nyhetstest

OZ Marine AB har bytt namn till GreenStar Marine AB. Namnbytet är en del av företagets strategiska plan för att omprofilera sig och nå ut till en global marknad.

I samband med namnbytet lanserades en ny hemsida på www.greenstarmarine.se och sortimentet kompletteras även med ett flertal nya produkter inom eldrift och ny batteriteknologi.

– Efter över tio års utveckling och över 250 sålda motorsystem så tar vi äntligen steget fullt ut och lanserar GreenStar Marine. Tekniken i de nya systemen är i grunden den samma som tidigare men vi har jobbat kontinuerligt med vidareutveckling av befintliga och nya produkter för att nå den optimala användarvänligheten för våra kunder. Det nya sortimentet och vår nya produktdesign kommer att attrahera kunder världen över, både inom varvsindustrin och på eftermarknaden, säger Oscar Téen, vd på Green Star Marine AB.

Under det senaste två åren har företagets ingenjörer jobbat med att utveckla en elmotor med S-drev. GreenStar SD10 motsvarar en dieselmotor på 10 hk. Under 2013 planeras även fler lanseringar av S-drev som bygger på samma teknik fast med större motorkapacitet.

– Vi har koncentrerat oss på att bibehålla en hög verkningsgrad, minimalt underhåll och på att minska det hydrodynamiska motståndet. Vi har även utvecklat en adapterplatta som gör det möjligt att montera vårt S-drev i alla båtar på den globala eftermarknaden. Det har varit en lång resa, men slutresultatet blev fantastiskt, säger Stefan Larsson, utvecklingschef på GreenStar Marine AB.

Bildtext:
GreenStar SD10 S-drev från GreenStar Marine.

Kommentarer

Krister Eriksson 21:27:33 2013-09-29

Jag är intresserad av installation i en monark 806. Vad är det för mått på en passande.

Båtlivs redaktion 14:23:55 2013-09-30

Maila till företaget om den här typen av frågor.

Åk med Båtliv till en av Skandinaviens största båtmässor: Helsingfors internationella båtmässa (Vene 13 Båt)! Detta är Europas till ytan största båtmässa. Den som är intresserad av att köpa en finsk båt har ett bra tillfälle här eftersom alla finska båtmärken visar upp så gott som hela sin repertoar på mässan.

Det visas flera stora nyheter, bland annat Sunseeker 68 Predator, Princess 57, Azimut 50 Magellano, Riva 33 Aquariva Super och Delta 54.

På väg till Helsingfors bjuder vi på en timmes intressanta föredrag med frågestund. Med på resan har vi Christer Rexholt från Flipper Marin, som berättar om trender i båtbranschen och de nya Flipperbåtarna. Johan Karlsson från båtmäklaren Eriksson Marine på Pampas följer med och berättar hur begagnatmarknaden ser ut idag, vad som gäller för CE-regler med mera.

Dessutom finns Båtlivs Bengt Anderhagen med för att tala om ett ständigt aktuellt ämne: sjösäkerhet.

Vi åker med Viking Line.
Här är alla detaljer om resan:

Resa: Stockholm–Helsingfors t/r (Avgång kl. 16.30, ankomst Helsingfors (9/2) kl. 10.10. Återresa kl. 17.30, ankomst Stockholm (10/2) kl. 10.00).

Datum: 8–10 februari 2013

Boende: Del i dubbelhytt, Kategori B

Måltider: Viking Buffé på utresan kl. 19.30
Viking Buffé på hemresan kl. 18.00
Food Garden frukost bägge vägarna

Pris per person: 1 620 kr.

Boka så här:
Mer info om mässan: www.finnexpo.fi

Bokning:
Ring tel. 08-452 4020 och uppge koden ”BÅTLIV”.

Det går även att E-posta: team8@vikingline.com

Sista datum för bokning är 2013-01-25.

Priset ovan är ett grundpris. Fråga Viking efter andra alternativ för bättre hytter eller enkelhytter.

Continental Yachts har skrivit kontrakt för att bygga en ny 26 meters Continental III från Wim van der Valk shipyard i Nederländerna. Båtmodellen är nya Continental III 26.00 RPH Aluminum/IPS – Flybridge. För motoriseringen står Volvo Penta med en trippelinstallation av IPS-1200, som ska ge en toppfart på 25 knop.

Det är företagets ryska representant i Sankt Petersburg, Triumph Yachts, som har tecknat ordern. Wim van der Valk är en av Nederländernas främsta yachtbyggare och företaget är känt för hög kvalitet i varje detalj. Bland kunderna finns internationella yachtköpare med stora plånböcker. Under senare år har Ryssland blivit en allt viktigare marknad för varvet.

Den nya Continental III 26.00 RPH Aluminum/IPS – Flybridge, som hittills endast finns som ritning, har utvecklats i nära samarbete med kunden. Designen har gjorts i nära samarbete med ett team från Guido de Groot design.

Continental III 26.00 RPH utrustas med Volvo Penta Triple IPS-1200 framdrivningssystem. Denna installation ger inte bara goda prestanda utan också egenskaper som låg ljudnivå, bättre räckvidd tack vare betydligt lägre bränsleförbrukning än motsvarande installationer och mer plats i båten eftersom bränsletankarna kan göras mindre.

Båten får även Seakeeper M26000 gyrostabiliseringssystem, mörkerseende kamera, ett integrerat system för att tvätta båten och ett FOHHN audiosystem.

Leveransen ska ske i augusti eller september 2013. Serien med Continental III finns I storlekar på 26, 28 och 30 meter.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer:
Längd: 26.00m (85ft 3.62in)
Bredd: 6.25m (20ft 6.06in )
Djupgående: 1.65m (5ft 4.96in)
Bränsletankar: 13000l | 3434 gal
Vattentankar: 2500l | 660 gal
Hålltankar: 1000l | 264 gal
Motorer: 3 x Volvo Penta IPS-1200 D13-900 (fart cirka 25 knop)
Info: www.wimvandervalk.com

Fredrik Lööf och Max Salminen fick inte SvD:s Bragdguld för sitt OS-guld i segling i London 2012. Men nu kommer en ny hans att premiera de fantastiska seglarna. Den 14 januari på Idrottsgalan avgörs det vem som får Jerringpriset och det går att rösta fram till sista dagen.

Åtta nominerade är kvar, av de ursprungliga 14, efter att första omgången som avgjordes innan jul.
Man kan även ringa och rösta på Fredrik och Max på 099-209 06 (kostar 3.60 kr).

Till Jerringprisets hemsida för att rösta:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=16930&artikel=5348084

Information om nomineringarna till Årets lag och Årets prestation:
http://idrottsgalan.com/priser/nomineringar/nominerade-2013

Rösta här:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=16930

Nu är alla datum fastställda för världens viktigaste båtmässor 2013. Först ut är båtmässan i London följd av världens största inomhusmässsa i tyska Düsseldorf i januari. I Norden är Båtmässan i Göteborg först, följd av Helsingfors, Stockholm och Oslo.

Båtliv har sammanställt samtliga datum och webbadresser till båtmässorna i en fil som du kan spara ner eller öppna här direkt på hemsidan. Filen finns i fliken “Reportage”.

Info:
https://www.batliv.se/files/Batmassor2013.pdf

Bilden är från Allt för Sjön i Stockholm 2012.

Inne i segelbåten är masten mest i vägen. Men designern Åsa Westin har skapat ett förvaringssystem där masten är stommen. Åsa skulle köpa båt och säljaren beskrev på ett målande sätt hur obehagligt det var att nudda den iskalla mastfoten iklädd endast bikini.

