nyhetstest

Svenska True Heading har påbörjat skarpa tester med en ny produkt, AIS CARBON AtoN för farledsutmärkning. True Heading har börjat gemensamma tester med några utvalda sjöfartsverk.

Testobjektet är företagets nya produkt AIS CARBON AtoN. Istället för att lansera den nästan godkända produkten har de beslutat att genomföra ett antal stresstester under de kommande sex månaderna under verkliga förhållanden för att skapa fullt förtroende för produkten på marknaden.

Resultatet kan bli mycket kostsamt för myndigheten eller hamnen om en produkt såsom en AtoN AIS inte presterar under hela sin underhållsintervall, så därför vill True Heading säkra förtroendet mer officiellt utöver sina egna genomförda tester innan de börjar leverera produkten.

– Vi har använt allt vårt tidigare arbete med AIS AtoN som bas, den allra första redan 2004. Nu kan vi presentera AIS CARBON AtoN och som vi anser vara det bästa tillgängliga produkten på marknaden just nu, säger Anders Bergström, True Heading VD.

AIS CARBON AtoN kommer att vara klar för leverans i slutet av Q2 2013. Den nya AIS CARBON AtoN innehåller alla funktioner som krävs enligt internationella standarder och är också utformad och anpassad till IALA´s (Internationella fyrväsendet) riktlinjer för AtoN AIS.

Lättare utombordare från Yamaha Motor lanserar en helt ny motor i sin serie med högt uppskattade utombordsmotorer: en ny lättvikts F200 som tillför många nya och innovativa finesser till denna storleksklass.

Nya Yamaha F200 utombordare har effekten 200 hk, men i ett kraftfullt paket som i vikt och storlek kommer närmast deras F150A, vilket ger ett extremt bra vikt-effekt-förhållande.

Vikten är bara 227 kg, cirka 50 kg mindre än den tidigare versionen av F200. Den senaste modellen är 18 procent lättare men har samma effekt och samma pålitlighet. En rak, fyrcylindrig motor med variabelt ställbara ventiler (Variable Camshaft Timing, VCT) och viktbesparande teknologi i hela motorn ger 200 hk från denna klassens lättaste utombordare. Den lägre vikten, som passar ett större utbud av båtar, hjälper också till att ge en lägre bränsleförbrukning såväl som ökad prestanda.

Nya F200 finns tillgänglig i två versioner — F200F med mekanisk växel och gas samt F200G med en elektroniskt kontrollerad ”drive-by-wire” växel och gas. The F200F/G har också fördelarna från Yamahas senaste teknologiska utveckling, som till exempel Yamahas Y-COP (Yamaha Customer Outboard Protection) stöldskyddssystem, nydesignade Reliance SDS (Shift Dampener System) som rekommenderade propellrar, tiltbegränsning och LCD färgskärm (exklusivt tillval för F200G), enknapps start/stop (exklusivt tillval för F200G) och möjligheten att ställa variabla varvtal vid trollingfiske. De här finesserna gör F200F/G jämförbara med Yamahas toppmodeller V6 (4,2 liter) och V8 utombordare.

F200F/G är främst avsedda för kunder som vill ha effekten av 200 hk men med kompakta dimensioner och vikt som hos Yamaha F150A eller till och med en 2-takts 200 hk motor. Den här motorn är idealisk för att ersätta en 200 hk 2-takt med mer miljövänlig 4-taktsteknik.

Med både mekaniskt och elektroniskt styrda versioner erbjuder Yamaha kunderna möjligheten att anpassa den nya utombordaren till ett stort utbud av båtar.

VIKTIGA FUNKTIONER PÅ YAMAHA F200F/G:

• Vikt endast 227 kg! – 50 kg (18 procent) lättare än nuvarande F200

• Låg och effektiv bränsleförbrukning

• Y-COP stöldskyddssystem

• F200F med mekanisk växel och gas, F200G med elektronisk växel och gas

• Enknapps start/stop och LCD färgskärm (tillbehör för F200G)

• Variabelt ställbart trollingvarvtal

• Reliance SDS som rekommenderad propeller

• Den senaste generationens utseende med ny motorkåpa och elegant design

Den nya, mekanisk F200F blir tillgänglig från auktoriserade Yamaha återförsäljare från tidig vår medan F200G blir tillgänglig i början av sommaren.

Nu har vi nya och bra bilder på de senaste nyheterna från finska Yamarin Cross. Finska Konekesko, som bland annat äger båtmärket Yamarin, lanserar två nya båtmodeller i programmet Yamarin Cross inför säsongen 2013. De nya modellerna består av en rymlig dubbelpulpetmodell, 49 Bow Rider, och en efterlängtad kabinbåt, 60 Cabin.

Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rejäl främre sittbrunn och den största bakre sittbrunnen i storleksklassen. Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dynor, badstege och dörr mellan pulpeterna. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 4,86 m, bredd 1,96 m, vikt ca 490 kg, rekommenderad motoreffekt 40–60 hk.

Yamarin Cross 60 Cabin är den första och efterlängtade kabinbåten i programmet Cross. Den passar utmärkt som förbindelsebåt och för fritidsfiske. Även Cross 60 Cabin har överlägsna utrymmen i sin storleksklass: Via den rymliga fören är det lätt att lasta båten och röra sig. Passagen till kabinen underlättas av en taklucka som öppnas uppåt och breda dörrar.

I kabinen finns en bred mittgång som gör det lätt att röra sig även när medpassagerare sitter på sätena. Rejält tilltagna rutor ger god sikt i alla riktningar. Båten är även försedd med en mycket stor bakre sittbrunn som har två portar som öppnas utåt. Det finns öppna förvaringsutrymmen på båda sidorna och gott om utrymme för fiskeutrustning på de bakre räckena. Vid motorbrunnens kanter finns förvaringsplats för fendrar. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 6,05 m, bredd 2,32 m, vikt ca 960 kg, rekommenderad motoreffekt 70–150 hk.

