– Regeringens förslag ger oss förutsättningar att medverka till stärkt konkurrenskraft för sjöfarten och basindustrin, säger Ann-Catrine Zetterdahl (bilden), generaldirektör för Sjöfartsverket.
Sjöfartsverkets huvuduppgift är att säkra servicen till sjöfarten på Sverige. Verksamheten finansieras i huvudsak av avgifter från handelssjöfarten. I budgetpropositionen föreslås att Sjöfartsverket får en ökad tilldelning av anslag från och med 2014 på 345 miljoner kronor. Av dessa är 300 miljoner kronor planerade att anslås under tre år framåt. Pengarna ska, enligt förslaget, användas till farleder, viss kanalverksamhet och isbrytning. Riksdagen fattar det slutliga beslutet om budgeten i december.
– Vi vill skapa stabilitet och långsiktig konkurrenskraft för Sjöfartsverkets kunder, samt för transportköparna i näringslivet. Vi kommer nu att analysera vad den föreslagna ökningen kommer att innebära, och ta fram ett förslag till ett nytt avgiftssystem tillsammans med våra kunder och intressenter, säger Ann-Catrine Zetterdahl.
45 miljoner kronor är föreslagna att öka anslagsramen permanent för sjö- och flygräddningsverksamheten. I dagsläget är den verksamheten underfinansierad, vilket har lett till att handelssjöfartens avgifter har subventionerat övriga räddningsinsatser.
– Att ha en väl fungerande sjö- och flygräddningstjänst är en av Sjöfartsverkets samhällsviktiga uppgifter från regeringen. Verksamheten räddar liv, både till sjöss och på land, säger Ann-Catrine Zetterdahl.
Säker sjöfart för människa och miljö. Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjötrafikinformation, sjö- och flygräddning och sjömansservice. Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till två miljarder kronor och antalet anställda till 1115.
Perifa lanserar ett smart tillbehör till alla som upplever att laddningen inte räcker till på telefonen eller surfplattan. Alla nya funktioner och appar gör att batteritiden bara blir kortare och kortare. Krav på större skärmar och samtidigt lättare och smidigare format är svårt att kombinera och då blir batterikapaciteten ofta lidande.
Powerbank 12000 är en bärbar laddare som inte kräver nätuttag och har kapacitet som även räcker till den flitigaste surfaren!
Den har kapacitet att ladda marknadens vanligaste smartphones upp till 5 ggr när den är fulladdad. Kapaciteten är hela 12000 mAh vilket är mer än dubbelt så mycket som motsvarande produkter på marknaden idag. Det har gjorts möjligt genom att använda de senaste Litium Polymer-batterierna, som har ett oslagbart förhållande mellan vikt och kapacitet.
Den laddar fullt på cirka tolv timmar, har en tydlig display som visar hur mycket som är kvar, dubbla uttag för samtidig laddning av två telefoner eller en surfplatta och en telefon. Väger bara ca 240 gram vilket gör att den alltid kan följa med i väskan eller portföljen, ingen oro längre för att batteriet inte skall räcka till. Perfekt på resor, utomhus eller bara när man inte har ett vägguttag i närheten.
Det ena uttaget laddar med 2,1A för surfplatta och det andra med max 1A till smartphones.
Powerbank laddas via USB uttaget på datorn eller med den vanliga USB telefonladdaren.
Den är utrustad med överladdningsskydd och urladdningsskydd för maximal säkerhet. Pris 595 kr.
Info: www.perifa.se
Även Cummins introducerar nu joysticksystem för båtar med inombordsmotorer. Cummins Inboard Joystick är ett system som förutom joystick använder bogpropellrar som kan köras längre än standard. På så sätt kan Cummins hantera även traditionella motorer och backslag.
Förutom joystick kontroller och Cummins elektroniska gas- och växelkontroll kommer Cummins Inboard Joystick även med en exklusiv så kallad Extended Run Thruster technology. Det är tack vare den som bogpropellrarna ska kunna arbeta mer och under längre tid för att göra båthanteringen enklare och säkrare.
Cummins erbjuder även Thruster Monitoring, för att göra båtföraren uppmärksam på om bogpropellern används.
Cummins backar upp alla komponent er i systemet med garanti, service och support. Garantin gäller i två år eller 1 000 timmar.
Rupert 80 är under färdigställande och enligt planerna ska båten testas i sjön med start i slutet av oktober. Båten byggs i Sverige och är en av två 80-fotare som är under produktion vid svenska eller svenskägda varv för tillfället.
Förutom Rupert 80 håller även Delta Powerboats på med sin 80-fotare, som blir flaggskeppet i Deltas flotta. Premiär för den båten planeras under hösten, då båten ska vara leveransklar.
Rupert Marine beskriver sin nya båt så här: ”Rupert Marines senaste design är en exklusiv 80-fots motoryacht avsedd för superyachtmarknaden och andra köpare med mycket höga krav”.
Rupert 80 är designad i samarbete med världskända designers och marina konstruktörer och den exteriöra designen är signerad Ted Mannerfelt. Rupert 80 är den första modellen i Rupert Yachts-serien som nu är under utveckling.
Rupert 80 kommer att utrustas med högsta tekniska standard och med alla de bekvämligheter och utrymmen för gäster och besättning som man kan förvänta sig av en verkligt exceptionell yacht.
Fartområde är mellan 32–46 knop och relevant bränslekapacitet kommer att säkerställa tillräcklig räckvidd. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att uppnå låga ljud/vibrationsnivåer, hög tillförlitlighet för alla system och låga underhållskostnader.
I dag avgörs SM i matchracing på vattnet utanför Långedrag, och efter gårdagens matcher i round-robin är de båda GKSS-besättningarna med skepparna Johnie Berntsson och Viktor Ogeman obesegrade.
De nio besättningarna seglade i lätta vindar under gårdagen, och Vikto Ogeman och Johnie Berntsson var vid dagens slut obesgrade. Viktor Ogeman ligger på 21:a plats på ISAFs rankinglista, och Johnie Berntsson ligger på 8:e plats.
Stena Sailing Team hade en bra dag första dagen i SM seglingarna utanför GKSS i Långedrag. -Vi tyckte att vi hade bra fart, bra taktik och bra starter summerar Johnie Berntsson upp dagen och tänker närmast på hur snabbt och bra besättningen drev båten runt banan. – Nu gäller det att behålla flytet och inte tappa fokus då det återstår tre race i grundomgången för oss, innan det är dags för semifinal, avrundar Martin Berntsson, Pit och tail ombord.
