nyhetstest

Företaget Temaimport representerar nu Knox Anchors i Sverige. Professor John H. Knox är en välkänd ankartestare i Europa med ett flertal tester genom åren. Han har utvecklat instrument och metoder för att noggrant kunna mäta och återskapa tester.

All denna kunskap samlas i detta ankare.

Ett Knox Anchor är i Knox avancerade tester 60% effektivare än nya generationens ankare (NGA) såsom Rocna, Spade och Manson.

Den äldre generationens ankare är vanliga i Sverige. Ofta finns ett Bruceankare bak i båten. Har man rulle fram, så är det troligen i kombination med ett CQR eller Delta ankare.

Knox Anchors är ett resultat av professor John Knox 50-åriga strävan att hitta det perfekta ankaret. De är designade för att:
• Gräva ner sig omedelbart
• Gå djupt ner i botten
• Ge exceptionellt kraftig hållkraft
• Ge fortsatt hög kraft vid vindvrid
• Att inte rulla ur sitt grepp och lossna vid för hög belastning.

Knox Anchors tillverkas i England i höghållfast stål. En sträckgräns på upp till 900MPa gör stommen i Knox Anchors praktiskt taget oförstörbar och kraftigare än konkurrenter i vanligt rostfritt stål.

Info: www.temaimport.se

Ett holländskt lag med företaget Brunel i ryggen kommer att tävla i nästa upplaga av Volvo Ocean Race. Lagets skeppare är den holländska seglaren Bouwe Bekking som återvänder till världens största jordenruntkappsegling och tangerar rekordet med att delta i tävlingen för sjunde gången.

Både för seglaren och sponsorn är det en chans att ta tag i oavslutade affärer. Bekking, 50 år, har tävlat i Volvo Ocean Race som skeppare vid två tillfällen tidigare utan att vinna, och Brunel kommer att göra sitt tredje försök till att vinna havskappseglingens mest åtråvärda buckla – nu med den nya båten Volvo Ocean 65.

Team Brunel är den fjärde laget som tillkännagivit sitt deltagande i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race som startar i Alicante, Spanien den 4 oktober 2014. Tävlingen sträcker sig 39 379 sjömil runt jorden och avlutas med en stor målgång i Göteborg i juni 2015.

För Bekking är den nya satsningen, från en av världens mest framstående seglingsnationer med tre vinnarbåtar i Volvo Ocean Race historia, en chans att gå hela vägen efter att ha kommit tvåa i tävlingen två gånger. 30 år efter sitt första deltagande 1985-86 kommer han nu att tangera det rekord som nu hålls av svenska seglaren Roger Nilsson som hittills är ensam om att ha deltagit i Volvo Ocean Race sju gånger.

– Att tävla med ett holländskt lag i Volvo Ocean Race är något som vi är skyldiga att göra för vår starka tradition och för kommande seglingsgenerationer. Men framförallt är det den bästa seglingen i världen, säger Bekking som nu tar kommandot över den holländska båten och kan bidra till att fortsätta framgångssagan.

– Vår nation är känd som ett land av väderkvarnar, dammar, tulpaner, ost, träskor – och för Volvo Ocean Race. Racet finns helt enkelt i vårt blod.
Brunel är ett internationellt projektlednings-, rekryterings- och konsultbolag.

– Vi är väldigt glada att Brunel återigen har ett eget team och en egen båt i den mest prestigefyllda regattan i världen, säger företagets VD Jan Arie van Barneveld och tillägger:

– Tävlingens format har förbättrats avsevärt; med identiska båtar är det besättningen som kommer att vara avgörande. Det handlar om samarbetet mellan personerna ombord och det är vad Brunel handlar om – vi kör för människor, sporten och för att vinna.

Laget ansluter nu till de tre lag som hittills tillkännagivit sitt deltagande i Volvo Ocean Race 2014-15; svenska tjejlaget Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing och de kinesiska utmanarna Team Dongfeng.

Holland har ett fantastiskt facit från tidigare deltagande i Volvo Ocean Race sedan 1977-78 när tävlingen hette Whitbread Round The World Race och vanns av den legendariska skepparen Conny van Rietschoten ombord på båten Flyer. Han vann igen 1981-82 och är än idag den enda skepparen som vunnit Volvo Ocean Race två gånger.

Brunel gjorde sin debut 1997-98 som BrunelSunergy och företaget återvände sedan 2005-06 i en upplaga av tävlingen som vanns av ett annat holländskt lag – ABN AMRO ONE.

Ordföranden för Sailing Holland, tillika Volvo Ocean Race -veteranen, Gideon Messink är glad att se att allt hårt arbete som ligger bakom den nya holländska kampanjen har börjat betala sig.

– Vårt mål är att ställa up med ett professionellt och vinnande lag i Volvo Ocean Race. Den högteknologiska entypsbåten Volvo Ocean 65 är ett fantastiskt framsteg. Nu handlar allt om sport och teamwork, säger Gideon Messink.

– Det här är ett fantastiskt besked på alla sätt. Brunel kommer tillbaka till tävlingen för tredje gången och känns som en del i familjen runt Volvo Ocean Race. De är här för att vinna och är verkligen en fantastisk sponsor, säger VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad och tillägger:

– Bouwe är en otroligt bra seglare och en mycket erfaren skeppare. Han har varit nära att vinna flera gånger och jag är säker på att han ser tävlingen som en oavslutad affär. Det här kommer att bli ett riktigt holländskt lag som kommer att skapa mycket intresse för tävlingen som redan nu är mycket välkänd i landet. Laget kommer att börja träna mycket snart och allt faller just nu på plats.

Lagets andra sponsor är Moduleo, en del av IVC group som är en av världens ledande tillverkare av vinyl.

Brunel’s sponsorskap i tävlingen
1997-98 BrunelSunergy (8:a totalt)

2005-06 Brunel (7:a totalt)

2014-15 Team Brunel
Om Sailing Holland
Sailing Holland är namnet på det samarbetsprojekt som startats mellan Bouwe Bekking, Gideon Messink och Gerd-Jan Poortman för att sätta ihop ett professionellt lag i Volvo Ocean Race 2014-15.

Bouwe Bekking (NED) i Whitbread / Volvo Ocean Race
1985-86 Philips Innovator (2:a totalt) 

1993-94 Winston (4:a totalt)

1997-98 Merit Cup (2:a totalt)

2001-02 Amer Sports One (3:a totalt)

2005-06 movistar (6:a totalt)

2008-09 Telefonica Blue (3:a totalt)


More: http://www.bouwebekking.com/

Gerd Jan Poortman (NED) i Whitbread / Volvo Ocean Race
2005-06 Team ABN AMRO TWO (4:a toalt)

2008-09 Team Delta Lloyd (7:a totalt)
Holländska lag i Volvo Ocean Race
1977-78 Flyer
1977-78 Tielsa
1981-82 Flyer II
1985-86 Philips Innovator
1985-86 Equity & Law
1989-90 Equity & Law II
1997-98 BrunelSunergy
2005-06 Team ABN AMRO TWO
2005-06 Team ABN AMRO ONE
2005-06 Brunel
2008-09 Team Delta Lloyd
2014-15 Team Brunel

På Miami Yacht and Brokerage Show i februari 2014 blir det amerikansk premiär för en helt ny 48-fotare från engelska Fairline Boats. Fairline Targa 48 OPEN är den andra modellen i företagets länge emotsedda nya 48-fotsserie.

Fairline ställer ut i Miami vid sidan av båtbyggare från hela världen. Under mässan förvandlas välkända Collins Avenue till en ”miljondollarsbrygga”, där besökarna kan se lyxbåtar i de mest skiftande storlekar och utföranden.

För Fairlines del är 48-fotarna inte de enda som ställs ut. Även den lyxiga Fairline Targa 62 GT ska finnas med på mässan i februari.

Nya Targa 48 OPEN är en elegant tvåkabinsbåt med dubbelkojer och separata badrum i båda kabinerna. Båtens design följer den senaste trenden med stora sociala utrymmen för gemenskap med vänner och familj, både inne och ute. Den här modellen har dessutom ett elektriskt drivet canvastak som standard plus ett garage i aktern för en jet tender samt höj- och sänkbar badplattform.

Fairline Targa 48 OPEN är försedd med två stycken Volvo Penta IPS och har en egen skrovdesign anpassad för detta.

