nyhetstest

För att hitta alternativ till att minska övergödningen i kustvikar har BalticSea2020 startat två projekt. På Stockholms universitet genomförs projektet ”Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment”, under ledning av docent Sven Blomqvist. På Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) genomförs projektet ”Reaktiva sorbent för fastläggning av fosfor i Östersjöns bottnar”, under ledning av professor Gunno Renman.

En effektiv åtgärd mot övergödningen i Östersjön kan vara att öka sedimentens fosforbindande förmåga. Denna förmåga har under de senaste decennierna huvudsakligen gått förlorad när bottnarna blivit syrefria, varvid fosforhalterna har ökat i bottenvattnet. Detta är ett centralt problem för hela egentliga Östersjöns djupare områden, men också för vikar utmed Östersjöns kuster.

Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment
Projektet ”Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment”, leds av Sven Blomqvist, docent vid institutionen för systemekologi vid Stockholms universitet. Syftet är att utveckla ett granulat som permanent kan binda fosfor i Östersjöns bottensediment, vara billigt att framställa, baseras på restprodukter, och vara ofarlig för miljön.

Rest- och biprodukter från industriell verksamhet läggs idag ofta i deponi. På Gotland gäller detta särskilt kalkindustrin, vars överskott innehåller material som kan komma att användas för att förstärka förmågan hos Östersjöns bottensediment att binda fosfor. Även annan gruvindustri deponerar olika rest- och biprodukter, inte minst vid metallutvinning.

– Restprodukter från kalkindustrin kan ha potential att binda fosfor också i den syrefria miljön som råder i bottensedimenten, och bindningen kan sannolikt bli än mer effektiv och långsiktig om kalkmaterialets många egenskaper tas till vara fullt ut, enskilt eller i kombination med andra substanser, säger Sven Blomqvist.

Projektet fokuserar främst på att kartlägga restprodukter från kalk- och gruvindustri, och hur de bäst kan utvecklas till lämpligt granulat. Resultatet av kartläggningen följs av uppföljande tester i laboratorium och i förlängningen kontrollerade fältexperiment. Utöver bindningsförmågan kommer också kostnadseffektivitet att utvärderas.

De aktuella biprodukterna som projektet fokuserar på är märgel, finpartikulär kalksten, respektive rödslam, vilka var för sig eller i kombination skulle kunna bilda ett fosforbindande granulat som skulle förstärka bottensedimentens fosforbindande förmåga i kustvikarna.

Projektet sträcker sig över ett år, från och med år 2012.

Reaktiva sorbent för fastläggning av fosfor i Östersjöns bottnar
För att finna ytterligare fosforbindande ämnen undersöker Gunno Renman, vid institutionen för mark- och vattenteknik (KTH), om reaktiva sorbent, det vill säga föreningar med starkt fosforbindande förmåga, kan användas för att långsiktigt fastlägga fosfor i Östersjöns bottensediment. Materialet kan dels vara biprodukter från stålindustrin och från betongtillverkning, eller helt nya produkter framställda från kalkrika bergarter. Några av dessa material har visat på betydande fosforbindande förmåga och ett av materialen som tagits fram har sedan några år kommersialiserats för användning i enskilda avloppssystem (Polonite®).

– Syftet är att undersöka förmågan hos de valda reaktiva sorbenten långsiktigt kan binda fosfor i Östersjöns bottensediment och på så sätt begränsa frisättningen av fosfor till vattnet. Tanken är att skapa en barriär mellan sediment och vatten som har lång hållbarhet och på så sätt kvarhålla stora mängder med fosfor i bottnarna, säger Gunno Renman.

För att se om de utvalda materialen har hög fosforbindande förmåga har inledande tester gjorts på laboratorium. Materialen bedöms från olika kriterier, till exempel om de är lämpliga att tillsätta havsbottnar. Bland annat kommer bindningsförsök utföras med sediment insamlade från syrefria och syresatta bottnar. De reaktiva sorbentens livslängd kommer också undersökas, för att se hur lång tid det tar innan den fosforbindande förmågan försämras eller rent av upphör.

Projektet pågår under en ettårsperiod (2012–2013).
– Förhoppningen med de här projekten är att hitta kostnadseffektiva produkter, som inte är farliga för miljön och som permanent kan binda fosfor i Östersjöns kustzoner, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

Läs mer om projekten på BalticSea2020s hemsida: www.balticsea2020.org

För att hejda förlusten av biologisk mångfald och minska de ekologiska fotavtrycken krävs ännu mer insatser och nya metoder. Världsnaturfonden WWF delar ut bidrag till innovativa naturvårdsprojekt med potential att utvecklas vidare. För 2011 har 2,6 Mkr delats ut till olika projekt. Sista dag för ansökan är den 15 september 2012.

– Syftet är att stödja innovativa projekt och idéer som ligger i naturvårdens frontlinje och som kan bidra till värdefullt nytänkande inom svensk naturvård. Om projekten vidareutvecklas ska de ha en potential att främja biologisk mångfald och/eller minska de ekologiska fotavtrycken i Sverige, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc.

Sista ansökningsdag är den 15 september 2012 och i november avgörs vilka projekt som får ta del av pengarna för innovativ naturvård 2012.

Ansökningshandlingar, kriterier samt information om innovativ naturvård, tidigare års projekt samt de tre stiftelserna Stiftelsen Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne, Stiftelsen Florafonden och Stiftelsen Skogsfonden STORA-WWF finns på:
www.wwf.se/innovativnaturvard

Sjöfyllerilagen har tillkommit utan sakligt stöd. De allra flesta olyckor till sjöss sker med högre alkoholnivåer eller med båtar som inte omfattas av lagen. Dessutom är det orimligt att jämföra framförande av båt och bil. Det säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C).

Redan våren 2011 riktade skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson hårt kritik mot den nya sjöfyllerilagen. Debatten har tagit ny fart sedan frihetligt intellektuella debatterat mot lagen i Dagens nyheter och en rad kända personer skrivit ett upprop i Svenska dagbladet.

Med anledning av detta presenterar i dag Svenska livräddningssällskapet en undersökning de själva genomfört och som visar att stor majoritet av de tillfrågade tycker det är lika omdömeslöst att framföra en båt med alkohol i kroppen som att framföra en bil med alkohol i kroppen.

– Det kan tyckas rimligt att översätta regler för framförandet av bil till båt, men i själva verket är det helt olika förutsättningar. Att framföra en båt till sjöss kan inte jämföras med att köra 90 kilometer i timmen med några decimeters marginal på en väg säger Gustav Andersson.

– Sjöfyllerilagen är en ren morallag som inte har någon förankring i fakta och sakförhållanden. Opinionsundersökningar bland en allmänhet utan sjöerfarenhet bekräftar bara detta faktum, säger Gustav Andersson.

