nyhetstest

Nu är det klart att Kustbevakningen gästar Kalmar Båtmässa den 24–26 maj. De kommer att visa upp sitt stora kombinationsfartyg, KBV 033, som är hela 52,1 meter långt, 10,7 meter brett och 26 meter högt.

Fartyget kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Det är dessutom specialanpassat för att kunna assistera vid kemikalieolyckor till sjöss.

Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen tjänstgör som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har idag, till exempel sjötrafik- och miljöövervakning samt gräns-, fiske-, tull- och poliskontroller till sjöss.

Vid Kalmar Båtmässa kommer besökarna även att kunna titta närmare på två stridsbåtar från Marinbasen i Karlskrona.

Andra uppvisningar görs bl.a. av Repslagarbanan i Karlskrona, som visar hur man slår rep, Sjöräddningssällskapet, som gör en räddningsuppvisning med helikopter, och Deepwater Vision, som visar sin undervattensrobot.

– Kärnan i Kalmar Båtmässa är alla utställare, som visar det senaste inom båtar och tillbehör. Men som vanligt har vi också en massa kringaktiviteter för hela familjen. Det kommer att finnas något både för den erfarne båtägaren och för den som ännu inte har tagit steget till båtköp, säger Maria Sampson, projektledare för Kalmar Båtmässa.

Foto: Kustbevakningen.

Agapi fortsätter att utveckla svenskt båtliv och lanserar Agapi Services Glöm båtskrapor, jakt på båtplats och drevhusoljor. Med start i april lanseras Agapi Services – en familj av tjänster som erbjuds ihop med nya Agapi 750. Syftet är att ge en ny generation båtägare vad de helst av allt vill ha – maximalt med frihet och tid på sjön.

Pressmeddelande:

Agapi Services erbjuder lösningar för allt annat – underhåll, service, förvaring, försäkringar och finansiering. Allt utifrån båtägarens önskemål och i form av en fast månadskostnad. Agapi Services förenklar även ägandet för företag och för dela båt med vänner blir nu ett mycket smidigt och kostnadseffektivt alternativ tack vare Agapi Services lösningar står är att komma överens om vem som ska ha båten när.

Agapi Services erbjuds till att börja med på Rindö nära Vaxholm och på Långholmen mitt i Stockholm city. Tjänsten sker i samarbete med auktoriserade Agapi Service Partners, bland annat Promarina som driver högkvalitativa marinor, gästhamnar och vinterförvaringar runt om i Sverige och Polen.

Båtegenskaper som reducerar kostnader
Agapi 750 väckte nyligen stor uppmärksamhet på världspremiären under båtmässan Allt om Sjön i Stockholm.

Båten innebär ett innovativt nytänkande inom konstruktion, design och produktion och förenar tre båtar i en – pre- barhet, i förhållande till storlek och användningsområde, ger avsevärt reducerade kostnader jämfört med konventionella båtar i samma storleksklass. Båten förvaras normalt på land vilket innebär minimalt underhåll. Sjösättning för konventionella båtar är annars en krävande aktivitet och en betydande utgift.

En Agapi 750 sjösätts på några minuter och en normal säsong är inkluderad i priset. Fullservicetjänsten som erbjuder sommarförvaring, vinterförvaring inklusive tvätt och konservering, försäkring och motorservice kostar från cirka 3 300 kronor i månaden.

Till detta kan sedan ytterligare tjänster som utbildning kopplas. med Wasa Kredit vilket ger nedanstående pris per månad.
Antal ägare Båtkostnad Fullservice Totalpris
(180 mån) (ink moms)
1 5 932 3 300 9 232
2 2 966 1 750 4 716
3 1 980 1 200 3 180

Mer nytänkande
Ytterligare en Agapi-innovation är att varje båt nu får sin egen sida, ”Din Båt”, på Agapis hemsida. Här, i ”molnet”, förvaras båtens alla manualer, serviceböcker, etc. som är direkt relaterade till den specifika båten och kunden. Detta underlättar avsevärt för både kund, de kunder som delar på en båt, servicepartner samt även framtida kunder då båtens historik alltid finns dokumenterad och enkelt tillgängling.

– Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram. En ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv, säger Peder Asplund, VD för Agapi.

– Vi vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och på båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.

– Med Agapi Services gör vi detta båtliv möjligt utan de besvär och skyhöga kostnader som normalt förknippas med större familjebåtar. En fantastisk båt, service och underhåll omhändertaget, en månadskostnad, en ansvarig säljare och en ansvarig servicerepresentant, all dokumentation uppdaterad digitalt i molnet. Enklare kan båtägandet inte bli.

Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2009 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv. 2010 tilldelades företaget utnämningen ”Rookie of the Year” av en av Sveriges båttidningar.

Bilden:
Agapi 750 på Allt för sjön 2013.

Helgens Sportfiskemässa på Elmia i Jönköping blev den största succén någonsin och lockade 12 849 entusiastiska sportfiskare – vilket är den klart bästa besökarsiffran sedan mässan startade 2005. Nästa år är Sportfiskemässan tillbaka för ett jubileum på Kistamässan i Stockholm.

Den nya besökarsiffran slår den tidigare rekordnoteringen från 2011 med omkring 1 600 besökare.

Årets Sportfiskemässa, som arrangerades på Elmia den 5-7 april samlade 125 utställare och bjöd bland annat på besök av skådespelaren tillika Rapala Proguides senaste medlem, Rafael Edholm, artisten Markoolio, en mängd nya produkter, trendspaningar och uppvisningar i Europas största mobila jätteakvarium.

I naturlika miljöer på nya ”Metetorget” visades hur du fiskar på olika arter. Experterna på ”Betesgatan” lärde ut allt om beten. Och i ”Sportfiskeskolan” fick barn mellan 7 och 12 år lära sig grunderna för ett framgångsrikt sportfiske. Flera delar av mässan sändes även live över internet.

Omkring 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form – och på Sportfiskemässan kokade intresset.

– Det var en fantastisk stämning och bra tryck i mässhallen redan när vi öppnade i fredags. Det är härligt att sportfiske engagerar så många människor och att intresset för fiske fortsätter, säger projektledaren för Sportfiskemässan, Agneta Brunell, om årets succé.

Under mässan delades priser ut till bästa monter butik, bästa destinationsmonter och bästa leverantörsmonter. Nedan följer pristagarna och motiveringarna.

2013 års bästa monterbutik
Vinnare: Jaktia
Motivering: Butiken som vunnit priset ”2013 års bästa monterbutik” har varit mycket duktiga på att synas. Bra färgsättning av montern och överskådlig uppdelning av varorna gör att kunden hittar rätt. Juryns fiskeexpert kände sig shoppingsugen!
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Fiske & Outdoor och Huntyard & Berras.
2013 års bästa destinationsmonter
Vinnare: Visit Åland
Motivering: Väl synlig hittade man lätt till ”2013 års bästa Destinationsmonter” med ett lockande budskap som är lätt för mässbesökaren att ta till sig. En ljus monter med bra belysning och stilren design. En bra bemannad monter där utställarna hade enhetlig klädsel gav bra förutsättningar för ett lyckat möte med besökaren.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Påarp Gård och FiskaNorge.

