nyhetstest

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu beslutat att Göteborgs hamn får dispens för att dumpa muddermassor sydväst om Vinga men med strängare krav på halten av det miljöfarliga ämnet TBT i massorna än vad hamnen hade ansökt om.

Göteborgs hamn är beroende av att muddra, annars slammar hamnen och farlederna igen och det blir för grunt för de stora fartygen. I februari i år ansökte Göteborgs hamn om dispens hos Havs- och vattenmyndigheten från det förbud mot att dumpa muddermassor som annars generellt gäller enligt miljöbalken.

Hamnen har ansökt om tillstånd att inom de närmaste 20 åren dumpa cirka 10 miljoner kubikmeter muddermassor i havet sydväst om Vinga och i ett område i Hake fjord utanför Göteborg. Havs- och vattenmyndigheten har nu beviljat dispens som gäller i 10 år och för 4 miljoner kubikmeter.

– En dispens på 20 år är vare sig förenligt med avfallsförordningen eller med ett långsiktigt nationellt havsmiljöarbete. Samtidigt har vi förståelse för att bolaget har behov av att kunna planera på lång sikt. Därför ger vi dispens på tio år och i konsekvens med det tillåter vi inte heller den mängd massor som bolaget ansökt om, säger Björn Sjöberg, chef för avdelningen för havs- och vattenförvaltning.

Muddermassor från hamnar är ofta förorenade med tungmetaller och andra miljöfarliga ämnen, som tidigare fanns i bland annat båtbottenfärger. Havs- och vattenmyndigheten har i sin dispens angett vilka halter av en rad ämnen, bland annat av Tributyltenn (TBT), som muddermassorna högst får innehålla.

– I ansökan hade hamnen angett en högsta halt av TBT på 100 mikrogram per kubikmeter, men vi skärper kravet och har satt gränsen till 50 mikrogram eftersom högre halter skulle på ett betydande sätt öka påverkan i området, säger Björn Sjöberg.

Dumpningen ska ske så att bottenmiljön kan återställas så snart som möjligt, så att djur och växter kan komma tillbaka. För att påverkan ska blir så liten som möjligt får dumpningen endast ske på vintern, under tiden 1 oktober till 31 mars.

Cyklisterna som deltar i manifestationen “Race for the Baltic” startade 8 juni i Malmö och ska sammanlagt avverka 350 mil i nio länder runt Östersjön. Bakom projektet – och som deltagande cyklist på vissa etapper – står Skypes grundare Niclas Zennström genom hans stiftelse Zennström Philantropies.

Race for the Baltic kommer under sin resa samla in namnunderskrifter för åtgärder för ett renare hav som ska läggas fram för en internationell konferens om Östersjöns miljöfrågor i höst.

Cyklisterna i Race for the Baltic besöker Gustavsberg Hamn på fredag 28 juni klockan 12.00-14.00 och kommer då samlas framför vårdcentralen i hamnen, där Värmdös kommunstyrelseordförande kommer att hälsa cyklisterna välkomna.

Även representanter från Värmdö kommuns miljökontor och näringslivskontor, Baltic 2020 samt Skärgårdsstiftelsen kommer att finnas på plats.

Här kan du följa projektet:
Raceforthebaltic.com
facebook.com/RacefortheBaltic.com
@Race4theBaltic

Race for the Baltic är en tremånaders, nioländers, 3500 kilometers cykelkampanj med en mängd deltagare som initierats av Zennström Philanthropies för att bidra till att rädda Östersjön. Kampanjens fokus är att engagera allmänheten och samtidigt påverka den politiska viljan för att rädda ett av de mest förorenade haven I världen, Östersjön.

Race for the Baltic stannar i Stockholm fyra dagar från torsdag 27 juni. Som del av en enorm satsning i räddningen av Östersjön sponsrar Race for the Baltic/Zennström Philanthropies en av favoriterna i ÅF Offshore Race, TP52:an Blixt Pro Sailing – Zennström Philanthropies cyklar inte bara för Östersjön, de seglar också för att rädda havet.

TP52 skeppas av Thomas Blixt från KSSS. Blixt var förra årets svenska mästare, blev tvåa i VM 2012 och i ÅF Offshore Race, där han också vann sin klass ORCi. Under hans ledning är TP52:an en stark favorit till segern i årets kappsegling runt Gotland.

Sportfiskarna släpper i samarbete med Svenska artprojektet och Nationalnyckeln en app med alla fiskarter från svenska sötvatten. Med appen Fisknyckeln kan du lära dig hur fiskarna lever och ser ut och få hjälp att ta reda på vad du fått på kroken i sommar.

– Vi har märkt att kunskapen är dålig om fiskar och livet under ytan. Det finns alltså ett stort behov av appen. Med appen i telefonen har du alltid ett eget fisklexikon tillgängligt, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Fisknyckeln innehåller detaljerade beskrivningar och bilder av drygt 50 fiskarter som påträffats i svenska sötvatten. Med en funktion i appen kan du genom att svara på frågor om fiskens utseende få hjälp att identifiera vilken fisk du fått på kroken. Appen har utvecklats i samarbete mellan experter från Sportfiskarna och Artdatabanken. Alla artbilderna i appen kommer från Nationalnyckelns volym om fiskar.

– Fisknyckeln är både för proffs och amatörer. Även till exempel vana sportfiskare som jag själv kan lära sig nya saker om både vanliga och ovanliga fiskar. För nybörjaren passar appen perfekt när det nappar nya arter i sommar, menar Joel Norlin.

Att kunskapen om fiskarter är dålig märks tydligt enligt Sportfiskarna. För några år sedan gjorde Sportfiskarna en studie där man lät barn och ungdomar försöka identifiera vanliga fiskarter som mört och öring. Resultaten var nedslående, däremot var de ungdomar som deltog i studien bra på
att känna igen vanliga fåglar och växter.

