nyhetstest

På båtmässan Allt för sjön presenterar Wind in Mind lamporna Skagerrak haze bordslampa och Skagerrak small haze i grå hightech-segelduk. Den halvtransparenta duken ger ljuset ett silverskimrande intryck där lystern i de laminerade trådarna för tankarna till gnistrande solljus i havsvågor.

Bordslampskärmen Skagerrak haze bordslampa och taklampan Skagerrak small haze är sydda av halvtransparent svagt grå laminerad segelduk med vita trådar vävda i ett rutmönster. Skärmen hålls ihop med en tunn svart tamp trädd genom öljetter. Bordslampskärmen har klofäste att sätta direkt på ljuskällan, för att passa till de flesta lampfötter. Taklampan har stickkontakt för tak, täckande kåpa, och textilklädd sladd i vitt eller svart. Båda lampskärmarna har samma mått, höjd 20 cm och diameter 21 cm.

Pris: Skagerrak haze bordslampa 550 kr och Skagerrak small haze 800 kr.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak och bordslampskärmen Skagerrak.

Info: www.windinmind.se

Elektronikspecialisten WAECO har helt reviderat sin framgångsrika PerfectCharge serie batteriladdare. De nya laddarna ger snabbare laddning till full kapacitet, snabbare installation och snabbare beslutsfattande på grund av det attraktiva priset! WAECO PerfectCharge är lämplig för alla typer av batterier – oavsett om du har en bly-syra, gel eller AGM batteri. På grund av deras sex stegs IU0U-laddning ger de speciellt skonsam laddning och gör sitt jobb snabbare än andra batteriladdare.

WAECO PerfectCharge MCA-serien är äkta “nätverkare”. De integreras perfekt i befintliga BUS system. Dimensionerna och vikten är halverad från förra generationen och priset är ner cirka 20 %.

Inspänningsområde från 90 till 260 volt, WAECO: s IU0U laddare ger problemfri drift överallt i världen. Åtta modeller från 15 till 80 ampere laddningsström. Priserna börjar på 2 195 kr för 15 ampere till 80 ampere för 7 995 kr.

Sortimentet omfattar totalt fem laddare för 12-volts batterier och ytterligare tre för 24-volts batterier. Varje enhet har två (eller tre, beroende på modell) laddare utgångar för samtidig laddning av flera batterier. Mycket praktiskt att ge startbatteri och eller bogpropellergrupp extra laddning. En temperaturgivare och en bekväm fjärrkontroll finns som tillbehör.

Info: www.waeco.se

Hempel en av världens största tillverkare av båtfärger presenterar en ny generation bottenfärger för den svenska marknaden. I kölvattnet av Kemikalieinspektionens beslut under 2012 om vitesföreläggande för färgtillverkarna vid fortsatt försäljning av båtbottenfärger med höga halter av zinkoxid har nu kemisterna hos Hempel funnit en alternativ lösning.

– Det känns riktigt spännande att kunna erbjuda även båtägare med huvudsaklig förtöjningsplats i insjö eller norr om Örskär, en fullgod ersättare till Mille Light, säger Joakim Sandgren, försäljningschef på Hempel.

Mille Alu Baltic är en biocidfri polerande bottenfärg som lämpar sig för alla typer av båtar och alla material. Denna nya bottenfärg lanseras i kulörerna svart, vit, blå och röd.

Mille Alu Baltic är som namnet indikerar även speciellt lämpad för att tillgodose aluminiumbåttillverkarnas krav på kopparfria båtbottenfärger. Mille® Alu Baltic är fullt kompatibel med Hempels övriga bottenfärgssortiment.

Lilla Allt för sjön, Grand Large och Plastic Fantastic är tre nya avdelningar på Nordens största båtmässa, Allt för sjön. Tusentals båt-, och tillbehörsnyheter visas och för de unga finns många nya spännande attraktioner. I helgen är det final för Allt för sjön på Stockholmsmässan. Bland deltagarna finns Sven Yrvind (stora bilden), som visar sin 3 m långa världsomseglare.

Årets Allt för sjön, den 78:e i ordningen, bjuder på många nysatsningar, bland annat helt nya avdelningar både för både gammal och ung.

– Ja, vi tar en massa nya grepp i år. Den förlängda stora A-hallen, hela 365 meter lång, har vi fyllt till brädden med bara segel- och motorbåtar. Här ligger också den finska paviljongen, stor som en halv fotbollsplan, där våra grannar i öst visar många båtnyheter. I den inglasade östra delen av hallen har vi lagt ”Grand Large”, berättar projektchefen Thomas Sandberg.

Grand Large är en ny avdelning för de stora båtarna som Princess, Fairline, Delta, Sunseeker 40 och båtar från Nimbus och Saltsjön Yachts. I Grand Large finns också nya Rosé Bar för de som vill vila lite och ta ett glas vin.

Antalet båtnyheter, både stora och små, är som vanligt stort. Oskwig 330 till exempel, en liten aluminiumbåt på drygt tre meter och med en vikt på bara 38 kilo. Betydligt större är den16 meter långa Delta 52. Premiär är det också för motorbåtarna Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, Minor Offshore 36 och Nord West 430 Fly Bridge, den senaste båten från varvet nere på Orust.

–Två riktiga pärlor, riktiga ögongodis, på mässan, är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers, som hämtade från en James Bondfilm. Vi bjussar också på riktiga snabbseglare, katamaranerna M32 och Nacra 17. M32, helt byggd i kolfiber, är god för farter över 30 knop och Nacra 17, den nya OS-klassen, säger Thomas Sandberg.

I bjärt kontrast och nära dessa fartmonster ligger mässans minsta och långsammaste segelbåt. Det är den 74-årige Jorden-runt seglaren Sven Yrvinds senaste skapelse. Hans båt är endast tre meter lång och i den ska han snart ge sig ut på en jorden-runt segling. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.

”Älvsjö Hamn” är en annan ny avdelning med segelbåtar. Här finns drygt 25 segelbåtar. De ligger förtöjda vid extra stora bryggor. Nedanför finns ett äkta sjöcafé. Segelbåtar som premiärvisas där är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både till i Europa och i USA.

J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45, en rymlig fransk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av Brandt-Möller Båådbyggeri i Danmark.

