nyhetstest

Av Sveriges kallvattenkorallrev finns idag bara ett enda kvar, Säckenrevet i Kosterfjorden. Men även detta är hotat. Därför har forskare från Göteborgs universitet startat ett restaureringsprojekt där friska koraller från närliggande rev i Norge hämtas och sätts ut på revet.

Korallrev är kända för den rika biologiska mångfald de ger upphov till. I Sverige har vi bara en revbyggande korallart, en kallvattenkorall som heter ögonkorall.

Ögonkorallen kräver marin miljö med stabil hög salthalt och låg vattentemperatur året om. I Sverige finns bara de förutsättningarna i norra delen utav Bohuslän där djupvatten från Atlanten leds in genom den Norska rännan.

– Att vi har kallvattenkorallrev i Sverige har varit känt sedan mitten på 1920-talet. Då kunde man hitta levande korall på tre platser i Kosterfjorden. Idag återstår bara Säckenrevet i Kosterfjorden och det är i dåligt skick, säger marinbiologen och forskaren Mikael Dahl (bilden).

Skadlig trålning samt övergödning
Åverkan från trålning och ökad sedimentering från övergödning är några orsaker. Kontinuerlig övervakning med hjälp av fjärrstyrda undervattenfarkoster visar att revet sakta håller på att förfalla.

– Rödlistningsbedömningen är idag under kategorin akut hotat. Säckenrevet har varit skyddat i över tio år från trålning men åverkan från trålning har observerats ett flertal gånger efter det, säger Mikael Dahl.

För tre år sedan förstärktes skyddet ytterligare i och med etableringen av Sveriges första marina nationalpark, Kosterhavets Nationalpark. Men tillståndet för Säckenrevet är fortfarande dåligt.

Korallrev är helt beroende av införsel av larver för att kunna återhämta sig på naturlig väg efter att ha blivit förstörda. Länge har förhoppningar satts till att återetableringen av korall skulle ske från ett flertalet rev som finns på nära avstånd i norska vatten. En studie som nyligen har publicerats i forskningstidskriften Coral Reefs visar dock att Säckenrevet är avskilt från de andra reven i nordöstra Skagerrak.

Ingen naturlig återhämtning möjlig
Med hjälp av genetiska markörer har graden av genflöde mellan reven skattats. Resultatet visar att det genetiska avståndet mellan Säckenrevet och fyra andra rev i nordöstra Skagerrak är så stort att man knappt hittat lika stora genetiska avstånd i studier som har jämfört rev på respektive sida om Atlanten.

– Detta innebär att det är väldigt osannolikt att det svenska revet kommer att återhämta sig på naturlig väg utan det krävs en aktiv insats för att trygga revets fortsatta överlevnad, säger Mikael Dahl som ledde studien.

Dessutom är den biologiska mångfalden på Säckenrevet mycket lägre än vad något annat rev av denna art har uppvisat.

Flera tusen år gamla koraller
Säckenrevet breder ut sig på ett område som är 5 000 kvadratmeter men idag finns det bara levande koraller på ett område omkring 300-500 kvadratmeter stort.

Ytterligare resultat från studien, som nyligen publicerades i forskningstidskriften Coral Reefs, visar att individer av ögonkorall kan bli flera tusen år gamla. Äldsta individen i närmsta norska korallrev uppskattades till cirka 6200 år, men troligt är att många individer är äldre.

– Det är med andra ord inte bara reven i sig som kan bli väldigt gamla utan det är faktiskt samma individer som lever där idag som etablerade sig där strax efter att inlandsisen försvann från området. Dessa korallindivider har alltså levt där nere i mörkret sedan långt innan faraonerna byggde sina pyramider, säger Mikael Dahl.

Nödvändigt börja restaurera
Forskare vid Göteborgs Universitet har med anledning av dessa resultat startat ett restaureringsprojekt där friska koraller från näraliggande rev i Norge hämtas och sätts ut på Säckenrevet efter att ha karakteriserats genetiskt.

Förhoppningen är att dessa koraller ska överleva den behandling som krävs för att flyttas och att de ska kunna hjälpa till med återetableringen, dels genom asexuell förökning (kloner) och dels genom sexuell reproduktion.

Från Polens största båttillverkare kommer den helt nya Galeon 550 Fly, som fick sin premiär på den nyligen hållna internationella båtmässan i Cannes. Galeon ställde upp med sex stycken båtar och visar en imponerande bredd och styrka att komma med nyheter även i ekonomiskt tuffa tider. Den nya flybridgebåten har väldigt moderna linjer.

Designen har drag av både italienska och engelska designer, som gärna använder en mycket modern linjeföring och material som kontrasterar starkt mot varandra. Så även i Galeon 550 Fly, där en stor del av inredningen är i en kombination av ljust och mörkt.

Galeon 550 Fly har tre däck, där den stora flybridgen kommer i centrum med sina generösa utrymmen. På flybridge finns – förutom platser för förare och passagerare – soldäck, bar och matplats för åtta personer.

Salongen har en stor skjutbar dörr som leder ut mot akterdäcket, där det bland annat finns en wet bar. Kunderna kan välja om de vill ha en kabin i aktern eller ett garage för leksaker som till exempel en Jet Rib.

Skrovet har enligt Galeon en mycket låg tyngdpunkt. Motorbestyckningen är valbar med antingen dieslar från MAN, Volvo eller Cummins. I skrovsidorna finns stora fönster, som ger ljus och rymd åt kabinerna, där kunderna kan välja mellan ett brett utbud av olika träslag och textilier samt kulörer.

