nyhetstest

Fairline kommer att ha premiär för sin nya modell Targa 48 OPEN på den internationella båtmässan i Cannes, som hålls 10–15 september. Det blir därmed första gången som kunder och media får se denna båt som av Fairline beskrivs som ett exempel på extremt hög finish och kvalitet.

48 Open är den första av tre nya modeller på samma 48-fotsskrov som Fairline lanserar under de kommande månaderna. Det är också den första båtmodellen som byggs i Fairlines nyrenoverade fabrik efter en investering på närmare 30 Mkr.

Den svenska motortillverkaren Volvo Penta är ofta förstahandsvalet för båtar I den här storleksklassen, särskilt från de engelska varven. Fairline Targa 48 OPEN är försedd med Volvo Penta IPS för att matcha båtens dynamiska skrovdesign.

Båten är utrustad med två kabiner med separate badrum, något som är ett krav för båtar I den här klassen som säljs på kontinenten och för kunder som har sina båtar i Medelhavet. Modellen har finesse som till exempel elektriskt manövrerat canvastak och ett garage för en vattenjetdriven tender (tillval) samt en höj- och sänkbar badplattform. Under däck finns, förutom kabinerna, även ett fullt utrustat pentry med en rymlig soffgrupp, som även den kan förvandlas till sovplats.

Info: www.fairline.com

Twitter www.twitter.com/fairlineboats

Beväxning och beläggning på båtens skrov kan vara irriterande och både svårt och dyrt att få bort. För att inte tala om alla giftiga färger som läggs på för att hålla ohyran borta. Scrubbis är ett verktyg för skonsam men effektiv rengöring av båtskrovet. Rengöringshuvudet har en inbyggd flytkraft på 2 kg som trycker upp den mot skrovet och därigenom gör rengöringen effektiv och enkel.

Skraplisterna är av gummi och när man drar handtaget fram och tillbaka skrapar de smala listerna med 2 kg tryck mot skrovet och tar snabbt och lätt bort beväxning som sjögräs och havstulpaner.

Tack vare flykraften så följer Scrubbis skrovet oavsett form. Gör rent din båts skrov med Scrubbis 3-5 gånger per säsong och du får ett rent skrov vilket gör båten snabbare och ger lägre bränsleförbrukning. Scrubbis är enkel att stuva undan med avtagbart rengöringshuvud och teleskophandtag.

Scrubbis fungerar även på havstulpaner och annan beväxning, men inte på redan fasthärdade snäckor. Scrubbis ska användas under säsongen innan snäckor har härdat fast.

Info: http://www.smartasaker.se/scrubbis-skrovrengorare.html

Vasamuseet i Stockholm stod klart 1990. Samma år belönades det med det prestigefyllda Kasper Salinpriset för sin arkitektur. För att bättre kunna möta publiktrycket fick byggnaden i maj i år ny entré. Nu är även resten av tillbyggnaden – utformad av ursprungsarkitekterna Månsson Dahlbäck Arkitektkontor och uppförd av Statens fastighetsverk (SFV) – redo att möta publiken.

Anledningen till uppförandet av Vasamuseets om- och tillbyggnad är att kunna möta besökarna på ett bättre och mer kvalitetsmässigt sätt. Museet dimensionerades vid uppförandet 1990 för ca 600 000 besökare per år. Stockholmare samt turister från Sverige och utlandet har dock visat ett betydligt större intresse för regalskeppet. 2011 slog Vasamuseet rekord med hela 1,2 miljoner besökare.

– En förändring var nödvändig och vi fick den utmanande uppgiften att bygga ut en i mångas ögon arkitektonisk klenod. Uppgiften att utforma tilläggen gick till ursprungsarkitekterna Göran Månsson och Marianne Dahlbäck. Tillsammans med dem och med Berg CF Möller som projekterande arkitekt, har vi lyckats skapa en funktionell lösning som både smälter in i och kompletterar museets arkitektur, säger Lenka Medin, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Kortare köer och bättre luft
Målsättningen med tillbyggnaden är att Vasamuseet ska kunna ta emot upp till 2 000 besökare samtidigt. Det handlar dels om att kunna erbjuda större yta, dels om att lösa det speciella klimat som omger skeppet.

– Vasa är känsligt och kräver ett perfekt klimat för att den oundvikliga nedbrytningen av trämaterialet ska ske så sakta som möjligt. Man kan likna byggnaden vid en lufttät kuvös försedd med en avancerad klimatanläggning för att hantera den värme och fukt som bildas då många människor vistas på samma yta. Idag kan 20 procent fler besökare vara i museet vilket bidrar till kortare köer, säger Vanja Knocke, projektledare vid Statens fastighetsverk.

Tillbyggnaden som vetter åt nordväst innehåller ny entré, museibutik och utställningshall men också serviceytor som toaletter med mera. En annan nyhet är ett matsäcksrum för skolklasser och barnfamiljer.

– Matsäcksrummet är redan välutnyttjat och uppskattat både av skolklasser och privatpersoner. Den nya och dubbelt så stora museibutiken är ett lyft för museet liksom den nya och flexibla utställningshallen. Den här tillbyggnaden är något vi länge längtat efter. Jag är mycket nöjd med resultatet, säger Marika Hedin, museichef på Vasamuseet.

Ett tillägg som smälter in
Vasamuseets byggnad är ett framstående exempel på nutida svensk arkitektur. Arkitekterna har arbetat med tilläggen för att de ska smälta in men också kontrastera mot ursprungsbyggnaden. Till exempel har de nya rummen i tillbyggnaden ett flödande dagsljus mot skeppshallens halvdunkel. Fasaden har klätts med träpanel, behandlad med slamfärg och trätjära huvudsakligen i rött och svart.

– Arkitekternas avsikt med tillbyggnaden har varit att former och byggnadsdetaljer genom bildspråk och färger på ett poetiskt sätt ska associera till djurgårdsmiljön och till verkstäder och aktiviteter vid Stockholms kajer. Det har också funnit en tanke att spegla skeppet och stormaktstiden på 1600-talet, särskilt i interiörens färgsättning, säger Lenka Medin.

Vasamuseets tillbyggnad, som enbart består av publika lokaler, är ca 1 460 kvm. Utöver detta har Statens fastighetsverk byggt om 350 kvm i den tidigare museibyggnaden samt gjort förbättringar och kompletteringar av klimatanläggningen.

Foto: Melker Dahlstrand.

Över 60 unga seglare från tio olika team och åtta nationer har fått chansen att i San Francisco segla med Red Bull Youth America’s Cup. Endast ett av teamen kommer att bli mästare i seglingarna, som hålls 1–4 september i America’s Cup Village vid Marina Green. Seglingarna kommer att sändas på TV och Internet över hela världen.

Red Bull Youth America’s Cup är ett nytt event för att få fram nästa generations seglare till America’s Cup. Lanseringen av vingförsedda katamaraner som kan segla i över 40 knop gör att det behövs yngre och mer atletiska seglare än tidigare.

