nyhetstest

Volvo, Audi, Peugeot, Opel, Fiat Group, Renault, Mazda, Porsche, Suzuki och Volkswagen är bara några av utställarna som nu är i full färd med att planera sina montrar inför Stockholm Lifestyle Motor Show. Arrangemanget pågår samtidigt som den återkommande MC-Mässan och båda evenemangen ingår i samma biljett. En rundringning i hopp om att få lite förhandstips om vad som kommer att bjudas på i både bil- och aktivitetsväg ger i stort samma bild.

– Stockholm Lifestyle Motor Show har ett mycket intressant koncept som passar oss bra, säger Volvo Personvagnars presschef Bo Larsen. Bilen idag är inte längre enbart ett transportmedel, utan lika mycket en image och livsstil, något mässan fångar upp.

– Mässan ger oss en unik möjlighet att möta våra kunder på hemmaplan, anser Irene Bernald, informationschef för Audi Sverige. Vi väljer självklart att lyfta fram quattro och passar givetvis på att slå ett slag för Audi Stockholm!

Även Mazda Motor Sveriges presschef Per Lidström framhåller kärnvärdena som bilföretaget delar med mässan:

– Image och design är lika viktigt som funktion, prestanda, säkerhet och körglädje, säger han.

Den nya bilmässan i Stockholm visar sig vara varmt välkommen, trots utmanande tider i branschen.

– Visst är det tufft för alla, säger Karin Karlsson på Renault Nordic. Samtidigt ökar det bara betydelsen av att ge full gas istället för att bromsa!

Ord som alla bilimportörer verkar ha lätt att hålla med om.

– Det är jätteroligt att det anordnas en nybilsmässa i Stockholm igen, säger Annicka Troedsson, presschef för Opel. Ett perfekt tillfälle för oss att lägga Sverigepremiären av nya Mokka på!

Torbjörn Lundgren, presschef för Fiat Group, har fyra personbilsmärken under sitt paraply. Och han lovar att ta med dem samtliga till Stockholm Lifestyle Motor Show.

– Självklart! Det ger oss ett otroligt spännande tillfälle att möta en bred publik, säger han. Därför tar vi med oss Fiat, Lancia, Alfa Romeo och Jeep!

Maria Lantz, presschef hos Peugeot, är av samma uppfattning:

– Allt sedan Stockholms Bilsalong lades på is har det varit lite av ett vakuum i huvudstaden. Men visst finns det gott om bilintresserat folk, så Stockholm Lifestyle Motor Show fyller definitivt ett behov för alla parter!

Waxholmsbolaget har deltagit i undersökningen Varumärkesbarometern i tidningen Metro med mycket goda resultat. Över 71 procent av de svarande kände till bolagets varumärke och inom vilken bransch bolaget verkar. Av dessa lämnade tre fjärdedelar ett positivt omdöme om Waxholmsbolaget. Vanligast var omdömet “God service”.

I år var det första gången som Waxholmsbolaget deltog i den årliga undersökningen Varumärkesbarometern. Undersökningen publicerades i Stockholmstidningen Metro i oktober och totalt svarade 1394 personer. Av dem kände hela 993 personer igen Waxholmsbolagets logga och förknippade bolaget med rätt bransch. Båttrafik, färjetrafik och transport till sjöss var några av de svar majoriteten av undersökningens deltagare angav i samband med Waxholmsbolagets logga.

En klar majoritet av de svarande som uppgav att de kände till Waxholmsbolaget lämnade också positiva omdömen om bolaget. Av de fördefinierade alternativen var det vanligast att man angav “God service” följt av “Prisvärd”, “Hög kvalité” och “Bra sortiment”. Nära 75 procent av de 993 personer som kände till Waxholmsbolaget valde något av dessa alternativ.

– Vi är väldigt nöjda med de positiva omdömen som undersökningen visar att våra resenärer ger oss. Det är en indikation på att vårt kontinuerliga arbete med att erbjuda attraktiv och prisvärd kollektivtrafik i skärgården fungerar, säger Jan Ulinder, tillförordnad trafikchef på Waxholmsbolaget.

Vanligast är att man använder Waxholmsbolagets tjänster “Ibland”. Det alternativet har nästan 57 procent av de svarande angett. Totalt har 85 procent av de som känner igen Waxholmsbolagets varumärke svarat att de använder bolagets tjänster i någon utsträckning, eller kan tänka sig att göra det.

Störst var kännedomen om bolaget bland kvinnor mellan 25-35 år med en inkomst på mindre än 200 000 kronor. De flesta som känner till Waxholmsbolaget bor i Stockholms innerstad och i de södra kranskommunerna. Undersökningen är genomförd av företaget Svenska Marknadsundersökningar AB.

Den europeiska sportfiskeorganisationen EAA har gjort en film om vattenkraftens enorma skadeverkningar på fiskbestånd och biologisk mångfald i europeiska floder.

För den som känner för livet under vattenytan är det inte lätt att uthärda anblicken av högar av dödade ålar eller vandrande laxar som förgäves hoppar in i vandringshinder. Det är dock att rekommendera att se filmen även om det är obehagligt, om inte annat för att samla argument för att kunna bemöta vattenkraftslobbyns mantra ”miljövänlig grön förnyelsebar energi”.

Filmen som ligger ute på Youtube tar bland annat upp avsaknaden av fungerande fiskvandringsvägar, destruktiv korttidsreglering, vattenkraftens utsläpp av växthusgaser och höjda vattentemperaturer i europeiska floder. Mycket av filmen fokuserar på tyska vattendrag och framförallt på hur den utrotningshotade ålen dödas i turbinerna under deras försök att utvandra till Sargassohavet. Men exemplen kunde tyvärr lika gärna vara hämtade enbart från svenska vattenkraftverk.

Sportfiskarna ingår som en av medlemsorganisationerna i EAA, The European Anglers Alliance och har genom EAA bland annat arbetat för östersjölaxen gentemot EU-parlamentet.

Se filmen här:


Har du undrat hur du skulle se ut i en äkta sjömanstatuering? Nu har du chansen att prova. Med mobilappen Tatuera dig med Sjöhistoriska kan du testa, utan nålar. Och utan stålar. Den 13 december öppnade tatueringsutställningen Tro, hopp och kärlek men appen finns i App Store redan nu. Den är gratis och museet har fri entré.

Torsdagen 13 december öppnade Sjöhistoriska museets Tro, hopp och kärlek, en utställning om sjömanstatueringar. Utställningen tar avstamp i Sjöhistoriska museets samling med sjömanstatueringar, en samling på drygt 170 tatueringsförlagor från 1920- och 1930-talen.

– Förlagorna är det centrala men vi vill vidga resonemanget. De klassiska sjömanstatueringarna har fått nytt liv eftersom många av de som tatuerar sig idag väljer Old School-motiv. Hur valde sjömännen sina motiv på 20-talet och vad lägger man för mening i samma motiv idag – vem vill pryda sin kropp med ett ankare, en ros eller en svala? säger Johan Gustafsson, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.

Med mobilappen Tatuera dig med Sjöhistoriska får du tillgång till ett urval av dessa förlagor, och kan se hur du skulle se ut med dem tatuerade på din egen hud. Du får också lära dig mer om vad motiven kan ha haft för betydelse för sjömännen och vad de kan stå för idag.

