nyhetstest

VM i Pool i England blev en framgång för våra svenska seglare med Stellan Berlin som världsmästare för sjunde gången.

Fjolårets svenske Värdsmästare Peter Andersson seglade in på ”bara” en 6:e plats. Bland de 10 första finns 4 svenska, två brittiska, två Finska och en Norsk båt.

På förra årets VM var det tre svenskar bland de första fem, fem bland de tio, elva bland de 20 första. Starka Svenska och Nordiska insatser i denna fantastiska båt.
Höstens SM som gick i Karlstad samlade 34 båtar och som vanligt blev namnet på den svenske mästaren, Stellan Berlin.

2.4 mR är en enmansbåt med köl, styrs med fötter eller handstyrning, båten är mycket lämplig för rörelsehindrade, i Sverige är ca 10% av de aktiva seglarna mer eller mindre rörelsehindrade.
Denna lilla R-jakt ger en otrolig seglingskänsla, båten är mycket trimkänslig och trots det lilla formatet är fartkänslan och närheten till vattnet markant.

Mer information och bilder från årets VM på. http://www.kbsuk.com/24m/worlds2013/
Intressant läsning på 2.4 mR förbundets hemsida: http://www.swe24metre.com

I Havet håller oss samman får vi, i text och bild, följa Elisabeth och Ulf på segelbåten Cassiopeias långa färd. Möten och äventyr är många medan de långa, tysta timmarna ombord på den lilla båten väcker minnen hos Elisabeth och frågor om vem hon är.

Barndomens gränslösa vik blir en sommar liten
och instängd. Dragningen ut mot fjärden, den
som förenar sig med det stora havet, följer Elisabeth
in i framtiden. Hon delar denna längtan
med Ulf och en dag, många år senare, står de vid
randen till drömmen. Men det är svårt att överge
det vanliga, det trygga. Att kasta loss …

Elisabeth Fernström är bosatt på Ingarö, gift
med Ulf och trebarnsmamma. Som sjukgymnast
har hon många år arbetat med ergonomi.
Hon har alltid dragits till sjön och seglat allt
från optimistjolle till Cassiopeia, en Najad 390.
Horisontens dragningskraft har inte försvagats
genom åren, och fortfarande, 70 år fyllda, seglar
hon Cassiopeia tillsammans med Ulf.

Info: www.ordvisor.se

Fler bostäder för unga, utökat samarbete mellan skolorna, bättre färjetrafik på helgerna samt smidigare kommunikationer till och från färjorna, riktade satsningar på nya jobb, fler vinteraktiviteter och bättre samordnade fritidsmöjligheter. Det är bara några av alla förslag som Stockholms och Ålands skärgårdsungdomar framför själva i den nya rapport som projekt Young Voices presenterar idag.

– Det ungdomarna främst efterfrågar är en större delaktighet i skärgårdsfrågor och processerna bakom beslut som berör dem. Nu börjar det viktiga arbetet med att följa upp alla tankar och idéer som kommit fram, säger projektledare Sandra Löfgren.

Resultatet i rapporten är tydligt. Dagens unga i skärgården vill gärna bo kvar när de blir äldre. Men den stora bristen på arbetstillfällen, bostäder, kommunikationer, affärer och sociala kontakter gör att de upplever att de kommer att tvingas bort ändå.
Detta framkommer i den rapport som idag läggs fram och presenteras av Skärgårdsstiftelsen och SKUNK – skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland, där man låtit ungdomarna själva komma till tals kring hur de ser på sin vardag och framtid. Under dagens slutkonferens närvarar kommun- och landstingspolitiker samt tjänstemän för att skapa förutsättningar för en fortsatt dialog mellan beslutsfattarna och ungdomarna själva.

– Viljan att påverka och få träffa beslutsfattarna har varit mycket stor. Dessa ungdomar har ett stort samhällsengagemang. Det har varit väldigt roligt och stimulerande att arbeta med ungdomarna från Stockholms- och Ålands skärgård, berättar Lovisa Arild – projektledare på Åland.
Arbetet har skett genom gruppmöten, djupintervjuer samt en större enkätundersökning och sammanställts i en i dagarna publicerad slutrapport. Åldern på de medverkande sträcker sig från åtta till femton år.

– Det var naturligt för mig att dra igång ett större projekt kring ungdomarnas situation i skärgården, berättar Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg. Överlag behöver vuxna lära sig att lyssna på barn innan vi fattar beslut.

Se filmen om projektet: http://youtu.be/u2FVsZ-sjKA

Sjöräddningssällskapets medlemstidning Trossen har tagit emot Svenska Designprisets guld i klassen redaktionell print – medlemstidning. – Det gläder oss enormt att något så viktigt som sjösäkerhetsinformation kan framställas så tilltalande, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets medlemstidning görs tillsammans med contentbyrån Spoon och har en upplaga på 90 000 exemplar. Tidningen ges ut till Sjöräddningssällskapets medlemmar fyra gånger per år.

Läsundersökningar visar att Trossen i genomsnitt blir läst i 20minuter och att varje tidning blir läst av mer än en person. Det kan bero på att det är ett viktigt innehåll som presenteras på ett tilltalande sätt.

– Det är jätteroligt att en tidning med syftet att rädda liv har utsetts till detta hedrande pris. Sjöräddning är ett viktigt ämne som engagerar både våra läsare och oss som gör tidningen. Vi vill blanda det vackra och trivsamma som har med vatten och båtliv att göra, med det riskfyllda och ibland farliga. Det gör vi med en stilren form i ett praktiskt format, som gör tidningen lätt att ta med på båten, säger Ken Wandahl Niss, Art Director på Spoon som gör tidningen tillsammans med redaktören Susanne Magnusson.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som är öppen för alla. Det är Batteri Kommunikation AB som arrangerar tävlingen och igår kväll avgjordes årets tävling.

Juryns motivering: “Till havs i salt och sött, storm och stiltje, grynna och gyllene timme, lastad med trygghet i styrbord och lust i babord.”

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. SSRS har 2 000 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i
alla väder, under årets alla dagar. De arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är nu klar med sin vägledning för när och hur fiske i marina skyddade områden ska regleras.

– Vi sätter fokus på regler som ger ett långsiktigt skydd för att minska fiskets påverkan på exempelvis skyddsvärda arter och livsmiljöer. Både miljöbalken och fiskelagen kan användas och det måste göras bedömningar i varje enskilt fall för att få bästa resultat, säger Björn Sjöberg, chef på avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV.

