nyhetstest

Det är betydligt dyrare att ta hand om övergivna skrotbåtar än vad som framkommit tidigare. Samtidigt är det mycket svårt att identifiera ägaren till övergivna båtar. Det visar projektet ”Svenska skrotbåtar” som Håll Sverige Rent nyligen slutfört.

I Sverige finns över 100 000 fritidsbåtar som är över 40 år gamla, och många av dessa närmar sig bäst-före-datum. Idag saknas ett nationellt system för omhändertagande och återvinning av skrotbåtar, vilket gör att det är svårt för en båtägare att skrota sin gamla båt.

Det innebär stor risk att många skrotbåtar hamnar i naturen och skräpar ned inom en snar framtid, vilket kan bli en dyr historia för skattebetalarna. Det är nämligen mycket kostsamt att skrota en båt som hamnat i naturen, och närmast omöjligt att identifiera ägaren.

– Skrotbåtar är ett växande problem som kräver åtgärder idag, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent. Det behövs ett nationellt system för båtskrotning så att det blir enklare att göra rätt. Det behövs även ett system som gör det möjligt att identifiera ägare till båtar som dumpats, så att ägarna kan ställas till svars.

I Håll Sverige Rents projekt ”Svenska skrotbåtar” kartlades och inventerades uttjänta fritidsbåtar i Stockholms län. I projektet skrotades fem övergivna båtar.

Medelvärdet för kostnaden för skrotningen var nästan 40 000 kronor, varav bärgnings- och transportkostnaden utgjorde den allra största delen. Själva skrotningen utgjorde i flera fall bara 10 procent av kostnaden. Den sammantagna kostnaden är betydligt högre än vad som framkommit tidigare, en nota som hamnar hos kommunen om inte ägaren kan identifieras.

– Rapporten visar att det är bärgning och transport som kostar. Vi tror att en informationskampanj i kombination med ett system för omhändertagande av skrotbåtar som bekostas av båtbranschen, som ett slags producentansvar, skulle spara mycket pengar för skattebetalarna, säger Anna Linusson.

En ytterligare komplikation när det gäller svårigheten att identifiera ägaren till skrotbåten är att en kommun eller en fastighetsägare enligt dagens regelverk inte har rätt att flytta någon annans båt utan tillstånd från båtägaren. Det här bidrar också till att risken att skrotbåtar blir liggande ute i naturen.

Läs mer i rapporten ”Svenska skrotbåtar – en pilotstudie i Stockholms län” (finns att ladda ner på www.hsr.se)

Kommentarer

Timo 15:10:22 2013-06-12

Hejsan jag önskar få veta vart det finns övergivna båtar då jag gärna kommer ock hämtar de flesta jag är en stor båt fantast mvh timo

Timo 15:11:12 2013-06-12

Jag har nr 0720333785mvh

Magnus MackAldener, teknisk doktor och chefsingenjör på Scania, har tilldelats Professor Ferdinand Porsches pris för framstående forskning inom fordonsteknik. Han får priset för utvecklingen ett avancerat system för avgasefterbehandling. Systemet gjorde det möjligt för Scania att redan våren 2011 presentera motorer som uppfyllde det utsläppskrav som införs vid årsskiftet 2013/2014 (Euro 6).

– Jag är mycket stolt över att vara en av de ingenjörer inom i den internationella fordonsindustrin som tilldelats detta fina pris. Det är ett erkännande av Scanias framträdande position inom motorutveckling och resultatet av ett framgångsrikt lagarbete som jag haft förmånen att vara en del av, säger Magnus MackAldener.

I Scanias system för avgasefterbehandling används oxidationskatalysatorer, partikelfilter och SCR-teknik för att rena avgaserna från de kväveoxider och partiklar som återstår efter förbränningen i motorn. Systemet har byggts in i en kompakt ljuddämpare, vilket ger större plats för övrig utrustning och last.

– Vi började att utveckla systemet för omkring fem år sedan. Arbetet har resulterat i ett robust och tillförlitligt system som lever upp till våra kunders högt ställda krav på kvalitet och prestanda, konstaterar Magnus MackAldener.

Magnus MackAdener, som är född 1970, anställdes vid Scania 1997 efter civilingenjörsexamen vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Alltsedan sin första chefsbefattning 2001 har han varit verksam inom Scanias forskning och utveckling. År 2001 doktorerade han inom området maskinelement. Sedan 2008 är han sektionschef med ansvar för utvecklingen av Scanias system för avgasefterbehandling.

Professor Ferdinand Porsches pris delas ut vartannat år och instiftades 1977 av Louise Piëch, dotter till Ferdinand Porsche. Prissumman uppgår till 50 000 euro.

Prisutdelningen äger rum vid Wiens tekniska universitet, som också ansvar för nomineringsarbetet i samråd med Porsche AG och medlemmar i familjen Porsche-Piëch.
Mer information om Scanias prisbelönta system för avgasefterbehandling finns i pressrummet på hemsidan, http://www.scania.com/media/euro6

Sail Racing är officiell klädleverantör till nya M32-cup som nu i veckan med sitt första event, Oslo 5-8 juni med sex tävlande team. Sail Racing förser cupen och organsationen runt projektet med tekniska plagg och accessoarer.

Team med OS-guldmedaljören Fredrik Lööf som skeppare, samt mycket erfarna flerskrovsseglaren
Klabbe Nylöf med sitt Sail Racing GORE-TEX® Team. Både Fredrik och Klabbe är med i Sail Racings
test team och bidrar till utvecklingen av Sail Racings tekniska produkter.

Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing:

– Detta känns superkul! Dels att vara en del av M32-cup och dels kunna ha med två skickliga team i racen. Vi är väldigt glada att dessutom ha ett eget team med
GORE-TEX och Klabbe Nylöf. Vi har ju talat om ”speed sailing” sedan vi startade varumärket för snart
14 år sedan. Nu blir det inte bara den typen av actionfylld segling i Americas Cup World Series eller
Extreme Sailing Series utan vi kan också se och beundra detta på nära håll och lokala vatten. Det ska
bli väldigt spännande att följa cupens första event och utveckling därefter.