– Tanken är att man ska kunna testa de här vackra förlagorna på ett säkert sätt. Du ska inte behöva tatuera dig på riktigt för att skrämma slag på dina föräldrar, säger Anders P Näsberg, varumärkesredaktör för Sjöhistoriska museets webb.

Mobilappen Tatuera dig med Sjöhistoriska är framtagen tillsammans med Sweco Position AB och finns att ladda ned från App Store, gratis. En version till Androidtelefoner kommer i början av 2013.

Norska Nordkapp Boats AS presenterar en ny sportig familjebåt för säsongen 2013. För designen svarar Espen Thorup, som även står bakom den nya familjen med Fliperbåtar. Avant 550 är dock bara den första i raden av nya modeller från Nordkapp Boats.

Konceptet för den nya Nordkapp Avant 550 är en ”bowrider”, men båten har en del nya idéer jämfört med andra bowriders som finns på marknaden. Framför allt på däck- och skrovsidan.

Norkapp, som bygger sina båtar i Polen, har som filosofi att deras båtar ska vara praktisk att använda och sportig i sina linjer. Det gäller inte minst nya Avant 550, som ersätter den tidigare modellen Nordkapp Avant 500. Den nya modellen har dock bland annat fått högre fribord och en ökad totallängd.

Kapellet sägs vara enkelt att sätta upp och det ger bra skydd till hela förarplatsen. Kapellet har även stora rutor för att ge passagerarna bättre sikt.

Båten har även fått ny vindruta och en helt ny instrumentbräda med en kartplotter i förarens synfält rakt föröver. Gott om stuvutrymmen för sin storlek och enklare ombordstigning än tidigare modeller är andra förbättringar.

Skrovet är samma som på en annan modell från Nordkapp, nämligen Enduro 550 som lanserades i början av 2012. Båten är anpassad för motorer på 75–130 hk.

Tekniska specifikationer
Längd: 5,53 m
Bredd: 2,20 m
Vikt utan motor: 600 kg
Motor: 75–130 hk
Djupgående: 0,80 m
Bensintank: 90 liter
CE-klass: C
Info: www.nordkappboats.no

Trots att båtäsongen är över och julen snart är här så finns det båtvarv som håller full fart. CR Yachts på Orust har fulla orderböcker och håller på att anställa fler båtbyggare för att hinna med, enligt en artikel i tidningen Bohusläningen.

Orderstocken hos CR Yachts sträcker sig, enligt företagets vd och ägare Charles Rutgersson, fram till 2014. Det påminner om situationen för en del år sedan när alla Orustvarven hade väldigt lång framförhållning.

Idag är läget ett annat för majoriteten av båttillverkarna, som i de flesta fall har dragit ner tillverkningen kraftigt. Ett undantag är Nord West & Najad som idag är det största båtvarvet på Orust med ny- och begagnatförsäljning och 130 anställda.

Mer om CR Yachts: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1870675-fulla-orderbocker-hos-cr-yachts

Kommentarer

Undrare 21:56:00 2012-12-14

CR composite gick i konkurs förra veckan!
Samma ägare?
Hur hänger det ihop?

Glenn 13:45:03 2012-12-17

Charlie är en trevlig mytoman.

Eva 17:25:18 2013-07-23

Trägen vinner det finns SVENSK AVUNDSJUKA det ska gudarna veta.

Har du undrat hur du skulle se ut i en äkta sjömanstatuering? Nu har du chansen att prova. Med mobilappen Tatuera dig med Sjöhistoriska kan du testa, utan nålar. Och utan stålar. Den 13 december öppnar tatueringsutställningen Tro, hopp och kärlek men appen finns i App Store redan nu. Den är gratis och museet har fri entré. Lär dig mer om sjömanstatueringar!

Torsdagen 13 december öppnade Sjöhistoriska museets Tro, hopp och kärlek, en utställning om sjömanstatueringar. Utställningen tar avstamp i Sjöhistoriska museets samling med sjömanstatueringar, en samling på drygt 170 tatueringsförlagor från 1920- och 1930-talen.

– Förlagorna är det centrala men vi vill vidga resonemanget. De klassiska sjömanstatueringarna har fått nytt liv eftersom många av de som tatuerar sig idag väljer Old School-motiv. Hur valde sjömännen sina motiv på 20-talet och vad lägger man för mening i samma motiv idag – vem vill pryda sin kropp med ett ankare, en ros eller en svala? säger Johan Gustafsson, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.

Med mobilappen Tatuera dig med Sjöhistoriska får du tillgång till ett urval av dessa förlagor, och kan se hur du skulle se ut med dem tatuerade på din egen hud. Du får också lära dig mer om vad motiven kan ha haft för betydelse för sjömännen och vad de kan stå för idag.

– Tanken är att man ska kunna testa de här vackra förlagorna på ett säkert sätt. Du ska inte behöva tatuera dig på riktigt för att skrämma slag på dina föräldrar, säger Anders P Näsberg, varumärkesredaktör för Sjöhistoriska museets webb.

Mobilappen Tatuera dig med Sjöhistoriska är framtagen tillsammans med Sweco Position AB och finns att ladda ned från App Store, gratis. En version till Androidtelefoner kommer i början av 2013.

Team Victorys Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri gör sig kommande helg redo för Emirates-Dubai Duty Free and Skydive Dubai Dubai Grands Prix, som körs 13-15 december. Deras förhoppning är att ta hem mästerskapet på sin hemmabana vid Dubai International Marine Sports Club samtidigt som Dubai firar att de har arrangerat Class 1 World Championship i 21 år.

Segrar i Qatar, Gabon och Italien gör att den fyrfaldige mästaren Al Zafeen och hans kollega, den tvåfaldige mästaren Al Marri, har ett försprång på 21 poäng före sina rivaler från Förenade Arab Emiraten, Team Abu Dhabi, i toppen av poängligan. De har 95 poäng samtidigt som de ser ut att kunna vinna en tolfte titel för sitt Dubaibaserade Victory Team.

För att säkra titeln måste duon vinna båda racen men klarar sig med att Rashed Al Tayer och Majed Al Mansoori kommer på andra plats.

Därmed kommer troligen stallorder att gälla för att säkra titeln. Detta trots att Al Tayer och Mansoori är i högform och njuter av teamets bästa säsong hittills.

Tio båtar finns på startlinjen på vattnen vid Mina Seyahi och på insidan av Palm Jumeirah.

En av de förare som gör come back vid tävlingarna är Nya Zeeländaren Peter “muddy” McGrath, som senast tävlade i Class 1 år 2009. Han har nyligen vunnit titeln i mästerskapet Supercat World i USA och kommer tillsammans med sin australiske kollega Darren Nicholson i ett skrov från Victory med Victory V12:or.

Norges Björge “bj” Jacobsen leder en andra utmaning från vårt västra grannland, Subseapilot Racing. Den andra norska båten körs av Yngve Bratland. Det är ett skrov från Outerlimits som debuterade för Fendi Racing 2011 och är försett med Mercury V8:or.

Här är tidplanen och poängställningen inför tävlingarna:
First Practice takes place on Thursday from 11.30-13.00hrs (local) with official qualifying in the Edox Pole Position at 15.00hrs. A second practice session on Friday morning at 10.00hrs is followed by Race 1, the Emirates-Dubai Duty Free Dubai Grand Prix – 11 laps / 54.78Nm at 15.30hrs, with a final practice session on Saturday morning at 10.00hrs and Race 2, the Skydive Dubai Dubai Grand Prix – 14 laps / 68.37Nm at 15.30hrs.

