nyhetstest

Det är inga tvivel om att båtbranschen satsar för fullt på båtmässan i Düsseldorf. Den nyligen avslutade båtmässan i London är bara en skugga av hur det såg ut i fornstora dagar, men i Düsseldorf ökar de stora båtföretagen i stället sina satsningar. Allra mest märks det på engelska Princess Yachts, men även tyska Bavaria har flera premiärer under den pågående mässan.

Bavaria Virtess 420 visas i både en variant med traditionell flybridge och en variant med coupé, där halva taket består av en stora skjutbar lucka medan den andra halvan är en skyddad solplats.

Med nya Virtess 420 ger sig Bavaria in i ett lyxigare segment på allvar. Virtess innebär att det tyska varvet lanserar en helt ny serie motorbåtar, som får en kraftfull design och stora innerutrymmen. Det känns direkt i de nya båtarna, som har gott om plats både i salongen, i kabinerna och på akterdäck såväl som flybridge.

Båtliv tycker att det här är en modern och mycket rymlig båt. Skrovet ser väldigt bulligt ut, särskilt i förskeppet och i kombination med den relativt platta botten borde det kunna ge stötiga sjöegenskaper. Men Bavarias representanter hävdar att båten går mjukt och behagligt i sjön. Vi återkommer med en rapport efter provkörning.

Bavaria har avslutat samarbetet med BMWDesign Group. Vid framtagningen av de nya flybridgebåtarna har Bavaria i stället arbetat tillsammans med det italienska designföretaget Too Design. De har skapat en rymlig flybridgebåt med 360 graders sikt från förarplatsen. Bakom förarplatsen, med plats för två personer, finns en rymlig sittgrupp med plats för sex personer.

Bavaria har satsat på lyxigare material än vanligt i inredningen i Virtess 420. Under däck finns en ägarkabin, två gästkabiner och stora badrum med separata duschutrymmen. Som tillbehör finns även en tvättmaskin.

Båten hade världspremiär på båtmässan i Cannes i september 2012.

Akterdäcket är smart designat med flyttbara sittplatser och bord. Med enkla handgrepp kan allting möblera som efter behov eftersom möblerna går på gedigna skenor i durken.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer
Längd: 12,39 m
Bredd: 4,21 m
Djupgående: 1,11 m
Vikt: 11,4 ton
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Personer: 12
Kojer: 6
Kabiner: 3
Pris från 3,3 Mkr med 2xVP D6-370.
www.bavariasverige.se

På torsdagen presenterade Team SCA designen på sin båt inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Den naturinspirerade grafiken i färgerna magenta och marinblått symboliserar SCA:s grundläggande värden om miljö och hållbarhet. Grafiken symboliserar även liv, vågornas rörelse, gräs och skog.

Båten, som lämnade ett varv i Southampton på torsdagen, kommer att vara Team SCA:s träningsbåt i förberedelserna inför nästa Volvo Ocean Race där SCA kommer att delta med en helt kvinnlig besättning. Tävlingsbåten kommer att levereras i september 2013.

SCA kommer att använda deltagandet i Volvo Ocean Race som en global marknadsföringsplattform för att stärka koncernvarumärket och kopplingen till sina produktvarumärken.

Christoph Michalski, chef för SCA:s globala hygienkategori, förklarar:
“Vår medverkan med Team SCA i Volvo Ocean Race syftar till att öka kännedomen om SCA:s koncernvarumärke. Anledningen till att vi deltar med en kvinnlig besättning är att cirka 80 procent av våra konsumenter över hela världen är kvinnor.”

Joséphine Edwall-Björklund, SCA:s kommunikationsdirektör, tillägger:
“Vårt fokus på hygienprodukter har ökat, och hygien utgör nu cirka 80 procent av vår globala försäljning. SCA har idag runt 60 produktvarumärken i cirka 100 länder. Vi vill att fler kunder och konsumenter känner till att det är SCA som står bakom dessa varumärken. “

Den stockholmsbaserade designbyrån TABS har tillsammans med SCA utvecklat designen för den visuella identiteten:
“SCA:s varumärkeskoncept ’c/o Life’ har använts som en ledstjärna i designprocessen”, förklarar Christoph Michalski. “Designen innehåller gräs, barrträd och maskrosor som alla är tuffa, motståndskraftiga arter som spelar en viktig roll i ekosystemet”.

I början av februari kommer ett antal internationella kvinnliga seglare och besättningskandidater att börja träningssegla båten under ledning av några erfarna och meriterade havskappseglare.

Här är en länk till en 3D-animering av Team SCA:s visuella identitet på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=BzRlzdui2RY&feature=youtu.be

Foto: Rick Tomlinson.

Princess V39 har fått en rad hedersbetygelser det senaste året. På Londons båtmässa fick V39 pris i klassen ”Sportscruisers up to 45ft”. För Princess är detta ytterligare ett bevis för att företaget har satsat rätt med sin V-serie med modeller som Princess V52, V62 och V45.

De goda egenskaperna hos Princess V39 har bland annat uppnåtts genom att använda den allra senaste injiceringstekniken för att producera både däck och skrov, något som reducerar vikten och samtidigt ger ett starkare skrov. Tillsammans med två stycken Volvo Penta D6-330 motorer har V39 både ekonomi och prestanda för att marscha ganska höga farter.

Princess V39 visades på London International Boat Show tillsammans med bland andra nya Princess 52 och 82 Motor Yacht. Båten finns även med på Boot Düsseldorf, som öppnar i morgon lördag..

Så här skrev Båtliv vid lanseringen av Princess V39:

Nya Princess V39 är på 39 fot enligt marknadsföringen, men för den som tittar närmare står det klart att den här båten är på närmare 42 fot. Anledningen är att Princess vill ge mer för pengarna i denna klass som är viktig som instegsklass för alla som senare vill köap större båtar.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Skrovet är framtaget för att passa med dubbla Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle.

Med en elektriskt manövrerad sufflett kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Sufflettlösningen gör att nästan hela taket kan öppnas upp.

Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner, toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla.

Under hardtopen finns även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl.

Tekniska specifikationer
Längd 12,65 m
Bredd 3,81 m
Vikt 9,1 ton
Bränsle 700 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 330/DP

Pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).
Utställaren, INA Marin, visar även Princess V52 och Windy 31 Zonda i sin monter.

Info: http://princessyachts.com/

De svenska varven satsar stort på årets båtmässa i Düsseldorf. Hallberg-Rassy 55 har till exemel världspremiär på mässan, som öppnar i morgon. Bland övriga svenska premiärer märks SwedeStar 415. Najad, som numera ägs av Nord West & Najad, visas upp med helt ny iredning.

Världens största båtmässa – boot Düsseldorf 2013 – är livsviktig för inte bara de svenska varven utan kanske framför allt för de riktigt stor abåtföretagen från Tyskland och England. Hanse, Bavaria, Princess, Sunseeker med flera har allt att vinna på en positiv mässa i Düsseldorf.

Hallberg-Rassy 55 premiär i Düsseldorf, men redan på fredagen fick Båtliv de första bilderna på denna stora cruisingbåt. Linjerna känns igen från Hallberg-Rassy 64, som hade världspremiär på samma mässa ifjol. De många moderna lösningarna från den båten känns igen på 55:an.

För Najad innebar 2012 att varvet togs över av Nord West. Detta har redan inneburit att inredningen i Najadbåtarna har höjts i kvalitet och design ytterligare ett snäpp. Najad var redan tidigare i absolut världsklass, men med ännu mer genomtänkta lösningar, LED-ljus i överflöd och snygga arbeten både i träarbeten och maskinrum är Najadbåtarna nu som seglande yachter.

Bland de nya båtar finns med på mässan i år finns Bavaria Virtess 420, Bavaria Cruiser 56, Dehler 38, Hallberg-Rassy 55, Sealine F48, Jeanneau Prestige 450 S och 550 S. Det blir också en rad nya motorer, både på utbordarsidan och för inombordsdrift. En del av dessa nyheter finns bland de mindre bilderna här intill.

Boot Düsseldorf 2013 öppnar på lördagen. I år visas båtar, motorer, tillbehör och mycket mer från 1 650 utställare från hela världen.

Mässan arrangeras vid samma tid varje år och är med råge världens största marknadsplats för båtar och all form av vattensport.

