Nu har algblomningen nått den svenska kusten för första gången i sommar. Ytansamlingar har rapporterats från skärgården i Gryt, Arkösund och upp mot Trosa. Ännu har inte vattnen i Stockholms skärgård drabbats. Enligt en ny undersökning från WWF uppger nästan hälften av svenskarna att algblomningen förvärrats de senaste tio åren.
I en opinionsundersökning – som gjorts av Cint på uppdrag av WWF – har drygt 1000 personer fått svara på frågor om bland annat algblomning och övergödning.
Förutom att många upplever att algblomningen förvärrats svarar 15 procent att de någon gång valt att resa utomlands på badsemester istället för att stanna hemma och bada i Östersjön eller i en svensk sjö på grund av algblomningen.
– Tyvärr ser prognosen för fortsatt algblomning illavarslande ut. Insatserna för att minska läckaget av fosfor och kväve från jordbruket räcker inte. Sverige sviker och problemet kommer att finnas kvar på lång sikt om inte politikerna agerar, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.
Algerna drabbar inte bara det fina badvattnet och sommarens fisketurer utan gör framför allt stor skada på havsmiljön. För när algerna dör förbrukar de stora mängder syre och släpper ut giftigt svavelväte, vilket leder till bottendöd i många fall. De döda havsbottnarna i Östersjön har tredubblats under 2000-talet.
I Östersjöns bräckta näringsrika vatten trivs cyanobakterierna särskilt bra. Samtidigt har regeringen dragit in de pengar som fanns avsatta för att lokalt åtgärda problemen. Däremot klarar cyanobakterierna inte av de höga salthalterna på Västkusten i Skagerack och Kattegatt.
Gifterna som utsöndras kan påverka såväl andning, som lever och mage. Både människor och djur kan få symptom av algblommande vatten genom t ex en kallsup. Vanligast är illamående, kräkningar hudirritation och diarréer.
WWF driver just nu en kampanj för att skydda svensk natur och få beslutsfattarna öka arealen och kvalitén av skyddade vattenområden. Sverige har globalt lovat att skydda 10 procent av våra kust- och havsområden – men idag är bara hälften av målet nått.
– Projekt för att syresätta bottnar och kemiskt binda fast fosfor på havsbotten kan aldrig lösa Östersjöns egentliga problem. Den enda räddningen är att minska utsläppen från jordbruket, avlopp och sjöfart, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.
Läs WWFs debattartikel om algblomningen på: http://www.aftonbladet.se/debatt/article17141133.ab
Den 1 juni 2015 förenklas rapporteringen för sjöfarten inom EU. Nu får Sjöfartsverket och flera andra svenska myndigheter delfinansiering från EU för att utveckla framtidens rapporteringsportal.
Sjöfartsverket, Tullverket, Transportstyrelsen och Kustbevakningen arbetar med att ta fram en myndighetsgemensam fartygsrapporteringsportal, ett så kallat Single Window. Syftet med det nya systemet är att de fartyg som anlöper svensk hamn inte ska behöva rapportera uppgifter till flera olika myndigheter.
– Single Window-systemet kommer att effektivisera och förenkla fartygsrapporteringen. Idag sker rapporteringen till Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Transportstyrelsen och Tullverket. Nu blir det en och samma portal att använda för sjöfartsnäringen, säger Jörgen Sjöholm (bilden), projektledare på Sjöfartsverket.
Alla EU:s medlemsländer ska införa Single Window-systemet och för att sjöfarten ska mötas av ett liknande system oavsett vilket land som ett fartyg kommer till så samarbetar Sverige och tolv andra länder. Det är inom ramen för samarbetsprojektet AnNa, Advanced National Network of Administration, som svenska myndigheter kommer få ta del av upp till 1,9 miljoner euro från EU:s transeuropeiska transportnätverk TEN-T.
– De europeiska länderna står inför samma utmaningar. Genom det här samarbetet gör vi det möjligt att utbyta erfarenheter över landsgränserna och bidrar därmed till en effektivare sjöfart, säger Jaak Meri, samhällsdirektör på Sjöfartsverket.
Sjöfartsverkets roll i projektet är att ta fram och pröva olika pilotversioner av det nya systemet.
– Vi ansvarar för att underlätta samarbetet genom gemensamma workshops och arbetsmöten. På så sätt hoppas vi kunna ta fram ett användarvänligt system som redarna känner igen sig i oavsett vilket land de anlöper, säger Jörgen Sjöholm, projektledare på Sjöfartsverket.
Projektet har en totalbudget på cirka 30 miljoner kronor.
S-1 Sverige, byggd av Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund, är på väg att klara av målet 100 knop. Båten har vid nya testkörningar noterat toppfarten 80 knop. Då var motorerna utrustade med bränsleinsprutning och kompressormatning.
S-1 Sverige finns för tillfället i Stockholm. När ägaren testkörde kom de upp i 80 knop, så 100 knop borde inte vara helt orealistiskt.
Med förgasare i V12-motorerna nådde man cirka 600 hk och 63 knop. Bättre effekt blev det med ett bränsleinsprutningssystem och kompressormatning, vilket lär ge cirka 1 250 hk per motor. Totalt alltså 2 500 hk.
Ett alternativ för att nå upp till 100 knop är att förbättra bränsleinmatningen i motorerna. Idag matas motorerna med fyra bränslepumpar var, men det kan gå att installera fler pumpar och trycka i ännu mer bränsle.
S-1 Sverige har byggts vid Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund utanför Umeå.
Vid den första provkörningen använde båtbyggarna åtta procent av gaspådraget, vilket gav en fart på 10-15 knop.
Info: http://www.jsbab.se/
Saaremaa (Ösel) maritima vecka börjar med det grandiosa anlöpet av skeppen från Tall Ships Races 2013 i Kuressaare den 22 juli. Därpå följer två veckor fulla med maritima äventyr runt alla hamnar och småbåtshamnar på ön. Saaremaa Opera Dagar i den medeltida fästningen i Kuressaare bjuder på musikalisk underhållning av världsklass.
Mer än 50 skepp från TSR 2013 kommer gästa två hamnar på Ösel, av vilket båda erbjuder ett livligt kulturellt programm under 22 juli. Det Holländska skeppen ‘Gulden Leeuw’ och ‘De Galant’ inbjuder till 3-timmars långa seglingsturer den 22 juli. På kvällen den 22 juli är det en stor utomhuskonsert vid Roomassaare hamn där lokala talanger presenteras jämte det Estniska favoritbandet ‘Tanel Padar & the Sun’. Där är också en livekonsert vid Saaremaa Süvasadam, 40 km från Kuressaare (djuphamn för skepp längre än 70 meter). Tall Ships Races skepp lämnar Ösel i formation den 23 juli kl. 17:00 – 18:30.
