Nu har en av Sverige mest internationella arbetsplatser firat ett sekel av framgångsrik verksamhet. International Färg i Angered fortsätter att vara världsledande på att producera färg som skyddar mäktiga byggnader och fartyg. Över 400 personer besökte färgfabriken när den visades upp för allmänheten och medarbetare med familjer tidigare i år.
Det är få som känner till att det i Angered produceras färg som skyddar till exempel Öresundsbron, London Eye och Burj al Khalifa i Dubai (världens högsta byggnad). International Färg är internationella rakt igenom, de mångkulturella medarbetarna har en stor del i Internationals framgång och bidrar till utveckling och innovation.
– Våra anställda är en härlig mix från hela världen, deras internationella erfarenheter har vi stor nytta av och det berikar vårt arbetsklimat. Vi arbetar med medveten produktion och har lång tradition och erfarenhet från våra 100 år. Vi leder fortfarande utvecklingen och tillsammans med våra kunder tar vi fram morgondagens lösningar på ett hållbart sätt, säger Mikael Ljungberg, anläggningschef på International Färg.
International Färg är en av Sveriges mest mångkulturella arbetsplatser med 25 olika ursprungsnationaliteter bland 160 medarbetare. Mångfalden har visat sig vara en styrka för företagets internationella verksamhet, då 85 procent av färgproduktionen går på export. Många medarbetare har lång erfarenhet inom företaget vilket även bidrar till framgången, några har valt att stanna på International Färg i upp till 50 år.
Under ett öppet hus tidigare i år fick besökarna en rundvandring i fabriken och lära sig om hur tillverkningen av brand- och rostskyddsfärg går till. Det är en balans mellan innovation, högteknologi och gediget hantverkskunnande, förklarade färgexperterna för åhörarna som kom från hela Göteborg. En del av besökarna var förvånade över att de inte kände till verksamheten i Angered. På programmet stod även avtäckning av jubileumstavla samt plantering av en ek för att fira 100-åringen.
– Både jag och mina tre bröder jobbar på International Färg, vi trivs med sammanhållningen på jobbet. Här får alla som kan och vill arbeta sig upp. Det gör att jag stannar här eftersom jag utvecklas hela tiden, det är roligt att gå till jobbet. Idag känns det extra kul att få visa upp min arbetsplats för min familj som får se vad jag gör på dagarna, säger Jarmo Rekilä, produktionsoperatör, på International Färg.
Bilden:
85 procent av färgen som International Färg i Angered producerar, går på export. Här visar Maki Hussein och Martina Ljungberg, båda fabriksoperatörer, upp roboten “Fabian” som de förser med färg som roboten sedan tappar automatiskt.
Garmin GHP 20 Yamaha Helm Master Autopilot är en marin autopilot speciellt framtagen för Yamahas Helm Master system. Eftersom Yamahasystemet är ett elektroniskt styrsystem uppbyggt runt CAN tekniken (Controller Area Network), är det möjligt att på ett enkelt sätt integrera autopiloten i båten utan att man behöver installera någon speciell autopilot pump.
Yamaha Helm Master är ett fullt integrerat kontrollsystem inkl. joystick, konstruerad för motorbåtar med två eller tre Yamaha utombordsmotorer. Systemet använder toppmodern elektronik och med den inbyggda joysticken manövrerar du enkelt båten i 360 grader. Med systemet kan du tryggt flytta båten framåt, bakåt, i sidled eller diagonalt, samt rotera kring din egen axel när du behöver manövrera i trånga småbåtshamnar.
Garmin GHP 20 Yamaha autopilot ger överlägsen kontroll och prestanda. GHP 20 integreras till Yamaha Helm Master via en medföljande gateway. Båten styrs nu med automatik på önskad kurs, enligt ett inprogrammerat styrmönster eller i en fastslagen rutt. Genom att utnyttja all data från Yamaha-systemet kommer GHP 20 Yamaha autopilot styra optimalt under alla farter och sjöförhållanden.
Med GHP 20 Yamaha autopilot system kan du njuta av alla funktioner som finns i Garmins befintliga sortiment av autopiloter, inklusive Shadow Drive-teknik – en funktion som automatiskt kopplar ur autopiloten när du tar tag i rodret, vilket möjliggör snabb och säker manövrering utan att manuellt koppla ur autopiloten. Autopiloten tar automatiskt över igen när en stadig kurs har återupprättats. Dessutom fungerar autopilot systemet som en kurskälla för annan utrustning ombord, vilket möjliggör MARPA och radar overlay när den är ansluten till en Garmin-plotter och radar. För enkel installation och integrering med andra produkter från Garmin, har GHP 20 autopilot komplett NMEA 2000-anslutning.
GHP 20 Yamaha autopilot systemet använder sig av Garmin GHC 10 autopilot kontrollenhet, som är designad för att hjälpa båtfolk att konfigurera och styra autopiloten. Med en tydlig 3,5″ färgskärm, tre funktionsknappar, och en särskild “Standby”-knapp, kommer båtägare med Yamaha Helm Master styrning kunna dra nytta av det enkla, interaktiva gränssnittet, och kommer att kunna kontrollera båtens kurs med en enkel knapptryckning.
Info: www.garmin.com/marine
Garmin presenterade tidigare i år en uppdatering till navigationsapparna StreetPilot och Navigon. Därmed finns det många möjligheter att upptäcka din omgivning, vara uppkopplad, ha kontakt med vänner och familj och ha roligt var du än är och samtidigt som du navigerar.
