nyhetstest

Volvo Car Groups framtid som en stark självständig biltillverkare med basen i Sverige stärks nu med mångmiljardinvesteringar i SPA (Scalable Product Architecture) och VEA (Volvo Engine Architecture). Merparten av projekten genomförs i Sverige och utgör en av Sveriges största industriella satsningar någonsin.

SPA (Scalable Product Architecture) är en flexibel, skalbar bilarkitektur som täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller. Ett modellerbjudande med bilar bestående av gemensamma moduler samt skalbara system och komponenter, tillverkade i ett flexibelt produktionssystem. Parallellt med SPA utvecklar Volvo Car Group också en helt ny fyrcylindrig bränsleeffektiv motorfamilj med beteckningen VEA (Volvo Engine Architecture). Motorerna ska byggas i Skövde och monteringen av alla drivlinor, inklusive hybrider, integreras i Torslandafabriken i Göteborg.

– Närmare hälften av våra framtida investeringar på ca 11 miljarder USD som utgör våra totala investeringar under åren 2011 – 2015 hamnar i Sverige i form av satsningen på en ny fordonsarkitektur och motorfamilj. Det är ett bevis på vår beslutsamhet att stärka företagets position som ett svenskt bilmärke med en unik attraktionskraft på en global marknad, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group.

– SPA och VEA vässar våra bilars attraktionskraft på alla områden – design, körglädje och kvalitet in i minsta detalj. Och naturligtvis stärker vi även våra kärnvärden säkerhet och miljö.

Expansion av produktionskapacitet i Sverige
Omkring en tredjedel av investeringarna i Sverige satsas på expansion och uppgraderingar av de svenska produktionsanläggningarna. En betydande del investeras i den nya karossfabriken i Torslanda som ska vara färdigbyggd undra andra halvåret av 2013.

Utöver satsningarna i Torslanda genomförs även omfattande investeringar vid karossfabriken i Olofström som behöver ställa om för de nya bilmodeller som kommer att baseras på den nya arkitekturen. Även i motorfabriken i Skövde genomförs genomgripande förändringar för produktion av den helt nya 4-cylindriga motorfamiljen.

Teknologisk självständighet med ökad konkurrenskraft
Produktutveckling utgör den större delen av investeringen i Sverige, där arbetet med den nya fordonsarkitekturen och motorfamiljen pågår i Volvos utvecklingscentrum i Torslanda, Göteborg.

– SPA gör oss teknologiskt självständiga, helt utan koppling till vår tidigare ägare. Den nya arkitekturen täcker in cirka två tredjedelar av vår totala försäljningsvolym. Med cirka 40 procent av alla detaljer gemensamma för alla bilmodeller, oavsett storlek, vinner vi en skalekonomi som ökar vår konkurrenskraft, förklarar Peter Mertens, chef för Produktutveckling.

– Med mindre kostnader för utveckling och anpassning av detaljer som kan vara gemensamma för alla våra modeller blir det mer utrymme för satsningar på individuella detaljer som är viktiga för kunderna.

Den första bilmodellen på den nya arkitekturen är nästa generation Volvo XC90 som lanseras i slutet av 2014.

Nu är det möjligt att följa livet i havet i direktsändning på nätet. Forskare från Göteborgs universitet studerar vad som sker runt en kräftbur i havsmiljö. Även allmänheten kan bidra med iakttagelser.

På drygt 30 meters djup kretsar fiskar, kräftor och krabbor runt en kräftbur som forskarna sänkt ner i vattnet. Genom att en videokamera sänkts ner i havet kan den som vill följa livet i havsmiljön.

Livet runt en kräftbur studeras
Fortfarande är mycket oklart i hur marina arter beter sig vid ett fiskeredskap. Men nu kan forskarna följa livet runt kräftburen i realtid och studera organismernas beteende runt kräftburen och hur beteendet skiljer sig beroende på vilket bete som finns inne i buren.

– Förväntningarna är att vi ska kunna ta fram ett ekologiskt och ekonomiskt bättre bete än det som används idag, säger Susanne Eriksson, docent vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Det här är ett första pilotprojekt som görs med en publik kamera i samarbete med undervattensobservatoriet. Nästa år kommer forskningsprojektet NEPHROPS att samla in kameradata från fler kräftbottnar längs västkusten. Ansvarig för undervattensobservatoriet är forskaren Rutger Rosenberg.

– Det behövs många kompetenser för att ro ett sådant här projekt i hamn; det krävs både elektriker och tekniker för att det ska fungera, säger Rutger Rosenberg, forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Allmänheten bjuds in att delta
Kablar med elkraft och fiberoptik har dragits till ett teknik-hus som är byggt på en ö (Blåbergsholmen) utanför Kristineberg, och bilderna sänds därifrån ut i världen via nätet. För närvarande finns flera kameror ute som filmar på olika djup, men det är runt kräftburen som aktiviteten är som livligast.

– Om någon som tittar på nätet ser något ovanligt får de gärna kontakta oss. Fler ser mer än en, och alla observationer som sticker ut hjälper oss i nästa steg av undersökningen, säger Susanne Eriksson.

Det finns två huvudsyften med att sätta ut kameror på havsbotten.

– Det ena är att kunna driva olika forskningsprojekt där vi kan se vad som händer i realtid under längre tider och i naturlig miljö. Det andra är att ge intresserad allmänhet möjlighet att se vad som sker på havsbotten, säger Rutger Rosenberg.

Strävar efter naturlig miljö
Kräftburen sitter på en ram som man sänker ner i vattnet och det finns en ställning som håller kameran och lampan med vita lysdioder. Forskaren Anette Ungfors var med när kameran monterades.

– Nu är det ett vitt ljus men vi ska dämpa det med ett rött filter. Ljus med våglängder i det röda spektrumet uppfattas inte av kräftdjur vilket innebär att de inte blir störda i samma grad. Nu är det lite för mycket fisk och krabbor runt buren, vi vill dämpa ljuset så att det blir mer naturligt för kräftorna. Allra bäst skulle vara att använda infrarött ljus, det är något vi jobbar på att lösa, säger marinbiologen Anette Ungfors.

Kräftburen halas upp när det nya filtret ska sättas på. Då märks också de kräftor och krabbor som hamnat i buren för att forskarna ska ha möjlighet att känna igen dem.

– Vi vill se om de går in i buren igen eller om det är nya individer som hamnar i kräftburen. Kanske kan man till och med se organismernas nummer på live-sändningen från kameran, säger Anette Ungfors.

Foto: Ralph Carlsson.

I helgen öppnade Utö upp sin traditionella julmarknad. Den 36:e i ordningen. De extrainsatta båtturererna var fyllda av besökare på väg till julmarknad och julbord. Redan ombord på Waxholmsbåten från Årsta Brygga vid Årsta Havsbad spred sig julstämning och härlig doft av glögg och pepparkakor. Besökarna fick till den första adventshelgen i år på Utö uppleva ett vitbeslöjat skärgårdlandskap som bjöd rofyllda och stämningsfulla dagar.

Vägen från Gruvbryggan, dät båten angör på Utö, upp till julmarknaden vid öns Värdshus, var vackert pyntad och upplyst med fototgenlampor. Årets julmarknad hade spridits ut över ett större område. I de små röda bodarna fanns flera nya hantverkare på plats som sålde det som säkert blir uppskattade klappar under granen.

Till många barns förtjusning erbjöds i år både ponnyridning och getter att klappa på.

