nyhetstest

Egmont Tidskrifter tar över de båda båtmagasinen Båtnytt och Vi Båtägare. Genom förvärvet från LRF Media stärker Egmont sin position inom det marina segmentet ytterligare samtidigt som LRF Media fortsätter att fokusera på sina kärnområden.

Sedan tidigare driver Egmont Tidskrifter tidningen Praktiskt Båtägande som under sin tioåriga historia arbetat upp sig till positionen som Sveriges största kommersiella båttidning.

– Genom effektivare, modernare produktion och ännu tydligare redaktionell inriktning och profil tror vi att Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande tillsammans blir ett vinnande lag, säger Egmonts vd Per Kjellander.

Båtnytt och Vi Båtägare är väl inarbetade varumärken med en trogen läsekrets runt om i Sverige. Att de båda titlarna varit till försäljningen har varit känt under en tid.

– Vi genomför nu den försäljning av båttitlar som vi tidigare aviserat. Vi fullföljer därmed vår strategi som innebär fullt fokus på våra kärnområden, säger Ruben Jacobsson, vd på LRF Media.

– Båtnytt och Vi Båtägare har betytt otroligt mycket för båtintresserade svenskar under mer än 50 år. Med rätt samordning och journalistiska idéer är jag övertygad om att det finns en plats för dem även i framtiden. De tre titlarna kompletterar varandra fint inom segmentet, säger Philip Pereira dos Reis, chefredaktör för Praktiskt Båtägande och ansvarig för det marina segmentet på Egmont Tidskrifter.

Tidningen Segling, som också har ägts av LRF Media, läggs enligt nyhetssajten Dagens Media 1 oktober ner efter novembernumrets utgivning.

Kustbevakningen placerar ett modernt kombinationsfartyg i Härnösand. KBV 201 är anpassat för både miljöräddning och sjöövervakning och ersätter det äldre fartyget KBV 005.

KBV 201 har anlöpt sin nya hemmahamn Härnösand. En besättning från stationen har kört henne hem från Helsingborg. Detta är det första i en serie om två fartyg som Kustbevakningen lät bygga 2001.

Med bättre fartresurser kommer KBV 201 kunna täcka ett större geografiskt område på kortare tid. Det är en viktig del i hur Kustbevakningen disponerar fartygsflottan med hänsyn till den miljöräddningsberedskap som myndigheten ansvarar för.

KBV 201 kommer nu att tjänstgöra med Härnösand som bas. Övervakningsområdet är kustområdet i Västernorrland, mellan Härnösand och Sundsvall samt den svenska ekonomiska zonen från Haparanda till Gävleborg och länsgränsen mot Uppsala.

Kustbevakningens kombinationsfartyg kombinerar egenskaper från både miljöskyddsfartyg och övervakningsfartyg. I kraft av vår ständiga beredskap runt Sveriges kust, har vi också möjlighet att utföra flera andra arbetsuppgifter, till exempel sjöräddningar, fiskerikontroller, tull- och gränskontroller, sjötrafikövervakning och natur- och jaktvårdstillsyn.

Foto: Kustbevakningen.

Imorgon tisdag halveras taxan på Waxholmsbolagets enkelbiljetter. Syftet med de halverade priserna är att uppmuntra fler människor att besöka skärgården under lågsäsong. Fler besökare under hela året är viktigt för att skärgårdssamhällena ska överleva, säger Gustav Hemming (C).

Centerpartiet fick i landstingets budgetförhandlingar i våras igenom en satsning som innebär att taxan för Waxholmsbolagets enkelbiljetter halveras under lågsäsong. Biljetterna säljs alltså för halva priset på Waxholmsbolagets samtliga linjer i skärgården under försöket som pågår mellan 1 oktober 2013 till 31 mars 2014.

– Att förlänga säsongen är helt avgörande för att värdshus, skärgårdsguider och andra besöksföretag ska kunna investera, och skapa fler jobb. Med lägre biljettpris under lågsäsong hoppas vi kunna bidra till fler besökare höst, vinter och vår, säger, Gustav Hemming (C).

– Stockholms skärgård är fantastisk. Inte bara i juli utan också en sen dag i oktober när solen skiner eller i februari när Kanholmsfjärden ligger täckt med snö. Nu hoppas vi att fler stockholmare tar chansen att besöka skärgården, säger Gustav Hemming (C).

America’s Cup 2013 var en revolution på många sätt, inte minst för den historiska comeback som det amerikanska laget stod för. America’s Cup på San Francisco Bay lyckades dessutom förmedla upplevelsen av de enorma katamaranernas kamp i farter upp till drygt 40 knop till stora skaror av åskådare jorden runt.

– Den här regattan har förändrat segling för alltid. Fler människor såg den här upplagan av America’s Cup än alla tidigare America’s Cups i historien sammanlagt. Det är definitivt en succé, säger Larry Ellison, vars vision om katamaraner med vingsegel blev verklighet.

Larry Ellison är mannen bakom dataföretaget Oracle och även huvudsponsor till Oracle Team USA, som vann America’s Cup.

– Jag tänker särskilt på vad den här regattan har betytt för seglingen, säger Larry Ellison. Det var helt fantastiskt, men om ett gäng ungdomar blir inspirerade att börja segla så är jag nöjd trots alla kostnader.

Här är årets America’s Cup i siffror:
• 203 länder TV-sände America’s Cup
• America’s Cup nämndes i nyhetssändningar över hela världen 15 000 gånger
• Appen America’s Cup laddades ner över 320 000 gånger
• Över en miljon besökare vid det officiella cupområdet i San Francisco at America’s Cup Park och America’s Cup Village. Hundratusentals besökare vid kajerna
• Över fem miljoner besökare på www.AmericasCup.com i september och över 45 miljoner sidvisningar från 1 juli till 26 september
• 24,8 visningar på YouTube
• Över 100 miljoner minuters video
• 575 aclrediterade media från 32 länder
• Över 25% av Nya Zeelands befolkning följde finalen

Utklippan i Blekinge skärgård är Sveriges sydostligaste ögrupp. För att säkerställa den unika natur-, kultur- och forskningsmiljön och för att utveckla öarna så att de blir mer besöksvärda, har Statens fastighetsverk, Karlskrona kommun samt Utklippans hyresgäster idag skrivit på en gemensam avsiktsförklaring i 16 punkter.

Redan i våras inledde Statens fastighetsverk ett samarbete med Karlskrona kommun, Länsstyrelsen i Blekinge och Utklippans hyresgäster för att gemensamt diskutera och utveckla Utklippan för boende och besökare. Idag togs nästa steg då en gemensam avsiktsförklaring skrevs under.

– Att vi idag enats om en avsiktsförklaring är ett naturligt steg i vårt gemensamma utvecklingsarbete för Utklippan. Utifrån våra olika roller och uppdrag har vi olika önskemål men också skilda kompetenser som tillsammans ger styrka för att utveckla Utklippan som besöksmål, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Skyltning, flytbrygga och rullbro
Redan idag är Utklippan sommartid en omtyckt ögrupp. Hit kommer seglare och badgäster från hela Europa för att njuta av den vackra naturen och det rika fågellivet. Men för en besökare finns också brister som samarbetsgruppen nu vill råda bot på.

