nyhetstest

Om du måste välja mellan att rädda två olika fiskarter i en sjö från utdöende. Välj då den art som är ovanligast. Det är den ovanliga fiskarten som har störst påverkan på den ekologiska balansen i hela sjön. Kunskapen kommer från ny forskning vid Högskolan i Skövde och Linköpings universitet.

Arter försvinner från jordens yta i en rasande takt. Artutdöendet går 1000 gånger snabbare än det borde göra och det är framförallt mänsklig aktivitet som ligger bakom artförlusterna.

Sofia Berg är doktorand vid Högskolan i Skövde och Linköpings universitet. I sin doktorsavhandling använder hon matematiska metoder för att simulera vad som händer i en miljö när en art dör ut. Förenklat uttryckt: Om torsken i östersjön dör ut, vad händer då med strömmingen.

– Min doktorsavhandling bidrar framförallt med en metod för att genomföra den här typen av analyser. Själva metoden är bäst på att härma marina eller akvatiska ekosystem, förklarar Sofia Berg.

Ovanliga men viktiga
I havet kan det vara färre fiskar av en viss art därför att människor har påverkat havsmiljön. En viss fiskart kan också förekomma i få exemplar för att det helt enkelt bara ska vara på det sättet. När det gäller dessa ovanliga arter har Sofia Berg gjort intressanta upptäckter.-

– Våra simuleringar visar att de ovanliga arterna är viktiga för balansen. Om en ovanlig art dör ut påverkas hela ekosystemet mer än om en vanlig art dör ut, säger Sofia Berg.

Sofia Berg använder ett exempel för att förklara varför de ovanliga arterna är viktiga:
–Får du problem med bladlöss i ett växthus går det att sätta in olika parasitsteklar som äter upp bladlössen. Men efter ett tag börjar även steklarna minska i antal, de har ätit upp sin egen mat. Det innebär dock inte att de ovanliga steklarna har blivit oviktiga. Även om steklarna är få håller de fortfarande bladlössen i schack. Stekeln blir ovanlig därför att den är ovanligt bra på att äta bladlöss.

Ny algoritm
Att i fält studera många arter som tillsammans bildar det forskare kallar näringsvävar är svårt. I en hel näringsväv pågår så många processer samtidigt att sambandet mellan arterna inte går att se på ett tydligt sätt.

– I våra simuleringar har vi därför använt oss av en egen algoritm som vi kallar Assembly. Den gör det möjligt att studera väldigt komplexa och verkliga näringsvävar, avslutar Sofia Berg.

Sofia Berg disputerade den 18 februari med avhandlingen: Community robustness Analysis, Theoretical approches to identifying keystone structures in ecological communities

SIMit AB har tagit fram en spårsändare för att ge möjlighet till bland annat båtägare att kunna utrusta sin båt med en spårändare till ett billigt fast pris. Det ska vara enkelt för kunden!

Pressmeddelande:

SIMit AB har tillsammans med Tele2 tagit fram denna spårsändare och integrerat både GPS och GSM i Hittaren vilket gör att Hittaren kan ge position både via GPS nätet men även via GSM nätet. Detta för att öka driftsäkerheten och göra det möjligt för Hittaren att fungera både inom och utomhus.

Samarbetet med Tele2 vilken är den första svenska teleoperatör som gått in i detta har ochså bidragit till att det varit möjligt att pressa priset, vilket gynnar konsumenten.

Hittaren säljs idag via Tele2’s egna distributionskanaler (Tele2 butiker och via tele2.se) men SIMit och Tele2 jobbar med att öppna upp nya kanaler för försäljning för att nå ut till konsumenter på ett bra sätt.
En annan viktig input från försäkringsbolagen och båtbranchen var att få fram en produkt som inte kräver komplicarade installationer.Hittaren kräver ingen installation utan kan gömmas på ett kreativt sätt.

Våra mobila tillgångar blir allt fler och allt dyrare. Vi bryr oss mer om våra saker och vill känna oss säkrare och tryggare.

Det är här Hittaren kommer in i bilden. Den hjälper till att hålla koll! Skulle trots allt olyckan vara framme då tyvärr antalet stölder ökar i Sverige, så har du med Hittaren en god chans att få tillbaka din ögonsten.

Varför välja Hittaren?
– Otroligt enkel att använda, Ett samtal och du är igång!
– Inga komplicerade installationer krävs
– Mycket prisvärt alternativ 1495:-inklusive allt i 2 år
– Fungerar inom och utomhus
– Lång batteritid 3-4 veckor och upp till 4 månader med extra batteri
– Sänker dina försäkringskostnader

Kommentarer

Stefan Havby 13:59:44 2013-04-09

Egentligen är ju detta inget nytt från Tele2. Testat redan deras enhet och rekomenderar personligen inte den för båtägare.

Äger själv en sådan här spårsändare: http://www.gpser.se/gps-tracker-xtreme

Obs! Batteritid upp till 3 år. Ingen installation, ingen månadskostnad för kartor och dyl.

Daniel 00:55:27 2013-06-04

Jag tycker Tele2Hittaren är perfekt 1/3 av prise!t

Allt ingår också SIM kort och trafik. Dessutom premierabatt för mig 800kr/år.

Batteritid är 4veckor men det jag prioriterar är storleken så den är enkel att gömma 4x2x1cm…

Micke 21:29:49 2014-04-08

Är mycket nöjd med min. Har nu köpt en till eftersom jag har två vattenskotrar. Det ingår 5 år trafik INTE 2 år som det står i texten. Hade en Yachtsafe G32 till min andra skoter och den är så sjukt strulig + dyr trafikavgift så den har åkt i tunnan. Sedan har jag fixat konstant laddning till mina Hittare kopplat direkt till batteriet (enkelt med rätt motstånd, gick in till Kjell & CO och fick hjälp med rätt delar för under 100 kr för båda dosorna)

Alex 13:03:39 2014-06-22

Jag hittar den inte på tele2.se, någon som vet vad man söker på eller har länk?

Franska Jeanneau, som ägs av Beneteau, fortsätter att satsa på nya och spännande båtmodeller. Det allra senaste är denna Prestige 720, med vilken det franska företaget på allvar ger sig in på den exklusive marknaden för större motoryachter.

Designteamet bakom den stora Prestige 720 har gjort ett omfattande arbete med bland annat tanktester, för att skapa en stark, pålitlig och effektiv yacht. Båten är utrustad med två stycken MAN dieselmotorer på 800 respektive 1 200 hk beroende på kundens val. Enligt Jeanneau ger skrovformen unika fördelar och en mycket hög sjövärdighet för en yacht i den här storleken.

Ett typiskt kännetecken för Jeanneaus större yachter i den här klassen är de stora och svepande fönstren på båtens sidor. På skisserna här intill, som är de första som Jeanneau har publicerat, syns detta mycket tydligt.

Konceptet för Prestige 720 är att detta ska bli en yacht där ägaren kan njuta av allt fint på sjön. De yttre ytorna är därmed väl tilltagna och även boutrymmena är, enligt företaget, exceptionellt rymliga. Båten är bland annat försedd med en extra stor badplattform, en rymlig salong och en generöst utformad flybridge. Layouten sägs ge både enskildhet och säkerhet samtidigt som det ska vara lätt att röra sig ombord.

Jeanneaus nya motoryacht på 72 fot är en milstolpe för företaget. För designen svarar Garroni Design team, som framför allt ska ha spakat en speciell inre design. Många utrymmen ombord är väldigt ljusa och ägarkabinen är en privat svit som badar i ljus från ventiler i tak och sidor.

