftkonditionering, water maker, ismaskin och alla bekvämligheter som behövs för en yachttender i den här klassen. För att bistå moderfartyget finns också en integrerad bränsleöverföringsstation på akterplattformen. Den stora arbetsytan på akterdäck kan lätt omvandlas till en stor solbädd eller social yta med integrerat soltak.

Dubbla MAN 800 hk motorer kopplade till Rolls Royce/Kamewa vattenjetaggregat ger båten ett fartområde på 45 till 49 knop. Det nya styrsystemet ROCCS från Rolls Royce/Kamewa gör att manövrering är mycket enkel och snäva girar är bekväma med trimplanen som är integrerade i styrningen.

Nu är “Indi Jones” på väg till Newport, Rhode Island i USA, för att assistera “Indio” i Newport Bucket Regatta i augusti.

Tekniska specifikationer:
Längd: 15.5 m
Bredd: 3.99 m
Vikt torr: 13 ton
Bränsletank: 2000 liter
Fart: 45 – 49 knop
Motorer: 2 x MAN R6-800 hk
Vattenjet: Rolls Royce/Kamewa FF 37
Vattentank: 150 liter
Kojer: 4 to 6
Info: http://www.rupertmarine.com/sv/tender.asp

Nu presenterar Bavaria sin andra modell i sin exklusiva motorbåtslinje, Virtesse 420 Coupé. Åter har varvet samarbetat med den Italienska designfirman TOO DESIGN för att skapa en innovativ och tilltalande coupemodell.

Pressmeddelande:

Den nya modellen har en trappa upp till ett generöst soldäck, perfekt för solbad och avkoppling och med 3600 kontakt med omgivningarna.

Vid förarplatsen finns ett stort soltak som i öppet läge ger styrman möjlighet att se över vindrutan och känna vinden i ansiktet.

På akterdäck finns extra matplats stor nog för besättning och gäster. Vattnet nås via en hydraulisk badplattform med integrerad badstege.

Generösa innerutrymmen
Salongen har stora glasdörrar akterut som öppnar helt om an så vill. I den ljusa salongen med härlig kontakt med naturen finns bekväma sittplatser och justerbart kaffebord. Stort kök utrustat med Micro ugn, Espresso maskin, kyl och väl tilltagna skåp och arbetsytor. Här finns även comandobryggan med dubbelsoffa.



På nedre botten hittar du en generös kaptenshytt förut. Härligt stor dubbelkoj, rejäla garderober. Stora fönster ger kontakt med hav och natur. Som sig bör har ägarparet egen våtavdelning med wc och separat dusch rum.
Akterut två stora dubbelhytter med gott om förvaringsmöjligheter i garderober och skåp. Stora skrovventiler ger trivsel och rymd i båda hytterna. För dessa hytter finns ett eget wc med separat duschrum.

Pris preliminärt cirka 2,97 Mkr.

Info: www.bavariasverige.se

Göteborg har fått det hedersamma uppdraget att stå som värd för årets upplaga av ”World Yacht Racing Forum”. Det meddelar Informa Yacht Group som organiserar detta årligen återkommande event. Två-dagarskonferensen kommer att hållas på Clarion Post Hotel 11-12 december 2012.

Forumet kommer också att innehålla symposiet ”Yacht Racing Design & Technology” som arrangeras samtidigt. Tidigare har World Yacht Racing Forum arrangerats i Cascais, Portugal och i Monaco. Men enligt projektledaren James Gardwell är målsättningen att flytta arrangemanget till olika städer från år till år.

– Eftersom vi är en global sport så är det viktigt att olika städer får chansen att arrangera World Racing Yacht Forum, samtidigt som våra delegater får besöka nya städer och platser. Det finns ett stort intresse för kappsegling i norra Europa och Göteborg har stolta traditioner att arrangera stora kappseglingsevent som exempelvis Volvo Ocean Race. Det är en fantastisk stad och vi ser fram mot att komma dit i december, säger James Gardwell..

Beslutet att flytta forumet till Göteborg har stöttats av både Göteborgs stad och av Clarion Post Hotel. Clarion Post öppnades i januari 2012 efter en renovering och modernisering av det gamla posthuset från 1920-talet.

Jan Torstenson, VD för eventmarketingbyrån Brandspot, har varit den som jobbat aktivt för att få evenemanget till sin hemstad. Brandspot kommer tillsammans med Informa att arrangera evenemanget i Göteborg.

– Vi är verkligen glada över att Göteborg blivit utsett till värdstad för World Yacht Racing Forum. Det är ett mycket respekterat event för den professionella kappseglingsindustrin. Och jag är övertygad om att samtliga delegater och sponsorer kommer att imponeras av den gästfrihet som Göteborg och dess invånare kan erbjuda, säger Jan Torstenson.

Årets World Yacht Racing Forum kommer att innehålla två fullmatade dagar med presentationer, paneldiskussioner och runda bordssamtal där angelägna frågor inom kappseglingsindustrin kommer att behandlas. På kvällarna kommer sociala sammankomster att arrangeras där branschkollegor kan nätverka och träffa nya affärskontakter under mer lättsamma former.

Ett komplett konferensprogram kommer att finnas tillgängligt i slutet av juli på www.worldyachtracingforum.com

Jubileumsregattan 20 juli-5 augusti är en 17 dagar lång hyllning till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn. Jubileét i Nynäshamn – där det mesta är gratis – har ett digert program: rekordstort Classic Boat Meet, seglingstävlingar med bland annat Europamästerskap, Europacup och Svenska mästerskap, världsseglare, musikfestival med bland andra Amanda Jenssen, Olympic Day samt mycket mer. Startdagen 20 juli invigs även Nordens största pir – Jubileumspiren.

Bland deltagarna finns den tidigare OS-deltagaren Thomas Lundqvist och hans båt Sting. Under Jubileumsregattan tävlar de i Europamästerskapet för 6mR.

Fredag morgon finns många av de 250 klassiska båtar som deltar i Classic Boat Meet, på plats.

