nyhetstest

Fem frågor till manetforskaren Lene Friis Möller vid Göteborgs universitet, som nyligen representerade hundratals forskare på kungliga slottet i ett seminarium om de kungliga stiftelserna.

Vad gör de kungliga stiftelserna?
Som forskare kan man söka projektpengar ur de kungliga stiftelserna. Det finns fem olika områden som stiftelserna verkar inom; forskning, hjälpverksamhet, vård och ungdomsverksamhet, kultur samt utbildning. Årligen delas 170 miljoner ut i anslag och stipendier. Hela 800 miljoner delades ut i anslag under perioden 2006-2010. Det är hundratals forskare som genom åren varit pristagare. Jag blev tillfrågad om jag ville representera forskarna, jag var en av fyra huvudtalare. Det är jag väldig glad för!
Vilket är ditt forskningsfält?
Jag forskar om massförekomster av maneter och deras påverkan på ekosystemen. De flesta maneter äter djurplankton och det händer att många maneter förekommer på samma ställe i havet. Deras samlade födoupptag påverkar då hela födoväven, allt från mikrober till fisk. När maneterna äter upp en stor andel av djurplanktonen konkurrerar de också med fiskarna om maten.
Bland annat forskar jag om den amerikanska kammaneten som på senare år dykt upp i svenska vatten. Jag hade med mig mina kammaneter till kungliga slottet. Några stod i en stor vas på scenen och andra blev skickade runt i små burkar. För att maneterna skulle klara sig fick jag förvara dem i minibaren på hotellet ett par dagar vilket väckte en del munterhet når jag berättade om det på seminariet.
Hur blev du intresserad av just maneter?
De flesta känner till maneter från stränderna om sommaren, men få tänker på att maneter kan skapa stora problem för balansen i havet. Jag tycker det är fascinerande att något så geléartat kan ha så stora konsekvenser för ekosystemet och jag tycker det är spännande att ta redo på vilka de konsekvenserna är.
Träffade du kungafamiljen på seminariet?
Ja, jag hälsade både på kungen, drottningen och kronprinsessan och fick också prata med kungen över en kopp kaffe efter seminariet. Han var nyfiken på maneter och hade en fråga han ville ställa.
Du medverkar i en nyutkommen skrift ”Goda idéer för en bättre värld”, vad handlar den om?
Precis som seminariet så försöker skriften sätta fokus på de kungliga stiftelserna och berätta vad de uträttar.

På torsdagens förmiddagen slöts ett avtal mellan Svenska Ostindiska Companiet och transportföretaget Greencarrier. Ostindiefararen Götheborg ska under de två kommande åren användas som marknadsplattform för att stärka Greencarriers varumärke i Europa.

Representanter från de båda bolagen träffades för att skriva på ett tvåårskontrakt där Greencarrier går in som officiell partner till Ostindiefararen Götheborg och till skeppets turné – European Tour 2013.

− ¬ Med Ostindiefararen Götheborg som marknadsplattform satsar vi nu på att stärka vårt varumärke ytterligare. Skeppet blir en unik symbol som både förstärker och visualiserar vårt ledord ”Yes, it´s possible!”, säger Stefan Björk, styrelseordförande och delägare för Greencarrier.

Greencarrier bildades år 2000 och är i dag ett av nordens största privatägda företag med specialisering inom globala transportlösningar. Företaget har drygt 700 anställda i 13 länder med fokus på Östeuropa och Asien. 2012 hade företaget en omsättning på 380 miljoner euro.

− Det är med stor glädje som vi välkomnar Greencarrier ombord som ny officiell partner till Ostindiefararen Götheborg, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet. Avtalet har gett oss ny vind i seglen och det här är början av en ny period med seglingsexpeditioner för Ostindiefararen Götheborg.

Greencarriers satsning bidrar nu till att Ostindiefararen Götheborg kan genomföra den fyra månader långa sommarturnén – European Tour 2013. Turnén väntas pågå från maj till september och skeppet kommer att besöka flera orter där Greencarrier är verksamma.

Feadship i Nederländerna, världens främsta på att bygga lyxiga och kundanpassade motoryachter, har sjösatt sin största Feadship hittills. Den 99 m långa superyachten har skapats av Feadships varv i Makkum och är samtidigt den största superyacht som någonsin har byggts i Nederländerna. Slank och snabb i linjerna med en elegant yttre design kommer den att dra åt sig blickarna i många av världens stora yachthamnar.

Båten har tagit mer än fyra år att bygga denna yacht med projektnamnet ”Dream”, som lämnade varvshallen på torsdagen. Ägaren fick ta över en elegant yacht som skapats i samarbete med designteamet hos Andrew Winch och hundratals varvsarbetare hos Feadship.

Detaljerna om båten är hemliga på flera punkter, men det är offentligt att Feadships avancerade skrovkonstruktion gör det möjligt för den 99 m långa yachten att nå över 24 knop. En av anledningarna är den effektiva skrovformen, en annan att båten är utrustad med fyra huvudmaskiner.
Bland de yachter i samma klass som Feadship har byggt tidigare märks 81 meter långa Air, sjösatt 2011, och den 86 meter långa Ecstasea från 2004 som utrustades med en heltäckt helikopterhangar. Detta finns även ombord på ”Dream”.
För närvarande har Feadship flera yachter och superyachter under konstruktioner i storlekar från 44 till 101,50 meter.

Technical specifications

Builder: Feadship
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure

Length overall: 99.00m 324’10”
Beam overall: 13.60m 42’8”
Draft (loaded): 4.60m 15’1”

Fuel capacity: 250,000 litres 66,000 US gallons
Fresh water capacity: 50,000 litres 13,000 US gallons

Design:
Naval Architect: Feadship De Voogt Naval Architects
Exterior styling: Andrew Winch Designs
Interior design: Andrew Winch Designs

Propulsion
Main engines: 4x MTU 20V4000M73 – 3600 kW/ 2050 rpm
Generators: 3x MTU 12V2000M50A – 498 kW/1500 rpm
Max. speed: 24 knots
Range: Transatlantic

Accommodation
Guests: Ten guests in five guest staterooms and two guests in VIP
stateroom
Crew: 36 crew in eighteen cabins
Water sports: Two 11m tenders; scuba gear

I morgon öppnar norra Europas största båmässa för allmänheten. Det är Helsinki Boat Show som då slår upp sina dörrar för alla båtintresserade. Bella, Flipper och Aquador är tre av de märken som verkligen står ut på mässan. I år med inte mindre än sammanlagt elva nya modeller.

