nyhetstest

Som ett led i att utveckla fördelar för kunderna under båtsäsongen 2013 har Svenska Sjö tecknat ett samarbete med Promarina som ger 15 procent rabatt i företagets gästhamnar och 15 öre rabatt per liter i Promarinas bränslestationer.

– Vi ser detta som ytterligare mervärden för våra kunder, säger Svenska Sjös vd, Nils Gorton.
Mats Bylund, vd för Promarina, ser fram emot sommarsäsongen och samarbetet:

– Svenska Sjö kommer också att bidra till att alla våra övernattningsgäster får lite nyttigheter i sin gästhamnsavgift. Vad det blir får vara en överraskning, säger Mats.

Svenska Sjö har sedan 1 april ett avtal med Sjöassistans som gör att assistans ingår i alla båtförsäkringar, vilket ger extra trygghet på sjön i sommar. Glöm ej därför att ha med ditt försäkringsbevis i båten och sätt upp dekalen som företaget har skickat ut.

Svenska Sjö båtförsäkringar vill under sommaren komma närmare sina kunder och övriga båtägare. Därför kommer bolagets representanter att finnas närvarande i ett flertal gästhamnar utmed ostkusten och i Mälaren med diverse erbjudanden.

Bildtext:
Thomas Bylund, Promarina (t.v.) och Nils Gorton, Svenska Sjö ser fram emot sommarens samarbete.

Nu är arbetet med att förändra Svenska Båtunionen i full gång. Arbetsgruppen ”Utveckla SBU” har haft sina första möten och satt upp de första målen. Från och med vecka 20 påbörjas “fältarbetet”, det vill säga att de åtta förbunden i projektet kommer att ta kontakt med övriga förbund och båtklubbar för att få in deras syn på verksamheten.

– I notisen bör det framgå att det är en tuff tidsplan och att vi hoppas på båtklubbarnas medverkan och förståelse för att arbetet sker under pågående båtsäsong, säger Tommy Sandin, ordförande i Gästriklands Båtförbund och sammankallande i den grupp som ska leda arbetet.

– Det viktigaste nu är att börja bygga broar och relationer inom SBU. Utan det kan vi i arbetsgruppen inte komma vidare.

– Vi behöver bland annat förbättra kommunikationen inom hela organisationen och skapa snabba kanaler för löpande information både uppåt och nedåt. Ett led i detta kan vara att förändra arbetssättet för hemsidan. Men för att kunna genomföra dessa förändringar måsta vi identifiera och öppna olika ”flaskhalsar” i informationsflödet.

Totalt åtta båtförbund ingår i arbetsgruppen: Gästriklands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Skånes Båtförbund, Västkustens Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Blekinge Båtförbund, Östergötlands Båtförbund och Västerbottens Båtförbund.

– Vi ifrån arbetsgruppen ska kontakta övriga båtförbund. Men vi måste även få med båtklubbsmedlemmarna i arbetet så att de blir medvetna om vilken medlemsnytta SBU ger till båtklubbarna och deras medlemmar.

En stor del av gruppens arbete handlar om information. Tommy Sandin hoppas främst på ett möte i maj med arbetsgruppen. Efter det mötet kommer mer och aktuell information.

– Vi har kommit fram till en övergripande ansats, mål och vad som behöver göras. Men tidsplanen är tuff – vårt arbete ska vara klart till mitten av september, säger Tommy Sandin.

– Vi kommer att få göra olika kompletteringar fram till Unionsrådet i november. Men det är inga beslut som ska tas där utan vi ska först redovisa vårt arbete inför kommande Båtriksdag 2014.

Arbetsgruppen skapades på Båtriksdagen 2013. Gruppens arbete ska redovisas på SBU:s hemsida: www.batunionen.com

Lars-Åke Redéen

Bilden:
Tommy Sandin, ordförande i ”Utvecklingen av SBU”.

Som en del i regeringens handlingsplan för sjöfarten har regeringen beslutat om lagrådsremissen “Tekniska föreskrifter för fartyg på inre vattenvägar”. Sveriges inre vatten erbjuder ett viktigt komplement till väg- och järnvägstransporter där det ibland kan råda kapacitetsbrist.

En utredning från Västra Götalandsregionen visar på möjligheten att kunna avlasta vägarna med omkring 600 000 lastbilar årligen.

Minskade koldioxidutsläpp och färre trafikstockningar blir ytterligare en positiv effekt. Med EU:s regelverk för inre vattenvägar skapas nya förutsättningar för såväl gods- som passagerartrafik på våra vattenvägar. Detta är ett led i att göra miljövänliga sjötransporter mer konkurrenskraftiga.

– Med dagens beslut tar vi ett viktigt steg mot att skapa både prisvärda och effektiva förutsättningar för en miljövänlig utveckling av inlandssjöfarten i Sverige, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Lagförslagen skapar ett ramverk för hur fartygen som går i inlandssjöfart ska vara konstruerade och utrustade. Regeringen föreslår också att Transportstyrelsen ges i uppdrag att ta fram föreskrifter för fartygen och att myndigheten även anger vilka vattenområden som ska utgöra svenska inre vattenvägar.

Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 september 2014.

Sjöhistoriska museet fördelar 1 Mkr till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. I år får nio fartyg ta del av stödet. Bland dem finns storslagna segelfartyg, ett traditionellt fiskefartyg, kraftfulla bogserbåtar, en klassisk ångslup, och unika motorfartyg.

Det ekonomiska stödet är mycket efterfrågat. I år har Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, tagit emot 39 ansökningar om totalt 7,5 Mkr.

För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Arbetet med detta engagerar ett stort antal människor, främst genom ideella föreningar runt om i landet. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De historiska fartygen är viktiga för en levande kustbygd och skärgård med utvecklad kulturturism.

– Att bevara och använda historiskt värdefulla fartyg är en kostsam uppgift och det här stödet utgör normalt bara en mindre del av den totala kostnaden. Vi tror ändå att pengarna stimulerar till bevarandeinsatser och engagemang som har kulturhistorisk inriktning, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna, säger Claes Wollentz.

Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2013
Asta av Smögen, Kungshamn, Före detta fiskefartyg
Constantia, Solna, Skolsegelfartyg
Harry, Lysekil, Bogserbåt
Herbert, Alingsås, Ångbogserare
Isolda, Göteborg, Segelfartyg
Linnea, Gamleby, Skolsegelfartyg
Tärnan av Waxholm, Stockholm, Ångslup
Svanevik, Stockholm, Segelfartyg
Sydfart, Kalmar, Lastmotorfartyg

Fartygen beskrivs kort nedan, mer information finns på Sjöhistoriska museets hemsida.

