nyhetstest

Topprankade matchracingbesättningar från Danmark, Storbritannien, Ryssland, Schweiz, Frankrike, Nya Zeeland och förstås Sverige fick under måndagen ett par timmars träningssegling i DS 37-båtarna som används i Lysekil Women’s Match. Och all publik som gett sig ut på Släggös klippor fick en försmak av veckans underhållning.

Nu väntar några dagars tuffa fighter innan 100 000 dollar i prispengar kan fördelas efter lördagens final. Titelförsvarare i Lysekil Women’s Match är danska världsettan Camilla Ulrikkeholm, som nyligen tog VM-silver i Korea och ligger fyra på Women’s International Match Racing Series:

– Det blir riktigt tufft här i Lysekil i år och vi kan inte ta något för givet. Nu ska det bli skönt att få komma igång och se var vi står, tycker hon.

Brittiska OS-seglaren och världsmästarinnan från 2010, Lucy Macgregor, tyckte att måndagens träningspass avlöpte odramatiskt:

– Ja, det var inga konstigheter trots ett par nya besättningsmedlemmar, så jag ser verkligen fram emot den här veckans seglingar, säger Lucy, som senast seglade på de bohuslänska vattnen 2009 när Lysekil Women’s Match också var VM.

Macgregor vann i våras premiärtävlingen i nyinstiftade Women’s International Match Racing Series i franska Saint Quay de Portrieux, och toppar nu serietabellen medan Ulrikkeholm håller fjärdeplatsen. Tillsammans med svenska Anna Kjellberg utgör de den trio som har chans att ta hem totalsegern i den internationella serien, som efter deltävlingar i Frankrike, Korea, Danmark och USA nu är framme vid finalen i Lysekil. Kjellberg har deltagit i alla seriens evenemang, men seglar nu i Lysekil igen för första gången sedan VM-silvret här 2009:

– Vi har längtat länge efter att få komma tillbaka till Lysekil, och jag tycker det är extra roligt nu när jag kunnat förstärka besättningen med min idol, skrattar Anna och nickar mot Marie Björling Duell, mångårig världsetta och flerfaldig VM-medaljör i matchracing strax efter millennieskiftet. Björling Duell har tagit plats som taktiker i Kjellbergs besättning under Lysekil Women’s Match.

– Det fina med segling är att det alltid finns mer att lära, och nu ska jag lära mig något nytt, kommenterar Marie med ett stort leende.

Startfältet i Lysekil Women’s Match 2013 (skeppare/nationalitet/världsranking):
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1 (titelförsvarare i Lysekil) Lucy Macgregor, GBR, 2 Ekaterina Skudina, RUS, 5 Alexa Bezel, SUI, 6 Claire Leroy, FRA, 8 Anna Kjellberg, SWE, 9 Caroline Sylvan, SWE, 13 Claudia Pierce, NZL, 21 Anne-Claire Le Berre, FRA, 27 Anna Kjellgren, SWE, 39 Johanna Larsson, SWE, 68

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng). Macgregor, Kjellberg och Ulrikkeholm slåss om totalsegern.
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

WIMR Series
Evenemangen som tillsammans bildar 2013 års Women’s International Match Racing Series är:
• Saint Quay Women’s Match Racing, seglades den 15 – 19 maj i St Quay, Frankrike. Båttyp: Elliott 6m.
• Busan Cup International Women’s Match Race, seglades den 6 – 9 juni i Haeundae Beach, Sydkorea. Båttyp: Bakewell-White K30.
• Danish Open Ladies Cup, seglades den 20 – 23 juni i Skovshoved, Danmark. Båttyp: J/80.
• New York Women’s Invitational, seglades den 11 – 14 juli i Oakcliff, USA, Båttyp: SM 40.
• Lysekil Women’s Match, seglas den 5 – 10 augusti i Lysekil, Sverige. Båttyp: DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik/LWM13.

Axlarna är den delen av kroppen där vi oftast bränner oss. Sex av tio personer säger att de oftast bränner sig just på axlarna. Näst vanligast är ansiktet följt av ryggen och armarna. Det visar Strålsäkerhetsmyndighetens webbundersökning om solvanor bland 2 100 personer.

Var tionde person uppger även att de alltid eller ofta bränner sig i solen.

– Det är viktigt att undvika att bränna sig eftersom du riskerar att få hudskador som på sikt kan utvecklas till hudcancer, säger Roshan Tofighi, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Framför allt bör barn och ungdomar undvika att bränna sig eftersom det finns en stark koppling mellan att ofta bränna sig i yngre år och att drabbas av malignt melanom som är den farligaste formen av hudcancer.

Enligt myndighetens webbundersökning verkar yngre bränna sig oftare än äldre. Drygt 15 procent i åldern 18-34 år uppger att de alltid eller ofta bränner sig i solen. Motsvarande siffran i åldern 50-65 år är drygt fem procent och för hela landet tio procent.

– Ett bra sätt att skydda sig mot solen är att använda kläder och att vara i skuggan mitt på dagen när solen är som starkast, säger Roshan Tofighi.

Bland både kvinnor och män är axlarna den del av kroppen där vi bränner oss mest. Kvinnor verkar dock bränna axlarna lite oftare än männen – 70 procent av kvinnorna, jämfört med 52 procent av männen. Däremot bränner männen hjässan oftare – 18 procent, jämfört med fyra procent av kvinnorna.

Undersökningen visar att vi verkar ha blivit bättre på att skydda oss mot solen idag, jämfört med för fem år sedan. Fyra av tio (39 procent) säger att de använder solskyddskräm i större utsträckning. Nästa lika många, 36 procent, uppger att de väljer att vara i skuggan när solen är som starkast.

– Det är bra att allt fler skyddar sig mot solen när den är som starkast. Däremot är det viktigt att komma ihåg att solskyddskräm ska användas som komplement till andra solskydd eftersom det är lätt att tro att man kan vara längre i solen än vad man faktiskt kan utan att bränna sig, säger Roshan Tofighi.

Här är det vanligast att vi bränner oss
1. Axlarna (61)
2. Ansiktet (28)
3. Ryggen (24)
4. Armarna (21)
5. Näsan (18)
(Andel i procent. Möjligt att ange 1-3 svarsalternativ)

Ökad användning av solskydd nu, jämfört med för fem år sedan
1. Solskyddskräm (39)
2. Skugga när solen är som starkast (36)
3. Kläder (27)
4. Inomhus när solen är som starkast (22)
(Andel i procent som uppger en ökad eller kraftigt ökad användning)

Undersökningen är genomförd som en webbundersökning av Intellecta/Userneeds på uppdrag av Strålsäkerhetsmyndigheten. Totalt har 2 100 personer tillfrågats. Respondenterna är 18-65 år. Undersökningsperioden var 31 maj-14 juni 2013.
Myndighetens solråd
• Undvik solen mitt på dagen (kl. 11.00–15.00) när solen är som starkast
• Använd kläder, solhatt och solglasögon som solskydd
• Använd solskyddskräm som komplement där kläder inte skyddar

Van Wijk 621 (bilden) vidareutvecklas i och med lanseringen av Van Wijk 621 PreTender – med ratten placerad i aktern, 54 hk motor och rejälare bärplan för höga hastigheter.

