nyhetstest

Peter Klock var 1994 med och grundade Stena Match Cup Sweden på Marstrand och det är till stor del tack vare honom som evenemanget nu hålls igen, 19 år efter starten. Han såg tidigt Marstrands potential som arena för ett omfamnande, energifyllt och glädjerikt seglingsevenemang.

Dessa tre ord kan också användas för att beskriva den vår nya medlem i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame – en vän som vi alla saknar och fortfarande önskar var ibland oss – Peter Klock.

Peter Klock, tidigare VD för Göteborgs Kungliga Seglarsällskap och medgrundare av Stena Match Cup Sweden, gick bort dagarna före jul efter en tids kamp mot cancer. Våra tankar går forfarande till hans familj och vi beklagar deras sorg.

Han är saknad i den svenska och internationella seglingsvärlden, och Peter berörde många människor som han träffade under sitt liv. Vi är många som minns hans hårda arbete och professionalism som en förstklassig seglare, som funktionär och som verkställande direktör för GKSS.

Under många år var Peter Klock projektledare för Stena Match Cup Sweden på Marstrand, han var en stor del i att bygga grunden och senare bidrog han i allra högsta grad till att göra evenemanget till vad det är idag. Även andra tankar dyker upp när man tänker på Peter – en varm, smart och rolig person som alltid gav en hjälpande hand. Han älskade att lösa problem och var duktig på det, inget problem var för stort eller litet.

Känslan av saknad är kanske ännu starkare den här veckan. Det är hjärtskärande att inse att han inte är här för att ta del av regattan – att inte se honom gå längs stranden, titta på tävlingen, prata med vänner och hjälpa till där det behövs. Vi är många som saknar Peter Klock och det är en stor ära för Stena Match Cup Sweden att ge honom en plats i vår Hall of Fame, bredvid vännerna Magnus Holmberg, Peter Gilmour och Pelle Pettersson.

Officiell motivering till introduktionen av Peter Klock i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame:
“Själen i Stena Match Cup Sweden delas i många hänseenden av själva tävlingen och Peter Klock. Han la sitt hjärta, sin omsorg och många års hårt arbete för att skapa det som idag är det största seglingsevenemanget i Sverige. Peters förmåga att engagera, driva på och samla styrkorna med ett leende och en hand på axeln har lagt grunden till hur funktionärskadern idag genomför evenemanget. Hans kunskap, kontakter och kännedom inom seglingssporten har öppnat dörrar för tävlingen globalt och hjälpt skapa en regatta som omtalas med respekt över hela världen. Peters anda kommer att fortsätta vila över tävlingen för alltid.”

Flera svenska lag har chans till avancemang i Stena Match Cup Sweden. Anna Kjellberg och hennes lag vann idag sina två matcher och även Caroline Sylvan har just nu en plats i semifinal. Björn Hansens ligger fyra efter imponerande segling på eftermiddagen.

Stephanie Roble (USA) med besättning gjorde idag entré i damtävlingen och inledde med tre vinster. Det var först när hon ställdes mot hemmafavoriten Anna Kjellberg som hon tappade poäng i en tuff match där Kjellberg lyckades manövrera ut amerikanskan.

– Det har varit en lång dag med många race men vi har seglat bra, besättningsarbetet fungerar och vi är väldigt nöjda. Roble och hennes lag seglar aggressivt så vi var tvungna att sätta hårt mot hårt i den matchen, säger Anna Kjellberg som avslutade dagen med ytterligare en vinst i GKSS-derbyt mot Anna Kjellberg.

Det har varit en blåsig dag på Marstrand men på eftermiddagen sken solen över seglingsarenan. Björn Hansen och hans besättning ligger just nu på en fjärdeplats med två seglingar kvar i morgon. Det regerande mästarlaget i Stena Match Cup Sweden inledde dagen med två förluster och ställdes sedan mot Adam Minoprio (NZL), världsmästare 2009.

Nyzeeländaren tog kommandot i starten men Hansen låg hack i häl och tryckte sig förbi i en duell vid den andra rundningen där Minoprio drog på sig ett straff. I en jämn slutspurt lyckades svensken hålla undan fram till mållinjen. Hansen verkar ha hittat formen och avlutade dagen med segrar mot Keith Swinton (AUS) och Mathieu Richard (FRA) som just nu leder Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.

– Vi hade en tuff start och är inte nöjda med hur vi seglade på förmiddagen men vi tog igen det och har nu ett bra läge att ta oss till kvartsfinal. Väl där kan allting hända och jag tycker att det är de andra som ska känna press för vi har vunnit här på Marstrand två gånger, säger Hansen.

Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team ligger just nu på en nionde plats och har Keith Swinton och Adam Minoprio kvar att möta imorgon. Det kommer att bli en kamp om att nå kvartsfinal eftersom flera lag ligger på samma poäng men Stena Sailing Team har fortfarande goda chanser till avancemang. Henrik Eyermann som vann en kvalplats till Marstrand genom GKSS Spring Cup har förlorat samtliga sina matcher. I topp ligger Simone Ferrarese (ITA) och Phil Robertson (NZL) i delad ledning och de har hittils bara förlorat var sin match.

Caroline Sylvan har förlorat två matcher under dagen men tack vare en stark inledning igår ligger hon just nu på en semifinalplats med tre matcher kvar att segla imorgon.

Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013


Anna Kjellberg (SVE)
 
 4 – 1: 4
Stephanie Roble (USA)
 3 – 1: 3
Lotte Meldgaard (DEN) 3 – 2: 3
Caroline Sylvan (SVE)
 2 – 3: 2
– – –
Anna Kjellgren (SVE)
 0 – 5: 0
Stena Match Cup Sweden 2013 Open Class:



Simone Ferrarese (ITA)
 7 – 1: 7
Phil Robertson (NZL)

 7 – 1: 7

Ian Williams (GBR)

 5 – 3: 5
Björn Hansen (SVE)

 5 – 4: 5
Adam Minoprio (NZL)

 5 – 3: 5

Pierre-Antoine Morvan (FRA) 4 – 5: 4


Mathieu Richard (FRA) 

4 – 4: 4
Staffan Lindberg (FIN)
 4 – 5: 4
– – –
Johnie Berntsson (SVE)

 4 – 5: 3,5
Keith Swinton (AUS)

 3 – 5: 3
Taylor Canfied (USA)

 2 – 5: 2
Henrik Eyermann (SVE) 0 – 9: 0

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand den 1-6 juli. Från onsdag till fredag seglas grundomgången där de bästa lagen går vidare till kvartsfinal och senare semifinal och final. Finalerna i både damtävlingen och herrtävlingen seglas på lördag.

Foto: Dan Ljungsvik.

Haven blir surare, men forskarna vet ännu inte vilka marina organismer som kommer att överleva eller vilka som kommer att gå under. Det behövs fler experiment i verklighetstrogna miljöer för att bättre kunna förstå följderna av havsförsurningen, skriver forskaren Sam Dupont från Göteborgs universitet och forskarkollegan Hans Pörtner, i veckans Nature.

