nyhetstest

Hamilton Harbour bjöd på strålande väder med relativt lätta och skiftande vindar under årets upplaga av Argo Group Gold Cup. Berntsson Sailing Team representerades den här gången av Johnie Berntsson – rorsman, Daniel Wallberg – fördäck/taktik, Nils Bjerkås – trim och Björn Lundgren – storskot.

I tävlingen deltog 20 lag, i grundomgången uppdelade i två grupper. Berntsson Sailing Team slutade tvåa i sin grupp och kvalificerade sig till kvartsfinal.

I kvartsfinalen ställdes teamet mot Björn Hansen och Mekonomen Sailing Team.

– Björn har seglat riktigt bra under året och han ligger för närvarande tvåa i VM-serien. Vi visste att motståndet skulle bli tufft och det blev som vanligt intensiva matcher när vi möttes. I en av matcherna fick vi ett rödflagg-straff, som vi var tvungna att ta direkt men lyckades sedan kämpa oss ikapp och vinna matchen, säger teamets trimmer Nils Bjerkås.

Berntsson Sailing Team vann kvartsfinalen med totalt 3-1.

I semifinalen väntade regerande Världsmästaren Ian Williams. Berntsson Sailing Team seglade fantastiskt bra och framför allt tack vare bra vägval och ett par bra starter lyckades de vinna semifinalen med tre raka matcher.

– Vi hade då vunnit sex matcher på rad och dessutom slagit ut regerande världsmästaren, så vi kände oss näst intill oövervinneliga, skämtar Johnie.

Tyvärr höll inte det fina flytet i sig och i finalen blev det förlust mot Taylor Canfield med besättning som startade bra och sedan inte gav några öppningar för Berntsson Sailing Team att komma förbi.

– Vi tyckte att vi seglade bra i finalen, men ändå blev det förlust i tre raka matcher. Canfield gjorde helt enkelt inga misstag, säger teamets taktiker Daniel Wallberg.

Andraplatsen är årets bästa resultat på Alpari World Matchracing Tour och teamet känner nu att de har lyft sig ett par snäpp, vilket bådar gott inför tour-finalen i Malaysia. Teamet klättrar nu till sjunde plats på den totala sammanställningen.

Årets Olympic Class Regatta samlade 485 seglare och 428 båtar från fem länder. Förutsättningarna var utmärkta och söndagens avslutande seglingar avgjordes på Baggensfjärden i Saltsjöbaden i bra vindförhållanden och strålande höstväder. Merparten av klasserna gjorde upp i bäst av totalt sex seglingar förutom för 29er, 49er och F18 som seglade minst tio seglingar.

Max Salminen, KSSS, övertygade direkt i sin första riktiga regatta i Finnjolle efter OS-guldet genom att i suverän stil spika alla sex delseglingarna. I Laser Radial vann favoriten Josefin Olsson, KSSS och i Laser Standard säkrade Philip Claesson, MASS slutsegern.

Den första klassen som seglade klart årets regatta var Zoom8 där Simon Weideskog, Boo SS behöll sin ledning från lördagen och vann klassen totalt. KSSS Adrian Salamon tog hem slutsegern i Optimistklassen med klubbkompisen Hugo Svensson på andraplatsen. Marcus Bergqvist, HjBK vann E-jolle klassen och GKSS seglaren William Karlsson tog hem förstaplatsen i Laser 4.7.

Regattans minsta klass, 470, med 5 deltagare, vanns av hemmaklubbens Carl Johannisson och Henrik Grim. I 49er klassen som också seglade om ett svenskt mästerskap gick SM tecknet till GKSS seglarna Carl Sylvan och Otto Hamel och i den nya OS klassen 49er FX vann Noora Ruskola och Camilla Cedercreutz, NJK. Victor Silén, NJK vann 29er klassen överlägset.

I VM-kvalet för F18 säkrade Tim Shuwalow och Karin Berg, KSSS segern efter totalt tio seglingar.

Totalt var det tolv klasser som tävlade på Baggensfjärden denna helg och KSSS Olympic Class Regatta är ett viktigt steg på vägen i seglarkarriären, oavsett om man är med och seglar för första gången eller har ett OS guld i bagaget!

Resultaten är preliminära och kan justeras efter protestförhandlingarna. Alla resultat kommer fortlöpande att läggas ut på KSSS hemsida.

Info: www.ksss.se

Foto: Oskar Kihlborg.

Det råder stor brist på vinteruppläggningsplatser för fritidsbåtar i kommunala anläggningar. Jämfört med antalet båtplatser på sommaren erbjuds vinteruppläggning på land för knappt en tredjedel av båtarna.

– Vinteruppläggningsplatser i anslutning till hamnarna är en förutsättning för många att kunna ha båt. Därför är det viktigt att kommunerna prioriterar frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, Båtbranschens riksförbund.

I Sweboats årliga undersökning av båtlivet i Sverige uppgav i år 66 kommuner att de driver hamnar för fritidsbåtar. Tillsammans har de 46 248 båtplatser till uthyrning men bara 14 119 uppläggningsplatser för vinterförvaring. Det innebär att 31 procent av båtarna, eller knappt var tredje, också kan få tillgång till en vinteruppläggningsplats.

Resultatet visar på stora skillnader mellan kommunerna. Mer än hälften av alla kommuner som driver hamnar erbjuder inga vinteruppläggningsplatser alls. Bäst på att erbjuda vinteruppläggning är Haparanda kommun som har 60 båtplatser på sommaren och 100 vinteruppläggningsplatser samt Örebro och Gotland som har lika många platser på vintern som på sommaren (250 respektive 196). Vissa kommuner upplåter mark för ändamålet till ideella båtklubbar.

Kommersiella aktörer och ideellt drivna båtklubbar redovisar en större tillgång på vinteruppläggningsplatser. 67 företag som driver hamnar har vinterplatser för 76 procent av båtarna som har plats vid företagets bryggor på sommaren. 208 båtklubbar som driver hamnar redovisar uppläggningsplatser för 64 procent av båtarna som har bryggplats på sommaren. Totalt redovisas i undersökningen 98 247 båtplatser på sommaren och 49 106 vinteruppläggningsplatser.

Inför vinteruppläggningen rekommenderas alla båtägare också att rengöra båtbottnen, men också här uppstår problem för den som har sin båt i en kommunal hamn. Endast 19 av 66 kommuner (29 procent) som driver hamnar har en anläggning för båtbottentvätt. Motsvarande siffror för kommersiella anläggningar är 29 av 67 (43 procent) och för ideella båtklubbar 33 av 208 (16 procent).