Kommentarer

Lasse 08:28:49 2012-08-28

Ni som är för alkohol på sjön.
Hoppas era barn blir pågörda av något fyllo.
Då kanske ni ändrar uppfattning.

Ola Ljungberg 22:58:58 2012-09-13

Hej Lasse. Jag har barn och barnbarn och jag är stark motståndare till lagar som stiftas utan sakliga grunder på dolda andra syften än att öka sjösäkerheten.
Ingen är heller full vid 0,2promille så jag är inte det minsta orolig och jag har dessutom statistiken på min sida, sjöfylleriet är inte ens mätbart men att vidmakthålla jakten på ett icke-problem tar mycket av samhällets knappa resurser, det oroar mig mer är Svenssons måltidsdryck på sjön.

Göran Gabrielsson 23:03:09 2012-09-13

Lasses "fyllosnack" är viktigt, men har inget med nya 0,2 promilllekravet på sjön att göra. Lasse är bekymmrad över grovt sjöfylleri (och vem är inte det), men det hade vi redan en lag tidigare mot. NOTERA: -Det som på fastlandet upplevs som besvärligt utan motorfordon är förflyttningar från några kilometer – till mil… -Men i ett sjölandskap/ skärgården börjar ju den problematiken redan från några meter – till kilometer… DET ÄR OMÖJLIGT ATT GÅ PÅ VATTEN. Ett fungerande fritids- båt och sjöliv är beroende av den ansvarsdel som lagen innehöll tidigare – då förflyttning inte kan företas på vatten med annat än båt. Lagskärpningen är ett makabert integritets-övergrepp helt enkelt, som inte står att finna motsvarigheten till på fastlandet. Moraliska uttryck som “samma regler som på land ska gälla” eller “pedagogiskt enkelt med samma regler överallt” är vansinnigt. Sjöforumet är ju förskonat från olycksbilden som landburna transporter åsamkar. I detta perspektiv ska givetvis fakta vara laggrundande, och inte “moraliska floskler”(byggda på bluffen att man är “packad” eller full, och farlig, vid promillenivån 0,2 på sjön). Det finns ingen olycksstatistik att komma tillrätta med vid lägre promille-nivåer på sjön. 0,2 promillekravet är därför djupt orättvist diskriminerande och leder fel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skev-bild-av-riskerna-med-sjoliv_7426382.svd

Göran Gabrielsson 23:05:53 2012-09-13

Läs även Båtfolkets Vitbok. gå in på www.båtfolket.se

Sven Spiegelberg 23:13:05 2012-09-13

Det fins inte saklig statistisk gund för lagen och den får allvarliga konsekvenser för skärgården, både socialt och kommersiellt. Ni som inte har erfarenhet av miljön i skärgården skulle bli varse konsekvenserna om vi förbjöd alla att visstas på allmän plats med en öl i kroppen.

Peter Eriksson 10:18:22 2012-09-14

Jag åkte i Stockholms skärgård i somras och alla som varit där vet hur det ser ut: folk kör fort, ingen visar hänsyn, många har ingen aning om väjningsregler, yrkestrafiken bara vräker sig fram med färjor som drar upp jättesvall och det är väldigt mycket båtar. Man måste kort sagt vara väldigt uppmärksam då man kör och har ansvar för både sin och andras båtar inklusive passagerare/besättning. Att ha under 0.2 promille i blodet klarar man nog. Man får ju till och med köra bil på det, men om folk kör båt med strax under 1 promille då blir jag lite orolig för mig och de mina. Ordet "full" finns ingenstans i lagtexten eller i förarbeterna till lagen. 0.2 promille är en nivå som man efter forskning kommit fram till att omdömet börjar svikta och man kanske börjar tappa fokus på det man behöver konsentrera sig på, t.ex köra båt. Detta är säkert mycket individuellt, olika människor tål som bekant olika mycket. Jag gillar både alkohol och köra båt men jag behöver inte längre kombinera dessa intressen.

Mats Edenius 10:32:11 2012-09-14

Hej Peter. tyvärr så finns det inte några belägg för att omdömet sviktar vid 0,2 promille. Snarare tvärt om för många stressade personer. Vad man kan säga är dock att den relativa olycksrisken ser ut att kunna öka mätbart vid 0,7-0,8 i en verklig situation, liknande snabb båt. Men, du sätter just fingret på vad jag anser fel med lagen. 1) Där det råder trängsel hade vi redan hastighetsbegränsning och särskilda lagar och därför behövs den inte 2) Vi måste ägna mer uppmärksamhet varför det enskilda omdömet är i upplösning hos en del båtförare – en bidragande orsak är att just införandet av inkonskventa, onödiga lagar, som i sin tur urholkar omdömet och det sätt på vilket ansvar kan föras vidare. Att korsa en fjärd efter en öl är inte fylla, inte heller utgör man en säkerhetsrisk. Men åker man fast så döms man till dagsböter – en sådan lag är ett exempel på när omdömet sätts ur spel då det finns många viktigare saker att göra om det är säkerhet man vill nå.

Fredag den 3 augusti kom Ostindiefararen åter till hemmahamnen i Göteborg. Skeppet har varit ute på en mycket lyckad turné i Europa under sommaren. Närmare 40 000 besökare har varit ombord under skeppets hamnstopp i Holland, Frankrike och Tyskland. Planerna för nästa års seglats är redan i full gång.

Efter sex dygns segling från Bremerhaven i Tyskland så är skeppet snart framme vid hemmahamnen i Göteborg där hon lägger till vid Stenpiren.

Under turnén har skeppet varit huvudattraktion på flera stora festivaler runt om i Europa, bland annat som invigande skepp på Les Tonnerres de Brest, ett av Europas största maritima evenemang.

– Ostindiefararen Götheborg har fått en fantastisk uppmärksamhet ute i Europa med rikstäckande TV-sändningar från skeppet i både Frankrike och Tyskland. Närmare 40 000 personer har varit på besök ombord, vilket verkligen bekräftar att Ostindiefararen Götheborg är ett helt unik skepp med enorm potential, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet.

– Vi har redan nu fått förfrågningar och skrivit avtal med städer runt om i Europa för 2013, så nästa år räknar vi med en längre turné på cirka fyra månader och det är bara början, säger Håkan Beskow.

Norska Marex har haft stora framgångar med sitt nya koncept Aft Cabin Cruiser. Efter flaggskeppet 370 ACC presenterades nya Marex 320 Aft Cabin med en smygpremiär i Sverige på Öppna Varv i Ellös.

Marex 320 Aft Cabin Cruiser är en extremt ljus och rymlig motorbåt som för vidare traditionerna från de akterkabinbåtar som var så populära för en del år sedan.

