nyhetstest

I sommar får Östersjön tre stora evenemang för klassiska träbåtar i Stockholm, Helsingfors och Sankt Petersburg. Det är frukten av ett unikt Östersjösamarbete mellan Scandinavian Classic Yacht Trust, SCYT, och nationella båtorganisationer, myndigheter och företag i de tre länderna. Först ut är Stockholm där sex parter samarbetar i ett event med Skärgårdsmässan vid Vasahamnen som bas, den 23-26 maj.

Veckan öppnas med ett seminarium om klassisk båtdesign på Nya Djurgårdsvarvet. På fredagen startar Skärgårdsmässan och segel- och motorbåtar samlas i hamnen. Mässan är ett av Stockholms större och mest uppskattade evenemang som lockar 50 000 besökare. Längs kajerna finns utställare från flera länder runt Östersjön med semestertips, hantverk, båtar och båttillbehör samt det som hör till fritidshuset. På mässan finns ett gediget inslag av skärgårdsmat, musik, kultur och seminarier. Bland annat arrangeras en Taube-konsert i samarbete med Taubesällskapet.

På lördagen är det veteranbåtsträff och kappsegling runt Fjäderholmarna i Sjögårdsregattan. Som avslutning på evenemanget hålls på söndagen Baltic Classic Master Cup Stockholm som vänder sig till kappseglingseliten bland träbåtsentusiasterna.

– Vårt mål är att visa upp Östersjöns kulturarv med klassiska båtar och locka fler att till att vilja äga dem för att på så sätt bevara båtarna. Många båtar säljs till utlandet där de renoveras till nyskick. Det är bättre än att de torkar bort här, men det vore väldigt trist om dessa underbara båtar helt skulle försvinna från Sverige och de vatten de så mästerligt konstruerades för, säger SCYTs ordförande irländaren Feargus Bryan. Han har ett förflutet som skeppare på seglande träbåtar i Medelhavets klassiska regattor och hoppas att Östersjöns regattaserie ska bli lockande också för båtar och besökare från fjärran hamnar.

Nästa evenemang i serien Baltic Classic Yacht Weeks blir i Sankt Petersburg den 22 till 28 juli med kappseglingar på Finska Viken och seglarfestival vid Peter Pauls fästningen mitt emot Vinterpalatset i centrala Sankt Petersburg.

Det största evenemanget planeras i Helsingfors den 3 till 10 augusti med centrum på världsarvsön Sveaborg. Sveaborg har sedan många år den största träbåtsregattan i Östersjön och nu kombineras den med Helsingfors Segelsällskaps eleganta Champagneregatta och ett flertal utställningar runt om på ön. Arrangörerna räknar med tiotusentals besökare och 230 – 270 klassiska båtar.

Stockholms klassikervecka arrangeras av SCYT, Skärgårdsmässan, Sail Yacht Society, Stockholms Segelsällskap, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och North Sails.

Baltic Classic Yacht Weeks ställer ut på Allt för Sjön, monter C22:02. Fredrich Dahlman representerar evenemanget vid mässans invigning kl. 12- 13 , fredagen den 1 mars.

Delta 33 Open är en helt ny motorbåt som får sin världspremiär på Allt för sjön. Det är en storasyster till storsäljaren Delta 26 Open, som presenterades för 1,5 år sedan på Scandinavian Boat Show, även det i Stockholm.

– Efter både pressens, branschens och båtentusiasternas positiva mottagande av Delta 26 Open 2011 var inte beslutet svårt att vidareutveckla konceptet och göra en större Delta 33 Open med övernattningsmöjlighet för fyra personer och ytterligare sociala funktioner. Under hösten 2012 belönades 26 Open med Svensk Forms designpris S, och gav oss ytterligare bekräftelse att vi är på rätt spår när det gäller att vidareutveckla modellen och tankarna kring denna, säger Lennart Alpstål .

Delta 33 Open är ritad av den svenska industridesignern Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team, och detta blir den andra båten som han designat åt Delta.

– Genom modern teknik har jag kunnat utveckla idéer och ritningar i nära samarbete med både båttillverkaren och säljorganisationen som sitter med direktkontakt med de tilltänkta kunderna. Vi har utnyttjat dynamiken i samverkan mellan design och formgivning, konstruktion och tillverkning samt marknadens efterfrågan för att vidareutveckla både form och funktion hos Delta 33 Open. Resultatet ser vi i flera intressanta funktioner som tidigare ej visats på marknaden och det är med stor förväntan vi nu presenterar 33 Open för första gången, säger Ted Mannerfelt.

– En av grundstenarna i Delta är fokus på bränsleekonomin. Genom kontinuerligt utveckla tillverkningsprocessen och idag uteslutande använda vacuuminjicerad plast, vågar vi påstå att våra båtar är upp till 20% lättare än motsvarande konkurrenter. Nyutvecklade toppmoderna stegbottnar reducerar friktionen i vattnet och stor vikt läggs vid att optimera motorvalet för varje enskild modell för bästa prestanda och bränsleekonomi, säger Kalle Wessel, försäljningschef för Delta Powerboats.

Under 2013 lanseras den största satsningen i modern skandinavisk båtbyggarhistoria- Delta 80 IPS. Formspråket och hantverket är karaktäristiskt för hela Deltas modellprogram och genomsyras av långsiktighet. Man vill bygga tidlösa båtar som håller länge, som åldras vackert och som går att lita på i alla väder.

Delta Powerboats är en liten organisation med stort engagemang som strävar efter att etablera långsiktiga relationer med både kunder och leverantörer. Stor del av ideérna till utvecklingen av modellportföljen har skapats genom interaktion med kunder som delgivit sina reflektioner och önskemål, och delar av dessa har kunnat realiseras vid utvecklingen av nya modeller. Delta Powerboats ägs i sin tur av Luksusjaht AS i Estland med Lennart Alpstål som ägare. Bolaget sysselsätter 120 personer och tillverkar även Arcona segelbåtar samt utför även avancerad industriutveckling i kompositmaterial.

