nyhetstest

Stena Polaris är ett av fartygen i Stena Bulks flotta med tillräcklig teknik, utrustning och besättningskompetens för en trygg resa via Arktis och sedan hösten 2011 är det nu nionde gången ett av Stenas fartyg passerar Nordostpassagen.

Följ Stena Polaris på vägen till Sydkorea via Nordostpassagen – dagliga bloggar och podcasts finns på http://www.stenanorthernsearoute.com

Den ryska administrationen för Nordostpassagen ställer strikta krav på teknik och utrustning. Det är dessutom endast under ett fåtal månader om året, som issituationen i Arktis är sådan att passage är möjlig. Även under denna period eskorteras fartygen, ofta i konvoj, genom de svåraste avsnitten.

Stena Polaris har assisterats av den ryska atomisbrytaren Taymyr med 110 mans besättning. Ombord Stena Polaris finns under hela resan dessutom en s k ”isrådgivare”, van att navigera i arktiska vatten.

Stena Polaris har isklass 1 A enligt klassningssällskapet Det Norske Veritas (DNV) krav, vilket innebär att det är utrustat för att kunna gå i isbelagda vatten där isen kan vara upp till 0,8 m tjock, i bruten ränna. Dessutom är skrovet formanpassat och extra isförstärkt, fartyget har förhöjd motorkapacitet, samt att roder och propellrar är tekniskt anpassade.

För att ytterligare höja kompetensen ombord har Stena sedan länge ett samarbete med ryska Admiral Makarov State University i St Petersburg, som specialiserat sig på navigering i is. Befälen ombord på Stena Bulks fartyg består till 25 % av ryssar, varav de flesta har utbildning och träning från Makarov.

Patrik Svahn, till vardags Manager Commercial Operations på Stena Bulk, men nu ombord på Stena Polaris bloggar direkt från fartyget.

”As always, Saturday is drill day and today was no exception. On the menu was a safety drill with helicopter launching, an abandon ship drill and again a fire drill but this time it was time for fire in the paint store. At 15:30 the alarm sounded and all crew and passengers went the to their respective muster station. We started off with the helicopter launch drill which today consisted of the 3rd Officer verbally going through the different scenarios where helicopter launching could be necessary such as during a medical emergency, so called helivac, and what to think of if this would come into reality. Past experiences were shared and those who had questions had the opportunity to ask them. Before we were finished with this drill the 3rd Officer advised that after the remaining drills we will all meet inside in the ships office where we will watch an educational movie about helicopter launching”.
http://www.stenanorthernsearoute.com/saturday-is-drill-day/

Brandövning ombord.
Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.

Stena Polaris ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.

Båtar tvingas bort från Stockholms innerstad, enligt ett inslag i P4 Radio Stockholm. Det handlar bland annat om konkurrensen om värdefull mark, som kan leda till att antalet båtuppläggningsplatser minskar.

Båtliv har flera gånger skrivit om problematiken som är svårast i Stockholm men även finns på många andra platser runt om i Sverige. Båtklubbarna får helt enkelt ge plats åt kommersiella företag som satsar på sjönära boenden och kontor.

I P4 Radio Stockholms artikel säger Bertil Björkman från Saltsjön-Mälarens Båtförbund:

– Med färre uppläggningsplatser kommer båtlivet att påverkas negativt. Det kommer bli färre båtar, enligt Bertil Björkman från Saltsjö Mälarens Båtförbund.

Här finns hela inslaget:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5669924

Bilden är från Lidingö Båtklubb. Foto: Roland Brinkberg.

Länge har vi kunnat lämna in däcken och oss själva, men nu kan vi även lämna in våra batterier på hotell. Batterileverantören Global öppnar nu upp ett batterihotell med SPA där de kommer att ladda upp och ta hand om batterier på bästa sätt under en kortare behandling eller under hela vintersäsongen.

Globals hotellsatsning riktar sig framför allt till de batterier som inte behöver användas under vintern, som till exempel batterierna i båten, i motorcykeln, i sommarbilen eller i gräsklipparen. På hotellet kommer de att få vinterförvaring och laddas upp med jämna mellanrum för att vara fulladdade och på topp den dagen de behöver användas igen.

– Många känner inte till att batterierna far illa när de ställs undan och inte laddas. Genom att ladda batterierna med jämna mellanrum får de en betydligt längre livslängd vilket gör att du slipper köpa nytt. Lämnar du in batterierna till oss på Global så slipper du att bekymra dig över huvud taget, säger Palle Rosenberg som är teknisk chef på Global.

En kortare SPA-behandling kan också vara räddningen för många bilbatterier inför vintern.

-Eftersom det krävs mer av batteriet för att starta bilen när det är minusgrader ute, är det viktigt att se till att det är tillräckligt laddat. Om inte motorn får tillräckligt mycket kraft från batteriet kommer inte bilen att starta, berättar Palle.

När batterierna kommer in till Global testas de och genomgår en så kallad hälsokontroll. Globals batteriexperter gör därefter ett utlåtande om vilken behandling de behöver. Kunden kan därefter checka in batteriet och hämta ut det när det är färdigt eller när det behöver användas igen.

-En SPA-behandling tar oftast ett dygn och innefattar rengöring, uppladdning, eventuell påfyllning av batterivatten och en hälsosam avkoppling, berättar Ida Holmberg som är marknadsföringsansvarig på Global.

Kärnan i SPA-verksamheten är Globals avancerade laddningsanläggning som laddar upp över 3000 batterier varje dygn. Hotellet är Globals eget batterilager med plats för över 150 000 batterier och här finns både test- och rengöringsutrustning för batterier.

– SPA- och hotellverksamheten är egentligen inget nytt för oss eftersom behandlingen är densamma som våra egna batterier alltid genomgår innan de levereras ut på marknaden. Det nya är att vi nu öppnar upp tjänsterna för fler, berättar Ida.

Alla uppladdningsbara blybatterier är välkomna till hotellet. Enda begränsningen är att batteriet måste kunna kopplas ur medan det lämnas in. Om batteriet inte går att ta loss kan Global ändå göra ett test, och rekommendera hur kunden själv kan ladda det för bästa resultat.

Batterihotellet öppnar på måndag den 14 oktober.
Priser inkl. moms:
SPA 75 kr/ batteri
(Laddning, påfyllning & rengöring)
Upphämtning inom en vecka från inlämningsdag.

HOTELL 100 kr/ batteri
(Vinterförvaring med laddning, påfyllning & rengöring.)
Upphämtning inom sex månader från inlämningsdag.
OBS! 200 kr totalt för 3-5 batterier.

Öppettider:
Måndag-fredag kl. 7.00-17.00
Kvällsöppet torsdag 17 oktober kl.17.00-19.00

Regeringen har beslutat att föreslå till EU-kommissionen att ett nytt område i Sverige ska ingå i EU:s nätverk av värdefulla naturområden, Natura 2000. Området Arholma-Idö, som ligger i Norrtälje kommun, är speciellt viktigt för vissa naturtyper som behöver hävd i form av betning, t ex olika typer av gräsmark och strandängar.

– Bevarandet av vår biologiska mångfald är en prioriterad del av regeringens arbete. Nätverket Natura 2000 är ett av Sveriges och EU:s viktigaste bidrag för att bevara biologisk mångfald och för att nå målen enligt konventionen om biologisk mångfald och det så kallade Nagoyamålet, säger miljöminister Lena Ek.

Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1992 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarande av biologisk mångfald inom EU.

– Genom dagens beslut får vi ett arealt tillskott av naturtyper inom den stora boreala regionen i Sverige och beslutet innebär också att vi får ett uppdaterat skydd av viktiga arter och livsmiljöer i Sveriges del av det europeiska nätverket, avslutar Lena Ek.

SCA har skrivit kontrakt med Aksel Magdahl som coach för sin helt kvinnliga besättning som förbereder sig inför Volvo Ocean Race 2014–2015. Den 34-årige norrmannen blir ansvarig för att coacha navigation, väder och taktik.

Magdahl är en mycket erfaren offshoreseglare. Han har deltagit i två upplagor av Volvo Ocean Race – Ericsson 3 åren 2008–2009 och Sanya 2011–2012. Han har även vunnit Maxi Yacht Rolex Cup och ORCi European Championships tidigare i år. Magdahl är specialist inom navigationsstrategi, väder med mera.