Under däck finns tre fullstora kabiner med totalt sex bäddar och gott om stuvutrymme. I fören finns en VIP-kabin med eget badrum medan owner’s cabin är utrustad med bad plus ett utrymme för makeup och en mindre ”longue”.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 15,85 m
Längd ö a: 17,15 m
Bredd skrov: 4,70 m
Bredd ö a: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Personer max: 12
Bränsletankar: 2×1200 liter
Vattentank: 500 liter
Vikt: 24 500 kg
Motorer min: 2×452 hk (615 kW)
Motorer max: 2×662 hk (900 kW)
CE-klass: B
Info: www.galeon.se

Miljöminister Lena Ek (C) invigde under onsdagen Ystad hamns nya anläggning för landström. – För mig som miljöminister är det extra glädjande att se det här beviset på konkurrenskraft och framsynt miljöteknologi. Det är fantastiskt och jag är övertygad om att framtidens tillväxt finns i den gröna tekniken, sade Lena Ek till de dryga hundratal ystadbor och andra inbjudna gäster som trotsat det regniga vädret och samlats nere i hamnen.

När Polenfärjorna inom kort blivit helt klara att ta emot ström från land kan de under uppehållet i hamnen ligga med frånkopplade dieselaggregat. På så sätt sparas stora mängder diesel varje dag, med minskade utsläpp och mindre buller som en direkt effekt. Hamnen i Ystad ligger nära stadens centrum och frågan om hur utsläppen från färjornas dieseldrivna elaggregat ska kunna begränsas har länge varit debatterad i staden.

– Jag vill därför passa på att tacka alla ystadbor, utan vilkas engagemang denna investering hade blivit mycket svårare att genomdriva, påpekade Björn Boström, vd för Ystad Hamn Logistisk AB, det helägda kommunala hamnbolaget.

Med sina drygt två miljoner färjepassagerare årligen är Ystad rikets tredje största passagerarhamn med fem dagliga avgångar till Polen och en snabbfärjeförbindelse med Rønne på Bornholm.

Anläggningen, som kostat över 35 miljoner kronor att uppför ochj som kan försörja fyra fartyg åt gången med el, är i dag världens största och mest flexibla och kan bland annat tillgodose fartygens olika behov av antingen 50 eller 60 herz frekvens.

Foto: Helene Ohsbeck.

Garmin presenterar GHP 20 Autopilot med SmartPump – en autopilot för båtar med hydraulisk styrning. Genom att erbjuda en pump som passar de flesta båtstorlekar och applikationer är GHP 20 Autopilot med SmartPump ett stort framsteg för hydrauliska styrsystem.

– Installatörer kommer ha stor nytta av GHP 20 eftersom du inte längre behöver gissa vilken pumpstorlek som krävs för en viss båtmodell, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Båtägarna kommer att njuta av hur smart GHP 20 är när den håller kursen i nästan alla väder och vindförhållanden.

Unikt för marinindustrin har denna autopilot en SmartPump som fungerar för de flesta båtar och ger hydraulisk styrkompabilitet med autopiloterna i GHP 20-serien. GHP 20 med SmartPump justerar automatiskt det maximala flödet för en viss båt.

Eftersom GHP 20 med SmartPump använder en borstfri motor finns det ingen direkt elektrisk förbindelse mellan drivkretsen och rotorn. Det ger ökad tillförlitlighet, längre livslängd, minskad strömförbrukningen, tystare drift, förbättrad termisk prestanda och högre effektivitet. För ultimat tillförlitlighet, är SmartPump konstruerad av korrisionsbeständiga komponenter som behandlad aluminium och förnicklad stål.

Tack vare Intelligent Rudder Rate Technology (IRRT) bromsar GHP 20 Autopilot med SmartPump hastigheten på rodret när din båt har hög hastighet och påskyndar rodrets hastighet när du kör långsamt. Detta ger optimal prestanda och säkerhet i alla förhållanden. Dessutom eliminerar den borstfria motorn risken för att rodret går i ändläge på grund av hård- eller mjukvarufel.

Förutom att den håller kursen i nästan alla väder- och vindförhållanden kan GHP 20 autopilotsystem smidigt utföra olika förprogrammerade trolling- och andra styrningsmönster. Med en kompatibel Garmin nätverksplotter och Bluechart g2 Vision sjökort (säljs separat) kan du dessutom använda den automatiska ruttberäkningen, och låta autopiloten styra efter den.

Liksom Garmin GHP 10 autopilot har GHP 20 med SmartPump Garmins patenterade Shadow Drive-teknik, som automatiskt kopplar ur autopiloten när du rör rodret, vilket ger båtägaren friheten att manövrera båten när som helst. Autopiloten tar automatiskt över igen när du håller en stadig kurs.

GHP 20 Autopilot med SmartPump kan styras från upp till tre Garmin GHC 10 kontrollenheter. Med en 3.5 tums färgskärm, tre funktionsknappar och en särskild stand-by-knapp, kommer du kunna dra nytta av enkla interaktiva gränssnitt och kontrollera båtens kurs genom att trycka på en knapp. Hela systemet kommunicerar via NMEA 2000. Pris 35 995 kr.

Info: www.garmin.com/marine

Team Lumme imponerar återigen. Förra året stod de högst på pallen med endast en poäng till godo och även detta år tar de hem segern med så få som två poäng mot andrapristagaren Sweet Alice. Det har varit en kamp mot hela 49 Drakar totalt i årets upplaga av Audi Dragon Cup och Lumme slog dem alla med finess.

För ett år sedan tog de emot det fina vandringspriset som vinnare i Audi Dragon Cup. Innan årets finalstart i Stockholm Sailing Grand Prix på Riddarfjärden återlämnades priset. Helt i onödan skulle det visa sig. Dock var vinsten inte självklar.

I det första racet gick de in som nionde båt över mållinjen och i det sjätte hamnade de på en 13:e plats. Kampen om segern stod främst mellan Teamen Lumme, Sweet Alice och Linda. Hans Liljeblads Team Sweet Alice kammade efter en hård kamp hem andraplatsen med en poäng ner till Stefan Löhrs Team Linda. Båda båtarna hade taktiskt fokus. Första dagen ledde Team Linda finalen men teamen Lumme och Déjà vu seglade om under söndagen.