Saaremaa opera dagar presenterar Donizetti’s “LUCIA DI LAMMERMOOR” den 22 juli kl. 20:00 vid Kuressaare Fästning.
Resten av den maritima veckan erbjuder fester, ‘workshops’, konferenser, maritim målning grupper, ‘surf-camp’, tävlingar med mera i de flesta av småbåtshamnarna och hamnarna på Ösel och grannön Muhu. Besökare kan delta vid “Open Ports of Saaremaa”-tävling för att samla stämplar och vinna priser, däribland ett trevligt nyårsaftonspaket.
För en unik gourmet upplevelse, färda till grannön Muhu (Moon) där restaurangen Alexander vid Pädaste herrgård har blivit vald bästa restaurangen i Estland för tredje året i rad. Historie intresserade kan besöka de 1400 år gamla vikingalämningarna i Salme där några av de äldsta vikingaskeppen nyligen blivit upptäckta.
För sjätte året i rad genomförs Pantameras pantletartävling. Syftet är att uppmuntra barn och ungdomar att göra en insats för miljön och samtidigt tjäna extrapengar under sommarlovet. Aldrig tidigare har intresset varit så stort som i år, över 700 ungdomar har anmält sig hittills.
– Barn och ungdomar är ofta väldigt miljömedvetna och vill gärna vara med och ta sitt ansvar, vilket ger oss gott hopp för framtiden. Att vara pantletare är ett enkelt sätt att bidra, samtidigt som man tjänar extrapengar och har chansen att vinna fina priser, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.
En undersökning som genomfördes på uppdrag av Städa Sverige tidigare i år visade att 64 procent av de tillfrågade ungdomarna vill göra mer för miljön.
Pantade för 570 000 kronor
Att vara pantletare kan vara en riktigt lönsam affär. Förra årets vinnare pantade för över 19 000 kronor och sammanlagt lyckades ungdomarna panta för 570 000 kronor. För att delta går man in på www.pantamera.nu/pantletare2013 och anmäler sig.
Tävlingen innebär att de tre som pantat mest vid kampanjens slut, den 26 augusti, vinner en pantamera-cykel. På hemsidan kan man löpande föra in hur mycket man har pantat för och på så sätt hela tiden se hur man ligger till i tävlingen.
– Utöver första priset delar vi ut flera andra priser. Det är många vinnare i den här tävlingen, men den största vinnaren är miljön. Genom att återvinna en burk istället för att tillverka en från nytt aluminium sparar man hela 95 procent energi. När man pantar fem burkar sparar man lika mycket energi som det går åt att ha en dator i gång under tre timmar, säger Katarina Lundell.
Bra kan bli ännu bättre
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Enligt den senaste statistiken från Pantamera pantade vi i snitt 154 burkar och PET-flaskor per person under förra året. Pantamera jobbar ständigt med olika aktiviteter för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat har man anlitat 25 sommarjobbande Pantamerabud som cyklar runt på semesterorter och samlar pant.
– Under sommarhalvåret konsumerar vi mer dryck utomhus än annars. Därför gör vi extra satsningar för att öka återvinningen av dessa burkar och PET-flaskor, säger Katarina Lundell.
Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet – ett system i världsklass. Målet är att 90% av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 89 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. Årligen återvinns över 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor. Huvudkontoret liksom fabriken ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. Returpack är en av stiftarna till Håll Sverige Rent.
Info: www.pantamera.nu/
Mercure Hotel satsar på att nå nya gäster i seglingspubliken genom att gå in som partner till två av sommarens stora seglingstävlingar. Hotellkedjan kommer att synas både i den pågående Volkswagen X-35 Cup och i X-35 Världsmästerskap i Malmö i slutet av augusti.
– Vi seglare är ett resande folk och eftersom vi inte bor i tävlingsbåtarna behöver vi ha bra hotell. Mercure är ett perfekt boende för oss med trevliga hotell och bra service, säger Klabbe Nylöf, arrangör för Volkswagen X-35 Cup och Volkswagen X-35 VM i Malmö.
Många svenskar är inbitna seglare och intresset för kappsegling ökar stadigt. Volkswagen X-35 Cup började i maj och har två deltävlingar kvar före finalen i Stockholm i september. VM i klassen X-35 arrangeras i år för första gången i Sverige den 27 augusti-1 september.
Tävlingsdeltagarna checkar in
I Volkswagen X-35 Cup är Mercure sponsor till Volkswagens egna team, Volkswagen Sailing Team och förser både teamet och funktionärerna med hotellrum under säsongen. Inför VM i X-35 kommer hotellkedjan att vara närvarande på exponeringsmaterial i hamnen och tävlingsteamen kommer att checka in på Mercure Hotel Malmö. Mottagningar och evenemang i samband med VM kommer också att hållas på hotellet.
– Segling är en av de största sporterna i Sverige så självklart vill vi vara en partner till de här publika evenemangen. Mercure Hotel Malmö är ett av de största hotellen i regionen och vi har bra kapacitet att ta hand om tävlingsdeltagare såväl som publik i samband med VM, säger Malin Widmarc-Nilsson, försäljnings- och marknadschef på Norse Hotels som driver Mercure i Sverige.
Nyrenoverade hotell med hög service
Mercure Hotel är en hotellkedja som öppnade under våren i Sverige med nyrenoverade hotell i Malmö, Nyköping och Stockholm. Hotellen har en konferensprofil med väl utvecklade konferensavdelningar och har också många privatgäster på weekendresor och semester.
– Vår stora styrka är servicenivån och det personliga bemötandet på hotellen. Och vi är bra på att ta hand om stora grupper, så seglarna kommer att vara väl omhändertagna hos oss, säger Malin Widmarc-Nilsson.
Svenska Anna Kjellberg och hennes besättning från Göteborgs Kungliga SS tog sent på söndagskvällen svensk tid hem segern i den prestigefyllda matchracing-regattan New York Women’s Invitational.
Tack vare sin seger i grundomgången tidigare i veckan, vann Anna & Co även totalt, när finalmatcherna mot brittiska Lucy Macgregor fick avbrytas på grund av för svag vind vid ställningen 2 – 2:
– Jag kan knappt fatta hur bra vi seglat i denna regattan! Tjejerna har varit helt magnifika. Jag är så glad att få styra en båt med ett så himla bra gäng. Kommunikation, trim, taktik, starter – allt har funkat så bra, skrattar en överlycklig Anna Kjellberg.