– Fairline redovisar ett starkt år i USA 2013 och vi förväntar oss att bygga vidare på det under kommande år. Vi ser fram emot lanseringen av Targa 48 OPEN på USA-marknaden och att kunna visa det bästa från brittiska båtbyggare för besökarna, säger Oliver Winbolt, marknadschef på Fairline Boats.

Stockholms Hamnars containeraffär fortsätter att gå mycket bra, volymerna har ökat kraftigt under året. Och nu i november 2013 noterades ett nytt rekord med antal hanterade containrar i terminalen, 45 000.

− Vi är glada och stolta över ett mycket framgångsrikt år i containerterminalen i Frihamnen, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar. Några av världens ledande oceanrederier och Europas främsta feederrederier har valt att ta sitt gods via vår containerterminal.

Förra rekordnoteringen var 2007 med 44 623 TEUs. Nu har trenden vänt med besked och containervolymerna går stadigt uppåt. När 2013 summeras kommer volymerna ha passerat 50 000 TEUs.

− Vi ser tre starka framgångsfaktorer; vår professionella personal som medverkar till att terminalen har en hög effektivitet, vårt goda samarbete med Hutchison Port Holdings, som är världens ledande terminaloperatör och dessutom vårt konkurrenskraftiga läge mitt i Stockholm, Sveriges största konsumtionsmarknad, säger Henrik Widerståhl.

1 TEU = motsvarar en 20-fots container.
Stockholms Hamnars containerterminal trafikeras idag av fartyg från fem olika rederier; MSC, CMA-CGM, Team Lines, Unifeeder och SCA Logistics.

I förra veckans nummer av Nature Geoscience visar ryska och svenska forskare att det förekommer större utsläpp än tidigare känt av den kraftigt klimatpåverkande gasen metan från Östsibiriska havet, ett område fyra gånger så stort som Sveriges yta.

Sedimenten på havsbottnarna i det grunda Östsibiriska havet innehåller 200 gånger mer metan än vad som finns i atmosfären. Mängden metan som läcker till atmosfären från havet norr om östra Sibirien är större än det totala tillflödet från resten av världshaven. De höga halterna av metan i havsvattnet tyder på att permafrosten i havsbotten tinar och därmed frigörs metan. Däremot har vi ännu inte nått den situation där flödet av gas allvarligt påverkar metanbalansen i atmosfären.

Forskningsresultaten bygger på en kombination av tusentals mätningar av metan i havsvattnet under tolv års tid och borrprover ned till 50 meters djup i havsbotten i Laptevhavet. Dessutom har forskarna gjort geofysiska mätningar med sonarteknik för att kartlägga mängden metan som bubblar upp från havsbotten.

– Vi har visat att havsbotten är väldigt nära eller till och med har uppnått den temperatur där permafrosten börjar tina och att den globala uppvärmningen bidrar till upptiningen av permafrosten i havsbotten. En ökning i antalet stormar i Arktis skulle dessutom ytterligare snabba på frigörandet av metan till atmosfären, säger Natalia Shakhova, försteförfattare till studien och biogeokemist vid University of Alaska i Fairbanks.

De nya beräkningarna visar att 17 miljoner ton metan frigörs varje år från sedimenten på havsbottnen i Östsibiriska havet till atmosfären. Det innebär en fördubbling jämfört med de beräkningar forskargruppen gjorde i en uppmärksammad artikel i Science 2010.

– Även om vi tidigare hade sett metangasbubblor så kunde vi för vår studie 2010 enbart beräkna flödet till atmosfären från metan som var upplöst ytvattnet. I den nya studien gör sonartekniken det möjligt att även beräkna hur mycket metan som transporteras till ytan i form av metanbubblor från havsbotten, säger Örjan Gustafsson, medförfattare till bägge artiklarna och professor i biogeokemi vid Stockholms universitet.

Metan finns i olika former i bottensedimenten. För det första är det metan i permafrost som ursprungligen låg på land men som kommit under vattenytan i samband med att havsvattennivån steg när senaste istiden slutade för 7 000 år sedan. För det andra rör det sig om fruset metan (metanhydrat) i och under permafrosten i havsbotten. Slutligen är det enorma bubblor med naturgas som kommer från djupliggande oljekällor, och som hålls kvar där så länge permafrosten inte smälter.

För att kunna förutsäga hur metanutsläppen kan utvecklas framöver och för att bedöma riskerna för kraftigt ökande metanutsläpp finns ett stort behov av att bättre förstå både temperaturen i havsbottnarnas permafrost och de relativa bidragen till metanläckaget från de olika källorna i havsbottnen.

Nästa sommar ska fler mätningar göras för att få fram ytterligare kunskap om metan i de stora men ännu relativt outforskade havsbottnarna i yttre Östsibiriska havet och det läckage som sker till atmosfären. Svenska och ryska forskare åker då på isbrytaren Oden på en 90 dagar lång forskningsexpedition.

Expedionen går under namnet Swedish-Russian-US Arctic Ocean Investigation of Carbon-Climate-Cryosphere Interactions (SWERUS-C3) och finansieras huvudsakligen av Knut and Alice Wallenbergs Stiftelse.

Info: http://swerus-c3.geo.su.se

Bilderna:
Den dramatiska kustlinjen vid Laptevhavet.

Örjan Gustafsson och Jorien Vonk tar sedimentprover i havet norr om Sibirien vid Arktisexpeditionen 2008.

Örjan Gustafsson till vänster och Martin Kruså tar sedimentprover i havet norr om Sibirien vid Arktisexpeditionen 2008 Foto Jorien Vonk.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslår att regeringen inför krav på behörighetsbevis och åldersgränser för snabbgående fritidsfartyg till sjöss. HaV föreslår också att den nuvarande vattenskoterförordningen upphävs.

– Farliga och miljöstörande beteenden till sjöss orsakas främst av snabbgående farkoster, oavsett om det är en gummibåt, motorbåt eller en vattenskoter. Vi ser därför inte att en särreglering för vattenskotrar är motiverad. I stället bör fokus sättas på att stoppa farliga och miljöstörande beteenden till sjöss, säger Christer Larsson.

I juni fick HaV i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera möjliga olägenheter för människors hälsa och för miljön från vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster. I uppdraget ingick också att föreslå författningsändringar för att komma tillrätta med problemen.

– Vi utgick från vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster men insåg ganska snart att problemen inte är unika för dessa. Den teknikutveckling som skett sedan början på 1990-talet gör att vattenskotrar i dag också är både miljövänligare och tystare. Vi ser inte att de skulle påverka havs- och vattenmiljöer mer negativt eller vara farligare för människor än exempelvis snabbgående båtar, säger Christer Larsson, utredare vid enheten för havsplanering och maritima frågor och den som lett utredningen om vattenskotrar.

Snabbgående farkoster körs ofta i strandnära miljöer och över grunda bottnar som är viktiga produktionsområden för både land- och vattenlevande arter. Båtsäsongen sammanfaller också med den känsliga reproduktions- och uppväxttiden. Båttrafik orsakar buller, vibrationer och vattenströmmar som bidrar till en ökad stranderosion. Studier visar att fisk och däggdjur påverkas negativt, exempelvis stressas tumlare av ljud från båtmotorer på mycket stora avstånd och vilket kan leda till nedsatt immunförsvar och ökad dödlighet hos ungar. Flera fågelarter är känsliga för störningar från båttrafik, bland annat storlommen, smålommen, fiskgjuse, havsörn och pilgrimsfalk. Vattenskotrar och andra mindre farkoster är också lätta att flytta mellan olika vattenområden vilket ökar risken för spridning av exempelvis kräftpest.

Gällande vattenskoterförordningen innehåller förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden men de åtal som väckts har ofta ogillats. Främst på grund av svårigheter att visa att länsstyrelsen, som förordningen kräver, tagit ställning till länets vattenområden och pekat ut de vattenområden där det kan vara tillåtet att köra vattenskoter.

HaV föreslår i stället regeringen att det införs två olika krav på behörighetsbevis, dels för fritidsfartyg som kan uppnå hastigheter om minst 35 knop, dels för fritidsfartyg som kan uppnå en hastighet om minst 15 knop. Behörighetsbevisen ska också kopplas till åldersgränserna 18 respektive 15 år. För det lägre behörighetsbeviset anser HaV:s utredare att det bör ingå grundläggande kunskap om sjöregler, navigering och miljö. För fritidsfartyg som kan uppnå minst 35 knop föreslås krav på en behörighet för höghastighetsfartyg med körträning i utbildningen.

