Franska Beneteau, som är en av världens största båttillverkare, har haft stora framgångar med sin nya serie stora båtar under namnet Monte Carlo. Under den pågående Parismässan visar företaget nu upp tre helt nya mindre båtar på drygt 6 m.
Den nya motorbåtsserien från Beneteau går under namnet Flyer. Beneteau har i Paris världspremiär för tre helt nya modeller, byggda på samma 6 m skrov.
Företaget har gjort ett totalt omtag med sin nya Flyerserie. Det gäller allt från design till kvalitet och kostnadskontroll.
För att verkligen få något nytt har Beneteau engagerat Parisföretaget ”Style & Design” för båtarnas konstruktion. Det är en designbyrån med unga konstruktörer, som har gett båtarna en stark identitet. De som främst har jobbat med Flyer heter Patrick Tableau, Tanguy Le Bihan och Rémi Laval-Jeantet.
En av nyheterna är att båtarna har skrov med luftsmorda steg, kallat Air Step hull. Det ger ofta goda egenskaper, om det är rätt utfört.
Flyer 6 SUNdeck är en av de nya versionerna, som är byggd i vad Beneteau kallar fransk stil. En av grundförutsättningarna är maximal yta i båtens förskepp för att skapa stora sociala utrymmen.
Flyer 6 SPACEdeck är en mer öppen variant medan den vanliga sportversionen av Flyer 6 är mer gjord som en bowrider.
Tekniska fakta
Längd ö a: 6,22 m
Längd skrov: 6,07 m
Bredd: 2,49 m
Djupgående: 0,40–0,80 m
Vikt: 1 290 – 1 370 kg
Bränsletank: 170 liter
Vattentank: 50 liter
Motor max: 200 hk
Info: www.beneteau.com
Engelska Princess Yachts fortsätter att spänna bågen. Nu introduceras en helt ny serie med motorbåtar från det framgångsrika företaget – den helt nya S CLASS. Dessa Sportbridge yachts från Princess ska leverera det yppersta i kvalitet och design till sina köpare. S Class kommer att finnas både som Flybridge och V-Class.
– S CLASS Sportbridge yachts kommer verkligen att stå för en ny nivå vad gäller design samtidigt som de kommer att uppfylla alla ideal för en performancebåt med avancerad V-bottendesign, säger Princessveteranen David King.
– Samtidigt kommer S CLASS att ge samma höga nivå av lyx och utrustning som våra kunder förväntar sig med bland annat en smidig övre förarplats och ett stort tender garage och integrerade solskydd.
Den första modellen i den nya serien blir S72, som får sin premiär på Miami Yacht & Brokerage Show i februari 2014. Utrustad med två stycken Caterpillar eller MAN dieselmotorer från 1 622 till 1 800 hk kommer S72 att leverera lika mycket prestanda som det yttre utlovar. Princess anger en förväntad topphastighet på över 37 knop och en mycket effektiv marschfart.
Smidig men aggressiv är ledorden för S CLASS, som även får stora vinklade rutor och ett tendergarage för en båt på max 3,9 m. Ovanpå garaget finns en stor solbädd samt gott om plats för sociala aktiviteter och en wet bar.
Under däck kan köparen få en version md upp till tre kabiner, inklusive en stor master cabin. Materialen blir polerat rostfritt, elfenbensfärger, svart, silver och vitt. Träarbetena kan beställas i en speciell Rovereek, amerikanska valnöt, ljus ek samt Serotina körsbär.
Produktionen är redan igång med skrov nummer två under byggnation. Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.
Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots
Info: www.princessyachts.com
Den 18 dececmber kl. 13.00 blir det invigning av Stegsholms Gårds nya lösdriftsladugård på Gålö. Det är en unik satsning i Stockholmsområdet och en insats för bevarandet av kulturlandskapet på Gålö.
Snart flyttar cirka 100 kalvar och kor in och med det kommer ladugården att fylla en mycket viktig funktion hos en av stiftelsens största jordbruksarrendatorer. Men innan dess vill vi bjuda in till en festlig invigning så här i juletid.
Intresserade samlas i ladugården vid Stegsholms Gård. Vid ankomsten bjuds det på glögg och pepparkakor med lokalproducerad ost från Gårdsmejeriet SANDA. Efter invigningstalen serveras ärtsoppa med punsch och bröd.
Invigningstalare är Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Hemming, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.
Invigningen
Invigningen sker vid Stegsholms Gård på Gålö, den 18 dec. kl 13.00. Ta på dig varma kläder och bra skor då invigningen sker utomhus men under tak.
Hitta till Stegsholms Gård
Bil från Stockholm, Väg 73 mot Nynäshamn, avfart mot Dalarö ca 10km, sedan skyltat mot Gålö. Ca 1km in på Gålö finns Stegsholms Gård på höger sida.
Buss 839 från Haninge centrum 12.10 stannar vid Gålövägen 12.26, Ca 1 km från Stegsholms Gård.
Den 11 december förlängde Posten sitt avtal med Tjockö ekonomiska förening om postutdelningen. Detta innebär i praktiken att Postens planerade neddragningar genom införande av så kallad bryggpost stoppas. Ett fantastiskt besked säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) (bilden).
Norrtelje Tidning kan idag berätta att ett nytt avtal mellan Posten och Tjockö ekonomiska förening har undertecknats. Avtalet är på ett år och innebär att postutdelningen på ön kommer att fortsätta som tidigare.
– Det här är en stor seger för Tjocköborna och de boende i Stockholms skärgård, säger Gustav Hemming (C).
Tidigare besked om att Posten planerat att införa bryggpost på Tjockö i Norrtälje kommun har startat ett postuppror initierat av Gustav Hemming. Upproret har bland annat spridit sig till riksdagen där Anders Ahlgren (C), riksdagledamot från Dalarna, har debatterat Postens service. I ett öppet brev till Postens VD tryckte Gustav Hemming på vikten av att Posten pausar sina planerade neddragningar (brevet finns bifogat).
Under höstens debatt om posten på Tjockö har Gustav Hemming fått ta del av likande besked fler andra delar av landet. Gustav Hemming hoppas nu att dagens besked till Tjocköborna ska leda till likande besked i andra drabbade glesbygder i Sverige.
– Jag hoppas att det här beslutet är prejudicerande och att Posten pausar neddragningarna i samtliga skärgårds- och glesbygdskommuner, säger Gustav Hemming (C).