Kontakt
Claes Wollentz, intendent, Sjöhistoriska museet
claes.wollentz@maritima.se
0733-40 16 40

Fredrik Blomqvist, intendent, Sjöhistoriska museet
fredrik.blomqvist@maritima.se
08-519 549 38

Kristoffer Henrysson, informationsenheten, Sjöhistoriska museet
kristoffer.henrysson@maritima.se
08-519 549 32

SMÖGEN
Asta av Smögen – 200 000 kr
Fiskebåten Asta av Smögen byggdes 1916 på Ringens varv i Marstrand. Hon var en av de första fiskebåtarna som utrustades med elektricitet och trålvinsch. Asta gick i yrkesmässigt fiske till 1981 då hon övertogs av föreningen Tollar & Seiel för att bevaras som museifiskefartyg. För stödet ska man byta bordläggning och spant

SOLNA
Constantia – 50 000 kr
Constantia är byggd 1908 i Marstal och är ett före detta seglande fraktfartyg. Constantia är en tvåmastad skonare och gick i fraktfart fram till 1967. Idag ägs fartyget av Stiftelsen Solnaskutan och används som skolsegelfartyg. Pengarna ska användas till en ny mast.

LYSEKIL
Harry – 100 000 kr
Bogserbåten Harry byggdes i Gävle 1887. Fartyget har använts för att bogsera pråmar och timmer. År 1950 byttes ångmaskinen ut mot en Skandiamotor och hon blev därmed en av Mälarens kraftigare bogserbåtar. Idag ägs Harry av föreningen L. Laurin i Lysekil som har som syftet att bevara och använda Harry för att förmedla kunskap om en viktig epok i Lysekils historia där Skandiamotorerna tillverkades. Bidraget ska användas till en motorrenovering.

ALINGSÅS
Herbert – 100 000 kr
Herbert är byggd vid Eriksbergs Mek Verkstad 1905 som isbrytande bogserbåt för timmertransport och pråmdragning på Dalslands kanal. Herbert är den enda ångbåt som finns kvar i drift från Eriksbergs produktion från tidigt 1900-tal.
Idag bevaras och används Herbert med koleldad panna och ångmaskin i original av Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås. Stödet bidrar till att bekosta nya tuber i ångpannan.

GÖTEBORG
Isolda – 200 000 kr
I augusti 1902 levererades Isolda till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg. Hon byggdes vid Lödöse varv, riggades som tremastskonare och sattes tidigt i transocean trafik. År 1909 blev Carl Julius Ahlgren befälhavare ombord. Hans tid som skeppare på Isolda från 1909 till 1960 är unik inom svensk sjöfart. Familjen fanns alltid med, 4 barn föddes och växte upp ombord. Isolda ägs i dag av en förening som ska återställa fartyget i skick så nära ursprunget som möjligt. Avsikten är att hon åter ska bli ett seglande skepp, att användas för seglarskolor, ungdomsverksamhet, utställningar med mera. Nu ska undermaster och bogspröt tillverkas.

GAMLEBY
Linnea – 100 000 kr
Linnea byggdes 1915 i Sjötorp som ett seglande fraktfartyg. Fartyget är en typisk representant för skonarriggade jaktskrov byggda i Sjötorp och fartyget var yrkesverksamt fram till 1965. Sedan 1968 har det genomförts mycket stora arbeten för att bevara Linnea som idag används främst för skolseglingar och charterturer. Stödet ska bidra till finansiering för att återskapa den stora lastluckans ursprungliga utförande.

STOCKHOLM
Tärnan av Waxholm – 100 000 kr
Ångslupen Tärnan byggdes 1901 vid Södra Varvet för Waxholmsbolagets lokaltrafik till öarna runt Vaxholm. Fram till 1952 hörde ångslupen Tärnan hemma i Waxholm. Därefter såldes fartyget till Norrköping, motoriserades och byggdes om. 1985 köptes hon tillbaka till Stockholm av bland andra Stiftelsen Skärgårdsbåten och återfick namnet Tärnan. En successiv renovering har därefter skett. Nu ska den renoverade ångpannan installeras.

STOCKHOLM
Svanevik – 50 000 kr
Svanevik är byggd i Holland 1914 för att segla i Nordsjön, utefter tyska kusten samt Östersjön. Svanevik såldes1939 till Sverige och var från 1947 hemmahörande i Västervik. Hon gick i fraktfart fram till slutet av 1960-talet. Svaneviks utseende idag är i huvuddrag detsamma som efter ombyggnader på 1940-talet. Maskinen ombord är en 1 cylinders June Munktell tändkulemotor från 1939. Bidraget ska hjälpa till att bekosta nya sidosvärd till fartyget.

KALMAR
Sydfart – 100 000 kr
Sydfart byggdes vid Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv 1879 och fick namnet Olof Trätälja efter den värmländske vikingahövdingen. När fartyget köptes till Öland 1977 fick hon sitt nuvarande namn Sydfart och har sedan dess gått i Östersjöfart. Sydfart är Sveriges äldsta fraktfartyg som fortfarande går i trafik och kanske också ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell fart. Nuvarande ägare övertog fartyget 2012, det är ett partrederi med mestadels sjöfolk som planerar att bevara och fortsätta använda Sydfart i fraktfart. Stödet ska användas för byte av plåtar i skrov och däck.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Foto: Sjöhistoriska museets arkiv och Ib Bergström.

Näringsläckage från jordbruket är den största källan till Östersjöns övergödning och många projekt pågår runt detta. Men kunskapen har oftast inte nått fram eller börjat användas av flertalet jordbrukare runt Östersjön. Ett nytt projekt finansierat av stiftelsen BalticSea2020 tar fasta på landsbrukarnas eget engagemang och kunnande. Med rådgivning och nätverksbyggande ska övergödningen minskas.

I flera EU- projekt med deltagare från länderna runt Östersjön, har intressant kunskap tagits fram om ”bästa metoder” för att minska näringsläckage från jordbruket. Det gäller inte minst EU projekten Baltic Compass, Baltic Manure och Baltic Deal, som samlat erfarenheter och kunskap i Östersjöregionen och byggt upp ett nätverk av demonstrationsgårdar runt Östersjön. Detta ligger till grund för ett innovativt projekt som initierats av Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Linköpings Universitet.

– Vi vill prova åtgärder som inte bara drivs av lagar och förordningar. Istället vill vi stimulera lantbrukare till egna initiativ för att minska näringsläckage och förbättra vattenkvalitén, baserat på deras kunskap och erfarenhet säger projektledaren Barbro Ulén, docent och forskningsledare vid Institutionen för Mark och Miljö vid SLU.

I ett första steg kommer polska lantbruksrådgivare att utbildas om mark, näringsbalans och vilket näringsläckage som kan förväntas under olika förutsättningar. Rådgivarna kommer sedan att besöka lantbrukare och diskutera vilka åtgärder som kan leda till minskat utsläpp. Lantbrukarna kan utifrån sin kunskap om gården och dess förutsättningar fokusera på de åtgärder som enkelt och billigt minskar näringsläckage. Projektet ska pågå i tre år och kommer att utvärderas genom djupintervjuer av både lantbrukare och rådgivare.

