nyhetstest

Ö till Ö är en multisporttävling med start i Sandhamn och målgång på Utö. Den 2 september går startskottet. Deltagarna tävlar i lag om två och tillryggalägger en sträcka på sammanlagt 64 km med 10 kilometers simning mellan öarna och 54 kilometers löpning på öarna.

Totalt kliver deltagarna i och ur vattnet 38 gånger och passerar 19 öar. Starten går kl 06.00 och de snabbast lagen väntas gå i mål runt kl 15.00.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

Projektet Mea Diva är troligen ett av världens mest väldokumenterade båtbyggen. Det är paret Tobias och Malin Nicander som löpande har publicerat nyheter om hur de har färdigställt sin Diva 38.2, som de köpte plastfärdig från fabriken och därefter har färdigställt själva.

Tobias jobbar i vanliga fall som sjöräddningsledare på JRCC i Göteborg. Jobbet med båten har varit en avkoppling till den vardagliga stressen.

På Öppna Varv på Orust visade Tobias och Malin sin båt, som beräknas vara i segelklart skick till nästa säsong. Den gick att segla hem från hamnen i Henån, men än så länge saknas flera installationer som till exempel vatten och el.

Så här skriver de själva om sitt projekt:
Familjen Nicander färdigställer en Diva 38.2 hemma på sin tomt i Marstrand. Med stor omsorg om varje detalj på båten och framförallt med stor skicklighet tar båten form. På bloggen www.meadiva.se kan du följa bygget. Bloggen har haft ca 30 000 besökare, ungefär 100 om dagen, vilket vittnar om ett stort intresse för hur en båt blir till. Här dokumenteras varje steg, in i minsta detalj, av båtens tillblivelse. Problem och tankar runt bygget får vi också ta del av. Resultatet blir som en instruktionsbok i båtbyggnation. Frågan är om ett båtbygge någonsin tidigare dokumenterats på detta sätt. Har du missat bloggen och har intresse av båtbyggnation rekommenderar vi den starkt.

Info: http://meadiva.se/

September är en mycket speciell månad i norra Sverige med adrenalinpumpande jakt i olika former, lekande laxar, sprakande färger i skogen, avkopplande bär- och svampplockning och nästan myggfri vandring i fjällen. Men hittills är detta fantastiska utbud inget man i större utsträckning använt för att locka besökare.

– Vi tar nu ett rejält krafttag för att ändra på detta. Genom arrangemanget Lapland Autumn Experience vill vi sätta en spotlight på de genuina guldklimpar som lyser allra starkast under hösten, säger Eleonore Hedman, projektledare vid Gold of Lapland.

I mitten av augusti stänger många turistanläggningar i norra Sverige ner sin verksamhet och hotellens lockande sommarpriser försvinner från hemsidorna. Då anpassas allt till affärsresenärernas och konferensgästernas plånböcker.

– 2010 startade en charterlinje mellan Hamburg och Umeå med åtta rotationer. Den sista turen går i mitten av augusti. Om fler besöksmål varit öppna hade man säkert kunnat arrangera fler resor varje år, berättar Thomas Carlsson, länsturistchef i Västerbotten.

Han är samtidigt medveten om problemet som besöksmålen har med bemanning när sommarens turistströmmar mattas av.

– Här gäller det filosofiska dilemmat om hönan och ägget. Ska turistentreprenörerna börja med att förlänga öppethållandet för att få fler resenärer eller ska de invänta fler resenärer och förlänga öppettiderna först när trycket ökar.

Länsturistchefen tror inte att höstturismen kan bli lika stor som på vårvintern och under sommaren.

– Men det finns potential till en rejäl utveckling och satsningen på Lapland Autumn Experience är ett steg i rätt riktning.

Thomas Carlsson konstaterar att hösten är en fantastisk tid att turista i norra Sverige.

– Att vandra i fjällen på hösten utan mygg där markerna är torrare än på sommaren och när det mer vädersäkert är en riktig höjdare, säger han.

Ser storheten i naturen
Generellt sett ser man en stark utveckling av besöksnäringen i hela norra Sverige. I Västerbotten startades 47 nya turistföretag under 2012. Även i Norrbotten och Jämtland Härjedalen växte näringen med 52 respektive 43 nya företag. Turistnäringens Företagarindex visar också att den optimistiska synen på framtiden bland företagarna inom turistnäringen är fortsatt hög, och optimismen är starkast i Norrbotten och Västerbotten. I år anger 63 procent av turistföretagarna i dessa regioner att de ser positivt på den ekonomiska utvecklingen för det egna företaget.

Flera av de nya turistföretagen i Västerbotten drivs av utländska medborgare som valt att flytta hit.

– De ser storheter i vår natur som vi som växt upp här inte ser. Detta gäller också hösten, berättar Gold of Laplands verksamhetsledare Karin Fällman.
Med Lapland Autumn Experience vill Gold of Lapland lyfta fram höstens möjligheter och marknadsföra dem både mot svenska och utländska aktörer och gäster.

– Dessutom vill vi inspirera våra turistföretagare till mer och nya aktiviteter under hösten. Mottot för arrangemanget är ”utbud skapar efterfrågan. Ju mer och bättre produkter vi kan visa upp till våra målgrupper, desto mer attraktiva blir vi i deras ögon”, säger Eleonore Hedman.

– Att höstturismen verkar vara intressant för gäster från övriga Europa visar bland annat det stora intresset för visningsresan för tyska journalister som vi, tillsammans med Visit Sweden, genomför i samband med Lapland Autumn Experience, avslutar hon

Efter att CTEK har revolutionerat marknaden med andra generationens laddare för blysyra batterier är det nu dags för Litiumbatterier. LITHIUM XS är en professionell laddare för 12V Litiumbatterier.

− Allt fler tillverkare av olika typer av fordon ser fördelarna med Litiumbatterier. Det är en uppåtgående trend och som innovationsföretag är det vår plikt att se till att det finns bra batteriladdare till dem, säger Sören Hofgaard, försäljningschef på CTEK.

Små, lätta och starka är nyckelord för Litiumbatterier, eller LFP- och LiFePO4, batterier som de också kallas. Egenskaperna är uppskattade på en allt bredare marknad. Liksom alla batterier kräver de underhållning och laddning och ju mer avancerade de är desto högre krav ställs på laddaren. CTEK´s nya LITHIUM XS är designad för att maximera både prestanda och livslängd för LiFePO4-batterier.