Aksel är förstås glad över att ta del av SCA:s satsning. Han säger:

– Jag har tävlat i två Volvo Ocean Races och det är den ultimata utmaningen för en seglingsnavigatör. Jag ser fram emot samarbetet med Team SCA och att dela mina kunskaper och min erfarenhet med dem.

Magdahl lämnade Storbritannien igår tillsammans med resten av Team SCA:s besättning ombord på den nya VO65 för att träningssegla till teamets bas på Kanarieöarna, där han kommer att vara baserad.

Aksel blev ett namn som navigatör under seglingarna 2008–2009 Race då han i sin första världsomsegling, endast 29 år gammal, tog ett djärvt taktiskt beslut som gjorde att Ericsson 3 kunde vinna det längsta leget någonsin i Volvo Ocean Race – mellan kinesiska Qingdao och Rio de Janeiro i Brasilien.

– När jag tog det beslutet tänkte jag inte att det var särskilt annorlunda eftersom jag trodde att alla andra skulle välja samma rutt. När de inte gjorde det blev jag lite osäker, men det visade sig vara ett bra beslut.
Förutom att segla är Magdahl även pilot på ett antal olika ickekommersiella flygplan och en hängiven cyklist.

Foto: Rick Tomlinson.

BRP Sweden väljer Svedea som ny försäkringsleverantör för sina ledande varumärken Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo. Försäkringarna kan tecknas hos auktoriserade återförsäljare i samband med köp av ny eller begagnad snöskoter, ATV, mc eller vattenskoter från oktober 2013.

Svedea som gjorde entré på försäkringsmarknaden 2011 har på kort tid etablerat sig som en stark aktör när det gäller försäkring för båt, motorcykel, ATV och snöskoter. Nu väljer BRP Sweden som representerar de ledande varumärkena Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo att samarbeta med Svedea för sina märkesförsäkringar.

– Samarbetet med Svedea är ett naturligt steg framåt för oss på BRP. Nu kan vi erbjuda våra kunder kompletta försäkringslösningar med ett brett skydd, inklusive trafikförsäkring där det är aktuellt. De nya märkesförsäkringarna är ett bra komplement till våra populära produkter och kommer att underlätta för både återförsäljare och kunder, säger Jan Andersson, VD för BRP Sweden.

Att vara en del av de branscher man verkar inom är en uttalad strategi hos Svedea. Därför samarbetar man med klubbar och andra branschorganisationer men också med tillverkare, generalagenter och återförsäljare.

– Vi är mycket glada att BRP som representerar flera mycket tunga varumärken väljer Svedea som partner för sina försäkringar. Det är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg, säger Pär Pettersson, VD för Svedea.

– Vi tror att en tät dialog med marknaden där vi visar ett genuint intresse är det bästa sättet att vinna förtroende. Vi har snabbt flyttat fram våra positioner inom försäkring för båt, mc, snöskoter och ATV och samarbetet med BRP kommer att få hjulen att snurra än snabbare, säger Pär Pettersson.

Personerna bakom True Heading var med och utvecklade världens första AIS för bojar och fyrar redan för mer än tio år sedan. Sedan dess har True Heading designat och levererat AIS för bojar och fyrar till partners runt om i världen som sålt dessa under sina egna varumärken.

Nu lanserar True Heading en serie AIS AtoN under eget namn. Denna produkt har flera användningsområden men alla med ökad sjösäkerhet som grundtanke. Den kan t.ex. användas för att berätta om en boj ligger på den plats den är tänkt att vara, om ljuskällan i bojen eller fyren är i drift och fungerar, och vilken typ av utmärkning det är frågan om. Den är exempelvis en utmärkt lösning för att märka ut vind- och vågkraftsparker eller ett tillfälligt hinder som ett vrak. För driftsansvariga för bojar och fyrar kan AIS AtoN transpondrar minska underhållskostnaderna som genom inbyggda övervakningsfunktioner gör det möjligt att via AIS systemet få rapporter om status, batterispänning, laddning eller andra viktiga parametrar kring bojen eller fyren.

– Vi har nu under ett års tid testat produkten hos ett antal marina myndigheter med goda resultat och vi är nu redo att släppa vår fjärde generation av AIS AtoN produkter på marknaden, säger Anders Bergström, VD för True Heading AB.

AIS CARBON AtoN kommer att finnas i fyra olika utföranden:
• AIS CARBON AtoN Typ 1 Standard som är en basprodukt där transpondern sänder information om farledsmärkningens position och typ. Den är avsedd för användning i områden där AIS trafiken övervakas av en basstation.
• AIS CARBON AtoN Typ 1 Sensor som förutom basfunktionen också innehåller en dataenhet för anslutning och integration med bojen eller fyrens inbyggda system och som utökar basfunktionen med övervakning av olika givare i bojen.
• AIS CARBON AtoN Typ 3 Standard med en transponder som både sänder och tar emot och som främst används för sända information om farledsmärkningens position och typ. Den är avsedd för områden där AtoN enheten inte behöver övervakas av basstationer.
• AIS CARBON AtoN Typ 3 Sensor har samma funktioner Typ 3 standard versionen men innehåller också en dataenhet för anslutning och integration med bojen eller fyrens inbyggda system och som utökar basfunktionen med övervakning av olika givare i bojen.

Förlaget Egmont Tidskrifter, som i förra veckan köpte tidningarna Båtnytt och Vi Båtägare, lägger ner sina börstidningar. Bland dem som försvinner märks Båtbörsen.

Marknaden för båttidningarna har verkligen hårdnat på grund av läsekretsens nya vanor och sedan Internetsidor tog hand om i stort sett all handel med begagnade båtar, tillbehör och tjänster.

Det är därför knappast överraskande att Egmont lägger ner sina börstidningar från och med årsskiftet. Nedläggningen omfattar både papperstidningen och säljsajten.

Den 7 oktober startade den femte och näst sista deltävlingen av Alpari World Match Racing Tour – Agro Group Gold Cup på Bermuda. Stena Sailing Team ställs mot ett mycket starkt startfält men de senaste åren har Bermuda varit deras tävling. Ett bra resultat kan ge ett utmärkt slagläge inför säsongsfinalen.

På plats i Bermuda finns nu de högst rankade matchracingseglarna i världen och däribland de sju tourkortsinnehavarna i världscupen. Dessutom kryddas regattan av seglare som Ben Ainslie (nybliven America’s Cup mästare och tidigare världsmästare) samt Francesco Bruni (America’s Cup seglare och tidigare världsetta).

– Vi ser fram emot regattan och det känns som att startfältet är det starkaste på många år. Ben Ainslie är en väldigt komplett seglare och för att slå honom måste man verkligen prestera på topp, det blir en tuff match men han är inte omöjlig, säger skepparen i Stena Sailing Team Johnie Berntsson (bilden).

Johnie och laget har ett mycket starkt facit från tidigare upplagor av tävlingen på Bermuda. De senaste två åren har de tagit sig till final och 2008 vann de tävlingen. Enligt Johnie trivs de med skiftiga vindar som ofta blåser på seglingsarenan och med båttypen som används i Agro Group Gold Cup. IOD (International One Design) är en båtklass som har mer klassiska linjer än andra båtar som används på världscupen.

– Trots att de kan se svårmanövrerade ut så passar båten bra för matchracing men den långa kölen gör att man måste tänka efter vilka dueller man ska ge sig in i. Vi har bra koll på vad man kan och inte kan göra med båten och nu har vi dessutom värmt upp i Stenungsund med att segla just IOD, säger Johnie.

I september vann Stena Sailing Team SM i matchracing som seglades på GKSS. Johnie tycker att formen är bra, resultaten visar att de trivs i Bermuda och trots hårt motstånd är laget en av förhandsfavoriterna. Just nu ligger Stena Sailing Team på åttonde plats i världscupen och ett till bra resultat i Bermuda hade gett dem en viktig skjuts upp i tabellen inför säsongsfinalen som seglas i Malaysia i slutet av november.

– Den här veckan kommer att bli väldigt viktig för slutresultatet i världscupen.

Om vi lyckas här samtidigt som andra topplag misslyckas så öppnas tabellen upp inför finalen i Monsoon Cup och vi vill verkligen visa att vi kan och vill vinna världscuptävlingar, avlutar Johnie Berntsson.