Info: www.deltapowerboats.se

Volvo Pentas marina drivsystem IPS har fått pris för Bästa Innovation 2012 av det internationella motorbåtsförbundet (UIM).

Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS) är världens första pod-system för fritidsbåtar. Med över 15.000 enheter sålda sedan introduktionen 2005 är Volvo Penta IPS världens ledande pod-system.

Båtar som utrustas med IPS-systemet får många fördelar, inte minst miljömässigt. Jämfört med en traditionell rak axel-installation så minskar bränsleförbrukningen med upp till 30 procent samtidigt som båtens bullernivå drastiskt minskar.

Drivsystemet har nu blivit uppmärksammat av det internationella båtförbundet Union Internationale Motonautique (UIM). Sedan 2010 har UIM varje år delat ut miljöpris till bland annat motortillverkare och båtbyggare för att inspirera och uppmärksamma innovation och utveckling av produkter som bidrar till bättre miljö.

I år uppmärksammades Volvo Pentas framgångsrika Inboard Performance System. Tack vare IPS-systemets betydande miljöfördelar får Volvo Penta UIM-utmärkelsen Best Innovation 2012.

Volvo Penta mottog UIM-priset den 23 februari vid den årliga UIM-galan i Monaco.

Nord West & Najad är i konkurs. Den svenska motor- och segelbåtstillverkaren är under konkurs, enligt uppgifter på allabolag.se idag, onsdag 27 februari 2013. Därmed har ännu en av Sveriges största producenter av högkvalitetsbåtar drabbats av den ekonomiska nedgången.

Nord West & Najad har klarat sig bra under lång tid tack vare blandningen av segel- och motorbåtar samt fördelarna med att sälja både nya och begagnade båtar.

Konkursen i Nord West & Najad AB (556367-6146) kommer efter en längre tids spekulationer och rykten i båtbranschen. Varvet bokade i förra veckan av sin medverkan på Stockholms båtmässa, Allt för sjön.

Nord West & Najad har totalt cirka 120 anställda, inklusive plastfabriken Lyse Plast AB.

Båtliv återkommer med mer uppgifter.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:09:15 2013-02-27

Ledsamt. Antidoten till "riskapitalister" som äger bolag. Benny är en skicklig och hårt arbetande kille som hade omsorg för både anställda och kunder. Sveriges finaste båtar. Hoppas en nystart kommer på plats och MED Benny!

Rolf Friberg, 390-154 17:07:25 2013-02-27

Oerhört tråkiga nyheter. För oss ägare till dessa fantastiska båtar, för Benny och hans team och framför allt för de anställda. Nord West Najad har stora materiella värden och mycket starka varumärken vilket garanterar en lyckad omstart. En tuff utmaning som jag hoppas att ni lyckas med!

Wallenbergaren 08:49:19 2013-02-28

Verkligen synd om alla miljonärer som nu måste köpa utländska båtar när även Storebro är borta sedan förut.

Olof Malmlöf 12:10:22 2013-02-28

Tur att familjen Wallenberg inte är så dj-ä trångsynt och janteimpregnerad som du som "profiterar" på namnet.

J.vonAnka 20:49:38 2013-03-02

Va i konkurs!jag trodde det stod köpare i kö för att slänga ut ett par millar för ett par veckors bryggsegling.Vad ska jag göra med min scarf nu då.

Den svenska motorbåten Delta 54 IPS är en riktig goding för den som gillar mulliga motorbåtar. Totalt i världen finns det bara fem båtar tillverkade och en av dem har du snart chansen att se under Allt för sjön på Stockholmsmässan 2-10 mars.

Delta Powerboats presenterar sin 54-fotare som ”den enda serietillverkade kolfiberbåten i världen”. Förutom att sandwichtekniken gör båtens ytterskal tåligt och starkt så håller det också nere vikten.

En 16 meter lång motorbåt kan annars lätt väga upp mot 25 ton, men Delta 54 kommer undan med 12 ton vilket gör den betydligt mer miljöanpassad eftersom den inte drar upp lika mycket svallvågor. Nyligen utsågs Delta 54 till ”Motorboat of the Year” av båtmagasinet Motor Boat & Yachting.

Av de fem båtar som har tillverkats hittills finns två stycken i Sverige. Det är en av dessa som snart baxas in genom Stockholmsmässans portar.

– Det här är ett unikt tillfälle för dig som besökare att se den här båten i verkliga livet. Vi har många rejält tilltagna båtar på mässan men den här är helt klart störst, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Allt för sjön.

Delta 54 är en av cirka 30 båtar i Grand Large, en ny avdelning på Allt för sjön där de största motorbåtarna samlas. Andra utställare på Grand Large är Saltsjön Yachts, Nimbus, Ina Marin, Forbina, Fair Marin och Dream Marine.

Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Info: www.alltforsjon.se

I sommar inleds KSSS klassiska kappsegling runt Gotland, dvs. ÅF Offshore Race, söndag 30 juni. Och precis som i fjol går starten på Stockholm Ström. Men dagen innan avgörs årets stora nyhet som är ett ”sprintrace” från Strömmen ut till Sandhamn. Passande nog heter den tävlingen ÅF Inshore Race.

Den stora nyheten för 2013 är alltså en kappsegling för de som av olika anledningar inte vill eller kan segla runt Gotland, utan nöjer sig med att kappsegla från Strömmen till Sandhamn. Den tävlingen startar lördag 29 juni på förmiddagen och båtar går i mål senare samma dag ute vid Sandhamn.

ÅF Inshore Race får enklare mät- och säkerhetsregler, och en sträckning som inte når ut på öppet hav. Tanken är att locka en stor mängd seglare där samtliga tävlar under SRS mätregel och/eller entypsklass.

De riktigt stora seglingsentusiasterna är kanske med på lördagens sprintrace och vänder sedan tillbaka in mot Stockholm för söndagens race runt Gotland. Men de allra flesta lär bli kvar i Sandhamn.

De dryga 200 båtar som ska segla ÅF Offshore Race startar alla på söndagen. Årets nyhet i huvudtävlingen är att banan går motsols runt Gotland vilket den inte gjort på många år. Tävlingsledningen vill helt enkelt ge deltagarna en ny utmaning och lite variation.