Allt för sjön är en lekplats för hela familjen. Inte minst för barnen. ”Lilla Allt för sjön”, med flera nya attraktioner är barnens egna nya avdelning. Den svarar Kaatach, det populära leklandet en bit utanför Stockholm, för. Kaatach flyttar till mässan med flera av sina mest populära lekbåtar. Här kan de minsta bli kaptener på bogserbåten Karl Alfred eller göra en ”Titanic” i fören på ångbåten Blidösund. Här finns också elbilar mitt bland alla båtarna och så Funballz – stora, luftfyllda bollar som man kan springa runt inuti på vattnet. Kapten Krog är barnens eget vattenhål, här de kan svalka av sig med läsk och glass eller fylla på krafterna med köttbullar eller pannkakor.

Bland båtnyheterna hittar besökaren allt från billiga tre meter långa roddbåtar till sexton meters lyxbåtar. Nya tillbehör ännu fler. De kan räknas i tusental.

– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på avdelningen Classic Boat Show. I år är temat ”Plastic Fantastic”. Här ställs flera klassiska gamla plastbåtar ut. Bland rariteterna märks 33 Houseboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av båtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.

Båtnyheter duggar det tätt med i A-hallen men flest nyheter hittas i Charliehallen där tusentals nya tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för vinterkonservering av utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar i sommar.

– Mitt på entrétorget har vi vår egen monter ”Snacka Båt”. Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi pratar gärna båt under alla de nästan100 timmarna mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.

För att hitta rätt bland alla montrar kan besökaren redan i förväg planera sin rutt bland båtar och tillbehör genom att ladda ner Allt för sjöns app. Där finns alla nyheterna och innehållet fylls på med nyheter varje dag.

– Skärgård är vildmark. Därför har vi under den andra mässhelgen, 7-10 mars, lagt Vildmarksmässan parallellt med Allt för sjön. I vildmarkshallen kan besökaren lära sig klättra, fiska, paddla och få tips om de bästa äventyren både i Sverige och utomlands. Man kan också gå på några av de intressanta seminarierna där experter ger restips, utrustning, teknik och bästa cykelrutterna i Kina.

Info: www.alltforsjon.se

Torsdag den 7 mars medverkar miljöminister Lena Ek i en paneldebatt om nya riktlinjer för båtbottenfärger och möjliga alternativ på Miljötorget under Allt för Sjön. Tyvärr finns ingen från det organiserade båtlivet, det vill säga användarna av bottenfärgerna, med i debatten.

Medverkande, förutom Lena Ek, är Kurt Haglund från Kemikalieinspektionen, Britta Eklund från Stockholms universitet samt Vd för Sweboat Mats Eriksson. Moderator är Briggen Tre Kronors Vd Göran Lindstedt.

Debatten startar kl 16:00 och beräknas pågå cirka 40 minuter. Plats Miljötorget monter AG:53-55 på båtmässan Allt för Sjön.

I år är det första gången som miljöfrågan får ett eget forum på Allt för Sjön. Miljötorget har skapats av Briggen Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav tillsammans med Havs- och Vattenmyndigheten, Stiftelsen Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen.

Torsdag 7 mars sjösätts den första riktiga experimentanläggningen för marin strömkraft i Dalälven vid Söderfors. Syftet med den nya tekniken är att den på ett förnybart sätt ska ta tillvara strömkraft för energiproduktion.

– Detta är en helt ny teknik som utvecklats av våra duktiga doktorander, studenter och forskare här på Ångströmlaboratoriet, säger professor Mats Leijon som leder utvecklingen av förnybar elenergiomvandling vid avdelningen för elektricitetslära, Uppsala universitet som är internationellt ledande inom området ”ocean energy”.

Syftet med Söderforsprojektet är att driva en försöksanläggning för marin strömkraft under realistiska förhållanden. Anläggningen omfattar turbin, generator och ett fundament på älvbotten samt en sjökabel till en mätstuga på land. Den kommer att placeras nedströms landsvägsbron över Dalälven i centrala Söderfors.

Finansiärer som haft en avgörande betydelse för projektetet genomförande är: Vetenskapsrådet, Vattenfall – vattenkraft, Ångpanneföreningens forskningsstiftelse, J.Gust Richert forskningsstiftelse (Sweco), Swedish Cnetre for Reneable Electric Energy Conversion (Energimyndighetem , VInnova och Stakrfat) samt regeringens strategiska forskningsanslag till STandUP for Energy vid Uppsala universitet.

Läs mer om forskningsprojektetet: http://www.el.angstrom.uu.se/forskningsprojekt/Marin%20Stromkraft.html

Båtagent Sverige har problem med en skojare som ringer upp privatpersoner som har en båt till salu på Blocket. Han påstår att han jobbar för Båtagent eller lite luddigt att han ”samarbetar med www.batagent.se”.

Därefter påstår han att han kan sälja båten för det begärda priset i Blocketannonsen mot ett löfte om att båtägaren skriver ett avtal där mannen har rätt att sälja båten till ett högre pris och ta mellanskillnaden själv.

– Vi vet inte hur han har tänkt sig att tjäna pengar på detta men det kan ju vara något luddig formulering i avtalet som gör att han senare i alla fall äger rätt att sälja båten till vilket pris som helst. Då kan båtägaren bli grundlurad och Båtagent kan få ett riktigt dåligt rykte, säger Niklas Forsén på Båtagent.

– Vi har fått ett telefonnummer till honom: 072-874 21 30. Den gången kallade han sig ”Kristoffer”. Vi har ringt upp honom och konfronterat honom. Då svarade han kort att han jobbar för ”Båtagenterna” och att det inte är samma sak som Båtagent. Sedan lade han på luren och numret går inte att spåra…

Info: www.batagent.se/?sajt=nyheter_zoom&id=566

Tidningen Båtnytt har gjort ett motortest i 170-hästarsklassen där Hyundai SeasAll D170S utmanar Volvo Penta D3-170 i en hård och jämn match där två Tärnskär 24 användes som test båt.

Sammanfattningsvis konstaterar Båtnytt att båda motoralternativen är kompetenta konkurrenter som ligger nära varandra prestandamässigt, med fördel för Hyundai SeasAll med avseende på fart, acceleration och pris.