Vi är väldigt nöjda med dagen, framförallt som det känns som om vi har seglat på ett lugnt och tryggt sätt. Vi har dock två matcher kvar i round robin i dag och bland dem den svåraste mot Berntsson. Vi hoppas på att de utfaller rätt och vi sedan kan fokusera på semifinalerna skriver Viktor Ogeman i sin kommentar till gårdagens segling.
Info: http://www.gkss.se/autumn
Resultat som uppdateras löpande finns på http://www.gkss.se/sv/Events/Autumn/Toppmeny/Resultat/
ISAFs rankinglista Open Class http://www.sailing.org/rankings_table.php?includeref=ranking22666&rankdiscipline=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest
Bilderna:
Stena Sailing Team
Viktor Ogeman styr i Team Accure
Fotograf: Stina Jansson.
Under den gånga helgen har GKSS arrangerat SM i Matchrace i Långedrag. Den svenska världsstjärnan Johnie Berntsson vann efter att ha mött hårt motstånd från Victor Ogeman, båda representerande GKSS. På tredje plats kom Olof Lundgren också GKSS. Startfältets enda utländska deltagare Lucas Lier från Danmark, slutade som fyra.
Efter gårdagens matcher i round robin som seglades i tämligen svaga vindar blev dagens seglingar i starkare vindar, 10-12 m/sek och emellanåt lite regn.
– Det var ett SM med i stort sett alla vindförhållanden så de var utmanande för teamen som deltog. Martin Strömberg på taktik, Johan Bäckman på trim, Martin Berntsson på tail och Björn Lundgren på Fördäck såg till att vi seglade båten snabbt och rätt runt banan, säger Johnie.
– Återigen visade det sig att Team Berntsson var starkare, och även om det självklart alltid är tråkig att förlora en final så är vi totalt nöjda med helgen, tvåa på SM är stort och vi vet att vi måste ha en mycket bra dag för att ta matcher av Johnny, förklarar tvåan Viktor Ogeman.
För ytterligare information om seglingen besök tävlingens hemsida http://www.gkss.se/autumn där finns också en flik med bilder.
Alla resultat finns på http://www.gkss.se/sv/Events/Autumn/Toppmeny/Resultat/
ISAFs rankinglista Open Class http://www.sailing.org/rankings_table.php?includeref=ranking22666&rankdiscipline=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest
Bilder:
Team Berntsson, actionbild från seglingarna.
Foto: Mikael Britschgi,
För att förstärka utombordarprogrammet på den europeiska marknaden lanserar Honda Marine två nya, spännande motorer på 80 hk respektive 100 hk. Motorerna är företagets första med dessa motoreffekter och har prestanda som kommer att överträffa miljöbestämmelserna.
Presmeddelande:
Nya BF80 och BF100 sätter nya prestandanivåer inom sina respektive segment tack vare Hondas världsberömda tekniker. Med sin låga vikt och sitt kompakta format levererar dessa nya motorer optimal prestanda i kombination med bästa möjliga bränsleekonomi.
Den eleganta strömlinjeformade designen passar och kompletterar vilken båt kunden än kör eller väljer och maximerar båtupplevelsen.
De nya modellerna gör mesta möjliga av de många unika och avancerade motortekniker som Honda och dess motorprogram är berömt för:
BLAST™ (Boosted Low Speed Torque)
Hondas unika, revolutionerande BLAST™-teknik anpassar luft-bränsleblandningen och tändinställningarna för att ge fler hästkrafter och höja vridmomentet för snabba accelerationer. Resultatet ger mycket bra prestanda som gör att skrovet snabbare börjar plana. Denna patenterade teknik i fyrtaktsmotorer är det riktmärke som Hondas utombordare sätter.
ECOmo ™ (Economy Controlled Motor)
Hondas patenterade Lean Burn Control-teknik använder givare för att övervaka luft-bränsleblandningen vid marschfart och anpassar blandningsförhållandet för att ge bästa möjliga bränsleekonomi. Kombinerad med Hondas unika PGM-Fi™-teknik (Programmed Fuel Injection) resulterar detta i hög bränsleeffektivitet och låga utsläppsnivåer.
VTEC ™ (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control)
Nya BF100 är utrustad med Hondas exklusiva VTEC™-system, som ger optimala prestanda genom hela varvtalsregistret för mjuka men kraftfulla accelerationer när du behöver det.
Förbättrade funktioner
Nya BF80 och BF100 erbjuder en rad olika förbättrade funktioner som gör dem än mer användarvänliga:
Trollingfunktion
Motorerna är till exempel utrustade med Hondas trollingkontroll, som möjliggör körning i jämn och låg hastighet genom automatiska justeringar i steg om 50 v/min – perfekt för fiske och manövrar i låga hastigheter.
NMEA 2000®-anslutningsbarhet
Båda utombordarna är även fullständigt kompatibla med NMEA 2000®, vilket gör att de enkelt kan anslutas till andra NMEA 2000®-enheter.
Med de nya modellerna har kunden även möjlighet att välja till Hondas nya NMEA 2000®-kompatibla flerfunktionsmätare. Mätarna har en standardiserad konstruktion som gör att de lätt kan anslutas ombord för att förse båtföraren med viktig information om motorn. Hondas mätare ger information om viktiga funktioner som motorvarvtal, trimvinkel, påminnelser om underhåll, motortemperatur, batteriladdningsnivåer, oljetryck och motorstyrning. De nya mätarna är även utrustade med Hondas unika “Eco Light”, som informerar båtföraren när motorn körs i ECOmo/lean burn-läge och följaktligen drar minsta möjliga bränsle.
Anslutningsbarheten till NMEA 2000® gör att kunden kan installera ett ständigt växande utbud av avancerad elektronisk utrustning som stöder NMEA 2000®, som GPS-system, sjökortsplottrar och fisklokaliseringsutrustning.
Samtliga motorer i Honda Marines modellprogram, från BF40 till flaggskeppet BF250, är nu helt och hållet NMEA 2000®-kompatibla.
Firar 50 år av innovationer och miljömedvetenhet
Lanseringen av de nya modellerna äger rum samtidigt som Honda förbereder sig för att fira 50 år som tillverkare av utombordare. Ända sedan Honda introducerade den första fyrtaktsutombordaren 1964, GB30-motorn, har företaget varit en pionjär när det gäller att vidareutveckla fyrtaktstekniken i linje med grundaren Soichiro Hondas filosofi att “produkter som används på vattnet ska inte förorena vattnet”.
Hondas befintliga utombordarprogram, från BF2.3 till BF250, överträffar alla europeiska RCD-bestämmelser, trots att dessa är bland de strängaste i världen. Genom att integrera sina patenterade motortekniker i samtliga medelstora och stora motorer visar Honda dessutom sitt kontinuerliga engagemang för miljön.