WORLD CHAMPIONSHIP – after round 3
1. 3 Victory Team – 95pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 74pts 3. 96 Spirit of Qatar – 53pts 4. 95 Spirit of Qatar – 45pts 5. 10 LFF10 – 38pts 6. 91 Zabo-Isiklar – 22pts 7. 74 Spirit of Gabon-Poliform -9pts 8. 23 FA.RO ACCIAI – 7pts 9. 90 Welmax – 5pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after round 1
1= 96 Spirit of Qatar – 32pts 1= 3 Victory – 32pts 3. 5 Team Abu Dhabi – 30pts 4. 95 Spirit of Qatar – 9pts 5. 10 LFF10 – 7pts 6= 91 Zabo-Isiklar – 0pts 6= 74 Spirit of Gabon-Poliform – 0pts 6= 23 FA.RO. ACCIAI – 0pts 6= Welmax – 0pts

EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 3
1. 3 Victory Team – 55pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 36pts 3. 96 Spirit of Qatar – 35pts 4. 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 90 Welmax – 16pts 6. 9 Welmax – 12pts 7. 10 LFF10 – 9 pts 8. 74 Spirit of Gabon-Poliform – 5pts 9. 91 Zabo-Isiklar – 4pts 10. 23 FA.RO. ACCIAI – 3pts

Ett sovjetiskt bombplan, ett örlogsfartyg, en minlinje, 20 fartygsvrak – och tusentals behållare med kemiska stridsmedel från andra världskriget. Det är några av de nya fynden som Sjöfartsverket gjort på Östersjöns botten.

Sjöfartsverkets kartläggning av kemiska stridsmedel i Östersjön, sydost om Gotland, har gett resultat. Av de cirka 39 000 misstänkta objekt som identifierats kan upp till 10 000 vara dumpad ammunition och innehålla senapsgas eller andra kemiska stridsmedel.

Kartläggningen är en del av projektet Chemsea som är ett EU-finansierat samarbete mellan Sverige, Finland, Polen, Tyskland och Lettland. Sjöfartsverkets del i projektet är att kartlägga och lokalisera de kemiska vapen som de allierade dumpade i Östersjön efter andra världskrigets slut. Sjömätningsfartyget Balticas sonarutrustning har dragits ovanför havsbotten och påvisat att det finns tydliga dumpningsstråk som går genom hela det 1700 kvadratkilometer stora dumpningsområdet mellan Gotland, Lettland och Polen.

– Vi har hittat sönderrostade senapsgasbomber men även en minlinje och 20 hittills okända vrak. En stor del av de objekt som vi har identifierat är för stora för att vara senapsgasbomber och vi tror att det rör sig om skal från minor som fyllts upp med senapsgas. De är större än originalbomberna och innehåller därmed mer senapsgas, säger Kent Lögdberg, sjömätningsledare på Sjöfartsverket.

Dumpningsaktioner utfördes vid ett flertal tillfällen i slutet av 1940-talet och de kemiska vapnen på havsbotten har under årtiondenas gång rostat och börjat läcka. Nu ska det utredas i vilken mån det här kan förorena miljön och rubba Östersjöns ekosystem.

– Det är ingen som riktigt vet hur farligt det är men så länge föremålen ligger orörda på havets botten är riskerna relativt små för omgivningen, säger Ulf Olsson, chef för Sjöfartsverkets sjömätning.

Chemsea-projektet kommer att fortsätta till 2014 och först därefter kan länderna runt Östersjön besluta om vad som ska hända med de kemiska stridsmedlen.

– Sjöfartsverket kommer i nuläget inte att plocka upp det vi hittar. Projektets syfte är att kartlägga och ta reda på hur farligt det är för Östersjön och den marina miljön, säger Ulf Olsson.

Försvarsmakten har informerats om den upptäckta minlinjen och ska nu ta ställning till om minorna utgör någon fara. Sjöfartsverket har även hittat ett örlogsfartyg från tidigt 1900-tal och ett sovjetiskt bombplan från andra världskriget. Planet är av modellen Douglas A20 och byggdes i USA, men en tredjedel av de amerikanska planen köptes och användes av Sovjet. Planen användes av det sovjetiska flygvapnet och av den sovjetiska flottan som bland annat torpedbombare.

– Vi har kontaktat experter i Sverige, Finland och Ryssland för att ta reda på vilket plan det rör sig om och vad som egentligen hände, säger Kent Lögdberg.

Fakta om Chemsea
I Chemsea-projektet, som är ett samarbete mellan fem Östersjöstater – Finland, Polen, Lettland, Tyskland och Sverige – ska kemiska stridsmedel lokaliseras och spridningsrisken analyseras. Chemsea är ett av de tre aktuella flaggskeppen i EU:s program Baltic Sea Region.

Totalbudgeten är 4,5 miljoner euro. Projektets syfte är att undersöka om det finns sänkta vapen i områden där man vet att sådana kan förekomma men som ännu inte är utforskade, bland annat i Gotlandsdjupet och i förmodade övriga inofficiella dumpningsområden som till exempel Gdanskdjupet.

Thomas Grahn och hans vänner skulle segla till Florida, men hade inte en susning om hur man gjorde. Så de tog kontakt med experten Sven Yrvind – som åkte med. På Båtmässan i Göteborg i februari berättar de båda seglarna om resan.

2007 hade den då 20-årige Hunnebostrandskillen Thomas Grahn seglat som längst till Danmark när han och några kompisar bestämde sig för att dra iväg till Florida med en Albin Vega, byggd 1973. De ringde långfärdsseglingarnas nestor Sven Yrvind för att få några matnyttiga tips. Men sedan hoppade en kompis av, och sedan ännu en. Thomas Grahn såg sin dröm spricka när Yrvind, då 68 och i dag 73, erbjöd sig att hänga med.

– Det kändes så klart superbra. Bättre hjälp och mentor kan man inte få. Jag har aldrig reflekterat över ålderskillnaden, säger Grahn.

Den på förhand något omaka duon kom iväg i september 2007. Trots att Sven Yrvind helst seglar ensam så är han mycket nöjd med både resan och sällskapet.

– Men det var ju en massa grejer att lösa. Vädret, sönderslitna segel, byråkrater och en halvt pensionerad motor som fungerade 20 procent av tiden. Men trägen vinner och vi var vänner hela tiden. Vi pratar fortfarande flera gånger i veckan, säger han.

Thomas Grahn, som i dag jobbar som ortopedingenjör i Lund, är av samma åsikt.

– Det var fantastiskt trevligt. Vi simmade med delfiner och jag fick prata filosofi med en person som levt ett helt liv. Han är verkligen inspirerande. Hans mentorskap gick ut på att jag skulle göra allt själv, så han utsåg mig till kapten innan vi åkte.

Den 1 december 2007 nådde de slutmålet. Sven Yrvind tog flyget hem medan Thomas Grahn vistades i Karibien några månader innan han seglade hem – ensam.

– Jag ville bevisa för mig själv att jag klarade det. Och det gjorde jag.

Både Thomas Grahn och Sven Yrvind kommer att föreläsa på Båtmässan i Göteborg. Dels tillsammans, dels var och en för sig.