Diskussionerna om effekterna av den ökande försurningen i havet har fokuserat på de negativa följderna för till exempel marina organismer som koraller och musslor, som riskerar att skadas eller rent av att försvinna.

Organismer kan överleva
Men under de senaste åren har det upptäckts att vissa organismer kan klara av att leva under mer sura förhållanden, inklusive skaldjur som musslor och vissa typer av växtplankton och fisk.

Sam Dupont, marin forskare vid Göteborgs universitet och Hans Pörtner, professor vid Alfred Wegener Institute i Bremenhaven, argumenterar nu i tidskriften Nature för att det finns ett ökat behov av att marina forskare utför mycket mer komplexa och långvariga försök med hela ekosystem. Försöken bör spänna över månader eller år för att fånga de marina organismernas livscykler.

När det gäller sjöborrar kan till exempel de vuxna individerna anpassa sig till försurning och reproducera sig som vanligt efter 16 månader, medan de unga förblir känsliga för minskad pH i vattnet, enligt författarna.

Mer sammansatta studier krävs
Forskarna understryker att mer komplexa studier behövs; till exempel är studier av mesokosmer, jättelika provrör som sänks i havet där varje provrör innesluter ett helt ekosystem, ett möjligt sätt att studera hela ekosystem på.

– Eftersom försurning av haven kommer att ske jämsides med den globala uppvärmningen bör dessa experiment också variera miljöfaktorer och stressfaktorer som exempelvis temperatur, säger Sam Dupont, marin forskare vid Göteborgs universitet, Lovéncentret Kristineberg.

Sådana försök har till exempel utförts under våren i Gullmarn utanför Lysekil.

Fokusera på lösningar
Haven har blivit trettio procent surare sedan år 1850 och kommer att bli allt surare i framtiden.

– Mot bakgrund att det kommer att ta århundraden att vända utvecklingen anser vi att forskningen bör inriktas på att hitta lösningar snarare än att hela tiden dokumentera katastrofen, säger Sam Dupont.

Läs mer om mesokosmprojekt: http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//unikt-experiment-om-havsforsurning.cid1143536
http://www.bioacid.de/front_content.php?idcat=561

Östersjön mår dåligt. Mer kunskap måste nå politiker och myndigheter men också allmänheten. Vad kan forskningskommunikation bidra med? Stockholms universitets Östersjöcentrum arrangerar ett seminarium i Almedalen med både fakta och visioner – Hav tröst!

Forskningens uppgift är att ta fram kunskap och fakta men ytterst är det politiska beslut som bestämmer vilka åtgärder som ska vidtas. Är ett ökat medborgarengagemang lösningen? Kan en stark opinion få de politiska besluten att genomsyras av det mod och den långsiktighet som är nödvändiga för att vända utvecklingen? Dessa frågor diskuteras vid seminariet i Almedalen.

– Dagens forskning möjliggör att vi kan förutspå Östersjöns framtid, säger Christoph Humborg, vetenskaplig ledare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Vi kan lägga samman befintlig kunskap med olika mål och åtgärder och beräkna hur läget i Östersjön kan komma att se ut om 100 år. Då träder flera olika scenarier fram, beroende på vilka åtgärder som genomförs nu.

– För att beslutsfattare ska förmå att ta svåra beslut är ett engagemang från medborgarna viktigt. När kunskap når ut i samhället tar också politiken fart. Detta blir tydligt om man tittar i backspegeln och ser hur exempelvis opinionen mot klorblekt papper och Östersjötorsk lett till förändringar som gjort skillnad, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Hav tröst! Delad kunskap kan rädda Östersjön
Tid: 4 juli 16:30-18:00 med efterföljande mingel
Plats: Almedalens Hotell, Strandvägen 8
Panel: Allan Larsson, Östersjöinitiativet, Anita Brodén, miljöpolitisk talesperson Folkpartiet, Björn Risinger, GD Havs- och vattenmyndigheten, Oskar Kihlborg, fotograf, föreläsare och äventyrare. Från Östersjöcentrum medverkar: Ordföranden Anders Lindberg, föreståndaren Tina Elfwing och vetenskapliga ledaren Christoph Humborg.

Moderator: Hanna Zetterberg
Seminariet direktsänds på www.su.se/play där det även kan ses i efterhand.
Östersjöseminariet i Almedalskalendariet

Om Östersjöcentrum
Östersjöcentrum är en länk mellan forskningen och det omgivande samhället och sammanställer och förmedlar användbar kunskap till rätt mottagare.
http://www.su.se/ostersjocentrum

Stockholms universitet i Almedalen
Mer om Stockholms universitets medverkan i Almedalen hittar du på www.su.se/almedalsveckan
www.facebook.se/stockholmsuniversitet

Twitter: #almedalen
Följ dem på @Stockholms_univ

Den 18 juni fattades beslut om att utöka pendelbåtstrafiken med en eldriven pendelbåt. – Genom att testa miljövänlig teknik tar vi ytterligare ett steg i utbyggnaden av framtidens nät av pendelbåtslinjer på Saltsjön.

Det säger Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson med anledning av att Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om komplettera pendelbåtstrafiken med en eldriven pendelbåt för en försöksverksamhet från sommaren 2014 till 2015.

Kristdemokraterna är det parti som tog initiativ till att använda Stockholms inre vattenvägar för kollektivtrafiken.

– Om försöket faller väl ut vill vi fortsätta trafiken med elpendelbåten. Pendelbåtstrafik är både attraktivt, miljövänligt och förkortar restiden för resenärer, säger Karl Henriksson.

Resultaten för svärtan var återigen det lägsta under den tid som räkningarna pågått, även för ejdern fortsätter den negativa utvecklingen. Ljusglimtarna återfinns hos utvecklingen av säl och havsörn. För havsörnen bjöd räkningen 2012 på ett åldersrekord, en hanne som hittades död 33, 5 år gammal – ett världsrekord för arten!

Gunnar Hjertstrand är Skärgårdsstiftelsens fältsamordnare för projektet och och ser utvecklingen för skärgårdsnaturen i stort. – Alla vi som arbetar i projektet är oroliga för de miljöförändringar som nu visar sig på alltfler ställen. Den utveckling vi ser för skärgårdsfåglarna stannar inte där utan fortsätter ned på planktonnivå och visar sig även på land.

Det forskarna och medarbetarna i projekt Levande skärgårdsnatur nu önskar sig är ett svar på varför utvecklingen ser ut som den gör. Varför de musselätande
fåglarna som ejder, svärta, alfågel och sjöorre minskar i våldsam takt. – Vi vill veta vad det beror på, fortsätter Gunnar Hjertstrand. Om vi visste orsaken till förändringarna kunde vi kanske stoppa spiralen nedåt på samma sätt som vi en gång gjort för både säl och havsörn. Men då måste vi först få reda på vad som måste åtgärdas.