– Privata och ideella aktörer är helt klart oerhört viktiga för tillgången på vinteruppläggningsplatser. Men kommunerna har en nyckelroll för båtlivets utveckling, inte minst genom möjligheten att avsätta lämplig mark för såväl de kommunala hamnarna som de som drivs av båtklubbar. Ur miljösynpunkt vore det också önskvärt att fler kommuner satsade på anläggningar för båtbottentvätt, säger Mats Eriksson.

Sweboat granskar årligen förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen som leder fram till utmärkelsen Årets Båtkommun svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, totalt 126 kommuner, valt att delta, jämte båtklubbar och kommersiella företag.

Bilden är från Pukaviks Båtklubb, som i år har installerat en ny, miljövänlig spolplatta och toalettömningsstation.

Info: www.sweboat.se

I San Francisco pågår America’s Cup World Series som bäst. De bilder som vi har fått därifrån är extremt dramatiska. Båtarna seglar i relativt kraftiga vindar och gör mycket god fart när plötsligt Oracle Team USA med Ben Ainslie vid rodret gör en väldsam vurpa efter att ha felbedömt vinden totalt.

Paul Cayard, chef för det svenska teamet Artemis Racing, har i sitt senaste nyhetsbrev beskrivit hur fina förhållandena är i San Francisco, där han själv bor.

Artemis har ett antal riktigt fina seglare med sig ombord. Förutom Cayard bland andra Nathan Outteridge, en 26 år gammal kolla som vann guldet i 49er i OS i London. Ombord finns även Curtis Blewett och Rodney Ardern, som båda seglade med Paul Cayard i Pirates of the Caribbean i Volvo Ocean Race 2005-2006.

Men det räcker inte alltid med en fin meritlista. Engelsmannen Ben Ainslie är världens mest meriterade OS-seglare och han vann den första seglingen i det nya Americas Cup-formatet. Trots det slutade den omgång som filmen visar med ett totalt tvärstopp.

Ställningen i AC World Series San Francisco Fleet Racing Championship (After 7 of 7 races)

1. ORACLE TEAM USA SPITHILL (Jimmy Spithill) 8-1-6-5-DNF-2-1 – 79

2. J.P. Morgan BAR (Ben Ainslie) 1-3-1-2-4-1-4 – 79 points

3. Artemis Racing – White (Terry Hutchinson) 10-2-2-1-3-3-3 – 72

4. Emirates Team New Zealand (Dean Barker) 2-8-5-6-1-4-7 – 57

5. ORACLE TEAM USA COUTTS (Russell Coutts) 3-5-8-7-8-10-2 – 56

6. Artemis Racing – Red (Nathan Outteridge) 4-4-4-4-9-8-5 – 52

7. Energy Team (Loick Peyron) 6-7-7-3-6-7-6 – 47

8. Team Korea (Peter Burling) 5-9-10-8-2-5-10 – 40

9. Luna Rossa Piranha (Chris Draper) 9-6-3-10-10-6-9 – 36

10. China Team (Phil Robertson) 7-10-11-9-5-11-8 – 28

11. Luna Rossa Swordfish (Iker Martinez) 11-11-9-11-7-9-11 – 20

(Scoring, Races 1-6: 1st = 12 points, 2nd = 10, 3rd = 9, 4th = 8, 5th = 7, 6th = 6, 7th = 5, 8th = 4, 9th = 3, 10th = 2, 11th = 1; Race 7: 1st = 40 points, 2nd = 25, 3rd = 20, 4th = 16, 5th = 13, 6th = 11, 7th = 10, 8th = 9, 9th = 8, 10th = 7, 11th = 6)

Härmed informeras Båtklubbarna inom Svenska Båtunionen om att extra Båtriksdag kommer att hållas då 11 av de 26 Båtförbunden lämnat in samstämmig begäran om detta.

De som begärt extra Båtriksdag är Blekinge Båtförbund, Gästriklands Båtförbund, Hälsinglands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Mälarens Båtförbund, Sommens Sjöråd, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Värmlands Bergslags Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Västernorrlands Båtförbund, Östergötlands Båtförbund

Den Extra Båtriksdagen kommer att hållas söndagen 25 november 2012 kl 10.00 på Scandic Foresta, Lidingö. Kallade att delta är representanter från Båtförbunden.
Extra Båtriksdagen kommer att behandla följande två förslag (enligt ovan nämnda Båtförbunds begäran):

1 Avsluta allt arbete för en sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.
2 Förslag till införande av ny § 20 i Svenska Båtunionens stadgar.

Komplett dokumentation i form av de fullständiga förslagen från Båtförbunden samt unionsstyrelsens yttranden över dessa samt övrig kompletterande dokumentation kommer att publiceras på www.batunionen.com senast fyra veckor innan Extra Båtriksdagens avhållande.

Om ni, som Båtklubb, vill yttra er/diskutera förslagen enligt ovan skall ni ta upp det i ert Båtförbund som i sin tur representerar er vid den extra Båtriksdagen.

Det blev en tung dag för F1 Team Sweden i Liuzhou, Kina. Både Jonas Andersson och Bimba Sjöholm bröt allt för tidigt i racet. Bimba lyckades inte med sin ambition att ta några VM poäng i sin Formel 1 premiär. Hon startade som 12:e båt, gjorde en fin start och kom upp till 10:e plats. På 7:e varvet blev det en närsituation med en konkurrent vid en boj när Bimba ville avancera ytterligare en placering.

Bimba hamnade bakom konkurrentens vattensprut så att båten dök med nosen och tvärstannade. Bimba skadades inte och båten var OK, men hon kunde inte fortsätt racet.

– Dagens race är ett speciellt minne, mitt första F1 lopp. Nu vet jag Att jag klarar av det, säger en inte alls nerslagen Bimba Sjöholm.

Stallchefen själv i Team Sweden, Jonas Andersson, hade inte heller han någon bra dag. Han gjorde en mindra bra start och det märktes direkt att Jonas maskin inte gick som den skulle. Det blev inte så många varv innan Jonas körde in i depån och tog upp båten.

I helgen 6-7 oktober kommer 420 jollar att trängas på Baggensfjärdens vatten i Saltsjöbaden. KSSS traditionella säsongsavslutning, Olympic Class Regatta, kommer att slå alla rekord i år.