Teamen har tränat utanför San Francisco i över en vecka nu. Men de här förberedelserna markerar slutet på ett arbete som har tagit över ett år.

– Vi har seglat 150 dagar i år för att förbereda oss inför detta, säger Lionel Vaucher, grinder i det schweiziska teamet Tilt. Vi har lagt lika mycket tid i gymmet och nu ska vi lägga allt mer tid på AC45 och förbättra vår kommunikation ombord. Vi är redo!

– När teamen som tävlar om America’s Cup tittar efter nästa generations seglare är det naturligt att de ser på Red Bull Youth America’s Cup, säger sportchef Roman Hagara. Nästa generation kommer från den här gruppen av talanger. De är förberedda på att bli nästa generations stjärnor.

Den här veckan är alla seglarna i Red Bull Youth America’s Cup på sjön tillsammans med den allra yngsta skeppare som någonsin har vunnit America’s Cup, ORACLE TEAM USA:s Jimmy Spithill.

– Det är fantastiskt att se alla fina talanger. Vi har redan sett några killar som vi skule vilja ha med nästa gång, säger Spithill.

Formatet för Red Bull Youth America’s Cup är fleet racing med två race per dag i en serie om åtta race, som startar kl. 11.00 varje dag. Båtarna är AC45 katamaraner med enorma vingsegel – samma båttyp som användes i America’s Cup teamen i AC World Series 2011–2013.

De länder som är representerade är: Australien, Frankrike, Tyskland, Nya Zeeland, Portugal, Sverige, Schweiz och USA.

Så här ser de första bilderna ut på den helt nya Princess 52 i sjön. Båten får sin världspremiär på båtmässan i Cannes, Festival de la Plaisance de Cannes, som hålls 10–15 september.

De engelska varven fortsätter sin nyhetslanseringen samtidigt som många andra varv i Europa har det svårt eller befinner sig i något slags rekonstruktion. I USA har marknaden däremot vänt och de stora motor- och båttillverkarna har börjat återanställa personal samtidigt som fabrikerna byggs ut.

Engelska Princess International har troligen de starkaste finanserna av alla dagens motorbåtsföretag tack vare sin starka ägare, lyxproduktgruppen LVHM. De nya Princess 52 är bara en i raden av nya modeller som är under lansering.

52-fotaren har en generös inredning med stora ytor och lyxiga materialval. Här finns all plats som ägaren med gäster behöver. Tack vare den byggteknik som allt fler varv har gått över till har båten stora vindrutor som släpper in mycket ljus etc.

Under däck finns tre stora kabiner med ägarkabinen midskepps på samma sätt som i en större yacht.

Princess 52 får sin världspremiär på Festival de la Plaisance de Cannes, 10–15 september, men visas även på PSP Southampton Boat Show, 13–22 september. I USA hålls premiären på Fort Lauderdale International Boat Show, 31 oktober till och med 4 november.

Tekniska data
Längd: 16,66 m
Bredd: 4,75 m
Djupgående: 1.25 m
Vikt: 24 000 kg (dubbla Volvo 670)
Bränsletankar: 2 364 liter
Vattentankar: 592 liter
Motoralternativ:
Twin Volvo D9-575 (2 x 575mhp)
Fart: 25-27 knop
Twin Volvo D11-670 (2 x 670mhp)
Fart: 28-30 knop
Twin Caterpillar C12 A (2 x 715mhp)
Fart: 29-31 knop

Som traditionen bjuder, arrangeras ett intressant föredrag under Öppet Varv. Janne och Calle, som seglat Hallberg-Rassy 42E “Albatross” jorden runt, håller årets Öppet-Varv-föredrag. Föredraget handlar om deras segling jorden runt.

De gick på fem år från att inte kunna segla, inte ha tillräckligt med pengar och inte ha någon båt, till att genomföra en ytterst givande segling jorden runt. Föredraget kommer att gå av stapeln fredagen den 23 augusti kl 19.00 och börjar med middag, följt av föredraget.

besökarna kommer också att få chansen att köpa en signerad bok av Janne och Calle.

Föredraget kommer att hållas på svenska. Eftersom antalet platser till föredraget är begränsat och Hallberg-Rassy vill und­vika bokningar som inte blir något av, tar de en anmälningsavgift på 300 kr per person. Detta inkluderar middagen med dricka. Detta betalas in på bankgironummer 541-2051. Meddela namn, antal personer, mejladress och mobilnummer.

Info: http://www.hallberg-rassy.com/se/oeppet-varv/

Miljöpriset på 20 000 kronor går till Malmö Sportdykarklubb för klubbens och medlemmarnas engagemang för att bevara den marina miljön. Priset delades ut som avslutning på Föreningarnas dag på Malmöfestivalen igår, söndagen den 18 augusti.

Föreningspriset, med en prissumma på 20 000 kronor, är till för att uppmuntra “insatser som bidrar till att minska miljöpåverkan och främja livskvalitet för malmöborna och därmed bidra till en hållbar stad.” Miljönämndens ordförande Milan Obradovic´ (S) var på plats på Gatuscenen på Gustav Adolfs torg för att ge klubbens representant Patrik Falk priset i form av diplom och check.

– Vi är väldigt glada och stolta. Vi tackar så mycket för det fina priset! När man en gång har sett den fantastiska värld som finns under ytan så är det svårt att inte engagera sig och försöka bevara våra hav för nästa generation, säger Patrik Falk.

Malmö Sportdykarklubb startade 1969 och har idag över 200 medlemmar. Klubben och medlemmarna månar om naturen och den marina miljön, och deltar i flera projekt, till exempel rensning av kajer och vattendrag. Klubben dokumenterar och informerar om vårt marina arv och samarbetar med både privata och offentliga aktörer för att medvetandegöra människor om havets betydelse och risker som det är utsatt för.

Motivering till priset

Malmö stads föreningspris för ideella insatser för en hållbar stad går till Malmö Sportdykarklubb för klubbens och medlemmarnas engagemang för att bevara den marina miljön. Medlemmarna deltar i olika evenemang där Malmöbor görs medvetna om havets betydelse och värde för människan, som till exempel det internationella evenemanget Havets dag. De gör också insatser för att rensa, bevara, undersöka och dokumentera Malmös kust och vattendrag. På Malmö stads resa mot en hållbar stad prioriteras strävan efter att vattenmiljöer ska utökas, värnas och ha höga rekreativa och biologiska kvalitéer. Malmös Sportdykarklubbs engagemang i att bevara Malmös kustmiljö bidrar till att denna strävan blir verklighet.

Miljöpriset – till förening och företag

Malmö stads lilla och stora miljöpris har omarbetats under året och delats upp i två priser; ett föreningspris och ett näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling. Näringslivspriset delas ut på Malmö Näringslivsgala den 24 februari 2014.

Utanför Södertälje vid farleden på norra Mörkö ligger Skansholmen, en skärgårdspärla som lockar såväl båtfolk, campare besökande gourmetgäster från när och fjärran. Skansholmens Sjökrog är rankad som en av Sveriges topprestauranger, här serveras också eget brännvin från Skansholmens brännvinsbränneri.