− Litiumladdaren är lika avancerad i sin teknik som våra övriga laddare och lika lätt och säker att använda.”Connect and forget” är nyckelord vi eftersträvar, säger Sören.

Laddaren kopplas direkt till batteriet i fordonet och den automatiska 8-stegsladdningen startar så fort kontakten sätts i uttaget och kan startas om när som helst genom att trycka på Reset-knappen. Med laddström på upp till 5A är LITHIUM XS väldigt flexibel och laddar LiFePO4-batterier från 5 Ah till 60 Ah och kan underhållsladda batterier upp till 120 Ah.

Tillverkare av högpresterande fordon såsom racingbilar och MC men även golfbilar är några exempel som ser fördelarna med Litiumtekniken. Litiumbatterierna är underhållsfria och väger upp till 70 % mindre än ett blysyra batteri. Omvandlat i vikt blir det många kilo vilket är en väsentlig skillnad för lättviktsfordon t.ex. inom motorsport. Litiumbatterier tål även många uppladdningar (cykler) så de totala vinsterna med Litiumbatterier lockar många fordonsproducenter.

Andra smarta funktioner med LITHIUM XS
• Försedd med testsekvens som visar om batteriet är mottagligt för laddning
• Laddaren återställer automatiskt eventuella elektroniska lågspänningsskydd vid laddningsstarten (Battery Management System)
• Ett unikt maximeringssteg för att återställa full kapacitet
• Underhållsladdning som ser till att batteriet är optimerat även under månader av stillastående
• Stänk- och dammtålig enligt skyddsklass IP65. Gnistfri, kortslutningssäker och polaritetssäkrad
• 5 års garanti
Teknisk fakta om LITHIUM XS
Laddspänning: 13,8/14,4 VDC
Laddström: Max 5A
Typ av laddare: Helautomatiskt laddprogram i åtta steg
Typ av batteri: 12V litiumjärnfosfat (LiFePO4)
Batterikapacitet: 5-60 Ah, upp till 120 Ah för underhåll

Pris 1 249 kr.

Nu utökar Bosch sitt 10,8 V-system med tre nya och kraftfulla verktyg som är utrustade med det uppgraderade 1,5 Ah-batteriet, precis som resten av verktygsfamiljen. De nya verktygen är multisågen PST 10,8 LI, borrhammaren UNEO 10,8 LI-2 och lampan PLI 10,8 LI.

Pressmeddelande:
Alla tre är små och behöver knappt någon plats alls för förvaring. Multisågen och borrhammaren är trots det såpass kraftfulla att de passar de flesta gör-det-själv-uppgifterna i både hem och trädgård.

Gör-det-själv-projekt behöver nödvändigtvis inte vara lätta, men med rätt verktyg kan de både bli effektivare och roligare. Med de här verktygen ger Bosch 10,8 V-systemet ännu mer kraft tack vare det uppgraderade lithiumjonbatteriet. En stor fördel med 10,8 V-systemet är att du bara behöver ett batteri till alla elverktyg. Har du köpt ett verktyg med batteri kan du köpa resten utan. På så vis blir det både billigare att köpa nya verktyg samtidigt som du slipper ha onödiga batterier och laddare hemma.

De nya medlemmarna
Den kombinerade stick- och tigersågen PST 10,8 LI är väldigt flexibel och det är enkelt att byta sågriktning beroende på användningsområde tack vare sågens SDS-system. När sågbladets tänder pekar neråt fungerar verktyget som en sticksåg och när man vänder på bladet så fungerar det som en tigersåg, perfekt om man exempelvis behöver såga av en gren.

Den kraftfulla allkonstnären UNEO 10,8 LI-2 kan både borra och skruva, precis som sin föregångare på 14,4 volt. Verktyget är särskilt lämpligt till att borra hål med upp till 10 mm i diameter i alla typer av material och har en tvåväxlad växellåda för optimal moment- och hastighetskontroll. UNEO 10,8 LI-2 har även pneumatisk slaggenerator vilket gör att verktyget även lämpar sig väl till borrning i hård betong.

Den tredje produktnyheten är arbetslampan PLI 10,8 LI, som ger en kraftig och bred ljusbild tack vare ljusstark och effektsnål Power-LED. Lampan kan efter en uppladdning användas i upp till 11 timmar. PLI 10,8 LI har en kompakt och charmig design, lampan är till exempel inte längre än 16 cm och väger endast 300 gram.

De nya verktygen finns i butik från och med augusti 2013. PST 10,8 LI och UNEO 10,8 LI-2 kan antingen köpas med batteri och laddare eller i soloversion medan PLI 10,8 LI endast är tillgänglig i soloversion.
Rekommenderade priser
PST 10,8 LI i soloversion, utan batteri och laddare, 799kr.
PST 10,8 LI med batteri och laddare, 1249 kr.
UNEO 10,8 LI-2 i soloversion, 1099 kr.
UNEO 10,8 LI-2 med ett batteri, laddare, 4 borr och skruvbits, 1549 kr.
UNEO 10,8 LI-2 med två batterier, 1849 kr.
PLI 10,8 LI, 299 kr.

Lördagen 31 augusti arrangeras en av Nordens största havsfisketävlingar, VM i Makrillmete, i Fjällbacka. Runt 500 tävlingsdeltagare intar då vattnet utanför Fjällbacka i hopp om att få flest eller dra den största eller första makrillen under två intensiva tävlingstimmar. På kvällen hålls en gemensam middag där dagens makrillfångst står på menyn.

Sedan 1992 har VM i Makrillmete gått i Fjällbacka, arrangerat av föreningen Scomber Scombrusius. Första året var de bara 16 entusiaster, medan det idag kommer mellan 400 och 500 deltagare varje år. Deltar gör såväl yrkesfiskare som hela familjer och företag på kickoff, och även utländska turister. Det finns flera vinstkategorier, bland annat flest fiskar, största fisken, första fisken, minsta fisken, bästa yrkesfiskaren, bästa utlänning och lagpriset.

– Tack vare många bidragande företag har vi bland annat ett fint förstapris, en resa för två till Österrike, säger Anders Torevi som är med i tävlingsledningen.
Klockan 13.00 är det samling för regelgenomgång, sedan transporterar man sig ut med båt till tävlingsplatsen. De flesta har egna båtar men det finns även några platser i yrkesfiskares fiskebåtar. Krokarna släpps ner samtidigt klockan 15.00 och sen väntar två timmar av tävlingsfiskande.

