nyhetstest

Under hela lördagen kommer Grinda att välkomna skärgårdsbesökarna lite extra. Framförallt de som aldrig varit i skärgården förut. I en unik satsning vill Skärgårdsstiftelsen, Waxholmsbolaget, Värmdö kommun, Grinda Wärdshus, Grinda Gård och Öppen skärgård för alla, bjuda in till en aktivitetsfylld skärgårdsdag som framförallt riktar sig till de besökare som annars inte vistas så ofta i skärgården.

Initiativtagare till dagen är Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, som ser att detta ligger helt i linje med stiftelsens uppdrag. – Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att förvalta och använda den vackra skärgårdsnaturen på ett sätt som ska skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna besöka skärgården. Alltför många Stockholmare har aldrig varit i skärgården och går miste om fantastiska upplevelser. Nu provar vi detta på Grinda i år och hoppas att det kan bli början på en tradition där fler ställen öppnar upp säsongen med ”En dag i skärgården.”

Under lördagen åker alla för halva taxan till Grinda på Waxholmsbolagets båtar, det betyder att resan kostar 45 enkel väg för vuxen. Pensionärer och barn 7-19 år åker för 30 kr, och barn under sju år gratis.

Ute på Grinda finns det extra mycket att göra och uppleva denna dag. Boule, fiske, brännboll, gå på lina, klättervägg, dans på dansbanan, tipspromenad, livräddning, gårdsbutik och studiebesök på Grinda Gård och besök på en av Kustbevakningens nya båtar. Klockan 13.30 kommer också en ny Skogsmullestig att invigas!

Grinda Wärdshus har också denna dag förmånliga priser på mat och dryck. Alla hälsas välkomna till en vårdag i skärgården!

Båttider till och från Grinda 18 maj

till Grinda från Stockholm (Strömkajen)
08.30, 11.00 (ångbåt), 12.00, 13.30, 15.00, 16.00

till Grinda från Lillsved (Lillsveds brygga) 10.15, 17.50

till Grinda från Boda (Boda brygga) 09.20, 15.05 (ångbåt), 18.15

från Grinda mot Stockholm (Strömkajen)
11.35, 13.20 (ångbåt), 15.30 (ångbåt), 16.35, 18.25, 19.40

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt ytterligare fem fartyg. Därmed ingår de nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 120 fartyg är k-märkta och har sina hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar.

Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i landet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera ytterligare fem k-märkta fartyg säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.

Ägarna ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.

– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.

De fem nu k-märkta fartygen presenteras nedan. Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se. Där finns också listan över samtliga 120 k-märkta fartyg.

Mariana med hemmahamn på Tyresö, byggdes 1924, i Kristinehamn är en fd tullkryssare och ovanlig eftersom det bara byggdes tre av detta slag. Båten ritades av konstruktören C.G. Pettersson och sjösattes 1924. Med det rika dokumentationsmaterialet, bland annat ritningar och fotografier, som grund ska fartyget återställas till skick som tullkryssare och användas för chartertrafik.

Sydfart, med hemmahamn i Kalmar, byggdes vid Thorskogs Mek Verkstad och Skeppsvarv 1879 åt skeppsredaren Gustav Silvén i Säffle och fick namnet Olof Trätälja efter den värmländske vikingahövdingen. När Sydfart köptes till Öland 1977 fick hon sitt nuvarande namn.
Sydfart är Sveriges äldsta i trafik varande fraktfartyg, en rikskändis i sjöfartskretsar och kanske också ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell lasttrafik. Ägare är ett partrederi som bevarar och använder fartyget i viss fraktfart. Sydfart har en intressant och väldokumenterad historia.

Flora från Nynäshamn är en före detta ångslup som byggdes i Kristinehamn inför Stockholmsutställningen 1897. En ångmaskin var monterad midskepps och taket var ett canvastak som hölls upp av stolpar utefter sidorna. Passagerarna, upp till 120, satt på bänkar. Än idag finns några av dessa bänkar kvar. Fartygets historia är den vanliga för de mindre passagerarfartygen i lokalsjöfart. Förändringar av Flora har skett vid några tillfällen och ingår i fartygets historia. Hon trafikerade Stockholms innerstad fram till första världskriget, därefter köptes fartyget av Stockolms Ångbåtsaktiebolag som hade Flora i trafik fram till andra världskriget. Efter kriget byggdes Flora om till det utseende hon har idag och sattes i trafik i Stockholms mellanskärgård. Skicket idag, som motoriserat passagerarfartyg, är som efter ombyggnaden 1952.

Stegeholm, Stockholm, byggdes 1950 i mahogny, på Rosättra Båtvarv och levererades till Bertil Sjöberg Sjö-taxi i Stockholm. Hon är en av de sista öppna träsightseeingbåtarna i Stockholm och har varit i trafik, i stort sett oavbrutet, sedan hon byggdes 1950. Hennes linjer är tidstypiska, framtagna av Jac M Iversen och hon har genomgått en försiktig renovering i Strömma Turism & Sjöfart AB: s ägo. Stegeholm är hemmahörande i sin ursprungliga miljö och används på samma sätt som då fartyget var nytt.

Tärnan af Karlstad med hemort i Strömsund är en före detta ångslup byggd 1896 i Karlstad för trafik mellan Nättraby och Karlskrona. Fartygets såldes därefter till Hasslö och döptes om till Tärnan. 1951 kom hon till Göteborgs Trafik AB och köptes senare av Öckerö kommun. Tärnan motoriserades 1950 och 1955 byggs nuvarande däckshus och styrhytt i tidstypiskt utförande av aluminium.
Från 1960-talet och framåt följde flera olika ägarbyten och 1998 kom Tärnan till Indalsälven men var då i dåligt skick och låg länge upplagd på land. Från 2006 har en omfattande renovering gjorts och hon drivs nu av Föreningen Vattudalens kulturbåtar som arbetar för en levande fartygstrafik på Ströms Vattudal i Jämtland. Skicket idag som motoriserat passagerarfartyg är som efter ombyggnaden 1955.

Kommentarer

Lars Porne 23:17:13 2013-05-15

En modell av tullkryssaren kan ses i Veteranbåten nr 4/2012. Den visades upp på Veteranbåtsmötet i Råttvik.

Volvo Car Group startar nu produktionen av de första motorvarianterna i en nya högeffektiv fyrcylindriga motorfamilj. Utveckling och produktion sker inom Volvo Car Group och är en viktig del i företagets självständighetsstrategi.

Strategin att satsa på fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer tillsammans med elektrifiering är den väg Volvo Cars valt för framtiden. Genom att nu ha total kontroll över utveckling och produktion av motorer och drivlinor samt minska antalet motorvarianter ökar flexibiliteten och möjligheten att påverka kvaliteten.

­- Detta är en milstolpe i Volvo Cars historia. Med vår nya motorfamilj fokuserar vi ytterligare på två viktiga egenskaper, körupplevelse och bränsleeffektivitet säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.

Toppmodern fabrik med effektiv montering

I Volvo Car Groups motorfabrik i Skövde har förberedelserna inför produktionsstarten av VEA (Volvo Engine Architecture) pågått under cirka två år. Bland annat har en ny toppmodern fabriksdel på 4 500 kvadratmeter byggts för inre montering av de nya motorerna. Samtliga motorvarianter byggs på samma bana som löper genom den nya fabriksdelen vilket ger en mycket effektiv produktion.

­- En av de största utmaningarna har varit ombyggnaden av linan för bearbetning av cylinderblock. 30 bearbetningsceller har bytts ut eller byggts om till en kostnad av cirka en halv miljard kronor säger Oskar Falk, Vice President Global Engine Production.

Miljarder investeras i konkurrenskraftig motorfamilj

Utvecklingen och investeringen i en ny motorfamilj är en del av en omfattande utvecklingsplan inom Volvo Cars. I fabriken i Skövde investeras cirka två miljarder kronor. Det säkrar verksamheten och därmed ett stort antal arbetstillfällen för lång tid framöver. Investeringen anses vara den viktigaste i motorfabrikens historia.

Utvecklad inom Volvo Cars

De nya VEA-motorerna är utvecklade av ett svenskt ingenjörsteam. De nya mindre motorerna är optimerade och ger högre prestanda än dagens sexcylindriga alternativ samtidigt som de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyrcylindriga motorer.

– Under utvecklingen av VEA har utgångspunkten varit kunderna och vad vi vill erbjuda när det gäller god bränsleekonomi, låg miljöpåverkan och stor körglädje till ett attraktivt pris. Men det handlar självklart också om att vi på Volvo Cars nu hittat en bas för att utveckla framtida teknologier med bränsleekonomi i världsklass, säger Derek Crabb.