Stena Sailing Team:
Skeppare – Johnie Berntsson
Storsegel – Björn Lundgren
Trim – Oscar Angervall
Fördäck/Taktiker – Johan Barne

Följ Stena Sailing Team:
Hemsida – www.stenasailingteam.com
Alpari World Match Racing Tour – www.wmrt.com
Facebook – www.facebook.com/BerntssonSailingTeam
Twitter twitter.com/berntssonsail

Tabell Alpari World Match Racing Tour
1. Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 82p
2. Taylor Canfield (ISV) USone – 73p
3. Adam Minoprio (NZL) Team Alpari FX – 73p
4. Björn Hansen (SWE) eWork Sailing Team – 72p
5. Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing – 67p
6. Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 62p
7. Mathieu Richard (FRA) GEFCO Match Racing Team – 53p
8. Johnie Berntsson (SWE) Stena Sailing Team – 41p
9. Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team 33p
10. Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racing Team 24p

Följ seglingen live via Twitter – www.twitter.com/wmrt_liverace

Engelska Fairline Boats satsar på en helt ny stor båt, Targa 75 Gran Turismo. Båten får sin världspremiär 2015, men redan nu är de första skisserna klara och har visats upp. Båten blir Fairlines flaggskepp i sportbåtsserien.

Fairline Targa 75 Gran Turismo ska kombinera stora inre och yttre utrymmen ombord med både höga prestanda och stil. Den allra senaste tekniken används vid framtagandet och produktionen, som sker i fabriken i engelska Oundle.

I den rymliga salongen blir det gott om plats för gäster och vänner. Om inte utsikten är god nog kan de njuta av ett komplett ljud- och videosystem med bland annat en 50 tums TV med surroundsystem. I utrymmena kring cockpit finns mer underhållning och bekvämligheter som till exempel en wet bar, rymliga solutrymmen med en trippelsolbädd och i aktern ett garage för en Williams 445 Diesel jet. Den höj- och sänkbara badplattformen kan bland annat användas för att sjösätta Williamsbåten.
För första gången i en Fairline har designerna utnyttjat fördäcket till sittplatser, soldäck och en varm pool (tillval).

Targa 75GT kommer att finnas med valbar inredning med tre eller fyra kabiner, samtliga med eget badrum. Alla kabinerna får högsta bekvämlighet, fönster ut mot både babord och styrbord, en king-size säng med mera.

Den nya båten kommer att erbjudas med olika motoralternativ. Standard är dubbla Caterpillar C32 dieselmotorer med effekten 1622, 1825 eller 1925 hk. Det ger en toppfart på 32–40 knop beroende på motorval.

Årets upplaga av KSSS Olympic Class Regatta, som avslutades på söndagen, blev ett tydligt bevis på att svensk jollesegling är stark inför framtiden. 450 seglare i 400 båtar har tävlat på Baggensfjärden i Saltsjöbaden i 15 olika klasser. Intresset för de olympiska klasserna var som vanligt stort. KSSS tog hem segern i den nya OS-klassen Nacra 17 genom Tim Shuwalow och Hanna Klinga.

49er FX klassen vanns till slut av den mixade KSSS/GKSS besättningen Julia Gross och Cecilia Jonsson som också seglade hem SM-titeln på ett övertygande sätt efter två raka spikar under söndagens tävlingar. Västkustbesättningen Carl P Sylvan och Otto Hamel, GKSS vann 49er herrklassen. I 29er vann Ella von Melen, Boo Segelsällskap/KSSS efter en tät toppstrid.

KSSS Olympic Class Regatta är en viktig tävling för elitseglarna, en värdig avslutning för den svenska seglingssäsongen och inte minst mängder av ungdomar som fått pröva på jollesegling när det är som bäst.

Björn Johansson, sportchef på KSSS ser många positiva tecken inför framtiden och är stolt över att tävlingen fortsätter att locka såväl elitseglarna som många nya oerfarna ungdomar.

– Det är fantastiskt att se massor av seglare som fortfarande brinner för att komma ut på vattnet och tävla i oktober. En viktig tävling för våra elitseglare men också en unik möjlighet för unga, oerfarna seglare att pröva på kappsegling i stora sammanhang säger Björn.

Årets tävling avslutades i svaga vindar och de flesta klasserna seglade endast ett eller två race under söndagen. Utgången i många klasser var oviss inför de avslutande seglingarna. I Laser kom Jesper Stålheim KSSS trea totalt. Philip Claesson, MSS vann.

I 470 blev det finsk seger genom Joonas Lindgren, Helsingfors Segelklubb med totalt tre spikar före Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, KSSS på andra plats.

Lovisa Karlsson, Hjuviks Båtklubb segrade i Laser Radial klassen och Carl Ferm, RÖSS vann E-jolle klassen med knapp marginal.

Optimistklassen vanns av Fabian Magnusson, RÖSS efter totalt fyra genomförda seglingar och Anton Eklund från finska Esbo tog hem segern i Zoom8 klassen.

Leff Dahl och Johan Fischer, KSSS vann F18 efter totalt åtta seglade race.

Resultaten är preliminära och kan justeras efter protestförhandlingarna. Alla resultat kommer fortlöpande att läggas ut på KSSS hemsida.

Bilder:
Bild 1 och 2: Tim Shuwalow och Hanna Klinga. Bild 3: Cecilia Jonsson (till vänster) och Julia Gross.

Info: www.ksss.se

Bygget av nya Rupert 80 närmar sig slutfasen. Här har vi fått tillgång till en del nya bilder från byggnationen. I slutet av oktober är det dags för de första sjötesterna av denna spännande lyxyacht, som byggs i Sverige.

Den nya 24 m långa yachten är inte helt unik för svensk båtindustri. Delta Powerboats har nyligen sjösatt sin nya 80-fotare, som beräknas få sin officiella världspremiär under oktober. Men det är första gången en svensk båtbyggare tar fram en 80 fots RIB för en svensk kund.

Så här har Båtliv beskrivit den nya båten tidigare:

Svenska Rupert Marine har skrivit kontrakt om ett nytt flaggskepp med en kund. Den helt nya och imponerande Rupert 80 är redan under produktion.

Rupert Marine beskriver den nya båten som ”Rupert Marines senaste design är en exklusiv 80-fots motoryacht avsedd för superyachtmarknaden och andra köpare med mycket höga krav”.

Rupert 80 är designad i samarbete med världskända designers och marina konstruktörer och den exteriöra designen är signerad Ted Mannerfelt. Rupert 80 är den första modellen i Rupert Yachts-serien som nu är under utveckling.

Rupert 80 byggs i Sverige av skickliga hantverkare till högsta arbetsbåt- och yachtstandard och med en överlägsen finish såväl exteriört som interiört.
Rupert 80 kommer att utrustas med högsta tekniska standard och med alla de bekvämligheter och utrymmen för gäster och besättning som man kan förvänta sig av en verkligt exceptionell yacht.

Fartområde är mellan 32–46 knop och relevant bränslekapacitet kommer att säkerställa tillräcklig räckvidd. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att uppnå låga ljud/vibrationsnivåer, hög tillförlitlighet för alla system och låga underhållskostnader.

I likhet med andra Rupertbåtar kan Rupert 80 anpassas enligt kundens specifikationer.

Info: http://rupertmarine.com/en/yachts-images.asp

Årets vinnare av Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA Utvecklingsstipendium, är innovatören Ulrik Beste från Uppsala län som utvecklat ett material som lämpar sig för friformning i 3D skrivare av komplicerade detaljer med stor nötningsbeständighet. Han fick ta emot årets SKAPA-stipendium på 500 000 kr från prisutdelaren Håkan Lans under Innovationsgalan som arrangerades av Stiftelsen SKAPA i Stockholms konserthus den 3 oktober.

– Årets pristagare visar på stor innovationsanda. Ulrik Beste har utvecklat ett material som i första hand är avsett för skärande bearbetning inom industrin både i Sverige och internationellt, säger Mats Olsson, ordförande för stiftelsen SKAPA.

– Ett bra klimat för uppfinnare är viktigt för Sveriges framtid och SKAPA Utvecklingsstipendium delas ut för att stödja uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden, fortsätter Mats Olsson.

