nyhetstest

Volvo Penta kommer denna sommar att ta en av sina testbåtar till Engelska kanalen för att demonstrera för återförsäljare, kunder, press och andra intresserade av fördelarna med det unika Volvo Penta IPS pod-systemet. Ett av stoppen är vid Southampton SEAWORK utställningen i Storbritannien.

Denna resa är inspirerad av den framgångsrika Volvo Penta IPS BalticTrip som genomfördes under liknande omständigheter i Östersjön under sommaren 2011.

Testbåten, kallad PTA80, som är vald för denna resa är en av Volvo Pentas ordinarie testbåtar och används dagligen på Volvo Penta Marin Test Center utanför Göteborg. PTA80 är en 22 meter lång specialtillverkad provbåt och drivs av nya 2 x Volvo Penta IPS 900, 700 hk vardera. Båten har en toppfart av 27 knop med 36 ton deplacement.

Miljöfokus
Volvo Penta IPS erbjuder radikala begränsningar i avgasutsläppen. Motorer uppfyller IMO NOx, EU IWW, EPA Tier 2 och den kommande EPA Tier 3.

Men de största miljövinsterna är att med IPS får man ca 30 % minskning av bränsleförbrukningen jämfört med raka axel- och vattenjet-installationer – och därmed också minskade CO2-utsläpp. Dessa miljöprestanda är i samklang med de miljöregler som gäller i kanalregionen.
6 stop over

Resan har stop over i sex hamnar längs hela rutten. Vid varje uppehåll kommer det att ske presentationer och demonstrationer och möjligheter att provköra båten och pröva de goda manöveregenskaperna med IPS och tala med Volvo Pentas specialister ombord.

Värdar vid varje stop over är representanter från ett lokalt Volvo Penta Center, var och en en viktig del av Volvo Pentas europeiska servicenät. Varje Volvo Penta Center är en auktoriserad marin kommersiell återförsäljare som svarar för försäljning, service och support av Volvo Penta-produkter. Respektive Center ansvarar också för flera mindre återförsäljare och serviceföretag i regionen.

SEAWORK
Den 24 juni kommer PTA80 förtöja i Southampton i direkt anslutning till den kända utställningen SEAWORK. Här introduceras också nya Volvo Penta IPS 900. Enheten är framtagen som ett marint framdrivningssystem för bl.a. halvplanande patrull- och kustbevakningsfartyg.

Användaren får en produkt med förstklassiga prestanda och manövreringsegenskaper och med 30 % minskade bränslekostnader. Båten PTA80 kommer att finnas vid kaj vid utställningen. Den kommer att vara tillgänglig för testkörningar och teknisk information och erbjuda tillfälle att möta teknisk expertis från Volvo Penta.

Webb och blogg
Under resans gång kommer information från och kring kanalresan finnas tillgänglig via en blogg på Volvo Pentas hemsida. Förutom plats för kommentarer och bilder, ska besökare också få tillgång till fakta såsom: bränsleförbrukning, distans, genomsnittlig fart och mycket mer. Bloggen nås via www.volvopenta.com från den 8 juni, 2013.

Tekniska data
Båttyp: PTA80 (speciellt byggd för Volvo Pentas provningsverksamhet)
Ägare: Volvo Penta Marin Test Center
Längd OA: 22 meter
Bredd: 5,2 meter
Motorer: 2 x Volvo Penta D13-700 DST, 2 x 700 hk
Pod-system: Volvo Penta IPS900 Rating 3
Deplacement: 36 ton
Toppfart: 27 knop

Rutt:
8 juni Göteborg – 11 juni Bremerhaven – 14 juni Ijmuiden – 18 juni Dunkerque – 21 juni Cherbourg – 24 juni Southampton – 4 juli Strandby – 5 juli Göteborg.

Det är många gånger svårt att ta sig i/ur båten balanserande på en gungig och hal Y-bom och risken att falla i sjön ska inte underskattas. Båtfolkets stigande medelålder medför att behovet av att lösa detta problem är extra stort.

Svenska Aronowitsch & Lyth AB presenterar därför den patenterade GÖR-AN, som löser problemet och samtidigt erbjuder ett upphängningsställe för förtöjningstampen.

GÖR-AN är ett grepphandtag tillverkat i rostfritt stål. Höjd 81 cm. Den passar till Y-bommar med max mått 10 x 8 (bredd x höjd) cm. Den är försedd med klykor för tampupphängning.
Pris 995 kr.

Info: www.arolyth.se

Alparis bolag, som erbjuder tjänster inom internationell valutahandel världen över, har tillsammans skrivit på som officiell båtsponsor för årets upplaga av Stena Match Cup Sweden, ett av världens främsta seglingsevenemang. Avtalet betyder att Alpari för andra året i rad stöttar Stena Match Cup Sweden som är den tredje deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.

Evenemanget hålls på Marstrand 1-6 juli 2013.

Valutahandelsbolagets startade ett partnerskap med världscupen i februari 2012 då Alpari presenterade ett mångmiljonskontrakt som titelsponsor för den prestigefyllda seglingsserien under fem år.

Alpari World Match Racing Tour passar för Alpari eftersom världscupen med deltävlingar i Nord Amerika, Asien och runt om i Europa besöker nyckelområden för företagets expansion. Alpari utvidgade nyligen sitt engagemang i världscupen genom att introducera Team Alpari FX, ett nytt lag som leds av skepparen Adam Minoprio, världsmästare i matchracing 2009 och deltagare i Alpari World Match Racing Tour 2013.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största årliga idrottsevenemang. Förra året besökte över 115 000 åskådare den sex dagar långa tävlingen som lockade stort intresse från internationell media, vilket i sin tur hjälpte Alpari att stärka sitt varumärke bland seglingsintresserade över hela världen.

– Vi känner starkt för seglingssporten och vi har valt att kliva in som partner till Alpari World Match Racing Tour och Team Alpari FX för att vi tror att seglingsfantaster och valutahandlare har samma ambition och entusiasm för att lyckas, säger Chantelle Johnson, Internationell Marknadschef för Alpari (UK) Limited.

– Vi är väldigt glada över att stötta denna viktiga deltävling i år igen, utöver vårt engagemang i världscupen och vårt seglingsteam. Den ökade exponering som vårt varumärke får på vår tävlingsbåt under evenemanget kommer att hjälpa oss att nå en ännu större publik världen över.

Jan Torstenson, VD på Brandspot som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, tillägger:

– Vi är både stolta och glada över att Alpari valt att stötta Stena Match Cup Sweden, de är inte bara en viktig och värdefull partner utan stärker också tävlingens internationella atmosfär.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, k-märker ytterligare åtta klassiska fritidsbåtar. Totalt finns det nu 84 k-märkta fritidsbåtar runt om i landet.

K-märkningen av fritidsbåtar syftar till att uppmärksamma äldre välvårdade fritidsbåtar – som kan berätta en del av Sveriges sjöfartshistoria. Båtlivet belyser utvecklingen från det exklusiva till det folkliga. Man kan se en del båtar som en illustration av till exempel det svenska folkhemmet. Bland vårens k-märkta fritidsbåtar finns tre Orustbyggen – bland annat kostern Vi Två från 1948. Ivar Kreugers hundraåriga expresskryssare Loris (byggd 1913) är den mest namnkunniga av de åtta båtarna. Men här finns både en modernistisk skapelse i form av en Coronet från 1956 och en västsvensk stjärnbåt som Jazzmuss från 1931.

– Jag tycker det är roligt att även två finskbyggda båtar finns med den här gången, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Det är dels motorjakten Alaiza, dels den välhållna Tiedemannbåten Marimba.

K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden men också för att uppmuntra de ofta kostsamma och tidskrävande insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin båt k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten vara byggd före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

– Vi har k-märkt fritidsbåtar sedan 2009. En nyligen genomförd utvärdering visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har blivit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

Pressbilder
Pressbilder på de senast k-märkta fritidsbåtarna finns längst ner på sidan.