Bella Boats är moderbolag till Bella, Flipper och Aquador. Företaget har redan en omfattande serie med motorbåtar, men utökar den här säsongen med tre nya Flippermodeller, sex Bella och även två nya Aquador byggd på ett känt skrov.

De nya Flipperbåtarna är:
Flipper 640 DC
Flipper 640ST Flipper 880 ST

Det är den norska båtdesignern Espen Thorup som ligger bakom Flipperbåtarnas sportiga linjer. Även byggtekniskt står den nya serien från Flipper för en hel del nytänkande, bland annat byggs båtarna med moderna metoder som vakuuminjicering och limning av många delar. Detta ger goda egenskaper som lätta men ändå starka båtar.

Från och med de nyheter som presenterades för ett år sedan har Espen Thorup gjort om Flipperbåtarna så att de har fått betydligt större sociala ytor med väldigt väl tilltagen sittbrunn och moderna skrov.

Även Bella visar upp en helt ny serie med båtar på Helsingforsmässan:
Bella 485 R
Bella 525 R
Bella 535 Excel
Bella 630 DC
Bella 570 Excel
Bella 700 Patrol

Båtarna har fått annan design än tidigare med nya färger, nya dynor och trädetaljer.

I serien med Aquador finns det två nya modeller för 2013:
Aquador 35 ST
Aquador 25 WA

Info: www.bellaboats.fi

Det har varit mycket planering under höst och vinter för de ansvariga för Volkswagen X-35 Cup. Nu börjar de ansvariga se ljuset och början på säsongen för cupen. De har mycket att se fram emot i år då cupen utökas både på längden och bredden.

För första gången hålls en del av cupen i Finland, vilket seglarna ser fram emot. En annan nyhet är ”Grand Prix 5”, som kommer att hållas i Valdemarsvik.

Men det är ”Grand Prix 6” som är årets största händelse. Sista veckan i augusti kommer världsmästerskapen i X-35 att hållas på hemmaplan i Malmö. Detta event blir en del av cupen. Under den veckan kommer mycket att hända i Malmö, bland annat så kommer Europeiska Mästerskapen i Fälttävlan gå samtidigt på Ribersborgsstranden precis intill Västra Hamnen.

Redan nu har tolv team förregistrerat sig till VM. Minst fyra nationer kommer att slåss om Världsmästartiteln. Självklart hoppas de svenska deltagarna på att få hem VM-titeln till Sverige.

Under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars kommer X-Yachts och Volkswagen X-35 Cup att befinna sig vid segelbåtsbryggan i Hall A.

På Båtmässan i Göteborg visas bland mycket annat ett automatiskt segelvingsystem. Det finns i Svenskt Marintekniskt Forums monter. Det är DellenCat som tillsammans med engelsmannen Peter Worsley har utvecklat ett vingsystem för små och stora fritidssegelbåtar, både en- och flerkölade. Det kallas därför Dellenwing.

– Vi vill att fler ska segla och oftare, säger Jan-Åke Malmqvist, en av ägarna till DellenCat.

– Många upplever att segling är svårt och omständligt, obekvämt och lite farligt. Och att det kräver många i besättningen. Med detta system gör du loss båten, ställer “gasreglaget” i “framåt” och styr båten dit du vill. Du kan segla ensam. Segelvingen med hjälp av stjärtvingen och det automatiska, helt mekaniska styrsystemet ser till att stora vingen alltid ställer in sig med rätt vinkel i förhållande till aktuell vindriktning varje sekund för att ge båten maximal kraft framåt. Om det går för fort minskar man bara på “gasen”.

– Vi har provkört systemet på en 6 meters enkölad segelbåt i Hudiksvall. Den upplevelse jag fick efter provseglingen var att så här vill jag segla i fortsättningen. Seglingen var så mjuk och följsam och effektiv även vid liten vind. Inget onödigt krängande vid slag och snabba vindkantringar. Vingsystemet ställer lungt om sej till ny vindriktning och man kan bara njuta av seglingen. Man har hela tiden optimal vinkel mot vinden på stora vingen, ca 7 grader, oberoende från vilket håll vinden kommer.

Vingen är en symmetrisk flygplansvingprofil NACA 0018. En flygplansvinge är ofta osymmetrisk för att optimera för lyft uppåt, men en vertikal vinge för båt ska kunna hantera vind både från styrbord och babord, därför är den symmetrisk i tvärsnittet. En sådan vinge är effektivare än ett vanligt segel. Det betyder att man kan minska vingarean jämfört med motsvarande segelarea. Många flygplan har idag även en uppvikt kant längst ut på vingarna, en så kallat wing tip eller wing let som minskar virvelbildningar som uppstår där vingen slutar och som bromsar. Eftersom en vertikal segelvinge arbetar från båda sidor har den här uppfinningen wing lets i form av ett T och designade som små sjöfågelvingar.

Själva vingen är tillverkad av foamprofiler uppstagade med tunna ribbor av acetylerat trä som är indränkt i epoxy. Profilerna är uppträdda på två lättbalkar även dessa tillverkade av foam och tumma ribbor av modifierat trä och konstruktionen är förstärkt på vissa ställen med glasfiber. Det innebär att vingen ej innehåller någon metall eller annat som är elektriskt ledande, vilket ger en ökad säkerhet mot blixtnerslag jämfört med en vanlig metallmast.

– Jag tror att detta vingsystem kommer att möjliggöra att nya typer av segelbåtar kommer att och byggas där även styrman kan sitta inne i båten och slipper stå i regnet och frysa. Det är ju bara ett “gasreglage” för att reglera segelvingen som behövs, sedan är det bara att styra med roder.

– Under båtmässan i Göteborg finns vi i SMTF:s monter och under de två första dagarna hade jag ett hundratal intresserade besökare inne i montern som ville veta mer om vårt vingsystem.