320 ACC känns som en rymlig båt och när man går ombord slås man av de väl tilltagna utrymmena. En stor del av förklaringen ligger i alla ljusinsläpp: taket kan öppnas helt och hållet och i både för- och akterkabinen finns stora utrymmen för sovkojer. I standardutförande kan fem personer lätt övernatta i båten, men ytterligare 3-4 kojer kan skapas, bland annat ovanpå akterkabinen.

Marex 320 Aft Cabin finns med två olika dieselmotorer (Yanmars V8-diesel och Volvo Penta D4-300 hk). Den kostar från 2 350 000 kr.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Vikt: 5 200 kg
Djupgående: 1,00 m
Bränsletank: 490 liter
Motor: 220-353 hk
Info: www.marex.no

Spänningen är på topp i Nynäshamn. Vanliga folkraceseglare (SRS) har nu i helgen chansen att segla hem en ny bil i Hyundai Cup. Det är cirka 60 båtar på startlinjen med alltifrån Expresser till 40-fotare. Hamnen.se kommer att vara på plats och livesända från start till mål. America’s Cup-veteranen Lars Linger och Hamnens ankare Claes Olivecrona kommenterar från start till prisutdelning och det går att följa tre båtar live.

Sändningen börjar 10.40 och första starten går 10.45.

Inbäddningskoden är följande:

Alla livesändningar finns här: http://blurlive.solidtango.com/#live

Har man alla fyra fönster öppna samtidigt får man riktigt bra översikt av racet!

Info: www.hamnen.se

Söndag 26 augusti är det final på årets Öppna Varv på Orust. Det är öppet för besökare i hamnarna i Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön (Nord West & Najad). Dessutom arrangeras en båtmäsa i Kornhall, där fokus ligger på motorbåtar. Nästa helg blir det Allt på Sjön i Gustavsberg utanför Stockholm. Där visas över 260 nya båtar på den flytande båtmässan i Gustavbergs Hamn. Det är en ökning med 60 båtar jämfört med 2011.

Det märks vid bryggorna att båtbranschen har det tufft. Antalet nya båtar som visas på de olka platserna har gått ned, men det är förvånansvärt gott om nyheter i alla fall. Och med det härliga sensommarväder som Orust har haft de senaste dagarna har publiken strömmat till.

Öppna Varv är en kvalitetsmässa, där det bästa båtbranschen har att erbjuda visas upp. Därför väljer flera segel- och motorbåtstillverkare att visa sina nyheter och premiärer just där.

I år är över 20 nyheter anmälda, bland annat de svenska segelbåtarna Hallberg-Rassy 412 och SwedeStar 415 samt motorbåten Forbina 42 Fly.

Nya utställare på Öppna Varv
Bland de drygt 100 anmälda båtarna i Ellös finns en hel del nya utställare:
Agapi
Anytec
Diamond Yachts (Solaris)
Forbina
KGK Motor, (AMT, Beneteau, Capelli)
Life Yachts
Marinmäklarna (Grand Banks)
M-Craft Boats
Micore
Scandica of Sweden
VILM Yachts
Wan Wijk

Nyheter på Öppna Varv
Allures 45
Anytec 860 Cab
Beneteau Oceanis 45
Delta 26 Open
Fabola Diva 24 DC
Faurby 424E
Forbina 42 Fly
Hallberg-Rassy 412
J/111
Malö 37, 40 och 43
Nord West 430
RM 1260
Saga 365
Salona 35
Stormer Tugboat 70
SwedeStar 415
Viksund 395 St Cruz
Vilm 37
Vilm 41 DS
X-Yachts Xp 50

Najad och Nord West på Vindön
På Vindön visas både motor- och segelbåtar nos Nord West Najad under Öppna Varv 24–26 augusti.
– Vi kommer att visa Najads och Nord Wests modellprogram samt de begagnade båtar som vi har till salu. Besökarna kan få en guidad rundvisning i produktionen, säger Jessica Martinsson på Nord West Najad.
– Kommer man båtvägen finns gott om gästplatser i marinan. Det kommer även att finnas möjlighet för att köpa en lättare lunch.

60 båtar i sjön hos Kornhalls Varv
På Båtmässan i Kornhall 24–26 augusti visas ett stort antal båtar.
– Vi har som vanligt ett bra startfält inför mässan med cirka 60 båtar i sjön och ett antal utställare på land. För besökarna blir det även servering, mat, dryck och musik, säger Stefan Hellman på Nya Svensk Båtcenter AB.
www.batmassa-kornhall.se

Även bland tillbehörsutställarna märks ett ökat intresse med 65 företag anmälda, det är 20 stycken fler än ifjol. Allt detta gör att Allt på Sjön i Gustavsberg befäster sin ställning som Sveriges största flytande båtmässa.
För att kunna ta emot alla båtar kommer Sweboat, som arrangerar mässan, att lägga ut 220 meter tillfällig brygga i Arcona Yachts hamn i Gustavsberg.
På land finns de minsta och trailerbara båtarna och vid bryggorna är det fullt med motor- och segelbåtar från 15 till 65 fot. Allt från små vattenskotrar och dagseglare till stora lyxjakter. Bland de riktigt stora båtarna finns bland annat en Fleming 65:a , Princess V52 och Sense 55.
– Allt på Sjön är ett fantastiskt tillfälle för oss att visa upp oss och inspirera besökarna att idka båtliv, säger Patric Borén på Sweboat.
– Vi kommer att visa över 260 båtar från 60 olika företag och den utökade tillbehörsavdelningen rymmer nu 65 stycken utställare. Vi räknar med minst lika många besökare som ifjol, det vill säga över 20 000 personer, och vackert väder är beställt, avslutar Patric.
Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras den 31 augusti till 2 september. Fri entré och fri parkering. Mer information finns på www.alltpasjon.nu

Nu är den första räddningsbåten i en helt ny båtklass med minimal miljöpåverkan på plats och i drift i Stenungsund. Räddningsbåten, Rescue Lennart Wallenstam, har utvecklats av Sjöräddningssällskapet med hjälp av finansiering från Wallenstam. Båten är bland annat försedd med två stycken 300 hk Suzuki utombordsmotorer.

– Vi arbetar för att vara en engagerad samhällsmedborgare på olika sätt. Vårt engagemang i Sjöräddningssällskapet och bidrag till räddningsbåten Rescue Lennart Wallenstam är en självklarhet. De arbetar med en övergripande och viktig uppgift: att rädda liv till sjöss, säger vd Hans Wallenstam.

Rescue Lennart Wallenstam är ett resultat av Sjöräddningssällskapets utvärdering av en prototyp som testats under sammanlagt 800 timmar av 22 räddningsstationer runt om i landet.