På kvällen hålls en gemensam middag med prisutdelning och underhållning där det bjuds på makrillsoppa gjort på dagens fångst.

– Det är en familjefest där alla är välkomna. Förr var det väldigt dött i samhället några veckor efter semestern. Nu är det inte så, tävlingen har varit med och bidragit till att förlänga säsongen på ett väldigt naturligt sätt. Det finns så mycket kvar här även när semestrarna är över, säger Anders Torevi.

Info:
www.fjallbacka.com/makrillvm/
www.bohuslan.com/tanum

Det var troligen mycket hög hastighet som var en av orsakerna till den tragisk båtolyckan utanför Örnsköldsvik förra veckan. Tre personer omkom och en skadades allvarligt vid olyckstillfället.

Det är Örnsköldsviks Allehanda som avslöjar att polisen tillsammans med GPS-tillverkare har fått fram information om hur båten körde innan olyckan – trots att ruttfunktionen verkar ha varit avstängd.

Båten körde i farter på 40-48 knop mitt i natten och slog bland annat emot en boj innan den slutligen slog runt och tragiken var ett faktum.

Läs mer på den här sidan: http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6216910-gps-berattar-att-olycksbaten-gick-i-48-knop

Med den helt nya modellen Galeon 820 Skydeck siktar den stora polska båttillverkaren på att ta sig in på marknaden för superyachts. Båten har en djärv linjeföring med svepande design och stora utrymmen.

Galeon hoppas att 820 Skydeck ska sätta varvet på kartan för superyachts. Designad i samarbete med välkända Tony Castro är den mycket modern i sin uppbyggad och konstruktion.

Galeon har haft framgång med sin föregångare, 700 Skydeck, som vann två prestigefyllda pris under World Yacht Trophies 2010 för Design och Innovation. Ytterligare en stor yacht från Galeon de senaste åren är 78-fotaren med namnet Crystal 2012, som var varvets första superyachtprojekt.

820 Skydeck sägs bli ett steg framåt inte bara vad gäller utseende och komfort. Båttillverkaren säger att yachten kommer att presenteras i ett utförande som är i världsklass.

Det nya flaggskeppet har många och stora fönster (många av dem automatiskt öppningsbara) och glasytor, något som är möjligt med användandet av modern teknik. Båten har stora utrymmen för samvaro och boende. På alla tre däcken finns underhållningssystem som passagerarna kan förlusta sig med samtidigt som besättningen eller ägaren kan hantera båten från två separata styrstationer.

Båten är med sin sportiga design ett slags kombination av hardtop och flybridgebåt. Här finns gott om utrymmen för solbadande, två wet bars och ett avancerat system med glasdörrar som leder ut till utrymmena på akterdäck. Givetvis har båten en stor, hydrauliskt driven höj- och sänkbar badplattform och en väl tilltagen salong. I garaget i aktern finns plats för RIB eller vattenskoter.

I salongen finns i huvudsak mat- och gemenskapsutrymmen medan pentry och kabiner alla är längre ned i båten.

Motoriseringen består av MAN dieslar med upp till 2×1800 hk.

Info: www.galeon.se

WWFs pris på 10 000 euro för utmärkelsen Årets Östersjöbonde går till den estniska ekologiska jordbrukaren Juhan Särgava. Han belönas för sitt innovativa och kostadseffektiva arbete med att minska näringsläckaget och producera högkvalitativa ekologiska mejeriprodukter.

Det internationella priset – WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award – delades ut 27 augusti på konferensen “A Greener Agriculture for a Bluer Baltic Sea” i Helsingfors i Finland. Utmärkelsen delas i år ut för fjärde gången i samarbete mellan WWF och bondeorganisationer runt Östersjön. Tanken är att lyfta fram jordbrukare som anstränger sig utöver det vanliga och bidrar till att minska Östersjöns övergödning. I finalen deltog nationella vinnare från samtliga Östersjöländer.

– Jag är mycket glad över att få priset, vilket ger mig ytterligare möjligheter att visa upp hur ett miljövänligt och ekologiskt jordbruk fungerar i praktiken, säger årets vinnare Juhan Särgava som driver en ekologisk mjölkgård några mil från Tallinn i Estland.

På familjens gård nära Turba i Harju län i norra Estland tillverkas högkvalitativa ekologiskt certifierade produkter som ostmassa, krämer, ostar och yoghurt. Filosofin är att vara självförsörjande och minska påverkan på miljön. Gården har lagt stor möda på att återanvända och återvinna naturresurser. Ett eget vattenåtervinningssystem återanvänder värme och vatten på ett mycket effektivt sätt. Juhan Särgava tar emot många besöksgrupper och är en pionjär och ambassadör när det gäller ekologiskt jordbruk.

– Ett mer hållbart jordbruk med nya jordbruksmetoder är viktigt för att lösa Östersjöns problem liksom att inspirera bönderna att ta aktiv del i kampen mot övergödningen. Genom priset vill vi uppmärksamma och öka medvetenheten om de många goda initiativ som pågår runt om i regionen, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

Priset delades ut vid en ceremoni på konferensen “A Greener Agriculture for a Bluer Baltic Sea” på Scandic Marina Congress Center i Helsingfors, Finland den 27 augusti.

KGK lanserar AirDry under mässan Allt på sjön i Gustavsberg, 30 augusti – 1 september. AirDry är en portabel luftavfuktare som du dessutom kan återanvända flera gånger efter att du torkat den!

Med AirDry kan du inte bara hålla imman borta från vindrutan i bilen, den är även perfekt att lägga i vinterstående båtar, husvagnar och husbilar och andra fordon för att där ta bort överskottsfukt. Fordonen är tillverkade för att klara av fukt utifrån, med den här luftavfuktaren skyddar du även elektronik, textilier och metall på insidan. Andra typiska användningsområden för AirDry är till exempel sommarstugor, garage och källare.

Vid en första anblick kan påsen från AirDry se oansenlig ut. Men en enda påse kan lagra hela 600 milliliter vätska, utan risk för läckage. Hur länge AirDry samlar upp fukt varierar beroende på fordonets storlek, luftfuktighet och temperatur, men i normalfallet jobbar den på oförtrutet i cirka sex veckor.