Lumme dominerade inte bara Drakklassen utan tog hem segern i den gemensamma jaktstartstävlingen med alla fyra olika klasser som deltog i Stockholm Sailing Grand Prix; Grand Prixernas Grand Prix. Prisutdelningen ägde rum på Kungsträdgårdens stora scen med priser från Audi, Sjöö Sandström, Sail Racing, Pol Roger och Robline. Men prisernas pris måste ändå ha varit att få ställa tillbaka vandringspriset i hyllan.

Audi Dragon Cup fortsätter nästa år med fokus på att utöka klassen ytterligare.

Gilla Audi Dragon Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder.

Info: www.audidragoncup.se

Med en ynka poäng tog Matrisen segern före Volkswagen Sailing Team när Volkswagen X-35 Cup avgjordes på Riddarfjärden i helgen. Tuffa race med mycket skiftande vindar gjorde seglingen till en riktig utmaning.

Den sista kappseglingen för året hölls på Riddarfjärden i Stockholm Sailing Grand Prix 22-23 september. Höstväder med kalla vindar och regn gav skiftande vindar och gjorde det svårt för taktikerna ombord att hålla en konsekvent strategi.

Kampen om segern stod i huvudsak mellan juniorteamet med skeppare Jonas Häggbom på Volkswagenbåten och skeppare Anders Karéns Team Matrisen. Det var tight mellan dem och sista racet avgjorde. Volkswagen tappade då rejält och kom på åttonde plats när Matrisen kom in som tvåa över mållinjen i samma race. I totalresultatet för hela cupen hamnade Volkswagen på 12 poäng och Matrisen på 11. Som trea med 17 poäng totalt landade Team Escape/Cupole med Peter Pohl som skeppare.

Finalen avgjordes i Stockholm Sailing Grand Prix som hade premiär i år på Riddarfjärden med fyra cuper på plats. Grand Prixernas Grand Prix var ett av racen där samtliga klasser möttes i samma race. En publiksuccé men X-35:orna hängde inte med i topp denna gång.

I år har Volkswagen X-35 Cup utvecklats med fler Grand Prix mot tidigare år och klassen har fått nya deltagare, både svenska och danska. Till nästa år kommer klassen öka ytterligare då VM för X-35 i Malmö roteras in i cupen.

Info: www.volkswagenx-35cup.se

En seglarprofil och företagsledare tar över rodret när en av Sveriges äldsta idrottsklubbar – 182-åriga Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) – anställer Johan Hedberg som ny klubbdirektör.

– Det här är tveklöst det mest spännande jobbet inom svensk segling. Och det är det finaste jag kan tänka mig. Tänk att få vara med och driva en av världens äldsta segelklubbar. Sådana här jobb finns nästan inte, säger Johan Hedberg.

Det är en tungt meriterad seglare som blir klubbdirektör på KSSS kansli i Saltsjöbaden där han ska vårda Sveriges största och äldsta segelsällskap som grundades 1830 och har cirka 5 500 medlemmar.

Johan började segla som barn när familjen bodde i Venezuela. Som 21-åring kom han tillbaka till Stockholm, började läsa till civilekonom och fortsatte kappsegla. Inför OS i Sydkorea 1988 valde Johan att förbereda sig i Australien och blev sedan kvar i några år. Fyra år senare ledde han Australiens landslag i OS i Barcelona.

Under åren som aktiv seglare hann Johan med att bli svensk, engelsk, australisk och venezolansk mästare. Han var årets seglare i Sverige 1986 och har NM- och EM-medaljer i flera OS-klasser.

– Vi har haft över 40 sökande till jobbet som klubbdirektör för KSSS där många varit ytterst kvalificerade. Ingen kunde dock matcha Johans unika blandning av djup insikt om segling och erfarenhet från chefspositioner i näringslivet, säger KSSS ordförande Staffan Salén.
De senaste decennierna har Johan delat sitt liv mellan några år i Sverige och återigen några i Australien. Han har dubbelt medborgarskap, men sedan knappt fem år bor han med familjen i Saltsjöbaden. Och nu får han gångavstånd till jobbet – eller ännu närmare om han tar segelbåten över södra Baggensfjärden.

Johan har jobbat som VD i olika företag, både i Australien och i Sverige. Han har lett och byggt upp ett antal företag inom bland annat kläd- och reklambranschen. Närmast kommer han från en tjänst som koncernchef på Nordic Kitchen Group. De senaste tio åren har han hittat tillbaka till seglingen och seglat Laser Masters, Star och Drake. Han sitter även i Seglarförbundets styrelse med ansvar för ekonomi och elitfrågor.

– Med min bakgrund och mina erfarenheter så bör jag ha något att tillför KSSS. Jag har under åren både sökt sponsorer, varit en sponsor och jag har hjälpt ungdomar att hitta sponsorer. I mina VD-jobb har jag företrädesvis arbetet med marknadsfrågor, sälj och verksamhetsutveckling, säger Johan.

Fotograf: Malcolm Hanes.

Bimba Sjöholm älskar båtracing. Den senaste tiden har hon kört tre olika VM-tävlingar på tre olika platser under tre helger i rad. Nästa tävling blir F1 i Kina. Därmed är Bimba Sjöholm Sveriges första kvinnliga F1-förare för båtar.

För två veckor sedan körde Bimba i F2 världsmästerskapet utanför Nottingham, England. Hon slutade säsongen med goda resultat och kom totalt på nionde plats i världscupen.

Följande helg blev det en tur till Italien och klassiska Idroscalo Milan för att tävla i F1000. Av tretton startande körde Bimba in på en femte plats. Vinsten gick till favoriten Del Pin.

Nu till helgen är det alltså dags igen för ytterligare båtracing på högsta nivå. Som Sveriges första kvinnliga F1 förare kör Bimba för Team Sweden i Liuzhou, Kina, med de snabbaste inom båtracing.

Följ hennes framgångar på:
www.f1h2o.com
www.bimbaracing.com

Kommentarer

jojje johanssn 10:59:02 2012-11-22

lycka till,kram!

Drygt 900 000 personer reste med Waxholmsbolagets skärgårdstrafik i sommar. Det är något sämre än förra året. Att sommaren inleddes med regn och kalla temperaturer kan vara en förklaring.