– I högfartsutbildningen bör fokus ligga på riskmedvetenhet och vilka skador som kan uppstå på grund av körningen såväl på miljön som för föraren eller andra, det ska inte ses som en träning i att köra fort, säger Christer Larsson.

De som redan har skaffat sig motsvarande kunskaper ska kunna tillgodoräkna sig denna. HaV föreslår att Transportstyrelsen får i uppdrag att utforma utbildningarna samt ansvara för utfärdandet av behörighetsbevis. Sjöpolisen och kustbevakningen föreslås stå för övervakningen av att den föreslagna lagen efterlevs.

– Vi bedömer att krav på utbildning och behörighetsbevis är bättre och mindre inskränkande än att förbjuda körning med vissa farkoster eller inom vissa områden, säger Christer Larsson.

HaV:s kartläggning visar att störningar av vattenskotrar ofta beror på att de körs inom mindre områden med ojämn körning och snabba svängar. Badande upplever ofta rädsla och obehag. HaVs utredare menar dock att även andra farkoster, exempelvis RIB-båtar, racerbåtar eller motorstarka båtar, kan ge liknande risker och olustkänslor.

Rapporten har tagits fram i samarbete med en referensgrupp där Transportstyrelsen, Naturvårdsverket, Boverket, Sjöpolisen, Sjöfartsverket, Kustbevakningen och länsstyrelsen ingått. HaV:s utredare har också haft kontakt med kommuner, branschföreträdare, intresseorganisationer, föreningar och myndigheter i våra grannländer.

– De myndigheter och andra organisationer som vi samrått med har i de flesta fall varit positiva till att krav på behörighetsbevis införs. Här är dock Transportstyrelsen av en annan åsikt. Naturvårdsverket å sin sida delar inte vår slutsats att vattenskoterförordningen kan upphävas utan att detta går ut över miljön, säger Christer Larsson.

Havs- och vattenmyndighetens bedömning är att förslaget om behörighetsbevis är en åtgärd som kommer att öka den generella kunskapen bland båtförare om deras påverkan på sin omgivning, vilket förväntas leda till ett ökat hänsynstagande till sjöss. Möjligheten att skydda vissa områden från viss form av fartygstrafik gör att länsstyrelsen eller kommunen kan anpassa skyddet efter vad som ur ett övergripande perspektiv bedöms som speciellt skyddsvärt på olika platser oavsett om det är badande vid en badplats, häckande fåglar eller lugnet i en naturhamn. För att specifika störningar som kan uppkomma vid körning i vissa områden ska undvikas, kan olika typer av föreskrifter användas i större utsträckning än idag, menar HaV:s utredare.

FAKTA från HAV-utredningen om vattenskotrar:
•Antalet vattenskotrar i Sverige uppskattas i dag till cirka 12 000, och de flesta maskiner som säljs i Sverige är motorstarka maskiner som är konstruerade för att kunna färdas i hastigheter över 70 knop. Enligt statistik från Transportstyrelsen så har cirka tio personer skadats under perioden 2011-2013 i olyckor med vattenskotrar. Antalet vetenskapliga artiklar och undersökningar gällande skador kopplade till vattenskotrar och små snabbgående båtar är få. I en undersökning utförd i Kalifornien har man sett att i 49 procent av olycksfallen med personskada har förarens oerfarenhet varit en bidragande orsak. I 47 procent var föraren ouppmärksam och i 43 procent av fallen höll föraren en för hög hastighet. I mer än 50 procent av olyckorna var det första eller andra gången som föraren körde vattenskotern.
•Alla nordiska grannländer har åldersgränser för snabbgående farkoster. I Polen är åldersgränsen 16 år eller 14 år beroende på fartygets motorstyrka. I Danmark är åldersgränsen 16 år för att köra ”speedbåd”. I Norge går gränsen vid 16 år för att köra en båt som har större effekt än 10 Hk eller kan uppnå högre hastighet än 10 knop. I Finland måste den som kör registreringspliktiga vattenfarkoster vara minst 15 år. I Norge, Danmark och Polen finns krav på någon form av behörighetsbevis för att framföra snabbgående fritidsbåtar. Både Danmark och Norge har valt att införa skyddszoner nära land där vattenskotrar inte får användas.
•I båtlivsundersökningen 2010 uppger 85 procent att de är för införandet av åldersgräns för båtar som är planande och kan köras fortare än 15 knop. Över 83 procent, är för införandet av ett obligatoriskt förarbevis för att få föra en båt som kan gå fortare än 15 knop.

Källa: HaV.

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:42:40 2013-12-02

Det är väl bra att inte Vattenskotern ses som något annat än för vad den är – en båt. Trist dock att myten om snabba båtas "farlighet" driver irrationell lagstiftning. I all tillgänglig statistik är det solklart segelbåtar, kanoter och öppna mindre motorbåtar och ekor som är är föremål för olyckor. Både i absoluta tal och relativt sett. Bryggor är farligare än "snabba motorbåtar"!

Nisse 16:04:06 2013-12-02

Hur långsam är en mindre motorbåt? De kan mycket väl falla under de föreslagna gränserna för behörightsbevis.

Skärgården 10:48:51 2013-12-03

Hur gör vi med de långsamma som inte kan köra båt?

Tommy 11:42:41 2013-12-03

Mycket bra att man kan omvärdera "problemen" med vattenskotrar. Dom måste väl ändå vara den mest miljävänliga vattenfarkosten idag.

Olof, det skulle verkligen vara bra med referenser till statistiken för att stärka detta ytterligare.

Olof Malmlöf 18:41:58 2013-12-03

Ja debatten runt vattenskotrar präglas mycket av okunnighet o/e ren intolerans. De ev. problem man har kan man ta itu med gällande lagstiftning. Statistiken finns på Transportstyrelsens hemsida. Nedbruten kan man få den av Jonas Ekblad. Lättare olyckor finns det inte mycket statistik på alls. Men det är ju så även med andra aktiviteter/sporter som ridning, cykel etc. Det är dock statistiskt säkerställt att det INTE är snabbgående båtar som det är problem med.

Abbe 23:31:58 2013-12-03

Svårare olyckor är heller inte med, den enda statistik som finns är på antalet dödsolyckor. Hur snabba de motorbåtar är som var inblandade finns inte heller med i underlaget.

Den 1 december släppte Sjöräddningssällskapet årets julkalender, där den som vill stötta svensk sjöräddning hittar ett färdigrimmat klapptips varje dag fram till julafton. Bakom varje lucka finns en välgörande julklapp som hjälper oss att rädda liv till sjöss.

Kan man ge bort sjöräddning i julklapp?

– Absolut! Genom att köpa någon av produkterna i vår webbshop finansierar man en del av svensk sjöräddning. Sjöräddningssällskapet medverkar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, tack vare att så många människor stöttar oss, säger Ann Jansson, webbansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets har inga statliga bidrag. Verksamheten är enbart finansierad med medlemsavgifter, gåvor och donationer. Därför är julen en mycket viktig tid för oss att samla in pengar inför kommande års sjöräddningsverksamhet. På sjoraddning.se kan man välja att handla sjösäkra produkter i vår butik eller skänka sjöräddningsutrustning från vår gåvoshop. Man kan också ge bort ett medlemskap i julklapp eller önska god jul med en penninggåva.

Kanske döljer sig Årets Julklapp 2013 bakom luckorna i Sjöräddningssällskapets julkalender? Följ den på facebook eller på sjoraddning.se.

Info: www.ssrs.se

Kommentarer

Jan B. 14:44:20 2013-12-03

Om du verkligen vill att ditt bidrag skall komma till nytta så tänk på Röda korset i Filippinerna, på Läkare utan gränser eller Barncancerfonden. Tänk på Stadsmissionen i jul eller Rädda Barnen, så blir din slant till oändligt mycket större nytta. SSRS kan tanka sina båtar med hjälp av alla de rika gubbar som har sitt namn på skrovsidorna.

Sedan Agapi 900 WA lanserades 2010 och Agapi blev Roo- kie of the Year, har företaget förnyat svenskt båtliv genom att utmana traditionellt tänkande genom att ha ’Tänk om man kunde…’ som ledstjärna. Under 2013 ledde det till en framgångsrik lansering med försäljning av alla båtar som kunde produceras när resten av branschen gick trögt. Nu lanseras den nya modellen Agapi 950, konstruerad av Håkan Södergren och EB Yacht Design.

– Vi drivs hela tiden av att ta nästa steg. Addera det vi ser kan göra båtlivet enklare och roligare. I nya 950:an har vi lyft in flera av de idéer vi fick när Alejandra, jag och barnen levde med vår 750 på semester med båten i Italien, Schweiz och Kroatien, säger Peder Asplund, vd och grundare av Agapi.