– Vi förväntar oss ökad kunskap om hur mycket enskilda lantbrukare, med hjälp av rådgivning, utbildning och nätverkande, kan bidra till bättre vattenmiljö i Östersjön. Dessa erfarenheter ska spridas till myndigheter och intressenter runt Östersjön och i EU, säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

Projektet drivs i samarbete mellan Sveriges Lantbruksuniversitet, Linköpings Universitet, Kungliga Tekniska Högskolan, Polish Institute of Technology and Natural Sciences samt Polska Lantbruksrådgivningsbyrån i Radom.

Projektet finansieras av BalticSea2020 med bidrag från EU-projektet Baltic Compact.

Svedea Båtförsäkring har tillsammans med den svenska båttillverkaren Micore tagit fram en märkesförsäkring för Micores populära styrpulpetbåtar. Försäkringen kan tecknas för både nya och begagnade Micorebåtar hos återförsäljare i hela Sverige från maj månad.

Svedea Båtförsäkring har tillsammans med familjeägda båttillverkaren Micore i Lidköping tagit fram en märkesförsäkring för Micores populära styrpulpetbåtar.

Försäkringen gäller året om oavsett om båten ligger i sjön eller på land och innehåller assistans utan självrisk samt olycksfalls- och stilleståndsersättning. En utökad variant av försäkringen, XXL, innehåller dessutom ersättning vid maskinskada.

– Vi är glada över samarbetet med Micore som är ett företag som satsar friskt framåt precis som vi. Den försäkring vi tagit fram ger ett brett skydd för ägare av nya och begagnade Micorebåtar, dessutom till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

– Vi fortsätter att utveckla vårt båtprogram och att bygga varumärket Micore. En skräddarsydd försäkring är ett välkommet tillskott till vårt erbjudande, säger Peter Tholérus, VD på Micore Plast.

Märkesförsäkringen kan tecknas för både nya och begagnade Micorebåtar hos återförsäljare i hela Sverige från maj månad.

Vem tar ansvar för överfiske, övergödning och miljögifter i haven? Det är en av frågorna som debatteras vid dagens konferens ”Tillståndet i miljön”.

En av dem som ställs till svars är Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

– HaV:s ansvar är bland annat att värna Östersjöns värden och se till att framtida generationer kan glädjas och leva av vad Östersjön ger. Det arbetet måste ske i nära samverkan med andra länder. Vildlax, gråsälar och ejdrar rör sig över gränserna och det gör också miljöproblem som övergödning, dioxiner och ökande fartygstransporter, säger Björn Risinger.

Konferensen ”Tillståndet i Miljön” arrangeras för nionde året i rad arrangeras av IVL Svenska Miljöinstitutet och nyhetsbrevet MiljöRapporten. Miljö- och hållbarhetsproffs inom politiken, företag, forskarvärlden, myndigheter och olika organisationer samlas under en dag för att diskutera miljöfrågor. I år sätts fokus på hur haven mår och hur vi skyddar havens ekosystemtjänster till kommande generationer.

Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet och författare till boken ”Tyst hav”, inleder dagen med att, via videolänk från Bryssel, berätta om arbetet med att ta fram en gemensam fiskeripolitik i EU. Efteråt blir det debatt med temat ”Världshaven tillstånd – allas eller ingens ansvar?”, där bland annat frågan om överfiske, övergödning och andra hot mot levande hav tas upp.

I panelen deltar Isabella Lövin, Björn Risinger, Sveriges havs- och vattenambassadör Lisa Emelia Svensson och frilansjournalisten Folke Rydén som är aktuell med filmen “Den andra vågen” som sändes i går i SVT-programmet Vetenskapens Värld.

Filmen undersöker miljögifter som hittats i och runt Östersjön, i naturen och i människokroppar. Folke Rydén pekar på att flera djurarter mår dåligt eller har minskat i antal, att välfärdssjukdomar som cancer och infertilitet har ökat i länderna runt Östersjön och att forskare larmar om en ny våg av miljögifter. Det gäller bland annat PFOA och PFOS, så kallade perfluorerade ämnen som används i låga koncentrationer i rengöringsmedel såsom fönsterputsmedel, golvpolish, vaxer och bilvårdsprodukter. Trots att koncentrationerna i produkterna är låga kan utsläppen till miljön vara betydande.

– Uppgifterna om att PFOA och PFOS förekommer allt mer i miljön har funnits i ett antal år och både forskare, myndigheter och politiker diskuterar vad som behöver göras för att minska problemen, säger Björn Risinger.

– Sverige driver sedan många år ett aktivt arbete i EU och internationella forum för att minska användningen av långlivade organiska föroreningar som kan ge upphov till effekter som cancer, reproduktions- och utvecklingsstörningar.

Eftersom det är fråga om farliga ämnen som sprids över hela världen räcker det inte med regler i Sverige eller inom EU. Kemikalieinspektionen deltar bland annat.i arbetet med Stockholmskonventionen , vars mål är att skydda människors hälsa och miljön mot ämnen som sprids även på långa avstånd och som ansamlas i människan och i miljön under lång tid. Stockholmskonventionen har fler än 170 länder som parter.

– HaV gör också insatser för att minska påverkan av miljögifter i Östersjön.HaV har bland annat tagit fram riktlinjer för båtbottentvätt av fritidsbåtar för att minska utsläppen av exempelvis TBT (tributyltenn). Vi deltar också i flera utvecklingsprojekt som rör hållbar sjöfart och har också lyft fram problemet med mikroplaster i haven och marint skräp, säger Björn Risinger.

På konferensen blir det också debatt om framtidens mineralstrategier. Andra frågor som tas upp vid dagens konferens är globalt ledarskap och hur fler företag ska vilja satsa på miljö och hållbarhet samt hur en ständigt växande befolkning ska kunna dela på världens resurser.

Konferensen ”Tillståndet i miljön” äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm. Förra årets konferens lockade över 350 personer.

Källa: HaV.

I helgen är det premiär för många att ge sig ut med båten. När båtsäsongen drar igång blir skador och tillbud fler, både i hamn och på sjön. Var fjärde svensk, 27%, har tillgång till en fritidsbåt. Trygg-Hansa och Sjöassistans berättar tillsammans om de vanligaste problemen vid båtpremiären, och hur man kan minska risken att råka ut för dem.

Efter en lång och kall vinter har farvattnen äntligen spruckit upp. Sjösättningen har börjat och för många blir Kristi Himmelfärdhelgen då man tar sin premiärtur på sjön, i synnerhet om vädret är fint.
– Som båtägare längtar man förstås ut på sjön nu. Vi ser dock ett antal återkommande skador kring båtpremiären, och många av dem kan undvikas genom rätt förberedelser, säger Mattias Andersson, ansvarig för båtförsäkringar på Trygg-Hansa.

Fördubbling av båtmotorstölder
De mest anmälda försäkringsskadorna vid säsongens början är stölder av motorer, tillbehör och hela båtar, samt skador som uppstår vid transport och iläggning av båten. Antalet båtmotorstölder hos Trygg-Hansa har ökat med 96% på tre år, från 2009 till 2012.