– Ja, Van Wijk är faktiskt en tender eftersom tenderbåtarna var en snipa i formen och användes som transportmedel till och från fartygen, säger Peter van Wieringen, VD Van Wijk Maritiem B.V.

– Van Wijk´s snipa går därför att återfinnas ombord på stora yachtbåtar som tender till passagerare och som en ”nick” till marknadsutvecklingen för att använda ordet tender i modellerna, introducerar vi den första Van Wijk med detta tillägg, nämligen Van Wijk 621 PreTender, fortsätter Peter van Wieringen. Prefixet ”Pre”, som betyder “före” eller “äldre” är medvetet valt. Van Wijk´s snipa kan faktiskt ses som en föregångare till alla tenderbåtar som nu erbjuds, avslutar han.

PreTender skiljer sig från tidigare Van Vijk-båtar. Rorsman finner sin position i mitten av aktern. En upphöjd, ergonomiskt formad stol ger en bekväm sittplats med god sikt föröver. Eftersom ordet “tender” ofta är förknippat med hastighet har det också fokuserats på fart. Detta utan ytterligare bränslekostnader och stora och tunga motorer med bara några knop i hastighetsskillnad. Här har hydrodynamiken tagits i beaktning.

Även om dagens skrov har bevisat sin perfekta gång har designern Pieter Beeldsnijder med vissa modifieringar lyckats utveckla ett skrov som driver båten framåt så effektivt som möjligt. Trimplanen har blivit mer strömlinjeformande än sin föregångare. Sprayskenor har integrerats för att få en torrare gång. Rodret har beräknats enligt NACA-profilen med principen minsta motståndets lag, men också för att få optimal effekt från ratten. I samråd med en specialist inom fartygspropellrar har en propeller där effektiviteten ökat avsevärt utvecklats. Detta gör att hastighetspotentialen höjs och vibrationer minskar starkt.

– Vi har haft en stor efterfrågan på Van Wijk 621 Classic men har också märkt att tack vare våra stora skärgårdar så efterfrågas lite högre hastigheter och till det en bekväm styrposition med god sikt, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB. Därför känns det väldigt kul att nu kunna lansera Van Wijk PreTender som uppfyller dessa behov, fortsätter Anders.

Tekniska data
Van Wijk 621 PreTender:
Längd: 6,21 m
Vikt: 1050 kg
Bredd: 2,35 m Motor: Yanmar 54 hk dieselmotor
Djupgående: 0,55 m Hastighet: upp till 17 knop
Höjd: 1,15 m
CE-certifiering: kustfarvatten 6 personer
Design: Pieter Beeldsnijder

Hemsida, www.vanwijk.se
Följ oss på facebook www.facebook.com/vanwijk.se

Båtlivs populära podcast om båtlivet – Båtpodden – ligger nu ute med ett nytt avsnitt. Det nya avsnittet handlar bland annat om Sandhamn.

Sandhamnsavsnittet ligger uppe nu (i I-tunes och på facebook).

Direktlänk: https://itunes.apple.com/lr/podcast/batpodden/id652840471

Facebook:
https://www.facebook.com/Batpodden

På båtmässan ”boot 2013” i Dusseldorf var det världspremiär för nya Dehler 38. Nu är det dags för premiärvisning i Sverige.

Dehler 38 är en performance-cruiser med moderna linjer och en attraktiv balans mellan vikt och segelarea. Uppgiften var att designa en sportig båt som kan seglas av en liten besättning, som dessutom erbjuder det senaste i komfort. Med tillvalet ”Competition” så blir båten en riktigt kompetent kappseglingsbåt.

Projektledaren Karl Dehler har visat båtens potential som kappseglingsbåt. Dehler 38 Competition ”Sporthotel” blev tysk mästare 2013. Kappseglingen hölls under den internationella Warnemunde Week och bestod av både bankappsegling och en distanssegling till Bornholm (260 nm).

På regattan Kieler Woche placerade sig Dehler 38 på andra plats. Detta är ett mycket bra resultat eftersom förberedelsetiden var minimal då båten levererades från varvet precis innan regattan.

På mässan visas också Dehler 29 och Dehler 32.
Info: www.dehler.com

Kustradionätet utgör en grundbult för sjöräddningen och brukar kallas livlinan till land. Nu satsar Sjöfartsverket cirka 50 Mkr för att förbättra och modernisera systemet. Befintliga stationer i till exempel fritidsbåtar berörs inte av uppdateringen.

– Kustradionätet är en grundläggande del av sjöfartens infrastruktur. Den planerade investeringen kommer att förbättra dess stabilitet och öka sjösäkerheten ytterligare, säger Jon Granstedt som är chef för affärsområde bygg och teknik på Sjöfartsverket.

Det svenska kustradionätet som ägs och drivs av Sjöfartsverket har under många år utgjort en nödvändig kommunikationskanal och säkerhetslina för sjöfarten. Systemet är främst avsett för sjöräddningsinsatser, men används även för lotsnings- och sjötrafikinformation. I nödsituationer använder yrkessjöfarten och fritidsbåtsfolket kustradionätet för att larma

Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral, som i sin tur använder kustradionätet för att leda sjöräddningsinsatserna. Anledningen till att Sjöfartsverket nu utvecklar systemet är att den nuvarande tekniken blivit omodern och dyr att underhålla.

– Kustradionätet är en grundläggande del av sjöfartens infrastruktur. Den planerade investeringen kommer att förbättra dess stabilitet och öka sjösäkerheten ytterligare, säger Jon Granstedt som är chef för affärsområde bygg och teknik på Sjöfartsverket.

Arbetet kommer att göras i samarbete med Frequentis, ett österrikiskt företag som utvecklar kommunikation- och informationssystem för säkerhetskritiska branscher. Operatörscentralerna, radiosändarna, dagens analoga växlar och överföringstekniken ska bytas. Den transmission, överföringsteknik, som används nu kommer att tas ur bruk nästa år och därför går Sjöfartsverket över till modern IP-teknik som används för internetöverföring av högkvalitativt ljud. Den nya kommunikationslösningen baseras på Frequentis MCS 3020 IP-system och följer den standard, EUROCAE ED-137B VoIP, som utvecklats för den europeiska luftfartssektorn.

– Vi gör en investering på cirka 50 Mkr, men tack vare IP-tekniken som medför minskade kostnader för transmission så kommer den årliga kostnaden för systemet ligga på samma nivå som idag, säger Jon Granstedt.

Frequentis kommer att leverera 55 operatörplatser till 12 kontrollrum och över 300 IP-baserade VHF-radioapparater från Jotron. Särskilt fokus kommer att ligga på att utveckla det grafiska användargränssnittet för operatörscentralerna. Målet är att låta operatörerna koncentrera sig på sina uppgifter snarare än på tekniken.

