Det blir inget förbud mot att kasta fisk över bord i Skagerrak från och med årsskiftet. Den nya EU-lagstiftningen hinner inte träda i kraft till dess utan utkastförbudet får skjutas fram i tiden. – Det är olyckligt att det blir så här. Men det är också förståeligt att det kan ta lite längre tid än väntat, utkastförbudet innebär många förändringar både för näring och myndigheter, säger Bengt Kåmark på internationella enheten på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Efter fiskerisamråden 2010 mellan EU och Norge tillsattes en arbetsgrupp för att ta fram förslag till ett nytt fiskeavtal mellan EU och Norge i Skagerrak. Den 4 juli i år undertecknade EU och Norge ett avtal om införandet av bland annat utkastförbud i Skagerrak, alltså att det inte längre skall vara tillåtet att kasta oönskad fisk överbord.
Idén är att EU-länderna ska reglera vad och hur mycket fisk som fångas i Skagerrak i stället för vad som landas, en så kallad resultatbaserad förvaltning.
I augusti presenterade EU-kommissionen ett förslag till EU-förordning som syftar till att införa de överenskomna bestämmelserna i EU:s lagstiftning. Det stod redan då klart att förordningen inte skulle hinna träda i kraft till 1 januari 2013 utan tidigast 2014. I stället har man från svensk och dansk sida arbetat för att kunna införa utkastförbudet genom nationella bestämmelser till dess.
Nu har EU-kommissionen meddelat att de inte kommer att uppmana Sverige och Danmark att införa nationella regler för ett utkastförbud.
– Det är olyckligt att utkastförbudet som överenskommits mellan EU och Norge skjuts framåt i tiden. Men utan EU-lagstiftning, eller en uppmaning från EU-kommissionen att gå före nationellt, kan Sverige och Danmark inte införa ett utkastförbud i Skagerrak, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.
Avtalet från 4 juli innehåller också regler för vilka fiskeredskap som ska få användas i Skagerrak, exempelvis ökas den generella maskstorleken i trål från 90 till 120 millimeter. Riktat kräft- och räkfiske ska endast få bedrivas med trål som är försedd med rist, ett slags galler som sållar och sorterar ut den icke önskvärda delen av fångsten.
– Från svensk sida är vi inriktade på att kunna införa reglerna om mer selektiva redskap nationellt så snart som möjligt, förhoppningsvi i början av 2013. Det är dock viktigt att vi och Danmark genomför detta samtidigt, säger Bengt Kåmark.
Under ett dygn får deltagarna uppleva Stockholms ytterskärgård ombord på segelfartyget Tre Kronor af Stockholm med chans att se såväl säl som havsörn. Under tiden som fartyget glider genom skärgården berättar våra kunniga guider om djur, natur, människor och platser som fartyget passerar. Seglingarna vänder sig till både barn och vuxna och erbjuder en utmärkt aktivitet för far- och morföräldrar tillsammans med barnbarnen under novemberlovet.
Pressmeddelande:
Efter dagens segling går vi till kaj på Märsgarn och middagen intas i salongen innan vi innan vi kojar in ombord eller i förläggningen på Märsgarn.
Seglingarna kostar 2 495 kr för vuxna och 1 495 kr för barn och då ingår busstransport från Cityterminalen till fartyget, en dags segling, övernattning i flerbäddshytt ombord eller i enkelrum på Märsgarn, alla måltider samt busstransport tillbaka till Cityterminalen dagen därpå.
I samarbete med Konsumentföreningen Stockholm erbjuds medlemmar med Medmerakort rabatterat pris: 1 495 kr för vuxna och 995 kr för barn.
Datum för seglingar med övernattning:
29 okt, seglingen utgår från Dalarö och avslutas på Märsgarn
30 och 31 oktober samt 2 november, seglingen utgår från Märsgarn och avslutas på Märsgarn.
Buss från Cityterminalen till och från fartyget ingår alla dagar.
Datum för dagseglingar
Lördag 20 och söndag 21 oktober genomförs även rena dagseglingar utan övernattning från Stavsnäs till en kostnad av 1 495 kr för vuxna och 995 kr för barn.
Örn och säl exempel på att miljöproblem kan lösas
För inte så länge sedan var både säl och örn utrotningshotade. Tack vare ett starkt engagemang från miljöorganisationer och privatpersoner i kombination med politiska beslut som hindrat fortsattspridning av miljögifter kan vi idag se såväl säl som havsörn i vår vackra skärgård. En av hörnstenarna i Briggen Tre Kronors verksamhet är arbetet för en hållbar utveckling för Östersjön. Seglingarna är ett led i detta arbete där vi kan visa på att miljöproblem går att lösa förutsatt att viljan finns och att man samverkar på alla plan för att nå målen.
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.
Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.
Länsstyrelsen i Västerbotten har fattat beslut om ett nytt marint naturreservat i havsområdet kring Örefjärden, Snöanskärgården och Järnäshalvön. Området tillhör länets finaste kustmiljöer och inkluderar en spännande blandning av höga naturvärden, kulturhistoriska värden och värden för friluftslivet.
Länsstyrelsen i Västerbotten har inom miljökvalitetsmålet Hav i balans samt levande kust och skärgård i uppdrag att öka det långsiktiga skyddet av kust och havsmiljöer i Sverige. De finaste och mest skyddsvärda områdena i Sverige ska bevaras. Örefjärden – Snöanskärgården är ett sådant område. Regeringen ser detta arbete som en viktig del i att förbättra tillståndet i havsmiljön.
– Naturreservatet har potential att bli en viktig resurs för den lokala utvecklingen i området. Det vill säga entreprenörer, närboende och intressegrupper kan dra nytta av naturreservatet, säger Birgitta Heijer, vikarierande landshövding.
– De inventeringar som föregått beslutet har visat att det finns mycket höga naturvärden i området, i havet både och på land. Här finns bland annat flertalet marina arter som har sin nordligaste utbredning i området, till exempel blåmussla och smaltång och många hotade kustfågelarter häckar i området. På land hittar man fina landhöjningsskogar och flerhundraårig tall, säger Björn Jonsson, naturvårdsdirektör vid Länsstyrelsen.
