nyhetstest

Varför försvinner vissa arter av alger medan andra förökar sig på grund av ökade halter näringsämnen vid kustområden och hur klarar olika arter nya och globala miljöhot? Vilken påverkan har utsläpp av svavel- och kväveoxider från sjöfart på näringshalten i Östersjön?

Nya och strängare regler för tillåten svavelhalt i fartygsbränslen inom känsliga havsområden (dit Östersjön räknas) träder i kraft 2015. Ett sätt att minska svavelutsläppen är att installera en
sk scrubber som tvättar avgaserna innan de släpps ut.

Metoden är dock kontroversiell och medför att stora volymer surt havsvatten produceras. Forskarna vill undersöka de kemiska och biologiska konsekvenserna av dessa utsläpp samt utveckla förslag till övervakningsprogram för försurning av Östersjön. Om bland annat detta handlar de sex projekt som Formas beslutade att bevilja medel.

-Detta är en av de tre delutlysningar som Formas gjort i samarbete med SVU, Svenskt Vatten Utveckling. Målet med dessa tre utlysningar är att ta fram ny kunskap inom för samhället viktiga områden säger Anna Ledin, huvudsekreterare på Forskningsrådet Formas. Vi har arbetat i nära dialog med representanter för tänkbara slutanvändare av forskningsresultaten, för att identifiera kunskapsbehov samt underlätta spridningen och implementeringen av resultaten.

Forskningsrådet Formas utlyste hösten 2012 totalt 96 miljoner kronor för forskning inom tre områden i samarbete med SVU, nämligen Diffusa källor, Marina föroreningar och Säkra livsmedel. Formas delar nu ut 32 miljoner kronor till vartdera området fördelat på 8 miljoner kronor per år i fyra år. SVU står därutöver för totalt 8 miljoner kronor.

Marina föroreningar:
Olika typer av föroreningar är ett växande problem i våra hav. För att kunna vidta rätt åtgärder behöver vi bättre kunskaper om hur föroreningar, havsförsurning och skräp påverkar växt- och djurliv. Vi behöver också veta mer om hur föroreningar och skräp bryts ner och omvandlas i vattenmassan och vilka faktorer som styr deras fördelning i havet. Dessutom behövs forskning kring de socio-ekonomiska konsekvenserna av marina föroreningar och hur olika styrmedel och konkreta åtgärder kan minska deras uppkomst och spridning.

Info: http://www.formas.se/sv/Finansiering/Utlysningar/Utlysning-av-96-miljoner-kronor-till-forskning-om-Diffusa-kallor-Marina-fororeningar-och-Sakra-livsmedel/

Den 20 april, ryckte kusträddarna ut för att rensa stränderna på Västkusten från skräp. Flera organisationer och kommuner, från Strömstad till Helsingborg, gick då samman i kampanjen Kusträddarna mot den marina nedskräpningen. – Kusträddarna är ett bra projekt eftersom det mobiliserar dem som redan är intresserade och engagerade men också bidrar till att få fler människor att bli medvetna om problemen, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen på HaV.

Varje år slängs många tusen ton skräp i våra hav och på våra stränder. Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar men också för betande boskap längs kusten. Djuren riskerar att trassla in sig i exempelvis plastlinor med kvävning och drunkning som följd eller att kvävas eller få invärtes skador av plastföremål. Mer än en miljon fåglar och 100 000 av däggdjur i världen dör varje år efter att ha fastnat i eller ätit plast som de hittat i havet. Var tredje havsfågel äter plast i tron att det är föda.

För andra året i rad hölls 20 april Håll Sverige Rents Kusträddardag. I år var fokus på Bohuslän, där det varje år flyter i land enorma mängder skräp, mest plast. Kampanjen genomförs med stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Kusträddarna manifesterade mot den marina nedskräpningen genom att tillsammans plocka skräp på stränder och för att sedan dokumentera skräpet och föra frågan vidare.

– Det här är ett problem som vi måste ta på allvar. Med vår kampanj hoppas vi sätta fokus på frågan och få fler att engagera sig för ett renare hav, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Förra året lockade Kusträddardagen 1 500 deltagare, som tillsammans samlade in elva ton skräp. Kusträddardagen är en del av Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar. I år hoppades arrangörerna få ännu fler att engagera sig och uppmanar alla, enskilda personer såväl som föreningar och företag att vara med och plocka skräp från stränderna.

– Skräpet gör det våra kuster och stränder fula och kan också göra dem farliga att vistas på. Dessutom kostar det kommunerna stora summor att hålla kusten ren – pengar som skulle kunna användas på ett mycket bättre sätt, säger Björn Sjöberg.

Källa: HaV.

Efter ett första år med Initiativet Hållbara Hav ökar TeliaSonera sin insats i Initiativet och går nu även in som huvudpartner i utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” Utställningen som utformats i samarbete med Stockholms universitet och Håll Sverige Rent kommer att följa fartyget Tre Kronor af Stockholm under sommarens och höstens seglingar i Östersjön och visas i de hamnar som besöks. TeliaSonera kommer också att använda fartyget Tre Kronor af Stockholm som mötesplats under årets Almedalsvecka.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är deras ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på Hållbara Havs årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Bilden:
Briggen Tre Kronor. Foto: Tomas Österberg.

Info: http://www.hallbarahav.nu/

Denna nya 24 m båt från italienska Azimut Yachts får sin officiella premiär i juni vid Azimut Benetti Yachting Gala. Det är en yacht i internationell toppklass och mycket modern stil där inget har lämnats åt slumpen utan ägaren och besättningen ska kunna njuta av båtlivets alla bekvämligheter ombord.

Vissa båttillverkare är värda att man håller ett extra öga på vad de gör med utvecklingen av sina båtmodeller eftersom många andra tillverkare följer efter dem. Engelska Princess Yachts är en sådan tillverkare, Azimut en annan. Trots att den italienska hemmamarknaden för båtar har näst intill utraderats de senaste åren håller Azimut stilen och har hög nivå i sitt utvecklingsarbete tack vare en stark exportmarknad.

Bland annat har den nya Azimut 80 försetts med fyra kabiner, fem badrum och en flybridge på enorma 42 kvadratmeter. I övrigt har båten en mängd innovativa idéer och system för möblering och ljussättning, som betyder väldigt mycket för lyxkönslan i den här typen av yachter.