– Vi vill att den här regattan ska bli säsongsavslutningen för alla jolleseglare i Sverige. Och vi är nästan där, säger Fredrik Olsson, ordförande i KSSS bankappseglingskommitté

I fjol deltog cirka 325 båtar – och då var det ett rekord. I år blir det 100 till. Drygt 420 båtar och 472 seglare är anmälda. Och för att klara av detta jättearrangemang krävs fem banor och runt 150 funktionärer.

Första start är på lördag kl 11.00 och sedan avslutas det på söndagen strax efter kl 15.00. Det som bjuds är bland annat Svenskt Mästerskap i 49er, Klassmästerskap och GP i 29er, Elitserie för E-jolle, GP för Laser Standard, Laser Radial, Laser 4.7 och Zoom8.

Det blir allt från ungdomar i Optimister till världsmästare och olympiska guldmedaljörer i form av Max Salminen, som kommer att segla Finnjolle.

– E-jolle blir den största klassen med cirka 120 båtar, men även optimisterna är många. Runt 100 båtar, säger Fredrik.

Info: www.ksss.se

Foto: Malcolm Hanes.

I helgen drar Europas och en av världens största flytande båtmässor igång. Det är den internationella båtmässan i Genua som öppnar. Efter flera års sviktande hemmamarknad har dock de tidigare så stolta italienska varven dragit ner på sin närvaro. Ett undantag utgör Azimut Benetti Group, som på årets Genoa International Boat Show visar hela 26 yachter, varav fyra världspremiärer.

Benetti har nyligen lanserat vad de kallar ”Design Innovation Project”, dit de bjuder in världens bästa designers för att ta fram megayachter frö framtiden. Med i detta samarbete finns även världens främsta mäklare av yachter på 24 m och längre, Fraser Yachts.

Tidigare på höstsäsongen har de stora varven varit med på båtmässorna i både Cannes och Monaco, vilka båda sägs ha varit bra försäljningsmässigt. Världsmarknaden för megayachter, det vill säga båtar över 30 m (100 fot), är bättre än för de flesta andra delar av världsmarknaden. Båtliv besökte för några veckor sedan flera holländska yachtvarv och flera av dem har full produktion med väldigt lyxiga yachter.

I Genua är Azimut Benetti Group med sina varumärken den företagsgrupp som visar den allra största bredden av alla båtar över 10 m. Faktum är att samarbetet mellan Azimut Benetti Group och Genoa Boat show är väldigt nära sedan 52 år.

Azimut Benetti Group visar sina båtar både på land och i vattnet över totalt 4 000 m2. Det är möjligt att besöka 26 båtar i tre olika montrar, inklusive de fyra som får världspremiär på mässan.

För alal motorbåtsentusiaster blir det rena eldoradot med flera typer av båtar: öppna och flybridgebåtar, miljövänliga båtar och deplacementsbåtar.

Bland världspremiärerna finns Azimut 54 och Azimut 84 (lilla bilden), vidareutvecklingar av Azimut 53 respektive Azimut 82. Även Magellano 43 (stora bilden) får sin världspremiär på mässan med Hard Top versionen. Flybridgeversionen av 43:an hade premiär i Cannes tidigare i höst.

Magellano 43 är en mellanstor båt i en ny serie som Azimut tog fram för 2–3 år sedan för båtägare med riktigt stor plånbok som vill köra längre kryssningar i behaglig fart med relativt god ekonomi.

Utställda båtar från Azimut Benetti Group i Genua:
Atlantis 34 (Italian news)
Atlantis 38
Atlantis 44
Atlantis 48
Atlantis 58
Atlantis Verve 36
Magellano 43HT (worldwide premiere)
Magellano 43 Fly (Italian news)
Magellano 50
Magellano 76 (worldwide premiere)
Azimut 40
Azimut 45
Azimut 48
Azimut 54 (worldwide premiere)
Azimut 55S (Italian news)
Azimut 62S Italia
Azimut 64
Azimut 70
Azimut 84 (worldwide premiere)
Azimut 88
Azimut Grande 116
Benetti Delfino 93’
Boats in sea trials area:
Azimut 40S
Azimut 78
Azimut 95
Magellano 50

Delta Powerboats senaste modell 26 Open är nominerad till den svenska designutmärkelsen Design S. Båten har utvecklats i nära samarbete mellan Delta Powerboats och designer Ted Mannerfelt från Mannerfelt Design Team. Resultatet är en uppdaterad och bränslesnål daycruiser med klassiska linjer.

– Jag ville göra Delta 26 Open modern med en klassisk twist. En klassisk detalj är den raka stäven som jag plockat upp från hur båtar såg ut på 1930-talet, säger Ted Mannerfelt.

Sedan introduktionen har 25 exemplar levererats till svenska och europeiska kunder.

– För Medelhavet passar den här båten bra som badbåt. Det är ett annorlunda tänk kring hur man använder båtar där. I Sverige finns mer skyddat vatten och man använder båten mycket från A till B. I Medelhavet ankrar man upp och solar och badar och hänger i båten. Men den är förstås också tänkt för svenska vatten. Den är mjuk i stäven och klarar hög sjö, fortsätter Ted Mannerfelt.

Den svenska nationella designutmärkelsen Design S premierar vartannat år de bästa exemplen på svensk design. Bland närmare 220 anmälda bidrag har 35 nominerats av en namnkunnig jury som leds av Jakob Lind, VD kommunikations- och designbyrån Futurniture.

Av de nominerade bidragen kommer ett antal att premieras med ett Design S vid prisceremonin den 21 november på Fotografiska i Stockholm. Handelsminister Eva Björling delar ut utmärkelsen i samband med Design Dagen fylld av workshops och föreläsningar om design.

Info: www.deltapowerboats.se

Fredagen 5 oktober startar muddringsarbetet i farleden in till Gävle hamn. Inseglingsleden kommer att breddas, fördjupas och på några platser läggas om. – Resultatet blir en säkrare farled för större fartyg och kortare väntetider, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Sedan 1990-talet har Gävle stärkt sin ställning som logistiskt nav för södra Norrland och norra Svealand. Antalet fartygsanlöp har legat konstant kring cirka 1000 per år, men i gengäld har den genomsnittliga fartygsstorleken ökat. Den nuvarande inseglingen till Gävle lever dock inte upp till internationella säkerhetsrekommendationer. Detta har medfört att större fartyg på väg att angöra Gävle ibland har tvingats vänta. Många fartyg har heller inte kunnat angöra hamnen med full last.

Med hjälp av muddringen kommer farleden att bli djupare och bredare, vilket kommer att höja säkerheten till internationell standard. På några platser läggs leden om. Ny utmärkning blir det också. Därmed kommer hamnen att kunna ta emot fartyg som är 245 meter långa, 42 meter breda och 12,2 meter djupgående.