K-märkta fritidsbåtar 2013

Motorbåten Soraya, byggd 1956 på Orust
Ägare: Lars Olsson, tel 070-671 19 07, Hägersten, Stockholms län
Denna Tiedemannkryssare byggdes på Johannes Olssons varv (Kungsviken, Orust). Båten har av den nuvarande ägaren genomgått en renovering som inneburit att båten återfått det utförande och utseende som den hade på 1950-talet. Genom de efterforskningar som gjorts av den nuvarande ägaren har båtens historia blivit känd. Bland annat kan därmed konstateras att båten fram till 2001 funnits i Göteborgstrakten. Utöver att båten fått skrovet vitmålat ser hon idag ut som då hon kom från båtbyggaren 1956.

Motorbåt av modell Coronet 18 Hard Top Sedan, byggd 1956 i Vordingborg, Danmark
Ägare: Leif Jonsson, tel 070-6363859, Hudiksvall, Gävleborgs län
Sportbåten Cornonet Hard Top Sedan är byggd 1956 i Vordingborg, Danmark. Ritningarna till denna tidiga Coronet står amerikanen Richard C Cole för. När nuvarande ägaren tog hand om båten var den i ganska dåligt skick. Genom efterforskningar och stort kunnande har båten återställts till det skick den hade som ny. Även om många detaljer i båten är nytillverkade följer både utförande och material originalet. Båtens historia är dessutom väldokumenterad genom nuvarande ägarens ansträngningar.

Segelbåten Vi Två, byggd 1948 på Orust
Ägare: Nils Hökby, tel 0708-482105, Saltsjöbaden, Stockholms län
Kostern Vi Två är konstruerad och beställd av Georg Ström och byggd på Bröderna Martinssons varv Svineviken (Orust). Denna segelbåt är den första båten som byggdes enligt den förnyade K25-regeln i slutet av 1940-talet. Därför har den segelnummer S1. Båten är till största delen i originalskick – även om en del dokumenterade mindre förändringar gjorts. Ägaren kan visa upp en tydlig ägarlängd som fram tills 2002 var kopplad till Västkusten. Vi Två är dessutom i mycket gott skick.

Segelbåten Jazzmuss, byggd 1931 på Orust
Ägare: Jan Eismark, tel 0708-75 70 56 alt. 031-322 53 19 Göteborg, Västra Götalands län
Stjärnbåten Jazzmuss (segelnummer 167), byggd på Anders Abrahamssons varv i Vasseröd (Orust). Den nuvarande ägaren har under sin drygt 30-åriga ägartid givit nytt liv till en båt i förfall. Jazzmuss har kännetecken som stämmer överens med de äldsta Stjärnbåtarna, bredare sittbrunn, bordläggning i tätvuxen kärnfura, och fylligare förskepp. Båten underhålls på ett föredömligt varsamt sätt och är idag i ett fint bruksskick. Nuvarande ägare – som är mycket engagerad i båttypen – har bl a kunnat spåra båtens ägare från de första ca 20 åren.

Motorbåten Loris, byggd 1913 i Nacka
Ägare: Mats Arrhénborg & Joakim Irebjer, tel (Mats) 07008-15 99 70, Stockholms stad och län
Expresskryssaren Loris från 1913, konstruerad av Knut Ljungberg byggd på Hästholmsvarvet i Nacka. Loris är välkänd eftersom den beställdes åt ingenjören och tändsticksmagnaten Ivar Kreuger. Båten har genomgått en mycket omfattande renovering från och med början av 1990-talet, där bordläggningen under vattenytan, köl, och däck varit tvunget att bytas ut. Det kulturhistoriska värdet är fortfarande högt eftersom samma teknik och utförande valts som då båten byggdes på 1910-talet.

Motorbåten Alaiza, byggd 1921 i Åbo, Finland
Ägare: Göran P Sjödin, tel 070-216 02 63, Stockholms stad och län
Alaiza, en motorjakt byggd på Andrée & Rosenqvists varv, Åbo, Finland. Båten har en väldokumenterad historia – avseende ägare, sammanhang, namn, geografisk belägenhet. Inredningen på båten är välbevarad och av fin 1920-tals kvalitet. Ombyggnaderna av båten har genomfört vid flera tillfällen – och kan ses som en del i båtens historia. Alaiza är idag i ett mycket gott skick och har en kulturhistoriskt medveten ägare.

Motorbåten Marimba, byggd 1956 i Borgå, Finland
Ägare Gunn & Pertti Koukonen, tel 070-284 25 18, Saltsjöbaden, Stockholms län
Motorbåten Marimba, konstruerad av Stig Tiedemann, byggd 1956 på Wilenius Båtvarv, Borgå (Finland). Med sin kombinerade finska-svenska bakgrund är Marimba en väldokumenterad välskött motorbåt. Båten har tack vare ett medvetet underhåll åldrats med stor värdighet genom åren. Förutom att skrovet sedan många år är vitmålat – är båten i övrigt i välvårdat originalskick. Till det intressanta dokumentationsmaterialet hör bland annat körjournaler från andra hälften av 1950-talet.

Motorbåten Mamsell, byggd 1958 i Öregrund
Ägare Ulf Pettersson & Göran Pettersson, tel Ulf 070-743 52 38, Nacka, Stockholms län
Mamsell, konstruerad av Jac M Iversen, är byggd på Valgrens varv i Öregrund. Båten beställdes av nuvarande ägares far. Beställaren och varvet gjorde en del förändringar utifrån ritningen – vilket anpassade båten till de syften han önskade. Sedan båten kom till beställarens familj i slutet av 1950-talet har hon legat vid samma brygga på Klintens båtklubb vid Skurusundet (Nacka). Båten är i gott skick både exteriört och interiört. Någon mindre inre ombyggnad har gjorts – vilken väl anpassats till den tidstypiska inredningen.

Mer om k-märkning
För mer information om Sjöhistoriskas arbete med fritidsbåtar och fartyg se www.sjohistoriska.se.

Vid Sjöräddningssällskapets konstituerande möte på Marstrand i går fredag valdes Olof Stenhammar till ny styrelseordförande. Olof Stenhammar är finansman, ekonomie och filosofie hedersdoktor och grundare av OMX, världens första privatägda elektroniska börsmarknad.

– Vi är glada och väldigt stolta över att Olof Stenhammar har tackat ja till det här uppdraget. Med Olof som ordförande känner vi i Sjöräddningssällskapet stor tillförsikt inför framtiden, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

– Jag har alltid tyckt att Sjöräddningssällskapets styrelse är den finaste styrelse jag suttit i. Att bli vald till ordförande är därför mycket hedrande, säger Olof Stenhammar.

Olof Stenhammar har suttit i Sjöräddningssällskapets styrelse sedan 1996. Han tar över ordförandeposten efter M Johan Widerberg. Till vice ordföranden valde styrelsen Leif Johansson och Jonas Kleberg.

Nyinvalda i styrelsen blev Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör och chef för sjö och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket och Johan Hilding, frivillig sjöräddare på Sjöräddningssällskapets station i Strömstad.

I samband med fredagens årsmöte namngavs även en ny räddningsbåt, Rescue Leif Johansson. Båten är en 12-meters räddningsbåt av Victoriaklassen, specialutformad för att utföra sjöräddning även under mycket tuffa väderförhållanden. Den kommer att vara stationerad i Fjällbacka. Båten är resultatet av en insamling i samband med Leif Johanssons 60-årsdag och en avgångspresent när han avgick som VD och koncernchef från Volvo.

– Jag önskade mig helt enkelt en båt i present. Och vem behöver den bättre än Sjöräddningssällskapet? Över 200 vänner, kollegor och företag har samlat ihop till den tillsammans med Volvo. Jag är glad att vi kan stötta svensk sjöräddning på det här sättet, säger Leif Johansson.

Holländska Heesen Yachts sjösatte nyligen den här 50 m långa och mycket exklusiva yachten byggd helt i aluminium. Det är en halvplanande motoryacht som döps till ”Crazy Me” med inspiration från designern Gary Grant, enligt yachtens ägare.

”Crazy Me” har långa, svepande linjer från för till akter som gör att hon ser elegant ut. Designen är också gjord för att yachten ska vara lätt att känna igen.

Ett av de nya grepp som konstruktörerna har tagit till är att de har använt format glas på många platser, något som var typiskt för båtens designer. Förutom att glaset är starkt tillför det extra ljudisolering och ger god sikt runt om.