Om du torkar luftavfuktaren så kan den snart användas igen. Torkningen av luftavfuktaren tar allt från ett par dagar till någon vecka, så du kan med fördel alternera mellan två stycken. Det går snabbast att torka AirDry om du placerar den vid en värmekälla eller låta den ligga i solen.

AirDry finns att köpa hos Autoexperten och andra välsorterade återförsäljare av bil- och båttillbehör.

Rekommenderat pris 159 kr.

Smarta och snygga Steelie från Nite Ize gör det ännu enklare och smidigare att använda mobilen och lästplattan. Både hemma och i bilen. En liten stålkula och en magnet håller mobilen och läsplattan på plats precis där du vill ha den. Serien består av tre tillbehör. Ett för montering i bilen och två bordsstöd för användning hemma och på jobbet.

Nite Ize är känt på den svenska marknaden för bland annat sina tuffa och slagtåliga mobilskal och ljusstarka ficklampor från Inova. Steelie är en helt ny serie smarta tillbehör för mobiltelefoner och läsplattor. Med Steelie Car Mount Kit kan du montera mobilen och läsplattan i bilen utan hållare.Steelie HobKnob Kit och Steelie Pedestal Kit är två bordstöd för att sätta fast eller vinkla mobilen och läsplattan i det läge man önskar för att se på film, läsa en bok, granskar en ritning eller följa ett recept.

Steelie Car Mount Kit håller mobilen eller läsplattan på plats i bilen med en smart litet stativ. Utan hållare. En magnet placeras på telefonen/läsplattan. I magneten finns en silikondel som gör att enheten fastnar i det läge som man önskar. Den lilla stålkulan placeras med hjälp av självhäftande delar i bilen. Stativet kan användas på skyddsfodral och magneten är säker för telefoner och surfplattor. Enkel att montera och ta bort.

Steelie HobKnob Kit är ett magnetiskt handtag och ministativ för läsplattor och telefoner som fungerar enligt samma princip som Steelie Car Mount Kit. Perfekt handtag och utmärkt stativ gör det möjligt att luta mobilen/läsplattan mot ett bord eller annan plan yta. Kan användas på skyddsfodral.

Steelie Pedestal Kit – stativ som ger perfekt vinkel på mobilen och läsplattan. Även Steelie Pedestal Kit är lätt att montera och ta bort med självhäftande delar. Med en magnet på baksidan av telefonen/läsplattan dockas den till bordstativet. Ger perfekt vinkel för att se en film på läsplattan eller kolla en ritning eller recept på mobilen. Stativet är en decimeter högt och mobilen kan vinklas och roteras åt alla håll när den är fastsatt på stativet.

•Steelie Car Mount Kit: Storlek: 28,5 mm x 27,1 mm, vikt: 71 gram, garanti: 1 år. Rekommenderat cirkapris 249 kronor.

•Steelie HobKnob Kit: Storlek: 41,3 mm x 34,9 mm, vikt: 42 gram, garanti: 1 år. Rekommenderat cirkapris 285 kronor.

•Steelie Pedestal Kit: Storlek: 77,8 mm x 69,85 mm, vikt: 149 gram, garanti: 1 år. Rekommenderat cirkapris 395 kronor.

Samsung Galaxy S4 Active är en ny smartphone för den aktiva människan. Den passar dig oavsett om du sätter på dig kostym eller våtdräkt innan du går till jobbet. Den är tålig och klarar av att följa med dig både i storstadsdjungeln och ute i det vilda. Galaxy S4 Active kombinerar innovativa funktioner från Galaxy S4 med en ruggad fast stilren design. Allt för att aktiva användare ska kunna hålla kontakten under sina upptäcksfärder och resor runtom i världen – med stil.

Galaxy S4 Active är IP67-certifierad så sand och vatten på stranden och lerig terräng i naturen är inga problem. Inte ens när du har hörlurarna i släpper den in fukt. Eller när den ligger i vatten på en meters djup i upp till 30 minuter. Är du under vatten och vill fotografera fungerar volymknappen som kamerans avtryckare. I mörker fungerar kameran som en kraftfull led-ficklampa.

Styr utan händer
Galaxy S4 Active är enkel att använda även när händerna är upptagna med annat. I skidbacken behåller du handskarna på när du sveper med fingrarna över skärmen. Med Air View sparar du både tid och data eftersom du kan förhandsgranska dina mejl genom att hålla fingret ovanför skärmen. Du kan också skrolla, byta låt eller svara när det ringer genom att svepa med handen ovanför skärmen.

Hälsan själv
S Health samlar och sammanställer din egen hälsostatistik under dina aktiviteter. Håll koll på hjärtslag, vikt, sömn och annat med hjälp av S Healths tillbehör. Statistiken ger dig en indikation om vad du kan tänkas behöva göra för att bibehålla – eller förbättra – en hälsosam livsstil. Beväpnad med den informationen kan du utforma den ultimata rutinen för just dig.

Pris 5 300 kr.

Maxi Yachts är tillbaka i Sverige med Pelle Petterson. Han leder ett nytt konstruktörsteam för utveckling av nya modeller, som bygger på de klassiskt eleganta segelbåtarna vi kunde se tills för några år sedan. Pelle var med och visade sina planer på Öppna Varv på Orust, där bilden här intill togs.

Senast Maxi Yachts konstruerat 34-42 fot yachter, designade av världsmästare och OS-medaljören Pelle Petterson, var i slutet av 2000.

Det har totalt byggts fler än 85’000 båtar efter Pelles ritningar – och fler blir det!

Bakom nysatsningen finns de båda bröderna Piotr och Wojciech Kot som äger och driver Delphia Yachts, Polens största tillverkare av fritidsbåtar. Man har uppfattat Maxi med Pelle Pettersson som ett unikt och starkt koncept och vill hjälpa till att vidareutveckla detta, genom att tillföra sitt effektiva produktionskunnande samt stabilitet. Maxi förvärvades 2012.

De kärnvärden Maxi varumärket står för är design, komfort och säkerhet. Att äga en Maxi yacht visar en passion för livet till sjöss. Den typiska Maxi ägaren är en seglare som söker den perfekta balansen mellan prestanda i båt och den komfort den ger.