M32 är en lätt och mycket snabb katamaran i kolfiber, designad av Göran Marström och Kåre Ljung
och byggd i Västervik. Normalt seglas den av 4 personer men det är enkelt att ta med gäster ombord.

Tekniskt måste båtarna i toppskick, där små justeringar kan vara skillnaden mellan vinst och förlust i
snabba och intensiva city race.
Inledningsvis startar M32-cup med event i Oslo 5-8 juni. Därefter Hönö/Göteborg 12-16 juni, Malmö
21-24 augusti och Stockholm 19-21 september.

Årets operaföreställningar, Blekinge Operapelago, fd Opera på Ungskär/Stenshamn har fått klart med en av Italiens mest efterfrågade tenorer, Emanele Servidio. Förutom de traditionella föreställningarna på Stenshamn, Ungskär, Marinmuseum och Hanö kommer i år det att ges föreställning i Ronneby.

Det är Ronneby Folkteater som står för arrangemanget.

Årets arrangemang är en hyllning till Giuseppe Verdi med anledning av att det i år är 200 år sedan han föddes.

Start för årets sommarföreställningar blir på Ungskär den 27 juli. Premiär den 2 augusti på Stenshamn. Biljetterna släpps den 12 juni.

I strålande sol och tilltagande vindar avgjordes på söndagen Stjärnbåtens jubileumsregatta. Täta seglingar som Torsten Jacobsson och barnbarnet Olle, GKSS vann tätt följd av Roger Eliason och Uno Söderlund, GKSS och sedan kom Carl-Axel Sahlquist och Carl-Jan Flach, Göteborgs Yacht Club på tredje plats.

Efter avslutade seglingar blev det underhållning på hamnplan och sedan förrättades prisutdelningen av Pelle Petterson och Carl-Axel Sahlquist.

Även de eldsjälar som har renoverat stjärnbåtarna under vintern med Dick Berghede som ledare uppmärksammades med tacktal och ett diplom.

Efter prisutdelningen höll auktionsförrättare Petter Berglund auktion på de tre stjärnbåtarna som gav ett bra bidrag till GKSS junioravdelning.

För fullständigt program http://www.gkss.se/stjarna

Helgens Grand Prix på Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden började i strålande solsken. Första starten blev tyvärr uppskjuten till eftermiddagen då vinden till slut hittat till Baggensfjärden. Fyra race genomfördes under helgen med Team Linda högst upp på prispallen, vilka kom tvåa i förra årets första Grand Prix.

Även det här året visade sig Sune Carlssons båtvarv och Saltsjöbaden från sin bästa sida. Säsongspremiären av Audi Dragon Cup hölls i strålande solsken på lördagen och Team Linda kammade hem segern med hela sju poäng. Team 5i12 med Martin Pålsson som skeppare kom tvåa med tio poäng. Tätt följt kom Team Ming med skeppare Henrik ”Sputte” Baltscheffsky på 11 poäng.

Team Lady är ett helt nytt drakteam för i år, skepparen Lena Gustafsson kommenterar helgens segling
”Vi är nya i klassen och tycker draksegling är jättekul. Den här säsongen kommer att handla om att sätta ihop ett bra och välsvetsat team samt att trimma in oss. Vi ser den här säsongen som en träningssäsong och satsar på att klättra så mycket som möjligt i tabellen. Som tjejteam har vi fördelen att vi är lätta och kan vara 4 personer ombord, vilket gör att vi kommer att kunna segla snabbare i lätta vindar. Vi vill också nämna att vi har blivit otroligt bortskämda av killarna i klassen. Som ensamt tjejteam har vi fått ett väldigt varmt bemötande och välkomnande av de andra teamen.”

Denna regatta kommer att kunna följas i TV-programmet Segling som går i TV4 Sport på onsdag 21:30.

Se teasern för programmet här: http://www.youtube.com/watch?v=s3cNvxoalfw

Askeladden i Norge har skrivit ett ramavtal med flera myndigheter, inlusive polisen, för leverans av RIB-båtar. Detta efter en grundlig utvärdering och anbudsförfarande, där Askeladden Boats AS alltså fick uppdraget.

De vinnande argumenten för Askeladden var hög teknisk standard och konkurrenskraftiga priser, korta leveranstider och kunskap om RIB (Ridgid-Inflatable Boat).

Avtalet innebär långsiktiga leveranser av RIB i olika storlekar och med specialanpassad utrustning för det norska försvarets olika behov. Leveranserna genomförs i samarbete med Askeladdens polska produktionspartner som redan har stor erfarenhet av RIB-leveranser till polis och försvar med flera.

Serviceansvaret hanteras av Båtens Beste, som är Askeladdens interna avdelning för försäljning och service till kommersiella kunder.

Med det här avtalet har Askeladden fått ett fotfäste inom specialanpassade båtar för krävande yrkesanvändning, något som länge har varit en planerad satsning.

Askeladden har bland annat levererat en specialutrustad
Commuter RIB 10 som polisbåt til Sörlandet.

De båtar som omfattas av avtalet är i storlekar från sex till tolv meters längd med olika utrustning och påbyggnad. Politiets Data- og Materielltjeneste kan även använda ramavtalet och köpa Askeladden RIB till polisen.
För Askeladden representerar avtalet ett nytt och viktigt ben att stå på vid sidan av kärnverksamheten, som är fritidsbåtar.

– Vi gläder oss till att få det här samarbetet med Försvaret, som vi uppfattar som en kompetent och krävande båtköpare som vi har stor respekt för. Med våra många seriösa huvudleverantörer i ryggen känner vi oss säkra på att vi i varje sammanhang ska kunna leva upp till Askeladdens kvalitetsprofil, säger Henrik J. Askvik, daglig ledare för Askeladden.

Bildtext:
Politsåten Askeladden Commuter 10 RIB.

Båttillverkaren Alukin med hemvist i Roslagen väljer Svedea Båtförsäkring som försäkringspartner. Samarbetet omfattar Alukins hela modellprogram av hållbara aluminiumbåtar. Svedea Båtförsäkrings olika försäkringar kan tecknas vid köp av en Alukin-båt från juni 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med Alukin, en helsvensk båttilverkare som bygger hållbara aluminiumbåtar i Norrtälje. En stor del av båtarna anpassas helt efter kundernas önskemål. Samarbetet innebär att Alukin erbjuder försäkringar från Svedea i samband med försäljning av sina båtar.