På Skansholmen finns också Bistron med sina lättare rätter och våra gigantiska räksmörgåsar och 250 gr egentillverkade hamburgare, vissa kvällar har Bistron även underhållning, vilket är ett populärt
komplement.

Maten tillagas av Köksmästare Adam Sjöberg och hans team av kockar, serveringen sköts av Sandra Rundqvist med personal. Tillsammans är det allas målsättning på Skansholmen att ge gästerna en total serviceupplevelse utöver det vanliga..

Här kommer lite sensommarinfo från Skansholmen

Lördag den 24/8 sjunger Joseph Barabas i Bistron från kl. 18.30
Under dagarna den 26/8 – 29/8 har båda restaurangerna stängt.
Bistron har sen öppet fredag den 30/8 kl. 12 00-20 00, lördag den 31/8 kl. 12 00-19 00 och söndag den 1/9 kl. 12 00-18 00

Avslutningskalaset i Sjökrogen Skansholmens Sjökrog har endast öppet den 31/8 från kl.17.00 Då det är årets avslutningskalas på Sjökrogen. Coverbandet Active spelar och sjunger. Adam och Ulla serverar en buffé med en massa mat/godsaker och drycker till avsevärt lägre än ordinarie priser. Buffén serveras från kl. 17 00

Info: http://www.skansholmen.com/

Återigen har båtmotorer kunnat hittas och tjuvar kunnat gripas med hjälp av redKnows spårsändare. I tisdags blev två båtmotorer stulna på Kustcamp Gamleby. Med hjälp av spårsändare med GPS som satt monterade i motorerna så kunde campingägaren härleda dem till en tjuvgömma i skogen vid Västertryserum vid Valdemarsvik.

– Efter att ha pratat med försäkringsbolaget så bestämde vi oss för att lämna motorerna där under polisens spaning i hopp om att kunna gripa tjuvarna, säger campingägaren Mikael Karlsson till P4 Kalmar.

I torsdags kväll så dök tjuvarna upp vid gömman i skogen och polisen lyckades gripa två män. De hade ytterligare en stulen motor i bilen. Sammanlagt värde på stöldgodset är ca 100 000 kronor.

Detta är andra gången som Kustcamp med hjälp av redKnows MiniFinder GPS-larm får fatt i tjuvar som tagit deras båtmotorer. Förra gången var det i höstas då polisen gjorde ett rekordstort återtagande av 23 båtmotorer vid samma tillfälle.

Peter Wedin på Axtech som tillverkar spårsändarna säger:

– Det har varit ett riktigt bra samarbete mellan ägaren av campingen, Polis och försäkringsbolag. Vi har funnits tillhands för rådgivning under hela förloppet och haft tät kontakt med de inblandade. Vi tror mycket på nätverkande. Denna gången ledde det till att man inte bara fick tillbaks de spårade stulna motorerna utan även tjuvarna.

Nu finns Båtagent i tre länder: Sverige, Finland och Polen. Båtagent expanderar och öppnar webbsida på Polska; www.boatagent.pl

Det är Mariusz Kociolkiewicz, som också har mäklaransvar på Ostkusten i Båtagent Sverige som är ansvarig för Båtagents satsning i Polen.

– Med sin tvåspråkighet (svenska och polska) och sitt kunnande om båtar och segling kombinerat med ett stort intresse för försäljning är jag säker på att Mariusz ”Marre” Kociolkiewicz tillsammans med sin fru Magdalena ”Magda” Kociolkiewicz är de rätta personerna att leda Båtagents Polska satsning, säger Båtagents vd Niklas Forsén.

Marre och Magda har sedan ett drygt år tillbaka varit verksamma inom Båtagent Sverige med förmedling av båtar i regionen Ostkusten. I praktiken har den regionen även innefattat södra Mälaren och Södertäljeområdet. Parallellt med sitt engagemang i Båtagent Sverige och Boatagent Polska driver Marre och Magda även ett textilföretag inom marina sektorn: Dyntex www.dyntex.se/ vars affärsidé går ut på att de tar emot beställningar i Sverige där de själva mallar och måttar på plats i båtarna medan tillverkningen sker hos tapetserare i Polen.

Båtagent finns nu i tre länder runt Östersjön och Bottenhavet:
www.batagent.se
www.boatagent.pl
www.batagent.fi

Bilden:
Mariusz ”Marre” Kociolkiewicz tillsammans med sin fru Magdalena ”Magda” Kociolkiewicz.

Filip Eng, 21, är världens bästa industrielektriker. Detta efter att Filip, som var utrustad med verktyg från Bosch, vunnit sin kategori Industrial Control (industrielektronik) i Yrkes-VM, WorldSkills, som avgjordes i Leipzig, Tyskland.

Sedan Filip Eng vann Yrkes-SM i Malmö förra året har siktet varit inställt på WorldSkills i Leipzig. Kategorin Industrial Control bestod av tre olika tävlingsmoment; en industrianläggning byggdes upp efter ritningar under 18 timmar, ett moment handlade om felsökning och det tredje bestod av en ritningsuppgift.

Bosch Professional har sponsrat Filip Eng med vinkelslipen GWS 18 V-LI Professional, torr-/våtdammsugaren GAS 35 M AFC Professional, slipmaskinen GGS 28 LCE Professional och skruvdragaren GSR 18 V-LI Professional.

– Ett guld i Yrkes-VM är en imponerande prestation och vi är väldigt stolta över att Filip gjorde det med våra verktyg, säger Niclas Andersen, Produktchef på Bosch Professional.

– När man håller i en skruvdragare i sex timmar på en dag spelar varje gram roll, jag hade en fördel tack vare att Bosch verktyg är så pass lätta trots sin kraft, säger världsmästaren Filip Eng. Det finns knappt något utrymme för fel och det är detaljer som avgör en sådan här tävling, då blir precisionen i dina verktyg A och O, avslutar Filip Eng.

Fakta WorldSkills
WorldSkills, även kallat Yrkes-VM, är en av världens största tävlingar alla kategorier där ungdomar upp till 22 år tävlar i 45 olika kategorier. Över 50 länder/regioner och cirka 1000 tävlande fanns representerade i den 42:a upplagan av WorldSkills i Leipzig. Sverige deltog i 23 av kategorierna och lyckades kamma hem 5 medaljer. WorldSkills arrangeras vartannat åt och kommer 2015 att arrangeras i São Paulo, Brasilien.

Nästa Yrkes-SM kommer att hållas i Umeå den 14-16 maj 2014 med kvalifikation till Yrkes-VM i São Paulo 2015.