För Skärgårdsstiftelsen är projektet en viktig del i det stora naturvårds- och miljöarbete som genomförs på våra områden i Stockholms skärgård. Där rapporterna inte bara är viktiga i form av resultat och siffror utan även genom att stiftelsen hela tiden har personal som ser, hör och upplever naturmiljön i sitt arbete i projektet (och i sitt ordinarie arbete som tillsynsmän eller naturvårdare).

– Projekt ”Levande skärgårdsnatur” är en viktig del av Skärgårdsstiftelsens arbete med djur och natur. Arbetet gör det möjligt att snabbt kunna notera förändringar som sker i djur- eller växtlivet i skärgården och slå larm om negativ utveckling vilket gör stiftelsen till en viktig miljöaktör. Rapporten ska vara ett verktyg för skärgårdens aktörer och ge information om läget till skärgårdsintresserade, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Årets rapport är dedikerad till framlidne Roland Staav som tack för hans hängivna engagemang för skärgårdsmiljön och framförallt för fågellivet.

Regeringarna runt Östersjön lovar runt och håller tunt när det gäller att rädda havsmiljön. Det visar en ny WWF-rapport som granskat ländernas åtgärder för att klara miljömålen i handlingsplanen för Östersjön – Baltic Sea Action Plan. Alla länder ligger långt efter tidplanen och Sverige kommer först på delad tredjeplats.

– Det är bråttom. Alla länder ligger långt efter. Om de inte tar krafttag nu riskerar hela handlingsplanen att stjälpa. Sveriges regering, med Fredrik Reinfeldt i spetsen, måste omsätta regeringens Östersjöretorik till konkret handling, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Regeringarna runt Östersjön lanserade handlingsplanen för Östersjön, Baltic Sea Action Plan (BSAP), i Krakow Polen, 2007. Målet var att skapa en god ekologisk status i havet och, genom en serie åtgärder, få bukt med de stora miljöproblemen senast 2021.

I WWF-rapporten ”Baltic Sea Action Plan – is it on track?” ges varje land poäng efter hur väl de har genomfört planen. Granskningen baseras på ländernas officiella rapportering och utvärderar 56 utlovade åtgärder kring övergödning, miljögifter, biologisk mångfald och sjöfart.

Alla länder får underkänt på mer eller mindre alla områden. Åtgärder för att motverka övergödning i Finland och Tyskland är de enda områden som är i fas med tidsplanen. Sverige kommer på först på en delad tredjeplats med Estland efter Finland och Tyskland. Ryssland ligger i botten. Men, även Finland, som fått högst poäng, ligger efter på 14 av de åtgärder som utvärderas i rapporten. Riktigt illa ser det ut när det gäller åtgärder för bevarande av biologisk mångfald, där Sverige ligger i botten.

– Att dessutom föreslå sänkningar av ambitionsnivån som Sverige och andra länder gör riskerer trovärdigheten och kan var början till slutet för Helcom, säger Håkan Wirtén.

Den 3 oktober möts Östersjöländernas miljöministrar i Köpenhamn för att följa upp handlingsplanen. Om inget drastiskt händer kommer det att finnas mycket få framsteg att utvärdera. WWF befarar att regeringarna kommer att försöka dölja sina misslyckanden bakom storslagna proklamationer utan detaljer och konkreta åtgärder.

Ett stort problem enligt WWFs rapport är den låga kvalitén på rapporteringen till Helcom som ofta är försenad, ofullständig eller obefintlig.

– Det är dags att vara öppen om problemen och bristerna i genomförandet. Ministrarna i regionen måste få veta vad som görs och inte görs för att kunna vidta åtgärder när genomförandet brister, säger Åsa Andersson, chef för WWFs vattenmiljöenhet.

Enligt en undersökning som gjorts av BalticSTERN-institutet är invånarna i Östersjöländerna villiga att betala 35 miljarder kronor per år för ett friskare hav. Den totala kostnaden för att klara handlingsplanens mål är 21-26 miljarder kronor årligen.

– Att undvika eller skjuta upp investeringar för att skydda och återställa Östersjön är inte ett ansvarsfullt agerande. Inte heller är detta något som vi som bor runt havet kan acceptera. Ju senare vi agerar, desto dyrare blir det, säger Åsa Andersson.

Fakta: Handlingsplanen för Östersjön klubbades av ministrarna runt Östersjön på Helcoms ministermöte i Krakow 2007 – och är den mest heltäckande, internationella räddningsplanen för innanhavet. På ministermötet i Moskva 2010 lämnade länderna in sina åtgärdsförslag. Planen är kopplad till EUs havsmiljödirektiv och EUs strategi för Östersjöregionen.

Foto: Mauri Rautkari / WWF-Canon.

Skärgårdsfotografen Sören Colbing har tagit fram en ny modell i sin serie med aluminiumbåtar. Tanken med Skärgårdsströvaren 24 C är körglädje och miljöhänsyn i samma båt. Båten har ett halvplanande skrov med ett mycket vasst förskepp för mjuk gång och tillräcklig bredd akteröver för stabilitet och utrymme.

Den har ett bra gångläge i alla farter upp till drygt 20 knop.

– Köl ger kursstabilitet även i låga farter samt att kölen skyddar motorn vid körning på grunt vatten.
Låg bränsleförbrukning, framförallt i farter upp till cirka 14 knop, säger Sören Colbing.

Tekniska data:
Skrovlängd: 7,30 meter
Längd över allt: 7,80 meter (inklusive peke och badstege)
Bredd: 2,40 meter
Djupgående: 0,45 meter
Vikt: Cirka 1450 kg inklusive motor
Material: Aluminium, 5 mm i botten och fribord, 10 mm i köl och akterspegel
Lämplig motorstorlek: Utombordsmotor 60 till 80 hk
Fartområde: Upp till drygt 20 knop
Självlänsande sittbrunn
Fast tank, cirka 110 liter
Övernattningsbar (två plus två kojer)
Standardutrustad med värmare, dynor i hytt, hydraulstyrning, mm

Pris: Från 695 000 kr inklusive motor: Suzuki 60 hk, körklar båt inklusive moms

Info: www.colbing.se

Kommentarer

Sten 13:46:21 2013-07-02

Vilken höjdare….. Riktigt fin båt.

Bengt Nyman 19:45:17 2014-01-03

Är du villig att bygga en halvplanande 7,8 meter båt till mina skisser?
bengtenyman@yahoo.com

En summering under perioden april-juni, 2013, visar att Kristinehamns gästhamn fortfarande är en mycket populär plats bland båt- och husbilsresenärer.

Förutom rekordsiffror i antalet gästnätter har personer börjat ”vallfärda” till den nya äventyrsminigolfbanan, som invigdes dagarna före midsommar. Banan är mycket uppskattad och har skapat sig ett gott rykte och har blivit en ny besöksanledning i Kristinehamn.