– Alukin bygger hållbara båtar för proffs och båtägare som verkligen använder sin båt. Det känns bra att vara försäkringspartner till en båttillverkare som bygger båtar för kvalitetsmedvetna båtägare, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

– Våra kunder värdesätter driftsäkerhet och ett enkelt båtägande. Svedeas försäkringar gäller i sjön året runt vilket vi gillar, säger Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje som tillverkar Alukin-båtarna.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga olägenheter från vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster. I uppdraget ingår också att föreslå lagändringar för att komma tillrätta med problemen.

– Vi kommer att göra en genomgång av hur användningen av vattenskoter påverkar växt- och djurliv i strandnära områden samt hur den påverkar människor. Det gäller både frågan om säkerhet och upplevelsen av exempelvis buller, säger HaV:s generaldirektör Björn Risinger.

I söndags skadades en 46-årig kvinna svårt då hon simmade en bit utanför strandkanten i Mälaren och blev påkörd av en vattenskoter. Skoterföraren försvann från platsen men misstänks för grovt vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i sjötrafik och smitning från sjöolycka. Enligt Trafikverket ökar antalet olyckor med vattenskoter och det sker mellan en till två dödsolyckor varje år.

– Vattenskoterfrågan är en fråga som jag under min tid som miljöminister har fått ta del av flera synpunkter kring, exempelvis vad gäller erfarenheter av störningar från nöjeskörning och krav på hårdare reglering, säger miljöminister Lena Ek i ett pressmeddelande.

Den gällande vattenskoterförordningen innehåller förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden men förbudet har visat sig svårt att tillämpa i praktiken. Därför vill regeringen nu att förordningen ses över. Uppdraget till Havs- och Vattenmyndigheten tar sikte på den faktiska störning som kan uppkomma vid användning av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster och hur störningen kan undvikas.

– Den senaste olyckan i Mälaren och även tidigare incidenter med vattenskotrar visar att användningen är ett stort säkerhetsproblem, det är också en viktig miljöfråga. Vi kommer att vara klara med vår kartläggning och analys i november. Då kommer vi också att presentera eventuella förslag till lagändringar, säger Björn Risinger.

Reglerna om att köra vattenskoter finns i förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter. Här står bland annat att den som framför en vattenskoter ska ”anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan”.

Den som kör vattenskoter har lika stort ansvar som övriga sjötrafikanter att följa de regler som finns och att känna till vilka regler som gäller där man kör. Som vattenskoterförare måste man därför känna till sjövägsreglerna och i övrigt använda gott omdöme i förhållandet till annan sjötrafik.

Kommentarer

Olof Malmlöf 10:56:04 2013-06-07

Se äver skoter men låt inte enskilda olyckor och tidningsrubriker styra lagstiftingen! Följ de flesta andra länder som fullt ut betraktar moderna vattenskotrar som de BÅTAR de är. Det finns fullt tillräckligt med lagar som reglerar dem. Med KBV’s aldrig sinande resurser får man ta itu med avarterna. De vattenskotrar som har sjunkande skrov (som var populära förr), motoriserade surfbrädor etc är inte båtar och bör köras på speciella områden där de inte stör. Titta över uthyrningsverksamheten för de som tillfälligt kör tenderar att köra runt runt och utan grund- kunnande. Vi ägare åker aldrig runt på samma ställe. Rätt använd är Vattenskotern ett fenomenalt sätt att göra utflykter i t.ex Stockholms skärgård. De är därtill renarde än de flesta motorer på båtar idag, sjösäkra, på många sätt skadesäkrare än en liten RIB då det inte finns någon propeller och moderna skotrar är tysta om man inte hoppar på vågor. Basera besluten på FAKTA!!

Ove 23:15:55 2013-07-15

Förbjud inte fordonet. Det är som vanligt föraren som är problemet. På vägarna får man köra en bil med obegränsat antal hästkrafter! Som Olof sade, basera beslut på fakta!

Nisse 11:16:32 2013-08-01

Olof M.: En surfbräda med eller utan motor är en båt enligt svensk lag. Samma sak gäller för en sjunkande vattenjet.

Sportfiskarna Region Mälardalen lanserar nu en ny fisketävling på de vatten som ingår i Sportfiskekortet i Stockholm, fånga största fisken och vinn fiskegrejor för 1 000 kronor!

Varje år fångas stora fiskar på Sportfiskekortets vatten, du som gör storfångsten kan nu anmäla den och vinna ett presentkort på 1000 kronor hos någon av de sportfiskebutiker som sponsrar tävlingen. Sportfiskekortet erbjuder fiske på ett 40-tal vatten i Stockholmsregionen, från Täby i norr till Nynäshamn och Södertälje i syd.

– Ett tips på ett bra, lättillgängligt fiskevatten där man kan få många arter är Lillsjön vid Ulvsunda, efter en månads fredningstid öppnar Lillsjön nu för fiske 16 juni. Magelungen, Drevviken, Flaten och Orlången är andra bra fiskesjöar med många arter, man kan läsa om alla sjöar som ingår i Sportfiskekortet och få mer tips på vår hemsida, berättar Victor Söderberg på Sportfiskarna Region Mälardalen.

10 arter att jaga
Tävlingen går ut på att med sportfiskemetoder under 2013 fånga den tyngsta fisken av någon av arterna abborre, björkna, braxen, gädda, gös, karp, mört, ruda, sarv och sutare. Fisken ska fångas i något av de 40-tal vatten som ingår i Sportfiskekortet. Fångsten ska dokumenteras med vikt, längd och foto och vara bevittnad av en person. För vägningen måste man ha en godkänd våg, på tävlingens hemsida finns info om vilka vågar som är godkända. Storfiskarna som registreras kommer även att publiceras på Region Mälardalens webbsidor.

Följande sportfiskebutiker sponsrar tävlingen: Söders Sportfiske, Sportfiskeboden i Täby, Fly Fisherman i Järfälla, Fishingstore i Sollentuna och Sundbybergs Sportfiske.

Här är den första bilden på första skrovet av nya Hallberg-Rassy 43 Mk III. Hon har mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort jämfört med tidigare. Nya 43 Mk III är förbättrad på 26 punkter jämfört med föregångaren, 43 Mk II.