– Jag är fantastiskt nöjd med den här båten. Motorn har verkligen gjort den rättvisa. Dessutom är jag imponerad av servicenivån och engagemanget som Micke Stahl på Bojmarinteknik har visat, säger Göran Carlberg, ägare till den testade Tärnskär 24 båten med D170S motorn.

Svante Fogelhamre; marin säljchef, Diesel Power AB, är mycket glad åt det positiva testresultatet som återigen visar på Hyundai SeasAlls höga kvalitet och prestanda – han fortsätter:

– Den största skillnaden gentemot Volvo Penta är att Hyundai SeasAll ger dig en större valfrihet att skräddarsy det motorpaket som passar just dig och din båt. Du väljer själv om du vill ha mekaniskt eller elektronisk reglage och köper man endast en D170S motor med Bravo adapter kostar det 143 000 kr inklusive moms.

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:57:51 2013-03-07

Bra med lite konkurrens till VP. Men, det behövs modernare drev än Bravo 3

De här spännbanden från Poly-Produkter är framtagna för den marina miljön. En av de fem varianterna har vinsch av rostfri modell, vilket passar den marina miljön där rost annars snabbt angriper metalldelarna.

Krokarna är på denna modell ersatta med sydda ögon som på ett enkelt sätt slås runt fästpunkterna vilket gör att man slipper vara orolig för lossnande krokar eller repande metalldelar.

Bandet är tillverkat av 100% polyester och är 5 meter långt fördelat på två delar (0,4 m + 4,6 m). Surrningsstyrkan är på 1 000 kg.

Info: www.poly.se

Gillinge ligger långt ut i Stockholms södra skärgård ungefär nio distansminuter öster om Dalarö. Ett sekel tillbaka levde flera familjer på Gillinge, men numera finns bara sex bofasta. Förr var här karga klippor med låga buskar och snår, men växtligheten har nu gjort ytterskärgården lummig och grön. Gillinge som förr var tre öar med Björkskär och Fålskär har nu vuxit samman till en. Dessutom har ön nu en attraktiv konferens- och kajakverksamhet, Gillinge Skärgårdsupplevelse.

Det började för fem år sedan då Erika Kreitz kom i kajak till Gillinge och träffade Olle Fernlöf som sedan många år lever och förvaltar sina morföräldrars skärgårdshemman från slutet av 1800-talet. Med olika bakgrund började de utveckla Gillinge Skärgårdsupplevelse med ledarledda kajakturer till konfererande och privata grupper. Aktiviteterna har utökats med båt- och seglingsutflykter samt sjöfågeljakt och fiske för att kunna leverera upplevelser året runt.

– Det gäller att vara påhittig för att bo här ute och se möjligheter i de situationer som uppstår. Jag har turligt nog ärvt min mormors arbetssätt för att få det att gå ihop under mina 30 år som bofast på ön. Som bland annat fiskare, jägare, trädgårdsmästare, taxibåtschaufför och brevbärare gäller det att vara öppen för det mesta för att kunna överleva här ute. Nu för tiden står jag även i köket, lagar mat och serverar våra gäster och det är riktigt roligt, säger Olle Fernlöf, barnbarn till Alva Norman som kom som piga till ön, blev kvar och fick 12 barn.

Gillinge har aldrig haft någon fast förbindelse därför måste man ha egen eller hyrd båt för att komma till ön. Det gör att gästerna verkligen kan få vistas i en privat miljö och njuta av tallkronornas sus och måsarnas skri.

– Det är spännande att få vara med och utveckla och se verksamheten växa år från år. Jag tror att vår idé med olika aktiviteter året om och att hålla oss till det enkla och småskaliga är ett vinnande koncept. Det har de flesta av våra gäster uppskattat hittills, säger Erika Kreitz, som är van sommargäst i Nämdöskärgården och som tidigare jobbat som sjuksköterska i stan.

Syftet är att ge gästerna en minnesvärd, njutningsfull och energigivande tillvaro i en småskalig, personlig och historisk skärgårdsmiljö.

Stena Sfären har tillkännagett ett fortsatt stöd för tävlingen Stena Match Cup Sweden på Marstrand de kommande tre åren. Nu utökar Stena sitt engagemang ytterligare inför sommarens seglingstävlingar och tar på sig rollen som titelsponsor för Johnie Berntsson med team, som kommer att tävla under namnet Stena Sailing Team.

Berntsson Sailing Team, där alla kommer från Göteborgstrakten slutade på sjätte plats i förra årets Stena Match Cup Sweden.

För närvarande ligger teamet nia på världsrankinglistan och på meritlistan finns även SM Guld, NM Guld, EM Guld och VM brons i matchracing. Under tisdagen presenterade världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour att Johnie Berntsson är en av åtta skeppare som tilldelats ett Tour Card för 2013. Därmed har laget säkrat en inbjudan till samtliga årets världscuptävlingar innan finalen i Malaysia.

– Samarbetet med Stena gör det möjligt för oss att genomföra en seriös seglingssatsning och ta ännu ett steg mot att bli seglingsproffs. I framtiden är vi förstås inte främmande inför att lägga ännu större fokus på seglingen. Nu ser vi framåt emot sommarens tävlingar i Marstrand och satsar hårt på ännu bättre resultat än förra året, säger en nöjd Johnie Berntsson, skeppare för Stena Sailing Team.

I första uppställningen kommer teamet att bestå av:
Johnie Berntsson, skeppare
Johan Barne, taktik
Oscar Angervall, trim
Martin Berntsson, pit
Björn Lundgren, fördäck

– För Stena med rötterna i Göteborg känns det naturligt att samarbeta med ett seglingsteam från Västkusten. Johnie Berntsson och hans team har ett engagemang och driv som vi är stolta över att vara med och stötta. Stena brukar satsa på vinnande koncept i alla sammanhang och vi är övertygade om att Johnie Berntsson tillsammans med Stena kan gå hela vägen till världstoppen. Nu ser vi fram emot en spännande seglingssommar med Stena Sailing Team och Johnie i spetsen, kommenterar Lovisa Andersson, Marketing Stena Metall.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten. Stena Match Cup Sweden är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Lennart Karlsson från Bergkvara vinner Tummen Upp och får 15 000 kr i stipendium. Utmärkelsen delas ut av International Färg AB i samarbete med tidningen Båtliv.