Svenska medaljörer i Leipzig
GULD Industrielektriker, Filip Eng från Kristianstad
SILVER Fordonslackering, Emelie Dammare från Vikhyttan
SILVER Flygplansteknik, Fredrik Glanrup från Löddeköping
BRONS Elinstallation, Oskar Sjögren från Kosta
BRONS Hudterapeut, Lovisa Petri från Österbymo

Båtklubbarna har varit en del av stadsbilden i över 100-år! Men nu hotas de stadsnära klubbarnas existens alltmer, trots att allt fler önskar sig en båtplats! Häng med på Båtklubbarnas Dag lördagen 31 augusti tillsammans med 100-tals andra båtälskare, besök en båtklubb, eller bjud in till och visa upp din egen båtklubb, delta i den Stora Båtparaden (förra året var de över 250 båtar!), glädjs och ha kul!

På flera båtklubbar är det fest och pågår aktiviteter under dagen fram till kl. 15 då Båtparaden startar. Cirka kl. 16 samlas båtarna på Riddarfjärden. Där blir det en spektakulär uppvisning med Flyboard och därefter av alla båtägares skyddsänglar, Sjöräddningssällskapet!
Välkomna alla sorters flytetyg och båtälskare! Den som är båtlös kan se alltihop från kajer, broar och stränder utmed färdvägen. Läs mer om klubbarnas program och om vad som händer.

Båtklubbarna förenas, för fjärde året i rad, i en gemensam båtparad runt Stockholms inre vatten. Lövade och dekorerade ekipage brukar det bli. Arrangörerna räknar med över 200 båtar från ett 20-tal klubbar i paraden.

Många båtklubbar visar upp sig för allmänheten denna dag och delar med sig av klubbens verksamhet och historia.

Dunka-dunka demonstration av den ädla konsten att starta en tändkulemotor, båtrenoveringar, öppna bryggor och varv, knop-workshop, båtturer, loppis, café, tipsrunda, utställningar, lotteri och folkfest med levande musik – är bara några av de trevligheter du som besökare kan få ta del av.

Program för klubbarnas aktiviteter den 31 augusti finns på www.båtklubbarnasdag.se
Båtklubbarna som deltar i Båtparaden är indelade i två kolonner som utgår från olika platser klockan 15.00. Den ena börjar vid Stadshuset och går via Karlbergskanalen runt Kungsholmen, mellan Essingeöarna och in på Riddarfjärden. Den andra går från Skanstull via Årstaviken, rundar Långholmen och in på Riddarfjärden.
Kolonnerna har i höjd med Västerbron blivit en enda stor båteskader som gemensamt går sista biten utmed Norrmälarstrand.

Vi har också hört ryktas att en eskader från Mariefred och Stallarholmen kan vara på väg! På Riddarfjärden, utanför Stadshuset, sker finalen cirka klockan 16.00. En gigantisk cirkulerande båtsamling med en flerahundrahövdad gemensam signalhornyttring!
I år får vi förstärkning i finalen på Riddarfjärden, av den svenska silvermedaljören i Flyboard-VM och hans kompanjon med en spektakulär flyboarduppvisning!

Sjöräddningssällskapet på Munsö, RS Munsö, planerar dyka upp till finalen, kanske även med helikopter!

Välkommen att uppleva denna hyllning till Stockholms vatten och de ideella båtklubbarnas ära!

Årets rekordfina sommar gav en efterlängtad återhämtning för båtbranschen. Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – genomförde nyligen en snabb enkät bland sina 400 medlemsföretag, i syfte att känna av hur båtsäsongen 2013 varit hittills. Över 120 företag svarade på enkäten och den allmänna känslan är att säsongen har varit bättre, och i många fall, mycket bättre än förra båtsäsongen.

– En anledning till den ökade omsättningen är det fina vädret, men även intresset för båtlivet upplevs allt starkare samt att man kan ana ett lite bättre ekonomiskt läge i Sverige. Detta bådar gott för höstens försäljning och intresset inför sensommarens flytande båtmässor, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.

– Försäljningen av nya båtar visar ännu inte på någon ökning, däremot har försäljningen av begagnade båtar tagit rejäl fart, vilket på sikt gynnar försäljningen av nya båtar.

Försäljningen av tillbehör och reservdelar har ökat i hela Sverige och beläggningen på varven för service och reparationer likaså. Även försäljningen av bränsle har ökat.

Sammantaget ger detta tydliga signaler på att många har varit ute på sjön och använt sina båtar i sommar, vilket gynnar båtbranschen.

Foto: Gustav Kaiser.

Det var en mycket snabb motorbåt som var inblandad i den mycket tragiska olyckan i Örnsköldsvik, natten till söndagen. Tre personer är bekräftade döda och en person ligger allvarligt skadad på sjukhus, uppger lokaltidningen.

Vad som har orsakat olyckan är oklart, men enligt polisen kan båten ha kört emot en boj mitt i natten. En teori som framförs i lokaltidningen är att föraren kanske har trillat över motorreglagen efter att ha kört emot en plåtboj. Därefter kan båten, som var försedd med en 350 hk utombordsmotor, snabbt ha accelererat och kört upp på land.

Olyckan är den värsta båtolyckan som har drabbat Örnsköldsvik i modern tid. Den inträffade mellan Hörnskatan och Skommarhamn i Örnsköldsviks skärgård.

Info: http://allehanda.se/blaljus/olyckor/1.6189430-varsta-batolyckan-i-o-vik-genom-tiderna

Årets Tjörn Runt blev en snabb segling i bra väder och med många nöjda seglare. Vinnare på stora banan är Martin Nilsson, Salona 37, med startnummer 322 medan Carl-Axel Hellman, J14, med startnummer 1560 tog hem segern på lilla banan.

505 båtar var anmälda till jubileumsseglingen varav 114 båtar till stora banan och 391 till lilla. 460 båtar registrerade sig och av dessa fullföljde 400 seglingen. Sista båt kom i mål 18:37.

– Vi har fått mycket beröm från seglarna som tycker att det varit roligt att segla i dag. Det har också varit väldigt få incidenter trots den bitvis hårda vinden, säger Anders Thorén, en mycket nöjd tävlingsledare.

Ordföranden för Stenungsunds Segelsällskap, Olof Beckman, tog också fasta på att årets Tjörn Runt blev en säker segling:

– Trots de besvärliga seglingarna med kryss genom den smala passagen vid Kyrkesund hände inga svåra tillbud. Väderförhållandena under dagen har varit grymt bra. Nu ska vi göra en utvärdering av hur det var att segla ”baklänges” och ta ställning till hur vi ska göra nästa år.