– Det användarvänliga gränssnittet ska hjälpa operatörerna att snabbare fatta rätt beslut. De nya operatörscentralerna kommer att anpassa sig till befintliga processer och arbetsflöden så att operatörerna kan göra sitt jobb enkelt och intuitivt, säger Khashayar Saravandi-Rad, Director Business Unit Maritime, Frequentis AG.

Det svenska kustradiosystemet byggdes ursprungligen av Telegrafverket och bestod från början av ett antal fristående kustradiostationer. 1994 byggdes de fristående systemen ihop till ett landsomfattande nät med centrala växlar. Sjöfartsverket har ägt systemet sedan 2003 och det används även av Kustbevakningen, StockholmRadio (NMSS) och Försvarsmakten.

Drabbningarna mellan världens främsta matchracingdamer är inte de enda attraktionerna under Lysekil Women’s Match. Även på landbacken erbjuds en hel del aktiviteter, med centrum i området runt Havsbadsparken i Lysekil.

Att sitta på Släggös naturliga läktare, och följa damernas internationella matchracingelit i deras spännande drabbningar på Kyrkviksbuktens vatten, är förstås höjdpunkten med Lysekil Women’s Match. Men när västkustens seglingsmetropol bjuder till folkfest så händer det en hel del annat också. I hela evenemangsområdet runt Havsbadsparken är det nämligen full fart från morgon till kväll.

Alltihop drar igång redan måndagen den 5 augusti. Då kan du kolla in matchracingstjärnorna när de får ett par timmars träningstid i de avancerade tävlingsredskapen DS 37 Match Racer. Kom sedan till den högtidliga invigningen vid scenen i Havsbadsparken, där du bjuds på både musikunderhållning och presentation av alla skepparna.

Egen matchradio
Veckan fortsätter i högt tempo och du får senaste nytt i den officiella matchradion på 88,7 MHz, med initierade referat från Harald Treutiger och hans proffsiga bisittare. Den flytande reportern som följer seglingarna på nära håll ute på vattnet, ger lite extra inblick i sekundstriderna och intervjuar seglarna direkt efter avslutade matcher.

Men egentligen klarar du dig utan egen radio, för i hela evenemangsområdet finns högtalare uppställda. Och när varje seglingsdag är slut blir det publik presskonferens med intervjuer av de seglare som svarat för dagens allra mest spektakulära insatser.

Högt tryck hela veckan
Huvudsponsorn Preem bjuder på två gratiskonserter med populära artister på scenen i Havsbadsparken. Först ut är Ulrik Munther som tog tredjeplatsen i den svenska Melodifestivalen i våras med egna låten ”Tell the world I’m here”. Onsdagen den 7 augusti 19.00 spelar han i Havsbadsparken.

Amanda Jenssen slog igenom i Idol 2007 och har vunnit både grammisar och rockbjörnar. Torsdagen den 8 augusti 19.00 framträder hon med en repertoar från såväl tidigare album som från sitt senaste och kritikerrosade ”Hymns For The Haunted”.

Onsdag till lördag kör Havsbadet sin omåttligt populära Sailors Night Club, där bland andra Partypatrullen och Nyfiken Gul svarar för att det blir fullt tryck och hög stämning. Lasse Kronér och hans musiker underhåller på Havsbadets egen aftersail på fredagen, medan MINI-Club med Soca Revolution International & Friends lovar skönt gung på eftermiddagarna i Havsbadsparken under DJ Henriks ledning.

Segla själv och testa nya flugan!
Har du alltid drömt om att segla själv, men inte riktigt gjort slag i saken? Ta då chansen och kom till Lysekils Segelsällskap Gullmars jollebrygga, där kunniga instruktörer hjälper dig tillrätta. Här finns lämpliga provseglingsbåtar för både stora och små; enda kravet är att du ska kunna simma. Nicanders båtvarv ger dig också chansen att provsegla den nya Minifolkbåten.

Ståuppkomiker har väl alla hört talas om, men den nya vattensportflugan är att paddla stående på en surfbräda. Mistral och SUP Sport ger dig chansen att testa denna aktivitet, som är lätt att lära sig och där du stående drar dig framåt över paddeln växelvis, samtidigt som du balanserar rörelsen genom att variera vikten på ena eller andra foten.

Se Preemraff inifrån
Bland sponsortälten i Havsbadsparken tar huvudsponsorn Preem täten med roliga tävlingar och andra aktiviteter i sitt tält. Där kan du också anmäla dig till en guidad bussrundtur på Preemraff, ett av världens modernaste raffinaderier, som avgår onsdag till lördag klockan 14.00. Passa också på att fynda snygga kläder eller skor från Musto och Sebago, surfa på Telenors gratis wifi, träffa Bohusläningens sportredaktion som flyttat ut hit eller följ med barnen till barnaktiviteterna i Havsbadsparken.

Hos MINI vid evenemangsstråkets entré kan du kolla in bilsortimentet eller kanske köpa en av de bilar som profilerats speciellt för Lysekil Women’s Match. Bara att boka för avhämtning när evenemanget är slut. Liros lär dig göra snygga splitsar på dina tampar, och hos Rambo får du utbildning i källsortering medan Nordea visar hur det går till att föra över pengar mobilt med Swish.

Med hav och sjöfart i fokus
Sjöfarten uppmärksammas vid årets Lysekil Women’s Match, med 75-årsjubilerande huvudsponsorn Erik Thun AB i spetsen. Vill du själv åka båt så kan Havsguiderna erbjuda turer i den vackra bohuslänska skärgården.

Sjöfartsverket ligger med sin lotsbåt precis vid tävlingsbåtarna, och erbjuder alla besökare att kliva ombord och titta på den tekniska utrustningen och hur jobbet går till. Dessutom blir det sjöräddningsuppvisning under fredagens lunchpaus i seglingarna, med helikopter, lotsbåt och en räddningsflotte med tre ”nödställda” som ska räddas.

I Västerhavsveckans tält mitt i evenemangsområdet visas kunskap och forskning om havet. Havets Hus finns på plats och visar upp konstiga och spännande djur från Västerhavet. Vågar du klappa en sjöborre eller vill du hellre hålla en sjöstjärna? Havsfiskelaboratoriet berättar hur man bestämmer åldern på en fisk och visar upp olika fiskeredskap samt vanliga och ovanliga fiskar. Dessutom får du en inblick i myllret under Gullmarsfjordens yta och koll på forskarnas redskap och funderingar.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

I slutet av juli smygöppnade Finnhamns nya jättebar som byggts ovanpå den befintliga restaurangen och Båtliv var där. Uppe på däcket har man en fantastisk utsikt över Husaröleden och Busström och alla som är där och tar en pilsner är imponerade över både storleken på däcket och utsikten.

Sedan den 1 mars i år drivs Finnhamn av Katarina och Michael Vinell efter att Ulla och Rolf Andersson dragit sig tillbaka efter 27 år.

– Det är Michael som driver det och jag kommer att jobba med utvecklingen av det och nya idéer, berättar Katarina. Till nästa sommar, då däcket ska vara helt klart, kommer vi ha grillmat som serveras här uppe. Kanske kan det bli danskvällar också men så långt har vi inte riktigt kommit än i planeringen.