Läs tidningen om Jubileumsregattan:
http://www.jubileumsregattan.se/download/18.43601185137ec5bcbf780008017/Tidningen.pdf

Mer information finns även på www.jubileumsregattan.se

Av 131 startande båtar kom 85 i mål efter ett tufft dygn i Bohusläns skärgård. Som vanligt på Pantaenius Bohusracet, var det en trevlig blandning på de startande med allt från supersnabba F 18 till “den gamle” seglarräven Stellan Westerdahl i sin Maxi 77+.

För klasserna som lämnade Uddevalla på förmiddagen, stämde prognosen med sydostliga vindar upp till 10 m/s bra, men senare på eftermiddagen när de lite snabbare båtarna startade hade vinden vridit mer på syd och bjöd på byig vind upp till 23 m/s. Senare på kvällen dog vinden ut helt och istället för hård byig vind fick seglarna kämpa med läns och gammal sjö, nog så tufft när man har den hårda kryssen genom Hakefjorden i kroppen.

Länge såg det ut som att Hans och Karl-Melker Oskarsson i sin mycket väl seglade Accent skulle ta hem årets totalseger, men det blev till slut Lars-Bertil Gustafsson och Per Lindell i sin snabba First Class 10 som slank förbi och fick kliva högst upp på pallen. Förra årets vinnare, Anne och Arild Heldal i Hansson 31 var tillsammans med Gunnar Ödman som med sin Luffe 4004 haft en väldigt fin säsong, något av favoriter, men även om båda gjorde bra ifrån sig så höll dom inte hela vägen i år.

Första båt i mål var en Smaragd som i ensamt majestät gled över linjen med en lika trött som lycklig besättning bestående av Sam Victorin och Jonas Fogde. Kommentarer man hörde på bryggan efter målgång var “Wasaloppet är mycket jobbigare” (Göran Bäckström,Dufour 40), “Jag kommer ha mer träningsvärk än efter Vätternrundan” (Jussi santonen, Arcona 340), “Jag vill inte göra om det idag, men vänta en vecka” (Dennis Svensson, IOR Enton) “Det hade ni inte väntat er” (Sam Victorin när han var först över mållinjen i sin Smaragd).

Info: http://vikenagir.se/

Bilden: Första båt i mål var denna Smaragd. Foto: Pantaenius.

Engelsmannen William Nocker omkom tragiskt i en olycka i Gabon i helgen. Det var under tävlingen Gabon Grand Prix 2, som ingår i Class 1 World Powerboat Championship, som engelsmannen fick sätta livet till. Hans norske copilot klarade sig.

Det är inte första gången som de är tävlingarna drababs av svåra olyckor. När något oförutsett inträffar med de aktuella båtarna går allting väldigt fort och effekterna är obarmhärtiga.

William Nocker omkom tragiskt när båten träffade en väg och dök, varvid båten tvärstannade. Hans norske co-pilot, Kurt Åge Olsen, har legat i koma och har befunnit sig i ett kritiskt tillstånd, men sägs nu vara på bättringsvägen.

Bilden: Den omkomne William Nocker.

Berntsson Sailing Team stoppades av segrarna (Team Williams) i Chicago Match Cup 2012. Seglingarna på Lake Michigan, utanför Navy Pier i Chicago, vanns av den 3 faldige världsmästaren Ian Williams med 3-0 i finalen. På vägen dit mötte han Berntsson Sailing Team i kvarstfinalen som han slog ut med 3-1 i jämna matcher.

– Vi började veckan trevande och det tog lite tid för oss att komma in i båthanteringen, säger Johnie. – Men sedan tycker jag att vi har seglat riktigt bra, avslutar han.

I kvartsfinalerna fick domarna en avgörande roll i många av matcherna då det var täta dueller med flera kontakter mellan båtarna.

– Vi behöver ändra vår seglingsstrategi framöver då vi inte tycker att vi får utdelning på vår aggressiva seglingsstil, vi drog på oss för många straff säger Niklas Carlzon, som är trimmer ombord.

Berntsson med besättning fick se sig vinna alla 4a starter men tvingades därefter att segla för att försöka kvitta eller för att ta sina straff.

Med i besättningen var:
Johnie Berntsson
Daniel Wallberg
Niklas Carlzon
Anders Dahlsjö

Resultat:
1. Ian Williams
2. Jordan Reece
3. Björn Hansen
4. Taylor Canfield
5. Pierre-Antoine Morvan
6. Phil Robertson
7. Johnie Berntsson
8. Sally Barkow
9. Keith Swinton
10. Laurie Jury
11. Simone Ferarese
12. Don Wilson

De stora kappseglingarna avlöser varandra i Marstrand. Nyligen avslutades VM-deltävlingen i match racing och nu inleds RC44 Sweden Cup (18-22/7). Svenske Americas Cup-utmanaren Torbjörn Törqvist ställs mot en mängd världsstjärnor inom kappseglingen – inte minst Americas Cup-mästaren Russell Coutts.

Sverige representeras alltså av Team Artemis som ägs och drivs av affärsmannen Torbjörn Törnqvist. Artemis är framför allt en av utmanarna i Americas Cup som avgörs i september 2013 i San Fransisco. Men nu är Torbjörn Törnqvist på plats i Marstrand för att styra sin båt till seger i RC44 Sweden Cup.

RC44:an skapades 2007 av seglarlegenden Russell Coutts och är en extrem racingmaskin helt i kolfiber. Den seglas av en 8-mannabesättning bestående av till hälften proffs och till hälften amatörer. Båtens unika design och extrema seglingsegenskaper lockar till sig den absoluta eliten från både seglings- och affärsvärlden.

Russell Coutts är själv med och seglar i Marstrand (Team Peninsula Petrolium). Coutts har ett imponerande CV inte minst från Americas Cup där han är regerande mästare med BMW Oracle Racing. Inte mindre än fyra gånger har han vunnit Americas Cup – världens mest prestigefyllda seglingstävling. Han är också OS-mästare i Finnjolle från 1984.