Tekniska data
Längd ö a: 21,99 m
Längd skrov: 21,85 m
Bredd: 5,60 m
Djupgående: 1,55 m
Höjd: 5,80 m
Vikt: 41,4 ton (48 ton fullastad)
Motorer: MAN 800/1000/1200 hk
Marschfart: 24 knop
Toppfart: 28 knop
Designer: Garroni Design
Skrovdesign: J&J design

Hela 79 504 människor (förra året 71 951) letade sig till Elmia i Jönköping under påskhelgen och fick se ett spektrum av motorhobbyns alla olika genrer.

Hot Rod-entusiaster, veteranvänner, motorsportfolk, rockabillyälskare, stylingintresserade och hojåkare. Alla samlades på de 41.000 kvadratmeter som Bilsport Performance & Custom Motor Show bredde ut sig över.

Den nya motorsporten drifting medverkade till det stora publikantalet genom flera dagliga hisnande uppvisningar med stjärnor som Micke ”Wunderbaum” Svensson och Daniel ”Limmet” Liimatainen.

Dessutom var den berömda ”Terrortraktorn” från Gotland och plussade på helhetsupplevelsen på utomhusarenan.

Publikfavorit blev Kent Jonsson från Axvall som vann People´s Choice i kategorin Custom och Eksjöbon Lukas Koos, People´s Choice-mottagare i kategorin Performance.

En annan stor kändis på plats var Jönköpingssonen Bernt Karlsson, framgångsrik bilbyggare i USA, som vann jurypriset Best in Show Custom.

Bildtexter:
Röd bil: Blekingesonen Carl-Martin ”Colle” Wideskär från Torhamn fick ett Top Ten-pris samt tredjepriset för bästa lack i hall B då juryn uppskattade hans Hyundai Genesis.

Grön bil: Kent Jonsson från Axvall var publikens favorit på Elmia med sin utsökta Ford Roadster -34.

Plancha har blivit ett begrepp i matlagning runt Medelhavet där den har delvis ersatt den traditionella kol eller gasolgrillen. Här steker du fisk, skaldjur och kött på en häll som värms av gasol. Snabbt, enkelt och fettsnålt.

Du lagar grönsaker, tillbehör och tom efterätter utomhus på ett helt nytt sätt och riskerar inte att bränna fast i grillgaller eller bränna din mat.

Plancha Mania introduceras nu på den svenska marknaden med en serie stekbord i bredderna 45-75 mm, samt snygga vagnar att ställa dessa på i ek eller rostfritt. Detta är nästa steg i utvecklingen mot att laga mat utomhus tillsammans som är så populärt i Sydeuropa.

Thermoprodukter i Kalmar marknadsför Plancha Mania och på deras hemsida hittar du dessutom ett antal spännande recept anpassade för skandinavisk matlagning.

Info: www.thermoprodukter.nu

Svenska Waterline Design har tagit fram ett läderskydd till spridarnocken som monteras med kardborrband. Spridarskyddet är tillverkat av läder med en gummikord i kanten som gör att skyddet passar bra oavsett utformningen av dina spridare. Insidan är fodrad med neopren för extra bra passform. Skyddet har en lång kardborreband för att passa även breda spridare.

Skyddet säljs i par och finns i tre storlekar.

Det är lätt att sätta på och ta av med kardborre och är dessutom UV-skyddat. Skyddet är tillverkat i läder och neopren och finns i grått. Pris från 360 kr per par. Säljs hos Erlandsons Brygga, Benns, Hjertmans, Båtaccenten m fl.

Info: www.waterlinedesign.se

Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri fick en perfekt öppning av årets säsong i Grand Prix genom att vinna dubbelt i Sanya Grand. Eftersom teamet även hade vunnit i kvalificeringarna inför detta GP så blev det som ett ”Sanya hat-trick”.

Turken But Ugur Isik och norrmannen Christian Zaborowski hade stora förhoppningar på att komma i mål med sin Victory 3 och ta en dubbelseger tillsammans med Zaffain och Marri, men efter en spektakulär krasch redan i första vändningen blev det tvärstopp för dem. Både förarna klarade sig oskadda efter den våldsamma kraschen, men båten klarade sig inte lika bra.

– Det är svårt att säga vad som hände, men kanske slog vi emot en våg, säger gasmannen, Christian Zaborowski.

– Det var en riktigt snabb kurva där vi håller hög ingångshastighet. Jag kände båten lyftas upp och snurra runt innan vi svängde runt helt. Det var en stor krasch och båten har fått skador på många ställen.

I stället blev det Victory Australias båda förare,Daren Nicholson och Ross Willaton, och LFFendi10:s Luca Formilli Fendi och Giovanni Carpitella som slogs om platserna närmaste efter det segrande teamet.

Resultatet efter Sanya Grand Prix innebär att Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri nu leder före LF Fendi i det totala sammandraget.

SANYA GRAND PRIX – RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – 42.36,27
2. 7 Victory Australia – D Nicholson (AUS) / R Willaton (AUS) + 45,84s
2. 10 LFFendi10 – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 01.22.00s
4. 5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / Tomaso Polli (ITA) + 01.35.00s
5. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) – 1 lap
6. 74 Poliform – S Al Adidi (UAE) / G Montavoci (SUI) – 2 laps
8 LFFendi8 – Miles Jennings (GBR) / A Amato (ITA) – 6 laps
86 Visun Sanya – M Stromoy (NOR) / PV Nilsen (NOR) – dns
91 Zabo Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – dns

WORLD CHAMPIONSHIP – after race 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2= 10 LFFendi10 – 24pts 2= 7 Victory Australia – 24pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 16pts 5. 91 Zabo-Isiklar – 15pts 6. 23 FA.RO.ACCIAI – 12pts. 7. 74 Poliform – 5pts

Sjöfartsverket fortsätter sitt arbete för en säker och hållbar sjöfart. MONALISA 2.0 är ett nytt projekt som ska bidra till effektivare, säkrare och miljövänligare sjötransporter inom EU.

Modern teknik och realtidsdata samt nya metoder för utbyte av uppgifter mellan fartyg och land ska ta sjöfarten in i framtiden. Genom en ansökan till EU-kommissionens TEN-T program tar nu Sjöfartsverket initiativ till en utökning av det pågående MONALISA-projektet. MONALISA 2.0 är ett direkt resultat av den positiva respons som Sjöfartsverket fått när det gäller utvecklingen av ett nytt Sea Traffic Management-koncept. Det nya konceptet som bygger på dynamisk och proaktiv ruttplanering är en maritim version av flygets trafikledningskoncept SESAR.

– Att leda ett projekt som syftar till att effektivisera sjöfarten, höja sjösäkerheten och bidra till att skapa ett hållbart transportsystem är något vi på Sjöfartsverket är mycket stolta över, säger Magnus Sundström, projektledare för MONALISA.

Internationella organisationer och företag har visat stort intresse för projektet som leds av Sjöfartsverket. MONALISA 2.0 omfattar 30 partners. Det handlar om myndigheter, representanter från det privat näringslivet och akademin i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, Malta, Grekland och Norge.

– Vi på Sjöfartsverket är beredda att ta ansvar för framtidens sjöfart och omvärldens intresse för projektet bekräftar också att vi är på rätt väg, säger Magnus Sundström, projektledare för MONALISA.

Projektet har en totalbudget på cirka 24 miljoner euro och pågår till och med år 2015.

Bilden:
Magnus Sundström, projektledare, Sjöfartsverket.