Fakta
April båtar –
April husbilar 49

Maj båtar 5
Maj husbilar 180

Juni båtar 62
Juni husbilar 358

22 % ökning av husbilar 587 st (483 st, 2012)
109 % ökning av båtar 67 st (32 st, 2012)

Info: www.kristinehamn.se

Idag startar matchracingtävlingen Stena Match Cup Sweden på Marstrand där tolv herrlag och fem damlag tävlar om att stå som segrare i den prestigefyllda regattan. 24 flighter skall seglas i grundomgången som avgörs fram till och med onsdag och det är många heta dueller att se fram emot under veckan som avlutas med finaler på lördag.

Stena Match Cup Sweden har sedan starten vuxit till Sveriges största årliga internationella seglingsevenemang och nu går startskottet för årets upplaga av tävlingen. Damtävlingen är nu tillbaks som en del av evenemanget och finalerna i både Open Class och Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy seglas på lördag 6 juli.

I matchracing avlöper duellerna varandra, när två lag ger sig av i en match inleds startproceduren i nästa match och på Marstrand seglas fyra matcher samtidigt i vad som kallas en flight. Det tar cirka 20 minuter från första starten tills dess att den fjärde matchen i flighten avslutats.

Nytt för i år är att damerna seglar parallellt med herrarna i samma flighter vilket gör tävlingen mer actionfylld och samtidigt gör att publiken på klipporna aldrig behöver vänta länge på att se svenska lag på banan.

Matchracing betyder att lagen möter varandra en mot en i täta matcher och den unika tävlingsarenan vid sydsidan av Marstrand gör seglingen lätt att följa från klipporna.
Herrtävlingen på Marstrand är den tredje av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing.

Två svenska skeppare och deras lag deltar i världscupen; Björn Hansen som är regerande mästare i Stena Match Cup Sweden samt västkustseglaren Johnie Berntsson. Dessutom har Henrik Eyermann med besättning kvalat in till tävlingen genom att bli det bästa svenska laget i GKSS Spring Cup som avgjordes i maj.

I damtävlingen leder tre svenska skeppare var sin besättning; Anna Kjellberg, Caroline Sylvan samt Anna Kjellgren och alla tre seglar för GKSS. De två övriga deltagarna är fromstarka Lotte Meldgaard Pedersen från Danmark som nyligen vann Danish Open och den unga talangfulla skepparen Stephanie Roble från USA.

Följ Stena Match Cup Sweden:
Livesändningar på www.stenamatchcupsweden.com
Live via Twitter
Skeppare Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013:
Anna Kjellberg (SVE)
Stephanie Roble (USA)
Caroline Sylvan (SVE)
Anna Kjellgren (SVE)
Lotte Meldgaard (DEN)
Skeppare Stena Match Cup Sweden 2013 Open Class:

Ian Williams (GBR)

Björn Hansen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Mathieu Richard (FRA) 

Simone Ferrarese (ITA)
Staffan Lindberg (FIN)
Henrik Eyermann (SVE)

Net 1, leverantör av mobilt bredband och telefoni, har i dagarna tecknat avtal med Norberg Yachting gällande ett långsiktigt samarbete i seglings-/ och promotionprojektet Dufour Yachts Sailing Team. Ett projekt som sedan hösten 2012 drivs av Norberg Yachting AB och AB Beckerbåt.

– ”Net 1 kommer att bredda sin marknadsföring gentemot båtbranschen genom att successivt vara mer aktiva när det gäller s.k. ”community marketing”. Vi ser det som viktigt att vidareutveckla vår relation med både båtproducenter, återförsäljare, installationsföretag och användare, för att på så sätt bli bättre inom både produktutveckling och service till slutkunderna”, säger Martin Klasson, Försäljningschef på Netett Sverige AB.

– ”Dufour Yachts Sailing Team är ett nytt spännande grepp som tagits av Norberg Yachting tillsammans med Beckerbåt (generalagent för Dufour Yachts i Sverige) och vi ser det som positivt att vara med i detta ”nytänk” när det gäller moderna marknadsföringsform. Också viktigt att få feedback gällande våra produkter från professionella användare”, avslutar Martin.

– ”Syftet med Dufour Yachts Sailing Team-projektet är att fokusera än mer på den totala kundnyttan när man köper alternativt redan äger en Dufour-segelbåt. Kort sagt skapa en tajtare helhetsprodukt och roligare helhetsupplevelse för Dufourägare”, säger Pelle Norberg, VD på Norberg Yachting AB.

Att nu Net 1 är med i projektet gör Dufour Yachts Sailing Team starkare och än mer intressant även för andra aktörer inom svenskt båtliv. Net 1 är den enda nätverksleverantören som fungerar för oss som är på sjön. Ingen annan kan erbjuda komplett täckning runt hela kusten och ute på havet både vad gäller bredband och telefoni. Vår ambition är att skapa en partnergrupp som består av några av de starkaste varumärkena med de bästa produkterna/tjänsterna inom marinbranschen och därtill besläktade branscher. Och vi är på god väg”, säger Pelle.

– ”Vi hälsar Net 1 varmt välkomna till Dufour Yachts Sailing Team och ser fram emot ett gott samarbete under till att börja med 2013-2014”, avslutar Pelle Norberg.

– Ferrarese och Sylvan imponerade under första dagen Stena Match Cup Sweden är igång och under dagens första seglingar har flera svenskar visat att formen är på topp inför tävlingen på hemmaplan. Både Caroline Sylvan och Anna Kjellberg har vunnit viktiga matcher under dagen och Johnie Berntsson är den enda som hittills lyckats slå den unga italienaren Simone Ferrarese.

Årets stora seglarfest på Marstrand fortsätter och idag gick det första startskottet i Stena Match Cup Sweden 2013. Det har blåst lätta vindar på upp till fem sekundmeter på seglingsarenan men i tävlingen satte kampen om poängen full fart direkt. Italienaren Simone Ferrarese, 25 år, har imponerat stort under dagen och inte ens den regerande världsmästaren Ian Williams kunde stoppa honom.

– Vi hade en bra dag med fyra vinster och en förlust och vann flera tuffa matcher. Mot Williams fick vi en riktigt bra start och kunde sedan kontrollera matchen hela vägen in i mål även om han försökte utmana. Vi ser fram emot att fortsätta segla imorgon och vi tycker mycket om att vara tillbaks på Marstrand, säger Simone Ferrarese.

I damtävlingen öppnade Caroline Sylvan, 25 år, med att besegra Lotte Meldgaard Pedersen som nyligen vann världscuptävlingen Danish Open. Sylvan ligger nu i delad ledning på två poäng tillsammans med Anna Kjellberg och Lotte Meldgaard Pedersen.

– Vi har haft väldigt roligt, det känns som att vi är snabba och att arbetet ombord fungerar bra. Det var riktigt kul att slå Lotte som är en duktig och meriterad seglare, mot henne hittade vi rätt i vindskiften och seglade riktigt bra, säger Caroline Sylvan.