Lennart får Tummen Upp eftersom han är en riktig båtkompis som alltid ställer upp för sina vänner. I över 40 år har han varit verksam i Bergkvara Båtklubb med seglings- och navigationsutbildningar för främst ungdomar men även andra klubbmedlemmar.

– Lennart Karlsson är en bra representant för det fina båtliv som finns i många båtklubbar i Sverige. Han är en populär person i sin båtklubb och en värdig vinnare av Tummen Upp, säger Ann Wegland, produktchef på International Färg AB.

Lennart Karlsson han under lång tid drivit seglingsutbildningar samt tävlingar med stort engagemang och kunskap. Många ungdomar har lärt sig grunderna för båtlivet genom honom i södra Kalmarsund.

– Det är personer som Lennart som vi vill lyfta fram genom Tummen Upp. Sådana som håller båtklubbarna och båtlivet igång men inte alltid vill stå i centrum själva, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv.

Lennart Karlsson fick sitt stipendium på 15 000 kr på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö fredag 1 mars i International Färgs monter.

Juryns motivering:
”Lennart Karlsson är en riktig båtkompis för alla i Bergkvara Båtklubb – unga såväl som gamla. Många har lärt sig segla och navigera tack vare Lennart, som under mycket lång tid varit en drivande kraft i sin båtklubb. Han är en värdig mottagare av Tummen Upp 2013.”

Bildtexter:
Lennart Karlsson, Bergkvara Båtklubb, får ta emot Tummen Upp och 15 000 kr.

Fr. v. Ann Wegland, International Färg AB, Lennart Karlsson, Bergkvara Båtklubb, och Lars-Åke Redéen, tidningen Båtliv.

Nautor’s Swan är ett av världens starkaste varumärken inom båtbranschen. Drygt 2.000 båtar av ett sjuttiotal modeller har tillverkats sedan starten 1966. Whyshore med Klabbe Nylöf vid rodret kommer framöver att representera Nautor’s Swan i Sverige.

Fokus för den nya Swan verksamheten i Sverige kommer att ligga på att skapa mervärde åt de existerande svenska Swan ägarna samt att aktivt erbjuda information om de intressanta nya Swan modellerna. Utöver försäljning av nya Swan segelbåtar kommer verksamheten att omfatta såväl förmedling av begagnade Swan båtar som charterverksamhet. En speciell tonvikt kommer även att ges till olika aktiviteter för Swanägare inom ramen av Club Swan och Club Swan Sweden.

”Vi är väldigt ödmjuka inför uppgiften att ta på oss det ansvar som namnet Swan påbjuder vad beträffar att leverera kvalitet såväl i produkerna som i den service Swanägarna förväntar sig. Dock vet vi att vår affärsidé i kombination med vår erfarenhet av internationell segling är ett stort steg framåt för Swan i Sverige. Swan har värden som Whyshore gärna förknippar sig med och mer än gärna hjälper till att förmedla till den svenska marknaden” säger Klabbe Nylöf på Whyshore
En av målsättningarna för verksamheten 2013 är att presentera en ny Swan 60 till de svenska vattnen under sommaren 2013 och med den delta i några av de största havskappseglingarna i Norden. Den nya Swan 60 modellen är en intressant båt för bekväm cruising i våra vatten och framför allt en fantastisk båt för internationell kappsegling.

”Vi är mycket glada över att få med Klabbe och hans team i Swan-familjen. Vi är övertygade om att den breda erfarenhet som Klabbe har från såväl kappsegling som cruising kommer att medföra en frisk vind för Swan i Sverige. Utöver den aktivitet som vi ser att han kommer att medföra till existerande Swan ägare i Sverige, ser vi givetvis även fram emot att få se nya Swanar segla bland de många fina äldre Swanar som redan seglar i de svenska vattnen”, säger Joakim Hildén, Area Manager Europe and Russia, på Nautor’s Swan.

Foto:
SwanLine – Swan 80S. Foto: Nautor’s Swan – Kurt Arrigo 2012.

På marknaden finns sedan tio år den väl beprövade reningsprodukten Clean Water. Det är ett klor- och silverfritt desinfektionsmedel för dricksvatten som gör ditt vatten fritt från bakterier på bara tre timmar. Clean Water Tank är ett rengöringsmedel för vattentankar som gör din tank bakteriefri på 60 minuter. Dessa produkter innehåller biologiskt nedbrytbara ämnen och är även lämpliga för personer med känslig hud eller allergiska besvär. Clean Water belönades 1997 med Sveriges största innovationspris.

Silver som reningsprodukt i dricksvatten, främst i fritidshushåll, har funnits i många år. Efter nya direktiv från EU ska silver fasas ut som renande produkt från och med i år. År 2016 ska alla hushåll vara fria från silver i vattnet.

BioTab finns i alla tillbehörsbutiker för båt och husvagn samt Jula och Clas Ohlson.

I år är det tio år sedan Pantamera-fabriken, en av Europas största och modernaste pantanläggningar, invigdes i Norrköping. Under de tio åren har fabriken sammanlagt tagit emot cirka 12,5 miljarder burkar och PET-flaskor i en ständigt ökande takt.

– Varje burk och PET-flaska som pantas bidrar till energibesparing. Vi har, genom att panta våra burkar och PET-flaskor under de här tio åren, gjort en energibesparing på cirka 2,5 miljarder kWh, vilket motsvarar årsförbrukningen av hushållsel för en halv miljon svenska hushåll, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Pantsystemet – en framgångssaga

När pantsystemet infördes på aluminiumburkar för snart 30 år sedan återvanns omkring 60 procent av alla burkar. Idag ligger den siffran på cirka 90 procent.

– Vi är ännu inte klara med statistiken för 2012, men allt pekar på att vi sätter nytt pantrekord i år igen, säger Katarina.

Återvinningen har ökat konstant de senaste tio åren och enligt Katarina finns det flera anledningar.