Info: www.monalisaproject.eu

Fakta/Monalisa 2.0
MONALISA 2.0 innefattar fyra huvudaktiviteter:
• Sea Traffic Management – Operations and Tools: Utveckling av så kallade Standard Operating Procedures, gemensamt tekniskt format för utbyte av rutter mellan navigationsutrustning av olika fabrikat, fortsatt arbete inom området människa/maskin-interaktion samt omfattande koncepttester genom sammankopplade simulatoranläggningar runt Europa.
• Definition phase Study – Sea Traffic Management: Utvidgad konceptstudie om utveckling av Sea Traffic Management för ökad effektivitet i trafikledning och informationshantering.
• Safe ship: Ta forskningsresultat från sjösäkerhetsforskningen ett steg vidare – från byrålådan till fortsatt utveckling och tester. Ny teknik för effektivare sjö- och flygräddning (NILS) och evakuering av passagerare kommer att ingå.
• Operational safety: Stora passagerarfartyg i hamnar kan utgöra en stor utmaning vid behov av evakuering. Risk- och sårbarhetsanalyser, samordnad planering och övningar för massevakuering av fartyg i hamn är aktiviteter som kommer att ingå. Också utveckling av sjöräddningskapaciteten kommer att ingå.

Beståndet av torsk i södra Östersjön börjar närma sig de nivåer som rådde på 1980-talet, bland annat på grund av lyckad lek, minskat olagligt fiske samt en bättre fungerande förvaltning. Men ändå är Östersjötorskens individuella storlek förhållandevis liten. Med stöd från BalticSea2020 vill Sveriges Torskfiskares Producentorganisation (STPO) i samarbete med forskare från Havsfiskelaboratoriet (Statens lantbruksuniversitet) utveckla ett hållbart torskfiske i Östersjön för att förbättra genomsnittsstorleken på torsken.

Stora, välväxta torskar är värdefulla för fiskenäringen och för Östersjöns ekosystem. Projektet ”Mot längdoptimerat fiske i Östersjön” ska utveckla fiskemetoder som tillåter torskarna att bli större och också visa att dessa metoder är tillämpbara i praktiken, i det dagliga arbetet.

– Projektet blir ett unikt tillfälle för fiskare och forskare att gemensamt finna former för att vidareutveckla torskfisket i Östersjön och på så sätt nå en fortsatt gynnsam beståndsutveckling. Det är ett samarbete som är banbrytande och kan tjäna som modell för framtida samarbete mellan fiskare och forskare, säger Staffan Larsson, chef för Sveriges Torskfiskares Producentorganisation (STPO).

Projektet förväntas leda till en strategi för hur fiskenäringen i Östersjön kan förändra sina fiskemetoder. Dessutom kommer projektet att ge en ökad förståelse för de faktorer som påverkar tillväxt hos torsk i Östersjön. Om projektet slår väl ut, kan det även lanseras till övriga fiskerier i Östersjön.

Projektet är uppdelat i två faser. I ett första steg kommer förutsättningarna för att påverka storleken på torsken utredas. Studierna innefattar:
• Biologiska förutsättningar kring tillväxt och varför torsken ofta är mager. Här kommer Havsfiskelaboratoriet att analysera data på födotillgång och andra miljöfaktorer.
• Förutsättningar för att, med bibehållen lönsamhet, ändra storlekssammansättningen av torskfångsterna.
• En analys av gällande förvaltning och fiskeregler för att se i vilken mån dessa motverkar förändrade fiskemetoder.
Den först fasen avslutas med ett seminarium mellan fiskare och forskare.

Den andra fasen bygger på slutsatserna från första och syftar till att omsätta slutsatserna i praktisk handling. Här kommer projektet att ta fram och utveckla redskap för att förbättra selektiviteten och visa att det är möjligt att lönsamt bedriva ett fiske som också tillåter torskarna att växa och bli stora.

– Detta är ett mycket lovande initiativ från svenska torsktrålare som vill vara proaktiva och bidra till en bättre förvaltning av torsken, som är basen för deras verksamhet. Dessutom kommer projektet att undersöka mycket aktuella frågor om torskbeståndets tillstånd som förvaltningen behöver få svar på, säger Jacob Hagberg, projektledare för programområdet Fiske på BalticSea2020.

Trots stora insatser i form av rådgivning och förbättrade odlingsmetoder är näringsläckage från jordbruksmark fortfarande den största orsaken till Östersjöns dåliga miljötillstånd. Ett ännu olöst problem är de hundratusentals dräneringsrör i åkermark runt Östersjön som leder näringsrikt vatten rakt ut i vattendragen. Hushållningssällskapet i Halland har tillsammans med Videncentret for Landbrug i Danmark utvecklat en innovativ och teknikoberoende åtgärd, som bedöms ha stor potential att minska näringsläckaget till Östersjön.

BalticSea2020 har beviljat närmare 2,7 miljoner kronor till ett projekt som ska bygga en skyddszon och utvärdera åtgärdens förmåga att fånga fosfor och kväve.

Övergödningssituationen i Östersjön har inspirerat till många lösningsförslag, men inget som minskar det underjordiska läckaget av näringsämnen via dräneringsrör. I det här projektet ska näringsrikt vatten från åkermarken renas med hjälp av så kallade ”integrerade skyddszoner”. Integrerade skyddszoner innebär i princip en heltäckande filtrering av både ytvatten och dräneringsvatten, vilket ger ett mycket bra skydd mot näringsläckage från åkermark till vattendrag och hav.

Det näringsrika vattnet renas i en ränna och i en infiltrationsbank som anläggs mellan åkern och diket. För att infiltrationen ska fungera så bra som möjligt planteras träd på infiltrationsbanken som tar upp näringsämnen från vattnet. På så sätt går inget vatten från åkern till vattendraget utan att först renas från fosfor och kväve, vilket gör att övergödning i närliggande vattendrag minskar (se bild nedan).

– Vi har redan i projektets pilotfas fått mycket positiv respons för åtgärden från både jordbrukare och berörda myndigheter. Med detta projekt ska vi utvärdera vetenskapligt hur mycket kväve och fosfor som kan renas med hjälp av integrerade skyddszoner. Vår målsättning är att vi med väl underbyggda vetenskapliga resultat i ryggen sedan ska sprida innovationen runt hela Östersjön, säger projektledaren Peter Feuerbach, Hushållningssällskapet i Halland.

Projektet drivs av Hushållningssällskapet i Halland, i samarbete med Högskolan i Halmstad samt Videncentret for Landbrug och Fødevareøkonomisk Institut i Danmark, med finansiering av stiftelsen BalticSea2020. Stiftelsen stöder sedan tidigare andra innovativa åtgärder som bedöms ha stor potential att förbättra Östersjöns miljö och här ser man ytterligare en möjlighet att minska näringstillförseln från land till våra vatten.

– Integrerade skyddszoner är intressant eftersom det är en teknikoberoende anläggning som i princip ger heltäckande filtrering av både ytvatten och täckdikesvatten, säger stiftelsens verksamhetschef Conrad Stralka.

Frågor som kostnadseffektivitet, platsspecifik dimensionering, och reningseffektivitet av kväve och fosfor kommer att utvärderas under en treårsperiod.

I projektet leds det näringsrika täckdikesvattnet och ytvattnet från åkermarken till en ränna och över en infiltrationsbank som anläggs mellan rännan och vattendraget. Den raka transporten av näringsrikt vatten från åkern till vattendraget skärs därmed av, näringsrika partiklar sedimenterar i rännan och lösta näringsämnen tas upp i infiltrationsbanken. Energigröda och/eller träd planteras i infiltrationsbanken vilket ger bättre infiltration längs rotsystemet (klicka på bilden för större format).

Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på SBU:s Båtriksdag i Luleå 16–17 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 emot och 41 för ett samgående.

Den förväntade debatten om ett samgående uteblev i stort sett helt på Båtriksdagen, som samlar delegater från hela Båtsverige en gång om året. Diskussionen har pågått i flera år, men i och med Båtriksdagens beslut är försöket att bilda en jättelik organisation för Båtsverige avslutat.

Båtriksdagens diskussion om ett samgående kom helt av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), lagt ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur både denna och andra frågor avgörs. I denna fråga hade deras åsikt dock inte ändrat resultatet eftersom det krävdes en betryggande majoritet.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF) har debatterats i många år. Vid en omröstning på det så kallade ”Uppsala Möte” 1985 blev det ett knappt nej till samgående, den gången efter 17 års debatt…

Samma utfall blev det alltså även denna gång, när först SBU och därefter SSF samma dag tydligt rösta nej.