Egentligen behövs det flera dagar för att få ut så mycket som möjligt av mässbesöket. Boot Düsseldorf fyller upp 17 stora hallar på det gigantiska mässområdet. Det är så stort att mässan har skyttelbussar för besökarna mellan de olika hallarna…

Mässan är indelad i olika sektioner. Beroende på vad man är intresserad av är det därför lätt att sortera bort de hallar som inte är aktuella. Charter och båtturism brukar till exempel fylla sådär fem hallar, som kanske inte är direkt hyperintressanta för svenska båtägare.

Info: http://www.boat-duesseldorf.com/

Här nedan följer mässans egen pressrelease med alla fakta om boot Düsseldorf 2013:

Små områden med fiskeförbud har god effekt på hummer. Forskningsstudier visar att hummern ökat både i antal och storlek i skyddade områden.

– Hummerns antal mer än tredubblades efter att fiskeförbuden införts, säger Carl André, forskare vid Göteborgs universitet som medverkat i forskningsstudien.

Resultaten av sju års studier publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften “Proceedings of the Royal Society B. I den internationella studien har svenska forskare från Göteborgs universitet deltagit.

Forskningsstudierna gäller fyra marina skyddsområden för hummer längs norska Skagerackskusten.

Resultaten visade att efter fyra år med fiskeförbud hade försöksfångsterna av hummer ökat med 250 procent jämfört med 90 procent i kontrollområdena.

– Nu är det vetenskapligt dokumenterat att fiske har en inverkan på en marin art som hummer, säger Carl André, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap på Tjärnö, Göteborgs universitet.

Kräver liten areal
Det varierar hur mycket utrymme olika arter utnyttjar och hur stort ”hemområde” en art behöver. Att effekterna av skyddsområden blivit så tydliga för hummer beror på att den nöjer sig med begränsad areal och inte rör sig långa sträckor från boplatsen. Det innebär att skyddsområden på bara några kvadratkilometer ger mycket positiva resultat.

Länk till artikeln: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/280/1754/20122679.full

Alltför många fritidsbåtar seglar utan uppdaterade sjökort. Därför har den danska Geodata Styrelsen och av True Heading AB (publ) ägda Seapilot AB tillsammans lanserat projektet Säker kurs för att göra naviegringen för fritidsbåtar säkrare.

Många fritidsbåtar navigerar idag i blindo eller efter vana och erfarenhet snarare än att navigera baserat på uppdaterade papperssjökort. De danska myndigheterna Geodatastyrelsen och Søfartsstyrelsen vill ändra denna situation. Den danska Geodatastyrelsen har därför tecknat ett avtal med det svenska företaget Seapilot AB för samarbete om ett pilotprojekt som heter “Säker kurs” riktat till fritidsbåtar. Projektet kommer i ett internationellt perspektiv vara det första i sitt slag.

Problemet
Fritidsbåts användare har officiellt att använda uppdaterade pappers sjökort som det primära navigationshjälpmedlet, dock visar marknadsundersökningar att majoriteten av användarna i fritidsbåtar idag använder privat producerade digitala sjökortsprodukter.

Uppdateringar till danska papperssjökort kan laddas ner gratis från webbplatsen för den danska Geodatastyrelsen. Men då den manuella processen för att korrigera papperssjökort är tröttsam och tidskrävande bestämmer användaren ofta för att inte uppdatera dessa.

Danska Søfartsstyrelsen accepterar inte de privat producerade digitala sjökortsprodukterna som det primära navigationshjälpmedlet. Det finns dock inga officiella elektroniska digitala sjökort tillgängliga för användarna i fritidsbåtar idag. Detta är problemet som den danska Geodatastyrlsen har beslutat sig för att lösa.

– Den danska Geodatastyrelsen önskar i framtiden att ta ansvar för en mer säker navigering till sjöss i danska vatten. Vi behöver utveckla en prototyp för det framtida navigationssystemet riktat till marknaden för fritidsbåtar, men för detta behöver vi praktisk erfarenhet hur det skulle kunna fungera, förklarar projektledaren Stig Gelslev

Det huvudsakliga syftet med projektet är därför att få erfarenheter om hur fritidsbåtars navigatörer använder elektroniska sjökort som det primära hjälpmedlet för navigering tillsammans med navigations programvara som utvecklats av Seapilot AB. Detta som en förberedelse för utveckling av det framtida navigationssystemet för fritidsbåtar.

Var med i projekter under sommaren
Danska Geodatastyrelsen behöver cirka 200 användare med fritidsbåtar som kommer att vara villiga att delta i pilotprojektet.
Projektet skall utföras mellan 1 maj och 29 september, 2013.

Testområdet till havs kommer att täcka vattnen mellan Danmark och svenska västkusten. Proverna kommer att utföras med antingen en iPad version 2 eller högre eller en iPad Mini version 1 eller högre och var och en av dessa med 3G/GSM anläggning inbyggd. Även iPhone-version 4 eller högre kan användas som ett backup-system.

Pilotprojektet kommer att genomföras på officiella elektroniska sjökort som produceras av det danska Geodatastyrelsen och Svenska Sjöfartsverket och med kompletterande uppgifter från den danska Søfartsstyrelsen och det danska Meteorologiska institutet.

När båtmässorna öppnar, då är båtsäsongen igång. Till helgen blir det därmed ett riktigt vårtecken när världens största båtmässa slår upp portarna. Det är boot Düsseldorf 2013 som öppnar då. I år visas båtar, motorer, tillbehör och mycket mer från 1 650 utställare från hela världen. På stora bilden syns nya Bavaria Virtess 420 Flybridge.

Mässan arrangeras vid samma tid varje år och är med råge världens största marknadsplats för båtar och all form av vattensport. En fördel för oss svenskar är att det är väldigt lätt att ta sig till Düsseldorf med SAS, Air Berlin eller något annat flygbolag. Från Köpenhamn tar flygningen cirka en timme och 20 minuter, så det är möjligt att åka till mässan över en dag.

Egentligen behövs det flera dagar för att få ut så mycket som möjligt av mässbesöket. Boot Düsseldorf fyller upp 17 stora hallar på det gigantiska mässområdet. Det är så stort att mässan har skyttelbussar för besökarna mellan de olika hallarna…

Mässan är indelad i olika sektioner. Beroende på vad man är intresserad av är det därför lätt att sortera bort de hallar som inte är aktuella. Charter och båtturism brukar till exempel fylla sådär fem hallar, som kanske inte är direkt hyperintressanta för svenska båtägare.

Bland de nya båtar som vi vet kommer med på mässan i år finns Bavaria Virtess420, Bavaria Cruiser 56, Dehler 38, Hallberg-Rassy 55, Sealine F48, Jeanneau Prestige 450 S och 550 S. Det blir också en rad nya motorer, både på utbordarsidan och för inombordsdrift.

Info: http://www.boat-duesseldorf.com/

Här nedan följer mässans egen pressrelease med alla fakta om boot Düsseldorf 2013:

boot Düsseldorf is proving to be a safe haven in turbulent economic times. The yacht and watersports industry is concentrating its trade fair activities increasingly on the sector’s international marketplace and filling the exhibition halls there. 1,650 exhibitors from over 50 countries will be premiering boats and presenting new products at the world’s biggest yacht and watersports show from 19 to 27 January 2013. boot 2013 looks all set to pick up where its successful predecessor left off.

Well on course
“We’re well on course. In view of the tense situation on the international markets and particularly in southern Europe, all eyes of the industry are now on boot,” says Goetz-Ulf Jungmichel, Director of boot Düsseldorf. “Numerous exhibitors want to book extra space. We are confident that the 17 boot halls will be filled pretty well to capacity and expect plenty of innovations and boat premieres and even a number of new arrivals from the international yacht scene.”

The German boat and watersports market is currently “standing firm”, according to the German Marine Federation (BVWW) in Cologne. It is proving to be in a much stronger state than its European neighbours, which applies particularly to the Mediterranean region strongly affected by the European debt crisis. boot Düsseldorf is benefiting from this scenario and has become the industry’s premier choice.

Exhibitors are pinning their hopes on a continuation of German consumers’ buying mood and on the roughly 50,000 foreign visitors with money to spend who travel to boot Düsseldorf from all over the world every year to find out all about the latest innovations in the boat and yacht sector.

International brand diversity
Roughly 40 per cent of those participating in boot 2013 will be coming from outside Germany. Some 650 exhibitors from well over 50 countries are contributing to the highly international quality of what’s on show at the trade fair centre. The biggest foreign contingent is the Netherlands with 140 exhibiting boatyards, equippers and service providers, followed by France and Italy each with 50 exhibitors, the United Kingdom with 30 and Austria 26.