Lanseras i höst

VEA består av fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer och ersätter tillsammans med satsningen på elektrifiering de tidigare åtta arkitekturerna i tre olika plattformar. De nya motorerna kommer introduceras mellan åren 2013-2015. Under 2013 produceras nästan 20 000 motorer och under slutet av året ligger takten på 2000 per vecka. De första varianterna lanseras i Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 under hösten 2013.

I det traditionella “Hallberg-Rassy-Rallyt där alla vinner”, som seglas 14-15 juni, kommer det som vanligt bara att finnas segrare. Alla båtar vinner kategori. Istället för racing, fanns lika många kategorier som det fanns båtar.

Den ena kategorin kan var tokigare än den andra, t ex äldsta båt, gladaste besättning, yngste besättningsmedlem etc.

Det finns ingen tidtagning, man seglar en bana som vill med eller utan gennaker, code zero, spinnaker, tar
hjälp av motorn om man anser sig behöva det etc.

Prisbordet blir återigen generöst, förra året förekom t ex ett minisafe, en inverter, en fällbar cykel, tre
uppblåsbara flytvästar, sprayhoodar, nödraketer, kristallglas, verktygssatser, en trådlös borrmaskin, LED
belysningssatser, vinschhandtag, väskor, och kläder, bara för att nämna några fina nyttopriser.

Detaljer om anmälan finns på www.hallberg-rassy.com

Till helgen blir det båtmässa i Nacka när Seaside Weekend arrangeras. Det är en flytande båtmässa, som hålls öppen 17-19 maj i Nacka Strands marina.

Båtföretaget Vått, som bland annat importerar och säljer Chris-Craft, Boston Whaler och Pursuit motorbåtar, har sitt nya försäljningskontor och flytande showroom i marinan med en bred uppställning av båtar i sjön.

Inför mässan har Vått sjösatt en mängd sköna sjöjungfrur av senaste modell. Bländande vackra och förföriskt snabba! Du kommer bland annat att kunna uppleva nya Chris-Craft Corsair 25 Heritage Trim Edition med nästa generations V8-motor från Volvo Penta, Chris-Craft Corsair 28 och de senaste modellerna av Chris-Craft Launch 20, Pursuit DC 265 Dual Console, Pursuit OS 345 Offshore, Pursuit OS 315 Offshore, Boston Wahler 190 Outrage och Boston Whaler 270 Outrage. För den som är sugen blir det även tillfälle för provkörningar.

Mässan öppnar fredag 17 maj kl. 12.00 och avslutas söndag 19 maj kl. 18.00. Förutom Våtts motorbåtar visas båtar från tillverkare som Arronet, Dufour och Dahl ribboats att ställas ut. Du kommer också att kunna prova på Hobie’s SUP Paddel Boards eller kajaker med segel och trampor.

Den som är tävlingssugen kan ställa upp i SUP Paddel Board race. Dessutom blir det kappseglingar ute på fjärden hela helgen.

Under mässan finns även företag som till exempel Garmin, Raymarine, Sailracing, North Sails och Oakley med flera på plats.

Info: http://www.marinmaklarna.se/attachments/article/44/SEASIDE%20WEEKEND%202013%2030%20april.pdf

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm är en av världsstjärnorna som redan har accepterat inbjudan till årets Lysekil Women’s Match. Hon får sällskap i startfältet av brittiska OS-deltagaren Lucy Macgregor, nyzeeländskan Claudia Pierce och unga stjärnskottet Alexa Bezel från Schweiz (tvåa i Lysekil 2012).

Från Göteborgs Kungliga SS har Caroline Sylvan och Sveriges OS-representant Anna Kjellberg också tackat ja:

– Vi ska segla alla tävlingarna i nya Women’s International Match Racing Series, säger Kjellberg.

– Konkurrensen är tuff, men vi siktar på ännu en seger i Lysekil, kommenterar Camilla Ulrikkeholm.

Under sina tio år med matchracing har danskan aldrig satsat på OS, utan hela tiden varit mån om att kunna kombinera jobbet som arkitekt med seglingen. Själv tycker Camilla att de seglar på hobbynivå, men med träning fyra gånger i veckan och en sjätteplats på världsrankingen är det nog inte många som skulle hålla med. Den höga ambitionsnivån och att flertalet av tjejerna är desamma sedan starten, har bidragit till vinst i tävlingen i Korea för två år sedan, och två raka segrar de senaste åren i Lysekil. Och trots heltidsarbete utökas nu satsningen:

– Vi ska segla alla tävlingar på nya WIMRSeries utom de i Frankrike och USA, som vi helt enkelt inte får ihop tidsmässigt.

Anna Kjellberg har sedan OS avslutades i augusti i fjol inte seglat så mycket, men nu intensifieras träningen igen. Redan på torsdag inleds nystartade Women’s International Match Racing Series med första deltävlingen i St Quay på den franska Atlantkusten, och då får Anna & Co återse OS-båten Elliott 6:

– Men den här gången ska vi vara fyra istället för tre ombord, förklarar Anna och avslöjar att det blir Karin Almquist, Johanna Larsson och Therese Antman som får chansen.

Kjellberg tränar matchracing vid sin hemmaklubb GKSS i Långedrag utanför Göteborg, där båttypen DS 37 är densamma som seglas i Lysekil Women’s Match:

– DS 37 är perfekt nu när vi är ett större gäng som testar fram vilka som fungerar bäst tillsammans, förklarar Anna, som ser fram emot tävlingssäsongen och finalen i Lysekil.

– Absolut! Lysekil Women’s Match är alltid säsongens höjdpunkt, skrattar hon.

Det är tolv besättningar som den 5 – 10 augusti ska göra upp om Lysekil Women’s Match, och den andra halvan av startfältet kommer att utkristalliseras inom den närmaste tiden. Det lovar tävlingens initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White, som har flera ess i rockärmen:

– Några ytterligare av toppseglarna på världsrankingen har aviserat intresse att vara med och slåss om våra 300 000 kronor i prispengar, men jag kan inte avslöja några namn ännu, säger Anna Holmdahl White hemlighetsfullt.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Mathieu Richard blir en av två skeppare som bjuds in till Stena Match Cup Sweden 2013 med ett wildcard. Fransmannen nådde ända fram till finalen på Marstrand 2009 och samma år rankades han som världens bästa matchracingskeppare.

Mathieu Richard är inte en av de åtta skeppare som tilldelats ett tourkort i årets upplaga av Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Trots det har han säkrat deltagande i flera av årets deltävlingar och är bland annat inbjuden med ett wildcard till Match Race Germany som startar imorgon (onsdag 15 maj). Nu är det klart att Richard och hans lag även fått ett wildcard till Stena Match Cup Sweden på Marstrand i juli.

– Med tolv deltagande lag trodde jag att det skulle bli svårt för oss att få en plats och jag är väldigt glad att vi fått ett wildcard till tävlingen. Det är bra för laget att delta i regattor och nu siktar vi på att få bra resultat i tävlingarna innan Marstrand så att vi är rejält uppvärmda och kan prestera även där, säger Mathieu Richard.

Med en ny sponsor i ryggen hoppades Richard och hans GEFCO Match Racing Team att de skulle få ett Tourkort 2013, vilket hade garanterat dem en inbjudan till samtliga deltävlingar under året. Trots en viss besvikelse när de lämnades utanför när Tourkorten presnterades i mars fortsatte de satsa på världscupen genom att söka inbjudningar till de enskilda evenemangen.

Hittills har de bjudits in till fyra av sju deltävlingar; Tyskland, Korea, Sverige samt Bermuda och Richard har tunga meriter att visa upp från de senaste åren. 2009 tog han sig till final på Marstrand och samma år rankades han som världens bästa matchracingskeppare.

– Konkurrensen i världscupen är helt klart väldigt hög och de flesta av seglarna på Touren var med förra året så de vet vad det handlar om och har mycket rutin. Alla lag är väldigt bra men utav dem tror jag att det är världsmästaren Ian Williams som blir svårast för oss att slå, säger Mathieu Richard.

Stena Match Cup Sweden är den tredje av sju deltävlingar i matchracingvärldscupen för herrar och de åtta lagen med Tourkort har en garanterad plats i Marstrand. Mathieu Richard och hans lag är en av två besättningar som får ett wildcard till tävlingen och vilket det andra laget är presenteras de kommande veckorna.

Dessutom kvalar två lag till sig en plats genom GKSS Spring Cup 25-26 maj där det bästa internationella laget och det bästa svenska laget vinner en biljett till att tävla i Stena Match Cup. I regattan på Marstrand 1-6 juli ingår även en damtävling och vilka lag som ställer upp där presenteras inom kort.