– Om du idag kommer med båt och lägger till i gästhamnen är det t ex svårt att ta sig torrskodd mellan öarna. För att lösa detta vill vi anlägga en rullbro som förbinder Norraskär och Mellanskär och en flytbrygga från Mellanskär till Södraskär. Vid flytbryggan kan även gästande småbåtar lägga till på den nordvästra sidan, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Vandrarhem, gångstigar och reguljär båttrafik
Utklippan har ett strategiskt läge ur flyttfågelsynpunkt och stora mängder av fåglar som rastar på ön varje vår och höst. Här finns också en fågelstation som drivs av Karlskrona Ornitologiska Klubb. En viktig utvecklingspunkt för Utklippan är därför att via bra skyltar och uppmärkning av gångstigar värna fågellivet på öarna.

– Samarbetet med länsstyrelsen är viktigt, bland annat behövs mer skyltning vid känsliga häckningsplatser. Andra viktiga punkter på listan är att skapa fler vandrarhemsplatser på ön, att starta en reguljär båtförbindelse från Karlskrona under högsäsong och att kunna erbjuda bättre sophantering samt att titta på vatten- och avloppssituationen. Tillsammans har vi både ambitioner och förutsättningar för att utveckla denna fantastiska ögrupp, säger Ingmarie Söderblom, projektledare vid Karlskrona kommun.

Fakta Utklippan
Utklippan är en ögrupp utanför Karlskrona bestående av bland annat två låga skär – Norraskär och Södraskär. Mellan de två öarna finns en skyddad hamn, flitigt använd av fritidsbåtar. Södraskär är bebyggt med ett antal hus samt en fyr. Här bodde fyrvaktarfamiljer från mitten av 1800-talet till 1972 då fyren avmannades. På Utklippan bedrivs sedan länge ringmärkning av fåglar. Utklippan förvaltas av Statens fastighetsverk.

Den förste att segla ensam jorden runt var inte bara en erfaren skeppare och skicklig båtbyggare han var också en stor författare! På egen hand byggde Joshua Slocum om en 36 fots slupriggad fiskebåt vid namn Spray och den 24 april 1895 kunde han hissa segel i Boston, Massachusets, Nu ges boken om hans berömda segling ut på nytt.

Mer än tre år senare återvände han till Newport, Rhode Island. Då hade han seglat jorden runt, 74 000 km. År 1899 beskrev han sin resa i boken Sailing Alone Around the World, numera betraktad som en klassiker inom sin genre.

Ingen bok har som denna fått så många att ge sig ut på haven, somliga bara för upplevelsens skull, andra för att vinna kappseglingar eller slå hastighetsrekord. Slocums skildring ger läsaren en frihetskänsla som är svår att motstå.

Kanske är det hans personliga egenskaper, hans hållning till livet, till sjön och till seglingen som gör hans skildring så läsvärd, hans jord-omsegling så exemplarisk och inspirerande. Slocum dömer eller fördömer aldrig dem han träffar på sin resa, inte ens de pirater som förföljer honom i Medelhavet eller infödingarna som är på jakt efter honom i Magellans sund.

Tre år efter sin återkomst avseglade han återigen ensam med Spray från Vineyard Haven med kurs mot Sydamerika och floderna Orinoco och Amazonas. Det blev Slocums sista segling. Båt och skeppare återfanns aldrig.

Klimatförändringarna i Arktis går snabbt. Havsisens utbredning är nu den sjätte lägsta någonsin. Tidigare skyddade havsområden har öppnats upp för exploatering av mineraler, olja och gas, fiske och sjöfart. Framtiden står på spel, sälungarna har ett tufft läge och valrossar som tvingas upp på land riskerar att klämma ihjäl varandra.

– Temperaturen har redan ökat dubbelt så snabbt i Arktis jämfört med resten av jorden och ett nytänkande krävs för skydda livsmiljöer och arter. Det forskarna förutspått har skett – framtiden är redan här, säger Tom Arnbom, Arktisexpert på WWF.

Bristen på havsis tvingar tusentals valrossar i Alaska och östra Ryssland att gå upp på land där ungarna riskerar att klämmas ihjäl. Späckhuggare tränger längre in i Arktis och tar över isbjörnens roll som toppredator. Storskalig exploatering planeras för utvinning av olja och gas. Dessutom riskerar valrossarna att drabbas hårt av den accelererande havsförsurningen som kan få oanade konsekvenser för hela ekosystemet. 40 ursprungsbefolkningar lever här och är beroende av naturen.

I sommar besökte en forskarexpedition från WWF och Canon det okända Laptevhavet i ryska Sibirien mitt emellan Atlanten och Stilla havet. Målet var att samla in information och få svar på en fråga som många forskare har spekulerat om i över femtio år. Är valrossarna i Laptevhavet en egen underart eller tillhör de populationen i Stilla Havet eller i Atlanten?

– Det kanske låter märkligt, men det är faktiskt riktigt viktigt. För om de är en egen underart så måste Ryssland ge dem speciellt skydd, säger Tom Arnbom.
Laptevhavet är idag i stort sett orört, men aktiviteter pågår för att hitta gas- och oljefyndigheter. Dessutom ökar sjöfarten mycket kraftigt via Nordostpassagen.
WWF oroas över hur detta komma att påverka den arktiska miljön.

– Ju mer trafiken växer desto större är riskerna. Oljespill är den största faran eftersom en stor del av transporterna är oljeprodukter, säger Tom Arnbom.
Världens energisystem måste ställas om från fossila bränslen till förnyelsebara till 2050, menar WWF. Med dagens teknik finns lösningen men det krävs stora finansiella resurser.

– En viktig del av lösningen är att stora fondbolag och investerare fasar ut sina investeringar i fonder som gynnar beroendet av fossila bränslen och istället satsar på förnyelsebar energi – och det måste göras nu, avslutar Samantha Smith, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram.

Fakta: Arktis isutbredning har halverats sedan regelbundna satellitmätningar startade 1979. I september 2013 uppmättes istäcket till 5,1 miljoner kvadratkilometer – det sjätte lägsta observerade värdet någonsin, enligt amerikanska National Snow and Ice Data Center (NSIDC). Istäcket har varit lägre 5 gånger tidigare: 2012, 2011, 2010, 2008 och 2007. År 2009 var minimiutbredningen däremot marginellt högre jämfört med årets.

Denna vecka kommer det sista av fartyget Argos att klippas ned till skrotdelar. Havs- och vattenmyndighetens (HaVs) representant besökte varvet i Grenå och konstaterade att asbesten sanerats och skrotningen framskred som avtalat.

HaV har avtalat med ett skrotningsvarv i Grenå, Danmark om att skrota myndighetens fartyg Argos och förra veckan var HaVs controller Stefan Rehnström, på plats på för att följa hur det går med skrotningen av UF Argos.

– Det känns viktigt för oss, som är en miljömyndighet att ha koll på processen och att själva se att Argos verkligen blev skrotad så som vi avtalat, säger Stefan Rehnström. Därför valde vi att själva sälja fartyget direkt till skrotningsvarvet, utan några mellanhänder. Det finns ju tyvärr exempel på att båtar sålts vidare trots att avsikten var att skrota.

Sanerades från asbest först
I början av juni hämtades Argos från Göteborg till Grenå och därefter sanerades hon från den asbest som fanns ombord. HaV och svenska Naturvårdsverket har samverkat med danska Miljöstyrelsen (motsvarigheten till Naturvårdsverket) och Norddjurs kommun för att säkerställa att asbesten hanterats på rätt sätt.

Ny lösning för svensk miljöövervakning till havs efterfrågas
UF Argos var Sveriges största och enda oceangående forskningsfartyg och sedan mitten av 1970-talet har hon använts för svensk miljöövervakning och datainsamling till havs. I februari 2011 stängde Fiskeriverket av fartyget efter att det konstaterats att det fanns asbest ombord.