Nya Azimut 80 är den första yacht på över 72 fot som är helt och hållet designad vid Azimuts högkvarter i Avigliana i Italien. Yachten bygger på erfarenheten från tidigare och betydligt större båtar, där Stefano Righini stod för den yttre designen medan interiören designades hos Achille Salvagni Architetti.

Azimut 80 är en fritidsbåt byggd för CE-klass A men konstruerad för att klaar alla väderförhållanden. Layouten omfattar fyra kabiner, alla med separat badrum, inklusive ägarens kabin som har full bredd över hela båten. Båten kan ta emot upp till åtta gäster.

Panoramafönster ska ge maximal sikt åt alla håll och enligt Azimut kommer båten att revolutionera livet ombord. Känslan av rymd i ägarkabinen och i de fina badrummen är några av denna båts trumfkort, tillsammans med de nyskapande fönsterlösningarna. Mycket av detta har blivit möjligt tack vare modern teknik med vakuuminjicering och limning.

Båten har bland annat fem vertikala fönster, som kan förvandlas till en gemensam fönsteryta. Ägarkabinens badrum utnyttjar hela båtens bredd och fungerar närmast som ett spa med all lyx och alla bekvämligheter.

Interiören sägs vara extremt modern och påkostad i Azimut 80 med fina material, till exempel marmor i badrummen och gråblekt ek kombinerat med mörka träslag på många platser. Designerna har även använt mycket LED-teknologi i sitt arbete. Det ger mycket ljus samtidigt som båten får en bättre rymdkänsla.

Badplattformen är på nästan nio kvadratmeter med gott om plats för solbadare och leksaker. Bland annat får det rum en 4 m jolle och jet ski.

I motorrummet finns två stycken 1 550 hk MAN dieselmotorer, som ger en toppfart på 30 knop. Bränsletanken har en kapacitet på 6 000 medan vattentanken tar 1 200 liter. Som tillval kan båten förses med elektriska CMC Marine stabiliseringsfenor eller Seakeeper stabiliserare.

Tekniska data
Längd: 25,2 m
Bredd: 5,96 m
Djupgående: 1,2 m
Deplacement: 60 500 kg
Motorer: 2 x 1550 hk (1140 kW) MAN V12
Topphastighet: 30 knop
Marschfart: 26 knop
Bränsletank: 6 000 liter
Vattentank: 1 200 liter
Kabiner: 4+2
Bäddar: 8+2
Info: www.azimutyachts.com

Magnus Olsson (64), en av de största inom den internationella seglingsvärlden, har avlidit på ett sjukhus i Spanien. Hans familj och vänner var vid hans sida. Magnus drabbades av en stroke under veckan och trots inledande positiva tecken, försämrades hans tillstånd under de följande dagarna. Magnus Olsson avled på lördagseftermiddagen.

– Mange var den mest fantastiska person jag någonsin har träffat, en av mina allra bästa vänner, och en av de största seglarna genom tiderna. Han var en helt unik man som likt ingen annan alltid gav energi, humor och kärlek till alla runt omkring sig. Våra tankar är i första hand hos hans familj vid denna mycket sorgliga tidpunkt. Han betydde enormt mycket för så många människor över hela världen, och under de senaste månaderna var han en fundamental del av Team SCA. Teamet kommer att fortsätta det betydelsefulla arbete som han ledde genom att träna och jobba på det sätt som han skulle ha förväntat sig. Han kommer att vara enormt saknad av oss alla. Det är ett verkligt privilegium att ha varit en av Manges vänner, och jag kommer att bära hans arv med mig med kärlek och stolthet för all framtid, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

– Magnus var en stor idrottsman som under hela sin imponerande kappseglingskarriär berikade sporten med sin passionerade livsglädje och entusiasm. Han har inspirerat vår kvinnliga besättning, många andra seglare, både unga och gamla, och alla oss som hade möjlighet att träffa och lära känna honom. Magnus kommer att bli djupt saknad runtom i världen. Våra tankar går nu till hans familj och alla som berördes av hans energi och passionerade livsglädje, säger Jan Johansson, VD och koncernchef på SCA.

Sedan mitten av 1960-talet levde Magnus ”Mange” Olsson med sin passion för havskappsegling. Från tonårens SM-regattor i 505 via America’s Cup till dagens Volvo Ocean Race var han en central gestalt inom svensk segling.

Det var en annan seglingslegend, Pelle Petterson, som fick Mange att börja segla på heltid. I mitten av 1970-talet hade Magnus precis gått ut KTH och tänkte sig en ingenjörskarriär när Pelle ringde och övertalade honom att bli med i besättningen på båten Sverige i America’s Cup. Det var 1976, Mange var 27 år och tvekade aldrig att hoppa på seglingen.

Mange föddes den 4 januari 1949 och växte upp i Bromma utanför Stockholm. Som åttaåring lärde han sig segla på Mälaren. Fyra år senare skaffade familjen sommarhus i Haverdal på västkusten. Mange gick då med i den lokala segelklubben och började kappsegla i OK-jolle, Trapez och sedan 505. Det blev tre SM-titlar i 505 runt 1970.

Mange Olsson har deltagit i sex Whitbread/Volvo Ocean Race. Först gången var 1984-1985 ombord på Drum. Han var med och vann tävlingen 1997-1998 ombord på EF Language med Paul Cayard som skeppare. Den segern rankade Mange själv som sin största sportsliga framgång.

Sista gången Mange seglade Volvo Ocean Race var 2008-2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 som slutade fyra. Under det racet kom en annan av Manges stora framgångar i seglingskarriären då Ericsson 3 vann den längsta etappen i Volvo Ocean Race´s historia, mellan Qingdao i norra Kina till Rio de Janeiro, en sträcka på 12 300 nautiska mil som de seglade på drygt 40 dygn.

Den sista tiden har Mange varit engagerad som coach, tränare och mentor för den kvinnliga besättningen i Team SCA som just nu förbereder sig för att delta i Volvo Ocean Race 2014-2015.

Magnus ”Mange” Olssons seglingskarriär

Tre SM-guld i 505 runt 1970
America’s Cup 1977 och 1980

Whitbread / Volvo Ocean Race:
1985-1986, Drum (3:a)
1989-1990, The Card (5:a)
1993-1994, Intrum Justitia (2:a)
1997-1998, EF Language (1:a)
2001-2002, Assa-Abloy (2:a)
2008-2009, Ericsson 3 (4:a)

Stockholm den 20 april 2013

Foto: Oskar Kihlborg.