Skeppare Open Class Stena Match Cup Sweden 2013:

Ian Williams (GBR)

Björn Handen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Wild Card 1 – Mathieu Richard (FRA) 

Wild Card 2 – Presenteras inom kort

GKSS Spring Cup, Internationell kvalplats – presenteras 26 maj

GKSS Spring Cup, Svensk kvalplats – presenteras 26 maj
Alpari World March Racing Tour 2013:
Match Race Germany, 15-20 maj
Korea Match Cup, 28 maj – 2 juni
Stena Match Cup Sweden, 1-6 juli
Chicago Match Cup, 6-11 augusti
Dutch Match Cup, 17-22 september
Agro Group Gold Cup, 7-13 oktober
Monsoon Cup, 2-7 december

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Nu finns det en ny uppdatering för Navionics sjökorts- och navigeringsapp. Detta är ett kraftfullt instrument för alla som seglar eller kör motorbåtar och ett utmärkt komplement till en vanlig plotter.

Vi har tidigare skrivit om sjökortstillverkaren Navionics app, som är en av de bästa på marknaden. För endast 1o Euro kan du ladda ner den till din smartphone, oberoende av operativsystem.

Den aktuella uppdateringen är för Apples produkter, det vill säga iPhone och iPad. Navionics har laddat den med vad de kallar “Advanced Map Options, som gör att appen kan presentera ännu mer information än tidigare version.

Uppdateringen kostar 3,59 Euro.

Info: www.navionics.com

Båtsystem kompletterar sitt sortiment med ett stadigt handtag för ökad komfort. Handtaget är smart konstruerat för att enkelt eftermonteras på befintligt peke eller plattform utan att man behöver svetsa och ger ett snyggt integrerat utseende.

Handtaget passar på 32 mm rör, är tillverkat i syrafast rostfritt AiSi 316 stål och är högglanspolerat för bästa finish. Det är 275 mm långt, 65 mm högt.
Pris 495 kr.

Info: www.batsystem.se

Stölder av utombordsmotorer fortsätter att drabba svenska båtägare med stora kostnader som följd. Nu väljer Svedea Båtförsäkring att premiera båtägare som vinterförvarar sin utombordare inlåst. Att dölja båten för tjuvarnas blickar är det mest effektiva sättet att förhindra de organiserade ligornas framfart menar bolaget.

Från maj 2013 erbjuder Svedea 10% rabatt till de båtägare som vinterförvarar sin utombordare i en låst lokal. Rabatten omfattar även båtar som normalt förvaras på trailer om båten förvaras inlåst under minst 2 månader under vintersäsongen.

– Båtmotorstölderna fortsätter att öka och det är under vinterförvaring som de flesta stölderna inträffar. Ofta stjäls motorn från en båt som förvaras på båtägarens tomt eller på annan plats där tjuvarna enkelt kan komma åt den. När motorn eller hela båten är inlåst minskar risken avsevärt och det finns därför anledning att uppmuntra detta, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring.

– Det här handlar om att få till en beteendeförändring. Om alla skulle låsa in sina utombordare skulle båtägarna få lägre försäkringspremier, så enkelt är det.

Thomas Vallmar, marknadschef på Interboat, Sveriges ledande kedja av marinhandlare, är positiv till den nya rabatten:

– Svedea tar ett konstruktivt initiativ. Alla typer av stöldskydd är bra men när det gäller förvaring på land så är inlåsning det bästa sättet att hålla tjuvarna borta.

Info: www.svedea.se

Under vecka 20 pågår sjöräddningsövningen Sarex i farvattnen utanför Bornholm. Med över trettio fartyg, tio flygplan och helikoptrar samt deltagare från nio länder är Sarex den största sjöräddningsövningen i Europa. Från Sverige deltar personal, fartyg, helikopter och flygplan från Sjöfartsverket, Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet.

Övningen pågår under perioden 13-18 maj och fokus ligger på utbyte av erfarenheter och rutiner för att främja att det internationella samarbetet inom sjöräddningen utvecklas.

Sarex omfattar en mängd moment, från workshops och föredrag till olika scenarier till havs med ökande komplexitet och omfattning. Det enskilt största övningsmomentet genomförs på onsdag den 15 maj kl. 11-18, då passagerarfärjan Povl Anker kolliderar med ett annat fartyg och riskerar att förlisa. Ombord på fartyget befinner sig drygt 100 skadade och traumatiserade passagerare som måste evakueras.

Massevakueringsövningen genomförs först som ”torrövning” på tisdagen, det vill säga som enbart spelad övning utan fysiska fartyg och passagerare. Under onsdagen får övningsdeltagarna möjlighet att omsätta de teoretiska kunskaperna från torrövningen till praktiskt handlande.

– Det är ett viktigt erfarenhetsutbyte mellan oss och våra grannländer, och vi är glada över förtroendet att få dela med oss av vår kunskap. Förr eller senare kommer vi att larmas ut på gemensamma uppdrag. Då är det viktigt att vi har övat ihop och är trygga med varandra och våra arbetsmetoder, säger Klas Johansson på Sjöräddningssällskapet.

Sarex genomfördes första gången 1996 och arrangeras av danska Søværnet. Årets övning är den största hittills med deltagare från Danmark, Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Frankrike.

– Sjöräddning bygger i mycket stor utsträckning på samverkan mellan organisationer och stater. I Sverige är det Sjöfartsverket som ansvarar för ledning och samordning av sjöräddningsinsatser. En stor del av insatserna genomförs i samverkan med Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen. Genom att vi deltar i Sarex får vi tillfälle att öva samarbete även med internationella parter, säger Johan Mårtensson, sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket.

Från Sverige deltar drygt 50 man som besättningar och observatörer.

Deltagande svenska enheter (namn, hemmahamn, besättning)

Sjöfartsverket
Lotsbåt 792, Åhus, 3 (från lotsstationen i Kalmar)
Räddningshelikopter 904, Ronneby, 4 + 1 observatör
Kustbevakningen
KBV 201, Helsingborg, 9
KBV 290, Karlskrona, 5
KBV 502, Skavsta, 5
Sjöräddningssällskapet
Rescue Adam Johan, Sölvesborg, 2
Rescue Postkodlotteriet, Falsterbokanalen, 4
Rescue Vitstjärna, Visby, 4
Rescue Dan Broström, Käringön, 8 (Rescue Dan Broström deltar som övningsplattform)
Rescue Astra, Rörö, 8 (Rescue Astra deltar som övningsplattform)

Bilden: Samövning mellan Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Foto: Sjöfartsverket.

Helgen 11-12 maj är det sjösättning i många båtklubbar. Bilderna här intill är från Pantarholmens Båtklubb i Karlskrona, som firar sitt 60-årsjubileum i år. Svenska Sjö – båtfolkets egen försäkring – vässar villkoren inför den länge efterlängtade båtsäsongen. En av nyheterna är att Sjöassistans numera ingår i försäkringen.

– Vi har alltid legat i framkant med våra fördelaktiga premier och villkor, förklarar Nils Gorton, vd för Svenska Sjö. Därför är det särskilt glädjande att nu även kunna erbjuda Sjöassistans trygghetspaket som en del i vår försäkring utan extra kostnader för våra försäkringstagare.

Här ingår bland annat bogsering till närmaste reparatör, transport av bränsle och reservdelar samt motorkonsultation.

– Om du till exempel fått motorhaveri, roderhaveri, brusten gasvajer, fått en tamp i propellern, om startbatteriet dött eller om du tappat startnyckeln eller helt enkelt bara fått ”soppatorsk” – ja då kommer Sjöassistans till undsättning, förklarar Jacob Enestad, chef för skaderegleringen vid Svenska Sjö.

Utöver nyheten om att Sjöassistans numera ingår utan kostnad innehåller Svenska Sjös båtförsäkring ytterligare förbättringar i år. Bland nyheterna:

• Skadefria år belönas med avdrag på självrisken med 500 kr per år upp till 2 500 kr.
• Fördelaktigare avskrivningsregler vid bl a skada på mast och rigg.
• Flerbåtsrabatt. 10 procents rabatt på den billigaste premien om du har flera båtar försäkrade i Svenska Sjö.
• ”Norrlandsrabatt.” Lägre premier när du är bosatt inom postnummerområden som börjar på 7, 8 eller 9.
• Vinterregler. Fördelaktigare villkor när du har båten i sjön under vintern.
– Det finns förstås också en mängd fördelaktiga inslag i våra sedvanliga villkor, som hängt med sen länge. Det lönar sig ofta att jämföra oss med andra båtförsäkringsalternativ, säger Barbro Blomqvist vid kundtjänst. Om du har några frågor eller andra funderingar så hör av dig till oss per telefon (08-541 717 50) eller mail (info@svenskasjo.se).