Få information om platser du passerar med nya integrerade Wikipedia spots; checka in på din destination och få intressanta erbjudanden via Foursquare; dela din position och låt andra följa dig via Glympse. Funktionerna är till fullo integrerade och dyker upp längs med din rutt som en ikon. Samtidigt som du tar del av dessa nya funktioner fortsätter Garmin med sin välkända navigationsteknologi att snabbt och säkert guida dig fram till din destination. Appen har förbättrade
funktioner såsom t ex Urban Guidance1, som möjliggör integrering med kollektivtrafiken då du är ute och kör. En annan förbättring som är till stor hjälp är uppdateringen till Bluetooth Audio Handling för iOS-relaterade appar. Detta gör det ännu lättare att höra röstguidningen samtidigt som du lyssnar på musik i bilstereon.
– Integreringen av tjänster inom sociala medier såsom Wikipedia, Foursquare och Glympse är fantastiska funktioner i våra navigationsappar, säger Joern Watzke på Garmin mobile.
– Integreringen gör det möjligt för våra användare att vara uppkopplade och ha kontakt med sin familj och sina vänner och ger åtkomst till realtidsinformation gällande intressanta platser och speciella erbjudanden.
Wikipedia: Alla känner till Wikipedia och de flesta av oss har använt den webbaserade uppslagsboken någon gång för att enkelt få tillförlitlig information. En av de integrerade Wikipedia-funktionerna i Garmin StreetPilot och NAVIGON-apparna är en karta med Wikipedia POI:s (intressanta platser). Tryck på “W”-symbolen på din karta eller sök efter wiki spots i POI-menynför att se den mest uppdaterade informationen om intressanta platser, byggnader och sightseeing.
Foursquare: Foursquare ger dig möjlighet att visa platser på ditt sociala nätverk och checka in då du kommer fram till din destination. Dessutom kan du ta del av en massiv uppdaterad databas av intressanta platser (POI:s). Ta del av information om trendiga ställen och speciella erbjudanden nära din position. Då du kopplar ihop appen med ditt personliga konto i Foursquare får du förslag på intressanta platser (POI:s) som baseras på ditt individuella check-in beteende.
Glympse: Denna funktion ger dig möjlighet att dela din position och destination med vänner, familj eller kollegor via smartphone plattformar eller via en webläsare. Mottagaren kan få information via SMS eller e-mail och kan enkelt följa den angivna rutten under en begränsad tid. Inbjudna personer behöver inte ha en speciell applikation för att kunna se Glympse, allt de behöver är en webläsare. Då navigation med Garmin StreetPilot och NAVIGON-appen påbörjats får du enkelt åtkomst till denna möjlighet via ikonen för Glympse och kan enkelt dela med dig av din position så länge du själv vill, allt mellan en minut och fyra timmar.
Förvandla din Smartphone till ett navigationssystem: Tack vare ett flertal användbara funktioner blir Garmins tillförlitliga navigationsappar dina bästa partners – inte enbart i bilen, utan också ett perfekt verktyg vid reseplanering och navigation för cyklister och fotgängare. Den uppdaterade Urban Guidance1 gör det möjligt för dig att ta del av kollektivtrafiken under resans gång, komplett med detaljerade tidtabeller. Det finns också en användbar funktion som sparar positionen där du parkerat. Både Garmin StreetPilot och NAVIGON-appen ger dig guidning sväng för sväng med verklighetstrogen vy, aktiv filassistans eller Google street view.
Garmins navigationsappar finns tillgängliga i App Store och i Google Play.
Efter tio år i båtbranschen med Greatline Boats har nu grundaren Lars Tengberg och konstruktören Geir Arnestad tagit fram ett unikt erbjudande.
– Tidigt bestämde vi oss för att med Greatline vända oss till den målgrupp som uppskattar design, kvalitet och något som är unikt i sitt slag. Båten har tillverkats sedan 2007 då prototypen ställdes ut på Göteborgmässan. Vi för en aktiv dialog med våra Greatline ägare (samt blivande) och utifrån önskemål lanserar vi nu nya modeller, säger Lars Tengberg.
Under kommande år lanserar vi två nya modeller DC samt Open och i och med detta nya modellprogram ett mycket förmånligt erbjudande, ”Greatline 315 Champagne”.
– Jubileumsmodellerna har ett Champagnefärgat skrov och ett ljusbrunt tonat glas i såväl vindruta samt portlite och välutrustade som de är utgör de något alldeles extra.
Till jubileumsmodellerna ingår specialtillbehör enligt nedan och dessa modeller kommer endast att finnas i ett begränsat antal.
Info: www.greatlineboats.se
Intresset för sportfiske är stort i Sverige. Undersökningar visar att upp mot två miljoner svenskar sportfiskar. Förutsättningarna i Sverige är dessutom fantastiska med ca 100 000 sjöar (större än en hektar), tiotusentals mil vattendrag och en kuststräcka på 2 400 kilometer.
För att lyfta sportfisket inleds nu ett samarbete mellan Båtmässan och Fiskejournalen. Som ett led i detta kommer en Sportfiskedag arrangeras av bägge parter under Båtmässan. Denna temadag kommer genomföras söndagen den 2 februari 2014.
Flera kända föreläsare inom sportfiske är klara som föredragshållare, Martin Falklind, professionell fiskeäventyrare och chefredaktör för Fiskejournalen, Gunnar Westrin, naturfotograf, författare och stor profil inom sportfiskevärlden samt Markus Lundgren, biolog på Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund.
Ytterligare ett inslag om sportfiske på Båtmässan är en fototävling som arrangeras ihop med Comstedt AB som representerar varumärkena Humminbird, Minn Kota och Cannon.
Som en extra krydda bjuds de 300 första besökarna som kommer till scenen under Sportfiskedagen på en tremånaders prenumeration av Fiskejournalen. Dessutom är flera kända återförsäljare inom sportfiske redan klara som utställare under Båtmässan.
Tidningen Fiskejournalen som ingår i Aller medias portfölj såg dagens ljus redan 1974 och har i alla år verkat för att göra fisket bättre och roligare för läsarna.
Båtmässans mål är att vara mötesplatsen för allt liv vid, på och i vattnet. Årligen besöks mässan av ca 65 000 personer med ett intresse för båt- och vattenliv.