Andrapristagaren av SKAPA Utvecklingsstipendium är Fredrik Östlin från Värmlands län som fick 75 000 kronor för sin webbförmedlingstjänst som ökar återanvändningen av material i första hand inom en kommun genom att överskott av t.ex. möbler i en del av organisationen kan utnyttjas i en annan del.
Tredjepriset, 25 000 kronor gick till Margaretha Mathiasson från Norrbotten län för hennes nålsticksskydd som säkerställer att insulinnålar förstörs och skyddas så att inte stickskador uppstår.
Stiftelsen SKAPA delade också ut ett innovationspris tillpersoner födda 1983-1994, ”SKAPA Framtidens Innovatör”.

Första pris, ett stipendium på 75 000 kr, delades ut till Niklas Salomonsson från Uppsala län för hans sensorsystem för kolfiberrobot som möjliggör 3D positionering i realtid som kompenserar för flexning i robotarmarna.

Andra priset, ett stipendium på 50 000 kr, gick till Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson
från Kalmar län för deras mobilapp som ger användaren en möjlighet att ha sin egen garderob i mobilen för att strukturera och kategorisera sitt klädinnehav.

Ett stipendium på 25 000 kr delades ut, som tredje pris, till Christoffer Lindhe från Hallands län för hans protesfot med ökad rörlighet i fotbladet.

Syftet med utmärkelsen ”SKAPA Framtidens Innovatör” är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer. Utmärkelsen är en satsning av VINNOVA.

JURYNS MOTIVERINGAR
Om utnämningen av Ulrik Beste, Peter Vikner och Martin Nilsson från Uppsala län, vinnare av SKAPA Utvecklingsstipendium 500 000 kr:
Genom friformningsteknik har ett paradigmskifte skett för komponenttillverkning. Ulrik Beste, Peter Vikner och Martin Nilsson har utvecklat ett material som genom friformningsteknik gör det möjligt att framställa nötningsbeständiga komplext formade verktyg. Tekniken att bygga verktyg direkt från metallpulver ger minimalt antal processteg, lågt materialsvinn och stora möjligheter att forma komplicerade verktyg. Tekniken bedöms ha stor marknadspotential inom bl.a tillverkning av verktyg för skärande bearbetning.
***
Om utnämningen av Fredrik Östlin från Värmlands län, vinnare av SKAPA Utvecklingsstipendium

75 000 kr:

Överskott av möbler och annat material inom till exempel en kommun utnyttjas oftast dåligt. Genom webbförmedlingstjänsten kan ett överskott inom en del av organisation lätt synliggöras för hela organisationen så att överskottet kan utnyttjas i en annan del. På så sätt kan man minska inköpskostnaderna, genom att utnyttja ett överskott i en annan del av organisationen, och därmed säkerställa ett effektivt nyttjande av offentliga medel.
***
Om utnämningen av Margaretha Mathiasson från Norrbottens län, vinnare av SKAPA Utvecklingsstipendium 25 000 kr:

Margaretha Mathiassons nålsticksskydd uppfyller dagens EU-krav och även krav som innefattar ”recapping”. Skyddet gör nålen obrukbar efter användning och skyddar mot stickskador. Produkten är patentsökt.
***
Om utnämningen av Niklas Salomonsson från Uppsala län, vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör 75 000 kr:

Genom hans teknik kan nu lättviktsrobotar tillverkas i kolfiber. Dessa robotar arbetar med lika hög precision som robotar av metall. Genom en avläsning av en i robotarmen inskickad ljusstråle kan en flexning av robotarmen beräknas och kompenseras.
***

Om utnämningen av Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson från Kalmar län, vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör 50 000 kr:

Mobilappen är ett unikt verktyg för en modeintresserad användare att fotografera, frilägga och mixa/matcha sina kläder direkt i mobilen. Appen har som syfte att fungera som ny plattform för alla modeintresserade där användaren kan dela med sig och ta del av inspiration och kläder från vänner, stilförebilder och modeföretag.

Om utnämningen av Christoffer Lindhe från Hallands län, vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör

25 000 kr:

Dagens protesfötter har ingen eller ringa möjlighet att anpassa sig efter underlaget. Detta gör att användare får kraftigt försämrad balans vilket kan leda till fallolyckor. Christoffer Lindhes protesfot utnyttjar kolfiberteknik för att efterlikna en mänsklig fots rörelseförmåga. Det unika är hur kolfiberbladen är utformade och sammanfogade.

Gorillatape är en tejp med helt fantastisk vidhäftningsförmåga och styrka. Vem vet det här är kanske är världens starkaste tape? Den fäster till och med på ojämna och skrovliga ytor som putsad betong, tegel, gips och trä tack var dubbla limlager.

Gorillatape är perfekt för lagning av presenningar och mycket mer, Den står emot vatten, är väderbeständig och enormt slitstark.

Finns i svart-, och kamouflageutförande.
•Fantastisk vidhäftning
•Superstark
•Fäster på ojämna ytor

Info: http://www.smartasaker.se/gorilla-tape.html

Resultatet efter dagens miljöministermöte i Köpenhamn blev många tomma ord och fortsatt avsaknad av konkreta åtaganden eller bindande mål för hur handlingsplanen för Östersjön, den så kallade Baltic Sea Action Plan, ska genomföras.

Östersjöns miljöministrar hade en historisk möjlighet att sätta nya bindande mål för att nå ett hav i god ekologisk status och få bukt med de stora miljöproblemen. Detta misslyckades man med. Det blir därmed mycket tydligt att frågan om Östersjöns återställande inte kommer att kunna lösas endast av Östersjöländernas miljöministrar.

– Om regeringen inte ändrar sin syn på hur Östersjön ska räddas blir handlingsplanen inte annat än fina ord – vilket i slutänden äventyrar hela Östersjösamarbetet. Sverige måste våga sätta bindande mål om man verkligen menar allvar med att återställa Östersjön. Dessutom måste frågan breddas från att bara handla om miljö till att också inkludera sociala och ekonomiska konsekvenser av ett förorenat hav, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

En nyligen publicerad rapport för WWF av Boston Consulting Group – Turning Adversity into Opportunity – visar att det finns mycket att vinna. Ett friskare Östersjön skulle till år 2030 kunna ge 550 000 jobb och 32 miljarder Euro i årligt mervärde till regionen. Östersjöns återställande är därmed en fråga som berör hela samhället och sträcker sig över flera sektorer.

– För att lyckas krävs ett samlat agerande från alla berörda ministrar och departement. Före miljöministermötet skickade WWF därför ut en förfrågan till elva ministrar om hur de, inom sitt område, tänker agera för Östersjöns framtid. Få departement har svarat, till exempel finansdepartementet som meddelade att den här frågan behandlas av miljödepartementet – vilket visar på problematiken, säger Jan Wärnbäck, Östersjöansvarig på WWF och på plats i Köpenhamn.

WWF är allvarligt oroade över hur hela processen ska fortsätta. Sverige har varit ledande i arbetet med Östersjön, men resultatet av dagens ministermöte kan inte tolkas på annat sätt än att den svenska regeringen har prioriterat ned frågan om återställandet av Östersjön.

Den svenska handläggningen inför miljöministermötet har inte heller gjorts enligt normalt förfarande med diskussion och förankring i riksdagen.

Info: http://www.wwf.se/source.php/1532590/WWF_BalticSeaActionPlan_2013.PDF

Fiskarstugan hus 78, har fungerat som museum sedan 1960 efter att stugan testamenterats till Käringön 1957. Huset är ett så kallat enkelhus troligen från slutet av 1700-talet.

Det var nyrenoverat 1825 då det blev hem åt nygifta fiskarparet Engström, vars barnbarn Matilda Engström vid sin död donerade det för att framtida släkten skulle se hur man levde förr.

Huset sköts av Käringö Hembygdsförening och har de sista åren restaureras och används idag som museum. Är öppet efter överenskommelse under höst och vårsäsong, under sommaren enligt anslag på hemsidan karingon.info/hembygdsföreningen .

I helgen samlades mycket folk för att provsmaka ”Speggemakrill” äggost tillverkad av Lotta Melin och äkta Käringölimpa som Alice Holm och Märta Jarestam bakat’

Det var också besök av Kerstin Isaksson, f.d. hemslöjdskonsulent som demonstrerade hur man slog rep för i tiden och hur man spann lin. Jonny Sjögren, fiskare på Käringön, hade saltat och bjöd på ”speggemakrill” och givetvis fick publiken smaka äkta Käringölimpa och äggost.