New York Women’s Invitational är den fjärde deltävlingen av fem i nystartade Women’s International Match Racing Series, som tidigare besökt Frankrike, Sydkorea och Danmark. Segern i USA innebär att Anna Kjellberg nu ligger på andra plats i hela den internationella serien. Lysekil Women’s Match den 5 – 10 augusti är seriens finaltävling, där sammanlagt 100 000 dollar i prispengar står på spel.
Slutresultat i New York Women’s Invitational, det näst sista evenemanget i 2013 års Women’s International Match Racing Series (placering/skeppare/besättning/nationalitet/seriepoäng/prispengar):
1. Anna Kjellberg, Karin Almquist, Vanja Lundberg, Marie Berg, Annie Wennergren, Annika Carlunger, SWE, 25, 2 600 USD 2. Lucy Macgregor, Penny Clark, Kate Macgregor, Claire Lasko, Jody Sanders, Alana O’Reilly, GBR, 22, 1 600 USD 3. Lotte Meldgaard Pedersen, Anna Holmdahl White/Wyz Mooney, Liz Baylis, Brittany Demetriou, Sonja Draben, Dawn Riley, DEN, 19, 1 300 USD 4. Stephanie Roble, Jessica Eastwell, Maggie Shea, Martha Pitt, Ann Schwagerl, Kyra Goldsmith, USA, 14, 1 100 USD 5. Caroline Sylvan, Megan Six, Anne Corvi, Sara Sigvardsdotter, My Karlsten, Theres Wolgast, SWE, 12, 1 000 USD 6. Nicole Breault, Molly Carapiet, Dana Riley, Julie Servais, Karen Loutzenheiser, Julie Mitchell, USA, 10, 900 USD 7. Claudia Pierce, Alessandra Angelini, Paige Cook, Marie Kent, Janelle Peat, Aimee Famularo, NZL, 8, 800 USD 8. Madeline Gill, Farrah Hall, Chantal Hearst, Danielle Gallo, Sue Disanti, Laurel Gaudet, USA, 6, 700 USD
Ställning i Women’s International Match Racing Series efter fyra deltävlingar, i Frankrike, Korea, Danmark och USA (placering/rorsman/nationalitet/WIMRS poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.
Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.
Sjöfartsverket fortsätter sitt arbete med att ta sjöfarten in i framtiden. Ett arbete som EU har beslutat sig för att stödja genom stora satsningar på viktiga utvecklingsprojekt.
EU prioriterar nu arbetet för en säker och hållbar sjöfart. Sjöfartsverket som leder flera stora utvecklingsprojekt med internationella partners har beviljats all den finansiering som myndigheten har sökt från EU-kommissionens transeuropeiska transportnätverk TEN-T.
-Vi på Sjöfartsverket fortsätter att utveckla vårt arbete med innovationer, ny teknik och säker sjöfart samtidigt som vi bidrar till att möta sjöfartens behov på både kort och lång sikt, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl.
Sjöfartsverket har tilldelats cirka 30 miljoner till projektet WINMOS var huvudsyfte är att säkerställa en effektiv vintersjöfart på Östersjön och 25 miljoner till MONALISA 2.0 som går ut på att utveckla ett nytt ruttplaneringssystem för sjöfarten. Dessutom kommer myndigheten att få ta del av upp till 1,9 miljoner euro för att utveckla framtidens fartygsrapporteringsportal inom ramen för samarbetsprojektet AnNa och cirka 3,7 miljoner euro för en utredning avseende muddring och ombyggnad i Luleå Hamn.
– Det här är positiva nyheter för svensk sjöfart. Vi på Sjöfartsverket vill tillsammans med sjöfartsnäringen ta ansvar för framtidens sjöfart och det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Peter Fyrby, rederidirektör och chef för forsknings- och innovationsavdelningen på Sjöfartsverket.
Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition ankom i helgen till Grönland. Det innebar en viktig milstolpe för expeditionen även om det fortfarande är långt kvar. Först om två veckor är man framme i Melville-bukten, där Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega sjönk 1903, och kan börja sökandet.
– Det har varit en del dåligt väder så här långt. Och strax utanför Grönland fastnade vi i isen. Is och dåligt väder är ingen bra kombination när man seglar och i värsta fall hade det kunnat gå för oss som det gick för Vega. Det var till och med så att jag var nervös ett tag, säger Ola Skinnarmo.
Sökandet efter Vega går att följa på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.
Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.
Se www.skinnarmo.com för mer information
Holländska X-Craft har lanserat den första båten i företagets nya serie lyxiga tenderbåtar, kallad ELITE line. Dessa ytterst välutrustade RIB kan kundanpassas helt efter kundens önskemål, och sägs ha komfort och prestanda i toppklass.
Den första båten i ELITE line byggdes för en 76 m lång superyacht. X-Craft anpassade sitt beprövade 8 m skrov för att passa in i yachtens båtgarage och för att klara kundens alla önskemål. RIB-båten är godkänd för elva personer och anpassad för olika sorters vattensport.
Den har bland annat en rostfri dragkrok i fören och en avtagbar dragkrok i kolfiber för wakeboard i aktern. Bland övriga detaljer märks många delar i rostfritt, bland annat räddnings- och badstegen.
Båten är försedd med en 300 hk Steyr dieselmotor som driver ett Hamilton vattenjetaggregat.
ELITE line är välutrustad även med elektronik. Här finns en dockningsstation för mobilen, VHF-radio, LED-belysning och ett rejält stereosystem på 1 600 W inklusive en subwoofer.
Fartprestanda är goda med en högtoppfart. Med åtta personer ombord gör båten över 25 knop.
Tekniska data
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,65 m
Toppfart: 45 knop
Övriga utrustning:
– STEYR SE 306 – 300 HP diesel engine
– Hamilton HJ241 water jet propulsion
– Vinylester hull in RAL 7031
– Fuel tank 250 ltr HDPE (non-condensation), inspection hatch, tank sender and breather
– Natural “Teak” deck from with engraved logo
– Orca Hypalon tapered tube (Military grey fabric impression) with 5 separated air chambers, pressure relieve valves, Anti slip boarding pads #4, rubbing strake and grab lines. Double tube padding at bow
– Ergonomic steering console (RAL 1013 Oyster White) with tinted windscreen, stainless handlebars, flush hinges, storage compartment supported by gas struts to be closed with a flush and in molded lock
– Console cover in Sunbrella
– Integral raised forward bow locker
– Stainless steel raised bolster to guide anchor/mooring lines (with integrated navigation light)
– Stainless steel high polished leaning post upholstered with Sunbrella
– Carbon fiber Wakeboard pole (dismountable) at leaning post position and stainless ski pole with integrated navigation light.