Båtarna Yamarin Cross tillverkas av 5083-aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

Skrovkonstruktionen hos båtarna Yamarin Cross är av helt ny typ. Skrovkonstruktionen ger möjligheter till köregenskaper som tidigare endast förväntades hos glasfiberbåtar. Innerutrymmena är också större än i aluminiumbåtar i samma storleksklass. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2013 innehåller båtprogrammet sex modeller: förutom de nya båtmodeller som visas nu ingår 53 Bow Rider och 53 Center Console samt samt 63 Bow Rider och 61 Center Console som lanserades år 2011. Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Ähtäri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy. Yamarin Cross är en produkt som har beviljats Nyckelflaggan i Finland.

Info: www.yamarin.com/sv

Det enda spårningssystem med en egen sökorganisation i Sverige är TRACKme. Systemet har än så länge haft ett mycket framgångsrikt år inte bara att spåra och återlämna ögonstenen till ägaren utan även att hjälpa försäkringsbolag och myndigheter.

Det är numera mer en regel än ett undantag att förövarna har GPS utstörare vilket gör denna utrustning oanvändbar för att positionera kundens ägodel.

Med hjälp av företagets VHF-sändare och rikstäckande sökorganisation har de lyckats åter bringa massor av till exempel motorer som inte haft utrustning,
som inte fungerat eller saknat söksystem.

TRACKmes nära samarbete med polisen bygger på att de behöver varandra, idag är det ofta stora internationella ligor som inte skyr några medel. Efterssom de ger en exakthet som kan lokalisera sin enhet på 1 m är husrannsakan inte ett problem eller helt enkelt peka ut en bil på en parkering eller visa vilket garage, något som inte är möjligt med ett vanligt GPS positioneringssystem.

Här är några bra exempel på lyckade fall:
Sjöpolisen i Stockholm:
“Med god hjälp spårsändarföretag och landkollegor lyckades vi gripa tre personer i olika ärenden, ett flertal båtmotorer och två båtar anträffades”

Här fick vi först in ett larm från vårt SOS alarm nummer klockan 09.45, en timme senare var gärningsmännens bil lokaliserad av en av våra pejlare
och polisen tillkallades.
I bilen återfanns 6 st utombordare.

Här ser ni polisen anhålla den “misstänkte” med 6 stulna utombordare.

Klockan 12.00 precis när de var klara där, kom ett nytt larm.
En Anytec med en Yamaha 150hk var borta!
Vår pejlare satte igång direkt och lite senare samma dag var inte bara båten med motor, den stulna trailern återfunnen utan även den andra internationella ligan anhållna på samma dag.

I samarbete med Svenska Sjö har TRACKme tagit fram en lösning till alla båtar som ligger i vattnet vintertid.
Målet var att ta fram en prisvärd lösning som varnade vid frost, om landström försvann och om vattennivån steg i båten.
De har valt en lösning som enkelt kan byggas ut och göra ännu mer såsom starta en pump, styra en värmekälla osv osv.

Skickar frostalarm. (förinställt larm vid +3˚C)

Landströmalarm – laddningen på batteriet går ner. (förinställt larm vid 13 VDC)

Med vattennivågivare – larm om vatten kommer in i båten.

Ett SMS och enheten är färdig programmerad för att använda.

Önskar du lägga till enheter, styra relä, ändra förinställningar är detta enkelt gjort.
SafePort har fyra ingångar och två reläutgångar.
Larmar upp till 8st telefonnummer.
Levereras med antenn, 6 m. temperaturgivare och 70cm batterikabel med M8 kabelsko monterat.
Det enda du behöver är ett standard GSM 900/1800 SIM kort.

Pris 1 995 kr.

Info: www.hellmertz.se

Den internationella “Association for Industrial Design (ADI)” har gett den nya motorbåten Bavaria Virtess 420 priset Nautical Design Award 2012. Virtess 420 är den första flybridgebåten någonsin från det tyska varvet i Giebelstadt. Båten hade premiär under hösten.

Nautical Design Award delas varje år ut till den båt som bedöms ha den mest innovatiiva och spännande designen. Det prestigefyllda priset delas ut av en internationel panel med experter, inklusive medlemmar från Association for Industrial Design (ADI) och ledande designers som till exempel Giorgio Armani, Giorgio Orsoni, Lamberto Vallarino Gancia, Vittorio Missoni och Walter de Silva (ordförande).

Virtess 420 valds ut bland en rad andra båtar som också hade nominerats: Pershing 82, Austin Parker 64 Fly, Ocean King 88 och Prestige 620.

– Utmärkelsen Nautical Design Award representerar en internationell succé för Bavaria och ett stort steg framåt för oss på lyxbåtsmarknaden. Vi är mycket glada för att vår första flybridgebåt, som hade premiär i höst, har fått detta prestigefyllda pris, säger Alexander Knesewitsch, Bavarias marknads- och PR-chef.

Info: www.bavaria-yachtbau.com

Scania har fått en prestigefylld order på 24 dieselmotorer för den finska marinens nya snabba landstigningsbåt som ska levereras mellan 2014 och 2016. Finska marinens nya snabba landstigningsbåt av typen Watercat M18 AMC konstrueras och tillverkas av Marine Alutech.

Båten drivs av dubbla 16-liters V8-motorer från Scania, är 19,3 meter lång och har ett deplacement på 29 ton. Båten kan användas till många olika marina uppgifter, exempelvis trupptransport, evakuering, landstigning och som sjöambulans.

De dubbla V8-motorerna från Scania ger vardera 900 hk (662 kW) vid 2300 r/min och driver via vattenjet. Båten har en marschfart på 35 knop, toppfart på över 40 knop och en aktionsradie på 200 sjömil.

Ordern är initialt på tolv båtar och därmed 24 motorer, med möjlighet till ytterligare beställningar.

Efter fyra dagars intensivt seglande i Maspalomas, Gran Canaria, har Sverige fått en världsmästare i vindsurfing. Den 18-åriga supertalangen Adam Holm vann guldet i Kona One-klassen i hårdast möjliga konkurrens före hela världseliten.

Årets VM i seglades i klassiska vindsurfingvatten på Gran Canaria. Totalt tävlade ett 60-tal seglare från tre kontinenter och länder som Kanada, Slovenien och Australien. I denna konkurrens hävdade sig alltså Sverige mycket väl.