– Jag rös till av obehag när jag tittade på den genomgående aluminiummasten. Då föddes idén om en klädsel till den, berättar hon.

Eftersom Åsa är textildesigner kunde hon göra det mesta själv.

Under tiden som det första exemplaret syddes upp kom ännu en idé om att sätta på fickor på klädseln för att kunna förvara saker på masten. Därmed förvandlades masten till en förvaringspelare för småprylar ombord.

– Det skapar ordning och reda på småprylarna ombord. Mobilen, solglasögonen, nycklarna, säger Åsa.

Förvaringslösningen, som heter Masterpocket, är patentskyddad i Sverige. Patentansökan är inlämnad till EU och näst i tur står Hongkong. Åsa Westin siktar på att Masterpocket ska bli ett självklart båttillbehör, inte bara i Sverige.

– Jag vill att Masterpocket ska bli en världsprodukt, säger hon.

Flygaska mot utsläpp av fosfor och syresättning av havsbottnar är två initiativ som under 2012 fått stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Under året som gått har myndigheten beviljat anslag på ungefär 500 Mkr till arbeten runt om i landet som alla syftar till bättre havs- och vattenmiljö.


Många projekt fokuserar på problemet med övergödning i hav och sjöar. Projektet med flygaska går ut på att ta tillvara aska från biobränsleanläggningar för att blanda den i vattendrag i syfte att samla upp fosfor innan det rinner ut i havet. Metoden att syresätta havsbottnar är omdiskuterad. Den ger snabba resultat, men kostnad och effekt på längre sikt är inte fullständigt utredd.

Havs- och vattenmyndigheten har under det gångna året gett nästan elva miljoner till två projekt som ska mäta ljudnivån i Östersjön och i Västerhavet. Bullernivån i haven runt Sverige är idag ganska okänd, liksom dess konsekvenser för miljön. Buller i havet stör både fisk och däggdjur och kan leda till att naturliga instinkter för jakt, flykt och parningslek rubbas.

– Havs- och vattenmyndigheten har fått in flera hundra ansökningar om bidrag. Det är väldigt positivt att engagemanget bland universitet, länsstyrelser, kommuner och organisationer är så stort. Tyvärr har vi bara kunnat bevilja ett 50-tal av ansökningarna eftersom de sammanlagt kraftigt överstiger de bidragsmedel som funnits tillgängliga, säger Björn Sjöberg, chef för Åtgärdsavdelningen vid Havs- och vattenmyndigheten.

Förutom nya initiativ inom havs- och vattenmiljöarbetet, ger myndigheten stöd till ett systematiskt kalkningsarbete, restaurering av våtmarker och vattendrag, lokala vattenvårdsprojekt och fiskevård. Dessutom har bidrag utbetalats till arbetet med att genomföra en rad olika EU-direktiv.

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.

I samarbete med SSRS, Sjöräddningssällskapet, designar Ross nu Ekerös nya sjöräddningsstation. Uppdraget har givits till Ross efter noggranna förberedelser från SSRS där en partner sökts som skulle kunna förvalta den unika själ och historia Sjöräddningssällskapet har.

Vid senaste genomgång av hittills skapat material var beställarna helt mållösa och efter presentationen överlyckliga över sitt val av arkitekt. Arbetet fortsätter nu med att färdigställa skisserna. Avsikten är att i starten av 2013 presentera ett skarpt förslag till Ekerö kommun.

SSRS är en ideell organinsation och som sådan beroende av bidrag från företag och privata. Ross har därför valt att sponsorera stora delar av projekteringen genom starkt reducerade arvoden.

Allmänheten, företag och organisationer kommer så småningom även de att erbjudas att vara med. Intresserade kan dock redan nu anmäla sitt intresse via Ross Intresseanmälan, så förmedlar de den vidare till SSRS. Alla bidrag är välkomna, så var med och investera i framtidens moderna sjöräddning. De räddar liv, med garanti!

Ross Arkitektur & Design AB har sedan 1996 varit ledande med att erbjuda egen unik design för specialritade exklusiva villor där gränsen mellan konst och arkitektur suddats ut. Varje projekt har till fullo kommit till sin rätt genom intelligent byggkonstruktion, moderna sunda byggmaterial och en alltid närvarande nyfikenhet på nya lösningar. Ross unika design gör det omöjliga möjligt. Live in a Work of Art!

Info: www.ssrs.se

Det franska storvarvet Jeanneau står bakom en ny och spännande båt, som är en utmaning till systermärket Beneteau och finska Targa. Den polskbyggda Merry Fisher 855 Marlin är en riktig tuffing med gott om plats och praktiska lösningar för den som vill kunna bo i båten.

Jeanneau har ett omfattande program med kabinbåtar, förutom sina daycruisers och mer öppna båtar. Merry Fisher 855 Marlin är den senaste nyheten från Jeanneau. Båten hade världspremiär på Paris båtmässa i december.

Bakom det lite krångliga namnet Merry Fisher 855 Marlin döljer sig en båt som är både tuff och väldigt praktisk. Båten passar bra för både singel- och dubbelmontage, men en konstellation som verkligen är värd att rekommendera är två stycken 150 hk motorer, vilket ger en toppfart på cirka 35 knop och goda manövreringsegenskaper.

Akterdäcket är mycket flexibelt med en soffgrupp som går att anpassa för allt från fiske till middagsätande och solbadande. Utrymmet är större än vad det kan ge intryck av. I fören finns ett tufft litet fördäck, som också har god plats för solbadare eller den som vill sitta och fika när båten ligger för ankar.

Kabinen är välutrustad med kojer i fören och kojer midskepps i en kabin som är dold under durken på ungefär samma sätt som i Aquador 28 Cabin.

Tack vare de två norska importörerna finns Merry Fisher 855 Marlin även med vitt skrov, förutom det röda skrov som syns på bilderna här intill.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer
Längd: 8,25 m
Bredd: 2,97 m
Djupgående: 0,59 m
Vikt: 2 650 kg
Personer: 8
Motor: 250–300 hk

Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften, “på skoj”. När larmen går får våra frivilliga sjöräddare lämna både julmat och firande för att rycka ut. Ett uppdrag som kostar både tid och resurser – helt i onödan.

Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Gamla uttjänta nödraketer används som substitut för nyårsraketer. Under 2011 rapporterades totalt 34 fall med uppskjutna nödraketer som resulterade i sjöräddningsinsatser runt om i Sverige.

Hittills under 2012 har vi 23 rapporterade fall, och då har jul- och nyårsnatten inte ägt rum ännu. I samtliga fall talar mycket för att någon sköt upp en nödraket utan att det handlade om ett nödlarm. Förutom dessa 23 larm har Sjöräddningscentralen tagit emot ytterligare 57 samtal om nödraketer eller annat ljussken. Dessa samtal har man dock kunnat avfärda utan att skicka ut någon räddningsenhet.

– Vi tar alla larm på största allvar och våra frivilliga sjöräddare och räddningsenheter rycker ut på varenda ett. Det ingår i vårt uppdrag. Vi kan ju inte veta om det är ett busstreck eller någon som är i nöd på riktigt, säger Andreas Arvidsson, ansvarig för Maritima verksamheten på Sjöräddningssällskapet.

Att skjuta upp en nödraket utan att vara i nöd är olagligt

– Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs, säger Peter Hellberg, chef för Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral (JRCC).

Vid en sjöräddningsinsats larmar sjö- och flygräddningscentralen alltid ut minst två räddningsenheter och det kostar stora pengar varje gång. Dessutom innebär varje falsk nödraket att minst en frivillig sjöräddarbesättning ger sig ut på havet helt i onödan. Något som de gärna slipper, särskilt just på julafton!