Biografi Magnus ’Mange’ Olsson

Sedan mitten av 1960-talet levde Magnus ’Mange’ Olsson med sin passion för havskappsegling. Från tonårens SM-regattor i 505 via America’s Cup till dagens Volvo Ocean Race var han en central gestalt inom svensk segling.

Det var en annan seglingslegend, Pelle Petterson, som fick Mange att börja segla på heltid. I mitten av 1970-talet hade Magnus precis gått ut KTH och tänkte sig en ingenjörskarriär när Pelle ringde och övertalade honom att bli med i besättningen på båten Sverige i America’s Cup. Det var 1976, Mange var 27 år och tvekade aldrig att hoppa på seglingen.

Mange föddes den 4 januari 1949 och växte upp i Bromma utanför Stockholm. Som åttaåring lärde han sig segla på Mälaren. Fyra år senare skaffade familjen sommarhus i Haverdal på västkusten. Mange gick då med i den lokala segelklubben och började kappsegla i OK-jolle, Trapez och sedan 505. Det blev tre SM-titlar i 505 runt 1970.

Mange Olsson har deltagit i sex Whitbread / Volvo Ocean Race. Först gången var 1984-1985 ombord på Drum. Han var med och vann tävlingen 1997-1998 ombord på EF Language med Paul Cayard som skeppare. Den segern rankade Mange själv som sin största sportsliga framgång.

Sista gången Mange seglade Volvo Ocean Race var 2008-2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 som slutade fyra. Under det racet kom en annan av Manges stora framgångar i seglingskarriären då Ericsson 3 vann den längsta etappen i Volvo Ocean Race´s historia, mellan Qingdao i norra Kina till Rio de Janeiro, en sträcka på 12 300 nautiska mil som de seglade på drygt 40 dygn.

Den sista tiden har Mange varit engagerad som coach, tränare och mentor för den kvinnliga besättningen i Team SCA som just nu förbereder sig för att delta i Volvo Ocean Race 2014-2015.

Magnus ’Mange’ Olssons seglingskarriär

Tre SM-guld i 505 runt 1970
America’s Cup 1977 och 1980

Whitbread / Volvo Ocean Race:
1985-1986, Drum (3:a)
1989-1990, The Card (5:a)
1993-1994, Intrum Justitia (2:a)
1997-1998, EF Language (1:a)
2001-2002, Assa-Abloy (2:a)
2008-2009, Ericsson 3 (4:a)

Kommentarer

Rickard Sundblad 02:45:15 2013-04-21

Det blåser 28ms o full läns i södra oceanen på väg mot kap horn, Gud va härligt och vad pirigt det känns i brallan. Ungefär så kan jag beskriva Mange, jag seglade med honom i Sthlm på The Card från Stan till Tynnigö,vi la an bakom en mälar 22a, snacka om att dom fick spader. Mange bara garvade o sa till tjejen som satt o ammade sitt barn att allt va lungt. Hamnkapten va inte så lyckligt för vindfåget frn Card tryckte bryggan mot land. Första gången vi sågs var 1977 i New port Rhode Island p Black Pearl , men det är en annan historia.
Hoppas att du får fina vindar o läns i din himmel

Tack för att jag fick känna dig

Rickard sundblad

I vår firar Waxholmsbolagets välkända rederimärke 100 år. 1913 målades märket, formgivet av kände marinmålaren Jacob Hägg, för första gången på ångbåtarnas skorstenar.

Waxholmsbolagets historia är lång. Rederiet självt grundades redan 1869 ur dåvarande Djurgårds Ångfartygs-Bolag. 1913 var bolaget präglat av en anda av utveckling och expansion. NK:s grundare Joseph Sachs valdes in i bolagets styrelse och påpekade direkt att fartygens skorstenars svarta färg var trist – här borde man använda ytan till reklam!

Den tidens kände marinmålare Jacob Hägg fick uppdraget att formge ett rederimärke åt Waxholmsbolaget. Resultatet blev det skorstensmärke som än idag finns kvar i ursprunglig form på klassiska fartygen Storskär, Norrskär och Västan och som ligger till grund för Waxholmsbolagets flaggformade logotyp. Samtliga fartyg i Waxholmsbolagets egen flotta bär märket i uppdaterad form på sina skorstenar.

Företaget firar vårt kära W i samband med starten för ångbåtssäsongen. 8 maj bjuder de på festligheter på Strömkajen.

Kommentarer

Anders Djerf 22:33:18 2013-12-16

Det är jag som initierada och det är på min forskning, och föredrag om "W som i Waxholmsbolaget" hos Stockholms Typografiska Gille på Rönnels Antikvariat mars 2012, som Waxholmsbolaget bygger hela 100-årsfirandet för logotypen! Man tränger helt undan min centrala roll! Det är bara i mikrostil på baksidan längs ryggen av den trycksak man producerade till maj 2012 jag får ett mycket litet tack.

Okunskapen om gott sjömanskap ökar i takt med generationsskiftet ute på sjön. Det tänker Viamare och Scouterna ändra på. – Vi måste vända trenden nu. I längden handlar det om att öka säkerheten till sjöss, säger Hans Mellström, grundare av Viamare och själv uppvuxen i scoutrörelsen.

Gott sjömanskap var självklart hos tidigare generationer. Så är det inte idag. Det ska Viamare och Scouterna ändra på, bland annat genom att öka kunskaperna om navigering, manövrering och sjövett.

– Det här är en satsning på den nya generationen. Vi har en unik samlad kunskap inom Viamaregruppen, säger Hans Mellström.

Viamare ska bland annat, genom Sjöklar Kustakademi, hjälpa Scouterna att ta fram ett utbildningsmaterial, Promarina ska samarbeta med Scouterna vid rekrytering av hamnvakter till sina anläggningar, och Scouterna finns på plats på Promarinas evenemang ”Hamnens dag” i
fyra hamnar under säsongen.

Dessutom kommer Stockholmradio/Sjöassistans att samarbeta med Scouterna vid rekrytering av sommararbetande radio- och assistansoperatörer.

Viamare har tecknat ett treårigt avtal med Scouterna, som är glada för samarbetet då man har samma grundsyn.

– Vårt huvudsyfte är att göra unga redo för livet, och här har vi och Viamare samma ambitioner. Vi har ett utbildningsprogram som till stor del bygger på praktiskt lärande. Och vi tror att Viamare kommer att kunna hjälpa oss att lyfta utbildningarna ytterligare, säger Yvonne
Tenninge, generalsekreterare på Scouterna.