Invändigt är räddningsbåten utrustad med det senaste inom navigation och andra tekniska hjälpmedel. Som exempel kan nämnas radar, elektroniska sjökort, VHF radio, satelitkompass, RAKEL och mycket mer. Mycket kraft har lagts på en ännu säkrare och bättre arbetsmiljö för sjöräddarna.

Rescue Lennart Wallenstam är donerad till RS Rörö, men är för tillfället på plats i Stenungsund eftersom det operativa behovet nu är större där.

Gudmor till räddningsbåten är Anna-Carin Wallenstam Berntsson.

Det blir gott om båt- och tillbehörsnyheter på Öppna Varv på Orust som hålls nu i helgen, 24–26 augusti. Öppna Varv är en kvalitetsmässa för båtar, där det bästa som båtbranschen har att erbjuda visas upp. Därför väljer flera segel- och motorbåtstillverkare att visa sina nyheter och premiärer just där. Även Kornhalls Varv anordnar båtutställning i helgen, där de visar nyheter från Bland andra Princess och Windy.

I år är över 20 nyheter anmälda till Öppna Varv, bland annat de svenska segelbåtarna Hallberg-Rassy 412 och SwedeStar 415 samt motorbåten Forbina 42 Fly.

– En nyhet för i år är att Najad har flyttat och visas på Vindön hos Nord West & Najad. Här kan besökarna få en rundvandring i produktionslokalerna och se hur båtarna byggs, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat för Öppna Varv.

I Henån har Bavia Yacht öppet hus och i Kungsviken visar Malö Yachts sina modeller.

Rundvandringar anordnas även hos Hallberg-Rassy i Ellös hela helgen. I Ellös finns förutom Hallberg-Rassys egna båtar över 110 båtar från inbjudna företag.

– En annan nyhet är att tältbyn har utökats och nu rymmer hela 90 marina tillbehörsutställare. Detta gör att Öppna Varv bekräftar sin ställning som västkustens största flytande båtmässa med över 150 visade nya båtar i fyra hamnar på Orust, säger Patric Borén.

Öppna Varv är öppet för publiken kl. 10–18 den 24–26 augusti. Det är fri entré och fri parkering.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Malö Yachts AB i Kungsviken, Nord West & Najad AB på Vindön samt Orust Kommun.

Mer information och utställarförteckning finns på www.oppnavarv.nu

Nya utställare på Öppna Varv
Bland de drygt 100 anmälda båtarna i Ellös finns en hel del nya utställare:
Agapi
Anytec
Diamond Yachts (Solaris)
Forbina
KGK Motor, (AMT, Beneteau, Capelli)
Life Yachts
Marinmäklarna (Grand Banks)
M-Craft Boats
Micore
Scandica of Sweden
VILM Yachts
Wan Wijk

Nyheter på Öppna Varv
Allures 45
Anytec 860 Cab
Beneteau Oceanis 45
Delta 26 Open
Fabola Diva 24 DC
Faurby 424E
Forbina 42 Fly
Hallberg-Rassy 412
J/111
Malö 37, 40 och 43
Nord West 430
RM 1260
Saga 365
Salona 35
Stormer Tugboat 70
SwedeStar 415
Viksund 395 St Cruz
Vilm 37
Vilm 41 DS
X-Yachts Xp 50

Najad och Nord West på Vindön
På Vindön visas både motor- och segelbåtar nos Nord West Najad under Öppna Varv 24–26 augusti.
– Vi kommer att visa Najads och Nord Wests modellprogram samt de begagnade båtar som vi har till salu. Besökarna kan få en guidad rundvisning i produktionen, säger Jessica Martinsson på Nord West Najad.
– Kommer man båtvägen finns gott om gästplatser i marinan. Det kommer även att finnas möjlighet för att köpa en lättare lunch.

60 båtar i sjön hos Kornhalls Varv
På Båtmässan i Kornhall 24–26 augusti visas ett stort antal båtar.
– Vi har som vanligt ett bra startfält inför mässan med cirka 60 båtar i sjön och ett antal utställare på land. För besökarna blir det även servering, mat, dryck och musik, säger Stefan Hellman på Nya Svensk Båtcenter AB.
www.batmassa-kornhall.se

Bilden: Öppna Varv i Ellös på Orust.

Lördag 25 augusti seglas DataCom Cup Sandhamn på Kanholmsfjärden utanför Värmdö. Efter sju deltävlingar omfattande bland andra ÅF Offshore Race och Tjörn Runt är det dags att kora totalsegraren i Avantime Cup. Prisutdelare är astronauten och seglaren Christer Fuglesang. Vinnaren i ORCi får en unik klocka från HALDA WATCH Co, Halda Space Discovery. Bästa team i SRS kommer lära sig hantera starka krafter även på land då de får en dags exklusiv förarutbildning på bana i en BMW 1-Serie M Coupé sponsrad av BMW.

Efter sex deltävlingar leder Blixt Pro Sailing på 39 poäng, följt av Epsilon Nemo, 30 och Boxer på 27 poäng. I DataCom Cup Sandhamn får vinnaren 15 poäng, vilket gör att Epsilon Nemo och Boxer måste göra allt de kan för att skapa avstånd till Blixt Pro Sailing som bland annat vann ÅF Offshore Race i juli.

I samband med kappseglingen bjuder Avantime Group och samarbetspartnern Bilia Group/BMW in till Sandhamn där besökarna bl.a. kan gå ombord på några av skärgårdens häftigaste båtar och mingla med såväl representanter från Avantime Group och våra samarbetspartners som tävlingsseglare, däribland astronauten Christer Fuglesang som seglar på Avantime 2.

Marina Marbella/Sea Ray visar motorbåtarna Sea Ray 395 Sundancer och Meridian 541 sedan. Dessutom är det möjligt att gå ombord på tävlingsbåten Avantime 2, en Finn Flyer 42 som räknas till de absolut snabbaste segelbåtarna i sin storlek.

Om Avantime Cup
Den främsta målsättningen med Avantime Cup är att öka intresset för havskappsegling i Sverige samt sprida havskappsegling till flera som vill ta steget att börja tävla och ha riktigt kul tillsammans på havet. 2012 ingår sju deltävlingar i Avantime Cup: Lidingö Runt, Ornö Runt, Sandhamn Open, ÅF Offshore Race, ORCi-VM i Helsingfors, Tjörn Runt och DataCom Cup Sandhamn. Bakom Avantime Cup står BMW Sverige, den digitala fullservicebyrån Avantime Group och IT-konsulten BOOL.

Ibfo: www.avantimecup.se

Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagarstävling. Om mindre än två veckor (3 september) avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö.

Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd.