– HaV kommer även i fortsättningen att vara beställare av datainsamling i havet men vi ska inte längre ha redaransvaret, utan de fartyg som behövs kommer att tillhandahållas av andra aktörer, säger Stefan Rehnström.

Regeringen utreder nu hur statens fartygsresurser ska nyttjas på bästa sätt, för bland annat forsknings- och undersökningsverksamhet.

Källa: HaV.

Landstingsfullmäktige i Stockholm har fattat beslut om att inrätta en regional miljöstrategi för vatten. Målet med vattenstrategin är att skapa ett starkare politiskt åtagande kring vattenfrågorna som kommuner, landstinget och andra aktörer kan samlas kring.

– Många aktörer är involverade och ansvariga för olika delar, därför behöver vi en gemensam målbild och systematisk samverkan mellan samtliga aktörer, säger Gustav Hemming (C).

Stockholmsregionen står inför flera utmaningar, där dricksvattenförsörjning och Mälarens sårbarhet är en nyckelfråga. Även det gemensamma strategiska arbetet i Östersjön måste utvecklas.

– Förändringarna i klimatet kan medföra både extremare väder med ökat läckage av näringsämnen och föroreningar och en höjd havsvattennivå med risk för saltvatteninträngning. Att förebygga och hantera dessa risker kräver gemensamma krafttag från alla aktörer i Mälardalen och kan i värsta fall handla om mycket stora åtaganden, säger Gustav Hemming (C).

– Det är oerhört viktigt att det gemensamma arbetet i Östersjön blir starkare när det gäller att minska utsläpp och överfiske. Regionalt kan vi bidra till att minska utsläppen av kväve och fosfor. Det är också viktigt att vi börjar hitta vägar till en miljöanpassning av båttrafiken, säger Gustav Hemming (C).

Fakta
Utgångspunkterna för strategin är de vattenrelaterade mål som finns i de politiskt antagna dokumenten:
• Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
• Miljöutmaning 2016
• Skärgårdspolitiskt program
• Delregional plan för Stockholms kust och skärgård

Syftet med strategin är att utveckla hur det strategiska vattenarbetet bäst ska bedrivas inom ramen för landstingets regionplaneringsuppdrag och miljöarbete.

Dovado har med ny firmware nu gjort det möjligt att för första gången ansluta även mobila hotspot-enheter till sina USB-routrar, vilket gör att användarna kan få ut det bästa av två världar – full mobilitet på språng och maximal prestanda i hemmet eller på kontoret. Kombinationen med Dovado-routern är lösningen på problemen med hotspotens begränsningar när det gäller såväl räckvidd och bandbredd som antal användare.

Kärt barn har många namn: Mobil hotspot, Pocket WiFi, MiFi… Oavsett vad man kallar produkten har den tydliga fördelar för dem som vill ha en verkligt mobil nätverksanslutning för både dator, surfplatta och/eller mobil. Men den har också en rad nackdelar i form av mycket begränsad räck¬vidd, få samtidiga användare och svag bandbredd. Dessutom är drifttiden ganska kort, eftersom den drivs av det inbyggda batteriet.

I och med den senaste 7.1-versionen av Dovados firmware i företagets routrar finns det nu stöd för de vanligaste mobila hotspotarna för 4G på den svenska marknaden, förutom som tidigare långt över 150 USB-modem.

Tack vare denna lösning kan man som användare ha mobilt bredband i fickan när man är utanför hemmet eller kontoret, och samtidigt få betydligt bättre prestanda när man kommer hem och ansluter sin mobila hotspot till Dovado-routern. Som bonus får användaren också tillgång till en eller flera Ethernet-anslut¬ningar (100Mbits/s eller Gigabit beroende på modell), samtidigt som hotspotens batteri dessutom laddas när det ansluts till routerns USB-port.

Genom att ansluta en mobil hotspot till en Dovado-router utökas räckvidden betydligt på det lokala tråd¬lösa nätverket, tack vare att de flesta av Dovados routermodeller har externa antenner. Bandbredden blir också avsevärt högre. De snabbaste mobila hotspotarna för 4G klarar fristående maximalt 25-30 Mbit/ sekund, medan de får tre-fyra gånger bättre bandbredd när de ansluts till en Dovado-router. Även antalet samtidiga användare ökar, från 5–10 användare till 32.

Förutom stödet för mobila hotspotar ger firmware 7.1 nu även möjligheten att schemalägga vilka tider internet ska vara tillgängligt. Det är användbart för t ex föräldrar som vill begränsa sina barns surfande eller före¬tag som vill minimera risken för virus¬attacker och otillbörligt utnyttjande av internet utanför kontorstid.

Dovados routrar är helt operatörsoberoende. I ett första steg stöds mobila hotspotar för 4G från Huawei, ZTE och Sierra Wireless. Den nya firmwareversionen finns att gratis ladda ner från Dovados hemsida till routermodellerna GO, TINY, DOMA och PRO.

Suzukis nya motorer DF175TG och DF150TG kommer snart att börja levereras genom företagets nätverk av återförsäljare i Europa. Både nya DF175TG och DF150TG kommer att dra fördelar av Suzuki Precision Control (electronic throttle and shift system) för en mjukare och bättre växlingskontroll samt Suzukis Lean Burn Control System för bästa bränsleekonomi.

Motorerna med de här tillvalen kommer att säljas jämsides med de existerande DF175 och DF150 modellerna för att ge kunderna själva möjligheten att välja vad de vill ha.

Motorerna DF175TG och DF150TG är kraftfulla maskiner på 129kW (175hk) respektive 110kW (150hk). Det är fyrcylindriga radmotorer med avancerad teknologi för att ge maximal effekt och bästa bräbsleförbrukning.

Teknologin med Lean Burn Control System och Suzuki Precision Control har de hämtat från Suzukis båda flaggskepp, DF300AP och DF250AP.

Suzukis Lean Burn Control System är ett intelligent bränsleövervakningssystem, som används i allt fler av Suzukis fyrtaktsmotorer för att ge bättre bränsleförbrukning. Det ger en bräbslebsparing på upp till 15%, vilket betyder mer kraft och bättre räckvidd med båten.

Suzuki Precision Control manövreras med ett ”drive-by-wire” reglage. Systemet är enkelt att installera och rigga och ger en mjuk hantering av motorn och därmed hela båten.

– De här nyhterna har vi tagit fram för att möta efterfrågan från våra kunder, säger Masahiro Yamamoto, vd för Suzuki Marine European Liaison Office.

– DF175 och DF150 är populära utombordsmotorer med ett 2,86 liter stort motorblock för att ge bästa effekt och vridmoment. För att leverera bra kraft i mellanregistret vid acceleration har de även Variable Valve Timing System och Multi–Stage Induction System, som ger bästa effekt på toppen av varvtalsregistret.

Info: www.suzukimarin.se

Våren 2014 introduceras en helt ny serie hos Henri Lloyd. Den nya kollektionen Gore-Tex® kläder är framtagen för en aktiv livsstil med arvet från hav och segling.

Kollektionen består av jackor, byxor samt shorts för herr och dam. Färgtemat skiljer från de traditionella färgerna såsom marinblå, röd och vit. De ersätts av ett sportigare utseende med starka färger.