De nya modellerna finns hos auktoriserade Honda Marine-återförsäljare över hela Europa från och med början av 2014. Priser meddelas senare.
Specifikationer BF80 BF100
Motortyp SOHC-4 cylindrar, 16 ventiler SOHC-4 cylindrar, VTEC™ 16 ventiler
Slagvolym 1496 1496
Cylinderdiameter x slaglängd (mm) 73 x 89,4 73 x 89,4
Varvtalsregister, fullgas 5000–6000 5500–6300
Märkeffekt [kW (HK)] [58,8 (80)] [73,6 (100)]
Kylsystem Vattenkylning (med termostat) Vattenkylning (med termostat)
Bränsledistribution PGM-FI (programmerad bränsleinsprutning) PGM-FI (programmerad bränsleinsprutning)
Tändsystem Elektroniskt PGM-IG Elektroniskt PGM-IG
Startsystem Elstart Elstart
Avgassystem Propellernav Propellernav
Utväxling 2,33 2,33
Generatoreffekt 44 ampere 44 ampere
Batteriladdningskapacitet 35 ampere 35 ampere
NMEA 2000®-kompatibel Ja Ja
Rigghöjd (mm) L:537/X:664 L:537/X:664
Torrvikt (inkl. propeller) L:165/X:171 L:166 / X:172
Motortiltning Power Trim & Tilt Power Trim & Tilt
Total L/B/H 746/449/1566 (L)/1693 (X) 746/449/1566 (L)/1693 (X)
Regeringen ger i uppdrag åt Försvarsmakten att stödja polisen med medeltung helikopterkapacitet i syfte att underlätta vid genomförandet av polisiära insatser, bl.a. i samband med bekämpning av terrorism och annan grov brottslighet. Terrordådet i Norge 2011 aktualiserade behovet av ökad samverkan mellan Försvarsmakten och polisen också i Sverige.
Det är angeläget att polisiära insatser kan sättas in snabbt vid allvarliga händelser. Snabb transport av polisens nationella insatsstyrka eller vissa andra polisiära enheter kan vara avgörande.
– Med detta samarbete förbättras förutsättningarna för snabba ingripanden och samhällets resurser används så effektivt som möjligt, säger försvarsminister Karin Enström.
– Vid allvarliga brottsliga angrepp kan en snabb transport av relevant polisiär enhet vara avgörande för händelsernas utveckling, säger justitieminister Beatrice Ask.
Utvecklingen av Försvarsmaktens stöd till Polisen kommer ske stegvis och inleds den 1 januari 2014.
Nu kan alla göra en resa under Östersjöns yta. Sjöfartsverket har tillsammans med övriga länder runt Östersjön tagit fram en databas och webbapplikation som visualiserar havsbottnen.
Under Östersjöns yta finns både enorma bergskedjor och avgrundsdjupa klyftor som nu går att utforska på ett enkelt sätt. The Baltic Sea Bathymetry Database (BSBD), som utvecklats av Sjöfartsverket i samarbete med övriga Östersjöländer samlar, visualiserar och tillhandahåller djupdata för hela Östersjön.
– Det finns stor efterfrågan på digital djupdata som underlag för maritim forskning, vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten, säger Magnus Wallhagen, produktionschef på Sjöfartsverket.
Sjömätning är något som varje land sköter på egen hand, främst för att producera sjökort. Men många tillämpningsområden spänner över nationsgränserna och kräver en detaljnivå som inte finns i de konventionella sjökorten.
– The Baltic Sea Bathymetry Database ger en sammanställd bild av bottentopografin över nationsgränserna och kommer att förse forskare och intressenter inom havsmiljöområdet med kunskap om hela Östersjön, säger Magnus Wallhagen.
Djupdatamodellen som nu lanseras är mer än tio gånger tätare än den som visas i Google Maps. Arbetet med förbättring av modellen kommer att fortsätta vartefter nya data blir tillgängliga.
The Baltic Sea Bathymetry Database har utvecklats som en del av det TEN-T-finansierade EU-projektet MONALISA, inom ramen för Baltic Sea Hydrographic Commission och med det svenska Sjöfartsverket som projektledare. Utvecklingen av databasen har också fått stöd från den svenska regeringen.
Webbadress: http://data.bshc.pro
– Det skall bli fantastiskt kul att tävla hemma i Långedrag, säger Johnie Berntsson som ser fram emot att möte de bästa svenska matchracingseglarna i SM i matchracing nu till helgen 14-15 september i Långedrag.
På lördag startar Autumn Cup, SM i matchracing. Det är en grade 3 tävling som avgörs utanför piren i Långedrag och flera av de bästa svenska besättningarna är på plats. Flera av de högst rankande matchracingseglarna seglar ör GKSS. Totalt är det nio svenska team och ett danskt team som gör upp i tävlingen.
“Det skall bli fantastiskt kul att tävla hemma i Långedrag utanför vår klubb GKSS. Det var mera än fyra år sedan vi seglade SM i matchracing senast så nu ser vi fram emot att möta de bästa svenska besättningarna. Vi förbereder oss genom att segla på hemmaplan och kommer att segla i en nygammal besättningskonstellation. Framifrån blir det Björn Lundgren, Martin Berntsson, Johan Bäckman, Martin Strömberg och Johnie Berntsson. Nästan samma setup som vann Tour tävlingen i Kroatien 2006, så detta blir en liten reunion för oss hälsar Johnie Berntson inför tävlingen”. Johnie som i dag ligger på åttonde plats på ISAFs rankinglista.
Anna Kjellberg som förutom vara en framstående matchracingseglare som ligger på femte plats på ISAFs världsrankinglista för damer, driver också GKSS matchracing-center och säger glädjestrålande att det har varit högt tryck på våra matchracingtävlingar i år och detta är årets sista internationella regatta för GKSS och jag hälsar dig varmt välkommen till Långedrag för att titta på racen från “Tribunen” ute på piren!
För ytterligare information om seglingen besök tävlingens hemsida http://www.gkss.se/autumn
Kapstaden, Sydafrika ersätter Recife, Brasilien som det första stoppet längs med tävlingsrutten för Volvo Ocean Race 2014-15. Beslutet att stanna i den klassiska seglingsstaden Kapstaden i Sydafrika för tionde gången i tävlingens historia betyder att de deltagande lagen nu kommer att besöka Brasilien i ett stop istället för två under tävlingen som avgörs 2014-15.