2013 års bästa leverantörsmonter
Vinnare: Fly-Dressing Vision
Motivering: ”2013 års leverantörsmonter” stack verkligen ut från mängden med en enhetlig design och stark attityd. Montern kändes inbjudande, varm och ombonad och gav besökaren en liten oas att ta sin tillflykt till när flugspöna ven om öronen. Att dela in montern i olika ”rum” var ett lyckat grepp och gjorde att det inte blev rörigt.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Comstedt och Normark Scandinavia AB.

Nästa vår firar Sportfiskemässan tioårsjubileum – och arrangeras återigen på Kistamässan i Stockholm den 21-23 mars 2014.

Läs mer och håll er uppdaterade på: www.sportfiskemässan.se eller www.facebook.com/sportfiskemassan

Bilden:

Betesbyggare Kent Sundin.
.

I september avgörs en av världens största och mest ärorika tävlingar i San Fransisco, USA – kappseglingen Americas Cup. En nyhet i år är den ungdomstävling som avgörs dagarna innan den stora finalen. Tolv 45-fots katamaraner gör upp om Red Bull Youth Americas Cup.

Sverige kommer att ha en båt på startlinjen med KSSS-seglarna Charlie Ekberg (rorsman) och Niclas Düring (taktiker) som ansvariga ombord. Bakom projektet står Team Artemis som är en av utmanarbåtarna i Americas Cup, Göteborgsföretaget Berg Propulsion samt Sveriges största kappseglingsklubb, KSSS.

Besättningen består av sex personer och från början ansökte 75 svenska seglingsungdomar, mellan 19 och 25 år, om en plats ombord. Cirka 40 kallades till intervju och 20 har fått testsegla flerskrovsbåtar på Gardasjön i Italien. Nu är det nio unga seglare som ingår i ”Swedish Youth Challange for Red Bull Youth Americas Cup”.

Teamet leds av KSSS sportchef Björn Johansson och förutom stockholmskillarna Charlie och Niclas finns där ytterligare sju seglare. En tjej har lyckats slå sig in i gänget. Det är Sofie Düring från Stockholm. De sex övriga är Jonathan Ameln, Stockholm, Andreas Axelsson, Stenungsund, Arvid Bildh, Värnamo, Tom Gross, Stockholm, Nils Åkervall, Norrköping och Philip Carlsson, Onsala.

Redan nästa vecka kommer Charlie Ekberg och Niclas Düring att sättas på tuffa prov då de seglar Team Artemis AC45:a i det som kallas Americas Cup World Series och som varit förtävlingar till Americas Cup under mer än ett år. Tävlingen avgörs i Neapel 16 till 21 april och är den sista i serien. För de två unga svenska seglarna är det en stor chans, ära och givetvis ett enormt äventyr att få segla i en av världens tuffaste regattor.

Förutom AC World Series ska ”Swedish Youth Challange” senare under våren och sommaren 2013 kappsegla flerskrovsbåtarna Seacart26 och M32 och delta i regattor runt om i Norden.

För mer information kontakta teamets sportansvarige Björn Johansson på bjorn@ksss.se eller 073-3583530. KSSS pressansvarige Mats Olsson nås på mats@ksss.se eller 070-6336130

Bilden:
Niclas Düring (till vänster) och Charlie Ekberg.

AMT:s första riktiga hyttbåt är en fullträff. En kompromisslös och basic båt, framför allt för alla som kör mycket i skärgården och vill kunna övernatta i båten.

Finska AMT har gjort sig kända och välutrustade för fina daycruisers och styrpulpetbåtar. Nu har företaget även börjat bygga kabinbåtar.

AMT har redan tidigare byggt en kabinbåt (AMT 200 C), men med en stor hytt och ett öppet fördäck fungerar den bäst som ren transportbåt. Responsen på den modellen visade att kunderna vill ha modernare kabinbåtar – AMT har aldrig haft ett så stort intresse från olika marknader som för den här båten.

AMT 215PH (Pilot House) har en del gemensamt med daycruisern AMT 200. Skrovet är detsamma, men med flera modifieringar. Bland annat har AMT 215PH 20 grader V-botten och båten är godkänd för 90–150 hk.

Båtliv har provkört den här båten med en 150 hk Honda utombordsmotor. I Sverige säljs AMT främst med Suzuki utombordsmotorer eftersom de har gemensam generalagent, men skillnaden i körupplevelse är minimal.

Enkel att köra
Körmässigt är allting odramatiskt och enkelt. Gasa och styr är en enkel princip som fungera bra i 215PH tillsammans med en del trim, beroende på belastning och sidvind. Båten är stabil och går tryggt i sjön med ett robust skrov. Sikten från förarplats är bra och hela båten känns gedigen.

Det är enkelt att ta sig ombord och runt båten. Akterdäcket är väl tilltaget och utrustat med höga fribord och stabila grabbräcken på naturliga platser.
Det känns helt rätt att välja utombordsmotor till den här typen av båt. Motorbullret försvinner i stort sett helt och båten blir piggare tack vare en lättare motor. Det blir också enkelt att ta sig in på grunda vatten eftersom motorn kan tiltas upp, vilket även underlättar när båten körs på trailer.

Beroende på motorval är toppfarten över 30 knop och en lämplig marschfart 23–25 knop även med fyra vuxna ombord. Det är goda fartresurser för den här typen av båt.

Ljus och tyst
Ett av AMT:s mål vid utvecklingen var att hålla ljudnivån inne i båten under 80 dB. Det är ett stort plus eftersom kabin båtar med stor öppen volym kan bli bullriga när minsta vågljud lätt fortplantar sig i hela båten.

Den båt vi körde var välutrustad med pentry, tryckvatten, vattentoalett samt värme. I grundutförandet säljs dock AMT 215PH inte lika välutrustad, hur mycket extra båten ska utrustas med beror på köparens behov och plånbok.

Takhöjden i kabinen känns bra med 1,86 m med takluckan stängd. Föröver finns kojer på 2,0 respektive 2,4 m längd. Kort sagt, mycket båt på endast 6,4 m och en båt som passar för väldigt många.
Lars-Åke Redéen

Tekniska data
Längd: 6,40 m
Bredd: 2,40 m
Djupgående: 0,83 m
Vikt: 1 200 kg
Motor: 90–150 hk
Personer: 7
Pris: 479 000 kr med Suzuki 140 hk
Info: www.suzukimarin.se

Svenska Ruperts senaste design är en ny 52 fots RIB, främst framtagen som tenderbåt till superyacht marknaden. Linjerna är mycket moderna på denna stora RIB och leder tankarna till lyxigt båtliv för dem med stora plånböcker, men också till fart och prestanda.

Det finns två drivlinealternativ: Dubbla Volvo Penta D6-400 dieselmotorer med drev och en lite vildare version med två stycken MAN dieselmotorer på 800 hk per styck.

MAN-motorerna kan kopplas till Rolls-Royce vattenjet, vilket ger Rupert 52 Cabin en toppfart på drygt 50 knop.