Fiske kan skada bottenmiljöer, leda till oönskade bifångster av exempelvis fåglar och på så vis påverka ekosystemen negativt. Våren 2011 gav Fiskeriverket och Naturvårdsverket därför ut rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. I denna föreslogs att HaV, skulle ta fram en vägledning som ett stöd för länsstyrelserna och kommunerna vid arbete med marint områdesskydd.

Arbetet har skett i samarbete med de fem kustlänsstyrelserna Västerbotten, Stockholm, Östergötland, Halland och Västra Götaland. Förslaget till vägledning presenterades i april i år och har sedan varit på remiss till bland andra länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Sveriges kommuner och landsting, Sveriges naturskyddsförening, Världsnaturfonden, Greenpeace, Sportfiskarna och Sveriges Fiskares Riksförbund.

– Vi har fått många positiva reaktioner och det framgår tydligt av svaren att vägledningen är efterlängtad. Vi får också en del frågor från länsstyrelser om vilken lagstiftning som ska tillämpas och hur det ska göras, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV och den som samordnat arbetet med vägledningen.

Marina skyddade områden omfattar naturreservat, nationalparker och Natura 2000-områden som är ett nätverk av skyddade områden inom EU. I Sverige finns drygt 3500 Natura 2000-områden och av dessa finns cirka 400 vid kust och hav. Sverige har förbundit sig skydda vissa arter och livsmiljöer i Natura 2000-områden, bland annat rev, sandbankar och smala Östersjövikar. Arter som kan vara utpekade är exempelvis tumlare och våra tre sälarter, knubbsäl, gråsäl och vikare.

Reglering av fiske i skyddade marina områden försvåras eftersom de formella förutsättningarna varierar om området ligger innanför trålgränsen, mellan trålgränsen och territorialhavsgränsen eller i ekonomisk zon.

– Innanför trålgränsen kan vi reglera fisket själva. Utanför trålgränsen har Sverige avtal med andra länder rörande fiske och måste komma överens med dem om regleringar som ska kunna gälla alla som fiskar i området. I ekonomiska zonen beslutar EU genom den gemensamma fiskeripolitiken, säger Björn Sjöberg.

– I vägledningen beskriver vi hur man kan gå tillväga för att införa regleringar i de olika områdena.

När det gäller fiske i Natura -områden så finns ett behov av att klarlägga hur miljöbalkens tillståndsplikt för miljöfarlig verksamhet ska förhålla sig till fiskeverksamhet.

– Detta bör utredas mer och vi har därför valt att lyfta ut den frågan från vägledningen. Vi har nu gett i uppdrag till Havsmiljöinstitutet med stöd av Uppsala universitet att utreda om tillståndsplikten ska tillämpas vid fiske i Natura 2000-områden och hur det i så fall ska ske, säger Björn Sjöberg.

Utredningen om tillståndsplikt eller inte för fiske i Natura 2000-områden väntas vara klar i början av våren 2014.

Källa: HaV.

I morgon lördag 12 oktober gör 92 lag med 247 deltagare upp om titeln Sveriges bästa gäddfiskare. SM-finalen i gäddfiske hålls i år på Mälaren vid Eskilstuna. Räkna med en rafflande tävling där fisketeknik och de bästa kunskaperna om gäddans beteende kommer att avgöra!

– SM i gädda har sedan starten 2007 stadigt ökat i popularitet. I år har det arrangerats 16 kvaltävlingar runtom i landet inför finalen på lördag. Att erövra titeln svensk mästare i gäddfiske är bland det mest prestigefyllda du kan uppnå som sportfiskare, berättar Anssi Lehtevä, tävlingskonsulent på Sportfiskarna.

SM i gädda samlar eliten
Hela 252 lag har deltagit de kvaltävlingar som hållits runt om i landet vilket innebär att startfältet nu på lördag samlar gräddan av Sveriges mest drivna gäddfiskare. Den grunda västra delen av Mälaren är klassiska gäddvatten som erbjuder fiske på ett talrikt bestånd av gädda. Små detaljer kan komma att avgöra tävlingen: det gäller att hitta var gäddorna står och knäcka koden för vilket bete de hugger bäst på.

– Vindriktning och vattentemperatur styr var gäddorna ställer sig. Gäddan vill kunna stå gömd i närheten av bytesfisken och föredrar i regel ruskväder med vind och lite regn för att gå på jakt, berättar Tobias Fränstam, tidigare SM-vinnare och fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna Region Mälardalen.

SM i gädda – för fiskens bästa
Tävlingen är enbart inriktad på så kallad Catch & Release, vilket innebär att all fisk återutsätts. Alla fångade fiskar över minimimåttet 50 cm registreras i stället med foto mot en måttbräda.

Det gäller alltså att fånga de längsta gäddorna. Efter fotografering återutsätts fisken varsamt. Svenska Gäddklubben som är med och arrangerar SM i gädda har instiftat en fiskevårdsfond från vilken medel avsätts till fiskevård med inriktning på gädda, bland annat har bidrag getts till särskilda gäddvåtmarker.

– Medel från SM-tävlingen kommer att gå till åtgärder för att förbättra gäddans situation, berättar Kenneth Karlsson, medlem i Svenska Gäddklubben och grenansvarig för tävlingsformen gädda.

Vid gårdagens Kommunfullmäktigesammanträde i Göteborg beslutade den rödgröna majoriteten att säga nej till fler båtplatser i Göteborg, efter att Moderaterna tidigare lagt en motion om att skapa fler båtplatser och utveckla gästhamnsverksamheten i Göteborg.

– Alliansen vill se ett båtvänligare Göteborg. Vi vill att fler göteborgare och turister ska kunna njuta av skärgården i sina fritidsbåtar, säger Jonas Ransgård (M), vice ordförande i Göteborgs Kommunstyrelse.

Den rödgröna majoriteten framhäver bland annat i sitt avslagsyrkande att ”hela båtmarknaden har gått i sank”.

– Det har varit några tuffa år för båtmarknaden under lågkonjunkturen, men det är fortfarande lång kö till GREFAB:s (Göteborgsregionens Fritidshamnar AB) hamnplatser för många båtstorlekar. Att de rödgröna nu stoppar en utbyggnad försvårar ännu mer för båtmarknaden. Just att kötiden i många fall är runt tio år kan mycket väl bidra till att många göteborgare till sist väljer andra fritidsintressen framför båtlivet, säger Jonas Ransgård (M).