– Många kan mycket om vingar efter senaste America’s Cup. Vad som skiljer den mot vår vinge är att vårt vingsystem kan rotera 360 grader och har ett automatiskt styrsystem som ställer in den stora vingen optimalt hela tiden. Och det utan datorer och elström. Det är ett helt mekaniskt och mycket robust system. Man får ofta frågan om hur man revar denna vinge. Svaret är att det gör man inte. Vid bryggan eller när man ankrat upp så ställer man bara reglaget i “neutral”. Stjärtvingen står då längs med den stora vingen och hela vingsystemet ställer upp sej mot vinden som en vindflöjel. Och efetrsom allt är strömlingeformat är det mycket små krafter som verkar på båten då, ungefär som på en vanlig mast med revat segel. Man ska bara se till att det finns plats så att allt kan rotera 360 grader runt.

– Vi hade en båt med detta vingsystem i storm vid bryggan i höstas med medvetet veka infästningar med det hände inget.

Info: www.dellencat.se

Kommentarer

JT Danielsson 11:47:04 2013-07-20

Jag har egentligen bara seglat ett par gånger, men älskar sjön och att ta mej fram så tyst som möjligt. Motorbåtar har inte den charmen, men är ofta lätta att köra. Med DellenWing har DellenCat en ypperlig kompromiss. Nej, egentligen inte en kompromiss, utan en helt självklar, optimal lösning. GRATTIS!

Sedan några år har jag själv skrivit ner och samlat idéer om fossilfri, tyst framfart på vatten i FB-gruppen OPTiBÅT". Katamaraner är mest intressanta. Välkommen med tips, bilder och kommentarer! http://korta.nu/OPTiBÅT.

På Londons båtmässa, som hölls i mitten av januari, hade Sunseeker International som vanligt stor nyhetsshow. Bland annat visades dessa båda nyheter med helt nya linjer. Sunseeker Predator 68 och San Remo kommer troligen att slå an tonen för hur många båtar i den här klassen kommer att se ut de närmaste åren.

Det var världspremiär för både Sunseeker Predator 68 och San Remo i montern, som totalt omfattade elva båtar. Bland de övriga modeller som Sunseeker visade upp fanns 115 Sport Yacht, Sunseeker 28 Metre Yacht, Predator 80 och Portofino 40.

Förutom Princess Yachts, som också hade många båtar i sin monter, var det dock mycket magert på Londons internationella båtmässa i år. En del talade om kris efter den här utställningen, som efter flytten från legendariska Earl´s Court för några år sedan har tappat kraftigt i antalet utställare och besökare.

Predator 68 har hämtat inspiration från den nyligen lanserade Predator 80, med den skillnaden att 68-fotaren har ännu mer aggressiva linjer. Det är en yacht som ska klara sportig körning under alla förhållanden.

Båten har gott om stora ljusinsläpp i varje kabin och boytorna genom smart monterade ventiler. Båten har boplatser för upp till sex gäster i tre olika kabiner. Den har vidare bland annat ett skjutbart soltak och en stor yta med bar och lyxiga säten.

Motoriseringen är två stycken MTU 1270, vilka ger en toppfart upp emot 35 knop och en marschfart på cirka 25 knop. I aktern finns ett jollegarage avsett för en 325 Williams tender.

San Remo-modellen är en lite annorlunda och mer retro båttyp med anor från 80- och 90-talen. Båten har generösa ytor och mycket ljus inredning. Upp till fyra gäster kan bo ombord.

Motoriseringen i San Remo är två stycken Volvo IPS-600, vilket ger en toppfart på 32 knop. Även den här modellen är utrustad med ett garage för en 325 Williams. Dessutom har båten hydraulisk badplattform som standard.

Info: www.sunseeker.com

Trots den senaste tidens stora affärer, bland annat i Kina, går det tufft för AB Volvo, som äger AB Volvo Penta. Det är endast den Nordamerikanska marknaden som verkar stå för en viss, om än mycket svag, återhämtning. På övriga marknader är det låg efterfrågan på marinmotorer.

Ur Volvo Pentas pressmeddelande:

Det fjärde kvartalet är traditionellt årets säsongsmässigt svagaste kvartal för Volvo Penta. Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2012 minskade med 5% jämfört med motsvarande period föregående år till 1.754 Mkr (1.839). Justerat för förändrade valutakurser minskade försäljningen med 2%. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 916 Mkr (1.008) och Industri 838 Mkr (831).

Rörelseresultatet uppgick till 14 Mkr jämfört med föregående års resultat på 102 Mkr. Resultatet påverkades negativt av främst lägre försäljning och ogynnsam produktmix och höga kostnader för forskning och utveckling inför en omfattande breddning av produktprogrammet inom industrimotorer. Jämfört med det fjärde kvartalet 2011 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser med 13 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 0.8% (5.5).

Den globala efterfrågan på marin- och industrimotorer var fortsatt svag och i stort sett oförändrad jämfört med de senaste kvartalens utveckling. Europa och Nordamerika har sedan flera år tyngts av makroekonomisk oro som fundamentalt har förändrat förutsättningarna på världsmarknaden för fritidsbåtar.

Totalmarknaden för industrimotorer har inte påverkats strukturellt i samma omfattning, men den svaga utvecklingen av världsekonomin har inneburit successivt lägre efterfrågan på viktiga marknader som exempelvis Kina, Europa och Nordamerika. Denna utveckling fortsatte under det fjärde kvartalet, med undantag för vissa marknader i exempelvis Sydamerika och Mellanöstern.

Med branschens modernaste produktprogram har Volvo Penta under året befäst och förstärkt positionerna inom sina kärnsegment i fritidsbåtsbranschen. Ledande båtbyggare i Europa har slutit långsiktiga avtal med Volvo Penta för att säkra leveranserna till kommande båtmodeller och med hjälp av IPS-systemet växer Volvo Penta successivt in i allt större båtsegment.

På industrimotorsidan har Volvo Pentas kunder under det gångna året kunnat beställa prototypmotorer av Volvo Pentas nya 5- till 16-liters dieselmotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Ledande industrimotorkunder inom gruvdrift, specialfordon och materialhantering har visat stort intresse för det nya produktprogrammet.

Volymen i orderboken per den 31 december 2012 var 27% lägre än motsvarande period föregående år.

Något så unikt som en liten bärbar kyl och frysbox med låg strömförbrukning. Det är Isotherms nya Travel Boxar, som är lämpliga bland annat för båtlivet.

Boxarna har en vikt på 8.2 resp 8.6 kg och kan kyla från +10°C ner till -15°C. Kopplas via cigguttag och placeras i bilen, båten eller varhelst det finns ett DC uttag. Finns i 15 & 18 liter storlekar och drivs av Danfoss nya microkompressor, därav den låga vikten.