Under 2013 fick Agapi även stor uppmärksamhet i Kroatien när båten sågs i Medelhavets farvatten. Internationella experter blev fans när de satte skrov och koncept på prov.

– Sjön är en plats där alla kan känna sig riktigt fria och den svenska friheten är världsunik. Det är den som inspirerar oss när vi skapar våra båtar. Åka på dagtur? Helgtur eller en vecka med familjen? Lite vattensport? Fiska? Utforska nya vatten där du aldrig varit? Köra dubbelt så långt på en tank? Enklare service och vinterförvaring? Allt handlar om frihet att välja själv. Att ha ett båtliv som är ’ja visst, och..’ istället för ’vore kul, men..’ Det går att skapa om man vill. Och vi vill, säger Alejandra Levinas Asplund, delägare och grundare av Agapi.

Alla lärdomar och ambitioner har nu lett fram till lanseringen av en Agapi med två extra meter frihet. Agapi 950 som nu lanseras har skapats under hösten av Håkan Södergren och EB Yacht Design.

– Vi har anpassat skrovet till den nya längden och gjort några små men intressanta justeringar. Mycket bra kommer nu att bli ännu bättre, säger Håkan Södergren, Sodergren Group.

– Tack vare två extra meter har vi kunnat designa en båt med smått sensationell flexibilitet. Drygt 32 fot, slanka och vackra linjer, låg vikt trots två kabinutrymmen och stor umgängesyta har resulterat i en helt ny familjeorienterad båt med otroliga prestanda, berättar Jens Blomquist, EB Yacht Design.

Agapi 950 är lättare, snålare och snabbare än sina jämförbara alternativ. Den är också enklare för alla i familjen att tryggt hantera vare sig det är i tuffa förhållanden ute på havet eller när det ska läggas till. Den kan köras i 50 knop med kapellet på, tuben runt båten enkelt kan bytas på tio minuter av några få personer och varje Agapi 950 kommer med ett exklusivt belysningssystem, integrerat underhållningssystem, kabin för fyra med riktig toalett, flexibel solbäddslösning och en targatak i kolfiber.

– Jag är mycket stolt över utvecklingen av Agapi 950 där
vi redan innan lansering haft ett stort förhandsintresse
med flera tecknade orders. Våra framgångar bygger på
ett team work med stort kvinnligt inflytande på all funktion och design, ett nära samarbete med våra kunder samt ett målmedvetet arbete inom vårt team av unika kompetenser i ägar-, lednings- och designgruppen, säger Peder Asplund, vd och grundare av Agapi.

Vi firar vårt framgångsrika 2013 och glädjen över vår Agapi 950 med ett unikt lanseringserbjudande. Beställer du din 950 före julafton får du låna en Agapi 750 under sommaren tills din Agapi 950 kommer. Det är en bättre julklapp än en juicepress!

Info: www.agapiboating.com

Den stora merparten av stölder som begås är produkten av tillfället. Last som lämnas surrad endast med vanliga spännremmar på släp eller flak utan uppsikt är ett lätt byte och enkelt att stjäla utan att väcka uppmärksamhet.

Lockstraps är ett effektivt hinder mot just den typen av stölder, och dessutom lika enkla att använda som en vanlig spännrem. Med andra ord, så länge din last är surrad så är den också säkrad från stöld.

Lockstraps är en spännrem försedd med kraftiga karbinhakar i var ände som låses med kombinationslås.
Inuti remmen finns en rostfri stålwire som är förankrad i karbinhakarna med kraftiga stålnitar. I ena änden av
remmen finns en mjuk ögla isydd så att du utan risk för repor och skador kan surra fast dina ögonstenar.

Remmarna är speciellt utvecklad för att surra fast motorcyklar, snöskotrar, ATV/fyrhjulingar och vattenskotrar, men passar till en stor mängd andra föremål så som maskiner, verktyg eller nästan vilken lös last och utrustning som helst.

Lockstraps har en säker arbetsbelastning om 225kg och en brottstyrka på upp till 680kg. Remmen är 2,6m lång.

Info: www.overlander.se

Regeringen har beslutat om propositionen “På väg mot en giftfri vardag – plattform för kemikaliepolitiken”. Här redovisas regeringens strategi för att nå miljökvalitets¬målet Giftfri miljö. Bland annat föreslås insatser om att minska kemikalieriskerna för barn, att tillämpa och stärka befintliga kemikalieregelverk och en ökad miljöhänsyn vid utveckling av läkemedel.

– Med propositionen lägger vi fast färdriktningen för kemikaliepolitiken de kommande åren och de insatser som krävs för att nå miljökvalitetsmålet Giftfri miljö. Takten i utfasningen av särskilt farliga ämnen måste öka och vi behöver effektivisera arbetet och jobba med grupper av ämnen. Genom att ta fram en handlingsplan för hantering av perfluorerade ämnen kan vi påbörja detta arbete. Tillämpningen av substitutionsprincipen behöver stärkas och hormonstörande ämnen regleras.

Nya EU-regler behöver också tas fram exempelvis om farliga ämnen i textilier, säger miljöminister Lena Ek.
Sverige ska arbeta för att informationskraven för lågvolymämnen i Reachförordningen skärps. Arbete med att utveckla bedömningskriterier och testmetoder för nanomaterial, hormonstörande ämnen och kombi-nationseffekter av kemikalier är prioriterat liksom testmetoder och bedömningskriterier som tar hänsyn till barns särskilda känslighet.

Informationen om farliga ämnen i varor behöver förbättras för att möjliggöra säker hantering och köparnas informerade val. Forskning som bidrar till att nå miljökvalitetsmålet Giftfri miljö bör stärkas och den nationella systematiska hälsorelaterade miljöövervakningen ges ökad prioritet. Styrmedel behöver utvecklas exempelvis behöver ekonomiska styrmedel i form av en kemikalieskatt övervägas. Insatser på global nivå är fortsatt högt prioriterat och strategiska nationella insatser viktiga komplement till arbetet inom EU.

Bakgrund
Åtta etappmål tidigare fastställda för farliga ämnen omfattar;
• särskilt farliga ämnen
• kunskap om ämnens hälso- och miljöegenskaper
• information om farliga ämnen i varor
• utveckling och tillämpning av EU:s kemikalieregler
• effektivare kemikalietillsyn inom EU
• giftfria och resurseffektiva kretslopp
• minska barns exponering för farliga kemikalier
• ökad miljöhänsyn i EU:s läkemedelslagstiftning och internationellt

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, beställde för ett år sedan en oberoende utvärdering av projekt som finansierats med havs- och vattenmiljöanslaget. – Vi har hanterat en stor mängd ansökningar och lämnat ett stort antal bidrag till viktiga miljöprojekt. Utvärderingen bekräftar den bild vi själva har, att hanteringen blivit mer omfattande än vad vi räknade med och att vi inte klarat av att ta oss an uppgiften tillräckligt systematiskt, säger generaldirektör Björn Risinger.

Utvärderingen har gjorts av Havsmiljöinstitutet och gäller projektverksamheten för åren 2007-2012. De projekt som utvärderats omfattar totalt 547,3 miljoner kronor.

– Havs- och vattenmiljöanslaget är ett viktigt medel i arbetet med att nå miljömålen. Vi vill vara säkra på att vi använder anslagspengarna på rätt sätt och där de gör mest nytta för havs- och vattenmiljön. Vi ville därför ha en oberoende analys av hur projektverksamheten fungerat och få förslag till hur vi kan förbättra den, säger Björn Risinger.

Sedan 1 juli 2011 ansvarar Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för havs- och vattenmiljöanslaget som är en av regeringens insatser för att förbättra, bevara och skydda våra hav, sjöar och vattendrag. Pengarna ska exempelvis användas till kalkning, restaurering av vattenmiljöer och lokala vattenvårdsprojekt. Storleken på anslaget har varierat över åren.

Havsmiljöinstitutet har i sin utvärdering utgått från de slutrapporter som lämnats in för projekt under åren 2007-2012. Enligt rapporten har utredarna kunnat bedöma 165 av totalt 361 slutrapporter. I pengar motsvarar de bedömda projekten 133,5 av totalt 547,3 miljoner kronor.

– Det är givetvis en stor brist att vi inte kunnat leverera underlag och slutrapporter för fler bidragsfinansierade projekt, säger Björn Risinger.