– Det handlar självklart om att vi blir alltmer medvetna om de miljöutmaningar vi står inför. För oss gäller det att bidra till ökad kunskap och att se till att göra det enkelt för människor att gå från tanke till handling. Därför satsar vi mycket på att öka tillgängligheten bland annat genom samarbeten med handeln, kommuner, föreningar och olika organisationer, säger Katarina.

Modernt pantsystem

De senaste åren har Pantamera arbetat för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det drygt åttatusen ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Vi försöker helt enkelt att anpassa pantsystemet till hur samhället ser ut i dag med de nya konsumtionsmönster vi har. Idag konsumeras allt mer dricka utanför hemmet, det vi brukar kalla on-the-go-konsumtion. Då är det naturligtvis viktigt att man kan göra sig av med sin burk eller PET-flaska på ett enkelt sätt. Ju lättare det är att göra en miljöinsats desto bättre, säger Katarina Lundell.

Ständigt på jakt efter nya samarbeten

Pantamera har inlett samarbeten med olika turistanläggningar, bland annat i fjällen och på campingplatser. Man samarbetar också med ett 50-tal kommuner, idrottsföringar, festivalarrangörer, djurparker, flygplatser, restauranger och bensinstationer, för att nämna några.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att göra det så enkelt som möjligt för alla att panta och på så sätt göra en miljöinsats som gör skillnad, avslutar Katarina.

Genom att återvinna aluminium istället för att nytillverka minskar man koldioxidutsläppen med 10 ton per ton återvunnen aluminium. När det gäller återvinning av PET-material ligger samma siffra på cirka 2 ton koldioxid per ton återvunnen plast.

STATISTIK

Så har vi räknat:
Varje återvunnen 50 cl PET-flaska motsvarar en energibesparing på 0,13 kWh, motsvarande siffra för stora PET-flaskor är 0,24 kWh och för burkar 0,20 kWh. På tio år har vi återvunnit cirka 12,5 miljarder burkar och flaskor vilket ger en total energibesparing på cirka 2,5 miljarder kWh. I snitt förbrukar ett hushåll cirka 5000 kWh i hushållsel per år, vilket innebär att 2,5 miljarder kWh räcker till cirka 500 000 hushåll.

Burken
1984, när pantsystemet infördes, såldes 455 miljoner burkar, 63 procent återvanns. 2011 såldes 1,15 miljarder burkar, 91 procent återvanns.

PET-flaskan
1994, när pantsystemet för PET-flaskor infördes, såldes 47 miljoner PET-flaskor, 51 procent återvanns. 2011 såldes 616 miljoner PET-flaskor, 84 procent återvanns.

Pantstatistiken för 2012 beräknas vara klar under mars månad. Preliminärt ser de ut att ligga något högre än 2011.

Idag presenterade Alpari World Match Racing vilka åtta skeppare som tilldelas tourkort till årets världscup i matchracing. Björn Hansen med besättning säkrade sitt kort redan förra året genom att VM-silver. Nu står det klart att även Johnie Berntssons lag blir Tour Card Holders 2013, därmed garanteras de en inbjudan till alla deltävlingar fram till finalen i Malaysia.

Det blir alltså dubbelt svenskt på årets världscup i matchracing där Stena Match Cup Sweden ingår som en av sju deltävlingar. Alla skeppare som tilldelas ett Tourkort blir inbjudna till de sex första regattorna och därefter är det den rådande poängställningen som ligger till grund för vilka lag som tar sig till finalen i Malaysia. Besättningar som blivit utan tourkort kan ta en plats i startfältet genom att vinna kvaltävlingar eller få ett wildcard till enskilda deltävlingar.

Förra året var Björn Hansens lag mycket nära ett VM-guld men fick se sig besegrade av Ian Williams och i år är siktet inställt på revansch. Johnie Berntsson, som vann VM-brons 2010 har Stena som ny sponsor och hans lag tävlar nu under namnet Stena Sailing Team.

Även Australiens Keith Swinton återvänder med ett Tourkort. I Swintons lag Black Swan Racing, som slutade på en fjärdeplats i VM förra året, ingår svenskarna Olof Lundgren och Jakob Gustafsson.

Bland övriga skeppare som tilldelats Tourkort finns världsmästaren från 2009 Adam Minoprio och det unga amerikanska stjärnskottet Taylor Canfield som skrällde och vann de två sista deltävlingarna 2012.

Alpari World Match Racing Tour – Tour Card Holders 2013:
Ian Williams (GBR)
Björn Handen (SWE)
Phil Robertson (NZL)
Keith Swinton (AUS)
Pierre-Antoine Morvan (FRA)
Johnie Berntsson (SWE)
Taylor Canfied (USA)
Adam Minoprio (NZL)

Foto: Dan Ljungsvik – Johnie Berntsson och Björn Hansen gör upp i kvartsfinalen av Stena Match Cup Sweden 2012.

Amerikanska Pursuits ständiga jakt efter perfektion i kvalitet, prestanda och komfort har resulterat i en helt ny modellserie inom lyxjaktssortimentet. Pursuit Sport Coupe heter den nya serien. Den första modellen, SC 365i Sport Coupe, är 36 fot lång med hög komfort, revolutionerande design, enastående kraft och ett strömlinjeformat däck och skrov för optimala sjö- och drivegenskaper. Båten lanserades i slutet av november och de första båtarna börjar nu skeppas ut i världen.

– Pursuit Sport Coupe-serien är ett spännande tillskott i Pursuits produktfamilj. Pursuit är känt för att utveckla väldesignade och lyxbetonade båtar med extremt hög kvalitet, sjöduglighet och komfort med många praktiska och innovativa lösningar för bland annat förvaring och manövrering. Nya SC 365i Sport Coupe, som bygger på detta förstklassiga arv, kommer garanterat att placera sig bland de främsta inom lyxjaktsegmentet, konstaterar Göran Andersson på Vått.

För att ge båten optimala kraft-, driv- och bränsleegenskaper, samt för att underlätta underhåll och spara utrymme utrustas den med dubbla 350 hästars utombordsmotorer från Yahama (Yamaha 350 hk V8 5.3 L). Utåt sett ser det ut som om båten drivs med inombordsmotorer då motorerna döljs med en praktisk, aerodynamiskt utformad och ljudisolerande motorlucka. Båtens patenterade skrovkonstruktion, material- och motorval erbjuder marknaden betydligt högre bränsleeffektivitet än vad lyxjakter i den här storleken normalt presterar. SC 365i Sport Coupe klassas som en 36-fotare, men inklusive utombordsmotorn mäter den hela 41,2 fot.