I juni, juli och augusti åkte 906 306 personer med Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Det är något sämre än föregående sommar, då antalet resenärer låg runt 940 000. Det är juni månads passagerarantal som skiljer sig från tidigare år. Mot mitten av sommaren återhämtade sig resandet och juli presenterade till och med något fler resenärer jämfört med samma månad 2011.

Årets blygsamma sommarväder kan vara en förklaring till det minskade resandet. Med dygnstemperaturer som knappt orkade över 20 grader var sommaren inledningsvis ovanligt kall och det slogs dessutom regnrekord på sina håll.

– Vi bedriver en kollektivtrafik som är väderkänslig. Att juli månad trots allt ökade jämfört med 2011 visar på skärgårdens och vår trafiks attraktionskraft. Det tycker vi givetvis är roligt och lovande inför framtiden, säger John Lindqvist, trafikchef på Waxholmsbolaget.

Även i hamntrafiken var det färre som åkte i sommar jämfört med sommaren 2011. Återigen var juni den månad där flest valde att stanna hemma och resenärerna minskade med cirka 20 procent jämfört med samma månad året innan.

Sedan helikopterplattan vid Danderyds sjukhus öppnades i mars har runt 100 landningar genomförts, de flesta under juni, juli och augusti. – Det känns som en självklarhet att ha plattan öppen för trafik, säger Karin Malmqvist, verksamhetschef för hjärt- och medicinklinikerna som tar emot drygt varannan patient som kommer in med ambulanshelikopter.

Helikopterplattan vid Danderyds sjukhus var stängd i fyra år innan den öppnades för flygtrafik igen den 5 mars i år.

– Det underlättar mycket för oss, säger piloten Anders Johnsson från Scandinavian AirAmbulance. Tidigare när vi var hänvisade till Karolinska fick vi ofta vänta i kö, eftersom det ibland var flera helikoptrar på ingång. Nu kan vi flyga in alla patienter som tillhör Danderyds sjukhus upptagningsområde hit, det avlastar självklart helikopterplattan på Karolinska och underlättar för alla inblandade. Och den största vinsten gör patienterna, som får snabbare vård på rätt sjukhus.

Varannan patient från Österåker
Mer än hälften av alla patienter som flygs in till DS med ambulanshelikopter kommer från Österåker. Andra välfrekventerade orter är Värmdö och Norrtälje men även Vaxholm, Ekerö och Haninge med flera. Många av patienterna är sommargäster. De vanligaste larmen handlar om bröstsmärtor, stroke och mindre trauman. Mer än varannan patient fördes till hjärt- eller medicinkliniken.

– Vi har haft helikopterplatta på Danderyds sjukhus i årtionden, med undantag av de senaste åren, och det känns som en självklarhet med tanke på att vi har stora avstånd och en skärgård i norra Stockholm, säger hjärt- och medicinklinikernas verksamhetschef Karin Malmqvist.

Optimalt omhändertagande
– Vi har dessutom en av landets största akutmottagningar, fortsätter Karin Malmqvist. Att vi får ta hand om patienterna direkt optimerar våra vårdkedjor och många av patienterna som kommer är multisjuka och redan kända på sjukhuset. När patienterna är akut dåliga går omhändertagandet mycket snabbt. Vi är väldigt glada att helikopterplattan har renoverats så att vi nu åter kan nyttja den på ett säkert sätt.

Danderyds Sjukhus är norra Stockholms akutsjukhus med ca 3 400 medarbetare. Hos oss får du vård som präglas av kvalitet och omtanke. I vårt uppdrag ingår även utbildning, klinisk forskning och utveckling, bl a i samarbete med Karolinska Institutet.

Bavaria visar upp en bred uppställning med båtar på Genuas båtmässa, som arrangeras 6–14 oktober. Denna italienska mässa är en av världens två största flytande mässor även om den har tappat en del till båtmässan i Cannes på senare år på grund av den extremt svaga efterfrågan på den italienska hemmamarknaden som har minskat med över 70 procent.

Trots det är Genuas båtmässa (”Salone Nautico”) en viktig plats för nyhetspresentationer från de stora båttillverkarna.

Bavaria visar upp åtta av säsongens nyheter. Bland annat helt nya motorbåtar från 29 till 44 fot. Bland de mer sportinriktade båtarna finns Bavaria Sport 29 och Sport 32.

Dessutom visas den helt nya Virtess 420 Fly, som hade världspremiär på båtmässan i Cannes för ett par veckor sedan. Det är Bavarias första flybridgemotorbåt någonsin, en båt som ska företaget vidare till för dem nya marknader och kunder.

Info: www.bavariasverige.se

Sex svenska drakbåtar gör upp om segern i Promarina Dragon Cup i Sopot, Polen. – Det är debut för tävlingen. Förhoppningsvis blir den en återkommande kappseglingstävling för Drakentusiaster från hela Östersjöregionen, säger Calle Söderberg, driftansvarig på Promarina.

Promarina Dragon Cup går av stapeln den 28-30 september och arrangeras av Promarina och Whyshore. Sex svenska båtar är anmälda med 20 besättningsmän var av en är polsk. Under tre dagar kommer båtarna att genomföra totalt sex kappseglingar.

Marinan i polska Sopot är den senaste i Promarinas expansion runt Östersjön. Invigningen ägde rum den 6 juni 2011 av både Polens president, Sopots borgmästare och ärkebiskopen av Gdansk. Marinan håller hög internationell standard och har drygt 100 båtplatser för både små och stora båtar.

– Strax intill båtplatserna sträcker sig en 500 meter lång pir i engelsk stil rakt ut i havet. Det gör marinan perfekt för inte bara bankappsegling utan även för andra seglingsklasser i framtiden, säger Calle Söderberg.

Promarina har åtta gästhamnar längs Sveriges kuster: Arkösund, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Västervik, och Uddevalla. Promarina har dessutom vinterförvaring på Rindö, i Norrköping och i Wallhamn.