Rapporten visar att det finns många väl genomförda projekt under åren 2007-2012 vars resultat är kända och väl använda inom havs- och vattenförvaltningen. Anslaget har också använts på ett sätt som är förenligt med regleringsbrev och förordningar.

Men, utredarna pekar på att det i flera fall saknas dokumentation om vilka prioriteringar HaV gjort vid bedömningar och beslut. Utvärderingen visar också att miljöeffekter sällan är uppmätta, ofta beroende på att effekterna inte kan klarläggas förrän flera år efter att projekten avslutats.

I HaV:s uppdrag till Havsmiljöinstitutet ingick även att utvärdera hanteringen av Lokala vattenvårdsprojekt, LOVA, under perioden 2009 – 2012. LOVA-satsningen ingår sedan 2009 i Havs- och vattenmiljöanslaget. Enligt rapporten har totalt 315,6 miljoner kronor betalats ut till 702 olika LOVA-projekt. Utredarna har haft tillgång till knappt hälften av de slutrapporterade projekten.

– När det gäller LOVA-projekt redovisas slutrapporter ofta i pappersform till respektive länsstyrelse men utredarna har bara haft tillgång till de som redovisats digitalt. Vi bedömer att i stort sett alla LOVA-projekt slutrapporterats och att länsstyrelsernas hantering av dessa projekt fungerar bra. Det finns flera projekt som gett stora miljöeffekter, säger Björn Risinger.

Enligt Havsmiljöinstitutets rapport har vissa av de projekt som ingått i utvärderingen inte nått de mål som satts upp, en del projekt har försenats eller inte kunnat genomföras enligt plan då mycket av åtgärdsarbetet bygger på frivillighet. Det kan också bero på juridiska hinder, underskattning av tidsåtgång och att man testat nya metoder som inte fungerat fullt ut.

– Med hjälp av rapporten har vi nu beslutat om en handlingsplan. En viktig del i planen blir att stärka uppföljningen av projekt som finansieras med havs- och vattenmiljöanslaget, inte minst för att bättre ta tillvara den kunskap och erfarenhet som byggs upp genom olika projekt. Vi ska också förbättra våra rutiner och samla in dokumentation som saknas. Beslut om bidragsmedel ska ske på ett tydligt och transparent sätt, säger Björn Risinger.

HaV gjorde inte någon utlysning av bidragsmedel för 2013 utan pengarna har främst gått till länsstyrelserna som prioriterat olika åtgärder för bättre havs- och vattenmiljö i respektive län. För 2014 kommer denna satsning att utökas.

FOTNOT. Havsmiljöinstitutet är ett nationellt center med uppdrag av den svenska regeringen att ge en bred bild av den aktuella miljösituationen i svenska havsområden. I Havsmiljöinstitutet samverkar fyra lärosäten: Umeå universitet, Stockholms universitet, Linnéuniversitetet och Göteborgs universitet.

FAKTA/Havs- och vattenmiljöanslaget
•Havs- och vattenmiljöanslaget (Anslaget 1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö) är en av regeringens insatser för att förbättra, bevara och skydda våra hav, sjöar och vattendrag. Pengarna ska exempelvis användas till kalkning, fiskevårdsåtgärder, vattenförvaltning, restaurering av vattenmiljöer, åtgärdsprogram för hotade arter, återställning av vandringsvägar för fisk, informations- och utbildningsprojekt, minskad övergödning och projekt för att minska sjöfartens miljöpåverkan. Sedan 1 juli 2011 ansvarar Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för havs- och vattenmiljöanslaget.
•Det årliga regleringsbrevet från regeringen innehåller ändamålet för anslaget och ett antal villkor som mer i detalj reglerar vad anslaget får användas till. Inom ramen för ändamålet och villkoren beslutar HaV om hur anslaget ska fördelas till bidrag respektive uppdrag. En stor del av medlen går vidare i bidragsform till länsstyrelsernas åtgärdsarbete.
•Havs- och vattenmiljöanslagets storlek. I år, 2013, ligger havs- och vattenmiljöanslaget på totalt 503 miljoner kronor, 2012 var det 738 miljoner kronor och andra halvåret 2011 låg det på 283,5 miljoner kronor. Tidigare ansvarade Naturvårdsverket för anslaget som då kallades havsmiljöanslaget. Första halvåret 2011 låg havsmiljöanslaget på totalt 295,2 miljoner kronor, 2010 låg det på 370 miljoner, 2009 på 285 miljoner och 2008 på 100 miljoner kronor, 2007 låg det på 38,5 miljoner kronor.

•LOVA-medlen ska gå till lokala vattenvårdsprojekt som minskar mängden fosfor och kväve i Östersjön och Västerhavet samt till att minska fritidsbåtsektorns miljöpåverkan. HaV har det övergripande ansvaret och betalar ut LOVA-medel till länsstyrelserna som tar emot ansökningar, beslutar om LOVA-bidrag och sköter utbetalningarna. Användningen av LOVA-bidrag styrs av styrs av en förordning (2009:381)

Källa: HaV.

Med sitt rengöringsmedel för dieselpartikelfilter har Liqui Moly utvecklat en äkta innovation. Strax efter sin marknadslansering i USA har produkten utsetts till ”2013 Best New Product for Import Cars”.

– Priset är eftermarknadens motsvarighet till filmindustrins Oscar och vi är mycket stolta över utmärkelsen. Den visar att nya tekniker skapar nya affärsmöjligheter, säger Liqui Molys amerikanske marknadsföringschef, David Pollack.

Världens största årliga eftermarknadsmässa
Det var under Automotive Aftermarket Products Expo i Las Vegas, världens största årliga eftermarknadsmässa för fordon, som Liqui Moly tog hem det prestigefyllda priset Årets innovation, ”2013 Best New Product for Import Cars”. Utmärkelsen delas ut varje år av Auto International Association (AIA) som hör till det statliga eftermarknadsförbundet Automotive Aftermarket Industry Association i USA och representerar området för importfordon.

Varför vann Liqui Moly?
Moderna dieselbilar har ett dieselpartikelfilter som fångar upp sot. Filtret löser avgasproblem men kan i sin tur orsaka andra problem. Om fordonet körs korta sträckor och om bränslet inte håller bästa dieselkvalitet kan filtret täppas till. Motorns prestanda sjunker tills den slutar fungera helt.

Liqui Molys rengöringsmedel för dieselpartikelfilter är ett förmånligt och effektivt alternativ till dyra filterbyten. Filtret behöver inte demonteras för att rengöras och hela processen tar endast 30-60 minuter. Fordonets prestanda ökar märkbart efter rengöringen.

– Förare sparar en massa pengar och verkstäder får en attraktiv tilläggstjänst. Kitet utgör dessutom ett perfekt verktyg för kundlojalitet, säger David Pollack.
I Sverige distribueras Liqui Moly av KG Knutsson AB och kan köpas hos bland annat Autoexperten.

Bildtext:
Fr v till h: David Pollack (Liqui Moly), Thomas Beer (vice ordförande AIA), Chris Luessen (Liqui Moly).

För att bli en mer heltäckande leverantör av riggutrustning lanserar Seldén en serie av hydraulcylindrar för akterstagssträckare samt kickstänger.

– Många av våra kunder tar fram båtar större än 45 fot eller båtar av kappseglingskaraktär, så dessa nya produkter blir ett bra komplement till vårt befintliga sortiment, säger Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson.

Cylindrarna har två hastigheter och växlar automatiskt från hög- till lågväxel. Detta innebär att akterstaget eller kickstången sträcks upp snabbt till en början och när trycket har byggts upp så att det blir tungt att föra pumphandtaget fram och tillbaka, växlar sträckaren ner till lågväxel. Vid vilket tryck nedväxlingen ska ske kan ställas in individuellt. Att på ett bekvämt sätt kunna trimma storseglet uppskattas av alla seglare och att göra det snabbt är helt avgörande för kappseglaren.

Pumpstationerna
Pumpstationerna har inte bara två hastigheter utan är även dubbelverkande vilket innebär att man pumpar olja i handtagets båda rörelseriktningar. Detta kallar Seldén för “Dual-Action” och det gör uppsträckning ännu mer effektiv. En pumpstation monteras på ett lämpligt ställe i sittbrunnen och kan hantera upp till fyra funktioner. Pris: från 20 000 kr.

Kickstängerna
Seldéns kickstång ”Rodkicker” har varit en marknadsledare i flera decennier och där den största Rodkickern inte räcker till tar de nya hydrauliska kickarna över. Målgruppen är båtar i storleksordningen 45–65 fot. Pris från 18 500 kr.

