nyhetstest

Alandia Båtförsäkring sänker premien för segelbåtar lagom inför säsongen 2013. Men inte nog med det, villkoren, det försäkringen täcker, utökas.

– Bakgrunden är enkel. Våra seglare verkar vara bättre båtfolk än marknaden i snitt. Vi har helt enkelt färre skador. Därför kan vi sänka premien, berättar Martin Kolm, försäljningschef vid Alandia Båtförsäkring.

Alandia Båtförsäkring, specialister på båtförsäkringar sedan år 1938, attraherar framförallt kunder med lite dyrare och större båtar.

– Om din båt är värdefull, vill du ha en försäkringsgivare som förstår sig på båtar. Är oturen framme talar båtägare och skadereglerare samma språk, menar Kolm.

Men det är inte bara prislappen för segelbåtspremien som åkt ner, samtidigt har även villkoren för försäkringen blivit mer generösa. Från och med säsongen 2013 ersätts exempelvis skador i riggen utan avskrivningar.

– Dessutom ingår kappsegling i grundförsäkringen. Andra exempel hur vi skruvat till försäkringen är lägre självrisk om du har bombroms eller kölskydd installerat.

Alandia Båtförsäkring försäkrar även i år semestern, om båtsemestern spoileras på grund av otur med båten betalar försäkringen en ersättning som kan rädda din semester.

Foto: Båtlivs arkiv.

Nio av tio båtturister är mycket nöjda med sin upplevelse på Dalslands kanal. Det visar en ny kundundersökning som genomfördes av CMA Research AB på uppdrag av Dalslands Kanal AB.

– Det är ett mycket glädjande resultat. Särskilt med tanke på att vädret inte var det bästa den gångna säsongen, säger kanaldirektör Benny Ruus.

Undersökningen visar att nästan alla är mycket nöjda med den service de får vid slusstationerna och att var fjärde båtturist stannar i kanalen mellan elva och 16 dagar. De flesta har svarat att det är den vackra naturen och kanalmiljön som lockar men under-sökningen visar också att de i betydande utsträckning ägnar tid åt shopping och restaurangbesök. Att Dalslands kanal är en önskvärd kontrast till det trånga och stressiga båtlivet på västkusten framgår också.

– Vi jobbar hela tiden med att förbättra kanaltrafikanternas upplevelser och resultatet i den här undersökningen får nog ses som ett bevis på detta. Vi lägger stor vikt vid värdskap och att slussvakternas ska vara professionella i sitt yrkesutövande. Även här har vi fått kvitto på vår strävan, säger Benny Ruus.

Undersökningen ger också information om sådant som saknas eller kan förbättras ytterligare.

– Vi har särskilt bett om synpunkter på sådant som skulle kunna förbättras eller öka upplevelsen. Det är just denna information som ger oss möjligheter att höja ribban ytterligare, avslutar Benny Ruus. En information som kanalbolaget tar med sig inför sitt fortsatta utvecklingsarbete.

Syftet med undersökningen var att få information om vilka som reser på Dalslands kanal, varför man gör det och hur man upplever sin resa. Resultatet kommer att ligga till grund för förbättringar inom kanalbolagets tjänster och service i ett utvecklingsarbete som för närvarande planeras.

Undersökningen genomfördes under seglationssäsongen 2012 av CMA Research AB. Undersökningen nådde hela 74 % svarsfrekvens.

Resenärerna är generellt sett mycket nöjda med sin båtresa på Dalslands kanal (89 procent nöjda). Allra mest nöjda är de som reser på kanalen för första gången. Endast två procent har negativa synpunkter. Slussvakterna får mycket högt betyg. Hela 91 % är mycket nöjda med servicen från slussvakterna.

Resenärerna har framför allt fått information om Dalslands kanal genom internet eller fått information genom bekanta. Nästan hälften hade tidigare åkt båt på kanalen och kände därför till den. Även mässor spelar en viktig roll. Förstagångsresenärer och utländska turister har i högre grad än andra sökt information om kanalen på internet, i turistbroschyrer eller pratat med bekanta.

Hälften åker längs hela kanalen. Det är vanligast att resenärerna åker längs hela Dalslands kanal, vilket hälften gör. Merparten av resenärerna stannar mellan två och tio nätter i kanalen.

Vanligt med restaurang-och cafébesök samt shopping. Resenärerna har främst tänkt ägna sig åt restaurang- och cafébesök samt shopping när de går i land. Det är framför allt förstagångsresenärer och utländska turister som har tänkt ägna sig åt shopping.

Det som, enligt resenärerna, kan förbättras längs Dalslands kanal är framför allt informationen om aktiviteter, matbutiker, naturhamnar med mera.

Fakta från undersökningen:
67 % av de svarande kom från Sverige. 22 % från Norge.
Av de svenska besökarna kommer ca 60 % från Västra Götaland och 20 % från Värmland.
Tre av fyra är nöjda med hemsidan, www.dalslandskanal.se
Fyra av tio åkte kanalen för första gången.
42 % av resenärerna är mellan 35 och 54 år.
93 % besöker en restaurang eller ett kafé när de går iland.
65 % är medlemmar i en båtklubb.
35 % väljer Dalslands Kanal för den vackra naturen, 15 % för att det är avkopplande.

Info: www.dalslandskanal.se

Foto: Båtliv.

Skärgårdsradion startar 1 juni Sveriges första soldrivna radiostation på Sandön i Stockholms skärgård. – Vi värnar om den känsliga skärgårdsmiljön och slår samtidigt ett slag för den alternativa elproduktionen, säger Martin Loogna, stationschef på Skärgårdsradion.

Tack vare det gynnsamma läget i ytterskärgården – med både flest soltimmar i Sverige* och utsikt mot det öppna havet – kan studion och radiosändaren få elektricitet från solpaneler. Då radiostationen dessutom använder den senaste och energisnålaste tekniska utrustningen, räcker solenergin för att göra stationen helt oberoende av annan el under sommarmånaderna.

Skärgårdsradion ska hela sommaren fokusera på det som är viktigast för alla i skärgården:
sommarvädret och miljön. Programledarna och radioveteranerna Jesse & Loogna finns på plats och rapporterar varje dag live i radion hur många kilowattimmar solenergi som genererats, och de ger fortlöpande kustväderprognoser varje timme dygnet runt.

Tidigare hade Skärgårdsradion en energikrävande telefonväxel för lyssnarsamtalen. Den är utbytt. Istället har man kopplat in en vanlig mobiltelefon som drar en bråkdel av elen.

– Vi har utan tvekan den mest energisnåla studion, och att kunna vara självförsörjande under sommarmånaderna känns helt rätt i den bräckliga skärgårdsmiljön, säger Jesse Wallin.

