nyhetstest

Forskare vid Stockholms universitet och Chalmers har tagit fram en ny metod för att upptäcka giftiga färglager på båtar. Med hjälp av röntgenstrålar kan mängden av exempelvis TBT, tributyltenn, mätas.

– Det här är ett bra och konkret hjälpmedel som kan föra miljöarbetet i småbåtshamnar och marinor framåt. Nu kan gifter upptäckas innan de hamnar i marken eller i vattnet, säger Thomas Johansson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV, som bidragit med 850 000 kronor till projektet.

TBT är en mycket giftig organisk förening som togs fram för att bekämpa parasitsjukdomen snäckfeber (bilharzia). Ämnet visade sig även vara mycket effektiv för att bekämpa påväxt på båtbottnar och började använda i båtbottenfärger.

1989 förbjöds TBT i färg för mindre båtar och 2008 infördes ett globalt förbud mot det i båtbottenfärger för alla fartyg. TBT nämns i EU:s vattendirektiv som ett farligt prioriterat ämne som bland annat stör fiskens fortplantning och hämmar tillväxten av bland annat tång, alger och musslor. Under 1970-talet slog användningen av TBT ut stora delar av ostronproduktionen i franska Archachon Bay.
– Även om man målat om båten med mindre skadliga färger så kan gifter läcka ut i vattenmiljön från äldre, underliggande färglager. I fjol togs prover vid flera spolplattor på väst- och ostkusten och resultatet visade höga halter av TBT både i vattnet och i marken, säger Thomas Johansson, chef för enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

– Ämnet är väldigt giftigt både för människor och djur och det ligger kvar i marken och vattnet länge, hävdar forskarna.

Hittills har man använt sig av kemisk analys för att mäta mängden tennföreningar i båtfärger. Forskarna vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM), Stockholms universitet och Chalmers har istället utvecklat en metod som bygger på så kallad röntgenfluorescens. Med hjälp av röntgenstrålar kan lagren av färg enkelt analyseras direkt på båtskroven.

– Röntgenfluorescens är en välkänd metod som används bland annat för att mäta metallinnehåll i olika legeringar. Det nya med ITM:s metod är en särskild kalibrering som möjliggör både identifiering av ämnen och i vilka mängder dessa finns i färglagren på båtskroven, säger Britta Eklund, en av forskarna vid ITM i ett pressmeddelande.

Havs- och vattenmyndigheten har, i samråd med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen, kartlagt och utrett miljöpåverkan av båtbottentvättning. Förra sommaren presenterades en rapport med riktlinjer och riktvärden för hur tvätt av båtar bör hanteras.

– För att minska miljöpåverkan bör man undvika att måla skrovet med båtbottenfärg. I stället rekommenderar vi att man tvättar båtbotten ett par gånger per år över en spolplatta eller i en avsedd borsttvätt, säger Thomas Johansson.

– Våra riktlinjer är inga krav. Men de har satt i gång en viktig diskussion på båtklubbar och marinor runt om i landet. Allt fler båtägare och branschorganisationer försöker nu hitta alternativ till att slippa båtbottenfärger och att minska utsläppen av giftiga ämnen genom att investera i spolplattor.

Käla: HaV.

Ännu en större motorbåtstillverkare har gått i konkurs. Denna gång är det engelska Sealine som har sökt så kallat konkursskydd. 234 anställda berörs av konkursen.

Engelska Sealine startades som ett entreprenörsdrivet företag och är en av Europas största motorbåtstillverkare. Världens största marinföretag – Brunswick Corp – köpte dock Sealine och drev det i tio år fram till 2011 då ett riskkapitalbolag tog över.

Sealine har en full serie motorbåtar från cirka 30 fot och upp till större yachter på över 70 fot. Företaget har haft en helt egen designlinje med kantigare och annorlunda design än sina konkurrenter, men det var länge ett framgångsrikt recept.

För ett par år sedan började Seline som startades för 40 år sedan, få riktigt stora problem och nu är alltså konkursen ett faktum.

Bilden visar en Sealine F490.

Garmin presenterar nu GPSMAP 8000-serien – nya helt integrerade nätverksplottrar med LED pekskärm och det absolut bästa gränssnittet från Garmin. GPSMAP 8000-serien symboliserar Garmins Power of Simple™, då det är en avancerad nätverksplotter, men ändå en av de enklaste att använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och mängder av andra funktioner ger dig full kontroll.

– GPSMAP 8000-serien är kraftfull, snabb och enkel att använda, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Genom att integrera enheten helt i instrumentpanelen blir det en stilren och elegant glaspanel samtidigt som den levererar alla de viktiga funktioner som användaren kräver.

Den nya generationen av marina navigations-skärmar: Skärmarna i 8000-serien finns i tre storlekar. En 8” SVGA, en 12” och en 15” XGA multi-touchskärm. De nya skärmarna har en tunnare profil än tidigare multifunktionsskärmar och passar lätt in där tidigare enheter installerats.

GPSMAP 8500 Black Box – större skärmar för större fartyg: Förutom lanseringen av GPSMAP 8000-serien är Garmin också stolta över att presentera GPSMAP 8500 Black Box-serien, en elegant lösning för större fartyg med mer utrymme på instrumentbrädan. Serien består av en 15” XGA, en 17” och en 19” SXGA multi-touchskärm som används tillsammans med en svart låda. Installationen i instrumentpanelen blir smidigare eftersom skärmen endast är 5,5 cm tjock.

Följsam navigering på skärmen med ny 10 Hz GPS/GLONASS-mottagare: Dubbelkärnig
processor och Garmins nya högkänsliga 10Hz GPS/GLONASS-mottagare som uppdaterar din position och riktning tio gånger per sekund, ger dig en snabbare uppdatering när du panorerar och en mer jämn och följsam förflyttning av båten på skärmen.

The Power of Simple™: GPSMAP
8000-serien är avancerade nätverksplottrar, men ändå bland de enklaste att
använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och andra funktioner ger dig full
kontroll. Med en användarkontroll placerad längst ner på skärmen har du alltid
nära till alla viktiga funktioner.

Stilren montering: Skärmens glaspanel ger ett stilrent och elegant utseende på din instrumentpanel. Du kan antingen integrera den helt i panelen eller installera den med traditionellt infällt montage, som också ger en låg profil.

Förenkla navigeringen med nya SmartMode™: En ny funktion som finns i GPSMAP 8000-serien är
SmartMode™ control. Med SmartMode kan du ställa in olika funktioner så som du vill ha det. Med två knapptryckningar kan du sedan ändra alla skärmarna så att de synkar ett förvalt läge. Automatisk ljusreglering och på/av är också synkroniserat mellan skärmarna.

Fjärrkontrollstyrning via GRID™: Det perfekta tillbehöret till de nya enheterna är GRID™ (Garmin Remote Input Device). GRID, säljs separat och är en fjärrkontroll som kan styra alla funktioner som du har i din multifunktionsskärm.