NORDIN JACKET (gul)
• Gore-Tex® 2L: vattentätt membran med god andasfunktion
• Yttertyg behandlat med vattenavvisande DWR-behandling.
• Justerbar huva
• Tejpade och förstärkta blixtlås
• Två mittplacerade bålfickor
• Midjeslut med justerbar dragsko
• Förböjda ärmar med kardborrsjustering i ärmavslutet

Info: www.sportmanship.se

Amerikanska ORACLE TEAM USA gjorde det som verkade omöjligt för en vecka sedan. Efter en rad inledande förluster kom de tillbaka och vann 34th America’s Cup. Tävlingen avgjordes i den 19:e delseglingen, där totalsegern stod på spel. USA lyckades därmed förvara cupen genom den 35-åriga skepparen Jimmy Spithill.

Här är den senaste pressreleasen:

ORACLE TEAM USA won the 34th America’s Cup in a winner-take-all 19th race, defeating challenger Emirates Team New Zealand by 44 seconds in today’s clincher. Led by 35-year-old skipper Jimmy Spithill, ORACLE TEAM USA won by the score of 9-8.

This is the second America’s Cup win for ORACLE TEAM USA and Spithill, which won the 162-year-old trophy in Valencia, Spain, in February 2010. Then 30 years of age, Spithill became the youngest to ever skipper a Cup winning team.

In the past week ORACLE TEAM USA has steadily improved its boatspeed to the point where it could hydrofoil upwind at 30-32 knots, incredible performance never seen before in the America’s Cup.

“It was a fantastic race. We wouldn’t have it any other way,” said Spithill, the two-time Cup winner. “We came from behind, the guys showed so much heart. On your own you’re nothing, but a team like this can make you look great… We were facing the barrel of a gun at 8-1 and the guys didn’t even flinch.

“Thanks to San Francisco, this is one hell of a day,” Spithill said.

ORACLE TEAM USA’s victory marks one of the most improbable comebacks in the history of sport. The team won 11 races to score the 9 points required for victory due to a penalty imposed by the International Jury. Just last Wednesday, Sept. 18, ORACLE TEAM USA trailed the series 8-1. With the challenger on match point, the defender closed out the series with eight consecutive victories.

This was the third time in the history of the America’s Cup with a winner-take-all final race. Previously, the defender won in 1920 and the challenger won in 1983. Both times the winner rallied from a multi-race deficit, but never anything amounting to eight straight wins.

“This was a wonderful match of teams,” said Regatta Director Iain Murray, who’s been involved with the America’s Cup since 1983. “In the case of a boat coming from behind, 3-1 down as was the case with Australia II in 83, the shoe is on a different foot this time around. Then it was the challenger behind and this time it was the defender. But in the end we had great competition between two great teams, evenly matched, battling it out to the end.”

One million fans visited the official America’s Cup venues at Piers 27/29 and Marina Green since they opened on July 4, and hundreds of thousands more lined the shores of San Francisco Bay to catch a glimpse of the flying, foiling AC72.

34th America’s Cup Standings (first to 9 points wins)
• ORACLE TEAM USA – 9 (11 wins; ORACLE TEAM USA was penalized its first two victories by the International Jury)
• Emirates Team New Zealand – 8

Race 19 Performance Data
• Course: 5 Legs/10.07 nautical miles
• Elapsed Time: OTUSA – 23:24, ETNZ – 24:08
• Delta: OTUSA +:44
• Total distance sailed: OTUSA – 11.9 NM, ETNZ – 12.2 NM
• Average Speed: OTUSA – 30.55 knots (35 mph), ETNZ – 30.55 knots (35 mph)
• Top Speed: OTUSA – 44.33 knots (51 mph), ETNZ – 45.72 knots (53 mph)
• Windspeed: Average – 18.2 knots, Peak – 21.3 knots
• Number of Tacks/Jibes: OTUSA – 9/7, ETNZ – 9/7

34th America’s Cup Race by Race
Race 1 (Sep. 7): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :36
Race 2 (Sep. 7): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :52
Race 3 (Sep. 8): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :28
Race 4 (Sep. 8): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :08*
Race 5 (Sep. 10): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by 1:05
Race 6 (Sep. 12): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :46
Race 7 (Sep. 12): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by 1:06
Race 8 (Sep. 14): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :52*
Race 9 (Sep. 15): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :47
Race 10 (Sep. 15): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :16
Race 11 (Sep. 18): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :15
Race 12 (Sep. 19): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :31
Race 13 (Sep. 20): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by 1:24
Race 14 (Sep. 22): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :23
Race 15 (Sep. 22): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :37
Race 16 (Sep. 23): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :33
Race 17 (Sep. 24): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :27
Race 18 (Sep. 24): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :54
Race 19 (Sep. 25): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :44
(* ORACLE TEAM USA’s first two victories don’t count towards is scoreline as part of a penalty issued by the International Jury.)

Foto: RICARDO PINTO, GILLES MARTIN-RAGET, ABNER KINGMAN.

För många seglare har varumärket ”Furlex” blivit synonymt för begreppet rullfocksystem. Efter 30 år och närmare 200 000 levererade system introducerar nu Seldén sin fjärde generation av Furlex rullfocksystem och ersätter den befintliga 300S modellen med 304S.

Furlex 304S bygger till stor del på de egenskaper som legat till grund för framgångsprodukten Furlex. Seldén fortsätter att underlätta för seglare och återförsäljare genom att leverera ett komplett system. Allt är inkluderat, även en ny förstagswire. Många tekniska lösningar känns också igen såsom rostfria kullager med belastningsfördelare för lågt inrullningsmotstånd och en svirvlande halshornsinfästning som planar ut seglet och förbättrar segelegenskaperna för ett delvis revat segel. Lintrumman är delbar och profilen har två likrännor för att man enkelt ska kunna modifiera systemet till en kappseglingsprofil.

Vad är då nytt? Strukturella delar är fortfarande tillverkade i rostfritt stål, men för övriga detaljer har Seldén valt mer kompositmaterial än tidigare. Detta ger ett lättare system med en mer modern framtoning. Halshornsinfästningen är närmre däck och fallsvirveln är kortare vilket ger större segelutrymme. Systemet kommer som standard att levereras med en mekanisk wirelåsning av Sta-lok modell, men erbjuds även för montering på en längdanpassad förstagswire med pressade ändstycken i båda ändarna.

Furlex 304S är anpassad för ø8 och ø10 mm förstag, det vill säga enskrovsbåtar på 35–45 fot.
Världspremiär sker i november på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam. Leveransstart är januari 2014. Pris från 29 200 kr.

Info: www.seldenmast.com

Stålbåtar är ett alternativ till både glasfiber- och aluminiumbåtar. Detta gäller särskilt om man bygger båtarna i höghållfast stål. Båten på bilderna här intill kommer från svenska Swedish Steel Yachts och kan byggas i 1,6 mm höghållfast stål. Ett material som, enligt konstruktören, är så glatt att det inte behöver bottenmålas på många år.

Håkan Rosén på familjeföretaget SSY AB, Swedish Steel Yachts är årets länsvinnare i SKAPA utvecklingsstipendium i Gävleborg och tävlar i riksfinalen med sin framtidsbåt. Företagets innovation går ut på att med hjälp av Sandvikstål göra en lätt, snabb och i princip underhållsfri båt som dessutom är så miljövänlig som möjligt.

– Jag har hittat på en ny konstruktion som tillsammans med en Sandvikprodukt gör att vi kan bygga en båt i stål som blir lättare än motsvarande kolfiber. Den är så blank i botten att ingenting kan fastna, det behövs ingen bottenfärg, säger Håkan Rosén till Båtliv.

