nyhetstest

Svensk sjöräddning anses vara en av de främsta i världen och en högt kvalificerad förebild för andra länder, som förundras över att en ideell förening kan stå för 70 procent av all sjöräddning i Sverige. Hur är det möjligt?

Förra året gjorde Sjöräddningssällskapet drygt 3 200 utryckningar. I sju av tio olyckor är det någon av våra 1800 frivilliga sjöräddare som rycker ut när larmet går, helt utan bidrag från staten. Det fungerar tack vare att båtarna är skänkta och de frivilliga sjöräddarna jobbar utan betalning. Och tack vare våra medlemmar och de generösa gåvor vi får av svenska folket.

Sjöräddningssällskapets 1 800 frivilliga sjöräddare finns utspridda över hela landet och jourar tillsammans tusentals timmar per dygn, året runt. Deras målsättning är att till varje pris rädda liv. Därför gör de ideella insatser långt utöver det vanliga och ibland under mycket svåra förhållanden. När larmet går ska de vara i båten och på väg ut ur hamnen på mindre än 15 minuter. De arbetar till vardags som snickare, läkare, fiskare, säljare, rörmokare, lärare och allt möjligt annat. På sin fritid är de kvalificerade sjöräddare som rycker ut för dig i alla väder.

Men långt ifrån alla vet att denna verksamhet sköts helt ideellt. Ändå är det just så Sveriges sjöräddning fungerar sedan 105 år tillbaka. Med frivillighet som bas har Sverige växt till en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som inte kostar skattebetalarna en krona, det är unikt både i Sverige och utomlands.

Lyssna till de frivilliga sjöräddarnas egna berättelser på Båtmässan
Besök Sällskapet på Båtmässan i Göteborg 1-10 februari. Här kan du lyssna till berättelser från sjöräddarna själva.

Monter A02:22.

Info: www.ssrs.se

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:49:18 2013-01-30

Vi får hoppas att utredaren som ville att Kustbevakningen skulle få huvudmannaskapet för den nationella sjöräddningskoordinationen inte får igenom sin vision. Känner ett antal SSRs’are som hoppar av då. Låt det stanna hos Sjöfartsverket! De kan sin sak och jagar inte båtfolket på vattenskoter med pistol i hölstret!

Jan Bergstrand 15:14:55 2013-01-30

Fast å andra sidan verkar ju KBV och SSRS redan nu vara mer än bara vänner. TV-programmen om de båda organistionerna visar på stort samförstånd och med ungefär samma kategori unga män med bakåtkammat hår…

Dream Marine har sedan 2005 marknadsfört och sålt Beneteaus större motorbåtar på ostkusten i Sverige. Sedan en tid tillbaka har ett nytt avtal med Beneteau undertecknats där Dream Marine tar över ansvaret för hela Sverige.

– Ostkusten har fungerat väldigt bra för oss och både försäljning och gensvaret från kunderna har ökar markant för varje år. Därför känner vi oss nu mogna för att satsa fullt ut även på västkusten säger Joakim Wernered VD på Dream Marine i Stockholm.

– Startskottet blir på allvar på Göteborgsmässan där vi också kommer att ställa ut vår Swift Trawler 34. Planen är att vi under 2013 också kommer att öppna en egen anläggning för att på bästa sätt kunna ta hand om våra kunder även efter att de fått sin nya båt.

Info: www.dreammarine.se

Screenbolaget satsar vidare inom segling, nu som ”Official Supplier” i Dufour Yachts Sailing Team, ett seglingsprojekt med mål att öka intresset för både segling som livsstil och fritidssysselsättning samt för kappsegling.

– Vi har allt sedan Volvo Ocean Race 2000-2002 samarbetat med Pelle Norberg i de projekt han varit med och drivit och när nu Dufour Yacht Sailing Team projektleds under Norberg Yachting-flagg (tillsammans med AB Beckerbåt) är det naturligt för oss att vara med och delta. Bra plattform för oss att träffa kunder och att göra affärer, säger Lennart Nermark, VD för Screenbolaget som varit med inom segling alltsedan Whitbread Round the World Race på 90-talet.

– Screenbolaget har nog varit med i flest seglingsprojekt i Sverige, fortsätter Lennart.

– Vi har alltid sett seglingen i alla dess former som en bra kanal för att promota våra produkter och tjänster och med Stockholm som bas och med vår fina skärgård runt knuten är det lätt att utnyttja och dra fördel av de aktiviteter vi nu initierar via Dufour Yachts Sailing Team.

– Viktigt att våra segel, båtar och kläder är snygga och loggade på ett proffsigt sätt. Det visuella intrycket tillsammans med att våra kunder trivs ombord är självklart mycket viktigt för oss och de samarbetspartners vi har i projektet. Screenbolaget är bäst i Sverige på att skapa grafiska profiler och att sätta snygg visuell prägel på marknadsföringsprojekt där det visuella inslaget är viktig, säger Pelle Norberg (bilden), VD för Norberg Yachting.

– Vi hälsar Screenbolaget varmt välkomna till Dufour Yachts Sailing Team, avslutar Pelle.

Kommentarer

Göran Bergstöm 20:16:41 2013-01-29

Spännande!

Tohatsu Sverige utökar sin produktgaranti på Tohatsus utombordarsortimentet till fem år från dagens tre år. Den nya garantitiden gäller från 1 januari 2013.

– Det är ett naturligt steg i att möta och överträffa våra kunders krav och förväntningar säger Peder Karlsson, försäljningschef för Tohatsu Sverige. Våra kunder och återförsäljare har vant sig vid ett mycket brett sortiment och en attraktiv prisbild, att kunna komplettera det med en av marknadens bästa garantier känns jättebra, fortsätter Peder.

Tohatsu är Japans äldsta utombordartillverkare och marknadsför 4-taktare från 2,5-30hk och moderna direktinsprutade 2-taktare från 40hk-115hk via ett rikstäckande återförsäljarnät. Tohatsu distribueras i Sverige och Norge av Loxkel AS.

Info: www.tohatsu.se

Gummibåtstillverkaren BRIG har fyra nya modeller i år. Nya Eagle 650 är en lyxig sport ribbåt för hela familjen. Den har ett djupt V-format skrov som ger en stabil och mjuk gång i grovsjö. Båten är en utveckling av Eagle 645, som är BRIG:s mest framgångsrika modell någonsin.

Bland nyheterna märks:
200 liters tankvolym.
Ny kraftigare styrkonsol med bättre ergonomi.
225 hk max motoreffekt.
Nytt kraftigare försteg i glasfiber.
Ny och kraftfullare akterdesign med större dubbla badplattformar.
Bättre plats i sittbrunnen.
Pris med Evinrude 150 hk från 386 000 kr.

Teknisk data:
Längd: 6,5 m
Bredd: 2,5 m
Tank: 200 l
Vikt: 595 kg
Max motor: 225 hk

Nya BRIG Navigator 570 och Navigator 610 är bra som familje-ribbåt med ett tufft klassiskt RIB-utseende. Den har självlänsande sittbrunn med fast tank och inbyggd automatisk länspump i kölsvinet. Navigator har en aktersoffa med plats för fyra personer samt en robust och stabil targabåge med inbyggt vattensport fäste

Navigator 570 och 610 finns i två utföranden med jockeysäten eller pilotsäten.

Pris Navigator 570 med 75 hk Evinrude från 239 000 kr. Pris Navigator 610 med 115 hk Evinrude från 286 000 kr.

Teknisk data:
Längd: 570 / 610 m
Bredd: 2,30 m
Tank: 120 l
Vikt: 500 / 570 kg
Max motor: 120 hk/ 150 hk

Info: www.jarnbroderna.se

Den 29 mars seglar MSC Cruises senaste tillskott till fartygsflottan, MSC Preziosa, ut på den första 8-dagarskryssningen i Medelhavet. Upplevelsen ombord präglas av det goda livet vid Medelhavet där italienska influenser finns i såväl menyer, inredning och inte minst familjevänliga aktiviteter.