Andra namnkunniga seglare är amerikanen Ed Baird på Team Synergy. Som rorsman vann han Americas Cup 2007 med Alinghi. Han är trefaldig världsmästare i match racing och har seglat fler Volvo Ocean Race. Även nyzeeländaren Brad Butterworth i Team Katusha har seglat Volvo Ocean Race. 1990 vann han den tävlingen ombord på Steinlager II. Som skepparen vann Butterworth Americas Cup 2007 och som taktiker var han med och tog hem Americas Cup-titeln 1995, 2000 och 2003

Seglingarna i Marstrand inleds på onsdagen (18/7) med match racing och fortsätter sedan torsdag till söndag med Fleet Race.

Foto: MartinezStudio/RC44 Class.

Info: www.RC44swedencup.com

Den klassiska båtresan möter den klassiska Vestlandsfjorden. Under elva dagar i september kommer alla fartyg i Hurtigrutens flotta att segla till det som många anser är världens vackraste fjord – unika Hjörundfjorden i Möre och Romsdal.

Hjörundfjorden betraktas av många som den mest traditionsfyllda, klassiska norska fjorden av dem alla. Den ligger mitt ibland de majestätiska fjällen i Sunnmörsalperna och bjuder på reseliv med historiska inslag. Det var hit som kejsar Wilhelm II av Tyskland helst åkte på sina årliga besök i Norge i slutet av 1800-talet.

Som den enda operatör som är aktiv året om längs den norska kusten lägger Hurtigruten stor vikt vid att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser, oavsett om det är på land eller ombord under resans gång. Testseglatserna till Hjörundfjorden är en del av vårt kontinuerliga utvecklingsarbete.

– Vi strävar efter att vara en unik och autentisk reselivsprodukt, och testerna i Hjörundfjorden är en del av detta arbete. Det är en fjord med en helt fantastisk natur, fjäll vid havet, älvar och platser med en fascinerande historia. Det var hit som kryssningsfartygen gick i den norska turismens späda begynnelse, vid tiden då Hurtigruten etablerades år 1893, säger kommunikationschef Ragnar Norum.

Från den 15:e till den 25:e september kommer Hurtigrutens fartyg i tur och ordning att segla in i Hjörundfjorden och till Öye vid Norangsdalen, en av landets vildaste och trångaste dalgångar. Gästerna kommer att få möjlighet att vandra i de vackra omgivningarna och delta i en bussutflykt upp till platsens utsiktspunkt.

– Hurtigruten har aldrig åkt in i Hjörundfjorden förut som en del av resan. Målet med de elva testseglatserna är att kartlägga de operativa möjligheterna i området och inte minst att få feedback från gästerna om deras upplevelse av resan. Om detta är så bra som vi hoppas kommer vi att försöka göra Hjörundfjorden till ett fast inslag i höstkonceptet ”Autumn Gold” redan från 2013, säger Norum.

Seglatserna in i Hjörundfjorden läggs upp som en förlängning av sommarsäsongen efter att Geiranger-seglatsen avslutas den 14:e september. Fartygen kommer att avgå som vanligt från Ålesund kl. 9.30. Efter en seglats på omkring 30 nautiska mil ankommer vi Öye efter omkring två timmar. Här kommer gästerna att kunna njuta av omgivningarna fram till klockan 15.30, då fartyget sätter kurs tillbaka till Ålesund med ankomst kl. 18.00. Därefter fortsätter fartyget sin resa norrut enligt den vanliga sommartidtabellen kl. 18.45.

– MS Trollfjord är först ut med avgång den 15:e september, medan MS Finnmarken avslutar testseglatserna den 25:e september. Vi hoppas och tror att våra hamnar och gäster längs den norska kusten ser fram emot denna förlängning av sommarsäsongen. För oss är det ett viktigt steg när det gäller att skapa unika upplevelser och visa upp de riktigt stora pärlorna som vi har längs kusten. Vi ser fram emot det, säger Norum.

Kommentarer

hilde 00:47:02 2012-07-20

Fantastisk ,unikt,i en unik natur

Repslagarna på Lindholmen deltar i Nordiska Kustkulturfestivalen – denna gång i Ebeltoft i Danmark. Detta årliga evenemang har initierats av Nordiska ministerrådet med syfte att utveckla samarbetet i norden vad avser kustkultur.

För repslagarna innebär detta goda möjligheter att finna lika sinnande inom en viktig del av vårt mångtusenåriga kulturarv.

Uppbyggnaden av kreativa nätverk är en nyckel till framgång.

En viktig fråga på årets agenda är hur rekrytering av nya repslagare ska kunna ske i en tid när yrkesutbildning av repslagare sedan lång tid har upphört.

I juli år 2013 är det Karlskrona som ska svara för värdskap för detta intresseväckande arrangemang.

Info: www.repslagarna.se

Östra Vätterbranternas unika landskap nordöst om Jönköping utsågs idag av FN-organet Unesco till ett av världens knappt 600 biosfärområden. Målet är att förena bevarande och utveckling med ökad satsning på hållbarhetsfrågor.

– Ett glädjande besked, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Jönköpings kommun, Världsnaturfonden WWF och Lantbrukarnas Riksförbund LRF har gemensamt arbetat fram ansökan som lett fram till att Östra Vätterbranterna nu utsetts till Sveriges femte biosfärområde. Det omfattar bland annat Huskvarna, Gränna och Visingsö. Området invigs officiellt söndagen den 9 september med en rad aktiviteter därefter.

Landskapet har starka biologiska och kulturella värden. Samarbetet kring brukandefrågor har pågått under lång tid. Närheten till Vättern och den branta stigningen gynnar artrikedomen med värmeälskande ädellövträd som ask, alm, lind och ek. Här finns också många rödlistade arter.

I beslutet betonas engagemanget mellan olika intressegrupper som en modell för andra globala biosfärområden. Här kan lokala och globala frågor kring hållbar utveckling få en naturlig plattform.

– Naturen i det småbrutna och starkt kuperade landskapet har unika kvalitéer som både är storslagna och småskaliga. Det är särskilt roligt att se hur de höga naturvärdena numera ses som en tillgång för utvecklingen och inte som ett hinder för skogs- och jordbruk, säger Claes Hellsten som representerade WWF på Unescos möte i Paris.