Akterstagssträckarna
Akterstagssträckarna finns tillgängliga i två storlekar. En för max ø10 mm akterstag och en större för max 14 mm diameter. Akterstagssträckarna kan kopplas till en pumpstation men finns även med pump integrerad i själva sträckaren. Pris från 9 900 kr.

Hydraulcylindrarna premiärvisades på METS i Amsterdam och finns nu tillgängliga till försäljning.

Info: www.seldenmast.com

Tillverkning och skrotning har många gånger en större inverkan på motorbåtars totala miljöbelastning än vad bränsleförbrukningen har. Det visar ett ekodesign-projekt som IVL Svenska Miljöinstitutet genomfört tillsammans med företag i båtbranschen. Resultaten från projektet har nu sammanställts i en guide som ska hjälpa båtköpare att göra miljösmartare val.

– De flesta båtanvändare kör sina båtar väldigt få timmar per år. Det gör att det är viktigare vilket material båten är gjord av än att den sparar bränsle vid drift, säger Sara Alongi Skenhall, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Initiativet till projektet togs av båtdesignerna Ocke och Ted Mannerfelt som i många år velat göra en båttyp som skulle vara miljömässigt klok och dessutom prisvärd. För att utforska detta tog de kontakt med Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet. I projektgruppen ingick också uppfinnaren Rikard Wildare som bidragit med inspiration och kunskap om el- och hybriddrift.

– Utgångspunkten var en båt med en radikalt mycket lägre energiåtgång. Men vi kom ganska snart fram till att det inte räcker med att göra en båt bränsleeffektiv. Ska man göra en miljömässigt bra båt måste man se till hela livscykeln, säger Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet blev därför ett ekodesign-projekt där båtens totala miljöbelastning, från tillverkning till skrotning, beräknades med hjälp av livscykel-metodik. Beräkningarna visar att tillverkning och skrotning har stor inverkan på den totala miljöbelastningen, även om det är antaget att båtarna har en lång livslängd. Det beror på att en normal båtanvändare kör sin båt väldigt få timmar per år.

– En annan viktig slutsats är att det inte finns en båt som alltid är den miljömässigt bästa, utan att det beror på hur du använder båten. Guiden är framförallt tänkt som ett hjälpmedel för båtköpare att välja rätt båt, säger Sara Alongi Skenhall.

– Resultatet blir en guidning även för oss som designar båtar. De båtidéer som kommit fram ur projektet blir det som driver oss vidare i arbetet nu, säger Ocke Mannerfelt.

Guiden visar bland annat att:
• Om du kör många och korta sträckor och med mycket last så kan en båt med ett icke-planande, så kallat deplacementsskrov, och elmotor vara ett bra alternativ.
• Om du kör långa sträckor men inte så ofta passar en båt med planande skrov och en effektiv förbränningsmotor med miljöbränsle bäst.
• Om du är ute efter en dagtursbåt där du blandar korta och långa sträckor, med relativt många gångtimmar per år, kan en båt med hybriddrivlina vara ett bra alternativ.
• Om du är ute efter en liten öppen båt för kortare körsträckor så är återvunnen aluminium alternativt trä i skrovet bäst. Till den en bränslesnål förbränningsmotor som körs på miljöbränsle.

Ladda ner guiden här: http://www.ivl.se/download/18.372c2b801403903d2758b71/1385113142284/K%C3%B6pguide+f%C3%B6r+motorb%C3%A5tar.pdf

Bildtext:
Fr. v. Ted och Ocke Mannerfelt samt Johan Strandberg.

Sportfiskarna har nyligen tilldelats Vattenakademiens hederspris 2013 för fiskevårdsarbetet inom rovfiskprojektet. I samband med det årliga evenemanget Vattenpuben i Stockholm uppmärksammar Vattenakademien viktiga insatser för vattenmiljön. 2013 var det alltså Sportfiskarna som tilldelades hederspriset.

– Naturligtvis jätteroligt att få den här typen av uppskattning. Det sporrar oss att fortsätta arbetet för livet under ytan, kommenterar Joel Norlin som är koordinator för Rovfiskprojektet.

Sportfiskarnas rovfiskprojekt startades för några år sedan och har blivit ett av Sveriges viktigaste fiske- och naturvårdsprojekt.
– Vi har lyckats åstadkomma mycket, men siktar på ännu mer. De sista åren har vi planerat och förberett väldigt många insatser. Det finns alltså goda förutsättningar att skruva upp tempot i åtgärdsarbetet de kommande åren, menar Joel Norlin.

Motivering till Vattenakademiens hederspris:
”Pristagarna har genom stora arbetsinsatser med hängivenhet och intresse skapat nya och spännande förutsättningar för artbevarande och bättre förutsättningar för biologisk mångfald i den akvatiska miljön. Akademien ser fram mot att följa resultatet av arbetet som utöver värdet för den biologiska mångfalden även har betydande sociala och kulturella dimensioner.”

Info: www.sportfiskarna.se/rovfisk

Transportstyrelsen har uppdaterat sin lista över bristfälliga produkter för fritidsbåtsbranschen som kan beläggas med försäljningsförbud. Om produkten har mycket allvarliga brister kan Transportstyrelsen besluta att den ska återtas från marknaden eller konsumenten.

Listan är senast uppdaterad med Evinrude ICON, ett Elektroniskt reglagesystem.

Hela listan hittar du via länken nedan.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/Bristfalliga-produkter/

Kommentarer

Evirude Sverige 08:22:11 2013-11-28

Hej,

Rättelse gällande Evinrude ICON reglage. Det är en safety bulletin på en mycket begränsad upplaga av en specifik variant av ICON reglage. Samtliga sålda reglage som kan vara felaktiga kontrolleras och byts ut om dom är behäftade med fel. Samtliga reglage i Sverige är snart kontrollerade och inget av dessa är felaktiga.

Nya regalge som säljs innefattas inte av bulletinen och är inte på något sät behäftade med brister eller risker.

För mer frågor gällande ICON reglage vänligen kontakta distributören av Evinrude i Sverige:

www.frydenbo-marine.com

Bästa Hälsningar

Evinrude Sverige

Inför 2014 presenterar Nimbus Boats två nyheter – en stor och en liten båt. På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö i mars premiärvisas nya Nimbus 405 Coupé, en uppföljning på företagets framgångsrika coupé-serie. Dessutom visas Nimbus 21 Nova. Totalt erbjuder därmed Nimbus Detta innebär att vi kan erbjuda 15 modeller av Nimbus och Paragon till 2014. Nimbus har en stor efterfrågan på en ”mindre” båt med samma kvalité som företagets övriga båtmodeller.

Pressmeddelande:
Modernt formspråk och design med smart funktionalitet. Nya 405 Coupé är största modellen i Nimbus populära och prisbelönta Coupéserie med “sidewalk”.

Med “sidewalk” däckslayout maximeras gångutrymmet på båtens styrbordssida vilket gör det extra enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är extra generöst.

Nya Nimbus 405 Coupé blir den största båtmodellen i Nimbus Coupéserie som också består av 335 Coupé och 365 Coupé. 405 Coupé bygger på samma koncept som prisbelönade 365 Coupé som utsågs till European Power Boat of the year 2012.

Båten har många likheter med sin lillasyster, men den bjuder också på flera nyheter. Bland annat D-stolpe i ny design med integrerad ventilation, helglasad akterdörr, elektriskt höj-, och sänkbart bord på akterdäck, “svärmorslucka” på akterspegel, ny design på galler till motorrumsventilation med aktivt utblås, pentry i ny design med keramisk gasolhäll och mörk bänkskiva i Corian med mera.

Liksom övriga modeller har 405 Coupé fått ett modernt formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordsidan och stort öppningsbart glastak. Den flushmonterade sidodörren ger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen. Sidodörren ger även möjlighet att styra båten eller lägga till ståendes på utsidan.

De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden ger, förutom ett modernt utseende, ovanligt hög stabilitet och en mycket tyst salong. Förarplatsen har vidareutvecklats och instrumentbrädan kan bestyckas med två stycken 12 tums plotter sida vid sida. Båten bjuder på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och salongen.

Salongen har stora plana ytor och upplevs som ljus, rymlig och modern men mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar. Det gedigna träarbetet i salong och cockpit ger en härlig känsla av hantverk och kvalitet.