– Jag har kämpat stenhårt i flera år men bara nått nästan fram förut. Därför är jag överlycklig över att äntligen ha lyckats erövra VM-guldet. Det betyder otroligt mycket för mig”, kommenterar en glädjestrålande Adam Holm sin vinst.

Vindarna var genomgående mycket lätta och nyckfulla under tävlingsdagarna vilket ställde oerhört stora krav på taktisk skicklighet och koncentration hos seglarna. Adam Holm visade sig vara den som bäst behärskade dessa krävande förhållanden och visade en imponerande jämnhet under de totalt sju seglingarna av vilka han vann fyra.

– På några få år har vi fått fram ett mycket starkt lag. Vi har satsat fokuserat på att matcha fram ett antal unga talanger genom målmedveten träning. Det känns fantastiskt när detta arbete har burit frukt, säger Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.

Adam Holm – meritlista (VM i vindsurfing, Kona One-klassen)
2009 – Brons
2010 – Silver
2011 – Silver
2012 – Guld

Om Kona One-klassen
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar. Storleken bestäms av vikt, allt för att ge så rättvisa och lika förutsättningar som möjligt.

Foto: Adam Holm (18 år), världsmästare 2012.

Info: www.konaone.com

Sjöklädestillverkaren Sebago har flera nyheter för tjejer i höst. Bland annat flera olika stickade tröjor.

Pressmeddelande:

Twisted Cardigan

En kort grovstickad ullcardigan från Sebago i fiskbensmönster med resårstickning i mudd och nertill. Brodyr på ärm. Finns i färgerna Grey och Navy. Storlekar 34-46, ca pris 1395:-

Duffle Cardigan

Sebagocardigan med sjalkrage, duffelknäppning och dolda tryckknappar. Öppna fickor i sida, ribbstickad i mudd och nertill. Färgen är Navy och storlekarna 34-44, 100% bomull. Ca pris 1495:-

Info: www.Sebago.se

Idag överlämnar WWF 150 000 namnunderskrifter till EU-parlamentet med krav på en ny politik som ger friska hav och säkrar mer hållbara fiskemetoder. Över 22 000 svenskar står bakom uppropet.

– Det här är en stark manifestation för en ny fiskepolitik i EU. De 150 000 namnen visar – tillsammans med de ytterligare 30 000 personer som skrivit till EU-parlamentets ledamöter med krav på en radikal reform – att vi är väldigt många som vill stoppa överfisket, få tillbaka fisken i haven och levande fiskesamhällen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

I årtionden har EUs fiskeministrar tagit beslut som lett till överfiskade bestånd och dålig lönsamhet inom fisket. Idag är två av tre fiskbestånd utarmade med färre jobb, lägre inkomster och minskad lönsamhet i näringen som följd.

– Eftersom fiskeministrarna har misslyckats ge oss invånare en hänsynsfull politik som respekterar livet i havet vilar nu ansvaret tungt på EU-parlamentet, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.

EU-parlamentet har nu för första gången sedan EUs gemensamma fiskeripolitik infördes 1983 en verklig chans att rätta till 30 års misslyckanden. Fiskeministrarna har genom intensiv lobbying från industrifisket redan vattnat ur avgörande reformförslag.

– Vi hoppas med den här uppmaningen stärka de ansvariga ledamöterna i EUs fiskeutskott att stå upp för de viktiga förslagen som krävs för en radikal reform av fiskeripolitiken, säger Jenny Fors.

WWF uppmanar EU-parlamentet att ta ledningen i arbetet för att leverera en ambitiös reform. Att rösta för “status quo” riskerar att döma ut många av EUs fiskesamhällen. Men om fisken förvaltas långsiktigt och hållbart kan haven återhämta sig och ge högre vinster – och fler och bättre jobb inom fiskerinäringen.

Bakgrund:
Namninsamlingen överlämnas tisdag 6 november kl 14:45 till Ulrike Rodust, ansvarig politiker för fiskereformen på EU-parlamentet. Den uppmanar EU-parlamentarikerna att:

• Stoppa den kortsiktiga förvaltningen och istället förvalta fisket regionalt genom långsiktiga förvaltningsplaner som säkrar återhämtningen av både havens ekosystem och fiskbestånd.
• Stoppa dumpning av fisk och oönskade fångster genom att införa regler som gör att fiskaren endast fångar vad som behövs – och när det behövs.
• Stoppa överfisket genom att införa krav på en balanserad EU-fiskeflotta oavsett var fisket sker.

Fram till 1969 var Stockholm en delvis hemlig örlogsstad. Nu väcks det förflutna till liv i boken Stockholm Örlogsstaden. Unika bilder och kartor tar med läsaren på en guidad tur genom staden. Följ med i spåren av en spännande historia!

Örlogsfartyg, varv och befästningar – från 1520-talet och mer än 400 år framåt präglade marinen Stockholm. Verksamheten var ett tydligt inslag i stadsbilden samtidigt som delar av den hölls hemlig för allmänheten.

– Minnet av örlogsstaden riskerar att försvinna, säger Hans-Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet i Stockholm. Fartygen låg vid kaj eller för ankar på Stockholms ström. Örlogssjömännen och officerarna rörde sig i staden där örlogsstationen, örlogsvarvet och de privata varven tillhörde stadens större arbetsplatser.

Stockholms örlogsvarv flyttades från Djurgården till Muskö 1969 samtidigt som marinen övergav Skeppsholmen och Kastellholmen. Varvet blev en park, Skeppsholmen ändrade karaktär och stockholmarna lämnade det sista av en månghundraårig era bakom sig. I boken Stockholm Örlogsstaden berättar nu en rad namnkunniga författare och ämnesexperter om stadens marina historia.

Boken låter läsaren följa med till den siste amiralens bostad och till vraken efter ryska galärer från Karl XII:s tid. Den berättar om krigsskepp som byggts i staden och om örlogsbesök – från ryska tsarer i lustjakter och sovjetiska ubåtar till brittiska hangarfartyg.