Bilderna:
Foto 1 Alice Holm, i mitten, och Märta Jarestam hade bakat Käringölimpa
Foto 2 Anna Holm bjuder på äggost som Lotta Melin hade gjort,
Foto 3 Ordförande i Hembygdsföreningen Brita Elander fotograferar repslagningen
Foto 4, 8 och 10 visar insidan av Fiskarstugan
Foto 5 Jonny Sjögren förklarar för Maria Strömberg och Mia Bergsten om ”speggemakrillen”
Foto 6 Jonny Sjögren skär upp ”speggemakrill”
Foto 7 Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth pratar med Märta Jarestam om Käringöns historia
Foto 9 Dagarna samlade stor publik både fastboende, deltidsboende och dagsgäster.
Foto 11 Kerstin Isaksson informerar glatt om hur repslagning gick till.

Text & foto: G Arwidson Marketing

Väderöarna, Bohuskustens yttersta utpost, får sin efterlängtade hamnanläggning. Statens fastighetsverk (SFV) satsar, i samarbete med Länsstyrelsen i Västra Götaland och Tanums kommun, närmare åtta miljoner kr på att vidareutveckla Väderöarna som besöksmål.

Den nya hamnserviceanläggningen, som bl a kommer att innehålla wc, dusch, utställningslokal och hantering för färskvatten väntas stå klar sommaren 2014.

Sedan flera år arbetar Statens fastighetsverk med att förbättra tillgängligheten på Sveriges kronoholmar, öar som ägs av staten. En av de kronoholmar som i dagsläget prioriteras är Väderöarna utanför Fjällbacka i Bohuslän.

– Väderöarnas arkipelag erbjuder en unik miljö och en spännande historia. Utöver att ta hand om och vårda kulturarvet har vi i uppgift att tillgängliggöra det för så många som möjligt. Då servicefunktionerna på Väderöarna hittills varit bristfälliga känns det bra att nu förverkliga den hamnanläggning vi länge planerat för, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Enplansbyggnad med drag av sjöbodar
Den nya servicebyggnaden kommer att placeras vid inloppet till hamnen på Storön. Byggnaden blir i ett plan och rymmer en utställningslokal, ett kontor för hamnvakten, wc och dusch, soprum samt ett avancerat teknikrum för avsaltning, avloppsrening och uppvärmning. Bryggan som finns idag kommer att byggas ut och i anslutning till den nya byggnaden kommer Statens fastighetsverk att låta uppföra ett trädäck.

– Då vi är måna om att byggnaden ska smälta in i miljön på Väderöarna kommer den att låna drag av sjöbodar som står på rad. Dessa kommer att utföras i stående lockläktpanel i trä och målas i en faluröd kulör med vita knutar samt ha svart papptak. Projekteringen startar omgående och vi hoppas vara klara att välkomna våra första besökare sommaren 2014, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Hyresgäst för hamnservicebyggnaden blir Fjällbackafyren AB som sedan tidigare driver Värdshuset på ön. Företaget har i dagarna skrivit på ett tioårigt kontrakt med Statens fastighetsverk. Hamnservicebyggnaden kommer att vara öppen för Väderöarnas samtliga besökare, inte bara för dem som ligger med båt i gästhamnen.

Det blir en storbåtsmässa vid Hallberg-Rassy-varvet i Ellös fredagen 11 oktober och lördagen 12 oktober. Passa på ett sällsynt tillfälle att se en Hallberg- Rassy 64, en Hallberg-Rassy 55, världspremiären för nya Hallberg-Rassy 48 Mk II, världspremiären för nya Hallberg-Rassy 43 Mk III, en Hallberg-Rassy 412, en Hallberg-Rassy 342 och en Hallberg-Rassy 310.

64:an och 55:an kommer att ligga i vattnet, de övriga fem modellerna kommer att stå i Hallberg-Rassys Showroom. Raymarine kommer även att ha en monter.

Öppettiderna blir 10-18 båda dagarna. Fri entré och fri parkering!

Info: www.hallberg-rassy.com www.facebook.com/hallbergrassy

Nu i helgen, 5-6 oktober, avgörs KSSS stora säsongsavslutning för Sveriges alla jolleseglare – KSSS Olympic Class Regatta – i Saltsjöbaden. Närmare 400 båtar tävlar på fem banor på Baggensfjärden. Seglingarna sänds på KSSS webb-TV på www.ksss.se

Många namnkunniga svenska seglare kommer att finnas på plats, som Jesper Stålheim, rankad tvåa i världen i Laser och Tim Shuwalow/Hanna Klinga rankade världssjua i nya OS-klassen Nacra 17. Även 470-seglarna Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, som satsar hårt mot OS i Rio 2016, kommer.

KSSS samtliga 49:er-seglare kommer direkt från VM i Marseille och gör upp om SM under helgen. Det blir bland andra Charlie Ekberg/Niclas Düring, Gustav Pettersson/Marcus Anjemark och i 49:er FX kommer Julia Gross/Cecilia Jonson, Johanna Sommarlund/Therese Antman och Sanna Mattson/Sarah Rosell. Det kommer även seglare från Finland, Danmark, Norge och Estland.

Baggensfjärden kommer att koka av båtar. Det lär bli trångt och kul när det ska seglas på fem olika banområden. Och det blir många olika klasser som Optimist, Zoom8 (GP), Nacra 17, F16, F18, E-jolle (Elitserie), 29:er (GP), 49:er FX, 49:er, 470, Laser klasserna (GP) och Feva. Nya klasser för i år är Nacra 17, Feva. Nygammal klass Laser Master. Och Laser Master får ett specialpris i Laser-klassen beräknat endast på lördagens seglingar.

Förutom seglingarna hoppas arrangörerna på en spännande och intensiv helg. En stor nyhet för året är att KSSS sänder webb-TV från seglingarna med rapporter från banorna och spännande intervjuer. Sändningarna kan följas dels på www.ksss.se men också på storbildsskärm i cafét på hamnplan.

”Ett oerhört klumpigt uttalande som visar på Kristdemokraternas oförståelse för skärgårdens behov”, säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd om Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting. Genom pressmeddelande hävdar de att den nord-sydliga tvärförbindelsen i Stockholms skärgård kommer att stoppas.

Under tisdagens Trafiknämnd i landstinget beslutades att den så omtalade sjötrafikupphandlingen skulle avbrytas. Beslutet var väntat och fattades med bred – blocköverskridande, politisk enighet. Kristdemokraterna har idag hävdat att som en konsekvens av beslutet så kommer försöket med en nord-sydlig tvärförbindelse som är tänkt att invigas sommaren 2014 att stoppas. Detta är felaktigt.

– KD:s påstående är mycket märkligt och saknar grund i fakta. Landstingsfullmäktige har beslutat att detta försök ska genomföras och försöket anslogs medel i trafiknämndens budget som antogs 1 oktober i år, säger Gustav Hemming (C).

– Helt utan grund skapar KD ytterligare oro i skärgården. I kölvattnet av sjötrafikupphandlingen och all osäkerhet den har inneburit är det här det sista som skärgården behöver, säger Gustav Hemming (C).

Trafiknämndens förvaltning fick, i samband med beslutet att avbryta upphandlingen, i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag på hur trafiken ska lösas på kort och lång sikt.

— För Centerpartiet är frågan klar. Den nord-sydliga tvärförbindelsen är en viktig del av utvecklingen av näringsliv och turism i Stockholms skärgård, och måste genomföras i enlighet med Landstingsfullmäktiges beslut, säger Gustav Hemming (C).

Kommentarer

Simon Olsson 14:15:23 2013-10-03

Intressant artikel. När det gäller Kristdemokraternas bild utvecklar Michael Stjernström (KD) hur den nord-sydliga förbindelsen röstades bort: http://www.stockholm.kristdemokraterna.se/lite-mer-om-den-nord-sydliga-forbindelsen/

Mvh
Simon Olsson, pressekreterare KD Stockholm

Hösten 2013 introducerar Scania Eco-roll, ett avancerat system med potential att sänka kundernas bränslekostnader med upp till två procent. Eco-roll räknar ut när en lastbil ska ta hjälp av tyngdlagen för att rulla i friläge i nedförsbackar.