GPSMAP 8000-serien förväntas vara tillgänglig under våren 2013.

Info: www.garmin.com/8000

Engelska Actisense lanserar den nya motorövervakningsadaptern EMU-1 som omvandlar data från motorer med analoga givare till branschstandarden NMEA 2000 (även SeaTalk NG och SimNet). Det gör det möjligt att visa och övervaka motordata som t.ex. varvtal, oljetryck, timmar och kylvattentemperatur i en multidisplay, surfplatta, plotter, mobil eller dator.

EMU-1 har sex ingångar för analoga givare och kan användas parallellt med eller i stället för befintliga mätare. Den har även fyra larmingångar, två varvtalsingångar och två extra ingångar för framtida expansion. Det gör den mycket flexibel för olika typer av installationer och motorer. Den kan monteras i motorrummet eller vid förarplatsen där de befintliga mätarna är monterade.

EMU-1 konfigureras för att anpassas efter varje individuell motors givare, vilket ger en flexibel lösning för alla typer av motormärken och modeller. Standardkonfigurationer är tillgängliga initialt, och fler inställningar för specifika mätare och givare kommer att adderas framöver.

”EMU-1 är en mycket prisvärd lösning för att få in båtens motordata i NMEA 2000-nätverket. Trasiga mätare eller mätare som inte passar in kan plockas bort och moderna designade lösningar kan höja båtens värde. Nu blir det enkelt att få motordata på flera platser i båten, säger Christer Ullskog, försäljningschef på Marinplus AB.

Actisense distribueras i Sverige av Marinplus AB, ledande inom NMEA 2000-teknik, och finns i handeln från slutet av april.
Pris EMU-1 är 4 590 kr.

Info: www.marinplus.com

Kommentarer

Roger Alm 21:32:47 2013-05-01

Toppen, jag har redan beställt och väntar på leverans. Bra att kunna ansluta till mitt nya Maretron nätverk i komb med gamla VDO instrument, den stora fördelen är att undvika den stora feltoleransen i de gamla instrumenten.

Garmin presenterar nya GHP 20 Yamaha Helm Master Autopilot– en marin autopilot speciellt framtagen för Yamahas Helm Master system. Eftersom Yamaha systemet är ett elektroniskt styrsystem uppbyggt runt CAN tekniken (Controller Area Network), är det möjligt att på ett enkelt sätt integrera autopiloten i båten utan att man behöver installera någon speciell autopilot pump.

– Vi är mycket glada över att vara den första autopilottillverkaren som kan erbjuda autopiloter till Yamahas Helm Master system, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Med Helm Master har rorsman full kontroll, vilket ger ökad situationsmedvetenhet, förtroende och säkerhet.
Yamaha Helm Master är ett fullt integrerat kontrollsystem inkl. joystick, konstruerad för motorbåtar med två eller tre Yamaha utombordsmotorer. Systemet använder toppmodern elektronik och med den inbyggda joysticken manövrerar du enkelt båten i 360 grader. Med systemet kan du tryggt flytta båten framåt, bakåt, i sidled eller diagonalt, samt rotera kring din egen axel när du behöver manövrera i trånga småbåtshamnar.

Garmin GHP 20 Yamaha autopilot ger överlägsen kontroll och prestanda. GHP 20 integreras till Yamaha Helm Master via en medföljande gateway. Båten styrs nu med automatik på önskad kurs, enligt ett inprogrammerat styrmönster eller i en fastslagen rutt. Genom att utnyttja all data från Yamaha-systemet kommer GHP 20 Yamaha autopilot styra optimalt under alla farter och sjöförhållanden.

Med GHP 20 Yamaha autopilot system kan du njuta av alla funktioner som finns i Garmins befintliga sortiment av autopiloter, inklusive Shadow Drive-teknik – en funktion som automatiskt kopplar ur autopiloten när du tar tag i rodret, vilket möjliggör snabb och säker manövrering utan att manuellt koppla ur autopiloten. Autopiloten tar automatiskt över igen när en stadig kurs har återupprättats. Dessutom fungerar autopilot systemet som en kurskälla för annan utrustning ombord, vilket möjliggör MARPA och radar overlay när den är ansluten till en Garmin-plotter och radar. För enkel installation och integrering med andra produkter från Garmin, har GHP 20 autopilot komplett NMEA 2000-anslutning.

GHP 20 Yamaha autopilot systemet använder sig av Garmin GHC 10 autopilot kontrollenhet, som är designad för att hjälpa båtfolk att konfigurera och styra autopiloten. Med en tydlig 3,5″ färgskärm, tre funktionsknappar, och en särskild “Standby”-knapp, kommer båtägare med Yamaha Helm Master styrning kunna dra nytta av det enkla, interaktiva gränssnittet, och kommer att kunna kontrollera båtens kurs med en enkel knapptryckning.

GHP 20 Yamaha Helm Master Autopilot beräknas finnas tillgänglig i juni 2013.

Info: www.garmin.com/marine

Det är inte tvärstopp och negativt över hela linjen för den som vill sälja begagnat även om priserna inte ökar. Ett företag som rapporterar om en stark försäljning i april är Båtagent AB i Danderyd.

– Efter alla larmrapporter om att det är ”omöjligt” att sälja begagnade båtar vill jag gärna berätta att det har lossnat en del nu, säger Niklas Forsén på Båtagent.

– Vi på Båtagent har sålt åtta båtar i april. Sålda i den meningen att vi har ett avtal och en handpenning erlagd. I många fall levereras båtarna senare under våren, men de är i alla fall helt avslutade.

Båtagents rapporterade sålda båtar i april:
Maxi 1050, -04. Begärt pris: 1.190’
Windy Scirocco 32. -01. Begärt pris: 990’
First 40.7. -07. Begärt pris: 950’
Sun Odyssey 37.1 -96. Begärt pris: 595’
Hallberg-Rassy 43. -03. Begärt pris: 2.990’
Bavaria 410 Caribic. -90. Begärt pris: 655’
Stålbåt Cossack. -03. Begärt pris: 445’
Allegro 33. -76 Begärt pris: 455’

Info: www.batagent.se/?sajt=nyheter_zoom&id=574

Bilderna: Maxi 1050 och HR 43.

De bud som hittills har lagts på Nord West & Najad är för låga. Det anser Swedbank, som stod för företagets krediter. Därmed är det fortfarande en öppen fråga om vem som tar över det välkända varvet, där en viss produktion pågår. Dessutom sjösätts båtar som har varit på varvet för vinterförvaring.

En trolig lösning för Nord West & Najad blir att varvet – hela eller i delar – säljs på auktion. Det blir i så fall konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström, som gör det på begäran av banken.