– Integrated activity and bathing platform
– Hoisting eyes (#2) for boat lift system
– Flush mounted foldable cleats on raised boarding steps at transom
– Retractable swim boarding ladder at transom with stainless handles
– Dashboard equipped with leather upholstered steering wheel, engine instrumentation, ignition key, engine throttle(s), engine emergency stop, switch panel, full touch screen navigation system, depth sounder, VHF
– Tetra UHF communication system
– Sea track tracking system
– LED navigation lights
– Under deck drain well with automatic bilge pumps
– Heavy duty marine batteries
– Hatches with lockable latches and fuel filler in high polished stainless
– Engine hatch (sound proofed and vented)
– Fire-extinguisher
– Xenon docking lights and deck courtesy LED lights
– Hand made telephone holder for a variety of phones
– Stainless polished anchor, leaded rope anchor line, anchor cradle
– Marine audio system, speakers #4, Marine 10″ subwoofer, 1600W 5 channel amplifier
Briggen Tre Kronor af Stockholm ligger på första plats i klass A och fyra totalt i The Tall Ships´ Races som just nu pågår i Östersjön. Första etappen startade utanför Falsterbo i tisdags med målgång utanför Helsingfors senast den 17 juli. Tre Kronor tog ledningen direkt efter start och har behållit platsen under nästan hela seglingen.
Det är fortfarande drygt tre dygn kvar innan alla ska vara i mål i Helsingfors så mycket kan hända än. De närmaste konkurrenterna just nu är den norska barken Statsraad Lemkuhl och den danska fullriggaren Georg Stage. Christian Radich som vunnit flera gånger ligger just nu på fjärde plats.
Tre Kronors deltagande racet ingår som en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit.
Ombord finns ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm. Vi vill ge dem möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.
I samband med Kroatiens inträde i EU, den 1:a juli 2013, baklängesseglade en helsvensk besättning segelbåten Swede 431 mellan Kroatien och den italienska ostkusten.
Rekordseglingen tog 33 timmar och nio minuter.
Hela besättningen direkt efter världsrekordet. Det har varit en fantastisk segling i stundtals svaga vindar i sällskap av hoppande svärdfisk, tonfisk och lekande delfiner.
– Såna som gör saker lite annorlunda ska också få vara med i gemenskapen, säger konstnären Mikael Richter som sedan 90-talet kämpat för en roligare planet.
Världsrekordet är en manifestation för ökad tolerans och en öppnare värld utan gränser mellan människor. Rent tekniskt har baklängesseglingen möjliggjorts genom att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen.
Gällande världsrekord i baklängessegling, 1995 06 11; mellan Remmarens fyr utanför Grisslehamn och Ekerö på Åland (Guinness rekordbok år 1996) är nu slaget.
Här är en länk till lite info om det gamla men nu slagna världsrekordet. Info: http://www.konst.org/swe/annat/segling/baklanges.html
Var tredje småbarnsförälder har inte besökt ett badhus eller badstrand med sitt barn det senaste året. Den vanligaste anledningen är att man inte har tid. I ett samarbete mellan Svenska Livräddningssällskapet och Trygg-Hansa har ett flytprogram tagits fram för att få drunkningsolyckorna bland småbarn att minska.
Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn i åldern 1-6 år. När Trygg-Hansa frågade 1 014 föräldrar till barn mellan 0-5 år visar det sig att hela 34 procent inte har besökt ett badhus med sitt barn det senaste året.Och 31 procent har inte tagit med barnen till en badstrand. Det vanligaste skälet är tidsbrist, uppger föräldrarna.
För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt. För att öka vattensäkerheten har därför Svenska Livräddningssällskapet i samarbete med Trygg-Hansa tagit fram flytprogrammet Babybojen, som går att utföra i hemmiljö, i såväl badkar som badbalja.
– Vi är medvetna om att många småbarnsföräldrar inte har tid eller råd att ta med sina barn till badplatsen eller sätta dem i simskola. Som en avlastning för småbarnsföräldrarna har vi tagit fram ett program som ska göra det lättare att lära sina barn flyta hemma, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
I skolans läroplan för årskurs sex står att alla barn ska kunna simma. Men 70 procent av drunkningsolyckorna sker innan barnen har hunnit bli så gamla.
– Varje år drunknar cirka tiobarn, det är en siffra som borde vara noll. Ett steg för att få ned den siffran är att lära föräldrar om vattensäkerhet och vikten av att alltid ha tillsy över sitt barn när du är nära vatten, säger Mona Lisa Wernesten utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet
Flytprogrammet kan laddas ned via www.trygghansa.se/babybojen
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är nu klar med regler för hur svenska sjöar, vattendrag och kustvatten ska bedömas för att kunna bestämma deras miljöstatus. Ytvattnet delas in i fem ekologiska tillståndsklasser, från dålig till hög, och två kemiska tillståndsklasser, god eller ej god.
– Sverige ligger på fjärde plats i Europa över vilka länder som har flest ytvatten med god ekologisk status. Men även här finns problem, exempelvis har vi dålig status i Ringsjön, Luleälven och Skellefteåälven, säger Lennart Sorby.
År 2000 kom EU:s ramdirektiv för vatten (Vattendirektivet) som syftar till att skapa en helhetssyn på Europas vattenresurser och att få en enhetlig, sammanhållen och övergripande lagstiftning för vatten. 2004 infördes vattendirektivet i svensk lagstiftning genom bland annat vattenförvaltningsförordningen och tanken är att det ska vara genomfört i medlemsländerna år 2015.
En viktig del i detta arbete är att hitta ett gemensamt system för att bedöma ytvattnets kvalitet, att göra mätningar utifrån samma grunder och samma biologiska och kemiska kriterier. Enligt Vattendirektivet är ytvatten sjöar, vattendrag och kustvatten. Sedan 1 juli 2011 ansvarar HaV för att ta fram föreskrifter om hur kvalitetskraven för ytvatten ska bestämmas och i veckan publicerades den nya föreskriften om “klassificering och miljökvalitetsnormer avseende ytvatten” (HVMFS 2013:19).
– Det är ett komplext regelverk där vi ska förena naturvetenskapliga kriterier med en juridisk ram, säger verksjuristen Karin Wall på HaV.
– Samtidigt är det viktigt med denna juridiska naturvetenskap för att få en så homogen tillämpning som möjligt i Sverige. Föreskriften utgör en bra grund för att förbättra vattenmiljöerna genom att den ska beaktas i olika förvaltningsprocesser, exempelvis prövningar om tillstånd för att bygga ut vattenkraft, dumpning, vattenuttag och utsläpp.