Recifes plats i rutten var kopplat till ett lag som skulle tävla för den Brasilianska delstaten Pernambuco. Planerna för det laget, som var en förutsättning för att Recife skulle bli en del av tävlingsrutten, har inte gått enligt förväntningarna.
– Självklart är det en besvikelse att inte åka till Recife i den kommande upplagan av tävlingen men Brasilien är ändå väl representerat i tävlingen som fortfarande kommer innehålla ett stop i Itajaí. Recife har potential att bli ett bra hamnstop i framtiden och båda parter kommer att titta på möjligheter för kommande upplagor av tävlingen, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
Volvo Ocean Race firar i år sitt 40-årsjubileum och Kapstaden har spelat en framstående roll i framgången.
Den sydafrikanska staden var en del av tävlingen 1973-74, i den första upplagan av jordenruntkappseglingen som då hette Whitbread. Att staden nu återvänder betyder att tävlingen återigen stannar i samtliga fem kontinenter 2014-15.
– Kapstaden är en ikonisk stad och att sikta Taffelberget i horisonten när man närmar sig hamnen i slutet av den första etappen är något som varje havskappseglare ser fram emot, säger Knut Frostad.
I övrigt är tävlingsrutten oförändrad och staden Itajaí, som ligger i delstaten Santa Catarina i södra Brasilien, är fortfarande etappmålet för sträckan som går genom Södra Oceanen och startar i Auckland, Nya Zeeland.
Animation av tävlingsrutten med kommentarer från Knut Frostad- http://youtu.be/KezbbU2Ifcs
Animation av tävlingsrutten med musik –
http://youtu.be/ju9c6ZC6sbU
Turismen och antalet gästnätter på hotell ökade mest i Västsverige i jämförelse med övriga storstadslän visar ny statistik från SCB. Ökningen på 4,3% i juli (jämfört med juli 2012) var långt över Sverigesnittet på 1,3% och detta dessutom utifrån en redan stor volym. I faktiska tal innebär detta nästan 39 000 fler gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar. Bohuslän ökar mest med 9 % fler övernattningar i juli. Tillväxten första halvåret, januari tom juli, var 5,4% och totalt 170 000 fler gästnätter i Västsverige.
Antalet utländska övernattningar ökade med 19 %, vilket ger en exportandel på 26% i länet under juli månad. Störst exportandel hade Bohuslän på 29%. Fler norska besökare är en del av förklaringen (+drygt 10 000 fler gästnätter).
I år genomför Västsvenska Turistrådet tillsammans med nio stora hotellanläggningar i Bohuslän samt VisitSweden en stor Norgekampanj med syfte att öka resandet på för- och eftersäsong. Detta är den största satsning som har gjorts mot den norska marknaden på flera år. Förutom onlinekampanjen ingår en bearbetning av det norska mötessegmentet, vilket redan har resulterat i ett flertal stora konferensförfrågningar. Parallellt har kanalerna TV2 och NRK gjort fina reportage och bland annat magasinet Kamille samt Dagsavisen har haft stora artiklar om Bohuslän.
Högst beläggning i länet hade Tanums kommun där 90% av bäddarna var fyllda, följt av Strömstad på 83% och Göteborg på 75%. Snittbeläggningen i länet i juli var 70 % och på riksnivå 58%.
Lotta Nibell-Keating, tfVD Västsvenska Turistrådet säger;
– Juli är den största turistmånaden och att öka på en redan stor volym är fantastiskt bra! Att Norge ökar är särskilt glädjande med tanke på den satsning som görs tillsammans med näringen, turistkollegor och övriga partners. Målet är att få ännu fler norrmän att upptäcka och återkomma till vårt område, även under årets övriga säsonger.
Foto: Mikael Almse.
På lördag den 14 september kommer Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 904 att delta i en sjöräddningsuppvisning i hamnen i Kalmar. Efter uppvisningen finns det möjlighet att få en visning av helikoptern och en pratstund med besättningen. Även en av Sveriges snabbaste lotsbåtar finns på plats i hamnen. Lifeguard 904 är en av Sjöfartsverkets sju räddningshelikoptrar som används till sök- och räddningsuppdrag till havs.
Uppvisningen på Hamnens Dag – där en bogserbåt fattar eld vilket tvingar besättningen att lämna fartyget – kommer att genomföras tillsammans med Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och den kommunala räddningstjänsten. Därefter kommer helikoptern att landa strax norr om Hamnens hus. Välkommen att besöka räddningshelikoptern och träffa besättningen.
Varje år genomför Sjöfartsverkets lotsar mellan 35 000 och 40 000 lotsningar av fartyg till och från svenska hamnar. I alla väder och på alla tider på dygnet måste lotsen kunna möta upp fartyget till havs – och ta sig ombord på det. Det är möjligt tack vare de specialbyggda lotsbåtarna och de skickliga båtmännen som manövrerar båtarna. Förutom att transportera lotsarna till och från fartyg deltar lotsbåtarna även i sjöräddningsfall.
Välkommen att besöka lotsbåten Pilot 790 som till vardags har Kalmar som hemmahamn. Pilot 790 drivs av två vattenjetaggregat och är en av Sveriges snabbaste lotsbåtar med en toppfart på 34 knop. Lotsbåten ligger förtöjd vid kajplats 22 hela dagen. Ombord finns båtman och lots som svarar på frågor om lotsning.
Hamnens Dag arrangeras lördag 14 september kl. 11-15 av Kalmar Hamn AB i samarbete med bland andra Sjöfartsverket. Platsen är Barlastholmen i Kalmar.
Bilden:
Sjöräddning bygger i mycket stor utsträckning på samverkan mellan organisationer och myndigheter. Här samövar Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Foto: Magnus Hammarberg.
För alla Humminbird användare kommer nu en efterlängtad produkt för att kartlägga sjöar som tidigare inte varit möjligt. Att skapa ett eget sjökort i sin favorit fiskesjö gör att det blir lättare att hitta strukturer, grund, branter, hård och mjuk botten. Humminbird AutoChart är en unik produkt som är ett resultat av Johnson Outdoors köp av Lakemaster och DrDepth.
Det finns liknande lösningar men det som gör AutoChart unikt är att användaren spelar in och skapar kortet helt på egen hand. Efter köp av produkten som består av ett SD kort och en PC programvara så finns inga dolda avgifter eller kostnader. Informationen skall inte laddas upp till någon annan utan den är användarens egen. Om man vill dela med sig av sina inspelningar är det möjligt.
AutoChart SD kort kan köpas separat utan programvara om man har fler enheter där man vill använda sitt sjökort.
Humminbird AutoChart och AutoChart Pro kommer att finnas till försäljning i December, Humminbird användare kan dock redan nu göra inspelningar på ett tomt SD kort och konvertera filerna i programvaran vid senare tillfälle.