– Gävle hamn är en nod där flera trafikslag möts. En muddring av hamnen är ett viktigt steg för att få flödet mellan väg, järnväg och sjöfart att fungera smidigt, säger Ingemar Frej, regionchef på Trafikverket.

Totalt är det cirka 4,2 miljoner kubikmeter lera och morän som ska schaktas bort. 600 000 kubikmeter av muddermassorna räknas som förorenat och tas upp på land, där det kommer att kapslas in och bli fyllnadsmaterial i utbyggnaden av kajer och hamnområden vid Norra bassängen och Granudden. Övriga muddermassor kommer att tippas i ett område väster om Lövgrund.

Själva muddringen utförs på entreprenad av mudderföretaget Boskalis. Målsättningen är att arbetet ska vara klart innan vintern 2013, dock senast våren 2014. Avgörande för när projektet är färdigställt är hur långt årets vinteruppehåll blir. En kall vinter med lång issäsong kan komma att förlänga projekttiden.

Projektet som leds av Sjöfartsverkets projektledare Eric Kevan beräknas kosta cirka 270 miljoner kronor och finansieras av Trafikverket och Gävle kommun. Det är det första farledsprojektet som delfinansieras via statsanslag. Tidigare har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via Sjöfartsverkets farledsavgifter.

Jonna Borgström från Orust blev igår världsmästare i klassen Jetski Novice Womens Limited. Sandra Borgström slutade på en tredje plats.

IJSBA Världsmästerskap i jetski körs hela veckan i Lake Havasu, USA, och lockar förare från hela världen. Sverige har flera duktiga killar och tjejer på plats som försöker nå upp till fjolårets bragdprestationer när svenskarna kom hem flertalet medaljer och världsmästare.

15-åriga Jonna Borgström har haft en mycket bra säsong i år med bland annat vinst i Nordiska Mästerskapet innan hela familjen packade väskorna och åkte till jetskiracingens mecka, Lake Havasu. Jonna har även med sig syster Sofie och kusinerna Jessica och Sandra Borgström, alla är framgångsrika jetskiförare och Jessica vann ifjol världsmästerskapstiteln.

Nu återstår tävlingarna i junior- samt pro-klasserna och vi hoppas på fler framgångar för svenskarna.

Mer info:
www.ijsba.com
www.svera.org

Ännu ett klassiskt rekord har nu krossats av en modern båt. Det är hastighetsrekordet mellan New York och Bermuda som har putsats ordentligt. För den bedriften står en båt från FB Design försedd med dieselmotorer från FTP Industrila (Iveco).

Samma båt satte för ett år sedan rekordet mellan Monte Carlo och Venedig. Denna båt från “FB Design” är designad av Fabio Buzzi och försedd med två stycken FPT Industrial C90 650-motorer.

Båten avverkade under tuffa väderförhållanden närmare 670 Nm på 17 timmar och 6 minuter, vilket innebar en genomsnittshastighet på 39,49 knop. Förbättringen av det gamla rekordet är på hela 4 timmar och 33 minuter.

Den förra rekordhållaren var Chris Fertig och Tyson Garvin med båten Statement Marine som är försedd med två Cummins MerCruiser Diesel TDI motorer. deras rekord var från augusti i år.

Fabio Buzzi är flerfaldig världsmästare. I hans besättning ingick Roberto Rizzo, Antonio Binda, Maurizio Bulleri och Emilio Riganti.

Den man som åtalades för sjöfylleri trots att han var passagerare i en båt som hans fru körde frias av Uddevalla Tingsrätt. Det uppger tidningen Bohusläningen, som skriver så här på sin hemsida: “Thure Andersen som åtalades misstänkt för sjöfylleri, sedan hans fru kört båten har friats för brottsmisstankar av Uddevalla tingsrätt.” Klippet här intill är hämtat ur Båtliv nr 5.

Båtliv beskrev i nummer 5 hur en man åtalades för sjöfylleri trots att han inte själv körde båten. Här är hela artikeln ur Båtliv:

Åtalad för sjöfylleri trots att han inte körde
I mitten av augusti slog sjöpolisen till mot en fritidsbåt i mellersta Bohusläns skärgård. Resultatet blev att en man, Thure Andersen, nu står åtalad för sjöfylleri trots att han inte själv stod vid ratten utan hans spiknyktra hustru, Gunilla Malmberg, skötte den sysslan.
Text: Lasse Bengtsson
En rad märkliga omständigheter som visar hur luddig och oklar den nya sjöfyllerilagen som ligger bakom åtalet är konstruerad.
Paret hade varit ute och dörjat makrill under dagen och var på väg till hemmahamnen när de blev anropade av polisbåten.
Istället för att beordra fritidsbåten att lägga bi och sedan borda den gav polisen order om att fritidsbåten skulle gå upp jämsides med polisbåten så att polisen kunde komma ombord för sina kontroller.

Blev filmad
Redan här bryter polisen mot god sjömanssed – det är alltid den kontrollerande båten som bordar, men sedan flera polisbåtar skadat bordade båtar och därmed tvingats till skadestånd har polisen nu som rutin infört det omvända förhållandet.
Gunilla Malmberg, som styrde fritidsbåten, blev stressad. Hon klarade inte av att lägga sig intill polisbåten i första försöket. Situationen blev inte bättre av att polismännen filmande hela förloppet.
– Det blev pirrigt, säger Gunilla, det stod ju tre polismän med kameror och stirrade på mig. Det var dessutom andra gången i år vi var ute med båten så jag var lite ovan…

Tvingades blåsa
Thure – med fyra starköl innanför västen – ingrep och gav Gunilla muntliga råd om hur tilläggningen skulle gå till.
Det skulle han inte ha gjort.
Enligt polisen hade han därmed fullgjort en ”väsentlig uppgift av betydelse för sjösäkerheten” en formulering som finns i den nya sjöfyllerilagen. Han fick blåsa och provet visade förstås alkohol.
För att sedan göra situationen än mera trasslig beslöt poliserna att bogsera paret och deras båt till hemmahamnen.
I hamninloppet måste polismännen fråga Thure om var grunden inne i hamnen är belägna. Då utgjorde dessa ”råd” från Thure uppenbarligen inte längre någon fara för sjösäkerheten.

