nyhetstest

Den holländska kvalitetsbåttillverkaren Rapsody Yachts har tagit fram två nya modeller. Företaget har tidigare bland annat visat upp båtar i samma linje som klassiska CG Petterssonbåtar. De två nyheterna, som kompletterar Rapsody Yachts modellprogram på 29 till 55 fot heter R32 respektive R38.

Den nya R32 utrustas med Volvo Pentas 6-cylindriga common rail diesel på 330 hk. Det ger båten en toppfart på 35 knop. Båten har bland annat en dubbelbädd samt toalett med dusch.

R38 utrustas med Volvo Penta 2 x 300 hk och joystick för ett förenkla hanteringen av båten. Den får en beräknad toppfart på över 40 knop. Även denna båt har dubbelbädd samt toalett med dusch.

Båtarna byggs i Nederländerna enligt de högsta standarderna.

Info: www.rapsody.nl

Båtliv har provkört en Anytec 860 med två stycken Yamaha 300 hk V6-motorer på akterspegeln och Yamaha Joystick Control System. Systemet liknar Volvo Penta joystick i mångt och mycket och gör både tilläggningar och manövrering vid låg fart mycket enklare för fritidsbåtsägaren.

Det nya Joystick Control System gör det möjligt att manövrera båtar med utombordsmotorer på ett mycket mer exakt och kontrollerat sätt än vad som tidigare har varit möjligt med bara ratt och gas. Det nya styrsystemet omfattar även en rad funktioner som har utformats för att förbättra båtägarens upplevelse.

Baserad på en ergonomisk joystick kontroll vid förarplatsen gör Joystick Control System det möjligt att manövrera båtar med dubbel- och trippelmontage mer precist genom att enkelt röra joysticken i den riktning man vill köra.

Utvecklat i samarbete med svenska Volvo Penta, som var först med joystick kontroll för fritidsbåtar med sitt IPS-system för inombordsmotorer, fungerar Joystick Control System på ett liknande sätt fast för utombordsmotorer.
Med joystickfunktionen aktiv arbetar motorer på ett förbestämt varvtal. Sensorer känner av rörelser med joysticken och systemets kontrollenhet (ECU) justerar motoreffekt och styrriktning oberoende av varandra för att ta båten i önskad riktning.

Förutom själva joysticken lanseras en ny, toppmonterad kontrollbox och startpanel inklusive en automatisk trimfunktion, ett stöldskyddssystem, möjligheten att styra motorerna och trimma med endast ett reglage och en styrfriktion som regleras beroende på båtens fart.

• Trim Assist är ett system som automatiskt justerar trimvinkeln i förhållande till motorns varvtal för att garantera en mjuk och bekväm körning utan behov av att trimma motorerna manuellt. Det är dock möjligt att justera trimmet manuellt vid behov. Detta innebär att båten alltid körs med optimalt trim för varje hastighet.

• Anti stöld och enknapps start (Anti-theft & One-Touch Start) hanteras med en brytare på panelen vid förarplatsen som gör det möjligt för användaren att stänga av startskyddet via en RFID nyckel.

• Single Lever innebär att motorernas varvtal synkroniseras vid dubbel- och trippelmontage, vilket tillåter användaren att manövrera samtliga motorer med ett reglage. Detta är särskilt värdefullt under tuffa förhållanden när ett reglage är att föredra framför två eller flera reglage.

• Fartberoende styrningsfriktion ger användaren mer precis kontroll över styrningen, beroende på båtens fart och ger därmed föraren en ökad säkerhetskänsla.
Joystick Control System fungerar med dubbel- och trippelinstallationer av Yamahas högt efterfrågade V6 (4,2 liter) på 225 till 300 hk och V8 350 hk utombordsmotorer.

Joystick Control System lanseras till en början i samarbete med båtbyggare. Den Anytec som Båtliv provade är den första installationen i Sverige.

Ikväll 23 september på Sportnytt, SVT Kanal 2 kl. 22, så kommer Bernt Lagergren att visa ett längre reportage om Jet Ski. Det är kusinerna Jonna o Jessica Borgströms satsning mot World finals i Lake Havasu, Arizona som presenteras.

Om en dryg vecka far de över Atlanten och sedan körs finalerna där den 5-13 oktober. Bra actionbilder utlovas redan ikväll, enigt SVT.

I natt kan den 34:e upplagan av America’s Cup avgöras. Efter amerikanska Team Oracles fantastiska upphämtning står det nu 8-5 till Nya Zeeland, men amerikanerna har fått fart på sin båt och allt kan hända.

Seglingarna hålls i San Francisco och kan följas på en del TV-kanaler samt via Youtube. Väderprognoserna säger att det blir soligt och med ganska måttliga vindar, 8-10 knop.

Program:

1:15pm PDT Race 16 – Emirates Team New Zealand vs ORACLE TEAM USA
2:15pm PDT Race 17* – Emirates Team New Zealand vs ORACLE TEAM USA

*If necessary

At 3.10pm PDT approximately a post race press conference will be held at the America’s Cup Media Center with team skippers Dean Barker, Emirates Team New Zealand and Jimmy Spithill, ORACLE TEAM USA.

Presskonferensen inför racet kan följas här: www.americascup.com

Med hela nio poäng till godo tog Team Linda med skeppare Peter Bergman hem förstapriset i cupens fjärde Grand Prix. Helgen avslutades sedvanligt med Grand Prixernas Grand Prix, ett race där samtliga deltagande klasser möttes i samma race där drakklassen vann även i år av Team Lea.

Till skillnad från förra årets Stockholm Sailing Grand Prix bjöd detta året på strålande solsken och perfekta vindar precis hela helgen. Vinnarna för detta Grand Prix hade någonting som de andra teamen inte hade, stabila topplaceringar. I det sista racet gick de in som sjunde båt över mållinjen, men då var segern redan säkrad.

Stockholm Sailing Grand Prix arrangerades för andra året i rad på Riddarfjärden med fem cuper på plats. Även i år avslutades helgen sedvanligt med Grand Prixernas Grand Prix, där en exklusiv och graverad Sjöö Sandström klocka står på spel. Segern i detta race tog drakklassen hem, i år av Gutta Johanssons Team Lea.

Team Lea knep också andraplatsen med 19 poäng. Först efter sista racet stod det klart vem som skulle ta hem tredjepriset. Med 21 poäng var det Team Pearl med Jan Söderberg som skeppare som fick helgens tredjepris.

Prisutdelningen hölls på Norr Mälarstrand med priser från Audi, Mercure Hotel, Gaastra, Pol Roger och Robline. Nu väntas finalen där allt avgörs i Audi Dragon Cup, vilket går om två veckor och då i Sopot, Polen.

Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se

På måndagseftermiddagen sjösattes SCA:s tävlingsbåt för Volvo Ocean Race 2014-15. Det är den allra första båten i serien av den nya en-typsbåten, VO 65, som ska användas i de två kommande jorden runt-kappseglingarna.