Anledningen till att frågan engagerat så starkt är att om Postens service skulle försvinna riskerade butiken på Tjockö att behöva stänga och med det även apoteks- och systembolagstjänsterna.
– Konsekvenserna av Postens planerade serviceneddragningar för ett ö-samhälle som Tjockö kan lätt förutses. Om en del försvinner riskerar hela serviceutbudet att försvinna och det blir i förlängningen svårt att bo kvar, säger Gustav Hemming (C).
Nu är förhandlingen i miljödomstolen avklarad- snart startar grävmaskinerna arbeta med Kyrksjön, Sportfiskarnas största gäddfabrik hittills.
– Eftersom inga motstående intressen finns kring projektet kan man räkna med att vi kommer att få de tillstånd vi sökt. Dessutom har vi i dagarna fått besked om finansiering från EUs landsbygdsprogram för projektet så nu återstår bara det roligaste, att efter två års förberedelser äntligen få genomföra de praktiska åtgärderna, kommenterade en glad Nils Ljunggren, biolog på Sportfiskarna.
Tillsammans med markägarna och Botkyrka kommun driver Sportfiskarna sedan 2011 en restaurering av våtmarken Kyrksjön i ett avrinningsområde till Kaggfjärden i Botkyrka sydost om Stockholm. Med bidrag från Havsmiljöanslaget har gruppen tillsammans med konsulter från företaget WRS tagit fram en plan för hur Kyrksjön ska kunna restaureras till en nära 30 hektar stor våtmark varav över 10 hektar anpassas särskilt för gäddlek.
Kyrksjön är en del av ett stort, tidigare utdikat, våtmarksområde i ett avrinningsområde till Kaggfjärden. Våtmarksområdet har varit ett viktigt lekområde för fisk i Kaggfjärden. Sportfiskarna har redan restaurerat lekområden för gädda i Snäckstavik i samma system, Kyrksjön ligger uppströms Snäckstavik och via restaureringen utökas möjligheterna ytterligare för gäddorna att reproducera sig. Den restaurerade våtmarken kommer även att gynna exempelvis vadare och änder och öka den biologiska mångfalden i området. Våtmarken i Kyrksjön är vidare en konkret åtgärd för att nå flera miljökvalitetsmål som till exempel Myllrande våtmarker, Levande sjöar och vattendrag, Ingen övergödning och Hav i balans samt levande kust och skärgård.
Restaureringen av Kyrksjön är ett så stort projekt att det krävs tillstånd från Mark- och miljödomstolen. Ansökan om tillstånd lämnades in under sommaren 2013 och den 10 december hölls förhandling för målet i Nacka tingsrätt där Mark- och miljödomstolen finns inrättad. Dan Arvidsson från Botkyrka kommuns miljöförvaltning, markägare Jan Wijkmark och Nils Ljunggren från Sportfiskarna fick där berätta för domstolen om hur projektet är tänkt att genomföras och hur en “gäddfabrik” fungerar i praktiken. Med på förhandlingen var även miljönämnden i Botkyrka kommun samt länsstyrelsen i Stockholms län som tillsammans kommer att ansvara för att tillstånden för våtmarken följs i framtiden.
Efter nära tre timmars diskussion vara alla kvarstående frågetecken utredda och rådman Anders Lillienau avslutade förhandlingen med att meddela att datum för domslut satts till den 21 januari 2014. Det innebär att det praktiska arbetet med Sportfiskarnas största våtmark hittills kan vara igång strax därefter!
Koldioxid är den gas som vanligtvis mäts i havet när man studerar global uppvärmning och havsförsurning. Nu har en ny metod att mäta koldioxid i havsvatten utvecklats av forskare vid Göteborgs universitet.
Haven speglar förändringarna av koldioxid (CO2) i atmosfären. När halten koldioxid ökar blir havsvattnet surare och hotar välbefinnandet av havets organismer.
Gasen kan kväva fisken
Koldioxid är också av stort intresse för vattenbruk och fiskindustrier eftersom den i stora mängder kan orsaka kvävning av den odlade fisken.
– Vi har utvecklat en ny metod för att mäta koldioxid i havsvatten som kommer att bidra till bättre förståelse av de processer som leder till förändringar av koldioxid i vattnet, säger, Dariia Atamanchuk, vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet.
Har utvecklat nytt mätinstrument
Det tryck som koldioxidgasen utövar är en av de parametrar som beskriver mängden löst oorganiskt kol i vatten och det är den parameter, som faktiskt mäts av den sensor forskarna utvecklat.
– Vår strategi för utvecklingen av en ny sensor grundar sig på idén att använda en välkänd och pålitlig teknik av syremätning och anpassa det för våra ändamål. Vi har ändrat sensorn så att den istället för att mäta syre mäter koldioxid.
Utveckling av det nya instrumentet för att mäta trycket av koldioxid har sina utmaningar. Gasen måste skiljas från vattnet innan mätningarna, och instrumentet ska kunna mäta mycket små mängder koldioxid.
Kontinuerliga mätningar viktigt
Det finns också ett behov av att mäta koldioxidgasen fortlöpande under långa tidsperioder för att beskriva den förändring som sker i havet från år till år och som är en följd av klimatförändringar.
– Då kan vi observera när koldioxidnivåerna för till exempel fiskodling blir farligt höga.
Koldioxidsensorn har använts i vetenskapliga studier av Koljöfjorden i Bohuslän. Studierna omfattade bland att upptäcka när vårblomningen börjar, hur länge den varar, och hur den påverkar koncentrationerna av löst oorganiskt kol och syrgas, samt förhållandet mellan dessa ämnen. En annan viktig tillämpning av sensorn var att upptäcka av koldioxidläckage till havsvatten från platser där gasen lagrats, så kallade Carbon Capture Storage.
– Vi fortsätter att arbeta på att ytterligare förbättra sensorn, så att den till exempel kan mäta extremt små förändringar av koldioxid. Vi hoppas att sensorn kommer att bli ett användbart verktyg för forskare och att den kommer att bidra till att besvara många aktuella forskningsfrågor.
Avhandlingens namn: Development and use of an optical pCO2 sensor in marine studies
Handledare: Prof. Per Hall and Assoc. Prof. Anders Tengberg
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/33847
Foto:
Porträtt av Dariia (Dasha) Atamanchuk, fotograf Yevgeniy Korniyenko.