Fakta: Ett biosfärområde betonar helheten och ett hållbart samspel mellan människa och miljö. Det omfattar t ex entreprenörskap, satsning på lokala produkter samt utveckling av lokala besöksplatser – samtidigt som man bevarar natur- och kulturlandskapet.

Landets övriga biosfärområden är Kristianstads Vattenrike, Vänerskärgården med Kinnekulle, Älvlandskapet Nedre Dalälven samt Blekinge Arkipelag.

Info: www.ostravatterbranterna.se

15 juli införde Havs- och vattenmyndigheten, HaV, bestämmelser för att uppnå en god miljöstatus i de svenska delarna av Nordsjön och Östersjön. – Sverige får nu en strategi för att uppnå en god havsmiljö, ett arbete som måste ske i samordning med andra EU-länder för att vi ska lyckas. Därför är det mycket bra att vi nu utgår från samma mål, säger Bertil Håkansson chef för enheten för havsförvaltning.

I mars presenterade HaV sitt förslag till rapport, ”God Havsmiljö 2020”, Den innehöll en bedömning av hur haven mår i dag, en analys av vilka sociala och ekonomiska värden som förloras om den marina miljön inte skyddas och en beskrivning av den havsmiljö vi vill uppnå. Samtidigt presenterade HaV förslag till regler, så kallade miljökvalitetsnormer, och hur dessa ska tillämpas för att uppnå god havsmiljö.
Sedan tidigare finns det miljökvalitetsnormer för utomhusluft, vattenkvalitet, fiskvatten, musselvatten och buller från omgivningen.
– Förslaget har varit ute på remiss hos drygt 155 remissinstanser och vi har fått in 73 svar. Vi har också presenterat förslaget vid två möten, ett i Göteborg och ett i Stockholm, säger Bertil Håkansson.
– Vi har fått in flera olika synpunkter och förslag till förbättringar. För oss har det varit viktigt att lyssna och ta till oss dessa, vilket resulterat i en rad ändringar både i rapporten och i föreskriften.

Arbetet med ”God Havsmiljö 2020” påbörjades 2010, då i Naturvårdsverkets regi och har skett i samråd med forskare från flera universitet och myndigheter. Rapporten består av två delar och är Sveriges svar på hur EU:s miljömål för Europas hav, det så kallade havsmiljödirektivet, ska uppnås. Den del som rör god miljöstatus och miljökvalitetsnormer är nu klar och beslutad. Den som rör bedömning av miljötillstånd och socioekonomisk analys kommer att finnas i slutlig version senast den 15 oktober 2012.
Havsmiljödirektivet infördes i svensk lagstiftning i december 2010 genom havsmiljöförordningen och omfattar Sveriges delar av Östersjön och Nordsjön (Skagerrak, Kattegatt och Öresund). Direktivet pekar ut elva områden för god miljöstatus, bland annat biologisk mångfald, friska bestånd av fisk och skaldjur och att övergödning hålls nere på en miniminivå.

Vad som kännetecknar god miljöstatus tas fram i samordning med andra länder som angränsar till samma hav. Verktygen som ska användas i detta arbete bestäms av varje land. I Sverige har regeringen beslutat att målen ska genomföras genom miljökvalitetsnormer som är rättsligt bindande regler.
Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för att detta genomförs. Bland annat genom att ta fram olika egenskaper, så kallade indikatorer, för att bedöma miljötillståndet. Indikatorer kan avse siktdjup, späcktjockleken hos sälar, koncentration av kväve och fosfor eller antal olagliga utsläpp av olja.

Utifrån den inledande bedömningen av havsmiljöns tillstånd har HaV tagit fram nio miljökvalitetsnormer för att möta fyra huvudsakliga belastningar på miljön. Dessa är tillförsel av näringsämnen och organiskt material, tillförsel av farliga ämnen, biologisk störning och fysisk störning
– När det gäller vissa indikatorer så saknar vi i dag tillräckligt underlag och forskning för att kunna utforma dem, exempelvis den fysiska påverkan på havsbottnar, statusen för livsmiljöer som ålgräsängar och blåstångsbälten samt undervattensbuller, säger Bertil Håkansson.
– För oss är det viktigt att indikatorerna som anges är verklighetsförankrade, att det är sådant vi verkligen kan mäta och undersöka och vet vad de påvisar. Men det här är bara första steget, arbetet med att ta fram fler indikatorer fortsätter och då kommer vi att uppdatera föreskrifterna.

Miljökvalitetsnormerna blir ett styrmedel, framförallt för kommuner och myndigheter, för att nå god miljöstatus i haven.
– Ansvaret för att normerna följs ligger på kommuner och myndigheter. Enskilda kan påverkas genom olika myndighetsbeslut, exempelvis tillståndsprövning för ny verksamhet eller tillsyn av befintlig verksamhet, säger Karin Wall, verksjurist på HaV.

– När det gäller inlandsvatten och kustvatten finns idag redan miljökvalitetsnormer för vattenkvaliteten som infördes genom vattendirektivet. De normer som nu införs kan sägas komplettera dessa. Dels täcker de andra aspekter, som effekter av farliga ämnen eller marint avfall, dels täcker de även in ett annat geografiskt område nämligen havet utanför kustvattnet, den så kallade utsjön, fortsätter hon.

HaV arbetar nu med att ta fram fler miljökvalitetsnormer som rör god miljöstatus för fiskbestånd. Förslaget kommer att skickas ut på remiss i höst.
Havsmiljödirektivets definition av god miljöstatus innebär att våra hav ska nyttjas på ett hållbart sätt, målet är inte att återskapa en miljö som är opåverkad av människan. Nästa steg i att genomföra havsmiljöförordningen är att ta fram ett åtgärdsprogram, detta ska vara klart 2015.

Mekonomen Sailing Team med Björn Hansen, Gustav Tempelman, Phillip Kai Guhle och Mathias Bredin slutade trea i Chicago Match Cup som avslutades sent på söndagskvällen, svensk tid.