Inne i centrala Stockholm kommer eventområdet precis som 2012 att byggas upp på Södra Blasieholmshamnen, Skeppsholmen och Kastellholmen. Området runt scenen på Skeppsholmen byggs ut och blir större. Det blir en ny restaurang mot vattnet och seglarna får ett eget område efter kajen bort mot Af Chapman med egen café- och barservering samt egna duschar och toaletter.

Foto: Oskar Kihlborg.

Polisen i Uddevalla grep för en vecka sedan en polsk liga utanför Ljungskile. En liga som specialiserat sig på att stjäla utombordsmotorer från svenska fritidsbåtar.

Samtliga ligamedlemmar sitter nu häktade men nekar till brott. Polisen hittade dessutom en tjuvgömma i skogen inte långt från platsen där de sex männen greps. Gömman visade sig innehålla 11 (elva) dyrbara utomsbordsmotorer.

Polisinspektör Jan Bäckström som håller i utredningen vill nu ha hjälp med att hitta de rätta ägarna till de stulna motorerna. Ligan har opererat över stora områden, i stort sett hela södra och västra Sverige.

Ägare som saknar sin motor eller känner någon som gör det kan ringa Jan Bäckström på telefon 010 5651775

Under Allt för sjön lanserar Meguro Oy i samverkan med Brunco AB HABER 660 på den svenska marknaden. Det är en trailerbar, familjevänlig segelbåt från Haber Yachts i Polen. Trots att den endast har en bredd av 2,50 m och längd av 6,60 m är den mycket rymlig med full ståhöjd i salongen och på toaletten.

Båten är dessutom försedd med en skyddande täckt däcksalong. Haber Yachts har också en hög ambitionsnivå när det gäller komfort och inredning. Detsamma gäller detaljarbetet i övrigt på båten.

HABER 660 har ett djupgående av endast 0,4 m med uppfällt centerbord (annars 1,45 m). Den är därmed väl lämpad för grunda vatten längs kusterna och i skärgården.

I likhet med Haber Yachts övriga segelbåtar är HABER 660 konstruerad för att vara maximalt stabil och sjövärdig (certifierad för klass C/B). Samtidigt har den mycket goda seglingsegenskaper vilket bekräftats av oberoende tester i fackpressen.

Säkerhetstänkandet innebär att konstruktören har valt en skrovgeometri som medför att HABER 660 rätar upp sig, även om den skulle vältas av en stor våg under ytterst extrema väderförhållanden. I detta avseende uppfyller HABER 660 samma krav som handelssjöfartens räddningsbåtar.

Ett innovativt och patenterat inslag är lösningen med fyra centerbord (C4). Detta medför att båten alltid hålls i perfekt balans. Därmed säkras kursstabiliteten så att båten håller kursen av sig själv oavsett vindförhållandena. På grund av sin enkelhet är systemet mycket pålitligt.

Ett annat kännetecken är gaffelriggen av Huari-typ. Den är stark och praktisk och medger stor flexibilitet när det gäller segelytan. Den är dessutom lätt att montera och ta ned (10–15 minuter för en person).

I standardutförande levereras HABER 660 som slup – i tillval som kutter – med ett centerbord. De övriga centerborden (enligt C4-konceptet) finns som tillval.

Info: www.brunco.se

Från J/boats design team kommer en helt ny modell, J/88. Det är en uppföljare till succéerna J/111 och J/70, som har sålts i över 400 exemplar.

J/88 är en 29 fots racer, en så kallad ”familje-speedster”, med stabilitet, stil och seglingskomfort. Den är tillräckligt stor för en mycket bekväm sittbrunn, inombordsmotor, båten är övernattningsbar och är utrustad med toalett, samtidigt som den är tillräckligt liten för att vara enkel och lätthanterlig. Hon kommer med kolfibermast som standard.

Tekniska data
Längd 8,90 m
L vattenlinje 7,96 m
Bredd 2,93 m
Djup 2,01 m
Segelyta 40,9 m2
Vikt 2 200 kg
Kölvikt 840 kg

Info:www.marstrandyachts.com

Standard Horizon erbjuder den första handhållna marinradion med USB-laddning. Tack vare den världsomfattande och populära USB laddningstekniken har det aldrig varit lättare att hitta en passande laddare.

Det nya ultrakompakta högkapacitetsbatteriet 1650 mAh 3,7 volt lithium-ion batteriet erbjuder ett mycket kompakt hölje och är fortfarande så lätt att radion flyter om den hamnar i vattnet. Att hitta den tappade radion underlättas av en stor ljus röd blinkande rand längs botten av frontpanelen vilken aktiveras när radion kommer I kontakt med vatten. Ytterligare fördel är att den blinkande randen också aktiveras även när radion är avstängd.

HX300E är vattentät enligt IPX-8 standarden (1.5 meter i 30 minuter) som alla övriga produkter. Standard Horizon är så säker på kvalitén att man lämnar tre års vattensäkerhetsgaranti.

Sändareffekten är omkopplingsbar mellan låg (1Watt) och hög (5Watt) och det finns en ”time-ut” funktion som stänger av sändaren om sändningen överstiger fem minuter, detta för att förhindra oönskade långa sändningar (om t ex PTT kommit i kläm).

När det saknas laddningsmöjligheter kan man använda torrbatterikassetten FBA-44 som använder 3 AAA alkaliska batterier.

HX300E erbjuder stora tangenter och bakgrundsbelyst display som visar ikoner för batterinivå, laddning, brusspärr och volymen. HX300 har ‘E2O’ (Easy To Operate) meny system som innebär att alla inställningsfunktioner är lättinställda vilket underlättar för användaren.

Kanalnamn kan ställas in för att underlätta avläsningen. Programmerbar scanning, prioritetsscanning och dubbel/trippel bevakning säkerställer att du inte missar ett viktigt anrop.