Genom att förvärva Maxi, kan Delphia utöka sitt återförsäljarnät och etablera sin ledande position på en marknad som inspirerats av dessa legender och ikoner i segling som Pelle P.

På Öppna Varv visades nya MAXI 1300.

Info: http://www.maxi.se

Öppna Varv på Orust, västkustens största flytande båtmässa har just avslutats för 18 året i rad. Mässans främsta kännetecken är den härligt gemytliga stämning som råder, både bland utställare och besökare.

För många båtälskare är det årets höjdpunkt! Vädret var exemplariskt vackert i dagarna tre vilket antagligen bidrog till att besökarantalet minskade en aning, det härliga båtlivet lockade nog ännu mer helt enkelt.

– Från båtutställarna på bryggorna rapporteras det om en försiktig optimism då besökarna upplevdes vara både intresserade och sugna på att köpa ny båt. Vi hoppas att detta kommer att leda till flera nya affärer framöver, säger Patric Borén som är mässansvarig på Sweboat.

Totalt visades över 120 nya båtar och mässans satsning på att visa fler mindre båtar föll väl ut då cirka 25 procent av båtarna var under sju meter.

Kommande helg är det en flytande båtmässa i Gustavsberg med totalt cirka 240 båtar.

Nästa Öppna Varv på Orust arrangeras 22–24 augusti 2014.

Info: www.sweboat.se

LifeProof, den prisbelönta tillverkaren av tåliga, helskyddande skal för smartphones och surfplattor, kommer nu med nya modeller för Apple iPhone 5 samt Samsung Galaxy SIII – den första vattentäta, smutsavvisande, snötåliga och stötabsorberande skalet med naken skärmteknologi (nüüd).

Tack vare att skärmen är helt frilagd, utan något extra lager ovanpå glaset, ger LifeProof nüüd användaren en opåverkad pekskärmskänsla och läsbarhet. Med LifeProofs patentsökta teknologi har skalet istället en tätning mellan höljet och pekskärmen, LifeProof nüüd-skalet är IP68-klassat, vilket betyder att mobilen klarar sig 2 meter under vattnet i en timme. Det är även byggt för att klara fall från 2 meter och överträffar militära specifikationer för stötar, fall och vibrationer.

Med LifeProof kan användare ta bilder under vatten eller lyssna på musik vid simträning och skyddet är perfekt mot regn och stötar vid exempelvis löpning, cykling eller navigering på sjön. I yrkeslivet är LifeProof ett bra skydd på byggarbetsplatser, i sjukhusmiljöer och i skolan. LifeProof skalet tar smartphone-upplevelsen till en helt ny nivå genom att ge användaren tillgång till alla enhetens funktioner, oavsett damm, regn eller klibbiga fingrar.

Fördelarna med LifeProof nüüd för Apple iPhone 5 och Samsung Galaxy SIII:
• Marknadens tunnaste och lättaste helskyddande skal
• Vattentätt till 2 meter, skyddsklass IP68
• Fullkomligt skydd mot smuts och damm
• Alla knappar, portar, funktioner och finesser åtkomliga
• Tydligt och klart ljud i högtalare och mikrofon
• Anti-reflekterande optiskt glas för kameralinsen

Båda skalen kommer finnas tillgängliga i Sverige från mitten av september för 790 kr/st.

Info: www.lifeproof.com.

Garmin presenterar den nya actionkameran VIRB med HD 1080p och WideVü lins. Oavsett om du sysslar med action-sporter eller skall resa på semester med familjen så har VIRB unika funktioner som gör det enklare än någonsin att fånga varje liten händelse du är med om. VIRB är tålig, robust och vattentät (IPX7) och behöver inget extra skydd för att stå emot vädrets makter. Den är enkel att använda och drar minimalt med ström vilket ger över tre timmars perfekt videokvalitet i HD 1080p på en enda laddning.

VIRB är slimmad, robust och vattentät enligt IPX7 (en meters djup i upp till 30 minuter) och klarar även de mest extrema aktiviteterna. Du kan till och med använda den vid skidåkning och kajakpaddling utan att oroa dig för att den ska ta skada. Ett skyddsfodral för dykning finns som tillval, liksom en mängd tåliga fästen så att du kan montera VIRB på styren, hjälmar, surfbrädor mm. Väl monterad sitter den stadigt i sitt fäste och håller sig upprätt även när det skakar.

Du behöver inte vara proffsfotograf för att skapa fantastiska filmer och foton med VIRB. Med funktioner som digital bildstabilisering och objektiv förvrängningskorrigering kommer dina filmer ha hög kvalitet redan innan du börjar redigera dem. Med VIRB kan du dessutom ta 160 megapixels stillbilder samtidigt som en video spelas in. VIRB har en högupplöst 1.4 tum Chroma-skärm i färg, micro HDMI-utgång för snabb anslutning och en microSD-kortplats för kort upp till 64GB (ger över sju timmars 1080p video).

VIRB kan via ANT+ trådlös uppkoppling styras från andra Garmin-enheter såsom Edge® 810, fēnix™, quatix™ och Oregon® 600-serien, eller från en fjärrkontroll som finns som tillval. Därifrån kan du starta och stoppa inspelningen samt ta stillbilder (för en komplett lista över kompatibla enheter se garmin.com/virb).

VIRB Elite har alla dessa funktioner plus inbyggd WiFi, högkänslig GPS-mottagare, höjdmätare och accelerometer. Via WiFi kan du i Garmins app titta på det du spelat in eller använda din smartphone som fjärrkontroll. Det kommer också finnas en kostnadsfri app där du kan redigera och ladda upp foton och videos och dela med familj och vänner eller ladda upp på sociala medier såsom YouTube, Facebook och Instagram. Din position, hastighet och höjd ser du under inspelningen men kan också läggas in i videon vid redigering och därmed ta VIRB-upplevelsen till ytterligare en nivå. VIRB Elite är även kompatibel med andra ANT+ sensorer, såsom pulsmätare, kadenssensor och temperatursensor. Även denna information kan ses direkt i skärmen eller vid redigering läggas in i videon.

Via accelerometern har VIRB Elite funktionen Ski Mode som känner av om du åker utför i backen eller sitter i liften. VIRB Elite startar inspelningen automatiskt när du kör utför för att sedan gå in i standby-läge när du sätter dig i liften. Detta sparar både batteri och minne och gör det dessutom omöjligt att glömma att påbörja inspelningen innan du ger dig ut nedför berget. Låt VIRB Elite fokusera på att spela in medan du ägnar dig åt din aktivitet.