För inredningen svarar den italienska designern Cristiano Gatto, som även han har använt sig av svepande linjer och modern design.

Den mest spektakulära delen ombord sägs vara på soldäck, där en enorm glasbottenförsedd pool gör att ljus kan komma ner till huvuddäcks sittytor. Här finns även ett extremt ljudsystem designat av ägaren.

– Det här är en av de finaste yachter som någonsin har levererats i Europa, säger ägarens representant, Alex Banning på SuperYachtsMonaco.

Vem som har köpt båten framgår dock inte av pressinformationen.
”Crazy Me” kommer nu att genomföra en rad tester på Nordsjön innan det är dags för leverans senare i juni.

Tekniska data
Skrov: Halvplanande skrov med två propellrar
Skeppsarkitekt: Van Oossanen / Heesen Yachts
Exteriör design: Gary Grant Design
Interiör design: Cristiano Gatto Design
Klassificering: ABS A1 Yachting Service AMS
Skrov: Aluminium
Överbyggnad: Aluminium
Gäster: 12
Kabiner: Ägarkabin, en VIP-kabin, fyra dubbelhytter
Längd ö a: 50,00 m
Bredd: 10,00 m
Max fart (50% last): 21 knop
Huvudmotorer: 2 x MTU 16V 4000 M93L
Info: www.heesenyachts.nl

Från och med den 1 januari 2014 upphör pappersutgåvan av Underrättelser för sjöfarande, Ufs. Samtidigt förbättras servicen via Sjöfartsverkets webbplats.

Underrättelser för sjöfarande, Ufs, innehåller bland annat rättelser av sjökort, öppningstider för broar och kanaler, sjöfynd och andra uppgifter om förändringar och förhållanden till sjöss. Nya Ufs-notiser publiceras i stort sett dagligen på Sjöfartsverkets webbplats. Notiserna samlas i PDF-dokument, som framöver kommer att publiceras varje vecka oberoende av helgdagar.

– PDF:erna kommer att publiceras i en svensk och en engelsk version istället för en gemensam som tidigare. Dessutom ändras storleken på PDF-formatet från A5 till A4, vilket ger större och tydligare sjökortsbilder, säger Svante Håkansson, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.
Från och med den 1 januari 2014 upphör dock Sjöfartsverkets utgivning av Ufs i tryckt form.

– Antalet prenumeranter på Ufs i pappersform har avtagit med åren och trots ökat prenumerationspris täcker intäkterna från prenumeranterna inte kostnaderna för tryckning, distribution och administration, säger Svante Håkansson.

Däremot kommer Ufs-databasen på www.sjofartsverket.se/ufs att förbättras. Utskriftsfunktionen av Ufs-notiserna ska ändras så att bilderna blir mer enhetliga, texten större och bättre formaterad. Målsättningen är också att sökfunktionerna ska utvecklas och att det ska bli möjligt att skapa sin egen profil så att användarna vid återkommande sökning till exempel slipper ange de sjökort eller det område som de är intresserad av. På sikt kommer det att gå att prenumerera på nya notiser från valt geografiskt område eller valda sjökort.

Bilden:Svante Håkansson, nautisk redaktör, Sjöfartsverket,

Båttillverkaren Agapi väljer Svedea Båtförsäkring som försäkringspartner. Samarbetet omfattar Agapis samtliga modeller och servicekoncept för ett enklare båtägande. Svedea Båtförsäkrings olika försäkringar kan tecknas vid köp av en Agapi-båt från juni 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med RIB-tillverkaren Agapi med huvudkontor i Stockholm. Samarbetet innebär att Agapi erbjuder försäkringar från Svedea i samband med försäljning av Agapi-båtar och som en del i Agapis servicekoncept för ett enklare båtägande.

– Agapi vill precis som vi göra det enklare att ha båt och det känns roligt att få vara en del av deras nytänkande erbjudande till marknaden, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

– Vi tror att framtidens båtägare allt mer kommer att välja helhetslösningar som gör båtägandet mindre krångligt och tidskrävande. En bra försäkring är en självklar del i våra servicekoncept och Svedea Båtförsäkring är ett bolag som lever upp till de krav som vi och våra kunder ställer, säger Peder Asplund, Agapis VD och grundare.

Sätt ett stort kryss i almanackan – från den 29 juni till den 7 juli och skriv Blekinge intill! Den veckan blir nämligen årets nostalgitätaste med start i Ronneby för Nostalgia Festival i Brunnsparken den 29 juni följt av Fri Fart på Ronnebyån dagen efter.

För andra året i rad kommer Fri Fart till idylliska Ronnebyån för att delta i Nostalgia Festival. Här bjuds publiken på ett skådespel som saknar motstycke. Den ena klassikern efter den andra kommer att visa upp sina fartresurser för publiken som står på stränderna och häpnar över skick och fart.

– Båtar från alla tider kommer tillsammans ge en underbar bild av hur boating skedde med fart även förr, säger Linda Hugosson, projektkoordinator Nostalgia Festival.

Till årets arrangemang är ett flertal spännande båtar anmälda.

– Bland annat deltar en riktig mahognyracer byggd av amerikanska Chris Craft redan 1937 som kommer till festivalhelgen på egen trailer – givetvis efter klassisk bil, säger Klassiska Båtars redaktör Anders Værnéus.

Festligheterna flyttar sedan till Karlskrona följande helg då Karlskrona Veteranbåtsdagar med Nordisk Kulturfestival fyller stadens bryggor och kajer med seglande skutor, klassiska fritidsbåtar från alla tider samt en mängd aktiviteter på vattnet och längs kajerna då förlaget Albinsson & Sjöberg firar 40 år som förlag.

Info: www.nostalgiafestival.se

På söndagsmorgonen vid sjutiden gick de sista tävlande i mål i Oxelösund i Watski2star2013. Första båt i mål blev Pacman, som kom kvart i fem på lördagsmorgonen. Vinnare blev den största och samtidigt en av de äldsta, Refanut, som seglas av Fredrik Wallenberg och Gustav Dyrssen från KSSS.

Tvåa kom före detta Oxelösundsbon Henrik Borg med sin besättning, bestående av Magnus Engdahl från WESS (Västerås). De seglade en båt som heter Mithril.

Trea blev Arken Zoo från KSSS med Patrik Forsgren och Oscar Gnosspelius.

Fullständiga resultat på www.watski2star.se

Seglingen startade på onsdageftermiddagen den 29 maj, då 110 segelbåtar lämnade Oxelösund för att kappsegla under tre dygn.

Bilden är från förra årets start.

Behöver panelen, staketet eller trämöblerna lite extra omtanke? I så fall är hösten perfekt för att ta tag i hemmets alla gör-det-själv-projekt som inte blev av under sommaren. Nu lanserar Bosch slipmaskinen PRR 250 ES som gör det möjligt att slipa områden där inga andra maskiner tidigare kommit åt.

Den nya universalsipen PRR 250 ES från Bosch har en 250 W motor med en slipfrekvensk på 1.600 till 3.000 varv/minut. Den passar till en rad olika tillbehör och kan därför anpassas till olika typer av ytor och material.

Slipmaskinen är särskilt lämpad för slipning av trä men kan också användas på metall. Den tar snabbt bort gamla färgrester och kan användas på både jämna och ojämna ytor, som till exempel trappräcken, golvlister eller möbler med tydliga konturer.

Utbytbara tillbehör för alla uppgifter
Universalslipen kan med hjälp av de utbytbara tillbehören användas till en rad olika områden. Med en enkel slipplatta slipas jämna ytor medan en flexibel skiva passar bäst till ojämna ytor.

Med hjälp av den konformade slipplattan kommer PRR 250 ES åt där en slipmaskin normalt sett inte når och med den 10 mm breda mässingborsten får du enkelt bort rost från metall.

Tack vare SDS-systemet är det enkelt att byta ut tillbehören utan att använda några verktyg. Tryck bara på knappen vid botten av sliphuvudet, byt ut tillbehöret och du är redo att börja arbeta igen. Slipmaskinen ligger säkert och bra i handen tack vare ett litet handtag i halkfritt gummi. Det är dessutom enkelt att ansluta en maskindammsugare till verktyget.