– Livet under ytan är dolt och hamnar nog ibland i skymundan även i skolundervisningen. Samtidigt är hoten idag många mot vattenmiljöerna. Vi tror att grunden för att vilja värna om livet under ytan är att först lära känna det, säger Joel Norlin.

Samtidigt är fiske en av Sveriges populäraste fritidsysselsättningar. I sommar kommer hundratusentals svenskar att fiska på semestern och många barn och ungdomar får sitt livs första napp.

– Att prova på fiske är det bästa sättet att väcka intresse för livet under ytan. Appen är ett bra komplement för alla vetgiriga semesterfiskare i sommar, avslutar Joel Norlin.

Fisknyckeln finns tillgänglig från 25/6 via Appstore och Google play. Till och med sista juli är appen gratis att ladda ner.

Den här synen mötte seglaren Nils Ingvar Lundin i Stockholms skärgård. Trots att det är ytterst olämpligt att förtöja vid kabelskyltar hade det här fartyget lagt till direkt vid skylten.

Fartyget verkar, av bilderna att döma, inte ha någon dragg ute. Men det är ändå klart olämpligt att ett yrkesfartyg lägger till på det här sättet.

– Platsen är sydostsidan av Kalvholmen, mittemot Lilla Betsö, som ligger mellan Saxarfjärden och västra delen av Lindalssundet, säger Nils Ingvar Lundin.

– Vi har haft stora problem med förstörda kablar i skärgården både när det gäller el och tele. Det är inte alla som respekterar skyltar. Detta är ett av de mest flagranta exempel vi har sett på dåligt sjömanskap. Här har fartyget Sunbeam Uppsala förtöjt genom att köra upp fören direkt på land rakt mot kabelskylten med uppenbar risk för att kablar mals sönder. Båten hålls kvar mot land med midskeppsförtöjningar utan att något ankare användes.

Sjöpolisen kom senare till platsen och hade ett samtal med ansvarigt befäl. Fartyget fick ligga kvar över natten då det var för sent att göra en ny tilläggning någon annanstans när mörkret hade börjat falla.

Lars-Åke Redéen

Båtpodden är en helt ny poddradio för dig som älskar båtlivet. Båtpodden tar oss med på en spännande resa ut I skärgården. Med nyfikenhet och upptäckarglädje hälsar podden på hos välkända profiler och semesterfirare, pratar med fiskare, sjöpolis, krögare med flera.

Båtpodden lär och inspirerar, lockar till nya upplevelser och berättar spännande livshistorier

Båtpodden ska bland annat bjuda på intervjuer, reflektioner, spontana händelser och anekdoter.

Partners är Båtliv, Naturkompaniet, Garmin och Sebago,

Här är det första programmet i serien:

https://itunes.apple.com/lr/podcast/batpodden/id652840471

Du kan även följa Båtpodden här:
Via Nöjesguiden.se, Grandpa.se och Båtliv.se
Facebook: https://www.facebook.com/Batpodden

Båtpoddens uppdateringar följer du enklast i rutan på www.batliv.se förstasidan.

Info: https://www.batliv.se/batpod.asp

Kommentarer

stefan pettersson 18:30:09 2013-12-29

Hej Martin ! det här ser bra ut ska poda lite
från Östersjöblues / Gitter
www.stevefuture.se
070 2073393

stefan pettersson 19:58:19 2013-12-29

dåligt med stavningen Glitter ska det va ! prova "Tiamin Blues" mv Steve Future

Torsdag 22 augusti anländer Ostindiefararen Götheborg till Luleå. Med en åtta skotts salut kommer hon att inviga den nya Södra hamnplanen och hälsa alla i Luleå med omnejd välkomna att besöka skeppet som kommer att hålla öppet för allmänheten den 23-25 augusti.

Det var tidigt i maj som European Tour 2013 inleddes –
ett fyra månader långt äventyr som kommer att sträcka sig genom nio länder och sjutton städer runt om i Europa. Luleå blir turnéns femtonde hamnstopp och det nordligaste.

Det är det internationella transportföretaget Greencarrier med verksamhet i Norrbotten – tillika årets officiella Tour Partner, som har möjliggjort Ostindiefararen besök.

– Skeppet är en unik symbol som både förstärker och visualiserar vårt ledord ”Yes, it´s possible!” och vi är nu mycket stolta över att kunna ta upp skeppet till Luleå, säger Stefan Björk, styrelseordförande och delägare för Greencarrier

Tillsammans med Greencarrier står Luleå kommun bakom Ostindiefararens besök. Skeppet har blivit inbjudet av staden för att inviga den nya Södra hamnplanen som blir ett torg- och evenemangsområde samt ett parkområde.

– Vi är mycket stolta över att få inviga den nya Södra hamnplanen och ser verkligen framemot fyra intensiva dagar med många besökare, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet – Företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.

Företaget Vått, som är generalagent för några av världens främsta varumärken inom motorbåtarnas premiumklass som Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler, har flyttat hela verksamheten och båtutställningen från Älvsjö till Nacka Strand i Stockholm.

– Vi har sedan en tid tillbaka haft ett flytande showroom i Nacka Strands marina, vilket har varit mycket uppskattat bland kunderna, säger Göran Andersson på Vått.

– Nacka Strand är lättillgängligt och ligger bra till i en vacker miljö och båtarna kommer mer till sin rätt här. Därför väljer vi nu att flytta hela verksamheten hit och stänga butiken i Älvsjö. Inför flytten har vi byggt upp ett försäljningskontor invid bryggorna och utökat vårt flytande showroom för att få plats med fler båtar. Under årets isfria månader kommer vi alltid att ha ett tiotal båtar sjösatta så att kunderna kan kliva ombord och uppleva båtarna i deras rätta miljö. Kunder som går i köptankar har också möjlighet att provköra båtarna.