Ingen tvekan – inga regler
Ingripandet hamnade så småningom, på assistentåklagare Carolina Sundelins bord. Hon tvekade inte, Thure hade äventyrat sjösäkerheten genom att påverkad av alkohol gett sin hustru råd om hur hon skulle föra fritidsbåten. Därmed hade han gjort sig skyldig till sjöfylleri.
Båtliv har talat med representanter för både Kustbevakningen och Sjöpolisen för att få reda på efter vilka riktlinjer polis och kustbevakare skall avgöra om en person ”fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss”.
Det visade sig att några särskilda regler inte finns. Det är upp till den enskilde tjänstemannen på plats att själv avgöra detta.

Friade i HD
Ett mål av det här slaget vandrade för en tid sedan hela vägen upp till Högsta Domstolen (HD). En man hade hyrt in en annan man för att denne skulle köra båten då han själv var påverkad.
Trots fällande domar i underrätterna friade HD mannen. Detta trots att han vid ett tillfälle ingrep och varnade den inhyrde båtföraren som kommit för nära en högfartsfärja i den farled de färdades i.

Tvingar till bordning
Göran Andersson, sjökapten och tidigare sjötrafikdirektör vid Sjöfartsverket, ordförande i Sjösäkerhetsrådet och tidigare ordförande för Svenska Båtunionen, är minst sagt förundrad över hur rättsväsendet fungerat i det här fallet:
– Den nya lagen är krångligt och luddigt skriven men också polisens sätt att ingripa är betänkligt. Det är de som skall borda och inte låta fritidsbåten göra det. Dessutom säger lagen att ingripande skall ske diskret – att filma en stackars nybörjares försök att borda ett annat fartyg i öppen sjö är allt annat än diskret.
– Det är värt notera att polisen själva inte klarar bordning i öppen sjö och därför tvingar vanligt folk med betydligt mindre sjövana att göra det. Förklaringen att man råkat ut för kostnader i samband med skador på bordade båtar talar för sig själv…
Båtliv kommer med intresse att följa utvecklingen i det här målet.

På Öppen Skärgårds Marknadsdag imåndagen 1 oktober delades för första gången utmärkelsen ”Årets medlem 2012” ut. Bland närmare 300 medlemmar blev mottagaren sportfiskeföretaget Catch & Relax.

Utmärkelsen årets medlem 2012 tilldelas Catch & Relax för att de med energi, kreativitet och glädje aktivt arbetar för utvecklingen av Stockholms skärgård. De är en trogen medlem som tagit vara på alla möjligheter till samarbete för att visa och lyfta sitt företag och därmed även ge livskraft till Stockholms skärgård.

Under året har de på ett engagerat sätt medverkat på skärgårdens konferensexpo, arrangerat VIP- och samarbetsresor, spridit sin information via sociala medier och traditionell media och tagit del av grundutbildningen Öppen skärgård för alla. De har även förstått vikten av en tillgänglig och välkomnande skärgård för alla genom att erbjuda båt- och fiskeresor även för de med någon form av funktionsnedsättning. Genom sitt aktiva informerande om sitt utbud har de lyckats ta ett steg mot en öppnare skärgård.

– Jag känner mig stolt och hedrad över att vara Årets medlem 2012. Det är tack vare min familj, våra partners och medarbetare på Öppen Skärgård som detta är möjligt, säger Helen Lundgren på fiske- och aktivitetföretaget Catch & Relax.

Catch & Relax startade sin verksamhet 2005 och har varit medlemmar i Öppen Skärgård sedan dess. De är idag en av Sveriges ledande aktör inom guidade sportfiskeaktiviteter och är verksamma i hela Stockholms skärgård, men främst i norra och mellersta skärgården. Catch & Relax är mer än bara ett sportfiskeguidesföretag, de är ett aktivitetsbolag med många olika slags aktiviteter att erbjuda. De hjälper också kunderna att hitta andra skärgårdsaktiviteter, boende, mat och transporter som passar till fisket.

– Catch & Relax satsar mycket på turismen till Stockholm och dess skärgård, ofta i samverkan med andra företag inom turismbranschen. De är därför väl förtjänta av vår utmärkelse, säger Bisse Alm, VD på Öppen Skärgård.

Öppen Skärgård representerar närmare 300 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner och verkar för utvecklingen av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. I dag driver Öppen Skärgård en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, Visit Skärgården, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Torsdagen den 4 oktober 2012 övar svenska och finska aktörer sjöräddning i området kring Båtskärsnäs i Kalix skärgård.

Övningens mål är att evakuera passagerarfartyget Laponia och föra de nödställda till Båtskärsnäs där polis, ambulans och räddningstjänst möter upp för registrering och omhändertagande. Två helikoptrar, ett tiotal fartyg och ett hundratal personer beräknas delta. Syftet med övningen är att öva samverkan mellan de aktörer som ingår i en sjöräddningsinsats.

Sjöräddningsövningen går under namnet Frank och arrangeras av Sjöfartsverket i samarbete med Norrbottens läns landsting, Kalix räddningstjänst och Laponia rederi AB. Deltagande organisationer är förutom de ovan nämnda även finska gränsbevakningen, Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Polisen i Norrbotten och finska frivilligorganisationen.

Nu uppmanar Världsnaturfonden WWF Europeiska unionen och andra stora fiskenationer att intensifiera satellitövervakning som en kostnadseffektiv metod i kampen mot olagliga fiskfångster.

Ett av de största hindren för ett hållbart fiske i världen är olagligt, orapporterat och oreglerat fiske. Det orsakar stora skador för yrkesfiskare, regeringar och konsumenter. Men om fler fiskefartyg började använda satellitsystemet AIS – Automatic Identification System – skulle det bli mycket lättare att kartlägga fartygsrutter och fiskeverksamhet i hela världen, menar WWF som granskat möjligheterna.

– Satellitövervakningen ökar möjligheterna att få en mer hållbar fiskeförvaltning både i nationella vatten och på öppet hav och avslöjar var olagliga aktiviteter äger rum, säger Alfred Schumm, ansvarig för WWF-initiativet Smart fishing.

– Regeringar över hela världen måste införa satellitövervakningssystemet AIS som obligatoriskt för alla kommersiella fiskefartyg dygnet runt. Idag kräver Internationella sjöfartsorganisationen IMO bara att AIS-systemet installeras på fartyg över 300 bruttoregisterton, men det är inte obligatoriskt för alla fiskefartyg, säger Inger Näslund, enhetschef för WWFs vattenmiljöenhet.

Grunden i AIS bygger på en svensk metod som idag används som en internationellt etablerad kollisionsvarning. Via satellit levererar systemet data för att identifiera fartygens namn, storlek, position och hastighet.