Världspremiären för Hallberg-Rassy 43 Mk III kommer att ske i Hallberg-Rassys Showroom i Ellös den 11-12
oktober 2013.

Info: www.hallberg-rassy.com

Det varit kappsegling igår. Den klassiska regattan seglades i strålande solsken utanför GKSS-hamnen i Långedrag i Göteborg inför stor publik. Av 46 anmälda båtar kom 44 båtar till start. Många klasser i sju starter gjorde att skotten duggade tätt i luften, och startballongen åkte upp och ner hela tiden på gammalt vis. Den 100 jubilerande stjärnbåten hade samlat 11 båtar på startlinjen. Publiken har haft en god guidning genom dagens seglingar av Torbjörn Andréason, vice ordförande i Västkustens Träbåtsförening.

Segrare bland andungarna är båt 18, Mareld från en av de arrangerade klubbarna, Långedrags Segelsällskap. Andungen seglades av Clas-Henrik Möse, Christer Jersen och Lotte Waller.

Folkbåt 830 Xantippa med Göran Börjesson, Pontus Forsberg och Lars Jarfeldt var snabbast bland folkbåtarna.

K6:orna seglades stilenligt av Erik Benjaminsson och Inger Henningsson från Segelsällslapet Fram. De vann också priset Bets in show när det gällde att ha traditionell klädsel före, under och efter seglingen.

Den nybyggda D-kanoten som seglades av Kalle Jonasson som vann sin klass som är en konstruktionsklass hade efter sig på andra platsen en D-kanot som var bygggd 1930 och seglades av Mikael Hagkvist.

Bland stjärnbåtarna var de långväga gästerna vinnare. På första plats kom 533 Stella Nova, en plastbåt med Ragnar Lindstedt och Bo Eriksson, Uppsala. På andra plats kom 491, Gudingen seglade av Rolf Paulin och Anna-Pia Kardell, Stockholm. På tredje plats 526 kom Thomas Sandberg, Kungliga segelsällskapet, Stockholm. På fjärde plats ytterligare en långväga gäst 148, Eldflugan som seglades av Torsten Jacobsson. På femte plats äntligen en västkustbo, nummer 527, QvättII som seglade av Hasse Hansen, GKSS.

Den sista blandade klasen där gick första priset till J22:an nummer 6 Vestan, seglades av Stina Öberg och Inga Pålsson.

Dagen till ära var det flaggparad i GKSS-hamnen, och flera båtar hade satt upp flaggspel, dvs flaggade över topp i hamnen.

För fullständigt resultat se http://www.gkss.se/klassiskaregattan

Foto: Stina Jansson.

GKSS stjärnbåtssektionen inbjuder till firandet att Stjärnbåtens 100-års jubileum genom en jubileumsregatta. Seglingarna kommer att ske i gemytliga och sällskapliga former från tribunen i Långedrag och med gammalt startförfarande.

Seglingarna sker med inlånade båtar som lottas mellan varje heat. Grundserien börjar fredagen den 7 juni och avslutas med stor final lördagen den 8 juni. Prisutdelningen med många fina priser blir något annorlunda än vanligt.

Hålltider:

Registrering 7/6 07.30-09.00

Skepparmöte 7/6 09.30

Tid för första varningssignal 7/6 10.00

Tid för första varningssignal 8/6 10.00

Prisutdelning 8/6 snarast efter finalerna

Här finns regattans egen sida. http://www.gkss.se/stjarna

Foto: Stina Jansson.

Nationaldag och Sillens Dag. Besökarna strömmade till i tusental till Klädesholmen för att äta och köpa nysläppta Årets Sill 2013 – ”Bacon och pepparrot”. njuta av underhållning och delta i olika aktiviteter. Försäljningen under Sillens Dag i fjol och av Årets Sill 2012 gav sammanlagt 122 750 viktiga kronor till Sjöräddningssällskapets verksamhet.

Den symboliska checken överlämnades av Årets Sill-juryns ständige ordförande Peter Harryson.
För sin långa gärning i sillens tjänst utsågs Leif Mannerström till Årets Sill-stipendiat.

Efter att Tjörns kommunchef, Johan Fritz, hälsat välkommen och Kulturskolan sjungit nationalsången, presenterade Peter Harryson Årets Sill 2013 – ”Bacon och pepparrot” och lämnade över den rekordstora checken till Elisabeth Jansson Strömberg, Sjöräddningssällskapets kommunikations- och insamlingschef.

– Sjöräddningssällskapet finns tack vare alla medlemmar och givare. Ju fler sätt vi kan hitta på att samla in pengar på, desto mer sjöräddning. Årets Sill är ett sådant exempel. En innovation för oss, som på kort tid blivit en tradition både vad gäller folkfesten den 6 juni, där vi får chans att visa och berätta om vår verksamhet och vad gäller gåvan som ger oss möjlighet att fortsätta driva och utveckla vår verksamhet – att rädda liv till sjöss, säger Elisabeth Jansson Strömberg.

För sina 50 år i sillens tjänst och för sin kärlek till fisken fick Leif Mannerström Sillakademiens och Tjörns Sparbanks Årets Sill-stipendium på 10 000 kronor. Då Leif Mannerström själv firade 50-årig bröllopsdag på annan ort kommer stipendiet att lämnas över senare av Peter Harryson.

Rekordmånga besökare tog sig till Klädesholmen i år för att fira Nationaldagen och Sillens Dag.

– Det har varit ännu en fantastisk Sillens Dag. I år sålde vi otroliga 1 710 silluncher. Den försäljningen och ribbåtsåkningen ger ytterligare pengar till sjöräddningen, säger en mycket nöjd Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill och tillsammans med Klädesholmen Seafood initiativtagare till Årets Sill och Sillens dag.

Den engelska båtbyggaren Sunseeker verkar vara på väg att hamna i kinesisk ägo, helt eller delvis. Därmed skulle två av världens mest kända båtföretag vara kinesiskt ägda. Tidigare har Ferretti Group med varumärken som Riva, Ferretti, Bertram med flera sålts till kinesiska investerare.