Tekniska data
Längd: 15,7 m
Bredd: 3,99 m
Vikt inkl. motorer: 9 till 12 ton
Bränsletank: 3 000 liter
Fart: 38–50 knop
Motoralternativ, Vattenjet: Diesel 2 x 500 till 2 x 800 Hk
Motoralternativ, Stern Drive: Diesel 2 x 400 Hk
Generalarrangemang: Enligt kundspecifikation
CE Kategori: B-Offshore
Info: www.rupertmarine.com

K&M Yachtbuilders i Nederländerna håller öppet varv lördagen 20 april, i Makkum i norra Holland. Trots de svåra tiderna i båtbranschen har K&M lyckats att stadigt öka sina marknadsandelar med hög hantverksskicklighet i kombination med långtgående kundanpassning.

Varvet drivs av den entusiastiske Eeuwe Kooi, 40 år, och hans team av unga och energiska medarbetare. De är kända för att ta sig an konstruktionsmässiga utmaningar i aluminium. Under 2012 färdigställde de bland annat en 88 fots Frers konstruktion med en sänkköl och ett djupgående på 5,10 m.

Under visningsdagen visas över 20 båtar i storlek från 48 till 73 fot.

K&M Yachtbuilders representeras i Skandinavien av Båtbyrån i Långedrag AB

Info: www.batbyran.se

Pressinformation på engelska:
Open Day at K&M Yacht builders – Aluminium Mecca in
Makkum!
On Saturday 20 April, K&M Yacht builders, constructor of aluminium customer-built sailing yachts, will open its doors to the public once again. From 10 to 16 hours, you are welcome to view the shipyard and its work in Makkum: a number of yachts (around 7) are under construction indoors, while a number of finished yachts (around 15) can be found out in the water. There are two
presentations (at 12 and 14 hours) and hopefully good weather! Four of the K&M “lines” will be here: Bestevaer, Bestewind, Stadtship and Axonite.

From 48 to 73 foot
Eeuwe Kooi, The director and owner of K&M: “When is our Open Day interesting for you? If you are planning to have a sailing yacht custom built. If you are interested in aluminium custom and polyester semi-custom yachts. But also if you’re ‘simply’ a boat lover.”

“Of course you can visit us at any other time, but the Open Day is the ideal opportunity to view many yachts at the same time. Each year, owners of K&M yachts moor in Makkum. These are yachts which normally sail the most beautiful routes. With so many ships lined up, it is fascinating to see how each owner has made their own choices. In order to get a proper idea of your ideal
ship, it is sensible to view as many different ships as possible and to write down whatever you really want (or do not want),” explains Eeuwe.

“The ships here give a good idea of what our shipyard does. We not only construct the aluminium Bestevaer and Stadtship yachts but also the Bestewind 50, which is the smaller polyester version of the Bestevaer. We know for sure there will be six of the Bestewind 50 yachts on-site.”

“We also have two completely custom-built aluminium yachts, the Icon 48 ‘Leeloo’ and the Axonite 69”. The ‘Leeloo’ will be the smallest of the ships, but still very much worth the effort of having a look!”

“Are you looking for a shipyard for a refit or maintenance job? Once again, K&M is the place to be. We have a stand with information on this, and a number of ships can be viewed as showcases.”

Four of these ships are also for sale. These are the Bestewind 50 ʻKooi Aapʼ, Bestevaer 53ST ʻZeeroverʼ, Bestevaer 50S ʻEverdina Mariaʼ and the Bestevaer 73S ʻChristopherʼ.

Det finns många solglasögon till barn på marknaden. Många av dem håller inte vad de lovar. Solens UV-strålning är extra stark under våren. Det är därför extra viktigt att skydda barnens ögon med bra solglasögon.

– Våra solglasögon har precis kommit in på vårt lager. De går som smör just nu. Det märks tydligt att många har uppmärksammat hur viktigt det är att skydda barnens ögon ordentligt i den starka vårsolen, säger Marika René VD för varumärket Zunblock.

För att utvärdera solglasögon till barn kan man för det första se efter om solglasögonen är CE-märkta, vilket är en kvalitetsstämpel. Glasögonen skall även ha 100% UV-skydd enligt minst kategori 3. Barnen är ofta tuffa användare av solglasögon. Känn och kläm extra noga innan köpet av solglasögon.

– Vi har jobbat med solglasögon till barn i många år. Förutom säkerheten är det extra viktigt att solglasögonen har en hög komfort och hållbarhet. Vi har satt på en mjuk skumgummilist på insidan av glasögonen vilket gör att de är sköna att bära. Glasögonen har inga skalmar utan sitter på med ett mjukt gummiband som justerar storleken, säger Marika René

Zunblock är ett svenskt varumärke som fokuserar på säkra solskyddsprodukter och accessoarer till barn och vuxna.

Info: www.zunblock.se

”En sjöräddningsinsats som visar på frivilligheten när den är som allra bäst, oersättlig och osjälvisk. Rådigt och korrekt agerande, med stor omsorg för både liv och egendom. Samtidigt ett lugnt och säkert handlande, som enbart uppnås genom envis och trägen övning.” Så lyder motiveringen för Årets sjöräddare 2012. Bland 17 nominerade räddningsinsatser och totalt 73 frivilliga som utsetts, gick utmärkelsen till Kalmartrion Anton Kock, Per André och Marcus Hansson för en dramatisk utryckning 11 juli förra året.

Sjöräddningssällskapets 200 enheter är strategiskt placerade runt Sveriges kust och i våra största insjöar och redo att rycka ut inom 15 minuter. Men den här dagen gick det ännu snabbare.

De tre sjöräddarna hade precis avslutat en samövning med Sjöfartsverkets räddningshelikopter när jourtelefonen ringde, klockan 21:35. En segelbåt hade drivit på grund med en person släpande efter i vattnet. Anton och Per befann sig på Rescue Swedbank och gav sig i väg omedelbart.

– Eftersom vi visste att det är grunt i området där segelbåten befann sig anropade vi även Marcus Hansson att ansluta sig på vår Rescuerunner, berättar Anton Kock.

Väl på plats gjorde pålandsvind och bränningar det i princip omöjligt att gå nära segelbåten med Rescue Swedbank. I stället tog sig Marcus Hansson och Per André dit med Rescuerunnern, medan Anton förberedde kastlina och tamp ett hundratal meter bort.

– Vår högsta prioritet var att rädda mannen som hängde efter båten i sin livsele och att kontrollera att det inte saknades fler personer, säger Marcus Hansson.
Mannen, en tysk ensamseglare på väg till Stockholm, var nerkyld och chockad och hade ett brutet revben.

– Vi drog upp honom i segelbåten, där jag stannade med honom för att få honom lugn, säger Per André. Samtidigt drog Marcus segelbåten från piren, ut på djupare vatten, där Rescue Swedbank kunde ta över bogseringen in till Kalmar hamn.

De tre sjöräddarna, alla i 25-årsåldern, är ett samspelt team med sjöräddning som största intresse. De är glada över utmärkelsen.