I föreskriften fastställs kriterier för ytvatten och hur deras tillstånd ska beskrivas. Det avser biologiska förhållanden (fisk, alger och växter samt bottenlevande djur), fysikalisk-kemiska förhållanden (näringsämnen, surhet, syrgas), hydromorfologiska förhållanden (fysiska förändringar av vattenmiljön) och kemiska förhållanden (33 ämnen eller ämnesgrupper som påverkar vattenmiljön negativt).
– I princip ska föreskriften klara att bedöma både biologiska, fysikaliska, kemiska och hydromorfologiska förhållanden för alla Sveriges inlandsvatten och kustvatten, säger Lennart Sorby, verksamhetsutvecklare på avdelningen för havs- och vattenförvaltning vid HaV.
Föreskriften riktar sig främst till Sveriges fem vattenmyndigheter som ansvarar för att samla in och fastställa kvaliteten på sjöar, vattendrag och kustvatten i samarbete med Sveriges länsstyrelser. Men fungerar också som vägledning för de vattenvårdsföreningar som ansvarar för att övervaka vissa vattenområden, exempelvis i Mälaren.
– Betydelsen av enhetliga bedömningsgrunder blir väldigt tydligt då ett par eller flera länder gränsar till samma vattenområde, exempelvis så omfattar vattendirektivet Öresund och Sverige har ytvatten som gränsar till Norge och Finland, säger Lennart Sorby.
– Om ett ytvatten bedöms ha dålig miljöstatus så kräver vattendirektivet också att man tar reda på varför, är det på grund av exempelvis avlopp, vattenkraft eller industriutsläpp?
Havs- och vattenmyndigheten skickade i mars ett förslag till föreskrift på remiss till cirka 120 myndigheter och organisationer. Utifrån deras svar har HaV omarbetat och förtydligat flera delar av förslaget och andra delar kommer att uppdateras senare.
– I sommar väntas EU göra stora revideringar av det så kallade direktivet för prioriterade ämnen, där bland annat gränsvärden för särskilt farliga ämnen anges. Det medför att den föreskrift som HaV nu tagit fram också kommer att revideras säger, säger Lennart Sorby
I dag innehåller direktivet för prioriterade ämnen 33 farliga ämnen, bland annat kvicksilver och tributyltenn (TBT), och antalet ämnen kommer att utökas till 45, exempelvis med gränsvärden för perfluoroktansulfonsyra (PFOS) och dioxiner.
FAKTA/STATUS PÅ YTVATTEN I SVERIGE
•Totalt har Sverige 43 procent ytvattenförekomster med sämre en god ekologisk status, det vill säga 10 028 av 23418 vattenförekomster. När det gäller vattendrag rör det sig om 6848 av totalt 15 563 vattenförekomster = 44 procent, för sjöar är det 2685 av totalt 7232 vattenförekomster = 37 procent, för kust är det 478 av totalt 602 vattenförekomster = 77 procent och för övergångsvatten är det 17 av 21 vattenförekomster = 80 procent. Därtill tillkommer 3023 vattenförekomster i grundvatten, men här är det bara cirka 100 stycken som inte når god status.
•Otillfredsställande status har till exempel Laholmsbukten, Hjälmaren och Rönneå. Dålig status har till exempel Ringsjön, Luleälven och Skellefteåälven.
•När det gäller hela EU bedöms 55 procent av vattenförekomsterna ha lägre än god ekologisk status.
•Huvudskälen till att ytvatten kan ha dålig ekologisk status anses vara avloppsvatten, jordbruk och fysisk påverkan som dammar, kanaler, muddring med mera.
Källa: HaV.
Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.
På en ny blogg bothnianbay.wordpress.com presenteras de bästa resmålen i Bottenviken, både i Sverige och i Finland. Texterna skrivs av personer som kan kusten och öarna i Bottenviken på sina fem fingrar, antingen via sin hobby eller via sitt yrke. I bloggen kommer de att berätta om sitt personliga förhållande till Bottenviken med egna ord och bilder.
– Författarna skriver fritt om sina goda och dåliga erfarenheter i Bottenviken. De kommer också att ge tips på platser som man definitivt bör besöka på båda sidor av viken, förklarar Mirva Leppälä, projektledare för projektet Boundless Bothnian Bay som driver bloggen.
Bloggarnas texter kommer senare att läggas ut på en webbportal där alla destinationers tjänster och möjligheter presenteras, vilket kommer att hjälpa Bottenviksbesökare att planera sina resor.
Olika relation till Bottenviken
Skribenterna är alla Bottenviksvänner med olika relation till området. En del är hängivna båtmänniskor, andra är filmare och fotografer. I skrivarstallet finns också vildmarksguider, geografer och personer som arbetar med naturturism.
Från Sverige deltar från början tre bloggare: Peter Lugnegård, Kristin Allebrink och Ulf Bystedt och fler är på väg in i skrivarstallet. Från den finska sidan deltar från början fem bloggare: Keijo Suihko, Juha Kalaoja, Panu Pohjola, Olavi Joensuu och Nina Mäki.
Boundless Bothnian Bay, Gränslösa Bottenviken, är ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Finland. Målet med projektet är att skapa ett enhetligt område med välkända attraktioner och utmärkt service. Projektet ska stärka och utveckla Bottenvikens kustområde och dess öar som ett viktigt besöksmål och en kraftkälla för både företag, lokalbefolkning, besökare och områdets beslutsfattare. Medverkande i projektet är kommunerna som ingår i Bottenviksbågen, från Skellefteå till Karleby. Projektet är delvis finansierat av EU:s strukturfond Interreg IVA Nord-programmet.
Följ bloggen: http://bothnianbay.wordpress.com
Volvo Pentas världsledande drivsystem IPS uppdateras nu med en ny generation av den beprövade D11-motorn. Två nya drivpaket levereras med effektnivåer upp till motsvarande 950 hk, kraftigare vridmoment, förbättrad körbarhet samt betydligt lägre ljudnivåer och emissioner. Resultatet är ett mycket bränsleeffektivt kraftpaket skräddarsytt för båtar i storleksordningen 40 till 60 fot.
Pressmeddelande:
Med styrbara drivenheter och dubbla framåtriktade propellrar ger IPS-systemet cirka 30 procent lägre bränsleförbrukning och 20 procent högre toppfart jämfört med traditionella axelinstallationer.
Dagens IPS-program med D11-motorn utökas från befintliga 600 och 700 hk, till att nu erbjudas i 625 och 725 hk och med uppgraderad grundkonstruktion. Resultatet är två nya och driftsäkra drivpaket – IPS800 och IPS950 – båda med Volvo Pentas klassiska kännetecken: unikt högt vridmoment.