Boxarna har digital termostat samt möjlighet att välja ECO-powersave eller MAX-nedkylningsläge. En annan smart detalj är att batterivakten kan ställas i tre lägen för att förhindra urladdning vid inkoppling till startbatteri.

Pris TB15 4.990:-, TB18 5.395:-

Produkterna finns hos välsorterade tillbehörsbutiker.

Info: www.isotherm.se

I september 2011 började ett 30-tal yrkesfiskare att ta med sig skräp som de fick i sina nät in i hamn. Nu har skräpet blivit konst med hjälp av TV-personligheten, bloggaren, designern och pysselmästaren Isabelle McAllister. Den 8 februari kommer hon till Båtmässan med sin utställning.

Den interaktiva utställningen är en del i projektet Fishing for Litter, där ett 30-tal yrkesfiskare från Simrishamn i Skåne, Nogersund i Blekinge och Ronehamn på Gotland har samlat in allt skräp som de fått upp i garnen. Skräpet har lagts i stora plastsäckar och mätts, vägts och dokumenterats i hamnarna. Det huvudsakliga syftet har inte varit att städa havet, utan att skapa större förståelse för problemet med nedskräpning av våra hav. Ambitionen är att kommuner i samtliga länder runt Östersjön ska vidta gemensamma åtgärder mot nedskräpningen. Projektet drivs av KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent i samarbete med pysselexperten Isabelle McAllister, designer, journalist, bloggare och TV-värd.

Utställningen har premiär på Båtmässan i Göteborg. Planen är sedan att turnera längs Östersjökusten, för att sprida kunskap om skräpet i havet. Isabelle McAllister kommer att berätta om utställningen och på plats pyssla med skräp tillsammans med Håll Sverige Rents vd Anna Linusson och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

Isabelle McAllister är ett känt ansikte från en rad olika TV-program. Allt från “Äntligen hemma”, “Äntligen trädgård” till “Sommartorpet” och “Fixa rummet” där barn har fått hjälp att inreda sina rum. Isabelle driver även en populär inredningsblogg.

Kom och träffa Isabelle McAllister, Anna Linusson och Björn Risinger på skräppyssel på Båtmässan.

VAR? Havs- och vattenmyndighetens monter D08:12, bredvid Vi-älskar-rent-vatten-torget.

NÄR? Fredag den 8 februari klockan från kl. 14.00 (pysslet börjar vid 14.30 – eventet inleds med en paneldebatt om den marina nedskräpningen).

Bilden:
Isabelle McAllister. Foto: Martin Stenmark.

För första gå¨ngen i tävlingens historia ska Volvo Ocean Race besöka Newport, Rhode Island, i USA. Newport blir därmed en av värdhamnarna för den tolften upplagan av tävlingen, som seglas 2014-15.

Segelbåtarna kommer till Newport, som är en av världens seglingshuvudstäder, i maj 2015 efter ett stopp i Itajaí, Brasilien. Från Newport fortsätter teamen vidare över Atlanten till de sista legen som seglas i Europa.

Volvo Ocean Race har besökt USA varje gång sedan 1989-90, men trots att Newport är en av de mest kända seglingsmetropolerna har båtarna aldrig angjort staden.

– Jag är väldigt glad för att kunna presentera att vi kommer med världens största havskappsegling till en av de största seglingsstäderna, säger Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race.

– Det är på tiden att tävlingen kommer till Newport och vi ser fram emot en riktig festival som kommer att bli väldigt underhållande för alla seglingsfans och sportälskare.

Rhode Island är känt som “the Ocean State” och i över 50 år var Newport hem för America’s Cup. Staden hade också hand om en deltävling i America’s Cup World Series 2012, då 65 000 personer besökte staden.

Foto: Marc Bow/Volvo Ocean Race.

Har du ingen egen båt eller känner du någon som är nyfiken på att prova på allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda?

Nu ges möjligheten via Upptäck Båtlivets nya tävling ”Vinn ett båtliv” där vinsten är att under sommaren få fri tillgång till en fullt utrustad styrpulpetbåt kryddat med olika aktiviteter i skärgården.

Det enda man behöver göra för att vara med och tävla är att motivera varför man är en lämplig vinnare. En liten motprestation krävs av vinnaren i form av att så ofta som möjligt berätta om sina nya upplevelser med båten på Upptäck Båtlivets Facebooksida.

Tävlingsformulär och övrig information finns på:

www.upptäckbåtlivet.se

www.facebook.com/upptackbatlivet

Tävlingen pågår fram till 30 april.

Upptäck Båtlivet är guiden för dig som längtar ut på sjön. På www.upptäckbåtlivet.se hittar man allt som behövs för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser!

Upptäck Båtlivet är ett initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

PRIMUS Power Cook är ett kraftfullt kök som klarar matlagning i lite större skala. Med fyra stabila kärlstöd och en kraftfull brännare passar det bra för större kastruller och stekpannor.

Trots sin stora kapacitet är PRIMUS Power Cook smidigt och lätthanterligt. Köket fästs direkt på gasbehållaren och är enkelt att tända med den integrerade piezotändaren.

Efter måltiden är det lätt att fälla ihop både brännaren och kärlstöden till en liten kompakt enhet. Medan effekten är så hög som 4000 W, är vikten endast 171 g – lika lite som en vanlig chokladkaka.

PRIMUS Power Cook är en uppdaterad variant av ett populärt kök som tidigare fanns i sortimentet, men som nu kommit tillbaka på begäran.

Pris 599 kr.

Vill du kunna ta med din iPhone 5 överallt, men är rädd att den skadas? Det nya tuffa mobilskalet från LifeProof ger ett effektivt och smidigt skydd i alla lägen.

LifeProof har de perfekta mobiltillbehören för alla som är ute i naturen, på stranden, på sjön, tränar eller jobbar i tuffa miljöer. Nu kommer LifeProof med skal för iPhone 5, som finns i vitt och svart.

Ett mobilskal från LifeProof är vattentätt, dammtätt, stötsäkert och skyddar mot snö och smuts – samtidigt som mobilens alla funktioner finns tillgängliga, med touch, knappar, ljud och kamera. En iPhone med LifeProof fungerar i alla lägen och miljöer. Du kan till och med filma och ta bilder under vatten. Skalet är vattentätt ned till två meters djup.