PRR 250 ES kommer att finnas i byggvaruhus över hela landet från augusti 2013 och har ett rekommenderat pris på 1 249 kr. Verktyget levereras i en praktisk låda tillsammans med en skyddsskärm, en 60 mm slipplatta i kornstorlek 80, hållare till slippapper samt två lamellrullar i kornstorlek 80 med en bredd på 10 och 60 mm.

Specifikationer Bosch PRR 250 ES
Märkeffekt 250 W
Slipfrekvens 1.600-3.000 varv/min
Omkrets grepp Ca. 190 mm
Dimensioner (längd x bredd x höjd) 400 x 60 x 70 mm
Vikt 1,3 kg.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har på regeringens uppdrag utrett hur ett förbud mot utkast av fisk i Skagerrak kan kontrolleras. De metoder som utretts är bland annat kontrollobservatörer, kameraövervakning och övervakning via flyg och båt.

– Vi har tittat på för- och nackdelar med de olika metoderna. En grundläggande utgångspunkt är att få en så säker bild som möjligt av hur mycket fisk som fångas, både de mängder som landas i hamn och de som kastas i havet, säger Jenny Nord, utredare på enheten för fiskereglering vid HaV.

Skagerrak kan bli det första av EU:s havsområden som får en fiskeriförvaltning med förbud mot utkast av fisk. I juli 2012 enades EU och Norge om att införa ett utkastförbud i Skagerrak. Regeringen gav därför i mars i år Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att utreda förutsättningarna för kontroll av ett utkastförbud.

HaV:s utredare har utgått från EU-kommissionens förslag till förordning om tekniska åtgärder och kontrollåtgärder i Skagerrak. Förslaget omfattar 35 fiskarter, vissa redskapsbestämmelser och kontrollåtgärder som obligatorisk kameraövervakning på fartyg över 12 meter från och med 1 juli 2016. För fartyg över 15 meter föreslås det införas redan 1 januari 2014. Kommissionens förslag är ännu inte antaget.

– Vi har också tittat på erfarenheter som finns i andra länder av försök med fullt dokumenterat fiske, det vill säga att all fångst dokumenteras. Vi har också haft nära dialog med flera av yrkefiskets intresseorganisationer, säger Jenny Nord.

– Andra parter som vi haft samråd med är Kustbevakningen, Jordbruksverket, Sveriges lantbruksuniversitet och Datainspektionen.

Redan i dag finns krav på att yrkesfiskare ska rapportera hur mycket fisk som fångas och hur mycket fisk som kastas tillbaka i havet.

– Vi vet att utkast sker utan att det rapporteras, bland annat genom att jämföra uppgifter i loggböcker med de uppskattningar som forskare gör genom provtagningar, säger Jenny Nord.

Den fisk som kastas ut överlever oftast inte och kommer inte samhället till nytta i form av intäkter eller föda.

– Ett fullt dokumenterat fiske skapar förutsättningar för en bättre långsiktig hållbar fiskförvaltning, säger Jenny Nord.

HaV har tittat på för- och nackdelar med nio alternativ för kontroll och dokumentation: kontrollobservatörer, kameraövervakning, övervakning via GPS och sensorer, sjökontroll med patrullflyg, sjökontroll med flyg, referensflotta, landningskontroll, satellitövervakning med VMS (Vessel monitoring system), fiskets egen rapportering (bland annat loggböcker, landningsdeklarationer och avräkningsnotor).

– Vi bedömer att det finns två alternativ som kan leva upp till målet om fullt dokumenterat fiske: kontrollobservatörer och kameraövervakning. Det första alternativet är mycket kostsamt och är svårt att genomföra rent praktiskt, det andra alternativet kan bland annat uppfattas som integritetskränkande, säger Jenny Nord.

– Inom näringen finns ett starkt motstånd mot kameraövervakning på fartyg, framför allt eftersom den uppfattas som integritetskränkande.

HaV har gått igenom om kameraövervakning är förenligt med regeringsformen, personuppgiftslagen (PuL) och lagen om allmän kameraövervakning (LAK). I dag skulle kameraövervakning på fiskefartyg falla under PuL men från och med 1 juli träder en ny lag om kameraövervakning i kraft. Kameraövervakning på fiskefartyg faller då under den nya lagen när den bedrivs på svenskt territorialvatten och i övrigt fortsätter PuL att gälla för övervakningen.

– Som vi bedömer det är kameraövervakning under de tänkta förutsättningarna förenligt med svensk lag. Om kameraövervakning väljs som kontrollmetod ska övervakningen ske för att kontrollera utkastförbudet och det inspelade materialet ska endast användas för detta syfte, säger Åsa Toll, verksjurist på HaV.

– Utkastförbudet är en del i arbetet med att skapa ett hållbart fiske inom EU, det rör sig om nyttjande av en allmän resurs som tillhör oss alla. Det allmänna intresset av att effektivt kontrollera utkastförbudet får anses väga tyngre än det integritetsintrång som övervakningen innebär.

HaV:s bedömning grundar sig på att övervakningen begränsas till ett nödvändigt minimum. Tanken är att kamerorna i så fall ska sättas på platser där fisken tas upp ur vattnet, där den rensas och sorteras och där oönskad fisk slängs tillbaka. Någon ljudupptagning är inte tänkt att ske och filmmaterialet skulle vara sekretesskyddat enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Sedan 2008 har EU:s medlemsländer haft möjlighet att införa pilotförsök med kameraövervakning och ett fångstbaserat kvotsystem. I Danmark och Skottland har flera projekt gjorts för att dokumentera torsk fångad i Nordsjön. I Kanada används i dag kameraövervakning på fiskefartyg för ett 60-tal fiskarter och det har även gjorts försök i Australien.

Källa: HaV.

Med motiveringen “En välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken.” utsågs ”Bacon och pepparrot” till Årets Sill 2013. 
Årets Sill börjar säljas den 6 juni vilket bland annat firas under Sillens dag på Klädesholmen.


En krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet, det gav 75 500 kronor för försäljningen av Årets Sill 2012.

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen den 12 mars, ingick förutom ständige ordföranden Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, de erkända kockarna och matinspiratörerna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och som alltid Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.



– Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, som är på plats under Sillens dag på Klädesholmen den 6 juni för att ”inviga” säljstarten och lämna över den symboliska checken till Sjöräddningssällskapet.

En krona per såld Årets Sill-burk går direkt till Sjöräddningssällskapet och det så viktiga arbetet för ökad säkerhet till sjöss. Även delar av försäljningen under Sillens dag går till Sjöräddningen.

På Klädesholmen, på Tjörns västsida, finns en silltradition sedan 1594. Här har man i generationer utvecklat sillen till den inlagda delikatess den är idag. När de fyra kvarvarande konservfabrikerna på Klädesholmen slogs samman i början av 2000-talet bildades Klädesholmen Seafood, som idag förvaltar den svenska silltraditionens yrkeskunnande och hantverksskicklighet. Bara en kort pir bort ligger den erkända skärgårdskrogen Salt & Sill, som med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav också bidrar till att lyfta sillen och dess traditioner.

Bildtext:
Årets Sill-jury, fr vänster Malin Söderström, Annika Ingemarsson, Timo Räisänen, Peter Harryson, Paul Svensson, Rolf Westerström.

Sail Racing presenterar stolt sitt nya tillskott i Sail Racing Test Team – OS-guldmedaljören i London 2012, Fredrik Lööf. Fredrik kommer vara en stor del i produktutvecklingen av nya tekniska Sail Racing-plagg, där hans erfarenhet från olika former av fysiskt krävande segling kommer ligga till grund för nya funktioner, mönster och tekniska lösningar.

Samarbetet mellan Sail Racing och Fredrik Lööf har redan startat med initierande möten kring
produktutveckling.

– Det känns kanonkul att få jobba med Sail Racing, säger OS-guldmedaljören Fredrik Lööf.

– De har redan en stor teknisk kunskap kring produkter, material och detaljer, men där jag med min erfarenhet
säkert kan tillföra mycket. Mina sex satsningar på OS, EM och VM samt tidigare Volvo Ocean Raceprojekt
m.m har ju skapat en del krav på både funktion, uthållighet och passform. Min nuvarande
satsning med Lööf Racing Team i M32-cup innebär en annan form av segling med högre farter, mer
puls och till det också större krav på smidighet och rörlighet. Det ska bli jättespännande att få vara
med i utvecklingen av plagg för mer speed sailing, säger Fredrik Lööf.