Damlagen kommer att mötas i en dubbel Round Robin där de möts två gånger och Amerikanskan Stephanie Roble ger sig in i tävlingen imorgon.

Matchen mot Ferrarese är den enda förlusten för Ian Williams under dagen och han leder just nu herrtävlingen på fem poäng. Björn Hansen fick en vinst och två förluster idag och tappade även poäng i sin sista match mot Staffan Lindberg. Den regerande mästarna i Stena Match Cup Sweden har dock fortfarande många tillfällen att hämtaupp avståndet till lagen i toppen av tabellen. För Johnie Berntsson har tävlingen börjat bättre och han är just nu den enda som slagit Simone Ferrarese.

Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013

Anna Kjellberg (SVE)
 2p
Caroline Sylvan (SVE)
 2p
Lotte Meldgaard (DEN) 2p
Anna Kjellgren (SVE)
 0p
Stephanie Roble (USA)
 op

Stena Match Cup Sweden 2013 Open Class:


Ian Williams (GBR)

5p
Phil Robertson (NZL)

4p
Simone Ferrarese (ITA)
 4p
Johnie Berntsson (SVE)

3p
Taylor Canfied (USA)

2p
Mathieu Richard (FRA) 

2p
Adam Minoprio (NZL)

2p
Björn Hansen (SVE)

1p
Keith Swinton (AUS)

1p
Pierre-Antoine Morvan (FRA)

1p
Staffan Lindberg (FIN)
1p
Henrik Eyermann (SVE) 0pBrödtext

Info: www.stenamatchcupsweden.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Inför närmare 100 000 åskådare i Stockholms innerstad inleddes ÅF Offshore Race på söndagen. Cirka 240 segelbåtar trängdes i de olika startgrupperna på Stockholms ström för att sedan segla genom skärgården ut på Östersjön, runt Gotland och tillbaka till Sandhamn. Första båt beräknas vara i mål sent måndag kväll.

Det blåste lätta vindar i Stockholm på söndagen. Men det betydde inte att dramtiken saknades. Den trånga starten gjorde att det blev flera sammanstötningar och skällsorden haglade mellan båtarna.

Det är sällan seglare får uppträda inför en stor publik men nu sköts starterna iväg inför jublande och applåderande åskådare.

Ganska snabbt togs ledningen av den EU-flaggade 100-fotaren Esimit Europa och det behövs nog en olyckshändelse för att den båten, med tyske OS-mästaren Jochen Schumann vid rodret, inte ska vara först till Sandhamn.

Esimit passerade första trånga passagen vid Oxdjupet 1,39 efter starten följd av norska TP52:an Trucknor Wolfpack med skepparen Thomas Nilsson före Thomas Blixt med Blixt Pro Sailing – även han i en TP52:a.

Foto: Oskar Kihlborg

Info: www.ksss.se

Brist på föda för fisk i kustnära områden, ökad mängd organiskt material och järn i vattnet samt någon form av näringsbrist i födokedjan, framförallt tiamin. Dessa tre problemområden kan ligga bakom den försämrade havsmiljön i Hanöbukten. Det konstaterar Havs- och vattenmyndigheten som nu överlämnar en första delrapport till regeringen.

– Vi har också tagit kontakter med andra länder som observerat liknande förändringar i havsmiljön. Vår förhoppning är att ett samarbete över nationsgränserna kan bidra till arbete. Men det krävs dessutom fler och bättre undersökningar och analyser av orsakssamband för att få en tydligare bild av läget, säger Mats Svensson, chef för enheten för forskning och miljömål vid Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

I januari i år fick HaV i uppdrag av regeringen att utreda vilka möjliga orsaker som kan ligga bakom de miljöproblem som finns i Hanöbukten vid Skånes ostkust. Länsstyrelserna i Skåne och Blekinge har bland annat rapporterat om sårskador på fisk, att fisken flyr de kustnära områdena och att vattnet i bukten blivit allt brunare och ibland illaluktande. HaV ska överlämna en slutrapport den sista oktober. Idag lämnar myndigheten en delrapport till regeringen.

Under det gångna halvåret har HaV arrangerat flera möten i syfte att samla in kunskap och information om läget. Två expertgrupper har arbetat med att sammanställa forskningsläget vad gäller ekosystemeffekter och vattenkvalitetsfrågor. Ett stormöte har ägt rum i Åhus då ett 80-tal boende utmed kusten och lokala fiskare deltog.

– De boende utmed Hanöbukten är starkt engagerade i frågan. Mötet hjälpte oss att fylla våra kunskapsluckor. Tillsammans med länsstyrelserna i området, forskargrupper och engagerade organisationer har vi fått en tydligare bild av situationen, men vi har ännu inga klara besked att ge. Tyvärr kan vi konstatera att observationer om dålig havs- och vattenmiljö, som påminner om de i Hanöbukten görs på allt fler platser, både i Sverige och i andra länder, säger Mats Svensson.

Nu kommer ytterligare undersökningar av Hanöbukten att genomföras. De omfattar bland annat provtagningar av växt- och djurplankton, modellering av hur vattenströmmarna rör sig, provfiske och analys av data från fisket. Dessutom kommer Havs- och vattenmyndigheten utveckla de kontakter man tagit med andra länder, bland annat Danmark, där man observerar liknande förändringar i havsmiljön.

– Vi hoppas också på att kunna inhämta ytterligare kunskap om sårskadad fisk genom samarbete mellan yrkesfiskare och HaV:s fiskerikontrollanter på plats i Simrishamn, säger Mats Svensson.

Källa: HaV.

Det saknas en samordnad förvaltning av Östersjön. Svagt ledarskap och bristande samordning mellan länder och intressen leder till motstridiga beslut som motverkar miljöinsatserna i havet. Sverige måste återta sin tidigare pådrivande roll när det gäller havsplanering, skriver Världsnaturfonden WWF till miljöminister Lena Ek i ett öppet brev.

Trenden går mot en ökad exploatering av Östersjön. Många mänskliga aktiviteter väntas öka med fler hundra procent de kommande 20 åren. För att säkra skyddet av Östersjöns miljö och gynna en ekologiskt och ekonomiskt hållbar utveckling behövs en fungerande havsplanering och en regional samordning som utgår från vad ekosystemen klarar av.

– Sverige har tidigare drivit frågan om havsplanering både nationellt och internationellt, men de senaste två åren har inte mycket hänt. Vi uppmanar därför Lena Ek att driva på för att snarast få den svenska havsplaneringslagen på plats och se till att den blir verkningsfull, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Många av Östersjöns miljöproblem och de aktiviteter som bedrivs är gränsöverskridande till sin natur. Det är därför viktigt att få till ett ramverk för samordnad planering mellan länderna. EU har nyligen lagt fram ett förslag till ramdirektiv för havsplanering. WWF uppmanar Sveriges regering att stödja direktivet och verka för att andra medlemsstater gör detsamma.