LifeProof skiljer sig från andra tåliga mobilskal genom en nätt och snygg profil som knappt ökar storleken på din enhet. Det skyddar högtalare och mikrofon och förbättrar till och med högtalarljudet. Hörlursuttaget och laddningskontakten är också skyddade, samtidigt som dessa är helt åtkomliga.

Den nya produkten för iPhone 5 kompletterar LifeProofs utbud som också omfattar skal för iPhone 4/4s, skal för iPad och ett brett urval med tillbehör. LifeProof har genomgått oberoende labbstester som visar att det klarar den högsta kapslingsklassen IP-68 för skydd mot vatten, smuts eller snö och även militära krav för stöttålighet. Varje LifeProof-skal är dessutom fabrikstestat för täthet.

LifeProof för iPhone finns i svart och vitt och kostar 79,99 Euro (ca 700 kronor).

Info: www.lifeproof.com

Hälleflundra, piggvar och havskatt är några svenska marina fiskarter som har biologiska möjligheter att passa för odling på västkusten, framhåller forskare vid Göteborgs universitet i ny utredning.

Odling av fisk och skaldjur är den livsmedelssektor som växer snabbast i världen. Men i Europa och speciellt Sverige går utvecklingen av vattenbruket mycket långsamt. Istället blir vi allt mer beroende av fiskimporter från andra världsdelar.

– Detta väcker etiska frågor om långväga livsmedelstransporter, export av miljöproblem samt den nationella livsmedelssäkerheten, säger fiskbiologen och forskaren Thrandur Björnsson.

På den svenska västkusten förekommer ingen fiskodling i dag trots den möjlighet den långa svenska kusten erbjuder.

– Det kan till viss del bero på en negativ syn från myndigheter och allmänheten där traditionell fiskodling i öppna nätkassar kan ses som en miljöförstörande verksamhet. Men innovativa odlingstekniker och satsning på lokala fiskarter kan skapa möjlighet för miljömärkta nisch-produkter som kan saluföras till ett högt värde, säger Thrandur Björnsson.

En ny rapport från forskare vid Vattenbrukscentrum Väst, Göteborgs universitet, utreder de odlingsbiologiska förutsättningarna för fiskodling på västkusten.

Hälleflundra, tunga, piggvar, havskatt samt lyrtorsk och torsk bedömdes vara ”kandidatarter” för framtida odling. Med speciella tekniska lösningar som möjliggör reglering av salthalt, syrgashalter och temperatur är dessa arter lovande för odling.

Nästa steg som forskarna föreslår är att göra en teknisk och ekonomisk utredning kring kontrollerade havs- eller landbaserade system för marin fiskodling.

En nödvändig satsning är också ett kläckeri för forskning och utveckling av det svenska marina vattenbruket.

Motortillverkaren Honda har valt Atlantica som samarbetspartner till sin nya märkesförsäkring. Hondas märkesförsäkring vänder sig till dem som köper eller har en Hondamotor på sin båt. Märkesförsäkringen för Honda är en helförsäkring där sjöskada, uppläggnings- och transportskada, brandskada, stöldskada, ansvarsskada och rättsskydd ingår.

– Vi är mycket glada för att Honda valt Atlantica som samarbetspartner till sin märkesförsäkring. I Hondas egen märkesförsäkring ingår bl a vår dygnet-runt-öppna-jour-service Atlantica Assistans utan extra kostnad. Förutom en förmånlig premie ingår också en olycksfallförsäkring samt en trailer med värde upp till 30 000 utan extra kostnad, säger Anders Ritzler, Försäljningschef på Atlantica.

Båtägaren kan välja om de vill ha en BAS eller LONG försäkring där tiden i vattnet är det som skiljer. Vinterförvaras båten hos en auktoriserad Honda-återförsäljare/verkstad eller varv kan båtägaren få ytterligare rabatt på sin försäkring. Skulle det ske en skada ingår också en prioriterad skadereglering vilket i korthet innebär att om motorn blir stulen så reglerar vi skadan direkt och skulle hela båten bli stulen så har vi reglerat den inom 14 dagar.

Via Atlanticas lojalitetsprogram fås bla självriskreducering på den valda självrisken med 50% om båtägaren varit skadefri i fem år och 75% om båtägaren varit skadefri i tio år.

– Atlanticas långa historia, expertkunskap och välkända varumärke vägde mycket tungt vid valet av samarbetspartner för vår Honda-försäkring. Genom Hondas märkesförsäkring får båtägaren nu tillgång till både en prisvärd och innehållsrik försäkringslösning, säger Mikael Comrin, försäljningschef på Honda Nordic (PE).

Med modern teknik och förutsättningar för att verka inom ett stort geografiskt område förväntas ett nytt isgående forskningsfartyg bidra till en väsentlig förstärkning av Östersjöforskningen. Familjen Erling-Perssons Stiftelse har beslutat att ge Stockholms universitet ett bidrag på 30 miljoner kronor för att bygga det nya moderna fartyget.

Fartyget kommer att vara stationerat vid Stockholms universitets marina fältstation, Askölaboratoriet, i Trosa skärgård. Fältstationens nuvarande huvudfartyg, R/V Aurelia, är över 40 år gammalt och svårt förslitet.

– Ett fartyg av denna storlek är en viktig förutsättning för forskningen om Östersjön. Finansiering för en nyanskaffning har dock saknats, så detta är ett mycket välkommet och glädjande besked, säger Anders Karlhede, vicerektor för naturvetenskap vid Stockholms universitet.

Fartyget kommer att kunna utföra samtliga uppgifter och verksamheter som R/V Aurelia gör idag, och ytterligare många fler. Modern fartygsteknik och miljövänliga motorer gör att det nya fartyget får en betydligt bättre funktionalitet på alla områden, och en ny klassning medger verksamhet i ett större geografiskt område.

– Vår verksamhet bygger bland annat på att tillhandahålla attraktiv infrastruktur för marin forskning och utbildning. Ett modernt forskningsfartyg är därför mycket viktigt för oss, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets nyinrättade Östersjöcentrum.

Det nya fartyget kommer vara ett centralt bidrag till en betydelsefull utveckling av Stockholms universitets forskning och utbildning om Östersjön, enligt Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik och en av universitetets stora fartygsanvändare.