På expeditionen i Koljöfjorden. (vänster till höger) Mikhail Kononets, Anders Tengberg, Dasha, Per Hall. Fotograf Stig Bjørgen Øen
Fler än 8 000 svenskar seglade i Kroatien 2013. Intresset har stadigt ökat de senaste fem åren, enligt Renato Huljev på Croatia Yacht Club. Han ser att det är en kombination av seglare med egen båt som förlänger säsongen och en ny grupp seglare som ofta väljer att ha en skeppare ombord.
Det finns även en tredje grupp som stadigt ökar i antal. Det är de som sålt sin båt hemma i Sverige och äger eller hyr sin segelbåt i Kroatien.
Kroatien har en skärgård med mer än 1 100 öar, varav knappt 70 är bebodda. Det kristallklara vattnet, tusentals vikar och massor av små mysiga tavernor är det som lockar många. Även byarnas ofta tusenåriga historia som bär tydliga spår efter greker och romare bidrar till Kroatiens dragningskraft. Det här gör Kroatien till ett paradis för seglare.
Klimatmässigt ger den lätta Maestralvinden behagliga förhållanden även under de heta sommardagar. Morgonbrisens vindstyrka är omkring 4-5 m/sek och den kulminerar ofta vid 8-9 m/sek, för att sedan avta under eftermiddagen.
Djupsikten i Adriatiska havet varierar från 10-18 meter i norra delen av kusten, 16-30 meter i mellersta och 20-40 meter i södra delen. Det här ger riktigt bra förutsättningar för en bra seglingssemester.
Direktflyg till Split och segling samma dag
2014 kommer det att finnas fler direktflyg till Split än tidigare. Croatia Yacht Club ökar sin kapacitet till över tretusen seglingsresenärer 2014.
I ett avtal med SAS har företaget 120 flygstolar i veckan till Split från Göteborg, Stockholm och Oslo.
– SAS morgonflyg till Split på lördagar är guld värt för oss eftersom våra seglande gäster då kan kasta loss redan första dagen, säger Renato Huljev. Croatia Yacht Club har fem olika baser med segelbåtar att välja mellan. De ligger alla på bekväma 20-45 minuter från flygplatsen och mitt i Dalmatiens övärld. Det gör det lätt att både segla norrut till nationalparken Kornati eller söderut till de populära öarna Hvar, Brac och Vis.
Eniro har förlängt och fördjupat det framgångsrika avtalet med Google™ som tecknades för två år sedan. Samarbetet ger Eniro en stark position som så kallad Premier SMB Partner för Google AdWords™ i Sverige, Norge och Danmark.
På den norska och danska marknaden får Eniro en särställning som det hittills enda företaget att inneha Premier SMB Partner status. Genom avtalet bedöms Eniros intäkter från försäljning av sökordsannonsering kunna fördubblas under 2014.
Avtalet, som förlängts med två år, innebär ett fördjupat samarbete mellan de två ledande sökföretagen på den Skandinaviska marknaden. Avtalet ger Eniro en option att ytterligare expandera affären i koncernen.
Genom avtalet säkerställer Eniro en attraktiv produktportfölj som kompletterar den egna digitala söktjänsten där en allt större andel av alla sökningar sker i mobilen. Avtalet säkerställer att Eniro kan fortsätta att hjälpa små- och medelstora företag att nå ut i alla relevanta medier, där annonsering i mobilen är tillväxtkanalen. Externa partnersamarbeten med aktörer som Google och Microsoft Bing stärker Eniros roll som rådgivande mediepartner primärt för små- och mellanstora företag.
– Eniro har under de senaste två åren haft ett mycket positivt samarbete med Google. Förmedlingen av annonskampanjer i Googles nätverk är en produkt som både stärker kunderbjudandet och bidrar till att växa intäkterna, säger Johan Lindgren, VD och koncernchef Eniro.
Båtbyggaren Rapsody i Nederländerna har blivit kända på våra breddgrader främst för sina moderna motorbåtar med linjer som påminner om CG Petterssons båtar. Nu presenterar företaget ritningar på en ny 80-fotare i aluminium.
Rapsody R80 är ett koncept för en superyacht. Den får ett snabbt skrov i aluminium med en retrolook. Det innebär att R80 behåller samma designspråk som flera andra av företagets modeller, som är byggda med retrokänsla med snabba skrov.
Interiören anpassas i högklassiga material för respektive kund. Totallängden är 24,38 m.
– R80 är den största modellen i serien med Rapsody. Utvecklingen av en 80 fots superyacht baseras på Rapsodys vision att bygga den ultimata yachten, säger Diederik van Golen, vd för Rapsody Yachts.
Den 12 juli 2014 genomförs den första swimrun-tävlingen utanför Sveriges gränser, Engadin Swimrun. Scen för tävlingen är den av St Moritz kända Engadindalen i schweiziska alperna. Det är organisationen bakom den internationellt erkända och populära tävlingen ÖTILLÖ som nu efter åtta år tar konceptet vidare i världen.
Michael Lemmel, en av huvudmännen bakom tävlingen säger:
“När vi började med ÖTILLÖ för åtta år sedan var det många som tyckte att vi var galna som försökte bygga ett koncept runt en tävling som väldigt få klarar av. Idag så finns det ca 14 liknande tävlingar i Sverige och samtliga är fulltecknade vid start. Den internationella efterfrågan är väldigt stor och vi har hittat den idealiska platsen för att lansera sporten och konceptet internationellt”.
Engadin Swimrun går på alpstigar mellan och i alpsjöar. Totalt är det 46,5 km tävling varav 40 km är trail running (i våtdräkt) och 6,5 km är simning (i löparskor) i nio sjöar. Utöver detta kryddas tävlingen med drygt 2100 positiva höjdmeter. Tävlingen kommer att vara brutalt tuff och en god värdemätare som kvaltävling till ÖTILLÖ. Det finns plats för 100 lag om två.
ENGADIN
Engadindalen i Schweiz är mest känd för St Moritz som ligger i ena änden av dalen. Det ligger centralt beläget i Europa med goda kommunikationer framförallt med tåg från Zurich flygplats. I dalen ligger även de pittoreska alpbyarna Maloja, Sils, Champfer och Silvaplana. Tävlingen kommer att passera förbi och genom dessa byar. Under vintern domineras Engadindalen av skidåkning, både utför och på längden. På sommaren är det många som kommer för att vandra, vindsurfa och cykla mountainbike.