Våtts flytande showroom och försäljningskontor ligger på Augustendalsvägen 44, i Nacka Strands marina, alldeles intill Restaurang J.

RC44 Sweden Cup startade idag på Marstrand med matchracingdueller som bjöd på stor spänning trots lätta och skiftande vindar. Det svenska laget Artemis Racing var laddade inför regattan på hemmaplan och avslutade dagen med ett facit på fem segrar och en förlust.

De regerande mästarna Team Aqua visade att de trivs på Marstrand med sex vinster och i morgon fortsätter regattan med fleetracing.

Matchracingen har en egen tabell på RC44 Championship Tour och hela flottan möts inte vid varje evenemang. Matchernas fördelas över säsongen så att alla lag har mött alla vid någon tävling under av säsongen och Artemis fem poäng kan därför vara viktiga när tabellen räknas ihop i slutet av säsongen.

Svensklagets ägare och skeppare i RC44 World Championship Tour stod själv vid rodret i de täta matchracingduellerna.

– Vinden var skiftande och svår att förutse men jag är väldigt nöjd med hur vi klarade av förutsättningarna och avslutade dagen. Det är underbart att segla i Marstrand och det är sällan jag får chansen att komma tillbaks till Sverige så det är fint att få spendera ett par dagar här. Vi känner oss förbereda att fortsätta med fleetracing de kommande dagarna; båten seglar bra, besättningsarbetet fungerar perfekt och vi känner oss redo, säger Torbjörn Törnqvist.

Från imorgon och fram till lördag fortsätter RC44 Sweden Cup med fleetracing där alla båtar är samlade på startlinjen. Brittiska Team Aqua, som vunnit RC44 Sweden Cup två år i rad, gjorde idag klart att de bli en tuff match för konkurrenterna även i årets regatta. Precis som ryska Synergy vann de idag sex matcher men enligt lagets proffsskeppare Cameron Appleton (NZL) går det inte att slappna när nivån på motståndet hela tiden höjs.

– Konkurrensen är väldigt hård och alla lag har stunder då de är omöjliga att slå. Det var väldigt ostadiga vindförhållanden idag och då är det viktigt att man fattar rätt beslut ute på banan. Vi fick sex vinster och en förlust, laget gjorde ett fantastiskt jobb och var tålmodiga och alerta i den skiftande vinden, säger Cameron Appleton.

Resultat RC44 Sweden Cup 2013 Matchracing
TEAM AQUA (GBR 2041) -6p
SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13) -6p
ARTEMIS RACING (SWE44) -5p
TEAM NIKA (RUS10)5p
ALEPH SAILING TEAM (FRA17) -4p
KATUSHA (RUS 007) -4p
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7) -3p
IRONBOUND (USA1)
 -2p
TEAM ITALIA (ITA 7) -2p
AEGIR (GBR 22) -1p
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)
 -0p
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1) -

0p

För tredje året i gästas Marstrand av RC44 Championship Tour – världscupen där proffsseglare tävlar sida vid sida med stora namn från affärsvärlden ombord på högklassiga båtar byggda helt i kolfiber. Regattan seglas veckan innan Stena Match Cup Sweden och det är bäddat för ett par intensiva högsommarveckor på en av världens bästa seglingsarenor.

Info:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

Det har kommit ut en ny upplaga av den här populära hamnboken om en av våra minsta men finaste skärgårdar.

Thomas Karlsson fortsätter att förbättra denna matnyttiga och handfasta guide till Blekinges skärgård. Den del som ges ut i år omfattar sträckan från Gö till Kalmar.

Pris 169 kr.

Info: www.blekingeskargard.com

Tiden springer iväg och vi har redan kommit halvvägs. Program 7 av TV-programmet Segling blir det sista innan sommaruppehållet. Kvällens program sänds som vanligt 22:00 i TV4 Sport.

Med TV-programmet Segling siktar vi vidare och in i framtiden. Stommen i programmet utspelar sig precis som förra året i svenska vatten med basen i Volkswgen X-35 Cup, Multi Cup med Sea Cart 26 och M32 och Audi Dragon Cup. ”Vägen till VM” har utvidgas och killarna ombord på Volkswagen Sailing Team bevakas mer än i fjol i väntan på Volkswagen X-35 VM i Malmö i augusti.

I kvällens program kommer vi att bland annat att möta teamet på SCA som ska segla Volvo Ocean Race hösten 2014. För alla som är intresserade av teknik och prylar kommer ett test av produkter från Zhik och Sail Racing. Vi kommer också att få en djupgående intervju med Björn Hansen, coach på Nautiska Racing i Volkswagen X-35 Cup. Självklart kommer vi också att få en update från Americas Cup.

Nästa program av Segling kommer att sändas 14 augusti 22:00 i TV4 Sport. Från och med 21 augusti, alltså program 9 till 14 kommer att sändas på onsdagar 21:30. Repriserna sänds på fredagar 13:30 och lördagar 14:00 i samma kanal. Alla program läggs dessutom upp på Whyshores kanal på Youtube
http://www.youtube.com/user/WhyshoreYachting

Teasern för kvällens program går att se här:
http://www.youtube.com/watch?v=z8Ja8-YEu8o&feature=c4-overview&list=UUAzf5wVFBhB7DUz0KqEn-jQ

Den 18 juni 2013 – Idag klockan 12.45 avseglade Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition med besättning från Lilla Bommen i Göteborg mot Melville-bukten utanför Grönland. Målet är att finna och dokumentera Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarfartyg Vega som sjönk 1903 och som sedan dess legat bortglömt på havets botten.

Expeditionen kommer att använda modern teknologi i form av multibeam och en undervattensrobot, AUV, för att scanna av havsbottnen i området och förhoppningsvis återfinna Vega.