Utös julmarknad är en vacker inramning till det generösa skärgårdsjulbord som Utö Värdshus dukat upp till. Gott fanns också att hitta hos Utö Bakgård, bageriet vid hamnen. Här serverades bland annat lussikatter och vörtbröd. Här fanns också att handla bageriets speciell pepparkaksdeg – ett snabb vägg till att bjuda på hembakt av världsklass. Bagaren, Tobias Bergstrand som ingår i bagarlandslaget, knep i år en fjärdeplacering vid VM. Det gjorde honom också till Europamästare i år.

Än finns flera helger att uppleva den julstämning som Utö bjuder på. Julmarknaden håller öppet hela helgerna kring både den 2:a och 3:e advent.

I morgon, tisdag, börjar Monsoon Cup i Malaysia, finalen i vm-serien i Match Racing. Berntsson Sailing team är ett av lagen som har kvalificerat sig att vara med då kampen om världsmästerskaps-titeln skall avgöras. Laget är på plats i Malaysia och har fått några extra dagars viktig träning mot regerande världsmästaren Ian Williams.

Efter andraplatsen på Bermuda har laget goda förhoppningar om att kunna upprepa förra årets slutspurt mot en pallplats.

– Förra året hade vi 26,5 poäng upp till bronsplatsen inför finalen. I år är det bara 14,75, säger en hoppfull Björn Lundgren som är fördäcksgast ombord.

Teoretiskt sett har laget fortfarande chans att vinna guld, men det förutsätter att de två topp-lagen blir utslagna tidigt i tävlingen.

– Vi satsar framförallt mot en pall-plats och har vi lite flyt så kan det bli ännu ädlare valör, säger teamets trimmer Nils Bjerkås.

Teamet trivs bra i Malaysia där seglingsförhållanden är lite speciella, framförallt med tanke på den ibland mycket starka strömmen på banområdet. Förhoppningsvis kan teamets erfarenhet och framgångar från tidigare år skapa ett litet övertag mot många av de övriga lagen. Likaså seglas regattan i Foundation 36, en båt som är ganska lik GKSS matchracing-båt DS 37.

Med i besättningen denna gången är:
Johnie Berntsson – Skeppare
Johan Barne – Stortrim/Taktik
Nils Bjerkås – Trim
Magnus Lundberg – Tail
Björn Lundgren – Fördäck

Följ finalen på www.berntssonsailingteam.se och www.wmrt.com

Tävlingen pågår tisdag-lördag ca kl. 04:00-10:00 svensk tid.

I september 2013 avgörs världens största bankappsegling, Americas Cup, i San Francisco, USA. Bland utmanarbåtarna finns svenska Artemis. Nu är det klart att det också blir en förtävlingar – Youth America Cup – för unga seglare mellan 19 och 24 år. Och det blir en svensk båt även i den kappseglingen.

Den svenska ”ungdomsbåten” är ett samarbete mellan KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet), Artemis Racing och Berg Propulsion. Båtarna som kommer att användas är 45-fots katamaraner. De som används i ”stora” Americas Cup är katamaraner som är 72 fot långa.

Uttagningen till det svenska laget kommer att ske under december och målsättningen är att presentera ett lag före året slut. Alla seglarna måste vara amatörer och ha svenskt medborgarskap.

– Det känns otroligt bra att vi kan ge svensk seglingsungdom en chans att leva sin dröm, om än bara för ett tag. Vi får en chans att visa världen att svenska unga seglare har stor seglingskunskap och brinner för sin idrott, säger Björn Johansson, sportchef på KSSS och ansvarig för det svenska ungdomsteamet.

Troligtvis kommer det svenska laget att bestå av Sveriges bästa unga seglare med rutin från OS-satsningar och flerskrovssegling. Cirka tio seglare tas ut i en första omgång för att sen bantas ner till åtta seglare. Under kappseglingen består besättningen av sex man. Totalvikt ombord är max 480 kg, det vill säga ett snitt på 80 kg.

– Det känns inte bara spännande att få vara med i ett sådant här ”once of a lifetime event”. Det är också intressant att bygga ett svenska lag och träna mycket i båtar som nästan motsvarar AC 45. Detta kommer att ge seglarna öppningar för framtida projekt. Vi kommer att träna i M32 (Marström 32-fots katamaran) där Berg Propulsion hjälper till med den träningsmöjligheten, tillägger Björn Johansson och fortsätter:

– Basen kommer i vinter att vara på Gardasjön i Italien tills vi kan segla på hemmaplan under våren och sommaren. Det kommer att krävas extremt bra fysik i kombination med att kunna segla en snabb båt där minsta felsteg kan få förödande konsekvenser. Det bevisas av det faktum att alla i besättningen kommer att bära hjälm under seglingarna.

Foto: Sander van der Borch.

Länken till ansökningsformuläret finns här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?fromEmail=true&formkey=dEVucmU0dTlZTS1RZC00QmVhMHBSZUE6MQ

Under fredagen 30 november håller Skärgårdsstiftelsen en heldag med seminarier kring Grönt Båtliv. Moderator Folke Rydén kommer tillsammans med en rad forskare och representanter för båtlivet att fördjupa sig i frågor kring båtbotten och miljövänligt båtlv.

– Skärgårdsstiftelsen är en viktig aktör för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Skärgårdens naturvärden ska bevaras samtidigt som vi skapar förutsättningar för fler att vistas i vår vackra övärld. En viktig del av miljöarbetet är att minska båtlivets negativa miljöpåverkan. Därför har Skärgårdsstiftelsen sedan lång tid tillbaka engagerat sig i arbetet för ett grönare båtliv, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

I mer än tio år har Skärgårdsstiftelsen arbetat med Havstulpansprojektet som gör det möjligt för båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Syftet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger genom att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Havstulpanprojektet har under 2012 utökats med forskning på Västkusten. Dessa studier kommer att redovisas av doktorand Anna-Lisa Wrange från Göteborgs Universitet under fredagens seminarium.

Under dagen kommer representanter från båtorganisationer, kommuner, näringsliv, forskning och grönt båtliv att debattera båtmiljöfrågor.

– Det känns väldigt spännande att vi kan skapa möjligheter för en bred diskussion runt dessa viktiga frågor, säger Sara Hallén, Projektledare för Havstulpanprojektet.

Havstulpanprojektet har under år 2012 finansierats med stöd av Havs och vattenmyndigheten.

Med sin samling av tatueringsförlagor från tidigt 1900-tal i centrum berättar Sjöhistoriska om varför sjömän tatuerade sig och om motivens ursprung. Idag pryder sig många åter med liknande tatueringar, nu kallade Old School. Men är betydelserna de samma? Vem väljer fjärilen, vem pinuppan och vem fullriggaren? Och var finns den nakne mannen? Den 13 december öppnar utställningen Tro, hopp och kärlek på Sjöhistoriska museet.

På Sjöhistoriska museet finns en samling med nästan 200 tatuerings­förlagor från 1920- och 1930-talen. De flesta har aldrig ställts ut tidigare men i Tro, hopp och kärlek visas en betydande del – nautiska stjärnor, fullriggare, exotiska djur, nakna och påklädda kvinnor, svalor, rosor, ankare och mycket mer.

– De är fantastiskt vackra, ofta enkla men rymmer stora känslor. I den hårda miljön ombord pratade man sällan om kärlek, hemlängtan eller rädsla för döden. Men den egna huden blev en sorts frizon och där fick romantiska motiv samsas med uttryck för kraft och farlighet. Flashs och tatueringar ses idag som en egen konstform och det känns väldigt kul att nu få visa våra gamla sjömanstatueringar i ett stort format, säger Maria Ljunggren chef för utställningsenheten på Statens maritima museer.