Tillsammans med Team SCA:s båtbyggare och tekniker har delar av SCA:s kvinnliga besättning hjälp till i arbetet att förbereda båten för sjösättningen. Under den kommande veckan ska flera tester genomföras. Bland annat ska båten krängtestas i vattnet. Först senare i veckan planerar SCA att segla den nya båten för första gången.

– Det är fantastiskt att äntligen se den i vattnet. Hela vår besättning ser fram mot att lära känna båten ordentligt. Det ska bli spännande att se hur vi klarar det och hur bra den seglar. Vi har nu tolv månader på oss att lära oss allt om båten innan tävlingen startar, säger Liz Wardley, båtkapten i Team SCA.

Både kontrakterade seglare och kandidater från Team SCA kommer till England under veckan och ska testsegla båten utanför den engelska sydkusten innan den första långseglingen, från Southampton till SCA:s bas i Puerto Calero på Lanzarote, inleds.

VO65 har designats av Farr Yacht Design i USA och byggts av ett konsortium av båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz. Totalt har den första båten tagit sju månader att bygga.

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag som utvecklar och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. SCA kommer att delta med en helt kvinnlig besättning i Volvo Ocean Race 2014-15.

Fakta Volvo Ocean 65
Längd i vattenlinjen: 20,00 m (65 fot)
Längd inkl. bogspröt: 22,14 m (72 fot)
Bredd: 5,50 m (18,4 fot)
Djupgående: 4,78 m (15,8 fot)
Vikt: 11 639 kg (25 659 pounds)
Masthöjd: 30.30 m (99.4 fot)
Max segelyta: 716 m2

Foto: Rick Tomlinson.

I morgon lördag är det Strandens Dag, en internationell manifestation då över en halv miljon ungdomar från hela världen gör en gemensam insats. Det är den största frivilliga insats som görs för för att minska marin nedskräpning. På intiativ av Coca-Cola Sverige och Idrottens miljöorganisation Städa Sverige kommer över tusen ungdomar i Sverige att städa över 100 stränder nu på lördag.

I Sverige kommer över 1 000 ungdomar från 60 föreningar att städa från Kalix i norr till Ystad i söder. Strandens Dag i Sverige är en del av projektet Städa Strand där ungdomar under april till oktober städar stränder runt om i landet. Städa Strand är ett intiativ från Coca-Cola Sverige och Städa Sverige. Under Strandens Dag kommer bland annat fotbolls-, sim- och seglarföreningar att hjälpa till. Även dykarföreningar kommer att genomföra undervattensstädningar under lördagen.

– Det tar 450 år för en platsflaska att brytas ner i havet. Vi ser det som en viktig del i vårt arbete att engagera ungdomar för att öka medvetenheten om nedskräpningens konsekvenser. För att på allvar kunna minska nedskräpningen måste vi producenter ta ett större ansvar, säger Mia Barkland hållbarhetschef på Coca-Cola Enterprises.

Idrottsföreningarna får en ekonomisk ersättning från Coca-Cola för att de plockar skräp från stränderna. Pengarna används bland annat till idrottsutrustning och för att utveckla idrotten. Samtidigt får de också kunskap om miljö och nedskräpning

– Vi ser ett ökat intresse från idrottsrörelsen att vara med i miljöprojekt och vi hoppas på fortsatta samarbeten med företag vill vara en del av en hållbar framtid, säger Mats Wésslen, vd för Städa Sverige.

Skräp som hamnar i vattnet tar lång tid att bryta ner och blir till mikroskopiska partiklar som påverkar djur- och växtlivet. För 28:e gången genomförs därför Strandens Dag nu på lördag, den 21 september, då över en halv miljon ungdomar och frvilliga runt om i världen kommer plocka bort skräp från stränder för att förhindra att det hamnar i havet.

I samband med att årets upplaga av Städa Strand starade i april genomfördes en undersökning bland ungdomar i åldersgruppen 15-22. Undersökningen att de flesta ungdomarna ser sig själva som miljömedvetna. Men bara 46 procent av de tillfrågade upplever nedskräpning som ett problem, vilket tyder på att ungdomarna har svårt att se miljöfrågan ur ett större sammanhang.

Strandens Dag 2012 i siffror

· 550 000 ungdomar och volontärer deltog

· Sammanlagt plockades 4 603 ton skräp upp

· 330 mil kuststräcka städades

· I Sverige deltog 1 000 ungdomar som plockade upp 15 ton skräp

Nedbrytningstid för skräp i havet

· Fiskelinor 600 år

· Plastflaskor 450 år

· Aluminiumburkar 200 år

· Plastpåsar 1-20 år

Foto: Städa Sverige.

Emirates Team New Zealand är ny mycket nära en totalvinst i finalen i America’s Cup i San Francisco. Nya Zeeländarna leder med 8–2 i finalserien och allt mer talar för att de vinner cupen. Därmed har Larry Ellison-ägda Oracle Team USA misslyckats med att försvara cupen. Det ska väldigt mycket till för att amerikanerna ska kunna ta tillbaka det försprång som Emirates Team New Zealand har skaffat sig. Seglarna från Nya Zeeland har bevisat att de är riktigt skickliga och att de kan hålla ihop sin stora satsning, trots att landet är så mycket mindre än USA.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingarna:

ORACLE TEAM USA kept alive its hope of retaining the America’s Cup with a wire-to-wire win in Race 12.

Skipper Jimmy Spithill and crew defeated challenger Emirates Team New Zealand by 31 seconds, aided by a 6-second jump off the start line. Spithill did a great job in the prestart, gaining a leeward hook with 20 seconds to the start that forced Emirates Team New Zealand skipper Dean Barker to tack away to avoid the risk of a foul.

On the racecourse, the defender showed blazing boatspeed – foiling upwind at 30-32 knots and posting an average speed for the race just under 30 knots – and maintained a steady advantage to force the match into its 10th day tomorrow. Attempts to start Race 13, today’s scheduled second race, were abandoned when the wind exceeded the prescribed limit for the race with less than 90 seconds to the start.

Emirates Team New Zealand leads the series 8-2 and needs just one more point to win the series. The defender needs to win out – seven consecutive races – to retain the trophy it won in 2010.

“We were able to get a nice jump off the start line. From there Ben (Ainslie, tactician) and Tom (Slingsby, strategist) sailed a nice race, they had tough decisions to make,” said Spithill. “The way we sailed the boat was the best we’ve sailed it. We made zero mistakes and it was a very satisfying race for the guys on the boat.”

Spithill said his team is reenergized by the recent performance of their AC72 and its given them the confidence that they can reel off seven consecutive wins. He said he’s also enjoying watching the Kiwis “squirm” as they hang on match point for another day, but Barker says his team hasn’t lost its confidence or direction.