Ökad tillgänglighet
Naturreservatets huvudsakliga syfte är att bevara kust- och skärgårdslandskapet som en opåverkad helhetsmiljö med dess värdefulla natur- och kulturmiljö.
– Allmänheten kommer i praktiken att märka av reservatet genom förbättrad tillgänglighet. Det är framförallt en storskalig exploatering som vi vill undvika, säger Johnny Berglund, ansvarig reservatshandläggare vid Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen kommer att medverka till att göra området mer tillgängligt. Det handlar till exempel om att skapa parkeringar, stigar, och informationstavlor i området. Det finns också planer på att skapa så kallade naturhamnar i området Örefjärden-Snöanskärgården, och den kulturmässigt intressanta ön Snöan kommer att få en gästbrygga.
Redan år 2006 fick Länsstyrelsen i uppdrag att identifiera de finaste kust- och havsområdena i länet och utifrån den kunskapen bilda minst ett marint naturreservat. Arbetet startade med olika inventeringar, utredningar och informationsmöten.
– Länsstyrelsen har reserverat pengar till privatpersoner och samfälligheter i Örefjärden -Snöanskärgården för att kunna lösa ersättningsfrågorna under 2013, kommenterar Johnny Berglund.
Foto: Länsstyrelsen Västerbotten.
Eniro vässar kartorna och erbjuder Retina-upplösning i kartor och sjökort. Eniro lanserar nya knivskarpa kartbilder, tillgängliga för alla som använder kartor och sjökort via mobilappen, senare versioner av iPad och datorer med hög, så kallad Retina-upplösning. Igår lanserades även en Retina-anpassad uppgradering av Eniro.se app för iOS6.
– Alla har nytta av att få tydligare kartor och vägbeskrivningar till företag och platser som de ska besöka. Eniro är nu en av de som erbjuder marknadens skarpaste kartor, säger Mattias Wedar, vd Eniro Sverige.
Eniro har själva utvecklat kartorna för högre upplösning, vilka visas automatiskt om användarens enhet stödjer detta. Den tekniska lösningen bygger på att webbläsaren i användarens enhet bekräftar att den kan visa kartbilden på en högupplöst skärm, till exempel Apples Retina-skärmar. I praktiken skickas då en grafik som bygger på fyra gånger fler pixlar, vilket ger en dubbelt så hög upplösning som tidigare.
Förutom själva kartorna har upplösningen även höjts i en stor del av den övriga grafiken i kartorna, inklusive markörer och logotyper, vilket ytterligare förbättrar användarupplevelsen.
– Att höja upplösningen i våra kartbilder är naturligt när användarnas mobiltelefoner och datorer stödjer en upplösning som är mycket högre än tidigare. Samtidigt fortsätter vi att ständigt förbättra våra databaser, vilket också bidrar till att öka värdet av våra karttjänster för kunder och konsumenter, säger Sara Kullgren, Head of Group Products and Services Eniro.
Eniros högupplösta kartor finns tillgängliga från och med igår i webbversionerna av Eniros karttjänster och kan nyttjas av alla som har en högupplöst skärm i sin telefon, surfplatta eller dator. Därmed fungerar de i modeller från den första versionen av iPhone 4, liksom senare versioner av iPad samt den nya MacBook Pro.
Info: www.eniro.se
Fyra personer riskerar att bli varslade om uppsägning från Havs- och vattenmyndigheten. Anledningen är bristen på uppdrag inom datainsamling gällande fisk utmed kusterna. Fartyget Mimer, som besättningen tillhör, har inga bokade uppdrag under det kommande året.
Fartyget Mimer köptes och rustades upp av Fiskeriverket för fyra år sedan. I och med att Fiskeriverket lades ner och Havs- och vattenmyndigheten startade sommaren 2011, förändrades också uppdragen för den nya myndigheten.
Mimer används för att samla in data gällande kustnära fiskbestånd. Dessa uppdrag har blivit färre och ligger i dag främst på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Detta har resulterat i att fartyget Mimer inte har några bokade uppdrag för det kommande året. Som en konsekvens riskerar nu besättningen på fyra personer att varslas om uppsägning.
Havs- och vattenmyndigheten har ansvar för att samordna och beställa miljöövervakning och datainsamling till havs och i kustnära områden. Myndigheten genomför inte själv några undersökningar utan dessa beställs genom avtal med samarbetspartners.
Samtidigt som Mimer, fartyget för kustnära uppdrag, inte längre behövs så saknar Havs- och vattenmyndighetens samarbetspartners ett fartyg som kan utföra miljöövervakning ute på öppet hav. Tidigare var denna verksamhet förlagd till fartyget Argos, som Fiskeriverket stängde vintern 2011 sedan det konstaterats att det fanns fri asbest ombord.
– Fartyget Mimer är tyvärr inte utrustat för de behov som finns inom vårt ansvarsområde idag. Hon saknar möjlighet att genomföra de längre expeditioner ute till havs som ingår i det internationella datainsamlingsprogrammet för fisk och Mimer kan inte heller hysa laboratorie- och provtagningsutrustning som havsmiljöövervakningen kräver, säger avdelningschef Anna Jöborn, vid Havs- och vattenmyndigheten.
Besättningen på Mimer informerades idag. Förhandlingar med de fackliga organisationerna kommer att påbörjas så snart som möjligt.
Havs- och vattenmyndigheten ser nu över möjligheten att sälja Mimer.
TerhiTec Sverige utökar verksamheten genom att nyanställa och börja distribuera finska Faster aluminiumbåtar på den svenska marknaden.
TerhiTec Sverige satsar vidare och har utökat personalstyrkan med en försäljare.
Det är Daniel Bergquist, 24 år, som tidigare arbetat både på Skanstull Marin och Huges Marina, Daniel har de senaste två åren arbetat på Avanza bank.
TerhiTec Sverige, som ingår i finska Otto Brandt Group, distribuerar idag sina egna varumärken Silver och Terhi direkt till återförsäljare och SeaStar hanteras i Sverige av KGK Motor.