I övrigt planerar de att modernisera vandrarhemmet och erbjuda konferenser under höst, vinter och vår.

– Det finns en fantastisk råvind på vandrarhemmet som vi vill göra om till en konferenslokal, avslutar Katarina.

Text & foto: Anders Sellin.

I Roslagsloppet, som körs lördag 3 augusti, utmanar Hamnen.ses Gustav Morin både Gladiatorer, ”Fredde” från Solsidan, radioprofiler och en flerfaldig världsmästare i pingis.

Det är i Roslagsloppets kändisklass som den största kampen äger rum. Här är det djungelns lag som gäller. Alla förare har fått dispens från krav på förarbevis och tävlingslicens, så vad som helst kan egentligen hända.

Men viktigast av allt är att det inte ska vara materialet som avgör.

Sponsorn KGK står nämligen för båtarna, sex stycken Capelli 625 Extreme med 150-hästare från Suzuki, och alla är identiska.

Gustav Morin ställer upp tillsammans med världsmästaren, vildhjärnan och fartrekordhållaren i Thundercat, Roland ”Rolle” Sjögren. Gustav kör och Rolle navigerar.

– Jag kör mitt första Roslagslopp medan det blir 20:e gången för Rolle. (Se intervju med Rolle i Hamnenshow). Det ska bli enormt spännande och roligt att vara en del av Sveriges största motorbåtsfest, säger Gustav.

– Det kommer att bli väldigt jämnt, tror jag. För att vinna måste man gå så nära varje märke det går, styra så rakt som möjligt och verkligen optimera trimmet, säger Rolle som också är en av världens vassaste propellermakare.

Det får Hamnen.se-laget dessvärre ingen nytta av i det här loppet. Istället satsar de på att ta hem segern genom en mer ambitiös inställning än de övriga lagen.

– Reglerna säger att varje person ombord bara behöver ha en fot ombord, vilket betyder att vi kan hänga ut över aktern och kanske få lite mer fart på det viset, menar Rolle.

Exakt hur det ska gå till och om alla medel verkligen är tillåtna återstår att se.

– Förhoppningsvis kan vi klämma ur någon extra tiondels knop på något finurligt vis. Men det lär bli svårt att lura Hasse Strandman som kör sitt 47:e lopp, avslutar Gustav

Erosionen längs den skånska kusten tilltar och stora värden hotas. Under 2013 avslutar SGU kartläggningen av jordarterna längs Skånes havsstränder, på havsbotten och på land, för att få ett bättre underlag för bedömning av erosionsrisken.

Problemen med kusterosion längs Skånes stränder har blivit allt mer allvarliga. Stora värden hotas, såväl byggnader och anläggningar som värdefulla naturområden. Klimatförändringar antas dessutom leda till en höjd havsnivå, vilket gör att problemen förvärras. För att bedöma risken för stranderosion behövs bl.a. ett detaljerat geologiskt underlag. SGU startade därför projekt Skånestranden och fältarbetena inleddes under 2012. I projektet ska befintlig geologisk information uppdateras och kompletteras med mer aktuell och detaljerad information längs den skånska kusten.

Resultatet kommer att bli en karta och databas över områdena runt Skånes stränder, som är sömlös mellan land- och havssidan, dvs. geologin över och under havets yta finns i samma databas och har en enhetlig legend.

Vad kan informationen användas till?

Databasen är i första hand tänkt att användas som underlag för bedömning av erosionsrisk men den kommer också att vara till nytta som planeringsunderlag för kustzonen och för frågor om mark- och havsbottenanvändning. Vi kommer också att beskriva geologiska bevarandevärden längs kusten i text och bild.

I samband med fältarbetet kommer vi dessutom att klassa olika strandtyper för att möjliggöra en snabbare och säkrare bedömning av saneringsmetod vid eventuella oljeolyckor till havs.

Hur och när görs undersökningarna?

Kartläggningen sker dels på land, längs hela Skånes kuststräcka, dels till havs. På land går geologerna till fots längs stranden och karterar jordarterna i ett område upp till 3 m ö.h., vilket motsvarar en strandremsa om ca 100–300 m in mot land.

Mätningarna till havs görs med SGUs undersökningsfartyg S/V Ocean Surveyor och en mindre arbetsbåt, S/V Ugglan, för grundare vatten. Havsbotten kartläggs från strandlinjen och ca 500-1000 m ut till havs med hydroakustiska metoder, provtagning och fotografering av bottenytan. Det marina arbetet påbörjades i augusti 2012 och under augusti och september 2013 görs det avslutande fältarbetet som kommer att ge information om bl.a. havsbottnens uppbyggnad, olika bottenmaterials utbredning och sammansättning, havsbottnens terrängformer och strukturering, sedimenttransport, utbredning av vegetation, syreförhållanden i sediment samt de recenta finsedimentens innehåll av metaller, näringsämnen och organiska miljögifter.

Databaser och slutrapport ska vara färdiga under 2014.

BryggCaféet Grötvik i Halmstad har säsongsavslutning under perioden 31 juli – 18 aug.

Gäster under de kommande dagarna är:

“Från andra sidan”, torsdag – riksdagsman Hans Hoff.

Nästa vecka tisd-tors; – Johannes Brost, Karl-Olof Andersson – Sveriges ambassadör i NordKorea och avslutas med Henrik von Sydow “Sommarsamtalar i Grötvik” (detaljprogram www.bryggcafeet.com )

”Dans på Bryggan” fredagar med ”Elvis4Ever”

”Optimistjolleskola” – examensregatta för barn 8-15 år fredag 1200

Sommaren avslutas traditionsenligt med ”Besök Tylö fyrplats” på den internationella fyrdagen söndag 18 aug där Svenska Fyrsällskapet, BryggCaféet Grötvik och medlemmar i Grötviks Segelsällskap ordnar transporter. Ett unikt tillfälle att se den pietetsfulla renoveringen och fantastiska miljön på Tylön.

Dagligen kan alla barn och “vuxna barn” meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet samt träffa Brygghunden Laban!

Info: www.bryggcafeet.com

Nu lanseras webbplatsen SeaFun.se där själva upplevelsen under en kryssning är det centrala. Kryssning är den reseform som ökar mest av alla i Sverige. Redaktör är Heidi Rovén, reseskribent och författare till boken Kryssa inte utan mig. Hon säger: ”SeaFun fyller ett tomrum då det inte tidigare fanns några sajter i Skandinavien som fokuserar på kryssningsupplevelsen på samma sätt. Potentialen är enorm och SeaFun ska växa i takt med branschen. Jag ska se till att SeaFun är till stor hjälp för alla som vill kryssa.”

Kärnan i SeaFun består av intresseväckande, ständigt uppdaterat och välskrivet textmaterial. Detta är något som man annars inte är bortskämd med på Internet.

Artiklarna på SeaFun är uppdelade i två skilda delar: ett objektivt, oberoende nyhetsflöde om vad som händer i kryssningsbranschen och en personlig, subjektiv och reflekterande blogg med tyngdpunkt på kryssningsupplevelser.