Fakta om Sven Yrvind
• Sven (Ragnar) Yrvind, tidigare Lundin, född 22 april 1939 i Göteborg och uppväxt på Brännö.
• Han är en svensk författare, småbåtsbyggare och ensamseglare.
• Han var bland annat den förste svensk som ensam rundade Kap Horn och har tilldelats Royal Cruising Clubs medalj för gott sjömanskap.
• Har skrivit den självbiografiska boken Bris om hur han byggde och seglade med sina båtar Bris I-VI.

Väldigt många båtägare har valt att installera en spårsändare på sin båt. Men den här tekniken fungerar lika bra på många andra podukter som drar till sig tjuvar. Vid ett inbrott i november 2012 hos företaget Lättviktsmotor i Norrtälje stals en Honda fyrhjuling samt ett flertal andra maskiner såsom snöslungor, högtryckstvättar, gräsklippare, röjsågar mm. Stölden var väl planerad och genomfördes snabbt.

Det tjuvarna inte visste var att det fanns spårsändare med GPS ifrån redknows placerade på det stulna godset vilket ledde till att polisen kunde samordna en insats mot platsen där stöldgodset förvarades. Tjuvgodset hade gömts undan i containers för vidare transport med lastbil. Det visade sig vara en välorganiserad liga som hade sitt boende alldeles intill vilket ledde till att polisen även kunde gripa 11 personer i samband med tillslaget.

Utöver det stulna godset från Lättviktsmotor återfanns dessutom ytterligare gods. Bland annat tolv lastbilsdäck med fälgar till ett värde av ca 100 000 kr, tre kompressorer till ett värde av ca 210 000 kr samt en mängd annat stöldgods. Det stulna godset som återfanns kommer ifrån olika delar av Sverige. Det totala värdet uppgick till över 1 Mkr.

– Beslutet att placera GPS-larm i maskiner som vi lagerhåller har betalat sig. Blir vi av med maskiner drabbas verksamheten ekonomiskt och dessutom drabbas våra kunder som kan bli utan leverans. Vi uppmuntrar alla våra kunder att montera spårsändare i sina maskiner det är en billig stöldförsäkring, säger ansvariga på Lättviktsmotor.

Polisen i Norrtälje påpekar att utan ett spårande GPS-larm hade företaget inte återfått det stulna godset och inte heller fått reda på var tjuvgömman fanns.

– Fallet visar att spårsändare är en mycket effektiv metod mot brottslighet och hjälper folk att få tillbaka sin egendom, säger Annika Schyler, skadechef på If företagsförsäkringar som försäkrar stora delar av det stulna godset.

Detta är troligen det största gripandet av så här många personer samtidigt i Sverige, med hjälp av ett spårande larm.

Under november sattes två nya svenska rekord: en ganska småvuxen art och en rejält storvuxen. Sportfiskarna gratulerar nu de båda rekordhållarna till den officiella titeln ”innehavare av svenskt sportfiskerekord”.

Den 3 november var Sportfiskarnas tidigare storfiskregistrerare Håkan Brugård, Uppsala, ute på fisketur utanför Väddö och lyckades kroka ett par exemplar av den lilla arten hornsimpa. En av fiskarna vägdes till 404 gram, vilket överträffar den tidigare rekordnoteringen i svenska vatten. Hornsimpan var 30 centimeter lång och fångades och vägdes i enlighet med gällande regler. Vågen kontrollerades vid laboratorium och fångsten godkändes som nytt svenskt rekord.

– Hornsimpan är lite speciell. Den bottenlevande fisken finns faktiskt i både sött och bräckt vatten, vilket inte alla känner till. Håkans fisk var ingen slumpfångst, utan fångades med pirk och räka efter en medveten satsning i ett område där han tidigare fått hornsimpor, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

Om Hornsimpan (Triglopsis quadricornis)
Arten lever både i sött och bräckt vatten. Den finns i några få sjöar och längs Ostkusten, ända upp till Norrbotten. Fisken är ganska småväxt och trivs bäst bottennära på ganska stora djup.

Karp
Karprekordet slås med täta mellanrum. Fiskarna kommer från samma vatten Tegelbruksdammarna i skånska Lomma. Den här gången är det dessutom den nuvarande rekordhållaren Niclas Nilsson från Södra Sandby som putsat sitt eget rekord.

– Trots att karpen för många mest är känd som en värmeälskande fisk har flera av landets idoga karpmetare stora framgångar långt in på höstkanten och även tidigt på våren, informerar Nicka Hellenberg från Sportfiskarna.

Sent på hösten, närmare bestämt den 25 november, var det när Niclas metade med boilie och krokade en gigantisk karp. Karpen visade sig vara en känd fisk, som tidigare varit rekord, men nu ätit upp sig ytterligare. Vikten fastställdes till 24 430 gram och längden till 98 cm. Fisken var 93 cm i omkrets.

Efter kontroll av såväl våg som fångstuppgifter kunde karpen godkännas till nytt svenskt rekord.
Båda rekordinnehavarna gratuleras av Sportfiskarna.
Om karpen (Cyprinus carpio)

Karpen är en av våra största sötvattensfiskar och en mycket uppskattad sportfisk i de svenska vatten där den planterats in.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 27 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Haddock 600 är ett filtersystem för miljöanpassat båtupptag. Systemet är framtaget och utvecklat av IFAB under flera år. Filtersystemet är enkelt i sitt utförande och bygger på en väl beprövad reningsteknik där högaktivt kol används som slutfilter. Haddock 600 Metalsorb doseras direkt i pumpgropen och säkerställer att tungmetaller avskiljs effektivt.

De första två filterstegen avskiljer partiklar och mindre mängder olja.

Konstruktionen är helt och hållet i plast och matas med en tryckluftsdriven pump. Detta ger en driftsäker produkt utan elektriska komponenter. Haddock 600 är konstruerad för att verka under lång tid i en krävande marin miljö. Utrustningen är monterad på en robust plastpall och kan enkelt flyttas vid behov. IFAB erbjuder en miljövänlig lösning, som bland beskrivs i Båtliv nr 6-12 i ett reportage från Pukaviks Båtklubb (bilden).

IFAB är generalagent för ett flertal världsledande tillverkare i Europa, USA och Japan. Tillsammans med dessa utvecklar företaget ständigt nya produkter för att tillgodose kundernas ökande behov. IFAB är en betydande leverantör med mångåriga relationer till bil-, läkemedels-, dryckes-, kemi och järn- och stålindustrin.

Info: http://www.ifab.se/

Läkemedel som passerar reningsverken och släpps ut i vattnet kan förstöra fiskarnas förmåga att skydda sig mot gifter. Dessutom finns det risk att olika läkemedel samverkar i vattnet på ett negativt sätt. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Reningsverken är en ständig källa till att läkemedel hamnar i våra vatten. Över hundra olika läkemedelsämnen har påvisats i vatten runt om i världen.

Dagens reningsverk inte tillräckligt effektiva
Läkemedel utsöndras främst i urinen. Många läkemedel stoppas inte i reningsverken utan hamnar i våra vattendrag där de kan skada fiskarnas förmåga att skydda sig mot främmande ämnen.

– I våra undersökningar såg vi att flera läkemedel förändrade, och i de flesta fall försämrade, avgiftningsfunktionen hos fiskarna, säger Britt Wassmur vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Studien visade också att fiskarna inte har samma förmåga som människor att öka bildandet av avgiftningsproteiner när de utsätts för läkemedelsrester.