– Vi ska börja bygga en prototyp i Gävle vid årsskiftet. Vi har en patenterad stringerkonstruktion och svetsar med laser. Till en 10 m båt används 1,6 mm stål.
Håkan Rosén, ingenjören och konstruktören på SSY, kom på idén att kombinera sin unika spantkonstruktion med supertunt rostfritt Sandvikstål.

– Spanten är mjukt fjädrande mot skrovsidan och mycket stumma inåt båten. De kan därför ta upp stora laster utan att skrovet deformeras. Det bucklas inte ens vid extrem belastning. Vi bestämde oss tidigt att göra en lätt, snabb och i princip underhållsfribåt som dessutom är så miljövänlig som möjligt. Som vi ser saken – en framtidsbåt, Säger Håkan.

SSY är nu utsedda till länsvinnare av SKAPA utvecklingsstipendium och 20 000 kr. Utveckligstipendiet är instiftat till minne av Alfred Nobel och har som huvudsyfte är att uppmärksamma uppfinningar i ett tidigt skede. Nästa steg är den nationella finalen i Stockholm 3 oktober på mässan ”Eget företag” där 600 000 kr fördelas på maximalt tre vinnare.

Idén som stipendiet delas ut till får tidigast varit kommersiellt introducerat 2011 eller ska finnas på marknaden senast 2015. Vid bedömningarna har kreativiteten stor betydelse liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som SKAPA tittar på i sin bedömning är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund och samhällsnyttan.

Info: www.ssy.se

Lars-Åke Redéen

Det första exemplaret av de nya spännande tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 har byggts färdigt och går nu genom en rad rigorösa tester. Bland annat har den klarat av ett nervkittlande ”pull-down test” där den ställs i en 50 gradig lutning och båten väntas bli klar för att segla i slutet av den här veckan.

Nyskapande, högpresterande, tålig och designad utifrån kraven för digital kommunikation – nya Volvo Ocean 65 är den första entypsbåten som använts i Volvo Ocean Race 40-åriga historia.

De nya tävlingsbåtarna är 65 fot långa, har designats av Farr Yacht Design i USA och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz. De kommer att användas för första gången i den tolfte upplagan av jordenruntkappseglingen som startar 4 oktober 2014 i Alicante Spanien och avslutas i Göteborg sommaren 2015. Båtarna är också tillräckligt tåliga för att användas i den 13:e upplagan 2017-18.

Den nya båten lämnade varvet Green Marine i södra England i måndags och nuddade vattnet för första gången senare samma dag. Sedan dess har den gått genom omfattande tester och kommer att tas ut på sin första segeltur under torsdagen innan den lämnas över till det svenska laget Team SCA i slutet av veckan.

”Pull-down testet”, som simulerar ett systemfel med svängkölen under båten, är långt från det enda hindret innan båten får grönt ljus att segla men det är helt klart det mest spektakulära testet. Båten lutades där i 50 grader samtidigt som den justerbara kölen svängdes 40 grader och låg helt ovanför vattnet – ett extremt test av dess automatiska centreringsfunktion.

– Detta är ett viktigt test av båten, speciellt kölens skott, stödstruktur och lutningsfunktion. Vi utsätter båten för mycket högre belastning än under normala seglingsförhållanden, säger James Dadd, klassansvarig för Volvo Ocean 65.

Medan Team SCA, den första kvinnliga besättningen som gett sig in i Volvo Ocean Race på över ett decennium, förbereder sig på att ta emot leveransen av den första nya båten har byggandet av den sjunde båten inletts längre ner i produktionskedjan. Den övriga båtarna kommer att bli klara de kommande månaderna.

Övergången till en ny entypsklass, det vill säga att alla tävlingsbåtar är identiska, är ett radikalt strategiskt steg för Volvo Ocean Race. Det minskar kostnaderna för deltagande lag och deras sponsorer dramatiskt samtidigt som det mer än någonsin lägger fokus på kappseglingen ute på havet snarare än frågan om vem som har designat den snabbaste båten.

– Om det inte hade vart för den nya entypsregeln så hade jag antagligen inte ställt upp i tävlingen igen. Den kommande upplagan av Volvo Ocean Race kommer definitivt att bli den jämnaste någonsin, säger Ian Walker som återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15 som skeppare för Abu Dhabi Ocean Racing.

Info: www.volvooceanrace.com

Seglingens Grand Prix 2013 sänds idag onsdag kl. 23.30 i TV4 Sport. I säsongens sista program blir det avslut på Riddarfjärden under Stockholm Sailing Grand Prix. I år var det fem klasser som var på plats.

Dessutom blir det en summering av Americas Cup. Vad har hänt i San Fransisco under veckan som gått?

ORACLE TEAM USA gjorde en fantastisk upphämtning i natt och ställningen är nu lika mellan det amerikanska laget och Emirates Team New Zealand. Därmed blir det en helt avgörande final som avgör den 34:e America’s Cup.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingarna:

ORACLE TEAM USA, Emirates Team New Zealand in winner-take-all race for the 34th America’s Cup
After staging an improbable comeback from 7 points behind and with no margin for error, ORACLE TEAM USA has forced a winner-take-all race tomorrow for the 34th America’s Cup after sweeping both races today.

ORACLE TEAM USA won Race 17 by 27 seconds and Race 18 by 54 seconds and now stands even with Emirates Team New Zealand on the scoreboard with 8 points each. Only twice before in the 162-year history of the America’s Cup has there been a winner-take-all final race, in 1920 and 1983. In 1920 the defender won and in ’83 the challenger won.

The Kiwis have been on match point since last Wednesday, Sept. 18, but now face the possibility of watching the defender stage perhaps the most historic comeback in sport. Already ORACLE TEAM USA has won 10 races, but has 8 points because of a penalty imposed by the International Jury.

“We do believe we can win, we’ve known we can win this thing for a long time,” said Emirates Team New Zealand skipper Dean Barker. “It’s one thing to talk about it and another thing to do it. We have to do everything right and sail as well as we can. We’re going to prepare as we have been and we have confidence we can win this. No one’s slightly head down or lacking in confidence. We know if we put the pieces together we’ll be successful.”

ORACLE TEAM USA has been staring down the barrel of defeat with the slightest of slipups for the past week. Skipper Jimmy Spithill has played the underdog role since the Kiwis got to match point, and he’s still playing that theme in the hopes of a successful defense.

“I think we are the underdog, and I’m going to keep running with that and use that energy for tomorrow,” said Spithill, who at 30 years old in 2010 became the youngest to skipper an America’s Cup winner. “The exciting thing for me is seeing how this team has gelled together. Sometimes you need to face that barrel of the gun to come together. You can get wobbly in the knees or you can look into the barrel. Every day we’ve managed to step it up more.”

The Kiwis let a great opportunity at victory slip through their hands in Race 18. Barker fended off Spithill in the prestart, gaining a leeward position off the start line, and led at the first turning mark by 5 seconds with both boats blasting along on the verge of control. In fact, Emirates Team New Zealand set the outright speed record for the Summer of Racing at 47.57 knots (55 mph/88 kph/80 feet/second) at the mark rounding.

Barker increased his lead to 7 seconds at the leeward gate, but on the upwind leg ORACLE TEAM USA showed the blazing speed that makes it look at times unbeatable. Spithill guided his AC72 onto its hydrofoils and sailed over the top of the Kiwis and into the lead.

Once in the lead the defender sped away, foiling at more than 30 knots, and turned the 7-second deficit into a 49-second lead at the windward gate, averaging more than 1 knot faster on the 3-nautical-mile upwind leg.