Heidi Rovén fortsätter: ”Jag förvånas ständigt över att det finns så många fördomar om kryssningar. Att slå hål på alla dessa myter är en av drivkrafterna med SeaFun.”

Webbplatsen är utvecklad av Rancio Development i en ny teknik kallad RWD, Responsive Web Design. Detta innebär att webbsidorna dynamiskt anpassar sig efter den enhet man använder, såväl mobil, surfplatta som desktop.

SeaFuns logotype är en stilren Art Deco-flirt som påminner om de gamla atlantångarna, där fartyget bryter fram i en vågliknande text. Här kombineras historia och drömmar, fart och kraft med den lekfullhet och känsla av äventyr som en kryssning innehåller – allt det som SeaFun står för.

Info: www.seafun.se

Kommentarer

Erik E 22:20:21 2013-08-01

Suverän site med intressanta artiklar! Den kommer jag besöka igen.

Under nästa vecka kommer Alpari World Match Racing Tour till Chicago i USA för delsegling fyra i årets World Tour. Chicago Match Cup seglas 6-11 augusti. Seglingarna kommer att sändas live i HD-kvalitet över internet.

Arrangörerna räknar med över 500 000 åskådare vid själva tävlingarna, som hålls vid klassiska Navy Pier, som också är platsen för Tall Ships Chicago festivalen.

Chicago Match Cup ska streamas via NEW Livestream på den här länken:
https://new.livestream.com/WorldMRT

Sändningarna hålls 7 augusti till och med 11 augusti. Söndagen 11 augusti sänds även seglingarna via flera TV-kanaler: Nautical Channel, Outdoor Sports Channel, OSN Dubai, Sports TV Turkey, Sport 5 Israel, Setanta Africa, Nova Greece, Digisport Hungary och Abu Dhabi Media Co.

Seglingarna börjar med Qualifying Round 1 – Wed – 7 August – 0900hrs – 1700hrs (CDT)

Direktlänk: https://new.livestream.com/WorldMRT/cmc13-qr1

Tyska Hanse Yachts presenterar en helt ny modell Hanse 505 som ersätter Hanse 495, som bara är ett par år gammal. Den nya båten hämtar flera av sina egenskaper från storasyster Hanse 575.

Samtliga tekniska data med storlek med mera är desamma för Hanse 505 som för Hanse 495. I likhet med övriga Hansemodeller har den nya båten stor innervolym och båten kan förses med olika inredningslösningar beroende på köparens önskemål.

Hanse är känt för att ha generösa innerutrymmen och goda seglingsegenskaper. Den nya 505:an kan fås med upp till sex kabiner, men salongen är densamma oberoende av kabinvarianterna.

Den lilla förlängningen av båten, jämfört med 495:an, beror på en längre badplattform i aktern.

Info: www.hanseyachts.com

Finska Fiskars, som bland annat producerar Buster aluminiumbåtar, ökar sitt sortiment och lanserar en ny liten båt. Nya Buster Mini är em robar motorbåt, helt byggd i aluminium, som kan ha en elmotor eller liten utombordsmotor.

Buster Mini ligger i den mest konkurrensutsatta och populära båtklassen. Av Finlands cirka 700 000 båtar är nästan en halv miljon robåtar med en längd under fyra meter. Man beräknar att det enbart i Norden finns cirka två miljoner robåtar av den här typen.

Även i Sverige växer andelen båtar i aluminium snabbt. Materialet är starkt och oömt och kräver ett minimum av skötsel. Tack vare den låga egenvikten behövs relativt små motorer, vilket ger lägre bränsleförbrukning.

– Vi vill lansera ett lätt, slitstarkt och återvinningsbart alternativ i klassen små båtar som ska konkurrera med de i klassen typiska ABS-båtar eller båtar tillverkade av plast som är de mest vanliga båttyperna i klassen, berättar Juha Lehtola, direktör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Den osänkbara och bekymmersfria Buster Mini passar för varierande användning, både för unga användare och som en andra båt till sommarstugan, eller som hjälpbåt för en större båt. Båten passar bäst till insjöar och inre skärgård, men passar även för kortare utflykter i strandområden. Båten kan utan problem dras upp även på en stenig strand och kan vinterförvaras ute utan att man behöver vara rädd för att båten skadas.

– Våra båtar har blivit större under årens lopp och därför har många önskat att vi skulle lansera en mindre Buster som är lätt att sköta, som väger lite och som kan ros. Buster Mini är ett bra val för den som vill ha en liten båt, säger Lehtola.

Mini väger cirka 100 kg, vilket gör att den kan transporteras enkelt. Skrovet är helsvetsat och den har ett praktiskt fanergolv. De fasta och madrasserade bänkarna är en del av båten och gör konstruktionen styvare. Mini har en lättanvänd Easy Bail tömningsventil vars spak ligger bakom föraren på aktern, vilket gör det möjligt att föraren kan enkelt tömma båten av regnvatten även när båten körs i planhastighet.

Buster Mini är även lätt att ro Mini. Platser för årfästen finns som standard och fästen samt åror finns som extra tillbehör. De underhållsfria aluminiumårorna har plastblad.

Med hjälp av en traditionell utombordsmotor på 2 hk eller en elmotor blir skrovhastigheten cirka fyra knop. Med två personer ombord börjar Buster Mini plana med en motor på 6 hk och med tre personer ombord behövs en motor på 8 hk för att båten ska börja plana. Högsta hastighet med en 8 hk motor med lång rigglängd är 15 knop.

Båten med namnet Buster Mini tillverkades i slutet av 1970-talet och i början av 1980-talet. Båten hade utvecklats för att kunna ha en motor på upp till 15 hk. På 80-talet producerades även Ro Buster som kunde ha en utombordare på fyra hästkrafter.

Tekniska data
Längd: 3,88 m
Bredd: 1,44 m
Vikt: 105 kg
Motoreffekt: 2–8 hk (lång rigglängd)
Antalet personer: 3
Rekommenderat pris: 2510 Euro

Info: www.buster.fi

Tre världsmästare och totalt 60 seglare står på startlinjen vid årets svenska mästerskap i vindsurfing i Kona One-klassen. En av huvudfavoriterna är 16-åriga supertalangen Andrea Holm från Stockholmsklubben KSSS.

Hon ligger tvåa på världsrankingen och vann tidigare i somras junior-SM där hon slog alla killar.

Årets svenska mästerskap avgörs på vattnen utanför Båstad. Väderprognosen talar om perfekta förhållanden, 7-9 meter per sekund och sol. Det är förhållanden som den nyblivna svenska juniormästaren Andrea Holm ser fram emot.

– Sandhamn är mina hemmavatten och de liknar Båstadsbukten med segling i öppen sjö och vågor. Jag tror att det ska passa mig och jag känner mig väldigt taggad, förklarar Andrea.

På startlinjen får hon sällskap av ett mycket meriterat startfält med både OS-seglare och tre världsmästare. En av dessa är den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen som seglar om titeln skandinavisk mästare. De två övriga är svenskarna Hans Nyström och Björn Holm.
Kona One är en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen.