Preliminära vinnare i de olika startgrupperna 2013 blev:

Startgrupp 1 – Hans Wallén, M32, GKSS

Startgrupp 2 – Fredrik Karlsson, Formula 18, KSSS

Startgrupp 3 – Martin Nilsson, Salona 37, HJBK

Startgrupp 4 – Sten Haeger, First 35, GKSS

Startgrupp 5 – Anders Dahlsjö, Dominant 105, LBS

Startgrupp 6 – Peter Källström, Ravage 36, GKSS

Startgrupp 7 – Per Wretlind, Smaragd, LDSS

Startgrupp 8 – Per Algotsson, X-79, BKSS

Startgrupp 9 – Hans Caspersson, Omega 30, GKSS

Startgrupp 10 – Claes Amnäs, Express, GKSS

Startgrupp 11 – Emil Sandberg, Smaragd, LDSS

Startgrupp 12 – Johan Söderberg, Cumulus, BKSS

Startgrupp 13 – David Christofferson, 707, XSS

Startgrupp 14 – Håkan Olsson, Drake, StSS

Startgrupp 15 – Karl Axel Hellman, J14, MASS

Startgrupp 16 – Olle Hulling, 707

Info: www.stss.se

Foto: Alf Tornberg.

Volvo Car Groups (Volvo Cars) nya drivlinefamilj Drive-E tar bränsleekonomisk körglädje in i en ny dimension där antalet cylindrar inte längre inte är viktiga för att skapa kraft och körbarhet. De tre första motorerna i den tvåliters, fyrcylindriga drivlinefamiljen introduceras under hösten 2013.

Dieselversionen har världsledande i-Art-teknik och den kraftfullaste bensinmotorn är utrustad med en klassledande kombination av kompressor och turbo.

– Vi har tagit fram mindre, mer intelligenta motorer med effektkurvor som ger dynamisk körbarhet på samma nivå som motorer med fler cylindrar, men fortfarande med fyrcylindrig bränsleekonomi. Genom att addera elektrifiering, t ex i form av laddhybridteknik, kan vi få upp prestanda på V8-nivå, säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering på Volvo Cars.

Hela Drive-E familjen, som under utvecklingsfasen kallades Volvo Engine Architecture (VEA), består i princip av två fyrcylindriga motorer, en diesel med common rail och en direktinsprutad bensinversion. Tillsammans ersätter de åtta motorarkitekturer på tre plattformar.

Dieslarna i Drive-E familjen har mellan 120 och 230 hästkrafter. Bensinversionerna startar på 140 hästkrafter och sträcker sig upp över 300 hästkrafter.

Flera nivåer av turboladdning ger flexibilitet, från exceptionellt bränslesnåla varianter till motorer med hög effekt och vridmoment. För att möta alla kundönskemål får vissa motorer extra prestanda via elektrifiering eller annan spjutspetsteknik.

Tre Drive-E-motorer
Initialt är nya Volvo S60, V60 och XC60 tillgängliga med tre motorer från den nya motorfamiljen: bensinturbon T6 med 306 hk, T5 med 245 hk och turbodieseln D4 med 181 hk. En ny åttastegad automatlåda bidrar också till förbättrad körbarhet och utmärkt bränsleekonomi. T5- och D4-motorerna finns även i nya Volvo V70, XC70 och S80.

De egenutvecklade motorerna byggs vid Volvo Cars högteknologiska motorfabrik i Skövde.

Ny åttastegad automatväxellåda
För att ge rapp, smidig och bränslesnål körbarhet sker kraftöverföringen antingen via en ny åttastegad automatisk växellåda eller med en vidareutvecklad sexväxlad manuell låda, med fokus på förbättrad bränsleekonomi.

– Den sofistikerade Drive-E-tekniken ger kunden hög prestanda, förbättrad bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och en kraftfull ljudkaraktär. Vi har fyrcylindriga motorer med högre prestanda än dagens sexcylindriga och lägre bränsleförbrukning än vår nuvarande fyrcylindriga generation, säger Derek Crabb. Han tillägger:

– En Drive-E-motor har samma effekt som en sexcylindrig motor, men vikt och storlek minskar avsevärt. Bränsleförbrukningen reduceras med mellan 10 och 30 procent, beroende på vilken motor du jämför med.
Dieslar med världsledande i-Art
Dieslarna kommer med världsledande i-Art-teknik. Genom återkoppling av trycket i samtliga bränslespridare istället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail, gör i-Art det möjligt att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i var och en av de fyra cylindrarna.

– Man kan beskriva vår ökning av trycket till exceptionella 2 500 bar tillsammans med införandet av i-Art som nästa steg i en revolution för dieselmotorer. Det är ett genombrott som kan jämföras med när vi uppfann lambdasonden för katalysatorn 1976. Ytterligare en unik uppfinning för personbilar från Volvo, säger Derek Crabb.
Varje insprutare är försedd med en egen minidator som övervakar insprutningstrycket. Med informationen som bas säkerställer det självanpassande i-Art-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in under varje förbränningscykel.

Kombinationen av högre insprutningstryck och i-Art-teknik ger kunden en motor med bättre bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och hög effekt, allt med en kraftfull ljudkaraktär.

Dieslarna har också finesser som dubbelturbo, reducerad friktion och en smart ventillösning på kylsystemet som ger snabbare uppvärmning efter kallstart.
Bensinmotor med kompressor och turbo
Genom att använda kompressorn för att förstärka den nedre delen av momentkurvan får motorn den kraftfulla känsla som kännetecknar en stor sugmotor. Den mekaniskt kopplade kompressorn börjar arbeta omedelbart på låga varv, medan turbon får upp farten när luftflödet ökar.

Andra förbättringar på bensinmotorerna är åtgärder för att minska friktionen, till exempel kullager på kamaxeln, samt snabb kontinuerlig variabel ventilstyrning och intelligent temperaturstyrning med en adaptiv elektrisk vattenpump.

Förberedd för elektrifiering
Drive-E-motorerna är från början förberedda för framtida elektrifiering. Nyckelkomponenter som den integrerade startmotorn och generatorn (ISG) kan enkelt monteras – och de kompakta fyrcylindriga motorerna gör det möjligt att montera elmotor både fram och bak. Batteriet har sin förutbestämda plats mitten av bilen.

Mindre motorer utan kompromisser
Inom Volvo Car Group är man övertygande om att fokus på fyrcylindriga drivlinor är den rätta vägen att nå den mix av effekt, körbarhet och bränsleförbrukning som dagens kunder vill ha.

– Effekten man får ut av en motor har ingenting att göra med dess storlek, utan på mängden luft som passerar genom motorn. Man kan också göra en motor mer effektiv om man gör den mindre. Så om du kan trycka mer luft genom en mindre motor får kombinationen av hög effekt och bättre effektivitet, säger Derek Crabb och avslutar:

– När jag var involverad i utvecklingen av Formel 1-motorer, tog man fram 1,5-liters turbomotorer med över 900 hästkrafter. Och våra nya Drive-E-motorer har faktiskt redan testats på tävlingsbanorna. Motorn som vi använde i WTCC 2011 var en Drive-E-prototyp och under den sista tävlingen satte vi nytt banrekord.
Volvo Personbilar Sverige.

En ny skötselplan för Bjuröklubbs naturreservat har fastställts av Länsstyrelsen. Den nya skötselplanen för naturreservatet har tagit fasta på områdets betydelse för turismen och friluftslivet.

– Entréer, stigar och besöksmål kommer att rustas upp. De skogar som avverkades på slutet av 1950-talet kommer att genomgå en naturvårdsanpassad restaurering, berättar Tomas Staafjord som tagit fram skötselplanen.