– Årets sjöräddare är ju ingen tävling utan mer ett bevis på att man gjort en fin insats, säger Anton Kock.

Info: www.ssrs.se

Humminbird autopiloter är en vidareutveckling av autopiloterna från Navicontrol som förvärvades av Johnson Outdoors 2010. I Johnson Outdoors finns förutom Humminbird även varumärkena MinnKota och Cannon. Strävan efter att ta fram kompletta system för sportfiske och navigering fortsätter och många nyheter kommer att presenteras inom de kommande åren.

Humminbirds nya SC110 autopilot omfattar alla komponenter som behövs för automatisk styrning och exakt navigering för de flesta båtar och fartyg. SC110 har den senaste tekniken i stilren design som är lätt att hantera. Den moderna displayen med den eleganta designen passar väl in på alla instrumentpaneler vare sig det är en segelbåt eller en motorbåt.

I centrum av autopilotsystemet finns SCP110 kursdator. Den drivs av en 32-bitars processor som använder avancerade beräkningar för att optimera roderrörelser.

Den använder en multisensorteknologi som baseras på samlad data från fluxgatekompassen, GPS och en inbyggd solid-state rate gyro. Tillsammans skapar de bästa möjliga kurs och styrförmåga.

Den vattentäta SC110 displayen visar klara färger, grafisk och numerisk visning av kurs, bäring, roderrörelser, larm och status indikering för auto, standby och seglingslägen.

Det finns ett brett urval av pumpar och drivenheter för att matcha individuella behov till båtar och fartyg. SC110 är designad och utvecklad för att kunna användas utan roderlägesgivare vilket underlättar installation på båtar med utombordare.

Pris komplett system från 22 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Svenska Dagbladet har låtit jämförelsesajten Compricer undersöka vad det kostar att försäkra åtta vanliga båtmodeller hos sju försäkringsbolag. Undersökningen som publicerades 8 april visar på stora prisskillnader mellan bolagen, som mest mer än 400 %. Svedea erbjuder den mest förmånliga försäkringen för sex av åtta båtar.

Pressmeddelande:

Prisjämförelsesajten Compricer har för Svenska Dagbladets räkning undersökt vad det kostar att försäkra åtta vanliga båtmodeller hos sju försäkringsbolag. Undersökningen visar att det inte är ovanligt att samma båt är dubbelt så dyr att försäkra om man jämför det billigaste med det dyraste bolaget. I vissa fall är skillnaden ännu större, motorbåten Jeanneau Merry Fisher 655 kostar exempelvis 2 284 kronor att försäkra hos Svedea medan If vill ha hela 10 189 kronor för samma båt.

– Undersökningen visar att det nästan alltid lönar sig att se över sin båtförsäkring. Prisskillnaderna är påfallande stora och det finns ingen koppling mellan pris och kvalitet. Våra försäkringar är i sex av åtta fall de billigaste samtidigt som de erbjuder ett omfattande skydd, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring.

– Försäkringens pris är självfallet intressant för de flesta båtägare men det är också viktigt att skaffa sig en uppfattning om bolagets förmåga att hantera en eventuell skada. Här vågar jag påstå att de bolag som specialiserar sig på att försäkra båtar har bättre förutsättningar för en snabb och effektiv skadehantering, inte minst tack vare sina kontakter i båtbranschen.

I artikeln uttalar sig också chefredaktören för Praktiskt Båtägande, Philip Pereira dos Reis. Han poängterar att många båtägare betalar onödigt mycket genom att ligga kvar i samma bolag och på samma försäkringsvärde. När värdet på båten sjunker så bör man se över sin båtförsäkring eftersom bolagen bara ersätter det aktuella marknadsvärdet.

– Det finns flera goda skäl att se över sin båtförsäkring. Chansen är till att börja med mycket stor att det går att hitta en förmånligare försäkring. Har man dessutom inte justerat försäkringsvärdet på många år lyckas nästintill alla hitta ett bättre alternativ. Och inte minst viktigt har man möjligheten att hitta ett bättre försäkringsskydd utan att behöva betala mer, exempelvis en försäkring som gäller året runt i sjön vilket inte alla bolag erbjuder kostnadsfritt, säger Jonas Roberts.

Mars har varit rekordkall och isen kommer att ligga länge i stora delar av landet. Med ökande sol och vårvärme kan dock isen snabbt bli dålig. Ta därför aldrig onödiga risker vid isfisket. Att isarna kan försämras snabbt och bli osäkra har nu aktualiserats genom flera tragiska isolyckor med dödlig utgång. Sportfiskarna uppmanar nu alla isfiskare att sätta säkerheten främst under isfisket.

Farorna med isfiske kan skilja sig mycket åt beroende på vilken is man fiskar på. I norra Sverige blir isen ofta snötäckt och närmare metertjock. Här är ofta de största riskerna att gå igenom isen där det finns strömdrag eller vindråkar. I södra Sverige blir isen tunnare och består oftare av ren is. Under vårvintern kan en is som är säker under morgontimmarna efter en kall natt, snabbt försämras och bli farlig. Oavsett var i landet man isfiskar finns det några enkla säkerhetsregler att följa:

1. Minst en decimeter kärnis är ett generellt mått på när isen är tillräckligt tjock för isfiske. Observera dock att kärnis snabbt kan försämras på våren, därför är TVÅ DECIMETER KÄRNIS ett bättre mått nu.

2. GÅ INTE UT PÅ OKÄND IS, kontrollera isen själv även om andra isfiskare befinner redan befinner sig ute på isen.

3. HA ALLTID ISDUBBAR utanpå jackan, lättillgängliga under hakan.

4. PROVBORRA/kontrollera alltid isen under varje förflyttning, istjockleken kan variera mycket och is kan förändras snabbt beroende på väderförändringar och ökat strömdrag.

5. Fiska alltid FLERA TILLSAMMANS, då ökar säkerheten, fiska ALDRIG ENSAM på tunn is.

6. Ha med en LÄTTILLGÄNGLIG LIVLINA.

7. Ha med RESERVKLÄDER i en sluten plastpåse, en nedkyld person behöver mycket snabbt ombyte.

8. TA ALDRIG RISKER i onödan, undvik områden med svag is vid förflyttningar även om det innebär omvägar.

9. HAVSISARNA ÄR SÄRSKILT FÖRÄDISKA pga att saltvatten kräver lägre temperatur för att frysa och alltså även tinar snabbare.

10. På vårvintern ska man undvika områden med vassar, bryggor, bojar mm som värms upp av solen och snabbt nöter på isen. KOLLA HELLRE ISEN EN GÅNG FÖR MYCKET ÄN FÖR LITE!

Läs även mer om issäkerhet på: www.issakerhet.se

Det kan dröja upp till två månader innan Nord West & Najad får en ny ägare, enligt konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström vid Vinge i Göteborg. Enligt konkursbouppteckningen är skulderna i koncernens tre bolag sammanlagt cirka 200 Mkr. Samtidigt finns det stora tillgångar i bolaget i form av varumärken, fastigheter med mera. Banken har hittills dock tackat nej till de anbud som har kommit in.