– Vi har fått bud på Nord West & Najad och buden har blivit bättre och bättre, men banken är fortfarande inte nöjd. I samråd med banken har jag därför anmält fastigheterna till en exekutiv försäljning, som kan äga rum vecka 33, säger Tengström till Båtliv.

Bland de budgivare som hittills har hört av sig finns troligen Benny Martinsson, som grundade Nord West & Najad AB. Det är också han som äger rättigheterna till designen och konstruktionen av företagets båtar, enligt ett intyg i konkursbouppteckningen daterat januari 2013.

Swedbank är dock av en annan uppfattning, vilket framgår av protokollet från edgångssammanträdet som hölls i Uddevalla Tingsrätt 12 april. Swedbank är av uppfattningen att det är Nord West & Najad som äger rättigheterna eftersom aktiebolaget fick krediterna i banken.

15–20 personer jobbar fortfarande på varvet, som vid konkursutbrottet i februari hade 130 anställda.

– De gör bland annat färdigt en del kundbåtar och vi sjösätter vinterförvarade båtar hela tiden. Det är ett grannlaga arbete som tar tid, säger Fredrik Tengström.

Konkursboet i Nord West & Najad har skulder på totalt över 180 Mkr. En del av detta – 63 Mkr – är skulder till kunder, varav en del har köpt ny båt och betalat i förväg utan bankgaranti. Frågan är hur detta är möjligt?

– För något drygt år sedan fick inte bolaget möjlighet att ställa bankgaranti längre. Då fick kunderna köpa båtar i vissa fall med betalning i förväg. Det finns diskussioner med de kunderna, men de går mest ut på att de kunderna är ledsna och besvikna för att de har betalat för båtar som de inte får. Men de har valt att göra detta och de har en fordran i konkursen som idag i princip är värdelös, advokat Fredrik Tengström.

Dessutom säljs minst två stycken Nord West motorbåtar på Blocket.se av ett företag som heter BeJeMa AB. Hur kan det ske?

– Det har funnits så kallade uppdragsbåtar att sälja. Det är personer som har lämnat sådana båtar till varvet innan konkursen. Jag vill inte sälja de båtarna, utan de har sålts för annans räkning av ett nybildat bolag som säljer båtarna för de här kundernas räkning. De båtarna har aldrig ägts av Nord West & Najad AB. Det är rena uppdragsbåtar som tillhör någon annan, säger Fredrik Tengström.

Text: Lars-Åke Redéen

Kommentarer

lurad leverantör 14:38:52 2013-07-19

Det finns flera NW båtar som står placerade på Tjörn och Stenungsund helt undanhållna leverantörer och konkursförvaltare så det kommer säkerligen bli ett rättsligt efterspel av stora mått när lurade leverantörer och blåsta kunder får reda på detta.

lurad kund 09:31:06 2013-08-05

inte bara leverantörer som blivit lurade, jag har också förlorat miljoner!

I sommar kan Hurtigrutens gäster se fram emot en ny höjdpunkt bland de norska fjordarna: den vackra Lyngenfjorden, öster om Lyngenfjällen, kommer att finnas med på den södergående Hurtigrutenresan.

Pressmeddelande:
Sommaren 2013 kommer Hurtigrutens alla fartyg att åka in i Lyngenfjorden under de elva jubileumsseglatserna då Hurtigruten firar 120 år som ”världens vackraste sjöresa”. Ett kulturellt jubileumsprogram och en speciell hedersgäst fulländar Hurtigrutens jubileumsresor.

Lyngenfjorden flankeras av Lyngenfjällens mäktiga, höga och branta toppar och sträcker sig omkring 85 km in i Tromsöregionen. På en del ställen förför naturen med idylliskt, stilla, djupblått vatten, skummande vattenfall och gröna sluttningar. På andra ställen visar den sin dramatiska sida med glaciärer som sträcker sig från de branta sluttningarna ner till fjorden, skrovliga klippor och djupa flodbäddar.

Som en del av de elva jubileumsresorna i sommar kommer Hurtigrutens fartyg på den södergående resan att stanna till i Lyngenfjorden mellan Skjervöy och Tromsö.

Naturen kommer definitivt att stå i rampljuset: höjdpunkterna inkluderar en fantastisk utsikt över bergskedjan ”Kvänangtindan”, passagen mellan det trånga Maursundet och Rotsundet och panoramautsikten över Lyngenfjällen – molnfria dagar kan man till och med se glaciärerna högt uppe på Lyngenfjällen.

Lyngenfjorden är med sitt överflöd av fisk ett paradis för fiskare. Hurtigrutens gäster kommer dessutom att få njuta av allt som undervattenvärlden har att erbjuda: under resan in i fjorden kommer lokala fiskare att kliva ombord på Hurtigruten med sin dagliga fångst av färska räkor som passagerarna sedan får skala och provsmaka.

De elva jubileumsresorna med Hurtigruten avgår dagligen från Bergen mellan den 21 juni till den 1 juli 2013 och tar gästerna till Kirkenes och tillbaka på den klassiska resan. Alla elva resor inkluderar resan till Lyngenfjorden på den södergående resan. Och alla jubileumsseglatser kommer att inkludera den 2 juli, Hurtigrutens födelsedag. Den här dagen för 120 år sedan avgick DS Vesteraalen på sin invigningsresa längs Hurtigrutens dåvarande rutt från Trondheim till Hammerfest och etablerade därmed den norska kustens livlina och den vackraste sjöresan i världen.

År 2013 firas 120-årsjubileet av denna historiska dag på alla Hurtigrutenfartyg då gäster och besättning träffas över en kopp kaffe, kaka och musik i sann norsk tradition.
De elva jubileumsresorna bjuder dessutom på ett speciellt kulturellt program: i Geirangerfjorden kommer en 19-årig violinist och folkmusikern Ingvild Sätra att glädja Hurtigrutens gäster med ett musikaliskt uppträdande. Den prisbelönta artisten – klädd i lokal folkdräkt – spelar en Hardangerfela, ett fiolliknande instrument från Hardangerregionen. I Tromsö kommer duon SON (”Sounds of Nature”), två unga elever från det lokala musikkonservatoriet, att förtrolla Hurtigrutens passagerare med elektroniska ljud och skapa en unik musikalisk version av Hurtigrutens 120-årsdag, inspirerad av jazz, blues och folkmusik. Längre norrut välkomnar den världsberömda manskören från Berlevåg, känd från dokumentären ”Häftig och begeistrad”, Hurtigrutens fartyg till hamnen med sjömanssånger och klassiska låtar. Jubileumsresorna firar också Hurtigrutens 120-årsdag med kulinariska delikatesser. Kockarna har tagit fram en speciell middagsmeny särskilt avsedd för dessa resor, inspirerade av den kulinariska stilen från 1893.

Passagerarna på jubileumsseglatserna kan också se fram emot en mycket speciell gäst: ingen annan än Hurtigrutens grundare, kaptenen och affärsmannen Richard With, kommer att följa med på fartygen och personligen genomföra polcirkeldopet.
Pris för jubileumsseglatserna 12.347 SEK för 6 dagar inklisiva alla måltider.