Båtmässan 2014 arrangeras 1-9 februari 2014 på Svenska Mässan i Göteborg.
Info: www.batmassan.se
Franska Jeanneau presenterade sin nya Leader 38 i september i år på Cannes Boat Show. Båten finns även med på den stora inomhusmässan i Frankrike i början av december, Paris Boat Show.
Båten är framtiden i samarbete med en av de mest intressanta båtdesignerna idag, Garroni design och M. Peters. Leader 38 har tydliga drag av designen från betydligt större båtar med sin fina inne- och uteutrymmen.
Linjerna är typiskt sportiga i den här versionen med en sport top, där den stora öppningsbara takluckan gör att man kan öppna upp ordentligt för ljus och sol. Luckan är elektriskt manövrerad.
Leader 38 har två kabiner och en salong, där båtägaren själv kan ändra möbleringen efter behov och smak. Ägarkabinen har tre bäddar och badrum. Mittkabinen är placerad med nära tillgång till pentryt och salongen.
Båten kommer att döpas på Paris båtmässa 6 december i Jeanneaus monter i Hall 4. Fler bilder och en 360° virtuell film finns på www.jeanneau.com
Tekniska fakta
Längd: 12,33 m
Bredd: 3,80 m
Vikt ca: 8 500 kg
Rek max motor: 760 hk
Bränsle: 2 x 362 = 724 liter
Vatten: 250 liter
Kojplatser: 7 st
Pris: från 3,1 Mkr (Volvo Penta 2xD4 300/DP Joystick 520hk diesel)
Info: www.1852.se
Info: http://rodinsmarin.se/
SWE Sailing Team, det svenska seglingslandslaget, genomgår en generationsväxling efter medaljframgångarna i OS 2012 och nu ansluter flera nya besättningar till landslaget. Lisa Ericson, som seglade 470 i OS 2012, har bildat ett nytt lag i 49er FX tillsammans med Hanna Klinga som tidigare i år vann en världscuptävling i klassen Nacra 17.
Svenska seglare har tagit medalj vid samtliga sommarolympiader sedan 1996 och med tre år kvar till nästa OS siktar svenska elitseglare mot Rio de Janeiro. Flera seglare som visat goda resultat och växande potential tar nu plats i landslaget; Lisa Ericson & Hanna Klinga (49er FX), Julia Gross & Cecilia Jonsson (49er FX) samt Carl P Sylvan & Otta Hamel (49er).
49er FX är en ny OS-klass för damer, som introduceras i Rio de Janeiro och två svenska besättningar kommer nu med i landslaget för att tävla i klassen. Lisa Ericson, som seglade OS i London i klassen 470, bildar en ny duo tillsammans med Hanna Klinga som tidigare har seglat båtklassen Nacra 17 i landslaget.
– Det känns bra att vi går in den här satsningen med erfarenheter från olika typer av segling och vi kan använda oss av det för att komplettera varandra, säger rorsman Lisa Ericson.
Julia Gross & Cecilia Jonsson började segla tillsammans för ett år sedan och kom på 25:e plats på VM i 49er FX tidigare september.
– Det betyder jättemycket för oss att få vara med i SWE Sailing Team och det är ett tecken på att vi är på frammarsch, att vi gjort bra ifrån oss och att man ser potential i vårt team. Det är inspirerande att man vill satsa på oss för att vi ska kunna nå ännu längre fram, säger Cecilia Jonsson som är gast ombord.
Med en 12:e plats på VM i 49er i september visade Carl P Sylvan och Otto Hamel att de närmat sig världstoppen.
– Målet är att tillhöra världseliten och ta medalj på VM och OS och dit kan vi bara nå genom att göra en seriös satsning. Med rätt hjälp hoppas vi nu kunna nå så långt som vi vill, säger Carl P Sylvan som är rorsman i laget.
Den största tävlingen under 2014 för SWE Sailing Team är VM i Santander, Spanien i september. En regatta som även fungerar som OS-kval där seglarna kan säkra svenskt deltagande i de olika tävlingsklasserna i Rio de Janeiro 2016.
– Det är fantastiskt att se att unga talanger tagit stora kliv framåt det senaste året och även om det är en stor generationsväxling i landslaget ser framtiden väldigt positiv ut, säger förbundskaptenen Magnus Grävare.
– Nästa säsong måste alla i truppen fortsätta att utveckla sig, för vi är inte på den nivån vi vill vara ännu. För att kunna ta en OS-medalj bör man ha varit med och slagits i toppen tidigare i till exempel ett VM och seglare tar sällan sina första stora medaljer på ett OS, säger Magnus Grävare.
49er FX
Lisa Ericson/ Hanna Klinga, GKSS
Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS/GKSS
49er
Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
Info: http://svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/
Bilden: Julia Gross & Cecilia Jonsson under VM i 49er FX i Marseille, Frankrike där de slutade på 25:e plats. Foto: Pierick Jeannoutot.
På uppdrag av länsstyrelsen i Södermanlands län har sportfiskarna under sommaren 2013 restaurerat sträckor av Vedaån och Svärtaån strax utanför Nyköping.
Arbetet är en del i ett nationellt projekt som syftar till att förbättra förutsättningarna för den utrotningshotade sötvattensmusslan tjockskalig målarmussla.
– Svärtaåns vattensystem har som många andra vattendrag rensats och rätats genom åren. Det har skapat en likformig miljö där få fiskar trivs och därför fungerar inte heller musslornas livscykel. Typiskt är att vi nästan bara hittar gamla musslor, berättar Helena Herngren på länsstyrelsen i Södermanland.
Helena Herngren leder projektet där Sportfiskarna sedan planerat för- och genomfört de praktiska åtgärderna. Liksom andra så kallade stormusslor, så är den här arten direkt beroende av fisk för att överleva på sikt. Utan rika fiskbestånd och en bra miljö i vattendragen fungerar inte musslornas livscykel där de under en period sätter sig fast och lever som parasiter och ”liftar” på fiskarnas gälar.