De kunder på Europamarknader som nu beställer en lastbil med Scania Opticruise med Active Prediction kommer från första kvartalet nästa år att kunna spara bränsle och pengar med hjälp av en ny funktion, Scania Eco-roll. Lastbilen gör själv en bedömning vilket som är mest bränsleeffektivt, att rulla nedför större backar med transmissionen i neutralläge och motorn på tomgång eller att motorbromsa med avstängd bränsletillförsel.

Vilket som är mest bränsleeffektivt är inte så självklart som det kan låta. Scania Active Prediction gör kalkylen helt utan inblandning från föraren. Om systemet väljer Eco-roll, bör lastbilen kunna rulla i tio sekunder eller mer när backen planar ut. Detta för att rätt utnyttja rörelseenergin i lastbilens egenvikt och för att inte göra för många korta ingrepp. Samtidigt ska inte farten bli så hög att bromsarna slår till, då bromsas energin i det bränsle som har tillförts motorn bort.

Scania Active Prediction använder både GPS (för positionen) och topografiska kartor för att styra systemet. Beroende på vilket prestandaläge föraren väljer, arbetar lastbilen med olika strategier för att antingen använda så lite bränsle som möjligt eller för att ge optimala prestanda i form av hög snitthastighet. Scania Eco-roll för-utsätter att bilen är utrustad med Scania Opticruise med Active Prediction och tvåpedalsystem samt är i Euro 6-utförande. På marknader där topografiska kartdata finns tillgängliga är Scania Opticruise med Active Prediction och Eco-roll standard på fjärrbilar.

Vidare är Scania Active Prediction nu ännu bättre på att optimera växlingsstrategier. Genom att analysera hur mycket som återstår av en uppförsbacke kan onödiga ner- och uppväxlingar undvikas genom att utnyttja Scania-motorernas massiva vridmo-ment på låga varv.

Den ryska statsåklagaren lade på onsdagen fram ett åtal gällande sjöröveri mot svenske Dima Litvinov och flera av de aktivister som genomförde en fredlig protest mot Gazproms oljeborrning i Arktis. Det är en extrem och oproportionerligt anklagelse som kan innebära ett maxstraff på 15 års fängelse.

Dima Litvinov, trebarnspappa från Kista i Stockholm, var en av besättningsmedlemmarna på Greenpeace fartyg Arctic Sunrise som bordades illegalt på internationellt vatten.

– Det är helt ofattbart. I över 40 år har Greenpeace kämpat för fred och skydd av vår natur. Åtalet för sjöröveri är mot Greenpeace fredliga aktivister är absurt och har ingen rättslig bäring i vare sig internationell eller rysk lag. Våra aktivister protesterade fredligt mot Gazprom och farorna med oljeborrning i Arktis. De utgjorde inte något som helst hot, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige.
De 28 aktivisterna, samt en frilansande fotograf och en frilansande filmare, var inblandade i en protest mot Gazproms oljeplattform Prirzalomnaya den 18 september. Två aktivister försökte då klättra upp på sidan av plattformen och hänga en banderoll. Idag släpper Greenpeace foton från ögonblicket då ryska säkerhetstjänsten firade ner sig från en helikopter och bordade Arctic Sunrise under vapenhot. Fotografierna visar tydligt fredliga aktivister inte utgör något hot mot de ryska myndigheterna.
– Jag ber folk att titta på dessa bilder och besluta om dessa fredliga aktivister med sina höjda armar och med vapen riktade på bröstet, någonsin skulle kunna beskrivas som pirater, säger Greenpeace generalsekreterare Kumi Naidoo om de nya bilderna.
Förra veckan skrockade president Putin själv åt tanken att Greenpeace fredliga protesterar var sjörövare. Han sa: “Det är helt uppenbart att de naturligtvis inte är pirater.”

Antalet människor i världen som har skrivit till ryska ambassader med krav på frigivning av aktivisterna passerade idag en miljon. Krav har även kommit från WWF, Amnesty International och Human Rights Watch.

Årets final av Audi Dragon Cup går i Polska Sopot. Nu i helgen vallfärdar seglarentusiaster till Promarinas gästhamn, Europas längsta träpir, där finalseglingarna kommer att hållas. Leder just nu gör Team 5i12 med tre poäng till godo. Tätt därefter ligger Team Linda och Team Nanna.

Det börjar dra ihop sig för final och teamen i Audi Dragon Cup sträcker upp sig inför slutspurten. Team 5i12 har ledningen. Seglingarna kommer att hållas strax utanför citykärnan längst med Sopots långa träpir, vilket ger fantastiska förutsättningar för publiken. Publiken kommer att kunna se racen på ett unikt sätt.

Detta blir andra året i rad som Audi Dragon Cup åker till Polen. Förra året var segelförhållandena exemplariska och åskådarna trängdes på den 500 meter långa piren.

I år kommer en av världens mest formidabla skeppare över de två senaste decennierna, Karol Jablonski, att vara med och slåss om vinsten för Audi Dragon Cups femte Grand Prix. Nu återstår att se ifall Team 5i12 kan försvara vinsten från förra året.

Racen går helgen 5–6 oktober med start klockan 10.00.

Gilla Audi Dragon Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder. Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se.

Micron Superior är en ny, polerande bottenfärg som effektivt skyddar de flesta typer av båtar från påväxt (undantaget aluminiumbåtar). Det krävs endast ett skikt per säsong, vilket sparar tid och pengar.

Färgen, som visades på en branschmässa för första gången i slutet av september, innehåller mindre lösningsmedel jämfört med många andra bottenfärger vilket är positivt ur miljösynpunkt. International Micron Superior är därmed en idealisk bottenfärg för både segel- och motorbåtar.

Bland färgens egenskaper märks att den är högeffektiv och att den bara behöver målas i ett skikt per säsong (två skikt första gången färgen används). Båtägaren kan måla och sjösätta inom 24 timmar.

Den nya färgen ger mindre miljöpåverkan i jämförelse med många andra bottenfärger. Den är formulerad för att klara framtidens krav och lagstiftning för bottenfärger och kommer därför att finnas tillgänglig många år framöver, allt enligt International Färg AB.
Info: www.yachtpaint.com

I en riksdagsmotion föreslår Maria Abrahamsson (M) att riksdagen omprövar 0,2-promillegränsen till sjöss. De nya reglerna för sjöfylleri infördes infördes 1 juni 2010 och har debatterats väldigt mycket ur olika aspekter.

Bland annat hävdar jurister att den nya gränsen å 0,2 promille inte behövs eftersom vi redan hade en sjöfyllerilagen. Den nya lagen har även minskat besöken hos många av skärgårdskrogarna, främst i Stockholms skärgård, vilket har fått allvarliga konsekvenser för en rad företag.

I våra grannländer är gränserna för sjöfylleri 0,8 promille (Norge) och 1,0 promille (Finland).

Här är Maria Abrahamssons motion i sin helhet:

Motion 2013/14:M1529

Ompröva 0,2-promillegränsen till sjöss

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att överväga en översyn av 0,2-promillegränsen till sjöss.

Motivering

Vi träffar många barnfamiljer som inte vill möta fyllon i snabba båtar, konstaterade en representant för sjöpolisen i somras (DN 23/7 2013). Och alla är förstås överens om att man inte får vara full på sjön, oavsett om man bara har ansvar för sig själv, en besättning eller andra sjötrafikanters säkerhet. Det är därför vi sedan länge har en straffbestämmelse om sjöfylleri. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1,0 promille alkohol i blodet och brottet kan ge fängelse i två år.

Polisen och kustbevakningen har denna sommar glatt oss med rapporter om att fylleriet till sjöss har minskat. Men vad man då menar är inte att antalet berusade båtförare har blivit mindre. Nej, vad man främst syftar på är att den nya 0,2-promillegränsen har fått folk att helt avstå från att greppa rodret eller båtratten redan vid en obetydlig förtäring av alkohol.

Den nya regeln infördes den 1 juni 2010 och gäller för skeppare och besättning på båtar som kan framföras i en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov på minst 10 meter. Det är alltså inte bara fartvidunder och stora fartyg som träffas av lagen utan även mindre och mellanstora båtar omfattas.