International brand diversity is being bolstered by joint participations of leading boatbuilding nations. The UK, Finland, France, the Netherlands, Poland and Hungary have registered with joint stands.

Magnificent selection of sailing vessels
According to the BVWW, customers are currently showing a preference for value-retaining upmarket motor and sailing yachts. But there is also demand for trailerable motor boats. At boot 2013, the customer has a huge choice. In 11 exhibition halls, 440 exhibitors will be showing some 1700 boats and yachts of all sizes, ranging from canoes to large luxury yachts.

There is a magnificent selection of sailing boats under the boot 2013 umbrella. Over 150 international exhibitors will be presenting their premieres and further-developed products in Halls 16 and 17. Devotees of multihull vessels should make a detour to neighbouring Hall 15 where 15 exhibitors will be showing catamarans and trimarans of all sizes. The small but select segment of multihulls has come along very well in the last two years and is being given its own food & drink area at boot 2013, which will also offer space for meetings with customers and exchanges of information. On the Multihull Forum stage, the German association of multihull sailing boats Multihull Deutschland e.V. will be presenting information on sailing with catamarans and trimarans.

World market for motorised leisure boating
In the motor boat and motor yacht sector, Düsseldorf is offering almost everything that’s available on the market, ranging from inflatable boats with outboard motors via open sports boats, day cruisers and cabin cruisers to large yachts. In a total of six halls, more than 250 boatyards, brokers and importers will be providing a representative overview of motorised leisure boating. Hall 4 is responding to the trend towards environment-friendly drives. On an area of 1600 square metres, boats with electric and hybrid drives will be on show at boot 2013. Steel yacht building, a Dutch speciality, is being jointly presented by a total of 20 exhibitors in Hall 15.

Run on refits
Everything one needs for and on boats – marine electronics, engines, accessories, functional clothing and marina equipment – can be found in Halls 11 and 12. The equipment market is in excellent shape. “Refit” is the buzz word, and there is currently strong interest in maintaining the value of existing boats. 350 international exhibitors are offering everything that’s necessary and possible for smartening up boats and furnishing them more luxuriously.

Curtain up for large yachts
Hall 6 is the dazzling showcase for large, luxury yachts. For the big names in the world of large yachts – the likes of Ferretti, San Lorenzo, Princess and Riva – there’s no alternative to boot Düsseldorf even in difficult times. With some 40 large yachts coupled with high-end boats and tenders plus a number of first-time and returning exhibitors, the standard of offering in large yacht Hall 6 has clearly stabilised. The new and established participants include such boatyards as Montefino, Marquis Yachts and Prestige. In the extra-large yacht sector, Sunseeker, Princess, Acico and Ferretti will be entering the stage with a broad array of models and novelties. The biggest yacht at boot 2013 is roughly 30 metres long and comes from the UK-based Princess boatyard.

To enhance brand diversity, boot is offering its customers the chance to present themselves at image stands. Leading boatyard exhibitors like Mangusta and Dominator from Italy and Gulcraft from the United Arab Emirates are seizing the opportunity. Computer-aided applications like augmented reality, with the aid of which exhibited items such as yacht models or images can be supplemented with virtual yacht animations via smartphone cameras, can be used in this form of “yachtless” presentation to supplement the existing range of information.

The blue motion lounge in Hall 6 is available to high-calibre customers from the industry as a business and shopping zone. It comes with high-quality catering, comfortably furnished areas for meetings with customers and negotiations, and shopping opportunities in exclusive boutiques. Exhibitors from the luxury retail trade will be present with jewellery, watches and exclusive interior decoration.

Excellently booked, as always, is Düsseldorf’s Superyacht Show in Hall 7a. 100 exhibitors will be demonstrating their skills in the realisation of exclusive yachtbuilding projects, showing current plans and models at information stands and reporting on sector-specific services. The joint exhibitors here include Deutsche Yachten, Superyacht France and the Holland Yachting Group.

High level of bookings for diving
The world’s biggest scuba diving show under the boot umbrella in Hall 3 is recording lively interest. Overall, some 350 exhibitors will be presenting diving equipment and diving destinations worldwide. Big-name exhibitors from the equipment sector like Aqua Lung are extending their presentations, and Mares is coming with its international diving centres to Düsseldorf. Visitors can expect marked growth in the offering of the trade and an abundance of exciting scuba diving destinations. On large joint stands, the Philippines, Maldives, Indonesia and Italy will be publicising their qualities as diving destinations. Small diving bases from Egypt are presenting themselves under the taucher.net umbrella.

Underwater photography now supplemented by the Watersports Photo and Video Center
The theme of underwater and outdoor photography in Hall 4 has developed very well. The Underwater Pixel World will be known as the Water Pixel World at boot 2013. This successfully established forum for underwater photography is now being supplemented by the Watersports Photo and Video Center with its brand-new action and outdoor cameras and will thus become the point of convergence for the entire leisure and sport photography world.

Experience 360° of watersports: 16 theme and adventure worlds
Under the motto “Experience 360° watersports”, 16 theme and adventure worlds will await boot visitors next January. Those who practise watersports – anglers, surfers, kiters, divers, sailors paddlers or charterers – or wish to get to know a watersport will find their own special “world” at boot Düsseldorf.

This concept has been very well received. The numerous opportunities for trying out watersports in the exhibition halls attracted more young people and families to boot in the last three years.

boot 2013 will be offering international visitors this and more from 19 to 27 January daily from 10 am to 6 pm. Visitors can save time and money by purchasing boat admission tickets online. As a one-day ticket, the eTicket for adults costs EUR 14, EUR 4 less than over the counter. The two-day ticket is available for EUR 23. The ticket for a quick stroll through the exhibition centre – Monday to Friday from 3 pm – costs EUR 9 in the online shop. The tickets can be printed straight after purchase and used for free travel to and from the fair via the public transport network VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr). Tickets are available at www.boot.de

Juridik ombord syftar till att vägleda alla inblandade i en mängd typer av båtaffärer. Den innehåller praktisk båtjuridik med vars hjälp båtägare, köpare och säljare, hyrare och uthyrare kan undvika många obehagligheter – praktiska såväl som ekonomiska.

Ur innehållet: Köpa och sälja båt, besiktning, tjänster, import och export, hyra, försäkringar, tvister, med mera.

Lars Häller, jur.kand., driver juridiska byrån Båtjuristen.se och skriver om båtjuridik i båttidningar. Han har sedan nästan tjugo år biträtt privatpersoner och företag vad avser båtar och båtliv.

Allt fler dieseldrivna fordon utrustas med ett dieselpartikelfilter – både från fabrik och i efterhand. Dieselpartikelfilter har en begränsad brukstid, ofta betydligt kortare än tillverkarens specifikationer. En av huvudorsakerna till detta är sot, filtrets fiende nummer ett. Ett innovativt filterskydd från Liqui Moly råder nu bot på detta. Bränsletillsatsen håller filtret rent och ger längre livslängd. Den utökar även verkstäders tjänsteutbud.

I dieseldrivna bilar sätts ofta ett partikelfilter som renar avgaserna från skadlig sot. När avgaserna når en viss temperatur sätter regenereringen igång i specifika intervaller. Sotpartiklarna förbränns i filtret så att det behåller sin genomsläppningsförmåga.

Denna process är dock beroende av körsättet. Fordon som används främst för korta avstånd eller i stadstrafik når sällan eller aldrig tillräckligt hög temperatur. Detta innebär att soten inte förbränns helt vilket gör att den gradvis täpper till filtret. Resultatet blir i förlängningen att motorn tappar i prestanda tills kraftöverföringen slutar fungera helt. När det har gått så långt finns det ingen annan utväg än att byta ut filtret – till dyra pengar. Detta kan ske så tidigt som efter 20 000 kilometer istället för det normala som är över 100 000 kilometer.

För att man ska kunna undvika detta scenario har Liqui Moly utvecklat en bränsletillsats som fungerar i förebyggande syfte för att skydda dieselpartikelfiltret. ”Om filterskyddet används regelbundet skyddas filtret effektivt mot sot, så att dyra reparationer och driftstopp kan undvikas”, säger Uwe Krügel, chef för forskning och utvecklig/tillämpningsteknik.

Tillsatsen används vid tankning i intervaller på 2 000 kilometer. En förpackning på 250 ml räcker till 50-70 liter diesel och lämpar sig för alla fordon med dieselpartikelfilter såvida de inte har ett elektroniskt styrt tanksystem för tillsatser, vilket är fallet med fordon från Citroën och Peugeot.