“It’s clear to see they were going pretty damn well,” said Barker. “It was the first time that we recognized there was a condition where maybe we aren’t as strong as we need to be. It’s tough. We’re doing all we can, the guys never gave up, but clearly the Oracle guys were going well in that stuff.”

It was Spithill who got the better of Barker in Race 17. Spithill got a late hook on Barker and luffed his competitor. Barker was required to keep clear but the two yachts collided three times, with ORACLE TEAM USA’s starboard hull bouncing off of Emirates Team New Zealand’s port hull. The umpires penalized Emirates Team New Zealand twice, which allowed the defender to open a lead it would not relinquish.

“We saw an opportunity there at the start and it was great to be able to put it together,” said Spithill. “It was a really physical race and the boys really dug in.”

“That start was an absolute shocker,” said Barker. “We tried to mix it up a bit but really put ourselves in a bad, bad spot. We tried to bring them down the line, but we were just way too early; 40 seconds before the start we knew we had a bit on.”

Race 19, the race of the 21st century, is scheduled to start tomorrow at 1:15 p.m. PT. In the U.S., the America’s Cup Finals will be broadcast live on the NBC Sports Network. Replays will be available on the America’s Cup YouTube channel.

Internationally, the America’s Cup Final can be viewed in more than 170 territories. All racing is also live on America’s Cup YouTube channel (subject to territorial restrictions).

You can also follow racing with America’s Cup App for android and iOS devices.

34th America’s Cup Standings (first to 9 points wins)
• ORACLE TEAM USA – 8 (10 wins; ORACLE TEAM USA was penalized its first two victories by the International Jury)
• Emirates Team New Zealand – 8

Race 17 Performance Data
• Course: 5 Legs/10.11 nautical miles
• Elapsed Time: OTUSA – 24:04, ETNZ – 24:31
• Delta: OTUSA +:27
• Total distance sailed: OTUSA – 11.8 NM, ETNZ – 11.6 NM
• Average Speed: OTUSA – 29.62 knots (34 mph), ETNZ – 28.63 knots (33 mph)
• Top Speed: OTUSA – 44.02 knots (51 mph), ETNZ – 46.33 knots (53 mph)
• Windspeed: Average – 16.8 knots, Peak – 20.0 knots
• Number of Tacks/Jibes: OTUSA – 8/6, ETNZ – 7/5

Race 18 Performance Data
• Course: 5 Legs/10.11 nautical miles
• Elapsed Time: OTUSA – 22:01, ETNZ – 22:55
• Delta: OTUSA +:54
• Total distance sailed: OTUSA – 11.7 NM, ETNZ – 11.9 NM
• Average Speed: OTUSA – 31.92 knots (37 mph), ETNZ – 31.23 knots (36 mph)
• Top Speed: OTUSA – 45.79 knots (53 mph), ETNZ – 47.57 knots (55 mph)
• Windspeed: Average – 19.3 knots, Peak – 21.8 knots
Number of Tacks/Jibes: OTUSA – 7/7, ETNZ – 10/6

Foto: GILLES MARTIN-RAGET.

Nästa helg, 5-6 oktober, är det dags för KSSS stora säsongsavslutning för Sveriges alla jolleseglare – KSSS Olympic Class Regatta – på Baggensfjärden i Saltsjöbaden. I fjol deltog drygt 400 jolleseglare. I år räknar arrangörerna med ännu fler.

Många namnkunniga svenska seglare kommer att finnas på plats, eller vad sägs om Jesper Stålheim, rankad tvåa i världen i Laser och Tim Shuwalow/Hanna Klinga rankade världsfyra i nya OS-klassen Nacra 17.

KSSS samtliga 49:er-seglare kommer direkt från VM i Marseille och gör upp om SM under helgen. Det blir bland andra Charlie Ekberg/Niclas Düring, Sebastian Östling/Kalle Torlén, Gustav Pettersson/Marcus Anjemark och i 49:er FX kommer Julia Gross/Cecilia Jonson och Johanna Sommarlund/Therese Antman.
Och det kommer seglare från Finland, Danmark, Norge och Estland.

Baggensfjärden kommer att koka av båtar. Det lär bli trångt och kul när det ska seglas på fem olika banområden. Och det blir många olika klasser som Optimist, Zoom8, Nacra 17, F18, E-jolle (som har Elitserie), 29:er, 49:er FX, 49:er, 470, Laser klasserna, Finnjolle, Feva och 505. Nya klasser för i år är Nacra 17, Feva och 505. ”Nygamla” klasser är Finnjolle och Laser Master. Och Laser Master får ett specialpris i Laser-klassen beräknat endast på lördagens seglingar.

Förutom seglingarna hoppas vi på en spännande och intensiv helg. En stor nyhet för året är att KSSS sänder webb-TV från seglingarna med rapporter från banorna och spännande intervjuer. Sändningarna kan följas dels på www.ksss.se men också på storbildsskärm i cafét på hamnplan.

Länk till anmälan: http://www.ksss.se/Kappsegling/Kappseglingar/Anmalningsformular/OlympicClassRegatta/

Mer än 2 500 personer från 99 länder bevittnade avtäckningen av helt nya vattenskotern Sea‑Doo Spark (stora bilden), helt nya motorn Rotax 1330 ACE för roadstern Can-Am Spyder RT, helt nya fyrsitsiga Can-Am Commander Max 1000 och mud-racing-klara Can-Am Maverick 1000R X mr side-by-side samt Can-Am Outlander 6×6 ATV.

”BRP-teamen har verkligen samarbetat för att visa vilken kapacitet de har att skapa nytt och återigen bidra till våra starka varumärken Sea-Doo och Can-Am”, säger José Boisjoli, VD och koncernchef.

”Jag är säker på att vi med nya Sea-Doo Spark-modellerna kan återskapa vattenskotrarnas gyllene år, med renare, roligare, mer prisvärda och mer lättanvända vattenskotrar.”

”Varumärket Can-Am har blivit ett av de starkaste inom branschen sedan det återupplivades 2006. Vi har kommit oerhört långt med våra on- och offroad-produkter”, avslutar Boisjoli.

Sea-Doo
BRP fortsätter att göra paradigmskiften inom vattenskoterbranschen med en rolig, mer prisvärd, mer lättanvänd och mer bränsleeffektiv vattenskoter. Med den nya raka, trecylindriga motorn Rotax 900 ACE är vattenskotern Sea-Doo Spark kompakt, konstruerad med en helt ny Exoskel-arkitektur som består av lätt, tåligt och återvinningsbart Polytec-material som gör den enkel att manövrera och extremt lekfull. Sea-Doo Spark 2014 är den mest tillgängliga nya vattenskotern på marknaden, kostar nästan 40 % mindre än närmaste konkurrerande modell1 och är branschens mest bränsleeffektiva vattenskoter2.

”Jag är övertygad om att vi kommer att utöka vår marknadsledning i Nordamerika med 2014 års Sea-Doo-serie genom att attrahera nya kunder och behålla vår befintliga kundbas”, säger Yves Leduc, vice VD och chef för division North America. ”Med Sea-Doo Spark-modellen blir varje familjs dröm om härliga dagar på vattnet möjlig.”

Nya Sea-Doo-serien har ett fyrverkeri av färger och många trendsättande alternativ för den mest kräsna förare som vill ha en personlig vattenskoter. Den ger en lekfull upplevelse på vattnet för upp till 2 eller 3 personer, och är perfekt för unga familjer. Och att den är lätt betyder att den också är enkel att bogsera.