”Den mekaniska kompressorn höjer laddtrycket direkt från låga varvtal och skapar nu ett ännu kraftfullare lågfartsmoment. Tillsammans med de dubbla framåtriktade och motroterande propellrarna får man ett oerhört bra grepp i vattnet. Drivpaketen svarar snabbare på kommandon och tillsammans med joystickstyrningen är resultatet en väsentligt förbättrad manövrerbarhet i hamnmiljö”, säger Thomas Lantz, Chief Product Manager på Volvo Penta.
Med hjälp av den senaste dieselteknologin som Volvokoncernen har att erbjuda så vässar Volvo Penta nu D11-generation med ytterligare tekniska uppgraderingar.
”Det innebär exempelvis att vi även förbättrar vår twin-entry-turbo där varje avgaspuls nu utnyttjas maximalt till att ge laddtryck vid höga varvtal. Detta ger en ökad toppfart och bättre acceleration”, fortsätter Thomas Lantz.
IPS800 och IPS950 är två perfekt matchade drivpaket och blir det naturliga valet för flybridgebåtar och sports cruisers på cirka 40 till 60 fot.
”De nya IPS-modellerna baserade på D11:an ger oerhörd kraft och styrka över hela varvtalsregistret, och man blir förvånad över hur lättmanövrerade dessa båtar blir. Körbarheten är suverän vid både höga och låga farter och körglädjen är total”, säger Thomas Lantz.
Förbättrad komfort
Med de nya IPS-modellerna har även ombordkomforten förbättrats avsevärt.
”Tack vare en ny och effektivare ljuddämpare, ny turbo samt ett luftfilter med förbättrad isolering har ljudnivåerna reduceras med 2 dB, vilket är en klart märkbar skillnad.
Samtidigt bidrar den robusta motorkonstruktionen till att minimera vibrationerna ombord”, säger Thomas Lantz.
Lägre emissioner
Emissionsnivåerna för Volvo Penta IPS är redan cirka 30 procent lägre jämfört med traditionella axelinstallationer och med IPS800 och IPS950 uppnås ytterligare förbättringar.
”Med avancerad teknik lyckas vi få ett optimerat tryckförhållande av luft och bränsle, vilket ger mycket effektiv förbränning. Och med ökad laddluftkylning får vi sammantaget ut mer motoreffekt”, säger Thomas Lantz.
Tack vare den effektiva förbränningen uppfyller de nya IPS-modellerna världens strängaste miljölagstiftning, US EPA Tier 3, som träder i kraft 2014. Partikelutsläppen är då 40 procent lägre jämfört med dagens nivåer.
Uppgraderad grundkonstruktion
IPS800 och IPS950 kommer med råge kunna leva upp till kundernas förväntningar på de egenskaper som kännetecknar Volvo Penta när det gäller säkerhet, pålitlighet och livslängd.
”Vi har bland annat utvecklat ett starkt och robust motorblock samt ett nytt topplock med förbättrad kylning, vilket ger motorn en jämnare arbetstemperatur. Resultatet är en mycket driftsäker motor med lång livslängd”, säger Thomas Lantz.
Integrerade med den senaste EVC
Motorerna använder den senaste generationen av Volvo Pentas elektroniska plattform EVC (Electronic Vessel Control). Den senaste generationen EVC möjliggör ett ytterligare antal funktioner för ökad säkerhet och kontroll samt förbättrad funktionalitet.
Skräddarsydda installationer
Volvo Penta IPS är ett unikt och flexibelt system och finns tillgängligt från dubbla, tredubbla och fyrdubbla installationer. Det breda IPS-programmet med flera olika drivpaket gör att båtägaren och båtbyggaren kan hitta det optimala drivsystemet för olika båttyper, från 35 till 100 fot.
Enkel installation och service
Den nya D11-serien som de nya IPS-modellerna bygger på har samma installationsmått som tidigare, vilket är fördelaktigt för båtbyggaren. Alla bränsle- och oljefilter, oljesticka samt oljepåfyllning sitter samlade på motorns bakkant där de är lätt åtkomliga för service.
IPS-installationen levereras i ett komplett paket från Volvo Penta, och jämfört med en installation med axlar har installationstiden reducerats med mer än 50 procent.
Tekniska data
IPS950*
Vevaxeleffekt: 725 hk (533 kW) vid 2500 varv/min
Max vridmoment: 2440 Nm vid 1300-1900 varv/min
Konfiguration: Rak 6-cylindrig diesel med elektroniskt styrda enhetsinjektorer, twin-entry-turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 10,84 liter
Emissioner: EU RCD samt US EPA Tier 3.
IPS800*
Vevaxeleffekt: 625 hk (460 kW) vid 2400 varv/min
Max vridmoment: 2200 Nm vid 1100-1900 varv/min
Konfiguration: Rak 6-cylindrig diesel med elektroniskt styrda enhetsinjektorer, twin-entry-turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 10,84 liter
Emissioner: EU RCD samt US EPA Tier 3.
*IPS-beteckningen motsvarar den vevaxeleffekt (hk) som krävs från en motsvarande installation med axel.
Fakta
Tier 3 – bakgrund: Tier 3 har sin grund i USAs Clean Air Act som författats av Environmental Protection Agency 1990. I denna slog man fast en flerstegsplan med ett antal ”tiers” – deadlines för motortillverkare. Snart antog EU en liknande flerstegsplan. För att godkännas enligt Tier 3-kraven måste halterna av partikelutsläpp sänkas med 40 % och utsläppen av kväveoxider måste ner med
20 % jämfört med tidigare (Tier 2) vilket innebär utsläppstak på 5,8 g/kwh och NOx. Utsläppskraven förknippade med de olika stegen är en garanti för att arbetet mot en renare luft och miljö ständigt fortsätter.
Göta kanal har en stor betydelse för turistnäringen i Sverige. Årligen besöker cirka tre miljoner personer den nästan 20 mil långa kanalen. Dagens moderna familjer har gärna fler resmål inplanerade och utbudet är stort. Som svar till detta lanserar AB Göta kanalbolag möjligheten att under en kortare period Prova-på en kanalresa.
Under Göta kanals högsäsong 2013 har Göta kanalbolag arbetat hårt med att bemöta nya trender där den allra största trenden handlar om förändrade semestervanor. En kanalresa brukar ta ungefär 6-7 dygn för att hinna med att se allt.
– I dagens uppkopplade och stressade miljö kan det vara väldigt skönt att bara få glida fram i max fem knop. När du väl är förbi första slussen finns inget annat att göra än att koppla av. Det vill vi att fler ska få uppleva, en riktigt lugn stund säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på Göta kanalbolag.