De svenska seglarna har skördat stora framgångar internationellt, både på senior- och juniornivå de senaste åren. Andrea har blivit bästa dam vid två VM i rad, förra året på Kanarieöarna och i år i Quebec, Kanada där hon bara var en försmädlig tjuvstart från att som första dam någonsin vinna VM-guld i Kona-klassen.

– Att segla internationellt har utvecklat min segling. Jag har gått framåt mycket den här säsongen, både tekniskt och taktiskt. Min bakgrund som jolleseglare hjälper mig mycket ute på banan, fortsätter Andrea.

Klassen lockar många unga talanger. Av totalt 60 startande i SM är 30 under 20 år. Flera av dessa talanger har också redan låtit tala om sig internationellt.
Seglingarna avgörs mellan 2 – 4 augusti med totalt 10 planerade seglingar och en finalsegling. För arrangörskapet står Båstad Båt- och Segelsällskap tillsammans med Sailing Båstad.

– Båstad är klassiska seglingsvatten där många nationella och internationella mästerskap har genomförts genom åren. Vi ser fram emot tre intensiva dagar och ett av årets största seglingsmästarskap i Sverige, säger Pekko Svensson, ansvarig för tävlingsorganisationen.

Bilden:
Andrea Holm, 16 år, favorittippad inför SM i Kona One.

Seapilots navigeringsapp har varit en succé sedan starten, och var 2012 den iPad-app som stod för den största omsättningen i svenska App Store. Nu lanseras den för läsplattor med operativsystemet Windows 8 och kan köpas i Windows Store över hela världen.

– Den går dessutom att använda på en PC med Windows 8, säger Jens Johansson, vd för Seapilot.
Seapilot, som är den enda navigeringsappen med AIS-data, har snabbt blivit en storsäljare för fritidsbåtägare i Sverige sedan den lanserades i juli 2011. Appen finns också i Danmark, Finland, Estland, Lettland, Norge och Tyskland.

– Seapilot är både billig och enkel att använda, trots att det är en professionell navigeringsapp, säger Jens Johansson. Med Seapilot kan du se alla båtar och fartyg med en AIS-transponder. Dessutom presenteras väder i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige.

Seapilot visar vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd från valfri väderstation.
Seapilot – som kom på en hedrande andraplats när priset till årets mobila nyttotjänst delades ut på Mobilgalan 2011 – har hittills endast funnits för iPhone och iPad. Men nu lanseras den även för läsplattor med Windows 8 och Windows RT, och i början av nästa år kommer en version för Windows Phone.

– Den nya Windowsversionen är dessutom den första som fungerar på en persondator.
Skillnaden är att man då använder tangentbord och mus istället för pekskärm, säger Jens Johansson.

– Vi tycker att det är kul att Seapilot, som är den ledande leverantören av sjönavigeringsverktyg i Sverige, väljer att satsa på Windows 8 och Windows RT. Det stärker vårt utbud och tillför en dimension för våra användare, säger Thomas Floberg, affärsområdeschef för Windows.

Priser:
Seapilot for Windows 8 (appen) 380 kr
Sjökort för Sverige 290 kr
www.seapilot.se

Kommentarer

Anders 09:07:42 2013-08-02

Äntligen en bra nav app till W8, att den kommer till WP8 är ännu roligare.

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar LEGRIA mini, en ny kreativ digital videokamera som är otroligt smidig och ger alla möjlighet att uttrycka sig på sitt eget personliga sätt. Den har ett supervidvinkelobjektiv från Canon, en multifunktionell vinklingsbar LCD-skärm, inbyggd ställning och trådlösa anslutningsmöjligheter. HD-videosystemet är förstklassigt. LEGRIA mini ger helt nya sätt att berätta och dela med sig av alla fantastiska upplevelser.

Tack vare den innovativa designen är det lätt att utforska olika vinklar på ett kreativt sätt och få intressanta resultat med helt nya perspektiv. Videokameran finns i svart, silver och vitt. Den är lätt och med inbyggd ställning, så att fotografen enkelt kan filma handsfree och delta i sina egna videoinspelningar – eller filma längs bilresan eller när maten lagas i köket.

LEGRIA mini har ett Canon supervidvinkelobjektiv med bländare f/2,8, som tar Full HD video i 160° och stillbilder i 170° och förenklar kompositionen. Alla som vill filma på ett mer konventionellt sätt behöver bara peka på den kapacitiva LCD-skärmen för att minska synfältet till en närbildsvinkel på 71°.

Den innovativa, vinklingsbara och 6,8 cm (2,7″) stora LCD-pekskärmen kan vikas ut bakåt eller mot objektet för många olika och roliga tagningsalternativ. Skärmen kan till exempel vändas så att fotografen kan filma sig själv, eller hållas stängd för att få kreativa låga vinklar. Kamerans system för rotationsidentifiering ser till att bilden alltid visas rättvänd, oavsett hur videokameran hålls.

Den inbyggda ställningen är perfekt för inspelning handsfree, klarar många olika vinklar upp till 60° och minskar behovet av stativ. Ställningen kan till exempel användas för kreativ inspelning av makeup-kursen eller de olika stegen på danskursen.

Centralt för LEGRIA mini är naturligtvis Canons lovordade bildkvalitet. HS-systemet kombinerar Canons högkänsliga bakgrundsbelysta 1,2/3″ CMOS-sensor med Canons egen avancerade bildbearbetningsplattform DIGIC DV 4 och resultatet blir videofilmer och stillbilder med minimalt brus och minimala artefakter. LEGRIA mini producerar Full HD-video (1920 x 1080) med enastående prestanda i svagt ljus och har brett dynamiskt omfång. Stillbilderna blir högklassiga med upplösning 12,8 MP.
Den inbyggda stereomikrofonen ger högkvalitativt ljud när till exempel olika kurstillfällen eller konversationer ska spelas in. Prestandan kan dessutom höjas genom att via funktionen Motivstyrt ljudval välja olika scenarier som Musik eller Tal.

LEGRIA mini har inbyggd Wi-Fi för enkel delning av högkvalitativ video* till olika enheter och sociala nätverk. Här inkluderas bland annat funktionen Live Streaming Remote Control, som gör att iOS- eller Android-användare kan fjärrutlösa kameran via en app på sina surfplattor eller smartphones.

Funktionen för fjärrwebbläsare innebär att bilder och videofilmer som tas med LEGRIA mini kan visas på andra enheter som surfplattor eller stora bildskärmar, via webbläsare som Safari eller Internet Explorer. Ingen specifik programvara behövs. För trådlös överföring utan dator till plattformar för sociala nätverk, som YouTubeTM och FacebookTM , kan användare med Apple iOS-enheter använda Canons enkla gratisapp Movie Uploader. Andra kan använda Canon Image Gateway för att överföra video utan att någon dator behövs. Tack vare DLNA-stöd kan användare trådlöst överföra sina videofilmer till kompatibla TV-apparater eller datorer.