Interiören bjuder båten på härlig kvalitet och känsla vad gäller utrymmen och material. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust material som ökar känslan av rymd men som också dämpar ljud. Tre kabiner fördelat på förkabin, med separat ingång till toalett och dusch, samt två sidokabiner med gemensam toalett

Sammantaget är 405 Coupé en modern, solid och funktionellt båt som med mindre miljöpåverkan passar perfekt för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss.
Båten tillverkas i Sverige av Nimbus eget båtbyggeri i Mariestad. Båten lanseras under 2013. Nimbus Coupéserie är marknadens i särklass mest sålda modellserie med över 3 000 producerade båtar genom åren och därigenom en av världens populäraste långfärdsbåtar.

Tekniska fakta
Nimbus 405 Coupé
Längd: 13,24m
Bredd: 3,95 m
Skrovbredd: 3,85 m
Vikt: 8 800 kg
Max personer: 12
CE-kategori: B
Antal bäddar: 6
Bränsletank: 2×500 liter
Färskvattentank: 400 liter
Varmvattentank: 75 liter
Hålltank: 160 liter
Startbatteri: 1x12V 80Ah
Servicebatterier: 7x12V 80Ah
Motoralternativ: Volvo Penta 2xD4-300 221kW (600 hk), Volvo Penta 2xD6-370 272 kW (740 hk)
Info: www.nimbus.se

På mötet ”Economics of Oceans” i Washington den 3-4 december träffas amerikanska och svenska beslutsfattare för att ta upp nya tekniklösningar och miljön i haven. Arrangörer är Havs- och vattenmyndigheten, HaV tillsammans med miljödepartementet och svenska ambassaden i USA.

– Intresset är stort i både Sverige och USA för att samarbeta inom marin teknik, havsplanering och övergödningsfrågor, säger Catarina Hedar på HaV.

Hon är utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV och koordinator för mötet i Washington.

Ett av målen för mötet är att utbyta erfarenheter inom bland annat nyskapande innovationer, biologisk mångfald och hållbar tillväxt till havs.

– Mötet ska skapa en arena där amerikanska och svenska beslutsfattare gemensamt kan diskutera havsmiljöns ekosystem och ekonomiska möjligheter, säger Catarina Hedar.

Beröringspunkterna mellan länderna är flera. Öster om Washington ligger exempelvis Chesapeake Bay, ett innanhav med liknande miljöproblem som Östersjön.

– Genom att diskutera våra innanhav hoppas vi kunna öka kunskapen, bland annat i arbetet med övergödning. Här finns många möjligheter till utbyte av erfarenheter, säger Catarina Hedar.

Två dagar med kända talare

Mötet äger rum på svenska ambassaden, House of Sweden. De två mötesdagarna är fyllda med programpunkter kring två teman: värdering av ekosystemens tjänster och regional havsekonomi. Intresset för dagarna har varit stort. Bland deltagarna återfinns svenska och amerikanska forskare, beslutsfattare, företrädare för näringsliv och icke-statliga organisationer.

En av de inbjudna amerikanska talarna är Kerri-Ann Jones, chef vid enheten för havs-, miljö- och vetenskapsfrågor vid USA:s utrikesdepartement. Medverkar gör även ekonomen Jeffrey Sachs, som bland annat skrivit den uppmärksammade boken ”The End of Poverty” och arbetar som rådgivare åt FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon.

Från svensk sida deltar bland andra Sveriges nye USA-ambassadör Björn Lyrvall, Lisa Emelia Svensson, svensk havs- och vattenambassadör och Anna Jöborn, chef på Havs- och vattenmyndighetens kunskapsavdelning.

Info: https://www.havochvatten.se/om-oss/vi-pa-hav/kalendarium/2013/externt-kalendarium/2013-10-29-the-economics-of-oceans.html

Källa: HaV.

”Solnedgången är vackrast där du står” är en lättsam roman om ”sjöbjörnen” Alfreds seglats från Stockholm till Helsingfors via Åland. Det är samtidigt en annorlunda hamnguide med personliga reflektioner kring fritidshamnarna i vår vackra skärgård. Boken innehåller stämningsfulla bilder som låter läsaren drömma sig tillbaka till sommar och sol trots det vintermörker som råder. Den perfekta julklappen för seglaren som redan har allt likaväl som för nybörjaren.

I ”Solnedgången är vackrast där du står” följer vi den något åldrade sjöbjörnen Alfred på hans resa med en välhållen Folkbåt, i Östersjöns allra vackraste skärgård. Samtidigt som vi får ta del av hans strapatser i stiltje likaväl som storm och åska får vi lära oss hans avvikande definitioner av seglingstermer och sjövägsregler.

– Slänggipp: Manöver med segelbåt som används för att bli av med svärmor

lfreds hamnrekommendationer är självklart relevanta, men fokuserar sig inte på angöringsalternativ eller antal platser. Istället ger Alfred sina högst personliga rekommendationer på de bästa hamnarna och vad som gör dem bra, eller i vissa fall, mindre bra. Antalet platser är ju ändå irrelevant eftersom alla vet att hamnarna är fulla under högsäsong.

I boken får vi också en historisk tillbakablick till tiderna före första världskriget, förbudstiden och den roll Alfreds förfader hade i avgörande historiska händelser en kall vinter för snart 100 år sedan.

”Solnedgången är vackrast där du står” innehåller stämningsfyllda fotografier från skärgården. Boken säljs av Nautiska Magasinet samt nätbokhandlar.

Garmin presenterar nu en spännande programuppdatering för GPSMAP 527, 721 och echoMAP-serien med kombinerade plotter och ekolodsenheter. Med denna uppdatering blir nya funktioner tillgängliga samt nätverk.

– Vi är glada över att kunna erbjuda så många nya möjligheter till både nya och befintliga ägare av våra produkter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Den här programuppdateringen gynnar alla som är ute på sjön och innehåller funktioner som möjliggör en bättre, mer integrerad upplevelse på vattnet. Sportfiskaren kan utnyttja nätverket och
delningsmöjligheten medans seglaren kan fastställa mer avgörande seglingsdata när de behöver den som mest.

Garmin har lagt till en rad nya funktioner till flera olika GPSMAP-enheter. Framför allt kommer du nu kunna dela kartor mellan olika enheter samt användardata som waypoints, rutter och spår. Men även andra funktioner kommer kunna delas såsom radar, DownVü och SideVü sonar via GCV™ 10.

Du som seglar kommer få flera nya seglingsfunktioner till din GPSMAP-enhet. Enheten kan konfigureras specifikt efter dina önskemål så att du t.ex. enkelt kommer åt funktioner som laylines, heading och course lines. Det kommer även tillkomma en helt ny windrose som visar sann/skenbar vind samtidigt, och nya datafält för segling. Tillsammans med den nya gWind™ givaren, kommer du ha den mest avgörande seglingsdatan till hands.

Via programuppdateringen kommer echoMAP 50 och 70-serien även stödja 50 kHz givare, för utöka funktionaliteten vid sportfiske. echoMAP serien kommer kunna läsa BlueChart ® g2 Vision® vilket ger dig Automatisk ruttnavigering och många fler funktioner.

Den nya mjukvaran till GPSMAP 527, 721 och echoMAP-serien beräknas vara tillgänglig i december 2013 och till GPSMAP 800- och 1000-serien och i mars 2014 till 8000-serien.

Info: www.garmin.com/marine2014

Garmin presenterar nu flera nya tillbehör som både ökar säkerheten och nöjet ombord på din båt. Två nya radarantenner, tre vindgivare och ett fullt integrerat ljudsystem.

GMR™18 xHD och 24 xHD

Garmins nya 4kW xHD radarradomer har en helt ny design och lika hög prestanda som i våra öppna vingar. Med enkla menyer, lättanvända funktioner och smarta, helautomatiska justeringar kan du njuta av fantastisk radarprestanda och ha total kontroll över situationen.

Nya automatiska funktionerna Dynamic Auto Gain och Dynamic Sea Filter anpassar sig efter omgivningen för att ge optimal prestanda under alla väderförhållanden. Dual Range funktionen visar en bild med närområdet och en bild på ett längre avstånd. Tillsammans med utökad färgpresentation och en räckvidd på upp till 48 nautiska mil får du en tydligare bild av hinder och väder som finns runt omkring dig.