SWIMRUN
Swimrun är den nya sporten som växer med stormsteg i Sverige och börjar nu även få fäste internationellt. Lag om två personer springer och simmar längs en snitslad bana. Den mest kända tävlingen är ÖTILLÖ, tävlingen som också var början på swimrun-trenden.
ÖTILLÖ
ÖTILLÖ är VM i swimrun och hålls årligen mellan Sandhamn och Utö i Stockholms skärgård. Tävlingen går alltid den första måndagen i september. ÖTILLÖ rankades av CNN i december 2012 som en av världens tuffaste utmaningar. ÖTILLÖ är 75 km lång, över och mellan 26 öar. Totalt 65 km löpning i våtdräkt och 10 km simning i skorna. Se www.otillo.se för mer information.
Engadin swimrun – www.engadinswimrun.ch
Facebook: www.facebook.com/engadinswimrun
Twitter: otillorace
Instagram: otillorace
#engadinswimrun
Bild: Engadindalen. Copyright: ÖTILLÖ.
Engelska Fairline Boats sjösätter sin 100:e Squadron 78 CUSTOM och passerar därmed en viktig milstolpe för företaget. Modellen har tolv år bakom sig, men är fortfarande i produktion. Det totala värdet av alla Squadron 78 som har sålts hittills överstiger 1,5 miljard kronor.
Den första Squadron 78 lanserades 2003 vid ett prestigefyllt evenemang nära Tower of London. Därefter har försäljningen rullat på och modellen är en av Fairlines mest framgångsrika lyxmotoryachter.
– Vi är otroligt stolta över det faktum att Squadron 78 under sitt tolvte produktionsår visar sådan styrka och att designen fortfarande håller. Våra team arbetar oförtröttligt för att varje Squadron 78 är tillverkad för att tillmötesgå ägarens förväntningar av en lyxig yacht, säger Kevin Gaskell, vd för Fairline Boats.
Den 100:e Squadron 78 följer på sjösättningen av den mest kundanpassade båten hittills i serien, en Squadron 78 CUSTOM MATCH 2. Den var ett av Fairline Yacht Divisions mest utmanande projekt någonsin med närmare 400 specialgjorda delar. MATCH 2 var den ägarens femte Fairline och hans andra Squadron 78.
– När vi lanserade Squadron 78 år 2003 visste vi att vi hade skapat en riktigt framgångsrik lyxbåt. Vi har alltid tyckt att det är trevligt att jobba tillsammans med våra kunder för att skapa riktiga topprodukter som är helt unika, säger James Powell, Fairline Yacht Division EMEA.
Statistik om alla 100 Squadron 78:
Sammanlagt försäljningsvärde av alla Squadron 78s är hittills över £150 miljoner (1,5 miljarder SEK).
Om man lägger alla 100 Squadron 78:or i en rad blir det över 2,3 km yacht.
Antalet arbetstimmar är totalt över 1 942 200.
Över 10 000 kundanpassningar har gjorts, vilket har tagit över 160 000 arbetstimmar.
7 300 kvadratmeter teak har använts.
10 600 kvadratmeter lyxiga mattor.
558 ton Coremat fiberglas och 1 200 ton härdare har använts.
Info: www.fairline.com
Twitter twitter.com/fairlineboats
Suzuki lanserar två nya utombordare på 25 respektive 30 hk – de helt nya DF30A och DF25A. Detta efter att företaget en längre tid har annonserat att det ska komma med nya motorer i den här klassen.
Suzukis nya bidrag till den här intressanta storleksklassen är två nya lättviktare och bränsleeffektiva motorer. DF30A och DF25A kommer att uppfylla alla krav och önskemål för små och bärbara motorer, enligt Suzuki själva.
De båda nyheterna väger endast 62 kg och blir därmed de lättaste i sina respektive effektklasser. Det är anmärkningsvärt med tanke på all den nya teknik som motorerna innehåller.
Båda motorerna baseras på samma basmotor, ett trecylindrigt motorblock med en volym på 490 cm3. Motorerna har bland annat Suzukis revolutionerande nya batterilösa elektroniska bränsleinsprutningssystem, vilket ger snabbare start, mjukare gång och bättre acceleration under många förhållanden.
Förutom bränsleinsprutningssystemet har de nya DF30A och DF25A även andra finesser bland annat för att förenkla starten.
Det batterilösa elektroniska bränsleinsprutningssystemet gör även att dessa mångsidiga maskiner kan dra fördel av Suzukis Lean Burn Fuel Control System. DF25A är upp till 15 procent mer bränsleeffektiv jämfört med DF25, enligt Suzukis egna mätresultat. Detta intelligenta bränsleövervakningssystem förutser motorns bränslebehov genom att övervaka effekten och användningsförhållandena för att ge en optimal bränsle/luftblandning. Resultatet är en märkbar förbättring i bränsleekonomi över hela varvtalsregistret.
Produktionen startar tidigt 2014 och de första motorerna väntas nå återförsäljarna i maj.
Info: www.suzukimarin.se
På fredagkväll den 29 november mellan kl. 20 och kl. 21 stals en Awant 365 kompaktlastare till ett värde av 350 000 kr på Sergels torg i Stockholm.
På lördagsmorgonen upptäckte NCC:s personal att maskinen var borta och man startade då spårning av maskinens redKnows GPS-larm och kontaktade polisen.
Redknows spårsändare gav en position i ett industriområde i Länna söder om Stockholm. När Polisen kom till platsen fann de en täckt lastbil på den utsatta kartpositionen och inne i lastbilen stod den stulna Awanten.
Platschefen på NCC säger:
– Utan spårsändaren hade vi aldrig hittat maskinen och vi hade dessutom varit tvungna att skaffa fram en ersättningsmaskin. Detta är tidsödande och dyrt. Nu fick vi tillbaks maskinen bara timmar efter stölden vilket är helt fantastiskt.
Peter, försäljningschef på Axtech som tillverkar redKnows-larmen säger:
– Stölderna blir bara fräckare och fräckare. En fredagskväll på Sergels torg är det inte precis folktomt runt niotiden på kvällen. Det handlar om mycket pengar och tjuvarna tar stora risker och i det här fallet räknade man inte med att maskinen var utrustad med ett redKnows GPS-larm.
Världsfotografen och filmaren Mattias Klum är utsedd till ny ambassadör för Världsnaturfonden WWF. Han ska bidra till WWFs arbete med att lyfta både svenska och globala naturvårdsfrågor – allt från regnskogar och illegal djurhandel till att uppmärksamma och skydda ”svenska pärlor”.