Anmärkningsvärd natur

Bjuröklubbs naturreservat ligger mycket vackert vid havet i Skellefteå kommun. Platsen är en historiskt välkänd som fyr- och lotsplats och för SMHI dagliga väderrapportering.

Naturen är anmärkningsvärd med klapperfält mot havet, vackra sanddyner, knotiga tallskogar och inte minst marina miljöer med bottnar och grund värdefulla för fiskarnas uppväxt.

Spännande kulturhistoria

Runt Bjuröklubb ligger bland annat ett spännande vrak från ett tyskt handelsskepp, som sänkts av ryska ubåtsflottan under första världskriget.

– Olaus Magnus, som besökte Bjuröklubb redan år 1519, märks fortfarande av vid fyren, avslutar Tomas Staafjord. Mörka aftnar om hösten sägs det att man kan höra den gamle prästen och skrönikören flåsa mellan block och klapper.

Junisiffrorna för turismen i Västsverige kan jämföras med Sverige som helhet, som ökade 3,7%. Skåne ökade med 3,6% medan Stockholm minskade 1,6%.

Tillväxten första halvåret, januari tom juni, var 6,3 % och 145 000 fler gästnätter i Västsverige. Inom länet ökade Göteborgsregionen med 92 211 gästnätter, Skaraborg med 24 753 gästnätter och Bohuslän med 22 892 gästnätter under första halvåret. Utländska gästnätter ökar på samtliga prioriterade marknader och allra mest ökar Norge med 20,2%.

Under 2013 har det också byggts fler hotell och boendekapacitetet har ökat med nästan 500 fler rum i länet. Samtidigt har beläggningsgraden ökat från 49% till 50%, vilket är positivt.

Lotta Nibell-Keating, tfVD på Västsvenska Turistrådet säger:

– Ökningen är glädjande och ett resultat av många samlade insatser men inte minst nya investeringar och ökad hotellkapacitet. Andra bidragande faktorer är IKEA som under våren öppnade i Uddevalla. Under försommaren invigdes Naturum Vänerskärgården och Victoriahuset på Läckö. Lägg därtill en god blandning av möten, evenemang och stark mediaexponering.

Foto: Lisa Nestorson.

Den 50:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen den 17 augusti. Bland de anmälda båtarna finns såväl OS-seglare som andra väl meriterade kappseglare och familjeseglare. Guldmedaljören från OS i London, Fredrik Lööf, seglar i en M32.

Till jubileumsseglingen är 505 båtar anmälda. 114 båtar seglar stora banan och 391 seglar den lilla. Förra året anmäldes 436 båtar, 428 kom till start och 412 gick i mål.

På startlinjen finns även flera tidigare vinnaren såsom Michael Collberg, Anders Dalsjö, Emil Sandberg, Sven Johansson, Mattias Heiding, Hans Wang, Anders Hansen, Hans Oskarsson och Mats Johansson.

– Det känns som vår jubileumssegling verkligen fått genomslag och att intresset är stort för våra olika arrangemang under Tjörn Runt-veckan. I Stenungsund kommer det att anordnas festligheter under fredag och lördag. Speciellt roligt är att även Tjörns Kommun och företagen där deltar med olika arrangemang i år, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt.

Säkerheten är viktig under Tjörn Runt. Detta innebär förstås krav på personlig flytutrusning för alla seglare.

– I övrigt gäller det sjömanskap framför kappsegling. Ser man någon som ligger illa till ska man hjälpa, säger Sven Karlsson som är säkerhetsansvarig för Tjörn Runt.

Det går att följa 30 båtar, som har försetts försetts med GPS-sändare, under seglingen. Det sker på mobiltelefon via appen ”Garmin Tracker” på Google Play för Android eller ”Tracker” på App Store. Logga in med användarnamn tjornrunt och lösenord garmin. Via dator är det http://my.garmin.com. Seglare som kan följas via GPS är bland andra Johnnie Berntsson i Progressiva, Martin Nilsson i Salona 37, Anders Dalsjö i Dominant 105, Michael Collberg i Cumulus och Peter Gustavsson i J111.

Bilden:
Tjörn Runt Classic 2012. Foto: Åke Fredriksson.

Båtarna från Stormer Marine, som har sitt ursprung från off-shore industrin, är robusta, praktiska och nästintill underhållsfria. Under det senaste året har de utvecklat flera nya modeller och två av dessa kommer att visas på båtmässor inom kort. Aluminiumbåten Stormer Rescue 65i har världspremiär på Öppna Varv i Ellös.

Stormer Rescue 65i har sitt ”DNA” från den Stormer Tugboat 60 som Båtbyrån visade förra året på mässorna i Ellös och på Gustavsberg.

Den nya modellen har i samarbete med Båtbyrån förfinats och anpassats för den Skandinaviska marknaden. Fokus har varit på att konstruera en trygg, robust och lättanvänd båt. Det är en stadig båt vilket gör det lätt att röra sig ombord, även under gång. Det är enkelt och säkert att ta sig ombord tack vare den praktiska pulpiten i fören eller via den lättillgängliga badplatformen i aktern.

Aluminiumbåtarna från Stormer Marine är unika i sin storleksklass eftersom de har inombordsmotorer. Inombordare är pålitliga och lätta att göra service på, dessutom är de inte stöldbegärliga.

Stormer Rescue 65i
Några av nyheterna:
– Kraftig sk box-konstruktion i relingen vilket ger ett mycket vridstyvt skrov
– Byggs i 5mm marinaluminium
– Ombonad styrplats med skyddande vindruta
– Öppningsbara kistbänkar
– Ankarbox i för- och akterdäck
– Förpik med stort stuvutrymme
– Skyddande räcke och pulpit på fördäcket
– Gummimatta, sk ”Anti-slip” på alla bänkar och durkar. Behagligt och säkert
– Stor, gummerad badplattform med ”dykarstege”

Tekniska data
L.ö.a 6,46 m
Bredd 2,34 m
Djup 0,59 m
Motor 52-85 hk, Vetus eller Steyer diesel, rak axel
Fart 12-18 kn
CE-kategori C, 6 pers
En standardutrustad Rescue 65i kostar från 382 000 SEK inkl mvs.

Stormer Patrol 100
En annan nyhet från Stormer Marine är deras hittills största modell, Patrol 100. Denna 10 m långa aluminiumbåt kan även utrustas med vattenjet-drift. Maxfart är mellan 19-31 knop beroende på motoralternativ.

Trots sitt robusta yttre är detta en riktigt slank och lättdriven båt med mycket goda sjöegenskaper. Patrol 100 har en invändig och en utvändig styrplats. Ombord finns pentry, toalett och sovplatser för upp till 5 personer. Allt utfört i Stormers enkla och rationella stil.

Denna modell är framtagen för polis, brandförsvar och patrullverksamhet men den är även lämplig för åretruntboende i skärgården som behöver en pålitlig båt med skyddad styrplats.