Det är en engelska branschtidningen International Boat Industry (IBI) magazine som presenterar uppgiften om Sunseeker. Enligt IBI är det den kinesiska gruppen Dalian Wanda som uppges vara villig att investera motsvarande över 3 miljarder kr i Sunseeker.

Den engelska båtbyggaren har haft det tufft ekonomiskt en längre tid. Spekulationer har förekommit i många år om vem som ska ta över det välkända och stora – drygt 2 000 anställda – båtföretaget, som har sin bas i Poole på den engelska sydkusten.

Att ryktena är sanna den här gången bekräftas av Sunseekers egen PR-avdelning, som säger att det pågår förhandlingar om en majoritetsandel i företaget.

Om affären går igenom är det en framgång för Sunseekers grundare, Robert Braithwaite, som har kämpat länge för att hitta en långsiktigt bra lösning för Sunseeker.

– Diskussionerna pågår och jag kan inte tillföra mycket mer. Om de blir framgångsrika kan en lösning presenteras inom några månader. Nuvarande ledning kommer att kvarstå, inklusive Robert Braithwaite, säger Stewart McIntyre, Sunseekers vd till IBI.

Sunseeker kommer att förbli ett brittiskt båtföretag med huvudkontor i Poole i Dorset även med nya ägare.

Med design och funktion som går hand i hand lanserar nu Micore sin nya båtmodell, Micore 480 sc Offshore. Nyheter som hög fribord och breda passager gör denna modell perfekt för barnfamiljer. Utrustad med Hondas utombordsmotorer från BF40 till BF75 blir den ett komplett båtpaket.

Nu lanserar svenska Micore sin nya modell Micore 480 sc Offshore. Micore utvidgar sitt modellprogram med denna minsting eftersom trenden går mot mindre båtar som man dessutom kan dra med ett EU-släp.

För barnfamiljen, som är en av Micores stora kundgrupper, har Micore 480 flera fördelar bl a genom att båten har hög fribord, dvs höga kanter som viktigt vid barnsäkerheten ombord. Det är en båt som är liten utanpå men stor inuti och har massor av utrymme.

Fler viktiga funktioner är lättillgängliga steg upp ur båten samt breda passager. Den negativa rutan trycker effektivt bort fartvinden och ger dessutom mer plats för föraren. Reglage och instrument är lättillgängliga och nås lätt både i sittande och stående körning.

Micore Plast AB finns i Lidköping och är ett familjeägt företag. Idag driver syskonen Peter och Malin Tholérus företaget som startades av Göte Gustavsson 1979, då som legotillverkare av glasfiberarmerade polyesterkomponenter till industrin.

Micore tillverkar närmare 200 plastbåtar per år och har ett modellprogram som består av modellerna Micore 480 sc Offshore, Micore 500sc/550cc Classic och Micore 570cc/630cc Offshore.Om Micore

Info: www.hondamarine.se

Info: www.micore.se

Regeringen har i dag uppdragit åt Havs- och vattenmyndigheten att kartlägga och analysera omfattningen av och orsaken till de olägenheter för människors hälsa eller miljön som användningen av vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster kan ge upphov till.

Användningen av vattenskotrar ökar och teknikutvecklingen har lett till att nya typer både av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster används i våra vatten. Ett tydligt och ändamålsenligt regelverk för användningen av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster behövs. Kunskapsunderlaget om eventuella störningar, dess omfattning och orsak är dock inte tillräckligt för att avgöra hur en framtida reglering utformas på bästa sätt.

– Vattenskoterfrågan är en fråga som jag under min tid som miljöminister har fått ta del av flera synpunkter kring, exempelvis vad gäller erfarenheter av störningar från nöjeskörning och krav på hårdare reglering, säger miljöminister Lena Ek.

Uppdraget till Havs- och Vattenmyndigheten tar sikte på den faktiska störning som riskerar uppkomma vid användning av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster och hur den kan undvikas.
Kartläggningen och analysen kommer att genomföras teknikneutralt, det vill säga att den kommer att omfatta samtliga typer av mindre motordrivna vattenfarkoster.

– Den gällande vattenskoterförordningens förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden har visat sig svår att tillämpa i praktiken och förordningen behöver därför ses över, säger Lena Ek.

Havs- och vattenmyndigheten ska föreslå de författningsändringar som analysen föranleder.
Uppdraget ska redovisas i november i år.

I juni öppnar Göteborgs nya turistattraktion – en grilla-själv-restaurang på en av stadens mest välkända landmärken Barken Viking, Nordens största segelfartyg.

Göteborg begåvas i sommar med ett annorlunda gör-det-själv-koncept i restaurangvärlden: däcksgrillning. Platsen är Göteborgs mest kända flytande landmärke, Barken Viking, som också är Nordens största segelfartyg.

I slutet av juni öppnar man sitt nya restaurangkoncept för sommaren – en helt vanlig krog men med undantag för ett moment – på Barken Viking kommer gästerna själva att bli grillkockar.

Köket på Barken Viking står för marinerat kött eller fisk samt såser och tillbehör – men gästen tar själv hand om grillandet på någon av de utposterade grillarna på däck. Maten som grillas är klassiker som entrecote, ribs, ryggbiff, lax och olika slags korvar.

Under hela sommaren blir det också livemusik med kända artister fredagar och lördagar, och en shuffelboardbana kommer att byggas på däck, för den som verkligen vill anamma den rätta Atlantfararstämningen.

Ombord på Barken Vikings däck finns plats för upp till 240 sittande matgäster.

Fakta/Barken Viking
Den fyrmastade Barken Viking från 1906 som ligger förtöjd vid Lilla Bommen i Göteborg är det största segelfartyg som byggts i Norden.

Skeppet har seglat runt jorden fler än 15 gånger, har bland annat fraktat kol till Sydamerika och tjänstgjort som sjömansskola i Göteborgs stad.

Barken Viking är sedan 17 september 1957 placerad vid Lilla Bommens hamn och är idag en lika självklar symbol för staden Göteborg som Poseidon vid Götaplatsen, grannhuset Läppstiftet och Älvsborgsbron.

Den 1-6 juli seglas Stena Match Cup Sweden som är en av sex deltävlingar i världscupen i matchracing för herrar – Alpari World Match Racing Tour. I år återvänder även den kvinnliga seglingseliten till Marstrand. En av evenemangets höjdpunkter är Childhood Race – där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet.

