Motorbåten med den lite märkliga beteckningen K-24 lanserades i maj 2012. Båten, som tillverkas i Finland, föddes ur drömmar och passion för båtlivet. Den erfarna båtägaren Carl Krause ville ha en elegant båt från vilken allt överflödigt skalats bort. Under årens lopp tog båten form och Krauses planer konkretiserades till båtdesigner Kamu Stråhlmans ritningar. Resultatet blev en stilren 24-fots DC-båt, där varje detalj har utformats professionellt utan avkall på kvalitet.
Motoralternativen inkluderar MerCruiser 260 hk bensinmotor eller 265 hk diesel och Volvo Penta 220 hk diesel D3.
K-24 båtarna är handtillverkade i finska Karislojo. Båtarnas höga kvalitet garanteras av yrkeskunniga båtbyggare. K-24 är en glasfiberbyggd båt i vilken man använt mycket teak samt ljus ek i förkabinen. Öppna ytor och rymlighet var Krauses utgångspunkter vid planering av K-24 båten. En snygg båt utan oväsentligheter.
Genom designen strävade Krause till att underlätta användning och finna praktiska lösningar. Samtidigt som han förenklade föddes också distinkta och innovativa lösningar till de olika detaljerna i båten.
Enkel design – njutbart båtliv
Krauses tanke om nöjesbåtar är enkel – njutning. I K-24 motorbåtens utformning ses användarvänlighet och de klara linjerna är iögonenfallande.
Det är lätt att röra sig på ett öppet och ett genomgående jämnt walk around däck.
Däckets sidor är breda och trapporna har planerats så att man snabbt och lätt skall kunna röra sig vid båthantering.
I förarkabinen finns alla navigeringsinstrument tillgängliga på en beröringsskärm. Man har planerat en öppen utsikt från förarkabinen. En speciell funktion är kapellet som är snyggt ingömt ovanför vindrutan. Vid regn kan man lätt dra ut kapellet med hjälp av längsmed gående skenor.
I K-24 båten finns det gott om stuvningsutrymmen. På däck finns det totalt 6 luckor; en på fördäck och fem på akterdäck.
Under sitsarna i förarkabinen finns det också gott om stuvningsutrymmen. Som extra utrustning kan man få en kyllåda och en spis under den ena sitsen. Dessutom finns det utrymme för båtshake, åror eller paddel under däckstrapporna.
K-24 båten är planerad för bekvämt båtliv. Goda stuvningsutrymmen och den rymliga kabinen möjliggör bekväma övernattningar.
Kabinen består av två bäddar och förvaringsutrymmen. På babord sida finns en koj och nattduksbord. På styrbord sida finns, förutom en koj, också ett utrymme som vid behov kan användas som toalett. Också under kojplatserna finns stuvningsutrymmen.
K-24-båten kommer att ställas ut på Helsingfors Båtmässa 8-17.2013. Båtliv arrangerar en resa till mässan (se separat annons på hemsidan och i Båtliv nr 6-12).
Info: www.k24boats.com
Tekniska specifikationer
Längd: 7,66 m
Bredd: 2,48 m
Djupgång: 0,80 m
Motor: 220-260 hk
Vikt: 2 100 kg
Hastighet: 43 kn (260 hk bensin, MerCruiser 5.0 MPI)
Bränsle: 270 liter
CE klass: C
Kojer 2
Material: Glasfiber
Motoralternativ: MerCruiser TDI 3.0 265 och Volvo Penta D3/220 DPS
Som en del av en intensiv sponsorkampanj väljer Volvo Personbilar Sverige nu att kliva in som ny sponsor för Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Seglingstävlingen har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten.
Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. Volvo Car Group, som är en aktiv sponsor inom segling genom världens mest krävande tävlingar Volvo Ocean Race, har även tidigare varit partner till evenemanget på Marstrand och väljer nu att återigen satsa på tävlingen.
– Volvo Personbilar Sverige är just nu mycket aktiva inom olika sponsorskap i Sverige och Match Cup Sweden är ett fantastiskt evenemang på vår hemmamarknad som vi vill vara en del av. Det är inte bara en av höjdpunkterna på västkusten utan också den största internationella seglingstävlingen i Sverige och därför ser vi det som en bra möjlighet för Volvo Personbilar att synas och träffa både gamla och nya kunder, säger försäljningsdirektör Kristian Elvefors.
Jan Torstenson är VD på Brandspot, arrangören bakom Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och han menar att Volvos satsning visar hur mycket intresse som finns för evenemanget.
– Att satsa på segling är något som ligger i tiden och svenska seglare har nått flera stora internationella framgångar och det är samtidigt en sport som idag är enkel att följa tack vare teknikutvecklingen med kameror på båtar och TV-produktion. På Marstrand kommer det till sommaren finnas unika möjligheter för publiken att följa en spännande sport och för en sponsor som Volvo Personbilar att nå ut med sina produkter, säger Jan Torstenson.
Stena Match Cup Sweden 2012 var en stor succé och slog nya sportsliga och publika rekord. Totalt 115 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan följde svensken Björn Hansen med besättning till seger i tävlingen.
Ungdomsstyrelsen beviljar 28,4 miljoner kronor till verksamheter som drivs av Romska Ungdomsförbundet, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, HIV Sverige och 50 andra projekt.
− Det är roligt att så många organisationer har sökt projektbidrag. Det är en rad spännande verksamheter vi säger ja till. Ett projekt handlar om ungas HIV-engagemang och ett annat ska undersöka hur medlemmar i Samarbetsorganet för etniska organisationer (SIOS) upplever rasism och diskriminering. Det tredje jag vill nämna är Judiska församlingen i Stockholm som driver ett projekt kring jämställdhet och hbtq-frågor, säger Per Nilsson, Ungdomsstyrelsens generaldirektör.
Tre av projekten:
– Judiska församlingen i Stockholm får 180 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag för jämställdhet bland nationella minoriteter. Projekt utifrån judiska utgångspunkter för ökad tillhörighet oavsett kön eller sexuell läggning. Församlingen ska samverka med Pridefestivalen, Svenska kyrkan, RFSL och Expo.
– HIV-Sverige får 150 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag till barn- och ungdomsorganisationer. Pengarna ska gå till projekt för att undersöka behovet av en egen plattform för unga som lever med HIV.
– Samarbetsorgan för etniska organisationer (SIOS) får 579 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag mot rasism och liknande former av intolerans. Pengarna ska gå till projekt för att fånga upp medlemmarnas upplevelser av rasism och diskriminering.
Under 2012 har organisationen tagit beslut om projektbidrag vid två tillfällen. De aktuella besluten ingår i den andra beslutsomgången. Ungdomsstyrelsens totala anslag för åtta bidragsformer är 66, 2 Mkr. Den här gången sökte 170 organisationer projektbidrag.