Medelhavet är för många en solklar kryssningsdestination under vår- och sommarhalvåret, inte bara för det behagliga klimatet utan också för de fantastiska medelhavsstäderna som besöks.åneska delikatesser och produkter. allhet och välmående. Bokningarna är redan öppna för det nya fartyget som kryssar i västra Medelhavet från slutet av mars till början av november under 2013.

Fartyget åker på sin jungfruresa den 14 mars från St Nazaire i Frankrike och invigs av MSC Cruises gudmor Ms. Sophia Loren den 23 mars i Genua. Med det populära resepaketet Fly & Cruise, där kryssning, flyg och transfer ingår, avgår resan från Barcelona och fortsätter sedan till hamnarna i Marseille, Genua, Neapel, Messina och Tunis med slutdestination i Barcelona. Man kan även välja att stiga ombord i Genua eller Neapel.

– Förutom en kryssningsupplevelse utöver det vanliga bjuder MSC Preziosa på ett italienskt koncept. Med italienska influenser i såväl mat och dryck ombord, som i den kultur, naturupplevelser och historia som erbjuds i de myllrande hamnstäderna Genua, Neapel och Messina, får man som kryssningspassagerare smaka på det bästa av Italien, säger Claes Tamm, VD på MSC Cruises i Skandinavien.

MSC Preziosa rymmer 4 345 passagerare och är ett systerfartyg till MSC Divina som sjösattes under 2012. Fartyget är det fjärde i MSC Cruises Fantasia-klass. Liksom MSC Divina har MSC Preziosa ett rejält pooldäck med bland annat en oändlighetspool i aktern och ett dussintal bubbelpooler.

Nyheter på MSC Preziosa
Ett unikt samarbete. Ombord på MSC Preziosa kommer den omtyckta italienska gourmetkedjan Eataly öppna två restauranger. I Restaurang Italia kan gästerna avnjuta en traditionell italiensk middag tillagad på de bästa råvarorna med förstklassig service. I Restaurang Eataly får gästerna en djupare förståelse för den traditionella italienska kokkonsten. Eataly öppnar även sin första gourmetbutik till sjöss, där det bland annat går att köpa de italienska delikatesserna och produkterna som serveras i restaurangerna.

Längsta vattenrutschbanan till havs. MSC Preziosa har också en stor nyhet ombord för barnen. Fartyget har nämligen världens längsta vattenrutschbana till havs i vattenleklandet Doremi Castle. Vertigo som vattenrutschbanan heter är 13 m hög, 120 m lång och går till och med utanför relingen. Den som vågar åka en tur får räkna med att färdas i 6 m/s.

Avkopplande aktiviteter – Isbastu, exklusiv spahytt för två och soldäck för vuxna. I MSC Aurea SPA erbjuder MSC Preziosa allt från sköna och rengörande skönhetsbehandlingar till tre olika typer av bastubad; vanlig bastu, ångbastu och isbastu. Isbastun lämpar sig bäst efter ett varmt bad i ångbastu eller ett dopp i jacuzzin som får igång blodcirkulationen och lämnar en långvarig känsla för välbefinnande. I isbastun finns även en dusch med 35-gradigt vatten och doftaromprogram.

Ett annat nytt koncept på MSC Preziosa är Harmony Suite som ger möjlighet till en exklusiv spaupplevelse för två. I en separat hytt på spaavdelningen finns tillgång till spa- och skönhetsbehandlingar, privat bubbelpool och uppvärmda solbäddar med avslappnande musik och aromaterapi.

På MSC Preziosa finns ett soldäck för dem över 18 år, en plats för eftertanke och välmående. Här finns allt du kan önska dig av en avkopplande semester; bekväma solbäddar, hälsosamma menyer med mat och dryck, det erbjuds även avslappnande massage och andra behandlingar samt färsk frukt som serveras varje timme.

Fakta MSC Preziosa
Restauranger: 5
Pooler: Pool under tak, stora poolområdet, vattenrutschbanor, zenområde, 12 bubbelpooler
Spa: MSC Aurea SPA
Hytter: 1 751
Gäster: 4 345
Personal: 1 388
Längd: 333 m
Vikt: 139 400 ton
Antal däck: 18

Volvo Pentas ägare, AB Volvo, har tecknat ett avtal med den kinesiska fordonstillverkaren Dongfeng Motor Group Company Limited (DFG) om att förvärva 45 procent av ett nytt dotterbolag till DFG, Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV). Förvärvet kommer att inkludera huvuddelen av Dongfengs verksamhet inom tunga och medeltunga kommersiella fordon.

Vid affärens slutförande kommer Volvokoncernen att bli världens största tillverkare av tunga lastbilar.”Detta är ett mycket spännande samarbete som kombinerar det bästa från två världar och som stärker Volvokoncernens och Dongfengs ställning och skapar goda möjligheter för båda parter”, säger Olof Persson, vd och koncernchef för Volvo (bilden).

”Kombinationen av Dongfengs kunnande och starka position i Kina och Volvokoncernens tekniska expertis och globala närvaro ger DFCV en utmärkt potential för tillväxt och lönsamhet, både i och utanför Kina.”För ett genomförande av affären krävs att vissa villkor uppfylls, däribland godkännande av berörda konkurrensmyndigheter och myndigheter i Kina. Köpeskillingen uppgår till 5,6 miljarder RMB och ambitionen är att genomföra affären så snart som möjligt. Slutförandet beräknas ske inom cirka 12 månader från dags datum.

Affären med DFG följer den nyligen träffade överenskommelsen mellan DFG och Nissan Motors, i vilken DFG förvärvade verksamheten inom medeltunga och tunga kommersiella fordon från samriskbolaget DFL (samägt av DFG och Nissan Motors). Huvuddelen av den återköpta verksamheten inom kommersiella fordon kommer att inkluderas i ett nytt bolag, Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV). Enligt överenskommelsen mellan DFG och Volvo kommer Volvo att köpa 45 procent av Dongfeng Commercial Vehicles för totalt 5,6 miljarder RMB, förbehållet justeringar. Köpeskillingen betalas då affären slutförs. Affären kommer att öka Volvokoncernens nettoskuld med cirka 6 miljarder SEK.

Med 180 000 sålda fordon under 2011 är Volvokoncernen världens tredje största tillverkare av tunga lastbilar. Dongfeng var världens näst största tillverkare av tunga lastbilar under 2011, med en total försäljning av 186 000 lastbilar, varav uppskattningsvis 142 000 lastbilar producerades inom den del av företaget som kommer att ingå i DFCV.

“Vi har en tydlig strategi för att nå vår vision att bli världsledande inom hållbara transportlösningar”, säger Olof Persson. ”I och med det här avtalet tar vi ett avgörande steg mot att nå flera av våra strategiska mål, så som storlek och tillväxttakt i Asien.”

Under 2011 uppgick DFCV:s försäljning till cirka 39 miljarder RMB (pro forma) och rörelseresultat till cirka 1,2 miljarder RMB (pro forma). DFCV har cirka 28 000 anställda och sålde 142 000 tunga och 49 000 medeltunga lastbilar under 2011 (pro forma).

Under de första tre kvartalen 2012 uppgick DFCV:s omsättning till cirka 22 miljarder RMB (pro forma) och rörelseresultatet till cirka 300 miljoner RMB (pro forma). Under samma period sålde DFCV 81 000 tunga och 35 000 medeltunga lastbilar (pro forma). Vid det tredje kvartalets utgång hade DFCV cirka 500 miljoner RMB i finansiell nettoskuld (pro forma). AB Volvos ägande i DFCV förväntas redovisas som ett intresseföretag och kommer att konsolideras enligt kapitalandelsmetoden och rapporteras inom lastbilssegmentet.