“We’re very aware of the support back in New Zealand and very thankful for it,” said Barker. “Today we made a meal of the start and got on the back foot. These guys (ORACLE TEAM USA) are sailing well enough that you don’t have a chance to get past them. We have to do better than what we did today. We’re very pleased with the way the boat is going, and if we sail properly we’ll give it our best run.”

While the pendulum hangs in mid-balance, waiting to swing one way or the other, the performance of the AC72 continues to impress even the most hardened layman. Sailing upwind at speeds of 30 knots with closing speeds in excess of 70 knots has never been witnessed in the America’s Cup.

“As the boats have gotten faster and faster they’re reaching speeds in much less wind than we were six, eight, 12 months ago,” said Emirates Team New Zealand wing trimmer Glenn Ashby. “The boats have become more powerful in a sense because they accelerate faster, stop faster, and turn faster than 12 months ago. You have to speed up the learning process as the boat’s going faster as well. But you just don’t need the wind strength anymore to get those top end speeds.”

Races 13 and 14 are slated for tomorrow, scheduled to start at 1:15 pm PT and 2:15 pm PT. In the U.S., the America’s Cup Finals will be broadcast live on the NBC Sports Network. Replays will be available on the America’s Cup YouTube channel.

Internationally, the America’s Cup Final can be viewed in more than 170 territories. All racing is also live on America’s Cup YouTube channel (subject to territorial restrictions).

You can also follow racing with America’s Cup App for android and iOS devices.

34th America’s Cup Standings (first to 9 points wins)
• Emirates Team New Zealand – 8
• ORACLE TEAM USA – 2

Race 12 Performance Data
• Course: 5 Legs/10.16 nautical miles
• Elapsed Time: OTUSA – 23:49, ETNZ – 24:20
• Delta: OTUSA +:31
• Total distance sailed: OTUSA – 11.8 NM, ETNZ – 11.6 NM
• Average Speed: OTUSA – 29.90 knots (34 mph), ETNZ – 29.01 knots (33 mph)
• Top Speed: OTUSA – 42.62 knots (49 mph), ETNZ – 41.24 knots (47 mph)
• Windspeed: Average – 14.8 knots, Peak – 16.3 knots
• Number of Tacks/Jibes: OTUSA – 10/6, ETNZ – 10/8

Upcoming America’s Cup Schedule
• Friday, Sept. 20: Race 13 (1:15 pm PT), Race 14* (2:15 pm PT)
• Saturday, Sept. 21: Race 15* (1:15 pm PT), Race 16* (2:15 pm PT)
• Sunday, Sept. 22: Race 17* (1:15 pm PT), Race 18* (2:15 pm PT)
• Monday, Sept. 23: Race 19* (1:15 pm PT)
(*If necessary)

Foto: Gilles Martin-Raget.

Onsdagen 18 september lämnade regeringen sin budgetproposition för 2014 till riksdagen. Kustbevakningen har äskat om anslagsökningar på grund av obalans mellan verksamhet och ekonomi. I denna budgetproposition finns inget ökat anslag till Kustbevakningen.

Pressmeddelande från Kustbevakningen:

I budgetpropositionen anges följande för Kustbevakningen:
•Kustbevakningen tilldelas drygt 1046 miljoner kronor för år 2014.
•Kustbevakningen tilldelas drygt 19 miljoner kronor för pris- och löneökningar under år 2014.

Det innebär att Kustbevakningen i dagsläget inte får slutligt besked om de ökade anslag myndigheten har äskat. I Kustbevakningens budgetunderlag till Försvarsdepartementet för 2014-2016 äskade myndigheten ytterligare anslag för 2015 med 57 miljoner kronor och från och med 2016 med 133 miljoner kronor, varefter det totala årliga anslaget skulle vara 1 130 miljoner kronor. Orsaken till äskandet är en obalans mellan Kustbevakningens verksamhet och ekonomi som blir särskilt tydlig från 2015 och framåt. Den beror bland annat på ökade drift och underhållskostnader för fartyg och flygplan beroende på stora prisökningar för bränsle och underhåll, på avskrivningskostnader och att nya uppgifter och andra tidigare förändringar av verksamheten har genomförts med ingen eller begränsad anslagstilldelning. Kustbevakningen har sedan 2007 genomfört flera besparingar och rationaliseringar. Ekonomisk återhållsamhet och restriktivitet till nyanställningar har varit nödvändigt.

Regeringen vill arbeta för balans

Grunden för Kustbevakningens verksamhet finns i beredskapen för räddningstjänst och att med samma resurser bedriva sjöövervakning, många gånger som enda aktör på plats till sjöss. Regeringen lyfter nu behovet av att arbeta för en balans mellan Kustbevakningens verksamhet och ekonomi:

”Regeringen ser allvarligt på Kustbevakningens avisering om kommande ekonomiska underskott och avser, i en samlad process i Regeringskansliet, inleda ett arbete i syfte att skapa balans mellan verksamhet och ekonomi.” Ur budgetpropositionen för 2014.

− Det är viktigt att vi nu fortsätter vår goda samverkan med Försvarsdepartementet och snabbt hittar en lösning för att nå en balans mellan ekonomi och verksamhet, säger Judith Melin, generaldirektör för Kustbevakningen.

Nuvarande mål kvarstår

Kustbevakningen har sedan 2007 fört regelbundna dialoger med Försvarsdepartementet om obalansen mellan ekonomi och verksamhet som finns i Kustbevakningen. Utgångspunkten för dialogerna har hittills varit att målnivåerna ska ligga kvar och att det är viktigt att värna Kustbevakningens verksamhet och roll som en effektiv samordnande maritim resurs för staten. Det finns inte heller i budgetpropositionen några skrivningar om ändrade av verksamhetsomfång och ambitionsnivåer i verksamheten. Tvärtom beskriver regeringen med positiva ordalag Kustbevakningens miljöräddningsarbete och omfattande samverkan med andra myndigheter och länder för hållbar havsmiljö och ökad säkerhet till sjöss.

Förhoppning om nya besked i vårpropositionen

Kustbevakningen avvaktar nu ytterligare besked i samband med vårpropositionen (vårändringsbudgeten) i april 2014. Tillförs myndigheten inte heller då ytterligare anslag enligt äskandet, måste åtgärder vidtas med början under sommaren 2014 för att fram till 2016 kunna uppnå balans mellan verksamhet och ekonomi. En översyn av myndighetens uppdrag och ambitionsnivå måste göras, eftersom myndigheten då inte längre kan nå målen för verksamheten ens inom räddningstjänsten och inte heller leva upp till Sveriges internationella åtaganden. Övervakning och kontroll till sjöss som bidrar till ordning, säkerhet och god miljö skulle minska och i vissa fall upphöra helt.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Jan B. 15:20:37 2013-09-22

Tänk om det vi nu ser är början på en nedläggning av Sveriges mest meningslösa myndighet. Låg kompetens och obefintligt stöd från allmänheten kanske fått Finansdepartementet att se bättre användningsområden för den dryga miljarden som varje år finansierar detta i alla lägen sämre alternativ till polis, försvarsmakt och räddningstjänst.