Stadsledningskontoret skriver i tjänsteutlåtandet att ett problem för att bygga fler båtplatser kan vara GREFAB:s dåliga ekonomi. Alliansen i Göteborgs Kommunstyrelse hade gärna sett att man prövar nya, billigare vägar för att skapa fler båtplatser.

– En väg till att skapa bättre förutsättningar för båtlivet i Göteborg är att skapa fler platser på land för bilar och båtkärror i anslutning till småbåtshamnarna. Många väljer idag att ha en mindre båt som kan stå på trailer och därför finns inte alltid behovet av en permanent båtplats i vattnet, säger Jonas Ransgård (M).

– Det finns nya innovativa lösningar med exempelvis eldrivna handmanövrerade sjösättningskärror som innebär att man skapar båtplatser på land, där båtägaren inte ens behöver ha en bil för att få ner båten i vattnet. Allt som krävs av hamnen är sjösättningskärran, uppställningsplats för trailers och en sjösättningsramp. Båtägaren kan själv manövrera kärran och därmed fritt välja när man vill använda båten. Sådana lösningar kan skapa lägre båtplatskostnader än vid brygga och öppna för att fler ska kunna upptäcka båtlivet, säger Jonas Ransgård (M).

Kommentarer

Megaforce 19:49:10 2014-07-28

Man kan ha båten på trailer på land t.ex. på Björlanda Kile, men det kostar 300 kr per upp/ned-tagning dvs 600 kr för en fisketur. Därtill tillkommer parkeringsavgift för trailern eftersom inga trailerplatser finns där trots gott om utrymmen.

Alla som vunnit SM i kappsegling i år ska bevisa vem som är bäst i Båstad i helgen 12-13 oktober. Det är 39 lag gör upp om den prestigefyllda titeln Mästarnas Mästare 2013. Hamnen.se sänder live hela helgen i samarbete med Svenska seglarförbundet.

Mästarnas Mästare är känd för sina publikvänliga race nära land. Men om man inte kan ta sig till Båstad nu i helgen, finns det flera sätt att följa denna årets mest spännande kappseglin. Man kan följa tävlingen live med genom en ambitiös livesändning på Hamnenplay.se där man också kan chatta med kommentatorerna och andra tittare. Det kräver inloggning via mejl eller Facebook men är mycket smidigt.

Via två fasta kameror på land, en via båt på vattnet och två ombord på åtta av de två tävlande båtarna ska tittarna få en bra och spännande överblick av racingen. Kommenterar gör tidigare landslagsseglarna Marit Söderström och Stefan och Mattias Rahm som båda också har stor erfarenhet från America’s Cup. Med i studion är också Hamnen.ses egen världsmästare och på vattnet alternerar Stefan Rahm och Gustav Morin som kommentatorer i händelsernas centrum.

Mästarnas Mästare är en kamp mellan årets svenska mästare i kappsegling samt ett antal wildcards. De inbjudna rorsmännen väljer sin egen besättning, men ska så långt det går använda den besättning som han/hon vann mästerskapet med. Tävlingen seglas med grundomgång, semifinal och final. Alla tävlar i fartiga båttypen CB 66.

Sändningarna startar 09.30 på lördag och fortsätter till mörkret faller. Starttiden är densamma på söndag och prisutdelningen startar 16.00.

Länk till livesändningen:
https://hamnenplay.solidtango.com/live/mastarnas-mastare-2013–2

Foto: Svenska seglarförbundet.

När kollektivtrafik på vatten diskuteras som en möjlighet för att utveckla hållbara och attraktiva städer tenderar frågan om vad som händer under vintersäsongen att lägga sig som en våt filt över vattenvägens potential. Hur löser man det? Den period när vi i Nordens Venedig oftast drabbas av någon eller några månaders is är också den tid då kollektivresandet är som högst. Ska man kunna avlasta transportsystemet som helhet måste alltså siktet vara inställt på en året-runt-lösning. Vattenvägen 365.

Många urbana transportsystem (persontrafik & citylogistik) lider av kapacitetsbrist i rusningstrafik och trängsel i delar av den befintliga infrastrukturen. Förseningar till följd av detta medför stora kostnader (som exempel 6.3 miljarder/år för Stockholmsregionen, enligt Trafikanalys 2011). Utöver detta behöver transportsystemen som helhet minska sin miljöbelastning. Vattenvägarna och delar av väg-nätet är befintliga infrastruktur-resurser som rätt tillvaratagna kan bidra till ett mer hållbart resande, avlasta korridorer och trafikslag med kapacitetsbrist, öka kapaciteten och hela trafiksystemets resiliens genom nya reserelationer, resmönster och synergier med cykel respektive citylogistik.

Med drivkraften att bidra till utvecklingen av hållbara transporter i städer runt om i världen startar därför Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Vattenbussen AB forskningsinitiativet Vattenvägen 365 med stöd av Sjöfartsverket. Ett långsiktigt arbete för kollektivtrafik- och citylogistiksystem i urbana miljöer med avsikten att identifiera förutsättningarna för ett hållbart vattenburet kollektivtrafiksystem för året-runt-trafik integrerat i befintliga kollektivtrafiksystem.

Arbetet inkluderar avgränsningar och gränssnitt mot övrigt kollektivtrafiknät, infrastrukturnoder, systemets service och underhåll och värdering mot hållbarhets- och trafikförbättringsmålen. Syftet är att visa system som kan skalas och anpassas till urbana miljöer världen över – i likhet med hur väg- eller spårburna kollektivtrafiksystem idag byggs upp från mer eller mindre standardiserade enheter, inte att projektera en kollektivtrafiklösning för en specifik stad, rutt eller linje. I fokus står realistiska lösningar som både är möjliga att förverkliga ur ett kostnadsperspektiv och attraktiva för resenärerna – under årets alla 365 dagar.

Karl Garme, KTH Marina system
Magnus Burman, KTH Lättkonstruktioner
Susanna Hall Kihl, Vattenbussen AB

Foto: Stockholmsfoto.

Den svenska riggtillverkaren Seldén Mast AB ingår ett strategiskt partnerskap med den tyska tågvirkesproducenten LIROS GmbH. Avtalet innebär att LIROS blir huvudleverantör av tågvirke till alla Seldéns produkter:

– Vi är väldigt glada för det här partnerskapet, som syftar till förfinad produktutveckling och att långsiktigt effektivisera våra kostnader, säger Peter Rönnbäck (bilden), vd för Seldén Mast AB.