– Det är lite som att leta efter ett grått frimärke på en grusplan och givetvis krävs en del tur för att hitta henne. Men oavsett om vi hittar henne kommer förhoppningsvis expeditionen ändå att bli lyckad då Martin Jacobsson utför spännande forskning om kollapsande shelf-is och dess betydelse för inlandsisens avsmältning, säger Ola Skinnarmo.

Förhoppningen är att man finner Vega någon gång i början av augusti. Det går att se båtens aktuella position och få löpande uppdateringar om expeditionen på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Se www.skinnarmo.com för mer information.

En färsk undersökning, genomförd av InFact för Göta kanal, visar att så många som 39 procent av svenskarna anser att det är oviktigt om semesterresan är miljövänlig. En InFact-undersökningen, som är genomförd på ett representativt urval av befolkningen både i Sverige och Norge, visar att män skiljer sig markant från kvinnor i frågor om hur viktiga miljöfaktorer är när man väljer semestermål.

Hela 47 procent av de svenska männen uppger att de inte anser att miljön är en viktig faktor när de väljer semestermål. Andelen kvinnor som uppger samma svar är 31 procent. Bara tre procent av den svenska befolkningen anser att ett miljövänligt semestermål är “mycket viktigt”.

Semester från miljöansvar
Det är AB Göta kanalbolags vd, Anders Donlau, som har beställt undersökningen i anslutning till Göta kanals ”miljöår 2013”. De är intresserade av att veta hur många som faktiskt bryr sig om miljön när de väljer semestermål.

– Många är engagerade och tar sitt miljöansvar i vardagen, men när sommaren kommer och man ska njuta av semestern är det lätt hänt att miljön faller i glömska. Vi vill uppmuntra besökare att turista så miljövänligt som möjligt och satsar i år stort på miljöanpassade upplevelser längs kanalen, säger Anders Donlau.

– Vi vill inte vara moraliserande, utan bara påminna om de underbara möjligheter vi har att semestra miljövänligt i Sverige. Många svenskar reser mer utomlands än i sitt hemland och missar den vackra naturen, de spännande upplevelserna och de miljövänliga destinationerna som finns runt hörnet, säger Göta kanalbolags vd, Anders Donlau.

Många bryr sig
Svaren från undersökningen är likväl inte bara nedslående läsning för dem som bryr sig om miljön.

Precis hälften av de tillfrågade menar att det antingen är “ganska viktigt” eller “viktigt” för dem att semestern är miljövänlig. 57 procent av de svenska kvinnorna anser detta jämfört med 42 procent av männen.

– Undersökningen visar ett klart större intresse för miljövänlig semester hos kvinnor än hos män. Vi arbetar själva aktivt med att utveckla Göta kanal som en miljövänlig destination och vår förhoppning är att fler svenska destinationer utvecklar miljömässigt anpassade semesterupplevelser så att det blir enklare att välja en miljösmart semester, avslutar Anders Donlau.

Fakta
39% av svenskarna (47% av männen och 31% av kvinnorna) anser att det är oviktigt om semesterrresan är miljövänlig.
57% av kvinnorna och 42% av männen anser att det är ”ganska viktigt” eller ”viktigt” för dem att semestra miljövänligt.
45% av de norska männen anser att det är oviktigt om semesterrresan är miljövänlig.
29% av de norska kvinnorna anser att det är oviktigt om semesterrresan är miljövänlig.

Källa: In Fact för Göta kanal

På onsdagen fortsatte RC44 Sweden Cup med fleetracing där samtliga båtar samlas på startlinjen. Marstrandsfjorden bjöd på regn och lätta vindar men spänningen gick inte att ta miste på trots det tidiga skedet i regattan. Artemis Racing vann dagens andra segling och ligger nu tvåa i resultattabellen efter tre avklarade race.

Under morgonen fick dessutom tolv unga lovande GKSS-seglare chansen att kliva ombord på RC44:orna och uppleva en annorlunda form av kappsegling.
GKSS:s juniorseglare följde med ut på var sin RC44 för att observera besättningarna som nionde man under dagens första segling. De fick en blöt resa i regnet på Marstrandsfjorden men de unga talangerna hade ändå breda leenden när de kom tillbaks till land.

– Det var kul att vara ombord på båtarna även om det regnade och det var väldigt annorlunda segling jämfört med vad jag var van vid. Dessutom var det var spännande att vara ombord på Team Italia eftersom de vann seglingen när jag var ombord, säger Malin Stening 17 år som seglar 29er för GKSS.


Enligt Daniel Birgmark, GKSS-seglarnas ledare, kan möjligheten att segla RC44 vara en morot för att sikta på en seglingskarriär.


– Det inspirerar dem att satsa på en plats i professionella seglingsteam, de fick en chans att se hur de stora båtarna seglas och förhoppningsvis blir detta deras framtid, säger Birgmark.

Under regattans första fleetrace tjuvstartade fyra båtar, varav en var favoriten Team Aqua. De repade sig aldrig efter sin omstart medan Artemis fick en bra start, slogs om segern och slutade trea. I det andra racet vann Artemis en bekväm seger och klev upp till en tillfällig ledning i den totala poängställningen. Lagets taktiker Morgan Larson var nöjd med besättningens arbete.


– Vi valde ett större försegel vilket gav oss en fartmässig fördel och med RC44:orna är det ofta enkelt när man kommer iväg med en ledning och får mer utrymme att manövrera. Samtidigt kan man aldrig slappna av när vinden skiftar som den gjorde idag för lagen bakom kan snabbt komma ikapp om de har tur med ett vindvrid. Laget gjorde ett bra jobb ombord och höll sig vakna, säger Morgan Larson.