För mer information om bidragen http://www.ungdomsstyrelsen.se
Waxholmsbolagets vintertidtabell börjar gälla idag måndag 10 december. Det mesta liknar föregående års tabell men några ändringar sker inför vintertrafikens start.
Vintertidtabellen gäller hela vintern och fram till och med 18 april 2013. Vissa turer, som pendelbåten mellan Stockholm och Vaxholm, fortsätter under december men slutar gå från och med början av januari.
Bryggan Gatan på Runmarö har renoverats under hösten men öppnas åter för trafik i samband med vintertidtabellen. Om du ska till Nämdö finns det i vinter en nyinsatt kvällstur från Stavsnäs på onsdagar. Onsdagmorgnar finns också nya turer på sträckan Dalarö-Ornö.
Vid isläggning finns en särskild version av tabell 13 som gäller sträckan Stockholm-Husarö. Detta beror på att den snabbåt som trafikerar sträckan inte kan gå i is. Byte till istabell annonseras i god tid på båtar och på waxholmsbolaget.se. Vid osäkerhet har vår trafikupplysning alltid aktuella uppgifter.
Detta gäller även trafiken på tabell 28, 30 och 31 i norra skärgården, som vanligtvis trafikeras av mindre fartyg. Om det blir en hård isvinter kommer det större isgående fartyget Gällnö, som vanligtvis trafikerar mellersta skärgården, att gå på sträckan Furusund-Gräskö-Söderöra (tabell 28) vid veckosluten. Mellan Norröra och Söderöra ansluter svävare i dessa fall till båten.
Funderar du på att installera sugtömning från din båttoalett? Eller representerar du en hamn som ska installera en sugtömningsanläggning? Observera då att den standard som gäller för sådan utrustning är EN ISO 8099:2000.
Pressmeddelande:
I och med det kommande förbudet att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i vattnet har frågan aktualiserats om vilken standard som gäller för sådan utrustning, såväl på båtar som i sugtömningsanläggningar i hamnar. Det råder missuppfattningar om detta hos både användare och tillbehörsfirmor. Transportstyrelsen vill därför förtydliga vilken standard som ska användas.
Europastandarden EN ISO 8099:2000 gäller som svensk standard för system för tömning av toalettavfall från fritidsbåtar. Den specificerar krav på design, konstruktion och installation av system för uppsamling av toalettavfall för båtar upp till 24 meter. Den gamla standarden (ISO 4567) är upphävd. En av anledningarna till att ISO 8099:2000 kom till var att man inte skulle behöva använda sig av adapter mellan båt och sugmunstycke för att reducera utsläppen vid sugning och rengöring av adapter.
Tyvärr finns de ISO 8099:2000-reglerade utrustningarna varken på bild eller till försäljning hos majoriteten av tillbehörsbutikerna. Det gör det mycket svårt för båtägarna att installera rätt lösning för att kunna lämna båttoalettens avfall i land genom sugtömning. Tillbehörsbutikerna säljer praktiskt taget bara förskruvningar enligt den gamla standarden och de flesta är okunniga om den nya standarden. De senaste åren har det även förekommit ett stort antal falskmärkta däckförskruvningar på marknaden, med tillhörande adapter som följer den gamla standarden ISO 4567.
Viktigt att ny standard används
Befintliga mottagningsanläggningar för sugtömningen har i många fall felaktiga munstycken som inte passar ihop med båtens gör att adapter måste användas. Av Sveriges sugtömningsstationer har cirka 80 procent ett koniskt sugmunstycke enligt ISO 4567. Idag, med den nya standarden, ska ett cylindriskt sugmunstycke som sätts i däckförskruvningen användas, ingen adapter behövs.
– Vi ser det som mycket viktigt att den nya standarden används, eftersom felaktiga och inte kompatibla delar leder till läckage och olägenheter, för både användare och miljö, säger Lina Petersson, handläggare fritidsbåtar och miljö på Transportstyrelsen.
Läs mer om förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar.
Fakta
EG-direktiv om förebyggande av utsläpp och installationer som underlättar transporten av avfall till land
I EG-direktiv 94/25/EG, det så kallade fritidsbåtsdirektivet, (kompletterades 2003 (2003/44/EG)) anges som väsentligt säkerhetskrav i avsnitt 5:
“Fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara konstruerade på så sätt att oavsiktliga utsläpp av förorenande ämnen förhindras. Fritidsbåtar som är utrustade med toalett skall ha antingen
1.sanitetstank, eller
2.anordningar som gör att en sanitetstank kan installeras.
Båtar med fast installerad spillvattentank skall utrustas med en standardiserad utsläppsanslutning som gör det möjligt att koppla ihop mottagningsanordningarnas rör med båtens utsläppsrör.
Därutöver skall varje öppning i skrovet avsedd för toalettavfall vara försedd med en ventil som kan säkras i stängt läge.”
Båtar – System för uppsamling av toalettavfall (ISO 8099:2000)
Small craft – Toilet waste retention systems (ISO 8099:2000)
Sammanfattning av standarden ISO 8099:2000.
I standard ISO 8099:2000 återges sedvanliga principer för funktion, åtkomlighet och underhål. Bland annat finns krav på vilka temperaturer, ämnen och produkter systemet ska tåla och att det ska vara lukttätt. Vidare får systemet inte läcka ut gas eller toalettavfall genom toaletten vid krängning och stampning.
Tanken ska gå att rengöra. Alla tankar ska ha anordning som möjliggör att avgöra när de är fyllda till ¾ av full volym. Tank som är placerad så att det är möjligt att inspektera den utan att någon del av båtstrukturen behöver avlägsnas kan alternativt vara utförd så det är möjligt att se när tanken är fylld till ¾ av full volym. Tanken ska ha ventilation till fria luften som är funktionsduglig upp till 20° krängning med tanken fylld till 90 %.
Ventilationsledningens tvärsnittsarea ska uppfylla vissa krav beroende på tankstorleken. Klenare ledning kan godtas om tanken har en automatisk ventil som släpper in luft så att sugtömningen inte ger upphov till skadligt undertryck. Ventilationsledningen ska tåla ett undertryck av 50 kPa (5 m vattenpelare). Tanken ska tåla ett undertryck av 20 kPa. Hela systemet ska tåla ett övertryck av 20 kPa.
Ledningar mellan toalett och tank och mellan tank och utsläppsöppning ska vara korta och ha slät insida samt en innerdiameter som uppfyller toalettillverkarens föreskrifter, eller annars vara minst 38 mm. Eventuell bordgenomföring för utsläpp genom bottnen ska uppfylla kraven för bordgenomföringar och kunna förseglas i stängt läge.
Utformningen av tömningsbeslaget på däck ska följa givna specifikationer och ska vara märkt med en symbol. Standarden anger vilka uppgifter som ska finnas i ägarens instruktionsbok rörande båten.