Tredjeplatsen innebär att KSSS-gänget fortfarande leder VM-serien i matchracing – Alpari World Matchracing Tour – efter fyra av nio tävlingar.

– Det var givetvis surt att förlora semifinalen mot Jordan Reece med 3-2, men med lite distans så är vi ändå nöjda med veckan. Vi vann grundomgången och vann matchen om tredjepris med 2-0, säger Björn Hansen.

Svenskarna ser nu fram mot ett par veckor ledigt innan de drar igång förberedelserna inför nästa deltävling som seglas i St Moritz, Schweiz i månadsskiftet augusti-september.

Final:
Ian Williams (GBR) GAC Pindar vs. Jordan Reece (AUS) – Estate Master Sailing Team 3-0

Match om tredje pris::
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team vs. Taylor Canfield (USVI) – Canfield Racing 2-0

Semifinal:
Ian Williams (GBR) GAC Pindar vs. Taylor Canfield (USVI) – Canfield Racing 3-0
Jordan Reece (AUS) – Estate Master Sailing Team vs. Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team 3-2

VM-serien efter fyra av nio tävlingar:
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 81pts
Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 77pts
Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team – 57pts
Phil Robertson (NZ) WAKA Racing – 56pts
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 54pts
Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing – 33pts
Laurie Jury (NZ) Kiwi Match – 29pts
Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team – 28pts
Jordan Reece (AUS) Estate Master Sailing Team – 22pts
Torvar Mirsky (AUS) Miss Sophie – 20pts
Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racing Team – 19pts
Taylor Canfield (USA) Canfield Racing – 16pts

Under ytan i våra hav finns borttappade spökgarn som fiskar till ingen nytta, år efter år. Under vecka 28 kommer nio fiskebåtar från Sydkustens och Gotlands fiskeområde att dragga efter spökgarnen. Syftet med draggningen är främst att ta reda på mer om problemet. Bakom projektet står KIMO Baltic Sea och Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Tre fiskebåtar från Gotland, tre från Nogersund och tre från Simrishamn kommer att ge sig ut och dragga efter spökgarn i vardera 30 timmar i juli. Preliminärt kommer draggningen att ske den 9 -11 juli.

Spökgarn är fiskeutrustning som tappats bort, slitits bort eller glömts bort – redskap som kan fortsätta att fiska under många år till ingen nytta. Vi vet att det finns mängder med övergivna och borttappade fiskenät fasthakade på vrak i Östersjön men det saknas en enhetlig bild över hur utbredd problematiken egentligen är. Enligt tidigare uppskattningar (1998) har yrkesfiskare tappat167 kilometergarn om året i den svenska delen av Östersjön, garn som fiskar mellan 76 och 162 ton torsk på 28 månader.

– Det är viktigt att vi får mer kunskap om problemet med spökgarn eftersom det är ett skräp som skadar både djurlivet och yrkesfisket, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige. Vi hoppas att vi genom draggningen får reda på mer om omfattningen av problemet.

Yrkesfiskarna kommer att välja ut områden där de redan vet att det finns spökgarn, och olika båtar kommer att täcka olika typer av områden. Många av förlusterna av garn har skett i ”kollisionsområden” mellan garnbåtar och trålare och fraktfartyg. Enligt vissa fiskare har dock relationen mellan yrkesfiskarna förbättrats vilket har lett till färre förluster av garn.

– Projektet kommer även att fokusera på olika orsaker till förekomsten av spökgarn och denna kunskap är viktig för att få en helhetsbild av problemet, säger Monica Gripp, ordförande för KIMO Baltic Sea och KIMO International.

– Vi vet att det finns spökgarn, men vi vet också att det förloras färre garn i dag än tidigare, säger Vesa Tschernij, verksamhetsledare för Sydkustens fiskeområde. En garnlänk kostar i dagsläget över tiotusen för en yrkesfiskare och många gör allt vad de kan för att få upp förlorade garn istället för att låta dem ligga

Projektet är ett samarbete mellan KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent.

Nu har SM-serien för Jet Ski startat upp för säsongen. Det är ett historiskt år för Jet Ski sporten, som i år faktiskt firar 25-årsjubileum i Sverige. Det är också första gången som en SM tävling körs utomlands, man kör i Fagernes i Norge. Det är tyvärr ont om svenska arrangörer men gott om svenska förare, så detta var lösningen i år för att anordna årets första SM tävling.

Fagernes ligger ett par timmars körväg nordväst om Oslo. Ett naturskönt campingområde blir denna helg ”invaderad” av massa glada Jet Ski åkare. Här har man också fina vattendrag, så förutsättningarna är perfekta.

Nästan ”alla” svenskar var på plats. Alltifrån ungdomarna från Orust upp till våra främsta Jet Ski förare som Pontus Andersson, ordföranden Eric Jakobsson och hela Borgströms samt Örtendahls klanerna. Runabout essen Kristian Stenborg, Johan Johansson som utmanas av bland andra Carl Falkbrandt. Förutom alla svenska förare så fanns lika många norska förare på plats, totalt var det 90 anmälda förare.

Världsmästaren Jessica Borgström från Orust vann Ski Ladies samt körde in en hedersvärd tredje plats i största klassen, Ski Lite.

Fjolårsmästaren i Ski Veteran, Joakim Pfeffer från Stockholm, vann även i helgen i sin klass. Johan Johansson, Kristian Stenborg och norska esset Christer Sandtorv vann i Runabout klasserna.

Helgens stora vinnare var också norrman, Stian Schjetlein. Han dominerade i Ski Lite och Ski GP.

Nästa SM tävling går nu tillbaka till Sverige, Orust och Henån är platsen för nästa jetski tävling i SM serien den 10-11 augusti.

Men vill man inte vänta så blir det redan nu den 19-21 juli ytterligare en tävling i samband med Fryksta festivalen i Kil.

Info: www.svera.org

Företagarföreningen i Hönö Klåva arrangerar ny sommarfestival och satsar stort på att bli västkustens bästa familjefestival. En del i detta är två dagars veteranbåtsträff 17-18 juli.