Fotnot: Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader.

Foto: SSRS.

Sverige har fått sin första officiella sjöräddningshund. I slutet av november klarade schäfertiken Orka de högt ställda kraven under ett tufft slutprov i Stockholms skärgård.

– Orka är ett komplement som ska bidra till att öka den livräddande förmågan inom sjöräddningsorganisationen, säger Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör för Sjöfartsverket och direktör för sjö- och flygräddningen.

Schäfern Orka är sedan tidigare certifierad räddningshund, vilket innebär att hon är utbildad till att söka rätt på människor som till exempel begravts i rasmassor eller på annat sätt blivit instängda. Tillsammans med sin förare Anette Stierna har Orka under året specialtränats i att söka efter försvunna människor i skärgårds- och havsmiljö. Det är uppdrag som skiljer sig en del från det vanliga räddningssöket, där hunden får söka fritt. Sjöräddningssöket behöver istället utföras med hunden stående ombord på en båt eller tillsammans med föraren på en vattenskoter.

– Förutom att vindförhållandena kan vara riktigt besvärliga till sjöss måste hund och skeppare vara samspelta. Skepparen måste köra båten så att hunden får så bra förutsättningar att arbeta i vinden som möjligt, säger Noomi Eriksson.

Orkas utomordentliga luktsinne kompenserar med råge för de besvärliga förhållandena. Ett sökområde som i vanliga fall kan ta upp till två timmar för sjöräddningen att söka igenom kan med hund utbildad för uppgiften klaras av på 30 minuter. Båten kan gå i högre fart än när endast människor söker och hunden arbetar lika bra även när det råder nedsatt sikt, till exempel mörker eller dimma.

Att Orka är Sveriges första sjöräddningshund är resultatet av ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Brukshundklubben och Sjöräddningssällskapet. Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjöräddningen i Sverige och har varit kravställare. Svenska Brukshundklubben har ansvarat för utbildningen i samarbete med Sjöräddningssällskapet, där Orka och hennes förare nu ingår i besättningen på Dalarös sjöräddningsstation. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har stått för finansieringen av utbildningen.

Sjöfartsverkets målsättning är att det i framtiden ska finnas certifierade hundar för sjö- och flygräddningsinsatser på strategiskt valda platser i landet. Dessa platser väljs företrädesvis utifrån kravet på närhet till de platser där Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar är baserade, för att hundekipagen snabbt ska kunna förflyttas till insatsområden utanför det omedelbara närområdet.

Läs mer om Orka och den tuffa certifieringen till sjöräddningshund i senaste numret av Sjörapporten: http://www.sjofartsverket.se/Press/Sjorapporten/

Bilden:
Orka och hennes förare, Anette Stierna. Foto: Stefan Jerrevång.

Ännu fler ska segla, ännu mer! Båtmässan älskar segling och nu startar man ett långsiktigt samarbete med ett tiotal ledande svenska segelbåtsimportörer och båtbyggare. Målet och ambitionen är att visa seglingens alla fördelar. Redan på den kommande Båtmässan 2-10 februari 2013 märks ett ökat utbud och större fokus på segling.

Det nya samarbetet mellan Båtmässan, segelbåtsimportörer och båtbyggare är färskt. Den 8 januari sätter ”seglargruppen” sig ner för att dra upp riktlinjer angående hur man ska jobba för att öka seglingsintresset i Sverige.

– Jag är oerhört glad och nöjd över att vi kan jobba tillsammans året runt. Fler hjärnor och fler röster ger ett bättre genomslag. Och segling är värt att lyfta. Det är både en sport och en upplevelse, det är miljövänligt och på sjön får vi den exklusiva eftertraktade tystnaden som så många av oss söker, säger Bengt Wallin, ansvarig för Båtmässan.

Ett av de företag som ingår i det nya samarbetet är Lidköping Båtsnickeri som bland annat bygger segelbåtar av märket Swedestar Yachts.

– Vi vill presentera segling på ett silverfat och verka för att den kommande generationen ska få härliga seglarupplevelser. Båtmässan är ett perfekt tillfälle att visa upp sig på, säger Håkan Bengtsson, manager på Swedestar som har en båt nominerad till Årets båt som utses på Båtmässan.

– Ja, det är vår nya segelbåt Swedestar 415 som fått oerhört fina omdömen i tester och som premiärvisas inomhus på Båtmässan.

Även Anders Johansson på Bryggan i Västsom importerar den tyska segelbåten Hanse, ser fram mot att få jobba med att marknadsföra segling som företeelse.

– Hos en del finns en uppfattning att segelbåtar är trånga och opraktiska. Det kan inte bli mer fel. Dagens segelbåtar är rymliga och komfortabla med moderna hjälpmedel, inte som det var på 70-talet. Idag finns det självslående fockar, elektriska ankarspel och segel som är enkla att hissa vilket gör att en liten besättning lätt kan segla även större båtar. Vi vill visa praktiskt på Båtmässan hur dagens segelbåtar kan se ut och att man bor lika komfortabelt i en modern båt som i hemmet.

Båtmässans satsning på att lyfta segling innebär dels fler båtar på plats, dels olika scenprogram om och för seglare. Man bygger dessutom en ”seglingsbar” där man kan ta sig något att dricka och planera för kommande äventyr. Inspiration kan fås med råge från Stora Scen där temat är ”Förverkliga dina drömmar”. Även här ligger fokus på segling, exempelvis med tjejteamet från SCA i Volvo Ocean Race, den legendariske långfärdsseglaren Sven Yrvind, Tjörn Runt som fyller 50 år och att Stjärnbåten firar 100.

– Vi vill inspirera och visa upp seglingens enkelhet och många fördelar. För den som vill förverkliga sin dröm att komma ut på sjön är segelbåten ett perfekt alternativ, säger Bengt Wallin.

Bilder:
Swedstar 415 och Hanse 345.

Info: www.batmassan.se

Sjöhistoriska museet k-märker ytterligare nio fritidsbåtar. Det blev båtar både av trä och plast, med motor och segel som bedömts vara kulturhistoriskt värdefulla. Totalt finns nu 76 k-märkta fritidsbåtar runt om i landet.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt fritidsbåtar sedan 2009. Den här gången ges utmärkelsen till sex motorbåtar och tre segelbåtar. De flesta av dem har hemmahamnar i Stockholmstrakten men i år får Skåne sin första k-märkta fritidsbåt.

– Det är en intressant blandning av båtar som nu k-märkts. Den öppna trämotorbåten Clarenca från 1907 har vårdats av samma ägarfamilj i åttio år och så har vi Firally-båten Frall Ann, från 1965 som är helt i plast. Bland segelbåtarna finns Svenska kryssarklubbens smäckra lottbåtar Delfin II från 1927 och Sabina från 1937 med, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Båtägarna har gjort föredömliga insatser både när det gäller restaurering och dokumentation.

– Ägaren till femtiotalspärlan Elise har med ett imponerande arbete fått originalmotorn från 1952 i körbart skick, bland annat genom att spåra upp reservdelar i England. Och ägaren till Agnes II från 1918 har lagt ned mycket möda på historiska efterforskningar. De visar bland annat att en av båtens tidigare ägarfamiljer till och med skrivit en barnramsa kring båtnamnet, säger Fredrik Blomqvist.

K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin båt k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

Ifjol utvärderades projektet som blivit en ordinarie del av museets verksamhet och båtarnas ägare kan nu skaffa ett specialtillverkat emaljmärke som bevis på utmärkelsen.

– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har blivit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

För mer information om Sjöhistoriskas arbete med fritidsbåtar och fartyg se www.sjohistoriska.se.