Kommentarer
Onödigt frampressat beslut. Varje gång Käppalaverket svämmar över motsvarar det väl alla småbåtars samlade utsläpp i hundra år! Sätt blöjor på fisken också!
Det kommer att bli mer toapapper och bajs på öarna i skärgården, folk kommer att använda toan mindre istället för att installera och använda sugtömning. Många vill inte använda torrdassen som finns i en del naturhamnar-tycker att det är äckligt och gör det i skogen intill hamnen.
Det är bättre att uppmana båtfolket att tömma toan på mest lämpliga ställen dvs utomskärs eller större fjärdar och inte strax innan hemmahamnen etc som ofta ligger i känsligare miljö.
Jag har nu (mars) lagt märke till att de tre stora handlarna har den nya standarden, men de saknar information. Varken Båtmiljö.se eller Transportstyrelsen har kunna visa mig hur munstycket ser ut. Har nu vänt mig till fabrikanerna för förhoppningsvis få ett vettigt svar.
Vid en ceremoni vid Norrköpings Hamn onsdagen 5 december överlämnade Lars O Grönstedt, Senior Adviser, Nord Stream, en gåva på drygt 400 000 kr till Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet. Gåvan lämnas från Nord Stream och dess huvudleverantör Saipem som under några år lagt ut sammanlagt 240 mil gasrörledning i två parallella rör på Östersjöns botten från Ryssland till Tyskland.
Norrköpings Hamn har fungerat som bas för Saipems hela Östersjöverksamhet under denna insats.
– Det svenska Sjöräddningssällskapet bygger helt på frivilliga insatser. Den har enorm betydelse för alla de människor som bor och rör sig vid kusten och de stora sjöarna. Det är en verksamhet som skapar trygghet och räddar liv till sjöss. Vi är stolta att kunna bidra ekonomiskt till en så respektingivande verksamhet, framhöll Lars O Grönstedt, Nord Stream.
– Vi är mycket tacksamma för denna gåva som möjliggör för oss att ytterligare utbilda och komplettera utrustning vid våra stationer i Östersjön, framhöll Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapet.
Sjöräddningssällskapets stationer på Gotland skulle vid krissituationer kunnat ingripa och skydda människor i nöd under projektet.
Många svenska företag och produkter har bidragit till den stora framgången med Nord Stream. Utöver betydande logistik, underhåll och serviceinsatser från företag i hamnarna Norrköping, Karlskrona och Slite kan nämnas att rören täcks av skyddande material från LKAB och att svenska mätfartyg från Marin Mätteknik (MMT) har kartlagt botten in i minsta detalj utmed den drygt 122 mil långa vägen.
Bildtext:
Fr. v. Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet, och Lars O Grönstedt, Senior Adviser, Nord Stream.
Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer, har beslutat att k-märka fartygen Siljan och Dellen med hemmahamn i Insjön i Dalarna respektive Moviken i Hälsingland. Genom k-märkningen vill museet uppmärksamma de historiskt intressanta fartygen som är värdefulla delar av det maritima kulturarvet. Sammanlagt är nu 115 fartyg i Sverige k-märkta.
– Historiska välbevarade fartyg har en stor betydelse för många maritima kulturmiljöer. Arbetet med att bevara och använda dem engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. Och ännu fler är de passagerare som kan få uppleva en resa ombord på de här flytande klenoderna, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.
Genom k-märkningen vill Sjöhistoriska museet verka för att värdefulla fartyg uppmärksammas, bevaras och brukas. Förhoppningen är att märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta vårt historiska arv. Fartygens ägare ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg eller som på annat sätt främjar kunskapen om sjöfartshistorien i svenska farvatten.
Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se
Fakta om båtarna
Ångvarpbåten Siljan k-märkt. Fakta:
Ångvarpbåt
Hemmahamn i Insjön
Byggd 1868, Stora Varvet, Stockholm
Material: Järn
Längd: 21.99 m, Bredd: 4.66 m, Volym: 56 brt
Siljan byggdes vid Stora Varvet i Stockholm 1868 på beställning av Stora Kopparbergs Bergslag AB. Skrovet fraktades på Strömsholms kanal till Smedjebacken och sedan vidare till Tunsta där det nitades samman. Fartyget hade ursprungligen en encylindrig ångmaskin på 16 hk och ett ångvarpspel. 1904 byttes maskinen och den compoundmaskin på 110 hk som fortfarande sitter i fartyget installerades. Siljan anpassades för att också användas i passagerartrafik.1966 köptes fartyget av nuvarande ägare som fortsatte med timmerbogsering till 1972. Idag används Siljan bland annat som representationsfartyg och bevaras med tydliga kulturhistoriska ambitioner.
Dellen – Sveriges äldsta k-märkta fartyg. Fakta:
Passagerarfartyg och bogserbåt.
Hemmahamn: Moviken i Norrdellen
Byggd 1861, Lindbergs varv, Stockholm
Material: Järn
Längd: 18.20 m, Bredd: 3.53 m, Djup: 1.93 m, Volym: 31 brt .
Dellen byggdes år 1861 vid Lindbergs varv, i Stockholm. Beställare var “Hudiksvall Steam Sawing Mill Company Limited of London”, på svenska Hudiksvalls Ångaktiebolag, i folkmun kallat för Engelska bolaget. Ångmaskinen var på 20 hkr. I aktern fanns en salong, och i fören fanns utrymmet för besättningen. Båten transporterades på järnvägsvagnar till Forsa, där den sjösattes. 1868 överförs fartyget till det nybildade Hudiksvalls Trävaruaktiebolag sedan Engelska Bolaget avvecklat sin verksamhet. Ångbåten Dellen blir kvar i Dellensjöarna med hemmahamn i Forsa. Hon användes främst för persontrafik men också varutransporter. Oscar II reste med fartyget under sin kröningsresa 1873. Dellen motoriseras 1952 och har byggts om ett flertal gånger för att anpassas till olika verksamheter och industriepoker. Under 1970-taler användes fartyget för beställningstrafik med upp till 50 passagerare. Från 2004 har fartyget successivt renoverats.
Thani Al Qamzi och team Abu Dhabi från UAE blev vinnare vid helgens båtracingtävling F1 GP of Sharjah. Al Qamzi tog snabbt ledningen och höll den hela vägen in över mållinjen.
Team Swedens förare Jonas Andersson och Erik Stark körde säsongens sista F1-tävling i Sharjah. Jonas startade som nummer två på startlinjen efter Sami Selio från Finland.
Erik Stark startplacering blev efter kvalificeringen som nummer nio.
Jonas Andersson från Frövi har fått flyt under senare delen av säsongen och körde in på en fjärde plats efter hårda strider med bland annat Sami Selio, Sami slutade på en femte plats.