”Den här tillsatsen är en praktisk ny tjänst för verkstäder, de kan hjälpa sina kunder att spara pengar”, förklarar Krügel.

Havs- och vattenmyndigheten har beslutat att införa nya bestämmelser för trålfiske i Skagerrak. Syftet med de nya bestämmelserna är att minska oönskade bifångster av fisk. – Beslutet innebär bland annat att det blir obligatoriskt med så kallad rist som sorterar bort bifångster av fisk vid riktat fiske efter räka och havskräfta, säger Bengt Kåmark, utredare på Internationella enheten.

Bakgrunden till beslutet är att EU och Norge har träffat en överenskommelse om ett utkastförbud och om gemensam utformning av vissa redskap i Skagerrak, som innebär ett mer skonsamt fiske jämfört med de redskap som används idag. I EU:s del av Skagerrak kommer utkastförbudet sannolikt införas tidigast i januari 2014. I norsk zon i Skagerrak har såväl utkastförbud som nya redskapsbestämmelser införts från den 1 januari 2013.

I väntan på att EU fattar beslut om en förordning om såväl utkastförbud som redskapsbestämmelser har Sveriges och Danmarks regeringar funnit det angeläget att införa reglerna om mer selektiva redskap i Skagerrak, något som EU-kommissionen välkomnar.

De nya bestämmelserna berör ungefär 150 svenska fartyg och träder i kraft den 1 februari 2013.

– I den del av Skagerrak där bara svenska fiskare har tillträde har vi haft liknande nationella bestämmelser om selektiva redskap sedan tidigare. Att sådana redskap nu blir obligatoriska i hela Skagerrak är ett viktigt steg i arbetet med att stärka fiskbestånden av exempelvis torsk, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

På Havs- och vattenmyndighetens hemsida finns utförlig information om hur arbetet med att införa ett utkastförbud i Skagerrak fortlöper, här finns också en länk till de avtal som ligger till grund för de nu föreslagna nationella föreskriftsändringarna.

Nu ligger is i delar av skärgården och vissa turer påverkas. Det är trafiken på tabellerna 11 till och med 14 i mellersta skärgården, samt tabell 25 i norra skärgården som berörs av ändringarna.

Tidtabeller för isläggning börjar gälla från och med onsdag 16 januari om inget annat anges. I tidtabellshäftena finns markeringar som visar vilka turer som fortfarande går även när det ligger is.

För tabell 12 gäller blåmarkerade tider för isperiod, där svävare står för trafiken. Resa beställs hos trafikutövaren, SvischAir, på telefon 070-211 13 81.

Tabell 13 har blå separata tabeller för isperiod, 13AX och 13BX. Dessa ersätter ordinarie tabell 13A och 13B.

I tabell 11 är samtliga turer med Swea Sandö inställda från och med måndag 14 januari. Dessa turer är markerade med gult i tabellen.

I tabell 14 är samtliga turer med Mirella inställda från och med måndag 14 januari. Dessa turer är markerade med gult i tabellen.

Trafiken i tabell 25 är helt inställd på grund av isläget.

Information om isläget och trafiken uppdateras kontinuerligt på waxholmsbolaget.se och i Waxholmsbolagets app för Iphone och Android.

En färsk sammanställning av medlemsutvecklingen visar att förbundet växte under 2012. I en tid då de flesta ideella organisationer kämpar med minskande medlemsantal är detta mycket glädjande även om ökningen endast omfattar något hundratal medlemmar.

– Att vi ökade under 2012 är ett tydligt kvitto på att vi gör bra verksamhet, säger Henrik Helde, medlemsansvarig på Sportfiskarna.

Sportfiskarnas verksamhet har de senaste åren konstant ökat och omfattar nu allt ifrån omfattande praktisk fiskevård till ungdomsverksamhet, intressepolitik, lobbyverksamhet mot EU-parlamentet och upplåtelse och förvaltande av fiskevatten. Listan över verksamhetsområden kan kort sagt göras lång. Sportfiskarnas personal besitter idag en unik kompetens inom bland annat fiskevård och vattenmiljö, fiskebiologi, projektledning, juridik, föreningskunskap och naturligtvis även praktiskt sportfiske.

– 2013 kommer förbundet att satsa ännu mer på värvning, bland annat med en helt ny satsning på familjemedlemskap och via fler samarbeten med sportfiskebranschen. 1-2 miljoner svenskar sportfiskar någon gång årligen, så det finns en stor potential för att öka om vi lyckas förmedla hur brett och omfattande vi driver sportfiskets olika intressefrågor, kommenterar Sportfiskarnas marknadschef Pär Lindberg.

Känner du någon sportfiskare som ännu inte blivit medlem? Hjälp oss att bli fler, så att vi kan påverka mer! Lös ett medlemskap nu så varar det fram till sista mars 2014!

Info: www.sportfiskarna.se

Klädstillverkaren Sebago har börjat presentera sina vårnyheter. Lagom till att båtmässorna slår upp kommer Sebago bland annat med en ny jacka och en väst.

Den nya vårjackan Kingfield Jacket från Sebago är en kort kanalsydd lättviktsjacka jacka med skal och foder av nylon, fylld med mjuk polyester fake gåsdun. Huvan är fast, fodrad och justerbar. Kingfield har två frontfickor med dragkedja och två invändiga handskfickor. Muddarna är elastiska, justerbar dragsko nertill.

Västen Kingfield Gilet i samma materialkomposition har elastik i ärmhålen och även den två frontfickor med dragkedja och två invändiga handskfickor. Båda finns i vårens färger: Green, Mandarin, Navy och Red. Storlekar S-XXXL, Jackan kostar ca 1699:- och västen 1499:-

Info: www.sebago.se

J/70 har premiär på båtmässan i Göteborg och visas även på ”Allt för sjön” i Stockholm i mars. Med fler än 300 båtar sålda på mindre än 10 månader, så förstår man att J/70 är något extra. J/70 har fått ett antal nomineringar bl a årets båt alla kategorier av ”Sailing World”, Årets performance båt under 30 fot av ”Yachts & Yachting” och är nominerad till ”European boat of the year”.

J/70 är J/Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer – designad för att fylla det växande behovet för en entypsdesign som är enkel att äga med hög prestanda, som är kul att segla, tillräckligt stabil för familjen och byggd för att hålla.

Hon har en mycket stor sittbrunn med öppen akter, kolfiber mast, gennaker på utskjutbart bogspröt I kolfiber, lyft köl, liten ruff och mycket enkel att traila.

Med J/Boats fantastiska kunnande och erfarenhet att bygga upp entypsklasser så kommer J/70 snabbt att bli en stor klass både i Sverige och Internationellt. J/70 är redan med 39 anmälda båtar största klassen på klassikern ”Key West race Week”. J/70 är den snabbast växande entyps kölbåtsklassen någonsin.

2013 seglas det första Europa Mästerskapet som avgörs på sköna Garda sjön i september. Det är redan svenska båtar anmälda!

Tekniska specifikationer
Längd 6.93 m
Vattenlinje längd 6.24 m
Bredd 2.25 m
Djupgående 1.50 m
Segelyta 26 m²
Gennaker 45 m²
Vikt 795 kg
Kölvikt 285 kg
CE kategori C
Pris 312 000 kr
Info: www.marstrandyachts.com

Holländska Heesen Yachts har tagit fram den här superyachten i samarbete med den italienska designern Francesco Paszkowski. Deras målsättning har varit att bygga en modern yacht med aggressiv look, något som de verkligen har lyckats med.

Samarbetet mellan Heesen Yachts och den italienska designern går tillbaka till 90-talet. Då stod de bakom en fantastisk 35 m motoryacht med namnet Opus II. På senare år har de även bland annat stått bakom interiören till ett par stycken halvplanande yachter i 50-metersklassen.

Exteriören till denna nya 58 meters design är en kombination av linjer från både bil- och flygindustrin samt yachtvärlden. Resultatet utstrålar kraft i varje liten del av yachten. Trots sina kompakta och strama linjer har yachten rum för ordentliga soldäck och massor av bekvämligheter.

Byggmetoderna är helt moderna. De stora fönsterpartierna är till exempel hellimmade och inlemmade i designen. I aktern finns stora utrymmen för ägarfamiljen när de ska solbada eller använda någon av alla de ”leksaker” som finns ombord.