Under 2012 uppgick den kinesiska totalmarknaden för tunga lastbilar till cirka 636 000 fordon, motsvarande siffra för den medeltunga marknaden var 290 000 fordon. DFCV hade en ledande ställning både inom det tunga och medeltunga segmentet, med en försäljning på 102 000 tunga lastbilar och 45 500 medeltunga lastbilar, vilket motsvarar marknadsandelar på 16,1 respektive 15,7 procent.

“Kina är världens största lastbilsmarknad, lika stor som den europeiska och nordamerikanska marknaden tillsammans”, säger Olof Persson. ”Samarbetet mellan Volvokoncernen och DFG kommer att stärka DFCV:s redan starka position i Kina och förse bolaget med rätt förutsättningar för en framgångsrik internationell expansion.”

Samarbetet med DFG innebär inte bara ägarskap i Kinas största tillverkare av tunga och medeltunga lastbilar utan även utmärkta möjligheter till skalfördelar inom inköp, utveckling och produktion inom Volvokoncernens lastbilsverksamhet. Volvokoncernen och DFCV planerar att samarbeta inom ett antal områden, såsom motorer, motorkomponenter, produktplattformar och inköp.

”Dongfeng är en partner vi känner väl, som vi har arbetat tillsammans med under flera år och som har en ledning och ett produktutbud som vi verkligen gillar”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson. ”Ett närmare samarbete innebär tydliga fördelar för båda parter och ger de rätta förutsättningarna för att utveckla DFCV till en konkurrenskraftig och internationellt framgångsrik lastbilstillverkare med god lönsamhet.”

“Det här samarbetet gör det också möjligt för oss att stärka Volvokoncernens ställning avsevärt, både i och utanför Kina” säger Olof Persson. ”Med DFG som partner kan vi förbättra vår position på den allt viktigare kinesiska lastbilsmarknaden och bli mer konkurrenskraftiga internationellt i kraft av volymerna på den kinesiska marknaden.”

DFCV:s ledningsgrupp kommer att bestå av åtta ledamöter. Volvokoncernen kommer att nominera fyra av ledningsgruppens åtta medlemmar och DFG de resterande fyra. Dongfeng kommer att nominera bolagets verkställande direktör medan Volvo ansvarar för att nominera bolagets finanschef. DFCV:s styrelse kommer att bestå av sju ledamöter, varav Volvo förfogar över tre platser och DFG över fyra.

För att genomföra affären krävs att ett antal villkor uppfylls, inklusive godkännande från berörda myndigheter. Affären beräknas slutföras inom cirka 12 månader från dags datum.

Kommentarer

ellers 10:05:15 2013-01-29

då lär vi snart får se kinesiska motorblock i de mindre Penta-modellerna istället för japanska

Den främmande arten svartmunnad smörbult som ursprungligen hör hemma i Kaspiska och Svarta havet har nu etablerat ett självreproducerande bestånd i Visby hamn.

Ekologistudenten och hängivne sportfiskaren Rickard Gustafsson fångade den första svartmunnade smörbulten i Visby hamn 2010. Då Rickard funderade på att göra ett examensarbete om arten började han metodiskt att fiska och registrera de svartmunnade. Fram till nu har han fångat omkring 600 (!) svartmunnade smörbultar, vilka är könsbestämda och registrerade med längd och vikt.

– Antalet smörbultar har ökat drastiskt sedan 2010 och de reproducerar sig uppenbarligen i hamnen då vi har fått både smörbultshannar i lekdräkt och romstinna honor. De smörbultar vi har fångat har även varierat i storlek från närmare 200 gram ned till individer som kan vara ettåriga, berättar Rickard.

De första svartmunnade smörbultarna kom förmodligen till Östersjön med barlastvatten från fraktfartyg. Arten upptäcktes först i Gdanskbukten 1990 där svartmunnad smörbult nu är den vanligast förekommande kustfiskarten. Från Gdanskbukten har arten sedan spridits till andra hamnar och områden som Finska viken, Rügen, Tallinn och Helsingfors. I Sverige konstaterades arten första gången vid Karlskrona 2008.

Det som gör smörbulten så effektiv på att sprida sig är bland annat att den leker i flera omgångar under året och att den kan leva i både sött och salt vatten och även är tålig mot varierande vattentemperatur och olika negativa miljöfaktorer. Det finns risk för att den kan komma att konkurrera med andra bottenlevande arter som svart smörbult, tånglake och skrubbskädda. På sikt kommer arten förmodligen att finnas längs stora delar av den svenska kusten och riskerar även att sprida sig till våra stora insjöar. När den väl etablerat sig finns i praktiken ingen möjlighet att eliminera den. I Polen och Estland har sportfiskare nu börjat rikta in sitt fiske på den lilla smörbulten som faktiskt smakar ganska gott.

– Vi har fått svartmunnad smörbult på vanligt bottenmete riktat efter skrubbskädda men effektivast har faktiskt varit att pimpla den direkt från kajkanten med ett vanligt pimpelspö och en räkagnad enkelkrok. Den är en schysst matfisk med fast vitt kött som man nog kan laga till något riktigt gott på om man anstränger sig. Fiske för konsumtion kan kanske vara ett sätt att delvis begränsa arten, avslutar Rickard Gustafsson.

Det har nu gått ett halvt sekel sedan Sten-Åke Lindholm öppnade Biltema i Linköping. Idag finns det fler än 100 Biltema-varuhus i Norden och vi firar jubileet under hela 2013 genom att varje månad erbjuda en produkt till ett enastående jubileumspris. Företaget startade i Linköping 1963 och har under årens lopp utvecklat sortimentet till att idag innehålla över 18000 produkter för hela familjen inom bil/MC, bilvård, båt, fritid, hem, kontor/teknik, bygg samt verktyg – alla med hög kvalité till låga priser.

2012 har varit ett mycket bra år, försäljningen ökade med nio procent och den totala försäljningen steg från 2,8 miljarder till 3,1 miljarder SEK.

”Vi öppnade fem nya varuhus under förra året och räknar med att hinna med åtta nya under 2013. Biltema är inne i en väldigt kraftig expansionsfas och kommer de närmaste åren att öppna totalt 66 nya varuhus i Norden, varav 39 st i Sverige”, säger Olof Fransson, VD för Biltema Sverige.

Nya varuhus under 2013
Under 2013 öppnar Biltema nya varuhus i Mora, Ljungby, Vetlanda, Katrineholm och Norrtälje samt ytterligare tre orter som meddelas framöver. Totalt rör det sig om en nyetablering på över 30 000 m2 butiksyta samt nyanställningar på över 100 personer.

Bekräftade öppningar under 2013:
Mora – januari
Ljungby – april
Vetlanda – juli
Norrtälje – september
Katrineholm – oktober

Spöknät är ett globalt problem som förekommer i alla hav, sjöar och vattendrag där det fiskas. Det handlar om borttappade fiskeriredskap som fortsätter att fiska i årtionden, vilket påverkar fiskbestånden och som är ett djurplågeri och ett oförlåtligt slöseri med våra gemensamma naturresurser.

Under 2010/2011 producerades den första dokumentärfilmen ”Spöken i Östersjön” av Joakim Odelberg, med finansiering av BalticSea2020, för att uppmärksamma problemet med borttappade fiskeredskap – så kallade spöknät. Inspelningen gjordes i havsområden runt Sverige, Polen och Litauen, med material hämtat från både ovan och under ytan. Nu får filmen en uppföljare.