Därmed går både organisationerna vidare med sin verksamhet, vilket för SBU bör betyda ännu mer främjande för båtlivet.

En av de knepiga frågor som Båtriksdagen hade att ta ställning till var en medlemsansökan från nybildade Södra Roslagens Båtförbund. Båtriksdagens ordförande, Magnus Anderberg, gick snabbt till beslut i frågan och förbundet välkomnas som ny medlem efter viss komplettering av ansökningshandlingarna 1 januari 2014. Eftersom reglerna är klara och tydliga blev det ett enkelt ärende.

Det som däremot skapade debatt gällde revisorernas rapport i Unionens Verksamhetsberättelse 2012. Det fanns ett visst missnöje från revisorernas sida med att verksamheten har varit lägre än vanligt inom SBU en tid. Särskilt gällde detta verksamheter i en del kommittéer. Båtriksdagen gav dock att ge styrelsen ansvarsfrihet.

Båtriksdagen beslöt vidare bland annat att redovisa hur medlemsavgifterna används i Unionen och vilken medlemsnytta detta ger. Detta har publicerats i Båtliv (nr 1-2013) och kommer i fortsättningen att finnas även på Unionens hemsida.

Det tyngsta beslutet blev att en särskild grupp med sju båtförbund ska utreda hur verksamheten inom SBU kan bli bättre och med siktet inställt på medlemsnyttan (se separat text) efter en motion från Gästriklands Båtförbund. Dessa tankar finns även i en lång motion från Östergötlands Båtförbund, som antogs av Båtriksdagen. Den och alla övriga motioner finns på www.batunionen.com

Oförändrad avgift
SBU höjer inte medlemsavgiften för 2014. Trots att Unionen går mot ett ekonomiskt underskott beslöt Båtriksdagen att inte göra någon höjning utan avvakta en utredning, som blir klar i höst.
Medlemsavgiften är därmed oförändrad:
56 kr enkelanslutna medlemmar.
51 kr dubbelanslutna medlemmar.
25 kr för enskilda ungdomar t o m 20 år.

Så har det åter blivit dags för alla seriösa kulturbärare att söka Gaff Yacht Society´s (GYS) Stiftelses Stipendium om 10 000 kr.

”GYS Stiftelses ändamål är att genom utdelande av stipendier stödja bevarandet av äldre, kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar, av trä eller annat byggnadsmaterial, samt äldre segel- & riggtyper.

Därigenom ska GYS Stiftelse genom sin verksamhet söka motverka likriktning inom segelsporten.

GYS Stipendium utdelas i första hand som erkänsla och uppmuntran till ägare av äldre segelbåt som underhålls, rustas, förbättras eller seglas på ett sätt som är berömvärt, intressant, eller eljest särskilt förtjänstfullt.”

Den som har ett eget seglande projekt på gång, eller känner till någon som kan behöva stöd, kan ansöka om stipendiet senast 9 november 2013. Gå in på GYS-stiftelses hemsida och ladda hem ansökningsbroschyren.

Lycklig stipendiatägare meddelas och erhåller stipendiet på båtmässan Allt för sjön våren 2014.

Ansökan skickas till:
GYS Stiftelse
c/o Sven Matton
Lostigen 68
139 40 Värmdö

Bildtexter:
2012 fick 1912 års guldmedaljör R 10 mR Kitty GYSS hedersomnämnande.

2012 års stipendie gick till A22 S20, Royne.

Man måste inte ha ett Tour kort till Alpari World Match Racing Tour för att slå sig in bland lagen som gör upp i Stena Match Cup Sweden 2013. En väg till Marstrand kan vara GKSS Spring Cup där vinnaren får en biljett till årets stora matchracingregatta på västkusten. I år finns det dessutom en extra kvalplats för svenska lag.

GKSS Spring Cup har fungerat som kvaltävling till Stena Match Cup Sweden i många år och det har alltid varit hård konkurens om att ta sig till Marstrand. I år står det återigen mycket på spel och särskilt för svenska seglare eftersom både det bästa internationella laget och det bästa svenska laget i Spring Cup 2013 går vidare till Marstrand.

Ansökningar till Spring Cup har kommit in till GKSS sedan början av februari och ett lag som redan ansökt om en inbjudan är Viktor Ogeman och hans Team Accure. Förra året fick de ett wildcard till Stena Match Cup Sweden efter att ha tagit en fjärdeplats i Spring Cup 2012.

– Chansen att ta sig Marstrand är såklart större för svenska lag i år men det kommer inte bli enkelt för det kommer att vara många svenska seglare som kämpar om kvalplatsen. Att segla i Marstrand förra året var väldigt inspirerande för oss och det var lärorikt att tävla på den nivån. Det är där vi alla vill vara, det är därför tränar och vårt mål är helt klart att vinna årets Spring Cup, säger Viktor Ogeman, skeppare för Team Accure.

GKSS Spring Cup kan leda till ett internationellt genombrott för matchracingseglare. Reuben Corbett från Nya Zeeland, vars lag vann förra årets Spring Cup, imponerade stort i Marstrand 2012 och nådde kvartsfinal. Han har också anmält sitt lag till årets Spring Cup.

– Jag ser verkligen fram emot tävla i Göteborg i maj och det hade betytt mycket förr oss att kvalificerade oss till Stena Match Cup Sweden två år i rad. Det är vårt mål och vi kommer ge allt vi kan. Marstrand är bland de bästa, om inte den bästa världscuptävlingen och som upplägget på Touren ser ut i år är det ännu svårare att ta sig dit. Förra året tog vi oss till kvartfinal och där tog vi ledningen vi alla våra race men nådde ändå inte hela vägen. Det visar hur hög nivån är i tävlingen men i år vill vi verkligen lyckas bättre och ta oss ännu längre, säger Reuben Corbett.

GKSS Spring Cup seglas i Göteborg den 25-¬‐26 maj. Tio lag kommer att bjudas in och seglare kan ansöka om en inbjudan fram till den sista april. GKSS Spring Cup är en ISAF Grade 3 regatta och seglas i DS 37or med besättningar på fem (besättningar med enbart damer får vara 6 stycken).

Förutom de åtta seglarna med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalar in via Spring Cup, delas också två wildcards ut till Stena Match Cup Sweden 2013.

United States Coast Guard har utfärdat en Marine Safety Alert om förfalskade handbrandsläckare av typ Amerex Corporation och Buckeye Fire Equipment vars kapacitet att släcka bränder inte är utprovad.

Behållarna är inte godkända och manometrarna kan visa fel värden eller inte fungera alls. De kan också vara fyllda med ett pulver som inte har brandsläckningsegenskaper.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Safety_alert/2013-03-26%20Safety%20Alert%20Handbrandsl%c3%a4ckare.pdf

Nu är vår vinterbleka hud extra känslig för solen. När vårsolen kommer är risken att bränna sig därför stor. Det gäller särskilt i kombination med snö. Dessutom är solen starkare ju längre söderut man reser. Möter du vårsolen i Barcelona är solen där dubbelt så stark som i Sverige. UV-strålning är den främsta anledningen till att allt fler drabbas av hudcancer. Men det finns sätt att skydda sig och ändå njuta av solen. Kläder, solhatt, solglasögon och solskyddsmedel där kläder inte täcker är några exempel.

För den som ska resa till fjällen är det bra att känna till att snön är en av naturens bästa reflektorer. När det är sol och klarblå himmel kommer ungefär hälften av UV-strålningen direkt från solen och lika mycket från himlen. Snön reflekterar upp till 80 procent av solens UV-strålning. När det är snö kan man alltså utsättas för 80 procent mer UV-strålning.