– Tack vare avtalet med Seldén säkrar vi betydande volymer och stärker vår ställning inom den strategiskt viktiga OEM-marknaden, kommenterar Sven Rosenberger, vd för LIROS GmbH.

När svenska Seldén Mast AB och tyska LIROS GmbH nu ingår ett strategiskt partnerskap så är det ett redan decennielångt samarbete som fördjupas ytterligare.

Seldén lämnar andra tågvirkesleverantörer till förmån för LIROS, som nu blir huvudleverantör av tågvirke till alla Seldéns produkter. Bolagen är marknadsledare i sina respektive segment och kommer framöver att utveckla sina produkter gemensamt, för att alla delar av de tekniskt avancerade systemen ska harmoniera och fungera allra bäst tillsammans:

– Moderna segelbåtar blir allt mer avancerade och kraftfulla, med bakade segel och dyra hitechfibrer. Det ställer högre krav på såväl stående som löpande rigg, och att dessa verkligen passar perfekt ihop, menar Peter Rönnbäck.

– Vi kommer att öka takten i den gemensamma produktutvecklingen, för att förfina produkterna och möta de höjda kraven från användarna, säger Sven Rosenberger.

Det strategiska partnerskapet stärker också båda bolagens ställning inom OEM, och borgar för höga marknadsandelar på eftermarknaden.

2013 har varit ett år fyllt av storfiskar. Många nya svenska rekord har godkäntsoch trenden verkar hålla i sig. De två senaste tillskotten till rekordlistan är en sötvattensfisk och en saltvattensart: asp och blåkäft!

Blåkäft – nytt rekord igen
– Innan det här året startade var det inte många som kände till fisken blåkäft. Men efter att havsfiskarna verkligen hittat nyckeln till att fånga den lilla djuphavsfisken ute på Skagerrak har rekorden duggat tätt, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

Den 2 augusti var en välkänd storfiskare vid namn Anders Lilja ute på Skagerrak. Som många andra havsfiskare var det positionen 10-gradarn som var målet. Väl där fångade han, bland många andra fiskar också en blåkäft. Betet var makrillhuvud och fiskens vikt fastställdes på en krönt våg till 1 014 gram. Det är en putsning med bara 2 gram från sommarens tidigare rekord. Fiskens längd var 40 cm och omkretsen 30 cm.

Om arten
Blåkäft (Helicolenus dactylopterus) lever främst på djup mellan 100 och 500 meters djup, men ibland betydligt djupare än så. Den förekommer längs hela nordöstra Atlantkusten och fångas sporadiskt i Skageraks djupare delar. Munhålans blåsvarta färg har gett den här storögda fisken dess namn.

Asp en rovgirig karpfisk
Aspen är en av våra största karpfiskar. Med sin långsträckta kropp, spetsiga fenor och stora mun med rejält underbett skiljer den sig från våra andra svenska karpfiskar. Där den finns kan den ofta överraska gädd- eller abborrfiskare med sitt hårda hugg. Och överraskad blev nog Anna Tainio från Enhörna, när hon stod på en brygga i Mälaren och fiskade abborre den 15 augusti.

– En stor fisk högg och varken Anna eller fiskesällskapet visste vad de hade fångat, förrän de fick expertishjälp. Så småningom insåg de att de fångat en fisk som kunde bli svenskt rekord, så de skaffade en godkänd våg, som vi senare kontrollerade, informerar Nicka Hellenberg Sportfiskarnas rekord- och storfiskregistrerare.

Aspen konstaterades väga 8 030 gram och mättes till 90 cm (54 i omkrets). Rekordet slogs därmed med 15 gram. Ingen stor höjning, men ändå tillräcklig för att en ny rekordhållare ska utses.

Om arten
Aspen (Aspius aspius) är en storvuxen och rovlevande karpfisk. Den lever både i sjöar och strömmande vattendrag, huvudsakligen i Mälardalen, Vänern samt i vissa östgötska områden. Aspen har minskat kraftigt under de senaste decennierna och är rödlistad som ”sårbar”. Under lekperioden på våren är den fredad på många håll.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.
Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 28 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Hela 14 procent av svenskarna har råkat ut för inbrott under de senaste fem åren, och fyra procent uppger att de råkat ut för fler än ett. Trots det säger var tredje att de inte vidtagit någon inbrottsförebyggande åtgärd alls. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Ett tydligt säsongsmönster har vuxit fram bland villainbrotten, där klart flest inbrott sker under det fjärde kvartalet varje år. Totalt sett har antalet inbrott i Sverige ökat med drygt en femtedel under de senaste tio åren enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ.

Trygg-Hansa har frågat svenska folket vad man gjort för att skydda sig mot inbrott. En tredjedel svarar att de inte vidtagit någon inbrottsförebyggande åtgärd alls (32 %). Bland de som skyddar sitt hem är det vanligaste att ha säkra dörrar och lås (25 %), följt av larm (22 %) och Grannsamverkan (22 %).

– Inbrott är en obehaglig upplevelse, det vet alla som råkat ut för det. Vi skulle gärna se att alla skaffar sig ett så bra skydd som möjligt, gärna på flera sätt som kompletterar varandra, säger Håkan Franzén, expert på Hus&Hem-försäkringar på Trygg-Hansa.

De flesta (37 %) har svarat att man tror att larm är den bästa inbrottsförebyggande åtgärden, följt av säkerhetsdörr (24 %) och grannsamverkan (23 %).

– Att installera godkända lås och larm är åtgärder man kan vidta på egen hand, och det kan ha en avskräckande effekt. Men det mest effektiva för att få ned inbrotten i sitt område är faktiskt att organisera Grannsamverkan, fortsätter Håkan Franzén.

Grannsamverkan är ett samarbete mellan Polisen, försäkringsbolag och många andra aktörer. Syftet är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brott genom ökad uppmärksamhet från de boende samt kunskap om hur man skyddar sig, vilket skrämmer bort och försvårar för tjuven.

– Idag är bor färre än var tionde svensk i ett område med Grannsamverkan. Dessutom är det få som känner till att det är Polisen man ska vända sig till för att starta det i sitt område. Vi ser gärna att de här siffrorna ökar, säger Håkan Franzén.

Grannsamverkans webbplats
http://www.samverkanmotbrott.se/

Fakta om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-26 september 2013 har sammanlagt 3 480 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor i åldern 18-74 år.