Det finns många DrDepth användare som har gjort inspelningar, det är inte ogjort utan de går att använda med Humminbird AutoChart programvara.
1. Djup data spelas in med en Humminbird GPS/ekolod som har SD kortläsare.
2. Informationen konverteras i en PC med hjälp av AutoChart programvara och exporteras till AutoChart SD kortet.
3. Kartan kan sedan visas på en Humminbird enhet som är LakeMaster kompatibel vilket de flesta modeller är med en uppdatering.
Humminbird AutoChart har många fördelar när sjökortet är skapat. Det som måste ritas in först är Zero Lines / strandlinje, på vissa sjöar kan detta vara inritat från början men på de flesta svenska sjöar måste detta göras.
Sedan kan sjökortet automatiskt skapas baserade samlad djupdata. Kartorna blir mycket detaljerade med täta djupkurvor, unika funktioner är möjlighet att ändra färg på ett visst djup där man vet att fisken står för att lättare hitta området. Det går att justera för hög och lågvatten samt att grunda områden kan ges en tydlig färg.
Har användaren dessutom en MinnKota trolling motor med iPilot Link finns fler unika funktioner. Genom att markera en djupkurva på sjökortet så kan iPilot link följa kurvan så länge användaren önskar. Möjlighet finns även att ställa in ett avståndsvärde så att iPilot Link följer parallellt med djupkurvan.
Humminbird AutoChart Pro ger ytterligare två lager av information. Möjlighet att visa bottenhårdhet för att lättare kunna hitta områden där fisken står. SideImaging overlay är en funktion för dem som har en Humminbird SideImaging enhet.
Konturer och botten bilder som spelats in läggs uppe på kartan för att lättare visualisera hur botten ser ut.
Priset är ej fastställt, det kommer att presenteras senare i höst.
Info: www.comstedt.se
SCA tar in ytterligare två seglare i sin ordinarie kvinnliga besättning inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Stacey Jackson, Australien, och Abby Ehler från Storbritannien är två rutinerade seglare som ansluter till Team SCA. Därmed är sju av totalt elva i teamet klara.
Stacey Jackson har tränat med teamet från och till de senaste månaderna:
– Jag var med redan i vintras när vi seglade ner träningsbåten från England till Lanzarote. Det var en intressant erfarenhet och det gjorde att jag fick smak för mer. Vi var ett mycket intressant team med kvinnor från olika länder med olika erfarenheter. Och jag är verkligen glad över att jag nu fått erbjudandet att vara med i Team SCA, säger Stacey Jackson.
Abby Ehler, från Hampshire i England, var med i den senaste kvinnliga besättningen i Volvo Ocean Race 2001-2002 ombord på Amer Sports Too. Och den erfarenheten tror hon kommer väl till pass:
– Mitt förra Volvo Ocean Race var en enorm erfarenhet för mig och jag förbättrade många av mina egenskaper både som individ och som en del av ett team. Jag är verkligen glad över att jag fått den här möjligheten att delta med Team SCA, säger Abby Ehler.
Sedan tidigare ingår Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien, samt Liz Wardley, Australien, i Team SCA.
SCA, ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, kommer att få den nya tävlingsbåten levererad i Southampton i slutet av september. Därefter följer några tester innan de sju i besättningen, plus ytterligare fyra kvinnliga seglare som testas för teamet, ska segla ner båten till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna.
Foto: Rick Tomlinson.
Part III UK Ship Register (Small Ships Register) i Storbritannien motsvarar inte de krav som svensk lagstiftning ställer för att skepp ska kunna registreras i det svenska inskrivningsregistret för fartyg. Det har visat sig att det inte görs någon äganderättsutredning inför registrering i Small Ships Register. Avregistreringsintyg från registret godtas därför inte som bevis på äganderätt eller på att skeppet inte är registrerat.
För att ett skepp ska kunna registreras i det svenska fartygsregistret får det inte samtidigt vara registrerat utomlands. Har skeppet varit registrerat tidigare ska därför den som ansöker om registrering lämna in ett avregistreringsintyg från skeppets tidigare hemland. Syftet med avregistreringsintyget är att säkerställa att skeppet inte är registrerat i något annat lands register samt att överlåtaren av skeppet verkligen äger det.
Small Ships Register
Transportstyrelsens efterforskningar har visat att ingen egentlig utredning av vem som äger skeppet görs inför registrering i Small Ships Register. Sökande behöver inte heller visa att skeppet inte är registrerat i något annat register. Även om ett avregistreringsintyg från Small Ships Register lämnas kan därför skeppet likväl vara registrerat i något annat land. Förutsättningarna för registrering i det svenska fartygsregistret är därmed inte uppfyllda.
Transportstyrelsens beslut att inte godta avregistreringsintyg från Small Ships Register gäller samtliga skepp som anmälts för registrering i det svenska fartygsregistret efter den 10 september 2013.
Optimismen är tydlig på Cannes båtmässa, som pågår den här veckan. Trots att båtbranschen har det väldigt kämpigt är uppslutningen av nyheter i Cannes påfallande stor.
Inte minst de italienska varven, som kämpar med en extremt dålig hemmamarknad, visar upp en stark framtidstro. På plats på Cannes båtmässa finns alla de stora tillverkarna av kända yachter; Ferretti, Benelli, Riva, Itama, Baia, Aximut, Pershing med flera.
Ur svensk synvinkel är detta inte en så viktig mässa. Men här finns ändå en del svenska utställare. Delta Boats är störst med tre båtar i vattnet. På plats finns också Nimbus med två båtar. Norska Windy är också på plats med ett par båtar. Dessutom är Volvo Penta väl representerat liksom den betydligt mindre motortillverkaren Marine Diesel från Ängelholm.
Bland de mest intressanta premiärerna finns Monte Carlo 5, Azimut 53 och den länge emotsedda Princess 48 Open.
Lars-Åke Redéen
Mat från Nynäshamn får ett eget avsnitt i en internationell TV-serie. Det är i serien ”Tareq Taylor´s Nordic cookery” – som når ut till cirka 80 miljoner hushåll i 114 länder i Europa, Asien och Afrika – som den lokala maten från Nynäshamn lyfts fram. Programmet spelas in 19-22 september, mitt under pågående Nynäs Skördefest: en ny matbazaar med smaker från bygden.
Fisk, Sorundakorv, delikatesser från Rökeriet i gästhamnen, lokala produkter såsom choklad, honung,
kryddor, ägg, öl och Sorundatårta. Det är ett axplock av de ingredienser kocken Tareq Taylor har till sitt
förfogande när han lagar mat i Nynäshamn till den internationella TV-serien.