VIRB och VIRB Elite förväntas vara tillgängliga i september 2013 och kommer ha ett rekommenderat cirkapris på 2 895 kr respektive 3 895 kr.

Info: www.garmin.se

Hösten 2012 lanserade Maringuiden och Båtmässan tävlingen Årets Segelbåt. Bakgrunden till tävlingen är att nya nordiska båtar inte alltid kommer ifråga vid tester ute i Europa. Därför lanserade de gemensamt Årets Segelbåt.

Båtmässan i Göteborg och Maringuiden vill ge alla nyheter samma chans och i svenska vatten. Det sker genom att bjuda in alla, på marknaden, nya segelbåtar till testseglingar här hemma i våra egna farvatten. En jury bestående av sex personer väljer därefter ut tre båtar i de tre kategorierna Prestanda, Familj och Storbåt/lyx.

Vilka de nominerade blir meddelades i dag i samband med öppnandet av Öppna Varv 2013 på Orust. Efter ytterligare inspektioner på bl.a. Öppna Varv fortsätter juryn att testa de nominerade båtarna under hösten, varpå juryn utser en vinnare i varje kategori. Vinnarna hemlighålls till Båtmässan i Göteborg 2014, då de tillkännages.

De nominerade båtarna i Årets Segelbåt 2013/14 är:
Prestanda;
Xp 33
Far East 26
J70

Familj;
Dufour 410 Grand Large
Sun Odyssey 41DS
Hanse 345

Storbåt/lyx;
Hallberg-Rassy 55
Luffe 45
Solaris 37

Mer information om båtarna och varför de nominerats finns på www.batmassan.se

Livbojar räddar liv varje år vid svenska vatten. Tack vare tips från allmänheten ska nu 2 000 trasiga livbojar över hela landet ersättas med nya från Trygg-Hansa.

Hela 77 personer har drunknat i Sverige fram till 1 augusti i år, vilket är elva stycken fler än under samma period förra året. Livbojsanvändning ingår i utbildning i vattensäkerhet, och enligt Svenska Livräddningssällskapet räddar livbojar flera liv per år. Med aktiviteten Livbojsjakten hoppas Trygg-Hansa bidra till att så många livbojar som möjligt är hela och kan användas om olyckan är framme.

De 2 000 livbojarna kommer att bytas ut på platser runt om i hela Sverige. För tredje året i rad har Livbojsjakten pågått under sommaren för att med allmänhetens hjälp hitta trasiga Trygg-Hansa-livbojar så att de kan bytas ut till nya.

– Stort tack för hjälpen! Vi är glada för det stora engagemanget som finns kring våra livbojar. Runt 3 000 personer har deltagit i Livbojsjakten i år, det är en viktig insats för Sveriges vattensäkerhet, säger Beata Enmark som är ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa har delat ut livbojar sedan 1954, och idag finns de på runt 80 000 platser i Sverige. Genom åren har Trygg-Hansa skänkt omkring 200 000 bojar. För varje livboj finns det en livbojsansvarig som ska se till att den är i gott skick. Livbojsansvariga är ofta personer med anknytning till bojens plats som exempelvis hamnkaptener, eller så är det tjänstemän på kommunerna som ansvarar för vattensäkerhet.

Årets Livbojsjakt har just avslutats, och snart kommer livbojsansvariga för platser där det anmälts trasiga bojar att bli kontaktade, ett arbete som kommer att pågå under hösten.

– För att trasiga bojar ska kunna bytas ut är det viktigt att livbojsansvariga får veta om en boj är trasig, och att de då beställer en ny av oss så snart de kan, säger Beata Enmark.

Fakta om Livbojsjakten
· Livbojsjakten drivs av Trygg-Hansa och pågick i år under perioden 17 juni till 18 augusti.
· Deltagande i Livbojsjakten har skett genom att man laddat ner en app med samma namn. Med hjälp av appen och sin mobiltelefon har man sedan kunnat fotografera och ”checka in” livbojar. Vid incheckning har man angivit om bojen är hel eller trasig.
· För var tredje boj man checkat in har man fått en värdekupong på 25 kr som har kunnat lösas in i flera stora butikskedjor.
· I år har engagemanget i Livbojsjakten slagit rekord med runt 50 000 incheckningar av livbojar.
· Förutom att byta ut trasiga bojar skänker Trygg Hansa två kronor per incheckad livboj, både hela och trasiga, till Svenska Livräddningssällskapets Sommarsimskolor.

Sjöentreprenadföretaget Aros Water väljer för femte gången i rad en Alukin aluminiumbåt från Roslagen som nytt tillskott i sin båtflotta. Denna gång var det hyttbåten Alukin C 750 som passade bäst till de rördragningar som företaget ska utföra ut till öarna i Roslagens skärgård under hösten och vintern.

– Arbetet ska vara färdigt till jul så vi har några blåsiga och kalla höst- och vintermånader till sjöss framför oss. Därför valde vi Alukins rymliga hyttbåt på 7,5 m för bekvämlighetens skull, säger VD Håkan Sundkvist på Aros Water AB.

Övriga arbeten som Aros Water utför i den marina miljön, är tillexempel dykarbeten, hamnar och bryggor, muddringar och sjötransporter. Det är hårt slitage på båtar och utrustning, men företaget är väl rustade för att möta efterfrågan på entreprenadarbeten ute i skärgården. Under hösten och vintern ska bland annat VA- och avloppsledningar dras från Kapellskär ut till Gräskö och Marö.

– Just nu arbetar vi för fullt ute i Spillersboda där vi drar vattenledningarna till Marholmen och Humlö och inom kort även till Solö, fortsätter Håkan Sundkvist.

De båtar som företaget tidigare valt ur Alukins modellprogram är två stycken singelpulpeter SP 600, en SP 650 samt en av de tidiga hyttmodellerna C 650. Nytillskottet Alukin C 750 är Håkan Sundkvist mycket nöjd med.

– Det känns bra att vara välutrustade i höst, det är hårt där ute emellanåt så vi behöver verkligen rejäla båtar som tål tuff belastning i alla väder, avslutar Håkan Sundkvist på Aros Water AB.