– Med hjälp av boken kan alla som är nyfikna på Stockholm hitta spåren av 400 års marinhistoria, säger förläggaren Thomas Magnusson. Vi visar unika bilder och kartor som jag tror kommer att förvåna och fascinera många. Boken lockar till nya promenader på Skeppsholmen, Kastellholmen, Galärvarvet, Djurgårdsvarvet och Beckholmen.

Stockholm Örlogsstaden är producerad av Medströms Bokförlag i samarbete med Sjöhistoriska museet. Boken finns ute i handeln och presenteras av författarna på Sjöhistoriska museet den 28 november kl. 18.

Fakta: Stockholm Örlogsstaden
280 sidor, rikt illustrerad
Producerad av Medströms Bokförlag i samarbete med Sjöhistoriska museet. Utgiven även som Sjöhistorisk årsbok 2012–2013 i samarbete med Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm.
Författare: Magnus Anderberg, Richard Areschoug, Carl Olof Cederlund, Lars Ericson Wolke, Lars-Erik Hansson och Tommy Dahlström, Klas Helmerson, Marcus Hjulhammar, Eva Hult, Ole Lisberg Jensen, Bengt Norling, Thomas Roth, Anders Sandström, Hans Soop, Gustaf Taube.
Redaktör: Manne Dunge, Statens maritima museer
Redaktion på Medströms Bokförlag: Ludwig Haslberger (formgivning), Britta Johansson (förlagsredaktör) och Thomas Magnusson (förläggare och producent)
ISBN 978-91-7329-110-1

Bilden:
Dockan på Galärvarvet invigdes 1879 för att ta hand om Sveriges nya pansarskepp. På bilden syns ett av skeppen i Äran-klassen. Idag ligger Vasa i den här dockan med Vasamuseet byggt tvärs över. Foto: Nordiska museet, ur boken Stockholm Örlogsstaden.

Jaguar Cars tar har tagit fram detta koncept för en ny och riktigt snygg speedboat. Den numera indiskägda biltillverkaren spinner ordentligt på sina fina designtraditioner när de lanserar den nya båten, som bara finns som skiss, tillsammans med en kombibil från Jaguar.

För båtens design och konstruktion står Ivan Erdevicki Naval Architecture & Yacht Design Inc. i samarbete med Seventy Seven Design.

Jaguar är noga med att understryka att detta “Concept Speedboat by Jaguar Cars” enbart är ett designprojekt som togs fram i samband med lanseringen av den nya bilmodellen Jaguar XF Sportbrake. Företaget har inga planer på att bygga båten eller sätta den på marknaden, men båttillverkare annan kan mycket väl få inspiration av den fina designstudien.

– Vi vet att våra nuvarande och kommande kunder uppskattar en aktiv livtsstil. Med lanseringen av nya Jaguar XF Sportbrake fick vi ett bra tillfälle att skapa en vision av hur vår designfilosofi kan användas även på andra produkter än bilar, säger Jaguar Director of Design, Ian Callum.

Jaguar Concept Speedboat har ett skrov i glasfiber och däck i teak. Den karakteristiska fenan, som hämtat sina linjer från ikonen Jaguar D-Type, är tillverkad i kolfiber. Jaguar Cars erfarenheter från tävlingsbanorna syns bland annat i tanklocken.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 6,1 m
Längd v l: 5,3 m
Bredd: 2,0 m
Djupgående: 0,4 m
V-skrov: 21 grader
Passagerare: 2 + 1

BIlen på bilden är försedd med en dieselmotor från Jaguar, en 2,2 liters motor med åttaväxlad automatlåda. Bilen har Jaguars Intelligent Stop-Start system. XF-modellen Sportbrake börjar säljas i England och övriga Europa i november.

Vid en kontroll av lastbilar med farligt gods i Nynäshamn upptäckte Kustbevakningen stulna båtmotorer och båtmotordelar till ett värde av 200 000 kronor. En person greps av polis, misstänkt för häleri.

•Vid båtstöld är det oftast motorn som är målet med stölden
•De flesta stulna båtmotorer är utombordsmotorer
•Stulna båtmotorer försvinner ofta ut ur landet snabbt
•När stulna båtar påträffas, saknar de i de flesta fall motorn

Besättningen på KBV 302 lämnade över stöldgodset och lastbilens förare, misstänkt för häleri, till polis. Åklagare har inlett förundersökning.

Kustbevakningen kontrollerar farligt gods-transporter och lastsäkring i lastbärare, det vill säga lastbilar och trailrar. Vid en sådan kontroll i Nynäshamn under allhelgonahelgen, upptäckte Kustbevakningens besättning på KBV 302 inte bara felaktigt utmärkt farligt gods, utan även stulna båtmotorer och motordelar.

– Vi vet att många stulna båtmotorer försvinner ut ur landet via hamnarna. I det här fallet kunde vi upptäcka stöldgodset i samband med att vi konstaterade brister i hur lastbilens farliga gods var märkt, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

– Kustbevakningen har möjlighet att upptäcka den här typen av brottslighet genom att vi arbetar i hamnarna. Särskilt effektiva är vi när vi gör samordnade kontroller tillsammans med till exempel Polisen och Tullverket. Då har vi ett brett lagstöd för att få gå igenom de lastbärare som är på väg iland eller ombord på färjorna, säger Mattias Lindholm.

Bilden:
KBV 302 upptäcker stulna båtmotorer i Nynäshamn. Foto: Kustbevakningen.

Yacht Action AB lanserar en ny auktionsportal “www.yachtaction.se” för försäljning av båtar genom auktion. Ett helautomatiskt auktionsförfarande på internet där både privatpersoner och företag kan lägga upp objekt till försäljning.

Auktionen förmedlas via ombud och många av Sveriges ledande båtmäklare är redan anslutna. Försäljning av nya båtar har sedan en tid stagnerat och ett av skälen kan vara att äldre båtar inte hittar nya ägare i samma takt som önskat. Priserna på begagnade båtar ligger kvar på tidigare högt förväntade nivåer men med en fallande försäljning som resultat. Med auktion så hittar säljare och köpare varandra snabbare till ett pris som gör att båten blir såld.