Den amerikanska motorbåtstillverkaren Chris-Craft har inlett 2013 med att introducera den nya familjemedlemmen Corsair 32 i modellprogrammet. Den 32 fot långa båten blir den näst största modellen inom Corsairserien och fyller därmed gapet mellan systrarna Corsair 28 och Corsair 36. Båten är utvecklad för att tillfredsställa dem som vill ha en snabb, lättmanövrerad och elegant båt med mycket komfort och utrymme för både korta dagsutflykter som för långa vistelser på sjön med bekväm övernattning.

– Corsair 32 är en mycket vacker och kraftfull båt med mycket teak, krom och andra exklusiva detaljer som starkt framhäver Chris-Crafts klassiska och tidlösa stil. Det är också en praktisk, rymlig och bekväm båt med många finurliga stuvutrymmen och lösningar som till exempel ett teakbaserat bord som enkelt fälls ut och ihop och göms under den teakklädda midskeppsgången över motorrummet i aktern. Båten har också en generös skylight som löper midskepps över hela den teakomgärdade fören, vilket skapar en ljus, öppen och hemtrevlig salong under däck, långt ifrån den däckförslutna känsla de flesta båtar erbjuder, framhåller Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Chris-Craft Corsair 32 mäter 10,4 meter (inklusive en teakbaserad badplattform) på längden och 3,1 meter på bredden. I ruffen har du gott om plats med ett välutrustat pentry och ett vackert snidat mahognybord som enkelt kan fällas ned för att omvandla den V-formade soffan till en väl tilltagen dubbelkoj med plats för två vuxna och ett barn. Under däck finns även ett rymligt toalettutrymme med egen dörr, dusch, infällt handfat i en snygg och praktisk kommod samt elektrisk toalett med inbyggd kvarn.

Den justerbara förarplatsen i cockpiten erbjuder plats för två personer. På passagerarplatsen finns en likadan stol för en person. Ratten och den perforerade instrumentpanelen i kromat stål, med Chris-Crafts egna mätare i 50-talsstil, andas racerbåt, hög fart och romantik. I sittbrunnen ryms 7-8 vuxna ledigt i den djupa och mjuka U-soffan. Det teakförsedda skarndäcket skapar en elegant inramning och bryter vackert mot det höga fribordet samt erbjuder halkfria ombord- och avstigningar.

Bland nyheterna är också möjligheten att välja något av Chris-Crafts nya färgprogram som den nya vassa Cashmere Metallic-färgen och någon av de tre Heritage Edition Teak-varianterna natur, svart eller ljus. Invändigt kan man välja mellan körsbärs- eller valnötsträ till skåpsluckor, lister och andra inredningsdetaljer.

På mässan Allt för sjön, i monter A29:21, visar Vått systerbåtarna Chris-Craft Corsair 25, med nästa generations V8-motor, och den senaste modellen av Chris-Craft Corsair 28.

Om Vått
Vått (f.d. Gulves Stockholm) är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige. Även Riva och Baja ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson.

Info: www.vatt.se

Agapi 750 är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare. Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.

Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.

Den låga vikten gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en bil ner till en Audi A3:s storlek och att det räcker med vanligt B-körkort. Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.

Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostnaden kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.

Agapi 750 innebär inget mindre än ett nytt gränslöst båtägande som tar ut en ny kurs i svenskt båtliv.

Peder Asplund, VD för Agapi säger; “Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram, en ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv.

De, eller egentligen bör jag säga vi, vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.

Agapi 750 är svaret på dessa nya krav och vi är enormt glada över att kunna presentera denna båt och dela vår vision om ett roligare och enklare båtliv. Med Agapi 750 sätter vi helt enkelt en ny kurs för båtlivet.”
Om företaget

Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2010 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv och vi tilldelades utnämningen “Rookie of the Year” av en av Sveriges ledande båttidningar. Idag ägs Agapi av majoritetsägarna Alejandra Levinas Asplund, ansvarig för marknadsföring och administration, samt Peder Asplund, VD. I styrelsen och bland övriga delägare märks en rad kända profiler inom både båtvärlden och svenskt näringsliv.

Info: www.agapi.nu

Båtfolket.se har lagom till båtmässan Allt för sjön i Stockholm tagit fram en ny version av sin så kallade Vitbok. De har även samlat ett antal aktörer kring ett upprop och begäran till regering och berörda statsråd om en översyn och omprövning av den så kallade “sjöfyllerilagen”. Bakom skrivelsen står: • Bengt Gärde. Ordförande Sveriges Båtunion som representerar cirka 90% av Sveriges båtklubbar • Gustav Andersson, Miljö och Skärgårdslandstingsråd, Stockholms läns landsting (även ordförande i Skärgårdsstiftelsen) • Vi, organisationen Båtfolket • Hugo Tiberg, Professor i sjörätt. Varit med om utforma lagstiftning i sverige • Ulf Hallström, F.d Chef för sjöfartsverkets sjöräddnings och beredskapsenhet

Pressmeddelande:
Med 2010 års ”sjöpromillelag” kriminaliseras båtförare med så låga alkoholnivåer att det inte har relevans för sjösäkerheten. Den nya lagen genomfördes utan evidens för att en kriminalisering bidrar till sjösäkerhet eller löser något problem. Lagen har visat sig rättsosäker i tillämpningen och väcker frågan om det är rimligt att belasta domstolar, kustbevakning och polisen med övervakning, kontroll och att lagföra medborgare som inte utgör en fara för andra.

Båtliv är relativt sett en mycket säker sysselsättning och har sedan mer än 20 år en utveckling med ett minskat antal olyckor samtidigt som båtbeståndet ökat kraftigt. Det finns heller ingenting som tyder på att det funnits några alkoholrelaterade problem inom det härad – mellan 0,2 och 1 promille – lagen adresserar, som inte varit täckta redan av den tidigare lagstiftningen. Med 0.2-lagen har fokus riktats bort från andra åtgärder som faktiskt skulle kunna ha en inverkan på säkerheten till sjöss. Lagen har bestående negativa effekter för regioner, näringsliv och människor för vilka båten fyller en viktig funktion i vardag och fritid.

Denna tvärpolitiska fråga ingick i ett slags kompromiss mellan allianspartierna. Beslutet togs utan saklig debatt, utan förankring i vetenskap, utan remissrunda och även utan att ta hänsyn till de remissvar som kommit in vid den tidigare – av Tomas Bodström initierade – beredningen.

Vi anser att denna fråga är av stor principiell betydelse. Lagen inskränker den personliga rörelsefriheten utan rationell anledning och inkräktar på privatlivets vardagsval. Den belastar rättsväsendet utan att bidra till sjösäkerheten.