För hundra år sedan var det ingen självklarhet att tatuera sig. För sjömännen var det en identitet som stacks in i skinnet men det blev också en klassmarkör. Utställningen berättar om varför sjömän tatuerade sig och om historierna och influenserna bakom motiven och deras utveckling.

– Förlagorna är det centrala men vi vill vidga resonemanget. De klassiska sjömanstatueringarna har fått nytt liv eftersom många av de som tatuerar sig idag väljer Old School-motiv. Hur valde sjömännen sina motiv på 20-talet och vad lägger man för mening i samma motiv idag – vem vill pryda sin kropp med ett ankare, en ros eller en svala? säger Johan Gustafsson, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Genom intervjuer och samarbete med forskare, tatuerare och tatuerade ger utställningen aktuella perspektiv på museets samling. Ett par av de som varit engagerade i arbetet är Simon Ekström, docent i etnologi och lektor i maritim etnologi på Stockholms universitet och Doc Forest, en av Sveriges mest erfarna tatuerare. De både dekorativa och kommunikativa tatueringarna har fått fungera som ingång till olika tidsbundna ideal till exempel när det gäller kön och sexualitet.

– Vi vill visa hur sjömanstatueringarna hänger samman med föreställningar om manlighet och kvinnlighet, säger Johan Gustafsson. Många sjömän har genom åren tatuerat in både nakna och påklädda kvinnor. Kvinnor idag förstärker sin kvinnlighet genom att tatuera sig med kvinnor. Varför finns det nästan inga avbildade män bland tatueringsförlagorna? Och ingen utan kläder? Vi diskuterar också hur tatueringar kan särskilja olika manligheter från varandra. Långt in på 1950-talet var det till exempel mycket vanligare med tatueringar bland manskap än bland befäl, så ser det inte ut idag.

Den 13 december öppnar Tro, hopp och kärlek. I utställningen går det att provtatuera sig digitalt med ett urval av skisserna. Och i butiken finns de att köpa som fusktatueringar. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har fri entré.

Sverige representeras vid Grand Prix of Abu Dhabi av tre förare. Först har vi den rutinerade F1 föraren, Jonas Andersson, som också har med sig den flerfaldige världsmästaren i F2, Erik Stark. Den nuvarande ledaren i F4, Jesper Forss, är den tredje svensken på plats för att kämpa om pallplatserna.

Tävlingen som startar idag har ett startfält av hela 23 båtar i F1 och 8 båtar som startar i klassen F4. Med ett imponerande startfält i F1 bestående av flera duktiga förare och världsmästare kommer detta att bli en spännande tävling.

Jesper Forss står på pole position inför det första heatet i F4 som körs idag, torsdag. Andra och avgörande heatet körs innan F1 Grand Prix avgörs på fredag. Jonas Andersson är på tredje plats efter första tidsträningen med en dryg sekund efter ledaren Alex Carella, Alex är den nuvarande ledaren när det återstår två tävlingar. Erik är på tolfte plats med nästan tre sekunder efter första träningen.

Mer information och livesändningar finns på:
www.f1h2o.com

Mekonomen Sailing team har gjort en fantastisk säsong i World Match Racing Tour (WMRT) 2012 och leder VM-serien. Totalt är laget rankade 2:a i världen. Finalen och den sista deltävlingen går av stapel 4-8 december i Kuala Terrengganu, Malaysia.

Idag har teamet topplaceringen med 104 poäng framför Ian Williams som har 102 poäng. Det är första gången en svensk herrbesättning har så stora chanser att ta hem och vinna VM i matchracing.

– Vi går in i finalen med vetskap om vi eller Williams sannolikt kommer att vinna VM. Det känns otroligt inspirerande att ha det läget. Vi kommer se till att njuta av möjligheten att vinna, snarare än att vara rädda för risken att förlora! Seglar vi bara så bra som vi vet att vi kan göra så har vi en bra chans att ta hem VM, säger Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team.

Mekonomen Marin och Marinshopen firar lagets framgångar med en marin VM-kampanj med start 10 december. Ju bättre laget placerar sig, desto större rabatt får konsumenten.

Info: www.mekonomen.se

Det stora tyska båtföretaget Bavaria har nyligen lanserat sin helt nya och första flybridgebåt –Virtess 420. Redan nu lanseras de första bilderna på varvets kupémodell på samma skrov. För linjerna svarar Bavarias egna designteam i samarbete med italienska designer.

Det är mycket som känns helt nytt med Bavarias nya, stora motorbåtar. Virtess 420, som är designad i samarbete med designern Marco Casali, är Bavarias första flybridgebåt. Det är också en satsning från Bavaria på att flytta positionerna mer mot lyxbåtsmarknaden, vilket avspeglas i linjer, materialval med mera.

Till skillnad från Virtesse 420 Fly så har kupémodellen hardtop med panoramatak i stället för flybridge. Det ger båtens inre stor volymkänsla och ljus. Trots att detta är en kupé finns det utrymme ”på taket”, där Bavaria har placerat en solbädd. Vi har sett liknande lösningar från bland andra Jeanneau med sina Prestigebåtar och detta är nog en idé som fler kommer att ta efter.

Premiären sker redan nästa helg på Paris internationella båtmässa, som hålls 8–16 december. Dessutom kommer den att visas på Düsseldorfs båtmässa i januari.

Tekniska specifikationer
CE-klass: B
Längd: 13,60 m
Bredd: 4,21 m
Djupgående: 1,11 m
Info: www.bavariasverige.se

Jesper Forss från Örebro har kopplat greppet om totalsegern i Eurofin Trophy serien och leder med 15 poäng framför främsta konkurrenten, Matthew Palfreyman från England.

Jesper körde snabbast av alla vid både kvalet och de två heaten för att säkra segern idag. Nu återstår två heat vid nästa tävling, Grand Prix of UAE i Sharjah den 6e och 7e december. Om Jesper får en pallplacering vid nästa tävling så säkras seriesegern för att hålla engelsmannen bakom sig.

Serietabellen:
Jesper Forss, SWE 175p
Matthew Palfreyman, GB 160p
Tobis Munthe-Kaas, NOR 105p
Xiong Ziwei, CHINA 67p
Khalid Al Kuwari, Qatar 51p
Kornel Vo, ITALY 45p
Mohamed Al Mehairbi, UAE 39p
Viktor Vo, ITALY 27p
Rashed Al Qemzi 19p
Jan Andre Landsnes 19p

Eniros populära app På Sjön vann igår kväll pris som årets nyttoapp på Mobilgalan 2012. – Vi är väldigt glada och stolta över På Sjön som är en mycket populär app i samtliga marknader som appen finns tillgänglig dvs Sverige, Norge och Danmark, säger Sara Kullgren Head of Group Products and Services på Eniro AB.

På sjön lanserades 5 mars 2010 och har idag ca190 000 användare i Norden. Eniro På sjön finns för iPhone, Android och för iPad. Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Appen är gratis.