Motorbåten Agnes II, byggd 1918 på Rosättra varv, Norrtälje.
Nuvarande ägare bosatt i Västerhaninge, Stockholms län
Till den första generationens fritidsbåtar hör Rosättrabygget Agnes II ritad av CG Pettersson från 1918. Genom åren har en del mindre förändringar och ombyggnationer gjorts – något som är väldokumenterat och därmed en del av båtens historia. Agnes II är i ett mycket gott skick och har tack vare sin nuvarande ägare en synnerligen väldokumenterad historia. Till exemplen hör berättelserna om ägarfamiljernas och båten – där å ena sidan den förste ägarens egenhändigt illustrerade motorinstruktion finns, å andra sidan en barnramsa om båten från tiden kring 1970.
Ägare: Linus Fast, Västerhaninge, Stockholms län.

Segelbåten Bonita, byggd 1964 i Nötesund på Orust.
Nuvarande ägare bosatt i Bålsta, Uppsala län
Vindöbåtarna från Nötesund är välkända och väl seglande båtar. De var populära inte bara i Sverige – utan exporterades bland annat till Tyskland. Havskryssaren Bonita (en Vindö 30:a) är både tidstypisk och välbevarad. Tack vare kunskap om ägarlängdkan båten kopplas till hemmavatten från Skellefteåtrakten i norr till Stockholms skärgård i söder. Ytterligare efterforskningar kan öka det kulturhistoriska värdet. Bonita är i gott skick – tack vare ett relevant underhåll. Till autenticiteten hör även att både rigg och motor är original från mitten av 1960-talet.
Ägare: Hans-Peter Boll, Bålsta, Uppsala län.

Motorbåten Clarenca, byggd 1907 på Liljeholmen i Stockholm
Nuvarande ägare bosatt i Rejmyre, Östergötlands län
Den öppna motorbåten Clarenca tillhör pionjärgenerationen fritidsbåtar. Båten byggdes redan 1907 på Liljeholmen i Stockholm och tillhör C G Petterssons första konstruktioner. Båten beställdes sannolikt åt en av Sveriges motorintresserade pionjärer – nämligen Clarence von Rosen. Sedan nuvarande ägarens föräldrar köpte båten tidigt på 1930-talet har den använts och underhållits på ett mycket omsorgsfullt sätt.
Ägare: Jan Hagström, Rejmyre, Östergötlands län.

Segelbåten Delfin II, byggd 1927 på Rosättra varv, Norrtälje.
Nuvarande ägare bosatt i Limhamn, Skåne län
Kustkryssaren Delfin II var Svenska kryssarklubbens första lottbåt. Det är en välbevarad segelbåt i mycket gott skick – resultatet av en rad medvetna ägare. Nödvändigt underhåll har utförts på föredömligt traditionellt sätt. Båten konstruerades av den välkände Erik Salander och byggdes på Rosättravarvet. Nuvarande ägare redovisar en mycket omfattande historik som höjer båtens kulturhistoriska värde.
Ägare: Anders Liljefors, Limhamn, Skåne län.

Motorbåten Elise, byggd 1952 på Vätövarvet, Norrtälje
Nuvarande ägare bosatt i Stockholms stad och län
Konstruktören Jac M Iversens dubbelruffade motorbåt byggd 1952 på Vätövarvet är en elegant strömlinjeformad skapelse. Känslan när man ser båten med sin intakta originalmotor är en fläkt från femtiotalet. Elises utseende ligger helt i linje med originalet – och ägarens insatser för att renovera originalmotorn har varit mycket omfattande.
Ägare: Stefan Wendin, Stockholms stad och län.

Motorbåten Eystra, byggd 1931 på Sjöexpress varv, Lidingö
Nuvarande ägare bosatt i Åkersberga, Stockholms län
Motorbåten Eystra är en klassisk C G Pettersson-konstruktion från 1931. Båten är trots sin dramatiska historia idag i ett skick som inte ligger långt efter det ursprungliga. Detta tack vare en nödvändig upprustning och rekonstruktion som gjorts under de senaste åren. Även Eytras historia har genom efterforskningar på senare tid blivit föredömligt klarlagd.
Ägare Kent Werner & Birgitta Nyberg, Åkersberga, Stockholms län.

Motorbåten Frall Ann, byggd 1965 på Fisksätravarvet, Saltsjöbaden.
Nuvarande ägare bosatt i Saltsjöbaden, Stockholms län
Motorbåten Frall Ann är en tidstypisk plastbåt från mitten av 1960-talet. Båten är idag i skick som trots sin ålder är mycket likt hur den såg ut när den lämnade varvet. Båtmodellen är dessutom exempel på när de svenska båtvarven anammat det nya materialet glasfiberarmerad plast.
Ägare Hans Brandt, Saltsjöbaden, Stockholms län.

Motorbåten Iris, byggd 1954 på Almags varv, Orust.
Nuvarande ägare bosatt i Sjömarken, Västra Götalands län
Den lilla sportbåten från Almags varv tillhör pionjärgenerationen vad gäller byggnadsmaterialet glasfiberarmerad polyesterplast kombinerad med trä. Just denna båt har en intressant känd historia – och tack vare en medveten ägare har den nu återfått sin forna glans. Under åren har ägarna egentligen aldrig gjort några ändringar – vilket gör att inga historiska spår tagits bort vid renoveringen. Iris är en båt som betecknades med namnet Realloy-pilen när den byggdes, ger idag samma intryck som den gjorde då den lämnade varvet på mitten av 1950-talet.
Ägare: Lasse Snygg, Sjömarken, Västra Götalands län.

Segelbåten Sabina, byggd 1937 på Westins varv i Mönsterås.
Nuvarande ägare bosatt i Stockholms stad och län
Sabina byggdes som Svenska kryssarklubbens utlottningsbåt 1937. Båten beskrevs i På Kryss 1937 som både välbyggd och med goda seglaregenskaper. I början av 1950-talet gjordes främst en omriggning av den välbekante konstruktören Arvid Laurin. Sedan dess har inga större förändringar gjorts. Genom åren har Sabina rört sig mellan några orter från Södermanland till Stockholm. Båten är i gott skick och har en ägare som är medveten om dess historia.
Ägare Einar Hagberg & Kerstin Iverfeldt, Stockholms stad och län, tel: 0736-35 93 10 eller 0708-67 57 19

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer. www.sjohistoriska.se

Kommentarer

Bengt A 14:13:56 2012-12-23

Det känns som om det tar ett tag innan Finnsailer 38:an finns med i ovan angivna skara

Allan 09:18:25 2012-12-24

Den är nog på väg.

Naturområdet Erstavik kommer att bli mer tillgängligt än någonsin för allmänheten. Upprustade vandringsleder, bättre skyltning och en stor informationssatsning är några av godbitarna i de nya Erstaviksavtalen.

Nacka kommun har tecknat nya avtal med Erstaviks fideikommiss. Avtalen innebär en ny samarbetsmodell och att allmänheten ska kommer ha ännu mer glädje av kommunens största naturområde än tidigare. Avtalen är unika och innebär satsningar inom flera områden.

Vandringsleder, stigar och spångar kommer att rustas upp för att öka tillgängligheten Det ska dessutom bli lättare att orientera sig i det stora naturområdet. Nya vägvisningsskyltar, kartor och markeringar av leder kommer att sättas upp.

– Erstavik utgör en världsunik resurs för natur, friluftsliv och kulturmiljö i storstadens omedelbara närhet. Området är oerhört viktigt för Nackaborna men besökarna kommer från hela Stockholms län. Det är väldigt positivt att vi nu har kunnat sluta ett nytt tioårsavtal mellan Nacka kommun och Erstavik, säger Erik Langby, ordförande i kommunstyrelsen i Nacka.