LEGRIA mini designades med kreativitet och nya uttryckssätt i åtanke, oavsett om det gäller en hobby, alternativa perspektiv på en resa eller engagerande innehåll i en videoblogg. Här kan till exempel tidsintervallinspelning användas, med intervall från fem sekunder till tio minuter, som skapar fascinerande resultat för snabba eller långsamma händelser.
Med funktionen Fast motion sker inspelningen i 4x maxhastighet, och kan användas för att ge underhållande lektioner inom områden som matlagning eller skönhetsbehandling. Funktionen Slow motion spelar in med ¼ och ½ hastighet – speciellt användbart för till exempel dansare som vill titta och träna på olika tekniker. Funktionen Spegelbildsinspelning/-uppspelning innebär att bilden vänds horisontellt, så att fotografen kan granska sin filmteknik och förbättra sitt rörelsemönster.
För att ge extra effekt och överbrygga skillnaden mellan stillbilder och video finns läget Video-snapshot, som spelar in ett fyrasekundersklipp varje gång avtryckaren trycks ned för en stillbild, och sedan lägger ihop dem till en kort film över dagens händelser.
LEGRIA mini kommer att finnas tillgänglig runt om i Sverige från mitten av september 2013.

LEGRIA mini – viktiga egenskaper:
• 170° supervidvinkelobjektiv**
• Vinklingsbar LCD-skärm och inbyggd ställning
• Växla mellan supervidvinkel och närbild
• Wi-Fi; live streaming och delning
• Inspelning i Full HD
• HS System: 12,8 MP CMOS, DIGIC DV4
• Inbyggd stereomikrofon, motivstyrt ljudval
• Identifiering av riktning
• Spegelbildsinspelning/-uppspelning
• Slow motion och fast motion; intervallinspelning
*Kompatibilitet varierar beroende på enhet.
**160° för filminspelning
Rekommenderat pris inkl. moms 3 000:- kronor (exkl moms 2 400:-)

Transportstyrelsen lättar på reglerna för registreringsbesiktning av dragkrok. 1 september träder de nya reglerna i kraft som ska göra det enklare för fordonsägare, polis och besiktningsföretag.

I dag ställs det krav på att man registreringsbesiktar sitt fordon när man gjort en förändring på det, till exempel satt i en starkare motor eller byggt om sin skåpbil – eller om man monterat eller demonterat en dragkrok på sin bil.

De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning. Syftet med förändringen är att förenkla för fordonsägare som monterar en kopplingsanordning på sitt fordon. Regleringen ska också bli tydligare för de organ som kontrollerar fordon, det vill säga besiktningsföretag och polis.

Polisen kommer att slippa svårbedömda situationer vid en kontroll och besiktningsföretagen behöver inte utföra besvärliga registreringsbesiktningar på nya bilar där redan monterade draganordningar sitter dolda. Ytterligare en fördel är att den enskilde fordonsägaren slipper kostnader för registreringsbesiktning. Transportstyrelsen bedömer att förändringen inte påverkar trafiksäkerheten samt att det innebär lägre kostnader för alla berörda.

Omfattar personbilar och lätta lastbilar

De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).

Förändringen gäller även för en lätt lastbil, alltså en lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3500 kg. Samma sak här, undantaget gäller för en EU-typgodkänd lastbil och kopplingsanordningen som monteras ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet och uppgift om maximal släpvagnsvikt ska finnas i VTR. För lastbilarna finns det dock vissa undantag. Om draget monterats i eller på en bakgavellyft eller ett särskilt eftermonterat bakre underkörningsskydd så ska fordonet registreringsbesiktas.

Gäller inte husbilar

De nya reglerna gäller inte för personbil klass II, dvs husbilar. Dessa fordon har ofta en mera komplex konstruktion där man måste montera dragramar eller liknande och därför har Transportstyrelsen bedömt att dessa ska registreringsbesiktas när en kula monterats.

I samband med demontering behöver man inte registreringsbesikta fordonet under förutsättning att uppgifterna om draganordning inte finns i VTR. Finns det uppgifter noterade i VTR om kula eller demonterbar kula och man har plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktas.

Raymarines nya gS Serie svarar upp mot krävande navigatörers behov av integrerad navigation med obegränsad flexibilitet. Varje display i gS Serien är en fullfunktions navigationsdisplay utrustad med ny supersnabb dubbelkärnad processor samt en tredje dedicerad grafikprocessor med supersnabb responstid.

Pressmeddelande:

Navigationen är oerhört enkel via Multi-Touch kontroll av Raymarines LightHouse användarinterface.

Du kan skapa en en-stations touchscreen installation eller expandera till ett fler-stationssystem med trådlöst tangentbord. gS serien kan även direktlänkas till Raymarines nya Multifunktionsdisplayer.
gS serien stödjer Navionics Platinum Plus kartografi och erbjuder fantastiska 3D kartbilder och flygfoton som overlay på kartan.

Det finns tre olika displaystorlekar att välja bland: 9”, 12,1” 0ch 15,4”. Displayerna är utvecklade med en ny LCD-teknik som eliminerar ”Black out” effekten som orsakas av polariserande solglasögon. Kant-till-kant glas gör att gS Serien kan flushmonteras integrerat och elegant, displayerna är dessutom oerhört tunna.

gS Serien stödjer WiFi och Bluetooth, de har tre Raynet portar med nätverksswitch, NMEA2000 nätverk via SeaTalkng, HDMI utgång för fjärrstyrda monitorer eller LCD TV anslutning, två compositvideoingångar och extern alarmanslutning.

Ca pris 9” från 44 990 kr. Ca pris 12” från 52 990 kr. Ca pris 15,4” från 74 990 kr.
www.raymarine.se

Engelska Princess Yachts International har redan publicerat information om sin kommande 43-fotare. Den helt nya Princess 43 får sin premiär vid PSP Southampton Boat Show och ersätter därmed Princess 42, som är en av de mest framgångsrika modellerna någonsin från det framgångsrika varvet i Plymouth.

Exteriören är elegant och modern. Skrovet är byggt med lättvikts injiceringsteknik, som har optimerats för att båten ska nå planing så lät och snabbt som möjligt och därmed kunna köras ekonomiskt.

Designen både av de yttre och inre utrymmena i 43:an har gjorts för att öka känslan av rymd och för att göra livet ombord bekvämt. Flybridgen är rejält tilltagen med en matplats stor nog för värdpar och gäster samt solbäddar. Flybridge kan också förses med en wetbar med elektrisk grill samt ytterligare sittmöjligheter.

Dubbla skjutdörrar leder ut till badplattformen, som kan förses med en elektrohydrauliskt höj- och sänkbar lift. Skjutdörrar avgränsar förarplatsen från själva salongen. Princess har hämtat flera idéer för designen från sina större modeller. Den nya 43:an har till exempel stora vindrutor av samma typ som finns på den nya Princess 52. Det skapar både rymd i båten och möjliggör en fin utsikt.

I Princess 43 finns olika lösningar för övernattning med upp till sex sovplatser fördelade på stora kabiner, varav en owner’s cabin och två gästhytter.