Det är Yachtactions förhoppning att denna portal skall göra det möjligt för alla att både köpa och sälja sin båt till rätt pris och samtidigt bli ett omtyckt sätt för mäklare och företag i båtbranschen att kunna marknadsföra sig genom att erbjuda auktion på objekt, samt med kampanjer skapa försäljning genom att synas på auktion med prisvärda objekt.

Marknadsföring genom auktion är gratis. Med 14 dagars exponering och med tusentals besökare per dag på auktionsportalen, visar man upp sitt företag och sina produkter på ett nytt och spännande sätt.

Yachtaction samarbetar med de största och mest kända båtmäklarna runt våra kuster. De är ombud och har hand om hela affären, från inlämning av båten tills att auktionen avslutats och båten är såld.

Info: www.yachtaction.se

Julen närmar sig och förutom inhandling av glögg, pepparkakor och lussebullar är det många som också funderar på vad som ska inhandlas och läggas under granen. Silva vill slå ett slag för pannlampan som lyser upp och möjliggör vinterns alla sköna och stärkande träningspass i mörkret. Den kan även användas våd arbete i båten, där det ofta är skumt och svårt att hitta.

Pressmeddelande:

SILVAS TRE BÄSTA JULKLAPPSTIPS

Runner
Med Runner får löparen en liten, ultralätt och väldigt kraftfull pannlampa.
Den har en räckvidd på hela 90 meter som gör träningen behaglig och säker året runt, dygnets alla timmar, även när det är mörkt. Möjligheten att kunna välja andra underlag och sträckor än det upplysta elljusspåret ger både frihet och fler möjligheter att hitta den träningsform som själv önskas. Runner blev nyligen nominerad ”Bäst i Test” i tidningen Runner´s Worlds pannlampstest för löparlampor, mycket baserat på dess komfort och ultimata ljusbild. Silvas pannlampor har ljusteknologin Silva Intelligent Light som innebär att du både har ett brett närljus liksom ett väldigt starkt fjärrljus.
Rek. cirkapris: 2 500 kr

Trail Runner
Trail Runner är en mycket omtyckt, beprövad och ultralätt pannlampa som passar perfekt för trail running-löparen som vill träna i skogen dygnets alla timmar, även när det är mörkt. Även denna med ljusteknologin Silva Intelligent Light. Ett brett antliglidbehandlat huvudband håller pannlampan på plats även när du springer i kuperad terräng.
Rek. cirkapris : 600 kr

Jogger
För den som behöver ett komplement till svag gatubelysning och som vill synas i trafikerad miljö är Jogger bli en bra träningskompis. Kompakt och skön pannlampa som gör att joggingturen kan genomföras trots mörka morgon- eller kvällstimmar.
Rek. cirkapris: 300 kr

Info: www.silva.se

Det seglas för lite i Göteborg och på Västkusten i november månad. Det har några som har tänkt ändra på. De bjuder deltagarna på ett program för både kappseglare och långseglare, för att skapa en spännande mötesplats.

Martin Strömberg håller sitt första föredrag efter Volvo Ocean Race, och berättar om dåtid, nutid och framtid. Men innan dess flera korta, spännande föredrag. Du hittar hela inbjudan nedan.

Vill du intervjua någon av föredragshållarna innan kvällens program startar, kontakta Martin Nilsson på 0730-520893 eller Stina Jansson på 0738-231048.

Varmt välkommen önskar
Anna-Lena Elled, Search Magazine, Martin Nilsson, Havskappseglingsförbundet,
Bengt Wallin, Båtmässan , Stina Jansson, Stinas Informativa

Inbjudan finns endast på nätet hos www.blur. se

http://www.blur.se/2012/10/25/seglarmingel-i-langedrag-611/

Ur programmet
• Vem är Johan Frost? Jo, totalsegrare i ÅF Gotland runt 2012. (Johan Frost, Camilla)
• Hur trimma du in den nya båten snabbt och effektivt. (Bengt Falkenberg, Teknova)
• En äventyrssegling Göteborg- Island ToR på 22 dygn med Farr65R:an Celeste. (Jens Bengtström & Stina Jansson)
• Havskappseglingsförbundet informerar (Martin Nilsson)
• Big Boat Race 2013 & En ny havskappsegling från Göteborg? (Martin Nilsson)
• Från Volvo Ocean Race in i framtiden (Martin Strömberg)
• Välkommen till Båtmässan 2013 (Bengt Wallin)

När: tisdagen 6 november kl. 17.00 – 21.30
Var: SSRS-huset, Tallatagatan 24, Långedrag
Kostnad: 100 kr/person kontant, observera att vi inte tar kort. Överskottet från kvällen går till SSRS som tack för lånet av salen.

Anmälan: Du anmäler dig genom att skicka ett mail till batmassan@svenskamassan.se senast måndagen den 5 november klockan 17. Det är först till kvarn som gäller, och det blir en kölista för de mail som kommer in när det är fullt. Du som är gluten- eller laktos-intolerant eller vegetarian, efter att du har anmält dig skicka ett mail till stina.jansson@telia.com senast 5 november klockan 17, så ordnar vi alternativ fika till dig.

I utställningen Sekunder av tidlöshetfår vi möta Annica Sundhs oljemåleri. Målningarna är realistiska, ofta är det människor som fångats i ett ögonblick där vi som betraktare får möjlighet att noggrant studera situationen. Här finns hela tiden de surrealistiska inslagen som vittnar om att den värld Annica beskriver är ett gränsland mellan dröm och vaket.

Nacka konsthall blir i Sekunder av tidlöshet en portal till den hemliga värld som finns mellan dröm och verklighet. Låt dig omslutas av Annicas drömvärld och låt den bli en ingång till din egen!

Ibland verkar gestalterna omedvetna om att de befinner sig i detta gränsland, ibland blir man istället osäker på om gestalterna verkligen finns.