– I Scouterna får man lära sig att ta ansvar för sig själv och för andra, vilket är viktigt inte minst på sjön. Därför ser vi fram mot ett utvecklande samarbete, säger Yvonne Tenninge.

Idag döptes den nya sjöräddningsbåten av Ola Skinnarmo på Skeppsholmen i Stockholm. Pantamerabåten är resultatet av ett samarbete mellan Pantamera och Sjöräddningssällskapet där konsumenter uppmanats att ”panta” burkar utan pant samtidigt som sjöräddningssällskapet har underlättat för båtfolket att göra sig av med sin pant. 18 miljoner insamlade burkar blir nu en ny sjöräddningsbåt som dessutom går på miljöbränslet EcoPar.

– Vi har haft ett fruktsamt samarbete med Sjöräddningssällskapet sedan ett par år. De 2000 frivilliga sjöräddarna runt om i landet gör ett fantastiskt jobb. Vårt samarbete innebär att de, utöver sina räddningsinsatser, underlättar för båtfolket att bli av med sin pant och på så sätt bidra till en renare natur och skärgård, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att panta, nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men de privatimporterade burkarna, utan pant, återvinns inte i lika hög grad. För att öka återvinningen av dessa burkar skänkte Pantamera 10 öre för varje privatimporterad burk som pantades till Sjöräddningssällskapet.

– När kampanjen ”Pantamera – Rädda flera” genomfördes under förra sommaren pantades omkring 18 miljoner privatimporterade burkar. Det är dessa burkar som har finansierat den nya sjöräddningsbåten. Att båten dessutom går på det nya miljöbränslet EcoPar gör det bara ännu bättre, säger Katarina Lundell.

Utöver pengar till sjöräddarna och en renare natur innebär återvinningen av 18 miljoner burkar en stor miljövinst. Att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar 95 procent i energi jämfört med nytillverkning. För varje burk som pantas sparar man 0,34 kg koldioxidutsläpp jämfört med att tillverka en ny. 18 miljoner burkar motsvarar cirka 6 300 ton koldioxid.

– Att panta är en enkel vardagshandling som ger en fantastisk miljövinst. Vi vill förstås att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas oavsett om de köpts i Sverige eller utomlands, avslutar Katarina Lundell.

Var med och tävla om filmen Berättelsen om Pi på blu-ray & dvd! Båtliv lottar ut fem stycken filmer till dem som svarar på en enkel fråga. Filmen är ett visuellt mästerverk av Oscarbelönade Ang Lee och baserat på den bästsäljande romanen av Yann Martel.

Efter ett skeppsbrott befinner sig en indisk pojke vid namn Pi på drift i Stilla Havet, ombord på en livbåt tillsammans med en vildsint, bengalisk tiger. Under resan, där de får uppleva naturens storslagenhet och raseri, skapas det samtidigt ett lika fantastiskt som oväntat band mellan det skeppsbrutna paret.

Berättelsen om Pi har hyllats av kritiker, nominerats till 11 Oscars och belönades med fyra vinster, bland annat för Bästa Regi, den blev trefaldigt Golden Globe-nominerad och inte minst är den en publikvinnare över hela världen.

Den 24 april släpps filmen på blu-ray och dvd och du har chans att vinna ditt ex i vår tävling!

Tävlingen
Svara på frågan:
Vad kallas det flätade handtag som sitter i kläppen till skeppsklockan ombord?

Skicka in ditt svar via mail till info@batliv.se.

Vi drar fem vinnare 24 april!

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att samordna myndigheternas arbete med samverkan mot alkohol och droger i trafiken (SMADIT). I uppdraget ligger att i samarbete med Rikspolisstyrelsen, Tullverket, Kustbevakningen och Socialstyrelsen ta fram gemensamma nationella rekommendationer för arbetet enligt samverkansmodellen SMADIT och för hur verksamheten kan följas upp och utvärderas.

– Rattfylla gör varje år att människor dör i onödan, det måste tas på mycket stort allvar. Vårt förslag handlar om att komma åt de bakomliggande orsakerna till att människor kör bil onyktra, det här är en viktig del i arbetet, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) syftar till att minska antalet förare i trafiken som är påverkade av alkohol och droger. Metoden innebär att när rattfyllerister rapporteras ska ett samtal med socialtjänsten eller beroendevården erbjudas inom 24 timmar.

– Vi vet att när en person med alkoholberoende avslöjas, finns ofta motivationen för behandling och då ska också personen ges erbjudandet att få vård. Detta erbjudande kan bli vändpunkten för en person att bli en nykter fordonsförare, säger barn- och äldreminister Maria Larsson.

En slutrapport om uppdragets genomförande ska lämnas till Näringsdepartementet senast 31 januari 2015.

BoatSecure, en av marknadens mest prisvärda stöldmärkningar av fritidsbåtar och utombordsmotorer, expanderar nu på land med CarSecure. Med CarSecure stöldmärker man enkelt golfbilar, ATV fyrhjulingar, snöskotrar, mopeder, snöslungor och andra fordon. På samma sätt som BoatSecure för fritidsbåtar och utombordare.

Med CarSecure´s elektroniska stöldmärkning minskar risken för att fordonet ska bli stulet.

Om det trots allt blir stulet är det lätt att identifiera för såväl polis som för försäkringsbolag, med speciell avläsningsutrustning från CarSecure.

Stöldmärkningen utför ägaren själv på några minuter. Det enda man behöver göra är att fästa CarSecure´s elektroniska ID tagg på en plats i fordonet där den inte syns. Taggen är självhäftande och fäster på alla material. ID taggens eget unika nummer registreras tillsammans med ägaruppgifterna i CarSecure´s databas.

Med CarSecure sänks kundens självrisk med upp till hela 1 000 kr vid stöld av fordonet. Gäller oavsett försäkringsbolag.

Läs gärna mer på www.carsecure.se

Nu drar SM i gädda 2013 igång med den första av 16 kvaltävlingar runt om i landet. Slutmålet för tävlingarna är att kora landets bästa gäddfiskare. – SM i gädda blir nu en riktigt stor tävling. Landets samlade gäddfiskeelit kommer att vara på plats i finalen i Mälaren i oktober och det kommer att krävas stor skicklighet för att vinna, säger Anssi Lehtevä, tävlingskonsulent Sportfiskarna.

Lördag 20 april genomförs första kvaltävlingen i Karlskrona skärgård och nästkommande lördag 27 april är det Gävles tur att ha en kvaltävling. Kvalserien består av 16 deltävlingar, som deltagarna har man möjlighet att kvala fritt antal gånger för att öka chansen till en plats i finalen.