Läs mer på www.promarina.se

En Hallberg-Rassybåt byggd 1976 är den allra första segelbåten som lyckats segla genom den nordligast möjliga nordvästpassagen. Denna historiska segling gick norr om Banks Island i Mc Clure Strait. Hittills har denna passage varit blockerad av is. Många segelbåtar har tidigare provat, men misslyckats, att ta sig igenom denna passage.

Båten är en Hallberg-Rassy Monsun 31, med namnet Belzebub II, med en besättning på tre unga killar; båtägaren Edvin Buregren från Sverige, Nicolas Peissel från Kanada, och amerikanen Morgan Peissel.

För mer information, många fina bilder och intressanta filmer, se följande webbsida på svenska och engelska: www.belzebub2.com

Info: www.hallberg-rassy.com

De båtrelaterade stölderna ökar i Sverige och främst är det båtmotorer som stjäls. Det visar statistik från Sjöpolisen i Stockholm. Under perioden januari – augusti 2012 har det anmälts 5547 båtrelaterade stölder. Detta är en ökning med fem procent jämfört med samma period 2011 då anmäldes 5304 stölder.

– Den organiserade brottsligheten är en anledning till det ökande antalet stölder, säger Carina Birking, utredare på Larmtjänst.

Statistiken över de båtrelaterade stölderna inkluderar stöld av; motorbåt, båt utan motor, båtmotor och stöld ur/från båt. Värmdö och Norrtälje är de kommuner som har drabbats hårdast under 2012 men även kommuner som Göteborg, Stockholm och Nynäshamn har haft många anmälningar under året.

Stöld av båtmotor har flest anmälningar bland de båtrelaterade stölderna. Under 2012 har 1844 båtmotorer anmälts stulna (1790 under 2011). Att fler båtmotorer än motorbåtar stjäls kan förklaras med att en motorbåt kräver mer logistik än en motor.

Motorbåtsstölder är den kategorin som ökar mest bland de båtrelaterade stölderna . Under 2012 stals 936 motorbåtar. Detta är en ökning med 8,5 procent jämfört med samma period 2011.

– Ofta stjäl man motorbåten för att komma åt båtmotorn. Inte allt för sällan så anträffas motorbåten några dagar efter stölden, dock utan motor, säger Carina Birking.

Stölder av båtar utan motor har en minskning bland anmälningarna. Detta kan förklaras med att båtarna har ett mindre värde och kräver en del logistik att stjäla.

Larmtjänst har sammanställt statistiken här:
http://www.larmtjanst.se/Global/B%c3%a5tbrott.pdf

Simrad Yachting presenterar nya Simrad IS40 instrument och OP10, en ny autopilotkontroll. De är konstruerade för både motor- och segelbåtar. Simrad Yachting har utvecklat IS40 och OP10 med målet att kunna erbjuda produkter med mycket hög kvalitet samt vara tydliga och lättanvända produkter som möter varje båtägares behov.

Pressrelease:

Simrad IS40 har den största instrumentdisplayen i klassen. Med sin 4,1″ skärm är den nästan 40 procent större än de flesta traditionella modeller. Detta med en unik LCD bonding process, vilken erbjuder oöverträffad kontrast helt utan risk för kondens, enastående livslängd och oöverträffad hållbarhet.

Fullfärgsdisplayen IS40, utmärker sig också i läsbarhet, med sin tydliga skärm och stora, tydliga siffror, som når en höjd av hela 50mm, nästan 10mm mer än någon konkurrents display. Den har ett flerspråkigt användargränssnitt. IS40 erbjuder lättförståliga menyer som är enkla att använda och inkluderar en särskild huvudmenyknapp som ger ett snabbt urval av information.

Både båtbyggare och återförsäljare kommer att uppskatta enkelheten i att installera IS40 då de använder branschstandardiserade micro-C kontakter och enkla seriekopplade anslutningsalternativ. IS40 har en bred kompabilitet med NMEA 2000® produkter och visar även från motorinformation, så motorbåtsägare kan hålla kolla på vad som händer under däck. Simrad IS40 kan kopplas ihop med en autopilot, vilket gör att båtägaren kan byta mellan manuell styrning till autostyrning genom bara ett knapptryck, trygga i vetskapen om att de har kontrollen. Segelbåtar kan nyttja det mesta av sin styrning på vindvinkel, motorbåtar snabbt kan navigera mot en waypoint, följa kompasskurs eller rutt från en kartplotter såsom Simrad NSS eller NSE.

IS40 displayen kan också användas tillsammans med den nya OP10 autopilot kontrollenheten för enkel tillgång till viktiga autopilotsfunktioner, eller som ett komplement till en kartplotter. OP10 stödjer också autopilotstyrning för Volvo IPS drivenheter.

OP10 är perfekt för eftermontering, eftersom den är kompatibel med alla Simrads autopiloter som för tillfället använder AP24, AP28, Simrad NSS, NSE or NSO som autopilotkontroll. Enhetens stora knappar, LED upplysta knappsats och upplysta statusfält, säkerställer trygg och pålitlig autopilotstyrning oavsett omständigheter.

– Vi tänjer ständigt på gränsen vad gäller innovativ design och förbättrar hela tiden användarens upplevelse. Oavsett hur ofta båtägaren ägnar sig åt sin passion eller om de färdas med hjälp av vind eller motor, är vi övertygade om att Simrad kommer att vara deras första val för elektroniken, säger Simrads ägare Navicos vd, Leif Ottosson.

Simrad IS40 instrument och autopilotkontroll kommer finnas tillgängliga från hösten 2012.

Info: www.simrad-yachting.com

Efter ett mycket framgångsrikt treårigt EU-projekt som nått 340 000 barn och unga går Håll Sverige Rent nu vidare och presenterar ett förbättrat och mer anpassat Grön Flagg-verktyg. Med nya Grön Flagg blir kopplingen till läroplanen än tydligare och möjligheten för skolorna att kommunicera sitt hållbarhetsarbete större.