JANNE BERGSTRAND 15:28:24 2013-09-22

Bilden måste vara ett fotomontage. KBV har aldrig gått från kaj när vågorna får vita kammar…

Bosse Z 22:55:40 2013-09-26

Man måste fråga sig om KBV någonsin utsatts för granskning och revision av sin verksamhet? Vad har vi skattebetalare fått ur av den dryga miljard vi betalar för denna onödiga organisation. Hur många räddningsinsatser har verkligen genomförts som det raljeras om i deras skrifter?
"Övervakning och kontroll till sjöss som bidrar till ordning, säkerhet och god miljö skulle minska och i vissa fall upphöra helt". Vakna svensk opinion dom driver med oss!
Bosse

Nisse 21:04:10 2013-10-01

I Malmö har vi haft väldigt god nytta av KBV, det är bara tack vare dem som buskörningen av motorbåtar och vattenskotrar vid badplatserna har försvunnit. Och personligen så ser jag att de utför viktiga uppgifter, så helt utan stöd är de inte.

Sneseglaren 12:03:27 2013-10-02

Finns billigare sätt att komma åt de få som "buskör" med båtar vid badplatser …

Nyheten för säsongen 2014 i Yamarin Cross kollektionen med aluminiumskrov är Yamarin Cross 75 Bow Rider, som kombinerar stil och snabbhet med säkerhet och utmärkta köregenskaper också i hårdare väder. Den mångsidiga båten med riklig standard-utrustning kan enkelt anpassas till olika ändamål.

Pressmeddelande:

Yamarin Cross 75 Bow Rider är en elegant nyhet med snygga skrovdekaler, en stilig ny ratt, mörkgrå durk i aluminium samt sittdynor i grafitgrått och svart med små detaljer i rött. Det rymliga kapellet som är 2-delat är gjort i praktiskt mörkgrått tyg. I däckssidan bredvid off-shore-sätena finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendertar. I sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.

Yamarin Cross 75 Bow Rider är konstruerad för att hålla hög fart också utomskärs och de trygga köregenskaperna är utmärkta även i hårdare väder, vilket är utmärkande för alla Yamarin båtar. Båten har ett skrov med djup v-vinkel (22 grader).

Yamarin Cross 75 Bow Rider har ett brett fördäck med höga räcken, som gör ombordstigningen säker. Under förluckan finns en ankarbox där man även kan montera en landstigningsstege (tillvalsutrustning), som gör landstigningen lättare till exempel i naturhamnar.

I sittbrunnen i fören finns två integrerade löstagbara boxar, som enkelt kan lösgöras vid behov.
Vindrutan har en helt ny konstruktion i grova profiler i högpolerat syrafast stål och limmade rutor i härdat glas. Vindrutans sidorutor har en utformning som ger skydd även för passagerarna på akterbänken. Naturligtvis finns det vindrutetorkare på vardera sidan.

Båtens maffiga offshore-säten ger bra stöd för ryggen. Offshore-sätena kompletteras dessutom med bekväma armstöd på däckssidan.

Vid förarplatsen finns en uppfällbar knap, som gör det lättare att lägga till särskilt på egen hand.
På babordssidan finns ett rymligt, låsbart handskfack med eluttag samt plats för radio.

Förvaringsutrymmena i pulpeterna har dörrar med Abloy-lås. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (färdigt dimensionerat, tillvalsutrustning).

Solbäddar (tillvalsutrustning) finns att få till både främre och bakre sittbrunnen. Bakbänken är en rymlig U-formad soffa och dynorna till solbädden får plats i förvaringsutrymmet under bakbänken. Sidan på den U-formade bakbänken är en separat klaff, som också kan användas som fotsteg då man tar bort dynan. Klaffen kan vikas upp under ryggstödsdynan och då fås ett durkutrymme som lämpar sej väl för fiske.

Kapellbågarna är i nedfällt läge undangömda under bakbänkens ryggstöd. Under bakbänken finns ett rejält förvaringsutrymme i två plan. Badplattformerna är stora och där finns rymliga ankarboxar. Båten har även så kallade nedre badplattformar i aluminium där det på ena sidan finns badstege och plats för ankaravinsch på den andra sidan

Längd: 7,53 m * bredd 2,47 m * vikt ca 1350 kg * motorrekommendation 150–300 hk

Helhetsskydd mot vatten, smuts, snö och stötar för Galaxy S4 i två versioner: LifeProof nüüd för den ultimata pekskärmskänslan och LifeProof frē för extra skärmskydd.

LifeProof, den prisbelönta tillverkaren av tåliga, helskyddande skal för smartphones och surfplattor, lanserar nu LifeProof nüüd och frē för Samsung Galaxy S4. Ett LifeProof-skal för Samsung Galaxy S4 ger ett robust skydd mot vatten, smuts, snö och stötar samtidigt som det har en nätt och slimmad form.

Skalet är designat för att enkelt kunna stoppas i och tas ur fickan. Baksidan är transparent för att lyfta fram Samsung Galaxy S4s egen färg. LifeProof-skalet för Samsung Galaxy S4 finns i två versioner: nüüd, vilket innebär att skärmen är helt frilagd, utan något extra lager ovanpå glaset. Det ger en opåverkad pekskärmskänsla och läsbarhet, samt frē – ett skal med repskydd för användare som vill ha ett extra skydd för skärmen.

Båda nya LifeProof-skalen för Samsung Galaxy S4 ger tillgång till alla mobilens funktioner: pekskärmen, volymkontroll, hem- och backtangenter samt både fram- och bakkamera. Skalet är även optimerat för bästa ljud i högtalare och mikrofon och portarna för headset och laddning är skyddade när de inte används.

Både nüüd och frē för Samsung Galaxy S4 och SIII finns i svart och vitt. De säljs på LifeProofs hemsida www.lifeproof.com samt hos utvalda återförsäljare med start i oktober. Priset är 790 kr för nüüd samt 700 kr för frē.

Fler fördelar med LifeProof för Samsung Galaxy S4:
– Vattentätt till 2 meter i upp till 1 timme, skyddsklass IP68
– Stöttålig och klarar fall från 2 m
– Fullt skydd mot smuts och damm
– Marknadens tunnaste och lättaste helskyddande skal
– Alla knappar, portar, funktioner och finesser åtkomliga
– Anti-reflekterande optiskt glas för kameralinsen ger skarpaste möjliga bild och fungerar perfekt med blixt
– Tydligt och klart ljud i högtalare och mikrofon

Att ladda mobiltelefonen och andra elektroniska apparater är ofta ett gissel för den som gör långa expeditioner. Nya Hydrogen Reactor behöver bara tillgång till syre för att generera laddning och löser därmed problemet, dessutom på ett miljövänligt sätt. Den lilla laddaren är liten till storleken, har låg vikt och laddar snabbt en smart phone eller läsplatta ute i naturen.