En ovanlig finess är den stora Biminitopp som täcker stora delar av fördäcket.

Gästerna ombord kan husera i fem kabiner. Ägarhytten finns på traditionellt sätt på huvuddäck, medan de övriga kabinerna ligger på lägre nivåer.

För designen av det sportiga deplacerande skrovet står Van Oossanen Naval Architects. Båtens maxfart är cirka 23 knop med två stycken MTU dieselmotorer 16V 4000 M93L.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 57,4m / 188ft 4in
Bredd ö a: 9,90m / 33ft 10in
Maxfart: 23 knop
Räckvidd vid 12 knop: 3 200 Nm
Vattentankar: 20 000 liter
Huvudmotorer: 2 x MTU 16V 4000 M93L
Maxeffekt: 2 x 3.440kW
Backslag: 2 x ZF 9350
Motorkontroll: MTU Blue Vision
Propellrar: Scharan fembladiga med fast pitch
Huvudgeneratorer: 2 x Kilo-Pak 150kW
Reservgenerator: 1 x Kilo-Pak 67,5kW
Bogpropeller: HRP 125kW, hydraulisk
Styrsystem: Sperry Marine Systems
Stabilisatorer: Naiad Dynamics
Skrovtyp: Twin propeller motor yacht
Klass: ABS  A1 Yachting Service  AMS
Skrov: Aluminium
Överbyggnad: Aluminium
Info: www.heesenyachts.nl

Ett helt nytt båtförbund håller på att bildas. I det nya Södra Roslagens Båtförbund ingår tre stora båtklubbar: Näsbyvikens Båtsällskap, Trälhavets Båtklubb samt Viggbyholms Båtklubb. Tillsammans har de cirka 4 000 medlemmar.

I sin ansökan om medlemskap i Svenska Båtunionen skriver det nya båtförbundets medlemsklubbar så här som förklaring till varför de bildar ett nytt båtförbund:

”Vi tre stora klubbar och SMBF har helt enkelt vuxit ifrån varandra. Därför är Södra Roslagens Båtforbund ett naturligt steg som gynnar och utvecklar båtlivet både inom vår region samt inom unionen.”

Ansökan från Södra Roslagens Båtförbund lämnades in 6 december 2012 och kommer att behandlas så snart som möjligt. Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i SBU, men beslutet fattas av Båtriksdagen. Nästa gång detta kan bli aktuellt är vid den ordinarie Båtriksdagen 2013, som hålls i Luleå 16–17 mars.

– I vår ansökan har vi angivit att vi vill bli ett båtförbund från 1 januari 2014. Vi har inte påstått att vi vill bli ett båtförbund nu, utan vi tillhör SMBF. Men för att formalia ska bli riktig ansöker vi om medlemskap i år, säger Peter Myrman i Viggbyholms BK.

Det nya båtförbundet tar inte ställning i frågan om en eventuell sammanslagning mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Däremot har Viggbyholms Båtklubb tagit ställning mot en sammanslagning.

I SBU:s stadgar står det så här om medlemskap:

”Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i Svenska Båtunionen. Beslut fattas av Båtriksdagen.”
Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Rolf Torstensson 20:51:46 2013-01-15

Äntligen är det någon som tar avstånd från SMBF. Hoppas att detta tillför nytt blod inom SBU.

Sneseglaren 11:17:46 2013-01-16

… och att sammanslagningen SBU Seglarförbundet snarast blåses av. Jag vill INTE tillhöra Riksidrottsförbundet. Det är dags för SBU/klubbarna att ta itu med andra viktiga frågor typ promillelagen och andra stolligheter istället för att hålla på med inåtriktade aktiviteter.

Peter Larsson 07:49:47 2013-08-22

En sömnigare organisation än SBU är svårt att hitta. Man har alla möjligheter att lyckas, men pensionärsgänget förstår inte hur. Det är andra tider nu jämfört med 20-30 år sedan. För att rädda SBU och hela båtsverige så måste dessa personer packa ihop sina saker och lämna plats åt nya krafter.

Kul med ett nytt förbund som förhoppningsvis tillför ny energi och som vågar ställa krav på SBU

LarsArvid 13:02:49 2013-08-26

Förstår inte rädslan för SMBF. Utgår ifrån att är båtklubbarna som anger takten och beslutar om både styrelse och verksamhet. Problemet med alla gråa huvuden i SBU (ca 30 000-45 000 personer ) är nog inte åldern i sig utan svårigheterna att fylla alla tomma stolar med yngre förmågor som utöver familj och arbete också är beredda att jobba ideellt. För att inte tala om obalansen mellan könen i styrelserna på alla nivåer inom SBU.

Peter Larsson 19:01:32 2013-08-26

Håller med "LarsArvid" om att SMBF i sig inte är något dåligt förbund. Att SMBF är Sveriges i särklass största förbund är i sig möjligtvis en problematisk demokratifråga. Ett röstförsvagat SMBF skulle vara poitivt för hela Sverige.

Tror ganska säkert att SBU:s tomma stolar skulle kunna fyllas om man verkligen ville detta. Grundproblemet är att det finns en inre kärna som hellre ser till sitt eget bästa istället för organisationens bästa. Tror inte att den inre kärnan skulle kunna sitta kvar efter en ordentllig genomlysning av deras olika förehavanden…
Så länge detta tillåts så avstår nog sunda människor med färgen kvar i håret att sätta sig på de lediga stolarna.

LarsArvid 20:49:47 2013-08-26

Låt oss göra denna ordentliga genomlysning av deras olika förehavanden!! Om du med SBU menar hela organisationen eller bara förbund och unionsstyrelse är för mig oklart. Men att agera i eget intresse i en ideell organisation är givetvis oacceptabelt. Tyvärr är många som deltager i SBU många möten dåligt pålästa och insatta i de frågor som behandlas. Resultaten blir också ofta därefter.

Holger Andersson 07:11:22 2013-08-30

SBU’s problem ligger hos Unionstyrelsen. Hur de kan sitta kvar efter fiaskot med sammanslagningsplanerna med SSF är en gåta och en stor skandal. I ena läget gör ledamöterna allt för att slå sönder SBU, nu ska samma gäng bygga det nya SBU. Trovärdigt? Inte för mig och mina båtvänner.
Kvaliten på US måste höjas – om inte så kommer det snart att dyka upp alternativ i båtsverige.
Om de på nästa Båtriksdag inte röstar bort eländet så är nog krisen ett faktum.
Tiden står aldrig stilla!

Karl Winbladh 21:38:13 2013-09-08

Ingen byggmästare skulle bygga ett nytt hus på en möglig och rötangripen grund. Samma sak gäller för SBU. Det går inte att bygga en stark organisation när det sitter ett antal tomtar i unionstyrelsen. Vill vi ha ett starkt SBU så måste arbetet börja med att Sveriges båtklubbar kräver en ärlig och ideellt intresserad SBU organisation.
Så länge båtklubbarna inte orkar bry sig så har vi ett förbund som speglar detta ointresse…
Väldigt få båtklubbar förstår behovet av att ställa krav på kvaliten inom SBU. Södra Roslagens Båtförbund hoppas jag innebär en förändring på detta. Klubbarna bakom detta förbund gjorde en hel del nytta inom SMBF. De vågade ifrågasätta den sjuka maktkultur som uppstått genom många års maktfullkomlighet. Lycka till i ert arbete! Ni har vår klubbs fulla stöd.

sneseglaren 15:28:14 2013-09-10

Är det styrelsen eller den gamla kansliledningen?

Kompetens? 22:41:57 2013-09-10

Så länge man har personer i styrelsen som skor sig privat genom att sälja konsulttjänster till SBU så har jag inget förtroende för styrelsen. Det här är inge bra längre.
I en ideell styrelse ska man vara oerhört försiktig med att stoppa fingrarna i de lockande syltburkarna.

Tvivlaren 09:56:12 2013-09-16

SBU ger klara besked står det i senaste Båtliv.
Men vad vill SBU i framtiden? Vilken roll ska SBU ta i framtida Sverige. Som det ser ut just nu så kan man lika gärna lägga ner.

Tjalle 22:44:43 2013-10-02

Äntligen!!!
Nu har slutrapporten ang SBU:s framtid kommit. Ta 5 minuter och läs den på SBU:s hemsida.
Som väntat var det svidande kritik mot den sittande styrelsen. Svårt eller omöjligt att följa styrelsens och kommitternas arbete.
Vill Sveriges båtägare ha dessa tomtar som förespråkare för svenskt båtliv?
Dags att vakna och protestera mot diktaturen som råder!!!