I det tredje och sista racet för dagen kämpade Artemis Racing i mitten av fältet för att få fri vind och kunna avancera. På väg mot mållinjen låg de precis bakom Peninsula Petrolium som de var tvungna att passera för att behålla sin ledning i tabellen. Peninsula Petrolium lyckades hålla undan och laget leder nu RC44 Sweden Cup. Team Aqua har haft en vacklande inledning på regattan men de ledde dagens tredje och sista race från start till mål och ligger nu fyra i tabellen.

Startuppställning RC44 Sweden Cup 2013
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)-

11p
ARTEMIS RACING (SWE44)-13p
SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)-13p
TEAM AQUA (GBR 2041)-15p
TEAM ITALIA (ITA 7)-16p
AEGIR (GBR 22)-20p
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)-21p
KATUSHA (RUS 007)-22p
TEAM NIKA (RUS10)-22p
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)-
24p
IRONBOUND (USA1)-
25p
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7)-32p

Info:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

En ny och miljövänligare metod att slippa havstulpaner på båtbottnar har utvecklats av Emiliano Pinori i samarbete med andra forskare på Göteborgs Universitet och SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Havstulpaner finns i alla marina miljöer och är ett stort problem för både små och stora båtar.

Den täta påväxten av havstulpan på bottnarna innebär att båtarna förbrukar upp till 40 procent mer bränsle som i sin tur innebär ökade koldioxidutsläpp.

Havstulpanen biter sig fast
De flesta marina organismer som växer fast på båtar, som till exempel musslor och alger, kan ofta skrapas bort från skrovet med enkla medel. Men det gäller tyvärr inte havstulpanen som sätter sig fast och tränger igenom färgskiktet den växer på. Efter en tid bildas ett mycket tätt kalklager under den förstörda färgytan.

Den vanligaste metoden för att motverka påväxt är att blanda färgen med gift som långsamt och fortlöpande släpps ut. Stora delar av giftet hamnar i havet och kan skada andra marina organismer. Så gav till exempel tributyl tennoxid (TBT), ett gift som användes under 80- och 90-talet, upphov till en omtalad miljökatastrof. TBT förbjöds globalt sedan man upptäckt att läckande TBT gjorde ostron och liknande djur sterila.

Ungefär 90 procent av nuvarande bottenfärger mot marin påväxt innehåller huvudsakligen kopparoxid och stora mängder koppar hamnar i havet.

– Sådan miljöpåverkan på havsvattnet kan av miljöskäl i längden inte accepteras, säger Emiliano Pinori.

Gräver sin egen grav i färgen
Nu har Emiliano Pinori hittat en ny metod. Den nya metoden innebär att man anpassar egenskaperna hos giftet och färgen så att giftet hålls inneslutet i färgen vilket minimerar frisläppning av gifter. Man använder istället havstulpanens egen förmåga att tränga in i färgen. När de pressar sina kroppsdelar mot ytan sätts förgiftningen av dem igång.

– Man kan säga att havstulpanen gräver sin egen grav i färgen, säger Emiliano Pinori.
Nollutsläpp möjligt

Giftet som används i de testade färgskikten är ivermectin, en molekyl som produceras av bakteriestammen Streptomyces avermitilis, och som binds starkt i färgen. En bra effekt har uppnåtts med bara 0,1 procent,det vill säga ett gram ivermectin per liter färg.

Effekten har dessutom bevisats vara mångårig och kan ersätta koppartillsats som nu används i befintliga båtbottenfärger. Ett väldigt lågt läckage av ivermectin kunde mätas i vattnet.

– Min forskning visar att det här låga läckaget inte bidrar till effekten. Läckaget är alltså något man kan arbeta med att helt få bort med bibehållen effekt. Detta är nästa mål. Det blir spännande att fortsätta utveckla denna metod inom EU-projektet LEAF, Low Emission Anti-Fouling. Det är ett treårigt projekt som SP har fått beviljat tillsammans med professor Elwings grupp vid Göteborgs Universitet och andra internationella partner, säger Emiliano Pinori.

Avhandlingens titel: “Low Biocide Emission Antifouling Based on a Novel Route of Barnacle Intoxication”
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/32814

Länk till projektet: http://www.leaf-antifouling.eu
Handledare: Dr. Mattias Berglin, Kemi Material och Ytor – KM – SP, Borås och Institutionen för Kemi och Molekylärbiologi, Göteborgs universitet, samt professor Hans Elwing vid GU.
Kontakt: Emiliano Pinori, Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet samt SP, tel: 0705 27 56 13, emiliano.pinori@sp.se

Foto: Samtliga bilder utom porträttbilden av Mats Hulander, Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, Porträttbild, foto Pernilla Krantz Pinori.

I strålande sommarväder invigdes idag Nybörjarviken på Grinda som nu är färdigställd och öppen för besökande båtar. Nybörjarviken är ett gemensamt initiativ från Båtbranschens Riksförbund Sweboat, Båtmässan Allt för sjön och Skärgårdsstiftelsen i syfte att locka ut nyblivna och ovana båtägare i skärgården.

– Även vi som varit på sjön i många år vet ju hur nervöst det kan vara att komma in i en hamn och bryggan är full av åskådare – man får helt enkelt inte misslyckas! Därför tänkte vi erbjuda ett ”övningsområde” för nyblivna och blivande båtägare, så får vi både ett gladare och säkrare båtliv. Tack vare vårt fina samarbete med Skärgårdsstiftelsen är detta nu verklighet, sa Sweboats vd Mats Eriksson.

En brygga i Hästholmssundet på södra Grinda i Stockholms skärgård har nu anpassats helt för att göra det enkelt att angöra och öva på tilläggningar med båt. Enligt en undersökning om morgondagens båtliv som Sweboat genomfört vill så många som en miljon svenskar ut på sjön i egen båt fast de idag saknar möjlighet till det.