– Det borde vara i allas intresse eftersom en välmående havsmiljö ligger till grund för regionens utveckling, inklusive vårt eget välbefinnande, säger Mattias Rust, havsförvaltningsexpert på Världsnaturfonden WWF.

Konstprojektet Visioner vid Vatten fortsätter att sätta avtryck längs Göta kanal, och har fram till idag resulterat i sex permanenta konstgestaltningar i kanalkommunerna. Nu välkomnar kanalbolaget det sista konstverket vid kanalen av Visioner vid Vattnen, denna gång sker invigningen i Karlsborgs kommun.

Det senaste konstverket är Anna Tegeström Wolgers skulptur “Pålstek”. Anna utbildade sig på Konstfack i Stockholm med inriktning keramik och glas.

Invigningen sker lördag 29 juni, kl. 13.30 vid Slussen i Forsvik. Talare är bland andra Kjell Sjölund, kommunstyrelsens ordförande, Bo Olls, konstnär och initiativtagare till Visioner vid Vatten, konstnären Anna Tegeström Wolgers som berättar om sitt arbete med konstverket och Anders Donlau, vd, AB Göta kanalbolag som motter konstverket i AB Göta kanalbolags ägo

Under invigningen underhåller Töreboda Mässingsorkester samtidigt som Forsvik bjuder in till Forsviksdagarna.

Garmin Monterra är företagets första WiFi-kompatibla outdoor-GPS som kombinerar Garmins kraftfulla positions- och kartfunktioner med mångsidigheten hos det Androida operativsystemet.

Prssmeddelande:

Med Monterra kan du enkelt komma åt appar
från Google Play storeTM och ladda ner dem via WiFi direkt till enheten. Garmin kommer att visa Monterra för första gången på Outdoormässan i
Friedrichshafen (Tyskland) den 11-14 juli 2013.

– Monterra passar lika bra till yrkesfolk som entusiaster eftersom den kan anpassas både efter deras personliga och professionella behov, säger Martin Resch,
produktschef för Garmin Outdoor.

– Med sin tydliga, 4 tums, multitouch-skärm i färg och möjlighet till många olika appar tar Monterra GPS-utvecklingen till en helt ny nivå, där användaren kan dra fördel av många bra funktioner oavsett vilken terräng han skall bemästra.

Det Androida operativsystemet gör att du får tillgång till dina outdoorrelaterade favoritappar, som tex. PeakFinder som talar om vad bergstopparna i Alperna heter och hur höga de är. Monterra har också en inbyggd FM-radio som du kan lyssna på antingen via hörlurar eller via den inbyggda högtalaren.

Monterra har en högkänslig WAAS /GLONASS GPS-mottagare som snabbt lokaliserar din position och bibehåller kontakten med satelliterna även i tät
skog och djupa dalar. Den har även en inbyggd tiltkompenserad 3-axlig elektronisk kompass som visar vilket håll du skall gå åt även när du står stilla eller inte håller den i nivå. Den barometriska höjdmätaren spårar
förändringar i tryck för att precisera din höjd, och du kan även använda den för att plotta lufttrycket över tiden, och att hålla ett öga på väderomslag. En inbyggd UV-sensor talar om hur intensivt solen skiner.

Monterra har en tålig transflektiv skärm av mineralglas som utnyttjar solens strålar så att du får bästa läsbarhet även i det starkaste solljuset.

Med den tekniken krävs mindre ström eftersom bakgrundsbelysning endast behövs vid förhållanden med lite ljus. Du kan välja mellan att driva den med tre vanliga AA batterier eller det medföljande uppladdningsbara Li-ion batteriet. Monterra är robust, vattentät enligt IPX7 och passar i alla Garmins Montana™-fästen.

Du behöver inte ta med någon separat kamera för Monterra har en inbyggd 8-megapixels digital kamera som tar färgrika, geotaggade foton så att du enkelt
kan navigera tillbaka till samma plats, plus en 180HD videokamera med LED-blixt. Du kan enkelt ladda ner foton och videos till din dator för att redigera och
dela via Garmin Adventures.

Monterra har en inbyggd topografisk karta över Europa, 6GB internminne och plats för microSD-kort om du vill komplettera med andra ännu mer detaljerade kartor. Trådlös överföring hanterar du enkelt med WiFi, ANT­+™, Bluetooth 3.0 och NFC vilket ger dig möjlighet att dela data, kartor, waypoints, spår, rutter och geocacher till andra kompatibla enheter. Monterra är också kompatibel med BaseCampTM, en gratis mjukvara som du kan ladda ner och använda för att organisera dina kartor, waypoints, rutter och spår.

Monterra är det perfekta redskapet vid geocaching. Ladda ner cachar från OpenCaching.com, eller använd en Android app. Alla funktioner för papperslös
geocaching finns med såsom beskrivning, ledtrådar och logg. Den kan också visa foton, koppla upp sig mot chirp®-cacher och filtrera genom storlek,
terräng, svårighetsgrad och typ.

Garmin Monterra beräknas finnas tillgänglig i september och kommer ha ett rekommenderat cirkapris på 6495:- För mer information om Garmins Outdoor-produkter besök http://www.garmin.com/outdoors

Det har varit perfekta seglingsförhållanden idag på Marstrandsfjorden med vind på över 10 m/s och strålande solsken. Brittiska Team Aqua har dragit ifrån i tabellen med två andraplatser och en seger i dagens tre race. De leder bekvämt tack vare att de konsekvent lyckats plocka hem fina placeringar i en tävling som hittills sett sju olika vinnare i de nio seglingar som hittills avgjorts.

Tre av lagen som ligger topp-fem i RC44 Sweden Cup seglar för Storbritannien och med en dag kvar av RC44 Sweden Cup är det tydligt vad som är det vinnande receptet; att få en bra start och sedan undvika misstag. Dessutom är det gång på gång den vänstra sidan av banan som betalar sig och bäst hittills är Team Aqua som vunnit regattan på Marstrand både 2011 och 2012.

– Vänstersidan är fortfarande det bästa valet med mer vind, mindre motström och närhet till klipporna där vindtrycket ökar vid land. Det finns inget uppenbart som visar att det ska vara en fördel men det verkar som att det händer i varje race, säger Team Aquas proffstaktiker Cameron Appleton och avslöjar vad han tror är nyckeln till deras framgång.

– Att få en bra start och få fart direkt är viktigt för sedan är det ofta bara att utnyttja fördelen man skaffat sig. I flera race har ledaren efter första sträckan stuckit iväg och vunnit en promenadseger. Vi var det första laget som lyckades vinna två race i regattan och det är verkligen ett jämt startfält.

Lagets ägare, Chris Bake, var också nöjd med dagens resultat.

– Vi fick rätt balans i båten och verkar ha fått bra rätt koll på vinden, skiften och vågorna. Jag tycker inte att vi är jättesnabba och det finns båtar som seglar fortare men vi har hållit oss borta från stora misstag och vi hittar bra vinklar på undanvindarna. säger Chris Bake.