Info: www.aroswater.se

När i Kona One-klassen avslutades på söndageftermiddagen på Sandhamn vann 20-årige Adam Holm från KSSS silver i mycket hård konkurrens. Vann gjorde den polske tidigare raceboard-världsmästaren Maksymilian Wojcik. Bästa dam på en total fjärde plats kom Andrea Holm, yngre syster till Adam och ett stort framtidsnamn inom svensk vindsurfing.

Familjen Holm dominerade stort ute på Sandhamn och pappa Björn, årets världsmästare i Kona One knep bronset.

Årets europeiska mästerskap i Kona One-klassen hade samlat ett stort internationellt startfält med totalt 55 seglare. Seglingarna avgjordes på klassiska segelvatten utanför Sandhamn. Under helgen låg ett stabilt högtryck över tävlingsområdet vilket gav genomgående lätta vindar mellan 3 – 5 m/s, något som ställde stora prov på taktisk förmåga och kyla.

– Det här är det tuffaste internationella mästerskapet i Kona One-klassen som jag har seglat. Jag är väldigt nöjd med min segling och det har varit fantastiskt att tävla på mina hemmavatten där jag har tränat så mycket genom åren, berättar silvermedaljören Adam Holm.

Kona One är en av världens snabbast växande vindsurfingklasser. Det är en entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Segelstorleken avgörs beroende på seglarens vikt, allt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.

Sverige har ett mycket starkt landslag och har skördat stora internationella framgångar de senaste åren. Den kanske största talangen är årets EM-silvermedaljör i Kona One Adam Holm. Förra året vann han VM på Kanarieöarna i samma klass. Han vann sin första internationella medalj redan som 15-åring.

– Nu fortsätter min satsning mot OS 2016 i Rio, och RX:S. Mitt stora fokus ligger här. Framgångarna vid Kona-EM ger extra energi som jag tar med mig in i resten av säsongen och i vinterns tuffa uppbyggnadsträning, fortsätter Adam Holm.

Totalt genomfördes tio seglingar under tre dagar. Adam Holm svarade för fyra spikar, dubbelt så många som totalvinnaren. Adams serie: 5-3-1-2-1-5-1-1-(6)-5 vilket gav totalen 24 poäng. Maksymilian Wojciks segerrad blev: (9)-1-2-1-3-2-2-2-2-3 och 18 poäng.

Bäst dam blev Adams 16-åriga syster Andrea Holm på fjärde plats och visade prov på stark segling och vann ett av racen under mästerskapet. Hon vann tidigare i somras såväl junior- som senior-SM då hon slog samtliga herrar i startfältet.

– Att damer och herrar tävlar tillsammans gör klassen unik och är en anledning till dess framgång och varför både så många från den tidigare vindsurfingeliten och nya talanger lockas av den, säger Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.

Bilder (Foto – Björn Alexandersson)
Adam Holm – silvermedaljör vid EM i vindsurfing, Kona One-klassen
Andrea Holm – bästa dam på en total fjärdeplats.
Maksymilian Wocjik – guld vid Kona One-EM 2013
Fleet bild

Tyska Bavaria presenterar nu två så kallade ”Highline”-versioner av sin Sport 39 motorbåt. De båda nya versionerna – SPORT 39 och SPORT 39 HT – är tillgängliga redan nu och har bland annat en utökad standardutrustning jämfört med basversionen.

Bland finesserna med ”Highline” märks annan skrovfärg, utökad badplattform, teak i både cockpit och på gångborden, spotlight under vattenlinjen och LED-belysning i cockpit. Dynorna och textilierna finns nu i två nya färger: kolfiber/antracit och diamant/kolfiber.

Även under däck skiljer sig de här versionerna mot basutgåvan av 39-fotaren. Bland annat har båtarna ett Fusion ljudsystem, belysningspaket och lackerade dörrar på skåp och luckor. För textilierna finns två val med läderklädsel.

Priserna för Bavaria Sport 39 Highline är i Euro 189 700 och för Sport 39 HT Highline Euro 209 000.

Info: www.bavariasverige.se

Den 28 augusti startar folkfesten kring seglings-VM i Malmö. Den naturliga mötesplatsen för seglare och sponsorer är förstås västra hamnen men det finns också ett torrare vattenhål i Malmö – nyrenoverade Mercure Hotel med hotellrum för seglare och konferensavdelning för mingel och prisutdelning under tävlingen.

– Mercure kommer att bli en samlingsplats för alla som är engagerade i seglingstävlingen, säger Klabbe Nylöf, arrangör för Volkswagen X-35 VM i Malmö.

Många svenskar är inbitna seglare och intresset för kappsegling ökar stadigt. VM i klassen X-35 arrangeras i år för första gången i Sverige den 28 augusti-1 september. Mercure Hotel kliver in som partner med syftet att möta en ny målgrupp.

Tävlingsteamen checkar in på Mercure
Inför seglings-VM i X-35 kommer tävlingsteamen att checka in på Mercure Hotel Malmö och det kommer att hållas ett ”After Sail” event för sponsorer och seglare på hotellet. Mercures logotype kommer också att synas på båtar, kläder och i hamnen.

– Mercure Hotel är ett av de största hotellen i Malmö och eftersom VM i segling är en stor händelse i staden är vi naturligtvis delaktiga. Förutom hotellrum och möteslokaler har vi också en modern fransk bistro och en bar för eftersnack och trevligt segelsällskap, säger Malin Widmarc-Nilsson, försäljnings- och marknadschef på Norse Hotels, som driver Mercure i Sverige.

Nyrenoverade hotell med hög service
Mercure Hotel är en hotellkedja som öppnade under våren i Sverige med nyrenoverade hotell i Malmö, Nyköping och Stockholm. Hotellen har en konferensprofil med väl utvecklade konferensavdelningar och har också många privatgäster på weekendresor och semester.

Nu har Västkustens största flytande båtmässa slagit upp portarna. Det är Öppna Varv på Orust, som i år hålls 23–25 augusti i hamnarna i Ellös, Kungsviken, Henån och Kungsviken. Dessutom arrangeras en båtmässa hos Kornhalls Varv, med båtmärken som Princess, Windy, Minor och Nord West.

Öppna Varv på Orust är alla båtälskares möjlighet att ta del av årets hetaste nyheter bland båtar och tillbehör. Det är den största flytande båtmässan på västkusten och den näst största i Sverige. Bara Allt på sjön i Gustavsberg, som hålls första helgen i september, är större.