– Det finns personer som gärna vill åka ut i skärgården med egen båt men som inte vågar göra det för att de känner sig osäkra. Nybörjarviken på Grinda ska ge en lugn och trygg miljö för alla som vill öva på att lägga till med båt. Stiftelsen hoppas att detta kan locka ut fler och nya båtbesökare i skärgården”, sa Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

Tanken med Nybörjarviken är att det ska vara enkelt att i lugn och ro i en skyddad vik, inte alltför långt ut i skärgården, träna på att lägga till vid boj och vid y-bommar. Praktisk kunskap ger trygghet, vilket gör båtlivet tillgängligt för flera. Förhoppningen är att Nybörjarviken ska locka nya målgrupper att ta sig ut i skärgården för egen maskin. Bryggan i Nybörjarviken har också anpassats så att den är tillgänglig för rörelsehindrade.

Jan Pfister, vd Grinda Wärdshus och entreprenör på ön välkomnar de nya möjligheterna i Nybörjarviken. – Vi har under våren gjort en stor satning med nya bryggor i gästhamnen som tillsammans med bryggan i Nybörjarviken gör att vi verkligen kan leva upp till vår vision. Det här återspeglar vår grundtanke om att kunna ta emot alla typer av besökare, erfarna och oerfarna båtförare i alla typer av båtar.

Bildtext:
Genom att knyta upp en tamp förklarade Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, Monica Pettersson Nybörjarviken invigd. Mats Eriksson, Vd Sweboat och Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen invigningstalade också.

Nybörjarviken är finansierad med stöd av Sweboat, Skärgårdsstiftelsen, Båtmässan Allt för sjön samt genom Stockholms läns Landstings skärgårdsanslag.

Kommande helg startar Sveriges största seglarfest ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inne i centrala Stockholm. Startskottet smäller söndag 30 juni men redan torsdag 27:e drar festligheterna igång på Skeppsholmen.

Förra sommaren såg över 100 000 människor starterna från kajerna runt Stockholm Ström – och framför allt från Skeppsholmen och Kastellholmen. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.

På lördagen kl 11:00 startar cirka 40 båtar i en inomskärskappsegling från Strömmen till Sandhamn. Och på söndagen kommer cirka 250 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 11:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2-3 dygn senare.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng som en utmaning för professionella seglingsteam från hela Europa. Bland andra kommer den tyske OS-mästaren och dubble Americas Cup-vinnaren Jochen Schümann med sin 100-fotare Esimit Europe och från England kommer jorden runt-kappseglaren Alex Thomson med sin 60-fotare Hugo Boss.

På Blasieholmen och Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där besökare kan njuta av god mat och dryck. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.

Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Och från torsdagen kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen.

Foto: Oskar Kihlborg. Kartorna grafik: SGB.

Info: www.ksss.se

Yamaha Marine Store har tecknat ett treårigt exklusivt avtal med Atlantica.

– Vi vill ha en långsiktig och stabil försäkringspartner och Atlantica med sina snart 100 år inom båtförsäkring blev då ett naturligt val, säger Joakim Mellkvist delägare i Yamaha Marine Store Norrtälje.

– Yamaha Power Insurance ger våra kunder både en prisvärd och innehållsrik båtförsäkring för dem som valt en utombordare från Yamaha, fortsätter Joakim.

– Vi på Atlantica är jätteglada över att Yamaha Marine Store valt att fördjupa sitt samarbete med oss, säger Anders Ritzler på Atlantica.

www.atlantica.se/yamahaforsakring hittar du mer information om innehållet i Yamaha Power Insurance.

En del gillar häftiga leksaker. För den som gillar båtar med stort B måste det här vara den ultimata leksaken. Båten har byggts vid ett känt träbåtsvarv i Holmsund utanför Umeå.

Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund, som har byggt Båtarnas Båt, S-1 Sverige, håller på att trimma in ett direktinsprutningssystem i de två Rolls-Royce V-12:orna. Motorerna ska skjuta iväg Sverige i hastigheter kring 100 knop.

Med förgasare i motorerna nådde man tidigare cirka 800 hk och 80 knop. Med det nya insprutningssystemet hoppas man nå 1 000 eller till och med 1 200 hk per motor. Därmed borde inte toppfarten 100 knop vara helt orealistisk.

Om båtbyggarna inte kommer upp i 1 200 hk finns alternativet att förse motorerna med kompressormatning för att få ut ännu mer effekt ur dem.

Motorljudet påminner om när någon skjuter med kanon. När en trimmad V-12:a smäller igång övergår motorljudet i ett dovt muller och därefter till ett rytande när gasen dras på. Det kan få en muskelbåtsälskare att bli tårögd av bara ljudet…

Vid provkörningen använde man åtta procent av gaspådraget, vilket gav en fart på 10-15 knop. Därmed är det fortfarande en bit kvar till 100 knop.

Info: http://www.jsbab.se/

Under hela vecka 26 flyttas avgångarna med fartygen Storskär, Norrskär och Västan från Strömkajen till Nybrokajen på grund av ÅF Offshore Race (Gotland runt). Seglartävlingen arrangeras under veckan med starter i Stockholms ström och evenemangsområde på Blasieholmen.

Under några dagar i slutet av juni arrangeras ÅF Offshore Race. Seglartävlingen, som förr gick under namnet Gotland runt, går av stapeln vecka 26 och bjuder på bland annat After sail, uppträdanden och mat från Operakällaren vid evenemangsområdet på Skeppsholmen och Blasieholmen.

Avgångarna med fartygen Norrskär, Storskär och Västan flyttas därför till Nybrokajen bakom Nationalmuseum under hela veckan med start måndag 24 juni.

Befinner du dig på Strömkajen svänger du upp på Hovslagargatan och följer den tills du kommer till Nybrokajen. Du kan också ta genvägen genom parken mellan Lydmar Hotel och Nationalmuseum, för att sedan fortsätta i samma riktning tills du når kajen.