Vi som undertecknar detta brev är erkända aktörer inom båtlivet och ser det som ett fundamentalt krav att lagar skall förankras bland dem som berörs och har kunnandet. Nedan finner ni fakta och synpunkter som legat som grund för vårt krav. Vi önskar att detta hörsammas och, i samband med de motioner (C246, 316, 383) som ånyo lämnats in, tillfället tas i akt att göra en översyn av nya sjöregeln. Därtill att det säkerställs att en utvärdering baseras på relevanta fakta och med sjösäkerhet som fokus.

Kommentarer

Abbe 10:48:29 2013-03-02

Är det SBU som står bakom uppropet, eller är det Bengt Gärde som privatperson?

Peter Eriksson 15:46:29 2013-03-02

Han talar nog som privatperson. Precis som Gustav Andersson inte har hela Centerpartiet med sig i denna fråga tycker inte alla båtklubbarna som Bengt Gärde. I min båtklubb har frågan aldrig lyfts om att vi ska ta ställning för eller emot. Jag vet inte om andra båtklubbar har haft den diskussionen. Sen vill man säkert lägga lite tyngd bakom sina namn för att få högre trovärdighet. Hugo Tiberg är ju t.ex professor emeritus och 84 år gammal. Säkert inge fel på hans tankar men en yrkesaktiv professor kanske låter bättre än professor emeritus eftersom man skriver det. Gustav Andersson representerar centerpartiet som just nu har ca 3 procents väljarstöd hos befolkningen och alltså skulle åka ur riksdagen om det var val idag.

Abbe 15:55:36 2013-03-02

@Peter E.: Då är det lite intressant att man använder sig av SBU:s logga i pressmeddelandet.

Peter Eriksson 17:37:35 2013-03-02

OK. Jag har ingen insyn i SBU så jag har ingen aning. Låter märkligt tycker jag, men det kanske finns ett beslut på att SBU ska driva denna fråga och att 90% av båtklubbarna är emot lagen. Bara det att vi inte hört om det…

Ola Ljungberg 20:02:16 2013-03-03

Det är SBU styrelse som står bakom, dvs hela SBU, nu även Kryssarklubben.

Peter Eriksson 23:42:00 2013-03-03

Du har rätt, Ola. Jag såg att SBU tagit beslut om det vid Båtriksdagen 2012. Alltså stöder jag, som medlem i SBU, att man ska få köra båt och dricka mera alkohol. Ja, ja, jag får väl leva med det. Ibland blir det så i en demokrati. Man kan inte alltid få som man vill. Lycka till med utvärderingen, gubbar.

Nisse 22:16:21 2013-03-04

Peter E.: Enligt protokollet från båtriksdagen 2012 så var det officiella yttrandet från SBU den pressrelease som gick ut då. Så att underteckna denna skrivelse måste beslutats av styrelsen separat.

Ola Ljungberg 19:45:52 2013-09-02

Hej Peter. lagen är världsunik. Supa har aldrig varit tillåtet. 0,2p och supa? Nu var det till att demonisera tror jag?

Svedea Båtförsäkring har frågat närmare 2 600 båtägare hur de ser på sin båtförsäkring. Att försäkringen ger skydd vid sjöskador som exempelvis grundstötning värderas högt av 84 % av båtägarna. Men ännu viktigare tycker båtägarna att det är med skydd vid stöld och skadegörelse, hela 87 % uppger detta som viktigt.

Svedea Båtförsäkring har i en webbenkät under januari 2013 undersökt vad närmare 2 600 båtägare tycker om innehållet i sin båtförsäkring. Att försäkringen ger skydd vid grundstötning, sjunkning eller andra sjöskador värderas högt av 84 % av båtägarna. Men ännu viktigare tycker man att det är att försäkringen täcker stöld och skadegörelse, hela 87 % uppger detta som viktigt.

– Undersökningen bekräftar dessvärre det vi befarade, att det nu gått så långt att det största orosmomentet för båtägarna är att få båten eller motorn stulen. Nu är det hög tid att vi kommer tillrätta med den organiserade kriminalitet som plågar svenska båtägare, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

På lokal nivå i Västra Götaland har Polisen och Larmtjänst initierat ett samverkansprojekt där båtägare hjälps åt att hålla uppsikt över varandras båtar. På riksnivå finns inte någon liknande organiserad satsning.

– Ytterst är det här en fråga om politisk vilja. Regionala initiativ som det i Västra Götaland är utmärkta men vi anser att polisen, tullen och kustbevakningen måste få förstärkta resurser och mandat för en rikstäckande satsning. Utan en sådan kraftsamling kommer båtar och motorer för hundratals miljoner varje år att fortsätta att försvinna utanför landets gränser, säger Jonas Roberts.

I slutet av november klarade schäfertiken Orka de högt ställda kraven under ett tufft slutprov i Stockholms skärgård. Därmed blev hon Sveriges första officiella sjöräddningshund. Orka finns i Sjöfartsverkets monter på båtmässan Allt för sjön fredagen 1 mars, då mässan är öppen för branschen och speciellt inbjudna.

Orka är Sveriges första certifierade sjöräddningshund. Hon står stilla i fören på en sjöräddningsbåt och söker av stora områden. Med nosen fångar hon vittring av människor, och hon jobbar lika bra i mörker som i dimma. Bland skärgårdens gytter av små öar och i det svartaste höstmörker hittar hon enkelt nödställda på närmare en kilometers håll. Att rädda liv handlar ofta om tid. Med Orka ombord kan ökandet efter nödställda förkortas med flera timmar.

Att Orka är Sveriges första sjöräddningshund är resultatet av ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Brukshundklubben och Sjöräddningssällskapet. Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjöräddningen i Sverige och har varit kravställare. Svenska Brukshundklubben har ansvarat för utbildningen i samarbete med Sjöräddningssällskapet, där Orka och hennes förare nu ingår i besättningen på Dalarös sjöräddningsstation. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har stått för finansieringen av utbildningen.

Transportstyrelsen, Stockholmradio och Sjöfartsverket genomförde under båtsäsongen 2012 en gemensam satsning för att med båtfolkets och kustboendes hjälp lokalisera de grund som många fritidsbåtar går på, så kallade ökända grund. Hela 140 bidrag kom in till den tävling som utlystes. Vinnarna i tävlingen presenteras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm den 1 mars.

Alla som har lokalkännedom inom ett visst område i skärgården vet att det finns grund som är särskilt välbesökta. Det kan handla om brister i sjökortet, obefintlig, bristande, felaktig, eller motsägelsefull utmärkning/utprickning eller att det helt enkelt är svårt att bedöma var vattnet är fritt från grund. För att kunna göra något åt detta behövs mer information om vilka grund det rör sig om.