En förinställningstangent gör det snabbt att välja 10 av de mest använda kanalerna. ATIS (Automatic Transmitter Identification System) kan bli fullständigt programmerad och kopplas

Info: www.mobinet.se

Det svenska kustbevakningsflyget som under fyra månader varit stationerat på Seychellerna har nu landat på Skavsta flygplats igen. Under senhösten och vintern har Kustbevakningen, som den enda civila myndigheten, deltagit i Operation Atalanta, en EU-gemensam marin och civil-militär insats, i Indiska Oceanen. Kustbevakningen har deltagit med ett sjöövervakningsplan, med besättningar och stabspersonal, och regelbundet spanat över de havsområden där pirater attackerar sjöfarten.

Uppgiften för Kustbevakningen har varit att upptäcka, dokumentera och rapportera misstänkt piratverksamhet i det enorma havsområdet. Kustbevakningen deltog i operationen även 2010.

– 2010 bidrog Kustbevakningen genom att övervaka farvattnen med flyg och Försvarsmakten med fartyg. Den här gången hade vi försvarsmaktspersonal i vår kustbevakningsstab, ett viktigt samarbete som fungerade utmärkt, säger Ronnie Willman, chef för kustbevakningsflyget.

– Piratverksamheten i området har dock inte riktigt samma magnitud som den hade då vi deltog år 2010. Förhoppningsvis har EU-ländernas närvaro med flyg och fartyg bidragit till att den verksamheten inte ses som lika enkel eller lönsam i det här området längre, säger Ronnie Willman.

Fakta: Operation Atalanta leds av det EU-gemensamma marina försvarsmaktssamarbetet EUNAVFOR, som agerar med FN-mandat i havsområdet Adenviken och i området utanför Somalias östra kust. Syftet är att förhindra piratattacker mot FN-organet World Food Programmes (WFP) livsmedelstransporter, mot handelssjöfarten och att stävja piratattacker i Adenviken och i Indiska Oceanen utanför Somalias östkust.

Från Italien kommer den här retroklassikern. Brioni 44 ser ut som en klassisk båt på många sätt, men den är byggd med den allra senaste tekniken och har mycket goda prestanda. Premiären hölls i år på båtmässan i Düsseldorf i januari.

Brioni är ingen stor tillverkare och som de flesta andra italienska varv måste företaget vända sig mot exportmarknaderna när hemmamarknaden sviktar. Enligt stora leverantören som Volvo Penta har försäljningen i Italien minskat med minst 80 procent de senaste två åren, vilket gör det till en nästan död marknad.

Brioni 44 kan vara en båt som har goda chanser att lyckas på marknader för snabba motorbåtar. Beroende på motorbestyckning är hon god för över 42 knops topphastighet och en marschfart på 36 knop. Trots det är räckvidden mycket goda 400 Nm.

Skrovet är, enligt företaget, mycket effektivt och båten behöver inte trimmas under gång. En av anledningarna är extra låg tyngdpunkt och gravitationscentrum, vilket gör skrovet mer stabilt.

Skrovet till Brioni 44 tillverkas helt med vakuuminjicering med kolfiberförstärkt vinylester. Konstruktionen sägs tåla upp till 1 100 hk och 50 knops toppfart med den 8,7 ton tunga (lätta) båten. För at hålla nere vikten är dörrar och skott tillverkade med sandwichteknik.

Inuti är båten välplanerad och försedd med ovanligt mycket stuvutrymme. Här finns gott om hyllor plus hela 44 olika skåp. För den som tänker ligga ute är båten välutrustad med bland annat ett 200 liters kylskåp, varmvatten, 3 kW inverter och laddare samt över 800 liter färskvatten.

Brioni räknar med att den lätta konstruktionen sparar in bränsle motsvarande 5 000 Euro per säsong om man använder båten 100 timmar och kör i en marschfart på 32 knop.
Motoralternativen är Volvo Penta IPS.

Tekniska data
Längd ö a: 13,51 m
Längd skrov: 11,97 m
Bredd: 3,93 m
Djupgående: 0,98 m (med IPS)
Vikt torr med 2xIPS-600: 8.7 ton
Bränsletankar: 1 500 liter.
Vattentankar: 800 liter.
Motorer: Volvo Penta IPS 600 / 2 × 350 kW (2 × 435 hk)
Toppfart: 42,12 knop
Marschfart: 32,2 knop vid 3 000 rpm
Info: www.brioniyachts.com

Ett nytt nummer av Båtliv har kommit ut fulladdat med nyheter om allt från båtar till båtpolitik, båtklubbar och praktiska gör-det-själv-artiklar. Det är lika enkelt att läsa tidningen här på hemsidan som att bläddra i papperstidningen. Det aktuella numret av Båtliv finns på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

Det enklaste är att rulla ner på den här sidan och trycka på tidningen som dyker upp i rutan “Interaktiv tidning – Bläddra i Båtliv”.

Båtliv nummer 1 innehåller bland annat reportage om Båtmässan i Göteborg, Årets Båtklubb 2012, Skillinge gästhamn och allt inför årets Båtriksdag.

Du kan också ladda hem hela tidningen som en pdf-fil och läsa på skärmen, alternativt skriva ut särskilt intressanta sidor.

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

Som ett komplement till sitt redan breda sortiment bottenfärger kommer International Färg med en ny bottenfärg för båtar i Östersjön (mellan Örskär och Trelleborg).

Fabi One är en traditionell bottenfärg med koppar som lämpar sig för de flesta båttyper och material, förutom aluminium som kräver speciella bottenfärger. Ett skikt räcker för att hålla beväxningen borta hela säsongen. Fabi One finns i kulörerna svart, blå och röd.

Info: www.yachtpaint.com

Startskottet för båtsäsongen går när Allt för sjön öppnar 2 mars på Stockholmsmässan. Omkring 100 000 besökare väntas besöka mässan som samlar båtnyheter från Sveriges och världens alla hörn.

Från Piteå i norr till Höllviken i söder och från Kina i öst till Kalifornien i väst kommer de cirka 500 utställarna som visar upp närmare 800 båtar och 10 000-tals båtprylar.