– Genom att luckra upp igenslammade grusbottnar, gräva bort tät vegetation och tillföra sten och block i åfåran har vi nu skapat en så bra miljö som möjligt för fisken och bottenfaunan i ån. Förhoppningsvis så hittar vi även nya musslor om några år. Men det kan ta ett tag, musslorna växer långsamt och det kan ta flera år innan de går att hitta. Fisken brukar däremot öka omgående vid sådana här åtgärder. Arter inom vattensystemet som vi hoppas gynna är bland annat id, vimma, grönling, lake och öring, berättar Nils Ljunggren projektledare på Sportfiskarna.
Mer om projektet ”målarmusslans återkomst” finns på: www.ucforlife.se
Källa: Sportfiskarna.
Den norska båtbyggaren Askeladden presenterar en helt ny serie med sportbåtar. Lanseringen sker på Oslos båtmässa – Sjøen for Alle – 2014. Designer är Gasper Peternelj, som bland annat står bakom Askeladdenbåtarna Commuter 11 och Z8.
Askeladden, som numera bygger de flesta av sina båtar i Polen, skriver i sin presentation att de nya modellerna är ritade med fokus på design utan kompromiss på det praktiska ombord. De ska också ha nya materialval och nya kombinationer av textil och, trä och plast.
Skroven är designade för höga farter. Det framgår tydligt av bottenformen, som har 25 graders V-botten som mest.
C75 Cruiser ser ut som en ganska traditionell sportbåt med vindruta och stora sociala utrymmen. Den har en förkabin som går att stänga till, vattentoalett och en delvis ny typ av stor badplattform med direkt access från sittbrunnen.
Båten har fartpotential upp till 45 knop med en 250 hk utombordare. Prisalternativen startar med en Suzuki 150 hk (max 35 knop), som kostar 576 000 NOK inklusive utrustningspaket.
Tekniska fakta
Längd: 7,45 m inkl. plattform
Bredd: 2,55 m
Vikt: 1 600 kg
V-botten: 25˚
Motor: Suzuki DF150 – DF300 XL rigg
Bränsle: 230 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
C75 Center Cabin är en kabinbåt på samma skrov och även den med en lätt tillgänglig badplattform. Det är en båt som Askeladden klassar som ”Commuter” och den har plats för sju personer ombord.
Även denna modell har en stängd förkabin med toalett samt skjutluckor i taket. Fartpotentialen anges till max 43 knop med 250 hk. Priset startar på 591 000 NOK inklusive utrustningspaket.
Längd: 7,45 m inkl. plattform
Bredd: 2,55 m
Vikt: 1 650 kg
V-botten: 25˚
Motor: Suzuki DF150 – DF300 XL rigg
Bränsle: 230 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Info: www.askeladden.no
Anders Bergström, delägare och vd för True Heading AB (publ), köper via sitt bolag AETEB Holding AB, Viamares 50-procentiga aktieinnehav i Seapilot AB. Övriga 50 procent ägs sedan tidigare av True Heading, noterat på Aktietorget.
Seapilot, som är den enda navigeringsappen med AIS-data, har snabbt blivit en storsäljare för fritidsbåtägare sedan den lanserades i juli 2011.
Appen har utvecklats av Stockholmradio – expert på VHF och kommunikation till sjöss – och True Heading – expert på AIS och marin navigation. Det gemensamma utvecklingsarbetet har skett i Seapilot AB, som har ägts av Viamare Invest och True Heading.
– Seapilot är en jättebra produkt. Vi och True Heading har haft ett bra samarbete men också olika syn på hur företaget ska drivas. Detta gör att vi båda tycker att det varit bäst att hitta en ny ägarlösning, säger Katarina Nyberg, VD för Viamare Invest.
–Vi kommer nu att vidareutveckla Seapilot mot vår vision att koppla hårdvara och mjukvara ihop till mer servicebaserade tjänster, säger Anders Bergström.
Danska Jabra har skrivit in sina bästa trådlösa högtalare och hörlurar på julens önskelista. Med denna lista som inspiration önskar Jabra en god ljudjul i alla lägen – hemma, på resa, på joggingturen, i släden eller i skorstenen.
Pressmeddelande:
JABRA SOLEMATE
Med Jabra Solemate finns det inga gränser för var man kan lyssna på favoritmusiken. Denna smarta, multifunktionella Bluetooth®-högtalare bjuder på musikupplevelser i alla lägen. Liten, robust och så lätt att ta med sig att till och med tomten får plats med den på väg ner i skorstenen. Och den finns både i rött, blått, gult, svart, vitt och grått.
JABRA SOLEMATE MINI
Den nya mindre Jabra Solemate Mini i fickstorlek ger ett fantastiskt ljud med bra bas. Den har inte bara bra ljud. Den går också att ansluta trådlöst via Bluetooth eller NFC. Alternativet är en sladd som ligger inkapslad i bottenplattan. Den skyddande gummiytan gör att högtalaren står stadigt och tål både snö och ruskväder. Den finns i rött, svart, blått och i gult.
JABRA REVO WIRELESS
Jabra Revo Wireless är framtagna för att ge hög komfort vid daglig användning.
Revo Wireless är byggda på en stabil aluminiumram med stålskenor och mjuk bygel som ger skön flexibilitet. Revo Wireless har en perfekt balans mellan design, användarvänlighet och den höga ljudkvalitet som kräsna lyssnare förväntar sig. Finns i svart, vitt eller grått.