LarsArvid 21:17:39 2013-10-04

Slutrapporten är tydlig. SBU sysslar med rätt saker. Den allvarligaste delen i rapporten handlar om hur informationen inom SBU fungerar. Den måste bli bättre och fler måste bli delaktiga. Hittar inga synpunkter på styrelsen. Det är båtförbunden som på årsmötet bestämmer vilka tomtar som ska företräde båtlivet. Börja med att sparka på förbunden med att bli tydliga och föreslå de kandidater ni vill ha i SBU-styrelsen. I en ideell förening kan man inte bara klaga och samtidigt tro att någon annan ska göra jobbet.

Det går bra nu för svenska Delta Powerboats. Det senaste beviset kom vid måndagskvällens prisutdelning för Motor Boat of the Year på Londons internationella båtmässa, där Delta 54 IPS tilldelades förstapriset i den prestigefyllda klassen Sportscruiser over 45 feet.

Delta 54 IPS har, tillsammans med lillasyster Delta 26, nyligen genomfört en mindre världsturné. Båtarna, som är designade av Lars Modin och byggs vid svenskägda Luxus Yachts i Estland, har visats på båtmässorna i Cannes, Hongkong och Fat Lauderdale.

Att 54-fotaren skulle vinna Motor Boat of the Year Awards 2013 var inte var någon total överraskning. Båten är mycket modernt formgiven och konstruktionen ytterst modern på många sätt. Hela tillverkningsprocessen följer den senaste tekniken och Deltabåtarna är förhållandevis lätta konstruktioner. Eftersom de byggs med injicering och vakuumteknik är de ändå väldigt starkt uppbyggda.

Materialvalen i Deltabåtarna är genomgående moderna och allt från beslag till träslag är valt med största omsorg.

Vid prisutdelningen i London var bland andra Kalle Wessel från Delta Powerboats på plats. Företagets huvudkontor finns i Stockholm med en flytande anläggning i Djurgårdskanalen.

Delta 54 IPS vann sin klass i konkurrens med flera namnkunniga motorbåtar:
Azimut 55S
Fairline Targa 62GT
Sealine C48
Mangusta 72

Tekniska specifikationer
Tekniska data
Design: Lars Modin
Material: Kolfiber
Skrovlängd: 16,6 meter
L.Ö.A: 18,1 meter
Bredd: 4,6 meter
Vikt: 14 000 kg
Bränslekapacitet: 2 x 900 liter
Säker räckvidd: 350 Nm
Marschfart: 25–32 knop
Bränlseförbrukning: 5 l/Nm
Motorer/prestanda: 2 x Volvo Penta IPS 600 / 32 knop
3 x Volvo Penta IPS 600 / 38 knop

Delta 26 Open fick innan jul ett unikt hedersomnämnande av Svensk Form. Båten belönades med ett hedersutnämnande av Vinnarna av Design S – Sveriges tyngsta designutmärkelse. Priset delades ut på Fotografisk Museet i Stockholm inför 600 personer 21 november.

Info:
http://www.deltapowerboats.se/54-ips/

http://www.motorboatsmonthly.co.uk/mobo-awards

Foto: Delta Powerboats.

Kommentarer

Sneseglaren 11:15:18 2013-01-16

Läckert att Delta på 10 år lyckats etablera sig – inta bara i Norden – och dessutom gå mot strömmen. Storebro borta, Nimbus en spillra medan Delta firar framgångar. Ett gott och inspirerande exempel. (OBS! Har ingen anknytning till detta bolag)

EU-kommissionen beviljar 26 Mkr kronor till Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för att kunna spåra fisk från hav till butik med hjälp av RFID-teknik.

– Det här ger oss den grund som behövs för att kunna starta arbetet. Det är också ett kvitto på att kommissionen är positiv till hur Sverige vill införa kraven på spårbarhet, säger Johan Löwenadler Davidsson, chef på HaV:s tillsynsavdelning.

2009 antog EU en ny kontrollförordning för den europeiska fiskeindustrin. Den innehåller bland annat krav på att fisk och skaldjur som fångats eller odlats i havet ska kunna spåras i varje led. Syftet är att minska risken för illegalt fiske och därmed stärka fiskebestånden i Europas hav.

Medlemsländerna får själva bestämma om spårningen ska ske via papper eller på elektronisk väg. I Sverige ansvarar HaV för genomförandet och valet föll på elektronisk spårning med hjälp av RFID-teknik (Radio Frequency Identification). Det används exempelvis i biltullar, busskort, betalstationer, pass och för stöldskydd i butiker.

– HaV och tidigare Fiskeriverket har drivit frågan om elektronisk spårbarhet sedan 2010. Vi menar att det är en metod som säkerställer informationens kvalitet och dessutom ger information i realtid. Egentligen bygger modellen vidare på den information som redan i dag registreras elektroniskt via exempelvis elektroniska loggböcker, säger Johan Löwenadler Davidsson.

– Den stora skillnaden är att information om exempelvis var och när fisken fångats nu även blir enkelt tillgänglig för konsumenterna.

Fisklådor kommer att märkas med så kallade RDIF-taggar som lagrar information om innehållet. Särskilda RFID-läsare läser sedan enkelt och snabbt av lådorna elektroniskt . På detta sätt kan fisken hela tiden kopplas till det bedrivna fisket.

HaV har testat metoden i fyra olika projekt under 2010 och 2011. I projekten deltog elva fiskefartyg, Skillinge Fisk-Impex, Hanssons i Göteborg, Fiskelyckan i Göteborg, Elit Park Avenue Hotel i Göteborg, Ica Malmborgs i Lund, Burgårdsgymnasiets skolrestaurang i Göteborg, Göteborgs fiskeauktion, Falkenberg sea Food, HP Nogersund och PM Fisk i Simrishamn.

Sedan maj i fjol genomför HaV ytterligare ett test med spårning av torsk som fångas i Östersjön och säljs till Västkustfilé i Varberg där den processas för att säljas vidare till svenska livsmedelsbutiker.

– Nu kommer vi att gå in en detaljplanering av hur systemet ska fungera och genomföra upphandling av leverantör för RFID-tekniken. Målet är att vara klara med det under senhösten i år för att kunna starta projektet med målet att slutföra projektet under 2014, säger Johan Löwenadler Davidsson.

– Under 2015 hoppas vi att konsumenterna kan börja spåra den fisk de köper i butiken, exempelvis via en app i mobilen.

Garmin presenterar nu nya Oregon 600/650-serien – en robust, handburen navigator med pekskärm som guidar dig med hjälp av GPS och GLONASS satellitteknik. Oregon är perfekt för dina outdooraktiviteter med sin transflexiva, multitouch-skärm.

Pressmeddelande:

Den nya Oregon-serien är ett resultat från utvecklingen av den populära Oregon 500-serien med många nya och förbättrade funktioner. Större processorkraft ger bättre interaktion med Garmins högkvalitativa kartor – zooma, panorera och rotera med hjälp av multitouch. Pekskärmen fungerar oavsett väder och med de flesta handskar – och med Garmins kända, långa batteritid finns det utrymme för långa äventyr.

– Den nya Oregon-serien har utformats för att vara det bästa navigationsverktyget för många olika utomhusaktiviteter. Med GPS och GLONASS blir positionen mer exakt, säger Martin Resch, produktschef för Garmin Outdoor.

– En annan stor förbättring är dess förmåga att ladda över data via en smartphone och Garmin BaseCamp mobilapp. Tillsammans med sin tålighet och enastående batteritid blir Oregon en av de mest mångsidiga och tillförlitliga outdoor-navigatorerna på marknaden.

Mest exakta navigering och positionering någonsin: Oregon-serien har en inbyggd tilt-kompenserad 3-axlig elektronisk kompass som visar vilket håll du skall gå åt även när du står stilla eller inte håller den i våg. Den barometriska höjdmätaren spårar förändringar i tryck för att precisera din höjd, och du kan även använda den för att plotta lufttrycket över tiden, och att hålla ett öga på väderomslag. Med sin högkänsliga WAAS/GLONASS GPS-mottagare med HotFix®, lokaliserar Oregon snabbt din position samt bibehåller kontakten med satelliterna även i tät skog och djupa dalar. När du använder GLONASS-satelliter, kan du låsa 24 fler satelliter och det tar 20 procent kortare tid att få mottagning än när du enbart använder GPS-satelliter.