Otto Brandt Group har hanterat försäljningen av Faster på den finska marknaden i många år. Från och med modellår 2013 kommer man även att distribuera Faster på den svenska marknaden men även i övriga länder i Europa. Arbetet med att bygga upp en återförsäljarkår för Faster pågår för fullt.
Faster är det 8:e mest sålda båtfabrikatet i Finland, enligt registreringsstatistiken.
Fasters modellprogram av fritidsbåtar består av 6 modeller från 4,6 m till 5,6 m.
Nu har vi fått nya bilder på det italienska varvet Colombos nya, lyxiga 32-fotare. Colombo 32 Super Indios Tender är framtagen i samarbete med båtdesignerna Carlo Nuvolari och Dan Lenard. De är kända för att rita riktigt stora yachter och den första båten i den nya serien är mycket riktigt byggd som tender till en över 80 meter lång yacht. På de nya bilderna syns tydligt båtens finesser som till exempel den utskjutbara bogrampen, räcken för extra stöd vid ombordstigning och skrovet långa, fina linjer.
Som alla övriga Colombomodeller är den nya 32-fotaren byggd med de bästa materialen och teknikerna för att få högsta finish i slutresultatet. Avsikten är att bygga en båt som kan ge sina passagerare maximal komfort. I konceptet beskrivs Colombo 32 som en taxi till ett lyxhotell på vattnet.
Båten har ett walkarounddäck och gott om komfortabla sittplatser. För att ge passagerarna skydd mot sol och regn har den även Biminitoppar, både i fören och i aktern. Speciella finesser är infällbara steg, den stora sittplatsen i styrpulpetens framdel, ergonomiska handtag och en fin infällbar stege i fören för att komma ombord tryggt och enkelt.
En del av båten kan höjas och sänkas med en enkel knapptryckning på styrkonsolen, vilket underlättar ombordstigning vid bryggor och yachter. Designen är väl avvägd för komfort ur alla aspekter, detta gäller även steglisterna som ska ge ett minimalt spray in i båten.
Det finns ett stort urval av motorer för kunderna, från 220 till 270 hk bensin eller diesel vilket kan ge en toppfart på 40 knop beroende på motorval. Båten är även utrustad med joystickkontroll.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 9,71 m
Bredd: 3,09 m
Motorer: Volvo Penta från 2 x 220 hk upp till 2 x 270 hk
Vikt torr: 5,5 ton
Bränsletank: 500 liter
Vattentank: 150 liter
CE-klass: B
Info: www.colomboboats.it
Nu tar Trafikverket ytterligare ett steg för att värna miljön i Hamburgsund och inför eldrift av linfärjan. Därmed upphör utsläppen från färjetrafiken.
Vägfärjan Saga ska byggas om till eldrift. Därför kommer färjeleden tillfälligt att stängas av. Det gäller tisdag den 23 oktober kl 08.00-16.00, då leden trafikeras av en passagerarbåt. Detta för att svetsarbeten och intrimning ska kunna utföras säkert och effektivt.
Ombyggnationen av Saga är ett led i Färjerederiets arbete att miljöanpassa verksamheten. I november ska rederiet testa att köra vägfärjan med den nya tekniken som innebär att färjan drivs med elektricitet via en ledning som ligger på botten. Länsstyrelsen har gett tillstånd till installationen och nu arbetar rederiet med att installera elförsörjningen i färjeläget. Provdriften kommer att utvärderas och nästa steg blir att införa eldrift på fler färjeleder.
Hamburgsundsleden går mellan Hamburgsund och Hamburgö i Tanums kommun. Leden drivs av Trafikverkets färjerederi och är en av rederiets 40 färjeleder i Sverige. Färjerederiet arbetar för att steg för steg förbättra miljön och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle.
Nu när vi börjar ta upp våra båtar, göra vinter i våra sommarhus och förbereda oss på en mörkare och kallare årstid så är det tyvärr större risk att tjuvarna slår till.
Många båtägare tror inte att de skall drabbas ”vår motor är så tung”, ”hit hittar ingen” eller ”jag har full koll” är en del argument vi hört.
De som sysslar med denna typ av verksamhet stjäl en motor på 250 kg på tidsrymder som troligtvis är under 15 minuter, ofta i skydd av mörker och på ensliga platser.
Enligt Polisen och Larmtjänst är vinterförvaringen den period på året som det stjäls
mest utombordare.
”Med hjälp av våra tips hoppas vi att du skall slippa att hamna i denna statistik. Gör det så svårt som möjligt för tjuven att ta just din motor” säger Jan Litzen skadechef på Atlantica.
• Ta av motorn och förvara den inlåst så minskar du risken avsevärt.
Det finns många firmor som förvarar din motor mot en mindre kostnad.
Lämnar du hela båten för fullservice får du dessutom rabatt på premien.
• Märk motorn med Securmark, det ger dig även 5 % rabatt på premien.
• Söksystem som sitter i motorn skall hållas »aktiva« även under vinterförvaring.
• Vid förvaring utomhus med motor på, bör du demontera växelhuset i samband med höstservicen och återmontera detta först på våren.
• Ta av kåpan och täck motorn på annat sätt
• Måla kåpan på ett kraftigt avvikande sätt
• Ta av växelhus/drev
• Lås växelhus/drev med kodade låsmuttrar, finns i båtfackhandeln
• Lämna inte båt med motorn monterad obevakad vid sommarstuga eller båtklubb
• Det är inte bara större motorer som stjäls utan även många i spannet 2-25 hk
• Kom ihåg att motorer under 40 hk skall tas av och inte vinterförvaras på båten.
Hösten 2007 var Suzuki först med att införa fem års motorgaranti på sina utombordsmotorer. Detta var ett stort steg då den gamla garantin omfattade två år. Nu tar de nästa steg och inför sju års motorgaranti.
Suzukis nya garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och ökad trygghet för kunden. Dessutom ökar andrahandsvärdet på motorn då den ofta fortfarande har fabriksgaranti när den säljs i andra hand.
Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
Garantin gäller för Suzuki utombordsmotorer från DF2.5 till DF300 sålda fr.o.m. 18 oktober 2012.