Båtsäsongen och vårens och sommarens gör-det-själv-projekt står inför dörren och det är därmed dags att se över verktygslådan. Små men kraftfulla maskiner gör hemma-fixandet lekande lätt. Kanske är det dags för ett nytt favoritverktyg, eller ett nytt och kraftfullt batteri till de verktyg du redan har?

Pressmeddelande:
Bosch firar en ny gör-det-själv-säsong med ett nytt och uppgraderat lithiumbatteri till deras Power4All 10,8 volt-system. Batteriet ger en ökad livslängd till de små och smidiga 10,8 volt-verktygen som enkelt klarar allt från att klippa häcken, slipa terrassen, hänga upp hängmattan och andra gör-det-själv-projekt.

Det nya 10,8 V-lithiumbatteriet med 1,5 Ah (amperetimmar) ger, jämfört med föregångaren på 1,3 Ah, 15 % längre livslängd. Totalt kommer hela fem verktyg att utrustas med det nya batteriet: borrmaskinen med slagfunktion PSB 10,8 LI-2, borrmaskinen med slagfunktion PSR 10,8 LI-2, multifunktionsverktyget PMF 10,8 LI, slipmaskinen PSM 10,8 LI och häcksaxen AHS 35-15 LI /AHS 45-15 LI.

10,8 V-systemet använder både samma batteri och laddare. Om man ska köpa ett verktyg från 10,8 V-serien för första gången behöver man ett komplett sätt med verktyg, batteri och laddare . Om man redan har ett verktyg från Power4All-systemet i verktygslådan, räcker en batteriuppgradering gott och väl. Vill man utöka verktygsfamiljen är det bara att köpa själva verktyget, utan batteri och laddare, vilket givetvis är billigare än ett komplett kit. Det är alltid bra att köpa ett reservbatteri, på så vis finns det alltid ett fulladdat batteri nära till hands.

Verktygen med det nya och uppgraderade 10,8 V-batteriet finns i butik från den 1 april 2013. Om batteriet köps separat har det ett rekommenderat pris på 499 kr styck.

Sportfiskarna Region Mälardalen har nyligen genomfört två stycken lyckade fiskevårdsinsatser för gädda, abborre och vitfisk. Vid båda insatserna har vandringsvägar restaurerats till viktiga lekområden.

På Östra Lagnö i norra skärgården har en igenvuxen vandringsled grävts ut och rensats så att kustfisk kan ta sig in och leka i en skyddad vattenfylld våtmark. Vandringsvägarna öppnades här åter upp mellan hav och våtmark genom att en kanal grävdes upp. Nyligen följdes åtgärden upp med ett provfiske med ryssja i kanalen.

– Det är första gången som vi genomför ett objekt av denna karaktär så vi visste inte riktigt vad vi hade att vänta oss. Vår förhoppning var att åtminstone någon gädda skulle hitta in till maren. Det var en rejäl överraskning då första natten med ryssjan gav tiotalet gäddor, abborrar och en ruda, berättar Tobias Fränstam på Sportfiskarna.

En annan åtgärd som regionkontoret arbetar med för tillfället är att återskapa vandringsvägar mellan Nora Träsk och Edsviken i Danderyd. Här har vandringsvägarna mellan hav och sjö varit stängda på grund av ett felkonstruerat dämme som utgjort ett vandringshinder för fisk. På denna plats har dämmet nu ersatts av mindre strömnackar som gör att gäddor kan vandra hela vägen från havet och upp i sjön.

– Det roligaste med den här åtgärden var att medan vi stod och flyttade sten för att göra fria vandringsvägar kom en gädda simmande mellan fötterna på oss! Redan dagen efter vi påbörjat åtgärden såg vi att det var flertalet gäddor som forcerat passagen och lekte alldeles uppströms i ån, avslutar Tobias Fränstam.

Yngelfabriker för alla kustfiskar
Det som är anmärkningsvärt med denna typ av fiskevårdsåtgärder är att fisken svarar direkt och återtar attraktiva tidigare lekområden som varit avskurna under lång tid. Fler regionala fiskevårdsåtgärder visar samma resultat: samarbetsprojektet Hemmesta sjöäng på Värmdö som är ett fantastiskt initiativ av Värmdö kommun med flera samarbetsorganisationer är ett annat sådant exempel. Mängder av gädda och andra kustfiskar har hittat tillbaka och börjat leka i de översvämmade våtmarkerna.

– Det väller upp gädda i Hemmesta sjöäng och lek pågår på väldigt många platser. Gäddfabrik, javisst, men nu kommer mycket mört och abborre också. Kanske lika bra att kalla det fiskfabrik kort och gott! kommenterar Martin Olgemar, Ekolog & Miljöspecialist på Trafikverket.

Nu har Bavaria släppt fler och riktiga bilder på sina nyhet Cruiser 37 när båten seglar. Föregångaren Cruiser 36 är en storsäljare och den nya 37:an är en uppföljare. Den avancerade konstruktionen signerad Farr Yacht Design finns även i nya Bavaria Cruiser 37.

Pressmeddelande:
Till detta har designbyrån Design Unlimited skapat moderna, slanka och snygga linjer. Nya Cruiser 37 är en riktig skönhet.

Dubbelt upp
Sittbrunnen får nu dubbla rattar för bättre rorsmanskomfort och bättre överblick.
Passagen till den stora badbryggan förbättras och besättningen rör sig smidigare i en större sittbrunn. Rejäla sarger ger skydd och sittkomfort. Trots förbättrad volym invändigt ser båten betydligt smäckrare och stilrenare ut jämfört med föregångaren.

Ett ljusare liv inombords
Invändigt har 37:an tagit intryck från den nya Vision-serien med mjukare formspråk som ger ett varmare och mer välkomnande intryck. Stora sidoventiler och tre skylights på rad i salongstaket ger en härligt ljus båt att vistas i. Planlösningen är den välfungerande från föregångaren men förfinad i detaljer och med mer volym i salongen. Förpiken har fått bredare kojer och är att likna vid en ”Owners cabin”. Akterhytterna är förbättrade med mer höjd under sittbrunnsdurken.

Världspremiär i Sverige
Nya Bavaria Cruiser 37 får sin världspremiär på mässorna på Orust och Gustavsberg i höst.