I måndags utkom boken Nattmannen – den sjätte delen i serien om den fiktiva staden Krabbsjögrund som riktar sig till barn mellan 9-12 år. Samtidigt sker lanseringen av en ny webbmötesplats för läsarna där Johanna Koljonen under hösten kommer att axla rollen som spel- och deltagardesigner.

I Lena Ollmarks och Mats Wänblads bok Nattmannen får vi på nytt följa med till den lilla kuststaden Krabbsjögrund där Karl Dymling och kompisen Sara bor. På ytan är Krabbsjögrund som vilken liten sömnig stad som helst, men i själva verket ruvar platsen på många mysterier och mörka hemligheter.

I samband med att boken ges ut lanseras hemsidan www.krabbsjogrund.se som är framtagen av produktionsbolaget Breidablick. Webbplatsen låter besökaren utforska och delta i en värld full av mystiska händelser; där finns också en blogg där man kan läsa om gastkramande vålnader och titta på spännande filmklipp. Här finns allt för den som vill fördjupa sig i Krabbsjögrunds historia, platser och invånare! Följ också utvecklingen av mobilspelet som spelbolaget Zordix producerar och få tips av författarna Lena Ollmark och Mats Wänblad om hur man skriver en riktigt ryslig spökhistoria som garanterat ger kalla kårar. Den nya plattformen för Krabbsjögrunds kusliga värld är skapad av Breidablicks producent Gila Bergqvist Ulfung i samarbete med författarna Lena Ollmark och Mats Wänblad, samt den Emmybelönade transmedia-designern Martin Eriksson. Prisbelönta journalisten, författaren och programledaren Johanna Koljonen tar till produktionsfasen under hösten 2013 över som spel- och deltagardesigner av spökmysterierna i Krabbsjögrund.

– För mig som läsare är Krabbsjögrund en värld som jag vill stanna i länge. Det är böcker att sluka och läsa om! Drömmen är ju alltid att själv bli en aktör i berättelser man älskar och det är enormt inspirerande att få vara med och skapa den möjligheten för läsarna, säger Johanna Koljonen.

Utgivningsdag för Nattmannen samt lansering av hemsidan är 7 oktober. Krabbsjögrunds värld växer ytterligare: under 2014 kommer man kunna fördjupa sig i spökhistorier på webben, spela spel på sin mobil, ha möjligheten att delta i lajvevenemang och gå på spökjakt ute i verkligheten.

Följ med till Krabbsjögrund – Sveriges mest hemsökta plats! Nattmannen och de fem tidigare delarna i serien kommer även att ges ut som e-böcker.

Efter två år med minskad sommarturism i Sverige ökade åter antalet övernattningar med 1,4 procent jämfört med i fjol. Ökningen var störst under juni, men även under juli och augusti ökade antalet övernattningar. Logiintäkterna steg med 2,8 procent till totalt 5,6 miljarder kronor. Skåne var den region i landet där antalet övernattningar ökade mest.

I nästan alla landets regioner ökar också logiintäkterna på hotell, vandrarhem och i stugbyar. Under juni-augusti steg intäkterna mest i Stockholms län med drygt 40 miljoner kronor, men procentuellt var det i Halland som ökningen var störst, plus 13,2 procent.

Övernattningarna ökar mest på hotellen, följt av vandrahemmen och campingplatserna. På hotellen ökade logiintäkterna under juni-augusti med drygt 142 miljoner kronor. Antalet sålda rum steg med 2,5 procent.

Av de utländska besökarna ökade antalet övernattningar från Finland, Italien, Tyskland och Schweiz mest. Från grannländerna Norge och Danmark minskade dock övernattningarna. Det resulterade i att det totala antalet övernattningar från utlandet minskade med 1,9 procent.

– Turismen är viktig för Sveriges ekonomi och den bidrar till ökad sysselsättning. En viktig del i vårt arbete är att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Lotta Nibell Keating, tf VD Västsvenska Turistrådet, kommenterar Tillväxtverkets pressmeddelande:
– Vi ser fram emot att kunna analysera siffrorna i detalj när de blir tillgängliga på läns- och kommunnivå. Västra Götaland är störst i Sverige på sommarturismen och att öka både på volym och logiintäkter är bra. Det ska bli intressant att kunna jämföra olika typer av boendeformer, områden och nationaliteter i vårt område.

Skärgårdsstiftelsens projekt Green Islands har under tre år samlat information om hur skärgårdsaktörer och ö-bor kan leva mer hållbart med fokus på energi-, avfalls- och avloppsfrågor. För att få till grönare öar handlar det mycket om att ändra folks attityder. Det har projektet jobbat med genom att inspirera och informera ute i skärgården.

Under måndagens slutseminarium samlades föreläsare, projektmedarbetare och åhörare för att under en dag få inspiration och information om det som utgör projektets kärnpunkt. Nämligen hur vi alla måste börja tänka mer i kretslopp. – Vi lever över våra tillgångar.

– Konsekvenserna av detta får våra barnbarn och kommande generationer att leva med, sa meterologen Per Holmgren som pratade om klimatfrågan i stort som smått.

– Det gäller att vi börjar tänka i kretslopp i alla de frågor som Green Islands arbetat med. Vi behöver skapa kretsloppsöar både globalt och lokalt.

– För Skärgårdsstiftelsen har projektet varit mycket värdefullt och stiftelsens ordförande Gustav Hemming poängterade att fokus ytterst handlar om Östersjöns överlevnad. Något som även projektledare Cecilia Wibjörn intygar. Avlopps- och avfallsfrågorna har väckt mest engagemang bland öborna i projektet. Vi börjar kanske förstå att vi trots svårigheterna det innebär måste tänka i kretslopp för att få njuta av skärgården även i framtiden.

– Projektet har arbetat mycket med informationspridning till ö-bor i Stockholms- Finlands- och Estlands skärgårdar. I olika samarbeten har man också bland annat involverat KTH genom att låta studenter kolla på energieffektiviseringsåtgärder på Skärgårdsstiftelsens byggnader. De påvisade effektiviseringsåtgärderna kommer att hjälpa oss i vårt dagliga arbete för att få mer hållbara öar, säger Jonathan Alm teknisk ansvarig i projektet.

– Stiftelsens uppgift är att medverka till en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms skärgård, sa Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg som avslutade med att berätta att projektet betytt mycket för stiftelsen som nu kommer att använda den kunskap som Green Islands tagit fram i verksamheten.