Annica Sundh är född 1960 och utbildad på Konstfack. 2011 blev Annica framröstad till Årets Nacka konstnär. Hon delar sin tid mellan det egna skapandet och att, som hon själv uttrycker det, ”lotsa ungdomar in i bildvärldens underbara universum” – dvs hon undervisar i måleri och bildkonst på Nacka gymnasium.

Utställningen pågår 10 november – 6 december
Nacka konsthalls öppettider: mån-fre 10-19, lör 11-17, sön 12-17

Info: www.dieselverkstaden.se

I utställningen Sekunder av tidlöshetfår vi möta Annica Sundhs oljemåleri. Målningarna är realistiska, ofta är det människor som fångats i ett ögonblick där vi som betraktare får möjlighet att noggrant studera situationen. Här finns hela tiden de surrealistiska inslagen som vittnar om att den värld Annica beskriver är ett gränsland mellan dröm och vaket.

Nacka konsthall blir i Sekunder av tidlöshet en portal till den hemliga värld som finns mellan dröm och verklighet. Låt dig omslutas av Annicas drömvärld och låt den bli en ingång till din egen!

Ibland verkar gestalterna omedvetna om att de befinner sig i detta gränsland, ibland blir man istället osäker på om gestalterna verkligen finns.

Annica Sundh är född 1960 och utbildad på Konstfack. 2011 blev Annica framröstad till Årets Nacka konstnär. Hon delar sin tid mellan det egna skapandet och att, som hon själv uttrycker det, ”lotsa ungdomar in i bildvärldens underbara universum” – dvs hon undervisar i måleri och bildkonst på Nacka gymnasium.

Utställningen pågår 10 november – 6 december
Nacka konsthalls öppettider: mån-fre 10-19, lör 11-17, sön 12-17

Info: www.dieselverkstaden.se

Så här års är det rätt tid att se till att bilen, snöskotern, traktorn eller fyrhjulingen är i gott skick inför den kalla årstiden, särskilt med de många stränga vintrarna på senare år i åtanke. Nu i oktober presenterar CTEK tre nya instrument för alla fordonsägare som vill ha professionell klass på sin utrustning.

En kombinerad laddare/testare, en laddningsmätare samt en utvecklad version av förra vinterns succé, Polar-laddaren, anpassad för den verkligt hårda vinterkölden.

– På CTEK har vi i många år nu utvecklat batterivårdstekniken för medvetna konsumenter, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK. Allt fler vill vårda sina fordon, enkelt och professionellt. Målet för vårt utvecklingsarbete är att tillgodose det.

De nyheter som nu presenteras är:
MXS 5.0 Test & Charge. Bygger på den prisvinnande laddaren MXS 5.0 som här kombinerats med en funktion som testar batteri och generator. En helhetsprodukt, alltså, som visar hur batteriet mår och som laddar till full kapacitet – komplett underhåll i en apparat. Några funktioner:
• Tre testprogram för batteriets laddningsgrad, startstyrka samt generatorns prestanda.
• Analysfunktion avgör om batteriet kan laddas med bibehållen laddning. Klarar att ladda upp från 2V.
• RECOND, rekonditioneringsläge för upplivning av nästan helt urladdade batterier, nu för såväl MC som bil.
• Snöflingeläge, möjliggör effektiv laddning även i mycket kallt väder. Snöflinga och RECOND kan ställas in separat eller i kombination.
• Patenterad float- och pulsunderhåll ser till att batteriet alltid är i toppskick. Bra särskilt om fordonet inte används dagligen eller körs korta sträckor.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

MXS 5.0 Test & Charge finns i lager V46 och i butik V47.
12V Battery Analyzer. En laddningsmätare av professionell kvalitet som med hög precision analyserar hur alla 12V blysyrabatterier mår. För den sanne entusiasten.
• Kan testa alla 12V-batterier från 200A till 1 200A.
• Lätt att använda, följ bara instruktionerna på displayen.
12V Battery Analyzer finns i lager i slutet av december.
MXS 5.0 Polar. En efterfrågad laddare för alla som kör i extremt kallt klimat. Detta är en vidareutvecklad version av den laddare som lanserades förra hösten. Polar har blivit effektivare med högre laddningsstyrka, 15V i stället för 14,7V. Laddaren är nu också försedd med RECOND-läge för såväl MC som bil.
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C.
• Utvecklad för 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning).
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig.
• Anpassad för användning till flera batteristorlekar.
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, en stor fördel i kylan.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

Så här års är det rätt tid att se till att bilen, snöskotern, traktorn eller fyrhjulingen är i gott skick inför den kalla årstiden, särskilt med de många stränga vintrarna på senare år i åtanke. Nu i oktober presenterar CTEK tre nya instrument för alla fordonsägare som vill ha professionell klass på sin utrustning.

En kombinerad laddare/testare, en laddningsmätare samt en utvecklad version av förra vinterns succé, Polar-laddaren, anpassad för den verkligt hårda vinterkölden.

– På CTEK har vi i många år nu utvecklat batterivårdstekniken för medvetna konsumenter, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK. Allt fler vill vårda sina fordon, enkelt och professionellt. Målet för vårt utvecklingsarbete är att tillgodose det.

De nyheter som nu presenteras är:
MXS 5.0 Test & Charge. Bygger på den prisvinnande laddaren MXS 5.0 som här kombinerats med en funktion som testar batteri och generator. En helhetsprodukt, alltså, som visar hur batteriet mår och som laddar till full kapacitet – komplett underhåll i en apparat. Några funktioner:
• Tre testprogram för batteriets laddningsgrad, startstyrka samt generatorns prestanda.
• Analysfunktion avgör om batteriet kan laddas med bibehållen laddning. Klarar att ladda upp från 2V.
• RECOND, rekonditioneringsläge för upplivning av nästan helt urladdade batterier, nu för såväl MC som bil.
• Snöflingeläge, möjliggör effektiv laddning även i mycket kallt väder. Snöflinga och RECOND kan ställas in separat eller i kombination.
• Patenterad float- och pulsunderhåll ser till att batteriet alltid är i toppskick. Bra särskilt om fordonet inte används dagligen eller körs korta sträckor.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