I de nya avtalen ingår också en gemensam satsning på Nackas och Erstaviks webbplatser. Målsättningen är att fler ska få upp ögonen för Erstavik och de möjligheter till friluftsliv som erbjuds.

De nya avtalen mellan Nacka kommun och Erstaviks fideikommiss är unika eftersom ingen annan privat markägare har lika många besökare som Erstavik. Jämfört med tidigare avtal har större vikt lagts på Erstaviks dialog med föreningar, skolor och allmänhet. Carl af Petersens, som förvaltar Erstavik, ser dialogen med allmänheten som en viktig del i det dagliga arbetet på gården.

Länsstyrelsen har bidragit till kommunens satsning med över en miljon kronor från den lokala naturvårdssatsningen (LONA). Länsstyrelsen ser de nya avtalen som en viktig del i att långsiktigt säkerställa området för rekreation och friluftsliv.

Fakta:
Erstaviks fideikommiss är cirka 2 100 hektar stort.
Området ligger i Nacka kommun cirka 4,5 km sydöst om Stockholm.
Huvuddelen täcks av skogsmark och cirka tio procent av öppen mark.
2-3 miljoner människor besöker Erstavik varje år.

Den första november lanserades Solidtango “the social fan tv platform”. Nu släpps den tredje Playsidan som skapats med hjälp av plattformen. Den här gången är det Hamnen.se som har premiär för Hamnen Play. Därmed finns det gpda förutsättningar för alla som vill se kul båtfilmer på nätet under helgerna.

Under senaste åren har Hamnen gjort massor av båt-tv tillgänglig på webben, alltifrån livesändningar från actionfyllda kappseglingar på Östersjön till båtmässor i varma mässhallar. Man har även gjort hundratals reportage, pryltester och en hel del “galna” reportage.

Alla livesändningar och videos har publicerats på Hamnen.se, men i takt med att innehållet ökat har behovet av att samla allt innehåll på en gemensam Playsida blivit stort.

– Med hjälp av Solidtango har vi fått en komplett plattform för att hantera video och livesändingar men även presentera dem på ett attraktivt sätt. Vi är oerhört nöjda med Playsidan som vi hoppas kommer lysa upp i decembermörkret för alla båtälskare, säger Gustav Morin, redaktionellt ansvarig på Hamnen.se

– Jag älskar båtar i allmänhet men segelbåtar i synnerhet, säger Johan Lundqvist en av grundarna till Solidtango, som båtälskare är jag givetvis mycket glad att Hamnen valt oss som leverantör. Att samla alla videos och livesändningar på en Playsida är lite som att “släppa ut anden ur flaskan”, man har haft massor av innehåll men det har inte varit lättillgängligt förrän nu, avslutar Johan.

Hamnens playsida: http://hamnenplay.solidtango.com

Medan vi förbereder julfirandet som bäst så är det dags för båtracing på hög nivå, denna gång i Abu Dhabi. Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri startar från pole position i helgens första race deltävling i Abu Dhabi Grand Prix och kan därmed säkra världsmästartiteln för Dubais Victory Team.

De båda förarna behövde bara några varv på sig ör att säkra placeringen i startfältet. Deltagarna kör i 60 minter för att notera sin bästa tid, som för Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri blev 2.54.21 på deras tredje och sista varv.

Kampen om de övriga frontplatserna i startfältet stod främst mellan Team Abu Dhabi, Victory Australia och Spirit of Gabon-Poliform.

Idag börjar själva tävlingarna, som halls med start på utsidan av Lulu Island och fortsätter in på mer skyddade vatten runt omkring Abu Dhabi Corniche.

Huvudtävlingarna med race 1 i Abu Dhabi Grand Prix startar kl. 15.30.

ABU DHABI GRAND PRIX, EDOX POLE POSITION – Results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) – 02.54,21
2. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) – 02.56,25
3. 7 Victory Team of Australia – D Nicholson (AUS) / P Mc Grath (NZL) – 02.56,47
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) – 02.59,37
5. 91 Zabo Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – 03.00,84
6. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) – 03.01,71
7. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) – 03.15,96
8. 8 Subseapilot – Y Bratland (NOR) / B Jacobsen (NOR) – 03.18,51

EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 5
1. 3 Victory Team – 95pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 54pts 3. 96 Spirit of Qatar – 35pts 4. 95 Spirit of Qatar – 31pts 5. 10 Fendi Racing – 29 pts 6. 74 Poliform – 24pts 7. 7 Victory Team of Australia – 19pts 8= 91 Zabo Isiklar – 16pts 8= 90 Welmax – 16pts 10. 9 Welmax – 12pts 11. 23 FA.RO. ACCIAI – 9pts 12. 8 Subseapilot – 6pts

Info: www.class-1.com

Victory Team tog sin tolften VM-titel efter vinst i Abu Dhabi Grand Prix genom Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri. Fendi och Carpitella kom på andra plats medan Nicholson och McGrath kom trea.

Här är hela pressreleasen från tävlingarna på engelska:

Thursday, 20 December, ABU DHABI (UAE): Dubai’s Victory Team is celebrating a remarkable twelfth World Championship success after a convincing win in race 1 of the Abu Dhabi Grand Prix by Arif Al Zafeen and Mohammed Al Marri.
The Victory duo seemed unfazed after finding themselves in third place after the start and played a waiting game, coming from behind to take their sixth win of the season to seal a fifth World title for Al Zafeen and a third for Al Marri.
Today’s win also secures a sixth Middle East Championship for Victory after dropping just eight points in five starts, with Al Zafeen winning both titles for the last four years.
Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella raced to their third podium of the year bringing LFFendi10 home in second place, with Darren Nicholson and Peter McGrath, running under the Victory Australia banner, producing yet another outstanding performance to make it three podiums from five outings in their short end of season stint in Class 1, finishing third.
From the green flag Al Zafeen and Al Marri watched as the Italian duo in LFFendi10 came from sixth place on the line and raced into a comfortable lead on the rough 2Nm start run outside Lulu Island to lead by five seconds at the end of lap1.
Nicholson and McGrath were up into second ahead of their adopted teammates Victory, with Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci in Spirit of Gabon-Poliform in fourth and Team Abu Dhabi’s Rashed Al Tayer and Majed Al Mansoori in fifth.
LFFendi10 extended their lead after opting to run their two mandatory short laps immediately, to open up a 17 second gap but now over Spirit of Gabon-Poliform and Zabo-Isiklar who also went for the short laps early.
But by the end of lap 5 with all boats having run their short laps, Victory hit the front to lead by 9 seconds with LFFendi10 second and Victory Australia third.
The leading trio remained line astern for the remaining 5 laps with Al Zafeen and Al Marri running out the comfortable winners by 34 seconds. “It was always our plan to take it easy at the start and not to take any risks,” said Arif Al Zafeen after his 29th career win. “I know this course so well and knew we had the pace to get back to the front once we were running on the inside.”
A third podium in six outings since they switched into their Victory hull has now moved Fendi and Carpitella up into third place in the overall Championship standings, with Luca Formilli Fendi understandably pleased with the result. “To move up from sixth to first in one lap is pretty impressive,” he said. “It was a great start by us and we really pushed on the outside leg but we always knew that Victory would come back at us. They have the boat to suit these circuits.”
Nicholson and McGrath’s short time on the tour just gets better and better, the Australian-New Zealand pairing now boasting two race podiums and one from yesterday’s qualifying. “We can’t complain,” said McGrath. “We knew that when 10 got to the turn in front and we lost the first corner it would be hard for us to get back at them. But we ran well on the outside and did all we could inside.”
Team Abu Dhabi’s hopes of a podium finish on home waters disappeared after dropping a place at the start, but Al Tayer and Al Mansoori regained the place on lap five to finish in fourth and secure the runners-up slot in the World and Middle East Championship standings.
Spirit of Gabon-Poliform and Zabo-Isiklar battled it out in the latter stages and enjoyed a six lap tussle for fifth and six spots, Cappellini and Montavoci winning the duel to finish in front by just four seconds, with both FARO ACCIAI and Subseapilot going the distance and picking up valuable points.

ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 1 – Results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) 00.29.49,34
2. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 00.34,39
3. 7 Victory Team of Australia – D Nicholson (AUS) / P Mc Grath (NZL) + 00.38,39
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.52,72
5. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 01.25,00
6. 91 Zabo Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 01.29,00
7. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 LAP
8. 8 Subseapilot – Y Bratland (NOR) / B Jacobsen (NOR) + 1 LAP

WORLD CHAMPIONSHIP – after race 7
1. 3 Victory Team – 157pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 114pts 3. 10 Fendi Racing – 68pts 4. 96 Spirit of Qatar – 53pts 5. 91 Zabo Isiklar – 47pts 6. 95 Spirit of Qatar – 45pts 7. 7 Victory Team of Australia – 33pts 8. 23 FA.RO ACCIAI – 23pts 9. 74 Spirit of Gabon – Poliform – 20pts 10. 90 Welmax – 5pts 11. 8 Subseapilot – 3pts 12. 9 Welmax – 0pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 5
1. 3 Victory Team – 92pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 66pts 3. 10 Fendi Racing – 37pts 4. 7 Victory Team of Australia – 33pts 5. 96 Spirit of Qatar – 32pts 6. 91 Zabo Isiklar – 21pts 7. 23 FA.RO ACCIAI – 16pts 8. 95 Spirit of Qatar – 9pts 9. 74 Spirit of Gabon – Poliform – 7pts 10. 8 Subseapilot – 3pts 11. 90 Welmax – 0pts

De franska båtvarven fortsätter att satsa på både större och mindre nyheter. Beneteau har visat en rad nyheter och har sagt att de ska bygga motorbåtar upp till 100 fot. Systerföretaget Jeanneau har visat två nya båtar i 45-fotsklassen.

Jeanneau har redan ett omfattande utbud både av segelbåtar och av motorbåtar. På den nyligen genomförda Paris Boat Show presenterade de bland annat nya Merry Fisher 855.

Bland Jeanneaus större nyheter inför 2013 finns de här två 45-fots motorbåtarna, Prestige 450 och Prestige 450 S, som är varianter på samma skrov.

Prestige 450 finns med två motoralternativ: 2 x Volvo IPS 500 (2 x D6-370 hk) med joystick samt 2 x Volvo D6 IPS600 (2 x 435 hk) med joystick.

Prestige 450 har alla de beståndsdelarna som har gjort Prestige 500 till en stor succé; de eleganta linjerna som karakteriserar märket Prestige och nytänkandet i layout. Prestige kommer ännu en gång, enligt Jeanneau, att överraska på både in- och utsidan.

Prestige 450 S finns också med två motoralternativ: 2 x Volvo IPS 500 (2 x D6 – 370 hk) med joystick samt 2 x Volvo D6 IPS600 (2 x 435 hk) med joystick.

Båten har eleganta linjer och en ren design som gör Prestige 450 S till en utmärkt båt i Sporttop-familjen. Öppen design samt ett väldigt stort elektriskt skjutbart soltak gör Prestige 450 S till en riktigt bra båt att vistas i alla väderlekar. Akterdäckets soffa och bord kan enkelt göras om till ett soldäck.

Info: www.navark.se

Tekniska specifikationer
Prestige 450
Längd ö a: 13,96 m
Skrovlängd: 12,56 m
Bredd: 4,3 m
Vikt: 11 000 kg
Djupgående: 1,1 m
Bränsletankar: 1 200 liter
Vattentankar: 520 liter
Kabiner: 2
Kojer: 6
Maxfart: 33 knop
Marschfart: 24 knop

Italienska Riva har presenterat skisser på sin första yacht som byggs helt i aluminium. Riva 122 Mythos blir det anrika båtvarvets nya flaggskepp. Samtidigt markerar det en helt ny era för Riva, som tidigare helt har fokuserat på att bygga båtar i från början trä och därefter glasfiber.

Riva 122 Mythos på 37,5 m totallängd blir en graciös men ändå prestandainriktad superyacht. Den 140 ton tunga yachten har en maxfart på 27 knop och en cruisingfart på 25 knop. Yachten är designad av Officina Italiani Design (som även har designat bland annat Riva Iseo och Riva Aquariva by Gucci) tillsammans med Ferretti Groups eget team Advanced Yacht Technology och Centro Stile Ferrettigroup. Yachten ka byggas vid CRN-varvet i italienska Ancona, som är specialiserat på yachter upp till 90 meter.

Det planande aluminiumskrovet tillsammans med ett par MTU 4000 series dieselmotorer på 3 510 hk vardera står för framdrivningen.

Ombord finns stora utrymmen med plats för tio personer som kan äta, sola eller bara slappa i den väl tilltagna salongen. Cockpit är hopkopplad med salongen, som har stora panoramarutor. Dessutom kommer det in mycket ljus från fönster i aktern.

Yachten har bland annat en stor badplattform, vilket blir allt viktigare på båtar i den här klassen. På badplattformen finns plats för alla ”leksaker” som båtägare i den här klassen behöver. Allt kan stuvas undan i dubbla garage, där det finns plats för en 5 m båt, vattenskoter med mera.

Toppdäcket är helt öppet med goda möjligheter för den som vill solbada. Här finns också jacuzzi och en extra förarplats.

Riva, som är en del av numera kinaägda Ferretti Group, startades 1970 av Carlo Riva. Mellan 1970 och 1978 sjösatte varvet bland anat fem stycken 23,50 m motoryachter I modellserien Marco Polo och två stycken Vespucci på 90 respektive 100 fot, båda designade av Carlo Riva Yacht Division.

Specifikationer
Motorer: 2 * MTU 12 V 4000 M 93L power 3510 mhp / 2580 kW at 2100 rpm
Fart (knop): Maximum speed 27,5 knots. Crusing speed = maximum continuos speed 25 knots
Räckvidd (Nm): Maximum speed 350 m.n. Crusing speed – 25 knots 400 m.n. Transfer speed – 20 knots 500 m.n. Long Range speed – 11 knots 1000 m.n.
Dimensioner:
Loa = overall length (standard ISO 8666) 37,50 m. – 123 ft. 0 in.
Lh = Hull length (standard ISO 8666) 37,16 m. – 121 ft. 11 in.
Lwl = waterline length (boat fully laden) 32,37 m. – 106 ft. 2 in.
Maximun beam 7,60 m. – 24 ft. 11 in.
Depth under propellers (boat fully laden) 2,30 m. – 7 ft. 7 in.
Displacement unladen 140,00 ton. / lb. 308647
Displacement laden 163,00 ton. / lb. 359355
Maximun number of persons on board 20
Certification modules RINA S.p.A. HULL, • MACH, Y, Unrestricted Navigation

Tekniska data
Hull type 12° deadrise warped hull with spray rails
H = Overall height from keel to toll bar 7,81 m. – 25 ft. 7 in.
Ht = Minimum transport height from keel: 7,81 m. – 25 ft. 7 in.
P = pulpit and swim platform 0,34 m. – 1 ft. 1 in.
Fuel tanks capacity 18500 lt. – 4887 US gal
Water tanks capacity 3000 lt. – 793 US gal

Prestanda
The performance is estimated at the following conditions:
standard version displacement of the yacht: 146,78 ton. / lb. 323595
at 1 / 3 liquid load, clean hull, 25°C air temperature, good weather conditions, 6 persons on board:
overloading the yacht by: 1,2 ton. / lb. 2646
top speed decreases of: 1 knot

Det är nu klart att ett nytt stödsystem för Vasa ska tas fram. Formas, Vinnova och Vetenskapsrådet har tillsammans gått in med sex miljoner kronor till forskning som ska resultera i den bästa lösningen för skeppets stöttning. Bland annat ska man kartlägga hur träet och skeppet som struktur förändras över tid. År 2016 kommer underlaget för en ny design av ett stödsystem vara färdigt och själva byggandet ta vid.