Om filmen
Målsättningen med den andra filmen är att visa vad den första filmen resulterat i och att fortsätta att bearbeta de länder, som ännu inte tagit tag i problemet. Filmen ska också bidra till att sprida kunskap om spökgarnens inverkan på den marina miljön och mer specifikt visa hur de påverkar torsk, tumlare, sjöfågel och säl.

– Vi hade inte vågat hoppats på ett sådant massivt genomslag som vi fick med vår första film ”Spöken i Östersjön”. Nu har vi fått chansen att visa de positiva åtgärder som tillämpats. Problemen finns dock fortfarande kvar och nu ger vi oss ut på en ny resa runt Östersjön för att fortsätta att dokumentera vad som hänt sen sist och vad som ytterligare kan göras, säger Joakim Odelberg, undervattensfilmare Leo Film.

I den andra filmen åker Odelberg och hans team på en ny resa runt Östersjön för att möta forskare, beslutsfattare, dykare med flera. Ni kommer att få se unika bilder på det spännande och inte helt riskfria arbete med att bärga spökgarn från bland annat skeppsvrak. Teamet kommer också att dokumentera de åtgärder som vidtagits och visa upp nya skrämmande bilder från de platser där ännu inget gjorts.

– Efter framgångarna med den första filmen är vi på stiftelsen BalticSea2020 mycket glada över att återigen få samarbeta med filmaren Joakim Odelberg. Vår förhoppning är att den andra filmen både belyser frågan om spöknät samt visar på flera av de goda insatser som gjorts runt Östersjön för att få bort spöknäten från havets bottnar, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

Briggen Tre Kronor af Stockholm (bilden) är ett fantastiskt fartyg och för att segla henne krävs frekvent arbete i masterna. Företaget C2 Vertical Safety bidrar bland annat med utbildning för högre säkerhet i det arbetet.

Inspelningarna påbörjas i januari 2013.

Från Garmin kommer den här marina klocka som ska ge besättningen ordentlig koll på läget. Den heter quatix och är en marin GPS-klocka designad för alla som älskar båtlivet. Quatix kombinerar de viktigaste marina funktionerna för navigering med Garmins branschledande GPS-teknik och användarvänliga gränssnitt. quatix är med dig på din handled så att du kan känna frihet att njuta av öppet vatten samtidigt som du har närhet till all viktig navigationsdata.

– Quatix innehåller väsentlig marina data med flera funktioner som aldrig tidigare funnits i en enskild marin klocka”, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Förutom Garmins enkla handhavande och trådlösa integrering med befintliga Garminenheter, är quatix en elegant medhjälpare för sjömän av alla slag.
Quatix kombinerar flera avancerade kappseglingsfunktioner för maximal kontroll under tävling. quatix kan enkelt sätta upp en virtuell startlinje mellan två GPS-positioner. Den kombinerar sedan startlinjens data med den inbyggda nedräkningstimer för att beräkna både avstånd och fart, vilket gör att man kan passera startlinjen med optimal båtfart och vid exakt rätt tidpunkt. När kappseglingen har börjat, växlar klockan över till “kryssfunktions”-läge och indikerar om båten seglar på optimal vindvinkel. Detta ger en mycket effektiv och kontrollerad seglingsupplevelse med maximal kontroll.

Klockan har alla de mest önskvärda marina funktioner i en och samma enhet. Du kan använda quatix för att få reda på en mängd olika marina data såsom tidvatteninformation, COG, SOG och VMG, tillsammans med ankar- och hastighetslarm. quatix har även ABC-sensorer (höjdmätare, barometer och kompass). Den inbyggda barometern kan användas för att förutspå väderomslag, så du kan undvika annalkande stormar. Den 3-axliga elektroniska kompassen ger dig rätt kurs, även när du står still.

Förutom att förse dig med viktig marin data, bidrar quatix med sjösäkerheten. Med integrerad MOB-funktion kan quatix automatiskt utlösa MOB alarm på din Garmin-plotter. På så sett ser besättningen när någon med en quatix på armen har fallit överbord. Om båten dessutom är utrustat med en Garmin autopilot, kan plottern aktivera autopiloten och navigera tillbaka till den senast kända positionen.

Byggd för att tåla de tuffaste förhållanden: quatix har ett rejält stålförstärkt klockhus och ett mineralglas som står emot repor. Den har en stor LCD-skärm med LED bakgrundsbelysning, ett robust armband i polyurethane och är vattentät ner till 50 meter. I GPS-läget räcker batteriet i upp till 16 timmar (beroende på användning). I klockläge räcker batteriet i upp till 6 veckor med funktioner som larm, vibrator, timer, stoppur och världsklocka med möjlighet att visa flera tidszoner på en och samma gång.

Trådlös anslutning överallt på båten: quatix kommunicerar trådlöst via ANT™ med både BlueChart® Mobile och HomePort™. Du kan skicka över waypoints, rutter och spår och om båten är utrustat med en aotopilot från Garmin ansluter quatix trådlöst direkt till GHC-10 i rodret och fungerar då som en fjärrkontroll.

Pris 4 195 kr.

Info: www.garmin.com/quatix

Nästa helg öppnar Båtmässan i Göteborg och då koras Årets Segelbåt i Sverige 2013. Detta nya prestigepris delas ut till de bästa nyheterna i kategorierna lyx, prestanda och familj. På den stora bilden syns en Linjett 34.

I familjeklassen står klassiskt svenskt båthantverk i Linjett 34 mot slimmat franskt i Dufour 335 GL och polskt industriellt byggsätt i Delphia 31. Även i utförande och segling erbjuder de tre olika upplevelser.

I lyxkategorin tävlar brittiska toppbygget Oyster 46 mot skönseglande innovativa Orustbygget Hallberg – Rassy 412 och välbyggda, ännu mer välseglande, you name it utrustade Swedestar 415 från Lidköping vid Vänern.

I prestandaklassen gäller valet danska tjusiga, snabba Xp 38, italienska potenta designbygget Comet 31 eller svenska lätta livsstilbåten Life 7,50.

För de nio är det en ära redan att ha nominerats, juryn valde ut dem bland nära 30 kandidater. De är med andra ord de mest intressanta segelbåtsnyheterna i Sverige 2012/2013.

Lördag 9 februari koras vinnarna inför publik. Fram till dess är alla med hjärta för segling välkomna att rösta fram sin favorit. Röstningen är för skojs skull, påverkar inte juryns beslut, men ”folkets favorit”, får ett specialpris. Med andra ord – vilken båt är värdig titeln Årets Segelbåt ? Lägg din röst nedan eller i Årets Båt montern på Båtmässan i Göteborg.

Familjeklassen
o Delphia 31 Pris 875 000 kr.
o Dufour 335 Grand Large Pris 1 035 000 kr.
o Linjett 34 Pris 1,9 miljoner.

Lyxklassen
o Oyster 46 Pris 5,5 miljoner.
o Hallberg-Rassy 412 Pris 4,2 miljoner.
o Swedestar 415 Pris 3,6 miljoner.