Stormer Patrol 100 visas på HISWA, flytande båtmässan i Amsterdam 3-8 september.

Presentationsfilm http://www.youtube.com/watch?v=J5I1yVjQw5I

Tekniska data
L.ö.a 10,15 m
Bredd 3,00 m
Djup 0,89 m
Motor 140-285 hk, Vetus eller Steyer diesel, rak axel/vattenjet
Fart 19-31 kn
Antal pers. 12
CE-kategori C eller B
En Stormer Patrol 100 kostar från 1 530 000 kr.

Info: www.batbyran.se

Misslyckade ankringar eller att inte få ned seglet kan vara nog så jobbigt för en stolt skeppare. Men att gå på grund är det absolut mest pinsamma man kan råka ut för på båtsemestern. Det visar en undersökning från If.

Den här sommaren har många med glädje tillbringat sin lediga tid på sjön. Och svenskarna är ett båtälskande folk. Men det är inte bara sol och salta bad förknippat med båtsemester. Det kan också inträffa misstag och pinsamma situationer på båtsemestern.

Här är listan på vad man tycker är de mest pinsamma händelserna:
1. Gå på grund (28 procent)
2. Bensinen tar slut (18 procent)
3. Misslyckas när man ska lägga till (17 procent)
4. Ankarlinan hamnar i propellern (7 procent)
5. Åka vilse (7 procent)
6. Inte få ned seglet (1 procent)
Annat (2 procent)
Vet inte (21 procent)

– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det viktigt att veta hur man ska reda upp situationen. En båtansvarsförsäkring är även bra att ha om olyckan är framme och du skulle skada någon eller något, säger Dan Falconer, båtexpert på If som själv råkat ut för vissa fadäser på sjön.

Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige.
Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2013 med 1 359 personer mellan 18 och 74 år med tillgång till fritidsbåt.

En fastighetsägare före detta verksam i fruktbranschen är den person som tillsammans med Runo Gillholm (Gillholms Marina) har köpt konkursade Nord West & Najad. De båda kompanjonerna står bakom företaget Gold Cup 8881 AB, som officiellt har köpt Nord West & Najad, uppger tidningen Båtbranschen (Sweboats medlemstidning).

Runo Gillholm, som först framträdde som delägare, äger bland annat äger Kornhalls Varv i Harestad söder om Kungälv. Hans kompanjon, Thomas Olausson, har en bakgrund inom fruktimport, men efter att ha sålt den verksamheten har han investerat i fastigheter både på västkusten och i Stockholm.

Thomas Olausson är främst verksam inom tre bolag:
Carrera Fastigheter AB
Fastighets AB Lindome Centrum
Lindome Centrumfastigheter AB.

Gillholms och Olaussons köp av Nord West & Najad kom som en riktig överraskning för båtbranschen. Många trodde att grundaren, Benny Martinsson, tillsammans med någon partner skulle köpa tillbaka företaget efter konkursen. Benny Martinsson lämnade ett bud, men Runo Gillholm gav tillsammans med sin kompanjon det bästa anbudet på det konkursade företaget.

– Detta är den lösning som stod till buds. Den är acceptabel för mig och acceptabel för banken, säger konkursförvaltare Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg som handlagt konkursen till Båtbranschen.

– Swedbank i Stockholm, som hade hand om företagets krediter, och jag är nöjda med den här lösningen, men köpeskillingen är hemlig. Benny Martinsson, som grundade Nord West Yachts och drev företaget fram till konkursen, fanns med som en av de slutliga budgivarna men han förlorade affären på upploppet, säger Fredrik Tengström.

Runo Gillholm var inte med bland de ursprungliga intressenterna på konkursboet. Men hans intresse växte efter hand.

– När företaget inte blev sålt i första rundan så blev jag intresserad. Jag har alltid gillat utmaningar, så jag ser det som en intressant affär. Det är grunden, sedan får vi se hur det blir. Jag har dock inte för avsikt att flytta mitt eget företag från Kornhall till Vindön, säger Runo Gillholm.

– Jag lovar inget åt något håll om hur stort Nord West & Najad kan vara i framtiden. Vi pratar helt andra nivåer med personer och antal båtar än innan konkursen. Ska man bygga den här typen av båtar så ska det vara en annan framförhållning än vad den tidigare ägaren hade.

Vid konkurstillfället hade Nord West & Najad stora skulder till en rad privatkunder som hade betalat i förväg för båtar som de hade beställt. Enligt Runo Gillholm har ett tiotal av dessa köp gått tillbaka till konkursboet.

– Konkursförvaltaren har konstaterat att de köp av begagnade båtar som gjordes utan bankgarantier inte håller utan de båtarna går tillbaka till konkursboet. Kunderna är underrättade av konkursförvaltaren, säger Runo Gillholm.

Vad som kommer att hända med Nord West & Najad är därmed synnerligen oklart. Runo Gillholm har inte gått ut med några planer eller visioner. Klart är dock att det kan bli en uppdelning av det välkända båtföretaget på en motorbåtsdel och en segelbåtsdel. Vid konkursen hade företaget cirka 130 anställda och skulder på över 185 Mkr.

Eventuellt kommer nya planer för Nord West & Najad att presenteras under Öppna Varv på Orust, som hålls 23–25 augusti.
Lars-Åke Redéen

Bildtexter:
Den 26 februari försattes båttillverkaren Nord West & Najad AB i konkurs. Efter hot om exekutiv auktion av företaget såldes detta 10 juli till Gold Cup 8881 AB med två delägare, Runo Gillholm och Thomas Olausson.

Runo Gillholm äger och driver Kornhalls Varv söder om Kungälv. Företaget säljer bland annat Windy och Minor.

Kappsegling i bassäng. Det kommer att bli verklighet under Båtmässan 2014 då tävlingen Lilla Tjörn Runt Indoor Cup går av stapeln för första gången.

– Vi vill locka fler unga till både Båtmässan och till båtlivet. Därför lanserar vi Lilla Tjörn Runt Indoor Cup som är en seglingstävling med flera vinnare, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Båtmässan är sedan ett flertal år huvudsponsor till Lilla Tjörn Runt – Sveriges största ungdomstävling inom segling. Vid återkommande tillfällen under årens lopp har man diskuterat med Stenungsunds Segelsällskap om att skapa en speciell seglingstävling för ungdomar under Båtmässan. Nu blir det av i en av mässans stora bassänger.

– Syftet med tävlingen är egentligen tre. Att premiera vinnaren i tävlingen, att premiera åtminstone en av alla de klubbar som lägger själ och hjärta i att ge barn och ungdom möjlighet att segla samt att lyfta fram segling och då framför allt ungdomssegling, säger Bengt Wallin.

Tävlingen arrangeras av Båtmässan i nära samarbete med Stenungsunds Segelsällskap och med stöd av Svenska Seglarförbundet och Volvo Ocean Race.