Lösningen bygger på en både enkel, säker och miljövänlig lösning. Hydrogen Reactor förses med en liten patron med vätemolekyler som skapar laddning när den reagerar med syret i omgivningen. Enda restprodukten är vattenånga varefter produkten laddar olika typer av mobiltelefoner, iPads, läsplattor, kameror och annat som laddas via usb. Att ladda upp en urladdad iPhone helt och hållet tar cirka 1,5 timma vilket kan göras upp till 5 gånger i rad med en enda patron. Patronen är uppladdningsbar, vilket enklast ordnas på inköpsstället.

− Det här är verkligen framtidens lösning för energi, säger Paul Rosenquist på Brunton. Man kan tycka att man inte behöver så mycket elektroniska prylar i friluftslivet, men omvänt kan möjligheten att kolla e-post och kommunicera med omvärlden göra vistelsen i naturen längre.

Hydrogen Reactor väger endast 216 gram och är 11×7 cm stor. Den finns i tre fäger: svart, gul och orange. För den som gör långväga expeditioner är det bra att veta att produkten går bra att ta med på flyget.

Rekommenderat cirkapris är SEK 1299. Patronerna kostar 129 kr/ st (4-pack: 449 kr) och laddningen i butik kostar 50 kr. Finns i butik i november. Exempel på köpställe är Naturkompaniet (www.naturkompaniet.se).

Info: www.brunton.com

Fiskars 40 åriga Buster aluminiumbåtar utökas med en räcka helt nya modeller. Den första båten med glasfiberdäck i e-serien är Buster XLe som baserar sig på det kritikerrosade nya Buster XL skrovet. Båtarna bär tydliga kännetecken från “syskonbåtarna” i Driveserien, också de från Fiskars.

Pressmeddelande:

”Registreringsstatistiken för de senaste två åren visar att båtar med aluminiumskrov och glasfiberdäck är det snabbast växande produktsegmentet inom marknaden för öppna båtar. Nu är det rätt tid att lansera en ny modellserie som har det uppskattade varumärket och bästa återförsäljarnätverket”, säger Juha Lehtola, vd för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Buster XLe är en 5,6 meter lång öppen båt med öppen planlösning.

”Båten har ett slitstarkt och bekymmerslöst aluminiumskrov och ett däck av glasfiber som ger oss en mängd olika designfriheter. Vi behärskar väl utvecklingen och produktionstekniken eftersom vi med över 50 års erfarenhet av produktionen av aluminiumbåtar är marknadsledare i Norra Europa. Därutöver har vi fem års erfarenhet när det gäller så kallade hybridlösningar på aluminiumbåtar med glasfiberdäck”, säger produktutvecklingsdirektör Anders Kurtén.

Den nya båten börjar levereras till återförsäljare i slutet av september. Den nya modellserien presenterades nyligen till återförsäljare och fick ett mycket positivt mottagande.

Praktisk och säker
I utvecklandet av den nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet.

Båten har det största innerutrymmen i sin klass. Skrovet baseras på Buster XL:s skrov, men har anpassats får att ge optimala egenskaper för Buster XLe.

”Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar en båts köregenskaper och säkerhet. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper”, säger Kurtén.

Buster XLe kan utrustas med flera olika effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalanvändning, men i mer krävande förhållanden kan båten utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsservicen som båten kräver.

De raka pulpeterna ger passagerarutrymmet bra skydd mot vind och vatten och bakom dem finns en rymlig sittbrunn. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Även joystick-styrda trimplan är standardutrustning.

Det finns 16 olika modeller av Buster-båtar. Den minsta är den 4-meter långa Buster Mini och den största den 7-meter långa Buster SuperMagnum som kan utrustas med en motor på upp till 300-hästkrafter.

Buster XLe 2014
Längd: 5,6 m
Bredd: 2,23 m
Vikt: 695 kg
Antalet personer: 7
Motoreffekt: 60–100 hk

Säsongens näst sista program tar ett rejält grepp på America’s Cup. Vad hade hänt om Emirates Team New Zeeland hade kapsejsat? Vad betyder Team Oracle USA:s petning av John Kostecki? Är det hela egentligen avgjort? Sändningen är ikväll (onsdag 18/9)kl. 21.30 i TV4 Sport.

Dessutom blir det mer om allt man behöver veta inför säsongens jättefinal på Riddarfjärden. Vem och vilka har fortfarande kaniner att dra ut sin trollkarlshattar?

Alla förutsättningar för Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup, M32 Cup och Multi Cup kommer att presenteras.

Nyheten för säsongen 2014 i Yamarin Cross kollektionen med aluminiumskrov är Yamarin Cross 75 Bow Rider, som kombinerar stil och snabbhet med säkerhet och utmärkta köregenskaper också i hårdare väder. Den mångsidiga båten med riklig standard-utrustning kan enkelt anpassas till olika ändamål.

Pressmeddelande:

Yamarin Cross 75 Bow Rider är en elegant nyhet med snygga skrovdekaler, en stilig ny ratt, mörkgrå durk i aluminium samt sittdynor i grafitgrått och svart med små detaljer i rött. Det rymliga kapellet som är 2-delat är gjort i praktiskt mörkgrått tyg. I däckssidan bredvid off-shore-sätena finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendertar. I sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.

Yamarin Cross 75 Bow Rider är konstruerad för att hålla hög fart också utomskärs och de trygga köregenskaperna är utmärkta även i hårdare väder, vilket är utmärkande för alla Yamarin båtar. Båten har ett skrov med djup v-vinkel (22 grader).

Yamarin Cross 75 Bow Rider har ett brett fördäck med höga räcken, som gör ombordstigningen säker. Under förluckan finns en ankarbox där man även kan montera en landstigningsstege (tillvalsutrustning), som gör landstigningen lättare till exempel i naturhamnar.

I sittbrunnen i fören finns två integrerade löstagbara boxar, som enkelt kan lösgöras vid behov.
Vindrutan har en helt ny konstruktion i grova profiler i högpolerat syrafast stål och limmade rutor i härdat glas. Vindrutans sidorutor har en utformning som ger skydd även för passagerarna på akterbänken. Naturligtvis finns det vindrutetorkare på vardera sidan.

Båtens maffiga offshore-säten ger bra stöd för ryggen. Offshore-sätena kompletteras dessutom med bekväma armstöd på däckssidan.

Vid förarplatsen finns en uppfällbar knap, som gör det lättare att lägga till särskilt på egen hand.
På babordssidan finns ett rymligt, låsbart handskfack med eluttag samt plats för radio.