Det kommer att finnas massor av fina båtar att titta på vid utställningsbryggan, alla byggda före 1970. People’s choice tävling. Föreläsningar om ubåten Ulvens förlisning och U-843 sista resa. Tändkulemotordunk från 112 år gamla kågen Fågel, och mycket mer.

Läs mer på www.honoklava.se

Evenemanget är en del av det utvecklingsprojekt som pågår i Hönö Klåva, med syfte att utveckla besöksområdet. Det är ett projekt inom LEADER Terra et Mare. Projektet finansieras av EU-bidrag och stöd från Öckerö kommun. Genom ökad samverkan mellan företagen i Hönö Klåva, vill vi etablera området som ett attraktivt alternativ för shopping och upplevelser. Det skall genomföras gemensamma evenemangs- och marknadsföringsåtgärder för att skapa nya företagsetableringar och fler arbetstillfällen.

I Hönö Klåva finns idag ett 30-tal butiker, 10 restauranger & caféer, Fiskemuseum och övrig service. Öppet året runt.

Helt nya Hallberg-Rassy 412 kommer att ha premiär på Öppet Varv i Ellös den 24 – 26 augusti 2012. Hon visas även i Gustafsberg, Stockholm, på Allt På Sjön den 31 augusti – 2 september och i Southampton 14 – 23 september.

Pressmeddelande:

Nya Hallberg-Rassy 412 erbjuder den största sittbrunnen hittills på en Hallberg-Rassy, en eller två akterkabiner, ett eller två toalettutrymmen. Det finns även komforttillbehör såsom elverk, vattenmakare, tvättmaskin, bog- och häckpropeller och en hel del till.

Ljus och inbjudande inredning
Under däck är inredningen rymlig, ljus och inbjudande. Det finns dubbla skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Det finns fyra skrovfönster, varav två i salongen. Skrovfönstren sitter i ögonhöjd när man sitter i soffan, vilket både skapar god kontakt med omgivningen, ljus och volymkänsla i enastående klass.

Alla sidofönster i överbyggnaden är öppningsbara. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Kylen är ovanligt stor och det finns möjlighet till en frys och en micro. Kojerna är väl tilltagna, eller vad sägs om en förpik på 2,14 m längd och huvudända 2,06 m och en fotända på 68 cm, akterkabin på 2,07 m längd med 1,52 m huvudända och fotända på 1,20 m.

Generöst motoriserad
Motorn är en Volvo Penta D2-75 på hela 75 hk. Tillsammans med en tankvolym på 340 liter ger det en väldigt lång räckvidd.

Reversibla elektriska vinschar
Det första exemplaret är utrustat med Lewmar Revo elektriska reversibla försegelvinschar. Dessa vinschar är också synkade bb-sb så att man får en självslående funktion; en vinsch släpper och en skotar, utan behov av en skena för självslående fock. På så vis får man en självslående funktion genom att trycka på en knapp, med ett riktigt bra försegel, utan de nackdelar en självslående fock med skena innebär.

Bog- och häckpropeller
Med infällbara bog- och häckpropellrar kan man förflytta båten i sidled. Det finns även en hållfunktion, vilket innebär att man kan trycka båten mot kaj även med sidvind från fel håll, utan att behöva stå vid piedestalen.

Man kan i lugn och ro förtöja båten själv, om så behövs. Dessa propellrar kontrolleras steglöst, vilket bidrar till extremt tyst gång.

Info: www.hallberg-rassy.com

www.facebook.com/hallbergrassy

Havs- och vattenmyndigheten ger 2 250 000 kronor i bidrag för att testa en helt ny metod mot övergödningen i Östersjön. Flygaska från biobränsleanläggningar ska blandas i vattendrag för att samla upp fosfor innan det rinner ut i havet.


– Askan fungerar som ett slags klister som binder ihop de små partiklarna till klumpar som vi samlar ihop och sedan för tillbaka till åkermarken, säger naturvårdsingenjör Tuve Lundström.

Fosfor från ett alltför intensivt brukande av jorden har lett till att det ständigt läcker ut rester i vattendrag för vidare färd ut i havet. Fosfor flyter lätt i vattnet och flyter med hela vägen. Så småningom landar det på botten i Östersjön och orsakar stora problem med exempelvis algblomnning.

Länderna runt Östersjön har kommit överens om att halterna av kväve och fosfor ska halveras i Östersjön mellan 2006 och 2016. Många tror att det blir svårt att klara det målet.

– Vi tror att det här är en kostnadseffektiv och hållbar åtgärd för att hindra fosforn att nå ut i haven. Dessutom kan vi återföra den viktiga fosforn till åkern som gödsel på nytt, säger Tuve Lundström.

Projektet kallas ”Fällning av fosfor i vattendrag-PhosFlock” och är ett samarbete mellan Kristianstads och Hässleholms kommun, Halmstads och Linköpings universitet och länsstyrelsen i Skåne. Tuve Lundström ingår i styrgruppen för projektet. Pengarna tas från HaV:s anslag för Åtgärder för havs- och vattenmiljö.

Ett delmål är att för ett givet vattendrag minst halvera utsläppen av fosfor till Östersjön. Dessutom tros minskade halter av fosfor i våtmarkerna leda till positiva effekter för exempelvis den rödlistade målarmusslan och havsöringen samt ökad biologisk mångfald.

– Det här är en helt ny metod och ett pilotprojekt. Målet är att minska utsläppen av fosfor från skånska vattendrag till Östersjön och samtidigt förbättra den ekologiska balansen i åar och andra kustnära vattendrag, säger Tuve Lundström.

Flygaska är en väldigt finfördelad restprodukt som uppstår när man renar röken från värmeverk. Den innehåller en mängd olika ämnen som kalium och även tungmetaller. I Skåneprojektet ska man använda flygaska med väldigt lite eller inga tungmetaller. Flygaskan kommer att blandas i vattnet på några utvalda vattendrag för fällning av fosfor. Genom att skapa fickor eller små bassänger där fosforn hinna sjunka ner på botten som en sörja kan den samlas upp och sedan åter användas som gödsel. Fast då i betydligt mindre mängder än tidigare och utifrån de olika områdenas behov.