– Vi har ett uppdrag. Att föra vidare arvet vi fick för 200 års sedan och det gör vi endast om alla har tillgång till kanalen på ett sätt som passar individen och inte bara massan. Prova-på är ett sätt att nå de familjer och båtentusiaster som inte har tid till att genomföra en längre resa längs Göta kanal, fortsätter Anna Meyer.
Prova-på-paket
Göta kanals nya satsning Prova-på-paket kostar SEK 600 och är tur- och returresor. I priset ingår 3 stycken fria nätter i våra gästhamnar. Prova-på-paketet är uppdelat i tre mindre sträckor och man kan antingen gå Mem-Söderköping, Motala-Borensberg eller Sjötorp-Lyrestad.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.
Göta kanal är öppen 6/5-29/9 2013.
Info: www.gotakanal.se
Bilden:
Göta kanal, gästhamnen i Lyrestad. Foto: Niclas Albinsson.
Start och målgång ligger precis utanför piren som har gott om plats för publik. Dessutom utrustas varje båt med en transponder som gör att tävlingen kan följas i detalj på en skärm i hamn.
Swedish Finn Championship 2013 seglas 8-11 augusti på klassiskt vatten utanför Skanör. Här har Finnjollar seglat både OS-kval och SM under årens lopp.
Seglingen ingår i Sverige-cupen och är EM- och VM-kval 2.
Samtidigt arrangerar Skanörs Båtklubb hamndagar som med mat, musik och en hel del trevliga aktiviteter ska locka besökare till hamnen och publik till seglingarna.
En person saknas efter att ha försökt bärga ett sjunkande segelfartyg på en position mellan Öland och Gotland under torsdagsmorgonen. Räddningshelikoptrar, sjöräddningsfartyg samt andra fartyg i området söker efter personen.
Klockan 05.21 på torsdagmorgonen fick Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral in ett nödanrop från det norska segelfartyet Wyvern med tio personer ombord.
Fartyget befann sig på en position mellan Ölands södra udde och Hoburgen, Gotlands södra udde. Wyvern tog in vatten och var i behov av omedelbar assistans. Vädret på platsen var besvärligt med styv kuling (15 m/s) och grov sjögång (3-4 meters våg höjd). Det är inte känt vad som orsakat Wyverns problem.
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar Lifeguard 904 och LIfeguard 907 från Visby respektive Ronneby larmades till platsen, samt även Sjöräddningssällskapets räddningsfartyg Rescue Carnegiestiftelsen och Rescue Ronald Bergman.
Cirka klockan 06.20 påbörjades evakueringen av besättningen från Wyvern genom vinschning till en av helikoptrarna. Strax efter kl. 8 vinschades den sista besättningsmedlemen upp från segelbåten, som då bedömdes vara sjunkande. Samtliga i Wyverns besättning fördes till Kalmar.
Klockan 09.22 fick sjö-och flygräddningscentralen rapport från ett av Sjöräddningssällskapets fartyg på platsen om att tre privatpersoner från fartyget Wylde Swan på eget bevåg gått ombord på haveristen. Cirka 09.37 sjönk Wyvern. Två av de tre som kommit ombord från Wylde Swan hamnade i vattnet och plockades upp i ett av Sjöräddningssällskapets fartyg. De två evakuerade besättningsmedlemmarna från Wylde Swan fördes med räddningshelikopter till Visby lasarett. Den tredje personen saknas och söks i området. På platsen finns räddningshelikopter Lifeguard 904, Sjöräddningssällskapets fartyg Rescue Carnegiestiftelsen och Rescue Ronald Bergman samt flera segelfartyg.
Det blåser styv kuling (15 m/s) i området och sjögången är kraftig med tre till fyra meter höga vågor.
Sjöfartsverket publicerar löpande information om räddningsinsatsen på denna webbplats:
http://fyren.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo–och-flygraddning/JRCC-Online/Storre-segelbat-tar-in-vatten-i-Ostersjon/#sthash.WUT6y7Qn.dpuf
Dela Båt har nu startat sin första båtpool på Dalarö. Dela Båt är ett nytt koncept för att ge fler mäniskor tillgång till fritidsbåt. Dela Båt erbjuder båtpooler där flera personer eller familjer delar på en båt och bokar via ett enkelt internetbaserat system.
På delabat.se hittar du mer information om bolaget och konceptet.
Den nya poolbåten på Dalarö är en Ryds F528 Duo. Det är en modern dagstursbåt. Den har gott om utrymmen, hög säkerhet och är framförallt bekväm att både köra och åka med i. Ryds F528 har fått mycket uppmärksamhet för nytänkande vad gäller såväl design, funktion och miljövänlig tillverkningstekning.
En båtpool fungerar så att ett antal personer/familjer delar på en båt. Dela Båt har sedan ett enkelt bokningssystem där man själv går in och bokar de tider då man önskar använda båten. I alla båtpooler ingår också försäkring, utrustning, service samt sommar- och vinterplatser. Det innebär dels att det inte är något eget arbete och dels att det inte dyker upp några extrakostnader.
Dela Båt skall vara enkelt och smidigt för båtpoolsmedlemmarna:
• Ingen kapitalinsats
• Inget arbete
• Planerbara kostnader
• Enkelt att boka
• Alltid nära till hjälp med det mesta
– Baserat på ett antal större marknadsundersökningar vet vi att det är 2,500,000 människor som vill ut i våra skärgårdar och många av dem som vill in i båtlivet. De vanligaste hindren är egen tid, kostnad och svårigheten att veta hur man skall gå tillväga. Vi hoppas att Dela Båt kan bidra till att fler kommer ut på sjön, säger Ulf Jarlerud som är en av grundarna till Dela Båt och ordförande i branschorganisationen Sweboat.
För att kunna ge kunderna så bra service som möjligt så arbetar Dela Båt alltid genom lokala partners som ansvarar för respektive båtpool. Partners är väletablerade marinföretag som har resurserna att hantera en båtpool på ett professionellt sätt. Det finns redan fler än tio anläggningar som erbjuder båtpooler via
Dela Båt. Dessa är väl spridda över landet, men det finns fortfarande plats för fler då båtpooler är en lokal verksamhet.
– Vi är mycket positiva till att så många kolleger vill vara med och utveckla båtlivet och hitta nya lösningar för kunderna. Vi trodde aldrig att vi skulle kunna erbjuda så många båtpooler bara ett par veckor efter att vi startat, säger Björn Sandhaag som är en av grundarna till Dela Båt och VD i Marindepågruppen.