I slutet av året kommer även de miljöplaner som tagits fram att delas ut på öarna och tillsammans med GIS-portalen finnas tillgängliga bland annat på Greenislands.se

Stena Polaris är ett av fartygen i Stena Bulks flotta med tillräcklig teknik, utrustning och besättningskompetens för en trygg resa via Arktis och sedan hösten 2011 är det nu nionde gången ett av Stenas fartyg passerar Nordostpassagen.

Följ Stena Polaris på vägen till Sydkorea via Nordostpassagen – dagliga bloggar och podcasts finns på http://www.stenanorthernsearoute.com

Den ryska administrationen för Nordostpassagen ställer strikta krav på teknik och utrustning. Det är dessutom endast under ett fåtal månader om året, som issituationen i Arktis är sådan att passage är möjlig. Även under denna period eskorteras fartygen, ofta i konvoj, genom de svåraste avsnitten.

Stena Polaris har assisterats av den ryska atomisbrytaren Taymyr med 110 mans besättning. Ombord Stena Polaris finns under hela resan dessutom en s k ”isrådgivare”, van att navigera i arktiska vatten.

Stena Polaris har isklass 1 A enligt klassningssällskapet Det Norske Veritas (DNV) krav, vilket innebär att det är utrustat för att kunna gå i isbelagda vatten där isen kan vara upp till 0,8 m tjock, i bruten ränna. Dessutom är skrovet formanpassat och extra isförstärkt, fartyget har förhöjd motorkapacitet, samt att roder och propellrar är tekniskt anpassade.

För att ytterligare höja kompetensen ombord har Stena sedan länge ett samarbete med ryska Admiral Makarov State University i St Petersburg, som specialiserat sig på navigering i is. Befälen ombord på Stena Bulks fartyg består till 25 % av ryssar, varav de flesta har utbildning och träning från Makarov.

Patrik Svahn, till vardags Manager Commercial Operations på Stena Bulk, men nu ombord på Stena Polaris bloggar direkt från fartyget.

”As always, Saturday is drill day and today was no exception. On the menu was a safety drill with helicopter launching, an abandon ship drill and again a fire drill but this time it was time for fire in the paint store. At 15:30 the alarm sounded and all crew and passengers went the to their respective muster station. We started off with the helicopter launch drill which today consisted of the 3rd Officer verbally going through the different scenarios where helicopter launching could be necessary such as during a medical emergency, so called helivac, and what to think of if this would come into reality. Past experiences were shared and those who had questions had the opportunity to ask them. Before we were finished with this drill the 3rd Officer advised that after the remaining drills we will all meet inside in the ships office where we will watch an educational movie about helicopter launching”.
http://www.stenanorthernsearoute.com/saturday-is-drill-day/

Brandövning ombord.
Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.

Stena Polaris ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.

Båtar tvingas bort från Stockholms innerstad, enligt ett inslag i P4 Radio Stockholm. Det handlar bland annat om konkurrensen om värdefull mark, som kan leda till att antalet båtuppläggningsplatser minskar.

Båtliv har flera gånger skrivit om problematiken som är svårast i Stockholm men även finns på många andra platser runt om i Sverige. Båtklubbarna får helt enkelt ge plats åt kommersiella företag som satsar på sjönära boenden och kontor.

I P4 Radio Stockholms artikel säger Bertil Björkman från Saltsjön-Mälarens Båtförbund:

– Med färre uppläggningsplatser kommer båtlivet att påverkas negativt. Det kommer bli färre båtar, enligt Bertil Björkman från Saltsjö Mälarens Båtförbund.

Här finns hela inslaget:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5669924

Bilden är från Lidingö Båtklubb. Foto: Roland Brinkberg.

Länge har vi kunnat lämna in däcken och oss själva, men nu kan vi även lämna in våra batterier på hotell. Batterileverantören Global öppnar nu upp ett batterihotell med SPA där de kommer att ladda upp och ta hand om batterier på bästa sätt under en kortare behandling eller under hela vintersäsongen.

Globals hotellsatsning riktar sig framför allt till de batterier som inte behöver användas under vintern, som till exempel batterierna i båten, i motorcykeln, i sommarbilen eller i gräsklipparen. På hotellet kommer de att få vinterförvaring och laddas upp med jämna mellanrum för att vara fulladdade och på topp den dagen de behöver användas igen.

– Många känner inte till att batterierna far illa när de ställs undan och inte laddas. Genom att ladda batterierna med jämna mellanrum får de en betydligt längre livslängd vilket gör att du slipper köpa nytt. Lämnar du in batterierna till oss på Global så slipper du att bekymra dig över huvud taget, säger Palle Rosenberg som är teknisk chef på Global.

En kortare SPA-behandling kan också vara räddningen för många bilbatterier inför vintern.

-Eftersom det krävs mer av batteriet för att starta bilen när det är minusgrader ute, är det viktigt att se till att det är tillräckligt laddat. Om inte motorn får tillräckligt mycket kraft från batteriet kommer inte bilen att starta, berättar Palle.

När batterierna kommer in till Global testas de och genomgår en så kallad hälsokontroll. Globals batteriexperter gör därefter ett utlåtande om vilken behandling de behöver. Kunden kan därefter checka in batteriet och hämta ut det när det är färdigt eller när det behöver användas igen.

-En SPA-behandling tar oftast ett dygn och innefattar rengöring, uppladdning, eventuell påfyllning av batterivatten och en hälsosam avkoppling, berättar Ida Holmberg som är marknadsföringsansvarig på Global.

Kärnan i SPA-verksamheten är Globals avancerade laddningsanläggning som laddar upp över 3000 batterier varje dygn. Hotellet är Globals eget batterilager med plats för över 150 000 batterier och här finns både test- och rengöringsutrustning för batterier.

– SPA- och hotellverksamheten är egentligen inget nytt för oss eftersom behandlingen är densamma som våra egna batterier alltid genomgår innan de levereras ut på marknaden. Det nya är att vi nu öppnar upp tjänsterna för fler, berättar Ida.

Alla uppladdningsbara blybatterier är välkomna till hotellet. Enda begränsningen är att batteriet måste kunna kopplas ur medan det lämnas in. Om batteriet inte går att ta loss kan Global ändå göra ett test, och rekommendera hur kunden själv kan ladda det för bästa resultat.

Batterihotellet öppnar på måndag den 14 oktober.
Priser inkl. moms:
SPA 75 kr/ batteri
(Laddning, påfyllning & rengöring)
Upphämtning inom en vecka från inlämningsdag.