Ö till Ö är en unik tävling som består av 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Av säkerhetsskäl tävlar man i tvåmannalag. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om finns inte.

Tävlingen avgörs nu för sjunde året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävling i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. En halvtimme efter att anmälningen öppnades i vintras var tävlingen fulltecknad.

Deltagarna startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 3 september. Att det är en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 37 500 kr.

Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
I år startar en av Sveriges största friidrottsprofiler Malin Ewerlöf-Krepp. Malin tävlar tillsammans med Stefan Ekström i mixedklassen. Stefan har deltagit i tre tidigare Ö till Ö, då i herrklassen.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras väg. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

För mer information, fullständiga startlistor och för att följa tävlingen besök www.otillo.se

Foto: Malcolm Hanes.

Nordiska Mästerskapet i Drake tar efter flera års uppehåll plats i Båstad 23 – 26 augusti. Danske Kronprinsen kom tvåa i SM 2011 och är på plats i helgens draktävlingar. Som erfaren drakseglare bidrar han med stort engagemang i tävlingen. Med 35 deltagare fylls Båstad av laddade seglarprofiler som sätter seglarkvalitet högst på önskelistan.

Åtta danska och 26 svenska båtar förväntas trängas på startlinjen utanför Båstad. Det var länge sedan ett NM gick av stapeln, år 2008 i Marstrand för att vara mer exakt. Nu är uppslutningen och intresset tillbaka. De senaste 15 åren har 100 nya Drakar registrerats i Sverige. Patrick Ståhle som är ordförande i Svensk Drakklubb tror det ökande antalet båtar beror på reglerna för hur en Drake får se ut och utrustas:

– Drake är en extrem entypsklass med hårda regler för hur båten får vara. De olika båtarna har mycket få skillnader sinsemellan. Genom att tävlingarna avgörs av hur bra besättningen hanterar båten istället för av båtens kvalitet eller utrustning, blir klassen väldigt rättvis. Jag tror det attraherar många mycket duktiga seglare med lång erfarenhet.

En av dessa erfarna seglare som också valt att segla just Drake är Kronprins Frederik av Danmark. I Båstad gör han inträde i Audi Dragon Cup för i år. Patrick Ståhle hälsar honom speciellt välkommen till regattan i Båstad:

– Det är jättekul att Kronprins Frederik kommer. Han kom tvåa i SM förra året och har stor erfarenhet av sporten. Han kommer tillföra både engagemang och trevligt umgänge.

Ställningen i Audi Dragon Cup, som består av fem Grand Prix, är tight. Göteborgsbåten Galejan med Johan Palmquist som skeppare leder med två poäng före Team Linda med Stefan Löhr i spetsen, tätt följd av Jacob Wallenbergs Team Ming. I helgens NM är både Team Linda och Team Galejan med och chansen finns nu att rycka ifrån Wallenberg en aning eftersom Ming inte startar i Båstad.

Dock ska man inte glömma Team Lumme med skeppare Patrik Salén som vann SM i Drake för tre veckor sedan. Lumme ligger just nu på en femteplats men har vunnit de två Grand Prix som de deltagit i. Grand Prix 2 i Marstrand stod de över men har ändå chans på vinst i hela Audi Dragon Cup genom att man får stryka ett resultat ur protokollet.

Epoca är ett helt nytt båtmärke som har tagits fram av bröderna Hans och Lars Wiklund, Nimbus Boats skapare. Bröderna har tillsammans med designern Ted Mannerfelt och båtbyggaren Thore Berntsson skapat en modern båt efter moderna krav. Den finns i två versioner; en öppen båt med soft top och en mer kupébetonad variant.

Båten är mycket modernt uppbyggd med skrov och hela övriga båten byggd med vakuuminjicering och limning. Hela båten byggs med hjälp av 50 formar. Den säljs komplett utrustad med bland annat vattentoalett i ett utrymme föröver.

Allt plast- och detaljarbete är i högsta klass, som det blir när en båtbyggare som Thore Berntsson utför hantverket. Hans signum är de snygga trädetaljer i böjlimmad valnöt som finns på flera platser, bland annat instrumentpanelen och stolarna.

– Epoca skapades efter de krav vi själva ställer på en båt. Den ska vara rymlig och enkel att hantera, men den behöver inte gå så snabbt. Med en marschfart på 20–25 knop har Epoca goda sjöegenskaper, säger Lars Wiklund till Båtliv.

Epoca har redan testats flitigt av bröderna Wiklund och båten är byggd i fem exemplar. Kommande helg visas den i Långedrag.

– Vår avsikt är inte att bli en volymproducent med Epoca. Vi har redan byggt upp ett framgångsrikt företag med Nimbus Boats. Men vi säljer Epoca till dem som är intresserade av en båt med nytänkande, säger Hans Wiklund.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,50 m
Bredd: 2,86 m
Vikt: 2 100 kg
Bränsletank: 200 liter
Vattentank: 70 liter
Antal personer: 8
Motor: Volvo Penta D3-200
Maxfart: 34 knop
Pris: 1 575 000 kr komplett utrustad.
Info: www.epocayachts.se

Foto: Henrik Ljungqvist.

Sailing Båstad står som arrangör av NM i Drake i Båstad 24-26 augusti. Förra årets SM blev en spännande uppgörelse där Jacob Wallenberg till slut blev Svensk Mästare.

Intressanta båtar i är bland andra Olle Johansson, som är färsk SM-vinnare.

Totalt 35 båtar är anmälda. Startlistan finns här: http://sailingbastad.se/drake-nm-2012/teams/

Danmarks HKH Frederik deltar med båten Nanoq. Förra årets andra placering på SM har nog sporrat och han tillhör definitivt en av favoriterna.

Mer info; http://www.facebook.com/pages/Sailing-B%C3%A5stad/223417187696745

Info: www.sailingbastad.se

Gotland blir pilotområde i en studie om hur framtidens vattenplanering kan komma att utformas. – Det är ett av de ställen i Sverige där det regnar minst, man saknar större vattenreservoarer och har svårt att klara utbyggnaden av VA-nätet. Dessutom är problematiken med övergödning av Östersjön tydlig här, säger Mats Svensson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Länsstyrelsen får 375 000 kronor av HaV för att leda förstudien.

Redan i dag råder vattenbrist på vissa delar av Gotland, exempelvis Sudret på södra delen av ön men även på Fårö i norr. Värst är situationen under turistsäsongen då befolkningen mångdubblas och behovet av vatten ökar markant.

Kvaliteten på grundvattnet är dålig och fastighetsägare som saknar kommunalt vatten och avlopp kan ha problem med otjänligt dricksvatten. Det beror bland annat på att förorenat avloppsvatten lätt når grundvattnet via det tunna jordlager och alla sprickor i berggrunden, som är typiska för Gotland.