På solsemester utomlands är UV-strålningen dessutom ofta mycket stark och den tid vi kan vara i solen utan att ta skada är kort. På Kanarieöarna är UV-index nu i slutet av mars 9, vilket innebär att en person som är känslig för sol kan vara i solen under cirka 15 minuter utan att bränna sig.

I Barcelona är UV-index 4, vilket är dubbelt så högt som i Sverige vid samma period.
Strålsäkerhetsmyndigheten app ”Min soltid” hjälper dig att hålla koll på hur länge du kan vara i solen utan att bränna dig.

För att öka konkurrenskraften ytterligare och sammanbinda Stockholm med sitt globala nätverk, väljer ett av världens största containerrederier, CMA-CGM, att börja trafikera Stockholms Hamnar. Med start i april 2013 kommer CMA-CGM att trafikera containerterminalen Frihamnen, med veckotrafik.

– Jag är mycket glad över att vi nu kan erbjuda kunder i Stockholm direktförbindelse till CMA-CGM:s globala servicenätverk. Vår nya feeder-linje kommer att anlöpa Stockholm som första hamn varje vecka och kan därmed erbjuda mycket korta transporttider. Våra feederfartyg ansluter till alla våra huvudrutter till och från Hamburg. Hos CMA-CGM erbjuder vi kundservice av högsta klass och vi ser fram emot att få välkomna kunder i Stockholm ombord på våra fartyg, säger Birna Ödefors, Vd CMA-CGM Sweden.

– Vi välkomnar CMA-CGM till Stockholms Hamnar. Det är oerhört roligt att CMA-CGM ser en framtid tillsammans med oss, säger Dick Lagerberg, transport- och logistikansvarig Stockholms Hamnar.

Den nya linjen ger ökade möjligheter och större flexibilitet för ytterligare godtransporter till den växande Stockholmsregionen. De kan förvänta sig bästa service och effektivitet, med utrymme för tillväxt under de närmaste åren och i framtiden i den nya containerterminalen Stockholm Norvik.

– CMA-CGMs nya linje som kommer att gå till CTF containerterminalen i Stockholm visar en tydlig trend. Många rederier väljer nu att frakta gods till Stockholmsregionen sjövägen, vilket är mer effektivt och miljövänligt än att förflytta gods hundratals kilometer med järnväg eller på lastbil genom Sverige. Den nya linjen ger kunderna en snabb och hållbar transport mellan Hamburg och CTF Stockholm, säger Martin Allison, vd för Hutchison Ports Sweden, Stockholms Hamnars internationella terminaloperatör.
Till containerterminalen i Stockholm anlöper nu Teamlines, Unifeeder, SCA Transforest, MSC och CMA-CGM.

En ny form av generator till vågkraftverk, ny teknik för framställning av rödfärgspigment med gruvavfall som råvara och realtidsmätning av röntgenstrålning inom sjukvården. Det är några av de projekt som VINNOVA nu stödjer genom programmet Forska&Väx som riktar sig till innovativa små och medelstora företag.

Innovationsförmågan och konkurrenskraften hos små och medelstora företag är avgörande för att skapa tillväxt och förnyelse av svenskt näringsliv. VINNOVA finansierar genom programmet Forska&Väx forsknings- och utvecklingsprojekt i tidiga skeden. Majoriteten av projektresultaten har tillämpning inom viktiga näringsgrenar i Sverige.

Sammanlagt får 59 projekt dela på 66 miljoner kronor i finansiering.

Bland de projekt som finansieras finns bland annat ferritmagnetbaserad generator för serieproduktion av vågkraftverk och utveckling av ett industriellt positioneringssystem för ökad konkurrenskraft och säkerhet inom gruvindustrin. Ett annat projekt är teknik för framställning av rödfärgspigment med historiskt gruvavfall som råvara.

Inom hälsoområdet ges exempelvis finansiering till utveckling av intelligent bildanalys för diagnostiskt stöd vid avancerad bröst- och prostatacancer och till teknik för realtidsmätning av röntgenstrålning för patienter och sjukvårdsanställda.

Inom transportområdet ges bland annat stöd för motorstyrning på fartyg för bättre stabilitet i sjön och lägre bränsleförbrukning.

Följande 59 projekt föreslås få finansiering:

Acousort AB, Skåne län, 500 000 kr, Instrument som utnyttjar ljudvågor för snabb och automatiserad tvätt och sortering av celler.
Aerosol Scandinavia AB, Stockholms län, 500 000 kr, Verktygslåda för utveckling av en ny generation vattenbaserade sprayfärger.
Airec AB, Skåne län, 500 000 kr, Verifiering av 40 % energibesparing med ny värmeväxlarteknik i kyldiskar.
Airwatergreen AB, Uppsala län, 500 000 kr, Ny kondenseringsteknologi med potential att sätta en global standard för fuktkontroll inomhus.
Akron-Maskiner AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Förstudie av nya kostnadseffektiva lösningar för spannmålstorkar.
Albireo AB, Västra Götalands län, 3 500 000 kr, Specialiserad formulering för behandling av svårartade leversjukdomar
Alfdex AB, Skåne län, 180 000 kr, Vevhusgasseparator för dieselmotorer mindre än 8 liter
Alnarp Cleanwater Technology AB, Skåne län, 350 000 kr, Verifiering av biologiskt avloppsreningssystems förmåga att bryta ned läkemedelsrester.
Axiomatics AB, Stockholms län, 1 000 000 kr, Dynamisk och exakt behörighetsstyrning för IT-applikationer.
BioActive Polymers in Lund AB, Skåne län, 2 603 900 kr, Unikt sprayplåster för att förhindra sammanväxningar efter kirurgi.
Bioglan AB, Skåne län, 500 000 kr, Unik, miljövänlig och mild hudkräm för behandling av torr hud.
Biolin Scientific AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Metod för optimerad utveckling av rengöringsmedel.
Bitsquid AB, Stockholms län, 500 000 kr, Snabbare och mer kostnadseffektiv filmproduktion för spel- och filmindustrin.
Brogren Industries AB, Västra Götalands län, 3 023 000 kr, Geometristabilitet genom formsimulering av värmepåverkande processer i metalliska material.
Cinode AB, Stockholms län, 962 800 kr, En internetbaserad nätverksplattform som underlättar resurs- och kompetenshantering i och mellan organisationer.
Ekomarine Paint AB, Södermanlands län, 1 090 000 kr, Effektiv båtbottenfärg helt utan negativa miljökonsekvenser.
Envic-Sense AB, Västmanlands län, 500 000 kr, Utveckling av ny teknik för provtagning av luft utan filter.
Euroling AB, Stockholms län, 2 475 110 kr, Personliga medarbetarportaler genom data mining av relationer mellan individer och information.
EXINI Diagnostics AB, Skåne län, 223 000 kr, Intelligent bildanalys för diagnostiskt stöd vid avancerad bröst- och prostatacancer.
Expander System Sweden AB, Östergötlands län, 500 000 kr, Ledaxellösning som förenklar reparationer ombord på fartyg.
Fingerprint Cards AB, Västra Götalands län, 410 000 kr, Verifiering av ny mätmetod för förbättrad säkerhet i fingeravtryckssensorer.
FRAKTJAKT AB, Jönköpings län, 500 000 kr, Effektivare frakthantering till företagskunder.
Fröjel Strings AB, Stockholms län, 354 620 kr, Högautomatiserad maskin för precisionstillverkning av strängar till musikinstrument.
Genovis AB, Skåne län, 1 575 000 kr, Nanopartiklar i rörelse fungerar som kontrastmedel i medicinskt ultraljud.
Gipeco AB, Jönköpings län, 400 000 kr, Förstudie för att utveckla gröna kemikalier av förnyelsebara råvaror.
IMEX AB, Skåne län, 392 500 kr, Metod för att upptäcka kvalitetsförsämrande ytföroreningar innan lackering, limning eller fogning.
Immunicum AB, Västra Götalands län, 470 000 kr, Verifiering av ny metod för terapeutiskt cancervaccin.
In Vitro Plant-Tech AB, Skåne län, 500 000 kr, Hållbar produktion av växtråvara och cellkulturer från medicinalväxter.
Inertial Sensing One AB, Stockholms län, 1 817 630 kr, Robust gyrosystem för effektivare borrhålsmätning.
Jonsac AB, Västra Götalands län, 499 525 kr, Komposterbara matavfallspåsar som inte läcker.
Kopparbergs Pigment AB, Östergötlands län, 582 000 kr, Teknik för tillvaratagande av historiskt gruvavfall som råvara vid framställning av rödfärgspigment.
Löt Gårdsmejeri AB, Östergötlands län, 321 000 kr, Biprodukt från smörproduktion med medicinska egenskaper.
Mobilaris AB, Stockholms län, 1 740 000 kr, Positionssystem för ökad säkerhet och effektivitet i gruvor.
MTO SÄKERHET 2010 AB, Stockholms län, 500 000 kr, Nästa generations metodik för ökad säkerhet.
Nanologica AB, Stockholms län, 2 725 000 kr, Kontinuerlig process för storskalig syntes av porösa silikagelpartiklar.
Nattaro Labs AB, Skåne län, 1 879 400 kr, Doftfälla och saneringssystem för vägglöss.
NCOMVA AB, Skåne län, 450 000 kr, Världsledande statistikvisualisering med storytelling för Öppna Data ger nya möjligheter för morgondagens marknadsanalytiker.
Nordic Biomarker AB, Västerbottens län, 1 785 000 kr, Ny diagnostik av blödningssjukdomar.
OSS-Q AB, Uppsala län, 500 000 kr, Den första bioaktiva metoden för skallfixation efter öppna hjärnkirurgier.
Qlucore AB, Skåne län, 2 348 000 kr, Programvara för interaktiv och visuell analys av den nya generationens genetiska sekvensdata.
Q-TAGG R&D AB, Västmanlands län, 1 561 780 kr, Motorstyrning på fartyg för bättre stabilitet i sjön och lägre bränsleförbrukning.
Recondoil Sweden AB, Jämtlands län, 1 444 000 kr, Oljereningsteknik för minskad förbrukning av fartygsbränsle och marin smörjolja.
Rimaster Electrosystem AB, Östergötlands län, 1 195 750 kr, PowCAN – intelligent säkringsmodul för tyngre fordon.
Scientific Solutions Scandinavia holding AB, Stockholms län, 500 000 kr, Optimering av kundanpassade beslutsstöd inom läkemedelsbranschen.
Scint-X AB, Stockholms län, 2 700 000 kr, Stora röntgenbilder med hög skärpa.
Sciss AB, Stockholms län, 2 286 800 kr, Fjärrstyrd datavisualisering – ett nytt verktyg för att dagsaktuell miljö- och klimatdata från NASA ska nå en bredare publik.
Seabased Industry AB, Uppsala län, 2 992 000 kr, Ferritmagnetbaserad generator för serieproduktion av vågkraftverk.
SHT Smart High-Tech AB, Västra Götalands län, 1 444 000 kr, Högpresterande och kostnadseffektivt material för bortledning av värme i elektroniksystem.
Simris Alg AB, Skåne län, 463 610 kr, Nya näringsberikade hälsodrycker.
Skandinaviska Ortopedtekniska Laboratoriet AB, Kronobergs län, 291 000 kr, Lätta och robusta leder av kompositmaterial anpassade för hjälpmedel som mekaniskt påverkar rörelseapparaten.
Toleranzia AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Unik behandling för den svåra autoimmuna sjukdomen Myastenia Gravis.
Truckcam AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Värmningsteknik för energibesparing och noggrannhet vid inställning av tunga fordons hjulvinklar.
Truly Translational Sweden AB, Skåne län, 465 000 kr, Förbättrad förutsägbarhet vid dosering av läkemedel med hjälp av låggradig inflammationsmodell.
Unfors RaySafe AB, Västra Götalands län, 3 121 660 kr, Realtidsmätning av röntgenstrålning för patienter och sjukvårdsanställda.
Drivec AB, Skåne län, 486 620 kr, Sparsam körning med arbetsmaskiner ger bättre bränsleekonomi och högre effektivitet.
Vesta SI Europe AB, Västernorrlands län, 470 000 kr, Process för framställning av högrent kiselnitridmaterial till låg kostnad.
Viametrics AB, Västra Götalands län, 2 922 400 kr, Intelligent videosensor för analys av kundbeteenden i detaljhandeln.
Vidispine AB, Stockholms län, 2 262 684 kr, Analys, sökning och spårning av föremål i videomaterial.
Visage Technologies AB, Östergötlands län, 500 000 kr, Nästa generations teknik för följning av ansiktsrörelser.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu yttrat sig över Stockholms stads ansökan om att anlägga en ny slussanläggning och att få tappa mer vatten från Mälaren.

– Det är bra att regleringen av Mälaren ses över, bland annat för att minska risken för översvämningar som kan påverka vattenkvaliteten och därmed dricksvattnet negativt. Planerna på en fiskvandringsväg är också väldigt positivt. Frågan om hur Mälarens strand- och grundområden påverkas behöver däremot utredas mer, säger Malin Hemmingsson, utredare på HaV.

Slussen, en av de viktigaste historiska knutpunkterna i Stockholm, är utsliten och behöver rivas och byggas upp från grunden. Stockholm stad vill också att den nya anläggningen ska kunna tappa mer vatten från Mälaren. Risken för översvämning i Sveriges tredje största sjö är, enligt både SMHI och MSB, i dag oacceptabelt stor.

Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt hanterar ansökan från Stockholm stad och har gett Havs- och vattenmyndigheten tillfälle att yttra sig i ärendet.

Tanken är att öka tappet av vatten från dagens 800 till 2000 kubikmeter per sekund och då främst i Slussen/Söderström. Den föreslagna regleringen innebär att högsta vattenyta sänks med cirka 23 centimeter, att risken för låga vattenstånd i Mälaren minskar, att medelvattennivån höjs med cirka fyra centimeter under mars-april samt att medelvattennivån sänks med några centimeter under november-december.

– I Mälaren finns omfattande grunda områden som har stor betydelse för fiskproduktionen och den biologiska mångfalden. Vi menar att det behövs en närmare beskrivning av hur stora grundområden som påverkas av regleringen och hur de påverkas, säger Malin Hemmingsson.

Stockholms stad vill göra den befintliga avtappningskanalen i Söderström (gamla Nils Ericsonkanalen) till en fiskvandringsväg. HaV välkomnar en sådan satsning..

– Vandringsmöjligheter är mycket viktiga för flera fiskarter och ibland helt avgörande för om reproduktionen ska lyckas. I det här området finns bland annat ål, öring, lax, gös och nors, säger Malin Hemmingsson.

– Fiskvägen bör utformas som ett omlöp där alla fiskarter kan passera. Det är också viktigt att tillräckligt med vatten släpps fram för att fiskvägen ska fungera.

Havs- och vattenmyndigheten vill också att fiskluckan vid Riksbron i Norrström konstrueras så att alla fiskarter i området kan passera den under större delen av året.

Totalt beräknas att 120 000 kubikmeter sediment och fyllning behöver grävas ut och muddras för den nya anläggningen, ett arbete som beräknas pågå under fem till sex år. Bland annat ska två djuphålor i Söderström fyllas ut för att förbättra inströmningen. HaV anser att de föreslagna riktvärdena för muddermassorna som ska återanvändas är för högt satta. Bland annat gäller det riktvärdena för tributyltenn, TBT, som är ett extremt giftigt ämne med miljöstörande effekter och ett av de ämnen som ska fasas ut ur svensk vattenmiljö. TBT är i dag orsaken till att god kemisk ytvattenstatus inte uppnås i exempelvis Rödstensfjärden och Strömmen.