Sveriges Rookie i F1, Erik Stark från Täby, körde in på en 16:e plats efter att tyvärr fått bryta vid varv 19 av 34. Erik låg på en tionde plats vid händelsen.
F1 GP of Sharjah:
1. Thani Al Qamzi, UAE
2. Terry Rinker, USA
3. Francesco Cantando, ITA
4. Jonas Andersson, SWE
16. Erik Stark, SWE
F1 2012 Seriepoäng totalt:
1. Alex Carella, Qat 79p
2. Phillippe Chiappe, FRA 62p
3. Thani Al Qamzi, UAE 60p
4. Sami Selio, FIN 60p
5. Ahmed Al Hameli, UAE 50p
6. Francesco Cantando, ITA 38p
7. Jonas Andersson, SWE 26p
Årets vinnare i Eurofin Trophy är Jesper Fors från Örebro.
Team Sweden’s F4 förare, Jesper Forss från Örebro, tog en andra plats efter huvudkonkurrenten Matthew Palfreyman från England. Därmed säkrade Jesper totalsegern i supporterserien Eurofin Trophy F4s. Engelsmannen körde bra och vann båda heaten men
Jesper körde säkert och kom in på båda andra platserna.
F4s 2012 Seriepoäng totalt:
1. Jesper Forss, SWE 205p
2. Matthew Palfreyman, GBR 200p
3. Tobias Munthe-Kaas, NOR 114p
Nu ska det bli enklare att ha koll på vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 600 000 kronor i bidrag till länsstyrelsernas gemensamma projektet ”Nationella fiskeregler” som leds av länsstyrelsen i Jönköpings län. Pengarna ska bland annat gå till att utveckla en hemsida.
Den nya hemsidan blir gemensam för landets alla länsstyrelser. Via ett så kallat ”tittskåp” ska besökaren via kartor kunna zooma sig in och ut på kustvatten, Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland, som ingår i projektet. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.
– Projektet kommer att göra det både roligare och enklare att fiska samtidigt som fiskbestånden kan skyddas på ett bättre sätt , säger Håkan Carlstrand, utredareenheten för biologisk mångfald på HaV.
Fritidsfisket är en populär sysselsättning och viktig nyttjare av fiskbestånden. Undersökningar som Statistiska Centralbyrån, SCB, gjort visar att över en miljon svenskar fritidsfiskar varje år. Enligt en rapport från Fiskeriverket från 2009 så fiskar sju av tio barn och ungdomar i åldern 10 – 15 år.
Det stora intresset innebär att fritidsfisket behöver regleras för att skapa goda fiskbestånd och ett bra fiske nu och i framtiden. Ungefär hälften av fritidsfiskets fångster görs i havet och hälften i landets sjöar och vattendrag. Eftersom större delen av Sveriges befolkning bor nära kusterna eller någon av de fem stora sjöarna är fisket här särskilt viktigt. Det är också inom dessa områden som Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att besluta om bestämmelser för fisket..
Sedan lång tid tillbaka har det i Sverige funnits rättigheter för allmänheten att fritidsfiska utan något särskilt tillstånd utmed kusterna och i Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland. Samtidigt så har de som fiskar skyldighet att först ta reda på vilka regler som gäller. Men reglerna är ofta lokalt anpassade och de ändras efterhand vilket ställer höga krav på fritidsfiskare att hålla sig uppdaterade.
Målet med projektet ”Nationella fiskeregler” är att göra det enklare för allmänheten att följa reglerna, öka förståelsen och få fler att följa bestämmelserna..
– I dag upprätthålls mycket av fisketillsynen och informationen om reglerna genom det omfattande informationsarbete som länsstyrelserna gör, ofta med stöd av ideella organisationer. Nationella fiskeregler kommer att bli ett bra stöd för fisketillsynen, säger Stig Thörnqvist, utredare på enheten för tillsynsutveckling.
– Att vi nu kan tillhandahålla digital geografisk information och därmed möjligheter att göra översiktskartor på det här viset hjälper oss att fullgöra vårt uppdrag att reglera fisket till skydd för både fiskbestånden och fisket.
Länsstyrelsen ansvarar för drift och support av den planerade hemsidan och HaV står för uppdateringar av nya regler på fiskets område. Pengarna tas från HaV:s anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. Pengarna ska även användas till att ta fram en informationsfolder om reglerna för fritidsfisket.
Stockholmsområdets största båthandlare, Flipper Marin, erbjuder tillsammans med Svedea Båtförsäkring ett enklare båtägande. Att hitta rätt försäkring upplevs av många som krångligt, därför bakar man nu in försäkringen direkt i båtpriset. Erbjudandet gäller båtar från ledande varumärken som Flipper, Aquador och Buster.
Pressmeddelande:
Flipper Marin är Stockholmsområdets ledande båthandlare och säljer fler än 250 båtar varje år. Trots dystra tongångar i stora delar av branschen har Flipper Marin under de senaste åren ökat sin omsättning och ser ljust på framtiden. En av förklaringarna till framgången är att man lyssnar noga på marknadens behov och anpassar sin verksamhet därefter.
– I Sverige finns ett stort intresse för båtliv men många drar sig för att skaffa båt då man tror att det är tidskrävande och krångligt. Vi vill visa att båtägandet kan vara enkelt och hjälper våra kunder även efter det att båten lämnat försäljningshallen. Att inkludera båtförsäkring i båtköpet är ett exempel på detta, säger Christer Rexholt på Flipper Marin.
Det är Svedeas XL-försäkring som kommer med vid köpet på Flipper Marin. Försäkringen gäller i sjön året runt och innehåller förutom standardmomenten också bland annat olycksfalls- och stilleståndsförsäkring samt assistans.
– På Flipper Marin tänker man som vi. Det ska vara enkelt att skapa trygghet kring båtägandet och att redan vid köpet kunna bocka av försäkringsfrågan tror vi tilltalar dagens tidspressade båtägare, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.
Försäkring på köpet kan tecknas genom Flipper Marin från 1 februari 2013
Volvo Ocean Race 2014-2015 kommer till Båtmässan med rykande färska nyheter om den svenska tjejbåten, coachade av seglarlegendaren Mange Olsson. Lyssna även på Martin Strömberg, vinnare av Volvo Ocean Race 2012-2013 tillsammans med franska Groupama. Allt detta den 6 februari på Båtmässan.
Kommande Volvo Ocean Race som startar hösten 2014 bli mer spännande än någonsin ur svensk synvinkel då SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget, mönstrar en helt kvinnlig besättning i ett av världens mest krävande sportevenemang.
– Det är glädjande och viktigt för svensk havskappsegling att Sverige har en båt med i Volvo Ocean Race. Extra spännande blir det i och med att båten ska ha en kvinnlig besättning, säger Anna-Karin S. Öjerskog, världsmästare i matchracing och projektledare för Båtmässans scenprogram.