– Vi står dessutom inför klimatförändringar som kommer att öka behovet av vatten, inte bara på Gotland utan i hela sydöstra Sverige. Vi måste helt enkelt hitta en långsiktig, regional vattenplanering om vi ska klara exempelvis dricksvattenförsörjningen och minska föroreningar av grundvattnet, säger Mats Svensson.

– Vid vattenplanering är det också viktigt att få med kustzonen, eftersom det är dit alla vattendrag leder till slut. Det är där man ser problemen med övergödning. Exempelvis rinner det varje år, enligt modellberäkningar, ut cirka fyra ton fosfor i Östersjön via Gothemsån på Gotland.

Förutom att Gotland är ett väl avgränsat geografiskt område i Östersjön så rör det sig om en region, en länsstyrelse. På Gotland finns också ett utvecklat samarbete mellan olika aktörer, exempelvis politiker, lantbrukare, vattenråd, turistföretag och högskolan.

– Målet är att ta fram en planeringsmodell som gör att vi kan få ett hållbart, långsiktigt brukande av vattenresurserna vad gäller dricksvatten, avloppsnät och ekosystem. Här är samverkan mellan olika aktörer viktig, säger Mats Svensson.

Bidraget på 375 000 kronor tas från HaV:s anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. Pengarna ska bland annat gå till att bilda en samverkansgrupp, till workshops och informationsarbete.

Forskare från Göteborgs universitet är just nu på Grönland för att studera förekomst av antibiotikaresistens och effekter av antibiotikautsläpp på bakteriesamhällen i havets bottensediment.

– Vi vet väldigt lite om vad som sker med antibiotika i haven, men flera substanser kan anrikas i sediment där nedbrytning sker väldigt långsamt, säger forskaren Maria Granberg.

En forskargrupp från Göteborgs universitet är just nu i Sisimiut på Grönlands västkust för att undersöka hur bakteriesamhällen i havets bottenleror påverkas av exponering av antibiotika.

Över 10 000 ton antibiotika konsumeras i Europa varje år och mellan 30 och 90 procent av doserna passerar djurs och människors kroppar helt oförändrade. Antibiotika når sedan havet via sjukhus och kommunala avlopp, men även via fiskodlingar och avrinning från lantbruk och deponier.

Både mycket rent och mycket förorenat

Forskargruppen från Göteborgs universitet vill främst undersöka effekter av antibiotika i havet.

– Vårt syfte är att kartlägga havets naturliga mikrobiella struktur och funktion samt resistensmönster, för att sedan undersöka hur dessa förändras vid mänsklig påverkan, säger Maria Granberg.

Runt Grönland finns mycket rena havsområden vars motsvarighet saknas i Sverige och dessutom väldigt förorenade miljöer. Grönland erbjuder därför bra möjligheter att studera miljöeffekter.

– I Grönland saknas avloppsrening helt och på de platser där människor bor leds avloppsvattnet direkt ut i havet. Så Grönland erbjuder både mycket rena och mycket smutsiga försöksområden, vilket underlättar ekologiskt relevanta miljöeffektstudier, säger Maria Granberg.

Spridning av resistens
Havets mjukbottnar utgör en reservoar för svårnedbrytbara ämnen som släpps ut i naturen. Även ämnen som inte släpps ut direkt i havet når så småningom dit från land och luft med regnvattnet.

Detta medför att antibiotika kan påverka marina sedimentekosystem under lång tid, med bland annat negativa effekter på naturliga marina bakteriesamhällen.

– Förekomst av antibiotika i den marina miljön är oroväckande eftersom det kan orsaka utbredd förekomst av antibiotikaresistens hos marina bakterier med oanade följder för spridning av resistensgener till bakterier som kan nå människan genom konsumtion av skaldjur och fisk.

Hot mot hälsan
Marina sedimentbakterier, som undersöks i forskningsprojektet, är viktiga ur ett globalt perspektiv eftersom de omsätter både kväve och kol och därför är länkade till både övergödnings- och klimatproblematik. En viktig aspekt är dessutom att resistens kan överföras mellan olika bakterier.

– Vår kunskap om hur antibiotika påverkar, och hur antibiotikaresistens utvecklas och sprids i naturliga system är mycket begränsad. Denna kunskap är dock nödvändig för att kunna identifiera källor till och förstå mekanismer bakom utvecklingen av antibiotikaresistens, vilket utgör ett hot både mot ekosystemfunktion och människors hälsa, säger Maria Granberg.

Årets forskningsresa är ett samarbetsprojekt mellan Institutionen för Biologi och Miljövetenskaper och Sahlgrenska Akademin vid GU samt Institutionen för Arktisk Teknologi vid Danmarks Tekniska Universitet och Forschungsanstalt Agroscope Changins-Wädenswil, Schweiz.

I forskargruppen ingår Maria Granberg (Forskarassistent, Biologi och Miljövetenskaper), Carl-Johan Svensson (Postdoktor, Sahlgrenska Akademin), Triranta Sircar (Mastersstuderande, Biologi och Miljövetenskaper) och Anna Jenssen (Studerande, DTU). Forskningsresan finansieras framför allt av Formas via ett fyraårigt projekt under Maria Granbergs ledning.

http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//antibiotikautslapp-utgor-ett-hot-mot-manniskor-och-miljo.cid1091767

I samband med Skärgårdsdagarna i Nynäshamn – som blivit en riktig folkfest – går starten för seglartävlingen Hyundai Cup, klockan 10.00 den 25 augusti, tävlingen kördes första gången 2008. Seglartävlingen Hyundai Cup – är öppen för såväl proffs som amatörer samt för en- och flerskrovsbåtar.

Alla tävlar på lika villkor och man tillämpar en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Hyundai-båten startar sist av alla, flera timmar efter första båt.

Hyundai-båten är Sveriges största segelbåt, en Super Maxi 100, hela 100 fot (30,5 meter) lång med en masthöjd på 40 meter. Båten väger 35 ton och storseglets segelyta är 290 kvadratmeter, spinnakern 700 kvadratmeter. Hyundai-båten kommer att seglas av initiativtagaren till Hyundai Cup, Bertil Söderberg.

I Hyundai Cup tävlar deltagarna om en bil, första pris är en ny, miljövänlig Hyundai i10. Hyundai-båten deltar i tävlingen men kommer inte, oavsett resultat, att finnas med på prispallen.

Första båt beräknas komma i mål vid 15-tiden på lördag och därefter vidtar prisutdelning, middag och underhållning.