– Flygaskan måste vara ren, testad och godkänd så att den inte innehåller tungmetaller ovanför tillåtna nivåer. Vi vill ju inte smutsa ner sörjan så att den inte går att använda som gödsel igen. Vi kommer också att vara noga med att kontrollera att vi inte får oönskade och oväntade effekter. Därför genomför vi projektet på ett ställe åt gången så att vi kan stanna upp och utvärdera det vi gör, säger Tuve Lundström.

Askan kommer att spridas med en så kallad våtdoserare, en anläggning som kommer att flyttas mellan de olika testplatserna. De fem platser som projektgruppen valt ut är Rålambsdal och Araslöv vid Vinne å, Ruuthsbo vid Svarteån samt Jordberga och Sillesjö vid Tullstorpsån. Metoden kommer att testas i slutet system först, innan man testar i full skala i vattendrag.

I slutet på projekttiden planeras en internationell konferens på Gotland i Våtmarkscentrum, Halmstads universitets regi.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, anser att projektet är prioriterade inom programområdena “Övergödning” och “Biologiskt mångfald”. Pengarna, som fördelas över två år, tas från anslaget “Åtgärder för havs- och vattenmiljö” och delas ut till Kristianstads kommun.

Havs- och vattenmyndigheten stoppar årets laxfiske i Östersjön från och med måndag. All tillgänglig svensk kvot av lax är nu i det närmaste uppfiskad.

– Fisketakten har varit så pass hög att vi måste stoppa nu för att inte överskrida årets kvot, som är halverad jämfört med tidigare. Spöfiske är dock fortfarande tillåtet, säger Fredrik Nordwall på Havs- och vattenmyndigheten.

Stoppet, som beslutades i dag, träder i kraft på måndag. Sista möjliga dag att fiska lax i år blir därför på söndag. I år får 34 000 laxar fångas av det svenska yrkesfisket i hela Östersjön.

Tidigare i veckan stoppade Havs- och vattenmyndigheten laxfisket i Bottenviken, med några undantag. Efter dagens beslut är stoppet nu utvidgat att gälla all svenskt laxfiske i hela Östersjön året ut. Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk.

Beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar har efter en uppgång planat ut. Under senare år har en långsam försämring skett. Successivt har antalet laxar som nått fångstbar storlek och återvandrar för lek blivit allt färre. Det har skett trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.

Sedan tidigare, redan inför årets fiske, stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt. Anledningen är att EU:s fiskeministrar har beslutat att minska Östersjöns laxkvot med 51 procent under 2012.

– Program Kust och hav ska ge en helhetsbild av tillstånd och trender i Östersjön och Västerhavet, säger Lena Bergström, nybliven koordinator för programmet.


Kust och hav koordineras av Lena Bergström tillsammans med Håkan Wennhage, båda vi institutionen för akvatiska resurser på SLU. Totalt omfattar verksamheten ett sextiotal olika projekt som spänner från provfisken och beståndsuppskattningar av fisk till bedömningsgrunder och rådgivning inom marin förvaltning. Den internationella dimensionen inom programmet är viktig, eftersom förvaltningen av havet i flera avseenden är ett delat ansvar mellan kuststater.

Fisken är i fokus
En intressant frågeställning i programmet är att utveckla rådgivning som baserar sig på ekosystemet som en helhet. Där är fisken och fisket en viktig del, men även klimatförändringar, övergödning och människans ökande användande av havsmiljön.

– Vi kommer också att arbeta med de rumsliga aspekterna av förvaltningen. Var i havet har vi höga naturvärden? Spelar det någon roll var vi tar ut fisken? säger Lena Bergström.

Verksamheten bygger på samverkan med myndigheter som ansvarar för vattenmiljöfrågor i kust och hav, både internationellt, nationellt och regionalt, och med andra aktörer inom svensk havsforskning.

– Bakgrunden till att SLU startat programmet är att universitetet fick ett stort tillskott av verksamhet relaterad till kust- och havsfrågor i och med avvecklingen av Fiskeriverket förra året. En del av denna verksamhet ryms inom miljöanalysprogrammet Sjöar och vattendrag, men merparten hamnar inom Kust och hav, säger Lena Bergström.

Sommaren 2014 öppnar Marinmuseum i Karlskrona sin spektakulära ubåtshall. I byggnaden ska bland annat den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun ställas ut. Nu söker museet före detta besättningsmän från hela Sverige.

HMS Neptun togs i tjänst 1981 och kastades redan samma år in i en dramatisk världshändelse när den sovjetiska ubåten U 137 gick på grund utanför Karlskrona. Under de omtumlande dagarna som skakade landet befann sig HMS Neptun mitt i händelsernas centrum.

Förra året togs ubåten emot av Statens maritima museer där Marinmuseum ingår och lagom till sommaren 2014 är det tänkt att HMS Neptun ska bli huvudattraktion i museets nya ubåtshall. Tillsammans med svenska flottans första dykbåt Hajen 1 från 1904 kommer det att bli ett ovanligt besöksmål med två ubåtar inomhus under tak i en spektakulär byggnad.

Just nu pågår arbetet med att samla in berättelser, fotografier och föremål som har med HMS Neptun att göra. Därför söker museet efter före detta besättningsmän från alla delar av Sverige som har tjänstgjort på ubåten och som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter.
– För att kunna levandegöra ubåten behöver vi veta mera om hur det var ombord. Vi vill också att personer som tjänstgjorde på systerubåtarna HMS Näcken och HMS Najad hör av sig. Ofta var man på alla tre ubåtarna, förklarar intendent Peter Rosengren som ansvarar för insamlingen.

HMS Neptun opererade i flottans tjänst ända fram till slutet av 1990-talet och hade både yrkesofficerare och värnpliktiga ombord. Men det är ubåtens första decennium som är i fokus för insamlingen.
– Det vi efterlyser är personer som jobbade på ubåten under 1980-talet. En period när kalla kriget var ovanligt spänt och konfliktfyllt och innan östblocket slutligen kollapsade, säger Peter Rosengren.