– Nynäshamn med sitt havsfiske, bra produkter och sin skärgård kommer att kännas unikt och rent för
den internationella publiken. Det här är ett mat- och reseprogram som bygger på att turister ska kunna
uppleva det jag upplever. Programmet är inte iscensatt och arrangerat utan jag reser runt och hittar unika
lokala produkter där odlarna tagit hänsyn till djur och natur. När jag är i Nynäshamn kommer jag att
skörda, plocka och smaka på det regionen har att erbjuda, så exakt vad jag kommer att tillaga får vi se
när jag kommer dit, säger Tareq Taylor.
Det färdiga avsnittet kommer sedan att visas i bland annat BBC och Fox international som visas i
TV-tablåer världen över.
Inspelningen är samtidigt som Nynäs Skördefest – en lokal matbazaar som arrangeras för första gången
helgen 21-22 september. Tareq Taylor har då möjlighet att botanisera bland lokala små producenter som
bland annat producerar egen sylt, saft, grönsaker och inte minst – fångar sin egen fisk.
– Nu lyfts Nynäshamn fram som den matdestination den är. Vi har många företag som vågar satsa på
kvalité och småskalighet, vilket är rätt ovanligt i dag. Tre av de lokala företagen har faktiskt levererat mat
och dryck till Nobelfestligheterna, så vi har all anledning att vara stolt över det som produceras i
kommunen, säger Nina Munters, turistbyråföreståndare Nynäshamns turistbyrå.
Bilder: Tareq Taylor lagar mat: Foto: Luckyday.
Statens fastighetsverk (SFV) uppför just nu Marinmuseums nya ubåtshall på Stumholmen i Karlskrona – en modern märkesbyggnad i stadens historiska örlogsmiljö. Byggnaden, som sluter tätt kring ubåtarna HMS Neptun och Hajen 1, är unik. Inte sedan Vasamuseet byggdes på 1980-talet har ett större fartyg än Neptun byggts in i Sverige.
I slutet av februari 2012 tog Statens fastighetsverk och Marinmuseum gemensamt det första spadtaget till den efterlängtade ubåtshallen på Stumholmen i Karlskrona. Sedan dess sjuder det av aktivitet innanför det röda byggplanket. Byggprojektet, som börjar närma sig sin slutfas, har bestått av två etapper.
– Efter grundläggning och grundkonstruktion sattes ubåten HMS Neptun på plats av Marinmuseum i september förra året, en rejäl utmaning då den väger över tusen ton. Därefter påbörjade vi den etapp vi håller på med nu, att skapa en överbyggnad som sluter tätt kring ubåtens form, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Det som utmärker bygget av ubåtshallen är just att det gigantiska museiföremålet HMS Neptun och den mindre och äldre ubåten Hajen 1, ställdes på plats så snart den halvmetertjocka betongplattan var gjuten. Eftersom byggnaden – ritad av arkitekt Björn Malmström på HMXW arkitekter – ska följa ubåtarnas form, är arbetsplatsen trång och svårtillgänglig för de entreprenörer som arbetar på platsen och de måste gå varsamt fram.
Ubåtshallens asymmetriska skal består av stålramar och prefabelement medan yttertaket kläs i rostfri plåt. Många lokala underentreprenörer har möjliggjort SFV:s arbete för att få det speciella taket på plats, plåten är styvare och därmed mer svårarbetad än vanlig plåt – något som kräver stor kunskap.
– Våra skickliga plåtslagare kommer från Kalmar, smeden från Ronneby och de perforerade innerväggarna i koppar har levererats från Karlskrona. Mycket av ubåtshallens arbete kräver stor yrkesskicklighet, det är en fröjd att se hur hantverkarna förvandlar våra ritningar till en vacker byggnad, säger Maria Lundkvist, projektledare vid Statens fastighetsverk.
Arbetet med den rostfria plåten väntas bli klart i slutet av oktober. Sedan ska de sju meter höga och mycket tunga glaspartierna på plats. Därefter återstår invändiga installationer och golvarbete.
Vid årsskiftet lämnar Statens fastighetsverk över den färdiga byggnaden till Marinmuseum som tar vid för att förvandla hallen till en färdig museiattraktion. Sommaren 2014, den 6 juni, räknar Marinmuseum med att slå upp portarna.
– Det känns fantastiskt att Sverige och Karlskrona snart får sin ubåtshall. Vi tror och hoppas att den kommer att bli ett riktigt lockbete för Marinmuseum. I en fantastisk byggnad kan vi erbjuda närkontakt med en komplett ubåt från kalla kriget och en ny spännande utställning för hela familjen, säger Richard Bauer, museichef vid Marinmuseum.
Kortfakta
Byggherre: Statens fastighetsverk
Arkitekt: Björn Malmström, HMXW arkitekter
Projektering: 2010-2012
Första spadtag: 23 februari 2012
Neptun transporterades till platsen: 4 september 2012
Överlämning till Marinmuseum: 1 januari 2014
Invigning och öppning: 6 juni 2014
Neptuns längd: 49,5 meter
Neptuns bredd: 5,6 meter
Neptuns högsta höjd: 12 meter
Byggnadens volym: 7 000 kubikmeter
Tisdagen 10 september landade Sjöfartsverkets första nya räddningshelikopter av modellen AW139 på Skavsta flygplats. AW139 är en väl beprövad räddningshelikopter som kommer att förbättra kapaciteten för svensk sjö- och flygräddning.
Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning och en central del i verksamheten är helikoptertjänsten. Myndigheten tecknade förra året ett avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att förvärva sju nya räddningshelikoptrar och nu har den första levererats. Med på resan som gick från tillverkaren i Italien fanns Noomi Eriksson som är direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.
– Vi har jobbat intensivt för det här i flera års tid och det känns fantastiskt bra att kunna förbättra kapacitet utan att de totala kostnaderna för verksamheten kommer att öka. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddning ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson, direktör för Sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.
Räddningshelikoptern startade kl. 10.20 på tisdagsförmiddagen från Vergiate, norr om Milano. Efter att ha mellanlandat två gånger för bränslepåfyllning landade den slutligen på Skavsta kl. 19.00 samma kväll. Kapten på flygningen hem var Michael Åkerlund som dessutom är ansvarig för det team som nu ska testa och utvärdera den nya helikoptern innan den tas i bruk.
– Nu börjar en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer den här helikoptertypen från den vi har idag är att den här är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger kapten Michael Åkerlund.