Den ändrade avgångsplatsen gäller enbart fartygen Storskär, Norrskär och Västan under perioden 24 juni-1 juli. Dessa avgångar flyttar till Nybrokajen:
•9:30 (Västan)
•11:00 (Norrskär)
•12:00 (Storskär)
•15:00 (Västan)
•16:45 (Storskär)
•18:00 (Norrskär)

På tisdagen startar RC44 Sweden Cup och evenemanget inleds med en dag av matchracingsegling och dueller mellan några av världens mest slipade skeppare. Mathieu Richard, Ian Williams och Ekaterina Skudina kommer alla tre att segla Stena Match Cup Sweden nästa vecka men på tisdagen kliver de ombord på var sin RC44:a.

Vi ger oss nu in i en intensiv och actionfylld seglingsfestival på Marstrand med både RC44 Sweden Cup och Stena Match Cup Sweden de kommande två veckorna.

Tre av världens bästa matchracingskeppare kommer först att delta i RC44-regattan och sedan stanna kvar på ön för att segla Stena Match Cup Sweden. Den regerande världsmästaren i matchracing Ian Williams är taktiker ombord på RC44:an Aegir Racing, den nuvarande ledaren i matchracingvärldscupen Mathieu Richard är taktiker ombord på RC44:an Aleph och ryskan Ekaterina Skudina är matchracingskeppare i det nystartade RC44-laget Bronenosec Sailing Team.

Alla tre har starka resultat att visa upp från tidigare besök på Marstrand och Mathieu Richard ser fram emot att spendera två veckor på ön under den svenska högsommaren.

– Det är fantastiskt att vara tillbaks, jag ser verkligen fram emot båda tävlingarna och även om de är väldigt olika är de båda viktiga. Det är vårt tredje år med Aleph Sailing Team här på Marstrand och vi vill verkligen ha ett bra resultat. Vi känner oss inte som favoriter och det är fler bra lag att slåss mot som Aqua, Artemis och Katusha men vi kom fyra i tabellen för fleetracingförra året i RC44 Sweden Cup och jag hoppas vi kan få ett bra resultat igen, säger Mathieu Richard.

Tolv lag deltar i RC44 Sweden Cup 2013 och ett av lagen ansluter till världscupen för första gången. Ryska Bronenosec Sailing Team gör sin premiärtävling nu i veckan och i morgondagens matchracing är det Ekaterina Skudina, vinnare av Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2010, som står vid rodret.

– Jag gillar verkligen Marstrand och jag har seglat bra här tidigare. Det är en väldigt vacker plats, tävlingsarenan är fantastisk och man känner verkligen att människorna här gillar segling och kan mycket om sporten. RC44:orna är verkligen helt otroliga båtar och jag ser fram emot att möta både Ian Williams och Mathieu Richard ute på havet och sedan börja förbereda mig på Stena Match Cup Sweden nästa vecka, säger Ekaterina Skudina.

För tredje året i gästas Marstrand av RC44 Championship Tour – världscupen där proffsseglare tävlar sida vid sida med stora namn från affärsvärlden ombord på högklassiga båtar byggda helt i kolfiber. Regattan seglas veckan innan Stena Match Cup Sweden och det är bäddat för ett par intensiva högsommarveckor på en av världens bästa seglingsarenor.

Startuppställning RC44 Sweden Cup 2013
AEGIR (GBR 22)
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)
ARTEMIS RACING (SWE44)
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)

IRONBOUND (USA1)

KATUSHA (RUS 007)
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)


SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)
TEAM AQUA (GBR 2041)
TEAM ITALIA (ITA 7)
TEAM NIKA (RUS10)
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7)

Följ RC44 Sweden Cup via:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

I midsommartider fylls campingplatserna och det konsumeras mycket dryck på burk och PET-flaska utomhus. Då är det extra viktigt att göra det enkelt att återvinna. För några år sedan inledde organisationen Camping Öland, där 21 campingplatser ingår, ett samarbete med Pantamera i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Ett lyckat samarbete som nu står som förebild för campingplatser i hela södra Sverige. Merparten av pantpengarna från Ölands campingar går till WWF:s arbete för att rädda Östersjön.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Camping Öland är en av Pantameras många samarbetspartners för att öka återvinningen ytterligare.

– För oss som arbetar inom turismen på Öland är det viktigt att göra det enkelt för våra gäster att ta miljöhänsyn. Att pengarna dessutom går till rädda Östersjön känns rätt och inte minst för kommande generationers Öland, säger Catrin Sörensson, ordförande i Camping Öland.

– Under sommaren är konsumtionen hög och det kan vara långt till närmaste pantautomat. Genom ett aktivt samarbete med campingplatser underlättar vi för semesterfirare att bli av med sin pant, samtidigt som pantpengarna bidrar till en mycket betydelsefull verksamhet, säger Carita Classon, produktchef på Pantamera.

Miljövinst på 40 853 kilo koldioxid
Samarbetet innebär i stora drag att Pantamera bidrar med uppmärkta pantigloos och sköter tömning och transport av alla insamlade burkar och PET-flaskor. Under förra året bidrog Camping Ölands pant med hela 110 000 kronor i pantpengar som gick till WWF:s arbete för att rädda Östersjön. Panten motsvarade en miljövinst på 40 853 kilo koldioxid, vilket är lika mycket som 250 flygresor mellan Stockholm och Göteborg. I år har ytterligare 85 campingplatser i södra Sverige valt att samarbeta med Pantamera.

– ­Miljön är ett gemensamt ansvar därför är vi är mycket glada för alla våra nya samarbeten. Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön, både när det gäller nedskräpning, energibesparing och koldioxidutsläpp. Att panta en enda burk sparar lika mycket energi som det går åt att spela tv-spel i åtta timmar, säger Carita Classon.