Kort fakta om På sjön:
Alla basfunktioner finns samlade i menyraden och inkluderar:
Hastighet i knop
Kurs
Tid
Trippmätare
Väderprognos för 6 och 24 timmar
Kustnära nyheter
Hitta båt (genom knappen Hitta båt kommer man tillbaka till båtens position även om man tittat på andra sjökort eller kartor)
Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn

Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden inklusive information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.
Man kan också söka på förinställda val som:
Naturhamnar
Gästhamnar
Bränsle
Mataffär
Logi
Varv
Restaurang
Frisök på platser
Snabbknappar på sjöräddningen och 118118

För att ladda ner På sjön för Android i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar#?t=W251bGwsMSwxLDIxMiwiY29tLmVuaXJvLm5hdXRpY2FsYXIiXQ..

För att ladda ner På sjön för iPad:
http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

För att ladda ner På sjön för iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon/id356145695?mt=8

Film om På sjön:
http://www.eniroplay.se/?video=111733

Inlandsisen i Västantarktis smälter snabbare än förväntat. Nya observationer publicerade av oceanografer från Göteborgs universitet och USA kan öka vår förmåga att förutsäga framtida förändringar i avsmältningen. Studien har nyligen publiceras i tidsskriften Nature Geoscience. Om inlandsisarna i Antarktis och på Grönland minskar påverkar det vattenståndet i världshaven.

Därför är det ett problem att dagens kunskap om oceancirkulationen nära stora glaciärer i Västantarktis är bristfällig. Det medför att forskarna inte med säkerhet kan förutsäga hur vattenståndet kommer att förändras i framtiden.

– Det finns en tydlig minskning av ismassan på Västantarktis och speciellt runt glaciärerna som mynnar ut i Amundsenhavet, säger forskaren Lars Arneborg, vid Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.
Han har tillsammans med forskarkollegorna Anna Wåhlin, Göran Björk och Bengt Liljebladh studerat oceancirkulationen i Amundsenhavet.

En orsak till att västra Antarktis är speciellt känsligt är att största delen av isen vilar på områden som befinner sig under havsnivån. Varmt havsvatten tränger under isen och orsakar ökad avsmältning underifrån.

– Det är alltså troligen en förändring i oceancirkulationen i Amundsenhavet som har orsakat den ökade isavsmältningen, säger Lars Arneborg.

Hittills har forskarna varit hänvisade till studier med hjälp av högupplösta datormodeller.

– Men det har funnits väldigt få oceanografiska mätningar från Amundsenhavet som har kunnat bekräfta eller vederlägga resultat från datormodellerna. Det har inte heller tidigare funnits några vinterdata. Havsis och isberg har gjort det omöjligt att komma dit på vintern och det är svårt att ha instrument ute året runt.

Men sedan 2010 har göteborgsforskarna kunnat ha instrument ute i Amundsenhavet och mäta inflödet av varmt havsvatten mot glaciärerna.

Observationerna visar att det varma havsvattnet strömmar in mot glaciärerna i en jämn ström över hela året i motsats till modellresultaten som visar på en kraftig årscykel.


Detta visar hur viktigt det är med observationer för att undersöka om de modeller vi använder beskriver något som liknar verkligheten. Både i Västantarktis och kring Grönland har varma havsströmmar orsakat mycket mer avsmältning än någon modell har förutsett, säger han.

Forskarna vill ha flera och längre tidsserier av observationer för att kunna förbättra modellerna och uppnå en bättre förståelse.

– Först då kan vi säga något om hur Antarktis och Grönlands ismassor kommer att förändras i framtiden, säger Lars Arneborg.

Info:
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//varmt-havsvatten-smalter-antarktis-glaciarer-.cid1110378

Inför säsongen 2013 lanserar Poly-Produkter förtöjningslinan STORM i navyblå färg med silvergrå slithylsor. STORM är en 3-slagen förtöjningslina med inbyggd ryckdämpare. Båtägaren slipper alla metalldelar såsom schacklar, kauser, gummi-/metallfjädrar och låter istället nyttja tågvirkets egenskaper fullt ut.

Hemligheten ligger i en mönsterskyddad produkt, där tågvirket är en komposit mellan höghållfast polyesterfiber och ett fjädrande softmaterial. Det splitsade ögat är försett med en skyddande slithylsa. Dessutom finns ytterligare en flyttbar slithylsa utmed linan. Exklusiv limhylsa i änden. Finns i dimensionerna 10,12,14,16 och 18 mm i diameter samt i längderna 3,6,10 och 15 meter. STORM finns även i Svart lina med röda slithylsor och Vit lina med svarta slithylsor.
Info: www.poly.se

Norskägda Skorgenes visade en ny stor 42-fotare på Båtmässan i Göteborg i våras och till våren kan det vara dags igen. Då planerar företaget att visa upp en ny salongsbåt på 42-fotsskrovet.

Den nya båten, som ska byggas i Norge, heter Skorgenes Bahama 42. Den finns med olika planlösningar med två eller tre kabiner beroende på kundens önskemål.

Som de flesta andra nya kabinbåtar finns Skorgenes Bahama 42 med skjutdörrar ut till akterdäcket och en stor taklucka över salongen som både släpper in ljus och skapar volym i båten. Den här båten får även glasluckor på fördäcket för extra mycket ljus inne i båten.

Enligt Skorgenes får den här båtmodellen fartprestanda upp till 40 knop med två stycken Volvo Penta-motorer. I Norge är priset 4,5–5,2 MNOK beroende på utrustning.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,80 m
Bredd: 4,12 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 11 500 kg
Personer: 10
CE-klass: B
Info: www.nmyacht.se

Regeringen har i dag uppdragit åt Försvarsmakten att uppföra ett veteranminnesmonument vid Sjöhistoriska museet på Djurgården. Monumentet ska vara en minnes- och samlingsplats för alla veteraner efter internationell tjänst.

– Det är viktigt att vi visar uppskattning för både militär och civil personal och deras arbete för att främja internationell fred och säkerhet.
En särskild plats för veteraner och anhöriga som uppmärksammar dessa insatser är en viktig del i hela vårt veteranpolitiska arbete, säger försvarsminister Karin Enström.

Minnesmonumentet är en del av den veteranpolitik som regeringen beslutat om och som nu Försvarsmakten genomför. Monumentet som uppförs är skapat av Monika Larsen Dennis, vars bidrag Restare var det vinnande förslaget i en konstnärstävling som pågick våren 2012. I juryn för konstnärstävlingen ingick bl.a. representanter från Försvarsmakten, Statens konstråd, Konstfack, Djurgårdsförvaltningen, Fredsbaskrarna och arkitekter. Juryn beslutade enhälligt att utse Monika Larsen Dennis förslag till vinnare bland sammanlagt 60 bidrag.

Invigningen av veteranmonumentet är planerad till veteranminnesdagen den 29 maj 2013.

228 båtar och 1300 personer seglar över Atlanten i Atlantic Rally for Cruisers, ARC 2012. ARC seglas med över 200 båtar för 27e året i rad. Sju svenska båtar deltar i år. Du kan följa dem via www.worldcruising.com/arc . Gå in på ” fleetviewern” så kan du följa hela flottan. De sju svenska båtarna som deltar är Swan 48: Amoress 2, Arcona 430: Loupan, Hallberg Rassy 45: Salsa af Stavsnäs, Malö 40 Classic: Solit, Baltic 64: Triumph, Beneteau First 36.7: Vendetta och Tayana 55: Freewheel. Gå in på båtnamnet via ”entries” om Du vill veta mer om båtarna eller vill följa deras blogg.