– Antalet nyheter är ovanligt stort i år och de kommer från världens alla hörn. En 26 fots dag- och kappseglingsbåt från Kina lär bli en av attraktionerna liksom nya J70:an från USA, också den en dag- och kappseglingsbåt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Att det kommer ett stort antal utländska båtar från andra länder på årets mässa kan delvis förklaras genom den starka svenska kronan. Ju starkare krona desto billigare blir de importerade båtarna.

Den finska paviljongen, större än en halv fotbollsplan, är en egen avdelning på mässan. Här finns en hel del båtnyheter som till exempel: Grandezza 33 OC, Flipper 640 DC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Minor Offshore 36, Nordstar 34 Patrol och Bella 700 Patrol.

Från andra länder i Europa hittar vi nyheter som Snipan Van Wijk 830 Classic och den nya OS-klassen Nacra 17, båda från Holland. Från Italien kommer klassiska Riva Iseo samt Sessa Marines båtar och från Frankrike de fyra segelbåtarna Jeanneau Sun Odyssey 44DS, Beneteau Oceanis 45, Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Hansebåtarna Bavaria Cruiser 33 och Bavaria Vision 442 tillverkas i Tyskland. Alla har Sverigepremiär.

Allra flest nyheter kommer såklart från Sverige, och tillverkningen och företagen är väl spridda över hela landet. Vi har till exempel Sandström Classic 565 från Norrlångträsk, NordWest 430 Flybridge från Orust, Hammarine C7 från Färjestaden, Aronet 25 cxip från Östhammar, M32 från Västervik, Dahl 24 från Stockholm, Swedestar 415 från Lidköping och Anytech 747 cab från Öregrund.

– Vi får heller inte glömma att vi har en svensk världspremiär i Agapi 750. Det är den första lättviktsbåten med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. En annan svensk ”pärla” som vi måste lyfta fram, även om den inte seriebyggs, är 74-årige jorden-runt seglaren Sven Yrvinds tre meter långa segelbåt. I den ska han starta sin jorden-runt segling senare i år är det tänkt, säger Thomas Sandberg.

Under de senaste åren har flera båtfabriker startats i vår östländer och därifrån kommer till exempel nyheter som Haber 660 från Polen och på ön Ösel i Estland tillverkas Delta26 Open och Delta 54 liksom Diva 24.

Förutom många båtnyheter innehåller Nya Allt för sjön en rad nya avdelningar. Grand Large är en avdelning för de lite större och kanske lyxigare båtarna. Här kan man svalka sig i Rosé bar. Lilla Allt för sjön är en ny avdelning för barnen, full med nya roliga attraktioner. Älvsjö hamn är en ny avdelning med 25 segelbåtar förtöjda vid extra stora bryggor och nedanför bryggan finns ett sjöcafé. Med alla nyheter och avdelningar är Nya Allt för sjön en mässa som kan uppskattas av familjens alla medlemmar.

Hamnen.se har gjort ett rykande färskt avsnitt med veteranerna Bengt Jörnstedt och Håkan Södergren. Hamnen testar i programmet finska XO och svenska Arronet samt franska segelbåten Allures 45.


Klippstegen Cliffgrip är en innovation som öppnar upp för nya badplatser längs våra kuster och insjöar. Tidigare har valet av badplatser styrts av var det går att ta sig upp på land igen efter doppet.

Cliffgrip ökar möjligheterna att skapa nya, säkra badplatser på ett radikalt sätt. Klippstegen förankras med en bergskil i oket, rullas ut och plötsligt finns en väg upp ur vattnet utan risk för klippskrap, havstulpaner, tång och läskiga krabbor.

Klippstegen är två meter lång och ca 30 cm bred. Den består av en grov nylonduk med påsydda band som håller fast stegen av aluminiumrör. Även på baksidan sitter längsgående band som förhindrar slitage av sömmarna.

Info: www.cliffgrip.se

Polska Galeon utmärker sig med snabba och fräcka motorbåtar för den som gillar att synas. Företagets senaste nyhet är en uppdaterad Galeon 445, vilket blir den tredje varianten på samma storlek. Båten följer samma design som de tidigare presenterade Galeon 325 och 385 och den har bland annat ett stort glastak som släpper in mycket ljus i salongen.

Det är ingen färdig båt som polacker visar utan designskisser. Men det brukar gå snabbt att få fram nya modeller hos varvet, som ligger utmed den polska Östersjökusten.

Båten är designad för att passa kunder från sydligare nejder. Vi i Norden nöjer oss oftast med ett badrum i en båt, men på kontinenten ska det vara två badrum, ett för gästerna och ett för båtens ägare. Följaktligen har nya Galeon 445 en ägarkabin med eget badrum.

Båten är utrustad med garage i aktern för förvaring av diverse leksaker, som till exempel vattenskoter. Garaget är utrustat med en hydrauliskt öppningsbar lucka.

Salongsutrymmena ser stora ut på de skisser som vi publicerar här. På samma sätt som många andra tillverkare har Galeon valt att satsa på ett enormt soldäck akteröver.

Motoralternativen är flera. Galeon 445 kan utrustas med antingen Volvo Penta IPS eller drev. Motorerna är från 2x Volvo Penta D6-370 och uppåt. Pris troligen runt 4 Mkr och uppåt.

Info: www.galeon.se

På båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö 2 – 10 mars har Bavaria premiär för sina nya segelbåtsmodeller. Båda modellerna har sålts bra i Sverige redan på ritning och är stora försäljningssuccéer på kontinenten.

CRUISER 33 är redan varvets storsäljare och såld i elva exemplar i Sverige. Båten har bevisat utmärkta seglingsegenskaper skapade av Farr Yacht design. Ny ergonomisk sittbrunn. Härligt ljus i salongen genom panoramaventiler. Snygga snickeriarbeten och exklusiv känsla inombords formad av Design Unlimited.

VISION 42 (stora bilden) är uppföljare till 46:an. Här presenterar Bavaria helt nya båtar skapade för den erfarne seglaren som vill njuta av komfort och seglingsegenskaper. Ett avancerat utvecklingsarbete med bl.a. workshops ligger bakom utformningen av Vision modellerna. Resultatet är unika båtar med innovationer i planering och detaljer. Det här är båtar man bor i med högsta komfort och vill segla långt och länge.