Garantin täcker ursprungliga tillverkningsfel och gäller privatägda motorer som används för fritidsbruk. Yrkesanvändare får utökad garanti från 1år till 2år. Garantin följer produkten, oavsett ägare.
Info: www.suzukimarin.se
Bavaria Vision 42 är en båt som gjord för nordiska förhållanden och redan vid introduktionen har många båtar sålts till Sverige, Norge, Finland och Danmark. Den är anpassad för två till fyra personer med goda utrymmen och med de revolutionerande lösningarna från storasyster Vision 46 intakta.
Pressmeddelande:
Sittbrunnens nya lösningar med stort bord som enkelt blir solbädd, den perfekta rorsmansplatsen och de nyskapande hjälpmedlen Trim Control och Dock Control ger en extremt enkel hantering av en stor båt.
Invändigt är Vision planerad och formgiven för den kräsne ägaren. Engelska Design Unlimited har skapat en mjuk atmosfär med en känsla av exklusivitet. Den nya mahognyn i en mörkröd nyans kontrasterar utsökt mot inlägg av ljusare material.
De stora rutorna i sidodäcket är placerade så att de ger kontakt med omgivningarna när man rör sig i båten eller tillagar måltiderna i det generösa köket. De stora rutorna i skrovet är placerade för att ge samma ”nära naturen” upplevelse när man sitter bekvämt i salongens soffor. En rad nya lösningar i båten tar komfortabelt båtliv till en ny nivå.
Smarta stuvfack överallt, salongsbord som kan sänkas ned till en bädd, .flyttbara extrastolar, höj-och sänkbart navigationsbord, köksö och plats för en kaffemaskin är bara exempel på det nytänkande som ger Vision den speciella känsla som tidigare endast stora specialbyggda båtar kunnat erbjuda.
Nya Vision 42 är en båt som redan gjort succé. Efter premiärvisningen i Cannes i september har varvet sålt .er båtar av modellen än någon båt i storleken på 5 år. I Sverige kommer de två första båtarna att levereras i början på 2013.
Seglingsmässigt har Farr Yacht Design kunnat skapa ett slank skrov utan onödig volym, ett resultat av att båten optimerats för ägare med gäster och har två hytter. Med en moderat bredd på roder och köl bjuder Vision 42 på utmärkta segelegenskaper. Segelplanet är anpassat för enkel segling med fock istället för en stor genua.
Den nya Visionserien har genomgått en avancerad konstruktionsfas gällande uppbyggnaden. Farr Yacht Engineering har gett båten en kraftig balkkonstruktion som löper längs hela båtens längd. Konstruktionen går upp i skrovsidorna för att ta upp laster från riggen. En ovanlig innovation är att konstruktionen även rymmer tankar och har uppbyggda .änsar som bas för durkar vilket dämpar ljud. Likt avancerade racebåtar arbetar Farr tillsammans med SP Gurit för att optimera båtens laminat in i minsta detalj.
Baspris fritt varv 1 890 000 kr ink moms, fritt varv.
Tekniska specifikationer
Längd: 12,80 m
Skrovlängd: 12,50 m
Längd vattenlinje: 11,40 m
Bredd: 4,05 m
Djupgående: Std 2,07 m
Tillval: 1,62 m
Deplacement: Ca 9 800 kg
Ballast: Ca 2 450 kg
Segelyta: Tot ca 88 kvm
Vatten: Ca 210 liter
Bränsle: Ca 210 liter
Motor hk: Volvo Penta D2-40, 40 hk
Kojer: 4 st
Konstruktör: Farr Yacht Design
Design: Design Unlimited
Höjd över vattenlinje: 18,93 m
Ståhöjd i kabinen: 2,00 m
Antal hytter: 2 st
Info: www.bavariasverige.se
Sjöfartsverket har nu tecknat avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att förvärva sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW139, med leverans från maj 2013. AW139 är en väl beprövad räddningshelikopter som är optimal för svenska förhållanden och som är certifierad enligt internationella krav.
Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En central del i verksamheten är helikoptertjänsten. Räddningshelikoptrarna ska finnas tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå). De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.
Genom förvärvet av nya räddningshelikoptrar uppnås en ökad kapacitet och förmåga i sjö- och flygräddningsverksamheten. Därmed tillgodoses såväl verksamhetens behov som gällande kravbild. Förvärvet är ett led i det pågående arbetet att säkerställa en långsiktigt hållbar sjö- och flygräddning. De nya helikoptrarna ska successivt ersätta de nuvarande från halvårsskiftet 2013 till slutet av 2014.-
– Det är mycket tillfredsställande att vi i framtiden kommer att ha en förbättrad kapacitet och förmåga att rädda liv utan att de totala kostnaderna för verksamheten kommer att öka, säger Noomi Eriksson, Sjöfartsverkets stf. generaldirektör och chef för sjö- och flygräddningsavdelningen.
Meteorologen och författaren Lage Larsson fick idag tillsammans med Johan Tell och naturfotografen Hans Strand ta emot WWFs utmärkelse Årets Pandabok 2013 av kung Carl XVI Gustaf för boken ”Året runt – Naturen, vädret och de svenska årstiderna”.
Utdelningen ägde rum i samband med WWFs förtroenderåds höstmöte 18 oktober på Ulriksdals slott i Solna.
Årets Pandabok är ett praktverk och en hyllning till ett Sverige som ständigt byter skepnad. Författarna Lage Larsson och Johan Tell tar oss tillsammans med fotografen Hans Strand med på en resa genom Sverige – och visar att ett solvarv rymmer betydligt mer än bara våra fyra årstider vår, sommar, höst och vinter. Naturen är nyckfull och boken bjuder på en läs- och bildupplevelse med överraskande fakta för alla oss som inte tar vackert väder för givet.
Bland annat får vi lära oss varför regnrockens tillbehör ”sydväst” kallas så, vem det var som skapade det vedertagna begreppet ”kung Bore”, varifrån begreppet ”järnnätter” kommer eller att samerna traditionellt delar in året i åtta årstider, med varje årstid kopplad till renarna, och att ordet ”höst” har att göra med insamlande, vilket finns kvar i uttrycket ”hösta in”.