– Vi menar att det är viktigt att man bara använder muddermassor som inte är förorenade som utfyllnad för att undvika att sprida föroreningar till omgivningen, säger Malin Hemmingsson.

HaV vill också se skyddsåtgärder för att minska spridningen av föreningar till områden nedströms Slussen, exempelvis genom att förorenade sediment inom arbetsområdet tas om hand på land. Vidare bör miljön i området Halvkaksundet och Askrikefjärden följas upp långsiktigt.

– Risken för extrema händelser, exempelvis översvämningar, kan förändras i och med klimatförändringar. Därför är det viktigt med långsiktig kontroll av hur regleringen påverkar miljön även utanför Mälaren, säger Malin Hemmingsson.

HaV menar också att mark- och miljödomstolen bör inhämta ett så kallat sakkunnigutlåtande från Länsstyrelsen i Västernorrland om hur den nya regleringen påverkar bland annat fiskbestånden i Mälaren. Detta för att säkerställa att tillräckliga försiktighetsmått kan meddelas.

Källa: HaV.

Stance-trenden växer fortfarande i Sverige. Det handlar om låga bilar med breda fälgar och ”stretchade” däck. En stor del av trenden, som i vissa fall blivit en livsstil, visas upp i en nästan 800 kvadratmeter stor utställning på Elmia i Jönköping. OijOij.com fyller tillsammans med Superior Imports montern med ett 20-tal bilar!

Låga bilar med breda fälgar och stretchade däck. Gillar man den stilen så har man säkert halkat in på Oijoij.com, och förmodligen blivit medlem också. Där finns de bästa byggena på stance-scenen i Sverige.

– Vi är en enda stor familj, inte ett community, säger Jens Rosenqvist som är en av kontaktpersonerna. Vi anser att OijOij är lite mer än en bilklubb, en livsstil.

Sedan Jens tillsammans med John Eriksson startade OijOij har intresset vuxit kontinuerligt, och med det växer också montrarna på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Fjolårets monter på Elmia var på strax under 300 kvadratmeter, nu växer den till 780!

Därmed finns plats för ett 20-tal bilar i montern i hall A, i samarbete med Superior Imports.

– Allt från time attack och drifting till väldigt hardcore stance och vip-aktigt. Det är lågt, det är brett, modernt, gammalt, väldigt customiserat till mindre customiserat. Allt för att täcka upp bredden av vad vi sysslar med. Vi vill visa att det går att ha en jäkligt häftig bil för lite pengar, samtidigt som det går att pumpa in hur mycket pengar som helst i en bil, säger Jens.

Dessutom utlovas aktiviteter i montern, utöver själva bilarna. Jens är hemlighetsfull, men berättar i alla fall att de involverar såväl utställare som utställningsbilar.

– Det viktigaste av allt är att få människor att lära känna varandra. Därför brukar våra träffar handla om mer än att bara titta på bilar, och förhoppningsvis kommer det att märkas i vår monter på Elmia.

Ett nytt nummer av Båtliv har kommit ut fulladdat med nyheter om allt från båtar till båtpolitik, båtklubbar och praktiska gör-det-själv-artiklar. Det är lika enkelt att läsa tidningen här på hemsidan som att bläddra i papperstidningen. Det aktuella numret av Båtliv finns på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

Du kan också välja att ladda ner tidningen i sin helhet till din dator för att läsa den senare i lugn och ro. Den möjligheten finns både på sidan med pdf-tidningen och här:

https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.UVK7odwV-Uk

Nu kan du få svar på alla dina frågor om begagnade båtar. Johan Karlsson på Eriksson Marine i Stockholm svarar på frågorna i Båtlivs nya frågelåda, som du hittar på hemsidans startsida.

Eriksson Marine är störst i Sverige på att sälja och förmedla begagnade båtar. Företaget finns på Pampas Marina i Stockholm.

Johan Karlsson har stor erfarenhet av att handla med begagnade båtar och vet vilka krav som ställs, från både köpare och säljare.

Alla Eriksson Marines båtar är varudeklarerade och genomgångna av mekaniker innan försäljning. Företaget är ensamt om att erbjuda garanti på begagnade båtar.

– Att köpa en begagnad båt är för många den näst största affären man gör i livet, näst efter att köpa bostad. Trots att det ofta är flera hundra tusen kronor det handlar om är köptryggheten betydligt sämre än om du köper tex en bil för 150 000 av en bilhandlare, säger Johan Karlsson.

Konsumentköplagen gäller med en viss trygghet om du köper båten av en seriös båthandlare. Denna täcker dock bara ursprungliga fel, dvs fel som fanns på båten när den levererades. Om tex motorn går sönder 1 månad efter leverans är det i många fall inget som går att reklamera om motorn fungerade innan leverans.

– En modern motor kostar ofta väldigt mycket att reparera när något går sönder. Att riskera stora reparationskostnader är något man som båtköpare fram till nu har fått acceptera trots att du köper en vara för väldigt mycket pengar, säger Johan Karlsson.

I samband med Allt för sjön lanserade Eriksson Marine Scandinavia AB möjligheten för en köpare, att få en komplett 12 månaders garanti/trygghetsavtal vid köp av begagnad båt hos dem.

Frågelådan finns här: https://www.batliv.se/fragelada.asp#.UVK8-9wV-Uk

Bilden: Johan Karlsson.

Försäkringsbolaget Svenska Sjö erbjuder 15 000 kr till de båtklubbar som kan öka antalet försäkrade båtar i klubben med minst 25 procent. Erbjudandet gäller de första tio klubbarna som klarar målet.

Det var vid årets Båtriksdag i Luleå som Svenska Sjö presenterade sitt erbjudande till båtklubbarna. Förutom bonusen på 15 000 kr tillkommer 400 kr per båtnettotillskott, oavsett totalt resultat. Båtägarna får dessutom tio procent extra premierabatt första året för varje nytecknad försäkring.

Anledningen är att Svenska Sjö vill försäkra fler båtklubbsmedlemmar.

Info: www.svenskasjo.se

På Oslos båtmässa presenterades Sea Star 24 Cabin, som är en ny modell som ersätter Sea Star 720. Norska Båtmagasinet beskriver den nya modellen som en fin tur- och fiskebåt även för de dagar då vädret inte är på topp. Båten har ett ganska stort däck både i för och akter. Därmed passar den bra inte minst som transportbåt till och från sommarstugan.

Utvändigt har båten fått en ny design med en ny radarbåge i rostfritt och gråa färginslag på flera platser. På akterdäcket finns nu sittbänkar med stuvutrymme och motorbrunnen är avskild med ett särskilt skott.

Inne i båten har sittkomforten förbättrats avsevärt. Sittbänkarna, som är tvärsmonterade, har fått mer stoppning och hela inredningen har uppgraderats med bland annat ny storkonsol med plats för en femtums GPS-plotter.

I Norge kostar nya Sea Star 24 399 990 NOK med en 115 hk Honda med extra lång rigg. I Sverige är KGK Motor generalagent, vilket innebär att båtarna kommer att säljas med Suzuki utombordare.

Tekniska data
Längd: 7,20 m
Bredd: 2,42 m
Vikt: 1 200 kg
Bottenvinkel: 17°
Antal personer: 6
Motor: 115–150 hk
Bränsletank: 200 liter
Självlänsning Ja
www.suzukimarin.se

Årets Sportfiskemässa 5-7 april på Elmia i Jönköping har samlat branschen i 125 montrar på hela 10 000 kvm utställningsyta. Det är fler utställare, mer att se och göra, fler prova-på-aktiviteter och mer varierade föreläsningar än någonsin. Nyheterna på utrustningssidan finns självklart representerade liksom många resmål för allt slags sportfiske både i Sverige och världen.