Tredubbling av assistansärenden
Sjöassistans hjälper båtägare året om, men även de märker tydligt av när säsongen börjar på allvar. Assistansfallen ökar i maj med över 200% jämfört med april.
– Kristi Himmelfärdshelgen blir vår första stora assistanshelg i år. De vanligaste insatserna så här på försäsongen gäller motorproblem samt el- och startproblem. Även tampar i propellern är en vanlig orsak till assistansbehov, säger Elisabet Hartwig, resursansvarig på Sjöassistans.

Så minskar du riskerna vid båtpremiären
· Har du inte sjösatt ännu, se till att både släp, båt och motor har lås, om inte hela ekipaget är inlåst.
· Efter sjösättning, håll regelbunden uppsikt. Är du medlem i en båtklubb, ha gärna vaktgång.
· Kontrollera att båtförtöjningar som tampar, öglor, fjädrar, karbinhakar är hela.
· Se till att skrov- och motornummer är angivna i ditt försäkringsbrev för båten.
· Se över bränsleledningar och byt bränslefilter, ha gärna ett extra med i reserv.
· Har du dieselmotor, kontrollera att det inte skett någon bakterietillväxt i tanken.
· Se till att batteriet är fulladdat, att det finns tillräckligt med batterivatten och att det inte finns oxid på anslutningarna.

Samarbetet mellan Trygg-Hansa och Sjöassistans
Alla helförsäkrade motor- och segelbåtar i Trygg-Hansa får hjälp av Sjöassistans. Det innebär att du dygnet runt, året runt, kan ringa till Sjöassistans trafikcentral om du är i behov av bogsering eller annan hjälp. Det gäller vid alla tillfällen då båten av någon anledning blivit obrukbar, till exempel vid tamp i propellern, bränslestopp, grundstötning eller när en reservdel behövs.

De gängse larmrapporterna om ”begagnatberget” är betydligt överdrivet och presenteras utan saklig analys, skriver båthandelskedjan Interboat i ett pressmeddelande. Båtlivs undersökningar och artiklar i det här ämnet ger dock en klar bild av att priserna för äldre, begagnade båtar har fallit kraftigt i pris.

Siffror som ofta publiceras i media för att belysa utbudet av begagnade båtar är vanligtvis hämtade från Blocket, dock utan att sättas i perspektiv till de faktiska omständigheterna, hävdar Interboat.

Båtliv har flera gånger skrivit om priserna på begagnade båtar. Som källor för våra väl underbyggda artiklar har vi använt intervjuer med välkända båtmäklrare, båthandlare (även Interboatanslutna) och besiktningsmän. Samtliga dessa redogör för att priserna på äldre, begagnade båtar har gått ned kraftigt de senaste åren.

Interboat skriver vidare i sitt pressmeddelande:

Under april månad analyserade vi kategorin båtar på blocket och vid det tillfället fanns ca 14 500 båtannonser, varav ca 7500 var motorbåtar med ett värde över 50.000:-. Av dessa var ca: 40% privatannonser och ca 60% företagsannonser. Vi analyserade 10% av företagsannonserna i prisgruppen 50tkr-500tkr, och såg tydligt att endast 25% av dessa var begagnade båtar med årsmodell senare än 2000. Detta är ett stort problem då det finns för lite begagnade båtar inom den marina fackhandeln och vi spår en brist på begagnade båtar.

Ska köpet av en begagnad båt dessutom göras säkert så bör det ske genom en Sweboat-ansluten handlare. Då vet köparen att handlaren lever upp till konsumentköpslagens regelverk, följer ARNs rekommendationer samt att kunden vet att det är en varudeklarerad och besiktigad båt man lägger ut i hamnen.

Exempel på företag som är anslutna till Sweboat är Interboat-kedjan, som tack vare att de kan erbjuda kunden trygga köp på begagnat-marknaden redan nu idag ser en brist på begagnade båtar i vissa storlekar

Interboatkedjan har funnits i över 25 år och är idag Sveriges ledande kedja av båthandlare. Vi är representerade på 11-orter med 14 st försäljningsställen.

Kommentarer

Kalle 20:34:04 2013-05-07

"brist på begagnade båtar" du måste skämta!

Måndag den 6 maj 2013 visas Folke Rydéns dokumentär Den andra vågen i Vetenskapens värld, SVT2. Filmen är den tredje dokumentären i stiftelsens tioåriga medieprojekt The Baltic Sea Media Project. Filmen undersöker miljögifter som hittats i och runt Östersjön, i naturen och i människokroppar. Filmen sänds i Vetenskapens värld, SVT2, måndag 6 maj kl. 20.00.

Någonting har hänt i och runt Östersjön. Flera djurarter mår dåligt eller har minskat i antal. Välfärdssjukdomar som cancer och infertilitet har ökat. Forskarna larmar om en ny våg av miljögifter. Foster och spädbarn är allra mest utsatta. Skärgårdsbon Cecilia vill veta vilka miljögifter hennes nyfödde Alfred fått i sig. För första gången får forskarna möjlighet att analysera spädbarnsblod. Resultatet överraskar och oroar.

Efter prisbelönade och uppmärksammade filmer om den utsatta torsken och övergödningen riktar nu Folke Rydén fokus på det kanske allvarligaste hotet mot Östersjön: nya miljögifter och farliga kemikalier.

– Östersjön är en viktig indikator för kemikaliesamhället och nu larmar forskare om ”en andra kemikalievåg”. Det handlar om nya miljögifter som hamnar i havet och som forskarna frustrerat erkänner att de har för lite kunskap om, säger Folke Rydén.

Flera djurarter som lever i eller runt havet mår dåligt eller har minskat kraftigt i antal. Samtidigt har så kallade välfärdssjukdomar som cancer, infertilitet och allergier ökat. FN:s senaste rapport pekar på ett samband mellan sjukdomarna och nya hormonstörande kemikalier som bland annat finns i Östersjön.

I filmen får vi följa den gravida skärgårdsbon Cecilia som vill veta vilka miljögifter hon bär på. Hon vet att det är foster och spädbarn som är mest utsatta. Det visar sig att Cecilia har 35 olika miljögifter i sin kropp. När Alfred är nyfödd bestämmer Cecilia att även Alfred ska få lämna ett blodprov. Det är första gången som forskarna får tillfälle att analysera spädbarnsblod. Resultatet är både överraskande och oroande.

– Vi hoppas att filmen ökar förståelsen och kunskapen om Östersjöns utsatta situation. Vi måste lära känna problemen och åtgärda dem så att vi på sikt får en bättre miljö än den vi nu har. Filmen visar både hoten och möjligheterna som Östersjön står inför, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

Den andra vågen är en del av BalticSea2020s stora medieprojekt ”Baltic Sea Media Project”, som journalisten och filmaren Folke Rydén och fotografen Mattias Klum initierat och arbetar med från 2007 och tio år framåt. På ett nyskapande, underhållande och informativt sätt ska 85 miljoner människor runt Östersjön bli medvetna om hoten och möjligheterna som innanhavet står inför.