– Jag brinner för samma sak som WWF – klok naturvård och bevarandet av djurliv för framtida generationer. Genom mina bilder, filmer och föreläsningar vill jag uppmärksamma små och stora utmaningar som vi helt enkelt måste ta itu med, säger Mattias Klum, som ser sitt arbete och ambassadörskapet för WWF som ett medel att fortsätta försöka göra gott och förmedla viktiga budskap.
I Mattias Klums bilder och filmer ser vi planetens skönhet och skörhet – allt från hotade regnskogar och korallrev till svenska ”pärlor” som havsörnar och gammelskog.
– Vi är väldigt glada över att få Mattias som WWF-ambassadör. Han är en fotograf och filmare med stark lyskraft och stort engagemang för miljön och naturen. Vi har arbetat tillsammans och stöttat varandra i olika frågor och ser nu fram mot att fördjupa samarbetet ännu mer, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Klums fotografiska arbete har publicerats i många av världens ledande tidskrifter som National Geographic Magazine , Stern , Der Spiegel och New York Times . Han är också föreläsare, har skrivit en rad böcker och arbetar sedan mitten av 1990-talet som filmare.
Bakgrund: Född 1968, frilansfotograf sedan 1986.
Mattias har med sitt team filmat och producerat ett antal dokumentärfilmer som t ex:
– Tebarans Testamente , en film om avskogningen på Borneo.
– En Värld av Liv , en film om biologisk mångfald från ett av jordens sista orörda korallrev.
– Betraktaren , en film om livet runt Östersjön.
Mattias Klum har genom åren tilldelats ett stort antal utmärkelser för sitt arbete.
Hans Majestät Konungen har förlänat sin medalj i 8:e storleken i högblått band till Mattias för hans betydelsefulla insatser som naturfotograf. 2008 nominerades han som Young Global Leader av World Economic Forum. Mattias utsågs 2010 till Fellow av National Geographic Society och 2013 utsågs han till filosofie hedersdoktor i naturvetenskap av Stockholms Universitet.
Mattias Klums senaste böcker är Världar av liv (Max Ström förlag 2013) och Vår tid på jorden: välfärd inom planetens hållbara gränser (2012), skriven tillsammans med professor Johan Rockström med förord av president Bill Clinton .
Mattias har varit gästlärare vid Uppsala Universitet och undervisar även vid Stockholm Resilience Centre.
Mattias Klum är medlem i WWF förtroenderåd och har gett ut flera böcker som fått utmärkelsen Årets Pandabok – årets bästa naturskildring i ord och bild.
Foto: Samuel Svensäter.
Sjöräddningssällskapets station på Rörö har hittills i år samlat ihop över 130 000 kronor – enbart på att panta burkar. Pengarna är ett värdefullt tillskott till stationens verksamhet, och går bland annat till sjöräddningsutrustning, underhåll av båtarna och vidareutbildning av de frivilliga sjöräddarna.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla som har skänkt pant och till alla som har hjälpt till att samla in och sortera panten. Förutom att detta är bra för den lokala sjöräddningen så bidrar det även till miljön. Många av dessa burkar skulle annars ha hamnat i soporna, eller ännu värre, i havet eller längs våra stränder, säger Jesper Jensen, stationsansvarig vid Sjöräddningssällskapets station på Rörö.
Insamlingen hade inte varit möjlig utan hjälp från närliggande gästhamnar och butiker. Men att den skulle bli fullt så framgångsrik hade stationen inte vågat hoppas på.
– När vi nådde 2 000 kronor tyckte vi att det var fantastiskt och trodde nog att vi hade nått taket. Vi är otroligt glada och stolta över det lokala engagemanget och viljan att hjälpa till.
De frivilliga sjöräddarna har under året jobbat hårt med att hämta säckar, rensa bort skräp, sortera och lämna in panten.
– Det är ju inte bara pant som hamnar i kärlen. Men vi har gjort en kul grej av det och specialbyggt ett rensbord. Det tar inte så lång stund, och om man samtidigt tänker på vilken god miljögärning det ändå är, så får man en himla skön känsla i magen, säger Jesper Jensen.
Även pantlösa burkar ger pengar
I Sverige är vi duktiga på att panta. Hela 90 % av landets alla pantburkar och flaskor återvinns. Ändå är det 200 miljoner förpackningar som aldrig lämnas in. Det är slöseri på energi. Vi vill gärna göra rätt, men finns inget alternativ hamnar burkarna i soporna. Sjöräddningssällskapet, med 67 räddningsstationer och 2000 frivilliga sjöräddare kan öka tillgängligheten för pantinlämning. Att vi värnar om miljön och samtidigt får in pengar till vår viktiga verksamhet är en fin bonus.
Sjöräddningssällskapet har haft ett samarbete med Returpack sedan 2011. All pant som lämnas i Sjöräddningssällskapets uppmärkta kärl skänks till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Därtill skänker Returpack 10 öre för varje importerad burk utan svenskt pantmärke som lämnas i en svensk pantautomat under sommarmånaderna. Förra årets “fulburkar” resulterade i en hel sjöräddningsbåt – Rescue Pantamera.
Källa: SSRS.
I går beslutade trafiknämnden i landstinget att Michael Stjernström blir Kristdemokraternas nya representant i beredningen för sjötrafik, som behandlar skärgårdstrafik, pendelbåtar och andra ärenden som gäller kollektivtrafiken till sjöss.
– Jag har ett stort intresse för sjötrafikfrågor och ser fram emot att utveckla skärgårdstrafiken och pendelbåtstrafiken i Stockholms län.
Arbetet handlar om att verka för en modern, effektiv kollektivtrafik och om att se till att dagens ångbåtar och andra klassiska delar av skärgårdstrafiken som har ett stort kulturellt värde har viktiga arbetsuppgifter även i framtiden, säger Michael Stjernström (KD).
Tidigare har Michael Stjernström bland annat varit förste vice ordförande i Waxholmsbolagets styrelse, en post han hade 1998–2002. Han har arbetat med trafikpolitk i Stockholms läns landsting i 15 år och har tidigare varit riksdagsledamot.
– Beredningen kommer att ha en viktig uppgift i arbetet med upphandlingen av framtidens skärgårdstrafik. På kort sikt handlar det om att säkerställa att skärgårdstrafiken inte drabbas av neddragningar genom de kostnader som uppstått av att upphandlingen avbröts. På längre sikt handlar det om att den nya upphandlingen tas fram i samråd med intresseorganisationer och andra berörda i skärgården, säger Michael Stjernström (KD).