Tips inför sjösättningen
Skadereglerarna vid Svenska Sjö passar också på att ge sina bästa tips inför sjösättningen i vår:
• Kontrollera alla genomföringar innan sjösättning. Och naturligtvis även efter. (Tänk på att om någon ventil kärvar är det mycket lättare att byta medan båten står på land.)
• Glöm inte sätta i bottenpluggen (dyvikan).
• När båten lyfts vid sjösättningen märk ut rätt ställe med våra slingdekaler. Så blir det mycket lättare att hitta rätt lyftpunkter till hösten.
• Har du en träbåt som läcker naturligt vid sjösättning, så lita inte enbart på länspumpen som kan gå sönder eller bli igensatt. Båten behöver kontinuerlig tillsyn tills den blir tät. Om möjligt låt båten hänga i slingen eller lägg den på grunt vatten.
• Märk gärna din utombordare och lås den med godkänt lås.
• Kontrollera att batteriet är fulladdat. Det underlättar start av motorn och att det finns ström till länspumpen.
• Provstarta om möjligt motorn på land med öppen motorlucka för att kontrollera funktion och eventuella läckage.
• Kontrollera att propellern är ordentligt fastsatt. Gäller framför allt båtar med segelbåtsdrev och foldingpropeller. Varje år tappas ett stort antal propellrar.
• Har du en båt med utombordare så är det är det extra viktigt att kontrollera alla genomföringar och bälgar i motorbrunnen. Är de skadade eller har torkat så måste dessa bytas. Kontrollera också motorbrunnens dräneringshål inte är igensatt eller blockerat.
• När du riggar segelbåten tänk på att sätta lyft slinget så högt som möjligt i masten så att den inte blir topptung och riskerar att slå runt.
• Läcktesta gasolanläggning ombord och kontrollera att slangar inte är för gamla.
• Kontrollera brandsläckaren. Återfyll eller byt ut den om den inte är helt fylld.

Ha en skön båtsommar
Här är några fler tips för att du ska kunna njuta av båtsommaren utan onödiga störningar.
• Har du en båt med utombordare är stöldrisken för motorn väldigt hög. Kan du ha båten i båtklubb eller på en bevakad marina, när du inte använder den, så minskar stöldrisken rejält.
• När du inte använder båten så är det bra om du eller någon annan ser till den med jämna mellanrum och kontrollerar förtöjning och eventuellt vattenläckage. Det gäller framför allt om det har blåst eller regnat mycket. Många båtar sjunker på grund av att de inte hålls länsade.
• Om båten ligger med landström i hamn så skall elsystemet vara monterat på ett riktigt sätt, helst med s k jordfelsbrytare. Det är också viktigt att se till att det inte ”läcker ut” ström via motorn vilket kan orsaka stora korrosionsskador på t ex båtens drev.
• Använd en bra GPS-navigationsplotter så minskar risken för grundstötning. Men glöm inte papperssjökorten hemma. Du kan inte lita på att tekniken alltid fungerar. Lär dig plotterns funktioner och inställningar ordentligt innan du ger dig ut på sjön.
• Planera båtresan väl. Ta hänsyn till vädret och håll anhöriga underrättade. Ha vattentätt fodral till din mobiltelefon.
• Ha en riktigt skön båtsommar!
Text: Jan Sterner

Arter kan anpassa sig relativt snabbt sett ur evolutionär synvinkel. Blåstången anpassade sig på bara på några tusen år, visar ny forskning från Göteborgs universitet. Alger är viktiga för ekosystemet i havet. Bland alger letar andra arter föda och söker skydd från angripare.

– Algerna utgör grunden i ekosystemet och kan påverka tillgången på fisk och i slutändan även oss människor som använder havets resurser, säger Daniel Johansson vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Emigrerade till Östersjön från Västkusten
Daniel Johansson har undersökt hur blåstången, när den etablerade sig i Östersjön efter senaste istiden för ungefär 6000 år sedan, anpassade sig till brackvatten.

– Vi ville se om blåstången, som ursprungligen kommer från Västkusten, etablerade sig i Östersjön genom fysiologisk plasticitet, alltså förmåga att leva i vatten med helt olika salthalter, eller om den verkligen anpassade sig till de nya förhållandena genom evolution, säger Daniel Johansson.

Avknoppade ny art
Blåstången avknoppade också en ny art, smaltång, som är unik för Östersjön. Båda arterna är viktiga för livsmiljön i Östersjön och är en förutsättning för andra arter.

– Eftersom miljöförändringar i framtiden förväntas leda till att salthalten i Östersjön minskar så är det viktigt att öka kunskapen om arternas förmåga att anpassa sig till nya förhållanden, säger Daniel Johansson.

Anpassning nödvändig för överlevnad
Om de båda arterna inte hinner anpassa sig så riskerar de att försvinna, vilket är extra kritiskt för smaltång som bara finns i Östersjön.

Eftersom båda arterna delvis reproducerar sig genom kloning i Östersjön är det viktigt att öka kunskapen om hur förändrad salthalt påverkar arternas genetiska variation och anpassningsförmåga.
Algerna anpassat sig till bräckt vatten

Daniel Johansson har gjort studier på blåstång och smaltång i både västkustvatten (ca 24 promille salthalt) och östersjövatten (4 promille salthalt) för att se om de båda arterna har anpassat sig genom evolution till de extrema miljöförhållandena i Östersjön, eller om de etablerade sig genom en förmåga att justera sin fysiologi.

– Resultaten visade att både blåstången och smaltången i Östersjön har anpassat sig till förhållandena i bräckvattnet, genom att tillväxa snabbare i låg än i hög salthalt. Blåstången i Östersjön kan dessutom föröka sig genom asexuell reproduktion, vilket blåstången på västkusten inte gör.

Smaltången visade sig ha en kraftigare anpassning, vilket kan bero på att den är isolerad till Östersjön och därför inte påverkas av invandring av individer som inte är genetiskt anpassade till låg salthalt.

Avhandlingens namn: Evolution of the brown algae Fucus radicans and F. vesiculosus in the Baltic Sea
Handledare: Kerstin Johannesson och Ricardo Pereyra

Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/32468

Sveriges riksdag har satt upp 16 miljömål som ska nås senast år 2020. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ansvarar för ”Hav i balans samt levande kust och skärgård”, ”Ingen övergödning” och ”Levande sjöar och vattendrag”.


– Vi når inte våra tre mål med dagens beslutade och planerade styrmedel. Exempelvis är utbredningen av syrefria bottnar i Östersjön rekordhög, flera miljögifter ökar och i Hanöbukten får vi larm om sårskador på fisk, döda fåglar och brunifiering av vattnet, säger utredaren Ulrika Siira i en intervju om HaV:s tre mål.

I mars presenterades rapporten ”Miljömålen – Årlig uppföljning av Sveriges miljökvalitetsmål och etappmål 2013”. I denna konstaterar Naturvårdsverket att 14 av 16 miljömål inte kan nås till 2020.

Ulrika Siira är utredare på enheten för forskning och miljömål och har samordnat arbetet med uppföljning av HaV:s tre miljömål. Hon är också ordförande i en av Miljömålsberedningens expertgrupper.

– Målet ”Levande sjöar och vattendrag” kan Sverige själv påverka genom exempelvis arbete för fria vandringsvägar för växter och djur, införande av skyddszoner och kalkningsåtgärder. För övriga två mål så är vi mer beroende av att samordna åtgärder med andra länder, med EU och genom internationella överenskommelser, säger Ulrika Siira.

– Generellt behövs också en samordning av insatser och åtgärder för att kunna nå alla tre målen, en sammanhållen vattenpolitik.

“INGEN ÖVERGÖDNING”

•Målet ”Ingen övergödning” handlar om att ha rätt balans av näringsämnen, exempelvis kväve och fosfor, i vatten och på land. Senaste åren har utsläppen av kväve och fosfor minskat i sjöar, hav och vattendrag. Minskningen är tydligast för Öresund och Kattegatt men märks även i Östersjön . I Stockholms skärgård har siktdjupet och syrehalten vid bottnarna förbättrats. Utsläpp av svavel- och kväveoxid samt ammoniak minskar inom EU.

Samtidigt breder syrebristen ut sig i egentliga Östersjön, alltså området från Ålands hav till de danska sunden, vilket är en effekt av tidigare utsläpp. Arealen syrefria bottnar har tredubblats under 2000-talet. I Västerhavet finns ett större inflöde av friskt, syrerikt vatten men övergödningen utgör fortfarande ett problem till exempel i värdefulla miljöer längs kusten.

– I dag kommer det mesta av utsläppen från jord- och skogsbruk samt avlopp, både enskilda och kommunala. Cirka en miljon fastigheter i Sverige har enskilda avlopp och dessa släpper ut lika mycket fosfor som de kommunala reningsverken som används av cirka åtta miljoner personer, säger Ulrika Siira.