JABRA SPORT WIRELESS +
Nya Jabra Sport Wireless+ har inga irriterande sladdar som är i vägen då man tränar. Den har sju olika öronproppar att välja mellan för bästa passform. Nackkabeln är så skön att den inte känns. Till detta kommer ett utmärkt, trådlöst ljud. Musik eller ringsignal – allt går fram. Detta paket innehåller all underhållning man kan behöva – till och med inbyggd FM-radio. På köpet får man tre månaders gratis träning på Endomondo Premium.
Ca priser inkl moms:
Jabra Solemate 1300 kr
Jabra Solemate mini 900 kr
Jabra Revo Wireless 2300 kr
Jabra Sport Wireless + 900 kr för Android och 1100 kr för Iphone-versionen
Jet-Tern Marine, som är den kinesiska partnern till Guido de Groot Design i Nederländerna, startade utvecklingsarbetet av denna Selene 78 Ocean Explorer för flera månader sedan. Slutresultatet ska bli den ultimata långfärdsbåten.
Den nya Selene 78 byggs för en kund i Nordamerika och ska levereras under sommaren 2015. Yachten har en utmärkt räckvidd och en snygg design, något som gör henne lämplig för långa upptäcktsresor i olika farvatten världen över.
Den första Selene 78 Ocean Explorer, som är av typen trawler yacht, har en totallängd på nästan 24 m och en bredd på 6,50 m. Hennes innervolym är betydligt större än i många andra jämförbara yachter tack vare en djup och rundformad botten och hennes kryssarstäv.
Båten ska, enligt varvet, ha mycket hög sjövärdighet och relativt sett låg bränsleförbrukning. Den stora innervolymen ger även goda boutrymmen med en rymling salong, pentry och matsal samt förarplats modell kommandobrygga.
Båten har goda utrymmen även på däck och flybridge, där det förutom solutrymmen och förarplats finns en stor matplats. Yachterna från Selene är ”semi-custom” byggda, vilket innebär att köparna har stor möjlighet att påverka den slutliga båten.
Samtidigt med 78-fotaren bygger Selene Yachts även en Selene 92 Ocean Explorer.
Info: WWW.SELENE-YACHTS.EU
Tekniska fakta
LOA: 78-7″ (23,96m)
LWL: 70′-11″ (21,61m)
BEAM: 21′-6¼” (6,56m)
DRAFT: 6′-4″ full 50% approx. (1,90m)
DISPLACEMENT: approx 238,032lbs (108tonnes) full load
WATER CAPACITY: 700 gallon (2.700l)
FUEL CAPACITY: approx 5,000 gallon (19.000l)
BLACK WATER CAPACITY: 250 gallon (950l)
GRAY WATER CAPACITY: 250 gallon (950l)
ENGINES: Twin 405hp Cummins QSM-11
GEAR BOX: Twin Disc #5114DC, 3.43:1 reduction
GENERATOR: 33KW Onan model #MDKBU e-QD
HYDRAULICS: 40 HP bow and stern thrusters, TRAC stabilizers, Maxwell
hydraulic windlass and hydraulic bilge pump 180GPM
TOP SPEED: approx. 12.5 knots
CRUISING SPEED: approx. 9.5 knots
RANGE: approx. 4000nm at cruising speed (8000nm at 7 knots)
Norska Windy Boats har världspremiär på en helt ny 39-fotare på båtmässan i Düsseldorf i januari. Windy 39 Camira är en arvtagare till ett par andra, äldre modeller från den välkända norska båttillverkaren.
Enligt norska Båtmagasinet ka två tidigare modeller – 36 Khamsin och 43 Grand Bora – fasas ut från Windys program efter cirka tio år på marknaden. Den nya båten blir en öppen weekendcruiser, något som visat sig vara ett gångbart koncept i till exempel Flippers nya båtar.
Den nya 39:an är helt tydligt inspirerad av Windy 31 Zonda. Skrovet är helt nyutvecklat med en djup v-botten.
– Även om det har varit en lång process att ta fram den här modellen har vi en väldigt stor framtidstro. Den respons som vi har fått från våra återförsäljare är väldigt bra, säger Knut Heiberg-Andersen, vd för Windy.
Båten ska byggas i Västervik, där Windy har en stor del av sin produktion.
Motoriseringen blir Volvo Penta D6 370 eller D6 400. Toppfart cirka 45 knop.
Info: www.windy.no
Utsläppen av koldioxid försämrar inte bara luften utan gör också haven surare och det påverkar många marina arter. Havsförsurningen orsakar en försenad tillväxt för sjöborre, en art som är viktig för balansen i det marina ekosystemet, visar ny forskning vid Göteborgs universitet.
Sjöborren är ett ryggradslöst djur som spelar en central ekologisk roll i steniga marina ekosystem, bland annat i nordöstra Atlanten. Sjöborren lever i vattnet i den kalltempererade zonen på norra halvklotet. De vuxna djuren kan reglera överflöd av brunalger, som fungerar som reservoarer för artrikedom.
– När sjöborrarna finns i hög koncentration kan de förstöra hela kelpskogar och skapa ett område som mest liknar marina öknar, men de är viktiga för balansen i ekosystemen, säger Narimane Dorey vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Unga djur påverkas starkt av havsförsurningen
Nya studier visar att unga sjöborrar påverkas mycket av havsförsurningen.
– Havsförsurningen orsakar en försenad tillväxt för den unga sjöborren och ger den en ökad ämnesomsättning, vilket kan vara negativt och påverka överlevnaden för framtida bestånd av sjöborrar, säger Narimane Dorey.
Enligt klimatmodellerna minskar pH-värdet i haven, som för närvarande ligger på cirka pH 8, med 0,3 – 0,4 enheter mot slutet av 2000-talet. Detta kommer att innebära en fördubbling av vätejonskoncentrationen i haven.
– En sådan havsförsurning kommer att få en betydande inverkan på de marina ekosystemen, säger Narimane Dorey.