Bilden: Marindepån Dalarö.
Info: http://www.delabat.se/
Polyforms tekniskt utvecklade och automatiserade produktion av fendrar sammanfogas i en benämning; ”PolyMatic”. Under största kontroll och jämnhet serieproduceras fendrar i alla storlekar.
Normalt sett har fokus legat på fendrar i storlek 6×23 tum och uppåt, men nu kommer en ny serie för mindre båtar. Med samma finish och styrka lanseras F01-serien, som får en adderad beteckning; Small Medium och Large.
Samma diameter på fendern, men olika längder.
F01 Large (5x20tum) eller 130x560mm
F01 Medium (5x17tum) eller 130x465mm
F01 Small (5×14 tum) eller 130x370mm
Fendrarna lanseras under höst/vår 2013/2014.
Info: www.poly.se
McMurdo lanserar en ny AIS-larmsändare som, om den placeras i upplåsbar räddningsväst, aktiveras automatiskt vid fall i vatten då räddningsvästen blåser upp sig. Larmet från S20 når AIS-mottagare inom VHF-räckvidd, cirka 4 Nm, och är en trygghet om man behöver snabb hjälp från eget eller omkringliggande fartyg vid exempelvis en man-över-bord situation.
McMurdo Smartfind S20 har inbyggd GPS och sänder i larmet även sin position samt egen unik kod. Ger exakt plats, avstånd och bäring och GPS positionen uppdateras varje minut. Den fortsätter att larma i minst 24 timmar, batteriet behöver aldrig laddas och håller i sju år.
På de flesta AIS:er visas larm från en AIS-larmsändare som en röd ring med kryss i men det kan variera mellan olika fabrikat. Vissa AIS:er ljuder även med akustiskt larm när de mottar larm från AIS-larmsändare.
Vid larm blinkar S20 med kraftigt LED-ljus för att lättare finna personen i mörker. Produkten är vattentät ner till 5 m djup. Pris 2 795 kr.
– Då all handelssjöfart, de flesta fiskebåtar och numera även många fritidsbåtar redan har AIS ombord är det en låg kostnad för att få en tillförlitlig man-över-bord funktion. Larm från denna enhet visas dessutom på fler mottagare än den egna båtens. Att den aktiveras med automatik i vatten när räddningsvästen blåser upp sig ger extra säkerhet vid fall från hög höjd eller om den som faller överbord blir medvetslös, säger Göran Movitz, VD Cordland Marine.
I tisdags 9 juli startade briggen Tre Kronor af Stockholm i The Tall Ships´ Races I Östersjön. Starten skedde sydost om Falsterbo och första sträckan går till Helsingfors i Finland. Utöver briggens egna besättning med både unga och äldre sjömän med lång erfarenhet från flera olika segelfartyg finns ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm.
Årets medverkan i The Tall Ships´ Races genomförs inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav. Initiativet Hållbara Hav syftar till att skapa en hållbar utveckling för Östersjön och där är ungdomarna en viktig pusselbit för att nå målet.
Under ledning av Tre Kronors erfarna besättning får ungdomarna lära sig grunderna i hur man seglar ett äkta råtacklat fartyg på samma sätt som man gjorde vid mitten av 1800-talet. De deltar i vaktgången ombord och får uppleva segling under dygnets alla timmar. Fartyget blir som ett litet samhälle där det är väldigt tydligt hur viktigt det är att alla är med och tar sitt ansvar för att det ska fungera. Vi vill ge ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället. Målet är också att skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.
Under seglingen och i hamnarna tar besättningen vattenprover, på uppdrag av Stockholms universitet. Proverna ska analyseras med avseende på läkemedelsrester för att skapa en övergripande bild av läget i Östersjön. Resultaten kommer att presenteras under Initiativet Hållbara Havs seminarium på Kastellholmen den 5 september i år.
Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med fartygets gudmor Kronprinsessan Victoria. Idag står ett stort antal företag bakom initiativet med TeliaSonera som huvudpartner.
Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.
Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.
Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.
Se www.hallbarahav.nu
Den 10 juli agerar infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd nödställd och kommer att räddas ur vattnet utanför Dalarö och vinschas upp i helikopter.
Sverige är en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som bygger på tät samverkan mellan frivilliga krafter och statliga myndigheter.
I ett steg att ytterligare förbättra samarbetet träffar infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd representanter från Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet för att diskutera framgångsfaktorer, potentiella utvecklingsområden och fördjupad samverkan.
Se även www.sjöräddning.se och www.sjöfartsverket.se
Motorbåtsvarvet Riviera i Australien har haft en relativt bra försäljning de senaste åren. Så bra att företaget har introducerat ytterligare en modellserie – Belize motorbåtar. På bilderna här intill syns den allra för Belize 54, som levererades till kunder i Florida i USA.
Enligt Rivieras internationella försäljningschef, Chris McCafferty, har Belize fått extra mycket uppmärksamhet just från USA. Anledningen är de klassiskt eleganta linjerna på de här yachterna, som leder tankarna till italienska båtar från till exempel Mochi Craft.
Den Belize 54 som nyligen levererades i USA har skrovnummer åtta. Båten är som sagt klassiskt designad, men byggd med modern teknik. Motorbestyckningen består av två stycken Cummins Zeus 600 hk dieselmotorer med pod drives, vilket ger fartresurser på 30 knop och en räckvidd i marschfart på cirka 400 Nm.
Ägarna till just den här båten heter Richard och Annette Barnes. De är erfarna båtmänniskor med bland annat tio längre kryssningar med egen båt bakom sig.
För paret, som bor i Runaway Bay, var lösningen med Cummins Zeus Drive system med joystick, som fungerar liknande Volvo Penta IPS med joystick, en anledning till att de köpte båten.
– Nu kan vi göra enkla tilläggningar i hamnarna och kan hantera båten enkelt, säger Richard Barnes.
Bland utrustningen ombord märks ett pentry med rostfria arbetsytor, två 15 tums G Series Raymarine skärmar samt AIS, radar, en extra djupmätare, nattkamera med mera.
Paret Barnes jungfrutur gick dock längs den australiska kusten. Riviera ligger utanför Brisbane och parets Belize 54 fick därför ta dem till platser längs Guldkusten, bland annat Bait Reef i North Queensland, en tur på över 1 400 Nm.
Kommentarer
Seglingarna kan följas live på webben, klicka på länken
http://www.tractrac.com/index.php?page=eventpage&id=320
alternativt http://www.skanorsbatklubb.se/index.php?id=6002&contUid=12416 och klicka på Follow Live
seglingarna startar:
9 aug. kl.13
10 aug. kl.11
11 aug. kl. 11