Vid Stena Match cup Sweden 4 juli kommer kändisar och proffsseglare att segla till förmån för The Childhood Foundation. Initiativet kallas Childhood Race och arrangeras för sjätte året i rad ute på Marstrand.

Tävlingen avgörs i två korta seglingsrace runt en bana och de deltagande kändisarna – än så länge hemliga – kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna från den stora regattan på Marstrand.

Vid racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och plocka upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna.

Ett urval av tidigare deltagare i Childhood Race:
H.K.H. Prinsessan Madeleine
Henke Lundqvist, Hockeyspelare New York Rangers
Marcus Samuelsson, Stjärnkock
Anja Pärson, Skidåkare
Marcus Allbäck, Fotbollsproffs
Peter Jöback, Artist
Carola Häggkvist, Artist
Ulf Ekberg, Artist Ace of Base
Stefan Sauk, Skådespelare
Molly Nutley, Skådespelerska

The Childhood Foundation
The Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till Childhood och 2012 blev det sammanlagt 475 000 kronor.

Hemsida: www.stenamatchcupsweden.com
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se

Plats: Marstrand
Tid: 4 juli 2013, kl. 15:00 – 17:00

Volvo Penta D13 är nu vidareutvecklad att klara EPA Tier 3 – den nya marina miljöstandarden för avgasutsläpp. Den nya versionen av D13 har fått förbättrade miljöegenskaper med i stort sett oförändrad låg bränsleförbrukning.

D13 är en dieselmotor som utvecklats inom Volvokoncernen. Denna motor är bland världens kanske mest beprövade och är idag i drift i mer än 450.000 tunga applikationer, inklusive bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner. Inom Volvo Penta är denna motor vidareutvecklad för användning inom segmentet industrimotorer både för off-road och elproduktion och i unika specialanpassade marina applikationer.
Miljöprestanda och bränsleeffektivitet

Hela serien av Volvo Pentas marina D13-motorer är nu uppgraderad till att uppfylla kraven för EPA Tier 3 som börjar gälla från 1 januari 2014. EPA Tier 3 innebär i stort en 40 % reduktion av partiklar i avgaser och en 20 % minskning av NOX och kolväte.

Dessa högt ställda krav uppfyller nya D13 med bibehållen effekt och i princip samma bränsleförbrukning. Det är bränsleeffektivitet i världsklass och mindre miljöpåverkan.

Uppgraderingen i miljöegenskaper förändrar alltså varken prestanda eller bränsleeffektivitet. Det innebär inte heller några förändringar sett till konstruktion, dimension eller installation – i dessa avseenden blir det ingen skillnad för båtbyggare, ägare eller operatör.
Volvo Penta D13 finns både som propulsionsmotor (D13MH) eller som marint generatoraggregat (D13MG) med olika kylsystem.

Volvo Penta kommer denna sommar att ta en av sina testbåtar till Engelska kanalen för att demonstrera för återförsäljare, kunder, press och andra intresserade av fördelarna med det unika Volvo Penta IPS pod-systemet. Ett av stoppen är vid Southampton SEAWORK utställningen i Storbritannien.

Denna resa är inspirerad av den framgångsrika Volvo Penta IPS BalticTrip som genomfördes under liknande omständigheter i Östersjön under sommaren 2011.

Testbåten, kallad PTA80, som är vald för denna resa är en av Volvo Pentas ordinarie testbåtar och används dagligen på Volvo Penta Marin Test Center utanför Göteborg. PTA80 är en 22 meter lång specialtillverkad provbåt och drivs av nya 2 x Volvo Penta IPS 900, 700 hk vardera. Båten har en toppfart av 27 knop med 36 ton deplacement.

Miljöfokus
Volvo Penta IPS erbjuder radikala begränsningar i avgasutsläppen. Motorer uppfyller IMO NOx, EU IWW, EPA Tier 2 och den kommande EPA Tier 3.

Men de största miljövinsterna är att med IPS får man ca 30 % minskning av bränsleförbrukningen jämfört med raka axel- och vattenjet-installationer – och därmed också minskade CO2-utsläpp. Dessa miljöprestanda är i samklang med de miljöregler som gäller i kanalregionen.
6 stop over

Resan har stop over i sex hamnar längs hela rutten. Vid varje uppehåll kommer det att ske presentationer och demonstrationer och möjligheter att provköra båten och pröva de goda manöveregenskaperna med IPS och tala med Volvo Pentas specialister ombord.

Värdar vid varje stop over är representanter från ett lokalt Volvo Penta Center, var och en en viktig del av Volvo Pentas europeiska servicenät. Varje Volvo Penta Center är en auktoriserad marin kommersiell återförsäljare som svarar för försäljning, service och support av Volvo Penta-produkter. Respektive Center ansvarar också för flera mindre återförsäljare och serviceföretag i regionen.

SEAWORK
Den 24 juni kommer PTA80 förtöja i Southampton i direkt anslutning till den kända utställningen SEAWORK. Här introduceras också nya Volvo Penta IPS 900. Enheten är framtagen som ett marint framdrivningssystem för bl.a. halvplanande patrull- och kustbevakningsfartyg.

Användaren får en produkt med förstklassiga prestanda och manövreringsegenskaper och med 30 % minskade bränslekostnader. Båten PTA80 kommer att finnas vid kaj vid utställningen. Den kommer att vara tillgänglig för testkörningar och teknisk information och erbjuda tillfälle att möta teknisk expertis från Volvo Penta.

Webb och blogg
Under resans gång kommer information från och kring kanalresan finnas tillgänglig via en blogg på Volvo Pentas hemsida. Förutom plats för kommentarer och bilder, ska besökare också få tillgång till fakta såsom: bränsleförbrukning, distans, genomsnittlig fart och mycket mer. Bloggen nås via www.volvopenta.com från den 8 juni, 2013.