Under sommaren 2012 gjorde därför Transportstyrelsen, Stockholmradio och Sjöfartsverket en gemensam satsning för att lokalisera de grund som många fritidsbåtar går på. Satsningen kallades ”ökända grund”. Allmänheten, sjöräddare, bärgare och försäkringsbolag togs till hjälp för att peka ut grunden.

Totalt 140 bidrag kom in till ”ökända grund”. Av dem har 30 redan lett till rättelser i sjökorten. I ett fall har en hamnägare uppmanats att sjömäta. På en eller att par platser diskuteras nya sjömärken.

De 140 bidragen deltog även i en tävling. En jury bestående av representanter för Sjösäkerhetsrådet, Stockholmradio och Sjöfartsverket har bedömt de inskickade svaren och nu utsett 20 vinnare som får AIS-mottagare, bärbar VHF, navigationsprogrammet Seapilot (inkl sjökort) eller båtsportkort. Prisutdelning och presentation av de vinnande bidragen sker i samband med båtmässan Allt för sjön.

– Vi är imponerade av den mängd iakttagelser och förslag på förbättringar som vi fått in. Att många av dem redan lett till åtgärder är mycket glädjande och ett tillskott till ökad sjösäkerhet, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Prisutdelning sker fredagen 1 mars kl 14.00 i Sjösäkerhetsrådets/Transportstyrelsens monter C07:34 på båtmässan Allt för sjön.

Nordic Maritime Services Stockholm AB (NMSS) fördjupar sitt samarbete med båtförsäkringsbolagen. Nyligen utökade de sitt samarbete med Svenska Sjö, vilket medför att NMSS Sjöassistanstjänst numera ingår i ytterligare en stor mängd privatbåtförsäkringar.

LEHR Scandinavia AB premiärvisar världens första gasdrivna utombordare på Allt för sjön i Stockholm. Med gas som energikälla blir utombordarna det första hundraprocentigt rena miljöalternativet för den marina motor¬marknaden.

– Den här tekniken ligger helt rätt i tiden, bland annat med tanke på diskussioner om miljöförstörande bensindrivna 2-takts-, och 4-taktare som förorenar vår dyrbara vattenmiljö. Nu kan vi äntligen erbjuda ett helgrönt alternativ, säger Kjell Hansson, partner och medgrundare till LEHR Scandinavia AB.

LEHR gasdrivna utombordare finns i tre modeller: LP2.5 (2,5 hk ), LP5.0 (5 hk) och LP9.9 (9,9 hk). De två mindre modellerna har en snabbkoppling som gör det enkelt att vrida fast en LP05-flaska med gasol (engångsflaska) för att sedan starta och börja köra. Man kan också lätt koppla till en vanlig gasolflaska som PC5, PC10 för längre körsträckor.

– Med ett inköpspris endast några procent över konkurrenterna, samt en bränsleekonomi jämställd med bensin och klart under alkylatbensin, bör den attrahera alla konsumenter som vill ha ett rent samvete, säger Kjell Hansson, med en göteborgsk glimt i ögat.

LEHR Inc. är ett amerikanskt teknikföretag med målet att ta fram produkter som inte har en negativ inverkan på miljön. Företaget har utvecklat en förbränningsteknik för vanliga motorer där gasol används som drivmedel i stället för bensin och diesel. Till våren lanseras också Lehr trädgårdsprodukter som gräsklippare, röjsågar m.m., också dem med gasoldrift.

Tekniken har belönats av miljöorganisationer och ledande miljötidningar i USA. Efter introduktionen av den första modellen på 2,5 hk år 2012 har Lehr redan efter åtta månader erövrat över 30% av marknadssegmentet. Visas på Allt för sjön, monter C11:03, 2 – 10 mars på Stockholmsmässan.

Dela Båt är en ny idé för att ge fler människor möjligheten att få ta del av båtlivet. Dela Båt erbjuder båtpooler runt om i Sverige. Båtpooler är en möjlighet för de som inte tidigare haft båt att relativt enkelt prova på, men också ett alternativt sätt att ha båt för de med tidigare båterfarenhet.

En båtpool fungerar så att ett antal personer/familjer delar på en båt. Dela Båt har sedan ett enkelt bokningssystem där man själv går in och bokar de tider då man önskar använda båten. I alla båtpooler ingår också försäkring, utrustning, service samt sommar- och vinterplatser. Det innebär dels att det inte är något eget arbete och dels att det inte dyker upp några extrakostnader.

Dela Båt skall vara enkelt och smidigt för båtpoolsmedlemmarna:
• Ingen kapitalinsats
• Inget arbete
• Planerbara kostnader
• Enkelt att boka
• Alltid nära till hjälp med det mesta

– Baserat på ett antal större marknadsundersökningar vet vi att det är 2,500,000 människor som vill ut i våra skärgårdar och många av dem som vill in i båtlivet. De vanligaste hindren är egen tid, kostnad och svårigheten att veta hur man skall gå tillväga. Vi hoppas att Dela Båt kan bidra till att fler kommer ut på sjön, säger Ulf Jarlerud som är en av grundarna till Dela Båt och ordförande i branschorganisationen Sweboat.

För att kunna ge kunderna så bra service som möjligt så arbetar Dela Båt alltid genom lokala partners som ansvarar för respektive båtpool. Partners är väletablerade marinföretag som har resurserna att hantera en båtpool på ett professionellt sätt. Det finns redan fler än tio anläggningar som erbjuder båtpooler via Dela Båt. Dessa är väl spridda över landet, men det finns fortfarande plats för fler då båtpooler är en lokal verksamhet.

– Vi är mycket positiva till att så många kolleger vill vara med och utveckla båtlivet och hitta nya lösningar för kunderna. Vi trodde aldrig att vi skulle kunna erbjuda så många båtpooler bara ett par veckor efter att vi startat, säger Björn Sandhaag som är en av grundarna till Dela Båt och VD i Marindepågruppen.

Dela Båt har startats av Björn Sandhaag, Richard Junestrand och Ulf Jarlerud. Björn och Richard äger och driver Marindepågruppen som är Stockholms ledande marinföretag. Ulf har drivit Jarleruds Marin i 35 år och är sedan många år ordförande i branschorganisationen Sweboat.

Info: www.delabat.se

Lördagen 2 mars lanseras Sjöräddningssällskapets mobilanpassade webb. Rekordsnabbt har ett nytt mobilbeteende vuxit fram. Att navigera, läsa, spela spel, titta på tv och söka information via sin smartphone är idag en självklarhet. Under 2012 hade sjöräddning.se totalt 81 6894 besök. 28 2988 av dessa var unika besökare och 17 4216 var från en mobil enhet.