En som var med när det begav sig är Björn Hamilton. Då var han fartygschef på HMS Neptun, nu är han ordförande i Ubåtsklubben Hajen som sammanställer besättningslistor åt Marinmuseum.
– Vi samlar in namn för fullt men vi behöver hjälp med att få fatt i så många som möjligt. Så om du är en före detta besättningsman som läser det här vill vi att du hör av dig till oss, uppmanar Björn Hamilton.

Berntsson Sailing Team seglade starkt i grundomgången och vann 9 av de 13 matcherna. I kvartsfinalen ställdes teamet sedan mot Björn Hansen. Det skulle visa sig bli de mest actionfyllda seglingarna under årets Stena Match Cup Sweden.

Förlustsiffrorna 0-3 är tydliga men för oss som såg seglingarna så kändes det mera jämnt då ledningen växlade flera gånger under racen. Den aggressiva approachen som teamen hade på banan resulterade i flera situationer med efterföljande straff och ställde domarnas kunskaper på prov.

– Vi försöker fortfarande förstå varför vi fick ett par av straffen, säger en besviken Daniel Wallberg.

För Berntsson Sailing Team gäller det att snabbt ladda om batterierna för nästa tour tävling, Chicago Match Cup, som startar nu på onsdag. I USA så ställer teamet upp med följande besättning:

Johnie Berntsson – Rorsman
Daniel Wallberg – Stor/Taktik
Niklas Carlzon – Trim
Anders Dahlsjö – Fördäck

Följ tävlingen på: www.wmrt.com

Info: www.berntssonsailingteam.se

När Beneteau lanserade sin nya båt, Barracuda 9, fick den stor uppmärksamhet. Tack vare båtens unika mångsidighet har den nya modellen mottagits entusiastiskt över hela världen och i september 2012 utökas serien med en ny båt – Barracuda 7.

Efter noggrann planering av designen på Barracuda 7 har båten fått en stilren och rymlig styrhytt och ett däck fullt av smarta idéer. Båten är avsedd för enkelmontage och med en motor från 150-200hk gör den upp till 35 knop. Barracuda 7 har precis som Barracuda 9 flera olika användningsområden och fungerar perfekt för allt ifrån fiske och nöje till transport.

Lättanvänd och stabil Den grundläggande skorvdesignen gör att Barracuda 7 är en stabil och sjöduglig båt i alla väder. Tack vare skrovkonstruktionen skär båten rakt igenom vågor och det finns även stora utrymmen att röra sig fritt uppe på däck.

Båten är utrustad med tre låsutrymmen som bland annat kan användas för fisksump och på båtens högra sida finns en ankarbox. Båtens bredd på 2,75meter, som bara den är unik för en 6,5meters motorbåt, gör att det är ovanligt lätt att gå runt båten och friborden på 60cm gör den väldigt säker. Till alla fiskefantasters stora glädje, får det på instrumentpanelen plats en 10” plotter/ekolod. Styrhytten har två skjutdörrar, är komfortabel och det finns gott om utrymme för både förare och passagerare. Alla ytor i styrhytten är av högglans och i taket är en skjutlucka monterad, vilket gör att hela interiören badar i ljus och det bidrar till att hytten känns ännu rymligare.

Barracuda 7:s layout ger utrymme för ett pentry med diskho, spis, kyl och förvaringsutrymmen. Barracuda 7 har även en främre kabin med dubbla sovplatser och en separat toalett för maximal komfort. Värmare till styrhytten finns som tillval.

Premiärvisning Barracuda 7 kommer att visas både på Öppna Varv, 24/8-26/8 samt den flytande båtmässan i Gustavsberg, Allt På Sjön 31/8-2/9. På Öppna varv blir det faktiskt världspremiär!

Priset är ännu inte klart men förväntas vara det i månadsskiftet juli/augusti.

Originalutrustning och tillval:
– Skjutdörrarna gör att styrhytten är tillgänglig från båtens båda sidor.
– Akterdäck har en öppen planlösning och det finns sittplatser för upp till sju personer.
– En bänk på akterdäck går att plocka bort för att skapa mer yta.
– Det finns ett stort ankarutrymme i fören och tack vare den delade pulpeten är det enkelt och säkert att stiga ombord och av båten.
– Fören är rymlig vilket gör det möjligt att montera solstolar (tillval).
– Möjlighet att montera en badbrygga (tillval).

Teknisk info:
Längd: 7,14m
Skrovlängd: 6,44m
Bredd: 2,68m
Vikt: 2050kg
Tankkapacitet: 200 L
Vattenkapacitet: 100 L
Rekommenderad motoreffekt: 150 hk

Info: www.kgk.se

Den 18 juli slår Fryksta Vattenfestival upp portarna nere vid sjön Fryken för trettonde gången. Bakom vattenfestivalen står Nedre Frykens Båtracingförening, Ångbåtsföreningen Freja, Glada Killingen och Kils Kommun.

I nio år hette arrangemanget Frykstafesten, men de sista tre åren har det gått under namnet Fryksta Vattenfestival och är en folkfest med mat, dryck, artister och racerbåtar.

En ovanligtslagkraftig kombination!
Tanken med vattenfestivalen är, och har varit ända sedan första början, att det ska hända något riktigt kul i Kil mitt i sommaren. Eftersom den fantastiska Fryken med sitt härliga vatten ligger där den ligger så är det självskrivet att det ska vara en fest med vattnet i fokus.

I år är detta mer sant än någonsin. Häftigare racerbåtar, fler vattenaktiviteter, större fest med större artister!

På fredagen blir det jetskitävling och på lördagen kör F2 sin sista och avgörande tävling i Nordiska mästerskapet samt SM deltävling för klasserna GT15, GT30, OSY 400, F4s och F1000.

Boka den 18-22 juli för en fartfest på vattnet.

Se även www.frykstavattenfestival.se för mer information.