Triumph med Mange Olsson och Börje Toresson som skeppare har en spännande blogg om sina förberedelser inför kappsegling i cruisingklassen. Mange har med sig sin sambo Vica och Börje sonen Johan, 16 år. Också Vendetta med Stefan Krafft som skeppare satsar på att kappsegla. – Jag vill vinna, om det går för vädret, jag har en liten båt- säger Stefan, jag vill testa hur mycket båten tål.

De flesta båtarna är crusingseglare med familj och vänner ombord. 43 barn deltar i rallyt. Salsa af Stavsnäs seglar med barnen Andreas 4 år och Erika 8 år ombord. På bloggen kan du följa livet ombord under segling med barn och tillsammans med andra barnfamiljer som de träffar på vägen.

Mycket informativ fakta och fina bilder hittar Du på Loupans webbsida. Med ombord över Atlanten är föräldrarna Per Berg, Ulla Lilja Berg och sönerna Martin 26 och Björn 33.

Paul och Sheryl Shard, som lever ombord sedan 22 år på sin Southernly 49, Distant Shores 2, deltar och filmar seglingen för TV kanalen travelchannel . Deras TVserie, Distant Shores, visas 4ggr per vecka och ses bäst via UK, engelska TV kanalen. De har filmat kuster runt om i världen från sin båt, också i Sverige.

Starten som skulle gå den 25 november sköts upp, för andra gången i ARCs historia, på grund av hårt väder. Det blåste sydlig kuling med hög sjö upp till 6 meter höga vågor. Endast 34 båtar startade. De flesta ur racingklassen. Nio av dem gick tillbaka till hamnen i Las Palmas för att vänta ut vädret. 194 båtar startade nu tisdagen den 27e i vind som vänt till medvind i 10-15m/s med en våghöjd på 2 meter i början, senare 3-4 meter. Seglingen över Atlanten tar ca två till fyra veckor.

Text och bild: Gia Gunilla. Artikel kommer i Båtliv i vår.

Bildtexter:

Loupans besättning

Börje med sonen Johan 16 år på Triumph

Teambuilding med Magnus Olsson. Styrbords Lewmarvinsch tas isär och smörjs på Triumph

Krysstart framför startfartyget för några få båtar i Racingklassen

Starten uppskjuten på grund av dåligt väder. Båtarna kvar i hamn

Paul och Sheryl på Distant Shores 2 i sitt hem sedan 22 år, en Southerly 49,

Brygga S, Freewheels brygga. Två dagar före start.

Göteborgs universitet samlar 100 europeiska havsforskare i Bryssel för att tillsammans enas om framtiden för nätverket EuroMarine och havsforskningen Europa. Under de senaste två åren har ledande europeiska havsforskare träffats för att väva samman tre separata nätverk till ett nätverk, EuroMarine, som täcker allt från gener till ekosystem.

– Det blir allt viktigare inom havsforskningen att ta helhetsgrepp och undersöka samma problem från så många olika perspektiv som möjligt. Därför måste kunskapsutbytet mellan forskare från olika discipliner bli mer effektivt. Det är till exempel viktigt att information om en fisks gener når fram till forskare som studerar miljön där fisken lever och tvärtom, säger Mike Thorndyke på Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, som under snart två år har samordnat planeringsarbetet för EuroMarine.

Det sista mötet inför att förverkliga EU-projektet EuroMarine, som är ett tvärvetenskapligt nätverk om havsforskning, organiseras av Göteborgs universitet i Bryssel med bland annat högprofilerade talare från EU-kommissionen, som Anne Glover, EU:s första vetenskapliga chefsrådgivare och Donald Dingwell, generalsekreterare för European Research Council (ERC).

– Vi förväntar oss minst 100 havsforskare på mötet och de kommer att få veta mer om det senaste inom havsforskning och får dessutom vara med och påverka vägen framåt för EuroMarine-projektet. Detta är otroligt viktigt för ett fortsatt framgångsrikt Europa, säger Mike Thorndyke.

När EuroMarine är etablerat i början av 2013 kommer nätverket att arbeta med att utveckla strategier och tjänster för att göra prioriteringar för forskningen, underlätta informations-och kunskapsutbyte mellan forskare och att utbilda kommande generationer av multidisciplinära marina forskare.

– Haven längs de europeiska kusterna är en fantastisk resurs för alla européer med fiske och vattenbruk och även havet som en källa för vårt välbefinnande. Men kusterna är utsatta för överutnyttjande, klimatförändringar och ett ökat befolkningstryck. Vi behöver mer kunskap, det är faktiskt så att vi vet mer om månen än vad vi gör om våra hav, säger Mike Thorndyke.

Det finns även möjlighet att följa mötet via en web broadcast.
Info: www.euromarineconsortium.eu

Nu finns det en hemsida för alla i Västerås som drömmer, har båt, jobbar i eller runt Mälaren. På sajten ska alla som har frågor som rör det lokala båtlivet i Västerås kunna få mer information.

– Idén kom efter många motgångar från kommunen och dess tankar kring båtfrågor, husbyggnationer, kort sagt så har man eller på god väg att slakta båtlivet i Mälaren, säger Thomas Björklund som står bakom sajten.

Thomas är även NFB förhörsförrättare och driver ett företag, Västerås Skeppshandel.

– Båtplatser försvinner, ingen plats för företagen, klubbarna med ungdomsverksamhet har svårt att ha råd med lokaler i anslutning till vatten, nä nu är det boende som tar över. Därav en sida för att visa att vi båtägare är en betydande del av stadens invånare, jag hoppas även att vi kan dra till oss fler nya båtägare i framtiden.

– Ett problem är att klubbarna ofta “bara” tänkt på sina båthus, fendrar eller klubbholmar och inte samlat båtkollektivet och fört en talan mot kommunen, men nu finns den “sidan” som kanske kan förändra båtlivet för oss Västeråsare.

Info: www.malarstadensbatvanner.se

Kommentarer

Tom Hedberg 22:07:49 2012-11-27

Är väl dags att det händer något, annars är vi inte mer sjöstad än Örebro…

– skattkista med båtprylar för 100 000 kr delas ut

Nu är det dags att utse ”Sveriges Bästa Båtklubb 2012”. Vinnaren utses av Båtlivs läsare i samarbete med en jury från tidningen och Svenska Båtunionen, som är riksorganisation för landets båtklubbar.

De tidigare vinnarna är Heleneborgs Båtklubb (2010) och Sandö Hamn (2011). Båda dessa båtklubbar är föredömen med sin fina och omfattande verksamhet inom flera områden.

Nu hoppas vi att tillsammans med Båtlivs läsare hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens kriterier och kanske tillför ytterligare något. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna och därmed kan avgöra frågan.

Den klubb som utses bör uppfylla dessa kriterier:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

All information om tävlingen finns på en hemsida: www.AretsBatklubb.se

Vinnaren av Årets Båtklubb 2012 får ta emot sitt pris under högtidliga former på Båtmässan i Göteborg. Priset delas ut fredagen 1 februari i Nord West Yachts monter. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Anne Adre-Isaksson, SBU-redaktör Båtliv, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv. Omröstningen är öppen till och med 11 januari 2012.