Baspris fritt varv 976 500 kr fritt varv,

Info; www.bavariasverige.se

Tekniska data:
LÖA: 11,30 m
Skrovlängd: 10,90 m
Längd vattenlinje: 9,90m
Bredd: 3,67 m
Djupgående: Std 1,95 m, Tillval 1,63 m
Deplacement: Ca 7 000 kg
Segelyta Sportmast: Tot ca 69 kvm
Segelyta fock: 105%
Vatten Ca l: Ca 210 l
Bränsle Ca l: Ca 150 l
Antal kojplatser: 4 till 6 st i hytter
Höjd över vattenlinje: Ca 16,95 m
Ståhöjd i kabinen: Ca 1,90 m
Antal hytter: 2 till 3 st
Designer: Farr Yacht Design
Info: www.bavariasverige.se

Volvo Penta har beslutat att förvärva en minoritetsandel i det nybildade bolaget Imatech Marin & Industri AB och strukturerar samtidigt om sitt marina återförsäljarnät i Sverige. VD för det nya bolaget blir Carl Fornander (bilden).

Pressmeddelande:

Volvo Pentas marina återförsäljarnät i Sverige består idag av fem stycken större fristående företag, “Volvo Penta Centers”, placerade i Göteborg, Stockholm, Simrishamn och Karlstad. Utöver dessa finns över hela Sverige cirka 60 stycken fristående serviceåterförsäljare, “Volvo Penta Service”.

Tillsammans utgör dessa den svenska marinbranschens starkaste återförsäljarnät med service och support för såväl fritidsbåtsägare som kommersiella marinkunder med Volvo Pentamotorer.

För att ytterligare stärka Volvo Pentas serviceerbjudande i Sverige skapas nu ett helt nytt Göteborgsbaserat bolag, Imatech Marin & Industri AB, i vilket Volvo Penta förvärvar en 30-procentig ägarandel. I affären ingår även att Volvo Penta får kontroll över e-handelsplattformen ”Marine Parts Europe”.

”Imatech Marin&Industri ges samtidigt huvudansvaret att fortsätta att utveckla och stärka vårt svenska återförsäljarnät. Investeringen skapar dessutom bättre förutsättningar för Volvo Penta att växa på den kommersiella marinmarknaden, främst inom Stockholmsområdet”, säger Eva Nilsagård, ansvarig för Volvo Pentas europeiska återförsäljarnät.

Huvudägare i det nya bolaget blir Power House Holding vars ägare Örjan Backman välkomnar förändringen. ”Volvo Penta kommer med detta steg att kunna ytterligare stärka sitt service- och eftermarknadsutbud till nytta för kunderna på den svenska marknaden.”, säger Örjan Backman.

Avtalet är förenat med villkor. Affären beräknas slutföras i slutet av maj.

VD för Imatech Marin & Industri AB blir Carl Fornander, som tillträder sin tjänst den 2 maj. Carl Fornander är idag Volvo Pentas försäljningchef för marinmotorer i Norden.

Föregångaren Cruiser 36 är en storsäljare, uppskattad för sina fina seglingsegenskaper och generösa volym invändigt. Dessa fina egenskaper, de stora utrymmena invändigt, den enkla hanteringen och den avancerade konstruktionen signerad Farr Yacht Design finns även i nya Bavaria Cruiser 37.

Pressmeddelande:
Till detta har designbyrån Design Unlimited skapat moderna, slanka och snygga linjer. Nya Cruiser 37 är en riktig skönhet.

Dubbelt upp
Sittbrunnen får nu dubbla rattar för bättre rorsmanskomfort och bättre överblick.
Passagen till den stora badbryggan förbättras och besättningen rör sig smidigare i en större sittbrunn. Rejäla sarger ger skydd och sittkomfort. Trots förbättrad volym invändigt ser båten betydligt smäckrare och stilrenare ut jämfört med föregångaren.

Ett ljusare liv inombords
Invändigt har 37:an tagit intryck från den nya Vision-serien med mjukare formspråk som ger ett varmare och mer välkomnande intryck. Stora sidoventiler och tre skylights på rad i salongstaket ger en härligt ljus båt att vistas i. Planlösningen är den välfungerande från föregångaren men förfinad i detaljer och med mer volym i salongen. Förpiken har fått bredare kojer och är att likna vid en ”Owners cabin”. Akterhytterna är förbättrade med mer höjd under sittbrunnsdurken.

Världspremiär i Sverige
Nya Bavaria Cruiser 37 får sin världspremiär på mässorna på Orust och Gustavsberg i höst.

Baspris fritt varv 976 500 kr fritt varv,

Info; www.bavariasverige.se

Tekniska data:
LÖA: 11,30 m
Skrovlängd: 10,90 m
Längd vattenlinje: 9,90m
Bredd: 3,67 m
Djupgående: Std 1,95 m, Tillval 1,63 m
Deplacement: Ca 7 000 kg
Segelyta Sportmast: Tot ca 69 kvm
Segelyta fock: 105%
Vatten Ca l: Ca 210 l
Bränsle Ca l: Ca 150 l
Antal kojplatser: 4 till 6 st i hytter
Höjd över vattenlinje: Ca 16,95 m
Ståhöjd i kabinen: Ca 1,90 m
Antal hytter: 2 till 3 st
Designer: Farr Yacht Design

När Peter Norlin gick bort i december 2012 innebar det slutet på ett enastående kapitel inom svensk yachtkonstruktion. I sommar kommer hans livsverk att uppmärksammas med utställningen Rena linjer, ren segling på Sjöhistoriska Museet. En rik kavalkad av ”N”-märkta ritningar, halvmodeller och foton sammanfattar en produktion vars bredd och internationella toppar saknar motstycke inom svensk yacht design. Under några dagar ges också en unik chans att se legendariska ”ur”-Scampi, hembygget bakom Peter Norlins genombrott 1969.

Många seglare bär på sina egna intryck och erfarenheter av Peter Norlins båtar, som byggts i omkring 10 000 exemplar. Men det är först i samlad form – en utställning – som man kan få en uppfattning om helheten i hans arbete och förundras över rikedomen och variationerna. Som yacht designer och seglare var Peter Norlin öppen för alla slags segelbåtar. Inget var honom främmande. Arbetet vid ritbordet bottnade i hans intuitiva känsla för de linjer som får en segelbåt att löpa.

På sommarens utställning visas Peter Norlins hela spektrum av segelbåtar:
Det uppseendeväckande genombrottet med Scampi 1969; den långa raden av hans internationellt segerrika havskryssare; alla 6:or som under ett par decennier utmanade konstruktörens känsla och intellekt med intrikata skrovformer och kölar; 2,4:an som seglas på samma villkor oavsett fysiska förutsättningar och är en egen klass i Paralympics; de stora båtarna i America’s Cup och Whitbread Round The World Race; och många andra.

Utställningen visar även åtskilliga av de familjebåtar som gjorde Peter Norlin populär i breda seglarkretsar. Erfarenheterna från kappseglingen omsattes i goda seglingsegenskaper, den berömda ”Norlin-klangen”. Samtidigt visade Peter Norlin sin respekt för det traditionella båtarvet, bland annat i en tidlös utformning av båtarnas överbyggnad.