Rekryteringen av den kvinnliga SCA-besättningen leds av Richard Brisius som har drivit fem Volvo Ocean Racesatsningar där man vunnit två gånger. Till sin hjälp har han Mange Olsson, Sveriges mest kände kappseglare med fem race runt jorden och en andra plats som bäst i 2001-2002 års upplaga av Volvo Ocean Race.
I rekryteringsgruppen ingår även Joao ”Joca” Signorini som var med och vann tävlingen 2009 med Ericsson 4 och seglade på Telefonica i det senaste Volvo Ocean Race.
– Just nu håller vi på att sätta ihop en grupp med besättningskandidater. Det är ett mycket spännande arbete och vi har varit i kontakt med många intressanta, erfarna och meriterade kvinnliga seglare från hela världen. Vi hoppas att ha en första grupp seglare klara för vårt team mot slutet av första kvartalet 2013, säger Richard Brisius.
Båtarna i Volvo Ocean Race 2014-2015 kommer alla att vara byggda på samma sätt. En enhetlig design innebär att tävlingen mer handlar om vem som hanterar båten på bästa sätt, menar Anna-Karin S. Öjerskog.
– Men man får inte glömma att det är en oerhört stor och tung båt att segla, tjejerna får dock ha två personer mer jämfört med båtar med enbart män i besättningen. Under Båtmässan kommer man att följa och analysera Volvo Ocean Race ingående, den nya båtmodellen presenteras liksom rutten och tävlingsteamen. Det finns även möjlighet att träffa nyckelpersonerna i Team SCA Women Ocean Race, bland annat finns projektledaren Richard Brisius på plats.
– Under Båtmässan vet vi förhoppningsvis om det blir ett stop-over i Göteborg, staden har ansökt och väntar på svar. Senast Volvo Ocean Race stannande i Göteborg var 2002, tänk att få uppleva den folk- och båtfesten igen, säger Anna-Karin S. Öjerskog.
Under åtta år har Trendmark, som representerar varumärkena Musto och Sebago, varit samarbetspartner till seglingslandslaget, SWE Sailing Team, och Svenska Seglarförbundet. Nu förnyas avtalet och siktet är satt mot OS i Rio 2016.
Pressmeddelande:
Under satsningen mot OS i London nu i somras var Trendmark, med varumärkena Musto och Sebago, leverantören av alla kläder till SWE Sailing Team, från underställ och funktionskläder för seglare med ett högt idrottsligt krav till offshorekläder med högre modegrad.
– För oss är detta ett långsiktigt engagemang som är både otroligt roligt och givande säger Philip Ericson, VD på Trendmark. Vi har ju våra rötter inom seglingsvärlden så det är naturligt för oss att synas med våra varumärken i den miljön och bland de som är aktiva inom segling. Det är även väldigt positivt för oss att dels förknippas med sportens värdegrund samtidigt som erfarenheterna ifrån seglarna ligger till grund för framtida produktutveckling.
En elitseglare kan vara upp till 500 timmar per år på vattnet, vilket ställer höga krav på kläderna, och landslagsledningen har valt Musto-kläder för sitt team.
– Vi har valt de bästa seglingskläderna på marknaden, säger Magnus Grävare, Svenska Seglarförbundets förbundskapten, som berättar varför man beslutat sig för just Musto och Sebagos kläder som funktions- respektive representationskläder: – Kläderna har den absolut högsta kvaliteten, en toppdesign och en utmärkt funktionalitet. Det är kläder som vi verkligen använder.
Stena fortsätter som titelsponsorer för Stena Match Cup Sweden. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten. Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt.
Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. Sedan 2010 är Stena titelsponsorer för tävlingen och nu väljer företaget att göra en långsiktig satsning på evenemanget.
”Stena Match Cup Sweden är en chans att få många delar av Stena Sfären att förenas i ett evenemang där vi kan visa upp Stenas bredd och där alla kan vara delaktiga efter egen förmåga och önskan. Dessutom passar ett maritimt evenemang på västkusten våra olika verksamheter bra. Tävlingen är viktig för hela Västsverige och det är därför vi tycker att den är värd att satsa på i framtiden då Stena är en stor arbetsgivare inom Göteborgsområdet”, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef på Stena.
Jan Torstenson är VD på Brandspot, arrangören bakom Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och enligt honom är det mycket glädjande att Stena Sfären nu väljer att fortsätta som titelsponsor de kommande 5 åren.
”Det ger tävlingen och oss som arrangörer en långsiktig trygghet och en bra grund att stå på när vi fortsätter utveckla evenemanget tillsammans med Stena och övriga partners inför framtiden”, säger Jan.
Stena Match Cup Sweden 2012 var en stor succé och slog nya sportsliga- och publikrekord. Totalt 115 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan följde svenska Björn Hansen till seger i tävlingen.
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
Äntligen!, säger nog många kabinbåtsälskare när den första Targabåten med utombordsmotorer visas upp. Det är en Targa 27 GT som har utvecklats tillsammans med Targas franska importör. Försedd med två stycken utombordare är båten god för uppåt 47 knop.
Finska Targa har varit trogna sitt koncept med gediget byggda båtar, skrap V-botten och inombordsmotorer. Men efterfrågan från marknaden är stor på en utombordarlösning även från en så klassisk inombordarbåt som Targa.
Lösningen blev att Targa tillsammans med de franska importören, Snip yachting, tog fram en Targa 27 GT utan flybridge men med möjlighet att montera två utombordare på akterspegeln.
Motorerna sitter på ett eget fäste (bracket) utanför akterspegeln. Det gör monteringen och justeringen av motorerna under körning enklare än med ett montage direkt på akterspegeln. Enligt Snip yachtings hemsida är fartresurserna en toppfart mellan 42 och 47 knop beroende på motorval. Marschfarten anges till 30–35 knop.
Båten premiärvisas på båtmässan i Paris, som hålls de här dagarna. Där blir Targan en direkt konkurrent till flera franska båtar, som till exempel Jeanneau Merry Fisher.
Tekniska specifikationer
Längd: 9,5 m
Bredd: 3,04 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 3,9 ton
Motor: 250–300 hk
Bränsletank: 550 liter
Vattentank: 120 liter
CE-klass: B
Info: www.snip-yachting.com
Foto: R. Boris / SNIP YACHTING
Att ha möjligheten att fiska mitt i staden gör Stockholm världsunikt som huvudstad. Därför finns det finns anledning till oro över det förslag som Europaparlamentet härom veckan röstade igenom. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting
Pressmeddelande:
Laxfisket i Stockholms ström är hotat. I ett försök att rädda vildlaxen har Europaparlamentet, efter förslag från Kommissionen, beslutat att stoppa all utsättning av odlad lax i Östersjön.