Detaljerad kartor och extra lång batteritid: Oregon 600t och 650t har en förinstallerad topografisk karta på 1:100 000 över Europa. Alla modeller går att komplettera med Garmin detaljerade kartor för väg, sjö och terräng. Oregon 650 och 650t levereras med ett uppladdningsbart NiMH-batteri (finns även som tillbehör) Batteriet ger upp till 16 timmars batteritid och laddas när du ansluter extern ström till enheten. Om du är ute på en längre tur och behöver ännu längre batteritid kan du använda två AA-batterier som backup.

Markera dina platser och dela dem med vänner: Oregon 650 och 650t har en inbyggd kamera med 8 megapixel, autofokus, digital zoom och blixt. Varje foto geotaggas med positionen där den togs, så att du kan hitta tillbaka till samma plats i framtiden. I gratisprogrammet BaseCamp™ kan du planera dina resor, organisera dina waypoints, rutter och spår och skapa Garmin Adventures där du kan spara dina bilder längs din rutt och dela med dig online med vänner och familj. BaseCamp visar topografiska kartdata i 2D eller 3D på din datorskärm.

Olika anslutningar ger fler möjligheter: Via Bluetooth kan du trådlöst föra över filer som foton, spår och rutter mellan Oregon 600-enheter. Med en Bluetooth-kompatibel smartphone kan du även dela data som waypoints, rutter och spår med vänner och familj och hitta andra Garmin Adventures i närheten där du är. Oregon har också ANT+™ trådlös överföring, vilket gör upplevelsen ännu mer komplett med puls-, kadens-, chirp- och tempsensorer.

Utveckla enheten med hjälp av tillbehör:

På din vandring: Med Garmins TOPO-kartor får du bästa tänkbara topografiska kartor på 1:50 000, med detaljer som höjdkurvor, stigar, vandringsleder, vattendrag och mycket mer.
På vägen: City Navigator ger detaljerade vägkartor, miljoner sevärdheter och rutter med turn-by-turn anvisningar till din destination. Köper du även sugkoppsfäste och billaddare så har du en perfekt resekamrat.
På din cykel: Cykelfäste, Garmin pulsband och fart/kadensmätare förvandlar din Oregon till en cykeldator och du ser hastighet, distans, höjd, puls och position.
På vattnet: Komplettera med BlueChart® g2 sjökort som ger all information du behöver för en dag på vattnet, inklusive djupkurvor, sjömärken och hamnar.

Obegränsad Geocaching: Oregon kan spara ett stort antal GPX-filer från alla typer av geocaching plattformar som t.ex. OpenCaching.com som du laddar ner direkt till enheten. Med papperslös geocaching sparar du miljön och kommer iväg snabbare. Oregon lagrar och visar information om cachen som position, terräng, svårighetsgrad, beskrivning och ledtrådar. Den kan också kommunicera med Chirp®-aktiverade cachar.

De nya Oregonenheterna förväntas vara tillgängliga i mars 2013 och kommer att ha ett rekommenderat cirkapris på 3 595: – (600), 4 295: – (600T), 4 295: – (650), 4 895: – (650t).

Info: www.garmin.se

Den 19-27 januari är det världspremiär för nya Hallberg-Rassy 55 på världens största båtmässa, boot i Düsseldorf. Nya Hallberg-Rassy 55 har testseglats i vinter. Den knyter an till den stora framgången med Hallberg-Rassy 64.

Pressmeddelande:

Bland kännetecknen finns mängder av naturligt ljus genom de stora härdade glasrutorna i salongen, genom de fyra skrovfönstren och de sju flushmonterade skylightluckorna. Av dessa finns tre skylights i salongen. Vitlackade träpaneler i salongsalkoverna bidrar ytterligare till den inbjudande luftighets- och ljuskänslan.

Jämfört med Hallberg-Rassy 54, har nya 55:an längre sittbrunn, så mycket som 30 cm längre. Rorsmanssitsen är lite upphöjd som på Hallberg-Rassy 64. Överbyggnaden är lägre i framkant och mer kilformad, och mer elegant än på 54:an.

Som på Hallberg-Rassy 64 är det inte nödvändigt med något garage för skjutluckan till nedgången. Även det bidrar till det rena utseendet på däck. Överdelen av sidopanelen till vindrutan har lite kurvatur, som på nya 412. Styrpiedestalen har plats för “allt”, med mängder av knappar och en 14 tums plotter.

Förutom bekvämligheten med begreppet knappsegling har den nya modellen även möjlighet till tryckknappsopererad kick och akterstagssträckare, bog- och häckpropellrar samt fram- och backgående försegelvinschar.

Hallberg-Rassy 55 ger storartad komfort och kan hanteras av minsta besättning. Hon har en osedvanligt ljus och inbjudande inredning.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 16,68 m
Bredd: 4,69 m
Designer: Germán Frers
CE-klass: A
Djupgående: 2,30 m
Vikt: 26,3 ton
Segelyta med fock: 156,9 m²
Motor: Volvo Penta D4-180
Diesel tank: 900 liter
Vattentank: 1 050 liter
Info: www.hallberg-rassy.com

Ett nytt Östersjöcentrum har vid årsskiftet inrättats av Stockholms universitet för att stärka och synliggöra lärosätets betydande Östersjöverksamhet. En unik kombination av experter och kommunikatörer kommer i samverkan med ett brett nätverk av marina forskare att öka kunskapen om Östersjön och förbättra samhällets åtgärder mot miljöproblemen.

Stockholms universitets Östersjöcentrum inrättades 1 januari 2013, och består av två redan befintliga organisationer: Stockholms universitets marina forskningscentrum (SMF) och Baltic Nest Institute (BNI), samt administrering av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management, BEAM. Totalt kommer verksamheten att omsluta cirka 45 Mkr.

Verksamheten kommer att bygga på tre ben:
• utföra angelägen forskning och miljöanalys till stöd för förvaltningen
• samla användbar kunskap och kommunicera den till rätt plats i samhället
• tillhandahålla attraktiv infrastruktur för marin forskning och utbildning

– Vid Stockholms universitet finns en lång tradition av marin forskning och utbildning, speciellt med fokus på Östersjön, menar Anders Karlhede, dekanus vid den naturvetenskapliga fakulteten. Vi gör nu en kraftsamling för att stärka, samla och synliggöra den betydande Östersjöverksamhet som finns på lärosätet, och är särskilt måna om det tvärvetenskapliga perspektivet.

Östersjöcentrumets vetenskaplige ledare, Christoph Humborg, berättar att centrumets framgångsrika modelleringsverktyg och miljödatabaser ska vidareutvecklas. De genererar eftertraktade beslutsunderlag, och är ett stort stöd vid internationella förhandlingar mellan Östersjöländerna.

– Vår fältstation och våra forskningsfartyg är fundamentala förutsättningar för framgångsrik marin forskning och övervakning av tillståndet i havet, säger Tina Elfwing, ny föreståndare för Östersjöcentrum. Resultaten från universitetets framstående Östersjöforskning behöver syntetiseras och kommuniceras, och på så sätt göras användbar för såväl beslutsfattare som intresserad allmänhet. Det kommer vi att vara bra på.

Läs mer om Östersjöcentrum: www.smf.su.se/smf/aktuellt

Norskägda racingbåtspecialisten Nor-Tech med fabrik i Fort Myers i Florida är kända för sina fräcka och ultrasnabba racerbåtar. Nu bygger företaget en 80 fots superbåt som enligt norska Båtmagasinets nätupplaga gör över 60 knop.

80-fotaren är bara en av totalt fyra nya modeller från Nor-Tech, som drivs av de två norrmännen Trond Schou och Nils Johnsen. På båtmässorna i Ft Lauderdale och Miami i Florida brukar de slå till med färgsprakande värstingbåtar för fartentusiaster, men en 80-fotare som gör 61 knop är extremt även på den amerikanska marknaden.

Nor-Tech bygger både enkelskrovsbåtar med djupa V-bottnar och katamaraner, beroende på kundernas önskemål och behov.

– Vi har redan byggt en 344 GT (lilla bilden) och har en 300 GT i formarna. Detta är ett helt nytt koncept och en blandning av powerbåt- och centerkonsolbåtar. Det är absolut inga fiskebåtar, säger Trond till Båtmagasinet.no

Den nya Nor-Tech Monte-Carlo är en så kallad social cruiser med förarplatsen i mitten. Den har hittills byggts i två exemplar som 42-fotare, varav en av båtarna finns i Norge. Även en mindre 33 fots version av Monte Carlo är under utveckling.