SC 365i Sport Coupe visades för första gången den 30 november på ett VIP-event i Port St Lucie i Florida.

Tekniska data
Längd ö a: 12.55 m
Bredd: 3.81 m
Vikt med 2xF350 motorer: 8 051 kg
Bränsletankar: 1 136 liter
Vattentankar: 284 liter
Motor max: 700 hk

Info: www.vatt.se

Det svenska teknikföretaget Dovado lanserar den nya USB-routern GO, en fullvuxen router som passar lika bra för hemmet och det mindre företaget som ute på sjön eller längs vägarna. Ett inbyggt batteri ger oavbruten drift vid strömavbrott och gör också att routern kan användas i flera timmar utan extern strömförsörjning.

Med den nya USB-routern GO har Dovado i en och samma produkt lyckats kombinera extrem driftsäkerhet och fullfjädrade routerfunktioner med hög mobilitet.

GO är bara något större än en tändsticksask och har inbyggd WiFi-antenn. Den kan därmed placeras nästan osynligt i stort sett var som helst, även i trånga utrymmen. Allt som behövs för att komma ut på nätet är att ansluta ett 4G- eller 3G-modem till routern. Dovado GO är helt oberoende av mobiloperatör och samtliga 4G/3G-modem på den svenska marknaden kan användas. Det går även bra att ansluta routern till fast bredband.

Till skillnad från mobila WiFi-routrar och smartphones med internetdelning kan många fler användare samtidigt – upp till 32 stycken – få tillgång till internet med Dovado GO. Räckvidden för det trådlösa nätverket är dessutom också betydligt bättre, upp till 100 meter. Det gör att alla kan surfa snabbt med sina datorer, smartphones och surfplattor på ett stort område, utan att behöva ha routern nära sig.

Det inbyggda batteriet ger Dovado GO en drifttid på upp till tre timmar helt utan extern strömförsörjning, vilket säkerställer en kontinuerlig internetuppkoppling också vid ett eventuellt elavbrott. Routern skickar även ett SMS som meddelar om strömmen försvinner. Som tillbehör finns en 12/24-voltsadapter för drift från bil- eller båtbatteri. En finess är att USB-kontakten i Dovado GO också kan användas som nödladdare för mobiltelefoner och annan liknande utrustning.

Förutom USB-port för 4G/3G-modem har Dovado GO Ethernetanslutningar för både lokalt trådbundet nätverk och fiber/ADSL-modem. Den stödjer trådlöst nätverk enligt 802.11n, det vill säga 150 Mbit/s. Routerns firmware uppdateras kostnadsfritt och automatiskt via den inbyggda Live Update-funktionen.

Pris 900 kr.

Hempels Silic One introducerar en ny dimension vid segling i Sverige: den släpper beväxningen, har lägre underhållskostnader, rengör enklare, sparar bränsle och ökar farten.

Den banbrytande produkten ”Silic One” presenterades första gången vid ett speciellt evenemang under Tullett Prebon London Boat Show 2013 och igen för svenska båtägare vid Stockholmsässan 2013.

Det är en biocidfri färg, baserad på silikon och hydrogel teknologi, som gör det svårt för förorenande organismer, som tång och havstulpaner att fästa på båtbottnen och lättare åker av då båten är i rörelse. Hydrogelen skapar en osynlig barriär mellan skrovets yta och vattnet. De förorenande organismerna uppfattar skrovet som en vätska, och har därför mindre benägenhet att fästa sig mot ytan, vilket gör rengöring enklare än någonsin för båtägare.

Förutom att vara biocid och kopparfri, ger Silic One lägre underhållskostnader på längre sikt. Rengöring av båten är extremt enkelt. För större båtar med högre fart sker detta under gång. Beroende på den enkla rengöringen av ytan kan den hållas fri från beväxning och båten får lägre friktion i vattnet, vilket sparar bränsle och ökar farten.

Silic One är resultatet av Hempel`s R&D avdelnings ständiga ansträngning att ligga i framkant vid produktutveckling på marknaden. Deras senaste bedrift erbjuder en unik beväxningssläppande lösning för fritidsbåtsmarknaden och öppnar dörren till ett helt nytt tillvägagångsätt i kampen mot beväxning.

Det ser ut som om Nord West & Najad kan segla vidare mycket snart. Tack vare företagets och ägarnas goda rykte i båtbranschen och bland kunderna har konkursförvaltaren gott hopp om en snabb rekonstruktion. På torsdag annonseras företaget ut i Dagens Industri.

– Konkursen i Nord West & Najad är en vecka gammal. Det som händer nu är att vi bjuder ut hela rörelsen till försäljning med en annons i Dagens Industri på torsdag 7 mars. Anbudstiden är till 18 mars och förhoppningen är att Nord West & Najad ska vara sålt senast i månadsskiftet mars–april, kanske början av april, säger konkursförvaltaren Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg till Båtliv.

– Det finns flera seriösa intressenter med kapital som har varit hos Nord West & Najad. Alla seriösa intressenter behandlas lika och med respekt. Det är bra om det här varvet med sina fina produkter kommer i en stark ägares hand.

Huvudanledningen till konkursen hos den välkända båtbyggaren var bristande likviditet. Företaget har 15–20 nya båtar under produktion, men med cirka 90 Mkr i skulder till banken (Swedbank) och ytterligare 20 Mkr i leverantörsskulder blev läget akut för en vecka sedan och företagets ägare begärde själv Nord West & Najad i konkurs.

Fredrik Tengström är positiv till att det snabbt går att få företaget på rätt köl igen.

– Det borde gå. Skälet är att kunder som har beställt båtar och inte fått dem ändå är väldigt måna om att få sina båtar och verkligen vill ha dem. Alla som jag har pratat med talar väl om produkterna och de önskar verkligen att varvet lever vidare. Det är ett väldigt fint varv med bra ordning, en fin logistik och en verksamhet som verkligen är lämpad att bygga båtar av högsta kvalitet.