Vad görs för att minska övergödningen?
– Inom jordbruket anläggs exempelvis skyddszoner nära vattnet, man är restriktiv med gödsling eller anlägger våtmarker för att fånga upp näringsämnena. Även inom skogsbruket tas i dag mer hänsyn till vattenmiljöer. Flera avloppsreningsverk har anlagt våtmarker där vattnet passerar som ett sista reningssteg innan det fortsätter ut i miljön. Inte sällan renas vattnet i privata avlopp i infiltrationsanläggningar eller markbäddar.

Vad mer krävs?

– I dag sker många åtgärder på frivillig väg men det räcker inte. Både ökad reglering och ekonomiska incitament kan behövas för att skynda på utvecklingen. När det gäller enskilda avlopp ser vi exempelvis att äldre inte godkända avlopp inte byts ut i den takt som behövs. HaV lade nyligen fram ett förslag om bland annat miljöskatt på olagliga, enskilda avlopp för att komma tillrätta med problemet.

“HAV I BALANS SAMT LEVANDE KUST OCH SKÄRGÅRD”
•Målet “Hav i balans samt levande kust och skärgård” innebär att djur och växter ska vara livskraftiga på lång sikt och för det krävs att deras miljöer, exempelvis ålgräsängar i grunda kustnära områden bevaras och fiskbestånden har hållbara nivåer. I målet ingår också att skydda och bevara kultur- och naturvärden samt att värna om friluftslivet. Samtliga av Sveriges 14 kustlänsstyrelser anser att målet inte kan uppnås.

– I Västerhavet ser vi generellt en minskning av matfiskar som torsk, kummel, kolja, vitling och gråsej medan rödspätta, sill och makrill ökar. I Östersjön har bestånden av torsk ökat men vildlaxen är fortfarande starkt hotad. Flera län rapporterar också om brist på rovfiskar som abborre och gädda, säger Ulrika Siira.

Generellt minskar utsläppen av flera miljögifter i havet, exempelvis DDT och PCB, men fet fisk från Östersjön innehåller fortfarande höga halter av dioxiner och dioxinliknande PCB. I vissa fall överskrider halterna EU:s gränsvärden för matfisk.

– Vi ser också att så kallade perfluorerade ämnen som används i låga koncentrationer i rengöringsmedel, brandsläckare och förpackningar ökar, liksom mikroplaster.

Vilka är de största hoten?

– Övergödning, ett för intensivt fiske och miljögifter är de största hoten. Bestånden av sjöfågel som ejder minskar i Östersjön och havsörnar längs mellersta norrlandskusten uppvisar förökningsproblem. Orsakerna till dessa problem är ännu okända.

Mängden av så kallade perfluorerade ämnen har ökat dramatiskt sedan 80-talet. Dessa ämnen, som binder till proteiner istället för fett, är hormonstörande och särskilt skadliga för foster. Ämnen som PFOA och PFOS finns spridda hos både djur och människor, forskarna har bland annat hittat höga halter i unga individer av tumlare och andra arter. Perfluorerade ämnen är vatten-, smuts- och fettavvisande och är väldigt svåra att bryta ner. Människor får i sig perfluorerade ämnen främst via maten, antingen direkt via livsmedlet eller indirekt via matförpackningar. Konsumtion av fisk har pekats ut som en möjlig källa både för djur och människor.

– Sammantaget är jag djupt oroad över den stora mängden av miljögifter som återfinns i såväl fåglar, som i fisk, däggdjur och människor. Det här känns som en tickande bomb, säger Ulrika Siira.

Muddring och annan exploatering i grunda havsområden utgör andra hot, inte minst mot de miljöer som ofta är skafferi och lekplats för flera av våra viktigaste fiskar. I Västerhavet har flera ålgräsängar försvunnit de senaste åren.

Vad görs i dag för att få ett hav i balans?

– En av HaV:s uppgifter är att kontrollera så att yrkesfisket inte överstiger EU:s fastställda kvoter eller på andra sätt bryter mot EU:s förvaltningsplaner för djur och växter. Nyligen införde vi exempelvis ett tillfälligt stopp för trålfiske av torsk, gråsej, kolja, vitling, samt trålning av räkor och kräfta i ett område i Skagerrak för att skydda ungfisk. Arbete för reglering av fiske i skyddade områden pågår och nya regler för nätfiske på grunt vatten ger ökat skydd för bestånden av bland annat torsk och havsöring, säger Ulrika Siira.

Inom EU arbetar Sverige för att få en gemensam fiskeripolitik som är mer ekosystembaserad och långsiktigt hållbar. I detta ingår det planerade utkastförbudet som skulle införts från den 1 januari 2013 i Skagerrak. Förbudet är uppskjutet och kommer att införas tidigast 2014

– Många av de åtgärder som görs för att minska övergödningen och farliga ämnen i sjöar och vattendrag är även av stor vikt för havsmiljön. Därutöver har HaV tagit fram riktlinjer för båtbottentvätt av fritidsbåtar för att minska utsläppen av exempelvis TBT (tributyltenn) och i EU arbetar Sverige för fler gemensamma regler kring utsläpp av farliga ämnen. Från och med 2015 införs ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och vattendrag, säger Ulrika Siira.

Vad mer krävs för att nå målet?

– Vi behöver inrätta fler marina skyddade områden och öka skyddet inom de områden som redan har ett skydd, exempelvis Natura 2000-områdena Bratten och Havstensfjorden. Nyligen presenterade HaV sitt förslag till vägledning för reglering av fiske i skyddade område, säger Ulrika Siira

– Insatser för att förhindra störningar i form av buller, muddring och annan exploatering är viktiga och här kommer den fysiska planeringen av havet att få stor betydelse. Vi behöver också öka skyddet för arter och ekosystem

”LEVANDE SJÖAR OCH VATTENDRAG”
•Enligt målet ”Levande sjöar och vattendrag” ska alla Sveriges vatten ska ha en god ekologisk och kemisk status 2020. Fisk och andra djur ska kunna vandra fritt och spridas på ett naturligt sätt i älvar och åar. Både grund- och ytvattentäkter behöver skydd för att kunna ha ett bra dricksvatten. Att värna om kultur- och naturvärden ingår också. 19 av 21 länsstyrelser anser att miljömålet inte kan uppnås.

Tillgången och kvaliteten på vattnet är relativt bra i Sverige jämfört med övriga Europa. Men det råder stora skillnader inom landet, södra Sverige och Gotland drabbas exempelvis ofta av vattenbrist. Positivt är att antalet hotade arter minskar, bland annat har projekt att rädda flodkräftan gett bra resultat.

– Vi har över 11 000 dammar i Sverige och i anslutning till dess finns vandringshinder som gör det svårt för exempelvis lax och ål att vandra från havet och upp i älvarna. Endast 200 av Sveriges 2 100 vattenkraftverk har i dag en fiskväg och det är okänt hur många av dessa som är fullt fungerande faunapassager, säger Ulrika Siira.

Vilka är de största hoten?

– Bristen på vandringsvägar och fungerande livsmiljöer. Av de fiskarter som finns i våra sjöar och vattendrag är minst 38 beroende av att kunna vandra inom avrinningsområdet, minst 24 använder fiskvägar. Andra problem är försurning, exploatering av strandmiljöer och främmande arter. I södra Sveriges sjöar är övergödning ett stort problem medan utsläpp av farliga ämnen och förorenade områden är ett stort problem i norra Sverige.

– På många ställen har man kanaliserat och rätat ut naturliga vattendrag vilket ökar risken för översvämningar. Påverkan på vattentäkter kan leda till problem med dricksvattenförsörjningen. Senaste tiden har vi fått flera rapporter om utsläpp av bekämpningsmedel och rester från läkemedel i olika vattenmiljöer.

Vad görs för att nå målet ”Levande sjöar och vattendrag”?

– I Sverige är flera av vattenkraftverken prövade enligt äldre lagstiftning, saknar tillstånd och är inte anpassade till de nya miljökraven. HaV redovisade under 2012 regeringsuppdraget ”Dialog om vattenkraften” som handlar om att försöka göra vattenkraften mer miljövänlig och ekologiskt anpassad. Arbetet fortsätter under 2013, säger Ulrika Siira.

– HaV och länsstyrelserna kommer under 2013 att ta fram förslag till riksintresseområden för dricksvattenförsörjning.

Vad mer krävs?

– Vatten är vårt viktigaste livsmedel och vi behöver en debatt om hur vi bäst tar hand om vårt vattnet och vad det är värt. Uppsala kommun värderar exempelvis sin vattenförsörjning till 1,2 miljarder kronor, för Östersund kostade det cirka 200 miljoner kronor att sanera dricksvattnet från bakterier, säger Ulrika Siira.

– Fler personer försörjs via färre och större vattentäkter, vilket innebär ökad sårbarhet i flera fall. Vi behöver ha bättre kvalitetskontroll av sjöar och vattendrag som används som vattentäkter. Kalkning en fortsatt viktig åtgärd för att stoppa försurning i flera vattenmiljöer.