HOTELL 100 kr/ batteri
(Vinterförvaring med laddning, påfyllning & rengöring.)
Upphämtning inom sex månader från inlämningsdag.
OBS! 200 kr totalt för 3-5 batterier.

Öppettider:
Måndag-fredag kl. 7.00-17.00
Kvällsöppet torsdag 17 oktober kl.17.00-19.00

Regeringen har beslutat att föreslå till EU-kommissionen att ett nytt område i Sverige ska ingå i EU:s nätverk av värdefulla naturområden, Natura 2000. Området Arholma-Idö, som ligger i Norrtälje kommun, är speciellt viktigt för vissa naturtyper som behöver hävd i form av betning, t ex olika typer av gräsmark och strandängar.

– Bevarandet av vår biologiska mångfald är en prioriterad del av regeringens arbete. Nätverket Natura 2000 är ett av Sveriges och EU:s viktigaste bidrag för att bevara biologisk mångfald och för att nå målen enligt konventionen om biologisk mångfald och det så kallade Nagoyamålet, säger miljöminister Lena Ek.

Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1992 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarande av biologisk mångfald inom EU.

– Genom dagens beslut får vi ett arealt tillskott av naturtyper inom den stora boreala regionen i Sverige och beslutet innebär också att vi får ett uppdaterat skydd av viktiga arter och livsmiljöer i Sveriges del av det europeiska nätverket, avslutar Lena Ek.

SCA har skrivit kontrakt med Aksel Magdahl som coach för sin helt kvinnliga besättning som förbereder sig inför Volvo Ocean Race 2014–2015. Den 34-årige norrmannen blir ansvarig för att coacha navigation, väder och taktik.

Magdahl är en mycket erfaren offshoreseglare. Han har deltagit i två upplagor av Volvo Ocean Race – Ericsson 3 åren 2008–2009 och Sanya 2011–2012. Han har även vunnit Maxi Yacht Rolex Cup och ORCi European Championships tidigare i år. Magdahl är specialist inom navigationsstrategi, väder med mera.

Aksel är förstås glad över att ta del av SCA:s satsning. Han säger:

– Jag har tävlat i två Volvo Ocean Races och det är den ultimata utmaningen för en seglingsnavigatör. Jag ser fram emot samarbetet med Team SCA och att dela mina kunskaper och min erfarenhet med dem.

Magdahl lämnade Storbritannien igår tillsammans med resten av Team SCA:s besättning ombord på den nya VO65 för att träningssegla till teamets bas på Kanarieöarna, där han kommer att vara baserad.

Aksel blev ett namn som navigatör under seglingarna 2008–2009 Race då han i sin första världsomsegling, endast 29 år gammal, tog ett djärvt taktiskt beslut som gjorde att Ericsson 3 kunde vinna det längsta leget någonsin i Volvo Ocean Race – mellan kinesiska Qingdao och Rio de Janeiro i Brasilien.

– När jag tog det beslutet tänkte jag inte att det var särskilt annorlunda eftersom jag trodde att alla andra skulle välja samma rutt. När de inte gjorde det blev jag lite osäker, men det visade sig vara ett bra beslut.
Förutom att segla är Magdahl även pilot på ett antal olika ickekommersiella flygplan och en hängiven cyklist.

Foto: Rick Tomlinson.

BRP Sweden väljer Svedea som ny försäkringsleverantör för sina ledande varumärken Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo. Försäkringarna kan tecknas hos auktoriserade återförsäljare i samband med köp av ny eller begagnad snöskoter, ATV, mc eller vattenskoter från oktober 2013.

Svedea som gjorde entré på försäkringsmarknaden 2011 har på kort tid etablerat sig som en stark aktör när det gäller försäkring för båt, motorcykel, ATV och snöskoter. Nu väljer BRP Sweden som representerar de ledande varumärkena Ski-Doo, Lynx, Can-Am och Sea-Doo att samarbeta med Svedea för sina märkesförsäkringar.

– Samarbetet med Svedea är ett naturligt steg framåt för oss på BRP. Nu kan vi erbjuda våra kunder kompletta försäkringslösningar med ett brett skydd, inklusive trafikförsäkring där det är aktuellt. De nya märkesförsäkringarna är ett bra komplement till våra populära produkter och kommer att underlätta för både återförsäljare och kunder, säger Jan Andersson, VD för BRP Sweden.

Att vara en del av de branscher man verkar inom är en uttalad strategi hos Svedea. Därför samarbetar man med klubbar och andra branschorganisationer men också med tillverkare, generalagenter och återförsäljare.

– Vi är mycket glada att BRP som representerar flera mycket tunga varumärken väljer Svedea som partner för sina försäkringar. Det är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg, säger Pär Pettersson, VD för Svedea.

– Vi tror att en tät dialog med marknaden där vi visar ett genuint intresse är det bästa sättet att vinna förtroende. Vi har snabbt flyttat fram våra positioner inom försäkring för båt, mc, snöskoter och ATV och samarbetet med BRP kommer att få hjulen att snurra än snabbare, säger Pär Pettersson.

Personerna bakom True Heading var med och utvecklade världens första AIS för bojar och fyrar redan för mer än tio år sedan. Sedan dess har True Heading designat och levererat AIS för bojar och fyrar till partners runt om i världen som sålt dessa under sina egna varumärken.

Nu lanserar True Heading en serie AIS AtoN under eget namn. Denna produkt har flera användningsområden men alla med ökad sjösäkerhet som grundtanke. Den kan t.ex. användas för att berätta om en boj ligger på den plats den är tänkt att vara, om ljuskällan i bojen eller fyren är i drift och fungerar, och vilken typ av utmärkning det är frågan om. Den är exempelvis en utmärkt lösning för att märka ut vind- och vågkraftsparker eller ett tillfälligt hinder som ett vrak. För driftsansvariga för bojar och fyrar kan AIS AtoN transpondrar minska underhållskostnaderna som genom inbyggda övervakningsfunktioner gör det möjligt att via AIS systemet få rapporter om status, batterispänning, laddning eller andra viktiga parametrar kring bojen eller fyren.

– Vi har nu under ett års tid testat produkten hos ett antal marina myndigheter med goda resultat och vi är nu redo att släppa vår fjärde generation av AIS AtoN produkter på marknaden, säger Anders Bergström, VD för True Heading AB.