Peter Norlin var verksam in i det sista. Med datorn i sjuksängen avslutade han arbetet på en ny skärgårdskryssare av A22-typ. Ritningarna och en halvmodell kommer att visas på Sjöhistoriska Museet.

Cirkeln sluts med Peters allra första skapelse; den 23-27 maj kommer ”ur”-Scampi, prototypen från 1969, att stå uppställd framför Sjöhistoriska Museet. Det blir ett unikt tillfälle att på nära håll få uppleva en av Sveriges – och världens – mest berömda segelbåtar.

Peter Norlin var född i Stockholm 1941.

Sjöhistoriska Museet visar utställningen Rena linjer, ren segling från den
23 maj till oktober 2013. Arrangörer är föreningen Veteranbåten – som värnar, vårdar och visar det svenska båtarvet – tillsamman med Peter Norlins familj, i samarbete med Sjöhistoriska Museet.

Foto: Peter Norlin.

Helly Hansen designar plagg för ett sportigt och aktivt liv både till sjöss och på land. Plaggen i denna kollektion har anknytning till sjölivet med design hämtad från det marina livet.

Pressmeddelande:
W Skagerak Bikini Top och W Skagerak Bikini Bottom Denna sportiga och feminina bikinitopp knäpps fram. Den passar perfekt till den lågt skurna bikinibyxan. Alla delar säljes separat så du kan mixa och matcha själv. Finns i tre färger, vitmönstrad, magenta och svart.
Pris överdel: 300 SEK
Pris underdel: 300 SEK

W Marstrand Trunk
Dessa coola, välsittande badshorts är tillverkade i snabbtorkande material. Finns i två mönstrade färgställningar, magenta och turkos samt två enfärgade färger, lila och vitt.
Pris: 450 SEK

W Salt Polo
Denna feminina, kortärmade pikétröja har en design som inspirerats av marina flaggor. Tillverkad i 100% bomull. Finns i sex olika mönstrade färgställningar.
Pris: 550 SEK

W Berge Viking Low
Denna tygsko har utmärkt grepp på våta ytor. Den har fått sitt namn efter den berömda segelbåten som tävlade i Whitebread Round 1980‐1981. Den finns i blått och vitt.
Pris: 600 SEK

På Helly Hansens hemsida www.hellyhansen.com går det att beställa produkterna.

I Karlskrona har nu ”Världsarvsturism Lindholmen” kommit ytterligare ett steg längre. Förutom att själva repslagarbanan – där alla rep till flottan slogs under en lång period – är i drift igen har nu även det pumphus som driver Polhemsdockan restaurerats.

Tömningen av den stora Polhemsdockan sköttes från början av ren mankraft. Upp till 100 man vevade samtidigt ett enormt veverk för att dra upp hinkar med vatten för att tömma dockan, där fartyg än idag får ligga för reparation.

Idag är pumparna modernt drivna med elektricitet, men tidigare har tömningen av dock skötts med ångkraft. Den gamla ångmaskinen kan idag köras med lufttryck för att ge besökare en känsla av hur det såg ut när dockan tömdes på vatten.

Bakom arbetet står Världsarvet -Karlskrona, VHFK (Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona) i samarbete med sponsorer och olika myndigheter som har stöttat arbetet.

Pressmeddelande från Varvs Historiska Föreningen i Karlskrona VHFK:

I och med halvårsskiftet nu i sommar är vi framme vid ett viktigt etappmål när det gäller att utveckla världsarvsturismen på Lindholmen.

Vi kan nu redovisa resultat i form av två besöksmål, som saknar motstycke såväl i ett nationellt som i ett internationellt perspektiv. Det handlar givetvis först och främst om repslagarbanan som nu börjar funna sina former i besöksverksamheten. Turisttillströmningen växer från år till år.

Viktiga nyheter är att vi i samarbete med båtbyggarlinjen på Litorina folkhögskola på börjat en utbildning av unga repslagare – en verksamhet som vi är ensamma om i Sverige. Härutöver har vi nu i samarbete med FortV kunnat få till stånd en möteslokal som är något ”annorlunda.”

Nytt för i år är Polhemsdockans pumphus, där vi nu kan levandegöra den spännande historien om detta så märkliga projekt från Karl XII:s dagar. Det var inte utan orsak som Polhemsdockan vid sin tillkomst kom att kallas ”världens åttonde underverk”! Dockan torde vara den enda anläggning i sitt slag från Karolinertiden, som fortfarande är i drift!

Info: www.repslagarna.se

Engelska Camper & Nicholsons Yachting, som grundades 1782, satsar på moderna yachter för långdistanscruising. Företaget är idag en del av Nautor Holding Group och ägs därmed av italienska Leonardo Ferragamo som även äger Nautor´s Swan i Finland. De nya båtarna som Camper & Nicholsons presenterar sina planer för är på 60 respektive 80 fot och kompletterar den tidigare yachtserien på 42 respektive 50 fot. Båtarna kommer att byggas helt kundanpassade efter varje kunds önskemål. På bilden syns nya 80 Gelyce.

De båda yachter på 32 respektive 40 meter kommer att premiärvisas på Monaco Yacht Show i december.

George Nicholson, ordförande för Camper & Nicholsons Yachting, är själv en yachtsman från tidiga år och dessutom femte generationen från familjen Nicholson som håller på att bygga lyxyachter. Han är även en aktiv Drakseglare och en av de mest respekterade personligheterna i den speciella värld som finns för superyachter.

Även företagets vd, Federico Bennewitz, har en gedigen erfarenhet från att bygga yachter och de speciella krav som finns för dessa. Han har tidigare haft ledande positioner vid yachtföretag som Perini Navi, San Lorenzo och helt nyligen VSY som under hans tid byggde superyachts från 60 till 70 meter i yppersta världsklass.

Erfarenhet av denna typ av båtar och kunder är väldigt viktigt. Kunderna är extremt krävande och har ofta helt speciella krav, både vad gäller själva båten och allt runt omkring.

I de nya båtarna finns hela den tradition av teknologi och exklusivitet som Camper & Nicholsons Yachting står för. Båtarna ska vara idealiska för alla förmögna som vill kunna ta sig riktigt långa sträckor med en egen yacht. Båtarna har tydliga och harmoniska linjer samtidigt som allting ombord är byggt för maximal komfort och stil.

Men det är inte bara högsta teknik som gäller i dessa yachter. Stora hänsyn tas till miljön både när båtarna byggs och senare när de ska användas av kunderna.

Day Cruisers
42 Endeavour och 50 Velsheda – som sjösätts i juni i år i Marina di Scarlino – och 60 Shamrock visar på det arv från J Class yachter byggda av Camper & Nicholsons på 1930-talet för dåvarande America’s Cup.

80 Gelyce (bilden) är namngiven efter en serie motorbåtar som byggdes av företaget mellan 1910 och 1940. Båten finns med två olika motoralternativ, ett för verklig långfärdscruising (MAN V8 – 1000 735 kW) med en marschfart på 22 knop och ett mer kraftfullt för den som vill köra snabbare (Caterpillar C32 – 1622/1193 kW) med en marschfart på 32 knop.