Magine fortsätter att utöka sitt utbud till abonnenterna och nu lanserar man en helt egen kanal för alla vattensportsfantaster. Den 1 december är det premiär för sportkanalen Nautical Channel på Magine, vilket innebär att man stärker sitt utbud av livsstilskanaler ytterligare.
– Vi har redan ett brett utbud av livsstilskanaler och vi ser att just dessa kanaler är populära bland våra användare. Vi är glada över att ha fått in Nautical Channel som är ytterligare en starkt profilerad kanal för alla som är intresserade av vattensport, säger Alexander Jamal, Sverigechef på Magine.
Nautical Channel är den enda internationella tv-kanalen dedikerad till nautisk sport och livsstil. Den finns tillgänglig till över 20 miljoner abonnenter i 42 länder.
Kanalen visar högklassig action från den nautiska världen och bevakar de största tävlingarna inom segling, boat racing, surfing, paddling och dykning. Dessutom visas fascinerande dokumentärer och inspirerande resereportage www.nauticalchannel.com
Nautical Channel blir även tillgänglig på Magines internationella plattformar, med start i Tyskland och Spanien. I Sverige ingår kanalen i Magines nuvarande utbud om 40 kanaler.
– Vi är mycket glada över att bidra till att göra Magine’s utbud ännu starkare. När allt kommer omkring täcks världens yta till 70 procent av vatten och vi erbjuder tittarna vattenrelaterade sport- och livsstilsprogram 100 % av tiden, säger Laurence F. Hopper, grundare av Nautical Channel.
Magine, som molnbaserad tv-tjänst, erbjuder en helt unik tv-upplevelse, utan bindningstid, extern utrustning eller dolda avgifter. Användarna får tillgång till hela tjänstens utbud för endast 99 kronor i månaden, med extra service som catch up, tvillingabonemang på köpet och möjlighet att själv styra sitt tv-tittande.
– Magine är tv på tittarens villkor. Tv som det borde vara. Genom oss kan tittaren se på tv när, var och hur hen vill, säger Alexander Jamal.
Kommentarer
Hej
Jag undrar om Nautical Channel finns även i HD för jag är abonnent hos ComHem men dom har denna kanal bara som vanlig digital kanal?
Efter 17 år som båtjournalist med bland annat chefredaktörskap för Båtnytt i bagaget lämnar nu Elias Johansson papperstidningsvärlden för att stärka Hamnen.se.
Med hundratals producerade båttester, ledarsidor och reportage för papperstidningen Båtnytt tar nu Elias Johansson klivet från dåtid till nutid, från papper till webb.
– Det ska bli kul att jobba med tempo och snabba puckar. Det känns ju inte så modernt att behöva vänta på att tryckpressarna ska rulla igång för att få ut något man brinner för att rapportera om, säger Elias Johansson och fortsätter.
– Nu när högupplösta videor sprids snabbt och man enkelt kan visa stora bilder på webben känns det också torftigt att behöva begränsa sig till tidningens utrymme med bara några få bilder och ord för att förmedla sitt budskap. På Hamnen.se är möjligheterna väldigt stora att på ett mer underhållande sätt berätta en story.
Hamnen.se fick en nystart för tre år sedan då Claes Olivecrona, erfaren mediasäljare och båtman, och journalisten, filmaren och seglaren Gustav Morin gick ihop för att skapa Sveriges framtida båtmediakanal med bland annat en stor satsning på webb-tv.
– Vi har arbetat hårt med få händer och stadigt ökat antalet besökare och fördubblat omsättningen varje år, trots tuffa tider som tvingat flera båttidningar till nedläggning eller förändringar. Med Elias Johansson kommer vi att kunna få ut ännu fler och vassare nyheter och väga än tyngre journalistiskt, säger Gustav Morin som är chefredaktör för sajten.
– Vi kommer att blanda seriös konsumentinformation med en stor portion showbiz och till skillnad från vad jag tidigare varit van vid är allt gratis för läsaren, avslutar Elias.
Det finska båtföretaget Botnia marin presenterar en ny, mer familjeanpassad variant av Targa 32. Den nya modellen ska ersätta Targa 31 lagom till båtsäsongen 2014.
Det är den norska tidningen Båtmagasinet som på sin hemsida uppger att Targa 32 CFC (Comfort Fore Cabin) är på gång. Bland nyheterna märks en utökad förlig kabin, vilket passar en familjs behov.
Targabåtarna är kända för sina goda sjöegenskaper och goda prestanda. Även Targa 32 CFC lär följa i den traditionen tack vare motoralternativ på allt ifrån Volvo Penta D6-370 i singelmontage till Volvo Penta D6-400 i dubbelmontage. I största versionen är toppfarten 44 knop, enligt Båtmagasinet.no
Tekniska fakta
Längd: 10,78 meter
Bredd: 3,37 meter
Vikt: 6 300 kg
CE-klass: B
Motor: 370–800 hk
Info:
På båtmässan i Göteborg och på Allt för sjön i Stockholm kommer besökarna att ges en unik möjlighet att få gamla båtritningar skannade och digitaliserade.
Det är rikstäckande Veteranbåtsföreningen som erbjuder den tjänsten. Till mässorna har man med sig både folk och skanner från Veteranbåtsmuseet i Västerås, där föreningen har digitaliserat tusentals båtritningar.
– Vi vet att det hemma i båtfolkets byrålådor, på vindar och i källare, göms gamla ritningar på allt från segel- och motorbåtar till ekor, snipor och kanoter. De är välkomna till oss, säger Pierre Dunbar, ordförande i Veteranbåtsföreningen.
Sedan några år tillbaka bygger Veteranbåtsföreningen världens största digitala ritningsarkiv över fritidsbåtar. Vid det här laget har vi skannat över 26 000 ritningar. Tanken är dels att bevara ett kulturarv, dels att göra detta allmänt tillgängligt via nätet.
Senast mässbesökarna fick chansen var 2010, då Pierre Dunbar och sonen Patrick var på båtmässan i Göteborg med skanner och dator. Det blev en stor framgång. Över 800 ritningar skannades under mässdagarna, det var full fart från morgon till kväll!