Håll Sverige Rent har under ett treårigt EU-projekt utbildat 29 000 pedagoger om återvinning, klimat, resursfördelning och hållbar konsumtion. Genom detta projekt har 340 000 barn och unga fått kunskaper om hållbar utveckling tillsammans med budskap om handlingskraft och framtidstro.

Många av de skolor och förskolor som Håll Sverige Rent besökt är medlemmar i nätverket Grön Flagg. EU-projektet har inneburit en kraftig ökning av antalet medlemmar, och idag är över 2 500 skolor och förskolor anslutna. Det gör nätverket till det största i sitt slag i Sverige. Genom medlemskapet kan skolan eller förskolan driva ett kontinuerligt, långsiktigt och demokratiskt arbete om miljöfrågor och hållbar utveckling.

Nu går Håll Sverige Rent vidare och presenterar ett nytt och förbättrat Grön Flagg-verktyg.

– Med nya Grön Flagg kan skolor och förskolor på ett tydligare sätt koppla sitt hållbarhetsarbete till läroplanen, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. För oss är nätverket en fantastisk möjlighet att sprida kunskap om dessa viktiga frågor till många barn och ungdomar.

Mer än 80 procent av skolor och förskolor som är med i Grön Flagg upplever verktyget underlättar deras arbete att nå målen i läroplanen. Dessutom får de ett strukturerat utvecklingsarbete och även kommunicera sitt arbete med hållbarhet.

Efter konkursen i juli har Nimbus Boats som bekant fått nya ägare. I dagarna ska det nya företagets namn offentliggöras och den nya organisationen som ska leda Nimbus kommer att ta över verksamheten. Produktionen och försäljningen av båtar har inte stannat av under konkursen utan gått på sparlåga. Nu ökas dock tempot och i slutet av 2012 ska produktionen åter vara igång för fullt.

– Nystarten av bolaget har varit extremt positiv. Jag ensam har fått 100–150 E-mails, sms och telefonsamtal från kunder och kollegor som vill gratulera oss, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats, till Båtliv.

– Många är glada för att företaget, som idag omfattar Nimbus Boats och Paragon Yachts, stannar i Sverige.

Enligt Magnus Andersson har de nya ägarna till företaget ett genuint båtintresse.

– Vi var dock inte beredda för det stora intresse som företaget har bland så många personer. Våra varumärken går direkt in i hjärtat hos många båtälskare.

Formellt startas Nimbus Boats om idag, 26 september. Under de kommande dagarna ska en ny ledning, inklusive en ny vd, presenteras. Fram till dess drivs företaget med samma vd som innan konkursen.

Nimbus har redan presenterat planerna för vinterns båtmässor. Efter mässan i tyska Friedrichshafen nu i höst väntar de internationella båtmässorna i Düsseldorf, Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors.

– Våra fabriker har gått på en tredjedels fart, men nu ökar vi produktion noch hoppas att ha fullt kapacitetsutnyttjande i slutet av 2012. Vi har märkligt nog haft en bättre försäljning under perioden juli–augusti i år än under samma tid ifjol, så våra lager är mer eller mindre tömda, säger Magnus Andersson.

3 746 ansökningar har kommit in till den första omgången av Volvosteget, Volvokoncernens ettåriga yrkesinriktade utbildning inom industriproduktion riktat till arbetslösa ungdomar. 400 platser finns på utbildningen som inleds i början av november. ”Detta är en investering för framtiden” säger Olof Persson, Volvos vd och koncernchef.

”Jag är glad att intresset för Volvosteget är så överväldigande stort. Vi ser detta som en investering för framtiden, både för oss som företag men också för ungdomarna som deltar” säger Olof Persson, Volvos vd och koncernchef.

Sista ansökningsdag till årets utbildningsprogram var den 16 september. Nu inleds en urvalsprocess bland de sökande. Flest ansökningar har kommit in till Volvokoncernens anläggningar i Skövde, Göteborg och Umeå. Mer än en fjärdedel av de sökande är kvinnor.

Sammanlagt innebär Volvosteget en satsning på 450 miljoner kronor under tre år som kommer att ge totalt 1 200 ungdomar chansen till en betald utbildning och en framtid inom produktionsindustrin.

Programmet löper under ett år och varvar teoretisk utbildning med praktik. Vid utbildningens slut får deltagarna ett certifikat som visar att de har tillräckliga kvalifikationer för att kunna klara ett produktionsjobb inom industrin.

Volvokoncernen kommer inte att garantera deltagarna någon anställning efter utbildningens slut men utbildningen är generell och är utformad för att vara en dörröppnare för jobb inom hela industrisektorn.

Kommentarer

Thomas Berglund 17:32:10 2012-09-25

Härligt med företag som vågar ta ut svängarna och pröva lite nytt. Hedersvärt.

Mvh Thomas

FMV har levererat 48 nya kustspaningsradarstationer utplacerade längs Sveriges långa kustlinje. Det ger förbättrad övervakning av de fartyg som rör sig i svenska farvatten.

De 48 radarstationerna är sammankopplade i ett datanät och ersätter helt och hållet flera gamla system som togs i bruk från 1960-talet fram till början av 80-talet. FMV överlämnade nyligen den nya generationens kustspaningsradar till Försvarsmakten.

– Vi har nu radarstationer som ger en bättre lägesbild över kusten vilket ger ett viktigt bidrag till en heltäckande bild över svenskt territorialvatten, säger Mattias Alfredsson, projektledare för Kustspaningsradar PS-640 vid FMV.

Underlag till sjölägesbild
De nya radarstationerna är i drift dygnet runt 365 dagar om året. De vakar över alla fartygsrörelser i svenskt territorialvatten och skickar informationen till Sjöinformationscentralerna, som samlar in och bearbetar informationen från de nya radarstationerna och sammanställer en sjölägesbild. Med hjälp av de AIS-system som finns ombord på de flesta handelsfartyg kan man dessutom identifiera fartygen.