AIS infördes som en obligatorisk standard för Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) i december 2000. Nästan varje fartyg är idag utrustade med tekniken för sin egen säkerhet. Alla fartyg på 300 bruttoregisterton och mer måste upprätthålla en AIS-enhet som identifierar fartyget – men fiskefartygen är undantagna.

En WWF-granskning av fångster från 111 industriella fartyg som går utanför Västafrika visar att fartygen fiskar i nationella eller internationella vatten. Fartygens fångster går sedan direkt till den spanska hamnen i Las Palmas, Gran Canaria.

AIS-tekniken kan tillämpas och användas över hela världen. Det är en internationell standard som ger en ökad tydlighet av var fisket bedrivs. Fartyg som tidigare undgått identifiering, till exempel med hjälp av falska uppgifter, berövas sin anonymitet. Således kan den illegala jakten på de sista fiskresurserna stoppas tack vare en bättre kontroll och med hjälp av en hållbar förvaltning.

Så är ytterligare en säsong till ända vid ett av Sveriges mest kända fiskevatten, Mörrums Kronolaxfiske. Årets avslutningsdag ägde rum söndagen den 30 september. Säsongen år 2012 får betecknas som en av de bättre på senare år med bra vattenflöden och rikligt med fisk i ån.

− Fångstmässigt har säsongen varit riktigt bra och speciellt glädjande är att ”blanklaxfisket” under maj och juni månad har varit markant mycket bättre gentemot tidigare år, säger Conny Elg, chef för Mörrums Kronolaxfiske.

Totalt fram till den 30 september vägdes det in 707 stycken fiskar, därutöver återutsattes 1267 fiskar, totalt alltså 1974 fångade fiskar. Största laxen vägde 17,7 kg och fångades av Martin Albertsson Karlshamn. Största havsöringen vägde 10,1 kg och fångades av Nils-Göran Olsson från Mörrum.

Fiskepremiären år 2013, som är den 73:e i ordningen, kommer att äga rum fredagen den 29 mars.

Info: www.morrum.com

Seldéns “Double Fairlead” gör det enkelt att montera manöverlinan till en gennakerrulle på ett sätt som minimerar friktion och gör inrullningen lättare. Eftersom ett rullsystem för gennaker eller Code 0 alltid hanteras av en splitsad, ändlös manöverlina kan inte vanliga block användas för att leda linan akterut.

Seldéns “Double Fairlead” består av ett kompositbeslag som monteras på en 25 eller 30 mm mantågsstötta samt en fjäderbelastad rostfri bygel som trycks in och vrids för att öppna beslaget. Pris 540 kr.

Info: www.seldenmast.com

Förhållandena var exemplariska när Promarina Dragon Cup avgjordes i polska Sopot. Solen strålade och vinden var perfekt. Åskådarna trängdes på den 500 meter långa piren. Vann gjorde drakbåten med Martin Pålsson, Klaes Mattsson och Hans-Åke Book och som fick motta priset av Sopots borgmästare.

Under två dagar genomfördes sju seglingar, fem på lördagen och två på söndagen. På lördagen blåste det 5 meter/sekund och på söndagen 7–9 meter/sekund. Med andra ord utmärkta väderförhållanden för båtarna var av den ena seglades av en polsk besättning.

Det var första gången de polska deltagarna seglade drake. Därför imponerar deras andra plats. De placerade sig före erfarna seglare som Klabbe Nylöf, Thomas Olrog och Peppe Christensson.

– Snacka om fullträff. Sopot bjöd på klarblå himmel och storpublik, säger Calle Söderberg, driftansvarig på Promarina.

Idag lanserar Svenska Spel SVEA till sina kunder, en omfattande och långsiktig sponsringssatsning mot bredd- och ungdomsidrotten. 50 miljoner kronor betalas ut årligen och det är Svenska Spels kunder som bestämmer hur pengarna fördelas.

– Svenska Spel har alltid stått nära idrottsrörelsen. Vårt hjärta klappar för svensk idrott och som ett annorlunda spelbolag vill vi nu engagera våra kunder genom att erbjuda en starkare spelupplevelse. Därför är jag extra stolt att presentera SVEA som en ny och mycket omfattande sponsringssatsning mot bredd- och ungdomsidrotten där våra kunder bestämmer vilka föreningar som får ta del av 50 miljoner kronor årligen. Nu uppmanar vi våra kunder att hjälpa föreningarna som deras hjärtan klappar för, säger Svenska Spels VD Lennart Käll.

Sedan programmet presenterades i augusti tidigare i år har över 2 500 föreningar och 67 idrotter över hela Sverige anslutit sig till SVEA. Nya föreningar kan ansluta sig löpande under perioden och pengarna betalas ut med start den 1 oktober 2013.

Om SVEA:
• För varje spelad 1 krona via Spelkortet ges 10 poäng att fördela på upp till tre föreningar. Vilken summa varje förening i slutändan får är direkt kopplat till hur många poäng föreningen fått under hela poängperioden.
• Kunderna kan fritt välja sina föreningar via Spelkortet
• Första poängperioden startar 1 oktober 2012 och pågår till 30 september 2013.
• Utbetalningen sker i oktober varje år, med start oktober 2013.
• Idrottsföreningar anslutna till SVEA måste vara medlemmar i Riksidrottsförbundet (RF).
• Nya föreningarna kan ansluta sig löpande via www.svenskaspel.se/svea/partner och i mobilen.
• Anslutna föreningar samt aktuell poängställning kan sökas fram via www.svenskaspel.se/svea Via Spelkortet får kunderna tillgång till sin spelhistorik, vinstbevakning samt spelansvarsverktyg som veckobudget på nätet och verktyget Playscan som uppmärksammar kunden på osunda förändringar i spelbeteendet. Svenska Spel har cirka 1,3 miljoner aktiva Spelkortskunder.

Nu inviger Sjöräddningssällskapet (SSRS) sitt sista miljöräddningssläp och avslutar samtidigt en fyra år lång miljösatsning. Genom projektet, som helt finansierats av specialoljeföretaget Nynas AB, har Sverige fått totalt 26 strategiskt placerade miljöräddningssläp samt miljöräddningsutrustning och miljöräddarkompetens på Sjöräddningssällskapets samtliga 67 räddningsstationer.

Sist ut att driftsätta sitt släp är RS Möja. Och med det kan SSRS – på frivillig basis som alltid – rycka ut på 15 minuter, dygnet runt, året om, både för att rädda liv och miljö.