”Internationellt kommer nya Sea-Doo Spark att locka en mycket bredare bas med unga kunder”, säger Chris Dawson, vice VD och chef för division International. ”Med Spark-modellen har vi nu obestridligen det mest kompletta sortimentet i branschen. Vi är övertygade om att vi kommer att få se en Sea-Doo-våg över hela världen.”

Det kompletta 2014 Sea-Doo-sortimentet har en vattenskoter för varje förarstil och erfarenhetsnivå. Sea-Doo GTX Limited 215 tillhör lyxsegmentet och blir den mest kraftfulla, icke-fjädrande modellen i den kategorin. BRP är fortfarande den enda tillverkaren som erbjuder det exklusiva iBR-systemet (Intelligent Brake & Reverse) i varje vattenskoterkategori. BRP:s exklusiva iBR-teknik ger förare mer sinnesro med ett bromssystem som gör att de kan stanna upp till 30 m tidigare än någon konkurrerande vattenskoter3.

Kommentarer

bia 20:59:13 2013-09-25

ny modell

chris 12:47:26 2013-10-16

www.vtechtuned.com har redan trim till Spark , 60 Hk modellen blir över 100 hk med deras program!!

Med ynka tre poäng till godo tog Volkswagen Sailing Team segern före Team North Sails Sportswear i Grand Prix 7 när Volkswagen X-35 Cup avgjordes på Riddarfjärden i helgen. Det räckte dock inte hela vägen. Den sista kappseglingen för året hölls på Riddarfjärden i Stockholm Sailing Grand Prix 19-22 september. Till skillnad från förra året bjöd årets upplaga av Stockholm Sailing Grand Prix på strålande solsken och perfekta vindar alla dagar.

Kampen om helgens seger stod i huvudsak mellan juniorteamet, denna gång med skepparen Karol Jablonski på Volkswagen Sailing Team och skeppare Mikael Lindqvists Team North Sails Sportswear. Det var en tight kamp mellan teamen, efter första dagen var det bara en poäng som skilde. Volkswagen Sailing Team taggade dock till under sista dagen och spikade samtliga race, därmed vann Grand Prix 7.

Detta resulterade i att teamet hoppade upp en placering i den totala tabellen och knep tredjeplatsen i cupen. För hela cupen vann Team North Sails Sportswear överlägset med 5 poäng, andraplatsen gick till Nautiska Racing med Douglas Eklund som skeppare med 21 poäng.

Finalen avgjordes i Stockholm Sailing Grand Prix som arrangerades för andra året på Riddarfjärden med fem cuper på plats. Helgen avslutades sedvanligt med Grand Prixernas Grand Prix, ett race där samtliga klasser möttes i samma race. Även i år blev detta en publiksuccé.

I år har Volkswagen X-35 Cup utvecklats med fler Grand Prix till skillnad från tidigare år dessutom har VM i Malmö roterats in i Cupen. Detta innebär att det är totalt hela 23 team som varit med under säsongen.

Info: www.volkswagenx-35cup.se

Oracle Team USA har tagit ännu ett viktigt steg för att kunna försvara America’s Cup, som seglas i San Francisco. Även i nattens seglingar var amerikanerna väldigt starka och kunde besegra utmanarna, Emirates Team New Zealand.

Den amerikanska skepparen, Jimmy Spithill, har verkligen fått fart på Oracles båt. Spänningen stiger för varje delsegling i den tävling som verkade vara avgjord för flera dagar sedan.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingarna:

ORACLE TEAM USA’s improbable comeback is alive and well in the 34th America’s Cup. Skipper Jimmy Spithill led the defender to another wire-to-wire victory in Race 16 and now needs just three more victories to successfully defend the America’s Cup.

Challenger Emirates Team New Zealand finished 33 seconds in arrears, but still leads on the scoreboard 8-6 (the series is tied 8-8 in victories, but the defender was penalized its first two victories by the International Jury). The Kiwis need one victory to win the America’s Cup. A maximum of three races remains in the series, scheduled tomorrow and Wednesday.

“We’ve got a huge wave of momentum. The boat’s just going fantastic,” said Spithill. “That was a tough start, we had starboard entry and it was a tough time.”

If ORACLE TEAM USA has a wave of momentum, Emirates Team New Zealand still believes it can win the series. The crew sailed a solid race today, but skipper Dean Barker chocked up the loss to a flawless performance from the defender.

“We’re very upbeat here, we know we can win,” said Barker. “The Oracle guys sailed a pretty flawless race. There were no opportunities to get back in it. We did a better job on the downwind legs staying close, but not enough today.”

The wind blew soft at the start, around 10 knots, and made for docile action in the prestart. When the start signal fired ORACLE TEAM USA and Emirates Team New Zealand traded positions from the past few days, with the defender to windward of the challenger.

“The plan was to start to leeward of Oracle and they did a nice job of getting us compressed to the leeward end,” said Ray Davies, Emirates Team New Zealand tactician. “They jumped us pretty quickly, it was evident about 15 seconds after the start they were very strong. The outcome wasn’t ideal, but we were happy to have been to leeward of them, just needed it to be a little bit better shape than it ended up being.”

In an impressive display of boatspeed, ORACLE TEAM USA quickly jumped onto its hydrofoils and sped over the top of the Kiwis to lead at the first mark by 5 seconds.

“Philippe (Presti, coach) and I have been working hard at night trying to figure a couple of plays, and that was Philippe’s idea, it worked nicely,” said Spithill.

Emirates Team New Zealand remained aggressive through the race, tacking and jibing a total of 20 times in the hopes of a foul-up by the defender, but it never happened as ORACLE TEAM USA matched every move and gained time on all five legs of the racecourse.

“The AC72 is completely unique,” said Ben Ainslie, ORACLE TEAM USA tactician. “On the downwind legs the boat ahead a lot of times has the advantage in terms of controlling the opposition and the bad air, and tacking with these boats is a lot harder to keep a cover if they do a good job splitting tacks. It’s very exciting.”

ORACLE TEAM USA has now won seven of the past nine races, including five consecutive victories to tie the longest consecutive unbeaten streak in the modern era. Team New Zealand won the 1995 and 2000 matches each by scores of 5-0, and Alinghi won the 2003 match by a score of 5-0. In the history of the Cup, the New York Yacht Club won 25 consecutive races over a string of 10 matches between 1876 and 1903.

Races 17 and 18 are slated for tomorrow, scheduled to start at 1:15 and 2:15 p.m. PT. In the U.S., the America’s Cup Finals will be broadcast live on the NBC Sports Network. Replays will be available on the America’s Cup YouTube channel.

Internationally, the America’s Cup Final can be viewed in more than 170 territories. All racing is also live on America’s Cup YouTube channel (subject to territorial restrictions).

You can also follow racing with America’s Cup App for android and iOS devices.

34th America’s Cup Standings (first to 9 points wins)
• Emirates Team New Zealand – 8
• ORACLE TEAM USA – 6

Race 16 Performance Data
• Course: 5 Legs/10.21 nautical miles
• Elapsed Time: OTUSA – 30:43, ETNZ – 31:16
• Delta: OTUSA +:33
• Total distance sailed: OTUSA – 11.8 NM, ETNZ – 11.7 NM
• Average Speed: OTUSA – 23.21 knots (27 mph), ETNZ – 22.46 knots (26 mph)
• Top Speed: OTUSA – 38.05 knots (44 mph), ETNZ – 36.61 knots (42 mph)
• Windspeed: Average – 12.0 knots, Peak – 14.1 knots
• Number of Tacks/Jibes: OTUSA – 10/10, ETNZ – 10/10

Upcoming America’s Cup Schedule
• Tuesday, Sept 24: Race 17 (1:15 pm PT), Race 18* (2:15 pm PT)
• Wednesday, Sept. 25: Race 19* (1:15 pm PT)
(*If necessary)

Foto: GILLES MARTIN-RAGET.