– Vi är mycket glada att vi redan i planeringsstadiet fått med Svenska Seglarförbundet och Volvo Ocean Race, säger Bengt Wallin.

Deltagarna i Lilla Tjörn Runt Indoor Cups final består av dem som vunnit de olika klasserna i Lilla Tjörn Runt 2013 samt av dem som kvalificerar sig under kvalseglingarna 1-7 februari på Båtmässan.

Vinnaren bjuds in till Alicante, Spanien, i samband med starten av Volvo Ocean Race i oktober 2014. Klubben som seglaren representerar kommer dessutom att, tack vare ett samarbete med Svenska Seglarförbundet, få besök av en elittränare under en helg våren/sommaren 2014.

– Alla som är inblandade i Lilla Tjörn Runt Indoor Cup arbetar för att tävlingen och ungdomsseglingen uppmärksammas på alla tänkbara sätt och platser, säger Bengt Wallin.

Bildtext:
Fr. v. Marit Söderström Nord, Bengt Wallin
och Lars Berglund.

Vrak från tidigare polarexpeditioner – som Shackletons Endurance och Nordenskjölds Antarctic – kan ligga välbevarade på havets botten. Det är slutsatsen efter att forskare från bland annat Göteborgs universitet har genomfört unika experiment på plats i Antarktis. Rönen publiceras i senaste numret av den ansedda brittiska tidskriften Proceedings of the Royal Society B.

För första gången har forskare genom att sänka ner valkadaver och trästycken av ek och furu i vattnet studerat hur de olika materialen bryts ner i havet i Antarktis. Experimenten har lett till upptäckten av två tidigare okända maskarter som livnär sig på valben – Osedax antarcticus och O. deceptionensis. Däremot hittade inte forskarna några spår av de träätande skeppsmaskar av släktet Xylophaga som annars finns rikligt i världens oceaner och som i normala fall snabbt bryter ner trä.

– Medan valbenen var illa åtgångna såg trästyckena fortfarande helt nya ut när vi tog upp dem ur vattnet. Och då hade de legat i havet över ett år. Antarktis är på många sätt unikt. Strömmar och temperaturskillnader gör det till en isolerad ocean vilket kan vara en förklaring till att vi inte hittar några skeppsmaskar, säger Thomas Dahlgren, forskare i biodiversitet som har varit Göteborgs universitets representant i projektet tillsammans med doktoranden Helena Wiklund.

Avsaknaden av skeppsmaskar som Xylophaga kan innebära att vrak från tidigare polarexpeditioner, som Otto Nordenskjölds Antarctic som sjönk 1903 och Sir Ernest Shackletons Endurance som förliste 1914 och tros ligga på 3000 meters djup, fortfarande kan vara välbevarade på havets botten.

– Det är en oerhört viktig upptäckt för marinarkeologin och kan spela stor roll för framtida bärgningsförsök, säger Thomas Dahlgren.

DNA-analyser av de nya maskarterna Osedax antarcticus och O. deceptionensis visar även att de är släkt med så kallade skäggmaskar som använder sig av speciella bakterier för att utvinna näring ur lera.

– Det ger nya ledtrådar kring hur de har utvecklats under årmiljonerna. En teori är att de har en gemensam anfader och att nya arter har utvecklats när valarna första gången dök upp i oceanerna, säger Thomas Dahlgren.

Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 15.-18.8. hos HSK på Drumsö. Antalet utställda segelbåtar är 30 och små- samt motorbåtar finns utställda vid fem bryggor och på land totalt 223 stycken. På utställningen finns dessutom 85 utrustnings- och tillbehörsmontrar.

Utställningen, som arrangeras för sextonde gången hos HSK, är landets klart viktigaste flytande utställning och det allra viktigaste presentationstillfälle för segelbåtar. I landmontrarna och i tillbehörstälten finns båtbranschens tillbehör, motorer och tjänster utställda på en ca 2400 kvm stort yta. Totalt uppgår utställarnas antal till 132. Uppgifterna baserar sig på situationen den 31.7.2013.

Helsingfors flytande båtutställning bjuder utöver båtar och tillbehör också på annat i anknytning till båtlivet som är värt att se och uppleva. Segling och Båtsport i Finland rf arrangerar en Knopskola för barn vid småbåtsbassängen och barnen kan också testa sina seglingsfärdigheter i “optimistjollesimulatorn”.

Sjöräddningssällskapet är med på utställningen med sina fartyg och Finska Vikens Sjöbevakning arragerar på söndag kl. 11.00 en räddningsdemonstration med helikopter. I Skärgårdsdoktorns fästingsbuss kan man enkelt ta en fästingsvaccinering. Pancho Marjak hämtar med sitt lag till utställningen den svindlande Flyboarden och publiken kan dagligen följa med dessa uppvisningar.
John Nurminen Marine Oy, Veneilykoulu.fi och Ursuk Oy utför dagligen test av räddningsdräkter. Publiken kan prova räddningsdräkterna i vattnet och tävla mot andra “flytare” på en simsträcka, som definieras senare. Varje deltagare erhåller ett litet pris och dagens snabbaste flytare får dessutom ett extra pris.

Också i år har besökarna tillfälle att provköra sin drömbåt. Tidskriften Kippari arrangerar igen det ytterst populära testtillfället vid sin brygga bakom tillbehörstältet. I alla testbåtar fungerar tillverkarens eller importörens representant som värd. Utställningsgästerna kan provköra båtarna då körtidtabellen och vädret tillåter. Provkörningarna är kostnadsfria för besökarna och man anmäler sig till dem i Kipparis tält invid bryggan, där man också får en räddningsväst till låns under körningen. Provkörningarna kan ej reserveras i förväg. Man kan provköra åtminstone Buster X, Grandezza 23 S, Flipper 64 DC, Suvi 5700 och Yamarin 63 BR.

Man kommer bekvämt till Helsingfors flytande båtutställning med allmänna kommunikationer (bussarna 65A, 66A och 21V). Under lördagen går en avgiftsfri busstransport till utställningen med 20 minuters intervaller och under söndagen med en halv timmes intervaller från Kiasma i Helsingfors centrum kl 9.30-17.30. Returtransport till centrum från Drumsö kl 11.00-18.00. Under veckoslutet lönar det sig att lämna bilen i Eliels parkeringshall vid Järnvägstorget och utnyttja den avgiftsfria bussen till Flytande. Man kan tyvärr inte komma till utställningen med egen båt, eftersom alla båtplatser är reserverade för utställningen. På HSK:s vinterförvaringsområde söder om utställningen finns finns ett parkeringsområde, där parkeringen kostar 5 euro. Parkeringen sköts av sjöscoutkåren Vikingarna.

Utställningen är öppen torsdag och fredag 15-16.8 kl. 12.00-20.00 samt lördag och söndag 17-18.8 kl. 10.00-18.00. Biljettförsäljningen avslutas en halv timme innan utställningen stänger. Biljetter: vuxna 12 euro, barn (7-16 år) 3 euro, under 7-åringar gratis tillsammans med föräldrar.