Prestandaklassen
o Comet 31 Sport Pris 949 000 kr.
o Life 7,50 Pris 450 000 kr.
o Xp 38 Pris 2, 8 miljoner

Mera om båtarna

Life 7,5
Nyaste svenska båtprojektet är en sportig, smålyxig snabbseglare skapad av Peter Keerberg med Life Yachts Group i Göteborg. Båten är lätt, för mycket segel och har dubbla roder för kontroll på superslörbogar med masttoppshissad gennaker. Den har visat vad den kan i Hermanö och Tjörn Runt på SRS 1,259 – rekord för en 25-fotare. Mått: 7,50 x 2,50 m. Vikt 1 000 kg. Segelyta 43 kvm. www.life-yachts.se

Xp 38
Med sitt nya prestandabygge vill danska X-Yachts till toppen bland eleganta performancebåtar. Tänkt för storseglare och sportiga med smak för stilren design, precisa seglingsegenskaper och skapliga utrymmen. Det nya är ljust eller mörkt inredningsmaterial, peke eller vanlig stäv, akterlucka eller öppen akter. Mått: 11,58 x 3,70 m. Vikt 6 410 kg. Segel 83,2 kvm. SRS 1,38.. www.x-yachts.se

Comet 31
Från Italien kommer denna snabba båt, tänkt för yngre, sportiga seglare. Med hjälp av avancerade linjer, god volym, lågt pris och djärv design har den getts alla förutsättningar för fartfylld familjesegling. Mått: 9,74 x 3,48 m. Vikt 3 900 kg. Segelyta 56,8 kvm. SRS 1,24 www.seapawmarine.se

Delphia 31
Pigg, rymlig och rask är senaste nyheten från progressiva polska Delphia Yachts. Stor volym, design invändigt, god kvalitet och klurigt peke med landgång, gör båten till en krigsförklaring mot tyska och franska motsvarigheter. En tvättäkta familjebåt i bra startstorlek till rimligt pris. Mått: 9,74 x 3,48 m. Vikt 4 680 kg. Segelyta 57,4 kvm. www.delphhia.se

Dufour 335 Grand Large
Maximal i mycket är Dufours senaste för pigg och livlig familjesegling. Med dubbla rattar, nerfällbar badbrygga, liten vikt, smalt förskepp och rymlig inredning med trätrivsel, har båten det lilla extra och ändå storvarvsbåtpris. Mått: 9,98 x 3,49 m. Vikt 5 450 kg. Segelyta 54,1 kvm. www.beckerbat.se

Linjett 34
Extrem i byggkvalitet, finish, utrustning, utförande, finesser och seglingskänsla är Rosättras senaste. Trogen varvets ideal, har 34:an tämligen traditionella linjer, men ett lättdrivet snabbt skrov med stor stabilitet som fungerar perfekt i skärgården. Dolda prestanda finns att utnyttja vid behov. Mått: 10,60 x 3,45 m. Vikt 5 500 kg. SRS 1,25 Segelyta 63 kvm. www.linjett.se

Hallberg-Rassy 412
Stor och snabb för sin typ är mäktiga Hallberg-Rassy 412. Seglingsegenskaperna närmar sig prestandabåtar och tar konceptet lyxig långfärd till en ny nivå. Avancerat tilläggningsystem, knappkontroll till seglen plus pekskärm på piedestalen gör båten exemplariskt enkel att hantera. Mått: 12,61 x 4,11 m. Vikt Ca 13 ton. Segel 89,7 kvm. SRS 1,28. www.hallberg-rassy.se

Swedestar 415
”Kärlek” kännetecknar detta ambitiösa båtprojekt från Lidköping vid Vänern. Med Håkan Södergren och varvets kvalitetsideal, gör Swedestar 415 entré´ i de lyxiga snabbseglarnas skara. Miljövänligt byggd, slanka linjer, tung köl, hög finish och ”allt” i priset, ger den freaks massor. Mått: 12,61 x 3,75 m. Vikt 8 ton. Segel 92,5 kvm. www.swedestar.se

Oyster 46
Ett av världens mesta lyxbåtmärken är brittiska Oyster Marine. 46-fotaren har en låg, elegant däckssalong, upphöjd skyddad mittsittbrunn och superelegant utförande. Atmosfären andas brittisk överklass och inbegriper sanslös service och spektakulär samvaro på egna regattor. Mått: 13,94 x 4,41 m. Vikt 17,2 ton. Segel 120 kvm. www.oystermarine.com

Juryn
Juryn har bestått av Lena Jexby semesterseglare och webredaktör, Rolf Eliasson båtkonstruktör, Bert Andersson allroundseglare, Mats Hovde kappseglare, Jacqueline Widström kvalitetskunnig seglare och Curt Gelin, båttestare och initativtagare.

Målsättning
Årets Segelbåt i Sverige är ett nytt initiativ anammat av Båtmässan i Göteborg, maringuiden.se – Sveriges största marinportal och Svenskt Marintekniskt Forum. Målet är att varje år uppmärksamma och prisbelöna de bästa nya båtarna på den svenska marknaden.

Info: www.batmassan.se

Den kalla vintern har ökat nedladdningarna av Eniros På sjön, en app som normalt har högsäsong under sommaren. Långfärdsskridskoåkarna ger appen ett uppsving på vintern.

På sjön är ett planeringsverktyg där man förutom sjökort även kan söka produkter och tjänster på land.

– När isarna fryser är det många som använder På sjön för att planera sin tur på långfärdsskridskor. Det är kul att det som från början var tänkt som en app för sommarhalvåret kommer till nytta året om. Appen fungerar bra både för att planera skridskoturen och hitta bra fikaställen på vägen eller var man kan köpa extra utrustning, säger Sara Kullgren direktör för produkt- och tjänsteutveckling Eniro.

Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. På Sjön vann pris som Årets Nyttoapp på Mobilgalan 2012.

På sjön finns för gratis nedladdning för iPhone, iPad och Android.

Kort fakta om På sjön:
Hastighet i knop
Kurs
Tid
Trippmätare
Väderprognos för 6 och 24 timmar
Kustnära nyheter
Hitta båt (genom knappen Hitta båt kommer man tillbaka till båtens position även om man tittat på andra sjökort eller kartor)
Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn
Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden inklusive information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.

För att ladda ner På sjön för Android i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar#?t=W251bGwsMSwxLDIxMiwiY29tLmVuaXJvLm5hdXRpY2FsYXIiXQ..

För att ladda ner På sjön för iPad:http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

För att ladda ner På sjön för iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon/id356145695?mt=8

Helsvenska aluminiumbåtstillverkaren Arronet har tagit fram en ny kabinbåt. Den är baserad på ett annat Arronetskrov och har samma fina körupplevelse med komfort och känsla i fokus som bland annat 245 cxip. Den nya modellen premiärvisas på Båtmässan i Göteborg.

Arronet har utmärkt sig för att bygga båtar i hög kvalitet och för att snabbt kunna ta fram nya modeller, ofta med stark kundanpassning. Den nya modellen är inget undantag. Båten kan förses med inombordsdiesel eller utombordare. Samma sak med disposition, där kunden kan välja mellan sovhytt i fören eller öppen sittbrunn. Det finns även ett enklare pentry och plats för portapotti som tillval.

Det stora akterdäcket med flyttbara räcken har en rejäl lastmöjlighet och åtkomsten av motorn sker genom en rejäl lucka i däcket.

Med bäddsatsen (tillval) finns det upp till fyra sovplatser för vuxna personer (25 och 24 5 cxp).

25 cxip har liksom 24 5 cx en riklig standardutrustning som fjädrande stolar, 12 tums navigator från Garmin, många belysningar och dieselvärmaren är ersatt med gångvärme från motorn som standard. Givetvis finns möjligheten att komplettera med Webasto dieselvärmare.

Tekniska data
Längd: 7,82 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 800 kg (utan motor)
Personer: 8
Motor: 170–220 hk
Info: www.arronet.se

Ryds F528 har utsetts till European Powerboat of the Year 2013 i klassen upp till 25 fot. Juryn består av båtpress i sju europeiska länder och det är andra gången någonsin som en svensk båt vunnit båtbranschens “Oscar”.

– Fantastiskt, det känns som ett erkännande för vår nya industriella satsning på att bygga kvalitetsbåtar till rimliga priser, säger Ryds VD Tom Kühne.

Priset delades ut för sjunde gången och juryn bedömer nytänkande design, kvalitet, miljö, funktionalitet, egenskaper, säkerhetstänkande och relationen mellan pris och prestanda. Motiveringen för Ryds F528 fokuserar på båtens prisvärdhet, design och säkerhet.