För tillfället jobbar 18 personer på Nord West & Najad-varvet på Vindön på Orust. Företaget drivs vidare i väntan på att ett tillräckligt hög anbud ska lämnas in.

Hur stora är möjligheterna för en ny ägare att driva vidare företaget?
– Det finns intressenter som vill driva varvet, men de får lägga bättre bud, säger advokat Fredrik Tengström.

– Produkterna är väldigt fina enligt kunderna och marknaden. Men priset för själva företaget måste upp. Swedbank har en stor fordran på 85 Mkr på konkursboet och banken förväntar sig därför ett hyggligt pris för det här.

Borde företaget ha begärts i konkurs eller rekonstruktion tidigare än vad som skedde?
– Det har jag inte tagit ställning till. Det kommer senare när förvaltarberättelsen ska skrivas. Just nu ägnas all kraft till att sälja varvet till bästa pris, vilket också är det bästa för alla parter.

När kan Nord West & Najad få en ny ägare?
– Jag tror att det dröjer en eller två månader till innan vi ser en ny ägare. Allt går att sälja väldigt fort om man vill sälja det billigt. Men vi vill ha ett hyggligt pris med tanke på de fina produkterna och det fina företaget, som har hög kvalitet.

De tre företag som ingår i konkursen är Nord West & Najad AB, Lyse Plastprodukter AB och Lyse Fastighetsbolag AB.

Vid konkursutbrottet fanns i konkursbolagets lokaler 83 båtar, hos tredje man fyra båtar och i Lyse Plastprodukters lokaler sex båtar.

Tillgångarna i enbart Nord West & Najad AB uppgår till 22,1 Mkr medan skulderna är på 195,5 Mkr enbart i det bolaget. Det gör bristen i Nord West & Najad AB till 173,5 Mkr.

Bland fordringsägarna finns, förutom banken, ett stort antal av båtbranschens leverantörer med totala fordringar på 24 Mkr.
Lars-Åke Redéen

Volvo Car Groups nya motorfamilj VEA (Volvo Engine Architecture) lanseras i höst, med den världsunika i-ART-tekniken som bidrar till att minska bränsleförbrukningen i de nya dieselmotorerna.

Genom tryckåterkoppling från varje insprutare istället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail ger i-ART möjlighet att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i varje individuell cylinder.

– Att öka common rail-trycket till exceptionella 2500 bar och samtidigt införa i-ART-tekniken kan beskrivas som det andra steget i dieselrevolutionen. Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976. Ytterligare en unik innovation från Volvo, säger Derek Crabb, VVD för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group.

– Varje insprutare har en egen liten dator som övervakar insprutningsprocessen, tillägger han. Utgående från denna information säkerställer det självanpassande i-ART-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel.

Kombinationen av högre insprutningstryck och i-ART-teknik ger kunden en motor med bättre bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och hög uteffekt – och med ett distinkt och kraftfullt ljud.

Lansering hösten 2013

Volvo Car Group lanserar Volvo Engine Architecture hösten 2013. Samtidigt med VEA lanserar Volvo en ny åtta-stegs automatväxellåda som bidrar till enastående köregenskaper och utmärkt bränsleekonomi.

Common rail för diesel och direktinsprutning för bensin är standard i det kommande modulbaserade utbudet av diesel- och bensinmotorer.

Turboladdning på flera nivåer ger flexibilitet för hela spektrumet av motorer – från de extremt bränslesnåla till sportiga kraftpaket med effekt och vridmoment i överflöd. För att täcka alla kunders behov kommer vissa motorer att ges ytterligare prestanda via elektrifiering eller annan spjutspetsteknik.

– De nya drivlinorna kommer att ge total körglädje genom sin smidiga, men ändå mjuka, lyhörda och ryckfria karaktär, som är resultatet av den nya åtta-växlade automatlådan, säger Derek Crabb.

V8:or är dinosaurier

– Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or, säger Derek Crabb.

Motorerna byggs vid Volvo Car Groups moderna motorfabrik i Skövde.

Den franska staden Lorient återvänder som hamnstop i Volvo Ocean Race under den tolfte upplagan av tävlingen 2014-15. Därmed är rutten för tävlingen klar och det är tydligt att den kommer att testa gränserna hos världens bästa seglare när de kappseglar runt jorden i tävlingen som sträcker sig över nästan nio månader och 40 000 sjömil.

Starten för Volvo Ocean Race 2014-15 går den 4 oktober 2014 då det första In-Port Racet seglas i Alicante. Nio månader senare avslutas tävlingen med ett sista In-Port Race i Volvos hemstad Göteborg den 27 juni 2015.

Tävlingens totala sträcka kommer att vara 39 895 Nm(73 886). Den kommer nu innehålla ytterligare en sträcka där seglarna ska tackla Södra Oceanen när de, i den nya båten VO65, ska segla från Recife i Brasilien till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten.

– Vi är säkra på att rutten vi har nu kommer att attrahera alla seriösa havskappseglare och den är full av supersnabba och utmanande delar. Södra Ocean-etappen från Recife till Abu Dhabi är den mest mångsidiga sträckan någonsin och bidrar till vad som kan bli den tuffaste tävlingen i vår 40-åriga historia, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.

Lorient kommer att vara det näst sista hamnstoppet längs rutten och kommer precis som i den senaste upplagan 2011-12 efter Lissabon och före den stora finalen som nu blir i Göteborg.

Rutten kommer att ta lagen, i de helt nya båtarna VO65, från tävlingens hemstad i Alicante i Spanien över 3421 sjömil(M) till Recife på Brasiliens nordöstra spetts. Därifrån ger sig lagen ut på tävlingens längsta etapp och gör en första dipp nere i Södra Oceanen på vägen till Abu Dhabi(9707 M). Därifrån går tävlingen vidare till Sanya i Kina (4670 M).

Precis som i den senaste upplagan seglar båtarna sedan från Sanya till Auckland, Nya Zeeland (5264 M). Från ”City of Sails” bär det av till Itajaí i Brasilien (6776 M) och sedan norrut till Newport, Rhode Island i USA (5010 M). Lagen korsar sedan Atlanten till Lissabon (2,800 M) och stannar därefter i Lorient (647 M) innan det blir dags för den avslutande spurten runt de engelska öarna till slutmålet i Göteborg (1600 M).

– Med helt nya hamnar som Recife till bekanta stopp som Abu Dhabi, Sanya, Itajaí, Lissabon och Lorient, och klassiska seglingsstäder som Auckland och Newport, blir den här rutten en perfekt blandning av nytt och gammalt. Till det ska man lägga starten i Alicante och en midsommarmålgång i Göteborg, och det ända jag ångrar är att jag inte kommer segla rutten själv, avlutar Knut Frostad.

Fisketurismen ska öka till det dubbla och ska vara en viktig del av svensk besöksnäring. Det är en del i visionen när Havs- och vattenmyndigheten och Jordbruksverket presenterar sin gemensamma strategi för fritidsfiske och fisketurism 2020 på Sportfiskemässan i Jönköping.