– Folk kom med alla tänkbara ritningar, de var från Kosterbåtsförbundet, massor med Einar Runius från ett av barnen och till och med en C.G. Pettersson-ritning på glasplåt! Nu är vi tillbaka på båtmässan i Göteborg och en månad senare på Allt för sjön i Stockholm med hela utrustningen för skanning. Vi kan hantera över en meter breda ritningar i oändlig längd, berättar Pierre Dunbar.
Intresserade mässbesökare är välkomna att lämna in ritningar som skannas på plats under mässornas öppethållande. I takt med att arbetet utförts tas kontakt med besked om när ritningarna kan hämtas igen.
Fakta om Veteranbåtsföreningens ritningsarkiv
Veteranbåtsarkivet är ett samarbete mellan Veteranbåtsföreningen och Statens Maritima Museer. Med modern teknik kan de stora ritningssamlingar som finns bevarade göras enkelt tillgängliga för forskning, renovering, modellbåtsbyggande och allmänhet. Nu kan vi visa ritningarna på webben och alla kan beställa sin egen utskrift för en ringa kostnad.
Sedan några år sköts skanningen helt i Veteranbåtsföreningens egen regi vid veteranbåtsmuseet i Västerås. Målet är att skanna ca 30 000 båtritningar. Kvalitén blir så god att man kan se strukturen i pappret och konstruktörens ibland bortsuddade noteringar. Det betyder att det skannade materialet många gånger kan ge oss mer information än originalet och det betyder också att vi inte längre behöver hantera ömtåligt originalmaterial utan detta kan bevaras för framtiden.
De ritningar som lämnas in av allmänheten – både som donationer och som lån för skanning – gör det möjligt att fylla de luckor som finns i arkiven.
Om Veteranbåtsföreningen
Veteranbåtföreningen bildades 1973 under namnet Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar (som fortfarande är föreningens formella namn). Syftet var, och är, att stärka och bevara det svenska båtarvet genom att Värna – Vårda – Visa.
Veteranbåtsföreningen har ca 2 000 medlemmar över hela landet och eget kansli på Skeppsholmen i Stockholm. Verksamheten omfattar bl a tidningen Veteranbåten fem gånger per år; Veteranbåtsmuseet i Västerås och Båthall 2 på Galärvarvet i Stockholm; arrangerande av och deltagande i mässor och Veteranbåtsträffar över hela landet; råd och stipendier till båtrenoveringar; Veteranbåtsarkivet; med mera.
Info: www.veteranbaten.se
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att sex personer omkom genom drunkning under november i år jämfört med tre personer under november 2012. Antalet drunknade har därmed hittills ökat med närmare 25 procent i år jämfört med 2012.
Totalt har 120 personer omkommit i år genom drunkning, vilket är 29 fler än under samma period förra året då 91 personer hade omkommit.
November 2013 (2012)
is 0 (1)
fritidsbåt 3 (0)
bad 1 (0)
övriga 2 (2)
totalt 6 (3)
En kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under november 2013 kan läsas på SLS hemsida.
Info: http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/statistik-och-sakerhet/drunkningsstatistik
Måndagen den 9 december samlades ett sextiotal personer vid Kustbevakningens regionledning nordost i Stockholm för att uppmärksamma ett antal kustbevakare och personer från sjöräddningssällskapet som tilldelats Kustbevakningens förtjänstmedalj.
Det är Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin som i samband med Kustbevakningens 25-års jubileum som egen myndighet har beslutat att införa en förtjänstmedalj.
Medaljen införs för att uppmärksamma personer som utfört förtjänstfulla insatser utöver det normala inom sjöräddnings- och miljöräddningstjänst under svåra förhållanden eller förtjänstfulla insatser som särskilt gagnat Kustbevakningen.
Medaljceremonin inleddes med att Judith Melin hälsade välkommen och därefter talade försvarsminister Karin Enström om Kustbevakningens utveckling från 1600-talet, då man kallades strandridare genom den intensiva utvecklingen av myndighetens uppdrag från 1900-talets mitt och framåt till att nu vara en maritim samverkansmyndighet och en effektiv resurs för Sverige till sjöss.
Källa och foto: Kustbevakningen.
Nu är vintern obevekligen här. Sjöfartsverkets isbrytare Ale inledde årets isbrytningsexpedition vid midnatt natten till tisdagen 10 december.
– De kommande dagarna kommer isen att packas mot den finska kusten, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.
De senaste dagarnas kyla i norr har gjort att det bildats is en bit ut från kusterna i Bottenviken. Väderprognosen talar om vindar från sydväst de kommande dygnen, vilket innebär att isen kommer att packas mot den finska sidan. Ale kommer inledningsvis att ansvara för isbrytning och assistans till och från de finska hamnarna Tornio, Kemi, Uleåborg och Brahestad. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och i Ålands hav.
– Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt. Det är den samlade bedömningen av sjöfartens assistansbehov som avgör var resurserna sätts in, vilket innebär att isbrytarna utnyttjas optimalt, säger Johny Lindvall.
Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.
Den preliminära planen är att Ale i turordning följs av Atle, Frej, Oden och Ymer. Det är kylan och isläget som avgör när respektive isbrytare sätts in. Premiären för årets isbrytningssäsong är varken sen eller tidig och det går heller inte att dra några slutsatser om hur säsongen kommer att gestalta sig i stort.
– Vintern 1986-87 hade vi ett extremt omfattande isläge med istäcke på Bottenviken, Kvarken, Bottenhavet, hela Östersjön, Öresund, Kattegatt och delar av Skagerak. Det året startade isbrytarsäsongen sent, säger Johny Lindvall.
Fakta om isbrytning
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.
Fakta om Ale
Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.
• Längd: 48,70 m
• Bredd: 13,00 m
• Djupgående: 5,40 m
• Deplacement: 1 540 ton
• Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart
Information för vintersjöfarten:
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart
Iskarta och annan isformation:
http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Professionella-tjanster/Sjofart/istjanst-1.1706
Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/
Baltice.org presenterar också aktuell information avseende vintersjöfarten:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/baltice
Twitter:
http://twitter.com/SjoV_isbrytning
Juletid innebär för många att lägga mer pengar på konsumtion än vanligt. Men det är inte alltid lätt att veta vad man har för rättigheter som konsument. Regeringen arbetar för att konsumenter ska ha goda förutsättningar att ta del av det som erbjuds i form av varor och tjänster på olika marknader och för ett gott konsumentskydd. Både i Sverige och när de handlar från företag i andra länder.