Meteor™ 300 Audio System
Spela musik ombord med Garmins nya Meteor 300. Med systemet kan du trådlöst streama radio och musik från andra källor via Bluetooth® samtidigt som du rör dig fritt på båten. Du kan även styra hela musikupplevelsen från en kompatibel sjökortsplotter.För ytterligare funktionalitet och för att kunna styra media från andra platser på båten kan du lägga till en extra fjärrkontroll med kabel. Meteor-fjärrkontrollen visar även NMEA 2000-data, till exempel vindriktning, djup, SOG, vattentemperatur och mycket mer. Du kan också koppla till en dockningsstation som laddar och skyddar din mobila enhet mot väder och vind samtidigt som den är ansluten till Meteor 300.

Till en början kommer Garmin Meteor 300 vara kompatibel med GPSMAP527, 721, 6000-, och 7000-serien.

gWind™-serien
gWind-serien består av gWind, en trådbunden vindgivare, gWind Wireless, en trådlös givare med enkel installation utan kabeldragning i masten och gWind Race, en vertikal vindgivare som gör att turbulens som skapas runt masttoppen elimineras. Med en enkel plug-and-play-installation, får du tillsammans med nya gWind-serien mer exakta vinddata än någonsin tidigare .

Vindgivaren har en trebladig propeller för mer exakt TWS i svag vind medan twin-fin designen med sina två fenor ger en stabilare TWA avläsning. Den trebladiga propellern, till skillnad från en vindgivare med skovlar, är alltid mer effektiv. I kombination med optisk avläsning ger den här givaren överlägsen noggrannhet vid låga vindhastigheter och ger precision och avläsning.

Det medföljande GND 10™ Black Box interfacet integrerar Garmin och Nexus produkterna. Alla data i Nexus nätverket konverteras till NMEA 2000 och ger därmed full kompatibilitet och två-vägs kommunikation mellan Nexus instrumentserie och Garmin kartplottrar.

Nya GMR 18 xHD and 24 xHD beräknas vara tillgänglig i december 2013 och Garmin Meteor och gWind i mars 2014.

Info: www.garmin.com/marine2014

Med de här glasögonen lindras alla former av sjösjuka. Detta enligt det franska företag som tillverkar dem. Förutom att man ser lite märklig ut med de här glasögonen ger de definitivt en marin känsla.

Glasögonen är väldigt speciellt utformade, vilket framgår av bilden. De har inte bara glas framåt utan även ett par glas på sidorna. Dessutom är en del av bågarna fyllda med en vätska, något som sägs lindra sjösjuka i kombination med de linser som används.

De här glasögonen finns i flera olika varianter för barn och vuxna. Pris cirka 55 Euro.

Info: http://www.boardingring.com/boutique/index.php?action=home&lang=EN

Princess V48 Open, som hade sin premiär på båtmässorna i Cannes och Southampton, har nu nominerats till European Powerboat of the Year Award 2014. Princess har dessutom lagt ut en helt ny film på båten, som kan streamas från företagets hemsida.

Här kan du se den nya filmen: http://www.princessyachts.com/video/v48-open-launch

Princess V48 Open är en fullmatad sports cruiser på drygt 50 fot. Motoriseringen består av två stycken Volvo Penta IPS 600 och priset är cirka 5,5 Mkr.

Toppfarten för Princess V48 är 34 knop, vilket räcker mer än väl för de flestas behov. Med Princess väl beprövade och karaktäristiska och djupa V-skrov ger det goda sjöegenskaper.

Den här båtens skrov är dessutom specialdesignat för Volvo Penta IPS. Skrovet byggs med vakuuminjektion och är därmed både lätt och starkt. V48 kommer därför snabbt upp i planing och sedan köras på ett ekonomiskt sätt.

Byggmetoderna följer den senaste tekniken med till exempel flushmonterade och limmade rutor. IPS-lösningen ger extra utrymme ombord jämfört med traditionell axeldrift och både i aktern och i fören finns väl tilltagna kabiner.

Designen av sittbrunnen följer övriga V-modeller från Princess med U-soffa och stora sociala utrymmen. Båten är ljus och luftig tack vare öppningsbart tak.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 15,49 m
Bredd: 4,11 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 17 700 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 364 liter
Motorer: 2xVolvo IPS 600 (2×435 hk)
Fart: 32–34 knop
Info: www.batcenter.se, www.inamarin.se

Den första december upptäcker många svenskar att hemmets livräddare tagit semester i tysthet. När nordiska brandvarnardagen inträffar byts därför många uttjänta batterier mot nya. Glöm då inte att återvinna de gamla. Svenskarna är duktiga på att återvinna batterier men kan bli ännu bättre. Framförallt glömmer många bort att batterier döljer sig i produkter som brandvarnare, leksaker och mobiltelefoner.

Det ligger ofta bortglömda batteridrivna prylar i byrålådor och förråd. Där gör de förvisso ingen skada men de gör heller ingen nytta. Det vill Batteriåtervinningen göra något åt.

– Idag kan vi återvinna omkring 90 % av de flesta batterityper. Det är en stor miljövinst. Därför vill vi att alla ska lämna sina batterier och batteridrivna prylar till återvinning så snart de slutat fungera, säger Micaela Westerberg, kommunikationsansvarig på Batteriåtervinningen.

De två vanligaste batterityperna i svenska brandvarnare är dels alkaliska batterier som bör bytas varje år, och dels litiumvarianter som bör pensioneras efter fem år i tjänst. Båda dessa batterityper kan lämnas in på någon av landets 10 000 återvinningsplatser. Där påbörjar de sin resa mot att förvandlas till allt från cykeldelar och trafikskyltar till just nya batterier.

Kort om batterier
• Omkring 64 % av de batterier som säljs i Sverige återvinns.
• Det mesta av det som inte återvinns ligger på hög hemma i byrålådorna.
• Där ligger till exempel 15 miljoner gamla mobiltelefoner.
• På Batteriåtervinningen.se kan du snabbt hitta din närmaste återvinningsplats.
• Om du inte får ut batteriet ur en pryl kan du lämna hela prylen i små-elsbehållaren.
• Kom ihåg – lämna ditt batteri till återvinning så snart det är slut.

Mer information finns på www.batteriåtervinningen.se

Den 10-11 december hålls World Yacht Racing Forum i Göteborg för andra året i rad. Konferensen samlar kappseglingsbranschen och är ett gyllene tillfälle till att få en inblick i framtiden för Volvo Ocean Race, America’s Cup och mycket mer.

World Yacht Racing Forum anordnas för sjätte gången och har sedan starten blivit en välbesökt och mycket uppskattad mötesplats för professionella kappseglare, tävlingsarrangörer, sponsorer och seglingsmedia.

Nu återvänder forumet till Göteborg och Clarion Hotel Post efter förra årets succé. På programmet finns en lång rad aktuella diskussionsämnen och intressanta talare; Volvo Ocean Race VD:n Knut Frostad, Ian Percy från Artemis Racing, François Gabart som vann Vendée Globe 2013 samt Volvo Ocean Race-skepparen Ken Read är bara några exempel.

Efter den gastkramande finalen i America’s Cup och inför en kommande starten av Volvo Ocean Race 2013-14 är det många som spekulerar om framtiden för professionell kappsegling. Båda tävlingarna kommer att tas upp under forumet som också fokuserar på frågor som rör arrangörer av mindre tävlingar och tar upp det senaste inom båtdesign.

Ett axplock ur programpunkterna:

• Att lära från andra sporter – hur breddar seglingssporten sin dragningskraft?
• Vad söker sponsorer när de ger sig in sportvärlden?
• Hur kan tävlingsklasser bäst balansera kommersiella intressen med designutveckling?
• Hur kan seglingssporten satsa på hållbarhet och samtidigt vara kommersiellt gångbart?
• Vad behöver ett framgångsrikt seglingsevenemang leverera?
• Vilka är lärdomarna från det 34:e America’s Cup och hur ska nästa upplaga se ut?
• Hur ser kappsegling på elitnivå ut 2035?
Som besökare av World Yacht Racing forum ökade chanser att träffas och knyta kontakter, dels genom organiserade nätverksövningar och under mingel under och efter forumet. Du har fortfarande chansen att bli en del av konferensen och beska World Yacht Racing Forum genom att köpa en biljett.

Läs hela programmet här: www.worldyachtracingforum.com

Boka biljett här: http://brandspot.evitbe.com/start/profile.asp?action=createnew&code=U64NQZ
World Yacht Racing Forum / Design & Technology Symposium

Var: Clarion Hotel Post i Göteborg
När: 10-11 december 2013
I priset ingår:
2-dagars seminarium, lunch ingår
Deltagande vid kvällsevenemang, nätverksträffar

Pris: 5300 SEK ex moms.