MXS 5.0 Test & Charge finns i lager V46 och i butik V47.
12V Battery Analyzer. En laddningsmätare av professionell kvalitet som med hög precision analyserar hur alla 12V blysyrabatterier mår. För den sanne entusiasten.
• Kan testa alla 12V-batterier från 200A till 1 200A.
• Lätt att använda, följ bara instruktionerna på displayen.
12V Battery Analyzer finns i lager i slutet av december.
MXS 5.0 Polar. En efterfrågad laddare för alla som kör i extremt kallt klimat. Detta är en vidareutvecklad version av den laddare som lanserades förra hösten. Polar har blivit effektivare med högre laddningsstyrka, 15V i stället för 14,7V. Laddaren är nu också försedd med RECOND-läge för såväl MC som bil.
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C.
• Utvecklad för 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning).
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig.
• Anpassad för användning till flera batteristorlekar.
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, en stor fördel i kylan.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

Nynäshamns kommun och Statens fastighetsverk tar ett gemensamt grepp för att utveckla Landsort – ön med Sveriges äldsta fyr. Ambitionen är bland annat att skapa bättre levnadsförhållanden för de boende, rusta upp turistanläggningar och renovera öns tre hamnar.

Öja, eller Landsort som ön kallas i folkmun, är ett välbesökt turistmål. Många reser till Stockholms skärgårds sydligaste ö för att se Sveriges äldsta fyr, bo på vandrarhemmet i lotsutkiken, besöka fågelstationen eller den tidigare försvarsanläggningen Erstabatteriet.

Nu ska Landsort bli ännu attraktivare för boende och besökare. Statens fastighetsverk, förvaltare av Landsort, och Nynäshamns kommun har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal för att utveckla Landsort. Målsättningen med samarbetet är att skapa möjligheter för en långsiktig och stabil utveckling gällande markanvändning, bebyggelse, infrastruktur, näringsverksamhet, service, turism samt inte minst natur- och kulturmiljö.

– Landsort och fyren är ett av Södertörns mest kända utflyktsmål, så det känns väldigt bra att vi har enats om ett avtal som främjar åretruntboende, fritidsboende och besökare, säger Nynäshamns kommunchef Birgitta Elvås.

Ambitionen är bland annat att de tre hamnarna rustas upp, att öns vatten- och avloppsanläggning förbättras och att hitta lösningar för att säkra att vägarna håller bra kvalitet både sommar och vinter. Meningen är även att vidareutveckla öns turistanläggningar samt att ta fram en plan som främjar fler boendeformer, exempelvis hyresrätter.

– Vi ser mycket positivt på att vi nu etablerat ett förtroendefullt samarbete med Nynäshamns kommun. Tillsammans hoppas vi på sikt skapa en bättre miljö för de boende samtidigt som vi utvecklar Landsort som besöksmål, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Foto: HGbild/Mattias Hansson.

Dehler är tillbaka i 38-fotsklassen. Den nya Dehler 38:an med Judel&Vrolijks innovativa design premiärvisas på Düsseldorfsmässan i januari 2013.

Båten markerar ett nytt viktigt steg i Dehler yachts 50-åriga historia. Båten erbjuds i två modeller: standard och Competition, med två eller tre kabiner.

Tekniska specifikationer:
CE Certifikat: Klass A
Löa: 11,30 m
Lvl: 10,40 m
Bredd: 3,75 m
Djup:
2,00 m (standard)
2,30 m (racing)
1,60 m (grund)
Depl:
7 000 kg (standard)
6 600 kg (racing)
7 300 kg (grund)
Masthöjd ovan WL:
17,82 m (standard)
18,20 m (competition)

Storsegel:
43,7 (standard)
46,0 (competition)

Fock:
35,6 (standard)
36,4 (competition)

Motor: Volvo Penta
D1-30 (28 Hk)
D2-40 (option)
Färskvatten: 300 l
Bränsle: 160 l

Info: www.batverket.se

Yamaha Motor lanserar ett nytt Joystick Control System för sina toppmodeller i sin strävan att hela tiden ge kunderna ökad båtglädje. Detta gör tilläggningar och manövrering vid låg fart väsentligt mycket enklare för fritidsbåtsägaren. På de bilder som vi har sett av systemet märks påverkan av det samarbete som Yamaha har med Volvo Penta.

Det nya Joystick Control System gör det möjligt att manövrera båtar med utombordsmotorer på ett mycket mer exakt och kontrollerat sätt än vad som tidigare har varit möjligt med bara ratt och gas. Det nya styrsystemet omfattar även en rad funktioner som har utformats för att förbättra båtägarens upplevelse.

Baserad på en ergonomisk joystick kontroll vid förarplatsen gör Joystick Control System det möjligt att manövrera båtar med dubbel- och trippelmontage mer precist genom att enkelt röra joysticken i den riktning man vill köra.

Utvecklat i samarbete med svenska Volvo Penta, som var först med joystick kontroll för fritidsbåtar med sitt IPS-system för inombordsmotorer, fungerar Joystick Control System på ett liknande sätt fast för utombordsmotorer. Med joystickfunktionen aktiv arbetar motorer på ett förbestämt varvtal. Sensorer känner av rörelser med joysticken och systemets kontrollenhet (ECU) justerar motoreffekt och styrriktning oberoende av varandra för att ta båten i önskad riktning.

Förutom själva joysticken lanseras en ny, toppmonterad kontrollbox och startpanel inklusive en automatisk trimfunktion, ett stöldskyddssystem, möjligheten att styra motorerna och trimma med endast ett reglage och en styrfriktion som regleras beroende på båtens fart.

• Trim Assist är ett system som automatiskt justerar trimvinkeln i förhållande till motorns varvtal för att garantera en mjuk och bekväm körning utan behov av att trimma motorerna manuellt. Det är dock möjligt att justera trimmet manuellt vid behov. Detta innebär att båten alltid körs med optimalt trim för varje hastighet.

• Anti stöld och enknapps start (Anti-theft & One-Touch Start) hanteras med en brytare på panelen vid förarplatsen som gör det möjligt för användaren att stänga av startskyddet via en RFID nyckel.