Helgen i Nynäshamn har varit mycket lyckad. Tusentals människor sökte sig till matmarknaden Nynäs skördefest, ett centrum som var utformat enligt invånarnas önskemål och till Fiskehamnen för att följa inspelningen av ett internationellt mat- och reseprogram.

Framför allt lördagen var välbesökt. Då hade centrum utformats enligt invånarnas önskemål i enkäten ”Inred
stadens vardagsrum”. Bilgator blev gågator och flanörerna hittat allt från loppmarknader, uteserveringar och torghandel till pingisbord och läshörna för barn.

Nynäs skördefest lockade massor med hungriga och köpglada besökare till Fiskehamnen. De lokala
matproducenterna sålde egen sylt, saft, honung, korv, fisk, choklad, ägg, kryddor, med mera. Försäljningen gick
långt över förväntat så många matproducenter fick jobba hårt under kvällen och natten för att fylla på lagren
inför söndagens försäljning.

Intresset var även stort för att följa TV-inspelningen av mat- och reseprogrammet ”Tareq Taylor´s Nordic
cookery”, som under lördagen pågick i Fiskehamnen. Kocken Tareq Taylor har under några dagar varit i
Nynäshamn för att spela in ett avsnitt till TV-serien som når ut till cirka 80 miljoner hushåll i 114 länder i Europa, Asien och Afrika.

– Ambitionen med helgen har bland annat varit att lyfta fram Nynäshamn som den matdestination den
är och att visa att Nynäshamn är en levande stad även under andra tider än högsommaren. Vädret var på
vår sida och besökarna strömmade till så förväntningarna infriades med råge, säger Nina Munters,
turistbyråföreståndare Nynäshamns turistbyrå.

Bilder:
Centralgatan: Många sökte sig till Centralgatan som under lördagen var gågata – helt enligt invånarnas
önskemål i en enkät.
Matmarknad: De lokala matproducenterna sålde långt mer än förväntat.
T Taylor: Många besökare ville följa kocken Tareq Taylors inspelning av sitt mat- och reseprogram.

På Centerstämman i Karlstad beslutades att en översyn över skatte- och avdragsregler ska göras för att skapa likvärdiga och goda förutsättningar för företagare inom kultursektorn.

– Det är mycket klokt av Centerpartiet. Våra medlemsorganisationer här länge levt under oket av orättvisa skatteregler. Det är därför mycket välkommet att ett av regeringspartierna tar ett sådant initiativ, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Medlemsförbunden inom Riksidrottsförbundet åtnjuter ett undantag i Socialavgiftslagen och behöver inte betala sociala avgifter upp till ett halvt basbelopp (ca 22 000 kronor per år) för sina domare och andra ledare. Medlemsförbunden inom Svenskt Friluftsliv har tyvärr inte rätt till samma undantag. Istället betalar de socialavgifter redan om ersättningarna överstiger 999 kronor per år.

– Det sker alltså en skattemässig diskriminering av våra förbund. Det är både logiskt och rimligt att även våra förbund och dess nästan två miljoner medlemmar ska ha rätt till nedsatta sociala avgifter. Det skulle ge oss en rimlig chans att frigöra resurser till aktiviteter åt medlemmarna runt om i landet. Inte minst för de 300 000 barnen och ungdomarna i våra organisationer, avslutar Ulf Silvander.

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har cirka två miljoner medlemskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter.

Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Fjällklubben, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet, Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Statens fastighetsverk (SFV) får bygga till och bygga om på Kalmar slott. Det har Riksantikvarieämbetet beslutat. Ombyggnaden – som startar i oktober och kommer att pågå till sommaren 2014 – innebär att slottet får nytt kök, nya serverings- och personalutrymmen samtidigt som unika kulturvärden skyddas.

Att bygga om och till ett slott tillhör inte vanligheterna i Sverige, utformningen och gestaltningen av de nya tilläggen har därför medvetet tagit tid. Arbetet har föregåtts av en noggrann planering där Statens fastighetsverk tillsammans med projektörerna, Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelsen tittat på flera alternativ för bästa möjliga lösning.

– Det är inga stora ytor vi lägger till eller förändrar i relation till slottet som helhet men vi arbetar med ett byggnadsminne där varje tillägg ska tillföra värde från sin tid. Att vi nu, efter att Riksantikvarieämbetet sagt ja, kan påbörja byggnadsarbetet känns bra, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Ökat besöksvärde

Ombyggnaden innebär att matserveringen flyttas från de känsliga och kulturhistoriskt värdefulla salarna Gröna salen och Gyllene salen till nya spännande miljöer från Gustav Vasas tid. Utöver att personalen får en bättre arbetsmiljö skyddas salarna mot ohållbart slitage samtidigt som risken för brand minskar.

– Ombyggnaden har många fördelar. Restaurangverksamheten, som är viktig för besöksmålet Kalmar slott, samlas på en plats. Vi får ett modernt och godkänt tillagningskök samtidigt som vi med källarvalven adderar fler historiska delar av slottet. Besökarna får helt enkelt uppleva lite mer, säger Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid Statens fastighetsverk.

Klart inom ett år

Just nu pågår färdigställandet av bygghandlingarna, därefter sätter byggnadsarbetet igång. Att arbeta i en slottsmiljö innebär att man måste gå ytterst varsamt tillväga. Några särskilda transportvägar för in- och utkörning av material finns inte varför besökare, skottkärror och entreprenörer kommer att få samsas på gångbron och i valvbron som är entréväg till slottet.

För hyresgästen Kalmar slott innebär byggstarten att arbetet med att gestalta och fylla Gustav Vasas valv kan börja.

– Att den av oss sedan länge önskade om- och tillbyggnaden av slottet nu blir verklighet känns fantastiskt stimulerande och roligt. Vi är redan i full gång med att skissa på hur miljön i valvet ska tas om hand på bästa sätt. Vår ambition är att slottets historia tillsammans med måltiden och den sociala samvaron i den nya restaurangdelen ska bli en upplevelse vår gäst sent ska glömma, säger Mimmi Mannheimer, slottschef vid Kalmar slott.

Går allt som planerat räknar Statens fastighetsverk och Kalmar slott med att välkomna sina första besökare till den nya restaurangdelen i augusti 2014.

Bakgrund – Del av EU-projektet Öppna portar

Arbetet med om- och tillbyggnaden på slottet tog sin början 2008 då Statens fastighetsverk tillsammans med Kalmar kommun tog fram en utvecklingsplan för Kalmar slott. I planen lyftes behovet av ett nytt kök och nya serveringsytor för att förstärka Kalmars slott som ett attraktivt besöksmål. Idag, fem år senare, kan ombyggnaden realiseras tack vare utvecklingsprojektet Öppna portar – ett projekt som delfinansieras via EU och som syftar till att stärka regionen inom turism- och besöksnäring. Öppna portar i sin helhet omfattar en vidareutveckling av fyra historiska besöksmål i sydöstra Sverige. Utöver Kalmar slott är det Huseby bruk, Eketorps fornborg och Borgholms slott.