Ett stort antal vattendrag behöver restaureras. Nyligen kom EU-kommissionens med ”A Blueprint to safeguard Europes water resources”, ett slags handlingsplan för att skydda Europas vatten. Ett av de områden som är mest prioriterat är att få bort olika vandringshinder. Även internationellt, exempelvis Nagoya-planen, finns ökade krav på att skydda och restaurera ekosystem som tillhandahåller livsviktiga tjänster som vattenförsörjning.

Här kan du läsa HaV:s beslut om årlig uppföljning 2013 av miljökvalitetsmålen

Här kan du läsa mer om HaV:s arbete med miljömålen

För mer information kontakta Havs- och vattenmyndigheten
Kontaktperson Ulrika Siira, utredare, enheten för miljömål och forskning, tfn 010-698 60 88, mobil 072-239 55 04, e-post ulrika.siira@havochvatten.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla. Citera gärna våra pressmeddelande och nyheter, men hänvisa alltid till HaV.
Havs- och vattenmyndighetens pressbilder får användas fritt för redaktionellt ändamål i sammanhang där HaV och HaVs arbete beskrivs. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. Uppge alltid fotografens namn vid publicering.

Källa: HaV.

Nu är det äntligen dags för årets första Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup, som äger rum i Saltsjöbaden. Nio båtar är nu klara för start och alla är klart seglingssugna inför Baggensfjärden som erbjuder en fin arena med goda seglingsförutsättningar.

et drar ihop sig för premiären och teamen i Volkswagen X-35 Cup är fullt igång att förbereda sig.
”Den här säsongen är vi mer taggade än någonsin. Vi kommer att göra allt för att få en topplacering i både cupen och framför allt Världsmästerskapen i Malmö”, säger Jonas ”Jonte” Häggbom, skeppare och en av coacherna för Volkswagen Sailing Team.

Whyshore tillsammans med Nacka Strand Yacht Club står som arrangör för detta Grand Prix som ska hållas på Holmen Kök & Bar, vilka ser fram emot teamens ankomst. Racen går nu i helgen 11-12 maj med start klockan 11.00.

Förra året stod Team Matrisen som vinnare för det Grand Prix som gick i Saltsjöbaden. Det var dock inte helt utan ansträngning då det var stora variationer i fältet med många olika vinnare i de olika racen. Förhoppningen är att det blir lika tight och spännande även det här året.

Gilla Volkswagen X-35 Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder.

Program, information om specifika Grand Prix, resultatlistor och mycket mer finns på hemsidan.

Info: www.whyshore.com

– Alliansen vill så snabbt som möjligt starta pendelbåtstrafik mellan Ekerö och Gamla stan. Ekerö behöver en förbättrad kollektivtrafik, som ger minskad sårbarhet och avlastar trängseln på Ekerövägen mot Brommaplan.

Det säger Karl Henriksson (KD), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting, med anledning av att Alliansens budgetförhandlingar för 2014 är färdiga.

– SL kommer därför att få i uppdrag att inleda förhandlingar med Ekerö kommun och Trafikverket för att pendelbåtstrafiken ska kunna starta så snabbt som möjligt. Förutom att säkerställa Trafikverkets finansiering behöver kopplingen mellan pendelbåtstrafiken och övrig kollektivtrafik ordnas, så att det blir så smidigt som möjligt att resa med pendelbåtstrafiken, fortsätter Karl Henriksson

– Att ännu en pendelbåtslinje kan starta är en stor framgång för Kristdemokraterna. Vi kommer att fortsätta att arbeta med att utveckla pendelbåtstrafiken i både Saltsjön och på Mälaren, avslutar Karl Henriksson.

En utställning om det mytomspunna skeppet Resande mannen, som hittades i Nynäshamn för ett år sedan, har öppnat. Resande mannen sjönk i Stockholms skärgård 1660 och otaliga dykare har letat efter skeppet genom åren. I maj 2012 upptäcktes skeppet på endast 15 meters djup.

Nu har Nynäshamns kommun öppnat en utställning med fotografier och film med rörliga bilder på skeppet. Vid invigningen fanns dykaren Mikael Ågren (som var med när skeppet hittades) på plats liksom forskaren Johan Rönnby från Södertörns högskola. Johan presenterade en färsk rapport med detaljer om skeppet.

På Nynäshamns kommuns webbplats finns information om utställningen samt kommentarer med Mikael Ågren och Johan Rönnby.

Info: http://www.nynashamn.se/Kommun–politik/Nyhetsarkivet/Arkiv-for-Nyheter/5-7-2013-Utstallningen-om-vraket-har-oppnat.html

Bilder:
Film: Utställningen visar en film på skeppet.
Forskare och dykare: Johan Rönnby till vänster, Mikael Ågren till höger.
Mikael Ågren: Mikael visar den första bilden som togs på vraket.

Esimit Europa, med seglarlegendaren Jochen Schümann som skeppare, är på väg till Sverige. Den 100 fot långa maxi yachten har tio europeiska nationaliteter ombord, många av dem Americas Cup vinnare och olympiska mästare.

Nu kommer de till Sverige för att delta i ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) som startar på Stockholm Ström 30 juni.

– Nu skriver vi ett nytt kapitel i Esimit Europa-projektet. Efter att ha vunnit samtlig 19 kappseglingar vi deltagit i och satt fem nya banrekord ska vi för första gången tävla utanför Medelhavet. ÅF Offshore Race är ett perfekt tillfälle att presentera vårt projekt och våra partners för svenska seglare, allmänheten och media.

– Vi ser mycket fram emot tävlingen, med rundningen av Gotland blir det en av de mest natursköna tävlingar i vårt schema för 2013, säger Jochen Schumann, skeppare på Esimit Europa 2, två gånger Americas Cup vinnare, tre gånger olympisk mästare och mottagare av det prestigefyllda “Sailor of the Year”-priset.

Esimit Europa 2 är en av de snabbaste och teknologiskt mest avancerade segelbåtar i världen. För den 30-meter långa maxi yacht, som är den enda båten i världen officiellt tillåtet att segla under EU-flagg, kommer detta att vara den första säsongen segling utanför Medelhavet.

Med sin längd och en masthöjd på 44 meter kommer båten definitivt att dra blickarna till sig – och Esmit Europe kommer att vara en av favoriterna till att vinna ”line honor” i ÅF Offshore Race, dvs först över mållinjen.

Esimit Europa 2 fungerar också som en ambassadör för samarbete mellan Europeiska unionen och Ryska federationen. Båten seglar nämligen under beskydd av ordföranden för Europeiska kommissionen, José Manuel Barroso, och officiellt stöd av ordföranden för Europaparlamentet, Martin Schulz, och Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

– Vi är både glada och stolta över att ha denna symbol för europeiskt samarbete som deltagare i årets ÅF Offshore Race. Jag är övertygad om att en spektakulär båt som Esimit Europé 2 kommer att väcka ett stort intresse hos vår stora publik både vad det gäller detta europeiska projekt men även för tävlingen i sig, säger KSSS ordförande Staffan Salén.

För mer information om Esimit Europé-projektet besök www.esimit.com. För mer information om ÅF Offshore Race kontakta Mats Olsson på KSSS, mats@ksss.se eller 070-6336130.

Foto: Esimit Europa/Vicent Bosch.

Den 1-5 augusti drar Höga Kusten Hike igång. Ett helt nytt vandringsevenemang i världsunik miljö genom ett av Sveriges snabbast växande besöksmål – Höga Kusten. Vandringen sker genom storslagna landskap bestående av kustnära berg, djupa skogar och en skimrande kust. År 2000 utsågs Höga Kusten till världsarv av Unesco.

Höga Kusten Hike är ett äventyr som passar att genomföra själv, med familjen, vänner eller kollegor.
Du får uppleva några av Höga Kustens verkliga höjdpunkter såsom den legendariska Skuleskogen och
det majestätiska Skuleberget. Du bär själv din utrustning och tält medan transporter, mat, gas och
karta ingår. Vandringen går av stapeln den 1-5 augusti och kostar 1 490 kr för vuxna och 990 kr för
barn och ungdom. Den mäktiga naturen och tystnaden skapar en kombination av spänning och
harmoni som passar alla – äventyrare som livsnjutare.
– Eftersom jag är uppväxt i de här trakterna har jag länge längtat efter att få fler att upptäcka Höga
Kusten och vår oerhört vackra och storslagna natur. I och med Höga Kusten Hike blir drömmen
verklighet. Höga Kusten Hike passar att gå i raskt takt eller i sakta mak för den som önskar. Räkna
med 2-3 dagar innan du är i mål vid Toppstugan Mountain Lodge på toppen av Skuleberget , säger
Jerry Engström, arrangör av Höga Kusten Hike.