Kommentarer

Peter 10:28:04 2012-08-27

Det var ett kanon arrangemang som jag hoppas att fler kommer få ha äran att njuta av precis som vi gjorde!!!
Sveriges utan tvekan bästa segeltävling

Det blir en svensk utmaning även i Volvo Ocean Race 2014-2015. Det är SCA som deltar med en båt med kvinnlig besättning. Cirka 80 procent av SCAs konsumenter globalt är kvinnor. Det är ett tungt skäl till att SCA väljer att mönstra en helt kvinnlig besättning i ett av världens mest krävande sportevenemang.

– SCA:s deltagande i Volvo Ocean Race är viktigt i vår fortsatta förändringsresa. Som koncern satsar vi på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. VOR kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken som TENA, Tork, Lotus, Tempo, Saba och Libero. Vi vill även lyfta fram hur våra produkter förbättrar våra konsumenters livskvalitet, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.

SCAs deltagande organiseras av ett team som leds av Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing som har stor erfarenhet från framgångsrika Volvo Ocean Raceprojekt. Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.

– SCA:s satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning. Den nya båtdesignen möjliggör för en kvinnlig besättning, och vårt mål är att bygga ett starkt team som får bästa möjliga förutsättningar för att ta sig an utmaningen, säger Richard Brisius, Atlant.

SCA är världens näst största hygienföretag och Europas största privata skogsägare med försäljning i över 100 länder.

Italienska Capelli presenterar en ny stor RIB på över 13 m totallängd. Denna mäktiga och rymliga båt för max 18 personer kan förses med upp till 3×300 hk utombordsmotorer på akterspegeln.

Tempest 44 är Capellis senaste tillskott inom RIB-klassen och börjar levereras säsongen 2013. Med sina 13,10 meter är Tempest 44 en av de största båtarna i Capellis breda sortiment och rymmer upp till hela 18 personer.

De stora fria ytor och flertalet sitt- och solplatser gör att Tempest 44 fungerar perfekt som en utflyktsbåt tillsammans med familj och vänner.

Tempest 44 är förberedd för trippelmontage vilket gör att du snabbt och tryggt kan förflytta dig mellan olika badplatser.

Tekniska specifikationer
Vikt: 6200kg
Längd: 13,10m
Bredd: 3,96m
Max pers: 18 st
Rek. motor: 3×300 hk

Info: www.kgk.se

Dirigenterna Esa-Pekka Salonen, Valery Gergiev och Berwaldhallens chef Michael Tydén får WWFs internationella Östersjöpris, WWF Baltic Sea Leadership Award 2012. De belönas för sitt outtröttliga ledarskap och engagemang för musiken och miljön i 10-årsjubilerande Östersjöfestivalen.

Utmärkelsen delas ut i samband med Östersjöfestivalens jubileumskonsert lördag 25 augusti på Berwaldhallen i Stockholm.

– Vi är fantastiskt stolta och hedrade av priset. Och överraskade! Vi hoppas att engagemanget för kultur, miljö och ledarskap bygger broar mellan människor och bidrar till att rädda Östersjön – så att våra barn och barnbarn kan njuta av ett rent och friskt hav, säger Michael Tydén, en av pristagarna.

– De tre pristagarna är viktiga som förebilder och inspiratörer. Liksom i en symfoniorkester behövs ett handlingsinriktat ledarskap och kraftfullt samarbete som kan få hela regionen att samspela, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Juryn skriver bland annat i sin motivering: Genom festivalens tre teman – musik, ledarskap och miljö – har Valery Gergiev, Esa-Pekka Salonen och Michael Tydén skapat ett starkt engagemang för vårt gemensamma innanhav och dess framtid. Med vision och ledarskap har de utvecklat Östersjöfestivalen till mer än en musikalisk fest som ger hopp och inspirerar oss att rädda vår gemensamma skatt – Östersjön.

OBS! Utdelning av priset sker i Berwaldhallens foajé lördag 25 augusti kl 18:30. Media är välkomna att närvara.

Fakta: Östersjöfestivalen arrangeras för tionde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen (Finland), Valery Gergiev (Ryssland) och Berwaldhallen i samarbete med WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete.

WWFs internationella Östersjöpris – Baltic Sea Leadership Award – instiftades 2007 för att uppmärksamma behovet av ett starkt ledarskap inom miljöområdet.

Tidigare pristagare: Björn Carlson (2007), grundare av Baltic Sea 2020, företaget Wallenius Water och Alfa-Laval (2007), Tarja Halonen, Finlands president (2008) och Alexander Stubb, utrikesminister i Finland (2009). 2010 gick priset till den danske havsforskaren Poul Degnbol och 2011 hedrades Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket för ett lagförslag kring integrerad havsplanering.

Bilden:
Valery Gergiev, Esa-Pekka Salonen och Michael Tyden. Foto: Micke Grönberg.

Trafikverket Färjerederiet skänker en lokal på Vinön i Hjälmaren till Sjöräddningssällskapet. Allmänhet och medier är välkomna vid det formella överlämnandet.

Tid: Fredag 24 augusti 14.30

Plats: Vinön i Hjälmaren. Media som vill delta bör resa med färjeavgången kl 13.55 från färjeläget i Hampetorp.

Färjerederiet flyttade 2009 basen för sin färjetrafik på Vinöleden till Hampetorp på fastlandet, och lokalerna på Vinön har stått tomma en tid. Rederiet har därför beslutat skänka verkstadslokalen till Sjöräddningssällskapet.

Vinöleden går mellan Hampetorp vid länsväg 52 på Hjälmarens södra strand och Vinön i Hjälmaren. Den är 5000 meter lång och överfartstiden är 20 minuter. Färjetrafiken utförs på uppdrag av Trafikverket, statens myndighet för utveckling, drift och underhåll av svensk infrastruktur.

Läs mer:
Vinöleden
http://www.trafikverket.se/Farja/Farjeleder/Farjeleder-i-ditt-lan/Farjeleder-i-Vastra-Gotaland216/Vinoleden/

Sjöräddningssällskapet
http://www.sjoraddning.se/

TV-programmet Segling 22.00 ikväll i TV4 Sport: Längre intervju med guldmedaljören från OS Fredrik Lööf i kvällens program.

Innehållet i det tredje programmet av ”Segling” är fyllt med reportage och sammandrag från Tjörn Runt där Multi Cup Grand Prix 5 ingick. Bland annat visas en längre intervju med Fredrik Lööf där han berättar om M32:an han seglar i Tjörn Runt men också om tiden efter OS-medaljen.

Vi får också följa ”Vägen till VM” där Volkswagen Sailing Teams juniorer slipas av de erfarna seglarna Klabbe Nylöf och Jonas Häggbom.

Programmet sänds i åtta program och följer seglingssäsongen i Sverige. Återkommande Cuper är Audi Dragon Cup, Volkswagen X-35 Cup och SeaCart 26 Multi Cup.