Bilden:
Förstapriset i Årets Båtklubb 2012 är en sjömanskista från Nord West & Najad fylld med båtprylar värda över 100 000 kr. Rösta på din favoritklubb på www.AretsBatklubb.se

Sponsorer till Årets Båtklubb
Följande företag är sponsorer och leverantörer av priser till Årets Båtklubb 2012:
Alde
AxTech
Baltic Safety Products
Båtsystem
Comstedt
Fri Marin
Frigus
Garmin
Gecea
Hjertmans
Johnson Pump
Jotun
Kemiprodukter
KG Knutsson
Kvar på listan är följande:
Nord West & Najad
Plastimo
Poly Produkter
Roca
Seldén
Sportmanship
Sweboat
Swenautic/Tedo
Svenska Sjö
Thermoprodukter
Unimer
Watski
Volvo Penta

Svenska Båtunionen ska fortsätta planeringen för ett sammangående med Svenska Seglarförbundet. Med knapp majoritet vann styrelsens förslag vid SBU:s Unionsråd och extra Båtriksdag som hölls söndagen 25 november på Lidingö.

Hela 16 båtförbund röstade för att avsluta arbetet för en sammanslagning medan sju förbund – de största inom Unionen – röstade för styrelsens förslag att gå samman.

Detta innebär att det slutliga avgörandet kommer att ske vid ordinarie Båtriksdag i mars 2013.

– Det här kommer att påverka styrelsens och arbetsgruppens arbetssätt på hur vi ska hantera frågan. Det krävs 2/3 majoritet för en överenskommelse för ett beslut att slå samman organisationerna och det hade vi inte igår. Frågorna om samarbete finns kvar men vi kanske ska hitta andra vägar, säger SBU:s ordförande, Bengt Gärde.

Debatten inför den extra Båtriksdagen (bilden) har varit intensiv, framför allt från motståndarna till en sammanslagning. Vid Båtriksdagen fördelas totalt 187 röster, varav styrelsens förslag fick 99 och motståndarna 88 röster.

Dessa båtförbund röstade för en fortsatt planering (Motion 2):
Navis
Norrbottens BF
Roslagens BF
Skånes BF
SMBF
Västerbottens BF
Västkustens BF

Dessa båtförbund röstade för att avbryta planerna (Motion 1):
Blekinge BF
Dalarnas BF
Gästriklands BF
Hjälmarens BF
Hälsinglands BF
Lidingö BF
Mälarens BF
Smålands BF
Sommens Sjöråd
Sörmlandskustens BF
Vänern Väst Dalslands Kanals BF
Värmlands Bergslags BF
Värmlands BF
Västernorrlands BF
Östergötlands BF
Östra Vänerns BF

Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Kalevi Jardevall Vadstena Båt o Fiskeklubb, tel 07 15:27:04 2012-11-26

Ordförande Bengt Gärde borde avgå med omedelbar verkan. Gäle företräder inte SBU utan har tydligen andra intressen. Den enkät som BÅTLIV utförde vecka 47, resultate blev 42% ja 58% Nej till forsatt utredning, att man omedelbart avbryter samarbetet att SBU skall vara fristående. Gärde fick inte heller gehör på Unionsrådets möte. Ändå fortsätter Gärde mot medlemmarnas nej att köra vidare. Detta är maktmisbruk och han företräder inte SBU, Fel man på en sån viktig post där han skall varata SBUs intressen och inte förgöra SBU, AVGÅ.

Demokrati 20:06:00 2012-11-26

Gärde företräder nog SBU. En båtriksdag har ju beslutat att utreda den här frågan och beslut skall tas (av medlemmarna) på Båtriksdagen 2013. Tramsigt att i halvtid ta upp frågan om att lägga ned arbetet – vi framstår ju som tomtar som inte kan ge vår styrelse ett uppdrag från ett år till ett annat. Skäms tamejfan.

Harald Mårtensson 20:33:13 2012-11-26

Båtriksdagen 2012 beslöt att fortsätta utredningen av en sammanslagning med SSF. Ett övertygande förslag skulle tas fram för ett första beslut (av två) vid en Extra Båtriksdag hösten 2012, i samband med Unionsrådet. Unionsstyrelsen lade in denna Extra Båtriksdag i mötesplaneringen, men eftersom förslaget inte var färdigt, ändrades planerna.
Stadgans lydelse tvingade oss att, för att kunna lägga ett motförslag, begära en Extra Båtriksdag innan vi kände till Unionsstyrelsens ändrade planer. Att unionsstyrelsen inte följde Båtriksdagsbeslutet kan inte vi "andra" ta ansvar för.

ola 06:30:14 2012-11-27

@kalevi, menar du att en enkät på Båtlivs hemsida skall vara grund för beslut i SBU ? Och inte det som beslutas på en båtriksdag?
För övrigt tycker jag det är intressant att de stora förbunden som har verksamhet och en rotation i styrelserna tycker på ett sätt och de små i många fall pytteförbunden röstar för ett bibehållande.

Måsen 09:04:52 2012-11-27

Bengt Gärde och Björn Afselius . Det är hög tid att avgå nu. Ni har ett stort misstroende emot er. Ni har kört i diket då ni inte lyssnat på medlemsförbunden. Och om ni klamrar er kvar lägg ner planerna på samgående. Ni får aldrig 2/3 majoritet. Vi vill inte att seglarna roffar våra pengar.

Truten 09:15:28 2012-11-27

Hur många egna röster sitter Bengt G på? Nästan 25% kanske. Snacka om maktmissbruk.

Måsen 09:17:48 2012-11-27

Ola
Och hos SSF är det tvärtom. Det stora distrikten Stockholm och Västkusten är emot och de små kanske är för? Blir säkert ett bra samarbetsklimat.

Steffo 10:07:55 2012-11-27

Funderar bara på vad som händer om det blir en sammanslagning och vad händer om det inte blir. Vad jag förstått så kommer SBU inte klara ekonomin som verksamheten ser ut nu (höjda medlemsavgifter?). I SSF ser man nyttan med att ha ett större underlag att presentera till RF (mer pengar från centralt håll och slippa höja medlemsavgifter?). Delar av båda förbundens medlemmar har samma farhågor, dvs att de andra skall ta den förstes pengar. Att den ena eller andra parten roffar åt sig pengar tycker jag är en ganska löjeväckande tanke. Det är väl i stället en samordningsvinst alla skall kunna tillgodogöra sig. Men sitter det en massa äldre herrar som är rädda om sina inpinkade revir kommer denna sammanslagning inte ske och ingen utveckling heller för den delen.

"Det var bättre förr"

Olof Malmlöf 10:26:43 2012-11-27

Det är inte seriöst att "kräva" Bengt och andras avgång nu då det finns ett mandat och uppdrag att utreda frågan. Jag – och många klubbar – har dock tillräcklig överblick redan och kommer att rösta nej. Vår båtklubb kommer att lämna SBU om det blir en sammanslagning. Det är fullständigt obegripligt vad båtliv har att göra med idrott och riksidrottsförbundet. Jag ägnar mig inte åt idrott när jag är ute med min båt. På den tid jag kappseglade kände jag ingen identifiering med idrottare. Detta är dumheter. Det går att vitalisera SBU på annat sätt och genom att ställa oss själva de fundamentala frågor vilken roll SBU skall spela för båtklubbarna framgent. Många nya båtägare är inte intresserade av båtklubbar överhuvudtaget och är de knutna till idrotten blir intresset om möjligt ännu mindre. Jag direkt ogillar flera av de dogmer som förhärskar inom RF. Jag valde segling en gång för att distansera mig från bl.a fotboll, dess ledare och kollektivistiska livsuppfattning!

Björn Afselius 13:57:18 2012-11-27

Nu när den värsta krutröken lagt sig vore det intressant att ta del av idéer om hur SBU ska vitaliseras och vilken verksamhet som klubbarna efterfrågar. Får i så fall den verksamheten kosta mer än vad den gör idag?