Vasa har länge varit i behov av förbättrad stöttning. Museets timmermän har under flera år sett att skeppstimret deformeras under sin egen tyngd. Regelbundna mätningar visar att hela skeppet gradvis ändrar läge. Träet är dessutom kemiskt nedbrutet och kraftigt försvagat. Dagens stödvagga är
undermålig med tanke på skeppets kondition.

– Det är absolut nödvändigt att Vasa får en ny stöttning om skeppet ska hålla för framtiden. Hållfastheten i Vasas trä är ungefär hälften av den som finns i färsk ek. På vissa ställen är träet ännu svagare. Vi vet att skrovet behöver stöttas på ett bättre sätt och nu ska vi ta reda på hur. Vi måste få bättre kunskap om Vasas trä och undersöka hur vi ska kunna bära upp den komplicerade struktur som skeppet är. Våra finansiärer och samarbetspartners gör detta möjligt, säger Magnus Olofsson, chef för Vasaenheten.

Vasa är ett av Sveriges mest kända museiföremål och ett av världens mest omtalade vrak. Från hela världen kommer över en miljon besökare varje år för att beskåda skeppet på Vasamuseet, som är en del av Statens maritima museer.

Idag står Vasa uppställd på den konstruktion som byggdes på 1960-talet efter bärgningen. Det är en enkel konstruktion där skeppet står på kölblock med stöttning längs vardera sidan skrovet, ungefär som man stöttar en vanlig segelbåt. Vissa förbättringar har under årens lopp gjorts, men inte
tillräckliga.

– Vi är världens mest besökta maritima museum och det vill vi fortsätta vara, säger Vasamuseets chef Marika Hedin. Vi behöver ta hand om Vasa, och en ny stödstruktur är en viktig del i bevarandearbetet. Kommande generationer ska också få chansen att uppleva detta magnifika skepp.

Det tvärvetenskapliga forskningsprojektet ”Stötta Vasa” bedrivs av Vasamuseet i samarbete med Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet och pågår 2012-2016. Därefter tar bygget av det nya stödsystemet vid. Huvudfinansiärer är Formas, VINNOVA och Vetenskapsrådet som tillsammans bidrar med sexmiljoner kronor. Uppsala universitet och Statens maritima museer
har också gått in projektet med sammanlagt 4,4 miljoner kronor.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största sportevenemang. Seglingagens arrangörer har valt Cordovan Communication som Official Partner. I åtagandet ingår att skapa en kommunikation som även sträcker sig utanför den magiska veckan på Marstrand. Och som håller i flera år.

– Vi valde Cordovan som strategisk partner eftersom vi ville ha en byrå med bred kompetens som kan skapa en kommunikation som håller över lång tid, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS.

Stenakoncernen har meddelat att man nu förlänger sitt avtal som titelsponsor för Stena Match Cup Sweden i ytterligare fem år, och nyligen avslöjade Volvo Cars att man går in som partner till tävlingen. Nu är det också klart att det blir Cordovan Communication som får det prestigefulla kommunikationsuppdraget. I detta ingår även att samordna aktiviteter och kampanjer för tävlingens övriga sponsorer, samt att skapa en kommunikation som sätter Stena Match Cup Sweden på världskartan året runt.

– Det känns oerhört bra för oss. Både eftersom vi har många som är intresserade av segling på byrån, men också då vi ser Stena Match Cup Sweden som viktig för näringslivet i hela Göteborgsregionen och hoppas kunna få med många andra stora aktörer. Tävlingen är redan en naturlig mötesplats och kommer att bli ännu viktigare nu när vi bygger långsiktigt, säger Magnus Lundblad, VD på Cordovan Communication.

Stena Match Cup Sweden har sedan starten 1994 utvecklats till en av årets höjdpunkter på den svenska västkusten. Under en vecka samlas internationella toppseglare på Marstrand för en av åtta deltävlingar Alpari World Match Racing Tour, viket gör tävlingen till ett av Sveriges största sportevenemang.

Men det är också en mötesplats i den unika västkustmiljön, där folkfest uppstår. Under Stena Match Cup Sweden 2012 följde till exempel totalt 115 000 besökare på Marstrand svensken Björn Hansen till seger.

Nästa Stena Match Cup anordnas den 1-6 juli 2013.

En klassisk skönhet från kappseglingar och ett hypermodernt kraftpaket. Två vitt skilda båtar som kommer att dra blickarna till sig. “Det är fantastiskt att vi kan visa sådan bredd i Göteborg”, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Det är helt klart att norska Goldfish 50 är en annorlunda båt på många sätt. Design- och prestandamässigt sticker den minst sagt ut med sina 7,2 ton, 50 fot, 1 200 hästkrafter och en maxhastighet på 60 knop. En prototyp visades upp på Oslomässan i september, men renodlad premiär för en slimmad och förbättrad variant blir det på Båtmässan i Göteborg i februari.

– Jag har provkört den och det var en oerhört häftig upplevelse. Vi låg i 30-35 knop och plöjde i 3,5 meters sjö. Rätt pampigt, säger Alexander Hassellöv, säljchef på Powerboat Marine på Bohus-Malmön.

Båten har inget överbygge utan är helt öppen.

– Det känns som att man är så nära vattnet trots att man är i en stor båt. Det är en riktigt häftig känsla.

Prislappen ligger från 7 Mkr och uppåt.

– Sett till kvalitet och prestanda är det väldigt rimligt. Jämför man andra båtmärken i den storleksklassen ligger vi bra till, säger Alexander Hassellöv.

En annan udda skapelse som kommer att visas upp på Båtmässan är kappseglingsbåten Ron Holland IOR Racer Flirt of Paget, som byggdes för att segla Admirals Cup 1981. Efter en hyfsat framgångsrik karriär gick hon 2007 på grund. Entusiasten Lasse Klingström från Göteborg såg en till salu-annons på internet och slog till.

– Vi seglade lite grann i början, men den var i stort behov av renovering och min stora drivkraft är att göra något bättre än vad det var. Den är ju tillverkad som ett tävlingsredskap och byggdes inte för att vara bra 30 år senare. Det är dags att ta den till en bättre nivå, säger Lasse Klingström.

Renoveringen har pågått sedan 2008 och den är i nyskick utvändigt. Det ska jobbas på båten under mässan.

– Vi har hela tiden sagt ”nästa sommar ska den var färdig”, och så har det låtit år efter år. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Det har kostat mer än det smakar, men det är väldigt roligt att bygga. Jag brinner för det här, säger Lasse Klingström.