– För Stockholm betyder det här att laxfisket i Strömmen snart är ett minne blott, fisket bygger helt på utsättning av lax, säger Gustav Andersson (C).
– Det är viktigt med naturlinslag även i en storstadsmiljö. Naturen ska vara nära, tillgänglig och levande. Fisket i Stockholms ström är världsunikt och en viktig del i detta, säger Gustav Andersson (C).
Förslaget som Europaparlamentet röstat igenom betyder bland annat att en gemensam förvaltningsplan för Östersjölax innehållandes flera konkreta åtgärder för att stärka vildlaxbestånden kring Östersjön tas fram. Som ett led i detta förbjuds alltså utsättningen av lax.
En gemensam förvaltningsplan med internationella riktlinjer för att rädda den vilda Östersjölaxen är en linje som Sverige har drivit hårt i EU.
– Däremot är det inte en EU-angelägenhet att bestämma över svenska älvar och älvmynningar, likt Stockholms ström. För detta finns det en fullgod svensk miljölagstiftning att följa. Det säger Gustav Andersson (C).
– Det finns en god nationell kompetens i Sverige när det gäller utsättning av lax, och en tradition som för Strömmen går tillbaka ända till 70-talet. Här måste vi värna vår självbestämmanderätt och inte låta EU lägga sig i regionala intressen, säger Gustav Andersson (C).
MinnKotas elektriska trollingmotor Endura C2, som kom i en ny version 2011, kommer nu i ytterligare en serie – Endura MAX. Denna har samma utseende och funktioner som Endura C2 med batteriindikator, i tillägg är den utrustad med steglös gas.
Maximizer funktionen är en beprövad funktion som tidigare bara har använts på dyrare MinnKota motorer.
Det ger fördelen att strömförbrukningen blir lägre samt att det är lättare att kontrollera sin fart, något som de flesta sporfiskare söker. Endura MAX finns i fem olika modeller för båtar upp till 6,4 m och samtliga är i 12V-utförande.
Pris från 3 795 kr.
Info: www.comstedt.se
På måndag 10 december blir det Sverigepremiär för X-Yachts nya snabbseglare Xp 33. Premiären sker hos X-Yachts Sweden AB på Lidingö i Stockholm.
Xp 33 är en helt ny snabbseglare från danska X-Yachts. Båten är på “turné” och gör alltså ett stopp i Stockholm på måndag.
Xp 33an är en helt ny konstruktion och det är det andra exemplaret av modellen som kommer på besök till Lidingövarvet.
Xp 33an tar Xp-konceptet vidare och är en riktig snabbseglare som troligen kommer att dominera såväl kappseglingsbanorna som fritidsseglarnas drömmar. Tanken är att den även ska fungera bra för two handed-segling då den är förhållandevis styv.
Info: www.x-yachts.se
Norska Windy har nyligen förklarat att de flyttar all produktion till Sverige och Polen medan huvudkontoret ligger kvar i Norge. På båtmässan i Düsseldorf i januari 2013 blir det premiär för en ny 29-fotare, uppger engelska Motorboat and Yachting.
Den nya båten blir en riktigt snabb skapelse i niometersklassen. Fartresurserna blir 46 knop med det största motoralternativet.
Enligt Motorboat and Yachting får båten namnet Windy 29 COHO. Modellen blir en ersättare eller snarare en uppföljare för Windy 28 Ghibli från 90-talet. Klassiska daycruiserbåtar har dock alltid en marknad och den nya 29-fotaren ser ut att följa den traditionen.
Skrovet i Windy 29 COHO lär bli 47 cm längre än i 28-fotaren. Med en ny badplattform på 90 cm blir totallängden cirka 30 fot. Dessutom får båten nya rutor och en del andra detaljer som gör den mer uppdaterad.
Enligt norska Båtmagasinet, som också skriver om Windy 29 COHO, blir motoralternativen enkelmontage med Volvo Penta D4–260 hk upp till dubbelinstallation av Volvo Penta D3–220 hk. Med d3-orna anges toppfarten till 46.
Info: www.windy.no
Lisa Emelia Svensson har tillträtt befattningen som havs- och vattenambassadör i Miljödepartementet. Lisa Emelia Svensson kommer från UD där hon närmast varit CSR-ambassadör, dessförinnan svensk nationell expert på Europeiska Kommissionen, Handelsdepartementet, Bryssel.
Hon har också arbetat som Första Ambassadsekreterare på Handelsenheten på Ambassaden i Washington och dessutom varit projektledare för Exportrådet i New York. Därtill har Lisa varit Diplomat-in-Residence på Johns Hopkins University, School of Advanced International Studies, Center for Transatlantic Relations, i Washington D.C.
Lisa är Ekonomie Doktor, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Lisa Emelia Svensson utsågs år 2011 till “Årets supertalang” av Veckans Affärer.
Skrotbåtar spås bli ett stort problem inom en nära framtid när fritidsbåtar från 60- och 70-talet inte längre är sjödugliga. Idag finns endast ett fåtal platser där man kan lämna sin skrotbåt till återvinning och destruktion. Nu diskuterar olika intressenter från branschen hur ett framtida system för hantering av skrotbåtar kan se ut.
Idag saknas ett system för återvinning av skrotbåtar i Sverige. På en workshop måndagen 3 december diskuterades både skrotbåtsproblemets omfattning och lämpliga lösningar. Workshopen arrangerades av bland annat ITM vid Stockholms universitet och stiftelsen Håll Sverige Rent.
– Vi vill att det skapas system som gör det lätt att göra rätt och därigenom hindrar nedskräpningen innan den uppstår. Därför är det viktigt att uppmuntra den här typen av intressentdialog, säger Anna Linusson, vd för stiftelsen Håll Sverige Rent. Genom workshopen hoppas vi komma ett stort steg närmare en lösning.
På workshopen deltar bland annat båtbranschen, avfallsbranschen, försäkringsbranschen, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Workshopen genomförs med stöd från Nordiska ministerrådet och Havs- och vattenmyndigheten.
Syftet är att identifiera problemen med skrotbåtar och hur stora dessa är med avseende på nedskräpning och andra miljöproblem, samt att diskutera återvinning av material på en båt och vilka lösningar som kan finnas. Även ansvarsfrågan och regelverket kommer att diskuteras.
Målet är att få ett underlag för att kunna införa ett nationellt system för omhändertagande av skrotbåtar i framtiden.
– Diskussionerna och slutsatserna från workshopen kommer att fungera som underlag inför kommande ställningstagande om en miljöanpassad hantering av skrotbåtar, säger Britta Eklund från Stockholms universitet. Förhoppningsvis har vi kommit en bra bit på vägen efter vår workshop.
Foto: Stiftelsen Håll Sverige Rent.