Specifikationer
Model LOA Beam Draught
Gelyce 80’ 23.65m 6.10m 1.15m
Shamrock 60’ 19.75m 5.50m 1.15m
Velsheda 50’ 15.35m 4.50m 1m
Endeavour 42 13.95m 3.80m 0.9m

Info: www.cnyachts.com.

Victorinox Skipper är båtentusiastens bästa vän med egenskaper som gör livet lättare på sjön.

Kniven har rundad form för bra grepp och särskilt designade båtegenskaper såsom kompassros, och bojöppnare men även traditionella funktioner som knivblad, korkskruv, tång med vajerbitare och kabelskoverktyg. Pris 2 300 kr.

Ny perkolatorbryggare utlovar gott kaffe med espressokaraktär. Bryggaren som är av rostfritt stål ger fyra koppar och kan användas på alla spisar, inklusive induktionshäll. En bruksanvisning med tips följer med i förpackningen.

Barissimo kostar 298 kr och kan köpas i välsorterade butiker med tillbehör till husvagnar, husbilar och fritidsbåtar.
Tillverkare är Koala marketing som också står bakom fritidsugnen Omnia.

Volvo Penta ser tecken på en viss förbättring på marknaden, men har det fortfarande tufft. Bland de positiva tecknen märks en lansering av ny serie industrimotorer, som också ingår i Volvo Pentas verksamhet. Rörelsemarginalen under årets första kvartal var på 5,4% (5,9), enligt AB Volvos senaste information.

Pressmeddelande:

Tecken på förbättrade marknader från låga nivåer
Den globala försäljningen av marinmotorer var fortsatt svag under årets första kvartal, även om tecken på ökad aktivitet noterades i Europa inom vissa delar av fritidsbåtmarknaden. I USA har båtförsäljningen under de senaste kvartalen successivt stärkts, främst inom utombordarsegmenten, men även andra delar av marknaden har haft positiv utveckling från låga nivåer.

Totalmarknaden för industrimotorer har stärkts något i Europa samtidigt som efterfrågan på många andra stora industrimotormarknader, exempelvis Kina och Mellanöstern, har varit stabil till ökande.

Lansering av nya industrimotorer
I samband med industrimässan Bauma, i München i april, presenterade Volvo Penta ett komplett produktprogram av off-road industrimotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Prototypleveranser av dessa högteknologiska 5 till 16-liters dieselmotorer pågår och de kommer kunna bidra till stärkta positioner för Volvo Penta inom det strategiskt viktiga off-roadsegmentet.

Volymen i orderboken per den 31 mars 2013 var 16% högre än motsvarande period föregående år, exklusive utombordsmotorer.

Stabil rörelsemarginal på låga försäljningsnivåer
Nettoomsättningen under första kvartalet 2013 minskade med 5% jämfört med motsvarande period föregående år till 1.839 Mkr (1.933). Justerat för förändrade valutakurser var nettoomsättningen på samma nivå som föregående år. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 1.029 Mkr (1.103) och Industri 808 Mkr (830).

Rörelseresultatet uppgick till 100 Mkr jämfört med föregående års resultat på 114 Mkr. Resultatet påverkades negativt av förändrade valutakurser med 29 Mkr, vilket kompenserades av en mer fördelaktig produktmix. Kostnader för forskning och utveckling ligger på en fortsatt hög nivå för att möta breddningen av produktprogrammet. Rörelsemarginalen uppgick till 5,4% (5,9).

Den 26 april startar säsongen när kryssningsfartyget Astor anlöper Stadsgården. Stockholm är en mycket populär kryssningsdestination och i år beräknas 279 kryssningsfartyg med närmare en halv miljon kryssningspassagerare gästa Stockholms Hamnar.

Fredagen den 26 april anlöper säsongens första kryssningsfartyg Astor Stadsgården. Fyra dagar senare kommer MSC Musica för första gången till Stockholm och erhåller traditionsenligt en Stockholms Hamnars plakett.
Denna säsong beräknas 279 internationella kryssningsfartyg lägga till i Stockholms Hamnar. Av dessa anlöper 18 fartyg Nynäshamn där första anlöpet sker i mitten av maj. Säsongen avslutas 29 oktober med Marco Polo som gästar Nynäshamn och fortsätter vidare till Kiel.
– Hamnverksamheten är en stor tillgång, för hela Stockholm, dess invånare och alla de turister som vattenvägen tar sig till vår vackra stad. Genom en modern och effektiv hamnverksamhet kan vi välkomna hundratusentals turister varje år och det på ett miljömässigt hållbart sätt, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.
– Kryssningsresenärer betygssätter Stockholm som en av de populäraste destinationerna i världen. De är en mycket viktig del av Stockholms turistnäring och inbringar årligen cirka 500 miljoner kronor i form av restaurangbesök, hotellnätter, utflykter och shopping, säger Ulla Hamilton (M), borgarråd i Stockholms stad och ordförande i Stockholm Business Region.
Stockholms Hamnar är en av få hamnar i världen som kan ta emot svart- och gråvatten och under vintern har flera mottagningsanläggningar förbättrats avsevärt.

Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2011 År 2012 År 2013 (beräknat antal)
Kryssningsfartyg 263 275 279
Passagerare 452 000 469 000 500 000

Efter en hård och kall vinter ser många fram emot att få båten i vattnet. Vill du undvika att vårglädjen förstörs av batteriet är det hög tid för lite omtänksam batterivård. Våren står inför dörren och många ser fram emot en ny säsong med båten, motorcykeln eller husvagnen. Efter en hård vinter är det nödvändigt att göra en extra kontroll av batteriet för att undvika onödiga problem.

Kontrollera om batteriet överhuvudtaget klarar ännu en säsong – innan du monterar det

❶ Kontrollera att batteriet är helt och rent efter vinterförvaringen
Om polerna är oxiderade bör du borsta bort beläggningen så att de får en ren metallyta. För att skydda dem mot fortsatt oxidering kan du smörja in dem med fett eller vaselin när batteriet monterats. Om det finns elektrolyt, det vill säga syra, på kärl eller lock – torka bort den. Rengör och neutralisera ytan med sodalösning. Tänk på att syran är mycket frätande, använd skyddsglasögon och handskar och var försiktig så att den inte kommer i kontakt med ögon, hud eller kläder. Är batteriet sönder måste det bytas ut.
När batteriet väl är på plats ska du hålla det rent och torrt. Polerna ska vara rena och insmorda. Då skyddas de mot oxidering och beläggningar.