Bakgrundsinformation:
För ett år sedan tog Sjöfartsverket ett stort steg för att säkerställa en långsiktigt hållbar sjö- och flygräddning och tecknade då avtal med den engelskitalienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om ett förvärv av sju nya räddningshelikoptrar. De nya helikoptrarna ska successivt ersätta de nuvarande, som så småningom ska avvecklas.
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå). De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.
Bilderna:
Noomi Eriksson, direktör Sjö- och flygräddning,
Michael Åkerlund, pilot, Sjö- och flygräddningen,
Grundaren av Aquador, Paragon Yachts och XO är en av dem som står bakom lanseringen av det nya båtmärket Axopar Boats. Grundarna säger att de ska lansera en ny serie finska premiummotorbåtar till säsongen 2014. Grundarna av det nya båtmärket sager att de kommer med tre nya båtar på 28 fot. Båtarna är, enligt det första pressmeddelandet från företaget, kul att köra, konkurrenskraftigt prissatta och bränslesnåla. Dessutom ser de tuffa ut, att döma av den första bilden som vi har sett.
– Att utveckla nya koncept för den europeiska marknaden är väldigt spännande. Med erfarenhet från våra tre tidigare varumärken kan vi enkelt skala upp produktionen och utvecklingen för att bygga och utveckla båtarna, säger Sakari Mattila, grundare av Axopar Boats och en av huvudmännen bakom Aquador och Paragon.
Den nya båtserien består av tre modeller – Open-, T-Top- och en Cabinmodell. Den första modellen blir Axopar 28 T-Top, en walk-around cruiser med tvåstegsskrov, canvastak och en stor akterkabin med plats för två personer. Båten har även soldäck.
På fördäck finns en gemenskapsyta med säten för 4–6 personer, ett bord och solbäddar. Det finns också gott om stuvutrymmen, toalett med mera ombord.
Axopar introducerar även en ”Business Edition” med en rad tillvalsmöjligheter.
– Vår design baseras på de unika fördelarna med RIB med sin enastående hanterbarhet, sin låga vikt och ojämförbara säkerhet, säger Jan-Erik Viitala, en av grundarna till Axopar.
Tekniska data Axopar 28 T-Top
Längd: 8,60 m
Bredd: 2,85 m
Djupgående: 0,75 m
Vikt: 1 790 kg
Personer: 8
Bränsletank: 300 liter
Maxfart: 35–45 knop
Motorer: utombordare på 150–300 hk, alternativt 2×150–200 hk
Pris preliminärt: 45 900 Euro inklusive 19% moms
De jobbade stenhårt med uppdraget i ett halvår. Målet var att konstruera självnavigerande båtar med solen som enda drivmedlet och tävla med dem i Japan. – Allt slit lönade sig. Trots moln och regn puttrade båtarna puttrade på och fick en 1:a och 2:a plats i tävlingen, säger Ebba Lindh, en av studenterna bakom båtarna.
“Ni ska bygga en soldriven autonom båt till en studenttävling i Japan. På något vis tillsammans med University of Tokyo.”
Så löd uppmaningen när kursen i Naval Design på masterprogrammet Marina system (TMRSM) sparkade igång i januari i år.
De 15 KTH-studenter axlade ögonblickligen utmaningen. Den verkade ju grymt spännande. Snart skulle de dock inse att inte skulle bli en promenad i parken att lösa uppgiften.
– Vi började med att googla om tävlingen i Japan, men redan där stötte vi på språksvårigheter. Allt som stod att läsa var på japanska. Som tur var kunde en av oss lite japanska, samt att en av lärarna hade lite mera information att delge oss. Vi skulle bygga en soldriven autonomt styrd båt som skulle ta sig runt en 2 mil lång bana på Japans största sötvattenssjö Biwasjön. Detta med ett maximum av två kvadratmeter stora solpaneler, säger Ebba Lindh.
Omgående började dock frågorna hagla över studentgruppen.Hur mycket blåser det i augusti vid Biwasjön? Hur varmt är det? Hur höga vågor är det? Vilken fart hade vinnarna förra året?
För att bryta ner den stora uppgiften i mindre små problem att lösa delade de 15 KTH-studenterna upp sig i mindre smågrupper med projektledare. Det blev bland annat en skrovgrupp, en framdrivningsgrupp samt en systemgrupp. Utöver det blev vissa personer även ansvariga för ekonomi samt kommunikation med de japanska studenterna.
Så sparkade studenterna igång arbetet. De utvecklade ett koncept, analyserade och modellerade propeller, undersökte solpaneler, utvecklade ett fungerande styrsystem, sökte en mängd stipendier och ringde sponsorer.
– Målet var att åka till våra japanska kollegor i Tokyo och vara med under själva tävlingen vid Biwasjön, något som inte kändes mer än halvrealistiskt i början av året. Kontakten med University of Tokyo genomfördes via Skype. I april skulle våra japanska kollegor ta över vårt koncept och förverkliga det, vilket satte stor press på oss, säger Ebba Lindh.
Hon tillägger att det var det stora engagemanget som gjorde det möjligt för studenterna att den 12:e augusti sätta sig på ett plan till Japan för att tävla.
– För att vara helt ärlig trodde nog ingen från början att vi skulle komma iväg till Japan. Men engagemanget var stort, och under hela vårterminen satt några studenter och sökte febrilt sponsorer. Andra undersökte vilka företag vi skulle kunna tänkas besöka i Japan, planerade resrutt samt testade prototypen på sin egen fritid, skrattar Ebba Lindh.
Väl på plats i Tokyo byggde studenterna från de båda universiteten både ihop den nya båten, och den gamla som var med i tävlingen 2012.
– Under tävlingshelgen bodde vi tillsammans med våra japanska kollegor på en typisk japansk ryokan, sovandes på tatamimattor och ätandes ris, fisk och misosoppa till frukost. Febrilt jobbade alla studenter för att färdigställa båtarna till lördagen och söndagens race och det var på minuten att de blev helt klara. Trots moln och regn visade det sig att arbetet lönat sig, båtarna puttrade på och fick en 1:a och 2:a plats i tävlingen, säger Ebba Lindh.
Helt enkelt var dock inte arbetet, tillägger hon.
– Kulturkrocken när vi kom till Japan var stor. Kommunikationssvårigheter, olika sätt att jobba på, förhållningssätt till lärare etcetera. Detta var lärorikt förstås, liksom pressen att få jobba i temperaturer om 40 grader Celsius. Trots detta lyckades vi med vårt mål: Att designa en båt som är kapabel att vinna tävlingen på Biwasjön, säger Ebba Lindh.
Under hösten ska studenterna fortsätta med projektet och en ännu bättre båt förväntas vara klar i december.