Med ytterligare 81 000 medlemmar är det en självklarhet för Sjöräddningssällskapet att mobilanpassa sin webbplats för att möta medlemmars och andra intressenters behov.
.
– Utvecklingen går snabbt och det räcker inte längre att ha en webb som enbart fungerar på datorn. För oss på Sjöräddningssällskapet kan det dessutom handla om att rädda liv. Oavsett om du är på sjön eller om du sitter hemma så förväntar du dig att informationen skall vara lättillgänglig och lättläst i din smartphone eller läsplatta. Vi vill att man enkelt ska kunna använda vår webb och hämta information närhelst man behöver det, säger Camilla Vargman, marknadsansvarig Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddning.se är utvecklad i samarbete med Forsman & Bodenfors och Aino.

Nu tar Båtbranschens Riksförbund, Sweboat i samarbete med Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län ett initiativ för att locka ut nyblivna och ovana båtägare i skärgården. En brygga på södra Grinda i Stockholms skärgård anpassas helt för att göra det enkelt att angöra och öva på tilläggningar med båt. Enligt en undersökning om morgondagens båtliv som Sweboat genomfört vill så många som en miljon svenskar ut på sjön i egen båt fast de idag saknar möjlighet till det.

– Många är rädda att ta det första steget till en egen båt. Satsningen med Nybörjarviken på Grinda ligger för oss helt rätt i linje med vårt nybörjarprojekt – Upptäck båtlivet, säger Mats Eriksson, Vd på Sweboat.

Tanken med Nybörjarviken är att det ska vara enkelt att i lugn och ro i en skyddad vik, inte alltför långt ut i skärgården, träna på att lägga till vid boj och vid y-bommar. Praktisk kunskap ger trygghet, vilket gör båtlivet tillgängligt för flera. Förhoppningen är att Nybörjarviken ska locka nya målgrupper att ta sig ut i skärgården för egen maskin. Bryggan som ligger vid Hästholmssundet på Grinda kommer att madrasseras runtomkring och sänkas något för att underlätta tilläggning. Genom sänkningen av bryggan blir den även lämplig för rörelsehindrade som kommer i småbåtar eller med taxibåt.

– Ett av Skärgårdsstiftelsens många uppdrag är att få nya målgrupper att upptäcka skärgården. Genom samarbetet kring Nybörjarviken uppnår vi det syftet på flera sätt. Att ge nyblivna och ovana båtägare chansen att praktisera båtlivet på en skyddad plats kan förhoppningsvis locka dem till besök på flera av stiftelsens områden. Att bryggan är anpassad för rörelsehindrade ger dessutom möjligheter för ännu fler att njuta av sjölivet och skärgården, säger Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen.

Bryggan kommer att vara färdigbyggd till sommarsäsongen. Personal från Sweboat och Skärgårdsstiftelsen finns på plats under en helg på våren och en helg på hösten för att hjälpa till och ge instruktioner.

Nybörjarviken är finansierad med stöd av Sweboat, Skärgårdsstiftelsen, Båtmässan Allt för sjön samt genom Stockholms läns Landstings skärgårdsanslag.

Lissabon gjorde förra året en enastående debut i Volvo Ocean Race och nu bygger staden vidare på succén genom att bli ett hamnstop i de kommande två omgångarna av tävlingen. Portugals huvudstad arrangerade ett banbrytande hamnstop 2011-12 och återvänder som en del av rutten i den tolfte upplagan av tävlingen 2014-15 och den trettonde upplagan 2017-18. Detta tillkännagavs idag av Tom Touber, COO Volvo Ocean Race.

Båtarna kommer att nå Lissabon efter att ha startat i Newport, Rhode Island och sedan korsat Atlanten på väg tillbaks till Europa. 25 April-bron, Lissabons ikoniska landmärke, kommer att var en syn som välkomnas och känns igen eftersom staden på nytt blir målet för den transatlantiska etappen. 2011-12 Race anlände båtarna till Lissabon från Miami.

– Det som Lissabon genomförde i förra tävlingen var anmärkningsvärt med tanke på att staden då gjorde sin debut, säger Tom Touber.

– Lissabon är en fantastisk hamnstad och senast välkomnade tusentals människor seglarna och tog emot dem som sina egna. Race Village sprudlade av aktivitet och människor slöt upp för att ge hamnstopet en distinkt portugisisk känsla, det var en stor succé och vi ser verkligen fram emot att komma tillbaks.

Lissabon är det åttonde hamnstopet för Volvo Ocean Race 2014-15 som hittills presenterats och trots att det återstår 18 månader till starten har tre lag har redan tillkännagivit att de ställer upp I tävlingen.

Tävlingen startar från sin hemmahamn i Alicante, Spanien och besöker därefter Recife i Brazil och fortsätter till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Senare i tävlingen anländer båtarna till Auckland innan det blir dags att runda Kap Horn och sedan återvända till Itajaí som blir tävlingens andra stop i Brasilien. Därefter går rutten norrut och tar lagen till Newport och över Atlanten till Lissabon. Tävlingen går I mål i Göteborg. De kommande veckorna kommer de återstående hamnstopen att presenteras tillsammans med datum och längd för samtliga etapper.

De tre lagen som hittills presenterats är dambesättningen i svenska Team SCA Ocean Racing, Abu Dhabi Ocean Racing med den brittiska skepparen Ian Walker, samt ett lag från den brasilianska delstaten Pernambuco.

Premiärkastet inför den nya sportfiskesäsongen görs varje år på Sportfiskemässan som i år arrangeras på Elmia i Jönköping. Vartannat år på Kistamässan i Stockholm. Årets mässa blir rekordstor och har fler än 100 utställare på drygt 10 000 kvm utställningsyta. Här samlas stora delar av branschen för att visa upp alla nyheter inför årets säsong, men också för att dela med sig av kunskap och värdefulla tips. Mycket av den utrustning som visas på mässan kan provas i de olika kastbassängerna, aktiviteter varvas med uppvisningar och föreläsningar. Sportfiskemässan lockar årligen cirka 12 000 vetgiriga besökare i alla åldrar.

Samtidigt som intresset och kunskapsnivån för Sportfiske växer bland utövarna, växer också branschen. Utrustning, resor, boende, guider, båthyror, utbildningar m.m. kopplat till sportfisketurism omsätter årligen mer än 2 miljarder kronor i Sverige och ses numera som en egen näring av allt fler.

Sportfiskemässan arrangeras av Artexis AB (Kistamässan) i samarbete med Sveriges Sportfiske- och fiskevårdsförbund, SeFF, Spofa Spöfiske och Sportfiskeakademin i Forshaga för nionde året.