Den andra vågen har premiär i Vetenskapens värld, SVT2, den 6 maj kl 20:00 och är producerad med stöd från BalticSea2020.

För mer information besök www.saveourbalticsea.com och www.balticsea2020.org.

Foto: Bengt O Nordin.

Land Rover och återförsäljaren Jaguar Land Rover Stockholm blir huvudsponsor och officiell bil till KSSS, Kungliga Svenska Segelsällskapet. – Land Rover kombinerar elegans, sport och kraft. Det är egenskaper som delas med segling. Vi kan inte tänka oss en bättre samarbetspartner och ser fram mot att utveckla ett långsiktigt partnerskap som framför allt kan hjälpa våra elitseglare med deras transportbehov, säger Henrik Jansson, kommersiell direktör på KSSS.

KSSS är Sveriges ledande tävlingsarrangör inom segling. Huvudaktiviteten är ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt), en av världens största och mest anrika havskappseglingar. Valet av officiell bil föll alltså på Land Rover, ett av de världsledande märkena inom kategorin nyttofordon, och återförsäljaren Jaguar Land Rover Stockholm.

Utöver att Jaguar Land Rover Stockholm går in som huvudsponsor till KSSS basverksamhet som träning, läger, elitteam och hamnverksamhet blir Land Rover även huvudsponsor till klubbens större regattor.

– Vi är stolta över att samarbeta med KSSS, en organisation som stöttar ett stort antal seglare från gräsrotsnivå till tävlingsseglare på högsta internationella nivå. Detta såg vi tydliga bevis på när KSSS-seglarna Fredrik Lööf och Max Salminen tog Sveriges enda OS-guld i London 2012, säger Niklas Eriksson, VD Jaguar Land Rover Stockholm.

– Samarbetet med KSSS ger Land Rover möjlighet att visa upp sitt växande modellprogram en autentisk miljö där funktion, teknik och design samspelar väl med seglarnas behov och önskemål. Dessutom får systervarumärket Jaguar möjlighet att visa sina kvalitéer för KSSS medlemmar, deltagare och samarbetspartners fortsätter Niklas Eriksson.

Land Rover blir nu huvudsponsor för ÅF Offshore Race som är ett av Stockholms större evenemang. KSSS har tecknat ett samarbete fram till och med 2016 med Stockholms Stad och Stockholms Hamnar under den gemensamma visionen att tillsammans skapa den största årligen återkommande evenemangsveckan i Stockholm, tillika med hög miljöprofil.

Under premiäråret 2012 med starten inne i centrala Stockholm besöktes evenemanget av över 100 000 besökare och drygt 2 000 deltagare medverkade i kappseglingen runt Gotland. Land Rover kommer att ta en aktiv roll på plats under evenemanget bland annat med utställning av bilmodeller och shuttle-service för deltagare, media och besökare.

– En av våra största utmaningar har varit att få en mer miljövänlig båttrafik. Nu är tekniken mogen för att driva miljövänlig trafik även till sjöss. Eftersom Stockholms läns landsting alltid har ambitionen att vara ett föredöme och välkomna ny teknik ska vi självklart ta ledningen även i denna utveckling. Det säger Gustav Andersson (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Alliansen i Stockholms läns landsting är överens om att under 2014 genomföra ett pilotprojekt med eldriven båttrafik på Stockholms inre vatten. Detta enligt landstingets budget för 2014 som kommer att presenteras inom kort.

– Bättre miljöprestanda är en viktig nyckel för att vi ska kunna bygga ut båttrafiken kraftigt utan att det leder till sämre luftkvalitet och ökade utsläpp, säger Gustav Andersson (C).

– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska de skadliga utsläppen så är de även tystgående, säger Lars Carlsson (C), vice ordförande i Sjötrafikberedningen.

Alliansen är överens om att satsa mer på pendelbåtar på Stockholms vatten. För Centerpartiet är det viktigt att miljöperspektivet alltid finns med.

– Vi kan inte introducera nya transportsätt som inte ligger i linje med landstingets högt uppsatt miljömål. Stockholms läns landsting har nyligen utsetts till Sveriges miljöbästa landsting. Vi ska fortsätta vara i framkant och ett föredöme för andra när det gäller att introducera ny teknik, säger Gustav Andersson (C).

Vilken sträcka båten ska gå på är upp till förvaltningen att titta närmare på. Elbåten kan antingen komplettera den nuvarande Sjövägen eller någon annan sträcka på Stockholms inre vatten. Den kan också tänkas avlasta kollektivtrafiken när Slussen byggs om.

Kommentarer

Sten Örneblad 08:44:30 2014-02-08

Hej Arne, Har dom någon lämplig båt än? Om inte så har vi ju vår Dynalift C-38 Passenger boat med elmotorer att erbjuda, Har du kontakt med dem?

Sail Racing tog två av sina test team-medlemmar från SAP Extreme Sailing Team, Jes Gram-Hansen och Rasmus Kostner, till ett test center som normalt används av biltillverkare och racingstall för att i vindtunneln definiera bilarnas aerodynamiska värden före tävlingssäsongen.

Sail Racing använde vindtunneln för att testa en av deras nya produkter, Fleet Windstopper Jacket. I vindtunneln når vinden riktigt höga hastigheter vilket sällan uppnås vid segling, inte ens i extrema förhållanden.

Sail Racing kunde kontrollera vinden i både flöde och hastighet, vilket gjorde det möjligt att undersöka WINDSTOPPER®-plaggens prestanda i olika positioner och rörelsemönster likt en verklig situation på båten.

– Det var en märklig känsla när jag stod där och tittade in i det stora mörka tomrummet och hörde det spöklika ljudet av vindmaskinen som startade upp. Jag rös faktiskt i några sekunder. Sedan var det mest en rolig utmaning att försöka stå upp mot den kraftfulla vinden. Den konstanta vindens hastighet och riktning satte både oss själva och WINDSTOPPER®-plaggen i en tuff testsituation, kommenterar Jes.

– Produkterna fungerade verkligen väl, lägger Rasmus till.

– Vindhastigheten nådde upp till 65 knop, Det var fantastiskt hur tyget inte bara skyddade mig från vinden, utan också hindrade en kylande effekt på kroppen.
Serien Fleet WINDSTOPPER® består av jacka, shorts, byxor, väst och finns tillgänglig i webshopen på sailracing.com samt från auktoriserade återförsäljare.

Se filmen från testet i vindtunneln och produkterna på www.sailracing.com.

Idag, måndag 6 maj kl. 15:30 kastade Ostindiefararen Götheborg loss från hemmapiren på Eriksberg i Göteborg. Med en åtta skotts salut inleddes European Tour 2013 – ett fyra månader långt äventyr som kommer att sträcka sig genom nio länder och femton städer runt om i Europa.

European Tour 2013 inleds i Norge. Det första hamnstoppet blir Tönsberg dit Ostindiefararen Götheborg har blivit inbjuden av Tönsberg kommun. Därefter seglar hon vidare till Moss för att slutligen nå Oslo där skeppet kommer att delta i firandet av den norska nationaldagen.