60 personer omkommit i drunkningsolyckor i sommar. Det är 22 personer fler än under samma period 2012. Under hela 2013 har 97 personer drunknat, jämfört med 72 personer 2012.
Bra sommarväder har historiskt sett påverkat antalet drunkningar negativt och så även i år. Årets sommar har bjudit på ovanligt bra väder vilket bidragit till den stora ökningen. Man kan se samma tendenser 2006 som också var en sommar med högsommarvärme och högt antal drunkningar.
Badolyckor har gått upp
Antalet badolyckor har denna sommar gått upp kraftigt jämfört med tidigare år från 12 till 30 olyckor medan antalet båtolyckor ökat marginellt från 13 till 14 olyckor.
97, högst sedan 2006
Det totala antalet drunknade för året uppgår nu till 97 personer, vilket är den högsta siffran sedan 2006. Sett till hela året finns en mängd faktorer som bidragit till ökningen, och förutom sommarvädret är de farliga vårisarna i vintras samt äldre mäns benägenhet att utsätta sig för risker i samband med vatten de största bidragande faktorerna.
Miljöminister Lena Ek lanserar nu en höjning av anslaget till havsmiljön på 95 miljoner, tillsammans med tidigare utlovade höjningar höjs anslaget då med 170 miljoner kronor till 2014. Pengarna ska bland annat till stor del gå till lokala vattenvårdsprojekt med inriktning på att åtgärda övergödning.
– Vi har konsekvent krävt ett minst återställt anslag till HaV inför nästa år, då åtgärdsbehoven totalt sett ligger på miljardbelopp. 170 Mkr i höjning är dock en klar förbättring mot årets nedskärning på 235 Mkr. Det här är en klok satsning av regeringen och en seger för oss som jobbar med fisk och vattenmiljö, kommenterar Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare.
Till i år sänktes havs- och vattenmiljöanslaget med 235 Mkr, totalt från 738 Mkr till 503 Mkr, något miljörörelsen med Sportfiskarna i spetsen kraftfullt protesterat emot. Sänkningen har fått närmast katastrofala följder för konkreta vattenmiljöprojekt ute i länen. Till nästa år utlovas nu en höjning av anslaget med 170 Mkr till 673 Mkr, varav 75 Mkr ska gå till lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. I år saknades möjlighet att söka LOVA-bidrag till följd av HaV:s kraftigt minskade anslag.
– Bara inom vårt Rovfiskprojekt har vi beräknat att det finns åtgärdsbehov för 700 miljoner för att restaurera kustmynnande vattendrag från Blekinge till Gävleborg. Detta visar på det eftersatta och stora behovet av fiskevård. Nästa satsning från regeringen måste inriktas på fiskevård, fiskbestånden har en nyckelroll i alla vattenmiljöer. Det är även oerhört viktigt att anslagsnivån stabiliseras för att uppnå långsiktighet och kostnadseffektivitet i vattenmiljöarbetet, säger Joel Norlin koordinator för Sportfiskarnas Rovfiskprojekt.
Enligt miljöminister Lena Ek ska LOVA-pengarna nu inte vara ett tillfälligt tillskott, utan stadiga årliga medel. En viktig sak i detta sammanhang är att EU:s nya programperiod börjar om 2014 vilket ger möjligheter till medfinansiering. Här kommer anslaget att kunna växlas upp i olika former av konkret projektverksamhet, något som försvann i år med nedskärningen. Den faktiska nedskärningen för fiske- och vattenvård blev därigenom ännu större i år.
Årligen krävs även cirka 200 Mkr för kalkningsverksamhet av försurade vatten. Denna verksamhet måste upprätthållas under överskådlig framtid och kan inte avslutas utan risk för biologiska skador i försurade vattendrag. Regeringens budgetförslag presenteras 18 september. Hur havs- och vattenmiljöanslaget får användas bestäms slutligen i ett regleringsbrev för HaV.
– Det här är ett lovvärt första steg för att betala av miljöskulden under vattenytan. Nu måste dessa pengar ut i konkret verksamhet, behoven därute är enorma, avslutar Stefan Nyström.
Nya genetiska metoder gör det möjligt att kartlägga olika fiskbestånd. Studier visar att torsk från olika bestånd inte blandar sig i den utsträckning man tidigare trott. Det är insikter som kan användas för att förvalta torsken både på Västkusten och i Östersjön.
Tidigare hade man uppfattningen att havet är fritt och att den genetiska blandningen är stor. Men forskarna får alltmer klart för sig att fiskar och andra marina arter är uppdelade i lokala bestånd som inte blandar sig särskilt mycket.
– Genetiska studier visar att många marina arter är avgränsade på samma sätt som organismer på land, säger Carl André, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Torsk lever i lokala bestånd
Nyligen har forskarna kartlagt arvsmassan, den kompletta DNA- koden, hos ett antal fiskarter, däribland torsk. Kartläggningen kan användas på olika sätt, dels föra att studera spridning och utbyte mellan olika bestånd genom att se på likheter och skillnader i arvsmassan.
– Ju större skillnaderna är i arvsmassan hos torsk från olika lokala populationer ju mindre utbyte finns det mellan bestånden. Man kan se det som att varje fisk har ett unikt fingeravtryck som kan jämföras med andras, säger Carl André.
Forskarna kan också undersöka om torsken är genetiskt anpassad till den lokala miljön.
– Östersjötorsken har en rad sådana unika anpassningar som är genetiskt fixerade, till exempel så flyter äggen mycket högre upp i vattnet jämfört med till exempel skageracktorsken, säger Carl André.
Genetisk mångfald viktig för tillgången på fisk
Det är viktigt att behålla genetisk mångfald och ta hänsyn till lokala bestånd när man förvaltar fiskbestånd. I Kanada har man sett att olika lokala laxbestånd levererar fisk olika år. Att olika små lokala fiskbestånd finns kvar är alltså viktigt för fisket sett ur en rent ekonomisk synvinkel.
– Försvinner bestånd drabbas fisket. Många av de mindre fjordarna utmed Västkusten hade förr lokala fiskbeståndet som nu är borta, säger Carl André.
Presenterar forskningen på Forskardagen
Carl Andrés forskningsresultat presenteras för biologer och miljövetare vid Göteborgs universitet under ett av 25 seminarier på den årliga forskardagen den 10 september på Wallenberg centrum. Under forskardagen samlas ett hundratal forskare från Institutionen för biologi och miljövetenskap för att få insyn i varandras forskningsfält.
Bilderna:
Bild1: Lekmogen torsk, fotograf Mattias Sköld.
Bild 2: Carl André, fotograf Anna-Sara Krång.