Läs allt om Höga Kusten Hike här. Du hittar packlistor, aktivitets- och boendetips i området och allt
kring hur du förbereder äventyret på ett så bra sätt som möjligt.

Höga Kusten Hike arrangeras av företaget Höga Kusten Äventyr och planeras bli en årligt
återkommande vandring genom Höga Kustens unika natur.

Fakta om Höga Kusten Hike
Start: 1:a, 2:a och 3:e augusti 2013.
Sträcka: ca 35 kilometer
Beräknad tid: 1-3 dagar.
Kostnad: 1 490 kr/Vuxen, 990 kr /ungdom, barn
Vad ingår: Vandringspass, transporter, säkerhet, mat och gas.
För vem?: Både erfarna vandrare som nybörjare.

Garmin presenterar nu nya GMI 20 och GHC 20, marina kontrollenheter till både motorbåt och segelbåt. Enheterna är stora och tydliga och har ett helt nytt gränssnitt som är enklare att använda och läsa av.

– Vi har lyssnat på feedback från våra kunder och förbättrat våra tidigare populära marina instrument genom att göra GMI 20 och GHC 20 ännu bättre, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Med större, tydligare och mer levande skärmar är GMI 20 och GHC 20 enklare att läsa av, enklare att använda och ger mer information än någonsin tidigare.

GMI 20 har en 4-tums färgskärm som visar djup, fart, vind, motorinformation och ytterligare över 100 olika informationsfält som du själv väljer. GMI 20 är framtagen som efterföljare till GMI 10, med utökad funktionalitet och mer information i ett större och tydligare format. Den nya funktionen auto-scroll scrollar automatiskt mellan olika sidor utan en massa knapptryckningar och ger dig optimal bekvämlighet ombord.

GHC 20 har en 4-tums färgskärm designad för att visa data och ge dig kontrollen över alla autopilotfunktioner. GHC 20 har en ljus och lättavläst display och är kompatibel med Garmins tidigare modeller av autopiloter såväl som våra nya autopilotsystem. GHC 20 kan användas trådlöst med autopilotens fjärrkontroll och Garmins nyligen lanserade marinklocka, quatix. Nya autopiloter (corepack), såsom GHP 10, GHP 12 och GHP 20, kommer att innehålla GHC 20.

Med ett uppdaterat användargränssnitt, har både GMI 20 och GHC 20 menyer och mätare som matchar estetiskt med Garmins nyligen lanserade GPSMAP 8000-serie. De kan både flush och flat-monteras, så att de passar in perfekt med GPSMAP 8000-seriens utseende.

Läsbarheten har förbättrats jämfört med tidigare modeller. GMI 20 och GHC 20 har LED-belysning som kan dimmas ner så du inte blir bländad nattetid. Förutom de vanliga färgerna kan du välja mellan röd/svart och grön/svart. Även läsbarheten i dagsljus har förbättrats. Med en högre kontrast och bredare betraktningsvinkel syns GMI 20 och GHC 20 tydligare i solljus. Glaset i skärmen är behandlat för att förhindra bländning, reflexer och kondens och visar den tydligaste tänkbara bilden i alla väderförhållanden.

GMI 20 och GHC 20 beräknas finnas tillgängliga i juni 2013. För mer information besök www.garmin.se

Som ett led i att utveckla fördelar för kunderna under båtsäsongen 2013 har Svenska Sjö tecknat ett samarbete med Promarina som ger 15 procent rabatt i företagets gästhamnar och 15 öre rabatt per liter i Promarinas bränslestationer.

– Vi ser detta som ytterligare mervärden för våra kunder, säger Svenska Sjös vd, Nils Gorton.
Mats Bylund, vd för Promarina, ser fram emot sommarsäsongen och samarbetet:

– Svenska Sjö kommer också att bidra till att alla våra övernattningsgäster får lite nyttigheter i sin gästhamnsavgift. Vad det blir får vara en överraskning, säger Mats.

Svenska Sjö har sedan 1 april ett avtal med Sjöassistans som gör att assistans ingår i alla båtförsäkringar, vilket ger extra trygghet på sjön i sommar. Glöm ej därför att ha med ditt försäkringsbevis i båten och sätt upp dekalen som företaget har skickat ut.

Svenska Sjö båtförsäkringar vill under sommaren komma närmare sina kunder och övriga båtägare. Därför kommer bolagets representanter att finnas närvarande i ett flertal gästhamnar utmed ostkusten och i Mälaren med diverse erbjudanden.

Bildtext:
Thomas Bylund, Promarina (t.v.) och Nils Gorton, Svenska Sjö ser fram emot sommarens samarbete.

Nu är arbetet med att förändra Svenska Båtunionen i full gång. Arbetsgruppen ”Utveckla SBU” har haft sina första möten och satt upp de första målen. Från och med vecka 20 påbörjas “fältarbetet”, det vill säga att de åtta förbunden i projektet kommer att ta kontakt med övriga förbund och båtklubbar för att få in deras syn på verksamheten.

– I notisen bör det framgå att det är en tuff tidsplan och att vi hoppas på båtklubbarnas medverkan och förståelse för att arbetet sker under pågående båtsäsong, säger Tommy Sandin, ordförande i Gästriklands Båtförbund och sammankallande i den grupp som ska leda arbetet.

– Det viktigaste nu är att börja bygga broar och relationer inom SBU. Utan det kan vi i arbetsgruppen inte komma vidare.

– Vi behöver bland annat förbättra kommunikationen inom hela organisationen och skapa snabba kanaler för löpande information både uppåt och nedåt. Ett led i detta kan vara att förändra arbetssättet för hemsidan. Men för att kunna genomföra dessa förändringar måsta vi identifiera och öppna olika ”flaskhalsar” i informationsflödet.

Totalt åtta båtförbund ingår i arbetsgruppen: Gästriklands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Skånes Båtförbund, Västkustens Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Blekinge Båtförbund, Östergötlands Båtförbund och Västerbottens Båtförbund.

– Vi ifrån arbetsgruppen ska kontakta övriga båtförbund. Men vi måste även få med båtklubbsmedlemmarna i arbetet så att de blir medvetna om vilken medlemsnytta SBU ger till båtklubbarna och deras medlemmar.

En stor del av gruppens arbete handlar om information. Tommy Sandin hoppas främst på ett möte i maj med arbetsgruppen. Efter det mötet kommer mer och aktuell information.

– Vi har kommit fram till en övergripande ansats, mål och vad som behöver göras. Men tidsplanen är tuff – vårt arbete ska vara klart till mitten av september, säger Tommy Sandin.

– Vi kommer att få göra olika kompletteringar fram till Unionsrådet i november. Men det är inga beslut som ska tas där utan vi ska först redovisa vårt arbete inför kommande Båtriksdag 2014.

Arbetsgruppen skapades på Båtriksdagen 2013. Gruppens arbete ska redovisas på SBU:s hemsida: www.batunionen.com

Lars-Åke Redéen

Bilden:
Tommy Sandin, ordförande i ”Utvecklingen av SBU”.

Som en del i regeringens handlingsplan för sjöfarten har regeringen beslutat om lagrådsremissen “Tekniska föreskrifter för fartyg på inre vattenvägar”. Sveriges inre vatten erbjuder ett viktigt komplement till väg- och järnvägstransporter där det ibland kan råda kapacitetsbrist.

En utredning från Västra Götalandsregionen visar på möjligheten att kunna avlasta vägarna med omkring 600 000 lastbilar årligen.

Minskade koldioxidutsläpp och färre trafikstockningar blir ytterligare en positiv effekt. Med EU:s regelverk för inre vattenvägar skapas nya förutsättningar för såväl gods- som passagerartrafik på våra vattenvägar. Detta är ett led i att göra miljövänliga sjötransporter mer konkurrenskraftiga.

– Med dagens beslut tar vi ett viktigt steg mot att skapa både prisvärda och effektiva förutsättningar för en miljövänlig utveckling av inlandssjöfarten i Sverige, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Lagförslagen skapar ett ramverk för hur fartygen som går i inlandssjöfart ska vara konstruerade och utrustade. Regeringen föreslår också att Transportstyrelsen ges i uppdrag att ta fram föreskrifter för fartygen och att myndigheten även anger vilka vattenområden som ska utgöra svenska inre vattenvägar.

Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 september 2014.

Sjöhistoriska museet fördelar 1 Mkr till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. I år får nio fartyg ta del av stödet. Bland dem finns storslagna segelfartyg, ett traditionellt fiskefartyg, kraftfulla bogserbåtar, en klassisk ångslup, och unika motorfartyg.

Det ekonomiska stödet är mycket efterfrågat. I år har Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, tagit emot 39 ansökningar om totalt 7,5 Mkr.

För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Arbetet med detta engagerar ett stort antal människor, främst genom ideella föreningar runt om i landet. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De historiska fartygen är viktiga för en levande kustbygd och skärgård med utvecklad kulturturism.