Info: www.batmassan.se

En klassisk skönhet från kappseglingar och ett hypermodernt kraftpaket. Två vitt skilda båtar som kommer att dra blickarna till sig. “Det är fantastiskt att vi kan visa sådan bredd i Göteborg”, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Det är helt klart att norska Goldfish 50 är en annorlunda båt på många sätt. Design- och prestandamässigt sticker den minst sagt ut med sina 7,2 ton, 50 fot, 1 200 hästkrafter och en maxhastighet på 60 knop. En prototyp visades upp på Oslomässan i september, men renodlad premiär för en slimmad och förbättrad variant blir det på Båtmässan i Göteborg i februari.

– Jag har provkört den och det var en oerhört häftig upplevelse. Vi låg i 30-35 knop och plöjde i 3,5 meters sjö. Rätt pampigt, säger Alexander Hassellöv, säljchef på Powerboat Marine på Bohus-Malmön.

Båten har inget överbygge utan är helt öppen.

– Det känns som att man är så nära vattnet trots att man är i en stor båt. Det är en riktigt häftig känsla.

Prislappen ligger från 7 Mkr och uppåt.

– Sett till kvalitet och prestanda är det väldigt rimligt. Jämför man andra båtmärken i den storleksklassen ligger vi bra till, säger Alexander Hassellöv.

En annan udda skapelse som kommer att visas upp på Båtmässan är kappseglingsbåten Ron Holland IOR Racer Flirt of Paget, som byggdes för att segla Admirals Cup 1981. Efter en hyfsat framgångsrik karriär gick hon 2007 på grund. Entusiasten Lasse Klingström från Göteborg såg en till salu-annons på internet och slog till.

– Vi seglade lite grann i början, men den var i stort behov av renovering och min stora drivkraft är att göra något bättre än vad det var. Den är ju tillverkad som ett tävlingsredskap och byggdes inte för att vara bra 30 år senare. Det är dags att ta den till en bättre nivå, säger Lasse Klingström.

Renoveringen har pågått sedan 2008 och den är i nyskick utvändigt. Det ska jobbas på båten under mässan.

– Vi har hela tiden sagt ”nästa sommar ska den var färdig”, och så har det låtit år efter år. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Det har kostat mer än det smakar, men det är väldigt roligt att bygga. Jag brinner för det här, säger Lasse Klingström.

Info: www.batmassan.se

Södergren Group och Håkan Södergren Yacht Design har fått i uppdrag att konstruera en superyacht av klassisk stil. Båten är en superyacht i den bemärkelsen att den byggs i en avancerad byggmetod som även den exklusiva daycruisern J-Craft 40 (stora bilden) använder. Nya Swede 68 blir en elegant segelbåt med klassiska linjer.

Byggmetoden bygger på ett vakuuminjicerat skrov och däck av högvärdigt glas och vinylester där däcket helt kläs med mahogny och teak.

Metoden har använts på 17 byggda och levererade J-Craft 40. Samtliga båtar är byggda av CMI Composites på Gotland, som även har varit underleverantör till bland andra Nimbus Boats under lång tid. Båtarna har fått världsrykte för sin kvalitet och standard.

Swede 68 är beställd av en tysk kund, numera ägare till företaget Classic Swedish Yachts, med avsikt att seriebygga båten till samma standard som J-Craft 40. Båten är en fortsättning på de tidigare Svenskbyggda Swede båtarna och skall följas upp av även större båtar än denna 68 ft båt.

Swede 68 är en klassisk båt med mycket hög prestanda. Standarden är av högsta klass med mast och bom i kolfiber, hög stabilitet och stor segel area för att nå en god kappseglingspotential för kappseglingar för motsvarande typ av båtar.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 20,60 m
Bredd max: 3,81 m
Längd v-linje: 16,20 m
Djup max: 2,75 m
Vikt: 17,60 ton
Ballast: 7,50 ton
Storsegel: 128,00 m²
Fock: 78,00 m²
Spinnaker: 230,00 m²
Byggare: Classic Swedish Yachts
Info: Svensk representant, Olof Hildebrand 070-769 20 20
Håkan Södergren 070-26 92 557

Favoriterna Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri cruisade till en säker seger i Skydive Dubai Grand Prix. Innan starten var dock läget ett annat med tre båtar som bojkottade tävlingen och återvände till startområdet.

Här är hela pressreleasen från tävlingarna på engelska:

The decision by Spirit of Qatar’s team principal Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani and Luca Formilli Fendi to boycott the race hinged on the fact that they [teams] were informed of the decision to change the course 45 minutes before the start of the race, and that Victory were late to the race pontoon because they were changing their set-up.

Despite all teams being given the opportunity by UIM Race Commissioner Gordon Sutherland to return to the pits to change set-ups, only Darren Nicholson and Peter McGrath of Victory Team Australia took up the option.

Not for the first time over the race weekend the weather was the powerful dictator, forcing race officials to shorten the course for the mornings practice and then reduce it considerably further and run a ‘storm course’ due to the extreme conditions on the outside leg.

With Subseapilot already side-lined after losing their escape hatch and damaging the boat in the morning session, and the withdrawal of both Qatar boats and LFF 10, six lined up for the revised 13 lap 42.14Nm race with officials opting for a rolling start with the boats running line stern.

The absence of yesterday’s race winner and third placed boat handed the advantage to Al Zafeen and Al Marri who disappeared into the distance from the green flag and were unchallenged throughout, and cruised to their fourth win of the year to extend their lead in the Championship standings to 30 points.

Team Abu Dhabi’s Rashed Al Tayer and Majed Al Mansoori added to their podium haul with an untroubled second place to keep them insight of their UAE rivals in the title race.

Class 1 newcomer Darren Nicholson and Class 1 returnee Peter McGrath took full advantage of the situation to celebrate their entry into the Championship finishing in third place in Victory Team Australia, with Zabo-Isiklar and FARO ACCIAI picking up valuable points coming home in fourth and fifth spots, but there was frustration for Spirit of Gabon-Poliform who stopped on lap 1.

EMIRATES/DUBAI DUTY FREE and SKYDIVE DUBAI GRAND PRIX, RACE 2 – Results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) 00.28.16,28
2. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.08,77
3. 7 Victory Team of Australia – D Nicholson (AUS) / P Mc Grath (NZL) + 00.48,36
4. 91 Zabo Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 01.28,00
5. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) + 2 LAPS
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) dnf
96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) dns
95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) dns
10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) dns
8 Subseapilot – Y Bratland (NOR) / B Jacobsen (NOR) dns

WORLD CHAMPIONSHIP – after race 7
1. 3 Victory Team – 132pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 102pts 3. 96 Spirit of Qatar – 73pts 4. 10 Fendi Racing – 50pts 5. 95 Spirit of Qatar – 45pts 6. 91 Zabo Isiklar – 40pts 7. 7 Victory Team of Australia – 19pts 8. 23 FA.RO ACCIAI – 18pts 9. 74 Spirit of Gabon – Poliform – 13pts 10. 90 Welmax – 5pts 11= 9 Welmax – 0pts 12= 8 Subseapilot – 0pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 4
1. 3 Victory Team – 67pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 54pts 3. 96 Spirit of Qatar – 52pts 4= 7 Victory Team of Australia – 19pts 4= 10 Fendi Racing – 19pts 6. 91 Zabo Isiklar – 14pts 7. 23 FA.RO ACCIAI – 11pts 8. 95 Spirit of Qatar – 9pts 9= 74 Spirit of Gabon – Poliform – 0pts 9= 90 Welmax – 0pts 9= 8 Subseapilot – 0pts

Info: www.class-1.com

Kommentarer

Elizabeth Bolmström 13:57:01 2013-10-01

Hi I am going to Dubai i december
is there any Boat grand prix
Info@mobilmarin.com