Behöver bedöma risken med blandningar
Alla läkemedel som introduceras på marknaden måste enligt lag riskbedömas med avseende på deras giftighet för alger, vattenloppa och fisk.

– Men i den riskbedömning undersöks bara ett ämne ett i taget och ingen hänsyn tas till att djuren utsätts för komplexa blandningar, som ju är det troliga scenariot i miljön, säger Britt Wassmur.

Läkemedel samverkar negativt
Hon anser att läkemedel också borde riskbedömas efter hur de samverkar och påverkar avgiftningsförmågan hos fiskar och andra vattenlevande djur.

– Från sjukvården finns många exempel på att olika läkemedel kan ”krocka” med varandra och ge allvarliga läkemedelsinteraktioner när de används tillsammans. Dessa ”krockar” beror ofta på att flera läkemedel bryts ner av samma proteiner i levern, och förmågan för kroppen att göra sig av med dessa främmande ämnen blir otillräcklig, säger Britt Wassmur.

Viktigt studera följder av läkemedelsblandning
Det finns sedan tidigare rapporter om skadliga effekter hos fisk som utsätts för läkemedel, framförallt östrogen från p-piller. Just hormoner ger effekter även vid mycket låga doser.

– Men vi tror att många andra läkemedel också kan skada fisk, speciellt när de utsätts för många olika kemikalier samtidigt och under lång tid. För att kunna förutspå vilka blandningseffekter som kan uppstå när fisk utsätts för kombinationer av läkemedel och andra kemikalier i miljön är det viktigt att ha grundläggande kunskap kring avgiftningsproteinernas funktion.

Avhandlingens titel: Detoxification mechanisms in fish –regulation and function of biotransformation in fish exposed to pharmaceuticals and other pollutants

Avhandlingen kan laddas ned på http://hdl.handle.net/2077/30452

Maretron DSM150 är en 3.5″ högupplöst färgskärm som klarar direkt solljus och som gör det lätt att visa NMEA 2000®-instrument, navigation och fartygsdata. DSM150 är användarvänlig med 16 anpassningsbara favoritskärmar. Förutom att visa och övervaka data som navigation, motordata, tankdata, batteri, landström, nivåvakt m.fl. kan DSM150 även sätta och visa larm på all data samt styra elförbrukare.

– Maretron introducerade en 5.7″ NMEA 2000 multidisplay redan 2007 som har varit mycket framgångsrik. Nu med lanseringen av DSM150 erbjuds samma funktioner i en mindre förpackning till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Christer Ullskog, försäljningschef på Marinplus AB.

– Även om Maretron har kompletta övervakningssystem är det många som bara vill ha en smidig display för att till exempel visa motordata och tank vid sidan av sin vanliga plotter Här är DSM150 den perfekta lösningen.

Upp till 16 favoritskärmar kan visas. Pris 4 990 kr.

Info: www.marinplus.se

Teamet hade en tuff grundomgång i Malaysia och missade tyvärr möjligheten att kvalificera sig till kvartsfinal. Därmed fick de inte med sig några viktiga poäng i sammanställningen och tappade till nionde plats.

Under de första två dagarna i Malaysia var det många tighta matcher, men teamet hade lite oflyt och fick bara ett par vinster med sig. Den tredje dagen blev Johnie magsjuk, vilket gjorde det riktigt svårt för honom att kunna fokusera till 100% i det varma vädret med temperaturer över 30 grader.

Teamet hade då svårt att få till starterna och hamnade efter redan från början i alla matcherna.

– Under starten skall många snabba beslut fattas och det gäller att hela tiden positionera båten rätt i förhållande till motsståndaren. När man inte mår riktigt bra är det lätt att man handlar nån sekund sent, eller positionerar båten några centimeter fel, vilket kan avgöra hela matchen, säger teamets taktiker Johan Barne.

Teamet tar nu nya tag för att komma starkare tillbaka till nästa års säsong.

Slutresultat World Match Racing Tour 2012:
01. Ian Williams, Team GAC Pindar
02. Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team
03. Phil Robertson, WAKA Racing Team
04. Keith Swinton, Black Swan Racing
05. Peter Gilmour, YANMAR Racing
06. Pierre-Antoine Morvan, Vannes Agglo Sailing Team
07. Taylor Canfield, USone
08. Laurie Jury, Kiwi Match Sailing
09. Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team
10. William Tiller, Full Metal Jacket Racing

Motorbåten med den lite märkliga beteckningen K-24 lanserades i maj 2012. Båten, som tillverkas i Finland, föddes ur drömmar och passion för båtlivet. Den erfarna båtägaren Carl Krause ville ha en elegant båt från vilken allt överflödigt skalats bort. Under årens lopp tog båten form och Krauses planer konkretiserades till båtdesigner Kamu Stråhlmans ritningar. Resultatet blev en stilren 24-fots DC-båt, där varje detalj har utformats professionellt utan avkall på kvalitet.

Motoralternativen inkluderar MerCruiser 260 hk bensinmotor eller 265 hk diesel och Volvo Penta 220 hk diesel D3.

K-24 båtarna är handtillverkade i finska Karislojo. Båtarnas höga kvalitet garanteras av yrkeskunniga båtbyggare. K-24 är en glasfiberbyggd båt i vilken man använt mycket teak samt ljus ek i förkabinen. Öppna ytor och rymlighet var Krauses utgångspunkter vid planering av K-24 båten. En snygg båt utan oväsentligheter.

Genom designen strävade Krause till att underlätta användning och finna praktiska lösningar. Samtidigt som han förenklade föddes också distinkta och innovativa lösningar till de olika detaljerna i båten.

Enkel design – njutbart båtliv
Krauses tanke om nöjesbåtar är enkel – njutning. I K-24 motorbåtens utformning ses användarvänlighet och de klara linjerna är iögonenfallande.

Det är lätt att röra sig på ett öppet och ett genomgående jämnt walk around däck.

Däckets sidor är breda och trapporna har planerats så att man snabbt och lätt skall kunna röra sig vid båthantering.

I förarkabinen finns alla navigeringsinstrument tillgängliga på en beröringsskärm. Man har planerat en öppen utsikt från förarkabinen. En speciell funktion är kapellet som är snyggt ingömt ovanför vindrutan. Vid regn kan man lätt dra ut kapellet med hjälp av längsmed gående skenor.

I K-24 båten finns det gott om stuvningsutrymmen. På däck finns det totalt 6 luckor; en på fördäck och fem på akterdäck.

Under sitsarna i förarkabinen finns det också gott om stuvningsutrymmen. Som extra utrustning kan man få en kyllåda och en spis under den ena sitsen. Dessutom finns det utrymme för båtshake, åror eller paddel under däckstrapporna.

K-24 båten är planerad för bekvämt båtliv. Goda stuvningsutrymmen och den rymliga kabinen möjliggör bekväma övernattningar.

Kabinen består av två bäddar och förvaringsutrymmen. På babord sida finns en koj och nattduksbord. På styrbord sida finns, förutom en koj, också ett utrymme som vid behov kan användas som toalett. Också under kojplatserna finns stuvningsutrymmen.

K-24-båten kommer att ställas ut på Helsingfors Båtmässa 8-17.2013. Båtliv arrangerar en resa till mässan (se separat annons på hemsidan och i Båtliv nr 6-12).