På Allt för sjön visas även Divas trailerbara segelbåtar.
DIVA 24 DC visas för första gången med inombordsmotor med dieseldrift. Den pressrosade dagseglaren med möjligheter till god övernattningskomfort förvandlas tack vare motorlösningen till en utflyktsbåt av rang.

CAMPUS 7.4 utvecklad för den som vill ha boendekomfort och överlägsen hanterbarhet.
Ingen annan båt erbjuder samma unika kombination av trailerbarhet och bekvämt boende.

ÖPPET HUS I GUSTAVSBERG
Under Allt för Sjöns två mässhelger 2 och 3 mars samt 9 och 10 mars håller Scandinavian Sailboat Show öppet hus i Gustavsberg. Där visar Bavaria:

BAVARIA CRUISER 36
BACARIA CRUISER 40
FABOLA DIVA 35
FABOLA DIVA 24 DC (för utombordare)
B/one

MÄSSA I OSLO, SJÖEN FOR ALLE 13-17 mars
Här kan du se:
FABOLA DIVA 24 DC
FABOLA CAMPUS 7.4

Info: www.bavariasverige.se

Stockholms universitets nyinrättade Östersjöcentrum ingår strategiskt partnerskap med BalticSea2020. Stiftelsen avsätter 100 miljoner kronor till projektet Baltic Eye som ska förmedla användbar kunskap om Östersjön till beslutsfattare i samhället. En kunskapsförsörjning som är nödvändig för att förändra Östersjöns miljötillstånd.

– Det är mycket glädjande med ett så stort stöd för Stockholms universitets nya satsning, säger Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet. Havsforskning är sedan länge ett ledande forskningsområde och vi har en kraftfull Östersjöforskning med lång tradition. Även universitetets öppenhet och strävan att kommunicera med det omgivande samhället blir tydlig genom detta strategiska partnerskap.

– Stockholms universitet har byggt en bas som vi tror på, säger stiftelsens grundare Björn Carlson. Östersjöcentrums framtida utbyggnad med en kombination av experter och kommunikatörer tillsammans med det breda nätverket av marina forskare kommer att kunna bidra till att lösa de svåra miljöfrågorna i Östersjön, vilket är målet för stiftelsens hela verksamhet.

Medlen kommer att fördelas med 20 miljoner per år under fem år och ska användas till resurser för analys, syntes och kommunikation. Det kommer också att finnas finansiering för att sätta samman flera kreativa grupperingar som under intensiva perioder kan jobba med viktiga frågor som hjälper till att lägga Östersjöpusslet.

– Forskningen och miljöövervakningen präglas av naturliga skäl av en stuprörseffekt, där framstående och världsledande verksamhet avgränsas inom olika ämnen, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Vi ska nu försöka fånga upp all denna kunskap och skapa ett helhetsperspektiv som med riktad kommunikation når ut till rätt plats i samhället. Långsiktiga analyser, synteser och utvärderingar, som är nödvändiga för samhällets kunskapsförsörjning, kommer att bidra till vetenskapligt baserade åtgärder som faktiskt förändrar Östersjöns miljötillstånd.

Östersjöcentrum är en självständig enhet inom Stockholms universitet med en styrelse som består av fyra ledamöter från Stockholms universitet och tre externa ledamöter, varav en är ordförande för styrelsen.

Info: www.su.se/ostersjocentrum

Info: www.balticsea2020.org

Foto: Jerker Lokrantz/Azote.

En helt ny, modern och instrumentell hamnguide över gästhamnar, naturhamnar och farleder på Åland kommer ut till båtsäsongen 2013.

Guiden innehåller flygbilder, hamnskisser och all tänkbar detaljinformation över 70 åländska hamnar samt tio tillfartshamnar i Sverige och sex i Åboland.

– Det har i många år funnits behov av en modern hamnguide över Åland, de som finns är föråldrade eller på annat sätt inte anpassade till de krav som båtfolket ställer idag, säger Anders Hellberg, tidigare DN-journalist och huvudförfattare till den åländska hamnguiden.

Förutom detaljerad hamninformation finns också 20 textkapitel om att segla på Åland – allt från information om åländsk självstyrelse och historia till praktiska tips om ankring, radiofrekvenser och var man bäst bunkrar till båten.

I en unik sammanställning kan man på en karta se var storfärjorna befinner sig och när svall och sug kan påverka hamnarna längs farlederna i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar.

Ett särskilt kapitel behandlar också frågan om allemansrätten på Åland, och var gästande båtar får ta natthamn och hur man får röra sig i farlederna.

– Den åländska allemansrätten har diskuterats i många år, och även inför utgivningen av den här guiden. Tiderna har förändrats och idag skiljer sig inte Åland från andra seglingsvatten när det gäller hur båtfolket får röra sig, säger Anders Hellberg.

Den nya hamnguiden kommer i 224 sidor i praktisk ringpärm med vattenavvisande papper så att den går att använda utomhus i sittbrunnen.

Varje hamn har också en unik QR-kod som leder till guidens hemsida där ytterligare information om hamnarna och segling på Åland kommer att finnas.

Anders Hellberg står för text och bild, medan Peter Bergström, grafisk designer och lärare i grafisk form på Åland, producerat alla hamnskisser i guiden. Ben Johans, förläggare och formgivare på det åländska förlaget PQR, har gjort layouten och ger också ut hamnguiden.

Guiden kommer också ut i en finsk upplaga till båtmässorna i Helsingfors, Stockholm och Åbo.

Den åländska hamnguiden kommer också i en något kortad version som Svenska Kryssarklubbens årsskrift för 2013, som publiceras i sommar och distribueras till samtliga närmare 43 000 medlemmar.

Guiden kostar 350 kronor/39 euro och kommer att säljas i åländska, svenska och finska gästhamnar, i båtaffärer och i åländsk, svensk och finländsk bokhandel.

Info: www.hamnguiden.ax

2013 års X-35 Världsmästerskap kommer att hållas i Malmö, från august 27 till september 1. Huvudarrangören och organisatören är Nacka Strand Yacht Club med en lokal partner. Platsen arrangemanget kommer att hållas på i Malmö kommer att vara Dockan i Västra hamnen, ett nytt område i utveckling.