❷ Kontrollera batteriets hälsotillstånd
För att vara säker på att batteriet klarar sommarsäsongen bör du kontrollera att det är i gott skick. Batteriet går långsamt från nytt till utslitet; hälsotillståndet behöver därför inte mätas så ofta.
Historiskt sett har batteriproblem varit oväntade och obehagliga överraskningar, men med hjälp av speciella batteritestare som numera ofta finns på varv och verkstäder kan du mäta batteriets kondition. Med dessa testinstrument ser du när batteriet börjar bli utslitet och kan planera för bytet, till exempel inför en ny säsong. Då slipper du överraskas av batterier som inte längre fungerar.

❸ Kontrollera syranivån och att batteriet är fulladdat
Innan du monterar batteriet bör du se till att det har rätt syranivå och att det är tillräckligt bra laddat. Om batteriet är av standardtyp med flytande elektrolyt i cellerna och har öppningsbara proppar kontrollerar du syranivån och fyller vid behov på batterivatten. Fyll till den markering som visar lagom nivå. Finns ingen sådan markering låter du vätskenivån hamna 10 till 15 mm ovanför plattorna. Fyll aldrig mer än så, då kan syran svämma över i samband med laddningen.
För att avgöra om batteriet är tillräckligt bra laddat kan du antingen använda en så kallad syramätare, där du suger upp ett syraprov och mäter densiteten i var och en av batteriets celler. Skalan på syramätaren är som regel graderad i olika färger och om densiteten sjunker under det gröna fältet är det dags att ladda batteriet.

Ofta är dock dagens batterier slutna så att du inte kan öppna propparna. Då kan du istället kontrollera laddningstillståndet genom att mäta vilospänningen, det vill säga spänningen mellan polerna när batteriet är obelastat. Detta är ett mått på batteriets laddningsstatus. Ett fulladdat batteri har omkring 12,7 V. För att undvika permanenta skador bör du ladda batteriet innan vilospänningen har fallit till 12,4 V.

‒ Det lönar sig alltid att lägga lite extra tid på att underhålla batteriet så att det inte blir slitet i förtid. Man vill ju helst kunna njuta av sin lediga tid och inte behöva bekymra sig över ett batteri som krånglar, säger Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Nordic, som producerar Exide-, Sønnak och Tudorbatterier.

‒ Den gyllene regeln är att alltid hålla batteriet laddat, avslutar Christer.

Mer information om Exide Technologies finns på www.tudor.se och www.exide.nu

Kommentarer

John 16:41:28 2013-05-07

Bra info

Denna vecka drar Håll Sverige Rent igång sin officiella kampanjvecka med skräpplockardagar över hela Sverige. Med strandstädningarna vill Skärgårdsstiftelsen passa på att även belysa problemet med nedskräpningen på våra områden och stränder.

– Det här är en miljöfråga som är lätt att se konsekvenserna av. Vi gör detta för att människor ska få hjälpa till med något konkret och samtidigt lyfta frågan om nedskräpning. Våra sjöar och hav och naturområden skräpas ned och vi vill visa att vi jobbar mot detta tillsammans. Genom att stötta Håll Sverige Rents kampanj blir vi starkare, säger Cecilia Wibjörn, biolog och ansvarig för skräpplockardagarna hos Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen har drivit ett antal skräpprojekt genom åren. Något som gett stor uppmärksamhet i media och bland allmänheten. Skräpprojekten har också gett stor respons hos stiftelsens vänner och hos besökarna på våra områden.

– Skärgårdsstiftelsen vill öka samverkan med våra vänner och besökare och hoppas att de kan tänka sig att göra mindre arbetsinsatser på våra områden. Därför startar vi med strandstädning för att kunna locka fler ut i naturen samtidigt som man gör nytta för stiftelsens naturreservat, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Många privatpersoner hör av sig och vill hjälpa Skärgårdsstiftelsen med något, här har man nu chansen!
Förutom Skärgårdsstiftelsens personal kommer dykklubben LM Dyk att plocka skräp på Björnö. På Gålö kommer Hembygdsföreningen Gålö Gärsar sponsra oss med korv och på Riddersholm anordnas en skräpplockartävling där bästa skräpfynd vinner ett pris!

Info: http://skargardsstiftelsen.se/valkommen-pa-strandstadning/

En fiskebåt fattar eld när man befinner sig på en position strax utanför Höganäs. Ombord finns fem personer. Det är scenariot för sjöräddningsövningen Aprildoppet som genomförs i Öresund torsdagen den 25 april.

Larmet från den brinnande fiskebåten i Öresund tas emot av sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Fartyg från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet och räddningstjänsten larmas till området för att lokalisera haveristen, undsätta besättningen och bekämpa elden.

När haveristen lokaliserats visar det sig att det finns svårt skadade personer ombord. Några befinner sig dessutom i vattnet. Här kommer en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar väl till pass, både för lokalisering samt vinschning av nödställda.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med över 1500 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter, säger Fredrik Kokacka, regional SAR-samordnare vid Sjöfartsverket i Malmö.

Att öva samverkan är ett av målen med övningen Aprildoppet. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddningsledning, lotsbåt och räddningshelikopter deltar även den kommunala räddningstjänsten i Höganäs och Sjöräddningssällskapet.

Övningen sker i Öresund väster om Höganäs torsdagen den 25 april kl. 16 – 19. Det kan förekomma lågflygning med helikopter i området, vilket kan orsaka bullerstörningar för de boende i omkringliggande områden. Övningen beräknas vara slut kl. 19 på torsdagskvällen.

Bilden:
En extremt värdefull resurs i sjö- och flygräddningssammanhang är Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. De är tillgängliga dygnet runt och utgår från fem baser runt om i landet. Foto: Sjöfartsverket.

Bärplansbåtar känns lite märkligt för alla som är vana vid vanliga segel- eller motorbåtar. Bara åsynen av en båt som kör högt upp i luften med ben som går ner i vattnet är väldigt annorlunda. Den här bärplansbåten kommer från det svenska företaget Foiltwister.

Båtliv har inte provkört Foiltwister själva, men bland annat har en dansk båtsajt kört båten. På deras hemsida finns även en kort film med den märkligt svävande båten.

Info: http://minbaad.dk/nyhed/archive/2013/25/april/article/minbaaddk-tester-svensk-foiltwister-med-25-knob/?cHash=261b37e3ddc53ef957377d16760c998b

På sin hemsida beskriver Foiltwister båten så här:

Foiltwister innebär ett nytt sätt att stabilisera helt nedsänkta bärplan. Bärplansstöttorna är fritt vridbara i sidled. Om bärplansbåten börjar kränga, rör den sig mot den sida den kränger åt, vilket får bärplansstöttorna att vrida sig. Bärplansstöttornas vridningsaxlar är orienterade så att den ena stöttan vrids framåt, och den andra bakåt när de vrids i sidled. Detta tvingar vingen att skeva sig, vilket ger en skevroderverkan, som rätar upp båten.

Info: http://www.foiltwister.se/index.php/se/foiltwister