Avhandlingens namn: Trans-life Cycle Impacts of Ocean Acidification on the Green Sea Urchin Strongylocentrotus droebachiensis
Handledare: Sam Dupont och Susan Phil Baden
Länk till avhandlingen:https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/32887Avhandlingens namn:?
Porträttbild: Jean-Marc Dorey, övriga bilder av Narimane Dorey.
Danska X-Yachts har presenterat en ny stor modell – X6 – som ska sjösättas sommaren 2015. Varvet är välkänt för sina välseglande båtar. I den här modellen har de mixat fördelarna från både performance och cruising i en båt.
Vi har inte fått så mycket information om X6 än, men klart står att båten bland annat utrustas med dubbla roder och en targabåge. Till konstruktionen kommer den att påminna om X-Yachts senaste båtar i Xp-serien.
Den första modellen blir på 60 fot (18 m).
Australiensiska Riviera har varit framgångsrika de senaste åren och presenterat en rad intressanta modeller. De använder ofta svenska dieselmotorer från Volvo Penta, men i den senaste modellen – 515 SUV Collection – sitter ett par Cummins QSC Zeus 600 med pod drives.
Den nya SUV-modellen är än så länge på planeringsstadiet, men Riviera har byggt upp hela inredningen i ett utställningsrum. Lanseringen av den färdiga båten sker i maj 2014.
En av anledningarna till att företaget kan visa en stor modell av inredningen är att Riviera har använt sig av Unigraphics 3D mjukvara. I kombination med hantverkare som kan bygga modeller i full skala underlättar detta utvecklingsarbetet enormt. Programmet gör att Rivieras team med designers får hög precision i hela konstruktionen.
Många europeiska varv jobbar idag på samma sätt. Efter att båten har ”gjorts klar” i datorn går den vidare till en fräs, som med mycket hög precision skär ut en form att bygga de slutliga båtarna efter.
Trots att detta är en helt ny modell syns arvet från Rivieras klassiska modeller tydligt. 515 SUV kombinerar high performance med blue water cruising och sportfiske. Båten har till exempel ingen flybridge utan en mer sportig kupé.
– Förarplatsen är upphöjd för att ge god sikt och där finns även tillräckligt med plats för två 16-tumsskärmar och förarplatsen sitter mitt i centrumlinjen, säger Rivieras vd, Wes Moxey.
Den nya modellen har två öppningsbara glasfönster från Webasto i taket, vilket ger massor av ljus och luft in i båten. Salongen har en L-formad design med bland annat höj- och sänkbart matbord. Framför en sittgrupp har båten TV- och ljudsystem (Fusion). Pentryt är U-format.
Standardmotorerna är den nya generationens bränsleeffektiva Cummins QSC Zeus 600 pod drives, som ger en toppfart på 29–30 knop och en marschfart kring 22–24 knop. Räckvidden anges till cirka 390 Nm med tio procent bränslereserv.
Andra motoralternativ omfattar Volvo Penta IPS 800s – 441kW (2 x 600 hk) eller IPS 950s – 533kW (2 x 725 hk).
Info: www.rivieraaustralia.com
Bilderna:
1. Riviera has announced details of the new 515 SUV
2. The striking new 515 SUV offers enhanced side deck access with grab rail and optional extended bow rail
3. The 515 SUV accommodation plan showing master stateroom and ensuite aft
4. The 515 SUV’s accommodation plan showing the master stateroom and ensuite forward
5. The 515 SUV’s elevated helm area provides excellent visibility and enough apace for three 16 inch display screens
6. The Riviera 515 SUV’s enormous cockpit is perfect for deep sea fishing or alfresco entertaining
7. Riviera’s new 515 SUV features a spacious master stateroom which can be located forward or aft
8. The 515 SUV has an impressive engine room to house the twin Cummins QSC Zeus 600 pod drives
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 5 personer omkom genom drunkning under oktober i år jämfört med 7 personer under oktober 2012.
Totalt har 114 personer omkommit i år genom drunkning vilket är 26 fler än under samma period förra året då totalt 88 personer omkom.
Oktober 2013 (2012)
Fritidsbåt 3 (2)
Övriga 2 (5)
Totalt 5 (7)
TemaImport firar lanseringen av Sunbeam System med att leverera till KTH Solar Boat. Totalt 14 stycken 18 W högeffektiva Sunbeam System. Panelerna skall användas på den 2x1m yta som får fyllas med solpaneler enligt de tävlingsregler som gäller för tävlingen som hålls i Japan i augusti 2014.
KTH solar boat kommer inte bara att vara utrustad med högpresterande solpaneler. Den kommer dessutom att använda bärplan och vara autonomt styrd.
I valet av solpaneler är det ett kompromisslöst krav att de ska ge så mycket energi som möjligt från en begränsad yta. Det är också viktigt med en låg vikt, som i alla tävlingssammanhang.
Tävlingen hålls på en 20 km lång bana på sjön Biwa i Japan
Info: http://kthsolarboat.se
Över hälften av deltagarna i den nya årskullen i Volvosteget – Volvokoncernens ettåriga yrkesprogram inom industriproduktion – är tjejer. 400 arbetslösa ungdomar i åldern 18-22 år får möjligheten till en betald utbildning när Volvosteget startar för andra året i rad.
”Det är oerhört glädjande att så många tjejer vill delta i Volvosteget, speciellt med tanke på vår ambition att öka andelen kvinnor i produktion”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.
Den andra omgången av utbildningen startade den 4 november på tretton fabriker och anläggningar i Sverige. Över hälften av deltagarna, eller 52 procent, är tjejer.
Volvosteget varvar teoretisk utbildning med praktik och innebär en visstidsanställning under ett år med avtalsenlig lön för deltagarna. Syftet med Volvosteget är att ge unga en utbildning som gör att de får rätt kompetens och erfarenhet för att kunna ta jobb inom produktion, antingen inom eller utanför Volvokoncernen.