Förvaringsutrymmena i pulpeterna har dörrar med Abloy-lås. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (färdigt dimensionerat, tillvalsutrustning).

Solbäddar (tillvalsutrustning) finns att få till både främre och bakre sittbrunnen. Bakbänken är en rymlig U-formad soffa och dynorna till solbädden får plats i förvaringsutrymmet under bakbänken. Sidan på den U-formade bakbänken är en separat klaff, som också kan användas som fotsteg då man tar bort dynan. Klaffen kan vikas upp under ryggstödsdynan och då fås ett durkutrymme som lämpar sej väl för fiske.

Kapellbågarna är i nedfällt läge undangömda under bakbänkens ryggstöd. Under bakbänken finns ett rejält förvaringsutrymme i två plan. Badplattformerna är stora och där finns rymliga ankarboxar. Båten har även så kallade nedre badplattformar i aluminium där det på ena sidan finns badstege och plats för ankaravinsch på den andra sidan

Längd: 7,53 m * bredd 2,47 m * vikt ca 1350 kg * motorrekommendation 150 – 300 hk

Testkörningar med 2 personers belastning:
motor, Yamaha F150 F250 F300
propeller 18” 21” SW 23” SW
topphastighet 38 kn 46 kn 50+ kn

Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083–aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754–aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

– Regeringens förslag ger oss förutsättningar att medverka till stärkt konkurrenskraft för sjöfarten och basindustrin, säger Ann-Catrine Zetterdahl (bilden), generaldirektör för Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets huvuduppgift är att säkra servicen till sjöfarten på Sverige. Verksamheten finansieras i huvudsak av avgifter från handelssjöfarten. I budgetpropositionen föreslås att Sjöfartsverket får en ökad tilldelning av anslag från och med 2014 på 345 miljoner kronor. Av dessa är 300 miljoner kronor planerade att anslås under tre år framåt. Pengarna ska, enligt förslaget, användas till farleder, viss kanalverksamhet och isbrytning. Riksdagen fattar det slutliga beslutet om budgeten i december.

– Vi vill skapa stabilitet och långsiktig konkurrenskraft för Sjöfartsverkets kunder, samt för transportköparna i näringslivet. Vi kommer nu att analysera vad den föreslagna ökningen kommer att innebära, och ta fram ett förslag till ett nytt avgiftssystem tillsammans med våra kunder och intressenter, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

45 miljoner kronor är föreslagna att öka anslagsramen permanent för sjö- och flygräddningsverksamheten. I dagsläget är den verksamheten underfinansierad, vilket har lett till att handelssjöfartens avgifter har subventionerat övriga räddningsinsatser.

– Att ha en väl fungerande sjö- och flygräddningstjänst är en av Sjöfartsverkets samhällsviktiga uppgifter från regeringen. Verksamheten räddar liv, både till sjöss och på land, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

Säker sjöfart för människa och miljö. Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjötrafikinformation, sjö- och flygräddning och sjömansservice. Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till två miljarder kronor och antalet anställda till 1115.

Perifa lanserar ett smart tillbehör till alla som upplever att laddningen inte räcker till på telefonen eller surfplattan. Alla nya funktioner och appar gör att batteritiden bara blir kortare och kortare. Krav på större skärmar och samtidigt lättare och smidigare format är svårt att kombinera och då blir batterikapaciteten ofta lidande.

Powerbank 12000 är en bärbar laddare som inte kräver nätuttag och har kapacitet som även räcker till den flitigaste surfaren!

Den har kapacitet att ladda marknadens vanligaste smartphones upp till 5 ggr när den är fulladdad. Kapaciteten är hela 12000 mAh vilket är mer än dubbelt så mycket som motsvarande produkter på marknaden idag. Det har gjorts möjligt genom att använda de senaste Litium Polymer-batterierna, som har ett oslagbart förhållande mellan vikt och kapacitet.

Den laddar fullt på cirka tolv timmar, har en tydlig display som visar hur mycket som är kvar, dubbla uttag för samtidig laddning av två telefoner eller en surfplatta och en telefon. Väger bara ca 240 gram vilket gör att den alltid kan följa med i väskan eller portföljen, ingen oro längre för att batteriet inte skall räcka till. Perfekt på resor, utomhus eller bara när man inte har ett vägguttag i närheten.

Det ena uttaget laddar med 2,1A för surfplatta och det andra med max 1A till smartphones.
Powerbank laddas via USB uttaget på datorn eller med den vanliga USB telefonladdaren.
Den är utrustad med överladdningsskydd och urladdningsskydd för maximal säkerhet. Pris 595 kr.

Info: www.perifa.se

Även Cummins introducerar nu joysticksystem för båtar med inombordsmotorer. Cummins Inboard Joystick är ett system som förutom joystick använder bogpropellrar som kan köras längre än standard. På så sätt kan Cummins hantera även traditionella motorer och backslag.

Förutom joystick kontroller och Cummins elektroniska gas- och växelkontroll kommer Cummins Inboard Joystick även med en exklusiv så kallad Extended Run Thruster technology. Det är tack vare den som bogpropellrarna ska kunna arbeta mer och under längre tid för att göra båthanteringen enklare och säkrare.

Cummins erbjuder även Thruster Monitoring, för att göra båtföraren uppmärksam på om bogpropellern används.
Cummins backar upp alla komponent er i systemet med garanti, service och support. Garantin gäller i två år eller 1 000 timmar.

Rupert 80 är under färdigställande och enligt planerna ska båten testas i sjön med start i slutet av oktober. Båten byggs i Sverige och är en av två 80-fotare som är under produktion vid svenska eller svenskägda varv för tillfället.

Förutom Rupert 80 håller även Delta Powerboats på med sin 80-fotare, som blir flaggskeppet i Deltas flotta. Premiär för den båten planeras under hösten, då båten ska vara leveransklar.

Rupert Marine beskriver sin nya båt så här: ”Rupert Marines senaste design är en exklusiv 80-fots motoryacht avsedd för superyachtmarknaden och andra köpare med mycket höga krav”.

Rupert 80 är designad i samarbete med världskända designers och marina konstruktörer och den exteriöra designen är signerad Ted Mannerfelt. Rupert 80 är den första modellen i Rupert Yachts-serien som nu är under utveckling.

Rupert 80 kommer att utrustas med högsta tekniska standard och med alla de bekvämligheter och utrymmen för gäster och besättning som man kan förvänta sig av en verkligt exceptionell yacht.

Fartområde är mellan 32–46 knop och relevant bränslekapacitet kommer att säkerställa tillräcklig räckvidd. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att uppnå låga ljud/vibrationsnivåer, hög tillförlitlighet för alla system och låga underhållskostnader.

Info: http://rupertmarine.com/en/yachts-images.asp

I dag avgörs SM i matchracing på vattnet utanför Långedrag, och efter gårdagens matcher i round-robin är de båda GKSS-besättningarna med skepparna Johnie Berntsson och Viktor Ogeman obesegrade.