Lowrance har presenterat det senaste tillskottet till sin produktfamilj Elite, med ekolod och plotter, Elite-7 Hybrid Dual Imaging (HDI). Nya Elite-7 är en kombinationsprodukt med både ekolod och plotter, men finns också som fristående ekolod och plotter. Alla har 7-tums ledskärm med widescreen som är 70 procent större än 5-tumsskärmar i samma prisklass.
HDI – Hybrid Dual Imaging är en nyutvecklad teknologi som kan kombinera ekolodsbilder från både bredbandsekolod och Downscan, två prisvinnande tekniker som ger bästa tänkbara bild av det som händer under båten. Skärmen kan delas i upp till tre bilder där du kan få bland annat bredbandsekolodsbild, Downscanbild och en bild av sjökortet.
Dessa skärmar är förberedda för Lowrance nya HDI-givare och vår bredbandsteknik, vilken är idealiskt vid markering av ekon och spårningen av betet, medan Downscan-funktionen ger fotoliknande, lättolkade bilder över objekt och botten. Med Lowrance exklusiva funktion Downscan overlay kan du lägga ut Downscan-bilden på bredbandsekolodet, vilket ger en häpnadsväckande bild där ekon från fisk enkelt urskiljs från omgivande objekt. Dessutom är detta lagers genomskinlighet enkel att ändra.
Lowrance avancerade signalbearbetningsteknik innebär att du inte längre behöver ställa in ekolodet för att kunna se fisk, föremål och botten, vilket ger mer tid över för fiske när du är ute på sjön. Tack vare den behändiga Trackback-funktionen kan du nu enkelt analysera ekon från både föremål och fisk. På en Elite-7 med plotter kan du också använda dessa data för att lägga ut exakt positionerade waypoints med trackback-funktionen, utan att behöva gå tillbaka i ditt spår.
Elite-7 levereras med en mycket noggrann GPS-antenn och världstäckande baskarta. Alla Elite-7-plottrar är också kompatibla med det nya kartritningssystemet Insight Genesis, som kan användas för att ta göra enkla konturkartor från ekolodsfiler vilka sparas ombord.
Alla Elite-7 levereras med flerfönsterskärm, där användaren kan välja upp till tre paneler i delad bild, så att du får plotter-, ekolods- och DownScan-bilder på skärmen samtidigt. Dessutom ger menyn i Elite-7 snabb och enkel åtkomst av alla funktioner och NMEA2000-®kompatibilitet, vilket innebär att man kan dela ut waypoints i nätverket och kommunicera med externa GPS-system.
– Elite-7 är en kombination av Lowrance avancerade teknik och ny ekolodsteknik med större och bredare flerfunktionsskärm med en hela 7 tum stor skärm, säger Lowrance produktchef Greg Konig.
– Efter att vi låtit ett antal yrkesfiskare prova vår nya Hybrid Dual Imaging är jag nu övertygade om att alla användare direkt kommer att se de fördelar systemet bidrar med till fisket och båtlivet i allmänhet, fortsätter han.
Lowrance nya skärm Elite-7 finns i modellerna Elite-7x (bara ekolod), Elite 7m (enbart plotter) och kombomodellen Elite-7. Varje modell kan kompletteras med en mängd olika tillbehör, däribland ekolodsgivare med 83/200 kHz eller 50/200 kHz och sjökorten Navionics® Gold.
Bland tillbehör finns även en HDI-givare med 83/200 kHz samt 50/200 kHz, båda med Downscan (455/800kHz), adapter för montering av givare på trollingmotor samt en sats för infälld montering. Alla Airmar-givare som används med Lowrance HDS-skärmar är också kompatibla med serien Elite-7.
Info: www.lowrance.com
Info: www.sportmanshipmarin.se
Kommentarer
Men bästa pris då ?
Marint skräp är ett allvarligt hot mot kust- och havsmiljön. Nu lyfter EU-kommissionen upp frågan för att öka medvetenheten om problemet, inte bara i Europa utan i hela världen.
– Det är väldigt bra att EU nu samlar information om vilka direktiv som kan bidra till att minska det marinaavfallet och att det förebyggande arbetet lyfts fram. En gemensam grund att stå på kan bidra till att skapa samsyn bland medlemsländerna, säger Johanna Eriksson, utredare, på enheten för hållbart nyttjande och maritima frågor på HaV.
Marint skräp består av allt från plast, metall, trä och gummi till glas och papper. Men den stora delen, upp till 80 procent, består av olika platsprodukter. Det kan vara fiskelinor och nät av nylon, tampar från sjöfart och fritidsbåtar, burkar och flaskor i plast, plasttändare, tops, emballage och ballonglinor i plast. Cirka 5 000 kubikmeter plast sköljer upp på Bohusläns stränder varje år och uppstädningen längs Europas kuster kostar varje år flera miljoner euro.
– På västkusten vet vi att marint skräp är ett stort problem, som orsakar tunga kostnader för kommunerna men också lidande för djur som skadas. . I Östersjön är det inte ett lika synligt problem. Men de undersökningar som gjorts på havsbotten tyder inte på att det skulle finnas mindre skräp på botten i Östersjön än i Kattegatt, och Skagerrak , säger Johanna Eriksson.
Havs- och vattenmyndigheten har gett flera bidrag via havsmiljöanslaget till projekt för att minska och förebygga marin nedskräpning, bland annat ”Fishing for Litter”, ”Ren kust i Bohuslän” och ”Kusträddarna” Nyligen presenterade HaV också en rapport som visar att marint skräp är skadligt för ekosystemen och dyrt för samhället.
– Marint skräp kostar pengar, inte bara för städning av stränder och klippor, utan också för förlorade värden i form av uteblivna turistintäkter. Människor vill inte vistas i eller besöka nedskräpade hav och stränder. Det kan också handla om kostnader för att rensa bort skräp som hamnat i propellrar och i fiskeredskap, säger Johanna Eriksson.
Marint avfall hotar också det marina djur- och växtlivet då det riskerar att orsaka skador på fiskar, fåglar och marina däggdjur. . Djuren kan förväxla plasten med föda, med invärtes skador och svält som följd. De riskerar också att trassla in sig i plastpåsar, linor och förlorade nät med skador och kvävning som följd. Även betande boskap längs med stränderna riskerar att skada sig. . Plast bryts inte ner utan bevaras i havet under lång tid, troligtvis i flera hundra år. Samtidigt så förstörs och fragmentiseras plasten i kontakt med exempelvis solljus.
– Vi vet i dag inte hur mycket av dessa plastartiklar, det mikroskopiska marina skräpet, som tas upp av fiskar och andra organismer och hur skadligt det är. Här behövs mer forskning och kunskap om effekten på de marina eko-systemen.
EU-kommissionen hänvisar i ett pressmeddelande till åtaganden vid toppmötet i Rio i somras om att minska förekomsten och effekterna av skräp i de marina ekosystemen fram till 2025.