Lage Larsson, känd tv-profil med ett förflutet som marinmeteorolog lyckas med hjälp av författaren Johan Tell att med ett vackert språk berätta om årstider och ljuset, vädret och alla de fenomen som skapas av jordaxelns lutning. Hans Strand har under ett helt decennium rest runt i landet för att genom storslagna bilder skildra årets gång – från magnifika landskap till särpräglade detaljer i naturen.
Juryns motivering: ”Året Runt tar oss med på en underbar årstidsresa. De utsökta bilderna ackompanjerar texten, varsamt och ömsint, explosivt och mäktigt – precis som vädrets egna krumsprång. En spännande bok om naturens krafter och den ömtåliga balans som är grunden för allt liv.”
Välkända Salt & Sill på Klädesholmen – med restaurang, konferensanläggning och Sveriges första flytande hotell – satsar nu framåt och bygger till. Ombyggnaden, som blir klar i februari, gör det möjligt att ta emot fler konferensgäster och stora fest- och bröllopsarrangemang. Totalt blir det 300 kvadratmeter nya lokaler inklusive nya personalutrymmen och kontor.
– Vår hotellsatsning har slagit väl ut och nu investerar vi ytterligare i framtiden. Vi får 300 nya mycket användbara och efterlängtade kvadratmeter. Sillsalteriet, som vi har döpt tillbyggnaden till, blir både konferens- och festlokal. Nu kan vi ta emot stora bröllopsarrangemang och får samtidigt en konferenslokal för 90 personer i biosittning, säger Sanna Hermansson, vd för Salt & Sill.
Salt & Sill etablerades som skärgårdskrog på Klädesholmen i slutet av 1990-talet. Nästan tio år senare blev Salt & Sill omtalat i både svenska och utländska medier då man utvecklade verksamheten och byggde sitt flytande hotell för att kunna ta emot övernattande konferens- och privatgäster. Nu satsar man vidare och tar nästa steg i utvecklingen.
Tillbyggnaden, som oerhört väl utnyttjar de få möjliga kvadratmeterna runt befintliga byggnader, blir klar i februari.
– Verksamheten pågår som vanligt under tiden, säger Sanna Hermansson, som också kan se fram emot en ombyggnad av kök och kylrum, miljöstation, personalutrymmen och ett helt nytt kontor.
Info: www.saltosill.se
Snabbare insatser vid oljeutsläpp och större möjligheter att konstatera utsläppskällan, är huvudinnehållet i det nya samarbetsavtal som Kustbevakningen och Skärgårdsstiftelsen har slutit. Stiftelsens tillsynsmän förstärker därmed Kustbevakningens förmåga att förhindra miljöskador i skärgårdsområdet.
Tiden är den avgörande faktorn när olja hotar den känsliga havsmiljön. Genom samarbetet med Skärgårdsstiftelsen tillsynsmän, stärker Kustbevakningen samhällets beredskap till snabba första insatser. I de fall stiftelsens personal kan komma på plats före Kustbevakningen, kommer de att utföra en första kontroll av misstänkta oljeutsläpp.
– Den goda kännedomen om de lokala förhållandena som tillsynsmännen har, gör i det här fallet miljöräddningen till sjöss mer effektiv. När vi kan konstatera olja i vattnet kan de första begränsande åtgärderna påbörjas innan vi är på plats för att sanera, säger Kenneth Neijnes, chef för Kustbevakningens region nordost.
Kustbevakningen får många samtal om misstänkt olja i vattnet. Många gånger rör det sig om helt ofarliga ämnen, till exempel alger, naturligt skum eller sot, det vill säga falska larm.
– Effektiviteten här består i att om Skärgårdsstiftelsen som finns på många platser i skärgården, snabbt kan konstatera att det inte handlar om olja eller något annat farligt ämne, så kan Kustbevakningen undvika att flytta ett fartyg som kanske har ett par timmars gångtid till platsen. Denna förbättring sparar både tid och pengar, säger Kenneth Neijnes.
Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, ser mycket positivt på samarbetet och de samverkansfördelar som avtalet innebär.
– Det här innebär att vi snabbare motverka miljökatastrofer och att vi kan använda samhällets resurser mer effektivt. Skärgårdsstiftelsen har en bred kunskap och finns genom vår fältpersonal runt om i hela skärgården och kan på så sätt vara observatörer för mycket som sker i Stockholms övärld.
Det italienska varvet Colombo är välkänt för sina vackra motorbåtar i klassisk stil, oftast byggda för dagturer. Nu har varvet tagit fram en ny Colombo 32 Super Indios Tender i samarbete med båtdesignerna Carlo Nuvolari och Dan Lenard. De är kända för att rita riktigt stora yachter och den första båten i den nya serien är mycket riktigt byggd som tender till en över 80 meter lång yacht.
Som alla övriga Colombomodeller är den nya 32-fotaren byggd med de bästa materialen och teknikerna för att få högsta finish i slutresultatet. Avsikten är att bygga en båt som kan ge sina passagerare maximal komfort. I konceptet beskrivs Colombo 32 som en taxi till ett lyxhotell på vattnet.
Båten har ett walkarounddäck och gott om komfortabla sittplatser. För att ge passagerarna skydd mot sol och regn har den även Biminitoppar, både i fören och i aktern. Speciella finesser är infällbara steg, den stora sittplatsen i styrpulpetens framdel, ergonomiska handtag och en fin infällbar stege i fören för att komma ombord tryggt och enkelt.
En del av båten kan höjas och sänkas med en enkel knapptryckning på styrkonsolen, vilket underlättar ombordstigning vid bryggor och yachter. Designen är väl avvägd för komfort ur alla aspekter, detta gäller även steglisterna som ska ge ett minimalt spray in i båten.
Det finns ett stort urval av motorer för kunderna, från 220 till 270 hk bensin eller diesel vilket kan ge en toppfart på 40 knop beroende på motorval. Båten är även utrustad med joystickkontroll.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 9,71 m
Bredd: 3,09 m
Motorer: Volvo Penta från 2 x 220 hk upp till 2 x 270 hk
Vikt torr: 5,5 ton
Bränsletank: 500 liter
Vattentank: 150 liter
CE-klass: B
Info: www.colomboboats.it
I Mästarnas Mästare i Båstad avgörs vem som är Sveriges bästa seglare. Hamnen.se har under två år producerat ett tv-program om eventet men satsar nu fullt ut och sänder live på webben under hela kappseglingen 20–21 oktober.