Förutom Försvarsmakten använder civila myndigheter som Kustbevakningen, tullen och polisen information ur den sammanställda sjölägesbilden för sitt arbete. Informationen från radarstationerna ligger också till grund för ett samarbete där Sverige utbyter sjölägesinformation med andra Östersjöländer.

Obemannade stationer
– En stor fördel med det här nya systemet är att alla stationer är sammankopplade i ett datanät, vilket gör att flera ledningscentraler samtidigt kan få tillgång till informationen från radarstationerna, säger Mattias Alfredsson.

De äldre radarstationerna sköttes till stora delar manuellt av personal på varje radarstation. De nya radarstationerna fjärrstyrs från Sjöinformationscentralerna.

Driftövervakning och tekniska larm hanteras av en teknisk driftcentral. Där identifieras fel så att rätt underhållsåtgärd kan sättas in.

Fakta:
Kustspaningsradar KSRRS 640 heter det nya systemet som ersätter de radarstationer som nu har avvecklats. De system som avvecklats är PS-239 och PS-15 från 1960 talet samt PS-615 och PS-619 från 1980-talet.

På flera platser har antennmaster från de gamla PS-15 systemen kunnat återanvändas som antennbärare till den nya utrustningen.

Den nya kustspaningsradarn är uppbyggd av civil teknik, vilket resulterat i många radarstationer till en konkurrenskraftig kostnad och med bättre täckning över havsytan.

Radarstationerna är uppbyggda av ett fackverkstorn med vidstående containrar för all kringutrustning. Där finns bland annat styrsystem, extraktor för omvandling av radarns information till datameddelanden, telekommunikationsutrustning, signalskyddsmateriel, radiolänkutrustning samt utrustning för kommunikation över IP-nätet.

Volvo Pentas senaste generation av den klassiska V8-motorn är laddad med modern teknik och överlägsen prestanda. Den är lättare, renare, snabbare, starkare och med ett vikt-/effektförhållande i absolut världsklass. Inför årets säsong lanserar Volvo Penta en ny toppmodern generation av V8-bensinmotorer som är laddad med prestanda och ny teknik – och som med god marginal möter EPA:s nya Tier 3-krav.

Den nya generationen V8-motorer från Volvo Penta, V8-380, är frukten av flera års intensivt utvecklingsarbete och innebär ett verkligt tekniksprång för marina bensinmotorer.

Det nya kraftfulla motorpaketet på 380 hästkrafter är kompakt och lätt och väger drygt 100 kilo mindre än jämförbara motorer på marknaden, vilket innebär ett mycket konkurrenskraftigt vikt- och effektförhållande. Samtidigt är den nya motorn tåligare, bränslesnålare, oljesnålare och, tack vare den nya katalysatorlösningen, har den fått markant lägre utsläppsnivåer. Nya V8-380 uppfyller således med god marginal, EPA:s nya Tier 3-krav.

Motorn har även utrustats med VVT-teknik, så kallad Variable Valve Timing. Denna teknik optimerar vridmomentet vid låga varvtal och maximerar effektuttaget vid höga varvtal, vilket ger snabbare acceleration och högre maxfart samt en jämnare, bättre respons i mellanregistret.

Lättinstallerad och snygg
V8-380 har ett skyddat avgassystem byggt i aluminium för låg vikt och avgasflödet är optimerat för högsta möjliga prestanda. Motorn och avgassystemet kyls, som standard, med glykol.

V8-380 har katalysator som standard. Ovanpå alla dessa prestandaförbättringar, är motorn, precis som övriga bensinmotorer, fullt integrerad med EVC – Volvo Pentas elektroniska plattform – lättinstallerad och följer det senaste designspråket framtaget speciellt för Volvo Pentas bensinmotorserie.

Bildtext:
Det nya kraftfulla V8-motorpaketet på 380 hk är kompakt och lätt.

Kommentarer

Örjanj 21:38:20 2012-09-25

Är det inte det gamla jänkarjärnet från 60-talet?

Och så VP:s elektronik på det, ingen lustig historia!

Roald Olsen 04:41:33 2013-06-04

Sea Ray Signature 260

Missade ni den mycket uppmärksammade filmen Vildmarkshav, med Northern Light i Södra Oceanen, förra vintern, eller vill se den igen. Ni kan nu se den i erat eget hem. Rolf och Deborah har nämligen släppt den på DVD och Blu-ray.

Många har frågat om Deborah och Rolf även denna höst och vinter kommer att resa runt i landet och visa sin mycket uppmärksammade film Vildmarkshav. Tyvär har de inte möjlighet att göra det. För att det ändå skall gå att se filmen har de släppt den på DVD och Blu-ray.

Info: www.northernlightsail.se/butiken

Under våren har Chalmers och Sjöfartsverket byggt ett helt nytt fartygssimulatorcenter där det numera är möjligt att koppla samman flera olika simulatorer. – Tillsammans har vi skapat en anläggning som kommer att bli en viktig tillgång i både svenska och internationella forskningsprojekt, säger Mikael Hägg, avdelningschef för Maritime Operations på Institutionen för sjöfart och marin teknik vid Chalmers.

I den nya anläggningen kan fartygsbryggorna användas var för sig eller i samspel med varandra. Här får sjöbefälsstudenter och yrkesverksamma till exempel studera interaktion mellan människa och maskin, kommunikation, avancerad manövrering, navigering och sjöräddningsledning. Upp till 20 personer kan öva i samma spel. Realismen är mycket hög – det är lätt att känna igen sig i simulatorernas över 40 olika svenska och utländska hamnar med tillhörande farleder. Dessutom är det möjligt att simulera sjögång och fartygsrörelser så verklighetstroget att ovana deltagare kan bli sjösjuka.

– Det nya centret kommer att bidra till ännu högre sjösäkerhet i våra farvatten genom att vi kan öva på situationer man inte vill vara med om ute till havs. Etableringen innebär stora fördelar för Sjöfartsverkets personal som får tillgång till en toppmodern träningsanläggning, men det är också ett stort lyft för vår forskning och utveckling som är ett växande område för oss, säger Fredrik Karlsson, innovationskoordinator på Sjöfartsverket.