Stockholm 15:45:00 2012-11-27

Om jag minns rätt röstade väl Stockholm FÖR att fortsätta arbetet på Seglardagen 2012. Så om de nu plötsligt är emot är väl frågan om det är Stockholmsklubbarna eller distriktsordföranden som är emot. Han vill ju annars att hans egen klubb Dalarö skall gå ur SSF för att han istället skall få starta en egen seglarklubb i SSF, så vilken sida han står på är oklart. Intressant att han då fick mothugg i Dalarö som tyckte det var viktigt med seglingen och att fortsätta vara med i SSF. Det är inte lätt det här.

Måsen till Bengt Gärde 17:11:18 2012-11-27

Tilläggas bör att det ojämförligt största förbundet – Saltsjön Mälarens Båtförbund SMBF- som själva innehar 50 röster röstade för en fortsättning av sammanslagningsplanerna, trots att tre av deras största båtklubbar hävdar att förbundsstyrelsen inte har skaffat sig mandat att rösta över huvud taget i frågan, och att man därför kommer att väcka misstroende och neka styrelsen ansvarsfrihet vid SMBF:s nästa årsmöte.

Snyggt jobbat Bengt Gärde!!!

Hajen till Måsen 18:32:47 2012-11-27

Tre klubbar av drygt 240 är väl bäst att tillägga. Demokarti behöver inte innebära att alla tycker samma sak och majoriteten har sagt sitt. För övrigt tillhör Bengt Gärde Lidingö Båtförbund.

Bosse Andersson 21:44:10 2012-11-28

Inom SMBF kommer 10 av totalt 15 personer i styrelsen att avgå. Vissa har redan skjutit in stolarna och lämnat styrelsen. De tre klubbarna måste ha haft oerhört rätt i sina påhopp. Skönt att någon klubb vågade säga ifrån.
SMBF ska hjälpa sina medlemmar och inte vara parasiter på klubbarna.

Sneseglaren 17:15:54 2012-11-29

Säg NEJ till sammanslagning. Jag citerar från RF’s policy: "Att RF i samverkan med SISU och nykterhetsrörelsen tar upp alkoholfrågorna i sin ledarutbildning för att stimulera förbund, föreningar, ledare och aktiva till diskussioner i syfte att nå en samlad policy anpassad efter det egna förbundets och den egna föreningens förutsättningar". Så nu skall vi vara tvugna att SAMARBETA med de så kallade nykterhetsrörelserna? Vad tusan har de med båtliv att göra?

SOLEN 18:08:44 2012-11-29

Intressant att läsa senaste AU protokollet från Båtunionen 27/11.
Vi fortsätter att utreda enligt tidigare plan men nu skall också ett alternativ förslag utvecklas. Alternativ till vad? Något skarpt förslag har ju styrgruppen inte lyckats att prestera trots att snart två år gått. Och på vems uppdrag skall detta alternativ bygga? Bengt, Inge, Hans, Lasse och Sten det är dags att fundera på reträtt och lyssna på medlemmarna?

Molnet 11:55:16 2012-12-06

SOLEN: Alternativ till samgående, får man väl gissa eftersom det i demokratisk ordning beslutade uppdraget var att utreda förutsättningarna för ett samgående. Gissar att US lyssnar på medlemmarna mer än SOLEN vill erkänna och ser att majoriteten till förmån för ett samgående har minskat.

Nu på lördag öppnar Theodor och Sören Colbing ett litet skärgårdsgalleri i Nynäshamn. I det lilla skärgårdsgalleriet, som heter ”Colbings Sjöbod”, är Theodors och Sörens bästa bilder representerade i en permanent utställning.

Motiven är främst från skärgård, kust och hav. Givetvis visas den uppskattade kollektionen med seglingsmotiv från sommarens fantastiska Jubileumsregatta.

– Många kunder och skärgårdsintresserade har frågat efter en lokal, typ ett galleri, där min son Theodors och mina alster visas, berättar Sören Colbing.

– Det är med stolthet vi nu kan erbjuda en permanent utställning i en inspirerande skärgårdsmiljö.

Förutom fotografier, tavlor, konsttryck och digigraphier finns där Colbings skärgårdsböcker till försäljning.

Dessutom visas skisser och bilder på Colbings miljöbåtprojekt – de tre båtmodellerna i serien ”Skärgårdsströvaren”. ”En tanke med Colbings Sjöbod är att man ska få inspiration när det gäller fotografering, skärgård, miljö och båtar”, säger Sören Colbing.

Priset ”Miljöpärlan” för finfina insatser inom miljöområdet ska delas ut under 2013. Förslag på pristagare mottages till och med september 2013. Därefter beslutas vem som får ”Miljöpärlan 2013”. En lista på den eller de som VERKLIGEN INTE får miljöpriset kommer att uppdateras kontinuerligt.

Premiär: COLBINGS SJÖBOD öppnar lördag 24 november
Adress: Fågelgatan 42, Nynäshamn

Info: www.colbing.se

Foto: Theodor och GUnilla Colbing.

Mellan en och två tredjedelar av de marina arterna i världshaven är fortfarande oupptäckta. Det visar en beräkning som presenteras i den välrenommerade tidskriften ”Current Biology”. Forskare vid Göteborgs universitet har deltagit i kartläggningsarbetet.

Forskare runtom i världen har medverkat när marina arter kartlagts och en heltäckande databas, Word Register of Marine Species (WoRMS), skapats. För första gången kan forskarna erbjuda en detaljerad översikt av artrikedomen i havet.

Internationellt samarbete kring kartläggningen
En som deltagit i arbetet är zoologen Christer Erséus vid Göteborgs universitet.

– Vi är 120 specialister på olika organismgrupper som redovisat kunskapsläget för de arter vi känner till idag. Vi har sedan gjort en kvalificerad uppskattning av hur många arter som tycks återstå att upptäckas inom varje grupp. En utgångspunkt för detta har varit hur många nya arter vi funnit när vi för första gången undersökt faunan eller floran i en särskild del av världshaven, säger Christer Erséus.

Minst en tredjedel av havsarterna är fortfarande okända för forskarna trots att fler arter än någonsin beskrivits det senaste decenniet. Hittills har totalt 226 000 arter beskrivits, vilket betyder att de fått sina vetenskapliga namn, medan 65 000 fortfarande ligger i olika samlingar och väntar på att bli beskrivna.

En miljon arter i haven
Forskarna menar att det kan finnas uppemot en miljon marina arter totalt, eller möjligen något färre. Merparten är troligen mindre kräftdjur, blötdjur, maskar och svampdjur och man räknar med att kartlägga majoriteten av dessa under detta århundrade.

– Det finns grupper av organismer där vi vet att nära hundra procent är kända, till exempel sälar, och andra där vi fortfarande bara känner till några få procent av arterna. Det senare gäller min egen specialitet som är en grupp småmaskar.

Kartläggningen är viktig för det fortsatta arbetet med att ta reda på vilka arter som är utrotningshotade och vilka insatser som krävs för att bevara artrikedomen.

– Som väl alla vet är hoten idag mot havens många livsformer både stora och globala. WoRMS-databasen ger oss åtminstone en möjlighet att hålla en viss ordning på denna stora del av jordens totala artmångfald.