Följ evenemanget här live:
Marit Söderström och Claes Olivecrona ska kommentera när våra olympiska stjärnor utmanas av såväl juniorer som seglarlegender.
Det blir stjärnspäckat i årets Mästarnas Mästare där alla som har vunnit SM i en klass gör upp i identiska CB66-båtar. Våra olympiska medaljörer är på plats samt seglare som deltagit i Volvo Ocean Race och America’s Cup. Men det roligaste är att stjärnorna kan bli uppläxade av Sveriges unga elit. Och av korpenlirarna.
Seglingen arrangeras av Svenska Seglarförbundet som hittills fått in anmälningar från 37 lag som alla består av tre seglare.
Bland andra kommer årets olympiska bronsmedaljör i Laser, Rasmus Myrgren, att deltaga tillsammans med sin coach Thomas Rahm. Förra årets bronstagare Jonas Von Geijer, som i år seglade OS i 49er, utmanar också. På legendarsidan har vi bland andra Hans Wallén som kan vara lika underhållande som han är erfaren. Han inledde sin karriär med att vinna VM i Optimist, något ingen annan svensk lyckats med förr eller senare. Nu har han vunnit SM i C55 och kanske kan trycka till nuvarande eliten.
Seglingen i Mästarnas Mästare är enormt intensiv med korta banor precis utanför piren i Båstad. Alltså en perfekt arena för att kunna göra en bra livesändning om segling. Det är inte ovanligt med vurpor. Förra året slog flera båtar runt när vinden ökade.
– Vi kommer att ha fasta kameror på land och en rörlig kamera på vattnet som snabbt kan vara på plats vid spännande situationer som vurpor, starter och krockar, vilket det var gott om förra året. Om vi får tekniken att lira precis som vi vill kommer vi även att kunna ha några kameror ombord på båtarna, berättar Gustav Morin som producerat tv-programmen till Viasat Sport från eventet de senaste åren.
Tidigare olympiske seglaren Marit Söderström agerade kommentator för SVT under sommarens OS-seglingar. Nu tar hon plats i speakerbåset bredvid Hamnen.ses Claes Olivecrona som kanske är mest känd för sin skruvade humor men också har en hel del seglingsmeriter i ryggen. De kommer att bli ett intressant radarpar.
Sändningarna publiceras via Hamnen.ses streamingpartner Solidtango och kommer att pågå under hela eventet. Fokus ligger på de mest avgörande racen och på intervjuer med olika profiler. Alla websajter och bloggar är fria att dela sändningen på sina egna sajter.
– Det här är lite av ett expriment med en väldigt kostnadseffektiv setup där vi siktar på att nå riktigt bra kvalitet trots små resurser. Vi siktar på att få bra spridning genom att alla som följer sändningarna delar med sig i sociala medier och att redaktörer på nordens alla båt- och seglingssajter hjälper oss att sprida sändningen på sina egna webbplatser, säger Gustav Morin.
Info:
http://www.hamnen.se/bankappsegling/storsatsning-pa-live-fran-mastarnas-mastare
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/MastarnasMastare/
Doro PhoneEasy 520X är en robust och lättanvänd kameramobil för den aktiva användaren. Den kan tåla ett fall från upp till två meters höjd och lämpar sig väl för hantverkare, lantbrukare och andra yrkesgrupper som har behov av en mobiltelefon som tål lite extra stryk. Det är den första telefonen i Doros nya moderna och designkoncept – som vanligt framtaget i samarbete med svenska Ergonomidesign.
– Många lever ett aktivt liv där de har med sig telefonen ut i skog och mark och vill även vara tillgängliga när de ägnar sig åt fysiskt arbete. Vi ville ta fram en telefon som tål tuffare tag och Doro PhoneEasy 520X är en riktigt robust kameramobil, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro.
Doro PhoneEasy 520X är den första telefonen som följer Doros nya designkoncept – framtaget i samarbete med det svenska designföretaget Ergonomidesign. Telefonen har en rundad design med inslag av metall och finns i tre färgkombinationer. En stor och tydlig display, bra greppvänlighet och knappar som är lätta att trycka ner är designelement som känns igen.
Alla Doros standardfunktioner ingår, såsom extra högt och klart ljud, justerbar textstorlek, direktminne, larmknapp och SMS/MMS-knapp. Telefonen har också en stark ficklampa som tänds med en egen knapp. Påminnelsefunktionen har uppdaterats jämfört med tidigare modeller och även uppstartsfunktionen har förbättrats. Den lättanvända 3MPkameran tar klara och skarpa bilder som med några enkla knapptryckningar kan skickas som MMS.
Pris 1 500 kr.
Mercedes och Silver Arrows Marine står bakom skisserna till denna extrema lyxbåt med futuristiska linjer. Enligt ett pressmeddelande ska den första båten i serien sjösättas redan 2013. Modellen kallas Mercedes-Benz style Granturismo och båten är hela 14 m lång.
Designerna bakom den nya båten är gjorda av Martin Francis och Tommaso Spadolini, som båda arbetar hos engelska Silver Arrows Marine. Som syns på bilderna så är designen starkt besläktad med Mercedes-Benz bilar. Retrostuket i designen kommer från 1930-talets racerbil Silver Arrow.
Frågan är hur teknologiskt avancerad båten blir med tanke på att Mercedes inte direkt har gjort sig känt för några båtkonstruktioner.
Föraren av en personbil startar bilens motor, elsystem och instrument med bara en enkel knapptryckning. I båtvärlden är det oftast inte riktigt lika enkelt – ännu. Men Volvo Penta har idag långt drivet utvecklingsarbete för att kunna skapa integrerade, modulbaserade och mer användarvänliga förarmiljöer för framtidens båtar.