Henric Vikestam, VD på Sail Racing fortsätter:

– Vi är självklart otroligt stolta och glada att få jobba
med Fredrik. Vi befinner oss i en fas där vi ska ta nästa steg i den tekniska utvecklingen av våra
produkter. Fredriks kunskaper och önskemål på plaggens prestanda kommer ligga till grund för
många av våra framtida tekniska produkter. Vi ser fram emot att omgående starta upp utvecklingsarbetet.

Fredrik Lööf och hans nya team Lööf Racing Team deltar i M32-cup som 2013 består av fyra nordiska
event med snabba spektakulära city race, med start 5 juni i Oslo. Därefter seglas cupen i Göteborg
12-16 juni, Malmö 21-24 augusti och avslutningsvis Stockholm 19-21 september.

Den här helgen – 30 maj – 2 juni är det flytande båtmässa i Wasahamnen på Djurgården.Stockholm Water Show har lockat flera av de mest kända båttillverkarna att visa upp sina nyheter i det förhoppningsvis fina vårvädret – mitt i huvudstaden.

Nimbus är ett av företagen som finns med vid bryggor. De visar bland annat:
• Paragon 25 Ranger
• Paragon 25 Cabin ”Grey Edition”
• Paragon 31
• Nimbus 230 R
• Nimbus 31 Nova S HT
• NIMBUS 335 Coupé
• NIMBUS 34 Nova

Dessutom visas det nya båtmärket Epoca Yachts, från skaparna av Nimbus.

Båtmässans pressrelease:
Stockholm Water Show

Smakstart på båtsäsongen.

Den 30 maj till 2 juni arrangeras Stockholm Water Show i Wasahamnen. Arrangör är Bonavita, som utlovar mer show och upplevelser för besökarna än på en traditionell båtmässa.

För att optimera tillställningen ordentligt har Bonavita dessutom valt att lägga torsdagen som en specialdag bara för Bona Vitas läsare, gäster och nätverk.

På fredagen ”äger” Mercedes-Benz hela tillställningen för sina kunder och partners. På lördagen och söndagen är det öppet för alla som gillar havet och allt den kompletta showen har att erbjuda.

Arrangörerna har också märkt på sina utställare, som ju är grunden till att det kommer rätt besökare, att får de avkastning på sitt deltagande (som är den viktigaste punkten), gillar de detta upplägg. En tillställning som Stockholm Water Show är ett billigare alternativ än att varje handlare ska behöva annonsera själv denna tidpunkt på året, här finns hela underlaget.

– Vårt val av Wasahamnen är både slump och planering. Vi har kommit fram till att Wasahamnen med sitt centrala läge är en plats som det är lätt att hitta till och som det finns mycket goda kommunikationer till.

Öppettider
Stockholm Water Show är öppen för allmänheten följande tider:
Lördag den 1 juni 10:00-18:00.
Söndag den 2 juni 10:00-18:00.

Info: www.stockholmwatershow.se

Att minska övergödningen är en av de mest akuta uppgifterna för Östersjöns miljövård, men följderna av ett klarare vatten och ett ökat siktdjup tycks inte riktigt bli vad som förväntats. Abborre och blåstång skulle visserligen gynnas, men ålgräset skulle inte påverkas och gösens utbredning skulle snarare minska. Detta visar en ny studie ledd av forskare vid SLU.

Länderna runt Östersjön har i Helsingforskommissionens aktionsplan för Östersjön förbundit sig att vidta kraftfulla åtgärder för att minska övergödningen. I planen preciseras hur mycket siktdjupet, dvs. vattnets klarhet, ska förbättras som ett mått på en förbättrad näringsstatus. Kostnaderna för att vidta dessa åtgärder är höga, men betalningsviljan hos befolkningen runt Östersjön har visat sig vara hög. Hur Östersjöns ekosystem skulle påverkas av en minskning av övergödningssymptomen, i enlighet med planen, har vi dock haft begränsad kunskap om hittills.

En studie av hur kustarters utbredning påverkas av övergödning
I en studie ledd av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har nu svenska och finska forskare undersökt hur utbredningen av nyckelarter i Östersjöns kustzon skulle påverkas om aktionsplanens mål för en minskad övergödning uppnås.

– Vi har studerat fyra av de vanligaste arterna i ekosystemet, dels blåstång och ålgräs, som skapar värdefulla miljöer på bottnarna, dels rovfiskarna abborre och gös, berättar Ulf Bergström, forskare vid SLU.

Dessa fyra arter är centrala för miljömålen, eftersom de används för att indikera god status i kustmiljön. De spelar en viktig roll för ekosystemets funktion genom att de påverkar biologisk mångfald och förekomsten även av andra arter. Abborre och gös tillhör dessutom de viktigaste arterna för både fritids- och yrkesfisket.

– Genom att studera och analysera arternas miljökrav kan vi göra kartor som visar hur arternas utbredning skulle förändras om vattnets siktdjup förändras. På det viset har vi tagit fram olika scenarier för Östersjöns framtid, beroende på hur näringsstatusen utvecklas, förklarar Ulf.

Minskad övergödning kan ändra ekosystemets funktion
Resultaten visar att arterna reagerar mycket olika på förändringar i vattnets grumlighet. Blåstång och abborre skulle gynnas av klarare vatten och öka sin utbredning starkt. Resultatet stämmer överens med det som tidigare studier visat. Ålgräset skulle däremot inte påverkas av förändringar i näringsstatus, vilket tyder på att artens utbredning i norra Östersjön styrs av andra faktorer än siktdjupet. Detta resultat är förvånande, eftersom man tidigare utgått ifrån att arten påverkas negativt av övergödning. För gös visade resultatet tydligt att arten faktiskt skulle minska sitt utbredningsområde i Östersjön om övergödningen minskar. Gösen är anpassad till att leva i grumliga miljöer och klarar inte konkurrensen med andra rovfiskar i klara vatten.

Resultaten från studien visar att en minskad övergödning av Östersjöns kustområden, till skillnad från den allmänna uppfattningen, inte skulle gynna alla arter av fisk och vegetation. Eftersom arter reagerar så olika på förändringar i näringsstatus skulle funktionen hos kustens ekosystem förändras om övergödningen minskar. Resultaten från studien kan användas för att beräkna vilka effekter man kan få på olika ekosystemtjänster i kustzonen i framtiden. Det är viktigt att göra sådana beräkningar i samband med att man planerar kostsamma åtgärder för att minska övergödningen.

Mer information
Ulf Bergström, Institutionen för akvatiska resurser,Sveriges lantbruksuniversitet, 073-802 25 32, ulf.bergstrom@slu.se

Studien har publicerats i det senaste numret av den vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Ecology, med titeln Evaluating eutrophication management scenarios in the Baltic Sea using species distribution modelling (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1365-2664.12083/abstract). Studien har letts av Ulf Bergström vid Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet. Övriga forskare i gruppen kommer från AquaBiota Water Research, Finlands miljöcentral, Åbo Akademi och Göteborgs universitet.

Studien har utförts inom forskningsprojektet PREHAB (www.prehab.gu.se), som finansierats av Östersjöprogrammet BONUS (www.bonusportal.org). Projektet har tagit fram kunskapsunderlag för marin planering och förvaltning. Framför allt har projektet utvecklat metoder för att kartlägga utbredningen av viktiga arter och livsmiljöer och för utvärdering av ekologiska och ekonomiska effekter av förvaltningsåtgärder. Projektets hemsida riktar sig till förvaltare och politiker som vill veta mer om kartläggning av biodiversitet i Östersjön.

EU-projektet BERAS implementation närmar sig sitt slut. Ett omfattande och ambitiöst arbete för en förändring av jordbruket och livsmedelsproduktionen runt Östersjön ska nu summeras och rapporteras vid en stor konferens i Gdansk, Polen, den 3-4 juni.