De nio besättningarna seglade i lätta vindar under gårdagen, och Vikto Ogeman och Johnie Berntsson var vid dagens slut obesgrade. Viktor Ogeman ligger på 21:a plats på ISAFs rankinglista, och Johnie Berntsson ligger på 8:e plats.

Stena Sailing Team hade en bra dag första dagen i SM seglingarna utanför GKSS i Långedrag. -Vi tyckte att vi hade bra fart, bra taktik och bra starter summerar Johnie Berntsson upp dagen och tänker närmast på hur snabbt och bra besättningen drev båten runt banan. – Nu gäller det att behålla flytet och inte tappa fokus då det återstår tre race i grundomgången för oss, innan det är dags för semifinal, avrundar Martin Berntsson, Pit och tail ombord.

Vi är väldigt nöjda med dagen, framförallt som det känns som om vi har seglat på ett lugnt och tryggt sätt. Vi har dock två matcher kvar i round robin i dag och bland dem den svåraste mot Berntsson. Vi hoppas på att de utfaller rätt och vi sedan kan fokusera på semifinalerna skriver Viktor Ogeman i sin kommentar till gårdagens segling.

Info: http://www.gkss.se/autumn
Resultat som uppdateras löpande finns på http://www.gkss.se/sv/Events/Autumn/Toppmeny/Resultat/

ISAFs rankinglista Open Class http://www.sailing.org/rankings_table.php?includeref=ranking22666&rankdiscipline=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest

Bilderna:
Stena Sailing Team
Viktor Ogeman styr i Team Accure
Fotograf: Stina Jansson.

Under den gånga helgen har GKSS arrangerat SM i Matchrace i Långedrag. Den svenska världsstjärnan Johnie Berntsson vann efter att ha mött hårt motstånd från Victor Ogeman, båda representerande GKSS. På tredje plats kom Olof Lundgren också GKSS. Startfältets enda utländska deltagare Lucas Lier från Danmark, slutade som fyra.

Efter gårdagens matcher i round robin som seglades i tämligen svaga vindar blev dagens seglingar i starkare vindar, 10-12 m/sek och emellanåt lite regn.

– Det var ett SM med i stort sett alla vindförhållanden så de var utmanande för teamen som deltog. Martin Strömberg på taktik, Johan Bäckman på trim, Martin Berntsson på tail och Björn Lundgren på Fördäck såg till att vi seglade båten snabbt och rätt runt banan, säger Johnie.

– Återigen visade det sig att Team Berntsson var starkare, och även om det självklart alltid är tråkig att förlora en final så är vi totalt nöjda med helgen, tvåa på SM är stort och vi vet att vi måste ha en mycket bra dag för att ta matcher av Johnny, förklarar tvåan Viktor Ogeman.

För ytterligare information om seglingen besök tävlingens hemsida http://www.gkss.se/autumn där finns också en flik med bilder.
Alla resultat finns på http://www.gkss.se/sv/Events/Autumn/Toppmeny/Resultat/

ISAFs rankinglista Open Class http://www.sailing.org/rankings_table.php?includeref=ranking22666&rankdiscipline=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest

Bilder:
Team Berntsson, actionbild från seglingarna.
Foto: Mikael Britschgi,

För att förstärka utombordarprogrammet på den europeiska marknaden lanserar Honda Marine två nya, spännande motorer på 80 hk respektive 100 hk. Motorerna är företagets första med dessa motoreffekter och har prestanda som kommer att överträffa miljöbestämmelserna.

Presmeddelande:

Nya BF80 och BF100 sätter nya prestandanivåer inom sina respektive segment tack vare Hondas världsberömda tekniker. Med sin låga vikt och sitt kompakta format levererar dessa nya motorer optimal prestanda i kombination med bästa möjliga bränsleekonomi.

Den eleganta strömlinjeformade designen passar och kompletterar vilken båt kunden än kör eller väljer och maximerar båtupplevelsen.

De nya modellerna gör mesta möjliga av de många unika och avancerade motortekniker som Honda och dess motorprogram är berömt för:

BLAST™ (Boosted Low Speed Torque)
Hondas unika, revolutionerande BLAST™-teknik anpassar luft-bränsleblandningen och tändinställningarna för att ge fler hästkrafter och höja vridmomentet för snabba accelerationer. Resultatet ger mycket bra prestanda som gör att skrovet snabbare börjar plana. Denna patenterade teknik i fyrtaktsmotorer är det riktmärke som Hondas utombordare sätter.

ECOmo ™ (Economy Controlled Motor)
Hondas patenterade Lean Burn Control-teknik använder givare för att övervaka luft-bränsleblandningen vid marschfart och anpassar blandningsförhållandet för att ge bästa möjliga bränsleekonomi. Kombinerad med Hondas unika PGM-Fi™-teknik (Programmed Fuel Injection) resulterar detta i hög bränsleeffektivitet och låga utsläppsnivåer.

VTEC ™ (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control)
Nya BF100 är utrustad med Hondas exklusiva VTEC™-system, som ger optimala prestanda genom hela varvtalsregistret för mjuka men kraftfulla accelerationer när du behöver det.

Förbättrade funktioner
Nya BF80 och BF100 erbjuder en rad olika förbättrade funktioner som gör dem än mer användarvänliga:
Trollingfunktion

Motorerna är till exempel utrustade med Hondas trollingkontroll, som möjliggör körning i jämn och låg hastighet genom automatiska justeringar i steg om 50 v/min – perfekt för fiske och manövrar i låga hastigheter.
NMEA 2000®-anslutningsbarhet
Båda utombordarna är även fullständigt kompatibla med NMEA 2000®, vilket gör att de enkelt kan anslutas till andra NMEA 2000®-enheter.

Med de nya modellerna har kunden även möjlighet att välja till Hondas nya NMEA 2000®-kompatibla flerfunktionsmätare. Mätarna har en standardiserad konstruktion som gör att de lätt kan anslutas ombord för att förse båtföraren med viktig information om motorn. Hondas mätare ger information om viktiga funktioner som motorvarvtal, trimvinkel, påminnelser om underhåll, motortemperatur, batteriladdningsnivåer, oljetryck och motorstyrning. De nya mätarna är även utrustade med Hondas unika “Eco Light”, som informerar båtföraren när motorn körs i ECOmo/lean burn-läge och följaktligen drar minsta möjliga bränsle.

Anslutningsbarheten till NMEA 2000® gör att kunden kan installera ett ständigt växande utbud av avancerad elektronisk utrustning som stöder NMEA 2000®, som GPS-system, sjökortsplottrar och fisklokaliseringsutrustning.
Samtliga motorer i Honda Marines modellprogram, från BF40 till flaggskeppet BF250, är nu helt och hållet NMEA 2000®-kompatibla.