Tekniska data
Båttyp: PTA80 (speciellt byggd för Volvo Pentas provningsverksamhet)
Ägare: Volvo Penta Marin Test Center
Längd OA: 22 meter
Bredd: 5,2 meter
Motorer: 2 x Volvo Penta D13-700 DST, 2 x 700 hk
Pod-system: Volvo Penta IPS900 Rating 3
Deplacement: 36 ton
Toppfart: 27 knop

Rutt:
8 juni Göteborg – 11 juni Bremerhaven – 14 juni Ijmuiden – 18 juni Dunkerque – 21 juni Cherbourg – 24 juni Southampton – 4 juli Strandby – 5 juli Göteborg.

Det är många gånger svårt att ta sig i/ur båten balanserande på en gungig och hal Y-bom och risken att falla i sjön ska inte underskattas. Båtfolkets stigande medelålder medför att behovet av att lösa detta problem är extra stort.

Svenska Aronowitsch & Lyth AB presenterar därför den patenterade GÖR-AN, som löser problemet och samtidigt erbjuder ett upphängningsställe för förtöjningstampen.

GÖR-AN är ett grepphandtag tillverkat i rostfritt stål. Höjd 81 cm. Den passar till Y-bommar med max mått 10 x 8 (bredd x höjd) cm. Den är försedd med klykor för tampupphängning.
Pris 995 kr.

Info: www.arolyth.se

Alparis bolag, som erbjuder tjänster inom internationell valutahandel världen över, har tillsammans skrivit på som officiell båtsponsor för årets upplaga av Stena Match Cup Sweden, ett av världens främsta seglingsevenemang. Avtalet betyder att Alpari för andra året i rad stöttar Stena Match Cup Sweden som är den tredje deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.

Evenemanget hålls på Marstrand 1-6 juli 2013.

Valutahandelsbolagets startade ett partnerskap med världscupen i februari 2012 då Alpari presenterade ett mångmiljonskontrakt som titelsponsor för den prestigefyllda seglingsserien under fem år.

Alpari World Match Racing Tour passar för Alpari eftersom världscupen med deltävlingar i Nord Amerika, Asien och runt om i Europa besöker nyckelområden för företagets expansion. Alpari utvidgade nyligen sitt engagemang i världscupen genom att introducera Team Alpari FX, ett nytt lag som leds av skepparen Adam Minoprio, världsmästare i matchracing 2009 och deltagare i Alpari World Match Racing Tour 2013.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största årliga idrottsevenemang. Förra året besökte över 115 000 åskådare den sex dagar långa tävlingen som lockade stort intresse från internationell media, vilket i sin tur hjälpte Alpari att stärka sitt varumärke bland seglingsintresserade över hela världen.

– Vi känner starkt för seglingssporten och vi har valt att kliva in som partner till Alpari World Match Racing Tour och Team Alpari FX för att vi tror att seglingsfantaster och valutahandlare har samma ambition och entusiasm för att lyckas, säger Chantelle Johnson, Internationell Marknadschef för Alpari (UK) Limited.

– Vi är väldigt glada över att stötta denna viktiga deltävling i år igen, utöver vårt engagemang i världscupen och vårt seglingsteam. Den ökade exponering som vårt varumärke får på vår tävlingsbåt under evenemanget kommer att hjälpa oss att nå en ännu större publik världen över.

Jan Torstenson, VD på Brandspot som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, tillägger:

– Vi är både stolta och glada över att Alpari valt att stötta Stena Match Cup Sweden, de är inte bara en viktig och värdefull partner utan stärker också tävlingens internationella atmosfär.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, k-märker ytterligare åtta klassiska fritidsbåtar. Totalt finns det nu 84 k-märkta fritidsbåtar runt om i landet.

K-märkningen av fritidsbåtar syftar till att uppmärksamma äldre välvårdade fritidsbåtar – som kan berätta en del av Sveriges sjöfartshistoria. Båtlivet belyser utvecklingen från det exklusiva till det folkliga. Man kan se en del båtar som en illustration av till exempel det svenska folkhemmet. Bland vårens k-märkta fritidsbåtar finns tre Orustbyggen – bland annat kostern Vi Två från 1948. Ivar Kreugers hundraåriga expresskryssare Loris (byggd 1913) är den mest namnkunniga av de åtta båtarna. Men här finns både en modernistisk skapelse i form av en Coronet från 1956 och en västsvensk stjärnbåt som Jazzmuss från 1931.

– Jag tycker det är roligt att även två finskbyggda båtar finns med den här gången, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Det är dels motorjakten Alaiza, dels den välhållna Tiedemannbåten Marimba.

K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden men också för att uppmuntra de ofta kostsamma och tidskrävande insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin båt k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten vara byggd före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

– Vi har k-märkt fritidsbåtar sedan 2009. En nyligen genomförd utvärdering visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har blivit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

Pressbilder
Pressbilder på de senast k-märkta fritidsbåtarna finns längst ner på sidan.

K-märkta fritidsbåtar 2013

Motorbåten Soraya, byggd 1956 på Orust
Ägare: Lars Olsson, tel 070-671 19 07, Hägersten, Stockholms län
Denna Tiedemannkryssare byggdes på Johannes Olssons varv (Kungsviken, Orust). Båten har av den nuvarande ägaren genomgått en renovering som inneburit att båten återfått det utförande och utseende som den hade på 1950-talet. Genom de efterforskningar som gjorts av den nuvarande ägaren har båtens historia blivit känd. Bland annat kan därmed konstateras att båten fram till 2001 funnits i Göteborgstrakten. Utöver att båten fått skrovet vitmålat ser hon idag ut som då hon kom från båtbyggaren 1956.

Motorbåt av modell Coronet 18 Hard Top Sedan, byggd 1956 i Vordingborg, Danmark
Ägare: Leif Jonsson, tel 070-6363859, Hudiksvall, Gävleborgs län
Sportbåten Cornonet Hard Top Sedan är byggd 1956 i Vordingborg, Danmark. Ritningarna till denna tidiga Coronet står amerikanen Richard C Cole för. När nuvarande ägaren tog hand om båten var den i ganska dåligt skick. Genom efterforskningar och stort kunnande har båten återställts till det skick den hade som ny. Även om många detaljer i båten är nytillverkade följer både utförande och material originalet. Båtens historia är dessutom väldokumenterad genom nuvarande ägarens ansträngningar.