Västkusten bjöd på blåsiga och regniga förutsättningar i Tjörn Runt. Ett väder som passade Multi Cups deltagare av båttypen SeaCart26 riktigt bra. I flerskrovsklassen vann Samsung Challenge och resterande två deltagare i Multi Cup landade tvåa respektive trea. De placerade sig därmed bättre än OS-guldmedaljören i Starbåt Fredrik Lööf som drabbades av dramatik ombord.

I flerskrovsklassen fanns 18 båtar på startlinjen och av dessa var naturligtvis guldmedaljören från OS, Fredrik Lööf, storfavorit. Lööfs M32 tog ledningen och satsade stort för vinst. Men en miss i en manöver gjorde att katamaranen välte och först 15 minuter senare kunde fortsätta racet.

Klabbe Nylöfs team, Samsung Challenge, kunde efter ett blött race ta plats högst upp på prispallen i klassen med sin nya SeaCart26 genom att ta sig runt på beräknad tid 03:45:36. Klabbe Nylöf som fortfarande har rekordet som snabbaste båt runt Tjörn:

– Det är kul att ha det befintliga rekordet i Tjörn Runt med min förra båt HiQ, men det är nästan ännu roligare att vara en av de mista båtarna i klassen och ändå ha den snabbaste korrigerade tiden runt Tjörn i år.

Multi Cup körde sitt femte Grand Prix i Tjörn Runt och dominerade klassen genom att de övriga deltagarna i klassen, Calle Hennix team: SeaCart Allstar Team och Martin Strömbergs team placerade sig tvåa respektive trea i klassen.

Kappseglingsschema 2012
Grand Prix 1 Stockholm, Sandhamn 9-10 juni
Grand Prix 2 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 3 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 4 Lysekil, 6-11 augusti
Grand Prix 5 Tjörn, 18 augusti
Grand Prix 6 Nynäshamn, 25 augusti
Grand Prix 7 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 8 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

https://www.facebook.com/MultiCup

Nu närmar sig Skokloster Offshore Race & Event 2012 med stormsteg, den 25-26 augusti blir det båtracing och aktiviteter för hela familjen.

I slutet av augusti förra året återupptogs den gamla traditionen från tidigt 1980-tal med offshore båtracing utanför Skokloster och det var verkligen full fart på Skofjärden. Skokloster Offshore Race & Event 2011 blev en riktig folkfest med ett 70-tal racerbåtar som tävlade i olika klasser och massor av aktiviteter för hela familjen. Omkring 4000 besökare första dagen måste ses som en succé.

Utöver spännande båtracing kommer du som besökare att kunna ta del av ett stort utbud bestående av bl.a. mässområde med försäljning och många intressanta utställare, god mat och dryck samt bilutställning med Svenska Miataklubben, Bålsta Car Club och Club Corvette. Om du söker en häftig upplevelse finns möjlighet att själv följa med på en åktur i en snabb ribbåt, se Skokloster från ovan i en helikopter, åka Stridsbåt 90 eller prova att köra Segway.

Sjuttonmannabandet Rockford bjuder på skön livemusik under lördagen och på söndagen tar The Phones över scen och mikrofoner. På lördagen får vi också besök av Vattenmannen & Speed (kända från UR) som underhåller stora och små både från scenen och i publikvimlet. Om barnen mot förmodan tröttnar på att titta på snabba båtar kan de få sitt ansikte målat, roa sig med att titta på djur hos Skokloster Slott Djur och Trädgård eller hoppa i hoppborgen.

Det kommer även finnas möjlighet att besöka Skoklosters slott som tack vare sin arkitektur, intakta interiörer och de stora föremålssamlingarna anses vara ett av Europas främsta barockslott.

Välkommen att uppleva ännu en oförglömlig båtracinghelg i Skokloster!
Mer information: www.skoklosterrace.se

Statens fastighetsverk (SFV) har tecknat avtal med nya hyresgäster för fyrvaktarbostaden på den länge obebodda ön Tylön utanför Halmstad. De tre lägenheterna i fyrvaktarbostaden ska renoveras och brandsäkras för att sommaren 2014 ta emot övernattande gäster. Redan i helgen finns dock möjlighet för allmänheten att besöka Tylö fyr som öppnas i samband med den internationella Fyrdagen.

Tylön utanför Halmstads inlopp förvaltas av Statens fastighetsverk. Fyren lades ner 1968 och den gamla fyrvaktarbostaden har under många år stått utan användning. Ny hyresgäst och ny verksamhet innebär att allmänheten 2014 kommer att få tillgång till platsen på ett nytt sätt.

– Vi är mycket glada över vårt samarbete med våra nya hyresgäster Evalena Åkesson och Paul Lundin. Statens fastighetsverk förvaltar en rik kulturskatt och vill att så många som möjligt ska få ta del av den. Uthyrningsverksamhet ligger helt i linje med detta, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Fyrvaktarbostaden är ett statligt byggnadsminne. Det innebär att den ursprungliga interiören bestående av tre lägenheter kommer att behållas. Renoveringen blir varsam och enkel.

Ö med rikt fågelliv
Fyrvaktarbostaden ligger i ett naturreservat med fågelskydd under perioden 1 april till 15 juli. Under den tiden kommer personal och besökare på Tylön få hålla sig på stigen från bryggan till fyrvaktarbostaden och till fyren samt i ett inhägnat område.

– En förutsättning för en öppen verksamhet på Tylön är att öns gäster respekterar och anpassar sig till de villkor som finns, något besökarna kommer att bli väl informerade om, säger Pär Färdmo.

Öppet hus söndagen den 19 augusti
I söndags hade allmänheten möjlighet att besöka Tylön. Genom ett samarbete mellan Statens fastighetsverk, Svenska Fyrsällskapet och BryggCaféet har de som vill möjlighet att besöka Tylö fyr som SFV renoverade 2008.

– Det är med anledning av den Internationella Fyrdagen som vi tillsammans välkomnar allmänheten till Tylön på söndag. För den som vill finns då möjlighet att se och höra mer om den varsamma renoveringen av Tylö fyr, säger Anders Röös, förvaltare vid Statens fastighetsverk.
Mer information om Öppet hus på Tylön finns på: www.bryggcafeet.com

Tylön en av flera kronoholmar
Tylön är en av cirka 1 700 kronholmar som förvaltas av Statens fastighetsverk. Kronholmar är öar som ägs av staten – kronan, längs hela Sveriges kust, från Strömstad till Haparanda. Öar som är allt från små skär och klippor till större öar med bebyggelse och reguljär båtförbindelse. Ett stort antal av kronholmarna har en historia kopplad till fiske, fyrar och lotsning, varav Tylön är ett exempel.