Tekniska data:
Längd: 14,5 m
Bredd: 4,25 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 14,4 ton med två Volvo Penta D6 370
Bränsletank: 1 363 liter
Vattentank: 455 liter
Motorval – Diesel
Volvo D6-370 (2 x 370 hk) Fart: 27–29 knop
Volvo D6-435 (2 x 435 hk) Fart: 30–32 knop
Info: www.princessyachts.com

BryggCaféet Grötvik i veckan 28 juli – 2 aug har den här veckan besök av bland andra Ian Wachtmeister.

Alla program börjar kl. 19.00.

Söndag – Allsång på Bryggan – Taube i våra hjärtan – en resa i tid och rum – säsongsavslutning!

Tisdag – Gäst på Bryggan – Yoga med Josefine från Solgården + Maria Jönsson – “Vi kan – rör dig med sunt förnuft” – allt med praktiska övningar

Onsdag – Gäst på Bryggan – Ian Wachtmeister – “Från andra sidan”

Torsdag – Gäst på Bryggan – Riksdagsman Hans Hoff – “En riksdagsledamots vardag och fria tankar”

Fredag – Dans på Bryggan med Elvis4Ever

Info: www.bryggcafeet.com

Den svenska kvoten för laxfiske i Östersjön, från Bottenhavet och söderut, bedöms nu vara uppfiskad. Därför stänger Havs- och vattenmyndigheten, HaV, laxfisket i detta område från 1 augusti.

– Den nationellt fastställda kvoten av lax för detta område är 8 400 laxar och merparten av den lax som fiskas här är odlad lax, säger Ingemar Berglund, chef på avdelningen för fiskförvaltning på HaV.

Enligt beslut från EU får svenska yrkesfiskare fiska 30 465 laxar i Östersjön under 2013, vilket är en minskning med 11 procent jämfört med 2012. Hav beslutade i våras att fördela denna kvot på vild och odlad lax och på olika havsområden. Målsättningen med fördelningen är att fisket i högre grad ska riktas mot odlad lax och att bestånden av vild lax ska skyddas och stärkas.

För ICES delområden 22-30 i Östersjön, det vill säga från Bälthavet och Öresund i söder till och med Bottenhavet i norr, sattes den nationella kvoten till 8 400 laxar.

HaV:s beslut att stänga laxfisket i området innebär också att det efter den 2 augusti är förbjudet att landa eller omlasta lax som fångats i det aktuella området under tillåten tid. Sådan lax bör inte heller få saluhållas i första led efter den 3 augusti.

Fisket av odlad lax (fettfeneklippt lax) i Bottenviken får däremot fortsätta i fredningsområdet Ume älv och i vissa så kallade terminalfiskeområden.

Källa: HaV.

Privatmarknaden växer så det knakar hos landets båtinredare. Orsak: Nyproduktionen av lyxbåtar i mångmiljonklassen har mer än halverats. Båtägarna renoverar hellre än köper nytt.

Det säger VD Alar Vikström vid Textila Båtinredningar i Lindome till teko.se:
– Vi har haft fullbelagt från den 15 augusti förra året ända fram till semestern den 15 juli i år med privatkunder. Nu satsar vi på Norge. Där väntar en jättemarknad.

Alar Vikström har sysslat med tapetseri i över 40 år. Det hela började på 1970-talet när han träffade en kille som hade tapetserarverkstad. En sysselsättning som Alar tyckte verkade mer intressant än att gå på tekniskt gymnasium. Han hoppade av skolan. I början av 1980-talet startade han eget:

– På den tiden gjorde vi allt från att klä om flygplansstolar och vanliga stoppade möbler. En dag fick vi ett udda jobb. Inreda en båt med textilier. Under de första åren hade vi mest privatkunder, men senaste 18 åren har det varit svenska varv som fyllt våra orderböcker, säger han.

Bland kunderna finns starka varumärken som Nord West Yachts, Arcona Yachts och Najadvarvet. Det handlar varv som bygger lyxbåtar upp till 60 fot där taxametern börjar på fyra miljoner kronor och uppåt:

– Fram till förra hösten har vi varit helt upptagna med att inreda nytillverkade lyxbåtar och enbart levt på det. Men sedan kom den allmänna ekonomisk nedgången. Då störtdök nytillverkningen av lyxbåtar. Renoveringarna har räddat oss kvar på marknaden, säger Alar Vikström som ser en jättemarknad i Norge:

– Tack vare Båtmässan i Göteborg, som vi var med på för första gången i år, fick vi många värdefulla kontakter med svenska och norska båtägare. Därför ställer vi ut i Norge på nästa båtmässa. Vi vet att det inte finns så många inredare i Oslotrakten. Lägg därtill att det är nära för oss att åka dit för att malla och sedan skräddarsy inredningar för deras båtar. Hösten ser därför mycket lovande ut.

Alar Vikström säger att företaget enbart jobbar med högkvalitativa material som Alcantara, läder och svensktillverkade tyger från Bogesund, Ludvig Svensson, Pelle vävare och Uddebo:

– Deras Treviratyger är mest lämpade att ha ombord. Betalar man upp till sju miljoner kronor för en båt så förväntar sig kunden enbart det bästa. Det gäller även våra måttanpassade resår- och bäddmadrasser i material som tempur, latex eller polyester. Samma kvalitetskrav gäller mattor och gardiner.

Idag sysselsätter Textila Båtinredningar fem personer – sömmerska, tillskärare och tapetserare.

Vilka är era främsta styrkor?

– Yrkeskunnandet, lång erfarenhet, vi kan hantverket, hög servicenivå och vana att jobba under tidspress. Det är alltid tapetseraren som kommer in sist i ett båtbygge, när kunden redan börjat ropa efter sin båt.

Dansken Bo Petersen vann 2013 OK Dinghy European Championship. Bäste svensk blev Thomas Hansson-Mild, som kom på en fin tredje plats.

Årets EM för OK-jollar – OK Dinghy European Championship – seglades i Carnac i Frankrike. Tävlingarna avgjordes med finalseglingar i slutet av förra veckan.

Väldigt lätta vindar kännetecknade de sista seglingarna. De allra sista racen ställdes till och med in på grund av för lite vind.

Bo Petersen (DEN) vann titeln från sin landsman Stefan Myralf (DEN) medan Thomas Hansson-Mild (SWE) alltså kom trea. För Bo Petersen är det en extra stark prestation eftersom han bara har seglat OK-jolle i två år.

Slutresultat efter sju seglingar:

1 DEN 1421 Bo PETERSEN 15
2 DEN 6 Stefan MYRALF 16
3 SWE 100 Thomas HANSSON-MILD 23
4 POL 1 Tomasz GAJ 25
5 NZL 544 Greg WILCOX 29
6 POL 27 Dawid KANIA 41
7 GBR 2150 Nick CRAIG 42
8 GBR 2152 Lee CHILD 52
9 DEN 1280 Jorgen LINDHARDTSEN 56
10 DEN 1393 Rene JOHANNSEN SARABIA 56

Hela resultatlistan: http://www.yccarnac.com/uploads/html%20resultat%20regate%20de%20freg%202013/yole%20ok%202013/yole_ok_s_apres_6_courses.htm