Öppna Varv på Orust arrangeras för 18:e året i rad i tre hamnar på Orust, Ellös, Henån och Kungsviken. Totalt visas över 120 nya båtar i sjön, varav över 23 är nyheter eller premiärer från svenska och utländska båttillverkare (se lista nedan) samt marina produkter från 85 tillbehörsutställare.

Mässan är öppen fredag den 23 augusti till söndag den 25 augusti kl. 10-18 alla dagar. Ingen entréavgift och fri parkering. Se utställarlista och visade båtar samt läs mer på www.oppnavarv.nu.

Nyheter på årets Öppna Varv på Orust

Segelbåtar:
Allures 39,9 (Nominerad till European Yacht of the Year)
Bavaria Cruiser 37 (Världspremiär, nominerad till European Yacht of the Year)
Bavaria Cruiser 42
Beneteau Oceanis 38 (Nominerad till European Yacht of the Year)
Corsair Dash 750 II
Dehler 38 (Sverigepremiär, nominerad till European Yacht of the Year)
Diva 82.5 (Världspremiär)
Dragonfly 32 (Sverigepremiär)
Elan 400 (Sverigepremiär, nominerad till European Yacht of the Year)
Haber 34C4 (Sverigepremiär)
Hallberg-Rassy 55 (Sverigepremiär, nominerad till European Yacht of the Year)
Hanse 575
Maxi 1300
Salona 33 (Världspremiär)
Solaris One 37 (Sverigepremiär)
X-Yachts Xp-33

Motorbåtar:
Agapi 750
Bavaria Sport 32 (Sverigepremiär)
Delphia 1080
Nordkapp 550 Avant
Nordkapp 606 Enduro
Seaco 1160
Zodiac 650 Pro Open

Totalt visas ca 105 båtar i Ellös varav 48 motorbåtar och 57 segelbåtar.
I alla hamnar visas totalt cirka 120 båtar.

Västsvenska Turistrådet nominerar Läckö Slott till Stora Turistpriset 2013. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och vinnaren presenteras under oktober månad. Som länsrepresentant belönas Läckö Slott med 10 000 kronor som kan användas för en kunskapsfrämjande insats. Den nationella vinnaren, som utses av Stiftelsens styrelse, tilldelas 100 000 kronor.

Lotta Nibell-Keating, tf vd på Västsvenska Turistrådet, lyfter fram Stiftelsen som ett gott exempel:

– I år var många fina kandidater nominerade. Valet föll på Läckö Slott, som i en unik kombination av historia, mat, natur och kultur nu även öppnat Sveriges första Naturum med boende. Genom långsiktigt och medvetet hållbart arbete erbjuder Läckö upplevelser utöver det vanliga och bidrar till ökat nationellt och internationellt resande och tillväxt i vår region.

Västvenska Turistrådet motiverar sitt val på följande sätt:
”Läckö Slott är ett av Sveriges mest attraktiva besöksmål. Stiftelsen förvaltar, vårdar och utvecklar Läckö Slott och området på ett sätt som stärker regionens attraktionskraft och exportmognad.”

Genom en bred verksamhet bidrar Läckö Slott till utvecklingen av intressanta reseanledningar som i sin tur stärker näringslivsutveckling och entreprenörskap i Skaraborg. Med fokus på hållbar utveckling, pedagogisk verksamhet och samarbeten med övriga aktörer inom näringen skapar Läckö slott goda förutsättningar för ökad exportmognad och internationalisering.

Gunilla Davidsson, VD/Turistchef på Destination Läckö-Kinnekulle, tillägger:

– Detta är verkligen goda nyheter, jag är oerhört stolt och glad! Den verksamhet som Stiftelsen Läckö Slott driver är mångsidig och har utvecklats mycket genom åren, nu senast med Naturum Vänerskärgården- Victoriahuset, så jag känner att Läckö Slott verkligen är en värdig representant för Västragötalandsregionen.

Foto: Jonas Ingman.

Förra året i mitten av september samlades ett större antal segelbåtar för att sätta rekord i eskadersegling. Seglingen gick mellan Nacka Strand och Sandhamn. Rekord blev det, inte mindre än 49 båtar ställde upp och i år är tanken att rekordet skall slås.

Samling vid pumpen fredagkväll den 23 augusti i gästhamnen på ön Grinda med uppladdning och middag inför årets upplaga av ”The D Day Stockholm”. En årligen återkommande eskadersegling och seglarfest i Stockholms skärgård. Evenemanget är ett samarabete mellan Beckerbåt, Dufour Yachts och Norberg Yachting som i år också engagerat Grinda/Grinda Wärdshus och Vaxholms Gästhamn som medarrangörer.

Senare i höst blir det även en ”The D Day Göteborg” och då mellan Nya Varvet vid Göteborg inlopp och Martstrand.

– Tanken är enkel. Vi vill samla så många Dufourseglare som möjligt, träffas, ha kul, njuta av sjölivet och segla eskader tillsammans i världens vackraste skärgård, säger Tore Becker.

– Att segla tillsammans är kul och man behöver inte alltid kappsegla för att göra detta. Absolut inget fel med kappsegling, tvärtom, kappsegling är underbart kul, men vi måste bli bättre inom seglingen att engagera fler inom fler olika typer av aktiviteter där alla kan hitta det de gillar bäst. Det fina med just segling är ju att man kan använda sin båt till alltifrån tuff kappsegling till lugn familjesegling och allting däremellan, säger Tore.

Årets upplaga av ”The D Day Stockholm” startar lördag morgon den 24 augusti precis utanför ön Grinda och efter en cirka 25 distansminuter lång bana i Stockholms skärgård går segelbåtarna i mål utanför Vaxholm med efterföljande seglarfest och BBQ i gästhamnen. Seglingen är indelad i två klasser där de mindre båtarna seglar en kortare bana och de lite större seglar en längre. Allt för att alla båtar skall komma i mål i Vaxholm ungefär samtidigt.

– Det kommer både många seglare och en stor publik till Grinda och Vaxholm. Det blir en häftig syn och kul evenemang med alla segelbåtar och bra drag på land, avslutar Pelle Norberg som är projektledare för evenemanget.

Bilden är från D Day 2012.

Info: www.norbergyachting.com