Ett axplock av de aktiviteter som kan upplevas på årets Sportfiskemässa är:

• Europas största mobila akvarium visar många svenska fiskarter. Här får de intresserade besökarna veta det mesta om hur fisken ser ut, var de olika arterna fiskas, när de går att fiska och hur man rent tekniskt går tillväga.
• Nyhet: Betesgatan! Här kan man lära sig allt om vad som lockar fisken till hugg, dvs. beten och vad som behövs för att bygga och designa sitt eget bete. Inte mindre än 10 erfarna betesbyggare delar med sig av både kunskap och tips samt visar hur det går till!
• Fiskeskola för nybörjare vänder sig till ungdomar mellan 7-12 år. Här får man lära sig det man behöver för att få fisk men också hur man uppträder i naturen, läs mer under ”Sportfiskarna”.
• Nyhet! Flugbindargatan kompletteras i år av en Flugbindarakut där besökarna får möjlighet att ställa frågor till experterna och få tips om bindningsteknik, material m.m.
• Flugbindargatan samlar eliten i Sverige och internationellt. Det är inte mindre än ett 20-tal flugbindare som visar hur man binder flugor för alla typer av fisken. Det är många exklusiva konstverk som produceras under mässdagarna. Intresset är mycket stort och liksom trängseln.
• Nyhet! Den som vill bygga sitt eget flugspö får chansen att lära sig det mesta om material och hur man rent tekniskt bygger ett spö med önskade egenskaper. Det är Mälardalens Canebyggare som står för kunskaperna och tipsen.
• Kastbanor för ”prova-på” och uppvisningar i mässhallen. När du väl lärt dig kasttekniken kan du helt fokusera på fisket och upplevelsen. Här kan du prova under kunnig ledning eller titta på någon av de många uppvisningarna. Här finns också Flugfiskekola för tjejer i alla åldrar.
• Nyhet! Vem minns inte sin barndoms somrar med mete från bryggan, kanske är det så intresset hos många väcks? Mete kan dessutom vara en avancerad sportfiskeform som man väljer beroende av art man ska fiska på. På mässan informerar experterna i naturlika utställningsmiljöer på Metetorget om vilka arter som lämpar sig för denna form av fiske. Vad behöver man för utrustning? Hur förbereder man sig? Vilken typ av bete ska man välja? När på året nappar det? Vilka tillbehör har man nytta av m.m.
• En annan form av sportfiske som vuxit kraftigt under senare år är båtfiske, t.ex. trolling, insjö- och havsfiske. Båtar för allt slags fiske tar en allt större del av utställningsytan och i år visas flera helt nya båtar tillsammans med nyheterna på utrustnings- och tillbehörssidan.

Kort om sporfiske i Sverige
Sportfisket i Sverige omsätter årligen mer än 2 miljarder kronor. Med över 3 miljoner utövare är Sportfiske en av Sveriges absolut största fritidsaktiviteter. Vad är det som lockar så många? Naturupplevelsen? Gemenskapen? Avkopplingen? Planeringen? Fångsten? Ett är i alla fall säkert; har man väl blivit biten av intresset så varar det ofta livet ut! Många vill snabbt lära sig mycket mer om olika arter, i vilka miljöer de lever, när de nappar, vad de nappar på och inte minst hur man får napp. Sverige har en flera 100 mil lång kuststräcka, ca 90 000 sjöar och många mil rinnande vatten att fiska i. Oavsett var man bor är det nära till fiskevatten. Det är enkelt att komma igång och det behöver inte kosta en förmögenhet.

Fakta om Sporfiskemässan 2013
Plats: Elmia, Jönköping
Tid: 5-7 april 2013
Öppettider: Fre- och lördag 09.00-18.00. Söndag: 10.00-16.00
Arrangör: Artexis, Kistamässan
Samarbetspartners: Sportfiskarna, SeFF, Spofa Spöfiske och Sportfiskeakademin i Forshaga.
Mer information: www.sportfiskemassan.se

Bilden: Sporfiskare. Foto: Frida Larsson.

I sommar får Östersjön tre stora evenemang för klassiska träbåtar i Stockholm, Helsingfors och Sankt Petersburg. Det är frukten av ett unikt Östersjösamarbete mellan Scandinavian Classic Yacht Trust, SCYT, och nationella båtorganisationer, myndigheter och företag i de tre länderna. Först ut är Stockholm där sex parter samarbetar i ett event med Skärgårdsmässan vid Vasahamnen som bas, den 23-26 maj.

Veckan öppnas med ett seminarium om klassisk båtdesign på Nya Djurgårdsvarvet. På fredagen startar Skärgårdsmässan och segel- och motorbåtar samlas i hamnen. Mässan är ett av Stockholms större och mest uppskattade evenemang som lockar 50 000 besökare. Längs kajerna finns utställare från flera länder runt Östersjön med semestertips, hantverk, båtar och båttillbehör samt det som hör till fritidshuset. På mässan finns ett gediget inslag av skärgårdsmat, musik, kultur och seminarier. Bland annat arrangeras en Taube-konsert i samarbete med Taubesällskapet.

På lördagen är det veteranbåtsträff och kappsegling runt Fjäderholmarna i Sjögårdsregattan. Som avslutning på evenemanget hålls på söndagen Baltic Classic Master Cup Stockholm som vänder sig till kappseglingseliten bland träbåtsentusiasterna.

– Vårt mål är att visa upp Östersjöns kulturarv med klassiska båtar och locka fler att till att vilja äga dem för att på så sätt bevara båtarna. Många båtar säljs till utlandet där de renoveras till nyskick. Det är bättre än att de torkar bort här, men det vore väldigt trist om dessa underbara båtar helt skulle försvinna från Sverige och de vatten de så mästerligt konstruerades för, säger SCYTs ordförande irländaren Feargus Bryan. Han har ett förflutet som skeppare på seglande träbåtar i Medelhavets klassiska regattor och hoppas att Östersjöns regattaserie ska bli lockande också för båtar och besökare från fjärran hamnar.

Nästa evenemang i serien Baltic Classic Yacht Weeks blir i Sankt Petersburg den 22 till 28 juli med kappseglingar på Finska Viken och seglarfestival vid Peter Pauls fästningen mitt emot Vinterpalatset i centrala Sankt Petersburg.

Det största evenemanget planeras i Helsingfors den 3 till 10 augusti med centrum på världsarvsön Sveaborg. Sveaborg har sedan många år den största träbåtsregattan i Östersjön och nu kombineras den med Helsingfors Segelsällskaps eleganta Champagneregatta och ett flertal utställningar runt om på ön. Arrangörerna räknar med tiotusentals besökare och 230 – 270 klassiska båtar.

Stockholms klassikervecka arrangeras av SCYT, Skärgårdsmässan, Sail Yacht Society, Stockholms Segelsällskap, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och North Sails.