Blir man bland de 10 första i en deltävling är man kvalificerad då maximalt 160 lag från de 16 kvaltävlingarna gör upp om slutsegern i den stora finalen på Mälaren i oktober.

Finalen i SM i gädda arrangeras både som lagtävling och individuell tävling. Att vara Sveriges bäste gäddfiskare är kanske den mest prestigefyllda titeln man kan inneha bland sportfiskare. Alla medlemmar i Sportfiskarna har rätt att delta på SM i gädda.

SM i gädda -för gäddans bästa
På SM i gädda bedrivs så kallad catch & release. Alla fångade gäddor släpps varsamt tillbaka efter att ha fotograferats mot en mätbräda. Tävlingen går ut på att fånga de längsta gäddorna. Ett viktigt syfte med SM i gädda är att öka gäddfiskets status och att även få fokus på ett hållbart sportfiske. En del av behållningen från tävlingen går tillbaka till fiskevårdande projekt för gäddan.

Info: http://2013.sportfishmasters.se/

Regeringen har idag fattat beslut om att ge Affärsverket Svenska kraftnät tillstånd att bygga NordBalt, en ny sjökabelförbindelse som ska binda samman elnäten i Sverige och elnäten Litauen. NordBalt kommer omfatta 40 km markkabel och 400 km sjökabel och kommer gå mellan Nybro i Sverige och Klaipeda i Litauen.

Syftet med NordBalt är att binda samman de baltiska staternas elnät med det nordiska. Att skapa en effektiv och integrerad elmarknad i Europa är viktigt för att kunna nå EU:s klimat- och energipolitiska mål och för att få en god överföringskapacitet inom och mellan Europas länder. Därför har EU-kommissionen beslutat delfinansiera NordBalt med 175 miljoner euro närmare 1,5 miljarder kronor.

– Vi behöver en mer integrerad och bättre fungerande elmarknad och kraftöverföring i Europa. NordBalt kommer betyda väldigt mycket för att binda samman det baltiska och det nordiska elnätet, och kommer bidra till att stärka försörjningstryggheten i både Sverige och Baltikum, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

När NordBalt är färdigställd, vilket beräknas ske i slutet av 2015, kommer den vara en 300 kV likströmsförbindelse, som har en kapacitet om 700 MW el, vilket är lika mycket som ett stort vattenkraftverk.

Som villkor för beslutet anger regeringen att affärsverket Svenska Kraftnät i god tid ska ge Försvarsmakten information om när utläggningsarbetena av kabeln påbörjas och avslutas, så att utläggningsarbetena och Försvarsmaktens skjut- och övningsverksamhet ska kunna samordnas. Vidare ska affärsverket Svenska Kraftnät informera Kustbevakningen när arbetet påbörjas, av hänsyn till sjötrafiken. Ett ytterligare villkor för beslutet är att Svenska Kraftnät under projektering, kabelförläggning och framtida arbeten ska vidta de försiktighetsåtgärder som angivits av Kalmar Vatten AB och att de ska vidta de skyddsåtgärder och försiktighetsmått som i övrigt kan behövas för att syftet med det vattenskyddsområde som berörs av markkabeldragningen ska tillgodoses.

Alandia Båtförsäkring utvidgar nu sin Medelhavsförsäkring så att också hugade världsomseglare kan känna sig trygga. – Genom att skräddarsy våra båtförsäkringar vill vi svara på seglarnas växande intresse att upptäcka hela världen, säger Jörgen Ekebom som är marknadschef för Alandias Medelhavsförsäkringar.

Alandia har redan tidigare försäkrat fritidsbåtar för världsomseglingar. Till de kändaste båtarna hör SEB som under ledning av skepparen Gurra Krantz deltog i Volvo Ocean Race 2002.

– När SEB led mastbrott strax utanför Kap Horn ställdes Alandias snabbhet och vårt nätverk av tusentals marinexperter på prov. Alla personer som var engagerade i den operationen vet att vi överträffade förväntningarna, säger Jörgen Ekebom.

Från mars är det inte bara utvalda världsomseglare som drar nytta av Alandias expertis och engagemang. Också ambitiösa fritidsbåtsägarna kan nu tryggt planera sitt livs äventyr.

– Intresset för Alandia Båtförsäkrings utökade försäkring har redan varit stort. Helt tydligt drömmer allt fler seglare om att få göra en världsomsegling. Vi vill gärna uppmuntra den drömmen och samtidigt bidra till att den förverkligas på ett tryggt sätt, säger Ekebom.

Som ett bolag inom koncernen Redarnas Ömsesidiga Försäkringsbolag har Alandia Båtförsäkring en lång sjöfartstradition. Sedan 1938 har det åländska försäkringsbolaget varit specialiserat på sjöförsäkringar för fartyg över hela världen. I dag är man det ledande försäkringsbolaget inom den marina sektorn i Nordeuropa. Alandia Båtförsäkring är specialiserat på värdefullare fritidsbåtar.

Info: www.alandia.se

Elektrolyten är som gelé och dessa kan därför inte läcka ens om du sågar dem mitt itu. Inte heller avger de några gaser och kan därmed placeras nästan var som helst.

Maringelbatteriernas poler ärgar inte och är alltid rena och snygga. Alla batterier råkar ut för riktiga djupurladdningar ibland men detta är inget bekymmer med Maringelbatterierna. Dom tål det och återhämtar sig väl.

Självurladdningen då de står är bara cirka 2% per månad och när det är dags för upptagning så kan dessa utan bekymmer lämnas i båten över vintern efter att dom laddats fulla.

Vid sjösättningen är kapaciteten ännu ca. 85%! Maringelserien omfattar kapaciteter mellan 75-245Ah.

Info: http://batteriexpressen.se

Finska Nautor’s Swan, som är kända över hela världen för sina välseglande och eleganta båtar, presenterar en helt ny modell. Det är Swan 80RS (raised saloon), som lanseras som en ultimat cruising yacht. Den har en elegant salong och är tänkt att komplettera Swans framgångsrika 80-fotsserie. För designen svarar German Frers, som säger att nya Swan 80RS är ”den ideala båten för långfärdscruising” med stil.

Nautor’s Swan har över ett halvt sekels erfarenhet av att bygga eleganta och vackra segelbåtar. Baserat i norra Finland har de god tillgång till skickliga hantverkare och i kombination med teknologi via de nuvarande ägarna utvecklas varvet snabbt.