Visste du att närmare 3 miljoner svenskar ofta och gärna är helt bakom flötet? Det handlar förstås om sportfiske, det enskilt största fritidsintresset i Sverige. Ett intresse som omfattar alla åldrar och går från hobby till livsstil för allt fler. Nu väntar alla entusiaster på den nya säsongens första riktiga fiskeäventyr: Sportfiskemässan!

Men för en sportfiskare är det inte bara prylarna utan minst lika viktigt är ju själva mötet med andra som delar samma intresse, och möjligheten att vädra erfarenheter, idéer, ställa frågor, prova utrustning och lära sig mer.

Sportfiskemässan kompletteras 2013 av flera nya specialiserade avdelningar som både visar och lär ut om olika tekniker, material, metoder och faktiskt rent hantverk som kan påverka hela fiskeupplevelsen! Här är några exempel:

• De som binder sina egna flugor får sitt lystmäte tillgodosett på ”Flugbindargatan”. Ett 20-tal av världens förnämsta flugbindare visar upp sitt hantverk. Bland dessa finns flera svenskar!

• Nyhet! Ställ dina trassligaste flugbindarfrågor om teknik, material, metoder m.m. i den speciella Clinic som kompletterar Flugbindagatan.

• Flugfiskeskola. Här kan du få introduktion i kastteknik, eller tips till förbättringar av din teknik av erfarna flugfiskare.

• Nyhet! Vill du lära dig att bygga ditt eget flugspö? Då är du välkommen till Mälardalens Canebyggare som visar hur man gör och vad man behöver. Tips och råd är gratis!

• Nyhet! Hur kan ett bete se ut för att fiska effektivt? Nu kan du lära dig det mesta om detta av experterna på ”Betesgatan” som dessutom låter dig skapa ditt eget bete. Lycka till!

• I ”Dragbassängen” demonstreras olika typer av drag och hur de rör sig i vatten för att attrahera fisken, vilken typ av drag som fiskar bäst för en viss art m.m.

• De flesta spö- och rullnyheterna kan under kunnig ledning provas i någon av mässans kastbassänger.

• Nyhet! ”Metetorget” visar i naturlika miljöer hur du fiskar på olika arter. Här får du lära dig det mesta om utrustningen, tillbehören, förberedelserna, tiderna och platserna för att bli en framgångsrik metespecialist!

• Båtfisketorget visar de senaste högteknikutrustade sportfiskebåtarna. En del av båtarna går i insjöar andra kommer direkt från havet. Guider finns på plats och berättar om sina äventyr och erfarenheter ute till sjöss.

• ”Sportfiskeskolan” för nybörjare vänder sig till ungdomar mellan 7-12 år som får lära sig grunderna för ett framgångsrikt sportfiske och hur man uppträder i naturen. Ett samarbete mellan Sportfiskarna och Sportfiskeakademin i Forshaga.

• Nyhet! Se och lär dig mer många svenska sportfiskearter i Europas största mobila akvarium.
• För den som tänker sig ett yrke inom sportfiske så finns bl.a. Sportfiskeakademin i Forshaga och informerar om sina olika utbildningar, t.ex. arbete i redskapshandeln, fiskeguide, fiske- och vattenvårdare, fisketurismföretagare m.m.

Trendspaning 1
Intresset för att lära sig fiska med fluga växer kraftigt, inte minst hos ungdomar från 12-13 år. Att binda sina egna flugor är också en självklarhet. Många kurser i kastteknik och flugbindning är fulbokade. Harrarna och rödingarna i Norrländska vatten kan dock känna sig lugna. Det är istället gädda som lockar, en fisk som finns överallt i hela landet och därmed gör flugfisket tillgängligt för allt fler. De allra flesta gäddor som fångas släpps omedelbart tillbaka – de största blir nog säkert fotograferade först!!! En som kan berätta mer om flugfiske är Mattias Drugge som träffas i Visions monter H:169. Mattias och Emma Lindgren ger flugfiskeintresserade tjejer kurser i kastteknik under mässdagarna, de gör också rena uppvisningar och delar med sig av sina bästa knep!

Trendspaning 2
Predatorfisket (rovfisk som gädda, gös, abborre) växer nu snabbt. Det pelagiska vertikalfisket som metod lockar. En liten öppen båt, elmotor och ekolod är allt som behövs för att komma igång, förutom spö med multirulle, jiggar och massor av tålamod. Det går ut på att söka upp fisken (gös eller gädda vanligen), snabbt välja rätt jigg och sen gäller det att överlista fisken, hela förloppet följs via ekolodet. Låter det enkelt? Det är det inte men däremot rejält spännande! Man bör vara 2 personer.

Generellt finns en stor tillväxt av sportfiskare på ungdomssidan, både tjejer och killar, och det som för bara några år sedan sågs som litet töntigt är idag en livsstil för alltfler. En livsstil man numera är stolt över och gärna visar upp även i vardagen, t.ex. genom kläder, skor, kepsar osv. Men det är ”rätt märke” som gäller… Många lägger ner mycket tid på att bygga sina egna spön, beten osv. Allt för att höja sin fiskeupplevelse! Och kanske även statusen bland fiskekompisarna?
De populäraste sportfiskefiskarna just nu är gädda, gös och abborre som mer eller mindre finns överallt. Ungdomarnas engagemang i miljöfrågor är ofta stort!!

Föreläsningar
När man behöver vila trötta fötter finns ett spännande och underhållande föreläsningsprogram att ta del av på scenen (hela programmet visa på: www.sportfiskemassan.se ). Här är några exempel:
• Flugfiskaren Micke Åström berättar om fisket i vackra Funäsdalen där det simmar såväl storharrar som skygga öringar och rödingar.
• Premiär på mässan för ett nytt enklare sätt att köpa fiskekort. Sportfiskarna informerar.
• Den ultimata Gäddfilmen! Några unga sportfiskare gick ihop och filmade sina fiskeäventyr. De visar klipp ur filmen och berättar hur den kom till.
• Storfiskaren och tusenkonstnären Emma Becker berättar om hur man tänker när man ska fiska abborre eller när man fajtas med 100-kilos fiskar i exotiska vatten.
• Johan Klingberg (från Jönköping) ger vattentäta tips för hur du lyckas i Regnbågssjön!
• Många kända sportfiskeprofiler finns på plats för att dela med sig av både tips och sina bästa fiskehistorier!

Mässans öppettider: fredag 5 april och lördag 6 april, kl 9-18 och söndag 7 april, kl 10-16.
Sportfiskemässan arrangeras för nionde året, vartannat år på Kistamässan i Stockholm.

Sportfiskarna Region Mälardalen kan nu erbjuda fiske på tre nya sjöar i Södertäljetrakten via det lokala Sportfiskekortet. De nya sjöarna är Vällingen, Glasbergasjön och Dånviken.

Vällingen är en bra fiskesjö som ligger öster om välkända Yngern. Vällingen ska ha fint abborrfiske och chans till fångst av större fisk. Vällingen är näringsrik och har ett flertal fiskarter.
Passa på att testa abborrpimpel på Vällingen nu då isarna ligger i flera veckor till! På sikt finns även förhoppning om att få till stånd en båtuthyrning i sjön.

Glasbergasjön och Dånviken ligger i närheten av Östertälje. Dånviken ska ha bra karpfiske.

Observera att Sportfiskekortet inte gäller för hela sjöarna utan i delar av sjöarna vilket framgår av kartorna på Sportfiskekortets webbplats.

Läs mer information om de nya sjöarna på: www.sportfiskarna.se/sportfiskekortet