– Det är angeläget med en ny ägare för att få igång byggnationen av de båtar som är under produktion. Alla vinterförvarade båtar ska göras sjöklara så snart som möjligt. Vi vårdar varvets kunder och då vårdar vi även tillgångarna.
Lars-Åke Redéen

Kommentarer

bjørn kollerud 17:00:27 2013-03-05

Får håpe de lykkes, men det ser ut til å være et trangt marked for kvalitesbåter fra Orust. Synd igrunnen……

jr 22:31:52 2013-04-01

Fint varv, bra verksamhet? Jag vet inte hur man bygger lyxbåtar, menjag vet hur man driver företag. Det jag sett av produktionen och varvet var i allt annat än ordning och reda. Hoppas bara dom inte har ställt till det för för många underleverantörer. Även en blind kan tuta och köra innan grundet är ett faktum.

På Vildmarksmässan, 7-10 mars, som pågår parallelt med båtmässan Allt för sjön delas utmärkelsen Årets Äventyrare ut, den mest prestigefyllda utmärkelsen som finns i den svenska äventyrsvärlden idag. Bland tidigare vinnare återfinns bland andra Fredrik Sträng, Renata Chlumska och Ola Skinnarmo.

Sammanlagt delas fyra priser ut. Förutom Årets manliga och kvinnliga Äventyrare som årligen tilldelas en man och kvinna för enastående prestationer inom begreppet äventyr, utses också Decenniets Äventyrare till en person som under lång tid genomfört svenska expeditioner som varit banbrytande, både i Sverige och internationellt. Denna gång handlar det 1970-talet. Därtill utdelas stipendiet Årets Äventyr, vars syfte är att inspirera och uppmuntra fler svenskar att ge sig ut i naturen och uppleva sitt livs äventyr. Summan är
40 000 kr och kan sökas för alla typer av projekt.

– Vi är en ganska liten äventyrsnation, inte så stor som Norge, Storbritannien och Frankrike till exempel. Men vi har många duktiga äventyrare som gjort härliga äventyr, som förtjänar att uppmärksammas. Det var därför vi instiftade priset år 2005. Det är en höjdpunkt för alla inom äventyrsvärlden, när pristagarna kommer till Vildmarksmässan, träffar besökarna och håller föreläsningar, säger Fredrik Erixon, grundare av Årets Äventyrare.

Priserna delas ut lördagen den 9 mars kl.12.00 på Äventyrsscenen.

De nominerade för Årets Äventyrare 2012 är:

Anneli Wester
Ingen annan har rest så långt som Anneli för att nå toppen av Cerro de Plata, The Silver Mountain, i Pakistan.

Christian Bodegren
Christian åkte till Venezuela och paddlade genom Sydamerika bland krokodiler, pirayor och bitande insekter, ofta uppströms i veckor.

Gustav Cronhamn
Gustav genomförde bland annat en vandring över flera glaciärer i Sarek.

Lars Bengtsson
Lars expeditionen sträckte sig från Vancover, genom USA, Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua och Costa Rica för att avslutas i Panama.

Linda Västrik
Linda Västrik har följt en pygméstam i Kongos djungler.

Mattias Skantz
Mattias besteg 366 bergstoppar under ett år.

Vera Simonsson
Veras seglade över det stormiga havet mellan Falklandsöarna och den subantarktiska ön Sydgeorgien.

Leif Kindlund
Leif vandrade, paddlade och släpade själv kanoten längs med Ahkkanasjohka – Karasjoka. Det tog 18 dagar innan han träffade de första människorna längs älven.

Janne Corax
Janne begav sig till Asiens mest isolerade område, denna gång bergskedjan Kunlun.

Stiko Per Larsson
Stiko vandrade från Trondheim till Stockholm. Samtidigt samlande Stiko Per in pengar till SOS Barnbyar och fick totalt in 80 000 kronor. Turnén pågick under 38 dagar, det blev 920 kilometer till fots och 40 konserter.

Vildmarksmässan äger rum på Stockholmsmässan 7-10 mars och är öppen torsdag 12-20, fredag 12-20 och lördag-söndag 10-18. Parallellt pågår även Nordens största båtmässa Allt för sjön (2-10 mars).

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska utvärdera arbetet med det stora oljeutsläppet som drabbade Tjörn i september 2011. Målet är att få en helhetsbild av hur alla inblandade aktörer hanterade situationen och vad som kan förbättras. Resultatet av utvärderingen presenteras i höst.

Den 15 september 2011 drabbades nordvästra Tjörn av ett stort oljeutsläpp. Det visade sig senare vara det största någonsin på Västkusten. Räddningsarbetet och det efterföljande saneringsarbetet på Tjörn engagerade många aktörer: Kustbevakningen,Tjörns kommun, MSB:s förstärkningsresurser, HaV och HaVs oljejour, länsstyrelsen, Försvarsmakten, hemvärnet, andra frivilligorganisationer och räddningstjänster från närliggande kommuner.

Fram till november 2012 togs mellan 600 och 800 ton olja upp. Kostnaderna för insatserna blev stora och hanteringen av kommunens ersättningskrav pågår fortfarande.

– När vi på HaV och MSB i efterhand granskat Tjörnolyckan har vi själva tyckt att det funnits förbättringsområden. Vi har också fått kritik från andra aktörer, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på enheten för hållbart nyttjande och maritima frågor på HaV.

– Därför ska vi undersöka vårt och andras agerande för att se vad vi kan lära oss och göra bättre nästa gång något sådant här sker, säger Hans Ekåsen, handläggare på MSB:s enhet för utveckling av räddningstjänst och krishantering.

HaV:s och MSB:s generaldirektörer har tillsammans initierat det här uppdraget. Utvärderingen ska titta på hela processen, från det att larmet nådde Tjörns kommun till det att arbetet avslutades. Förhoppningen är att en bredare utvärdering kan ge en tydligare bild av hur olika myndigheter ska agera om en liknande situation uppstår i framtiden.

– Även om vi har en idé om vad vår egen roll är, hoppas vi att utvärderingen ska förtydliga vad vi kan göra för att bättre samverka med andra i en sådan situation, säger Jessica Hjerpe Olausson.