– Det kommer att kraftigt förstärka internationellt forskningsutbyte avseende Östersjöns miljö, tillstånd, variationer och historiska utveckling, säger Martin Jakobsson.

Om Östersjöcentrum
Stockholms universitets Östersjöcentrum är i grunden en sammanslagning av två organisationer: Stockholms universitets marina forskningscentrum och Baltic Nest Institute. Dessutom ingår administrationen av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management.

Stockholms universitets rektor, Astrid Söderbergh Widding, invigde Stockholms universitets Östersjöcentrum den 1 februari och tillkännagav då även bidraget till ett fartyg från Familjen Erling-Perssons Stiftelse.
www.su.se/ostersjocentrum

Bilden:
Provtagning till havs är en förutsättning för marin forskning. För detta behövs väl anpassade fartyg. Foto: Östersjöcentrum.

Utmärkelsen Årets Unga Seglare delas ut för tredje gången. Stenungsbaden Yacht Club och Göteborgs Kungliga Segelsällskap instiftade priset 2011 för att varje år utse en ung och lovande svensk elitseglare. Syftet är dels att kasta ytterligare ljus på svensk seglingssport, dels att sporra unga seglare som har OS i Brasilien 2016 i sikte.

Grundförutsättningarna för utmärkelsen är att det delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är antingen landslagsseglare, eller aspirerar på en landslagsplats och ska befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2012 tilldelas utmärkelsen Julia Carlsson, en ung och lovande seglare i Laser Radial-klassen. Julia vann i somras ISAF Youth Worlds för ungdomar upp till 18 år. Konkurrensen var tuffast möjliga; tjejer från 42 nationer deltog i tävlingen som Julia på ett övertygande sätt vann. Med det visar Julia att hon definitivt är att räkna med inför Rio 2016.

– Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Julia Carlsson är en av GKSS mest talangfulla seglare och vi hoppas att såväl segern i ISAF Youth Worlds som utmärkelsen Årets Unga Seglare ska sporra Julia att fortsätta sin hårda satsning mot OS om drygt tre år, säger Thomas Rahm, huvudtränare på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10 000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av vice VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

– Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglingssporten bland unga lovande talanger i landet. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ett självklart sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2012 delas ut den 4 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Båtbranschen har upplevt en omvälvande utveckling de senaste fem åren. Först slog finanskrisen till – som sedan avlöstes av Eurokrisen – som nu kompletteras med en nationell lågkonjunktur med stigande arbetslöshet, vikande export och inbromsad konsumtion. Trots detta stålbad ser branschen ljust på framtiden:

Nya kundgrupper, nya servicekoncept och system för skrotning av gamla båtar är strategin.

– Vi vet att båtlivet är lika populärt som alltid, dessutom ser vi en stor tillväxtpotential i nya målgrupper – de som ännu inte har båt, men som, enligt gjorda undersökningar, drömmer om en egen båt, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

• Vi ska fokusera alla resurser på en kampanj, främst i sociala medier, som ska locka nya målgrupper till båtlivet

• Vi ska visa i handling att båtlivet är enkelt – bättre service och mindre krångel!

• Vi ska erbjuda alternativa ägarformer; andel, båtpooler, hyra etc.

• Vi ska stimulera försäljningen av begagnade båtar och utveckla system för skrotning gamla båtar

• Vi ska utbilda branschen i Kundbemötande, Service & Affärsmannaskap

Fortsatt stark eftermarknad
Den så kallade eftermarknaden (service, vinterförvaring, tillbehör och reservdelar) visar fortfarande på en stark efterfrågan. Köper man inte en ny båt, tar man hand om sin befintliga desto mer, kan vi konstatera.

– Signaler från USA visar på en fortsatt försiktig uppgång i försäljningen av nya båtar och det mesta tyder på att botten nu är nådd, vilket gör branschen försiktigt optimistisk inför den kommande säsongen, avslutar Mats Eriksson.

Välj rätt båt på www.sökbåt.se
Med hjälp av världens största båtdatabas –sökbåt.se – kan mässbesökaren hitta alla de båtar som ställs ut under mässan. Genom att välja användningsområde, typ av båt, storlek etc. så kan man med hjälp av ”Välj rätt båt – generatorn” få tips om vilken båttyp som passar dig bäst. När man väl hittar en modell som matchar, kan man se försäljningsstatistik över sålda begagnade båtar.

Hemsidor:
www.sweboat.se
www.sokbat.se
www.upptackbatlivet.se

Målet med båtkonceptet All Aboard är att via användardriven innovation inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt – utan att exkludera mäns. Projektets övergripande syfte är att bidra till ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri.

– När vi tagit fram idébåten har vi utgått från tre områden, båten skall vara social, smart och säker, säger Kerstin Hindrum, tidigare projektkoordinator på Svenskt Marintekniskt Forum – en bransch-organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. Målet med All Aboard är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritids­båtar och därmed marknaden för branschen.

Utgångspunkten för All Aboard var en omfattande enkätundersökning om vad kvinnor ville ändra på i en fritidsbåt.

Problemområdena var bland annat att det var svårt att komma i och ur båten, att det är svårt att segla eller köra när man är kortväxt, att många moment är tunga och att interiören var dåligt anpassad till sällskapsliv ombord. I båtkon­ceptet All Aboard presenteras ett trettiotal lösningar på vardagsproblem.

Flera av branschens stora aktörer
Totalt deltog 22 aktörer i projektet, där bland annat Nimbus Boats, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta och CPAC Systems representerade båtbranschen. För att få nya perspektiv deltog även företag från andra branscher. Design- och konstruktions­företaget Dacat kom med nya infallsvinklar och innovativa designlösningar för exteriören.

– Vi är extra stolta över de smarta livräddningsfunktionerna som gör det betydligt lättare att få upp en person som ramlat överbord. En annan favoritlösning är den inbyggda landgången som gör det lättare att komma i och ur båten, säger Kenneth Magnusson, VD på Dacat.

White Arkitekter bidrog med sina erfarenheter inom arkitektur, och är upphov till interiöridéerna i båten. – Vi har gjort ett väl tilltaget kök med köksö att samlas kring så man kan laga mat tillsam­mans, säger Inger Backman inredningsarkitekt och partner på White Arkitekter. Var sak har sin givna plats i kökets förvaring, som delvis går att ta med sig i land för picknick eller vinterförvaring.