Framgången med F528 är resultatet av en storsatsning i småländska Ryds de senaste åren. F-line-båtarna byggs med en tillverkningsmetod som Ryds är ensamma om i Europa. Man vakuuminjicerar i dubbla formar. Ingen handlaminering, sprutning eller stålrollning behövs.

Tillsammans med ett smart modultänkande har därför den totala produktionstiden sänkts med 35 % samtidigt som kvaliteten har ökat. Tack vare de dubbla gjutformarna har precisionen hos skrovdelarna ökat vilket i stort sett eliminerat efterarbeten som slipning och spackling. Båtarna får dessutom en extrem ytfinish och blir starkare, vridstyvare och lättare. Tillsammans sänker detta bränsleförbrukningen och ökar toppfarten.

F-line fick stor uppmärksamhet i svensk båtpress under 2012. Så här skrev till exempel Vi Båtägare: “F528 är nummer ett i klassen… Om jag var direktör för Yamarin, Finnmaster, Bella, Flipper och Askeladden skulle jag kalla på styrelsen och ställa frågan: Hur ska vi tackla Ryds de kommande åren? De kommer att bygga oslagbart starka och säkra, sjövärdiga båtar med en hög finish till traditionella Rydspriser.”

Info: www.ryds.se

Företaget KustCamp på ostkusten investerade i spårsändare efter att ha varit utsatta för stölder. I mitten av november slog tjuvarna till och stal 13 stycken motorer som snabbt återficks genom att polisen kunde gå på redKnows MiniFinders positioner på de stulna motorerna. Vid tillslaget greps samtidigt en polsk liga.

Vid senare information från polisen visare det sig att ytterligare tio motorer stulna hos ett annat företag även återfanns vid tillslaget. Sammanlagda värdet på beslaget uppgick till ca 700 000 kr.

– Jag fattar inte varför motorimportörerna i Sverige inte utrustar alla motorer med spårsändare, säger ägaren av Kustcamp som själv investerat förebyggande i redKnows GPS-larm. Det är omöjligt att driva företag med båtar och motorer när så här omfattande stölder ständigt sker. Och att bli av med motorer inför säsongen är förödande för verksamheten samt också alla problem som uppstår runt om kring. Den här gången gick det bra och det var skönt att se att vår investering betalade sig.

Även Länsförsäkringar Kalmar säger att de har uppmärksammat dom ökade stölderna i området och arbetar skadeförebyggande genom att uppmuntra våra kunder att montera spårsändare märkning och godkända lås.

Personalen på redKnows säger att detta är det största återtagande av stulna motorer vid ett enskilt tillslag som man känner till. När en liga sprängs på det här sättet går även stölderna ner dramatiskt i områden som varit utsatta för stölder.

På Båtmässan i Göteborg blir det svensk premiär för en tuff aluminiumbåt: Stormer Rescueboat 65. Den har mycket gemensamt med den Tugboat 60 som samma företag visar på mässan, men den har förfinats och anpassats efter vår marknad, med bla vindruta, pulpit, öppningsbara sittbrunnsbänkar och flera små stuvfack.

– Detta är första gången vi visar Stormer på en inomhusmässa i Sverige, säger Pelle Fälth från Båtbyrån som är representant för Stormer i Skandinavien.

-Vi ser fram emot en spännande vår då vi kommer att presentera ett par nya modeller. Redan nu kan vi visa några bilder på Stormer Rescueboat 65 som kommer att ha premiär i Amsterdam i mars.

Till skillnad från många av dagens aluminiumbåtar är Stormer utrustad med en relativt liten och bränslesnål inombordare.

Stormer, som har sitt ursprung från off-shore industrin, är designad utifrån tre önskemål: den skall vara oöm, praktisk och kräva minimalt med underhåll.

Stormer är, trots sin kraftfulla konstruktion, både lättdriven och sjövärdig. Tack vare det robusta utförandet med ”push-bow” (gäller modellen Tugboat) och den kraftiga, gummerade, avbärarlisten så kan Stormer användas både som fritidsbåt och som arbetsbåt i professionell verksamhet. Båtarna byggs i 4-6 mm marinaluminium.

Med sin enkla och kraftfulla design ger Stormer en befriande känsla så fort man stiger ombord. Allt är mycket genomtänkt och välbyggt. För sin längd har Stormer mycket goda utrymmen, här får släkten, hummertinorna eller flyttlasset till sommarstugan plats.

Med alla dynor och kuddar på plats förvandlas laståsnan till en bekväm badbåt. Här finns gott om plats för att ligga och sola, ha party eller barnkalas. Med uppfälld sprayhood får man ett stort och skyddat utrymme vid sämre väderlek.

I lägre farter går Stormer tystare och bekvämare än snipor, dessutom har man möjligheten att köra i dubbel snipfart utan allt för hög bränsleförbrukning.

Från styrpulpeten, med hydraulisk rattstyrning, har man god överblick över båten och omgivningen.

I relingen finns inbyggda lyftöglor vilket gör att båten snabbt och enkelt kan lyftas via ”sling”. Det behövs inget ok eller långa band som skall föras in under skrovet.

En Stormer kräver inte mycket underhåll, inga ytor behöver poleras eller lackas, det räcker att sköja med färskvatten. Sittbrunnen är självlänsande, så man kan lämna båten utan tillsyn under längre tid.

Motor och utrustning kommer från Vetus som har ett omfattande återförsäljarnätverk i Skandinavien.

Stormer Marine i Amsterdam tillverkar aluminiumbåtar i storlekar mellan 5 och 10m. Under 2012 sjösattes Tugboat 85 Cabin och Patrolboat 100 detta är hyttbåtar med kojer och invändig styrplats.

Tekniska specifikationer

Tugboat 60 Rescueboat 65
L.ö.a 6,15 m 6,46 m
Bredd 2,10 m 2,34 m
Djup 0,54 m 0,59 m
Depl. 850 kg 1000 Kg
Skrov 4 mm Alu 5083 4 mm Alu 5083
Diesel 28-52 Hk 28-52 Hk
Max fart 10-15 kn 10- 15 Kn
Antal pers 10 10
CE kategori C C

En standardutrustad Stormer Tugboat 60 kostar 297 000 SEK
Rescueboat 65 kostar 325 000 SEK inkl mvs.

Info: www.batbyran.se

Nu drar Sveriges enda webb-tv program om båtar och båtliv igång. Hamnen.ses reportar Claes Olivecrona och Gustav Morin testar segel- och motorbåtar, gör färdmålsreportage och ger sig ut på mer eller mindre galna upptåg. I studion skapar de spännande möten mellan ofta oliktänkande människor med ett båt- eller vattensportintresse utöver det vanliga. Alltifrån jordenrunt-seglare till snipmysare.

– Jag har tidigare arbetat med stora tv-team under bland annat Volvo Ocean Race och TV8-produktionen Båtmagasinet. Men det är tråkigt med strama tyglar. Med Hamnen show kan vi ta ut svängarna, säger Gustav Morin.

Hamnen.se har under snart två års tid producerat tv för racerbåtstävlingar och kappseglingar och samtidigt gjort korta inslag i sin egen playkanal. Hamnen show blir ett helhetsprogram på 30 minuter.

Det kommer att finnas stor bredd av åsikter och erfarenhet i programmet. Claes Olivecrona, 50, med en gedigen seglarbakgrund och stort båtintresse, är mer intresserad av det goda livet och ”normalt” båtliv. Äventyrslystne Gustav Morin, 28, har seglat runt jorden, genomfört otaliga katamaranrace och kört många snabba motorbåtar. I Hamnen show fortsätter han att testa de galnaste båtarna och företeelserna han kan hitta.