– Det viktigaste är att vi bevarar möjligheterna att fiska till kommande generationer, säger Håkan Carlstrand, utredare med ansvar för fritidsfiskefrågor på Havs- och vattenmyndigheten.

I strategin finns en gemensam vision för 2020:

· År 2020 har vi ett fritidsfiske av minst samma omfattning som idag med mycket god tillgänglighet i såväl stadsnära miljöer som på landsbygden.

· Fisketurismen har minst fördubblats och är en viktig del av svensk besöksnäring som skapar arbetstillfällen och betydande samhällsekonomiska värden.

· Fritidsfisket och fisketurismen bedrivs långsiktigt hållbart med hänsyn till miljön och ekosystemen.

· Hav, sjöar och vattendrag producerar ekosystemtjänster som tillgodoser fritidsfiskets och fisketurismens behov.

Strategin syftar till att vara ett stöd i Jordbruksverkets och Havs- och vattenmyndighetens arbete med främjande av fritidsfiskets och fisketurismens utveckling och i arbetet med bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av hav, sjöar och vattendrag.
– Det är särskilt viktigt att det finns goda fiskemöjligheter i stadsnära miljöer för att så många som möjligt ska få uppleva nöjet med fiske, säger Håkan Carlstrand.

Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten har sedan 1 juli 2011 ett delat ansvar för fritidsfiskets och fisketurismens utveckling.

Läs rapporten: https://www.havochvatten.se/fritidsfiske2020

Källa: HaV.

Sportfiskarna presenterar en ny portal för köp av fiskekort till vatten i hela landet via dator och mobil. – Köp av fiskekort till tiotusentals vatten blir nu väldigt enkelt och möjligt dygnet runt var som helst. Du kan köpa fiskekortet i bilen på väg till fiskevattnet, kommenterar Mikael Dalman, ansvarig för Fiskekort.se på Sportfiskarna.

På Fiskekort.se säljs nu fiskekort till tiotusentals vatten, från Simrishamn i söder till Kiruna i norr.

Enkelt att handla på Fiskekort.se
Portalen erbjuder användarvänliga funktioner som intuitiv sidnavigering, ett renodlat innehåll och framförallt enklare fiskekortsköp. Fiskekort.se kommer i formatet att vara särskilt anpassat för mobilsurf vilket gör att fiskekorten bara är några klick bort. Utbudet av fiskevatten kommer efter hand att öka då fler fiskeområden ansluter sin försäljning till Fiskekort.se.

– Vi ser att sportfiskare i allt högre grad vill lösa fiskekort via sina telefoner. Behovet av digitala fiskekort ökar även då allt färre traditionella försäljningsställen erbjuds lokalt, berättar Mikael Dalman.

Efterfrågad ny tjänst för fiskeområden
Många kortfiskeområden upplever att hanteringen av traditionella fiskekort är tidskrävande och besvärlig. Det kan vara svårt att ha överblick över försäljning och ta tid att kontrollräkna kort och samla in kassor. Fiskekort.se kan nu erbjuda en återförsäljartjänst som kraftigt förenklar hanteringen både för säljare och för köpare. Tjänsten innebär enkel betalning via betalkort eller kontant hos återförsäljaren. Det blir nu även möjligt att i realtid följa fiskekortköpen. Andra fördelar med denna nya digitala tjänst är enklare redovisning och minskade tryckkostnader för fiskekort och att antalet försäljare nu enkelt kan utökas.

– Att fiskekorten nu finns tillgängliga dygnet runt och att vi kan erbjuda en kraftigt förenklad administration uppskattas av fiskeområdena. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra tjänster till många nya fiskeområden, avslutar Mikael Dalman.

Fiskekort.se ersätter Sportfiskarnas tidigare fiskekortsportal Svenskafiskevatten.se.

Veteranen och seglarkändisen Mange Olsson är på plats när Team SCA laddar upp och testar besättningar inför kommande Volvo Ocean Race. Båtliv presenterar en video med en intervju med Magnus Olsson om de fem första i besättningen till Team SCA.

Här är en video med en intervju med Magnus Olsson om de fem första i besättningen till Team SCA:

Info: http://teamsca.photodeck.com/-/galleries/team-sca-announce-first-five-crew/vnr-footage-from-annoucement/magnus-in-swedish

Här är de första bilderna på Bavarias nya flaggskepp – Cruiser 56 – när båten seglar. Den stora cruisingbåten hade premiär på båtmässan i Düsseldorf i januari 2013.

Bavaria har tidigare haft båtar på 50 fot eller mer. Men den nya 56:an skiljer sig på flera punkter.

Bland annat har höjden inne i båten sänkts. Anledningen är troligen att det kändes som allt för stor takhöjd i föregående modell och även med en väl tilltagna höjd som Cruiser 56 har upplevs båten som väldigt stor inuti.

En annan nyhet är det garage för gummijolle med mera som finns på akterspegeln. Båten har en utfällbar badbrygga, som alla Bavarias segelbåtar, men dessutom finns det ett stort öppningsbart utrymme i aktern för att förvara en liten jolle och andra mindre saker.

Pressmeddelande från Bavaria:

Nya Bavaria Cruiser 56 erbjuder en mängd förbättringar och nya innovationer. Den nya båten har bl a på ett elegant sätt löst några av 55:ans tidigare kompromisser och har både ett rymligt jollegarage och två väldigt fina akterhytter där bäddarna är 210X175 cm. För att lösa den kombinationen tömmer man jollen och på ett enkelt sätt fyller man den igen genom en inbyggd kompressor.

Sittbrunnen får stora stuvutrymmen i akterspegeln och en ny lösning som genom sittbrunnsbordet skapar en enda stor solbädd för om rattarna.

Den nya designen på 56:an ger ett mer harmoniskt intryck och båten har även betydligt mer ljus invändigt genom fler och större rutor i både skrov och däck. Invändigt får båten 3, 4 eller 5 hytter. Det är även en separat skepparhytt i förskeppet, som även kan användas som stuv. Versionen med tre hytter har en magnifik ägarhytt för om huvudskottet med separat dusch och WC. Det utrymmet har två hytter i versioner med 4 eller 5 hytter, med antingen två WC eller en WC och en dusch. Akterskeppet har två stora hytter med delad bädd och iläggsdynor likt Vision. De hytterna har var sin WC där den ena istället kan rymma en Pullman-hytt.

Salongen blir på denna storlek av båt väldigt rymlig. Fokus har varit att skapa en funktionell lösning för soffa och pentry. Det har man löst genom att placera en U-soffa och ett gigantiskt U-pentry jämte varandra. Pentryt har även en frukostbar, 160 l kyl och en frys på 80l som tillval. De nya stora sidorutorna i både skrov och däck ger bra sikt och rymdkänsla i detta utrymme.