Under invigningen berättar Sjöräddningssällskapet mer om miljösatsningen och hur det med miljöräddningsutrustning snabbt kan göra en avgörande insats och på så sätt göra stor skillnad för djurlivet och den marina miljön.

Kustbevakningen kommer samtidigt att beskriva hur Sjöräddningssällskapet kompletterar samhällets befintliga miljöräddning och hur miljöräddningssläpen spelat en viktig roll vid ett antal kritiska oljeutsläpp.

Info: www.ssrs.se

Finska Konekesko, som bland annat äger båtmärket Yamarin, lanserar två nya båtmodeller i programmet Yamarin Cross inför säsongen 2013. De nya modellerna består av en rymlig dubbelpulpetmodell, 49 Bow Rider, och en efterlängtad kabinbåt, 60 Cabin.

Pressmeddelande:

Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rejäl främre sittbrunn och den största bakre sittbrunnen i storleksklassen. Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dynor, badstege och dörr mellan pulpeterna. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 4,86 m, bredd 1,96 m, vikt ca 490 kg, rekommenderad motoreffekt 40–60 hk.

Yamarin Cross 60 Cabin är den första och efterlängtade kabinbåten i programmet Cross. Den passar utmärkt som förbindelsebåt och för fritidsfiske. Även Cross 60 Cabin har överlägsna utrymmen i sin storleksklass: Via den rymliga fören är det lätt att lasta båten och röra sig. Passagen till kabinen underlättas av en taklucka som öppnas uppåt och breda dörrar.

I kabinen finns en bred mittgång som gör det lätt att röra sig även när medpassagerare sitter på sätena. Rejält tilltagna rutor ger god sikt i alla riktningar. Båten är även försedd med en mycket stor bakre sittbrunn som har två portar som öppnas utåt. Det finns öppna förvaringsutrymmen på båda sidorna och gott om utrymme för fiskeutrustning på de bakre räckena. Vid motorbrunnens kanter finns förvaringsplats för fendrar. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 6,05 m, bredd 2,32 m, vikt ca 960 kg, rekommenderad motoreffekt 70–150 hk.

Båtarna Yamarin Cross tillverkas av 5083-aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

Skrovkonstruktionen hos båtarna Yamarin Cross är av helt ny typ. Skrovkonstruktionen ger möjligheter till köregenskaper som tidigare endast förväntades hos glasfiberbåtar. Innerutrymmena är också större än i aluminiumbåtar i samma storleksklass. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2013 innehåller båtprogrammet sex modeller: förutom de nya båtmodeller som visas nu ingår 53 Bow Rider och 53 Center Console samt samt 63 Bow Rider och 61 Center Console som lanserades år 2011. Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Ähtäri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy. Yamarin Cross är en produkt som har beviljats Nyckelflaggan i Finland.

Info: www.yamarin.fi

Det var med höga ambitioner som teamet anlände till Marseille för segla den 6:e delseglingen i World Matchracing Tour. Till denna tävling rekryterades Jonas von Geijer, svensk olympier i 49er, till teamet för att ansvara för taktik och storsegel trim. Magnus Lundberg trimmade försegel/gennaker och Anders Dahlsjö fördäck.

När teamet anlände till Frankrike möttes de av kraftiga Mistral vindar, på grund av detta ställdes träningen in och första tävlingsdagen avgjordes i hårda vindar. Detta visade sig vara en stor nackdel för teamet eftersom flera av de andra besättningarna kom direkt från en annan fransk tävling i samma båttyp, J80, och därmed hade ett litet övertag.

Det började motigt och efter första dagen hade teamet 1 vinst och 4 förluster.

– Vi hade många möjligheter att ta oss vidare till kvartsfinal men vi hade problem med undanvindarna och gennakerseglingen – sättningar, gippar och nedtagningar fungerade inte på ett tillfredställande sätt, vi räckte inte till helt enkelt, säger en besviken Johnie.

Dag 2 fortsatte med lite lättare vind och teamet lyckades vinna ytterligare 2 seglingar och slutresutlatet blev en 10:e plats, efter poängställningen 3-8.

Det var en nyttig lärdom att få segla på denna bana och det tar vi med oss inför kommande framtida race i Frankrike, avslutar Johnie.

Argo Group Gold Cup på Bermuda – en välkommen klassiker för Berntsson sailing team

Teamet är nu på plats på Bermuda där nästa tävling drar igång redan på tisdag.

– Bermuda är en av våra absoluta favorit-tävlingar. Vi trivs alltid bra här och vi gillar den lite speciella båttypen IOD som används vid tävlingen, säger teamets storsegeltrimmare Björn Lundgren.

Tidigare har teamet presterar riktigt bra på Bermuda, så förväntningarna är höga. De har bl.a. en tidigare vinst och en andraplats i bagaget.

I tävlingen deltar 20 lag som är uppdelade i två grupper, där de fyra bästa från varje grupp kvalificerar sig vidare till kvartsfinal.

– Det gäller att vara med från början och alla de inledande matcherna är viktiga för att ta sig vidare till nästa omgång, säger Johnie.

Teamet har laddat upp i Stenungsund där de haft möjlighet att träna med IOD-båtar mot Staffan Lindberg, en av motståndarna på Bermuda. De har nu anlänt till Bermuda några dagar innan tävlingen för att komma tillrätta med tidsomställningen samt att träna på plats och testa på lokala väderförhållanden och vindar.

Med i teamet är denna gången Johnie Berntsson – rorsman, Daniel Wallberg – taktik och fördäck, Nils Bjerkås – fock- och spinnakertrim och Björn Lundgren – storsegeltrim.

Info: www.wmrt.com

Lowrance lanserar idag sin splitternya pekskärm HDS Gen2 Touch. Denna kartplotter och multifunktionsdisplay bygger ut den redan existerande HDS® Gen2-serien och erbjuder båtägare mer möjligheter till integration, utforskning och navigation än någonsin förut.

Pressmeddelande:

Tillsammans med de prisvinnande egenskaper som gjort HDS till en av världens mest sålda multifunktionsdisplayer har HDS Gen2 Touch också nya mer användarvänliga, pekskärmar i 7, 9 och 12-tums storlekar.

Den nya Lowrance HDS Gen2 Touch-serien som kompletterar den nuvarande HDS Gen2 serien, innehåller funktioner med den bästa ekolodstekniken på marknaden med Bredbandsekolod och StructureScan HD redan inbyggt i enheten.