– EU-kommissionen vill gå i främsta ledet och samarbeta nära med medlemsstaterna, parterna i regionala havskonventioner och andra intressenter för att identifiera och utforma samordnade initiativ och lösa detta problem, säger miljökommissionären Janez Potocnik i pressmeddelandet.
Enligt EU-kommissionen har tidigare insatser hindrats av brist på tillförlitlig information om hur omfattande problemet är. Enligt ramdirektivet om en marin strategi ska medlemsstaterna uppnå ”god miljöstatus” i sina marina vatten senast 2020. Det första steget är att göra en inledande bedömning som identifierar de främsta hoten mot Europas hav, där ingår marint avfall. Kommissionen analyserar nu dessa rapporter från medlemsstaterna och tros komma med sin bedömning nästa år. I april nästa år anordnas också en internationell konferens i Berlin om marint avfall i europeiska hav.
7 december ordnar Projekt Ren Kust, elva kommuner i Bohuslän med stöd av Västra Götalandsregionen och Havs- och Vattenmyndigheten en konferens i Göteborg om problemen med marint skräp – och hur de kan lösas.
Grand Prix of Abu Dhabi är över och F1 tävlingen slutade med ett av många förväntat resultat på första platsen. Serieledaren Alex Carella från Qatar team vann och säkrade därmed världsmästarskapstiteln med 79 poäng, 22 poäng framför tvåan Phillippe Chiappe och 26 poäng framför trean Sami Selio.
Jonas Andersson från Frövi hade en av de bästa tiderna vid kvalet och startade på en fjärde plats, han kom senare i mål på en hedersvärd femte plats. Nykomlingen i F1, Erik Stark från Täby, fick problem vid varv 8 och fick tyvärr bryta.
Team Sweden’s vinnare vid denna tävlingen blev Jesper Forss från Örebro. Jesper var i särklass den snabbaste i supporterklassen F4 och leder serien inför säsongens sista tävling, Grand Prix of UAE i Sharjah, som körs den 6e och 7e december.
Resultat från GP of Abu Dhabi:
F1.
1. Alex Carella, QAT 20p
2. Thani Al Qamzi, UAE 15p
3. Sami Selio, FIN 12p
4. Philippe Chiappe, FRA 9p
5. Jonas Andersson, SWE 7p
6. Fransesco Cantando, ITA 5p
7. Marit Stromoy, NOR 4p
8. Terry Rinker, USA 3p
9. Stanislav Kurtsenovskiy, RUS 2p
10. Duarte Benavente, POR 1p
20. Erik Stark, SWE
F4.
1. Jesper Forss, SWE 40p 20p+20p
2. Matthew Palfreyman, GB 27p 15p+12p
3. Tobias Munthe-Kaas, NOR 18p 9p+9p
Mekonomen Sailing Team med Björn Hansen vid rodret har gjort en fantastisk säsong i World Match Racing Tour (WMRT) 2012 och leder VM-serien. Finalen och den sista deltävlingen går av stapel 4-8 december i Kuala Terengganu, Malaysia.
Idag har KSSS-teamet tätplaceringen med 104,25 poäng framför britten Ian Williams som har 102 poäng. Det är första gången en svensk herrbesättning har så stora chanser att vinna VM i matchracing.
– Vi går in i finalen med vetskap om att antingen vi eller Ian Williams sannolikt kommer att vinna VM. Det känns otroligt inspirerande att ha det läget. Vi kommer att se till att njuta av möjligheten att vinna, snarare än att vara rädda för risken att förlora! Seglar vi bara så bra som vi vet att vi kan göra så har vi en bra chans att ta hem VM, säger Björn Hansen.
Teamet, som representerar KSSS, består av Björn Hansen, Magnus Woxén, Phillip Kai Guhle, Sebastian Wedel, Mathias Bredin samt coachen Gustav Tempelman.
Startfältet i Malaysia med Tourpoäng:
Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team, SWE 104,25
Ian Williams, Team GAC Pindar, GBR 102
Keith Swinton, Black Swan Racing, AUS 83
Peter Gilmour, Yanmar Racing, AUS 76,25
P-A Morvan, Vannes Agglo Sailing Team 71
Laury Jury, Kiwi Match, NZL 70,25
Phil Robertson, Waka Racing, NZL 70
Johnie Berntsson, Berntson Sailing Team, SWE 68,25
Taylor Canfield, USone, ISV 41
Adam Minoprio, Alpari Sailing Team, NZL 14
David Gilmour, Team Gilmour, AUS 0
Kvalplats
Seglingarna kan följas LIVE via www.wmrt.com samt via rapportering på www.mekonomensailingteam.com.
Bilder från tidigare VM-seglingar under 2012. Foto: Chris Davies och Andy Carter.
Viking Line tilldelades idag Stockholms Hamnars Miljöboj 2012. Motiveringen lyder ”Stockholms Hamnars Miljöboj tilldelas Viking Line för att de byggt världens första passagerarfartyg i sin storleksklass som kan drivas med LNG och samtidigt utvecklat flera unika och innovativa miljölösningar för M/S Viking Grace.”
Viking Lines nya fartyg Viking Grace, som levereras i januari 2013, blir en milstolpe för fartygsbygge ur miljösynpunkt. Viking Grace blir världens första större passagerarfartyg i sin storleksklass som drivs med flytande naturgas, LNG. Fartyget har dessutom en hydrodynamiskt optimerad skrovform, lägre energiförbrukning, lägre bullernivåer och lämnar som Viking Lines alla fartyg allt avloppsvatten i land.
– Det är oerhört glädjande att vi har innovativa, modiga och framåtblickande kunder som vågar satsa på ny teknik och ligger i framkant vad gäller det viktiga miljöarbetet. Det är avgörande både för Östersjön och för Stockholm att vi tar tillvara de möjligheter som utvecklingen ger, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar.
– Vi är mycket glada för denna utmärkelse. Vi ser det som ett bevis på att vi valt rätt väg. Viking Grace representerar en helt ny fartygsgeneration där gröna värderingar, modern design och ett genomgående miljötänk på samtliga avdelningar genomsyrat projektet. Intresset från allmänheten har överträffat våra förväntningar, säger Mikael Backman, VD Viking Line.
Fakta Miljöbojen
Miljöbojen är ett pris som delas ut årligen till en person, ett företag eller en organisation som bidragit till en miljöförbättring inom sjöfarten eller ökat uppmärksamheten kring sjöfartens miljöarbete. Syftet med priset är att uppmärksamma goda miljöexempel och skapa incitament för resultatdrivna miljöinsatser. Priset delas ut i samband med Stockholms Hamnars sjöfartslunch som hålls första måndagen i december varje år.
Kommentarer
Är inte skrovet en Coronet avgjutning?