Swan 80RS har ett lätt performanceskrov byggt med lamineringstekniken SPRINT™, som även används i Swan 60 och den flushdäckade versionen av the Swan 80.

Swan 80RS har en väl skyddad sittbrunn, som ska ge bra säkerhet åt besättningen även vid kappsegling under tuffa förhållanden till havs. Båten har även gott om ljusinsläpp i alla utrymmen under däck och fungerar därför bra även för den som vill cruisingsegla.

Som syns på bilderna här intill har den lång cockpiten både gott om plats för rorsman och för besättningsmedlemmar som vill njuta av vackert väder.

En särskild yta finns mellan aktre och förliga utrymmen i sittbrunnen för alla som vill solbada. Hela däckslayouten är baserad på framgångarna med föregångaren Swan 82, som i sin tur har vidareutvecklats för långdistanscruising.

Under däck är utrymmena maximerade för avkoppling och underhållning. Swan 80RS har fyra komfortabla kabiner, vilket passar bra för alla som seglar med familj och vänner. Den som har råd med en båt i den här klassen kanske även vill ha en del av utrymmena till besättningen.

Ägarkabinen har två stora fönster i skrovsidorna, för att öka mängden ljus. Även midskeppskabinen har fönster ut genom skrovet såväl som ventiler upp genom däck. Både motorrum och det aktre garaget (för jollar och leksaker) är lätt tillgängliga.

Standard djupgående för Swan 80RS är 4 m, men båten finns även med en mer grundgående kölkonstruktion.

– Den nya Swan 80RS visar på Nautors engagemang för cruising och långdistanssegling utan kompromisser vad gäller stil och prestanda. Konceptet pch designen hos Swan 80RS är baserade på djupa marknadsanalyser och åsikter från våra kunder, säger Luca Lucheschi, Commercial Director på Nautor’s Swan.

Info: www.nautorswan.com

Nu öppnar en ny- och begagnatmarknad för marindelar och tillbehör. Solvalla Marinmarknad är en marknadsplats för privata personer och företag inom den marina sidan. Idén är hämtat från USA där det finns årligen återkommande stora marinmarknader för nytt och begagnat med företag och privata utställare.

Privata utställare får hyra bord (750×1800) för 400 kr med tillhörande plats för att kunna lägga ut det man vill sälja. På området finns plats för att ställa båtar till försäljning.

Företag får en större yta att ställa ut sina aktuella saker till
försäljning samt att marknadsföra sig och sina produkter.
Anordning för provkörning av motorer kommer att anordnas.

Tidpunkt: Lördag och söndag den
4:e och 5:e maj.
Öppettider: 10:00 – 17:00

Entréavgift vuxna över 18 år: 30 kronor.

Medlemmar i båtklubbar får gratis entré mot uppvisande av medlemskort. Dryck och förtäring finns inom
området.

Info: www.vallamarinmarknad.se

Lördagen 20 april blir det temadag om båtlivet i Hällevik i Sölvesborgs kommun. Temadagen är ett led i en satsning för att visar på insatser som främjar ett hållbart båtliv som minimerar negativa effekter på miljön.

Pressmeddelande:

Lördagen 20 april kl. 11:00-17:00

Hamnen i Hällevik

Vad händer?
Visning av båtbottentvätten | besök ett fartyg från Kustbevakningen |visning av solceller för båtar.

Sjöräddningssällskapet finns på plats | utställning av hur vi påverkar havsmiljön | Älmhult marina produkter och

Företaget MMG visar båtar.

Fogarolli säljer kaffe.

Prova på paddling

Jazzbandet Hälleviks Washboard spelar.

Tipsrunda för barn.

Sillatåget.

Smiling Shark är ett nytt koncept med UV-säkra produkter som lanseras på den svenska marknaden under våren. Till en början lanseras UV-kläder och hattar.

En hög solskyddsfaktor är viktig för barnens ömtåliga hud. Alla Smiling Sharks produkter är testade och godkända enligt AS/NZ 4399:1996 och uppfyller kraven för ”excellent sun protection” UPF 50+. Detta är den högsta rating tyger i kläder kan få.

Fördelen med UV-kläder är att man endast behöver smörja den del av huden som ej täcks av kläder med solkräm.

Smiling Shark tillverkas i högkvalitativt badtyg som är godkänt för klorerat- och saltvatten och inte innehåller några för huden skadliga ämnen.

Alla produkter finns i flera härliga färger. De mest populära är produkterna med kamomönster.

Info: www.jollyroom.se

Pris
Dräkter 279 kr.
Tröjor 249 kr.
Hattar 139 kr.

Under vintern har Sjöfartsverket testat Sveriges första hydrokopter för lotsutsättning i Bottenviken. Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden och om försöket faller väl ut kan flera hydrokoptrar komma att sättas in utefter Norrlandskusten.

Till skillnad mot de befintliga lotsbåtarna och svävarna klarar hydrokoptern att ta sig fram över både 1,5 meter höga isvallar, mjuk snö, blötsnö och krossis. En annan fördel är att hydrokoptern tar sig över isrännan där fartygen gått fram. Öppet vatten klarar den av i tio knops hastighet, även om det inte är det optimala underlaget.

– Med hjälp av hydrokoptern kan lotsarna under issäsongen komma ut till väntande fartyg betydligt snabbare än när vi använder lotsbåten. Besparingen är dessutom dubbel, eftersom hydrokoptern drar betydligt mindre bränsle per timme, säger Birgitte Holmblad, Sjöfartsverkets driftchef i Bottenvikens trafikområde.

Historien om hur hydrokoptern hamnade i Skellefteå börjar i Finland. Båtmännen på stationen i Skellefteå lade under den stränga isvintern 2011 märke till att de finska kollegerna på andra sidan Bottenviken klarade av att betydligt snabbare ta sig ut till fartyg som väntade på lots. Finnarna å sin sida körde bara med hydrokoptrar.

Svävarna avvecklade de för några år sedan och kuttrarna lägger de numera i vinterförvaring när isen blir 20 centimeter. Ett studiebesök hos de finska lotsarna avslöjade att hydrokoptrarna varit i vintertjänst i 13 år och att man inte stött på några nackdelar med dem.

– Lotskuttern i Skellefteå förbrukar ungefär 125 liter bunkerolja per timme och klarar 30 centimeter fast is i 2-3 knops fart, men det sliter fruktansvärt på skrovet.