För första gången kommer Världsmästerskapet i X-35 att hållas i Sverige. Whyshore Yachting & Marketing kommer att stå för organisationen, vilka introducerade Volkswagen X-35 Cup 2010. Idag har cupen över 15 deltagare. X-35 klassen har växt till att bli en väldigt aktiv klass i Sverige sedan starten av Volkswagen X-35 Cup. Därför är Sverige och Malmö ett självklart val för nästa Världsmästerskap.

“Ambitionen som det Svenska X-35 Förbundet har är att VM 2013 i Malmö ska vara ett stort internationellt arrangemang, både till havs och på land. Vi tror att detta kommer att bli väldigt tävlingslystet med mer än 30 båtar men det kommer även att vara stora sociala aktiviteter i land. Malmö och Köpenhamn erbjuder stora möjligheter för medföljande familjer att roa sig medan seglare är ute och tävlar till havs. De svenska X-35 lag som deltar kommer att göra sitt yttersta för att ta hem titeln! Jag ser fram emot att se alla X-35 vänner i Malmö i augusti 2013”, säger Peter Pohl, ordförande i Svenska X-35 Förbundet.

Volkswagen Stockholm som stolt partner till cupen ser verkligen fram emot att få toppa årets Volkswagen X-35 Cup med ett Världsmästerskap, det är verkligen fantastiskt.

– När det väl gäller är Volkswagen alltid bäst, jag är övertygad om att vårt unga Volkswagen Sailing Team kommer att vara minst lika bra, säger Tobias Rückert chef för Volkswagen Stockholm.

År 2005 introducerades X-35 One Design, klassen hade en explosiv start som mest har startfältet bestått av över 50 båtar. Båten är designad av seglare för seglare. Förutom racer på högsta nivå är X-35 en välfungerande och sportig familjebåt med 8 kojer och de flesta bekvämligheter. Det effektiva segelplanet utan stora och tunga genuor gör dessutom båten mycket lätthanterlig.

Info: www.whyshore.com

Buster Super Magnum är en förädlad och förlängd version av företagets största modell. Resultatet är en snabb, lyckad och mångsidig båt.

Buster Magnum har i sin senaste version några år på nacken. Den senaste uppdateringen kom för tre år sedan, men nu är det dags för ytterligare en uppdatering: Buster Super Magnum.

Med 20 cm längre skrov, lägre tyngdpunkt, inga steglister och ett nytt material i durken har den här modellen förbättrats på många sätt. I grunden är det en vanlig Buster Magnum med förstärkt akterspegel, men de många detaljförbättringarna ger tillsammans ett stort plus. (Buster Magnum i den ordinarie versionen finns kvar.)

Buster har tagit sportbåtskonceptet ungefär så långt man kan komma utan att bli extrem med Super Magnum. 6,9 m skrov har blivit 7,1 m med vassare V-botten och Super Magnum har mer prestandakänsla än sin föregångare. Aluminium känns helt rätt för båtar av den här typen. På köpet får båtägaren en lättskött och tålig båt som klarar av en smäll mot en brygga och lite omild behandling om den ska köras på trailer.

Körintrycken från Buster Super Magnum är entydiga: det här är en gediget byggd båt med ännu mer körglädje än tidigare. Den är inte lika rå och stentuff som till exempel svenska Anytec i samma storleksklass, men för många användningsområden är Buster Super Magnum ett smart val.

Båten känns gedigen och tyst, vilket främst förklaras med den nya durken i kombination med avsaknaden av steglister. Båten går stadigt (lägre tyngdpunkt än förra versionen) och tryggt i sjön, även vid höga hastigheter. Vindrutan ger bra skydd främst för föraren och passagerarna. Även i baksoffan är vindbruset acceptabelt.

Vid normal båtkörning uppför sig Super Magnum exemplariskt med en 300 hk på akterspegeln. Den reagerar snabbt på gaspådrag och vid 30 knop är varvtalet så lågt att motorljudet inte på något sätt är störande. Vi körde med en Yamaha 300 hk fyrtaktsmotor, som är en erkänt tyst maskin.

Att helt skala bort steglisterna har både för- och nackdelar. I det här fallet överväger de positiva egenskaperna till stora delar, men båten kan lägga sig kraftigt i tvära girar även om den inte tappar fästet i sjön och den klyver inte sjön lika vasst som med steglister. Vid normal körning är detta inget problem utan de här egenskaperna visar sig först när man provocerar båten väldigt hårt.

Vi har kört åtskilliga timmar med redaktionens egen Buster Magnum med 225 hk motor. Förarplatsen var bra redan i den förra modellen, men här har Fiskars (som tillverkar Buster) fått till en ännu bättre lösning. Sittplatserna är lägre än tidigare men stolstativen är desamma som tidigare och sätena är nya med en ny aluminiumstomme och bättre stöd i sidorna. Instrumentbrädan är föredömligt enkel med plats för en stor plotter förarens mittlinje och alla reglage inom lagom avstånd.

Kapellet är ungefär samma som på Buster Magnum, det vill säga ett tvådelat körkapell där den aktre delen kan fällas ner för sig. Det är en bra lösning som ger skydd mot regn och samtidigt är kapellet tillräckligt stort för att man ska kunna röra sig obehindrat ombord.

En av Buster Magnums styrkor är att båten är en bra kompromiss. Den är inte vassast i sjön, men den har plats för åtta personer och en inredning som passar en aktiv båtfamilj. Det är enkelt att stuva undan prylar och lika enkelt att tvätta av båten efter en fisketur.

Förstärkningen av akterspegeln beror på att båten skulle få högre prestanda. Effektökningen är också förklaringen till de borttagna steglisterna och att båten ligger djupare i vattnet.