Info: www.k24boats.com

Tekniska specifikationer
Längd: 7,66 m
Bredd: 2,48 m
Djupgång: 0,80 m
Motor: 220-260 hk
Vikt: 2 100 kg
Hastighet: 43 kn (260 hk bensin, MerCruiser 5.0 MPI)
Bränsle: 270 liter
CE klass: C
Kojer 2
Material: Glasfiber
Motoralternativ: MerCruiser TDI 3.0 265 och Volvo Penta D3/220 DPS

Kommentarer

Göran T. 20:05:28 2012-12-12

Är inte skrovet en Coronet avgjutning?

Som en del av en intensiv sponsorkampanj väljer Volvo Personbilar Sverige nu att kliva in som ny sponsor för Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Seglingstävlingen har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. Volvo Car Group, som är en aktiv sponsor inom segling genom världens mest krävande tävlingar Volvo Ocean Race, har även tidigare varit partner till evenemanget på Marstrand och väljer nu att återigen satsa på tävlingen.

– Volvo Personbilar Sverige är just nu mycket aktiva inom olika sponsorskap i Sverige och Match Cup Sweden är ett fantastiskt evenemang på vår hemmamarknad som vi vill vara en del av. Det är inte bara en av höjdpunkterna på västkusten utan också den största internationella seglingstävlingen i Sverige och därför ser vi det som en bra möjlighet för Volvo Personbilar att synas och träffa både gamla och nya kunder, säger försäljningsdirektör Kristian Elvefors.

Jan Torstenson är VD på Brandspot, arrangören bakom Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och han menar att Volvos satsning visar hur mycket intresse som finns för evenemanget.

– Att satsa på segling är något som ligger i tiden och svenska seglare har nått flera stora internationella framgångar och det är samtidigt en sport som idag är enkel att följa tack vare teknikutvecklingen med kameror på båtar och TV-produktion. På Marstrand kommer det till sommaren finnas unika möjligheter för publiken att följa en spännande sport och för en sponsor som Volvo Personbilar att nå ut med sina produkter, säger Jan Torstenson.

Stena Match Cup Sweden 2012 var en stor succé och slog nya sportsliga och publika rekord. Totalt 115 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan följde svensken Björn Hansen med besättning till seger i tävlingen.

Ungdomsstyrelsen beviljar 28,4 miljoner kronor till verksamheter som drivs av Romska Ungdomsförbundet, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, HIV Sverige och 50 andra projekt.

− Det är roligt att så många organisationer har sökt projektbidrag. Det är en rad spännande verksamheter vi säger ja till. Ett projekt handlar om ungas HIV-engagemang och ett annat ska undersöka hur medlemmar i Samarbetsorganet för etniska organisationer (SIOS) upplever rasism och diskriminering. Det tredje jag vill nämna är Judiska församlingen i Stockholm som driver ett projekt kring jämställdhet och hbtq-frågor, säger Per Nilsson, Ungdomsstyrelsens generaldirektör.

Tre av projekten:
– Judiska församlingen i Stockholm får 180 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag för jämställdhet bland nationella minoriteter. Projekt utifrån judiska utgångspunkter för ökad tillhörighet oavsett kön eller sexuell läggning. Församlingen ska samverka med Pridefestivalen, Svenska kyrkan, RFSL och Expo.

– HIV-Sverige får 150 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag till barn- och ungdomsorganisationer. Pengarna ska gå till projekt för att undersöka behovet av en egen plattform för unga som lever med HIV.

– Samarbetsorgan för etniska organisationer (SIOS) får 579 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag mot rasism och liknande former av intolerans. Pengarna ska gå till projekt för att fånga upp medlemmarnas upplevelser av rasism och diskriminering.

Under 2012 har organisationen tagit beslut om projektbidrag vid två tillfällen. De aktuella besluten ingår i den andra beslutsomgången. Ungdomsstyrelsens totala anslag för åtta bidragsformer är 66, 2 Mkr. Den här gången sökte 170 organisationer projektbidrag.

För mer information om bidragen http://www.ungdomsstyrelsen.se

Waxholmsbolagets vintertidtabell börjar gälla idag måndag 10 december. Det mesta liknar föregående års tabell men några ändringar sker inför vintertrafikens start.

Vintertidtabellen gäller hela vintern och fram till och med 18 april 2013. Vissa turer, som pendelbåten mellan Stockholm och Vaxholm, fortsätter under december men slutar gå från och med början av januari.

Bryggan Gatan på Runmarö har renoverats under hösten men öppnas åter för trafik i samband med vintertidtabellen. Om du ska till Nämdö finns det i vinter en nyinsatt kvällstur från Stavsnäs på onsdagar. Onsdagmorgnar finns också nya turer på sträckan Dalarö-Ornö.

Vid isläggning finns en särskild version av tabell 13 som gäller sträckan Stockholm-Husarö. Detta beror på att den snabbåt som trafikerar sträckan inte kan gå i is. Byte till istabell annonseras i god tid på båtar och på waxholmsbolaget.se. Vid osäkerhet har vår trafikupplysning alltid aktuella uppgifter.

Detta gäller även trafiken på tabell 28, 30 och 31 i norra skärgården, som vanligtvis trafikeras av mindre fartyg. Om det blir en hård isvinter kommer det större isgående fartyget Gällnö, som vanligtvis trafikerar mellersta skärgården, att gå på sträckan Furusund-Gräskö-Söderöra (tabell 28) vid veckosluten. Mellan Norröra och Söderöra ansluter svävare i dessa fall till båten.

Funderar du på att installera sugtömning från din båttoalett? Eller representerar du en hamn som ska installera en sugtömningsanläggning? Observera då att den standard som gäller för sådan utrustning är EN ISO 8099:2000.

Pressmeddelande:

I och med det kommande förbudet att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i vattnet har frågan aktualiserats om vilken standard som gäller för sådan utrustning, såväl på båtar som i sugtömningsanläggningar i hamnar. Det råder missuppfattningar om detta hos både användare och tillbehörsfirmor. Transportstyrelsen vill därför förtydliga vilken standard som ska användas.

Europastandarden EN ISO 8099:2000 gäller som svensk standard för system för tömning av toalettavfall från fritidsbåtar. Den specificerar krav på design, konstruktion och installation av system för uppsamling av toalettavfall för båtar upp till 24 meter. Den gamla standarden (ISO 4567) är upphävd. En av anledningarna till att ISO 8099:2000 kom till var att man inte skulle behöva använda sig av adapter mellan båt och sugmunstycke för att reducera utsläppen vid sugning och rengöring av adapter.

Tyvärr finns de ISO 8099:2000-reglerade utrustningarna varken på bild eller till försäljning hos majoriteten av tillbehörsbutikerna. Det gör det mycket svårt för båtägarna att installera rätt lösning för att kunna lämna båttoalettens avfall i land genom sugtömning. Tillbehörsbutikerna säljer praktiskt taget bara förskruvningar enligt den gamla standarden och de flesta är okunniga om den nya standarden. De senaste åren har det även förekommit ett stort antal falskmärkta däckförskruvningar på marknaden, med tillhörande adapter som följer den gamla standarden ISO 4567.