I hanteringen av oljeutsläpp har MSB och HaV olika roller:
•MSB förstärker kommunernas egna resurser vid stora och omfattande oljeutsläpp. Från fem regionala oljeskyddsförråd kan drabbade kommuner få stöd i form av materiel och personal med specialkompetens.
•MSB prövar och administrerar också kommunernas rätt till ersättning från staten efter det att ett oljeutsläpp har inträffat.
•HaV:s uppgift är att titta på hur oljan och de olika saneringsmetoderna påverkar havs- och strandmiljön.

Intervjuer med representanter för de inblandade myndigheterna och organisationerna kommer att genomföras under april i Göteborg och på Tjörn. De preliminära slutsatserna från intervjuerna kommer att diskuteras på ett öppet seminarium i september, antingen i Göteborg eller i Tjörnområdet. I oktober ska den slutgiltiga rapporten presenteras.

Källa: HaV.

Sittbrunnen.se sänder live från båtmässan Allt för sjön, livesändningarna varvas med inspelade reportage från mässan. I fredags lanserade Hamnen.se sin tv-satsning från båtmässan Allt för sjön och i går var det Sittbrunnens tur. På måndagen livesänder Sittbrunnen ett seminarium om kvinnosegling, tisdag seminarium om toatömning, torsdag berättar Sven Yrvind om sitt nya jordenruntprojekt och nästa lördag blir det ett seminarium med fokus på tjejer och båtliv.

Alla livesändningar och inspelade reportage går att ta del av på Sittbrunnens Playkanal: https://sittbrunnenplay.solidtango.com

Playkanalen levereras av Solidtango.

– Det är fantastiskt kul att det sänds så mycket båt-tv med hjälp av vår plattform säger Johan Lundqvist, en av grundarna till Solidtango. Jag är själv mycket intresserad av båtliv och kan väl inte säga att man blivit bortskämd med båtprogram i traditionell tv. Så för mig personligen är det här helt fantastiskt och mitt i prick för det vi kallar för “tv on your terms”, säger Johan.

Solidtango är en “social fan-tv” plattform där alla med en fanbase kan skapa en helt egen Playkanal. Via Playkanalen kan fansen interagera med varandra via chattar och kommentarer.

Plattformen har stöd för videoannonser och en komplett PPV-lösning. Bland de hundratals kunderna finns bl.a. Hamnen.se, Djurgården Fotboll, IFK Göteborg, Svenska Spel, Universal, Sony Music, Sveriges Radio, Warberg IC och Svenska Bilsportförbundet.

Årets Sill är en sillinläggning som varje år utses av en namnkunnig jury och som sedan tillverkas till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Försäljningen av Årets Sill 2012 ”Tranbär och citrontimjan” gav 75 500 kronor till Sjöräddningssällskapet. 
Tisdagen den 12 mars är det dags för en ny spännande jury, under ständige ordföranden Peter Harrysons ledning, att utse Årets Sill.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en uppgift – att rädda liv till sjöss. Man medverkar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, förra året genomförde de 1 800 frivilliga sjöräddarna tillsammans över 7 000 uppdrag.

– Vi är beroende av gåvor och är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag, det är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.


I år är det femte året som Årets Sill utses. Varje år samlas en namnkunnig jury på Salt & Sill på Klädesholmen, vid Tjörn på västkusten, för att utse en vinnare. Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner.

– Det känns oerhört bra att vi dessutom kan bidra med så mycket pengar till sjöräddningssällskapets verksamhet, säger juryordförande Peter Harryson, som tillsammans med gitarristen och kokboksförfattaren Frederik Zäll, matbloggaren och Årets Mästerkock 2011, Louise Johansson, vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg och Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet, utsåg Årets Sill 2012.

Årets Sill 2013 utses den 12 mars av Peter Harryson och nya spännande jurydeltagare. Sillinläggningen produceras sedan av Klädesholmen Seafood och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. Vilka som sitter i årets jury avslöjas inom kort.

Bilden:
Rolf Westerström.

Snart kommer alla att ha möjligheten att kunna vistas i världsarvet Höga Kustens underbara skärgård.
Det nystartade företaget High Coast Sea kommer att med två tillgängliga båtar av typen Fred 25 erbjuda unika skärgårdsturer, godstransporter och sportfisketurism i landets mest handikappanpassade kustmiljö.

Landets handikappade har idag mycket svårt att ta sig ut i skärgården på olika sorts aktiviteter. Detta insåg företagarna Agne Säterberg och Stefan Nilsson i Nordingrå, Ångermanland och bestämde sig för att starta upp företaget High Coast Sea.

– Funktionshindrade har ofta svårt att ta sig ut i naturen, och vi har målsättningen att bli unika med en helt handikappanpassad kustmiljö här i kommunen, säger Stefan Nilsson på High Coast Sea.

Det startade för ett knappt år sedan med ett möte på en båtmässa som växte till en affärsidé och har nu lett till ett nystartat företag, High Coast Sea. Redan idag finns det båtar som trafikerar Höga Kustens skärgård, men ingen av dem är komplett handikappanpassad. Företaget har köpt in två stycken Fred 25-båtar av företaget Hanterbara Båtar, ett företag som specialiserat sig på hög kvalitet och tillgänglighet.

Gensvaret på idén att starta High Coast Sea har varit överväldigande hos såväl Höga Kusten-kommunerna, handikapporganisationerna, som privata företag inom turistnäringen.

– Alla välkomnar verkligen de här båtarna som blir unika i norra Sverige. Båtens robusta konstruktion med ett helt plant däck och lösningen med bogramp gör den idealisk för vår flexibla verksamhet, fortsätter Stefan Nilsson.

Förutom koncept som ”Njutfiske” kommer en av båtarna under sommaren att gå i daglig linjetrafik mellan Norrfällsviken och Ulvön, en förbindelse som i nuläget inte existerar.

– Vi kommer att köra tre turer dagligen och förbättra infrastrukturen avsevärt för de som på ett snabbt och smidigt sätt vill ta sig mellan Ulvön och fastlandet, berättar Agne Säterberg, en av delägarna I High Coast Sea.

Verksamheten startar under våren så snart isarna har gått.

Foto: Hanterbara Båtar.