Maxgränsen är nu 300 hk utombordsmotor, vilket ger en toppfart på drygt 50 knop. Skillnaden mot en vanlig Buster Magnum med Yamaha 225 hk (Båtlivs redaktionsbåt) är cirka fem knop på toppfarten, men det är stor skillnad på accet främst i mellanregistret och Super Magnum klarar utan vidare att marscha runt 30 knop – oavsett väder och belastning. Bränsleförbrukningen ligger då på cirka 100 liter i timmen.
Lars-Åke Redéen

Fakta Buster Super Magnum
Personer: 7
Längd: 7,10 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 100 kg
Bränsletank: 250 liter
Motor: 225–300 hk
Pris: 630 400 kr (Yamaha F225 FETX)
664 900 kr (Yamaha F300 BETX)
Info: www.buster.fi

Kommentarer

Carl Bieneck 07:46:49 2013-03-27

Hej,

Jag förmodar att ni uppgivit fel bränsleförbrukning vid marschfart… 100l/h borde snarare vara 30-35l/h.

/ Carl

Lars-Åke Redéen 08:40:51 2013-03-28

Du har rätt. 30-35 liter per timme vid 35 knop är en riktig siffra.
Vi beklagar.

Nuvarande slussar i Göta älv-Vänerstråket, som togs i drift 1916, beräknas vara uttjänta till 2030 trots löpande underhåll. Ett historiskt beslut behöver fattas. Ska Vänersjöfarten utvecklas eller läggas ned?

Frågan blir belyst av en utredning som Trafikverket har genomfört tillsammans med Region Värmland, Västra Götalandsregionen, Sjöfartverket och Göteborgs Stad. Utredningen presenterades vid en pressträff i Trollhättan på tisdagen.

– Vår utredning visar att det går att utveckla Vänersjöfarten. Det vore önskvärt med ett besked både för att näringslivet ska veta vad som gäller inför framtiden och för att planerings- och byggprocessen är väldigt lång, säger Trafikverkets regionchef Håkan Wennerström.

Utredningens huvudpunkter är:
• Nuvarande slussar, som togs i drift 1916, beräknas vara uttjänta till 2030 trots löpande underhåll.
• Utvecklad Vänersjöfart är positiv för näringsliv, människa och miljö.
• Samhällsekonomisk lönsamhet uppnås genom konkurrenskraftiga inre vattenvägar.
• Det krävs ökade godsmängder för att motivera investering i nya slussar.

– Det finns industrier som är helt beroende av sjöfarten, Ökade godsmängder kan skapas genom en bransch i samverkan och effektiva transportkedjor, säger Tomas Riste, regionstyrelsens ordförande i Värmland.

Handelssjöfarten i stråket har en tusenårig tradition och det finns flera områden av nationell betydelse, bland andra Göteborgs hamn och farlederna till Göteborg, Hamnbanan, Nordlänken, E45 och väg 44 samt friluftsliv med kanalbåtar och fritidsbåtar.

Enligt EU:s Vitbok bör de inre vattenvägarna användas i större utsträckning, 30 procent av vägtransporter på mer än 30 mil bör flyttas över till järnvägs- eller sjötransporter. Utredningen pekar på att ökade godsmängder kan skapas genom en bransch i samverkan, effektiva hamnar och terminaler samt effektiva transportkedjor där sjöfarten är en naturlig del.

– Som ansvarig för regionens näringslivsarbete ser jag stora fördelar med Vänersjöfarten, både för jobben och miljön. Ökad andel godsvolym på inre vattenvägar, utvecklad turism i kombination med mer miljövänliga fartyg och bränslen är viktiga delar av regionens arbete för hållbar utveckling, säger Birgitta Losman, ordförande i regionutvecklingsnämnden Västra Götaland.

Utredningen bildar underlag inför Trafikverkets åtgärdsplanering 2014-2025 och ett eventuellt beslut om att investera i nya slussar i Trollhätte kanal före 2030. Kostnaden för att bygga nya slussar för handelssjöfarten till och från Vänern bedöms bli cirka tre miljarder kronor.

Utredningen behandlar bland annat
• framtida godsvolymer i stråket,
• alternativ och konsekvenser med och utan slussar,
• trafikstyrning längs älven och utveckling av datoriserat stöd (hanteras i ett särskilt projekt – GOTRIS),
• samhällsekonomisk analys av nya slussar,
• samordning med andra frågor längs Göta älv.

En populärversion av utredningen finns på Trafikverkets hemsida:

www.trafikverket.se/Gotaalv-Vanerstraket

Utredningen är en så kallad ”trafikslagsövergripande stråkstudie” av Göta älv och Vänerstråket. Slutrapporten publiceras i mars.

Team SCA välkomnar nu den andra gruppen kandidater till teamets träningsbas, Puerto Calero på Lanzarote. Sju nya kandidater ska träna och testas för en eventuell plats i SCA:s kvinnliga seglingsteam som satsar mot Volvo Ocean Race 2014-2015.

För en vecka sedan lämnade de sju i grupp 1 Lanzarote och nu kommer alltså sju nya kandidater. De är Sally Barkow, USA, Robin Hilton, Kanada, Sophie Ciszek, Australien, Jessica Sweeney, Australien, Alicia Ageno, Spanien, Karin Berg, Sverige, och Justine Metraux, Schweiz.

Gruppen kommer att tränas och testas av Team SCA:s fem coacher, Magnus Olsson, Brad Jackson, Joca Signorini, Casey Smith och Martin Strömberg. Och hittills är de fem mycket imponerade över den höga kvalitén och breda kompetensen som tjejerna i grupp 1 visade.

– Vi hade en fantastisk segling från England till Lanzarote. Och den kunskap och attityd som de visade var oerhört imponerande. Ur ett lagperspektiv så fungerar vår struktur, människorna och vår strategi mycket bra, även om vi precis startat vår långa resa, säger Joca Signorini.

Efter två dagar av medicinska och fysiska tester, samt en introduktion av teamets träningsbåt, väntar nu några dagars dygnetrunt-segling för kandidaterna.

Gruppen kommer att lämna Lanzarote i slutet av februari.

Bilden:
Besättningskandidaterna på bilden från vänster till höger är: Sophie Ciszek, Jessica Jessica, Robin Hilton, Sally Barkow, Karin Berg, Alicia Ageno och Justine Metraux. Foto: James Mitchell.