Sjöräddningssällskapet var till stor hjälp med information och upplevelser som bidrog till utformnin­gen av säkerheten ombord. Hela båtkonceptet byggdes av Space Production i Göteborg.

All Aboard har projektletts av Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärs-utvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som matchar kundernas krav.

– Vi visar massor av idéer i All Aboard, och till de flesta problem har vi två eller flera lösningsförslag. Vi har valt att visa förslagen väldigt konceptuellt, eftersom den slutgiltiga utformningen är upp till varje företag, vare sig det gäller segel- eller motorbåtar, säger Camilla Tonnqvist Palmertz.

På lördagseftermiddagen lämnade Team SCA:s träningsbåt Southampton för att segla ner till teamets träningsbas, Puerto Calero på Lanzarote. Med ombord finns sju kandidater till Team SCA:s kvinnliga besättning i Volvo Ocean Race 2014-2015. Med ombord finns också fem coacher.

De sju kandidaterna är Annie Lush, Storbritannien, Carolijn Brouwer, Holland, Jeanne Gregoire, Frankrike, Klaartje Zuiderbaan, Holland, Liz Wardley, Storbritannien, Sam Davies, Storbritannien, Stacey Jackson, Australien.

De fem coacherna är Magnus Olsson, Sverige, Martin Strömberg, Sverige, Brad Jackson, Nya Zeeland, Joca Signorini, Brasilien och Casey Smith, Australien.

Bilden: Fr. v. Klaartje Zuiderbaan, Sam Davies, Jeanne Gregoire, Annie Lush, Carolijn Brouwer, Liz Wardley, Stacey Jackson. Foto: Rick Tomlinson.

På den här länken finns en tre minuter lång VNR med bilder från avfärden i Southampton och en intervju med Magnus Olsson och några andra ur besättningen.

http://teamsca.photodeck.com/-/galleries/new-gallery

När tidningen Praktiskt Båtägande testade elva uppblåsbara flytvästar var det inte en enda som vände den ”medvetslöse” testpersonen.

Pressmeddelande:

Enligt EU:s regler för uppblåsbara flytvästar ska de klara av att vända en medvetslös person som ligger med ansiktet neråt i vattnet. Men det gäller endast om personen enbart har badkläder på sig. I Sveriges kalla klimat är det vanligt att man har både ett eller två lager kläder på sig och dessutom ett regn- eller sjöställ för att skydda sig mot vinddraget. Då garanteras inte att en uppblåsbar flytväst vänder en medvetslös person. Detta är få konsumenter medvetna om.

Testet gjordes i bassäng och testpersonen hade underställ, sjöställ och seglarskor på sig. Personen föll framåt ner i bassängen och landade med ansiktet under vattnet och låg kvar lealös för att se om västarna vände honom.

– Man får absolut en tankeställare när ingen av västarna klarar av att vända mig. Särskilt med tanke på att min klädsel är en förutsättning för att idka båtliv i Sverige. Min personliga slutsats är att jag kommer att tänka en gång till om jag bör ha en uppblåsbar flytväst när jag är ute på sjön, säger Praktiskt Båtägandes redaktionssekreterare Thomas Hyrén.

– Standarden som alla de här västarna är testade och godkända för innebär att man ska vara klädd i badbyxor/baddräkt. Men om du däremot har lufthållande kläder, regnkläder eller sjöställ, och ligger med armarna snett ned i vattnet och benen åt sidan, då måste det till sjögång för att du ska bli vänd. Och det är inte säkert att du blir vänd ens då, säger Per Frode, grundare och ägare av flytvästtillverkaren Baltic.

Som tillverkare är Baltic skyldigt att förse sina räddningsvästar med en obligatorisk varningstext. Där står bland annat att västen är utformad för att vända en nödställd person. Men i en bisats står också att vissa typer av kläder kan försämra västens funktion. Per Frode tycker att det vore ärligare att säga att ”vissa plagg kommer att påverka flytvästens funktion”.

LEHR Scandinavia AB lanserar och premiärvisar världens första gasdrivna utombordare i Skandinavien, som första region utanför USA, på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari 2013. Med gas som energikälla blir LEHR ett effektivt, rent och miljövänligt alternativ på den marina motormarknaden.

LEHR utombordare är en 4-takts motor som fungerar som en vanlig utombordare men har istället gas (gasol) som energikälla vilket gör den, förutom kraftfull och lättstartad, ren och miljövänlig. Enligt Naturvårdsverket försvinner mellan 20-30% av bensinen ut med avgaserna på en vanlig utombordare, på en utombordare från LEHR är siffran 0%.

LEHR Inc., grundat 2004, är det amerikanska marin- och teknikföretaget som genom sitt nytänkande och sin strävan efter en renare planet, har tagit fram en miljövänlig förbränningsteknik av vanlig gasol. En teknik som flerfaldigt belönats för sin innovation och miljölättnader. Vid introduktionen av första modellen på 2,5 hk år 2012 tog LEHR Inc. USA med storm och redan under de 8 första månaderna hade man erövrat över 30% av marknadssegmentet.

– Med sin unika patenterade teknik är det helt rätt i tiden, bland annat med tanke på diskussioner om miljöförstörande 2-taktsmotorer, att äntligen kunna erbjuda ett grönare alternativ för ett renare vatten i vårt aktiva båtliv, säger Kjell Hansson, partner och medgrundare till LEHR Scandinavia AB som nu lanserar LEHRs produkter i Skandinavien.

LEHR gasdrivna utombordare finns i tre modeller: LP2.5 (2,5 hk ), LP5.0 (5 hk) och LP9.9 (9,9 hk).
De två mindre modellerna har en unik snabbkoppling som gör det enkelt att vrida fast en LP05-flaska med gasol (engångsflaska) för att sedan starta och börja köra. Man kan också lätt koppla till en vanlig gasolflaska som PC5, PC10 för längre körsträckor.

Tack vare att LEHR utombordare använder gasol är de ett miljöriktigt alternativ som på ett kostnadseffektivt sätt att minskar utsläpp och passar därmed stora som små båtmänniskor som gillar en startprocedur i all sin enkelhet och samtidigt vill förbättra den marina miljön i världen.

– Med ett inköpspris endast några procent över konkurrenterna, samt en bränsleekonomi jämställd med bensin och klart understigande alkylatbensin, bör den attrahera alla konsumenter som vill ha ett rent samvete, avslutar Kjell Hansson, med en göteborgsk glimt i ögat.