– Vi har kämpat hårt för att etablera ett genuint ekologiskt alternativ till dagens specialiserade jordbruk, säger Jostein Hertwig, chef för BERAS sekretariat i Järna. Och vi har verkligen lyckats visa att det finns en lösning i sikte för Östersjön.

Östersjön lider av övergödning som till stor del beror på det specialiserade jordbrukets utsläpp av växtnäringsämnen. Projektet BERAS Implementation (Baltic Ecological Recycling Agriculture and Society), som bygger vidare på projektet BERAS (2003-2006), har arbetat fram en lösning som bygger på en omläggning till ekologiskt kretsloppsjordbruk (ERA, Ecological Recycling Agriculture). Vidare arbetar BERAS för att inkludera hela livsmedelskedjan i s.k. Sustainable Food Societies och öka medvetenheten kring vår matkonsumtion genom konceptet Östersjövänlig mat (Diet for a Clean Baltic).

– Vi har varit delaktiga i etableringen av 52 ERA-gårdar runtom i alla Östersjöländer. Med dessa i fokus har drygt 20 Sustainable Food Societies skapats, och fler och fler aktörer arbetar aktivt med att implementera Östersjövänlig mat, berättar Jostein Hertwig på BERAS Implementation. Här är Södertälje Kommun ett strålande exempel. Kommunens kostenhet arbetar målmedevetet med att servera Östersjövänlig mat i sina publika måltider, som uppgår till 24 000 per dag.

Den 10 september är det officiella slutdatumet för BERAS, och den 3-4 juni sker alltså slutkonferensen i Gdansk, Polen. Projektets 24 samarbetspartners och 35 associerade organisationer träffas för att sammanfatta, utvärdera och blicka framåt.

– Det är ett gediget och oerhört omfattande arbete som har genomförts under dessa tre år, säger Jostein Hertwig. Samtidigt är vi bara i början. All den forskning som genomförts – och som gör att vi kan visa vilken betydelse ett ekologiskt kretsloppsjordbruk skulle ha – ska vi nu fortsätta att visa upp och omsätta i praktiken så att hela livsmedelskedjan och alla vi konsumenter får upp ögonen för hur vi kan bidra till att rädda Östersjön.

– BERAS avslutas i september i sin nuvarande form, men arbetet går vidare i det internationella nätverk som vi har skapat under dessa år, avslutar Jostein Hertwig.

Kommunstyrelsen i Värmdö kommun behandlade igår ett avtal med Arcona Yachts AB som reglerar arrende- och hyresförhållandena på Kattholmen i Gustavsbergs hamn. – Det här innebär att Kattholmen blir mer tillgänglig för våra invånare, både för rekreation och småhusbebyggelse. Förslaget ligger också i linje med utvecklingen av Gustavsbergs hamn säger Stellan Fokesson, kommundirektör för Värmdö kommun.

För att fullfölja kommunens strategi för utvecklingen av Gustavsbergs hamn behöver områdets kulturhistoriska arv bevaras. Samtidigt ska en hållbar utveckling tryggas i samverkan med Värmdös näringsliv och föreningsliv. Utvecklingen av hamnen på Kattholmen har därmed en koppling till de båda samhällsbyggnadsprojekten Framtidens Gustavsberg och Ekobacken.

Målet är att skapa en levande småbåtshamn och gästhamn med handel och näringsliv som även ska vara ett attraktivt besöksmål vad gäller kultur, aktiviteter och upplevelser. Något som det nya arrende- och hyresavtalet med Arcona Yachts AB kan främja.

Fler byggrätter genom nytt avtal med Villeroy & Boch
Kommunstyrelsen behandlade även ett förslag till beslut i ramavtalet mellan Villeroy & Boch Gustavsbergs AB och Värmdö kommun gällande markfrågor i Gustavsberg.

Ramavtalet mellan de båda parterna reglerar vilka markområden i Gustavsberg som ska köpas för kommunens bostäder av Villeroy & Boch Gustavsbergs AB. Avtalet reglerar även när tillträde till dessa bostäder ska ske.

Främst gäller detta markområdena vid:

• Hushållsporslinsfabrikens vattenreningsanläggning
• Vattenverkstomten (fastigheten Värmdö Gustavsberg 1:459)
• Ekobacken (fastigheten Värmdö Gustavsberg 1:457)

Det aktuella ramavtalet bygger på det exploateringsavtal som ingicks den 14 december 2011 och som handlade om genomförande av detaljplanen för Fabriksstaden i Gustavberg. Här gjordes justering av markgränser och byte av markområden för att underlätta bostadsbyggandet. Det nu aktuella ramavtalet reglerar dessa förändringar samt även ett antal nya markfrågor som uppkommit mellan kommunen och Villeroy & Boch Gustavsbergs AB.

Kommunfullmäktige den 12 juni kommer att fatta ett slutgiltigt beslut i frågan.

Nu står det klart att delar av landets sydostligaste ögrupp, Utklippan utanför Karlskrona, får ny drift i sommar. Redan i början av juni övertar Con-Tech i Fleninge AB Utklippans gästhamn och vandrarhem. Utklippan är sommartid en omtyckt ögrupp. Hit kommer seglare och badgäster från hela Sverige för att njuta av den vackra naturen och det rika fågellivet.

Från och med 8 juni övergår driften av öns gästhamn och vandrarhem till Con-Tech i Fleninge AB. I veckan skrevs kontrakt med Statens fastighetsverk, Utklippans förvaltare.

– Att ha en fungerande hamn och vandrarhem på ett uppskattat besöksmål som Utklippan är viktigt för oss. Vi är därför glada över att ha kommit till en snabb lösning och välkomnar Conny Olsson – tidigare hamnkapten på Utklippan – som hyresgäst, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Planer på flytbryggor och rullbro
Statens fastighetsverk har under våren inlett ett samarbete med Karlskrona kommun, Länsstyrelsen i Blekinge och Utklippans hyresgäster för att gemensamt diskutera och utveckla Utklippan för boende och besökare.

– Vi har alla samma mål, nämligen att skapa förutsättningar för en hållbar verksamhet på ön. Bland annat undersöker vi möjligheterna att ha flytbryggor och en rullbro mellan de tre öarna för att man torrskodd ska kunna ta sig mellan dem sommartid, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

En annan viktig fråga är hanteringen av avlopp och avfall. Här hoppas Statens fastighetsverk att kunna presentera en permanent lösning sommarsäsongen 2014.

Fakta Utklippan
Utklippan är en ögrupp utanför Karlskrona bestående av bland annat två låga skär – Norraskär och Södraskär. Mellan de två öarna finns en skyddad hamn, flitigt använd av fritidsbåtar. Södraskär är bebyggt med ett antal hus samt en fyr. Här bodde fyrvaktarfamiljer från mitten av 1800-talet till 1972 då fyren avmannades. På Utklippan bedrivs sedan länge ringmärkning av fåglar.

Hon är dubbel världsmästarinna, toppar världsrankingen i matchracing och har vunnit alla de stora tävlingarna. Utom Lysekil Women’s Match. Men nu laddar fransyskan Claire Leroy om, och återkommer till Lysekil för att ordna till den saken: – Vi har redan två andraplatser i Lysekil Women’s Match, så nu vill vi nå ända fram, deklarerar hon bestämt.

Claire Leroy vann senast tävlingen i Korea i höstas, och har sedan dess unnat sig ett seglingsuppehåll. Med en delvis ny besättning satsar hon nu ordentligt igen, och kommer väl förberedd till sin comeback i Lysekil Women’s Match:

– De stora DS 37:orna som seglas i Lysekil kräver att vi nöter in manövrerna ordentligt. Vi kommer därför att träna i 35-fotare hemma i Saint Quay, men försöker också chartra en DS 37:a för att segla in oss på den båttypen, berättar Claire Leroy.

– Det är ett nöje att komma tillbaka till Lysekil. Vi älskar solen, seglingsvattnen och det fenomenala publikstödet, skrattar hon.

Ryskan Ekaterina Skudina ska däremot segla Lysekil Women’s Match för första gången. Hon har nyligen avancerat till andraplatsen på världsrankingen, och förlorade finalen i Korea i höstas mot just Claire Leroy.