Konsumenter möts av snabba förändringar. Det ger många möjligheter, men samtidigt visar en omfattande undersökning som Konsumentverket har gjort på regeringens uppdrag att konsumenter upplever problem på flera marknader. Här presenteras åtgärder som regeringen vidtar för att förbättra villkoren för svenska konsumenter.
En konsumentupplysningstjänst
Konsumenter bör på ett enkelt och smidigt sätt kunna få svar på frågor om rättigheter och skyldigheter, men också kunna få hjälp som underlättar väl avvägda val. Därför föreslår regeringen en samordnad telefon- och webbaserad konsumentupplysningstjänst.
Konsumentverket kommer att få i uppdrag att hantera tjänsten i samarbete med övriga berörda myndigheter. Myndigheten ska eftersträva samverkan med den frivilliga konsumentverksamheten i kommunerna och med de konsumentbyråer som finns för finans-, försäkrings-, energi- respektive telekommarknaden. En viktig del av satsningen kommer att vara information och vägledning om hållbar konsumtion, bland annat om hur skadliga kemikalier kan undvikas.
Överskuldsättning
Regeringen har presenterat lagförslag som ska möjliggöra för Konsumentverket att ta ut en sanktionsavgift från bland annat snabblåneföretag som inte gör ordentliga kreditprövningar. För att få ett samlat grepp om orsaker, konsekvenser och möjliga åtgärder när det gäller att motverka överskuldsättning har regeringen tillsatt en utredning och tagit initiativ till en nordisk konferens. Regeringen har också tillsatt en utredning med uppdraget att föreslå åtgärder som förbättrar möjligheterna för dem som har rätt till skuldsanering att också få det. Utredarnas förslag har presenterats.
Effektiv tvistlösning
Det är viktigt att konsumenter kan få tvister med näringsidkare prövade på ett snabbt och enkelt sätt. På senare år har antalet ärenden till Allmänna reklamationsnämnden ökat. Ny EU-lagstiftning ställer också högre krav på verksamheten.
Regeringen har gett en utredning i uppdrag att föreslå åtgärder som ska säkerställa en effektiv tvistlösning utanför domstol. I uppdraget ingår också att föreslå åtgärder för att få fler näringsidkare att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. I budgetpropositionen (Utgiftsområde 18) föreslår regeringen ytterligare resurser till Allmänna reklamationsnämnden.
Bättre konsumentskydd vid telefonförsäljning Problem i samband med telefonförsäljning av varor och tjänster har uppmärksammats allt mer under senare tid. En betydande del av anmälningarna till Konsumentverket rör numera telefonförsäljning.
Ett vanligt händelseförlopp tycks vara att en konsument blir uppringd av en telefonförsäljare och därefter får en avtalsbekräftelse per post eller e-post. Av anmälningarna framgår att konsumenten i många fall inte anser sig ha tackat ja till något erbjudande.
Regeringen tillsätter därför en utredning med uppdrag att se över om konsumentskyddet vid telefonförsäljning behöver förstärkas. Utredaren ska även bedöma om småföretagare behöver ett särskilt skydd.
Förbättra konsumentskyddet vid finansiell rådgivning Finansiell rådgivning har blivit allt mer vanligt förekommande. Det finns ett stort utbud av sparandeprodukter och nya typer av produkter utvecklas i snabb takt. Konsumenter har ofta svårt att värdera produkterna utifrån risk, nytta och kostnader.
För att konsumenternas ställning vid finansiell rådgivning ska förbättras har regeringen tillsatt en utredning med uppdraget att se över regelverket, tillsynen och konsumenternas möjligheter till tvistlösning. Arbetet ska så långt möjligt samordnas med utredningen om marknader för finansiella instrument.
Vid ett seminarium som arrangeras av IVL Svenska Miljöinstitutet och Sveriges Ingenjörer lanseras i dag Sweden Water Innovation Center – SWIC – som har sin bas vid test- och demonstrationsanläggningen Hammarby Sjöstadsverk som IVL äger tillsammans med KTH.
Syftet med satsningen på SWIC är att Sverige återigen ska bli världsledande inom området vattenrening. Det ska ske genom att samla och utveckla den starka expertis som faktiskt finns i landet och därmed öka exportmöjligheterna för vatten- och avloppsteknik och förse en global marknad med hållbara lösningar. En marknad som uppgår till 3 000 miljarder kronor och har en beräknad tillväxt på mellan 2 och 10 procent per år.
– Sveriges export inom vattenområdet är idag cirka 12 miljarder kronor och vår bedömning är att vi med en målmedveten satsning kan tredubbla siffran. För att klara det är det nödvändigt att ha demonstrationsanläggningar på hemmaplan. Hammarby Sjöstadsverket har blivit en sådan. Här har det dessutom blivit en kreativ smältdegel där problemägare, företag, forskningsinstitut och högskolor möts, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Han säger vidare att det finns många bevis på att det koncept som utvecklats vid Hammarby Sjöstadsverket är framgångsrikt, och pekar som exempel på att USA-ägda Xylem har förlagt utvecklingen av en helt ny linje till Sjöstadsverket. Ett annat exempel är att IVL Svenska Miljöinstitutet, Scania, Xylem och Malmberg arbetar tillsammans för att förbättra luften i Beijing, genom att tillvarata biogas från avloppsreningsverk och satsa på biogasbussar.
I många länder är tillgången till rent vatten begränsad, något som förvärras av tilltagande klimatförändringar. Därför måste städernas vattenproblem lösas på ett mer progressivt sätt, så att man kan producera energi samtidigt som vattnet kan återanvändas och näringsämnen kan återföras till kretsloppet.
– En av de bärande idéerna som samlar intressenterna runt SWIC är att vi ser nödvändigheten att omvandla dagens ineffektiva avloppsreningsverk till produktionsanläggningar av rent och återanvändningsbart vatten, näringsämnen och energi.
Bakom Sweden Water Innovation Center står: IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH i samarbete med Xylem, Sveriges Ingenjörer, Svenskt Vatten, Stockholm Vatten, SYVAB, Käppala, Stockholm Cleantech, VA-kluster Mälardalen, Mercatus och Cerlic.
Övriga intressenter: Vinnova, Svenskt Vatten Utveckling AB, Tillväxtverket, Formas, EU och Stiftelsen IVL.
Kommentarer
Fan va bra! Nästa områden kanske kan vara att ändra fiskeförbudet i Tureholmsviken i Trosa till fiskeförbud vår istället för höst för att skydda gäddorna där.