Efter avslutad utbildning får deltagarna ett certifikat som visar på deras kvalifikationer. Volvosteget är ingen garanti för jobb inom Volvokoncernen, men utbildningen ger en stabil grund för ett framtida yrkesliv inom industrin.
Den första kullen Volvostegsdeltagare tog examen den 25 oktober. Av dessa har hittills ett 50-tal blivit erbjudna anställning av AB Volvo medan ca 25 har fått arbete i koncernen genom bemanningsföretag.
“Volvosteget är en långsiktig investering för Volvokoncernen för att säkra tillgången på kompetens på sikt, väcka ungdomars intresse för jobb inom industrin och samtidigt göra något åt ungdomsarbetslösheten”, säger Olof Persson. “Vi hoppas på att se många av våra Volvostegsdeltagare inom industrin i framtiden, och att flera blivit anställda inom koncernen redan nu är naturligtvis extra roligt”.
Volvosteget startade hösten 2012 och är ett treårigt projekt som kommer att ge totalt 1 200 ungdomar chansen till en betald utbildning under ett år. Sammantaget handlar det om en satsning på 450 miljoner kronor för Volvokoncernen.
Info: www.volvosteget.se
Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Vadstena-Motala har blivit av med sitt svävargarage. Nu närmar sig vintern med stormsteg och det är bråttom att hitta en ny plats för svävaren.
– Har vi inget uppvärmt garage riskerar inställelsetiden för svävarutryckningar att förlängas, och därmed har vi försämrade möjligheter att hjälpa nödställda, säger Leif Andersson, frivillig sjöräddare och svävaransvarig vid RS Vadstena-Motala.
Sjöräddningssällskapet i Vadstena-Motala fick sin svävare inför vintern 2007. Den har sedan dess utfört många livräddande insatser och patrullerar såväl Vättern som omkringliggande sjöar vintertid.
Svävaren transporteras på trailer och sjösätts där den bäst behövs. De första åren fick svävaren stå gratis i en privatpersons garage, för att sedan få en plats av kommunen i Motalas gamla brandstation. Men då kommunen sålde lokalen hamnade svävaren utan tak över huvudet.
Den står nu temporärt vid en båtuppläggningsplats. Men där kan den inte stå kvar särskilt länge, då platsen nu fylls av vinterupptana båtar. Dessutom trivs svävaren bäst inomhus. När is och snö hamnar i svävarens ”kjolar” fryser de, och för att fungera optimalt behöver de få chans att tina upp mellan uppdragen.
– Det är en ren säkerhetsaspekt att kunna ha svävaren inomhus. Nu vädjar vi till kommunen, företag och privatpersoner om hjälp att hitta en plats. Garaget behöver ligga i Motala och gärna nära en sjösättningsplats, så att vår besättning kan rycka ut inom 15 minuter när larmet går. Det är också bra om garaget är 11 meter långt så att både bil och trailer får plats. säger Leif Andersson.
Info: www.ssrs.se
Volvo Ocean Race veteranen Richard Mason knyts till Team SCA för att förstärka deras Shore Management. Mason har seglat i de fyra senaste Volvo Ocean Racen, senast som vaktkapten på Team Sanya i 2011/12 Race, men det här blir hans första landbaserade roll i tävlingen.
– Det här är en spännande och utmanade roll för mig i Volvo Ocean Race. SCA gör något riktigt bra och det känns bra att vara en del av det. Det finns redan en stark struktur på plats och jag ser fram emot att utveckla detta ytterligare, så att vi kan vara väl förberedda både på sjön och i land, säger Richard Mason.
Den 39-årige seglaren startar sitt arbete genast vid teamets bas på Lanzarote. Team SCA fick nyligen leverans av sin Volvo Ocean 65 och teamet, som sponsras av SCA, fortsätter sitt träningsprogram och testar för närvarande fyra kandidater för att ansluta till den sju seglare starka gruppen.
– Det känns bra att välkomna Richard till the teamet. Flera av oss har arbetat med honom tidigare och vi ser fram emot att göra en gemensam insats. SCA har tagit på sig en enorm utmaning att ställa upp med en mindre erfaren och kvinnlig besättning. VI fokuserar alla på att försäkra oss om att gruppen är högt motiverad och har ordentlig erfarenhet av sådana här race. Med Richard ombord har vi totalt erfarenhet av ett 30-tal Volvo Ocean Race, något som vi hoppas kunna dra fördel av, säger Richard Brisius, Managing Director för Team SCA.
Mason är australiensare från födseln, men är uppfostrad i Nya Zeeland och bor nu i Sverige (Uppsala) med sin svenska fru och två barn.
Foto: Rick Tomlinson.
Nu satsar Göteborgs universitet på ett nytt forskningsfartyg som ger ökade möjligheter för både utbildning och forskning.
– Forskning som tidigare inte varit möjlig kan nu bli verklighet. Inte minst FN:s senaste klimatrapport framhöll att det behövs mer forskning om havet för att bättre förstå klimatförändringarna, säger rektor Pam Fredman.
År 2050 kommer 60 procent av jordens då 9 miljarder människor att bo i kustnära områden som riskerar att drabbas av översvämningar genom klimatuppvärmningen.
– Vi behöver mer forskning för att vara förberedda inför framtiden och för att hållbart kunna utnyttja havets resurser och bedriva en miljövänlig turism i kustområdena, säger Elisabet Ahlberg, dekanus vid Naturvetenskapliga fakulteten.
Nytt fartyg ger ökade möjligheter till forskning och undervisning
Genom det nya fartyget får universitetet ett avancerat laboratorium till havs med modern utrustning. Fartyget öppnar för möjligheter att studera storskaliga processer, som till exempel hur klimatförändringarna påverkar havsströmmar och pH-värde, som i sin tur inverkar på livet i havet.