Tekniska data
LOA: 16,75 m
LWL: 14,96 m
Bredd: 4,87 m
Djup std: 2,35 m
Djup tillval: 1,90 m
Depl: 17.200 kg
Ballast: 5.500 kg
Motor: Yanmar 4JH4-HTE, 100 hk
Bränsle: 300 l
Vatten: 680 l

Info: /www.bavariasverige.se

AB Göta kanalbolags marknadsundersökning visar att Göta kanal har stärkt sin ställning som attraktivt resmål för båtturister mer än som transportled från kust till kust. Därför ökas utbudet för båtturister till sommarsäsongen 2013. Om du tidigare har gått kanalen med båt eller på annat sätt besökt Göta kanal, visar statistiken att chansen är stor att du kommer tillbaka. Därför har Göta kanal i år satt extra stort fokus på att ge återvändande besökare nya och intressanta upplevelser. Om dagens turist ska trivas, måste upplevelsen vara varierande och spännande.

– Vår marknadsundersökning visar att antalet båtresenärer som anger att Göta kanal är en transportsträcka, har gått ner från 32 procent 2010 till 16 procent 2012. Det betyder att fler vill ha en trevlig upplevelse på kanalen, och det måste vi se till att de får, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag.

– Det handlar om att ge besökarna en totalupplevelse av kanalen, och gärna mer än man förväntar sig. Vi vill utveckla Göta kanal så att olika behov tillgodoses, så att besökaren får ut det mesta möjliga av resan oavsett ålder, säger Anders Donlau.

Sommarens upplevelser

Som båtturist finns det mycket att uppleva längs kanalen i sommar. Ett populärt avbrott är att hyra cykel, titta på en konstutställning eller göra en avstickare till någon av de stora nöjesanläggningarna i kanalens närhet såsom Kolmårdens djurpark eller Skara sommarland. I sommar firar slussen i Forsvik 200-årsjubileum med teaterföreställningar och andra evenemang, och längs kanalen arrangeras flera populära allsångskvällar med kända svenska artister. Hajstorpsträffarna, som samlar mer än 300 veteranbilar under hela sommaren, är också populära dragplåster. Bland guidade utflykter är matvandringar i Norsholm, som tar deltagarna genom betesmarker och slottsruiner i juni en exotisk upplevelse.

Bygger ut för båtfolket Göta kanalbolags marknadsundersökning 2012 visar också att cirka tio procent av besökarna önskar sig ett bättre utbud i gästhamnar och serviceanläggningar längs kanalen. Därför har Göta kanalbolag i år lagt ner stora resurser på att upprätthålla och utveckla servicen för båtbesökare längs kanalen.

– Vi fortsätter att bygga ut bryggor, el, vatten och annan service längs kanalen efter önskemål från våra båtgäster. I vinter gör vi också stora renoveringsarbeten på kajer och slussar, så att de kommer att fungera bra i minst hundra år till, avslutar Anders Donlau.

Några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal

– Premiär för “Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 11/5 på följande orter: Lyrestad, Hajstorp, Vassbacken, Karlsborg, Borensberg, Norsholm och Brådtom sluss.

– Slussen i Forsvik firar 200-årsjubileum. Invigning av firandet 4/5 med historiskt skådespel. Teaterföreställningar och andra evenemang under hela sommaren.

– Visioner vid vatten. Längs hela kanalen visas installationer av framträdande konstnärer. Det senaste tillskottet invigs i Forsvik under sommaren.

– Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 31/5-1/6.

– Under Hajstorpsträffarna samlas mer än 300 veteranbilar vid Hajstorps slussar. Träffarna kommer att äga rum 29/5, 12/6, 26/6, 10/7, 31/7 och 14/8. Trollsommar, barnteater och magisk trollskola i Hajstorp 30/7.

– Allsångskvällar i Karlsborg med kända svenska artister: 5/7 Ulrik Munther, 12/7 Lasse Berghagen, 19/7 Patrik Isaksson, 26/7 Nanne Grönvall. Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm, 27/6, 4/7, 11/7, 18/7, 25/7, 1/8 och i Söderköping, Korskullens Camping 7/7, 14/7, 21/7, 28/7,och 4/8.

– Rocksommar, 7/6 i Töreboda, med Darin, en av Sveriges hetaste artister, Uno Svenningsson och Dogge Doggelito.

– ”Fri fart på Göta kanal,” race för veteranbåtar, 27/7 vid Museihuset i Ljung. www.frifart.se

– Turer med Hjulångaren Eric Nordvall II, Forsvik. www.paddlesteamer.se

– En av världens största vandringsutställningar om Titanic visas i Norrköping 30/4-8/9. www.titanic.eu

– ”Matvandringar ” i Norsholm” genom betesmarker och slottsruiner. Lokalproducerad mat ingår 9/6, 26/6 29/6 www.dinkottbutik.se

– Hantverksmarknad vid kanalen i Motala, 17/8. “Söderköpings Gästabud”, medeltida marknad 30/8- 1/9.

Några paketupplevelser längs kanalen

– Båtkryssning på kanalen med middag och boende i kanalorten Sjötorp. www.cykelsemester.se

– Familjepaket längs Göta kanal. Allt från glassrestaurang till spännande flygplan och en härlig dag på Kolmården – ett äventyr för hela familjen. www.sveciatravels.se

– Båt- och cykelpaket längs Göta kanal, 2 dagar, Borensberg. www.glasbruket.eu

– HjulKulTur, Hjulångaren Eric Nordevall II, äventyrsguidning på Karlsborgs fästning och cykling. www.cykelpaket.com

– Göta kanals guldkorn med cykel och båt, 4 dagar. Ett populärt cykelpaket där man både cyklar längs kanalen och glider fram på en passagerarbåt. www.upplevelsepaket.se

– 2-dagarskryssning med M/S Kung Sverker och M/S Wasa Lejon från Motala till Bergs slussar. www.countryinspired.se

Om Göta kanal

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen har i snart 200 år varit en mötesplats för människor från hela världen och besöks av cirka 3 miljoner turister varje år. Cirka 3 000 fritidsbåtar trafikerar kanalen under säsongen. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater under ledning av Baltzar von Platen.

Fakta Göta kanal

Sträckning: Från Mem vid Östersjön till Sjötorp vid Vänern.

Byggnadsår: 1810-1832, grundare: Baltzar von Platen

Längd: 190 km, antal slussar: 58 Maxmått för båtar: Längd: 30 m, bredd: 7 m, djup: 2,82 m, höjd 22 m, maxhastighet: 5 knop

Högsta punkt: Tåtorp-Forsvik (91,8 m ö h)

Öppettider: Göta kanal är öppen 6 maj-29 september 2013

Info: www.gotakanal.se

Jabsco Toilet Fresh är ett nytt och unikt system som löser ett problem som många båtägare med toalett ombord upplever. Största orsaken till dålig lukt är att det bildas bakterier i inloppslangen till toaletten. Vid första spolningen efter att båten varit oanvänd under en period frigörs den dåliga doften.

Medlet motverkar och bryter ner de dåliga bakterierna med en aktiv miljövänlig specialformula som är en bakteriekultur i tablett form. Genom att de dåliga bakterierna bryts ner så förhindras de obehagliga dofterna. Bakteriekulturen förebygger dessutom risken för avlagringar i toaletten och slangar och gör systemet fräscht.