– Det kommer att bli en fantastik sommar med många hamnstopp runt om i Europa och förhoppningsvis får vi bra vindar och kan bjuda våra jungmän på härliga seglingsupplevelser, säger Carsten Hedlund, kapten ombord på Ostindiefararen Götheborg.

Under sommaren kommer skeppet att delta i allt från små folkfester till kungliga festligheter. Skeppet kommer dessutom att delta i Tall Ships Race samt besöka La Ármadas de Rouen i Frankrike – världens största marinfestival.

Bland besättningen finns omkring 50 jungmän från Sverige och stora delar av Europa, bland annat två journalister från Le Figaro – en av Frankrikes största morgontidningar. De kommer att segla med till Moss i Norge.

I år blir första gången som Ostindiefararen Götheborg deltar i Tall Ships Race – världens största internationella havskappsegling. Starten går i Århus i Danmark och kommer på sin väg mot målgång i Szczecin att passera Helsingfors och Riga. Hela tävlingen tar cirka en månad och starten går den 7 juli.

Info: www.soic.se/eutour2013

Kortsemester för båtfolket nyhet på Göta kanal. Båtfolkets ändrade semestervanor gör att Göta kanal tänker nytt inför säsongen 2013. I år lanseras paket för kortare resor med fritidsbåt på kanalen och det införs en ny prisklass för de minsta båtarna. När Göta kanal öppnar slussarna måndagen den 6 maj, kommer man för första gången att kunna köpa en specialbiljett för en kortsemester på kanalen.

Det betyder att man helt enkelt kan testa kanallivet, utan att använda större delen av semestern för resan. Det nya utbudet kommer som ett svar på båtfolkets ändrade semestervanor, där kravet på att uppleva mest möjligt på kortast tid står i fokus.

– Vi vet att den moderna familjen gärna har flera resmål på programmet under sin semester, och att många därför inte har tid att gå hela kanalen. Genom att vi erbjuder möjligheten att gå en kort sträcka av kanalen till specialpris, kan också de utan kanalerfarenhet få testa en kortsemester med slussning på Göta kanal, säger marknads- och informationschefen på Göta kanalbolag, Anna Meyer.

Kortsemester

Kortsemester är en resetrend, som de senaste åren främst använts i sammanhanget korta storstadssemestrar eller aktivitetsresor, och som nu introduceras i kanalsammanhang med tre olika paketerbjudanden för båt på Göta kanal. Man kan antingen gå sträckan Mem-Söderköping, Motala-Borensberg eller Sjötorp-Lyrestad, alla tur- och returresor, med upp till tre nätter i gästhamn inkluderat i priset.

Nytt för i år är också Göta kanals uppdaterad app, som nu gör att man kan se var alla passagerarbåtar befinner sig på kanalen, ett bra hjälpmedel för fritidsbåtarna på kanalen. Appen ger också information om aktiviteter, cykelvägar och service längs kanalen.

Öppnar upp för mindre båtar

Till säsongen 2013 får också Göta kanal en ny prisklass för de minsta båtarna, upp till 5,99 m. Syftet är att göra det mer attraktivt att ta med sig mindre öppna båtar till kanalen, antingen om man tar dem på trailer eller kommer båtvägen.

– I hela Skandinavien utvecklas båtmarknaden mot mindre öppna båtar, något som återspeglar det moderna båtfolkets livsstil. Vi kommer att få se flera mindre båtar på kanalen framöver, och därmed också flera som övernattar på vandrarhem och pensionat längs kanalen. Vi är lyhörda för båtfolkets ändrade semestervanor och har därför gjort denna satsning på kortsemester, säger Anna Meyer.

Miljöåret 2013

Göta kanal har fokus på miljö under 2013, något som genomsyrar många aktiviteter, boendeutbud och matupplevelser längs kanalen i sommar. I år går också 100 kronor av biljettintäkten från fritidsbåtar till plantering av träd längs kanalen, en åtgärd som klimatkompenserar båtresorna på kanalen.

För mer information om årets aktiviteter och priser, se www.gotakanal.se

De unika och populära turerna i Oxelösunds skärgård med spaning efter gråsäl och rödlistade fågelarter som Havsörn och Ejder fortsätter även under 2013. Turerna är ett samarbete mellan Oxelösunds turistbyrå och Trosa Rederi och är kvalitetsmärkta enligt svensk ekoturism med certifiering från Naturens Bästa.

Pressmeddelande:

Under perioden 17 maj – 16 juni genomförs de spännande och natursköna turerna. Resans start sker från kajen i Oxelösunds Gästhamn (Badhusviken) och därifrån tar sig turen genom Oxelösunds vackra och till stor del orörda skärgård ut mot sälområdet i ytterskärgården. Under turen stannar man till för en fika vid den sista utposten i Oxelösunds skärgård Hävringe eller annan lämplig ö.

Turerna sker på förmiddagen då det är störst chans att få se både säl och havsörn. Det går inte att garantera att man ser säl, men de turer som kört tidigare år har alltid resulterat i möte med gråsälar.

Datum: fre-sön 17-19/5, 24-26/5, 31/5-2/6, 14-16/6 2013 (max 12 personer per tur)
Tid: 07.30 – 12.00
Plats: turerna utgår från Oxelösunds gästhamn
Pris: vuxen 660 kr (inklusive moms samt bokningsavgift 40 kr), barn (1-16 år) 490 kr, i priset ingår båttur, guidning, flytväst, kaffe samt picknick på skärgårdsö
Bokning: visitoxelosund.se, Koordinaten Oxelösund, Culturum, Nyköpings turistbyrå

DB Schenker går in som partner till Stena Match Cup Sweden, Sveriges största årliga internationella seglingsevenemang. De är det senaste i en lång rad företag som sett evenemangets unika potential som mötesplats och DB Schenker blir samtidigt en stor resurs för logistikarbetet kring evenemanget.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. I sommar återvänder seglingseliten bland både damer och herrar till Marstrand.

DB Schenker är ett av landets största logistikföretag med 4000 anställda i Sverige. Med ett huvudkontor i Göteborg och ett engagemang i seglingsporten sedan tidigare, är det ett naturligt steg att satsa på en av sommarens höjdpunkter på västkusten.

– Vi på DB Schenker ser mycket positivt på vår nya satsning som Logistics Supplier Partner till Stena Match Cup Sweden. DB Schenker har tidigare varit engagerade i Volvo Ocean Race samt Dam VM i matchracing så kopplingen till seglingsevenemang har funnits länge. Att vara med i ett evenemang som detta ger oss stora möjligheter att bygga framtida kontakter och träffa både nya och gamla kunder i en trevlig miljö. Vi ser även fram emot att kunna ge våra medarbetare och deras familjer en härlig dag tillsammans, säger Bosse Hallams, Marknadsdirektör DB Schenker.

Jan Torstenson är VD på Brandspot, som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och enligt honom blir DB Schenkers expertis en stor resurs för arbetet med evenemanget.