Nord West & Najad lanserar en ny motorbåt på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari. Varvet är känt sedan många år att producera högkvalitativa båtar och nu välkomnas en motorbåt av större modell med samma höga standard, smart design och lyxig komfort som man kan förvänta sig av ett Orustbygge. Ombord finns dagens senaste teknik installerad; två stycken Volvo Penta IPS-motorer med joystick för enkel tilläggning och genom en knapptryckning ligger båten dessutom helt stilla med hjälp av signaler från GPS-satelliter.

Utsedd till ’Motor Boat of the Year’ både år 2007 och 2008 har Nord West 420 Flybridge nu inspirerat till en storasyster. Samtidigt som Nord West 430 SportsTop, varvet hittills nyast modell, har blivit en succé med sin sportigare design. Nu presenterar varvet nya Nord West 430 Flybridge i samma generösa skrov som NW430 ST och med NW420 Fly:s enastående sjögåendeprestanda, manövrerbarhet och låga bränsleförbrukning.

Varvet vill även lyfta fram lösningar som man arbetar med att förbättra, såsom reducerade bullernivåer, vibrationer och ljud. Mycket av den utrustning andra har som tillval, ingår redan som standard på alla Nord West och Najad. Detta gör NW430 Fly till den kanske mest bekväma båten på marknaden idag.

NW430 Fly representerar den första nya modellen som tagits fram sedan förvärvet av Najad och i interiören ser vi hur två starka varumärken möts och lyfter varandra interiört och teknikmässigt. Smarta lösningar med rymliga förvaringsmöjligheter och ett fantastiskt trähantverk är ett signum för varvet. Företagets ägare Benny Martinsson, som står bakom designen tillsammans med varvets utvecklingsavdelning, har lagt stor vikt på de sociala ytorna i cockpit, salong och på flybridge. Väl tilltagna kabiner med större ljusinsläpp bjuder på komfort och harmoni, samtidigt som nya NW430 Fly är framtagen för ett aktivt båtliv där du trivs ombord länge.

Sedan drygt ett år tillbaka ingår även välrenommerade Najad segelbåtar i företagets portfolio. Varvet har även implementerat sina erfarenheter i Najad segelbåtar. Två helt nytillverkade Najad 410 och Najad 440 CC som är byggda på varvet på Vindön kommer att visas på mässan.

Tekniska data:
Längd 13.5 m
Bredd 3.9 m
Djup 1.2 m
Vikt 13 ton
Kabiner/Bäddar 3 / 6
WC 2
Motorer 2st Volvo Penta D6, drev eller IPS

Info: www.nordwest.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:19:21 2013-02-03

Fantastiskt fina båtar! Skulle gärna se att det hade varit en assymetrisk överbyggnad och en skjutdörr vid förarplats!

Göteborg blir värdstad för målgången av den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race 2014-15. Staden kommer också vara en del av tävlingsrutten för den 13:e upplagan av tävlingen enligt ett beslut som offentliggjordes under fredagen.

Sveriges näst största stad och Skandinaviens största hamn har ett välförtjänt gott rykte som arrangör av stora sportevenemang och 2014-15 blir tredje gången som Göteborg är värd för ett hamnstop i Volvo Ocean Race. Staden arrangerar nu målgången för andra gången som en uppföljning av succén 2005-06 då ABN AMRO ONE seglade in i hamnen som totalsegrare.
– Göteborg är en perfekt plats för att avsluta ett globalt evenemang av den här storleken. Det känns bra att veta att vi, efter att ha seglat tiotusentals sjömil runt jorden, kommer att anlända till en värdhamn med alla nödvändiga förutsättningar och kunskaper för att skapa ett fantastiskt evenemang, och som dessutom har en historia som ger en känsla av att tävlingen kommer hem, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
– Vi ser fram emot ett nära samarbete med Göteborg för att tillsammans göra detta till den bästa målgången vi någonsin haft.

Göteborg, där evenemangets ägare Volvo har sitt huvudkontor, var värd för Volvo Ocean Race 2001-02 och 2005-06. Bland de stora evenemang som staden arrangerat tidigare ingår VM och EM i friidrott (1995 respektive 2006), EM i Konståkning (2008) och EM i Fotboll (1992). Inomhus-EM i Friidrott går av stapeln i Göteborg i mars 2013.

­- Hamnstoppen som vi haft i Göteborg har alltid varit fantastiska, säger Knut Frostad som tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Anneli Hulthén och Camilla Nyman, VD för Göteborg & Co, under fredagen på Båtmässan i Göteborg presenterade ett beslut om att Göteborg skall arrangera hamnstop i de två kommande upplagorna av Volvo Ocean Race.
­- Jag minns framförallt 2002 då det var så mycket folk ute att man kunde gå på havet från båt till båt.

– Detta är ett evenemang i världsklass och Göteborg befäster nu positionen som en av Nordeuropas ledande evenemangsstäder, säger Anneli Hulthén.

Göteborg är den fjärde värdhamnen längs rutten 2014-15 som hittills tillkännagivits. Den tolfte upplagan av evenemanget, som startade 1973 som Whitbread Round the World Race, kommer att starta från Alicante i Spanien och därefter gå till Recife i nordöstra Brasilien. Senare under racet kommer lagen gästa Auckland i Nya Zeeland innan de rundar Kap Horn och styr mot ett andra Brasilianskt stop i Itajaí.

Fler nyheter om hamnstop kommer de närmaste veckorna.

Sverige i Volvo Ocean Race
Sverige har ett starkt facit i Volvo Ocean Race med Göteborg, Marstrand och Stockholm som tidigare hamnvärdar och två båtar som tävlat för Sverige som har vunnit tävlingen, EF Language 1998 och Ericsson 4 2009. Magnus Olsson, en legend i tävlingen, är en av flera seglare som deltagit i sex omgångar.

Dambesättningen Team SCA, med det svenskbaserade internnationella hygien- och skogsbolaget SCA i ryggen, var det första laget som gav sig in i den kommande upplagan av tävlingen. Där kommer lagen segla mot varandra i en ny entypsklass kallad Volvo Ocean 65. Förra månaden presenterades ytterligare ett lag och det backas upp av den Brasilianska delstaten Pernambuco.