Firar 50 år av innovationer och miljömedvetenhet
Lanseringen av de nya modellerna äger rum samtidigt som Honda förbereder sig för att fira 50 år som tillverkare av utombordare. Ända sedan Honda introducerade den första fyrtaktsutombordaren 1964, GB30-motorn, har företaget varit en pionjär när det gäller att vidareutveckla fyrtaktstekniken i linje med grundaren Soichiro Hondas filosofi att “produkter som används på vattnet ska inte förorena vattnet”.

Hondas befintliga utombordarprogram, från BF2.3 till BF250, överträffar alla europeiska RCD-bestämmelser, trots att dessa är bland de strängaste i världen. Genom att integrera sina patenterade motortekniker i samtliga medelstora och stora motorer visar Honda dessutom sitt kontinuerliga engagemang för miljön.

De nya modellerna finns hos auktoriserade Honda Marine-återförsäljare över hela Europa från och med början av 2014. Priser meddelas senare.

Specifikationer BF80 BF100
Motortyp SOHC-4 cylindrar, 16 ventiler SOHC-4 cylindrar, VTEC™ 16 ventiler
Slagvolym 1496 1496
Cylinderdiameter x slaglängd (mm) 73 x 89,4 73 x 89,4
Varvtalsregister, fullgas 5000–6000 5500–6300
Märkeffekt [kW (HK)] [58,8 (80)] [73,6 (100)]
Kylsystem Vattenkylning (med termostat) Vattenkylning (med termostat)
Bränsledistribution PGM-FI (programmerad bränsleinsprutning) PGM-FI (programmerad bränsleinsprutning)
Tändsystem Elektroniskt PGM-IG Elektroniskt PGM-IG
Startsystem Elstart Elstart
Avgassystem Propellernav Propellernav
Utväxling 2,33 2,33
Generatoreffekt 44 ampere 44 ampere
Batteriladdningskapacitet 35 ampere 35 ampere
NMEA 2000®-kompatibel Ja Ja
Rigghöjd (mm) L:537/X:664 L:537/X:664
Torrvikt (inkl. propeller) L:165/X:171 L:166 / X:172
Motortiltning Power Trim & Tilt Power Trim & Tilt
Total L/B/H 746/449/1566 (L)/1693 (X) 746/449/1566 (L)/1693 (X)

Regeringen ger i uppdrag åt Försvarsmakten att stödja polisen med medeltung helikopterkapacitet i syfte att underlätta vid genomförandet av polisiära insatser, bl.a. i samband med bekämpning av terrorism och annan grov brottslighet. Terrordådet i Norge 2011 aktualiserade behovet av ökad samverkan mellan Försvarsmakten och polisen också i Sverige.

Det är angeläget att polisiära insatser kan sättas in snabbt vid allvarliga händelser. Snabb transport av polisens nationella insatsstyrka eller vissa andra polisiära enheter kan vara avgörande.

– Med detta samarbete förbättras förutsättningarna för snabba ingripanden och samhällets resurser används så effektivt som möjligt, säger försvarsminister Karin Enström.

– Vid allvarliga brottsliga angrepp kan en snabb transport av relevant polisiär enhet vara avgörande för händelsernas utveckling, säger justitieminister Beatrice Ask.

Utvecklingen av Försvarsmaktens stöd till Polisen kommer ske stegvis och inleds den 1 januari 2014.

Nu kan alla göra en resa under Östersjöns yta. Sjöfartsverket har tillsammans med övriga länder runt Östersjön tagit fram en databas och webbapplikation som visualiserar havsbottnen.

Under Östersjöns yta finns både enorma bergskedjor och avgrundsdjupa klyftor som nu går att utforska på ett enkelt sätt. The Baltic Sea Bathymetry Database (BSBD), som utvecklats av Sjöfartsverket i samarbete med övriga Östersjöländer samlar, visualiserar och tillhandahåller djupdata för hela Östersjön.

– Det finns stor efterfrågan på digital djupdata som underlag för maritim forskning, vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten, säger Magnus Wallhagen, produktionschef på Sjöfartsverket.

Sjömätning är något som varje land sköter på egen hand, främst för att producera sjökort. Men många tillämpningsområden spänner över nationsgränserna och kräver en detaljnivå som inte finns i de konventionella sjökorten.

– The Baltic Sea Bathymetry Database ger en sammanställd bild av bottentopografin över nationsgränserna och kommer att förse forskare och intressenter inom havsmiljöområdet med kunskap om hela Östersjön, säger Magnus Wallhagen.
Djupdatamodellen som nu lanseras är mer än tio gånger tätare än den som visas i Google Maps. Arbetet med förbättring av modellen kommer att fortsätta vartefter nya data blir tillgängliga.

The Baltic Sea Bathymetry Database har utvecklats som en del av det TEN-T-finansierade EU-projektet MONALISA, inom ramen för Baltic Sea Hydrographic Commission och med det svenska Sjöfartsverket som projektledare. Utvecklingen av databasen har också fått stöd från den svenska regeringen.
Webbadress: http://data.bshc.pro

– Det skall bli fantastiskt kul att tävla hemma i Långedrag, säger Johnie Berntsson som ser fram emot att möte de bästa svenska matchracingseglarna i SM i matchracing nu till helgen 14-15 september i Långedrag.

På lördag startar Autumn Cup, SM i matchracing. Det är en grade 3 tävling som avgörs utanför piren i Långedrag och flera av de bästa svenska besättningarna är på plats. Flera av de högst rankande matchracingseglarna seglar ör GKSS. Totalt är det nio svenska team och ett danskt team som gör upp i tävlingen.

“Det skall bli fantastiskt kul att tävla hemma i Långedrag utanför vår klubb GKSS. Det var mera än fyra år sedan vi seglade SM i matchracing senast så nu ser vi fram emot att möta de bästa svenska besättningarna. Vi förbereder oss genom att segla på hemmaplan och kommer att segla i en nygammal besättningskonstellation. Framifrån blir det Björn Lundgren, Martin Berntsson, Johan Bäckman, Martin Strömberg och Johnie Berntsson. Nästan samma setup som vann Tour tävlingen i Kroatien 2006, så detta blir en liten reunion för oss hälsar Johnie Berntson inför tävlingen”. Johnie som i dag ligger på åttonde plats på ISAFs rankinglista.

Anna Kjellberg som förutom vara en framstående matchracingseglare som ligger på femte plats på ISAFs världsrankinglista för damer, driver också GKSS matchracing-center och säger glädjestrålande att det har varit högt tryck på våra matchracingtävlingar i år och detta är årets sista internationella regatta för GKSS och jag hälsar dig varmt välkommen till Långedrag för att titta på racen från “Tribunen” ute på piren!

För ytterligare information om seglingen besök tävlingens hemsida http://www.gkss.se/autumn