– Varvskostnaden för lotskuttern efter vintern 2011 var drygt 160 000 kronor. Därför beslutade vi att testa om hydrokoptern, som förbrukar cirka 15 liter bensin per timme, kan vara ett alternativ för lotsutsättning under issäsongen, säger Birgitte Holmblad.

Hydrokoptern går under namnet Pilot 846. Nu ska försöket utvärderas och eventuellt kommer fler hydrokoptrar att införskaffas. Utmed Bottenviken och Kvarken har Sjöfartsverket lotsstationer i Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå.

Bilden:
Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden, bland annat över krossis.

Kommentarer

Goran 10:14:58 2013-04-18

Minnet är kort. Rätt rubrik ska vara ; Sjöfartsverket återinför Hydrokoptern.
på 70-talet och 80-talet hade man ett tiotal finska hyrokopters verksamma med lotsutsättning från Luleå till Arkö.

Havs- och vattenmyndighetens förslag till vägledning för reglering av fiske i marina skyddade områden är nu klar. – Tillsammans med länsstyrelserna vill vi bygga ett regelverk som ger ett långsiktigt skydd med tydliga bestämmelser för varje område. Både miljöbalken och fiskelagen kan användas för att uppnå detta, det måste göras bedömningar i varje enskilt fall för att få bästa resultat, säger generaldirektör Björn Risinger.

Fiske kan skada bottenmiljöer, leda till oönskade bifångster av exempelvis fåglar samt påverka ekosystemen negativt. När det gäller skador på bottenmiljöer så är det framför allt olika typer av bottentrålar som orsakar mest skada men även andra fiskeredskap som nät och snörpvad kan skada livet här.

Våren 2011 gav Fiskeriverket och Naturvårdsverket ut rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. Denna föreslog att Havs- och vattenmyndigheten, HaV, skulle ta fram en vägledning som ett stöd för länsstyrelserna och kommunerna vid arbete med marint områdesskydd. Vägledningen skulle ge tydliga riktlinjer för hur myndigheterna bör arbeta för att minska negativ påverkan från fiske i värdefulla marina miljöer.

– Vårt förslag till vägledning beskriver när reglering av fiske kan vara aktuellt, vilken lagstiftning som bör användas samt hur man bör gå tillväga. Vi ser inget motsatsförhållande mellan de två lagstiftningarna miljöbalken och fiskelagen utan att de kan användas i samverkan för att uppnå det önskade syftet med det skyddade området, säger Björn Risinger.

Med marina skyddade områden avses främst naturreservat, nationalparker och Natura 2000-områden som är ett nätverk av skyddade områden inom EU. I Sverige finns drygt 3500 Natura 2000-områden och av dessa finns cirka 400 vid kust och hav.

Sverige har förbundit sig skydda vissa arter och livsmiljöer i Natura 2000-områden, bland annat rev, sandbankar och smala Östersjövikar. Arter som kan vara utpekade är exempelvis tumlare och våra tre sälarter, knubbsäl, gråsäl och vikare.

Kosterhavets nationalpark, Örefjärden-Snöanskärgården och Natura 2000-områdena Bratten och Fladen-Lilla Middelgrund är exempel på marina skyddade områden där fiskeregleringar genomförts eller förbereds.

– Använt på rätt sätt kan fiskereglering i skyddade områden tillgodose både naturvårdens och fiskeriförvaltningens intressen, eftersom friska hav med välbevarade livsmiljöer är en förutsättning för ett långsiktigt hållbart fiske, säger Lena Tingström på HaV, som samordnat arbetet med att ta fram vägledningen.

– I förslaget till vägledning ger vi flera olika exempel på hur lagstiftningarna ska tillämpas i olika fall.

De formella förutsättningarna för att reglera fiske i skyddade marina områden varierar i tre administrativa zoner; innanför trålgränsen, området mellan trålgränsen och territorialhavsgränsen samt i ekonomisk zon.

Innanför trålgränsen fiskar svenska fiskare och vi kan reglera fisket själva. Utanför trålgränsen har Sverige ingått avtal med andra länder rörande fiske. Historiskt har dessa avtal fungerat så att om Sverige reglerar fiske utanför trålgränsen så gäller bara restriktionerna för den svenska fiskeflottan.

För att få fiskeregleringar som gäller alla som fiskar i området måste man därför komma överens med de andra nationerna så att de också inför samma regleringar. Sådana diskussioner pågår nu mellan Sverige och Danmark om några av områdena i Kattegatt.

– När det gäller Natura 2000-området Bratten i Skagerrak så arbetar länsstyrelsen i Västra Götaland med att ta fram en förvaltningsplan som bland annat påtalar behovet av fiskeregleringar. I det arbetet är såväl svenska, danska och norska fiskeintressen inbjudna, säger Lena Tingström.

I ekonomiska zonen beslutar EU genom den gemensamma fiskeripolitiken. Medlemsstaterna har inte har möjlighet att reglera andra nationers fiske här.

– För att nå ett långsiktigt skydd av de värdefulla marina miljöerna behöver vi bindande och långsiktiga bestämmelser som innebär uttryckligt förbud mot skadliga verksamheter inom vissa givna områden, säger Björn Risinger.

HaV:s förhoppning är att vägledningen blir ett nytt avstamp för arbetet med att bevara de värdefulla havsmiljöerna. Under våren kommer HaV därför att bjuda in länsstyrelserna för att diskutera hur skyddet av de marina miljöerna kan stärkas.

– Tidigare har diskussionen mer handlat om hur vissa tillståndsfrågor ska hanteras i Natura 2000-områdena. Med den vägledning som vi presenterar nu tar vi sikte på frågor om långsiktigt skydd och hur bindande restriktioner mot skadligt fiske kan förberedas och beslutas för de skyddade områdena i våra havsområden, säger Björn Risinger.

– Vi räknar också med att öka arbetsinsatserna från Havs- och vattenmyndigheten för ett starkare marint naturskydd.

Förslaget till vägledning går på remiss till bland andra länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Sveriges kommuner och landsting, Sveriges naturskyddsförening, Greenpeace, Sportfiskarna och Sveriges Fiskares Riksförbund. Synpunkter på vägledningen kan lämnas fram till den 20 juni.

Källa: HaV.

Lysekil Women’s Match lockar varje sommar världseliten i matchracing för damer till den bohuslänska seglingsmetropolen, där Preem nu får sällskap av rederiet Thun Tankers som huvudsponsor: – Vi är förstås väldigt glada att Thun Tankers har valt att sponsra Lysekil Women’s Match. Tack vare starka kommersiella partners till evenemanget har vi möjlighet att fortsatt utveckla såväl de publika som de idrottsliga delarna av tävlingen, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.