Även Skudina har förändrat besättningen något, och nu hoppas hon kunna vända på den inbördes rangordningen:

– Målet är alltid att vinna, helt klart. Jag har hört så mycket gott om Lysekil så det ska bli spännande att äntligen få segla där själv, säger ryskan, som vann på Marstrand vid ett Sverigebesök 2010.
– Samtidigt lär det inte bli tal om några lätta matcher i det mycket konkurrenskraftiga startfältet i Lysekil, analyserar hon.

Evenemangets initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White är mycket nöjd att de allra mest framgångsrika besättningarna accepterar inbjudningarna till Lysekil Women’s Match:

– Det befäster vår ställning som den främsta matchracingtävlingen i världen för damer och gör det tufft att ta hem segern här, konstaterar hon, och fortsätter:

– Men jag är också glad att vi kan erbjuda några nya lovande talanger en plats i rampljuset och en möjlighet att möta de riktigt stora stjärnorna.

En av dessa är Johanna Larsson från Göteborg, som nyligen lyckades kvala till sig en startplats i Lysekil Women’s Match. Hon har tidigare seglat i amerikanska världsmästarinnan Sally Barkows besättning, men gör nu Lysekilspremiär som skeppare:

– Det ser jag förstås fram emot. Det ska bli riktigt, riktigt kul, säger Johanna Larsson.

Tre startplatser i Lysekil Women’s Match återstår nu att fördela. Redan klara skeppare är (namn/nationalitet/världsranking):
Claire Leroy, FRA, 1
Ekaterina Skudina, RUS, 2
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 4 (titelförsvarare i Lysekil Women’s Match) Lucy Macgregor, GBR, 5 Alexa Bezel, SUI, 12 Caroline Sylvan, SWE, 20 Anna Kjellberg, SWE, 21 Claudia Pierce, NZL, 25 Johanna Larsson, SWE, 55

Seglare har tävlat runt Gotland i många år och sedan två år tillbaka går starten av ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inne på Stockholms Ström. Till i år presenterar KSSS en nyhet under namnet ÅF Inshore Race. Det är en inomskärskappsegling från Stockholm City till Sandhamn där vinnaren får en segercheck på 25 000 kr.

– Det här är en gyllene chans för familjer och kompisgäng att känna på riktig kappsegling utan att ”behöva” ge sig ut på havet. Man kan komma med sin familjebåt till vår hamn på Skeppsholmen redan på torsdag och uppleva den häftiga atmosfären av ett riktigt stort havskappseglingsarrangemang – och ändå bara vara en vanlig semesterseglare, säger Henrik Jansson, projektansvarig ÅF Offshore Race veckan på KSSS.

ÅF Inshore Race kommer att avgöras lördag 29 juni, dvs dagen innan starten av ÅF Offshore Race. Startlinjen kommer att ligga mellan Kastellholmen och Fotografiska museet och förhoppningsvis kommer den att följas av tiotusentals åskådare.

Starten går runt lunchtid och senare på eftermiddagen går båtarna i mål ute vid Sandhamn.

Tävlingen är perfekt för seglare som av olika anledningar inte kan eller vill kappsegla runt Gotland. Det finns inte heller lika stora krav säkerhetskrav på exempelvis livflotte eller mantåg ombord. Allt som behövs är en segelbåt, en besättning och en VHF-radio – så att tävlingsledningen kan kontakta alla båtar.

Eventområdet kommer, precis som 2012, att vara Södra Blasieholmshamnen, Skeppsholmen och Kastellholmen. Området runt scenen på Skeppsholmen har byggts ut. Det blir en ny restaurang mot vattnet och seglarna, i båda tävlingarna, får ett eget område efter kajen bort mot Af Chapman med egen café- och barservering, samt egna duschar och toaletter.

Alla båtarna i ÅF Inshore Race tävlar i mätregeln SRS och vinnaren är snabbaste båt på omräknad tid – som alltså vinner en prischeck på 25 000 kr.

Bilden:
Starten av ÅFOR 2012. Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

WatskiBaltic2Star är en riktigt äventyrlig så kallad two handed-segling där varje båt bara har två besättningsmedlemmar. Sträckan är uteslutande på havet med start och mål i Oxelösund och pitstop med sju timmars sömn i Visby och Oskarshamn. Sträckan är totalt 280 sjömil och brukar ta cirka tre dygn att segla.

Hittills är 110 båtar anmälda med alltifrån senaste XP33 till en Scampi från 70-talet.
Vi på Hamnen.se kommer att vara på plats på tisdagen och göra reportage om flera besättningar och deras båtar, vilka publiceras löpande på Watski2starplay.se under tisdagskvällen.

På onsdagen livesänder Hamnen.se varje start med kamera på både land och på vattnet. Kommenterar gör den nästan osannolikt påläste och kunnige Niklas Qvarnström från Tangosailing.nu. Som sidekick har han Hamnen.ses anekdotexpert och underhållare Claes Olivecrona.

De långsammaste båtarna startar först och de snabbaste sist. Redan 13.00 går första start, sen blir det uppehåll till 17.00 och efter det går starterna varje halvtimme fram till 20.00. Under uppehållet kommer nya korta reportage från besättningarnas förberedelser att publiceras på Watski2starplay.se.

När sista start har gått kommer man fortfarande att kunna följa racet live från fyra båtar. Det går alltså att ha flera livesändningar igång samtidigt. När huvudsändningen är igång kan man alltså lyssna på kommentering och se producerade bilder, samtidigt som man följer de enskilda båtarna.

Livesändningen från båtarna pågår dygnet runt. Kamerorna har ir-ljus så att man ser även på natten. Seglarna kommer med jämna mellanrum att ha mikrofoner på sig för att kommentera seglingen och det går också att ställa frågor till båtarna via en chatt som är kopplad till livesändningsfönstren.

Båtarna som livesänder är X-332 Net 1 med Mikael Ryking som skeppare, Solidtangos Arcona 321 med Johan Lundqvist, Jimmy Hellberg, bloggare på hamnen.se från B&R 38:an Pac-Man och Oxelösundsseglaren Urban Lagerström från Linjett 40:an Dreamline One.

Första anhalt blir Visby. Där tar Gotland Live över sändningen och filmar från hamnen när alla båtar kommer in. Förhoppningsvis får vi några ord från de då säkerligen trötta seglarna.

Men det blir inte bara livesändningar. Under hela racet kommer man kunna följa alla besättningar genom korta videoklipp på watski2starplay.se.

Seglarna kommer själva att genom bara ett par knapptryck kunna ladda upp intervjuer med sig själva på playkanalen, ett material som vi på Hamnen.se också kommer att utgå från när vi klipper ihop en summering av racet.

Deltagarna är alltifrån amatörer till proffs med väldigt olika ambitionsnivåer. För vissa handlar allt om att vinna medan andra gör det för äventyrets och utmaningens skull. Detta är ett ultimat prov på både sjömanskap och vänskap mellan besättningsmedlemmarna. Det tycker inte minst Anders Lewander som är en av de mest erfarna seglarna i fältet.

– Det handlar mycket om vänskap och förtroende när man bara är två ombord. Man pressar sig själv när det handlar om sömn och den som tacklar det bäst kan ta smartast beslut om segel- och vägval, säger Anders Lewander som bland annat satt rekord runt jorden i en katamaran och varit skeppare i Volvo Ocean Race.

Vad är det som avgör?
– Ofta avgörs rasen på natten när folk är som mest trötta och dimmiga i huvudet. Då måste man ta rätt beslut.

Vad seglar du för båt?
– En Dehler 41 som heter 4tyone. Den är känns stor och stabil för sin storlek med fördelen att den kan bära mycket segel och man oftast kan nyttja hela segelgarderoben.

Vad tror du om era chanser?
– Man tävlar ju främst inom sin egen startgrupp eftersom man startar vid samma tidpunkt. Det beror ju mycket på vädret hur det går. Vi startar sist och har ett plus i att vi kan se på AIS hur båtarna framför oss går och kan ta en del beslut efter det. Jag tror faktiskt att vi har en bra chans att vinna.

Det blir ofta stor variation i väder och vind och det är ofta ett vinnande koncept att ha en så allround båt som möjligt. Båtar som bara är bra på undanvind kan till exempel få det riktigt svårt.