– Vi ser fram emot att samarbeta med DB Schenker för att de som partner till fullo ska kunna använda evenemanget som den unika mötesplats det är. Samtidigt kommer deras kunskaper vara en hjälp för oss i den utmaning som det innebär att arrangera ett evenemang med över 100 000 besökare på en ö.
Inför årets upplaga av Stena Match Cup Sweden förlängde Stena Sfären sitt kontrakt som titelsponsor. Dessutom har Volvo Personvagnar och Turkish Airlines anslutit till gruppen huvudpartners där också Handelsbanken, PelleP, World Childhood Foundation, GP och Alpari ingår. Stena Match Cup Sweden 2013 seglas 1-¬6 juli.

Info: http://www.stenamatchcupsweden.com/

Om du ska ut och åka båt i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig. Rikard Elleberg, chef för Båtförsäkringar på Länsförsäkringar, delar med sig av sina bästa tips för hur båtlivet kan bli enklare och tryggare i sommar.

En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte när man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte för de passagerare som är med vid eller på båten.

– Se till att ha en båtförsäkring som också täcker personskador. Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador, de uppstår oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten. Och om du bryter foten, där sjukvårdskostnaden sällan når upp till självrisken på hemförsäkringen, eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning. Och skadas du eller de som är med vid båten så svårt att det blir bestående men så riskerar det att inte täckas i försäkringen, säger Rikard Elleberg.

Många arbetar i dagarna med att rusta upp båten och har stora planer inför sommaren. Rikard Elleberg, som är chef över den verksamhet som har flest båtar försäkrade i Sverige, vet att det finns fler saker som kan förstöra glädjen – och hur man undviker dem:
Var nykter på sjön.

– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön, alkohol är en bakomliggande faktor vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.
– Kontrollera all utrustning är i ordning för en säsong till, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten.
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera, säger Rikard Elleberg.

Försvarsminister Karin Enström besöker den 3 maj fartyget Carlskrona i Djibouti. Karin Enström kommer att samtala med officerare och sjömän för att på plats få en bild av arbetet inom EU:s marina insats, Operation Atalanta.

Sedan april deltar Försvarsmakten i EU:s marina insats, Operation Atalanta utanför Somalias kust. Bidraget består av fartyget Carlskrona med bland annat en helikopterenhet, en säkrings- och bordningsstyrka samt förberedda utrymmen för sjukvård och kirurgisk förmåga.

– Den svenska personalen är professionell, välövad och redo för sitt uppdrag. De har redan gjort skillnad i skarpa situationer och jag vill på plats uttrycka mitt stora förtroende för hela förbandet, säger Karin Enström. Området vid Afrikas horn, särskilt Somalia, har nått framsteg den senaste tiden men ett omfattande engagemang från omvärlden behövs även framöver.

Regeringen beslutade tidigare i år att under högst fyra månader ställa en svensk väpnad styrka bestående av högst 260 personer till förfogande för Operation Atalanta. Operationen grundar sig på ett antal FN-resolutioner och bidrar till att skydda fartyg från FN:s livsmedelsprogram samt att hålla handelsvägar öppna. Försvarsmakten deltar för tredje gången med militära förband till insatsen. Tidigare i år avslutade Kustbevakningen sitt bidrag med ett sjöövervakningsflygplan och personal till Operation Atalanta.

Ljungskile Segelsällskap arrangerar svensk och norsk rankingsegling för 2.4mRklassen 11-12 maj. Intresset är stort och 43 båtar är anmälda.

Rankingseglingen ingår i en kvalserie om fyra VM‐kvalseglingar till världsmästerskapen i Polen i september.

Tävlingarna i Ljungskile är också en del i norrmännens kvalserie. 9 norska seglare är anmälda.

2.4mR ritades av Peter Norlin, en av landets främsta båtkonstruktörer. Den började tillverkas på 80‐talet. I folkmun kallas den ”Minitolvan”.

Klassen är öppen för både kvinnor och män liksom rörelsehindrade, vilket är unikt inom segelsporten. Båten går att segla med en joystick, vilket gör den lämplig för
tävlande med olika rörelsehinder.

Den 9‐10 maj arrangeras träningsseglingar på Ljungskileviken med 33 föranmälda båtar.

Alliansen i landstinget är överens om att halvera taxan på Waxholmsbolagets turer under lågsäsong. Det är ett viktigt steg för att förlänga besökssäsongen och stärka skärgården som besöksmål, säger Gustav Andersson (C) skärgårdslandstingsråd.

Just nu pågår ett unikt projekt i samarbete mellan skärgårdskommunerna, landstinget, besöksnäringen och Tillväxtverket för att utveckla och förstärka Stockholms skärgård till en mer attraktiv turistdestination. I landstingets budget som presenteras inom kort görs ytterligare satsningarna genom den halverade taxan under lågsäsong.

– Landstinget bidrar sedan tidigare med finansiella medel och med den nord-sydliga tvärförbindelsen som sjösätts 2014. I den här budgeten finns alltså ett ytterligare smörjmedel för besöksnäringen, säger Gustav Andersson (C).

– Att förlänga säsongen är helt avgörande för att besöksnäringen ska kunna investera, utvecklas och skapa fler jobb. Med den halverade skärgårdstaxan under lågsäsong hoppas vi kunna bidra till fler besökare höst, vinter och vår, säger Gustav Andersson (C).

Den halverade taxan införs på försök redan 1 oktober i år, och gäller fram till sista mars 2014. Efter det väntar en utvärdering av försöket.

– En livskraftig besöksnäring är avgörande för levande skärgårdssamhällen. Hur vi kan skapa utvecklingskraft i skärgården långsiktigt och hållbart är hela tiden Centerpartiets fokus, säger Gustav Andersson (C).

Boatmanager-gruppen är specialiserade på service- och eftermarknad för fritidsbåtar med ambitionen att bli absolut bäst i Sverige på att ta hand om fritidsbåtsägarna. Första steget i detta arbete är dagens förvärv av de två verksamheterna Drevia i Lysekil och Mitab:s fritidsbåtsverksamhet i Göteborg.

Målet är att skapa en verksamhet som på ett effektivt sätt kan bidra till ett maximerat båtutnyttjande under den svenska fritidsbåtssäsongen.

– Boatmanager är svaret på det som vi själva har saknat i båtlivet; en ambitiös och professionell serviceverksamhet för fritidsbåtar. Vår verksamhet måste ligga steget före och säkerställa att du som båtägare får ut maximalt av ditt båtliv, eftersom tiden att nyttja sin båt här i Sverige är relativt begränsad. Genom att leverera högsta tillgänglighet och bästa kvalitet i våra tjänster vill vi göra båtlivet tryggt och bekvämt hela året. Det tycker vi är nyckelfaktorer hos en riktigt bra ”boat manager”, säger Stefan Bohlin, grundare och VD för Boatmanager.