– Att bevara och använda historiskt värdefulla fartyg är en kostsam uppgift och det här stödet utgör normalt bara en mindre del av den totala kostnaden. Vi tror ändå att pengarna stimulerar till bevarandeinsatser och engagemang som har kulturhistorisk inriktning, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna, säger Claes Wollentz.

Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2013
Asta av Smögen, Kungshamn, Före detta fiskefartyg
Constantia, Solna, Skolsegelfartyg
Harry, Lysekil, Bogserbåt
Herbert, Alingsås, Ångbogserare
Isolda, Göteborg, Segelfartyg
Linnea, Gamleby, Skolsegelfartyg
Tärnan av Waxholm, Stockholm, Ångslup
Svanevik, Stockholm, Segelfartyg
Sydfart, Kalmar, Lastmotorfartyg

Fartygen beskrivs kort nedan, mer information finns på Sjöhistoriska museets hemsida.

Kontakt
Claes Wollentz, intendent, Sjöhistoriska museet
claes.wollentz@maritima.se
0733-40 16 40

Fredrik Blomqvist, intendent, Sjöhistoriska museet
fredrik.blomqvist@maritima.se
08-519 549 38

Kristoffer Henrysson, informationsenheten, Sjöhistoriska museet
kristoffer.henrysson@maritima.se
08-519 549 32

SMÖGEN
Asta av Smögen – 200 000 kr
Fiskebåten Asta av Smögen byggdes 1916 på Ringens varv i Marstrand. Hon var en av de första fiskebåtarna som utrustades med elektricitet och trålvinsch. Asta gick i yrkesmässigt fiske till 1981 då hon övertogs av föreningen Tollar & Seiel för att bevaras som museifiskefartyg. För stödet ska man byta bordläggning och spant

SOLNA
Constantia – 50 000 kr
Constantia är byggd 1908 i Marstal och är ett före detta seglande fraktfartyg. Constantia är en tvåmastad skonare och gick i fraktfart fram till 1967. Idag ägs fartyget av Stiftelsen Solnaskutan och används som skolsegelfartyg. Pengarna ska användas till en ny mast.

LYSEKIL
Harry – 100 000 kr
Bogserbåten Harry byggdes i Gävle 1887. Fartyget har använts för att bogsera pråmar och timmer. År 1950 byttes ångmaskinen ut mot en Skandiamotor och hon blev därmed en av Mälarens kraftigare bogserbåtar. Idag ägs Harry av föreningen L. Laurin i Lysekil som har som syftet att bevara och använda Harry för att förmedla kunskap om en viktig epok i Lysekils historia där Skandiamotorerna tillverkades. Bidraget ska användas till en motorrenovering.

ALINGSÅS
Herbert – 100 000 kr
Herbert är byggd vid Eriksbergs Mek Verkstad 1905 som isbrytande bogserbåt för timmertransport och pråmdragning på Dalslands kanal. Herbert är den enda ångbåt som finns kvar i drift från Eriksbergs produktion från tidigt 1900-tal.
Idag bevaras och används Herbert med koleldad panna och ångmaskin i original av Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås. Stödet bidrar till att bekosta nya tuber i ångpannan.

GÖTEBORG
Isolda – 200 000 kr
I augusti 1902 levererades Isolda till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg. Hon byggdes vid Lödöse varv, riggades som tremastskonare och sattes tidigt i transocean trafik. År 1909 blev Carl Julius Ahlgren befälhavare ombord. Hans tid som skeppare på Isolda från 1909 till 1960 är unik inom svensk sjöfart. Familjen fanns alltid med, 4 barn föddes och växte upp ombord. Isolda ägs i dag av en förening som ska återställa fartyget i skick så nära ursprunget som möjligt. Avsikten är att hon åter ska bli ett seglande skepp, att användas för seglarskolor, ungdomsverksamhet, utställningar med mera. Nu ska undermaster och bogspröt tillverkas.

GAMLEBY
Linnea – 100 000 kr
Linnea byggdes 1915 i Sjötorp som ett seglande fraktfartyg. Fartyget är en typisk representant för skonarriggade jaktskrov byggda i Sjötorp och fartyget var yrkesverksamt fram till 1965. Sedan 1968 har det genomförts mycket stora arbeten för att bevara Linnea som idag används främst för skolseglingar och charterturer. Stödet ska bidra till finansiering för att återskapa den stora lastluckans ursprungliga utförande.

STOCKHOLM
Tärnan av Waxholm – 100 000 kr
Ångslupen Tärnan byggdes 1901 vid Södra Varvet för Waxholmsbolagets lokaltrafik till öarna runt Vaxholm. Fram till 1952 hörde ångslupen Tärnan hemma i Waxholm. Därefter såldes fartyget till Norrköping, motoriserades och byggdes om. 1985 köptes hon tillbaka till Stockholm av bland andra Stiftelsen Skärgårdsbåten och återfick namnet Tärnan. En successiv renovering har därefter skett. Nu ska den renoverade ångpannan installeras.

STOCKHOLM
Svanevik – 50 000 kr
Svanevik är byggd i Holland 1914 för att segla i Nordsjön, utefter tyska kusten samt Östersjön. Svanevik såldes1939 till Sverige och var från 1947 hemmahörande i Västervik. Hon gick i fraktfart fram till slutet av 1960-talet. Svaneviks utseende idag är i huvuddrag detsamma som efter ombyggnader på 1940-talet. Maskinen ombord är en 1 cylinders June Munktell tändkulemotor från 1939. Bidraget ska hjälpa till att bekosta nya sidosvärd till fartyget.

KALMAR
Sydfart – 100 000 kr
Sydfart byggdes vid Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv 1879 och fick namnet Olof Trätälja efter den värmländske vikingahövdingen. När fartyget köptes till Öland 1977 fick hon sitt nuvarande namn Sydfart och har sedan dess gått i Östersjöfart. Sydfart är Sveriges äldsta fraktfartyg som fortfarande går i trafik och kanske också ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell fart. Nuvarande ägare övertog fartyget 2012, det är ett partrederi med mestadels sjöfolk som planerar att bevara och fortsätta använda Sydfart i fraktfart. Stödet ska användas för byte av plåtar i skrov och däck.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Foto: Sjöhistoriska museets arkiv och Ib Bergström.

Näringsläckage från jordbruket är den största källan till Östersjöns övergödning och många projekt pågår runt detta. Men kunskapen har oftast inte nått fram eller börjat användas av flertalet jordbrukare runt Östersjön. Ett nytt projekt finansierat av stiftelsen BalticSea2020 tar fasta på landsbrukarnas eget engagemang och kunnande. Med rådgivning och nätverksbyggande ska övergödningen minskas.

I flera EU- projekt med deltagare från länderna runt Östersjön, har intressant kunskap tagits fram om ”bästa metoder” för att minska näringsläckage från jordbruket. Det gäller inte minst EU projekten Baltic Compass, Baltic Manure och Baltic Deal, som samlat erfarenheter och kunskap i Östersjöregionen och byggt upp ett nätverk av demonstrationsgårdar runt Östersjön. Detta ligger till grund för ett innovativt projekt som initierats av Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Linköpings Universitet.

– Vi vill prova åtgärder som inte bara drivs av lagar och förordningar. Istället vill vi stimulera lantbrukare till egna initiativ för att minska näringsläckage och förbättra vattenkvalitén, baserat på deras kunskap och erfarenhet säger projektledaren Barbro Ulén, docent och forskningsledare vid Institutionen för Mark och Miljö vid SLU.

I ett första steg kommer polska lantbruksrådgivare att utbildas om mark, näringsbalans och vilket näringsläckage som kan förväntas under olika förutsättningar. Rådgivarna kommer sedan att besöka lantbrukare och diskutera vilka åtgärder som kan leda till minskat utsläpp. Lantbrukarna kan utifrån sin kunskap om gården och dess förutsättningar fokusera på de åtgärder som enkelt och billigt minskar näringsläckage. Projektet ska pågå i tre år och kommer att utvärderas genom djupintervjuer av både lantbrukare och rådgivare.

– Vi förväntar oss ökad kunskap om hur mycket enskilda lantbrukare, med hjälp av rådgivning, utbildning och nätverkande, kan bidra till bättre vattenmiljö i Östersjön. Dessa erfarenheter ska spridas till myndigheter och intressenter runt Östersjön och i EU, säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

Projektet drivs i samarbete mellan Sveriges Lantbruksuniversitet, Linköpings Universitet, Kungliga Tekniska Högskolan, Polish Institute of Technology and Natural Sciences samt Polska Lantbruksrådgivningsbyrån i Radom.

Projektet finansieras av BalticSea2020 med bidrag från EU-projektet Baltic Compact.