– Vi kommer att köra alltifrån små snurrebåtar till lyxiga drömbåtar. Bland annat har vi kört snabba små plåtbåtar i snöstorm, testat långseglare i hårdvind utanför Orust och brutit is med Volvo Pentas teknikspäckade testbåtar, säger Claes Olivecrona.

Programmen kommer inledningsvis att publiceras i intervaller om två veckor.

Info: www.Hamnen.se.

Knappt har Bavaria haft premiär för nya Virtess 420 förrän det är dags för en ännu större modell på samma tema. Bavaria Virtess 490 blir företagets hittills största motorbåt med en totallängd på över 16 m.

Bavaria Virtess 420 belönades med utmärkelserna ”Motor Boat of the Year 2013” och ”European Powerboat of the Year”. Framgången bestod delvis i ett nytt samarbete med TOO DESIGN, ett företag som Bavaria har anlitat även till den nya, större modellen.

Virtess 490 mäter totalt över 16 m längd. Denna modernt designade flybridgebåt uppges ha en luftig och generös interiör liksom stora utrymmen på däck. FLybridge på Virtess 420 är väl tilltagen, så det här lär bli som ett extra vardagsrum på toppen av båten.

Den nya 490-modellen blir aktuell från och med i höst.

Tekniska data
Längd skrov: 14,85 m
Bredd skrov: 4,75 m
Längd över allt: 16,3 m
Längd utan badplattform: 15,3 m
Djupgående: 0,75 m
Vikt torr: 15 ton
Vikt fullastad: 20 ton
Fart: 30 knop med två stycken Volvo Penta IPS600
Bränsletankar: 1 850 liter
Vattentankar: 700 liter
Info: www.bavaria-yachtbau.de

Inför båtsäsongen 2013 lanserar PolyRopes en ny serie flätade fenderlinor med namnet ”FX”. Linorna är av rund modell som passar de vanligaste fenderfästena, såsom Fend-Fix.

Polyesterlinan har ett 24-flätat ytterhölje och dess öga är sytt enligt den patenterade IQ-principen. Finns i färgerna vit, svart, navyblå, röd, grön och silvergrå. Diameter: 7 mm och Längd: 1,7 m. Levereras i förpackning om två stycken.

Eriksson Marine Scandinavia AB är störst i Sverige på försäljning av begagnade motorbåtar och arbetar ständigt med att öka kundservice och köptrygghet. Alla företagets båtar är varudeklarerade och genomgångna av mekaniker innan försäljning.

Att köpa en begagnad båt är för många den näst största affären man gör i livet, näst efter att köpa bostad. Trots att det ofta är flera hundra tusen kronor det handlar om är köptryggheten betydligt sämre än om du köper tex en bil för 150 000 av en bilhandlare.

Självklart gäller konsumentköplagen med en viss trygghet om du köper båten av en seriös båthandlare. Denna täcker dock bara ursprungliga fel, dvs fel som fanns på båten när den levererades. Om tex motorn går sönder 1 månad efter leverans är det i många fall inget som går att reklamera om motorn fungerade innan leverans. En modern motor kostar ofta väldigt mycket att reparera när något går sönder.

Att riskera stora reparationskostnader är något man som båtköpare fram till nu har fått acceptera trots att du köper en vara för väldigt mycket pengar.

I samband med Allt för sjön lanserar Eriksson Marine Scandinavia AB möjligheten för en köpare, att få en komplett tolv månaders garanti/trygghetsavtal vid köp av begagnad båt hos oss.

– Detta är en möjlighet som vi är helt ensamma om att erbjuda och som rejält höjer köptryggheten vid köp av begagnad båt. En köpare kan känna sig helt lugn med att inga dyra kostnader kommer dyka upp under de första tolv månaderna efter köp. Man kan tycka att det borde vara en självklarhet, men det är först nu det är möjligt, säger Johan Karlsson (bilden) på Eriksson Marine.

Info: www.emarin.se

Kommentarer

Thomas 11:54:43 2013-01-23

Riktigt bra att någon vågar ta täten och erbjuda detta till oss köpare. Har själv haft flera begagnade båtar och fått några sura kostsamma reparationer. Tummen upp och hatten av!!

Den prestigefyllda utmärkelsen European Yacht of the Year delades på lördagskvällen ut vid en ceremoni på BOOT (världens största inomhusbåtmässa) i Düsseldorf.

Årets segelbåtar är:
Familjeklassen: RM 1260
Segelbåtar byggda i plywood och epoxi är inte så vanliga, men det är den här styva franska båtens koncept. Den något minimalistiska interiören, som badar i ljus från de stora glaspartierna, attraherar också.

Prestandaklassen: Dufour 36
Denna franska båt har mycket standardutrustning utan att priset skenat iväg. I kombination med bevisat goda seglingsegenskaper, seger i första svenska regattan Lidingö Runt, gör det henne till en vinnare.

Lyxklassen: Italia 13,98
Succé direkt för detta lilla, unga italienska varv, med sina elegant designade segelbåtar. 13.98 erbjuder excellent segling och komfort, med en imponerande utrustningslista som standard.

Specialklassen: J/70
Denna nya fransk-amerikanska entypsbåt lanseras med välgenomtänkta klassregler. Addera kompletta paket för enkelt handhavande och konkurrenskraftig kappsegling, så framstår priset ännu fördelaktigare.

Flerskrovsklassen: Outremer 5X
Från styrplatser långt ut på båda sidor av denna gigantiska franska katamaran har rorsman både överblick och kontroll. En säker långdistansseglare som kan lyfta ena skrovet i rätt vind.

– Att vinna sin klass i European Yacht of the Year är en eftertraktad hedersbetygelse bland varven. Det är roligt att kunna vidga vyerna genom det här europeiska samarbetet kring årets båt, som kommer läsarna till del i uppskattade artiklar, säger Seglings chefredaktör Emma Hammenstig.

– Vi nominerar fem båtar i varje klass. Alla provseglas och skärskådas innan årets segelbåtar utses. Ofta är juryn överens direkt, men ibland blir det nattmangling, kommenterar Seglings frilansmedarbetare Joakim Hermansson sitt juryuppdrag.

I nästa nummer av Segling, som kommer ut den 31 januari, presenteras årets segelbåtar i ett nio sidor långt reportage.

Stora bilden:
Dufour 36.

Igår presenterade infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd regeringens handlingsplan för svensk sjöfartsnäring. Havs- och vattenmyndigheten välkomnar regeringens satsning på “En konkurrenskraftig sjöfart genom hög miljöprofil”.

– Det är lovande att miljöprofilen lyfts fram så tydligt och att regeringen vill att just den höga miljöprofilen inom svensk sjöfart ska utgöra ett varumärke och stärka konkurrenskraften, säger Jessica Hjerpe-Olausson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, som var med när planen presenterades.

Infrastrukturministern menade att många jobbar med miljöfrågorna inom sjöfarten, men att frågorna behöver lyftas upp och synliggöras ytterligare. Handlingsplanen innefattar bland annat en uppdaterad konsekvensanalys av effekterna av att införa svaveldirektivet. Dessutom behöver man se över differentieringen av farledsavgifter på baserat på fartygens miljöprestanda.

Generaldirektören för Sjöfartsverket, Ann-Catrine Zetterdahl, sa i sitt anförande att det är dags att ta ett helhetsgrepp vad gäller hur man ser på fartygs miljöprestanda. Det innebär att man inte bara ska fokusera på utsläpp till luft vilket man i huvudsak hittills gjort.

– Det är viktigt att nu skapa möjligheter för sjöfartsindustrin att investera i miljövänliga lösningar, säger Jessica Hjerpe-Olausson. Eftersom sjöfarten är en global verksamhet är det centralt för miljön att vi behåller svensk sjöfartsnäring som generellt håller en hög miljöprestanda.