Segelbåten Vi Två, byggd 1948 på Orust
Ägare: Nils Hökby, tel 0708-482105, Saltsjöbaden, Stockholms län
Kostern Vi Två är konstruerad och beställd av Georg Ström och byggd på Bröderna Martinssons varv Svineviken (Orust). Denna segelbåt är den första båten som byggdes enligt den förnyade K25-regeln i slutet av 1940-talet. Därför har den segelnummer S1. Båten är till största delen i originalskick – även om en del dokumenterade mindre förändringar gjorts. Ägaren kan visa upp en tydlig ägarlängd som fram tills 2002 var kopplad till Västkusten. Vi Två är dessutom i mycket gott skick.

Segelbåten Jazzmuss, byggd 1931 på Orust
Ägare: Jan Eismark, tel 0708-75 70 56 alt. 031-322 53 19 Göteborg, Västra Götalands län
Stjärnbåten Jazzmuss (segelnummer 167), byggd på Anders Abrahamssons varv i Vasseröd (Orust). Den nuvarande ägaren har under sin drygt 30-åriga ägartid givit nytt liv till en båt i förfall. Jazzmuss har kännetecken som stämmer överens med de äldsta Stjärnbåtarna, bredare sittbrunn, bordläggning i tätvuxen kärnfura, och fylligare förskepp. Båten underhålls på ett föredömligt varsamt sätt och är idag i ett fint bruksskick. Nuvarande ägare – som är mycket engagerad i båttypen – har bl a kunnat spåra båtens ägare från de första ca 20 åren.

Motorbåten Loris, byggd 1913 i Nacka
Ägare: Mats Arrhénborg & Joakim Irebjer, tel (Mats) 07008-15 99 70, Stockholms stad och län
Expresskryssaren Loris från 1913, konstruerad av Knut Ljungberg byggd på Hästholmsvarvet i Nacka. Loris är välkänd eftersom den beställdes åt ingenjören och tändsticksmagnaten Ivar Kreuger. Båten har genomgått en mycket omfattande renovering från och med början av 1990-talet, där bordläggningen under vattenytan, köl, och däck varit tvunget att bytas ut. Det kulturhistoriska värdet är fortfarande högt eftersom samma teknik och utförande valts som då båten byggdes på 1910-talet.

Motorbåten Alaiza, byggd 1921 i Åbo, Finland
Ägare: Göran P Sjödin, tel 070-216 02 63, Stockholms stad och län
Alaiza, en motorjakt byggd på Andrée & Rosenqvists varv, Åbo, Finland. Båten har en väldokumenterad historia – avseende ägare, sammanhang, namn, geografisk belägenhet. Inredningen på båten är välbevarad och av fin 1920-tals kvalitet. Ombyggnaderna av båten har genomfört vid flera tillfällen – och kan ses som en del i båtens historia. Alaiza är idag i ett mycket gott skick och har en kulturhistoriskt medveten ägare.

Motorbåten Marimba, byggd 1956 i Borgå, Finland
Ägare Gunn & Pertti Koukonen, tel 070-284 25 18, Saltsjöbaden, Stockholms län
Motorbåten Marimba, konstruerad av Stig Tiedemann, byggd 1956 på Wilenius Båtvarv, Borgå (Finland). Med sin kombinerade finska-svenska bakgrund är Marimba en väldokumenterad välskött motorbåt. Båten har tack vare ett medvetet underhåll åldrats med stor värdighet genom åren. Förutom att skrovet sedan många år är vitmålat – är båten i övrigt i välvårdat originalskick. Till det intressanta dokumentationsmaterialet hör bland annat körjournaler från andra hälften av 1950-talet.

Motorbåten Mamsell, byggd 1958 i Öregrund
Ägare Ulf Pettersson & Göran Pettersson, tel Ulf 070-743 52 38, Nacka, Stockholms län
Mamsell, konstruerad av Jac M Iversen, är byggd på Valgrens varv i Öregrund. Båten beställdes av nuvarande ägares far. Beställaren och varvet gjorde en del förändringar utifrån ritningen – vilket anpassade båten till de syften han önskade. Sedan båten kom till beställarens familj i slutet av 1950-talet har hon legat vid samma brygga på Klintens båtklubb vid Skurusundet (Nacka). Båten är i gott skick både exteriört och interiört. Någon mindre inre ombyggnad har gjorts – vilken väl anpassats till den tidstypiska inredningen.

Mer om k-märkning
För mer information om Sjöhistoriskas arbete med fritidsbåtar och fartyg se www.sjohistoriska.se.

Vid Sjöräddningssällskapets konstituerande möte på Marstrand i går fredag valdes Olof Stenhammar till ny styrelseordförande. Olof Stenhammar är finansman, ekonomie och filosofie hedersdoktor och grundare av OMX, världens första privatägda elektroniska börsmarknad.

– Vi är glada och väldigt stolta över att Olof Stenhammar har tackat ja till det här uppdraget. Med Olof som ordförande känner vi i Sjöräddningssällskapet stor tillförsikt inför framtiden, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

– Jag har alltid tyckt att Sjöräddningssällskapets styrelse är den finaste styrelse jag suttit i. Att bli vald till ordförande är därför mycket hedrande, säger Olof Stenhammar.

Olof Stenhammar har suttit i Sjöräddningssällskapets styrelse sedan 1996. Han tar över ordförandeposten efter M Johan Widerberg. Till vice ordföranden valde styrelsen Leif Johansson och Jonas Kleberg.

Nyinvalda i styrelsen blev Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör och chef för sjö och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket och Johan Hilding, frivillig sjöräddare på Sjöräddningssällskapets station i Strömstad.

I samband med fredagens årsmöte namngavs även en ny räddningsbåt, Rescue Leif Johansson. Båten är en 12-meters räddningsbåt av Victoriaklassen, specialutformad för att utföra sjöräddning även under mycket tuffa väderförhållanden. Den kommer att vara stationerad i Fjällbacka. Båten är resultatet av en insamling i samband med Leif Johanssons 60-årsdag och en avgångspresent när han avgick som VD och koncernchef från Volvo.

– Jag önskade mig helt enkelt en båt i present. Och vem behöver den bättre än Sjöräddningssällskapet? Över 200 vänner, kollegor och företag har samlat ihop till den tillsammans med Volvo. Jag är glad att vi kan stötta svensk sjöräddning på det här sättet, säger Leif Johansson.