Komplicerat att kartlägga
Det här är första gången som forskare över hela världen samarbetat för att presentera en global katalog av de marina arterna. Arbetet har varit svårt eftersom bland annat en art kan ha flera synonymer. Var och en av valarterna har till exempel i genomsnitt 14 olika namn.

– Ja, speciellt den äldre zoologiska litteraturen ställer till det för oss, då många arter blivit beskrivna flera gånger, på ett ganska knapphändigt sätt och under olika namn, men det är ju bara ett namn som ska gälla och räknas.

Forskarna hoppas nu att WoRMS-databasen ska stimulera även andra biologer att samarbeta för att inventera alla arter som lever på jorden, även de som lever på land och i sötvatten.

Länk till artikeln: http://www.cell.com/current-biology/retrieve/pii/S0960982212011384

Idag delar Världsnaturfonden WWF ut utmärkelsen Climate Solver för klimatinnovationer – i år med fokus på smarta energitjänster, inte minst med tanke på fattiga utvecklingsländer.

Bland dem som belönas finns entreprenörer som satsar på vågkraft, energieffektiva LED-belysningssystem för växthus, soldriven laddning för elbilar och mobiltelefoner paketerade som tjänster – samt produktion av pellets från biomassaavfall för effektiva spisar.

– I dagarna har Världsbanken i en ny rapport visat att vi går mot en värld med 4 graders temperaturhöjning år 2100. Om vi ska undvika katastrofala klimatförändringar, måste vi snabbt överge vårt beroende av ohållbara energisystem och satsa på ren och förnybar energi. Det finns gott om klimatinnovationer med en potential att radikalt minska utsläppen av koldioxid, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige.

Det största hindret för framgång för nya tekniker är bristen på finansiering både från staten och det privata näringslivet. Miljöteknikbranschen omsätter över 200 miljarder euro globalt – vilket motsvarar intäkterna från den globala elektronikindustrin.

– Det är hög tid för den finansiella sektorn att ta en mer aktiv roll och stötta lösningar som drastiskt minskar koldioxidutsläppen. Finansiella aktörer behöver öka sin kännedom om hur deras investeringar påverkar vårt klimat. I samråd med politiska beslutsfattare kan de bidra till att utveckla finansieringsmodeller som ökar investeringarna i omställningen mot ett hållbart energisystem., säger Magnus Emfel, ansvarig för klimatinnovationer WWF.

Läs mer om de nya klimatentreprenörerna och WWFs arbete för att påskynda ut vecklingen och spridningen av klimatinnovationer: www.climatesolver.org

WWF Climate Solvers 2012
Powerfy AB – solelsdrivna mobilladdare: www.powerfy.se
Erbjuder laddning av mobiltelefoner på en marknad där 500 miljoner mobiltelefonanvändare saknar tillgång till elektricitet. Genom ett hyrkoncept ger Powerfy lokala entreprenörer möjlighet till arbete. Användaren sparar restid för att få tillgång till det fasta elnätet och behöver inte investera i egen energiproduktion.
Solelia Greentech AB – solcellsladdning för elbilar, www.solelia.se
Solelia Greentech hyr ut och säljer soldrivna laddningsstationer till företag för laddning av elbilar och hybrider med helt ren solel. Den el som inte används för laddning direkt när solen skiner sparas på ett särskilt solkonto som kan användas senare.
Emerging Cooking Solutions AB – www.emerging.se
Tillverkar pellets från biomassaavfall som erbjuds i abonnemangsform tillsammans med effektiva spisar i utvecklingsländer, där avskogning och energifattigdom är svåra utmaningar.
Heliospectra – Effektiv växthusbelysning, www.heliospectra.com
Företaget utvecklar ett smart ljussystem som både gynnar tillväxten hos plantor i växthus och sänker energiförbrukningen. Sensorer läser av om plantorna får för mycket eller för lite ljus och reglerar lamporna. Energi sparas eftersom lamporna utnyttjar en större del av ljusets spektrum och bara används när de behövs.
HiNation AB – HiLight Solar Light och laddning, www.hination.com
HiLight är en solcellsdriven lampa med laddningsfunktion för belysning och laddning av mobiltelefoner, MP3 och liknande för den stora del av världens befolkning som saknar tillgång till modern elektricitet.
Waves4Power AB – Ocean Power, www.waves4power.com
Utvecklar, bygger och säljer en hållbar vågkraftteknik som möjliggör användning av den stora potential energin i havsvågor erbjuder för att skapa elkraft.

”Världens vackraste fjord” Hjörundfjorden i Sunnmöre blir en fast del av Hurtigrutens höstseglatser från och med 2013. Det är första gången på 20 år som man väljer att ändra rutten för ”Världens vackraste sjöresa”.

Efter ett framgångsrikt test med elva avgångar under hösten 2012 har man beslutat att ”Världens vackraste sjöresa” ska besöka det, som många betraktar som ”världens vackraste fjord”, på fast basis varje höst från och med 2013. Hjörundfjorden blir en unik destination i Hurtigrutens höstkoncept ”Autumn Gold” och kommer att besökas under perioden 1 september–31 oktober 2013.

Hjörundfjorden betraktas av många som den mest traditionsfyllda, klassiska norska fjorden av dem alla. Den ligger mitt ibland de majestätiska fjällen i Sunnmörsalperna och bjuder på reseliv med historiska inslag. Det var hit som kejsar Wilhelm II av Tyskland helst åkte på sina årliga besök i Norge i slutet av 1800-talet.

Hurtigruten är den enda operatör som är aktiv året om längs den norska kusten och lägger stor vikt vid att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser, oavsett om det är på land eller ombord under resans gång.

– Vi strävar efter att vara en unik och autentisk reselivsprodukt, och att ha med Hjörund-fjorden på listan över seglatser är en viktig del av detta arbete. Det är en fjord med en helt fantastisk natur, fjäll vid havet och inte minst ett levande lokalsamhälle med en fascinerande historia. Det var hit som kryssningsfartygen gick i den norska turismens späda begynnelse, vid tiden då Hurtigruten etablerades år 1893, säger kommunikationschef Ragnar Norum.

I samband med att man anlöper Urke i Hjörundfjorden kommer Hurtigruten att erbjuda utflykten ”Ett litet stycke Norge” i Norangsdalen, en av landets vildaste och smalaste dalar. Dessutom kommer man att inta en liten måltid på det speciella Union Hotel Öye. Gästerna kommer också att kunna gå runt i de vackra omgivningarna.

– Testerna som vi gjorde i höstas har övertygat oss om att Hjörundfjorden har det som vi är ute efter – genuina och unika upplevelser, lokala historier och fascinerande natur. Det här kommer att uppskattas av både våra gäster, det är vi övertygade om, säger Norum.

Seglatserna in till Hjörundfjorden läggs upp som en del av höstkonceptet ”Autumn Gold”, som fokuserar på årstidens fantastiska färger och smaker. I likhet med vinterkonceptet ”Hunting the light” och vårens ”The Arctic Awakening” erbjuder höstkonceptet aktiviteter på däck, egna föredrag och speciella utflykter knutna till årstiderna. Vi har dessutom utvecklat en helt egen meny ombord som tillägnas hösten.

Under perioden 1 september–31 oktober 2013 kommer Hurtigruten att avgå från Ålesund kl. 9.30. Efter en seglats på omkring 30 nautiska mil ankommer man Urke vid Hjörundfjorden omkring kl. 11.30. Där blir fartyget liggande till omkring kl. 15.00, då det återigen sätter kurs tillbaka till Ålesund med ankomst kl. 17.30.