Den 2 maj förvärvade Boatmanager två av landets starkaste varumärken inom branschen för fritidsbåtar på Västkusten – Drevia och Mitab med fulla Volvo Penta auktorisationer. Partnerskapet med Volvo Penta kommer att vidareutvecklas och det utgör en viktig pusselbit i Boatmangers strategiska utveckling.

– Vi har en spännande resa framför oss där vår ambition är att successivt förbättra vårt erbjudande och vår leverans till landets alla fritidsbåtägare. Vårt totala fokus framöver är att ta tillvara all den utvecklingspotential som finns i vår verksamhet specifikt och i branschen generellt.

– Till säsongen 2014 räknar vi med att kunna leverera fullt ut enligt den förväntan vi själva, som fritidsbåtägare, har på en verksamhet som vår. Vi är fullt medvetna om att vi har många utmaningar framför oss men också minst lika många möjligheter. Det är just därför vi gett oss in i den här branschen, säger Stefan Bohlin.

Bilden är från Lysekil sommaren 2012.

Info: www.boatmanager.se

Hamnen.se kastar loss och ger sig ut på en upptäcktsresa längs den svenska kusten i en sjumetersbåt.De ska känna på hur det är att semestra i en liten båt och med läsarnas hjälp besöka smultronställen och träffa intressanta personer. De ska också sätta rekord i vindsurfing och vattenskidåkning. Allting kommer att filmas och korta videopoddar kommer att läggas ut 10-15 gånger per dag med start på torsdag 2 maj.

Drivna av spontanitet och ledda av hunger kommer de att göra nedslag i små hamnar, genomföra galna uppdrag och träffa spännande personer.

– Med hunger menar vi alltså vanlig hunger, för hur lätt är det egentligen att hitta matplatser när man kommer från havssidan? Det är en av frågorna vi ska få svar på, säger Hamnen.ses reporter Claes Olivecrona.

Rutten mot Stockholm går hela tiden till havs, alltså runt Skåne, och båten som ska klara strapatsen är en blott sju meter lång hyttbåt av modell Beneteau Barracuda 7.

– Vi vill testa om små båtar duger till långa semesterturer. Många hakar ju upp sig på att de måste köpa jättebåtar bara för att kunna ge sig ut på havet, säger reporter Gustav Morin.

Mellan nedslagen kommer de båda reportrarna, som gjort sig kända genom både kappseglingar runt jorden och tv-program om båtar (nu senast Hamnen show), att försöka sig på projekt som att vindsurfa över Hanöbukten, åka vattenskidor genom Kalmarsund och tillbringa en natt mitt i Ale stenar.

– Det sägs ju att Ale Stenar är väldigt vackert och ryktena går att det spökar frekvent, så det ska vi undersöka genom att tälta där. Att det huserar kor i krokarna lär ju ge en extra krydda, säger Claes Olivecrona.

Alla tittare uppmanas att skicka tips på smultronställen, alltifrån fina vikar till fiskekrogar, och personer som de tycker ska besökas och filmas längs med vägen.

Man kan följa resan på Hamnenplay.se och via facebook.se/www.hamnnen.se.

Forskare vid Stockholms universitet och Chalmers har tagit fram en ny metod för att upptäcka giftiga färglager på båtar. Med hjälp av röntgenstrålar kan mängden av exempelvis TBT, tributyltenn, mätas.

– Det här är ett bra och konkret hjälpmedel som kan föra miljöarbetet i småbåtshamnar och marinor framåt. Nu kan gifter upptäckas innan de hamnar i marken eller i vattnet, säger Thomas Johansson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV, som bidragit med 850 000 kronor till projektet.

TBT är en mycket giftig organisk förening som togs fram för att bekämpa parasitsjukdomen snäckfeber (bilharzia). Ämnet visade sig även vara mycket effektiv för att bekämpa påväxt på båtbottnar och började använda i båtbottenfärger.

1989 förbjöds TBT i färg för mindre båtar och 2008 infördes ett globalt förbud mot det i båtbottenfärger för alla fartyg. TBT nämns i EU:s vattendirektiv som ett farligt prioriterat ämne som bland annat stör fiskens fortplantning och hämmar tillväxten av bland annat tång, alger och musslor. Under 1970-talet slog användningen av TBT ut stora delar av ostronproduktionen i franska Archachon Bay.
– Även om man målat om båten med mindre skadliga färger så kan gifter läcka ut i vattenmiljön från äldre, underliggande färglager. I fjol togs prover vid flera spolplattor på väst- och ostkusten och resultatet visade höga halter av TBT både i vattnet och i marken, säger Thomas Johansson, chef för enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

– Ämnet är väldigt giftigt både för människor och djur och det ligger kvar i marken och vattnet länge, hävdar forskarna.

Hittills har man använt sig av kemisk analys för att mäta mängden tennföreningar i båtfärger. Forskarna vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM), Stockholms universitet och Chalmers har istället utvecklat en metod som bygger på så kallad röntgenfluorescens. Med hjälp av röntgenstrålar kan lagren av färg enkelt analyseras direkt på båtskroven.

– Röntgenfluorescens är en välkänd metod som används bland annat för att mäta metallinnehåll i olika legeringar. Det nya med ITM:s metod är en särskild kalibrering som möjliggör både identifiering av ämnen och i vilka mängder dessa finns i färglagren på båtskroven, säger Britta Eklund, en av forskarna vid ITM i ett pressmeddelande.

Havs- och vattenmyndigheten har, i samråd med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen, kartlagt och utrett miljöpåverkan av båtbottentvättning. Förra sommaren presenterades en rapport med riktlinjer och riktvärden för hur tvätt av båtar bör hanteras.

– För att minska miljöpåverkan bör man undvika att måla skrovet med båtbottenfärg. I stället rekommenderar vi att man tvättar båtbotten ett par gånger per år över en spolplatta eller i en avsedd borsttvätt, säger Thomas Johansson.

– Våra riktlinjer är inga krav. Men de har satt i gång en viktig diskussion på båtklubbar och marinor runt om i landet. Allt fler båtägare och branschorganisationer försöker nu hitta alternativ till att slippa båtbottenfärger och att minska utsläppen av giftiga ämnen genom att investera i spolplattor.

Käla: HaV.

Ännu en större motorbåtstillverkare har gått i konkurs. Denna gång är det engelska Sealine som har sökt så kallat konkursskydd. 234 anställda berörs av konkursen.

Engelska Sealine startades som ett entreprenörsdrivet företag och är en av Europas största motorbåtstillverkare. Världens största marinföretag – Brunswick Corp – köpte dock Sealine och drev det i tio år fram till 2011 då ett riskkapitalbolag tog över.

Sealine har en full serie motorbåtar från cirka 30 fot och upp till större yachter på över 70 fot. Företaget har haft en helt egen designlinje med kantigare och annorlunda design än sina konkurrenter, men det var länge ett framgångsrikt recept.

För ett par år sedan började Seline som startades för 40 år sedan, få riktigt stora problem och nu är alltså konkursen ett faktum.

Bilden visar en Sealine F490.