Det tredje exemplaret av den extrema Nor-Tech 80 SPX är redan på gång. Bland nyheterna märks bland annat integrerad flybridge. Båten har lyxiga lösningar i många detaljer.

I motorrummet på 80-fotaren finns två Caterpillar (C32) dieselmotorer på över 2 000 hk styck. Enligt tillverkaren är båten god för över 70 miles per hour (113 km/t eller 61 knop). Även priset är därefter – mellan fem och sex miljoner US dollars, vilket motsvarar cirka 40 Mkr.

Tekniska specifikationer
Längd: 24 m
Bredd: 4,8
Djupgående: 1,2 m
Vikt: 45 ton
Kojer: 7
Motorer: 2xCaterpillar C32 1635 HP 60 MPH
2xCAT 32ACERT-1825HP, MTU 2000, MTU 2400
Info: www.nor-techboats.com

Van Wijk 621 Classic hade Skandinavienpremiär förra året och premierades med titeln ”Årets hyhet”. Med stärkt självförtroende lanseras därför nu Van Wijk 830 Classic på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

– Vi hade förra året Skandinavienpremiär med Van Wijk 621 Classic och vi har överträffat alla förväntningar med bl.a. titeln ”Årets nyhet” och stor uppmärksamhet i TV och press. Det känns därför som ett naturligt steg att nu ta Van Wijk 830 Classic till Sverige, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB.

Van Wijk är en av Hollands mest välrenommerade producent av snipor och har sedan starten för 25 år sedan byggt de mest exklusiva av klassiska holländska snipor.

Den kända båtdesignern Pieter Beeldsnijder ligger bakom en klassisk, tidlös design med kvalitet in i minsta detalj. Trossfendern runt skrovet, teakdurken, båtens namn och hemmahamn i guldbokstäver, den stora flaggan i aktern och stävens markerade språng borgar för att det är just en Van Wijk.

Veckolånga turer i skön skärgård eller utflykter på öppet hav – Van Wijk´s modellprogram uppfyller dina behov för övernattning med pentry och toalett, i en bränslesnål båt med fantastiska sjöegenskaper i farter upp till 25 knop.

Van Wijk 830 Classic får Sverigepremiär på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

Tekniska specifikationer:

Längd: 8.30m
Material: Polyester
Bredd: 3.00m
Motor: 21-125hk
Djupgående: 0.55m
Hastighet: 7-22 knop
Vikt: ca 2500kg
Design: Pieter Beeldsnijder
Kustfarvatten, 12 personer

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, satsar 2,5 miljoner kronor på utsättning av ålyngel, så kallad glasål, i svenska vatten. Projektet leds av länsstyrelsen i Skåne och är en del av den svenska förvaltningsplanen för ål.

– Ålen är en art som är starkt hotad och senaste åren har allt färre ålar vandrat in i svenska vatten på naturlig väg. Detta är ett sätt att stärka bestånden, säger Fredrik Nordwall, chef för HaV:s enhet för biologisk mångfald och fiske.

Fiske efter ål har en lång tradition i Sverige, både i salt- och sötvatten. Men bestånden har länge varit hotade. I Östersjön märktes försvagningen under 1950-talet, men rapporter om minskande fångst längs norrlandkusten kom redan i början på 1900-talet. Enligt ICES, Internationella havsforskningsrådet, är rekryteringen nere på en procent av det var före den stora nedgången på 1980-talet och rådet föreslår att all mänsklig påverkan på produktion och lekflykt hos ål minskas till så nära noll som möjligt. Ålen är också upptagen på rödlistan som akut hotad.

För att rädda den europeiska ålen har EU ställt krav på medlemsländerna att de ska jobba efter en ålförvaltningsplan. Sverige fick sin plan godkänd av EU-kommissionen i oktober 2009. Planen bygger på fyra metoder; förbud att fiska ål, ökad överlevnad vid passage av vattenkraft, ökad kontroll och stödutsättningar.

– Vi har haft utsättningar av glasål sedan 70-talet men tidigare var det främst för att stödja fisket. De senaste tio åren handlar det mer istället främst om att bevara och stärka lekbeståndet. Ålen är också en väldigt viktig del av den biologiska mångfalden, säger Fredrik Nordwall.

2009 sattes cirka 750 000 glasålar ut i både sötvatten och kustzon i Sverige, på såväl öst- som västkusten. Tack vare att Fiskeriverket beviljades medfinansiering från Europeiska fiskerifonden (EFF) kunde antalet mer än fördubblas året efter till 1,9 miljoner. Ungefär lika många sattes ut i fjol.

– I år planerar länsstyrelsen att sätta ut cirka två miljoner glasålar och det görs i områden utan fiske och där det finns fria vandringsvägar, i havet och kustområden framförallt på västkusten, säger Fredrik Nordwall.

– Alla klarar sig inte på grund av naturlig dödlighet men vi bedömer att cirka tio procent ska kunna nå vuxen ålder och stärka lekbeståndet om 15-20 år.

Utsättning av ål är en åtgärd som är omtvistad i försöken att bevara den europeiska ålen.

– Vi förlitar vårt beslut bland annat på nya undersökningar som visar att åtgärden fungerar, exempelvis försök med satellitspårning avblankål, det vill säga vuxen ål med såväl utsatt som vilt ursprung säger Fredrik Nordwall.

– Vi tillämpar också försiktighetsprincipen, Ålen hämtas från områden i exempelvis Frankrike och England där det fortfarande finns lokala överskott som i dag inte överlever naturligt. Om det visar sig att överskotten försvinner kan utsättningarna dock inte fortsätta.

Förutom utsättning av ål har ålfisket skurits ner kraftigt de senaste åren, i fjol förbjöds allt ålfiske på västkusten. Antalet tillåtna fiskedagar har också minskat och sedan 2007 krävs också tillstånd för att få fiska ål

– För fiskenäringen har detta haft stora ekonomiska konsekvenser, framförallt på västkusten där inkomstmöjligheter försvunnit. Men för närvarande tycker jag att vi har uppnått en bra balans mellan bevarande och nyttjande. Bestånden kommer att öka förutsatt att alla medlemsstater i EU följer förvaltningsplanerna, återhämtning av ålbeståndet är i allt väsentligt en europeisk fråga, säger Fredrik Nordwall.

En annan viktig del i förvaltningsplanen är att öka antalet ålar som levande tar sig förbi vattenkraftverken på sin väg tillbaka till havet. Under våren 2010 undertecknades en avsiktsförklaring av Fiskeriverket och sex av de större kraftbolagen. Avsiktsförklaringen innebär att kraftbolagen frivilligt åtar sig att till år 2014 öka den sammantagna överlevnaden vid passage av vattenkraftverk till minst 40 procent.

Kommande helg – 12–13 januari – finns en unik chans att möta världens främsta yacht designers på båtmässan i Gustavsberg. Lördagen 12 januari har mässans arrangörer samlat världens främsta yacht designers i Gustavsberg: Britton Ward från Farr Yacht Design, Mattihas Bröker från Judel & Vrolijk, Maarten Voogd från Simonis – Voogd och svenska Stefan Qviberg.

Även söndagen 13 blir det flera intressanta seminarier. Se hela helgprogrammet på båtmässans hemsida.

Scandinavian Sailboat Show har flyttat till Gustavsberg Här kan besökarna inomhus, i varma mässlokaler, se fler segelbåtar än någon annanstans i Sverige i vinter. Här finns allt från segeljollar, kappseglingsbåtar och komfortabla familjeseglare. Här kan du också träffa segelmakare, försäkringsbolag och hitta rätt tillbehör och utrustning för din segelbåt.

På mässan arrangeras många intressanta aktiviteter för seglarna. Håll koll på deras hemsida www.scandinaviansailboatshow.se för att få information om föredrag, seminarier och demonstrationer.

Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november
Lördag och söndag 12 – 13 januari
Lördag och söndag 16 – 11 februari

Tema: Segel
Tema: Yacht design och Teknik
Tema: Elektronik och Tillbehör
Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde Fri parkering

Ta dig till Mässan
Med Buss från Slussen
Bussen stannar i stort sett utanför porten Hållplats Hamnen eller Farsta viken
Reseinformation: http://www.gustavsbergshamn.se/content/view/14/28/
Med bil:
Väg 222 till Gustavsberg. Gustavsbergs hamn, Chamottevägen 10 B

Foto: Värmdö kommun.