Svenska Ryds Båtar vann ett prestigefyllt pris i ”Powerboat of the Year Awards” med nya Future Line (bilden) som hade premiär på Båtmässan i Göteborg 2012. Vinnarna offentliggjordes i helgen på båtmässan i Düsseldorf. Det blev storslam för norska Marex, som fick pris för Marex 320 America’s Cup. Tidigare har även Marex 370 America’s Cup belönats.

Bakom ”Powerboat of the Year Awards” står sju stycken europeiska båttidningar. Den enda representanten från Norden är norska Båtliv, som har en representant i juryn. Varken Sverige eller Finland har någon medlem i juryn.

Utmärkelsen delas ut i fem olika klasser. Vinnarna i dessa blev enligt följande:
Upp till 25 fot: Ryds 528 Dual.
Upp till 35 fot: Marex 320 AC.
Upp till 45 fot: Bavaria Virtess 420.
Över 45 fot: Goldfish 50 Ocean.
Deplacementsbåtar: Garcia GT 45.

25 båtar hade nominerats till status ”Powerboat of the year” den här gången. Flera av de belönade båtarna kan ses på de svenska båtmässorna senare i vår. Marex, Ryds och Goldfish finns med redan på Båtmässan i Göteborg, som öppnar 2 februari. Inte minst den gigantiska norska båten Goldfish 50 Ocean blir en intressant bekantskap för publiken där.

Båtliv provkörde nya Ryds Future Line för knappt ett år sedan. Då skrev vi så här om en av modellerna:

Med Future Line tar Ryds ett rejält avstamp mot framtiden. Den svenska båtbyggaren satsar på en helt ny båtserie som ska lyfta försäljningen. Samtidigt är det en miljösmart båt med många goda kvaliteter.

Vi fick några körintryck vid en snabb tur i Hanöbukten i början av mars. Vi konstaterar att Ryds F528 Sport är en ovanligt lyckad styrpulpetbåt. F528 Sport ligger fint och högt i vattnet, vilket ger en trygg och säker känsla. Den har höga fribord, går torrt i sjön, känns rymlig och den går väldigt tyst i sjön. Det sistnämnda förklaras främst av byggmetoden och designen.

Ryds Future Line är till 100 procent byggd med vakuuminjicering, vilket ingen annan skandinavisk tillverkare i den här klassen har lyckats med tidigare. Detta är intressant i sig eftersom vakuuminjicering (plasten sugs in under vakuumtryck) gör att både arbetsmiljön och utsläppen vid tillverkningen blir extremt låga jämfört med traditionell tillverkning. Dessutom kan toleranserna hållas låga och båten fogas samman på ett bra sätt utan fyllnadsmassa och extra lim.

Tyst gång i sjön
En båt som byggs på rätt sätt med vakuum får därmed en tyst och fin gång i sjön. I Ryds fall blir detta extra tydligt eftersom balksystemet med stringers och förstärkningar är integrerade i skrovet direkt. Vid vår provtur märkte vi inget gnissel av delar som rör sig mot varandra, något som annars är ganska vanligt.

Vi körde Ryds F528 med en Mercury 60 hk fyrtaktsmotor med en 14 tums aluminiumpropeller. Detta är ett budgetval för att hålla priset nere, men båten planade upp utan protester med två män på akterbänken.

Toppfarten är drygt 31 knop medan marschfarten ligger på lite över 20 knop. Anmärkningsvärt är att bränsleförbrukningen – enligt båtens eget instrument – inte någon gång gick över 0,5 liter per Nm.

Med en 90 hk motor stiger toppfarten till cirka 40 knop. Det ger ett annat klipp i båten, men bränsleförbrukningen håller sig fortfarande under 0,6 l/Nm i marschfart.

Byggd i moduler
Inredningen i båten är effektiv och ganska sparsmakad. Eftersom F528 är moduluppbyggd är det båtägaren själv som bestämmer hur inredningen disponeras.

I vår båt fanns en stor styrpulpet med ett stuvutrymme tillräckligt stort för ett barnvagnsunderrede samt en kyl (inbyggt 12V-uttag finns).

Även körställningen är bra, trots att det bara är en enkel akterbänk med ett räcke mot den stora badbryggan. Höjden på räcket är anpassad för ”normala” ryggar och ger ett bra stöd.

Sammanfattningsvis är Ryds Future Line en vinnande båt för framtiden. Övriga tillverkare måste också gå över till miljövänligare tillverkning, vilket i Ryds fall har gett en bättre båt totalt sett.

Ryds Future Line utsågs till MiljöBästaBåt av SBU:s miljökommitté på Allt för sjön i mars.

Fakta Ryds Future Line F528
Varvtal, rpm Knop Bränsle lit/h
5850 31,5 18,3
5000 27 15,0
4500 22 11,0
4000 18 9,2
3500 14 8,0

Fakta Ryds 528
Längd: 5,51 m
Bredd: 2,18 m
Fribord: 0,9 m
Vikt: 540 kg
Bränsletank: 22 liter lös tank
Pris: 187 500 kr med 60 hk fyrtaktsmotor

20 m höga provrörsliknande plastsäckar ska med början på torsdag 24 januari sättas ut i Gullmarsfjorden för att studera försurningens effekter på havet. Experimentet är en del i ett världsomspännande forskningsprojekt. I experimentet medverkar forskare från Göteborgs universitet.

En 60 man stor internationell forskargrupp kommer i fem månader att ha sin bas vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Kristineberg utanför Lysekil. Det är det största och längsta experimentet av klimatförändringarnas påverkan på de marina ekosystemen som hittills gjorts.

Jättelik internationell forskningssatsning
Från forskningsfartyget Alkor och med dykarhjälp kommer under torsdagen tio jättelika plastbehållare (mesokosmer) att sättas ut i fjorden. I varje plastbehållare innesluts 55 000 liter havsvatten tillsammans med organismer från Gullmarns vintervatten.

I hälften av behållarna tillsätts olika halter koldioxid för att se hur marina växter och djurplanktonen påverkas vid olika surhetsgrader. Forskarna följer planktonen under många generationer och mäter vattnets kemi varje dag. De tillsätter också larver av sill och torsk, för att se hur de utvecklas i det inneslutna havsvattnet.

Omfattande projekt
Experimentet i Gullmarn pågår från januari till juni, och projektet leds av den tyske toppforskaren Ulf Riebesell.

Tidigare har liknande studier utförts i mindre skala i polarmiljö, utanför Hawaii och utanför finska och norska kusterna. Men aldrig har så stora mesokosmer använts och under så lång tid.

På torsdag den 24 januari sätts mesokosmerna ut i Gullmarn med hjälp av dykare.

Se film om mesokosmos här: http://www.geomar.de/en/discover/films/ocean-acidificationan-ecosystem-facing-dissolution/

Projektet BIOACID (Biological Impacts of Ocean ACIDification) koordineras av Ulf Riebesell, professor i biologisk oceanografi vid GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research i Kiel, Tyskland. De ca 60 deltagande forskarna i BIOACID Gullmarn kommer från Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Sverige och Finland.

Foto: Gertje König

Kommentarer

Omar Abdulkadir 10:37:33 2013-04-04

Hej jag studerar på Malmöhögskola och vi ska snart göra en så kallad fältarbete som ingår i vår utbildning. Jag och min grupp som består av fem personer skulle undersöka havet. Jag vill ha tipps vad är det man kan undersöka när det gäller havet. Kanske hur mycket järn som finns, kväve, alaminium halter, pH. Jag vill bara ha tipps för lyckad undersökning ha en trevlig dag.

Omar Abdulkadir 10:37:58 2013-04-04

omario72@hotmail.com