Baltic Classic Yacht Weeks ställer ut på Allt för Sjön, monter C22:02. Fredrich Dahlman representerar evenemanget vid mässans invigning kl. 12- 13 , fredagen den 1 mars.

Delta 33 Open är en helt ny motorbåt som får sin världspremiär på Allt för sjön. Det är en storasyster till storsäljaren Delta 26 Open, som presenterades för 1,5 år sedan på Scandinavian Boat Show, även det i Stockholm.

– Efter både pressens, branschens och båtentusiasternas positiva mottagande av Delta 26 Open 2011 var inte beslutet svårt att vidareutveckla konceptet och göra en större Delta 33 Open med övernattningsmöjlighet för fyra personer och ytterligare sociala funktioner. Under hösten 2012 belönades 26 Open med Svensk Forms designpris S, och gav oss ytterligare bekräftelse att vi är på rätt spår när det gäller att vidareutveckla modellen och tankarna kring denna, säger Lennart Alpstål .

Delta 33 Open är ritad av den svenska industridesignern Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team, och detta blir den andra båten som han designat åt Delta.

– Genom modern teknik har jag kunnat utveckla idéer och ritningar i nära samarbete med både båttillverkaren och säljorganisationen som sitter med direktkontakt med de tilltänkta kunderna. Vi har utnyttjat dynamiken i samverkan mellan design och formgivning, konstruktion och tillverkning samt marknadens efterfrågan för att vidareutveckla både form och funktion hos Delta 33 Open. Resultatet ser vi i flera intressanta funktioner som tidigare ej visats på marknaden och det är med stor förväntan vi nu presenterar 33 Open för första gången, säger Ted Mannerfelt.

– En av grundstenarna i Delta är fokus på bränsleekonomin. Genom kontinuerligt utveckla tillverkningsprocessen och idag uteslutande använda vacuuminjicerad plast, vågar vi påstå att våra båtar är upp till 20% lättare än motsvarande konkurrenter. Nyutvecklade toppmoderna stegbottnar reducerar friktionen i vattnet och stor vikt läggs vid att optimera motorvalet för varje enskild modell för bästa prestanda och bränsleekonomi, säger Kalle Wessel, försäljningschef för Delta Powerboats.

Under 2013 lanseras den största satsningen i modern skandinavisk båtbyggarhistoria- Delta 80 IPS. Formspråket och hantverket är karaktäristiskt för hela Deltas modellprogram och genomsyras av långsiktighet. Man vill bygga tidlösa båtar som håller länge, som åldras vackert och som går att lita på i alla väder.

Delta Powerboats är en liten organisation med stort engagemang som strävar efter att etablera långsiktiga relationer med både kunder och leverantörer. Stor del av ideérna till utvecklingen av modellportföljen har skapats genom interaktion med kunder som delgivit sina reflektioner och önskemål, och delar av dessa har kunnat realiseras vid utvecklingen av nya modeller. Delta Powerboats ägs i sin tur av Luksusjaht AS i Estland med Lennart Alpstål som ägare. Bolaget sysselsätter 120 personer och tillverkar även Arcona segelbåtar samt utför även avancerad industriutveckling i kompositmaterial.

Info: www.deltapowerboats.se

Volvo Pentas marina drivsystem IPS har fått pris för Bästa Innovation 2012 av det internationella motorbåtsförbundet (UIM).

Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS) är världens första pod-system för fritidsbåtar. Med över 15.000 enheter sålda sedan introduktionen 2005 är Volvo Penta IPS världens ledande pod-system.

Båtar som utrustas med IPS-systemet får många fördelar, inte minst miljömässigt. Jämfört med en traditionell rak axel-installation så minskar bränsleförbrukningen med upp till 30 procent samtidigt som båtens bullernivå drastiskt minskar.

Drivsystemet har nu blivit uppmärksammat av det internationella båtförbundet Union Internationale Motonautique (UIM). Sedan 2010 har UIM varje år delat ut miljöpris till bland annat motortillverkare och båtbyggare för att inspirera och uppmärksamma innovation och utveckling av produkter som bidrar till bättre miljö.

I år uppmärksammades Volvo Pentas framgångsrika Inboard Performance System. Tack vare IPS-systemets betydande miljöfördelar får Volvo Penta UIM-utmärkelsen Best Innovation 2012.

Volvo Penta mottog UIM-priset den 23 februari vid den årliga UIM-galan i Monaco.

Nord West & Najad är i konkurs. Den svenska motor- och segelbåtstillverkaren är under konkurs, enligt uppgifter på allabolag.se idag, onsdag 27 februari 2013. Därmed har ännu en av Sveriges största producenter av högkvalitetsbåtar drabbats av den ekonomiska nedgången.

Nord West & Najad har klarat sig bra under lång tid tack vare blandningen av segel- och motorbåtar samt fördelarna med att sälja både nya och begagnade båtar.

Konkursen i Nord West & Najad AB (556367-6146) kommer efter en längre tids spekulationer och rykten i båtbranschen. Varvet bokade i förra veckan av sin medverkan på Stockholms båtmässa, Allt för sjön.

Nord West & Najad har totalt cirka 120 anställda, inklusive plastfabriken Lyse Plast AB.

Båtliv återkommer med mer uppgifter.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:09:15 2013-02-27

Ledsamt. Antidoten till "riskapitalister" som äger bolag. Benny är en skicklig och hårt arbetande kille som hade omsorg för både anställda och kunder. Sveriges finaste båtar. Hoppas en nystart kommer på plats och MED Benny!

Rolf Friberg, 390-154 17:07:25 2013-02-27

Oerhört tråkiga nyheter. För oss ägare till dessa fantastiska båtar, för Benny och hans team och framför allt för de anställda. Nord West Najad har stora materiella värden och mycket starka varumärken vilket garanterar en lyckad omstart. En tuff utmaning som jag hoppas att ni lyckas med!

Wallenbergaren 08:49:19 2013-02-28

Verkligen synd om alla miljonärer som nu måste köpa utländska båtar när även Storebro är borta sedan förut.

Olof Malmlöf 12:10:22 2013-02-28

Tur att familjen Wallenberg inte är så dj-ä trångsynt och janteimpregnerad som du som "profiterar" på namnet.

J.vonAnka 20:49:38 2013-03-02

Va i konkurs!jag trodde det stod köpare i kö för att slänga ut ett par millar för ett par veckors bryggsegling.Vad ska jag göra med min scarf nu då.

Den svenska motorbåten Delta 54 IPS är en riktig goding för den som gillar mulliga motorbåtar. Totalt i världen finns det bara fem båtar tillverkade och en av dem har du snart chansen att se under Allt för sjön på Stockholmsmässan 2-10 mars.