Volvo Penta har publicerat de första skisserna på hur förarmiljöerna i framtidens båtar kan komma att se ut. Utvecklingen går alltmer mot samma tänkande som sedan länge finns inom fordonsindustrin med fullt integrerade och användarvänliga förarmiljöer. I båtbranschen är Volvo Pentas lanseringar på senare år av produkter som exempelvis joystick och elektroniska tillbehör en del i denna utveckling.
Ergonomi och sikt är två områden i förarmiljöerna där Volvo Penta har identifierat en stor förbättringspotential och i detta arbete tar Volvo Penta hjälp av den spetskompetens som finns inom Volvokoncernens övriga bolag exempelvis Lastvagnar, Construction Equipment och Bussar.
Dessa bolag levererar produkter med professionella förarmiljöer med stränga krav på säkerhet, sikt och ergonomi, där förarstolar, reglage och instrument optimeras för att åstadkomma bästa möjliga förutsättningar för föraren.
– Här finns mycket inspiration att hämta även för båtindustrin och det är naturligt att vi som leverantör av den viktigaste komponenten i båtens energisystem driver den snabba tekniska utvecklingen till att skapa lösningar som gör tillvaron enklare och säkrare för både båtbyggare och båtägare, säger Anders Bondesson, designansvarig på Volvo Penta.
Volvo Pentas vision är att i framtiden kunna leverera kompletta och ergonomiskt optimerade moduler där båtens drivsystem är fullt integrerat med navigations- och kommunikationsinstrument samt övrig elektrisk utrustning ombord.
– Eftersom behoven och interiördesign skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika båttyper så kommer vi aldrig att kunna konstruera en förarplats som passar för alla båtar, men vi kommer att kunna erbjuda mer standardiserade och intuitiva förarplatser som avsevärt bättre än idag tar hänsyn till förarens behov, säger Anders Bondesson.
Volvo Penta har ingen tidplan för när de kompletta förarmiljöerna kan tänkas vara mogna för marknaden, men Volvo Penta lanserar redan i år produkter, som exempelvis det nyckellösa systemet e-Key samt Joystick Driving, som är viktiga komponenter i utvecklingen mot ökad integrering mellan motor, instrument och övriga elsystem ombord.
– Det pågår väldigt mycket inom dessa områden och vi vill utnyttja den nya tekniken till att skapa intuitiva och användarvänliga förarplatser, som gör det möjligt för kunden att med förbättrad säkerhet bekymra sig mindre om navigering och nästa tilläggning och istället kunna ägna sig mer åt att njuta mer av båtlivet, säger Anders Bondesson.
¬
Bilden:
Så här kan framtidens båtförarplatser se ut. Ergonomiskt anpassade – och med den senaste tekniken lätt tillgänglig för föraren. Volvo Penta har en vision om att i framtiden kunna erbjuda kompletta båtförarmiljöer med användarvänligheten hos personbilar eller lastbilar som förebild.
Torrdykning med hjälp av undervattensrobotar gör det möjligt för en bred allmänhet att besöka de välbevarade fornlämningarna på havets botten. Nu ska Östersjöns vrakskatt göras tillgänglig med hjälp av undervattensrobotar.
Det är vinter. Året är 1709. I Dalarö hamn ligger ett lastfartyg, Anna Maria, infruset och väntar på att kunna segla vidare mot Portugal. Hon är fullastad med virke, järn och kopparplåt. Vaktmanskapet går iland för ett krogbesök och lämnar eldstaden obevakad. Plötsligt hör man ropen:
”Det brinner i hamnen!” Följ med på en resa 300 år bakåt i tiden! Med hjälp av en fjärrstyrd undervattenskamera kan du nu för första gången få se Anna Maria på riktigt nära håll samtidigt som marinarkeologer berättar om hennes spännande historia.
Vattnen runt Dalarö i Stockholm är sedan länge kända för sina många och välbevarade skeppsvrak.
De unika vraken har hittills varit en upplevelse förbehållen dykare. Men nu ska undervattensrobotar med kameror göra kulturarvet under ytan tillgängligt för fler. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer genomför nu en serie torrdykningar med undervattensrobot (ROV).
Syftet är att möjliggöra framtida torrdykningsturer och att hjälpa lokala entreprenörer med utveckling av den här typen av verksamhet. Testerna genomförs inom ramen för EU-projektet Shipwher och i samarbete med Haninge kommun.
Så funkar undervattensroboten:
http://www.youtube.com/watch?v=0bn_28rrkQs
Nya begränsningar av utsläppsnivåer ställer ökade krav på motortillverkarna. Volvo Pentas världsledande D4/D6-serie uppfyller nu världens strängaste miljökrav för marina dieselmotorer, Tier 3. Uppgraderingarna ger en motorserie med minskad miljöpåverkan – utan att kompromissa med den klassiska körbarheten.
Alltsedan introduktionen år 2003 har D4/D6-motorerna genomgått en lång rad uppgraderingar och förbättringar, allt från IPS-integrering till Joystick med drev.
D4/D6 har nu vidareutvecklats och anpassats för att, med god marginal, uppfylla EPA:s nya utsläppskrav, Tier 3, som träder i kraft för motorer i D4/D6-klassen i januari 2013.
Nya D4/D6
De uppgraderade motorerna i D4/D6-serien har försetts med en ny kolvdesign och styrmjukvara vilket ger en optimerad förbränningsstrategi. Vidare har motorerna utrustats med en temperatursensor med larmfunktion för bortfall av kylvattnet (ABYC-sensor).
Hela produktserien är fullt ut integrerad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC och har dessutom försetts med en ny toppkåpa, som följer Volvo Pentas gemensamma formspråk. Sammantaget är den nya D4/D6-serien en modernare motor som är mer skonsam mot miljön och uppfyller de stränga Tier 3-kraven – allt utan att någonsin kompromissa med körglädjen.
Bilden:
Volvo Penta D6-400 med DPH Duoprop-drev.
Hur vi åldras, vår upplevelse av fågelsång och hur fiskar och blågröna alger mår och utvecklas i Östersjön är några ämnen på forskarseminariet BioEnv:s Research Day 2012.
Under en forskardag den 15 oktober på Wallenberg center samlas ett hundratal forskare från Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet för att få insyn i varandras forskningsfält. Under 35 olika kortseminarier presenteras aktuella vetenskapliga arbeten.