– Det är viktigt att studenterna redan i utbildningen får möjlighet att följa och förstå de här storskaliga förloppen. Våra studenter kommer att bli framtidens experter inom marin miljö och deras arbetsmöjligheter breddas, både nationellt och internationellt, genom en förbättrad utbildning, säger Elisabet Ahlberg.
Större men drar mindre bränsle
Det nya fartyget blir 45 meter långt och kommer att väga runt 800 ton. Fartyget har en besättning på fem personer och rymmer ett tjugotal forskare och studenter. Trots att det nya fartyget är större än det gamla forskningsfartyget Skagerak drar det 40 procent mindre bränsle.
– Skagerak, som nu efter 40 år pensioneras, är varken arbetsmiljömässigt ändamålsenligt eller optimalt för att bedriva forskning och utbildning, säger Michael Klages, föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper.
Miljökrav i fokus
Planeringsarbetet har genomsyrats av miljötänkande.
– Vi har inte enbart ställt de miljökrav som är lagstadgade idag utan också försökt vara framsynta och titta på internationell lagstiftning som kommer inom en snar framtid, säger Elisabet Ahlberg.
Som ett av de första universiteten i världen miljöcertifierades Göteborgs universitet år 2006. Fartyget kommer att ingå i Göteborgs universitets miljöcertifiering ISO14001. Även varvet Shiprepair Yard S.A i Polen är miljöcertifierat.
Forskningsfartyget kostar drygt 100 Mkr och beräknas vara färdigbyggt i mars 2015.
Vårdslös körning med vattenskotrar resulterar årligen i många olyckstillbud – och siffran ökar. – Vattenskotern har kommit för att stanna, och med den ökade hastigheten sker också allt fler olyckor. Den trenden måste vi vända. Vi har därför tagit fram en vattenskoterkurs som vi håller på tre platser i landet, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar Kustakademi.
En vattenskoter har en större motorkapacitet än en motorcykel. Trots detta krävs varken utbildning, förarbevis eller åldersgräns för att få köra.
– Det finns tyvärr ett bristande regelverk på sjön. Och vi tror att många vuxna vill att deras barn och ungdomar går en kurs innan de lånar familjens skoter, och att även en del vuxna förare vill utöka sina kunskaper för att köra säkrare och ha roligare på sjön. Vi tror och hoppas att detta kan leda till ökad sjösäkerhet för alla, säger Karl Nordström.
Sjöklar har över 45 års erfarenhet av utbildningar för yrkesskeppare och fritidsbåtsägare och blev 2004 ett av de första utbildningsföretagen att godkännas av Transportstyrelsen för utbildning i högfartsnavigering (Handhavande Snabba Fartyg).
– Vattenskoterutbildningen innefattar både teori och praktik på sjön. Kursen inkluderar bland annat sjövett, sjömanskap, väjningsregler och sjövägsregler. Deltagarna lär sig också körteknik, motorkoll, hur man tar vågor på bästa sätt och hur man visar hänsyn.
Kursen är en heldagsutbildning och hålls i Stockholm, Göteborg och Västervik.
Info: www.sjöklar.se/fritid/kurs/vattenskoterkurs
Kommentarer
Vilket struntprat och ren desinformation för att sälja in en kurs! Vattenskotrar omfattas av samma regeleverk som vilken båt som helt. Olyckorna ökar INTE. Det var inte en enda olycka 2011 samt 2012. Det var en allvarlig påkörning i Mälaren och en dödsolycka där en förare körde upp på land (var ej berusad). Det är en stor ökning av vattenskotrar och det går inte att dra tendendiösa slutsatser att det är en "olyckstrend". Fakta är att majoriteten allvarliga och fatala olyckor sker med kajaker, ekor och segelbåtar – inte snabbgående motorbåtar. Skall vi ha kurser för båtar skall de tas fram av relevanta och förankrade aktörer.
De konfliktåtgärder som drabbade skärgårdstrafiken i förra veckan är nu avblåsta efter att arbetsgivarorganisationen Almega och fackförbundet Seko idag kommit överens kring skärgårdsavtalet. Waxholmsbolagets trafik beräknas vara igång som vanligt från och med tisdag 12/11.
Waxholmsbolagets trafik med Djurgårdsfärjan, samt trafiken i mellersta och södra skärgården, ställdes in i förra veckan då konfliktåtgärder bröt ut. Det var Almegas och Sekos förhandlingar kring skärgårdsavtalet som hade gått i stå. Under måndagen 11/11 sa parterna ja till medlarnas bud och därmed är konfliktåtgärderna avblåsta.
Trafiken med Djurgårdsfärjan var igång igen redan vid 17-tiden måndag kväll. Skärgårdstrafiken beräknas vara igång från och med tisdag morgon.
För mer information rörande trafiken, se waxholmsbolaget.se
SkandinaviskBluewater.no är en ny hemsida som vänder sig till alla seglingsintresserade i Norge, Sverige och Danmark. Hemsidan är uppbyggd som en nättidning med en redaktionell del och en användardel.
Sajten innehåller material om drömmar, förberedelser, bra och dåliga upplevelser, praktiska erfarenheter, kommunikation med mera. Dessutom finns det ett diskussionsforum.
SkandinaviskBluewater.no ägs av företaget Mayday Consulting och drivs av Lotte och Dag Rørslett, båda med lång erfarenhet av båtjournalistik och långturssegling.
Info: http://www.skandinaviskbluewater.no/artikkel/single-handed-men-aldrig-alene/
Bilden:
Personerna bakom SkandinaviskBluewater: Dag Rørslett och Lotte Zielke Rørslett. Foto: Stian Rørslett.
Kommentarer
Dansk design Polsk skräpbygge.
Tyvärr X-yacht är ingen kvalitetsbygge längre.
Det kunde man se på de tillverkarana som byggde i Polen.
Nimbus tex har tagit tillbaka tillverkning av visa plastdetaljer
från Polen för att inte tappa på kvalitet.