Lagstiftningen motiverades av sjösäkerhetsskäl. Enligt riksdagen fanns det anledning att se lika allvarligt på alkoholpåverkan till sjöss som i trafik på väg (2009/10:CU14). Men den nya promilleregeln gör ingen skillnad i det fallet. Den avskräcker varken den som kör båten på väg hem från en blöt fest, eller den alkoholiserade kaptenen på skärgårdsfärjan som kör på grund eller rakt in i bryggan med passagerare och allt.

Det finns inga belägg för att en så låg promillehalt som 0,2 är sjösäkerhetsmässigt motiverad. Det slog Högsta domstolen fast i en dom sommaren 2012. HD framhöll att risken från trafiksäkerhetssynpunkt är lägre vid promillekörning till sjöss än i vägtrafik. I klartext betyder det att landets högsta juridiska instans underkänner riksdagens resonemang om att en måttlig alkoholpåverkan till sjöss är lika straffvärd som samma alkoholpåverkansgrad vid bilkörning. En person som har druckit några glas vin kan vara livsfarlig bakom bilratten där det fordras snabba reflexer och blixtsnabba situationsbedömningar. Medan sunda förnuftet säger att en person som har druckit några glas vin och greppar rodret till en båt har mycket mer gott om tid att bedöma och reflektera över vilka manövrer som behöver göras för att undvika faror. Att tala om ”sjöfylla” vid 0,2 promille är att missbruka svenska språket.

Sjösäkerheten för båtåkande barnfamiljer och alla andra båttrafikanter har alltså inte stärkts av 0,2-promillegränsen. Däremot slår regeln mot den stora majoritet av båtförare för vilka båtlivet betyder naturupplevelser, frihetskänsla och social samvaro, ibland i förening med en viss alkoholförtäring. Och detta utan att den utgör någon som helst fara för de själva eller andra.

Med anledning av Högsta domstolens avgörande och med tanke på att 0,2-promillegränsen har varit i kraft under fyra sommarsäsonger är tiden mogen att se över om lagens effekter överensstämmer med lagstiftarens intentioner. En sådan översyn bör också ifrågasätta promillegränsen samt överväga om den bör göras mindre extrem och anpassas till vad som gäller i våra grannländer: Norge 0,8 promille, Finland 1,0 och i Danmark 0,5 men då bara för höghastighetsbåtar.

Stockholm den 1 oktober 2013

Maria Abrahamsson (M)

Kommentarer

Tove Kjellander 11:04:46 2013-10-02

Klokt. De som hittade på 0,2-gränsen vet uppenbarligen inte vad det är fråga om.
Om jag ligger för ankar och har druckit ett par glas vin till middagen och ser en båt i nöd, i närheten. Kan jag ju alltså inte dra upp mitt eget ankare och åka dit och hjälpa till utan att bli straffad.

Jim Huzell 12:26:53 2013-10-02

Ingen vill ha "fulla" båtförare/seglare men bevisligen stoppar ingen promillegräns de som "super" och kastar loss. De måste man komma åt på annat vis än att kollektivt bestraffa skötsamma båtägare. Bortåt 425.000 omfattas enligt Transportstyrelsen.

Inte ens inom vägtrafik finns det vetenskapliga eller andra bevis för att 0.2 är till bättre nytta än 0.5 som vi hade innan. Det är en absolut MYT (lögn) om att små mängder alkohol utgör en trafikfara. Konstaterat i FN sanktionerad forskning (finns flera publikationer), av kriminologer (bl.a Leif GW Persson), riskforskare (Bl.a Professor Lennart Sjöberg), m.fl. Nykterhetslobbyn har skickligt matat ut denna lögn enligt Göebbels teser så nu är det upphöjt till lag och allmän sanning. Det är illa men det blir ännu värre när detta resononemang flyttas till båtlivet. Vår avkoppling och där vi kanske lever ombord i veckor. Där har orimligheterna påpekats av båtorganisationer, branschen, sjörättsinstututet. Sedan detta eviga tjat om just "alkohol". Jag dricker primärt vin för det är GOTT till min mat och är en tämligen viktig del av min vardagsnjutning. Nykterist-fundamentalister må väl analogt heller inte njuta av god MAT utan intar KOST i form av kalorier, proteiner och kolhydrater ….? Marie är en av de få riksdagsmän som står upp för oss medborgare och vår bevisade förmåga till eget omdöme. Att vi inte i onödan skall kriminaliseras och att vi inte skall behöva "uppfostras" av våra folkvalda!

Göran Gabrielsson 13:20:18 2013-10-02

Stöd aktionsgruppen www.båtfolket.se – med engagemang och medel, så vi får till stånd en förändring av den grundlösa 0,2-promilleregeln på sjön.

Håkan Karlen 15:05:25 2013-10-02

Konstigt att det bara talas om "höghastighetsbåtar" Majoriteten av båtfolket tycker det är mysigt och att det hör till med ett glas vin eller en öl till maten. Det tals också om att det var färre olyckor med dödlig utgång efter den nya lagen kom till. Tacka sjuttion för det så dåligt väder som det var förra sommaren. Ska bli intresant att få höra hur olycksstatistiken ser ut för sommare 2013.

Stefan 15:14:10 2013-10-02

Efter 40 år på sjön (alla typer av båtar), efter 17 Gotland Runt, 9 Tjörn Runt, 2 Göta kanalpaddlingar, 6 sommrar som hamnkapten, 3,5 år som konsult åt Sjöfartsverket/Sjösäkerhetsrådet, Sjöräddningssällskapet OCH varit med i KBVs lobbyarbete de senaste 10 åren, så har man lite erfarenheter… Om vi också adderar att undertecknad är privat bekant med flera Sjöpoliser… Ja! De problem som alkoholen åsamkat på Sjön säsongen 2013 är mindre är de antalet ingripanden (skador) som sker på Stureplan i Stockholm 1 helgnatt. Vi vet också vilka det är som omkommer till sjöss (äldre män i liten båt i insjö med gylfen öppen…) vilka vi aldrig kunnat påverka/förändra beteende. Av de som gripits/föreläggande med alkohol i blodet under säsongen så hade ett en handfull varit iblandade i ett intermezzo. Övriga "togs" i flygande kontroller, oftast kopplat till fart/sjövett. Jag dricker inte alkhol själv, så mina åsikter och kunskap är baserade på fakta och erfarenheter. Denna lag slog helt fel. De enda som fick leka lite var KBV som fick visa sina 9 mm pistoler, sina nya batonger, sin pepparspray och handklovar… Fråga: Hur många ggr har KBV behövt använda sina pistoler i tjänsten? Mvh Stefan J

Ola Ljungberg 17:57:54 2013-10-02

Stort tack till Maria som visar kurage !

@Håkan Karlen, statistik 2013:
Det är anmärkningsvärt att det i mycket båttäta områden har inträffat påfallande få olyckor. Utmed hela kuststräckan Gävle-Laholmsbukten har endast tre personer omkommit – en vid en vattenskoterolycka, en vid förgiftning av båtvärmare och en vid fall över bord från en förankrad båt.Samma sak gäller Västkusten, där ingen dödsolycka inträffat utmed hela kusten och skärgårdarna mellan Bua i söder till norska gränsen.

För 24 omkomna personer under år 2012 har vi fått kännedom om 15 lab-svar med promilleuppgifter.
3 av dem ligger över 0,2 men under 1,0. Deras värden är: 0.23, 0,75 och 0.93.
Promillevärdena kan påverkas uppåt om kroppen legat länge i vatten. Det gällde för den som hade 0.23 och för den som hade 0.93.
Båtarna som var aktuella i dessa olyckor var alla betydligt kortare än 10 meter och ingen var i närheten av att kunna uppnå 15 knops fart.
Jonas Ekblad
Analytiker, fritidsbåtssäkerhet
Direkt: 010 – 495 32 94
Mobil: 0767 – 24 65 54
Privat mobil: 0708 – 63 43 10
Transportstyrelsen

Ola Ljungberg 17:59:38 2013-10-02

Det är anmärkningsvärt att det i mycket båttäta områden har inträffat påfallande få olyckor. Utmed hela kuststräckan Gävle-Laholmsbukten har endast tre personer omkommit – en vid en vattenskoterolycka, en vid förgiftning av båtvärmare och en vid fall över bord från en förankrad båt.Samma sak gäller Västkusten, där ingen dödsolycka inträffat utmed hela kusten och skärgårdarna mellan Bua i söder till norska gränsen.