Viktigt att ny standard används
Befintliga mottagningsanläggningar för sugtömningen har i många fall felaktiga munstycken som inte passar ihop med båtens gör att adapter måste användas. Av Sveriges sugtömningsstationer har cirka 80 procent ett koniskt sugmunstycke enligt ISO 4567. Idag, med den nya standarden, ska ett cylindriskt sugmunstycke som sätts i däckförskruvningen användas, ingen adapter behövs.

– Vi ser det som mycket viktigt att den nya standarden används, eftersom felaktiga och inte kompatibla delar leder till läckage och olägenheter, för både användare och miljö, säger Lina Petersson, handläggare fritidsbåtar och miljö på Transportstyrelsen.

Läs mer om förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar.

Fakta
EG-direktiv om förebyggande av utsläpp och installationer som underlättar transporten av avfall till land
I EG-direktiv 94/25/EG, det så kallade fritidsbåtsdirektivet, (kompletterades 2003 (2003/44/EG)) anges som väsentligt säkerhetskrav i avsnitt 5:

“Fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara konstruerade på så sätt att oavsiktliga utsläpp av förorenande ämnen förhindras. Fritidsbåtar som är utrustade med toalett skall ha antingen

1.sanitetstank, eller
2.anordningar som gör att en sanitetstank kan installeras.
Båtar med fast installerad spillvattentank skall utrustas med en standardiserad utsläppsanslutning som gör det möjligt att koppla ihop mottagningsanordningarnas rör med båtens utsläppsrör.

Därutöver skall varje öppning i skrovet avsedd för toalettavfall vara försedd med en ventil som kan säkras i stängt läge.”

Båtar – System för uppsamling av toalettavfall (ISO 8099:2000)
Small craft – Toilet waste retention systems (ISO 8099:2000)

Sammanfattning av standarden ISO 8099:2000.

I standard ISO 8099:2000 återges sedvanliga principer för funktion, åtkomlighet och underhål. Bland annat finns krav på vilka temperaturer, ämnen och produkter systemet ska tåla och att det ska vara lukttätt. Vidare får systemet inte läcka ut gas eller toalettavfall genom toaletten vid krängning och stampning.

Tanken ska gå att rengöra. Alla tankar ska ha anordning som möjliggör att avgöra när de är fyllda till ¾ av full volym. Tank som är placerad så att det är möjligt att inspektera den utan att någon del av båtstrukturen behöver avlägsnas kan alternativt vara utförd så det är möjligt att se när tanken är fylld till ¾ av full volym. Tanken ska ha ventilation till fria luften som är funktionsduglig upp till 20° krängning med tanken fylld till 90 %.

Ventilationsledningens tvärsnittsarea ska uppfylla vissa krav beroende på tankstorleken. Klenare ledning kan godtas om tanken har en automatisk ventil som släpper in luft så att sugtömningen inte ger upphov till skadligt undertryck. Ventilationsledningen ska tåla ett undertryck av 50 kPa (5 m vattenpelare). Tanken ska tåla ett undertryck av 20 kPa. Hela systemet ska tåla ett övertryck av 20 kPa.

Ledningar mellan toalett och tank och mellan tank och utsläppsöppning ska vara korta och ha slät insida samt en innerdiameter som uppfyller toalettillverkarens föreskrifter, eller annars vara minst 38 mm. Eventuell bordgenomföring för utsläpp genom bottnen ska uppfylla kraven för bordgenomföringar och kunna förseglas i stängt läge.

Utformningen av tömningsbeslaget på däck ska följa givna specifikationer och ska vara märkt med en symbol. Standarden anger vilka uppgifter som ska finnas i ägarens instruktionsbok rörande båten.

Kommentarer

Sneseglaren 15:48:17 2012-12-10

Onödigt frampressat beslut. Varje gång Käppalaverket svämmar över motsvarar det väl alla småbåtars samlade utsläpp i hundra år! Sätt blöjor på fisken också!

Stefan Eriksson 20:39:33 2012-12-10

Det kommer att bli mer toapapper och bajs på öarna i skärgården, folk kommer att använda toan mindre istället för att installera och använda sugtömning. Många vill inte använda torrdassen som finns i en del naturhamnar-tycker att det är äckligt och gör det i skogen intill hamnen.
Det är bättre att uppmana båtfolket att tömma toan på mest lämpliga ställen dvs utomskärs eller större fjärdar och inte strax innan hemmahamnen etc som ofta ligger i känsligare miljö.

Vilse 03:01:07 2013-03-17

Jag har nu (mars) lagt märke till att de tre stora handlarna har den nya standarden, men de saknar information. Varken Båtmiljö.se eller Transportstyrelsen har kunna visa mig hur munstycket ser ut. Har nu vänt mig till fabrikanerna för förhoppningsvis få ett vettigt svar.

Vid en ceremoni vid Norrköpings Hamn onsdagen 5 december överlämnade Lars O Grönstedt, Senior Adviser, Nord Stream, en gåva på drygt 400 000 kr till Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet. Gåvan lämnas från Nord Stream och dess huvudleverantör Saipem som under några år lagt ut sammanlagt 240 mil gasrörledning i två parallella rör på Östersjöns botten från Ryssland till Tyskland.

Norrköpings Hamn har fungerat som bas för Saipems hela Östersjöverksamhet under denna insats.

– Det svenska Sjöräddningssällskapet bygger helt på frivilliga insatser. Den har enorm betydelse för alla de människor som bor och rör sig vid kusten och de stora sjöarna. Det är en verksamhet som skapar trygghet och räddar liv till sjöss. Vi är stolta att kunna bidra ekonomiskt till en så respektingivande verksamhet, framhöll Lars O Grönstedt, Nord Stream.

– Vi är mycket tacksamma för denna gåva som möjliggör för oss att ytterligare utbilda och komplettera utrustning vid våra stationer i Östersjön, framhöll Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets stationer på Gotland skulle vid krissituationer kunnat ingripa och skydda människor i nöd under projektet.

Många svenska företag och produkter har bidragit till den stora framgången med Nord Stream. Utöver betydande logistik, underhåll och serviceinsatser från företag i hamnarna Norrköping, Karlskrona och Slite kan nämnas att rören täcks av skyddande material från LKAB och att svenska mätfartyg från Marin Mätteknik (MMT) har kartlagt botten in i minsta detalj utmed den drygt 122 mil långa vägen.

Bildtext:
Fr. v. Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet, och Lars O Grönstedt, Senior Adviser, Nord Stream.

Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer, har beslutat att k-märka fartygen Siljan och Dellen med hemmahamn i Insjön i Dalarna respektive Moviken i Hälsingland. Genom k-märkningen vill museet uppmärksamma de historiskt intressanta fartygen som är värdefulla delar av det maritima kulturarvet. Sammanlagt är nu 115 fartyg i Sverige k-märkta.

– Historiska välbevarade fartyg har en stor betydelse för många maritima kulturmiljöer. Arbetet med att bevara och använda dem engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. Och ännu fler är de passagerare som kan få uppleva en resa ombord på de här flytande klenoderna, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.

Genom k-märkningen vill Sjöhistoriska museet verka för att värdefulla fartyg uppmärksammas, bevaras och brukas. Förhoppningen är att märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta vårt historiska arv. Fartygens ägare ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg eller som på annat sätt främjar kunskapen om sjöfartshistorien i svenska farvatten.

Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se

Fakta om båtarna

Ångvarpbåten Siljan k-märkt. Fakta:
Ångvarpbåt
Hemmahamn i Insjön
Byggd 1868, Stora Varvet, Stockholm
Material: Järn
Längd: 21.99 m, Bredd: 4.66 m, Volym: 56 brt

Siljan byggdes vid Stora Varvet i Stockholm 1868 på beställning av Stora Kopparbergs Bergslag AB. Skrovet fraktades på Strömsholms kanal till Smedjebacken och sedan vidare till Tunsta där det nitades samman. Fartyget hade ursprungligen en encylindrig ångmaskin på 16 hk och ett ångvarpspel. 1904 byttes maskinen och den compoundmaskin på 110 hk som fortfarande sitter i fartyget installerades. Siljan anpassades för att också användas i passagerartrafik.1966 köptes fartyget av nuvarande ägare som fortsatte med timmerbogsering till 1972. Idag används Siljan bland annat som representationsfartyg och bevaras med tydliga kulturhistoriska ambitioner.

Dellen – Sveriges äldsta k-märkta fartyg. Fakta:
Passagerarfartyg och bogserbåt.
Hemmahamn: Moviken i Norrdellen
Byggd 1861, Lindbergs varv, Stockholm
Material: Järn
Längd: 18.20 m, Bredd: 3.53 m, Djup: 1.93 m, Volym: 31 brt .

Dellen byggdes år 1861 vid Lindbergs varv, i Stockholm. Beställare var “Hudiksvall Steam Sawing Mill Company Limited of London”, på svenska Hudiksvalls Ångaktiebolag, i folkmun kallat för Engelska bolaget. Ångmaskinen var på 20 hkr. I aktern fanns en salong, och i fören fanns utrymmet för besättningen. Båten transporterades på järnvägsvagnar till Forsa, där den sjösattes. 1868 överförs fartyget till det nybildade Hudiksvalls Trävaruaktiebolag sedan Engelska Bolaget avvecklat sin verksamhet. Ångbåten Dellen blir kvar i Dellensjöarna med hemmahamn i Forsa. Hon användes främst för persontrafik men också varutransporter. Oscar II reste med fartyget under sin kröningsresa 1873. Dellen motoriseras 1952 och har byggts om ett flertal gånger för att anpassas till olika verksamheter och industriepoker. Under 1970-taler användes fartyget för beställningstrafik med upp till 50 passagerare. Från 2004 har fartyget successivt renoverats.

Thani Al Qamzi och team Abu Dhabi från UAE blev vinnare vid helgens båtracingtävling F1 GP of Sharjah. Al Qamzi tog snabbt ledningen och höll den hela vägen in över mållinjen.

Team Swedens förare Jonas Andersson och Erik Stark körde säsongens sista F1-tävling i Sharjah. Jonas startade som nummer två på startlinjen efter Sami Selio från Finland.

Erik Stark startplacering blev efter kvalificeringen som nummer nio.

Jonas Andersson från Frövi har fått flyt under senare delen av säsongen och körde in på en fjärde plats efter hårda strider med bland annat Sami Selio, Sami slutade på en femte plats.

Sveriges Rookie i F1, Erik Stark från Täby, körde in på en 16:e plats efter att tyvärr fått bryta vid varv 19 av 34. Erik låg på en tionde plats vid händelsen.

F1 GP of Sharjah:
1. Thani Al Qamzi, UAE
2. Terry Rinker, USA
3. Francesco Cantando, ITA
4. Jonas Andersson, SWE
16. Erik Stark, SWE
F1 2012 Seriepoäng totalt:
1. Alex Carella, Qat 79p
2. Phillippe Chiappe, FRA 62p
3. Thani Al Qamzi, UAE 60p
4. Sami Selio, FIN 60p
5. Ahmed Al Hameli, UAE 50p
6. Francesco Cantando, ITA 38p
7. Jonas Andersson, SWE 26p

Årets vinnare i Eurofin Trophy är Jesper Fors från Örebro.

Team Sweden’s F4 förare, Jesper Forss från Örebro, tog en andra plats efter huvudkonkurrenten Matthew Palfreyman från England. Därmed säkrade Jesper totalsegern i supporterserien Eurofin Trophy F4s. Engelsmannen körde bra och vann båda heaten men

Jesper körde säkert och kom in på båda andra platserna.

F4s 2012 Seriepoäng totalt:
1. Jesper Forss, SWE 205p
2. Matthew Palfreyman, GBR 200p
3. Tobias Munthe-Kaas, NOR 114p

Nu ska det bli enklare att ha koll på vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 600 000 kronor i bidrag till länsstyrelsernas gemensamma projektet ”Nationella fiskeregler” som leds av länsstyrelsen i Jönköpings län. Pengarna ska bland annat gå till att utveckla en hemsida.

Den nya hemsidan blir gemensam för landets alla länsstyrelser. Via ett så kallat ”tittskåp” ska besökaren via kartor kunna zooma sig in och ut på kustvatten, Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland, som ingår i projektet. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.

– Projektet kommer att göra det både roligare och enklare att fiska samtidigt som fiskbestånden kan skyddas på ett bättre sätt , säger Håkan Carlstrand, utredareenheten för biologisk mångfald på HaV.

Fritidsfisket är en populär sysselsättning och viktig nyttjare av fiskbestånden. Undersökningar som Statistiska Centralbyrån, SCB, gjort visar att över en miljon svenskar fritidsfiskar varje år. Enligt en rapport från Fiskeriverket från 2009 så fiskar sju av tio barn och ungdomar i åldern 10 – 15 år.

Det stora intresset innebär att fritidsfisket behöver regleras för att skapa goda fiskbestånd och ett bra fiske nu och i framtiden. Ungefär hälften av fritidsfiskets fångster görs i havet och hälften i landets sjöar och vattendrag. Eftersom större delen av Sveriges befolkning bor nära kusterna eller någon av de fem stora sjöarna är fisket här särskilt viktigt. Det är också inom dessa områden som Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att besluta om bestämmelser för fisket..

Sedan lång tid tillbaka har det i Sverige funnits rättigheter för allmänheten att fritidsfiska utan något särskilt tillstånd utmed kusterna och i Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland. Samtidigt så har de som fiskar skyldighet att först ta reda på vilka regler som gäller. Men reglerna är ofta lokalt anpassade och de ändras efterhand vilket ställer höga krav på fritidsfiskare att hålla sig uppdaterade.

Målet med projektet ”Nationella fiskeregler” är att göra det enklare för allmänheten att följa reglerna, öka förståelsen och få fler att följa bestämmelserna..

– I dag upprätthålls mycket av fisketillsynen och informationen om reglerna genom det omfattande informationsarbete som länsstyrelserna gör, ofta med stöd av ideella organisationer. Nationella fiskeregler kommer att bli ett bra stöd för fisketillsynen, säger Stig Thörnqvist, utredare på enheten för tillsynsutveckling.

– Att vi nu kan tillhandahålla digital geografisk information och därmed möjligheter att göra översiktskartor på det här viset hjälper oss att fullgöra vårt uppdrag att reglera fisket till skydd för både fiskbestånden och fisket.

Länsstyrelsen ansvarar för drift och support av den planerade hemsidan och HaV står för uppdateringar av nya regler på fiskets område. Pengarna tas från HaV:s anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. Pengarna ska även användas till att ta fram en informationsfolder om reglerna för fritidsfisket.