Delta Powerboats presenterar sin 54-fotare som ”den enda serietillverkade kolfiberbåten i världen”. Förutom att sandwichtekniken gör båtens ytterskal tåligt och starkt så håller det också nere vikten.

En 16 meter lång motorbåt kan annars lätt väga upp mot 25 ton, men Delta 54 kommer undan med 12 ton vilket gör den betydligt mer miljöanpassad eftersom den inte drar upp lika mycket svallvågor. Nyligen utsågs Delta 54 till ”Motorboat of the Year” av båtmagasinet Motor Boat & Yachting.

Av de fem båtar som har tillverkats hittills finns två stycken i Sverige. Det är en av dessa som snart baxas in genom Stockholmsmässans portar.

– Det här är ett unikt tillfälle för dig som besökare att se den här båten i verkliga livet. Vi har många rejält tilltagna båtar på mässan men den här är helt klart störst, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Allt för sjön.

Delta 54 är en av cirka 30 båtar i Grand Large, en ny avdelning på Allt för sjön där de största motorbåtarna samlas. Andra utställare på Grand Large är Saltsjön Yachts, Nimbus, Ina Marin, Forbina, Fair Marin och Dream Marine.

Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Info: www.alltforsjon.se

I sommar inleds KSSS klassiska kappsegling runt Gotland, dvs. ÅF Offshore Race, söndag 30 juni. Och precis som i fjol går starten på Stockholm Ström. Men dagen innan avgörs årets stora nyhet som är ett ”sprintrace” från Strömmen ut till Sandhamn. Passande nog heter den tävlingen ÅF Inshore Race.

Den stora nyheten för 2013 är alltså en kappsegling för de som av olika anledningar inte vill eller kan segla runt Gotland, utan nöjer sig med att kappsegla från Strömmen till Sandhamn. Den tävlingen startar lördag 29 juni på förmiddagen och båtar går i mål senare samma dag ute vid Sandhamn.

ÅF Inshore Race får enklare mät- och säkerhetsregler, och en sträckning som inte når ut på öppet hav. Tanken är att locka en stor mängd seglare där samtliga tävlar under SRS mätregel och/eller entypsklass.

De riktigt stora seglingsentusiasterna är kanske med på lördagens sprintrace och vänder sedan tillbaka in mot Stockholm för söndagens race runt Gotland. Men de allra flesta lär bli kvar i Sandhamn.

De dryga 200 båtar som ska segla ÅF Offshore Race startar alla på söndagen. Årets nyhet i huvudtävlingen är att banan går motsols runt Gotland vilket den inte gjort på många år. Tävlingsledningen vill helt enkelt ge deltagarna en ny utmaning och lite variation.

Inne i centrala Stockholm kommer eventområdet precis som 2012 att byggas upp på Södra Blasieholmshamnen, Skeppsholmen och Kastellholmen. Området runt scenen på Skeppsholmen byggs ut och blir större. Det blir en ny restaurang mot vattnet och seglarna får ett eget område efter kajen bort mot Af Chapman med egen café- och barservering samt egna duschar och toaletter.

Foto: Oskar Kihlborg.

Polisen i Uddevalla grep för en vecka sedan en polsk liga utanför Ljungskile. En liga som specialiserat sig på att stjäla utombordsmotorer från svenska fritidsbåtar.

Samtliga ligamedlemmar sitter nu häktade men nekar till brott. Polisen hittade dessutom en tjuvgömma i skogen inte långt från platsen där de sex männen greps. Gömman visade sig innehålla 11 (elva) dyrbara utomsbordsmotorer.

Polisinspektör Jan Bäckström som håller i utredningen vill nu ha hjälp med att hitta de rätta ägarna till de stulna motorerna. Ligan har opererat över stora områden, i stort sett hela södra och västra Sverige.

Ägare som saknar sin motor eller känner någon som gör det kan ringa Jan Bäckström på telefon 010 5651775

Under Allt för sjön lanserar Meguro Oy i samverkan med Brunco AB HABER 660 på den svenska marknaden. Det är en trailerbar, familjevänlig segelbåt från Haber Yachts i Polen. Trots att den endast har en bredd av 2,50 m och längd av 6,60 m är den mycket rymlig med full ståhöjd i salongen och på toaletten.

Båten är dessutom försedd med en skyddande täckt däcksalong. Haber Yachts har också en hög ambitionsnivå när det gäller komfort och inredning. Detsamma gäller detaljarbetet i övrigt på båten.

HABER 660 har ett djupgående av endast 0,4 m med uppfällt centerbord (annars 1,45 m). Den är därmed väl lämpad för grunda vatten längs kusterna och i skärgården.

I likhet med Haber Yachts övriga segelbåtar är HABER 660 konstruerad för att vara maximalt stabil och sjövärdig (certifierad för klass C/B). Samtidigt har den mycket goda seglingsegenskaper vilket bekräftats av oberoende tester i fackpressen.

Säkerhetstänkandet innebär att konstruktören har valt en skrovgeometri som medför att HABER 660 rätar upp sig, även om den skulle vältas av en stor våg under ytterst extrema väderförhållanden. I detta avseende uppfyller HABER 660 samma krav som handelssjöfartens räddningsbåtar.

Ett innovativt och patenterat inslag är lösningen med fyra centerbord (C4). Detta medför att båten alltid hålls i perfekt balans. Därmed säkras kursstabiliteten så att båten håller kursen av sig själv oavsett vindförhållandena. På grund av sin enkelhet är systemet mycket pålitligt.

Ett annat kännetecken är gaffelriggen av Huari-typ. Den är stark och praktisk och medger stor flexibilitet när det gäller segelytan. Den är dessutom lätt att montera och ta ned (10–15 minuter för en person).

I standardutförande levereras HABER 660 som slup – i tillval som kutter – med ett centerbord. De övriga centerborden (enligt C4-konceptet) finns som tillval.

Info: www.brunco.se

Från J/boats design team kommer en helt ny modell, J/88. Det är en uppföljare till succéerna J/111 och J/70, som har sålts i över 400 exemplar.

J/88 är en 29 fots racer, en så kallad ”familje-speedster”, med stabilitet, stil och seglingskomfort. Den är tillräckligt stor för en mycket bekväm sittbrunn, inombordsmotor, båten är övernattningsbar och är utrustad med toalett, samtidigt som den är tillräckligt liten för att vara enkel och lätthanterlig. Hon kommer med kolfibermast som standard.

Tekniska data
Längd 8,90 m
L vattenlinje 7,96 m
Bredd 2,93 m
Djup 2,01 m
Segelyta 40,9 m2
Vikt 2 200 kg
Kölvikt 840 kg

Info:www.marstrandyachts.com