• Single Lever innebär att motorernas varvtal synkroniseras vid dubbel- och trippelmontage, vilket tillåter användaren att manövrera samtliga motorer med ett reglage. Detta är särskilt värdefullt under tuffa förhållanden när ett reglage är att föredra framför två eller flera reglage.

• Fartberoende styrningsfriktion ger användaren mer precis kontroll över styrningen, beroende på båtens fart och ger därmed föraren en ökad säkerhetskänsla.

Joystick Control System fungerar med dubbel- och trippelinstallationer av Yamahas högt efterfrågade V6 (4,2 liter) på 225 till 300 hk och V8 350 hk utombordsmotorer.

Joystick Control System kommer att vara tillgängligt under båtsäsongen 2013 i första hand för en grupp av europeiska båtbyggare.

Det blir ingen Scandinavian Boat Show i november i år. Detta efter att Stockholmsmässan beslutat att slå ihop sina båda båtmässor, vårmässan Allt för sjön och höstmässan Scandinavian Boat Show. I stället satsar arrangörerna allt på en enda stor mässa, som kommer att ligga på den inarbetade tiden för Allt för sjön i början av mars. En del av utställarna från Scandinavian Boat Show arrangerar dock en egen mässa i mitten av november. Vi återkommer med information om den.

– Det här är positivt för hela branschen. Vi har fått många synpunkter från utställare på att det finns för många båtmässor i dag och att branschen har svårt att mäkta med två inomhusmässor med bara fyra månaders mellanrum, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektledare för Allt för sjön och Scandinavian Boat Show.

– Vårmässan blir en ännu starkare upplevelse där vi kan samla hela båtbranschen på en gång.

Tidigare har en del tillverkare känt behov av en separat mässa på hösten för att hinna med produktionen av framför allt de större båtarna innan nästa år. Men enligt Thomas Sandberg är det behovet inte alls lika starkt i dag.

– Vi har ju en nära dialog med både tillverkare och återförsäljare, dels genom branschorganisationen Sweboat, dels i direkta dialoger med våra utställare. Den bild vi ser är att produktionen är mycket mer utspridd över året numera, och de stora europeiska båttillverkarna är vana att styra om leveranserna om behoven på en marknad skulle öka mer än någon annan. Så för de flesta utställarna kommer det här nog inte som någon överraskning.

Den ”nya” sammanslagna Allt för sjön hålls 1–10 mars 2013.

Den 17-18 november öppnar en ny båtmässa i Stockholm: Scandinavian Sailboat Show. Det blir en segelbåtsmässa, som arrangeras i Gustavsberg. Den populära mässan som först hölls i Globen och senare flyttade till Älvsjö flyttas därmed till Gustavsbergs hamn (se bilden). Där kan alla intresserade se nya båtar inomhus, i varma mässlokaler.

På Scandinavian Sailboat Show kan alla besökare träffa segelmakare och hitta tillbehör för sina segelbåtar.

– Vi kommer att arrangera många intressanta aktiviteter för seglarna under våra mässdagar. Håll koll på vår hemsida för att få information om föredrag, seminarier och demonstrationer, säger Bernt Lindquist på Bavaria Sverige, som är en av arrangörerna.

Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november Tema: Segel
Lördag och söndag 12 – 13 januari Tema: Teknik och Rigg
Lördag och söndag 16 – 11 februari Tema: Elektronik och Tillbehör

Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde
Fri parkering

Intresserade kan också kontakta något av de utställande företagen nedan för specialvisning under perioden 17 november till 15 mars.

Arrangör
Scandinavian Sailboat Show arrangeras av Svenska Segelbåtsmässan AB. Bolaget har varit arrangör och medarrangör av mässan sedan starten. Bolaget är ägt av Svenska segelbåtstillverkare och segelbåtsimportörer med syfte att främja segelbåtsbranschen i Sverige och genom evenemang tydliggöra styrkan i Svensk segelsport och fritidssegling.

Info: http://www.scandinaviansailboatshow.se/start/

Foto: Värmdö kommun.

Chansen till guld finns definitivt när VM i vindsurfing i Kona One-klassen inleds denna weekend i Maspalomas, Gran Canaria. Kona One har på några få år utvecklats till en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen och Sverige har några av de mest talangfulla seglarna.

Konkurrensen kommer samtidigt att vara knivskarp med 75 seglare från fyra kontinenter, flera av dem med både OS-meriter och VM-medaljer i ryggen. Bland favoriterna hör förra årets världsmästare, den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen, som vann sitt första VM-guld redan 1981 och sedan fortsatt rada upp medaljer. För första gången deltar också en av norsk seglings största, Jorunn Horgen, som seglat i två OS och vunnit totalt sex VM-guld i olika vindsurfingklasser.

Det svenska laget består av en mix av erfarna seglare och unga talanger. En av de största talangerna är Adam Holm (18 år) som vunnit medalj varje gång i de fyra senaste Kona världsmästerskapen. På damsidan hör Kajsa Larsson (19 år), som vann damklassen vid förra årets mästerskap, till en av favoriterna.

”Vårt lag håller absolut internationell toppklass”, säger Johan Fallenius ordförande i Svenska Kona One-förbundet. ”Våra förhoppningar är också högt ställda. Målet är att slå resultatet från förra årets VM”, fortsätter han.”

”Det har aldrig varit tuffare konkurrens vid ett VM än i år men jag har bara ett mål och det är guld”, säger Adam Holm.

Årets seglingar inleds på lördag den 3 november och pågår till 7 november. Väderförhållandena i Maspalomas är mycket stabila vid den här tiden på året med vindar på mellan 5 – 10 m/s, perfekta förhållanden för Kona One.

Tävlingarna arrangeras av E-7 Windsurfing Club, med tidigare waveriding-världsmästaren Marcos Perez som tävlingsansvarig, tillsammans med internationella Kona One-förbundet.

Om Kona One
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar. Storleken bestäms av vikt, allt för att ge så rättvisa och lika förutsättningar som möjligt.

Info: http://www.konaone.com/worlds2012