– För oss känns det bra att visa upp och berätta mer om Thun Tankers och de övriga verksamheterna i Erik Thun AB i samband med ett så uppskattat och väl arrangerat evenemang för seglande tjejer, säger Joakim Lund, Chief Commercial Officer för Thun Tankers.

Thun Tankers moderbolag Erik Thun AB bildades 1938 och har bedrivit tankerverksamhet sedan 1952. I vintras startade man rederiet Thun Tankers i samband med att man köpte loss tidigare gemensamt ägda fartyg från Broström.

När det nygamla varumärket Thun Tankers nu satts på marknaden, så blir sponsringssatsningen på Lysekil Women’s Match en viktig ingrediens:

– Absolut! Det är ett evenemang som passar oss och vår verksamhet väl – västkusten, havet och segling ligger oss varmt om hjärtat. Och så är det förstås viktigt för oss att vi kan engagera oss i ett sammanhang där kvinnor är så framgångsrika. Många pusselbitar faller på plats i och med detta, säger Joakim Lund och avslöjar att Lysekil Women’s Match också blir en del i firandet av Erik Thun AB:s 75-årsjubileum.

– Det känns fantastiskt kul för tävlingen och för damseglingen att Thun Tankers väljer att satsa på Lysekil Women’s Match. Vi ser verkligen fram emot ett långsiktigt samarbete, kommenterar Anna Holmdahl White, som också gläds åt att Lysekil Women’s Match i år utgör finalen i den nyinstiftade världsserien i matchracing för damer – Women’s International Match Racing Series.

– Sammantaget innebär de här båda nyheterna att framtiden för damernas matchracing och för Lysekil Women’s Match ser väldigt positiv ut!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

– Barn och ungdomskonferens genomförd på Åland Nordiska skärgårdssamarbetet hade under måndagen en konferens i Mariehamn, Åland. Konferensen anordnades i samverkan med Ålands landskapsregering, Eu-projektet Young Voices och dess samverkanspartners. Syftet är att öka barnperspektivet i alla verksamheter som berör barn och unga i skärgården.

Målgruppen för konferensen var politiker, tjänstemän och andra vuxna beslutsfattare och anslutningen till arrangemanget var stort. Ett 40-tal personer som är verksamma i Ålands, Egentliga Finlands och Stockholms skärgårdar deltog.

– Skärgården är en bra miljö för barn och ungdomar att vara i, det gäller att vi vuxna tar till oss de önskemål som de har för att skärgården ska fortsätta vara en attraktiv boendemiljö för barnfamiljer och att fler vill komma ut för rekreation i skärgården, säger Lena Nyberg Vd Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län och en av föreläsarna vid konferensen.

Barn och unga blir allt för sällan hörda när beslut ska fattas som berör dem. Vuxna måste lära sig att lyssna till de unga skärgårdsborna. Om man tar till sig vad barn och unga tycker blir beslutsfattarna bättre på att fatta beslut och besluten får bättre kvalitét.

– Konferensen anordnades för att lyfta fram barn och ungas rättighet att få säga sin mening innan vuxna fattar beslut, säger Sandra Löfgren projektledare för Young Voices i Sverige. Projektet startades av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län för att öka barnanpassningen av stiftelsens verksamhet. Projektet är ett samarbete mellan stiftelsen, Österåkers kommun, Friluftsfrämjandet och Skunk, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland.

Vid möten med unga skärgårdsbor framgår det tydligt att de vill vara med och bestämma. Det är bra för beslutens kvalitét men det är dessutom en rättighet barn och unga har enligt FN:s konvention om barnets rättigheter och som vi vuxna har lovat att leva upp till.

– Bra kommunikationer, fler mötesplatser och ordnade aktiviteter är de frågor som oftast lyfts fram i mötet med skärgårdsungdomar, avslutar projektledaren Sandra Löfgren.

Bilden:
Ungdomssamordare Marlene Wåhlstedt berättar om Ungas inflytande i Värmdö kommun.

ZF marina manöversystem för alla varianter av motorer, backslag och drev. I år är det dags att uppgradera båten från mekanisk vajer till elektroniskt reglage! ZF marina manöversystem används både av båttillverkare och hemmamekaniker världen över.

9110 Microcommander ingår i ZF 9000-serie och lämpar sig för nyproduktion såväl som för att ersätta gamla wiresystem. Den har enkel installation med plug-in kontakt. Några av dess funktioner inkluderar:

•Startspärr som förhindrar start av motorn om reglaget inte är i neutralläge

•Gas- och växlingsskydd

•Reglerspärr vid för lågt oljetryck i backslaget

•Motorsynkronisering som ser till att motorerna automatiskt alltid håller samma varvtal. Det går då att även att manövrera en båt med två motorer med ett enspaks reglage.

•Handreglage som styr såväl gas-och växelfunktion som roder och/eller bogpropeller.

•Vanligtvis kan fyra till fem manöverenheter och handreglage installeras.

Kommentarer

TOMMY BERG 19:55:11 2013-05-02

HUR LÅNG BLIR FÖRDRÖJNING MELLAN MANÖVER OCH VÄXELN I OCH UR

Vad gör en motorbåt i skidbacken? Den frågan ställde sig många skidåkare i helgen då Sweboat marknadsförde Upptäck Båtlivet på skidfesten Ski Funtastic i Sälen under parollen ”Vad gör du i sommar?”

Under 2013 genomför Sweboat en kampanj för att locka nya utövare till båtlivet. Kampanjen genomförs främst i sociala medier men även genom olika aktiviteter på olika platser runt om i landet. En av dessa var den årliga skidfesten Ski Funtastic där barn och ungdomar med familjer träffar och tävlar med det alpina skidlandslaget. Totalt var över 5 000 personer på plats under tre dagar den 11–13 april.

På plats i målområdet av backen ställde Sweboat ut den motorbåt som man kan vinna i tävlingen ”Vinn ett båtliv” på www.upptäckbåtlivet.se samt berättade om alla fantastiska upplevelser ett båtliv kan innebära. Vårt deltagande och själva båten väckte stort intresse och positiva kommentarer, både direkt på plats och på Upptäck Båtlivets Facebooksida som följde eventet med bilder och videos.

Upptäckbåtlivet.se är guiden för dig som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med cirka 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Info: www.upptäckbåtlivet.se