Artemis Racing slutade i mitten av fältet vid två av dagens race men lyckades också plocka hem en tredjeplats vilket gör att de nu ligger femma. Det blir svårt för dem att nå upp till Team Aqua när RC44 Sweden Cup avslutas imorgon, men en plats på pallen är inom räckhåll för svensklaget.

Resultat efter 3 dagar i RC44 Sweden Cup:
TEAM AQUA (GBR 2041)
- 27p
SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)
- 41p
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)
- 42p
AEGIR (GBR 22)
- 45p
ARTEMIS RACING (SWE44)
- 49p
IRONBOUND (USA1) – 57p
KATUSHA (RUS 007)
- 62p
TEAM ITALIA (ITA 7)
- 63p
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)
- 66p
TEAM NIKA (RUS10) – 69p
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18) – 91p
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7) – 96p

Info:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

Den här helgen startar Sveriges största seglarfest – ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) – inne i centrala Stockholm. Startskottet smäller söndag 30 juni men redan i torsdags drog festligheterna igång på Skeppsholmen.

Förra sommaren såg över 100 000 människor starterna från kajerna runt Stockholm Ström – och framför allt från Skeppsholmen och Kastellholmen. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.

På lördagen kl 11:00 startar cirka 50 båtar i en inomskärskappsegling från Strömmen till Sandhamn. Och på söndagen kommer cirka 250 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 11:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2-3 dygn senare.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng som en utmaning för professionella seglingsteam från hela Europa. Bland andra kommer den tyske OS-mästaren och dubble Americas Cup-vinnaren Jochen Schümann med sin 100-fotare Esimit Europe och från England kommer jorden runt-kappseglaren Alex Thomson med sin 60-fotare Hugo Boss.

På Blasieholmen och Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där besökare kan njuta av god mat och dryck. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.

Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Och från torsdagen kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen.

Bilden är från starten 2012. Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Dagens start av ÅF Inshore Race, den 40 nautiska mil långa inomskärsseglingen till Sandhamn, markerar också starten av ÅF Offshore Race 2013. Nu riktar världens seglingsintresserade sina ögon mot startplatsen på Stockholms ström.

ÅF Offshore Race 2013 mönstrar totalt 300 båtar. De ligger nu samlade på pontonerna i Race Village på Skeppsholmen.

Klockan 11.00 går startskottet för de båtar som seglar det kortare racet, ÅF Inshore Race. Dagens start blir också generalrepetition inför den stora starten i morgon. På söndagen kommer vattnet utanför Slussen att koka. Cirka 255 båtar som ska ner och runda Gotland och tillbaks till Sandhamn någon gång på tisdag-onsdag. Det blir en folkfest utan dess like. Första start på söndag är kl 11:00

I eventområdet strömmar nu seglingsintresserade och allmänhet till. Under lördagen och söndagen väntas tiotusentals besökare till området för att titta på båtarna och ta del av stämningen.

Foto: Oskar Kihlborg

Info: www.ksss.se

Team Aqua vann RC44 Sweden Cup 2013 och efter det brittiska lagets tredje raka seger i regattan på Marstrand utökar de sin ledning i RC44 Championship Tour. Svenskbåten Artemis Racing fick nöja sig med en sjätteplats i tävlingen efter fyra dagar av ojämna resultat. Nu fortsätter seglarfesten på Marstrand med Stena Match Cup Sweden som startar på måndag.

Team Aquas ägare och rorsman Chris Bake och hans proffstaktiker Cameron Appleton behåller sina titlar som kungar av RC44 Sweden. På grund av hårda vindar på över 15 m/s avbröts dagens seglingar efter ett race och Team Aqua, som hade en trygg ledning i tabellen sedan gårdagen, säkrade därmed segern.

– Laget har seglat fantastiskt bra under veckan men jag är imponerad av hur många lag som fått bra resultat här i Marstrand. Vi har jobbat för att hänga med i täten i varje race och för att undvika misstag men resultattavlan berättar inte hela sanningen och det har varit riktigt jämt ute på havet. Vi måste fortsätta utvecklas och behålla pressen på oss själva för att fortsätta få bra resultat i världscupen, säger Chris Bake.

Svenskbåten Artemis Racing, med ägaren Torbjörn Törnqvist vid rodret, har haft en ojämn vecka i regattan med flera toppresultat med också ett par ödesdigra bottennapp. I de tio race som genomförts mellan onsdag till lördag har det varit sju olika vinnare. I flera race har vinnaren kommit iväg med en bra start och sedan kunnat kontrollera racet från start till mål. Under fredagen och lördagen har det blåst på Marstrandsfjorden och besättningarna har fått kämpa hårt för poängen och för att hålla sina RC44:or under kontroll. I dagens segling hängde Artemis Racing med från start men tappade från andra till sista plats när de broachade efter det första rundningsmärket.

Marstrandsveteranen Ed Baird (USA) är en slipad matchracingskeppare men under RC44 Sweden Cup 2013 har han också visat klass i fleetracing. Som proffstaktiker ombord på den ryska båten Synergy hjälpte han sitt lag att säkra andraplatsen i regattan. Ian Williams, som nästa vecka tävlar i Stena Match Cup Sweden, har under veckan varit taktiker ombord på Aegir Racing i RC44-tävlingen.

– Vi slutade trea i tabellen men hade lika många poäng som tvåan och fyran. Det var en hård kamp om placeringarna men vi är nöjda med hur vi seglat och tävlingen har varit ett stort steg framåt för Aegir, säger Ian Williams.

Slutresultat 
RC44 Sweden Cup 2013
1. Team Aqua (GBR) – 31p

2. Synergy (RYS) – 48p 

3. Aegir Racing (GBR) – 48p 

4. Peninsula Petroleum (GBR) – 48p
5. Ironbound (USA) – 58p 

6. Artemis Racing (SVE) – 59p
7. Katusha (RYS) – 64p

8. Team Italia (ITA) – 72p

9. Aleph Racing (FRA) – 74p

10. Team Nika (RYS) – 82p

11. Bronanosec (RYS) – 96p
12. RUS7 (RYS) – 107p

www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

Svenska AB Ockelbo Aluminiumbåtar lanserar nu den klassiska Ockelbo-båten i ny tappning. Tillverkarens mål är att erbjuda en kraftull konstruktion med hög kvalitet – till ett bättre pris än konkurrenterna.

Tillverkaren lanserar nu en uppdaterad version av den legendariska Ockelbo B16 – i aluminium!

De flesta av oss har någon typ av relation till gamla B16. Den kanske ultimata familjebåten. Allsidigheten, den beprövade skrovformen. Att i det läget gå tillbaka till ritbordet för att bygga något ännu bättre har varit en spännande utmaning. Lyckligtvis har 50 års historik lärt oss en hel del. En lärdom är att vi människor är olika och har skilda behov och önskemål. En annan att när det gäller viktiga saker är vi ganska lika. Funktion och trygghet tillhör det grundläggande. Man måste kunna lita på sin utrustning och här finns inga genvägar.