Det nya simulatorcentret är byggt kring Chalmers uppgraderade anläggning och Sjöfartsverkets brygg-, land- och sjöräddningssimulatorer som flyttats från Arkö i Östergötland till Lindholmen i Göteborg under våren och sommaren. Centret består nu av tio fartygsbryggor, två landcentraler och en sjöräddningscentral. Lägg därtill två maskinrumssimulatorer med kontrollrum i naturlig storlek och en lasthanteringssimulator som numera kan kopplas ihop med bryggsimulatorerna. Resultatet blir ett av norra Europas största fartygssimulatorcenter. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus har bidragit med fem miljoner kronor till moderniseringen av Chalmers navigations- och maskinrumssimulatorer.

Engelska Princess har premiär för två helt nya båtar vid båtmässan i Southampton, som pågår till och med söndag 23 september. Nyheterna är Princess V62-S och Princess 56, två båtar som tillhör toppskiktet bland lyxiga vackert-väders-båtar.

Princess V62-S är en rejäl båt på 19,35×4,99 m. Den kan förses med motorer från 2×1015 hk (CAT) till MTU 2×1217 hk.

Detta ger goda fartresurser, men som vanligt är det designen, inredningen och materialvalen som många vill titta på när Princess kommer med en helt ny båt.

Princess V62-S har väl tilltagna bo- och levnadsutrymmen. Badplattformen i aktern är extremt stor och bred och passar bra för den som vill ha med sig en massa leksaker ut på sjön. Även salongen och övriga utrymmen under däck är väl tilltagna för ett liv i lyx.

Tekniska specifikationer:
Längd: 19,35 m
Bredd: 4,99 m
Vikt: 29 500 kg
Bränsletank: 3 409 liter
Vattentank: 500 liter
Info: www.princessyachts.com

Whyshore avslutar säsongen med en stor final på Riddarfjärden 21-23 september. De tre egna cuperna Audi Dragon Cup, Volkswagen X-35 Cup och SeaCart 26 Multi Cup har alla sin final denna helg. Men utöver det är även vindsurfingfinalen i Kona Nordic Cup med i Stockholm Sailing Grand Prix.

130 seglare och 45 vindsurfare deltar i den stora finalen som har sitt säte på Norr Mälarstrand Kajplats 464 vid Preems bensinstation. Här ifrån går starten och är således en perfekt publikplats. Speaker Carl-Magnus Sörensson har varit med på många seglingsevent och menar att Riddarfjärden är en av de bästa platser som kan användas för detta typ av arrangemang och ser som sin huvuduppgift att förmedla hur spännande det faktiskt är med segling.

Många namnkunniga seglare är på plats. Magnus Olsson är en av de största världsomseglarna i Sverige. Hans uppdrag i X-35 klassen är som taktiker ombord på Nautiska Racing Team vilka lyft sig i cupen under säsongen. Olle Jo Johansson har med sin OS-erfarenhet lotsat sig och Team Lumme till SM-guld i år. Olympiern Jonas Häggbom är också med som coach för de unga talangerna som satsar på VM 2013 i Volkswagen Sailing Team.

Totalt har 14 Grand Prix hittills seglats i seglingscuperna och det är mycket jämnt i topp i samtliga klasser.

Gilla Audi Dragon Cup och Volkswagen X-35 Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder. Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se och www.volkswagenx-35cup.se.

Inför 2013 lanserar den amerikanska motorbåtstillverkaren Chris-Craft en ny 32 fot lång daycruisermodell inom Corsairserien – Corsair 32. Båten är utvecklad för att tillfredsställa dem som vill ha en snabb, lättmanövrerad och elegant båt med mycket komfort och utrymme för både korta dagsutflykter som för långa vistelser på sjön med bekväm övernattning.

– Corsair 32 är en mycket vacker och kraftfull båt med mycket teak, krom och andra exklusiva detaljer som starkt framhäver Chris-Crafts klassiska och tidlösa stil. Det är också en praktisk, rymlig och bekväm båt med många finurliga stuvutrymmen och lösningar som till exempel ett teakbaserat bord som enkelt fälls ut och ihop och göms under den teakklädda midskeppsgången över motorrummet i aktern. Båten har också en generös skylight som löper midskepps över hela den teakomgärdade fören, vilket skapar en ljus, öppen och hemtrevlig salong under däck, långt ifrån den däckförslutna känsla de flesta båtar erbjuder, framhåller Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Chris-Craft Corsair 32 mäter 10,4 meter (inklusive en valfri teakbaserad badplattform) på längden och 3,1 meter på bredden. I ruffen har du gott om plats med ett välutrustat pentry och ett vackert snidat mahognybord som enkelt kan fällas ned för att omvandla den V-formade soffan till en väl tilltagen dubbelkoj med plats för två vuxna och ett barn. Under däck finns även ett rymligt toalettutrymme med egen dörr, dusch, infällt handfat i en snygg och praktisk kommod samt elektrisk toalett med inbyggd kvarn.

Den justerbara förarplatsen i cockpiten erbjuder plats för två personer. På passagerarplatsen finns en likadan stol för en person. Ratten och den perforerade instrumentpanelen i kromat stål, med Chris-Crafts egna mätare i 50-talsstil, andas racerbåt, hög fart och romantik. I sittbrunnen ryms 7-8 vuxna ledigt i den djupa och mjuka U-soffan. Det teakförsedda skarndäcket skapar en elegant inramning och bryter vackert mot det höga fribordet samt erbjuder halkfria ombord- och avstigningar.

Bland nyheterna är också möjligheten att välja något av Chris-Crafts nya färgprogram som den nya vassa Cashmere Metallic-färgen och någon av de tre Heritage Edition Teak-varianterna natur, svart eller ljus. Invändigt kan man välja mellan körsbärs- eller valnötsträ till skåpsluckor, lister och andra inredningsdetaljer.

Info: www.vatt.se