Jabsco Toilet Fresh systemet installeras på existerande inlopp till toaletten och behandlar inkommande vatten. Tack vare att vattnet med den uppblandade bakteriekulturen spolas genom toaletten och vidare i slangar och till septiktank behandlas dåliga bakterier och obehaglig lukt i hela systemet. En backventil som monteras på inloppslangen före systemet gör att vattnet med den goda bakteriekulturen stannar kvar.

Systemet består av en sats med en tank på 1,2 liter, en backventil och fem tabletter. Tankens storlek är designad för att motsvara en fullspolning av toaletten och volymen på 1,2 liter är en av orsakerna till att det fungerar. Det är viktigt att allt vatten som spolas är behandlat innan det når toaletten. Jabsco Tolilet Fresh tabletter säljs i fem pack och en tablett varar normalt i 10 dagar. Det behandlade vattnet får en blå färg och normalt rekommenderas att man fyller på med ny tablett när den blå färgen försvinner.

Info: http://info.xyleminc.com/jabsco.html

Det blir inte en lika snabb lösning med en ny ägare till Nord West & Najad, som gick i konkurs för drygt en månad sedan. Konkursförvaltaren var väldigt optimistisk till en början, men nu tror han att det kan dröja till slutet av april innan det välkända varvet får en ny ägare.

Varvet inklusive Lyse Plastprodukter AB gick i konkurs 26 februari med 135 anställda. Kort därefter sa konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström vid Vinge i Göteborg, att det kunde bli en snabb lösning att hitta en ny ägare till företaget.

– Det finns flera seriösa intressenter med kapital som har varit hos Nord West & Najad. Alla seriösa intressenter behandlas lika och med respekt. Det är bra om det här varvet med sina fina produkter kommer i en stark ägares hand, säger konkursförvaltaren Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg till Båtliv

– Vi har fått flera bud på företaget. Men de bedöms för låga av Swedbank, som var Nord West & Najads bank. För att få upp nivån på buden och kanske få in nya budgivare har tiden förlängts, säger Fredrik Tengström.
För tillfället drivs varvet av konkursförvaltaren. Han annonserade ut företaget i Dagens Industri 7 mars med en kort anbudstid. Alla intresserade skulle lämna in sina bud senast 18 mars.

Personalen på varvet är arbetsbefriad och idag arbetar 18 personer på företaget. De sköter den lilla nyproduktion som finnas samt levererar de båtar som har funnits på vinterförvaring hos Nord West & Najad.

Konkursbouppteckningen i Nord West & Najad är under utarbetande. Edgångssammanträde hålls 12 april i Uddevalla tingsrätt.

Den japanska dieselmotortillverkaren Yanmar köper holländska Vetus som är specialiserad på båttillbehör och motorer samt kringutrustning till dessa. Vetus blir därmed ett dotterbolag inom Yanmar Group.

Team SCA presenterar de fem första kvinnliga seglarna som ska ingå i teamet i Volvo Ocean Race 2014-2015. Och det är fem mycket erfarna och namnkunniga seglare som nu ansluter till teamets bas i Puerto Calero på Lanzarote.

De fem är Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciscek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien, och Liz Wardley, Australien.

Cirka 20 kandidater har genomgått utbildning och träning på lagets bas i Puerto Calero på Lanzarote. Den breda fysiska och tekniska träningen har genomförts under överinseende av teamets fem coacher som alla är erfarna jorden runt-kappseglare.

– Vi har imponerats av kvaliteten på kandidaterna. Våra farhågor att det skulle bli svårt att hitta erfarna kvinnliga seglare, eftersom ingen kvinna har deltagit i Volvo Ocean Race på över tio år, visade sig vara helt utan grund. Trots det finns det ingen underskattning i utmaningen som ligger framför oss, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

Samtliga fem kvinnor har stor erfarenhet av segling, från ensamkappsegling jorden runt till Olympiska spel och Match Racing i världstoppen. Var och en har funnit sin givna plats i den mansdominerande sport som havskappsegling fortfarande är.

– De är alla talangfulla, naturbegåvade seglare. Nu ska vi i Team SCA ge dem de bästa förutsättningarna, verktygen och den struktur som krävs för att kunna konkurrera på lika villkor i vad som är en klassisk jorden runt-kappsegling. Kvinnliga team i Volvo Ocean Race bör inte vara något ovanligt, snarare något självklart, avslutar Richard Brisius.

Bakom Team SCA står det globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA. Jan Johansson är bolagets VD och koncernchef:

– Projektet utgör inte bara en integrerad del av SCA:s marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter. Vår besättning kommer att vara starka, högpresterande förebilder såväl internt som för våra konsumenter runtom i världen, varav 80 procent är kvinnor. SCA är rankat som ett av världens mest hållbara företag, och genom vår verksamhet vet vi vilken viktig roll kvinnor spelar i vardagen när det gäller att höja kvaliteten inom sanitet, hygien och hälsa i samhällen runtom i världen. Det är kärnan i SCA och våra varumärken.

Foto: Rick Tomlinson.
Seglarna på fotot från vänster till höger är: Sophie Ciszek (AUS), Carolijn Brouwer (NED), Sam Davies (GBR), Liz Wardley (AUS) samt Annie Lush (GBR).

Kommentarer

Evert Stenestrand, Folkbåtsseglare 16:52:16 2013-04-05

Jag kan bara önska dem en bra segling vi behöver fler damer i denna mansdominerade sport/säger 5 faldig segrare i segling med marinmuseums barkar !

One Sails öppnar nu sitt första loft i Sverige. Loftet som ligger i Helsingborg kommer att stå för all marknadsföring, försäljning och service av One Sails i Skandinavien. One Sails har sitt ursprung i Italien men har de senaste åren expanderat kraftigt och har nu ett globalt nätverk av segelmakerier.

One Sails har en gedigen erfarenhet inom all typ kappsegling med toppkunskap inom IRC, ORC och IMS. På meritlistan finns också flera VM och OS medaljer inom One Design klasser. Att segla mycket och att samarbeta med seglarna för att utveckla segel är ledord för One Sails. Den höga serviceambitionen och att använda bästa möjliga material gäller även för alla typer av cruisingsegel.

Tekniken Millennium och Vektor som används av One Sails skapar segel i ett stycke med obrutna fiber. Speciellt för milleniumtekniken är att genom vakuumsugning svetsas filmen samman och omsluter fibertrådarna. Vikten blir lägre och fibern förblir torr och behåller sin smidighet och har längre livslängd.
Alla Millennium racing och cruisingsegel har en delamineringsgaranti på två respektive tre år.

One Sails i Helsingborg kommer att ledas av Filip Manninge. Filip har mångårig erfarenhet av segelmakeribranschens alla delar och ser fram emot utmaningen att leverera segel i världsklass med en gedigen support.

– Vi ser en enorm potential i Skandinavien, säger Dede DeLuca, direktör för One Sails International och tillägger att Filip kommer inte att ångra att han valde One Sails. Filip själv kan du träffa på Marstrand Big Boat Race, ÅF Offshore Race, Ven Runt och många andra kappseglingar.