Den 18 juni lämnade Ola Skinnarmo och hans besättning på fartyget S/Y Explorer of Sweden Göteborgs hamn för en två månader lång expedition till Grönland. Syftet är att lokalisera och dokumentera fartyget Vega, som svensken Adolf Erik Nordenskiöld var först att segla genom Nordostpassagen år 1879. Vega förliste 1903 vid Grönlands västkust. Med sig på expeditionen har Ola Skinnarmo bland annat Hondas båtmotor BF 20 SHU och som reservkraft Hondas elverk EU 20i.

– Ola Skinnarmos sätt att arbeta stämmer väl in med Hondas motto ”The Power of dreams”, säger Mikael Comrin, försäljningschef i Norden för Honda Power Equipment. Ola är en person som gör det oväntade, som tror på sina drömmar och ser till att de går i uppfyllelse.

Miljön grunden för Honda Med på expedition Vega finns även Martin Jacobson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet. Expeditionen ska även genomföra ett forskningsprojekt med syfte att studera faktorer som påverkar hur inlandsisen smälter.

– Denna del av expeditionen är en viktig del för oss på Honda, att värna om miljön är en av vår upphovsman Soichiro Hondas grundpelare, fortsätter Mikael Comrin. Och med Hondas båtmotor BF 20 SHU har expeditionen tillgång till en av marknadens mest miljövänliga motorer.

Trygghet med Honda ombord

– Av mina tidigare erfarenheter av Hondas produkter vet jag att de håller mycket hög kvalitet och jag har en stor tilltro till deras produkter, säger Ola Skinnarmo. Den motor jag valt kommer jag att använda till fartygets gummibåt och elverket kommer jag att använda som extrakraft eller reservkraft.

– Det betyder att det är produkter som verkligen måste fungera när de används – och det känns tryggt att ha Honda ombord.

Expedition Vega beräknas vara avslutad den 20 augusti och ska då ha scannat av havsbottnen i området utanför Grönlands västkust och förhoppningsvis återfunnit Vega.

För mer information kontakta gärna Mikael Comrin, försäljningschef Sverige, Honda Power Equipment, telefon 0705-12 90 47, e-post: mikael.comrin@honda-eu.com

Följ expeditionen på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/

Abborren och gäddan har gått tillbaks kraftigt långs många kustavsnitt. Sportfiskarna har sammanställt det kända behovet av fiskevårdande åtgärder längs ostkusten för arterna gädda och abborre. Försiktigt räknat skulle det krävas 700 Mkr för att restaurera kustmynnande vattendrag på kuststräckan från Blekinge till Gävleborg.

– Då har vi bara tittat på kända behov för vårlekande rovfiskar som abborre och gädda i sötvatten. Inkluderar man alla arter och även miljöer i brackvatten blir behovet enormt. Anslagen till Havs- och vattenmiljöarbete måste höjas, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Liksom de flesta fiskarter vandrar gädda och abborre i samband med leken. I studier har så mycket som hälften av gäddorna på kusten visat sig vara födda i sötvatten. Därför är det viktigt att säkra att det finns fria vandringsvägar för fisken. Idag hindras fisken ofta av till exempel dammar och fellagda
vägtrummor. Många av åtgärdsförslagen handlar om just att skapa fria vandringsvägar.
– Vi jobbar med praktisk fiskevård längs stora delar av ostkusten. Vi ser hur oerhört snabbt fisken återtar sina gamla lekområden när vandringshinder tas bort, även om det varit stopp för fisken i årtionden, fortsätter Stefan Nyström.

I rapporten har Sportfiskarnas biologer sammanställt åtgärdsförslag från olika inventeringar som genomförts. Totalt innehåller rapporten mer än 500 olika åtgärdsförslag, trots att inventeringar saknas på många håll, i synnerhet i brackvattensmiljöer. Förutom utrivning av vandringshinder så finns bland annat förslag på restaurering av våtmarker anpassade för fisklek.
– Enorma arealer våtmarker har förstörts i Sverige. En enda hektar väl fungerande våtmark kan producera mer än 25 000 gäddungar varje år. Dessutom måste vi restaurera våtmarker för att nå miljömålen och minska övergödningen, säger Joel Norlin som är koordinator för Sportfiskarnas arbete längs ostkusten och en av författarna till rapporten.

Att höja anslagen till Havs- och vattenmiljöarbetet vore en god affär.
– Väldigt enkla åtgärder kan skapa en stor och långsiktig miljönytta och en lång rad ekosystemtjänster. Stärkta rovfiskbestånd skulle till exempel även bidra till ett balanserat ekosystem och friskare kustmiljöer. Det är helt enkelt mycket kostnadseffektiva åtgärder, men ar Joel Norlin.

En annan punkt som rapporten pekar ut som mycket viktig är att bevara de för fisken mycket viktiga grundområdena. Områden som är utsatta för ett hårt exploateringstryck.

– När forskare tittade på exploateringstakten i Stockholms skärgård så såg man att under en dryg tioårsperiod så hade ungefär en procent av fiskens lekområden försvunnit varje år. Det krävs ett mycket starkare skydd för dessa miljöer och här är inte minst ett starkt strandskydd helt avgörande, betonar Joel Norlin.

Hela rapporten ”Åtgärdsbehov för gädda och abborre” finns att läsa på www.sportfiskarna.se/rovfisk

Familjeföretaget bakom populära krogen BåtsHaket på Ålö utvidgar sin verksamhet. Makarna Carina och Ove Nilsson har tagit över några av de röda skärgårdsbodarna i Gruvbyn på Utö och öppnar upp en ny uteservering och en ny butik.

Matserveringen kommer att locka de gäster som söker lite enklare tillredda rätter till humana priser. I äkta skärgårdsanda kommer det att serveras rätter som stekt strömming och laxburgare. Alldeles intill serveringen finns den nyöppnade butiken med kläder, accessoarer i marin stil och nordisk design.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.