– Syftet är att visa mångfalden och bredden och att ge möjligheter att knyta kontakter, säger Jörgen Johnsson, vice prefekt för forskning vid BioEnv och arrangör.
Om vikten av att ha långa telomerer, som är de yttersta ändarna på våra kromosomer och som skyddar dessa, berättar Angela Pauliny som forskar om faktorer som påverkar åldrandet. Vissa individer motstår stress bättre än andra och har därför längre telomerer. De lever längre och är fertilare, visar forskningen.
Angela Pauliny har studerat hur livsstilen kan leda till att telomererna förkortas hos sandödla och även funnit att silverlaxens telomerer kan förkortas av för snabb tillväxt.
– Telomerer kan bara skydda om de är tillräcklig långa. Längden är i huvudsak en egenskap vi ärver från våra föräldrar men stress kan förkorta telomererna och därmed påskynda åldrandet, säger zoologen Angela Pauliny.
Forskaren Erik Sandblom har studerar hur klimatförändringar påverkar fiskars fysiologi. Utanför Forsmark i Östersjön pumpas uppvärmt kylvatten från kärnkraftverket ut i en konstgjord bräckvattensjö som kallas Biotestsjön. Abborrar som lever i den uppvärmda sjön jämförs med dem som lever i skärgården runtomkring där temperaturen är normal.
– Biotestsjön håller 5–10 grader högre temperatur än den omgivande skärgården. Vi har bland annat funnit att ”biotestabborrarna” klarar drygt två grader varmare vatten innan deras balans störs. Vi har också sett hur abborrarna från Biotestsjön har anpassat sig genom att ha betydligt lägre hjärtfrekvens än vad skärgårdsabborrarna har vid motsvarande temperatur, säger zoofysiologen Erik Sandblom.
I en studie fick de deltagande studenterna lyssna till olika sorters fågelläten och nästan alla, runt 90 procent, tyckte mycket om alla sorters fågelsång visade det sig.
– Trenden är att grönytor i städerna, både i Sverige och Europa, minskar. Studien förstärker kunskaperna om hur viktigt det är att behålla parker och grönytor i staden, säger forskaren och miljöbiologen Bengt Gunnarsson.
Östersjön drabbas sommartid av omfattande blomningar av cyanobakterier som brukar kallas blågröna alger, eller blågröna bakterier. Havsförsurning, minskad salthalt och ökade temperaturer är verklighet i Östersjön. Temperaturökningen ger en gynnsam miljö för cyanobakterierna överlag medan en minskad salthalt gynnar vissa arter av cyanobakterier mer än andra. Med högre temperaturer förväntats alltså dessa algblomningar öka.
– För cyanobakterier verkar inte havsförsurningen vara ett problem. Men tittar man på Östersjön som helhet är det inte bra om en grupp ökar kraftigt på bekostnad av andra. Och vi vill ju inte se nya stora algblomningar framöver, säger forskaren och biologen Angela Wulff.
Hela programmet för forskardagen finns här: http://www.bioenv.gu.se/Aktuellt/Kalendarium/
ComNav Vector G2B är en mycket kompakt DGPS-kompass med tillförlitlig position och riktning även i hög hastighet och under gir. Vector G2B har en inbyggd mottagare för markbunden DGPS-korrigering samt satellitkorrigering enligt WAAS, EGNOS och MSAS. Det ger positionsnoggrannhet inom 60 cm. Kompassriktningen är bättre än 0.3°.
Förutom position och kompass ger Vector G2B även hävnings-, krängnings- och rullningsinformation. Vector G2B är perfekt för stålbåtar där det kan vara svårt att få en elektronisk kompass att fungera. Vector G2B levererar data till bland annat en autopilot, plotter, navigationssystem, AIS eller radar.
Vector G2B har snabb starttid och uppdaterar position och riktning upp till 20 gånger per sekund. Vector G2B finns i två versioner, konfigurerad för NMEA 2000 (levereras med en 6 m dropkabel) eller konfigurerad för NMEA 0183 (levereras med en 15 m anslutningskabel).
Vector G2B är IMO-godkänd (Wheelmark). Pris 26 900 kr.
Info: www.marinplus.se
Den 11 oktober tog Stena Line formellt över de fem linjerna som har förvärvats från Scandlines GmbH. De fem linjerna; Travemünde till Ventspils och Liepaja i Lettland och linjerna från Trelleborg till Rostock och Sassnitz samt fraktlinjen Nynäshamn-Ventspils gör att Stena Line expanderar sitt linjenätverk samt att företaget etablerar sig i Baltikum.
Storaffären offentliggjordes i slutet av maj och nyligen godkände de tyska konkurrensmyndigheterna förvärvet. Sedan dess har ett stort arbete med planering inför integrationen pågått. Integrationsarbetet startar nu, men det blir först om några veckor som kunderna kommer att märka att Stena Line tagit över då Scandlines inledningsvis kommer att sköta verksamheten.
– Det är ett stort och spännande arbete som ligger framför oss och vi är mycket glada över det här förvärvet. Dels eftersom vi expanderar vår verksamhet, dels eftersom vi tar oss in på en för oss ny, intressant och växande marknad. Vår ambition är att fortsätta att utveckla både passagerar- och fraktverksamheten på samtliga linjer vi tar över, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. Vi har omfattande planer på att höja både kvalitet och service samtidigt som vi kan erbjuda våra passagerar- och fraktkunder transporter till och från en marknad som växer.
Verksamheten kommer att bedrivas under Stena Lines varumärke och målet är att renovera färjorna och introducera nya koncept för att höja upplevelsen ombord. Detta arbete kommer att påbörjas under nästa år.
Förvärvet av de nya linjerna och fartygen ”Trelleborg”, ”Skåne”, ”Sassnitz”, ”Mecklenburg Vorpommern” och ”Ask” samt de chartrade fartygen ”Scottish Viking”, ”Urd” och ”Watling Street” innebär att Stena Line nu kan erbjuda sina kunder 22 linjer i norra Europa på 37 färjor. Utöver verksamheten så kommer även ca 300 personer som arbetar på linjerna börja på Stena Line.