AIS CARBON AtoN kommer att finnas i fyra olika utföranden:
• AIS CARBON AtoN Typ 1 Standard som är en basprodukt där transpondern sänder information om farledsmärkningens position och typ. Den är avsedd för användning i områden där AIS trafiken övervakas av en basstation.
• AIS CARBON AtoN Typ 1 Sensor som förutom basfunktionen också innehåller en dataenhet för anslutning och integration med bojen eller fyrens inbyggda system och som utökar basfunktionen med övervakning av olika givare i bojen.
• AIS CARBON AtoN Typ 3 Standard med en transponder som både sänder och tar emot och som främst används för sända information om farledsmärkningens position och typ. Den är avsedd för områden där AtoN enheten inte behöver övervakas av basstationer.
• AIS CARBON AtoN Typ 3 Sensor har samma funktioner Typ 3 standard versionen men innehåller också en dataenhet för anslutning och integration med bojen eller fyrens inbyggda system och som utökar basfunktionen med övervakning av olika givare i bojen.

Förlaget Egmont Tidskrifter, som i förra veckan köpte tidningarna Båtnytt och Vi Båtägare, lägger ner sina börstidningar. Bland dem som försvinner märks Båtbörsen.

Marknaden för båttidningarna har verkligen hårdnat på grund av läsekretsens nya vanor och sedan Internetsidor tog hand om i stort sett all handel med begagnade båtar, tillbehör och tjänster.

Det är därför knappast överraskande att Egmont lägger ner sina börstidningar från och med årsskiftet. Nedläggningen omfattar både papperstidningen och säljsajten.

Den 7 oktober startade den femte och näst sista deltävlingen av Alpari World Match Racing Tour – Agro Group Gold Cup på Bermuda. Stena Sailing Team ställs mot ett mycket starkt startfält men de senaste åren har Bermuda varit deras tävling. Ett bra resultat kan ge ett utmärkt slagläge inför säsongsfinalen.

På plats i Bermuda finns nu de högst rankade matchracingseglarna i världen och däribland de sju tourkortsinnehavarna i världscupen. Dessutom kryddas regattan av seglare som Ben Ainslie (nybliven America’s Cup mästare och tidigare världsmästare) samt Francesco Bruni (America’s Cup seglare och tidigare världsetta).

– Vi ser fram emot regattan och det känns som att startfältet är det starkaste på många år. Ben Ainslie är en väldigt komplett seglare och för att slå honom måste man verkligen prestera på topp, det blir en tuff match men han är inte omöjlig, säger skepparen i Stena Sailing Team Johnie Berntsson (bilden).

Johnie och laget har ett mycket starkt facit från tidigare upplagor av tävlingen på Bermuda. De senaste två åren har de tagit sig till final och 2008 vann de tävlingen. Enligt Johnie trivs de med skiftiga vindar som ofta blåser på seglingsarenan och med båttypen som används i Agro Group Gold Cup. IOD (International One Design) är en båtklass som har mer klassiska linjer än andra båtar som används på världscupen.

– Trots att de kan se svårmanövrerade ut så passar båten bra för matchracing men den långa kölen gör att man måste tänka efter vilka dueller man ska ge sig in i. Vi har bra koll på vad man kan och inte kan göra med båten och nu har vi dessutom värmt upp i Stenungsund med att segla just IOD, säger Johnie.

I september vann Stena Sailing Team SM i matchracing som seglades på GKSS. Johnie tycker att formen är bra, resultaten visar att de trivs i Bermuda och trots hårt motstånd är laget en av förhandsfavoriterna. Just nu ligger Stena Sailing Team på åttonde plats i världscupen och ett till bra resultat i Bermuda hade gett dem en viktig skjuts upp i tabellen inför säsongsfinalen som seglas i Malaysia i slutet av november.

– Den här veckan kommer att bli väldigt viktig för slutresultatet i världscupen.

Om vi lyckas här samtidigt som andra topplag misslyckas så öppnas tabellen upp inför finalen i Monsoon Cup och vi vill verkligen visa att vi kan och vill vinna världscuptävlingar, avlutar Johnie Berntsson.

Stena Sailing Team:
Skeppare – Johnie Berntsson
Storsegel – Björn Lundgren
Trim – Oscar Angervall
Fördäck/Taktiker – Johan Barne

Följ Stena Sailing Team:
Hemsida – www.stenasailingteam.com
Alpari World Match Racing Tour – www.wmrt.com
Facebook – www.facebook.com/BerntssonSailingTeam
Twitter twitter.com/berntssonsail

Tabell Alpari World Match Racing Tour
1. Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 82p
2. Taylor Canfield (ISV) USone – 73p
3. Adam Minoprio (NZL) Team Alpari FX – 73p
4. Björn Hansen (SWE) eWork Sailing Team – 72p
5. Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing – 67p
6. Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 62p
7. Mathieu Richard (FRA) GEFCO Match Racing Team – 53p
8. Johnie Berntsson (SWE) Stena Sailing Team – 41p
9. Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team 33p
10. Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racing Team 24p

Följ seglingen live via Twitter – www.twitter.com/wmrt_liverace

Engelska Fairline Boats satsar på en helt ny stor båt, Targa 75 Gran Turismo. Båten får sin världspremiär 2015, men redan nu är de första skisserna klara och har visats upp. Båten blir Fairlines flaggskepp i sportbåtsserien.

Fairline Targa 75 Gran Turismo ska kombinera stora inre och yttre utrymmen ombord med både höga prestanda och stil. Den allra senaste tekniken används vid framtagandet och produktionen, som sker i fabriken i engelska Oundle.

I den rymliga salongen blir det gott om plats för gäster och vänner. Om inte utsikten är god nog kan de njuta av ett komplett ljud- och videosystem med bland annat en 50 tums TV med surroundsystem. I utrymmena kring cockpit finns mer underhållning och bekvämligheter som till exempel en wet bar, rymliga solutrymmen med en trippelsolbädd och i aktern ett garage för en Williams 445 Diesel jet. Den höj- och sänkbara badplattformen kan bland annat användas för att sjösätta Williamsbåten.
För första gången i en Fairline har designerna utnyttjat fördäcket till sittplatser, soldäck och en varm pool (tillval).

Targa 75GT kommer att finnas med valbar inredning med tre eller fyra kabiner, samtliga med eget badrum. Alla kabinerna får högsta bekvämlighet, fönster ut mot både babord och styrbord, en king-size säng med mera.

Den nya båten kommer att erbjudas med olika motoralternativ. Standard är dubbla Caterpillar C32 dieselmotorer med effekten 1622, 1825 eller 1925 hk. Det ger en toppfart på 32–40 knop beroende på motorval.