– Genom att bygga i aluminium och dra nytta av dagens moderna teknik kan vi säkerställa att den nya generationens B16 är en båt som tål att användas. Oavsett om det är fiske, avkoppling eller rolig körning som är det viktigaste för stunden – B16 AL levererar i alla lägen, berättar initiativtagaren till Ockelbo Aluminiumbåtar, Casper Seifert.

Flexibel nog för att möta alla förhållanden – oavsett om du har för avsikt att söka lugnet i naturen eller äventyret bland vågorna. Ockelbo Aluminiumbåtar är för både drömmare och realister. För i vår värld råder inget motsatsförhållande. Känsla och förnuft går alltid hand i hand.

Tillverkarens första modell, B16 Aluminium, är en lättskött familjebåt med beprövade skrovformer och moderna materialval. För dig som behöver en rymlig, ekonomisk och pålitlig båt är Ockelbo B16AL det perfekta valet. Vår båt kan endast köpas genom noga utvalda handlare eller direkt från oss på vår hemsida. Priset är alltid detsamma – oavsett var du väljer att köpa din båt.

Info: www.ockelboboats.se.

Björn Hansen och hans eWork Sailing Team är regerande mästare i Stena Match Cup Sweden och laddar nu för att försvara sin titel nästa vecka. Laget har haft en vacklande inledning i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar, och behöver nu ett bra resultat på Marstrand för att få kontakt med lagen i toppen av tabellen.

Världens bästa matchracinglag är nu på väg till Marstrand för att göra upp i täta dueller på en av världens bästa seglingsarenor.

Björn Hansen och hans lag vann VM-silver i matchracing 2012 och var mycket nära den översta platsen på prispallen. Inför Stena Match Cup Sweden, säsongens tredje deltävling, ligger de på åttonde plats i VM-serien.

– Vi ser fram emot att komma tillbaks till Marstrand och vi är riktigt taggade efter två mindre lyckade tävlingar i början av säsongen. Vi behöver ett riktigt bra resultat och helst vinna på Marstrand för att hänga med i tabellen men det inget som pressar oss när vi ger oss in i tävlingen för vi har visat tidigare att vi kan gå hela vägen. Motivationen är på topp och vi tror på oss själva, säger Björn Hansen som just nu är i Middelfart, Danmark för ett par dagars träning med laget.

Mathieu Richard leder just nu Alpari World Match Racing Tour efter segern i Korea Match Cup och fransmannen har fått ett wildcard till tävlingen på Marstrand. På andra plats ligger Adam Minoprio (NZL) som vann världscupen 2009 och nu är tillbaks på Touren efter att ha deltagit i Volvo Ocean Race. Ian Williams, den regerande världsmästaren, ligger just nu på en tredjeplats i tabellen tack vare sin seger i premiärtävlingen i Tyskland och en fjärdeplats i Korea. Williams laddar inför Stena Match Cup Sweden med att segla som taktiker i RC44 Sweden Cup på Marstrand och även om slaget om att försvara VM-titeln är i ett tidigt skede är nästa veckas tävling viktig för den brittiska skepparen.

– Det är en av de största tävlingarna på året och ett fantastiskt evenemang sett till hur länge den funnits, den fantastiska publiken på Marstrand och vilka namn som står på vinnarpokalen. Alla topplag kan och vill vinna tävlingen men ingen har en säker plats till att nå kvartsfinalerna och vi måste vara på topp från och med första startskottet, säger Ian Williams.

En av de stora publikfavoriterna på Marstrand är GKSS-seglaren Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team. Berntsson vann VM-brons i matchracing 2011 och ligger nu femma i världscupen inför tävlingen på hemmaarenan.

– Det känns riktigt bra med tre dagar kvar till tävlingen och vi laddar just nu med träning ombord på tävlingsbåtarna i Marstrand. Om vi kan fortsätta på den positiva trenden vi haft hittills under säsongen kommer vi att bli farliga men det blir inte enkelt. Det är alltid en speciell känsla att segla i Marstrand och för oss är det årets höjdpunkt, säger Johnie Berntsson.

Tre svenska skeppare deltar i herrtävlingen på Marstrand; Björn Hansen, Johnie Berntsson samt Henrik Eyermann och de kommer att möta hårt motstånd i ett mycket starkt startfält. Stena Match Cup Sweden avgörs i en grundomgång där alla möter alla och de bästa lagen går vidare till ett slutspel med kvartsfinaler, semifinaler och final. I evenemanget ingår även damtävlingen Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy där tre svenska skeppare tävlar med var sitt lag; Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Anna Kjellgren. Finalerna för både damerna och herrarna seglas på lördagen den 6 juli.

Den 4 juli seglas Childhood Race, där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet.

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand den 1-6 juli.

Det levande Sjökortet kallas nu DLS-NG. Dansk Sejlunion har gjort en överenskommelse med sin svenska partner, vilket innebär att du kan uppgradera/köpa DLS-NG med svenska eller danska kort till ett rimligt pris.

Om du har en äldre kopia av Det Levande Sjökortet så kan du köpa det nya DLS-NG för 300 DKK. Korten kostar 300 DKK per paket. Har du inte en äldre kopia, kostar DLS-NG 600 DKK

Hela västkusten kommer att vara med i det första paketet, som väntas vara klart i mitten av juni. Sedan kommer sjökortspaketen vartefter.
Ska du på semester i Danmark kan du köpa Map Pack “Danmark” och få hela Danmark och den svenska delen av Öresund för 225 DDK.
Hämta ner DLS-NG och prova det gratis i fem dagar. ( se http://www.sejlsport.dk/tursejlads/det-levende-soekort/ )
Det är ett mycket användbar navigation program för PC.

Läs mer om DLS-NG på http://www.sejlsport.dk/tursejlads/det-levende-soekort/

Du köper DLS-NG på Dansk Sejlunions e-shop: http://www.sejlershoppen.dk/pl/Levende_søkort_og_tilbehør_63.aspx

Engelska Sealine International Ltd, som nyligen försattes i konkurs, har sålts till ett företag som ägs av Aurelius, det europeiskt investmentbolag som även bland annat äger tyska HanseYachts. Det uppger International Boats Industry, IBI.

Den nya ägaren planerar att producera Sealines modeller 380 och 450 genom underleverantörer på annan plats än i England.

De återstående men ej färdigställda båtarna i de serierna har köpts upp av ett annat bolag, som också avser att ta dem utomlands.

Motorbåtsföretaget Sealine var en gång ett av Englands stora båtföretag. Sedan grundaren sålde företaget för en del år sedan fortsatte den positiva utvecklingen, men de kärva ekonomiska tiderna gjorde att bolaget hamnade på obestånd och gick i konkurs tidigare i år.