Lowrance HDS Gen2 Touch har kraftfull kartplotterkapacitet och fullständig integration av Lowrance omfattande utbud av produkter som bland annat innehåller den prisvinnande Bredbandsradarn och SonicHub som är en marin ljudanläggning. Detta innebär att all information som en båtägare behöver får de tillgång till genom sina fingertoppar!

Louis Chemi, COO för Lowrance, säger: “Den nya HDS Gen2 Touch kombinerar alla fantastiska ekolods och navigationstekniker som en båtägare någonsin skulle vilja ha, i en smidig och lättanvänd pekskärm. Dessutom innehåller serien vår största display någonsin, den nya 12-tums HDS-12 Gen2 Touch.”

“Revolutionerande integrationsmöjligheter som HDS Gen2 Touch har, tillsammans med de inbyggda Bredbandsekolodet och StructureScan HD gör att båtägaren får ut det mesta av sin tur på vattnet.”

Lättanvänd pekskärm: Med en exceptionellt ljusstark (upp till 1500 NIT’s) skärm, erbjuder HDS Gen2 Touch full flexibilitet för att kunna anpassa och konfigurera skärmen med möjlighet att se upp till fyra olika bilder samtidigt. Enkel pekskärm ger snabb panorering och zoomning. Menyerna är lätta att förstå sig på, mycket tack vare sina lättförståliga ikoner. HDS Gen2 Touch har också fem tryckknappar, för exempelvis zoom, vilket ger en lättanvänd produkt där båtägaren behåller kontrollen över produkten oavsett situation på sjön.

Toppmodern, inbyggd ekolodsteknik: HDS Gen2 Touch kombi-serie har förutom en kraftfull kartplotter dessutom inbyggt Bredbandsekolod och StructureScan HD. Användaren får fördelar från legendariska Lowrance ekolod med ekolodsbilder som ger prestanda med större känslighet, oslagbar klarhet och möjlighet att hitta fler mål.

Genom den inbyggda SideScan och DownScan ImagingTM erbjuds fullt sidoseende med fotoliknande bilder över det som är rakt under båten men också ut på både styrbord och barbord sida. Systemet innehåller TrackBackTM funktion, vilket ger möjlighet att gå tillbaka i ekolodshistorien för att granska, zooma in och titta närmare på bottenstrukturer, fiskar och märka specifika platser med en waypoint. För att undvika att förlora viktig ekolodsdata, fortsätter HDS Gen2 Touch spela in även när du använder TrackBackTM funktionen.

Alla HDS Gen2 Touch kombi-modeller är kompatibla med en 50/200 kHz givare för djupare havsfiske. Enheterna är också kompatibla med Airmar® inombords och genomgående givare med upp till 1 kW effekt.

Kraftfull navigation: HDS Gen2 Touch har en mycket precis positionering då den har en inbyggd GPS antenn med möjlighet att koppla in en extern 5 Hz GPS antenn. Alla modeller har standard SD kortläsare och är kompatibla med Navionics sjökort. Navionics Platinum+ kartor kan läsas i 3D perspektiv, vilket tillför en extra dimension.

StructureMap: Funktionen möjliggör för användaren att kunna scanna över botten och sedan lägga högupplösta StructureScan HD bilder som ett lager på kartbilden. I realtid.

Enastående nätverk och intergration: NMEA 2000®, NMEA 0183® och Ethernet kompabilitet i HDS Gen2 Touch serien gör det möjligt för flertalet skärmar att bli kopplade i samma nätverk och dela all data. När man kopplar ihop en HDS Gen2 ekolod/kartplotter med en ren kartplotter så blir denna en fullt fungerande kombinationsenhet. Dessutom har 9 och 12-tum modellerna dubbla Ethernetportar för fler expansionsmöjligheter. De innehåller också två stycken SD kortläsare, samt en videoingång för undervattens- eller övervakningskamera.

Trådlös anslutning: Navico’s GoFree Wireless modul och app för Lowrance, Simrad och B&G, är beräknad att finnas tillgänglig i början av 2013. Detta innovativa tillbehör erbjuder trådlös anslutning och när modulen är inkopplad kan användaren ladda ner en Go Free-app till sin iPhone, iPad eller Android enhet för att kunna manövrera och se sina HDS Gen2 Touch skärmar. Den här modulen ansluts på nätverket vilket innebär att all information blir tillgänglig såsom motordata, bränsleförbrukning etc.

Från och med i dag finns 7 tums modellerna tillgängliga på den svenska marknaden. 9 tums modellerna kommer att finnas tillgängliga för försäljning från första november och och 12-tums från första december. Rekommenderat ca pris för HDS-7M Gen2 Touch kartplotter är 11 950 kr.

Lowrance HDS Gen2 Touch multifunktionsdisplayer har två års garanti och stöds av Lowrance Advantage Service Program som gäller i fem år.

Info: www.lowrance.com

Info: www.sportmanshipmarin.se

Pukaviks båtklubb har investerat drygt 2 Mkr i miljöförbättrande åtgärder på klubbens område i Pukaviksbukten. Detta sedan Havs- och vattenmyndighetens har kommit med riktlinjer (2012-08-31) för hur båtbottentvätt av fritidsbåtar skall ske på ett miljövänligare sätt, och klubbens investering klarar redan nu de krav som kommer att gälla från och med verksamhetsåret 2015.

I hamnen har uppförts en spolplatta med uppsamling av spolvatten som anslutits till ett speciellt reningsverk där bortspolade färgrester och annat skiljs av i så hög grad att det renade vattnet kan återföras till naturen. Avsikten med projektet är att båtägarna i framtiden skall slippa bottenmåla och därmed belasta den marina miljön, genom att i stället lyfta upp båtarna någon gång under sommaren, för att spola av havstulpanlarverna innan dessa hunnit sätta sig fast och orsakat skada.

Klubben har även investerat i en tömningsanläggning för toalettavfall från båtar, som gör det möjlig att pumpa över toalettavfall från båtarnas septiktankar till det kommunala ledningsnätet.

Investeringen är den största klubben genomfört sedan man övertog anläggningen och ligger helt i linje med den strävan man har att gynna miljön i den känsliga vik som hamnen är belägen i. I samband med de relativt stora åtgärderna som behövts för ledningsdragning och annat, så har även hamnområdet snyggats upp för att kunna erbjuda en så vacker och öppen miljö som möjligt för klubbmedlemmar och besökande.

Projektet har medfinansierats genom statsstöd till lokala vattenvårdsprojekt förmedlade av Länsstyrelsen i Blekinge till 50% och resterande 50% har finansierats genom klubbens försorg och genom idoga medlemmars arbete.