Några fler heta namn är Martin Angsell och Anna Drougge som seglat och presterat väl tidigare år. I år kör de på helt nya XP 33 som vann Lidingö Runt. De blir garanterat farliga här. Likaså Fredrik Wallenberg som seglar sin stora klassiska träbåt Refanut på 63-fot. I fjol vann han Harken Solo Challenge och kan bli farlig om han får nyttja sin vattenlinjelängd.

Varumärket YachtSafe står för trådlösa och innovativa larmlösningar för båtar, fordon samt industrimiljöer. Vi utvecklar och producerar alla företagets larmprodukter i Sverige till högsta kvalitet. Listan över återförsäljare växer stadigt och de börjar nu även etablera sig på Europamarknaden. Förutom robusta GPS-larm erbjuder YachtSafe nu en ny generation larmprodukter som alla är trådlösa och kompatibla med vår nya App i din mobil.

Oroar du dig för att din båt ska börja läcka vatten eller att du ska få frostskador i din husvagn på vintern? YachtSafe har lösningar som gör att du kan koppla av i alla situationer. Den nya vattennivågivaren placeras till exempel i båtens kölsvin eller i andra utrymmen där det finns risk för läckage. Skulle vattennivån stiga får du då larm direkt i din mobil.
Temperaturgivaren lämpar sig utmärkt för alla typer av utrymmen och situationer där du är rädd för en för låg eller hög temperatur. Exempel är båtar, husvagnar och fritidshem samt frys- och kyldiskar. Ställ själv in temperaturnivåer som ska utlösa larm, samt mottag larm och temperaturinformation direkt i din mobil.

Andra exempel på nya produkter är YachtSafes vibrationssensor och trampmatta. Vibrationssensorn är utmärkt för att förhindra bränsle- och kabelstölder i industrin. Trampmattan känner av en människas tyngd och ger larm om någon ovälkommen gäst skulle försöka ta sig förbi ditt privata område.

Nu kan du även få status på larmprodukterna direkt i Appen, få larm när det är dags för batteribyte samt installera och aktivera företagets produkter med ett par enkla knapptryckningar.

Info: www.yachtsafe.se

Kommentarer

Anders J 21:03:00 2015-05-03

Skräpprodukt i mina ögon.
Av dessa två år jag ägt produkten har jag inte lyckats slå på larmet en enda gång vid sommarstugan. Larmet fungerade hemma i villan, men där har jag ingen nytta av larmet.
Den utlovade batteritiden har jag heller inte upplevt att den uppfylls, i bästa fall har jag kommit upp i 48h (vid placering av sändare inomhus i värme).
Påpekade problemen till yachtsafe innan garantitidens utgång, men de var inte intresserade av att bistå med ngn lösning.
Jag kan tänka mig att sälja mitt larm med siren och magnetkontakt för 500:-

På flera håll i de svenska skärgårdarna finns det grund som är särskilt välbesökta. Många av dem är välkända av båtfolk och närboende. För att ytterligare öka sjösäkerheten, arrangerar Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio i sommar en tävling kopplad till den pågående kampanjen Ökända grund. Tävlingen pågår under tiden 1 juni – 30 september, men det är möjligt att rapportera iakttagelser under hela året.

– Alla som har lokalkännedom inom ett visst område i skärgården vet att det finns grund som är särskilt välbesökta. För att kunna göra något åt detta behöver vi mer information om vilka grund det rör sig om, säger Niklas Hammarkvist som är nautisk redaktör på Sjöfartsverket.
Alla som har grund att rapportera kan gå in på www.ökändagrund.se eller kontakta Stockholmradio på telefon 08-506 622 70 alternativt VHF och ange kontaktuppgifter och övriga uppgifter som efterfrågas. Genom att lämna informationen är man också automatiskt med i tävlingen.
De tips som lämnas kommer att kontrolleras och efter det avgörs det om vilka åtgärder som ska vidtas. Det kan till exempel visa sig att sjökortet behöver kompletteras, att utmärkningen behöver ändras eller ett nytt sjömärke placeras ut. Tydligare varningar och information till allmänheten via olika informationskanaler kan vara andra sätt att förebygga grundstötningar.
Rapportering av okända grund och andra hinder som inte finns utmärkta på sjökorten är också möjlig via Sjöfartsverkets webbplats. Rapporteringstjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.
En jury bestående av representanter för Transportstyrelsen, Stockholmradio och Sjöfartsverket kommer att bedöma de inskickade svaren och utse vinnare i kategorierna fel i sjökort, ökända grund och bästa motivering. Priserna i tävlingen som pågår fram till den 30 september består av AIS-mottagare och båtsportkort.
Tävlingen Ökända grund arrangerades första gången under 2012 och resultatet var mycket lyckat.
– Vi fick in över 130 tips om ökända grund och undervattenshinder genom tävlingen. Ett trettiotal av tipsen höll sådan kvalitet att vi gjorde ändringar i sjökorten. Förhoppningsvis leder de till några färre grundstötningar i år, säger Niklas Hammarkvist.
De inrapporterade uppgifterna handlade bland annat om dittills okända undervattensstenar, felaktiga djupangivelser på sjökorten och saknade sjösäkerhetsanordningar.

Stena Sailing Team öppnade årets världscup med en fjärdeplats i regattan i Tyskland. På onsdagen startar den andra deltävlingen, Korea Match Cup, där ytterligare en topplacering hade gett laget ett guldläge inför hemmatävlingen på Marstrand.

I Match Race Germany lyckades Johnie Berntsson och hans besättning ta sig till semifinal där de gick upp till 2-1 i matcher mot världsmästaren Ian Williams. Då slog Williams tillbaks och vann två raka matcher, och Stena Sailing Team hamnade senare utanför pallen efter en förlust mot Fransmannen Mathieu Richard i matchen om tredjeplatsen. Ett starkt premiärresultat, men två veckor senare är lagets pitman Martin Berntsson ute efter revansch.
– Det är bra att komma till semifinal men när man gör det vill man ju inte komma fyra och det kändes snopet att förlora mot Williams efter att vi ledde med 2-1. Vi hade bra lägen att avgöra och vi vet att han inte är omöjlig att slå. Vi fick ändå en bra start på säsongen och det känns skönt, säger Martin Berntsson.
Efter hemkomsten från Tyskland för två veckor sedan har laget laddat om och förberett sig inför veckans tävling, Korea Match Cup. Varje deltävling på Alpari World Match Racing Tour är unik. I Korea är det ofta lätta vindar och det är också den enda världscuptävlingen som seglas i båtar med gennaker istället för spinnaker.
– Vi värmde upp med gennakersegling under ett kort men bra träningspass i helgen. Det är lite annat besättningsarbete när man seglar gennaker vid rundningar och gippar men vi känner oss redo för det. Vi har snackat om hur vi ska lägga upp veckan och vad som varit bra och dåligt när laget tävlat i Korea tidigare, säger Martin Berntsson.
Den regerande världsmästaren Ian Williams som vann i Tyskland har ett starkt facit i Korea precis som Björn Hansen som vann tävlingen förra året. Alla poäng är viktiga och det gäller att satsa på toppen i varje evenemang för att kunna ligga bra till i medaljstriden i slutet av året. För Stena Sailing Team handlar det om att vinna poäng mot de andra topplagen och samtidigt kan ett bra resultat i Korea Match Cup bil ett bra avstamp inför nästa deltävling – Stena Match Cup Sweden på Marstrand.
– Det är alltid väldigt jämt med små marginaler som avgör men det hade vart skönt att följa upp Tyskland med att få ett till bra resultat här i Korea. Det hade verkligen inneburit en bra start på säsongen och det känns som att vi har goda chanser att lyckas med något stort i Marstrand, avslutar Martin Berntsson.
Stena Sailing Team:
Johnie Berntsson – Skeppare
Oscar Angervall – Trim
Johan Barne – Stor/Taktik
Martin Berntsson – Pitman
Björn Lundgren – Fördäck
Korea Match Cup seglas 28 maj till 2 juni med finalseglingar på lördag. Båtarna som används heter KM36 och tävlingen avgörs i Gyeonggi-do, Sydkorea.
Följ Stena Sailing Team under Korea Match Cup:
Hemsida – www.stenasailingteam.com