För 24 omkomna personer under år 2012 har vi fått kännedom om 15 lab-svar med promilleuppgifter.
3 av dem ligger över 0,2 men under 1,0. Deras värden är: 0.23, 0,75 och 0.93.
Promillevärdena kan påverkas uppåt om kroppen legat länge i vatten. Det gällde för den som hade 0.23 och för den som hade 0.93.
Båtarna som var aktuella i dessa olyckor var alla betydligt kortare än 10 meter och ingen var i närheten av att kunna uppnå 15 knops fart.
Jonas Ekblad
Analytiker, fritidsbåtssäkerhet
Direkt: 010 – 495 32 94
Mobil: 0767 – 24 65 54
Privat mobil: 0708 – 63 43 10
Transportstyrelsen

Ola Ljungberg 18:00:47 2013-10-02

Beklagar skräptecknen, begriper inte varför. Ur denna artikel:
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/34-storl

Johan Lindskog 20:15:51 2013-10-02

Jag anser absolut att sjöfyllerilagstiftningen skall omprövas.
Antingen skall gränsen höjas till 0.5-0.8 alternativt så skall tidigare gällande lagstiftning nyttjas då den fungerar bra. Bättre att istället hårdare bevaka vårdslöshet i sjötrafik och nyttja den lagstiftningen för att få bort rötäggen från sjön.

Dock stämmer det inte som Tove Kjellander skriver i sitt inlägg. Ty om en båt befinner sig i sjönöd handlar man inom lagen om nöd, då liv är i fara. Lagen om nöd skapar ansvarsfrihet gentemot sjöfyllerilagstiftningen.
Tyvärr är våra vänner på KBV alltför dåligt inlästa på lagar och föreskrifter för att på ett bra sätt kunna genomföra sitt uppdrag.
Ytterligare ett problem som uppstår när man överlämnar polisiära uppgifter till andra myndigheter som inte är kvalificerade nog.

Ola Ljungberg 21:52:17 2013-10-02

@Johan Lindskog. Du syftar till nödregler. Om det har Tiberg/SjörättsInstitutet skrivit. verkar inte funka så. Vad det handlar om skriver kontrollanten i rapporten. Denne har i rätten högre tilltro än allmänheten. Som i fallet Lissåker som först blev frikänd sedan ändrade polisen sin berättelse för att få Lissåker fälld i Hovrätten och de lyckades. http://www.sjorattsbiblioteket.se/batjuridik/aningslos-strafflag-for-sjofylleri/

Nisse 22:04:54 2013-10-02

Johan har rätt i att detta täcks av nödparagrafen.Det finns heller inga rättsfall som pekar på motsatsen, oavsett vad Ola L. Påstår.

Peter Eriksson 22:43:57 2013-10-05

Maria Abrahamsson skriver i sin motion att lagen "fått folk att helt avstå från att greppa rodret eller ratten redan vid en obetydligt intag av alkohol". Låter väl ganska sunt tycker jag. Synd bara att folk lyssnar på de som är emot lagen och deras skräckpropaganda som endast blottlägger deras okunnighet om juridik. Så otroligt korkat att skriva att nöd inte bryter sjöfyllerilagen. Den bryter ju till och med lagen som reglerar när man dödar en annan person, varför skulle den inte gälla för sjöfylleri????
Finns det verkligen någon undersökning som som stödjer Marias tes? Jag har iallafall inte sett någon.Motiveringen att lagen ska ändras bara för att man inte får 100 procents laglydighet är ju också rent nonsens. Ska man ta bort lagen om att man inte får mörda någon? Det begås ju ändå bort mot 100 mord i Sverige varje år.Om vi hade 100 procents laglydighet på alla lagar som stiftades så kunde vi ju ta bort hela rättssystemet och spara åtskilliga miljarder.
Jag tror inte det blir någon översyn men ändras lagen kommer jag fortsätta åka båt ändå.

Sneseglaren 00:23:53 2013-10-07

Peter. Har sällan läst sånt svammel som från dig. "Skräckpropaganda?" Propagandan är endast från 0.2 anhängare då det inte finns några sakskäl som stödjer lagen överhuvudtaget. Det är väl runt huvudfrågan du skall kräva undersökningar och översyn om något.Att jämföra med mord är ju bara patetiskt.

Peter Eriksson 09:26:43 2013-10-07

Är det inte skräckpropaganda då man skriver att sjöfyllerilagen står över nöd paragraferna?
OK, ta bort brottet mord och skriv t.ex cykelstöld. Det själs ju tusentals cyklar varje år i Sverige. Det är också ett brott som kan ge fängelse men eftersom så många uppenbart struntar i den kan vi väl ta bort den också? Samma logik som att man ska ta bort sjöfyllerilagen pga att "det ändå inte avskräcker den som kör hem från en blöt fest eller den alkoholiserade kaptenen" som Maria A skriver i som motion.

Sneseglaren 15:21:00 2013-10-07

Peter. Du läser hennes text som fan läser bibeln, fokuserar på oväsentligheter medan den principiellt viktiga huvudfrågan kvarstår.

Seglare 22:09:49 2013-10-10

@Stefan: Mig veterligen har aldrig någon KBV-tjm avlossat något skott i tjänsten. Och det är väl bra? Jag ser dock inte sambandet med sjöfyllerilagstiftningen? KBV hade tjänstevapen långt innan denna lag kom till, och kommer att fortsätta ha det oavsett vad promillegränsen blir. Är kontentan av ditt inlägg att KBV kan låsa in sina vapen för gott om skrotar nuvarande sjöfyllerilagstiftning?

Göran T. 21:58:00 2013-10-13

Det säger väl något om orimligheten i att de överhuvudtaget är beväpnade. Vad jag förstått har de endast rätt att använda vapen i nödvärn. Uppenbarligen är vi båtmänniskor inte så aggressiva!
Set är dock minst sagt provocerande när KBV stormar in på en lunchrestaurang, fullt beväpnande med pistoler, batonger och pepparspray. Kan det vara så att det är kustbevakningen som nu mera står för vårt kustförsvar?
Utred KBV:s verksamhet grundligt, här finns skattepengar att spara!
GT

Seglare 22:32:14 2013-10-16

Nu är det väl så att KBV inte bara har med vanliga fritidsbåts-Svensson att göra, vilket många verkar tro.
Vad är det som får Dig att bli så provocerad av att de dyker upp på en lunchrestaurang, med sin "vanliga" utrustning på? Precis som Polisen är en KBV- tjänsteman utrustad med bl.a. vapen, batong och fängsel. Vad är problemet?

Göran T. 12:10:04 2013-10-17

Problemet är väl att de överhuvudtaget är beväpnade!
Förklara gärna varför. I vilken situation skall de ta till sin pepparspray eller än värre, använda sin pistol.
Har polisen i Norge klarat sig i stort obeväpnad borde nog KBV klara det också.
Huvudproblemet för mig är dock att jag inte kan se organisationens samhällsnytta!
GT

Seglare 14:20:39 2013-10-17

Varför är det ett problem? Det är ju en sak att vapnet inte använts. Pepparspray kan man ju dock anta har kommit till användning. Detta i takt med att myndigheten får mer och mer polisiära uppgifter.
Samhällsnytta? Ja, myndighetens huvuduppgift är miljöräddning. Tex upptäcka, sanera och beivra oljeutsläpp. Är det inte bra att vi kan använda myndigheten till annan samhällsnytta också? Vet Du tex att KBV genomför ett stort antal nykterhetskontroller i vägtrafiken, främst vid färjeterminaler, varje år? Det görs också kontroller av farligtgodstransporter samt lastsäkring på lastbilar och trailers. Sjuktransporter och sjöräddning, liksom bistånd till Polis och räddningstjänst i områden där vi inte längre har någon Sjöpolis. Allt detta tycks de retar sig på sjöfyllerilagen inte ha en aning om! Eller också väljer man att bortse från detta i sin iver att hitta en syndabock.

Nisse 09:30:24 2013-10-18

Göran T: Du ser ingen nytta med att någon kontrollerar så att fisket sker efter regler, att någon sanerar efter oljeutsläpp, att någon kan ingripa vid brott mot sjöreglerna, att någon kan hjälpa till med sjöräddning även av stora fartyg?